Media kort: april 2002

JAMBY LEGT BESLAG OP REKENINGEN VERENIGING VERONICA

Internetbedrijf Jamby vordert 2,2 miljoen euro van de vereniging Veronica Omroep Organisatie (VOO). Om ervan verzekerd te zijn dat ze dat geld krijgen, hebben ze beslag laten leggen op de rekeningen van de VOO. Dat heeft een woordvoerder van VOO maandag gezegd. Veronica zegt niet te weten hoe Jamby, van onder andere Adam Curry, bij dat bedrag van 2,2 miljoen euro komt. ,,Jamby heeft voor ons enige tijd breedbanddiensten verzorgd in de tijd dat daar nog veel over te doen was. Maar nu we maandagavond weer met tv-uitzendingen beginnen, hebben we het contract met Jamby per 1 april opgezegd. Waarschijnlijk vinden zij dat dat contract nog wat langer door had moeten lopen.” Volgens Jamby-directeur Rob van Someren heeft de VOO zich niet op de juiste manier aan het driejarige contract heeft onttrokken. (ANP/Trouw)

TROS BESTELT NU AL NIEUWE SPANGEN-AFLEVERINGEN

Omdat de eerste aflevering van een nieuwe reeks van de politieserie Spangen zondagavond door bijna twee miljoen mensen is bekeken, heeft de TROS nu al besloten een nieuwe reeks te bestellen. Dat heeft een TROS-woordvoerder maandag gemeld. (ANP/Trouw)

“NEDERLAND HEEFT TE VEEL ZENDERS”

Endemol Nederland maakte vorige week haar reorganisatieplan bekend. Van de bijna 800 fulltime arbeidsplaatsen moeten er 270 verdwijnen. Internationaal gezien is het entertainmentconcern echter nog steeds niet te stuiten. Na Europa, Australië, Noord- en Zuid-Amerika worden nu voorzichtig de eerste stappen op Aziatische bodem gezet. En hoewel hij zich meer op het bedenken van nieuwe programma’s heeft gestort en minder druk is met leiding geven, is John de Mol (46) nog steeds hét gezicht van het bedrijf. Op de tv-beurs MIPTV, deze week in het Zuid-Franse Cannes, staat hij voor een belangrijk deel zelf potentiële klanten te woord, vaak tot in de kleine uurtjes. “Ik werk veel en of dat nu zeventig, tachtig, negentig of honderd uur per week is, laat ik even buiten beschouwing. Als ik iets leuk vind, heb ik niet het idee dat ik werk”, zegt John de Mol.

VARA DOOR MET ‘DE GIDS’ EN VAN NIEUWKERK

Als het aan de VARA ligt, keert het mediaprogramma De Gids komend seizoen terug op televisie. De omroep houdt echter nog een slag om de arm in verband met de door het kabinet aangekondigde korting van 32 miljoen euro op de omroepbijdrage. ,,Als die bezuiniging doorgaat, kan het zo zijn dat een aantal plannen wordt geschrapt”, laat een woordvoerder van de VARA weten. ,,Daarom zeggen we nog niet dat De Gids definitief wordt voortgezet. We willen het wel heel graag.”

“MURDOCH AAST OP ONDERDEEL KIRCH”

De Duitse tv-zender Premiere zou volgens berichten in Engeland en Duitsland buiten het faillissement van mediaconcern Kirch kunnen blijven. Volgens de Sunday Times, eigendom van Rupert Murdoch, heeft de mediamagnaat nog altijd interesse, maar het verliesgevende betaalkanaal zou hem geen nieuwe investeringen waard zijn. Welt am Sonntag meldde daarentegen dat Murdoch €600 miljoen in Premiere wil steken.

MTV EN TMF GAAN VERDER MET TMF-AWARDS

De muziekzenders The Music Factory (TMF) en Music Television (MTV), die sindskort allebei deel uitmaken van MTV Networks, gaan door met het jaarlijks uitzenden van de TMF-Awards. MTV kent zelf al een jaarlijkse prijzenregen: de MTV Europe Music Awards. Door het samengaan van beide zenders werd gevreesd voor de Nederlandse award-uitzending, maar MTV-Networks heeft beloofd die traditie te laten voortbestaan. Dit omdat de MTV-uitzending een meer internationaal karakter heeft in tegenstelling tot de TMF-show. De twee zenders krijgen vanaf 1 mei een andere invulling. De meeste presentatoren van TMF verkassen dan naar MTV. Het oude, vooral bij jongeren zeer populaire TMF houdt twee veejays (Jeroen Post en Renee) en biedt verder ruimte aan de terugkeer van Veronica op de beeldbuis. Maandag is er voor het eerst een Veronica-programma te zien op TMF. De Pulpshow biedt vanaf 20.30 uur ,,een mix van vette hiphop en foute nummers uit de jaren zeventig, in combinatie met schaamteloze beelden”, aldus Veronica op haar website. De 22-jarige actrice Georgina Kwakye (in de soap Goede Tijden Slechte Tijden te zien als Gladys Bloem) werd tijdens de TMF-show zaterdagavond gepresenteerd als nieuwe veejay van MTV. Ze gaat vanaf 1 mei elke woensdagavond tussen 22.00 en 23.00 uur het programma Da’ Groove presenteren. In dat programma draait de dochter van een Hongaarse moeder en een Ghanese vader hip hop en r&b-liedjes. (ANP/Trouw)

NETTOVERLIES UPC RUIM VERDUBBELD

Het kabelbedrijf UPC heeft over 2001 een nettoverlies geleden van 4,4 miljard euro, een jaar eerder was dat een verlies van 2 miljard euro. Dat heeft UPC bekendgemaakt. Op 2 april kwam UPC al met ongecontroleerde en onvolledige cijfers, de cijfers zijn nu wel gecontroleerd en UPC kan nu een resultaat tonen. De kabelaar heeft de cijfers vrijdag bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC gedeponeerd. De totale omzet over het afgelopen jaar beliep 1,4 miljard euro, overeenkomstig met de eerder gegeven cijfers. Het hoge nettoverlies is volgens UPC vooral te wijten aan eenmalige lasten als reorganisatiekosten en afschrijvingen.  UPC had de publicatie van de cijfers uitgesteld vanwege een geschil met hun accountant over de manier van boekhouden. Begin april besloot het bedrijf toch wat cijfers te publiceren, waar toen nog geen handtekening van de accountant onder stond. Grootste verliespost voor UPC is een extra afwaardering op de bezittingen. Omdat in de Verenigde Staten nieuwe boekhoudkundige regels gelden, moeten bedrijven elk jaar hun bezittingen herwaarderen naar de actuele waarde. Dat kostte de kabelaar het afgelopen jaar 1,5 miljard euro. Omdat UPC nog met de SEC steggelde over de precieze hoogte van de afwaarderingen, kon het bedrijf niet eerder met die gegevens komen. (ANP/Trouw/Nieuwsklik)

ENDEMOL SCHRAPT 270 ARBEIDSPLAATSEN

Amusementsconcern Endemol schrapt dit jaar ongeveer 270 arbeidsplaatsen. Het is de bedoeling van de directie dat daarbij geen gedwongen ontslagen vallen. Dat heeft Endemol, onderdeel van het Spaanse Telefonica, vrijdag bekendgemaakt. Het bedrijf geeft als reden dat de aanpassingen nodig zijn vanwege de sterk veranderde marktomstandigheden. Die houden in dat bedrijven minder uitgeven aan reclame. Daardoor zijn er minder inkomsten bij de zenders. De zendgemachtigden maken ook meer producties in eigen huis in plaats van ze duur in te kopen. Tenslotte zijn er inmiddels ook meer concurrenten van pionier Endemol gekomen.

RTLZ GEHEEL IN HANDEN HMG

De Holland Media Groep (HMG) heeft alle aandelen van het financiële televisieprogramma RTLZ verworven. HMG maakte vrijdag bekend dat de onderhandelingen met mede-eigenaar Belgian Business Television zijn afgerond. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. RTLZ begon op 5 juni 2001. Het programma trekt nu ruim een miljoen kijkers per dag, zegt HMG. Naar aanleiding van de aankoop gaat HMG samenwerking tussen RTLZ en het RTL Nieuws intensiveren. Zo schuift RTLZ richting nieuwszender. Het financieel-economisch nieuws blijft wel de ruggengraat van de RTL-programmering, aldus HMG. (ANP/Trouw)

VIER MILJOEN KIJKERS VOOR HALVE FINALE

Vier miljoen Nederlandse televisiekijkers hebben donderdagavond de laatste tien minuten van de UEFA-bekerwedstrijd Feyenoord-Internazionale bekeken. Dat heeft de NOS vrijdag bekendgemaakt. Gemiddeld keken 3,2 miljoen Nederlanders naar de uitzending van de halve finale. Deze eindigde in een gelijkspel (2-2), waardoor Feyenoord doorgaat naar de finale. Volgens de NOS had de helft van alle Nederlanders die donderdag tussen 20.25 en 22.29 uur naar de televisie keek, afgestemd op het voetbal. (ANP)

