Media kort: december 1999

KORT NIEUWS

-> Youp van ‘t Hek verzorgt op oudejaarsavond een conference vanuit het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam. Hekwerk Theaterproducties heeft dat maandag laten weten. Het optreden wordt rechtstreeks uitgezonden door de VARA. Van ‘t Hek gelastte eerder zijn voorstellingen op 30 en 31 december in de Amsterdamse Stadsschouwburg af wegens problemen met de kaartverkoop. Die optredens zijn nu verplaatst naar het Nieuwe de la Mar. (o.a. ANP)  
-> De loting voor Euro 2000 die de NOS op zondag uitzond,is door ruim een miljoen kijkers gevolgd,meer dan de helft van het aantal televisiekijkers op dat moment.  

-> Met ingang van 1 januari krijgt Langs de Lijn twee nieuwe presentatoren: Robbert Meeder en Gio Lippens. Gio Lippens, sinds 1989 werkzaam voor Langs de Lijn, neemt de plaats in van Klaas Samplonius op de zaterdagmiddag. De donderdagavond-uitzending is per 1 januari voor Robbert Meeder, die ook de rubriek ‘het wel en wee in het betaald voetbal’ op de zaterdagmiddag gaat presenteren. (NOS)  

-> Sinds kort zijn de teletextpagina’s van RTL4, RTL5 en Veronica ook via het Internet raad te plegen. Dit bericht het Internetmagazine MediaNed. De teletext is online te bereiken via http://www.text.nl, of via de individuele webpagina’s van de drie zenders.

KIJKCIJFERS

De publieke omroepen behaalden in week 49 gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 38%. Nederland 1 haalde het hoogste marktaandeel op maandagavond (16%), door Journaal 20.00 uur, Netwerk, Tussen kunst en kitsch en In de clinch. TV2 haalde het hoogste marktaandeel op dinsdagavond (29%), door de rechtstreekse uitzending van de Champions-Leaguewedstrijd Feyenoord – Olympique Marseille. Nederland 3 haalde het hoogste marktaandeel op donderdagavond (21%), door de rechtstreekse uitzending van Real Mallorca -Ajax. RTL 4 behaalde een gemiddeld marktaandeel van 16%, RTL 5: 3%, Veronica: 13%, SBS 6: 9%, Net 5: 4% en Fox 8: 2%. Deze gegevens zijn afkomstig uit het Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door bureau Intomart in opdracht van NOS, STER en IP. (NOS)

RONDJE FM BAND…..

Een zoektochtje op de FM-band op de zondagavond in de omgeving van Den Haag leverde het volgende lijstje op met vrije radiozenders:

91.0    R-FM – Rotterdam

91.1    Delta(?) – Den Haag

92.0    Horizon – Den Haag

92.3    Radio Centraal – Den Haag

93.7    RelaxFM(?) – Leidschendam

93.8    JamFM – Leidschendam

95.8    LaserFM – Amsterdam/Haarlem

96.4    Exclusief – Den Haag

97.2    TrendFM – Den Haag

98.1    Xclusief – Den Haag

98.4    Dynemic – Den Haag

99.2    Vlietstad – Voorschoten

104.2    Haagse Kerst Radio – Den Haag (testuitzendingen)

104.7    Tonka – Den Haag

“APARTE STATUS NET5/VARA BINNEN SBS”

Het televisiestation Net 5 werkt aan een plan om een ‘commerciële VARA’ aan zich te binden. Dit bericht het dagblad Parool in haar editie van zaterdag. De bedoeling is de combinatie Net 5/VARA binnen het concern SBS Broadcasting een aparte status te geven, die garandeert dat winstmaken niet het enige doel is. Het plan komt tegemoet aan de voorwaarde die de VARA stelt aan een toekomst buiten het publieke bestel. De VARA wil niet de weg opgaan van beursgenoteerde bedrijven als de Holland Media Groep (HMG) en SBS Broadcasting, waar een zo hoog mogelijke winst voor aandeelhouders de bedrijfscultuur bepaalt. Net 5 is vorig jaar gelanceerd. SBS-directeur Fons van Westerloo wilde er een populair cultuurnet van maken. Dat lukte nauwelijks, al vertoont het marktaandeel de laatste tijd groei.

NETVARA ?

Samenwerking met een zelfstandige VARA, waarbij Net 5 wordt omgebouwd tot NetVARA, zou eerder aan Van Westerloo’s oude liefde beantwoorden dan Net 5 in de huidige vorm. Er is Van Westerloo dan ook veel aan gelegen de VARA binnen te halen. Om hem heen heeft hij een gezelschap verzameld van financiële en juridische experts, die onderzoeken of het mogelijk is de VARA binnen het moederbedrijf deels te ‘isoleren’. SBS wil voorkomen dat een situatie ontstaat als bij de concurrerende Holland Media Groep, waar één partner, de vereniging Veronica, eigenaar van 35 procent van de aandelen, met een aangekondigd vertrek de kwetsbaarheid van RTL 4 en RTL 5 pijnlijk blootlegde. Met een aparte status heeft de VARA de lusten van de samenwerking met een groot bedrijf als SBS Broadcasting. Ze kan dan meeprofiteren van de kabeldistributie en de inkoop van film- en fictiepakketten . Bij een aparte status hoeven hoge aanloopkosten van de nieuwe zender de doelstelling van de moeder, winstmaximalisatie, niet te bedreigen.

VARA-LEDEN WORDEN AANDEELHOUDERS

Maakt NetVARA eenmaal winst, dan kan over de opbrengst een verdeelsleutel worden afgesproken. Bij SBS denken financiële experts aan een regeling waarbij winst deels ten goede komt aan eigen, ‘kwalitatief hoogwaardige programma’s, en deels wordt uitgekeerd aan aandeelhouders. Dat gezelschap zou zelfs kunnen bestaan uit de VARA-leden, die een deel van de aandelen kunnen krijgen. Om de aparte eenheid van NetVARA gestalte te geven, wordt gedacht aan een bv, een nv of een vennootschap onder firma.

NETPARTNERS VARA STOPPEN VERHUIZING

Intussen hebben de netpartners van de VARA op Nederland 3, VPRO, NPS en RVU, de voorbereidingen voor een gedeeltelijke verhuizing naar een gezamenlijk, nieuw gebouw stopgezet. Komend voorjaar zouden de medewerkers van de postbezorging, de ledenadministratie, de automatisering en documentatie in één pand komen. (Parool)

EK2004 NAAR PUBLIEKE OMROEP

De NOS zal alle wedstrijden van het EK 2004 in Portugal live uitzenden. De UEFA vergaf zaterdag de rechten aan de EBU, het samenwerkingsverband van de publieke omroepen in Europa. De EBU betaalt 400 miljoen dollar voor de rechten. Naar verluidt was dit niet het hoogste bod. Voor de UEFA gaf echter de doorslag dat bij de EBU alle 31 wedstrijden gratis live uit te zullen zenden op het open net. De EBU moest opbieden tegen de Duitse Kirch-groep en het Britse Ocatagon. Deze twee leveranciers van betaaltelevisie wilden (delen van) het tournooi achter de decoder uitzenden. Voor het EK 2000 telt de EBU 70 miljoen dollar neer. (NOS Teletekst)

RTV AWARDS 1999 UITGEREIKT: ZAANRADIO LO VAN 1999

Tijdens het RTV Festival in Nijmegen is het Radio Schiedam programma ‘Wat doe je voor de kost’ uitgeroepen tot beste lokale radioprogramma van 1999. De Lokale omroep van Zaanstad, Zaanradio werd uitgeroepen tot lokale omroep van het jaar. “De programma’s van Zaanradio, zowel de voorbeelden op de compilatieband als de andere programma’s in het uitzendschema, weerspiegelen de diverse activiteiten en stromingen van de Zaanstreek”, aldus de jury, bestaande uit onder andere Willem van Beusekom en Els Bovenlander.  Naast prijzen voor de beste omroep van 1999 en het beste programma van 1999 werden er in Nijmegen ook de volgende prijzen uitgerijkt: – De RTV-Award Tekst TV ging naar Boschtion Tekst TV uit Den Bosch

– De RTV-Award Ouderenprogramma’s ging naar Omroep Utrecht RTV met het  programma Kinderen van de Soekoth.

– De RTV-Award Kleurrijke programma’s ging naar Omroep Gouwestad uit Gouda met het programma Is er nog plaats in de herberg.

– De RTV-Award Internet ging naar de internetsite van Midland FM

“KIJKGELD VOOR WEST/RIJNMOND VOORAL POLITIEK TRUCJE”

De Provinciale Staten van Zuid-Holland heeft besloten om vanaf 1 januari volgend jaar 5,75 gulden kijkgeld te gaan heffen voor de regionale televisiezenders TV West en TV Rijnmond. Directeur R. Peters Dienst Omroepbijdragen zegt tegenover de Haagsche Courant dat zo’n bijdrage “volkomen zinloos” is. “Het invoeren van kijkgeld voor TV West en TV Rijnmond kan alleen worden uitgevoerd wanneer de omroepbijdrage blijft bestaan. “En daar ziet het niet naar uit reageert” aldus Peters. “Als de omroepbijdrage verdwijnt moeten de provincies met het rijk onderhandelen over een financiele compensatie voor de regionale en lokale opslagen. Hoe dat gaat gebeuren is echter nog niet duidelijk  Peters ziet het besluit van de provincie Zuid-Holland dan ook vooral als een politiek drukmiddel. “Door nu te besluiten kijkgeld te heffen, wil de provincie aan het rijk duidelijk maken hoeveel geld er nodig is om de omroepen in stand te houden en dus hoeveel een eventuele compensatie zou moeten bedragen”. De Tweede Kamer neemt later deze maand een besluit over rijkssteun aan regionale en lokale omroepen. Of het Rijk bereid is de voorgestelde bijdrage aan TV West en TV Rijnmond te compenseren is nog zeer de vraag. De Kamer heeft er bij de minister Zalm (Financiën) en staatssecretaris Van der Ploeg eerder op aangedrongen dat regionals en lokale omroepen meer geld krijgen dan het kabinet nu voorr ogen heeft. Het kabinet zou provincies in ieder geval 114 miljoen moeten geven voor de regionale omroepen en de gemeenten 14 miljoen voor de lokale omroepen. Het kabinet wilde afhankelijk niet verder gaan dan respectie- velijk 81 en 3 miljoen. (HvB/Haagsche Courant)

REGIO-OPSLAGEN IN NEDERLAND

In de Haagsche Courant van afgelopen zaterdag stond een overzicht van de regionale opslagen voor radio en televisie die per provincie worden geheven:

Opsiagen voor        radio/tv (in guldens)

Zuid-Holland:           10/5,75

Friesland:              10/10

Noord-Brabant.          10/10

Utrecht:                10/10

Limburg:                10/6,75

Groningen:              10/10

Drente:                 10/10

Noord-Holland:          10/-

Gelderland:             10/10

Flevoland:              10/10

Zeeland:                10/10

In het NRC Handelsblad van zaterdag is een achtergrondartikel te lezen over de haalbaarheid van commerciële regionale televisie in Nederland.

MEER GELD VOOR KINDERPROGRAMMA’S, RADIO4 EN DRAMA

Het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties trekt de komende jaren meer geld uit voor kinderprogramma’s, dramaproducties en Radio 4. Dat staat in het meerjarenplan van het fonds dat zaterdag is verschenen. Voor dramaseries op televisie trekt het fonds 2 miljoen gulden per jaar extra uit. Dat geld is bedoeld voor onder andere proefopnames, het vormen van teams van schrijvers en het maken van scenario’s. Het fonds verhoogt de jaarlijkse bijdrage aan kinderpro- gramma’s van 3,3 naar 6,8 miljoen gulden. Radio 4 krijgt 1,2 miljoen gulden om het programmapakket te bevorderen, aldus het fonds. De organisatie verdeelt jaarlijks in totaal zo’n 31 miljoen gulden. (ANP)

KORT NIEUWS

->Ter gelegenheid van de 65e verjaardag van het ANP wordt op zaterdag 11 december het radionieuws van 9.00 tot 18.00 uur gelezen door voormalig nieuwslezers van het ANP. Onder de genodigden zijn klinkende namen èn stemmen. Elk heel uur neemt één van hen zijn vertrouwde plaats achter de microfoon in. In volgorde van opkomst nemen Jeroen d’Hamecourt, Chiel de Kruyf, Freek Simon, Arend Langenberg, Donald de Marcas, Jeroen Pauw, Dick Klees, Marc van Amstel, Paul van der Lugt en Max van Egmond een bulletin voor hun rekening. De uitzendingen zijn te beluisteren op Sky Radio, Radio 538, Radio 10 FM, Noordzee FM, Love Radio, Classic FM, Arrow Classic Rock Radio, Business Nieuws Radio, Hot Radio, Rebecca Radio, System FM en E FM.

-> SIRE (Stichting Ideële Reclame) past haar vuurwerkcampagne aan na klachten van de Gehandicaptenraad. Aan de radio- en tv-spotjes zal SIRE een tekst toevoegen die ingaat op de positie van het (invalide) vuurwerkslachtoffer. De Gehandicaptenraad volhardt, ondanks de knieval van SIRE, in haar bezwaren tegen de reclameactie. Ze wil via een spoedprocedure bij de Reclame Code Commissie de stichting ertoe dwingen de volledige campagne in te trekken. Dit is de uitkomst van een overleg dat SIRE en de Gehandicaptenraad gisteren hebben gevoerd. (Algemeen Dagblad)

“SBS6 ZET SCHOLIERENPROTEST IN SCENE”

Zeker tien leerlingen van een scholengemeenschap voor HAVO en VWO in Zaandam zijn het slachtoffer geworden van de SBS6 nieuwsrubriek “Hart van Nederland”. Dit bericht WestfrieslandNet. Een groep scholieren van de school werd afgelopen maandag de gehele dag door een ploeg van SBS gevolgd in verband met het protest van scholieren tegen het studiehuis. Toen de beelden niet spectaculair genoeg bleken, zette de ploeg het gooien met eieren in scene. De scholieren zijn voor straf geschorst en de school eist opheldering van SBS. Het speciale rechercheteam van het korps Haaglanden, dat de rellen onderzoekt, roept deze en eventuele andere scholieren – die het slachtoffer zijn geworden van media-enscenering – op om aangifte te doen.

BINNENKORT INTERNET VIA DE KABEL IN HAARLEMMERMEER

Inwoners van Haarlemmermeer kunnen vanaf eind volgend jaar voor 15 gulden per maand een decoder huren. Daarmee wordt het onder meer mogelijk te internetten en te telefoneren via de kabel. Ook kunnen decoder-bezitters een keuze maken uit verschillende pakketten met extra zenders. Die extra pakketten gaan ongeveer 7 gulden per maand kosten. Het Alkmaarse bedrijf Multikabel, dat binnenkort het Haarlemmermeerse kabelbedrijf overneemt, wil dat de Haarlemmermeerse bevolking vanaf de tweede helft van 2000 over tal van moderne communicatiemogelijkheden via de kabel kan beschikken. Daarvoor moet wel eerst het kabelnetwerk in de gemeente geschikt worden gemaakt voor digitale tv-diensten. “In afwachting van de verkoop heeft het nutsbedrijf twee jaar lang een pas op plaats gemaakt’’, zegt Multikabel-directeur J. Molenkamp. ,,Nu lopen ze achter bij de nieuwste ontwikkelingen. Dat is een heel slechte zaak, vooral in een groeiende gemeente als Haarlemmermeer.’’ Molenkamp wil zo snel mogelijk inventariseren waarin precies moet worden geïnvesteerd. Hij zegt daarover nu nog geen compleet overzicht te hebben. (Haarlemsdagblad)

ACTEUR LEX GOUDSMIT OVERLEDEN

Acteur Lex Goudsmit is vrijdag in een ziekenhuis in Amsterdam overleden aan de gevolgen van een hersenbloeding. Dat heeft zijn zoon bevestigd. Goudsmit werd 86 jaar. Goudsmit werd vooral bekend door het spelen van de rol van Tevje in Anatevka, zowel in Nederland als in theaterparadijs Londen. Hij bracht Tevje 1100 keer tot leven. Goudsmit kreeg nog in oktober de Blijvend Applaus Prijs voor mensen die opvallend en algemeen gewaardeerde bijdragen aan theater, televisie en film hebben geleverd. Lex Goudsmit was diamantslijper toen hij medio jaren dertig deel uitmaakte van de internationaal werkende zanggroep The vocal Kings. Hij belandde tijdens de omzwervingen zelfs in een film met Jean Gabin. Toch duurde het tot na de Tweede Wereldoorlog voordat hij echt voor het theater koos. Daarnaast is Goudsmit actief geweest op televisie, waarbij de meeste Goudsmit kennen van Sesamstraat. (o.a. ANP)

KORT NIEUWS

-> Zo’n 1600 mensen hebben zich opgegeven voor de variant op Big Brother, een programma van SBS6 met de voorlopige titel De Gouden Kooi. De commerciële omroep wil tien tot elf mensen zestien weken lang in een dubbeldekker door het land laten rijden. De winnaar krijgt aan het einde ongeveer een miljoen gulden. De bus gaat waarschijnlijk op 14 februari rijden. Om er zeker van te zijn dat er alleen gemotiveerde mensen meedoen, moeten de deelnemers een borgsom van 6000 gulden storten. Als zij vrijwillig uit de bus stappen of de spelregels overtreden, zijn zij hun borg kwijt. Deelnemers die worden weggestemd, krijgen hun geld terug, aldus een woordvoerder van SBS6 vrijdag. Van de 1600 aanmeldingen, roept SBS6 ongeveer vierhonderd mensen op voor selectiedagen volgende week. In februari volgt uiteindelijk de definitieve selectie in een serie televisieprogramma’s. Daarbij stemt het publiek mee. (ANP)  

-> Jochem van Gelder stopt als presentator van het televisieprogramma Willem Wever. Dit bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van vrijdag. Van Gelder zegt na zeven seizoenen en meer dan 100 afleveringen iets anders te willen gaan doen.

