Media kort: april 2006

Van Hulten: schaf zendtijd politieke partijen af

De zendtijd die politieke partijen op de publieke omroep krijgen, zou moeten worden afgeschaft. PvdA-voorzitter Michiel van Hulten schrijft donderdag op zijn website dat de ‘hijgerigheid die de verhouding tussen politiek en politieke journalistiek kenmerkt’ mede het gevolg is van commercialisering. De publieke omroep zou daarom op een meer beschouwende manier verslag moeten doen van politieke ontwikkelingen. Volgens de voorzitter krijgt het Nederlandse publiek niet de politieke journalistiek die het verdient. “Dat ligt aan zowel politici als journalisten.” Zo zouden politici zich te veel laten meeslepen door ‘de waan van de dag’ en zouden zij onvoldoende stelling durven nemen in het publieke debat. Daarom zouden zij hun ideeën ‘off the record’ met journalisten bespreken, zodat hun opvatting toch in de krant komt.Journalisten zouden volgens Van Hulten meer geïnteresseerd zijn in de poppetjes dan de inhoud. Ook ‘worden uitspraken van politici regelmatig uitvergroot’. De partijvoorzitter zei drie maanden geleden tegen Nieuwe Revu dat politici niet zouden mogen lekken. Deze uitspraak kwam een dag voor het verschijnen van het interview in het nieuws. Van Hulten pleitte daarom voor een ‘eed van zuiverheid’ voor politici en journalisten. Van Hulten zei woensdag in het programma Nova dat in Nederland, meer dan in andere Europese landen, de verstrengeling tussen journalistiek en politiek zo innig is dat het de democratie aantast. In andere landen zou meer transparantie zijn. (Novum/Nieuws.nl)

UIT DE MEDIA:

** Het kerstprogramma ‘Gospel in Paradiso’ van de IKON heeft zaterdag in het Zwitserse Luzern een Gouden Roos gewonnen in de categorie muziek. Het programma is van de hand van producent Palm Plus. De Gouden Roos is een belangrijke televisieprijs die jaarlijks wordt uitgereikt. Andere genomineerden in deze categorie waren onder andere ‘LIVE8’ van Bob Geldof, de uitreiking van de Engelse muziekprijs The Brit Awards en de registratie van een speciaal concert in het kader van de Nobelprijs voor de Vrede. Voor Gospel in Paradiso werd een typisch zwart gospelkoor uit één van de armste wijken van New Orleans naar Nederland gehaald om in poptempel Paradiso in Amsterdam een kerstconcert te geven. Alle leden van het gospelkoor werden vorig jaar zomer zwaar getroffen door orkaan Katrina. Sommige koorleden verloren familieleden en vrienden en de kerk waaraan het koor verbonden is, raakte verwoest. In ‘Gospel in Paradiso’ worden beelden van het concert afgewisseld met beelden van enkele koorleden in New Orleans. De IKON zond het programma uit op 24 december 2005, in de kerstnacht. Producent Palm Plus is bekend van programma’s als Wegmisbruikers!, Je zal het maar hebben en De bevalling. (ANP). De uitzending is online te bekijken.

** Koninginnedag was zaterdag het best bekeken onderwerp op televisie. Ruim 2,1 miljoen mensen zaten voor de buis voor het bezoek van koningin Beatrix en haar gevolg aan Flevoland. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Kijk Onderzoek. De televisie-uitzending op Nederland 1 was daarmee net het best bekeken televisieprogramma. Op een goede tweede plaats staat het RTL4-programma Dancing with the Stars met ruim 2 miljoen kijkers. De Koninginnedagloterij, ook op RTL4, trok ruim 1,7 miljoen kijkers. Een vierde plek haalde Kassa, dat op Nederland 3 ruim 1,5 miljoen kijkers had. (ANP)

** De politie sluit niet uit dat de brand dit weekeinde bij Radio Kootwijk is aangestoken. Het vuur legde in de nacht van vrijdag op zaterdag een historisch gebouw van het voormalige zendstation in de as. Het was de tweede brand in korte tijd in Radio Kootwijk. Politiemensen doen technisch onderzoek en zijn zaterdag begonnen met een buurtonderzoek. De politie is op zoek naar getuigen. (omroepgelderland)

** De regionale commerciële radiozender Waterstad FM steekt zich vanaf morgen in een nieuw jasje met nieuwe djingels en nieuwe vormgeving. Nico Silvius: “We staan er om bekend dat we graag nieuwe grenzen opzoeken, uitdagingen aangaan en van de gebaande paden afstappen. Zo was het ook met de keuze voor ons nieuwe jinglepakket. Het produktiebedrijf Music Bizz dat al enkele jaren een groot deel van de vormgeving doet voor Waterstad FM heeft enkele maanden geleden de exclusieve rechten verworven van zo’n 30 jinglepakketten van de Amerikaanse Jingleproducent Thompson. Na het beluisteren van enkele demo’s kwamen we al snel tot de conclusie dat de prijs/kwaliteit-verhouding dusdanig uniek was, dat de keuze snel gemaakt kon worden. En in onze beleving is het nieuwe jinglepakket zelfs mooier geworden dan het originele Amerikaanse pakket. Tevens is het jingle pakket zo gemaakt dat elke regio zijn eigen vormgeving heeft gekregen, en dat de luisteraars in Friesland de Friese jingles horen, en de luisteraar in Groningen, Drenthe of de Noordoostpolder de jingles horen voor die regio. 

** Ex-Feyenoorder John de Wolf en Rebecca Loos gaan tijdens het WK voetbal op zoek naar het ultieme Oranjegevoel. Zij doen dagelijks verslag van hun busreis, die kriskras door zowel Nederland als Duitsland zal gaan, in het programma Hart van Oranje. Het programma wordt uitgezonden zolang Nederland nog meedoet, dus hopelijk tot 9 juli. (Telegraaf)

** RTV Oost maakt zich sterk voor een plek op de satelliet nu de uitzendingen van TV Oost vanaf half oktober niet meer te ontvangen zijn met een antenne. In het uiterste geval stappen de regionale omroepen gezamenlijk naar de rechter. Het kabinet heeft besloten in het najaar te stoppen met analoge uitzendingen van de publieke omroep. Die zijn dan in een deel van het buitengebied alleen met een digitale etherontvanger te krijgen. RTV Oost is in onderhandeling met KPN om voor de kijker gunstige voorwaarden te bedingen voor de aanschaf van zo’n ontvanger. (RTV oost)

** Defensie gaat zijn militaire bases in het zuiden van Afghanistan openstellen voor permanente aanwezigheid van de media. Dat heeft het ministerie van Defensie vrijdag bekendgemaakt. Als in Nederland geen realistisch beeld wordt geschetst van een van de meest riskante missies die Nederlandse militairen ooit hebben ondernomen, is de kans groot dat de operatie voortijdig wordt afgeblazen, is de filosofie achter het experiment. (ANP)

** De commerciële tv-zender TV Oranje is sinds vandaag ook te ontvangen via het digitale satellietboeket van Canal Digitaal. TV Oranje is te zien in het ‘Familie Pakket’ van Canal Digitaal. TV Oranje is daarmee het eerste Nederlandse themakanaal dat via de satelliet wordt uitgezonden. Volgens CanalDigitaal is TV Oranje een zender die een specifieke doelgroep aanspreekt en daardoor duidelijk wat toevoegt aan haar zenderpakket. CanalDigitaal zal TV Oranje gedurende de maand mei 24 uur per dag doorgeven, daarna zal TV Oranje te zien zijn van 6.00 tot 22.00 uur. In de late avond en nacht zal een andere tv-zender via het kanaal worden doorgegeven. (frequentie: 12344, 27500, Horizontaal)

** Bob Dylan gaat digitale radio maken. De legendarische popzanger zal thematische uitzendingen verzorgen voor XM Satellite Radio, het grootste satelliet-radiostation van Amerika. Dylan zal in wekelijkse uitzendingen platen draaien uit zijn collectie en die becommentariëren. Rocksterren en andere beroemdheden worden vaker ingezet om abonnees te trekken voor digitale radio. Ook Tom Petty presenteert voor XM Satellite Radio, dat 6,7 miljoen luisteraars heeft. Sirius Satellite Radio trekt met shock-jock Howard Stern zo’n vier miljoen luisteraars. (o.a. NRC)

** De redactiechef van de Arabische zender Al-Jazeera in Kairo is gisteren op borg vrijgelaten na ruim een etmaal te hebben vastgezeten. Hussein Abdel Ghani werd woensdag door de Egyptische politie aangehouden wegens vermeend onjuiste berichtgeving over de recente aanslag in Dahab. Hij werd opgepakt nadat Al-Jazeera een reportage had uitgezonden met beelden van Israelische ambulances die na de aanslag gewonden vervoerden. Volgens de autoriteiten ging het om beelden van een eerdere aanslag in de Sinaï, de zender ontkent dat. (AP/NRC)

** Regio22 start komende maandag 1 mei om 06 uur met haar televisieprogrammering. De zender is in 330.000 bij Multikabel aangesloten huishouden te ontvangen. En gaat 24 uur per dag uitzenden. Regio22-directeur René Oosterman is blij dat ‘zijn’ zender nu echt van start gaat. Het is de bedoeling dat de programma’s op de regionale zender stap voor stap verder wordt uitgebouwd. Alle programmagegevens zijn te vinden op www.regio22.nl.

** De zendamateur Combinatie Twente is donderdagavond uit de lucht gehaald. De piraat zond sinds oktober uit vanaf de Ellenbroekweg in Sint Isidorushoeve, nadat de radiozender eerder uit Rietmolen was verdreven. In het afgelopen half jaar werd de zendcombinatie tot tweemaal toe bijna op heterdaad betrapt, maar dankzij oplettende luisteraars kon de dj de uitzending tijdig staken. Donderdag werd de zendamateur in het donker alsnog ontmaskerd. Met vijf politiemensen werd rond kwart over negen in Sint Isidorushoeve een inval gedaan. De apparatuur werd in beslag genomen. (Tubantia)

** De ouderwetse ‘harkantenne’ op het dak verliest binnenkort zijn functie. Vanaf 30 oktober zijn er geen tv-signalen meer mee te ontvangen. Wel is er dan een alternatief voor de analoge signalen. Nederland 1, 2 en 3, alsmede de regionale zenders, zijn dan gratis te ontvangen via digitale ethertelevisie. Het kabinet heeft vrijdag besloten op te houden met analoge televisie, omdat het instandhouden geld kost, terwijl bijna niemand er nog gebruik van maakt. De harkantenne werd na de start van de televisie in Nederland, in 1951, een vertrouwd beeld. Later verdrongen kabel en sateliet de harkantenne. Daar is een derde alternatief, digitale ethertelevisie, bijgekomen. (ANP). 

** Op woensdag 10 mei krijgen Casema-abonnees in Maarn, Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg een uitbreiding van hun televisiepakket met MTV en Animal Planet. De nieuwe zenders zijn te ontvangen op de volgende frequenties: Animal Planet op 224,35 MHz en MTV op 210,25 MHz

** Omroep Zeeland is met de provincie in gesprek om de maandelijkse vergaderingen van Provinciale Staten op vrijdag rechtstreeks op televisie uit te zenden. Daarmee wil de omroep een vervolg geven aan de uitzending van de vergadering op de website van de provincie. Dat gebeurde de afgelopen drie maanden. Het is nog niet bekend wanneer de eerste vergadering van Provinciale Staten is te zien op televisie (Omroep Zeeland)

** De 44-jarige Monique Schoonen uit Vlissingen wordt adjunct-directeur van Omroep Zeeland. Schoonen is nu nog loco-gemeentesecretaris van de gemeente Groningen. Daarvoor heeft ze een leidinggevende functie bij de provincie Zeeland vervuld. Ook heeft ze bij de afdeling rechtspraak van de Raad van State gewerkt. Verder heeft ze namens D66 in de gemeenteraad van Vlissingen gezeten. Schoonen begint op 1 augustus met haar nieuwe baan.

** Een felle uitslaande brand heeft zaterdag een voormalig directiegebouw in het dorp Radio Kootwijk in de as gelegd. Het vuur werd rond één uur ‘s nachts ontdekt. De brandweer rukte met groot materieel uit, maar kon niet voorkomen dat het historische gebouw in vlammen opging. Volgens een bewoner van Radio Kootwijk hadden net drie antikraakbewoners intrek genomen in het gebouw. Zij waren half maart hun woning kwijtgeraakt in het voormalige hotel in Radio Kootwijk dat toen afbrandde. Over de oorzaak van de brand kan de politie nog niets zeggen. (omroepgelderland)

** Radio 1 heeft ook vergunning verkregen om tijdelijke radiouitzendingen te maken in Duitsland in verband met het WK voetbal. Radio 1 mag uitzenden middels een laag-vermogen etherfrequentie in de steden Stuttgart (wedstrijd Nederland – Ivoor Kust op 16 juni) en Frankfurt a/d Main (wedstrijd Nederland Argentinie op 21 juni). Dit bericht de Wereldomroep.

** VS-correspondent Max Westerman (48) vertrekt na vijftien jaar bij RTL Nieuws. Dat maakte hij donderdag bekend. De bekende Amerika- verslaggever vindt het na zoveel jaar ,,tijd om iets anders te gaan doen, om nieuwe plannen uit te werken, mijn grenzen te verleggen”. Hij wil onder meer een boek gaan schrijven over zijn ervaringen en langere televisieprogramma’s gaan maken dan de twee minuten-items waar RTL Nieuws hem nu logischerwijs aan houdt. Westerman is van plan voorlopig in New York te blijven wonen. ,,Ik ben vier keer uit die stad vertrokken, maar er ook altijd weer teruggekeerd. Ik denk dat ik altijd wel met één been in New York blijf staan, al kom ik de laatste tijd met steeds meer plezier terug in Nederland voor een bezoek.” (ANP)

** Kabelmaatschappij Casema heeft de 100.000 digitale abonnees bereikt. Omdit feit te vieren ontving de heer Wibier uit Delft ontving een televisie die geschikt is voor HDTV en een Samsung HDTV-ontvanger. Hij is daarmee de eerste particulier in Nederland die, via de kabel, televisie in HDTV-kwaliteit kan bekijken. Vanaf 10 mei kunnen Casema-abonnees kijken naar HD-1 NL. Deze speciaal voor de Nederlandse markt opgerichte HDTV-zender biedt 24 uur per dag een gevarieerd aanbod van documentaires, sport, cultuur en muziek. Vanaf 1 juni wordt National Geographic Channel HD toegevoegd aan het HDTV-pakket. Casema-abonnees kunnen tot het einde van dit jaar alle HDTV-zenders gratis ontvangen. (Casema)

** Het bestuur van dagblad De Telegraaf is er deze week ternauwernood in geslaagd een bestuurscrisis af te wenden nadat de hoofdredactie in conflict kwam met de directie van moedermaatschappij TMG over de opvolging van hoofdredacteur Johan Olde Kalter, meldt de beleggerswebsite www.iex.nl . De directie van TMG was tot ongenoegen van de hoofdredactie in gesprekken met externe kandidaten voor de positie van hoofdredacteur, die vacant is sinds Olde Kalter vorige week afscheid nam van de krant. Naar verluid zijn gesprekken over de positie gevoerd met Peter R. de Vries (ex-telegraaf), Charles Groenhuijsen (ex-NOS journaal) en Arendo Joustra hoofdredacteur van Elsevier). (AD)

** De Evangelische Omroep (EO) is de meest populaire omroep onder NCRV-leden. Dat blijkt uit kijkcijfers die aangehaald worden in de NCRV- gids van deze week. Vooral EO-programma’s als Nederland Zingt, Netwerk en Familiediner scoren goed bij de NCRV-achterban. In de top-3 van de NCRV-leden komen geen programma’s van de eigen omroep voor. Het meest bekeken worden Spoorloos (KRO), het Achtuurjournaal (NOS) en Vermist (TROS). Onder het algemene publiek zijn Praatjesmakers, De rijdende rechter en TV Toppers de meest populaire NCRV-programma’s. Religieuze programma’s hebben een lage notering op de ranglijst. Het best scorende reli-programma is Niet alleen op zondag, met 312.000 kijkers op de zestiende plaats. (IKON)

** Frank Meijerhof (38) legt met ingang van 1 mei zijn functie als ceo van Digitenne neer. Hij blijft wel tot 1 oktober bij het bedrijf betrokken. Als statutair directeur wordt hij opgevolgd door Jos Zegveld van KPN. Meijerhof is sinds 2002 werkzaam bij Digitenne. Aanvankelijk als financieel directeur en daarna als algemeen directeur. Meijerhof: ‘Wij zijn begin 2002 met een handvol mensen en een vergunning begonnen. Nu zijn er ruim 200.000 gebruikers van de dienst. Met de overname van Nozema heeft KPN een totaal belang van 80% in Digitenne gekregen. Hiermee is het bedrijf in een nieuwe fase terechtgekomen. En dat is voor mij na ruim 4 jaar een mooi moment om wat anders te gaan doen.’ (Digitenne)

** Twee Deense journalisten zijn donderdag in staat van beschuldiging gesteld wegens het lekken van staatsgeheimen. De twee verslaggevers van de Berlingske Tidende hadden in 2004 geciteerd uit een geheim rapport van een officier van de Deense inlichtingendienst. Daarin werd twijfel geuit over het bestaan van massavernietigingswapens in Irak. Het is de eerste keer in de moderne geschiedenis van Denemarken, een voorvechter van persvrijheid, dat journalisten zijn aangeklaagd wegens het verspreiden van staatsgeheimen. De betrokken geheim agent is eerder al tot vier maanden cel veroordeeld na het verschijnen van de artikelen. De persvrijheid in Denemarken stond recent nog centraal in een internationale rel over de publicatie van cartoons over de profeet Mohammed. (ANP)

** De Egyptische politie heeft woensdag het hoofd van het kantoor van de Arabische nieuwszender Al Jazeera in Egypte gearresteerd. Volgens de politie verstrekte Al Jazeera onjuiste informatie over twee zelfmoordaanslagen van woensdag waardoor de reputatie van Egypte zou zijn geschaad. Wat precies de aanklacht tegen Hussein Abdel Ghani is, is onduidelijk. Al Jazeera meldde onder meer dat een politiepatrouille in de stad Belbeis doelwit was van een aanslag door een zelfmoordcommando. De zender baseerde zich op ooggetuigen. Toen het Egyptische ministerie van Binnenlandse Zaken dit bericht tegensprak, bracht Al Jazeera dat ook. (ANP)

UIT DE MEDIA:

** Woensdagmorgen hebben medewerkers van het Agentschap Telecom in samenwerking met de politie Den Bosch de illegale radiozender “Radio Mexico” op de Zirkoon in ‘s-Hertogenbosch ontmanteld. In verband hiermee zijn een 40-en 50-jarige Bosschenaar aangehouden. Bij het agentschap waren o.a. van Essent en anderen meerdere klachten binnengekomen i.v.m. storingen op radio en TV. Het Agentschap Telecom heeft o.a. de zendapparatuur, enkele honderden CD’s, computerapparatuur een mengpaneel en andere zaken inbeslaggenomen. De ongeveer 20 meter lange zendmast, werd met behulp van een grote hydraulische kraan van het dak gehaald en vernietigd. Beide mannen zijn voor verhoor ingesloten. De ontmanteling verliep rustig. Het Agentschap Telecom maakt proces-verbaal op. (BON)

** De wedstrijden van Feyenoord in het UEFA-bekertoernooi zijn ook de komende seizoenen bij de NOS te zien. Beide partijen hebben het contract voor vijf jaar verlengd, tot medio 2011. Voor eventuele duels in de Champions League gelden de bestaande contracten die namens de UEFA gezamenlijk zijn afgesloten. (ANP)

