Media kort: december 2000

STUDIO SPORT ZOEK KWALITEITSVERBETERING

Hoge werkdruk, slechte communicatie en het vertrek van nogal wat redacteuren zijn voor Studio Sport hoofdredacteur Gio Lippens aanleiding om een vertrouwencommissie in te stellen die hem en de redactie voorlopig bijstaat. De redactiecommissie gaat bovendien in de komende maanden klachten en wensen inventariseren en kijken hoe de situatie kan worden verbeterd. Joost de Vries en Chris van Nijnatten zijn aangesteld als redactiechefs voor de dagelijkse leiding van de 140 leden tellende redactie. Lippens krijgt daardoor meer tijd om verder te werken aan kwaliteitsverbetering. Hij wil o.a. mensen meer vrij maken voor dieptereportages door de NOS-sportredacties van televisie, radio, teletekst en internet te integreren. (o.a. Villamedia/AD)

OKAYFM WORDT RADIO 192

Het niet-landelijke commerciële radiostation Okay FM is bezig zich te transformeren tot Radio 192. De nieuwe naam voor het radiostation verwijst naar de uitzendfrequentie (192 meter) die Radio Veronica als zeezender van 1960 tot 1972 heeft gebruikt. De bedoeling is dat Radio 192 op een lokale midden- golffrequentie (1584 kHz) vanuit Utrecht met laag vermogen zal uitzenden. Deze frequentie werd oorspronkelijk aan de initiatiefnemers toegewezen, maar werd tot voor kort aan het ter ziele gegane ‘Radio Paradijs’ uitgeleend. Radio 192, een initiatief van Ad Bouman en Michael Bakker, moet een volwaardig gouwe ouwe station worden. De initiatiefnemers hopen nog voor het einde van het jaar te beginnen met uitzending van Radio 192 via de middengolf. Bij Radio 192/Okay FM werken oudgedienden als Tineke de Nooij, Edvard Niessing, Will Luikinga, Eddy Bekker en Krijn Torringa. (o.a. Broadcast Magazine)

EREDIVISIECLUBS SCHERPEN EISEN VERKOOP TV-RECHTEN AAN

De eredivisieclubs hebben hun eisen voor verkoop van de televisierechten aan het Zwitserse marketingbureau AIM aangescherpt,zo meldt NOS Teletekst op woensdag. De clubs hebben vooral bedenkingen over de bankgarantie en de looptijd van het contract van 5 jaar. De clubs willen hardere garanties en een kortere looptijd van de overeenkomst. (NOStt)

OMROEP-CAO: EXTRAATJE COMPENSEERT ZOMERSTOP

Er wordt een extra decemberuitkering van maximaal 7,5% toegekend aan medewerkers van seizoensgebonden programma’s van wie contracten in de zomermaanden werden onderbroken. De NVJ wil de betrokken medewerkers voor het einde van het jaar wijzen op deze compensatieregeling in de CAO Publieke Omroep voor programmagebonden medewerkers. Voorwaarde is wel dat de medewerker voor en na de zomerstop bij dezelfde omroep heeft gewerkt. (Villamedia)

MARKTAANDEEL PUBLIEKE OMROEP STIJGT

Het marktaandeel van de publieke omroep is in 2000 voor het eerst sinds jaren gestegen. Het gezamenlijke aandeel ging naar 38,1 procent in het afgelopen kwartaal tegen 36,1 procent in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Volgens de Raad van Bestuur van de NOS is de stijging te danken aan de netprofilering, die een logischer verdeling van programma’s over de netten met zich meebrengt. Zo trekt ‘Het elfde uur’ van de EO op Nederland 1 twee keer zoveel kijkers als voorheen op Nederland 2, aldus De Volkskrant. (o.a. Adformatie)

VAN DIEPEN STOPT DAGELIJKS PROGRAMMA BIJ 538

Radio 538-diskjockey Wessel van Diepen stopt met zijn gelijknamige radioprogramma. Van Diepen, die het programma van maandag tot en met donderdag tussen twee en vier presenteert, wil meer tijd vrijmaken voor zijn gezin en zijn werkzaamheden als producer. Hij is onder meer producent van de Vengaboys. Opvolger van Van Diepen wordt Jeroen Nieuwenhuize, die het programma vanaf volgende week presenteert. Van Nieuwenhuize is bij Radio 538 nu nog van vrijdag tot en met zondag tussen twaalf en drie te beluisteren. Van Diepen blijft wel op zaterdagavond het programma Van Diepens Dance Department presenteren. (o.a. ANP)

BBC WIL ABONNEE-SPORTKANAAL BEGINNEN

De BBC is in de slag met de Britse regering om het plan voor een abonnee sportkanaal er doorheen te krijgen. De Britse publieke omroep wil in de herfst van volgend jaar beginnen met de zender. De zender is opgezet om de exclusieve rechten van grote sportevenementen als de Premier League (voetbal) en Six Nations Rugby terug te krijgen. Om goedkeuring te krijgen van het ministerie van cultuur, media en sport moet het sportkanaal een joint-venture worden tussen de commerciële tak BBC Worldwide en een concurrent. De BBC bevestigde gisteren tegenover CampaignLive dat er met verschillende kandidaten is gesproken. (o.a. Adformatie)

VPRO EN VARA IN CHINA IN DE PRIJZEN

HILVERSUM (ANP) – Op het Internationale Wetenschaps Filmfestival 2000 in Beijing hebben de VARA en de VPRO respectievelijk een Zilveren en Bronzen Draak gewonnen. In de categorie Wetenschappelijke Programma’s ontving de VARA de prijs voor de aflevering ‘Tissue Engineering’ an De Ontdekking. Van het VPRO-programma Noorderlicht werd de aflevering ‘Killing Time’ beloond. Noorderlicht viel ook in de categorie Milieu in de prijzen, de aflevering ‘De Wolken- melkers’ kreeg een Bronzen Draak. (o.a. ANP)

FOX8 GAAT DEFINTIEF STOPPEN MET LETTERMAN

Fox8 gaat stoppen met het uitzenden van de Amerikaanse David Letterman Show. SBS, de nieuwe eigenaar van de zender, heeft besloten het programma te schrappen omdat het te laag scoort. Onlangs kwam FOX de trouwe Letterman kijker nog tegemoet door de shows nog actueler uit te zenden. De kosten hiervan wegen echter niet op tegen het geringe aantal kijkers dat de show trekt. (NOStt)

HENK SIJTHOFF OVERLEDEN

Na een kort ziekbed is zondag Hendrik Albert Henri (Henk) Sijthoff overleden. De laatste Nederlandse ‘courantier’ werd 85 jaar. Sijthoff was oprichter en voormalig eigenaar van Het Financieele Dagblad, een van de meest succesvolle kranten van de afgelopen jaren. (o.a.NRC)

UPC: “CHELLO AAN DE BETERE HAND”

Internet-aanbieder Chello, dochter van kabelbedrijf UPC, zegt te hebben afgerekend met de grootste problemen. De gemiddelde snelheid van het Chello-netwerk is aanmerkelijk verbeterd. Dat is het voorlopige resultaat van een ‘garantieplan’ dat het bedrijf begin november afkondigde na een stortvloed van klachten. Na aanhoudende kritiek van abonnees en onder druk van de Consumentenbond beloofde UPC eind oktober beterschap. Klanten in probleemgebieden konden op grond van het garantieplan aanspraak maken op 15 gulden korting per maand zolang de prestaties onder de maat bleven. Vandaag maakte Chello bekend dat het aantal klanten dat voor de korting in aanmerking komt, tussen oktober en november is teruggelopen van 10.000 tot 2500. Het aantal probleemgebieden is afgenomen van veertien tot tien. Het bedrijf ziet dat als een indicatie dat het garantieplan duidelijke resultaten afwerpt. UPC heeft inmiddels zeventig nieuwe medewerkers aangetrokken voor de afdeling klantenservice. De capaciteit van de Internet-backbone van UPC in Nederland is uitgebreid. (o.a. Automatisering Gids)

LOPIK SLECHTS OM DE VIJF JAAR OMGEDOOPT TOT “KERSTBOOM”

Komende donderdag wordt, zoals elke jaar het geval was, de 375-meter hoge zendmast van Lopik omgedoopt tot een enorme kerstboom. Met ingang van dit jaar zal de kerstboom te Lopik geen jaarlijks terugkerend evenement zijn. ” Gezien de zeer hoge kosten die elk jaar weer met het optuigen van de ‘kerstboom’ zijn gemoeid, is besloten om met ingang van dit jaar het evenement nog maar ééns in de vijf jaar te organiseren. Dat wil zeggen tijdens de lustrumjaren van Nozema.”, aldus het persbericht van Nozema. De ontsteking wordt dit jaar voor het eerst verricht vanuit Utrecht, waar Nozema voor haar relaties een debat over nieuwe media organiseert. De ‘kerstboom’ gaat weer uit op 6 januari 2001. (hvb)

“RADIOSTATIONS MOETEN BETALEN VOOR UITZENDING OP INTERNET”

Radiostations die hun programma’s ook op internet uitzenden, zouden ook daarvoor aan de platen- maatschappijen auteursrechten moeten afdragen. Dat stelt het Amerikaans auteursrechtenbureau voor in de New York Times. Volgens het krantenbericht had het bureau nog geen idee hoe hoog die heffing zou moeten zijn of wanneer het ingevoerd zou moeten worden. Dit zou komen omdat nog niet duidelijk is, in hoeverre radiostations die ook op internet te horen zijn verschillen met radiostations die alleen op internet uitzenden. Auteursrechten op internet is een heikel onderwerp geworden sinds het succes van Napster en andere MP3-sites. (NU.nl)

BAMBI 2000 VOOR JOHN DE MOL

Producent John de Mol werd vrijdagavond in Berlijn geeerd met een hoge Duitse mediaprijs in de categorie Televisie.Deze Bambi-2000 Award, een beeld in de vorm van een ouden hert, bestaat sinds 1948. Het juryrapport roemde onder meer de creativiteit en ervaring van de producent, die “vanuit het niets een Europese entertainmentgroep heeft opgebouwd die uitdagend en verrijkend is en die de mediawereld verandert”. Twee maanden geleden ontving De Mol de Duitse Fernsehpreis voor Wer wird Millionär?, dat voor het televisie- seizoen 1999-2000 uit de bus kwam als beste amusementsprogramma. De Bambi is een initiatief van Hubert Burda Media,een Duitse uitgeverij. (NOStt)

NIEUWE KANS VOOR RADIOZENDER Q THE BEAT

Het landelijke radiostation Q The Beat heeft zich vandaag opnieuw gepresenteerd. Het is een zender waarop met name r&b en hiphop te horen is. Q The Beat is te horen op de bekende middengolffrequentie 1224 AM en richt zich primair op jongeren tussen 13 tot en met 19 jaar. Vandaag werd de start van de zender via een outdoor floor graphic op verschillende plaatsen wereldkundig gemaakt, bijvoorbeeld op de straat voor het Centraal Station van Amsterdam. Q The Beat wil met dit mediumtype “het onontgonnen gebied ‘de straat’ veroveren”.