-> De Vereniging van de Vlaamse Radio- en Televisiepers heeft de nominaties bekendgemaakt voor de 38ste prijzen van de radio- en televisiekritiek. In de categorie beste tv-programma’s zijn er nominaties voor ‘Het leven zoals het is’, ‘Kinderziekenhuizen’, ‘De Mol’, ‘Histories’, ‘Heterdaad’ en ‘Vaneigens’. Het zijn allemaal programma’s van de publieke omroep. De genomineerden voor het beste radio- programma zijn ‘De Wandelgangen’, ‘Het Eeuwfeest’, ‘Commissaris O’, ‘Cucamonga’ en ‘Louis Paul Boon’. De ‘Pak de Poen-prijs’ voor het slechtste programma in 99 gaat naar de VTM-reeks Lebbegem. (VRT Teletekst)

COMMISSARIAAT ZET VRAAGTEKENS BIJ AKKOORD AT5

Het Commissariaat voor de Media zet vraagtekens bij het akkoord dat gemeente en provincie donderdag hebben gesloten over AT 5. ”Duidelijkheid voor de toekomst is er niet,” zegt woordvoerster I. Brakman van het commissariaat. ”Wij moeten alles nog toetsen aan de Mediawet. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is een gecompliceerde constructie die nog niet elders is voorgekomen.” Volgens Brakman vormen de plannen een ‘overgangsconstructie’ die veel vragen oproept. ”De provincie heeft het probleem twee jaar voor zich uitgeschoven.” Staatssecretaris Rick van der Ploeg van Cultuur is er in beginsel positief over dat ‘partijen elkaar gevonden hebben’ en er ‘provinciale, publieke, regionale televisie ontstaat’, aldus een woordvoerder. De staatssecretaris wacht echter af hoe het commissariaat over de constructie oordeelt. AT 5 zendt in de nu overeengekomen constructie wel uit via de licentie van TVNH, maar de stadszender krijgt een eigen editie. Beide zenders gaan onderling programma’s uitwisselen. Per 3 januari, als TVNH begint met uitzenden, komt op AT 5 een blok met nieuws uit heel Noord-Holland. TVNH kan putten uit de beelden van AT 5.  Voor de periode tot eind 2002 is de financiering rond. Daarna gaat het volgens de provincie om een kwestie voor de rijksoverheid. Die geeft geld aan provincies, die het vervolgens mogen verdelen – met dien verstande dat alleen provinciale of regionale zenders in aanmerking komen en niet de lokale zenders, zoals AT 5. In de overeenkomst van donderdag staat echter niet dat de provincie AT 5 een eigen zendmachtiging voor een provinciale zender verstrekt. Zuid-Holland werkt ook met twee machtigingen. Die provincie kent echter twee afgebakende terreinen, namelijk Den Haag en Rotterdam, met elk hun eigen regio. Brakman van het commissariaat voor de media : ”Noord-Holland heeft geen twee kernen. Je hebt Amsterdam en de rest. TVNH wordt een uitgekleed station.” Hoofdredacteur Ton F. van Dijk is blij met het zelfstandige voortbestaan van AT 5. ”We willen graag zelfstandig blijven én samenwerken met TVNH.”  H. Elzerman van TVNH vindt het jammer dat een commissie binnen zes maanden uitsluitsel moet geven hoe de toekomst na 2002 eruit gaat zien voor beide zenders. ”Ik had liever gehad dat er meer tijd was. Misschien gaat de samenwerking zo goed dat we niets willen veranderen.” (o.a. Parool)

UPCTV START ZESDE THEMAZENDER: AVANTE

UPCtv heeft woensdagavond het zesde themakanaal van UPCtv, Avante, gelanceerd. Avante richt zich op mannen met programma’s over luchtvaart, ruimtevaart, auto’s, boten, spionage, militaire strijdkrachten, onderzeeboten en technologie. “Avante wil vermaken en informeren door de kijker inzicht te bieden in belangrijke uitvindingen uit het heden en verleden en vooruit te blikken op toekomstige ontwikkelingen”, aldus het persbericht dat UPCtv heeft uitgebracht. Het kanaal is beschikbaar op UPC’s eigen kabelnetwerken in Nederland en binnenkort ook in België en Oostenrijk. Het wordt ook gelanceerd op het kabelnetwerk van Telia in Zweden, waarmee het kanaal in totaal aan 3,25 miljoen potentiële abonnees wordt aangeboden. In het jaar 2000 zal het kanaal in meer Europese landen beschikbaar komen. Stephen Cohen (UPC tv’s Chief Operating Officer) over de nieuwe zender:  “Avante brengt een uitzonderlijke programmering die de kijker in de spectaculaire wereld van de wetenschap en technologie leidt. Wij zijn in het bijzonder trots op dit kanaal omdat er ieder jaar meer dan 100 uur aan nieuwe programma’s te zien zal zijn die speciaal voor Avante geproduceerd en dus voor het eerst op dit kanaal uitgezonden worden.” In het jaar 2000 wil UPC nog meer themakanalen starten. (HVB)

NOB STAPT UIT ADSL-PROJECT – ONTEVREDEN OVER SNELHEID

NOB Interactive, dochter van het omroepproductiebedrijf NOB, is zeer teleurgesteld over de snelheid van de zogeheten ADSL-verbindingen die KPN gaat bieden. Een samenwerking tussen KPN en NOB Interactive voor het leveren van muziekclips en journaalbeelden via de telefoonlijn is gestaakt. KPN en NOB Interactive testten de afgelopen twee jaar in Amsterdam de snelle verzending van beelden en muziek via de telefoonlijn. Volgens directeur T. van Mil van NOB Interactive was de snelheid in de tests het viervoudige van wat nu praktisch haalbaar is met de ADSL- verbindingen (Asymmetric Digital Subscriber Line) die KPN vanaf volgend jaar commercieel aanbiedt. NOB Interactive praat met andere ADSL-aanbieders zoals Cistron en het Twentse A1/Casena in de hoop dat zij een beter aanbod kunnen doen. “De combinatie van grote videobeelden met cd-kwaliteit is niet mogelijk met de snelheden die KPN nu aanbiedt”, zegt Van Mil. “Diensten zoals op aanvraag aanleveren van journaalbeelden zijn met de snelheid die KPN aanbiedt wel mogelijk, maar alleen met een lagere kwaliteit.” Nu de alliantie met KPN is verbroken, wil Van Mil van NOB Interactive multimediadiensten bieden aan Internetaanbieders. Ook overweegt NOB Interactive zelf Internet aan te bieden over netwerken met hoge capaciteit. “De vraag is of de consument voldoende wil betalen voor dit kwaliteitsniveau”, aldus Van Mil. Concurrenten van KPN beweren dat de telecomaanbieder een doorbraak van ADSL zo lang mogelijk wil uitstelllen. KPN zou dit onder meer doen om de markt voor vaste huurlijnen te beschermen. Huurlijnen zijn telefoon- of dataverbindingen met een vaak hoge capaciteit. ADSL-lijnen zijn hiervoor een goedkoop alternatief en zouden de zeer hoge Nederlandse prijzen in dit marktsegment onder druk kunnen zetten. Van Mil zegt niet te weten waarom KPN gekozen heeft voor veel tragere verbindingen dan oorspronkelijk bedoeld. KPN zegt dat het gekozen heeft voor de toepassing die nu technologisch goed haalbaar is. “Het overbrengen van full motion video lukt met deze techniek natuurlijk niet”, zegt een woordvoerder. “Maar in de toekomst komen er waarschijnlijk snellere verbindingen.” (NRC Handelsblad)

AKKOORD OVER KIJKGELD ZUID-HOLLAND

Een meerderheid van de politieke partijen in de Provincie Zuidholland steunt het voorstel voor structurele financiering van TV West en TV Rijnmond. Tijdens de vergadering van de commissie cultuur & zorg van de Provincie Zuidholland bleek donderdagmiddag dat een meerderheid van CDA, PvdA, Groen Links en SP instemt met het betalen van een kleine 7 miljoen gulden subsidie vanaf 1 januari 2000. Dat komt neer op een bedrag van 5 gulden 75 per huishouden. VVD en D’66 stemden in de commissie-vergadering van donderdag tégen. Aanstaande woensdag nemen Provinciale Staten van Zuidholland een definitief besluit over de jaarlijkse financiele bijdragen aan TV West en TV Rijnmond. (hvb/west)

AT5 BLIJFT ZELFSTANDIG STATION

AT 5 is zeker van zijn voortbestaan als zelfstandige stadszender. TV Noord-Holland (TVNH) en AT 5 gaan als twee onafhankelijke omroepen regionale televisie verzorgen. Ze krijgen elk een eigen editie en gaan onderling programma’s uitwisselen. De samenwerking kan verder worden uitgewerkt, maar dat zal dan wel op vrijwillige basis gebeuren. Dat staat in een gemeenschappelijk meerjarenvisie van de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam, waar gedeputeerde E. Neef van Mediazaken en wethouder S. Bruines het woensdagmiddag over eens zijn geworden. AT 5 zal niet meer uitzenden in Purmerend. De gemeente legt het plan binnenkort voor aan de raad van commissarissen van het station voor een definitieve goedkeuring. Eerder kondigde de raad aan, niet te willen dat de stadsomroep deelnam in een zender voor de hele provincie. Die constructie heeft juist de voorkeur van de provincie en van het ministerie van OCW. Vorige week liet AT 5 nog weten niet met TVNH te willen samenwerken, omdat het dan zijn onafhankelijke status zou verliezen. (o.a. Parool)

KORT NIEUWS

-> Maurice heeft donderdagavond het Big Brother-huis verlaten. Het Nederlandse volk heeft gesproken en bepaald dat Maurice het Big Brother-huis moest verlaten. Ruim 73 procent van de stemmen ging naar Maurice. Hiermee komt een einde aan het samenzijn van de ‘harde kern’ van Big Brother. Samen met Bart, Ruud, Karin en Willem zat Maurice al vanaf het begin op 16 september in het huis. Maandag volgde een interne nominatieronde waarbij alleen Willem buiten schot bleef. De Nederlandse kijjkers hebben nu bepaald dat de 27-jarige autoverkoper het veld moet ruimen. (o.a. ANP)  

-> In HvB’s Medianieuws van 7 december heeft u kunnen lezen dat  Rupert Murdoch een belang van 24 procent neemt in de Duitse betaalzender KirchPayTV van Leo Kirch. De mediamagnaat verwezenlijkt daarmee zijn ambitie om voet aan de grond te krijgen op het vasteland van Europa. Op de website van NRC Handelsblad is een uitgebreid artikel te lezen over deze mediamagnaten. 

-> Behalve enkele landelijke radio- en televisiezenders doen er dit jaar ook regionale omroepen mee aan de Internationale Omroepdag voor Kinderen. Zondag zullen AT5, Omroep Zeeland en Omroep Limburg aandacht besteden aan het jaarlijks terugkerend evenement. Aan de omroepdag doen wereldwijd ruim 2000 radio- en tv-stations mee. In Nederland gaat het onder meer om Kindernet, TMF en Cartoon Network. Bij de lokale omroep Emmen nemen kinderen de studio 32 uur lang over. De omroepdag is een intiatief van Unicef, dat ieder jaar terugkeert op de tweede zondag van december. Zo zullen bij RTL4 kinderen een interview afnemen met Mijnheer Kaktus en op TMF zal de Top40 op zondag door Erik de Zwart is samenwerking met enkele kinderen plaatsvinden. (o.a. ANP)

FRESH102 OP HAAGSE KABEL, SUN EXIT

De radiozenders Sun FM, New Dance Radio en Q The Beat verdwijnen van de kabel. In plaats daarvan komen Happy Radio, Fresh 102 FM en een tweede ‘toegangsradiokanaal’ van Lokatel. Dat heeft de Haagse Programmaraad de gemeente geadviseerd na twee hoorzittingen met gegadigden voor een radiofrequentie op de Haagse kabel, het bestuderen van de resultaten van kijk- en luisteronderzoek en naar aanleiding van reacties van Haagse kabelabonnees. De twee nieuwe commerciële stations Happy Radio en Fresh 102 FM hebben beloofd aandacht te besteden aan lokale Haagse aangelegenheden. Het nieuwe tweede kanaal voor toegangsradio is bestemd voor de Hindoestaanse bevolkingsgroep van Den Haag. Kleine zendgemachtigden en particuliere organisaties kunnen zendtijd huren op toegangsradio. Van deze mogelijkheid maken veel migrantenorganisaties en -zenders gebruik. Het is de bedoeling dat het tweede kanaal per 1 februari van start gaat. (Hvb/Haagsche Courant).

OVERLEG PUBLIEKE OMROEP GAAT DOOR

Het overleg over de programmering van de publieke omroepen op Nederland 1, 2 en 3 gaat gewoon door. Dat is dinsdagavond tijdens een vergadering van de omroepvoorzitters besloten, aldus een woordvoerder van de NOS. De bijeenkomst was belegd naar aanleiding van het nieuws dat de VARA overweegt uit het publieke bestel te treden. De VARA legde op de bijeenkomst nog eens uit dat ze in een fase van oriëntatie zit. De omroep verklaarde te verwachten omstreeks half januari die fase af te ronden en dan nadere mededelingen te kunnen doen. De rest van de omroepen gaf te kennen het te betreuren als de VARA commercieel wordt en deed een beroep op de omroep binnen het publieke bestel te blijven. De VARA zorgde voor nogal wat onrust door vrijdag bekend te maken eventueel uit het bestel te willen treden. Daaraan ten grondslag ligt onder meer de netprofilering die volgend jaar wordt ingevoerd. Daarbij verliezen de omroepen hun thuisnet en zenden ze hun programma’s ook op andere publieke zenders uit. De VARA is bang dat omroepen verworden tot ‘productiehuizen’. (ANP)

EERSTE STER-SPOT IN 2000 ONLINE GEVEILD

Het elektronische veilinghuis QXL biedt het eerste STER-spotje van het jaar 2000 op internet aan. De hoogste bieder kan op 1 januari om 00.05 uur als eerste van het nieuwe millennium een reclamefilmpje uitzenden. Niet alleen bedrijven kunnen bieden op de spot, de veiling staat ook open voor particulieren. Een woordvoerder van QXL verwacht dat er veel belangstelling zal zijn van bureaus die reclamezendtijd inkopen voor bedrijven. Het veilinghuis wil niet zeggen wat het precies voor de 30 seconden zendtijd heeft betaald. Het was is in ieder geval niet de volle 29.000 gulden waarvoor het te boek stond bij de STER. Het bieden begint bij de 10.000 gulden. Mocht dat fors meer worden, dan gaat een gedeelte van de opbrengst naar een goed doel, zo heeft de STER bedongen. Volgende week donderdag wordt bekend wie er met het spotje aan de haal gaat. Het wordt uitgezonden op Nederland 3. (ANP)

VAN INKEL EN MOL RICHTEN KINKONK AUTOMOTIVE OP

Jeroen van Inkel (radio- en televisiepresentator en directeur Kinkonk Producties BV) en Olav Mol (Formule 1 verslaggever RTL5) hebben Kinkonk Automotive BV opgericht, een televisieproductiemaatschappij voor autosport en auto-industrie. Kinkonk Automotive is een dienstverlenende organisatie. Opdrachtgevers zijn bijvoorbeeld auto-importeurs die hun race-activiteiten goed in de publiciteit willen brengen, raceseries, circuits én televisiezenders. Mol en Van Inkel richten zich vooralsnog niet op het binnenhalen van uitzendrechten. Kinkonk Automotive krijgt productionele ondersteuning van Kinkonk Producties. Olav Mol legt de nadruk op het creatieve proces binnen Kinkonk Automotive. (hvb)

KORT NIEUWS

-> Metro-uitgever Jan van der Marel is uitgeroepen tot Reclameweek’s Mediaman van het jaar 1999. De reclamebureau’s, adverteerders en media-inkoopbureau’s gaven hem één stem meer dan SBS-directeur Fons van Westerloo. Van der Marel kreeg vooral stemmen uit de hoek van de adverteerders. Zo vond een topman van de grootste food-producent van Nederland dat het dagblad Metro voor de nodige “rimpelingen” in krantenland heeft gezorgd.  

-> Ex-topman van Walt Disney M. Weigold wordt bij Fox Kids Europe belast met alle financiële zaken. Het bedrijf maakte dat woensdag bekend. Weigold gaat deel uitmaken van de directie van Fox Kids. Weigold was bij Walt Disney Television International verantwoordelijk voor onder meer Disney’s internationale televisiebelangen, waaronder negen tv-stations. Hij was ook betrokken bij de oprichting van Disney-zenders in Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland. Fox Kids Europe haalde met zijn recente beursgang in Amsterdam ruim een half miljard gulden. (Telegraaf)  

-> Het interview dat Ivo Niehe met de zanger Price heeft gehouden mag toch worden uitgezonden. Het omstreden interview zal te zien zijn in de TV Show van 21 december. In eerste instantie was Prince niet van plan om toestemming te geven voor het uitzenden van het interview omdat er tijdens het spelen van twee songs in het interview allerlei foutjes in de geluidsopname zaten. (o.a. Telegraaf)  

-> Poolse radiostations zijn dinsdag een driedaagse boycotactie van Poolse muziek begonnen. uit protest tegen de in hun ogen exorbitant hoge rechten die betaald moeten worden aan componisten en uitvoerende kunstenaars. De stations verzetten zich tegen de 5 tot 8 procent van de bruto-inkomsten die voor het draaien van auteursrechtelijke beschermde muziek wordt geheven door de Poolse bond. (o.a. Metro).

KAMER WIL AF VAN DUBBELE DEKKING RADIO 1

De regeringspartijen PvdA, VVD en D66 willen af van dubbele frequenties voor Radio 1. Radio 1 is nu op zowel FM als AM te beluisteren. Dinsdag stemt de Kamer over een motie om hieraan een einde te maken. De Kamer wil de commerciële radio meer ruimte geven bij de verdeling van de schaarse frequenties. De Kamerleden Van Zuijlen (PvdA) en Bakker (D66) willen bovendien dat ten minste één van de pakketten FM-radiofrequenties die de regering volgend jaar gaat veilen, bestemd is voor een nieuwszender. De Kamerleden willen zo bereiken dat Radio 1 concurrentie krijgt. Staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) zei dat dit haaks staat op het kabinetsbeleid. Hij wilde slechts toezeggen de kwestie in het kabinet aan de orde te stellen. (ANP)

VARA BESLIST OVER ENKELE MAANDEN

De Vara besluit binnen drie maanden of ze commercieel gaat of niet. Dat heeft de omroep haar personeelsleden dinsdag laten weten, aldus een woordvoerder. De omroep zorgde vrijdag voor een kleine storm in Hilversum door bekend te maken dat ze overweegt uit het publieke bestel te treden. De raad van bestuur van de NOS, het hoogste bestuursorgaan van de publieke omroep, heeft inmiddels het overleg met de VARA over de nieuwe profilering van de drie publieke netten opgeschort. Dinsdagavond beraden de omroepvoorzitters zich op de impasse die is ontstaan nu bekend geworden is dat de VARA nog drie maanden nodig zegt te hebben om te bepalen of zij al dan niet uit het publieke bestel stapt om zelfstandig verder te gaan. De NOS vindt dat te lang. Verwacht wordt, dat als de VARA haar verkenning niet opgeeft, en zich niet onvoorwaardelijk committeert aan het bestel, haar de toegang tot de vergaderingen met de andere omroepen zal worden ontzegd. Op 15 januari moeten de programmaschema’s voor het winterseizoen van 2000 klaar zijn. “Die ga je echt niet met een mogelijke concurrent bespreken”, zegt een ingewijde. De KRO en de VPRO, netpartner van de VARA op Nederland 3, hebben al laten weten niet meer met de VARA te willen onderhandelen tot de omroep haar loyaliteit aan het bestel onvoorwaardelijk heeft uitgesproken. “De bedoeling was samen met de VARA een gebouw neer te zetten tegen de VPRO-villa aan, voor de gezamenlijke stichting”, zegt VPRO-voorzitter Sybren Piersma. “Maar dat is wat lastig als je partner buitenshuis vrijt. Binnenkort had daar definitieve toestemming voor gegeven moeten worden, maar die gesprekken schorten we maar even op.” De NOS wil de VARA dolgraag bij de publieke omroep houden, “maar niet tot elke prijs”, zo maakte voorzitter van de raad van bestuur van de NOS Wolffensperger gisteren bekend. De NOS erkent wel dat de VARA met haar verkenning nieuwe onderhandelingsruimte heeft verworven. Vanochtend verscheen een verklaring van VARA-voorzitter en directeur Vera Keur op de Internetsite van de VARA (www.omroep.nl) waarin zij belooft dat er nooit sprake zal zijn van sponsoring van programma’s, en: “onze drijfveer is niet het maken van winst”. (o.a. ANP/NRC  Handelsblad)

PIETER STORMS TERUG NAAR SBS6

Pieter Storms keert met zijn programma Breekijzer terug naar SBS6. Dit bericht De Telegraaf in haar editie van dinsdag. Storms is ontevreden over de gang van zaken bij RTL4. Hij is de eerste grote naam die de Holland Media Groep verlaat, daar nu grote onzekerheid is ontstaan na het aangekondigde vertrek van de Vereniging Veronica. Naar verluidt is de presentator het meer dan beu dat hij geen antwoord krijgt op vragen over zijn toekomst bij de HMG. Storms begon met Breekijzer bij RTL5, maar hij koos bij oprichting van SBS6 voor dat station. Hij verliet SBS6 vervolgens weer wegens een conflict met de programma-directie over het aantal af te nemen uitzendingen. De rechter moest uiteindelijk een einde maken aan het geschil. Kennelijk zijn alle oude vetes bijgelegd en is de strijdbijl begraven.

