Media kort: december 2004

Medewerkers Radio Westland opgestapt

Op de lokale commerciële radiozender Radio Westland is vanaf vandaag alleen non-stop muziek te beluisteren. Dj’s zijn er niet meer te horen. Donderdagmiddag maakten de vrijwilligers bij de radiozender bekend dat ze per direct hun werkzaamheden neerleggen. Dit uit onvrede over de wijze waarop exploitant CAIW met de radiozender omgaat. In oktober liet Nico Köhler, directeur bedrijfsvoering bij CAIW Media weten dat met ingang van 1 januari overdag alleen non-stop muziek wordt uitgezonden. De drie vaste dj’s verdwijnen en de avond- en weekendprogrammering zou kunnen worden verzorgd door vrijwilligers, aldus Köhler. In de afgelopen weken hebben de circa twintig vrijwilligers naar hun mening echter te weinig duidelijkheid kunnen krijgen over de toekomst van Radio Westland. Dat leidde ertoe dat ze gistermiddag, tijdens de uitzending van de Westland Honderd, via de radio kenbaar maakten met ingang van direct te stoppen met hun werkzaamheden. Eerder deze week waren al de laatste programma’s van de vaste dj’s Jos Vermeer, Ruud Kouwenhoven en Rob Wennekers te beluisteren. (Haagsche Courant)

Aantal deelnemende zenders Radio 555 stijgt

Ook Radio Veronica, ID&T Radio, Sky Radio, Classic FM en BNR verlenen hun medewerking aan Radio 555. Radio Veronica doet mee aan de uitzending aanstaande donderdag vanuit Studio 22; de andere drie stations stellen hun zendtijd ter beschikking aan Radio 555. In navolging op de SMS-actie die de commerciële radiostations eerder deze week zijn gestart, is op donderdag 6 januari de hele dag een speciale uitzending te horen van Radio 555. Vanuit Studio 22 in Hilversum presenteren de jocks van de diverse radiostations deze unieke uitzending. DJ’s als Edwin Evers, Rob Stenders, Claudia de Breij, Rob van Someren en Winston Gerschtanowitz presenteren het programma uit de speciaal gebouwde radiostudio. Alle DJ’s van de deelnemende radiostations presenteren samen deze uitzending, die duurt van 6.00 uur ‘s ochtends tot en met de tv-actie diezelfde avond van RTL4, SBS6 en de Publieke Omroep. Het is voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse radio dat zowel commerciële als publieke radiostations de handen ineenslaan ten gunste van een goed doel.(medialog blogspot)

‘Havenstad Radio’ tijdelijke opvolger StadsRadio Rotterdam

Havenstad Radio zal vanaf morgen tijdelijk de programmering van Stads Radio Rotterdam overnemen in Rotterdam. Dit bericht Showbizz NL. Havenstad Radio is een voorlopig tijdelijk programma dat wordt gemaakt door Showbizz NL in opdracht van de Stichting Lokale Omroep Rotterdam. Na het per 1 januari 2005 verdwijnen van Stadsradio Rotterdam bekijkt men tijdens deze ‘adempauze’ hoe Rotterdam binnen afzienbare termijn weer kan beschikken over een gezonde, veelbeluisterde omroep, aldus Showbizz NL. Havenstad Radio brengt vooral non-stop muziek met iedere 30 minuten actueel Rotterdams en internationaal nieuws. Vandaag is het voor het laatst Stads Radio Rotterdam te horen via de etherfrequentie 93.9 MHz. Deze laatste dag is ook te beluisteren via een livestream. Meer informatie over Havenstad Radio: www.havenstadradio.nl

Stadsradio Den Haag staakt uitzendingen per 1 januari

Stadsradio Den Haag houdt vanaf zaterdag op te bestaan. Het productiebedrijf achter het radiostation staakt haar bedrijfsactiviteiten. Wat de stichting Stadsomroep Den Haag, die verantwoordelijk is voor de invulling van het kanaal, met de frequentie gaat doen is nog onduidelijk. De kans bestaat dat tijdelijk via de frequentie 92.0 MHz (ether), 92.9 MHz (kabel) het programma van één van de Toegangsradio-kanalen van StadsOmroep Den Haag te horen zal zijn. Een actie die de afgelopen tijd werd gevoerd om het station met het motto ‘100% Haags’ in de lucht te houden, heeft uiteindelijk niet mogen baten. (o.a. via RTV West)

Cameraploeg RTL4 krijgt klappen in Lommel

Een cameraploeg van RTL4 heeft klappen opgelopen toen ze in Lommel, net over de grens in België, opnames wilden maken over de vuurwerkverkoop aan de Nederlandse ‘vuurwerktoeristen’. De ploeg stond te filmen bij een winkel waar men behalve vuurwerk ook wapens verkocht. De eigenaar van deze zaak wilde echter niet dat hijzelf of zijn winkel daarvoor in beeld kwamen en probeerde de opnames dan ook te verhinderen. Daarbij onstond een handgemeen waarbij een camera beschadigd raakte. RTL heeft aangifte gedaan bij de politie, die daarop een onderzoek heeft ingesteld naar de toedracht van de gebeurtenis. (via L1)

Ook Scholtze weg bij EndeMol

Na een carrière van bijna 16 jaar is Patrick Scholtze (41) weg bij Endemol. Als Producent en Creatief Directeur stond Scholtze aan de wieg van vele succesvolle televisieprogramma’s zoals: All You Need is Love, Big Brother, De TV Makelaar, Het Gevoel Van en de Staatsloterijshow. Hij was ondermeer ook de drijvende kracht achter de programma’s van Robert ten Brink. Naast zijn werkzaamheden voor Endemol Nederland werkte Patrick Scholtze de laatste jaren voornamelijk als “creative director” voor de Internationale Creatieve Unit van Endemol Holding die werd geleid door John de Mol. Scholtze werkte al die jaren zeer nauw samen met John de Mol. Met het vertrek van De Mol begin dit jaar, is voor hem ook het moment nu daar om de koers te verzetten. Scholtze oriënteert zich op nieuwe uitdagingen in zijn carrière. “Ik heb bij Endemol al die jaren met erg veel plezier gewerkt. Het is een rijke en leerzame ervaring geweest om aan de basis te hebben gestaan van een mediabedrijf dat is uitgegroeid tot één van de succesvolste in de wereld. Ik sluit met pijn in mijn hart een bijzondere periode af, maar het is tijd voor iets nieuws”, aldus Scholtze. (Persbericht via TV Formats)

Radio Barneveld 24 uur per dag

Radio Barneveld gaat vanaf 1 januari ook gedurende werkdagen 24 uur per dag uitzenden. Radio Barneveld, het lokale radiostation in de gemeente, was sinds 12 november gedurende de weekenden al 24 uur in de lucht. ,,De zendtijduitbreiding nu betekent een enorme stap vooruit: tot 12 november bedroeg het aantal zenduren per week slechts 50, tot 1 januari 69 en na 1 januari wordt dit 168”, aldus Nico Nijhoff, voorzitter van Radio Barneveld. Dit is het gevolg van een bewust beleid van het bestuur van Radio Barneveld om het lokale station nadrukkelijker op de kaart te zetten. ,,Een radiostation dat overdag niet uitzendt, wordt ook ‘s avonds en in het weekend niet snel opgezocht.” 

Clubs laten Omroep Apeldoorn nu aan lot over

Apeldoornse sportverenigingen vinden het jammer dat Omroep Apeldoorn ter ziele is, maar zullen zich niet inspannen om de omroep te redden. Vorig jaar kon een faillissement nog worden afgewend dankzij een reddingsactie vanuit de sport. De clubs hebben het nodige aan te merken op de kwaliteit van de uitzendingen. Wout van Zoeren, voorzitter van CSV Apeldoorn, herinnert zich de reddingsactie van vorig jaar nog goed. ‘Ik ben benieuwd wat er met het geld is gebeurd. Hebben we ons als verenigingen toch flink druk voor gemaakt’, zegt hij, ‘maar dat was nog in de goede tijd. Daarbij heb ik het alleen over het sportgedeelte, ver de andere programma’s kan ik niet oordelen. Een paar jaar geleden was het het waard om je voor in te spannen, nu is de kwaliteit ver te zoeken. Het leek natuurlijk nergens meer op. We hebben als club meer dan dertienhonderd euro gestort, daar zat ook geld van sponsors bij. Dat kun je toch niet verkopen? Een tweede actie zit er echt niet meer in. Moeten ze eerst maar zorgen dat ze de zaken voor elkaar hebben.’ Gedwongen door financiële problemen is Omroep Apeldoorn gestopt met uitzenden. Dat is triest voor alle medewerkers die heel veel energie in de radio – en televisie – uitzendingen hebben gestopt en jammer voor de mensen die regelmatig naar de programma’s luisterden en keken. Net als bij soortgelijke problemen vorig jaar wijst Omroep Apeldoorn opnieuw richting gemeente. Die weigert immers de subsidie voor 2005 in één keer uit te betalen en dat betekent volgens de penningmeester de nekslag. Toch valt de gemeente Apeldoorn in deze niets te verwijten. Al drie keer is het gemeentebestuur met extra gemeenschapsgeld over de brug gekomen. Ook is de jaarlijkse subsidie die naar lokale radio en televisie gaat, ruim twee keer zo hoog dan volgens de omroepregels verplicht is. Desondanks kampt Omroep Apeldoorn met financiële problemen. In zo’n situatie is het logisch dat de gemeente het een keer welletjes vindt en de subsidie per kwartaal uitkeert en niet voor een heel jaar ineens. De wankele financiële basis van de omroep geeft immers geen enkele garantie dat Apeldoorn in heel 2005 uitzendingen had mogen verwachten.

“ID&T Radio wordt Slam!FM”

ID&T Radio zal haar naam begin 2005 veranderen in Slam!FM. Dit bericht Radiofreak. Slam FM was ook de naam van het station ook voordat het de naam van ID&T meekreeg. Onder leiding van de nieuwe directeur radio, Michel de Winter, zullen er meer oude en nieuwe hits op de zender te horen zijn. ID&T Radio wil het verhaal niet bevestigen. “We kunnen er geen uitspraken over doen en jullie merken het vanzelf wel. Per 1 januari zullen er waarschijnlijk dingen veranderen”, aldus een woordvoerster. De website van het radiostation wordt op dit moment gebouwd door Parc Productions uit Amsterdam. Het nieuwe jinglepakket ‘Kiss108 pakket’ is besteld bij jingleproducent Reelworld.

“PTT-toren kan in 10 jaar kantoor zijn”

De PTT-toren in Alphen aan den Rijn kan over vijf tot tien jaar worden verbouwd tot kantoortoren. Projectontwikkelaar Muermans die deze week uitgewerkte plannen presenteerde voor de verbouwing van de zendmast in zijn thuisbasis Roermond, heeft ook interesse in de Alphense toren. In Roermond wil Muermans een soort koker om de bestaande toren heen bouwen waarin op dertig tot honderd meter hoogte plaats is voor ruim vijftig ‘airvilla’s’. In Alphen zou de toren op een soortgelijke manier een tweede leven kunnen krijgen, met één verschil. ,,Staat de Alphense zendmast op een industrieterrein? Dan ligt het meer voor de hand om daar kantoorruimte te scheppen”, laat Muermans-directeur Steegh weten. 

Dagbladen verliezen opnieuw abonnees

De dagelijkse oplage van de dagbladen in Nederland is in het derde kwartaal verder gedaald. Samen verspreidden de negen landelijke en 23 regionale dagbladen dagelijks 4,008 miljoen kranten, 3,2% minder dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Instituut voor Media Auditing, HOI. Slechts drie landelijke dagbladen zagen de oplage in het afgelopen kwartaal op jaarbasis tijgen. Het Parool zag de oplage ten opzichte van een jaar eerder met krap een procent groeien tot 6.377. De Stentor, de nieuwe overkoepelende titel van de IJssel Dagbladen Combinatie, boekte een vergelijkbare oplagestijging naar een totaal van 150.302. Het Nederlands Dagblad presteerde het best met ruim 6% groei naar een oplage van 35.709 exemplaren. De Telegraaf blijft de grootste krant van Nederland, met een oplage van 775.757. Dat is conform de nationale trend 3,5% minder dan het voorgaande jaar. De dit jaar geïntroduceerde zondagseditie had een oplage van 689.718 en dat is 1,1% meer dan in het tweede kwartaal. De oplage van een tweede zondagskrant, die van De Twentsche Courant Tubantia, zal HOI vanaf het vierde kwartaal van dit jaar gaan registreren. 

Bridget Jones’s Diary bij de KRO

Op het moment dat de tweede Bridget Jones film in de bioscopen draait, zendt de KRO op nieuwjaarsdag 1 januari het eerste kassucces Bridget Jones’s Diary uit (21.15 uur, Nederland 1). Deze in 2001 vertoonde film, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Helen Fielding, trok in de Nederlandse bioscopen grote aantallen bezoekers. Renee Zwelllweger speelt de chaotische dertiger en moest voor deze rol flink wat kilo’s aankomen. De mannen in haar leven worden gespeeld door Hugh Grant (Daniel Cleaver) en Colin Firth (Mark Darcy). “Bridget Jones is natuurlijk een hele geschikte film om op 1 januari uit te zenden”, aldus Mignon Huisman, Hoofd Aankoop KRO. “Juist op 1 januari zit heel Nederland weer vol met goede voornemens. En Bridget Jones is zo ongeveer de verpersoonlijking van het maken van goede voornemens, nadat ze eerst tegen beter weten in steeds met volle teugen geniet. De KRO wil met Bridget Jones graag het vrouwelijke publiek bedienen (maar vergeet de mannen niet die deze film leuk vinden) en de humoristische kant van het leven laten zien.” Bridget Jones Diary, zaterdag 1 januari, 21.15 uur–22.45 uur, KRO, Nederland 1 (Persbericht)

‘Potter’ trekt meer kijkers dan ‘Rings’

De eerste uitzending van ‘Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring’ heeft woensdagavond minder kijkers getrokken dan de eerste Harry Potter-film maandag. Dat meldt de Stichting Kijkonderzoek donderdag. De eerste film uit de ‘Rings’- trilogie trok 1,5 miljoen kijkers. ‘Harry Potter and the Philosopher’s Stone’ wist maandagavond 1,8 miljoen mensen voor de buis te houden. ‘Fellowship’ werd woensdagavond tussen 20.30 uur en 23.30 uur door de KRO uitgezonden. Het is nog nooit voorgekomen dat twee dermate succesvolle bioscoopfilms een paar dagen na elkaar op televisie te zien waren. In de Nederlandse bioscopen heeft de eerste ‘Rings’-film in 2001 eveneens het onderspit moeten delven tegen de bebrilde tovenaarsleerling. Hetzelfde gebeurde een jaar later, toen de vervolgen tegelijk in première gingen. ‘Fellowship’ staat nu op de derde plaats van best bekeken bioscoopfilms op televisie. Op de eerste plaats staat sinds maandag ‘Stone’ en op de tweede plaats staat de uitzending van ‘Titanic’ in april 2001. Daarnaar keken destijds 1,7 miljoen mensen. Als de speciaal voor televisie gemaakte films worden meegerekend, staat ‘Baantjer de film’ uit 2003 op de eerste plaats, met 2,1 miljoen kijkers. (Nieuws.nl)

Commerciele radiostations starten landelijke SMS-actie: ‘Geef voor Azië’

De commerciële radiostations geven hun luisteraars vanaf vandaag via SMS de kans hun steentje bij te dragen aan de hulp voor de slachtoffers van de natuurramp in Azië waarbij honderdduizenden hun familie, huis en al hun bezittingen verloren. Door GEEF te sms’en naar 2020, doneert men automatisch EUR 1,50 aan giro 555 van de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO). In twee dagen tijd heeft de noodhulpactie voor Azië van de SHO via giro 555 EUR 2,7 miljoen opgebracht. Het dodental is inmiddels opgelopen tot bijna 70.000 en wordt nog elke dag naar boven bijgesteld. Meer dan een miljoen mensen hebben noodhulp nodig. De radiostations Noordzee FM, Radio 10 Gold, Sky Radio, Radio Veronica, Classic FM, Yorin FM, RTL FM, Arrow Rock Radio, Arrow 90.7 FM, Juize.FM en Radio 538 bundelen met dit iniatief hun krachten om zoveel mogelijk geld op te halen. Alle mobiele operators, sms-operator Golden Bytes en de commerciele radiostations leveren hun diensten gratis voor deze actie en maken de gehele opbrengst over naar giro 555 voor hulpverlening in het rampgebied. (Persbericht)

Gezamenlijk actualiteitenprogramma ‘De ramp in Azie’

De actualiteitenprogramma’s Netwerk, NOVA en Twee Vandaag verzorgen samen met de NOS op donderdag 30 december een gezamenlijke uitzending over de gevolgen van de zeebeving in Azië. Het programma met als titel ‘De ramp in Azië’ is te zien op donderdag 30 december van 21.40 tot 23.45 uur op Nederland 2. In deze speciale uitzending van de publieke omroepen wordt een kleine week na de zeebeving in Zuidoost-Azië een overzicht gegeven van de omvang, het laatste nieuws en de (mogelijke) gevolgen van de ramp. Het programma wordt gepresenteerd door Clairy Polak en Sven Kockelmann. Zij voeren kruisgesprekken met verslaggevers ter plaatse in onder andere Indonesië, Thailand en Sri Lanka. Zij spreken ook met ooggetuigen die deze week zijn teruggekeerd uit het rampgebied en met deskundigen in de studio. (Persbericht)

RTL, SBS en publieke omroep samen in programma gevolgen zeebeving Azië

Op donderdag 6 januari zenden Nederland 2, RTL 4 en SBS 6 gezamenlijk een nationaal fondsenwervend televisieprogramma uit ten behoeve van de hulp aan de slachtoffers van de rampzalige zeebeving in Azië. In het programma staat dan ook gironummer 555 van de Samenwerkende Hulporganisaties centraal. Het gezamenlijke programma op de drie televisienetten, dat wordt ondersteund door de overige commerciële en publieke netten, begint om 18.30 uur met een speciale aflevering van RTL Boulevard als kick off. Tussen 20.30 en 22.30 uur is een gezamenlijk programma te zien met bekende presentatoren en gezichten van zowel commerciële als publieke omroepen. Om 22.30 uur volgt een speciale aflevering van Hart van Nederland. Vanaf 23.00 uur wordt het gezamenlijk programma afgerond met een algemeen en afrondend fondsenwervend slot. (Persbericht)