FAVORIET.NL UIT DE LUCHT

Veronica Digitaal BV en IDG Communications Nederland hebben maandag definitief het ‘doodvonnis’ getekend van de website favoriet.nl.  De site bleek niet langer meer te handhaven nadat Veronica Digitaal uit de samenwerking had teruggetrokken. Waarna IDG geen mogelijkheid zag om dit project zelfstandig voort te zetten. De site is nog wel bereikbaar, maar de linkjes op de pagina werken niet meer. Tot en juni 2001 willen de twee bedrijven nog de lopende verplichtingen afwerken en daarna is het definitief gedaan met de site. Favoriet.nl werd mei 2000 geïntroduceerd. (Nu.nl)

HOLLAND MEDIA GROEP PAREERT KRITIEK WE

De naam ME als vervanger van Veronica zorgt niet voor verwarring bij de consument, omdat HMG in een andere markt opereert dan modeketen WE International. Dat zegt HMG-woordvoerster Jacqueline Hekkers in een reactie op de aankondiging van WE International dat ze mogelijk naar de rechter stapt. Het modeconcern vindt dat de HMG geen zender mag exploiteren onder de naam ME, ‘omdat de zorgvuldig opgebouwde naamsbekendheid van WE voor modeminnend Nederland in het geding is’. Volgens Hekkers ziet HMG een eventuele juridische procedure met vertrouwen tegemoet. “Niet alleen beweegt WE zich in een heel andere markt, ook heeft HMG ME gedeponeerd voor onder meer radio-, tv-, internet- en merchandising activiteiten. WE International heeft dat niet gedaan. Ze zouden ME hebben ingeschreven voor de kledingbranche. De concrete situatie is dat dit merkrecht is vervallen, omdat ze het merk langer dan vijf jaar niet heeft gebruikt.” (Adformatie)

KABINET WIL ANTENNEBELEID VERSOEPELEN

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat geeft ruim baan aan de bouwers van antennes voor draadloze communicatie. Het antennewoud kan de komende jaren met ongeveer twintigduizend asten groeien. Dat heeft staatssecretaris Monique de Vries vandaag gezegd bij de presentatie van de nota Nationaal Antennebeleid (NAB), die door het kabinet is goedgekeurd. Voor antennes met een hoogte van maximaal vijf meter is volgens het NAB straks geen vergunning meer vereist. Een telecombedrijf kan rechtstreeks met de eigenaar van een bedrijfs- of woongebouw tot overeenstemming zien te komen. Op dit moment is nog toestemming van de gemeente nodig. Belanghebbenden kunnen geen bezwaar meer maken tegen het verlenen van een vergunning voor masten tot vijf meter. Wel kunnen ze naar de rechter stappen. Antennemasten die hoger zijn dan veertig meter mogen ook in de toekomst niet zonder bouwvergunning worden geplaatst. Voor masten van vijf tot veertig meter is eveneens een vergunning nodig, maar de procedures zullen veel korter worden. Nu duurt het verlenen van een vergunning vaak zes tot negen maanden. Telecombedrijven kunnen hun netwerken daardoor niet snel uitbreiden. (o.a. Aut. Gids)

PROBLEMEN NIEUWE ZENDLOKATIE: 1395 AM IN GEVAAR

De kans bestaat dat Business Nieuws Radio nog voor de kerst niet meer beschikt over de landelijke AM-frequentie 1395 kHz. Dit bericht het dagblad News.NL. Er zijn grote problemen om een nieuwe zendlokatie te vinden voor de middengolfzender. De huidide lokatie nabij Montfoort mag sinds 21 november jl. eigenlijk niet meer worden gebruikt door de zenderexploitant Nozema. De gemeente Montfoort heeft de Nozema uitstel gegeven tot de kerstdagen. Als de mast en de bijbehorende container met zendapparatuur zich dan nog bevind in de gemeente dan zal de gemeente bevelen om de mast te verwijderen. Als dat bevel wordt genegeerd volgt een boete die kan oplopen van 40.000 gulden per dag tot maximaal een miljoen gulden. BNR-hoofdredacteur Michiel Bicker Caarten wil tegenover News.NL alleen een kort commentaar kwijt over de kwestie: “Ik erken dat de belangen van BNR ermee gemoeid zijn maar voor overige vragen verwijs ik naar de heer Tommel”. Dick Tommel, voormalig staatssecretaris van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zoekt al enige tijd met de betrokken partijen naar een oplossing. Dit heeft echter nog geen resultaat opgeleverd. De zenderexploitant Nozema zit in de maag met een dilemma. De Nozema is volgende woord- voerder Rob Roskam verplicht om BNR een zendmogelijkheid te geven. Het meest voor de hand liggende alternatief, het verplaatsen van de mast naar de zenderplaats Lopik, valt af. De gemeente Ijsselstein is tegen het plan aangezien de nieuwe mast nog meer storingen veroorzaakt in de nabij gelegen nieuwbouwwijk. De gemeente Lopik heeft al gedreigd met een rechtzaak. Volgens de gemeente heeft de Nozema de benodigde “voorbereidingsprocedure” niet doorlopen. Ook een lokatie op een verlaten defensie- terrein te Benschop, maakt volgens de gemeente geen kans. BNR is niet het enige station dat kampt met problemen rond het vinden van een geschikte lokatie voor haar AM-zendmasten. Ook de zenders Arrow Classic Rock en Haagstad Radio ondervinden problemen. (hvb/newsnl)

VARA, VPRO EN EO GAAN SAMENWERKEN OP RADIO 1

Om doublures ten aanzien van nieuwsonderwerpen te voorkomen gaan VARA, VPRO en EO vanaf 1 april 2001 op Radio 1 meer samenwerken. De drie omroepen formeren dan een zogenaamde continuïteitsredactie, die vooral moet zorgen dat Radio 1 sterker voor de dag komt met de tweede follow- up van een nieuwsonderwerp, de achtergronden en reconstructies. Want ‘daarin worden we glansrijk verslagen door Netwerk, NOVA en de kranten’, stelt zendercoördinator Jan Westerhof in het Algemeen Dagblad. Een in VPRO-zendtijd gestarte reportage kan dus een vervolg in EO-tijd krijgen. De drie betrokken radiodirecteuren benadrukken dat de krachtenbundeling beperkt blijft tot ‘waardevrije’ zaken, al hebben ze elkaar geen voorwaarden gesteld. (o.a. Algemeen Dagblad)

VI OP TV

Hoofdredacteur Johan Derksen van Voetbal International, die nu wekelijks aanschuift bij het tv- programma Sport aan Tafel van RTL 5 gaat vanaf februari een eigen VI-televisieprogramma maken, als Endemol voldoende inkomsten kan genereren. Hij wordt eindredacteur van het programma, waarvan de presentatie zal worden verzorgd door een nog te zoeken vaste presentator en enkele cabaretiers. Het programma is vooral bedoeld om de naamsbekendheid van VI te vergroten. (Villamedia)

WE: TOCH JURIDISCHE STAPPEN

Donderdag berichtte News.NL nog dat de kans klein was dat kledingketen WE stappen ging ondernemen tegen de nieuwe naam van The Young One: ME. Nu.nl bericht echter dat WE wel plannen heeft om juridische stappen te nemen. “De gelijkenis tussen WE en ME is zowel in woordkeus als klank en doelgroepbenadering veel te groot”, schrijft WE International.  Het odebedrijf zegt bovendien merkhouder te zijn van Engelse persoonlijke voornaamwoorden, zoals SHE, HE en ME. HMG ontwikkelt een nieuw mediamerk voor jong volwassenen, genaamd ME. HMG heeft deze merknaam gedeponeerd voor onder meer radio-, televisie-, internet- en merchandising activiteiten. Tevens heeft HMG de volgende domeinnamen geregistreerd: me-tv.nl, me-radio.nl, me-fm.nl en me-online.nl. HMG zegt dat ze het betreurt dat We International dreigt met stappen naar de rechter, zonder eerst met HMG in overleg te treden. (o.a NU.nl)

RDR VOERT METINGEN UIT MET HELICOPTER

De Rijksdienst voor Radiocommunicatie (RDR) heeft woensdagmiddag met een helikopter uitvoerig metingen verricht boven het centrum van Terneuzen. Dit bericht Hilko in de nieuwsgroep nl.media radio. Het onderzoek door de RDR heeft niets te maken met de klachten over gestoorde radio- en televisieontvangst in de buurt van de antenne, maar de resultaten van de metingen zullen mogelijk wel gebruikt worden bij het verhelpen van het probleem. De Rijksdienst laat deze week niet alleen een rondvlucht uitvoeren boven Terneuzen, maar ook in Markelo en Rotterdam. De helikoptermetingen zijn nodig om zogeheten antennediagrammen van FM- omroepzenders te kunnen meten. Met de helimeting wordt gecontroleerd of er afwijkingen bestaan tussen de vergunningen van de toegewezen zender en het praktische gebruik.

KROES ONTSLAGEN BIJ RTV WEST

Directeur-hoofdredacteur J. Kroes van RTV West is donderdag met onmiddellijke ingang ontslagen. De stichtingsraad van de regionale omroep voor Den Haag en omgeving besloot hiertoe nadat tussen het bestuur van RTV West en Kroes een vertrouwensbreuk was ontstaan. De controverse rond de persoon van Kroes leidde tot een scheuring in het bedrijf. Terwijl de medewerkers van R adio West zich achter de directeur schaarden, zegde het personeel van TV West het vertrouwen in hem op. Kroes werkte vanaf 1990 bij Radio West. In 1996 nam hij het initiatief tot de oprichting van TV West. Als interim manager is aangezocht Edgar Peer, voormalig wethouder te Amsterdam. Hij kan maandag beginnen met het oplossen van de spanningen bij de omroep en met het op gang brengen van de fusie tussen de radio- en televisiepoot. (o.a. ANP)

UNIVISION KOOPT USA BROADCASTING

Het Amerikaanse televisiebedrijf Univision Communications neemt voor 1,1 miljard dollar (2,7 miljard gulden) in contanten het televisienetwerk USA Broadcasting over van USA Networks. Met de acquisitie wordt het Univision volledig eigenaar van 13 televisiezenders en minderheidsaandeel- houder in nog eens vier tv-zenders. Univision versterkt met de overname zijn positie als grootste tv-zender voor Spaanstalige Amerikanen. (NRC)

RTL NIEUWS GAAT PERSBUREAU OPZETTEN

Hoofdredacteur Harm Taselaar van RTL Nieuws meldt via de Volkskrant dat RTL vanaf begin volgend jaar de door de nieuwsredactie gemaakt beelden gaat doorverkopen aan derden. Hij verwacht daarmee veel geld te verdienen. “We wordens een soort ANP in bewegende beelden”, aldus Taselaar.

KLEDINGKETEN “WE” VERWACHT GEEN PROBLEMEN

Wim Goosen, directielid van kledingketen WE, gelooft niet dat er problemen zullen ontstaan over de naam van de nieuwe HMG-jongerenzender en de kledingketen WE. “Alleen indien het ene merk onrechtvaardigd voordeel kan trekken uit een ander merk mag het niet, maar of dat nu het geval is? Ik denk dat er voldoende onderscheid is tussen WE en ME. Een mediamerk verschilt veel van een kledingmerk, dat het waarschijnlijk geen problemen zal opleveren.”

CNN SLUIT DISTRIBUTIEOVEREENKOMSTEN

CNN heeft zijn positie als internationale nieuwszender nummer één in België geconsolideerd met twee grote distributieovereenkomsten. CNN International’s Europese netwerk heeft 137.000 huishoudens aan de distributie via de kabel toegevoegd door samenwerking met de kabelexploitant Ideatel. CNN is nu te ontvangen in 3,5 miljoen huishoudens in België. Daarnaast heeft CNN een overeenkomst gesloten met Proximus waardoor de 3 miljoen mobiele bellers van Proximus binnenkort toegang krijgen tot de CNN Mobile news service. (VRTtxt)

VORSTENBOSCH KANDIDAAT TOPFUNCTIE HMG

Ron Vorstenbosch wordt volgens goede bronnen genoemd als de belangrijkste kandidaat voor de functie van directeur marketing bij de Holland Media Groep. Hij zou de portefeuille marketing, inclusief het merkenbeleid van de drie zenders, waaronder Veronica-vervanger ‘Me’, onder zijn hoede krijgen binnen de door Dick van der Graaf geleide raad van bestuur. Vorstenbosch (46), die altijd bij bureaus heeft gewerkt en bekend staat als ervaren merkenbouwer, was tot voor kort chairman bij de Lowe Lintas Groep en voor de fusie ceo van Lowe Kuiper & Schouten. Daarvoor had hij diverse bureaumanagementfuncties in binnen- en buitenland. Van der Graaf laat weten dat er drie kandidaten voor de marketing- positie in de race zijn. Hij ontkent niet dat Vorstenbosch daarbij zit. Maar ‘er is nog geen beslissing genomen over welke kandidaat het wordt’. (Adformatie)