Ruim driehonderd ontslagen bij Wegener dagbladen

Bij de dagbladen van Wegener moeten ruim driehonderd banen verdwijnen. Het concern wil 30 miljoen euro bezuinigen, aldus een betrokkene. Ongeveer de helft van de banen die verdwijnen betreffen journalistieke functies. Tot de Wegener dagbladen horen het Brabants Dagblad, BN/De Stem, De Gelderlander, de Stentor, De Twentsche Courant Tubatia, Eindhovens Dagblad en de Provinciale Zeeuwse Courant. De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) noemt de ruim 150 journalistieke banen die verdwijnen bij Wegener ‘een ontzettend hoog aantal.’ ‘Dit is niet meer met een regeling op te vangen. Dit gaat pijn doen’, zegt Bianca Rootsaert van de journalistenvakbond. Rootsaert refereert eraan dat twee jaar geleden ook al 125 journalisten moesten vertrekken bij het concern. ‘Wegener richt zich al jaren alleen op kostenbesparing en investeert nauwelijks in de journalistiek’, stelt ze. Vrijwel alle redacties hebben volgens haar vooraf moties aangenomen dat bij de reorganisatie geen gedwongen ontslagen mogen vallen en dat Wegener moet investeren in journalistieke producten. (ANP)

UIT DE MEDIA:

** Theo Reitsma had zich voorgenomen na het WK van 2002 te stoppen als voetbalcommentator op een groot toernooi. Het begon echter zo te kriebelen, dat hij aanstaande zomer terugkeert achter de NOS-microfoon. ‘Ik moet bekennen dat het toch weer is gaan kriebelen. Het is het mooiste voetbalevenement ter wereld, waar het EK nog niet eens van in de buurt komt. De NOS was nog op zoek naar een commentator en zo is er een toenadering ontstaan. Ik ga geen wedstrijden van het Nederlands elftal doen, maar wel een aantal duels uit de groepsfase en een achtste finale’, meldt Reitsma vandaag in VI. (BON)

** Marcel van de Hoef (27) legt per 1 mei zijn functie als hoofdredacteur van persbureau Novum neer; een baan die hij vier jaar heeft ehad. Jeroen van Wieringen neemt voorlopig zijn redactionele taken waar. Over zijn besluit zegt Van de Hoef zelf: “Ik was na vier jaar Novum, wat heftig was bij zo’n snelgroeiend opstartend bedrijf, toe aan nieuwe uitdagingen. Wat ik na 1 mei ga doen, is nog niet duidelijk. Momenteel oriënteer ik me daarop. Ik heb de afgelopen tien jaar non-stop gewerkt, daarom is het nu even tijd voor een checkpoint, een pas op de plaats om zo een goede keuze te kunnen maken. Die pas op de plaats geeft ook de ruimte om wat ideeën uit te werken, waar ik voorheen niet aan toe kwam. Ik heb momenteel goede hoop dat er een boekje aan zit te komen.” Van de Hoef begon zijn journalistieke loopbaan medio jaren ’90, schreef voor diverse lokale en regionale media, was redacteur en later redactiecoördinator van financieel-economisch persbureau MoneyView On-Line (inmiddels Dow Jones Nieuwsdienst) en werkte als correspondent voor Associated Press (AP). (Villamedia)

** De Publieke Omroep heeft een tijdelijke uitzendlicentie gekregen in de Duitse stad Leipzig. Dit blijkt uit een uitspraak van de Duitse overheidsorganisatie SLM (Medienrat der Sächsischen Landesanstalt für privaten Rundfunk und neue Medien). De Publieke Omroep gaat in juni tijdens de WK-voetbalwedstijden van het Nederlandse team in Leipzig de toeschouwers voorzien van informatie via de etherfrequentie 90,8 MHz. Via deze frequentie krijgen de “Oranje-fans” die zich bevinden rond het voetbalstadion van Leipzig een voorbeschouwing en nabeschouwing op de voetbalwedstijd in hun moedertaal en kunnen tijdens de wedstijd een live-verslag horen van de wedstijd. (via nl.media.radio)

** De originele Sterrenshow-tent van de in 1986 overleden tv-presentator Willem Ruis is dinsdag geveild voor maar liefst 45.000 euro. Dat heeft Cees Lubbers van het gelijknamige veilinghuis laten weten. Vanuit die tent, met een afmeting van 80 bij 44 meter, werden de shows uitgezonden. Ook de tent van circusdirecteur Toni Boltini ging onder de hamer. Het exemplaar bracht 20.000 euro op. De tenten waren afkomstig van de collectie van De Boer Tenten uit Alkmaar, die in Gorinchem werd geveild. De 75 tenten waren overbodig geworden door de aankoop van nieuw materiaal. In totaal leverde de online veiling ongeveer 270.000 euro op. (ANP)

** De lokale omroepen van Rotterdam en Den Haag krijgen een boete van het Commissariaat voor de Media wegens het niet halen van de zogenaamde ‘ICE-norm’. Op grond van artikel 51f, eerste lid, van de Mediawet moet minstens vijftig procent van de zendtijd van een lokale omroep bestaan uit programmaonderdelen van informatieve, culturele en educatieve aard, die in het bijzonder betrekking hebben op de gemeente waarvoor het programma is bestemd. Twee grotere lokale omroepen, Stichting Lokale Omroep Rotterdam en Stichting Stadsomroep Den Haag, hebben bij brief van 18 april 2006 elk een boete van € 1.050,- opgelegd gekregen vanwege het niet halen van deze ‘ICE-norm’. De boete is opgelegd omdat het ICE-percentage evenals 2004 niet voldeed aan het wettelijk vereiste, en zelfs nog is gedaald. Met het starten van een nieuw radioprogramma en de samenwerking met een nieuw productiebedrijf zijn kennelijk onvoldoende voorzorgsmaatregelen genomen om eenzelfde overtreding te voorkomen. (CvdM)

Lichte verschuivingen luistercijfers

Het marktaandeel van Radio 2 en Radio 538 groeit licht in de periode februari/maart van het Intomart-Gfk CLO. Radio 2 zag het aandeel groeien van 11,0 naar 11,1 procent, Radio 538 ging van 10,3 naar 10,5. Sky Radio blijft op 9,4. 3FM zag het aandeel 0,2 procent dalen naar 7,1, terwijl Q-Music het goed blijft doen met een groei van 0,2 procent naar 5,6.

jan/feb(in%)	feb/mrt(in%)
01	Radio 2	11.0	11.1
02	Radio 538	10.3	10.5
03	Sky Radio	9.4	9.4
04	Radio 1	7.5	7.6
05	Radio 3FM	7.3	7.1
06	Q-Music	5.4	5.6
07	Radio 10 Gold	5.1	4.9
08	Radio Veronica	4.8	4.9
09	RTL FM	3.3	3.3
10	Yorin FM	2.5	2.5
11	ClassicFM	2.4	2.4
12	Radio 4	1.9	1.9
13	Arrow Classic Rock Radio	1.6	1.5
14	SlamFM	1.2	1.4
15	747AM	1.0	0.9
16	Arrow Jazz FM	0.7	0.7
17	BNR Nieuwsradio	0.5	0.5
18	KinkFM	0.2	0.3
==	Regio Radio	14.9	14.9
==	Regionale Commercieel Radio	2.7	2.7
==	Overige	6.4	6.1

UIT DE MEDIA:

** Talpa-grondlegger John de Mol en premier Balkenende hebben dinsdagmiddag het startschot gegeven voor acht nieuwe digitale radiostations van het mediabedrijf, die vanaf dat moment online gingen. Talpa heeft het radioplatform ‘Radio Digitaal’ genoemd. De verschillende muziekstations zenden 24 uur per dag onder die vlag uit en concentreren zich op tophits uit verscheidene stromingen. Ieder uur wordt de nonstop-muziek onderbroken door het ANP-nieuws en het weerbericht.

** De kerkelijke autoriteiten in Rome eisen dat een levensgrote advertentie voor de film The Da Vinci Code, die binnenkort uitkomt, wordt verwijderd van de façade van de kerk San Pantaleo. Marco Frisina van het bisdom Rome noemt de reclame voor de film een “provocatie”. Het Vaticaan is fel tegen de film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Dan Brown. Volgens het boek had Jezus een relatie met Maria Magdalena en hadden ze ook kinderen. De kerk in hartje Rome is eigendom van de staat en wordt momenteel gerestaureerd. (ANP)

** Twee studentenflats in Groningen worden uitgerust met HDTV. Ruim 1500 studenten kunnen daardoor haarscherp televisie kijken. HDTV is een systeem dat zich kenmerkt door een hoge beeld- en geluidskwaliteit. De studenten kunnen gratis profiteren van de proef, die een educatief doel heeft. Zo krijgen de studenten extra wetenschappelijke kanalen en kunnen röntgenfoto’s beter bekeken worden via HDTV. Via het huidige systeem worden deze foto’s vaak grof en onduidelijk. Als de proef slaagt, wordt hij uitgebreid. (RTV Noord)

** De PZC heeft een nieuwe hoofdredacteur. Het is de 47-jarige Peter Jansen uit Assen. Nu is hij nog redactiechef bij het Dagblad van het Noorden. Jansen is de opvolger van de huidige hoofdredacteur Andreas Oosthoek, die met pensioen gaat. De nieuwe hoofdredacteur begint in juni met zijn nieuwe baan . (Omroep Zeeland)

** Gerard Verheij is voorgedragen als onafhankelijk voorzitter van het fusiebestuur van de nieuwe lokale omroep Katwijk. De Vereninging Lokale Omroep Katwijk en Valkenburg en de Stichting Omroep Rijnsburg-Mebora fuseren in de nieuwe omroep. Verheij is momenteel werkzaam voor VNO-NCW in Den Haag. Van 1978 tot en met 1998 is hij raadslid geweest in Rijnsburg. (RTV West)

** SBS 6 lanceert op 4 juni het nieuwe WK-programma Hart van Oranje. Naast WK-nieuws is er vooral aandacht voor de supporters en het Oranjegevoel. Het programma wordt dagelijks rond 23.00 uur uitgezonden na Hart van Nederland. Na de laatste oefeninterland op zondag 4 juni tegen Australië zullen ‘onze jongens’ worden uitgezwaaid en ook de overige programma’s van SBS 6 staan in het teken van Oranje. Nada van Nie presenteert een bijzonder programma over WK-voetbalvrouwen, Rob Geus test de horeca in Duitsland in een speciale aflevering van De Smaakpolitie en Marlayne Sahupala verandert een huis in een Oranjehuis in Van Rommelzolder tot OranjeDroomhuis. (Telegraaf)

** Stefan de Groot heeft de programmering van het nieuwe radiostation Caz! aangescherpt. Hij zal voortaan elk weekend tussen 6:00 en 9:00 uur te horen zijn op het station. Met de komst van Stefan is de programmering van Caz! nu op de nachten na gevuld. De nieuwe radiozender van SBS startte vorige week dinsdag. (Radiofreak).

** Maandagavond 24 april werd de jaarlijkse algemene ledenvergadering van de lokale omroep VLOK uit Katwijk gehouden. Het voorstel van het VLOK bestuur voor vorming van een fusiebestuur werd met een zeer grote meerderheid van stemmen aangenomen. De leden van het fusiebestuur zullen samen met een evenredig aantal leden van SOR/Mebora voorstellen gaan maken voor het vormen van een gezamenlijke omroep. Uiteindelijk zullen in vervolg- ledenvergaderingen de VLOK-Leden beslissen over de definitieve fusie met de Rijnsburgse omroep. (VLOK)

** Rotterdammers met digitale televisie van UPC hebben het tot nu toe moeten doen zonder TV Rijnmond maar daar komt vanaf 1 mei verandering in, verzekert de kabelexploitant. ,,Heel vervelend, we krijgen er veel klachten over,” zegt Arjan van der Graaf van TV Rijnmond. ,,Bij UPC zeggen ze dat het probleem bij ons ligt, maar dat is echt niet het geval.” Niet alleen brengt TV Rijnmond lokaal nieuws, het is bovendien de plaatselijke rampenzender, al spreekt Van der Graaf liever van een ‘calamiteitenkanaal’. In noodsituaties wordt iedereen in de regio opgeroepen om af te stemmen op 93.4 fm. ,,Ook voor de televisie hebben we sinds kort een scroll, waarbij onder in beeld tekst verschijnt.” Op het Amsterdamse kantoor van UPC laten ze in het midden of Rijnmond de digitale techniek nog niet helemaal onder controle heeft. ,,Blijkbaar zijn we nu wel tot overeenstemming gekomen, want vanaf 1 mei zit TV Rijnmond in ons landelijke pluspakket,” aldus UPC-voorlichter. De marktleider op gebied van digitale televisie – de decoders zijn dan ook in groten getale gratis weggeven – kondigt zelfs aan dat de plaatselijke regionale zender ook in het basispakket wordt opgenomen. ,,Alleen kampen we met nog wat technische hobbels, maar in de loop van het jaar zijn deze hopelijk opgelost.” Verder wijst de voorlichter erop dat digitale tv nog nieuw is. ,,De ontwikkelingen gaan razendsnel. (AD)

RTL4 in week 16 marktleider

RTL4 was in week 15 marktleider op tv (tijdvak 18.00-24.00 uur, 6+) met een aandeel van 16,2 procent. RTL5 kwam uit op 7,7 procent en RTL7 had 3,8 procent. SBS6 behaalde een aandeel van 10,7 Net5 had 5,2 procent en Veronica 4,2. Nederland 1 had een aandeel van 11,9, Nederland 2 12,9 en Nederland 3 7,1. Talpa had een marktaandeel van 7,7 procent. In het avondtijdvak behaalden de publieke zenders een marktaandeel van 29,8 procent, de zenders van RTL Nederland 24,8 procent en de SBS-zenders 17,5 procent. De Wedstrijden zondag was met 2,393 miljoen kijkers het best bekeken programma van week 16. De Champions League wedstrijd Arsenal-Villareal trok 2,276 miljoen kijkers, gevolgd door AC Milan-Barcelona uit datzelfde toernooi met 2,220 miljoen kijkers. Hart van Nederland op maandag was goed voor 1,989 miljoen belangstellenden en GTST op woensdag werd bekeken door 1,945 miljoen mensen. (SKO/Adformatie)

UIT DE MEDIA:

** 3FM staat een week lang in het teken van de 80s Request. Vanaf vrijdagavond 5 mei 19.00 uur zijn op 3FM Serious Radio een week lang platen uit de 80s te horen. Hoogtepunt is de 80s Request Top 100 op vrijdag 12 mei van 9.00 tot 18.00 uur. Zoals gebruikelijk tijdens de 80s Request, wordt een groot gedeelte van de muziek aangedragen door de luisteraars van 3FM. Daarnaast maken luisteraars kans op 80s prijzen, waaronder exclusieve onstagekaarten voor het concert van Bon Jovi op 25 mei in het Goffertpark in Nijmegen. De winnaars van deze kaarten beleven het concert van Bon Jovi op het podium, op nog geen 5 meter afstand van de band. Op vrijdag 12 mei zendt 3FM van 9.00 uur tot 18.00 uur de 80s Request Top 100 uit. Deze lijst wordt volledig samengesteld door de 3FM-luisteraars. (persbericht)

** De Vara Verenigingsraad heeft CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen en CDA-mediaspecialist Joop Atsma opgeroepen meer geld te geven aan de Publieke Omroep. ‘Alleen door een verhoging van de overheidsgelden kan worden voorkomen dat de Publieke Omroep een aantal programma’s moet schrappen en zijn toevlucht neemt tot een programmeermodel’, zegt een Vara-woordvoerder tegen Mediakrant. In september wil PO het programmeringsmodel invoeren, in de hoop meer reclamegelden te genereren. Omroepen zijn in dit model niet langer gebonden aan een eigen thuisnet en hebben niets meer te vertellen over de programmering. Het CDA is daar zeer tegen en wil dat Staatssecretaris Medy van der Laan hier een stokje voor steekt. Zij heeft laten weten dat ze weigert zich te bemoeien met de nieuwe programmering van de PO. Volgens het ANP vindt ze dat geen taak van de politiek. (adformatie)

** De real-life soap rond pornoster Kim Holland keert in juni terug op de buis bij televisiezender Talpa. Op z’n Hollands is vanaf 9 juni iedere vrijdag om 22.15 uur te zien bij Talpa. Het gaat volgens Talpa om een ‘volledig gehermonteerde versie van de avonturen van de gelukkige huisvrouw Kim’. De zender staakte het programma in januari, omdat de soap te weinig aan zou sluiten bij de familiezender die Talpa wil zijn. Een gekuiste versie van ‘Op z’n Hollands’ zendt Talpa nu vanaf juni uit. Talpa: “Uiteraard met onthullende details uit de professionele praktijk, maar ook ruim baan voor de huiselijke beslommeringen van het echtpaar.” (Mediakrant)

** Vanaf 1 mei aanstaande kunnen bezitters van een draagbare Playstation (PSP) drie keer per dag het laatste RTL Nieuws op deze site downloaden. Elke dag om 08:00 uur, 16:10 uur en rond 20:00 uur is het laatste nieuws beschikbaar op www.rtlnieuws.nl. “We zien deze samenwerking met Sony als een mogelijkheid om andere doelgroepen, waaronder jongeren, weer geïnteresseerd te krijgen in het nieuws”, zegt Harm Taselaar, hoofdredacteur van RTL Nieuws. Volgens Sony is hun PlayStation Portable ‘veel meer dan alleen een games-console’. “We zijn trots dat we dit opnieuw kunnen benadrukken door de samenwerking met het RTL Nieuws. De samenwerking tussen de autoriteit op nieuwsgebied en de autoriteit op games-gebied is wat ons betreft een perfecte match.” (RTL)

** De Antilliaanse schrijver Silvio Alberto Marugg, beter bekend als Tip Marugg, is zaterdag op 82-jarige leeftijd overleden. Vrienden en familieleden van de auteur hebben dit maandag bekendgemaakt. De schrijver en dichter werd vooral bekend door zijn boeken ‘Weekendpelgrimage’, ‘In de straten van Tepalka’ en ‘De morgen loeit weer aan’. Zijn werken werden onder meer in het Engels en Russisch vertaald. (ANP)

** Makelaarsvereniging NVM heeft de internetpagina Miljoenhuizen.nl gesommeerd te stoppen met aanbieden van gegevens van woningsite Funda.nl. De woningzoekmachine maakt volgens de NVM inbreuk op het auteurs- en databankrecht van de aangesloten huisverkopers, staat in een brief aan de directie van Miljoenhuizen.nl. Een maand geleden verloor de NVM een kort geding tegen de vergelijkbare zoekmachine van Zoekallehuizen.nl. De rechter wees het beroep op het auteurs- en databankrecht toen af. De NVM heeft inmiddels hoger beroep aangetekend tegen die beslissing. (ANP)

** Schrijfster Ebru Umar is voor haar huis mishandeld door twee Marokkaanse jongens. De 35-jarige Amsterdamse van Turkse komaf kreeg een vuistslag in het gezicht nadat ze was herkend als columniste en deelneemster aan tv-debatten over de multiculturele samenleving. mar, die bekend werd door haar columns op de website van Theo van Gogh, heeft aan de mishandeling pijn aan haar gezicht overgehouden. Inmiddels heeft zij aangifte gedaan bij de Amsterdamse politie, die dit niet wil bevestigen. “Volgens een richtlijn van burgemeester Cohen mogen wij niets over dergelijke zaken zeggen”, meldt een woordvoerder van het korps. Het incident vond vrijdagmiddag plaats, vertelt de hevig geschrokken Umar. ” Ik liep vanaf het Westerpark mijn eigen buurt De Baarsjes in. Een Surinaamse mevrouw groette me met ‘dag bekende mevrouw van de tv’ en ik groette terug. Achter me hoorde ik twee Marokkaanse jongens tegen elkaar zeggen ‘dat is d’r’ en ik merkte dat ze achter me aan liepen.” (Telegraaf)

** De NOS beslist pas half mei of het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland (start op 9 juni) wordt uitgezonden in het breedbeeldformaat 16:9. Dit bericht dagblad De Telegraaf. Tot nu toe werden alle wedstrijden door de NOS uitgezonden in het reguliere 4:3-formaat. Mocht de NOS het WK in breedbeeld gaan uitzenden, dan zullen Nederlanders die geen breedbeeldtelevisie hebben onderen bovenin beeld een zwarte balk te zien krijgen. Volgens de laatste cijfers staat in ongeveer de helft van de Nederlandse huishoudens een breedbeeldtelevisie.

