Media kort: augustus 2006

Luistercijfers: Marktaandeel 538, Radio 1, Sky, Q en ORN stijgt

Het ging in de periode juni/juli goed met het marktaandeel van de zenders Radio 538 en Sky Radio, Radio 1, Q-music en ORN. Dat blijkt uit het CLO van Intomart GfK over de periode juni/juli. Radio 538 zag het aandeel stijgen van 11,6 naar 11,9 procent, Sky Radio ging van 9,6 naar 9,9. Radio 2 bleef op 10,1 procent. Radio 3FM zag het aandeel dalen van 8,1 naar 7,9. Radio 1 was de grootste groeier (dankzij de sportzomer) van 7,3 naar 7,8 procent.

 

mei/juni(in%)	juni/juli(in%)
01	Radio 538	11.6	11.9
02	Radio 2	10.1	10.1
03	Sky Radio	9.6	9.9
04	Radio 3FM	8.1	7.9
05	Radio 1	7.3	7.8
06	Q-Music	5.8	6.1
07	Radio Veronica	5.1	4.9
--	Radio 10 Gold	4.8	4.9
09	RTL FM	3.3	2.5
10	Radio 4	1.9	1.7
11	ClassicFM	1.9	1.6
--	CAZ!	1.7	1.6
13	SlamFM	1.7	1.5
--	Arrow Classic Rock Radio	1.6	1.5
15	747AM	0.9	0.9
16	Arrow Jazz FM	0.6	0.5
17	BNR Nieuwsradio	0.4	0.4
--	KinkFM	0.3	0.4
==	Regio Radio	14.4	14.8
==	Regionale Commercieel Radio	2.6	2.6
==	Overige	6.4	6.4

UIT DE MEDIA:

** Cultura, het digitale 24-uurs kunst- en cultuurkanaal van de publieke omroep, dat morgen van start gaat, is in de maand september ook gratis te ontvangen door alle Casemaabonnees. De programma’s zijn te zien op het zogeheten Etalage-kanaal in het analoge standaardpakket. Cultura begint morgen om 20.50 uur haar uitzendingen met het dagelijks Cultura-journaal, waarin specialisten van NRC Handelsblad worden geïnterviewd over de actualiteit van kunst en cultuur en de programma’s van die dag, merendeels uit de archieven van NPS, Vpro en Avro afkomstig. De uitzendingen zijn thematisch: vrijdag is gewijd aan pop en jazz, zaterdag aan klassieke muziek, dinsdag aan literatuur en woensdag aan film. Het weekeinde van 9 en 10 september staat bij Cultura in het teken van de filmer Paul Verhoeven, wiens film Zwartboek in september in première gaat. Casema, dat in het midden en westen van Nederland zo’n 1,3 miljoen huishoudens bedient, neemt financieel deel in Zwartboek. Cultura is een van een reeks nieuwe digitale themakanalen van de publieke omroep. De zender is vanaf vrijdagavond toegankelijk via internet (www.cultura.nl) en bij andere kabelmaatschappijen in het pluspakket. (NRC)

** Bij de regionale omroep RTV West is Huub Elzerman (62) benoemd tot waarnemend Hoofdredacteur. Elzerman heeft een brede ervaring op het gebied van journalistiek en management en heeft eerder bij Radio TV West interim werkzaamheden verricht. Tot 2004 was hij directeur/ hoofdredacteur bij RTV Noord-Holland. Elzerman zal deze rol vervullen tot een nieuwe hoofdredacteur is aangetrokken. Naar verwachting zal hier een periode van drie tot vijf maanden mee gemoeid zijn. (Persbericht)

** Volkszanger Frans Bauer schittert vanaf november voor de tweede keer in een reallifesoap rond zijn persoon. De serie De Bouwers wordt, net als de eerste reeks De Bauers in 2003, uitgezonden door RTL4. Dit maakte de omroep donderdag bekend. In De Bouwers is volgens RTL te zien hoeveel werk de “Nederlandse nachtegaal” steekt in een serie concerten. De soap gaat gepaard met een registratie van een optreden in Ahoy’ en een special rond de persoon Bauer (ANP).

** PCM, uitgever van onder andere de landelijke dagbladen de Volkskrant en NRC Handelsblad, heeft in het eerste halfjaar geprofiteerd van de aantrekkende advertentiemarkt. De omzet kwam uit op 325 miljoen euro, 5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens de uitgever begon het jaar moeizaam, maar later trad een duidelijk herstel op. Daarbij speelde vooral de toename van het aantal personeelsadvertenties een rol. (ANP/NRC)

** Vanaf vandaag is de nieuwe website van Radio Veronica online. Radioveronica.nl staat geheel in het teken van de programmering van het station met de beste 80’s & 90’s hits. De bezoekers van Radioveronica.nl zien direct als zij op de website komen alle informatie van het programma dat op dat moment bij Radio Veronica te beluisteren is. Naast informatie over de dj die dan zijn programma bij Radio Veronica presenteert, zijn alle programmaonderdelen in één oog opslag te zien en binnen één click te openen. (Persbericht)

RTL Nederland verdubbelt bedrijfsresultaat

RTL Nederland heeft in de eerste helft van dit jaar een bedrijfsresultaat van 36 miljoen euro behaald, een flinke stijging ten opzichte van de 17 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Volgens RTL is het behaalde bedrijfsresultaat een record. De omzet steeg in de eerste helft van 2006 met 2 miljoen euro naar 171 miljoen euro. Ook het bedrijfsresultaat uit de tv-activiteiten steeg aanzienlijk: van 20 miljoen naar 37 miljoen. De verliezen van radio liepen terug van -3 miljoen naar -1 miljoen, mede door de verkoop van Yorin FM. Het goede bedrijfsresultaat is vooral te danken aan kostenreductie, de marktleiderspositie in de televisiemarkt en een uitbreiding van de initiatieven op het gebied van diversificatie. De marktleiderspositie van RTL Nederland op de televisiemarkt is in de eerste helft van 2006 stabiel gebleken, ondanks de concurrentie van nieuwkomer Talpa en de uitzendingen van het WK Voetbal en de Olympische Spelen bij de Publieke Omroep. Het gezamenlijke zenderaandeel van 30 procent in de kerndoelgroep boodschappers 20 – 49 jaar vertoont een kleine daling ten opzichte van 2005 (31,3 procent). RTL 4 bleef marktleider met een zenderaandeel van 16,3 procent in haar kerndoelgroep boodschappers 20 – 49 jaar. Het zenderaandeel van RTL 5 is in de kerndoelgroep 20 – 34 jaar gestegen van 4,4 procent (2005) naar 10,7 procent in de eerste helft van 2006. In de doelgroep boodschappers 20 – 49 jaar verdubbelde de zender haar zenderaandeel van 4,4 naar 8,9. RTL 7, sinds augustus 2005 actief, had een zenderaandeel van 5,1 procent in de doelgroep mannen 20 – 49 jaar (SKO, hele week 18:00-24:00 uur). Ceo Fons van Westerloo: ‘De cijfers hebben al onze verwachtingen overstegen en ik kan niet anders dan enorm verheugd zijn over het resultaat. We hebben onze sterke positie op de televisiemarkt gehandhaafd en dankzij de positieve cijfers hebben we een stevige basis voor verdere investeringen in de digitale ontwikkeling van RTL Nederland en uitbreiding van onze diversificatie activiteiten.’ (Adformatie)

UIT DE MEDIA:

** BNR Nieuwsradio is vanmorgen korte tijd niet te horen geweest via de FM-frequentie 100.1 MHz vanuit Lopik. Tussen iets voor 6 uur en iets voor 7 uur deze ochtend was er door een stroomstoring bij zendermaatschappij Broadcast Partners alleen een draaggolf te horen via de 100.1 MHz.

** Arlo van Sluis is niet langer te horen op Radio Veronica. Hij presenteerde sinds mei 2004 ‘Goud van Oud’ op zaterdag en zondag. Voorlopig is Colin Banks nu elk weekend van 9:00 tot 12:00 uur te horen, Vincent de Lijser presenteert daarom ‘Ook Goeiemorgen!’. “In wederzijds overleg is besloten om het contract niet te verlengen in verband met het drukke werkschema van Arlo van Sluis, het heeft niets te maken met de kwaliteiten van Arlo,” zo laat Radio Veronica aan RadioFreak weten.

** De Duitse televisiezender WDR Fernsehen (WDR3) keert op 5 september terug op de kabel in Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Wassenaar en Nootdorp. Dit gebeurt mede op advies van de Programmaraad LRVW. De zender EuroNews komt hierdoor te vervallen. Abonnees hoeven hun televisietoestel niet opnieuw in te stellen, de frequentie van WDR 3 komt namelijk in de plaats van EuroNews: 527,25 MHz (kanaal 28). Casema-abonnees kunnen EuroNews blijven ontvangen wanneer zij zich abonneren op het standaardpakket van Casema Digitale Televisie. (Casema)

** Vanaf dinsdag 5 september geeft Casema de televisiezender Arte 24 uur per dag door op de kabel in Den Haag en Ypenburg. Casema volgt hiermee het advies van de Haagse Programmaraad op. De uitzendingen van de televisiezender EuroNews komen hierdoor te vervallen. EuroNews deelt momenteel in de ochtenduren de frequentie met Arte. Vanaf 5 september is Arte dus 24 uur per dag in de lucht. Abonnees hoeven hun televisietoestel niet opnieuw in te stellen, de frequentie van Arte blijft 551,25 MHz (kanaal 31). (Casema)

** Het commerciële televisiestation RTV10 hoopt binnenkort van kabelexploitant Essent te horen of er plaats op de kabel wordt gereserveerd, zodat het vanaf januari tv-uitzendingen kan verzorgen voor Den Bosch en directe omgeving. (BD)

** In haar woonplaats Amsterdam is regisseur Mady Saks overleden. Saks is vooral bekend van de films Iris en Ademloos, met Monique van de Ven in de hoofdrol, en de Gulle Minaar met Peter Faber. Saks is 64 jaar geworden. In Iris geeft een vrouw haar leven een andere wending en gaat als veearts op het platteland werken. Ademloos gaat over een ongelukkige huisvrouw in een nieuwbouwwijk in Almere, die aan de medicijnen verslaafd gaat. In De Gulle Minnaar begint een vader relaties met diverse moeders op het schoolplein. In de jaren ’70 maakte Saks namens de vrouwenbeweging enkele documentaires. (NOS)

** De officier van justitie bij de rechtbank in Zutphen heeft dinsdag een werkstraf van 180 uur en een voorwaardelijke celstraf van twee maanden geëist tegen artiestenmanager Sidney B. uit Amsterdam. De man zou samen met twee Apeldoorners met geweld iemand hebben gedwongen afstand te doen van de domeinnaam www.mokkels.nl. B. ontkent dat zelf. Deze twee Apeldoorners, sportschoolhouder Özdan T. en horecaondernemer René D., hoorden vorige week straffen van respectievelijk vijf en tweeënhalf jaar cel tegen zich eisen voor verschillende afpersingen. De rechter doet op 12 september uitspraak in de zaak tegen B. De twee Apeldoorners horen het vonnis op 5 september. (ANP/Stentor)

** Het laatste nog binnen het NOB functionerende bedrijf, NOB Cross media facilities, wordt volgende maand verkocht. NOB Holding is in vergevorderd overleg met Technicolor Network Services, dat behoort tot Thomson SA. Beide partijen verwachten eind september tot overeenstemming te komen. Bij NOB Cross media facilities werken zo’n 370 mensen. Dit bericht dagblad Gooi en Eemlander. Technicolor Network Services is boven komen drijven in een veilingprocedure die sinds begin dit jaar werd gevoerd onder begeleiding van Deloitte Corporate Finance. De verkoop van NOB Cross media facilities vindt plaats in het kader van de privatisering van het NOB, waarvan de Staat volledig eigenaar is. Eerder al verkocht NOB Holding het mediapark in Hilversum aan TCN Property Projects. Vijf bedrijven op het gebied van opname en nabewerking in Nederland, België, Duitsland en Hongarije werden overgedaan aan United Broadcast Facilities en de bedrijven DutchView, Ciris en DutchView ENG aan de investeringsmaatschappijen Nimbus en Friesland Bank Participaties. Bedrijven als EFF, Heuvelman, Flashlight en Ampco werden verkocht aan het management. Met de verkoop van NOB Cross media facilities wordt de privatisering van het NOB voltooid.

** De nieuwe late avond-talkshow van Talpa (vanaf 2 oktober) komt rechtstreeks uit de Amsterdamse bioscoop Het Ketelhuis. Dat zei Alex de Ronde, directeur van het filmhuis, dinsdag. De talkshow ‘Het land van Maas en Geel’ zal iedere maandag tot en met donderdag vanuit deze bioscoop worden uitgezonden. “Op vrijdag en zaterdag is de zaal gewoon een filmzaal”, aldus De Ronde. ,,We hebben voor Het Ketelhuis gekozen, omdat het de juiste sfeer heeft voor een late night-show”, zegt een woordvoerder van Talpa. ,,Het is intiem, gezellig en informeel. Bovendien bruist het daar aan activiteiten op cultuurgebied.” Bridget Maasland en Cees Geel presenteren het programma. Zij gelden als de opvolger van Barend en Van Dorp. Het befaamde duo stopte deze zomer definitief met hun doordeweekse tv-programma. (ANP/AD)

** Pieter Jan Hagens (AVRO) krijgt met ingang van komende maandag een nieuw dagelijks programma op Radio 1. Vanaf dat moment verandert de tv- en radio-indeling van de publieke omroepen, waardoor het programma AVRO 1opdeMiddag (Radio 1) komt te vervallen. In plaats daarvan komt hagensopdemiddag (15.00-16.00 uur). Hagens begint elke uitzending met het item ‘Wie heeft het laatste woord?’. Daarin spreekt hij met een gast die op dat moment een rol speelt in de actualiteit en bij voorkeur omstreden is. Hij of zij krijgt prikkelende citaten voorgelegd en moet daarop reageren. (Telegraaf)

** De commerciële radiozender Slam FM komt wellicht op de kabel in Harderwijk. Het radiostation, dat onder andere top 40-muziek en dancemuziek uitzendt, presenteert zich woensdagavond 6 september in een vergadering van de Programmaraad. Als Slam FM het groene licht krijgt, is het station vanaf 2008 te beluisteren via de kabel. Datzelfde geldt voor de radiozender Bright FM, de eerste christelijke radiozender die 24 uur per dag uitzendingen verzorgt. Ook deze zender presenteert zich in de vergadering van 6 september (aanvang 19.30 uur in De Roef aan het Zuiderzeepad 1). Er wordt tevens gestemd over het voorlopige tv-advies. De vergadering is openbaar. Belangstellenden kunnen het woord voeren. (Stentor)

** Inbrekers hebben de banden gestolen van de nieuwe BBC-serie Robin Hood. De productie van dertien afleveringen van de televisieserie loopt nu ernstige vertraging op, aldus een woordvoerder van de BBC. De Britse omroep wilde niet ingaan op een bericht in de Britse krant The Daily Mirror dat de banden de enige kopieën zijn en dat de dieven een losgeld eisen van circa 1,5 miljoen euro. Robin Hood wordt opgenomen in Hongarije door productiemaatschappij Tiger Aspect. „De diefstal geeft ongemak en vertraging. Tiger Aspect neemt alle mogelijke maatregelen om de tapes terug te krijgen”, zei de woordv oerder. De serie moet een van de hits worden van het nieuwe seizoen. Robin Hood, met Jonas Armstrong in de titelrol, wordt uitgezonden op BBC1 op zaterdagavond. Het is niet bekend of het uitzendschema gevaar loopt. (AP/NRC)

** De Europese nieuwszender EuroNews heeft plannen om ook in het Arabisch uit te zenden. Momenteel zendt EuroNews uit in zeven talen. De Europese zender biedt nu EU-nieuws aan in het Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Portugees en in het Russisch. EuroNews, dat door de Europese Commissie gesubsidieerd wordt, bereikt 140 miljoen huishoudens in Europa en 16 miljoen in het Midden-Oosten en Afrika. In een poging om de band met de moslims aan te halen wil de zender zijn aanbod in het Arabisch vertalen. Europees Commissaris Margot Wallström van Communicatie zoekt daarvoor nog geld (3 tot 5 miljoen euro). (VRT)

** De website FMTV bericht dat sinds maandag de steunzenders van de Publieke Omroep in West Friesland in de lucht zijn gebracht. Vanuit Hoorn zendt Radio 1 uit op 98,6 MHz, Radio 2 op 105,1 MHz en Radio 3FM op 96,5 MHz. De steunzenders moeten zorgen voor een betere ontvangst van de publieke radiozenders in de omgeving West Friesland. Sinds de invoering van het zerobase-plan in 2003 was de ontvangst van deze publieke radiozenders verslechterd.

