(update 8.20 uur) Kabelaar Ziggo kampte dinsdagavond met grote problemen met haar Internet-dienst door een DDoS-aanval. Hierdoor zaten vele klanten van Ziggo zonder Internet. De problemen zijn in de nacht van dinsdag op woensdag opgelost aldus de provider.
Klachten uit heel Nederland
De klachten kwamen van Ziggo-gebruikers uit heel Nederland. Abonnees die Internet afnemen in het voormalige UPC-gebied leken geen last te hebben van de klachten. Volgens technologiewebsite Tweakers.net ging het om problemen met de DNS-server bij Ziggo. De DNS-server zorgt ervoor dat namen van websites worden vertaald naar IP-adressen en omgekeerd.
DNS-server
Gebruikers kunnen een alternatieve DNS-server invoeren in hun router waarmee de problemen zijn opgelost. “Dat wijst er op dat de dns-servers van Ziggo kuren vertonen. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld de gratis dns-servers van OpenDNS of van Google gebruiken in plaats van de servers van hun provider.”, aldus website Tweakers.net.
DDoS-aanval
Ziggo bericht via haar webcare-team op Twitter dat de problemen worden veroorzaakt door een DDoS-aanval. Bij een DDoS-aanval, wordt een groot aantal verzoeken gelijktijdig verzonden vanaf meerdere punten van het internet. De intensiteit van deze verzoeken maakt de diensten instabiel, of erger, onbeschikbaar zoals nu bij Ziggo het geval is.
Informatie over het instellen van OpenDNS of Google DNS vind je hier http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=22627
Update woensdag 19 augustus / 8.20 uur: De problemen met de Internetdienst van Ziggo zijn in de nacht van dinsdag op woensdag opgelost
Tweets:
Gisteravond waren wij getroffen door een DDoS aanval. Deze is rond middernacht opgelost. Internet ze! ^AV
— Ziggo Webcare (@ZiggoWebcare) August 19, 2015
N.a.v een DDoS aanval kampen wij met een internetstoring. Er wordt met man en macht gewerkt aan de oplossing. Sorry voor het ongemak! ^AV
— Ziggo Webcare (@ZiggoWebcare) August 18, 2015