VERONICA VERDER OP INTERNET?

Het besluit van Vereniging Veronica om de Holland Media Groep te verlaten heeft in Hilversum een stroom van geruchten op gang gebracht. Wat gaat Veronica doen, als de rechten voor de programma’s, presentatoren en merknamen Veronica en The Young One contractueel bij de HMG blijven? Bronnen binnen Hilversum gaan ervan uit dat Van der Reijden met de opbrengst van het 35-procents belang in de Holland Media Groep een nieuwe omroep wil beginnen. Tevens zegt van der Reijden dat de Internetactiviteiten “op volle kracht door gaan”. “Op dat gebied hebben we een aantal interessante contracten afgesloten”, benadrukt Van der Reijden. Het is dan ook niet uitgesloten dat Veronica meer programma’s voor Internet gaat produceren of wellicht uitsluitend voor Internet. Op dat gebied is wellicht samenwerking met Endemol mogelijk. “Commercieel is het nog lang niet zover, maar Endemol kijkt om zich heen naar partners om Internet, radio en TV te gaan combineren. In dat licht zouden ze wellicht ook belangstelling kunnen hebben voor Veronica”, aldus Van der Reijden. (Haagsche Courant)

KABELNET HAARLEMMERMEER NAAR MULTIKABEL

Het college van Burgermeester en Wethouders van Haarlemmermeer willen het Nutsbedrijf Haarlemmermeer voor 242 miljoen gulden verkopen aan de Duitse Westfälische Gasversorgung. Het Duitse bedrijf verkoopt op haar beurt de kabelactiviteiten van het nutsbedrijf door aan het Noord-Hollandse bedrijf Multikabel. De gemeenteraad stemt volgende week donderdag over het voorstel. Ook de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat zich buigen over de voorgenomen verkoop aan het Noord-Hollandse Multikabel. Multikabel verzorgt voor  bijna een kwart miljoen huishoudens in Noord-Holland radio en televisie. Grootste uitzonderingen zijn Amsterdam en Haarlem, waar het Amerikaanse UPC de scepter zwaait. Overigens behoorde UPC tot één van de partijen die een bod op het Nutsbedrijf Haarlemmermeer heeft uitgebracht. (o.a. ANP)

COMMISSARIAAT WIL SAMENWERKING OMROEPEN RIJNWOUDE

Het Commissariaat voor de Media wil dat de twee lokale omroepen in Rijnwoude gaan samenwerken. Eerdere pogingen van de gemeenteraad van Rijnwoude en burgemeester Boelen in die richting mislukten. ,,Wij zien toch mogelijkheden’’, zegt een woordvoerster van de toezichthouder op het publieke bestel. De nieuwe omroep Radio Rijnwoude en de al zes jaar in de lucht zijnde Radio 916 zijn enkele dagen geleden bij het Commissariaat voor de Media geweest. De aanleiding voor dat bezoek is dat beide een vergunning willen om de komende vijf jaar in Rijnwoude te mogen uitzenden. Het probleem is dat maar één lokale omroep in een gemeente mag uitzenden. Een meerderheid in de Rijnwoudse politiek adviseerde het commissariaat eind september om de vergunning aan Radio 916 te geven. Ook kwam burgemeester Boelen met de twee overeen dat Radio Rijnwoude in de weekeinden via de kabel uitzendingen zou verzorgen. De sponsors van Radio Rijnwoude vonden het bereik echter te klein en dreigden hun steun in te trekken. Daardoor strandde het compromisvoorstel. Het commissariaat verwacht binnen enkele weken te horen of de beide omroepen tot elkaar zijn gekomen. (Leidsch Dagblad)

10 DECEMBER WORDT GROOTSTE KERSTBOOM ONTSTOKEN

Rond 9 uur vrijdagavond 10 december laat Nozema de ‘Grootste kerstboom ter wereld’ weer branden. 120 lichtjes geven de Gerbrandytoren in IJsselstein het aangezicht van een gigantische kerstboom. De ‘boom’ is bij helder weer al vanaf 30 kilometer te zien, van Gorinchem tot Hilversum. De officiële ontstekingshandeling wordt dit jaar uitgevoerd door de heer Wolffensperger, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NOS, in aanwezigheid van genodigden uit de omroep en telecommunicatie. De kerstboom brandt tot en met 6 januari. Op dit moment is het nog even spannend of alle lampjes op tijd in de mast hangen. De harde wind maakte het de afgelopen dagen onmogelijk om de laatste tuien omhoog te hijsen. Het zou de eerste keer zijn dat het ‘optuigen’ niet op tijd klaar is. Tot en met vrijdag zal, op de momenten dat het weer het toelaat, alles op alles worden gezet om de kerstboom op tijd af te krijgen.

MURDOCH NEEMT BELANG IN DUITSE PAY-TV ZENDER

Mediamagnaat Rupert Murdoch steekt 2,9 miljard mark in de Duitse betaaltv-zender Premiere World, eigendom van mediamagnaat Leo Kirch, en krijgt daarvoor een belang van ongeveer 25 procent in de zender. Een miljard markt is in contanten, de rest in aandelen van de Britse zender BSkyB (eigendom van Murdoch). Hierdoor krijgt Leo Kirch op zijn beurt een belang van 5 procent in de Engelse zender.

JEUGDVERSIE OPERA CARMEN BIJ NPS

De NPS zendt op Tweede Kerstdag een voor de jeugd bedoelde bewerking van de opera Carmen uit. Het gaat om een zeer vrije bewerking: het verhaal is anders. De meeste namen van de personages en de melodieën zijn echter hetzelfde. De uitzending van de co-productie van de NPS en Toonder Studio’s begint om 16.00 uur op Nederland 3. Op 23 december is in het programma Klokhuis te zien hoe de jeugdversie van Carmen is gemaakt.

BELGISCH HUWELIJK OOK OP TV GEEN SUCCES

Het huwelijk van de Belgische kroonprins Filip en Mathilde d’Udekem d’ Acoz heeft zaterdag niet alleen op straat veel minder kijkers getrokken dan verwacht, ook het aantal tv-kijkers in Vlaanderen viel tegen. Zowel de publieke omroep VRT als de commerciele VTM wisten nog geen 600.000 kijkers te trekken. Dat is goed voor een marktaandeel van circa 40 procent. Rond 12.30 uur, toen Filip en Mathilde elkaar in de kerk het jawoord gaven, liep het kijkersaantal op tot 1,68 miljoen. In Nederland keken 440.000 mensen naar de uitzending via de NOS op Nederland 3. Na 11.00 uur, toen werd overgeschakeld naar TV2 liep dat aantal op tot 1 miljoen. De uitzending werd gewaardeerd met een 7,5. (ANP)

ARTE OP GOUDS KABELNET

Sinds 1 december wordt via het kabelnet van Rekam de zender Arte doorgegeven. De programma’s zijn te ontvangen in Gouda, Gouderak, Haastrecht, Hekendorp, Moordrecht, Oudewater, Reeuwijk, Stolwijk, Vlist, Driebruggen, Berkenwoude en een gedeelte van Waddinxveen.

IEVEN NIEUWE BAAS VRT-RADIO

Vanaf 1 juli volgend jaar wordt Frans Ieven de baas van de radio. Hij volgt Chris Cleeren op die met pensioen gaat. Nu is Frans Ieven directeur van de Radio- Programmering. Daar volgt Marleen Bergen hem op. Meer dan 20 jaar geleden speelde Ievens zelf muziek. Hij was ondermeer bassgitarist van Johan Verminnen. Frans Ieven is 53 jaar. Van nu tot juli zal hij zich inwerken in zijn nieuwe job. (VRT Teletext)

HANDTEKENINGEN TEGEN VERKOOP KABELNET ALPHEN

Ruim 250 Alphenaren hebben gehoor gegeven aan de oproep van de Alphense SP-fractie om een handtekening te zetten tegen de verkoop van het kabelbedrijf. De partij bood wethouder S. Lyczak vrijdagmiddag 150 handtekeningen aan, bij de gemeente waren er nog eens 108 binnengekomen. Op 27.000 kabelaansluitingen is dat minder dan 1 procent, concludeert een woordvoerster van de gemeente. De wethouder zei bij de overhandiging dat ook hij, op basis van de onjuiste argumenten van de SP, zijn handtekening zou hebben gezet. (Leidsch Dagblad)

CASEMA WIL AF VAN GEMEENTE ZOETERMEER

Kabelexploitant Casema wil af van de banden met de gemeente Zoetermeer. Toen de plaatselijke overheid de centrale antenne-inrichting (CAI) in 1994 verkocht, bedong ze het recht op inspraak bij de invulling van het basispakket en de prijs ervan. Casema vindt deze afspraak met het oog op de zich snel ontwikkelende tv-markt uit de tijd. Casema voelt zich niet meer gehouden aan de afspraken, die in het verleden met de gemeente Zoetermeer zijn gemaakt. Het bedrijf beroept zich daarbij op de bepalingen van de nieuwe Telecommunicatiewet van december 1998.  Omdat Zoetermeer de mening van Casema bestrijdt, zijn beide partijen onderhandelingen begonnen over een oplossing voor het conflict. De kabelexploitant is van mening, dat de ontwikkelingen in tv-land zó snel gaan, dat de binding aan de gemeente slechts hinderlijk werkt. Casema is met het oog op de toekomst van plan in zijn hele verzorgingsgebied hetzelfde systeem in te voeren. Dat zou in Zoetermeer betekenen, dat het huidige basispakket met twee zenders wordt ingekrompen tot vijftien; het pluspakket krijgt er vier kanalen bij. Het bedrijf is bereid de prijs van het basispakket met enkele dubbeltjes te verlagen en de tarieven voor een periode van drie jaar te bevriezen. Burgemeester en wethouders stellen zich op het standpunt dat over een deal met Casema valt te praten onder de strikte voorwaarde dat het financiële voordeel voor de klant meer is dan de nu voorgestelde marginale bedragen. Een ander strijdpunt zou de samenstelling van het basispakket kunnen zijn. In het Zoetermeerse basispakket zitten momenteel vrijwel alle Nederlandse commerciele zenders. Casema ziet liever enkele van deze zenders naar het pluspakket verhuizen. De gemeente stelt dat de invulling van het basispakket toebehoort aan de programmaraad. (o.a Haagsche Courant)

DIGITENNE START OKTOBER 2000

In oktober 2000 zullen de eerste uitzendingen van Digitinne, digitale televisie via de ether, van start gaan. Vanaf oktober volgend jaar kunnen er in Amsterdam, Almere en Haarlem 25 zenders met een eenvoudige sprietantenne uit de ether worden geplukt. Een jaar later is Digitinne, dat werkt met de standaard Digital Video Broadcasting (DVB) operationeel in heel de Randstad. Digitenne is een initiatief van de commerciële en publieke omroepen. Vooral de commerciële omroepen zien DVB als een wapen tegen de alsmaar stijgende tarieven voor doorgifte via de kabel. Via dit systeem kunnen ook buitenlandse zenders worden verspreid, maar welke dat worden is nu nog niet bekend. Het radioprogram- ma TeleScoop gaat aanstaande donderdag in op de techniek achter Digitenne. Telescoop is te beluisteren via Radio 5 tussen 21.00 en 22.00 uur.

EUROPEES BEKERVOETBAL LIVE BIJ NOS

De NOS zendt deze week de wedstrijden van Feyenoord en Ajax in de Europese bekertoernooien rechtstreeks uit. Naast de wedstrijd van de Rotterdammers, dinsdag in de Champions League, is in hetzelfde toernooi Barcelona – Sparta Praag woensdag vanaf 20.15 uur live te zien. Feyenoord ontvangt dinsdagavond Olympique Marseille in de Kuip. De uitzending begint om 20.10 uur. Na de wedstrijd brengt de NOS samenvattingen van de wedstrijden Lazio Roma – Chelsea, Bayern München – Dynamo Kiev en Real Madrid – Rosenborg. Donderdag is het de beurt aan Ajax, dat in de UEFA-beker de returnwedstrijd speelt tegen Real Mallorca. De Amsterdammers moeten een achterstand van 1-0 wegwerken. Twee dagen eerder zendt NET5 in hetzelfde toernooi Borussia Dortmund – Glasgow Rangers rechtstreeks uit. Glasgow, dat de Nederlanders Michael Mols, Arthur Numan en Giovanni van Bronckhorst in de selectie heeft, won de eerste wedstrijd met 2-0. De ploeg staat onder leiding van Dick Advocaat. De uitzending begint om 17.55 uur. (ANP)

“VARA, GEEN GELD EN PROGRAMMA’S VOOR COMMERCIEEL AVONDTUUR”

De VARA heeft het geld noch de programma’s om commercieel te worden. Zij gebruikt haar ‘oriënterende gesprekken’ met SBS om de collega’s van de publieke omroep onder druk te zetten en de eigen positie te verstevigen, menen bronnen binnen de publieke omroep. Fons van Westerloo van SBS daarentegen acht aansluiting van de VARA bij zijn bedrijf “moeilijk, maar mogelijk”. Over participeren in Net 5 op een aantal vaste dagen is volgens hem niet gesproken. “Ik denk dat de VARA voldoende goed bekeken programma’s heeft om zeven dagen per week uit te zenden.”

DAALMEIJER: MET VARA-PROGRAMMA’S KAN JE COMMERCIEEL NIETS

In Hilversum wordt gewezen op de praktische onmogelijkheid voor de VARA om de publieke omroep te verlaten. “Met het type programma’s dat de VARA maakt, kun je commercieel niets”, zegt Joop Daalmeijer, netcoördinator van Nederland 1 en directeur van Veronica toen die omroep besloot uit het publieke bestel te stappen. “Ik weet hoe kostbaar zo’n omslag is en hoe fors gesneden is in het personeelsbestand: van de 120 personeelsleden zijn er 40 over. Nieuws Radio is failliet gegaan, de documentaire-afdeling opgeheven. Daar zie ik de VARA niet voor kiezen.”, aldus Daalmeijer tegenover de Volkskrant.

SPIJKERMAN: IK VOEL ME BELAZERD!

Binnen de VARA zelf wordt verdeeld gereageerd. Programmamaker Jack Spijkerman voelt zich ‘belazerd’. Eindredacteur Kor Al van Zembla, dat op Nederland 3 moet gaan samenwerken met Lopende Zaken van de VPRO, zegt uitsluitend aan het belang van zijn programma te denken. “Als dat overeind blijft, wil ik overal over praten.” Programmamaker Michiel van Erp vindt het “een heel logische en positieve ontwikkeling dat de VARA gaat kijken wat er nog meer haalbaar is. Ik zal de VARA niet verlaten als ze met SBS gaat samenwerken.” Fons van Westerloo van SBS vindt de VARA van alle publieke omroepen de enige die serieus voor een commercieel avontuur in aanmerking komt. “De VARA is een echt sterk merk; dat kun je van bijvoorbeeld de KRO niet zeggen.”

SBS NIET DE EERSTE GESPREKSPARTNER

De VARA praat niet voor het eerst met derden. Ongeveer anderhalf jaar geleden zijn er gesprekken geweest met PCM, uitgever van onder meer de Volkskrant en NRC Handelsblad, bevestigt bestuursvoorzitter C. Smaling. Volgens hem gingen die gesprekken uitsluitend over de aanlevering van programmagegevens en is verdergaande samenwerking niet aan de orde. Ook van die gesprekken was de raad van bestuur van de NOS niet op de hoogte, evenmin als de ondernemingsraad van de VARA. Die werd een maand geleden wel ingelicht over de contacten met SBS. (o.a. Volkskrant)

NEGATIEVE REACTIES OP PLANNEN VARA

De plannen van de VARA om uit het publieke bestel te stappen hebben in de mediawereld tot enkele negatieve reacties geleid. KRO-voorzitter Frans Slangen noemt de plannen van de VARA ‘onfatsoenlijk’. Hij zei dit zaterdagavond in Kruispunt Radio van RKK/KRO. “Het fundament onder het publieke bestel wordt hiermee weggetrokken”, aldus de voorzitter. Ook was hij verrast aangezien de VARA akkoord was gegaan met de komende netprofilering van de publieke zenders. Slangen verwacht niet dat de VARA het geld bijeen krijgt om zeven dagen in de week een zender te kunnen vullen. Mocht dit wel het geval zijn dan vreest hij dat door de samenwerking met het commerciele SBS de identiteit van de VARA verloren zal gaan. Ex-minister Hedy D’Ancona van WVC zegt per direct haar lidmaatschap van de VARA op, als deze omroep besluit het publieke bestel te verlaten en commercieel wordt. Dat heeft zij gezegd voor de microfoon van Radio 1. D’Ancona heeft overigens begrip voor de grieven van de VARA. Omroepen verliezen zeggenschap over de eigen programmering en verworden tot programmaleveranciers. De VARA moet met de NOS rond de tafel. Het bestel verlaten is “ondenkbaar”. De VARA vreest de netprofilering die volgend jaar wordt ingevoerd. Omroepen raken hun thuisnet kwijt en moeten dan op verschillende netten uitzenden. (o.a. NOS Teletekst)

CDA: “MAAK AT5 GEHEEL PUBLIEK”

De mediawoordvoerder van het CDA in de Tweede Kamer Joop Atsma maakt zich zorgen over de ontwikkelingen die zich op dit moment rond de Amsterdamse zender AT5 voordoen. Wat hem betreft moet staatssecretaris Van der Ploeg zich er voor inspannen om AT5 een volledig publieke omroep te maken. Atsma: “Op dit moment dreigt AT5 de speelbal te worden van commerciële belangen. De toekomst, de positie van de 175 werknemers, maar zeker ook de inhoud van de zender wordt daarmee volstrekt onzeker. Gegeven het groeiende belang van de regionale media vinden wij dat een verkeerde ontwikkeling. Ik zal staatssecretaris Van der Ploeg dan ook oproepen om samen met Provincie en gemeente te bekijken of AT5 een volledig publieke omroep kan worden. De mogelijkheid dat AT5 zijn werkgebied uitbreidt tot volledig Noord-Holland moet daarbij zeker worden betrokken”, aldus Atsma. (hvb)

AARDVERSCHUIVINGEN BIJ KIJKCIJFERS

Er lijken complete aardverschuivingen op til in televisieland. De afgelopen maanden heeft het er even naar uitgezien dat de rust in kijkcijferland terugkeerde, maar de jongste cijfers bevestigen de inleidende voorschokken van verleden maand. Met name RTL4 krijgt klap op klap te verwerken aldus de dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) van de NOS. Ooit stak dit commerciële station met kop en schouders boven de andere televisiezenders uit met marktaandelen van 22 procent. Die tijd ligt ver achter ons. On- gewtijfeld hebben de dalende marktaandelen van RTL4 te maken met de concurrentie van stations als Net5 en Fox en andere zenders. Daarnaast lijkt de programmering van het HMG-boegbeeld in toenemende mate minder aan te slaan. Deze ontwikkeling begint steeds erger te wreken. Vergelijkingen tussen november verleden jaar en dezelfde maand dit jaar nemen onthutsende vormen aan. Het verschil in marktaandeel tussen RTL4 (17,7 procent) en Veronica (10,2 procent) was verleden jaar nog aanzienlijk met 7,5 procent. Momenteel behaalt RTL4 een marktaandeel van 16,7 procent en is Veronica genaderd op 12,9 procent, een verschil van 3,8 procent. Naast de ‘concurrentie’ van RTL4’s HMG-collega Veronica heeft RTL4 ook te maken met concurrenten als Fox en Net5 die op hun beurt ook enkele procentjes afsnoepen. Net5 behaalde in november een marktaandeel van 4,3 procent tegenover 3 procent in oktober van dit jaar. Naast RTL4 heeft ook SBS6 het moeilijk. Na jaren van groei verkeert ook dit station behoorlijk in de kijkcijferprobelemen. In één jaar tijd is het marktaandeel van deze zender gedaald met bijna 2,5 procent tot 9,4 procent. (o.a. Haagsche Courant)

CDA: “VARA MAG NIET UIT PUBLIEK BESTEL”

Het CDA wil niet dat de VARA uit het publieke bestel stapt en hoopt dat de paarse coalitie er begrip voor toont dat omroepverenigingen meer willen zijn dan productiehuizen. CDA-Kamerlid Atsma zegt voorstander te zijn van profilering per net. “De kijker wil weten welk type programma hij kan verwachten op Net 1, 2 of 3.” Tegelijkertijd is volgens Atsma van belang dat de verenigingen binnen een van die netten een eigen zogeheten thuisnet behouden. De besprekingen tussen de VARA en SBS bewijzen volgens Atsma dat de Concessiewet, die de Tweede Kamer in januari gaat bespreken, gezien wordt als een bedreiging van het publieke bestel. (ANP)

FRITS BOM WIL WERKEN VOOR ZIJN GELD

Frits Bom krijgt tot april maandelijks 37.500 gulden van de Holland Media Groep. Het staat Bom vrij elder werk aan te nemen. Dat wil de presentator wiens programma ‘De Vakantieman’ in 1997 van het scherm verdween echter niet. In kort geding eiste hij donderdag dat hij weer programma’s voor RTL4 kan maken. “Anders verliest de presentator zijn marktwaarde”, aldus de advocaat van Bom. De HMG zegt op haar beurt dat de programma’s die Bom maakt niet aanslaan bij de jonge doelgroep die de zender RTL4 voor ogen heeft. De uitspraak volgt op 16 december.