“747AM moet stoppen voor Radio 1 op AM”

Als het aan een meerderheid in de Tweede Kamer ligt komt Radio 1 weer op de middengolf. 747AM zou hiervoor opgeofferd moeten worden. Volgens de kamerleden Fadime Orgu (VVD) en Joop Atsma (CDA) wordt het verdwijnen van Radio 1 als een gemis ervaren. “Vooral voor Nederlanders in omringende landen”, zo staat in hun motie die werd aangenomen. Daarnaast zijn de kamerleden het niet eens met het verdwijnen van het Radio 1 Journaal van 747AM ten kosten van urban- uitzendingen die FunX ook al uitzendt. Om 747AM op te heffen is een wetswijziging nodig. Zendercoördinator Jan Westerhof van Radio 1 en 747AM is niet blij met de plannen. “Het is een herhaling van zetten. Het is niet de Tweede Kamer die over de programmering gaat. De zendtijd van de kleine 39f-omroepen moet dan verdeeld worden over de andere vier zenders. Dat heeft dramatische gevolgen. Ik weet niet of Joop Atsma dat nu bedoeld heeft.” Westerhof zegt ook dat het juist de Tweede Kamer was die wilde dat Radio 1 van de middengolf afging vanwege de dubbele dekking. Hij stipt ook aan dat de uitzendingen van het Radio 1 Journaal op 747AM niet tot meer luisteraars leidde. (Broadcast Magazine via Radiofreak)

Radio 2 Top 2000 op oudejaarsavond vanaf speciale lokatie

Hans Schiffers presenteert de laatste uren van de Radio 2 Top 2000 vanaf een speciale lokatie. Met de oliebollen op tafel en de champagne in de koelkast telt hij vanaf 20.00 uur af naar de nummer 1 en het nieuwe jaar. De uitzending van de Radio 2 Top 2000 is Tweede Kerstdag begonnen en wordt 24 uur per dag gepresenteerd door Daniël Dekker, Bert Haandrikman, Tom Herlaar, Ruud Hermans, Bert Kranenbarg, Hans Schiffers, Hans Smit, Ron Stoeltie, Stefan Stasse en Jeffrey Willems. In de nieuwjaarsnacht zenden Radio 2 en de NPS op Nederland 3 om middernacht Top 2000 In Concert uit. Willeke Alberti, George Baker., Mai Tai, Nol Havens, Normaal, Ten Sharp, Lee Towers en Ruth Jacott zingen een persoonlijke favoriet en hun eigen notering uit de Top 2000. Direct na de Top 2000 zendt Radio 2 de SubTop 2000 uit. Van nieuwjaarsnacht tot en met zondagnacht 3 januari komen in willekeurige volgorde alle nummers die de Top 2000 net niet gehaald hebben voorbij. De presentatie is in handen van Cobus Bosscha, Frank van Deutekom, Angelique Stein, Ron Kas, Victor Posthuma, Mark Stakenburg en Ronald Sebök. Luisteraars van de Radio 2 Top 2000 zijn spontaan een actie begonnen om geld in te zamelen voor de slachtoffers van de natuurramp. Ze roepen via onder meer het gastenboek iedereen op € 20,- (2000 x 1 cent) over te maken op gironummer 555. (Persbericht)

Ontbreken vergunningen remt DAB

Nederland loopt in vergelijking met andere landen achter met digitale radio (DAB) omdat de benodigde vergunningen nog niet zijn verleend. Hoewel in de meeste Europese landen de frequenties voor ‘digital audio broadcasting’ (dab), de digitale opvolger van FM, al zijn uitgegeven, is Nederland hier altijd n og niet mee gestart. Dit schrijft minister Laurens Jan Brinkhorst (EZ) in een brief aan de Tweede Kamer die dinsdag openbaar is gemaakt. “In de meeste Europese landen zijn al dab-frequenties uitgegeven”, aldus Brinkhorst. “Nederland loopt achter met de invoering van dab. Het gaat bij dab om een startende markt en de uit te geven vergunningen zijn mede bedoeld om de ontwikkeling van dab mogelijk te maken.” Nog voordat de overheid de vergunningen heeft vergeven, verwacht Brinkhorst al problemen bij de frequentieverdeling. “Ik ga er vanuit dat bij de komende verdeling van dab-frequenties de vraag groter is dan het aanbod en dus schaarste optreedt”, schrijft Brinkhorst. Om dergelijke problemen in de toekomst het hoofd te kunnen bieden, worden ook andere technologieën bekeken. Vooralsnog bieden deze echter geen soulaas, aldus de minister. “Andere technologieën staan in vergelijking met tdab nog in de kinderschoenen ten aanzien van het operationeel gebruik.” (Webwereld)

HBO maakt meer dan miljard dollar winst in VS

De Amerikaanse abonneezender HBO heeft als eerste televisiekanaal in de Verenigde Staten een winst gemaakt van meer dan 1 miljard dollar. Dat schrijft het vakblad Variety. HBO, Home Box Office, is een onderdeel van het mediaconcern Time Warner. De cijfers over 2004 zijn niet officieel bekendgemaakt, maar volgens bronnen op het hoofdkantoor van Time Warner heeft HBO het bedrag van 960 miljoen dollar van vorig jaar in 2004 nog overtroffen. HBO produceert diverse televsieseries die wereldwijd tot de besten in hun genre behoren, zoals The Sopranos, Six Feet Under, The Wire en Sex and the City. Op het reclamevrije HBO zijn deze en andere programma’s alleen voor betalende abonnees te zien. Ook de kabelmaatschappijen betalen HBO per abonnee een vergoeding. Het televisiebedrijf verdient verder geld met de verkoop van tv-series en films aan Amerikaanse en buitenlandse televisiestations. Het bedrag van 1 miljard is nooit door een van de vrij toegankelijke grote vier Amerikaanse stations gehaald. Op het toppunt van zijn succes bedroeg de winst van NBC een paar jaar geleden 500 miljoen dollar. (via NRC)

Juize FM vanaf januari op Astra

Het zusterstation van Radio 538, Juize FM, zal vanaf 1 januari ook digitaal via de Astra satelliet te ontvangen zijn. Op dit moment is de zender al in de lucht. Er wordt een promo uitgezonden. Juize FM zendt uit sinds 18 juli j.l. en brengt hiphop en r&b muziek. Vooralsnog was Juize FM vooral een Internetradiostation. Sinds enige tijd is de zender ook in Gouda, Oudewater, Moordrecht, Reeuwijk, Vlist, Ouderkerk en Bergambacht op de kabel te ontvangen. Voor een bredere verspreiding is er nu voor satellietdistributie gekozen. (Technische info: Astra, 19,2 Graden Oost / 12.574H / 22.000 – 5/6) (Via Satellite Magazine)

‘Kopspijkers’ beste tv-programma 2004

‘Kopspijkers’ is uitgeroepen tot beste Nederlandse tv-programma van dit jaar. Dat is het resultaat van een entertainmentonderzoek over het jaar 2004, van Maurice de Hond in opdracht van radiozender Noordzee FM. ‘Peter R. de Vries Misdaadverslaggever’ en het ‘NOS Journaal’ maken de topdrie compleet. Op oudejaarsavond brengt het satirische Vara-programma van Jack Spijkerman en zijn cabaretiers een alternatief jaaroverzicht. Het Kopspijkerspel wordt gespeeld door vaste gasten Bert Visscher en Peter Heerschop. In het team van Visscher spelen Ali B en Daphne Bunskoek mee. Het team van Heerschop wordt gevormd door Willem van Hanegem en Anita Witzier. De comedyserie ‘Friends’ werd de winnaar in de categorie beste buitenlandse tv-programma. Maandagavond keken maar dan een miljoen mensen naar de laatste aflevering van de serie. ‘Sex and the City’, een serie dit eveneens stopte dit jaar, eindigde op de tweede plaats. De politieserie ‘C.S.I.’ werd derde. (Nieuws.nl)

Potter best bekeken film op tv ‘sinds jaren’

‘Harry Potter and the Philosopher’s Stone’ heeft maandagavond 1,8 miljoen kijkers getrokken. Dat bericht SBS6 dinsdag. Het betrof de Nederlandse televisiepremière van de verfilming van het eerste boek over de jonge tovenaarsleerling. Volgens de zender is de film hiermee de best bekeken film op de Nederlandse televisie ‘sinds jaren’. Ondanks dat het eigenlijk een kinderfilm betreft, was het aantal kijkers in de leeftijd van 20 tot 49 jaar het grootst. SBS6 heeft geen plannen om de eerste ‘Potter’ ‘s middags voor kinderen uit te zenden. De uitzending van de film ‘Titanic’ zorgde in april 2001 voor een kijkdichtheid van 1,7 miljoen mensen. Woensdagavond zendt de KRO het eerste deel uit van de ‘Lord of the rings’-trilogie, ‘The fellowship of the ring’. (Nieuws.nl)

Nieuwe DJ’s naar ID&T Radio

Radio DJ’s Alex Oosterveen, Rob Spijker van Hot Radio en Jente Kater van Radio Veronica maken in januari 2005 de overstap naar ID&T Radio. Dit bericht de website Radio.nl. Ook TMF VJ Theo Nabuurs, beter bekend als ‘Mental Theo’ zal waarschijnlijk naar ID&T Radio gaan. Hij zal daar een middagprogramma maken tussen 16.00 en 19.00 uur op het vernieuwde ID&T. Of het station ook de naam ‘ID&T Radio’ blijft houden is nog niet zeker. De geruchten gaan dat het station de naam ‘ID&T FM’ krijgt. Maar men is ook bezig om de oude naam Slam FM terug te krijgen, dit zou volgens diverse bronnen te maken hebben met oude schulden. Een aantal weken geleden werd al bekend dat er veel zou veranderen bij het landelijke commerciële radiostation ID&T. Per 1 januari 2005 zal het station compleet op de schop gaan.

‘Meer zendtijd voor de gehandicaptensport’

‘Meer zendtijd voor de gehandicaptensport.’ Dat schrijft de ChristenUnie in een artikel dat maandag in het Nederlands Dagblad is verschenen. De partij reageert hiermee op het verliezen van de zendtijd van het eredivisievoetbal van de NOS aan John de Mol. De NOS heeft nu een aantal uren vrijgekomen zendtijd. De partij vindt dat de NOS de vrijgekomen uren moet vullen met onderbelichte sporten. De gehandicaptensport is daar een van. De ChristenUnie stelt dat voetbal groot geworden is door de media, dat zou voor de gehandicaptensport ook mogelijk moeten zijn. De partij roept de NOS op een deel van het geld en de tijd die vrijkomt, de gehandicaptensport een volwaardige plaats te geven in de samenleving. Daarnaast feliciteert de partij John de Mol met het behalen van de rechten voor het eredivisievoetbal, ook aan hem wordt gevraagd zendtijd aan gehandicapten te besteden. Het artikel is geschreven door Jan Troost en Joel Voordewind. Troost is voorzitter van de Chronischzieken- en Gehandicaptenraad, Voordewind leidt de campagne ‘Geef gehandicapten vrij spel’ van de ChristenUnie. (novum)

Excuusbrief eredivisie aan NOS

De Eredivisie CV heeft de NOS een excuusbrief gestuurd over het optreden vorige week tijdens de bekendmaking van de winnaars van de voetbalrechten. De ECV vindt dat ze meer respect had moeten tonen voor de NOS. Dat zegt directeur Chris Woerts van de Eredivisie CV, die de voetbalrechten namens de achttien clubs verkocht. Volgens Woerts had de NOS bedankt moeten worden voor de samenwerking van de afgelopen veertig jaar en de manier waarop de publieke omroep de marktwaarde van het voetbal heeft gemaakt tot wat die nu is. In plaats daarvan maakte voorzitter Michael van Praag tijdens zijn presentatie vooral negatieve opmerkingen over het CDA-Kamerlid en NOS-voorstander Joop Atsma, die de biedingsprocedure diverse keren bekritiseerde. ‘Daar kun je achteraf vraagtekens bij zetten’, zei Woerts vrijdag op een bijeenkomst van het omroepvakblad Broadcast Magazine in Bussum over Van Praags uitval. De Eredivisie wil begin januari opnieuw een tender uitschrijven voor de productie van het voetbal, als de winnaars Talpa (John de Mol), Versatel en RTL daarmee instemmen. De producent die de strijd wint, mag dan de opnamen doen in de stadions en programma’s maken voor zowel De Mol, Versatel als RTL. De producent zal samen met de Eredivisie en de drie rechtenhouders een joint venture vormen. Er hebben zich al meer dan zes producenten gemeld bij de Eredivisie. (Volkskrant via Adformatie)

Oud-programmamakers nog één keer op StadsRadio Rotterdam

Stads Radio Rotterdam houdt per 1 januari 2005 op met bestaan. Het huidig personeel heeft daarom besloten om oud-programmamakers vier dagen lang de kans te geven om hun programma’s nog één keer ten gehore te brengen. Vanaf maandag tot en met donderdag 30 december komen er daarom een hoop oude bekenden voorbij. Mark van Dale, Maurice Scheerman, Jan Vleghaar, Marcel Strücker, Ron van der Steen en vele anderen nemen volgende week nog éénmaal plaats in de studio van Stads Radio Rotterdam. Andere bekende namen als Erwin van der Bliek en Rick Romijn kunnen er vanwege vakantieplannen iet bij aanwezig zijn, maar hebben wel iets ingesproken. Deze gesprekken zullen gedurende deze speciale week worden uitgezonden. Op vrijdag 31 december neemt het huidig personeel het weer over van de oud-programmamakers en zullen ook zij voor het laatst op Stads Radio Rotterdam te horen zijn. Voor deze dag zijn er tevens speciale plannen in de maak, die later volgende week bekend zullen worden gemaakt. Vanaf 1 januari zal Showbizz NL een tijdelijke invulling geven aan de zender. (via Radiofreak)

Showbizz NL vult Stadsradio Rotterdam tijdelijk op

Showbizz Nederland Show & Broadcast International BV zal voor minstens 3 maanden het signaal verzorgen voor de frequentie van Stadsradio Rotterdam. Dit omdat de huidige productiemaatschappij op 1 januari stopt met uitzenden via de frequenties van StadsRadio Rotterdam. Eric Holzhauer van Showbizz NL laat weten aan Radiofreak: “Showbizz NL is gevraagd om hiervoor binnen 3 weken een volledig nieuw, tijdelijk station uit de grond te stampen. Onder een nieuwe naam zal dit programma met muziek, internationaal en Rotterdams nieuws, voorlopig worden uitgezonden totdat een definitieve beslissing is genomen over hoe een nieuwe, gezonde toekomst van de omroep er uit moet zien.” Novum zal waarschijnlijk het nieuws verzorgen. Ook is bekend dat de naam Stadsradio Rotterdam de komende 4 jaar door niemand gebruikt mag worden. Showbizz NL verzorgt momenteel ook de programmering die te horen is op de regionale commerciële radiozender Hofstad Radio in Den Haag.

3FM-dj’s halen 7 ton op voor Darfur

Radio 3FM heeft met een actie voor Darfur 717.351 euro opgehaald. Dit bedrag is door dj’s Giel Beelen, Claudia de Breij en Wouter van der Goes aangeboden aan het Rode Kruis. Die organisatie gaat met het geld een mobiel ziekenhuis opzetten in de regio Darfur in het westen van Sudan. De drie dj’s verbleven sinds maandag in een glazen huis op de Neude in Utrecht. Vandaaruit verzorgden zij de hele week alle uitzendingen van 3FM. Luisteraars konden tegen betaling platen aanvragen. Ook werden spullen van bn’ers en de inboedel van het glazen huis geveild. (ANP)

De Mol wil ook Belgische voetbalrechten

Mediagigant John de Mol heeft ook belangstelling voor de Belgische voetbalrechten. Dat concludeert de Vlaamse krant De Standaard, op basis van uitspraken van secretaris-generaal Sterck van de Profliga, de Belgische eredivisie. Ook het Belgische telefoonbedrijf Belgacom is in de rechten geïnteresseerd. De Mol zou vanaf april mee kunnen doen aan de onderhandelingen over de uitzendrechten. In Nederland praat de media-ondernemer met telecombedrijf Versatel over een samenwerking op voetbalgebied, meldt Het Financieele Dagblad. De Mol heeft de rechten voor de samenvattingen van de eredivisie. Versatel mag de live-beelden uitzenden. Bovendien zou De Mol de infrastructuur van Versatel goed kunnen gebruiken om de Nederlandse huiskamers te bereiken. (BNR)

Casema: De Mol straks overal te zien in Utrecht

Kabelexploitant Casema gaat ervan uit dat de nieuwe zender van John de Mol (inclusief het eredivisievoetbal) in de hele provincie Utrecht is te zien. Nickelodeon, dat door De Mol wordt uitgebouwd tot nieuwe familiezender, is op een aantal plaatsen in Utrecht nog niet opgenomen in een televisiepakket. Het gaat om Montfoort, Schoonhoven en de kernen van Lopik en de voormalige gemeente Maartensdijk. BelangrijkWoordvoerder Vos van Casema zegt dat de kijkers erop kunnen rekenen dat de nieuwe zender van De Mol alsnog wordt toegevoegd. ,,Dit wordt een belangrijke zender, die ga je het publiek niet onthouden.” Nickelodeon zit nu nog in het standaardpakket van Casema, dat zo’n vijftien euro per maand kost. Nederland 2, dat nu het voetbal uitzendt, zit in het basispakket, van rond de acht euro. Vos verwacht dat de nieuwe zender van De Mol in het standaardpakket komt. Dit betekent dat voetballiefhebbers die alleen het basispakket hebben, moeten overstappen. Volgens Vos heeft in de provincie zo’n vier procent van de kijkers een basispakket. ,,Bovendien zullen daar niet veel voetballiefhebbers bij zitten, want die missen dan ook het voetbal op SBS6 en RTL5.” (RTV Utrecht)

Assen FM hoopt op steun

Assen FM gaat de gemeenteraad van Assen vragen de lokale omroep komend jaar toch subsidie te geven. De raad stelde twee jaar geleden een aantal criteria waaraan de omroep moet voldoen. Onder meer moesten de luistercijfers omhoog en moest minder muziek worden gedraaid. Uit onderzoek blijkt dat de omroep nog niet aan alle criteria voldoet. Als de raad besluit de jaarlijkse subsidie van ruim 28.000 euro stop te zetten dan rest de omroep niets anders dan de stekker er uit te trekken en te stoppen met uitzenden. (RTV Drenthe)

Nieuwe erkenning voor alle publieke omroepen

Alle omroepverenigingen krijgen een nieuwe erkenning waarmee zij nog drie jaar publieke radio en televisie kunnen blijven aanbieden. Ook de Tros en Avro blijven de komende jaren binnen het bestel. Staatssecretaris Van der Laan heeft dat vandaag aan de omroepen meegedeeld. Nieuwe erkenningen waren nodig omdat de huidige erkenningen op 1 september 2005 aflopen. De nieuwe erkenningen zijn geen vijf maar drie jaar geldig, omdat het kabinet streeft naar hervorming van de publieke omroep met ingang van september 2008. Volgens de staatssecretaris voldoen alle omroepverenigingen aan de eisen van de Mediawet. De Raad voor Cultuur en van het Commissariaat voor de Media adviseerden positief over de afzonderlijke aanvragen van de omroepen. Wel bleek uit de optelsom van de aanvragen dat er nog steeds te weinig wordt samengewerkt. Van der Laan wil dat dit snel verbetert en kondigde al in juni van dit jaar aan de organisatie van de publieke omroep voor de komende erkenningsperiode te willen wijzigen. (ANP)

De Mol slaat slag bij voetbalrechten

De samenvattingen van de Holland Casino Eredivisie zijn vanaf volgend seizoen niet meer in handen van NOS Studio Sport. Tijdens een vergadering in Zeist kozen de clubs voor het bod van Talpa, het bedrijf van John de Mol. NOS-directeur Gerard Dielessen maakte voor Radio 1 bekend dat de publieke omroep wel de radiorechten heeft behouden.

