Media kort: april 2005

Onderweg naar Morgen gered

De kans is groot dat ONM (Onderweg naar Morgen) toch op het scherm blijft. SBS 6 en Endemol zijn in een vergevorderd stadium van onderhandeling om de onlangs door Yorin geschrapte tv-soap met ingang van het volgend seizoen op de SBS-zender Veronica voort te zetten. Aan de acteurs, die binnenkort op straat zouden staan, is gisteren meegedeeld dat ze rekening moeten houden met een eventueel vervolg van de serie. Producent Willem Zijlstra van Endemol is hoopvol gestemd dat ONM, dat elf tv-seizoenen te zien was, wordt gered. SBS 6 is wat terughoudender: „Er zijn nog flinke hobbels te nemen in de onderhandelingen”. (via Telegraaf)

KORT…..

  • De Bayerischer Rundfunk, de publiek omroep in de Duitse deelstaat Beijeren, gaat per 2 mei uitzendingen verzorgen in de digitale uitzendnorm DRM. Hiervoor wordt de kortegolffrequentie 6085 kHz (lokatie Ismaning) ingezet. Deze frequentie wordt momenteel nog gebruikt voor de analoge kortegolf-uitzendingen van het programma B5 aktuell.
  • De Belgisch-Nederlandse telecomgroep Scarlet werkt aan de overname van Versatel, zeggen bronnen in de sector. Dat betekent concurrentie voor Belgacom, dat eveneens zijn oog liet vallen op Versatel.
  • Fractievoorzitter M. Dufresne van Leefbaar Den Haag moet per direct ophouden met zijn ‘one-man-show’ op internet en de lokale televisie. Dat heeft griffier M. Stein hem deze week te verstaan gegeven. Dufresne hield sinds enige maanden na afloop van commissievergaderingen hele voorstellingen voor de vaste camera’s die in de gemeenteraadzaal hangen. Zij richten zich automatisch op de microfoon die op dat moment ingeschakeld is. Omdat de beeldverbinding na afloop van de vergaderingen niet meteen werd verbroken, was de ‘one-man-show’ van Dufresne zowel op internet als – in enkele gevallen – op televisie te zien. (Haagsche Courant)
  • De regionale commerciele radiozender City FM test op dit moment een nieuwe soundprocessing-keten met oa. de Orban 8300 Optimod op de frequentie 97.6 MHz (Zuid Holland) (via ShowBizz.nl)
  • Sinds vrijdag is de lokale omroep van Den Haag, Den Haag FM, ook te beluisteren via Internet. De 128 kbps-stream is beluisteren via WinAMP. Een overzicht van de live-streams van Stads Omroep 
  • Salsa, de lokale omroep van Papendrecht, staakt zijn uitzendingen. Donderdag zijn de laatse uitzendingen te horen…
  • De regionale commerciële radiozender NationaalFM is vandaag van start gegaan met haar uitzendingen. NationaalFM maakt gebruik van de nog ongebruikte etherfrequentues van Hot Radio in Friesland. Momenteel zendt Nationaal FM alleen uitzenden via de etherfrequentie 104.7 MHz (100 watt) in Leeuwarden. De 97.9 MHz (vermogen van 2 KiloWatt) gaat binnen 2 weken “on air”. De frequentie op Terschelling (97,1 MHz / 100 watt) zal binnen enkele maanden in de lucht worden gebracht.
  • Er zijn zeven kandidaten voor de rechten op de tv-beelden van het Belgisch profvoetbal. Dat meldt het Vlaamse Dagblad De Tijd. Nieuwkomer Belgacom diende zoals verwacht een bod in. De andere kandidaten zijn Telenet, de VRT, de VMMa en SBS Belgium aan Vlaamse kant. In Wallonië zijn RTBF en BeTV kandidaat.

“Politie bedreigt Radio De Vrije Keyser”

Voor het eerst sinds decennia wordt gepoogd de vrije, autonome zender Radio de Vrije Keyser het zwijgen op te leggen. Radio de Vrije Keyser vierde onlangs haar 25 jarig bestaan met een drukbezocht jubileum benefiet feest. Het Vrije Keyser Radio Team vraagt alle luisteraars en symphatisanten van vrije radio om steun en om de komende tijd extra alert te zijn op een mogelijk inval-alarm na dreigementen van de Amsterdamse politie. Radio de Vrije Keyser zond 24 uur per dag, 7 dagen per week (reklamevrij!) uit, maar zal voorlopig om strategisch-logistieke redenen weer alleen live de lucht in gaan om verslag te doen tijdens bepaalde buitenparlementaire akties, demonstraties en andere maatschappelijke calamiteiten. De eerstvolgende uitzending van Radio de Vrije Keyser zal zijn op 7 mei 2005, geheel in het teken van de STOP-BUSH demonstraties in Amsterdam en Limburg. (persbericht)

VPRO brengt tv-film van prinselijke romance

De VPRO werkt aan een tv-film over de romance tussen Mabel Wisse Smit en prins Friso, die volgend jaar moet worden uitgezonden. Dit bericht NRC Handelsblad. Deze week is een subsidie-aanvraag ingediend bij Stimuleringsfonds voor Bijzondere Culturele Omroepprodukties, voor het schrijven van een scenario. Het project heet voorlopig De prins en ik en volgt op de film De Kroon, die morgenavond wordt uitgezonden – een reconstructie van de onderhandelingen tussen Max van der Stoel en Jorge Zorreguieta over het huwelijk tussen prins Willem- Alexander en Máxima. Volgens schrijver Ger Beukenkamp gaat De prins en ik over ,,de onzekerheid over elkaars motieven” die bij zo’n prinselijke romance een rol kan spelen: ,,Wat weten ze van elkaar? Hoe betrouwbaar is de ander? Mabel zou voor Friso bijvoorbeeld de garantie kunnen zijn dat hij nooit troonopvolger zal worden. Maar wat speelt er nog meer mee?” VPRO’s dramachef Joost de Wolf verklaart dat deze onderwerpkeus mede is ingegeven door de ,,nogal bescheiden” belangstelling van het publiek voor serieus tv-drama: ,,En als je die belangstelling kunt vergroten door te kiezen voor verhalen waarin veel mensen al op voorhand geïnteresseerd zijn, is daar volgens mij niets mis mee.”

Mulkens hoofdredacteur ‘AD Haagsche Courant’

Dennis Mulkens is de beoogde nieuwe hoofdredacteur Den Haag van de fusiekrant die in september in Den Haag gaat verschijnen. Dat is vrijdag bekendgemaakt. Mulkens (46) begon zijn carrière bij Het Binnenhof. Bij de Haagsche Courant werkte hij onder meer als sportverslaggever, politieverslaggever, plaatsvervangend chef stad en chef binnenland. Momenteel is hij chef redactie van de Haagsche Courant/Goudsche Courant. Eerder werd bekend dat adjuct-hoofdredacteur, Dick van der Meer, plaatsvervangend hoofdredacteur wordt bij de nieuwe krant.

Publieke Omroep neemt steunzenders Roosendaal in gebruik

De Publieke Omroep heeft vrijdag vier steunzenders in gebruik genomen in Roosendaal. Zenderexploitant Nozema Services heeft voor Radio 1 (87.6 MHz), Radio 2 (95,9 MHz), Radio 3FM (96,5 MHz) en Radio 4 (92,1 MHz) steunzenders in gebruik genomen om de ontvangstkwaliteit van de publieke radiozenders in en rond Roosendaal te verbeteren (via P Klein). 

Versatel en BBned zien niets in Amsterdams glasvezelproject

Versatel en BBned hebben zich teruggetrokken uit het glasvezelproject van de gemeente Amsterdam. Met dit zogeheten Citynet-project wil de stad eind 2010 alle 450.000 huishoudens aansluiten op het glasvezelnetwerk. De gemeente was hiervoor met vijf telecombedrijven in gesprek. Twee partijen, Versatel en BBned, zijn nu afgehaakt omdat Amsterdam te hoge vergoedingen aan de operators vraagt, waardoor het maken van een goede businesscase heel moeilijk is, aldus BBned in het Financieele Dagblad. De partijen die overblijven zijn KPN, Volker Stevin en Siemens Optaxx. Met een van hen wil Amsterdam het project starten. (Webwereld)

Kabelsector ijvert voor geschillencommissie

De kabelsector gaat in op de uitnodiging van de Consumentenbond om in SER-verband over geschillenbeslechting voor internet te overleggen. Het doel moet zijn om te komen tot één nieuwe Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten die bevoegd is om in geschillen over radio, televisie, telefonie en internet uitspraken te doen. Rob van Esch, directeur van brancheorganisatie Vecai: “Internettoegang is een volwassen markt geworden en daar hoort een goede manier van geschillen oplossen bij.” Op dit moment kunnen consumenten voor geschillen over radio- en televisie via de kabel en voor telefonie al bij een onafhankelijke geschillencommissies terecht. Voor internet is die mogelijkheid er nog niet. (Webwereld)

Net5 komt met een nieuw ‘overlevingsprogramma’

Een nieuw overlevingsprogramma is in de maak bij Net5. Hoe het gaat heten is niet bekend, maar presentator Art Rooijakkers weet wel dat de mensen naar een eiland moeten. ‘We gaan een heel nieuw programma maken waarbij de mensen moeten overleven maar ze moeten wat te weten komen en zich helemaal inleven in een oude beschaving’. Het is volgens Art een programma á la Peking Express met een vleugje Expeditie Robinson. ‘Het wordt een cultureel verantwoord programma. Ik denk dat het meer in de school zit van Peking Express. Het gaat om het racen maar je ziet ook veel van de omgeving, in dit geval gaat het om overleven, maar je krijgt ook wat mee wat zich allemaal in die contreien kan afspelen’. Half mei vertrekt het team naar een geheime locatie en ze blijven zeven weken weg. Expeditie Robinson is vanaf volgend seizoen te zien bij TIEN. (o.a. Noordzee)

Leo Born ad interim voorzitter NCRV

Leo Born is per 1 mei benoemd tot ad interim voorzitter van de NCRV. Hij volgt in die functie Jan Greven op, die de taken van voormalig voorzitter Kees Klop tijdelijk had waargenomen. Dat heeft de omroep vrijdag bekendgemaakt. Born heeft bestuurlijke ervaring opgedaan bij onder meer de Stichting Protestants Interkerkelijk Thuisfront en het College van Hoofden van Dienst van de geestelijke verzorging Krijgsmacht. (ANP)

BNN komt met ‘Over mijn lijk’

‘Over mijn lijk’ is een nieuw BNN programma. In deze nieuwe docusoap worden vijf jonge mensen gevolgd die niet lang meer te leven hebben . De deelnemers hebben zichzelf voordat zij dood gaan, nog wel een doel gesteld wat ze willen bereiken. Dit doen ze voor het oog van de camera. De opnames zijn al begonnen maar het programma wordt pas volgend jaar uitgezonden. (Noordzee)

Kritiek op kandidatuur RTV Stadskanaal

Het bestuur van Kanaalstreek FM in Stadskanaal wil dat de gemeenteraad de kandidatuur van RTV Stadskanaal als toekomstige lokale omroep intrekt. Afgelopen maandag besloot een meerderheid van de gemeenteraad RTV Stadskanaal bij het commissariaat van de media voor te dragen als nieuwe lokale omroep. Die nieuwe omroep komt er omdat de oude omroep de LOK gedwongen moest stoppen na financieel wanbeleid. Kanaalstreek FM vindt de voordracht van concurrent RTV Stadskanaal onrechtmatig. De klacht wordt mogelijk behandeld in de commissie rechtsbescherming. (RTV Noord)

“De Mol wilde ook Paul de Leeuw”

John de Mol heeft ook geprobeerd Paul de Leeuw naar Tien te halen. Dat meldt de Volkskrant naar aanleiding van de omstreden overstap van Jack Spijkerman van de publieken naar de commerciëlen. De Leeuw ziet zich anders dan Spijkerman wel contractueel gebonden aan de VARA. Ook hij staat er tot 2007 onder contract. VARA-voorzitter Vera Keur wil er niet meer over kwijt dan dat recent met De Leeuw is gesproken en dat beide partijen voorlopig ,,vol enthousiasme” met elkaar door willen. (via Mediatref)

Imca Media verliest geding tegen SNS over banklening

De Nederlandse Tijdschriften Groep (NTG), onderdeel van de Imca Media Groep en uitgever van tijdschriften zoals Oor en Squeeze, is op alle punten in het ongelijk gesteld bij het kort geding dat het had aangespannen tegen SNS Bank. Volgens de Amsterdamse rechter kan de bank niet gedwongen worden de recente opzegging van het krediet aan NTG weer ongedaan te maken. Dit blijkt uit het op verzoek van NTG vervroegd uitgebrachte vonnis van de Amsterdamse voorzieningenrechter, dat eigenlijk pas op 12 mei werd verwacht. De uitgeverij wilde en kon echter niet zo lang wachten, omdat SNS Bank afgelopen dinsdag – op de dag van de zitting – beslag had laten leggen op alle bankrekeningen van NTG en daarnaast ook op de derdenrekening van het kantoor van haar raadsman, Fort Advocaten. Eerder werd al beslag gelegd op het woonhuis van NTG-eigenaar Erik de Vlieger. In het vonnis wijst de rechtbank niet alleen alle vorderingen van NTG af, maar ook wijst het de tegenvordering van SNS toe. Met deze tegeneis claimt de bank onmiddellijke betaling van de achterstallige afbetalingstermijnen van NTG. Het gaat daarbij om een bedrag van € 250.000, die de uitgeverij op de bewuste derdengeldrekening van het advocatenkantoor had gestort. SNS zegt het resterende, nog openstaande deel van de lening (€ 550.000) op een „redelijke termijn” van NTG tegemoet te willen zien. „Indien zij daarbij niet akkoord gaan met de door ons gestelde voorwaarden, dan starten we een bodemprocedure om het geld terug te halen”, aldus een zegsman van de bank. NTG, dat tijdens de zitting haar faillissement aankondigde indien SNS in het gelijk gesteld zou worden, is zwaar teleurgesteld over de uitspraak. Desondanks heeft NTG-directeur Frans Makau nog geloof in de toekomst van het bedrijf. „We gaan nu zo snel mogelijk aan tafel met SNS. We komen er wel uit.” (DFT)

Samsung levert digitale ontvangers voor CAIW

Gisteren heeft kabelexploitant CAIW met Samsung het contract getekend voor de levering van 100.000 ontvangers voor digitale televisie. Dit in het kader van CAIW’s project “Allemaal Digitaal”, waarbij alle abonnees van CAIW deze zomer een gratis digitale ontvanger kunnen krijgen. Ongeveer vijftig televisieprogramma’s kunnen dan zonder extra kosten digitaal worden ontvangen. Na een intensieve inkoopprocedure is de keuze voor Samsung gemaakt. “Samsung bleek de enige partij die in staat was de juiste ontvanger voor de juiste prijs op tijd te kunnen leveren”, aldus Aart Verbree, directeur CAIW. Volgens Frans Hulshof, vice president van Samsung Electronics Benelux, bevestigt de order van CAIW dat Samsung een toonaangevende rol speelt in de markt voor digitale ontvangers”. CAIW koopt de ontvangers niet alleen voor zichzelf in, maar ook voor partner kabelexploitanten die dezelfde digitale strategie gaan volgen. De levering aan CAIW staat gepland voor 1 juli. Voor de daarop volgende distributie van de ontvangers naar de abonnees zet CAIW een gespecialiseerd bedrijf in. (Persbericht)

“Tien drijft salaris tv-sterren flink op”

ze komst van Tien wordt door een aantal bekende Nederlanders aangegrepen om de toch al niet geringe salarissen verder op te drijven. Dit bericht dagblad De Telegraaf in haar editie van vandaag. Wie niet voor meer geld overstapt naar de nieuwe concurrent van de kapitaalkrachtige John de Mol, weet de veranderde marktsituatie handig uit te spelen bij zijn huidige baas. Zo zouden Matthijs van Nieuwkerk en Jack van Gelder, die aanvankelijk naar Tien leken te gaan, hun positie aanzienlijk hebben verbeterd bij de publieke omroep. Reinout Oerlemans sloot ten tijde van de dreigende overstap van Ivo Niehe naar Tien een miljoenendeal met de TROS als presentator en als producent. De nieuwe Tien-gezichten Beau van Erven Dorens (naar verluidt 700.000 euro per jaar), Frits Barend en Henk van Dorp (per persoon 900.000 euro per jaar) behoren tot de absolute top in Hilversum, maar ook de verdiensten van Jack Spijkerman komen op een vergelijkbaar niveau te liggen, zo denken ingewijden. Bij de dames spannen Linda de Mol en Caroline Tensen de kroon met een jaarsalaris dat ruim boven de 500.000 euro ligt. Mensen als Marcel van Dam (inmiddels gestopt), Paul Witteman en Mart Smeets maken volgens goed ingevoerde bronnen deel uit van het tweede echelon van de grootverdieners bij de publieke omroep.

Bovenlander nieuwe directeur Vereniging Veronica

Veronica heeft donderdag Els Bovenlander aangesteld als nieuwe directeur van de radio- en televisiezender. Dat heeft de vereniging Veronica bekendgemaakt. Zij volgt interim-managers Peter Kuipers en Cees van Steijn op. Bovenlander was tot 2002 directeur van de Media Academie in Hilversum. Daarvoor bekleedde zij diverse directiefuncties, onder meer voor Sony Nederland. De kersverse algemeen directeur van Veronica Holding is tevens bestuurslid van onder meer het Philip Bloemendal Fonds. Veronica is verheugd over de aanstelling. ,,Het scouten en opleiden van talent op diverse vlakken zal de komende jaren een speerpunt van de Vereniging Veronica zijn. Els beschikt over een brede ervaring en expertise, in het bijzonder op het gebied van opleidingen. Dat maakt haar bij uitstek geschikt voor deze functie”, aldus verenigingsvoorzitter Joris Hillebrand (ANP)

Mogelijk tientallen ontslagen bij AVRO

De AVRO gaat mogelijk tientallen werknemers ontslaan als gevolg van een efficiencyslag die de omroep op korte termijn wil maken. Het aantal voltijdbanen zal wellicht afnemen met 45 tot 55, meldde een woordvoerder donderdag. Een deel daarvan kan via natuurlijk verloop afvloeien, doordat bijvoorbeeld contracten niet worden verlengd. De AVRO heeft een regeling voor personeelsleden van wie de functie komt te vervallen. Op dit moment werken 231 mensen bij ‘de algemene’. Met behulp van extern adviseur PriceWaterhouseCoopers onderzoekt de omroepvereniging momenteel de mogelijkheden om de komende jaren met een aanzienlijk lager budget programma’s te maken. De AVRO verwacht namelijk dat alle A-omroepen vanaf 2007 met een korting van circa 7,5 miljoen euro te maken krijgen. ‘De AVRO kiest ervoor om zich nu al voor te bereiden op de onvermijdelijke bezuinigingen’, zegt algemeen directeur G. Eggink donderdag. ‘Daarmee werken we aan een zo efficiënt mogelijk omroepbedrijf dat klaar is voor 2008, wanneer de nieuwe concessieperiode start. We willen geen speelbal zijn, maar zelf als speler onze toekomst vormgeven.’ Verschillende werkgroepen met AVRO-medewerkers hebben de afgelopen maanden een inventarisatie gemaakt van alle mogelijke wijzen van efficiënter werken. ‘Juist een organisatie die met publiek geld wordt gefinancierd, heeft de plicht zo efficiënt mogelijk te werken’, vindt Eggink. (ANP/Volkskrant)

Jan Mulder volgt Barend en Van Dorp naar Tien

Jan Mulder vertrekt ook naar Tien, de nieuwe tv-zender van John de Mol. De vaste gast in het RTL-programma Barend en Van Dorp zei dat donderdagavond in het NPS-programma TV3. ,,Ik ben loyaal aan Frits en Henk.” Begin april werd bekend dat Frits Barend en Henk van Dorp met hun populaire talkshow de overstap naar de nieuwe zender zouden maken. Over de positie van Mulder werd toen nog gepraat. (ANP)

Casema met triple play voor 30 euro

Met wat ze zelf een ‘frontale aanval op KPN’ noemt, komt Casema met lage triple-playtarieven. Kabelbedrijf Casema komt vanaf 16 juni met een traag internetabonnement van 80Kb/s zonder datalimiet, inclusief bellen voor 15 euro per maand. Volgens Casema zijn er tal van gezinnen die nog internetten via een inbelmodem, die zouden voldoende hebben aan deze bandbreedte. De kabelaar presenteert de dienst als een telefonie-abonnement met gratis internettoegang. Als de klant daar nog digitale en analoge radio en televisie bij wil, dan wordt de prijs 30 euro per maand. Casema zegt het overstappen goed geregeld te hebben. Volgens de woordvoerder kan degene die vanaf 16 juni via het web, e-mail of telefonisch zich aanmeldt een paar dagen later al via Casema bellen. Ook nummerbehoud is op die korte termijn te regelen, belooft Casema. De strijd om de bel-, surf- en kijkklanten wordt steeds heftiger. Nog vorige week meldde zich Scarlet met een scherp geprijsd pakket op de markt, waar nu meerdere partijen pogen om een triopakket voor telefonie, internetten en tv-kijken te bieden. Grootste probleem daarbij is het overstappen. Veel mensen weten niet precies hoe het zit met de voorwaarden of zitten vast aan een contract. De Consumentenbond bepleitte afgelopen week meer transparantie op dit terrein, maar beperkte zich tot internetaanbod. (planet) 