RUUD DE WILD NIET NAAR DE OCHTEND

BNN noemt het bericht dat Ruud de Wild en Rob Stenders in de 3FM weekprogrammering van stoel zouden wisselen onjuist: “Ruud heeft op dit moment een goed lopend middagprogramma samen met Jeroen Kijk in de Vegte en Sander de Heer en heeft duidelijk kenbaar gemaakt geen ochtendshow te willen presenteren. Tevens is er nog niet bekend gemaakt wie de ochtendshow gaat presenteren, de verschillende omroepen hebben een voorstel kunnen indienen, maar er is nog geen uitspraak geweest.” Ook BNN heeft een (ochtend)programmavoorstel ingediend bij de zendercoördinator Paul van der Lugt, maar niet met Ruud de Wild als presentator. Wat de inhoud wel is, wordt (nog) niet bekend gemaakt. Verwacht wordt dat Van der Lugt eind volgende week gaat vertellen wat er precies gaat gebeuren met alle voorstellen, en dus met de 3FM programmering. (o.a Radiowereld)

KIJKER KEERT ZICH AF VAN VOETBAL

Steeds minder mensen kijken naar de Champions League. Cijfers van het Britse Broadcasters Audience Research Board wijzen uit dat 16,7 procent van de Nederlandse kijkers het Europese voetbal minder interessant vindt dan vorig jaar. In andere landen is dat cijfer hoger. In Engeland volgen bijna 18 procent minder mensen de verrichtingen van hun clubs in Europa, in Spanje 19 procent en in Frankrijk zelfs bijna een kwart van de voetballiefhebbers. Daarnaast is bijna geen enkele Europese wedstrijd meer uitverkocht. In Duitsland was wel een lichte stijging te constateren. Sportmarketeer Frank van den Wall Bake zegt in Het Parool dat het betaalde voetbal bezig is zichzelf de nek om te draaien. “Het zijn keiharde, verontrustende maar rationele signalen. Het meest verontrustende is dat de Uefa, KNVB en de topclubs er hun schouders over ophalen. Een bedrijf dat geen rekening houdt met de signalen van de klant, gaat kapot.” Van den Wall Bake stelt onder meer voor de Champions League terug te brengen tot alleen de lands- kampioenen. (Adformatie)

CASEMA NEEMT MAATRELEN TEGEN GEDRAG IN NIEUWSGROEPEN

Casema zal met ingang van vrijdag 8 december de nieuwsgroep Casema.binaries verwijderen. Het bedrijf heeft hiertoe besloten, omdat er zeer veel illegale software wordt gepost door Casema/Wanadoo Cable klanten. Daarnaast zullen de overige 11 Casema-nieuwsgroepen niet meer worden doorgegeven aan andere internetservice-providers. Het posten en lezen vanaf een internetaccount anders dan van Casema/Wanadoo Cable is hierdoor niet meer mogelijk. Onlangs zijn er opnieuw Casema-abonnees getraceerd die spam-incidenten veroorzaakten. Casema benadrukt opnieuw dat elke vorm van spamming in strijd is met de algemene voorwaarden van Casema Internet. “We zullen dan ook passende maatregelen nemen tegen personen die zich schuldig maken aan spamming”, zo verklaart Casema. Hen kan de toegang tot Casema internet tijdelijk of zelfs blijvend ontzegd worden. Overtredingen van de normale fatsoensregels met betrekking tot taalgebruik en Netiquette in de Casema nieuwsgroepen zullen evenmin worden geaccepteerd. (Nu.nl)

RECHTER: NOZEMA KAN STARTEN MET BOUW NIEUWE ZENDMAST HILVERSUM

Nozema kan starten met de bouw van de nieuwe zendmast in Hilversum. De rechter heeft Nozema op 30 november in het gelijk gesteld in het ruim vier maanden lopende conflict met Broadcast Partners en Radio 538 die weigerden mee te werken aan tijdelijke verplaatsing van het antennesysteem van Radio 538 tijdens de verbouw van de zendmast. Radio 538 is nu verplicht uiterlijk eind van deze week het vermogen zover omlaag te brengen dat de veldsterkte van de antennes niet hoger is dan 60 V/m. Dit geldt voor zolang het noodzakelijk is, in verband met de bouw van de nieuwe zendmast op de toren. Met deze uitspraak kan Nozema met de bouw van de nieuwe zendmast beginnen. Nozema bouwt deze mast als onderdeel van haar DVB-T netwerk voor digitale televisie en radio. Op de nieuwe mast is 100 kW beschikbaar hetgeen als volgt is verdeeld: 59 kW voor Nozema, 40kW Radio 538 en1 kW voor Veronica. (o.a. persbericht Nozema)

JOOP ACDA OVERLEDEN

Joop Acda Joop Acda, oud-directeur van de Wereldomroep, is zaterdag op 81- jarige leeftijd in Bussum overleden. Van 1975 tot 1985 was hij voorzitter van de directie. Acda werkte vanaf het begin bij de de organisatie die dircet na de Tweede Wereldoorlog werd opgericht.Hij begon als programmamaker en doorliep vrijwel alle journalistieke en leidinggevende functies binnen de omroep. (NOStt)

OLYMPIADES MOGEN NIET OP INTERNET

Exploitanten van Websites mogen, in ieder geval de komende tien jaar, geen bewegende beelden van Olympische sportevenementen vertonen. Deze eis is afgedwongen door de advocaten van het Internationaal Olympisch Comité (IOC). Alleen uitbaters van websites die voor de beeldinformatie betalen, mogen deze uitzenden. Zij moeten dan wel garanderen dat de beelden alleen te zien zijn in een bepaalde regio, net zoals dat bij TV-beelden het geval is. Door een dergelijk verbod uit te vaardigen wordt het eenvoudiger om de uitzendrechten van de wedstrijden voor veel geld te verkopen aan een groot aantal omroepen. Zouden de sporten ook via Internet te zien zijn dan vreest het IOC een sterke terugloop van de verkoop van rechten. Nu er steeds meer breedbandige Internet-systemen zijn kunnen ook meer websites bewegende beelden van hoge kwaliteit verspreiden. (o.a. Automatisering Gids)

HMG VERVANGT MERKNAAM VERONICA DOOR “ME”

De Holland Media Groep (HMG) plant een nieuw merk voor jong volwassenen in het medialandschap: het engelstalige ‘ME’. Na het vertrek van de Vereniging Veronica is HMG naar eigen zeggen op zoek gedaan naar de beste positionering van een nieuw mediamerk voor ‘jong volwassenen’. Dat, zo blijkt uit onderzoek, moet niet lijken op het rebelse ‘never grow up’ van Veronica, maar heeft een volwassener ‘grown up’-uitstraling. Hoewel HMG voorlopig nog in het bezit blijft van de merknaam Veronica, gaat deze in de loop van volgend jaar verdwijnen. In de loop van 2001 wordt het merk gelanceerd met doelgroepgerichte tv- en radioprogramma’s, alsmede in nieuwe concepten waarin tv, radio en internet zijn geïntegreerd. ME moet een multimediaal, toekomstgericht platform worden ‘voor dromen, informatie en entertainment’. (ADformatie)

VLAANDEREN: OUD HOOFDREDACTEUR KRIS BORMS OVERLEDEN

Voormalig VRT-televisie-journalist en hoofdredacteur Kris Borms is overleden. Hij was 64 en al een tijd ernstig ziek. Als journalist specialiseerde hij zich in sociaal-economische berichtgeving en in het Midden-Oosten. Als hoofdredacteur van de TV-nieuwsuitzendingen en van de Teletekst- redactie moderniseerde hij de redacties en stond hij aan de wieg van het magazine Terzake. Kris Borms heeft ook een aantal boeken geschreven over de Midden-Oosten-problematiek. (VRTtxt)

UPC SCHAFT GELREVISION’S BUDGET-ABONNEMENT AF

Kabelmaatschappij UPC heft met ingang van 1 februari 2001 het goedkopere internet-abonnement ‘Budget` op. Het aanbieden van de abonnementsvorm van ƒ49,95 per maand voor kabelinternet is volgens de maatschappij niet meer haalbaar. Het abonnement stamt nog uit de tijd dat GelreVision eigenaar van de kabel was. Destijds beloofde UPC tegen dezelfde voorwaarden de toen bestaande abonnementen over te nemen. De kabelaar wil nu klanten een gelijkwaardige dienst kunnen aanbieden en kiest voor één uniform internetproduct: Chello. Dit kost echter ƒ89,- per maand. Om de pijn enigszins te verzachten biedt UPC chello vier maanden aan voor de oude Budgetprijs. Volgens woordvoerder J. Simmons zijn de Budget-klanten vorig jaar september al op de hoogte gebracht van de verhoging van het abonnementsgeld. ,,Op het moment dat we de producten samenvoeg- den, hebben we gezegd dat we streefden naar een prijs voor een gemeenschappelijk product.” (o.a. Barneveldse Courant)

KABELBREUK: BRUNSSUM ZONDER TV

Door een breuk in een glasvezelkabel in Landgraaf heeft een groot deel van Brunssum gisteren geen televisie kunnen kijken. Bij de aanleg van een rotonde in de buurt van kasteel Strijthagen trok een graafmachine om kwart over elf ’s ochtends de kabel kapot. Hoeveel Brunssumse huishoudens zonder ntvangst kwamen te zitten, is niet bekend. Zenders als Nederland 1, 2 en 3 en België 1 en 2 waren niet te ontvangen. De reparatie van een glasvezelkabel duurt enkele uren. ,,Met speciale apparatuur worden de draden aan elkaar gelast,” aldus Harrie Vaassen van Palet Kabelcom. Omstreeks zes uur ’s avonds was de storing verholpen. (o.a. Limburgs Dagblad)

EM.TV VOOR DE RECHTER

Het Duitse mediabedrijf EM.TV, eigenaar van de rechten op The Muppets en Formule 1, is voor de rechter gedaagd voor misleiding van zijn aandeelhouders. Volgens de Süddeutsche Zeitung zou EM.TV onjuiste informatie hebben gegeven over de financiële resultaten. De beleggers verdenken de directie van EM.TV ervan dat ze eerder wisten dat het bedrijf in de rode cijfers zou komen, terwijl er werd gezegd dat er gerekend kon worden op een positief bedrijfsresultaat van 500 miljoen Duitse mark. Die verwachting werd drie weken later bijgesteld naar 50 miljoen mark. Maandag presenteerde het bedrijf een negatief bedrijfsresultaat van 135 miljoen mark. Van de beurskoers van 120 euro in februari was dinsdag slechts 7 euro over. (Adformatie)

JORRITSMA WIL DAB DOORZETTEN

Minister Jorritsma van Economische Zaken ziet nog kansen voor digitale radio, hoewel de proefuitzendingen per 1 oktober zijn gestaakt. Verscheidene zenders, zowel publieke als commerciële, deden sinds 1995 mee met de proefuitzendingen, die aantrekkelijk zijn wegens de zogeheten ‘cd-kwaliteit’. Om de uitzendingen te ontvangen hebben de luisteraars dure ontvangers nodig. De stichting Digital Audio Broadcasting (DAB), de initiator van de uitzendingen, wilde niet de consument op kosten jagen, zo lang onzeker is welk beleid de overheid voert met digitale radio.  Jorritsma wil dat er zo snel mogelijk gewone digitale radio-uitzendingen komen. Eén van de besluiten die digitale radio dichterbij moeten brengen is het toewijzen van de frequenties in plaats van die te veilen. Het ligt in de bedoeling binnen zes maanden de benodigde vergunningen te verlenen. (o.a. NU.nl)

PROTEST TEGEN STOPPEN SHOW LETTERMAN

SBS wil stoppen met de talkshow van David Letterman. De in de VS razend populaire talkshow zou te weinig kijkers trekken en te Amerikaans zijn. Verschillende websites roepen Letterman-fans nu op protestmailtjes naar SBS en het door SBS opgekochte Fox8 te sturen. Letterman zou meer kijkers trekken dan het nieuws op Net5 en het programma Webstrijd. Deze programma’s mogen wel blijven. Andere fans willen Letterman naar de publieke omroep halen. (Adformatie)

