Media kort: december 2002

“GEEN FINANCIELE STEUN VERSTAPPEN DOOR HMG”

De Holland Media Groep(HMG) neemt afstand van de berichten in de media die melden dat de televesiezender Jos Verstappen financieel gaat ondersteunen in de vorm van sponsoring. Dit is onjuist. Er worden alleen gesprekken gevoerd om de rijder te helpen bij zijn zoektocht naar sponsors. De feitelijke situatie is dat HMG met Jos Verstappen en zijn manager Huub Rothengatter in gesprek is over een mogelijke vorm van samenwerking. Daarbij is sponsoring niet aan de orde. HMG bekijkt de mogelijkheden om Jos Verstappen en zijn manager te ondersteunen bij het zoeken naar sponsors. Wanneer het tot een samenwerking tussen HMG en Jos Verstappen komt, gaat het in ieder geval niet om financiële ondersteuning van Verstappen door HMG. (RTL)

BBC WORLD SERVICE VIERT VERJAARDAG MET CONCERTEN

De vermaarde BBC World Service viert haar zeventigjarig bestaan zondag met concerten in vijf steden; Londen, Dakar, Bombay (Mumbai), Kabul en Mexico-Stad. Tijdens de rechtstreekse uitzendingen zijn onder anderen Yousou N’Dour en Ms Dynamite te horen. Centraal in de programmering staan evenwel minder bekende plaatselijke artiesten. Het feestje, dat het begin markeert van een week met speciale activiteiten, begint om 18.00 uur Nederlandse tijd. (ANP)

VERONICA BRENGT NIEUW OMROEPBLAD UIT

Veronica komt nog voor de zomer met een tweede omroepblad op de markt. Dat blad is vooral bestemd voor een oudere lezersgroep. Dat bevestigde een woordvoerder van de Veronica Uitgeverij vrijdagmiddag. Het nieuwe blad zal net als het huidige Veronica-blad een magazine-uitstraling hebben, maar richt zich inhoudelijk meer op de oudere doelgroep. ,,We willen met ons blad de andere omroepen voor zijn, die ook met nieuwe omroepbladen komen”, aldus een woordvoerster. Onbekend is het nog hoe het blad gaat heten. (ANP)

NCRV GAAT VERDER MET ‘HARTSLAG”

De NCRV gaat verder met de ziekenhuisserie ‘Hartslag’. De serie heeft hoge waarderingscijfers, maar is slecht geprogrammeerd: op vrijdagavond om half t ien. Daarom verhuist het programma binnenkort naar een andere dag en een ander tijdstip.  De producent van ‘Hartslag’ is enthousiast: “De acteurs halen weer opgelucht adem. En ik waardeer het lef van de NCRV.” De serie heeft concurrentie van series op de commerciële zenders, zoals ‘Baantjer’ en ‘Idols’. Naar de ziekenhuissoap kijken 500.000 mensen. (Essent)

FAILLISEMENT DREIGT VOOR OPTA

Een rechtszaak van KPN tegen de Opta kan tot het faillissement van de toezichthouder op de telecomwereld leiden. Dat zegt Opta-voorzitter Jens Arnbak. De rechtszaak, waarin volgende maand uitspraak wordt gedaan, heeft betrekking op een campagne waarin de Opta de tarieven van verschillende aanbieders op een rijtje zette. Een aantal concurrenten van KPN kwam gunstig uit die vergelijking. Volgens KPN ging Opta met die campagne zijn boekje te buiten.

VLAANDEREN: NETMANAGER TV1 VANSEVEREN VERLAAT VRT

Wim Vanseveren, netmanager van TV1 verlaat de VRT. Hij wordt begin volgend jaar administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen. Vanseveren was 4,5 jaar netmanager van TV1 en onder zijn bewind is het markt- aandeel gestegen van 21 procent tot 26,4 procent. TV1 kreeg ook een fijner profiel met kwaliteitsprogramma’s die zich duidelijk onderscheiden van het aanbod van andere zenders. Algemeen directeur televisie Christina von Wackerbarth heeft begrip voor de keuze van Vanseveren en zegt dat in de volgende weken een opvolger zal gezocht worden.

ADVIES REORGANISATIE UPC KOST 60 MILJOEN EURO

Bij het kabelbedrijf UPC wordt niet op een cent meer of minder gekeken. De onderneming die in surseance verkeert, verwacht dat het advies bij de financiële herstructurering ongeveer 60 miljoen euro gaat kosten. Dat staat in formulieren die het in de Verenigde Staten heeft ingeleverd. Bewindvoerder A. Deterink kon donderdag niet reageren op de cijfers. UPC, dat nog nooit jaarwinst heeft gemaakt, betaalt onder meer advocatenkantoor Allen & Overy, KPMG Accountants, Deloitte & Touche Belastingadviseurs en vele andere instellingen.

SAMENWERKING YOURFUTURE.TV EN RADIO 538

Radio 538 gaat op zijn website (www.radio538.nl) videocontent doorgeven van Yourfuture.tv. Dit is een producent van oriëntatiefilms over de arbeidsmarkt voor studenten en ‘young professionals’. De films zijn te zien op de pagina ‘studie en carrière’ (doorklikken naar bedrijfspresentaties) van de Radio 538-website. De samenwerking met het radiostation past in de strategie van Youngfuture.tv om bekendheid te genereren via sites voor jonge hoogopgeleiden en studenten. Eerder ging de producent in zee met Wanadoo, MSN en Tiscali. Yourfuture.tv verspreidt de films via multimediazuilen op universiteiten hogescholen, studentensites, landelijke sites en de eigen site. (Adformatie)

LAATSTE KUNST EN KITSCH VOOR CEES VAN DRONGELEN

Cees van Drongelen is maandag 16 december voor het laatst te zien als presentator van het AVRO-programma ‘Tussen Kunst & Kitsch’. Hij heeft het programma dan ongeveer 250 keer gepresenteerd. Vanaf 24 februari neemt Nelleke van der Krogt het stokje van hem over. Tussen Kunst & Kitsch beleefde de eerste uitzending in 1984. Van Drongelen was toen al de presentator. Naar het programma wordt gemiddeld door anderhalf miljoen mensen gekeken en het is daarmee een vaste waarde in de kijk-toptien. Van Drongelen stopt er nu mee, maar blijft op Radio 4 wel het AVRO-programma ‘Brood & Spelen’ presenteren.

BOETE KRO VOOR NIJNTJE

De KRO heeft een boete gekregen van 18.000 euro wegens het uitzenden van een aflevering van Nijntje. Volgens het commissariaat voor de Media zou de aflevering van a tot z uit “merchandising” hebben bestaan. Hoofd KRO-jeugd Bult vindt het belachelijk dat het commissariaat over de bewuste uitzending spreekt als “een grote reclamespot”. “Als je de redenering van het commissariaat doortrekt zou je ook Sesamstraat kunnen beboeten, want er worden ook Bert en Ernie-producten verkocht. Bovendien hebben wij gewoon voor de uitzending betaald en zeker geen geld gekregen”,aldus Bult. De KRO hoopt het commissariaat tijdens een hoorzitting te kunnen overtuigen. (NOStt)

BBC’S NIEUWSKANAAL MOET ANDERS

De BBC moet van de Britse overheid haar 24-uursnieuwskanaal anders inrichten; het lijkt zoveel op concurrerende kanalan dat dat de miljoenen Ponden aan overheidsgeld niet rechtvaaridgt. Dat vond ook onafhankelijk onderzoek onder leiding van de hoofdredacteur van de Financial Times. De BBC vindt het wel een uitdaging om een nieuwe formule voor een nieuwskanaal te ontwikkelen. (Villamedia)

KINDERNET/VERONICA OOK IN TWENTE EN FRIESLAND OP DE KABEL

De zender Kindernet/Veronica heeft per 1 januari 2003 ook in Twente een eigen kanaal. Kindernet/Veronica zit in Twente tot die tijd op het previewkanaal. De switch van het previewkanaal naar een vaste frequentie betekent dat ruim 135.000 kabelhuishoudens (2,5 procent van Nederland) in Twente ook naar de zender kunnen blijven kijken. Ook delen van Friesland zijn door Kindernet/Veronica ‘veroverd’. Steden als Heerenveen, Leeuwarden, Achtkarspelen, Tytsjerksteradeel, Menaldumadeel die aangesloten zijn bij UPC krijgen Kindernet/Veronica op de kabel. (Kindernet)