RECHTER: KLEIN ESSINK MAG IN NET5-SERIE SPELEN

Acteur/presentator Marc Klein Essink mag een rol spelen in een nieuwe ziekenhuisserie op Net5. In kort geding had de belangrijkste werkgever van Klein Essink, HMG, geëist dat hij niet voor Net5 mocht gaan werken, omdat dat de ‘goodwill’ van RTL4 zou schaden. De rechter bepaalde donderdag dat daarvan geen sprake is. Als presentator kan Klein Essink gewoon doorgaan met het maken van het RTL4-programma de Staatsloterijshow en daarnaast actief zijn als acteur in de nieuwe serie Trauma 24/7. Die ziekenhuisserie begint op 18 april. De rechter sloot zelfs niet uit dat de goodwill van RTL4 wordt gesteund door het acteerspel van Klein Essink, ook al is dat bij een andere zender. HMG betwist de uitspraak van de rechtbank en bekijkt of hoger beroep mogelijk is. (ANP)

VVR: NIET LANDELIIJKE-FREQUENTIES ZIJN GRABBELTON

De VVR heeft zich erg boos gemaakt over de nu nog beschikbare frequentieruimte voor niet-landelijke partijen die nog in de ether willen komen. Alle krenten zijn uit de pap gehaald door het ministerie, na overleg met de SCR. Dat betekent concreet dat nu voor nieuwkomers geen of te weinig ruimte is op niet-landelijk gebied in Amersfoort, de west-kant van Noord Holland, Utrecht, Den Haag/ Rotterdam, het Westland en West Brabant. Om de dekkingsproblemen van de landelijke (commerciele) zenders op te lossen is eindeloos in de grabbelton van de niet-landelijke frequenties gegraaid, waardoor deze problemen kunnen ontstaan, aldus Paul Winnubst, secretaris van de VVR. ‘Wij willen geen slachtoffer van deze wijze van machtspolitiek worden, het ministerie zal met duidelijke en vooral snelle oplossingen voor onze problematiek moeten komen.’ ‘Voor bijvoorbeeld Radio Westland dat al 5 jaar op de kabel uitzendt is nu geen frequentiue beschikbaar’ ‘ Dat is niet alleen erg voor deze partij, maar bovendien heeft het ministerie zijn huiswerk niet goed gemaakt, want deze wist allang welke wensen er waren.’  (VVR)

“ZEG ‘NS AAA” OP DE PLANKEN

Van de vroegere VARA-serie Zeg ‘ns Aaa wordt een theaterstuk gemaakt dat herfst 2003 op de planken komt. Met uitzondering van John Leddy (Koos, de man van Mien) doet de vroegere cast van de tv-serie mee aan het initiatief. Dat heeft een woordvoerder van het productiebedrijf van schrijver Chiem van Houweninge donderdag gezegd. Van Houweninge gaat ook de theaterversie van Zeg ‘ns Aaa verzorgen. Onduidelijk is nog wat hij het doktersgezin en huishoudster Mien in de theaters laat beleven.

BUSINESS CLASS ZONDER HOOFDSPONSOR

Eén van de hoofdsponsors van het RTL 5-televisieprogramma Business Class van makelaar Harry Mens, het beursgenoteerde vastgoedfonds Uni-Invest, heeft zich teruggetrokken vanwege de prominente rol in dit programma voor Pim Fortuyn. Beursfonds Uni-Invest, met een belegd vermogen van ruim 3,5 miljard euro, blijft nog wel adverteren, maar trekt zich als hoofdsponsor terug.

EINDE KIRCH MOGELIJK ZEGEN VOOR FORMULE 1

De onttakeling van het Duitse media-imperium Kirch kan de Formule 1 bevrijden van een afsplitsing. De grote autofabrikanten in de sport dreigen vanaf 2008 een eigen kampioenschap te organiseren, maar als ze Kirchs belang in de Formule 1 kunnen kopen zien ze misschien af van dat plan. Veel hangt af van wat het zwaar verlieslijdende Kirch gaat doen met zijn aandeel van 58 procent in SLEC, de holding die de komende honderd jaar de commerciële belangen van de Formule 1 behartigt. Ook moet worden afgewacht hoe de grote partijen in de sport daarop reageren. De bazen van de autofabrikanten in de Formule 1 praten komend weekeinde tijdens de Grand Prix van San Marino over het alternatieve kampioenschap dat ze willen opzetten. Kirch heeft al gezegd dat hij open staat voor kopers van zijn F1-aandeel. Maar de internationale automobielfederatie FIA kan haar veto uitspreken als een verandering in de gezagsverhoudingen hen niet aanstaat (Adformatie)

RADIO M VREEST STROP DOOR ANDERE FREQUENTIE

De directie en hoofdredactie van RadioM maken zich zorgen over de effecten van de aanstaande wijziging van de uitzendfrequentie. Er dreigen een financiële strop en een terugloop van het aantal luisteraars. Ook vreest RadioM dat Utrechters hun ‘calamiteitenzender’ niet meer op hun toestel weten te vinden. In september wijzigt de zenderfrequentie van de Utrechtse regionale omroep in 93.1fm. Dat komt doordat het Rijk de commerciële zender Business News Radio gaat toelaten. Deze omroep krijgt de huidige frequentie van RadioM (100.1fm). Voor RadioM is het al de tweede keer dat de frequentie wijzigt. In 1998 was de eerste wijziging. Koepelorganisatie ROOS is ingeschakeld om te proberen meer geld in Den Haag los te weken. Directeur Robert Zaal toonde zich al bij de presentatie van de eerste plannen voor de frequentiewijzigingen zeer kritisch. (o.a. Utrechts Nieuwsblad)

“VERONICA WIL 10FM KOPEN”

De omroepvereniging Veronica zal een bod doen op Radio 10 FM als dit station in de verkoop komt. Dat heeft Jan Hoogesteijn, radiodirecteur van Veronica, gezegd in het BNN radioprogramma Storing (Radio 1). Uitgeverij Wegener moet van Radio 10 FM af omdat ze een te grote machtsconcentratie krijgen in medialand. “We hebben al eerder geboden op Radio 10 FM. Binnenkort zal het station dan echt in de verkoop komen, en dan zullen wij zeker weer een bod doen. We hebben het geld”, aldus Hoogesteijn. Hoogesteijn weet dat Veronica zich zal moeten onderscheiden. “Ja, we zullen wat anders moeten brengen dan dat de huidige stations doen. Daar gaan we ons best voor doen.” (Radionieuws)

CONNY VANDENBOS (65) OVERLEDEN

Conny Vandenbos is zondag na een kort ziekbed in een ziekenhuis in Amsterdam overleden. Ze wordt woensdag in stilte begraven, zo bevestigde H. Klooster, een goede vriend van de zangeres. Vandenbos, die furore maakte met nummers als ‘Roosje m’n Roosje’ en ‘Sjakie van de Hoek’, leed aan longkanker. Tijdens haar loopbaan heeft ze meer dan een miljoen lp’s en CD-albums verkocht. Vandenbos had in de zestiger jaren een eigen tv-programma. In de jaren negentig presenteerde ze een programma op Radio Noordzee. De laatste tijd werkte zij voor Radio West. In het verband met het overlijden van de zangeres zendt de TROS woensdagavond in het programma ‘Voor alle Fans’ de mooiste archiefopnamen van Conny Vandenbos uit. Het programma begint om 19.55 uur op Nederland 2. (ANP)

“ALBERT VERLINDE OVERWERKT DOOR BOULEVARD”

Het programma Boulevard is het best bekeken nieuwsprogramma in zijn soort. En dat geldt voor het showblok, waar hij verantwoordelijk voor is, al helemaal. Albert Verlinde heeft zijn brave ideale schoonzoon act afgezworen en is door het RTL4 succes Boulevard helemaal zichzelf geworden: spits, recht voor zijn raap en ongelooflijk grappig in combinatie met tv-kwajongen Beau van Erven Dorens. Toch vindt hij het tijd voor reflectie. ‘Deze zomer ga ik zwaar nadenken over het indelen van mijn tijd. Ik ben te zwaar belast nu. Kort geleden ben ik zelfs een paar dagen ingestort. Ik kon geen shownieuws meer horen.’

ARROW WELLICHT UITGESLOTEN VOOR FM-FREQUENTIE

De commerciële radiozender Arrow Classic Rock, een van de grote kanshebbers op een FM pakket tijdens de vergelijkende toets, is wellicht uitgesloten van deelname aan deze oets. Dit blijkt uit verschillende gegevens en reglementen.

OMROEPEN BOOS OVER RADIOSTILTE

,,Heel erg amateuristisch van de NOS”, briest Marcel Oude Wesselink, adjunct-hoofdredacteur van RTV Oost. Enkele regionale omroepen hebben afgelopen week meerdere keren een radiostilte gehad, omdat de NOS op dat moment onverwacht geen nieuwsbulletin doorgaf. ,,De sprekers zaten in de verkeerde inspreekcel”, aldus Oude Wesselink. Adjunct-directeur Martin Volder van NOS Radio kan zich de irritatie goed voorstellen. ,,Het is nu drie keer achter elkaar gebeurd, doordat een lezer de verkeerde cel instapte.”  De vergissingen hebben te maken met de keuzemogelijkheden die regionale omroepen hebben. Vroeger ‘liftten’ de meeste regionalen mee met de nieuwsbulletins die tegelijkertijd op bijvoorbeeld Radio 2 te horen waren. Tegenwoordig kunnen de omroepen een pakket op maat kopen bij de NOS, bij voorbeeld korte of langere bulletins op elk half uur. (Leidsch Dagblad)

GEEN TV-STATION SCHOTSE VOETBALCLUBS

De plannen van de Schotse Premier League om een eigen tv-station te beginnen, zijn mislukt. Kampioen Celtic en rivaal Glasgow Rangers hebben zich tegen het project gekeerd. In eerste instantie hadden de twee topclubs, ook wel de Old Firm genoemd, medewerking toegezegd aan het initiatief. Beide clubs lieten gisteren in een persverklaring weten dat zij zich hadden teruggetrokken wegens ‘onvolledige informatie’. Bovendien vonden Celtic en Glasgow Rangers dat het tv-project te riskant was. De twee clubs ontkenden krachtig dat ze met het Britse Sky Television in onderhandeling zijn over het opzetten van een Old Firm-kanaal. De wedstrijden uit de Schotse premier league worden momenteel nog uitgezonden door Sky. Het contract loopt dit seizoen af (Adformatie)

MARC VAN AMSTEL NAAR 192

Sinds 6 april presenteert Marc van Amstel op Radio 192 wekelijks op de zaterdag zijn programma tussen 10.00 en 12.00 u. Van Amstel heeft eerder gewerkt bij Radio Noordzee en was jarenlang nieuwslezer bij het ANP.

