4G zorgt voor storing digitale televisie bij Ziggo

De uitrol van diverse 4G-netwerken blijkt voor steeds meer storingsmeldingen te zorgen bij diverse kabelaars en televisiezenders. Bij TV West komen veel klachten binnen over storingen op hun televisiesignaal bij kabelaar Ziggo.  De frequenties waarop de diverse 4G-netwerken worden geactiveerd ligt gedeeltelijk in hetzelfde frequentiegebied dat door kabelmaatschappijen wordt gebruikt voor de doorgifte van televisiesignalen.

 

 Vorige maand besloot kabelaar UPC in de regio Rotterdam het analoge televisiekanaal voor TV Rijnmond te wijzigen nadat er veel klachten waren binnengekomen bij de kabelaar over storing op het signaal, nu zijn de regionale omroepen die digitaal bij Ziggo worden doorgegeven “het slachtoffer”.

Er komen bij TV West veel klachten binnen over ontvangstproblemen van de televisiezender via het digitale pakket van kabelaar Ziggo in West-Nederland. De frequentie die door Ziggo wordt gebruikt voor de doorgifte van onder andere TV West, TV Rijnmond, TV Gelderland en nog een aantal regionale omroepen ligt in het frequentiegebied dat wordt gebruikt voor 4G.

Andere frequentie gevraagd
Omroep West heeft Ziggo daarom gevraagd om bijvoorbeeld deze frequentie van TV West te veranderen, zodat er geen storing meer is. Directeur Gerard Milo van Omroep West: ‘De kijker staat voorop. Onze kijkers moeten TV West goed kunnen ontvangen. Wij krijgen sinds juni klachten binnen. Wij zijn blij dat daar nu aandacht voor is.’ Volgens Ziggo heeft het wijzigen van de frequentie geen enkele zin. ‘KPN en Vodafone rollen op dit moment inderdaad 4G uit. Het kan zijn dat dit gaat storen. Dat gaat in de toekomst alleen maar toenemen’, waarschuwt een woordvoerder tegenover TV West.

Juiste bekabeling van belang
Mensen moeten volgens Ziggo de juiste bekabeling in huis hebben. ‘Wij kijken bij klachten eerst of mensen in de buurt wonen van zo’n 4G zender. Zo ja, dan sturen wij een goed geïsoleerde kabel, om aan te sluiten tussen het aansluitpunt en de televisie. In heel veel gevallen is het probleem dan opgelost.’ De woordvoerder voorspelt dat de komende jaren steeds meer in de ether belandt en waarschuwt dat een goed geïsoleerde bekabeling bij mensen thuis de enige oplossing is om storingen tegen te gaan.

Omroep West vindt dat het probleem moet worden opgelost. Directeur Milo: ‘Ik heb er alle vertrouwen in dat er aan een snelle oplossing wordt gewerkt.’ De omroep roept kijkers die storingen ervaringen op zich te melden bij Ziggo.