Flinke omzetdaling televisiereclame

De netto bestedingen voor TV spot reclame zijn in het derde kwartaal van 2012 uitgekomen op € 176 miljoen. Ten opzichte van het derde kwartaal 2011 laat de markt een daling van € 14 miljoen (7,3%) zien  De economische recessie is ook aan de mediasector niet voorbij gegaan. Het afgelopen kwartaal daalde de markt voor TV spot reclame van € 190 miljoen in 2011 naar € 176 miljoen in 2012. Een daling van 7,3%. Vorig jaar was de stijging nog 7,6%. Deze is nu teniet gedaan waardoor we weer terug zijn op het niveau van 2010.

De branches die de sterkste daling lieten zien in het derde kwartaal 2012 ten opzichten van hetzelfde kwartaal in 2011 zijn ook de branches die in de crisis hard getroffen worden.  Volgens de bruto mediaregistraties van Nielsen zijn dit bijvoorbeeld Telecom/ICT, Financiële Dienstverlening, Consumenten Electronica en Automotive.

Over het eerste half jaar rapporteert Nielsen een netto marktaandeel voor TV van 24,4%. Een daling van 0,5% punten ten opzichte van het eerste half jaar van 2011. In deze definitie van de markt is de ingeschatte omzet voor Search meegenomen. Search wordt veelal gefinancierd wordt uit corporate of sales budgetten. Wanneer we deze communicatievariant buiten de definitie van de mediabranche laten zien we een ander beeld. Internet blijft het enige medium dat een sterke stijging laat zien en realiseert deze stijging ten koste van de nieuws- en dagbladen. In deze alternatieve definitie van de mediabranche stijgt het aandeel van TV licht van 28,8% naar 29,1% en is daarmee het grootste medium geworden.

Meer informatie via SPOT