(update 20/8 – 11.00 uur) Kabelmaatschappij Ziggo kampte afgelopen avond en nacht wederom met problemen met haar Internetdienst door een DDoS-aanval.
Wederom DDoS-aanval
De nieuwe DDoS-aanval begon woensdagavond rond 21.00 uur en duurde tot diep in de nacht.Dinsdagavond kampte de grootste Internetprovider van Nederland ook al met problemen met haar Internetdienst door een DDoS-aanval. De provider heeft inmiddels aangifte gedaan aldus de kabelaar in een persbericht.
1,8 miljoen klanten getroffen
‘Ongeveer 1,8 miljoen klanten werden getroffen’, zegt woordvoerder Gradus Vos van Ziggo. tegenover de regionale omroep Omroep West. “De aanval was ditmaal nog groter dan dinsdagavond, daarom werkten maatregelen die toen waren genomen niet. Rond 4.00 uur lukte het ons de aanval te blokkeren.”,aldus Vos. Bij een DDoS-aanval, wordt een groot aantal verzoeken gelijktijdig verzonden vanaf meerdere punten van het internet. De intensiteit van deze verzoeken maakt de diensten instabiel, of erger, onbeschikbaar zoals nu bij Ziggo wederom het geval is.
DDoS aanval opgeëist
De DDoS-aanval is inmiddels geclaimd door een anonieme groep hackers volgens Gradus Vos. De groep hackers eist dat Ziggo de beveiliging verbetert. Volgens de woordvoerder wordt door ‘echt heel goede experts’ nu gekeken hoe een nieuwe aanval kan worden voorkomen. ‘Een enkeling zal zijn modem moeten resetten, maar in principe werkt alles weer’, zegt de woordvoerder van het internetbedrijf. ‘We hebben de hele nacht met man en macht gewerkt om alles weer aan de praat te krijgen.’, aldus Gradus Vos.
Maatregelen
Ziggo heeft nieuwe maatregelen genomen om nieuwe DDoS-aanvallen te voorkomen aldus Ziggo in een persbericht. “Er wordt door Ziggo dag en nacht gewerkt om ons netwerk en onze klanten te verdedigen tegen deze reeks DDoS aanvallen. We kunnen hierover geen nadere details vrijgeven aangezien wij helaas nog meer aanvallen verwachten”, aldus Ziggo in een persbericht. Ziggo voert een aantal aanpassingen in het netwerk door. Hierdoor zullen de modems bij een aantal klanten worden herstart. Hierdoor zal een aantal minuten geen Internetverkeer mogelijk zijn.
Aangifte
Intussen zijn meerdere video’s geplaatst op sociale media die bedreigingen aan het adres van Ziggo bevatten. “Ziggo neemt deze bedreigingen serieus en heeft aangifte gedaan. Er is inmiddels een diepgaand onderzoek gestart waarin wij samenwerken met verschillende instanties, zoals het Nationaal Cyber Security Centrum van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. De bedreigingen en de aanvallen zijn onaanvaardbaar”, aldus Ziggo.
Dit artikel is aangepast op donderdag 20 augustus om 11:00: Informatie uit persbericht Ziggo toegevoegd.
Tweets:
Ziggo informeert klanten over ernstige aanvallen op ons netwerk: http://t.co/FJMWRLJi6X ^AL
— Ziggo (@ZiggoCompany) August 20, 2015
Er is een storing gaande waardoor je internet mogelijk niet goed werkt. Wij werken aan een oplossing. Excuses voor het ongemak. ^RH
— Ziggo Webcare (@ZiggoWebcare) August 19, 2015