VERMEENDE SAMENWERKING KABELAARS ONJUIST

De berichten dat de drie grote kabelbedrijven in Nederland: Casema, Essent en UPC, een verstrekkende samenwerking overwegen, zijn onjuist. “Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er nieuwe samenwerking op komst is” zegt een woordvoerder van Casema. De Automatisering Gids suggereert dat in een nieuw op te richten holding de drie kabelbedrijven als werkmaatschappijen kunnen worden ingebracht. Een woordvoerder van Essent wil van niets weten. “Allemaal uit de lucht gegrepen berichten. Zolang er niets substantieels is, is er geen nieuws. De media zeggen zoveel.” Wel geeft de woordvoerder aan met andere partijen te praten over samenwerking. “Je weet dat te grote samenwerkingen niet kunnen. Monopolies mogen niet worden gevormd.” De drie hebben samen ruim 83 procent van het marktaandeel in handen. (o.a. Reclameweek/DdJ)

KIJKCIJFERS: COMMERCIELE ZENDERS GEZAMENLIJK OP 50 PROCENT

De commerciële omroepen hadden afgelopen week de helft van de kijkersmarkt in handen. Met een gemiddeld marktaandeel van 50 procent scoorden de commerciëlen 5,6 procent beter dan in week 47. De groei ging uiteraard ten koste van de publieke omroepen die niet verder kwamen dan een gezamenlijk aandeel van 35 procent. RTL4 behaalde 17 procent, RTL5 4 procent en Veronica 10 procent. SBS6 en Net5 behaalden respectievelijk 11 en 6 procent. Toekomstige SBS-zender Fox kwam wederom niet verder dan 2 procent. Het best bekeken programma kwam wel bij de publieke omroepen vandaan. Het Journaal van 20.00 uur van afgelopen zondag trok ruim 2,7 miljoen kijkers, gevolgd door de 19.00 uur-uitzending van Studio Sport. Daarna komt Baantjer (RTL4).  (Adformatie)

“STENDERS EN DE WILD WISSELEN VAN PLEK”

Rob Stenders en Ruud de Wild wisselen van plek in de programmering van Radio 3 FM. Dat meldt het Internetmagazine Radiovisie vandaag. Stenders heeft enige tijd geleden aangegeven dat hij weg wil uit de ochtend van Radio 3. Lange tijd werd gespeculeerd dat Stenders Radio 3 helemaal zou gaan verlaten en terug zou gaan naar de Vereniging Veronica, waar hij samen met anderen een nieuw radiostation zou gaan opzetten. Tevens zou Radio 3 op zoek zijn naar een nieuwe ochtendjock, mede doordat Ruud de Wild zou hebben aangegeven dat hij niet beschikbaar was voor de ochend. Aan die speculaties lijkt nu een einde te komen. Ruud de Wild presenteerde samen met zijn huidige co- host Sander de Heer enkele jaren geleden een populair ochtendprogramma op Radio 538. In de nieuwe opzet verhuist Jeroen Kijk in de Vegte mee naar de ochtend. Stenders zal waarschijnlijjk samen met Fred Siebelink naar de middag verhuizen, aldus Radiovisie.

XS4ALL STOPT MET INTERNET OP AMSTELVEENSE KABEL

De internetprovider XS4ALL stopt op 1 januari al haar kabelinternetdient op de Amstelveense kabel. Dit kabelnetwerk is onlangs verkocht aan kabelmaatschappij Casema. Het ziet er naar uit dat Casema op termijn haar kabelinternetdienst Cable Wanadoo gaat introduceren op het Amstelveense kabelnet. XS4ALL is voorstander van zogenaamde multi-provider-access op de kabel. Dit houdt in dat verschillende providers hun diensten via het kabelnet kunnen aanbieden. Casema heeft echter te kennen gegeven dat XS4ALL haar toegang tot het Amstelveense kabelnet verliest.

NOG GEEN AKKOORD OVER VOETBALRECHTEN

TV-rechten De Eredivsie NV heeft nog geen accoord bereikt met AIM, een Zwitserse sportmar- ketingorgansiatie, over de televisie- en internetrechten. Tot 16 december krijgt AIM de kans duidelijk te maken hoe zij hun bod van 150 miloen gulden kunnen financieren. De Eredivisie NV eist namelijk keiharde garanties voor de voetbalclubs. (NOStt)

VLAANDEREN: KLARA DEFINITIEF UIT DE STARTBLOKKEN

Klara, de nieuwe cultuurzender van de publieke omroep, is zaterdagavond definitief van start gegaan. De nieuwe zender is voorgesteld in Brussel in het Paleis voor Schone Kunsten. Klara is de afkorting van KLAssieke RAdio en vervangt Radio 3. Cultuur en klassieke muziek worden in een nieuw jasje gestoken. Klara heeft ook een paar nieuwe presentatoren, zoals Chantal Pattyn vanStudio Brussel en Fred Brouwers van Radio 1. De nieuwe zender wil met een verandering in stijl en aanpak een moderne klassieke radio maken die meer en vooral jongere luisteraars moet aantrekken. (VRTtxt)

KIRCH NEEMT BELANG IN EM.TV

KirchGruppe, het concern van mediamagnaat Leo Kirch, neemt een belang van bijna 17 procent in het Duitse EM.TV Thomas Haffa, topman van EM.TV, draagt nog eens 8 procent over, zodat Kirch vetorecht krijgt bij beslissingen. EM.TV is in de rode cijfers beland. De onderneming maakte vandaag bekend dat ze in de eerste negen maanden van dit jaar een verlies heeft geleden van bruto 82,6 miljoen mark. (o.a. NRC Handelsblad)

LOVE RADIO STAPT UIT CLO

Per 1 januari 2001 stopt Love Radio met het participeren in het Continue Luister Onderzoek (CLO). Dat bericht het Internetmagazine Radiovisie. De marktaandelen van het kabelstation zijn nooit hoog geweest. De laatste jaren schommelt dit tussen 0.5 en 0.3%. Love Radio haalde mede  hierdoor weinig reclamegelden binnen. Het station behoort, evenals Radio 10 FM en het clipstation TMF tot Wegener Radio & Televisie. In het CLO participeren alle op de landelijke radiomarkt opererende radiostations en radioverkooporganisaties zoals Sky Radio, Radio 3FM en Radio 538.

“UPC, ESSENT EN CASEMA ZINNEN OP FUSIE”

De drie grote kabelaars zijn gedwongen tot samenwerking. Schaalvergroting door overnames is door de geringe financiele armslag onmogelijk. Dat bericht de Automatisering Gids in haar editie van deze week. UPC, Casema en EssentKabel onder een holding met verschillende aandeelhouders lijkt wel een optie. Eerdere berichten in de landelijke kranten als zou France Telecom alle kabelactiviteiten inclusief Casema in ruil tegen een meerderheidsbelang bij het Britse NTL willen onderbrengen, zijn volgens Casema-directeur Henk de Goede “apert onjuist!”. “Iedereen praat met iedereen en bijna alles komt ter tafel, maar de NTL-constructie van France Telecom is absoluut geen onderwerp van gesprek.”, aldus de Goede tegenover de Automatisering Gids. Ook de gefluisterde overname van EssentKabel door NTL is niet aan de orde volgens cen woordvoerder van Essent. “Op de aandeelhoudersvergadering van december wordt waarschijnlijk besloten tot een beursgang van de hele onderneming, inclusief de kabelpoot. Televisie- en radiosignalen doorgeven via de kabel is zeer winstgevend. Dat wil Essent zeker met een beursgang voor de boeg helemaal niet afstoten.” Volgens Casema-directeur De Goede is het financiele klimaat nu ongunstig voor overnames. “Ook kabelmaatschappijen worden nu door de financiele wereld afgerekend op bedrijfsresultaat. Je krijgt niet zomaar meer vijf miljard bij elkaar. Maar er moet wel iets gebeuren.” Voor Casema en Essent geldt dat ze te klein zijn om alleen verder te gaan. Alle partijen praten met elkaar. Kabeladviseur Peter Jelgersma schat dat een kabelmaatschappij minimaal vijf miljoen abonnees moet hebben om zich staande te kunnen houden op de Europese markt. Bovendien moeten de kabelaars onderhandelen met bijvoorbeeld de filmbedrijven in Hollywood over speelfilms voor video-on-demand. De Goede, die niet veel kwijt wil over de onderlinge gesprekken, wijst op de mogelijkheid van een fusie waarbij de grote aandeelhouders van de kabelmaatschappijcn gezamenlijk een holding oprichten waar UPC, Casema en Essent als werkmaatschappijen worden ingebracht. Wij zijn natuurlijk geen concurrenten. We zitten niet op elkaars kabel. Richting contentleveranciers als de omroepen treden we al als e e n partij op. Ook als het gaat om proefprojecten werken we samen. Het is onzinnig om alles dubbel te doen.” Frank van Wijk, analist bij Van der Hoop Effektenbank heeft zo zijn bedenkingen over een eventuele holding. “Het lijkt me dat de NMA daar bezwaar tegen zou maken, tenslotte bedienen ze samen bijna de gehele markt. Dat zou van die holding een monopolist maken. Het bestaan van drie afzonderlijke werkmaatschap- pijen zou daar niets aan af doen.” (o.a. Automatisering Gids/hvb)

“WERELDOMROEP WIL AF VAN LASTIGE RECHTER”

De Wereldomroep probeert met een advocaat de Hilversumse kantonrechter mr. Groen het werken onmogelijk te maken. De rechter is te lastig in ontslagprocedures. De advocaat adviseert de Wereldomroep samen te spannen met andere werkgevers om Groen eruit te werken. Dat is op te maken uit de vertrouwelijke briefwisseling tussen het hoofd personeelszaken van de Wereldomroep en mr. Koen Blom van het kantoor De Vos & Partners. De Wereldomroep vroeg Blom na te denken ‘over mogelijkheden om onder het regime van mr. Groen uit te komen’.

TV GAZET WORDT COMMERCIELE REGIONALE ZENDER

Limburg krijgt er vanaf 1 januari een nieuwe regionale tv-zender bij. De kabelkrant TV Gazet heeft van het Commissariaat voor de Media toestemming gekregen om een commerciële televisiezender te beginnen. Op het kanaal van TV Gazet kunnen straks 24 uur per dag televisieprogramma’s worden uitgezonden. De nieuwe tv-zender is de voortzetting van de kabelkrant TV Gazet die in financiële problemen verkeerde en door eigenaar De Limburger werd verkocht. Vijf investeerders steken een aanzienlijk bedrag in de doorstart van TV Gazet. Volgens de nieuwe algemeen directeur J. Nagelkerke blijft de naam TV Gazet voorlopig nog bestaan. TV Gazet heeft plannen voor een kinderprogramma, een muziekshow, een programma over bedrijven en vacatures, lifestyle- en sportprogramma’s. De programma’s worden in blokken van ongeveer twintig minuten uitgezonden. De nieuwe zender gaat straks met twintig mensen van start. Voor een deel zijn dat de huidige personeelsleden van de kabelkrant. Nagelkerke denkt dat de zender over twee jaar winst kan maken. (o.a. De Limburger)

“DE LEEUW NAAR BNN, B&VD NAAR TROS?”