’24’ Grote winnaar Emmy Awards

De thrillerserie ’24’ is zondagavond de grote winnaar geworden bij de uitreiking van de Emmy Awards, de onderscheidingen voor de beste televisieseries en -acteurs in de Verenigde Staten. ’24’ won als beste drama-productie en hoofdrolspeler Kiefer Sutherland kreeg de Emmy voor beste acteur. De serie is ook in Nederland te zien. In de categorie comedy won de serie The Office, gemaakt naar het idee van de Britse serie met dezelfde naam. Acteur Tony Shalhoub won voor de derde keer een Emmy Award als beste acteur in de serie Monk, eveneens bekend in Nederland. Julia Louis-Dreyfus, bij het Nederlandse publiek bekend als Elaine in Seinfeld, kreeg een Emmy voor haar acteerprestaties in de comedy The new Adventures of Old Christine. De prijs voor beste actrice in een dramaserie ging naar Mariska Hargitay in de serie Law & Order: Special Victims Unit. (Volkskrant). Compleet overzicht van de winnaars vind je hier.

SBS6 in week 34 marktleider

SBS6 was in week 34 (6+, 18-24 uur) marktleider met een marktaandeel van 14,5 procent. RTL4 was tweede met 14,1 procent. De publieke zenders scoorden als volgt: Nederland 1 10,8 procent, Nederland 2 12,5 procent en Nederland 3 4,7 procent. RTL5 behaalde een aandeel van 7,7 en RTL7 5,5. Net5 kwam uit op 4,3 en Veronica op 4,1. Talpa scoorde 6,8. Best bekeken programma van de week was De Wedstrijden op zondag met 2,360 miljoen kijkers, gevolgd door de Champions League-kwalificatiewedstrijd Ajax-Kopenhagen met 2,261 miljoen kijkers. Hart van Nederland op vrijdag was goed voor 2,041 miljoen kijkers, het Journaal van 20.00 uur op maandag werd bekeken door 1,954 miljoen mensen. Sterren dansen op het ijs van SBS6 scoorde 1,921 kijkers, terwijl het concurrerende programma Dancing on ice op RTL4 1,748 miljoen kijkers had. (Adformatie/SKO)

UIT DE MEDIA:

** Vanaf zaterdag 9 september is Fred Siebelink iedere zaterdag te horen op Radio Rembrandt. In het programma ‘Cobra’ zal Siebelink wekelijks uitpakken met uitsluitend muziek van Nederlandse artiesten en ontvangt hij bijzondere gasten uit de nationale muziekwereld. ‘Cobra’ is te beluisteren op zaterdag van 16.00u-18.00u en is ook als podcast beschikbaar. Fred Siebelink presenteert op zaterdag 2 september het evenement ‘Hilversum on Air’, waar Radio Rembrandt komend weekend uitpakt met een groots artiestenfestival. Radio Rembrandt is al een jaar actief als internetstation, en vanaf 1 september ook te beluisteren via het digitale radiopakket van UPC en Casema. Radio Rembrandt draait uitsluitend muziek van Nederlandse artiesten, zowel Nederlands- als anderstalig.

** De VPRO is drie keer genomineerd voor de Prix Europe 2006. Deze prijzen worden jaarlijks uitgereikt aan de beste Europese televisie-, radio- en internetproducties. Dat heeft de omroep maandag meegedeeld. In de categorie Internet gaat het om de website Een Grote Bruine Envelop, van het gelijknamige radioprogramma door Chris Bajema. De telefilm De Uitverkorene van regisseur Theu Boermans en scenarist Frank Ketelaar (een coproductie met IdtV) dingt mee in de categorie TV Fictie. De laatste nominatie is voor Het Nieuwe Westen, van Luuk Bouwman, in de categorie TV Documentaire. Het festival vindt plaats van 14 tot 21 oktober in Berlijn. De bekendmaking van de winnaars is zaterdag 21 oktober. (ANP/AD)

** De spraakkwaliteit van Casema Telefonie is goed, zo blijkt uit recent TNO-onderzoek dat in opdracht van Casema is uitgevoerd. Eind vorig jaar heeft TNO op verzoek van het ministerie van Economische Zaken op dezelfde wijze onderzoek gedaan. Hierbij is de s praakkwaliteit van acht geanonimiseerde aanbieders van nieuwe generatie telefonie vergeleken met de standaard vaste telefoniedienst. Door beide onderzoeken naast elkaar te leggen blijkt dat voor slechts één telefonie-aanbieder naast Casema een goede spraakkwaliteit geldt. De overige aanbieders presteren matig of zelfs volstrekt onvoldoende. Lees verder. (Persbericht Casema)

** Onder de noemer ‘Ghetto Radio’ is een nieuwe Nederlandse stichting opgezet die als doel heeft via jongerenradio in Afrikaanse steden de positie van jongeren te verbeteren. Jan Westerhof, zendercoördinator van Radio 1 en de publieke thematelevisiezenders, is voorzitter van de stichting Ghetto Radio. De Nederlandse Omroep Stichting participeert via de internettak (omroep.nl), trainingsfaciliteiten, 3FM, FunX en de omroepvereniging Llink aan het project. Overtollige radiostudio-apparatuur die bij de herstructurering van studio’s in 2003 vrij kwamen, worden ter beschikking gesteld. Ook het facilitair bedrijf NOB Cross Media Facilities en de Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO), alsmede de Sarakasi Trust Nairobi ondersteunen het project. Van commerciële zijde is zenderexploitant Broadcast Partners ondersteuner. 

** De ijsshow van SBS heeft vrijdag iets meer kijkers getrokken dan de concurrende show van RTL op zaterdag. Uit de cijfers van de stichting KijkOnderzoek blijkt zondag dat ruim 1,9 miljoen mensen vrijdag keken naar Sterren Dansen op het IJs van SBS. RTL’s Dancing on Ice trok zaterdag ruim 1,7 miljoen kijkers. Tussen beide zenders woedt een hevige concurrentiestrijd. RTL wist al de SBS-sterren Wendy van Dijk en Robert ten Brink binnen te halen. Met het tegelijkertijd beginnen van een ijsshow zitten de zenders elkaar nog meer dwars. Dancing on Ice wordt niet alleen op RTL4, maar ook in België uitgezonden door VTM. In de show dansen Nederlandse en Vlaamse bekendheden met een professionele partner. Een jury en de kijkers bepalen wekelijks wie afvalt in de competitie. Sterren Dansen op het IJS kent hetzelfde principe, maar SBS heeft alleen Nederlandse sterren op het ijs. Na de show van vrijdag is de uitslag van de SBS-show te zien op zaterdag. Daar keken dit weekend 1,3 miljoen mensen naar. Zondagavond is de uitzending met de uitslagen te zien bij RTL. (ANP/AD).

** Een Amerikaanse journalist is in Sudan aangehouden en beschuldigd van spionage. Zijn werkgevers, het tijdschrift National Geographic en het dagblad The Chicago Tribune, hebben zondag woedend gereageerd en zijn vrijlating geëist. De gerenommeerde journalist Paul Salopek maakte voor het tijdschrift een verhaal over het door oorlog verscheurde Sudan, toen hij drie weken geleden met zijn Tsjadische chauffeur en tolk werd opgepakt. De drie zijn zaterdag formeel aangeklaagd wegens spionage, smaad en het reizen zonder visum. Volgens The Chicago Tribune is Salopek, die tweemaal de Pulitzer-prijs heeft gewonnen, ,,een van de beste en meest bewonderde journalisten. Hij is geen spion.” (ANP)

** De twee journalisten van de Amerikaanse nieuwszender Fox die in de Gazastrook waren ontvoerd, zijn zondagochtend vrijgelaten. Dat hebben Palestijnse veiligheidsdiensten en Fox bekendgemaakt. De Amerikaanse zender ontving zondagochtend nog een nieuwe video van de Amerikaan en de Nieuw-Zeelander, waarop te zien was hoe het tweetal zich tot de islam bekeerde. Zaterdag verliep het ultimatum dat de ontvoerders van het tweetal hadden gesteld. Zij eisten dat de Verenigde Staten ,,alle moslimgevangenen” zouden vrijlaten. De ontvoerders hadden echter geen repercussies aangekondigd voor het geval de VS de eis niet zouden inwilligen. (ANP/AD)

** Journaalpresentator Philip Freriks zal niet alleen voorlezen bij de operavoorstelling Sancho Pança in de Haagse Passage, hij gaat er ook zingen. Het gezelschap I piccoli holandesi brengt deze hilarische opera als onderdeel van een nieuw jaarlijks festival in de Passage. Wethouder Pieter van Woensel verricht op vrijdag 8 september de opening van dit festival. (AD/HC)

** Het ultimatum voor de twee ontvoerde journalisten van de Amerikaanse televisiezender Fox is zaterdagochtend verstreken. Volgens het Palestijnse ministerie van Binnenlandse Zaken zijn de Amerikaan en de Nieuw-Zeelander echter ,,gezond en veilig”. Het tweetal werd op 14 augustus ontvoerd in de Gazastrook. De tot dusver onbekende Palestijnse groepering Heilige Jihad Brigades eiste eerder deze week de ontvoering op en eiste dat de Verenigde Staten voor zaterdag 11.00 uur (Nederlandse tijd) alle ,,moslimgevangen” zouden vrijlaten. Uit het ultimatum bleek niet wat er met de journalisten zou gebeuren wanneer de VS de eis niet zouden inwilligen. (ANP/AD)

UIT DE MEDIA:

** De Iraakse televisie mag niet langer bloedige details laten zien van het geweld dat Irak dagelijks treft, zo heeft premier Nouri al-Maliki besloten. Het ministerie van Binnenlandse Zaken meldde gisteren dat „beelden van bloed en moorden die de afgrijselijkheid van het geweld versterken” niet meer mogen worden getoond. Overtreders van het verbod zullen worden vervolgd, aldus de bekendmaking. Een politiecommandant, generaal Rashid Flaiyah, vroeg de pers gisteren bovendien geen foto’s, artikelen en reportages te publiceren die etnische en religieuze spanningen kunnen vergroten. (AFP/NRC)

** Door het nieuwe uitzendschema van Publieke Omroep krijgen Tommy, Pino, Ieniemienie en de andere Sesamstraatbewoners opnieuw een verhuizing voor hun kiezen. Het uitzendtijdstip van het NPS-kinderprogramma is in de afgelopen vijf jaar al vier keer veranderd en nu is het weer zover. Bovendien verkast de uitzending van het derde net naar Nederland 1. De nieuwe indeling van Nederlamd 1, 2 en 3 gaat per 4 september in. Vanaf die datum is Sesamstraat te zien om 17.25 uur. Het programma krijgt ook tien minuten extra zendtijd. Het eerdere verlies aan kijkers komt volgens de NPS-zegsman extra hard aan in de totale neerwaartse kijkcijferspiraal waarmee jeugdblok Zappelin de afgelopen jaren te maken heeft. ,,Wij weten dat Sesamstraat voor duizenden gezinnen aan het eind van de dag een ankerpunt is in het dagelijkse ritueel van spelen, eten en gaan slapen. Dat gegeven vraagt om continuïteit en stabiliteit. Wij hopen dat met de verhuizing naar Nederland 1 voorlopig de laatste verandering is doorgevoerd.” (ANP/AD)

** De Amerikaanse krant The New York Times heeft een recensent aangesteld die een neusje heeft voor goede kopij. Journalist Chandler Burr mag namelijk recensies gaan schrijven over de kwaliteit van parfum. Dat meldde een woordvoerster van het dagblad vrijdag in de Britse krant The Guardian. ,,Parfum is een kunstvorm, net als bijvoorbeeld toneelvoorstellingen en muziek”, aldus de zegsvrouw. ,,Daarom verdienen parfums ook recensies. Burr gaat zowel nieuwe heren- als damesgeuren onder de loep nemen en ze via een puntensysteem classificeren, van nul tot vier sterren.” Overigens schrijft een Zwitserse krant ook al enige tijd over parfums, maar het is de eerste keer dat een fulltime-recensent is benoemd bij een grote Engelstalige krant. (ANP/AD)

** Nederland 1, 2 en 3 zullen digitaal ongecodeerd( free to air) en dus gratis in de ether beschikbaar komen bij de omschakeling van analoge ethertelevisie-uitzendingen naar DVB-T uitzendingen. Dit verklaarde Cees Vis, lid van de NOS Raad van Bestuur gisteren tegenover DutchMedia. Volgens Vis is een oplossing bereikt door het ministerie van OC&W in overleg met Koninklijke KPN NV en de NOS. Het is nog onduidelijk hoe de free to air DVB-T bekostigd zulen worden, maar die rekening ligt volgens Vis niet bij de NOS. Andere bronnen bevestigen de lezing van Vis. (Dutchmedia)

** RTV Noord maakte bekend dat de regionale omroepen verenigd in ROOS een accoord hebben met Koninklijke KPN NV en het ministerie van OC&W voor uitzending op de Astra1-satelliet. In ieder geval komen alle bestaande in de ether uitzendende regionale tv-zenders op satelliet (TV Noord, Omrop Fryslan TV, TV Noord-Holland, TV Oost, Omroep Zeeland TV, TV Drenthe, TV Flevoland en TV Gelderland). Financieel wordt de uitzending op satelliet gefinancierd dankzij het vrijvallen van de middelen voor de analoge etheruitzending, maar ook SES Astra zou een zeer ‘scherpe’ aanbieding hebben gedaan. De verwachting is dat nog voor het eind van dit jaar de satellietuitzendingen starten. (via Dutchmedia)

** De gemeente Den Haag krijgt in september een televisiezender op internet die alleen programma’s over cultuur verzorgt. Het net heet Spektakel TV en heeft al proefuitzendingen verzorgt over de Parade. Op de internetpagina komen voorbeschouwingen en verslagen van theatervoorstellingen, interviews met de makers. Ook tentoonstellingen in musea en het andere cultuuraanbod zal worden belicht. De eerste officiële uitzending van Spektakel TV is op 6 september. Die zal in het teken staan van het Haags Uitfestival dat het weekeinde daarvoor plaatsvindt. (RTV West)

** Lieuwe van Gogh, de zoon van Theo van Gogh, gaat het kunstwerk ter nagedachtenis aan de vermoorde cineast niet onthullen. Dat schrijft zijn moeder vrijdag in een column in dagblad Metro. Het stadsdeel had dat in een brief gevraagd. De moeder van Lieuwe liet eerder weten grote bezwaren te hebben tegen de plaatsing van het kunstwerk bij de plek waar Van Gogh werd vermoord. Het beeld moet in het Oosterpark komen te staan en zou in september worden onthuld. Deze week werd bekend dat er fouten zijn gemaakt met de bouwaanvraag, waardoor de onthulling vier maanden is uitgesteld. (AT5)

** Tweede Kamerlid Fadime Örgü (VVD / o.a. Mediabeleid) stelt zich niet kandidaat voor de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november. Örgü heeft partijleider Rutte laten weten dat ze zich „op een andere manier wil gaan inzetten voor de publieke zaak”. Dat heeft haar partij vrijdag laten weten. Örgü maakte acht jaar deel uit van de Tweede Kamerfractie van de VVD.

