(C) Mediamagazine

Ziggo wil af van doorgiftevergoeding aan tv-zenders

Ziggo vindt het betalen van een doorgiftevergoeding aan televisiezender achterhaald. Dit zegt Jeroen Hoencamp, CEO van VodafoneZiggo, in een interview in De Telegraaf.

Doorgiftevergoeding

Momenteel betalen distributeurs als Ziggo en KPN nog een vergoeding aan de televisiezenders voor doorgifte van de televisiezender in het televisiepakket van de aanbieder. Voor veel zenders is de doorgiftevergoeding een aanvullende inkomstenbron op de reclame-inkomsten.

Voor een aantal kleinere televisiezenders zoals 192TV, OUTTV en ONS is de doorgiftevergoeding de belangrijkste bron van inkomsten. De topman van VodafoneZiggo vindt deze vergoeding echter achterhaald omdat de manier van televisie kijken verandert.

“Andere verdienmodellen”

Er wordt nog veel lineair gekeken, maar dat verandert snel nu mensen vaker kiezen voor video on demand of uitgesteld kijken. Dat betekent dat sommige content minder relevant wordt en dat vertaalt zich in discussies met leveranciers. Het oude model waarin wij zenders betalen voor het doorgeven van hun programma’s begint achterhaald te raken We moeten op zoek naar andere verdienmodellen.”, aldus Hoencamp tegenover De Telegraaf.

Aanbod

Het ziet er overigens voorlopig niet naar uit dat Ziggo de televisiepakket gaat verkleinen. “Hoe meer hoe beter, is het nog steeds voor mij. De opkomst van de Netflixen van deze wereld betekent dat we moeten herijken welke content nu relevant is. Ik denk dat het zenderaanbod in beweging zal komen en er een fase van rationalisatie aanbreekt.“, aldus Hoencamp.

Netflix

Hoencamp ziet Netflix niet als vijand in het medialandschap. Ondanks dat de aanbieder ook zelf een groot on-demand-aanbod aanbiedt via haar netwerk zegt Hoencamp dat zijn klanten blij zijn met streamingdiensten als Netflix. “Ooit dachten we dat Netflix de vijand was. Maar dat is niet zo. Het is een van de partijen die hele mooie content maken, waar onze klanten graag naar kijken. Daarvan zullen er steeds meer komen.

Nieuw televisieportaal

Hoencamp kondigde in De Telegraaf ook de komst van een nieuw televisieportaal aan. “Als we relevant willen blijven, dan is het onze rol om dat aanbod zo gebruikersvriendelijk mogelijk te presenteren aan onze klanten. Binnenkort
lanceren we een vernieuwd televisieportaal, met een hele nieuwe kijkervaring. Ik denk dat dat een hele stap vooruit zal zijn.“, aldus Hoencamp.