Hagoort: Minder sport en amusement bij NPO

Minder sport, amusement en human interest op de publieke netten. Dat is volgens Henk Hagoort, voorzitter van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), het gevolg van bezuinigingen van het Rijk.  De NPO gaat zich richten op vijf ‘prioriteiten’.  Met minder geld moeten strengere keuzes worden gemaakt in de programmering. De publieke omroep richt zich daarom vanaf volgend jaar vooral op vijf prioriteiten: journalistiek, Nederlandstalig drama en documentaires, kinderprogramma’s, kennis en cultuur en evenementen. Dat zei Hagoort donderdagmiddag op de nieuwjaarsreceptie van de NPO.

Hagoort gaf aan dat de publieke omroep de belangrijkste drager is van de Nederlandse cultuur en identiteit: “Het is onze taak om Nederland te verbinden. Wie naar de NPO kijkt of luistert, hoort en ziet Nederland in al zijn verscheidenheid.” Hagoort zei voor een brede publieke omroep te blijven staan: “Wij zullen nooit kiezen tussen doelgroepen. Wij zijn er voor alle Nederlanders. Wel kiezen we in wat we wel en wat we niet uitzenden.” De bestuursvoorzitter zegde toe niet met alle programma’s buiten de prioriteiten te stoppen. “Maar de klappen van de bezuinigingen in de programmering van sport, human interest en amusement zullen wel zwaarder zijn”, aldus Hagoort. De nieuwe prioriteiten worden zichtbaar in de programmering vanaf 2014.

Prioriteiten
NPO bestuursvoorzitter Hagoort lichtte de programmaprioriteiten als volgt toe:

Journalistiek
“Een publieke omroep hoort om te beginnen prioriteit te geven aan onafhankelijke en betrouwbare journalistiek. Nieuws, achtergronden bij het nieuws, opinie, debat en onderzoeksjournalistiek. Radio 1, 1Vandaag, het Acht-Uur Journaal, Nieuwsuur, Argos. Met dergelijke programma’s zorgt de publieke omroep ervoor dat Nederlanders als geinformeerde kijkers en luisteraars kunnen deelnemen aan het gesprek van de dag.”

Nederlandstalig drama & documentaires
“Drama en documentaire zijn bij uitstek de genres waarin de kwaliteit en toegevoegde waarde van een publieke omroep zich bewijst. Vooral omdat onze dramaseries en documentaires Nederlandstalig zijn of over Nederland gaan. HBO brengt dure internationale dramaseries via betaaltelevisie, maar geen ’t Schaep in Mokum of A’dam en vele anderen. Discovery Channel en National Geographic brengen prachtige documentaires, maar geen series over de Nederlandse Gouden Eeuw of de slavernij. Daar heb je een publieke omroep voor.”

Kinderprogramma’s
“De publieke omroep heeft een bijzondere taak om voor kinderen programma’s te maken waar je iets van opsteekt en waarin je eigen omgeving herkent. Nickolodeon of Disneychannel brengen een stortvloed aan buitenlandse animatieprogramma’s, maar voor Klokhuis en de Taarten van Abel moet je bij de publieke omroep zijn. En om de problematiek uit je eigen klas in je eigen buurt te herkennen, moet je toch echt naar SpangaS kijken.”

Kennis & cultuur
“De publieke omroep moet opvallen door programma’s waar je iets van leert. Van de wetenschapsquiz tot DWDD-University. Programma’s die nieuwe werelden openen. Programma’s die inspireren. Waarin je de Nederlandse cultuur in zijn volle breedte herkent. Daar hoort bijvoorbeeld Maestro net zo goed bij als het Uur van de Wolf. Wij zijn er voor alle Nederlanders.”

Evenementen
“Ten slotte is de Nederlandse publieke omroep de vanzelfsprekende plek waar de evenementen te zien en te horen zijn die onze nationale cultuur en identiteit dragen. De intocht van Sinterklaas, Koninginnedag, Serious Request en de prestaties van het Nederlands Elftal horen op de publieke zenders. Die evenementen verbinden ons.”

(via oa persbericht NPO)