** Het populaire reisprogramma RTL Travel gaat in het nieuwe tv-seizoen enigszins op de schop. De naam wordt RTL Travel’s Hotlist en per uitzending presenteren de bekende RTL-reisleiders hun eigen top tien. ,,Na vijf jaar dezelfde formule vonden we het tijd een nieuwe weg in te slaan”, meldde presentatrice en coproducente Floortje Dessing vrijdag. (ANP)

** Den Haag krijgt er een nieuwe krant bij. Het plan is de Nieuwe Haagse Krant eerst via een soort nieuwsbrief per e-mail aan te bieden. Het streven is de krant later in papierenvorm op tabloIdformaat uit te brengen. Elke wijk in Den Haag zou uiteindelijk een eigen editie moeten krijgen. De initiatiefnemer is momenteel op zoek naar sponsors. De eerste editie van de Nieuwe Haagse Krant zou in januari moeten verschijnen. (RTV West)

** Door een storing bij de KPN ligt donderdagavond wederom een deel van het telefoon- en internetverkeer plat. Dit geldt voor gebruikers van InternetPlusBellen. In deze dienst van KPN worden internet en telefonie gezamenlijk aangeboden. Afgelopen maandag al konden meer dan 150 duizend klanten de hele dag niet bellen of gebeld worden op hun vaste telefoonlijn door een storing. Ook het alarmnummer 112 was toen niet bereikbaar. De storing werd maandagnacht verholpen. Ook begin juli werden ruim veertigduizend abonnees van InternetPlusBellen door een storing getroffen. Over de oorzaak en de ernst van de storing is nog niets bekend. (NU)

** Radio 3FM krijgt een eigen televisieprogramma. Dat is tegenover RadioFreak bevestigd. ‘Serious TV’ zal wekelijks te zien zijn op Nederland 3, de publieke tv-zender die vanaf september zich veel op jongeren zal richten. , Het programma zal in de vorm van een ‘real life’ soap gegoten worden en gaat over 3FM en zijn dj’s. Daarmee wordt een kijkje in de keuken van de publieke popzender gegeven. Het jaar zal ook dit jaar weer afgesloten worden met Serious Request voor een goed doel. 3 dj’s sluiten zichzelf zes dagen op in een Glazen Huis in Utrecht en zetten een stille ramp op de kaart. (Radiofreak)

** De gemeenteraad van Raalte wil niet verder met burgemeester Bolhuis. Dat bleek donderdagavond in een ingelaste gemeenteraadsvergadering uit een motie die door alle partijen werd gesteund. De fractievoorzitters praten binnenkort met de Commissaris van de Koningin over de onwerkbare situatie die is ontstaan. De burgemeester is in opspraak gekomen omdat vanaf zijn computer thuis reacties op de website Roalte.net zijn gezet. Daarin wordt onder meer kritiek geleverd op raadsleden. Bolhuis zei opnieuw dat hijzelf die reacties niet heeft geplaatst, weet wie het is, maar dat niet wil zeggen. (RTV Oost)

Omroepleiding blij met ‘geboorte’ uitzendschema’

Trots en blij. Zo reageerde Harm Bruins Slot, voorzitter van de raad van bestuur van Publieke Omroep (PO), donderdag op de presentatie van het nieuwe uitzendschema van de publieke netten (Ned. 1, 2 en 3). ,,Het is nu negen maanden geleden dat we de plannen presenteerden. Ondanks de aanvankelijke principiële bezwaren van de omroepen is het uiteindelijk toch een mooie geboorte geworden”, aldus Bruins Slot. Het nieuwe schema gaat 4 september in en gaat uit van het zogenoemde programmeermodel. Niet langer hebben omroepen een ‘eigen’ thuisnet, maar ze gaan programma’s maken voor alle publieke zenders. Op deze manier hopen detv-makers publiek terug te winnen. Uitgangspunt van de hele operatie is namelijk het kijkgedrag van de Nederlanders, en niet het beleid van een omroep. Door meer kijkers hoopt PO ook meer reclamegeld binnen te halen en zo de huidige negatieve spiraal te doorbreken.

UIT DE MEDIA:

** De geplande onthulling van het kunstwerk ‘De Schreeuw’ ter nagedachtenis van de vermoorde regisseur Theo van Gogh op 7 september gaat niet door. Kunstenaar Jeroen Henneman gaat bij nader inzien niet akkoord met de precieze plek waar het beeld komt te staan. In de bouwaanvraag die is ingediend, staat het beeld haaks op het hek aan het Oosterpark. Maar volgens Henneman gaat de opzet van het beeld zo verloren en moet het beeld parallel aan het hek komen te staan. Henneman: „Het moet zoals de bladzijde van een boek bekeken worden, zoals je ook een tekening van de voorkant wilt bekijken en niet vanaf de zijkant.” Het roestvrijstalen kunstwerk, 4,5 meter hoog, verbeeldt het profiel van Van Gogh: aan de ene zijde is een schreeuw te zien, aan de andere kant een gesloten mond. Als het beeld wordt gedraaid ontstaat een nieuwe situatie en moet opnieuw een bouwvergunning worden aangevraagd. De onthulling moet dan worden uitgesteld tot begin 2007. (NRC)

** Maastricht is kandidaat om als locatie te dienen voor een nieuwe, Nederlandse variant van de Belgische politieserie ‘Flikken’. „De gemeente is nog in onderhandeling met de producent en onderzoekt de mogelijkheden”, zegt een gemeentewoordvoerster. Diverse steden in Nederland hebben hun interesse kenbaar gemaakt om als locatie te dienen. In het geval van Maastricht kwam het verzoek evenwel van de producent, aldus de gemeentewoordvoerster. In ‘Flikken’ wordt een herkenbare groep politieagenten in een provinciestad dagelijks geconfronteerd met kleine criminaliteit en sociale problemen. (LD)

** De vermeende terrorist op het muziekfestival Lowlands, die afgelopen weekeinde voor veel commotie zorgde in de provincie Flevoland en op Schiphol, droeg een witte jurk en een legerkleurig vestje met rollen dynamiet met daarop de tekst ‘seksbom’. Het tenue is van tv-programmamakers Rob Muntz en Paul Jan van de Wint. Muntz droeg het pak in het programma God bestaat niet , dat vorig jaar werd uitgezonden op Nederland 3. De neef van Van de Wint is feestorganisator van ‘Ex Porn Star’ en zijn promotors dragen het pak wel eens. Van deWint dacht in eerste instantie dat de vermeende terrorist een promotor was. „Maar we hebben momenteel niets te promoten”, aldus Van de Wint. „En toenkwamen we er achter dat een vroegere medewerker het vestje ooit heeft uitgeleend. Blijkbaar aan de jongen die er op Lowlands mee rondliep.” Het tenue ziet er volgens de programmamaker „behoorlijk nep” uit. „Het is zeer onwaarschijnlijk dat een echte terrorist er zo bij zal lopen.” (NRC)

** Talpa Radio en SBS hebben naast het FM-frequentiepakket gegrepen dat vrij is gekomen in Denemarken. Eind vorig jaar leverde Sky Radio het ‘FM5’ pakket weer in bij de overheid na een hoogoplopende ruzie. Volgens Sky Radio verkreeg de zender de beloofde etherdekking niet. Hierover is nog een juridische strijd gaande. Ondertussen is het vrijgekomen pakket opnieuw geveild. Voor 3,1 miljoen euro werd de Deense omroeporganisatie TV2 de nieuwe eigenaar. Andere gegadigden waren naast Talpa en SBS ook nog een Zweedse en een andere Deense partij. (Radiofreak)

** In de Verenigde Staten zullen tijdens het komend seizoen van het real life spelprogramma Survivor de deelnemers onderverdeeld worden naar ras. Dat verklaarde producer Jeff Probst tijdens een interview op de Amerikaanse tv-zender CBS. Survivor wordt in Nederland door Net 5 gemaakt als Expeditie Robinson. In het programma worden deelnemers achtergelaten op een onbewoond eiland, waarna ze zich moeten zien te redden. Over het voornemen van de producenten om de kandidaten op te delen in vier groepen – zwart, Aziatisch, Spaans en blank – is commotie ontstaan, maar Probst verdedigde de beslissing. „We kregen altijd kritiek dat er te weinig minderheden in de show zaten. Survivor is een sociaal experiment. Deze stap past daarbinnen juist prima.” (NRC)

** Het AD lanceert op 2 september twee nieuwe bijlagen in de zaterdagkrant, getiteld ‘AD Weekend’ en ‘AD Reiswereld’. De twee nieuwe bijlagen komen ten dele in plaats van het magazine op zaterdag, dat onlangs werd gestaakt. In AD Weekend komen achtergrondverhalen, interviews en informatieve dossiers. Veel aandacht is er ook voor wetenschap, werk en nieuws uit de digitale wereld. Verder is er een wekelijks overzicht van nieuwe boeken, cd’s en dvd’s. AD Reiswereld verzamelt informatie over reizen en dagtrips. Tot de nieuwe bijlagen is besloten na onderzoek onder lezers en adverteerders. AD Reiswereld verschijnt in full colour en is uitneembaar. Het AD staakte deze zomer het magazine na een bezuinigingsronde. (Adformatie)

** BVN, de wereldwijde tv-zender voor Nederlandstaligen in het buitenland, heeft de vernieuwde site www.bvn.tv gelanceerd. Ook is er een digitale nieuwsbrief. De site en nieuwsbrief zijn niet alleen aangepast aan de nieuwe ‘look en feel’ van BVN, maar ook inhoudelijk vernieuwd. Veronica Uitgeverij verzorgt vanaf nu de redactie en e-mailverzending van de tweewekelijkse nieuwsbrief naar Nederlandstaligen over de hele wereld. (Adformatie)

** De AVRO gaat onderzoek laten doen naar een nieuwe manier van ledenbinding en -werving door de publieke omroep. De huidige vorm van een verenigingsverband vindt de omroep verouderd, zo werd woensdag duidelijk tijdens de presentatie van de winterprogrammering. De studie wordt verricht in samenwerking met hoogleraar Van Dijk van de Technische Universiteit in Delft. De organisatie De Publieke Omroep is ook betrokken bij het onderzoek. De resultaten worden volgens directeur Willemijn Maas binnen een half jaar verwacht. (ANP/AD)

** SBS6 gaat vanaf oktober rechtstreeks marathonschaatsen uitzenden. Nadere details maakt de zender volgende week bekend op een persconferentie, aldus een SBS-woordvoerder woensdag. De schaatsbeelden zullen wekelijks op zaterdagmiddag te zien zijn. Daarvoor werkt SBS6 samen met de NOS, die de productie voor haar rekening neemt. De schaatsbond heeft speciaal voor de tv-uitzendingen een nieuwe competitie ontwikkeld, waar diverse topteams aan mee doen. Essent is hoofdsponsor van die competitie. (ANP/AD)

** De lokale omroep Moergestel TV heeft onder druk van de muziekzender MTV zijn naam en logo veranderd. Onder dreiging van een dwangsom van 5000 euro per overtreding kreeg de zender het ‘vriendelijke’ verzoek de lettercombinatie MTV niet meer te gebruiken, zei medewerker Ed Hurkmans. Het merk en de naam horen aan ons toe, verklaarde een woordvoerder van muziekzender MTV woensdag desgevraagd. ,,Het is minder serieus dan het lijkt maar formeel maakt Moergestel TV inbreuk op ons merkrecht. We hebben vriendelijk gevraagd daarmee te stoppen. De kans bestaat dat televisiekijkers in verwarring raken. De omvang van de andere zender doet er dan niet toe.” Moergestel TV heet voortaan voluit EMTEVE. (ANP)

UIT DE MEDIA:

** De moordenaar van activist Louis Sévèke uit Nijmegen is bijna zeker geen politieman. Volgens een woordvoerder van de politie is uit onderzoek gebleken dat dit scenario vrijwel uitgesloten kan worden. Sévèke die november vorig jaar werd vermoord, werd altijd gezien als een luis in de pels van politie en justitie. Om die reden werd in het begin van het onderzoek ook de vraag gesteld of de politie Gelderland-Zuid wel de juiste organisatie is om het onderzoek naar de moord uit te voeren. Dinsdagavond is er een reconstructie gemaakt van de moord op de activist. (omroepgelderland)

** De Duitse tv-zenders ARD en ZDF willen in toekomstige contracten met sportbonden de mogelijkheid krijgen de overeenkomst eenzijdig op te zeggen, als zich in de desbetreffende sport een dopingaffaire voordoet. ,,We willen daarmee de druk op de bonden, organisatoren en sponsoren verhogen”, sprak ZDF-hoofdredacteur Nikolaus Brender. Met de eis om een dopingclausule in te voeren reageren de tv-zenders op het dopingschandaal rondom de Tour de France, waarbij onder anderen Jan Ullrich betrokken was. (ANP/Planet)

** De Nijmeegse politie gebruikt dinsdagavond een nieuwe, digitale videotechniek om opnames te maken van de reconstructie van de moord op de Nijmeegse activist en journalist Louis Sévèke. Het landelijk videoreconstructieteam is daarvoor naar de Nijmeegse binnenstad gekomen. De politie laat tussen dinsdagavond negen uur en woensdagmorgen zes uur een kleine tien getuigen nog eens vertellen wat ze precies hebben gezien op het moment dat de 41-jarige activist in november werd doodgeschoten. Dat gebeurt op en nabij de plek waar de moord plaatshad. Figuranten spelen de omstandigheden na. Het onderzoeksteam kan de beelden later plaatsen in driedimensionale beelden van de omgeving, die al eerder zijn gemaakt. (ANP)

** De Volkskrant komt vandaag voor de 25.000ste keer uit en bestaat op 1 oktober 85 jaar. Om die reden komt de uitgever woensdag met een speciale tabloideditie van 56 pagina’s die vooral een blik werpt op de geschiedenis van de krant.De speciale editie wordt op verscheidene plekken in Nederland gratis verspreid:bij stations en boekwinkels.

** De Duitse publieke radiozender NDR Kultur is weer verdwenen uit het digitale basispakket van Casema. Sinds afgelopen weekend was de zender weer te horen na een jaar afwezigheid uit dit pakket. Het is onduidelijk waarom de zender tijdelijk weer te horen is geweest.

** Sonja Barend (66) stopt met het maken van televisieprogramma’s. Vanaf 4 november is ze nog negen weken te zien met een serie over vijftig jaar tv. Daarna houdt ze ermee op. Dat zei Barend dinsdag in Amsterdam bij de presentatie van het nieuwe VARA-seizoen. In de serie kijkt Barend terug op vijftig jaar televisie. ,,Het is heel mooi als je met zo’n serie je tv-loopbaan afsluit”, zei ze. De presentatrice, die zelf in 1966 begon met die loopbaan, bekijkt in haar laatste reeks wat een halve eeuw televisie in Nederland teweeg heeft gebracht. Dat doet ze vanuit de Rode Hoed in Amsterdam, met gasten die toen en nu – voor en achter de schermen – actief waren of zijn. (ANP)

** De provincie Drenthe wil haar greep op RTV Drenthe verstevigen. Het provinciaal bestuur gaat voortaan bekijken of de omroep wel voldoende Drenten bereikt en behoorlijke kijk- en luistercijfers scoort. Ook moeten kijkers en luisteraars de programma’s met minimaal een zeven waarderen. Dat blijkt uit de omroepnota, die verantwoordelijk PvdA?gedeputeerde Henk Weggemans heeft gepresenteerd. Kort samengevat komt het er op neer dat de provincie binnen de grenzen van de mediawet zoveel mogelijk eisen stelt aan de regionale omroep. Ze wil in gewoon Nederlands zoveel mogelijk waar voor de ruim 7,5 miljoen euro die jaarlijks aan RTV Drenthe wordt overgemaakt voor de financiering van de omroep. (DvhN)

** Presentatrice en actrice Jennifer de Jong is deze week gestart als presentatrice bij de regionale commerciële tv zender RNN7. Jennifer is het nieuwe gezicht tussen andere bekende namen als Fajah Lourens, Inge de Bruijn, Micky Hoogendijk en Anouk van Kooijk in het populaire programma ‘Trends en Shopping’.

** Vanaf september zal de internetradiozender Radio Rembrandt te horen zijn via de digitale radiopakketten van kabelaars UPC en Casema. Momenteel worden hiervoor de laatste technische voorbereidingen getroffen. Het was in eerste instantie de bedoeling om al vanaf juni van start te gaan via de digitale radiopakketten van de genoemde kabelaars. Ter gelegenheid van de start van de distributie via het digitale radiopakket laat Radio Rembrandt flink van zich horen tijdens het gratis festival Hilversum on Air. Het is onduidelijk of ook KX Radio vanaf september te horen zal zijn via de digitale radiopakketten van Casema en UPC.