Van der Graaf naar Endemol

De voormalige RTL-topman Dick van der Graaf (52) wordt commercieel directeur bij het tv-productiebedrijf Endemol. Per 1 juni gaat hij voor deze firma onder meer nieuwe zakelijke markten verkennen. Dat meldde een Endemol-woordvoerder donderdag. Volgens algemeen directeur van Endemol, Paul Römer, heeft hij met Van der Graaf een commercieel en strategisch zwaargewicht in huis gehaald. ,,Hij is als geen ander in staat om het nieuwe marktdenken nog nadrukkelijker in onze organisatie te integreren.” Na zijn dienstverband bij RTL was Van der Graaf actief als zelfstandig adviseur, onder meer voor Talpa Capital, het bedrijf van John de Mol. (ANP)

Noordzee 100.7 FM via UMTS

Bezitters van mobiele telefoons, uitgerust met UMTS, kunnen vanaf nu de Showtime nieuwsberichten en een live stream van Noordzee 100.7 FM beluisteren via de nieuwe i-mode site van Noordzee 100.7 FM. Via GPRS is de i-mode site uiteraard ook gewoon beschikbaar, maar dan zonder de optie om de live stream te beluisteren. Vanaf vandaag is de nieuwe i-mode site van Noordzee 100.7 FM operationeel. De i-mode site is een volwaardige afspiegeling van de normale website van Noordzee 100.7 FM, maar dan toegesneden op de mobiele gebruiker, inclusief Jocklogs en alle Showtime nieuwsberichten. De nieuwe i-mode site is te bereiken via het i-Menu (startpagina i-mode van KPN). De i-mode site van Noordzee 100.7 FM is mede mogelijk gemaakt door Qi, Triple IT en AngryBytes. (persbericht)

Samenwerking KRO en VPRO in Holland doc

Sinds een paar maanden is het publieke themakanaal Holland doc voor documentaires online. Holland doc is onder die naam op internet te vinden (en in sommige gemeenten is het ook via digitale tv te ontvangen). Tot nu toe waren voornamelijk documentaires van de VPRO te zien. Nu heeft de KRO de primeur om ook haar paradepaardjes op documentairegebied aan te bieden: Reporter en het in samenwerking met de Humanistische Omroep gemaakte biografieënprogramma Profiel (dat 27 april van start ging). (Persbericht)

DvhN voegt drukkerij samen met Leeuwarder Courant

Het Dagblad van het Noorden gaat haar eigen drukkerij samenvoegen met die van de Leeuwarder Courant. Dat gaat een nog onbekend aantal arbeidsplaatsen kosten. De samenvoeging is mogelijk omdat beide dagbladen deel uitmaken van de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC). Waar de nieuwe drukkerij komt te staan, is nog niet bekend. Drachten wordt in de wandelgangen wel als mogelijke tussenoplossing genoemd, maar dat wordt door de directie niet bevestigd. Nagenoeg zeker is dat de samenvoeging arbeidsplaatsen kost. Hoeveel is nu nog niet bekend. De nieuwe drukkerij moet in 2010 van start gaan omdat de persen van beide dagbladen dat jaar af zijn. Dan is er een nieuwe pers nodig die een investering vergt van 45 miljoen euro. Het ligt dan voor de hand om slechts een pers voor twee kranten te kopen, in plaats van twee voor Groningen en Leeuwarden. (GIC)

“Roemeense gijzelaars Irak leven nog”

Drie Roemeense journalisten die in gijzeling worden gehouden in Irak zijn na het verstrijken van een ultimatum nog in leven. De ontvoerders willen nog altijd onderhandelen over hun vrijlating. Dat heeft de Roemeense tv-zender Prima TV dinsdag gemeld. Via een tussenpersoon is er contact geweest met de kidnappers. De Arabische nieuwszender al-Jazeera zond vrijdag een video uit die door de gijzelnemers was opgestuurd. De gijzelaars die waren te zien zeiden dat ze binnen vier dagen gedood zouden worden als de Roemeense regering niet zou beloven om de Roemeense militairen in Irak terug te trekken. Het ultimatum verstreek dinsdagmiddag. Volgens al-Jazeera hebben de ontvoerders het ultimatum verlengd tot woensdagmiddag 15.00 uur (Nederlandse tijd). De journalisten, twee mannen en een vrouw, werden op 28 maart ontvoerd door een tot dan toe onbekende groep. (ANP)

Casema vervangt kanaal RTL Television in Gorinchem eo

Met ingang van 28 april 2005 wordt het zenderaanbod in de plaatsen Aalburg, Gorinchem, Werkendam, Giessenlanden en Woudrichem gewijzigd. Het kanaal van de zender RTL Television, dat per 1 maart op zwart ging wegens problemen rond de auteursrechten, wordt in Aalburg, Gorinchem en Werkendam vervangen door Arte. In Giessenlanden komt op de vrijgekomen plaats Discovery Channel. In Woudrichem komt een kabelkrant van de publieke lokale omroep.

Spijkerman wil van VARA naar Tien overstappen

Tv-presentator Jack Spijkerman (56) wil de VARA verlaten om furore te gaan maken bij Tien, de zender van John de Mol die dit najaar begint. De VARA houdt hem echter aan zijn contract, dat nog tot september 2007 doorloopt. Het verzoek om zijn contract te ontbinden willigt VARA-voorzitter Vera Keur dus niet in, meldde zij woensdag. De presentator van het veelbekeken programma Kopspijkers wil de publieke omroep al dit najaar verlaten omdat hij ‘een aantrekkelijk aanbod’ heeft gekregen van Tien. Maar contract is contract, oordeelt de VARA. ‘Een contract teken je niet zomaar’, aldus Keur. ‘We willen het contract wel openbreken en gaan praten over een nieuwe invulling van de samenwerking. Je moet altijd rekening houden met nieuwe omstandigheden, ook al zal bij de VARA de ‘sky’ niet de ‘limit’ zijn. Mocht Jack toch met Tien in zee willen gaan, dan zal een juridische procedure helaas onvermijdelijk zijn.’ Volgens een Tien-woordvoerder is de overeenkomst met Spijkerman echter al rond. Spijkerman gaat bij Tien een satirisch programma maken op de zaterdagavond, maar ook een sportprogramma op zondag, na het nieuwe eredivisieprogramma. Ook gaat hij meewerken aan de ontwikkeling van amusementsprogramma’s op de nieuwe zender. Om dat te realiseren richt hij samen met De Mol een productiebedrijf op. (ANP/Volkskrant). 

ANP en NOS samen in videonieuws

Videonieuws van de NOS komt binnenkort algemeen beschikbaar voor websites en mobiele telefoons. Dat is het gevolg van een unieke samenwerking tussen de NOS en het Algemeen Nederlands Persbureau ANP. De videobeelden worden geproduceerd voor de NOS en doorgeleverd aan de multimediaredactie van het ANP. De videobeelden betreffen nieuws over binnenlandse onderwerpen, die eerder onderdeel uitmaakten van NOS nieuwsprogramma’s. De samenwerking tussen NOS en ANP betekent dat de websites van dagbladen en internetportals voortaan op een eenvoudige manier een schat aan beeldmateriaal kunnen ontvangen, dat naadloos wordt ingepast in de tekstuele en overige berichtgeving van het ANP. Dat geldt uiteraard ook voor de vele andere zakelijke klanten van het ANP. De merknamen NOS en ANP staan hierbij garant voor kwaliteit en betrouwbaarheid. De NOS streeft er als multimediale nieuwsorganisatie naar om haar beeld- en geluidsmateriaal voor zoveel mogelijk informatiedragers geschikt te maken. Dankzij de digitalisering is het NOS-materiaal nu ook geschikt voor internet en mobiele telefoons. (ANP/Antenne2)

Karin de Groot nieuwe programmaleider Net5

Karin de Groot is benoemd tot programmaleider van Net5. Dat meldde SBS woensdag. De Groot, nu nog werkzaam als producent bij Endemol, begint naar verwachting op 1 augustus bij Net5. De programmaleiding van SBS Broadcasting (SBS6, Net5 en Veronica) is met de komst van De Groot weer compleet. Vorige maand werd bekend dat Tina Nijkamp is aangesteld als programmaleider van SBS6. Haar voorganger Eric van Stade werd begin dit jaar benoemd tot programmadirecteur. Alphons Martens blijft programmaleider van Veronica. De Groot begon haar televisiecarrière in 1991 bij de 5 Uur Show, eerst als redacteur en later als uitvoerend producent. Daarna stond ze aan de basis van Ushi en Van Dijk en Hart in Aktie. De laatste jaren was ze bij Endemol verantwoordelijk voor programma’s als Love Letters, Life and Cooking, De TV Makelaar en 6 Pack. (ANP)

“Gratis betaal-tv doorgeven onstopbaar”

Duitse rechters hebben gisteren op verzoek van de betaalzender Premiere de gratis software Cybersky-TV een halt toegeroepen. Daarmee kunnen internetters hun betaal-tv-beelden via internet gratis aan anderen doorgeven. De makers zeggen dat het niet is tegen te houden omdat de software ook op servers draait buiten het Duitse rechtsgebied. Het verbod blijft overigens voorwaardelijk tot Premiere en de softwarefabrikant “hun hoofdgeschil hebben beslecht”. Dat meldt DPA via Belga, zonder verdere uitleg. (Villamedia)

“Moslimomroep blijft in schisma”

Staatsssecretaris Van der Laan (Media, D66) kan het besluit van het Commissariaat voor de Media om twee verschillende zendtijd te verlenen niet ongedaan maken. Dit zei ze gisteren in de Tweede Kamer, nadat de LPF haar gevraagd had dit te doen. Ook de PvdA en GroenLinks bekritiseerden het besluit van het commissariaat. Nu vult alleen de Nederlandse Moslim Omroep (NMO) de zendtijd die aan de moslimgemeenschap in Nederland is toegekend, onder artikel 39f van de Mediawet. In dit artikel is geregeld dat iedere religieuze hoofdstroming in Nederland recht heeft op een bepaald aantal uren zendtijd. Het Commissariaat voor de Media kent normaal gesproken slechts aan één omroep per religieuze hoofdstroming zendtijd toe. Toen het Contactorgaan Moslims voor de Overheid (CMO) ook een aanvraag indiende voor de zendtijd voor de moslimgemeenschap, probeerde het Commissariaat het CMO en de NMO in één stichting te verenigen. Nadat dit was mislukt, besloot het Commissariaat vorige week de zendtijd van 65 uur gelijschillende moslimomroepen kelijk te verdelen over het CMO en de NMO. In november vorig jaar dienden de coalitiepartijen VVD, CDA en D66 een motie in waarin zij de regering verzochten de zendtijd voor moslims aan het CMO toe te kennen, omdat de NMO ,,weinig representatief is voor de Nederlandse moslimgemeenschap”. Het CMO verenigt officieel moskeekoepelorganisaties van de Turkse en Marokkaanse gemeenschap en Surinaamse moslims. Recentelijk heeft ook een sjiïtische organisatie zich, in ruil voor 25 procent van de zendtijd van het CMO, aangesloten. De overheid heeft een onderzoek laten uitvoeren waaruit blijkt dat het CMO 500.000 Nederlandse moslims vertegenwoordigt. Van Koningsveld, islamoloog van de Universiteit van Leiden, acht dit cijfer echter onjuist:,,Ze hebben kritiekloos de aantallen die de organisaties zelf noemden voor waar aangenomen.” De islamoloog erkent dat het CMO het meerendeel van de soenitische Turken vertegenwoordigt, maar niet de Marokkanen. ,,Bij de Marokkaanse moskeekoepel van het CMO is inmiddels nog maar één Rotterdamse moskee aangesloten.” (NRC Handelsblad)

STER weigert reclamespot van NRp Dagbladen

De STER weigert een reclamespot van NRp Dagbladen uit te zenden. NRp Dagbladen is de organisatie die advertenties in regionale kranten verzorgt. In de gewraakte spot komt aan de orde dat consumenten tijdens reclameblokken van alles doen behalve televisiekijken. Volgens directeur Gerda Bastet van NRp is de commercial niet als aanval bedoeld. “De boodschap is dat we adverteerders willen prikkelen om kritischer over de inzet van hun mediabudget na te denken”, zegt Bastet. De STER bevestigt de weigering, volgens de stichting is de spot in strijd met haar algemene voorwaarden. “De NRp brengt de boodschap ongenuanceerd. Niet iedereen kijkt even aandachtig televisie, maar de impact van het medium in onmiskenbaar”, aldus een woordvoerster van de STER. (Telegraaf)

Regionale fusiekrant heet AD

De beoogde fusiekrant die een joint venture van uitgeverijen PCM en Wegener gaat uitgeven, behoudt de naam AD gevolgd door een van de regionale titels. Zo zal de krant in het Rijnmondgebied bijvoorbeeld AD/Rotterdams Dagblad heten en in Den Haag AD/Haagsche Courant. Dat het Algemeen Dagbad is afgekort tot AD heeft er mee te maken dat de fusiekrant op tabloid gaat verschijnen. Daardoor is er geen ruimte de titel voluit te schrijven. Volgens bronnen binnen PCM wordt de titel door de redactie van het AD gedragen. De naam lijkt een compromis te zijn, aangezien er onder de regionale redacties (onder meer Rotterdams Dagblad, Haagsche Courant, Utrechts Nieuwsblad) nogal wat protest was over het verdwijnen van hun titel. Huidig AD-hoofdredacteur Jan Bonjer wordt hoofdredacteur van de fusiekrant. (Adformatie)

Reclamebillen te vrouwonvriendelijk voor nieuwe The Box

Iedere fietser in Amsterdam is er minimaal een keer tegenaan gereden: Alex FM, altijd met een nette maar ook verleidelijke vrouw. De hele stad is volgeplakt met posters. Terwijl Onderweg Naar Morgen is geschrapt bij Yorin, kwam muziekzender The Box vorige week met een nieuwe soap: Alex FM. De programmatische face lift op prime time moet de zender een vrouwvriendelijker uiterlijk geven. Maar ook buiten die drie uurtjes zijn gevolgen van de nieuwe wind te voelen. Een vooraf goedgekeurde en al lang lopende reclamecampagne rondom de pikante 911-Alert feesten in Zaandam, is geschrapt. Te pittig voor Alex en haar vriendinnen. Organisator Ruben Fernhout geeft toe dat zijn feesten behoorlijk pikant zijn: “Net als in de house gebeurde, mixen we sex en muziek. Dat gaat er best ruig aan toe op zo’n avond. Maar in de spotjes zie je niet meer dan een paar billen. We hebben het bewust heel netjes gehouden. In de clips van N.E.R.D. of 50 Cent zie je echt veel meer. En die kunnen kennelijk nog wel.” Echt wakker ligt Fernhout er overigens niet van. “De campagne was al voor meer dan de helft voorbij. Het feest loopt zo ook wel goed. Het is alweer bijna uitverkocht.” Bovendien heeft hij nog genoeg werk te doen. The Box huurt zijn bedrijf namelijk nog steeds in als intermediair tussen mogelijke adverteerders in de urbanhoek. Bij The Box kon maandagmiddag niemand reageren op het nieuws. Vriendelijk bleven ze wel: “Daar komen we morgen graag op terug.” (Vpro’s 3 voor 12)

Soap kijken helpt tegen depressie

Regelmatig relaxt een soap volgen of naar muziek luisteren, helpt beter tegen depressies dan potten met pillen. Artsen zouden vaker oefeningen moeten voorschrijven om lichte depressies te voorkomen. Dat zeggen Britse onderzoekers. Depressies vormen in Groot-Brittannië een van de meest voorkomende gezondheidsproblemen. Zeker één op de zes Britten heeft hier last van. Volgens de onderzoekers komen er bij patiënten die drie tot vijf keer per week een half uur bepaalde oefeningen doen, hormonen vrij waarbij je een goed gevoel krijgt. De beste therapie blijkt: een humorsessie, muziek en dan de hometrainer. Zo komen de meeste ‘goed gevoel-hormonen’ vrij. (Telegraaf)

Armin van Buuren op Fresh FM

Vanaf 28 april 2005 is DJ Armin van Buuren iedere donderdag van 21.00 tot 23.00 uur exclusief voor Nederland te beluisteren op Fresh FM met zijn programma ‘A State Of Trance’. Vorige maand tijdens de Winter Music Conference in Miami werden de International Dance Music Awards uitgereikt. Armin van Buuren won de award voor ‘Best Dance Radio Mixshow’ met zijn ‘A State of Trance’. De show was eerder te horen bij ID&T Radio en was op diverse radiostations over de hele wereld te beluisteren. Zijn programma geniet via het internet wereldwijde bekendheid en is het best beluisterde trance radioprogramma ter wereld. Armin van Buuren: “Ik ben zwaar verheugd over het feit dat A State of Trance weer terugkomt op de Nederlandse radio. Speciaal voor Fresh FM maken we een Nederlandse versie van het programma, want ik blijf toch Nederlander” Raoul Wedel, directeur van Fresh FM: “We zijn natuurlijk ontzettend trots dat Fresh FM Armin van Buuren mag verwelkomen. Het is niet alleen een aanwinst voor ons station én voor dance liefhebbers die een kwalitatief hoog 12” programma weten te waarderen; ook voor radio in het algemeen is het goed dat één van Nederlands grootste deejays / producers nu weer wekelijks in eigen land te beluisteren is op de radio”. (Persbericht)

“Unet heeft primeur met digitale tv-zenders MTV Networks”

Het glasvezelnet van Unet in Almere en Rotterdam geeft als eerste distributienetwerk in Nederland de digitale tv-zenders van MTV Networks Benelux. Dat bericht althans de aanbieder van breedbanddiensten aan via haar website. Sinds 15 april geeft Unet de tv-zenders TMF Pure, TMF Party, TMF NL en Nick Jr. door via haar glasvezelnetwerk. Unet claimt hiermee de primeur te hebben in Nederland. De kanalen zijn Almere (en vanaf 1 mei in Rotterdam) te zien via een TriplePlay Easy en Elite-abonnement bij Unet. Het Elite-pakket biedt voor 79 euro per maand naast 70 tv-kanalen en 20 radiokanalen ook telefonie en internet met een downloadsnelheid van 30Mb/sec. Het Easy-abonnement biedt 40 tv-kanelen, 20 radiokanalen, internettelefonie en Internet (10 Mb/sec) voor 59 euro per maand.