ZEROBASE EN DVB-T: NIEUWE ZENDMAST IN AMSTERDAM NOORD

De gemeente Amsterdam wil een 150 meter hoge zendmast plaatsen in de Aambeeldstraat op het industrieterrein in Noord. De stalen constructie is bedoeld voor bevestiging van antennes voor digitale ethertelevisie en FM-radio. Als de zogenoemde IJ-mast er komt, wordt die het hoogste bouwwerk van Amsterdam. De mast voldoet aan alle milieunormen, en zou geen gevaar voor de volksgezondheid opleveren. De Rijksluchtvaartdienst heeft geen bezwaar zolang de mast maar verlicht wordt. Ook het college en het stadsdeel hebben ingestemd met het plan. Voor inwoners van Noord, maar ook voor de rest van Amsterdam, zal vooral de hoogte van de IJ-mast even wennen zijn. Die 150 meter is volgens de aanvrager van de mast Nozema (Nederlandse omroep zender maatschappij) noodzakelijk om de binnenstad en het Oostelijk Havengebied goed te bereiken. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland buigen zich binnenkort over dit plan. (Parool)

HERSTELWERKZAAMHEDEN ZENDMAST SMILDE

Door een kortsluiting in de zendmast van Smilde in december wordt het tv-signaal van Nederland 2 en Nederland 3 al enige tijd met een beperkt vermogen uitgezonden. Binnenkort zal er een nood-antenne worden geplaatst op de zendmast van Smilde. Deze zal gemonteerd worden onder de laagste antenne van TV Drenthe. Een uitgebreid foto-verslag is te vinden via de website van FMTV.

BANKEN GEVEN HOOP OP REDDING KIRCH OP

Voor de Duitse mediamagnaat Leo Kirch rest waarschijnlijk geen andere weg meer dan een faillissement. De banken lieten vrijdag doorschemeren geen heil meer te zien in verdere besprekingen over een redding van zijn media-imperium. Donderdag is tot laat in de nacht onderhandeld, maar zonder resultaat, zo meldden vrijdag bronnen bij het overleg. Later op de dag staan nog besprekingen in München op het programma. De onderhandelaars verwachten echter geen wonderen. De kans op een faillissement is afgelopen nacht gestegen tot 90 à 95 procent. Op zijn laatst wordt dinsdag uitstel van betaling aangevraagd, aldus een bankier. (o.a. ANP)

TMF WORDT UITGEKLEED – VJ’S GROTENDEELS MTV

MTV Networks, eigenaar van MTV en TMF, heeft de gevolgen van de restyling van beide muziekzenders bekendgemaakt. Per 30 april wordt TMF een interactieve zender en neemt MTV de rol van TMF als Nederlandstalig muziekkanaal over. Op Jeroen Post en Renee na, verhuizen alle vj’s en veel van hun programma’s naar MTV, waaronder de ‘Dag Top 5’, de ‘Top 40’ en ‘100% Johnny’. Vrijwel alle Engelstalige MTV-programma’s zullen worden geschrapt, op ‘Jackass’ na. Het MTV-programma ‘Guess What?’, met vragen voor de kijker, gaat naar TMF.  Interactiviteit is het toverwoord bij TMF, dat vanaf 30 april vooral nonstop-muziek gaat uitzenden. ‘Play’ – elke werkdag van 15 tot 17 uur – blijft als enige gepresenteerde programma over. Nieuw op TMF zijn programma’s als ‘SMS Chat’, ‘SMS Poll’ (waarbij de kijkers hun mening kunnen geven) en ‘Cyber Top 10’ (een dagelijkse hitlijst). Ook nieuw is ‘Mr. Mood’, een animatie-mannetje wiens stemming door de kijker kan worden bepaald. Als hij echt kwaad is, gooit hij clips direct van de buis af en komt de volgende clip aan bod. (PR.nl)

TROS STOPT MET STUDIO 2

Het TROS-programma Studio 2 komt volgend seizoen niet meer terug op de televisie. Dat maakte een woordvoerder van de TROS donderdag bekend. De omroep kan de kosten van het late-nightprogramma niet meer dragen. Aan de kijkcijfers ligt het volgens de TROS-zegsman niet. ,,Vooral in de maand januari van dit jaar was het programma erg succesvol, maar het is te duur om te maken door een omroep. We hadden gehoopt dat andere omroepen voor het volgende seizoen zouden inhaken. Dat is niet gebeurd en daarom stoppen we ermee.”  Eerder liet de KRO weten dat het uit geldgebrek stopt met het programma Ontbijt tv. Een inzamelingsactie bij andere omroepen had geen succes. De TROS wil zich volgend seizoen meer richten op comedy en drama. Voor Studio 2 is daarom geen ruimte meer in de begroting. Het programma Lunch-tv mag wel blijven. (ANP)

KABINET WEIGERT COMPENSATIE OMROEP

Het kabinet weigert om 32 mln euro extra vrij te maken voor de landelijke publieke omroepen. De Tweede Kamer had eind vorig dat geld met een wetswijziging op initiatief van het CDA beschikbaar gesteld. Volgens de Kamer waren de omroepen er financieel op achteruit gegaan door de fiscalisering van de omroepbijdrage. Minister Zalm en staatssecretaris Van der Ploeg verwijzen naar een rapport   van de Algemene Rekenkamer,die heeft berekend dat de publieke omroepen hebben gekregen waarop ze recht hebben. CDA’er Atsma reageerde woedend.”Het is diefstal van de publieke omroep.”  (NOStt)

CASEMA EN NCDO KOMEN MET ‘VERKIEZINGSKANAAL’

Nederland heeft vanaf maandag eventjes een nieuwe zender. Tot een dag na de landelijke verkiezingen op 15 mei is er namelijk een politiek nieuwsprogramma ‘De stemming van Nederland’ dat veelal wordt uitgezonden op de informatiekanalen van de kabelmaatschappijen. Het initiatief is donderdag in Den Haag gepresenteerd. Kabelaar Casema en de organisaties NCDO en Move Your World hebben het project bedacht. Die organisaties zijn vooral betrokken bij ontwikkelingssamenwerking, cultuur en mondiale problemen als armoede en het hiv-virus. De uitzendingen komen op werkdagen tussen 16.00 en 19.00 uur rechtstreeks uit een tent op het terrein van het Haagse perscentrum Nieuwspoort. ‘De stemming van Nederland’ wordt gepresenteerd door François Engers, onder andere werkzaam bij Amsterdam 1. Hij krijgt ondersteuning van een redactie en een team van technici, bestaande uit ervaren personen en jongeren die het vak nog moeten leren. Iedere dag is er een politieke gast die zijn mening geeft over actuele ontwikkelingen, waaronder ontwikkelingssamenwerking en cultuur. Ook krijgt de gast twee minuten om zijn eigen standpunt te verkondigen. Daarnaast zijn er discussies en politieke analyses. De kijker kan via digitale tv en internet deelnemen aan de uitzendingen. Tweede-Kamervoorzitter Van Nieuwenhoven is maandag de eerste gast. http://www.destemmingvannederland.nl. (o.a. Casema/ANP)

ISRAEL: CNN EN NBC MOETEN RAMALAH UIT

Israël dreigt met gerechtelijke stappen wanneer de Amerikaanse zenders CNN en NBC doorgaan met hun berichtgeving uit Ramalah, dat tot verboden gebied is verklaard. De Israëlische regering heeft de accreditering van twee journalisten van de Arabische zender Abu Dhabi TV ingetrokken wegens “anti-Israëlische propaganda”. De BBC heeft geprotesteerd tegen het vuren op vredesdemonstranten, onder wie correspondente Orla Guerin. En een VS-regeringswoordvoerder uitte zorgen over de beperkingen die het Israëlische leger vertegenwoordigers van de media oplegt. De CPJ en de IFJ hebben daarover ook bij Israël protest aangetekend. (Villamedia)

BRITS KONINGSHUIS WOEDEND OP BBC

In Engeland is een controverse ontstaan over de wijze waarop de BBC het nieuws heeft gepresenteerd over de dood van koningin-moeder. BBC-presentator Peter Sissons droeg geen zwarte stropdas toen hij het nieuws van het overlijden zaterdag bracht, maar een rode. Volgens de Britse krant The Times was kroonprins Charles zo boos op de omroep wegens dit ,,respectloze” gedrag dat hij in overleg met zijn moeder, koningin Elizabeth, op tweede paasdag de commerciële tv-zender ITN uitkoos om de natie toe te spreken.

