Media kort: februari 2001

FREQUENTIEVEILING RADIOFREQUENTIES NIET VAN DE BAAN

Premier Kok heeft donderdagmiddag ontkend dat kabinetsberaad heeft geleid tot het geheel afblazen van de veiling van FM-frequenties die voor donderdag op het programma stond. Volgens enkele ochtendbladen waren bij de regeringspartijen PvdA en D66 twijfels gerezen over de veilingmethode en hadden de verantwoordelijke bewindslieden, staatssecretarissen De Vries en Van der Ploeg, de veiling daarop afgeblazen. De Tweede Kamer houdt volgende week woensdag een spoeddebat over de veiling van FM-frequenties voor commerciële radiozenders. Het PvdA-Kamerlid Wagenaar heeft daarom gevraagd. PvdA en D66 staan niet langer achter het kabinetsvoornemen om de frequenties te veilen De VVD is bereid naar alternatieven te zoeken. Veronica, Radio 538 en Sky Radio hadden hun luisteraars opgeroepen per email en telefoon hun mening kenbaar te maken bij de VVD, D66 en de PvdA. Dat heeft honderdduizenden reacties opgeleverd. De commerciële zenders vinden het erg onrechtvaardig dat ze op hun eigen frequentie zouden moeten bieden. Enige tijd geleden hebben ze de bewindslieden benaderd met een bod van 240 miljoen gulden. Op dat bod is toen niet ingegaan. (o.a. NOS Radionieuws). 

“TE HOGE TARIEVEN BIJ TV-TELEFOONSPELLETJES”

Bellers naar telefoonspelletjes op televisie betalen veel te veel geld. Dat oordeelt het College van toezicht op de kansspelen in een advies aan staatssecretaris Kalsbeek (Justitie). Een telefoontje naar Lotto weekend miljonairs of Miljoenenjacht zou volgens het college niet meer dan zo’n 35 tot 45 cent per minuut mogen kosten. Nu betalen bellers vaak een gulden per minuut of 1,50 gulden per gesprek. Volgens secretaris E. van Vondelen is het voorgestelde tarief redelijker dan het bedrag dat bellers nu betalen.

BRAND VERLTAAT STER

Na acht jaar verruilt Ron Brand de Ster voor het bedrijf TVA Interactief, waar hij per 1 april directeur/ partner wordt. TVA is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van interactieve nieuwe media. Brand was marketing director. In die functie wordt hij opgevolgd door Peter Boots, die sinds 1997 diverse marketingfuncties bij de Ster vervulde. Bas de Vos wordt naast zijn functie van research director per 1 juni ook hoofd financiële administratie ad interim. Het huidige hoofd, Jos Beerlage, gaat met pensioen. (o.a Adformatie)

LIPPENS WEG BIJ STUDIO SPORT

Gio Lippens stapt op als hoofdredacteur van Studio Sport en zet zijn loopbaan elders binnen de Nederlandse Omroep Stichting (NOS) voort. Dat bericht het persbureau ANP. Martijn Lindenberg blijft nog een jaar aan als hoofd sport van de NOS, maar gaat daar na de Winterspelen van Salt Lake City verder als adviseur, regisseur en uitvoerend producent. Dat heeft de NOS woensdag bekendgemaakt na besprekingen over de problemen achter de schermen van het populaire televisieprogramma. De taken van de hoofdredacteur worden voorlopig waargenomen door de redactiechefs Joost de Vries en Chris van Nijnatten. Volgens Ruurd Bierman van de directie van NOS Radio en Televisie is het vertrek van Lippens betreurenswaardig. ,,Maar helaas bleken de verschillen van inzicht binnen de leiding van Studio Sport onoverbrugbaar.” Lindenberg is tevreden met de uitkomst: ,,Al bij mijn aanstelling als Hoofd Sport, drie jaar geleden, heb ik aangegeven deze baan voor een aantal jaren te willen vervullen en dan plaats te maken voor de jongere generatie. In gesprekken met de NOS-directie heb ik al eens laten weten de Winterspelen van 2002 een mooi eindpunt te vinden.” Bierman ziet intussen de toekomst van Studio Sport met vertrouwen tegemoet, zegt hij. (o.a ANP/NOStt)

COUNTRYFM GAAT NOG STEEDS DOOR

De uitzendingen van CountryFM gaan de komende dagen nog gewoon door. Pas begin volgende week komt er duidelijkheid over de toekomst van de commerciele radiozender. Aanvankelijk zou vandaag bekend worden gemaakt of het station defintief zou doorgaan.

VAN DER VALK INTERIM REDACTEUR RTV WEST

Constance van der Valk (56) is benoemd als interim-hoofdredacteur van de regionale omroep RTV West. Van der Valk neemt een deel van de taken over van J. Kroes, die eind vorig jaar door het bestuur van RTV West aan de kant werd gezet. Dat heeft de directie van de omroep woensdag bekendgemaakt. Van der Valk was eerder politiek redacteur bij het Algemeen Dagblad en directeur van het VSB-fonds in Den Haag. Zij zal de functie maximaal zes maanden lang vervullen. (o.a. RTVwest)

ENDEMOL NEDERLAND OPGERICHT

John de Mol Produkties in Hilversum en Joop van den Ende Producties in Aalsmeer, de twee Nederlandse dochters van Endemol Entertainment, wordt samengevoegd tot Endemol Nederland. De Telegraaf meldt dat Herman van der Zwan, nu nog directeur bij John de Mol Producties, directievoorzitter wordt van het nieuwe bedrijf. Als gevolg van de samenvoeging wordt de efficiency verhoogd, maar of er overlappende banen wordt geschrapt is onduidelijk. De twee vestigingen in Hilversum en Aalsmeer worden in ieder geval gehandhaafd. Dat betreft zowel studio’s als kantoren. Over de geplande fusie circuleren al langer geruchten. (o.a. Adformatie)

KPN EN PSV ONTWIKKELEN VOETBAL VIA INTERNET

KPN Telecommerce en voetbalclub PSV gaan de komende vijf jaar samen de internetsite van de Eindhovenaren ontwikkelen en exploiteren. De joint venture, waarin beide partijen voor 50 procent participeren, moet wedstrijdbeelden en informatie over de spelers via pc mogelijk maken, maar in de toekomst ook via de mobiele telefoon en magazines. KPN bouwt en onderhoudt de portal, PSV zorgt voor mediarechten, beeldmateriaal en portretrechten. Het kan nog even duren, maar dan kunnen PSV supporters wedstrijden volgen via internet, zelf cameraposities kiezen of chatten met spelers of trainers. (o.a. Adformatie)

AMSTERDAM SCHENKT AT5 MIJOENEN

Vier miljoen gulden, drie jaar lang. Dat is wat B en W van Amsterdam willen bijpassen op de exploitatie van tv-zender AT5. Het bedrag moet nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd. De jaarbegroting van AT5 beloopt 17 miljoen gulden, maar vertoont een tekort van 3,8 miljoen. De gemeente moet uitgeverij PCM ook nog eens de koopsom voor AT5 betalen, die op een miljoen geschat wordt. De provincie Noord-Holland vindt één regiozender genoeg en wil dat AT5 en TVNH fuseren of minstens gaan samenwerken. Ook het Commissariaat voor de Media wil dat. TVNH wil wel fuseren, AT5 niet. De zenders hebben een samenwerkingsovereenkomst, maar in de praktijk werkt die niet. (o.a. Journalist via Villamedia)

KAMERLID ZIJLSTRA NIEUWE VOORZITTER RTV NOORD

PvdA-Tweede-Kamerlid Zijlstra uit Woldendorp wordt de nieuwe voorzitter van Radio en TV Noord. Zijlstra volgt in april R. Vos op, die volgens de statuten na tien jaar voorzitterschap bij de regionale omroep van Groningen zijn functie moet neerleggen. De 56-jarige Zijlstra is sinds 1989 Kamerlid, maar stelt zich in 2002 niet meer herkiesbaar. De Woldendorper was voor zijn Kamerlidmaatschap onder meer burgemeester van Termunten. (o.a. ANP)

KORT GEDING TEGEN ENDEMOL

Het bedrijf Koen Producties VOF,volgens eigen zeggen bedenker van het Veronica-programma Boobytrap, heeft een geding aangespannen tegen John de Mol Produkties.De Mol exploiteert het programma. Koen Producties wil inzage in wat het programma van De Mol opbrengt.Het programma is volgens het bedrijf inmiddels in meerdere landen verkocht, pas nog aan de Amerikaanse zender NBC. Koen Producties zegt dat in de verkopen zou worden gedeeld, maar dat het geen inzage krijgt in de exploitatie- contracten. De zaak dient woensdag. In Boobytrap wordt mensen een poets gebakken die er zelf een sport van maken anderen in het ootje te nemen. (o.a. NOStt)

CDA OP DE BRES VOOR COMMERCIELE RADIOZENDERS

Het CDA deelt de vrees van de commerciële radiozenders dat zij bij een veiling van de frequenties uit de markt worden gedrukt. Volgens CDA-Kamerlid Joop Atsma zullen vooral grote Amerikaanse en Britse organisaties gaan bieden. Verantwoordelijk staatssecretaris Monique de Vries is er niet bang voor. “Bij mij hebben nieuwkomers ook een kans.” Ze wijst erop dat ook buitenlandse gegadigden programma’s voor de Nederlandse markt moeten maken. De commerciële zenders startten afgelopen week een actie tegen de veiling. Ze doen daarbij een beroep op luisteraars en politici. (oa. Adformatie)

SPORT SCOORT GOED OP TV

De rechtstreekse uitzending van het WK schaatsen (NOS) was afgelopen weekeinde op het hoogtepunt goed voor 3,8 miljoen kijkers. Dat aantal zag Rintje Ritsma op de 10 kilometer wereldkampioen worden, blijkt uit cijfers van de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS. Gemiddeld keken er ongeveer 2 miljoen mensen naar het schaatsen. Ook het Davis Cup-tennis, dat tegelijkertijd op een ander publiek net werd uitgezonden, trok veel kijkers. Het beslissende derde duel – het dubbelspel – tussen Nederland en Spanje werd bekeken door 1,3 miljoen mensen. (o.a. ANP/NOStt)

VLAANDEREN: NIEUW OPSPORINGSPROGRAMMA OP TV1

Het kabinet van Justitie en de VRT zijn overeengekomen dat TV1 vanaf september een opsporingsprogramma in samenwerking met Justitie zal uitzenden. Nadat de VRT interesse had getoond voor een opvolger van het afgevoerde VTM- programma “Oproep 2020”, bleek VTM de jongste dagen ook weer geïnteresseerd, mits financiële steun van Justitie. Maar TV1 zal volledig instaan voor de productie van het nieuwe veiligheidsmagazine en de kosten helemaal op zich nemen. Justitie zal verantwoordelijk zijn voor de redactie en de selectie van de zaken die in de rubriek “Opsporing” aan bod zullen komen. (o.a. VRTtxt)

UPC KOMT MET MEDIADIVISIE

UPC heeft Chello en UPCtv ondergebracht in de nieuwe divisie UPC Media. Directeur A. Barron van UPC krijgt de leiding over de divisie. UPC Media behartigt ook het belang van UPC in SBS (23,5 procent) en het belang in IPS (50 procent), de tv-activiteiten die het bedrijf samen met Disney in Spanje en Portugal exploiteert. Televisie en internet ontwikkelen zich steeds meer naar elkaar toe, geeft UPC als reden voor de samenvoeging. Het concern verwacht dat de nieuwe divisie nieuwe kansen biedt op inkomsten, terwijl er aan de andere kant kosten kunnen worden bespaard en efficiënter kan worden geopereerd. De huidige topman van Chello, R. Lynch, verlaat het bedrijf. Hij gaat zich ‘buiten de groep’ met andere activiteiten bezighouden. (o.a. Adformatie)

NPS EN ARTE GAAN SAMENWERKEN

De Nederlandse Programma Stichting (NPS) en de Frans-Duitse cultuurzender Arte gaan samen culturele programma’s produceren. De twee omroeporganisaties zijn dat maandag in Berlijn overeengekomen. De NPS en Arte willen kwalitatief hoogwaardige programma’s maken die een beeld geven van de culturele verscheidenheid in Europa. De NPS werd als Nederlandse partner gekozen vanwege haar wettelijke opdracht een groot deel van haar programma’s aan kunst en cultuur te besteden. De coproducties zullen variëren van dramaproducties en documentaires tot registraties van muziek- en dansvoorstellingen. De programma’s zullen zowel in Nederland als in Frankrijk en Duitsland op de buis worden gebracht. (o.a. NOStt/ANP)