BNN START GROTE LEDENWERFCAMPAGNE

BNN start maandag met een grootscheepse ledenwerfcampagne. Daarmee wil de jongeren- zender de laatste leden binnenhalen om haar voortbestaan na augustus 2000 te garanderen. BNN heeft op dit moment 110.000 leden. Dit aantal moet doorgroeien tot 120.000 leden. Dat is het verplichte minimumaantal dat is vastgesteld door het Commissariaat voor de Media. BNN probeert de toekomstige leden warm te maken met een speciale videoband met daarop het beste uit de BNN-geschiedenis. (o.a. Haagsche Courant).

NIEUWE SINGLE CLIFF RICHARD TOCH OP NEDERLANDSE RADIO

Dj Ferry Maat heeft vrijdag de single The Millennium Prayer van Cliff Richard gedraaid. Terwijl Hilversum de nieuwe single aanvankelijk helemaal boycotte heeft de Radio 2-dj de plaat toch gedraaid. Maat putte zich uit in excuses. Men had hem de single nog niet gegeven maar hij zou hem nu veel gaan draaien. De single zou volgens hem nu ook in Nederland een nummer 1-hit worden. De single van Cliff Richard kwam ondanks een boycot van de Engelse radiostations daar toch op de eerste plaats van de hitparades. In Nederland hadden de dj’s ook niet zo’n hoge pet op van de muziek, maar na het interview in De Telegraaf en nu regionale radiostations de plaat massaal hebben uitgeroepen tot Dutch Radio Tip, is het balletje toch gaan rollen. (o.a. Telegraaf)

LOSMAKEN VERONICA GEEN INVLOED OP HMG-CONTRACT MET ENDEMOL

“Het voornemen van de Vereniging Veronica om als aandeelhouder uit de Holland Media Groep te treden zal geen invloed hebben op het bestaande productiecontract tussen Endemol en HMG.” De raad van bestuur van HMG meldt dit vrijdagmiddag in een speciaal persbericht “naar aanleiding van vragen die Endemol vandaag bereiken.” Waarnemers wezen er vandaag op dat, als Veronica volhardt in zijn streven HMG te verlaten, zij niet alleen de naam Veronica verliezen, maar ook veel van de huidige programma’s. (Adformatie)

BVN GEEFT RDS DOOR BIJ PUBLIEKE ZENDERS

Het breedband-videonet (BVN) van KPN Telecom geeft sinds kort RDS door bij de publieke radiozenders van België (VRT radio) en West-Duitsland (WDR). Kabelmaatschappijen in Nederland nemen het signaal van BVN af voor de doorgifte van deze zenders via de kabelsystemen.

ALPHEN VINDT LOKALE OMROEP TE DUUR

De prijs voor een goed draaiende lokale omroep in Alphen aan den Rijn vinden de plaatselijke politici hoog. Zij zeiden donderdagavond tijdens de commissievergadering flink te zijn geschrokken van het onderzoek van onafhankelijke media-deskundigen. Voor een professionele omroep, en Alphen kan eigenlijk niet zonder, is jaarlijks 110.000 gulden nodig plus een eenmalige investering van 2,5 ton. Die conclusie trok de speciaal opgerichte adviescommissie onder leiding van C. Waal van de VARA, gesteund door het Commissariaat voor de Media. Met voorzitter H. Koetje van het commissariaat gaf Waal de Alphense fracties een toelichting op de bevindingen.  De meeste fracties plaatsten kanttekeningen bij de hoge kosten. VVD-er R. Blom vond een grote investering onzinnig, vooral omdat de luisterdichtheid van de Lokale Omroep Alphen (LOA) 1,5 procent bedroeg. “Ik ben het met de rapportage eens dat een nieuwe omroep bescheiden moet beginnen. Maar dan zijn de kosten niet bepaald in verhouding. Hebben we gelijk een betaalde kracht nodig voor één actualiteitenrubriek in de week?’’.  De medewerkers van de oude LOA hoeven zich wat hem betreft niet meer bij de nieuwe omroep te vertonen. “Dan is een volgend faillissement gewaarborgd.  We moeten niet in zee gaan met mensen die er niets van hebben gebakken.’’ (o.a. Leidsch Dagblad)

VERONICA DOOR NAAM EN KAPITAAL AANTREKKELIJKE MARKTPARTIJ

Veronica heeft, meteen na de beslissing om de Holland Media Groep te verlaten, het 33 procents aandeel schriftelijk aangeboden aan mede-aandeelhouder CLT/UFA. Het antwoord kwam vrijdag per ommegaande uit het Groot Hertogdom Luxemburg: een eventuele verkoop van aandelen zal aan de structuur van de drie HMG-zenders niets veranderen. Mocht de grootaandeelhouder zich halsstarrig blijven opstellen, dan schroomt de vereniging Veronica echter niet om een nieuwe zender naast het bestaande Veronica op te richten. Als de eerste woede in Luxemburg over de aangekondigde scheiding is bekoeld, zullen Sautter c.s. tot de conclusie moeten komen, dat er toch over een boedelscheiding moet worden onderhandeld. De karakters van RTL en Veronica verdragen elkaar niet. Het was gewoon een slecht huwelijk. Cruciaal voor de omroepvereniging Veronica is wat die boedelscheiding oplevert. Volgens – weer – de directie van HMG houdt Van der Reijden aan zijn vertrek alleen een bom duiten over: het geld voor z’n aandelenpakket (geschatte waarde 350 miljoen gulden). De zender blijft bij HMG. Ook de namen Veronica en The Young One. Die liggen juridisch vast. De voorzitter van Veronica ontkent dat pertinent. Zijn jurist heeft uitgezocht, dat de naam Veronica terugvalt aan de vereniging zodra het aandelenpakket aan CLT/UFA is verkocht. Met het geld en de naam is Veronica voor anderen op de televisiemarkt een aantrekkelijke partij om een gelijknamige zender op te tuigen. Een zender die ook nog over de grootste tv-gids van Nederland beschikt. Gezien de reputatie van de Veronica-preses als uitgekookt strateeg, die z’n zaakjes goed voorbereidt en altijd drie zetten vooruitdenkt, moet z’n bewering dat de naam Veroninca terugvalt aan de omroepvereniging heel serieus worden genomen. Achilleshiel blijft echter een nieuwe programmering. De rechten van het huidige programma-aanbod liggen voor het merendeel vast bij HMG. Van der Reijden moet dan de boer op. (Algemeen Dagblad /  Theo Gerritse)

NOS JOURNAAL: “VARA WIL PUBLIEK BESTEL VERLATEN”

De VARA wil het publieke bestel verlaten, zo meldt het Nos Journaal vrijdag. De omroep zou vrezen voor de toekomst van de publieke omroep en uit  voorzorg willen privatiseren. De VARA denkt dat de netprofilering van volgend jaar tot lagere kijkcijfers leidt. Volgens het Journaal heeft de VARA nog geen besluit genomen, maar wordt er met SBS gesproken over een mogelijke rol van de VARA op Net5. De VARA wil een onderneming worden die de winst in het eigen bedrijf stopt en niet uit is  op winst voor de aandeelhouders. SBS-baas Van Westerloo bevestigt in het Journaal de “orienterende gesprekken”. (oa. NOS Teletekst)

VERONICA WIL VOOR EINDE 1999 UIT HMG

Veronica wil definitief uit de Holland Media Groep (HMG) stappen. Dat heeft voorzitter J. van der Reijden van de commerciële televisiezender donderdagavond bekendgemaakt. De Vereniging Veronica, voor eenderde aandeelhouder van HMG, wil daartoe nog voor het eind van het jaar overeenstemming bereiken met grootaandeelhouder CLT-UFA. Volgens Van der Reijden is het besluit om de HMG te verlaten, niet het gevolg van de tegenvallende resultaten van RTL 4 en 5. Het gaat volgens hem om “verschillen van inzicht” met de Luxemburgse maatschappij CLT, waardoor samenwerken op bestuurlijk niveau onmogelijk wordt. Of het station daadwerkelijk uit HMG kan stappen, moet nog blijken. De merknaam Veronica en de rechten op de programma’s zijn eigendom van HMG. “Als ze weggaan, hebben ze alleen een zak met geld, en verder niks”, aldus een woordvoerster van HMG. Wel zou het mogelijk zijn dat de Vereniging Veronica geld steekt in een andere televisiezender. Haar aandelen in HMG moet ze eerst aan CLT aanbieden. Volgens een woordvoerster van HMG heeft het besluit van de Vereniging Veronica, waarvan de ledenraad donderdag bijeenkwam, geen directe gevolgen. “Voor ons heeft het geen gevolgen voor de bedrijfsvoering. Er zijn geen gevolgen voor adverteerders en kijkers.” (o.a. ANP)

ENECO STAAKT DOORGIFTE DSR

Met ingang van 31 december 1999 stopt ENECO KabelTV & Telecom met de doorgifte van het Digitaal Satelliet Radio signaal (DSR signaal). Dit pakket bevat een aantal radiozenders die ook in de normale zenderindeling via de kabel voorkomen. Het DSR-pakket is door ENECO gratis een aantal jaren doorgegeven. Het DSR- zenderpakket is alleen te ontvangen met een speciale ontvanger en wordt verspreid via de frequentie 118.0 MHz.  Het signaal is nog tot 31 december te ontvangen in de gemeenten Barendrecht, Binnenmaas, Cromstrijen, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, ‘s-Gravendeel, Graafstroom, Heerjansdam, Korendijk, Leerdam, Liesveld, Papendrecht, Strijen, Zederik en Zwijndrecht. Digitale Satelliet Radio is begonnen als experiment door enkele Duitse publieke zenders. Omdat het niet voldeed aan de verwachting is deze proef op 1 januari jl. beëindigd. ENECO heeft het experiment nog enige tijd doorgevoerd, maar stopt nu ook met doorgifte van het signaal. De ontvangers die klanten nu gebruiken voor de ontvangst kunnen na 31 december nog steeds gebruikt worden voor de ontvangst van de radiozenders via de kabel. (hvb)

“VT4 GEEN VLAAMSE ZENDER”

Volgens de Vlaamse Raad van State kan VT4 niet worden verplicht om een Vlaamse zender te worden. De Raad van State heeft een beslissing van het Vlaams Commissariaat voor de Media (VCM) geschorst. Het VCM gaf VT4 tot 15 september de tijd om een Vlaamse zendvergunning aan te vragen. VT4 zou zich dan aan Vlaamse regels moeten houden, zoals het verbod op reclame rond kinderprogramma’s. Volgens de Raad van State valt VT4 onder Britse bevoegdheid. Het VCM had dat betwist, omdat de hoofdzetel van VT4 in Belgie is gevestigd en het pro- grammabeleid van hieruit wordt gevoerd. Het gaat om een uitspraak in kortgeding. Later wordt de zaak ten gronde behandeld. (VRT Teletekst)

NOS JOURNAAL OP INTERNET POPULAIR

Het NOS Journaal is de eerste vier dagen van deze week ruim 19.000 keer bekeken op internet. Maandag was de eerste dag dat de meest recente versie van het Journaal op www.omroep.nl kon worden bekeken. Ongeveer 3000 mensen namen die moeite, terwijl dat er een dag later ruim twee keer zo veel waren. Woensdag en donderdag bekeken gemiddeld zo’n 4600 mensen het Journaal op het World Wide Web. Volgens een woordvoerder van de NOS is per half december een archief op de website op te roepen waarin alle afleveringen van de laatste week worden opgenomen. (ANP)

CIRCUSTENT VAN DEN ENDE WAAIT KAPOT

De grote tent waar maandag de opnames zouden plaatsvinden voor het Circusgala van Joop van den Ende is vrijdag kapotgewaaid. Het tentdoek scheurde open door de harde windvlagen. Voor zover bekend raakte daarbij niemand gewond. De opnames zijn uitgesteld. In het programma voeren bekende Nederlanders cicusacts uit. In de tent, op een terrein van het havenbedrijf op de hoek Dynamoweg/Zekeringstraat, werden deze week repetities afgewerkt. Een woordvoerder van Van de Ende TV Producties meldt dat de uitzending op 28 december bij de TROS waarschijnlijk niet in gevaar komt. “We denken dat we dat nog wel redden”. (ANP)

DE LEEUW SAMEN MET KESTING IN ÉÉN SHOW

Paul de Leeuw en Hans Kesting gaan volgend jaar samen eennieuw programma presenteren. Beide programmamakers zeiden dat vrijdag tijdens de presentatie van de winterprogrammering van de VARA. Hoe het programma er precies uitkomt te zien is nog niet duidelijk. Directe aanleiding voor de samenwerking tussen Kesting en De Leeuw was de duopresentatie die ze deden in het programma Laat de Leeuw. Vanaf 31 maart zijn de twee elke vrijdag en zaterdag te zien op Nederland 3. Paul de Leeuw stopt eind december met zijn ‘late-nightshow’ Laat de Leeuw. De laatste uitzenddagen van dit jaar van de VARA staan voor een groot deel in het teken van cabaret en liedjes. De omroep brengt shows van Paul de Leeuw, Brigitte Kaandorp, Lebbis & Janssen en de oudejaarsconférence ‘Mond vol tanden’ van Youp van ‘ t Hek. (ANP)

675 AM VOLGEND JAAR MET DUBBEL VERMOGEN

Dagblad de Telegraaf bericht in haar editie van donderdag dat honderden kopers van nieuwbouwwoningen in de wijk Zenderpark nabij de AM-zendmasten in Ijsselstein het slachtoffer dreigen te worden van een conflict tussen de zendermaatschappij Nozema en de gemeente IJsselstein. De Nozema heeft deze week de bestuursrechter in Utrecht gevraagd om de verleende bouwvergunning voor circa 120 nieuw te bouwen huizen te schorsen. De Nozema zegt bang te zijn voor een stroom van klachten van toekomstige bewoners van de wijk Zenderpark. De Nozema wil volgend jaar vanaf Lopik met het volle vermogen van 240 kilowatt gaan uitzenden. Momenteel zendt de zender, die gebruikt wordt door Radio10FM  nog uit met een vermogen van 120 kilowatt. Volgens Nozema-directeur Koning zal het uitzenden op vol vermogen ertoe leiden dat in woningen in de wijk Zenderpark de overlast voor bewoners onaanvaardbaar zal worden. “Verwarmings- thermostaten zullen ontregeld raken, magnetrons een eigen leven leiden, dit zal leiden tot één grote klachtenregen waar wij als Nozema geen oplossing voor hebben”, aldus Koning tegenover De Telegraaf. De bouw van de woningen ligt inmiddels al geruime tijd stil in afwachting van de uitspraak. Binnenkort moet de Kroon op verzoek van Nozema bovendien uitspraak doen over de rechtmatigheid van alle inmiddels afgegeven bouwvergunningen in de nieuwbouwwijk, waar tot op heden 2282 woningen zijn gebouwd. De gemeente IJsselstijn noemt het gedrag van de Nozema niets anders dan ‘gemeentetje pesten’. “De Nozema heeft indertijd delen van haar grond verkocht aan de gemeente terwijl zij wist dat er sprake zou zijn van woningbouw. Bovendien is in het convenent de bepaling opgenomen dat beide partijen niets zullen doen wat de belangen van een van hen kan schaden”, aldus een woordvoerder van de gemeente in De Telegraaf. (HvB)

FNV: AFSCHEIDING VERONICA DESASTREUS VOOR RTL

De vakbond FNV Kiem maakt zich grote zorgen over de plannen van Veronica om uit de Holland Media Groep te stappen: “Dat zou desastreus zijn voor RTL4 en RTL5”, zegt FNV Kiem-bestuurder L. Voormeulen. HMG ontkent vooralsnog dat Veronica plannen heeft om alleen verder te gaan. Een woordvoerder van HMG noemt de uitlatingen voor Veronica-voorzitter Van der Reijden niet nieuw: “Veronica-voorzitter Van der Reijden roept dit al anderhalf jaar. Ik vind dat je dat niet kunt maken. Toen HMG in 1995 van start ging verdiende RTL4 nog dik en ging er nogal wat geld naar Veronica om die omroep op de rails te zetten. Niet alleen in goede, maar ook in slechte tijden moet je samen verder willen”, aldus een woordvoerder. FNV-man Voormeulen maakt zich vooral zorgen om het voortbestaan van arbeidsintensieve RTL4-programma’s als RTL Nieuws, RTL Live en Barend en Van Dorp. “Als daar bezuining moet worden kost dat honderden mensen hun baan”. Veronica zal zich echter niet zomaar kunnen afscheiden, denkt Voormeulen. “Ze zullen zich moeten uitkopen aangezien Veronica 35 procent van de aandelen HMG in handen heeft en het is moeilijk in te schatten om welke bedragen het gaat. Tevens is de naam Veronica eigendom van grootaandeelhouder CLT (65 procent van de aandelen). (o.a. HvB / Haagsche Courant)

BURGERMEESTER PATIJN OVERLEGT OVER AT5

Burgemeester Patijn heeft zich gemengd in de crisis waarin AT 5 en de nieuwe provinciale zender in oprichting sinds gisteren verkeren. Donderdagmiddag zouden Patijn en de commissaris van de koningin in Noord-Holland, J. van Kemenade, een gesprek over deze kwestie voeren. Het voortbestaan van AT 5 wordt bedreigd, sinds de raad van commissarissen van de Amsterdamse omroep maandagavond heeft besloten dat AT 5 niet deelneemt aan de komst van een nieuw tv-station voor geheel Noord-Holland. Hierdoor dreigt AT 5 subsidie mis te lopen van de gemeente en de provincie van in totaal drie miljoen gulden. Het besluit volgt op een brief van Gedeputeerde Staten, waarin het college stelt dat de medewerking aan de provinciezender op den duur moet leiden tot ‘volledige integratie van AT 5 in de Stichting Regionale Omroep Noord-Holland’.  Eerder was afgesproken dat AT 5 zeker twee jaar zou meewerken, maar ook zijn eigen op Amsterdam gerichte programma’s kon blijven maken. Wat daarna zou gebeuren, bleef in het midden. De gemeente, een van de geldschieters van AT 5, nam daar echter geen genoegen mee en eiste dat het station ook na twee jaar een Amsterdamse zender zou blijven. Nu GS zich hebben uitgesproken voor integratie, voorzien de commissarissen dat de gemeente geen cent meer wil stoppen in de lokale omroep, die immer over twee jaar niet meer bestaat. In een reactie zegt Ton F. van Dijk, hoofdredacteur van AT 5, de situatie zeer te betreuren. ”Als binnen vier weken niets gebeurt, krijgen we straks de absurde situatie dat AT 5 en de nieuwe provinciale zender elkaar op de Amsterdamse markt beconcurreren. Twee zenders die nota bene uit publieke middelen worden betaald. In zo’n situatie zullen er alleen maar verliezers zijn.”, aldus van Dijk tegenover het Parool.