** De allerlaatste (960e) reguliere uitzending van de talkshow Barend & Van Dorp heeft vrijdagavond ruim 700.000 kijkers getrokken bij Talpa. Dat is het dubbele van het gemiddelde kijkcijfer in het teleurstellendste seizoen uit de geschiedenis van BvD, dat in 1990 begon als wekelijkse sportshow. In de slotaflevering werden Frits Barend, Henk van Dorp en Jan Mulder ondervraagd door oud-PSVvoorzitter Harry van Raaij, politicus Jan Marijnissen en radio- en tv-presentator Ruud de Wild. Met name Jan Mulder had het moeilijk met het afscheid. Het trio keert nog één keer terug op de buis bij Talpa: tijdens het WK voetbal in Duitsland met de talkshow Villa BvD. Daarna is het definitief over en uit. (Telegraaf)

** De politie scant en filmt zondag de plek waar de Nijmeegse journalist Louis Sévèke in november op straat is doodgeschoten. De politie maakt met het materiaal een driedimensionale film aan de hand waarvan onder meer getuigenverklaringen kunnen worden gestaafd. Volgens de woordvoerder is het maken van een digitale scan niet uniek, maar komt het niet vaak voor. ,,Getuigen hoeven zo voor hun voorstellingsvermogen niet naar de plek van het delict terug te gaan.” (ANP)

** Het Genootschap van Hoofdredacteuren heeft vrijdagavond de Gouden Pen en de Gouden Tape uitgereikt aan achtereenvolgens Bor Beekman van de Volkskrant en Geertjan Lassche van Netwerk. De twee ontvingen de journalistieke aanmoedigingsprijs voor hun werk op de Jaardag van het Genootschap in Groningen. Beekman kreeg de Gouden Pen voor „zijn vermogen om op een opgeruimde manier te schrijven over maatschappelijke kwalen en ongemakken”, aldus het Genootschap. „De lezer wordt geboeid door de ongelukkige batmanpapa’s, leert verbaasd dat bij een commerciële besnijdeniskliniek het dagrecord op 63 jongetjes staat en er ontstaat verbazing dat die paar politiemensen die op Vlieland werken niet door een deur blijken te kunnen, tenzij ze met elkaar zijn getrouwd.” Geertjan Lassche, in dienst van de EO, verdiende de Gouden Tape met zijn twee reportages ‘Asielgegevens jarenlang aan Congo verstrekt’. Het Genootschap reikt de prijzen uit om jong talent in de journalistiek te stimuleren. Het stelde de Gouden Pen in ter gelegenheid van zijn 25-jarig bestaan in 1984. De Gouden Tape is sinds 2001 te verdienen. (Telegraaf)

** Ernst, Bobbie en de rest, bekend van de gelijknamige televisieserie op kinderzender Jetix, zijn volgend jaar te zien op het witte doek. De film Ernst, Bobbie en de geslepen onix draait vanaf het voorjaar van 2007 in de Nederlandse bioscopen. Dat kondigde RTL Entertainment, het filmbedrijf van RTL Nederland, en producent M4all vrijdag aan. In de film gaan Ernst en Bobbie de strijd aan met industrieel Wolter Onix, die een bos wil kappen en Nederland wil asfalteren. Het duo probeert hier een stokje voor te steken. Het script is geschreven door Tijs van Marle en de regie is in handen van Pieter Walther Boer. De opnames moeten in september beginnen. (ANP)

** Het vervolg op de bestseller De Da Vinci Code van de Amerikaanse schrijver Dan Brown verschijnt op zijn vroegst volgend jaar. Oorspronkelijk hoopte de uitgever de follow-up later dit jaar uit te kunnen brengen. Het boek staat niet meer op de publicatielijst van 2006, bevestigde een woordvoerder van de uitgeverij in Londen vrijdag tegen de Britse omroep BBC. Hij gaf geen reden voor de vertraging. Over titel en inhoud van het nieuwe boek is nog niets vrijgegeven. Brown liet eerder doorschemeren dat zijn vijfde roman mogelijk over vrijmetselarij gaat. De Da Vinci Code verscheen in 2003. Wereldwijd werden ruim veertig miljoen exemplaren verkocht. (ANP)

Eigenaren gaan Casema veilen

Carlyle, één van de eigenaren van Casema, gaat het kabelbedrijf in een veiling verkopen. Mogelijke overnamekandidaten zijn Essent en de moederbedrijven van UPC en Multikabel. Carlyle heeft zakenbank Goldman Sachs gevraagd de verkoop van Casema via een veiling te regelen, zo meldt The Financial Times. Casema is nu in handen van de investeringsbedrijven Carlyle (46 procent van de aandelen), Providence (eveneens 46 procent) en GMT Communications Partners (8 procent). Vorige week werd bekend dat het Nederlandse kabelbedrijf voor circa twee miljard euro in de etalage staat. Eén van de partijen die interesse in Casema lijkt te hebben, is Liberty Media International (moederbedrijf van UPC). Dit bedrijf kocht vorig jaar al het Zwitsere Cablecom voor 1,8 miljard euro. Een andere mogelijke overnamekandidaat is, volgens de Financial Times, Warburg Pincus. Dit is de huidige eigenaar van Casema-concurrent Multikabel. Ook sluit Carlyle niet uit dat Essent Kabelcom (@Home) gaat meebieden op Casema. Tot slot worden het Franse kabelbedrijf Altice en investeringsbedrijf Cinven genoemd als mogelijke deelnemers aan de veiling van Casema. De drie investeerders Carlyle, Providence en GMT Communications Partners namen Casema in 2002 voor 665 miljoen euro over van France Télécom. (Webwereld / DDJ)

Actrice Sylvia de Leur overleden

De actrice en comédienne Sylvia de Leur is donderdag op 72-jarige leeftijd overleden. Dat heeft een buurman van de actrice, tevens een goede vriend, vrijdagochtend laten weten. Ze stierf aan de gevolgen van de spierziekte ALS. De Leur, in 1933 in het Poolse Breslau geboren, werd in de jaren zestig bekend als lid van het Lurelei Cabaret met onder anderen Eric Herfst en Jasperina de Jong. In de jaren zeventig was ze te zien in televisieseries voor de jeugd als Mijn Tante Victoria, De vloek van Woestewolf en Pommetje Horlepiep. Ook speelde ze in films als Wat zien ik!?, De inbreker en De Avonden naar het boek van Gerard Reve. In 2004 had ze een gastrol in de tv-serie Baantjer. Sylvia de Leur was enig kind van de Nederlandse violist en orkestleider Tonny de Leur en de Poolse prima ballerina Hertha Sommer. Ze bracht haar jeugd door in Polen en trad daar al jong op, onder meer als acrobate en als assistente van een goochelaar. In 1948 kwam ze naar Nederland, waar ze haar debuut maakte bij de populaire entertainer Lou Bandy. De NCRV herhaalt vrijdagavond de aflevering van Villa Felderhof met Sylvia de Leur en Leon de Winter uit 1998. (ANP)

Scholen willen pestprogramma Talpa stoppen

Tientallen Amsterdamse middelbare scholen hebben hun afschuw uitgesproken over het aanstaande televisieprogramma ‘De Gouden Kooi’ van Talpa. De scholen denken dat het programma – waarin tien mensen strijden om als laatste over te blijven in een kapitale villa – het treiteren en pesten zal verheerlijken en een verwerpelijk voorbeeld zal stellen aan hun leerlingen. In een open brief aan de zender roepen de scholen op ‘niet verder te gaan met dit heilloze idee’. Dit bericht dagblad De Telegraaf vandaag in haar Amsterdamse bijlage. Docenten en medewerkers van de scholen, waaronder het Amstel Lyceum, het Barlaeus Gymnasium, het Gerrit van der Veen College en het Marcanti College, vrezen dat de real-lifeshow zal laten zien dat het loont om anderen weg te pesten. De scholen zijn verenigd in het Vios, dat staat voor ‘Veilig in en om school’. „Elke dag proberen wij in ons werk met kinderen uit te leggen hoe je met elkaar om hoort te gaan. We leggen ze uit dat pesten of treiteren niet loont en dat het grote gevolgen kan hebben: een kind dat gepest wordt heeft hier tot ver in zijn volwassen leven last van”, schrijven de docenten. „Als we nu in Nederland op tv te zien krijgen dat iemand wegpesten uitgebreid beloond wordt, hoe kunnen we dan nog uitleggen dat je zo niet met elkaar omgaat in onze samenleving?” Volgens de schoolmedewerkers kampen de onderwijsinstellingen op dit moment al genoeg met de ‘zeer ernstige gevolgen’ van tv-programma’s als Jackass en Dirty Sanchez, beide van de populaire zender MTV. Daar krijgen kinderen voorbeelden van geweld voorgeschoteld en zouden ze worden aangemoedigd om het slechte voorbeeld te volgen. De laatste maanden ‘escaleert’ dit in het fenomeen ‘happy slapping’, melden de docenten: „iemand molesteren, dit met de mobiele telefoon opnemen om het filmpje vervolgens op internet te zetten”.

Meer Vlaamse tv-programma’s bij BVN

Vlamingen in het buitenland zullen binnenkort méér Vlaamse programma’s kunnen bekijken via de satellietzender Beste van Vlaanderen en Nederland (BVN). In de nieuwe overeenkomst tussen de Vlaamse gemeenschap en BVN, die de Vlaamse regering vrijdag goedkeurde, trekt het Vlaamse aandeel in de programma’s op van één op de vijf tot één op de drie. Vlaanderen participeert sinds 1999 in BVN, een samenwerkingsverband tussen de Publieke Omroep, de Wereldomroep en de VRT. De satellietzender biedt een selectie van programma’s van de VRT, zoals Het Journaal, Thuis en Blokken, en de Nederlandse publieke zenders aangevuld met enkele specifieke programma’s. Via een digitale satellietontvanger en een schotelantenne is het signaal in haast heel de wereld te ontvangen. Omdat BVN volgens mediaminister Bourgeois voor veel Vlamingen nog te veel Nederlands en te weinig Vlaams is, wordt het aantal Vlaamse producties uitgebreid. Dit jaar nog stijgt het aandeel van 20 procent naar 30 procent, vanaf 2007 wordt gestreefd naar een derde Vlaamse programma’s. (via De Morgen)

UIT DE MEDIA:

** Bij de Telegraaf Media Groep (TMG) moeten dit jaar nog eens tweehonderd banen verdwijnen, zei financieel bestuurder Fred Arp bij de aandeelhoudersvergadering van het bedrijf. De topman heeft nog geen rotsvast vertrouwen in het herstel van de economie en durft daarom nog geen prognose voor de toekomst te geven. Kostenbesparingen blijven dan ook het parool, naast investeringen in nieuwe activiteiten zoals het onlangs verworven belang in Sky Radio. Over de noodzaak van het schrappen van banen zei hij: “Het doel is per jaar €10 à E 20 miljoen te besparen”. (Telegraaf/Villamedia)

** Het conflict tussen burgemeester Bert Kuiper van Skarsterlân en Hotels.nl over de reclamedoeken op twaalf schapen in de Friese gemeente loopt enorm uit de hand. De burgemeester heeft de eerder aangekondigde dwangsom om van de reclame af te komen verhoogd van 500 naar 1000 euro per dag. Hotels.nl heeft inmiddels tientallen ronde glasbakken met deurtjes in het weiland naast het weiland waar de schapen staan geplaatst, aldus de burgemeester. „Dat is een pure provocatie”, aldus Kuiper vrijdag. De directeur van Hotels.nl, M. Nagel ontkent dat die glasbakken van zijn bedrijf zijn. (ANP)

** Staatssecretaris Van de Laan van Media weigert zich te bemoeien met de nieuwe programmering van Nederland 1, 2 en 3. Medy Van der Laan vindt dat geen taak van de politiek. Het CDA had de staatssecretaris opgeroepen om in te grijpen. De partij vindt dat de omroepen zich in de nieuwe zenderindeling onvoldoende kunnen profileren. Tweede kamerlid Joop Atsma: Als de nieuwe zenderindeling doorgaat, dan bepaalt de Raad van Bestuur waar en wanneer programma’s worden uitgezonden. (ANP)

** Een netwerk van zo’n vijfhonderd gigantische televisieschermen in en rondom het stadion Amsterdam ArenA moet de bezoekers nog meer service bieden. Op de schermen zullen beelden te zien zijn van voetbalwedstrijden en popconcerten, maar ook komt er informatie over bijvoorbeeld het openbaar vervoer op te staan. Verwacht wordt dat de eerste schermen nog dit jaar geplaatst worden en dat in 2007 het hele project is afgerond. Bezoekers die nog buiten staan als een wedstrijd al is begonnen of mensen die naar het toilet moeten, hoeven straks dus geen seconde van wedstrijden van Ajax, het Nederlands elftal of een concert te missen. Ook kan er snel worden gekeken hoe laat treinen, metro en bussen vertrekken. (Telegraaf)

“CDA wil af van omroepplan”

Het CDA legt een bom onder de nieuwe zenderindeling van de publieke omroep die in september moet ingaan. Fractievoorzitter Verhagen eist van het kabinet dat het de plannen onmiddellijk van tafel veegt. Volgens Verhagen is de nieuwe indeling van Nederland 1, 2 en 3 faliekant in strijd met het paasakkoord dat de coalitiepartijen vorig jaar sloten. Toen werd juist afgesproken dat de omroepen meer zeggenschap zouden krijgen. In de plannen van de raad van bestuur krijgen ze juist minder te zeggen. Verhagen eist nu dat staatssecretaris Van der Laan en het kabinet ingrijpen. Volgens hem is de raad van bestuur zijn boekje te buiten gegaan. De raad houdt zich volgens Verhagen bezig met omroepbeleid en dat is voorbehouden aan de politiek. „De politiek dient zich te verantwoorden over de vraag wat er in Hilversum met belastinggeld gebeurt”, stelt hij. Van der Laan wil tot nu toe niet ingrijpen, omdat wettelijk de politiek meer op afstand van de omroepen moet blijven.In het plan van de raad van bestuur komen er drie geprofileerde zenders: een verstrooiende, een verdiepende en een zender gericht op jongeren. De raad gaat vervolgens bepalen welke programma’s van de omroepen straks op welk net worden uitgezonden. De plannen worden al in september ingevoerd, zeer tegen de zin van de omroeporganisaties. Ook de PvdA ziet er niets in. Steun van D66 en VVD hoeft Verhagen vooralsnog niet te verwachten. Hij hoopt daar wel op. Maar desnoods regelt hij deze zaak met oppositiepartij PvdA: „ Van der Laan, de VVD en D66 houden zich niet aan het regeerakkoord, dus hoef ik me er ook niet aan te houden. Het programmeringsmodel is in strijd met het akkoord. De spelregels geven mij dan ook de vrijheid buiten de coalitie steun te zoeken.” De CDA-fractievoorzitter wil de zaak nog voor de zomer regelen. Als het kabinet niet zelf de plannen torpedeert, dan komt hijzelf mogelijk met een initiatiefwet waarin de omroepverenigingen een vast thuisnet krijgen. (Trouw)

UIT DE MEDIA:

** Onbekenden hebben donderdagavond de website van de regionale zender RTV Rijnmond gedurende ongeveer anderhalf uur gehackt. Daardoor kon het rechtstreeks verslag van de voetbalwedstrijd Ajax-Feyenoord niet via de site worden beluisterd, zo maakte de zender bekend. De hackers maakten volgens RTV Rijnmond gebruik van een ddos-aanval (distributed denial of service). Daarbij gebruiken de hackers duizenden computers van onwetende eigenaars om informatie van de website op te vragen, die daardoor onbereikbaar wordt. (ANP)

** De Amerikaanse televisiemaker Scott Brazil is dinsdag overleden. Een longziekte werd de 50-jarige Brazil fataal. Hij won twee Emmy Awards en een Golden Globe voor het beste drama in 2002 met “The shield”. Scott Brazil produceerde en regisseerde afleveringen van heel wat bekende Amerikaanse tv-series. Hij werkte onder meer aan “Baywatch”, “Hill Street blues”, “Nip/Tuck”, “CSI Miami”, “Buffy the vampire slayer” en “The shield”. “We zijn totaal van de kaart. Hij was vorige donderdag nog aan het werk. Brazil was een van de groten in Hollywood”, zegt “The shield”-bedenker Shawn Ryan. (VRT)

Tele2 wil uitleg topclubs over voetbalkanalen KPN

Tele2 wil snel uitleg van PSV, Feyenoord en Ajax over de overeenkomst die de voetbalclubs hebben gesloten voor eigen tv-kanalen op internet. KPN, de grote rivaal van het Zweedse telecombedrijf, kondigde donderdag de introductie van deze kanalen aan. Tele2-dochter Versatel heeft meer dan 90 miljoen euro uitgetrokken om drie jaar lang livevoetbal uit de eredivisie uit kunnen te zenden op televisie en internet. KPN gaat geen livebeelden aanbieden, maar belooft wel dat supporters de wedstrijden van hun clubs enkele uren na de samenvattingen op Talpa kunnen zien. ‘Dit verbaast ons zeer’, aldus een woordvoerster van Tele2 in een reactie. ‘Wij gaan uitzoeken of dit wel kan.’  KPN wil vanaf volgende maand internettelevisie aan de man brengen. Liefhebbers kunnen de voetbalkanalen tegen extra betaling ontvangen. Versatel begon vorig jaar augustus met de live uitzending van voetbal. De beelden komen tot de abonnees met een snelle internetverbinding. Vorige maand is daar een volwaardig tv-pakket aan gekoppeld. Voetballiefhebbers kunnen wedstrijden ook tegen extra betaling terugkijken. Fans van de drie grote clubs in Nederland kunnen dit straks omzeilen door een abonnement op een voetbalkanaal van KPN te nemen. Tele2 en KPN liggen regelmatig met elkaar in de clinch. De rechtbank verbood Tele2 onlangs nog om zijn reclamecampagne voor internettelefonie door te zetten. Het bedrijf zou onder meer het KPN-merk gekleineerd hebben door in de campagne een kleine bokser op te voeren die ten strijde trekt tegen het grote telecombedrijf. (ANP)

UIT DE MEDIA:

** In Kampen is maandag schrijver Gait Berk overleden. Dit heeft zijn familie vandaag bekend gemaakt. Berk was een van de laatste nazaten van de oprichters van de Berk Pannenfabrieken in Kampen. Verder ontwikkelde Gait Berk zich als kenner van de punter, een karakteristiek zeilbootje dat voornamelijk in de Kop van Overijssel wordt gebruikt. Hij schreef het naslagwerk De Punter en maakte diverse films over het bootje. Gait Berk wordt zaterdag gecremeerd. (RTV Oost)

** Radio Atlantis is in de toekomst ook te beluisteren in de regio Tilburg en de regio Waalwijk. Daartoe heeft de programmaraad Brabant Midden Zuid woensdag besloten. Vorige week gaf de programmaraad Brabant Oost al het advies aan Essent gegeven om de voormalige Bossche piraat een plek in het oosten van Brabant te geven. Radio Atlantis is vanaf 1 januari 2007 hierdoor te beluisteren in veel gemeenten in Midden- en Noordoost-Brabant. (Omroep Brabant)

** Kristina Bozilovic vult vanaf vrijdagavond het presentatieteam van het RTL4-programma ‘4 in het Land’ aan. Zij neemt de plaats in van Daphne Lammers, die met zwangerschapsverlof gaat. De 27-jarige Bozilovic debuteerde in 2001 als vj bij TMF. Later presenteerde zij voor RTL4 onder meer Staatsloterij Magazine en Sevens. De afgelopen tijd was zij te zien als presentatrice van Lijn 4. (Telegraaf)