“Persvrijheid in Marokko meer aan banden”

Na de dood van koning Hassan II en de troonbestijging van zijn zoon Mohammed VI is veel verbeterd als het gaat om de persvrijheid in Marokko. Maar er blijven drie thema’s taboe. Een journalist die daar over publiceert, kan in de gevangenis belanden. Dit schrijft Reporters sans Frontières (RsF, Journalisten zonder Grenzen), de organisatie die wereldwijd opkomt voor de persvrijheid en rechten van journalisten, in haar meest recente rapport over Marokko. De organisatie noemt drie taboeonderwerpen – de westelijke Sahara, het koninklijk huis en corruptie onder hoge overheidsfunctionarissen – en beschrijft gevallen van journalisten die in ernstige problemen zijn gekomen omdat zij weigerden zich aan de gewenste zelfcensuur te onderwerpen. Aan de andere kant besteedt de pers in steeds grotere mate aandacht aan de talloze corruptieschandalen in het land en krijgt daar ook de vrijheid toe. Er gloort dus hoop voor de Marokkaanse journalisten. (via Telegraaf)

“Bridget Maasland in gesprek met TIEN”

BNN-presentatrice Bridget Maasland in gesprek met de nieuwe zender van John de Mol. De presentatrice gaat mogelijk een dagelijks programma presenteren met Beau van Erven Dorens. De kans dat Bridget naar de nieuwe zender gaat is erg groot. Het contact is in ieder geval gelegd. ‘Ik ben benaderd ja. Zoals dat gaat, je gaat praten en dan kijk je orienterend of het leuk is of niet, en of het op dit moment in je leven past of niet. En of het gevoel en de energie goed is. En dan gaan we weer verder kijken’. Bridget ziet grote voordelen in een overstap naar TIEN. ‘Nou, bij voorbeeld een dagelijks programma dat nu bij BNN natuurlijk niet mogelijk is. En een programma dat misschien iets langer loopt dan nu bij BNN. Daar heb je series van zes tot tien programma’s, waarin je jezelf niet echt kan profileren in het soort programma. Dat zou bij voorbeeld een verschil kunnen zijn’. Binnenkort neemt Bridget een definitieve beslissing over de overstap naar TIEN. ‘Het is echt alleen nog maar inhoudelijk besproken, dus verder zijn we ook nog niet. Maar je kunt op basis daarvan wel voor jezelf de keuze maken of je er aan toe bent of niet’. (Noordzee FM)

De Staatscourant verkeert in zwaar weer

De Staatscourant is in gevaar. Het wegvallen van verplichte advertenties doen de inkomsten slinken. Het is een majeure klap, zegt Sjerp van der Vaart, oud-hoofdredacteur van de Staatscourant. Die krant raakt nog dit jaar een inkomstenbron van zo’n 12,5 miljoen euro kwijt. Althans, als het aan de Tweede Kamer ligt. Die steunde deze week in ruime meerderheid een motie van de VVD die stelt dat ondernemers niet meer verplicht hoeven te adverteren in de Staatscourant als zij hun jaarstukken deponeren bij de Kamer van Koophandel. Zo’n advertentie kost circa 25 euro. Volgens de VVD moeten ongeveer 500.000 BV’s dit bedrag betalen. Totale inkomsten voor de Staatscourant: 12,5 miljoen euro. Een kostenpost die het bedrijfsleven per direct bespaard moet worden, vindt de VVD. Staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken, CDA) reageert maandag in een brief op de motie. Volgnes Sam van Oostrom, directeur van de SDU, wordt het voortbestaan van de Staatscourant niet bedreigd. ,,De SDU is voldoende breed opgezet om dit op te kunnen vangen.” De voormalige staatsdrukkerij geeft het merendeel van de officiële overheidspublicaties uit, zoals rapporten, begrotingen en de Miljoenennota. (via NRC Handelsblad)

Britse acteur John Mills overleden

De Britse acteur sir John Mills is zaterdag op 97-jarige leeftijd in zijn woonplaats Denham, even buiten Londen, overleden, meldde de BBC. Mills is een van de bekendste acteurs uit de Britse filmgeschiedenis. Sinds 1930 acteerde hij in meer dan honderd films, waaronder “Great Expectations”, “War and peace” en “Ryan’s daughter”. Voor zijn rol in “Ryan’s daughter” won hij in 1971 de Oscar voor beste mannelijke bijrol. Mills kreeg met zijn tweede vrouw Mary Hayley Bell drie kinderen, waaronder actrice Hayley Mills. Zijn kleinzoon is leadzanger bij Kula Shaker. (VRT)

RTV Utrecht: “Mogelijke fusie met Utrechts Nieuwsblad”

De talkshow van Utrechts Nieuwsblad/Amersfoortse Courant (UN/AC) en RTV Utrecht kan het begin zijn van een verdere samenwerking tussen beide mediabedrijven. Zowel hoofdredacteur Arjeh Kalmann van de combinatie UN/AC als directeur Paul van der Lugt van RTV Utrecht sluit op lange termijn zelfs een fusie niet uit.Het huidige omroepbestel maakt een echte samenwerking tussen omroep en dagbladen onmogelijk. Onoverkomelijk probleem is dat dagbladen commerciële producten zijn en dat de regionale omroepen uit publiek geld gefinancierd worden. Wel heeft staatssecretaris Van der Laan toegezegd de huidige regels op dat vlak te willen aanpassen. Kalmann wil niet wachten tot het moment dat ze in Hilversum zijn uitgedacht. ,,Door alle ontwikkelingen in de multimedia en internet staat het publieke bestel op springen. Wij willen nú samenwerken. En als de politiek daar een stokje voor wil steken, dan doen we straks met de nieuwe krant die multimediale zaken zelf wel op onze internetsite.”Kalmann ziet ook een versterking van de krant doordat het papieren product kan worden aangevuld met beeld en geluid van de omroep op de eigen internetsite. Hij zegt op termijn te streven naar een gezamenlijke internetsite met de omroep. Ook Van der Lugt stipt het wederzijdse voordeel aan. ,,Wij versterken elkaar. De radio stipt het nieuws kort aan en legt het een beetje uit. Het dagblad pakt dat verder op, verbreedt, diept uit, geeft achtergronden en maakt dossiers op internet. Die wij vervolgens weer voorzien van beeld en geluid.” Volgens beiden heeft de samenwerking geen effecten voor de concurrentiepositie van de ondernemingen. (Amersfoortse Courant)

West-Friesland: Radio-ontvangst nog niet beter

Den Haag is ervan doordrongen dat de radio-ontvangst van publieke zenders in de ether in West-Friesland verbetering behoeft. Er is door het ministerie van economische zaken ook al een eerste actie ondernomen om de ontvangst te verbeteren. Bij Hoorn ’80 is een zender van het station Arrow verwijderd, die de ontvangst van radio 1 stoorde. Resultaat hiervan is echter dat de ontvangst van radio 1 bij Hoorn ’80 nu helemaal wegvalt. Of de ontvangst van radio 1 op verdere afstand van Hoorn ’80 hierdoor wel verbeterd is, is nog niet duidelijk. PvdA-raadslid E. Wagemaker houdt de zaak scherp in de gaten. Hij is degene die de slechte radio-ontvangst in West-Friesland heeft aangezwengeld. Wagemaker is ervan overtuigd dat er spoedig verbeteringen zullen volgen. ,,Dankzij de Kamervragen die mijn partijgenoot Martijn van Dam heeft gesteld neemt men dit uiterst serieus.”

‘Akkoord over verkoop Multikabel’

Het Duitse kabelbedrijf Primacom heeft overeenstemming bereikt met een investeringsmaatschappij over de verkoop van haar Nederlandse divisie Multikabel. De deal moet nog wel goedgekeurd worden door geldschieters van Primacom. Dat zeggen bronnen die bekend zijn met de situatie tegen Dow Jones Nieuwsdienst. Primacom zelf wil geen commentaar geven. Multikabel is gevestigd in Alkmaar en moet volgens de bronnen rond de 530 miljoen euro kosten. Primacom is verlieslatend en heeft geld nodig om haar geschatte schuld van 1 miljard euro te kunnen reduceren. Eerder probeerde Primacom Multikabel te verkopen aan de Zweedse investeerder EQT maar die deal mislukte. (Telegraaf)

SBS lanceert digitaal showkanaal

SBS Broadcasting begint op 1 september dit jaar een nieuwe digitale televisiezender: TV 10. Deze zender gaat zeven dagen per week nieuws uit de wereld van showbizz, entertainment, televisie en theater brengen, schetste een SBS- woordvoerder vrijdag. Basis voor het nieuwe kanaal is het programma Shownieuws, dat iedere dag op SBS6 is te zien. Shownieuws zal dagelijks op TV 10 worden herhaald, geactualiseerd en uitgebreid. Naast TV 10 bereidt SBS Broadcasting de lancering van andere nieuwe digitale televisiezenders voor. Begin maart presenteerde Patrick Tillieux, voorzitter van de Raad van Bestuur van SBS Broadcasting, al plannen voor drie digitale kanalen: het doe-het-zelf-kanaal ‘Klussen en Wonen’, de zender ‘I Love’ met series uit de jaren ’70 en ’80 en ‘Veronica Vibes’, met tips over uitgaan, trends en vrijetijdsbesteding. Wanneer deze kanalen van start gaan, moet nog worden bepaald. Een zendernaam met het cijfer tien is dezer dagen in. Deze week maakte John de Mol namelijk bekend dat zijn nieuwe tv-zender Tien gaat heten. (ANP)

SBS6: geen Tien-reclameborden meer

SBS6 heeft van de KNVB en Eredivisie CV geëist dat het niet nog eens voorkomt dat er reclameborden van de nieuwe zender van John de Mol (Tien!) bij een voetbalwedstrijd te zien zijn. Bij SBS6 waren tijdens de live-uitzending van de wedstrijd Feyenoord-PSV van afgelopen woensdag diverse borden met Tien te zien, waardoor SBS6 onbedoeld reclame maakte voor de concurrent. ‘Een slimme zet, waar we ook wel om konden lachen, aldus een woordvoerder van SBS. Gisteravond tijdens Willem II-Ajax waren de borden niet meer te zien, aldus het Algemeen Dagblad. (Adformatie)

Waterstad FM blij met luistercijfers Friesland: 5e plaats

Deze week zijn de nieuwe luistercijfers door Buro Intomart GfK bekend gemaakt, gemeten over de maanden februari en maart 2005. Waterstad FM bestaat dit jaar 5 jaar en heeft in haar 5-jarig bestaan nu ook een stevige 5e plaats veroverd in de luistercijfers in Friesland. Hiermee laat zij radiostations als Radio 1, Radio Veronica, Radio 3 FM, Noordzee FM en Yorin FM achter zich. Nico Silvius directeur van Waterstad FM “hier droomde ik 5 jaar gelden van” dat wij tussen de grote landelijke radio omroepen zouden kunnen staan. We hebben een geweldige team van 8 vaste werknemers die 5 jaar lang keihard hebben gewerkt om dit radio product zo groot te maken. Luistercijfers (top10) provincie Friesland Feb/Maart 2005 (Marktaandeel maandag-vrijdag, 7-19 uur, 10 jaar en ouder)

1 - Omrop Fryslan - 27,2 %
2 - Radio 538 - 10,0 %
3 - Sky Radio - 7,8 %
4 - Radio 2 - 6,3 %
5 - Waterstad FM - 6,0 %
6 - Radio 1 - 5,5 %
7 - Radio Veronica - 5,2 %
8 - Radio 3FM - 5,2 %
9 - Noordzee FM - 4,5 %
10- Radio 10 FM - 3,2 %
(Persbericht)

Consumentenbond hekelt valse reclame dikmakers

De Consumentenbond haalt fel uit naar de reclamewereld, die dikmakers in de markt zet alsof ze gezond zijn. De organisatie vindt dat het hoog tijd wordt dat er een einde komt aan de valse en misleidende claims die reclamemakers op veel producten zetten. Want hoewel iedereen de mond vol heeft van maatregelen tegen het toenemende overgewichtprobleem, blijkt uit onderzoek – dat vandaag bekend wordt gemaakt – dat de consument volop om de tuin wordt geleid. Vooral de claim ‘geen vet’ op veel producten, waardoor mensen denken dat ze zich hier zorgeloos aan tegoed kunnen doen, stoort de bond mateloos. Dit staat onder andere op Katja Kokindjes en Yoghurtgums. „Maar in drop zit nooit vet!”, stelt woordvoerster A. van der Laan van de bond. Zij wijst erop dat de snoepjes echter boordevol suiker zitten. „En een teveel hieraan wordt omgezet in vet.” De bond heeft Katja gevraagd de leus van de verpakking te halen. Ook heeft zij hiervan melding gemaakt bij de Voedsel- en Waren Autoriteit (VWA). Ook de boodschappen die juist een gezondheidsclaim bevatten, zijn de Consumentenbond vaak een doorn in het oog. Veel sportdrankjes lijken gezond, maar bevatten wel zoveel suiker dat er flink gesport zal moeten worden om de energie die ze geven te verbruiken. Om nu te voorkomen dat de bevolking almaar zwaarder wordt, wil de bond dat etiketten de samenstelling van producten duidelijker gaan vermelden zodat de consument fatsoenlijk kan kiezen. De organisatie voert momenteel in haar campagne ‘Bond kiest gezond’ actie tegen de dreiging van massaal overgewicht. Nu is al de helft van de volwassenen in ons land te zwaar en ook worden steeds meer kinderen te dik. (Telegraaf)

Renée Postma wint Bob den Uyl Prijs

Journaliste Renée Postma heeft vrijdag in Amsterdam de Bob den Uyl Prijs 2005 gekregen voor haar boek Midden- Europa achter de schermen. De door de VPRO Gids ingestelde prijs bestaat uit 5000 euro en een plastiek gemaakt door Berenice Witsen Elias. ,,In een afwisseling van persoonlijke observaties en degelijke achtergrondinformatie vestigt Midden-Europa achter de schermen de aandacht op een voor velen non-descripte regio die de komende jaren alleen maar aan kleur en betekenis kan winnen”, aldus de jury over het boek over de voormalige Oostbloklanden van de NRC-journaliste. (ANP)

Draadloos internetten op Thalys-trein

De hogesnelheidstrein Thalys heeft donderdag een reeks technologische nieuwigheden gelanceerd. De hst-operator pakt o nder meer uit met een stabiele draadloze internetverbinding of Wi-Fi-service tijdens de treinrit. Daarnaast lanceert Thalys ook een systeem voor de lokalisatie van treinen per satelliet en een systeem van digitale communicatie op de treinen. De draadloze breedbandinternetverbinding, een Wi-Fi-connectie, werd donderdag uitgetest tijdens een Thalys-rit tussen Brussel en Parijs. Daarnaast hield Thalys donderdag ook Localys boven de doopvont. Localys is een informatiesysteem voor de lokalisatie van treinstellen via satelliet. “Het maakt het mogelijk het beheer van verstoorde situaties, de informatie aan de klanten en het onderhoud van de treinen aanzienlijk te verbeteren”, zegt Thalys. Tot slot lanceert Thalys ook een nieuw satellietgestuurd en digitaal systeem voor de vocale aankondigingen op de trein. Het systeem, SANET, moet volgens Thalys “een einde maken aan de tijd van de vreemde accenten en ingehouden gelach”. Voortaan worden reizigers via SANET bediend met vooraf opgenomen en geautomatiseerde aankondigingen, in vier talen. (Laatste Nieuws)

Voltallige redactie Nederlands Vibe Magazine stapt op

De voltallige redactie van Vibe Magazine Nederland is donderdag opgestapt. Dat blijkt uit een e-mail die zeven redactiemedewerkers inclusief manager Riza Tisserand stuurde aan de uitgever. 3VOOR12 is in het bezit van deze mail. Voornaamste reden – naast inmenging in de journalistieke keuzes van de redactie en geklooi met de productie van het blad – was het niet of veel te laat uitbetalen van de medewerkers. Tisserand zegt in een telefonische reactie het jammer te vinden dat de uitgever gemaakte afspraken ook na herhaald overleg niet nakwam. “De vibe is weg bij ons, wij zijn er als groep klaar mee. Mochten we ons geld niet meer krijgen, dan beschouw ik dat als leergeld.

“Commissariaat voor de Media steunt programmaraad Leiden”

Het Commissariaat voor de Media ziet geen enkele reden om de werkwijze van de Regionale Programmaraad Leiden en omgeving af te wijzen. Dit heeft het Commissariaat aan de programmaraad laten weten als reactie op een door H.J. Mulder uit Leiden bij het Commissariaat ingediende klacht. Volgens Mulder, die zegt te spreken namens de “Fanclub WDR 4 in oprichting”, is de werkwijze van de programmaraad zodanig dat er gesproken kan worden van wanbeleid, en dienen de leden van de raad hun functie ter beschikking te stellen. Het Commissariaat heeft na onderzoek geconcludeerd dat van wanbeleid geen sprake is, en dat de werkwijze van de programmaraad voldoende helder is. Reden voor het Commissariaat om de klacht van Mulder af te wijzen. Lees verder via Kabelraden.nl

Luistercijfers: topdrie verliest marktaandeel

Vandaag zijn de luistercijfers voor de periode februari/maart 2005 gepubliceerd door IntomartGFK. Het luistergedrag is gemeten gedurende een periode van acht weken in februari en maart 2005. Dit resulteert in een rapportage die is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 10.384 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd per dag (personen 10+ jaar) bedraagt in het tijdvak 07:00-24:00 uur 3 uur en 13 minuten. De gemiddelde luistertijd is daarmee 1 minuut korter dan in de vorige meetperiode. Marktleider Radio 538, de nummer 2 Radio 2 en 3 Sky Radio verliezen alledrie marktaandeel. De radiozenders van Talpa (Noordzee en Radio 10 Gold) winnen beide 0,2 procent. Ook de regionale commerciële radiozenders laten wederom een stijging zien: + 0,3 procent.

jan/feb(in%)	feb/mrt(in%)
01	Radio 538	11.9	11.5
02	Radio 2	11.1	10.8
03	Sky Radio	9.9	9.6
04	Radio 1	8.4	8.4
05	Radio 3FM	6.3	6.5
06	Radio 10 Gold	4.8	5.0
07	Noordzee 100.7 FM	4.5	4.7
08	Radio Veronica	4.4	4.6
09	Yorin FM	2.8	2.8
10	RTL FM	2.5	2.6
11	ClassicFM	2.3	2.4
12	Arrow Rock Radio	1.8	2.0
13	Radio 4	2.0	1.9
14	747AM	0.9	0.8
15	SlamFM	0.7	0.7
16	Arrow 90.7 FM	0.6	0.5
17	BNR Nieuwsradio	0.3	0.3
==	Regio Radio	15.0	15.0
==	Regionale Commercieel Radio	2.8	3.1
==	Overige	6.9	6.9

“Fresh FM grootste regionale commerciele zender”

Fresh FM ziet de toekomst positief tegemoet. Het marktaandeel van radio Fresh FM is de afgelopen maanden fors gestegen. Het radiostation is met een landelijk marktaandeel van 1.1% in de doelgroep 20-34 jaar uitgegroeid tot de grootste regionale commerciële zender van Nederland. In de doelgroep tot 40 jaar is Fresh FM met een landelijk marktaandeel van 0,9 % zelfs de best beluisterde regionale zender van Nederland, en trekt zij meer luisteraars dan alle andere publieke en commerciële regionale zenders. Raoul Wedel, directeur van Fresh FM; “Ik ben erg blij met de luistercijfers. Het komt mij echter niet helemaal als een verrassing. Het ligt precies in mijn verwachtingen en daarmee de strategie die we hebben uitgezet. Ik ben er ook erg trots op dat we in de doelgroep 20-34 zelfs beter scoren dan diverse landelijke radiostations. En in sommige doelgroepen en gebieden verslaat Fresh FM zelfs marktleider Radio 538. Het succes komt vooral door de grote groep enthousiaste en creatieve medewerkers. Hiermee tonen we aan dat het succes en de haalbaarheid van een radiostation, niet alleen afhangt van subsidies, aandeelhouders of bekende DJ’s.” (Persbericht)

Kees Jansma blijft bij Canal+

Kees Jansma is ook de komende drie jaar het ‘voetbalgezicht’ van CANAL+. Hij zal hierdoor als presentator en commentator betrokken blijven bij alle grote sportproducties van CANAL+. Bestuursvoorzitter van CANAL+, Hans Wolfert: ‘Kees Jansma is een icoon op het gebied van sportverslaggeving. Wij zijn er dan ook oprecht trots op dat hij samen met ons wil gaan bouwen aan de sportzender die wij voor ogen hebben’. Kees Jansma: ‘Ik ben verheugd dat wij weer tot overeenstemming zijn gekomen. Als sportliefhebber voel ik mij thuis bij CANAL+. De zender staat voor kwaliteit, waardoor mijn team en ik volop de ruimte krijgen om nieuwe producties van topniveau te maken. Ik verwacht dan ook dat CANAL+ uitgroeit tot een meer dan volwaardige sportzender’. (Persbericht)

Tien: nieuwsprogramma met Beau

Beau van Erven Dorens krijgt mogelijk een dagelijks nieuwsprogramma op de nieuwe tv-zender Tien van John de Mol. Een Tien-woordvoerder meldde donderdag dat de plannen die richting uitgaan, maar dat nog niets definitief is. Van Van Erven Dorens was al langer bekend dat hij één van de gezichten van Tien zou worden. Dat De Mol iets met nieuws wil gaan doen bracht hij al eerder naar buiten, maar in welke vorm hij dat wil gieten is nog ongewis. Duidelijk is dat hij geen kopie wil maken van het NOS Journaal en het RTL Nieuws. De Mol en de zijnen denken dat het nieuwe programma ongeveer een half uur zou kunnen duren. Mogelijk dat Van Erven Dorens niet de enige presentator wordt van de dagelijkse nieuwsshow. (ANP)

Curry moet 1,8 miljoen terugboeken

Adam Curry moet ruim 1,8 miljoen dollar terugboeken aan de curator van zijn failliete helikopterbedrijf Rotorjet. Curry sluisde een groot deel van de opbrengst van een verkochte helikopter door naar zijn privérekening. De rechtbank in Amsterdam stelde deze week dat dit onrechtmatig is ten opzichte van overige schuldeisers. Curry schreef kort voordat zijn bedrijf in 2003 failliet ging ruim 1,8 miljoen dollar over naar zijn privérekening. De aangestelde curator ontdekte dit tijdens de afwikkeling van het faillissement en spande een rechtszaak aan. (RTV NH)

“KPN-toren als urnenzuil”

Telecombedrijf KPN wil van de zendmast in Maastricht een herdenkingszuil voor overledenen maken. In de 71 meter hoge toren zouden urnen met crematie-as geplaatst kunnen worden. KPN is met een Maastrichtse begrafenisondernemer in gesprek over dit concept. De plannen zijn nog in een pril stadium en ontstonden per toeval toen een medewerker van de uitvaartonderneming opmerkte dat de KPN-toren vlak bij het kerkhof staat. Het idee voor een urnenzuil leefde al langer. KPN zoekt nieuwe bestemmingen voor de 25 torens in Nederland omdat zendapparatuur steeds minder ruimte in beslag neemt. (Limburger)

Casema mag Alphense kabeltarieven niet verhogen

Kabelbedrijf Casema mag de tarieven in Alphen aan den Rijn niet verhogen, op straffe van een dwangsom van één ton per maand. Met deze uitspraak heeft de rechter de gemeente Alphen aan den Rijn ook in de bodemprocedure in het gelijk gesteld. Eerder besliste de rechter in een kort geding, dat een tariefsverhoging in strijd is met gemaakte afspraken. In april 2000 verkocht Alphen het kabelnetwerk aan Casema. Afgesproken werd om de tarieven vrij te geven als er voldoende marktwerking was. Toen Casema de tarieven begin vorig jaar verhoogde stapte de gemeente naar de rechter. Volgens wethouder Wienbelt kan het nog jaren duren voordat er sprake is van vrije marktwerking tussen kabelexploitanten. Casema overweegt het hoger beroep door te zetten. Volgens woordvoerder Vos bestaat er wel degelijk een vrije markt, gezien het groeiend aantal aanbieders van digitale televisie en kabeldiensten. (RTV West)

Gemeente: OOGTV moet ook digitaal bereikbaar zijn

De gemeente Groningen vindt dat OOGTV ook digitaal bereikbaar moet zijn. Essent heeft er vooralsnog niet voor gekozen de lokale Groningse zender in het digitale pakket op te nemen. Dit betekent dat OOG alleen via de oude, analoge, weg bereikbaar is. De gemeente heeft inmiddels een brief naar Essent verstuurd waarin gevraagd wordt te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om OOG ook in een of meerdere digitale pakketten op te nemen. De gemeente Groningen vindt dat OOGTV van groot belang is voor de lokale nieuwsvoorziening. De helft van de Stadjers van dertien jaar en ouder stemt wekelijks op de zender. (GIC)

Talpa-zender heet ‘Tien!’

