Klanten van Ziggo in de regio Amerongen hebben te maken gehad met een langdurige storing. De storing begon donderdagavond en is pas zaterdagavond grotendeels opgelost. Ongeveer 5000 klanten zouden zijn getroffen door de langdurige storing.
Blikseminslag
Oorzaak van de storing is een blikseminslag die donderdag een verdeelstation van Ziggo aan de Burgwal in Amerongen trof. Het verdeelstation vloog volgens RTV Utrecht door de blikseminslag in brand. De brand zou zo hevig zijn geweest dat alle bedrading in het verdeelstation is weggesmolten en daardoor onbruikbaar geworden.
Omleiden signaal
Ziggo heeft sinds donderdagavond geprobeerd om het signaal voor de getroffen klanten om te leiden. Naast een kapot verdeelstation heeft de kabelaar ook te maken met diverse verbindingen die defect zijn geraakt. Deze verbindingen moet allemaal handmatig worden hersteld. In het Amerongse Bos werd ook nog eens een glasvezelkabel geraakt door de bliksem.
Opgelost
Zaterdagavond zijn de verbindingen grotendeels hersteld en konden de 5000 klanten van de provider in Amerongen en delen van Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede weer beschikken over radio, televisie, Internet en telefonie. Volgens de provider was het een complexe storing om op te lossen.
Slechte week
Het was voor VodafoneZiggo een slechte week als het gaat om storingen. Deze week werd Ziggo zelf getroffen door een grote storing in haar netwerk voor vaste telefonie. Vodafone werd donderdag getroffen door een storing in haar mobiele netwerk.
Sociale media:
https://twitter.com/GoldeWendy/status/1028208466010271745