MANSVELDER NIEUWE ACCOUNTMANAGER SKY RADIO

Annemarie Mansvelder is per 12 februari in dienst getreden bij Sky Radio. Mansvelder werkte hiervoor bij Classic FM en Radio Noord Holland en gaat bij Sky Radio eveneens als account manager aan de slag gaan. Sky Radio is al vijf jaar het grootste radiostation van Nederland en richt zich met het succesvolle format van non-stop popmuziek primair op de doelgroep 10-49 jaar. Op dit moment luisteren wekelijks ruim 5 miljoen verschillende Nederlanders naar deze zender. (o.a. Radionieuws.nl)

KABINET AKKOORD MET VOORSTEL TABAKSRECLAME

Grote evenementen mogen tot 31 juli 2002 tabaksreclame voeren, kranten en tijdschriften tot 1 januari 2003. Daarna is reclame voor rookwaren verbannen naar de tabaksspeciaalzaken en aparte verkooppunten. Het kabinet heeft dit voorstel van minister Els Borst overgenomen. Alleen voor het TT Circuit Assen is een uitzondering gemaakt. Het langlopende contract dat het circuit in 1999 heeft gesloten met Imperial Tobacco (onder meer Rizla en Drum) blijft geldig tot 2006. (o.a. Adformatie)

RECORD AANSTAL STEMMEN GOUDEN LOEKI 2000

Een recordaantal van bijna 55.000 mensen heeft meegedaan aan de Gouden Loeki Verkiezing 2000. Van 19 december tot en met 10 januari 2001 kon het Nederlandse publiek stemmen via coupons in advertenties, een speciale Gouden Loeki telefoonlijn en de Ster-website. Meer dan de helft van het aantal stemmen is via internet uitgebracht. Uit dertig genomineerden heeft het publiek zijn vijf favoriete commercials gekozen. Op 16 maart as. Maakt de Ster de winnaar bekend. (oa. Adformatie)

COUNTRY FM VERLENGT UITZENDINGEN TOT WOENSDAG

De commerciele radiozender CountryFM gaat in iedergeval tot woensdag door met haar uitzendingen. Tot die tijd moet blijken of de donateursactie succesvol is en of de gesprekken met potentiele investeerders enig resultaat hebben opgeleverd. (hvb)

RIJNWOUDE: TWIJFELS OVER NIEUWE ZENDMAST

Een meerderheid van de politici stemde deze week niet in met de plaatsing van een 40 tot 45 meter hoge zendmast langs het Oostvaartpad in Hazerswoude Dorp. De VVD, PvdA en D66 vinden de ingreep op het landschap te groot. Ze willen eerst kijken of er geen betere plekken zijn. Het CDA en de SGP/RPF gingen schoorvoetend akkoord. Wethouder Uljee zei de plaatsing van de zendmast langs het Oostvaartpad ook jammer te vinden, maar er is geen betere plek. De gemeenteraad neemt op 22 februari een besluit. De zendmast moet plaatsbieden aan alle GSM-providers en de antennes van Radio 916. (o.a. Leidsche Dagblad)

OOK HMG IN DE RACE VOOR EREDIVISIE VOETBAL

De strijd om de voetbalrechten is nu volledig losgebrand. Behalve SBS6 heeft ook de Holland Media Groep (HMG) haar zinnen gezet op Eredivisie voetbal. Dit bericht dagblad De Telegraaf in haar editie van zaterdag. De Eredivisie NV wil af van het monopolie van de NOS, door de rechten van samenvattingen te verdelen over meerdere zenders. De live-wedstijden blijven bij Canal+. “We hebben in een gesprek met Eredivisie NV laten weten dat ook wij serieuze belangstelling hebben”, zegt een woordvoerder van de HMG, die nu enkel de rechten heeft voor de thuiswedstrijden van Oranje. Fons van Westerloo, algemeen directeur SBS Nederland, is reeds in onderhandeling met Eredivisie NV. SBS6 heeft vooral belangstelling voor de rechten van de lange samenvattingen van 10 minuten in de vorm van een Eredivisie Journaal laat op de avond. De korte flitsen zouden dan zien blijven bij NOS Studio Sport. “Maar het kan ook zijn dat we een bod doen op het geheel, dat zal afhangen van de prijs”, aldus Van Westerloo. De NOS zegt dat er vorige week “orienterende gesprekken” zijn geweest met Eredivisie NV. “Wij hebben aangegeven dat wij geinteresseerd zijn in samen- vattingen. Feitelijke onderhandelingen zijn nog niet begonnen”, aldus een korte reactie van de NOS. Binnen enkele weken moet duidelijk zijn hoe en waar het eredivisie voetbal de komende seizoenen is te zien. (hvb)

NOS ONDERKENT PROBLEEM BIJ STUDIO SPORT

De NOS erkent eindelijk dat er problemen zijn bij de leiding van het programma Studio Sport. De omroep hoopt in de loop van volgende week bekend te maken hoe de leidinggevende taken in de toekomst zullen worden verdeeld. “De publiciteit van de afgelopen week heeft Studio Sport en de NOS niet onberoerd gelaten”, stelt de NOS, die tot gisteren ontkende dat er problemen waren op de redactie van Studio Sport. De uittocht van presentatoren zou “puur toeval” zijn. Onduidelijk is vooralsnog of Martijn Lindenberg zijn functie moet neerleggen. Zijn redactie heeft voor een belangrijk deel het vertrouwen in hem verloren, nadat hij vorige week Toine van Peperstraten per fax ontsloeg. Inmiddels heeft de NOS daar spijt van gekregen en worden weer gesprekken met Van Peperstraten gevoerd. De kans dat de eerder vertrokken presentatrices Annette van Trigt en Daniëlle Overgaag terugkeren, is nihil. (o.a. Telegraaf)

NOORDELIJKE MEDIA GROEP WEER TERUG NAAR BOOM

De Noordelijke Media Groep (NMG) gaat weer deel uitmaken van Koninklijke Boom uitgevers. De Noordelijke Dagblad Combinatie draagt haar belang van 50 procent in de groep over aan Boom. In de NMG zitten de kabelkranten van Nieuws TV, teletekst van Nieuws TXT en internet van NieuwsTV.nl. (NRC)

DIEUWERTJE BLOK STOPT MET ONTBIJT TV

Dieuwertje Blok (43) stopt aan het eind van dit televisieseizoen (begin juli) met het presenteren van Ontbijt TV van de KRO. Ze wil stoppen nu ze het nog leuk vindt, aldus de omroep vrijdag. Blok is sinds 17 oktober 1994 een van de gezichten van de ochtendrubriek. De presentatrice gaat op haar gemak op zoek naar een ander programma, bij de KRO of bij een andere omroep, zo liet ze weten. Ze heeft nog geen concrete plannen. (o.a. ANP)

NIEUWE EIGENAAR RADIO NATIONAAL BEKEND

De in surséance van betaling verkerende radiozender Radio Nationaal is door B.H.W. Sieckmeijer, tevens eigenaar van toeristische boten. Hij heeft volgens Karel van Cooten van het radiostation de zender voor het symbolische bedrag van één gulden overgenomen van Rini Schreijenberg (90 %) en minderheidsaandeelhouder Strengholt (10 %). De nieuwe eigenaar zal volgens Van Cooten de schuldenlast van drie miljoen gulden volledig aflossen. Verwacht wordt dat met de overname de surséance binnen enkele weken zal komen te vervallen. Het radiostation zal binnen 2 à 3 jaar winstgevend moeten worden. (o.a. NOStt/Nu.nl)

VRT RADIO: DAG VOOR INDIA BRENGT MILJOENEN OP

De Radiodag voor India van de radiozenders van de VRT heeft voorlopig 95.587 euro opgebracht. Elke radiozender organiseerde op een eigen manier een hele reeks activiteiten, waarbij luisteraars en berijven een gift konden doen. De opbrengst wordt gestort op de solidariteitsrekening 000-0000021-21. Het publiek is vooral massaal ingegaan op de initiatievben van Radio Donna. De actie loopt nog door tot middernacht. (VRTtxt)

MEDIAPROGRAMMA’S IN DE MAAK

Jeroen Pauw gaat voor BNN op donderdagavond op Radio 1 van acht tot negen een ‘lekkere scherpe en harde mediashow’ maken. Ook de NPS en Avro werken aan mediaprogramma’s. Volgens Nieuwe Revu luidt de (werk)titel van Pauws programma Storing. Later volgt ook een tv-variant. De NPS plant een media- en cultuurprogramma op Radio 1 vanaf april. De Avro wil een mediaprogramma op vrijdag- en zaterdagavond. (o.a. Adformatie)

GEEN OCHTENDGYMNASTIEK OP 747AM

De vernieuwing bij Radio 5, dat per 1 april 747 AM heet, gaat ten koste van een van de bekendste programma’s op de radio: ochtendgymnastiek. De NOS vindt dat de tv-versie Nederland in Beweging van de AVRO de functie kan overnemen. Deze verdwijning is een van de veranderingen op de zender die programma’s op het gebied van cultuur in de breedste zin van het woord zal brengen. Radio 5 is de enige van de publieke radiozenders die geen FM-frequentie heeft. Gemiddeld luisteren 13.000 mensen naar de vijfde publieke radiozender en dat is te weinig, vindt ook zendercoördinator J. Westerhof. “Daarbij komt dat ons publiek vergrijst. We mikken met een nieuwe, eigentijdse programmering op een jonger publiek.” Momenteel is de helft van de luisteraars ouder dan 65 jaar. (o.a. ANP)

RADIO 916 ZIT NIET STIL: NIEUWE 50 METER HOGE ZENDMAST IN RIJNWOUDE

Rijnwoude stemt in met de plaatsing van een zendmast aan het Oostvaartpad achter de sportvelden in Hazerswoude-Dorp. In dit dorp zijn de zend- en ontvangstmogelijkheden voor telefoonsignalen nog onvoldoende. De nieuwe mast, waarop alle aanbieders van mobiele telefonie en Radio 91.6 hun antennes moeten kunnen plaatsen, moet daarin verbetering brengen. De mast krijgt een hoogte van 45 tot 50 meter en neemt een oppervlakte van 130 vierkante meter in beslag. (o.a. Leidsch Dagblad)

RADIO NATIONAAL DEFINTIEF GERED

Het was vandaag feest bij Radio Nationaal. Radio Nationaal heeft een nieuwe investereerder gevonden waardoor de toekomst van de commerciele radiozender er beter uit ziet dan voorheen. Wie de investerdeer precies is, is niet bekend, maar het zou gaan om een bedrijf dat zich bezighoudt in de scheepvaart-branche. (hvb)

PVDA: “NOS HINDERT REGIO-TV”

De regionale publieke zender TV Noord mag op zondag vóór 23.00 uur geen beelden uitzenden van voetbalwedstrijden die uren eerder al door de landelijke publieke televisie via Studio Sport zijn uitgezonden. Dat berichtte het Nieuwsblad van het Noorden. De PvdA heeft er deze week vragen over gesteld in de Tweede Kamer. De socialisten Middel en Wagenaar vinden dat regio-omroepen moeten kunnen beschikken over die beelden, ook al omdat deze omroepen goeddeels uit de collectieve middelen worden gefinancierd. (o.a. Villamedia)

L1 MAG OP BELGISCHE KABEL

De regionale radio- en televisiezender L1 mag zijn programma’s ook in Belgisch-Limburg via de kabel uitzenden. Dat heeft het Commissariaat voor de Media besloten. Het bestuur van L1 en de provincie Limburg zijn geruime tijd met het Commissariaat aan de slag geweest om een ontheffing van artikel 64a van de Mediawet los te peuteren. Dat artikel verbiedt lokale/regionale zenders om buiten de grenzen van hun aangewezen werkgebied actief te zijn. Doel: voorkomen dat die zenders ongebreideld uitbreiden om uit een grotere bron van advertentie-inkomsten te kunnen putten. Het Commissarisaat heeft nu toch toestemming gegeven om buiten de grenzen te gaan uitzenden. (o.a. Limburger)

ACTIE VOOR BEHOUD VAN COUNTRY FM

Na het bericht dat Country FM op korte termijn met haar uitzendingen zal stoppen, hebben honderden verbijsterde luisteraars de afgelopen dag gereageerd per telefoon en e-mail. Gezien deze reacties en de vele suggesties is er een grote donateursactie van start gaan. Luisteraars kunnen voor een bijdrage van minimaal 25 gulden per jaar lid worden van de Stichting Vrienden van Country FM. Indien zich op korte termijn minimaal 15.000 donateurs aanmelden, is de kans groot dat Country FM ‘in de lucht’ kan blijven. Nadien zal het aantal donateurs echter door moeten groeien naar minimaal 50.000. De administratieve verwerking van de donateurs zal in gang worden gezet als het minimale aantal is bereikt. De actie loopt niet alleen via Country FM zelf, maar eveneens via vele tientallen country gerelateerde websites en de honderden line dance clubs.

