Het is vandaag precies 50 jaar geleden dat de Stichting ether reclame (Ster) opdracht kreeg radio- en tv-reclame te verzorgen voor de publieke omroep. De spotjes leverden in al die jaren de staatskas bijna 7 miljard euro op, wat weer ten goede kwam aan de mediabegroting.
Adverteerders bedanken
Ter ere van het jubileum heeft Ster een commercial gemaakt om kijkers en adverteerders te bedanken. Volgens Arian Buurman, algemeen directeur van Ster, is het belangrijk in de toekomst te blijven vernieuwen. “In een explosief medialandschap hebben wij ons van monopolist succesvol ontwikkeld tot innovatieve marktpartij. En door te blijven innoveren willen we ook op de lange termijn een stabiele Ster-bijdrage leveren.”
200 miljoen euro per jaar
Ster draagt jaarlijks zo’n 200 miljoen euro af aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OC&W). Het geld is een aanvulling op de mediabegroting en wordt naast het publieke bestel ook gebruikt voor de financiering van koren, orkesten en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.
De organisatie, die aanvankelijk SUR (Stichting tot Uitzending van Reclame) heette, kreeg in 1965 de opdracht van het toenmalige ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Een jaar later veranderde de stichting van naam. Het allereerste Ster-blok was op maandag 2 januari 1967 te zien op Nederland 1. Dit duurde een kleine vijf minuten en telde zeven commercials. De reclameblokken waren lange tijd alleen voor of na het journaal te zien. In 1968 volgde ook de radioreclame op Hilversum 1, 2 en 3 en inmiddels ook op internet.
De speciale commercial 50 jaar STER:
150 maal Loeki de Leeuw