** Toine van Peperstraten keert weer terug op de radio. Volgens RTL Boulevard krijgt hij een programma op Radio 1 in de ochtend. De presentator van Studio Sport was al eerder te horen op Extra 108 en Radio 3FM. Zijn laatste radioklus was bij Radio Veronica. Daar moest hij na een jaar stoppen van zijn werkgever, omdat NOS-medewerkers niet bij een commerciële zender mogen werken. (Radiofreak)

** De liveverslagen van de Formule 1 zijn vanaf volgend seizoen weer te zien bij RTL. Het mediabedrijf heeft daarvoor de rechten verkregen voor de komende drie jaren. RTL verloor de rechten in 2003 aan SBS6. Deze zender haakte in de onderhandelingen voor drie nieuwe seizoenen af omdat de prijs volgens SBS te hoog zou zijn. ,,Die prijs is commercieel onverantwoord”, zegt SBS-woordvoerder Eric Dekker in een reactie op het verlies van de uitzendrechten van de Formule 1. De afgelopen jaren was het uitzenden van de Formule 1-races wel een commercieel succes, volgens Dekker. (ANP)

** Kranten- en boekenuitgever NDC VBK is er begin deze maand net niet in geslaagd de biedingstrijd om de Limburgse dagbladen van Telegraaf Media Groep (TMG) te winnen. De uitgever van de Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden en bestsellerauteurs zoals Dan Brown heeft deze teleurstelling verwerkt en staat klaar voor een grote nieuwe stap. „De HDC-kranten passen beter bij ons dan bij Telegraaf Media Groep”, zegt NDC VBK-bestuursvoorzitter Jan de Roos. (Telegraaf)

** Slam! FM verlaat eind volgende week de hoofstad. De radiozender die sinds december jl. gecontroleerd wordt door het trio Ruud Hendriks, Marcel Dijkhuizen en Lex Harding zal naar de Hilversumse Mozartlaan verhuizen. Aldaar krijgt het radiostation die tot nu in het pand van ID&T gevestigd is, een eigen pand, met een nieuwe studio. ID&T die tot december volledig eigenaar was van de radiozender heeft nog een belang van 33,33 % in de zender. Het nieuwe pand is overigens van de Wisseloordstudio’s. Volgens Jacqueline Bierhorst, directeur van de radiozender was de keuze voor Hilversum een logische keuze gezien de beschikbaarheid van het pand. Het was overigens al enige tijd duidelijk dat de radiozender uit het ID&T-pand zou vertrekken. Met het vertrek van Slam! FM blijven BNR Nieuwsradio en Caz! als enige landelijke radiozenders in de hoofdstad gevestigd. (Dutchmedia)

** Het waarschuwen van automobilisten per sms als er op de rijksweg gevaarlijke situaties ontstaan, is zelf gevaarlijk. Dat zegt directeur van J. Goos van de verkeersveiligheidsorganisatie 3VO. Rijkswaterstaat wil vanaf zaterdag rond Utrecht bestuurders een sms- bericht op hun mobiele telefoon geven als er gevaar op de weg is. De directeur van 3VO vindt dat het lezen van een sms-bericht te veel afleidt. Geheel los hiervan zegt de nieuwe voorzitter van 3VO, Bruno Bruins, dat zijn organisatie weer ‘Veilig Verkeer Nederland’ moet gaan heten. 3VO zou nietszeggend zijn. (NRC)

** De AVRO, die zoals alle omroepen fors moet bezuinigen, heeft haar 200 medewerkers verrast met een luxe iPod. De muziekdrager met 30 gigabyte en videofunctie (winkelwaarde vanaf 329 euro) is volgens algemeen directeur Gerben Eggink ‘een beloning’ voor het harde werken tijdens de grootscheepse reorganisatie de afgelopen anderhalf jaar. Onder de medewerkers gaat nu het grapje dat ‘tachtig ontslagen blijkbaar worden gevierd met een gratis iPod’. Maar volgens Eggink zit het anders. ,,Het is geen cadeau, medewerkers hebben de iPod in bruikleen, zoals een mobiele telefoon. Op het moment dat ze uit dienst gaan, moeten ze hem weer inleveren.” Het personeel kan hem echter ook aanschaffen voor 100 euro. Egging stelt verder dat de geste past in de nieuwe ‘crossmediale’ strategie van de AVRO. ,,We willen ons op tv, radio, internet en iPod manifesteren. Maar dan moeten mensen er wel mee leren werken.” Hij benadrukt dat er geen belastinggeld aan te pas is gekomen. ,,We hebben er geld van de AVRO zelf in gestoken, dat onder meer verdiend is met de programmabladen. Als het maar een of twee leuke ideeën oplevert bij de medewerkers hebben we de investering er al uit.” (AD)

** Domien Verschuuren neemt vanaf komende zondag op maandag het nachtprogramma van Rinse Blanksma over op 3FM. Hij zal wekelijks tussen 01:00 en 04:00 uur te horen zijn in de zendtijd van de NPS. Voor de 18-jarige dj een droom die uitkomt. “Ik heb er zin in”, zo is zijn simpele commentaar.In het verleden werkte Domien voor Radio E-FM in Eindhoven, ActionRadio.nl en maakte hij de podcast ‘Koelcast’. Sinds februari presenteert hij elke vrijdag een programma op KX Radio. (Radiofreak)

Landelijk Medianieuws:

** Gemeenten hebben een nieuwe melkkoe ontdekt: de precariorechten voor kabels en leidingen van nutsbedrijven. Het aantal gemeenten dat deze verkapte belasting heft, is de afgelopen twee jaar verviervoudigd, zo blijkt uit een onderzoek van CDA-Tweede-Kamerlid Raymond Knops. Het gaat volgens hem om 40 miljoen euro die jaarlijks in inmiddels 28 gemeenten, in vooral het westen van ons land, wordt verhaald op de burger. Gesteund door een ruime Kamermeerderheid wil het CDA dat minister Remkes (Binnenlandse Zaken) onmiddellijk een einde maakt aan deze praktijken. De Kamer had de bewindsman vorig jaar al opgeroepen de precariorechten voor kabel- en energiebedrijven per 1 januari af te schaffen, maar toen hield Remkes de boot af. In een debat zal Knops donderdag eisen dat de VVD-minister alsnog de stekker uit deze verkapte belasting haalt. Remkes heeft al wel laten weten dat hij af wil van de heffing voor kabels en leidingen, maar nog niet wanneer. Volgens de bewindsman zou het niet zo’n vaart lopen met gemeenten die hier nog snel van willen profiteren. (Telegraaf)

** Weerman Piet Paulusma blijft tot zeker 2010 bij SBS6. De zender heeft het nog lopende contract opengebroken en verlengd, zo werd woensdag bekend. Per dag zien gemiddeld 1,3 miljoen mensen Piet’s Weerbericht. Paulusma is exclusief aan SBS6 verbonden. Ook hebben beide partijen afspraken gemaakt over Piet’s Weerbericht in andere media zoals radio, teletekst, mobiele toepassingen en internet. Paulusma is sinds 1 september 1996 in dienst bij SBS6. Hij sluit zijn weerberichten altijd af met de inmiddels populaire uitdrukking ‘Oant Moarn’ (tot morgen). (ANP/AD)

** Het KRO-programma ‘Boer zoekt Vrouw’ heeft in de afgelopen weken ruim tweehonderd aanmeldingen gehad van vrijgezelle boeren die mee willen doen aan een nieuwe reeks van het populaire programma. Bij de vorige reeks lag dat aantal op honderd, meldde een KRO- woordvoerster woensdag. Op 14 mei is er een eerste uitzending van de nieuwe cyclus. Daarin stellen de tien uitverkorenen zich voor aan het publiek, waarna geïnteresseerde vrouwen zich kunnen inschrijven. De afleveringen twee tot en met dertien zijn in het najaar bij de KRO te zien. In leeftijd variëren de kandidaten zeer. De oudste boer die via het programma van Yvon Jaspers een boerin hoopt te vinden is 50 jaar, de jongste is 25. Opvallend is dat de meeste kandidaten door vrienden of familieleden zijn opgegeven. (ANP)

** Robert Herder (35) vertrekt na negen jaar bij de Sky Radio Group. Hij beraadt zich momenteel over zijn toekomstige carrière. Herder begon zijn carrière bij Sky Radio als marketing services manager. Vijf jaar geleden werd hij verantwoordelijk voor de internationale ontwikkeling van de Sky Radio Group en het opzetten van het Duitse Sky Radio Hessen. Na 1,5 jaar keerde hij terug naar Nederland om eerst het nieuwe Radio Veronica op te zetten en vervolgens in Denemarken verantwoordelijk te worden voor de Deense Sky Radio. De laatste tijd was Herder voornamelijk actief als International development manager en was hij verantwoordelijk voor de radiostations van de Sky Radio Group in Duitsland en Denemarken. ‘Het waren 9 topjaren waarin de Sky Radio Group zich enorm heeft ontwikkeld. Ik kijk met veel plezier terug naar de tijd die ik heb mogen werken voor dit bijzonder succesvolle radiobedrijf’, aldus Herder. (Adformatie)

** De Publieke Omroep lijkt de dramaproductie – ondanks de herstructurering – lekker aan te zwengelen. Dat was nodig ook, na de afgelopen jaren telkens een nieuw dieptepunt te bereiken. De EO slaat na de misselijkmakend stomme politieserie ‘Missie Warmoestraat’ gelukkig een nieuwe weg in, en gooit het over een compleet andere boeg. De EO heeft nu een knoop doorgehakt: het dramabudget van komend seizoen gaat in ieder geval naar verantwoord historisch drama: de verfilming van de jonge levensjaren van Juliana. Producent zal zijn S&V Fiction, de productiemaatschappij die nu ook ‘Met een been in het Graf’ voor de NCRV maakt. Opnamens beginnen nog deze zomer. (TVtoekomst)

** KRO-directeur Ton Verlind zegt dat de omroepen van Nederland 1 geen gezamenlijk onderzoek doen naar uittreding uit bestel. Nova-hoofdredacteur Carel Kuyl meldde dit afgelopen zaterdag in BNR’s Mediazaken. Hij sprak van ‘sterke geruchten’. Verlind meldt: ‘Ik kan Carel uit de droom helpen. Dit bericht is onjuist. Voor zover omroepen over hun toekomst filosoferen is daarin nog zoveel ongewis, dat nog geen enkel scenario realiteitswaarde heeft.’ Kuyl raadde de drie omroepen af het te doen, ‘want het zal jullie niet lukken een financiëel zelfstandig bestaan op te bouwen’. Verlind: ‘Alsof we dat -gegeven de Nederlandse omstandigheden- niet zelf zouden kunnen bedenken.’ (via Medialog)

Uit de regio:

** Hoewel de financiering nog niet rond is komt er hoogstwaarschijnlijk een vervolgserie bij RTV Oost van de succesvolle regiosoap ‘Van Jonge Leu en Oale Groond’. De opnamen zijn gepland voor juli en augustus. Had de eerste reeks 30 afleveringen, de nieuwe reeks telt er 24. Dat is het compromis tussen de opdrachtgever en producent Johan Nijenhuis, die aangaf dat met het huidige budget niet méér afleveringen gemaakt kunnen worden. Nijenhuis wil voor een nieuwe reeks méér geld, of minder opnamen. RTV Oost onderhandelt nog met geldschieters. De vrijwel volledige cast van de populaire regiosoap van RTV Oost kreeg gisteren in het Hengelose Rabotheater de ‘Ten Hag Prestatieprijs 2006’. Johan Nijenhuis nam het bijbehorende beeldje in ontvangst. (TC Tubantia)

** Stichting RTV Renkum is opgehouden te bestaan. De uitzendlicentie van Stichting RTV Renkum is door het Commissariaat voor de Media (CvdM) ingetrokken. Het CvdM heeft kabelaar UPC verzocht de doorgifte van zowel het radio- als het tv-programma te beëindigen. UPC is sinds dinsdag gestopt met de doorgifte van het signaal van RTV Renkum. (via UPC.nl)

** De Programmaraad Twente adviseert kabelexploitant Essent de regionale zender Twickelstad FM en de Franse zender FiP uit het radiopakket te halen. Daarvoor in de plaats moeten met ingang van 2007 Radio NL en Rebecca FM Classic Rock komen. Twickelstad FM kan uit het zenderpakket omdat de regionale zender voor komend jaar geen nieuw doorgifteverzoek deed. De Franse zender FiP brengt volgens de Programmaraad te weinig Franstalige muziek en kent geen gesproken woord. De bedoeling was een echte Franstalige zender toe te voegen. (o.a. RTV Oost)

Internationaal

** Kabelaanbieder UPC heeft in Europa nu een miljoen telefonieklanten. In Nederland heeft UPC 325.000 telefonieklanten. Volgens de kabelaanbieder is het aantal telefonieklanten in vijftien maanden verdubbeld. UPC schrijft de snelle stijging toe aan het succes van digitale telefonie, het op voip gebaseerde telefonieproduct dat het kabelbedrijf in steeds meer Europese landen aanbiedt. Na de lancering in Nederland, Hongarije, Frankrijk en Zwitserland is UPC met digitale telefonie sinds kort ook actief in Oostenrijk, Polen en Roemenië. Later dit jaar volgen Tsjechië, Slowakije en Ierland. Het netwerk van UPC Broadband in Europa beslaat circa 18 miljoen huishoudens, waarvan 9,3 miljoen digitale telefonie kunnen ontvangen. (Webwereld)

RTL4 in week 15 marktleider

RTL4 was in week 15 marktleider op tv (tijdvak 18.00-24.00 uur, 6+) met een aandeel van 17,1 procent. RTL5 kwam uit op 8,5 procent en RTL7 had 3,8 procent. SBS6 behaalde een aandeel van 11,1 Net5 had 5,2 procent en Veronica 4,1. Nederland 1 had een aandeel van 11,2, Nederland 2 11,0 en Nederland 3 7,5. Talpa had een marktaandeel van 7,3 procent. In het avondtijdvak behaalden de publieke zenders een marktaandeel van 28,8 procent, de zenders van RTL Nederland 26,0 procent en de SBS-zenders 16,9 procent. Dancing with the stars was met 1,907 miljoen kijkers het best bekeken programma. GTST op vrijdag trok 1,822 miljoen kijkers, gevolgd door Het Journaal van 20.00 uur op maandag met 1,805 miljoen. De Wedstrijden zondag staat op de vierde plaats met 1,790 miljoen kijkers. De vijfde plaats is voor Lotto Weekend Miljonairs met 1,765 miljoen belangstellenden. (SKO/Adformatie)

UIT DE MEDIA:

** De Wit-Russische autoriteiten hebben dinsdag een van de laatste oppositiebladen gesloten. Deurwaarders verzegelden de redactieruimte van het tijdschrift Nasja Niva in de hoofdstad Minsk. Dat meldden medewerkers van het weekblad. Als reden voor de sluiting noemden de beambten de gevangenisstraf van tien dagen die hoofdredacteur Andrej Dynko is opgelegd. Hij werd in maart opgepakt tijdens een demonstratie tegen de herverkiezing van de autoritaire president Loekasjenko. Al in januari hadden de autoriteiten de verkoop van Nasja Niva bij kiosken verboden.(ANP)

** Zaterdag gaat in Vlaanderen de nieuwe zender Life!TV van start. De zender zal zowel analoog als digitaal te zien zijn. Life!TV is een initiatief van Stefan Ackermans en Wim Weetjens. Zij richtten in 2000 al de radiozender 4FM op. De twee presenteerden daarvoor onder andere op Studio Brussel. De zender zal vooral praatprogramma’s brengen. Kijkers zullen rond verschillende thema’s vragen kunnen stellen aan een specialist en presentator in een studio. Welke thema’s besproken worden en wie de presentatoren zijn, wil de zender nog niet bekendmaken. De zender zal uitzenden tussen 9 en 13 uur ‘s ochtends. Op welk kanaal dat gebeurt, hangt af van de kabelmaatschappij in de gemeente. Het digitale netwerk van Interkabel biedt de programma’s de klok rond aan. (VRT)

** Het nieuwe tv-programma ‘Opvolger Gezocht’ staat stil bij familiebedrijven die een opvolger buiten de deur zoeken omdat de jongste generatie het bedrijf niet wil of kan overnemen. Een soort The Apprentice, maar dan met de bakker op de hoek, de fietsenmaker of een viswinkel. Het programma gaat vooral over familietrots, het binnenkijken in bedrijfjes en families en de rol van zo’n zaakje in de lokale gemeenschap. Het ‘opvolgingsprobleem’ is niet typisch Nederlands: producent Palm Plus heeft de formule inmiddels verkocht aan het Duitse ProSiebenSat1 en Fremantle Frankrijk. Ook in België, Scandinavië en Engeland hebben tvmakers belangstelling voor Opvolger Gezocht. Naar verwachting worden binnenkort in die landen dedeals gesloten. (Telegraaf)

** De eerder aangekondigde samenwerking tussen de TROS en de lokale radiozender Bingo FM (Amersfoort/Utrecht) start weliswaar op 1 mei, maar zal om organisatorische redenen nog niet direct op de zender hoorbaar zijn. De plannen om met ingang van volgende maand een presentator van de TROS dagelijks een programma te laten presenteren, blijkt “meer voorbereiding nodig te hebben dan in eerste instantie werd gedacht”, aldus Bingo FM op haar website. Ook het mogelijk maken om via de website live het spel ‘bingo’ te spelen kost meer tijd, waardoor 1 mei niet haalbaar blijkt.

** Kabelaar Essent verhoogt per 1 mei de prijs voor het digitale tv-pakket ‘TV Digitaal Extra’ van 7,95 euro per maand naar 8,95 euro per maand. “Het pakket van TV Digitaal Extra is de afgelopen tijd aangevuld met veel nieuwe zenders. De markt vraagt ook om meer zenders. Met deze prijsverhoging van slechts € 1 blijft de abonnementsprijs marktconform gezien het aanbod”, aldus de kabelaar via haar website. De afgelopen periode zijn o.a. de digitale themazenders van TMF, VPRO’s Holland Doc, VPRO’s /Geschiedenis, Zazaro TV en Family 7 toegevoegd. Per1 mei wordt daar NASN (North American Sports Network) nog aan toegevoegd.

** De nationale recherche doet onderzoek naar de beschieting van het kantoor van Quote Media en de woning van Maarten van den Biggelaar, de uitgever van het maandblad Quote. Dat heeft een woordvoerder van het landelijk parket zaterdag bevestigd. In november 2003 werden negentien schoten afgevuurd op het kantoorpand van Quote aan het Singel in Amsterdam. Enkele dagen eerder was er een kogel afgevuurd op de Amsterdamse woning van Van den Biggelaar. Het projectiel vloog door het raam van de kinderkamer. Een onderzoek dat de Amsterdamse politie instelde,bleef zonder resultaten. De Telegraaf meldde zaterdag dat het OM aanwijzingen heeft dat de Willem Holleeder achter de schietpartij zit. (NOS tt)

** RTL 5 zond gisteren de omstreden Jezusfilm ‘The Passion of the Christ’ uit. De Amerikaans/Italiaanse film uit 2004 van regisseur Mel Gibson, die gaat over de laatste twaalf uur uit het leven van Jezus, werd niet onderbroken door reclame. De film werd door 831.000 kijkers (madl: 14.1%) bekeken na de herhaling van Crime Scene Investigation (665.000 kijkers), dat tot voor kort meer dan een miljoen kijkers wist te scoren bij zusterzender RTL 4. (RTL weblog)

Roulette FM tekent bezwaar aan tegen frequentie toewijzing FunX

Roulette FM, de lokale omroep van De Bilt heeft in een brief aan Minister Brinkhorst laten weten dat zij bezwaar aantekent tegen een eventuele toewijzing van de etherfrequentie 99,3 MHz aan de zender FunX / editie Utrecht. Een toekenning van de frequentie, welke op dit moment is gereserveerd als evenementenfrequentie, zou regelrecht indruisen tegen zowel uitspraken van de Minister zelf als uitspraken die door het Agentschap Telecom zijn gedaan. Mocht FunX de frequentie toegewezen krijgen, dan zal Roulette FM gebruik maken van haar “voorkeursrecht” als publieke omroep om de frequentie FM 99,3 in de regio Utrecht zelf te claimen. Op deze manier kunnen jarenlange dekkingsproblemen bij Roulette FM in De Bilt en collega omroepen in Weesp en Vianen opgelost worden. Sinds enige weken zendt FunX in de stad Utrecht zowel uit via de bestaande 96,1 MHz als via de nieuwe etherfrequentie 99,3 MHz. Het zou hier gaan om experiment van zenderexploitant Nozema Services om de ontvangst van FunX in de regio te optimaliseren. FunX kampt volgens zeggen al enige met dekkingsproblemen in Utrecht omdat de zender van FunX uit Amsterdam ook uitzendt op de 96,1 MHz. (o.a. BON). 

