John de Mol wil Sanoma uitkopen bij SBS Nederland

Televisieproducent John de Mol zint met zijn bedrijf Talpa op een volledige overname van tv-bedrijf SBS in Nederland. Hij heeft het Finse mediaconcern Sanoma voorgesteld om zijn belang van 67 procent voor 373 miljoen euro over te nemen.

Dat schrijft Het Financieele Dagblad vandaag en is bevestigd door een woordvoerder van Talpa. Sanoma is echter “niet geïnteresseerd in een verkoop”.

“Volledige grip”
Met een overname zou De Mol volledig grip krijgen op SBS, dat er tot dusver niet in geslaagd is de kijker en masse weer voor zich te winnen. Dit zou deels liggen aan de moeizame relatie tussen de Nederlandse producent en Sanoma. Samen kochten ze in 2011 de Nederlandse SBS-zenders SBS6, Net5 en Veronica plus Veronica Magazine voor ruim 1 miljard euro van het Duitse tv-concern ProSiebenSat.1.

“SBS staat niet te koop en komt ook niet te koop”
Sanoma is echter niet geïnteresseerd. “SBS staat niet te koop en komt ook niet te koop. We zijn meer vastberaden dan ooit om van SBS een succes te maken”, aldus de woordvoerder van Sanoma tegenover de Vlaamse website Deredactie.be . “Het is duidelijk dat er verdere maatregelen nodig zijn om de prestaties van de zenders te verbeteren, en we hebben meer dan ooit geïnvesteerd in de kanalen”, voegde hij toe. 

Sanoma en De Mol kochten het tv-bedrijf SBS Nederland in 2011 van de Duitse mediagroep ProSiebenSat.1. Sanoma werd toen voor twee derde eigenaar, Talpa kreeg 33 procent van de aandelen. SBS is na RTL de grootste televisiemaatschappij van Nederland met drie tv-zenders: Net5, SBS 6 en Veronica. Ook de Veronica Uitgeverij valt onder SBS Nederland.