** Pieter Lubberts (33) maakt per 1 november 2006 de overstap van Radio 538 naar The Entertainment Group. Lubberts was operations manager bij Radio 538. Bij The Entertainment Group wordt hij manager van de nieuwe divisie concerts & events. The Entertainment Group bedenkt, creëert en produceert evenementen voor klanten als, Samsung, L’Oreal, Sanoma, BelCompany, Start, Holland Casino en Kwik Fit. Ook produceert ze in eigen beheer de concerten voor haar eigen artiesten, onder wie Marco Borsato, Guus Meeuwis en Trijntje Oosterhuis. Per 1 november worden deze krachten gebundeld binnen de nieuwe divisie Concerts & Events. Lubberts is sinds maart 2000 werkzaam bij Radio 538, waar hij onder andere verantwoordelijk was voor de organisatie van evenementen, facility management en de technische continuïteit. (Adformatie)

** De Haarlemse abonnees van UPC die een digitale decoder aanschaffen, zullen daarmee voorlopig geen regionale of lokale omroep kunnen ontvangen. Vanwege ‘technische en administratieve complexiteit’ lukt het niet RTV Noord-Holland en Haarlem 105 digitaal door te geven. ,,Per provincie moeten we een aparte signaal doorgeven voor de regionale omroepen. Dit vergt op dit moment teveel capaciteit op de kabel om dit tegelijkertijd te kunnen doen”, verklaart een woordvoerder van het bedrijf. Om regionale tv direct in het digitale basispakket te krijgen, zouden alle decoders handmatig moeten worden ingesteld. Dit is volgens UPC echter ondoenlijk, omdat dan honderdduizenden kastjes aangepast moeten worden. Het bedrijf wil het probleem volgens de woordvoerder ‘in één keer goed oplossen’ en dat duurt zeker enige maanden. ,,Ik hoop dat we dat voor het einde van het jaar hebben opgelost.” (HD)

** DJ Mark van den Akker stopt al weer bij de internetradiozender KXradio. Mark van den Akker had zijn eigen radioprogramma op maandagavond tussen 22 en 24 uur. “We vinden het erg jammer dat Mark stopt, maar iedere deejay moet plezier hebben in het maken van een KX-programma, daar staat KX immers voor”, aldus KXradio. (via Radio.nl)

Publieke Omroep marktleider week 33

De publieke omroepen behaalden in week 33 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 27.1%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze week een marktaandeel van 23.1% en de SBS zenders 19.3%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 27.7%, de zenders van RTL Nederland 25.3% en de SBS zenders 24.5%. In week 33 bedroeg de gemiddelde kijktijd over de gehele dag 178.6 minuten. Het meest bekeken programma was de voetbalwedstrijd Nederland-Ierland op SBS6. Het nieuwe SBS6 programma Sterren Dansen op het IJs staat op nummer 6 van de kijkcijfer top-10. Volgens een persbericht van SBS haalde het programma ruim 1,75 miljoen en had het een marktaandeel van bijna 28 procent. (SKO/Adformatie)

Kabelaars gedaagd door artiesten

Artiesten en musici eisen de rechten over dertien jaar uitzenden. Dat heeft de Stichting Naburige Rechtenorganisatie voor Musici en Acteurs (Norma) bekendgemaakt. Het gaat om ‘naburige rechten’, van de artiesten die uitvoeren. Norma daagt UPC, Essent Kabelcom, Casema, Multikabel en Delta Kabelcomfort. Bij een positieve uitspraak zal Norma ook de andere kabelaars aanspreken op de rechten. Onderhandelingen tussen Norma en de kabelaars over een vergoeding voor het gebruik zijn op niets uitgelopen. Ook gesprekken met branchevereniging Vecai hebben niets opgeleverd. Norma heeft daarom de Vecai en de vijf grootste kabelmaatschappijen voor het gerecht gedaagd. Inzet van de procedure is het verkrijgen van een vergoeding voor alle belanghebbende artiesten. Volgens Marnix Langeveld, jurist namens de Norma, gaat het over de periode sinds 1993. “We denken aan enkele miljoenen euro per jaar. Dus het totaalbedrag kan aardig oplopen. De zaak gaat over de rechten voor analoge televisie, via de kabel. Andere partijen blijven nog buiten schot. Te denken valt aan satellietaanbieders en verspreiders van digitale televisie als KPN TV en Tele2. Maar ook de kabelaars die digitaal uitzenden. Langeveld wil niet in een vroeg stadium dreigen: “Deze partijen hebben we een brief gestuurd en we gaan kijken of we er in onderhandelingen uit kunnen komen.” (Planet Multimedia)

UIT DE MEDIA:

** Op donderdag 31 augustus komt de finale van de Top 10.000 van Radio Mi Amigo live vanaf de zee. Het 44 meter lange zendschip, de MS Fortuna, vaart op woensdag 30 augustus om 18.00 uur uit vanuit Scheveningen met aan boord oud zeezender-deejays Ferry Eden, Peter de Vries, Ad Roberts, Hendrik van Nellestijn en deejays van de nieuwe generatie. Op woensdagavond beginnen de live-uitzendingen om 22.00 uur met een zes uur lange aflevering van het romantische Muziek met de Sokken los. Vervolgens van 04.00 tot 09.00 uur nog meer sfeervolle live-radio. Aan boord maakt de voormalige Mi Amigo-kok Kees Borrell voor de deejays een ouderwets piratenontbijt. Tegen 09.00 uur wordt de tender verwacht met de rest van de medewerkers. Van 09.00 uur tot 18.00 uur vindt dan de finale plaats de Top Tienduizend, gepresenteerd door alle deejays. Ook oud Mi Amigo-medewerkers Ad Roland (destijds onder het pseudoniem Ad Peters) en Erik de Zwart (toen Paul de Wit) zijn telefonisch van de partij. Luisteraars kunnen dit evenement meemaken door naar Scheveningen te komen. Vanaf de strandpaviljoens Buena Vista Beach Club (Strandweg 18) en Escubelle (Strandweg 17) vaart een tender heen en weer naar het schip. In Escubelle staan monitoren waarop het gebeuren rechtstreeks te volgen is. Meer informatie: http://www.radio-miamigo.nl/.

** KPN kampt met een grote storing bij zijn internetbeldienst. Alle 150.000 klanten kunnen er last van hebben. KPN: “Het gaat om heel veel klanten.” In principe alle klanten van InternetPlusBellen kunnen last van de haperende dienstverlening ondervinden, zo erkent een zegsvrouw. Vooral bij het opzetten van een gesprek zouden de problemen ontstaan, maar ook bij het ontvangen gaat het vaak mis. De oorzaak is vooralsnog onbekend, maar maandagmiddag rond half drie zou de dienstverlening weer langzaam op gang beginnen te komen, aldus KPN. (NU)

** Tooske Ragas-Breugem heeft zich voor vijf jaar aan zender SBS6 verbonden. Dat heeft haar management zondag bevestigd. Eerder werd al bekend dat de 32-presentatrice haar contract bij de AVRO niet verlengde. De zwangere Tooske is dit najaar al op de televisie te zien bij SBS6. Zij gaat zich vooral richten op grote amusementsprogramma’s, iets waar zij volgens haar management bij de publieke omroep niet genoeg kans voor kreeg. De samenwerking met de AVRO is in goed overleg beëindigd. (ANP/AD)

** De Zoetermeerse lokale radiozender ZFM start op zaterdag 2 september met een nieuwe programmering vanuit een nieuwe studioruimte. De radiostudio staat nu opgesteld in een nieuw onderkomen, een monumentaal pand uit 1899 aan de Dorpsstraat in Zoetermeer.

** De publieke radiozender De Concertzender is gestart met een proef waarbij wordt gestreamd in een hoge kwaliteit van 192 kbps in mp3-formaat. “Onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan 95% van de mensen het verschil tussen ongecomprimeerd en deze bitrate van 192 kbps niet kunnen waarnemen. Maar daarmee ben je er nog niet. We hebben de audio encoder uitgerust met een hoogwaardige A/D omzetter en deze staat vlak naast de uitzendtafel in de Concertzender studio. Er vindt in het geheel geen dynamische compressie plaats. De lijntjes zijn dus kort en schoon gehouden”, aldus de website van de Concertzender. De hoge kwaliteit stream vind je hier. ….En 2 uur na publicatie van dit bericht op deze website, dat al meer dan een week op de website van de Concertzender staat, ook een bericht hierover op Radiofreak…

** Toazted.nl, een website met interviews met allerlei artiesten, sleept de VARA voor de rechter. „De dagvaarding is onderweg”, zegt Frank Helmink van Toazted.nl. Volgens Helmink heeft de VARA op 3FM recentelijk zonder toestemming fragmenten uit een Toazted-interview met Coldplay (foto) uitgezonden. „Tijdens een telefoontje gaf een VARA-medewerker toe dat ze wel vaker onze interviews hadden gebruikt. Dat kan natuurlijk niet. Er volgt nu een kort geding, want de VARA wil geen schadevergoeding betalen en ook niet beloven dat het niet meer gebeurt.” Een woordvoerder van de VARA noemt de eisen van Toazted „vergaand”, maar wil verder geen commentaar geven. (Telegraaf)

** Rat van Fortuin is naam van een nieuwe BNN-quiz die Ruben Nicolai vanaf 15 september presenteert. Vier deelnemers strijden tegen elkaar en krijgen te maken met allerlei ‘rattenstreken’ op het gebied van stress, schaamte, pijn of angst. De winnaar zal tot het uiterste van zijn doorzettingsvermogen moeten gaan om de hoofdprijs te krijgen. Een insider: „Alsof je weet dat je een auto wint, maar er valt steeds weer een stuk vanaf.” (via Telegraaf)

UIT DE MEDIA:

** BNR Nieuwsradio begint donderdag met een filmprogramma: vanaf 15.30 uur presenteert Jac. Goderie de nieuwe rubriek BNR Film. Dit bericht De Telegraaf. In twintig minuten wil hij de luisteraars bijpraten over het laatste filmnieuws.

** Burgemeester Bolhuis van Raalte ontkent reacties op de website roalte.net gezet te hebben. In de politiek is commotie ontstaan, omdat daar gedacht werd dat het wel het geval was. Sinds enkele weken worden reacties geplaatst over actuele onderwerpen, steeds onder een andere naam. Gebleken is dat deze reacties afkomstig zijn van het prive-internetadres van de burgemeester. Volgens Bolhuis is er misbruik gemaakt van zijn adres. Hij heeft inmiddels maatregelen genomen om herhaling te voorkomen.

** Voormalig verslaggever van actualiteitenprogramma TROS Aktua, Ard Horvers, is afgelopen week overleden. Horvers maakte voor het programma diverse spraakmakende reportages waaronder die over de Nederlandse oorlogsmisdadiger Pieter Menten. ,,Ard maakte in de jaren ’70 en ’80 furore als sterverslaggever van Tros Aktua Tv”, aldus de directie van de TROS zaterdag in een rouwadvertentie. ,,Hij bezocht in die periode alle brandhaarden van de wereld. Zijn indringende reportages over onder meer de ‘Mentenaffaire’ en Vietnamese bootvluchtelingen maakten diepe indruk op vele miljoenen kijkers.” Horvers woonde op Curaçao. (ANP)

** In navolging van veel topzwemmers en hun coaches hebben diverse tv-zenders protest aangetekend bij het organisatiecomité van de Olympische Spelen in Peking tegen de voorgenomen tijdstippen van de zwemfinales. Die staan in 2008, met het oog op de Amerikaanse markt (prime-time), in de ochtenduren geprogrammeerd. De Amerikanen betalen het meeste voor de uitzendrechten. Zenders uit Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Australië, Nieuw Zeeland, Zuid-Afrika en diverse Aziatische landen hebben hun ongenoegen bij de Chinese autoriteiten neergelegd. Normaliter worden bij grote kampioenschappen de series in de ochtend- en de (halve) finales in de avonduren gezwommen. (NRC/DPA)

** De eerste uitzending van Sterren Dansen op het IJs van SBS heeft vrijdag ruim 1,7 miljoen kijkers getrokken. Het bleef een half miljoen achter bij het best bekeken programma van de vrijdagavond: Hart van Nederland, ook te zien op SBS6. SBS en RTL zijn verwikkeld in een heftige strijd om de kijker en komen dit seizoen beide met een ijsdansshow, waarin bekende Nederlanders met een professionele ijsdanspartner hun kunsten op het ijs vertonen. RTL4 zendt haar editie volgende week voor het eerst uit. Als plaagstoot zette de zender vrijdag een dubbele aflevering van Baantjer tegenover SBS’ijsdansshow. Het kijkcijferkanon trok ook ruim 1,7 miljoen kijkers, maar bleef iets achter bij Sterren Dansen op het IJs. (ANP/AD)

** De AVRO en Tooske hebben in goed overleg besloten de samenwerking te beëindigen. Tooske heeft te kennen gegeven dat haar primaire ambities bij het grote amusement liggen. De kansen bij de AVRO zijn hiervoor echter beperkt aanwezig. De AVRO had weliswaar nog een contract tot 1 januari 2008 met Tooske, maar gunt haar graag de mogelijkheid nieuwe wegen in haar carrière in te slaan. Daarover beraadt zij zich nog op dit moment. De AVRO heeft de afgelopen twee jaar zeer prettig en constructief met Tooske samengewerkt en bedankt haar voor haar inzet. (Persbericht)

** Slam!FM reageert middels een persbericht op de berichtgeving van VPRO’s 3 Voor 12 over nieuwe onderzoeken die het Commissariaat voor de Media is gestart naar het format van de commerciële jongerenzender: SLAM!FM heeft navraag gedaan bij het Commissariaat voor de Media en Agentschap Telecom naar de juistheid van deze berichtgeving. Daaruit blijkt dat Agentschap Telecom in maart van dit jaar opdracht heeft gegeven aan het Commissariaat voor de Media tot een onderzoek als follow up van de beslissing van bezwaar van 19 oktober 2005 van Agentschap Telecom. Onderzocht wordt of SLAM!FM zich houdt aan de strekking van de beslissing en deze op een goede manier uitvoert. Dit houdt weer verband met het beroep op de beslissing van 19 oktober 2005 bij de Rechtbank Sector Bestuursrecht dat dient in november. Er is dus geen sprake van een “nieuw” onderzoek. “SLAM!FM houdt zich bij de invulling van haar format strak aan de uitspraak van 19 oktober 2005 en ziet het rapport en het beroep in november met vol vertrouwen tegemoet”, aldus het persbericht.

Nieuwe onderzoeken Commissariaat naar Slam!FM

Er zijn nieuwe onderzoeken gaande naar Slam!FM. Dat vertelt een woordvoerder van het Commissariaat van de Media aan 3VOOR12. Binnenkort wordt bekend gemaakt waar het onderzoek zich precies op richt, maar het is veilig om aan te nemen dat het wederom gaat over het percentage aan hitmuziek op de dancezender. Slam!FM lag een jaar geleden al in de clinch met het Agentschap Telecom, na een klacht van onder andere Radio 538 over het te hoge aantal hits per uur. Slam!FM probeerde de regels te omzeilen door eigen edits van hits uit te zenden. De zender kreeg een flinke boete en werd later verkocht door eigenaar ID&T. Het Commissariaat en het Agentschap zijn de twee overheidsinstellingen die erop letten of commerciële zenders hun programmavoorschriften wel nakomen. Slam!FM moet zich aan de voorwaarden houden die in 2003 zijn afgesproken, zeggen woordvoerders van zowel het Agentschap Telecom en het Commissariaat van de Media. “Er wordt bij Slam!FM heel listig omgegaan met de definitie van een hit,” zegt Florent Luyckx, zendercoördinator van 3FM. “Dat moet wel juridisch getoetst zijn, dat een andere versie van een hit geen hit is. Als je op die manier top-40 muziek mag uitzenden van de rechter, dan heb ik veel bewondering voor de inventiviteit.” Mocht dat niet het geval zijn, dan is Slam!FM volgens Luyckx bezig met concurrentievervalsing. “Er hangt een prijskaartje aan als je als radiostation volledige muzikale vrijheid wil uitoefenen. Ik kan me goed voorstellen dat er bij 538 met argusogen wordt gekeken naar een zender als Slam!FM. Zij betalen veel meer voor hun frequentie, dus is het hun goed recht om aan de bel te trekken als iemand hun format lijkt te kopiëren. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, kun je verwachten dat je in de gaten wordt gehouden.” Of de zender wel in de lucht kan blijven als ze geen hitmuziek meer mag uitzenden, durft Luyckx niet te voorspellen. “Ik heb het management van Slam!FM erg hoog zitten. Dat zijn slimme mannen die zich wel eerder creatief een weg hebben gebaand door het radiolandschap. Maar het is op dit moment een vechtmarkt. Of ze op termijn kunnen overleven zonder de hits is moeilijk te zeggen.” Bij Slam!FM kon voorlopig niemand reageren. 

