Ziggo verdwijnt van Cogas-kabel

(Update) Tienduizenden Ziggo- abonnees in Noord- en delen van centraal Twente moeten verplicht overstappen van Ziggo naar provider Caiway. Dit schrijft de krant Tubantia vandaag. 

De overstap is volgens Cogas nodig, omdat netwerkbeheerder Cogas heeft gekozen voor deze nieuwe partner. Daarmee verdwijnt Ziggo van de Cogas-kabel, aldus het regionale dagblad.

 ​Cogas koos voor Caiway, omdat dit telecombedrijf zowel pakketten voor traditionele coaxkabel als voor glasvezel aanbiedt. Ziggo heeft alleen kabelpakketten en wil niet over op 100 procent glasvezel. Cogas beheert het ‘gewone’ coaxkabelnetwerk in een groot deel van Twente, met name in het noorden van de regio, maar ook in bijvoorbeeld Hof van Twente.

Via het Cogasnetwerk wordt nu een standaard analoog tv-abonnement aangeboden. Wie meer wil via de kabel, kan dat nu alleen regelen via Cogas-partner Ziggo. Die biedt extra tv-zenders, digitale en interactieve tv en internet en bellen via de kabel. Cogas heeft besloten om met ingang van volgend jaar verder te gaan met een nieuwe partner, Caiway. Voor de Cogas-Ziggo-abonnees betekent dat dat ze verplicht moeten overstappen, omdat Ziggo dan van hun kabel verdwijnt. Het Ziggo-abonnement wordt automatisch beëindigd, maar het nieuwe abonnement bij Caiway moet door de klant zelf worden aangevraagd. Cogas informeert haar abonnees via een speciale website over de overstap van Ziggo naar CaiWay.

Update 15:15 uur: Veel vragen en reacties
De verplichte overstap van Ziggo naar Caiway in het gebied van netwerkbeheerder Cogas roept veel vragen en reacties op. Dit bericht de regionale omroep RTV Oost. Er is zelfs al een Facebook-pagina aangemaakt Cogas, wij kiezen zelf, waar veel klanten hun ongenoegen uiten. De pagina heeft inmiddels al meer dan 1000 ‘likes’. 

In een reactie op de website van Ziggo zegt de provider dat ze het jammer vinden dat Cogas de overeenkomst beëindigd en ze bedanken de klanten voor het vertrouwen. Klanten kunnen vanaf 1 januari 2015 geen gebruik meer maken van internet, telefonie en aanvullende diensten van Ziggo en zullen een ander abonnement moeten afsluiten. Ziggo informeert de Cogas-klanten via: https://www.ziggo.nl/klantenservice/administratie/cogas

Update 20.30 uur
Op basis van de laatst gepubliceerd kwartaalcijfers van kabelaar Ziggo blijkt dat de deal met Cogas 18 miljoen euro aan omzet en 12 miljoen euro aan winst (voor rente, belasting en afschrijvingen) op jaarbasis oplevert.