Tien! wordt de naam van de nieuwe tv-zender van John de Mols Talpa. Tien verwijst volgens de winnende naambedenker naar Talpa, naar informatie en naar entertainment, maar ook naar een zendernummer dat nog niet wordt geclaimd. Tien staat volgens winnaar Koen Jansen (24) uit Tilburg ook voor topkwaliteit en ‘Vanavond op Tien ligt goed in het gehoor’. Die argumenten maakten Jansen winnaar van de prijsvraag. De Tilburger wint een auto (Hyundai Tucson 2.0i StyleVersion 4WD). Er waren zo’n 30.000 inzenders, waarvan er 23 de naam Tien! hadden bedacht. Tien! gaat vanaf augustus het avondprogramma vullen op kinderzender Nickelodeon. Belangrijke steunpilaar van de nieuwe zender zijn de samenvattingen van het eredivisievoetbal, waarvan Talpa eind vorig jaar de uitzendrechten verwierf. Verder heeft John de Mol onder meer zijn zus Linda, Beau van Erven Dorens, Frits Barend en Henk van Dorp aangetrokken. De domeinnaam tien.tv is inmiddels geregistreerd en operationeel. (Adformatie)

Beatrix wijkt voor halve finale AZ

Beatrix of AZ, dat wordt kiezen op donderdag 28 april. Althans, voor de NOS. De omroep heeft voor die dag een avondvullend portret van de koningin gemaakt wegens haar 25- jarig ambtsjubileum. Maar op 28 april speelt ook voetbalclub AZ de halve finale van de UEFA-Cup tegen Sporting Portugal. Beide bijzondere evenementen moeten ‘s avonds uitgezonden worden op Nederland 2, tenzij er zendtijd gevonden wordt op één van de andere twee publieke netten. Maar daar is de NOS uiterst somber over, meldt haar woordvoerder. Aan het tijdstip van het begin van de voetbalwedstrijd Sporting-AZ in Portugal is niet te tornen. Dat heeft de Europese voetbalbond UEFA vastgepind op kwart over negen Nederlandse tijd (20.15 uur in Lissabon). Een verlenging is bij deze eerste wedstrijd uitgesloten, dus zonder vertragende supportersrellen zit de wedstrijd er om elf uur ‘s avonds op en kan 25 Kroonjaren, Koningin Beatrix 1980-2005 beginnen. Het bijzondere programma bestaat uit eerst een uur durende thematische weergave van vijf gesprekken die Beatrix voerde met Dorien Pessers, hoogleraar rechtsfilosofie van de Vrije Universiteit. Daarna zijn anderhalf uur lang de vier premiers aan het woord die de jubilerende koningin hebben gediend: Van Agt, Lubbers, Kok en Balkenende. ,,Zij gaan in op de gebeurtenissen die zich in Nederland afspeelden toen zij premier waren”, aldus Lars Andersson, hoofd NOS Actueel, ,,Zij spreken, vaak openhartig, over hun samenwerking met de koningin.” Wie dat allemaal wil zien, moet tot half twee ‘s nachts opblijven. Het alternatief is het programma vóór het voetballen te programmeren, waardoor het om half zeven zou moeten beginnen. ,,Tenzij”, schrijft Andersson op de website van de NOS, ,,één van de partijen alsnog besluit het resultaat onvoldoende te vinden” – waarmee hij bedoelt dat de RVD eerst nog aan de NOS toestemming moet geven het portret uit te zenden. (NRC Handelsblad)

Producent ‘ONM’ heeft vertrouwen in nieuw seizoen

Uitvoerend producent Patrick Dierdorp van de Yorin-soap ONM heeft er alle vertrouwen in dat ONM ook volgend seizoen weer op Yorin te zien zal zijn. Vanmorgen meldde de Telegraaf dat het zomaar zou kunnen zijn dat er geen nieuw seizoen van ONM komt. “De zeer spannende zomercliff van dit seizoen èn het spectaculaire vervolg hierop zijn in elk geval al opgenomen”, aldus Dierdorp op de officiële website. Een woordvoerder van Yorin bevestigt dat er nog geen duidelijkheid is over een nieuw seizoen van de serie op Yorin. “Het contract tussen Endemol en RTL Nederland betreffende ONM loopt zoals bekend bij pers en cast aan het einde van dit seizoen af en beide bedrijven gaan om de tafel om te bekijken of we wel of niet verder gaan”, aldus de woordvoerder. “Ik kan op dit moment nog niet aangeven wanneer daar uitsluitsel over is.” (Mediakrant Weblog)

Duitse commerciele radiozender Hundert,6 failliet

De Duitse regionale commerciele radiozender Hundert,6 uit Berlijn heeft dit weekeinde plotseling haar uitzendingen gestaakt vanuit haar studio aan het Katharina-Heinroth-Ufer 1 in Berlijn. Medewerkers van het radiostation die dit weekeinde hun programma’s wilden maken kwamen voor een dichte deur te staan. Maandag is tegen de eigenaar van de radiozender, Hundert,6 Medien GmbH, een faillisementsprocedure begonnen. Sinds zondagavond wordt er een noodprogramma uitgezonden vanuit een andere lokatie in Berlijn. De website van de zender is sinds het sluiten van de studio aan het Katharina-Heinroth-Ufer niet meer bereikbaar. De commerciele radiozender is al 18 jaar actief in Berlijn en er werken 30 medewerkers. (MedienMagazien).

Nieuwe naam tv-zender door 23 inzenders bedacht: ‘TIEN’ ?

De naam van John de Mol’s tv-zender is bekend. De naam is bedacht door liefst 23 inzenders, die dezelfde suggestie deden per sms. Maar naar welke naam de nieuwe zender gaat luisteren, wordt morgen bekendgemaakt. De zender begint in augustus met uitzenden op het kanaal van Nickelodeon. Voor een naam werd een prijsvraag uitgeschreven. Meer dan 30.000 mensen stuurden een idee. Uit de 23 winnende inzendingen is volgens Talpa uiteindelijk één winnaar gekozen. Woordvoerder Notermans van Talpa: “Alle argumentaties van de mensen zijn gerangschikt naar kwaliteit. Dus degene die bij de naam het beste argument verzonnen heeft, eindigt op de eerste plaats”, zei hij tegen Noordzee Showtime, op de Mol’s eigen radiozender Noordzee FM. De uiteindelijke winnaar krijgt een auto. Maar ook de 22 andere inzenders van de winnende naam, vallen in de prijzen. Zij krijgen een reis naar Finland plus hotelovernachting en toegangskaarten voor de voetbalwedstrijd Finland – Nederland op 8 juni. (RTL)

Nationaal FM via etherfrequenties HotRadio in Friesland

Vanaf 30 april zal de regionale commerciële radiozender Nationaal FM te horen zijn in de ether in een deel van Friesland. Nationaal FM is een samenwerkingsverband aangegaan met Telecom Vision International BV om uitzendingen te verzorgen op de etherfrequenties die aanvankelijk door Hot Radio zouden worden gebruikt in de provincie Friesland. Nationaal FM zal zich voornamelijk richten op het Nederlandse product. In het weekendeinde zijn er gepresenteerde programma’s ondersteund met locatieuitzendingen. Binnen afzienbare tijd wordt ook de weekprogrammering gepresenteerd. Nationaal FM is in de regio Leeuwarden te beluisteren via de ether op 104,7 FM en binnenkort in heel Friesland via de ether op 97,9 FM. Tevens zal er nog voor de zomer een zender op Terschelling geplaatst worden. Deze zal te beluisteren zijn via 97,7 FM. Binnenkort zullen ook de kabelraden gevraagd worden om Nationaal FM een plaats te geven op het Friese kabelnet. (via o.a Waldnet). 

RTL: Genee mag niet naar Talpa

Twee weken geleden tekende Wilfred Genee nog een intentieverklaring bij RTL Nederland, maar nu is hij toch in gesprek met John de Mols nieuwe tv-zender. Leo van der Goot, directeur televisie bij RTL, is volkomen verrast. „Wat ons betreft is de overeenkomst rechtsgldig en daar zullen we Wilfred aan houden.” Genee presenteert bij RTL Nederland o.a. Voetbal Insite op RTL5. (Telegraaf)

Bert Middel nieuwe voorzitter OLON

Bert Middel is de nieuwe voorzitter van de OLON, de overkoepelende organisatie van lokale omroepen. Dat heeft een woordvoerder dinsdag meegedeeld. De algemene ledenvergadering van de OLON koos Middel als opvolger van Herman Posthoorn, die de functie achttien jaar bekleedde. Gedurende het voorzitterschap van Posthoorn groeide de lokale omroepsector van ongeveer 120 lokale kabelomroepen voor 150 gemeenten naar driehonderd lokale omroepen met 290 etherradio’s, ruim 160 tv-stations met tekst-tv en teletekst en ruim 270 lokale websites. Bert Middel zat van 1989 tot 2002 voor de PvdA in de Tweede Kamer. Hij is nu onder meer lid van de Eerste Kamer en lector aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. (ANP)

Tijdelijk radiostation voor homo’s

Noordzee FM verzorgt tijdens de homobeurs Rainbow Fair, van 22 tot en met 25 april in Amsterdam RAI, een internetradiostation dat zich speciaal richt op homoseksuelen. Op Rainbow Radio, dat mede tot stand komt via internetbedrijf Tiscali, kunnen bezoekers van de beurs hun favoriete nummers aanvragen, aldus een Noordzee-woordvoerder dinsdag. Noordzee 100.7 FM is volgens hem de samenwerking aangegaan met de Rainbow Fair omdat ,,de beleving van de gay community goed aansluit bij het vernieuwde Noordzee 100.7 FM, music & entertainment radio”. Als het initiatief aanslaat bij de doelgroep, overweegt Noordzee FM het internetradiostation structureel voort te zetten. (ANP)

Casema: lager verlies, hogere omzet

Casema boekte in 2004 een hogere omzet en een lager verlies. Dit blijkt uit het jaarverslag dat Casema Holding BV t egenover DutchMedia heeft geopenbaard. Na het recordverlies van 81,2 miljoen euro in 2003 op 258,29 miljoen euro omzet, draaide het kabelbedrijf in 2004 een verhoogde omzet van 283,47 miljoen euro met 29,74 miljoen euro nettoverlies. Het bedrijf draaide een ‘operationeel resultaat’ van 21,03 miljoen euro en 27,3 miljoen euro verlies voor belasting na rente. De verbeterde resultaten kwamen doordat in 2003 een ‘herfinanciering’ en reorganisatie plaats vond. De verliezen in 2004 worden vooral veroorzaakt door rentelasten. Verhoogde internet-inkomsten, maar vooral verhoogde radio- en televisietarieven droegen bij tot de verhoogde omzetstromen.

Programmaraad Friesland: JuizeFm en RadioNL ten koste van SlamFM en Rebecca

De onafhankelijke Programmaraad Friesland – benoemd en ingesteld door de respectievelijke gemeenteraden regio Friesland / Essent gebied- heeft in de openbare vergadering van 13 april jongstleden een concept advies opgesteld voor de invulling van het radio en televisiepakket voor het jaar 2006. Dit advies geldt voor het verzorgingsgebied van Essent Kabelcom in de provincie Friesland. Uit dit advies blijkt dat Slam!FM uit het basispakket verdwijnt en hiervoor de regionale commerciële radiozender RadioNL in de plaats komt. Ook Rebecca FM Classic Rock wordt niet meer geadviseerd door de Programmraad in het standaardpakket. Juize FM zal hiervoor in de plaats worden opgenomen in het standaardpakket. Freez FM en Radio 538 wisselen van plaats; Freez FM komt op de plek van Radio 538 in het basispakket en Radio 538 wordt in het standaardpakket geplaatst, op de plek van Freez FM. Het televisiepakket blijft ongewijzigd (via Kabelraden.nl.

Tv-bestedingen dalen wereldwijd vanaf 2007

Het aandeel van tv-reclame in de wereldwijde reclamemarkt zal dit jaar en in 2006 nog stijgen en vanaf 2007 mogelijk meerdere jaren achter elkaar dalen. Volgens ZenithOptimedia komt tv-reclame in het nauw door nieuwe technologieën als digital video recorders (DVRs), die commercials kunnen overslaan. Het mediabureau kwam gisteren met die voorspellingen. De tv-bestedingen groeien volgens ZenithOptimedia in 2006 naar 37,9 en vervolgens dalen ze in 2007 naar 37,8 (slechts 0,1 procent minder dus dan het jaar ervoor). De internetbestedingen zullen ook de komende jaren groeien. Eerst gestaag (in 2004 naar 3,8 procent, in 2007 naar 4,4 procent). Daarna zouden ze volgens het Publicis-bureau makkelijk kunnen verdubbelen. (Adformatie)

Klacht tegen Versatel-campagne

Er is bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen de nieuwe Versatel-commercial waarin Feyenoord scoort met behulp van ‘de hand van God’. De klager vindt de reclamespot ‘smakeloos en beledigend voor christen’. In de tv-spot helpt de hand van God een schot van een Feyenoorder dat over het doel dreigt te gaan, toch in het doel. Daarbij geeft ex-voetbalcommentator Hugo Walker aan hoe dat ‘in Godsnaam mogelijk is’. De spot lijkt een verwijzing naar een doelpunt van Maradonna op het WK in 1986. Hij scoorde toen met zijn hand en zei dat dit ‘de hand van God’ was. De klager vindt ‘als oprecht christen’ de Versatel-commercial smakeloos en beledigend voor christen en mensen met een andere religie die ook in een God geloven. Dat Walker zegt ‘Hoe is het in Gods naam mogelijk?’, noemt hij ‘ongepast en godslasterlijk’. Tenslotte wordt gezegd ‘dat de hand Of God nog niet in het keuzemenu zit’. De klager zegt dat hiermee wordt gesuggereerd dat God geen wonderen zou kunnen doen en vindt dat zijn christelijke geloof hiermee ‘zeer belachelijk’ wordt gemaakt. De klager wil ook de Bond tegen het Vloeken en andere christenen proberen te mobiliseren om de spot van de buis te krijgen. (Adformatie)

“UPC-klanten onderhielden AT5”

Als AT5 door UPC wordt overgenomen is er sprake van een hoog broekzak-vestzakgehalte, vindt het Financieele Dagblad. Dat redeneert: 5 van de 8 miljoen jaaromzet van AT5 komt uit reclame; UPC betaalt 1,2 miljoen als doorgiftevergoeding en de overige 1,8 mln komt van de gemeente. Om die kosten te dekken heeft de gemeente een deal gesloten met UPC, dat de tarieven mocht verhogen, maar daarvan jaarlijks 2 miljoen moet doorsluizen naar de gemeente. Dus de zeg 500.000 Amsterdamse klanten van UPC hebben de ontwikkeling van AT5 de afgelopen jaren mede betaald. Hoofdredacteur Van Zwam ntploft bijna als de krant hem deze stelling voorlegt. Om het beeld zuiver te houden, vindt hij dat de subsidie van de gemeente losgekoppeld moet worden van de deal met UPC. (via Villamedia)

“SBS6 is verantwoordelijk voor zelfmoord”

SBS6 is verantwoordelijk voor de zelfmoord van de 31-jarige Oosterparker Jan Jaarsma. Dat zegt zijn vriendin Tina. Jan was één van de hoofdrolspelers in een aflevering over de Oosterparkwijk in de tv-reeks ‘Probleemwijken’ van SBS6. In de uitzending werden onder meer Tina en Jan uitgebreid gevolgd. De uitzending, zo verklaarde de familie vorige week vrijdag, leidde er toe dat Jan zelfmoord pleegde in zijn cel in gevangenis de Marwei in Leeuwarden. Dat hij veel moeite had met de uitzending, liet hij al weten in een brief. Volgens Tina gaf de uitzending de genadeklap. Kort na die uitzending. (RTV Noord)

MTV Networks wil in mei starten met digitale zenders

MTV Networks wil in mei gaan starten met haar digitale tv-kanalen TMF Pure, TMF NL, TMF Party en Nick Jr. Volgens Stoneroos.nl zullen deze kanalen in mei te zien zijn via UPC Digital. Andere kabelaars zullen daarna spoedig volgen. De website digitalekabeltv.nl bericht dat Essent / TV Home na de zomer de nieuwe zenders van MTV Networks gaat aanbieden: “De uitbreiding van nieuwe zenders zal na de zomer gebeuren. Met MTV hebben we inmiddels al vergevorderde gesprekken gevoerd en ook zullen we binnenkort met de publieke omroep afspraken gaan maken over hun plannen voor de themakanalen.”

EO krijgt extra Radio 1-nacht

De Evangelische Omroep (EO) heeft sinds kort extra nachtelijke uitzendtijd verkregen. Elke zondag op maandagnacht zendt de EO voortaan op Radio 1 uit van 01 tot 06 uur. De NCRV heeft haar nachtuitzending gedurende deze nachten gestaakt. De EO heeft hierdoor voortaan twee ‘Radio 1-nachten’. Volgens zendercoördinator Jan Westerhof wilde de NCRV dat ook ‘s nachts er gehorizontaliseerde uitzendingen zouden zijn. De andere omroepen zagen dit anders, aldus Westerhof tegenover DutchMedia. Oorspronkelijk had de NCRV op deze uitzendnacht een uitzending dat overwegend uit de combinatie van interactie en literaire/spirituele duiding bestond, maar de laatste maanden waren de uitzendingen vooral van talkradio-aard. De NCRV blijft overigens met Casa Luna actief. Jan Westerhof zegt er naar te streven dat 24 uur per dag de Radio 1-uitzendingen rechtstreeks gepresenteerd worden. Dit jaar verwacht Westerhof dat ook in de zomermaanden Casa Luna zal blijven uitzenden, in tegenstelling tot de muzikale uitzendingen van ‘Casa Musica’ afgelopen zomermaanden. 

Eyeworks mag eredivisie in beeld brengen

Het tv-productiebedrijf van Reinout Oerlemans, Eyeworks, gaat volgend voetbalseizoen de diverse wedstrijden van de eredivisie in beeld brengen. Dat hebben de diverse zendgemachtigden maandag besloten. Talpa (het bedrijf van John de Mol), Versatel en RTL vonden dat de prijs/kwaliteit-verhouding in de bieding van Oerlemans’ bedrijf het beste was. Om de omvangrijke eredivisie-deal binnen te slepen nam Eyeworks eind januari het bedrijf van onder anderen Kees Jansma, WK Producties, over. De kennis die hij daarmee in huis haalde heeft z’n effect gehad, blijkt maandag. In de afgelopen maanden voerden de diverse tv-producenten een heftige strijd om de opdracht binnen te slepen. Uiteindelijk moest de Eredivisie CV samen met de zendgemachtigden kiezen uit drie geselecteerden: Endemol, Eyeworks en Blue Circle. Voor wat betreft de registratie van de duels is dus gekozen voor Eyeworks/WK Producties. De omlijstende programma’s laat RTL maken door Blue Circle, het bedrijf dat onder meer RTL Boulevard maakt. Versatel (live-beelden) en Talpa (samenvattingen) willen de komende twee weken gebruiken om qua omlijstende programma’s exclusief verder te praten met WK Producties/Eyeworks. Mocht daaruit geen overeenstemming volgen dan komen andere producenten weer in beeld.