UIT DE MEDIA:

** De NPS en NRC Handelsblad gaan samenwerken op een nieuw digitaal kanaal met culturele programma’s dat Cultura heet en vanaf 1 september 24 uur per dag zal uitzenden op internet en de kabel. Kunstredacteuren en medewerkers van deze krant verzorgen in samenwerking met de Cultura-redactie een dagelijks wisselend cultuurjournaal van circa tien minuten dat van dinsdag tot en met zondag wordt uitgezonden om 20.50 uur. In de journaals voeren NRC-redacteuren een gesprek met een van de twee vaste Cultura-presentatoren over kunstactualiteiten en de programma’s van die avond. Er wordt steeds aansluiting gezocht bij de actualiteit. Cultura zendt uit op internet – zoals de digitale zenders Holland.doc en 3voor12 nu doen – en maakt deel uit van het pluspakket voor kabelkijkers. (NRC)

** Tientallen leden van het Afghaanse parlement zijn gisteren weggelopen uit een sessie uit protest tegen een uitzending van het tv-station Tolo . De commerciële zender, opgericht na de val van de Talibaan in 2001, zond beelden uit van een sessie waarbij de vorig jaar gekozen parlementariërs zaten te gapen, te slapen en in hun neus peuterden. De parlementariërs maakten protest tegen de vernedering en eisten dat de camera’s van Tolo werden weggestuurd. Toen dat niet gebeurde, liepen ze zelf weg. (Reuters/NRC)

** Uitgever PCM, eigenaar van onder meer NRC Handelsblad en de Volkskrant, gaat zijn algemene boekenafdeling meer op afstand van het bedrijf plaatsen. De functie van algemeen directeur komt te vervallen, acht medewerkers van de afdeling worden herplaatst binnen het concern. De boekenafdeling, waaronder bijvoorbeeld Standaard Uitgeverij en Prometheus vallen, verkocht vorig jaar bijna 19 miljoen boeken en haalde een omzet van 105 miljoen euro, eenzesde van PC M’s totale omzet. Een woordvoerder van PCM ontkende dat het concern zijn algemene boekenafdeling wil verkopen.(NRC)

** Op dinsdag 22 augustus krijgen abonnees in Bergschenhoek, Capelle aan den IJssel en Nieuwerkerk aan den IJssel te maken met een kleine verandering van hun televisiepakket. Mede op advies van de regionale Programmaraad BCNZ voegt Casema in Bergschenhoek TV West toe, in Capelle aan den IJssel komt RAI Uno terug op de kabel en in Nieuwerkerk aan den IJssel is TV Rijnmond weer te zien. In alle bovengenoemde gemeenten geldt dat Arte per 22 augustus komt te vervallen. (Casema)

** Hoofdredacteur Rob Freijssen van de Zuid-Hollandse omroep Radio TV West vertrekt op 30 september. Dat is volgens een woordvoerster van de omroep in onderling overleg besloten na een verschil van mening over de beleidsvoering. Freijssen was vanaf 1 januari vorig jaar in dienst bij de regionale omroep. Over een opvolger is nog niets bekend. Chef Nieuws Esther Habers zal tijdelijk een aantal taken van Freijssen overnemen. De omroep beleefde de afgelopen jaren roerige tijden, waarbij de ene na de andere hoofdredacteur opstapte. In 2003 bleek dat de regiozender met ernstige financiële problemen kampte en dat de provincie met geld moest bijspringen. Een sanering volgde waarbij tientallen mensen werden ontslagen. De omroep heeft de financiële zaken inmiddels weer wat beter op orde. (ANP/AD)

** Mart Smeets vindt dat de NOS en Talpa samen een nieuw sportkanaal zouden moeten beginnen. Dit kanaal zal een succes worden door het vakmanschap en het grote archief van de NOS te combineren met de commerciële expertise van John de Mol. Als de twee zenders op de huidige wijze sport blijven uitzenden,zal volgens Smeets zowel Talpa,waar de plannen voor een tweede net al bestaan,als de NOS in de toekomst veel moeilijkheden ondervinden. Smeets:”Met het nieuwe kanaal haal je het beste uit twee werelden.De kijker wordt de winnaar,die krijgt de hele dag de beste sporten en presentatie voorgeschoteld.” (NOStt)

** De Belgische wielrenner Nick Nuyens heeft woensdag bij de proloog van de Eneco Tour een verwonding aan zijn rug opgelopen na een botsing met een camerastellage. Nuyens schampte het in hoogte verstelbare podium waarop een cameraman de finishbeelden voor de NOS verzorgde. De organisatie besloot meteen dat de cameraman zijn werk vanaf een vaste hoogte moest vervolgen. De NOS-equipe bood niet veel later in het rennershotel excuses aan aan de gekwetste renner die donderdag wel gewoon kan starten. (BNR/ANP)

Radiopresentator Krijn Torringa overleden

Radiopresentator Krijn Torringa is in de nacht van dinsdag op woensdag overleden. Hij is 66 jaar geworden. Dat meldde RTV Oost woensdag. Bij de regiozender was de vroegere AVRO-coryfee de laatste periode werkzaam. Hij was al langere tijd ernstig ziek. Torringa woonde inmiddels een aantal jaren in Twente en was naast presentator ook stadionspeaker bij FC Twente. Vroeger werkte hij bij de AVRO, waar hij veel faam verwierf met het Hilversum 3-programma Hollands Glorie. Onderdeel van die show was onder meer het spelletje Toontje hoger. Een ander AVRO-programma dat hij presenteerde, was Koperen Ko en Nikkelen Nelis, waarin hij veel aandacht schonk aan het Nederlandstalige lied. Volgens een eindredacteur van RTV Oost is Torringa geboren op 24 maart 1940, terwijl de dj in interviews telkens aangaf op 24 maart 1945 te zijn geboren. ,,Hij deed geheimzinnig over zijn leeftijd, maar we hebben zijn dossier bij personeelszaken ingezien en daarin staat toch echt 1940 als geboortejaar vermeld. In onze uitzendingen woensdag hopen we via vrienden en familie van Krijn Torringa te weten te komen waarom hij zo geheimzinnig deed over zijn leeftijd”, aldus de RTV Oost-medewerker. In het Arke stadion in Enschede wordt maandagmiddag om 12.30 uur een afscheidsplechtigheid gehouden voor Krijn Torringa. Het is de bedoeling dat tijdens de plechtigheid wordt teruggeblikt op het leven en het werk van de radiopresentator. Tv Oost herhaalt vanavond een uitzending van de Hunnen uit 1998, waarin Torringa te gast was. (RTV Oost/ANP/Planet)

UIT DE MEDIA:

** Michiel Veenstra zit nog zeker twee jaar bij de NPS. De radio-dj blijft in het nieuwe seizoen de avondshow Met Michiel presenteren. Veenstra (30) tekende bij voor twee jaar, zo liet de NPS woensdag weten. Met Michiel wordt vanaf 4 september uitgezonden van maandag tot en met donderdag van 19.00 uur tot 22.00 uur. Op vrijdagavond presenteert hij samen met AVRO-dj Gerard Ekdom. Deze show gaat Ek-stra Weekend heten. Veenstra heeft in het verleden voor spraakmakende radio gezorgd, onder meer door prins Willem-Alexander op zijn huistelefoon te bellen. (Planet)

** Vanaf het nieuwe radioseizoen wordt Radio 747 omgevormd tot Radio 5, met een betere invulling van het veelkleurige karakter van de zender. Voor Radio 5 is naast een nieuwe programmering per 4 september een nieuwe huisstijl ontwikkeld. Radio 5 is de nieuwste publieke zender van Nederland. Breed, toegankelijk, vertrouwd en dichtbij. Op werkdagen van 7.00 uur tot 18.00 uur veel informatie, service en lichte muziek voor alle Nederlanders vanaf 55 jaar, die zich nog jong voelen. Nederlandstalige muziek, easy listening, chansons, musicals en evergreens. In de avond en het weekend reflecteert Radio 5 de verscheidenheid van de Nederlandse samenleving. Op werkdagen vanaf 18.00 uur is de zender gereserveerd voor beschouwende programma’s. De religieuze programma’s in het weekeinde zijn populair bij de doelgroep en blijven op het vertrouwde tijdstip te beluisteren. Nieuw op de zender, op werkdagen van 7.00 tot 18.00 uur, zijn de programma’s Wekker Wakker (Max), Toppers van Toen (Avro), Café Kooijmans (KRO), Plein 5 (NCRV) en Open Huis (EO). Bekende stemmen van Martine van Os, Henk Mouwe, Jan Steeman, Hylco Span, Jeanne Kooijmans en Tom Herlaar geven kleur aan Radio 5. (Persbericht PO)

** De website van de omroep BNN leek woensdag te zijn gehackt. De site vertoonde slechts twee foto’s en de tekst ‘PWNED’. Een woordvoerder van de omroep bevestigde echter in de namiddag dat het een publiciteitsstunt betrof voor een vernieuwde homepage. De nieuwe website is in de loop van de middag online gegaan. (NU)

** Het culturele reclameblok ‘Ster en Cultuur’ is nu ook op de radiozenders van de Publieke Omroep te horen. Op Radio 1, 2 en 4 komt het blok voorbij. In mei 2006 introduceerde Ster in samenwerking met Cultuur Enzovoort het vernieuwde ‘Ster en Cultuur’ reclameblok al op televisie. ‘Ster en Cultuur’ biedt culturele adverteerders de mogelijkheid om met een beperkt budget landelijk te adverteren. Met de uitbreiding van ‘Ster en Cultuur’ naar radio kan een campagne zowel op televisie als op radio ingezet. (Adformatie)

** De eerste live shopping tv-zender in Nederland, voortkomend uit een joint venture tussen chellomedia en Tel Sell, gaat vanaf oktober 2006 uitzenden onder de naam LiveShop. Nederlands nieuwste tv-zender vervangt Tel Sell. In de komende jaren wil LiveShop naar 5000 volledig Nederlandstalige productie-uren per jaar toegroeien. De rechtstreekse Nederlandstalige uitzendingen komen vanuit de televisiestudio-faciliteiten van Tel Sell in Almere. LiveShop maakt gebruik van het systeem van de dalende veiling, waarbij de prijs van een product steeds verder daalt, totdat elk product van een partij verkocht is en elke koper uiteindelijk de laagste prijs betaalt. De nieuwe zender is nu op zoek naar 60 nieuwe medewerkers voor alle afdelingen van de organisatie. (Adformatie)

** Muziekzender TMF heeft een videoclip die zij zelf maakte en betaalde, van internet gehaald. De muziekvideo Rellen en Rennen van de Nederlandse rapper Darryl werd gemaakt voor het TMF-programma Kweekvijver. Van de gewelddadige clip bestaat een versie voor overdag en een versie die na 22.00 uur op televisie te zien is. Op internet was echter tot dinsdag de ‘extreme’ variant de gehele dag te bekijken. Dat bleek woensdagavond in een uitzending van het televisieprogramma TweeVandaag. ,,De reden dat we de clip van internet hebben gehaald, is dat wij daar geen leeftijdscodering bij hadden staan. Dat hadden we liever wel gewild. Dat was dus onhandig”, aldus Jochem de Jong, woordvoerder van TMF-eigenaar MTV Networks, in TweeVandaag. (ANP/AD)

** Uitgeefconcern PCM, eigenaar van onder meer NRC Handelsblad, de Volkskrant en uitgeverij Meulenhoff, komt vanaf september met een nieuw gratis maandblad, genaamd Body. Het blad zal worden verspreid in de wachtkamers van ziekenhuizen en huisartspraktijken, aanvankelijk in een oplage van 20.000 exemplaren. De bedoeling is dat de oplage uiteindelijk tot 150.000 exemplaren wordt opgevoerd. Het blad wordt uitgegeven door Bohn Stafleu van Loghum. Volgens een woordvoerder van PCM wordt Body een blad over gezondheid dat vooral zal berichten over onderwerpen die interessant zijn voor vrouwen en moeders met jonge kinderen. „Dat is toch de groep die je het meest aantreft in de wachtkamer.” Omdat in de wachtkamer nu vooral oude tijdschriften liggen, is PCM overtuigd van de potentie van het nieuwe blad, dat bekostigd zal worden uit de advertentieopbrengsten. „Dit is een gat in de markt”, aldus de woordvoerder van het concern. (NRC)

** De Amsterdamse radiozender Radio Lucky gaat per 1 september uit de lucht. De Nederlandstalige stadszender is onderdeel van Salto en verhuist niet mee naar het nieuwe onderkomen in pakhuis de Zwijger. Radio Lucky draait al zestien jaar lang Oer-Hollandse muziek waar vooral oudere Amsterdammers van genieten. Zij zullen Radio Lucky dan ook het meest gaan missen. (AT5)

UIT DE MEDIA:

** Inwoners van Nieuwerkerk aan den IJssel kunnen binnenkort kiezen of ze via de kabel naar TV Rijnmond kijken of TV West. Een paar maanden geleden werd Rijnmond door kabelaar Casema ingeruild voor West. De omschakeling werd door Nieuwerkerkers met gemengde gevoelens ontvangen. Het is nog de vraag of Casema beide zenders via de kabel door blijft geven in Nieuwerkerk aan den IJssel. Via het digitale basispakket van Casema zijn, op uitzondering van TV Zeeland na, alle publieke regionale tv-zenders te ontvangen.

** Radio 90 FM, de lokale Omroep Heuvelrug en Kromme Rijn mag blijven uitzenden. Als ook de raad akkoord gaat, krijgt de omroep een zendvergunning van de gemeente. De Lokale Omroep zond al uit in Amerongen, Doorn , Leersum, Maarn en Wijk bij Duurstede, maar door de herindeling is de situatie veranderd. Volgens de fusiegemeente Utrechtse Heuvelrug voldoet de Lokale Omroep Heuvelrug en Kromme Rijn aan alle voorwaarden om in de lucht te kunnen blijven. (RTV Utrecht)

** De Palestijnse president Mahmoud Abbas en premier Ismail Haniyeh (Hamas), hebben de veiligheidsdiensten bevolen al het mogelijke te doen om de vrijlating te bewerkstelligen van twee journalisten van de Amerikaanse tv-zender Fox News die maandag in de Gazastrook werden ontvoerd. Geen enkele groep heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de ontvoering van de twee, een Amerikaan en een Nieuw-Zeelander. Volgens de politie zijn er evenmin eisen gesteld. Vergelijkbare zaken in het verleden werden doorgaans snel ‘geregeld’ tussen ontvoerders en autoriteiten. (AP/NRC)

** Radio Bembem, de internetradio voor kinderen, is vanaf woensdag te beluisteren via de kabel in Vlaanderen. Het radiosignaal is bij alle 1,6 miljoen abonnees van Telenet te ontvangen via de frequentie 107.2 mHz. Het initiatief is een nieuwe stap in de verdere ontwikkeling van de zender, die Q-Music samen met Studio 100 in december 2005 lanceerde. Dit najaar is de ontvangst via de digitale kabel gepland in heel Vlaanderen. (Belga)

** Op 91-jarige leeftijd is maandag Fred Knol overleden. Zijn dochter heeft dat dinsdag meegedeeld. Knol verzorgde in 1948 de eerste uitzendingen van Philips Experimentele Televisie en was zo de eerste televisieomroeper van Nederland. Knol werkte op de publiciteitsafdeling van Philips, presenteerde voor Radio Herrijzend Nederland en rolde zo in het televisiewerk. De eerste uitzendingen van Philips Experimentele Televisie waren bedoeld voor een kleine groep werknemers die een televisietoestel hadden gekregen. Tot aan zijn pensioen werkte Knol bij Philips. De laatste jaren woonde hij in een verzorgingshuis in Eindhoven. (ANP)

** De kans dat de muziekzender 3voor12 een plaats krijgt op de Haarlemse kabel is definitief verkeken. Zowel de minister als het Commissariaat van de Media zien geen reden om de Haarlemse Programmaraad bij haar streven hiertoe te hulp te schieten. De Programmaraad had maar al te graag gezien dat kabelexploitant UPC de zender had opgenomen in haar standaardpakket. UPC wil de zender echter gaan onderbrengen in haar digitale pakket, achter de decoder. Het bedrijf heeft hier inmiddels afspraken over gemaakt met de Publieke Omroep. De zender 3voor12 is eigendom van de VPRO en wordt nu nog voornamelijk via internet en digitale kabeltv aangeboden.(o.a. HD) Lees ook Commissariaat voor de Media: geen problemen met betaalmodus publieke themazenders via DutchMedia Weblog.

