Media kort: augustus 2005

“Dure DJ biedt geen garantie op succes”

De aankoop van bekende dj’s als Ruud de Wild en Rob Stenders heeft niet bij alle commerciële radiostations goed uitgepakt. Yorin FM, waar nu ex-Vara dj’s Rob Stenders en Henk Westbroek werken, zakte deze zomer tot 2,6 procent marktaandeel. Hun oude werkgever, 3FM, heeft weer evenveel luisteraars als voorheen: 7,2 procent. Dit bericht NRC Handelsblad vandaag. Volgens de luistercijfers van bureau Intomart doet Radio 538 (waar voormalig BNN-dj Ruud de Wild nu werkt) het naar verhouding goed: deze zender wordt het best beluisterd, nadat jarenlang Sky Radio de grootste van Nederland was. Stenders en De Wild vertrokken vorig jaar voor topsalarissen – circa 500.000 euro per jaar – naar de commerciële zenders. De publieke popzender 3FM lijkt niet geleden te hebben onder het vertrek van populaire dj’s: na een aanvankelijke dip groeide 3 FM weer naar het oude niveau van 7,2 procent. De cijfers komen van Intomart. De commerciële zenders begonnen in juni 2004 met hun nieuwe programmering, nadat ze tientallen miljoenen euro’s betaald hadden voor een fm-vergunning. Dure dj’s moesten meer publiek trekken – en dus adverteerders. Op dit moment staan de commerciële radiozenders echter onder zware financiële druk, zegt een woordvoerder van BBC De Media en Reclame Bank. Dit bureau onderzoekt de advertentiemarkt in Nederland. ,,Door de teruglopende luistercijfers dalen de advertentietarieven. In de praktijk worden kortingen van 40 tot 50 procent gegeven”, zegt een woordvoerder. Ook de groeiende populariteit van online advertenties snoept adverteerders weg. Volgens IAB, het Interactive Advertising Bureau Nederland, zullen Nederlandse bedrijven binnen enkele jaren meer geld uitgeven aan online advertenties dan aan radiocommercials. Radioreclame leverde in 2004 250 miljoen euro op, aan online reclame wordt volgens IAB-schattingen in 2005 al 160 miljoen uitgegeven.

Onder die omstandigheden is het moeilijk om geld te blijven verdienen met radio. Vooral kleinere zenders hebben het moeilijk. RTL Nederland, die 55 miljoen betaalde voor fm-frequenties voor Yorin FM en RTL FM, heeft het marktaandeel amper zien stijgen. RTL FM groeide weliswaar naar 3 procent marktaandeel, maar Yorin FM viel terug naar 2,6 procent – ondanks het aantrekken van dure dj’s als Rob Stenders en Henk Westbroek. Volgens Arthur Weijers,, directeur radio van de RTL Nederland zijn er geen plannen om Yorin FM ingrijpend te veranderen of op te laten gaan in ‘radiozusje’ RTL FM, hoewel dat station het beter doet, zonder dure dj’s. De RTL-stations mogen van de aandeelhouders nog een tijd verliesmaken, zegt Weijers.,,Maar dat doen een hoop van onze concurrenten ook. Alleen Sky, Radio 538 en BNR maken winst. Maar die zijn dan ook al veel langer bezig.” Weijers maakt zich geen zorgen over de luistercijfers. ,,Intomart meet bij mensen van tien jaar en ouder. Maar bij onze belangrijkste doelgroep, vanaf 24 jaar, heeft Yorin FM een enorme groei doorgemaakt – mede door onze dj’s. Volgens Bureau Intomart scoort Yorin FM nu 5,3 procent marktaandeel in de doelgroep van 24 en ouder. ,,Dat is inderdaad iets hoger dan dan in 2004 (4,9 procent), maar in 2001 trok Yorin nog 8 procent van de luisteraars tussen de 24 jaar en 40 jaar”, aldus het onderzoeksbureau.

Kort Medianieuws

** Minister Maria van der Hoeven gaat een krachtmeting aan met staatssecretaris Mark Rutte in het tv-programma Lingo. De tweestrijd tussen de bewindslieden op Onderwijs wordt uitgezonden op 8 september. Dan is het Wereldalfabetiseringsdag; voor Rutte en Van der Hoeven aanleiding om hun taalvaardigheid te tonen. Zo willen ze de aandacht vestigen op de 1,5 miljoen mensen in ons land die grote moeite hebben met lezen en schrijven. „De bewindslieden worden ieder bijgestaan door een voormalige analfabeet”, meldt TROS-woordvoerder Brigit Jansen. „Hoewel de kandidaten de laatste tijd woorden van zes letters moesten raden, zijn we voor deze aflevering teruggegaan naar vijf letters. Vooraf bleek al dat zes letters te moeilijk is voor de deelnemers.” (Telegraaf)

** De RVU Radioprijs 2005, de aanmoedigingsprijs voor aankomende radiomakers, is woensdag gewonnen door de Vlaamse Gwendolina Bastiaensen van het Herman Teirlinck Instituut, Woordkunst, Antwerpen. Ze trok aan het langste eind met het programma ‘De poppenmoeder’, waarin iemand wordt geschetst die poppen verzamelt om haar verschillende persoonlijkheden vorm te geven. Tweede werd Floortje Smit (RUG Master journalistiek, Groningen) voor ‘Een heilig beroep’, over de moord op de IKON- journalisten in 1982 in El Salvador en de risico’s en verantwoordelijkheden van de oorlogsjournalist. Derde werd Sofie Lemaire (eveneens van het Herman Teirlinck Instituut) met ‘Wees gegroet’, een persoonlijke zoektocht naar de betekenis van religie. De jury stond onder leiding van Felix Meurders, die de winnaar bekendmaakte. Over het winnende programma meldde het keurkorps: ,,een zeer intrigerend verhaal, dat de luisteraar tot het eind toe aan de radio gekluisterd houdt”. Ook spreken zij van ,,een droevig sprookje”. Gwendolina Bastiaensen won ook de 747AM Publieksprijs, de prijs van de luisteraar. (ANP)

** Charles Groenhuijsen gaat per 1 januari toch het achtuur-Journaal van de NOS presenteren. De komst van Groenhuijsen als nieuwslezer was al eerder aangekondigd, maar een conflict van de voormalige Journaal-correspondent in de Verenigde Staten met de NOS over zijn arbeidsvoorwaarden, deed zijn positie wankelen. Groenhuijsen wilde met zijn gezin in Washington blijven wonen en om de week naar Nederland overvliegen, maar daar weigerde de NOS mee in te stemmen. Groenhuijsen heeft nu besloten zich toch in Nederland te vestigen. De kwestie liep zo hoog op, dat beide partijen via advocaten met elkaar onderhandelden. Intern had Groenhuijsen zich de woede op de hals gehaald met uitlatingen in de Volkskrant en in HP/De Tijd over zijn collega-correspondenten in Amerika, Twan Huys (‘Ik wil niets met die jongen te maken hebben’) en Wouter Kurpershoek, over de Journaal-redactie (die hij ‘intellectuele luiheid en zelfingenomenheid’ verweet) en over de politici Hans Wiegel en Geert Wilders. (ANP)

** De PCM-kranten de Volkskrant en Trouw verhuizen van Amsterdam naar Diemen. De redacties zijn nu nog gehuisvest aan de Wibautstraat in de hoofdstad. De redacties van de kranten werken waarschijnlijk vanaf eind volgend jaar vanuit het gebouw Apollo in Diemen-Zuid. E. Bijlo, adjunct-hoofdredacteur van Trouw bevestigde dat dinsdag. Volgens PCM Uitgevers zijn er inderdaad verhuisplannen, maar is nog niet helemaal duidelijk waar de kranten zich gaan vestigen. ,,We houden alle opties nog open”, aldus een woordvoerder. De verhuizing is nodig omdat de huidige huisvesting verouderd is. (ANP)

** Kabelaar Casema heeft dinsdag een nieuw ontvangstation voor haar digitale platform in gebruik genomen. Voorheen maakte Casema gebruik van de diensten van Mediakabel uit Capelle a.d. IJssel om haar abonnees te voorzien van digitale radio- en televisiesignalen. Met de in gebruikname van het nieuwe ontvangststation kan Casema het digitale aanbod van radio- en televisiezenders in de toekomst verder uitbreiden. Via het digitale basispakket worden nu ook de regionale tv-zenders TV West, TV Rijnmond, TV Utrecht, TV Noord-Holland, AT5, TV Gelderland en TV Brabant doorgegeven. Binnenkort zal het aantal radiozenders in het digitale basispakket worden uitgebreid van 25 naar 50. In de loop van dit jaar zal ook het digitale pluspakket verder worden uitgebreid, aldus Casema.

** Vandaag, woensdag 31 augustus, verzorgt Laserradio in samenwerking met de Stichting Norderney en Mixxers een (feestelijke) herdenkingsuitzending vanuit de Laserradio Studio’s in Zeewolde. Dit vanwege het feit dat het 31 augustus 2005 31 jaar geleden is dat de zeezenders verdwenen. Een van de oprichters van Veronica, Oom Bull Verweij, zal woensdag in het zonnetje gezet worden en vele bekende Veronicanen uit de gloriedagen zullen hun verhalen, samen met Oom Bull op Laserradio vertellen. Ook komen bekende artiesten van vroeger en nu langs om hun verhaal te doen. Vanaf 14.00 u zal de programmering in het teken staan van deze herdenking, verschillende bekende diskjockeys zullen een bijdrage leveren aan deze speciale dag. De speciale uitzending is te beluisteren tussen 09.00-20.00 u via Internet: www.veronica192.nl, www.laserradio.nl en via de ether (van 9-20 uur) via 1557 kHz AM (regio midden nederland) en 1584 kHz AM (regio midden nederland) en van 14-18 uur via 1395 kHz AM (in vrijwel heel Nederland).

Kort Medianieuws

** Na Pleidooi en Oud Geld kan Nederland vanaf maandag 10 oktober kijken naar de dramaserie Keyzer & De Boer Advocaten. De KRO en NCRV zenden de serie op Nederland 1 uit. In de 22-delige serie, over het wel en wee van zes advocaten en een secretaresse van een klein advocatenkantoor in Amsterdam-Zuid, passeren bekende casussen uit de praktijk de revue. Daarin gaat het bijvoorbeeld om een tasjesdief die wordt overreden, een tbs’er die zich tijdens zijn verlof aan een meisje vergrijpt, en een jongen die zijn leraar bedreigt, legde een van de schrijvers, Barbara Jurgens, dinsdag uit. In elke aflevering staan twee zaken centraal. ,,Het zijn casussen die dicht bij de mensen staan variërend van adoptie- en echtscheidingszaken tot grotere maatschappelijke vraagstukken, zoals eerwraak”, aldus een woordvoerster van de KRO. (ANP)

** RTL Nederland en eigenaar RTL Group SA voeren op 5 september een discussie over de toekomst van de radio-activiteiten, zo meldt DutchMedia. In interne RTL-kring is de verwachting dat RTL één van beide frequentiekavels af zal stoten en dat RTL Nederland door zal gaan met RTL FM. Dit zou op termijn het einde betekenen van Yorin FM onder RTL Nederland. Lees verder in Dutchmedia (via Broadcast Magazine)

** Radio Veronica DJ Ron Bisschop heeft deze week zijn contract bij Radio Veronica met twee jaar verlengd. Ron Bisschop begon op 31 augustus 2003 bij Radio Veronica en presenteert het nachtprogramma ‘Oh wat een nacht’, iedere werkdag tussen 01.00 en 05.00 uur. Ron Bisschop over het bijtekenen: “Alle goede dingen komen in drieën. Eerst was er Radio Veronica (de zeezender), de soundtrack van mijn jeugd. In de jaren 1985-1988 heb ik gewerkt voor Veronica Nieuwsradio. En sinds 31 augustus 2003 werk ik voor ‘dit’ Veronica. De cirkel is dus rond, zeg maar.”

** In tweeënhalf jaar oorlog in Irak zijn al meer journalisten om het leven gekomen dan in de hele Vietnamoorlog, die twintig jaar duurde. Sinds het begin van de oorlog op 20 maart 2003 zijn 66 journalisten en hun assistenten in Irak omgekomen, zo heeft de organisatie Reporters Zonder Grenzen ( RZG) bekendgemaakt. Gisteren werd een geluidsman van de tv- zender van het persbureau Reuters in Bagdad doodgeschoten. Zijn cameraman zou door de Amerikanen zijn aangehouden. In Vietnam kwamen tussen 1955 en 1975 63 journalisten om. De oorlog in voormalig Joegoslavië kostte 49 verslaggevers het leven. (Gelderlander)

** Kabelaar UPC is vandaag van start gegaan met het aanbieden van prepaid mobiele telefonie. Beltegoed kan worden opgewaardeerd via een speciale website. Het plan voor het aanbieden van prepaid bellen door UPC was al langer bekend, maar vanaf vandaag zijn de tarieven bekend. Bellen kost 18 cent per minuut, ongeacht het tijdsstip. Daarbij maakt het niet uit of er gebeld wordt naar een vast of een mobiel nummer. Het versturen van een sms-bericht kost 9 cent. Via een speciale website kunnen bellers hun prepaid tegoed opwaarderen en hun belgedrag bekijken. UPC belooft een landelijke dekking. Om extra reuring te geven aan de mobiele telefonie van UPC, worden de prepaid-pakketten niet alleen online en telefonisch verkocht, maar zijn er ook diverse verkooppunten. UPC is hiertoe een samenwerkingsverband aangegaan met onder andere BelCompany, Dixons, Media Markt en Kijkshop. (Webwereld)

Kort medianieuws

** De BBC introduceert tijdens de Edinburgh Television Festival de MyBBCPlayer. Hiermee kunnen alle uitzendingen van de BBC via internet bekeken worden. Dit verklaart BBC-directeur Mark Thompson tegenover zijn omroep. De bedoeling is dat de speler in 2006 verkrijgbaar is. Met de MyBBCPlayer kan de kijker gemiste uitzendingen oproepen, maar ook uitzendingen die op dat moment bezig zijn bekijken. De omroep wil hiermee inspelen op ‘veranderende behoeftes van het publiek’. Thompson: “De MyBBCPlayer moet het makkelijker maken voor kijkers om de content te bekijken waar en wanneer zij dat willen.” Op termijn wil de BBC ook het archiefmateriaal online aanbieden. De omroep beperkt zich niet alleen tot beeld, maar wil ook audio-materiaal beschikbaar maken. Eerder bood de BBC al de symphonieën van Beethoven online aan. Volgens een woordvoerder van de BBC zal de content vooralsnog alleen aan voor kijkers in het Verenigd Koninkrijk beschikbaar zijn. (Webwereld)