FLINK WEG BIJ NOORDZEEFM

Jeroen Flink zal per 1 maart aanstaande Noorzee FM verlaten. De uitdaging en de bezieling is bij Jeroen Flink (General Manager) wat verloren gegaan, zo schrijft hij. De dagelijkse leiding wordt overgenomen door program director Michel Weber en sales en marketing manager Rob Zomer. (Radionieuws.nl)

STAATSLOTERIJ STOPT UITZENDEN RADIOCOMMERCIAL

De Staatsloterij stopt met het uitzenden van een spotje op de radio dat over skieen gaat. Ze doet dat “uit betrokkenheid” met het ski-ongeval in Italie, waarbij een 20- jarige man uit Maastricht omkwam. De commercial gaat over de kans van een op twee om te winnen. In de mist moet een skier op hoop van zegen omlaag; het wordt de piste of het ravijn. Een woordvoerder zegt dat er nog geen klachten zijn gehoord.”We vinden het spotje na het ongeval niet zo gepast. (NOStt)

KATJA SCHUURMAN NAAR BNN

Katja Schuurman heeft een tweejarig contract getekend met jongerenzender BNN. Dat heeft een woordvoerster dinsdag gezegd. Vanaf april is de 25-jarige actrice/presentatrice wekelijks te zien met een programma waarin ze op zoek gaat naar de ‘ideale partner’. Ze plaatst wekelijks een advertentie in een krant, om vervolgens op bezoek te gaan bij de mensen die reageren. Naast haar eigen programma werkt Schuurman deze zomer ook mee aan de nieuwe reeks van BNN at Work, waarin ze de plaats inneemt van de naar SBS 6 vertrokken Eddy Zoëy. In deze reeks, die in Canada wordt opgenomen, zal ze een aantal baantjes nemen waarbij de camera haar volgt. De ex-soapactrice blijft overigens ook actief in de muziek- en acteerwereld. (ANP)

VLAANDEREN: VRT RADIO’S STEUNEN INDIA

Al de VRT-radiozenders organiseren samen een actie voor de tienduizenden slachtoffers van de zware aardbeving in de Indiase deelstaat Gujarat. Op donderdag 8 februari gaan de zes zenders de hele dag zoveel mogelijk geld proberen in te zamelen. Om de India-actie op de radio kracht bij te zetten, hebben een aantal radio- mensen samen met mensen uit de muziekwereld een campagnelied opgenomen: “Samen (Voor India)”. Die single zal vanaf begin volgende week te koop zijn. De opbrengst gaat integraal naar India. (VRTtxt)

“UITLOOP BIJ STUDIO SPORT PUUR TOEVAL”

De leiding van de NOS is doof voor de kritiek op het beleid van Martijn Lindenberg, hoofd sport NOS. “Dat er zoveel mensen in korte tijd zijn vertrokken is puur toeval. Procentueel gezien valt het verloop zelfs mee op een redactie van 160 man”, zegt Jan de Jong, woordvoerder van de directie van NOS Radio en Televisie. Studio Sport wordt geteisterd door een leegloop. Bekende gezichten vertrekken, of zitten overspannen thuis als gevolg van de enorme werkdruk. Medewerkers van Studio Sport verwijten Martijn Lindenberg dat hij niet met mensen om kan gaan. “Het is goeie regisseur, maar geen manager. Nieuwkomers worden nog net niet als slaven behandeld”, aldus een ingewijde. Een woordvoerder van de NOS ontkent dat de positie van Martijn Lindenberg onhoudbaar is geworden. Het hoofd sport NOS kan nog steeds rekenen op volle steun van de directie. (Telegraaf)

DEAL SBS MET WARNER BROS

SBS Broadcasting kan de komende jaren putten uit de filmbibliotheek van Warner Bros. International Television. Door een miljoenencontract – volgens het Algemeen Dagblad ter waarde van 100 miljoen gulden – te sluiten zijn straks bekende en succesvolle films op SBS6 en Net5 te zien. Niet alleen recente films als The Matrix, The Perfect Storm en You’ve got mail worden dan vertoond, ook nog te maken films. Als klap op de vuurpijl kan SBS ook all time klassieker Gone with the wind uitzenden. Die film uit de jaren dertig was tot nu toe onbetaalbaar. SBS doet zelf geen mededelingen over het bedrag dat met de deal gemoeid is. Wel stelt een zegsman dat de overeenkomst van groot belang is voor het bedrijf. “Films zijn belangrijk. Grote films trekken altijd veel kijkers. En Warner heeft echt toptitels.” Het steviger werk komt op SBS6, de ‘vrouwenfilms’ worden op Net 5 uitgezonden. (ADformatie)

TV-CONCERN RTL NAAR BERTELSMANN

Het Duitse Bertelsmann, het derde me diaconcern ter wereld, krijgt een belang van 67 procent in het televisieconcern RTL Group. Deze overname kan op termijn leiden tot een beursgang van Bertelsmann. Dit heeft Bertelsmann vanochtend in Gütersloh meegedeeld. Alle betrokken partijen spreken van een “strategische zet”. Bertelsmann bezit reeds een minderheidsbelang van 37 procent in haar dochteronderneming RTL. Daartoe behoren de Nederlandse televisiezenders RTL 4 en RTL 5 en ME. Daar komt nu 30 procent bij. Dit aandeel was in handen van de Belgische investeringsmaatschappij Groupe Bruxelles Lambert S.A. (GBL). In ruil daarvoor verwerft GBL 25,1 procent in het moederbedrijf Bertelsmann, waarvan 0,1 procent zonder stemrecht blijft. De Belgen hebben het recht om hun belang over drie tot vier jaar naar de beurs mogen brengen. De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Bruxelles Lambert, de Raad van Toezicht van Bertelsmann, en de mededingingsautoriteiten in Duitsland en de Europese Unie. Bertelsmann is niet alleen op het gebied van de elektronische media op overnamepad. Op de Nederlandse markt aast zij, evenals het Franse Hachette, op de tijdschriftendivisie die uitgever VNU (Libelle, Margriet, Nieuwe Revu) in de etalage heeft gezet. Bertelsmann is in Nederland verder al eigenaar van boekenclub ECI en de internetboekwinkel Bol.com. (o.a. NRC)

BELGIE: DOORBRAAK FREQUENTIEPLAN RADIO

De communautaire moeilijkheden in verband met het nieuwe radiofrequentieplan zouden door de Franse en Vlaamse Gemeenschap over drie á vier weken opgelost moeten zijn. Dat is gebleken na een onderhoud van de Vlaamse minister van Media, Dirk Van Mechelen (VLD), met zijn Franstalige ambtgenoot, Richard Miller (PRL). De dialoog tussen beide gemeenschappen werd hervat en verliep naar verluidt in een positieve sfeer. De wil is bij beide ministers aanwezig om de zaak in een stroomversnelling te brengen, zo zei de Franstalige minister. In februari zullen de gesprekken tussen beide gemeenschappen worden voortgezet en zal er worden onderhandeld over de opbouw van de FM-band, waardoor het mogelijk moet worden dat Franstalige en Nederlandstalige radiozenders, zowel openbare als particuliere, perfect kunnen uitzenden. Minister Van Mechelen vindt dat van groot belang, want zolang er geen nieuw frequentieplan is, blijft het dossier van de landelijke commerciële radio in Vlaanderen in een impasse. Beide ministers verwachten nu dat ze tegen eind februari tot een definitief akkoord zullen komen. (o.a. Standaard)

VERKERK VAN SBS NAAR ID&DTV

Justus Verkerk is vorige week begonnen als commercieel directeur bij tv[ producent ID&Dtv. Hij gaat zich daar bezighouden met het commerciële beleid en de multi-media activiteiten. Verkerk was salesdirector mediaconcepten bij SBS Broadcasting. Daarvoor was hij directeur bij Dieperink Nonspot Advertising (DNA). De benoeming van Verkerk komt nadat directeuren Ruud Koornstra en Friedwart Barfod te kennen hebben gegeven zich geleidelijk uit de onderneming terug te trekken. IDTV en D&D Produkties fuseerden twee jaar geleden tot ID&Dtv. (o.a Adformatie)

COMMERCIELE RADIO: “VEILING IS DOODSTEEK”

De commerciële radiostations zijn woedend over het besluit van het kabinet om radiofrequenties te gaan veilen. ‘Schandalig’ noemt de Vereniging Commerciële Radio (VCR) het kabinetsplan. ”Dit leidt tot de ondergang van de meeste commerciële radiostations,” aldus voorzitter M. Banga. Vrijdag besloot het kabinet de acht landelijke fm-frequenties te veilen. Dat gebeurt deze zomer. Het kabinet heeft één zender gereserveerd voor nieuws. De publieke omroepen hoeven niet aan de veiling mee te doen. In september vervallen de huidige vergunningen van de commerciëlen. Voor de frequenties vraagt staatssecretaris De Vries van Verkeer een minimumbedrag. Daarmee hoopt ze een financiële teleurstelling, zoals bij de UMTS-veiling te voorkomen. Het is nog onduidelijk hoe hoog de lat komt te liggen. Ook komt er een noodrem-procedure om ervoor te zorgen dat de staatssecretaris de veiling bij problemen tijdelijk stil kan leggen. Er moet bovendien een minimum aantal deelnemers voor de veiling zijn. Ondanks dat het kabinet heeft ingestemd met de motie om het bieden onder voorwaarden van een marktpartij op twee kavels is het nog niet zeker dat ClassicFM het gaat redden doordat er ene minimumbedrag is ingesteld. ”Wij hebben begrepen dat het minimumbedrag voor de veiling is vastgesteld op 20 miljoen gulden. Classic FM kan daar met een jaarwinst van 200.000 gulden nooit op bieden.”, aldus Banga. Een woordvoerder van SkyRadio klaagt dat al het geld om het publiek duidelijk te maken waar de zender op de radio te vinden is, nu waarschijnlijk voor niets is geweest. Na de veiling krijgen de meeste zenders andere frequenties. Volgens M. Palmen, marketingmanager van Radio 538 komt ook het voortbestaan van zijn zender in gevaar: ”We hebben wel in acht jaar tijd een bedrijf met zestig mensen opgebouwd. Daar houdt het kabinet geen rekening mee.”  Banga vindt dat de overheid zorgvuldiger moet omgaan met het belang van zenders. ”Wij zijn het enige land ter wereld waar de overheid frequenties afpakt en ze daarna weer veilt. Investeringen van commerciële zenders gaan daardoor verloren, terwijl de publieke omroep gratis frequenties krijgt.” (o.a. Parool)

De Vereniging van Landelijke Commerciële Radio Omroepen (VCR) heeft het kabinet 240 miljoen gulden geboden voor de te veilen FM-frequenties met landelijke dekking. In ruil daarvoor zou het kabinet moeten afzien van de veiling van de radiofrequenties. Dit bericht het Financiele Dagblad. Betrouwbare bronnen verklaren dat de VCR een niet-ondertekende brief met dit voorstel heeft gestuurd naar de vier bij de veiling betrokken bewindslieden. De status van de brief is ook bij navraag onduidelijk gebleven. Het voorstel wordt in Haagse kringen op zijn zachtst gezegd beschouwd als een oneigenlijke manier van zakendoen met de overheid. Een betrokkene spreekt van een ‘chantagepoging’. VCR-voorzitter Martin Banga bevestigt desgevraagd dat VCR ‘achter de schermen heeft geprobeerd tot een vergelijk te komen’ met de overheid. ‘Niet om het onderling te regelen, maar om een oplossing te vinden die recht doet aan alle belangen’, aldus Banga. (FD/Radiozenders.com) In het persbericht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat met betrekking tot het doorgaan van het veilingsplan van radiofrequenties, is een storende fout geslopen. Ruud Poeze geeft in de nieuwsgroep nl.media.radio terecht aan dat het gaat om 12 AM Kavels en niet om 14 kavels. Deze 12 kavels bevatten wel 14 frequenties.