“KPN wordt meest succesvol bij triple play, Versatel niet”

Volgens 37% van de consumenten wordt KPN de succesvolste aanbieder van ‘triple play’, slechts 4% denkt aan Versatel aldus een uitgebreid onderzoek van Trendbox. Velen kennen het begrip overigens niet. Volgens 37% van de consumenten wordt KPN op korte termijn de succesvolste aanbieder van ‘triple play’, de dienst waarbij internet, televisie en telefonie in één pakket worden aangeboden. Dat blijkt uit online onderzoek van onderzoeksbureau Trendbox onder 500 Nederlanders van 16 jaar en ouder naar de bekendheid en verwachtingen van triple play. Slechts 4% van de ondervraagden ziet Versatel op korte termijn het meest succesvol worden. De kabelbedrijven UPC (8%) en Casema (6%) worden iets meer kansen toegedicht. Ruim 40% van de ondervraagden gaf aan de kabel te zien als geschikt startpunt voor een triple play-pakket, ruim een kwart denkt aan een (A)DSL-verbinding. Overigens gaf ruim 95% van de ondervraagden in eerste instantie aan geen idee te hebben wat triple play is. Na enige uitleg door de onderzoekers gaf 57% aan interesse te hebben in de dienst, maar eerst te willen afwachten hoe het aanbod eruit ziet en wat het gaat kosten. RTL Nieuws

De Mol komt met vijfde reeks Big Brother

De tv-zender die John de Mol augustus dit jaar begint, betekent ook de terugkeer van Big Brother op de Nederlandse televisie. Komend najaar zal een vijfde serie van dit programma ruim honderd dagen lang te zien zijn op het nieuwe station. Het nieuwe Big Brother-huis wordt in Aalsmeer gebouwd, aldus een woordvoerder van Talpa, het bedrijf van De Mol. Vanaf maandag kunnen kandidaten zich melden (www.denieuwezender.nl) als deelnemer aan de realityshow. De nieuwe Big Brother borduurt voort op de aanvankelijke opzet: twaalf bewoners, opgesloten in een huis. Hoe reageren zij op elkaar? Wie wordt genomineerd en wie wordt weggestemd? De kijker bepaalt dat. Maar de serie van 2005 bevat nadrukkelijk ook nieuwe elementen. Volgens de zegsman staan er voor de deelnemers soms verrassingen op stapel. De bijna honderd series die tot op heden over heel de wereld zijn uitgezonden, dienen daarbij als inspiratiebron. Sinds de eerste serie in het najaar van 1999 in Nederland, veroverde Big Brother de wereld. Terwijl Amerika de komende zomer toe is aan serie zes, lijkt de opmars van het programma in Azië nog maar net begonnen te zijn: deze maand begint Big Brother bijvoorbeeld in Thailand. In totaal is het programma dan in 31 landen te zien of te zien geweest. (ANP)

“Opruimen stickers lastig te verhalen”

Het is onwaarschijnlijk dat de gemeente Amersfoort bij twee radiozenders een schadevergoeding kan innen. Zij ontkennen dat zij opdracht hebben gegeven om op grote schaal stickers van Bingo FM te verspreiden. Zeker in Amersfoort zijn daarvan veel exemplaren geplakt op plekken waar reclame niet is toegestaan. Amersfoort treedt sinds kort op tegen het aanplakken van posters waar dat niet mag. Onderzocht wordt hoe de gemeente Bingo FM kan aanpakken. Onder deze naam worden programma’s met Nederlandstalige muziek verspreid door Omroep Amersfoort en Radio Utrecht. Beide regionale zendgemachtigden stellen dat zij geen opdracht hebben gegeven om de stickers te verspreiden. Ze moeten op onder andere gebouwen en verkeersborden zijn bevestigd door toegewijde luisteraars. De grotendeels doorzichtige stickers zijn in de afgelopen weken in groten getale uitgedeeld in de regio. 

Scarlet in zee met Digitenne voor ether-tv

Abonnees kunnen bij Scarlet naast internet en telefonie nu ook een televisieabonnement nemen. Scarlet maakt hiervoor gebruik van Digitenne. Bestaande klanten van Scarlet kunnen sinds zaterdag hun One-abonnement uitbreiden met Scarlet TV. Dit is digitale televisie en radio via de ether. Het Scarlet-pakket is niets anders dan Digitenne met een eigen label tegen iets lagere prijzen. Het van Digitenne bekende pakket (inclusief het erotiekkanaal Spice Platinum) kost bij Scarlet 7,45 per maand, plus eenmalig 29,95 euro. Sinds oktober kan ook bij KPN ether-tv via Digitenne worden afgenomen. Klanten die ook adsl bij KPN hebben, betalen dan 7,95 per maand. Scarlet hanteert een vergelijkbare strategie: wie ook telefonie en internet afneemt, mag ook tv afnemen. Scarlet One kost 39,95 euro per maand. Hiervoor krijgt de klant adsl, vaste telefonie en mobiele telefonie. H ierboven komt dus nog de 7,45 per maand voor tv. (Webwereld)

“UPC kleedt tv-aanbod Haarlem uit”

UPC wil het Haarlemse kabeltelevisiepakket uitkleden. Dat stelt de Programmaraad in Haarlem. Die is geïnformeerd over een plan van UPC om het aantal zenders dit najaar van de huidige 32 terug te brengen naar 20. Abonnees die dat niet willen, krijgen het aanbod over te stappen op digitale televisie met ruim zestig zenders. Daarvoor moeten dan wel enkele euro’s per maand meer worden betaald. De Haarlemse Programma Raad is negatief. ,,Dit lijkt niet in belang van de abonnee te zijn. Die wil een aantal zenders hebben voor zo weinig mogelijk geld. Digitale televisie is prima, maar hoeveel mensen zitten daar nu feitelijk op te wachten? Het bestaat al een tijdje en het is geen succes”, meent Rutten van de raad. UPC zegt echter dat veel kijkers wel degelijk digitale tv willen omdat het aantal zenders hoog is en de beeldkwaliteit goed tot zijn recht komt op de populaire platte tv’s. Daarom ook wil UPC digitale tv ‘met veel lawaai’ in de markt te zetten. Een woordvoerder wil echter ‘ontkennen noch bevestigen’ dat het aantal zenders in het gewone pakket omlaag gebracht zal worden om zo meer abonnees achter de (digitale) decoder te krijgen. De UPC-woordvoerder bevestigt wel dat het digitale abonnement in het najaar ‘maximaal enkele euro’s’ hoger komt te liggen dan het analoge pakket van 15,53 euro. Nu nog is digitale tv ongeveer een tientje duurder. Dat betekent dus dat UPC digitale tv flink goedkoper maakt. De decoder of set-up-box is gratis. Nadeel van de decoder is dat er maar één televisie op aangesloten kan zijn. De tarieven van UPC vormen een gevoelige kwestie, nadat de gemeente Haarlem vorig jaar de controle over de hoogte van het abonnement losliet. UPC verdubbelde het tarief toen tot 15,53 per maand, hetgeen tot veel protesten leidde. (via Haarlems Dagblad)

Joop van den Ende keert terug bij televisie

Na John de Mol keert ook de andere mediatycoon van weleer, Joop van den Ende, terug op de televisie. Na ruim vijf jaar afwezigheid gaat de 63-jarige miljardair vanaf begin volgend jaar investeren in binnen- en buitenlandse tv-producenten, tv-zenders en programma’s. ‘Ik heb nu eenmaal te veel contacten in en kennis van de tv-wereld om er niets mee te doen’, zegt Van den Ende. ‘Mijn hart ligt bij televisie.’ Van den Ende ziet een rol op de achtergrond, als initiator en financier. ‘Ik wil leuke dingen gaan doen. Dat kan comedy zijn, of documentaires, drama, quiz-shows. Het kan zijn dat ik een goed script zie, waar ik wat mee wil. Of een artiest waar ik wat in zie. Die ga ik dan helpen, net als ik dat met André van Duin heb gedaan.’ Van den Ende kan pas volgend jaar terugkeren in de tv-wereld door een zogeheten concurrentiebeding dat Endemol-eigenaar Telefónica met hem heeft. Bij zijn vertrek bij Endemol – vijf jaar geleden, vanwege een burn-out– moest Van den Ende beloven zich tot 1 januari 2006 niet met televisie bezig te houden. Ook De Mol, die een nieuwe zender begint, had zo’n concurrentiebeding, maar dat liep 1 januari dit jaar af. (Volkskrant)

Den Haag FM strart gepresenteerde programma’s

Den Haag FM start maandag 18 april met gepresenteerde programma’s via haar etherfrequentie 92,0 MHz en kabel 92,9 MHz. Tussen 7 en 10 uur in de ochtend is op werkdagen ‘De stad wordt wakker’ te horen Maarten en Tjeerd en ‘s middags (17-19 uur) praat DJ Gerard van den IJssel over lokale actualiteiten en wetenswaardigheden. Den Haag FM 92,0 is de nieuwe ‘100% Haagse’ zender. De programmering wordt steeds verder uitgebreid, aldus Den Haag FM. Hierbij is de samenwerking met Haagse organisaties, instellingen en andere media belangrijk. Inmiddels is er elk uur het landelijke nieuws te horen, samen met elk half uur hoofdpunten van het nieuws, dagelijks showbizznieuws. In het weekeinde is er ‘s middags het sportprogrammma ‘Sportsignaal’ te horen via Den Haag FM. Vanavond is via Den Haag FM de voetbalwedstrijd RBC Roosendaal – ADO Den Haag te volgen. De redactie van Sportsignaal zal vanuit Roosendaal wedstrijdcommentaar leveren. De wedstrijd start om 19.30 uur, het programma om 19.00 uur.

Ook Spijkerman in clinch met fiscus

Frits Barend en Henk van Dorp zijn niet de enige tv-presentatoren die door de Belastingdienst op de hielen worden gezeten: ook Jack Spijkerman heeft een conflict met de fiscus. Dit bericht De Telegraaf in haar editie van zaterdag. Het VARA-gezicht is in hoger beroep gegaan tegen het besluit dat hij in loondienst van de omroep zou zijn. Spijkerman werkte voor de VARA via een bv. De fiscus vindt echter dat het om een loondienstverband gaat. Hierdoor gelden voor Spijkerman andere belastingregels. Voor topinkomens betalen mensen in loondienst ruim 50 procent belasting, terwijl bv’s slechts zo’n 30 procent hoeven af te dragen. Deze week bleek dat RTL Barend en Van Dorp (ieder goed voor 900.000 euro per tv-seizoen) in loondienst heeft genomen omdat er problemen met de fiscus dreigen. Volgens een woordvoerder van de VARA bestrijdt Jack Spijkerman dat hij in loondienst is. „Hij is in hoger beroep gegaan en wacht al een half jaar op de uitslag.” Voor meer informatie verwijst de VARA naar het bureau John Bukman Management in Amsterdam, dat tal van artiesten onder zijn hoede heeft. Een zegsvrouw wil over het geschil niets kwijt.

“Asielzoekers liegen erop los in tv-spotje”

Minister Verdonk (Vreemdelingbeleid) opent de aanval op de nationale actie ‘26.000 gezichten’, waarbij in tv-filmpjes om aandacht wordt gevraagd voor de situatie van uitgeprocedeerde asielzoekers. In vier recente uitzendingen hebben asielzoekers in ieder geval volgens de bewindsvrouw leugenachtige verhalen opgehangen over hun situatie. De kijker is daardoor helemaal op het verkeerde been gezet, aldus Verdonk. Zo stelt een Iraanse man dat hij nooit naar behoren duidelijk heeft kunnen maken wat zijn werkelijke politieke verleden in zijn land van herkomst is. Na het dossier te hebben ingezien, komt Verdonk echter tot de conclusie dat dat onzin is. De man heeft twee asielprocedures doorlopen, tot aan de Raad van State toe, en heeft zijn verhaal een aantal keren mogen vertellen. Door het ministerie van Buitenlandse Zaken is er zelfs een apart onderzoek naar zijn situatie gehouden. “De man heeft dus vele malen de kans gehad om zijn punten duidelijk te maken”, meent Verdonk. (Telegraaf)

Versatel: voetbal en 20 Mbps voor 40 euro

Versatel zet toch adsl2+ in om voetbal via internet de huiskamer in te krijgen. Klanten krijgen maximaal 20 Mbps voor een maandbedrag van 39,95 euro. Eerder liet het telecombedrijf nog in het midden of er gebruik zou worden gemaakt van adsl2+ of niet. Een verbinding van 4 Mbps zou ook voldoende zijn, verklaarde Versatel onlangs nog. Het bedrijf heeft nu toch gekozen voor de allersnelste variant die op dit moment van adsl beschikbaar is: adsl2+. Wie voor 1 juni overstag gaat, hoeft twaalf maanden lang slechts 39,95 euro per maand te betalen. Wat het maandbedrag wordt voor mensen die pas na de zomer een abonnement afsluiten, wil Versatel nog niet zeggen: “In ieder geval hoger.” Behalve alle eredivisie-voetbalwedstrijden in het volgend seizoen krijgt de klant een verbinding van maar liefst maximaal 20 Mbps. De snelheid is echter sterk afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale. Ook UPC kwam onlangs met een pakket van 20 Mbps (zowel via kabel als via adsl), maar dit pakket kost 80 euro per maand, zónder voetbal. 

Samenwerking Versatel en Talpa bij voetbal

Versatel zal in de productie van voetbalwedstrijden in de Eredivisie samenwerken met Talpa Media en RTL. Dit zegt chief executive Raj Raithatha op een presentatie van de Triple Play-plannen van de telecomonderneming. “We kunnen op een commerciële basis samenwerken om kosten te delen,” aldus Raithatha, die benadrukt dat de samenwerking met Talpa Media losstaat van het belang van 42% dat Talpa Finance heeft in Versatel. Welke productiemaatschappij de content gaat leveren wordt volgende week bekend gemaakt, aldus de CEO. “100% ADSL- dekking haalt Versatel niet, maar ook KPN komt niet aan die dekking,” zegt Raithatha. “We willen uiteindelijk wel op 90% tot 95% uitkomen. Onze dekking in de dichtbevolkte gebieden heeft de prioriteit.”.Lees verder via DFT.

Mart Smeets populairste tv-sportpresentator

Mart Smeets is de populairste tv-sportpresentator van ons land. De anchorman van NOS Studio Sport wordt op de voet gevolgd door Humberto Tan (NOS). Nummer drie is Tom Egbers (NOS). Dat blijkt uit een peiling onder tv-kijkers van NetPanel in opdracht van Van den Wall Bake Consult in Hilversum. Opmerkelijk is dat de topzes louter bestaat uit NOSpresentatoren: 4. Jack van Gelder, 5. Toine van Peperstraten en 6. Dione de Graaff. Dan volgen op 7. Edward van Cuilenborg (SBS 6), 8. Wilfred Genee (RTL 5), 9. Astrid Kersseboom (NOS), 10. Jan-Joost van Gangelen NOS), 11. Mari-Carmen Oudendijk (RTL 5) en 12. Hans Kraay jr. (SBS 6). Initiatiefnemer Frank van den Wall Bake is niet verrast over de uitkomst. „Mart Smeets is een bevlogen presentator, die je bij wijze van spreken midden in de nacht uit zijn bed kunt bellen voor dringende sportzaken. De kijkers waarderen zijn deskundigheid en zijn passie voor de sport. De laatste plaats voor Hans Kraay jr. is ook niet echt onverwacht”, meent Van den Wall Bake. (Telegraaf)

Nog geen koper voor REM-eiland

Rijkswaterstaat heeft nog geen koper kunnen vinden voor het REM-eiland in de Noorzee. Dat heeft een woordvoerder van Rijkswaterstaat bevestigd. De dienst probeert het eiland, waarop de eerste commerciële tvuitzendingen plaatsvonden, sinds een jaar te verkopen. Het eiland kan voor een symbolisch bedrag worden gekocht, maar de koper moet zich garant stellen voor de kosten van eventuele sloop. (ANP)

Weekblad ‘Het Krantje’ neemt redactie Midvliet TV over

Het huis-aan-huis weekblad Het Krantje uit Leidschendam-Voorburg, neemt de redactie van de kabelkrant activiteiten van de lokale tv-zender Midvliet TV over. Door het verdwijnen van weekblad Postiljon in Leidschendam-Voorburg, was het voor de uitgever daarvan, Telstar b.v., niet langer interessant om de kabelkrant te exploiteren. MeesterDruk b.v., uitgever van Het Krantje, was de meest logische nieuwe partner en na korte onderhandelingen zijn beide partijen tot overeenstemming gekomen. Midvliet TV is het televisie-kanaal van de Stichting Omroep Midvliet en is sinds 1 september vorig jaar via de kabel te zien in Leidschendam, Voorburg en Stompwijk. Met ingang van 1 mei zal ‘Het Krantje’ starten met de nieuwe edities. De omroep is verder klaar voor het uitzenden van reportages en korte films.

RANO van start via kabel in Rotterdam

Sinds 11 april is de radiozender RANO in Rotterdam te beluisteren op kabelfrequentie 104,9 Mhz. Voorheen was op deze frequentie FunX te horen. FunX is nu te vinden op frequentie 104,5). De Stichting RANO-ROTTERDAM, omroep voor zieken, is een vrijwilligersorganisatie die sinds 1947 voor patiënten in Rotterdamse ziekenhuizen en verpleeginrichtingen radioprogramma’s verzorgt. (UPC)

SBS wil in najaar starten met digitale kanalen

In het najaar van 2005 wil SBS Broadcasting starten met drie digitale kanalen met de thema’s klussen & wonen, uitgaan en tv-hits uit de jaren ’70-’80. „Maar de agenda bepaal ik niet helemaal: ik ben afhankelijk van de distributie. We zijn op dit moment in gesprek met onder andere UPC, KPN en Versatel. Hun techniek bepaalt hoe snel de kanalen in de lucht zijn.”, aldus Patrick Tillieux, bestuursvoorzitter van SBS Broadcasting in de Telegraaf. Tillieux geeft verder aan dat de deur voor de TROS, die commercieel wil gaan, nog steeds open staat. „Wij zijn altijd geïnteresseerd om te praten over samenwerking, maar de bal ligt nu bij de TROS.” Over het het verhaal dat John de Mol SBS wil kopen, zegt hij: „Er zijn gesprekken geweest, voor mijn komst, die hebben tot niets geleid.” Over het verlies van Expeditie Robinson aan Talpa van John de Mol is Tillieux erg ontstemd: „Daar ben ik zeer boos over, niet zozeer omdat we het kwijt zijn geraakt, maar de wijze waarop.” Naar verluidt is het programma via de achterdeur ontfutseld en kreeg SBS niet eens een kans een bod uit te brengen. „Daar wil ik niets over zeggen.”