** Stroomuitval in het verbindingsknooppunt van het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB) was zondagavond de oorzaak van een omvangrijke storing waardoor diverse tv-zenders niet rechtstreeks konden uitzenden. Dat blijkt uit onderzoek van het NOB. De storing begon omstreeks 23.20 uur. Ongeveer veertig minuten later was het probleem verholpen. Volgens het bedrijf was er een samenloop van omstandigheden. ,,De spanningstoevoer naar het verbindingsknooppunt is dubbel uitgevoerd. Zondag werden we geconfronteerd met een bijna gelijktijdige uitval van beide toevoeren. Het probleem o ntstond nadat in een technische unit een kaart was doorgebrand.” Het verbindingscentrum regelt alle televisieverbindingen voor de publieke omroepen, SBS en Talpa. RTL heeft deze zaken zelf geregeld, waardoor RTL4 zondagavond dus wel rechtstreeks kon uitzenden. Op Nederland 2 en 3 en Talpa kwamen respectievelijk de programma’s Studio Voetbal, Zomergasten en Café de Sport stil te liggen. Het NOB heeft maandag geen schadeclaims van zenders ontvangen. ,,We hebben onze klanten direct geïnformeerd en verteld dat we de storing heel vervelend vinden. Een situatie als zondag komt zeer zelden voor”, aldus een NOB-woordvoerster maandag. Haar bedrijf neemt maatregelen om dit soort storingen in de toekomst te voorkomen. (ANP)

** Het Commissariaat voor de Media heeft gisteren bij een hoorzitting twee van de vier partijen die meedingen naar de uitzendlicentie van de nieuwe gemeente Oost Gelre, gehoord. Aanwezig waren Rik Wamelink van de Lokale Omroep Groenlo- Lichtenvoorde en Corné Govaarts van SLOG (Stichting Lokale Omroep Groenlo/Radio Vestingstad). De andere twee omroepen, LOSL (Lokale Omroep Stichting Lichtenvoorde) en Omligro, hebben met Vestingstad een intentieverklaring opgesteld. Mocht één van de drie het worden, dan gaan ze samenwerken. Wamelink wilde daar niet aan mee doen. ‘De meningen over hoe radio gemaakt wordt, lopen te veel uiteen.’ Hij schat zijn kansen aardig goed in.’ De voorkeur van de gemeente gaat uit naar SLOG. ‘Zij hebben een samenwerkingsverband met de andere twee en wij hebben er vertrouwen in dat ze iets deugdelijks gaan maken. Ze hebben ook jaren ervaring’, verklaart wethouder Gerrits, die namens de gemeente het advies aan het Commissariaat toelichtte. Govaarts van SLOG was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. (Tubantia)

** De Arbeidsinspectie is een onderzoek begonnen naar de aanwezigheid van een baby in het Big Brother-huis. Talpa begint zondag met een nieuwe serie van Big Brother. Eén van de deelnemers is een zwangere vrouw die daar voor de camera’s zal bevallen. Moeder en kind blijven daarna in het huis. Volgens de Arbeidsinspectie zou de aanwezigheid van het pasgeboren kind in het huis kunnen worden opgevat als een vorm van kinderarbeid. Een woordvoerder van de arbeidsinspectie heeft een bericht hierover in De Telegraaf van zaterdag bevestigd. De arbeidsinspectie voert het onderzoek uit in opdracht van minister De Geus van Sociale Zaken. Het onderzoek zal naar verwachting enkele dagen duren. In Nederland gelden strenge regels voor het gebruiken van jonge kinderen op televisie, in de film of bij het theater. Volgens de inspectie moet het belang van het kind voorop staan en mag, onder meer, zijn ontwikkeling niet in gevaar komen. (ANP)

** Filemon Wesselink wordt met ingang van maandag 29 augustus aanstaande de nieuwe Personal Assistant van Wouter van der Goes in het dagelijkse 3FM programma Wout!. Filemon neemt de rol van P.A. over van Bart Meijer die vertrekt naar de NPS. De P.A. is de rechterhand van Wouter in het land. Hij doet elke werkdag tussen 16.00 uur en 18.00 uur verslag van grappige of bijzondere gebeurtenissen of voert een belangrijke opdracht uit. Filemon is begonnen bij de radio-opleiding van BNN op Radio 1. Verder heeft hij voor BNN televisie het programma I Love the Betuwe gepresenteerd en was hij te zien in programma¹s als BNN University en het WK Junioren tot 20 jaar. Naast zijn baan als P.A. (maandag t/m donderdag) zal Filemon tv blijven maken bij BNN. Zo is hij te zien in Try before you die en probeert hij verschillende soorten d rugs uit in het nieuwe late-night programma Spuiten en Slikken. (Mediakrant Weblog)

** Uitgeefconcern PCM komt voorlopig niet met een aparte zondagskrant. De uitgeverij van onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad en het Algemeen Dagblad wilde eind augustus definitief een knoop doorhakken over het al dan niet doorgaan van een plan om een zondagskrant op te zetten, maar verschuift die beslissing nu naar eind dit jaar. Dat meldde een PCM-woordvoerder vrijdag. Over de reden van het uitstel wil hij niets zeggen. De krant met als werktitel ‘7’ zal, als die er uiteindelijk komt, in ieder geval niet volgens de huidige plannen van de persen rollen. ‘Als we eind dit jaar besluiten door te zetten, dan zullen we eerst nieuw onderzoek doen en niet weer het oude plan uit de kast trekken’, aldus de zegsman. Beoogd hoofdredacteur Frank Kalshoven van de zondagskrant heeft besloten de plannen niet af te wachten en ontslag genomen. (ANP)

** Cabaretier Peter Heerschop wordt de vaste vervanger van Jack Spijkerman in het televisieprogramma ‘Cafe de Sport’ op Talpa. Dit maakte Jack Spijkerman vrijdag bekend in het radioprogramma van Giel Beelen op Radio 3 FM. Jack Spijkerman heeft contractueel met Talpa afgesproken dat hij geen werkzaamheden uitvoert tijdens de vakantieperiode van zijn zoontje. Aangezien in de nieuwe opzet van de voetbalcompetitie er dit seizoen ook op Tweede Kerstdag en Nieuwsjaardag in de Eredivisie wedstrijden worden gespeeld zal ook ‘Cafe de Sport’ op die dagen zijn deuren openen. Humberto Tan, medepresentator van Cafe de Sport, zal dan samen met Peter Heerschop het programma presenteren. Spijkerman kon niet bevestigen of Heerschop ook een rol gaat spelen in zijn nieuwe satirische televisie programma op Talpa dat vanaf januari 2006 van start gaat.

** De Vereniging Veronica beraadt zich, met het oog op de voorgenomen overname van SBS door investeerders, op haar belang van tien procent in SBS Nederland. Dat zegt voorzitter Joris Hillebrand. Hillebrand: ‘We zijn meerdere scenario’s aan het bekijken. Misschien blijven we wel aandeelhouder in de nieuwe constructie,7 maar er is – als dat kan en mag – ook een gedachte om het belang te verkopen. We hebben het dan over een waarde van tientallen miljoenen.’ Mocht voor die laatste optie worden gekozen, dan wil de Vereniging graag de focus op radio richten. Veronica is nu eigenaar van Kink FM en een radioschool, waar dj’s, producers en muzieksamenstellers worden opgeleid. Ook geeft Hillebrand aan, het liefst alle Veronica-media weer in een hand te hebben. ‘Nu zit radio bij Sky, en het magazine bij SBS. Het zou veel mooier zijn als alles bij de zelfde partij ondergebracht zou zijn.’ (Adformatie)

** Dagblad Trouw lanceert maandag haar nieuwe website. Na de overstap van Trouw op een compact formaat, investeert de krant verder in online mogelijkheden. De door 2Organize vormgegeven site brengt altijd hetNieuws, deVerdieping, deGids en een servicegedeelte. Trouw.nl wil nadrukkelijk geen kopie van de papieren krant zijn. Trouw gokt op een verdubbeling van het bezoekersaantal naar ruim boven de 200.000 per week. (Adformatie)

** Radio 1, Radio 2, 3Fm en Radio Rijnmond zijn vanaf 1 oktober ook in de Rotterdamse Maastunnel te ontvangen. Dit bericht Radio Rijnmond vandaag. De komende weken wordt in de tunnel het nieuwe communicatiesysteem C2000 aangebracht, dat is bedoeld voor hulpdiensten zoals politie en brandweer. In de tunnel komt een dikke kabel, die ook de signalen van enkele radiozenders kan verspreiden. Behalve Radio Rijnmond kant in de tunnel ook geluisterd worden naar Radio 1, Radio 2 en 3FM. De kabel is nodig omdat in de tunnel de ontvangst van C2000 slecht is. In verband met de aanleg ervan wordt de Maastunnel vanaf maandag ‘s nachts drie weken lang in een richting afgesloten.

** De Belgische minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael heeft een relatie met VRT-radiojournaliste Greet Op de Beeck. Met zijn echtgenote Marleen Van Doren kwam hij een tijd geleden tot de vaststelling “dat het beter zou zijn om hun huwelijk te beëindigen”, zo hebben Dewael en Van Doren woensdagavond gezamenlijk meegedeeld. “Omdat ik enkele maanden geleden in een relatie ben gestapt met Greet Op de Beeck, zie ik mij genoodzaakt een publieke mededeling uit te geven. Sinds het begin van deze relatie hebben zowel Greet Op de Beeck als ikzelf in ons beider beroepsbezigheden de nodige afstand gehouden. De VRT-hoofdredactie werd enkele weken geleden ingelicht”, zo luidt de mededeling, die volgens de woordvoerder van Dewael ook door de radiojournaliste werd goedgekeurd. Dewael spreekt zijn waardering uit voor de media die het privéleven van politici respecteren , maar betreurt dat “sommige” media dit niet doen.(HLN)

** Afgelopen vrijdag, 19 augustus, heeft zenderexploitant Nozema Services de eerste gapfiller voor een commerciële radiozender in bedrijf genomen. De steunzender voor de radiozender Slam! FM zendt uit via de frequentie 88.6 MHz vanaf de toren Waalhaven in Rotterdam. De zender vormt een aanvulling op de zender Roosendaal (88.4 MHz) en verbetert de ontvangst van Slam!FM in de regio Rotterdam. Vorige week is ook de steunzender van Radio Veronica in Haarlem verplaatst naar Amsterdam om een betere ontvangst van deze commerciële radiozender in de hoofdstad te realiseren. De website radio.nl bericht dat de regionale publieke radiozender Radio M Utrecht een steunzender krijgt in de gemeente Amersfoort. De steunzender zou, net zoals de zender in Lopik, gaan uitzenden op de frequentie 93,1 MHz. Volgens andere bronnen gaat het hier echter niet om een FM-steunzender maar een steunzender voor de verbindingswagen van Radio M. Radio M kon tot nu toe vanuit Amersfoort geen live verslagen maken, omdat er geen rechtstreekse zichtverbinding was met het ontvangstation voor reportages in Utrecht. Door deze steunzender op een hoge lokatie in Amersfoort zijn deze rechtstreekse verbindingen binnenkort wel mogelijk.

Kort medianieuws

** Woningcorporatie De Nieuwe Unie in Rotterdam begint proefprocessen tegen huurders die een schotelantenne op de gevel gemonteerd hebben. Volgens de corporatie is dat niet alleen een lelijk gezicht,maar worden de kozijnen, daken en gevels daardoor beschadigd. In het huurcontract is het plaatsen van antennes verboden,maar in de praktijk is dat oogluikend toegestaan.Volgens De Nieuwe Unie zijn er inmiddels voldoende andere manieren om buitenlandse zenders te ontvangen. In totaal zijn er 3200 huurders met een schotel.Twee daarvan worden nu via de rechter gedwongen die weg te halen. (Nostt)

** DJ Michiel Veenstra volgt Sander Lantinga op bij de publieke radiozender Radio 3FM. Ditis vanavond bekend gemaakt op de popzender. De DJ werkt nu nog bij Radio Veronica. Sander Lantinga stapte onlangs over naar BNN waar hij voornamelijk televisie zal gaan maken.Vanaf 3 oktober zal Veenstra tussen 20:00 en 22:00 uur te horen zijn. Veenstra op zijn weblog over de overstap naar 3 FM: “Oh wat ben ik heden blij: ik verhuis met ingang van oktober naar de NPS op 3FM. Van maandag tot en met donderdag ga ik tussen 20 en 22 uur een nieuw programma maken, waar momenteel druk over gebrainstormd wordt. Een frisse start op een te gek radiostation met waanzinnige muziek: ik kan niet wachten tot de eerste uitzending. Wake me up when september ends!”. Michiel Veenstra is 11 september voor het laatst te beluisteren bij Radio Veronica.

** De Britse omroep BBC organiseert een speciale John Peel Day om de vorig jaar overleden legendarische dj te eren. Dat meldde The Guardian woensdag. Peels collega’s bij BBC Radio 1 hopen op 13 oktober zijn uitgesproken smaak en zijn 40-jarige bijdrage aan de muziek en radio te vieren met een reeks van optredens door heel Groot-Brittannië. Een groot concert staat gepland in Londen. De BBC wil van het gebeuren in de hoofdstad een jaarlijks terugkerend evenement maken. (ANP)

** De Belg Jean-Charles De Keyser, momenteel actief binnen de RTL Groep, zal vanaf 1 september Belgacom TV, de digitale tv-dienst van de gelijknamige telecomoperator, leiden als executive chairman van de raad van bestuur van Skynet. Dat meldt Belgacom vandaag. De Keyser zal instaan voor de implementering van de initiatieven van Belgacom inzake media en content binnen Belgacom TV. De Keyser zal nauw samenwerken met Skynet-topman Bart Becks. (Standaard)

** De nominaties voor de Marconi Awards 2005 zijn bekend gemaakt, de jaarlijkse radioprijzen van de vakjury. Vorig jaar waren de winnaars: Radio 538 (beste zender), Kunststof (beste radioprogramma), Tijs van den Brink (beste presentator/DJ), Jan Willem Bruggenwirth (beste radiodirecteur), Michiel Veenstra (aanstormend talent) en Tom Mulder (Oeuvre Award). De genomineerden van dit jaar vind je hier. (via Rick van Velthuysen/Medialog Blogspot)

** De nationale publieke nieuws, actualiteiten- en sportzender Radio 1 was in de nacht van zaterdag op zondag meer dan een uur uit de lucht. Dit heeft DutchMedia waargenomen. Een onduidelijke technische oorzaak was hier de reden van. Het radioprogramma AVRO Nachtdienst draaide door via satelliet, kabel, DVB-T en 747AM alsmede via het achtergrondgeluid van Nederland 1 (NOS Tekst TV). De internetuitzending van Radio 1 werd ook onderbroken, aangezien de NOS het FM-signaal van Radio 1 daarvoor gebruikt; de internetuitzending van 747AM bleef wel functioneren. De FM-zender Smilde was als eerste weer te beluisteren. De storing begon om 02:50 uur en was vlak voor 04:00 uur verholpen. (via Dutchmedia)