VAN PEPERSTRATEN WEG BIJ STUDIO SPORT

Toine van Peperstraten is gestopt als presentator van NOS Studio Sport. De Brabander ging niet in op aanbiedingen van zijn werkgever voor een nieuw contract als freelancer. Dat heeft een woordvoerster van de NOS zaterdag bekendgemaakt. Afgelopen woensdagavond presenteerde hij voor het laatst de late uitzending van het Sportjournaal. Met de woorden ,,Tot zover mijn laatste sportlezing. Dames en heren, het ga u goed”, nam hij naar nu blijkt definitief afscheid van de kijkers. Deze week werd al bekend dat Van Peperstraten met ingang van zondagnacht een programma gaat presenteren op 3FM. Tussen 01.00 uur en 03.00 uur is de kersverse dj wekelijks te horen in het programma Pyjama FM. (o.a. ANP)

PARADIJS ZET AM ZENDER UIT

Radio Paradijs stopt op woensdag 7 februari namelijk met haar uitzendingen op 1584 kHz. Na overleg met de RDR is gebleken dat de afgelopen tijd de uitzendingen illegaal waren omdat Okay FM (ex Radio Gooiland), die de frequentie ‘uitleende’ aan Quality Radio BV, de organisatie achter Radio Paradijs, de vergunning had laten intrekken. Dit bericht het Internetmagazine Radiovisie. Radio Paradijs wil in de toekomst wel gaan uitzenden op AM 1602. Hiervoor heeft het station wel zelf een uitzendvergunning. Het station probeert van de Rijksdienst voor Radiocommunicatie (RDR toestemming te krijgen om deze frequentie in Utrecht te gebruiken in plaats van Leeuwarden. Ook probeert Radio Paradijs de kosten die gemaakt zijn voor het in gebruik nemen van de zender op 1584 kHz op Okay FM, het toekomstige Radio 192, te verhalen.

VLAANDEREN: VRT PROGRAMMA’S IN DE PRIJZEN

De jaarlijkse prijs van de Vlaamse Radio- en Televisiepers gaat naar de sportredactie van Radio 1, de televisiereeks “Histories” (Canvas) en het KetNet-programma “Groot Licht”. Volgens de jury heeft de radiosportredactie uitstekend werk geleverd in een druk jaar, met programma’s als Studio Olympia en 927 Live. Histories is bekroond omwille van de bestendige kwaliteit van de programma’s, met in het bijzonder de reeks over Leon Degrelle, Cyriel Verschaeve en Joris Vanseveren. Groot Licht heeft de prijs gekregen omdat het op een zeer grappige manier wetenschap en wetens- waardigheden behandelt. (VRTtxt)

VS: VERSLAGGEVING VERKIEZINGEN WAS RAMP

In de Verenigde Staten velt een onafhankelijk rapport een vernietigend oordeel over de manier waarop de grote tv-netwerken de presidentsverkiezingen hebben verslagen. De verkiezingsnacht op CNN noemt het zelfs een totale ramp. Alle grote stations gingen die nacht in de fout. Ze hebben door hun jacht op primeurs grove fouten gemaakt, zegt de commissie van drie journalisten. De berichtgeving heeft het publiek in verwarring gebracht en het democratisch verloop van de verkiezingen beïnvloed. Het rapport beschuldigt de tv-stations van machtsmisbruik.Ze hebben de geloofwaardigheid van de politiek en zichzelf te grabbel gegooid, zo stelt het nog. (VRTtxt)

KABINET ZET VEILING VAN COMMERCIELE RADIOFREQUENTIES DOOR

Het kabinet zal vanaf eind juni in drie opeenvolgende ronden radiofrequenties veilen voor commerciële omroepen, tot groot ongenoegen van de bestaande commerciële zenders. Dat heeft het kabinet besloten. Voor de radioluisteraar betekent de veiling dat in de maanden vanaf 1 september 2001 bestaande zenders naar een andere plek kunnen verhuizen en dat het aanbod uitgebreid kan worden met zenders die nu nog niet in Nederland actief zijn. De publieke zenders krijgen landelijk dekkende uitzendvergunningen toegewezen zonder dat zij aan de veiling hoeven deel te nemen. Het kabinet verwacht een geleidelijke overgang naar het nieuwe regiem. Voor de landelijke FM-frequentiepakketten, de meest begeerde, zal op de veiling een minimumprijs van 20 miljoen gulden per pakket gelden. Er komen drie veilingen. In de eerste zullen acht landelijke FM- frequenties per opbod worden verkocht. Een van die frequenties wordt gereserveerd voor een nieuwszender. Voor die frequentie geldt de minimumprijs niet. Het kabinet gaat ervan uit dat een nieuwszender minder winstgevend zal zijn dan een zender die populaire muziek brengt. Vervolgens komen 14 kavels voor AM-frequenties te koop en tot slot 59 kavels voor regionale zenders. De nieuwe vergunningen zijn acht jaar geldig. Het kabinet heeft besloten om de zogenoemde Motie Nicolaï/Wagenaar/Bakker uit te voeren. Dit betekent dat e e n marktpartij maximaal twee paketten mag verwerven. Dit mag alleen als de programmering van het ene pakket “inhoudelijke verschilt” met de programmering van het andere pakket. Dit betekent dat zowel Sky Radio als ClassicFM mogen meedoen aan de veiling. Tevens heeft het kabinet besloten om een zogenoemde “noodremprocedure” te gebruiken. Dit moet perikelen, zoals die bij de veiling van de UMTS-frequenties onstond, doen voorkomen. Het kabinet hoopt dat begin 2002 de gehele zero-base planning is doorgevoerd. Daarbij gaat het kabinet wel uit dat de internationale coordinatie van frequenties op korte termijn kan worden afgerond, en dat de benodigde mileu-vergunningen volgens de “normale” termijn worden vergeven. De internationale coordinatie is inmiddels zo goed als afgerond. Vooral met betrekking tot “Waals-Belgische” overheid is het de vraag of de coordinatie voor 1 september as. kan worden afgerond. Het kabinet meldt dat “de vooruitzichten” gunstig zijn”.

RADIO 192 19 FEBRUARI VAN START

Radio 192 gaat niet 1 februari maar 19 februari (19-2) van start. Radio 192 zal de commerciele zender OkayFM gaan opvolgen. Het ziet er ook naar uit dat Radio 192 gebruik kan gaan maken van de middengolffrequentie 1584 kHz, die momenteel wordt gebruikt door Radio Paradijs.

XCLUSIEF DEN HAAG VOORWAARDELIIK BESTRAFT

De medewerker van Radio Xclusief uit Den Haag heeft een “milde” straf gekregen van de rechter. De medewerker krijgt voorwaardelijke boete van fl 1500 gulden, als Xclusief in de komende 2 jaar uit de lucht wordt gehaald. (hvb)

“AT5 EN PAROOL KIJKEN NAAR ELKAAR”

Vraag van Carp in een interview met AT5-hoofdredacteur Matthijs van Nieuwkerk: “Hoe ver weg is een combinatie AT5-Parool?” Antwoord: “Er zijn genoeg mensen die zeggen dat de enige redding voor de kranten een alliantie met een tv-station is, zoals je dat in het buitenland veel ziet. Als twee media dezelfde journalistieke ambitie hebben, namelijk Amsterdam, ligt het voor de hand dat je eens met elkaar praat. Ik ken Het Parool, ze kennen mij, de huidige hoofdredacteur is een goede vriend, dus de sterren hebben nog nooit zo gunstig gestaan als nu. (Een brede grijns.) Maar op dit moment ben ik er niet concreet mee bezig”. Van Nieuwkerk meldt ook dat er vorderingen worden gemaakt met de overdracht van AT5-aandelen van PCM aan de gemeente. (o.a. Villamedia)

WE BEGINT RECHTZAAK OM ME

Kledingconcern WE spant een kort geding aan tegen de Holland Media Groep (HMG). Het moederbedrijf van de voormalige Hij- en Zij-winkels voert daarmee het dreigement uit om via de rechter duidelijkheid te verkrijgen over de merknaam ME. HMG wil in het voorjaar de nieuwe jongerenzender ME lanceren nu Veronica de HMG-groep verlaat. De winkelketen WE liet in december al weten niet gelukkig te zijn met de naam van de tv-zender en dreigde met juridische stappen. De naam ME lijkt te veel op WE, meende het kledingconcern. Hierdoor kan verwarring ontstaan bij de doelgroep, die voor beide bedrijven ongeveer gelijk is.  HMG wachtte het kort geding niet af en begon twee weken geleden zelf een bodemprocedure. Het modebedrijf WE beweert de merkhouder te zijn van de Engelse voornaamwoorden zoals SHE, HE en ME. De tv-maatschappij noemde toen al deze aanspraak niet terecht omdat zij de merknaam ME heeft gedeponeerd voor radio- en tv-activiteiten en voor internet en prullaria. HMG zegt alles goed te hebben onderzocht alvorens de nieuwe naam te presenteren. (o.a. ANP)

NOS BEREID MET TELEGRAAF TE PRATEN

De NOS is nog steeds bereid met De Telegraaf te praten over het leveren van programmagegevens tegen betaling. Dit zegt de Raad van Bestuur van de NOS in een reactie op een uitspraak van het gerechtshof in Den Haag, die de weg vrij lijkt te maken voor publicatie van de omroepgegevens. De Telegraaf maakte deze week bekend de komende dagen een besluit te nemen over het publiceren van de RTV-gegevens in de zaterdagse bijlage Weekeinde. De NOS herhaalt met deze reactie het aanbod uit januari 1999 om tot een regeling te komen voor de publicatie van de gegevens. De rechtbank van Den Haag oordeelde toen dat de programmagegevens auteursrechtelijk beschermd waren en dat De Telegraaf het speciaal opgezette TV Week moest staken. In de ‘nieuwe’ uitspraak in hoger beroep wordt dat ontkracht. Volgens de NOS zijn de partijen daarmee ‘terug bij af’. Directeur A. Boerma van De Telegraaf reageert in het AD boos op ‘deze nieuwe vertragingsmanoeuvre’ van de NOS. (o.a. ADformatie)

ROTTERDAM: PROGRAMMARAAD BLIJFT HAMEREN OP TERUGKOMST EUROSPORT BASISPAKKET

Eurosport moet – ondanks het inmiddels gesloten contract met kabelaar UPC – tot september op de Rotterdamse buis te zien zijn. Een zender die beschikbaar was toe te treden tot het basispakket moet tot er een nieuw basispakket wordt vastgesteld – komende september dus – ook beschikbaar blijven voor toetreding. Dit stelde de voorzitter van de Rotterdamse Programmaraad, C. J. de Gruiter, donderdag bij het Commissariaat voor de Media in Hilversum. Het Commissariaat hield een hoorzitting, omdat UPC – in samenspraak met de gemeente Rotterdam – het advies van de Programmaraad om de sportzender op te nemen in het basispakket weigert uit te voeren. Omdat een kabelexploitant alleen bij zwaarwegende argumenten het advies van een Programmaraad naast zich neer mag leggen, wilde het Commissariaat alle partijen in Hilversum horen. Het Commissariaat voor de Media zal binnen vier weken uitspraak doen en beslissen of de argumenten van de gemeente en UPC zwaar genoeg zijn om Eurosport te weigeren in het basispakket. Het Commissariaat zal dan ook meteen beslissen of de gemeente Rotterdam in strijd handelt met de Mediawet. Deze wet schrijft voor dat een Programmaraad rechtstreeks advies uitbrengt aan de kabelexploitant over de doorgifte van het basispakket. In Rotterdam moet de Programmaraad verplicht verslag uitbrengen aan het college van burgemeester en wethouders. Het college beslist uiteindelijk welke zenders de kabelabonnees kunnen ontvangen. (o.a. Rotterdams Dagblad)

HMG START ENTERTAINMENTSITE

De Holland Media Groep begint een ‘grootschalige’ entertainmentsite. De site moet een portal worden waarop diverse verbanden worden gelegd naar de programma’s van HMG-zenders RTL4, RTL5 en Veronica (ME). Om de internetsite te exploiteren, richt HMG een dochteronderneming op. De al bestaande site van RTL4 wordt gebruikt voor de nieuwe portal. Volgens de HMG gaat de site een online aanbod bieden aan consumenten. Daarbij moet de site interactie mogelijk maken tussen bezoekers en tv- en radioprogramma’s. (Adformatie)

LUNENBORG NIEUW HOOFD VPRO-TV

Daniëlle Lunenborg (43) wordt per 1 april de nieuwe hoofdredacteur van de VPRO-televisie. Dat heeft de omroep vandaag bekendgemaakt. Lunenborg werkt sinds 1989 bij de VPRO; aanvankelijk als plaatsvervangend hoofd filmzaken en vanaf 1990 als groepsredacteur jeugd. Ze volgt als hoofdredacteur de 43-jarige Hans Maarten van den Brink op. (NRC)

KABEL-TV VOOR ELKENRADE EN EYSERHEIDE

Elkenrade en Eyserheide krijgen kabeltelevisie. De gemeente Gulpen-Wittem staat op het punt ruim een ton uit te trekken voor een aansluiting op de kabeltelevisie van de twee gehuchten. Doorslaggevend is dat Essent Kabelcom in staat is om de zeventig huishoudens in de twee gehuchten op het net van Voerendaal aan te sluiten. Een koppeling aan het net van Wijlre zou te duur uitpakken. Het plan om Elkenrade en Eyserheide aan te sluiten komt volgende week donderdag in de gemeenteraad aan de orde. (o.a. Limburger)