ELK UUR ‘3FM-NIEUWS’

Popzender Radio 3FM zendt vanaf dinsdag op ieder heel uur een eigen nieuwsbulletin uit. Dit gebeurt op weekdagen van 07.00 uur tot en met 19.00 uur. Een eigen redactie zal het nieuws verzorgen, meldt Radio 3FM. (ANP)

VAN DER BLIEK NAAR FRESH FM

Discjockey Erwin van der Bliek is sinds maandag elke werkdag tussen 19.00 en 22.00 uur te horen op Fresh FM. In het programma ‘The Party Place’ laat hij elke avond horen wat jong Zuid-Holland bezighoudt. (Fresh)

SBS6 MAAKT PROGRAMMA VOOR ‘ZWEVENDE KIEZER’

SBS 6 zendt op 12 mei, aan de vooravond van de verkiezingen, het avondvullende programma Waar stem ik op? uit. Hierin krijgt de kijker de gelegenheid te testen welke partij het best bij hem past. De resultaten van die peiling leveren volgens de omroep ‘de grootste politieke enquête van Nederland’ op. Kijkers krijgen 35 multiple choice vragen voorgeschoteld die corresponderen met de politieke partijprogramma’s. Het programma is gemaakt door Eyeworks, de vragen zijn opgesteld onder auspiciën van Maurice de Hond, oprichter van wat toen nog Bureau Interview heette (later Interview-NSS). Waar stem ik op? wordt gepresenteerd door Ton van Royen en Milika Peterzon en duurt van 20.30 uur tot 22.30 uur en van 22.50 tot 23.20 uur. (Adformatie)

TV-MARKT GROEIT TEGEN TREND IN

De bestedingen voor tv-reclame blijven groeien. In het eerste kwartaal van dit jaar is de netto-omzet gegroeid met vijf procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De sterkste groei wordt gerealiseerd door banken en verzekeringen, de telecomsector en de levensmiddelenbranche. Dit meldt Spot, de brancheorganisatie voor de Nederlandse tv-reclame bedrijven. De groei ligt boven de verwachtingen en is onderscheidend ten opzichte van de totale mediamarkt.

UPC GEEFT CIJFERS ZONDER HANDTEKENING ACCOUNTANT

Kabelbedrijf UPC heeft de operationele jaarresultaten gepresenteerd, maar zonder handtekening van accountant Andersen onder de stukken. Hoe de gepresenteerde cijfers tot stand zijn gekomen is dan ook niet duidelijk. UPC presenteerde geen resultatenrekening, zodat vooralsnog niet duidelijk is hoe hoog het nettoverlies is uitgekomen. Het bedrijf wil volgens persbureau ANP niet rechtstreeks ingaan op vragen. Alleen per e-mail konden vragen worden ingediend. Binnen twee weken hoopt UPC resultaten die door de accountant zijn goedgekeurd, te kunnen leveren. UPC en de Amerikaanse toezichthouder overleggen nog over de waardering van ‘bepaalde valuta- instrumenten’. Volgens de eigen opgave is de omzet over het jaar 2001 met 38 procent gestegen tot 1,4 miljard euro. Het totaal aantal ‘omzet genererende klanten’ is opgelopen met 481 duizend tot 8,38 miljoen. (rza)

LIBERTY MEDIA LIJDT VERLIES VAN 6,2 MILJARD DOLLAR

Liberty Media, het investeringsbedrijf van John Malone, heeft over 2001 een verlies geleden van 6,2 miljard dollar. Vier miljard daarvan kwam voor rekening van het afwaarderen van belangen in andere mediabedrijven. De omzet steeg met 35 procent naar ruim 2 miljard dollar. Zo werd het 4 procents-aandeel in AOL Time Warner 2,1 miljard dollar minder waard. Het belang in News Corp moest met 913 miljoen dollar worden afgewaardeerd. Liberty, dat een controlerend minderheidsbelang heeft in UPC, maakte in 2000 nog een winst van 1,5 miljard dollar. (Aut. Gids)

RADIO VERONICA VAN START

Sinds vanavond 18.00 uur is Veronica gestart met haar radio-uitzendingen. Het format bestaat uit muziek uit de jaren 80, 90 en vandaag. Veronica is te ontvangen via de kabel (20% UPC-kabelaansluitingen), Astra- satelliet en live op internet.

CASEMA WIJZIGT RADIOPAKKET WATERLAND EN ZANDVOORT

Kabelaar Casema heeft op 2 april het radiopakket van de gemeenten Waterland en Zandvoort gewijzgigd. In Waterland is de radiozender Ujala Radio toegevoegd (101,8 MHz). Tevens wijzigen de “Salto-zenders” van frequentie. Radio192 is uit het aanbod geschrapt. In Zandvoort wijzigen WDR radio 3, BBC Radio 1 en BBC Radio 3 van frequentie.

RUSSISCHE JOURNALISTEN KOPEN EIGEN ZENDER

De voormalige journalisten van de Russische oppositiezender TV-6 hebben de licentie verkregen die hen toelaat de zender opnieuw op te starten. TV-6, de enige onafhankelijke, nationale oppositiezender in Rusland, werd op 22 januari door de nauw met het Kremlin verbonden oliemaatschappij Loekoil wegens teveel vermeende schulden opgedoekt.

BRITSE JOURNALIST VRIJ IN ZIMBABWE

De politie in Zimbabwe heeft gisteren de 57-jarige correspondente van het Britse dagblad The Daily Telegraph op vrije voeten gesteld nadat een rechtbank had bepaald dat er geen reden was haar vast te houden. Ze werd vorige week woensdag opgepakt in het oosten van Zimbabwe waar ze voor haar krant op onderzoek was. Eerst werd ze beschuldigd van schending van een veiligheidswet, daarna van overtreding van een mediawet. Beide nieuwe wetten zijn bedoeld om de pers in Zimbabwe aan banden te leggen. (NRC)

ISRAELISCHE MILITAIREN IN KANTOOR AL-JAZEERA

Israëlische troepen zijn binnengedrongen in het kantoor van de Qatarese satellietzender Al-Jazeera in Ramallah. De omgeving van het gebouw is afgegrendeld door tanks. Dit heeft een verslaggever van de zender, Sherin Abu Akla, vanuit het hoofdkantoor in Qatar aan het Spaanse persbureau aten weten. De Israëliërs verhinderen volgens Sherin Abu Akla dat ploegen van de zender met camera’s de deur uitgaan. Toch gaat het werk volgens hem door, ,,hoewel dat gevaarlijk is”. Al-Jazeera bracht zaterdag beelden van het optreden van Israëlische militairen in Ramallah, onder meer bij en in de hoofdkantoren van de Palestijnse Autoriteit. (ANP)

STEM VAN PALESTINA ZWIJGEN OPGELEGD

Ook de Palestijnse Radio is slachtoffer geworden van de oplopende spanningen in Israel. Het Israelische leger heeft zaterdag het gebouw van radiostation De stem van Palestina bezet. Uitzenden is daardoor onmogelijk geworden. Dat heeft een van de journalisten van de Stem van Palestina meegedeeld. De microfoon zou zijn overgenomen door een Israelische militair die de 4 aanwezige journalisten maande te vertrekken. Ook wordt melding gemaakt van twee Israelische tanks voor het gebouw.  (NOStt)

SCHAGEN FM BOOS OP NIEUWE FREQUENTIEVERDELING

De gemeenten Schagen en Niedorp zijn de eerste twee gemeenten die steun hebben toegezegd in de strijd van Streekradio Schagen FM voor het behoud van haar etherfrequentie. Vorige week werd bekend dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat van plan is Schagen FM haar frequentie (97,8 MHz) af te nemen. Daarvoor in de plaats zou Schagen FM 3 nieuwe kleine zenders in gebruik moeten nemen. De omroep wordt met de beslissing enkele jaren teruggezet in de tijd. Schagen FM en belangenorganisatie OLON hebben de afgelopen dag proberen te achterhalen wat de reden voor de frequentiewijziging is. De Divisie Telecom van Verkeer en Waterstaat en het ministerie van Verkeer en Waterstaat wijzen naar elkaar en kunnen geen noodzaak aantonen.

UITLEG KIJKCIJFERS DOOR RTL4 BEVREEMDT NOS/KLO

Kijk- en LuisterOnderzoek (KLO) van de NOS vindt het vreemd dat de kijkcijferdienst van de commerciële zender RTL 4 de kijkcijfers van het zaterdag gehouden lijsttrekkersdebat anders interpreteerde dan gebruikelijk. De RTL-dienst bracht het bereikcijfer (4 miljoen kijkers) naar buiten, in plaats van het gemiddelde aantal kijkers naar de uitzending (2,1 miljoen). Volgens een KLO-woordvoerder wordt doorgaans het gemiddelde aantal kijkers, gemeten over de hele uitzending, als kijkcijfer bestempeld. In een bereikcijfer meet een onderzoeksdienst hoeveel Nederlanders eventjes inschakelden tijdens een programma.

SCHOTELKIJKERS IN ACTIE VOOR MTV NL

De doorgevoerde veranderingen bij TMF en MTV heeft voor de schotelkijkers in Nederland grote gevolgen. TMF is te ontvangen via het digitale boeket van Canal Digitaal. MTV Nederland is echter niet vrij met de schotel te ontvangen. Hierdoor blijven de schotelkijkers vanaf vandaag verstoken van een groot aantal programma’s die voorheen op TMF waren te zien. Satellitemagazine.com is daarom een actie gestart om ook MTV Nederland voor de schotelkijker “zichtbaar” te maken. “Een aantal themakanalen van Mtv zijn te ontvangen via de satelliet. Bovendien worden vrijwel alle Europese versies doorgegeven voor schotelbezitters. Er is echter één uitzondering, namelijk Mtv Nederland. Schotelbezitters moeten dus voortaan de verhuisde TMF programma’s missen.”, aldus de website www.satellitemagazine.com. Op deze site is het mogelijk om een actieformulier in te vullen.