LANCERING NIEUW TYPE ARIANE MISLUKT

De lancering van de eerste Ariane-5 ‘tientonner’ vanaf de lanceerbasis Kourou in Frans- Guyana is woensdagavond mislukt. Dat heeft de Europese ruimtevaartonderneming Arianespace gemeld. Drie minuten na de lancering viel de brandstoftoevoer uit en stortten de twee satellieten die de Ariane meedroeg in de Atlantische Oceaan. De Ariane had twee communicatiesatellieten aan boord.  Arianespace is het grootste ruimtevaartbedrijf dat op commerciële basis satellieten lanceert. De capaciteit van de Ariane-5 was opgevoerd om tien ton nuttige lading te kunnen meenemen. Directeur Jean-Yves Le Gall van Arianespace heeft de twee opdrachtgevers vlak na de mislukte lancering zijn excuses aangeboden. Wat er precies misging, is nog niet bekend. Van de veertien missies van een Ariane-5 zijn er nu vier mislukt.(ANP)

NOS MOET TOCH PROGRAMMAGEGEVENS LEVEREN

Omroeporganisatie NOS moet de programmagegevens van de aangesloten publieke omroepen tegen een redelijke vergoeding gaan leveren aan derden. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam woensdag besloten. De NOS gaat tegen de uitspraak in hoger beroep. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) besloot vorig jaar al dat de NOS de gegevens moest leveren. De omroep zou namelijk misbruik maken van haar machtspositie op het terrein van radio- en televisiegegevens. Hierop stapte de NOS naar de rechter. Dagblad de Telegraaf wil de gegevens gebruiken om een programmablad te maken voor bij de zaterdagkrant. In 1998 diende de krant een klacht in bij de NMa om de omroepgegevens van de NOS en Holland Media Groep (HMG) te verkrijgen. HMG heeft inmiddels een regeling getroffen met de Telegraaf over de omroepgegevens. De NMa bekijkt deze zaak om te beoordelen of de door HMG geboden prijs redelijk is.

ROOS: ‘AT5 IS ARROGANT’

De Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking (Roos) beschuldigt AT5 van arrogantie en onverantwoordelijk gedrag door de fusiebesprekingen met RTV Noord-Holland af te breken. Roos-directeur Robert Zaal doet dat in een artikel in Het Parool, dat gisteren werd gepubliceerd. ‘De verantwoordelijken bij AT5 nemen een groot risico. Niet met hun eigen kapitaal, maar met een door vele Amsterdammers zeer gewaardeerde publieke zender waar zeer veel belastinggeld in zit. Deze zet is niet in het belang van Amsterdam en zijn inwoners’, schrijft hij. De Roos-directeur vindt dat de redenen om het fusieoverleg eenzijdig af te breken geen hout snijden en beticht de AT5-directie van het gebruik van ‘holle taal’. Zo werd onder meer aangevoerd dat RTV Noord-Holland zou weigeren om de Amsterdamse editie te garanderen, evenals een ‘gebrek aan respect voor de bestuurlijke cultuur’ van AT5. Zaal betoogt dat de fusie niet alleen zinvol is, maar ook onvermijdelijk, met oog op de beperkte financiële mogelijkheden die er zijn voor de regionale omroep. Zaal vermoedt dat men bij de Amsterdamse zender denkt: ‘Als Het Parool het kan, kan AT5 het ook: we gaan voor onszelf beginnen’. (Adformatie)

KORT NIEUWS

–  Vanaf nu zijn Radio 1 en Radio 747 AM ongecodeerd te beluisteren via de Astra-satelliet. Dit bericht de website FMRadio.be. De zenders zijn te vinden op 12544 Horizontaal (pakket Canal+ Digitaal Satelliet)

– Via het satellietpakket van Canal+ Digitaal Satelliet is BBC Prime begonnen met testuitzendingen. Deze uitzendingen zijn nog niet zichtbaar voor de abonnees.

–  Radio Leiderdorp zendt sinds vandaag het RDS-signaal uit bij hun radio-uitzendingen. Het RDS-signaal is zowel via de ether (106.1 MHz) als via de kabel (103.8) MHz (beide in stereo) te ontvangen.

CONSORTIUM STEUNT KOOP VAN CASEMA

ABN Amro, Rabobank en ING zijn de belangrijkste geldschieters bij de aankoop van kabelbedrijf Casema. De Nederlandse banken gaan het leeuwendeel verstrekken van een lening van zo’n 350 miljoen euro. Dankzij deze lening kan een consortium van Providence, Carlyle en GMT het kabelbedrijf voor 700 miljoen euro kopen van France Télécom.

RTL 5 ZET DE AANVAL IN OP DARTSZENDER SBS6: “WE GAAN ZE VERMORZELEN”

Voor dartshaters breken er op televisie barre tijden aan. Na SBS 6 heeft ook RTL 5 zich op het populaire pijltjes gooien geworpen. Bij RTL kunnen ze nog hartelijk lachen om de stunt die afgelopen zondag werd uitgehaald met de loting van de Doeland Grand Masters. In de studio zaten Raymond van Barneveld en Co Stompé, de twee kopstukken van het Nederlandse darts. In hun contract met SBS 6 staat dat zij geen promotie mogen maken voor concurrerende evenementen. ,,Vier weken geleden opgenomen”, zegt Arthur Zuijderwijk, chef sportredactie van RTL, lachend. ,,Ik denk niet dat ze waren gekomen als toen bekend was geweest dat wij het concurrerende WK zouden uitzenden.”

HMG IN DE BRES VOOR VERSTAPPEN

De Holland Media Groep (HMG) zal Jos Verstappen gaan sponseren mits hij een stoeltje bij Minardi verovert. Verstappen moet minimaal drie sponsoren vinden om te kunnen rijden bij de Italiaanse renstal. Jos ‘the Boss’ heeft al een sponsorcontract met Lost Boys en Trust. De persvoorlichter Onno Posthuma van HMG bevestigt dat er inderdaad gesprekken zijn met Minardi. “Ik kan de deal natuurlijk nog niet bevestigen, maar we zijn in gesprek. Als Verstappen bij Minardi gaat rijden, dan zal HMG hem sponseren, daar komt het op neer.”

NIEUWE DAGPROGRAMMERING VERONICA: SOULFOOD EN COUNTDOWN

Vanaf zaterdag 14 december wordt niet alleen de weekendprogrammering van Veronica anders, maar ook op werkdagen zijn er veranderingen. Dagelijks zullen de programma’s Countdown The Files en Soulfood te zien zijn. Van maandag tot en met vrijdag ziet de avond er als volgt uit: om 19.00 uur zie je een aflevering van ‘KinkTV’. Daarna volgt een herhaling van ‘KinkTV’ maar dat is niet een herhaling van de uitzending daarvoor maar een herhaling van een eerdere uitzending. Om 20.00 uur volgt ‘Countdown: The Files’ en om 21.00 uur is ‘Tease!’ aan de beurt. De herhaling van dit programma vervalt en in plaats daarvan komt de serie ‘Soulfood’ met Vanessa Williams in de hoofdrol. Om 23.00 uur volgt dan ‘Men’s Talk’ en om 00.00 uur ‘vDate.nl’. ‘KinkTV’, ‘Tease!’ en ‘Men’s Talk’ zullen nog tot januari worden uitgezonden. De kijkcijfers van deze drie programma’s voor specifieke doelgroepen voldoen niet aan de ambitie van Veronica. Met de producent van het programmapakket, The Works, wordt overleg gepleegd over vervangende programma’s. Ook met andere productiemaatschappijen is Veronica inmiddels in gesprek over projecten die vanaf de beoogde relaunch-datum, 1 maart, de zender kunnen versterken. (Veronica)

MEGA TOP 100 WORDT MEGA TOP 50

De Mega Top 100 gaat vanaf 1 januari verder als de Mega Top 50. Dat lieten woordvoerders van de hitlijst dinsdag weten. De nummers 51 tot en met 100 blijft de lijst wel registreren, maar de cijfers worden niet meer gepubliceerd en ook niet uitgezonden. De niet gepubliceerde cijfers gaat de platenhandel als tiplijst gebruiken. Die tweede vijftig posities worden deels vastgesteld op basis van verkopen en deels op basis van airplay (radio-uitzendingen). De eerste vijftig posities bepalen de samenstellers, net als bij de Mega Top 100, alleen op basis van verkopen.