** Een krant met kwalitatief hoogwaardige content zoals Nrc.next moet je niet gratis in de markt zetten. Daar is te weinig massa voor, waardoor de inkomsten niet dekkend zijn. Dat zegt Philip Alberdingk Thijm, lid van de Raad van bestuur van PCM en verantwoordelijk voor de dagbladen. De uitspraken lijken in contrast te staan met de gedachten van de nieuwe PCM-bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge. Het plan voor een gratis kwaliteitskrant dat onder Theo Bouwman de koelkast in ging, is onder zijn leiding weer op tafel gekomen. (Adformatie)

** Maandagnacht is in Earnewâld de auto van Nationaal FM voor zo’n 1000 euro vernield door vandalen. De auto stond in ‘s nachts geparkeerd in een straatje bij de Master Frankeskoalle. De eigenaar uit Burgum had een bezoek gebracht aan de feestavond in Earnewâld en liet zich thuis brengen waardoor de auto in Earnewâld achterbleef. De vernieling werd dinsdag overdag ontdekt toen de auto werd opgehaald. De voorruit was kapot geslagen en de motorkap had tevens een flinke deuk opgelopen. De eigenaar heeft dinsdag aangifte bij de politie in Burgum gedaan. (Waldnet)

** Een journalist uit Hongkong die door de Chinese autoriteiten is aangehouden op verdenking van spionage, komt vandaag voor de rechter. Dat meldt een tv-station in Hongkong. Het gaat om Ching Cheong, een Chinese correspondent van The Straits Times, de grootste krant van Singapore. De Chinese geheime dienst arresteerde Ching op 22 april 2005 in de stad Guangzhou. Hij wordt verdacht van spionage voor Taiwan. Volgens de Chinese staatsmedia heeft Ching bekend dat hij een groot spionagenetwerk heeft opgezet en dat hij militaire geheimen verkocht heeft aan Taiwan. Chings vrouw, Mary Lau, stelt dat haar man onschuldig is. The Straits Times laat weten dat het heeft aangeboden bij te dragen aan de kosten van de rechtszaak. (AP/NRC)

** Koen van Huijgevoort is gestopt bij RTL FM en heeft de overstap gemaakt naar Caz! Hier zal hij voortaan elk weekend tussen 12:00 en 15:00 uur te horen zijn. Op zaterdag met de ‘Planet Internet Download Top 50’ en op zondag met zijn eigen programma. Hierdoor vervalt het programma ‘Best Of Caz!’. 

** Met ingang van 1 oktober 2006 is Jan van Cuilenburg voor een tweede termijn van vijf jaar benoemd in het College van het Commissariaat voor de Media. In verband met omstandigheden thuis, die extra zorg en aandacht vragen, heeft Van Cuilenburg de minister verzocht hem niet meer als voorzitter, maar als commissaris voor een tweede termijn te benoemen. De minister heeft dit verzoek ingewilligd. Met ingang van 1 oktober wordt Inge Brakman, commissaris sinds 1999, voorzitter van het Commissariaat. Het College van het Commissariaat, waarin naast Inge Brakman en Jan van Cuilenburg ook Tineke Bahlmann zitting heeft, zal in september met een aangepaste portefeuilleverdeling komen. (CvdM)

** 3FM is het komend weekend prominent aanwezig op het driedaagse festival Lowlands. Met onder meer uitgebreide live-reportages, concertregistraties, interviews en Campingradio bedient 3FM zowel de popliefhebber thuis als op het festivalterrein. Want naast de uitgebreide live-uitzendingen op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 augustus op 3FM zelf, maakt 3FM ook Lowlands on Air dat vanaf donderdag 17 augustus alleen op het festivalterrein te ontvangen is op 106,2 MHz.

** Gewapende Palestijnen hebben maandag twee buitenlandse journalisten ontvoerd in de Gazastrook. Het gaat volgens een Palestijnse bron om medewerkers van de conservatieve Amerikaanse omroep Fox News. Een van de ontvoerden zou een Amerikaans staatsburger zijn. De ander is naar verluidt een Ierse cameraman. Fox News heeft het bericht niet bevestigd. Ontvoeringen van buitenlanders zijn niet ongewoon in de Gazastrook. In veel gevallen komen de ontvoerden snel vrij. (ANP/Planet)

UIT DE MEDIA:

** De NOVA reportage ‘Op jacht naar de Taliban’ van verslaggever Tom Kleijn en cameraman Joris Hentenaar is genomineerd voor een internationale Emmy Award in de categorie ‘langlopende nieuwsverslaggeving’. Dat maakte NOVA maandag bekend. Het is de eerste keer dat de actualiteitenrubriek is genomineerd voor de prestigieuze televisieprijs. De uitreiking van de Emmy Awards is 25 september in New York. In de reportage die op 13 juni vorig jaar werd uitgezonden gaan de verslaggever en cameraman mee met een eenheid van het Amerikaanse leger in de afgelegen berggebieden van zuidoost Afghanistan op zoek naar strijders van de Taliban. In 2005 won Netwerk de award in deze categorie met de documentaire ‘Terug naar Beslan’. (ANP/Planet)

** Het programma van Sander de Heer op Radio 2 gaat veranderen. Het huidige ‘Alle 40 goed’ stopt en vanaf 8 september is ‘het Platenpaleis’ te horen. Sander de Heer over zijn nieuwe programma: “Het Platenpaleis is voor de mensen die te hard gewerkt hebben om echt op stap te gaan op vrijdag. Het wordt zeg maar een discotheek in je huiskamer, gooi je haar los, dim de lichten, trek je glitterjasje aan en zet de radio lekker hard!” In het laatste uur van het muziekprogramma bepalen de luisteraars welke muziek er gedraaid wordt. (Radiofreak)

** Real Madrid krijgt als eerste voetbalclub ter wereld een eigen radiozender. Vanaf deze maand zijn de eerste uitzendingen te beluisteren. ‘Real Madrid Radio’ besteedt 24 uur per dag aandacht aan de laatste ontwikkelingen bij de Spaanse voetbalclub. Zo zijn er gesprekken met spelers, live-verslagen van trainingen en is er plaats ingeruimd voor discussieprogramma’s (ANP).

** In een ziekenhuis in het Belgische Roeselare is televisiemaker Guido Depraetere overleden. Hij is 59 geworden. Depraetere begon eind de jaren 70 als producer bij Omroep Brabant. Daarna ging hij voor de televisie werken. Hij presenteerde een paar programma’s en was onder meer producer van Hoger Lager. In 1989 richtte hij mee VTM op. Samen met Mike Verdrengh werd Depraetere daar programmadirecteur. Zeven jaar later stapte hij op, na een conflict met de Raad van Bestuur. Later keerde hij terug bij VTM als extern adviseur. Hij gaf ook raad aan andere mediabedrijven. Ruim een jaar geleden bleek Depraetere kanker te hebben. Gisteravond is hij daaraan overleden. (VRT). Lees ook “We verliezen met Guido één van onze grondleggers” via HLN.be.

** Big Brother, dat op 18 augustus weer bij Talpa begint, krijgt een nieuw element: een telefoon. De Big Brother Hotline kan het leven van de bewoners behoorlijk op z’n kop zetten. Als de telefoon gaat, moet iemand van de deelnemers deze opnemen. Maar geen van hen weet wanneer dat gebeurt of wat de gevolgen zullen zijn. De ene keer kan telefonisch een beloning worden uitgedeeld, een andere keer wordt de beller juist het slachtoffer van de onvoorspelbare programmamakers. (Telegraaf)

** Na de lancering afgelopen week van Uruzgan.FM, het verzoekplaten- en groetenprogramma van de Wereldomroep en 3FM voor de Nederlandse militairen in Afghanistan, heeft de Wereldomroep nog meer pijlen op zijn boog. Volgens hoofdredacteur Joop Daalmeijer zijn er ideeën om soortgelijke programma’s te maken voor onze militairen op de Antillen en opvarenden van oorlogsschepen. „De satellietverbindingen zijn tegenwoordig zo optimaal dat het een koud kunstje is om ook deze doelgroepen te bedienen”, aldus Daalmeijer. Eerder zette de Wereldomroep al een veelbeluisterd radioprogramma op poten voor de tienduizenden truckers die dag in dag uit in Europa langs de weg zitten. (via o.a. Telegraaf)

** Het Talpa-voetbalprogramma De Wedstrijden wordt in het nieuwe voetbalseizoen onderbroken door minder lange reclameblokken en ook wordt er minder geanalyseerd. De veranderingen zijn mogelijk doordat de Eredivisie CV, die namens de clubs over de uitzendrechten gaat, de eis heeft laten vallen dat een samenvatting maximaal twaalf minuten mag duren. Dat meldt de Volkskrant. ‘Door deze wijzingen door te voeren maken we geen knieval, maar luisteren we wel naar wensen van de kijkers’, meldt een Talpa-woordvoerder tegen het ANP. De uitzending van zondagavond blijft drie keer onderbroken worden voor reclame, maar Talpa ‘streeft ernaar’ die kort te houden. Aan een andere grote ergernis van kijkers – de volgorde van de wedstrijden, waarbij één van de toppers pas aan het eind van de uitzending te zien is – verandert Talpa niets. (Adformatie)

** Sanoma Uitgevers stopt per 24 augustus 2006 met het uitgeven van de titel Spam, een blad voor tieners. Door tegenvallende verkoopresultaten is Sanoma Uitgevers genoodzaakt de titel Spam op te heffen. Op 24 augustus 2006 verschijnt editie 20 als laatste nummer. Omdat de oplage van Spam verder is afgenomen en ook de advertentiemarkt geen teken van herstel laat zien, is continuering van Spam onverantwoord volgens het uitgeefbedrijf in Hoofddorp. (Mediafacts)

** Het grootste kabelbedrijf in Tsjechië, UPC, neemt zijn grootste concurrent over. UPC’s Amerikaanse moederbedrijf Liberty Global wordt voor 322,5 miljoen euro de nieuwe eigenaar van het Tsjechische kabelbedrijf Karneval Media. Dat hebben beide partijen donderdag bekendgemaakt. Ook het bij Karneval Media aangesloten productiebedrijf Forcable wordt eigendom van UPC Tsjechië. De overname moet nog goedgekeurd worden door diverse mededingingsautoriteiten en zal naar verwachting eind oktober voltooid worden. (ANP)

** De Amerikaanse acteur en rockmuzikant Jack Black gaat op 31 augustus de MTV Video Music Awards presenteren in New York. Hij volgt daarmee rapper P. Diddy op, die vorig jaar het gala aan elkaar mocht praten. Black is bekend van films als “King Kong”, “School of rock” en “Nacho libre”. Samen met Kyle Gass vormt hij het komische rockduo Tenacious D. Volgens MTV is Black de perfecte gastheer mdat hij zowel een komiek is als een rocker. Hij durft ook oneerbiedig te zijn en hij heeft de uitstraling van een ster. Black is alvast enthousiast. Hij belooft er een spetterende show van te maken.(VRT)

UIT DE MEDIA:

** De uit Frankrijk afkomstige Nederlands gelicenceerde erotische zender Marc Dorcel TV zal op zijn vroeg begin september bij Canal Digitaal Satelliet beschikbaar komen. Vanaf dan zullen de uitzenduren van TV Oranje in de late avond en nachtelijke uren komen te vervallen. Eerder had het satellietbedrijf (in advertenties) aangekondigd dat de zender nog deze maand te zien zou zijn voor diegenen met een abonnement op het entertainmentpakket en toppakket. Operationeel directeur Kees Färber zegt desgevraagd dat een exacte startdatum ‘nog niet met zekerheid te zeggen’ valt. Canal Digitaal Satelliet wacht nog op een levering van apparatuur om de zender te kunnen doorgeven. Overigens zal de nieuwe erotische zender initieel niet voor klanten van TV Vlaanderen beschikbaar komen, zo meldde Kurt Pauwels namens TV Vlaanderen desgevraagd. (Dutchmedia Weblog)

** André Matthijsse, persvoorlichter van de Publieke Omroep en woordvoerder van de Raad van Bestuur, is dinsdagavond overleden. Kees Dijk, hoofd Mediabeleid, Juridische Zaken en Communicatie: “Hij was weer opgenomen in het ziekenhuis. De snelheid van het ziekteproces heeft ons overvallen. Vanzelfsprekend zijn onze gedachten met name bij Liesbeth, André’s vrouw. Voor ons als MJC-collega’s valt het zwaar, in de eerste plaats natuurlijk voor zijn directe collega’s van Communicatie, van wie sommigen al jarenlang met André hebben samengewerkt.” (Broadcast Magazine)

** In Utrecht en Rotterdam bestaan plannen om – naast de bestaande regionale kranten – nieuwe lokale kranten op te zetten. Dit uit onvrede met de fusiekrant AD, waarin naast het vroegere AD een aantal regionale kranten opgingen. Volgens Broos Schnetz, een van de Utrechtse initiatiefnemers, verkeert het plan ,,in de embryonale fase”. Hij weet van het bestaan van een soortgelijk plan in Rotterdam, maar hoe ver dat is gevorderd, weet hij niet. Door de fusiekrant verdween in Utrecht het vroegere Utrechts Nieuwsblad (UN). Volgens Schnetz missen Utrechters zo’n uitgave. Voor de vakantie deed de Universiteit van Utrecht hiernaar een onderzoek onder ruim vijfhonderd stadgenoten. Daaruit bleek dat er belangstelling is voor een nieuwe, kwalitatief hoogwaardige lokale krant. (ANP)

** De komende vier jaar blijft het schaatsen bij de NOS te zien en te horen. Het gaat zowel om het langebaanschaatsen als het marathonschaatsen. De schaatsbond KNSB en de NOS tekenden daartoe een contract, zo werd donderdag bekend gemaakt. Behalve op radio en tv worden ook wedstrijdbeelden vertoond op internet. De NOS doet de komende vier winterseizoenen rechtstreeks verslag van alle Nederlandse kampioenschappen allround, afstanden en sprint, evenals van het Nederlands kampioenschap marathon heren, olympische kwalificatiewedstrijden en World Cup-wedstrijden, voor zover die in Nederland worden gehouden. (ANP/AD)

UIT DE MEDIA:

** Tijdens de TIK-week in Tilburg zal studentenvereniging “St. Olof” van 14 t/m 18 augustus weer live via de ether te horen zijn. Tijdens deze week kunnen aankomende studenten aan de Universiteit en verschillende HBO-instellingen kennis maken met Tilburg als studentenstad. Olof FM zal een week lang uitzenden via een evenementenzender op 106.7 FM in Tilburg. De zendmast staat op het dak van de ABN bank in het centrum van de stad. (FMTV)