De zes pakketten op een rij

De uitzendrechten zijn verdeeld. Maar wie gaat welke wedstrijd nu uitzenden?

– Samenvattingen I op een open net Nu: NOS – De komende drie seizoenen: Mediabedrijf Talpa van John de Mol op vrijdag, zaterdag en zondag

– Live-wedstrijden op een open net, inclusief drie uitwedstrijden van Ajax, PSV en Feijenoord Nu: niemand – De komende drie seizoenen: RTL op vrijdag

– Samenvattingen II Nu: RTL – De komende drie seizoenen: RTL de voorbeschouwing op vrijdag en op maandag de nabeschouwing

– Alle wedstrijden van Ajax, PSV en Feijenoord rechtstreeks op betaaltelevisie, inclusief de belangrijkste playoffwedstrijden Nu: Canal+ – De komende drie seizoenen: Versatel op zaterdag en zondag

– Alle andere wedstrijden op de betaaltelevisie, inclusief de resterende playoffwedstrijden Nu: Canal+ – De komende drie seizoenen: Versatel op zaterdag en zondag

– Radiorechten eredivisie en/of de eerste divisie Nu: NOS – De komende drie seizoenen: NOS (Elsevier)

3FM Serious Request voorbij € 150.000,-

Halverwege de marathon-uitzending heeft 3FM Serious Request al meer dan € 150.000,- opgebracht. Woensdagmiddag werd dit bedrag bereikt. Het geld is bij elkaar gebracht door luisteraars van 3FM, die al vanaf maandag 6.00 uur ruimhartig bieden op plaatjes en op speciale artikelen en concerten die geveild worden via Internet. Ook bedrijven doneren veel geld voor een noodhospitaal van het Rode Kruis in Darfur. Het bedrijf van de Dag (Hotels.nl) heeft vandaag € 23.000,- opgehaald bij zijn relaties. Caberetier Freek de Jonge sluit 3FM Serious Request vrijdag 24 december om 15.00 uur af met een veiling van het interieur van de Kas. Het onderkomen van Giel, Claudia en Wouter van de afgelopen vijf dagen. Na de veiling wordt de cheque met het eindbedrag overhandigd aan Willem Reusink coördinator van het Nederlandse Rode Kruis in Darfur. Giel Beelen, Claudia de Breij en Wouter van der Goes beëindigen rond 16.00 uur hun periode van vasten en mogen voor het eerst weer naar buiten.

NOB verkoopt drie tv-bedrijven

Het NOB heeft drie televisiebedrijven verkocht aan investeringsmaatschappij Nimbus. De transactie heeft geen gevolgen voor de 475 arbeidsplaatsen. Een overnamesom wordt niet bekendgemaakt, zo liet het faciliteitenbedrijf voor de omroepen donderdag weten. Het gaat om de bedrijven DutchView, Ciris en CamCompany. Deze hebben in totaal een omzet van 50 miljoen euro. De raad van commissarissen en aandeelhouder de Staat der Nederlanden moeten nog goedkeuring geven voor de verkoop. De NOB verwacht medio februari de transactie af te ronden. De verkoop is in het kader van de privatisering van de NOB. Het faciliteitenbedrijf verkocht de afgelopen jaren al meer bedrijfsonderdelen. Onder de holding vallen nu nog slechts NOB Cross media facilities, twee minderheidsdeelnemingen en een vastgoedobject in Amsterdam. Over de verkoop van de eerste lopen gesprekken met Publieke Omroep. (ANP)

CvdM:Boete NPS omgezet in waarschuwing

De op 21 oktober 2004 aan de NPS in het vooruitzicht gestelde boete wegens een overtreding van de reclameregels op de website van het programma TV3, is omgezet in een waarschuwing. De NPS heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat er sprake is van een incident. Ook is de site direct na ontvangst van het sanctievoornemen aangepast en heeft slechts een zeer gering aantal bezoekers daadwerkelijk kennis genomen van de foutieve vermeldingen. (CvdM)

Leugen Regeert keert terug

Vanaf 7 januari gaat de VARA weer het mediaprogramma De Leugen Regeert uitzenden. Presentator Felix Meurders ontvangt gasten die in de week voorafgaand aan de uitzending al dan niet gewenst geconfronteerd werden met belangstelling van de pers. Ook praat hij met journalisten over hele en halve onwaarheden, die via de media aan het publiek werden voorgeschoteld. Commentaar op de gesprekken wordt geleverd door twee journalisten, die samen De Mediaraad vormen. Daarnaast zal een deskundige zijn visie geven op gebeurtenissen die bijzondere media-aandacht kregen en op de manier waarop erover werd bericht. In totaal worden er tien afleveringen gemaakt. (Medialog Blogspot)

Talpa neemt Vlaams 4FM over

Het Nederlandse Talpa Radio International is de nieuwe eigenaar van het Belgische commerciële radiostation 4FM. De overname volgt op de management buy-out die de directie van 4FM afgelopen zomer uitvoerde. Voor Erik de Zwart, directeur van Talpa Radio International, is 4FM een uitgelezen investeringsmogelijkheid. “4FM heeft het afgelopen jaar een sterke groei doorgemaakt,” zegt De Zwart. “Dankzij de investeringscapaciteit en de strategische visie van Talpa hopen wij die groei de volgende jaren verder te kunnen versnellen.” Talpa verwerft alle aandelen van 4FM. Het wordt zowel eigenaar van de participatie die eerder in handen was van Deficom als van de aandelen van het management. Volgens Erik de Zwart is Talpa de ideale partner om 4FM verder uit te bouwen. “De afgelopen vier jaar is 4FM gegroeid van een wit blad papier tot een radiostation met een dekking in heel Vlaanderen, een duidelijk profiel en een marktaandeel van 5,8% op de kerndoelgroep 25-44. Daarmee is 4FM een volwaardige speler geworden op de Vlaamse radiomarkt. Een internationale groep met de middelen en de visie van Talpa is de ideale partner om een snelle verdere groei van het station te realiseren”, aldus De Zwart. In het kader van haar groeistrategie gaat Talpa voor 4FM vanaf 1 januari 2005 een samenwerking aan op commercieel, technisch en administratief vlak met Q-music, het landelijke commerciële radiostation van de VMMA (eigenaar van onder andere VTM, Kanaal 2 en Jim tv). Q-music zal vanaf die datum de reclameverkoop van 4FM voor haar rekening nemen. “Een samenwerking tussen 4FM en Q-music is een logische volgende stap in de ontplooiing van commerciële radio in Vlaanderen,” zegt Erik de Zwart. “Het onderbrengen van beide stations bij dezelfde sales-organisatie houdt unieke kansen in voor adverteerders en mediabureaus. Uiteraard blijven beide stations op inhoudelijk vlak volledig onafhankelijk.” (Persbericht)

CAIWAY: Vanaf april 2005 digitale tv in IJsselstein en Benschop

Met kabelaar CAIWAY is in principe overeenstemming bereikt over de levering van een digitaal pakket in IJsselstein en Benschop. Het digitale pakket zal uit twee delen bestaan. Een basis pakket met ongeveer 48 digitale programma’s, inclusief de huidige analoge programma’s. Daarnaast een premiumpakket met nog eens ruim 40 nieuwe programma’s. Voor de ontvangst is een digitale ontvanger nodig. Het analoge pakket blijven we, mogelijk iets gewijzigd door geven. Daardoor kunt u op andere toestellen in huis nog steeds het analoge pakket ontvangen. Dat is een voordeel ten opzichte van andere digitale pakketten, waarbij u maar 1 programma tegelijk beschikbaar heeft. De details en de prijs worden de komende tijd verder uitgewerkt.

Luistercijfers: Grotere radiozenders verliezen marktaandeel

Marktleider Radio 538 heeft flink moeten inleveren volgens de laatste luistercijfers van Intomart over de periode oktober-november 2004. De zender zakt van 12,8 naar 12,1. Ook nummer twee Sky Radio levert in: van 10,5 naar 10,2. Een andere verliezer is Noordzee FM. De nummer 3 in de marktaandeelranglijst Radio 2 blijft op 10,0 staan. Radio 1 gaat van 8,4 naar 8,6 en ook 3FM ziet groei, ook al is het slechts met 0,1 procent. De popzender komt uit op 6,4 procent.

sep/okt(in%)	okt/nov(in%)
01	Radio 538	12.8	12.1
02	Sky Radio	10.5	10.2
03	Radio 2	10.0	10.0
04	Radio 1	8.4	8.6
05	Radio 3FM	6.3	6.4
06	Radio 10 Gold	5.1	5.1
07	Noordzee 100.7 FM	4.9	4.6
08	Radio Veronica	3.7	3.9
09	Yorin FM	3.3	3.6
10	RTL FM	2.5	2.8
11	ClassicFM	2.2	2.3
12	Radio 4	1.8	1.9
13	Arrow Rock Radio	1.6	1.6
14	747AM	0.9	0.9
15	Arrow 90.7 FM	0.7	0.6
16	ID&T Radio	0.4	0.5
17	BNR Nieuwsradio	0.3	0.3
==	Regio Radio	14.3	14.5
==	Regionale Commercieel Radio	3.1	3.1
==	Overige	7.1	7.2

“RTL Nederland tevreden over stijging marktaandeel radiozender”

RTL Nederland is tevreden over het stijgend marktaandeel van haar zenders Yorin FM en RTL FM. Beide zenders stegen in de jongste luistercijfers met 0.3%. Vooral RTL FM doet het goed. “Dat RTL FM als nieuwkomer op de radiomarkt nu al 2.8 procent scoort toont de enorme potentie van de formule van het station aan”, aldus creatief directeur Robert Jensen. In de doelgroep 20 – 49 jaar scoorde RTL FM een marktaandeel van 3.8%, en eindigt daarmee boven Radio 10 Gold (3.7%). Yorin FM heeft haar marktaandeel in de doelgroep 20 – 34 jaar zien groeien tot 8.3%, voor Radio Veronica (7.1%) en Noordzee FM (6.5%). Jensen zegt daarover: “En de groei van ‘het nieuwe’ Yorin FM in de doelgroep 20 – 34 jaar kan ik alleen maar omschrijven als explosief. Zeker gezien het feit dat we pas een half jaar bezig zijn”. (Persbericht)

John de Mol verkoopt belang in Ubisoft

Talpa Beheer, de investerings- maatschappij van John de Mol, verkoopt zijn aandelen in de Franse spelletjesontwikkelaar Ubisoft Entertainment aan Electronic Arts. Talpa Beheer ontvangt tussen de 85 en 100 miljoen dollar voor zijn aandeel van 20 procent in Ubisoft Entertainment. Een woordvoerder van Talpa Beheer verklaarde tegenover de Wall Street Journal dat de aandelenverkoop een opstapje is naar intensievere samenwerking met de spelletjesindustrie voor het produceren van televisieprogramma’s. De overeenkomst kwam volgens Electronic Arts tot stand op initiatief van Ubisoft Entertainment. Electronic Arts is de grootste producent van spelletjes ter wereld. Voordat de aandelenoverdracht geëffectueerd kan worden, moet Electronic Arts om die reden toestemming krijgen van de Amerikaanse autoriteiten. Onduidelijk is of Electronic Arts van plan is Ubisoft Entertainment geheel in handen te krijgen. Met een aandeel van 20 procent heeft Electronic Arts in ieder geval wel grip op de toekomst van zijn Franse concurrent. (Jelle Wijkstra/Automatisering Gids)

Ook AVRO blijft in publiek bestel

De AVRO wil net als de TROS in het publieke omroepbestel blijven. In een brief aan staatssecretaris Medy van der Laan (media) heeft de AVRO vandaag laten weten dat de omroep de op 30 juni 2004 ingediende aanvraag voor erkenning herbevestigt, waardoor de vereniging een verlenging van de vergunning kan krijgen. De AVRO sloot zich in het najaar aan bij het onderzoek van de TROS en de Vlaamse commerciele televisiezender VTM naar mogelijkheden om verder te gaan buiten het huidige publieke omroepbestel. Het streven van de AVRO was toen wel al om voort te bestaan binnen het publieke bestel, maar dat moest dan wel perspecief bieden voor de AVRO om zich te profileren. In een reactie herbevestigt AVRO-voorzitter Martijn Sanders dat streven van zijn omroep. Hij vindt het van belang dat de AVRO en de collega-omroepen perspectief hebben om zich duidelijk te kunnen profileren en hun missie te kunnen realiseren. “En dat kan als het publieke omroepbestel sterk is, met ruimte voor sterke en herkenbare omroepverenigingen”, aldus Sanders. (ANP)

“Eredivisie CV aanvaardt bod van UPC niet”

De kansen dat Canal+ volgend jaar Nederlandse voetbalwedstrijden live mag uitzenden zijn tot een minimum gereduceerd. UPC, de nieuwe eigenaar van de abonneezender, heeft weliswaar een bod van 40 miljoen euro gedaan, maar dit bod wordt door de Eredivisie CV niet geaccepteerd. Dat stellen welingelichte bronnen rond de veiling van televisierechten, aldus NRC Handelsblad. Naar verluidt had Canal+ aanvankelijk minder geboden dan de 15,9 miljoen euro die de abonneezender de afgelopen jaren had betaald, wellicht omdat het dacht de enige gegadigde te zijn. Onverwachts kwam echter telecombedrijf Versatel met een bod van 30 miljoen euro voor de live-rechten. Van tevoren was al gesteld dat een tweede biedingsronde alleen zou worden gehouden wanneer concurrerende biedingen binnen een marge van 5 procent liggen. Volgens een woordvoerder van UPC zou het vreemd zijn ,,als ons bod niet serieus door de voetbalwereld zou worden overwogen”. Hij wil niet bevestigen dat Canal+ de bieding meer dan verdubbeld heeft. Volgens de zegsman is ook geen sprake van een tweede bieding. ,,Wij hebben nota bene op verzoek van Eredivisie ons bod toegelicht. Daar zaten de nodige mitsen en maren aan. Na die toelichting hebben we het bod verder uitgewerkt en dat is naar ons idee zeer aantrekkelijk geworden.” Volgens UPC heeft EVC inmiddels de ontvangst van het uitgewerkte bod bevestigd en zou de brief woensdag in stemming worden gebracht. Volgens bronnen rond de veiling betekent dit echter niet dat de zogeheten mediacommissie – een delegatie namens Eredivisie CV – UPC meeneemt in het voorstel aan de eredivisieclubs. Volgens hen wordt alleen ,,nota” van de brief genomen.

Johan dreigt Johan Derksen met de rechter

Tema BV, uitgever van het voetbalmaandblad Johan, onderzoekt of het gerechtelijke stappen kan ondernemen tegen WP Sports Media. De uitgever voelt zich onheus bejegend door Johan Derksen, die zegt dat de overname van Johan is afgeketst omdat Tema BV met de oplagecijfers heeft geknoeid. Het voetbalmaandblad Johan zou in januari 2005 in handen komen van WP Sports Media, dat ook Voetbal International uitgeeft. Derksen zou hoofdredacteur worden van Johan. Derksen, die deze functie ook al bekleedt bij Voetbal International, stelde gisteren dat Johan in werkelijkheid maar 1700 abonnees heeft en geen 20.000. Daarom is volgens hem de overname donderdag niet doorgegaan. 

