Vlaamse kranten zien digitale verkoop stijgen

Het merendeel van de krantentitels in Vlaanderen zag de verkoop de afgelopen twaalf maanden stijgen. De goede resultaten zijn voornamelijk te danken aan de stijgende digitale verkoop.

Dat blijkt uit de cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) waarover de website deredactie.be bericht. In Franstalig België doen de dagbladen het minder goed aldus de cijfers van het CIM,

Vlaanderen

De Standaard zag zijn verkoop stijgen tot 101.423 exemplaren, waarvan meer dan één op de tien in digitale vorm. In dezelfde periode een jaar eerder was dat nog 99.591. Ook De Morgen zag de verkoop stijgen, van 53.369 tot 53.771. De Tijd ging in dezelfde periode vooruit van 39.758 tot 40.278 stuks, waarvan meer dan een kwart digitaal. Gazet Van Antwerpen zag de verkoop oplopen van 90.908 tot 92.740 en Het Belang Van Limburg van 93.219 tot 95.244. Het Nieuwsblad deed het iets minder goed, met een verkoop die terugliep van 254.915 tot 252.985 en ook Het Laatste Nieuws daalde, van 286.104 tot 277.729 exemplaren.

Het Belang van Limburg snelst stijgende krant van België

Het Belang van Limburg is de snelst stijgende krant van het land. Het Belang van Limburg slaagde er in om de voorbije twaalf maanden met 2,2 procent te groeien. Volgens hoofdredacteur Ivo Vandekerckhove van het Belang van Limburg illustreren de goede cijfers dat vernieuwing werkt. “Met geloof in eigenheid, focus op Limburg en de Limburgers, met meer diepgang en aandacht voor Limburgse onderwerpen binnen een Vlaamse en Europese context. Er staan wat dat betreft trouwens nog nieuwe initiatieven op stapel.” De groei van de betaalde krant is helemaal te danken aan de digitale versie die hoofdzakelijk op tablet gelezen wordt. “Via de digitale krant kunnen we de lezer naast de klassieke krantenversie ook een vooruitstrevende en aan het toestel aangepaste versie aanbieden”, aldus Ivo Vandekerckhove. “Toch blijft de krant op papier belangrijk. Dankzij een consequent abonneebeleid kan ook de papieren krant zich handhaven.”, aldus Vandekerckhove

Franstalige kranten

Opvallend is het aanhoudende verlies van de Franstalige kranten, die er gemiddeld 4,8 procent op achteruitgaan. Zo ging L’Avenir van 91.285 naar 84.143 verkochte exemplaren en de regionale kranten van de groep Sud Presse van 114.112 naar 96.304.