** De gezamenlijke publieke omroepen beschikten in juni 2005 over 99,3 miljoen euro aan programmareserves. Dat blijkt uit documenten waarover Broadcast Magazine beschikt. In 1997 was de reserve nog 40 miljoen euro, maar dat bedrag liep op tot 118 miljoen in 2004. Sindsdien zijn diverse omroepen bezig hun reserve aan te spreken. Dat lijkt ook noodzakelijk, want anders is protesteren tegen bezuinigingen die Den Haag oplegt weinig zinvol. NOS RTV spant de kroon met een reserve van 18,8 miljoen. Maar dat is nog enigszins te verdedigen omdat de omroep rekening moet houden met onvoorziene verslaggeving van actualiteiten. De Evangelische Omroep heeft een reserve van 15,4 miljoen, de VPRO 13,2 miljoen en de TROS 13,1 miljoen. Moslimomroep NMO heeft met 3,5 miljoen een compleet jaarbudget op de bank staan, ondanks herhaalde verzoeken van het Commissariaat voor de Media om dit bedrag te verminderen. Los van genoemde programmareserves hebben de publieke omroepen nog een eigen vermogen van 172 miljoen euro. Dat is dan exclusief het eigen vermogen van 52 miljoen waarover het PO-bestuur beschikt. (Broadcast Magazine)

** Het woordspelletje Lingo, dat onlangs van 19.30 naar 17.30 uur moest verhuizen, krijgt weer een nieuw uitzendtijdstip. Per 5 september verhuist de Nederland 2-quiz naar het veel gunstiger tijdstip van 19.00 uur, meldde de TROS dinsdag. Lingo moest aanvankelijk wijken voor de soap ONM. De TROS kreeg daarover veel klachten van kijkers die 17.30 uur te vroeg vonden om al met woorden raden te beginnen. Uiteindelijk besloten de zenderbazen daarom om Lingo op 19.00 uur te zetten. Of Lingo ook na 2005 blijft bestaan is nog niet zeker, maar door het nieuwe tijdstip is de kans daarop wel vergroot. Lingo zou stoppen omdat programma’s die voor 18.00 uur worden uitgezonden niet in aanmerking komen voor aanvullende financiering van de netcoördinator. Omdat de TROS het spelletje niet alleen wil betalen zou Lingo stoppen. Nu het tijdstip van 19.00 uur is gekozen lijkt het aannemelijk dat Lingo weer wel op extra geld kan rekenen van Nederland 2. (ANP)

** Metro stopt met zijn zaterdageditie. Volgens directeur Silvio de Groot gaat de krant zich volledig concentreren op de doordeweekse uitgaven. De zaterdag-Metro maakte volgens De Groot wel winst, maar leverde niet voldoende rendement op. ‘Doordeweeks hebben we 1,5 miljoen lezers, zaterdag 550.000. Dat is een verschil van een miljoen, terwijl we de krant toch door het hele land moeten verspreiden.’ De energie die Metro stak in de zaterdageditie wordt nu in de doordeweekse uitgaven gestoken. Op 1 september komt Metro met nieuwe plannen hiervoor. De Groot wil daar nu nog niets over zeggen. De zaterdagkrant, die in de zomermaanden toch al niet verschijnt, komt niet meer terug. In juli was de laatste uitgave. De zaterdagkrant werd in september 2003 geïntroduceerd. (Adformatie)

** Door een nieuw uitzendtijdstip is het kijkcijfer van Sesamstraat ingestort. Zondagavond rond 18.00 uur zaten er nog 134.000 kijkers klaar voor Pino en Ieniemienie. Vanaf maandag begint het kleuterprogramma om 17.30 uur, maar slechts 32.000 kijkers waren daarvan op de hoogte. De makers van Sesamstraat zijn boos over het nieuwe, ongunstige tijdstip en over het feit dat ze onvoldoende promotie konden maken voor het nieuwe tijdstip, aldus eindredacteur A. Boschhuizen van Sesamstraat dinsdag. Idealiter laat hij zijn programma, zoals vroeger, beginnen rond 18.30 uur. ,,Dat is dus na het eten en voor het slapen gaan. Op dat tijdstip zijn we meer onderdeel van het nationale gezinsritme.” (ANP)

Beleggers betalen 1,7 miljard voor SBS Broadcasting

Mediaconcern SBS Broadcasting komt in handen van twee investeringsmaatschappijen. Ze betalen 1,7 miljard euro voor het bedrijf, eigenaar van onder meer de Nederlandse tv-zenders SBS6, Net5 en Veronica. Reden voor de overname is dat SBS Broadcasting met de nieuwe eigenaren, het Britse Permira en het Amerikaanse Kohlberg, Kravis en Roberts (KKR), sneller kan groeien. Een woordvoerder van het bedrijf zegt dat de komende jaren vooral geïnvesteerd zal worden in digitale televisie en uitbreiding van het aantal landen waar SBS kan uitzenden. Hoeveel geld is onduidelijk. SBS zit in negen Europese landen met zestien televisiezenders, ruim vijftig radiozenders, uitgeverijen, internet en sms-diensten. Een van de landen waar de onderneming graag wil gaan uitzenden is Turkije, zegt de woordvoerder. KKR en Permira zijn investeringsmaatschappijen die bedrijven en bedrijfsonderdelen kopen met de bedoeling ze meer waard te maken. KKR kocht onder meer vorig jaar samen met de Nederlandse durfkapitalist Alpinvest winkelbedrijf Vendex KBB (Vroom en Dreesmann, Hema, de Bijenkorf, Praxis, Dixons). Bedrijven die ze kopen, worden doorgaans na vijf à acht jaar verkocht, al dan niet opgesplitst. Een woordvoerder van SBS Nederland zegt dat ,,het niet de bedoeling is het bedrijf nu wordt opgeknipt of dat bedrijfsonderdelen worden verkocht”. KKR en Permira betalen 46 euro per aandeel SBS. Dat is 16 procent meer dan de koers op 12 augustus. Toen waren er geruchten dat SBS zou worden overgenomen. Ook de nieuwe televisiezender Talpa van John de Mol zou volgens enkelen interesse hebben, maar een woordvoerder van SBS ontkent dat er gesprekken met Talpa zijn geweest. Inclusief schulden en minderheidsbelangen betalen KKR en Permira 2,1 miljard euro voor SBS. Dat is meer dan andere partijen ervoor over hadden. De overname is volgens een woordvoerder van SBS Broadcasting vooral in het belang van de aandeelhouders. Het bod is 38 procent hoger dan de koers een half jaar geleden. De overname is al goedgekeurd door de commissarissen en het bestuur van SBS. Diverse aandeelhouders, waaronder grootaandeelhouder Liberty Global, zijn ook akkoord. Zij hebben in totaal 21,9 procent van het uitstaande aandelenkapitaal. De deal gaat door als minimaal tweederde van de aandeelhouders het bod steunt. De betrokken partijen verwachten dat de overname in november is afgerond. Dan verdwijnen de noteringen op de beurzen in New York en Amsterdam. (via NRC Handelsblad)

Kort Medianieuws 

** News Corp zet haar belang in Sky Radio Ltd te koop. Dit bericht de Sunday Express gisteren, zo heeft DutchMedia vernomen. Onder Sky Radio Ltd vallen Sky Radio Nederland, Sky Radio Denemarken, Sky Radio Hessen (Duitsland), Radio Veronica en Classic fM (62 %). News Corp bezit 93 % van het bedrijf; Veronica Holding BV (Veroniging Veronica) heeft 3,5 % en mede-oprichter/commissaris Ton Lathouwers bezit nog steeds 2,5 %. Algemeen directeur Ab Trick bezit 0,01 %. Volgens de Britse krant is de vraagprijs 295 miljoen euro (200 miljoen Britse Pond) Martin S. Banga wil namens Sky Radio Ltd tegenover DutchMedia geen commentaar geven op het verkoop-bericht waarbij deze toevoegt dit soort verhalen ‘zo vaak te hebben gehoord’. 

** Een deel van de inwoners van Oudenbosch zit waarschijnlijk tot begin september zonder Omroep Brabant Televisie. Dat komt doordat veel mensen zijn overgestapt op digitale televisie van Caiway. Dit bedrijf heeft de Oudenbosche Kabel Exploitatie Maatschappij (OKEM) overgenomen. Het nieuwe digitale signaal bevat voorlopig geen Omroep Brabant omdat de apparatuur van Caiway moet worden aangepast. Omroep Brabant TV wordt nog wel via het analoge netwerk doorgegeven. (via o.a. Omroep Brabant).

** RTL4 was afgelopen week marktleider met een marktaandeel van 13,2 procent (totaalkijken 6 jaar en ouder 02-26 uur). Talpa behaalde in de eerste week een aandeel van 5,7 en was daarmee vijfde zender. De publieke zenders scoorden samen 28,2: Nederland 1 11,0, Nederland 2 11,6 en Nederland 3 5,6. De RTL Nederland-zenders hadden samen 22,4 procent. RTL5 behaalde een aandeel van 5,1 en RTL7 4,1. De SBS-zenders hadden gezamenlijk 18,9 procent: SBS6 12,1 Net5 3,9 en Veronica 2,9. Best bekeken programma was de oefeninterland Nederland-Duitsland met 3,286 miljoen kijkers. (Adformatie)

** In het West- Afrikaanse Guinee heeft president Conté voor het eerst sinds de onafhankelijkheid van Frankrijk in 1958, de oprichting van radio- en televisiezenders toegestaan. De afgelopen 47 jaar had de staat een monopolie over de audiovisuele media. Na het vrijgeven van de gedrukte pers in 1992 zijn er geen onafhankelijke dagbladen verschenen. De overheid houdt zich het recht voor om programma’s van nieuwe audiovisuele media te censureren. (AFP, Reuters)

** Actualiteitenrubriek NOVA heeft de eer en goede naam van uitzendbureau Holland Class aangetast, zonder daarnaar voldoende onderzoek te hebben gedaan, vond een Amsterdamse rechter woensdag. De Nova-eigenaren NPS en Vara verloren het proces dus dat het uitzendbureau begon omdat in de uitzending, over fraude en illegale arbeid, Holland Class met name werd genoemd, het kantoorpand te zien was, en een telefoongesprek te horen was, waarin Nova zich voordeed als opdrachtgever van een klus. De NPS en de Vara moeten immateriële schade betalen. Voor de hoogte van het bedrag wordt voortgeprocedeerd. (Villamedia)

** DJ Rudy Mackay, momenteel werkzaam bij de lokale radiozender Roulette 103, gaat vanaf 6 september elke dinsdagavond (22.00 – 01.00 uur) het programma ‘MoveYourAss@3FM’ presenteren voor de nieuwe publieke omroep LLiNK op de publieke radiozender Radio 3FM. Dit bericht 3FM-DJ Coen Swijnenberg via zijn weblog. Rudy deed onder andere studentenradio op Stadsradio Utrecht en verzorgde het commentaar bij de raadsvergaderingen op TV. Het afgelopen jaar werkte hij voor onder andere het Radio 1 Journaal en was hij verslaggever voor de NCRV op Radio 1 en 747AM.

** Het nieuwe dagblad AD Groene Hart dat in de plaats komt van de Goudsche Courant en Rijn en Gouwe krijgt concurrentie uit eigen huis. Het gaat om de nieuwe krant ‘De Alphenaar’. Dat zegt Clem Nieuwenhuizen die hoofd is van de Regionale Nieuwsbladen Groep, een onderdeel van uitgever PCM Lokale Media in De Journalist. Hij wil met een oplage van 50.000 iets nieuws in de markt gaan zetten. De huis-aan-huiskrant zou meerdere keren per week moeten verschijnen. Daarnaast zou ‘De Alphenaar’ een gratis krant moeten worden. De eerste editie erschijnt volgende maand. (via RTV West)

Kort medianieuws

** Sinds deze maand beschikt kabelaar Casema ook voor de publieke radiozenders over een directe verbinding tussen Hilversum en het hoofd ontvangststation in Alphen aan de Rijn. Hierdoor worden de radiozenders Radio 1, 2, 3FM, Radio 4 en Concertzender zonder tussenkomt van analoge ether of digitale satellietontvangst aangeboden aan de klanten van Casema. “Daardoor zijn deze radiozenders nu met een hoorbaar betere geluidskwaliteit te beluisteren.”, aldus Casema. Deze techniek wordt al toegepast voor de tv-zenders Nederland 1,2 en 3 en voor de radiozenders Colorful Radio, Yorin FM en RTL FM. “Digitale transmissie staat borg voor een sprankelend en ruisvrij signaal”, aldus Casema.

** Het Belgische Telenet en de commerciele tv-zender Be TV gaan in beroep tegen de uitspraak van de Raad voor Mededinging over de toekenning van de uitzendrechten van het eersteklassevoetbal. De Raad meende eind juli dat de procedure bij de toekenning van de rechten voor de seizoenen 2005-2008 op een transparante wijze verlopen is en dat Belgacom op rechtmatige wijze de rechten heeft verkregen. De directie van de telecomoperator in Mechelen beseft dat de kansen miniem, zoniet gering zijn, maar wil juridische verduidelijking over de procedure in het kader van de toewijzing van de rechten voor de seizoenen 2008-2011.Het beroep werkt niet opschortend en Belgacom TV en partners VRT, Woestijnvis en RTBF mogen de volgende wedstrijden uit eerste klasse gewoon uitzenden. (TVP/JDV, belga)

** Zes dagen na de eerste uitzending lijkt het eerste relletje bij televisiezender Talpa een feit. Bridget Maasland zou medepresentatrice worden van nieuws-, sport- en entertainmentprogramma NSE, maar ze heeft dat nog geen enkele keer mogen doen. En tot haar ongenoegen blijft dat nog even zo. Dat meldt de Volkskrant. Maasland zou afwisselend met Beau van Erven Dorens in NSE optreden als centrale anchor. Tot dusver was ze evenwel alleen te zien tijdens de openingsavond van Talpa en in het huizenbouwprogramma Je leven in de steigers. ‘Of het jammer is lijkt me een understatement’, reageert Maasland cynisch. ‘Blijkbaar vinden ze dat ik het te druk heb.’ Inderdaad zou Maasland naast NSE een reeks andere programma’s gaan presenteren, waaronder een nieuwe serie van Big Brother. ‘Maar het ging toch vooral om NSE. Mijn keuze om naar Talpa te gaan, was vooral op dát programma gebaseerd. Misschien heb ik het nu druk, maar ik kan het er best bij doen.’ Talpa- programmadirecteur Remko van Westerloo meent dat er ‘niks aan de hand’ is. ‘Alles loopt volledig volgens planning’, zegt hij. Alleen: ‘De agenda van Bridget is erg vol. Ze werkt achttien uur per dag.’ Maasland eist duidelijkheid en beide partijen gaan vandaag om de tafel zitten om de kwestie te bespreken. (Adformatie)

** De oproep van tv-producent Endemol aan zwangere vrouwen om zich op te geven voor een bevalling in het Big Brother-huis heeft geresulteerd in een groot aantal potentiële kandidates. Daaruit hebben de televisiemakers één vrouw geselecteerd. Een Endemol-woordvoerster zei vrijdag dat het gaat om ,,een wat jongere zwangere mevrouw”. Meer details wilde ze niet kwijt. De vijfde reeks van het realityprogramma is vanaf zondag 28 augustus op de buis bij Talpa. Het huis in Aalsmeer zal in totaal onderdak bieden aan twaalf deelnemers aan Big Brother. Bridget Maasland en Ruud de Wild gaan het programma presenteren. (ANP)