TROS moet duidelijk ‘ja’ zeggen

Staatssecretaris Medy van der Laan van Mediazaken wil luid en duidelijk van de TROS horen dat de omroep nog minstens drie jaar in het publieke bestel blijft. De brief waarmee de omroep gisteren een verlenging van de concessieperiode met drie jaar aanvroeg, is volgens Van der Laan ‘niet eenduidig’. Ze wil vóór dinsdag een extra toelichting. TROS-voorzitter en -directeur Karel van Doodewaerd begrijpt niet zo goed wat Van der Laan precies wil horen: “Moeten we soms eeuwige trouw beloven aan het publieke bestel terwijl de staatssecretaris zelf nog steeds geen duidelijkheid geeft over de toekomst van dat bestel? We vragen de nieuwe concessie natuurlijk wel aan om hem te gebruiken.” Van der Laan is daarvan nog niet overtuigd nadat ze deze week ‘een ultrakort briefje’ van de TROS kreeg, aldus haar woordvoerster. In dat briefje vraagt de TROS weliswaar een nieuwe concessie aan, maar meldt niet of het doorgaat met het eerder aangekondigde onderzoek naar een toekomst buiten het bestel. Van der Laan wil nu weten wat de TROS doet: echt voor drie jaar bijtekenen of toch nog in de loop van volgend jaar besluiten een commerciële omroep te worden. (Gelderlander)

“Fusiekrant gaat niet naam AD dragen”

De nieuwe fusiekrant van PCM/Wegener die volgend jaar op de markt komt, zal waarschijnlijk niet het Algemeen Dagblad gaan heten. Dat blijkt uit een interview in de Volkskrant met de topmannen Jan Houwert en Theo Bouwman. “Ik denk niet dat het goed is een van de bestaande titels te gaan voeren”, zegt Houwert (Wegener). “Dat geeft een gevoel van oude wijn in nieuwe zakken.” De nieuwe krant moet onstaan uit het samengaan van het landelijke Algemeen Dagblad met regionale kranten als Rotterdams Dagblad, Haagsche Courant en Utrechts Nieuwsblad. Diverse redacties van regionale bladen hebben al te kennen gegeven niet onder de vlag van het AD verder te willen. “Gevoelens zoals die nu bij het AD leven, dat die krant straks leidend is, kunnen niet worden afgeleid uit wat wij naar buiten hebben gebracht,” zegt PCM- topman Bouwman. “Ik kan me er wel iets bij voorstellen maar het is niet waar. Het kan niet zo zijn dat je iets nieuws maakt met de redactie van het AD plus wat regionale verslaggevers.” (RTL)

EuroSong 2005: ‘Maar’ vier liedjes in de moerstaal

De strijd om de Nederlandse inzending naar het Eurovisie Songfestival in Kiëv gaat tussen 24 deelnemers, van wie er vier in het Nederlands zingen. Vanaf 20 januari zijn er wekelijks vier voorronden waarin telkens zes deelnemers om plaatsen in de nationale finale (13 februari) strijden. Die programma’s worden gepresenteerd door Nance en Hans Schiffers. Ze worden uitgezonden vanuit de Pepsi Stage in Amsterdam. Het Eurovisie Songfestival wordt dit jaar voor de vijftigste keer georganiseerd. De Nederlandstalige liedjes zijn ‘Een leven lang’ van Jeen Plantinga, ‘Leven als een beest’ van Rachel & Waylon (Rachel zat vroeger in de band K-Otic), ‘Tranen in stilte’ van Barbara Lok en ‘De Liefde’ van Darre. Ook dingt een Friestalige band mee naar de gunst van het stemmende publiek en de jury. Die groep heet Meänder en doet mee met het nummer ‘Tusken skimer en ljocht’.De overige deelnemers zingen allen in het Engels. (ANP via AD)

“Eredivisieclubs steunen bod De Mol”

Een meerderheid van de 18 clubs uit de eredivisie zal woensdag kiezen voor het bod dat John de Mol heeft gedaan op de voetbalrechten. Dat bevestigen bronnen tegenover RTL Nieuws. De Mol krijgt daarmee de komende drie seizoenen het recht om de samenvattingen van de eredivisie als eerste uit te zenden. Gevolg is dat eredivisievoetbal niet meer te zien is bij de NOS. NOS-directeur Dielessen noemt de conclusie dat John De Mol de slag om de uitzendrechten al heeft gewonnen voorbarig. Volgens hem heeft de NOS in de tweede ronde ook geboden op de live-wedstrijd van vrijdagavond. Dat betekent een uitbreiding van het eerste bod, dat alleen gold voor het dure pakket samenvattingen. De NOS zou voor het eerste recht op de samenvattingen 32 miljoen euro hebben geboden. Naar verluidt heeft John de Mol 37 miljoen euro geboden. De NOS betaalt op dit moment tussen de 22 en 24,5 miljoen euro voor de samenvattingen. De live-wedstrijden achter de decoder gaan waarschijnlijk naar Versatel. Ook dat bedrijf is voor een deel in handen van De Mol. De clubs ontvangen voor de rechten naar schatting 75 miljoen euro. Versatel heeft 30 miljoen euro geboden voor de live-wedstrijden, die achter de decoder komen. Het bod dat RTL heeft gedaan op de live-uitzending van de voetbalwedstrijd op vrijdagavond is onbekend. Ook over de biedingen op de radiorechten is niets bekend. (via rtlnieuws)

Commissariaat: inhuren Zfm door politiek ‘dubieus’

Het Commissariaat voor de Media plaatst kanttekeningen bij ideeën uit de politiek om de lokale omroep van Zoetermeer, Zfm, in te huren voor het uitzenden van gemeentelijk nieuws. De gemeente mag geen invloed hebben op de inhoud van programma’s. Dit is een voorlopige reactie van een woordvoerder van het Commissariaat op ideeën bij lokale politieke partijen om Zfm te betalen voor het produceren van nieuws uit de gemeente via de radio. Vorige week opperde raadslid Klaas Schra (CU/SGP) dit idee nog. Er zijn al gesprekken hierover geweest met de gemeente, maar die liepen op niets uit. Voorzitter Gerard van Berkel van Zfm ziet het wel zitten, zo’n programma waarvoor de gemeente betaalt. De omroep heeft te maken met sterk dalende inkomsten en zou met dit plan extra geld kunnen binnenhalen. “Als we willen uitzenden, moet daarvoor betaald worden. De gemeente krijgt nu meer geld van het rijk voor een lokale omroep dan ze aan ons geven.” Ook denkt Van Berkel aan het reserveren van teletekstpagina’s, die de gemeente zelf invulling kan geven. (HC)

Radio 10 Gold in het teken van ’40 jaar Top 40′

Op 2 januari 2005 is het precies 40 jaar geleden dat de Top 40 voor de eerste keer in Nederland werd uitgezonden. In dat kader heeft Radio 10 Gold in samenspraak met de Stichting Nederlandse Top 40 besloten om hier vanaf 20 december aanstaande tot eind 2005 ruim aandacht aan te geven. Om te beginnen worden van 20 tot en met 31 december 2004 op Radio 10 Gold uitsluitend de beste hits uit 40 jaar Top 40 gedraaid. “De Stichting Nederlandse Top 40 heeft het initiatief genomen om het 40 jarig jubileum van de ‘enige echte en populairste hitlijst van Nederland’ gepaard te laten gaan met een groot aantal activiteiten”, zegt Erik de Zwart, algemeen directeur van Talpa Radio Nederland en bestuurslid van de Stichting Nederlandse Top 40. “Radio 10 Gold geeft, met het uitzenden van het beste uit 40 jaar Top 40 tijdens de laatste weken van 2004, het startsein voor vele programma’s die in 2005 bij het radiostation geheel in het teken zullen staan van 40 jaar Top 40”, vervolgt De Zwart. Naar aanleiding van het jubileum zijn er op Radio 10 Gold ook leuke prijzen te winnen zoals DVD’s met originele videoclips uit 40 jaar Top 40, Cd-roms met alle Top 40 hitlijsten van de afgelopen 40 jaar, Top 40 scheurkalenders en 40 kerstpakketten. Tijdens de aankomende kerstdagen wordt er op Radio 10 Gold ook Kraak de Kerstkluis gespeeld, waarbij veel geld gewonnen kan worden door de luisteraars. (Persbericht)

Kunstkanaal stopt uitzendingen

Volgende week zondag stopt ‘Kunstkanaal’ met de uitzendingen van tv-programma’s. Dat heeft de organisatie achter de zender vandaag bekend gemaakt aldus NRC Handelsblad. De zender was iedere zondag te ontvangen op de kabelnetten van Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Hoewel de Raad voor Cultuur in het advies voor het Kunstenplan lovend schreef over het tv-kanaal wed de subsidie beëindigd. De Raad adviseerde aansluiting te zoeken bij de Publieke Omroep. Kunstkanaal bestond sinds 1987 en zond veel documentaires en registraties van optredens en modeshows uit. De gehoopte landelijke verspreiding is er nooit gekomen. Ook slaagde Kunstkanaal er niet in om andere inkomsten dan subsidie te vinden. De hoop op een landelijke terugkeer heeft de organisatie echter niet opgegeven: “We blijven nieuwe wegen zoeken u ziet ons hopelijk snel terug”.

Kabeldekking Colorful Radio naar FunX

FunX, het radiostation voor stadsjongeren uit de vier grote Randstad-steden krijgt een veel bredere verspreiding via de kabel en satelliet. Na de teloorgang van Colorful Radio als multiculturele jongerenzender van de publieke landelijke omroep, heeft de NOS de kabelcontracten overgedaan aan FunX. Colorful Radio stopte medio november na een uitspraak van de rechter haar uitzendingen op de kabel, satelliet en internet. Dit omdat onvoldoende was aangetoond dat Colorful Radio een gelegitimeerde neventaak kon zijn naast Radio 1, 2,3FM, 4 en 747AM. De rechter en het Commissariaat voor de Media raakten in discussie met de NOS over wat een hoofdtaak is voor de publieke omroep en wat een neventaak mag zijn. FunX heeft als publieke lokale ‘nevenzender’ deze discussie al eerder overwonnen en kan met benodigde juridische toestemming als succesvolle grote steden-zender uitzenden. Net als bij Colorful Radio, hebben de landelijke commerciële radiostations, verenigd in NVCR (Nederlandse Vereniging van Commerciele Radio) getracht de zender uit de lucht te halen.FunX zal haar Amsterdamse editie voor buiten-randstedelijke verspreiding beschikbaar stellen en hoopt nog deze week ook op satelliet uit te zenden opdat het signaal de kabelkopstations bereikt. In sommige gevallen hebben kabelaars na het einde van Colorful Radio op die frequenties al andere radiostations een plek gegeven. In veel gevallen gaat het daarbij om de commerciële jazz-zender Arrow 90.7FM of Juize FM, het urban-radiostation van Radio 538. Ruurd Bierman, lid van de Raad van Bestuur van de NOS schrijft echter dat ‘het profiel van het eveneens publieke FunX vergelijkbaar’ is met het ter ziele egane Colorful Radio en vindt dat FunX ‘door z’n grootstedelijk karakter voldoende waarde om ook buiten de directe verzorgingsgebieden onderscheidend en aantrekkelijk te zijn’, zo blijkt uit een brief die deze aan kabelaars en kabelprogrammaraden heeft verstuurd. Colorful Radio was te beluisteren in circa 5 miljoen huishoudens. FunX is in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht met telkens eigen edities te te horen op FM-ether en kabel. Op de Astra 1 is FunX inmiddels te ontvangen op 12.515 GHz H Symb.Rate 22.000 FEC 5/6. De brief die aan de kabelexploitanten/programmaraden is verstuurd is gepubliceerd door DutchMedia en te vinden op http://www.dutchmedia.nl/brieffunx1.jpg en http://www.dutchmedia.nl/brieffunx2.jpg (David de Jong).

TROS zeker tot 2008 in publiek bestel

De TROS zet haar commerciële plannen op een laag pitje. In een bijeenkomst met TROS-medewerkers heeft directeur Karel van Doodewaerd het personeel meegedeeld dat de omroep in het publieke bestel blijft. Daarmee lijkt voorlopig een einde gekomen te zijn aan de commerciële plannen van de TROS. Dit bericht het Nederlands Dagblad vandaag. Donderdag wilde de voorzitter, net als zijn voorlichter,niets zeggen over de beslissing,omdat hij staatssecretaris Van der Laan (Media) vrijdag een brief over de kwestie stuurt. In die brief zal hij vragen de uitzendlicentie van de TROS te verlengen tot 2008. Zo’n concessie verplicht elke omroep tot het maken van producties voor de Publieke Omroep als geheel tot 2008. Het is zeer ongebruikelijk voor een omroep om de afspraken die in deze concessies staan niet na te komen. De TROS maakte deze zomer bekend serieus onderzoek te doen naar de levensvatbaarheid van een commercieel avontuur. Reden voor deze mogelijke overstap is het gevoel bij de TROS dat de omroep door de overheid wordt omgevormd tot een staatsomroep waarin de TROS weinig inspraak heeft in de programmering. Na de mededeling van de TROS dat de omroep commercieel zou gaan, werden TROS-werknemers geweerd uit alle overlegorganen met andere publieke omroepen. Ook binnen de omroep is het onrustig. Vooral toen in oktober plannen naar buiten kwamen voor het afschaffen van een aantal programma’s omdat deze niet zouden passen binnen de nieuwe commerciële zender. Onder deze te schrappen programma’s was het goed bekeken consumentenprogramma Radar.

Omroep Flevoland schrapt 16 arbeidsplaatsen

Bij Omroep Flevoland verdwijnen zestien arbeidsplaatsen door het wegvallen van een deel van de subsidie. De omroep moet daardoor verschillende programma’s op radio en televisie schrappen, meldde een woordvoerder donderdag. Omroep Flevoland komt 800 000 euro te kort in 2005. De organisatie had rekening gehouden met een nieuwe landelijke subsidieverdeling, maar de overheid stelde die plannen uit. Daarnaast verdwijnt een subsidie van de gemeente Almere die de omroep ontving voor het maken van het programma Almere Nieuws. De omroep heeft besloten dat lokale nieuwsprogramma toch te blijven maken. Op televisie verdwijnen het wekelijkse sportprogramma, het programma De 12e Provincie van Klaas Wilting en het kinderprogramma Kris Kras. De radio schrapt het dagelijkse ochtendprogramma Espresso. Eind november voerden tientallen journalisten van Omroep Flevoland nog actie bij het provinciehuis in Lelystad voor extra subsidie. De actievoerders kregen steun van onder andere de NVJ (vereniging van journalisten). (ANP)

Kamer steunt satellietzender voor Iran

De Tweede Kamer heeft donderdag via een wijziging van de begroting van Buitenlandse Zaken vijftien miljoen euro beschikbaar gesteld voor de oprichting van een onafhankelijke satellietzender gericht op Iran. Het amendement van GroenLinks en VVD werd met algemene stemmen aangenomen. Het initiatief van het Kamerlid Karimi (GroenLinks) dient ter ondersteuning van een groep gevluchte Iraanse journalisten die zich hebben verenigd met het doel de Iraanse bevolking te voorzien van onafhankelijke nieuwsberichtgeving. In Iran zijn inmiddels vrijwel alle onafhankelijke kranten gesloten en worden internetnieuwssites geblokkeerd. Voor televisie-uitzendingen zijn Iraniërs aangewezen op de kanalen van de staatstelevisie.(ANP)

Frans Alten (RD) wint persprijs Vlaanderen

Rotterdams Dagblad-redacteur Frans Alten heeft de Culturele Persprijs 2004 van ‘Toerisme Vlaanderen & Brussel’ gewonnen. Alten ontving zijn prijs – een oorkonde en een geldbedrag – voor zijn artikel ‘De vele vrouwen van Fernand Khnopff’, dat naar aanleiding van een tentoonstelling in Brussel verscheen in het RD van 24 januari 2004. De prijs is gisteren in Den Haag uitgereikt. In het juryrapport wordt het artikel ‘vlot en uitnodigend geschreven’ genoemd, ‘door vorm en inhoud in staat een brede doelgroep te trekken – van gewoon geïnteresseerde lezers tot de echte cultuurfreaks. Het artikel licht de lezer in over aanverwante tentoonstellingen, geeft een hoop achtergrondinformatie, ook over de kunstenaar en de stad. Een goeie mix dus, een balans tussen cultuur en gezellig toerisme.” De vormgeving van het artikel werd ‘weliswaar een tikkeltje chaotisch bevonden’, maar ‘dat werd weer ruimschoots goedgemaakt door prachtige foto’s en afbeelding’. Frans Alten: ,,Het verrast me, een Nederlander die een Vlaamse prijs wint. België mag wel oppassen, na ook die Nederlandse winnaar van het Groot Nationaal Dictee.” (RD)

ID&T Radio omzeilt via truc hitvoorschriften

Op ID&T Radio kun je sinds twee weken in één uur de recente hits van Kylie Minogue, Anastacia, Gwen Stefani, Eminem en Natasha Beddingfield horen. Met de aanstaande naamswijziging in ID&T FM per 1 januari lijkt het station nu een slimme truc gevonden te hebben om de voorschriften voor de haar relatief goedkoop verkregen frequentie te wijzigen. In de op hun site gepubliceerde playlist staat nu achter alle hits tussen haakjes ‘ID&T FM radio-edit’. Wat je dus hoort is volgens ID&T niet de hit, maar een zodanig veranderde versie, dat het niet meer als hit meetelt. ID&T mag volgens de voorschriften voor de aan haar toebedeelde frequentie overdag slechts 7,5% van haar zendtijd besteden aan Top 40-nummers. Bij gemiddeld veertien liedjes per uitzenduur komt dat voorgeschreven percentage uit op grofweg slechts één hit per uur. Volgens de laatste luistercijfers over september oktober was het marktaandeel van ID&T Radio gedaald naar 0,4%. Een jaar geleden piekte het nog op 0,7%. Bart Bijvank, persvoorlichter bij mediawaakhond Het Commissariaat voor de Media, bevestigt dat de zaak ID&T reeds in onderzoek is: “Wij hebben de ontwikkelingen kritisch gevolgd, en nemen nu steekproefsgewijs opnames. In de loop van januari hopen we met een uitspraak te komen.” Wanneer het Commissariaat de koerswijziging negatief beoordeelt, kan het Agentschap Telecom een bestuurlijke boete opleggen, al dan niet gekoppeld aan een dwangsom om herhaling te voorkomen. In het uiterste geval zal de vergunning voor ID&T Radio ingetrokken kunnen worden. 