Paul de Leeuw is met BNN in gesprek om daar zijn tv-loopbaan voort te zetten. Het is de bedoeling dat hij komend voorjaar zes uitzendingen verzorgt uit het Rotterdamse theater Luxor. Tegelijkertijd trekt de TROS aan Frits Barend en Henk van Dorp, die nu elke avond een late night show hebben bij RTL 4. Dat bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van vrijdag. ,,Als Jeroen Pauw een overstap naar onze omroep kan maken, dan kan Paul de Leeuw dat ook”, beaamt Gerard Timmer, vice-voorzitter van BNN. De Leeuw, al meer dan 10 jaar een prominent gezicht van de VARA, maakte een maand geleden bekend dat hij, wegens de ‘onzinnige en visieloze programmering op Nederland 3′, in het nieuwe jaar geen programma’s meer voor het thuisnet van de VARA wil maken. Frits Barend zegt dat hij en Henk van Dorp zeer tevreden zijn bij de commerciële omroep en dat ze het aanbod van de publieke omroep rustig zullen afwachten. Bij de TROS (Nederland 2) zou het duo een driejarig contract kunnen tekenen, goed voor 130 afleveringen per jaar. In Hilversum wordt de kans op een overstap geschat op 70 procent. BNN zendt eveneens in hoofdzaak uit op Nederland 2, het net waartegen De Leeuw geen veto heeft uitgesproken, en heeft door het vertrek van BNN-persoonlijkheid Eddy Zoëy niet alleen een gat in het zendschema te vullen, maar ook dringend behoefte aan een nieuw gezicht. Paul de Leeuw, kwajongensachtig en nooit verlegen om een grap, past prima bij het profiel van BNN, aldus Gerard Timmer. Tussen beide partijen heeft nog maar één gesprek plaatsgehad; details zijn nog niet ter tafel gekomen, zo meldt Timmer. Volgens hem is de toenadering niet door BNN gezocht, noch door De Leeuw. Timmer: ,,Soms lopen dingen zo.” Intussen bereidt de Holland Media Groep (HMG), eigenaar van onder meer RTL 4, een aanbieding voor om het tweetal ook na afloop van het huidige contract – september 2001 – voor de zender te behouden. Over de inhoud daarvan wil president-directeur van HMG Dick van der Graaf geen mededelingen doen. (Algemeen Dagblad)

ESSENTKABELCOM KAN VRAAG NIET AAN

De leverancier van kabelinternet in het noorden, EssentKabelcom, is in problemen geraakt door het grote succes van de snelle internetdienst. Essent heeft onvoldoende installateurs om alle aanmelders op tijd aan te sluiten. De wachttijd is gemiddeld vier weken in plaats van de beloofde twee. Het bedrijf zegt zijn uiterste best te doen om meer installateurs te werven, maar dit blijkt door het schaarse aanbod van mensen erg moeilijk. Ook heeft de aanpassing van het netwerk vertraging opgelopen. Hierdoor duurt de invoering van kabelinternet in sommige gebieden langer dan beloofd. Al eerder kampte Essent met een onderbezetting op de helpdesk, maar dit probleem is volgens een woordvoerder de wereld uit. Begin volgend jaar hoopt Essent alle zaken weer op orde te hebben. (nu.nl)

SUNFM SCHIJNT IN MONO

Sinds twee dagen zendt de regionale commerciele zender SunFM in mono uit via haar steunzender in Zoetermeer (99,4 MHz.) De zender vanuit Rotterdam zendt nog wel in stereo uit. Het is onduidelijk waarom de steunzender in Zoetermeer (die het signaal van de zender in Rotterdam oppikt en verder verspreid) momenteel in mono uitzendt.

PARADIJS UIT DE LUCHT

Radio Paradijs (voorheen 1584 AM The Bells, voorheen Radio Caroline NL) is gestopt met het uitzenden van programma’s via de middengolf. Dit bericht een oud medewerker in de nieuws- groep nl.media.radio. Vorige week kwam er al een eind aan de gepresenteerde programma’s van het commerciële middengolfstation Radio Paradijs. Meer info: http://www.rocksoundradio.tmfweb.nl

JURGENS GEVRAAG VOOR ONDERZOEK RTV WEST

De Stichtingsraad van Radio en TV West heeft oud-NOS-voorzitter Jurgens gevraagd om onderzoek te doen naar de vertrouwensbreuk tussen directeur Kroes en het stichtingsbestuur van de organisatie. Het bestuur ziet Kroes niet langer als een betrouwbare gesprekspartner in de besprekingen over een nieuwe organisatiestructuur voor RTV West. Jurgens krijgt voor zijn onderzoek een week de tijd. Op 7 december wordt er door het hoogste bestuursorgaan van RTV West, de stichtingsraad, verder gesproken over het conflict. (o.a. Broadcast Mag/HC)

SUBSIDIE VOOR STADSRADIO BREDA

De Bredase Radio en Televisie Stichting (BRTS) is gered. Donderdag maakte het Bredase college bekend eenmalig 190.000 gulden subsidie te verlenen om de schulden van de BRTS te saneren. Bovendien ontvangt de BRTS voortaan jaarlijks een subsidie van 110.000 gulden. “Hadden we deze subsidie niet gehad, dan was het afgelopen”, zegt bestuurslid K. Janssen van de BRTS. “We hebben er anderhalf jaar lang voor geknokt en dankzij het goede contact dat we tegenwoordig hebben met de ambtenaren is het gelukt.” De gemeenteraad moet nog wel met het voorstel akkoord gaan. De dreiging dat Stadsradio van de kabel zou verdwijnen, is inmiddels verdwenen. De Casema pikt het signaal inmiddels uit de ether, om het vervolgens op de kabel te zetten. Nadeel is wel dat Stadsradio via de kabel alleen in mono te ontvangen is. (Stem/nl.media.radio)

ONRUST BIJ WERELDOMROEP

Voormalig eurocommissaris Hans van den Broek heeft vooralsnog weinig plezier van zijn recente ‘erebaan’ als bestuursvoorzitter van de Wereldomroep. Volgens dagblad Trouw is een bestuurscrisis uitgebroken, waarbij algemeen directeur Lodewijk Bouwens op een zijspoor is gerangeerd. De sfeer in het bedrijf zou, onder andere door het uitlekken van vertrouwelijke (salaris)gegevens ernstig verziekt zijn en bovendien bestaat bij een deel van het personeel twijfel over nut en noodzaak van BVN-tv, dat een (anonieme) medewerker in Trouw als “één groot luchtkasteel” typeert. Een rapport van communicatiespecialist Tom Pauka wordt genoemd als katalysator van onder andere een conflict tussen OR en directie. Naar aanleiding van zijn conclusies zou Bouwens hebben besloten een stap terug te doen, om zich toe te leggen op ‘het externe beleid’. Bij de Wereldomroep was niemand bereikbaar voor commentaar. (o.a. Broadcast Magazine)

RADIO LIMBURG VAN START

Vrijdag is Radio Limburg gestart, een commerciële radio-omroep die zichzelf een familieradio, of kantoorradio noemt. Daar horen volgens hoofdredacteur Bartelet geen schreeuwende discjockeys bij of lawaaierige jingles bij . En wat het nieuws betreft vertelt Radio Limburg wat er gebeurt, maar niet waarom. ” Dat vinden wij een taak van de krant”. De formule van Radio Limburg is succesvol, dat bewijst Bartelet inmiddels 3,5 jaar met Radio Maastricht, de voorloper van de nieuwe Limburgse radiozender. Het marktaandeel van de Maastrichtse zender bedraagt volgens het laatst gehouden luisteronderzoek van vorig jaar 27 procent, ruim het dubbele van de provinciale zender L1Radio. (o.a. Villamedia)

ZILVEREN ZEBRA VOOR VELLENGA

Regisseur Frank Vellenga heeft met zijn tv-documentaire Angst voor de Liefde de Zilveren Zebra gewonnen. Hij ontving donderdag de prijs, een zilveren beeldje en een bedrag van 20.000 gulden, uit handen van staatssecretaris Van der Ploeg. Met de Zilveren Zebra wordt jaarlijks een professionele journalistieke productie bekroond om de wijze waarop de multiculturele samenleving in Nederland wordt belicht. De winnende productie Angst voor de Liefde, die te zien was in het IKON- programma Het andere gezicht ,gaat over de knellende banden die moslimhomo’s in Nederland ondervinden van de islamitische cultuur. Centraal staat de jongen Fatih,die zijn ouders net heeft ingelicht over zijn homoseksualiteit. (NOStt)

BBC BETAALT ZWIJGGELD AAN LASTIGE OMWONENDEN

De Britse zender BBC heeft steeds meer moeite met het filmen op locatie. Tijdens het draaien van een nieuw kostuumdrama in het Londense East End moest de omroep 3500 gulden betalen aan een man die dreigde door de takes heen te schreeuwen. Dat schrijft de Britse krant The Guardian zaterdag. De producenten betaalden de afperser uit hun eigen zak omdat het kostbaarder zou zijn om het filmen stil te leggen dan tegemoet te komen aan zijn eisen. Nadat omwonenden hoorden van het succes van de schreeuwlelijk moesten de BBC-medewerkers nog twee keer naar de geldautomaat. Twee mannen eisten gezamenlijk zo’n 1250 gulden. Zij dreigden een schuurmachine aan te zetten en de straat te blokkeren met een auto als er geen geld kwam. (o.a. ANP/Trouw)

ZENDVERGUNNING TOEGEWEZEN AAN STADSOMROEP DOETINCHEM

Stadsomroep Doetinchem, Hummelo & Keppel heeft van het Commissariaat voor de Media in Hilversum een zendvergunning toegewezen gekregen. De bezwaren van de gemeenten Doetinchem en Hummelo en Keppel die de zendvergunning wilden gunnen aan Optimaal FM, zijn afgewezen. Een schriftelijke motivatie van het Commissariaat voor de Media volgt begin januari. De Stadsomroep Doetinchem, Hummelo & Keppel gaat nu het licht op groen staat, vanaf 1 januari beginnen met Stadsradio. Ook zal binnen twee maanden lokale televisie te zien zijn. (o.a. Club Lokaal)

SUNFM MET STEUNZENDER IN UTRECHT

Sun FM heeft een steunzender in de stad Utrecht in gebruik genomen. De frequentie van de nieuwe zender is 99,3 MHz. Tot op heden was SunFM alleen te beluisteren in de provincie Zuid-Holland (87,6 MHz Rotterdam, 99,4 MHz Zoetermeer). Momenteel is via de steunzender het muzieksignaal van de editie van Zuid-Holland te horen. Het is onduidelijk of er in de toekomst een eigen versie van SunFM voor Utrecht komt. (Hans Hoefnagels/nl.media.radio)

TSJECHISCHE TV EVEN IN DE LUCHT

De Tsjechische publieke televisiezender, die op zwart staat door een dispuut van journalisten die protesteren tegen de nieuw benoemde directeur, was donderdag enkele seconden in de lucht. De protesterende journalisten wilden een nieuwsprogramma uitzenden, maar dit werd door de directie verhinderd. Na enkele seconden verscheen de tekst ‘dit programma werd geproduceerd door onbevoegde personen’. De doorgave via satelliet kon niet worden verhinderd. Het Tsjechische parlement bespreekt het geschil, dat draait om de nauwe banden van omroepdirecteur Hodac met de rechtse oppositie, op 5 januari. ‘Reporters sans frontières’ heeft protest aangetekend tegen de de methoden die het management van de omroep hanteert. (Villamedia)

GEEN AANGIFTE B&VD TEGEN HELL’S ANGELS

Tv-presentatoren Barend en Van Dorp doen definitief geen aangifte tegen de Hell’s Angels die hen op 19 december bedreigden en mishandelden. Dat heeft een RTL-woordvoerster vrijdag gezegd. Volgens haar doen ,,alle partijen geen mededeling” over waarom geen aangifte volgt. De moedermaatschappij van RTL, de Holland Media Groep (HMG), zal ,,hoogstwaarschijnlijk” wel aangifte doen. HMG doet dat pas als het onderzoek van het Openbaar Ministerie is afgerond. Over de reden van zo’n late aangifte kan de zegsvrouw eveneens niets vrijgeven. (NOS-TT)

OVERNAME FOX DOOR SBS UITGESTELD

De overname van het 50 % belang in de zender FOX door SBS Broadcasting SA is in afwachting van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten uitgesteld. Het uitstel duurt minstens zes weken, zo meldt kabelexploitant Essent Kabelcom. De overname  was gepland voor 2 januari 2001 . Fox meldt dat ‘wegens omstandigheden’ de programmering voor januari 2001 niet is zoals in de gidsen staat afgedrukt en verwijst kijkers naar teletekst voor de juiste programmering. SBS Broadcasting BV voert met de Vereniging Veronica onderhandelingen overeen joint venture voor het kanaal waardoor het kanaal mogelijk per 1 september 2001 de naam ‘Veronica’ zal krijgen. (o.a. Dutchmedia/Villamedia)

