De Consumentenbond vindt dat fabrikanten van smart-tv’s hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor apps die ze op hun smart-tv’s installeren.
Populair
Uit onderzoek onder ruim 4400 consumenten met een smart-tv blijkt dat het merendeel bij de aankoop bewust heeft gekeken welke applicaties erop zaten. 31% van de ondervraagden gebruikt de applicaties op hun smart-tv dagelijks tot een paar keer per week. Meer dan driekwart vindt dat de apps op een nieuwe smart-tv even lang horen te werken als het toestel zelf, omdat ze een belangrijk onderdeel van de tv vormen.
Geen garanties
Fabrikanten maken op hun websites goede sier met allerlei applicaties op hun dure smart-tv’s. Maar als de Consumentenbond aan de tv-fabrikanten vraagt naar de ondersteuning van die apps, blijkt dat geen van de fabrikanten de garantie geeft dat apps in elk geval voor een bepaalde periode zullen werken.
Verdwijnen
Applicaties kunnen al van het scherm verdwijnen als tv’s pas een paar jaar oud zijn en dus nog jaren mee gaan. Consumenten met een oudere Philips smart-tv kunnen bijvoorbeeld geen RTL-programma’s meer terugkijken met de RTL XL-app doordat Philips met andere software is gaan werken. Sommige LG- en Sony-tv’s missen inmiddels de YouTube-app en Samsung-tv’s verliezen binnenkort de Skype-app.
Niet verantwoordelijk
Fabrikanten Sony, LG en Panasonic geven aan dat de appmakers verantwoordelijk zijn voor het eventueel verwijderen van de applicaties op hun televisies. De Consumentenbond noemt de ontwijkende houding van de fabrikanten teleurstellend. “Wij zouden graag zien dat ze meer verantwoordelijkheid nemen voor de langere termijnwerking van alle apps die bij aankoop op de tv geïnstalleerd staan. En met name de apps waar ze actief mee adverteren. Ook vinden we dat tv-merken in hun reclame-uitingen hierover duidelijker moeten communiceren.”, aldus de bond.
Is een tv met een bekend besturingssysteem zoals Android dan aan te bevelen? Dat is een vrij open besturingssysteem.