ASTRA 1K IN ZEE GESTORT

Na een mislukte lancering eind november is dinsdag de Europese telecom- municatiesatelliet Astra K1 gecontroleerd in de Grote Oceaan gestort. Dat meldde het Russische persbureau Interfax uit Moskou. De satelliet steeg vorige maand op vanuit Kazachstan, maar bereikte nooit zijn bedoelde baan om de aarde doordat een van de stuwraketten faalde. De Astra K1 was onder meer bestemd voor het doorgeven van televisiekanalen en internetverkeer. (Villamedia)

SBS KOMT MET INTERACTIEVE TV

SBS Broadcasting gaat haar tv-programma’s interactiever van karakter maken via het iTV-platform. Voor de diensten zijn een pc met speciale hard- en software nodig of een tv met multimedia box. SBS verwacht dat er in het begin nog weinig gebruikers zullen zijn, schrijft De Telegraaf. Maar Roy Sikking, manager netwerk bij SBS, heeft hoge verwachtingen van het nieuwe platform dat tv en internet combineert. De SBS-zenders gaan extra informatie koppelen aan hun programma. De finale-uitzending van Expeditie Robinson op Net 5 bijt het spits af. Op 15 december kan het publiek deelnemers wegstemmen. Eerder dan de ‘gewone’ kijker ziet de gebruiker van interactieve tv wat anderen hebben gestemd. Op termijn komen er programma’s waarbij de kijker in de huiskamer een team kan vormen met de deelnemers op tv. Sikking gokt op 250.000 kijkers via iTV in 2003. De software is voor 15 euro te koop. Wel moeten tv’s voorzien zijn van een Hauppauge WinTV-kaart, of er dient een WinTV USB-apparaat aangesloten te worden op de USB-poort van de computer. Via de tv kan ook geparticipeerd worden, maar dat betekent de aanschaf van een prijzige multimediaset. (Adformatie)

GERT JAN DROGE BIJ CURRY-SOAP

Met Gert Jan Dröge op de achtergrond als regie-technisch adviseur, maar zonder zijn droog-komische commentaar, denkt SBS 6 te voorkomen dat de docusoap over het leven van Adam Curry en Patricia Paay een onaantrekkelijk programma wordt. Uit vrees daarvoor durfden Yorin en eerder BNN de aankoop van de tv-reeks Adams Family niet aan. Zaterdagavond 28 december zendt SBS 6 als voorproefje een kerstaflevering uit van Adam’s Family. Vanaf 14 februari brengt het commerciële station de belevenissen van het gezin Curry gedurende 13 weken elke vrijdag op het scherm. SBS 6 betaalt geen geweldig groot bedrag aan Curry en Paay; naar verluidt tussen de 10.000 en 30.000 euro per aflevering.

DIEPERINK WEG BIJ ENDEMOL

Michiel Dieperink gaat eind dit jaar Endemol International verlaten. Zijn vertrek bij de onderneming valt samen met de verhuizing van de afdeling Advertiser Funded Programming (AFP) naar de interactieve divisie van Endemol die onder leiding staat van Unico Glorie. AFP – en de mensen die er werken – gaan deel uitmaken van de unit Advertiser Related Business binnen Endemol Interactive International. Dieperink kwam begin 1998 bij Endemol in dienst om als managing-director de afdeling AFP op te zetten. Het doel van de afdeling was om non-spot activiteiten binnen de internationale Endemol-groep georganiseerd te krijgen. Daarnaast wilde Endemol beschikken over een team van accountmanagers dat contacten met het internationale bedrijfsleven kon leggen. Deze taken worden nu overgenomen door Endemol’s interactieve divisie. Voordat hij bij Endemol kwam, werkte Dieperink vele jaren als onafhankelijk consultant voor adverteerders en reclamebureaus in hun contacten met tv-producenten en zenders. (Adformatie)

COMMERCIELEN HEBBEN 50 PROCENT MARKTAANDEEL

de commerciële zenders hadden in week 49 door precies de helft van de kijkersmarkt in handen. rtl4 noteerde een marktaandeel van 19 procent, rtl5 4 procent en yorin 6 procent. de sbs-zenders sbs6 (11 procent), net5 (6 procent) en v8 (4 procent) vervolmaakten de 50 procent marktaandeel voor de (grote) commerciële zenders. de publieke omroepen behaalden gezamenlijk 35 procent. het best bekeken werd weer het nos journaal (20.00 uur) op zondag met 3,255 miljoen kijkers. baantjer (rtl4) was tweede met 2,955 miljoen kijkers voor kopspijkers (vara) met 2,905 miljoen belangstellenden. daarna volgt studio sport (zondag 19.00 uur) met 2,86 miljoen en idols (rtl4) met 2,265 miljoen. (adformatie)

“AMERIKANEN NEMEN CASEMA OVER”

Het kabelbedrijf Casema wordt waarschijnlijk overgenomen door twee Amerikaanse ondernemingen. Volgens zakenkrant The Wall Street Journal van maandag nemen de beleggingsmaatschappijen Providence Equity Partners en Carlyle Group de Delftse kabelexploitant voor ongeveer 700 miljoen euro over. France Telecom, die het kabelbedrijf Casema in 1997 van KPN kocht, heeft het geld hard nodig om zijn enorme schuldenlast te verminderen. Eerder wilde het Amerikaanse Liberty Media Casema nog overnemen voor 750 miljoen euro. Deze overname liep stuk nadat de Nederlandse Mededingingsautoriteit een onderzoek instelde naar de overname.Een woordvoerder van Casema heeft Radio TV West maandagochtend telefonisch laten weten nog niet op de hoogte te zijn van een eventuele overname door de twee Amerikaanse bedrijven. (RTV West)

CANAL DIGITAAL SATELLIET: CARTOON/TCM EN BBC PRIME

De invulling van het digitale boeket Canal Digitaal Satelliet voor Nederland zal binnenkort van invulling veranderen. The Studio zal in het CanalDigitaal pakket vervangen worden door het filmkanaal Hallmark, dat zich richt op geweldloze familiefilms. Deze zal deel gaan uitmaken van het zogn. “familie pakket”, samen met Cartoon Network en TCM. Deze twee laatste zenders zullen één kanaal gaan delen. De kosten van dit pakket zullen 9.50 euro bedragen. Al deze stations plus X-Zone vormen het “Entertainmant pakket”, voor 17,50 euro per maand. In het basispakket zal BBC Prime toegevoegd worden. De kosten van dit pakket blijven hetzelfde, namelijk 6,25 euro per maand.

SMEETS EN STENDERS IN NACHT RADIO 2

Mart Smeets en Rob Stenders zijn de twee opmerkelijkste namen in de nieuwe nachtprogrammering van Radio 2. Vanaf 1 januari geeft Radio 2 ‘s nachts niet langer de programma’s van Radio 1 door. Mart Smeets’ programma ‘For The Record’ verhuist van Radio 1 naar Radio 2. Rob Stenders maakt zijn opwachting in het pophistorische ‘Stenders Popdossier’, ook op zaterdag. Edwin Diergaarde en Harjo Thijs zijn op werkdagen te horen. Het voormalige 3FM-programma ‘Back To The Oldschool’ keert na een actie van luisteraars terug op de radio (zondag). (Essent)

VLOEKEN OP TV ONDERZOCHT

De Bond tegen het Vloeken laat het Nipo onderzoek doen naar vloeken en ander ‘verbaal geweld’ op tv. Het onderzoeksbureau gaat volgend jaar vier keer een week lang tien Nederlandstalige zenders op vloeken en grof taalgebruik screenen. De zogeheten ‘vloekmonitor’ moet uitwijzen of de indruk van de bond dat op tv veel gevloekt wordt, juist is. Tijdens de eerste onderzoeksweek houdt het Nipo ook een opiniepeiling over het onderwerp (ANP).