Jente Kater weg bij Radio Veronica

Jente Kater stopt met zijn programma bij Radio Veronica, omdat zijn contract niet wordt verlengd. Zo schrijft de dj op zijn weblog naar aanleiding van geruchten die de ronde doen. In september 2003 begon Jente Kater bij Radio Veronica als presentator van het nachtprogramma ‘Oh Wat Een Nacht!’. Hij begon zijn radiocarriere ooit bij Radio 538 en presenteerde voor hij naar Veronica gang een dagelijks programma op KinkFM. In de nacht van dinsdag op woensdag 29 december zal de dj tussen 1:00 en 4:00 uur voor het laatste te horen zijn bij Radio Veronica. Over een eventuele opvolger is nog niets bekend. (via Radiofreak)

NOS wil livewedstrijd vrijdag naar abonneezender

De publieke omroep NOS wil dat de live-wedstrijd uit de eredivisie op vrijdagavond de komende jaren alleen op abonneebasis te zien is. Alleen in dat geval blijft het eerste bod van de NOS op de samenvattingen van de eredivisiewedstrijden staan. Dit meldt woensdag het Financieele Dagblad en is bevestigd door betrouwbare bronnen in Hilversum. Tot woensdagmiddag 17.00 uur hebben de geïnteresseerde partijen de tijd hun eerste bod op de pakketten rond de voetbalrechten te verhogen. Alle partijen hebben op 6 december de gelegenheid gekregen hun eerste bod toe te lichten en vragen te stellen. De NOS liet weten een geconditioneerd bod te hebben gedaan en wil niet van de eigen voorwaarden afwijken. De publieke omroep eiste bijvoorbeeld redactionele onafhankelijkheid. De publieke omroep vindt het ook belangrijk dat de door de Eredivisie CV (ECV) voorgestelde live-wedstrijd op vrijdag niet op het open net te zien is. Dat concurreert minder met de open netten. De ECV, die de rechten voor de komende drie jaar verkoopt, zou het vrijdagpakket echter graag op het open net zien. De NOS en Talpa, de investeringsmaatschappij van John de Mol, zijn elkaars concurrenten wat betreft de rechten voor de samenvattingen. Het is onbekend of die partijen in tweede instantie een hoger bod hebben ingeleverd. Op 22 december wordt duidelijk welke partij de samenvattingen de komende jaren gaat uitzenden. (ANP)

Directeur Timmer verlaat BNN

Algemeen-directeur en voorzitter Gerard Timmer van BNN stopt medio januari met zijn werkzaamheden voor die omroep. Dat maakte hij woensdag bekend. Samen met Bart de Graaff was hij een van de drijvende krachten achter de oprichting van de omroep. Timmer wil stoppen omdat hij meer tijd voor zichzelf wil nemen. ,,Sinds 1996, het moment waarop het plan ontstond om met BNN te beginnen, is mijn leven compleet veranderd. Ik ben op een rijdende hogesnelheidstrein gesprongen die tot op de dag van vandaag niet meer heeft stilgestaan.” Vorige week kreeg BNN definitief zekerheid van de Eerste Kamer over zijn voortbestaan. De omroep mag in ieder geval tot medio 2008 in het omroepbestel blijven. Nu die garantie er is vindt Timmer het een mooi moment om te vertrekken. Voormalig directeur TV van BNN, Laurens Drillich, wordt directievoorzitter van BNN. Hij werkte de afgelopen jaren als directeur Endemol Mexico. Hij wordt tevens aan de ledenraad voorgedragen als nieuwe voorzitter van de vereniging BNN. De huidige directeur TV, Maarten van Dijk, wordt mediadirecteur van BNN. Lucas Goes gaat verder als zakelijk directeur. Gerard Timmer zal als bestuurslid op afstand bij de jongerenomroep betrokken blijven. (anp)

Rebecca Classic Rock blijft op kabel Friesland

De actie “Dat kin net” van Rebecca Classic Rock heeft succes gehad, de commerciele regionale radiozender blijft verzekerd van een plek op de kabel in Friesland. Meer dan 400 personen reageerden per telefoon of e-mail dat zij het oneens waren met het besluit om Rebecca in te wisselen voor een buitenlandse radiozender. Ook de sterke stijging van de luistercijfers in Friesland na de start van het Classic Rock-format, heeft bijgedragen aan het herziene advies van de Kabelraad Fryslân, waardoor het radiostation zowel in de ether als via de kabel is te ontvangen. Dit betekent dat Rebecca Classic Rock in de UPC-gebieden Achtkarspelen, Boarnsterhim, Ferwerderadiel, Heerenveen, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Menaldumadeel, Smallingerland en Tytsjerksteradiel tot en met juli 2006 te ontvangen is via de kabel. BBC Radio 3, Radio NL en Juize FM zullen per juli 2005 worden toegevoegd aan het kabelpakket in deze gebieden. BBC Radio 1, RTL FM en Colorful Radio verdwijnen per die datum van de kabel volgens het definitieve advies van de Programmaraad Fryslan. Geadviseerd wordt in het standaardpakket tevens BBC Radio 2 uit te zenden op de vrije frequentie 101.1.

Multikabel brengt Canal+ digitaal

Multikabel en Canal+ zijn een distributieovereenkomst aangegaan waardoor het mogelijk wordt de inwoners van Noord-Holland naar verwachting vanaf maart 2005 het sport- en filmaanbod van Canal+ in digitale beeld- en geluidskwaliteit aan te bieden. Op dit moment is Canal+ nog analoog via de kabel te bekijken met behulp van een speciale ontvanger. Multikabel en Canal+ zijn nu een distributieovereenkomst aangegaan waarbij het aanbod van Canal+ via het eigen digitale platform van Multikabel aangeboden zal worden. Digitale Televisie is vanaf 1 januari 2005 bij Multikabel de standaard televisiedienst, waarbij het gedigitaliseerde Standaard Pakket (met zo’n 40 zenders) de basis zal vormen. Hier bovenop zal Multikabel nieuwe keuzemogelijkheden bieden, waardoor klanten gemakkelijk en voordelig een meer op hun wensen afgestemd aanbod kunnen samenstellen. Men kan vanaf dit voorjaar dus ook kiezen voor Canal+ in digitale beeld- en geluidskwaliteit waarvoor geen aparte Canal+ ontvanger meer nodig is. De uitzendingen van Canal+ zullen tot 1 januari 2006 ook nog analoog beschikbaar blijven. Naast Canal+ Rood en Canal+ Blauwe zal er via het digitale pakket van Multikabel ook Canal + Geel (16/9) worden aangeboden.

LO Diemen vervangt Salto A2 in Diemen

Het televisieprogramma Salto A2 is door Stichting Algemene Programmaraad aangewezen als de lokale omroep in de gemeente Amsterdam en omliggende gemeenten waar nog geen lokale omroep actief is. Dit is de reden dat Salto A2 tijdelijk te zien is geweest in de gemeente Diemen. Aangezien Lokale Omroep Diemen (must carry-zender) woensdag 15 december 2004 zal starten met een kabelkrantprogramma, wordt doorgifte van Salto A2 in Diemen op 15 december 2004 beëindigd. De nieuwe tv-zender van de Lokale Omroep Diemen is vanaf dan te zien op kanaal s14+ / frequentie 256,00. Salto A2 verdwijnt per die datum van de kabel in Diemen. (UPC)

Radio 227 in heel Zeeland te ontvangen

De commerciële radiozender is sinds deze week in de gehele provincie Zeeland te beluisteren via de kabelfrequentie 93.8 MHz. In het jaar 2005 zal Radio 227 in nog meer gebieden op de kabel worden aangeboden. In o.a. Noord-Brabant, Zuid Gelderland, Bollenstreek en Leiden zal Radio 227 vanaf medio 2005 worden aangeboden. In IJsselland, Noordoost Polder en Zuid Drenthe staat Radio 227 voor 2005 op de eerste reserveplaats.

Storing Nozema: zwak signaal TV Drenthe

Door een zenderstoring bij zendmaatschappij Nozema in haar zendmast nabij Smilde is het ethersignaal van TV Drenthe erg zwak. Daardoor is in bepaalde gebieden van Drenthe de regionale zender wellicht niet te ontvangen. Een onderdeel uit Duitsland moet de storing verhelpen. In de loop van woensdag zal TV Drenthe weer overal in de provincie te ontvangen zijn.

Moord op Van Gogh tv-moment van 2004

De moord op filmmaker Theo van Gogh heeft in 2004 de grootste indruk gemaakt op televisiekijkend Nederland. Uit onderzoek van bureau Trendbox in opdracht van Veronica Magazine blijkt dat 46 procent van de vijfhonderd ondervraagden de gebeurtenis op 2 november hét tv-moment van 2004 noemt. Het onderzoek is eind november gehouden. De begrafenis van André Hazes, eind september, was voor 10 procent het meest indrukwekkend het afgelopen jaar. Het overlijden van een andere bekende Nederlander, actrice Guusje Nederhorst, in januari vond 9 procent van de tv-kijkers het meest aangrijpend. De rechtstreeks uitgezonden bijzetting van prinses Juliana maakte indruk op 7 procent van de kijkers. De val van wielrenster Leontien van Moorsel tijdens de Olympische Spelen in Athene, het eerste sportmoment in de lijst, werd door 3 procent gekozen. Eveneens 3 procent noemde de vrijlating van Artsen zonder Grenzen-medewerker Arjan Erkel hét tv-moment en hetzelfde aantal koos voor de strijd om het presidentschap van Amerika. Andere gebeurtenissen die een blijvende indruk achterlieten: de ruimtereis van André Kuipers (2 procent), het Olympisch goud van zwemmer Pieter van den Hoogenband (2 procent) en de omstreden wissel van Arjen Robben door Dick Advocaat tijdens het Europees kampioenschap voetbal (2 procent). Veronica selecteerde vooraf dertig televisiemomenten. Daaruit mochten de respondenten, in de leeftijd van zestien jaar en ouder, tien momenten kiezen en moesten zij er vervolgens een uitpikken die de meeste indruk had gemaakt. Het onderzoek had plaats voor de dood van prins Bernhard. (via Algemeen Dagblad)

Eutelsat stopt met islamitische zender

De Franse satellietonderneming Eutelsat is dinsdag gestopt met het doorgeven van een omstreden islamitische zender. De firma gaf daarmee gehoor aan de Franse justitie, die maandag bepaalde dat Eutelsat binnen 48 uur de uitzendingen van de omroep al-Manar in Frankrijk moest beëindigen. Al-Manar televisie is een omroep van de Libanese sjiitische beweging Hezbollah. De zender maakte zich schuldig aan antisemitisme. De zender is nu nergens meer in Europa via Eutelsat te ontvangen. Al-Manar wordt nog wel door drie andere satellieten naar Europa doorgegeven. De Franse justitie kwam in actie na klachten van een overkoepelende organisatie van joden in Frankrijk. Een woordvoerder van al-Manar noemde het verbod “gevaarlijk”. Volgens hem gaat het om een beperking van de vrijheid van meningsuiting. Hij vreest juridische stappen tegen andere Arabische media. (via Telegraaf)

ID&T Radio wijzigt naam en format

ID&T Radio zal vanaf 1 januari 2005 onder de naam ‘ID&T FM’ verder gaan. Met de naamsveranderingen zal ook het format worden aangepast. Dat hebben bronnen aan RadioFreak gemeld. Onder leiding van de nieuwe directeur radio, Michel de Winter, zullen er meer oude en nieuwe hits op de zender te horen zijn. ID&T Radio wil het verhaal niet bevestigen. “We kunnen er geen uitspraken over doen en jullie merken het vanzelf wel. Per 1 januari zullen er waarschijnlijk dingen veranderen”, aldus een woordvoerster. Het nieuwe format is grotendeels bedacht door oud ID&T-dj Dennis Hoebee en Marcell Mijwaard. Ieder uur komen er veel hits voorbij vanaf 1998 tot nu met daarbij een oudere plaat en een free-choice van de dj. Uitgezonderd zijn rock-platen en Nederlandstalige muziek. Om niet met de vergunning voor de etherfrequentie in de problemen te komen, zullen er speciale edits van de muziek gemaakt worden. De geruchten gaan dat van de avondprogrammering niet veel zal overblijven. Zo verdwijnt dj Edit Den Doosch van de zender. Wat zeker overeind zal blijven is het programma ID&T 40, de tegenhanger van de Top 40, en de dj’s Robin Velderman (elke werkdag van 19:00 tot 21:00 uur) en Eric van Kleef (elke werkdag van 16:00 tot 19:00). De naam ‘ID&T FM’ is gekozen omdat deze beter te gebruiken is voor het inzingen van jingles. Hiervoor heeft het station het ‘Kiss108 pakket’ besteld bij jingleproducent Reelworld. (Radiofreak)

“Tillieux topman SBS, Goes weigerde”

Patrick Tillieux wordt genoemd als opvolger van Bart in ‘t Hout als algemeen directeur van SBS Broadcasting. Ronald Goes (Endemol), van wie bekend is dat hij een overstap naar Talpa maakt, was volgens ingewijden ook in beeld voor de functie, maar heeft geweigerd. Verder zou SBS een samenwerking aangaan met kersverse UPC-dochter Canal+ voor het lanceren van digitale kanalen. De Luxemburger is momenteel algemeen bestuurder bij SBS Belgium (onder meer VT4). Mogelijk krijgt hij de taak om de SBS-groepen in België en Nederland samen te voegen tot SBS Benelux, schrijft De Telegraaf. Tillieux was in het verleden directievoorzitter van HMG (nu RTL Nederland). De krant meldt verder dat SBS een samenwerking aangaat met UPC-dochter Canal+ voor het lanceren van digitale kanalen. Er is zelfs sprake van een overname van Canal+. Morgenochtend is overigens een persconferentie van SBS Broadcasting, waarbij internationale topmannen Harry Sloan en Markus Tellenbach het woord gaan voeren. Ook Telegraaf-directeur Ad Swartjes – lid van de Raad van Commissarissen van SBS Broadcasting – is aanwezig. Verwacht wordt dat er dan meer duidelijk wordt over de plannen van SBS. (Via Adformatie)

Redactie Haagsche Courant wil eigen titel behouden

De redactie van de Haagsche Courant en de Goudsche Courant wil onder geen beding de eigen titel verbinden met die van het Algemeen Dagblad. De meerderheid van de redactieleden wil titel en karakter van de eigen krant behouden. Dat bleek dinsdag tijdens een plenaire vergadering, aldus een woordvoerder. Uitgeverssconcerns PCM en Wegener hebben het plan om een aantal randstedelijke kranten (AD, Rotterdams Dagblad, De Dordtenaar, Rijn en Gouwe, Utrechts Nieuwsblad, Haagsche Courant, Goudsche Courant en Amersfoortse Courant) samen te voegen onder de noemer van het AD. De journalisten wijzen de ,,door het AD opgeëiste leidende rol in het aangekondigde samenwerkingsverband” af. (ANP)

Belgische Persgroep ontkent contact Rotterdams Dagblad

De Belgische Persgroep, die eerder Het Parool van de ondergang redde, heeft ,,geen contacten gehad en ook geen onderhandelingen gevoerd met het Rotterdams Dagblad” over een mogelijke deelneming in de krant. Dat heeft topman Van Thillo van de Persgroep laten weten in een reactie op uitspraken van hoofdredacteur Pronk van het Rotterdams Dagblad. Die stelde zaterdag dat er contact was gelegd met de Persgroep. De redactie van het Rotterdams Dagblad is fel gekant tegen de plannen van eigenaar PCM om de krant op te laten gaan in een grote fusie met het Algemeen Dagblad en de regionale kranten Utrechts Nieuwsblad, Amersfoortse Courant, Haagse Courant en Goudsche Courant, die worden uitgegeven door het Wegener-concern. Volgens Pronk was daarom contact gezocht met Van Thillo, die het Rotterdams Dagblad een zelfstandige toekomst zou kunnen garanderen. (ANP)

Brinkhorst: Submission was onverstandig

Minister Brinkhorst van Economische Zaken noemt het maken van de film Submission, van filmmaker Theo van Gogh en Tweede-Kamerlid Hirsi Ali, onverstandig. De D66-bewindsman zegt dat in een interview met het weekblad Vrij Nederland. ,,Toen ik die film zag, dacht ik: oei, oei, loopt dit wel goed af? Je weet wat er gebeurt als je in een munitiemagazijn een sigaret opsteekt. Zo’n film mag, maar ik vond het niet verstandig. Ik vind het heel begrijpelijk dat daar onder moslims opwinding over is ontstaan. Neem me niet kwalijk! Wie is hier nou naïef?” aldus Brinkhorst. Hij vindt, dat dit ,,niets te maken heeft met de vrijheid van meningsuiting. Als ik voor het huis van mijn buurvrouw de hele dag ‘rothoer’ roep, wordt ze boos. Daar moet ik dan niet verbaasd over zijn. De situatie is kwetsbaar met zoveel tegenstellingen. Als je dan voortdurend herhaalt dat je gelijk hebt en gelijk wilt krijgen, draag je bij tot een klimaat waarin oplossingen niet meer mogelijk zijn. Zo denk ik erover en voor die opvatting zal ik strijden”. Brinkhorst is er ,,tegen om ongeremd van alles te roepen. Je moet nadenken voordat je iemand voor rotte vis uitmaakt. Ik kan het woord kutmarokkaan niet meer horen. En de term geitenneuker krijg ik niet over mijn lippen. In het dagelijks leven en op de televisie worden nu woorden gebruikt waarvan ik zeg: die zijn provocerend. Die zijn vuig, die hebben niets meer te maken met het benoemen van de problematiek. Mensen worden tegen elkaar opgezet. Als ik mijn vrijheid van meningsuiting alleen kan veroveren door jou te vernederen, dan ben ik onverantwoord bezig. En dat moet ook maar eens hardop worden gezegd. Ik vind helemaal niet dat alles moet kunnen”. (Leidsch Dagblad)

Koekoeroe Reedio zamelt geld in voor terugkeer in de ether

Vrijdagavond wordt in Eurodusnie aan de Boerhaavelaan 345 een benefietavond georganiseerd voor de Leidse vrijeradiozender Koekoeroe Reedio. Koekoeroe Reedio is bezig met het inzamelen van geld om nieuwe zend- en audioapparatuur aan te schaffen. Deze werden in oktober in beslag genomen bij een inval in de studio van Koekoeroe door het Agentschap Telecom. Koekoeroe Reedio is van plan om in januari weer te starten met haar uitzendingen op 97.4 FM. De benefietavond begint om 20:30 met de film “UHF” van Weird Al Yankovic. Daarna treden vanaf 22:00 de bands Omission (melodieuze hardcore uit Katwijk) en Visions of War (crustpunk uit België) op. Na afloop van de bands draaien DJ’s van Koekoeroe Reedio muziek. Aan het begin van de avond kan er ook een vegetarische maaltijd genuttigd worden. De toegang voor het avondprogramma is een vrijwillige bijdrage. (via Sleutelstad)

