Ziggo blijft omzetdaling houden en klanten verliezen

Ziggo blijft een omzetdaling rapporteren van 3,1 % (na valutacorrectie) ten opzichte van het eerste kwartaal 2015. Het kabelbedrijf haalde een omzet van 669,8 miljoen Amerikaanse Dollar, terwijl de schuldenlast bij Ziggo is gestegen naar 8,17 miljard Amerikaanse dollar. In euros is dat 607,2 miljoen euro, wat lager was ten opzichte van zowel een jaar geleden als in het kwartaal daarvoor. Het operationeel resultaat steeg wel, dat bedroeg 51,9 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van het kwartaal daarvoor. De kabelaar blijft overigens wel fors afwaarderen: in het eerste kwartaal boekte het bedrijf 227,5 miljoen euro af aan afwaarderingen/amortisatie.

Minder uitgaven per klant

Ook de gemiddelde uitgave van de klanten van de kabelaar is lichtjes gedaald: 44,88 euro per maand; 9 eurocent minder dan vorig kwartaal; nog altijd een stijging van 0,49 euro per maand ten opzichte van een jaar geleden (verklaarbaar door tariefsharmonisaties). De kabelmaatschappij kondigde onlangs per 1 juli nieuwe tariefstijgingen aan.

Minder klanten

Het merk Ziggo was afgelopen maand een jaar lang landelijk actief. Het moest UPC doen vergeten onder de heerschappij van Liberty Global als landelijke kabeloperator. De 27,4 miljoen klanten tellende Amerikaanse kabelgigant met aan het roer John Malone en Mike Fries, verloor in een jaar bij Ziggo 195.400 klanten; toch is Liberty Global positief want ze stelt dat in een zeer competitief landschap ze een verbetering toont met het aantal verliezende klanten; afgelopen kwartaal waren dit er 43.900.

Ziggo Sport

Ook het aantal smartcardgebruikers daalt; al blijft dat percentueel wel stijgen omdat het totaal aantal vertrekkende klanten zonder smartcard groter is. Volgens de kabelaar lopen er minder klanten weg omdat Ziggo Sport bestaat (De exclusieve sportzender voor al haar klanten), maar ook investeringen in de klantenservice zouden de klanten bij de kabelmaatschappij houden (in Q4 verlieten 51.300 klanten Ziggo). Ziggo verspreidde vanmorgen een Nederlandstalig persbericht waarin ze wijst op ‘verbeterde resultaten’, de campagnes en Ziggo Sport. Het bericht doet de cijfers positief interpreteren, ook al heeft het bedrijf te maken met omzetdalingen en aanhoudend klantverlies.

Omzet

In totaal boekte Liberty Global een iets lagere omzet (4,59 miljard Amerkaanse Dollar) met een netto verlies van 369,1 miljoen Amerikaanse Dollar (beduidend lager dan een jaar eerder). Het totale operationele resultaat steeg overigens naar 586,6 miljoen Amerikaanse Dollar, maar de schuldenlast steeg fors naar 48,08 miljard Amerikaanse Dollar. Ziggo heeft een schuldenlast van 7,175 miljard euro, in euros iets minder dan in het vierde kwartaal. De schuldenlast zal voor de kabelaar alleen maar stijgen als de joint venture met Vodafone doorgaat; aangezien aangekondigd is dat die deels daarmee wordt gefinancierd.

In het verzorgingsgebied heeft thans 57,5 % van de klanten die Ziggo kan afnemen, een abonnement; 4,044 miljoen huishoudens kijken televisie via de kabelaar. Inmiddels kijkt 20 % van de tv-abonnees met een duurder Horizon-abonnement, 101.000 nieuwe Horizon-abonnementen zijn er in het eerste kwartaal verkocht.

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.