WERKZAAMHEDEN NOZEMA AAN ZENDER WIERINGERMEER

De mast in Wieringermeer wordt in het kader van de FM herindeling aangepast door zenderexploitant Nozema. Voorheen zaten Radio 1, 2, 3, 4 en regionaal Radio Noord-Holland op een antenne van 10 lagen. In de nieuwe situatie gaan Radio 1, 2 en 3 naar een eigen antenne. Van de 10-antennelagen worden 4 gedemonteerd en daarvoor in de plaats komen 4 (log-per antennes) antennelagen.

BBC DRIE KEER GENOMINEERD VOOR WEBBYS

De BBC is drie keer genomineerd voor de Webby Awards. De virtuele boekwinkel Amazon.com en National Geographic kregen twee nominaties voor de Amerikaanse internetprijzen. Dat is maandag bekendgemaakt. De uitreiking vindt plaats op 18 juli. De Britse omroep BBC maakt kans op een Webby voor beste nieuwssite, beste radiosite (Radio 4) en beste televisiesite. De omstreden uitwisseldienst Kazaa voor onder meer muziek heeft een nominatie in de categorie breedband. Voor de categorieën internetkunst en techniek worden de nominaties op 6 mei bekendgemaakt. De Webbys zijn in vijf jaar uitgegroeid tot de belangrijkste internetprijzen en worden vergeleken met de Oscars voor de filmindustrie. (ANP)

BAREND & VAN DORP DOEN AANGIFTE TEGEN FANS NEC

De redactie van het RTL 4-tv-programma Barend & Van Dorp gaat bij de politie in Hilversum aangifte doen van belediging en discriminatie tegen een groep supporters van NEC. De fans verstoorden afgelopen vrijdagavond de uitzending van het populaire praatprogramma. Ze riepen racistische leuzen, waaronder ‘kankerjoden’. De clubleiding van NEC heeft van Barend & Van Dorp een videoband gekregen van de uitzending, om de fans te traceren en een stadionverbod op te leggen. Barend & Van Dorp gaat verder de beveiliging aanscherpen. De programmamakers vragen het publiek voortaan om identificatie en zetten extra bewaking in. De KNVB liet zaterdag al weten de kwestie bij het Openbaar Ministerie te melden, om de relschoppers strafrechtelijk te vervolgen. (ANP)

LIJSTTREKKERSDEBAT TREKT BIJNA 4 MILJOEN KIJKERS

Bijna vier miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder hebben zaterdagavond naar (een deel van) het lijsttrekkersdebat van RTL4 in de onderbreking van de Soundmixshow gekeken. Dat meldde RTL4 zondagmiddag. Het debat trok veel extra tv-kijkers. Het totale televisiepubliek in Nederland was tijdens het debat met ongeveer 4,5 miljoen een miljoen groter dan gemiddeld om 23.00 uur zaterdagavond. De publieke omroepen behaalden afgelopen week een gezamelijk marktaandeel van 33.5 procent (- 1.7 %), de Holland Media Groep 28.3 procent (+ 2.4 %) en SBS Broadcasting 16.6 procent (+ 0.2 %). Het best bekeken programma van week 17 is Studio Sport (NOS) van zondag 28 april met een kijkdichtheid van 20.2 procent. (o.a. ANP)

DIJKSTAL “WOEDEND” OP RTL NA TV-DEBAT

VVD-leider Dijkstal acht zich misleid door RTL in de voorbereiding van het verkiezingsdebat van afgelopen zaterdag.Volgens hem is RTL de gemaakte afspraken niet nagekomen. In De Ochtenden op Radio 1 zei Dijkstal dat hij “in deze setting absoluut niet meer mee zal doen aan zo’n debat”. Met name de lange onderbrekingen door de Soundmixshow en reclameblokken en de minachting voor de politici die Henny Huisman liet blijken, zijn de VVD-leider in het verkeerde keelgat geschoten. PvdA-leider Melkert is minder negatief: “Je moet in staat zijn je boodschap kort voor veel mensen neer te zetten”. (NOStt)

RADIO HOEKSE WAARD BREIDT VERZORGINGSGEBIED UIT

Radio Hoekse waard heeft haar verzorgingsgebied uitgebreid met de gemeente ‘s Gravendeel. Om een goede ontvangst in deze gemeente te realiseren is er een nieuwe antenne installatie geplaatst. Hierdoor is het ontvangstgebied van de etherzender op 96,0 MHz verbeterd. Het zendervermogen werd niet veranderd en blijft inclusief antenneversterking 550 W.

KANS OP UITVERKOOP KIRCHMEDIA EN ITV DIGITAL NEEMT TOE

Een uitverkoop van de Duitse zieltogende televisiemaatschappij KirchMedia wordt volgens analisten met de dag waarschijnlijker. Bij het Britse noodlijdende ITV Digital is het al zover. De Britse overheid maakt zich echter sterk dat er investeerders worden gevonden die de televisiemaatschappij willen overnemen. Het lot van het Duitse KirchMedia en het Britse ITV Digital was ook het voorbije weekeinde voer voor aanhoudende speculaties. Bij beide bedrijven slepen de onderhandelingen met de banken en investeerders over een reddingscenario aan.

POSTBUS 51 WINT USABILITY AWARD

De voorlichtingssite van de overheid, Postbus 51, heeft de Usability Award 2002 gewonnen. TPG werd tweede en Intermediair.nl eindigde op de derde plaats. De Usability award werd in 2001 gewonnen door NU.nl. Voor de awards zijn ruim 700 sites beoordeeld in vier categorieën, Shops, Bedrijven, Overheid/Non-profit en Nieuws/Informatie. In de categorie Shops werd Bol.com eerste, daarmee scoorde de webwinkel beter dan bijvoorbeeld Wehkamp en Piet Klerkx. Bij Nieuws/Informatie was Intermediair de winnaar en de beoordeling van beste bedrijvensite viel in het voordeel uit van TPG. De prijs voor beste overheidssite en de ‘overall’-prijs, de award zelf, ging naar Postbus 51 omdat de site zeer eenvoudig werkt en erg overzichtelijk is.

NOS BLIJ MET BEHOUD OMVANG OMROEPBEGROTING

De publieke omroepen, verenigd in de NOS, zijn blij dat de Tweede Kamer tijdens de laatste vergadering voor de verkiezingen een korting van 32 miljoen euro op de omroepbegroting heeft voorkomen. Dat liet een NOS-woordvoerder vrijdag weten. De Kamer besloot destijds dat de omroepen recht hadden op het geld, omdat zij vond dat de omroepen er financieel op achteruit waren gegaan door het belasten van de omroepbijdrage. Maar het kabinet wilde die steun niet uitvoeren. Volgens de bewindslieden was het helemaal niet zo dat de omroepen er financieel op achteruit waren gegaan. Uiteindelijk heeft de Kamer per stemming de regering gedwongen de steun uit te voeren. Daardoor zijn vooral maatschappelijke documentaires, dans- en muziekprogramma’s en sommige amusementsprogramma’s in de NOS- meerjarenbegroting (2002-2006) van financiële steun verzekerd. Ook bouwt de NOS met het geld verder aan de ingezette netprofilering en digitalisering. (ANP/Trouw)

ALPHEN AAN DEN RIJN DREIGT CASEMA

Alphen aan den Rijn sleept Casema voor de rechter als het geen bevredigend antwoord geeft op een aantal vragen. Burgemeester en wethouders willen dat het kabelbedrijf zijn afspraken nakomt over de gratis beschikbaarheid van een decoder voor abonnees en de onterechte tariefsverhogingen vanaf 1 januari van dit jaar. En ook moet de overeenkomst over het leveren van de beloofde telecommunicatie- en internetdiensten worden nageleefd. Burgemeester N. Schoof is niet te spreken over de uitkomst van de laatste gesprekken, waarin het in gebreke blijven van Casema aan de kaak is gesteld. ,,Casema komt zijn afspraken niet na. De decoder behoort gratis te zijn en ook is de hoogte van een al doorgevoerde tariefsverhoging niet volgens de afspraak. Mocht het bedrijf daarop geen bevredigend antwoord geven, dan spant de gemeente een kort geding aan. Zij heeft inmiddels een advocaat in de arm genomen om druk op de ketel te zetten. (Leidsch Dagblad)

VEEL LINTJES IN MEDIA EN SHOWBIZZ

Van de 3201 lintjes die dit jaar zijn uitgereikt, zijn er heel wat terecht gekomen in de media-, show- en kunstwereld. Tot de gedecoreerden behoren TROS-voorzitter Karel van Doodewaerd en televisieproducent René Stokvis. Ook heeft het de Koningin behaagd een lintje op te spelden bij Klaas Wilting, oud-politievoorlichter en tegenwoordig tv-presentator bij Omroep Flevoland. Saxofonist/radiopresentator Hans Dulfer kreeg eveneens een lintje, evenals de musici Andre Rieu, Jacques Herb, Corry Konings en George Baker. (Programmaraad.nl)

‘HOT RADIO’ BEZUINIGT HET REGIONIEUWS WEG

De commerciële regionale zender Hot Radio schrapt het regionale nieuws, dat op de halve uren wordt uitgezonden. Door aanhoudende miljoenentekorten bij het radiostation wordt de hele nieuwsredactie wegbezuinigd. Het gaat om vier voltijds arbeidsplaatsen. Omdat er een paar parttimers tussen zitten, gaat het om meer mensen. Het landelijke ANP nieuws op de hele uren blijft het station wel uitzenden. Door de bezuiniging gaan volgens Hot Radio 150.000 luisteraars het regionale nieuws missen. De afgelopen jaren heeft het station alleen met verlies gedraaid, zegt general manager Jan van Dale, die de exacte cijfers niet wil geven. “Dat is normaal als je begint. We hadden alleen verwacht dat we eerder quitte zouden spelen. Dat was gepland voor vorig jaar. Maar dat is nog niet gelukt, dus is het tijd voor andere maatregelen.”.