Weer eigen tv-show Kopspijkersduo

In navolging van Paul Groot en Owen Schumacher, die bij de AVRO ‘Koefnoen’ gingen maken, krijgen weer twee cabaretiers uit het VARA-programma Kopspijkers een eigen show. Mike Boddé en Thomas van Luyn gaan bij de VARA de ‘Mike & Thomas Show’ presenteren, meldde de omroep vandaag. Het programma, een ‘muzikale glamourcomedyquiz’, is vanaf 3 januari negen weken lang te zien op maandagavonden (23.05 uur, Ned. 3). Twee teams van ‘terecht beroemde mensen’ nemen het tegen elkaar op onder de bezielende leiding van de twee quizmasters. De presentatoren vormden in de jaren ’90 het cabaretduo Ajuinen en Look; een culthit in die tijd. (ANP)

Bijna 1 Miljoen stemmen voor Radio 2 Top 2000

De afgelopen weken zijn in totaal maar liefst 976.351 stemmen uitgebracht voor de Radio 2 Top 2000. Dat is bijna 250.000 Meer dan in 2003 toen ook al een record aantal van 730.000 stemmen werd geteld. Zendercoördinator Radio2 Kees Toering: “Met zoveel stemmen bewijst de Top 2000 nu al enorm te leven onder de Nederlandse bevolking.” De stemmen zijn binnengekomen via de site van de Top 2000 (www.radio2.nl) en via stemformulieren die op vrijdag 10 december in het land zijn opgehaald. Iedereen kon stemmen op tien favoriete platen uit de Keuzelijst en eventueel een vrije keuze aangeven. De stemperiode werd afgelopen vrijdag afgesloten. De uiteindelijke Radio 2 Top 2000 wordt gepubliceerd op vrijdag 24 december in de landelijke dagbladen en op de site van de Top 2000. De uitzending start op zondag 26 december om 0.00 uur en eindigt op vrijdag 31 december om 24.00 uur met de nummer 1. In 144 uur presenteren Daniël Dekker, Bert Haandrikman, Tom Herlaar, Ruud Hermans, Bert Kranenbarg, Hans Schiffers, Hans Smit, Stefan Stasse, Ron Stoeltie en Jeffrey Willems de 2000 favoriete platen van het publiek. (Persbericht)

Canal+ wint Franse voetbalrechten

De Franse betaalzender Canal+ betaalt de Franse voetballiga (LFP) 1,8 miljard euro voor de rechten voor de komende drie jaar van voetbalwedstrijden van de eerste divisie. Dat is 600 miljoen per jaar. Canal+ moest concurreren met TPS, de satellietzender van TF1 en M6. Het is de vraag of Canal+ die investering met een totale omzet van 4,8 miljard per jaar in 2003 kan dragen. Canal + is voor 100 procent eigendom van de gigant Vivendi Universal (VU). Vergeleken met het lopende seizoen 2004-2005 is de prijs van de jaarlijkse rechten verdubbeld. Het Franse voetbal is nu duurder dan dat in Groot-Brittannië en Duitsland. (Adformatie)

APR-advies: RTL FM en Arrow 90.7 FM op de Amsterdamse kabel

De Algemene Programmaraad voor Amsterdam e.o. (APR) heeft in haar conceptadvies radio 2005/2006 RTL FM en Arrow 90.7 FM opgenomen. Het advies is vorige week uitgelekt. De APR heeft niet langer de volledige adviesbevoegdheid over alle kabelradiozenders in Amsterdam, maar alleen nog een bindende adviesbevoegdheid over de eerste 25 radiostations. Daarin is Arrow 90.7 FM nieuw opgenomen. Indien Colorful Radio uit de lucht blijft, is Juize FM als ‘eerste reserve’ aangewezen in het basispakket. In het aanvullend pakket is RTL FM nieuw opgenomen, nadat deze op 1 juli jl. het veld moest ruimen van de Amsterdamse kabel. Radio Octaaf – die nu wordt doorgegeven op de Amsterdamse kabel, komt niet meer voor in het advies, maar is slechts als reserve opgenomen. Voor de SALTO-radiozenders (de lokale Amsterdamse publieke omroep) geldt dat alleen Salto Stads FM, FunX en Salto Wereld FM zijn opgenomen in het basispakket. Salto Caribbean FM en Salto Mokum Radio zijn opgenomen in het aanvullend advies, terwijl Salto Radio Zuid-Oost helemaal niet meer voorkomt in het advies. De APR heeft zelf een selectie gemaakt op basis waarvan deze denkt dat Salto kanalen wel of niet onder de nieuwe mustcarry bepalingen vallen en als minderheidskanalen kunnen worden aangemerkt. De APR vindt dat haar eigen adviesruimte te beperkt wordt als ze vijf kanalen (het maximum) tot de must carry bepaald van SALTO. Het advies zal naar verwachting maandagavond 13 december definitief worden vastgesteld en zal per 1 juli 2005 worden ingevoerd, en zal in het voorjaar mogelijk nog geactualiseerd worden. Radio Octaaf (www.radiooctaaf.nl) heeft nu al protest tegen het voorgenomen advies aangetekend op haar website. 

Radio Waddenzee/Radio Seagull starten testuitzendingen via middengolf

Zondag 12 december 2004 om ongeveer 11.00 uur zijn de testuitzendingen van Radio Waddenzee / Radio Seagull op de frequentie 1602 AM begonnen. De uitzendingen vinden plaats met gebruik van zeer laag vermogen en dienen uitsluitend om de zender en de antenne uit te proberen. De verwachting is dat met reguliere uitzendingen kan worden begonnen in januari 2005. In de nieuwsgroep nl.media.radio wordt gemeld dat het gaat om een vermogen van 35 watt vanaf een zogenaamde t-antenne op 30 meter hoogte. De zendinstallatie zou zijn geplaatst op een schip in Harlingen.

Televiesiedebat Europa op RTL4

Op RTL4 wordt zondagavond het eerste Europese televisiedebat uitgezonden. Initiatiefnemer van het debat is de Nederlandse regering, op dit moment voorzitter van de Europese Unie. Door het debat op een populaire commerciële zender te sponsoren wil de Nederlandse regering de Nederlandse burger bij Europa betrekken. Aan het debat doet onder meer acteur Klaus Bondam mee. Bondam speelde in de Deense film ‘Festen’. Ook zakenman Erik de Vlieger doet mee. Het debat wordt gepresenteerd door de Britse oorlogscorrespondent Alex Thomson. Op 19 en 26 december volgen ook nog twee gesponsorde Achea Kennis Quizzen. Dan worden Europese kinderen getest op hun kennis over Europa en de Europese Unie. De programma’s worden gemaakt in samenwerking met RTL Nederland, Endemol Nederland en de Stichting Achmea Kennisquiz. Staatssecretaris Nicolaï van Buitenlandse Zaken nam in oktober het initiatief met de ‘Communicating Europe’ bijeenkomst. Toen werd gesproken over de manier waarop de Europese burger beter betrokken kan worden bij Europa. De financiering van de programma’s is een van de uitkomsten van deze bijeenkomst. (Nieuws.nl)

Belg wint ‘Komt dat Schot!’

De Belg Floris Geerts heeft de finale van Komt dat Schot! gewonnen. Het BNN-programma zocht de afgelopen weken na een nieuwe voetbalcommentator. Geerts zal binnenkort bij Studio Sport een samenvatting verslaan. De 17-jarige Belg nam het in de finale op tegen Joris Coppes (19) uit Utrecht. Het tweetal werd beoordeeld door de juryleden Theo Reitsma, Barbara Barend en Hugo Borst. De finale bestond uit live-commentaar geven bij de wedstrijd Nederland – Finland en het becommentariëren van een samenvatting van een interland. Beide finalisten brachten het er goed vanaf, aldus de jury. De professionele houding van de jongste finalist gaf uiteindelijk de doorslag. ”Floris beschouwt het commentatorschap als een vak, terwijl Joris het nog te veel als een spelletje ziet”, aldus juryvoorzitter en voetbalcommentator Theo Reitsma. De titel Komt dat Schot! is ontleend aan de woorden van oud-voetbalcommentator Hugo Walker. De opzet van het programma is een idee van Kees Jansma, programmamaker, voetbalcommentator en perschef bij het Nederlands elftal. (ANP)

Koning, Keizer, Admiraal het zwijgen opgelegd

De vrije radiozender Koning, Keizer, Admiraal is zaterdagmiddag uit de lucht gehaald door de Duitse autoriteiten. Sinds donderdagavond was er een marathonuitzending te horen van deze vrije radiozender. De uitzendingen waren afkomstig uit Gildehaus, vlak over Duitse grens, op 97,00 MHz, en in een zeer groot deel van Nederland te horen. Er werd uitgezonden vanaf een 101.20 meter hoge mast met een vermogen van 11 KiloWatt. Donderdag zijn er ontvangstberichten binnengekomen vanuit omgeving Amsterdam en Rotterdam waar het signaal op de autoradio is te volgen. 

Veel journalisten omgekomen in 2004

2004 is nu al het dodelijkste jaar voor journalisten van het afgelopen decennium. Dat komt vooral door het geweld in Irak en op de Filipijnen. De in New York gevestigde Commissie voor Bescherming van Journalisten (CPJ) schrijft dat in een vrijdag gepubliceerd rapport. Volgens de internationale organisatie zijn in 2004 tot nu toe 54 journalisten gedood ,,als een direct gevolg van hun werk”. Irak was het gevaarlijkst; daar kwamen 23 journalisten om het leven. De meesten van hen waren Iraqi’s die werden gedood door Iraakse opstandelingen. Velen kwamen om het leven terwijl ze werkten voor westerse media, soms als toevallig slachtoffer van vuurgevechten, soms als doelwit van de opstandelingen. Ook op de Filipijnen was het voor journalisten gevaarlijk; daar verloren er dit jaar acht het leven. Vooral provinciale radioverslaggevers die over corruptie berichtten, waren het slachtoffer van geweld. Volgens de CPJ is niemand vervolgd voor de 48 moorden op journalisten sinds de Filipijnen in 1986 een democratie werden. Sinds de CPJ daar statistieken van ging bijhouden, was 1994 het absolute dieptepunt voor de journalistiek. Toen kwamen in die beroepsgroep 66 mensen om het leven, van wie de meesten in Algerije. (ANP via Planet.nl)

Fresh FM hervat uitzendingen via steunzender Alphen a/d Rijn

De regionale commerciële radiozender Fresh FM is sinds vrijdagavond weer te beluisteren via haar steunzender in Alphen a/d Rijn op 95,9 MHz. Door een storing, die enkele weken heeft geduurd, was het niet mogelijk om het signaal vanuit de studio naar de zender in Alphen a/d Rijn te transporteren. Door het vervangen van enige apparatuur is de verbinding herstelt. Hierdoor kan ook de regio Rijnland en Haarlemmermeer weer luisteren naar Fresh FM.

Bezwaren NMa tegen bod De Mol

Het huidige bod van John de Mol op de voetbalrechten stuit mogelijk op bezwaren van de Nederlandse Mededigingsautoriteit, de NMa. De concurrentiewaakhond vreest dat de mediaondernemer een te grote machtspositie krijgt bij de voetbalrechten. Dat meldt de Volkskrant. De Mol biedt rond de 40 miljoen euro voor alle voetbalwedstrijden op het open net. Dat zou gaan om de samenvattingen van de eredivisie, de tweede rechten van de samenvattingen en de live-wedstrijden op vrijdagavond. Mocht het bod slagen, dan is John de Mol voor zijn kanaal van vrijdag tot en met maandag verzekerd van eredivisievoetbal. De NMa vindt met name de combinatie van de eerste en de tweede rechten een probleem. De NMa heeft de Eredivisie CV al vorige maand laten weten dat de eerste en tweede rechten bij voorkeur aan verschillende partijen moeten worden verkocht. Mocht de Eredivisie CV de rechten aan De Mol gunnen, dan gaat de NMa de contracten bestuderen. De toezichthouder kan de overeenkomst alsnog goedkeuren, in zijn geheel verbieden of eisen dat delen van de rechten worden afgestoten, voordat toestemming wordt gegeven. (Adformatie)

Beau van Erven Dorens stopt met RTL Boulevard

Beau van Erven Dorens stopt als presentator van het succesvolle televisieprogramma RTL Boulevard. Dat maakte hij donderdagavond in het programma zelf bekend. Hij verklaarde ,,wel een beetje klaar te zijn” met het programma dat iedere avond tussen half zeven en half acht wordt uitgezonden. Bovendien wilde hij zijn kinderen wel weer eens ‘s avonds naar bed brengen. De aankondiging viel hem zwaar, want hij hield het niet droog. Albert Verlinde, als onderdeel van wat ook wel als het gouden duo in de televisiewereld wordt gezien, blijft Boulevard wel presenteren. RTL Boulevard bestaat zo’n 3,5 jaar. Wanneer Van Erven Dorens stopt is niet precies bekend. Dat zal over een paar maanden zijn, verklaarde hij. Naar een nieuwe presentator wordt nog gezocht. Of Van Erven Dorens een nieuw programma gaat presenteren, is nog niet bekend, aldus een woordvoerder van RTL4. (ANP)

Rob Stenders vrijdagnacht op 3 FM

DJ Rob Stenders (Yorin FM) is aanstaande vrijdagnacht te gast bij de publieke concullega Radio 3 FM. Tijdens de programma’s ‘Nachtegiel’ met Giel Beelen en ‘Ekdom in de nacht’ met Gerard Ekdom zal Rob Stenders aanwezig zijn om mee te presenteren. Vrijdagnacht zal de Freaklijst 2004 worden uitgezonden. De uitzending zal gelijktijdig ook op Yorin FM te horen zijn. Ook YorinFM-DJ Maurice Verschuuren is vrijdagnacht te gast in de Radio 3 FM studio. Een aantal maanden geleden werd er ook een gezamenlijke uitzending met Rob Stenders (vanuit de Yorin FM studio) en Gerard Ekdom uitgezonden op zowel Radio 3 FM als Yorin FM. Vooral de ‘omroepbazen’ waren destijds niet blij met deze gecombineerde uitzending tussen Yorin FM en Radio 3 FM. Door Rob Stenders nu uit te nodigen in de Radio 3 FM-studio kan er nu wel zonder problemen een ‘gezamenlijk’ programma worden uitgezonden op zowel Radio 3 FM en Yorin FM.

NRC stopt sponsoring toneelpublieksprijs

NRC Handelsblad stopt na vier jaar als naamgevend hoofdsponsor van de NRC Handelsblad Toneelpublieksprijs. Dat maakte de organisatie van de prijs vandaag bekend. NRC heeft besloten het sponsorcontract niet te verlengen, omdat het sponsorbeleid is gewijzigd. De onderscheiding is een begrip in de toneelsector. Op 20 juni volgend jaar wordt de prijs voor het laatst onder de huidige naam uitgereikt in Carré. De winnaar ontvangt 35.000 euro voor het maken van een nieuwe toneelproductie en 20.000 euro aan advertentieruimte in het NRC. De organisatie gaat op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. (ANP)

Opnieuw internationale waardering voor “Deksels!”