Kabelaar Casema staat in de etalage

Casema, het op twee na grootste kabelbedrijf van Nederland, staat te koop. De eigenaren onderzoeken ook alternatieven voor verkoop, zoals herfinanciering, een beursgang of een fusie. Dat bevestigen diverse bronnen tegenover het Financiële Dagblad. Casema heeft 1,3 miljoen abonnees, vooral in Den Haag, Utrecht, Breda en Amersfoort. Het bedrijf is eigendom van investeringsmaatschappijen Carlyle (40%), Providence (40%) en GMT Communications Partners (20%). Zij kochten Casema eind 2002 van France Télécom voor euro 665 mln. Zakenbank Goldman Sachs begeleidt de verkoop. Volgens ingewijden mikken de huidige eigenaren op een verkoopprijs die zeker driemaal hoger is. Dat komt neer op ruim euro 2 mrd, ofwel elf à twaalf keer het ebita-bedrijfsresultaat. Dat zijn prijzen waarvoor Europese kabelbedrijven de afgelopen maanden van eigenaar zijn verwisseld. In een interne e-mail aan het personeel schrijft Casema-topman Jos Molenkamp dat de aandeelhouders hun bezit heroverwegen omdat het huis op orde is nu het kabelnetwerk is gedigitaliseerd en het tv-pakket is uitgebreid met vaste telefonie. Voor de nabije toekomst ziet Molenkamp goede uitbreidingsmogelijkheden in mobiele telefonie. Mede-eigenaar Providence werd vorig jaar door KPN afgetroefd bij de aankoop van Telfort. Bronnen rond het bedrijf sluiten niet uit dat in plaats van een verkoop gekozen wordt voor een herschikking van de bestaande eigendomsverhoudingen. Naar verluidt zou Carlyle oren hebben naar een exit, terwijl Providence nog geen afstand wil doen van zijn bezit of dat zelfs zou willen uitbreiden. De verkopers zijn bezig een bank te kiezen die financiering regelt voor kandidaat-kopers. Naast financiële partijen worden ook Nederlandse kabelexploitanten genoemd als mogelijke kopers. UPC-moeder Liberty Global mocht Casema destijds niet kopen van France Télécom, op last van de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Inmiddels is de markt gewijzigd. Door digitalisering staan nu kabelbedrijven als UPC en Essent tegenover telefoniebedrijven als Versatel en KPN met diensten als televisie, telefonie en snel internet. (FD)

UIT DE MEDIA:

** TV Rijnmond zendt de komende drie zondagen een documentaire uit over het bombardement op Rotterdam. Daarin zitten beelden die nog niet eerder zijn vertoond. Ook worden brieffragmenten geciteerd van in Rotterdam gelegerde Duitse soldaten, onder anderen van de latere Nobelprijswinnaar Heinrich Böll. De film heet ‘In mei’ en is gemaakt door regisseur Marc Schmidt en producent Joop de Jong. Uit de brieven blijkt een heilig geloof in de oorlog. De documentaire wordt op 14 mei, de dag van het bombardement in zijn geheel herhaald. Het is nog niet bekend of ‘In mei’ ook landelijke te zien zal zijn. (RTV Rijnmond)

** Weblog Jaggle zal de fotoserie van Bridget niet per e-mail verspreiden. Playboy-uitgever Sanoma stuurde het weblog donderdag een dagvaarding, nadat het een e-mailactie rondom de foto’s had opgezet. Wie Jaggle een mailtje stuurde, zou zaterdag alle Playboyfoto’s van Bridget in zijn mailbox krijgen. De advocaat van Jaggle heeft beloofd dat er niks per e-mail zal worden verstuurd, zo stelt Sanoma tegenover NU.nl. Ook zal Jaggle de foto’s niet op zijn weblog plaatsen. Hoe Jaggle aan de complete fotoserie kwam is nog onduidelijk. Via de e-mailactie hoopte het weblog onder de sommatie van Playboy uit te komen. Dinsdag dreigde Playboy verschillende internetsites met gerechtelijke stappen nadat er foto’s waren uitgelekt. (NU)

** Johan Cruijff, koningin Beatrix, Louis van Gaal, Frans Bauer en Gerard Joling komen met een medley voor het wereldkampioenschap voetbal. Tenminste, hun virtuele evenbeelden uit Café De Wereld, dagelijks te zien in het VARA-televisieprogramma De wereld draait door. ‘Even met Van Basten bellen’ op de melodie van ‘Even aan mijn moeder vragen’, ‘Scoor je even voor mij’ op Frans Bauers hit ‘Heb je even voor mij’ en ‘Buitenspel, dat is bedrog’ in plaats van ‘De meeste dromen zijn bedrog’. Vanaf dinsdag zijn dagelijks twee coupletten van de WK-medley te zien en te horen en op 26 april komt die in zijn geheel voorbij in De wereld draait door. (ANP)

** Het voormalige Veronica zendschip Norderney gaat voorlopig niet weg uit Antwerpen. Eerder berichtte dagblad BN/De Stem dat de Norderney mogelijk naar Waalwijk zou gaan. Er is hier over wel een gesprek geweest maar de Norderney blijft in ieder geval tot 31 december in Antwerpen. (Hans Knot/Mediapages)

** Nederlanders willen niet meebetalen aan een reclamevrije publieke omroep. Dat blijkt vrijdag uit een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van de Ster. Daarin geeft 61 procent aan hier niet voor te voelen. In de Tweede Kamer lijkt een meerderheid voor een reclamevrije publieke omroep op termijn. Maar veel mensen (ruim 60 procent) vinden reclame op de publieke omroep volstrekt geaccepteerd en discussie hierover onnodig. Vooral VVD’ers zijn deze mening toegedaan, terwijl de liberalen in de Tweede Kamer zich juist tegen reclame op de publieke omroep hebben uitgesproken. Ook CDA’ers willen in meerderheid (55 procent) niet betalen voor reclamevrije publieke zenders. De christelijke volksvertegenwoordigers beweren daarmee iets anders dan hun achterban. (ANP)

** Twan Huys treedt in september aan als presentator van de actualiteitenrubriek NOVA. De NPS heeft dat vrijdag laten weten. De overeenkomst is volgens een woordvoerder zo goed als zeker. Huys volgt Jeroen Pauw op. Pauw gaat volgens de huidige plannen samen met Paul Witteman een dagelijkse late night talkshow presenteren op Nederland 1. Huys (1964) is sinds 1992 verslaggever bij het televisieprogramma NOVA en vanaf 1999 correspondent in de Verenigde Staten met als standplaats New York. Hij baarde in 2005 opzien met interviews met de Amerikaanse soldate Lynndie England die betrokken was bij de misstanden in de Abu Ghraib-gevangenis, alsmede met de Nederlander Joran van der Sloot die werd verdacht van betrokkenheid bij de verdwijning van Natalee Holloway op Aruba. (ANP)

** Jeroen Kijk in de Vegte gaat het ochtendprogramma op Caz! presenteren. Vanaf 18 april is hij iedere werkdag tussen 06.00 en 09.00 uur op de zender te beluisteren. Caz! is het nieuwe radiostation van SBS dat uitzendt via de frequenties van het voormalige Yorin FM. Tot voor kort was hij op de radio te horen als co-host bij Stenders Vroeg Op. “Het nieuwe ochtendprogramma is zo opgebouwd dat de luisteraar in 20 minuten helemaal bij is”, aldus een woordvoerder. “Nieuws, weer en verkeer maar natuurlijk ook veel muziek en Jeroen staat garant voor een niet alledaags programma.” Mijke van Wijk neemt de presentatie van het nieuws voor haar rekening en het team wordt binnenkort versterkt met Martijn Zuurveen, nu nog werkzaam bij Radio 358. (Via Radiofreak)

** De RTL Groep ziet af van een Vlaams avontuur met de Vlaamse Media Maatschappij VMMa. Dat meldt PUB News. RTL-baas Philippe Delussine zet de puntjes op de i: “Ik kreeg bijzonder veel vragen van de Vlaamse pers zonder dat daar een reden toe was. We zijn geïnteresseerd in de Vlaamse markt, maar dat is niet nieuw. De Persgroep noch de Roularta Media Group (RMG) verkoopt. Ik ontken dan ook formeel elk contact. Er staat niets op stapel en al zeker niet achter mijn rug.” “We onderhouden nu al enkele jaren redactionele contacten met VTM voor het nieuws en voor evenementen zoals Miss Belgium. Onze relaties zullen zich daartoe blijven beperken,” aldus Delussine. (HLN)

** De Nederlandse Moslim Omroep is op zich een kleine omroep, dus je zou denken dat deze omroep niet echt geld had voor drama. Door een berisping van het commisariaat van de Media heeft de omroep ineens geld ‘over’ om te besteden aan drama. Eerder was er al sprake van de ontwikkeling van een comedy (Twee Families), nu is de omroep ook bezig met een driedelige serie over een vrachtwagenchauffeur. Lees verder via TV Toekomst.

** De redactie van het muziekblad Jazz gaat verder bij Uitgeverij BCM. Per direct zet de redactie daar zijn werk voort aan de uitgave. De titel verandert in Jazzism. De redactie van Jazz besloot vorige week collectief op te stappen bij uitgeverij Argo Media Groep. De uitgever kon zijn verplichtingen tegenover de redactie niet meer nakomen en kon Jazz al geruime tijd niet meer tijdig laten verschijnen. Jazzism komt in mei in de winkels, opnieuw met een vaste cd, en wordt samengesteld door de voltallige groep journalisten bij dag- en weekbladen die eerder Jazz maakten. (Adformatie)

** De lokale omroepen van Dordrecht en Papendrecht (RTV Dordrecht en Salsa) fuseren tot één omroep. Dit bericht het Algemeen Dagblad/ editie Drechtsteden. De fusie-omroep krijgt een nieuwe naam. Per 1 september krijgen luisteraars in beide gemeenten één gezamenlijk radioprogramma. Papendrecht zal dan ook de beschikking krijgen over ‘echte’ lokale televisie in plaats van de huidige kabelkrant met tekstberichten.

** Radiopresentator Larry Koelewijn van de Lokale Omroep Spakenburg (LOS) heeft dinsdagavond de presentatie van de Top 25 moeten staken, omdat hij bedreigd werd met een breekijzer door een verwarde 44-jarige man. Koelewijn was alleen in de LOS-studio toen de man door de onafgesloten deur binnenkwam. De man bedreigde de programmamaker en sloeg in op apparatuur. Koelewijn. Hij slaagde erin de man tot bedaren te brengen en waarschuwde de politie, die man meenam naar het bureau. Na een kleine reparatie kon de LOS gistermorgen weer de ether in. (AD/Amersfoortse Courant)

VPRO stapt uit NOVA

De VPRO betaalt per september niet meer mee aan het actualiteitenprogramma NOVA. Dat meldde hoofdredacteur C. Kuyl woensdagavond tijdens een PvdA-bijeenkomst over de toekomst van het Nederlandse omroepbestel. NOVA is een samenwerkingsverband van de omroepen die momenteel op Nederland 3 uitzenden, dus behalve de VPRO tekenen ook de VARA en de NPS voor de NOVA-begroting. In de toekomst ziet de VPRO voor zichzelf geen primaire rol voor de nieuwsvoorziening en de omroep wil de huidige 1,2 miljoen euro die hij erin steekt anders gebruiken. Per september moeten omroepen op alledrie de publieke zenders gaan programmeren. Volgens Kuyl zal dat ,,totale chaos” opleveren. Niet alleen heeft hij zorgen over zijn begroting. Ook de lengte van zijn programma is nog niet duidelijk en bovendien zullen twee van zijn presentatoren waarschijnlijk vertrekken. Jeroen Pauw en Paul Witteman krijgen namelijk volgens de huidige plannen een dagelijkse talkshow op Nederland 1. (ANP)

UIT DE MEDIA:

** De PvdA zal proberen de plannen voor een nieuw omroepbestel van staatssecretaris Van der Laan (Media) tegen te houden. Dat zei fractievoorzitter Bos woensdagavond op een bijeenkomst over de kwestie in Amsterdam. In het plan van de D66-bewindsvrouw mogen omroepen alleen nog programma’s maken die zorgen voor opinievorming en maatschappelijk debat. Nieuws- en sportprogramma’s worden alleen verzorgd door de NOS. Bos vindt de plannen veel te ver gaan en ziet mogelijkheden ze tegen te houden omdat voordat de plannen in 2008 worden ingevoerd er in 2007 nog verkiezingen worden gehouden. ,,Het nieuwe bestel leidt tot versplintering in plaats van samenwerking en dat moeten we niet willen”, schetste het PvdA-kopstuk. (ANP)

** BNN heeft de afgelopen dagen een rommeltje gemaakt van de uitzendingen van Onderweg naar Morgen. Afgelopen vrijdag werd per ongeluk de uitzending van gisteren uitgezonden en omgekeerd. Iets wat bij de kijkers tot grote verwarring leidde. Pamela Teves lijdt in haar rol aan een hersentumor en wordt steeds zieker. Dit proces leek nu wel heel vreemd te verlopen. BNN is overigens wel heel tevreden over de serie. De complete cast kreeg deze week te horen dat voor twee jaar wordt verlengd. (Telegraaf)

** Informatieconcern VNU heeft een extra vergadering ingelast voor zijn aandeelhouders om het bod van een groep investeerders op het concern toe te lichten. De oorspronkelijke jaarvergadering wordt vooruitgeschoven naar 13 juni. Dat heeft VNU woensdag bekendgemaakt. VNU zal op 18 april uitleggen waarom directie en toezichthouders van het concern het overnamebod door een groep investeerders steunen. Door alle aandacht en openlijke ruzie tussen VNU en een activistische aandeelhouder, die het bod resoluut afwijst, leek het VNU handig om het bod tijdens een aparte vergadering te bespreken.(ANP)

** Beau van Erven Dorens heeft het opheffen van zijn programma NSE niet zonder slag of stoot verwerkt. Beau schreef zijn boosheid van zich af in zijn eigen column in Nieuwe Revue. Hij vertelt dat hij serieus heeft overwogen zijn ontslag te nemen bij Talpa om een prullaria-winkeltje te beginnen in Marrakech. “Ik voelde me als een opgezette fazant,”schreef de presentator van wie deze week bekend werd dat hij terug komt met een nieuw programma samen met Linda de Mol. Het is een pleister op de wonde. (Telegraaf)

** Ook de VPRO zal eraan moeten geloven: tussen nu en december gaat de omroep reorganiseren. Gedwongen ontslagen zijn zo goed als zeker. Aldus meldt de Volkskrant naar aanleiding van de mededeling van VPRO-directeur Peter Schrurs gistermiddag. Volgens Schrurs is de omroep gedwongen tot de maatregelen, want “we zitten gevangen tussen wat we zelf inhoudelijk willen en wat de publieke omroep van de VPRO wil”. Marc Visch, NVJ-secretaris Omroep: “Het zat eraan te komen dat ook de VPRO moest gaan snijden, net als andere omroepen. Dit zijn de rechtstreekse gevolgen van de bezuinigingen en de tegenvallende reclame-inkomsten waarmee alle publieke omroepen kampen op dit moment”. Schrurs verwacht over een maand te weten welk bedrag er vrij dient te komen bij de reorganisatie. Daarna zal de directeur proberen overeenstemming te krijgen met de ondernemingsraad over het aantal ontslagen. (via Villamedia)

** De oplage van de nieuwe ochtendkrant nrc.next is de afgelopen maand flink gestegen. De krant is sinds de start op 14 maart van 70.000 naar 125.000 exemplaren gegaan. Dat heeft uitgever Willem Jan Makkinga gezegd. De enorme hausse aan proefabonnementen is de voornaamste oorzaak van de stijging. ,,Daardoor ligt de gedrukte oplage behoorlijk veel hoger dan we hadden verwacht.” De uitgever benadrukte dat de stijging nog niets zegt over het uiteindelijke succes van het nieuwste dagblad van PCM. ,,De beklijving, daar gaat het om. Je moet er niet vanuit gaan dat de mensen met een proefabonnement allemaal vaste abonnees worden. We vliegen veelbelovend uit de startblokken, maar roepen nog geen hosanna”, aldus Makkinga. Hij verwacht half mei een realistischer beeld te kunnen geven. (ANP)

** De soap ONM blijft tot zeker medio 2008 bij BNN. De omroep heeft overeenstemming daarover bereikt met producent Endemol, zo werd woensdag bekend. De dagelijkse soap is sinds september vorig jaar te zien bij BNN. Dagelijks kijken er ongeveer 800.000 mensen naar ONM. BNN wilde de soap – eerder bij Yorin te zien als Onderweg naar morgen – realistischer, jonger en multicultureler maken. BNN voorzitter Laurens Drillich noemt die doelstelling geslaagd. ,,Niet alleen zijn de kijkcijfers toegenomen, ook is het gelukt om in de soap maatschappelijke thema’s als groepsverkrachtingen en loverboys te verwerken.” Door veranderingen in de schema’s van de drie netten van de publieke omroep, verandert dit najaar het uitzendtijdstip van ONM. Vanaf september 2006 staat ONM op Nederland 3, om 19.00 uur. (ANP)

** Bedrijven ruilen steeds vaker hun gratis 0800-nummers in voor betaalde 0900-nummers omdat de kosten van de telefoongesprekken de pan uit rijzen. Vooral treiter- en onzinoproepen vanaf mobiele telefoons kosten ondernemers jaarlijks miljoenen. Gratis 0800-nummers waren lange tijd razend populair bij energiebedrijven, banken, verzekeringsmaatschappijen, huisartsenposten en postorderbedrijven, omdat ze werden gezien als klantvriendelijk. De kosten van het gesprek worden immers betaald door het bedrijf dat de dienst aanbiedt. Oproepen vanaf een mobieltje zijn relatief duur, terwijl de mobiele beller niets betaalt. Belangrijkste reden om een gratis nummer te schrappen is volgens de telecommunicatiebranchevereniging BTG het grote aantal absurde oproepen. Bij de BTG zijn tientallen bedrijven met callcentra aangesloten. „0800-gesprekken vanaf een mobiel kunnen oplopen tot enkele euro’s per gesprek. Telefoonrekeningen zijn serieuze kostenposten voor bedrijven”, aldus BTG-directeur Cees Tromp. De BTG vermoedt dat vooral scholieren met prepaid mobieltjes de peperdure kultelefoontjes plegen. (Telegraaf)

** Schapen met gekleurde sponsordekjes over hun rug moeten verdwijnen uit het Friese landschap. De Friese gemeente Skarsterlân wil dat de eigenaar van een weiland langs de Jouster rotonde binnen een week de reclameuitingen van de ruggen van de dieren haalt. Ondernemer J. Mazereeuw van ‘Lease a sheep’ uit Leiden heeft momenteel twaalf kuddes van twaalf schapen als shirtsponsor voor Hotels.nl in Nederland rondlopen. Burgemeester Kuiper van Skarsterlân vindt de sponsorschapen „landschapsvervuiling”. De Friese gemeente verbiedt alle reclame langs snelwegen en in het buitengebied. „We willen geen borden in ons mooie Friese landschap”, aldus Kuiper. „En ook geen schapen met reclame.” Mazereeuw mikt echter op 25.000 schapen als shirtsponsor. „Er staan hier in Joure ook een grote zuil van McDonald’s en een koffiekopje van DE in het weiland.” Ook paarden en koeien komen in aanmerking. De opbrengst van de sponsorshirts gaat deels naar een daklozenopvang in Amsterdam. (NRC)

** De Tweede Kamer heeft grote moeite met plannen van gemeenten, waaronder Amsterdam, om zelf te investeren in glasvezelnetten, zo meldt Telegraaf.nl. PvdA en VVD vrezen voor oneerlijke concurrentie met particuliere ondernemingen in de telecommunicatie. Minister Brinkhorst van Economische Zaken toonde zich woensdag bereid om op korte termijn met wettelijke maatregelen te komen om dit te voorkomen. VVD-Tweede Kamerlid Aptroot pleitte er woensdag in een debat zelfs voor om gemeenten te verbieden om dit soort investeringen te doen. (via Essent)

** Per 12 april 2006 is de lokaal publieke radiozender Lingewaal FM te beluisteren in de gemeente Leerdam. Lingewaal FM is te ontvangen op 105,9 FM.