‘SUPPORTERS’ VERSTOREN UITZENDING B&VD

Acht tot tien voetbalsupporters van waarschijnlijk NEC hebben vrijdagavond aan het eind van de uitzending van het RTL4-programma Barend & Van Dorp vrijdagavond racistische leuzen geroepen. Ze riepen onder meer ‘kankerjoden’. De presentatoren en de aanwezige gasten, onder wie minister De Grave (Defensie) en journaliste Wouke van Scherrenburg, reageerden geschokt. ,,De groep voetbalsupporters stond op de gastenlijst van het programma. We gaan maandag met het productieteam van Barend & Van Dorp praten om na te gaan wie het waren, hoe ze op de gastenlijst konden komen en hoe we dit soort incidenten in de toekomst kunnen voorkomen”, zo liet de HMG-woordvoerster weten. (o.a. Trouw/ANP)

TV-MAKER MUNTZ (AT5) DAAGT CDA

Programmamaker Rob Muntz spant een kort geding aan tegen het CDA waarin hij 11.000 euro schadevergoeding eist van de politieke partij. Hij wil dat geld, omdat CDA-lijsttrekker Balkenende niet verscheen bij de opnames van zijn tv- programma Normen en Waarden. Voor het programma, dat Muntz maakt voor de Amsterdamse tv-zender AT5, had Muntz een studio gehuurd en personeel geregeld. Op het laatste moment zegde Balkenende echter af, omdat zijn voorlichter in Den Haag via journalisten vernam wie Muntz precies was. Namelijk de man die in 2000 namens de VPRO, verkleed als Hitler, in Wenen rondliep. Daarbij joeg hij drie orthodoxe joden de stuipen op het lijf. ,,Met zo’n man willen wij niet over normen en waarden praten”, geeft de CDA-voorlichter vrijdag aan. (ANP/Trouw)

LIVE-UITZENDING PROLOOG GIRO IN GRONINGEN ONZEKER

Het is onzeker of de NOS live-beelden van de proloog van de Giro d’Italia uitzendt. De onderhandelingen met de Italiaanse publieke omroep RAI hebben tot nu toe niets opgeleverd. De Italianen vragen meer dan de organisatie van de Tour de France. Om hoeveel geld het precies gaat wil de NOS niet zeggen. Hilversum zit nu met een dilemma. “We zijn moreel verplicht als Nederlandse omroep Gironingen uit te zenden, maar de vraagprijs staat niet in verhouding met het gebodene”, vertelt woordvoerder Jan de Jong van de NOS.

KIRCH MEDIA BIEDT VOETBALLIGA 20 MILJOEN EURO

Kirch Media heeft vrijdag de Duitse voetballiga 20 miljoen euro geboden van de verschuldigde 100 miljoen voor de uitzendrechten.Kirch Media verkeert in grote financiele moeilijkheden. Het mediabedrijf heeft zich verplicht voor 15 mei te betalen. De liga heeft gedreigd uitzending van de laatste wedstrijden in de competitie waarin nog alle beslissingen moeten vallen onder andere over de titel in de Bundesliga, te verbieden. Hierna kwam Kirch met het aanbod van 20 miljoen. “De claim van de voetballiga wordt gelijk behandeld met de claims van andere leveranciers, werknemers en andere crediteuren”, verklaarde vrijdag een woordvoerder van Kirch Media. (NOStt)

MIDVLIET MET RDS

De lokale omroep Midvliet FM zendt sinds kort het RDS-signaal uit via haar etherfrequentie 107.2 MHz. De lokale zender voor de gemeenten Vlietstede (Voorburg, Leidschendam en Stompwijk) zal binnenkort ook haar antenne installatie aanpassen zodat de ontvangst in het centrum van Voorburg wordt verbeterd.

ZILVEREN NIPKOWSCHIJF VOOR B&VD

De Zilveren Nipkowschijf is dit jaar toegekend aan het praatprogramma Barend & Van Dorp. Spijkers met Koppen kreeg de Zilveren Reismicrofoon voor het beste radioprogramma. Dat heeft een jury met omroepcritici woensdag besloten. (ANP)

AH GROOTSTE RADIO-ADVERTEERDER 1E KWARTAAL 2002

In het eerste kwartaal van 2002 is in totaal ruim 59 miljoen euro uitgegeven aan het uitzenden van radiocommercials. In dezelfde periode van vorig jaar was dit bijna 55 miljoen euro. In de ranglijst van adverteerders staat Albert Heijn op een eerste plaats met een bruto radiobudget van ruim 1,2 miljoen euro. Dit is 19 pct van het bruto totaalbedrag van de ruim 6,3 miljoen euro die AH tot nu toe in 2002 aan reclame heeft besteed. Net onder Albert Heijn staat dit jaar het ministerie van Financiën met een bruto radiobudget van 1,2 miljoen euro. Op de derde plaats in de lijst staat Renault met een bruto radiobudget van bijna 970.000 euro. (Adformatie)

RECHTBANK: INBESLAGNAME BEELDEN TV OOST TERECHT

De inval door het Openbaar Ministerie (OM) bij regiozender RTV Oost, waarbij 229 videobanden in beslag werden genomen, is terecht uitgevoerd. Op de banden stonden beelden van rellen bij FC Twente. De rechtbank in Almelo vindt dat het inbeslaggenomen materiaal zo belangrijk is voor vervolging van de relschoppers, dat het belang van vrije nieuwsgaring daaraan ondergeschikt is. (De Gelderland)

DIRECTEUR RTLZ STAPT AL NA DRIE MAANDEN OP

RTLZ-directeur Reinout van Kalleveen gaat die financieel-economische zender al na ruim drie maanden verlaten. Hij kan zich niet vinden in de nieuwe koers die de Holland Media Groep (HMG) voor het station heeft uitgestippeld. Dat liet een HMG-woordvoerster dinsdag weten. Toen Van Kalleveen, afkomstig van Cameo Media, op 9 januari in dienst trad waren de RTLZ-aandelen voor 50 procent in bezit van HMG. De andere 50 procent bezat Belgian Business Television. Onlangs werd HMG enig aandeelhouder van RTL Z. (ANP/Trouw/Nieuwsklik)

KIJKCIJFERS WEEK 16

De commerciële televisiezenders behaalden in week 16 een gezamenlijk marktaandeel van 48 procent. De publieke omroepen moesten het doen met 37 procent. RTL4 blijft de grootste zender met 18 procent, RTL5 scoorde 4 procent, Yorin 6. SBS6 behaalde 10 procent marktaandeel, Net5 6 en V8 4 procent. Het best bekeken programma komt wel weer bij de publieke omroep vandaan: Studio Sport van zondagavond 19.00 uur met de kampioensrace van Ajax, scoorde 2,435 miljoen kijkers. Baantjer is tweede met ruim 2,1 miljoen, iets meer dan Kopspijkers dat precies 2,1 miljoen belangstellenden trok. (Adformatie)

DEBBY PETTER WEG BIJ NOS-JOURNAAL

Nieuwslezeres Debby Petter verlaat per 1 september het NOS-Journaal. Dit doet zij op eigen verzoek, zegt een woordvoerder van de NOS maandag. Petter wil volgens de voorlichter minder bezig zijn met het dagelijkse nieuws, zoals het Journaal dat brengt. Ze wil zich gaan richten op human interest onderwerpen. Wat dat precies inhoudt, weet de NOS niet. ,,We vinden het jammer dat ze weggaat, maar we respecteren haar keuze”, zegt de woordvoerder. (NOStt)

GEEN WK-VOETBAL OP TV IN SPANJE

Spaanse voetballiefhebbers moeten het deze zomer zonder wedstrijdbeelden van het WK in Japan en Zuid-Korea doen nu staatszender TVE niet in staat is 42 miljoen euro te betalen voor de aankoop van tien WK-wedstrijden en de commerciële zenders daartoe niet bereid lijken. De WK-rechten zijn in handen van de abonneezender Via Digital, onderdeel van Telefonica. Om de eigen abonnees (enkele honderdduizenden) niet te benadelen, mag Via Digital slechts tien duels aan een publieke zender verkopen. Maar die kan er dus – wegens hoge schulden – niet aan beginnen. (AD via Villamedia)