Hoewel net geen hoofdprijs, is er wederom internationale waardering voor het KRO Jeugdprogramma ‘Deksels!’. De aflevering ‘Pindakaas’ van de kleuterkookserie ‘Deksels!’ uit KRO’s Kindertijd heeft op het Basel- Karlsruhe Festival voor educatieve programma’s een ‘Special Mention’ gekregen. Het programma was geselecteerd in de categorie ‘School and Youth’. Deze eervolle vermelding voor de kleuterkookserie Deksels! staat niet op zichzelf. Eerder won ‘Deksels!’ al de Prix Danube in Bratislava, een derde prijs op de Prix Jeunesse in Munchen en werd recentelijk nog geselecteerd voor de Japan Prize. “De serie wordt internationaal geroemd omdat het een brug slaat tussen klassieke educatieve televisie en entertainment. Vandaar bijvoorbeeld de selecties voor Japan en Basel, waarvoor traditioneel uitsluitend schooltelevisie programma’s worden geselecteerd”, aldus hoofd KRO Jeugd Jan-Willem Bult. “De educatie in onze jeugdprogramma’s bestaat eruit dat kinderen elkaar inspireren. Op soms onbekende terreinen zoals koken.” In elke aflevering van Deksels! koken twee verschillende kleuters een steeds andere maaltijd in steeds een andere keuken. Het programma is een coproductie van KRO Jeugd met VS Productions en werd gemaakt door Wendo Kroon en Erik van Schaaik. (Persbericht)

Eigen website voor ‘uitzendinggemist.nl’

Uitzending Gemist, de populaire videotheek van de Publieke Omroep op internet, heeft sinds vandaag een eigen site op www.uitzendinggemist.nl . Omroepen zullen gezamenlijk het video-aanbod in Uitzending Gemist de komende maanden uitbouwen. Zo zullen omroepen naast recente uitzendingen binnenkort ook archiefmateriaal op uitzendinggemist.nl aanbieden. De afsplitsing van de populaire on-line videotheek van portalsite omroep.nl valt samen met een ingrijpende restyling van www.omroep.nl , de site die deze week nog door het publiek werd verkozen tot ´tv-website van het jaar 2004´. Op de nieuwe omroepportal is meer ruimte gekomen voor omroepen die zich thematisch gaan specialiseren. Ook is de toegang verbeterd naar onderdelen als de elektronische programmagids, teletekst, regionaal nieuws en digitale audio- en videokanalen. Door een nog intensievere samenwerking verwacht de publieke omroep op internet een deel van de opgelegde bezuinigingen het hoofd te kunnen bieden. Bij de nieuwe opzet van de omroep.nl portals is gekozen voor een hoge graad van automatisering. Landelijke en regionale omroepen leveren zelf alle thematische headlines. Ook is een belangrijke rol weggelegd voor de Electronische Programmagids (gids.omroep.nl). Deze centrale programmagids wordt door omroepen gezamenlijk van informatie voorzien en vervolgens in allerlei omroepsites (her)gebruikt voor programma-informatie en overzichten. (Persbericht)

Noordzee FM zet ‘fatsoenlijke’ kerstboom op Dam

Radio Noordzee FM heeft na de vele negatieve reacties besloten de kerstboom die sinds woensdag op de Dam in Amsterdam staat, vrijdag te vervangen voor een nieuwe, normale boom. ,,Er komt een fatsoenlijke boom waar alle Amsterdammers trots op kunnen zijn”, aldus een woordvoerder donderdag. De boom die het radiostation op de Dam had laten zetten, is lelijk, kaal en bruin en viel niet bepaald in goede aarde bij de Amsterdammers. Noordzee FM erkende dat hij geen schoonheidsprijs verdient. De den die het station in eerste instantie had uitgekozen in België, was tijdens het omzagen afgebroken waarna het huidige exemplaar op transport naar de hoofdstad is gegaan. (ANP)

PCM en Wegener bundelen dagbladen

De uitgeefconcerns PCM en Wegener willen een nieuw dagblad in de Nederlandse markt zetten met een grootstedelijk karakter door bestaande kranten samen te voegen. De bedoeling is om de nieuwe krant onder te brengen bij een gezamenlijke onderneming. De betrokken kranten gaan vallen onder de noemer van het Algemeen Dagblad. De betrokken PCM-kranten zijn Algemeen Dagblad, Rotterdams Dagblad, De Dordtenaar en Rijn en Gouwe en de Wegener-kranten Haagsche Courant, Goudsche Courant, Utrechts Nieuwsblad en Amersfoortse Courant. De gezamenlijke oplage van deze dagbladen is momenteel 630.000 exemplaren per dag. Het zijn alle regionale kranten, met uitzondering van Algemeen Dagblad dat landelijk wordt verspreid. De kranten houden op te bestaan als zelfstandige titels als de plannen doorgaan.Het is wel de bedoeling dat de huidige abonnees van Algemeen Dagblad buiten het beoogde verspreidingsgebied toch de nieuwe krant blijven ontvangen. Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, ‘t Groene Hart, Utrecht en Amersfoort zijn de kernregio’s waarop de nieuwe krant zich zal concentreren. De betrokken kranten hebben te maken met een gestage daling van het aantal abonnementen in hun regio’s. De concerns denken dat die ontwikkeling met een nieuw krantenconcept een halt kan worden toegeroepen. ,,De huidige versnippering van posities biedt die oplossing niet”, aldus de concerns in een verklaring. Het staat nog niet vast of de nieuwe krant een ochtend- of avondblad wordt.Volgens de Wegener-topman zijn de redacties van de kranten en de ondernemingsraden inmiddels ingelicht over de plannen. Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn voor de werkgelegenheid bij de kranten en de uitgeverijen. De journalistenvakbond NVJ vreest dat de fusie banen gaat kosten. (ANP)

Staatssecretaris tegen verdere dagbladconcentratie

Staatssecretaris Van der Laan (Media) is tegenstander van verdergaande dagbladconcentratie, zo maakte zij eerder dit jaar al duidelijk. Haar streven is het Nederlandse krantenlandschap zo pluriform mogelijk te houden en daartoe heeft zij voorstellen gedaan die het kabinet vrijdag bespreekt. Op basis van de huidige Mediawet kan Van der Laan, mocht ze dat willen, de plannen van de concerns niet tegenhouden. De enige die dat kan is mededingingsautoriteit NMa. Maar die instelling kijkt alleen naar economische aspecten en niet naar gevolgen voor de pluriformiteit binnen de krantenwereld. In de plannen van Van der Laan en minister Brinkhorst (Economische Zaken) staat dat, om verdere dagbladconcentratie tegen te gaan, dagbladuitgevers niet meer dan 35 procent van de markt in handen mogen hebben. De drie grote uitgevers in Nederland (Telegraaf, PCM en Wegener) hebben alle ongeveer 30 procent marktaandeel. Zij mogen in de optiek van de bewindsvrouw dus met enkele percentages stijgen, maar niet teveel. (ANP)

Endemol wint geschil met SBS6 over kerstshow

Tv-producent Endemol heeft een kort geding tegen SBS6 over het kerstprogramma ‘Eneco Stralend Nederland’ gewonnen. In het verleden besteedde SBS het programma uit bij Endemol, maar de zender vond dat het productiebedrijf te hoge kosten berekent en wilde de show daarom zelf maken. Dat mag SBS niet op eigen houtje beslissen, oordeelde de rechter woensdag. Eneco Stralend Nederland gaat op zoek naar een woning, straat of tuin die de mooiste kerstversiering heeft. De rechten van het programma zijn gelijk verdeeld onder vier partijen, waaronder SBS Broadcasting en Endemol. De rechter verplicht SBS om de onderhandelingen met Endemol over de productie van het programma te heropenen. SBS6 mag het programma niet door een ander bedrijf laten produceren. De eerste aflevering die op al de plank ligt en donderdagavond op televisie zou verschijnen, mag niet zonder toestemming van Endemol worden uitgezonden. SBS (SBS6, Net5 en Veronica) is een belangrijke afnemer van Endemol Nederland. Het was de tweede keer dat Endemol een rechtszaak aanspande tegen een grote klant. ,,Dat is nogal wat en zeker niet onze gewoonte”, herhaalde een woordvoerder van Endemol woensdag. ,,Onze rechten zijn ons brood. Ze zijn cruciaal voor ons vak”, liet het bedrijf in reactie op de uitspraak weten. Endemol hoopt dat er alsnog met SBS overeenstemming komt over de productie van het kerstprogramma. Een woordvoerder van SBS beloofde woensdagavond dat het overleg met Endemol er komt. Ook de commerciële zender gelooft in een goede afloop en gaat er van uit dat de eerste aflevering van het programma donderdagavond op televisie komt. (ANP/Spitsnet)

“Einde Canal+ door missen eredivisie”

Het einde van Canal+ lijkt nabij nu Versatel 30 miljoen euro heeft geboden op de uitzendrechten van de live wedstrijden uit de eredivisie, zegt sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake. Het bod van Versatel ligt tien miljoen euro hoger dan dat van Canal+. Van den Wall Bake zegt in De Telegraaf dat er te veel onzekerheid is rond Canal+. ‘Het bedrijf heeft nog nooit aangetoond dat het winst maakt. Eerst was het even in handen van Vivendi, nu is de zender doorverkocht aan de eigenaar van UPC. En wat gaat die er straks mee doen?’ Bestuursvoorzitter Hans Wolfert van Canal+ denkt dat de schade wel zal meevallen voor zijn zender. ‘Natuurlijk zijn er veel mensen abonnee van Canal+ vanwege het voetbal, maar ook zonder de eredivisie blijft er nog heel veel buitenlands voetbal over.’ KNVB-directeur Henk Kesler meldt in de Volkskrant te verwachten dat er in 2010 een sportzender is in Nederland. Van den Wall Bake denkt dat er al eerder zo’n zender is. ‘We krijgen betaalsystemen, waarbij je zelf de keuze mag maken tussen wedstrijden.’ De Mol heeft de ambitie een multimediaal platform te creëren en daarvoor heeft hij voetbal hard nodig, zegt de sportmarketingdeskundige. ‘Ik denk zelfs dat De Mol over niet al te veel jaren een sportzender heeft. Sterker nog: sportzenders.’ (via Adformatie)

“Luisteraars vechten voor behoud Rebecca”

Luisteraars van Rebecca Classic Rock begrijpen niet waarom de rockzender de kabel af moet om plaats te maken voor buitenlandse radiostations. De afgelopen tien dagen hebben al vierhonderd mensen hierover hun ongenoegen geuit. Ook Rebecca zelf tekent protest aan bij de Programmaraad Friesland en kabelexploitant UPC. Vorige maand adviseerde de Programmaraad Friesland UPC Rebecca te vervangen door onder andere de klassieke muziekzenders VRT Klara, BBC3 en het Nederlandstalige station Radio NL. Volgens voorzitter Jelle Raap valt er momenteel ,,tefolle fan itselde” op de kabel te beluisteren. Omdat onderzoek uitwees dat er grote behoefte bestaat aan Nederlandstalige muziek, stelt de programmaraad UPC voor zo’n zender in de programmering op te nemen. Rebecca kan zich hierin niet vinden. Het station, gevestigd in Meppel, zegt juist een grote luisterdichtheid te hebben. Afgelopen zomer veranderde de zender het aanbod om beter in te spelen op de wensen van de luisteraar en de adverteerder. Die geven de voorkeur aan steviger muziek. Vielen er voorheen populaire nummers te beluisteren, sinds enkele maanden is het ‘classic rock’ waar het op de zender om draait.

NMa: Kabelaars hoeven KPN niet toe te laten tot netwerk”

De kabelaanbieders hoeven KPN geen toegang tot hun netwerk te verlenen. Dat adviseert de Nederlandse Mededings- autoriteit (NMa). De NMa heeft een brief met het advies al op 30 augustus naar minister Laurens Jan Brinkhorst (Economische Zaken) gestuurd. Die heeft de brief echter nooit openbaar gemaakt, zo meldt De Telegraaf. In juni kondigde KPN aan dat het ook televisie wil aanbieden via de netwerken van de kabelaanbieders. De kabelbedrijven hebben tot nu toe echter geen gehoor gegeven aan het verzoek van KPN. Zij voelen er weinig voor om hun monopoliepositie op de kabel op te geven. Het advies van de NMa aan Brinkhorst is dan ook een opsteker voor de kabelbranche. De NMa concludeert dat KPN op basis van de mededingingswet geen toegang tot de kabel kan eisen. KPN is namelijk niet afhankelijk van de kabelbedrijven om televisie aan te bieden. Het telecombedrijf kan ook gebruikmaken van het dochterbedrijf Digitenne, dat digitale televisie via de ether aanbiedt. 

BBC loost administratief personeel

De Britse publieke omroep BBC wil meer geld steken in zijn programma’s door flink op administratief personeel te bezuinigen. Directeur Mark Thompson heeft dinsdag laten weten dat de omroep ruim 470 miljoen euro wil bezuinigen door vooral administratief personeel te lozen. Het gaat volgens de internetpagina van deze omroep om 2900 banen, ongeveer 10 procent van het totale personeel. Thompson sprak van een ,,transformatie” van de BBC. Hij wil hierdoor meer geld beschikbaar maken voor ,,de inhoud” en dat weghalen bij ,,het procédé”. De BBC wordt door kijk- en luisterbijdragen gefinancierd en heeft momenteel circa 28.000 werknemers in dienst. De komende twee tot drie jaar moet hiervan ongeveer 10 procent verdwijnen. (ANP)

Endemol sleept SBS6 voor de rechter

Tv-productiebedrijf Endemol heeft een kort geding aangespannen tegen SBS6 wegens geschonden afspraken over het kerstprogramma ‘Eneco Stralend Nederland’. Het is de tweede keer in de geschiedenis van Endemol dat het bedrijf tegen een belangrijke klant een rechtszaak aanspant, aldus een woordvoerder dinsdag. De zaak dient woensdag bij de rechtbank in Amsterdam. Eneco Stralend Nederland gaat op zoek naar een woning, straat of tuin die de mooiste kerstversiering heeft. Na een aantal selectierondes is er een afsluitend gala. In het verleden besteedde SBS het programma uit bij Endemol, maar de commerciële zender vindt dit jaar dat Endemol te hoge kosten berekent. SBS wil het programma daarom zelf (SBS Productions) gaan maken. Volgens het productiebedrijf kan dat niet, omdat ze beiden over de uitzendrechten zouden beschikken en SBS dus contractbreuk zou plegen. De eerste uitzending staat donderdagavond gepland, maar door het geding wil Endemol dat voorkomen. (ANP)

Casema: Snelheid internet naar 10 Mb/s

Nauwelijks een half jaar na de vorige snelheidsverhoging gaan de internetabonnees van Casema er weer fors op vooruit. Afhankelijk van het abonnement gaat de down load snelheid met maximaal 60% omhoog en de upload- snelheid met maximaal 100%. De twee heavy user-producten – Casema Kabelbreed Mega en Wanadoo Cable Power krijgen zelfs een down load-snelheid van 10 Mb/sec. Daarmee is Casema de eerste die met een consumentenproduct de 10Mb/sec-grens doorbreekt. De verhoging van de bandbreedte wordt gefaseerd uitgevoerd. Uiterlijk 31 maart hebben alle abonnees de nieuwe snelheden. “Eind juni hebben wij aangekondigd dat ‘marktconform’ voor ons niet meer voldoende was en dat wij trendsetter op het gebied van internet wilden worden.” Zegt Mike Dreisch, directeur consumentenmarkt van Casema. “Deze snelheidsverhoging toont aan dat wij hard op weg zijn om inderdaad een trendsetter te worden. Voorlopig kunnen wij wat betreft de snelheid nog vooruit tot 70Mb/sec. De adsl-providers moeten nog maar zien of ze dat kunnen.” Hij vervolgt: “Maar niet alleen op het gebied van bandbreedte maar bijvoorbeeld ook op het gebied van ondersteuning, de beschikbaarheid en down load capaciteit van nieuwsgroepen en innovatie kan de markt de komende maanden nog het nodige van ons verwachten.” Overzicht nieuwe snelheden (Persbericht Casema)

Kabeluitbreiding voor ‘Het Gelders Geluid’

De Programmaraden Gelderland Zuid en Gelderland Noord hebben in haar vergaderingen positief uitgesproken over Radio Het Gelders Geluid. Dat wil zeggen dat zij UPC adviseren Radio Het Gelders Geluid vanaf medio 2005 in haar kabelgebied door te geven. Het betreft voor Gelderland Zuid om de volgende gemeentes: Arnhem, Beuningen, Buren, Druten, Duiven, Geldermalsen, Groesbeek, Lingewaal, Lingewaard, Maasdriel, Millingen a/d Rijn, Mook en Middelaar, Nederbetuwe, Neerijnen, Nijmegen, Overbetuwe, Tiel, Ubbergen, West Maas en Waal, Westervoort, Wijchen, Zaltbommel. Voor Gelderland Noord: Apeldoorn, Ede, Epe, Heerde, Renkum, Rheden, Rozendaal, Voorst, Wageningen.

Voetbal: “John de Mol biedt 4 miljoen euro meer dan NOS”

John de Mol heeft er het meeste geld voor over om de samenvattingen te mogen uitzenden van voetbal-wedstrijden uit de eredivisie. Zijn mediabedrijf Talpa heeft, op jaarbasis, een kleine 36 miljoen euro geboden. De NOS biedt voor dezelfde rechten ongeveer 32 miljoen euro. Dat melden goed ingevoerde bronnen in het betaald voetbal. Het verschil tussen de bieding van de NOS en Talpa valt veel kleiner uit dan was verwacht. Wat het verschil per club uitmaakt, is moeilijk exact vast te stellen, omdat de clubs voortaan met een geheime verdeelsleutel werken.Het verschil in beide biedingen zal gemiddeld per club voor een kleine 200.000 euro in het voordeel van Talpa uitvallen. Momenteel betaalt de NOS 23 miljoen euro per jaar voor de samenvattingen. Met de nieuwe bedragen nemen de inkomsten voor de eredivisie dus in elk geval met meer dan 30 procent toe. Dat De Mol het hoogste bod op tafel heeft gelegd, wil niet zeggen dat hij voor de komende sezoenen ook verzekerd is van de uitzendrechten. De mogelijkheid bestaat dat de eredivisie de bieders de gelegenheid geeft tussen 9 en 22 december een nieuw bod uit te brengen. Daarna beslissen de clubs met welke partij ze in zee gaan. 

NOS hoopvol na overleg

De NOS heeft het overleg met de Eredivisie CV maandagavond hoopvol verlaten. De omroep heeft opnieuw geboden op de voetbalrechten, maar ondervindt hevige concurrentie van John de Mols nieuw op te zetten familiezender, die ook meedingt naar het recht om het voetbal in de eredivisie uit te zenden. ‘Ik blijf optimistisch’, aldus NOS-directeur Gerard Dielessen. ‘Anders hadden we niet eens hoeven praten.’ ielessen zei niet de indruk te hebben gekregen dat de ECV al een beslissing heeft genomen. ‘Wij hebben een zeer goed bod gedaan, dat niet alleen bestaat uit geld. We hebben een enorme ervaring en we kunnen de clubs een hoge standaard bieden. Ik heb het idee en de hoop dat de clubs daar ook naar zullen kijken. Ik heb in ieder geval geen enkele reden om nu te roepen dat voor de NOS alle hoop vervlogen is.’ De NOS heeft een geconditioneerd bod gedaan, een bieding onder bepaalde voorwaarden. Dielessen: ‘We hebben vandaag gezegd wat we wilden zeggen en daarnaast nog enkele antwoorden gekregen. Op sommige vragen krijgen we volgende week nog een antwoord. Ik heb de indruk dat we nog steeds een serieuze partij zijn voor de voetbalclubs. Als ik zou moeten kiezen, wist ik het wel, maar het is uiteindelijk de ECV die beslist. Vanaf nu moeten we afwachten.’ Arie van Eijden, die namens Ajax in de mediacommissie van de ECV zit, gaf aan niets te willen zeggen. ‘We hebben d hele dag geluisterd naar wat anderen te zeggen hadden. We hebben afgesproken niet met de media te praten.’ (ANP/Volkskrant)

UPC: Nieuwe kabeltarieven in 2005

Per 1 januari 2005 wijzigen de tarieven voor het standaardpakket Radio/TV in het UPC verzorgingsgebied. De tarieven worden aangepast met CPI (Consumenten Prijs Index) en de gestegen BUMAkosten, aldus kabelaar UPC in een persbericht. Op een aantal uitzonderlijke gevallen na geldt in alle gemeenten hetzelfde geharmoniseerde standaardtarief van € 15,53 per maand inclusief 19% BTW. Dit standaardtarief is momenteel € 15,20 per maand. Onder de uitzonderingen valt de gemeente Hilversum. Het tarief in de gemeente Hilversum is nog niet in lijn met het landelijk geharmoniseerde tarief van UPC Nederland. Per 1 januari 2005 wordt het -voorlopige- tarief in de gemeente Hilversum € 10,68 inclusief BTW. Ook voor abonnees van het voormalige Combivisie (Asten, Bergeijk, Bladel, Boekel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Mierlo, Nederweert, Reusel-de Mierden, Someren, Valkenswaard en Veldhoven) geldt een uitzondering. Zoals bekend zal er hier per januari een uitbreiding van het tv-pakket gaan plaatsvinden (eigen kanaal voor The Box en toevoegen van de zenders Eurosport en Extra TV). Het tarief zal per 1 januari 2005 worden verhoogd naar het standaardtarief van € 15,53. Klanten in het voormalige Combivie-gebied ontvangen in 2005 en 2006 nog een speciale individuele Combivisie compensatie van respectievelijk € 2,- (inclusief BTW) per maand in 2005 en € 1,50 (inclusief BTW) per maand in 2006. In de gemeenten Bernisse, Brielle, Hellevoetsluis, Ridderkerk, Rozenburg, Spijkenisse en Westvoorne zullen de huidige tarieven per 1 januari 2005 in de betreffende gemeentes verhoogd worden met 2,5%. Door een gerechterlijke kan UPC het standaardtarief in deze gemeenten niet doorvoeren.