** Ontwerpbureau Terralemon in Utrecht heeft na een competitie opdracht gekregen de vormgeving van jeugdtelevisienet Z@pp te verzorgen. De vormgevers Remco van Kesteren en Harold Kuiper kozen voor het thema ‘zero gravity’. In de studio zijn opnamen gemaakt van vliegende kinderen. Daarbij werd de hulp van een stuntman ingeroepen. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de postproductie van de leaders en promo’s. (Broadcast Magazine)

** De Vlaamse commerciële tv-zender VTM pakt uit met een flinke portie realitysoaps. In “Dubbel geboekt” gaan twee gezinnen met tegengestelde interesses samen op vakantie. In “Hou van ons” zoeken kinderen een nieuwe partner voor hun alleenstaande ouder. Francesca Vanthielen zal een danswedstrijd presenteren met BV’s. VTM brengt ook enkele dramareeksen. “De Kavijaks” gaat over een arme vissersfamilie. Jan Decleir speelt de hoofdrol. “Koning van de wereld” vertelt de opkomst en val van bokskampioen Stan Vandewalle. “Wat er in elk geval niet komt, zijn televisie-experimenten of vernieuwing om de vernieuwing”, zei presentator Koen Wauters. Wauters wordt de gastheer van de nieuwe talentenjacht “X-factor”. Rob Vanouden- hove, die vanaf 1 juli aan de slag ging bij VTM, kon nog geen nieuw programma voorstellen, maar het zou er wel nog komen dit najaar. Luk Alloo, die eind juli weer bij VTM tekende, komt terug met “Sterren en kometen” dat vroeger ook al op VTM liep. (VRT)

** De VARA stopt met het ondertitelen van de rechtstreekse uitzendingen van ‘Mooi weer De Leeuw’. Het tempo waarin De Leeuw praat en grappen maakt, is voor de ondertitelaars namelijk niet bij te benen, meldde de VARA donderdag. De herhalingen op de maandag krijgen wel ondertitels. Door het hoge tempo slopen er tot dusver steeds fouten in de ondertiteling en kwam de clou van grappen of bepaalde uitspraken niet goed over. De afdeling van de NOS die voor de live-ondertiteling zorgt, kreeg de afgelopen weken klachten over de kwaliteit. De capaciteiten van de ondertitelaars trekt de VARA niet in twijfel, maar door het tempo bleek het voor doven en slechthorenden onmogelijk om woordspelingen en dubbele bodems goed te volgen. (ANP)

** Philip Alberdingh Thijm is voortaan secretaris van de Nederlandse Vereniging van Commerciële Radio (NVCR). Erik de Zwart is teruggetreden uit het bestuur. Alberdingh Thijm is algemeen directeur van de FD Mediagroep waar BNR Nieuwsradio onder valt. De Zwart is directeur Talpa Radio Int. Jan Willem Brüggenwirth, algemeen directeur van Radio 538, sinds enige maanden een Talpa-radiostation, blijft als pennigmeester lid van het NVCR-bestuur, zo bevestigt Brüggenwirth in antwoord op vragen van DutchMedia. De wijziging van de samenstelling van het bestuur heeft plaatsgevonden aangezien bij ongewijzigde samenstelling twee van de drie leden namens Talpa het bestuur zouden vormen. Martin S. Banga (Sky Radio Ltd) blijft voorzitter van de NVCR waar alle landelijke commerciële FM-partijen lid van zijn. (Dutchmedia Weblog)

** De regionale commerciële radiozender Fresh FM heeft sinds deze week op werkdagen weer een gepresenteerde ochtenshow. ‘Wake Up Fresh’ wordt gepresenteerd door DJ Jurgen en Marjolein en is elke werkdag te horen tussen 7 en 10 uur. “Jurgen en Marjolein behandelen iedere ochtend op luchtige en grappige wijze headlines uit het nieuws, media en showbizz. Interactie met de luisteraars komt onder andere aan bod door middel van radiospel ‘de 5e vraag’ en ‘Jouw Ochtendmoment’. Voor het showbizznieuws in ‘Fresh FM Gozzip’ is er wekelijks contact met paparazzofotograaf Joop van Tellingen.”, aldus Fresh FM. Elke half uur zijn er nieuwsupdates te horen van Novum Nieuws. Tussen 10 en 12 uur is op werkdagen Erik de Koning te horen op Fresh FM. De radioshow van Mark van Dale en Pieternel is nu elke werkdag te horen tussen 16 en 19 uur.

** De eerste programmawijziging na de start van Talpa is een gegeven. Het programma Aruba Voetvolley is geschrapt uit de weekschema’s. In het weekend wordt het programma nog wel (‘s avonds laat) uitgezonden. Volgens Talpa TV-woordvoerder Maarten van Rooyen is hiertoe besloten omdat het programma niet aan de verwachtingen voldoet. Daarom is volgens de woordvoerder gekozen voor een ‘tijdelijke oplossing’ tot 22 augustus als de serie ‘Samen’ begint, waaraan de woordvoerder nog meldt dat de wijziging niet zozeer met de kijkcijfers te maken had. Alleen deze week zendt Talpa om 20 uur het programma ‘America’s Funniest Home Videos’ ter vervanging uit. De verwachting is dat – net als bij andere commerciële zenders – de komende periode meer tussentijdse wijzigingen kunnen optreden in de schema’s. (Dutchmedia)

** In tegenstelling tot eerdere berichten zendt de evenementenzender Sail FM in Amsterdam uit op 107.4 MHz (en niet op 105.4 MHz). Bij testuitzendingen op de 105.4 MHz bleek dat deze frequentie te veel storing heeft met de frequentie 105.2 MHz van de lokale omroep van Amsterdam : SALTO (Radio Zuid Oost). Sail FM zal de komende dagen verslag doen van de activiteiten rond Sail 2005.

** De oprichter van CNN, Ted Turner, wil bij een hereniging van Noord– en Zuid–Korea een vredespark laten aanleggen op de plek waar nu de gedemilitariseerde zone ligt. Turner deed zijn uitspraken tijdens een bezoek aan Zuid–Korea. De gedemilitariseerde zone is sinds 1953 een buffer tussen Noord– en Zuid–Korea. In dat jaar sloten de twee landen na drie jaar oorlog een wapenstilstand. Het niemandsland strekt zich uit over de volle breedte van het Koreaanse schiereiland. Het heeft een lengte van 248 kilometer en een breedte van 4 kilometer. In vijftig jaar tijd is het gebied een wildparadijs geworden. Er zijn naar schatting 2900 verschillende plantensoorten, zeventig verschillende soorten zoogdieren en 320 verschillende vogelsoorten. Reden genoeg voor natuurliefhebber Turner om het gebied in de toekomst te willen beschermen. Voor het zover is, moeten Noord– en Zuid–Korea, die formeel nog in oorlog met elkaar zijn, eerst vrede sluiten en bereid zijn tot hereniging. (RD/ANP)

** De na vijftien jaar nog steeds populaire RTL4-soap ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ (GTST) krijgt vanaf 2 september een nieuw introfilmpje, een zogenoemde leader. Dat bracht RTL woensdag naar buiten. Op 2 september viert RTL de 3000e aflevering van GTST, een tv-serie die elke werkdag nog altijd goed is voor gemiddeld twee miljoen kijkers. De kijkers maakten op 2 oktober 1990 voor het eerst kennis met de soap. De tv-makers gaan het kenmerkende aanvangsmuziekje nu opfrissen. Ook wordt het filmpje anders. De diverse acteurs worden nog wel steeds afzonderlijk aan de kijkers voorgesteld, maar niet langer gebeurt dat in de vorm van foto’s met een kartelrandje die uit een fotocollage naar voren komen. (ANP)

Kort medianieuws

** Het Brabantse reclamebureau Taste heeft Talpa vorige week schriftelijk gevraagd haar logo te veranderen. De twee merken lijken volgens het reclamebureau te veel op elkaar. Talpa gaat niet op het verzoek in, meldt de zender woensdag. Beide merken voeren bolletjes in hun logo en de hoofdletter t. De naam en het logo van het bureau uit Oisterwijk zijn op 8 maart gedeponeerd. De televisiezender van John de Mol deed dat op 27 juni. Het verzoek getuigt volgens woordvoerder Thomas Notermans van Talpa van weinig smaak. “Die meneer wil aandacht of geld, of allebei.” Notermans ziet duidelijke verschillen, zoals het aantal bolletjes, het kleurgebruik en de plaats van de bedrijfsnaam in het logo. Taste-directeur Hans Brouwer ziet vooral overeenkomsten, zowel in het logo als in de aard van de bedrijfsvoering. “Wat Talpa doet, blijft niet bij een televisiezender. Zij doen ook veel met reclame.” Het reclamebureau denkt na over juridische stappen. Talpa is hiervan niet onder de indruk, zegt Notermans. “Wij zien het allemaal met vertrouwen tegemoet.” (Novum)

** Talpa krijgt per 1 september een zogeheten (anamorphe) breedbeeldpuls op satelliet. Daaarmee is het de eerste commerciële zender die dat realiseert opdat de breedbeeld uitzendingen beter tot hun recht kunnen komen. Tot nu toe bevatten alleen Nederland 1, 2 en 3 een dergelijke puls. Per 1 september verhuist het kanaal Talpa/Nickelodeon op satelliet naar de Astra1- capaciteit van Canal Digitaal Satelliet (12574 GHz H) en wordt het kanaal zoals eerder aangekondigd ook voor Irdeto2- kijkers beschikbaar gesteld naast Mediaguard2-kijkers. Met de verhuizing zal Talpa ook een eigen eindregie krijgen in Nederland en is het niet langer afhankelijk van de eindregie van MTV Networks (Nickelodeon) in Londen waar het signaal thans vandaan komt. Talpa is ook bezig om met de grote kabelexploitanten rechtstreekse toelevering te realiseren, opdat de uitzendkwaliteit op de kabel nok de grote exploitanten (UPC, Casema, Essent Kabelcom) verder verbeterd kan worden. Talpa-woordvoerder Thomas Notermans zegt dat daarmee het geenszins de bedoeling is op satelliet te verdwijnen.

** De Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), eigenaar van de merknaam Q-music, en de Nederlandse evenementenorganisator Q-dance hebben dinsdag een schikking getroffen omtrent het gebruik van de naam Q-music in Nederland en het gebruik van de naam Q-dance in België. Aanvankelijk sommeerde de Vlaamse Mediamaatschappij Q-dance om haar naam te wijzigen. VMMa registreerde in april 2001 de merknaam Q-music bij het Benelux-Merkenbureau. Q-dance werd daar vier maanden later geregistreerd. Q-dance beriep zich echter op een oudere inschrijving van de handelsnaam bij de Kamer van Koophandel in Nederland. Zowel in Nederland als in België spanden beide partijen gerechtelijke procedures aan. Dinsdag kwamen beide partijen voorwaarden overeen waaronder beide merken, zowel in Nederland als in België, naast elkaar kunnen bestaan. Alle juridische procedures zijn daarmee van de baan. Het Vlaamse radiostation Q-music nam in Nederland Noordzee 100.7 FM over. Die zender gaat verder onder de naam Q-music. Directeur P. Bossaert: “Met dit akkoord kunnen beide merken mooi naast elkaar gaan leven. Er zijn dus twee winnaars. We gaan nu volgas vooruit met de introductie van Q-music op de Nederlandse radiomarkt.” (belga via Het Laatste Nieuws)

** DJ Mark van den Akker stopt met zijn radioprogramma ‘Mark in the Dark’ op Yorin FM. Dit heeft de dj vannacht bekend gemaakt in zijn programma. Zijn contract wordt niet verlengd door RTL Nederland. Het programma is de komende maand nog iedere werkdag te horen op Yorin FM tussen 00:00 en 02:00 uur. “Zijn manier van radio maken blijkt na de afgelopen periode niet geheel te passen bij het format van Yorin FM,” aldus een woordvoerster van Yorin FM tegenover RadioFreak. Mark van den Akker keerde vorig jaar juni na enkele jaren terug op de landelijke radio bij Yorin FM. Eerder werkte hij al voor 3FM en Radio 538. Wie hem gaat vervangen is nog niet bekend. (via Radiofreak)

** Vanaf vrijdag 19 augustus sluit 3FM Serious Radio het zomerfestivalseizoen af met een live-registratie van Lowlands. Vanaf maandag 22 augustus zendt 3FM de hele week de hoogtepunten uit van drie dagen Lowlands. Op vrijdag 19 augustus komt 3FM van 19.00 tot 1.00 uur live vanaf Lowlands, met onder meer een privé-concert van de Kaiser Chiefs voor enkele gelukkige 3FM- luisteraars. Van 23.00 tot 1.00 uur gaat Giel de camping op om de eerste festivaldag door te nemen met bezoekers. Dit jaar doet hij dat samen met acteur/zanger Michiel Huisman. Ook zaterdag 20 augustus van 17.00 uur tot 1.00 uur en zondag 21 augustus van 16.00 uur tot 1.00 uur, veel live registraties en interviews. Ook op zaterdag zwerft Giel vanaf 23.00 uur over de camping. Op zondag gaan de Foo Fighters samen met luisteraars van 3FM barbecuen. Vanaf 23.00 uur is op 3FM de Lowlands Afterparty te horen. Speciaal voor de bezoekers van Lowlands zendt 3FM tijdens het festival 24 uur per dag uit via 107,8 FM (alleen te ontvangen op het terrein zelf). Op donderdag 18 augustus is Giel Beelen via Lowlands on Air al aanwezig bij de opening het festival. Vanuit zijn eigen 3FM caravan praat hij van 16.00 tot 18.00 uur de eerste festivalgangers het terrein op. (Persbericht)

** Het radioprogramma ‘Ramonaaa’ stopt bij RTV Rijswijk. De presentatoren Richard van Galen en Jeroen Zwaan stappen over naar Midvliet FM, de lokale omroep van Leidschendam-Voorburg. Daar zien zij naar eigen zeggen ‘nieuwe kansen om de formule van het programma verder uit te bouwen.’ Er blijft wel elke week een band in de uitzending komen en ook de akoestische optredens blijven. Ook het tijdstip van de uitzending blijft gelijk: vrijdag van 20 tot 22 uur. (HC)

** BBNed wint ook in hoger beroep van UPC in de zaak over de naam ‘brederband’. Dit nadat UPC in maart dit jaar al door de kort gedingrechter in het ongelijk was gesteld. De zaak ging om het gebruik van de naam ‘brederband’ door UPC in de reclamecampagne van Chello. Hiertegen maakte BBned in een kort geding met succes bezwaar, omdat de provider al vijf jaar gebruikmaakt van de geregistreerde merknaam ‘brederland’. Ook het Gerechtshof is van mening dat er zeer veel overeenstemming is tussen de door BBned geregistreerde merknaam ‘brederland’ en de naam ‘brederband’ van UPC. Door de gelijkende uitingen kan verwarring ontstaan bij de eindgebruiker. Ook zou door deze gelijkenis de gedachte kunnen ontstaan dat Chello aan BBned is gelieerd. Het Gerechtshof bekrachtigt hiermee het vonnis van de rechtbank. Chello moet de naam nu schrappen uit haar reclamecampagnes. (Adformatie)

Talpa-nieuws

** De traditionele zondagavond voetbal kijken ‘met het bord op schoot’ werd zondag door 2.041.000 kijkers weer in de praktijk gebracht. Dit keer bij Talpa onder de naam De Wedstrijden. Verleden jaar trok Studio Sport op zondagavond nog 3,2 miljoen kijkers bij de competitiestart, dus niet alle liefhebbers wisten Talpa direct te vinden.