AMSTERDAMSE PROGRAMMARAAD: DRIE BESTUURSLEDEN STAPPEN OP

Drie bestuursleden zijn maandag opgestapt bij de Algemene Programma Raad (APR) in Amsterdam. De APR, die een doorslaggevende stem heeft bij de zenderindeling voor televisie en radio in de regio Amsterdam, let volgens de drie onvoldoende op een gevarieerd en divers zender aanbod. De directe aanleiding voor un vertrek is het besluit van de APR dat de allochtone zender Colorful Radio niet wordt opgenomen in het aanbod. Bij de verkoop van het Amsterdamse gemeentelijke kabelbedrijf in 1995 aan A2000 (nu UPC) werd bij contract geregeld dat de burger in een programmaraad mocht meebeslissen over de samenstelling van het zenderpakket. ‘Het is leuk om te beslissen wat wel en niet op televisie komt’, zei D. Gangaram Panday bij zijn aantreden als bestuurslid in 1998 enthousiast in de Volkskrant. Drie jaar later stapt hij samen met E. Bozkurt en S. Wolf op.  Wat het trio vooral steekt, is dat de raad niet op basis van argumenten discussieert. Wolf: ‘Het interesseert de APR niet wat de kijkers en luisteraars vinden. Zo wordt nooit onderzoek gedaan naar de voorkeur van de kijker. Het is puur nattevingerwerk.’ Na een besluit over de kabelindeling voor radiozenders had het drietal er genoeg van. De raad koos onlangs in meerderheid voor het Duitse WDR 4, een zender in de categorie ‘muziek voor 30 jaar en ouder’. Dit ging ten koste van de allochtone zender Colorful Radio. Gangaram Panday: ‘Van de 39 radiozenders zijn er ongeveer twee voor etnische minderheden. WDR 4 is de tiende zender in dezelfde categorie, terwijl ruim 45 procent van de Amsterdammers allochtoon is.’  Voorzitter C. Wolzak van de APR betreurt het opstappen van het drietal. ‘De overige leden van de raad zijn er kennelijk niet in geslaagd de drie te overtuigen. Dat is jammer. Ik zie hierin geen reden ons systeem aan te passen.’ (o.a Volkskrant)

RADIO 1 WIL BETERE ONTVANGST

“Medewerkers van Radio 1 willen aandacht van de politiek voor het leed dat op frequentiegebied ook bij de publieke omroep leeft. Radio1 is namelijk in delen van het land, onder andere via autoradio’s en walkmans in Amsterdam, bijna niet te ontvangen. Tevens zouden er ontvangst problemen zijn van Radio 1 in het Groene Hart van Zuid-Holland, aldus een persbericht van Radio 1. Daardoor heeft Radio 1 niet langer een dekking van 100 procent, maar haalt deze zender slechts 94 procent. ,,Wanneer er in Nederland een ramp gebeurt die de regio overstijgt, komen wij als calamiteitenzender als eerste in beeld. Dan is het toch vreemd dat je 6 procent van Nederland laat liggen. Dat is een luisteraarspotentieel van ruim 1 miljoen mensen. Bovendien betalen die mensen via de belasting ook kijk- en luistergeld, maar krijgen ze niet hetzelfde als een andere Nederlander”, zegt Ron Linker namens de programmamakers. Radio 1 hoofdredacteur Henk van Hoorn wil dat de publieke omroep beter gaat lobbyen voor een oplossing van dergelijke problemen. Het contact met ‘Den Haag’ verloopt nu te formeel en te stroef. De ‘publieken’ kijken wat dat aangaat jaloers naar de Eriken de Zwart van de commerciële omroepen,  die tegenwoordig beter thuis zijn in het Haagse circuit. (o.a. Villamedia/ANP)

SITUATIE RADIO NATIONAAL “ONVERANDERD”

De nieuwe eigenaar van Radio Nationaal, dhr Koster, is nog niet overgegaan tot het uitbetalen van de lonen van de diskjockeys van Radio Nationaal. Hierdoor is er nog steeds non-stop muziek te horen via Radio Nationaal. Bart van Leeuwen bericht via de website van Radio Nationaal: ” Voor iedereen die zich afvraagt waar we blijven en hoe de zaken er voor staan: Helaas kan ik nu alleen maar melden dat er in de situatie nog geen verandering is gekomen. Dus: geen presentatie.”

JAN LAMMERS FORMULE-1 COMMENTATOR BIJ RTL5

Jan Lammers gaat voor RTL5 de analyses verzorgen van de Formule 1 wedstrijden. Naast de oud-coureur zal Jack Plooij, die al langere tijd aan het programma verbonden is, als pitsreporter worden ingezet. Hij neemt de plaats in van Allard Kalff, die vanaf 2 maart een nieuwe reeks van het programma Gevaar op de weg gaat presenteren voor RTL4. Olav Mol blijft de wedstrijden becommentarieren. (o.a. Telegraaf/HVB)

BBC START WEBVIDEOBEDRIJF

De Britse staatszender BBC start een nieuw webcast bedrijf dat diensten aan andere media gaat aanbieden. Het nieuwe bedrijf gaat streaming video uitzendingen verzorgen, een kostbare zaak vanwege de benodigde serverruimte en bandbreedte. Het Britse Ministerie van Cultuur, Media en Sport heeft de BBC al toestemming gegeven voor de oprichting van het mediabedrijf. (o.a. Planet Multimedia)

VRAAG NAAR SETTOP-BOXEN STIJGT MINDER SNEL

De teruglopende vraag naar digitale televisie in Groot Brittanie zal de wereldwijde markt voor settop-boxen afremmen, zo concludeert een studie die vandaag wordt gepubliceerd. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Strategy Analytics (SA) voorspelt dat de wereldwijde vraag naar digitale settop-boxen die jaar met 24% zal groeien naar 34 miljoen apparaten. In 2000 was de groei 51 %. In 2000 werd de groei veroorzaakt door het Britse BskYB dat met een “agressieve” campagne haar abonnees liet overstappen op de digitale boxen. Inmiddels zijn bijna alle 5 miljoen abonnees van BSkyB overgestapt naar het digitale platform. In 2001 hadden de fabrikanten hun hoop gevestigd op de kabelaars. De meeste kabelaars hebben in verband met de grote schuldenlast de “uitrol” van settop-boxen teruggeschoefd om de kosten in bedwang te houden. SA voorspelt in 2002 een stijging van 35% omdat dan de kabelaars er dan financieel beter voorstaan….(o.a. FT/hvb)`

SP: TELEGRAAF WEIGERDE ADVERTENTIE

Volgens de Socialistische partij (SP) heeft De Telegraaf een advertentie geweigerd die gericht was tegen telefoonspelletjes. De directie van De Telegraaf kan dit niet bevestigen. SP stuurde zaterdag een persbericht de wereld in met de mededeling dat De Telegraaf een advertentie van de SP-actie tegen telefoonspelletjes heeft geweigerd. Telegraaf-directeur A. Boerma verbaast zich daarover en kon er zojuist na navraag binnen zijn bedrijf nog geen verklaring voor geven: ‘We zijn heel liberaal met plaatsing, en ik kan me ook moeilijk voorstellen dat een actie tegen belspelletjes voor ons een probleem vormt. Mocht die wel geweigerd zijn dan heeft onze afdeling wellicht iets van een belediging gezien. Dat zou een grond kunnen zijn.’ (o.a. Planet Multimedia)

KIJKCIJFERS: PUBLIEKE TV 39% – COMMERCIELEN 46%

De publieke tv-zenders behaalden in week 8 gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 39 procent, de commerciële zenders hadden samen 46 procent. De marktaandelen van de commerciële omroepen waren als volgt verdeeld: RTL4 17 procent, RTL5 5 procent, Veronica 6 procent. SBS6 had 11 procent, Net 5 5 procent en Fox8 2 procent. RTL5 en SBS6 kregen er beide een procentje bij. Het wordt eentonig, maar het best bekeken programma was opnieuw het Journaal van 20.00 uur op zondag, gevolgd door de Studio Sport- uitzending van een uur eerder. Het Journaal werd bekeken door 2,855 miljoen mensen, Studio Sport door 2,625 miljoen. GTST op maandag komt op een derde plaats met 1,915 miljoen kijkers. Het Avro-programma Tussen kunst en kitsch is vierde met ruim 1,8 miljoen kijkers, André van Duin (RTL4) is met bijna evenveel kijkers vijfde. De gegevens zijn afkomstig uit het CKO, uitgevoerd door Intomart. (o.a. Adformatie)

EUROSPORT TERUG OP DE KABEL IN ZEELAND

Eurosport en kabelaar Zekatel hebben overeenstemming gevonden over de terugkeer van de sportzender op de Zeelandse kabel. De terugkomst van Eurosport betekent geen tariefs- verhoging voor de inwoners van Zeeland. Eurosport is te ontvangen op kanaal 52 (freq.: 719,25 MHz). Het Duitse WDR3 is nu zien op kanaal 65, freq.: (823,250 MHz). (o.a. persbericht Zekatel)

KOETJE EN DE RU IN COMMISSIE-BOUW

Staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat heeft H.Koetje en H.de Ru benoemd in de commissie-Bouw. Deze commissie onder leiding van de voormalige president-directeur P.Bouw van de KLM moet onderzoeken of er alternatieven zijn voor het veilen van etherfrequenties voor commerciele radiozenders. De Tweede Kamer had de staatssecretaris om het onderzoek gevraagd. Koetje is momenteel burgemeester van Vriezenveen. Hij was eerder onder meer acht jaar Kamerlid voor het CDA en voorzitter van het Commissariaat voor de Media. De Ru is advocaat en hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. (o.a. NOStt)

INTERNETSOAP KRIJGT VERVOLG OP TV

Online Caroline, de internetsoap van het Engelse Freeserve, is binnenkort op televisie te zien. De producent van de soap heeft inmiddels negen tv-filmpjes van drie minuten gemaakt. Hij onderhandelt nog over de uitzendrechten met tv-maatschappijen. Toen de show op internet draaide, deden 45.000 internetters regelmatig mee. Via e-mail en de telefoon konden zij het verloop van de 24 webepisodes mede bepalen. Aan het einde van dit jaar begint het vervolg van de webserie bij Freeserve. (o.a. Planet Multimedia)

NIEUWE “TROUWSHOW” VOOR CALRO BOSZHARD

In het geheim worden er in Studio Aalsmeer opnamen gemaakt van een nieuwe “spectaculaire” trouwshow met als presentator Carlo Boszhard. Dit bericht dagblad de Telegraaf in haar editie van dinsdag. Het blijkt te gaan om een “keiharde confrontatieshow” waarin e e n van de partners van paren die al jaren samenwonen of heel lang een relatie hebben de ander voor het blok zet met de mededeling: “Trouw met me of het is voorbij!”. Het programma moet volgend seizoen op het scherm komen.