Uitzending voetbal op site RTV Oost illegaal

RTV Oost mag de voetbalwedstrijden uit de Gouden Gids Divisie die de omroep live op televisie uitzendt, niet eveneens op internet tonen. De rechtstreekse uitzending op het net van de derby FC Zwolle-Heracles Almelo, twee weken geleden, was illegaal, zegt directeur E. Lugt. De directeur van de Gouden Gids Divisie meldt de regionale omroep per brief stappen te ondernemen. ‘Dit mag niet. Ze hebben geen toestemming om de televisiebeelden ook op internet uit te zenden. We grijpen nu in, om te voorkomen dat het nogmaals gebeurt.’ RTV Oost biedt sinds een half jaar de mogelijkheid om op de site 24 uur per dag te kijken naar de televisie-uitzending. Met de snelste versie van deze zogeheten ‘videostream’ kan er ook op het volledige computerscherm naar ‘Oost’ worden gekeken.

Arrow Rock Radio: bod op voetbalrechten

Radiozender Arrow Rock Radio heeft een bod gedaan op de uitzendrechten van het betaald voetbal voor de radio. Dit heeft Ad Ossendrijver, een van de eigenaren van de radiozender, vanochtend bevestigd aldus NRC Handelsblad. De andere eigenaar is Willem van Kooten. Met de belangstelling van Arrow komt het aantal gegadigden voor het recht om radioverslag van het betaald voetbal te doen op drie. Ook de NOS en Business Nieuws Radio (BNR) hebben belangstelling. Arrow doet haar bod onder voorwaarde dat de radiorechten exclusief zijn. Dit betekent dat anderen geen verslag mogen doen van de wedstrijd. Zowel de televisie- als de radiorechten worden verkocht door de Eredivisie CV, waarin alle eredivisieclubs participeren. ,,Als de ECV die exclusiviteit niet garandeert, dan geldt het bod niet”, verklaart Ossendrijver. Regionale zenders mogen van Arrow wel verslag doen, maar dan alleen van regiowedstrijden. Of Arrow een goede kans maakt weet Ossendrijver niet. ,,Het gaat om geld, maar ook om landsbelang en sentimenten.”

Zendmast Omrop Fryslân terug in Jirnsum

Omrop Fryslân is vanaf vandaag weer te beluisteren via de ‘oude’ zendmast in Jirnsum. De Friese regionale omroep was sinds de frequentieverdeling van december 2002 via de mast in het Drentse Smilde te horen. Sinds de verhuizing van de zender in 2002 hadden veel luisteraars van de regionale omroep in het noorden en westen van Friesland een slechte radio-ontvangst. Het heeft twee jaar geduurd voordat het Agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken met de verplaatsing instemde. Een test in mei van dit jaar droeg ertoe bij dat de omroep groen licht kreeg. Daaruit bleek dat Radio 1, die dicht bij de frequentie van de Friese omroep zit, weinig problemen ondervindt van de ‘verhuizing’. Er moet wel een steunzender worden geplaatst. De kosten van de verhuizing komen voor rekening van het ministerie. De frequentie blijft gelijk: 92,2 MHz.

Talpa: geen bod op radiorechten voetbal

Talpa Radio Nederland, de moedermaatschappij van Noordzee 100.7 FM en Radio 10 Gold, heeft besloten geen bod uit te brengen op de voetbal radiorechten voor alle Eredivisie en Gouden Gids Divisie wedstrijden. De onzekerheid over de daadwerkelijke exclusiviteit van de radioverslaggeving hebben geleid tot dit besluit. In het tenderdocument dat is uitgegeven door de NV Eredivisie, waarin pakketten werden aangeboden voor de exclusieve radiorechten van alle Eredivisie en Gouden Gids Divisie wedstrijden, werden na een terdege studie geen voldoende waarborgen voor exclusiviteit gevonden. Door deze blijvende onzekerheid heeft een interne afweging ten aanzien van de benodigde investeringen en kosten voor het verkrijgen van deze radiorechten versus de commerciële exploitatiemogelijkheden geleid tot dit besluit. Radio 10 Gold zal wel doorgaan met de exclusieve radioverslaggeving van de uitwedstrijden van het Nederlands Elftal in aanloop tot het WK 2006 in Duitsland. (Persbericht)

Wild FM: Steunzender Haarlem on air

Zenderexploitant Broadcast Partners heeft in opdracht van Wild FM een steunzender in Haarlem in de lucht gebracht. De steunzender zendt uit op de frequentie 97.3 MHz. Eerder al werden door Broadcast Partners de zenders in Amsterdam (93,6 MHz) en Alkmaar (96,3 MHz) voor Wild FM in gebruik genomen.

Kamervragen over nieuwe digitale tv-kanalen

De knop was nog niet om in Hilversum of de eerste Kamervragen werden al gesteld over de nieuw gelanceerde digitale tv-kanalen van de Publieke Omroep. Gisterenmiddag lanceerden VPRO en NOS drie nieuwe televisiekanalen die via internet en bij een enkel kabelbedrijf op tv zijn te bekijken. Het meest recente NOS Journaal is 24 uur per dag te bekijken op NOSJournaal24.nl. Daarnaast lanceerde Vpro Hollanddoc.nl, een documentairezender, en een hernieuwde versie van popzender 3Voor12. De lancering van de zogeheten themakanalen roept vraagtekens op bij VVD-Tweede Kamerlid Fadime Örgü. Ze diende gisteren een serie vragen in over de zenders bij Media-staatssecretaris Medy van der Laan . Örgü: “Deelt de staatssecretaris de mening dat de publieke omroep geen digitale kanalen mag inrichten die qua inhoud concurreren met commerciële televisie?” Verder vraagt ze zich af in hoeverre er publiek gefinancierde kopij wordt uitgezonden die tot op heden enkel in de archieven was blijven liggen. 

Schrijver daagt RTV West en RTV Utrecht

Walter Kamp, schrijver van het pas verschenen boek Judas, heeft een kort geding aanspannen tegen de regionale omroepen Radio TV West en RTV Utrecht. De omroepen weigeren namelijk de reclamespot voor zijn boek, waarin de vraag wordt gesteld of Jezus homo was, uit te zenden. Zij vinden het spotje onnodig kwetsend. Kamp zei woensdag dat er geen schokkende beelden en termen in het spotje worden gebruikt en dat hij alleen de kijker nieuwsgierig wil maken. Volgens hem lijdt hij door de opstelling van de regionale omroepen nu aanzienlijke schade. Hij kan immers in de drukste tijd van het jaar zijn boek niet voldoende onder de aandacht brengen. Tijdens het kort geding zal Kamp zich beroepen op het recht van meningsuiting. RTV Utrecht noemt het kort geding een publiciteitsstunt en zegt ‘het spotje absoluut niet te gaan uitzenden, mits het wordt aangepast’. Eerder al liet RTV West weten het niet verstandig en gepast te vinden om – zeker gezien de recente ontwikkelingen in het land- de reclame te laten zijn. Het kort geding dient maandag 10 januari voor de rechtbank in Utrecht. (RTV West)

Reflex FM, FunX en Arrow 90.7 FM nieuw op Alkmaarse kabel

De urbanzender Reflex FM wordt opgenomen in het radiopakket van de Alkmaarse kabel. Daarmee is dit het eerste kabelnet in Nederland die de zender opneemt. Naast Reflex FM zijn ook Funx, Arrow 90.7, WDR Funkhaus Europa en WDR 3 nieuw in het pakket. De programmaraad van Alkmaar wil met het toelaten van deze nieuwe zender een signaal af geven. “Niet alleen bestaande ‘gearriveerde’ zenders komen in aanmerking, maar nieuwe initiatieven moeten ook een eerlijke kans krijgen”. Aldus voorzitter Huub Kolen.

NOS en VPRO kondigen meer themakanalen aan

Tijdens een informatiebijeenkomst in het VPRO-gebouw in Hilversum hebben de NOS en de VPRO 3 nieuwe themakanalen aangekondigd. De NOS zal naast “NOS Journaal 24” dat vandaag is gestart, in februari 2005 ook starten met een parlementair themakanaal. De verwachting is dat dit kanaal veel live verslagen zal gaan bieden van Eerste en Tweede kamer vergaderingen en commissievergaderingen. De VPRO en NPS starten in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid op 6 februari 2005 een themakanaal met de naam /Geschiedenis. Dit kanaal zal 7 dagen per week, 24 uur per dag terugblikken op belangrijke perioden en gebeurtenissen uit het verleden. De VPRO kondigde vandaag verder ook nog een themakanaal aan dat ruimte zal bieden voor vernieuwende mediavormen en experimenten van nieuwe programmamakers. De kanalen zullen beschikbaar zijn via Internet en via de digitale kabelpakketten van UPC Digital en Caiway. De overige digitale platforms (Essent, Casema, e.a.) zullen naar verwachting snel volgen. (via Stoneroos)

Demonstratie voor behoud ochtendprogramma bij Stadsradio Den Haag

Het actiecomité ‘Maarten en Tjeerd moeten blijven!’, dat wil bewerkstelligen dat het ochtendprogramma van Stadsradio Den Haag behouden blijft, organiseert voor vrijdagochtend een demonstratie voor de studio van Stadsradio. Rond half negen zullen de ingezamelde handtekeningen worden aangeboden aan de presentatoren Maarten en Tjeerd van de ochtendshow. Zo’n honderd mensen hebben de moeite genomen om een brief(kaart) te sturen naar het actiecomité. Samen met de vele honderden reacties die via de mail zijn binnengekomen zullen Maarten en Tjeerd deze binnenkort aanbieden aan de directie van het radiostation. Overigens loopt de actie via voornoemd mailadres nog even door, dus mensen kunnen nog steeds reageren. Om de actie van vrijdagochtend krachtig te ondersteunen, roept het actiecomité iedere Hagenaar met hart voor deze zaak op om a.s. vrijdag rond de klok van 08.00 uur te verzamelen voor het gebouw van Stadsradio Den Haag aan de Calanstraat 1 (Hoek Waldorspstraat) in Den Haag. Een vroeg tijdstip, maar omdat vele duizenden luisteraars van Stadsradio Den Haag iedere ochtend afstemmen op het bedreigde programma, acht het comité het mogelijk dat er veel mensen zullen komen opdagen. (via Residentie.net)

Van Rhee hoofdredacteur Netwerk

Henk van Rhee, directeur van het landelijk bureau van de ChristenUnie, is vanaf 1 januari hoofdredacteur van het actualiteitenprogramma Netwerk. Hij wordt de EO-vertegenwoordiger in de hoofdredactie. Van Rhee volgt Peter Beker op die om gezondheidsredenen heeft besloten te stoppen als hoofdredacteur. Beker blijft wel werken voor de EO. Hij krijgt de eindverantwoordelijkheid voor een aantal programma’s. Van Rhee was eerder eindredacteur van Tijdsein TV. Daarna heeft hij functies buiten de EO vervuld. De ChristenUnie noemt het vertrek van Van Rhee een aderlating voor de partij, maar heeft begrip voor zijn keuze. (ANP)

“FunX Plus gaat door, maak je daar geen zorgen over”

We zijn volledig legaal bezig. FunX Plus gaat door, maak je daar geen zorgen over.” Aan het woord is FunX-directeur Willem Stegeman, die reageert op het bericht van maandag, waarin staat dat de Vereniging Commerciële Radio (VCR) laat onderzoeken of de lokale urbanzender onwettig bezig is. De VCR gaat bij de gemeenteraden van de vier grote steden na of subsidie bestemd voor lokale doeleinden is gebruikt voor FunX Plus, de stream waarmee FunX de rest van het land wil bereiken. Toen Stegeman hoorde van de juridische inspanningen van de VCR, moest hij hard lachen. “We hebben het over fantastische radiobedrijven die miljoenen luisteraars bereiken. Terwijl wij met onze stream 6000 luisteraars hebben. Waar hebben we het dan over? De VCR maakt ons heel belangrijk zo. Sorry dat we succesvol zijn, sorry dat we ambitieus zijn en sorry dat we innovatief zijn.” Tegelijkertijd vindt Stegeman het buitengewoon vervelend. “Dit jaagt ons op juridische kosten en het vreet energie.” De directeur denkt niet dat de VCR iets persoonlijks tegen FunX heeft, maar dat de commerciële radio op dit moment alle innovatie van de Publieke Omroep aanvalt. “Ze hebben eerst Colorful getorpedeerd en proberen het nu met FunX. Straks zal het digitale tv-kanaal van 3VOOR12 volgen”, zegt Stegeman. Hij vindt het een zorgelijke ontwikkeling. “Er is nog geen mediawetgeving voor digitale themakanalen. Als de VCR iets tegen de Publieke Omroep heeft, moeten ze naar de Tweede Kamer gaan. Maar probeer niet iedereen onderuit te halen met treitertechnieken, dat is flauw.”

SBS biedt niet op eredivisievoetbal

SBS (SBS6/Net5 en Veronica) heeft in tegenstelling tot eerdere berichten niet geboden op de tv-rechten van het eredivisievoetbal, die met ingang van volgend voetbalseizoen vrijkomen. Dat heeft een SBS- woordvoerder woensdag gezegd. De Eredivisie CV (ECV) verkoopt de rechten op basis van een een zogenoemde ‘tender’ (lijst met voorwaarden), die woensdag om 17.00 uur sloot. De NOS heeft een bod uitgebracht, net als de nieuwe zender van mediaondernemer John de Mol. Ook RTL doet mee in de dans om de voetbalrechten. Een woordvoerder bevestigde woensdag dat RTL Nederland (RTL 4, RTL 5 en Yorin) een bod heeft gedaan op een of meerdere beschikbare pakketten, maar wil uit strategisch oogpunt niet zeggen om welk deel het gaat. Volgens betrouwbare bronnen zou het gaan om de tweede rechten van de samenvattingen en de liverechten van de vrijdagwedstrijd. SBS biedt niet, omdat de tv-makers verwachten dat de bedragen die geboden worden door de diverse partijen zo hoog zijn, dat die niet terug te verdienen zijn via reclamespotjes. “Wij zijn blij met het voetbalpakket dat we nu hebben”, aldus de zegsman. SBS zendt de thuiswedstrijden van Oranje uit, de wedstrijden om de Amstel Cup en de eerste-divisie-samenvattingen (Gouden Gids Divisie). (Telegraaf)

UPC test internetsnelheden tot 30 Mbps

UPC Nederland start deze maand in Almere in samenwerking met Cisco, wereldwijd leider op het gebied van netwerkoplossingen voor internet, een veldproef met downloadsnelheden tot 30 Mbps. Daarvoor heeft UPC recent kabelmodems vernieuwd bij circa 300 klanten in Almere. Met deze snelheid kan een gemiddelde film-DVD van 7 GB in ongeveer een half uur worden gedownload. Normaal duurt dit circa 16 uur bij een kabel- of ADSL-abonnement van 1 Mbps. Volgend jaar voert UPC , eveneens in samenwerking met Cisco, in Amsterdam een proef uit met snelheden tot maar liefst 50 Mbps . Met beide tests toont de onderneming aan dat haar glaskabelnetwerk klaar is voor de toekomstige vraag naar hogere internetsnelheden. Grote investeringen van gemeenten in nieuwe glasvezelnetwerken tot in de meterkast – het zogenoemde ‘gemeenteglas’ – zijn daardoor niet meer nodig, zo is UPC van mening. (Persbericht)

Bas van Teylingen stopt met Bad Boyz op Yorin FM

Bas van Teylingen stopt per direct met zijn programma Bad Boyz op Yorin FM. Dit bevestigt de zender aan RadioFreak. Van Teylingen heeft het te druk voor zijn radioprogramma. Woordvoerster Eva Peters laat weten: “Bas van Teylingen heeft besloten om per direct te stoppen met zijn programma. Hij heeft het erg druk met zijn werkzaamheden als regisseur en met zijn gezin. Het blijkt dat hij zijn radioprogramma niet kan combineren met zijn overige werkzaamheden.” Zijn plek zal opgevuld worden door andere dj’s van het station.

Lokale Omroep Woerden op de kabel

Met ingang van 1 december 2004 wordt de lokale omroep Woerden aan het televisiepakket toegevoegd. Deze zender zal tijdelijk het kanaal delen met het al bestaande servicekanaal van Casema, het CSK. De lokale omroep zendt uit tussen 12.00 uur ‘s middags en 0.00 uur ‘s nachts. Het Casema Service Kanaal van 0.00 uur tot 12.00 uur. Deze kanaaldeling is vooruitlopend op de modernisering van het netwerk in Woerden dat in de loop van volgend jaar zal plaatsvinden. Daarna zijn meerdere kanalen beschikbaar waardoor beide zenders een eigen kanaal krijgen. Het Casema Service Kanaal (CSK) en de lokale omroep Woerden zijn te vinden op kanaal 42+ (643,25).