Nienke die sinds 2009 is verbonden aan de zender blijft naast de vlinder vast gezicht van de zender. Op Zapp wordt er na vier jaar trouwe dienst afscheid genomen van stripfiguurtjes de Zappers en wordt er ruimte gecreëerd voor de vaste programma’s en presentatoren van de zender. Met de restyling wordt ook afscheid genomen van de @ en is de nieuwe schrijfwijze: Zapp en Zappelin.
Netmanager Suzanne Kunzeler: “Ik ben trots op onze programma’s en presentatoren. Zij bepalen het gezicht van de publieke kinderzenders. Met deze nieuwe vormgeving stellen we de presentatoren en programma’s centraal en benadrukken we nog meer dat het draait om het authentieke, Nederlandse product. Daarnaast zochten we meer aansluiting in look & feel, zodat de zenders voor de kijkers voelen als één familie.”
De overeenkomsten in de vormgeving van beide zenders zit in het kleurgebruik, lettertype en melodie. Het verschil zit in de tone of voice en de eigen content. In de lijn van Nederland 1,2,3 is er ook voor Zapp en Zappelin voor gekozen om de presentatoren en/of de programma’s naar voren te schuiven. Nog meer dan anders vormen de programma’s en de presentatoren/karakters de bewijslast waarmee lading aan het merk kan worden gegeven. De Zappers hebben in de nieuwe vormgeving op Zapp plaatsgemaakt voor de presentatoren van onder andere het Klokhuis en acteurs van de serie SpangaS als vaste gezichten van de zender. Op Zappelin is er met de komst van de nieuwe vormgeving ruimte gecreëerd voor onder andere de verschillende karakters van Sesamstraat en Koekeloere.
Tegelijkertijd met de invoering van de nieuwe vormgeving op televisie is op de websites van Zapp en Zappelin ook de restyling doorgevoerd.
Crossmediaal designbureau Terralemon is verantwoordelijk voor de nieuwe vormgeving. Schimmer Music Productions heeft de bijbehorende audio voor beide zenders ontwikkeld.