** Talpa is momenteel niet in gesprek met SBS Broadcasting over een overname van het mediabedrijf. Dat heeft woordvoerder Thomas Notermans maandag gezegd tegen Betten Beursmedia News. Notermans: “Zoals John de Mol vorige week tegen Nova zei: Ik reed onlangs langs het gebouw van SBS en daar stond geen bord ‘te koop’ in de tuin.” Volgens Notermans zijn de laatste geruchten rondom een overname van SBS Broadcasting ontstaan na het vertrek van John de Mol bij Endemol. “Het laatste wat John daarover heeft gezegd, is dat hij niet in gesprek is met SBS over dit onderwerp.” Op Euronext Amsterdam noteert het aandeel van SBS Broadcasting momenteel 10,9% hoger op EUR 43,99. De omzet bedraagt 23.871 stukken, tegen een 10-daags gemiddelde van 4.259 stukken. Handelaren schrijven de stijging toe aan overnamespeculaties. Volgens Rabo Securities doen er in de markt geruchten de ronde dat twee partijen informele gesprekken hebben gevoerd met SBS, maar dat het te vroeg is om te zeggen of dit leidt tot een bod. De analisten noemen News Corp, Talpa en Viacom als overnamekandidaten. (Novum/Betten)

** Tussen de 50 en de 100 mensen hebben afgelopen week naar kabelbedrijf Delta gebeld over de nieuwe zender Talpa. Volgens Mirjam van Zuilen van Delta is er bij veel mensen verwarring ontstaan, omdat Talpa alleen ‘s avonds uitzendt op de frequentie van de kinderzender Nickelodeon. De kijkers konden Talpa daarom overdag niet vinden. (Omroep Zeeland)

** Het zat John de Mol niet mee bij de opening van het nieuwe voetbalseizoen. Van de twee topwedstrijden die de KNVB gisteren op het programma had staan – Feyenoord-NAC en Ajax-ADO – werd er één uitgesteld op last van de rechter. En dus zat De Mol met een dilemma: hoe vul je op zondagavond anderhalf uur zendtijd met drie wedstrijden? En hoe voorkom je dat je kijkers verliest? Zijn oplossing was even simpel als controversieel: ruim ongeveer evenveel zendtijd in voor een herhaling van de meest aansprekende wedstrijd van de zaterdag: Heracles-PSV. En: bewaar de enig overgebleven topper van de zondag tot het einde van de uitzending. En dus kon het gebeuren dat de kijkers gisteravond 50 minuten moesten w achten op de rentree van Pierre van Hooijdonk bij NAC… Lees verder

** Talpa praat met een kabelmaatschappij over de doorgifte van drie 24-uurs kanalen via digitale tv. Op die manier kunnen abonnees dag en nacht de verrichtingen in het Big Brother huis (bij Endemol in Aalsmeer) volgen. Oege Boonstra, die de technische faciliteiten van Talpa coördineert, bevestigt het plan. Hij kan echter nog niet de naam van de kabelmaatschappij noemen voordat het contract is getekend. (Broadcast Magazine)

** Kinderzender Nickelodeon verplaatst haar eindregie binnen enkele maanden naar Nederland. Thans worden de programma’s (ook die van Talpa) nog uitgezonden via MTV Networks in Londen. De zender is in de finale fase van besprekingen met het samenwerkings- verband NOB Cross media facilities, Ciris en DutchView. De stap is logisch omdat Nickelodeon de zender deelt met Talpa. Ook voor Talpa kan deze stap van Nickelodeon positief uitpakken. Als de omweg via Engeland vervalt kan Talpa haar breedbeeldprogramma’s rechtstreeks anamorf bij de kabelmaatschappijen aanleveren. De vermindering van beeldkwaliteit door de satelliet-compressie vervalt dan. Talpa zal met deze techniek de eerste in Nederland zijn. (Broadcast Magazine)

Kort Medianieuws

** De publieke omroepen AVRO en TROS zouden op termijn wel eens kunnen samensmelten, denkt Tros-voorzitter Van Doodewaerd, omdat hun achterbannen dicht bij elkaar liggen en de omroepen geen politieke of religieuze stroming vertegenwoordigen. Dat zei hij in het NPS-radioprogramma Kunststof. (Via Villamedia)

** Jack van Gelder, persoonlijke vriend van John de Mol en NOS-coryfee, leek aanvankelijk ook over te stappen naar Talpa, maar bleef uiteindelijk bij de NOS. Hij vindt dat de eerste sportuitzending van Talpa er goed uitzag. „Ik betrapte me er wel op dat ik het lang vond duren en ik vraag me af of de kijker daar wel op zit te wachten. De samenvattingen doen ze goed, met steeds de gespeelde tijd en tussenstand in beeld. Nee, ik heb geen spijt dat ik niet ben overgestapt. Ik ben ervan overtuigd dat Talpa een succes wordt, maar ik denk dat onze sportprogramma’s en die van de nieuwkomer prima naast elkaar kunnen bestaan.” Fons van Westerloo, baas van Talpa-concurrent RTL Nederland, noemt de eerste uitzending van Talpa „heel aardig, maar dit was natuurlijk wel een introductie- uitzending. Ik sta er wel van te kijken dat ze met het voetbal toch nog één miljoen kijkers hebben weten te trekken”. „Wij hebben zelf niets bijzonders gedaan zaterdag, want je weet dat de mensen toch nieuwsgierig zijn en hoe dan ook naar de nieuwkomer kijken. Maandag begint het echt: dan starten wij bijvoorbeeld weer met RTL Boulevard. Ik vind het nog te vroeg om na deze kijkcijfers een conclusie te trekken. Dit is een momentopname, dan moeten we toch echt een of twee weken verder zijn. Desalniettemin waren onze drie zenders samen ook zaterdag weer marktleider.” (Telegraaf)

** De eerste ‘commerciële voetbalzondag’ is achter de rug. De Wedstrijden, het nieuwe voetbalprogramma van de nieuwe tv-zender Talpa heeft zijn eerste zondaguitzending gehad. Wat vond u ervan? Slaagt De Wedstrijden erin Studio Sport te doen vergeten of heeft u heimwee naar Tom Egbers en zijn collega’s? Lees de reacties via de website van De Telegraaf.

** Door een storing zondag bij kabelbedrijf UPC hebben huishoudens in Oud Beijerland, Nieuw Beijerland en de Hoeksche Waard tijdelijk geen TV of radiosignaal kunnen ontvangen. De storing ontstond zondagochtend. Rond drie uur was het probleem bij UPC weer verholpen.Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak is van de storing. (Radio Rijnmond)

Kort medianieuws

** Het openingsprogramma van de nieuwe televisiezender Talpa is zaterdagavond door 1.053.000 mensen bekeken. Dat blijkt zondag uit cijfers van de Stichting KijkOnderzoek. In het programma lieten presentatoren Beau van Erven Dorens en Linda de Mol zien wat er zoal op tv komt bij het tv-station van de verse zenderbaas John de Mol. De aansluitende concertregistratie van Marco Borsato boeide 971.000 kijkers. Daarna was het de beurt aan de samenvattingen van het eredivisievoetbal. Voor het eerst waren die niet bij NOS Studio Sport, maar bij Talpa te zien. De beelden kwamen voorbij in het door Wilfred Genee gepresenteerde ‘De Wedstrijden’, waarnaar 1.117.000 mensen keken. Talpa sloot de avond af met ‘Aruba Beach Footvolley’, waarvoor 183.000 mensen laat op bleven. Talpa is erg tevreden over de score van de eerste uitzendavond. ,,Dit had ik in mijn stoutste dromen niet verwacht”, liet John de Mol zondag via zijn woordvoerder weten. Volgens de zegsman tonen de cijfers aan dat Nederlanders de weg naar Talpa weten te vinden. ,,Wij haalden zaterdag een marktaandeel van 18,2 procent en daarmee waren we marktleider. Ter vergelijking: de nummer twee was Nederland 2 en die scoorde 10,4 procent. Het is dus begrijpelijk dat er hier een juichstemming heerst”, aldus de Talpa-woordvoerder. (ANP)

** Radio Voetbal wil 1 september van start gaan via de AM-frequentie 1332 kHz. Dit vertelt Koos Appelboom in een interview in De Telegraaf. Voetballiefhebbers kunnen via de nieuwe commerciële radiozender hun mening kwijt over voetbal, zowel het eredivisie-voetbal als het amateurvoetbal. Tevens is het mogelijk om een kwartier (25 euro) zendtijd in te kopen via Radio Voetbal. Het hele project kost volgens Appelboom zo’n 500.000 euro: “De helft heb ik zelf opgehoest, de rest komt van financiers die onbekend willen blijven. Op het moment dat ik ze over mijn format vertelde, zeiden ze onmiddellijk: doen, dit is zo’n waanzinnig idee, dit wordt een absolute hit.” Frans Bouman, oud-zaalvoetbalinternational en bekend van het NCRV-minivoetbal, is naast accountmanager ook aangesteld als een van de redacteuren van het station. “Het loopt het nu al storm met de commercials. De aanvragen voor een kwartier zendtijd overtreffen zelfs nu al de meest optimistische schattingen. Maar mijn drijfveer is niet er zo veel mogelijk geld mee te verdienen.”, aldus Appelboom.

** Een radiopiraat stoort sinds enkele dagen de uitzendingen van Radio 1 in Leeuwarden. De piraat draait Nederlands- en Duitstalige smartlappen, waardoor de nieuwszender in de stad grote delen van de dag slecht te ontvangen is. Het Agentschap Telecom, dat radiopiraten opspoort, heeft inmiddels enkele klachten over de stoorzender binnengekregen, maar weet nog niet wanneer en of de piraat aangepakt wordt. ,,We hebben nog geen officiële klacht van Radio 1 binnen. Bovendien heeft het verstoren van marifoons en luchtverkeer een hogere prioriteit” ,aldus de organisatie. (LC)

** De regionale omroep Gelderland brengt binnenkort een eigen datingshow op televisie. Het nieuwe programma “Ik vind je leuk” is niet zomaar een vleeskeuring, maar wil speciale mensen aan elkaar koppelen voor wie het vinden van een partner moeilijk is. “De weduwe die na 5 jaar alleen de stap richting een afspraak wel weer wil wagen, de man die 40 is en nog thuis woont, de vrouw met een bijzondere geloofsovertuiging”, aldus de makers van het programma. (RTV Gelderland)

** De televisieprogramma’s van Talpa zijn binnenkort te zien op de mobiele telefoon. Zenderbaas John de Mol tekende gisteren een overeenkomst met Vodafone, zei hij in NOVA. Hij verwacht dat ook KPN binnenkort begint met televisie via de mobiele telefoon. Niet alle programma’s zullen beschikbaar komen voor mobiele telefoons, wel het merendeel, aldus De Mol. Wat de dienst bij Vodafone gaat kosten, kon hij gisteren niet zeggen.

** Ruim 1 miljoen mensen hebben vrijdag naar de eerste live eredivisiewedstrijd AZ-Sparta gekeken, die op RTL5 werd uitgezonden. Dat meldde een woorvoerster zaterdag. Het was volgens haar de “beste vrijdag sinds 4 mei 2001 bij de kijkers van 20 tot en met 34 jaar.” Ook in de doelgroep 20-49 jaar was het één van de hoogste avonden ooit, liet RTL weten. “RTL5 maakt met deze cijfers de eerste slag als tweede publiekszender van RTL Nederland.” (Telegraaf)

** De live beelden van eredivisie-wedstrijden die Versatel uitzendt, zijn tijdelijk gratis via internet te bekijken. Zo was gisteren al AZ-Sparta te volgen. Het gaat om een andere televisiedienst dan die Versatel de afgelopen maanden intensief promootte. Die werkt met een speciaal kastje dat de beelden op een televisie toont. Gisteren bleek dat van de 20.000 abonnees pas de helft kan kijken. Maar dit en wellicht ook volgend weekend is het ook mogelijk om via www.versatel.tv live naar voetbalbeelden te kijken, bevestigt Eric Nooter van Versatel. De kwaliteit van de beelden is wel minder dan bij de versie via het tv-kastje. De beelden blijven waarschijnlijk gratis tot het inlog- en betaalsysteem van Versatel klaar is. De prijs die internetters daarna moeten betalen is nog niet bekend. (AD)

** Slechts 25 procent van televisiekijkend Nederland heeft de nieuwe zender Talpa op kanaal 10 staan. 20 procent heeft de zender zelfs helemaal niet voorgeprogrammeerd. Bij 27 procent komt Talpa ergens tussen kanaal 11 en 19 voor en bij 22 procent op kanaal 20 of hoger. Slechts 6 procent heeft voor een lager kanaal dan 10 gekozen. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van Peil.nl/Maurice de Hond, dat vrijdag is gepubliceerd. Talpa-baas John de Mol ziet zijn zender, die in eerste instantie ook Tien heette, graag afgestemd op kanaal 10. Bij het zappen komt de kijker dan eerder bij de zender uit dan als die op bijvoorbeeld nummer 23 staat afgesteld, Talpa begint officieel pas zaterdagavond met uitzenden. Er zit wel een stijgende lijn in. In februari, toen Nickelodeon nog alleen op de frequentie van Talpa zat, stond die bij 11 procent op 10 en 23 procent had de zender helemaal niet voorgeprogrammeerd. Uit het onderzoek van vrijdag blijkt verder dat nog eens 4 procent aangeeft komende maand Talpa op 10 te zetten. (ANP)

** John de Mol begint een tweede televisiezender. Dat is geen nieuws, maar wordt wel zo gebracht. Door de media. Het illustreert de magie van De Mol. Nog voor zijn eerste zender uitzendt –Talpa start vanavond– zijn de media al in de ban van een nieuwe belofte. In een interview met de Geassocieerde Pers Diensten verklaart De Mol dat hij ‘nog genoeg mogelijkheden ziet voor een tweede familiezender’. „Ik kan met zekerheid zeggen dat we daarmee komen.” Lees verder

** Slechts de helft van de 20.000 aangemelde Versatel-klanten kan vrijdagavond via het speciale internet-systeem rechtstreeks naar een wedstrijd uit de eredivisie kijken. Dat meldde het telecom- en kabelbedrijf vrijdag. Versatel verwierf de live- rechten van de Nederlandse competitie tot 2008 voor een jaarlijks bedrag van 30,5 miljoen euro. Als oorzaak geeft het concern op dat het technisch onmogelijk bleek om alle aangemelde klanten op tijd aan te sluiten. Het bedrijf zet nu alles op alles om iedereen voor het eind van de maand aan te sluiten. Topman Raj Raithatha heeft de indruk dat dat wel gaat lukken. Eerder deze maand erkende zijn bedrijf dat de 20.000 klanten voor het live-voetbal ver achterblijven bij de verwachtingen. Het concern heeft minstens 100.000 klanten voor ogen. Voor Raithatha blijft die doelstelling bestaan. Aan het einde van het jaar rekent hij op 100.000 klanten. (ANP)

** Max Westerman, correspondent in Amerika van RTL Nieuws, stapt zo goed als zeker over naar Talpa. Dit bericht het Algemeen Dagblad vandaag. Bij de zender van John de Mol wordt Westerman (47) met Beau van Erven Dorens en Bridget Maasland de presentator van het dagelijkse nieuwsbulletin NSE (Nieuws, Sport, Entertainment). Volgens Van Erven Dorens, samen met Reinout Oerlemans producent van het programma, is de overstap ‘op een haar na rond’. Westerman verblijft momenteel in New York en moet alleen zijn handtekening nog zetten, zegt Van Erven Dorens. Als entertainmentspecialist wordt naast Harmke Pijpers actrice Inge Ipenburg (ex-Goede Tijden, Slechte Tijden) aan het NSE-team toegevoegd. Achter de schermen krijgt de vorige week bij Nieuwe Revu opgestapte hoofdredacteur Mark Koster de leiding over de onderzoeksredactie van het programma. Voormalig Newsweek-journalist Max Westerman werkte sinds 1989 bij RTL Nieuws. Eerst als verslaggever in Europa; in 1991 werd hij de correspondent in de Verenigde Staten. NSE wordt een op Amerikaans voorbeeld gestoelde nieuwsshow. Beau van Erven Dorens zal tweederde van de geplande 250 afleveringen voor zijn rekening nemen.