** De Indiaase acteur Raj Rajkumar is op 77-jarige leeftijd overleden aan een hartstilstand. Dat meldt de Britse omroep BBC woensdag. Rajkumar wordt een filmlegende genoemd en speelde de afgelopen vijftig jaar in meer dan tweehonderd films. Rajkumar acteerde al een aantal jaren niet meer, maar bleef een van de meest geliefde Bollywood-acteurs. Fans van de acteur hebben zich verzameld bij zijn huis om hem de laatste eer te bewijzen. (ANP)

** De Japanse regisseur Kazuo Kuroki, bekend van zijn films over de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, is woensdag op 75-jarige leeftijd overleden aan een hartaanval. Dat heeft zijn familie gemeld. Kuroki regisseerde onder andere de trilogie “Tomorrow”, A Boy’s Summer in 1945″ en “The Face of Jizo” uit 2004, die internationaal met lofbetuigingen overladen werd. (De Morgen)

** De Antwerpse regionale zender ATV gaat vanaf maandag 17 april een talkshow uitzenden waarin enkel het Antwerpse dialect zal gesproken worden. Vijf weken lang zal ATV-presentator Marc Fransen (foto) het gezicht zijn van ‘FRAANZEN’. Vanuit de ATV-studio zal hij aan een bar het “Antwerpen- gehalte” van de verschillende gasten afwegen. In elke uitzending worden drie gasten uitgenodigd. Telkens zal er één gast zijn waarvan niemand weet dat hij of zij plat Antwerps praat. Elke week zal een bekend Antwerps politicus, als barman/barvrouw van dienst, beoordelen hoe Antwerps de gast wel is. (GVA)

** Iran heeft de Organisatie van de Islamitische Conferentie (OIC) gevraagd om een ferme reactie op de film Submission-2, die VVD- politica Ayaan Hirsi Ali later dit jaar wil uitbrengen. Dat berichtte het Iraanse staatspersbureau IRNA woensdag. Parlementsvoorzitter Gholam-Ali Hada-Adel heeft over de kwestie een brief gestuurd aan de OIC waarin hij vraagt om ,,een noodzakelijke reactie op een nieuwe belediging van islamitische heiligheden”. Submission-2 gaat over de onderdrukking van homoseksuelen binnen de islam. (ANP)

** Volgens diverse berichten in de nieuwsgroep nl.media.radio heeft zenderexploitant Broadcast Partners een steunzender in gebruik genomen voor BNR Nieuwsradio vanaf de zendmast in Hilversum. De nieuwe steunzender van BNR Nieuwsradio zendt uit op 99,8 MHz en is in de lucht gebracht om de ontvangst van BNR Nieuwsradio in de directe omgeving van de zendmast van Hilversum te verbeteren.

** Telecomconcern KPN en bierbrouwer Heineken gaan samenwerken op het gebied van ‘narrowcasting’, doelgroepreclame via televisie. Dat lieten de bedrijven maandag weten. Als opmaat naar de samenwerking neemt KPN een meerderheidsbelang in ON, een ontwikkelaar van narrowcasting-kanalen die zich richt op het Nederlandse uitgaanspubliek. Heineken is al aandeelhouder in de onderneming. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. ON levert televisieschermen waarop horecabezoekers vermaakt worden met onder meer films en concerten. Ook kunnen kroegbezoekers bijvoorbeeld contact leggen met stappers in andere gelegenheden. KPN wil marktleider worden op het gebied van narrowcasting. Eerder dit jaar nam het bedrijf al drie bedrijven over die actief zijn met deze vorm van reclame. In februari kondigde het telecombedrijf een samenwerking aan met een dochterbedrijf van De Telegraaf Media Groep (TMG). Heineken wil de reclamevorm gebruiken om meer mensen naar de horeca te trekken. Consumenten nemen driekwart van hun besluiten om een product te kopen uiteindelijk in de winkel zelf, zo blijkt uit onderzoek. Daarom zal de klant bespelen in de winkel naar verwachting terrein winnen van traditionele reclames, bijvoorbeeld via de televisie thuis. (ANP)

RTL4 in week 14 marktleider

RTL4 was in week 14 marktleider op tv (tijdvak 18.00-24.00 uur, 6+) met een aandeel van 16,0 procent. RTL5 kwam uit op 7,6 procent en RTL7 had 3,6 procent. SBS6 behaalde een aandeel van 10,7, Net5 had 5,2 procent en Veronica 4,7. Nederland 1 had een aandeel van 12,3, Nederland 2 13,7 en Nederland 3 6,7. Talpa had een marktaandeel van 6,6 procent. In het avondtijdvak behaalden de publieke zenders een marktaandeel van 32,7 procent, de zenders van RTL Nederland 27,2 procent en de SBS-zenders 20,5 procent. In week 14 bedroeg de gemiddelde kijktijd over de gehele dag 202,8 minuten. De Champions League-wedstrijd tussen Barcelona en Benfica had 2,593 miljoen kijkers en was daarmee het best bekeken programma. De Wedstrijden zondag staat op de tweede plaats met 2,090 miljoen kijkers. Het Journaal van 20.00 uur op maandag werd bekeken door 2,053 miljoen mensen, gevolgd door Dancing with the stars met 1,855 miljoen belangstellenden. De Champions League-wedstrijd tussen AC Milan en Olympique Lyon was goed voor 1,798 miljoen kijkers. (Adformatie)

UIT DE MEDIA:

** Een marathonuitzending van etherpiraat Hayabusa in Buurse is het afgelopen weekend op het allerlaatste moment afgeblazen. Een kwartier voor de zender de lucht in zou gaan, meldde het Agentschap Telecom zich en stelde de etherpiraat een dwangsom in het vooruitzicht die kon oplopen tot 45 duizend euro. Het geplande feest in een speciaal gebouwde feesttent is niet doorgegaan en de zendmast is afgebroken. De zendpiraat houdt zich voorlopig rustig, maar wil op termijn een nieuwe marathonpoging ondernemen. (RTV Oost)

** De onafhankelijke Programmaraad Brabant Midden Noord heeft voor het voorzieningsgebied van kabelexploitant Essent Kabelcom – regio Brabant Midden Noord – een concept advies opgesteld voor de invulling van het radio- en televisiepakket voor het jaar 2007. Dit advies betreft zoals ook voorgaande jaren het basispakket en het standaardpakket. Eins Live en Kink FM worden niet meer geadviseerd in het radiopakket door de Programmaraad Brabant Midden Noord omdat “beide zenders teleurstellende luistercijfers laten zien”. De Duitse publieke radiozender WDR 3 wordt toegevoegd. Voor de plek van Kink FM heeft de raad nog geen vervangende zender kunnen vinden. Arrow Jazz FM wordt verplaatst vanuit het basispakket naar het standaardpakket. De zender Radio 8 FM is van het standaardpakket naar het basispakket gegaan, aangezien er een algehele waardering voor deze zeer goed beluisterde zender is. In het tv-pakket zullen RTV10 en TV Oase worden opgenome ten gunste van TV&Co en Euronews. 

** De advocaat van prinses Margarita mr. G. Kemper heeft van de omroep Talpa de transcriptie geëist van het twistgesprek tussen koningin Beatrix en zijn cliënte zoals dat vorige week donderdag in het programma Barend en Van Dorp werd nagespeeld. Het tv-duo zou de tekst van een onbekende in de bus hebben gekregen. Kemper eist namens de prinses ook 25.000 euro schadevergoeding van Talpa omdat zij de uitzending als zeer pijnlijk heeft ervaren en ook beschouwt als een inbreuk op haar persoonlijke levenssfeer. De transcriptie lijkt dus wel degelijk voor een deel een weergave van het gesprek in 2002 van koningin Beatrix met haar nichtje. ‘We herkenden wel van alles’, aldus Kemper. Als Talpa niet over de brug komt, begint Kemper een bodemprocedure. (ANP)

** De VARA komt vanaf 2 mei iedere dinsdagavond met het programma ‘Cabaret & Co’ (23.00 uur, Ned. 3). Daarin is telkens plaats voor de nieuwe lichting cabaret-artiesten maar ook voor gevestigde namen. De populariteit van cabaret, de ontwikkeling van carrières en diverse theaterfragmenten passeren de revue. In de eerste aflevering is er plaats voor Camaretten in Rotterdam, het oudste cabaretfestival van Nederland. Er zijn eerdere deelnemers aan dat evenement te zien zoals Theo Maassen en Brigitte Kaandorp.(ANP)

Schrijver Gerard Reve (82) overleden

Schrijver Gerard Reve is zaterdag 8 april op 82-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn vriend Joop Schafthuizen zondag bekendgemaakt. Gerard Reve wordt gezien als een van de grootste Nederlandse schrijvers na de Tweede Wereldoorlog. Hij is gestorven aan de gevolgen van dementie. Reve leed al enkele jaren aan de ziekte en verbleef om die reden bijna twee jaar in een verpleeghuis in het Belgische Zulte. De laatste twee weken verslechterde zijn toestand snel. Hij at en dronk bijna niet meer en raakte vorige week enige tijd in een coma. Wanneer de schrijver wordt begraven is nog niet duidelijk. Wel maakte zijn levensgezel al eerder duidelijk dat dat in zijn woonplaats Machelen aan de Leie zou zijn, enkele kilometers onder Gent. Met De Avonden, waarschijnlijk voor velen het bekendste boek van de schrijver, debuteerde Reve in 1947 als romanschrijver. Zeven jaar eerder was zijn debuut verschenen: de dichtbundel Terugkeer, waarvan hij in eigen beheer vijftig exemplaren uitgaf. Reve publiceerde onder meer De taal der liefde (1972), Lieve jongens (1973), Het lieve leven (1974), Oud en Eenzaam (1978) en Het boek van violet en dood (1996). Het grote publiek waardeerde de boeken zeer. In 1974 kreeg de schrijver zelfs zijn eigen tv-show: de Grote Gerard Reve Show (NOS). Ook werd hij Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. In 1968 werd Reve de P.C. Hooftprijs toegekend en op zijn 75ste verjaardag werd Reve bevorderd tot Commandeur in de Orde van Oranje Nassau. Reve zorgde regelmatig voor veel ophef vanwege zijn homoseksualiteit en zijn uitspraken over religie, dood en homoseksualiteit. (ANP) NECROLOGIE – Gerard Reve (1923-2006)

UIT DE MEDIA:

** Bert Bakker (D66) dient komende week een wetsvoorstel in waarin de financiering van de lokale omroepen bij wet wordt geregeld. Tot nog toe voegde de landelijke overheid een bedrag van ruim 1 euro per huishouden toe aan het gemeentefonds. Het was dan de bedoeling dat de gemeenten dit bedrag zouden doorgeven aan de lokale omroepen. Veel gemeenten deden dit niet, maar gaven het geld uit aan andere zaken. Na jaren van strubbelingen hierover komt Bert Bakker van D66 nu met een wetsvoorstel waarin het Commissariaat voor de Media de beschikking krijgt over het geld, en dat doorgeeft aan alle lokale omroepen die voldoen aan de regels van de Mediawet. Volgens Bert Bakker is er in de Tweede Kamer een meerderheid voor dit voorstel. Hij verwacht dat de regeling op 1 januari 2007 in werking zal treden. (o.a. Novum)

Politiek ontstemd over De Mols pestprogramma

John de Mol ontwikkelt voor zijn omroep Talpa een programma waarin een groep mensen minstens een jaar in een villa wordt afgezonderd met de opdracht elkaar weg te pesten. De grootste treiteraar die uiteindelijk overblijft, krijgt de villa waarin het programma zich afspeelt en een grote som geld. Een woordvoerder van Talpa bevestigde zaterdag een verhaal over het programma in De Telegraaf. Voor het programma, dat als naam De Gouden Kooi krijgt, worden tien mensen opgesloten in een villa van 1 miljoen euro. Hun pogingen elkaar weg te pesten worden geregistreerd door camera’s. De kandidaten moeten het spel minstens een jaar volhouden. De jongste plannen van John de Mol voor een treitershow zijn zaterdag met afkeuring ontvangen in politiek Den Haag. ,,Een volgende stap in de wansmaak”, oordeelde het Tweede Kamerlid B. Bakker van D66. ,,Waar ligt de grens van deze man?”, vraagt F. Vergeer zich af namens de SP-fractie. ,,Het is een vrij land, mensen kunnen zelf bepalen of ze hier naar willen kijken”, zei D66-parlementarier Bakker. ,,Maar in termen van goede smaak sta ik niet te juichen”. F. Vergeer van de SP omschrijft De Mol als ,,marktleider als het gaat om het exploiteren van slechte eigenschappen van mensen”. CDA-staatssecretaris Wijn vindt het verwerpelijk. ,,Kinderen die het zien, gaan denken dat het loont om te pesten”, zei hij voor BNR Nieuwsradio. ,,Als dit uitgezonden wordt om half negen ‘s avonds en kinderen van 10, 11 en 12 jaar die nog wakker zijn zien het, dan vind ik dat niet deugen.” Maar Wijn benadrukt dat het niet mogelijk is om De Gouden Kooi te verbieden, onder verwijzing naar de vrijheid van meningsuiting. Voor Radio 2 noemde PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink het programma-idee ook al verwerpelijk en onsmakelijk. Ook zij denkt dat het vooral een slecht voorbeeld voor kinderen zal geven. Ze gaat met andere mediaspecialisten in de Kamer overleggen of er iets tegen te doen is. Volgens de Telegraaf gaat De Gouden Kooi deze zomer van start. Lees verder.

UIT DE MEDIA:

** Inwoners van Hellevoetsluis hebben zaterdagochtend urenlang zonder televisiesignaal gezeten. Er bleek iets mis te zijn met zendapparatuur bij kabelbedrijf UPC. Om kwart over 12 was de kapotte apparatuur vervangen en was de storing voorbij. Volgens een woordvoerder van UPC hebben ongeveer tienduizend huishoudens zonder televisie gezeten. Een begintijd van de storing is moeilijk aan te geven, maar volgens UPC kwamen de eerste klachten zaterdagmorgen vroeg binnen. Wat de storing in de zendapparatuur precies heeft veroorzaakt is niet duidelijk. (Rijnmond)

** Vlaamse tv-producties zijn in trek bij buitenlandse zenders, is gebleken op de beurs MipTV in Cannes. De grootste beurs voor audiovisuele media van Europa sloot gisteren zijn deuren. De Vlaamse zenders en productiehuizen waren samen vertegenwoordigd op de stand van Flanders Image, de organisatie die de Vlaamse audiovisuele producties promoot. “Vooral voor “Kika & Bob” was de belangstelling groot”, zegt Christian De Schutter van Flanders Image in De Morgen. “Kika & Bob” is een Vlaams-Nederlandse animatieserie van Vincent Bal (“Man van staal”, “Minoes”) en Colette Bothof. Ze gaat over een brandweerman en een klein meisje die de kat van het meisje proberen te redden en zo overal ter wereld terechtkomen. De reeks zal worden uitgezonden op Ketnet. (VRT)

** Het blijft bijna dagelijks nieuws, de wanhoopsacties van Talpa. Nadat de zender vorige week het programma 7 Plagen een week uitstelde, is het nu helemaal uit de programmaschema’s verdwenen. De serie zou aanstaande maandag van start gaan. Talpa heeft nog geen vervangend programma. (Medialog)

** Centraal Beheer Achmea zegt niet van plan te zijn het reclamespotje over Salomon Kalou uit de lucht te halen. De voetballer van Feyenoord heeft een advocaat in de hand genomen, om een einde te maken de commercial op tv. Dat is Ruud Schutte van het Haagse kantoor De Brauw Blackstone Westbroek. In het filmpje speelt Kalou op de wereldtitelstrijd voor Duitsland. Het is een parodie op de door minister Verdonk van Vreemdelingenzaken gedwarsboomde poging van de aanvaller uit Ivoorkust een Nederlands paspoort te krijgen. Achmea ziet geen enkele reden het spotje niet meer uit zenden. ,,Kalou heeft z’n kans gekregen mee te doen,” zegt een woordvoerder. ,,Aanvankelijk vond hij het leuk, later trok hij zijn medewerking in. Wij hebben zeker geen misbruik gemaakt van zijn portretrecht. Uiteindelijk zal het wel om geld gaan. Voorlopig echter hebben we niets gehoord (ANP)

** De bekende Yorin FM-deejay Rob Stenders gaat definitief niet mee naar het nieuwe SBS-radiostation Caz! Stenders en Caz! zijn er niet uitgekomen. SBS zegt Stenders wel een aanbod te hebben gedaan, maar dat was niet naar de zin van de 40-jarige deejay. Bij Yorin FM had hij nog ultieme muziekvrijheid afgedwongen, maar bij Caz! zat dat er niet meer in. Timur Perlin, Marc de Hond en Marisa Heutink gaan wel voor de nieuwe zender draaien. Behalve Stenders zijn nog twee bekende presentatoren van het oude Yorin FM, Robert Jensen en Henk Westbroek, niet op Caz! te horen. Westbroek heeft geen nieuw contract aangeboden gekregen. Robert Jensen richt zich nu vooral op tv. Stenders blijft radiomaken, en wel voor zijn steeds populairder wordende internetstation KX Radio. (RTL)

** Dan Brown, de schrijver van de wereldwijde bestseller de Da Vinci Code, heeft geen plagiaat gepleegd. Dat heeft het Britse Hooggerechtshof bepaald. Twee auteurs, Michael Baignent en Richard Leigh, beweerden dat Dan Brown hun idee heeft gestolen en gebruikt in zijn boek de Da Vinci Code. Zij gingen in hun boek uit 1982 er ook al uit van de theorie dat Jezus en Maria Magdalena waren getrouwd en dat er nog steeds nazaten van hen rondlopen. Volgens de rechter wijst niets er op dat Brown delen heeft overgeschreven. De schrijver is opgelucht. Brown werd tijdens het proces opgeroepen als getuige. Hij zei ‘vele bronnen’ te hebben gebruikt en dus ook het boek van Michael Baignent en Richard Leigh. “Ik ben nog steeds verbijsterd dat ze überhaupt een zaak aanspanden”, zei Brown na afloop. (ANP)

** Regisseur Steven Spielberg gaat nieuw filmtalent zoeken in een wedstrijd op televisie. Het programma “On the lot” komt volgend jaar op de Amerikaanse tv-zender Fox. Deelnemers aan de show moeten elke week een kortfilm maken die door een jury beoordeeld wordt. Volgens het gekende principe van talentwedstrijden als Idool en Star Academy, valt er elke keer iemand af. Degene die uiteindelijk overblijft, krijgt een contract bij DreamWorks, de filmstudio van Spielberg. Het programma komt in 2007 op de Amerikaanse televisiezender Fox. (Belga)