LUISTERCIJFERS FEBRUARI/MAART

Uit de luistercijfers van Intomart over de periode februari/maart 2002 blijkt dat Radio538 de publieke popzender Radio3FM heeft gepasseerd. Radio538 evenaart zelfs Radio2, dat een flinke stap terug moet doen. Sky Radio stijgt 0,6 % en blijft de best beluisterde zender van Nederland met een marktaandeel van 13,6%

 	januari/februari (in%)	februari/maart (in%)
01	Sky Radio	 13.0	13.6
02	Radio 2 	10.5	9.6
--	Radio 538 	9.1	9.6
04	Radio 3 FM	9.2	9.2
05	Radio 1	8.5	8.5
06	Radio 10 FM	7.7	7.6
07	Noordzee FM	4.6	4.9
08	YorinFM	4.0	3.9
09	Classic fM	3.4	3.3
10	 Radio Nationaal 1296AM	1.9	2.1
11	Arrow Classic R.	1.9	1.8
12	Radio 4 	1.6	1.6
13	747AM	0.9	0.9
14	 KinkFM	0.3	0.3
15	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
 -	Regio Radio	14.7	14.4
 -	CRN Commercieel Radio	2.7	2.8

METRO START MET RADIOZENDER IN ZWEDEN

De uitgever van de gratis krant “Metro”, het Zweedse Metro International, is in Zweden gestart met een radiozender. De zender programmeert 24 uur per dag populaire muziek en spelletjes. De luisteraars kunnen de muziekkeuze meebepalen door te stemmen via de mobiele telefoon. Metro International lanceerde de eerste gratis krant in de metro van Stockholm in 1995. Nu verschijnt het dagblad in 15 landen en 13 talen. (VRTtxt)

KABEL HARDERWIJK: KEUZE IN BREEDBAND-INTERNET

In Harderwijk is het binnenkort mogelijk om naast de kabelinternet- dienst Chello ook gebruik te maken van Kabelfoon van CAI Westland. De tweede internetprovider op de Harderwijkse kabel sluit naar  verwachting aan het einde van de maand de eerste nieuwe klant aan. Oorspronkelijk stond de aansluiting van de eerste klant in Harderwijk al voor half april gepland, maar operationele problemen zorgen voor oponthoud. De aanleg van de dataverbinding tussen het Westland, de thuisbasis van Kabelfoon, en Harderwijk blijkt meer tijd te vergen. Harderwijk is daarmee de eerste gemeente in Nederland waar twee internetproviders hun diensten over de kabel aanbieden. Naast Kabelfoon is dit UPC/Chello.

DUIZENDEN UPC-KLANTEN TELEFONISCH ONBEREIKBAAR

In Flevoland en Friesland kunnen circa 35.000 klanten van UPC niet bellen en gebeld worden. Dat meldt het ANP. Een storing in de hardware van de centrale heeft de telefonie maandag enkele uren platgelegd, verklaarde een woordvoerder van UPC. Het bedrijf verwacht dat het probleem in het begin van maandagmiddag is verholpen. Door de technische storing was ook de klantenservice van UPC in Leeuwarden maandag niet bereikbaar. Inmiddels heeft het callcenter in Nijmegen haar taken overgenomen, aldus de UPC-zegsman. (Aut. Gids)

MEER ALGEMEEN NIEUWS OP RTLZ

HMG wil de marktpositie van RTL Z verstevigen door meer algemeen nieuws te brengen. Direct na de aandelenoverdracht door Belgian Business Television (BBT) heeft HMG besloten RTL Z verder te versterken. Enerzijds door het aandeel algemeen nieuws binnen de RTL Z-programmering te vergroten. Anderzijds door RTL Z zo te programmeren dat het de kans krijgt om grotere aantallen kijkers te trekken. Daarom is besloten om met ingang van mei iedere avond een RTL Z-update uit te zenden tijdens het late nieuws op RTL 4 rond 23.30 uur. Deze RTL Z-update komt in de plaats van het korte RTL Z- nieuwsprogramma dat op dit moment rond 22.15 uur op RTL 5 wordt uitgezonden. De bijdrage van RTL Z binnen het ontbijtnieuws op RTL 4 wordt gecontinueerd en waar mogelijk versterkt. Daarnaast is besloten om de nachtuitzendingen van RTL Z tussen 00.00 en 02.00 uur met ingang van mei te laten vervallen. (Adformatie)

DERKSEN TOCH NIET NAAR VEENDAM

VI-hoofdredacteur Johan Derksen wordt toch geen algemeen directeur van eerstedivisionist Veendam. Afgelopen vrijdag werd hij nog gepresenteerd als opvolger van Henk Nienhuis. Twee dagen later trok Derksen die beslissing alweer in. Derksen maakte dat bekend in het RTL5-programma Sunday United, waar hij wekelijks zijn opinie geeft. Hij ging niet akkoord met het contract, omdat onder meer de pensioenregeling niet zou deugen. Derksen noemde het contract ‘schandalig en onbeschaamd’. De bestuurders van Veendam moesten via het televisieprogramma vernemen dat Derksen zijn contract had ingeleverd. Derksen blijft nu gewoon aan als hoofdredacteur van Voetbal International. (Adformatie)

HART VAN NEDERLAND VIERT 2000STE UITZENDING

Op 29 augustus 1995 begon Hart van Nederland haar eerste uitzending. En nu zijn ze alweer 2000 edities verder. Het programma dat nieuws uit de straat en regio op de landelijk televisie brengt is inmiddels een fenomeen. Na bijna zeven jaar is het nog steeds het meest succesvolle programma van SBS6.

SBS BEHOUDT RECHTEN AMSTEL CUP EN GOUDEN GIDS DIVISIE

Televisiezender SBS 6 bezit ook de komende vier jaar de uitzendrechten van de Amstel Cup en de Gouden Gids Divisie. De overeenkomst moet vanmiddag nog wel officieel goedgekeurd worden door de clubs uit de eerste divisie. Aangezien de bekerduels goed bekeken worden, zal het commerciële televisiestation volgend seizoen meer wedstrijden om de Amstel Cup uitzenden. SBS bracht deze editie zeven duels op het scherm, in het seizoen 2002/2003 zal de zender zestien bekerwedstrijden uitzenden. Ook is afgesproken dat die duels alleen plaatsvinden op dagen wanneer er geen Europees voetbal is. (ANP/Nieuwsklik/Trouw)

NOB VERKOOPT MEERDERHEIDSBELANG BRIGHT ALLEY

NOB heeft een meerderheidsbelang in nieuwe-mediabedrijf Bright Alley verkocht aan Ewycksgroep. Dat is een holdingmaatschappij waar twintig bedrijven onder vallen. Ewycksgroep krijgt zestig procent van Bright Alley in anden, het restant van de aandelen blijft eigendom van het NOB, meldt Emerce. Het overnamebedrag wordt niet bekend gemaakt. Bright Alley is momenteel vooral actief op het gebied van e-learning en interactieve (marketing) communicatie. (Adformatie)

WIJZIGING TELEVISIEPAKKET IN SOEST EN LEUSDEN

Op advies van de Programmaraad Eemland wordt het televisiepakket in Soest gewijzigd. Met ingang van 24 april a.s. zal de televisiezender ARTE in Soest worden toegevoegd aan het televisiepakket. De nieuwe zender vervangt de zender kabelkrant Nieuwsnet 9 en is te vinden op kanaal 8 (196,25 MHz.). Op dezelfde datum worden de televisiezenders Omroep Amersfoort en het Casema Service Kanaal in Leusden toegevoegd. Omroep Amersfoort vervangt de zender kabelkrant BDU en is te vinden op kanaal 21 (471,25 MHz.). Het Casema Service Kanaal is te vinden op kanaal 4+ (63,25 MHz.).

DERKSEN BLIJFT BIJ TELEVISIE WERKEN

De verrassende keuze van Johan Derksen, hoofdredacteur van Voetbal International, om algemeen directeur te worden van BV Veendam heeft geen gevolgen voor zijn televisieoptredens. Omdat de contracten voor de twee programma’s waaraan hij meewerkt nog twee jaar doorlopen, blijft Derksen ook als Veendam-directeur de televisiekijker bestoken met zijn mening over voetbal.

CITYFM EN FRESH DOOR STROOMSTORING UIT DE LUCHT

De regionale commerciele zenders City FM en FreshFM zijn in de omgeving Zoetermeer en Den Haag vrijdagmiddag enige tijd uit de lucht geweest. Oorzaak waren een aantal blikseminslagen in het centrum van Zoetermeer. Hierdoor zat het centrum enige tijd zonder electriciteit. Aangezien de zendinstallaties van FreshFM en CityFM zich ook in het centrum bevinden konden zij enige tijd niet uitzenden. Ook de lokale omroep van Zoetermeer, Z-FM, was enige tijd niet te beluisteren.

ZENDVERGUNNING CANAL+ IN FRANKRIJK IN GEVAAR

Als de betaalzender Canal+ zijn verplichtingen niet nakomt, is de Franse staat gerechtigd om de zendvergunning in te trekken. Dat zegt Dominique Baudis, de voorzitter van de Hoge Raad voor het Audiovisuele Wezen (CSA) in Frankrijk. Directe aanleiding is het aangekondigde ontslag van directeur Pierre Lescure van Canal+ door president-directeur van het moederconcern Vivendi Universal, Jean-Marie Messier. Canal+ heeft zijn zendvergunning op voorwaarde dat het merendeel van de uitgezonden programma’s van Franse – of Franssprekende – makelij zijn. Lescure heeft daar in grote mate aan bijgedragen. Canal+ is bovendien een van de belangrijkste financiers van de Franse filmindustrie. Officieel vertrekt Lescure per 24 april. Voorzitter Baudis van de CSA zet vraagtekens bij de onafhankelijkheid van Canal+, die was gegarandeerd. Bovendien heeft hij zijn bedenkingen over de toekomstige deelneming in filmproducties en bij het groeiende stemrecht van buitenlanders via Vivendi-aandeelhouders in Canal+ (Adformatie/ANP)

NOODFONDS MOET REGIONALE EN LOKALE KRANTEN REDDEN

Het Bedrijfsfonds voor de Pers wil een noodfonds oprichten om zelfstandige regionale en lokale kranten te redden. Staatssecretaris Van der Ploeg (Media) moet het fonds daarbij wel de mogelijkheid geven sneller financiële steun te verlenen dan de wet nu toestaat. Dat heeft het bedrijfsfonds donderdag bekendgemaakt. Het bestuursorgaan, dat zelfstandig kan beslissen over financiële steunverlening, stelt dat het ,,steeds triester” is gesteld met de keuzemogelijkheden in de gedrukte media. Vooral de regionale dagbladmarkt raakt overgeconcentreerd. (ANP/Nieuwsklik)

CASEMA WIJZIGT RADIO-PAKKET MIDDEN HOLLAND

Op advies van de Programmaraad wordt op donderdag 25 april a.s. de zender City FM aan het Casema-radiopakket toegevoegd. Tevens zullen er enkele radiozenders van frequentie verschuiven. De wijzging geldt voor o.a. Alphen ad Rijn, Boskoop, Rijnwoude, Waddinxveen en Alkemade.

