12,6 miljoen kijkers voor Olympische Winterspelen bij NOS

De olympische programma’s van de NOS hebben tijdens de Olympische Winterspelen 12,6 miljoen mensen bereikt. Het absolute hoogtepunt van de Winterspelen was de 10 kilometer schaatsen. Maar liefst 3,3 miljoen mensen keken tegelijkertijd op televisie naar de rit van Sven Kramer; online zorgde het voor 430.000 livestream-starts. Dit heeft de NOS bekend gemaakt in een persbericht.

Miljoenen kijkers voor de televisie

De gemiddelde Nederlander keek de afgelopen twee weken ruim 13 uur naar de Winterspelen bij de NOS. De schaatswedstrijden werden met gemiddeld 1,7 miljoen kijkers het meest bekeken. Het shorttrack was ook populair en trok gemiddeld 1,1 miljoen kijkers.

Olympische record online

Nederland wist massaal de olympische pagina’s van de NOS te vinden. In totaal raadpleegden ruim 9,5 miljoen unieke bezoekers de olympische subsite en/of artikelen in de NOS-app. Een olympisch dagrecord werd behaald op donderdag 15 februari -de dag van de 10 km mannen- met 1,5 miljoen unieke bezoekers op de olympische subsite.

Social media

Ook via social media hield de NOS Nederland op de hoogte van de Spelen. Op Facebook leverden de video’s van de NOS over de Spelen ruim zeven miljoen views op. De 340 Facebookposts van de NOS zorgden voor veel online enthousiasme: 15.827 shares, 304.952 likes en 27.333 comments.

Eurosport

De NOS maakte voor de uitzendingen van de Olympische Winterspelen gebruik van een sublicentie van Discovery Networks. Eurosport zond afgelopen weken alle sporten van de Olympische spelen. De zender heeft voor Nederland nog geen kijkcijfers bekend gemaakt. Disovery Networks geeft aan dat bijna 60 procent van de Europeanen via een van haar televisiekanalen keek naar de Olympische Spelen.