** SBS6 zendt dit najaar een nieuw, groot amusementsprogramma uit met als werktitel: ‘Je wordt bedankt’. In de show worden mensen bedankt die de carrière van een bekende Nederlander mede mogelijk hebben gemaakt. Wie het programma zal presenteren is nog onduidelijk. De bedenkers David Lipschits en Philip Woldringh hopen op Wendy van Dijk. Lipschits: „We hebben het principe van het programma ‘In de hoofdrol’ omgedraaid. In plaats van dat de ster door zijn omgeving in het zonnetje wordt gezet, bedankt nu de bekende Nederlander de mensen die hem of haar geholpen hebben.” Het programma moet een show voor het hele gezin worden. Woldringh: „Heel veel zenders zijn op zoek naar een opvolger van ‘In de hoofdrol’. Na het succes van ‘Dansen met sterren’ is er weer geld voor groot amusement.” (ANP)

** De kranten AD Rotterdams Dagblad en NRC Handelsblad liggen vrijdagmiddag in de regio’s Rotterdam en Den Haag wat later in de brievenbus. Uitgeverij PCM moest uitwijken naar andere drukkerijen omdat er vrijdagochtend brand was ontstaan in een van de drukpersen in Rotterdam. Volgens een woordvoerder gaat het om een vertraging van een half uur tot een uur. De brand werd snel geblust, maar de overige vijf persen konden door alle commotie niet gebruikt worden. Het drukken van het AD Rotterdams Dagblad moest uitwijken naar Leidschendam en het NRC naar Amsterdam. PCM verwacht de drukkerij in Rotterdam in de loop van de middag weer in gebruik te kunnen nemen. De edities van zaterdag lopen geen vertraging op. (ANP)

** De jury van de Gouden Pen heeft drie journalisten genomineerd voor die onderscheiding voor jong journalistiek talent. Bor Beekman (de Volkskrant), Olivier van Beemen (Elsevier/GPD) en Bregje Lampe (Het Parool) maken kans op de prijs. De Gouden Pen wordt vrijdag 21 april uitgereikt op de Jaardag van het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren in Groningen. Beekman heeft zijn nominatie te danken aan vier artikelen die in de eerste helft van 2005 in het Volkskrant Magazine verschenen. Van Beemen schreef onder meer enkele verhalen over racisme in Frankrijk en Lampe is genomineerd voor vijf artikelen, waaronder een over de modeontwerpers Viktor en Rolf. Voor de Gouden Tape, voor jonge radio- en televisiejournalisten, komen twee mannen in aanmerking. Het gaat om Maurice Laparlière van de Wereldomroep en Geertjan Lassche van EO Netwerk. Laparlière maakte voor de Wereldomroep een reportage over oplichting via internet, waarvan hij ook zelf slachtoffer is geworden. Lassche maakte voor Netwerk twee reportages over de vertrouwelijke asielgegevens die Nederland aan de autoriteiten in de Democratische Republiek Congo verstrekte. (ANP)

** Door de herstructurering en besparingen bij de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) gaan uiteindelijk 18 jobs verloren. VMMa moet besparen door tegenvallende reclame-inkomsten. De directie had in maart 25 ontslagen aangekondigd, maar omdat enkele werknemers spontaan opstapten of binnen VMMa van job veranderden, verliezen maar 18 mensen hun job. Maandag ronden de directie en vakbonden de onderhandelingen definitief af. Op de nieuwsredactie zouden twee ontslagen vallen. Ook JIMtv-woordvoerder Jürgen Roels krijgt zijn ontslag. Dat kondigde hij zelf aan op zijn webstek. VMMa is de koepel boven de commerciële tv-zenders VTM, JIMtv, KanaalTwee en radiozender Q-Music. (VRT)

** Bij een bomaanslag op de woning van een Bulgaarse televisie-journalist in Sofia is gisteren zware schade aangericht, maar zijn geen slachtoffers gevallen. Volgens de journalist, Vasil Ivanov van de zender Nova TV, houdt de aanslag verband met een reeks reportages die hij heeft gemaakt over corruptie en de mishandeling van gedetineerden in de gevangenis van Sofia. Bulgarije heeft de Europese Unie toegezegd de strijd tegen corruptie en de georganiseerde misdaad aan te gaan. De EU besluit in mei over Bulgaarse toetreding in 2007. (Reuters/NRC)

** De Italiaanse televisiezender RAI Uno is dinsdag weer opgenomen in het analoge basisaanbod van de Brusselse kabeldistributeur Coditel. RAI had daarop aangedrongen aan de vooravond van de Italiaanse parlementsverkiezingen. Coditel schrapte RAI Uno uit zijn analoge aanbod zodat de zender alleen nog te bekijken was via het nieuwe digitale aanbod van de distributeur. RAI stelde Coditel in gebreke en eiste dat RAI Uno weer in het analoge basisaanbod zou opgenomen worden. “We zijn tevreden. Onze zender moet bekeken kunnen worden op de vooravond van de Italiaanse parlementsverkiezingen van 9 en 10 april”, meldt de RAI. Coditel telt ongeveer 140.000 abonnees. (VRT)

** De Britse filmmaakster Gurinder Chadha zal volgens Amerikaanse media de bioscoopversie van Dallas, de populaire tv-serie uit de jaren tachtig, regisseren. Aanvankelijk was de Australiër Robert Luketic aangetrokken als regisseur, maar hij zag ervan af ,,op artistieke” gronden. Chadha (Bend It Like Beckham) werkt momenteel aan de verfilming van een andere Amerikaanse tv-serie; I Dream of Jeannie. Hierin speelde Larry Hagman ooit een hoofdrol, net als in Dallas. Tot dusver is uitgelekt dat John Travolta en Jennifer Lopez in de bioscoopversie van Dallas te zien zullen zijn als J.R. Ewing en Sue Ellen. (ANP)

** Het AVRO-programma Koefnoen krijgt de Zilveren Nipkowschijf, de jaarlijkse onderscheiding van televisie-critici. Dat maakten zij donderdag bekend. De uitreiking van de prijs is op 18 mei in De Plantage in Amsterdam. Volgens de jury blinkt Koefnoen uit in satire die verder gaat dan louter imiteren. Ook geeft het programma volgens de deskundigen een treffend beeld van de huidige tijdgeest. De Zilveren Reissmicrofoon voor het beste radioprogramma gaat naar het VPRO-programma De Avonden op Radio 747. Deze uitzending betitelen de kenners als ‘een origineel en diepgaand programma over cultuur en vlaggenschip van de gesproken woordzender Radio 747, die na de zomer niet veel meer dan muziek te bieden zal hebben’. Met dit laatste refereren ze aan de plannen van de Publieke Omroep om na de publieke tv-zenders ook de radiozenders op de schop te nemen. (ANP)

** Het nieuwe gemeentebestuur van Apeldoorn voelt niets voor het plan voor een elektriciteitsmuseum op het voormalig zendcomplex in Radio Kootwijk. Dat heeft het gemeentebestuur donderdag gezegd bij de presentatie van het bestuursakkoord. D66 wil dat de procedure voor de invulling van het complex in Radio Kootwijk helemaal over wordt gedaan. Volgens D66 is de procedure tot nu toe vaag geweest. D66 gaat de komende weken praten met de partijen die plannen voor de invulling van Radio Kootwijk hebben ingediend. (omroepgelderland)

** Voetbal of detective, dat is de vraag. De KRO gaat tijdens het WK voetbal in Duitsland tegenover de wedstrijden een detective uitzenden op Nederland 1. De zender wil daarmee een alternatief bieden voor het voetbal, zo liet de KRO donderdag weten. Enkele van de series die de KRO gaat uitzenden zijn The Commander, Frost, Judge John Deed en Dalziel & Pascoe. Op 7 juli, tussen de halve finales en de finale voetbal, is de zevende editie van KRO’s Detectivenacht. (ANP)

** Het EK voetbal onder de 21 jaar wordt de komende twee jaar bij Talpa uitgezonden. De zender verwierf de uitzendrechten van de voetbalbond UEFA, zo werd donderdag bekend. Jong Oranje heeft zich al geplaatst voor de laatste acht van het EK in Portugal dit jaar. Het EK is van 23 mei tot en met 4 juni. Bijna alle groepswedstrijden worden rechtstreeks uitgezonden en ook de halve finales en finale komen live op tv. Presentator Jan Joost van Gangelen gaat dagelijks verslag doen vanuit Portugal. Volgend jaar is Nederland gastland en verzekerd van deelname. Talpa sloot onlangs al met de KNVB een contract voor alle wedstrijden van Jong Oranje tot en met 2009. (ANP)

** Het bedrijf Biretco, eigenaar van enkele fietsspeciaalketens, heeft vandaag in kort geding geeist dat concurrent Halfords stopt met misleidende reclame over Union-fietsen. Volgens Biretco zijn de Union-fietsen niet van topkwaliteit, zoals Halfords beweert. De Union-fietsen worden gemaakt door werknemers van Larcom in Ommen. De meeste onderdelen komen uit het Verre Oosten. Als Biretco het kort geding wint, heeft dit volgens de Larcom-directie geen negatieve gevolgen voor de fietsenproductie. Union heeft juridische stappen aangekondigd. (RTV Oost)

** Talpa stopt met NSE Nieuws. Het programma was een beoogd boegbeeld van de zender van John de Mol, maar haalde nooit de gehoopte kijkcijfers. Een woordvoerder van de zender bevestigde woensdag het einde van het programma. (ANP)

** De maatregel om haatzaaiende satellietzenders uit het buitenland te weren in Nederland door ze te laten blokkeren, blijkt niet te werken. Toen dat eerder dit jaar gebeurde, waren ze een dag later weer zichtbaar via andere kanalen. Dat erkende minister Donner (Justitie) woensdag tijdens een discussiebijeenkomst in Den Haag. De bewindsman maakte eind januari bekend dat de doorgifte van de Libanese zender Al Manar en de Iraanse zender Sahar TV1 was gestaakt. Donner wees er nu op dat klassieke methoden niet meer werken om de internationale verspreiding van radicale ideeën via moderne media als internet te bestrijden. ,,De methode van wegdrukken is veel minder effectief”, zei hij over de poging om de tv-zenders te weren. (ANP)

** Het bestuur van Radio Wijdemeren heeft de redactie van het actualiteitenprogramma Wijdemeren Actueel ontslagen. Dat is gisteren bekendgemaakt in een verklaring. Daarin wordt verklaard dat het wekelijkse programma zo snel mogelijk terugkomt op de lokale zender, maar met een ander team. ,,We krijgen dus de zak”, vat redactielid Bob de Graaff de verklaring – waarvan hij gistermiddag alleen nog maar wist van horen zeggen – samen. Eerder werd de redactie door het bestuur geschorst, waarna de leden afzonderlijk aangaven dat ze hun medewerking aan het programma zouden opschorten. Nu heeft het bestuur van de lokale omroep (de ‘Algemene Radio Omroep Stichting Wijdemeren’) dus besloten dat het team in zijn geheel verdwijnt. ,,Ik heb geen zin om in een klimaat te werken van woordwegingen, achterdocht en welles-nietesflauwekul.” In de bestuursverklaring krijgt programmaleider John Ligthart ‘honderd procent’ steun. De verklaring over hem: ‘Hij voert het door ons voorgestane beleid op een degelijke, goede en plezierige wijze uit.’ (Gooi en Eemlander)

** Alle rouwadvertenties van het Dagblad van het Noorden verschijnen vanaf woensdag op de nieuwe website www.Mensenlinq.nl Het gaat om een intitiatief van de uitgeverijen NDC en Koninklijke Wegener. Door de samenwerking komen de familieberichten van diverse regionale kranten en weekbladen op de site. Het gaat om ruim de helft van alle landelijke rouwadvertenties. Het is de bedoeling om het aanbod uit te breiden met geboorte- en trouwadvertenties. (RTV Noord)

** Via het Etalagekanaal van kabelaar Casema is de komende maand de tv-zender ESPN Classic Sports te zien. Via het etalagekanaal is gedurende een bepaalde periode een tv-zender te ontvangen via het analoge en digitale basispakket die normaal alleen te zien is via het digitale ‘pluspakket’. De afgelopen periode was de Nederlandse commerciële tv-zender TV Oranje te zien.

** De abonnees van UPC in Leerdam krijgen binnenkort 50 euro van het kabelbedrijf. Als ze abonnee blijven op het zogeheten standaardpakket Radio & TV krijgen ze bovendien nog vier jaar korting op het tarief. Dit is de uitkomst van een al jaren slepende ruzie tussen UPC en de gemeente Leerdam. UPC nam in 1991 het kabelnet van Leerdam over. De gemeente bedong toen dat er geen grote verhoging van het tarief voor de inwoners mocht komen. In 2004 gebeurde dat toch. Volgens UPC gold de oude afspraak niet meer, maar volgens de gemeente Leerdam wel. Het geschil is nu bijgelegd. De Leerdamse abonnnees krijgen voor 1 juni bericht over hun meevaller en wanneer die wordt uitbetaald. (Radio Rijnmond)

** Automatiseringbedrijf Getronics PinkRoccade gaat samenwerken met Wegener. Het uitgeversconcern gaat de komende jaren het beheer van ruim vierduizend werkplekken uitbesteden aan Getronics. Het Nieuwegeinse bedrijf neemt daardoor ook zestig werknemers van Wegener over. Financiële details over de overeenkomst zijn niet bekend gemaakt. (RTV Utrecht)

** De onafhankelijke Programmaraad Groningen / Drenthe – benoemd en ingesteld door de respectievelijke gemeenteraden regio Groningen /Drenthe – heeft in de openbare vergadering van 29 maart jongstleden een concept advies opgesteld voor de invulling van het radio en televisiepakket voor het jaar 2007. Dit advies geldt voor het verzorgingsgebied van Essent Kabelcom in de provincies Groningen en Drenthe. Bij het radiopakket worden de commerciele radiozender Radio NL en BNR Nieuwsradio toegevoegd aan het basispakket. FiP verdwijnt uit het radiopakket. De Duitse tv-zender RTL Television maakt plaats voor combinatie Euronews/TV Oase.

** Liberty Global, in Nederland het moederbedrijf van kabelmaatschappij UPC, verkoopt zijn Zweedse kabelactiviteiten aan de investeringsmaatschappijen Carlyle en Providence. De verkoop levert bijna 3,3 miljard Zweedse kroon (349 miljoen euro) op, aldus Liberty Global vandaag. Liberty verkocht al zijn activiteiten in Noorwegen. De Franse divisie gaat waarschijnlijk ook de deur uit. Het kabelconcern wil in Europa alleen actief zijn in gebieden waar het een behoorlijke marktpositie heeft en waar het nog kan groeien. De opbrengst van de verkochte activiteiten wordt voor een deel gebruikt voor de aflossing van schulden. (Nieuws.nl)

** Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van Nederlands grootste dagblad De Telegraaf, verkoopt zijn Limburgse tak aan de Britse investeringsmaatschappij Mecom. Dat heeft TMG dinsdag bekendgemaakt. Het gaat om de verkoop van de kranten Dagblad De Limburger (Media Groep Limburg), krantendrukkerij Nieuwsdruk Limburg en uitgeverij De Trompetter van de huis-aan-huisbladen. De drie bedrijven hebben een gezamenlijke waarde van 200 miljoen euro. De Britse investeerder Mecom heeft met de voorlopige overeenkomst onder meer TMG’s concurrent Wegener afgetroefd. Die trok zich maandag terug uit het verkoopproces om de Limburgse kranten. TMG zette de Limburgse tak eind vorig jaar al in de etalage. (ANP)

** De oplagecijfers van de landelijke dagbladen zijn in het vierde kwartaal van 2005 licht gestegen, in vergelijking met het derde kwartaal. Dat blijkt uit cijfers van HOI (Het Oplage Instituut). Grootste stijgers zijn volgens HOI de gratis dagbladen Metro en Sp!ts. Alleen de oplagecijfers van het AD en De Telegraaf daalden. De landelijke krant met de hoogste oplage is nog steeds De Telegraaf. Van het Nederlands Dagblad worden er het minst gedrukt. In vergelijking met een jaar eerder zijn er net zoveel stijgers als dalers. Van vijf titels was het oplagecijfer in het vierde kwartaal van 2005 hoger dan in dezelfde periode in 2004, bij vijf kranten was dat aantal lager. Het AD is in deze vergelijking niet meegenomen, omdat de krant op 1 september 2005 fuseerde met zeven regionale kranten. (ANP)

** Op maandag 3 april is het radiopakket in het verzorgingsgebied van kabelaar UPC in Aalten en Bredevoort gewijzigd en is in heel Gelderland Oost het radiopakket uitgebreid met vier radiozenders. In Gelderland Oost worden door kabelaar UPC de radiozenders Arrow Jazz FM (106,4 MHz), Juize FM (104,5 MHz), Radio Rosita (91,4 MHz) en Slam! FM (101,5 MHz) toegevoegd. In Aalten en Bredevoort wordt de kabeldistributie van zes kerkradio’s beëindigd en worden bovengenoemde radiozenders toegevoegd aan het radiopakket.

** De Stichting Algemene Programma Raad voor de regio Groot-Amsterdam heeft per 1 april 2006 zijn Advies Kabelplan Televisie 2006-2007 aan UPC uitgebracht. Het advies heeft betrekking op het Wettelijk Basis Pakket van 15 televisiezenders én het Aanvullend Pakket van 14 resp. 16 televisiezenders. De adviesperiode loopt van 1 juli 2006 t/m 30 juni 2007. In afwijking van eerdere jaren is het advies voor het Wettelijk Basis Pakket van Amsterdam plus en dat van de Overige Gemeenten (Purmerend, Zaanstad en Landsmeer) niet meer identiek. De APR brengt daarom nu twee adviezen uit. De pakketten blijven in komende periode voor het overgrote deel gelijk. Nieuw in het hele APR-gebied is de zender Animal Planet. Deze zender komt in de plaats van National Geogrpahic Channel dat zich niet langer beschikbaar stelt voor analoge doorgifte. Gehandhaafd in hele APR-gebied is Eurosport. Geadviseerd is aan het pakket voor Amsterdam plus (dat twee zenders meer omvat als dat van de Overige Gemeenten) de Spaanstalige zender TVE toe te voegen. De APR ziet geen mogelijkheid om in dit gebied ook RAI Uno en BBC World op te nemen. Consumenten in de Overige Gemeenten zullen naast RAI Uno en BBC World ook TVE en SALTO A2 moeten missen. De twee nieuwe aanvragen van RNN 7 en TV Oase zijn niet gehonoreerd. 

** Music & Images heeft in opdracht van Talpa Radio een digitaal uitzendplatform gebouwd voor acht nieuwe radiostations. De acht radiostations zullen vanaf eind april via internet te beluisteren zijn. Het hart van Radio Digitaal wordt gevormd door een Dalet-systeem, waaruit de verschillende stations worden gestreamed. De stations hebben een multimediaal karakter. Voor dit doel ontwikkelde Music & Images specifieke software, waardoor audio en video synchroon gestart kunnen worden. In eerste instantie worden acht verschillende muziekzenders geïntroduceerd die 24 uur per dag hits uit diverse stromingen laten horen. Premier Balkenende zal aanwezig zijn bij de feestelijke start van de zenders op dinsdag 25 april. (Broadcast Magazine)

** De dvd Het beste van De Lama’s – deel 1 is meer dan tachtigduizend keer verkocht. De cabaretiers van het het BNN-programma krijgen de platina dvd in de TROS tv-show uit handen van Arjan Ederveen. De cabaretiers Tijl Beckand, Ruben Nicolaï, Arie Koomen en presentator Patrick Lodiers nemen de platina dvd namens BNN in ontvangst, zo liet de omroep maandag weten. TROS zendt de tv-show van presentator Reinout Oerlemans en De Lama’s uit op vrijdag 7 april om 21.30 uur. Inmiddels is er ook al een deel 2 dvd van De Lama’s verschenen en volgens een woordvoerster van BNN komt er wellicht ook een deel 3. In mei komen de cabaretiers weer op tv. (ANP)

Actrice Frédérique Huydts (38) overleden

Actrice Frederique Huydts is maandagmiddag op 38-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker.’Dat liet haar management Features Creative Management maandag weten. De actrice, die na ingrijpende behandelingen voor darmkanker weer helemaal op de been zou zijn, werd eind vorige week opnieuw opgenomen in het ziekenhuis met nierproblemen. In 2004 werd bij Frédérique darmkanker geconstateerd. De strijdlustige actrice zei vorig jaar in Villa Felderhof: “Toen ik hoorde dat ik darmkanker had, dacht ik dat ik in een verkeerde film beland was.” Frédérique zou in september repeteren voor het toneelstuk Nacht, moeder met Linda van Dyck. In dat stuk zou zij een dochter spelen die haar moeder vertelt dat ze zelfmoord wil plegen. Frédérique is momenteel op televisie te zien in de eerder opgenomen programma’s Wie is … de Mol? en Dreamtravel. De uitzendingen van ‘Wie is … de mol?’ gaan volgens een woordvoerster van de Avro op verzoek van Frédérique en haar familie door. Over eventuele aanpassingen van het programma, kan ze nog geen uitspraak doen. De afleveringen van Dreamtravel worden niet meer uitgezonden, laat een woordvoerster van Net5 weten. “We vinden het niet kies om door te gaan met uitzenden.”Huydts werd geboren op 19 augustus 1967 in Den Haag. Ze volgde de Maastrichtse Toneelacademie, waar ze in 1989 afstudeerde. Het grote publiek leerde Huydts in 1990 kennen als Annet in de soap Goede Tijden, Slechte Tijden. Ze speelde in veel series zoals de dramaserie In naam der Koningin, de comedy In de clinch en de dramaserie Meiden van De Wit van Net5. (ANP)

RTL4 in week 13 marktleider

RTL4 was in week 13 marktleider op tv (tijdvak 18.00-24.00 uur, 6+) met een aandeel van 16,5 procent. RTL5 kwam uit op 7,7 procent en RTL7 had 3,8 procent. SBS6 behaalde een aandeel van 10,1, Net5 had 5,0 procent en Veronica 4,6. Nederland 1 had een aandeel van 12,4, Nederland 2 13,7 en Nederland 3 7,2. Talpa had een marktaandeel van 6,2 procent. In het avondtijdvak behaalden de publieke zenders een marktaandeel van 33,4 procent, de zenders van RTL Nederland 24,8 procent en de SBS-zenders 17,1 procent. In week 12 bedroeg de gemiddelde kijktijd over de gehele dag 201,2 minuten. Best bekeken programma was De Wedstrijden zondag met 2,328 miljoen kijkers. De Champions League-wedstrijd tussen Benfica en Barcelona had 2,246 miljoen belangstellenden. Het Journaal van 20.00 uur op maandag werd bekeken door 2,039 miljoen mensen. GTST op maandag trok 1,873 miljoen kijkers. Vermist was goed voor 1,763 miljoen kijkers. (Adformatie/SKO)

UIT DE MEDIA:

** KPN en casaNet in Enschede hebben een principeovereenkomst bereikt over de overname en uitbreiding van het glasvezelnet van casaNet. Het huidige netwerk, dat 5.000 aansluitingen telt, moet uitgebreid worden naar 25.000 huishoudens. KPN en casaNet willen via een joint venture aansluitingen verkopen aan andere woningbouwcorporaties in de regio. CasaNet is een samenwerkingsverband tussen twee woningcorporaties. De oorsprong van het bedrijf ligt in Enschede, waar het ook een glasvezelnetwerk exploiteert. (Novum)

** De Britse omroep BBC mag niet langer beeldopnames maken van hongerende mensen in het Afrikaanse Niger. Een vergunning om verslaggeving te doen van de humanitaire situatie is ingetrokken, zo berichtte de zender maandag. Die had kortgeleden beelden uitgezonden van de hongersnood in Niger. Volgens de BBC en buitenlandse hulpverleners wil Niger liever niet weten dat het de bevolking niet kan voeden. Hulporganisaties in het land zeggen dat er ,,een cultuur van ontkenning is tot in de hoogste regionen” (ANP)

** Uitgever Wegener zal Dagblad De Limburger en Het Limburgs Dagblad niet overnemen. Dat liet de onderneming maandag weten. Wegener heeft zich teruggetrokken uit het verkoopproces. “De gevraagde voorwaarden ontwikkelden zich zodanig, dat het niet langer verantwoord was om bij het proces betrokken te blijven”, lichtte een woordvoerder van Wegener het besluit toe. Wegener maakte eind februari bekend belangstelling te hebben voor de kranten. Momenteel geeft Wegener zeven regionale titels uit in het zuiden en oosten van het land. Eerder al brachten Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) en de Vlaamse mediagroep Concentra samen een bod uit. De twee Limburgse kranten hebben opgeteld 200.000 abonnees. De twee dagbladen vallen onder Media Groep Limburg, een dochter van Telegraaf Media Groep (TMG). TMG zette dit onderdeel eind vorig jaar in de etalage. Het is onbekend hoeveel de werkmaatschappij moet opleveren. (ANP)

** Een Italiaanse omroep, die in handen is van premier Berlusconi, is voor de derde keer in drie weken beboet wegens overtreding van de regels voor politieke propaganda. De omroep TG4 moet 250.000 euro betalen omdat Berlusconi in de lopende campagne voor de parlementsverkiezingen meer zendtijd heeft gekregen dan zijn politieke tegenstander Romano Prodi.De straf is opgelegd door de Italiaanse ‘mediawaakhond’. Die legde TG4 eerder al boetes op van in totaal 300.000 euro. Berlusconi controleert niet alleen veel commerciële media in Italië, maar door zijn functie ook indirect de staatsomroep RAI. (ANP)

** De uitzendingen van de lokale omroep van Woerden, RPL FM, zullende de komende weken via de ether in een minder groot gebied te beluisteren zijn. Dat komt omdat kabelbedrijf Casema in Woerden een nieuwe mast plaatst. De antennes van RPL FM hangen in een noodmast. De huidige mast dateert uit het midden van de jaren 70 en is dringend aan vervanging toe. Tegenwoordig wordt de mast niet meer voor radio- en/of tv-ontvangst gebruikt maar voor GSM. Om het GSM verkeer in de Woerdense regio geen gevaar te laten lopen is een tijdelijke mast geplaatst. Ook RPL FM maakt gebruik van die mast. Omdat de tijdelijke mast lager is dan de oorspronkelijke mast reiken de uitzendingen minder ver. Naar verwachting zal de nieuwe mast in de tweede helft van mei overeind staan. Vanaf dat moment zullen ook de uitzendingen van RPL FM weer in een groter gebied te ontvangen zijn. De kans bestaat zelfs dat de ontvangst in bepaalde delen van het groene hart aanzienlijk verbeterd zal zijn. (RPL)

** Televisieproducent ‘2waytraffic’ gaat naar de beurs. Dit Hilversumse bedrijf, bekend van actieprogramma Explosief en belspel Garito op SBS 6, krijgt komende vrijdag een notering aan de effectenbeurs in Londen. De beursgang levert 2waytraffic 35 miljoen euro op. De directie, bestaande uit een aantal voormalige kopstukken van Endemol, onder wie Unico Glorie, wil dit geld steken in nieuwe televisieprogramma’s. „Onze televisieproducties zijn nu nog met name op daluren te zien. Maar we hebben de ambitie om meer programma’s te gaan maken voor prime time. Daarbij kun je denken aan grote spelshows en reality- en lifestyleprogramma’s”, zegt 2waytraffic-topman Kees Abrahams. Daarmee gaat hij keihard de concurrentie aan met zijn voormalige werkgever Endemol en met branchegenoot Eyeworks van Reinout Oerlemans. Abrahams benadrukt dat de nieuwe televisieprogramma’s van 2waytraffic met elkaar gemeen hebben dat de kijker erop kan reageren met de mobiele telefoon. Vanuit de luie stoel kan zo op kandidaten worden gestemd en allerlei producten worden aangeschaft. 2waytraffic bestaat ruim twee jaar en timmert inmiddels aan de weg in zeventien landen. Naast het maken van televisieprogramma’s, is de onderneming ook actief als leverancier van diensten voor de mobiele telefoon. In de Verenigde Staten kunnen kijkers van televisiereus Fox zich bijvoorbeeld abonneren op een sms-dienst van 2waytraffic. Daarmee blijven ze via tekstberichten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van hun favoriete programma. (Telegraaf)

** Sinds vandaag is de commerciële radiozender Slam! FM van start gegaan met een nieuwe programmering, nieuwe DJ’s en een nieuwe vormgeving. De volledige nieuwe programmering vind je op de (nog niet vernieuwde) website van Slam!FM. Nieuwe DJ’s op Slam! FM zijn onder andere Frank Dane, Mark Labrand en Maurice Verschuuren.

** Marco van Basten is vanavond speciale gast in een extra lange aflevering van Voetbal Insite op RTL 7. De bondscoach wordt anderhalf uur ‘doorgezaagd’ door Barbara Barend en Johan Derksen over het Nederlands elftal in de aanloop naar het WK in Duitsland. Het bijzondere tafelgezelschap wordt gecompleteerd door Wim Kieft en Willem van Hanegem. (Telegraaf)

** De distributie van de internet-radiozenders Radio Rembrandt en KX Radio via het digitale kabelpakket van Casema is wegens technische omstandigheden uitgesteld tot juni. Eerder zouden Radio Rembrandt en KX Radio vanaf maart worden opgenomen in het digitale pakket van de kabelaar. Vanaf mei zal Radio Rembrant wel te horen zijn via het digitale pakket van kabelaar UPC. De doelstelling van Radio Rembrandt is om vóór de zomer tot een vrijwel landelijke dekking via digitale kabel te komen.

** Nieuwslezers Herman van der Zandt en Jeroen Tjepkema van de NOS Radio zijn binnenkort ook te zien op televisie. Beiden gaan het NOS Journaal presenteren op tv. Ze zijn nu allebei te horen op de publieke radiozenders. Wanneer de eerste uitzending op televisie is met de beide nieuwslezers, is nog niet bekend. Ze blijven ook nieuwslezen op de radio. Eerder maakten Jeroen Overbeek, Jeroen Stomphorst en Astrid Kersseboom ook al de overstap van radio naar televisie. Nieuwslezer Matijn Nijhuis is ook al langer op televisie te zien bij RTV Oost. (Radiofreak)

** Klanten van UPC die hun tv-signaal in hdtv-kwaliteit willen ontvangen, moeten 49,99 euro betalen voor de benodigde decoder, de ‘hd ready UPC Mediabox’. De ‘hd ready UPC Mediabox’ zal vanaf juni beschikbaar zijn, op tijd voor de wereldkampioenschappen voetbal die deze zomer in Duitsland plaatsvinden. De decoder wordt geproduceerd door Philips. Dat heeft UPC vrijdag bekendgemaakt tijdens het congres ‘Kabel in de 21e eeuw’. De publieke omroep zendt het WK voetbal in hdtv-kwaliteit uit. Daarnaast gaat UPC tv-signaal met hdtv-kwaliteit doorgeven via de kanalen Film1 en Sport1. Geïnteresseerde UPC-klanten kunnen zich aanmelden via de site Ervaarhdtv.nl. Onlangs waarschuwde de Consumentenbond mensen geen overhaaste beslissingen te nemen bij een eventuele overstap naar hdtv. Volgens de consumentenorganisatie mag dan straks het voetbal in hd-kwaliteit binnenkomen, voor andere programma’s kan dat nog wel jaren duren. (Webwereld)

** Kabelmaatschappij Casema zegt aan tv-abonnementen te denken waarbij de kijker geen hinderlijke reclame midden in speelfims meer krijgt voorgeschoteld. Zo’n abonnement zou dan wellicht twee euro per maand extra moeten kosten, welk geld Casema dan zou delen met de omroepen. (Trouw)

** Jan Smit gaat zichzelf nasynchroniseren in de aan Duitsland verkochte real life-soap Gewoon Jan Smit. De serie is vermoedelijk vanaf september te zien op de regionale zender Mitteldeutscher Rundfunk. Jan Smits manager verwacht dat als de reeks aanslaat, ook de landelijke ARD de soap wil hebben. Volgende week heeft de manager een gesprek met de Oostenrijkse zender ORF, die ook belangstelling heeft. In beide landen is de Volendamse zanger zeer populair. (Telegraaf)

** De commerciële erotische tv-zender Spice Platinum heeft per 1 april haar naam aangepast in Private Spice. Private Spice is in Nederland te ontvangen via de diverse digitale tv-paketten van de kabelaars, het satellietboeket van Canal Digitaal en via Digitenne/KPN TV. De naamswijziging is het gevolg van de samenwerking tussen de Private Media Group en Playboy TV International waarbij de tv-kanalen Private Gold en Spice Platinum zijn samengevoegd in Private Spice.

** Sinds afgelopen week is de regionale commerciële radiozender Hofstad Radio digitaal te beluisteren door klanten van kabelexploitant CAIW. Hofstad Radio is te horen op kanaal 837 op de digitale ontvanger. Binnenkort zal Hofstad Radio ook analoog te ontvangen zijn op een FM-kabelfrequentie van CAIW. Aanlevering van het signaal van Hofstad Radio vindt plaats via het DVB-netwerk van InfoThuis Nieuwe Media. Dit Haagse bedrijf levert via een glasvezelverbinding de signalen van Tweede Kamer TV (rechtstreeks vanaf het Binnenhof), InfoThuis TV en Hofstad Radio aan CAIW. (oa. persbericht)

** De schoolkrant van het Gertrudiscollege in Roosendaal is de beste van Nederland. Dat maakten cabaretier Jan Jaap van der Wal en hoofdredacteur Jim Jansen van het blad van de Hogeschool van Amsterdam zaterdag bekend tijdens de uitreiking van de Schoolkrant Awards 2006 in Amsterdam. Het college krijgt een wisselbokaal en 1500 euro. Het mag een minimagazine maken over jongerencultuur. De Schoolkrantdag werd zaterdag voor de tiende keer gehouden. De prijs voor het beste interview ging naar Laura Weyers van het Montessori Lyceum in Amsterdam. Denny Chen van het Erfgooiers College in Huizen won de prijs voor de beste column. Het Theresialyceum uit Tilburg heeft volgens de jury de beste website. (ANP)

** De EO werkt aan een gratis evangelische krant die dit voorjaar voor het eerst moet verschijnen onder de naam CC. De EO doet dit samen met de Barneveldse uitgeverij BDU. De omroep denkt aan een verschijningsfrequentie van eens in de twee weken. De EO bevestigt aan de nieuwe krant te werken, maar wil verder niets over de het nieuwe project kwijt. “Er zijn plannen maar we denken nog na over de inhoud, de vorm en de doelgroep. Daarover zullen we pas de komende week beslissingen nemen”, zegt een woordvoerder. Wel zijn al proefnummers gemaakt. De oplage is voorlopig gesteld op 125.000 exemplaren. Woordvoerder Martin van Oosten ontkent in alle toonaarden dat er sprake is van een één-aprilgrap. “Dat zou een beetje flauw zijn.” (Nederlands Dagblad/IKON)

** Hoofdredacteur Kalmann van het AD / Amersfoortse Courant is aangehouden door de politie. Hij bleek in het in bezit van een vuurwapen. Dat had volgens Kalmann te maken met een onderzoek van de krant naar de verkrijgbaarheid van vuurwapens. De hoofdredacteur belde zelf de politie om het wapen te overhandigen. Maar het verkrijgen en in bezit hebben van zo’n wapen is echter strafbaar. Hij werd meegenomen voor verhoor en is daarna weer vrijgelaten. (RTV Utrecht)

** Rijkswaterstaat gaat inbreken op radiozenders om automobilisten te waarschuwen als er een noodsituatie in een verkeerstunnel ontstaat. Dit bericht De Telegraaf vandaag. Momenteel wordt apparatuur ontwikkeld waarmee via alle zenders boodschappen worden doorgegeven, waardoor bestuurders naar een veilige uitgang worden geleid. Het ‘calamiteitenkanaal’ zal op alle zenders te horen zijn, ook al is daar normaliter geen bereik voor. Tunnelbeheerders van Rijkswaterstaat zullen de automobilisten, als er bijvoorbeeld brand uitbreekt, de juiste kant opsturen en hun vertellen of ze al dan niet in hun voertuig moeten blijven, zodat ze niet in blinde paniek juist het vuur tegemoet gaan. Deze opzienbarende levensreddende noviteiten worden de komende week gepresenteerd tijdens de vakbeurs Intertraffic Amsterdam 2006, die van 4 tot en met 7 april in de RAI gehouden wordt.

** Haagse gezinnen met vragen over opvoeding kunnen via een webcam op hun televisie thuis direct contact opnemen met een jeugdhulpverlener. De Haagse zorgaanbieder Meavita, waaronder de consultatiebureau’s vallen, gaat de zogenoemde TV-foon in de loop van het jaar bij gezinnen aansluiten. Staatssecretaris Ross-van Dorp (Welzijn, CDA) noemt het „een prachtig initiatief wat misschien ooit landelijke navolging kan krijg en.” De hulpverlener kan niet op eigen initiatief mee kijken in het gezin. De ouders moeten zelf de webcam aanzetten en inbellen. Ouders kunnen informatie krijgen over opvoeden, veiligheid in huis, goed voorlezen en advies als het kind niet luistert. Meavita verwacht zo meer tijd voor risicogezinnen met opvoedkundige problemen te krijgen. (NRC)

** De Britse commerciële televisiezender ITV heeft een verbeterd overnamebod van 5,4 miljard pond sterling (7,8 miljard euro) verworpen. et bod komt van een consortium met onder meer de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs. Volgens ITV is het bod nog steeds te laag en zijn de risico’s te groot. Dat maakte ITV gisteren bekend. ITV is de grootste commerciële televisiezender van Groot-Brittannië met populaire tv-programma’s als ‘Coronation Street’ en ‘X Factor’. (ANP/NRC)

** De winkelketen Halfords is voor de rechter gedaagd omdat het bedrijf misleidende reclame zou hebben gemaakt voor Union-fietsen. Biretco, eigenaar van fietsspeciaalketens als Fietswereld en Profile de Fietsspecialist, eist in een kort geding dat Halfords de campagne staakt en rectificaties plaatst. Halfords begon onlangs met de verkoop van Union-fietsen voor 499 euro. Het dochterbedrijf van Macintosh Retail Group beweerde daarbij dat de fietsen van dezelfde kwaliteit zouden zijn als die van Batavus en Gazelle in de prijsklasse van 750 euro. Het kort geding dient op 6 april. (ANP)

** De programmaraad van Zoetermeer heeft haar concept voor de indeling van televisiepakket voor de periode september 2006/ september 2007 bekend gemaakt. Dit advies zal worden besproken in de openbare vergadering van de Programmaraad van 5 april. Uit dit advies blijkt dat de Programmaraad voor de komende periode twee aanpassingen in het basispakket wenst. De tv-zender TRT International zal worden vervangen door de Marokkaanse tv-zender RTM2. De engelstalige christelijke commerciële tv-zender TBN Europe zal vervangen worden door de Nederlandse familiezender Family 7. RTM2 is tweetalig: Arabisch en Franstalig. Het Arabisch dat wordt gesproken heeft een Noordafrikaans accent en is voor de grote groep Zoetermeerders met een Marokkaanse achtergrond toegankelijker dan MBC. MBC stond jarenlang in de wensenlijst van de programmraad maar de zender kan niet worden doorgegeven via het analoge kabelaanbod in verband met regelingen rond auteursrechten. MBC is wel te zien via het digitale tv-pakket van Casema.