** De website VillaMedia bericht dat de website Mediatrefpunt op verzoek van dagblad BN/DeStem een GPD-interview met John de Mol heeft verwijderd. Mediatrefpunt zou het artikel volgens Villamedia integraal en zonder toestemming hebben overgenomen. “Weliswaar heeft het interview, dat zaterdag pas in de krant verschijnt, enige tijd per ongeluk op de krantensite gestaan, waardoor mediatref.com “er bij” kon, maar media mogen nu eenmaal geen artikelen integraal van andere media overnemen. Het is media wel toegestaan nieuws uit andere media verkort en in eigen woorden en met bronvermelding door te vertellen.”, aldus Villamedia. Mediatrefpunt geeft in een reactie aan dat “andere media, waaronder VillaMedia en Broadcast Magazine, wel gebruik van het artikel makendoor eruit te citeren. Daarnaast plaatste de NVJ-site een link naar het artikel op de website Mediatrefpunt. Die handelswijze is in juridische zin niet minder illegaal.” Op verzoek van BN/DeStem heeft VillaMedia zijn artikel donderdagnamiddag eveneens verwijderd, inclusief de link naar de website Mediatrefpunt.

** Entertainment wordt dit najaar de rode draad van een grondig vernieuwd Kanaal2. Het kleine broertje van de Vlaamse commerciële tv-zender VTM blijft de filmzender bij uitstek, maar voetbal wordt steeds belangrijker. De zender lanceert de komende maanden ook meer eigen Vlaamse producties dan ooit tevoren. Met een nieuwe look wil Kanaal2 sneller, frisser en vlotter overkomen bij de kijkers. ,,Puur entertainment vormt daarbij het kernwoord”, zegt directeur Jo Nachtergaele. De kijker mag dit najaar vooral uitkijken naar Expeditie Robinson 2005, voor de eerste keer op Kanaal2, blockbusters en filmpremières op vrijdag, Amerikaanse topseries, zoals de nieuwe reeks van 24, en veel voetbal.(Standaard)

Kort medianieuws

** Talpa gaat veel programma’s in breedbeeld uitzenden. Dat blijkt uit een artikel over het uitzend- en productieproces in Video & Audio Report, dat deze maand verschijnt. Alle dramaproducties en films zijn in breedbeeld te zien. Aanvankelijk zal dat in letterbox formaat gebeuren, maar binnen enkele maanden in echt 16 : 9. Morgen (vrijdag) zal Talpa haar geheel vernieuwde website lanceren, met veel informatie over de afzonderlijke programma’s. Op korte termijn volgt op de site een livestream van alle uitzendingen in Windows Media breedband. Aansluitend gaat Talpa in navolging van de publieke omroep een ‘uitzending gemist’-rubriek op de site aanbieden. Talpa neemt internet erg serieus; bij de afdeling Cross Media van het bedrijf werken al 20 medewerkers. De livestream zal eveneens op het UMTS-platform van Vodafone te zien zijn. Meer in het komende nummer van Video & Audio Report. (via Broadcast Magazine)

** Vanaf maandag 15 augustus 2005 wordt het Casema-kabelnet van De Ronde Venen gemoderniseerd. Als gevolg daarvan vinden er enkele wijzigingen plaats in de frequenties van televisiezenders. De wijzigingen vinden plaats in Amstelhoek en delen van Wilnis en Vinkeveen. De overige delen in de gemeente volgen later. Na de modernisering van het kabelnet (naar verwachting november 2005) kunnen klanten gebruik gaan maken van alle internetpakketten, digitale televisie en telefonie en krijgen de keuze tussen een budget- en standaardpakket kabeltelevisie. De wijzigingen: VRT Eén verhuist van kanaal 2 naar kanaal 63 (807,25 Mhz), De tv-zender van de lokale omroep verhuist naar knaal 66 (831,25 Mhz) en MTV wordt verplaatst naar kanaal 68+ (849,25 Mhz).

** de Europese lanceerbasis Kourou in Frans-Guyana is donderdag een Ariane-5-raket gelanceerd met aan boord de Thaicom-4. Die Thaise satelliet is met een gewicht van meer dan 6,5 ton de grootste commerciële telecommunicatiesatelliet die ooit in een baan om de aarde is gebracht. Thaicom-4, eigendom van het particuliere Thaise bedrijf Shin Satellite, gaat zich bezighouden met internetverkeer en multimediatoepassingen in Azië en het gebied van de Stille Oceaan. Na een aantal manoeuvres gaat Thaicom-4 een geostationaire positie innemen boven Indonesië. Hij is de eerste satelliet ter wereld die geheel gespecialiseerd is in breedbandverbindingen. (ANP)

** Het Talpa-programma NSE (Nieuws, Sport en Entertainment) krijgt naast Beau van Erven Dorens en Bridget Maasland een derde presentator. Van Erven Dorens wil op termijn namelijk minder dagen in beeld, onder meer omdat het dagelijks presenteren hem niet in de koude kleren gaat zitten, zo merkte hij al eerder bij RTL Boulevard. Een Talpa-woordvoerder meldde donderdag dat Van Erven Dorens in het komende tv-seizoen ongeveer tweederde van de geplande 250 NSE-aflevering voor zijn rekening zal nemen. Wie de derde presentator wordt kan hij niet zeggen omdat de zender nog met die persoon in onderhandeling is. NSE komt vanaf maandag elke werkdag tussen 19.00 en 19.30 uur op de buis. De centrale presentator praat telkens met verschillende deskundigen over de actualiteit. Die deskundigen zijn de sportpresentatoren van Talpa ( Wilfred Genee, Jan Joost van Gangelen en Humberto Tan), Harmke Pijpers als entertainmentkenner en Jeroen van Kan als volger van het ‘harde nieuws’. De laatste deed onder meer ervaring op als presentator van het nieuws op de Amsterdamse tv-zender AT5. (Telegraaf)

** De nettowinst van mediaconcern News Corp van de Australische magnaat Rupert Murdoch is in het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar met 67% gestegen. Het resultaat bedroeg $717 miljoen, tegen 429 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De winst is hoger dan analisten hadden verwacht. Dat gold ook voor de omzet, die 12% omhoog ging van $5,47 miljard naar 6,1 miljard. In een toelichting zegt News Corp dat zijn Amerikaanse televisiezenders waaronder Fox Channel het afgelopen kwartaal succesvol opereerden. Dit onderdeel zag het bedrijfsresultaat met 14% stijgen. Tot de kaskrakers in de filmdivisie behoorde Star Wars: Episode III. News Corp haalt het gros van zijn omzet in de Verenigde Staten en heeft daar sinds eind vorig jaar zijn hoofdkwartier. Het concern heeft een notering aan de beurs in New York en Sydney. (DFT)

** Weekmedia is failliet. Het bedrijf dat onder andere het Amsterdams Stadsblad en de Uithoornse Courant uitgeeft, heeft al langere tijd financiële problemen. Vorige week vroeg de nieuwe eigenaar van Weekmedia al uitstel van betaling aan. Moedermaatschappij Argo Media Groep is wel van plan een doorstart te maken. Dat betekent dat voor negen van de 45 werknemers ontslag wordt aangevraagd. Voor de lezers van de weekbladen verandert er niets. De bladen worden gewoon bezorgd. (RTV NH)

** De lokale omroep Straal uit Amstelveen start op korte termijn met televisie-uitzendingen. Omdat het huidige basispakket in Amstelveen geheel gevuld is, betekent het dat een andere zender moet wijken voor de uitzendingen van Straal. De programmaraad, het onafhankelijke adviesorgaan op het gebied van zenderindeling, voelt zich genoodzaakt kabelmaatschappij Casema te adviseren de laatst toegevoegde zender aan het analoge pakket te verwijderen. Dit betreft de doorgifte van ´EuroNews´. Vanwege het feit dat de programmaraad van mening is dat het huidige basispakket verantwoord en pluriform is samengesteld, voelt de raad zich genoodzaakt voor het nieuwe advies het principe ‘Last-in-first-out’ toe te passen. Het hieruit voortvloeiende advies aan Casema is dan ook om EuroNews van de kabel te verwijderen.

** Per 1 oktober start er een nieuwe televisiezender in Nederland: TV Oranje. “TV Oranje brengt 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar videoclips en tv-beelden van Nederlandse artiesten, Nederlandse orkesten en Nederlands cabaret. Van pop tot rap en van cabaret tot klassiek. Horizontaal geprogrammeerd. Vrij van reclameblokken en met beeld en geluid van digitale kwaliteit. Met de mogelijkheid voor de liefhebber van interactieve sms-chats”, aldus de website van de zender. De tv-zender zal alleen te zien via de digitale tv-pakketten van de grote kabelaars.

** Tekenaar Wim Boost (87) is overleden. Hij maakte vooral naam als Wibo met jarenlang een dagelijkse cartoon op de voorpagina van de Volkskrant. Zijn familie maakte zijn heengaan maandag bekend in een annonce in de krant. Wibo (87) stierf op 1 augustus. Hij werkte voor de Volkskrant van 1951 tot 1985. Willem Louis Joseph Boost, op 2 juli 1918 geboren in Breda, begon als tekenleraar en kwam later te werken bij de Toonder Studio’s. Vervolgens werkte hij ook voor de Jeugdkampioen (ANWB), voor het militaire blad Het Lichtspoor en voor het magazine Mandril. Boost was ook actief voor de Haagse Post en voor het blad Studio van de KRO. Boost was Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. (ANP/Volkskrant)

** Een aantal kerken in Nederland maakt onjuist gebruik van de afgegeven vergunning voor het uitzenden van kerkdiensten via de ether, aldus het Agentschap Telecom. Vanaf begin dit jaar zijn de eerste vergunningen afgegeven voor het gebruik van etherfrequenties ten behoeve van draadloze kerktelefonie. Inmiddels zijn meer dan 250 kerkzenders in de lucht gekomen en de verwachting is dat in de komende maanden er nog vele kerkzenders bij zullen komen. Helaas constateert Agentschap Telecom dat er een aantal kerken zijn, die zich niet aan de vergunningsvoorschriften houden. Gezien de beperkte hoeveelheid beschikbare kanalen, is het belangrijk dat iedere vergunninghouder zich aan de regels houdt. Bij controles heeft Agentschap Telecom al enige – al of niet bewuste – overtredingen opgemerkt. “Graag willen wij de kerken nog eens wijzen op het feit dat zij zich moeten houden aan de vergunningsvoorschriften, zoals bijgevoegd bij de vergunning. Dit betekent onder andere dat de door Agentschap Telecom verstrekte vergunning alleen gebruikt mag worden voor het uitzenden van de kerkdienst en dus niet voor het uitzenden van bijvoorbeeld een uitzending van de ziekenomroep of een zangvereniging. Ook is het niet toegestaan om kerkmuziek te laten horen, die afkomstig is van een CD of cassette. Na de kerkdienst moet de zender uitgeschakeld worden. Helaas moeten we constateren dat tijdens het beluisteren van de frequentieband blijkt dat sommige kerken een continue herkenningssignaal produceren. Dit is niet toegestaan.”