LOVE LETTERS NAAR VS

Het tv-programma Love letters van producent Endemol is binnenkort ook op de Amerikaanse tv te zien. Op 12 februari zendt het Warner Bros Network een proefaflevering van het programma uit. Linda de Mol verhuist niet mee, want de omroep heeft geëist dat Love letters door een man wordt gepresenteerd. De Amerikanen willen dat er een andere naam voor het pro- gramma wordt verzonnen, omdat Love letters ook aanleiding geeft tot andere interpretaties dan een trouwpartij. De Mol maakt niet bekend hoeveel geld is gemoeid met de Amerikaanse deal. (o.a. ANP/Trouw)

HANS KAZAN TERUG BIJ TROS

Hans Kazan is weer onder de pannen. Na twee jaar gedwongen ‘werkloosheid’ – RTL 4 dankte hem in 1998 af als ‘te oud’ – komt de goochelaar volgend jaar terug bij de TROS. Kazan koos de TROS ‘uit diverse gegadigden’ omdat hij bij die omroep ‘de mogelijkheid krijgt zijn magic shows op onafhankelijke wijze te produceren’. Kazan begon zijn tv-carrière ooit bij de TROS in het jeugdprogramma Ren je rot. Kazan zal, zo laat hij de pers weten, voor de TROS in elk geval acht magic shows presenteren in samenwerking met zijn goochelende zoons Oskar en Renzo en de bevallige Mara. Onder de naam Magic Unlimited treedt het viertal al op in theaters in Europa en Las Vegas. (Algemeen Dagblad)

REGIO-OMROEP BEST BELUISTERD IN GELDERLAND

De regionale omroep is de best beluisterde radiozender in Gelderland. Daarmee heeft Omroep Gelderland dit jaar voor het eerst de koppositie overgenomen van Sky Radio en Radio 3FM. Dagelijks stemmen gemiddeld 300.000 mensen af op de programma’s van Radio Gelderland. Dat zijn er 100.000 meer dan een jaar geleden. (NOStt)

PERSONEEL ENDEMOL VIST ACHTER NET MET BONUS

Het overnamepresentje ter waarde van 220 miljoen gulden van het Spaanse telecombedrijf Telefónica aan het personeel van Endemol lijkt nep. De voorwaarden die de Spanjaarden stellen zijn zo hoog, dat het de vraag is of een volledige uitkering beschikbaar komt. Het leek allemaal zo mooi. De werknemers van het entertainmentbedrijf zouden een bonus van omgerekend ongeveer een ton per persoon krijgen als zij de doelstellingen voor het komend jaar zouden halen, zo bleek uit het biedingsbericht in juli. John de Mol zou het geld in hoogsteigen persoon verdelen. Alleen moest nog worden onderhandeld over de finaniële doelstellingen. De uitbetaling van de bonus is afhankelijk van de bedrijfswinst. En die moet volgens een woordvoerder van Endemol fors hoger zijn dan het afgelopen boekjaar. Mocht de winst wat minder hoog uitvallen, dan gaat ook de uitkering met percentages van 45 of 25 procent van die 220 miljoen gulden omlaag. Als het echt tegenzit komt er helemaal niets. De woorvoerder van Endemol zegt dat het bedrijf Big Brother in het huidige boekjaar aan minstens een dozijn landen heeft kunnen slijten. Daarom verwacht hij wel een bonusuitkering. (o.a. NU.nl)

EDITH DE DOOS NAAR Q THE BEAT

DJ Edith De Doos (beter bekend als Tante Edith) is vertrokken bij de commerciele dancezender Slam!FM. Afgelopen vrijdag was haar laatste uitzending bij Slam!FM. Edith de Doos gaat werken bij de commerciele R&B-zender Q the Beat (1224 kHz). Het is onduidelijk waarom Edith de Doos weg is gegaan bij Slam! FM.

TOEKOMST AT5 ONZEKER GEWORDEN

De overname van de lokale televisiezender AT 5 door de gemeente Amsterdam is in gevaar en dat maakt de toekomst van het station ongewis. Dit bericht het Parool in haar editie van zaterdag. Eigenaar PCM Uitgevers, dat aanvankelijk voor een symbolische gulden van het station leek af te willen, verlangt nu aanzienlijk meer geld. Tegelijkertijd schrikt de gemeente terug van de jaarlijkse lasten, die rond de vier miljoen gulden blijken te liggen. Amsterdam wil AT 5, dat bij PCM niet langer veilig is, omvormen tot publieke zender. Maar de onderhandelingen stagneren, nu nieuwe berekeningen hebben uitgewezen dat de jaarlijkse lasten flink zullen oplopen. Ook is nog onduidelijk hoeveel geld de gemeente voor de zender zou moeten betalen. Amsterdam wil de omroep ‘gratis’ veiligstellen, PCM wil in elk geval zijn investering terug. Arbitrage door een externe deskundige moet daar binnenkort uitsluitsel over geven. B. en w. stemden daarmee gisteren in. Ook is in die vergadering gesproken over de financiële ruimte die wethouder Saskia Bruines (D66, Media) heeft bij de onderhandelingen. Het is onduidelijk wie opdraait voor de aflossing van een miljoenenschuld die AT 5 heeft. (o.a. Parool)

538 VANAF JANUARI VANUIT DIEMEN OP 101.2 MHZ

Nozema, Radio 538 en Broadcast Partners zijn met elkaar in overleg met als doel een eind te maken aan het conflict rond de bouw van de nieuwe zendmast in Hilversum. Dat bericht de Nozema in een persbericht. Dit overleg heeft geleid tot overeenstemming om de programma’s van Radio 538 vanaf 2 januari niet meer vanuit de zendmast te Hilversum maar vanuit Diemen te laten plaatsvinden. Radio538 kan gebruik maken van de oude zendinstallatie op de schoorsteen van de vuilverbranding te Diemen die destijds gebruikt is voor ClassicFM. Dit betekent dat Nozema op 2 januari kan starten met de bouw van de nieuwe zendmast in Hilversum. De bouw van de nieuwe zendmast gaat naar verwachting vier tot zes maanden in beslag nemen.

538 VANAF BEGIN 2001 VANUIT BREDA IN DE ETHER

Het ziet er naar uit dat Radio 538 na jarenlange onderhandelingen met onze zuiderburen vanaf januari de etherfrequentie 101.5 MHz vanuit Breda in gebruik kan nemen. Deze week zijn al de eerste testuitzendingen gehoord op de 101.5 MHz vanuit Breda.

LIMBURGERS TEVREDEN MET UITZENDINGEN L1

L1 radio en tv heeft in de ruim anderhalf jaar dat de Limburgse zender bestaat een bekendheid van 90 procent opgebouwd bij de Limburgse kijkers en luisteraars. Uit onderzoek van Intomart onder duizend kijkers en luisteraars blijkt dat de Limburger vooral de regionale herkenbaarheid van programma’s op prijs stelt. Die waardeert hij met het cijfer 7,4. De actualiteit van de programma’s krijgt een waardering van 7,3. De belangrijkste reden voor de Limburger om af te stemmen op L1 is de informatiebehoefte op het gebied van Limburgs nieuws, regionale sport en natuur. Directeur H. Coumans ziet het resultaat als een opsteker. “Onze kerntaak is nieuws en informatie brengen over Limburg en de Limburgers. En dat blijkt gelukkig ook bij kijkers en luisteraars de belangrijkste reden om op ons af te stemmen.’ (o.a. Limburger)

VLAANDEREN: VAN LAECKEN VOLGT PAUWELS OP BIJ VRT-SPORTREDACTIE

Vanaf 1 januari wordt Herman Pauwels coördinator van ‘Televisie 2003’, het VRT- herdenkingsproject naar aanleiding van 50 jaar televisie in Vlaanderen. Momenteel is Pauwels hoofdredacteur van de TV-sportredactie. In die functie wordt hij opgevolgd door Frank Van Laeken. Herman Pauwels was hoofdredacteur sinds februari 1999. Ondanks zijn nieuwe functie blijft hij wel verantwoordelijk voor de contracten van de sportdienst. Frank Van Laeken is sinds 1 januari eindredacteur op de TV-sportredactie. Hij was al sinds 1995 sportjournalist bij de VRT. (o.a. VRTtxt)

LUISTERCIJFERS OKTOBER/NOVEMBER 2000

Onderzoeksbureau Intomart heeft de luistercijfers van oktober-november 2000 bekend gemaakt. Uit deze cijfers blijkt dat Sky Radio met een marktaandeel van 14,0% nog steeds met ruime voorsprong marktleider is onder de Nederlandse radiostations. (bron: Radionieuws.nl)

 	  sep/okt (in %)	okt/nov (in%)
01	Sky Radio	14.2	14,0
02	Radio 3 FM	10.3	10,4
03	Radio 2 	9.4	9,5
04	Radio 538 	8.5	8,5
05	Radio 1	8.6	8,1
06	Radio 10 FM	8.3	8,0
07	Noordzee FM	5.0	4,8
08	Veronica FM	4.6	4,5
09	Classic fM	2.2	2,3
10	Radio 4 	1.6	1,7
11	Arrow Classic Rock	1.3	1,3
12	Radio 5 	0.9	1,0
13	Love Radio	0.3	0,4
14	Business Nieuws Radio	0.3	0,3
 --	Regio Radio	15.4	15,7
CRN Zenders (o.a. Stadsrd)	--	2,2
 --	Overige zenders	9.1	7,4 (z CRN)

REKENINGEN NIET BETAALD: NOZEMA HAALT AM 1332 RADIO NATIONAAL UIT DE LUCHT

Radio Nationaal zal mogelijk niet langer uitzenden op haar belangrijkste etherfrequentie voor de randstad, de 1332 kHz vanuit Lopik. Dit bericht het E-zine Dutchmedia in haar uitgave van deze week. Uit zeer betrouwbare bron heeft Dutchmedia vernomen dat de Nozema heeft geëist heeft dat vrijdag omstreeks 14:00 uur een opgebouwde schuld van circa 600.000 gulden betaald moet worden voor het in de lucht houden van het radiostation. Nozema zegt officieel niet in te willen gaan op de situatie bij haar relaties. Naar verluid zou zonder financiële overeenstemming de radiozender in Lopik om 15:00 uur worden uitgezet. De zender 1035 kHz in Hunsel (Limburg) zal waarschijnlijk wèl blijven uitzenden. Ook de kabeldistributie is in gevaar gekomen volgens Dutchmedia. Uit zeer betrouwbare bron blijkt dat KPN Broadcast voornemens is begin januari de satellietuitzending die ter aanvoer van kabelkopstations dient, te staken.

VLAANDEREN: VRT START UITBOUW DIGITAAL ZENDERPARK

De VRT begint met een testproject van twee jaar voor de bouw van een eigen digitaal zenderpark. De Vlaamse regering past daarvoor 177 miljoen frank bij, zo deelde minister van Media Dirk Van Mechelen (VLD) gisteren mee. Tegelijkertijd krijgt de nieuwe researchcel e-VRT de opdracht mee extra onderzoek te doen naar de haalbaarheid van allerlei toepassingen van interactieve televisie. Thuisbankieren, elektronische post, spelletjes of een studiebeurs aanvragen op het televisietoestel moeten mogelijk worden. Het opvallendste onderdeel in het project is de bouw van een eigen distributienetwerk met zogenaamde DVBT-technologie (digital video broadcasting – terrestrial). Die techniek moet de VRT in staat stellen televisie tot in de huiskamers te brengen zonder dat hij daarvoor de kabelmaatschappijen nodig heeft. De zendmast in Schoten wordt als eerste omgebouwd. Honderd gezinnen uit die regio gaan twee jaar met hun televisie allerlei interactieve toepassingen uittesten. (o.a. Standaard.be)

TELEFOONSPELLETJE TROS ONDER LOEP

Staatssecretaris Cohen (Justitie) laat onderzoeken of een telefoonspelletje van de TROS in het programma Miljoenenjacht onder de kansspelvergunning van de omroep valt. Dit bericht de Telegraaf. In het TROS-programma wordt een aantal trekkingen verricht voor de Postcodeloterij, maar daarnaast kunnen deelnemers via de telefoon ook actief meespelen in het programma. Cohen wil nu van het college van Toezicht op de Kansspelen weten of de vergunning die de TROS in samenwerking met de Postcodeloterij heeft, ook voor het inbellen geldt. De Socialistische Partij had over het spelletje vragen gesteld in de Kamer.