FLINK NAAR RTV NOORD-HOLLAND

De onlangs bij Noordzee FM vertrokken Jeroen Flink wordt per 1 april commercieel manager bij RTV Noord-Holland. Bij RTV Noord-Holland wordt hij lid van het managementteam. Hij krijgt de verantwoording voor de afdeling PR en Promotie en voor de reclameafdeling, plus de acquisitie van de radio- en tv-zender. Voor tv reclame werkt de regiozender samen met AT5. (o.a. Adformatie)

UPC/LIBERTY SLAAN SLAG IN DUITSLAND

Liberty, de meerderheidsaandeelhouder van UPC, verzekert zich van de meerderheid van de aandelen in zes Duitse kabelnetten. Dat is een cruciale slag voor UPC dat in Duitsland eerst grotendeels uit de boot dreigde te vallen met de afstoting van kabelnetten door Deutsche Telekom. Deutsche Telekom maakte bekend 55 procent van de aandelen te verkopen aan een groep rond de Britse firm Klesch and Company (London) en Liberty Media (Colorado, USA). Het consortium krijgt een optie voor nog eens 20 procent.  Het gaat om netten in gebieden met 10 miljoen woningen in Beieren, Berlijn/Brandenburg, Hamburg/Schleswig-Holstein/ Mecklenburg-Vorpommern, Niedersachsen/Bremen, Rheinland-Pfalz/ Saarland en Sachsen/Sachsen-Anhalt/Thoringen. Over de definitieve prijs onderhandelen de partijen nog Callahan Associates, die ook Telenet in Belgie kocht, kreeg eerder 55 procent van netten in Nordrhien-Westfalen en in Baden-Wuerttemburg. N M Rothschild & Sons verkocht de netten, die zijn ondergebracht bij het bedrijf ‘Kabel Deutschland GmbH’, afgesplitst van DT. In eerste instantie ging Deutsche Bank er tussen te zitten met biedingen waardoor UPC uit de boot leek te vallen, maar uiteindelijk kreeg Liberty toch een goede kans om te bieden. (Planet Multimedia)

VAN PEPERSTRATEN BLIJFT BIJ STUDIO SPORT

Toine van Peperstraten heeft toch overeenstemming bereikt met NOS-Studio Sport over contractverlenging. Dat heeft een woordvoerster van de NOS maandag gezegd. De presentator kon het in januari niet met zijn werkgever eens worden over een nieuw contract. De Brabander vond dat uit de aanbieding te weinig financiële waardering sprak. Inmiddels is hij toch akkoord gegaan met de bewuste contractaanbieding, aldus de NOS-woordvoerster. Vanaf 1 maart pakt hij de draad weer op. Lindenberg is ,,tevreden” dat er alsnog overeenstemming is bereikt. ,,Toine en ik zijn steeds met elkaar in gesprek gebleven. Studio Sport wilde graag verder met Toine en Toine met Studio Sport. We hadden geen inhoudelijk, maar wel een financieel geschil. Dat kan altijd gebeuren.” (o.a. ANP)

COBUS BOSSCHA NIEUWE DJ BIJ 3FM

Cobus Bosscha (33) wordt de nieuwe dj van de KRO op Radio 3FM. Dat heeft de KRO maandag bevestigd. De huidige presentator van Radio 538 gaat het programma vervangen van de ontslagen Giel Beelen. Bosscha werkte al eerder bij de KRO samen met Edwin Evers. Momenteel presenteert hij samen met hem een ochtendprogramma op Radio 538. Verder verzorgt hij op die zender ook het programma Cobus & Co. Onbekend is nog wanneer hij het 3FM-programma (14.00-16.00 uur) gaat overnemen. Een programmatitel is eveneens nog niet duidelijk. (o.a. ANP)

NIEUW FILMKEURINGSSYSTEEM WORDT BIJGESTELD

Kijkwijzer, het nieuwe keuringssysteem voor film en tv dat vorige week in werking trad, leidt tot onvrede onder filmdistributeurs. Het systeem zal worden bijgesteld. Dit bericht NRC Handelsblad. Filmdistributeurs zijn niet tevreden over de vragenlijst die zij moeten invullen om tot een oordeel te komen over de films die zij uitbrengen. Beantwoording van de 34 vragen over de aanwezigheid van geweld, seks, angstwekkend materiaal, discriminatie, drugsgebruik en grof taalgebruik moet automatisch leiden tot een leeftijdsaanduiding en een inhoudelijk oordeel over de film. Het oordeel van de branche zelf zou objectiever zijn dan de oordelen van de afgeschafte Nederlandse Filmkeuring. Volgende maand wordt Kijkwijzer ingevoerd voor tv-programma’s.

HMG KOMT MET ZENDERS VOOR BETAAL-TV

HMG-zender Veronica, die 2 april ME gaat heten, begint een 24-uurs tv-kanaal achter de decoder, voorlopig met één programma: Starmaker. Bestuursvoorzitter Dick van der Graaf verwacht zo’n 15.000 abonnees die 25 gulden per maand betalen, maar daarvoor ook een paar kanalen van de kabelmaatschappijen krijgen. Van der Graaf wil meer betaalkanalen, waaronder een 7×24 uurs nieuwszender met RTL-nieuws. HMG wil ook bieden op de tv-rechten voor eredivisie-voetbal. Starmaker wordt een real life soap over jongeren die worden omgevormd tot muzieksterren. Ze worden 24 uur per dag gevolgd door camera’s. Het programma komt op tv, internet, pay-tv en radio, maakt gebruik van sms-berichten, en er wordt een cd gemaakt. Bovendien komt er een Starmakers-concert in het Rotterdamse Ahoy. (o.a. Villamedia)

VLEUTEN-DE MEERN BLIJFT VERSTOKEN VAN LOKALE-TV

De lokale televisiezender TV Utrecht is nog steeds niet te ontvangen in Vleuten-de Meern en de nieuwbouwwijk Veldhuizen. Hoewel deze gebieden per 1 januari officieel bij Utrecht horen, is het nog steeds onmogelijk om er programma’s van de lokale zender te kijken. De gemeente wil dit zo snel mogelijk voor elkaar hebben. Al in oktober vorig jaar stelde D66 in de gemeenteraad van Vleuten-de Meern voor om de zender op het plaatselijke kabelnet te plaatsen. De gemeenteraad besloot toen om de kwestie een paar maanden op te schuiven tot de nieuwe gemeente Utrecht een feit was. Inmiddels is Utrecht in gesprek met kabelexploitant Casema. “Utrecht en Vleuten-de Meern hebben allebei een apart kabelnet met verschillende tarieven”, zegt S. Borgman van de gemeente Utrecht. “Je kunt niet zomaar een zender van het ene naar het andere net verplaatsen.” Casema is van plan om de kabelnetten binnenkort samen te voegen en een pakket aan te bieden in de hele nieuwe gemeente. Het bedrijf voert nu een onderzoek uit naar de technische en financiele gevolgen van de samenvoeging. Casema stuurt zo snel mogelijk een voorstel naar de gemeente Utrecht. De gemeenteraad moet dan beslissen hoe het nieuwe pakket er precies uit gaat zien. Wanneer TV Utrecht daadwerkelijk in Vleuten-de Meern en Veldhuizen te ontvangen is, is nog niet duidelijk. (o.a. Utrechts Nieuwsblad)

NIEUWE VORMGEVING VOOR TMF

TMF start zaterdag 3 maart met een nieuwe zendervormgeving. Vanaf die dag zal het huidige character – de TMF Cyberbabe – niet meer te zien zijn op het muziekstation. Joris van Heukelom, director Marketing & Interactive bij TMF: “De vormgeving die TMF de afgelopen drie jaar gebruikte, refereerde volledig aan de jeugd. De 17-jarige van toen is inmiddels een twintiger en het is tijd om te verfrissen. Was de vormgeving toen vooral gericht op de tiener, nu is de vormgeving gericht op zowel de tiener als de met TMF meegegroeide twintiger en zelfs de dertiger die zijn weg naar de zender weet te vinden.” (o.a. Adformatie)

FOX KIDS ACTIEF IN ISRAEL

Fox Kids Europe heeft zijn activiteiten in het Midden-Oosten uitgebreid met de lancering van Fox Kids in Israël. Sinds midden februari is de Hebreeuwstalige zender al via het Tevel Digital’s kabelsysteem in 450.000 huishoudens te ontvangen. Eind maart zal Fox Kids via het digitale kabelnetwerk Golden Channels beschikbaar zijn, waarmee nog eens 480.000 huishoudens worden bereikt. De zender mikt op de doelgroep 5- tot 12-jarigen; de programma’s zijn van zes uur ’s ochtends tot acht uur ’s avonds te zien. Het meerderheidsbelang van de Israëlische Fox Kids is in handen van Fox Kids Europe; de zender wordt bestierd in samenwerking met Arieh Saban, de leidende Israëlische programmadistributeur die een minderheidsbelang in het kanaal heeft. Met de lancering in Israël is Fox Kids Europe actief in 53 landen, en bereikt het 24 miljoen huishoudens in zestien talen. (o.a. Adformatie)

“HOT-RADIO IN DE VERKOOP”

Er gaan sterke geruchten dat de eigenaren van de commerciele regionale zender Hot Radio (Oost-Nederland) het station in de etalage hebben gezet. Het zou al enige tijd (financieel) niet “goed” gaan met de commerciele zender.

OVERHEID WIL GREEP OP KPN VERZWAKKEN

De Nederlandse overheid wil zijn greep op het telecombedrijf KPN verzwakken. Beschermingsmaatregelen die een overname in de weg kunnen staan, worden geschrapt, staat in een voorstel tot wijziging van de Machtigingswet KPN NV. De wet geeft de Staat nu nog macht over het beleid van het concern. KPN moet als ‘normaal’ bedrijf verder kunnen, daar de liberalisering van de markt succesvol verloopt,menen minister Zalm en staatssecretaris De Vries. Het staatstoezicht is bedoeld om het telecomverkeer veilig te stellen. Maar de wet en het staatsbelang aan aandelen hinderen een fusie of overname van KPN. (o.a NOStt)

ANP BIEDT MET SITECAST.NL GRATIS CONTENT AAN

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) gaat samenwerken met Sitecast.nl, een nieuw content programma voor kleine websites. Beide partijen praten nog over de exacte invulling van de samenwerking, maar een principeakkoord is inmiddels ondertekend. Sitecast.nl biedt eigenaren van kleine websites de mogelijkheid om hoofdpunten uit verschillende nieuwsrubrieken op de eigen site te plaatsen. Hiervoor hoeft geen software te worden geïnstalleerd. Sitecast.nl is een idee van OOiPtech en Virtual Industries. De laatste stond eerder al aan de wieg van onder meer Nu.nl, het Internet PersBureau Nederland en Sapenda. (o.a. NU.nl)

TOM EN JERRY GRAVEN NA 33 JAAR STRIJDBIJL WEER OP

Cartoonlegenden Tom en Jerry hebben na een stilte van 33 jaar de strijdbijl weer opgraven in een nieuwe tekenfilm die woensdag door Cartoon Network wordt uitgezonden. Joe Barbera (89), de ene helft van het tekenaarsduo Hanna-Barbara, heeft eind vorig jaar de nieuwe aflevering gemaakt. In Amerika en Engeland is de zeven minuten durende film al vertoond, maar Cartoon Network verzorgt de eerste vertoning op het Europese vasteland. De aflevering is getiteld Mansion Cat en speelt zich af in het huis van Joe Barbera. De nieuwe aflevering is een eerbetoon aan Hanna en Barbera. Foto’s van beide heren hangen daarom aan de wand van het huis. Met het nieuwe verhaal zijn de kat en de muis inmiddels 61 jaar actief. (o.a. ANP)

ABC GAAT DAGBOEK ANNE FRANK VERFILMEN

De Amerikaanse tv-zender ABC is bezig met de verfilming van het dagboek van Anne Frank. Dat heeft een woordvoerster van de Anne Frank Stichting zaterdag gezegd. De opnames vinden plaats in Praag. Daar zijn replica’s van Amsterdamse grachtengevels neergezet. De vier uur durende productie wordt in mei in twee delen op de Amerikaanse tv uitgezonden. De Anne Frank Stichting is erg blij met de film. ,,We hebben het idee dat de makers de verfilming grondig aanpakken. Bovendien komen hier in Amsterdam veel Amerikanen op bezoek die belangstelling hebben voor het verhaal van Anne. Dat zullen er door deze film waarschijnlijk nog meer worden”, zegt de woordvoerster. (o.a. ANP)

VERONICA PRESENTEERT ZICH ALS ‘ME’

Veronica heeft zichzelf vrijdag in het Amsterdam Convention Center omgedoopt in ME. Tegenover 1500 medewerkers van de Holland Media Groep (HMG) presenteerde ME-programmadirecteur K. Gerritsen onder meer het logo en enkele programma’s van de nieuwe HMG-zender. Of het nieuwe Veronica zich ook ME mag gaan noemen is nog steeds niet zeker. ,,Op 16 maart is daarover een kort geding dat is aangespannen door kledingconcern WE. Maar volgens onze advocaten staan we sterk. Als we desondanks niet ME mogen gaan heten is er geen plan B. We hebben geen andere naam achter de hand”, aldus Gerritsen. Volgens de HMG-leiding is er geen sprake van een simpele naamswijziging. ,,Het is een (her)introductie van een product dat een gevoel moet uitstralen”, zei topman D. van der Graaf daarover. ,,The Young One was geen alternatief, omdat dat teveel met Veronica werd geassocieerd. Verder hebben we nog gedacht aan Virginia om Veronica een beetje te pesten. Ook GPA (Guts, Pride and Ambition) hebben we onder de loep genomen en | DNA (onder de huid kruipen van het individu) passeerden de revue.”  Gerritsen gaf na afloop van de presentatie toe dat die wat mager was. ,,We hebben op dit moment ook nog niet alle programma-ideeën uitgewerkt.” Wel werd duidelijk dat ME een poppenprogramma gaat maken. ‘Ab Normaal’ gaat het heten en is gebaseerd op de gelijknamige strip van Toon van Driel. De pop is ontworpen door de makers van de Muppetshow. Maar deze hebben verder geen invloed op het programma. Starmaker wordt de nieuwe realitysoap van ME. In het verbouwde Big Brotherhuis in Almere komen een aantal talenten bij elkaar die daar een opleiding krijgen tot ster. Dat alles onder het oog van diverse camera’s. ,,Het BB-huis wordt een campus”, grapte Gerritsen daarover. Wat dit project betekent voor een nieuwe editie van Big Brother is daarmee nog onzeker. Temeer omdat Gerritsen niet tevreden was over BB II beslist de zender in april of er wel een BB III moet komen.

