Top 2000

Luistercijfers: NPO Radio 2 marktleider in periode november/december

Vandaag zijn de luistercijfers bekend geworden over de meetperiode november/december 2016. In deze meting is NPO Radio 2 marktleider met een marktaandeel van 13,9 procent. Het uitzenden van de Top 2000 in december levert voor de radiozender traditiegetrouw goede luistercijfers op.

Marktleider

Radio 2 ziet haar marktaandeel in de periode november/december stijgen van 8,9 procent naar 13,9 procent. Vorig jaar behaalde de radiozender in dezelfde meetperiode een marktaandeel van 13,4 procent.

Radio 538 levert marktaandeel in en staat op een tweede positie met 10,7 procent marktaandeel (was vorige periode nog 12,3 procent). Sky Radio volgt Radio 538 met een marktaandeel van 10,6 procent (was 9,1 procent in de vorige meetperiode).

Serious Request

NPO 3 FM, die de actie Serious Request uitzond in december, laat in deze meetperiode ook een stijging zien. De zender behaalde 0,2 procent marktaandeel meer dan de vorige meetperiode en staat nu op 6,6 procent. Vorig jaar was het marktaandeel van de radiozender in dezelfde meetperiode nog 8,0 procent.

Dalers

Qmusic ziet haar marktaandeel in deze meting flink teruglopen van 9,7 procent naar 8,5 procent. Ook NPO Radio 1, Radio 10, Radio Veronica, 100%NL, NPO Radio 5, NPO Radio 4, Slam!, Classic FM, Sublime FM en BNR Nieuwsradio moeten marktaandeel inleveren. Ook de gezamenlijke regionale omroepen (ORN) en regionale commerciële omroepen (E Power) zien hun marktaandeel teruglopen in de periode november / december.

De meting

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.882 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 56 minuten per dag. Vorige perode was de luistertijd nog 2 uur en 47 minuten.

De volgende meting over de periode december 2016 / januari 2017 wordt op 21 februari bekend gemaakt.

Alle cijfers op een rij: