Media kort: augustus 2000

KLEINE KABELAARS VERZETTEN ZICH TEGEN CONCENTRATIE

Vijftien middelgrote kabelbedrijven blokkeren verdere concentratie van de kabelmarkt. Zij weigeren zich te verkopen aan de gretige grote kabelaars UPC, Essent of Casema. Dat blijkt uit eigen onderzoek van Het Financieele Dagblad maandag. Na een rondgang langs de middengroep van lokale en regionale kabelexploitanten constateert de krant een collectief verzet tegen de vervreemding van aandelen die nu nog in publiek bezit zijn. De aandelen zijn veelal nog in handen van gemeenten of bewonersstichtingen. De ondernemingen tellen 10.000 tot 137.000 kabelaansluitingen. Zij komen direct na de grote drie. Samen met een aantal minibedrijfjes telt de middengroep ruim 600.000 aansluitingen, goed voor 10 procent van de markt. Uitgaande van recente verkopen in de sector zou dat f 1,2 tot f 1,8 miljard waard zijn. 

Het verzet tegen aandelenverkoop in de kabelhoek past volgens Het Financieele Dagblad in de recente meer terughoudende opstelling van de overheid tegenover privatisering. De blokkade is een doorn in het oog van de op expansie beluste grote kabelaars. Het veroorzaakt vlekken in hun werkgebied, die vooral voor het fysieke onderhoud van de kabels kostenverhogend werken. Ook kan minder efficiencywinst worden gehaald. (ANP)

AMERIKAANSE TV-STATIONS VERDIENEN 1,3 MILJARD AAN TV SPOTJES

De langdurige campagne voor presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten betekenen dit jaar recordinkomsten voor de talrijke lokale Amerikaanse tv-stations. Volgens een schatting van het Amerikaanse bureau voor televisiereclame brengt de verkoop van zendtijd voor politieke spotjes zo’n 1,3 miljard gulden in het laatje. Tijdens de vorige race om het Witte Huis in 1996 ging het om 892 miljoen, meldt het Amerikaanse blad Variety. Volgens Variety kunnen de landelijke zenders ABC, NBC en CBS vooralsnog rekenen op slechts 121 miljoen gulden aan reclame-inkomsten rond Campaign 2000. Naar verwachting zullen de Reform Party en The Green Party, dwergen naast de machtige Democratische en Republikeinse bolwerken, waarschijnlijk nog wel meer nationale zendtijd willen kopen als de datum voor de presidentsverkiezingen (7 november) nadert. (ANP)

MICROSOFT BEVESTIGD VERTRAGING SOFTWARE TV-DECODERS

Microsoft heeft bevestigd dat de ontwikkeling van programmatuur voor TV-decoders vertraging heeft opgelopen. Hierdoor moet kabelmaatschappij UPC, die eind september de eerste ‘opzetkastjes’ in Nederland wil verspreiden, de introductie uitstellen of aanvankelijk andere software gebruiken. Volgens een woordvoerder van Microsoft geeft het bedrijf prioriteit aan de kwaliteit van de software boven handhaving van het tijdschema. UPC zou de ‘settop boxes’ later kunnen opwaarderen zodra de software klaar is, oppert de zegsman. De beslissing ligt wat Microsoft betreft echter volledig bij het kabelbedrijf. (o.a. Automatisering Gids)

NOS KLO GAAT SURFGEDRAG NEDERLANDER BIJHOUDEN

NOS Kijk- en Luister- onderzoek gaat het surfgedrag van de Nederlander bijhouden.Vanaf november brengt de dienst rapporten op de markt waarin de cijfers over het bezoek aan websites op een rijtje staan. Kijk- en Luisteronderzoek gaat hiervoor gebruik maken van een vast panel van 1300 huishoudens. Met speciale software wordt bijgehouden welke sites er zoal worden bezocht. De leden van de huishoudens moeten zich eerst kenbaar maken als zij het net op gaan. Zo kan precies worden bepaald wie naar wat heeft gekeken. Kijk- en Luisteronderzoek wil in de toekomst dagelijks rapporteren over het surfgedrag van de Nederlander. (NOStt/KRO)

KIJKCIJFERS WEEK 32

De gezamenlijke publieke omroepen behaalden een marktaandeel van 31.7 procent. De combinatie Holland Media Groep behaalde een marktaandeel van 25.4 procent. De combinatie SBS behaalde een marktaandeel van 14.1 procent. De totale kijktijd bedroeg 117 minuten en was daarmee 1 minuten korter dan week 31. Nederland 1 had in week 32 een gemiddeld marktaandeel van 12.7%, TV2: 11.1%, Nederland 3: 7.9%, RTL 4: 12.8%, RTL 5: 6.2%, Veronica: 6.4%, SBS 6: 11.0%, Net 5: 3.1% en Fox 8: 3.6%. (NOS/Intomart)

1584 AM THE BELLS BESTEED AANDACHT AAN ZEEZENDERS

Maandag 14 augustus neemt 1584 AM The Bells de programma’s van Radio London 2000 over. In 1967 moest deze zeer populaire zender sluiten. 1584 AM The Belss zendt vanaf 14.20 Nederlandse tijd de laatste 1 uur en 40 minuten uit. 1584 AM The Bels neemt op 30 en 31 augustus aanstaande de “muziek uit zee” programma’s over zoals die worden geproduceerd door Ad Bouman en Michael Bakker van Gooiland Produkties. In de uitzendingen zal met name aandacht worden besteed aan zenders als Caroline, MI Amigo en Monique. Oud discjockeys van deze zenders zullen hoorbaar zijn, maar ook oud Veronica medewerkers zijn er weer bij. De speciale uitzending, die afkomstig zijn van een schip voor de kust van IJmuiden begint om 10 uur ‘s morgens op 30 augustus en eindigt 31 augustus om 18.00 uur.

BIG BROTHER OOK IN POLEN

Polen krijgt zijn eigen Big Brother-programma. Amusementsconcern Endemol heeft het programma verkocht aan het commerciële televisiestation TVN. Polen is het elfde land waaraan Big Brother is verkocht. De Poolse versie wordt geproduceerd door Endemol Neovision in Warschau. Endemol Entertainment heeft hierin een belang van 50 procent. Volgend jaar beginnen de uitzendingen in Polen. In september starten nieuwe versies van het programma in Portugal, Zwitserland, Zweden, België en Italië. In Nederland gaat Big Brother voor de tweede keer draaien. (NRC)

OOK MIKE STARINK KAN ‘FACTOR 4’ NIET REDDEN

Ook Mike Starink heeft van het programma ‘Factor 4’, dat deze zomer op werkdagen is uitgezonden via RTL 4, geen succes kunnen maken. De kijkcijfers zijn tot een dieptepunt van 30.000 kijkers gedaald. Aanvankelijk werd ‘Factor 4’ door Guusje Nederhorst en Babette van Veen gepresenteerd. Na onenigheid met de leiding over de vorm van het programma werden de damens vervangen door Ex-Big Brother deelneemster Sabine. Zij hield het precies een week uit. Met het vertrek van de huidige presentator, Mike Starink, wordt het hele programma geschrapt. Vanaf maandag zijn herhalingen van ‘Lucky Letters’ te zien. (HC)

TV SHOW MET REIS NAAR ‘MIR’ ALS HOOFDPRIJS

De hoofdprijs in de nieuwe televisieshow ‘De plaats van bestemming is Mir’ is een retourtje naar het Russische ruimtestation. De winnaar zal in gezelschap van twee Russische kosmonauten tien dagen in de ruimte verblijven. Aan de show kunnen slechts vijftien mensen meedoen. Zij krijgen in een opleidingscentrum voor ruimtevaarders in de buurt van Moskou uitgebreide trainingen. De hiervan gemaakte televisie-opnames zullen tot een show worden verwerkt. Het spelelement is een afvalrace. In het huidige concept mogen alleen Amerikanen aan de show meedoen. Dit kan echter veranderen, aangezien er nog niet besloten is welk televisiestation de uitzendrechten van het programma krijgt en dus de kosten voor zijn rekening neemt. (ANP)

NCRV IN HET WINTERSEIZOEN

Eind vorige week heeft de NCRV haar winterprogrammering voor het komend seizoen gepresenteerd. Opvallend is de programmering voor Oudejaarsavond: De NCRV zendt dan een registratie uit van de theatershow Split van Mini & Maxi. Paradepaardje in de programmering is de televisiebewerking van Wilhelmina, waarin Anne-Wil Blankers net als in het theaterstuk de hoofdrol vertolkt. De NCRV levert nog een eigen dramaproductie met de serie IJs, waarin een jonge schaatskampioene centraal staat. De banden van de NCRV met de Jostiband voeren de verstandelijk gehandicapten naar Japan. De omroep zendt een reisverslag uit van de toernee van de band. De jeugdprogramma’s in Alles Kids van de NCRV verhuizen het komende seizoen naar Nederland 3. Daar wordt onder meer de jeugddocumentaire Dag pappa, hallo pappa uitgezonden. (ANP)

VERTRAGING MICROSOFT, UPC KOMT MET SOBERE DECODERS

Microsoft dreigt de geplande streefdatum voor de introductie van digitale televisie in Europa te missen. De software, die is bestemd voor zogenaamde opzetkastjes (settop boxes), zou in september klaar moeten zijn. De eerste grote afnemer is kabelbedrijf UPC, dat door het verzuim van Microsoft moet terugvallen op een noodplan en alleen decoderkastjes in ‘uitgeklede’ vorm kan installeren. Dit meldt persbureau Reuters op basis van anonieme bronnen. Na de verspreiding van het bericht is de beurskoers van UPC vanochtend prompt met bijna 10 procent gekelderd tot 24,80 euro. Om 3 uur noteerde UPC een koers van 25,49 euro, een verlies van 7,14 procent.  Microsoft onthoudt zich van commentaar. De softwaregigant heeft een belang van ongeveer 8 procent in UPC, gemeten naar aantal aansluitingen de tweede kabelmaatschappij van Europa. Ook UPC wil niet zeggen of er sprake is van vertraging, maar voegt er wel aan toe dat de opzetkastjes achteraf altijd van nieuwe software voorzien kunnen worden ten behoeve van interactieve diensten. Microsoft werkt koortsachtig aan voltooiing van de programmatuur in een gezamenlijk onderzoekscentrum dichtbij het Amsterdamse hoofdkantoor van UPC. Philips, de fabrikant van de apparatuur, zal het komende jaar 250.000 kastjes voor UPC maken. Volgens Philips ligt de productie op schema.  UPC wil vanaf september beginnen met het geleidelijk bij consumenten installeren van de settop boxes. In Amsterdam is de introductie van decoders overigens stilzwijgend uitgesteld. Die had oorspronkelijk dit jaar zullen plaatsvinden. Uit mededelingen van UPC over het nieuwe zenderschema in de hoofdstad vanaf 1 september blijkt echter dat de Amsterdammers pas najaar 2001 met de opzetkastjes zullen kennismaken. (o.a. Automatisering Gids)

BESTEDINGEN RADIO STIJGEN SNEL

Uit de data van BBC (De Media en Reclame bank) blijkt dat de radiobestedingen fors stijgen. In het eerste halfjaar van 2000 is er door adverteerders voor ruim 341 miljoen gulden aan zendtijd ingekocht. In 1999 bedroeg dit bruto bedrag in het eerste halfjaar 252 miljoen gulden. Deze stijging wordt veroorzaakt door zowel een groter aantal adverteerders en een stijging in de radiobudgetten van de adverteerders. (Radionieuws)

MEDIAKABEL: BIG-BROTHER-LIVE WEL ACHTER DECODER

Volgens Mediakabel-woordvoerder Jeroen Smele is Mediakabel tezamen met Casema wèl degelijk serieus in gesprek met Endemol en de HMG om meerdere 24 uurs-kanalen van de medio september te starten Big Brother II serie te vertonen. Volgens Smele is het vanuit het optiek van de onderhandelingen en de status daarvan wel degelijk tijd om daar enige openheid over te geven, in tegenstelling tot de reactie van de HMG, eerder deze week. Mediakabel is van plan de kanalen 24 uur per dag middels haar digitale kabelboeket (Mr. Zap) ter beschikking te stellen in de pakketten die vanaf 12,95 gulden per maand beschikbaar zijn. Volgens Smele praat men reeds enige tijd over deze kanalen, en is men er technisch klaar voor; de gesprekken gaan vooral over de uitzendrechten en een commerciële overeenkomst. IP is hier ook bij betrokken voor wat betreft sponsoring of reclamemogelijkheden. (Broadcast Magazine)

NOORDZEE FM GAAT OVER OP ANRS

Het commerciële radiostation Noordzee FM maakt sinds kort gebruik van een nieuwe nieuwsvoorziening verzorgd door Audio Nieuws Radio Services (ANRS). Noordzee FM krijgt via ANRS nieuws aangeleverd via een afgesproken profiel. De nieuwsbulletins worden samengevoegd met de vormgeving van Noordzee FM, volledig geautomatiseerd doorgegeven. Er kan een keuze gemaakt worden voor o.a. actuele nieuwsberichten, entertainmentnieuws, sportnieuws en overig nieuws. Via een ISDN-verbinding worden audiofiles opgehaald uit de ANRS-server. Commerciele zenders als CityFM, SunFM en Fresh102 maken al langere tijd gebruik van dit systeem. (o.a. Adformatie)

TV LOST BRITS SEKSMYSTERIE UIT 1956 OP

De Britse commerciële zender Channel 4 heeft een van de grootste geheimen uit de Britse seksuele schandalengeschiedenis opgelost: de man-zonder-hoofd met wie de hertogin van Argyll orale seks bedrijft op een foto uit 1956 was acteur Douglas Fairbanks Jr. De foto in kwestie werd samen met drie andere door de hertog van Argyll als bewijsmateriaal gebruikt op het geruchtmakende echtscheidingsproces in 1963. Daar beweerde de hertog dat zijn vrouw niet minder dan 88 minnaars had. Een behoorlijk aantal daarvan was lid van de koninklijke familie en van de regering. (VRTtxt)

CASEMA GEEFT ALSNOG KORTING OP “GEMEENTENIVEAU”

Kabelaanbieder Casema zal alsnog internetabonnees in achttien gemeenten een korting van 25 procent geven totdat alle problemen met internet via de kabel zijn opgelost. Dat heeft Casema dinsdag gemeld. Na aanhoudende klachten over de trage en slechte kabelverbinding kwam de kabelaanbieder een maand geleden met de Consumentenbond overeen dat alle abonnees van kabelinternet eenmalig een bedrag van 50 gulden zouden krijgen. Daarnaast zou Casema abonnees vanaf 1 augustus een korting van 25 procent per maand op het abonnement geven totdat alle problemen in een gemeente waren opgelost. Een maand- abonnement bij Casema kost bijna zestig gulden. De kabelaanbieder besloot echter de kortingsregeling per wijk of straat, en niet per gemeente, toe te passen. Volgens een woordvoerder van Casema kon er in juli nog niet op wijkniveau worden bekeken of er problemen met kabelinternet waren en is dat nu wel mogelijk. “Het zou dus voor de hand liggen om per wijk korting te geven”, aldus Casema. Na protesten van abonnees over het onduidelijke beleid van Casema en het niet nakomen van de afspraken met de Consumentenbond, besloot de kabelaanbieder de regeling terug te draaien tot gemeenteniveau. “Een meevaller voor diegenen die in een wijk zonder problemen wonen”, meent Casema. In nog achttien gemeenten, met ruim 30.000 abonnees, bestaan problemen met internetten via de kabel. Het bedrag dat Casema kwijt is door de regeling kan oplopen tot 1 miljoen gulden. “Een forse investering, maar het brengt rust onder onze abonnees en is voor ons tevens een stok achter de deur om de problemen zo snel mogelijk op te lossen”, aldus Casema. De kabelaanbieder zegt overigens te verwachten dat de meeste problemen over een maand zijn opgelost. (NRC)

BIG BROTHER-LIVE VOORLOPIG NIET ACHTER DECODER

Zoals gisteren in deze mediarubriek viel te lezen berichtte het dagblad Metro dat de HMG en John de Mol Produkties (Endemol) overwegen Big Brother 24 uur per dag via de kabel in een digitaal boeket beschikbaar te willen stellen. Karin Bouwknegt, woordvoerder namens beide ondernemingen voor Big Brother stelt dat het ‘nog veel te voorbarig is’. In Nederland lijkt een digitale 24 uurs uitzending dit jaar weinig waarschijnlijk, gezien de nog lage aantallen huishoudens die beschikking hebben over een digitale kabelontvanger. (Broadcast Magazine)

AT5 VIA CHELLO IN BREEDBAND INTERNET OP

Chello zal een jaar lang het nieuws, weer en de special reports van AT5 via breedband internet on demand uitzenden op www.chello.nl. Internetgebruikers met een gewone smalband – aansluiting kunnen de uitzendingen zien via de website van AT5: www.at5.nl. De uitzendingen van AT5 via breedband internet biedt Chello abonnees de mogelijkheid hun nieuws, weer en special reports dagelijks en op ieder gewenst moment online te volgen (het zogeheten news on demand). Omdat de programmas via breedband internet worden uitgezonden is de beeldkwaliteit uitstekend. (Chello)

ENDEMOL BREIDT UIT IN VERENIGD KONINKRIJK

Endemol Entertainment heeft van de Guardian Media Groep het belang van 50 procent in de joint venture GMG Endemol Entertainment overgenomen. Financiële bijzonderheden zijn niet bekendgemaakt. CMG Endemol Entertainment is op de Britse markt een van de grootste onafhankelijke productiebedrijven. Het bedrijf brengt populaire programma’s als Big Brother, Changing Rooms, Miss World en The Pepsi Chart op het scherm. Endemol, dat zelf onlangs door het Spaanse Telefonica is ingelijfd, noemt de Britse markt door zijn omvang en de smaak van het publiek een sleutelmarkt. CMG-Endemol wordt nu omgedoopt tot Endemol Entertainment UK. (NRC)

FOUT KPN: CITY FM WEDEROM STIL

Voor de vierde maal dit jaar is de commerciele radiozender City FM slachtoffer geworden van een fout van KPN. Als gevolg hiervan was het populaire radiostation dinsdag enkele uren uit de lucht doordat de verbinding tussen de studio en de zender was vebroken. City FM is de afgelopen maanden al drie keer eerder het slachtoffer geweest van storingen en menselijke fouten bij KPN. De economische schade van de problemen tot nu toe wordt geraamd op meer dan ƒ 350.000,-. Voor dit bedrag zal KPN verantwoordelijk worden gesteld, aldus CityFM. (Nu.nl/anp)

TROS RAAKT – ALS LAATSTE PUBLIEKE OMROEP – OMROEPSTERS KWIJT

De commerciele omroep Veronica is in het nieuwe tv-seizoen de enige omroep met omroepsters. De TROS heeft de strijd voor omroepsters Jeruska Geelhoed en Senay Osdemir verloren van netmanager Bob Bremer, die per september vertrekt. “Geen omroepsters meer is het motto bij de publieke omroep”. De TROS is hierover boos en verdrietig. “We zouden het liefst doorgaan. De achterban wil dat”, zegt Els Lootsma van de TROS. (Nieuwe Revu/PC)

GEEN VERVOLGING VOOR MEELUISTERENDE MEDIA

Het Openbaar Ministerie in Amsterdam gaat journalisten die in maart informatie uit het besloten deel van de rechtszaak tegen Mink K. gebruikten, niet strafrechtelijk vervolgen. Omdat verzuimd was de microfoonverbinding naar de perskamer uit te zetten, konden de verslaggevers alles toch horen. Het OM is tevreden met de uitspraak van de Raad voor Journalistiek (zie medianieuws dinsdag 8/8/2000).

THE BOX IN ACTIE TEGEN VERDWIJNEN VAN AMSTERDAMSE KABEL

The BOX is overgegaan tot het actief mobiliseren van het publiek in de regio Amsterdam in de strijd voor het behoud de interactieve muziekzender op de Amsterdamse kabel. Middels een speciale commercial wordt een oproep gedaan om te protesteren tegen het besluit van de Algemene Programmaraad van Amsterdam (APR). Kijkers van The BOX kunnen hiertoe het speciaal opengestelde gratis nummer 0800-023 1254 bellen of hun reactie per E-mail sturen naar service@upc.nl. The BOX heeft tot deze eerste consumentenactie besloten om richting de APR, kabelbedrijf UPC en de Gemeente Amsterdam duidelijk haar populariteit aan te tonen in de regio. (nwsbank)

RTL ZAL PERSRAAD VOORTAAN NEGEREN

RTL Nieuws zal de Raad voor de Journalistiek, die klachten tegen de pers behandelt, voortaan negeren. Dat heeft adjunct-hoofdredacteur Erik van Zwam gisteren aangekondigd. Volgens Van Zwam gaat de Raad te veel op de stoel van de hoofdredacteur zitten en stelt zij grenzen aan de persvrijheid. De Raad verklaarde maandag een klacht van hoofdofficier J.M. Vrakking tegen RTL Nieuws gegrond. Maar volgens Van Zwam dateert het besluit van RTL Nieuws al van begin dit jaar.RTL Nieuws is er tegen dat mensen als W. Sorgdrager, oud-minister van Justitie, zitting hebben in de Raad. “Die gaat een oordeel vellen over zaken die justitie betreffen. Wij vinden dat dat niet kan.” Kijkers met klachten kunnen terecht bij de hoofdredactie en de rechter, vindt Van Zwam. Eerder dit jaar besloot het opinieweekblad Elsevier om vergelijkbare redenen zich voortaan niets meer aan de Raad gelegen te laten liggen.

PLAN VOOR JOODSE TV-ZENDER

De Israelische zakenman Chaim Cohen (35) uit Barendracht heeft een plan ontwikkeld voor een joods-Israelische televisiezender voor heel Europa. Het moet een satellietzender worden met culturele programma’s, documentaires en kinderprogramma’s in verschillende talen, maar met de Hebreeuwse taal – gesproken of ondertiteld – als basis. Volgens Cohen, die sinds 1989 in Nederland woont, is er veel behoefte aan zo’n zender bij joden in Europa en ‘vrienden van Israel’. “Mensen hier worden niet goed geinformeerd als er nieuws is uit Israel”, zegt hij  Cohen wil in eerste instantie programma’s opkopen en vertalen. In een latere fase denkt hij aan eigen producties. Cohen heeft een zendvergunning in Luxemburg geregeld en afspraken gemaakt met satellietexploitant Eutelsat. Hij denkt drie tot vier miljoen gulden per jaar nodig te hebben voor zijn station en poogt momenteel multinationals te intereseren om advertentieruimte te kopen. Binnen jaar hoopt hij de lucht in te gaan. De programma’s moeten dan via de Eutelsat kosteloos kunnen worden ontvangen. (o.a. Haagsche Courant)

UDONDEK NIEUWE PRESENTATRICE WAKU WAKU

Het dierenspelprogramma Waku Waku van de KRO krijgt het komende TV-seizoen een nieuwe presentatrice. Het is Paula Udondek, die Sybrand Niessen opvolgt. Hij stapte eerder bij de omroep op. De 33-jarige Udondek is geen onbekende bij de KRO. Ze presenteerde eerder het populair-wetenschappelijke programma The Ultimate Kick en sinds februari van dit jaar de quiz Get the picture voor de omroep. Dat laatste programma blijft ze doen. Voor haar carriere bij de KRO was Udondek werkzaam voor de regionale tv- zender TV West. (o.a Nostt)

GAMMA SPONSORT NIEUW TV-PROGRAMMA KLUSSEN EN WONEN

Gamma wordt samen met meubelgigant Piet Klerkx hoofdsponsor van het SBS-programma Klussen & Wonen. Dit programma is een vernieuwend vervolg op het doe-het-zelf-programma Klussen met Kijkers. Klussen & Wonen wordt vanaf 3 septmener op SBS6 om 18.10 uur uitgezonden. Naast de presentatoren Marit van Bohemen en Dennis Mulder gaan diverse stylisten (binnenhuisarchitecten) een rol spelen in het programma. Klussen & Wonen bevat de volgende items: de verbouwing, de verandering, het woonidee, praktijk en interieureffect. (ADformatie)

RAAD: NETWERK IN DE FOUT

Actualiteitenprogramma Netwerk is in de fout gegaan met de uitzending op zeven maart van dit jaar. De Raad voor de Journalistiek oordeelde dat Zorgcentrum Woerden onterecht is zwart gemaakt in die uitzending. De Raad vindt dat de verslaggeving te eenzijdig was. Een vrouw beweerde onder meer dat haar vader is overleden door een fout van het Zorgcentrum. Deze klachten waren al ongegrond verklaard door de officier van justitie, het Regionaal Medisch Tuchtcollege en de Inspectie voor de Gezondheidszorg. (NOStt)

METRO: BIG-BROTHER LIVE ACHTER DECODER

Gratis ochtendblad Metro meldt vandaag dat de 24-uursuitzending van Big Brother II, dat op 14 september aanvangt, alleen bekeken kan worden achter de decoder. Hiervoor gaan tv- kijkers 13 gulden per maand betalen. Kabelbedrijven hopen dankzij Big Brother meer decoders te kunnen verkopen. Endemol en Mediakabel (twee miljoen aansluitingen) bevestigen onderhandelingeen over een miljoenenovereenkomst. (o.a. Adformatie)

SBS NEEMT BELANG IN POOLSE TV-ZENDER

SBS Broadcasting SA  en ITI Holdings S.A maakten vandaag bekend dat SBS een belang van 33% in TVN heeft overgenomen van ITI. TVN is de tweede grootste particuliere televisie- omroep in Polen. De betrokken partijen gaan ervan uit dat SBS in de toekomst zijn belang in TVN nog zal vergroten. (SBS)

UPCTV START KANALEN ‘GOLD’  EN ‘DRIVE IN MOVIES’

In samenwerking met SBS, dat sinds kort sales en marketing van de UPC-zenders voor haar rekening neemt, heeft UPC TV twee nieuwe themakanalen ontwikkeld, te weten Gold en Drive In Movies. De eerder aangekondigde zenders, die zijn bedacht met het oog op de komst van de settopboxen later dit jaar, gaan in het najaar van start. Het door UPC aangekondigde homeshopping-kanaal wordt waarschijnlijk pas begin 2001 gelanceerd. (Adformatie)

ROTTERDAM: TERUGKEER EUROSPORT GEBLOKKEERD

De sportzender Eurosport zou in het Rijnmondgebied op de kabel kunnen terugkeren, maar dan moeten alle gemeenten in het verzorgingsgebied meedoen, stelt kabelexploitant UPC. Omdat in ieder geval Vlaardingen afhaakt, gaat dit feest, voor de sportliefhebbers althans, zeer waarschijnlijk niet door. UPC heeft zich, evenals eerder het overgenomen ENECO KabelTV & Telecom, altijd op het standpunt gesteld dat er niet wordt betaald voor het doorgeven van zenders als Eurosport. Die wil per jaar per aansluiting fl.1,50 ontvangen voor de sportprogramma’s. Dat bedrag loopt op tot hoogstens fl.2,- , heeft Eurosport beloofd. UPC is bang dat ook andere (commerciele) zenders geld gaan vragen voor doorgifte van programma’s. Maar vanwege de vele protesten en verzoeken is er deze zomer een brief uitgegaan naar de Rijnmondgemeenten die zaken doen met UPC. Daarin staat dat UPC akkoord wil gaan met de doorgifte van Eurosport maar dat daaraan een verhoging van het abonnementstarief vast zit. UPC stelt tevens als voorwaarde dat alle gemeenten meedoen. Die eis ligt er vanwege technische wijzigingen. Het CAI-netwerk zal namelijk binnen afzienbare tijd geheel gekoppeld zijn, wat tot technische problemen leidt als er per gemeente zaken moeten worden geregeld. Er worden dan meteen meerdere nieuwe diensten aangeboden. Het college van b en w van Vlaardingen adviseert de gemeenteraad om Eurosport niet in deze gemeente door te geven. Er is, aldus het college, contractueel vastgelegd dat de kabeltarieven tot 1 januari 2001 gehandhaafd dienen te blijven. De gemeenteraad neemt dit standpunt zeer waarschijnlijk over. Een bezwaar is, volgens Vlaardingen ook, dat niet- sportliefhebbers meebetalen bij een verhoging van de tarieven voor de kabel. Eurosport wordt nog wel in enkele Rijnmondgemeenten doorgegeven. Dat gebeurt omdat daar oude afspraken over bestaan of omdat andere kabelexploitanten er verantwoordelijk zijn voor de doorgifte van tv-zenders. Dat laatste is bijvoorbeeld in Capelle aan den IJssel het geval. Eerder dit jaar overwoog UPC om Eurosport overal van de kabel te halen. Dat standpunt werd ingenomen omdat het Commissariaat voor de Media had bepaald dat Eurosport aan alle ‘UPC-gemeenten’ in de Rijnmond moest worden doorgegeven of aan geen enkele. (o.a. Rotterdams Dagblad)

ANNE VAN EGMOND ERGERT ZICH AAN TV-PRESENTATOREN

Presentatrice Anne van Egmond haalt in het Algemeen Dagblad van maandag fel uit naar verschillende presentatoren op de Nederlandse televisie: “De omroepbazen moeten eens flink de bezem halen door hun presentatorenbestand.”. Vooral NOS-Journaal presentor Philip Freriks moet het ontgelden: “Onbegrijpelijk, hoe zo’n Philip Freriks op die plek kan zitten. Hij hapert en heeft zijn tekst van te voren vaak duidelijk niet gelezen.”, aldus van Egmond.

TROUW: KLANTEN IN OPSTAND TEGEN FALEND UPC

Kabelinternet aanbieder UPC, met diensten als Chello en AtHome, blijkt voor haar klanten een blijvende bron van irritatie. Gebruikers klagen over technische storingen, een belabberd functionerende helpdesk en beloftes die niet worden waargemaakt, aldus dagblad Trouw in haar editie van maandag. De laatste maanden bereikte ook de redactie van Trouw een aanzwellende stroom van klachten van individuele kabelinternetters. Ook andere aanbieders van kabelinternet zijn subject, maar UPC spant de kroon. Een woordvoerder van UPC erkent dat de helpdesk onder de maat is maar stelt dat het merendeel van de klanten tevreden is.

BBC WIL ER TWEE TELEVISIEZENDERS BIJ

De Britse omroep BBC is van plan om twee nieuwe televisiekanalen te openen: BBC3 en BBC4. Omroepbaas Greg Dyke zal de plannen later deze maand in een toespraak toelichten. Het nieuws over de uitbreiding werd zondag bekendgemaakt door de Sunday Times. De BCC heeft het nieuws inmiddels bevestigd, maar voegt eraan toe dat de plannen zich nog in een pril stadium bevinden. De omroep wil verder de twee huidige zenders – BBC1 en BBC2 – reorganiseren. Volgens de Sunday Times hoopt de omroep BBC3 te gebruiken om met name jonge kijkers te trekken. Die zoeken nu vooral hun heil bij het commerciële televisiestation Channel 4. BBC4 moet een wat serieuzer karakter krijgen, met programma’s over wetenschap, politiek en kunst. (ANP)

STOP OP INTERNET VIA TEBECAI-KABEL

Nieuwe liefhebbers van internetten via de kabel in de omgeving van Doetinchem en Zutphen moeten voorlopig nog geduld uitoefenen. Tal van problemen hebben ertoe geleid dat de kabelexploitant Tebecai in het gebied waar internet via de kabel wordt aangeboden, voorlopig geen nieuwe abonnees meer accepteert. Tebecai biedt behalve radio- en tv-signalen op de kabel in Doetinchem, Zutphen, Warnsveld, Lochem en enkele tussenliggende gemeenten ook internet via de kabel aan. Dat gebeurt onder de naam Tebenet. De problemen hangen nu voor een groot deel samen met de overname van Tebecai door UPC. ,,UPC wil liever niet dat wij nog abonnees aannemen op onze voorwaarden. En onder hun voorwaarden kan dat nog niet. Het is een beetje onduidelijk wanneer dat wel kan’’, aldus Tebecai-woordvoerster N. Zwierenberg.  Er zijn in Zutphen bijna voortdurend problemen geweest met internetten via de kabel. De trage doorgifte leidde op een gegeven moment ook tot digitale scheldkannonades. Het werd er ook niet veel beter op toen UPC in januari van dit jaar Tebecai overnam. Tebecai kon de groei van internet-aansluitingen nauwelijks aan. Dat kwam toen doordat vooral scholieren als ze thuis kwamen massaal muziek gingen downloaden. Abonnees werden er uitgegooid als ze verbinding probeerden te maken. (o.a. Tubantia)

CASEMA-INTERNETTERS DREIGEN MET RECHTER

Ontevreden Internet-via-de-kabel-gebruikers van Casema dreigen toch naar de rechter te stappen nu het kabelbedrijf afwijkt van eerdere afspraken over een korting. Dit zegt voorzitter Nyns van de actiegroep WIGG tegenover de Haagsche Courant. Het beoordelen van het recht op korting gaat nu per wijk of straat en niet per gemeente. Driekwart van de Haagse internetverbindingen zou inmiddels aan de nieuwe Casema-norm voldoen. Bij deze klanten zal dus nu geen korting op het abonnements- geld worden ingehouden. (hvb)

NIEUW GESPREK OVER CONFLICT ZENDMAST HILVERSUM

Broadcast Partners en Nozema praten komende week opnieuw over hun conflict over de vernieuwing van de zendmast in Hilversum. Ze doen dat op verzoek van vice-president R. Orobio de Castro van de rechtbank in Amsterdam. Vrijdag diende een kort geding over het conflict. Ten behoeve van de veiligheid tijdens de bouw van een nieuwe zendmast is het nodig dat Broadcast Partners het signaal van Radio538 – dat uitzendt via de zendmast in Hilversum – zijn signaal verzwakt. Broadcast Partners is dat niet van plan, terwijl dat volgens Nozema wel was afgesproken. (o.a. ANP)

STERKE GROEI BIJ DISNEY

Amusementsconcern Walt Disney heeft in het derde kwartaal zijn bedrijfsresultaat met 20 procent zien stijgen tot 1,2 miljard dollar. De omzet steeg met 9 procent tot 6 miljard dollar. Vooral de mediadivisie, waaronder televisiemaatschappij ABC valt, liet een sterke groei zien. Ook de resultaten van de themaparken vielen mee. Een van de meest succesvolle tv-shows was Who Wants to be a Millionaire. (NRC)

ANIMAL PLANET EN THE BOX NIEUW IN ZOETERMEERS PLUSPAKKET

Kabelexploitant Casema voert per 5 september enkele wijzigingen door in het Zoetermeerse kabel-tv pluspakket. Aan het pakket zullen de zenders Animal Planet en The Box worden toegevoegd. Tevens worden enkele zenders uit het basispakket overgeheveld naar het pluspakket: TMF, Eurosport en RTL5. Het basispakket zal vanaf 5 september worden aangevuld met ZDF, WDR en BBC2. Deze drie zenders waren eerder in het pluspakket te vinden. (hvb)

KABELPLAN AMSTERDAM: WEDEROM GEEN EUROSPORT EN DISCOVERY

Vrijdag heeft de Amsterdamse Programmaraad (APR) het kabelplan 2000/2001 gepresenteerd. Uit dit plan blijkt dat Amsterdam het komende jaar wederom verstoken blijft van de populaire tv-zenders Discovery Channel en Eurosport. De APR had in haar advies de doorgifte van de twee zenders wel geadviseerd. UPC Nederland blijft echter bij het standpunt dat programma-aanbieders die betaling verlangen voor doorgifte van hun programma’s niet in het pakket worden opgenomen. In het nieuwe kabelplan is er ook geen ruimte meer voor de zenders Nieuwsnet 9 (kabelkrant), Myster/Kleurnet, The Box en Arte. Deze vier zenders worden vanaf 1 september vervangen door Rai 1, TVE, Euronews en BBC World. Jaarlijks stelt de Algemene Programmaraad (APR) een kabelplan op over de 26 zenders van het standaardpakket. Over de invulling van de overige zes zenders is vorig jaar overeenstemming bereikt met de gemeente Amsterdam. Deze zes zenders (MTV, CNN, RTM1, Net 5, Extreme Sports en National Geographic Channel) vormen samen het zogenaamde ‘Gemeentepakket’, de samenstelling van dit pakket blijft ongewijzigd. In een reactie op het kabelplan 2000/2001 noemt de interactieve muziekzender The Box het vertrek van de Amsterdamse kabel onacceptabel en onaanvaardbaar. Volgens een woordvoerder van The Box is de zender uniek in zijn soort aangezien de kijkers de programmering bepalen. De dit voorjaar doorgevoerde digitalisering van de kabelaanvoer heeft volgens The Box zelfs voor een explosieve toename van het aantal kijkers in de regio Amsterdam gezorgd. (hvb)

FUSIE MET CBS ZET VIACOM OP VERLIES

Het Amerikaanse mediaconglomeraat Viacom, onder meer eigenaar van de Paramount- studio’s in Hollywood en MTV, heeft in het tweede kwartaal een nettoverlies geleden van 495,6 miljoen dollar (1,2 miljard gulden), tegen een nettowinst van 59,3 miljoen dollar een jaar eerder. Exclusief de kosten van de fusie met tv-maatschappij CBS komt het resultaat uit op een winst van 9 miljoen dollar. De omzet steeg met 63,6 procent naar 4,9 miljard dollar. (NRC)

FOX PRESENTEERT WINTERPROGRAMMERING

De commerciele zender Fox heeft donderdag in de Amsterdam ArenA haar winter- programmering gepresenteerd. Hieruit blijkt dat de Nederlandse comedyserie Hij & Julia het komend TV-seizoen een van de belangrijkste troeven van Fox 8 in de strijd om de kijker. Fox 8 presenteert komend seizoen verder drie nieuwe Amerikaanse komedieseries, een Engelse komedieserie en een Amerikaans medisch drama: respectievelijk Malcholm in the Middle, Then Came You, Son of the Beach, Spaced en City of Angels. Fox 8 houdt komend seizoen vast aan ‘hitseries’ als Angel, Charmed, Dawson’s Creek, Roswell en Sex and the City die wekelijks zullen worden uitgezonden. (o.a. ANP/Telegraaf)

CLO BLIJFT BIJ INTOMART

De stichting Platform Radio Exploitanten (PRE), de huidige opdrachtgever van het Continu Luisteronderzoek (CLO), kiest ook de komende jaren voor Intomart BV als uitvoerder van dit onderzoek. Het huidige contract loopt op 31 december aanstaande af. Deze keuze komt tot stand na een tender bij een vijftal in Nederland gevestigde onderzoeksbureaus. Bas de Vos, secretaris PRE en research director bij de Ster: “In het bijzonder de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van radiometing zijn een belangrijk argument geweest te kiezen voor Intomart BV. Er zal in de komende jaren onder andere getest worden met zogenaamde ‘radiometers’ en het via het Internet invullen van het radiodagboek.” (Radionieuws)

MOOLHUIZEN NAAR SKY RADIO

Vanaf oktober zal Gert Moolhuizen (32) in dienst treden bij Sky Radio 100.7 FM voor System Development & Brand Promotions. Moolhuizen werkt nu voor mediabureau Equmedia en werkte hiervoor ruim 5 jaar voor Radio 538 (Sales Binnendienst en Marketing Services). (Sky)

NOZEMA: BROADCAST PARTNERS WERKT NIET MEE

De nieuwe zendmast op de telecomtoren in Hilversum zorgt voor ruzie tussen zender- maatschappij Nozema en het bedrijf Broadcast Partners, dat onder andere de uitzen- dingen van Radio 538 verzorgt. De huidige mast op de toren moet vervangen worden door een 42 meter hoge mast. Hierop komen antennes die nodig zijn voor digitale radio en -televisie. Broadcast Partners zou zich niet aan de afspraak houden om het zendvermogen van Radio 538 tijdelijk te verminderen. Dit in verband met de veiligheid van de bouwers, aldus Nozema. Broadcast Partners dreigt met een schadeclaim als de uitzending van Radio 538 door “de acties van Nozema bemoeilijkt wordt”. Morgen dient een kort geding in Amsterdam.

SMID VAN ORN NAAR NOORDZEEFM

Vanaf 1 september zal Tony Smid het verkoopteam van Noordzee FM versterken. Hij zal de functie van salesmanager op zich nemen, dezelfde die hij nu nog bij ORN TV bekleedt. Smid deed in het verleden radio-ervaring op bij onder meer ORN Radio en Veronica FM. (Adformatie)

GROTE BRAND IN TV STUDIO HILVERSUM

In Hilversum heeft brand gewoed in de TV Support studio aan de Franciscusweg. Het vuur is omstreeks één uur ontdekt en werd bestreden door de brandweerkorpsen uit Hilversum en Bussum. De brandweer gaf een uur later het sein brand meester. Het ging om een grote brand in het ongeveer vier jaar oude gebouw waar onder meer het populaire televisie- programma Telekids is opgenomen. De brandweer weet niet waardoor de brand is ontstaan of hoe groot de schade is. Politiemensen ontdekte het vuur toen ze gingen kijken omdat het automatisch brandalarm in de kantine afging. De TV Support studio ligt op het industrieterrein ten zuiden van Hilversum, op ongeveer 500 meter van het gebouw van RTL 4 en RTL 5. In een ander gedeelte van het pand is één van de twee virtuele studio’s die Nederland telt, ondergebracht. De brand woedde niet in dat deel van het gebouw, maar in de kantine en kantoren. (ANP)

DOETINCHEM/ZUTPEN UREN LANG ZONDER TV

Tachtigduizend huishoudens tussen Doetinchem, Aalten en Zutphen hebben woensdag 2 augustus enkele uren zonder tv en radio gezeten. In het hele gebied waar UPC de kabel- doorgifte verzorgt, grofweg het gebied van het voormalige kabelbedrijf Tebecai, viel de kabel uit. Volgens een woordvoerder van UPC is de uitval veroorzaakt door een stroom- storing die rond half zes ’s ochtends moet zijn opgetreden. De storing was waarschijnlijk een gevolg van het noodweer. Door over te schakelen op een noodstroomvoorziening konden medewerkers van het kabelbedrijf aan de slag om de storing in het kabelnet op te sporen en op te lossen. Rond elf uur hadden de meeste mensen weer tv. (Gelders- Dagblad)

VS: TEKORT AAN ETHERFREQUENTIES DREIGT

In de Verenigde Staten maakt men zich ernstige zorgen over het ‘dichtslibben’ van de ether. Naarmate meer aanbieders proberen om hun klanten mobiele toegang te geven tot allerlei informatiediensten, wordt het tekort aan vrije etherfrequenties alleen maar nijpender. Veel van de golflengtegebieden waar de exploitanten van draadloze diensten een oogje op hebben, worden al jarenlang gebruikt voor analoge toepassingen. De ge- bruikers daarvan, radio- en televisiestations bijvoorbeeld, voelen er weinig voor om deze frequenties af te staan. De instantie die toezicht houdt op het gebruik van draadloze systemen, de Federal Communications Committee (FCC), overwoog zelfs een veiling van bepaalde UHF-kanalen. Het ging om de kanalen 60 tot en met 69, maar de veiling is voor onbepaalde tijd uitgesteld. In plaats van volgende maand worden de frequenties nu in maart volgend jaar geveild. Volgens de officiële verklaring van de FCC hebben de deel- nemers aan de veiling zo meer gelegenheid hun bod voor te bereiden. (Aut. Gids)

ENQUETE HAARLEMS DAGBLAD: VREES VOOR OVERDOSIS PULPTV

De BBC, Discovery Channel en de Duitse omroepen. Dat zijn de zenders die veel Haarlemmers buiten de decoder willen houden. Publieke buitenlandse zenders horen in het basispakket voor de kabel-tv, vinden veel Haarlemse kijkers. Dit blijkt uit de reacties op een oproep van Haarlems Dagblad, waarop in totaal meer dan vierhonderd mensen hebben gereageerd. De Haarlemse Programmaraad heeft vorige week gekozen voor een basispakket met commerciële Nederlandse zenders, zoals SBS6, Veronica, FOX 8, Net 5/Kindernet, TMF en RTL4. Dat betekent dat veel buitenlandse publieke zenders, die nu normaal via de kabel toegankelijk zijn, verdwijnen achter de decoder. Daarbij gaat het onder meer om BBC, de Duitse, Franse, Italiaanse, Spaanse, Turkse en Marokkaanse zenders, en de populaire programma’s van National Geographic, Discovery en CNN.

GEEN GOED WOORD OVER VOOR PROGRAMMARAAD

‘Bent u het eens met de keuze van de Programmaraad?’, luidde de vraag van de krant aan de lezers. Er kwamen zo’n 144 telefoontjes en 287 e-mails binnen. De reacties waren zonder uitzondering negatief. Tv-kijkers (variërend in leeftijd tussen de 19 en 94 jaar) toonden zich overwegend witheet en verbijsterd. Over de Programmaraad hadden de kijkers geen goed woord over. ,,Een padvindersclub”, oordeelde een Haarlemmer. Ook de gemeenteraad kreeg een veeg uit de pan, omdat die de kabel zou hebben ‘verkwanseld’. Ook vrezen sommigen de monopoliepositie van kabelexploitant UPC. ,,UPC heeft de macht en wij zijn de sukkels”, aldus een verontruste kijker. Veel mensen vrezen voor een overdosis ‘bagger-tv’. (Haarlems Dagblad)

SCHRIJVER NAAR AVRO

Loretta Schrijver, nieuwslezeres bij RTL Nieuws, stapt over naar de AVRO. Vanaf 4 september presenteert zij onder andere vier keer in de week een dierenprogramma, zo heeft haar nieuwe werkgever woensdag laten weten. Schrijver vormt samen met Jeroen Pauw het gezicht van RTL Nieuws. Pauw gaat per 1 september voor BNN werken. Dat Schrijver ook zou vertrekken, was al bekend. Het nieuwe programma van Schrijver (44) heet Alle Dieren Tellen Mee en zal elke week van dinsdag tot en met vrijdag worden uitgezonden vanuit een naar het programma vernoemd huis in Emmen. (o.a. ANP)

RADIO538 RICHT ZICH NAAR STIVA-REGELS

Radio 538 kan het uitzenden van reclame voor alcoholhoudende dranken hervatten. Volgens de aangescherpte regels van Stiva is een jongerenstation een zender waarvan meer dan 25 pct van het publiek jonger is dan 18 jaar. In de laatste meting is nog maar 16 pct van de Radio 538-luisteraars jonger dan 18 jaar. In programma’s waarbij meer dan 25 pct van de luisteraars minderjarig is, zullen nog wel alcoholcommercials worden geweerd conform artikel 16 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Commercieel directeur Nico Kreuning van Radio 538: “Wij denken dat wij met inachtneming van de beperkingen ten aanzien van de bovengenoemde jongerenprogramma’s, weer veel voor de alcholhou- dende drankenbranche kunnen betekenen.” (Adformatie)

KORT GEDING 538/BROADCAST PARTNERS TEGEN NOZEMA

Aanstaande vrijdag 4 augustus vindt, ten overstaan van de president van de Amsterdamse rechtbank, een kort geding plaats tussen Broadcast Partners en Nozema. Inzet van het kort geding is de bouw van een nieuwe mast op de zendtoren te Hilversum. Op aandringen van Radio 538 heeft Broadcast Partners al vanaf 1998 Nozema gevraagd te willen instemmen met een nieuwe, hogere mast. Daarmee kan de ontvangst van Radio 538 via 101.2 FM in West-Nederland aanmerkelijk verbeterd worden. Dat heeft Nozema tegengehouden, totdat zij nu voor haar eigen televisieplannen die nieuwe mast nodig heeft. Radio 538 heeft Nozema laten weten aanspraak te maken op schadevergoeding indien, door de acties van Nozema, de uitzending van het programma van Radio 538 bemoeilijkt wordt. (o.a. Nieuwsbank)

AL VIER DAGEN GEEN TV IN DELEN SOEST

Een handjevol inwoners van Soest is dinsdag voor de vierde dag verstoken van radio, televisie en internet. In Amersfoort en Bilthoven heeft iedereen weer beeld en geluid. Als gevolg van hevige bliksem werden in Amersfoort en Soest tientallen kabelverdeelkasten vernield. De REMU werkte de afgelopen dagen onafgebroken aan herstel van de kastjes. De versterkers in de kasten zijn doorgebrand waardoor het radio- en tv-signaal en ook internet niet in de huiskamer kon komen. In een paar straten in Soest is nog steeds sprake van ‘hardnekkige problemen’, zei de REMU dins- dagmorgen. De verwachting is dat de meeste problemen in de loop van de dag zijn hersteld. (Utrechts Nieuwsblad)

COLORFUL RADIO GESTART OP KABEL

Het radiostation Colorful Radio is gestart. De radiozender is een nieuw commercieel initiatief dat enkel via de kabel te beluisteren is. De zender zendt non stop muziek in de genres afro, carribean, latin, rai, raggae en wereldmuziek en is te vinden op de oude kabelfrequenties van Q the Beat. Q the Beat is sinds enige tijd alleen te beluisteren via de 1224 kHz middengolf in de ether.

SBS VERLENGT CONTRACT MET WENDY VAN DIJK EN PIET PAULUSMA

SBS Broadcasting heeft met zowel Wendy van Dijk als Piet Paulusma nieuwe driejarige contracten gesloten. Beiden zijn al sinds enkele jaren aan SBS verbonden.  Ook dit seizoen keert Wendy van Dijk bij SBS 6 terug op het scherm met nieuwe afleveringen van haar goed bekeken programma’s ‘Hart in Aktie’ en ‘Ushi & Van Dijk’. Piet Paulusma is een van de populairste weermannen van Nederland en presenteert het weerbericht in ‘Hart van Nederland’ op geheel eigen wijze, aldus SBS. (o.a. SBS)

TROS WINTERPROGRAMMERING “DIK VOOR MEKAAR!?”

Donderdagochtend presenteerde de TROS haar plannen voor het seizoen 2000/2001 aan de pers. Mediadirecteur Boermans over de nieuwe programmering: ‘De TROS zet zich in voor een sterk Nederland 2, waar het merendeel van onze programma’s geplaatst is. Wij gaan voor een marktaandeel van 17% en het huidige schema is nog maar het begin. Er zijn tal van verbeteringen in het schema aan te brengen. Zo moeten wij ons nu inhouden op de zaterdag, om ruimte te laten aan Nederland 1 en 3. Dit moet en zal veranderen voor het seizoen 2001/2002 en de grote shows moeten in het weekend hun plek kunnen krijgen.”  De programmering voor het komende winterseizoen biedt vrij weinig verrassingen en steunt op bekende peilers als Vermist, Radar en 2Vandaag. Op de radio zijn de TROS Nieuwsshow en Tros Kamerbreed oude bekenden. Wel wordt de zaterdag op Radio3FM vernieuwd met de Dik voormekaar Show met Andre van Duin en Ferry de Groot. Op televisie is onder andere de comedy Verkeerd Verbonden een nieuw gezicht in de programmering. Vanaf maart 2001 zullen er tevens 13 nieuwe aflevering van de serie Spangen worden uitgezonden. Zoals elk jaar krijgt ook de Postcodeloterijshow een face-lift en gaat vanaf september verder onder de naam Postcodeloterij 1 Tegen 100, presentatrice blijft hetzelfde: Caroline Tensen. Nance mag vanaf 4 september Lingo presenteren.  Andere nieuwe programma’s zijn onder andere de TV Kapper waarbij in Amsterdam een wordt pand gekocht en ingericht als kapperszaak. Overal zijn camera’s en geluidsapparatuur geplaatst. De gasten worden geknipt en geschoren waarbij enig vuurwerk moet gaan ontstaan, al moet het programma geen Big Brother worden. Tevens maakt Mireille Bekooy haar come-back bij de TROS in de programma’s Wegwezen en LunchTV. (hvb)

ANNETTE VAN TRIGT WEG BIJ STUDIO SPORT

Annette van Trigt presenteert niet langer Studio Sport. Ze is gestopt wegens een verschil van inzicht over het beleid van het sportprogramma. Dat heeft de NOS woensdag bekendgemaakt. Zowel de NOS als Van Trigt wil inhoudelijk niet op het geschil ingaan. ,,We hebben dat onderling afgesproken. Wat ik nu ga doen, weet ik nog niet. Ik beraad me op mijn toekomst”, zegt Van Trigt in een reactie. Ze presenteerde vanaf 1989 Studio Sport. De laatste jaren kreeg ze een steeds prominentere rol. Ook deed ze programma’s van NOS-Actueel, zoals vorige week nog de Sail 2000-uitzendingen. (ANP)

PRESENTATIE VARA: CLASSEN NIEUWE OPA IN OPPASSEN, PAUL DE LEEUW NIET INGEZET

Edmond Classen speelt een nieuwe opa in de populaire VARA- serie Oppassen! Hij is niet de vervanger van de recent overleden Coen Flink (opa Buis),maar is gewoon een andere opa-figuur. De VARA heeft het komende seizoen twaalf nieuwe tv-programma’s. Daaronder is Een geweldige tijd van Paul Witteman, een programma over nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap. In De leugen regeert, vernoemd naar een uitspraak van koningin Beatrix over een journalistiek product, wordt nagegaan of in uitzendingen de waarheid geweld is aangedaan. Felix Meurders presenteert het programma. De VARA zet voorlopig Paul de Leeuw niet meer in. De late avonduitzending is vanaf januari in handen van Dolf Jansen. De Leeuw presenteert op 15 december wel een programma dat in het teken van NOVIB staat. Ook wordt zijn kersttheatershow ‘Kerstkransje 2000’ uitgezonden. (o.a. NOStt/HC/Hvb)

KAAGMAN VERLAAT NOORDZEEFM

Jerney Kaagman is per 1 november 2000 benoemd tot directeur van Conamus. Jerney Kaagman (53), momenteel public relations manager van Noordzee FM, volgt Saskia Bruning op. Conamus richt zich op de promotie van Nederlandse lichte muziek in Nederland en het buitenland. Conamus verwacht met Jerney Kaagman een krachtdadig beleid te kunnen neerzetten. In een reactie op haar vertrek bij Noordzee FM gaf Jerney aan dat zij de keuze had tussen een leuke en een heel leuke baan, en dat zij gekozen heeft voor de leukste. (radio- nieuws)

VLAANDEREN: EUROSPORT VAN DE KABEL ?

De kans is groot dat de commerciële sportzender Eurosport binnenkort van de kabel verdwijnt. Eurosport wil dat de Vlaamse en Brusselse kabelmaatschappijen voortaan auteursrechten betalen. De maatschappijen weigeren dat. Als er geen oplossing komt voor het geschil, zullen ze Eurosport van de kabel gooien. Het conflict komt net voor de start van de Olympische Spelen, over 2 weken in Sydney. Volgens de kabel- maatschappijen gaat het niet op dat een commerciële zender de verdelers en de klanten laat opdraaien voor auteursrechten. De sportzender blijft voorlopig nog wel te zien op de Antwerpse kabel. Dat heeft de Antwerpse kabelmaatschappij Integan gezegd. Integan heeft Eurosport uitgenodigd voor een gesprek op 11 september en zolang houdt de maatschappij de zender nog op de kabel. Of ook de andere maatschappijen dat voorbeeld zullen volgen is niet zeker. (o.a. VRTtxt)

VAN DER PLOEG MIST VISIE BIJ PUBLIEKEN

Staatssecretaris Van der Ploeg mist een visie van de publieke omroepen op de netprofilering, de pogingen om de publieke netten elk een eigen karakter te geven. Hij heeft de NOS gevraagd om de verdere ontwikkeling van dit eigen karakter van Nederland 1,2 en 3 uiteen te zetten in het volgende jaarverslag. Tijdens de opening van het nieuwe AKN-gebouw (AVRO,KRO en NCRV) woensdag drong hij aan op meer samenwerking, bijvoorbeeld in een jeugdblok, om jonge kijkers te trekken. Zij kijken nog te veel naar de commerciele omroepen. Wat betreft de nieuwe media is Van der Ploeg ontevreden. Er is veel ambitie, maar die is nog niet goed uitgewerkt. (NOStt)

RECLAMECAMPAGNE STADSRADIO’S IN HANDEN TROY!

Stads Radio Rotterdam, Stads Radio Den Haag en City FM Amsterdam hebben het Rotterdamse communicatiebureau troy! ingeschakeld voor de creatie van een gezamenlijke campagne. Deze en volgende maand verschijnen billboards, printuitingen, busreclame en een tv-commercial, die de stations als hét regionale radiostation profileren. Daarnaast ontwikkelt troy! de internetsites van genoemde stations, alsmede een site voor Reclame Partners Nederland, de exploitant van de regiozenders. (ADformatie)

L1 RADIO NAAR24 UURS UITZENDINGEN

L1 Radio wil vanaf volgend jaar 24 uur per dag uitzenden. Voorwaarde is wel dat er extra geld beschikbaar komt, minimaal enkele tonnen per jaar. Daartoe wordt een financieringsplan opgesteld. De programmaleiding wil de extra zendtijd vullen met programma’s voor diverse doelgroepen. Als voorbeelden worden genoemd een programma met Duitse Schlagermuziek en muziek voor jongeren. Verder zullen informatieve uitzendingen van overdag herhaald worden. In de nachtelijke uren wordt alleen muziek gedraaid. (o.a. Limburger)

SKY RADIO STRAKS MET EXTRA ZENDER IN VLISSINGEN

Binnen twee weken neemt Sky Radio een nieuwe zender in gebruik in Vlissingen op 100.7 MHz, dat bericht Internetmagazine Radiovisie. De bouw is nu in volle gang. Na wat praktijktests zal het ERP vermogen tussen de 1.5 en 3 kW komen te liggen. De geplande 100.4 MHz in Terneuzen laat op zich wachten doordat Belgie dwars zou liggen. De geplande zender te Lichtenvoorde gaat voorlopig ook niet door.

FEYENOORD: EIGEN TV-PROGRAMMA

Feyenoord gaat in samenwerking met SBS 6 een televisiemagazine van een half uur maken dat om de 14 dagen wordt uitgezonden. De onderhandelingen over het Feyenoord-programma, waaraan ook het multi-mediabedrijf UPC zijn medewerking verleent, zijn nagenoeg afgerond. De eerste aflevering zou op vrijdagavond 8 september uitgezonden moeten worden. Feyenoord is niet de eerste Nederlandse club met een eigen televisie-programma. Eerder maakte Veronica een aantal uitzendingen over Ajax. De opnames voor het magazine zijn al begonnen. De spelers van Feyenoord worden geacht medewerking te verlenen aan het programma, dat een verlengde is van de Feyenoord Krant. (o.a. Algemeen Dagblad)

OSTANKINO-TOREN MOSKOU KAN BEHOUDEN BLIJVEN – UITZENDINGEN WEER GESTART

De televisietoren in Moskou waarin zondag brand uitbrak, hoeft niet tegen de vlakte. De Russische autoriteiten zeggen dat de mast kan worden hersteld, zo meldt de BBC. De brand in de toren ontstond vermoedelijk door kortsluiting en was na een dag onder controle. De angst bestond dat de Ostankino-toren door de opgelopen schade zou instorten of moest worden afgebroken. Maar technici die het bouwwerk hebben nagekeken, zijn tot de conclusie gekomen dat de toren kan blijven staan. Door de brand waren de inwoners van Moskou enkele dagen verstoken van televisie. Sinds donderdag is er een noodoplossing gevonden. In de toren is op een hoogte van 147 meter tijdelijke zendapparatuur geplaatst.

KABELKRANT ‘TV GAZET’ STOPT

De provinciale kabelkrant TV Gazet verdwijnt na twaalf jaar van het tv-scherm. Eigenaar Uitgeversmaatschappij De Limburger (UDL) wil nog voor het einde van dit jaar stoppen met TV Gazet. Bij de verliesgevende kabelkrant werken 42 mensen. Er vallen geen gedwongen ontslagen. Het personeel van TV Gazet is maandagmiddag door directeur H. Straat van UDL hierover ingelicht. Volgens Straat is een structureel teruglopende belangstelling bij kijkers en adverteerders de voornaamste reden voor het beëindigen van TV Gazet. De verminderde belangstelling heeft vooral te maken met de komst van regionale en lokale televisie en de snelle opkomst van internet. Het afgelopen jaar maakte TV Gazet ruim twee miljoen gulden verlies. Voor dit jaar wordt rekening gehouden met een verlies van 2,7 miljoen gulden. In juni van dit jaar heeft het management van TV Gazet met het businessplan TV Gazet: the next generation’ nog geprobeerd het tij te keren, maar UDL voelde niets voor verdere investeringen in het bedrijf.  Boze werknemers spuiden gisteravond via korte berichten op de kabelkrant hun gal over de gang van zaken. Een van die teksten luidde: Werk, werk en nog eens werk. Overwerk. Dubieuze benoemingen en dan de stekker eruit. Hartelijk dank Dagblad De Limburger, VNU en Telegraaf.’ TV Gazet is in 1988 ontstaan uit het mislukte kabelexperiment in Zuid- Limburg. Het bedrijf, opgericht door Wim Claessen, kwam in 1996 in handen van het uitgeversconcern VNU, dat het bedrijf onderbracht bij De Limburger. Sinds 1996 werd ruim twintig miljoen gulden geïnvesteerd in de kabelkrant. Alleen in 1996 werd een bescheiden winst geboekt. De kabelkrant van TV Gazet is in alle Limburgse gemeenten te ontvangen. In Weert maakt TV Gazet ook een tv-journaal. Onduidelijk is nog of dit kan blijven voortbestaan. Volgens Straat zijn er wel gegadigden om het Weert-journaal over te nemen. (o.a. Limburger)

RUSLAND: ONAFHANKELIJKE PERS PROFITEERT VAN BRAND TV-TOREN

De bevolking van Moskou en omgeving is als gevolg van de brand in de televisietoren al voor de derde dag vrijwel geheel verstoken van tv-uitzendingen. De ruim 15 miljoen inwoners zijn aangewezen op een tweetal lokaal opererende commerciële stations en de onafhankelijke televisiezender NTV, die via de satelliet uitzendt. De lokale televisiestations zijn echter in een zeer klein deel van de Russische hoofdstad te ontvangen en dan nog met grote moeite. En voor de ontvangst van NTV moet men over een schotelantenne en een decoder beschikken. Slechts enkele honderdduizenden Moskovieten beschikken over dergelijke apparatuur, die geleverd wordt bij de aanschaf van een speciaal abonnement op het station. Het mediaconcern Media Most, eigenaar van NTV, heeft de kosten van dit abonnement als reactie op de brand flink in prijs verlaagd. Het meldt een enorme toeloop van klanten. Bovendien is Media Most ertoe overgegaan ook de staatszenders ORT en RTR door te geven. Deze hadden hier zelf om verzocht. (o.a. ANP)

NATIONAAL OOK ‘S NACHTS VIA 1332 KHZ

De commerciële radiozender Radio Nationaal is sinds kort ook, naast kabeldistributie, ‘s nachts via de ether te beluisteren in midden-Nederland via de AM zender in Lopik (1332 kHz). Het radiostation kon voorheen vanwege technische beperkingen tussen 00:00 en 06:00 uur niet uitzenden omdat Radio 1 ‘s nachts vanuit Lopik uitzend. Om wel te kunnen uitzenden moest de zendmast worden aangepast. Wegens werkzaamheden moest het Radio 1 middengolf-signaal voor een langere periode uit Lopik komen. Daarom zijn aanpassingen verricht waardoor Radio Nationaal voortaan ook tussen 00:00 en 06:00 uur te beluisteren zal zijn. (o.a. Dutchmedia)

SKY BRENGT RECLAMEBELANGEN ONDER BIJ OFFICE

Na een betaalde competitie tussen drie bureaus heeft Sky Radio 100.7 FM per direct al haar reclamebelangen ondergebracht bij het Amsterdamse reclamebureau Office. “Sky Radio is reeds vijf jaar het grootste radiostation van Nederland en is communicatief altijd behoorlijk aanwezig. We voelen nu echter de behoefte om de positionering verder aan te scherpen”, aldus commercieel directeur Carlo de Boer van Sky Radio 100.7 FM. Op, en met name buiten de zender zal er intensiever gewerkt worden aan de relatie met de luisteraar. Office heeft richting gegeven voor de fine-tuning op strategisch niveau en heeft een gevarieerd communicatieplan ontwikkeld. De laatste twee jaar werkte Sky Radio samen met Lowe Lintas. De media-inkoop blijft bij Initiative Media. (Adformatie)

VPRO-HOOFDREDACTEUR VAN DEN BRINK VERTREKT

Hoofdredacteur Hans Maarten van den Brink van de VPRO-tv vertrekt per 1 januari. Hij vindt dat door de netprofilering de publieke omroepen veranderd zijn in een “Oosteuropese bureaucratie”. Hij wil weg voordat hij “cynisch wordt”, zo zei hij zaterdag in NRC Handelsblad. Van den Brink wilde overigens maar vijf jaar blijven werken bij de VPRO. “In een regelbaan moet je regelmatig van functionaris wisselen. Ik had begin dit jaar dus al kunnen gaan. Maar toen had ik nog niet alles afgerond. Nu wel.” Hij vindt de VPRO nog niet op orde. “Maar er is wel veel veranderd en dat wordt gewaardeerd.” De VPRO won prijzen voor programma’s met een nieuwe formule als Veldpost en Brent Spar.

GELDERLAND VANUIT DE LUCHT OP TV

De hele provincie Gelderland is volgende maand vanuit de lucht te zien, via een nieuw programma van TV Gelderland. Het programma HeliCam Gelderland wordt gepresenteerd door Frits Bom. Opvallendste onderdeel van de nieuwe programmering van TV Gelderland is het consumentenprogramma De Televisieman met Frits Bom en Angelique Krüger. Het  is het eerste dagelijkse, rechtstreekse consumentenprogramma van Europa. (o.a. Gelderlander)

OUD VICE-VOORZITTER VECAI DEELMAN OVERLEDEN

Maandag is ir. Gerard Betto Deelman overleden. De heer Deelman was vanaf eind jaren ’70 tot 1996 vice-voorzitter van VECAI. In die periode bekleedde hij daarnaast ook nog vele andere functies binnen de vereniging, waaronder voorzitter van de werkgroep Auteursrecht en van de daaruit voortgekomen werkgroep Voorwaarden en voorzitter van de stichting COCAI. (vecai)

BRITSE TV-PLOEG VRIJGELATEN

Vrijlating De Britse tv-ploeg die vorige week in Liberia was opgepakt wegens spionage, is vrijdagavond weer vrijgelaten. De autoriteiten lieten de vier mannen vrij om ‘humanitaire redenen’,nadat de vier hun excuses hadden aangeboden. Na hun vrijlating zijn ze meteen naar de luchthaven gegaan. De Britten werkten aan een programma voor het Nederlandse 2Vandaag en het Britse Channel Four via hun productiemaatschappij Insight News Television. De Liberiaanse autoriteiten verdachten ze ervan dat ze een valse documentaire maakten die de indruk moest wekken dat de regering van Liberia betrokken was bij diamanthandel in Sierra Leone. (NOStt)

“KRO SLAAT ANDERE WEG IN”

De KRO vindt achteraf dat de Wereldjongerendagen in Rome wel wat mager aandacht hebben gehad op de Nederlandse televisie. De KRO bereidt een koerswijziging voor, waarbij de omroep een ,,duidelijker gezicht” moet krijgen en ,,concreter keuzes gaat maken”, zo deelde KRO-directeur Verlind deze week op een persconferentie mee.In zijn programma’s wil de KRO zich concentreren op drie speerpunten: spiritualiteit en religie, educatie en de ‘zorgzame samenleving’.,,Een uitvloeisel van die nieuwe koers zou kunnen zijn dat we aan de netcoördinator van Nederland 1 voorstellen, meer ruimte vrij te maken voor evenementen van betekenis, zoals die jongerendagen”, aldus Verlind. Het bleef nu beperkt tot een reportage in de rubriek Kruispunt. ,,Zou je zo’n evenement – anderhalf miljoen jongeren bij elkaar – niet live of deels live moeten uitzenden?” vroeg Verlind zich af. De KRO heeft de afgelopen maanden veel gediscussieerd over zijn identiteit, intern, met opinieleiders en met publiek. In het kader van het speerpunt ‘zorgzame samenleving’ gaat de KRO twee jaar lang de verwerking van de vuurwerkramp in Enschede volgen. In programma’s als Reporter en ‘Ook dat nog’ kunnen aspecten daarvan aan de orde komen. (o.a. Nederlands Dagblad)

RTBF-TELEVISIE OP SATELLIET

De Franstalige openbare omroep RTBF wil tegen eind dit jaar met satelliet- uitzendingen beginnen. Op die derde zender zouden eigen producties van de andere twee TV-netten worden herhaald. De uitzending van de satellietzender zijn bestemd voor het zuiden van het Middellandse Zeegebied en voor Afrika. Het geld voor het project komt van een speciaal budget van de Franse Gemeenschap. Eén en ander is gezegd op de voorstelling van de najaarspro- grammatie van de RTBF. (VRTtxt)

NIEUWE ETHERZENDERS RADIO538 IN UTRECHT/HAPPY RADIO IN ALKMAAR

Bas van den Berg bericht in de nieuwsgroep nl.media.radio dat Radio 538 een etherfrequentie in Utrecht in gebruik heeft genomen. De frequentie van de etherzender is 101.5 MHz. Internetmagazine Radiowereld bericht dat HappyRadio een nieuwe etherfrequentie in Alkmaar in gebruik heeft genomen. Frequentie van de nieuwe zender is 104.2 MHz.

BELGISCHE ANTI-ZAPSTICKER

De twee belangrijkste commerciële tv-zenders in België, TVM en RTL-TVi, introduceren in oktober een anti-zapsticker. Hiermee denken de stations kijkerstrouw te stimuleren. De sticker, de ‘dot’, wordt verstrekt door Mora, World Online en andere merken en dient aangebracht te worden in de linkerbovenhoek van de televisie. Via de sticker wordt geregistreerd of de kijker heeft afgestemd op een van beide commerciële stations. Wie blijft kijken, maakt kans op forse prijzen. (Adformatie)

CEES VIS NAAR PCM LANDELIJKE DAGBLADEN

Per 1 december verlaat algemeen directeur Cees Vis de Ster. Hij stapt over naar PCM Landelijke Dagbladen, waar hij binnen de directie verantwoordelijk wordt voor het advertentiebedrijf. Feitelijk volgt hij Rob Steenbergen op, die al enige tijd geleden naar Het Parool overstapte. Vis wordt bij de Ster opgevolgd door Julius Minnaar (30), nu nog sales director. Vis was 3,5 jaar bij de Ster werkzaam. “De organisatie staat, ik kan er nog weinig aan toevoegen. Bij PCM heb ik het idee, dichter tegen het product aan te staan.” (Adformatie)

VARA TV MAGAZINE GAAT RESTYLEN

Vara TV Magazine, na Veronica in betaalde oplage het grootste RTV-blad van Nederland, gaat restylen. Vanaf nummer 36 (met de programmering vanaf 2 september) breidt het blad structureel uit met twintig pagina’s. Die uitbreiding wordt benut om meer programmagegevens te kunnen opnemen (vanwege een uitdijend zenderaanbod) en de redactionele formule verder uit te bouwen. Tevens is een tweekoppige internetredactie gevormd, die voor een koppeling tussen de ‘papieren’ gids en de website moet zorgen. (Adformatie)

TMF ROEPT OP TOT MAKEN OMSTREDEN “STRIPCLIP”

De Nederlandse muziekzender The Music Factory (TMF) roept zijn kijkers op uit de kleren te gaan. Door een op video vastgelegde stripact op te sturen, maken de kijkers kans op kaartjes voor het geheime concert van de popster Robbie Williams op vrijdag 1 september. Het Openbaar Ministerie stelt echter dat de zender strafbaar kan zijn als deze beelden worden uitgezonden. ‘Strippen is op zich niet strafbaar, dus ook het aanzetten daartoe niet’, aldus een woordvoerster. ‘Maar het wordt dubieus als er beelden van strippende kinderen worden uitgezonden. Dat kan in strijd zijn met de Wet ter bestrijding van kinderporno.’ De muziekzender geeft op zijn internetpagina aan dat de ingestuurde act wel degelijk kan worden uitgezonden. (o.a. Eindhovens Dagblad)

GOEDE CIJFERS VOOR L1

Uit het eerste jaarverslag van de nieuwe omroep L1,de Limburgse regionale omroep, blijkt dat de zender een hogere kijkdichtheid heeft dan haar twee voorgangers. De directie is tevreden hierover. In het eerste half jaar keek een op de vier Limburgers een keer per dag naar L1 TV. De omroep heeft zich nu ten doel gesteld om het aantal kijkers te verhogen naar een op de drie. L1 onstond in 1999 uit een fusie van TV8- Limburg en Omroep Limburg Radio en TV. De nieuwe omroep exploiteert nu de Limburgse publieke zenders L1 TV en L1 Radio. L1 trekt nu al meer kijkers dan twee jaar geleden TV8 en Omroep Limburg TV samen. (NOStt)

BBC-NIEUWS VERSCHUIFT NAAR 22 UUR

Het ook buiten Groot-Brittannië bekende BBC-journaal van negen uur ‘s avonds verdwijnt eind 2001. Het zal van dan af een uur later uitgezonden worden. Het Nine O’Clock News bestaat al 30 jaar. Volgens BBC-baas Greg Dyke moet het journaal een uur later uitgezonden worden om meer ruimte te maken voor drama en documentaires. De stap van de BBC volgt op het besluit van de commerciële zender ITV om het nieuws van 22 naar 23 uur te verschui- ven. Dat werd veroordeeld door de Britse programmaraad. De kwestie zal waar- schijnlijk voor de rechtbank komen. De Britse oppositie vreest dat er minder mensen naar het nieuws zullen kijken. (VRTtxt)

VRT EN VTM WAARSCHUWEN VOOR GEWELD

De TV-zenders VRT en VTM gaan vanaf 1 september de kijker waarschuwen voor programma’s met expliciete erotische of gewelddadige beelden. Dit soort programma’s is dan alleen geschikt voor kijkers vanaf 16 jaar. VRT en VTM voe- ren daarmee een Europese richtlijn uit. Bij het begin van zo’n programma zullen TV1, Canvas en VTM gedurende een tiental seconden het icoontje “16+” in beeld brengen. Bovendien zullen de omroepers dergelijk programma aankondigen met de mededeling “Dit programma is geschikt voor kijkers vanaf 16 jaar”. De commerciële zender Kanaal 2 start op 1 januari 2001 met hetzelfde waarschuwingssysteem. (VRTtxt)

AMSTERDAM WIL CONTRACT MET UPC OPENBREKEN

De gemeente Amsterdam wil het contract met UPC herzien, omdat de kabelmaatschappij zich niet aan de daarin gemaakte afspraken houdt. Aanleiding is het bericht dat UPC de invoering van de digitale decoder en de daaraan gekoppelde basis- en extra pakketten een jaar heeft uitgesteld. In een brief aan de kabelmaatschappij schrijft mediawethouder Bruines dat ze begrepen heeft dat UPC zelfs niet kan garanderen dat de basispakketten op 1 september 2001 ingaan. In het contract stond dat UPC dit 1 september dit jaar zou doen en dat de Amsterdammers de eerste twee jaar niet meer dan drie gulden per maand voor de decoder hoefden te betalen. De wethouder vreest dat het uitstel leidt tot juridische procedures waarin het huidige contract een rol speelt. Verschillende programma-aanbieders hebben al bezwaar gemaakt tegen de gang van zaken bij de vaststelling van het nog in te voeren basis- en het zogenoemde extra pakket. Volgens de wethouder blijkt uit een brief van UPC dat het uitstel wordt veroorzaakt door de wens van de kabelaar om ook een decoder voor andere, nieuwe interactieve diensten te gebruiken. UPC schreef dat ze de invoering liet afhangen van de juiste ‘timing’. De gemeente vindt dat uitstel ongewenst. Bruines wijst er verder op dat die nieuwe mogelijkheden niet mogen betekenen dat de Amsterdammers de eerste twee jaar meer dan drie gulden per maand huur moeten betalen voor de decoder. Ondertussen hebben raadsleden ook al hun ongenoegen laten blijken over het uitblijven van de invoering van de decoder. Volgens PvdA- raadslid E. Sweet dupeert UPC mensen die erop hadden gerekend dat ze vanaf volgende maand alleen een basispakket voor 14,95 gulden konden nemen. Nu betalen ze 20,50 gulden voor een pakket van 32 zenders, per 1 januari wordt dat 21,95. De SP roept mensen op die tariefsverhoging te weigeren. Sweet wil niet zo ver gaan, maar vindt dat protest bij de kabelaar wel op zijn plaats is. (Noord Hollands Dagblad)

MAASTRICHT: ITALIANEN WILLEN RAI UNO TERUG

De Italiaanse gemeenschap in Maastricht, ruim driehonderd gezinnen, wil dat de tv-zender Rai Uno terug op de kabel komt. Woordvoerder V. Siciliano, zegt hierover maandag een gesprek te hebben met voorzitter J. Kievits van de Programmaraad. Het besluit Rai Uno niet meer uit te zenden is voor de Italianen een “klap in het gezicht’, schrijft Siciliano in een brief aan Kievits. Als protest zijn op 9 augustus enkele honderden handtekeningen overhandigd aan wethouder V. Dirksen en H. van Santen van de Programmaraad. Siciliano vindt dat de raad ten onrechte geen rekening houdt met de Italiaanse gemeenschap, “een niet te verwaarlozen minderheid.’ Rai Uno is deze maand ingewisseld voor TVE.  Volgens Van Santen een weloverwogen beslissing. “We wilden een zo breed mogelijk pakket op de kabel. Omdat Spaans de tweede wereldtaal is, leek TVE ons een betere keuze dan Rai Uno. Bovendien krijgen we geregeld verzoeken om een Spaanse tv-zender op de kabel te zetten.’ (o.a. Limburger)

NUTSBEDRIJF MAASTRICHT VERKOCHT AAN ESSENT

De gemeente Maastricht verkoopt het plaatselijke nutsbedrijf voor een recordbedrag aan energiegigant Essent. Gespreid over zeven jaren vangt de gemeente 505 miljoen gulden. Het tv- en kabelnetwerk van Nutsbedrijf Maastricht bevat zo’n 54.000 kabelabonnees. De verkoop van het Maastrichtse nutsbedrijf aan Essent is opvallend, omdat directeur J. van de Water dit voorjaar nog bij hoog en laag volhield dat hij zijn onderneming niet wilde overdoen aan een energiereus als Essent. De kwaliteit van de dienstverlening zou daar niet bij gebaat zijn. (Limburger)

NIEUW JASJE VOOR VAN GEWEST TOT GEWEST

Het tv-programma van Gewest tot Gewest gaat veranderen. In het nieuwe seizoen wordt gekozen voor een journalistiekere aanpak van het programma. De “miniatuurtjes” van het leven, de cultuur en den natuur in ons land blijven, maar er komt meer aandacht van “verslaggevers pur sang” voor actuele ontwikkelingen in de regio. Om de vernieuwing kracht bij te zetten, wordt Jantine de Jonge, die het programma 15 jaar lang presenteerde, ingeruild voor Reinier van den Hout, bekend van onder andere Middageditie. Ook komt er een nieuwe eindredactie. (o.a. ANP)

DJ ROBIN ALBERS SLACHTOFFER PERSOONSVERWISSELING

De voormalige AVRO-deejay Robin Albers (44) en nu werkzaam bij Slam!FM is het slachtoffer geworden van een persoonsverwisseling. Oorzaak is de veroordeling vorige week van een andere voormalige dj van de AVRO, die net als Albers de initialen R. A. (Altenberg) heeft. Deze man kreeg een half jaar celstraf wegens het aanranden van een 19-jarige man in juni 1998. ,,Heel Nederland lijkt nu te denken dat ik een kinderverkrachter ben”, zegt Albers, die ook nog dezelfde leeftijd heeft als zijn inmiddels veroordeelde ex-collega. De dj, die enkele jaren geleden een wereldwijde danshit scoorde met het nummer Plastic Dreams, is ook bang dat hij financieel schade zal ondervinden van de persoonsverwisseling. (ANP)

VOLGEND JAAR NIEUW VLAAMS TV-STATION

Volgend jaar komt er een nieuw Vlaams tv-station op de kabel. Het project draagt voorlopig de naam TV 2000 en het wordt voorbereid door Roland Lommé,  oud- medewerker van VRT en VTM. TV 2000 is bedoeld “voor kijkers tussen 16 en 54 jaar die programma’s met stijl zoeken”. Volgens de initiatiefnemers is er in Vlaanderen nog ruimte voor zo’n zender. Ook de vroegere VTM-directeurs Gaby Feyaerts en Paul Van Praet zijn bij TV 2000 betrokken. Het Vlaams Commissariaat voor de Media heeft de nieuwe zender al een “must carry”-licentie gegeven. Dat betekent dat alle kabelmaatschappijen de zender moeten aanbieden aan de abonnees. (VRTtxt)

VAN DER GOOT WEG BIJ FOX

Programmadirecteur Leo van der Goot verlaat Fox, meldt DutchMedia. Reden daarvoor is de geplande overname van Fox door SBS, HMG of de derde partij waarmee Fox gesprekken voert. Wanneer Van der Goot het verliesgevende Fox verlaat, is nog niet bekend. Van der Goot verruilde Veronica driekwart jaar geleden voor Fox. Intussen zou Van der Goot gesprekken voeren met HMG om terug te keren in het HMG- programmamanagement. (ADformatie)

POLITIEKE PARTIJEN KRIJGEN ZENDTIJD OP L1

De negen partijen in de Provinciale Staten van Limburg beginnen dinsdag 5 september met uitzendingen voor politieke partijen op de regionale tv-zender L1. De spotjes worden elke dinsdagavond uitgezonden onder de noemer Politiek Moment en is een provinciale vertaling van de landelijke zendtijd voor politieke partijen in de Tweede Kamer. De zender L1 stelt de zendtijd gratis ter beschikking, de partijen betalen de productiekosten van de spotjes. Zij krijgen daarvoor een bijdrage van 5000 gulden per jaar van de provincie. De spotjes zullen het hele jaar door worden uitgezonden, niet alleen in de maanden voor de verkiezingen. (NOStt)

JONKHART VOLGT HUIJSMANS OP BIJ NOB

Ad Huijsmans (52) zal zijn functie als president-directeur van het NOB, dat hij sinds augustus 1998 leidde, per 1 november wegens persoonlijke redenen neerleggen. Tijdens zijn bestuursperiode was hij verantwoordelijk voor aanzienlijke organisatorische veranderingen, zoals de fusie van veertig units en dochterondernemingen in een beperkt aantal divisies onder één holding. Marius Jonkhart (50), sinds juni van dit jaar verbonden aan het NOB als statutair bestuurder, volgt hem op. (ADformatie)

BIG BROTHER 24 UUR LIVE VIA MEDIAKABEL EN CASEMA

Casema, Mediakabel en HMG hebben een overeenkomst getekend voor digitale live-feeds van Big Brother 24 uur per dag via de kabel uit te zenden. Dit bericht kabelexploitant Casema via haar servicekanaal. Via het digitale tv-pakket van Mediakabel en het digitale TV-plaza kanaal van Casema kunnen kijkers vanaf midden september via een speciaal ontwikkeld softwareprogramma dat draait op een digitale televisiedecoder zelf schakelen tussen vier wisselende cameraposities en alle gebeurtenissen in het huis op de voet volgen.

BNN LANGER OP RADIO 1 EN 3 EN NIEUW OP RADIO 2

Omdat BNN dit jaar de C-status heeft bereikt, krijgt deze jonge omroep niet alleen zendtijduitbereiding op televisie, maar ook op radio. Op Radio 1 zal BNN naast de huidige uren extra zendtijd krijgen op vrijdag- en zaterdagavond. Op Radio 2 is BNN elke vrijdag te horen van 19:00 tot 23:00 uur en op Radio 3 zal BNN ook een groot deel van de zondag te beluisteren zijn. De BNN-uren op Radio 5 komen in het nieuwe seizoen komen te vervallen. (o.a. Radionieuws)

VPRO VERVANGT LOPENDE ZAKEN

Met ingang van 3 september vervangt de VPRO na bijna 10 jaar het tv-programma Lopende Zaken door het nieuwe programma 7-dagen. 7-dagen is een reportageprogramma dat met kortere onderwerpen dichter op het nieuws zit. Bovendien zijn de makers van het programma in staat om in een laat stadium op nieuwe ontwikkelingen in te spelen. “Het verhoudt zich tot de dagelijkse rubrieken als het Journaal, Nova en Netwerk, zoals een opinieweekblad zich verhoudt tot de dagbladen”, aldus de VPRO. 7-dagen zal wekelijks op zondag om 21.05 worden uitgezonden op Nederland 3, na het eveneens nieuwe NOS-journaal. (NOStt_

ZWAKKE CIJFERS VOOR RADIOZENDERS WEGENER

Het gaat niet erg goed met Radio 10 FM en de andere radiostations van Wegener NV. Dat blijkt uit rapportages van Wegener. Radio 10 FM heeft over het eerste halfjaar van 2000 niet geprofiteerd van de groei van de radioreclamemarkt, zo blijkt uit het halfjaarbericht van Wegener. In het jaarverslag van Wegener over 1999 staat, dat de omzet en het resultaat van de radiostations van Wegener achterbleven bij de verwachtingen. Dat zou mede het gevolg zijn van problemen van het management van de verkooporganisatie in 1999. Wegener heeft opnieuw aangegeven de activiteiten op het gebied van radio en tv ‘een bredere basis te willen geven met een strategische partner’. Wegener is wel tevreden over de cijfers van de muziekzender TMF (o.a. Radionieuws)

NIEUWE FREQUENTIE VOOR KEMPEN FM

De lokale omroep Kempen FM uit Hapert heeft een nieuwe frequentie, dit bericht Ruud Brand in de nieuwsgroep nl.media.radio. Momenteel is er weliswaar enkel een draaggolf te horen op 97.2 MHz. Het vermogen van de nieuwe zender is 400 Watt ERP. Er zal uitgezonden worden vanaf een nieuwe mast van 40 meter hoog. Intussen is Kempen FM nog steeds te horen op 105.7 MHz.

UPC VOERT KABELPLAN  VOORLOPIG NIET UIT

Kabelexploitant UPC laat de zenderindeling in Amsterdam voorlopig voor wat het is. UPC was van plan per 1 september enkele zenders niet meer door te geven,maar vreest nu toch juridische stappen van deze zenders. In september zouden Rai Uno,TVE en BBC World terugkomen op de kabel, in plaats van kabelkrant NieuwsNet 9,Kleurnet en muziekzender The Box. NieuwsNet spande meteen een kort geding aan en The Box ging verhaal halen bij het Commissariaat voor de Media. Uit vrees voor schadeclaims heeft UPC besloten de nieuwe zenderindeling uit te stellen. De kabelexploitant wil eerst de procedures afwachten om later de zenders van de kabel te verwijderen. (NOStt)

JOURNALISTEN VAN CHANNEL 4 IN ARREST IN LIBERIA

Vier tv-journalisten van het Britse Channel 4 zijn zaterdag in Liberia gearresteerd en beschuldigd van spionage. Het team, bestaande uit twee Britten, een Zuid-Afrikaan en Sierra- Leonees, was bezig met een reportage over de vermeende betrokkenheid van Liberia bij de smokkel van wapens en diamanten voor de rebellen in buurland Sierra Leone. Volgens de autoriteiten bezaten zij informatie die de veiligheid van Liberia in gevaar zou brengen. De Amerikaanse Afrika-gezant Jesse Jackson heeft de Liberiaanse president Charles Taylor gewaarschuwd dat de arrestaties het internationale isolement van Liberia bevorderen. Taylor ontkent betrokken te zijn bij wapen- en diamantensmokkel. (NRC)

CAROLINE WIL BLIJVEN UITZENDEN

Het radiostation Radio Caroline wil blijven uitzenden via de middengolf. Radio Caroline was zaterdag voor één dag in heel Europa te horen via de sterke middengolfzender 1296 kHz. De muziekzender probeert supporters te verwerven om een definitief huurcontract voor de middengolfzender te kunnen bekostigen. ‘Om die sterke frequentie doorlopend te kunnen huren heeft Radio Caroline één miljoen gulden per jaar nodig. Dat kan niet alleen van leden komen. Wij hopen dat ook investeerders en adverteerders wat in de zender zien en in de buidel willen tasten, om ons plekje in de radiowereld te heroveren’, aldus S. Brouwer voorzitter van de Stichting Caroline Support Group Netherlands. (ANP)

SAMENWERKING RADIO 538 EN SBS6 TIJDENS OLYMPISCHE SPELEN

Radio 538 en SBS 6 zullen tijdens de Olympische Spelen op commercieel vlak samenwerken. Het radioprogramma van Edwin Evers (Evers Staat Op) zal twee weken lang live vanuit Sydney worden gepresenteerd. SBS 6 zal op werkdagen een tv-programma (In Sydney staat een Huis) uitzenden waarin de Sydney 2000 op humoristische wijze zal worden benaderd, met o.a. de typetjes van Edwin Evers.(Broadcast Magazine)

POLEN EN OOSTENRIJK BIJ ARTE

De Poolse zender TVP en de Oostenrijkse zender ÖRF ondertekenen deze herfst associatieverdragen met de Frans-Duitse cultuurzender Arte. Na België, Zwitserland, Spanje, Finland en Italië breidt de cultuurzender uit tot zeven partners. Dat heeft Arte zelf gemeld. Door de associatieverdragen kunnen TVP en ÖRF tot een bepaalde hoogte mee beslissen over de programmatie. Vijftig procent van Arte is in handen van de Duitse zenders ARD en ZDF. De andere helft behoort toe aan de Franse partner La Sept. (VRTtxt)

UPC OVERWEEGT DECODERS ZONDER MICROSOFT SOFTWARE

UPC overweegt zijn digitale decoders te voorzien van andere software nu blijkt dat Microsoft de beloofde software niet op tijd zal leveren. Dit bericht de Automatiseringgids. Microsoft zal zeker niet op de door UPC geplande datum in september zijn software voor de settop-boxen klaar hebben. Het bedrijf suggereert dat het kabelbedrijf de kastjes voorlopig voorziet van andere programmatuur. Zodra Microsoft zijn product klaar heeft, kan UPC de software vervangen voor die van Microsoft. Technisch zijn er geen obstakels voor UPC om andere software te gebruiken, zo meldt een woordvoerster van Philips, de leverancier van de kastjes. UPC overweegt nu de software van andere leveranciers zoals OpenTV en Excite@Home te gebruiken. Duidelijk is wel dat het bedrijf haast heeft met de introductie van de decoders, aangezien UPC’s positie in de markt voor interactieve televisie zeer matig is. UPC wil dit jaar nog 30.000 kastjes bij de klanten installeren.

CAROLINE OP 1296 KHZ

De legendarische zeezender Radio Caroline zal zaterdag 19 augustus tussen 6 uur ‘ s morgens en 8 uur ‘s avonds te horen zijn op de middengolffrequentie 1296 kHz. Er zal gebruik worden gemaakt van een kustzender van 600 kw in Orfordness, die onderdeel uitmaakt van het MerlinOne-netwerk. Via MerlinOne is het mogelijk om zendtijd te huren. Van deze mogelijkheid heeft Radio Caroline gebruik gemaakt. Door het gebruik van een sterke zender waarbij het uitzendpatroon sterk naar het Oosten is gericht zal de ontvangstkwaliteit van Radio Caroline in Nederland en Belgie uitstekend zijn. Meer informatie over de zeezender Radio Caroline is te vinden op: http://www.radiocaroline.co.uk/select.htm. Op deze website is het ook mogelijk om een vier uur durend programma van Radio Caroline te beluisteren.

AVRO ONAANGENAAM VERRAST DOOR NIEUWE INDELING RADIO 1

Bij AVRO Radio 1 is men onaangenaam verrast door de nieuwe zendtijdindeling van zender- coordinator Jan Westerhof. De AVRO raakt een uur zendtijd kwijt aan BNN,dat nu vaker te beluisteren zal zijn op Radio 1 dan de AVRO. Eindredacteur Joop de Wilde van de AVRO sprak er in het Algemeen Dagblad van vrijdag schande van. Hoe kan het dat een C-omroep meer ruimte krijgt dan een A- omroep? En waarom hoefden de andere omroepen veel minder in te leveren dan de AVRO? Zendercoordinator Westerhof wilde dit wil even uitleggen:de andere omroepen leveren “veel grotere inspanningen en betere prestaties”. (NOStt/KRO)

“VITAYA”: NIEUWE VLAAMSE TV-ZENDER

Vanaf 25 augustus komt er in Vlaanderen een nieuwe zender op de buis: “Vitaya”. De zender wil onder het motto “Voorkomen is beter dan genezen” aandacht  besteden aan de gezondheid, het milieu en een bewust-gezonde levensstijl. De programmatie rust op 7 pijlers: wonen, schoonheid, voeding, gezondheid, vrije tijd, opvoeding en relaties. Elk thema’s komt dagelijks één uur aan bod en wordt aangevuld met 2 nieuwsblokken van 8 minuten en reclame. Dat blok van 8 uur wordt 3 maal per dag herhaald. In het begin zal 70 % van het aanbod uit buitenlandse programma’s bestaan. Bedoeling is dat er later meer binnenlandse reportages komen. (VRTtxt)

STAD-ROTTERDAM VERZEKERINGEN: FEYENOORD NIET ACHTER DECODER

Stad Rotterdam Verzekeringen stopt als shirtsponsor van Feyenoord als de tv-beelden van de club achter de decoder verdwijnen. De geldschieter verlengt binnenkort het contract met de Rotterdamse club, waarbij miljoenen guldens naar Feyenoord gaan, maar in het contract wordt wel een ontsnappingsclausule opgenomen. Die clausule wordt volgens voorzitter Carlo de Swart van de raad van bestuur van kracht als de tv- beelden van Feyenoord achter de decoder verdwijnen. ,,Dus als Feyenoord – met wellicht andere voetbalclubs – alleen via betaaltelevisie is te bekijken. Als wij miljoenen investeren, willen we als shirtsponsor ook een flinke ‘exposure’. Bij de publieke of de commerciële omroep, dat is ons om het even. Maar het kan niet zo zijn dat het bereik terugloopt tot de helft of tot nul.”  Stad Rotterdam Verzekeringen is al sinds november 1991 hoofdsponsor van de Rotterdammers. (RD)

CRN GAAT DEELNEMEN AAN CLO

CRN de organisatie van 11 commerciele regionale radiostations neemt vanaf 1 oktober deel aan het CLO uitgevoerd door Intomart. De eerste luistercijfers van CRN zullen eind december door Intomart worden gerapporteerd. CRN treedt vanaf 1 oktober toe tot de stichting PRE (Platform Radio Exploitanten). In PRE participeren een groot aantal radiostations zoals de landelijke en regionale publieke omroep, en commerciele radiostations als Sky Radio, Radio 538, Radio 10 FM, en Veronica FM. (Radionieuws)

STEUNZENDER VOOR VERONICA FM IN TILBURG

Broadcast Partners heeft donderdag een steunzender voor de commerciele radiozender VeronicaFM in Tilburg in gebruik genomen. De zender is in Tilburg en omgeving te beluisteren op de frequentie 103.6 MHz. Deze frequentie in Tilburg is ook opgenomen in het zero-base-onderzoek dat Nozema en Broadcast Partners enige tijd geleden hebben gepresenteerd. (o.a. nl.media.radio)

INTERNET VIA KABEL VAN START IN CULEMBORG

‘Kabelaar’ Tebecai Culemborg begint de komende weken met internet via de Culemborgse tv-kabel. 315 huishoudens die de afgelopen anderhalf jaar belangstelling hebben getoond, is gevraagd zich definitief aan te melden voor Cable4u, zoals Tebecai de zelf opgerichte provider heeft genoemd. Ondanks dat Tebecai grotendeels is verkocht aan UPC is Culemborg buiten de deal gehouden, aldus een woordvoerder van Tebecai: ,,We hebben niet gekocht om meteen weer door te verkopen. Dat mag ook niet volgens het contract met de gemeente. Het is ook niet waar dat we dat op termijn gaan doen. Ook niet aan een andere partij,’’ (Dagblad Rivierenland)

VLAANDEREN: VMM KOMT MET NIEUWE TV-ZENDER

De Vlaamse Media Maatschappij (VMM) start binnenkort met een derde televisiezender. Dat heeft algemeen directeur-generaal Claeys meegedeeld. De nieuwe zender kreeg als werktitel “JIM”. Daarbij staat “J” voor jong, “I” voor interactief en “M” voor muziek. Volgens Claeys is VTM nu de familiezender, Kanaal 2 de zender voor de jonge gezinnen. De derde zender moet nu de jongeren rechtstreeks aanspreken. De aanvraag voor de nieuwe zender wordt in september ingediend bij het Vlaamse commissariaat van de media. Het zou de bedoeling zijn om begin 2001 met de uitzendingen te starten. (VRTtxt)

RADIO MONIQUE VIA EVENEMENTENFREQUENTIE

Van 18 t/m 28 augustus is Radio Monique niet alleen te beluisteren via de Velsense en Bloemendaalse kabel, maar ook in de ether op 96.0 Mhz. Centraal in de programmering staat het evenement Sail 2000. Op 24 augustus volgt Radio Monique de “Parade of Sail” met een live programma vanaf 07:00. Tussen 08:00 en 12:00 verzorgt Krijn Torringa op locatie interviews. Tijdens de “”Sail out” op 28 augustus gaat Sail Radio 2000 om 11:00 van start en is deze taak weggelegd voor Astrid Nijgh. Tussen 5 en 10 september is Radio Monique eveneens via de ether te beluisteren. Dan draait het om het nautisch evenement Hiswa te water.

WINTERPRESENTATIE BNN

BNN richt zich komende winter meer op jongerenprogramma’s met een informatief gehalte. Jeroen Pauw wordt het boegbeeld van de informatieve tak. Hij krijgt zijn eigen praatprogramma De Hemelpoort. Ook gaat hij Chatradio,een radioprogamma, presenteren en een aantal lange documentaires. Bridget Maasland gaat BNN for Live, doen,een radioprogramma met muziek van beginnende bands,en een informatief programma ‘over lifestyle,seks,fruit en kettingkasten’. Eddy Zoey komt terug met onder meer het consumentenprogramma Ook Zoiets. Bart de Graaff gaat het satirische programma Being Bart presenteren, een persiflage op de tv-serie Bartje.Verder brengt BNN een aantal comedyseries. (NOStt)

SBS BROADCASTING DIEPER IN DE RODE CIJFERS

SBS Broadcasting, in Nederland eigenaar van de televisiezenders SBS 6 en Net 5, is in het tweede kwartaal van dit jaar dieper in de rode cijfers terechtgekomen. Het verlies liep op tot 3,4 miljoen dollar (f 8,4 miljoen). Dat is 2,6 miljoen dollar (f 6,3 miljoen) meer in de min ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. SBS wijt het slechte resultaat ondermeer aan de mislukte overname in mei door kabelexploitant UPC. Toen werd f 4,9 miljoen uitgegeven aan adviseurs. UPC zag af van de overname omdat het aandeel SBS op dat moment snel minder waard werd. De omzet van het mediabedrijf nam wel toe, van f 17,3 miljoen naar f 281,6 miljoen. (ANP)

NOS-RADIO 1 JOURNAAL BLIJFT BEHOUDEN OP ZONDAGAVOND

Het actualiteitenprogramma ‘NOS-Radio 1 Journaal’ zal op zondagavond toch behouden blijven. Dit bleek tijdens de seizoenspresentatie van BNN. Het weghalen van de zondagavonduitzending leidde tot enige commotie binnen en buiten Hilversum, waarbij Clairy Polak in ‘De Journalist’, het interne publieke omroepblad ‘Spreekbuis’ en het NRC Handelsblad de zaak uitgebreid behandelden. Waarschijnlijk is zendercoördinator Jan Westerhof uiteindelijk door pressie en de publieke aandacht overtuigt van de noodzaak van een zondagmiddaguitzending van het programma. (Broadcast Magazine)

BNN HEEFT KRITIEK OP PUBLIEKE OMROEPEN

BNN heeft tijdens de bekendmaking van de winterprogrammering scherpe kritiek geleverd op de publieke omroepen.”Er wordt teveel geluld en te weinig gedaan.” De publieke omroepen durven geen risico’s te nemen,vindt BNN.”Risico is een vies woord in omroepland. Verjonging staat zogenaamd hoog in het vaandel, maar we merken er niets van.” De woede van BNN is onder meer gewekt omdat de netcoördinator van Ned.2 een soapserie in BNN-stijl heeft afgewezen. Ook algemeen directeur G.Timmer merkte op: “Het is onmogelijk goed te concurreren met de commerciele omroepen als de netcoördinator voor ons belangrijke programma’s niet wenst te programmeren.” (NOStt)

TELEGRAAF KOMT MET GRATIS MIDDAGKRANT

Uitgeverij De Telegraaf komt vanaf 28 augustus met een gratis middagkrant. Onder de naam News.nL worden kranten uitgedeeld op stations bij bedrijventerreinen in de vier grote steden. Dat heeft het concern donderdag bekendgemaakt. De krant begint met een oplage van 100.000 stuks en wordt in een tabloid-formaat gemaakt. Het concern richt zich met de krant op ‘werkend Nederland’. De Telegraaf geeft ook de gratis ochtendkrant Sp!ts uit. (ANP)

VIACOM OP OVERNAMEPAD

Het Amerikaanse mediaconcern Viacom, eigenaar van de Paramount-studio’s in Hollywood en muziekzender MTV, wil het radiobedrijf Infinity Broadcasting helemaal overnemen. Viacom heeft al een belang van 64,3 procent. Voor de overige aandelen wil het ongeveer 15 miljard dollar (36 miljard gulden) in aandelen betalen. Infinity, eveneens Amerikaans, is met 166 radiostations de op een grootste in de Verenigde Staten. AMFM/Clear Channel is het grootste Amerikaanse radiobedrijf. (NRC)

RUZIE TELEGRAAF EN TROS BIJGELEGD

De Telegraaf en de Tros hebben de strijdbijl begraven na een jarenlang juridisch gevecht over de exploitatie van de omroepbladen TV-Krant en TrosKompas.Ze kregen ruzie toen de TROS de bladen vanaf 1997 niet langer bij de krant onderbracht. De twee concludeerden uiteindelijk dat de strijd vooral veel verlies aan tijd en energie kostte. Ze kijken nu naar de toekomst en maken al plannen om samen te werken op het gebied van internet. (NOSTT)

TWEE MILJARD VOOR TV-RECHTEN SYDNEY

Tv-maatschappij NBC die voor de recordprijs van 725 miljoen dollar (2 miljard gulden) de rechten kocht voor de Amerikaanse markt, zal de Olympische Spelen op drie kanalen uitzenden, in totaal 441 uur. Door het gunstige tijdsverschil met Australië is de belang- stelling voor de Spelen enorm. NBC zal flinke winst boeken door de verkoop van reclamezendtijd. (NU.nl)

PROGRAM DIRECTOR NOORDZEE FM VERTREKT

Nadat vorige week de programma verantwoordelijke bij Radio 10 is opgestapt, is deze weel bekend geworden dat ook Elliot Robinson bij Noordzee FM vertrekt. Elliot was sinds 1 januari dit jaar Program Director bij Noordzee FM. Het marktaandeel van Noordzee FM was sinds zijn komst gestaag gestegen van 4,9% naar 5,9%. (Radionieuws)

NEWS CORP ZIET RESULTAAT DALEN

News Corporation, eigendom van mediamagnaat Rupert Murdoch, heeft in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar het bedrijfsresultaat zien dalen van 214 naar 184 miljoen dollar (442 miljoen gulden). De nettowinst inclusief eenmalige posten kwam uit op 71 miljoen dollar, tegen een verlies van 10 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet steeg van 3,27 naar 3,90 milard dollar. Over het hele boekjaar nam het bedrijfresultaat af van 917 naar 794 miljoen dollar bij een omzetgroei van 13,59 naar 14,15 miljard dollar. (NRC)

NCRV VAN SMAAD BESCHULDIGD

Familieleden van een vrouw die hoofdpersoon was in de NCRV-documentaire ‘Verborgen Moeders’ hebben aangifte gedaan tegen de NCRV wegens smaad. In het programma, dat in juni door de omroep is uitgezonden, is gesuggereerd dat de vrouw ‘Annemarie’ slachtoffer van incest was. De familieleden is nooit om wederhoor gevraagd. De advocaat van de familie stelt dat in het programma “minimaal de schadelijke suggestie van incest is gedaan”. Na deze aangifte volgen nog aangiften tegen Annemarie zelf en haar therapeut, aldus raadsman Veraart. De therapeut meende dat zijn cliënt verborgen incestherinneringen had hervonden. Familieleden van ‘Jacqueline’, hoofdpersoon in een andere aflevering, hebben om vergelijkbare redenen verhaal bij justitie gehaald. Zij willen de redactie van het programma onder ede laten horen. (NRC)

MURDOCH KOOP TV-STATIONS VAN CHRIS-CRAFT

De News Corporation van Rupert Murdoch heeft overeenstemming bereikt om Chris-Craft Industries over te nemen voor 5,3 miljard dollar. De transactie, die maandag officieel bekendgemaakt werd, maakt News Corp. tot een nog belangrijker eigenaar van Amerikaanse televisiestations dat het bedrijf al was. News Corp. zou met de tien z enders van Chris-Craft erbij in totaal 32 stations in de Verenigde Staten bezitten. News Corp. is nu al de grootste eigenaar van tv- stations. Het bedrijf zal waarschijnlijk worden gedwongen om bezittingen af te stoten omdat het een marktbereik heeft van meer dan 35 procent van alle Amerikaanse huishoudens en dat is verboden. News Corp. is ook eigenaar van Fox, na NBC, CBS en ABC de vierde nationale zender in de Verenigde Staten. Het heeft daardoor in bijna alle grote steden werkverbanden met plaatselijke stations of heeft die in eigendom. Er zijn echter in de VS strenge regels voor mediabezit om de pluriformiteit te waarborgen. Behalve dat geen enkele eigenaar 35 procent van alle huishoudens mag bereiken, mag een bedrijf alleen twee tv-stations op een plaatselijke markt hebben als er in totaal tenminste acht onafhankelijk stations zijn. Daarnaast mag een bedrijf nooit meer dan één station van de vier best bekeken stations in die markt hebben. News Corp. zal na het doorgaan van de overname twee stations hebben in New York, Los Angeles, Phoenix en Salt Lake City. Chris-Craft is lang in gesprek geweest met Viacom, eigenaar van CBS en UPN, maar de onderhandelingen ketsten vrijdag af op de prijs. Het aandeel Chris-Craft zakte onmiddellijk tot 62 dollar. News Corp. zou bereid zijn 85 dollar per aandeel neer te tellen. Chris-Craft heeft tv- zenders in onder meer New York, Los Angeles, San Francisco en Baltimore. Het bedrijf was in handen van Herbert Siegel (72), die al lang bezig is Chris-Craft te verkopen. Het bedrijf was jarenlang mede-eigenaar van UPN, de nationale zender van Viacom. Dat bedrijf deed eerder dit jaar een beroep op een clausule in de samenwerkings- overeenkomst en nam de resterende helft van UPN over voor een belachelijk laag bedrag van 55 miljoen dollar. (NRC)

VERLIES UPC LOOPT OP

Kabelbedrijf UPC heeft in het eerste halfjaar een verlies geboekt van f 1,8 miljard. In dezelfde periode vorig jaar was het verlies nog f 301 miljoen. De omzet groeide van f 332 miljoen tot f 963 miljoen in 2000. UPC is ondanks het opgelopen verlies opgetogen over de cijfers. ,,Zowel onze omzet als het aantal abonnees groeit”, aldus topman M. Schneider dinsdag. UPC heeft de afgelopen maanden tal van transacties achter de rug. Zo nam het een belang in de Britse kabelaar Telewest. De beursgang van internetdochter Chello werd afgeblazen. In plaats daarvan fuseert het internetbedrijf met Excite@Home. (ANP)

PRIMACOM BETAALT 800 MILJOEN VOOR MULTIKABEL

Het Duitse kabelbedrijf Primacom telt 368 miljoen euro (811 miljoen gulden) neer voor Multikabel in Noord-Holland. De twee bedrijven waren op 11 juli al exclusieve onderhan- delingen aangegaan over een mogelijke overname. Toen was nog geen prijs genoemd. De overnamesom komt neer op zo’n 2700 gulden per abonnee. De overname heeft geen gevolgen voor het personeel van Multikabel. Het bedrijf blijft vooralsnog onder eigen naam optreden. Vorige week bracht Primacom onderhandelingen met de exploitant van het Alkmaarse kabelnet naar buiten. Dit netwerk telt 40.000 abonnees en zou goed aansluiten op de infrastructuur van Multikabel. Voor deze overname heeft Primacom naar verluidt 100 miljoen gulden over. Indirect breidt kabelgigant UPC door de transactie zijn greep op de Nederlandse kabelmarkt verder uit. UPC bezit ruim 22 procent van de aandelen van Primacom. (Automatisering Gids)

PUBLIEKE OMROEP VOERT BEELDMERK IN

De publieke omroep introduceert op 4 september, de start van de nieuwe winterprogrammering, een beeldmerk om ‘het onderlinge verband tussen de verschillende netten’ kracht bij te zetten. NOS-topman Gerrit Jan Wolffensperger maakt dit dinsdag bekend tijdens de presentatie van de nieuwe netprofilering. Het beeldmerk, dat in de stationcalls van Nederland 1, TV2, Nederland 3 en jeugdnet Zappelin verschijnt, is ontwikkeld door FHV/BBDO. Kees Groothuis van NOS- persdienst: “Zie het beeldmerk als het wolmerk. Het staat vrij anoniem op je kleding, zegt niets over de kwaliteit ervan, maar wel over het gebruikte materiaal.” (ADformatie)

WEDSTRIJDEN EURO LEAGUE NIET ACHTER DECODER

Het CDA eist van staatssecretaris Van der Ploeg (Media) dat de TV-beelden van de onderlinge wedstrijden tussen Ajax, Feyenoord en PSV voor alle Nederlanders te zien blijven op hun televisiescherm. Volgens CDA-Kamerlid Atsma moet de bewindsman voorkomen dat de wedstrijden volledig achter een decoder verdwijnen wanneer de drie clubs in 2002 willen toetreden tot een nieuwe Euro League, waaraan de topteams uit de Benelux, Scandinavië, Schotland en Portugal deelnemen. Atsma vindt daarom dat Van der Ploeg de zogenaamde Evenementenlijst moet aanpassen waarop momenteel een groot aantal TV-uitzendingen is vastgelegd die gratis zonder decoder bekeken moeten kunnen worden, zoals de Elfstedentocht en het Songfestival. (o.a. Haagsche Courant)