GEEN SAMENWERKING AT5 EN RADIO NOORD-HOLLAND

De samenwerking tussen AT5 en Radio Noord-Holland, die regionale tv in de provincie Noord-Holland mogelijk moest maken, gaat niet door. AT5 trekt zich terug omdat de provincie Noord-Holland niet wil meewerken aan het behoud van de zelfstandige status van AT5. TV Noord-Holland hoopt op 3 januari 2000 te starten met haar uitzendingen. Deze zullen in de gehele provincie Noord-Holland te zien zijn, en dus ook in Amsterdam. De Amsterdamse tv-zender AT5 zal alleen in Amsterdam te zien blijven zijn.

UPC LANCEERT REALITY-TV

UPCtv heeft op 1 december de themazender Reality TV gelanceerd. Reality TV vloeit voort uit een samenwerking tussen UPCtv en Zone Vision. UPCtv bericht dat “Reality TV kijkers dichter bij de actie brengt. Reality TV laat de meest dramatische beelden zien die ooit op film zijn vastgelegd. We verwachten dat dit kanaal een grote groep kijkers zal trekken.”. Het kanaal zal tussen nu en het eind van het jaar op het eigen netwerk van UPC in Nederland, België, Oostenrijk en Noorwegen beschikbaar worden voor in totaal 2,4 miljoen abonnees. In het jaar 2000 zal het kanaal in meer Europese landen te zien zijn. Daarnaast komt het kanaal binnenkort ook beschikbaar in Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, CIS, de Baltische Republieken, Roemenië en het vroegere Joegoslavië voor 1,1 miljoen abonnees. Reality TV is het vijfde kanaal dat door UPCtv gelanceerd wordt. Eerder werden Extreme Sports Channel, Film1, Club en Sport1 aan kabelabonnees in Nederland aangeboden.

AD: “VERONICA WIL UIT HMG STAPPEN”

Het Algemeen Dagblad bericht in haar editie van woensdag dat Veronica wil opstappen uit de Holland Media Groep (HMG). Het bestuur van de omroepvereniging is zo ontevreden over de gang van zaken bij het commerciële omroepbedrijf, waartoe ook RTL 4 en 5 behoren, dat het de verenigingsraad bij elkaar heeft geroepen. Deze zal zich donderdag op een speciale vergadering over het voorstel uitspreken. Algemeen wordt aangenomen dat de raad het advies van het bestuur zal overnemen. Een vertrek van Veronica uit HMG bedreigt RTL 4 en 5 ernstig in hun bestaan. Veronica is al tijden de grote winstmaker van het concern. In 1998 was zij goed voor ongeveer 40 miljoen gulden. Ook dit jaar zal dat bedrag zeker weer worden gehaald. Deze winst gaat echter op aan de verliezen die, vooral, RTL 4 lijdt. Veronica-voorzitter J. van der Reijden en zijn achterban is dat een doorn in het oog. Zij willen niet langer opdraaien voor de tekorten van RTL 4, omdat die volgens hen een ‘veel te dure exploitatie’ voert. Grote boosdoener is daarbij programmadirecteur B. van der Veer. Sinds het recente vertrek van algemeen directeur P. Porsius woedt er tussen de aandeelhouders van HMG, het Luxemburgse CLT/UFA (65 procent) en de omroepvereniging Veronica (35 procent), een grote machtsstrijd. De Luxemburgers willen als grootaandeelhouder de totale zeggenschap krijgen binnen het concern. Daartoe hebben ze eerst hun vertrouweling M. Fortems de financiële zeggenschap binnen de HMG-directie gegeven. Later volgde ‘zwaargewicht’ J.C. de Keyser, de beoogd opvolger van CLT-topman R. Sautter. Van der Reijden, tevens minderheidsaandeelhouder van HMG, is – zo melden ingewijden – razend over het gedrag van de Luxemburgers, aldus het Algemeen Dagblad.

NIEUWE TURKSE ZENDER TNRT VESTIGT ZICH IN AMSTERDAM-OOST

TNRT, het Turks-Nederlandse televisiestation in oprichting, vestigt zich in Oost. Directeur Riza Seref vindt Hilversum, waar de omroep thans kantoor houdt, ‘te saai’. In Oost wonen veel Turken en TNRT wil behalve programma’s uitzenden ook Turken de gelegenheid bieden het TNRT-onderkomen als ‘een veredeld buurthuis’ te gebruiken. Vóór 1 april moet TNRT 50.000 leden hebben om zich in het najaar van 2000 publieke omroep te mogen noemen. De animo is zo groot, zegt Seref, dat het benodigde aantal waarschijnlijk al in februari wordt bereikt. Dat houdt in dat TNRT vanaf september volgend jaar drie uur zendtijd krijgt, vermoedelijk op Nederland 3. Inmiddels heeft TNRT een globale programmering opgesteld. Op 2 oktober wordt een drie uur durende openingsshow uitgezonden. Seref hoopt die in de Arena te kunnen opnemen. Paul de Leeuw is gevraagd als presentator. De eerste twee documentaires zijn al gepland. De ene gaat over een weduwendorp in het noordoosten van Turkije, de andere over de tulp, het symbool van Nederland én TNRT. Inci Pamuk presenteert een talkshow met veel Nederlands nieuws dat ‘door een Turkse bril wordt bekeken’, en verder satire en stand-up comedy. Voorts komen er een reisprogramma, een muziek- en dansshow en een taalprogramma. (Parool)

ADSL VOORLOPIG ALLEEN IN DE GROTERE STEDEN

De lange wachttijden op internet lijken voorbij. Telecombedrijf KPN heeft dinsdag de langverwachte komst van supersnelle internetverbindingen via de telefoonkabel aangekondigd. Vooralsnog beperkt KPN het snelle internet tot de grote steden. In maart kunnen inwoners van Utrecht, Amsterdam en Rotterdam dankzij ADSL vliegensvlug het internet op. ADSL is minstens tien keer zo snel als de standaard telefoonmodemverbinding. ADSL zal voorlopig niet landelijk dekkend worden, zegt KPN. Tegen het einde van 2000 moeten alle grote en middelgrote steden aangesloten zijn. Per telefooncentrale wordt bekeken of het genoeg oplevert. De telecomreus heeft met verschillende internetaanbieders afspraken gemaakt over het aanbieden van de nieuwe techniek. Niet alleen KPN-dochters Planet Internet en XS4ALL komen er begin volgend jaar mee, ook met World Online en Sonera is een overeenkomst gesloten. ADSL is vooral interessant voor de zware gebruikers. Een abonnement gaat in totaal ongeveer 100 gulden per maand kosten. Een normale internetgebruiker kan voor dat geld 83 uur surfen. Bovendien vergt ADSL een speciaal modem dat ruim300 gulden kost. Voor KPN is de nieuwe internettechniek erg belangrijk. Beoogd topman P. Smits heeft hoge verwachtingen van het product. “De komende jaren investeren we meer dan 1,5 miljard gulden in ADSL.” KPN gokt op 100.000 klanten tegen het eind van 2000. Hoeveel dat er uiteindelijk worden, weet Smits niet.”De hele internetbranche groeit als een jonge hond. Soms zijn de voorpoten groter dan de achterpoten.” (ANP)

RDR WEER ACTIEF

De afgelopen dagen is de Rijksdient voor Radiocommunicatie (RDR) in verschillende delen van Nederland actief geweest. Zondagmiddag werden de uitzendingen van de Zoetermeerse piraat MillenniumFM plotseling onderbroken. Men gaat er van uit dat hier de RDR heeft toegeslagen. MillenniumFM zendt elk weekeinde uit op de 104.7 MHz in stereo en met RDS. Dinsdagmiddag was het de beurt aan FrequentFM uit Arnhem. FrequentFM wil vanaf januari 2000 zich gaan toespitsen op het uitzenden van haar programma’s via Internet.

BEN SAMEN MET TMF IN SMASH

GSM-aanbieder Ben introduceert drie nieuwe diensten waarmee de telecom- operator vooral jongeren probeert aan te trekken. Hiervoor heeft het station de hulp ingeroepen van het bij jongeren zeer populaire TMF. De dienst die Ben samen met TMF aanbiedt heeft Smash. Met het uit Denemarken afkomstige Smash biedt Ben haar klanten de mogelijkheid om mobiele telefonie, text-tv en internet te integreren. Smash is een manier om gezamenlijke interesses via de mobiele telefoon te delen. Smash biedt de mogelijkheid om online te chatten via TMF Text, interactieve spelletjes te spelen en te daten. Bovendien kunnen bellers met Ben via de juiste SMS tekstberichten hun virtuele vriendje Fraggi verzorgen en met hem spelen. Momenteel biedt KPN middels haar dienst Hi in samenwerking met RTL-Text en SBS6-test al de mogelijkheid om via teletext te chatten.

WEGENER WIJST BOD SBS/ENDEMOL OP TMF AF

De overname van The Music Factory (TMF) door SBS is voorlopig van de baan. De Arcade Media Groep, eigenaar van de jongerenzender, heeft het bod van SBS als veel te laag afgewezen. Dit bericht het Algemeen Dagblad in haar mediakatern van vrijdag. Het bedrag dat SBS, samen met Endemol, op tafel wil leggen voor TMF in Nederland en Vlaanderen en de radiozenders Radio 10 FM, Love Radio en Business Nieuws, ligt tussen de 65 en 80 miljoen gulden. Volgens analisten van ABN Amro, die door de potentiële kopers werden geraadpleegd, is dat de reële waarde van de zenders. Topman J. Houwert van het uitgeversconcern Wegener Arcade, waartoe de Arcade Media Groep behoort, wil echter – aldus ingewijden –  200 miljoen gulden ontvangen. Mocht de koop definitief afspringen, dan laten SBS en Endemol het er niet bij zitten. Zij zetten dan waarschijnlijk zelf een nieuwe jongerenzender op. Gesprekken daarover zouden al plaatsvinden. Al gauw nadat SBS zich afgelopen herfst als gegadigde voor TMF had gemeld bij Wegener Arcade, liet ook Endemol van zijn belangstelling blijken. De twee gegadigden voor TMF moeten zich al snel hebben gerealiseerd dat samenwerking beter is dan elkaar te overbieden. Mochten SBS en Wegener Arcade alsnog een akkoord bereiken dan beschikt het tv-bedrijf van directeur F. van Westerloo over een familiezender (SBS6), een zender voor hogeropgeleiden (NET5) en een zender voor de jeugd (TMF). Deze ontwikkeling zal vooral door adverteerders worden toegejuicht. Wegener-Arcade zal de onderhandelingen met SBS en Endemol niet defintief verbreken aangezien Wegener Arcade naarstig op zoek is naar geld om de aangekondigde overname van vijf VNU-dagbladen (o.a. Gelderlander, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad) te bekostigen. Zo heeft Wegener Arcade deze week bekend gemaakt haar aandeel in enkele regionale dagbladen in het Noorden van Nederland te verkopen. Eerder werd de muziekpoot van Arcade al verkocht. (o.a. Algemeen Dagblad)

BIG BROTHER BEHAALT KIJKERSRECORD

De verkiezing van Bart tot winnaar van het TV-programma Big Brother is door 4,2 miljoen mensen bekeken en is daarmee het best bekeken TV-moment van 1999.  Dat blijkt uit cijfers van NOS Kijk- en Luisteronderzoek. Gemiddeld werden de laatste uren van Bart, Ruud en Willem in het Big-Brotherhuis door zo’n 3.545.0000 mensen gadegeslagen. Dat komt neer op een kwart van de Nederlandse bevolking. Van de mensen die een televisietoestel hadden aanstaan, had meer dan de helft (57 procent) afgestemd op het programma. Gemiddeld kluisterde de late uitzending van het programma op de donderdag de afgelopen weken 1.650.000 mensen aan de buis. De dagelijkse uitzending aan het begin van de avond werden gemiddeld door 1.370.000 mensen bekeken. (ANP)

RADIO538 JAAGT OP EVERS EN VAN INKEL

VeronicaFM wn Radio3FM dreigen hun populairste DJ’s kwijt te raken, dit bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van donderdag. Radio538 heeft de jacht geopend op Jeroen van Inkel (VeronicaFM) en Edwin Evers (3FM). Met deze dubbelslag zou de zender van Erik de Zwart martaandeel willen veroveren op de concurrentie. Het AD bericht dat 538 bereid is om ‘voetbalsalarissen’ neer te leggen voor de populaire DJ’s. Van Inkel (38 jaar) geeft toe in gesprek te zijn met 538: “Na ongeveer 13 jaar Veronica ben ik aan een nieuwe uitdaging toe”. Bij VeronicaFM ontvangt Van Inkel naar verluid een salaris van vier ton. Van Inkel heeft een contract bij VeronicaFM dat duurt tot september 2000. Van Inkel zou graag een middagprogramma bij Radio538 gaan presenteren, op hetzelfde tijdstip als nu Rinkeldekinkel bij VeronicaFM is te horen. Over de hoogte van zijn salaris bij Radio538 is nog niet gesproken. Ook Edwin Evers (28) zegt door Radio538 te zijn benaderd en hij denkt erover na wat hij na afloop van zijn contract met 3FM gaat doen. Dit contract loopt eind 2000 af. Edwin Evers is bij 3FM de laatste jaren uitgegroeid tot de populairste DJ in de ochtend. Dit is vooral te danken aan zijn immitaties van onder andere Frank en Ronald de Boer, Peter R. de Vries en Rob de Tuinman. Volgens Van Inkel scoort Radio538 “momenteel niet goed”. “Het marktaandeel van de zender ligt landelijk niet veel hoger dan dat van VeronicaFM en dat terwijl Radio538 een veel groter bereik heeft, er zit dus iets niet goed bij de zender”, aldus van Inkel. 538 heeft momenteel een marktaandeel van 5,8 procent terwijl Veronica een aandeel van 5 procent heeft bij luisteraars van 13 jaar en ouder. Van Inkel is extra geïnteresseerd in het aanbod van Radio538 omdat het nog steeds niet duidelijk is of Veronica uit de Holland Media Groep stapt of niet. (AD/HVB)

KEES SCHILPEROORT OVERLEDEN

Presentator Kees Schilperoort is overleden. Hij stierf zondag op de leeftijd van 82 jaar. Hij wordt vrijdag gecremeerd in besloten kring. Schilperoort belandde in 1946 bij de radio. Hij kreeg bekendheid als Gait-Jan Kruutmoes in het KRO-programma Boertjes van Buten. Ook met het programma ‘Raden maar’ boekte hij succes. Beroemdheid kwam met het tv-programma ‘Het Gulden Schot’, maar radio hield zijn voorkeur. Schilperoort was lange tijd werkzaam bij Veronica waar hij het programma ‘De Stemband’ presenteerde. Vorig jaar stopte Schilperoort met het werken voor de radio. Schilperoort was toen werkzaam bij Radio538 waar hij het programma De Piepshow met Michael Pilarczyk presenteerde. In een interview zei hij ooit:”Ik ben een gelukkig mens, werken bij een omroep was mijn ideaal. Ik heb een prachtig leven gehad.” (o.a. NOS Teletekst)

VARA HARD OP ZOEK NAAR GELD VOOR COMMERCIEL AVONDTUUR

De VARA doet verwoede pogingen geldschieters te vinden onder geestverwante om haar mogelijke commerciële avondtuur te financieren. Gesprekken met de Utrechtse verzeke- ringsmaatschappij SNS/Reaal Groep zijn inmiddels op niets uitgelopen. Binnen de omroep wereld is ontevredenheid ontstaan over de werkwijze van de VARA. NCRV- voorzitter Frits Brink beschuldigd de collega-omroep zelfs van ‘verraad jegens de achterban’. Hij kan zich niet voorstellen dat de sociale achterban van de VARA het martkdenken van de VARA tolereert.

PVDA WIL VARA IN PUBLIEK BESTEL

De fractie van de PvdA in de Tweede Kamer wil zich erop beraden of door wijziging van het voorstel voor de concessiewet de VARA voor het publieke bestel behouden kan blijven. Dit heeft fractievoorzitter Melkert dinsdag gezegd. Media-woordvoerder M. van Zuijlen voelt, net als D66 en VVD, niets voor wijziging van het wetsvoorstel, ondanks het dreigement van de VARA om uit het publieke bestel te stappen. Melkert reageerde op de open brief die de kroonleden uit de raad van toezicht van de NOS eerder deze week publiceerden over de aankondiging van de VARA zich te oriënteren op vertrek uit het publieke bestel. De kroonleden vrezen dat het vertrek van de VARA ernstige gevolgen heeft voor dat bestel. Ze vinden ook dat ‘de politiek’ zich meer met de stap van de VARA moet bemoeien. Ze verwachten dat door verandering van de concessiewet de omroep voor het bestel behouden kan blijven. In zijn reactie noemt Melkert de brief een ‘belangrijk signaal’ dat Kamer en kabinet niet kunnen negeren. Hij vindt dat alle omroepverenigingen, dus ook de VARA, de pluriformiteit van het bestel moeten dragen. “De fractie zal zich komende weken beraden op de wijze waarop de concessiewet dat doel beter kan dienen”, aldus Melkert. De mogelijke aanpassing van de concessiewet heeft betrekking op de regeling van verantwoordelijk- heden voor de programmering van tv- programma’s. Volgens het wetsvoorstel wordt het bestuur van de NOS verantwoordelijk voor de indeling. Een deel van de PvdA wil dat de besturen van de netten die verantwoordelijkheid krijgen. Staatssecretaris Van der Ploeg (Media, PvdA) wil zijn wetsvoorstel, dat waarschijnlijk medio januari in de Tweede Kamer wordt besproken, niet wijzigen. (NRC)

CANAL+ PRAAT MET CLT

Canal Plus is in gesprek met CLT-Ufa uit Luxemburg over de verkoop van een 24,9%- belang in het Duitse tv-kanaal Vox. Eerder deze week kocht CLT, onder meer eigenaar van de tv-zenders RTL4 en RTL5, een aandeel van 49,9% in Vox van News Corp voor 330 miljoen Euro.