** MTV Networks heeft een ontwikkelaar en distributeur van internetvideo’s en spelletjes overgenomen. De dochteronderneming van het mediaconcern Viacom betaalt 200 miljoen dollar (ruim 155 miljoen euro) voor het Amerikaanse Atom Entertainment, zo liet het woensdag weten. De overname door MTV vindt plaats in een periode waarin grote mediaconcerns kleine internetbedrijven overnemen in de hoop te profiteren van het succes van YouTube, waar internetgebruikers video’s en foto’s kunnen delen. Atom Entertainment is ontstaan uit een fusie tussen Atom Films en Shockwave.com. Beide waren specialist in online spelletjes en korte animatiefilms. (ANP/Planet)

** De vader van minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) is boos op HP/De Tijd. Hij is teleurgesteld dat het weekblad heeft geweigerd een bepaalde passage uit een interview met hem te schrappen. Dat zei Ad Verdonk (76) woensdagavond tegen het persbureau ANP. Minister Rita Verdonk is aan het woord in het debat over het intrekken van de Nederlandse nationaliteit van Ayaan Hirsi Ali afgelopen mei. De vader van Verdonk is boos op HP/De Tijd, omdat het tijdschrift een citaat publiceert waarin hij zegt dat hij tijdens dat debat even ,,de neiging had een handgranaat de Tweede Kamer in te gooien”. In het gewraakte deel zegt Verdonk in een reactie op het recente debat in de Tweede Kamer over Ayaan Hirsi Ali, waarin zijn dochter het zwaar te verduren had, dat hij even ,,de neiging had een handgranaat die Tweede Kamer in te gooien”. Maar volgens Verdonk zou het interview alleen gaan over zijn tijd in Nederlands-Indië, waar hij als militair met springstoffen, waaronder handgranaten, heeft gewerkt. De veteraan betreurt het dat HP/De Tijd de bewuste zin toch heeft laten staan en dit onder meer in een persbericht heeft benadrukt. ,,Als vader heb je emoties, ik voelde me uitgelokt. Het wordt nu zo uit elkaar gehaald. Ik voel me misbruikt”, zei Verdonk. (ANP/AD)

** Een 16-jarige cameraman uit Assen is mishandeld bij de ontmanteling van een hennepkwekerij in Klazienaveen. De jongen, die werkzaam is bij een regionaal persbureau, stond de politiewerkzaamheden te filmen toen een omstander hem gebood daarmee te stoppen. Toen de Assenaar daar geen gehoor aan gaf, werd hij door enkele mannen geschopt en geslagen. Bovendien vernielden zij zijn apparatuur en mobiele telefoon. Het slachtoffer heeft aangifte gedaan van mishandeling, bedreiging en vernieling. In de kwekerij zijn 1500 wietplanten aangetroffen. (RTL)

** Medy van der Laan, oud-staatssecretaris van Cultuur en Media (D66), stelt zich niet beschikbaar voor de Tweede- Kamerverkiezingen van 22 november. Dat heeft ze vanmiddag laten weten tegenover NRC Handelsblad. Vorige week trokken fractievoorzitter Lousewies van der Laan en oud-partijleider Boris Dittrich zich ook al terug als kandidaat- Kamerlid. Van der Laan wil zich wel beschikbaar stellen voor een plek in de Eerste Kamer. Leden daarvan worden gekozen na de Provinciale -Statenverkiezingen van maart volgend jaar

** De Koninklijke Bibliotheek (KB) in Den Haag begint in oktober met het digitaliseren van 8 miljoen kranten. De pagina’s van kranten die de afgelopen vier eeuwen zijn verschenen, worden gescand en op internet geplaatst. De KB heeft daarvoor 12 miljoen euro subsidie ontvangen van het Innovatieplatform. Het project gaat vijf jaar duren. De bibliotheek beschikt over zeven kilometer aan kranten. Daarvan zal een kilometer worden gedigitaliseerd. De kranten worden bewaard in zuurvrije dozen. Die bescherming moet voorkomen dat het papier langzaam vergaat. De Koninklijke Bibliotheek wil de 270 landelijke titels die sinds 1618 zijn uitgekomen, op internet tonen. In 2008 moeten de eerste titels online beschikbaar zijn. (ANP/Planet)

** De antiterreur-afdeling van de Britse politie heeft gisteren drie mannen voor ondervraging aangehouden in verband met beschuldigingen dat telefoons van medewerkers van prins Charles zijn afgeluisterd. Onder de arrestanten bevindt zich Clive Goodman, de koninklijk huis- verslaggever van News of the World, de zondageditie van het populaire dagblad The Sun. Goodman en een andere arrestant zaten vanmorgen nog steeds vast. Ook zijn er op drie plaatsen huiszoekingen verricht. De zaak kwam vorig jaar aan het rollen, toen drie leden van de staf van prins Charles het vermoeden kregen dat ze werden afgeluisterd. Ze dienden een klacht in bij de politie. Daarop volgde een uitgebreid onderzoek, dat zich volgens een verklaring van Scotland Yard inmiddels ook uitstrekt tot andere bekende figuren, onder wie enige politici. Evenmin wordt uitgesloten dat ook leden van het koninklijk huis zelf zijn afgeluisterd. In de jaren ’90 werden prins Charles en prinses Diana al eens het slachtoffer van afluisterpraktijken. (NRC)

** De vroegere Azerbajdzjaanse minister van Economische Zaken Farhad Aliyhev heeft opdracht gegeven tot de moord op een oppositionele journalist. Dat heeft justitie gisteren laten weten. Elmar Huseinov, hoofdredacteur van het oppositionele blad Monitor, werd op 2 maart vorig jaar bij zijn huis in Baku doodgeschoten. De dader van de moord heeft nu bekend wie hem de opdracht gaf. Aliyev was minister tot november vorig jaar; toen werd hij opgepakt wegens een couppoging. (AP/NRC)

** Talpa gaat de komende drie jaar samenvattingen uitzenden van Europese voetbalcompetities. Het gaat om de Spaanse Primera Division, de Duitse Bundesliga, de Italiaanse Serie A, de Portugese SuperLiga, Franse Ligue 1, Schotse Premier League en de Engelse FA Cup. De commerciële televisiezender werkt samen met de digitale betaalzender Sport1 die de wedstrijden rechtstreeks gaat uitzenden, zo maakten beide zenders dinsdag bekend. ,,Door de overeenkomst ontstaat er voor de voetballiefhebbers een overzichtelijk aanbod”, aldus Talpa en Sport1. ,,Deze Europese competities vormen een prachtige aanvulling op ons Nederlandse voetbalpakket met de Eredivisie, Jupiler League, de KNVB Beker, de uitwedstrijden van Oranje en de wedstrijden van Jong Oranje”, zei Ronald Goes, algemeen directeur van Talpa TV. (ANP/AD)

** De vorig jaar vermoorde activist Louis Sévèke uit Nijmegen is nooit serieus met de dood bedreigd. Als dat wel was gebeurd, was de 41-jarige Nijmegenaar naar de politie gestapt om aangifte te doen. Dat heeft zijn broer Raymond-Pierre Sévèke dinsdagavond gezegd in het televisieprogramma Spraakmakende Zaken. Louis Sévèke werd op 15 november op straat in Nijmegen met twee kogels doodgeschoten. De politie zoekt sindsdien met tientallen rechercheurs naar de dader, maar heeft nog geen verdachte op het oog, aldus een politiewoordvoerder dinsdagmiddag. (ANP/Telegraaf)

UIT DE MEDIA:

** Bart Arens gaat vanaf oktober het programma tussen 04:00 en 06:00 uur maken op Radio 3FM. Hij doet dat voor de NPS, die de zendtijd overneemt van BNN. Dat heeft de NPS aan RadioFreak bevestigd. “Maandag 2 oktober is zijn eerste uitzending”, zo zegt NPS 3FM- eindredacteur Jurre Bosman. Martijn Muijs moet als BNN presentator plaats maken voor Arens. Het nieuwe programma zal ‘Arensnest’ heten. Op dit moment maakt de dj iedere vrijdagochtend van 01:00 tot 04:00 uur ook al radio onder die naam.

** Kabelaar Casema is gestopt met de doorgifte van de commerciële radiozender StadsRadio Zoetermeer via het Zoetermeerse kabelnet. De zender levert geen signaal meer aan aan de kabelaar en derhalve is Casema gestopt met de doorgifte. Casema heeft daarom de overeenkomst met Stadsradio Zoetermeer officieel per 30 juli 2006 beëindigd. Nu is op de frequentie 87,6 MHz alleen de Tweede Kamerlijn te beluisteren.

** Omroep Brabant TV gaat in het nieuwe seizoen de wedstrijden uit de eerste divisie uitzenden. Daarover heeft de regionale omroep overeenstemming bereikt met Talpa, dat de tv-rechten van de Jupiler League bezit. Iedere zaterdagavond zullen in het programma FC Brabant samenvattingen te zien zijn van de wedstrijden van de Brabantse clubs in de eerste divisie. Het programma wordt opgenomen in een van de Brabantse stadions. Zaterdag-avond half zeven is de eerste uitzending. (Omroep Brabant)

** Een Noorse journalist heeft bekend dat hij interviews met beroemdheden heeft verzonnen. In een brief in de krant Dagens Naerlingsliv geeft hij toe dat hij het niet zo nauw heeft genomen met de waarheid. ,,Ik heb geen excuus. Alleen verklaringen. Maar het feit blijft dat ik in sommige gevallen de zaak heb getild”, aldus freelancejournalist Björn Benkow. Zijn verhalen zijn verschenen in media in Noord-Europa. Benkow werd sinds vorige week verdacht van het leveren van nepinterviews. Het begon toen Microsoft Norway de authenticiteit van een interview met de oprichter van het computerbedrijf, Bill Gates, betwistte dat onder Benkows naam was verschenen. Later bleek dat ook interviews met Michael Schumacher en Oprah Winfrey nep waren. De 66-jarige journalist vertelde dat hij zich vrijheden had gepermitteerd omdat hij tobde met zijn gezondheid en er toch brood op de plank moest komen. ,,Ik deed het om te overleven.” (ANP/AD)

** Mediamagnaat Rupert Murdoch gaat in Londen een gratis avondkrant uitgeven. Het blad krijgt de naam thelondonpaper en zal in een oplage van 400.000 in de Britse hoofdstad worden verspreid. Het mediabedrijf van Murdoch, News Corp, heeft dat maandag bekendgemaakt. Het is voor het eerst in dertig jaar dat Londen er een avondblad bij krijgt. De Londenaren moeten het op dit moment doen met de Evening Standard, dat door Associated Newspapers wordt uitgegeven. Gratis ochtendkranten zijn er net als in Nederland al wel. Behalve Metro zijn dat de Standard Lite en City AM, dat alleen economisch nieuws bevat. Thelondonpaper zal op zevenhonderd plaatsen in omloop worden gebracht. In de Britse mediawereld is Murdoch geen onbekende. Hij is eigenaar van de Britse kranten Times en The Sun. Murdoch zelf is van Australische komaf, maar hij heeft inmiddels de Amerikaanse nationaliteit. (ANP/AD)

** Joling en Gordon over de vloer is het beste programma dat op Talpa is te zien. Dat blijkt uit een enquête van TNS NIPO, in opdracht van VARA TV Magazine. Twintig procent van de ondervraagden vindt het beter dan de rest van de Talpa-programma’s. Tegelijkertijd wordt Gordon beschouwd als irritantste presentator die de zender van John de Mol rijk is. Linda de Mol is de beste presentator, op de voet gevolgd door Jack Spijkerman. Ivo Niehe en Wilfred Genee worden beiden door slechts 6 procent van de ondervraagden genoemd. Talpa heeft te veel reclame, oordeelt ruim een kwart. Sterke punten zijn het voetbal, de speelfilms en de series die er zijn te zien. Een derde van de ondervraagden kijkt minder dan een uur per week naar Talpa. Ongeveer evenveel mensen geven één tot drie uur op als antwoord. De rest kijkt meer dan drie uur per week. (ANP/AD)

** Kijkers naar BVN-TV in de Verenigde Staten, Canada en Mexico moeten sinds 3 augustus omschakelen naar een andere transponder op de Intelsat Americas 5-satelliet. Op 3 augustus om 19.45 Eastern Time is namelijk de transponder van BVN van de Intelsat Americas 5-satelliet door een technisch probleem in zijn geheel uitgevallen. BVN wordt nog wel uitgezonden, alleen nu via een andere transponder. Via http://www.bvn.nl/html/verenigde_staten.html legt BVN-TV uit welke actie de kijker moet uitvoeren om de ontvangst van BVN TV te herstellen.

** Veel Nederlanders die op vakantie in het buitenland internetten met hun mobiele telefoon wacht bij thuiskomst een gepeperde nota. Zo hebben veel mensen geen idee van de exorbitant hoge bedragen die worden berekend. Alleen wat surfen op een paar websites of het checken van de aandelenkoersen kan al oplopen tot tientallen euro’s. De Consumentenbond waarschuwt dan ook het internetgebruik via de gsm over de grens in de hand te houden. „Bovendien doen mensen er sowieso verstandig aan om eerst na te gaan welke provider in het buitenland de goedkoopste is”, stelt woordvoerder Marcel van Beusekom. (Telegraaf)

** De commerciële radiozender Arrow Classic Rock heeft van vrijdagavond tot zaterdagmiddag met omvangrijke automatiseringsproblemen in haar uitzendstudio in Den Haag te kampen gehad. Hierdoor was gedurende deze periode een aangepast programma te horen via de kabelfrequenties van Arrow Classic Rock Radio en de middengolffrequentie 675 kHz. Zowel vrijdagavond als op zaterdag was het diverse keren “stil” op de frequenties van Arrow Classic Rock Radio. De grootste problemen zijn inmiddels opgelost.

** De NieuwsTV-edities van Boom uitgevers in Leeuwarden en Zuidwest Friesland worden met ingang van 1 oktober a.s. overgedragen aan Gerstel Produkties uit Harlingen. Gerstel Produkties is sedert tien jaar met GPTV actief als niet-landelijke commerciële omroep in de regio Harlingen, Franekeradeel en Het Bildt en zendt dagelijks een journaal van circa 15 minuten uit via het lokale kabelnet. Boom en Gerstel hebben reeds een jarenlange relatie als het gaat om het wederzijds doorplaatsen van advertenties en de doorgifte van het teletekstsignaal. De ambitie van Gerstel om haar programmering uit te breiden naar andere delen van Friesland past bij het streven van Boom om tot samenwerking te komen in de regio. De programma’s WoonTV en BootTV worden, evenals het teletekstsignaal, doorgegeven op alle edities van Gerstel. (Liwwadders)

** Een Schots politicus heeft recht op een schadevergoeding van 300.000 euro van een Britse krant wegens smaad. Het aangeklaagde zondagsblad News Of The World had beweerd dat de socialistische Tommy Sheridan constant vreemd ging, aan groepsseks deed en drugs gebruikte. Een rechtbank in Schotland gaf de 42-jarige klager vrijdag gelijk. In een eerste reactie op zijn overwinning noemde Sheridan de journalisten van de krant leugenaars. News Of The World overweegt in beroep te gaan, meldde de Britse omroep BBC vrijdag. De krant baseerde zich op een persoon waarmee Sheridan voor zijn huwelijk een seksuele relatie onderhield. (AD/ANP)

UIT DE MEDIA:

** Vanaf het nieuwe radioseizoen krijgt de publieke radiozender Radio 2 een nieuwe uitstraling. De bekende Decibello, de bloedhond, zal niet uit beeld verdwijnen. Wel zijn het logo en de huisstijl opnieuw vorm gegeven. De verandering van huisstijl valt samen met de nieuwe programmering van de radiozenders van de Publieke Omroep die per 4 september ingaat. Radio 1, Radio 2, 3FM, Radio 4, Radio 5 en de Concertzender bedienen dan samen een gevarieerd en op elkaar aansluitend pakket. De samenwerking met FunX supported by BNN wordt verder uitgebreid. “Voor Radio 2 betekent dit dat wordt vastgehouden aan het duidelijk herkenbare profiel en het succesvolle format nog meer wordt verbeterd”, aldus het persbericht.