WEGENER VOORKOMT STRIJDIGHEID MET MEDIAWET

Wegener Entertainment Groep BV (onderdeel van Wegener NV) te Apeldoorn, tot heden houdster van het gehele geplaatste aandelenkapitaal in Radio 10 BV, heeft tweederde van het geplaatste aandelenkapitaal verkocht aan de Stichting Beheer Radio 10 te Amsterdam. Dit betreft een onafhankelijke en derhalve niet aan Wegener gelieerde stichting. Wegener is tot de verkoop van dit aandelenpakket overgegaan teneinde te voorkomen dat zij in strijd zou gaan handelen met de Mediawet. De verkoop van het aandelenpakket brengt met zich dat Wegener nog slechts een minderheid (33,3%) houdt in Radio 10 BV. Aldus wordt voldaan aan de desbetreffende bepalingen van de Mediawet. De overdracht van zeggenschap heeft geen consequenties voor het personeel van Radio 10 BV. De directie van Radio 10 FM blijft gevoerd worden door de heer Derk Jolink. Hetzelfde geldt voor de programmadirectie door de heer Tom Mulder.

PANAMSAT HEEFT INTERESSE IN EUTELSAT

PanAmSat heeft interesse in overname van Eutelsat (oa. BT, France Telecom, Deutsche Telekom), dat van Intelsat al een bod kreeg van 3,5 miljard euro. Omdat de overnamekandidaat Europees moet zijn zou PanAmSat willen samenwerken met het Italiaanse Finmeccanica. (Villamedia)

RENOVATIE AAN KABELNETWERK OOSTERHOUT

Casema renoveert de komende tijd het kabelnetwerk in Oosterhout. De heeft tot gevolg dat de zenders VRT TV1 en TV5 binnenkort naar een andere frequentie verhuizen. VRT TV1 verhuist naar kanaal 47+ (681,25 MHz). TV5 verhuist naar kanaal 10 (210,25 MHz). Naar verwachting duren de werkzaamheden tot medio maart. De renovatie is noodzakelijk om de beeld- en geluidskwaliteit te verbeteren. Daarnaast voert Casema deze werkzaamheden uit om het kabelnet te moderniseren, zodat in de toekomst nieuwe diensten via de kabel aangeboden kunnen worden, zoals internet en Casema Digitale Televisie.

NIEUW BREEDBAND NETWERK VOOR INTERNET IN LEIDEN MERENWIJK

Vanaf 4 december heeft ook Leiden Merenwijk de beschikking over een modern breedband netwerk voor internet via de kabel. Casema heeft onlangs de nodige werkzaamheden afgerond en levert nu via dit netwerk twee nieuwe internetproducten. Inwoners van Leiden Merenwijk kunnen kiezen uit Broadband Basic en Broadband Premium.

ETHERFREQUENTIES: KABINET AKKOORD MET VOORSTEL

Het kabinet heeft vrijdag besloten, dat er twee alternatieve popzenders moeten komen, bij de verdeling van de frequenties voor commerciële radiostations. In totaal is er ruimte te verdelen voor negen zenders. De zeven bestaande commerciële zenders kunnen meedingen naar een nieuwe vergunning, die in juni moet ingaan en zal gelden voor acht jaar. Daarnaast is er ruimte voor twee nieuwkomers. De commerciële radiobedrijven kunnen een bedrijfsplan indienen en een bod uitbrengen. één partij kan niet meer dan twee zenders in handen krijgen. Het kabinet heeft vijf zenders vooraf ingekleurd. Het gaat behalve om twee alternatieve popzenders, die zich niet uitsluitend richten op de hitlijsten, om een nieuwszender, een zender met Nederlandstalige muziek en een zender die klassieke muziek en/of jazz uitzendt. De andere vier zenders worden volledig vrij gelaten in hun programmering. Er zijn ook frequenties voor niet-landelijke commerciële radio beschikbaar. Zenders moeten, om daarvoor in aanmerking te komen, een deel van hun programma’s besteden aan de regio waar ze actief zijn. M. Banga van de Vereniging Commerciele Radiostations (VCR) is niet blij met de uitwerking door het kabinet. ,,Dit geeft nog geen enkele duidelijkheid”, zegt hij. Hij vindt bijvoorbeeld dat de zeven commerciële zenders die nu uitzenden, nu nog niet weten waar zij aan moeten voldoen. ,,En wie bepaalt dadelijk welke station een pakket krijgt?” zegt hij.

KINKFM VRAAGT KAMER OM FM-FREQUENTIE

In een open brief die donderag in een aantal dagbladen is verschenen heeft Kink FM de tweede kamer opgeroepen zich in te zetten voor een FM-frequentie voor het station met progressieve pop. Volgens Kink is ethertoegang voor de zender onontbeerlijk voor de toekomst van de Nederlandse popindustrie. Een aantal poppodia, popfestivals, muziekbladen en platenmaatschappijen ondersteunden de oproep. Kink is onderdeel van de Veronica-organisatie maar wordt grotendeels door vrijwillige medewerkers gerund. (o.a. Adformatie)

VERONICA KOMT MET NIEUWE PROGRAMMERING

Veronica gaat de programmering drastisch aanpassen. De shows Tease, Men’s Talk en Kink verdwijnen op 30 december van het scherm. Op 1 maart komt er een herstart van de zender. Dat heeft televisiedirecteur Peter Hoogendoorn van Veronica woensdag gemeld. Vanaf 16 december gaat Veronica de drie shows niet meer herhalen. In de tijd die vrijkomt, komen Veronica-klassiekers als Countdown: The Files en Tour of Duty, maar ook nieuwe series. Vanaf 1 maart moet Veronica weer helemaal terug zijn met een nieuwe programmering. ,,We willen terug naar het oude Veronica-gevoel. We gaan in ieder geval niet de concurrentie aan met SBS en de Holland Media Groep”, zegt de televisiedirecteur.

KABINET HAKT FREQUENTIEKNOOP DOOR

Het kabinet beslist vrijdag aan welke voorwaarden de commerciële radiozenders moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een bepaalde frequentie. Aan de hand van de toets die hieruit voortkomt kan bekeken worden welke zenders na 1 juni volgend jaar verzekerd zijn van een FM-frequentie. Vorige week lekte uit dat de ‘kleur’ van een aantal zenders al vaststaat. Zo moet er een klassieke zender, een zender met Nederlandstalige muziek, een nieuwszender en een zender voor vernieuwende popmuziek komen. (Adformatie)

ENTERTAINMENT HOORT THUIS OP DE PUBLIEKE OMROEP

Shows en entertainment horen wel degelijk thuis op de publieke omroep. Uit Onderstroom, een continu onderzoek naar merken en media van mediabureau Stroom (door datacenter e-moti van Motivaction), blijkt dat het merendeel van de ondervraagden (55 pct) vindt dat ook op de publieke netten ruimte moet zijn voor dit soort programma’s. De resultaten zijn opmerkelijk gezien het feit dat de publieken op het vlak van entertainment niet met de commerciële zenders mogen concurreren. (Adformatie)

SBS WERKT AAN ALTERNATIEF IDOLS

SBS Broadcasting komt met een alternatief voor het RTL4-programma Idols. Het is de bedoeling dat het programma in februari op tv verschijnt. Volgens een woordvoerder van SBS gaat het hierin, net als in Idols om een competitie tussen kandidaten die een talent hebben op het gebied van entertainment. De naam van het programma is nog onbekend. SBS is in gesprek met producenten die het programma kunnen maken. Afgelopen weekeinde broedde een SBS-delegatie op Schiermonnikoog onder leiding van Fons van Westerloo op nieuwe plannen voor de zenders. (Adformatie)

UPC IN SURSEANCE

Kabelbedrijf UPC heeft uitstel van betaling aangevraagd in zowel de Verenigde Staten als in Nederland. De rechtbank in Nederland heeft het bedrijf ook uitstel van betaling verleend. Dat maakte UPC vandaag bekend. Door uitstel van betaling aan te vragen wil het bedrijf obligatiehouders dwingen om schulden om te ruilen in aandelen. Eerder dit jaar deed telecombedrijf Versatel hetzelfde. UPC heeft een schuldenlast van bijna 9 miljard euro. Het geld werd gebruikt om kabelnetwerken aan te kopen. (Automatisering Gids)

VLAANDEREN: REDDING VOOR 4FM

De mediagroep Deficom gaat de aandelen van ThinkMedia in de commerciele radiozender 4FM overnemen. Op termijn krijgt Deficom zo 51% van 4FM in handen. Deficom is een durfkapitaalverstrekker die vooral investeert in mediagroepen. Het heeft participaties in onder meer de reiszender LibertyTV, de Waalse radiozender NRJ en Kinepolisbioscopen in Centraal-Europa. Met de investering lijkt 4FM uit de financiele problemen te raken. Het bedrijf wil het zenderpark uitbouwen. Op korte termijn komen er 17 nieuwe zendmasten bij. Op dit ogenblik is 4FM goed voor 1,3% van de Vlaamse radiomarkt. (VRTtxt)

VERONICA MAGAZINE : JENSEN WEG BIJ YORIN

Veronica Magazine bericht in haar editie van deze week dat Robert Jensen gaat vertrekken bij Yorin. Directeur van Yorin FM en dj van het ochtendprogramma ‘Jensen in de Ochtend’ Jensen ligt overhoop met Dick van der Graaf, de grote baas van HGM (Yorin, RTL4, RTL5). Aanleiding voor het conflict zou een eerder conflict tussen dj Gijs Staverman en Jensen zijn. Staverman wilde voor zijn tv-programma ‘Planet Race’ vrij hebben van zijn baan als dj bij Yorin FM. Jensen weigerde dit, waarop Staverman naar Van der Graaf stapte. Hierop escaleerde de zaak volledig. Robert Jensen wil zelf niet reageren op het bericht. De persdienst van de HMG zegt dat er niets aan de hand is.