COMMISSARIAAT HANDHAAFT BOETE AVRO

Het Commissariaat voor de Media handhaaft de boete van 120.000 gulden die het eerder oplegde aan de AVRO, dit bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van woensdag. De omroep kreeg de boete vanwege de uitzending van het programma Heineken Night of the Proms op oudejaarsdag 1998. De AVRO kreeg de boete onder meer omdat het logo van het evenement veelvuldig in beeld werd gebracht. In dat beeldmerk was het logo van het biermerk verwerkt. De AVRO tekende bezwaar aan omdat ze vindt dat Heineken geen sponsor was, maar producent van het programma. Toch bleek dat Heineken financiële en andere bijdragen aan de AVRO heeft gedaan, aldus het Commissariaat.

CASEMA START INTERNET VIA DE KABEL IN ZOETERMEER

Inwoners van Zoetermeer kunnen zich inschrijven voor een abonnement op Cable Wanadoo, de internet-via-de-kabel-dienst van kabelaar Casema. Zoetermeerders die zich voor eind januari inschrijven krijgen een abonnement zonder aansluit- kosten te hoeven te betalen. Internet via de kabel komt ook beschikbaar in Noordwijkerhout en De Zilk.

MUZZIK BLIJFT OP KABEL IN DORDRECHT

In tegenstelling tot eerdere berichtgeving verdwijnt het televisiekanaal Muzzik per 1 januari a.s. niet van de kabel in Dordrecht. Gisteren hebben ENECO KabelTV & Telecom en Muzzik in een intentieverklaring vastgelegd een hechte en langlopende samenwerking met elkaar aan te willen gaan. In januari zullen ENECO en Muzzik nadere afspraken hierover maken.

STE PRAAT OVER INVLOED BUSINESS UPDATE

Toezichthouder op het effectenverkeer STE gaat met beursorganisatie Amsterdam Exchanges praten over de toenemende invloed die het RTL5-televisieprogramma Business Update lijkt te krijgen op de koersvorming van kleine beursgenoteerde fondsen. Aanleiding voor maatregelen ziet de beursorganisatie echter niet, ondanks dat toezichthouder STE de beurs als primair verantwoordelijke ziet. (o.a. Telegraaf)

COMMISSARIAAT ZIET GEVAREN VOOR VRIJE INFORMATIE

Het Commissariaat voor de Media vindt dat de wet moet worden aangepast om ongewenste machtsconcentraties van mediaconcerns te voorkomen. Het Commissariaat, dat namens de overheid toezicht houdt op de naleving van de Mediawet, ziet met angst en beven tegemoet hoe Murdoch, Bertelsmann en Kirch in een rap tempo de Europese audio-video markt overnemen. Ook in Nederland zullen deze bedrijven proberen poot aan de grond te krijgen door bijvoorbeeld bestaande concerns overnemen. Het Commissariaat wil dat soort machtsconcentraties in de mediawet verbieden. Momenteel is alleen Murdoch in Nederland actief middels Sky Radio, ClassicFM en FOX. Het Commissariaat wijst ook op de macht van kabelexploitant UPC, die naast een eigen kabelnetwerk ook een aantal eigen tv-zenders aanbied.

OOK EO VECHT VOOR BEHOUD PUBLIEKE VARA

De Evangelische Omroep is een offensief begonnen om de VARA binnen het publieke bestel te houden. Voorzitter ds. Arie van der Veer, tevens voorzitter van het A-omroepen overleg, lobbiet bij de Raad van Bestuur van de NOS en in politiek Den Haag om het voorstel voor de Concessiewet gewijzigd te krijgen. Staatssecretaris Rick van der Ploeg van mediazaken heeft eerder laten weten daar niets voor te voelen.

RTL5 LAST MILLENNIUM UITZENDING AF

De marathonuitzending rond de millenniumwisseling op RTL 5 gaat niet door. De producent, Millennium Television Network (MTN), kan niet garanderen dat het programma eruit ziet als was beloofd en verkeert bovendien in financiële moeilijkheden, zo meldt de zender. Het was de bedoeling dat er op oudejaarsdag vanaf 11.30 uur 24 uur lang beelden te zien zouden zijn vanuit diverse plekken in de wereld waar het volgende millennium zich aan zou dienen. Onder de artiesten die optreden zijn Sting, Phil Collins en de Spice Girls. Vanwege de moeilijkheden en de moeizame communicatie met MTN, heeft programma- directeur J. Hofman maar van de uitzending afgezien. Hij zet in plaats daarvan vier filmklassiekers in: Blazing Saddles, Casablanca, Bonnie and Clyde en The Wild Bunch. De laatste begint na de jaarwisseling, waarna RTL 5 stopt met uitzenden. Om 15.00 uur op 1 januari wordt de reguliere programmering voortgezet. In de 24-uursuitzending hadden ook beelden moeten zitten uit Nederland, onder meer een zingende Trijntje Oosterhuis op de Dam. Of dat optreden doorgaat en te zien zal zijn op een andere zender is nog onbekend. (ANP)

BIG BROTHER LEVERT 20 MILJOEN AAN RECLAME OP

Het Veronica-programma Big Brother brengt dit seizoen ongeveer 20 miljoen gulden op aan reclame op. Dat blijkt uit een onderzoek van Het Media Instituut, in opdracht van De Telegraaf. Uit de cijfers van het bureau komt naar voren dat de reclamebestedingen korte tijd na de eerste uitzendingen explosief zijn gestegen. Medio september, in de eerste week dat het programma te zien was, besteedden de nog wat huiverige adverteerders nog maar 150.000 gulden. Een maand later was dat al zeven ton. De laatste weken van het jaar was het pas echt goed raak, met gemiddeld ruim 1,5 miljoen per week. De hoge kijkcijfers en de daaruit voortvloeiende groeiende belangstelling van de adverteerders hebben de tarieven flink omhoog geschroefd. De prijzen per reclamespot van 30 seconden rond en tijdens het programma zijn opgelopen van gemiddeld 10.000 naar ongeveer 30.000 gulden, meldde het reclameverkoopkantoor IP eerder. De laatste uitzending van Big Brother, donderdag, bracht ruim 42.000 gulden per spotje op. (ANP)

DANCE RADIO 916 VERDER ALS OLDIE-STATION

Sinds maandag 27 december is DanceRadio916 verder gegaan als Radio916. De lokale omroep voor Rijnwoude en Moerkapelle-Zevenhuizen heeft haar format gewijzigd van een dance- in een golden-oldie-zender en heeft daarbij de djingels van stal gehaald die het station ook in de periode 1994-1997 heeft gebruikt. In het nieuwe format is ook meer ruimte ingericht voor regio-nieuws. Het dance-format van Dance- Radio916 is nu te beluisteren op de commerciele regionale zender FRESH102. Dit zusterstation is ook een grote adverteerder geworden op het ‘nieuwe’ Radio 916. Sinds de zomermaanden van dit jaar draaiden zowel FRESH102 als DanceRadio916 exact dezelfde muziek. De twee zenders zijn sinds maandag ‘ontkoppeld’.

KROONLEDEN DOEN BEROEP OP VAN DER PLOEG

De vijf kroonleden van de Raad van Toezicht van de NOS hebben in een open brief staatssecretaris Van der Ploeg gezegd dat het publieke bestel “onoverzienbare schade” zal lijden als de VARA dat bestel de rug toekeert. De gerezen problemen tussen de VARA en de publieke omroep kunnen volgens de kroonleden opgelost worden,mits de wil daartoe bij alle partijen aanwezig is. De kroonleden vragen Van der Ploeg in de wetgeving de pluriformiteit van de omroepverenigingen te garanderen.Van de Raad van Bestuur van de NOS vragen de kroonleden een meer begeleidende en dienstbare dan dirigerende rol. (NOS-teletekst)

AMERIKANEN OPENEN AANVAL OP CANAL+

Twee grote Amerikaanse studio’s, Disney en Columbia Sony, zijn een nieuwe tv-zender voor de Benelux aan het opzetten. Deze gaat vanaf het voorjaar 24 uur per dag films brengen. Als grote concurrent zien de Amerikaanse studio’s de zender Canal+, waarmee ze nu nog een contract hebben. In een grote personeelsadvertentie in de dagbladen voor een directeur marketing (salaris: 250.000 gulden plus bonus) melden de initiatiefnemers, die niet bij naam worden genoemd, dat de organisatie vanuit Londen wordt aangestuurd. Alle sales, marketing en operationele activiteiten zullen vanuit een nieuw kantoor in Amsterdam worden gecoördineerd. De directeur marketing moet met een team van zes mensen en een budget van miljoenen guldens ervoor zorgen dat het tv-station ‘zich onderscheidt als een uniek A-merk’.  Adjunct-directeur Will Moerer van Canal+ noemt de nieuwkomer geen bedreiging en vraagt zich af of deze wel ooit in de lucht komt. “Ik heb vernomen, dat de studio’s niet bereid zijn financiële verplichtingen met distributeurs van films aan te gaan, voordat zij daadwerkelijk uitzenden. Ze tekenen niets. Ik heb ook grote twijfel of zij voldoende films kunnen produceren en uit de markt halen om 24 uur per dag uit te zenden. Het zou me niet verrassen als ze over een paar maanden van hun plannen afzien en met ons verder gaan.” De terughoudendheid van de nieuwe zender om financiële verplichtingen aan te gaan, houdt volgens ingewijden verband met de omstandigheid dat de Europese Commissie nog haar goedkeuring moet geven aan de plannen van de Amerikanen. Een van de Nederlandse kabelmaatschappijen die de Amerikaanse zender gaat doorgeven is Casema. Verder worden Mediakabel en UPC als ‘doorgeefluik’ genoemd. (o.a. Algemeen Dagblad)

ONRUST BIJ OMROEPEN OP NEDERLAND 3

Bij de omroepen van Nederland 3 is grote onrust ontstaan nu de raad van bestuur van de NOS vorige week de bezwaren van VARA, NPS en VPRO over het nieuwe programmaschema voor het seizoen 2000-2001 naast zich neer heeft gelegd. VPRO-programmahoofdredacteur Hans Maarten van den Brink vreest dat daarin geen plaats meer is voor het programma Lopende Zaken, noch voor culturele programma’s als een boekenprogramma. Ook vindt hij de marktaandelen die bij elke programmacategorie worden vermeld, te hoog. “We zijn bang dat experimentele programma’s straks niet meer kunnen worden gemaakt. Of dat jonge programmamakers en alllochtonen geen ruimte meer krijgen, omdat ze te weinig kijkers trekken.” Programmamakers van VARA en VPRO zijn zich volgens zegsman Siebren Hodes van de VPRO “rotgeschrokken” van het genreschema. In het schema wordt van uur tot uur voorgeschreven welk programmagenre moet worden gebracht en welk marktaandeel gehaald moet worden. “In plaats van de televisie te maken die we als omroep belangwekkend vinden, krijgen we nu van de netcoördinator een boodschappenlijstje met eisen mee. Vroeger stond kwaliteit voorop, nu getallen. Dat druist in tegen alles waarvoor de publieke omroep hoort te staan.” Voor Nederland 3 als geheel is een marktaandeel van tien procent vastgesteld. Van den Brink zegt dat de VPRO daarmee afgelopen september “morrend akkoord” is gegaan. “Maar nu op elk tijdstip een marktaandeel wordt vermeld, zijn we bang daar straks hard op afgerekend te worden.” Netcoördinator Tom Kamlag is op de hoogte van de onrust, maar verwijst naar de afspraken die met de VPRO leiding gemaakt zijn. “Ze moeten zich nu gaan inspannen die afspraken waar te maken.” Wat hem betreft staan de marktaandelen niet meer ter discussie. Van den Brink zegt zich aan zijn afspraken te houden. “Maar als de VARA uit het publieke bestel treedt, ontstaat er een nieuwe situatie.” (NRC Handelsblad)

CLT KOOPT BELANG IN VOX

De grootste Europese televisiegroep, houdstermaatschappij CLT-UFA uit Luxemburg, koopt een belang van 49,9 procent in de Duitse zender Vox. De groep, een 50-procents- dochter van het Bertelsmann-concern, betaalt daarvoor 650 miljoen mark aan de huidige eigenaar News Corp van Rupert Murdoch. Daarmee komt het totale pakket aandelen dat CLT-UFA in Vox heeft op 74,8 procent. De Duitse kartelautoriteiten moeten nog wel toestemming geven voor de transactie. Duitse bronnen melden dat CLT ook op jacht is op het belang van Canal+ (24,9 procent) in Vox. CLT wil zich meer en meer concentreren op het aanbieden van gratis televisie. Vox heeft in Duitsland een aandeel van 3 procent. (o.a. ANP)

NOS: “VERA KEUR VERKOOPT ONZIN”

De radiomakers van de Vara worden door hun voorzitter Vera Keur op het verkeerde been gezet. De argumenten die Keur gebruikt om uit het publieke bestel te stappen, deugen niet. Dat vindt de raad van bestuur van de NOS. “Keur debiteert aperte onzin”, zegt woordvoerder Groothuis van de NOS. “Zij spiegelt haar radiomedewerkers voor dat we hier in Kremlin-achtige sferen de Vara in haar vrijheid beknotten. Terwijl wij, in overleg met de omroepen, juist werken aan succesvolle publieke radiozenders.” Volgens Keur worden de Vara-radioprogramma’s op Radio 1 en Radio 5 ‘regelrecht bedreigd’ door bemoeizucht van de NOS, schrijft ze haar medewerkers. Zij tracht hiermee begrip te kweken voor een mogelijk commercieel avontuur. Of de Vara dan nog radio maakt, acht Keur onzeker. De omroep heeft waarschijnlijk geen geld voor een FM- etherfrequentie. Journalistiek goede – dure – programma’s, die de Vara nu uitzendt op Radio 1 en 5, lijken in ieder geval uitgesloten. Het mogelijk vertrek van de Vara uit de radio heeft de journalistenvakbond NVJ gealarmeerd. De bond voelt zich aan het lijntje gehouden door de Vara-directie. Een verzoek om een gesprek is nog steeds niet ingewilligd. Volgens omroepsecretaris Thomas Bruning zijn Vara-medewerkers doodsbang hun mond open te doen. “Naar schatting heeft minstens de helft van hen een tijdelijk contract.” Bruning hekelt het spreekverbod dat het bestuur de Vara-medewerkers heeft opgelegd. “Dat is niet meer van deze tijd. Zeker niet voor een organisatie die zich graag sociaal profileert.” De NVJ wil op 5 januari haar leden raadplegen. Radiomakers van de KRO hebben hun collega’s van de Vara een adhesiebetuiging gestuurd. (o.a. Trouw)

LUISTERCIJFERS OKTOBER / DECEMBER

Hier volgen de luistercijfers (in marktaandelen) van de radiozenders in de periode oktober/november. Ter vergelijking zijn de cijfers van de vorige periode (september/oktober) ook in het overzicht opgenomen. Het Continu Luister Onderzoek wordt door Intomart uitgevoerd in opdracht van NOS en STER. Tevens participeren in het onderzoek de regionale zenders alsmede de meeste commerciele radiozenders.

 	sep/okt 99 (in %)	okt/nov 99 (in %)
01	Sky Radio 100.7 FM	15.9	16.1
02	Radio 3 FM	15.1	14.9
03	Radio 2 	8.8	8.7
04	Radio 10 FM	8.4	8.1
05	Radio 1	7.6	7.6
06	Radio 538 	5.3	5.8
07	Noordzee FM	4.8	4.6
08	Veronica FM	4.6	5.0
09	Classic fM	1.9	2.1
10	Radio 4 	1.2	1.2
11	Radio 5 	0.8	0.7
12	Arrow Classic R	0.8	0.8
13	Love Radio	0.4	0.4
14	Kink FM	0.4	-*
15	Business Nieuws	0.2	0.2
-- 	Gez. Regio	16.0	15.3
 --	Overige zenders	7.7	8.5

KORT NIEUWS

-> De gemeenteraad van Delft is donderdagavond akkoord gegaan met het toevoegen van zes nieuwe televisiezenders in Delft. Het gaat om de zenders Net5, MTV, Animal Planet, The Box, National Geographic en Muzzik. De inwoners van Delft gaan vanaf volgend jaar februari 2,20 meer betalen voor hun kabelabonnement. De uitbreiding van het aantal tv-zenders is een voorbereiding op de invoer van tv-op-maar. Hiermee wil kabelexploitant Casema begin volgend jaar beginnen.

-> De VRT Televisie heeft een nieuw contract ondertekend met het productiehuis Woestijnvis. Het contract bepaalt dat Woestijnvis tot midden 2002 exclusief programma’s zal maken voor de openbare omroep. Zo kunnen succesvolle bestaande programma’s voortgezet worden en nieuwe programmavoorstellen ontwikkled worden. Woestijnvis maakte de voorbije jaren gedurfde en succesrijke programma’s als De XII Werken, De Mol, Man Bijt Hond, De Laatste Show, De Commissie Wyndaele en Alles kan Beter. Volgend jaar komt daar alvast In de Gloria bij, een alternatief human interest programma. (VRT Txt)

-> Het Commissariaat voor de Media dreigt Veronica met een boete van 80.000 gulden wegens sluikreclame tijdens het programma Big Brother. Volgens het commissariaat zijn diverse keren producten als bier, boeken, hamburgers en pizza’s herkenbaar in beeld geweest en aangeprezen. Dat is in strijd met de Mediawet, aldus de instantie donderdag. Op 13 januari mag de omroep zich tijdens een zitting van het commissariaat verdedigen. Daarna neemt de instantie een definitief besluit. De omroep kan vervolgens nog een bezwaarschrift indienen. Het commissariaat waarschuwt Veronica voor sluikreclame in de resterende uitzendingen van Big Brother. Bij nieuwe overtredingen begint weer een sanctieprocedure en zal de boete hoger uitvallen. (o.a. ANP)  

-> De kijkers van de real-life-soap Big Brother hebben Karin weggestemd. Willem, Bart of Ruud zal dus volgende week donderdag als winnaar het Big Brother huis in Almere verlaten, met 250.000 gulden op zak. Ruim 56 procent van de stemmen ging naar Karin, gevolgd door Ruud en Bart. (ANP)  

-> Op 6 januari verschijnt er onder de titel “Big Brother, Het boek” een speciaal boek over de real-life-soap die menig Nederlander al maanden bezig houdt. Uitgeverij BZZTOH brengt het boek uit in samenwerking met De Telegraaf, John de Mol Produc- ties en Veronica. Het boek bevat 160 bladzijden op groot formaat en moet fl 25 gulden gaan kosten.