** Forrester Research denkt dat mensen pas over vijf jaar massaal naar televisie op hun mobieltje zullen kijken. Het onderzoeksbureau stelt dat toestellen waarop mobiel televisie gekeken kan worden nog te duur zijn. Bovendien weten veel consumenten nog niet of ze wel tv willen kijken op hun mobieltje en of ze daar wel voor willen betalen. Forrester stelt dat aanbieders van mobiele tv, zoals televisiestations, er goed over zullen moeten gaan nadenken wat voor beelden ze nu precies willen gaan aanbieden op het mobieltje. Content die nu op televisie wordt uitgezonden is niet zonder meer geschikt om op het mobieltje uit te zenden. Zo moeten zij bijvoorbeeld kritisch kijken naar de lengte van programma’s. In de Verenigde Staten wordt momenteel met twee standaarden voor mobiele tv gewerkt, dvb-h van Nokia en MediaFlo. Volgens Forrester werkt dit en spoedige doorbraak van mobiele tv niet in de hand. In Nederland zendt Vodafone tot nu beelden via umts uit. KPN overweegt het gebruik van dvb-h voor het uitzenden van ‘live’-beelden op de mobiele telefoon. (Ester Schop/Aut. Gids)

** Na het verlies van de rechtstreekse tv-uitzendingen van voetbal uit de eredivisie komt betaalzender Canal+ met ingang van het nieuwe sportseizoen met rechtstreekse beelden uit de Nederlandse hockey- en basketbalcompetitie. Nog nooit werden deze sporten op deze schaal live op de buis gebracht, aldus een woordvoerder van Canal+ maandag. J. Wakkie, directeur van de hockeybond, is erg content met het contract. ,,Het is geweldig dat we meer live tv exposure krijgen.” Hij denkt dat door de overeenkomst de belangstelling voor zijn sport in Nederland zal worden vergroot. Directeur H. Gootjes van de basketbalbond is een soortgelijke mening toegedaan. ,,De keuze om wekelijks live basketbal op het scherm te brengen is een bevestiging van de toegenomen media-aandacht voor onze spectaculaire sport.” De naam Canal+ gaat op termijn verdwijnen, maar de nieuwe naam is nog niet bekend. (o.a ANP)

** De Wereldomroep gaat vanaf 1 september een programma maken speciaal voor Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die rondrijden in Europa, naar schatting zo’n 80.000. De ‘truckshow’ (werktitel Onderweg) is elke werkdag van 10.00 tot 12.00 uur te horen en bevat onder meer Nederlands nieuws, de actuele verkeerssituatie in Europa, weerwaarschuwingen, informatie op het gebied van verkeersveiligheid en het laatste vrachtwagennieuws. „We doen dit omdat we heel veel reacties krijgen van Nederlandse truckers in het buitenland, soms wel meer dan honderd per dag”, zegt een woordvoerster van de omroep. (via Telegraaf)

** Een zenderstoring heeft vrijdagmiddag een deel van Groningen en Drenthe getroffen. Door een stroomstoring waren de zenders van Hoogezand en Smilde uitgevallen. Radio 1 t/m 4, Nederland 1 en 2 en TV Noord en TV Drenthe waren daardoor niet via de ether te ontvangen. Tegen zes uur ‘s avonds was de storing verholpen en waren de zenders weer in de lucht. Nozema en KPN doen een onderzoek naar het niet functioneren van de nood-stroomvoorziening. (o.a. Via RTV Noord)

** Het boek ‘De Da Vinci Code’ van Dan Brown is geen plagiaat. Dat heeft een rechter in New York bepaald. Die sprak zich uit over een klacht van auteur Lewis Perdue, die vindt dat Brown het idee voor de bestseller heeft gestolen uit zijn boeken Daughter of God en The Da Vinci Legacy. De rechter vond dat onzin, aldus Amerikaanse media. Perdue had 150 miljoen dollar geëist van Brown. Hij eiste ook de stopzetting van de verfilming van Browns boek, waarvan 36 miljoen exemplaren over de toonbank gingen in de wereld. Perdue kondigde zaterdagochtend aan in hoger beroep te gaan. Volgens de Amerikaanse nieuwszender CNN is Perdue ervan overtuigd dat hij de zaak tegen zijn uiterst succesvolle collega Brown gaat winnen. (ANP)

KPN verkoopt mogelijk zendmasten voor overname

Telecomconcern KPN bestudeert momenteel hoe het aan de mededingingsrechtelijke bezwaren tegen een overname van zendmaatschappij Nozema kan voldoen, en sluit daarbij de verkoop van zijn omroepzendmasten niet uit. “We willen zo snel mogelijk televisie gaan bieden en bekijken daarbij alle opties”, aldus KPN-woordvoerder Bram Oudshoorn vrijdag tegen Dow Jones. De woordvoerder wil niet zeggen voor welk bedrag de zendmasten op de balans staan. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) bepaalde donderdag dat KPN’s overname van Nozema ongewenst is, omdat daarbij het gevaar ontstaat van een economische machtspositie op de markt voor omroepzendernetwerkdiensten. Dit risico komt volgens de NMa voort uit de positie van KPN als (mede)-eigenaar van een aanzienlijk aantal zendmasten in Nederland. Door een overname van Nozema zou het bedrijf daarnaast ook een zendmaatschappij in handen krijgen. Voor het telecombedrijf lijkt behoud van het eigendom van deze zendmasten niet heilig. “Andere partijen kunnen nu ook al gebruik maken van deze masten”, aldus Oudshoorn. (DFT)

NMA:KPN mag Nozema niet kopen, Digitenne wel

KPN en Broadcast Partners mogen zenderparkbedrijf Nozema niet kopen, omdat anders de concentratie van marktposities te ver zou gaan. Maar een dominante positie van KPN in Digitenne is niet bezwaarlijk omdat KPN niet binnen afzienbare tijd de dominante positie van de tv-kabelaars in televisie zal aantasten. Dit is de kern van het advies (PDF) van de Nederlandse Mededingingsautoriteit aan minister Zalm van Financiën. De NMa meent, na overleg met onder andere minister Brinkhorst van Economische Zaken en de Opat, dat Nozema onafhankelijk moet blijven van zowel KPN als van Broadcast Partners (BP). De NMa adviseert het Ministerie van Financiën om geen aandelen Nozema Services te verkopen aan KPN of BP. Door de verkoop aan een van deze partijen kan een economische machtspositie ontstaan, of worden versterkt op de markt voor omroepzendernetwerkdiensten (het uitzenden van radiosignalen voor radio- omroepen). Hierdoor kan de concurrentie worden belemmerd. Recent citeerde Planet Multimedia nog ‘KPN mag Nozema kopen’ uit een artikel in Trouw. De woordvoersters van het ministerie van Financiën en van de NMa weigerden toen opening van zaken te geven. De NMa zei toen dat Financiën het advies zou publiceren. Maar de NMa doet dit nu toch zelf. De rechter vonniste vorige week dat Financiën de verkoopprocedure voor Nozema opnieuw moet starten, omdat BP is benadeeld.

Kort medianieuws

**De regionale commerciele zender RNN7 heeft vrijdag het kort geding tegen RTL verloren. RNN7 eiste dat RTL de naam RTL7 niet mag gebruiken voor de zender Yorin. De naam zou teveel lijken op die van de Rotterdamse zender. RNN7 vindt dat de naamswijziging van Yorin de eigen landelijke plannen in de weg staat. De rechter oordeelde al tien minuten na de zitting dat de namen niet tot verwarring leiden. SBS had enkele maanden geleden meer succes bij het aanvechten van de naam Tien die John de Mol wilde gebruiken voor zijn nieuwe zender. De rechter vond dat Tien te veel leek op TV 10 van SBS. John de Mol gebruikt sindsdien de naam Talpa. (Radio Rijnmond)

** Radio 2 heeft van het Commissariaat voor Media toch groen licht gekregen om via DAB (Digital Audio Broadcasting) een themazender voor de ‘Top 2000’ op ter richten Op 1 februari 2005 besloot het Commissariaat voor de Media dat het verzorgen van het radioprogramma Top 2000 via DAB als neventaak van de NOS niet was toegestaan. Dit omdat uit toen voorhanden informatie bleek dat het programma zich kenmerkt door een algemene, alle muziekgenres omvattende verzameling van titels en niet door zodanige verbijzondering of thematische homogeniteit waardoor sprake zou zijn van een themakanaal in de zin van artikel 13c van de Mediawet. De NOS heeft bezwaar aangetekend tegen dit besluit. Uit aanvullende informatie is nu gebleken dat de NOS voornemens is om – in een nader te bepalen vorm – herhalingen uit te zenden van het desbetreffende radioprogramma ‘Top 2000’, zoals uitgezonden in de maand december van het desbetreffende jaar. Op grond daarvan heeft het Commissariaat besloten h et bezwaar van de NOS tegen zijn besluit van 1 februari 2005 gegrond te verklaren voor wat betreft de aard van het radioprogramma. Een en ander betekent dat het verzorgen van het radioprogramma “Top 2000” via DAB niet als een verboden neventaak wordt aangemerkt. Dit oordeel geldt slechts onder voorbehoud van gelijkblijvende omstandigheden. (Persbericht)

** Het Duitse uitgeversconcern Axel Springer neemt voor 2,5 miljard euro het grootste commerciële televisiebedrijf van Duitsland, ProSiebenSat.1, over. Dat maakte Springer vandaag bekend. Door de transactie wordt de jaaromzet van het concern bijna verdubbeld tot 4,2 miljard euro. Springer betaalt de aankoop grotendeels in contanten. Het concern zal ook een bod uitbrengen op de aandelen van de minderheidsaandeelhouders. Springer heeft al een belang van twaalf procent in ProSieben en koopt nu een pakket van 50,5 procent van een groep investeerders rond de Amerikaans-Israëlische miljardair Haim Saban, die het bedrijf in 2003 overnamen van het failliete KirchMedia van Leo Kirch. Het uitgeversconcern geeft voor de overname 4,1 miljard euro uit. Springer, uitgever van onder meer ‘Bild’ en ‘Die Welt’, verwerft dankzij de overname de controle over de televisiezenders ProSieben, Sat.1 en nieuwszender N24. Door die overname vormt het Duitse uitgeversconcern bovendien een tweede geïntegreerde mediagroep in Duitsland naast Bertelsmann, dat onder meer eigenaar is van de RTL-groep en het weekblad Stern. De Belg Guillaume de Posch, topman bij ProSiebenSat.1, juicht de overname door Springer toe. (Standaard)

** De NOS komt in samenwerking met FunX met een nieuwssite voor jongeren. De website www.nosheadlines.nl wordt gemaakt door acht studenten Journalistiek die stage lopen bij de NOS. De nieuwssite krijgt niet alleen tekst, maar ook video- en audio-items. De redactie wordt ondergebracht bij FunX in Rotterdam. Het project gaat naar verwachting in oktober online. Het plan van Journaal-hoofdredacteur Hans Laroes om een wekelijks tv-journaal voor jongeren te lanceren, is van de baan. (ANP)

** Sky Radio komt voorlopig niet in de ether in Boxtel, Schijndel, Sint-Michielsgestel, Haaren en Vught. De frequentie die het muziekstation voor Boxtel heeft gekocht ligt te dicht bij een andere waardoor er storingen ontstaan. „Dit zou betekenen dat er wel een goede ontvangst is in Boxtel, maar in de omliggende dorpen niet”, zegt hoofd techniek R. Korver van Sky Radio. Sky Radio wil dan ook samen met andere zendgemachtigden onderzoeken of de frequenties beter verdeeld kunnen worden, zodat de zenders minder storingsgevoelig zijn. „Wij willen het net optimaliseren”, verklaart Korver. Voor dit onderzoek heeft Sky Radio toestemming nodig van Agentschap Telecom, een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken dat radiofrequenties aan omroepen verkoopt. „We hebben daar een aantal verzoeken liggen. Maar goed, het blijven ambtenaren dus het zal nog wel even duren. Hoe lang precies dat is nog onduidelijk”, zegt het hoofd techniek. 

** Krantenuitgeverij Weekmedia, de uitgever van onder meer het Amsterdams Stadsblad, Diemer Courant en Amstelveens Weekblad, staat op omvallen. Er is geen geld om deze maand de salarissen te betalen. Volgens Harm Prins, financieel directeur en mede-eigenaar van Argo Media Groep, het moederbedrijf wordt vandaag met diverse partijen overleg gevoerd om op zeer korte termijn geld te vinden. Hij wil niet zeggen met wie gepraat wordt. De huis-aan-huis bladen van Weekmedia (45 werknemers) maken al jaren verlies, dit jaar ‘enkele miljoenen’ volgens Prins. Hij sluit ontslagen niet uit. “Alles is mogelijk.” Er is nog geen uitstel van betaling aangevraagd, omdat Argo sinds vorige week de rekeningen betaalt. Maar voor de salarissen heeft Argo onvoldoende geld. Tot voor kort was Weekmedia van zakenman Erik W. de Vlieger. (Parool)

**Met de onderdelen ‘TVGids.nl Shop’ en ‘Ringtones & logo’s’ op de website www.tvgids.nl is de Stichting AKN volgens het Commissariaat voor de Media dienstbaar aan het maken van winst door derden. Het Commissariaat wil de AKN-omroepen hiervoor een boete opleggen van € 40.500,-. Publieke omroepen mogen op hun internetsites geen producten en diensten van derden rechtstreeks aanbieden. Bij het bepalen van de hoogte van de boete heeft meegespeeld dat er sprake is van de verkoop van honderden producten en de Stichting AKN als het ware een webwinkel exploiteert. Begin dit jaar merkte het Commissariaat de internetsite www.tvgids.nl aan als een toegestane neventaak van de AVRO, KRO en NCRV. De site bestond toen in hoofdzaak uit een elektronische programmagids met meerdere zoekmogelijkheden en toelichtingen op programmaonderdelen. Sindsdien heeft de site een ander aanzien gekregen en maken ook de onderdelen ‘TVGids.nl Shop’ en ‘Ringtones & logo’s’ er deel van uit. De AKN-omroepen krijgen nog de gelegenheid in een hoorzitting hun zienswijze te geven.(Persbericht)

** Het Vlaamse tv-programma Test-Aankoop trekt de “rode kaart” tegen het digitale aanbod van Belgacom TV. Volgens de consumentenorganisatie is het onwettig dat Belgacom geen prijs kan plakken op zijn abonnement dat minstens voor een jaar loopt. Ook het feit dat je om van digitale tv te kunnen genieten, zowel een telefoon- lijn als een ADSL-abonnement moet nemen bij Belgacom, druist volgens Test-Aankoop in tegen de wet. “Dat is koppelverkoop”, zegt woordvoerder Ivo Mechels. Hij vraagt dat de minister van Consumentenzaken een onderzoek start en optreedt. (VRT)

NMA ziet problemen bij verkoop Nozema

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ziet grote problemen bij de verkoop van aandelen in Nozema, een onderneming die radio- en televisiesignalen verspreidt, door de staat. Er zijn twee serieuze kandidaten, telecomconcern KPN, en een concurrent van Nozema, Broadcast Partners. De NMa vreest dat verkoop aan KPN leidt tot uitsluiting van concurrenten in de markt. Verkoop aan Broadcast Partners zou leiden tot het ontstaan of versterken van een economische machtspositie. De NMa tekent hierbij wel aan dat het oordeel over KPN kan veranderen als deze onderneming de zendmasten, waarvan die nu eigenaar of mede-eigenaar is, zal verkopen. De staat verkoopt de aandelen, nadat minister Brinkhorst van Economische Zaken Nozema gesplitst heeft in een bedrijf dat de zendmasten, die hoger zijn dan 40 meter, in handen heeft (Novec) en in een bedrijf dat in opdracht van omroepen de doorgifte van de signalen verzorgt (Nozema Services). Minister Zalm van Financiën verkoopt de aandelen in Nozema Services via een zogeheten gecontroleerde veiling. De splitsing van Nozema moet mogelijk maken dat dienstverleners elkaar op een eerlijke manier beconcurreren. De NMa ziet nu als probleem dat KPN (mede-)eigenaar is van een aanzienlijk aantal hoge zendmasten. Doordat KPN de betonnen onderbouw van zendmasten in handen heeft, kan zij het plaatsen van zendapparatuur door concurrenten frustreren. De verkoop van de aandelen van de staat in Nozema Services is politiek omstreden. De Tweede Kamer vreest voor een dominante machtspositie van KPN bij de doorgift van digitale televisiesignalen. Door de verkoop van Nozema Services krijgt KPN ook een meerderheidsbelang in de onderneming Digitenne, die digitale signalen verspreidt via de ether. Bovendien zou KPN via de telefoonkabel met behulp van de ADSL-techniek tv-signalen kunnen doorgeven. De NMa wijst erop dat de meeste Nederlanders tv ontvangen via de kabelmaatschappijen en ziet hierin geen obstakel bij een eventuele overname van Nozema Services. (ANP via Broadcast Magazine)