KABELPLAN AMSTERDAM: RADIO 192 VAN DE KABEL IN RANDGEMEENTEN

De Stichting Algemene Programma Raad voor de regio Groot-Amsterdam heeft zijn Advies Kabelplan Radio 2003-2004 aan UPC uitgebracht. Hierin zijn twee belangrijke wijzigingen aangebracht ten opzichte van het Advies Kabelplan Radio 2002. Alle SALTO-radiokanalen zullen (met uitzondering van SALTO-kanaal 6) in de hele Amsterdamse regio worden opgenomen in het radiopakket (ook in de randgemeenten). Dit betekent dat Radio 192 verdwijnt uit het radiopakket verdwijnt van de randgemeenten van Amsterdam. De APR maakt een voorbehoud bij zijn advisering van Radio Nationaal in het standaard-pakket. De APR heeft nog niet gefundeerd kunnen beoordelen of de bij Radio Nationaal doorgevoerde formatwijziging en verschuiving van de doelgroep zo groot is dat “het evenwicht van het Advies wordt verstoord”. Op 13 januari 2003 bespreekt de APR opnieuw de situatie van Radio Nationaal. De APR behoudt zich het recht voor om het Advies Kabelplan Radio 2003-2004 dan, dus nog voor de inwerkingtreding van het Advies op 1 maart 2003, eventueel tussentijds aan te passen. De APR heeft 3 reservezenders opgenomen. Voor álle gemeenten in het v erspreidingsgebied is Radio 192 als 1e reserve aangemerkt, Radio Veronica als 2e reserve en Radio Octaaf als 3e reserve.

UPC IN FRIESLAND: VERONICA/KINDERNET EN TEL SELL OP DE KABEL

Begin december is het televisiepakket in het UPC verzorgingsgebied in Friesland gewijzigd. Dit gebeurt naar aanleiding van het jaarlijkse advies over het basispakket televisie van de Programmaraad Friesland en het UPC Distributiebeleid. Eurosport en TRT international verdwijnen uit het pakket. ZDF, Tel Sell en Kindernet Veronica worden toegevoegd aan het pakket. Eurosport zal nog wel zichtbaar blijven in het digitale pakket UPC Digital.

COMMERCIELE ZENDERS OP 47 PROCENT

De commerciële zenders behaalden in week 48 samen een marktaandeel van 47 procent, de publieke omroepen 39 procent. RTL4 deed het uitstekend met een aandeel van 20 procent. De andere HMG-zenders RTL5 en Yorin behaalden respectievelijk 4 en 6 procent. SBS6 moest het doen met 9 procent, Net5 5 procent en V8 3 procent. Best bekeken programma was het zondagse Journaal van 20.00 uur (op Nederland 1 en 2): 3,66 miljoen kijkers.De cijfers komen van Publieke Omroep Kijk- en Luisteronderzoek (KLO).

ALLEEN NRC EN CHRISTELIJKE KRANTEN GROEIEN

Het NRC Handelsblad, het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad zijn de enige dagbladen waarvan de verspreide oplage in het afgelopen jaar is gestegen. Dat blijkt uit cijfers die het dagbladeninstituut Cebuco maandag heeft bekendgemaakt. Het NRC groeide met 1200 stuks (0,4 procent) tot een oplage van 268.486 stuks. De oplage van het Reformatorisch Dagblad steeg 1 procent tot 59.368, die van het Nederlands Dagblad nam 1,5 procent toe tot 33.441. De totale verspreide oplage van de dagbladen in Nederland zakte van 4,4 naar 4,3 miljoen stuks. De procentueel sterkste dalers bevinden zich onder de regionale kranten. De Gelderlander zakte 6,5 procent naar 190.511 stuks, de Haagsche Courant daalde 6 procent tot 107.578 exemplaren.

HMG-DIRECTEUR MET DOOD BEDREIGD

Dick van der Graaf, algemeen directeur van de Holland Media Groep (RTL 4, 5 en Yorin) is per brief met de dood bedreigd. Dat bevestigt een woordvoerster van het Hilversumse mediabedrijf. Van der Graaf heeft de (anonieme) dreigbrief al tien dagen geleden ontvangen, maar het feit is pas gisteren via de AVRO-radio naar buiten gebracht. Van der Graaf wordt sinds de ontvangst van de brief door een bodyguard van en naar zijn geblindeerde auto begeleid. ,,De politie heeft de zaak in onderzoek. Ze nemen de dreigementen niet zo héél serieus, maar bij de politie is er toch voldoende aanleiding voor onderzoek. Zolang het onderzoek loopt, hebben wij zelf extra beveiliging voor Van der Graaf verzorgd”, aldus de woordvoerster van HMG vanmorgen. De HMG is niet zo gelukkig met de publiciteit die nu ontstaat, ,, omdat het heel vaak nieuwe reacties uitlokt.”

UK: EMAP WIL CAPITAL RADIO OVERNEMEN

De Britse mediagroep Emap overweegt een bod op Capital Radio.Het bladenconcern heeft haar financiers gevraagd een eventuele deal te bestuderen. Emap is al eigenaar van radiostations Kiss FM en Magic.Er is de afgelopen tijd druk gespeculeerd over Capital. Kort geleden toonde de Amerikaanse radiogigant Clear Channel zijn interesse. Het bod dat Clear Channel wilde doen, zou rond de 700 miljoen euro liggen. Het bod van Emap is niet bekend. Door veranderingen in de Britse mediawet kunnen bedrijven nu voor 55 procent van de lokale mediamarkt (was 45 procent) beheren. Daardoor lijken de plannen van Emap te gaan slagen. Het concern krijgt naast Capital Radio dan ook het alternatieve popstation Xfm in handen, meldt Brandrepublic. (Adformatie)

RADIOPRESENTATOR BRAAMHORST OVERLEDEN

De voormalige radiopresentator van de AVRO, Lex Braamhorst, is deze week op 74- jarige leeftijd overleden. Dat heeft de omroep zaterdag bevestigd. Braamhorst begon zijn omroepcarrière bij de AVRO in 1951. In de 37 jaar dat hij werkzaam was voor de omroep bedacht en presenteerde hij diverse programma’s zoals de wekelijkse Kurhausconcerten, de quiz Hersengymnastiek en het klassieke verzoekplatenprogramma In de kaart gespeeld.

VERONICA VRAAGT RECHTER OM DWANGSOM IN ETHERSOAP

Veronica is weer naar de bestuursrechter in Rotterdam gestapt in verband met de verdeling van etherfrequenties van commerciële radiozenders. De omroep wil dat de rechter een dwangsom verbindt aan de uitspraak dat de verdeling per 1 juni 2003 een feit moet zijn. Als de overheid er niet in slaagt die deadline te halen, wil Veronica (Veronica Radio en KINK FM) dat een dwangsom van 500.000 euro per dag wordt opgelegd. Dit met een maximum van 15 miljoen euro. De Tweede Kamer slaagt er telkens niet in op het gebied van de ‘ethersoap’ op één lijn te komen. Daarom besloot de Kamer vlak voor het kerstreces een onafhankelijke commissie in te stellen die in februari een toetsplan moet presenteren. Via dat plan wil de Kamer de negen beschikbare landelijke FM-pakketten verdelen. Met die beslissing komt de overheid tegemoet aan de eerste deadline van de rechter. Die bestond er uit dat voor 1 januari duidelijkheid moet zijn over hoe er verdeeld gaat worden. Veronica denkt echter dat door deze werkwijze de tweede deadline van 1 juni zeker niet wordt gehaald.