-> Het afgelopen zijn er wereldwijd 86 journalisten vermoord, het op een na hoogste aantal sinds er statistieken worden bijgehouden. In Joegoslavie kwamen er 25 journalisten om. 16 van hen vonden de dood bij het Navo-bombardement van het gebouw van de Servische televisie in Belgrado. Bij de aanval op de Chinese ambassade in Belgrado kwamen er nog eens drie om. In Sierra Leone kwamen er tien journalisten, in Colombia zes. In 1994 was de dodentol nog zwaarder: 114. Dat had onder meer te maken met de oorlogen in Bosnie en Algerije. (VRT Txt)

NIEUWE TOPMAN HMG ZET SANERINGEN OP LAAG PITJE

Bij de Holland Media Groep wordt in het jaar 2000 niet bezuinigd. Tevens wordt de winstverwachting voor het komende boekjaar naar beneden bijgesteld. Daarmee haalt de nieuwe topman van het bedrijf, Dick van der Graaf, de angel uit het saneringsplan van zijn voorganger Pieter Porsius. De Graaf noemt de plannen van Porsius “niet haalbaar”. Belangrijkste doel voor Van der Graaf is het laten terugkeren van de rust in de onderneming: “medewerkers moeten weer vertrouwen krijgen in de HMG”, aldus Van der Graaf tegenover De Telegraaf. Na 2000 kan de Holland Media Groep echt gaan “knallen”: “Dan hoeven we ons met RTL5 niet meer aan de door ‘Brussel’ opgelegde marktaandelen te houden”, aldus Van der Graaf.

NOZEMA MAAKT BEZWAAR TEGEN WINDMOLENS ZEEWOLDE

De gemeente Zeewolde heeft plannen om vergunningen uit te geven voor de bouw van zeer hoge windmolens in de buurt van het zendstation van de Nozema. Via dit zendstation vinden de uitzendingen plaats van de middengolfzenders Radio 1 en Radio 5 en de Wereldomroep. De gemeente Zeewolde heeft volgens de Nozema al een milieuvergunning verleend voor de bouw van de molens binnen een straal van drie kilometer van het zendstation. Zulke hoge windmolens zo nabij grootver- mogenzenders is volgens de Nozema “een unieke situatie”. De Nozema heeft van aanvang af bezwaar gemaakt tegen deze hoge windmolens. Volgens de Nozema beïnvloeden de windmolens het uitzenddiagram van de zenders. Tevens kunnen de uitzendingen de elektronica in de windmolens nadelig beïnvloeden en ten slotte ontstaat er een risico door inductiestromen die zich op grote hoogte in de windmolens voor kunnen doen.

Deze feiten zijn uit het onderzoek gekomen dat Deutsche Telecom heeft uitgevoerd in opdracht van Nozema. De onderzoeksresultaten zijn aan de gemeente Zeewolde gepresenteerd en diverse malen toegelicht. Op 16 december diende hierover een zaak voor de Raad van State. Hier heeft Nozema haar standpunt nog eens toegelicht en gewezen op de gevaren van het bouwen van windmolens in de directe omgeving van het zendstation. (o.a. Nozema/hvb)

TV-NH IN DE ETHER

De Nozema heeft op 15 december jl. de televisiezender in Wormer in gebruik genomen. Via deze zender zullen vanaf 3 januari 2000 de programma’s van RTV Noord-Holland in de ether worden uitgezonden. De zender maakt het mogelijk dat inwoners van de provincie Noord-Holland en de kabelmaatschappijen de televisieprogramma’s kunnen ontvangen. De zender te Wormer zendt uit op kanaal 55 (743.23 MHz) met een vermogen van rond de 200 KW. (hvb)

MEER ZENDERS OP KABELNET DELFT

Het kabelnet van Delft wordt eind deze week uitgebreid met zes extra tv-zenders. Een een overeenkomst tussen de Casema en de wethouder van mediazaken in Delft maakt de uitbreiding mogelijk. De gemeenteraad moet de overeenkomst donderdag nog wel goedkeuren. Wanneer deze goedkeuring er is wordt het net uitgebreid met Net5, Animal Planet, The Box, MTV, National Geographic en het etalagekanaal (momenteel ingevuld door de klassieke muziekzender Muzzik). De uitbreiding van het pakket is een voorbereiding om de introductie van tv-op-maat die de Casema volgend jaar wil invoeren.(hvb)

UPC KOOPT FRANS INTERCOMM EN NEEMT BELANG IN DUITS PRIMACOM

Het kabelbedrijf UPC koopt het Franse kabelbedrijf Intercomm. UPC betaalt 36 miljoen euro voor Intercomm France, dat 500.000 woningen kan bereiken. Door de aankoop wordt UPC in Frankrijk de op drie na grootste kabelfirma van het land. Tevens heeft UPC een belang van 17,2 procent verworven in het Duitse kabelnetwerkbedrijf PrimaCom. Het is voor het eerst dat UPC zich op de Duitse markt begeeft. UPC neemt het belang van 17,2 procent over van een Amerikaanse investeringsmaatschappij. (o.a. NRC en ANP)

EINDSTRIJD BIG-BROTHER HELE AVOND OP TV

De laatste uitzending van de strijd om 250.000 gulden in het huis van het Veronica-programma Big Brother bestrijkt een hele avond. Volgende week donderdag staat The Young One vrijwel onafgebroken in het teken van het meest succesvolle TV-programma van dit seizoen. Vanaf 21.05 uur vindt de slotuitzending plaats. Drie uur lang laten Rolf Wouters en Daphne Deckers zien wat er in en rond het huis gebeurt. Presentatoren Danny Rook, Eric Corton en Jennifer de Jong zijn in de woonplaatsen van de bewoners. In de studio zijn alle ex-bewoners van het huis aanwezig. De winnaar van het programma wordt rond middernacht bekendgemaakt. Volgens de laatste opinie-peilingen maakt Bart de meeste kans op de hoofdprijs van 250.000 gulden. Karin staat het hoogst op de lijst om donderdag uit het huis te worden gestemd. Zij heeft een nipte voorsprong op Ruud. (o.a. Haagsche Courant)

RADIO 10 FM HOGER OP ZENDMAST

In de nieuwsgroep nl.media.radio viel te lezen dat sinds dinsdagavond Radio 10 FM gebruikt maakt van een hogere antenne-opstelling voor haar zender in Lelystad (103FM). Tevens is het zogenaamde antenne-diagram veranderd. Hierdoor moet de ontvangst in midden en noord Nederland verbeterd worden. (hvb)

SKY RADIO VOOR KUDDE GIRAFFEN

De giraffenkudde in het Noorder Dierenpark in Emmen kan tijdens de jaarwisseling genieten van de muziek van Sky Radio. Doordat er behoorlijk veel vuurwerk wordt afgestoken proberen de verzorgers van het dierenpark de beesten op hun gemak te stellen met muziek. Zoals het er nu naar uit ziet maakt Sky Radio de meeste kans om in het verblijf van de dieren te worden uitgezonden. (hvb)

“COMMERCIELE VARA OFFERT RADIO OP”

De Vara lijkt bereid de radio op te offeren aan een commercieel tv-avontuur. Blijft de omroep toch radio maken, dan zal de programmering sterk worden uitgekleed. Dat heeft Vara-voorzitter Vera Keur meegedeeld op een besloten bijeenkomst met radio-medewerkers. Zij liet daarbij doorschemeren dat het nog helemaal niet zeker is dat de Vara radioprogramma’s blijft maken als de omroep uit het publieke bestel stapt. De VARA is volgens Keur niet kapitaalkrachtig genoeg om te bieden om de dure FM-frequenties. Mocht de Vara er toch in slagen een radiofrequentie in de wacht te slepen, dan moet het station vooral goedkoop worden geëxploiteerd. De nadruk komt in dat geval te liggen op muziek en korte nieuwsprogramma’s, meent Keur. Haar mededeling is slecht gevallen bij de Vara-medewerkers van Radio 1 en 5. “We hebben Keur met enige verbijstering aangehoord. Het is een klap in ons gezicht. We zien dit ook als een diskwalificatie van het werk dat we nu doen”, zegt een programmamaker. “Keur benadrukte dat het bestuur zich nu nog slechts oriënteert op een toekomst buiten het publieke bestel. Maar haar boodschap was duidelijk: voor kwalitatief goede radio is dan geen plaats meer”, zegt een andere radiomaker. De makers van programma’s als ‘Punch’, ‘1 op 1’ en ‘Ophef & Vertier’ hebben het Vara-bestuur opgeroepen het behoud van journalistieke radio als voorwaarde te stellen bij beslissingen over de toekomst. In een brief die Keur dinsdag aan haar medewerkers stuurde, negeert zij deze wens. Volgens haar trekken toch nu al donkere wolken samen boven de publieke radio. De Raad van Bestuur van de NOS legt de radiomakers steeds meer aan banden, meent Keur. “Ik denk dat weinig luisteraars weten hoe groot de invloed van de NOS nu al is op de inhoud van onze programma’s.” Zo mag de NOS een veto uitspreken over programma- voornemens en wenst de NOS veto-recht te krijgen over presentatoren op radio 1 en 5, meent Keur. “Juist deze ontwikkeling is een regelrechte bedreiging van het voortbestaan van Vara-radioprogramma’s.” (o.a. Trouw en NOS-TT)

PROGRAMMAMAKERS NET 3: “AANPASSEN NIEUWE CONCESSIEWET”

De nieuwe concessiewet voor de publieke omroep moet worden aangepast nu de VARA overweegt uit het bestel te stappen. Dat vinden de programmamakers van Nederland 3. Dinsdag deden zij een gezamenlijke oproep daartoe aan de politiek. De nieuwe concessiewet wordt volgende maand behandeld in de Tweede Kamer. Op grond van die wet komt de zeggenschap over de programmatische invulling van de drie publieke zenders voor een belangrijk deel te liggen bij de raad van bestuur van de NOS en bij de drie zendercoördinatoren. De programmamakers willen dat de verantwoordelijkheid voor de programmering op Nederland 3 bij de omroepen en de programmamakers blijft. Zij zijn bang dat door een te centralistisch bestuur de onafhankelijkheid van de omroepen op Nederland 3 in het gedrang komt. De programmamakers waren dinsdag bijeengekomen op een plenaire vergadering die georganiseerd was door de redactie van het actualiteitenprogramma NOVA. Aanwezig waren vertegenwoordigers van alle omroepen op Nederland 3; VARA, VPRO, NPS en RVU. “We staan achter de nieuwe netprofilering zoals die in september voor Nederland 3 is afgesproken, daar moet geen misverstand over bestaan”, zegt NOVA- hoofdredacteur Gerard Dielessen. “Maar we zijn het niet eens met de manier waarop de zenders zullen worden aangestuurd.” De VARA laat weten de oproep hartverwarmend te vinden. “We zien de petitie als een ondersteuning van onze opvatting dat de belangrijkste oorzaak van de problemen bij de politiek ligt.” Maar tegelijkertijd verwacht de omroep er weinig van. “In Den Haag waren onze argumenten al ruimschoots bekend, maar daar is vrijwel nooit eerder iets mee gedaan.” Het Tweede-Kamerlid B. Bakker (66) en mediaspecialist van deze partij is niet van zins de wet aan te passen. “Wat mij betreft is niets meer open. De wet is al eerder dit jaar aangepast. Toen is besloten dat de omroepen de helft van hun programma’s op een thuisnet mogen blijven uitzenden. Dat compromis vond ik eigenlijk al te ver gaan.” (NRC Handelsblad)

KORT NIEUWS

-> Drie van de vier overgebleven bewoners van het Big Brother-huis in Almere zijn genomineerd. Alleen Willem is opnieuw de dans ontsprongen. Karin en Ruud kregen twee stemmen tegen en Bart werd door alle andere bewoners genomineerd. Het publiek beslist nu telefonisch wie donderdag naar huis gaat. De overige drie blijven tot en met 30 december in het huis. Dan kiest de kijker wie van hen recht heeft op de hoofdprijs van 250.000 gulden. (o.a. Telegraaf)  

-> De TAS-groep is het eerste bedrijf dat na het vertrek van de huidige bewoners zijn intrek neemt in het BB-huis in Almere. Het IT-bedrijf huurt het pand vanaf 8 januari 48 uur lang van John de Mol Produkties om er rond de klok sollicitatietesten te houden. Het bedrag dat voor het huis betaald moet worden, wil het bedrijf niet bekendmaken. “Maar het is duurder dan een normaal zaaltje, dat moge duidelijk zijn”, zegt een woordvoerder. (o.a. Telegraaf)  

-> Medewerkers van de VARA-radio hebben een persbericht doen uitgaan waarin ze de vrees uitspreken dat hun (informatieve) programma’s op Radio 1 en 5 als eerste zullen sneuvelen als de VARA het publieke bestel verlaat.

-> De provincie Utrecht is in de feestdagen rijkelijk bedeeld met evenementenfrequenties op de FM-band. Meldde deze rubriek maandag nog dat MidstadFM/Gooiland en EFM een etherfrequentie tijdens de feestdagen tot hun beschikking hadden, in de nieuwsgroep nl.media.radio viel te lezen dat ook Omroepvereniging De Golfbreker een evenementen- frequentie voor de feestdagen in gebruik heeft genomen. De Golfbreker zendt uit op de 105.2 MHz in Amersfoort en omstreken.  

-> De Eerste Kamer is dinsdagmiddag akkoord gegaan met de afschaffing van de omroepbijdrage. De publieke omroepen worden voortaan uit normale fiscale inkomsten gefinancierd.

NOMINATIES GOUDEN LOEKI BEKEND

De STER heeft de nominaties voor de jaarlijkse verkiezing van de Gouden Loeki bekendgemaakt. In totaal zijn er dertig commercials genomineerd. Van 20 december tot en met 4 januari kunnen geïnteresseerden hun stem uitbrengen. De meest favoriete commercials kunnen worden aangegeven op een stembiljet dat op 24 december in bijna alle landelijke dagbladen staat. Daarnaast is het mogelijk om te stemmen via de website van de STER. (o.a. STER)

NET5 BEREIKT DOELSTELLING

Nog voor het jaar echt voorbij is heeft de zender Net5 de tijdens de lancering voorgenomen doelstelling van 5 procent marktaandeel behaald. Afgelopen zondag had de zender in de voor adverteerders belangrijke doelgroep van 20-49 jaar het belangrijke moment berijkt met een gemiddeld marktaandeel van 4,8 procent. Bij de vrouwen scoort het zusje van SBS6 bijzonder goed met een marktaandeel van 5,6 procent. Dit is met name te danken aan de populaire series Ruby Wax Meets…. en  Ally Mc Beal. De laatste tijd houdt Net5 de concurrenten RTL5 en FOX8 in de doelgroep 20-49 jaar achter zich. (o.a.Telegraaf)

KORT NIEUWS

-> Sinds maandag zijn er in de provincie Utrecht twee evenementenfrequenties op de FM-band in gebruik genomen. In de omgeving van Amersfoort zijn tijdelijk op de 102.3 MHz de programma’s van de regionale commerciele zender EemlandFM (EFM) te horen. In de omgeving van de stad Utrecht is op de 88.7 MHz het station MidstadFM te horen. Beide stations zenden uit middels een evenementenlicentie die geldig is tot begin januari.  

– >Het NOS Journaal van 9.00 uur krijgt met ingang van 3 januari een doventolk. Vanaf 31 januari worden alle ochtenduitzendingen van maandag tot en met vrijdag ondersteund door gebarentaal. Vooralsnog gaat het om een proef van een jaar. De komst van de doventolk betekent dat de Journaals voortaan op Nederland 1 (zonder tolk) en Nederland 3 (met tolk) worden uitgezonden. Dat is ook de reden dat de uitzendingen ‘s middags en ‘s avonds niet worden voorzien van gebarentaal. Op dat moment is er geen tweede zender beschikbaar. De doventolk neemt een ongeveer een kwart van het beeld in. Het is niet voor het eerst dat de NOS een tolk inzet. Zo kunnen doven en slechthorenden al sinds 1989 de Troonrede volgen door middel van gebarentaal. (ANP)  

-> Enkele bedrijven hebben bij John de Mol Producties aangeklopt met de vraag of zij het huis van Big Brother kunnen gebruiken. Volgens producent P. Römer van het Veronica- programma is een van de voorstellen de locatie te gebruiken voor sollicitatiegesprekken.

-> Sinds maandag zijn er weer testuitzendingen van Radio Caroline Nederland te horen op de 1584 kHz. Dit keer zijn de testuitzendingen voorzien van muziek. De uitzendingen zijn in een groot gedeelte van Midden Nederland te horen.

->Het SP-congres heeft zich bijna unaniem uitgesproken voor de oprichting van een nieuwe VARA als die omroep het publieke bestel verlaat en commercieel wordt. Dit bleek tijdens het congres van de Socialistische Partij in Zwolle afgelopen weekeinde. Het congres wil dat het SP-bestuur gaat onderzoeken hoe de SP de plaats van de VARA kan innemen. “300.000 stemmers bij de Kamerverkiezingen en 26.000 leden zijn voldoende voor een nieuwe omroep.” De SP heeft het marxistisch dogmatisme vaarwel gezegd. Volgens partijleider Jan Marijnissen gaat de keiharde kritiek op het kapitalisme gewoon door, evenals de strijd voor gelijkwaardigheid. (NOS TT)

KIJKCIJFERS

De publieke omroepen behaalden in week 50 gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 33%. Nederland 1 haalde het hoogste marktaandeel op zaterdagavond (14%), door `Journaal 20.00 uur’, ‘Het Eurovisie Songfestival van de Eeuw’ en `Paul van Vliet’. TV2 haalde het hoogste marktaandeel op zondagavond (20%), door het `Journaal 20 uur’ en `Studio Sport I’. Nederland 3 haalde het hoogste marktaandeel op zaterdagavond (21%) door `Kassa’, `Kopspijkers’, `Ben zo terug’ en `Studio Sport zaterdag’. RTL4 behaalde een gemiddeld marktaandeel van 17%, RTL5: 3%, Veronica: 14%, SBS6: 9%, Net5: 4% en Fox8: 2%. Deze gegevens zijn afkomstig uit het Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door bureau Intomart in opdracht van NOS, STER en IP.

CASEMA KOMT IN MEI MET DIGITALE KABELTELEVISIE

Casema breidt het aanbod van keuzetelevisie in de Haagse regio niet eerder uit dan in mei volgend jaar. De Delftse kabelexploitant wilde aanvankelijk nog dit jaar de extra mogelijkheden van het zogenoemde ‘digitaal startpakket’ invoeren, maar de benodigde digitale decoders zijn niet op tijd leverbaar. “Het wachten is nu op de fabrikant. De organisatie is er verder klaar voor”, zegt R. van Winden van Casema. Het digitaal startpakket houdt kortweg in dat mensen naast een basispakket eventueel een pluspakket met 17 extra zenders naar keuze kunnen bestellen via de digitale decoder. Hoe meer zenders men wil zien, hoe meer daarvoor moet worden betaald.  Er komen onder meer vier themapakketten met elk vijf zenders. De thema’s zijn nieuws/sport, kunst/cultuur, kinderen en lifestyle. Daarbij worden ook diverse nieuwe zenders geïntroduceerd. Deze richten zich vaak op een specifieke doelgroep. Ook kan de kijker tegen vergoeding films gaan kijken (‘pay per view’). Het digitaal startpakket heeft bovendien vaste onderdelen, zoals een kanaal voor weer en verkeer en een elektronische tv-gids. Casema voerde onlangs het eerste deel van het concept keuzetelevisie in. Abonnees uit Haagse randgemeenten kunnen daarbij kiezen uit twee pakketten: 17 of 34 zenders. Dit is echter nog maar het begin van ontwikkelingen waarmee de tv-kijker zijn pakket kan afstemmen op de eigen wensen.  De huidige 34 zenders worden in analoge techniek geleverd, het nieuwe extra aanbod in digitale vorm. Er is een daarom een digitale decoder nodig om de signalen te vertalen voor de televisie. Het digitaal startpakket gaat 9,95 gulden per maand extra kosten. Dit is de huurprijs van de decoder. Voor de zenders uit de themapakketten moet nog extra worden betaald. Daar tegenover staat dat in het digitaal startpakket acht populaire commerciële zenders komen, waarvan de meeste ook in het pluspakket zitten. Door dat pluspakket te laten vallen, kan men wel ƒ 5,95 per maand ‘terugverdienen’ op de ƒ 9,95 van het digitaal startpakket. Ook in Den Haag wordt het digitaal startpakket ingevoerd, ook al is er in deze stad geen keuze-tv in de vorm van een basis- en een pluspakket. Mensen die het digitaal startpakket nemen, kunnen in de toekomst wel kiezen tussen 17 of 34 kanalen. (Haagsche Courant).