YORIN: KOERSWIJZIGING AANSTAANDE

Het roer gaat om bij Yorin. De ‘jonge’ zender van de Holland Media Groep trekt nu te weinig kijkers in de doelgroep. Yorin mikt met name op kijkers tussen de 20 en 34 jaar. Wat er precies gaat veranderen is nog niet bekend. Momenteel vinden intern gesprekken plaats over een koerswijziging. Men wordt daartoe gedwongen door de fors toegenomen concurrentie. Dat meldt Veronica Magazine. Volgens programmabaas Kees Gerritsen van Yorin zijn de veranderingen vanaf september effectief. (Programmaraad.nl)

TV-BESTEDINGEN IN 2001 SINDS LANGE TIJD GEDAALD

De netto tv-bestedingen zijn in 2001 voor het eerst sinds jaren gedaald, en wel met 6 procent. Als 2001 echter met eerdere jaren dan het uitzonderlijke jaar 2000 wordt vergeleken, valt de situatie mee: ten opzichte van 1999 is er een stijging van 7 procent gerealiseerd. Voor dit jaar wordt een stijging van 5 procent verrwacht. Dat blijkt uit het rapport ‘TV in beeld 2001-2002’ van Het Media Instituut. Andere conclusies uit het rapport: de totale dagelijkse kijktijd nam in 2001 toe met drie minuten, tot 2 uur en 46 minuten; voor het eerst in jaren nam de hoeveelheid reclamezendtijd af (-3 procent) en stegen de reclametarieven van de meeste exploitanten, net als in het jaar ervoor. (Adformatie)

JUSTITIE DOET INVAL BIJ OMROEP GELDERLAND

Justitie in Arnhem heeft woensdagmorgen een inval bij Omroep Gelderland gedaan. Officier van justitie mr. M. Schot wilde het ruwe beeldmateriaal van illegale wegraces in Druten hebben. Hoofdredacteur J. Campman weigerde die beelden af te staan. Schot meldde zich woensdagmorgen met een griffier en vijf politiemensen bij het gebouw van de omroep aan de Rozendaalseweg in Arnhem. Schot wilde dat de hoofdredacteur zijn eigen verslaggevers en fotografen van andere media zou verbieden om opnames te maken van de huiszoeking. Campman weigerde dat. Het is ondenkbaar dat een hoofdredacteur journalisten zou verbieden om hun werk te doen, zegt hij. (Trouw/ANP/Nieuwsklik)

HAARLEM KOOPT UPC NIET TERUG

Haarlem koopt de kabel niet terug als UPC failliet gaat. Dat zegt R. Grondel, de nieuwe Haarlemse wethouder voor cultuur. Hij laat wel onderzoeken wat de gemeente kan doen in het ‘absurdistische geval’ dat het beeld tijdelijk op zwart gaat. ,,Misschien kunnen we de kabel dan voor een gulden overnemen. Maar dat kan niet meer dan een tijdelijke maatregel zijn”.

UITWEDSTRIJD ADO DEN HAAG NIET LIVE BIJ TV WEST

TV West mag van SBS6 de wedstrijd Heracles Almelo tegen ADO Den Haag van vrijdag niet live uitzenden. De commerciële zender heeft de uitzendrechten van de wedstrijden in de Gouden Gids Divisie. TV West zendt normaal gesproken de thuiswedstrijden van ADO wel uit. Vanwege de spanning in de competitie, wilde de regionale zender deze wedstrijd, die gespeeld wordt in Almelo, ook rechtstreeks op televisie brengen. Dat mocht niet van SBS6, ook al brengt die het treffen niet direct op televisie maar later in een samenvatting. De directeur van TV West, J. Soer, noemt de houding van SBS6 ,,kinderachtig” (ANP/Nieuwsklik)

HMG BIEDT 1 PROCENT SALARISVERHOGING

De NVJ en andere bonden zijn bij de cao-onderhandelingen bij HMG geconfronteerd met een behoudende reactie van werkgeverszijde: 1% loonsverhoging en verlaging van de periodieken-stappen met een procentpunt. Wel wordt bij goed bedrijfsresultaat een extra uitkering in het vooruitzicht gesteld. Dit bod komt niet in de buurt van het NVJ-voorstel (4% en een betere contractenregeling) zodat een pittige tweede ronde tegemoet wordt gezien op 26 april. (Villamedia)

CASEMA WIJZIGT TV-PAKKET BUNNIK, DRIEBERGEN, LEERSUM EN ZEIST

Op advies van de programmaraad wordt het televisiepakket in de gemeenten Bunnik, Driebergen, Leersum en Zeist gewijzigd. Vandaag is het televisiekanaal Duitsland 1 (ARD) aan het basispakket van 17 zenders worden toegevoegd. De nieuwe zender vervangt de zender Markit TV en is te vinden op kanaal 5- (168,25 MHz.). Tevens wordt de zender EuroNews aan het standaardpakket toegevoegd. Euronews is te vinden op kanaal 65- (820,25 MHz.).  (Casema)

TIJDSDUUR TV-KIJKEN STABIEL IN DE WERELD

De tijd dat een kijker voor de televisie zit, is vorig jaar stabiel gebleven. Dit blijkt uit een studie van Eurodata TV Worldwide die dinsdag werd gepresenteerd op de jaarlijkse beurs voor televisieproducties (MIPTV) in Cannes. Gemiddeld bracht een tv-consument in de wereld 203 minuten per dag voor de beeldbuis door. Noord- en Zuid-Amerika waren in 2001 wederom koploper met respectievelijk 250 en 220 minuten per dag. Europa zat precies op het wereldgemiddelde. In de studie werd slechts een Afrikaanse land betrokken: Zuid-Afrika. Daar zat een tv- kijker gemiddeld 176 minuten per dag voor de buis. Dat is drie minuten korter dan in het Midden-Oosten. In Azië keek men het minst tv: ‘slechts’ 157 minuten per dag. De vijf grootste consumenten op televisiegebied waren vorig jaar Bosnië (287 minuten per persoon per dag) Mexico (265), Japan (261), de VS (255) en Hongarije (251). (ANP/Nieuwsklik)

VAL KABINET: OMROEPEN ZENDEN GEZAMENLIJKE POLITIEKE AVOND UIT

In verband met de val van het kabinet Kok II zenden de gezamenlijke omroepen dinsdagavond op Nederland 2 programma’s uit over dit onderwerp. Dat heeft een NOS-zegsman gemeld. Na 2Vandaag gaat de zender rond 19.00 uur verder met het Nederland 3-programma B&W, dat aan de val is gewijd. Daarna volgen het achtuurjournaal (ook op Nederland 1) en Netwerk. Rond 21.15 uur praat Andries Knevel in Het Elfde Uur (normaal op Nederland 1) met politieke gasten over de val van het kabinet. Om 22.00 uur wordt het tienuurjournaal zowel op Nederland 2 als 3 uitgezonden. Daarna begint op Nederland 2 een programma van NOVA en Den Haag Vandaag. Het einde van die uitzending is niet bepaald; de makers gaan door zolang er nieuws is te melden. (ANP)

OPROEP TOT MASSAMOORD SCHOKT

De EO heeft veel geschokte reacties gekregen op een interview met professor Van Creveld in het programma De Ochtenden op Radio 1. Hij riep het Israëlische leger op tot het uitmoorden van Palestijnen. Van Creveld, Israëlische Nederlander en militair historicus in Jeruzalem zei dat tienduizenden Palestijnse slachtoffers moesten vallen (‘massive bloodshed’) , waarna het leger zich moet terugtrekken en er een ondoordringbare muur tussen de Israeliërs en de Palestijnen moet worden gebouwd. Volgens eindredacteur B. Tichelaar. liet de EO Van Creveld om puur journalistieke overwegingen aan het woord. (Villamedia)

ZORG OM JOURNALISTEN REGIO-ZENDERS

Volgens de regionale omroepen bestaat het risico dat verdachten regionale verslaggevers en cameramensen als verlengstuk van de politie gaan zien en vervolgens geweld tegen hen gebruiken. Dat stelt R.Zaal, directeur van de overkoepelende organisatie van regionale omroepen Roos. De journalisten worden in gevaar gebracht omdat Justitie steeds vaker en makkelijker ruw beeldmateriaal van incidenten in beslag neemt bij de omroepen. Roos is bezig met een zwartboek over recente incidenten. (NOStt)