CASEMA VERKOCHT VOOR LAGER BEDRAG

France Telecom verkoopt kabelbedrijf Casema voor een lager bedrag dan verwacht. Gisteren maakte het Franse concern bekend dat het geen 700 maar 665 miljoen euro in contanten ontvangt voor het derde kabelbedrijf van Nederland. France Telecom is onder druk van zijn schuldenlast van 70 miljard euro akkoord gegaan met de lagere verkoopsom. Twee weken geleden zou het 700 miljoen euro krijgen. Vorige maand ontving het een bod van 750 miljoen euro. De verkoop van Casema wordt niettemin gezien als een pluspunt voor de Europese kabelsector. Deze sector is het afgelopen jaar het toneel geweest van faillissementen en herfinancieringen. Dat er kennelijk partijen zijn die geld over hebben voor deze industrie wordt positief gevonden.

NMA KEURT OVERNAME CASEMA GOED

De antikartel-waakhond NMa geeft zijn goedkeuring aan de overname van Casema door een consortium van Amerikaanse banken. Bezwaren van de NMa lagen ook niet voor de hand, omdat de Amerikanen in Europa geen andere kabelnetwerken bezitten of mediabedrijven bezitten. De investeerders hebben een principe-overeenkomsten met de huidige eigenaar France Telecom voor een overnamesom van 700 miljoen euro. De partijen zullen de overname nu waarschijnlijk snel beklinken, want France Telecom heeft haast bij het terugdringen van zijn schuldenlast van 70 miljard euro. (Aut. Gids)

XS4ALL KOMT MET TV OVER ADSL

Xs4all begon met een technische proef ‘tv kijken via breedband internet’. Dat heeft Xs4all net bekendgemaakt. De proef heeft 3 doelen: leren over de effecten op het netwerk; , de stabiliteit van het tv-signaal testen en h gebruik van TV via internet analyseren. De proef duurt kort, tot 1 februari 2003. Ze is uitsluitend toegankelijk voor klanten van Xs4all met een breedband internetaansluiting van minimaal 512 kb/s download snelheid: Basic, Fast, Power ADSL en Business DSL. Xs4all biedt tv-kanalen aan via DSLTV.nl, met de volgende zenders: National Geographic Channel, videoclipzender MCM2, muziekzender Mezzo, Fashion TV, Travel Channel en de erotische zender XXL. Sommige kanalen zenden 24 uur per dag uit, andere alleen ‘s avonds.  DSL-TV maakt gebruik van internettechnologie voor de netwerkverbindingen en Microsoft Windows Media.

VERANDERINGEN BIJ TWEE VANDAAG

2Vandaag, de actualiteitenrubriek van Tros en EO op Nederland 2, gaat vanaf 2 januari Twee Vandaag heten. Klaas Samplonius (Tros), een van de twee hoofdredacteuren, legt uit dat voor de nieuwe schrijfwijze is gekozen omdat er nu wat verwarring over de tv-titel bestaat. ´We krijgen vaak post met de naam ‘Vandaag’ of ‘TV Vandaag’. We hopen dat dat met ‘Twee Vandaag’ voor altijd over is.’ De tv-makers passen per januari ook andere uiterlijkheden aan. Zo krijgt het programma een nieuw ‘beginmuziekje’ (leader), logo en is het decor aangepast. Samplonius: ´Na een jaar of vijf waren we toe aan iets nieuws. We hebben gekozen voor frisse, blauwe kleuren. Het geheel krijgt zo een meer eigentijds uiterlijk (ANP)

SCHOTELVERKOOP TREKT FORS AAN DOOR ONVREDE OVER UPC

De aanhoudende kritiek op kabelexploitant UPC leidt tot stijgende verkopen van satellietsystemen. Leveranciers in Gelderland melden dat de schotels opvallend vaker hun weg vinden naar televisiekijkers die de gebrekkige kwaliteit van UPC beu zijn. Het kabelbedrijf staat al geruime tijd onder zware druk omdat er om de haverklap storing zou zijn in de geleverde signalen en omdat klachten daarover niet naar behoren afgehandeld worden.

NOODVOORZIENING BIJ BANKROET KABELAARS

Als belangrijke telecombedrijven, zoals kabelexploitanten, failliet gaan, moet er een noodfonds zijn om de voorziening aan verbindingen voort te kunnen zetten. Dat zegt de PvdA. ‘De situatie bij UPC, dat inmiddels in surseance van betaling is gegaan, roept vragen op. Op surseance van betaling kan immers een faillissement volgen. Het is niet duidelijk wat dan te doen. Het PvdA-Kamerlid Tineke Netelenbos vindt dat de regering te luchthartig doet over de afhankelijkheid van de mediaconsument ten opzichte van de kabel.

LUISTERCIJFERS OKTOBER-NOVEMBER

Onderzoeksbureau Intomart heeft vandaag de luistercijfers over de periode oktober – november 2002 bekend gemaakt. De gemiddelde luistertijd bedroeg 3 uur en 7 minuten, dit is 7 minuten langer dan in september – oktober 2002. Sky Radio is nog altijd de best beluisterde zender met een marktaandeel van 13.4 procent (- 0.2 %). 3FM zag haar marktaandeel met 0.3 % stijgen tot 10.2 procent. Arrow Classic Rock stijgt met 0.2 % naar 1.7 procent.

 	sep/okt   (in%)	okt/nov (in%)
01	Sky Radio	13.6	13.4
02	Radio 538 	10.6	10.5
03	Radio 2 	10.2	10.3
04	Radio 3 FM	9.9	10.2
05	Radio 1	8.4	8.4
06	Radio 10 FM	7.1	7.0
07	Noordzee FM	4.2	4.1
08	YorinFM	3.6	3.5
09	Classic fM	2.8	2.9
10	 Radio Nationaal	1.7	1.8
11	Arrow Classic R.	1.5	1.7
12	Radio 4 	1.4	1.5
13	747AM	0.9	0.8
14	 KinkFM	0.3	0.3
--	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
16	 Radio 192	0.2	0.1
 -	Regio Radio	14.8	14.5
 -	CRN Commercieel Radio	3.1	3.1

OMROEP CAO: “HETE WINTER OP KOMST”

Het beloofd een hete winter te worden in omroepland. Het eindbod van de publieke omroepwerkgevers is voor de NVJ absoluut onacceptabel. De ledenbijeenkomsten op 7 en 8 januari gaan dus door. Het loonbod komt neer op 2,2%, de werkgevers willen de tijdelijke contracten niet aanpakken, de zekerheid van vaste medewerkers op de helling zetten, een raam-cao om bijv. regionaal uitgeklede arbeidsvoorwaarden aan te kunnen bieden, de aanvulling voor arbeidsongeschiktheid bij het 3e jaar afschaffen, evenals de 30% tijdsvergoeding bij nachtdiensten. (Villamedia)

WEGENER MOET EDITIES VAN DE GELDERLANDER HOUDEN

Krantenconcern Wegener moet de regio-edities van dagblad de Gelderlander laten bestaan. Ook mag Wegener de prijzen van dagbladen in Gelderland niet sterker verhogen dan in de rest van het land. Bovendien is het bedrijf verplicht om toetreders te ondersteunen. Dat is de uitspraak van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vrijdag. De NMa stelt deze eisen naar aanleiding van de voorwaarden bij de overname van de VNU-bladen door Wegener in 2000. De autoriteit verwacht tevens van Wegener dat het volledige medewerking verleent bij verkoop van een aantal titels. De autoriteit geeft toe dat de kans op verkoop van de Arnhemse Courant en drie edities van het Gelders Dagblad gering is. Voor delen ervan zou echter wel interesse bestaan.

SET-TOP NIET MEER NODIG VOOR DIGITALE TV IN VS

Televisiemakers en kabelbedrijven in de VS hebben donderdag een doorbraak bereikt over digitale televisie. De digitale tv-beelden zullen rechtstreeks naar de televisie gaan, zonder dat consumenten aparte zogenoemde set-top kastjes nodig hebben. De bedrijven hebben jarenlang gesteggeld over de doorgifte van de haarscherpe beelden van digitale televisieprogramma’s. Fabrikanten verwachten de komende jaren vele nieuwe toestellen te verkopen, hoewel de eerste geschikte televisie niet voor 2004 beschikbaar zal zijn. Onder de veertien fabrikanten die bij de afspraak betrokken zijn, bevinden zich ook Philips en Sony.