Maarten en Tjeerd terug op Den Haag FM

De actie van de fans is geslaagd: het in Den Haag populaire radioduo Maarten en Tjeerd en presentator Gerard van den IJssel keren terug op de radio. Vanaf maandag, op Den Haag FM en via de oude etherfrequentie 92.0. Maarten Nieuwhuisch (40) en Tjeerd Spoor (35) werden populair met de Haagse Ochtendradio op Stads Radio Den Haag. Door geldgebrek hield die echter op te bestaan. Stadsradio werd gemaakt door het Omroep Bedrijf Haaglanden in opdracht van ‘frequentie-eigenaar’ de Stichting Stadsomroep Den Haag. Dat Omroep Bedrijf trok het echter financieel niet meer en dus was 31 december de laatste uitzending van Stads Radio Den Haag. Hoe de overige programmering van Den Haag FM eruit ziet is nog onbekend (via o.a Haagsche Courant)

SBS sluit nieuwe filmcontracten

SBS Broadcasting (SBS6, Net5 en Veronica) is de komende jaren verzekerd van het uitzenden van films en series die door de grotere producenten en distributeurs worden geleverd. Het tv-bedrijf sloot op de mediabeurs MipTV in Cannes deze week hernieuwde contracten af. De films en series worden gemaakt door CBS-Paramount, MGM, RCV en Granada. SBS Broadcasting kan daardoor ook in de toekomst beschikken over topfilms als Collateral, The Manchurian Candidate, The Texas Chainsaw Massacre en Spy Kids 3. Volgens directeur aankoop van SBS Bart Soepnel is de komst van de tv-zender van John de Mol (Talpa) een extra motivatie om toe te slaan op de filmmarkt. ‘Al eerder verlengden we om die reden tussentijds de overeenkomsten met Warner Bros en Disney Buena Vista. Op deze manier kunnen we onze status op filmgebied zeker voortzetten.’ Hoeveel geld met de deal is gemoeid, maakte Soepnel niet bekend. Door de overeenkomsten mag SBS ook de veelomvattende archieven van de distributeurs (blijven) uitzenden. Films als Mission Impossible 1 en 2, Lara Croft: Tomb Raider, Ronin en Kate & Leopold zullen hierdoor in de komende jaren weer bij een van de drie SBS-zenders te zien zijn (ANP/Adformatie)

Top Omroep Brabant in beschuldiging gesteld

Politie en justitie hebben woensdagavond hoofdredacteur Jan Kriek en directeur Gert Bielderman van Omroep Brabant in staat van beschuldiging gesteld. Justitie verwijt Omroep Brabant dat het geen beelden wil afstaan van de rellen in de Graafsewijk in Den Bosch. “Als ze beelden willen hebben, moeten ze hun eigen camera maar gebruiken”, aldus Bielderman. Justitie nam uiteindelijk het bandje mee met daarop de beelden van de rellen in de Graafsewijk. Het gaat om de beelden die Omroep Brabant op televisie heeft uitgezonden. Het niet-uitgezonden beeldmateriaal is niet meegenomen. Hoofdredacteur Jan Kriek en directeur Gert Bielderman worden door justitie beschuldigd van het niet voldoen aan een ambtelijk bevel en het achterhouden van bewijs. Justitie wil het niet-uitgezonden beeldmateriaal van de rellen. Die beelden geeft Omroep Brabant om principiële redenen nooit af. Bovendien is in het gebouw van Omroep Brabant geen niet- uitgezonden mnateriaal. Kriek en Bielderman hoefden uiteindelijk niet mee naar het politiebureau. Justitie geeft geen commentaar op de kwestie…

Talpa: Nog geen overeenkomst over Big Brother

John de Mol heeft nog geen overeenkomst met productie- huis Endemol over het uitzenden van een vijfde serie Big Brother op de nieuwe televisiezender van John de Mol. Dat meldt een woordvoerder van Talpa. Talpa TV is nog steeds in gesprek met Endemol. “We willen het programma graag hebben”, aldus de woordvoerder. “Overeenkomst is er nog niet. Bovendien zijn er meer belangstellende zenders.” Begin februari vertelde Endemol-directeur Paul Römer dat RTL, SBS 6 en John de Mol interesse getoond hebben in een vijfde serie van Big Brother. Yorin stopte na de vierde editie in 2002 met Big Brother, omdat het programma te duur bevonden werd. (Mediakrant Weblog)

“SBS overtrad eigen gedragsregels”

SBS schrapt twee herhalingen van de serie Probleemwijken. Juridische druk door gemeenten speelt daarbij geen rol, zegt het bedrijf. Maar de zender heeft wel zijn eigen gedragsregels overtreden. Dit zegt Huub Evers, hoofdddocent media-ethiek aan de Fontys-hogeschool In Tilburg en betrokken bij het opstellen van deze regels in NRC Handelsblad. Daarin staat onder meer dat geïnterviewden voldoende geïnformeerd moeten zijn over de impact van hun optreden voor de camera. Uit het feit dat geïnterviewden achteraf hebben laten merken zich bedonderd te voelen, is volgens Evers af te leiden dat zij daarvan niet voldoende op de hoogte waren. Evers haalt ook een passage aan uit de gedragscode waarin staat dat mensen in staat moeten zijn hun wil te bepalen. Mensen die onder invloed zijn van alcohol of drugs worden niet geacht dat te kunnen doen. In de serie waren geregeld mensen onder invloed. Volgens SBS overtreedt het de eigen gedragscode niet. ,,Op het moment dat wij mensen vragen of ze mee willen werken, mogen zij niet onder invloed zijn”, zegt de woordvoerder. ,,Maar als alcohol deel uitmaakt van het dagelijks leven, brengen wij dat wel in beeld.” Dat mensen achteraf negatief oordelen over hun optreden, gebeurt vooral ,,omdat de tv ze een spiegel voorhoudt”.

MTV Networks vertrekt uit Bussum

MTV Networks vertrekt uit Bussum. Door het almaar groeiende personeelsbestand wordt het pand Concordia aan de Graaf Wichmanlaan veel te klein. MTV Networks is de moedermaatschappij van de muziekzenders MTV, TMF en The Box en kinderkanaal Nickelodeon. Er werken 170 personeelsleden. Het televisiebedrijf verhuist naar Amsterdam of Rotterdam, zegt woordvoerder Jochem de Jong. Den Haag werd onlangs geschrapt van de aanvankelijk lange lijst van mogelijke vestigingsplaatsen. MTV Networks heeft zich ook op diverse locaties in Hilversum georiënteerd, waar clipzender The Box nog is gevestigd, maar ook deze locaties zijn al afgevallen…Lees verder via Gooi en Eemlander (via Medialog)

Groningen/Drenthe: Slam!FM en Rebecca van de kabel

De onafhankelijke Programmaraad Groningen / Drenthe heeft in de openbare vergadering van 6 april jongstleden een concept advies opgesteld voor de invulling van het radio en televisiepakket voor het jaar 2006. Dit advies geldt voor het verzorgingsgebied van Essent Kabelcom in de provincies Groningen en Drenthe. Uit dit advies blijkt dat de radiozenders Slam!FM en Rebecca Classic Rock uit het Essent-radiopakket in Groningen en Drenthe zullen verdwijnen. Slam! FM wordt in de omgeving van ontvangststation Groningen vervangen door YAM FM. In Emmen en omstrekken zal op de frequentie van Slam!FM vanaf 2006 de zender Gigant FM te horen zijn, in Winschoten eo zal Simone FM de zender Slam!FM vervangen. In het hele gebieden Groningen/Drenthe wordt Rebecca Classic Rock vervangen door Arrow 90.7 FM. Het televisiepakket blijft in 2006 onveranderd. Het advies van de programmaraad ligt tot 20 mei ter inzage. Consumenten en programma-aanbieders kunnen tot die tijd hun bezwaren uiten bij de Programmaraad Groningen/Drenthe.

Big Brother op zender John de Mol

De cirkel is rond: John de Mol gaat zijn geesteskind Big Brother uitzenden op zijn eigen tv-zender. Vanaf september worden tien bewoners ‘opgesloten’ in een nog te bouwen huis, zo melden bronnen rond De Mols mediabedrijf Talpa. De zoektocht naar kandidaten start binnenkort. De vijfde Big Brother grijpt terug naar de kracht van de allereerste reeks in 1999 bij het toenmalige Veronica. Toen groeiden vooral winnaar Bart en Ruud uit tot ware volkshelden. Talpa wil de aankoop van Big Brother niet bevestigen. De opmerking dat het nieuwe station met Barend en Van Dorp, Linda de Mol, Beau van Erven Dorens en eredivisievoetbal in omroepland steeds meer het stempel ‘oude wijn in nieuwe zakken’ krijgt, wordt door de woordvoerder weggewuifd. „We gaan vijftig uur televisie per week maken, dit is slechts een fractie van wat er straks te zien is. Mensen die nu al hun oordeel klaar hebben, zijn gewoon jaloers.” Big Brother is bedacht door John de Mol, die indertijd nog voorman was van tv-producent Endemol. (Telegraaf)

RTL claimt titel Barend en Van Dorp

Er dreigt een geschil tussen RTL Nederland en de naar Talpa vertrekkende coryfeeën Frits Barend en Henk van Dorp. RTL zegt de rechten te bezitten van de programmatitels Barend en Van Dorp en Villa BvD. Frits Barend bestrijdt dat. Tegen het Algemeen Dagblad zegt hij dat de namen ‘geestelijk eigendom’ zijn van zijn goede vriend Henk en hem. ‘Dat is vastgelegd bij het belastingkantoor.’ RTL beroept zich op het contract met het duo, waarin de rechten op de titels aan RTL zouden zijn overgedragen. Indien RTL voet bij stuk houdt, drijft het duo de zaak niet op de spits. ‘Dan gaan we voor De Mol gewoon Voorheen Barend en Van Dorp maken’, aldus Barend. De Telegraaf meldt vandaag dat ‘volgens goed ingelichte bronnen binnen de Belastingdienst’ de fiscus de bv’s van Barend & Van Dorp onderzoekt. Volgens de krant hebben ze in deze bv’s hun riante RTL-salarissen laten storten, 900.000 euro per persoon per televisieseizoen (zeven maanden). Dat is voor het duo bijna 13.500 euro per uitzending (Adformatie)

MAX blaast 5 Uur Show nieuw leven in

Seniorenomroep MAX, die in september op Nederland 1 begint met uitzenden, komt elke werkdag met een serviceachtig programma dat een soort opvolger moet worden van de 5 Uur Show. Dat vertelde MAX-voorzitter Jan Slagter dinsdag in Cannes, waar deze week de grootste mediabeurs (MipTV) ter wereld wordt gehouden. Bij RTL4 sneuvelde de 5 Uur Show enkele jaren geleden, maar Slagter denkt dat vooral zijn doelgroep behoefte heeft aan een soortgelijk programma. ,,De show moet elke dag tussen 17.30 en 18.20 uur te zien zijn en dan de concurrentie aangaan met het zesuurjournaal en The Bold and the Beautiful. We zijn op zoek naar een mannelijke presentator.” Hans van Willigenburg, ooit presentator van Koffietijd (RTL4), zou volgens ingewijden een goede kans maken. Niet alleen op televisie blaast MAX een oude formule (5 Uur Show) nieuw leven in. Ook op de radio is Slagter dat van plan met het programma ‘Easy Listening’, dat in het verleden door de AVRO werd uitgezonden. Dat programma moet een plaats krijgen op Radio 2. MAX, dat vooralsnog een uitzendvergunning heeft tot 2008, wil ook graag een eigen omroepgids gaan maken. Om dat te realiseren zoekt de omroep nog naar een partner. (ANP)

Radio LOT ook in Nieuwkoop

De lokale omroep Ter Aar (LOT) wordt vanaf 14 april 2005 ook doorgegeven via de kabel in Nieuwkoop en de gemeente Noorden. Het radioprogramma van de lokale omroep komt beschikbaar op de frequentie 103,4 MHZ (mono). Radio LOT wordt al doorgegeven in Liemeer (Nieuwveen, Zevenhoven) en Ter Aar (Korteraar, Langeraar, Papenveer, Ter Aar).

Geen reclameverbod voor alcohol

Drankreclames blijven ook overdag en in de vroege avond te zien op de televisie. Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) trekt zijn dreigement om de spotjes te verbieden in. Hij doet dat omdat de alcoholbranche heeft beloofd de reclame te voorzien van een waarschuwing onder zestien jaar niet te drinken. Dat hebben de minister en brancheorganisatie Stiva dinsdag bekendgemaakt. Voor uitzending wordt bekeken of drankreclame op radio en televisie voldoet aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank. Bij overtreding hangt de adverteerders een boete boven het hoofd. De drankhandel had al eerder laten weten af te zien van reclame via media die vooral bij jongeren in trek zijn zoals sms, ringtones, chatboxen en videogames. Hoogervorst maakt zich zorgen over het feit dat kinderen op steeds jongere leeftijd gaan drinken. Ze drinken bovendien steeds meer en vaker. Eerder werd al bekend dat de minister mixdrankjes zoals breezers duurder gaat maken. Ook de prijs van bier gaat omhoog. (ANP)

BVN vernieuwt logo en netstyling

BVN, de publieke tv-zender voor Nederlandstaligen in het buitenland, heeft per 15 april een nieuwe eigentijdse netstyling en een nieuw logo. Deze is ontworpen door designer Ed Elting en componist Renger Koning. BVN, een samenwerkingsverband tussen de Publieke Omroep, de Vlaamse VRT en de Wereldomroep, bestaat bijna 10 jaar en vond het tijd voor een nieuwe uitstraling. De nieuwe netstyling is niet alleen op tv te zien, ook de website en andere uitingen zijn vanaf vrijdag aangepast. (Adformatie)

Duitsland: Middengolffrequenties voor Truckradio en Oldiestar

Het Commissariaat voor de Media in de Duitse deelstaat Sachsen-Anhalt (de MSA) heeft twee lege middengolffrequenties in deze deelstaat toegewezen aan de commerciële radiozenders Truckradio en Oldiestar. Vanuit de lokatie Burg bij Magdeburg gaat Truckradio uitzenden op 531 kHz. Deze frequentie was voorheen in handen van de publieke-omroep MDR. Truckradio, dat een speciaal programma brengt voor vrachtwagen-chauffeurs, heeft momenteel al twee middengolf-frequenties in de deelstaat Nordrhein-Westfalen (702 kHz en 855 kHz). Via de 1575 kHz (ook vanuit Burg) zal de commerciele radiozender Oldiestar binnenkort te horen zijn. (Medienmagazine)

Casema stelt introductie IP-telefonie uit

Kabelbedrijf Casema heeft besloten de introductie van digitale telefonie in Soest met vier weken uit te stellen. Het bedrijf wil in die periode extra kwaliteitseisen testen. Vanaf 17 mei kunnen de eerste Soestenaren bellen via het netwerk van Casema. Dit bericht de kabelaar middels een persbericht. Abonnees die zich voor 1 april aangemeld hebben voor telefonie (met of zonder internet) hoeven als compensatie de eerste drie maanden geen abonnementskosten voor telefonie te betalen. Bovendien kunnen zij internet (nu al) gratis laten aansluiten. Casema biedt de inwoners van Soest die een standaard RTV-pakket hebben vanaf 17 mei digitale radio, digitale televisie, breedband internet en digitale telefonie vanaf €19,90. Bij het telefonieabonnement zijn standaard onder andere de volgen de diensten gratis inbegrepen: voicemail en het beluisteren daarvan, nummerweergave, wisselgesprek en ongewenste nummers blokkeren. Andere – niet gratis – diensten zoals beeldtelefonie komen in de loop van het jaar beschikbaar.

Hertsenberg en Jongbloed verlaten Twee Vandaag

Antoinette Hertsenberg en Jaap Jongbloed stoppen met presenteren bij het programma Twee Vandaag. Hun contract wordt niet verlengd. De Tros brengt echter niet naar buiten tot wanneer de contracten lopen. Hoofdredacteur Jean Mentens wil een grote betrokkenheid van de presentatoren en zowel Hertsenberg en Jongbloed hebben nog programmas naast Twee Vandaag, te weten Radar en Vermist. Dat heeft een woordvoerster van de Tros maandag bevestigd. Op de redactie van de Tros was onrust ontstaan over de nieuwe opzet van het actualiteitenprogramma, dat een samenwerking is tussen de Tros en de Avro. Zo waren er vorige week al geruchten dat Hertsenberg en Jongbloed moesten vertrekken. De Tros en de Avro gaan meer samenwerken bij de nieuwe opzet van Twee Vandaag. Van de aanvankelijk twee hoofdredacteuren, vervult vanaf 1 mei alleen nog Jean Mentens deze functie. Tros-hoofdredacteur Klaas Samplonius vertrekt dan. (ANP)

Multikabel verhoogt snelheden kabelinternet

Kabelinternetaanbieder Multikabel verhoogt de snelheden van drie abonnementen. Ook de mailboxen worden vergroot. Dat bericht de gebruikersvereniging van Multikabel-klanten. Volgens de organisatie zal Multikabel ook de opslagruimtes voor homepages vergroten. De prijs van het Xlerate-abonnement gaat naar beneden. Volgens COAX gaat de downloadsnelheid van het Power-abonnement eind april naar 3072 kbps, terwijl de upstream 768 kbps wordt. Nu is de snelheid van Power nog 2560/512 kbps. Het Family-abonnement gaat naar 1024/256 kbps (nu: 768/128 kbps), Easy krijgt een snelheid van 416/128 kbps (nu: 256/64 kbps). Kabelaar Multikabel, actief in Noord-Holland, volgt met de snelheidsverhoging het voorbeeld van onder meer @Home en Chello die eerder dit jaar al de snelheden van hun abonnementen opschroefden. Multikabel was maandag niet bereikbaar voor een toelichting op de nieuwe snelheden. (Webwereld)

Sanoma begint Autoweek TV

Half mei begint Sanoma met Autoweek TV. Dat maakte Pim de Wit van Sanoma Magazines afgelopen woensdag bekend tijdens het Cross Media café, georganiseerd door Immovator op het Mediapark te Hilversum. Dit is in eerste instantie een streaming website waarbij bezoekersfilmpjes kunnen bekijken.Een gedeelte van de site zal gratis zijn, een gedeelte betaald. “Je geeft wat weg en als je meer wilt zien dan moet je betalen,” aldus De Wit, “Het betaalgemak (op internet, RB) is alleen nog niet wat het moet zijn.” Ook de Vrouw Online website wordt uitgebreid, hier zijn alle vrouwentitels te vinden zoals Libelle. De Wit sluit niet uit dat Autoweek TV of andere concepten uitgroeien tot volwaardige digitale themakanalen. Sanoma zal op TV gebied gaan samenwerken met andere partijen, immers “we weten niets van bewegend beeld.” De Sanoma topman gelooft in mobiele tv, dat wordt “de volgende grote toepassing. De consument vindt dat ernstig leuk en telt daar geld voor neer. Bij mobiel consumeer je op een impuls en en men heeft daar geld voor over.”. (Broadband TV Nieuws)

Wilfred Genee derde presentator RTL Boulevard

Wilfred Genee wordt naast John Williams en Winston Gerschtanowitz, de derde presentator in de pool van RTL Boulevard. Eerder werd al bekend dat Genee niet naar de nieuwe zender van John de Mol zou gaan maar een nieuw, meerjarig contract bij RTL Nederland kreeg. RTL gaat kijken of er, naast sport, nog meer programma’s zijn die bij hem passen. Genee heeft hiermee de deur naar Talpa dicht gegooid. Voorlopig, want: Ik was absoluut geinteresseerd in een gesprek, maar je weet nooit wat er dan geboden wordt. Mijn ambitie is om ooit nog op zondagavond een programma met Nederlands voetbal te presenteren. Of dat nu is of over drie jaar, dat kan nog met alle tijd volgens mij. (Medialog Blogspot)

Den Bosch daagt SBS voor rechter

De gemeente Den Bosch gaat SBS6 vragen de uitzending van het programma ‘Probleemwijken’ te staken. Dat maakte burgemeester Ton Rombouts vrijdag bekend tijdens een persconferentie. Naar aanleiding van de uitzending van het programma donderdag ontstonden rellen in de Graafsewijk in de Brabantse stad. In het programma kwam een man aan het woord die zei ontucht te hebben gepleegd met zijn 8-jarige stiefdochter. Na het programma heeft een onbekend aantal mensen het huis van de man bestormd. De ruiten werden ingegooid en huisraad is op straat gegooid. De man was eerder door de politie gewaarschuwd en was niet thuis. Hoewel 25 agenten paraat stonden, werd niet ingegrepen. De omroep kan ook een schadeclaim van de gemeente tegemoet zien, die hiervoor een civiele procedure wil starten. De schade aan de woning van de man wil Den Bosch op de omroep verhalen, evenals de schade aan de eigendommen van het slachtoffer. SBS is niet onder de indruk van de dreigementen. “Ach, na iedere uitzending hebben burgemeesters dit soort dingen geroepen. Daar hoorden we nooit meer wat van”, zegt woordvoerder Eric Dekker. Over de civiele procedure maakt hij zich al helemaal geen zorgen. “Ik kan me niet voorstellen dat ze een poot hebben om op te staan.” 

VECAI verliest geding van Buma/Stemra

De Nederlandse kabelbedrijven, verenigd in de VECAI, moeten een vergoeding blijven betalen voor de doorgifte van Nederland 1, 2 en 3 en de BBC. Dat heeft de rechter bepaald in een kort geding dat was aangespannen door de auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Dit bericht kabelaar Essent Kabelcom. Buma/Stemra en kabelaars moeten van de rechter opnieuw om de tafel gaan zitten om tot nieuwe afspraken te komen. Tot die tijd moeten de kabelbedrijven een vergoeding blijven betalen. VECAI zegde vorig jaar een modelcontract op met Buma/Stemra.

“Ton Lathouwers naar Veronica”

Ton Lathouwers en Els Bovenlander zijn de beoogde opvolgers van de Veronica-bestuurders Cees van Steijn en Peter Kuipers. Dit bericht De Telegraaf vandaag. Joris Hillebrand, voorzitter van de Vereniging, wil geen mededeling doen over de aanstaande benoeming. De verenigingsraad moet zich nog over de komst van het nieuwe duo uitspreken. Lathouwers is de grondlegger van Sky Radio. Radio Veronica vond in 2003, nadat de vereniging werd achtervolgd door interne ruzies, onderdak bij Sky Radio. De tv-activiteiten zijn ondergebracht bij SBS. De vereniging is ook aandeelhouder van Sky Radio en SBS. Els Bovenlander was lange tijd directeur van de Hilversumse Media Academie.