VANAF MAANDAG WEER PRESENTATIE OP RADIO NATIONAAL

Vanaf maandag zullen er hoogstwaarschijnlijk weer gepresenteerde programma’s te horen zijn op Radio Nationaal. Vrijdagmiddag laat zijn alle aandelen overgedragen aan de nieuwe eigenaar van Radio Nationaal: Dhr. Koster. De nieuwe eigenaar heeft beloofd de salarissen maandagmorgen te betalen. “Zodra deze belofte is ingelost, zullen de gebruikelijke programma’s met onmiddellijke ingang weer worden gepresenteerd”, aldus Karel van Cooten van Radio Nationaal. (hvb)

DOEK VALT VOOR RADIO TWENTE INTERNET

Radio Twente Internet (RTI) stopt na het weekeinde met uitzenden. Dat heeft initiatiefnemer en eigenaar H. Schaap vrijdag bekendgemaakt. De zender was alleen op het wereldwijde web te horen. ,,Hoewel het aantal luisteraars nog steeds een stijging vertoont, slaat de malaise op internetgebied ook bij ons toe”, aldus Schaap. Volgens de eigenaar trokken investeerders hun toezeggingen in en namen ook adverteerders een afwachtende houding aan. De internetsite van RTI blijft voorlopig nog te bezichtigen. RTI begon eind 1999 met uitzenden, toen nog als Radio Twente Internationaal. Het was de eerste Nederlandse zender die alleen op internet en niet in de ether of op de kabel te vinden was. RTI bracht regionaal, nationaal en internationaal nieuws. Volgens Schaap is RTI er nooit in geslaagd winstgevend te worden. Hoeveel geld er in het station is gestopt, wil hij niet zeggen. Door het ontslag verliezen acht freelancers en twee mensen in vaste dienst, onder wie Schaap, hun baan. (o.a. Tubantia) http://www.radiotwente.nl/

KAPITAALINJECTIE VAN MOEDER UPC – FUSIE MET TELEWEST VAN DE BAAN

UPC gaat voor euro 1,5 mrd nieuwe aandelen verkopen aan zijn moeder, het Amerikaanse United- GlobalCom (UGC). Met deze kapitaalinjectie wordt het vermogen versterkt. Deze vermogensversterking is voor UPC in de huidige fase van groot belang, omdat de kabelexploitant omvangrijke operationele verliezen lijdt. De kapitaalinjectie is een alternatief voor een constructie die acht maanden geleden is aangekondigd. In deze constructie zou UGC een belang van 25% in de Britse branchegenoot Telewest leveren aan UPC. Doordat UPC dit belang zou betalen met de uitgifte van nieuwe aandelen zou dit zijn financiële weerstand verbeteren.  Afgelopen week hielden obligatiehouders de fusie tegen tussen de moeder van UPC en Liberty Media, die het 25%-belang in Telewest zou leveren. Daardoor werd de balansversterking van UPC onzeker. De vervangende regeling is aantrekkelijker voor UPC omdat het nu contant geld voor zijn aandelen krijgt in plaats van een belang in een verliesgevende branchegenoot. (o.a. Financieel Dagblad)

LIPPENS KRIJGT NIEUWE FUNCTIE BINNEN NOS

Gio Lippens wordt met ingang van 1 maart projectleider van de nieuwe NOS-afdeling Continue Media, waarin NOS Teletekst en Internet gaan samenwerken. De 43-jarige Lippens stapte onlangs op als hoofdredacteur van Studio Sport. (o.a. NOStt)

WEDEROM NIEUWE EIGENAAR RADIO NATIONAAL

Radio Nationaal heeft in zakenman W. Koster een nieuwe eigenaar gevonden. Dat heeft programmaleider K. van Cooten vrijdag gezegd. Koster, die onder meer handelt in onroerend goed, neemt het commerciële station met hits van eigen bodem over van de vorige financier B. Sieckmeijer. Deze kwam zijn financiële verplichtingen niet na. Hij werkte niet aan het wegwerken van een schuld van 3 miljoen gulden en ook de salarissen van de presentatoren werden niet betaald. Deze hebben het werk daarom sinds woensdag neergelegd. (o.a ANP)

BNN’S BART OPGEPAKT IN SPEELGOEDZAAK

Bart Bart de Graaff, zijn cameraman en een geluidsman zijn woensdagavond door de politie opgepakt in een speelgoedwinkel in Tiel. De presentator en BNN-directeur had zich met zijn medewerkers expres laten insluiten om in de winkel allerlei speelgoed uit te proberen. De Graaff en zijn medewerkers verborgen zich net voor sluitingstijd,zo is uit onderzoek gebleken.Toen de winkel eenmaal afgesloten was,speelde de BNN- directeur met allerlei speelgoed voor opnames van een tv-programma. Daarna belde het drietal zelf de politie om zich te laten bevrijden. Tegen de drie mannen is proces-verbaal opgemaakt. (o.a. NOStt)

KABINET: OP ZOEK NAAR ALTERNATIEVEN

Het kabinet gaat op zoek naar een alternatief voor de veiling van de radiofrequenties. De ministerraad komt hiermee tegemoet aan een motie die gisteren werd aangenomen door de Kamer. De Tweede Kamer zag niets in de veiling die staatssecretaris De Vries wilde doorvoeren omdat die slecht zou kunnen uitvallen voor de bestaande commerciële stations. De Vries raakte deze week in scherp conflict met de PvdA en D66. Zij ontraadde de motie “ten strengste”. De commerciële zender liepen onder het veiligsysteem van De Vries grote kans een andere frequentie te krijgen dan waarop ze nu te beluisteren zijn. (o.a. ANP)

OORZAAK STAKING NATIONAAL: NIEUWE EIGENAAR KOMT BELOFTES NIET NA

Zoals dit medianieuws gisteren berichtte, worden de programma’s van Radio Nationaal momenteel niet gepresenteerd. Dit in afwachting van een nieuwe eigenaar van het commerciële station. Dat heeft programmaleider K. van Cooten gezegd. Volgens hem is er al een andere financier gevonden, waarmee misschien al donderdag overeenstemming kan worden bereikt. Het station ging begin februari over in andere handen, maar de nieuwe eigenaar B. Sieckmeijer kwam zijn financiële verplichtingen niet na. Zo werkte hij niet aan het wegwerken van de schuld van 3 miljoen gulden. Ook de salarissen van de presentatoren werden niet betaald. Van Cooten zou van Sieckmeijer een volmacht hebben gehad om de aandelen over te dragen aan de waarschijnlijke nieuwe eigenaar, van wie hij de identiteit nog niet bekendmaakt. “Ik wil eerst zien, dan geloven. Het begint inmiddels op een soap te lijken. Maar ik denk wel dat als we dit doorstaan we alles aankunnen”, schetst de programmaleider/presentator. (o.a. ANP)

FREQUENTIEVEILING: KAMER STEMT VOOR MOTIE

De voltallige Tweede Kamer stemde donderdag voor de motie waarbij het uitgangspunt moet zijn dat de bestaande zenders hun plekje in de ether behouden en er ruimte komt voor nieuwkomers. Afgelopen woensdag ontraadde De Vries nog ‘ten strengste’ een motie waarin de coalitiepartijen PvdA, VVD en D66 haar opriepen te overleggen met bestaande partijen en een alternatief te ontwerpen voor de herverdeling van de frequenties. De paarse fracties benadrukten donderdag dat zij met bestaande partijen alle mogelijke belanghebbenden en geïnteresseerden voor een radiofrequentie bedoelen. In dat geval zou De Vries mogelijk met de motie uit de voeten kunnen. Vrijdag wordt deze mogelijkheid in de ministerraad besproken. De Vries zei woensdag nog dat praten met bestaande partijen niet mogelijk is, omdat er dan sprake is van “marktafscherming”. Nieuwkomers worden in die situatie benadeeld, aldus De Vries. Als alle partijen worden uitgenodigd is daarvan geen sprake. (o.a. ANP)

RECORDBEDRAG RECLAME INKOMSTEN OP TV

Reclame Internet- en telefoniebedrijven en twee grote sportevenementen hebben de Nederlandse televisie vorig jaar een recordbedrag aan reclame-inkomsten opgeleverd. In totaal kwam de omzet uit op 1,6 miljard gulden,14 procent meer dan in 1999.Dat blijkt uit de donderdag gepresenteerde cijfers van de brancheorganisatie SPOT. De omzet aan reclame van telefoniebedrijven steeg met 50 procent die vanuit de internetsector met maar liefst 476 procent. Daarnaast zorgden het Europese voetbalkampioenschap en de Olympische Spelen voor extra inkomsten. (o.a. NOStt)

DUITSE PUBLIEKE OMROEP MIST WK VOETBAL

Voor het eerst sinds 1954 is het de Duitse publieke omroepen ZDF en ARD niet gelukt de televisierechten voor een wereldkampioenschap voetbal te bemachtigen. Na lange onderhandelingen werd bekend dat het WK voetbal 2002 in Japan en Zuid-Korea volgend jaar niet op de Duitse publieke omroep is te volgen. Ook in 2006, wanneer het WK in Duitsland wordt gehouden, is het belangrijkste voetbaltoernooi in Duitsland via de commerciële televisie te volgen. De Kirch-Gruppe, die de rechten voor het WK voetbal in Duitsland verkoopt, opent daartoe binnenkort onderhandelingen met de commerciële televisiezenders SAT 1 en RTL. (o.a. NRC)

VAN DEN ENDE COMMANDEUR IN DE ORDE VAN ORANJE-NASSAU

Joop van den Ende is commandeur in de Orde van Oranje-Nassau geworden. Hij werd onderscheiden omdat hij 30 jaar theaterproducties op touw zette en vrijdag 59 jaar oud wordt. (o.a. NOStt)

DEFENSIE: ‘DELTA 171’ STOORT OP APPARATUUR

De sterke zenders die Delta Radio 171 op het zenderterrein van Radio Kootwijk bij Apeldoorn wil bouwen, kunnen volgens woordvoerders van Defensie en de gemeente Apeldoorn de apparatuur van Defensie, bedrijven en particulieren storen. De commerciele popzender Delta Radio wil vier zendmasten van 320 meter hoogte met een vermogen van 2 megawatt bouwen om uit te kunnen zenden in Engeland. In zendvermogen is het de sterkste zender van Nederland, die volgens een KEMA-onderzoek vanaf Kootwijk tot ver over Amersfoort radio’s,televisies en computers kan storen. Defensie kan de veiligheid van de besturing van wapensystemen en dergelijke niet garanderen als de zenders er komen. (o.a. NOStt)

RCC: CZ-SPOT MISLEIDEND

De Reclame Code Commissie vindt een spotje van CZ Zorgverzekering over de verkorting van wachttijden bij ziekenhuizen te misleidend. In het spotje is een patient, meneer Faber, te zien, die driemaal tevergeefs naar het ziekenhuis gaat. Hij moet daar een behandeling ondergaan, maar telkens komt er een spoedgeval tussen. Op den duur wordt Faber zelf een spoedgeval. “Daarom zoekt CZ altijd naar het ziekenhuis met de kortste wachttijd”. Het Maasziekenhuis in Boxmeer diende een klacht in tegen het spotje. En kreeg gelijk. De Reclame Code Commissie vond het spotje een te eenvoudige en te mooie voorstelling van zaken geven. (o.a. NOStt)

PRESENTATOREN RADIO NATIONAAL IN “STAKING”

Sinds woensdagmiddag 16.00 uur zijn er geen gepresenteerde programma’s meer te horen op de commerciele radiozender Radio Nationaal. Op de website van de radiozender staat te lezen dat de presentatoren besloten hebben “tot nader order geen programma’s meer zullen presenteren”. Vorige week werd bekend dat Radio Nationaal een nieuwe investeerder had gevonden.

DOEK LIJKT NU ECHT GEVALLEN VOOR COUNTRYFM

Het ziet er naar uit dat CountryFM binnen afzienbare tijd haar uitzendingen toch zal staken. De donateursactie heeft niet voldoende toezeggingen in het laatje gebracht. Er worden nog wel besprekingen gevoerd met een aantal partijen over een eventuele overname.