NIEUWE TV-ZENDER BIJ DIGITALE PAKKET UPC

In januari introduceert UPC een 24-uurs digitaal tv-kanaal in het Papiamento: A-TiVi, gericht op 120.000 Antillianen en Arubanen in Nederland. De programmering bestaat uit nieuws, actualiteiten, kinder- en kookprogramma’s, Venezuelaanse soaps, muziek en spelshows. Een abonnement kost 15 euro per maand en is alleen verkrijgbaar in combinatie met een abonnement op UPC Digital. (Villamedia)

KAMER AKKOORD MET PLANNEN KABINET FREQUENTIEVERDELING

De Tweede Kamer stemt in met de toekomst van de commerciële radio, zoals het kabinet die schetst. Er moet wel een commissie benoemd worden die het ‘profiel’ van vijf zenders gaat inkleuren. Ook moet de Tweede Kamer de kans krijgen zich hierover uit te spreken. Per 1 juni is er ruimte voor negen landelijke commerciële zenders op de FM-band. Nu zijn er zeven van zulke stations. Ook de bestaande zenders moeten met een bod komen om een plaatsje op de FM-band te houden. Vijf van de negen zenders moeten gaan voldoen aan een nog vast te stellen profiel en vier zijn volledig vrij in wat voor programma’s ze gaan uitzenden. Als bij de ‘toetsing’ van de zenders meerdere kandidaten voldoen aan de criteria, wordt een financieel bod doorslaggevend. De herverdeling van de frequenties voor commerciële radio moet uiterlijk 1 juni geregeld zijn. Voor die tijd moeten de zendmasten technisch worden aangepast.

SKY RADIO: “KABINETSVOORSTEL HEEL SLECHT”

Twee zenders, Arrow Classic Rock en ID&T Dance Radio, zeiden na het debat dat ze nieuwe juridische mogelijkheden gaan bekijken. Of daar wat uitkomt is nog niet te zeggen. Directeur T. Lathouwers van Sky Radio bleef het kabinetsvoorstel ,,heel slecht” noemen. ,,Al die gekleurde pakketten, het lijkt wel publieke omroep.” Sky heeft zich samen met andere grote ‘zittende partijen’ altijd verzet tegen een veiling en gepleit voor een vergelijkende toets. ,,Als je nu terugkijkt was een veiling voor ons als Sky het beste geweest. Maar dat is achteraf praten.”

GEEN APARTE NEDERLANDSTALIGE RADIOZENDER

Het kabinet besloot gisteren dat er geen volledig Nederlandstalige liedjeszender komt. De staatssecretarissen Van Leeuwen (Cultuur) en Wijn (Economische Zaken) zien daarvan af omdat zo’n station niet levensvatbaar zou zijn. Bovendien mag het juridisch niet van Brussel.  Het kabinet wil nu een zender die bijdraagt aan de Nederlandse muziekcultuur, met een minimumpercentage Europese muziek, waaronder Nederlandse. Het gouwe-ouwe station Radio 192 is blij met die nieuwe omschrijving.

FUNX KOMT MET HOOFDKANTOOR IN ROTTERDAM

FunX heeft bekend gemaakt dat haar hoofdkantoor zal worden gevestigd in Rotterdam. Daarnaast komen er ook “regiostudio’s” in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Tevens is FunX gestart met het uitzenden van het ANP-Nieuws op de hele uren. Binnenkort zullen de eerste live-programma’s te horen zijn op Fun X. Op 31 december zal dat voor het eerst het geval zijn.

CASEMA KOMT MET KEUZE-TV IN DEN HAAG

Vanaf 1 januari 2003 kunnen de inwoners van Den Haag kiezen uit twee televisiepakketten: het basispakket van 17 kanalen en het standaardpakket van 34 kanalen. Inwoners van Den Haag kunnen vóór 31 december 2002 kenbaar maken welk pakket ze willen ontvangen. Casema voert het 2 pakkettensysteem in om tegemoet te komen aan de wensen van klanten die een keuzemogelijkheid willen hebben. Net als veel andere plaatsen in het Casemagebied hebben ook de inwoners van Den Haag per 1 januari 2003 de keuze uit een basispakket met 17 kanalen en een standaardpakket met 34 kanalen. Op dit moment ontvangen alle inwoners van Den Haag het standaardpakket met 34 kanalen. Om dit standaardpakket te behouden, hoeft men niets te doen. Als men graag het basispakket wil ontvangen dan kan dit aangegeven worden door de aangehechte bon in de advertentie in de Haagsche Courant of De Posthoorn in te vullen en voor 31 december a.s. op te sturen. Het standaardpakket kost per 1 januari 2003 € 10,75. Het Basispakket kost € 7,20.

DEBAT COMMERCIELE RADIO NAAR DONDERDAG

Een debat, dat de Tweede Kamer woensdagavond zou houden over de toekomst van commerciële radiozenders, is verplaatst naar donderdag. De woordvoerders van de fracties gaven woensdagavond gehoor aan het verzoek om ,,bedenktijd”. Het verzoek kwam van staatssecretaris Van Leeuwen (Media) en staatssecretaris Wijn (Economische Zaken). Eerder op de avond kreeg Van Leeuwen de wind van voren, omdat hij de Kamerleden overviel met nieuwe informatie, waar ze het niet mee eens waren. PvdA, VVD, CDA, SP en D66 waren zeer ontstemd. De Kamerleden wilden nog dezelfde avond moties indienen. Op grond van een rechterlijke uitspraak dient de regering voor 1 januari duidelijkheid te bieden over de toekomst van de commerciële zenders. De Kamer gaat vrijdag op vakantie.

JENSEN NAAR NOORDZEE FM

Erik de Zwart, de nieuwe leidinggevende van Noordzee FM, neemt ook dj Robert Jensen (Yorin FM) mee naar zijn nieuwe zender. De Zwart is nu nog directeur/presentator bij Radio 538, maar gaat met ingang van het nieuwe jaar werken voor het radiobedrijf van John de Mol. Dat bedrijf bezit Noordzee FM. Van Radio 538 nam De Zwart zanger/presentator Gordon mee naar zijn nieuwe station. Al langer deden geruchten de ronde dat ook Jensen zou overstappen en die transfer is nu een feit. Jensen is niet alleen presentator bij Yorin FM maar ook leidinggevende van dat HMG-station. Deze functie wordt overgenomen door Leo van der Goot. Jensen blijft wel tv-programma’s voor  HMG maken. Hoeveel geld met zijn overstap is gemoeid maakte De Zwart niet bekend. Jensen krijgt bij Noordzee FM een dagelijks programma tussen 16.00 en 19.00 uur. Op dit moment zit dj Thorvald de Geus op dat tijdstip. Wat met hem gaat gebeuren weet De Zwart niet.

SHOWMASTER RUDI CARRELL STOPT

Showmaster Rudi Carrell zet een punt achter zijn carrière. Vrijdag is zijn laatste aflevering van ‘7 Tage, 7 Köpfe’ op de Duitse televisie. Carrell, die in 1964 naar Duitsland vertrok, wordt donderdag 68. ,,Ik stop nu en dat meen ik serieus”, zegt hij. Rudi Carrell is in Duitsland de verpersoonlijking van de tv-show. Met programma’s als Am Laufenden Band en Der Rudi Carrell Show wist hij tientallen miljoenen mensen aan de buis te kluisteren.

BEVEILIGING MEDIAPARK GEBREKKIG

Omroep BNN nam te weinig veiligheidsmaatregelen en zendercoördinator Paul van der Lugt schoot tekort. Dat is de conclusie van de commissie Van den Haak over de beveiliging op het Mediapark tijdens de moord op Pim Fortuyn. Het Fortuyn-interview in het BNN-programma ‘Ruud de Wild.nl’ behoorde tot een serie gesprekken met lijsttrekkers. Van tevoren ontstond een discussie over de beveiliging van de politici. BNN zag beveiliging als taak van Radio 3FM. De NOS achtte het Nederlands Omroepproductie Bedrijf verantwoordelijk.