“AT5 in stal van kabelaar UPC-Chello”

De Amsterdamse omroep AT5 wordt waarschijnlijk overgenomen door Chellomedia, een zusterbedrijf van kabelaar UPC. Chellomedia houdt zich bezig met het ontwikkelen van programma’s en digitale themakanalen. Dat heeft AT5 vandaag bekendgemaakt. Eind dit jaar stopt de gemeente met het subsidiëren van de lokale zender. Dat betekent een inkomstenverlies van ongeveer 2 miljoen euro. De komende maanden bespreken de partijen de voorwaarden voor een eventuele overname. Ook wordt een due dilligence, een boekenonderzoek, uitgevoerd bij AT5. De partijen hopen die besprekingen in juli af te ronden. AT5 gaat programma’s produceren voor de digitale kanalen van UPC (eigenaar van onder meer de kabelnetten in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven) en Chellomedia. Het gaat bijvoorbeeld om documentaires, sport- en showbizzprogramma’s. Een woordvoerder van het bedrijf noemt AT5 een ,,creatief en innovatief bedrijf waar we graag mee willen werken”. Chellomedia heeft al een digitaal voetbalkanaal waarop alle Champions-Leaguewedstrijden te bekijken zijn. Dat kanaal maakt onderdeel uit van het digitale aanbod van UPC. Kabelbedrijven lopen de deur plat bij omroepen omdat zij programma’s zoeken voor hun digitale kanalen. Het bedrijf is nu nog een lokale publieke omroep, maar gaat bij het commissariaat voor de media een landelijke commerciële licentie aanvragen. De omroep wil ook stadsnieuws gaan maken in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. (via NRC Handelsblad)

Deal eredivisie en Sponsorloterij onzeker

De sponsorovereenkomst tussen de Eredivisie CV en de Sponsorloterij is onzeker geworden, omdat de concurrerende Staatsloterij en de Lotto officieel protest hebben aangetekend bij minister Donner van Justitie. Dat meldt het Algemeen Dagblad. De Sponsorloterij – onderdeel van de Goede Doelen Loterijen – wil vanaf volgend seizoen Holland Casino opvolgen als hoofdsponsor van de hoogste voetbalcompetitie. De deal zou voor drie jaar en bijna zes miljoen euro zijn. Maar de taatsloterij en de Lotto begrijpen niet dat uitgerekend een loterij het voetbal moet sponsoren, terwijl Holland Casino zich vorig jaar moest terugtrekken. Het bedrijf wilde blijven sponsoren, maar de hoeveelheid reclame voor kansspelen stuitte op verzet in de Tweede Kamer. Donner heeft de Sponsorloterij inmiddels opgedragen ‘onder geen voorwaarde onomkeerbare beslissingen te nemen aangaande contracten met de Eredivisie CV’. De minister vreest voor een ‘overdaad aan reclame-uitingen voor een aanbieder van kansspelen’, aldus zijn woordvoerder. Directeur Chris Woerts van Eredivisie CV gaat er vanuit dat de sponsordeal gewoon doorgaat. (Adformatie)

RTL-presentator naar Amsterdamse politie

Presentator en eindredacteur Peter van der Maat van het nieuwsprogramma RTL Z is benoemd tot hoofd communicatie bij de Amsterdamse politie. Vanaf 1 juni moet hij het communicatiebeleid van het korps opnieuw inhoud gaan geven, aldus de politie vrijdag. In zijn functie wordt hij ook woordvoerder van korpschef Welten en de korpsleiding. De 48-jarige Van der Maat werkte de afgelopen 28 jaar bij het Utrechts Nieuwsblad, het NOS Journaal, NOVA en het RTL Nieuws. Sinds 2001 is hij een van de vaste presentatoren van RTL Z. Volgens de journalist is zijn nieuwe functie ,,de mooiste communicatiebaan van het land. Als er één organisatie is die met alle aspecten van het maatschappelijk debat te maken heeft, is het wel de politie Amsterdam-Amstelland”. Ruim vier jaar was Elly Florax woordvoerster van de Amsterdamse politie. Zij nam de baan in december 2000 over van Klaas Wilting, die als spreekbuis landelijke bekendheid kreeg. Florax moest begin dit jaar stoppen met haar werk als woordvoerster doordat het niet klikte met de nieuwe korpsleiding. (ANP)

NOS betaalt 26 miljoen voor Champions League

De NOS betaalt vanaf het seizoen 2006-2007 jaarlijks ongeveer 26 miljoen euro voor het uitzenden van de Champions League. Dat maakt Elsevier.nl bekend. De NOS won de Champions League van John de Mol en SBS. De Europese voetbalbond UEFA, verbood de NOS echter de prijs bekend te maken, maar Elsevier zegt bronnen te hebben die zeggen dat het gaat om 26 miljoen euro op jaarbasis. Dat is fors meer dan de 18 miljoen euro die de NOS nu jaarlijks betaalt voor de rechten. (Geenstijl)

NPS brengt ‘CNN van de straat’

De NPS begint volgende week vrijdag met een tv-programma waarin jongeren, deels via hiphop, discussiëren over actuele maatschappelijke thema’s. Het programma heet ‘DeBattle’ en daarin staat een zogenoemde MC-battle centraal. ,,Aangezien hiphop enorm populair is bij jongeren is het voor hun dé manier om een mening te geven over actuele zaken. Rap als het CNN van de straat”, aldus een NPS-woordvoerster donderdag. In het programma nemen twee rappers het tegen elkaar op, het publiek bepaalt vervolgens wie de winnaar is. Het programma komt vanuit de Amsterdamse Desmet studio’s en behandelt thema’s als zinloos geweld, integratieproblemen, seks in videoclips en drugs. In de eerste aflevering staan Lonsdale-jongeren centraal. (ANP)

Sky Radio start reclameverkoop Kink FM

De Sky Radio Group heeft met de Vereniging Veronica, de eigenaar van Kink FM, een overeenkomst gesloten over de verkoop van de reclamezendtijd op Kink FM. Binnenkort is het voor adverteerders mogelijk om Kink FM in de radioplannen mee te nemen. Kink FM zal ook weer gaan meelopen in het Continu LuisterOnderzoek van Intomart GFK. Het alternatieve muziekstation zal hierdoor weer nieuwe luistercijfers kunnen publiceren. Uit eerdere luisteronderzoeken is bekend dat het profiel van de luisteraars van Kink FM overwegend mannelijk, hoog opgeleid en modern is. Mark Berendsen, commercieel directeur Sky Radio Group Nederland: “Kink FM is de vierde zender die onze radiogroep kan aanbieden aan adverteerders, naast Sky Radio 101 FM, Radio Veronica en Classic FM. Het is een interessante aanwinst die ons nog diverser maakt. Kink FM biedt echt een andere propositie”.

AT5 in gesprek met KPN

Telecomconcern KPN bevestigt mediaberichten over verkennende gesprekken voor samenwerking tussen KPN-dochter XS4ALL en het Amsterdamse lokale televisiestation AT5. KPN-woordvoerder Bram Oudshoorn benadrukt echter dat er geen sprake is van een strategische interesse in content-productie. Evenmin heeft KPN plannen voor een overname, zegt de woordvoerder. ,,XS4ALL heeft een internet-televisie experiment lopen. Hun klantenkring zit voor een groot deel in de regio Amsterdam, en de gelegenheid deed zich voor met AT5 over samenwerking te praten. We zien AT5 als een mogelijke partner voor televisiecontent en allicht kunnen ze ook content voor themakanalen maken.” De gemeente Amsterdam heeft plannen de subsidie aan AT5 stop te zetten, waardoor het televisiestation op zoek zal moeten naar partners of wellicht een koper. (DowJones via Mediatrefpunt)

EasyMobile start in zomer op netwerk Telfort

EasyMobile.com, het mobiele telecombedrijf van de easyEverything group en het Deense TDC, start van de zomer in Nederland met zijn dienstverlening. Nederland is na het Verenigd Koninkrijk het tweede land waar easyMobile.com actief wordt. De dienstverlening is echter sterk geënt op het bedrijfsmodel waarmee TDC in eigen land een mobiele telecomaanbieder exploiteert. EasyMobile.com is een zogeheten MVNO, een bedrijf dat het netwerk van een andere telecomaanbieder gebruikt om onder eigen naam mobiele telecomdiensten aan te bieden. TDC sloot daartoe een contract met Telfort. Voor Telfort is de overeenkomst de negende in successie waarin het telecombedrijf zijn eigen netwerk verhuurt aan andere aanbieders. Onder meer Albert Heijn, Tele2 en Versatel gebruiken het netwerk om zelf mobiele diensten aan te kunnen bieden. (Automatisering Gids)

“FunX best beluisterde zender onder stadsjongeren”

FunX is opnieuw het best beluisterde radiostation onder ‘stadsjongeren’ in de Randstad in de leeftijd van 15 tot 25 jaar. Uit een grootschalig bereiksonderzoek, dat vorige maand is uitgevoerd door INTERVIEWwNSS, blijkt dat de zender net als in 2004 voor deze doelgroep nummer 1 is: 21 procent van de jongeren luistert dagelijks naar FunX. Het station laat daarmee Radio 538 (18 procent) en Yorin FM (8 procent) achter zich. In de doelgroep 25-35 jaar is Radio 538 met een dagbereik van 20,5 procent onbetwist marktleider. Sky Radio staat op de tweede plaats in deze doelgroep met een dagbereik van 11,5 procent. FunX neemt in dit segment met 8,4 procent de derde plaats in, waarmee het de best beluisterde publieke zender is. “Uit dit luisteronderzoek blijkt dat FunX volwassen aan het worden is, de eerste hype is voorbij. De ‘early adaptors’ hebben ons snel gevonden, zonder dat we veel aan marketing en publiciteit hebben gedaan. De uitdaging is nu om een breder publiek in de grote steden kennis te laten maken met FunX. We starten daarom ook volgende week met een publiekscampagne via regionale en landelijke televisiezenders.” aldus programmadirecteur Mezen Dannawi. (FunX).

Geen extra provinciebijdrage RTV Noord

RTV Noord krijgt geen geld van de provincie om een dreigend tekort op de begroting op te lossen. Dit tekort dreigt de komende jaren op te lopen tot een miljoen euro. De oorzaken zijn onder meer de stijgende loonkosten en de dalende reclameopbrengsten. De provincie vindt dat ze de regionale omroep de afgelopen jaren genoeg heeft gesteund. Bovendien voelt ze zich overvallen door de tegenvaller. (RTV Noord)

Omroep Zeeland werkt samen met Vlaamse collega’s

Omroep Zeeland gaat samenwerken met de regionale omroepen AVS (Oost-Vlaanderen) en Focus WTV (West-Vlaanderen). Samen maken zij het programma De Zeeuw van Vlaanderen, dat de drie zenders vanaf komend weekeinde wekelijks uitzenden. Er is een termijn van twee jaar afgesproken. Het programma wordt voor een groot deel betaald door de provinciebesturen en met Europese gelden, in het kader van hun samenwerkingsverband Euregio Scheldemond. Het initiatief is onderdeel van de grensoverschrijdende culturele activiteiten in de drie provincies. De Zeeuw van Vlaanderen, dat wordt gepresenteerd door de Vlaamse Annabel Van Nieuwenhuyse, is vooral bedoeld om Zeeuwen en Vlamingen meer te informeren over wat er gebeurt in elkaars provincies. Er is bijvoorbeeld elke week een reportage. In de eerste aflevering gaat die over de gezondheidszorg en de ontwikkeling dat relatief veel Zeeuwen door de kortere wachttijden medische zorg in Vlaanderen opzoeken, terwijl Vlaamse artsen uitwijken naarZeeland omdat de arbeidsomstandigheden er beter zijn. 

Ook Multikabel stopt doorgifte Cinenova

Kabelaar Multikabel stopt per 17 mei met de doorgifte van de filmzenders Cinenova 1 en Cinenova 2 via haar digitale kabelpakket. Cinenova wordt, net zoals bij kabelaar UPC, vervangen door de filmkanalen van Canal+. Een abonnement op de drie filmkanalen van Canal+ via Multikabel kost 22,95 Euro per maand. Bij kabelaar UPC kost een abonnement op UPC Digital in combinatie met Canal+ 27,95 Euro per maand, inclusief een abonnement op het Voetbalkanaal. Al deze kosten zijn zonder de prijs voor het basis-kabelabonnement, van € 14,85 (Multikabel) of € 15,53 (UPC, op een uitzondering na). Ter introductie zullen de drie Canal+ kanalen tussen 8 en 17 april vrij te ontvangen zijn op digitale tv via UPC en Multikabel. (via Digitalekabeltelevisie.nl)

“RTL overweegt herprofilering RTL 5 en Yorin”

RTL Nederland heeft plannen om haar zenders RTL 5 en Yorin te herprofileren. Dat melden doorgaans goed ingevoerde bronnen in de tv-wereld. Weekblad Adformatie meldt dat vandaag op de voorpagina. Maar RTL-topman Fons van Westerloo ontkent stellig dat er aan dergelijke plannen wordt gewerkt. De veranderingen zouden met name Yorin betreffen, dat feitelijk nooit uitgroeide tot het ‘coole’ merk, dat men na het vertrek van Veronica met de zender voor ogen had. Naast een mogelijke naamsverandering zou Yorin vooral een ander businessmodel krijgen, waarin spot advertising een minder belangrijke rol zou spelen en interactieve toepassingen aan belang zouden winnen. Andere bronnen melden dat op Yorin meer ruimte zou komen voor herhalingen. Het profiel van RTL 5 zou veel meer worden uitgebouwd. Of de plannen verband houden met de komst van John de Mols nieuwe brede tv-zender is niet bekend. Het lijkt onwaarschijnlijk dat mogelijke veranderingen bij de beide RTL-zenders nog dit najaar worden doorgevoerd, in verband met bestaande (doelgroep-) verplichtingen richting adverteerders. Vanaf 2006 zijn veranderingen gemakkelijker te realiseren. Volgens RTL-baas Van Westerloo is het juist niet verstandig om de profilering van zijn zenders drastisch te wijzigen met het oog op de komst van Talpa-tv. (Adformatie)

Opta gaat kabelaars reguleren

Grote kabelexploitanten als UPC, Essent en Casema kunnen tarief- en toegangsregulering van toezichthouder Opta tegemoet zien. Dat zegt Jens Arnbak, voorzitter van de Opta. Arnbak maakt een onderscheid tussen kleine en grote kabelexploitanten. De laatste groep heeft te vrezen van de Opta, gezien hun dominante posities in aanbod van tv-pakketten en van internet over de tv-kabel. Waar exact de grens tussen groot en klein is, geeft Arnbak nog niet aan. Maar duidelijk is dat UPC (38 procent van de markt), Essent Kabelcom (27 procent) en Casema (21 procent) zich tot doelwit van de Opta mogen rekenen. De vierde grootste aanbieder, Multikabel, volgt op grote afstand, met 5 procent van de Nederlandse kabelabonnees, Zekatel/Delta heeft 2 procent, de rest minder dan 2 procent. De verwachting is gerechtvaardigd dat UPC nog dit jaar een poging doet om Casema in te lijven, waarmee de kans op regulering door de Opta nog groeit. Arnbak denkt aan regulering op terreinen waar de kabelaars dominant zijn. Ze moeten voorzien in open toegang tot hun kabels voor derden, zodat deze pakketten kunnen aanbieden. Dit is goed nieuws voor bijvoorbeeld KPN, die de tv-kabel op wil. Opta kon dit eerder niet regelen, maar met een nieuw pakket maatregelen wel. Ten tweede kunnen bij dominante posities, net als bij de vaste telefonie bij KPN reeds gebeurt, de tarieven voor consumenten onderwerp van regulering van de Opta zijn. Recent zijn over de hoogte van tarieven van tv-pakketten van kabelproviders rechtszaken gevoerd. Indien Opta de prijzen reguleert zal dat wellicht niet meer nodig zijn, al kunnen kabelaars dan nog wel Opta-maatregelen bij de rechter aanvechten. Concreet is Arnbak nog niet. Dat zal hij over ongeveer een maand wel zijn, zegt de woordvoerder van de Opta. Dan gaat hij concrete maaregelen openbaar maken. (Planet Multimedia)

Pauw opvolger Barend en Van Dorp?

Jeroen Pauw (44) is de beoogd opvolger van Barend en Van Dorp bij RTL 4. Vandaag wordt onderhandeld over de overstap van de NOVA-presentator. Dat zeggen goed ingevoerde bronnen. RTL 4 is naarstig op zoek naar een presentator voor een praatprogramma op de late avond, na het verlies van Barend en Van Dorp. Het duo vertrekt naar John de Mol. RTL-programmadirecteur Van der Goot bevestigt dat hij spreekt met Pauw, maar wil niet zeggen waarover. ,,Ik heb een afspraak met een begiftigd presentator die ook de beste interviewer van Nederland is.” Pauw, die zijn loopbaan begon als nieuwslezer bij RTL, zegt niet te weten wat RTL van hem wil. (Algemeen Dagblad)

Journalist smokkelt nepbom tot bij kasteel Windsor

Een journalist van het Britse dagblad The Sun is er woensdag in geslaagd een nepbom het park van het kasteel van Windsor binnen te smokkelen, waar zaterdag de receptie in verband met het huwelijk van prins Charles gehouden zal worden. Alex Peake slaagde er samen met een fotograaf in langs de politiepost te geraken door zich als leverancier voor te doen. Hij toonde de agenten een valse bestelbon. Achterin de wagen bevond zich een bruine doos met het woord “BOM” erop geschreven. De wagen werd voor de kapel geparkeerd waar Charles en Camilla zaterdag zullen worden gezegend, aldus de journalist. “Als de bom echt was geweest, had ze een bloedbad kunnen aanrichten en zelfs de koningin kunnen doden,” aldus Peake. Het was voor hem gemakkelijk de wagen tot dichtbij de privé-vertrekken van de koningin te rijden, zo luidt het. Een woordvoerder van de politie heeft verklaard dat een onderzoek is geopend naar de kwaliteit van de beveiliging. Woensdag werden in de privé-vertrekken van het kasteel van Windsor al twee toeristen aangetroffen. De Prins van Wales zal zaterdag met Camilla Parker Bowles in het huwelijk treden tijdens een burgerlijke plechtigheid in het stadhuis van Windsor. Daarna zal het huwelijk in de kapel van het kasteel van Windsor door de aartsbisschop van Canterbury, Rowan Williams, worden ingezegend. Dan volgt een receptie in het kasteel. (Gazet van Antwerpen)

Steunzenders voor Radio 1, 2 en 3 vanuit Mierlo

Vandaag heeft de publieke omroep een drietal steunzenders erbij gekregen vanuit Mierlo: Radio 1 op 104.6 MHz; Radio 2 op 92.3 MHz en 3FM op 97.1 MHz. (via FMTV)

RTL Television van de Zeeuwse kabel

Delta Kabelcomfort heeft dinsdagmiddag het Duitse RTL Television uit het kabelpakket gehaald. Dit bericht Omroep Zeeland. RTL Television vraagt te veel geld voor doorgifte van de zender. Delta wil dat niet betalen omdat het abonnement dan te duur zou worden. Delta Kabelcomfort gaat wel verder onderhandelen met RTL. Als de twee partijen er alsnog uitkomen, wordt RTL weer via de kabel doorgegeven. Kabelaar Casema besloot eerder al RTL Television van de kabel te halen in verband met contractuele problemen met de Duitse commerciële zender.