‘KIJKWIJZER’ INFORMEERT OVER GEWELD OP TV

Nederland krijgt als eerste land ter wereld een algemeen classificatiesysteem voor bijna de hele audiovisuele sector. Onder de noemer ,,Kijkwijzer” informeert het systeem ouders of een film, televisieprogramma  of computerspel schadelijk kan zijn voor kinderen jonger dan zestien. Het systeem wordt op 22 februari volgend jaar geïntroduceerd in de bioscopen. Vanaf half maart volgt de invoering op televisie. Kijkwijzer moet op termijn de huidige Nederlandse filmkeuring vervangen. Pictogrammen laten in één oogopslag zien of een productie geweld, seks, grof taalgebruik of discriminatie bevat. Uit een vorig jaar door de NOS gehouden kijk- en luisteronderzoek blijkt dat meer dan tachtig procent van de ouders behoefte heeft aan een dergelijke service. Een vergelijkbaar percentage zegt hiervan ook gebruik te zullen maken. De leeftijdsaanduidingen en pictogrammen van Kijkwijzer worden onder meer toegepast in advertenties, op verpakkingen van video’s en DVD’s, in de programmaschema’s van de omroepbladen en bij aanvang van films in de bioscoop, op video en op tv. (o.a. ANP)

BOMMELDING BIJ BAREND EN VAN DORP

De studio van waaruit het RTL4-programma Barend en Van Dorp wordt uitgezonden, is donderdagavond ontruimd vanwege een bommelding. Nadat de politie het gebouw had doorzocht en niets had gevonden, kon de uitzending ongeveer twintig minuten later dan gepland beginnen. De melding kwam rond kwart voor tien binnen. Het is nog onduidelijk wie erachter zit. Maandagavond drong een groep Hell’s Angels de kleedkamer van de presentatoren Frits Barend en Henk van Dorp binnen. Ze eisten excuses van het duo omdat ze de de motorclub in verband hadden gebracht met criminele activiteiten. Barend en Van Dorp kregen toen ook een paar rake klappen. (ANP)

CANAL+ DOET INVALLEN IN VERBAND MET ILLEGALE SMARTCARDS

Een deurwaarder heeft gisteren namens CANAL + en CANALDIGITAAL bij twee handelaren in satellietapparatuur illegale software en hardware in beslaggenomen. Deze apparatuur wordt gebruikt voor de productie van illegale smartcards. Beide handelaren uit Uden en Axel, stonden al geruime tijd onder verdenking van illegale handel. CANAL + heeft aangifte gedaan bij politie en zal tegen beiden gerechtelijke stappen ondernemen. Daarnaast wil ze ook een civiele procedure opstarten. (o.a Broadcast Magazine)

RADIO 1-OCHTEND: INVULLING DOOR VPRO, EO EN VARA

De VPRO, EO en VARA gaan per 1 april op werkdagen alle ochtendprogramma’s verzorgen op Radio 1. Dat is althans het plan van Radio 1-zendercoördinator J. Westerhof. AVRO, KRO en NCRV, die ook aasden op het zogenoemde ochtendcluster, gaan dan de minder beluisterde middag- uitzendingen verzorgen. Dit bericht het persbureau ANP via de website van dagblad Trouw. Westerhof wees er woensdag op dat het plan nog door de zenderredactie en de Raad van Bestuur van NOS moet worden goedgekeurd. ,,Maar er is een grote kans dat dit het ochtendcluster wordt. VARA, EO en VPRO hebben in mijn ogen het beste plan ingediend.” Westerhof hoopt dat door de clustering het ‘klankbeeld’ van de nieuwszender verbetert. De opzet van de Radio 1-ochtenden zal niet veranderen. Na het Radio 1-Journaal volgen respectievelijk een interview-, buitenland- en research-uur. Ook wordt steeds duidelijk gemaakt welke van de drie omroepen binnen een cluster verantwoordelijk is voor het betreffende uitzenduur. Omroepen kunnen zo een eigen identiteit behouden. Verder komt het blok praatradio (nu dagelijks tussen 19.00 en 20.00 uur) te vervallen. Dat wordt een cultuuruur, ingevuld door de NPS of AVRO. Westerhof is daar nog niet uit. Tussen twaalf en een uur ‘s nachts wil hij in het nieuwe schema elke nacht een documentaire gaan uitzenden. (o.a. ANP)

ZENDMAST ROERMOND OVERVERHIT: LIMBURG KORTE TIJD ZONDER RADIO

Een groot deel van Limburg heeft woensdagmorgen een paar minuten lang zonder radio gezeten. De zendmast in Roermond, die hoofdzender is voor deze provincie, ging uit de lucht nadat de apparatuur oververhit dreigde te raken. De koeling die de apparatuur in de mast op temperatuur moet houden, was defect. “Het komt niet vaak voor dat een zender helemaal wordt stilgelegd”, vertelt woordvoerder Rob Roskam van zenderexploitant Nozema. Normaalgesproken wordt tijdens werkzaamheden overgeschakeld op een reservezender. Omdat dit apparaat op dezelfde koeling is aangesloten, kon deze de uitzendingen niet overnemen. Om tien uur gistermorgen werd de storing aangekondigd aan het einde van het radiojournaal. Zes minuten over tien zat er alleen nog ruis in de lucht. Welgeteld drie minuten later kon Limburg weer gewoon radio luisteren. De regionale omroep L1 was slechts iets langer dan een minuut uit de lucht. (o.a. Limburgs Dagblad)

RECHTBANK HEEFT EIS PETER R. DE VRIES AFGEWEZEN

De president van de rechtbank in Amsterdam heeft een eis van Peter R. de Vries tegen NRC-columnist Frits Abrahams afgewezen. Volgens de president heeft De Vries wel degelijk een voortrekkersrol gespeeld in de jacht op een asielzoeker die Marianne Vaatstra zou hebben vermoord. Daarbij moet volgens de president worden bedacht dat ,,de inderdaad scherpe kritiek (van Abrahams) op De Vries niet zijn privé-leven, maar zijn beroepsmatig optreden als misdaadjounalist betreft, hetgeen in hoge mate geldt nu hij voor een groot televisiepubliek de aandacht trekt door zijn excentrieke wijze van verslaggeving. Dit brengt mee dat hij zich een (zeer) kritische beoordeling van beroepsmatige optredens zal moeten laten welgevallen.” Abrahams schreef op 18 oktober 1999 een column over de affaire in Kollum. In een interview in Vrij Nederland kwam hij hierop terug. Hij zei onder meer dat bij de jacht op de dader van de vermoorde Marianne Vaatstra een lynchneiging ontstond. ,,Het zou om een asielzoeker gaan, dus moest er iemand opgepakt worden. Daar heeft De Vries toen een leidende rol in gespeeld.” (o.a. ANP)

ONDERZOEK: SKY POPULAIR BIJ VROUWEN

Sky Radio is verreweg het populairste radiostation onder vrouwen. Uit een enquete van mediabureau Optimedia onder vijfhonderd Nederlanders tussen de 20 en 50 jaar blijkt dat 41% van de vrouwen het liefst naar deze zender luistert. Met het onderzoek is ook de bekendheid en populariteit van diskjockeys onderzocht. Radio 538-diskjockey Van Inkel is onder de radioluisteraars het meest bekend, zijn 538-collega Edwin Evers het meest populair. Van Inkel wordt door 21,3% van de ondervraagden genoemd, gevolgd door Edwin Evers en Erik de Zwart (eveneens Radio 538), respectievelijk op de tweede en derde plaats. Bij vrouwen staat De Zwart op de eerste plek als meest bekende radiopresentator. Van de ondervraagden weet 36,7% niet spontaan een presentator te noemen. Waar het om populariteit gaat, scoort Evers het hoogst. De deejay, die onder meer de broertjes De Boer imiteert is onder 27,9% het meest populair. Op de tweede plaats staat Van Inkel, terwijl Rob Stenders (Radio 3) de derde plaats bezet. (o.a. Radionieuws)

1584 AM: OKAY SCHAKELT RDR IN

Okay FM is naar de RDR (Rijksdienst voor Radiocontrole) gestapt ‘omdat hun frequentie illegaal wordt gebruikt’, dat bericht het Internetmagazine Radiovisie. Volgens Okay FM was heel duidelijk afgesproken met Ruud Poeze, de man achter Radio Paradijs dat zij hun frequentie weer terug zouden krijgen en er gezamenlijk naar gestreefd zou worden een goed programma (lees: het project Radio 192) te beginnen. Meteen is door Okay FM een advocaat ingeschakeld die Ruud Poeze heeft gesommeerd te stoppen met de uitzendingen. Momenteel zijn gewoon de uitzendingen van Radio Paradijs te horen op de 1584 kHz.

SPLITSING TV-AANBOD VOOR- EN ACHTER DECODER NIET VOOR MEDIA 2002

Splitsing van het programma-aanbod in tv-zenders vóór en achter de decoder gebeurt in Amsterdam niet eerder dan medio 2002. De decoder had al per 1 oktober dit jaar geintroduceerd moeten zijn, maar kabelexploitant UPC kon het met de gemeente afgesloten contract niet nakomen. Amsterdam wil nu via een overleggroep proberen een nieuw contract met UPC af te dwingen, aldus De Telegraaf. UPC heeft grote problemen met het verkrijgen van de software die de decoder aanstuurt. (Adformatie)

CELSTRAF GEEIST TEGEN OUD CENTRAAL-MEDEWERKERS

Tegen twee medewerkers van de vrijeradiozender Radio Centraal is respectievelijk 6 en 2 maanden cel geeist. Tegen een derde verdachte kon nog geen straf worden geeist aangezien de dagvaarding ongeldig was. De medewerkers van Centraal wordt het bedreigen en mishandelen van RDR-opsporingsbeambte ten laste gelegd. Tevens werden de twee verdachten aangeklaagd als leden van een “criminele organisatie, die als oogmerk had het zonder vergunning uitzenden van radioprogramma’s”. Aangezien de materie eigenlijk te omvangrijk is voor een politierechterzitting, besloot de rechter de zaak aan te houden tot 25 januari. De rechter hield de mogelijkheid open de zaak alsnog door te verwijzen naar de meervoudige strafkamer. (o.a. Haagsche Courant/hvb)

‘BEZOEK’ HELL’S ANGELS AAN BVD: NOG GEEN AANGIFTE

Het Openbaar Ministerie in Amsterdam onderzoekt het bezoek van enkele Hell’s Angels aan het televisie- programma Barend & Van Dorp. Ongeveer tien leden van de motorclub stormden dinsdagavond tijdens de repetities de televisiestudio in Hilversum binnen en deelden enkele rake klappen uit aan de presentatoren Frits Barend en Henk van Dorp. De Hell’s Angels eisten excuses van Barend en Van Dorp ,die de motorclub een criminele organisatie hadden genoemd. De presentatoren rectificeerden hun eerdere bewoordingen dinsdagavond in de uitzending. Het tweetal heeft nog geen aangifte gedaan, maar het OM neemt het incident zo serieus, dat het daar niet op wacht. (NOStt)

VRIJE RADIOZENDER REFLEXFM AMSTERDAM UIT DE LUCHT GEPLUKT

Woensdagavond is de vrije radiozender ReflexFM Amsterdam uit de lucht gehaald. De zender (110watt) en bijbehorende apparatuur is door ambtenaren van de RDR in beslag genomen. Er wordt komend weekeinde een verhoogde activiteit van vrije radiozenders verwacht. Rond de feestdagen zetten veel vrije radiozenders hun zenders weer aan. Op de speciale pagina over de Haagse vrije radio, kan de activiteit van de Haagse vrije radiozenders worden gevolgd.