MEDEWERKERS VPRO WILLEN ANDERE KOERS

Enkele tientallen medewerkers van de VPRO zijn ontevreden over de huidige koers van de omroep. De organisatie van de VPRO wordt in een manifest dat deze week werd verspreid gesloten, bloedeloos en statisch genoemd. De VPRO krijgt in het manifest harde kritiek te verduren. De leiding zou te weinig visie op de toekomst hebben en loopt te veel achter de politieke ontwikkelingen aan, vindt een flink aantal personeelsleden. “Wij constateren dat de directie van de VPRO in het defensief is gedrongen en geen gebruik maakt van de energie, creativiteit en overtuiging van de programmamakers, redacteuren, producers en ontwerpers. De VPRO lijkt overal en nergens op”. Met het conflict bij de VPRO neemt de onrust op Nederland 3 toe. De VARA maakte twee weken geleden bekend mogelijk commercieel te willen gaan. NPS en VPRO zijn zich nu al het hoofd aan het breken over de gevolgen die het vertrek van de VARA zou hebben voor hun zender. Als de VARA daadwerkelijk opstapt moeten honderden uren televisie extra worden ingevuld. (o.a. Telegraaf)

SBS EN ENDEMOL IN DE RACE VOOR TMF

Uitgeverij Wegener Arcade staat op het punt de radio (Radio10FM, Love Radio en haar belang in Business Nieuws Radio) en de televisieactiviteiten (TMF) gebundeld in Arcade Media af te stoten. Verschillende partijen waaronder SBS NL en Endemol doen dezer dagen een bod op de Arcade Media Groep. Eerder deze week maakte Wegener bekend dat de muziekpoot van het uitgeversconcern, Arcade Music, wordt overgenomen door platenmaatschappij WBG Beheer in Hilversum. (o.a. Haagsche Courant)

HILVERSUM KLAAR VOOR MILLENNIUM

De Nederlandse televisiekijker kan gerust zijn. Mocht er in de millenniumnacht het nodige misgaan, dan komen tv-uitzendingen niet in gevaar. Die garantie heeft het MediaPark onlangs gegeven aan de publieke en commerciele omroepen die tijdens de oudejaarsnacht uitzenden. “Honderd procent zekerheid kan je natuurlijk nooit geven, maar we zijn ervan overtuigd dat we niet in de problemen komen, mochten zich er onverhoopt problemen voordoen. Noodscenario’s liggen klaar”, aldus een woordvoerder van het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB). Alle apparatuur waarvan wij maar het minste vermoeden hebben dat er straks iets mis mee zou kunnen gaan, hebben wij van top tot teen binnenstebuiten gekeerd. Bij de geringste twijfel hebben wij de complete software vernieuwd. Ook de noodstroomvoorziening hebben we imniddels een paar keer getest door ‘s nachts de stroom van het complete MediaPark af te halen”.  ‘In de millenniumnacht zelf hebben de technici van het NOB contact met hun collega’s in Australie en Nieuw-Zeeland. ” Zij gebruiken vergelijkbare apparatuur. Mocht daar wat misgaan, dan hebben we in elk geval nog twaalf uur de tijd orn daarop te anticiperen”. (o.a. Haagsche Courant)

VAN DER PLOEG: “VARA MOET IN BESTEL BLIJVEN”

De VARA moet in het publieke bestel blijven. Dat zei staatssecretaris Van der Ploeg donderdag in de actualiteitenrubriek Netwerk. Volgens de bewindsman ligt daar de toekomst van de omroep. Hij heeft de VARA uitgenodigd nog voor de kerstdagen een gesprek met hem te hebben. De staatssecretaris wil snel duidelijkheid over de commerciële plannen. Van der Ploeg denkt dat de VARA er als commerciële omroep binnen een jaar anders uit zal zien. Om reclame binnen te halen zullen er in zijn ogen vlakkere programma’s gemaakt moeten worden en zal er voor verdieping geen geld meer zijn. (ANP)

FRANCE TELECOM WIL VAN KABELDEEL AF

De Franse telecomgigant France Telecom brengt een deel van zijn kabelactiviteiten onder in een aparte joint venture. Het concern krijgt een belang van 42,5 procent in het samenwerkingsverband met Canal+ en de Amerikaanse investeringsmaatschappij Exante. Dat heeft FranceTelecom vrijdag bekendgemaakt. Op termijn wil het Franse telecombedrijf helemaal van het kabelonderdeel af: binnen drie jaar brengt het zijn belang naar de beurs. De Europese Mededingingsautoriteiten hebben de onderneming, net als zijn Duitse collega Deutsche Telekom, verplicht zijn kabelactiviteiten gedeeltelijk af te stoten. France Telecom is van oudsher eigenaar van het kabelnetwerk en van het telefoonnetwerk, maar volgens Brussel levert dat haar een te grote marktmacht op. De nieuwe kabelmaatschappij, die overigens nog geen naam heeft, combineert de exploitatie van het netwerk met het aanbieden van diensten als televisie, Internet en kabeltelefonie. In Nederland is France Telecom actief middels kabelmaatschappij Casema. (o.a. NRC Handelsblad)

QUEEN OP NUMMER 1 IN TOP 2000

Circa 25.000 luisteraars van Radio2 hebben ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen uitgeroepen tot plaat van het millennium. Op de tweede plaats eindigd ‘Hotel California’ van The Eagles en derde is geworden ‘Child in Time’ van Deep Purple. Opvallend was dat in de top-tien uitsluitend platen uit de jaren zeventig een plaats hebben gekregen. Radio 2 zendt de Top2000 tussen kerst en nieuwjaar uit. (ANP)

HMG BENOEMD DIRECTIE

De aandeelhouders van de HMG hebben Dick van der Graaf donderdag benoemd tot directievoorzitter. Van der Graaf, die al in de directie zat als marketingdirecteur, volgt de eerder dit jaar vertrokken Pieter Porsius op.

NEW DANCE RADIO NAAR ID&T

Internet magazine Radiovisie bericht vrijdag dat het radiostation New Dance Radio is overgenomen door het Amerikaanse platenlabel ID&T. Dit platenlabel is gespecialiseerd in vooral dancemuziek. Eerder gingen er geruchten dat Jeroen van Inkel in de race was voor de overname van New Dance Radio.

EERSTE STER-SPOT 2000 VIA INTERNET VERKOCHT

Het eerste Ster-spotje van het nieuwe millennium is via het internetveilinghuis QXL verkocht voor 20.500 gulden. Koper is een zekere An Burfox, vermoedelijk een e-mail- pseudoniem. 1 januari om 00.05 uur is het filmpje te zien op Nederland 3.

FRITS BOM KRIJGT ONGELIJK VAN RECHTER

Frits Bom is door de rechter in het ongelijk gesteld in het kort geding tegen zijn werkgever Holland Media Groep. De presentator eiste dat hij op scherm mocht terugkeren; zijn marktwaarde zou anders te veel dalen. RTL 4 schrapte De Vakantieman, omdat het programma niet populair was bij de doelgroep waarop de zender mikt: de groep 20 tot 50 jaar. De rechter oordeelde dat de werkgever wettelijk verplicht is loon te betalen, maar dat hij geen werk hoeft te verschaffen als daar voldoende reden voor is. De rechter had er begrip voor dat HMG zich met het oog op reclame-inkomsten op een bepaalde doelgroep richt, waarin de programma’s van Bom niet meer passen. (o.a. Telegraaf)

TV WEST EN RIJNMOND WORDEN PUBLIEKE ZENDERS

TV West mag vanaf 1 januari 2000 een publieke zender worden, TV Rijnmond volgt een maand later. De bevolking in Zuid-Holland moet daarvoor jaarlijks 5,75 gulden kijkgeld per huishouden gaan betalen. Na een urenlang debat hebben Provinciale Staten dit woensdagavond besloten. Of de kijkers daadwerkelijk te maken krijgen met deze provinciale opslag op de omroepbijdrage is echter de vraag. De Tweede Kamer is onlangs akkoord gegaan met afschaffing van het kijk- en luistergeld. Media- gedeputeerde Vissers (GroenLinks) hielp zijn eigen ‘opslagplan’ woensdag eerst nog bijna om zeep, door onverwacht coalitiepartner SGP/GPV/RPF tegen zich in het harnas te jagen. Die schermde daarna met het intrekken van min of meer beloofde steun. Pas na zware pressie in de wandelgangen stelde Vissers zich toegeeflijker op. Daarmee werd voorkomen dat het televisieplan sneuvelde, wat een politieke sensatie zou zijn geweest. VVD en D66, gesteund door de splinterpartijen Onafhankelijken Zuid-Holland en Nederland Mobiel, waren fel tegen de invoering van kijkgeld. Zij vonden dat gedeputeerde Vissers harder had moeten optreden tegenover de huidige aandeelhouders van TV West (krantenbedrijf Wegener en kabelmaatschappij Casema). Die hadden twee jaar geleden per contract beloofd het televisiestation nog tot en met het jaar 2000 te financieren. Een krappe politieke meerderheid (CDA, PvdA, GroenLinks en SGP/GPV/RPF) schaarde zich achter de gedeputeerde en de nieuwe toekomst voor TV West en TV Rijnmond. (Haagsche Courant)

STERREN ENDEMOL BLIJVEN WERKEN VOOR RTL

De drie grote sterren uit de stal van Endemol, Ron Brandsteder, André van Duin en Henny Huisman blijven de komende jaren bij RTL 4. De onderhandelingen over verlenging van hun contract zijn, op enkele details na afgerond. Het is lange tijd onzeker geweest of het drietal ook na dit televisieseizoen nog aan de commerciële televisiezender verbonden zou zijn. De relatie tussen de ‘pupillen’ van Joop van den Ende en RTL 4 heeft de afgelopen anderhalf jaar averij opgelopen. Van Duin, Brandsteder en Huisman voelden zich niet op waarde geschat, toen de leiding van HMG (RTL 4, 5 en Veronica) liet weten een jonger profiel van RTL 4 na te streven. (Theo Gerritse/Algemeen Dagblad)

UNICO GLORIE WEG BIJ HMG

Unico Glorie, directeur Radio en Televisie bij HMG (RTL 4, 5 en Veronica) stapt op. Hij vertrekt uit onvrede over de gang van zaken bij het commerciële omroepbedrijf. Van officiële zijde wordt het vertrek tot donderdag  geheimgehouden, wanneer Glorie zijn beslissing bekend maakt aan de aandeelhouders CLT en de Vereniging Veronica. Glorie zou zich aan het oriënteren zijn op een nieuwe functie in het medialandschap. Mogelijk dat hij zich wil storten op een zelfstandig Veronica. Andere bronnen denken dat hij bij Endemol meteen aan de slag zou kunnen op het gebied van nieuwe media. Over zijn opvolging is nog niets bekend. (o.a. Telegraaf)

JEROEN PAUW WORDT FREELANCER

Een woordvoerster van de HMG bericht dat Jeroen Pauw besloten heeft zijn vaste dienstverband bij de HMG begin volgend jaar om te zetten in een freelance-verband. “Jeroen heeft aangegeven dat hij een wat losser contract wil zodat hij binnen en ook buiten de HMG kan kijken wat voor hem de mogelijkheden zijn”. Of Jeroen Pauw gaat stoppen met het presenteren van het RTL Nieuws is nog onduidelijk. Pauw is in gesprek met Bert van der Veer over eventuele nieuwe programmaformules. De VARA heeft ook interesse in de diensten van Jeroen Pauw. Vera Keur geeft aan dat zij Pauw graag in haar team wil hebben. Binnen de VARA blijken er plannen te zijn om (buiten het publiek bestel) de actualiteitenrubriek Achter het Nieuws  nieuw leven in te blazen. De VARA zou hier graag Paul Witteman en Jeroen Pauw als presentatoren zien, aldus de Haagsche Courant.

CANAL+ ABONNEES VOELEN ZICH BEKOCHT

Abonnees van Canal+ voelen zich bekocht, nu de betaal-zender stunt met haar tarieven om nieuwe leden te werven. Dit bericht dagblad de Telegraaf in haar editie van woensdag. Bij het dagblad van wakker Nederland zijn tientallen reacties binnengekomen van boze bonnees van Canal+. Wie Canal+ wil ontvangen, dient een decoder met een abonnement te kopen, dat normaal ƒ62,50 per maand kost. Wie nu een abonnement neemt, betaalt een jaar lang slechts ƒ49,95. Volgens een woordvoerder van Canal+ komen bij de zender niet meer reacties binnen dan tijdens eerdere acties. “En dat zijn er nogal wat. Zo hebben we al eens drie maanden aangeboden voor ƒ99,00. Tijdens een andere aanbieding was de prijs ƒ1,77 per dag. De actie van ƒ49,95 per maand voor een jaar loopt tot eind december en waarschijnlijk komen we dan weer met een andere aanbieding”, zegt de woordvoerder. (Telegraaf)

NVJ STELT GARANTIES VOOR COMMERCIEEL VARA

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) heeft het VARA-bestuur in een brief gevraagd een aantal garanties uit te spreken. De garanties hebben betrekking op het behoud van de radio afdeling, informatieve redacties, werkgelegenheid en het bestaande arbeidsvoorwaardenpakket. De NVJ reageert hiermee op het plan van de VARA om uit het publieke bestel te stappen en commercieel te gaan. De NVJ meent dat alleen een dergelijke garantie ervoor kan zorgen dat de rust terugkeert in het bedrijf en constructief kan worden meegedacht over de toekomst van de VARA. (Metro)

BIG-BROTHER KRANT BIJ TELEGRAAF

De lezers van De Telegraaf hebben massaal gereageerd op de oproep om de bewoners van het Big Brother-huis in Almere een hart onder de riem te steken. De talloze reacties zijn donderdag terug te vinden in een speciale bijlage bij de Telegraaf, waarin lezers middels kleine advertenties hun steun betuigen aan de bewoners. Deze bijlage bestaat echter niet alleen uit advertenties. Zo staat er onder meer een gedetailleerde plattegrond van het veelbesproken huis in alsmede andere interessante Big Brother- informatie. De gehele krant wordt ook bij de bewoners van Big Brother bezorgd, met dit verschil dat één reportage wordt vervangen door een advertentie. Dat verhaal mogen de bewoners pas lezen na 30 december, wanneer het programma

AKKOORD OVER REGIO-TV IN UTRECHT

De provincie Utrecht krijgt definitief regionale televisie. Provinciale Staten van Utrecht besloten maandag, slechts met de stemmen van de principiële SGP’ers tegen, een extra omroeptientje te vragen van de burger. Omroep Amersfoort, Omroep Utrecht en Radio M krijgen twee jaar de kans zich te bewijzen als gezamenlijk televisiestation. Of er ook een accept-giro op de mat van de Utrechtse huishoudens zal vallen voor de provinciale televisie, is echter de vraag. Dat hangt af van de Haagse voorstellen voor een andere wijze van financiering van de omroepen. Het Rijk wil de omroepbijdrage afschaffen; in plaats daarvan betaalt iedere Nederlander meer inkomstenbelasting. Hoewel de Eerste Kamer dwars ligt, denkt de regering de nieuwe regeling met terugwerkende kracht in te voeren.  Die wijziging was voor de grootste fractie in Provinciale Staten, die van de VVD, reden om voor de heffing van het omroeptientje te stemmen. De liberalen waren altijd uitgesproken tegenstander van de heffing. De kijkcijfers elders maakten de VVD’ers niet vrolijk. De liberalen hadden er de grootst mogelijke moeite mee dat burgers voor iets moeten betalen waar ze niet om hebben gevraagd. “Die moeite hebben we nog steeds,” zei fractieleider Van den Oosten desgevraagd in een toelichting. “Maar we willen ook voorkomen dat de Utrechtse burgers straks door het Rijk worden verplicht belasting te betalen voor een televisiestation dat er niet is. Zonder dit tientje zou de omroep niet van de grond zijn gekomen. Ik erken, dit is inderdaad een opportunistisch argument.” VVD-gedeputeerde M. Kallen van mediazaken slaakte een zucht van verlichting. Na vier mislukte pogingen komt er nu wel provinciale televisie in Utrecht. Ze daagde de omroepen uit snel met een naam te komen voor het nieuwe station. De eerdere werktitel TV M werd door Omroep Utrecht en Omroep Amersfoort afgeschoten.  Koud hadden PS van Utrecht maandag besloten om door een extra omroeptientje de regionale televisie mogelijk te maken, of ze voegden er een claim aan toe. Minister Zalm moet in zijn buidel tasten om de ‘tekorten’ te dekken die ontstaan, als de nieuwe wijze van financiering wordt ingevoerd. De provincie kan in de toekomst geen omroepbijdrage meer innen. Alle provincies in Nederland hebben deze eis bij Zalm neergelegd. (Utrechts Nieuwsblad)

WERKWIJZE CASEMA GEHEKELD

De gemeente Leidschendam gaat een brief op poten sturen naar Casema. De wijze waarop de kabelexploitant ‘keuzetelevisie’ heeft ingevoerd valt onder de noemer ‘zo ga je niet met je burgers om.’  Ondanks een negatief advies van het college van burgemeester en wethouders nam de gemeenteraad gisteravond unaniem dit initiatiefvoorstel van de Socialistische Partij (SP) over. Ook Wassenaar heeft eerder al haar afkeuring uitgesproken. Het college gaat bovendien onderzoeken of er juridische mogelijkheden zijn om de invloed van de gemeente op de samenstelling van het televisieaanbod en de tarieven te vergroten. Op de agenda stond het initiatiefvoorstel van de SP om de onvrede van vele inwoners van Leidschendam over te brengen aan Casema. De gemeenteraad was het er over eens dat de invoering van keuzetelevisie door Casema ‘geen schoonheidsprijs verdient.’ En ‘valt er wel wat te kiezen?’ PvdA’er Oldersma: “Casema is een monopolist en vertoont ook dat gedrag. Men stopt een paar zenders in het keuzepakket waar nationaal voetbal op is. Slim hoor. Dan kan ik wel zeggen: ‘ik neem geen pluspakket’. Maar dan mis ik mijn voetbal. En dat wil ik dus niet”.  CDA’er Van Ostayen was van mening dat men nu wordt geconfronteerd met de effecten van eerdere besluitvorming in de raad. De gemeente verkocht drie jaar geleden haar zeggenschap over de kabel aan Casema. “Voor een prijs die wij toen al belachelijk laag vonden”, zei SP- woordvoerder Van Leeuwen. Casema is (nu nog) de enige die televisie in de regio aanbiedt. “Casema moet de kabel wel openstellen voor andere aanbieders. Maar als deze er niet zijn, dan houdt  het op”, aldus CDA-wethouder Van der Brugge. Enige zeggenschap heeft de gemeente nog wel via de programmaraad, maar deze is nog niet ingesteld. (Haagsche Courant)