Bonjer hoofdredacteur van nieuwe fusiekrant

Jan Bonjer, de huidige hoofdredacteur van het AD, wordt de hoofdredacteur van de nieuwe fusiekrant van PCM en Wegener. Dick van der Meer, thans adjunct-hoofdredacteur van de Haagsche Courant, wordt zijn plaatsvervanger. Dat heeft het personeel van de acht dagbladtitels die bij het fusieproces zijn betrokken, in een interne mededeling te horen gekregen. De benoemingen zijn voorlopig in afwachting van de adviezen van de ondernemingsraad en de redactieraden. Ook moet het definitieve besluit over de krantenfusie nog worden genomen. De hoofdredactie bestaat verder uit ‘managing editor’ Raymond Salomon (thans AD) en Bart van Oortmerssen (thans Utrechts Nieuwsblad), die zich gaat bezighouden met nieuwe media. De grootstedelijke regio’s Den Haag, Rotterdam en Utrecht krijgen daarnaast elk een eigen lid van de hoofdredactie. In Utrecht wordt dat Arjeh Kalmann, in Rotterdam Bart Verkade. De functie in Den Haag wordt volgens de interne mededeling ‘zo spoedig mogelijk’ vervuld. De nieuwe krantencombinatie wordt zakelijk geleid door Bernard van der Heijden, nu directeur van de bv Utrechts Nieuwsblad/Haagsche Courant. (HC)

Hoofdredacteur Leo Pronk (58) van het Rotterdams Dagblad (RD) zal na de fusie van zijn krant met het Algemeen Dagblad en een aantal regionale kranten niet bij de krant blijven werken. Dat maakte hij deze week op zijn redactie bekend, meldde een lid van de redactieraad dinsdag. Na het bekendmaken van zijn beslissing kreeg Pronk applaus van de redactie. Hij gaf aan wel in het concept van de nieuwe fusiekrant te geloven, maar gezien zijn leeftijd stapt hij niet over naar dat dagblad. Tot de fusie een feit is blijft Pronk leiding geven aan het RD. Verleden week gaf hoofdredacteur Peter ter Horst (46) van de Haagsche Courant te kennen dat ook hij niet meegaat naar de nieuwe krant. Daarvoor kan hij ‘niet dezelfde passie en energie opbrengen’ als hij voor zijn huidige krant heeft. Over die beslissing is op de redactie van de Haagsche Courant ophef ontstaan. (ANP)

Jan Westerhof ook coördinator themakanalen

Jan Westerhof, zendercoördinator Radio 1 en 747AM, wordt tevens coördinator themakanalen. De functie was vacant na het vertrek van Joop Daalmeijer naar de Wereldomroep in maart j.l.. De ontwikkeling van publieke themakanalen werd eind 2004 aangekondigd door Harm Bruins Slot, voorzitter van de Raad van Bestuur. De inmiddels vijf actieve themakanalen zijn 24 uur per dag te bekijken via breedband internet. De site Nederland4.nl geeft een overzicht van deze kanalen. Westerhof gaat zich bezig houden met coördinatie en ontwikkeling van nieuwe publieke themakanalen. (Persbericht)

VRT viert 75 jaar radio

VRT-baas Tony MaryDe Vlaamse openbare radio blaast dit jaar 75 kaarsjes uit en de VRT viert die verjaardag uitgebreid met speciale uitzendingen, evenementen, documentaires en series op Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel en Donna. De openbare omroep lanceert ook een speciale tijdslijn. En er komt een eenmalige, allerlaatste aflevering van het legendarische Leugenpaleis op StuBru. Het medium radio ontstond in België in de jaren ’20. In 1930 richtte de overheid het Nationaal Instituut voor Radio-omroep (NIR) op en de eerste uitzendingen begonnen in 1931. Naar aanleiding van de herdenking van de oprichting van het NIR stelt de omroep op een tijdslijn online historische radiofragmenten en muziek uit de voorbij 75 jaar ter beschikking. De website zou binnen een 10-tal dagen operationeel zijn. De viering start op 13 april op het koninklijk domein in Laken met een concert dat een bijna exacte weergave is van het concert dat op 28 maart 1914 het begin van de radio-uitzendingen in België inluidde. Tijdens de zomermaanden organiseren de radionetten speciale reeksen en gelegenheidsprogramma’s zoals concerten en archiefprogramma’s. Radiolegende Lutgart Simoens presenteert op pinksterzondag met Kim Debrie het langst lopende radioprogramma “Vragen Staat Vrij”. Op 19 november vinden in Gent tal van slotevenementen plaats. (svr/belga)

UPC lanceert 20Mbps ‘Chello Extreme’

UPC komt met een nieuw internetproduct. Onder de naam ‘Chello Extreme’ lanceert het bedrijf op 1 mei een commercieel internetproduct met een downloadsnelheid van maximaal 20 Megabit per seconde (Mbps). Het product wordt zowel voor ADSL als kabel geïntroduceerd. Chello Extreme is te verkrijgen op de kabel in het verzorgingsgebied van UPC. Buiten het verzorgingsgebied wordt Extreme aangeboden in Utrecht via ADSL. Chello Extreme is bedoeld voor ‘die-hard’ internetters en voor gebruikers, zoals families, die met meerdere pc’s tegelijk online willen zijn zonder concessies aan snelheid te doen. Bij een downloadsnelheid van 20 Megabit per seconde (Mbps) kan een film-dvd van 7 Gigabyte in ongeveer drie kwartier worden gedownload. Het abonnement heeft een prijs van 79,95 euro per maand. (NU)

Oplagestijging voor gratis dagbladen

Metro en Sp!ts hebben de totaal verspreide oplage in het vierde kwartaal van 2004 zien stijgen, zo blijkt uit de laatste oplagecijfers van HOI, Instituut voor Media Auditing. Lichte stijging was er ook voor de ‘confessionele’ dagbladen en Het Parool. De grote landelijke kranten gingen opnieuw allen in oplage omlaag. In vergelijking met Q4/2003 steeg de oplage van Sp!ts flink: van 352.565 naar 390.052. HOI heeft de oplage van Metro gesplitst in de weekeditie en de zaterdagkrant. Metro (maandag t/m vrijdag) komt dan in het vierde kwartaal van 2004 uit op 382.397, in 4/2003 was dat 278.058. Metro Zaterdag komt uit op 240.140. Vergelijkingsmateriaal met Q4/2003 is er niet. Het Nederlands Dagblad ging van 34.437 naar 36.512 en het Reformatorisch Dagblad van 60.23 naar 660.588. Ook Het Parool zag groei: van 85.213 naar 86.791 exemplaren. De Telegraaf (maandag/zaterdag) zag de oplage weer flink dalen: van 763.449 naar 748.480. De Telegraaf op zondag had in het vierde kwartaal van 2004 een oplage van 672.699 exemplaren. Dalende oplages ook bij de Volkskrant: 304.299 (was 318.772), Algemeen Dagblad 280.934 (was 286.404), NRC Handelsblad 256.155 (was 264.635), Het Financieele Dagblad 53.998 (was 60.181) en Trouw 107.155 (was 117.036). (Adformatie)

Kwaliteit weerberichten zou beter kunnen’

Nederlanders praten vaak en graag over het weer. Het is een geliefd onderwerp om een gesprekje aan te knopen. Maar over de kwaliteit van de weerberichten wordt erg verschillend gedacht, blijkt uit een peiling van marktonderzoekbureau Trendbox dinsdag. De helft van de Nederlanders is tevreden over de kwaliteit van de voorspellingen van het weer in eigen land; de andere helft is dat minder of niet. Zes van de tien ondervraagden vinden dat de weersvoorspellers het niet vaak bij het juiste eind hebben. Weermannen zijn over het algemeen bekender bij het publiek dan hun vrouwelijke collega’s. Met 94 procent is Erwin Kroll de bekendste weervoorspeller, direct gevolgd door Piet Paulusma (92 procent) en Peter Timofeeff (90 procent). Op de vierde en vijfde plek staan twee weervrouwen, Marjon de Hond (85 procent) en Helga van Leur (74 procent). (ANP)

KPN: ‘Kabel heeft zelf machtspositie’

Niet KPN, maar de tv-kabelaars hebben een ongezond grote machtspositie in distributie van tv-zenders. Dat zegt KPN Telecom in antwoord op onze publicatie van gisteren over Kamervragen van PvdA, VVD en Groenlinks. Deze partijen maken zich zorgen over de combinatie van distributiekanalen voor tv als Digitnenne en ADSL2+ die KPN zal exploiteren. “Het is duidelijk dat de kabelsector met succes heeft gelobbyd bij een aantal Kamerleden. De enige machtspositie die er is op het gebied van televisie is die van de kabelaars. Zij hebben 90 procent van de markt in handen. Wij spelen s lechts een kleine rol op de tv-markt en willen juist graag concurrentie op die markt”, zegt de KPN-woordvoerster desgevraagd in antwoord op de gestelde kamervragen. KPN ziet, zegt ze, dan ook geen enkele reden om het belang in Digitenne alweer te verminderen, net nu het is verhoogd tot 40 procent. De kamerleden Martijn van Dam (PvdA), Charlie Aptroot (VVD) en Kees Vendrik (Groenlinks) willen van minister Brinkhorst weten hoe het zit met de machtspositie die KPN opbouwt in tv-distributie. Ze vinden dat als KPN tv-zenders distribueert via ADSL2+, ze haar invloed in Digitenne maar moet verminderen, anders krijgt KPN te veel kanalen voor tv-distributie in handen. (Planet Multimedia)

Radiostreams luisteren via mobieltje

Het bedrijf MSpot is begonnen met een nieuwe dienst waarmee radiostreams op mobiele telefoons kunnen worden beluisterd. In tegenstelling tot FM- en satelliet-zenders, hebben telefoons geen extra specifieke apparatuur nodig om de streams te ontvangen. Ook heeft deze manier van verzenden het voordeel dat gsm-netwerken vaak beter bereikbaar zijn dan FM- stations of satellieten. MSpot stelt de streams beschikbaar over het internet, waardoor elke telefoon die uitgerust is met internetfaciliteiten gebruik kan maken van de dienst. Voor iets minder dan zes dollar per maand hebben gebruikers dan ongelimiteerd toegang tot de streams. Tot nu toe zijn die alleen nog maar beschikbaar voor klanten van de telefoonmaatschappij Sprint, maar het bedrijf verwacht dat andere dit voorbeeld binnen een jaar zullen volgen. Aan het begin van de vorige maand kwam Virgin met een soortgelijke gratis dienst voor 3G-telefoons. Door middel van een programma kunnen de streams via GPRS of EDGE binnen worden gehaald. (Tweakers)

CDA Leeuwarden stelt vragen over kwaliteit tv-uitzendingen lokale omroep

Het CDA in Leeuwarden heeft schriftelijke vragen gesteld aan burgemeester en wethouders van Leeuwarden over de slechte kwaliteit van de tv-registratie van de raadsvergaderingen door de lokale omroep RTV Mercurius. “De beeldkwaliteit is zeer slecht, beeld en geluid passen vaak niet bij elkaar en op woensdagavond 30 maart werd er zelfs maar vanuit één camerapositie uitgezonden. Veel mensen kijken naar de uitzending van de raadsvergadering. Maar deze zijn door de slechte techniek moeilijk te volgen. Op deze manier laten we een goede kans liggen om op een moderne manier burgers inzicht te geven in de gang van zaken van de gemeenteraad. Omroep Mercurius wordt niet in staat gesteld de kijkers die kwaliteit te bieden die ze verwachten. De CDA fractie is van mening dat wanneer wij politiek dichter bij de burger willen brengen het nodig is te investeren in dit soort communicatiemiddelen. In onze nieuwe raadszaal zijn de audiovisuele middelen zeker aanwezig om op een goede en moderne manier een beeldverslag te geven van de raadsvergaderingen….”.

“Colorful Radio maakt doorstart”

De Publieke Omroep kan voorlopig doorgaan met zijn plannen voor Colorful Radio. ‘Dit jaar gaan BNN en FunX het themakanaal programmatisch invullen’, meldt een blije zendercoördinator Jan Westerhof. Kort geleden werd daartoe een intentieverklaring getekend met BNN en FunX. Westerhof: ‘De kabelfrequenties komen terug bij Publieke Omroep, en in opdracht van BNN maakt FunX een aparte, landelijke editie van de eigen programmering.’ FunX is alleen te beluisteren via internet en op de kabel in de vier grote steden, Colorful heeft een nagenoeg landelijke dekking op de kabel. ‘Op internet zijn de uitzendingen hervat, en met een aantal programmaraden zijn we in gesprek om Colorful weer in het kabelpakket te krijgen’, aldus Westerhof. Over de programmering valt nog volgens BNN nog weinig te zeggen. ‘Daarover wordt op het moment overlegd. De basis blijft natuurlijk dat het een station is gericht op allochtone jongeren’, aldus de omroep… 

“Karel van de Graaf woedend op NOS”

Een miscommunicatie met het programma Twee Vandaag heeft zaterdagavond op Nederland 2 geleid tot een woede-uitbarsting van presentator Karel van de Graaf. Die beschuldigde in de uitzending het NOS-Journaal ervan dat het ‘ons zomaar van de zender sodemieterde’. Dat gebeurde op het moment dat Twee Vandaag schakelde naar het D66-congres in Den Haag, waar partijleider Boris Dittrich gereed stond voor een vraaggesprek met Van de Graaf. Zonder enige waarschuwing vooraf brak het Journaal in voor een extra uitzending met het bericht uit Vaticaanstad dat de paus nog niet overleden was. Dit tot verbijstering van de anchorman van Netwerk, die zijn boosheid breed etaleerde. Dittrich bleef onbewogen onder de gebeurtenis en reageerde met: ,,Ach meneer Van de Graaf. Ik ben al heel wat gewend van de publieke omroep…”. Waarop de geagiteerde presentator tierde: ,,Ik heb geen zin dit ongemanierde gedrag goed te te praten.” Volgens de NOS berust alles op een misverstand. De eindregie, die verantwoordelijk is voor de schakeling tussen de diverse studio’s, heeft geprobeerde contact met Twee Vandaag te krijgen, maar wendde zich tot de verkeerde studio.Toen er geen gehoor kwam, werd besloten dan maar zonder kennisgeving vooraf het programma te onderbreken. Zelfs het NOS Journaal was daarvan niet op de hoogte en op de redactie ‘schrok iedereen zich te pletter’ van de beschuldiging. (Algemeen Dagblad)

Beau van Erven Dorens tekent bij Talpa

Na het eredivisievoetbal, zus Linda en Expeditie Robinson heeft John de Mol een nieuwe troef binnen weten te halen voor zijn nieuwe zender: Beau van Erven Dorens, een van de kijkcijferkanonnen van concurrent RTL 4. Tot afgelopen vrijdag presenteerde Van Erven Dorens RTL Boulevard, maar nu staat hij definitief onder contract van De Mols bedrijf Talpa. „Ik start in mijn beste jaren aan het mooiste tv-avontuur van mijn leven”, zo zegt Beau over zijn overstap, die al enige tijd in de lucht hing. „Ik ken de pioniersverhalen over de opkomst van commerciële televisie alleen van horen zeggen, maar nu kan ik zelf meemaken wat het betekent om een nieuw station uit de grond te stampen. Daar heb ik ongelooflijk veel zin in!” Talpa start in augustus. Wat Beau precies gaat doen, is niet helemaal duidelijk, maar zeker is wel dat hij geen RTL Boulevard-achtig programma gaat maken. (via Telegraaf)

Steunzenders publieke radiozenders in Den Haag

Zenderexploitant Nozema Services heeft vrijdag steunzenders voor Radio 1, Radio 2, Radio 3FM en Radio 4 in gebruik genomen in Den Haag. Via de 105.5 MHz is sinds vrijdag het signaal van Radio 1 te ontvangen in de omgeving van Den Haag. Radio 2 kan in de omgeving van Den Haag ontvangen worden op 92,9 MHz, Radio 3 op 96,5 MHz en Radio 4 op 94,1 MHz. De steunzenders zijn bedoeld om het signaal van de zenders te ondersteunen in de omgeving van de zendmast aan het Bezuidenhout in Den Haag. Door de aanwezigheid van een groot aantal zenders op deze l okatie zou de ontvangst van deze radiozenders alhier niet optimaal zijn.

Clear TV op kabel in Gouda eo

Op het kabelnetwerk van de kabelaar Rekam (Gouda eo) wordt sinds kort een nieuwe commerciële zender doorgegeven. Het gaat om Clear TV, dat zich primair richt op kijkers met belangstelling voor andere culturen. Volgens de Rekam is Clear TV een zender met een Europese uitstraling. De overwegend buitenlandse programmering wordt in het Nederlands ondertiteld. Volgens de makers van Clear TV zijn er op de Nederlandse televisie veel te weinig interessante programma’s uit andere landen en culturen te zien en wil de zender daar op inspringen. Er wordt een veelheid aan genres uitgezonden: films, series, spelletjes, documentaires en veel (kleinere) sport uit veel landen binnen en buiten Europa. De zender is te ontvangen op 247,55 Mhz. (GC)

Van der Laan: “Voorlopig houd ik het op drie netten”

Een orkaan van kritiek uit Hilversum kreeg ze de afgelopen week over haar heen: D66-staatssecretaris Medy van der Laan (Media) had het zwaar te verduren nadat zij haar toekomstplannen voor de publieke omroep presenteerde. De bewindsvrouw wil af van amusement om het amusement op de publieke zender en de macht van de omroepen drastisch beperken. Het ingrijpende voorstel is onderdeel van het befaamde ‘paasakkoord’ van CDA, VVD en D66. Als het D66-partcijcongres vandaag het akkoord steunt, blijft het kabinet in het zadel en wordt ook meteen het pad geeffend voor de nieuwe publieke omroep. Omroepen als de NCRV en TROS halen ondertussen, tot grote ergernis van Van der Laan, via een grote mediacampagne alles uit de kast om D66-leden te bewegen ‘nee’ te zeggen. Zelf vindt Van der Laan dat de omroepen haar volstrekt verkeerd hebben begrepen, alsof de overheid straks de inhoud van programma’s zou dicteren. „Dat is onzin. Daar ga ik me helemaal niet mee bemoeien. Ik wil alleen dat ze bewuste keuzes gaan maken. Hun energie niet langer in allerlei overleg steken, maar in het maken van mooie programma’s.”. Over het aantal tv-netten dat de publieke omroep in de toekomst mag bewonen zegt Van der Laan: „Voorlopig houd ik het op drie netten, al denk ik dat die hele nettendiscussie met de opkomst van de digitale kanalen eigenlijk achterhaald is. Alles is nu vastgelegd in de wet. De wetgever moet niet voorschrijven hoeveel zenders er horen te zijn, er zal straks hoe dan ook voldoende ruimte zijn. Een goede balans tussen algemene netten en nieuwe themakanalen. Daar gaat het om.” 

Kabelaars naar uniforme decoder

UPC neemt voor een gedeelte van haar digitale televisie-decoders deel aan nationaal standaardisatieoverleg. Rob van Esch, directeur van VECAI, kondigde deze samenwerking zojuist aan op het Kabelcongres van Euroforum in het Amsterdamse Okura hotel. Nadat een groot aantal technische standaarden van de digitale decoders overeengekomen zijn, bestaat er inmiddels uitwisselbaarheid tussen de jongste generaties decoders van Essent Kabelcom, Casema, Multikabel en CaiWay. Deze werken allemaal met het Irdeto systeem voor het regelen van de betaalde toegang tot zenders. Ze draaien echter nog geen besturingssoftware, het ontbreekt nog aan IT-applicaties op de set-top box. Nieuw is dat nu ook gewerkt wordt aan interoperabiliteit met de decoders voor het tweede en derde televisie toestel in het gebied van UPC, zo meldt de Vecai. De huidige decoders sturen één toestel aan. UPC heeft als eerste decoder momenteel de settopbox van Liberate. UPC heeft besturing van OpenTV, dat na de overname door Liberty Media inmiddels een zusterbedrijf is van UPC. Om die reden is UPC gebonden aan OpenTV. Maar voor de decoders voor tweede en derde toestellen wil UPC wel meedoen aan standaardisatie. In de eerste helft van 2006 moet de standaardisatie voltooid zijn. (Planet Multimedia)

NOS eist euro 10 mln van kabelsector voor tv

De publieke omroep wil geld zien van distributiebedrijven die verdienen aan de doorgifte van tv-zenders. De euro 10 mln die de NOS eist, wil de omroep aftrekken van de subsidie die hij jaarlijks ontvangt van de overheid, aldus het Financieele Dagblad. Dat zegt Cees Vis, lid van de raad van bestuur van de publieke omroep, in een gesprek met het FD. ‘Het kan niet zo zijn dat distributeurs goed geld verdienen aan onze programma’s zonder dat wij er iets voor terugkrijgen.’ Kabelbedrijven hebben circa 6,2 miljoen abonnees. Als het aan Vis ligt, moeten bedrijven zoals Casema, UPC en Essent straks euro 1,77 per abonnee per jaar gaan betalen voor de NOS-rechten van Nederland 1, 2 en 3. Nu betalen zij niets. Commerciële zenders ontvangen geen of een zeer geringe vergoeding voor hun ‘content’. Ook telecombedrijf Versatel , dat vanaf augustus vol de concurrentie aangaat met kabelbedrijven, moet euro 1,77 per klant betalen aan de NOS. ‘Wij gaan niet betalen’, zegt Vecai-directeur Rob van Esch namens de kabelbranche. Versatel wil niet zeggen of zij een vergoeding aan de NOS gaan betalen. (Adformatie)

Landelijk themakanaal BNN en FunX wordt ‘FunXL’

Omroep BNN en radiostation FunX willen nog voor de zomer een landelijk themakanaal voor stadsjongeren opzetten. Dat maakten de twee partijen vrijdag bekend. Het ‘urban radio’ station wordt samen met de Publieke Omroep onder de werknaam FunXL ontwikkeld. FunX, producent van vier lokale edities in de Randstad, maakt de landelijke editie onder de vlag van BNN. De zender gaat vooralsnog voor een half jaar de lucht in. Het is nog niet bekend wanneer de uitzendingen op FunXL beginnen.