NOS: “TOCH EEN REGIONIEUWSZENDER”

De NOS komt eind 2001 tóch met eem tv-zender voor regionaal nieuws. Woordvoerder André Matthijsse bevestigt dat er eind 2001wel een ‘Nederland 4’ komt, hoewel de regionale omroepen geen heil zien een gezamenlijke opzet, aldus Villamedia. Vorige week leek de kans op een 24-uurs nieuwskanaal verkeken toen de overkoepelende organisatie van de regionale zenders ROOS het overleg met de NOS afbrak. Volgens ROOS-directeur Robert Zaal duurde het overleg veel te lang. Een aantal regionale tv-zenders vreesde ook teveel concurrentie van de NOS-zender. (ADformatie)

EUROSPORT TERUG IN ROTTERDAM: ACHTER DE DECODER

De sportzender Eurosport komt vanaf januari drie maanden gratis op de kabel, waarna de zender achter een decoder verdwijnt. UPC KabelTV & Telecom (voorheen ENECO KabelTV & Telecom) is dat voor het hele verzorgingsgebied overeengekomen met Eurosport. Daarmee lijkt de Programmaraad Rotterdam zijn strijd voor een normale doorgifte van de sportzender te hebben verloren. De Programmaraad, die de gemeente adviseert over de doorgifte van een flink aantal zenders, dreigt nu op te stappen. De raad meent dat de gemeente heeft beloofd Eurosport gewoon door te geven als het Commissariaat voor de Media daarover een uitspraak heeft gedaan. Die is er, maar de gemeente ‘probeert nu tijdens het spel de spelregels te veranderen’, schrijft de Programmaraad in een boze brief aan wethouder Kombrink (mediabeleid). (o.a. Rotterdams Dagblad)

EREDIVISIE NV WIJST BOD TV-RECHTEN AF

De televisie- en internetrechten voor de KPN Eredivisie zijn opnieuw in de verkoop. Dit meldt het AD. Volgens de krant is het bod dat het Zwitserse handelshuis AIM al maanden geleden heeft gedaan niet verbeterd en dus door de Raad van Commissarissen van de Eredivisie NV (ENV) niet goed genoeg bevonden. Volgens Hans Herremans gedelegeerd commissaris van de ENV is de deur naar AIM nog niet definitief dicht. “AIM beloofde met een beter bod te komen en dat is niet gebeurd”, zegt de voorzitter van FC Utrecht. Na de feestdagen staat de ENV open voor andere aanbiedingen. De samenvattingen liggen nog tot het einde van het seizoen vast bij de NOS en het contract met Canal+ voor de live-duels loopt tot en met 2003. Het probleem met AIM ontstond toen de Zwitsers geen duidelijkheid konden verschaffen over het begrip garantie. Feitelijk was het meer een lening aan de clubs. Als AIM de rechten niet voor 150 miljoen gulden zou kunnen verkopen, dan was het risico voor de clubs. In het ergste geval zou er een probleem kunnen ontstaan, omdat ze geen zekerheid zouden hebben over de hoogte van de bijdrage. (o.a. Broadcast Magazine)

538 BEGINT DJ-OPLEIDING

De popzender Radio 538 begint vanaf 1 januari een eigen dj-opleiding. Vier talenten kunnen op kosten van het popstation radiotraining volgen. De selectieprocedure is in volle gang. De ‘studenten’ krijgen professionele begeleiding van oude rotten in het vak. De opleiding tot diskjockey is een initiatief van Radio 538-programmadirecteur Unco Cerfontaine en dj Erik de Zwart. Volgens een woordvoerder van Radio 538 is het de eerste opleiding in zijn soort. Deelnemers krijgen vooralsnog geen officieel diploma. ,,Wie bij ons gaat draaien, heeft daarmee laten zien dat hij het kan”, verklaart de zegsman. (o.a. ANP)

MEDEWERKERS OOG-RADIO ACHTER NIEUWE KOERS DIRECTEUR GEERT LAMERIS

Medewerkers van OOG Radio scharen zich achter directeur Geert Lameris. Deze kreeg afgelopen week gepeperde kritiek van twee boze discjockeys die uit onvrede met het beleid OOG Radio hebben verlaten. Volgens redacteur Martijn Wassenaar staan nagenoeg alle medewerkers van OOG radio achter het beleid van Lameris. Dat komt er op neer dat deze omroep gaat veranderen van een jongerenzender in een zender die gericht is op de gehele stad. Twee discjockeys Tino Gaddum en Henri Haan zagen die koerswijziging niet zitten en stapten daarom op. In een persverklaring liet het boze tweetal weten dat meer medewerkers van OOG het oneens zouden zijn met de koerswijziging. OOG-Directeur Geert Lameris: ,,De koerswijziging is voor ons nodig en er is intern heel veel over gepraat. Bovendien is de nieuwe dagprogrammering helemaal niet zo dramatisch: er blijft ‘s avonds genoeg ruimte voor jongerenprogramma’s. We willen alleen zorgen dat mensen die overdag bijvoorbeeld in de file staan de Groningse nieuwtjes kunnen beluisteren.” (o.a. GIC.nl)

RTL4: NON STOP NIEUWS IN DE OCHTEND

RTL 4 zendt het RTL Nieuws vanaf 2 januari non stop uit van 06:45 tot 08:10 uur. De nieuwsuitzendingen worden alleen onderbroken door reclame. De tekenfilms die tot nog toe werden uitgezonden op dit tijdstip verdwijnen van het scherm. Met het non stop nieuws wil RTL/de HMG de concurrentie aangaan met Nederland 1. (o.a. Broadcast Magazine)

NATIONAAL IN FINANCIELE PROBLEMEN

Radio Nationaal verkeert in financiële problemen, dat bericht het E-Zine Dutchmedia in haar editie van deze week. Zeer binnenkort zal voor de Amsterdamse kantonrechter een faillisementsaanvraag dienen die door een aantal schuldeisers is ingediend. Het radiostation startte in mei jl. via de kabel (als opvolger van Radio Hollands Glorie) en middengolf startte werd kortte tijd geleid door Jeroen Soer. Uit betrouwbare bron blijkt dat Rini Schreijenberg, die 90 % van het radiostation bezit, niet langer de bereidheid heeft te investeren in het radiostation en potentiële kopers zoekt. Radio Nationaal heeft daarbij reeds enkele maanden een groot aantal rekeningen niet betaald, waardoor schuldeisers naar de rechter zullen stappen. Het radiostation richt zich op Nederlandse en Nederlandstalige muziek en het ‘volkse’ genre. Onlangs bleek uit een onderzoek dat het radiostation een redelijke luisterschare heeft opgebouwd in haar doelgroep. Strengholt die 10 % van het bedrijf bezit, wilde geen commentaar op de situatie geven.

VLAANDEREN: SBS VRAAGT TWEE VLAAMSE LICENTIES AAN

SBS Broadcasting, de moederholding achter VT4, heeft deze week de licentieaanvragen voor twee nieuwe Vlaamse televisiezenders ingediend bij het Vlaams Commissariaat voor de Media. Dat heeft Jan Monbaliu van VT4 vandaag bevestigd. Welk soort zender SBS op het oog heeft, blijft onduidelijk. ,,Inhoudelijk wil ik pas een en ander prijsgeven wanneer het Commissariaat een beslissing heeft genomen”, verduidelijkt Monbaliu. VT4 verwacht een antwoord tegen eind januari of begin februari 2001. Als SBS de beoogde vergunningen krijgt, heeft de Amerikaans-Skandinavische mediagroep net als de Vlaamse Media Maatschappij (met VTM, Kanaal 2 en de jongerenzender JIM-TV vanaf 2001) drie tv-zenders op de kabel. (Standaard)

AOL MAG TIME WARNER OVERNEMEN

Internet-aanbieder America Online mag de voorgenomen overname van Time Warner doorzetten. Dat heeft de Federal Trade Commission (FTC) in de Verenigde Staten unaniem besloten. Kort tevoren hadden beide ondernemingen enkele concessies gedaan aan de autoriteiten. AOL en Time Warner hebben onder meer moeten beloven twee andere Internet-providers binnen negentig dagen na voltooiing van de fusie tot hun infrastructuur toe te laten. AOL mag geen eigen breedbanddiensten aanbieden voordat minstens één concurrent is toegelaten. Die eerste concurrent wordt waarschijnlijk Earthlink, waarmee Time Warner in november een contract heeft getekend. Ondanks de goedkeuring van de FTC is het nog niet helemaal zeker dat de fusie kan doorgaan. De Federal Communications Commission (FCC) moet nog het groene licht geven. Mogelijk geeft de FCC nog voor de jaarwisseling zijn zegen aan de plannen. De Europese Unie is al eerder akkoord gegaan. (o.a. Aut. Gids)

VLAANDEREN: APPELMANS NAAR TV1

Tennister Sabine Appelmans (28) ondertekende een samenwerkingsakkoord met de VRT. Het gaat om een intentieverklaring die haar op televisievlak voor een bepaalde periode aan de VRT bindt. Wanneer de toptennister voor het eerst op het scherm komt, staat nog niet vast. Ze volgt de komende maanden eerst een televisie-opleiding. Het is niet uitgesloten dat Sabine omroepster wordt voor TV1, hoewel er ook sprake is van andere mogelijkheden. (o.a. Standaard)

MILJOENENCLAIM TEGEN RTLTV

Manager Ica Souvignier probeert via de Keulse arrondissementsrechtbank 4,8 miljoen DMark aan achterstallige honoraria te verkrijgen van RTL-Talkmasterin Bärbel Schäfer, met wie zij in 1999 gebrouilleerd raakte. Tijdens de rechtszitting bood Schäfers advocaat 250.000 DM maar de tegenpartij gaf aan een bedrag van minstens 7 cijfers te verwachten. In januari krijgen de partijen nog een kans om de zaak onderling te regelen, anders zal de rechter 5 februari uitspraak doen. (o.a. Villamedia)

DE LEEUW 1 DAG, STENDERS 4 DAGEN IN DE OCHTEND

Paul de Leeuw begint 15 januari weer met de presentatie van het Radio 3-programma De Leeuw wordt wakker. Elke maandagochtend kruipt hij, net als jaren geleden, weer achter de microfoon. Van zijn terugkeer was al weken sprake, maar de VARA heeft het vrijdag officieel bekendgemaakt. De overige werkdagen zijn Rob Stenders en Fred Siebelink de presentatoren. Zij doen dit nu al op dat tijdstip, maar hadden aangekondigd daarmee te willen stoppen. ,,Dat besluit is toen in goed overleg genomen, maar de omstandigheden die tot zo’n besluit leiden kunnen ook veranderen. Het delen van een ‘timeslot’ met Paul de Leeuw is daar een voorbeeld van”, aldus Stenders vrijdag. Beide programma’s zullen nauw met elkaar gaan samenwerken door bepaalde programma- onderdelen uit te wisselen. (o.a. ANP)

PARADIJS ZET 1584 KHZ WEER AAN

De regionale commerciele radiozender Radio Paradijs heeft haar middengolfzender op 1584 kHz weer in de lucht gebracht. Het is nu onduidelijk of Radio Okay/192 via deze frequentie gaat uitzenden, zoals eerder deze week werd aangekondigd.

SPEL-TV TERUG NAAR VERONICA – TELETEXT KAN BLIJVEN

RTL/de Holland Media Groep SA verhuist de belspelprogramma’s begin januari terug naar Veronica TV. HMG reageert hiermee op een uitspraak van het Commissariaat voor de Media die enkele weken geleden bepaalde dat Veronica, die opereert met een Nederlandse licentie, de eigen teletekstuitzendingen overdag niet bij programma’s van derden (homeshopping die onder een Britse licentie valt) mag uitzenden. Op het ‘Luxemburgse’ RTL 5 geldt deze regel niet waardoor homeshoppinguitzendingen gecombineerd mogen worden met de eigen teletekstuitzending. Dit jaar verhuisde HMG de belspel- programma’s op werkdagen van Veronica naar RTL 5. De belspelprogramma’s waarin kijkers c ontinu worden opgeroepen 09-nummers te bellen, stonden veelvuldig in de belangstelling van de publieke opinie en politiek omdat ze een misleidend karakter zouden hebben; iets dat RTL/de HMG altijd heeft tegengesproken. De uitzendingen vallen vanaf januari volgend jaar volledig onder het Nederlandse recht. (o.a. Broadcast magazine)