“VOORZICHTIG HERSTEL RADIOBESTEDINGEN”

Dit jaar laten de totale netto radiobestedingen een voorzichtig herstel zien ten opzichte van 2001. Dat schrijft Het Media Instituut in het rapport ‘Radio in beeld 2002’. Het Media Instituut (HMI) verwacht dat de nettobestedingen dit jaar met 6 pct toenemen, tot een totaal van 255 miljoen euro. In 2001, een jaar van economische teruggang, daalden de netto radiobestedingen nog met 3 pct, ten opzichte van het topjaar 2000. Overigens is het verschil tussen bruto en nettobestedingen nog altijd aanzienlijk: HMI schat voor het jaar 2001 een kortingspercentage van 22 pct in voor de landelijke zenders. Uit het rapport blijkt verder, dat Sky Radio er nog steeds uitspringt als marktleider op het gebied van zenderaandeel, alleen de gezamenlijke publieke regionale radiozenders trekken meer luisteraars. Sky Radio moet echter wel terrein prijsgeven: in ’99 bedroeg het zenderaandeel nog 16,0 pct, maar in de eerste helft van 2002 is dit naar 12,9 pct gedaald (07-19 uur, za-vrij, 10+). Radio 2 en 538 blijven in populariteit groeien, terwijl 3FM de afgelopen jaren zenderaandeel heeft moeten inleveren. (Adformatie)

FOX KIDS EUROPE BOEKT VERLIES

Televisiezender Fox Kids Europe heeft in het gebroken boekjaar een fors verlies geleden. Over de maanden juli 2001 tot en met eind juni dit jaar bedroeg het nettoverlies 44 miljoen dollar.  Vorig was er nog sprake van een winst van 16 miljoen dollar. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. Het grote verlies is mede het gevolg van nieuwe Amerikaanse boekhoudregels. Als deze regels niet worden meegenomen, kent Fox Kids Europe een verlies van 28,9 miljoen dollar. De rode cijfers zijn te wijten aan hogere kosten. Fox Kids moest meer programmarechten betalen en de afschrijvingen bedroegen 59 miljoen dollar. De inkomsten namen met 8 pct toe tot 129,3 miljoen dollar. Fox Kids Europe heeft een notering aan de effectenbeurs in Amsterdam. Sinds vorig jaar is het bedrijf voor 76 procent in handen van Walt Disney. (Adformatie)

KAMER STEUNT PLAN RECLAMEVRIJ JEUGDBLOK

De Tweede Kamer heeft dinsdag een SP-motie gesteund om een experiment te houden met een reclamevrij jeugdblok bij de publieke omroep. D66, GroenLinks en de SGP waren mede-indieners van de motie. Dinsdag bleken ook LPF en CDA wel voor zo’n proef te voelen. Tijdens de behandeling van de omroepbegroting ontraadde staatssecretaris Van Leeuwen (Media, LPF) de motie. Een woordvoerder van Publieke Omroep geeft dinsdag aan dat zijn organisatie hoopt dat de staatssecretaris de motie naast zich neerlegt.

VERDEELDHEID OVER COMMERCIELE RADIO BLIJFT

De Tweede Kamer blijft verdeeld over het verdelen van de frequenties voor de commerciële radio. Alle fracties bleken dinsdag anders te denken over een voorstel van het kabinet. Na jaren van politiek touwtrekken, moet het kabinet nu van de rechter snel een knoop doorhakken. Dat bracht D66-Kamerlid Bakker tot de verzuchting: ,,Het is moeilijk om een meerderheid te vinden voor welk alternatief dan ook. Dan zou het kabinet dus zijn gang kunnen gaan, terwijl de Tweede Kamer het onderwerp controversieel heeft verklaard. Het slechtst denkbare scenario is dat het kabinet nu besluit, en in feite vervolgens de ambtenaren laat oordelen over de zenders.” Met name PvdA-Kamerlid Netelenbos vond de criteria van het kabinet om zenders te selecteren voor een plekje op de FM-band veel te vaag. Zij stelde voor om een ,,onafhankelijke commissie” te belasten met het toetsen van de kandidaten aan de criteria. Het kabinet zou aan de hand daarvan een besluit moeten nemen. Het idee van een onafhankelijke commissie kreeg bijval van LPF, VVD en SP. GroenLinks, SP en LPF waren het erover eens, dat het voorstel van het kabinet om de frequenties te verdelen een verkapte veiling is.

PAUW NAAR NOVA

Jeroen Pauw (42) gaat samen met Clairy Polak een nieuw presentatieduo vormen bij actualiteitenrubriek NOVA (NPS/VARA). Dat maakte het Nederland 3- programma dinsdag bekend. De naam van de BNN-presentator werd al eerder in verband gebracht met NOVA.  Pauw gaat vanaf 27 januari aan de slag bij NOVA, maar blijft ook verbonden aan BNN. Volgens directeur G. Timmer van de jongerenomroep is er ,,in goed overleg een juiste balans gevonden in de werkzaamheden die Jeroen Pauw voor BNN en NOVA zal verrichten”.

VAN LEEUWEN LAAT TOTALE MEDIALANDSCHAP ONDERZOEKEN

Media-staatssecretaris Cees van Leeuwen laat de WRR (Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid) een onderzoek instellen naar het functioneren van het totale medialandschap. Maandag heeft hij daartoe de opdracht gegeven. Van Leeuwen maakte dat bekend tijdens de openbare jaarvergadering van het NUV (Nederlands Uitgeversverbond) waar hij deelnam aan een discussie. Al eerder stelde de WRR in opdracht van Van Leeuwen een onderzoek in naar het reilen en zeilen van de publieke omroep. (Adformatie)

AT5 AAST OP RADIOZENDER STAD FM

AT 5 overweegt Salto’s radiozender Stads FM over te nemen. Na overleg met Salto-directeur Erik van der Schaft is die mogelijkheid besproken met de top van Amsterdam FM, de koepel van programmamakers op Stads FM. De programmamakers zijn tegen en vrezen voor de pluriformiteit op de Amsterdamse radio. AT 5 wil in een commerciële toekomst naast tv ook radio gaan maken.

PCM DENKT AAN COMMERCIELE RADIOZENDER

PCM Uitgevers heeft belangstelling voor een commercieel radiostation, omdat kranten en radiostations elkaar aanvullen en versterken. Dat zei bestuursvoorzitter Theo Bouwman, die de situatie rondom de FM-frequentieverdeling echter te onduidelijk vond om er meer over te zeggen. Voor goede ideeën is er bij PCM altijd geld, zei hij desgevraagd nog wel. (Villamedia)

PAUW VRIJWEL ZEKER NAAR NOVA

Jeroen Pauw gaat vrijwel zeker naar Nova. Op een feestje ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de tv-rubriek zou Pauw gisteren al aanwezig zijn geweest. Volgens hoofdredacteur Rik Rensen moeten er nog een paar dingen geregeld worden maar is de kans groot dat Pauws komst doorgaat. Het nieuwe Nova begint 28 januari. Het krijgt een Newsnight-achtige uitstraling, met een groot projectiescherm en een zespersoonstafel. (Villamedia)

RTV NOORD-HOLLAND GAAT AT5 BECONCURREREN

RTV N.-Holland gaat de Amsterdamse lokale zender AT5, die de fusiebesprekingen onlangs afbrak, beconcurreren door per 1 januari ook in de hoofdstad op de kabel beschikbaar te zijn, als de kabelbedrijven die datum halen. Nog meer concurrentie kan komen uit de hoek van De Telegraaf, die zou overwegen het oude plan voor een regionale commerciële tv-zender weer uit de kast te halen. (VIllamedia)

“DE MOL BETAALT 20 MILJOEN VOOR NOORDZEE FM”

John de Mol heeft met zijn privé-investeringsmaatschappij Talpa Management BV ruim twintig miljoen euro betaald voor het commerciële radiostation Noordzee FM. Dit blijkt na speurwerk van de krant Gooi en Eemlander op internet. Eind oktober kwamen de toenmalige eigenaren van het radiostation, het beursgenoteerde SBS Broadcasting dat 35 procent van de aandelen bezat en Strengholt, dat de overige 65 procent in handen had, met een gezamenlijk persbericht over de verkoop van het radiostation naar buiten. Daarin werden echter geen bedragen genoemd. Die cijfers zijn nu echter te vinden op de internetsite van de moedermaatschappij van SBS 6 / NET 5 / V8, het Scandinavische SBS Broadcasting. John de Mol wil Noordzee FM in de top 5 komen van best beluisterde radiozenders in Nederland. Momenteel staat de zender op de 7e plaats. (Radiofreak)