Kort medianieuws

** Het NOS Journaal begint vanaf maandag met het uitzenden van twee korte NOS Journaal-bulletins in de avonduren op Nederland 2. De bulletins duren maximaal twee minuten en bevatten vier korte nieuwsflitsen van rond de 20 seconden met het laatste nieuws, schetste een NOS-woordvoerder donderdag. De korte NOS Journaal-bulletins op Nederland 2 zijn te zien van maandag tot en met zaterdag. Het eerste bulletin wordt, afhankelijk van de overige programmering op het net, uitgezonden tussen 20.45 en 21.15 uur. Het tweede bulletin is te zien rond de klok van 22.30 uur. Met de invoering van de twee korte NOS Journaal-bulletins wil de NOS de kijker op Nederland 2 ook gedurende de avond op de hoogte houden van het laatste nieuws. Nu is er tussen het Journaal van 18.00 uur en het late avond Journaal van rond middernacht op Nederland 2 geen nieuws. De extra bulletins passen in het streven van de NOS om op zoveel mogelijk momenten het laatste (sport)nieuws te brengen op televisie, radio en internet. (ANP)

** Ondernemer Erik de Vlieger heeft zijn media- activiteiten verkocht aan de directie. Dat heeft de directie vandaag bevestigd. Onder de Imca Media Groep vallen tijdschriften als het popblad Oor, het radiostation Wild/FM, de huis-aan-huisbladen van Weekmedia (ooit overgenomen van dagblad- en boekenuitgever PCM) en een drukkerij in Nieuw Vennep. De omzet bedroeg vorig jaar 38 miljoen euro. Vorig jaar raakte De Vlieger in opspraak. Volgens het Openbaar Ministerie zou er via dochteronderneming Air Holland geld zijn witgewassen. Eerder dit jaar kondigde De Vlieger aan zich terug te trekken uit Imca en zijn vastgoedactiviteiten te zullen verkopen. (ANP)

** De verkoopgroep van de commerciele radiozender HOT Radio mag gisteren dan failliet zijn verklaard, de continuïteit van de in Hengelo zetelende jongerenzender is absoluut niet in gevaar, bezweert directielid Hans Kokkeel. Alleen: de horeca mocht wel eens wat beter betalen? De Trend Media Groep, zo heet het bankroete bedrijfje. Het verkocht, vijf man sterk, reclamezendtijd voor onder meer zusterbedrijf Telecom Vision International. En TVI: dat is HOT Radio. Inclusief de apparatuur, het zendernetwerk én de belangrijke zend-licentie. Volgens Kokkeel draait HOT Radio gewoon door: de aanvoer van commercials is verzekerd via de verhuizing van drie verkopers van de voormalige salesgroep naar TVI. Daar merken ze trouwens niets van, alles zit gewoon bij elkaar in hetzelfde gebouw. ‘Maar ze stoppen met de verkoop van reclame voor derden, waaronder collega-omroepen. Ze gaan voortaan alleen voor HOT Radio werken.’ Dat er forse problemen waren, blijkt uit de cijfers. Het advertentiebedrijf draaide in 2003 en 2004 met vier ton verlies, dit jaar was dat opgelopen tot 136.000 euro. Het faillissement is door de eigenaren zelf aangevraagd. Dat zijn Hans Kokkeel en zijn partner Tineke Willemsen. (Via Tubantia/Mediatrefpunt)

** Het Vlaamse tv-programma Test-Aankoop trekt de “rode kaart” tegen het digitale aanbod van Belgacom TV. Volgens de consumentenorganisatie is het onwettig dat Belgacom geen prijs kan plakken op zijn abonnement dat minstens voor een jaar loopt. Ook het feit dat je om van digitale tv te kunnen genieten, zowel een telefoon- lijn als een ADSL-abonnement moet nemen bij Belgacom, druist volgens Test-Aankoop in tegen de wet. “Dat is koppelverkoop”, zegt woordvoerder Ivo Mechels. Hij vraagt dat de minister van Consumentenzaken een onderzoek start en optreedt. (VRT)

** De regionale Rotterdamse tv-zender RNN7 eist vrijdag in kort geding bij de rechtbank in Amsterdam dat RTL Nederland de naam RTL7 niet mag gaan gebruiken voor de zender Yorin. Hoofd televisiezaken S. Steusel van RNN7 liet dat donderdag weten. ,,De naam lijkt gewoonweg te veel op RNN7 en dat kan onze landelijke plannen in de weg staan”, aldus Steusel. Eind juni liet RNN7 al weten dat ze het niet eens waren met de naamswijziging bij RTL. ,,We hebben toen een brief gestuurd, maar we zijn er tot nu toe nog niet met RTL uitgekomen”, zegt Steusel. RTL heeft de tijd gehad om te reageren, maar dat hebben ze niet gedaan, stelt het hoofd televisiezaken. ,,En dientengevolge stappen we naar de rechter.”

** De hype rond boeren, die is ontstaan door het KRO-programma Boer zoekt vrouw, lijkt nog niet voorbij. SBS6 begint een zoektocht naar de meest aantrekkelijke boer en boerin van Nederland. Agrariërs die denken dat ze de mooiste zijn, kunnen zich vanaf donderdag bij het programma Shownieuws opgeven. Shownieuws zendt vanaf 15 augustus in de vroege uitzending wekelijks een portret uit van een boer of boerin. De kijker bepaalt uiteindelijk wie zich de mooiste agrariërs van 2005 mogen noemen. (ANP)

**Kabelaar Casema zal ook in gebieden waar Talpa TV/Nickelodeon nog niet is te ontvangen zorgen voor distributie van dit kanaal. Talpa TV gaat vanaf 13 augustus uitzenden via het tv-kanaal van Nickelodeon, deze zender is echter nog niet overal te ontvangen in het Casema ontvangstgebied. Casema geeft aan dat “de vraag groot is” naar de nieuwe tv-zender. In de plaatsen Bergambacht, Schoonhoven, Maartensdijk, Lopik, Montfoort en Linschoten moet de Franstalige zender TV5 Europe wijken voor Nickelodeon/Talpa TV. De wijziging vindt plaats, indien nodig , in overleg met de programmaraad en is van tijdelijke aard. TV5 Europe zal na technische aanpassingen op het kabelnet eind 2005/begin 2006 weer terugkeren in de genoemde gemeenten.

**De European Broadcasting Union (EBU) verkoopt de mobiele mediarechten voor de Olympische Spelen in Turijn (2006) en Peking (2008). Geïnteresseerden kunnen een licentie kopen voor het leveren van de bewegende beelden voor mobiele telefoons van deze winter- en zomerspelen. Het gaat om pakketten met livebeelden en later opvraagbare beelden. De Europese rechten kunnen per land worden gekocht of voor een groep landen waarin de EBU leden heeft. Dat zijn 54 landen in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. De aanbieders van mobiele diensten kunnen tot 9 september hun bod uitbrengen bij de EBU, waarbij 75 omroepen uit 52 landen zijn aangesloten. KPN heeft geen belangstelling voor de rechten, zei een woordvoerder. Het telecombedrijf wil het uitzenden van sportbeelden overlaten aan partijen die daarin gespecialiseerd zijn. Voetbalbeelden kunnen bijvoorbeeld nu op de mobiele telefoons van KPN worden bekeken via Infostrada. ,,We gaan niet Mickey Mouse natekenen als Walt Disney dat al goed doet”, zei de KPN-zegsman. (ANP)

**SBS hoeft definitief geen boete te betalen aan het Commissariaat voor de Media in verband met een sluikreclamezaak uit 2001. De Raad van State heeft woensdag in hoger beroep een vonnis van de rechtbank in Amsterdam bevestigd. De boete was in januari 2002 opgelegd omdat de televisiezender tijdens een rechtstreekse uitzending van het Ajax 2001 Toernooi bewust reclame zou hebben gemaakt door het in beeld brengen van elektronische reclameborden van een aantal bedrijven. ,,Dat het reclamemateriaal voor het televisiekijkend publiek in beeld is gekomen betekent nog niet dat daarmee het Mediabesluit is overtreden”, stelde de Raad van State. (ANP)

** Intomart GFK heeft vandaag naar buiten gebracht dat de luistercijfers over de periode mei – juni 2005 niet kloppen. Dit doordat bij 832 van de ruim 10.000 respondenten geen gegevens bekend zijn van de gevolgde opleiding. Momenteel corrigeert Intomart GFK de cijfers en komt dan met nieuwe naar buiten. Woordvoerder Camiel Camps laat weten: “Hoe groot de invloed op de luistercijfers is, is pas duidelijk nadat wij de rapportage gecorrigeerd hebben. Wij zijn momenteel bezig de rapportage opnieuw aan te maken en gaan deze donderdag 4 augustus uitleveren.” (via Radiofreak).

**Rebecca FM start binnenkort een nieuwe promotiecampagne die is ontwikkeld door reclamebureau Leo Burnett. Onder het motto ‘ Wij zetten jouw rockhelden op een voetstuk’ is deze campagne te zien in Noord-Oost Nederland. Het streven is om door middel van abri’s en advertenties in regionale dag- en weekbladen eind van dit jaar meer dan 300.000 luisteraars aan het station te binden. Verder is per 1 augustus de dagprogrammering van Rebecca FM versterkt met een gepresenteerde middagshow. Precies een jaar na de invoering van het classic rockformat is dj Stefan Brau op werkdagen te horen tussen 16.00 en 19.00 uur. (Adformatie)

**Harmke Pijpers (58), nu nog presentatrice van het NOS Radio 1 Journaal, gaat werken voor Talpa. Bij die nieuwe zender van John de Mol gaat ze meewerken aan het dagelijkse programma N.S.E. (Nieuws, Sport en Entertainment), dat Beau van Erven Dorens gaat presenteren. N.S.E. staat bij Talpa vanaf 15 augustus tussen 19.00 en 19.30 uur in het zendschema. Van Erven Dorens zal telkens met een deskundige praten over actuele gebeurtenissen. Pijpers verzorgt het entertainmentnieuws, aldus een Talpa-woordvoerder woensdag. De presentatrice gaat dat niet alleen doen, want het programma zoekt nog naar een tweede entertainmentdeskundige. De voetbalpresentatoren van Talpa, Humberto Tan, Wilfred Genee en Jan Joost van Gangelen, zullen in N.S.E. bij toerbeurt het sportnieuws voor hun rekening nemen. Wie het reguliere nieuws gaat bespreken, is nog niet duidelijk. Bij de NOS presenteerde Pijpers, die eerder onder meer bij de VPRO en VARA werkte, het Radio 1 Journaal op zaterdagmiddag. Bestaande presentatoren van dat programma zullen haar vertrek opvangen. Aanstaande zaterdag presenteert ze dat radioprogramma voor het laatst. (ANP)

**De TROS wil in het nieuwe omroepbestel dat staatssecretaris Van der Laan voor ogen heeft, zowel omroep als tv-productiebedrijf zijn. ,,De plannen die we hierover hebben gaan we in de komende periode voorleggen aan zowel de Tweede Kamer als het Commissariaat voor de Media. Niets is definitief”, aldus een TROS-woordvoerster woensdag. Het nieuwe bestel moet per 2008 ingaan en houdt in dat omroepen vooral programma’s moeten maken in de categorie ‘opinie en debat’. Omdat de TROS zich juist toelegt op verstrooiende programma’s wil de omroep die gaan maken voor andere zenders. Met bestaande tv- producenten is de TROS momenteel in gesprek om tot samenwerking te komen.(ANP)

**Voor het eerst zijn er meer legale muziekdownloads verkocht dan cd-singles. In het eerste half jaar van 2005 werden 1,5 miljoen nummers op legale wijze neergehaald. In dezelfde periode vonden via de platenzaken 1,1 miljoen cd-singles hun weg naar de consument. Verwacht wordt dat dit jaar vier miljoen songs als legale download zullen worden verkocht. De omzet van cd-singles nam met twintig procent af, van 5,6 miljoen naar 4,5 miljoen euro. Ook de verkoop van complete albums op cd nam af, hiervan werden er 8,9 miljoen verkocht. Dit is 32 procent minder dan in dezelfde periode in 2004. Dvd’s worden steeds populairder, waarschijnlijk door de prijsdaling van bijna twee euro. Een dvd moet nu gemiddeld 12,49 euro opleveren. (Webwereld)

** Misschien kan de lokale politiek in Noordwijk nog een poging doen om het REM-eiland te redden. Met die gedachte wil de plaatselijke politieke partij Noordwijk Totaal het voormalige meetpunt van Rijkswaterstaat na de zomer op de politieke agenda zetten. Eind vorige week meldde het ministerie van verkeer en waterstaat dat verkoop niet doorgaat vanwege strengere regels die een nieuwe eigenaar activiteiten vrijwel onmogelijk zouden maken. Noordwijk Totaal legt zich nog niet neer bij dit ‘grote verlies van een stukje erfgoed voor de kust van Noordwijk’, zoals de partij het verwoordt. Vanaf het REM-eiland werden in 1964 radio- en televisieprogramma’s uitgezonden. (Leidsch Dagblad)

** In de nieuwe Big Brother-serie doet een hoogzwangere vrouw mee die tijdens de uitzending in het huis gaat bevallen. De programmamakers zijn nu naarstig op zoek naar een kandidate die zes of zeven maanden in verwachting is. Dat meldt De Telegraaf vandaag groot op de voorpagina. De BB-baby die in de speciaal gebouwde kraamkamer van het huis in studio Aalsmeer het levenslicht gaat zien, is een wereldprimeur. Endemol wil de babyformule nu ook in andere landen waar Big Brother wordt uitgezonden doorvoeren. Volgens BB-hoofdredacteur Hummie van de Tonnekreek ontstond het idee tijdens de casting. ‘Er meldden zich ook zwangere vrouwen aan, die stuk voor stuk een bijzonder verhaal hadden.’ Volgens haar is een bevalling op tv geen probleem, omdat er al bevallingsprogramma’s bestaan. (via adformatie)

** Nederland 2 was in week 30 marktleider op tv met een marktaandeel van 13,1 procent. Nederland 1 had 11,6 en Nederland 3 5,1. Samen kwamen de publieke zenders uit op 29,8 procent. SBS was afgelopen week de tweede zender van Nederland met een aandeel van 12,7. Zusterzenders Net 5 en Veronica scoorden respectievelijk 5,0 en 3,3 procent. Samen is dat 21 procent. RTL4 had een marktaandeel van 11,8, RTL5 4,7 en Yorin 4,6. Samen is dat 21,1 procent. Hart van Nederland van afgelopen maandag was met 1,92 miljoen kijkers het best bekeken programma van de week. Het Journaal van 20.00 uur op maandag trok 1,9 miljoen kijkers. Spoorloos is derde met 1,84 miljoen kijkers. Ajax-Boca Juniors werd bekeken door 1,35 miljoen mensen. Het Journaal van 18.00 uur op maandag is vijfde met 1,28 miljoen kijkers. (Adformatie)