De commerciële radiozender Radio 538 blijft ook in de meetperiode juni/juli van dit jaar marktleider. Dit blijkt uit de luistercijfers over deze periode. De cijfers zijn vandaag bekend gemaakt door de Stichting Nationaal Luisteronderzoek (NLO).
Radio 538 blijft aan kop
Radio 538 behaalde in deze periode een marktaandeel van 12,5 procent (vorige periode 12,2 procent). Sky Radio had in de periode juni/juli een marktaandeel van 9,9 procent (was 9,6 procent) en bezet daarmee de tweede plaats. Qmusic staat met een marktaandeel van 9,7 procent op de derde positie. De radiozender verliest 0,1 procent marktaandeel ten opzichte van de vorige meetperiode.
Luistertijd gelijk
De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.474 respondenten van 10 jaar en ouder. Als standaard tijdvak wordt 06.00 tot 24.00 uur gehanteerd. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 41.
NPO Radio 2 en NPO 3 FM leveren in
NPO Radio 2 en NPO 3 FM moeten marktaandeel inleveren. NPO Radio 2 verliest 0,4 procent marktaandeel en heeft nu 8,5 procent van de markt in handen, 3FM verliest 0,3 procent en heeft nu een marktaandeel van 6,7 procent. Andere zenders met een lager marktaandeel zijn 100% NL, Classic FM, NPO Radio 4, Qmusic en Radio Veronica. NPO Radio 1 profiteert van de ‘sportzomer’ en ziet haar marktaandeel stijgen met 0,5 procent tot 7,4 procent.
Volgende meting
Op dinsdag 20 september 2016 worden de nieuwe luistercijfers van juli – augustus 2016 gepubliceerd.