Ziggo gaat strijd aan met ‘opzeggers’

Ziggo gaat zich in de rest van dit jaar richten op het terugdringen van het aantal opzeggers. Dit bericht het persbureau ANP vandaag naar aanleiding de publicatie van de kwartaalcijfers van de kabelaar.

Speciale loyaliteitscampagnes moeten ervoor zorgen dat mensen na een vriendelijke geprijsde introductieperiode klant blijven van het kabelbedrijf. Een voorbeeld van klantenbinding is korting op een zogeheten decoder bij verlenging van een contract. Het aantal opzeggers van de alles-in-1 bundels, de ‘churn’ in vakjargon, steeg van 5,7 procent in het vierde kwartaal van 2012 naar 6,2 procent in de eerste 3 maanden van dit jaar. Volgens het bedrijf komt dat door de concurrentie en is het aantal opstappende abonnees bij bedrijven als KPN, Telfort en UPC vergelijkbaar.  

Kwartaalcijfers
De totale omzet nam met 0,2 procent toe tot 387,8 miljoen euro. Ziggo gaf echter wel een omzetwaarschuwing voor 2013. Het bedrijf haalde een aangepast bedrijfsresultaat van 222,6 miljoen euro en verwacht dat dit resultaat over heel 2013 met 2,5 tot 3,5 procent stijgt ten opzichte van 2012. De omzetgroei zal uitkomen rond de 2,5 procent, terwijl eerder een iets sterkere toename dan de stijging van het bedrijfsresultaat werd voorzien. 

Kabelbedrijf Ziggo heeft in het eerste kwartaal meer interactieve decoders verkocht. De inkomsten uit Video on Demand gingen verder omhoog met 5 procent. Ziggo had per 31 maart 2,7 miljoen tv abonnees, 1,7 miljoen internetgebruikers en 1,4 miljoen bellers. Het verloop onder tv kijkers is groot, maar miniem bij abonnees die alle diensten afnemen. Het aantal digitale kijkers nam met 2000 toe. Ziggo leverde in het eerste kwartaal 52.000 iTV, 33.000 HD decoders en 4000 CI+ modules.

Groei zakelijke markt
Ziggo heeft nu iets meer (pdf) dan 200.000 zakelijke klanten, die diensten afnemen als Office Basis, Office Plus en Internet Plus. De jaarlijkse groei bedraagt 48 procent.  De B2B activiteiten brachten in het eerste kwartaal 28,3 miljoen euro op, 11,7 procent meer dan in 2012.  Later in het jaar moet het bedrijf kunnen profiteren van de recente overname van Esprit Telecom.

Hotspot-functie landelijk en hogere snelheden
Ziggo gaat de hotspot-functie, waarmee abonnees kunnen internetten via routers van andere abonnees, uitrollen naar alle wifi-routers van klanten. Desgewenst kunnen abonnees de functionaliteit uitzetten. Daarnaast maakt de provider bekend de snelheid van zijn pakketten te zullen verhogen. Wat de nieuwe snelheden zullen gaan worden, kan de provider desgewenst nog niet aangeven.

De kwartaalcijfers van Ziggo vind je hier.

Lees ook