** Na diverse andere publieke omroepen komen ook TROS en BNN desgevraagd over de brug met hun topinkomens. Bij de jongerenomroep verdienden in 2005 drie mensen meer dan het gemiddelde ministersalaris (158.000 euro). Daaronder zijn twee presentatoren die ieder goed zijn voor jaarinkomens van bijna een kwart miljoen euro (respectievelijk 233.000 en 248.000 euro). BNN-voorzitter-directeur Laurens Drillich verdiende vorig jaar 166.000 euro. Wie de twee goedbetaalde coryfeeën zijn, wil de omroep niet bekendmaken. Prominente BNN-gezichten waren vorig jaar onder anderen Katja Schuurman en de inmiddels naar Talpa overgestapte Bridget Maasland. Bij de TROS zitten vijf tvmakers boven het ministersalaris. Hun inkomens lopen uiteen van 165.000 tot 225.000 euro. TROS-bestuurder Karel van Doodewaerd incasseerde voor de dubbelfunctie van voorzitter-directeur een bedrag van 205.036 euro. De TROS weigert eveneens te onthullen wie de grootverdieners zijn. Tot de kijkcijferkanonnen van de TROS behoorden vorig jaar onder anderen Linda de Mol, Yvo Niehe, Jaap Jongbloed en Antoinette Hertzenberg. (o.a. Telegraaf)

**De commerciële televisiebedrijven RTL en SBS verwachten dat de overname van kabelbedrijf Essent Kabelcom de uitrol van digitale televisie in Nederland zal versnellen. Fons van Westerloo, directeur van RTL Nederland, denkt dat de verkoop aan Warburg Pincus en Cinven ‘voor de stimulering van digitale televisie in Nederland goed zal uitpakken’. Dat zegt hij tegen Het Financieele Dagblad. Een woordvoerder van SBS zegt ook dat de uitrol van digitale televisie kan worden versneld. ‘Distributie was tot nu toe een bottleneck, omdat elke kabelaar zijn eigen zakelijke modellen en platforms hanteert. Nu krijgen we meer eenduidigheid. Er zijn risico’s, maar wij zullen zeker niet met 180 kilometer per uur naar de NMa gaan rennen.’ (Adformatie)

** De VARA stopt met het radioprogramma For the Record van Mart Smeets en Leo Blokhuis. De zendgemachtigde krijgt geen geld meer van Publieke Omroep (PO) voor het programma (Radio 2, 23.00-01.00 uur). Door het ontbreken van dat PO-geld krijgt de VARA het budget voor het programma niet rond, aldus een woordvoerder vrijdag. De eerste uitzending van For the Record was op 8 januari 1992. (ANP/AD)

** Rob Stenders en Gerard Ekdom zullen vannacht samen een programma maken in de freaknacht van 3FM. Van 1:00 tot 4:00 uur zal het duo aandacht besteden aan muziek die je normaal nooit hoort op de radio. In het verleden maakte Rob Stenders wekelijks het programma ‘Freak-O-Lympics’. Eerst deed hij dat op 3FM, later op Yorin FM. Het is trouwens niet geheel eenmalig dat Rob Stenders vannacht terug is op 3FM. Zoals eerder al bekend werd gemaakt zal de dj vanaf volgende week drie wekenlang het lunchprogramma ‘Claudia d’r Op’ presenteren. Stenders en Ekdom maken hun programma trouwens in de zendtijd van ‘Nachtegiel’, omdat Giel Beelen op vakantie. Het programma ‘Ekdom in de Nacht’, van 4:00 tot 7:00 uur wordt eenmalig gepresenteerd door Michiel Veenstra. (RadioFreak)

** Via Extra TV is in de maand augustus de tekenfilmzender Boomerang te zien. Extra TV is een kanaal in het analoge tv pakket van UPC waar kijkers gedurende een maand kennis kunnen maken met een tv-zender die normaal alleen via de dienst UPC Digital TV is te zien. Boomerang zendt 24 uur per dag, 7 dagen per week de leukste, klassieke cartoons uit, zoals The Flinstones, Scooby Doo, The Pink Panther en Tom & Jerry.

** Dj Eddy Becker (58), in de gouden tijden van Radio Veronica dankzij zijn programma Ook Goeiemorgen bekend als De Man met de Wekker, keert terug op de radio. Becker is vanaf 12 augustus drie weken te horen op Radio Gelderland als vervanger van dj Tom ‘De Dikke’ Blomberg. Hij draait in het programma Weekend Retour muziek uit de jaren 60 en 70. Na zijn jaren bij Radio Veronica stapte Eddy Becker over naar de NCRV, waarvoor hij twintig jaar lang tv-programma’s presenteerde zoals Kwistig met muziek en Eddy Ready Go. (ANP/AD)

** Omroep BNN gaat een Nederlandse versie maken van de satirische popquiz Never Mind The Buzzcocks van de Britse omroep BBC. Onduidelijk is nog wanneer het tv-programma begint en welke titel het krijgt. Never Mind The Buzzcocks is een komische quizshow met als thema popmuziek. De titel is een combinatie van de titel van Never Mind The Bollocks van The Sex Pistols en The Buzzcocks, een andere Britse punkgroep uit de jaren zeventig. Ook bestaat er een Amerikaanse versie Happy Hour en een Australische, Spick and Specks. BNN is in samenwerking met producent Blue Circle bezig met de voorbereiding van de Nederlandse versie. Zo wordt er druk gezocht naar de juiste panelleden en spellen. (ANP/Planet)

** Telecombedrijf KPN heeft interesse in de overname van de Duitse internettak van het Amerikaanse bedrijf AOL, een dochter van mediabedrijf Time Warner. Dat meldde persbureau Reuters woensdag op basis van anonieme bronnen. Behalve KPN zouden ook de telecombedrijven Versatel, freenet.de, United Internet en Telecom Italia interesse hebben. De partijen kunnen tot halverwege deze maand hun biedingen uitbrengen, aldus de bronnen tegen Reuters. AOL heeft ook zijn internetactiviteiten in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk in de etalage gezet. AOL hoopt de onderdelen ergens in de herfst te hebben verkocht, zo liet topman Jonathan Miller van AOL woensdag weten tijdens een analistenbijeenkomst. Het moederbedrijf van AOL, Time Warner, publiceerde woensdag cijfers over het tweede kwartaal. (ANP)

** Nutsbedrijf Essent verkoopt zijn kabeldivisie Kabelcom voor 2,6 miljard euro aan de twee Britse investeringsmaatschappijen Warburg Pincus en Cinven. Dat meldde persbureau Reuters woensdag op basis van anonieme bronnen. De verkoop wordt mogelijk al vandaag bekendgemaakt, aldus Reuters. Essent zette zijn kabeldivisie in juni in de etalage. Het bedrijf wil zich alleen nog richten op energieactiviteiten. De twee vermeende Britse kopers lijfden in juli nog kabelbedrijf Casema in voor 2,1 miljard euro. De durfinvesteerders kondigden aan dat Casema wordt samengevoegd met Multikabel, dat al in handen was van het consortium. Kabelcom biedt kabeldiensten aan ongeveer 1,8 miljoen klanten en is actief in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland. Het gecombineerde bedrijf Casema en Multikabel telt ruim 1,6 miljoen kabelklanten. Casema is vooral actief in het midden en westen van het land.

** De dood van een Iraakse journalist, van wie het lichaam dinsdag in Bagdad werd teruggevonden, brengt het aantal dodelijke slachtoffers onder journalisten sinds het begin van de oorlog in Irak op 100. De organisatie Reporters Zonder Grenzen spreekt van een vreselijke balans. De 20-jarige correspondent van een Iraakse televisiezender werd op 30 juli ontvoerd in het westen van Bagdad. Twee dagen later werd zijn lichaam levenloos aangetroffen. “Geen enkele oorlog is zo dodelijk geweest voor de pers sinds de Tweede Wereldoorlog”, zegt Reporters Zonder Grenzen. “De Iraakse regering moet alles in het werk stellen om de verantwoordelijken voor deze gruweldaden te identificeren en te berechten.” Volgens de organisatie laat de bescherming van medialui in Irak te wensen over. Sinds het begin van het conflict in Irak in maart 2003 kwamen 100 journalisten en andere medewerkers uit de media om het leven. Twee persmensen zijn vermist en drie worden nog steeds gegijzeld. (Belga)

Liberty Global biedt niet meer op Essent Kabelcom

Het moederbedrijf van kabelexploitant UPC, Liberty Global, is niet meer in de race voor de overname van Essent Kabelcom. Dat liet de onderneming woensdag weten. Beide partijen zijn het niet eens geworden over onder meer de prijs. “We hebben heel serieus naar Essent Kabelcom gekeken en er zijn goede integratiemogelijkheden”, zei een woordvoerder van Liberty Global. “Maar er zijn nu geen actieve gesprekken meer.” Op het sociale vlak, waaronder het overnemen van personeel, waren beide partijen elkaar een “heel eind” genaderd. Er was zelfs gesproken met de ondernemingsraad, aldus de Amerikaanse kabelexploitant. Er waren geen obstakels op het mededingingsvlak, verzekert de woordvoerder. Liberty Global, de grootste kabelexploitant buiten de Verenigde Staten, juicht de consolidatie in de Nederlandse kabelsector toe. Deze is volgens het concern nodig om de concurrentie met KPN aan te kunnen. “We zien ook mogelijkheden tot samenwerking met de nieuwe eigenaar van Essent Kabelcom”, aldus Liberty. (DFT)

UIT DE MEDIA:

** Aanstaande maandag 7 augustus begint de internetradiozender KXradio met een nieuwe programmering. In deze programmering staan vanaf maandag naast de huidige KX-deejays, ook enkele nieuwe namen: Mark van den Akker, Henkjan Smits, Tim Akkerman, Roel Koeners en Dennis Hoebee. Henk Westbroek is vanaf maandag te horen met een nieuw dagelijks programma. Van maandag tot en met donderdag tussen 12:00u en 13:00u. Meer informatie: www.kxradio.nl.

** TMF Party, een themazender van MTV Networks, is de komende periode te zien via het Etalagekanaal van Casema. Via dit kanaal is gedurende een bepaalde periode een tv-zender te zien voor alle Casema-klanten die normaal alleen te zien is via het digitale pluspakket van Casema.

** Sinds vandaag is de regionale commerciële radiozender RadioNL ook in de ether te beluisteren in Drenthe. Via de FM-frequentie 97.1 MHz is RadioNL sinds vandaag in een groot gedeelte van Drenthe in de ether te beluisteren. Deze frequentie was tot vandaag in gebruik bij de regionale commerciële radiozender Waterstad FM. Tevens is de zender verplaatst van Assen naar de zendmast in Smilde. (o.a. FMTV)

** Voormalig directeur Bennie Voors van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) is zondag overleden, zo is woensdag bekendgemaakt. Voors stond aan het hoofd van het persbureau van 1991 tot begin 1998. Hij werd toen opgevolgd door de huidige directeur Paul Tesselaar. Benvenuto Quintus Voors heeft zijn hele werkzame leven gewerkt bij mediabedrijven. Hij was voor zijn periode bij het ANP directeur bij Misset en bij de Nederlandse Dagblad Unie. Voors is 67 jaar geworden. (Telegraaf)

** Het Commissariaat voor de Media heeft op 18 juli jl. de reclame-activiteiten van de Stichting Ether Reclame (STER) voor de zenders van FunX toegestaan. Dit heeft het Commissariaat voor de Media vandaag bekend gemaakt. De activiteiten voor FunX supported by BNN zijn volgens het Commissariaat aan te merken als ‘activiteiten in het kader van de hoofdtaak van de STER’, omdat het om een neventaak van de NOS gaat. Overigens is een interessant gegeven dat deze neventaak zelf – die via de stichting Colorful Radio loopt – is overigens nooit toegestaan door het Commissiaat voor de Media; dankzij juridische procedures en een politieke schorsing van dat besluit kan de zender toch uitzenden

** De lokale radio-omroep Veluwe FM gaat meewerken aan programma’s voor Nederlandse militairen in Afghanistan. Dankzij een samenwerking van Veluwe FM met de Wereldomroep kunnen militairen in Afghanistan op de hoogte blijven van het wel en wee van hun kameraden in Ermelo. Bovendien kunnen in Ermelo gelegerde militairen de uitzendingen van de Wereldomroep op Veluwe FM beluisteren. Nederlandse militairen zijn vanaf deze maand in NAVO-verband actief in Afghanistan. Ze worden ingezet in de provincie Uruzgan. De Wereldomroep en 3 FM brengen op 8 augustus een aparte zender in de lucht, die helemaal is gewijd aan de Nederlandse militairen ter plaatse. In het programma worden l ive flitsen vanuit Afghanistan gebracht, maar ook interviews en andere wetenswaardigheden, dit alles met een muzikale omlijsting. De presentatie van het programma is in handen van Annemieke Schollaardt. Lees verder. Website Urzugan.FM vind je via http://www.uruzgan.fm/.

** Israël heeft dinsdag de televisiezender van de radicaalislamitische Hezbollah tijdens een nieuwsuitzending gehackt. De joodse staat brak ook in op enkele radiozenders. Op de televisiezender al–Manar toonde Israël enkele minuten lijken van Hezbollah–strijders. Ook werd beweerd dat de leider van de militante sjiitische beweging, Hassan Nasrallah, een leugenaar is.(ANP)

** Zeven medewerkers van de NOS en de Publieke Omroep, onder wie drie presentatoren, verdienen meer dan een minister. Dat blijkt uit het jaarverslag 2005 van de NOS. De best betaalde presentator had vorig jaar een belastbaar inkomen van 369.000 euro. Dat is twee keer het inkomen, inclusief pensioen, van een minister. Het bedrag bestaat uit een bruto jaarinkomen van 278.000 euro en een eenmalige pensioenbijdrage van 91.000 euro. In het jaarverslag worden geen namen genoemd. Het gaat alleen om presentatoren en managers in dienst van de NOS en de Publieke Omroep, niet om medewerkers van andere publieke omroepen. Het is voor het eerst dat in een jaarverslag van de NOS inzicht wordt gegeven in alle salarissen boven 158.000 euro, het gemiddeld belastbaar ministersinkomen. Sinds dit jaar zijn alle organisaties en instellingen die uit publieke middelen worden betaald verplicht inzicht te verschaffen in de hoogte van de topinkomens. Bij de NOS en de organisatie van de Publieke Omroep werken twaalf mensen met een inkomen van 158.000 euro of meer. Onder hen zijn de drie leden van de raad van bestuur, een consultant en een hoofdredacteur. De meest verdienende bestuurder is Harm Bruins Slot, voorzitter van de raad van bestuur van de Publieke Omroep, die het geld en de zendtijd verdeelt over de publieke omroepen. (NRC)

** Een twintigtal huizen aan de Fruithof in Biddinghuizen heeft vijf dagen geen tv, telefoon of internetverbinding gehad van UPC. De storing ontstond in de nacht van donderdag op vrijdag en veroorzaakte vooral veel praktisch ongemak. Pas dinsdagmiddag wist het kabelbedrijf de problemen op te lossen. Er bleek een eindversterker kapot te zijn. UPC stuurt de gedupeerde bewoners een bosje bloemen. Ook krijgen ze de abonnementskosten voor de gemiste dagen dubbel terugbetaald. (Omroep Flevoland)

** TROS-voorzitter Karel van Doodewaerd legt zijn nevenfunctie als directeur van de omroep op 31 december neer. Dat heeft de TROS maandag laten weten. Van Doodewaerd wil zich naar eigen zeggen richten op het merk en de vereniging TROS, die bijna een half miljoen leden telt. Bob Bartelds neemt op interim-basis zijn taken als directeur van het omroepbedrijf over. (ANP/AD)

** Shakira en de Red Hot Chili Peppers hebben de meeste nominaties gekregen voor de MTV Video Music Awards 2006. De latinzangeres en de funkrockband kregen ieder zeven nominaties, meldde de muziekzender MTV maandag. Vijf nominaties waren er voor popkoningin Madonna en het poppunkkwartet Panic! At The Disco. De winnaars worden op 31 augustus bekendgemaakt in de Radio City Music Hall in New York. De afgelopen twee jaar was de prijsuitreiking in Miami. (ANP/AD)