ZENDMAST BNR MAG TOT SEPTEMBER WORDEN GEBRUIKT

De zendmast in Mastwijk bij Montfoort moet in ieder geval tot september in gebruik blijven. Dat heeft president van de rechtbank in Rotterdam in kort geding bepaald. Het geding was aangespannen door zendermaatschappij Nozema en AM Nieuwsbeheer in Amsterdam, die de zendmachtigingen beheert. De uitspraak is een streep door de rekening van de gemeente Montfoort, die de zendmast weg wil hebben. De gemeente had al een dwangsom ingesteld tegen de zendermaatschappij en de beheerder van de zendvergunning. Stikt genomen stelt de rechtbank dat Montfoort gelijk heeft, maar “in het onderhavige geval is sprake van zodanig specifieke omstandigheden dat een ander oordeel op z’n plaats is.” Raadgevend is volgens de president van belang dat de zendlocatie deel uitmaakt van de vergunning. De zendvergunning loopt nog tot 1 september. In ieder geval tot die tijd moet Business News Radio uit kunnen blijven zenden vanuit Mastwijk. Momenteel is bemiddelaar D. Tommel in de afrondende fase van zijn advies aan staatssecretaris M. de Vries over de zendmastproblemen in de regio. (o.a Utrechts Nieuwsblad)

LUISTERCIJFERS DECEMBER 2000/JANUARI 2001

Vandaag zijn de luistercijfers van december 2000-januari 2001 door Intomart bekend gemaakt. De landelijke publieke omroepen behaalden een gezamelijk marktaandeel van 30.6 procent (- 0.5 %). De landelijke commerciële zenders 45.9 procent (+ 0.2 %) en de regionale publieke zenders 15.5 procent (+ 0.1 %). Sky Radio, nog altijd de best beluisterde zender, zag haar marktaandeel met 0.2 procent stijgen tot 14.7 procent. Radio 3FM zag haar marktaandeel opnieuw dalen, de publieke popzender heeft nu een marktaandeel van 9.8 procent (- 0.2 %). Radio 2 steeg met 0.2 procent tot 10.4 procent. Radio 538 zag haar marktaandeel met 0.5 procent dalen tot 7.5 procent. Per januari 2001 participeert Love Radio niet meer in het continu luister onderzoek. (o.a Intomart/Sky Radio)

 	nov/dec 00 (in %)	dec/jan 01 (in %)
01	Sky Radio	14.5	14.7
02	Radio 2 	10.2	10.4
03	Radio 3 FM	10.0	9.8
04	Radio 10 FM	7.8	7.9
05	Radio 1	8.0	7.7
06	Radio 538 	8.0	7.5
07	Noordzee FM	4.4	4.8
08	Veronica FM	4.3	4.5
09	Classic fM	2.4	2.5
10	Radio 4 	1.9	1.8
11	Arrow Classic R.	1.5	1.6
12	Radio 5 	1.1	1.0
13	Business Nieuws Radio	0.3	0.3
14	Love Radio	0.4	-
 -	Regio Radio	15.4	15.5
 -	CRN Commercieel Radio	2.1	2.1
 -	Overige zenders	7.7	8.0

RADIO MI AMIGO WEER EVEN IN DE ETHER

Vanaf 3 april, en niet vanaf 3 maart zoals eerder gemeld, is de zeezender Radio Mi Amigo weer even in de ether. Mi Amigo zal vier weken uitzenden vanop het zendschip “Mebo III” dankzij een tijdelijke Britse licentie op de middengolffrequentie 1503 kHz. De uitzendingen zullen wellicht te ontvangen zijn in de kustgebieden van België, Nederland Zuid-Engeland. Radio Mi Amigo genoot in het midden van de jaren ’70 een ongekende populariteit bij popliefhebbend Vlaanderen en Nederland. Door de perikelen met het gelijknamige zendschip, dat Mi Amigo een tijd deelde met Radio Caroline, kende het station een woelig bestaan. (o.a. VRTtxt)

SCHUMACHER: “VREES VOOR F1 ACHTER DECODER”

Wereldkampion Formule 1, Michael Schumacher, vreest dat Formule 1 achter de decoder verdwijnt. Hij maakt zich zorgen over de toekomst van zijn sport. Hij vreest dat zijn landgenoot Leo Kirch de beelden van het autosportcircus achter de decoder wil stoppen. De Duitse mediatycoon Kirch pompte vorige week 2 miljard gulden in het bedrijf EM.TV, waarmee zij samen 75 procent van de zeggenschap krijgen in de Formule-1-holding SLEC. (o.a. ANP/Metro)

EUROSPORT ZET AUTOSPORT CENTRAAL IN WEEKEINDE

Eurosport brengt dit seizoen een nieuw autosportconcept op het scherm: het Super Racing Weekend. Daarvoor is de sportzender een samenwerking aangegaan met de FIA. Het Super Racing Weekend omvat een serie van tien raceweekeinden met als hoogte punten het FIA GT Championship, het FIA European Touringcar Championship en het Formula 200 Renault European Championship. In al deze raceklassen komen Nederlandse coureurs aan de start: o.a. Jeroen Bleekemolen, Mike Heezemans en Peter Kox. Het eerste Super Racing Weekend is 1 april as. (o.a. hvb/telegraaf)

KNEVEL GENOMINEERD VOOR “RECLAMEMAN JAAR 2000”

Knevel EO-coryfee Andries Knevel is een van de zes genomineerden voor de titel ‘Reclameman van het Jaar 2000’. Dat meldt het Algemeen Dagblad maandag. De redactie van het vakblad Nieuws Tribune heeft 6 kandidaten geselecteerd ‘op grond van hun communicatieve prestaties voor zichzelf, bedrijf of merk(en) waarvoor ze werken’. Knevel heeft tijdens een congres voor reclamemakers indruk gemaakt met zijn praatje over ‘experience economy’. “Hij heeft zich de afgelopen jaren steeds meer als merk ontwikkeld tot het gezicht van de EO,de omroep met de sterkste ledengroei en de trouwste achterban”,aldus de toelichting op de nominatie. (o.a. NOStt)

NICAM 17 MAART OP TV VAN START

Vanaf 17 maart worden tv-programma’s (met uitzondering van nieuws en actualiteitenprogramma’s) voorzien van de zogenaamde NICAM-pictogrammen. Er zijn zes pictogrammen die waarschuwen voor tv-programma’s met geweld, sex, bangmakerij, discriminatie, drugs/alcohol of grove taal. De pictogrammen worden toegekend door het Nicam (Nederlands Instituut voor Classificatie van Audiovisuele Media. Dit instituut heeft de plaats ingenomen van de Filmkeuring.

MCKINSEY: “PUBLIEKE OMROEP MOET ALLIANTIES AANGAAN”

De publieke omroep moet het aangaan van allianties met bijvoorbeeld andere aanbieders of distributeurs overwegen, om in de digitale toekomst de rol van contentaanbieder en ‘gids’ te kunnen vervullen. Daarvoor moeten wel wettelijke belemmeringen worden weggenomen. Dat schrijft McKinsey & Co in het vandaag gepresenteerde rapport Nieuwe Media Strategie, waarin mogelijkheden, kansen en scenario’s worden beschreven als gevolg van verdere digitalisering en nieuwe distributietechnieken. McKinsey verwacht op korte termijn geen spectaculaire veranderingen in de mediawereld, maar dringt er wel bij de publieke omroep op aan dat ze zich adequaat voorbereidt op de ontwikkelingen. Ze kan bij uitstek de rol spelen van contentaanbieder en ‘gids’ in het overweldigende aanbod dat de consument in de toekomst kan verwachten. Daarvoor is wel een jaarlijkse ‘financiële inspanning’ van enkele honderden miljoenen guldens nodig. Het rapport is gepresenteerd aan de opdrachtgevers NOS, ministerie van OC&W en de Ster. Morgen wordt het rapport besproken door de rvb van de NOS en staatssecretaris Rick van der Ploeg. (o.a. Adformatie)

GEMEENTE AMSTERDAM KOOPT AT5 VAN PCM

De overname van AT 5 door de gemeente Amsterdam is rond. PCM Uitgevers, eigenaar van de lokale zender, gaat akkoord met een bedrag van 1,2 miljoen voor het aandelenpakket. Ook neemt de gemeente de schuld van AT 5 over en verhoogt ze de jaarlijkse exploitatiesubsidie van 1,5 tot ruim drie miljoen gulden. Momenteel wordt gewerkt aan ‘een totaalplan’ waaruit moet blijken wat de financiële gevolgen voor de gemeente zijn. Wethouder S. Bruines van Lokale Media wil dan ook nog geen toelichting geven. Volgende maand oordeelt de raadscommissie in een besloten vergadering over de overname. Volgens ingewijden kan de transactie niet meer mislukken. De gemeente is er alles aan gelegen AT 5 te laten voortbestaan. De zender geldt als ‘zeer belangrijk instrument’ voor de informatievoorziening en heeft een hoge kijkdichtheid. Om de redactionele onafhankelijkheid te waarborgen, wordt de zender ondergebracht in een beheerstichting. Aanvankelijk wilde PCM (uitgever van onder meer Het Parool en de Volkskrant) AT 5 voor het symbolische bedrag van één gulden van de hand doen. Later wilde PCM in elk geval zijn investering in het bedrijf terugzien. Daarover is nu overeenstemming bereikt. De vordering van PCM op AT 5 beloopt twee tot drie miljoen gulden. Directeur Allard Berends van AT 5 wil slechts kwijt dat partijen het ‘op grote lijnen eens’ zijn. Wel staat volgens hem vast dat de gemeente bijspringt in de exploitatie. (o.a. Parool)

RADIO WEST TEGEN VERPLAATSEN ZENDER

Radio West protesteert in een brief aan staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat tegen verplaatsing van de frequentie van de zender. Dat is kapitaalvernietiging en doet afbreuk aan onze naam, aldus West. Het is bedoeling dat Radio West in verband met het zero-base-frequentie plan gaat verhuizen van frequentie en zendlokatie. “Verhuizing naar een andere frequentie zal de zender op kosten jagen”, voorspelt ai-directeur Ben Bunders. “Er moeten nieuwe djingels worden gemaakt, de naam van het tijdschrift van Radio West, Lijn 88.4, moet worden aangepast en het luisterpubliek zal moeten meerverhuizen”, aldus Bunders. Aangezien Radio West de officiele radiozender bij camaliteiten in Noord – Zuid-Holland is zullen ook de 51 gemeenten in die regio hun voorlichtingsmateriaal moeten aanpassen. Tevens is Radio West bang voor een slechtere ontvangst in delen van het verzorgingsgebied. In het zerobase plan staat de zender van Radio West gecoordineerd in Rotterdam op de nieuwe frequentie 89.3 MHz. (o.a Nostt/HVB/HC)

KOK: KABINET BEREID TOT ALTERNATIEF RADIO-VEILING

Het kabinet is bereid om te kijken naar een andere manier om de commerciele radiofrequenties te verdelen. “Als de Kamer vindt dat het anders moet en het is uitvoerbaar dan houden we daar rekening mee”, aldus premier Kok vrijdag. Kok benadrukte nogmaals dat het geenszins het geval is dat het kabinet nu al afziet van de veiling, die een paar honderd miljoen gulden moet opbrengen. De staatssecretarissen M. de Vries (Verkeer) en Van der Ploeg (media) zullen pas met een nieuw voorstel komen als blijkt “dat er voldoende eensgezindheid over iets anders bestaat” en als dat voorstel “juridisch en ook anderzins houdbaar is”. Dit moet komende donderdag duidelijk worden tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer, dat op verzoek van PvdA, D66 en VVD wordt gehouden. (o.a. Telegraaf)

NIEUWE FREQUENTIE VOOR ZEDERIK FM

De Rijksdienst voor Radiocommunicatie heeft voor Zederik FM een nieuwe FM-frequentie beschikbaar gesteld als alternatief voor de oude frequentie 107.6 MHz. Dat bericht Ruud Brand via de website Radiozenders.com. De nieuwe zender zal worden geplaatst op een lokatie tussen Leerdam West en Nieuwland op de frequentie 105,2 MHz. De zendantennes moeten op een hoogte van 38 meter worden geplaatst en staan gericht op het noorden zodat Zederik FM haar bereik in de richting van Utrecht aanzienlijk kan uitbreiden.

THE FLOOR WORDT BUSINESSNIEUWS

Het in oktober gelanceerde online financieel-economisch platform The Floor, waarvan ook Business- Nieuws Radio deel uitmaakt, ondergaat een naamswijziging. Vanaf 5 maart worden de online activiteiten van The Floor en de radio-activiteiten van BNR onder de naam BusinessNieuws samengebracht. Initiatiefnemer Willem Sijthoff: “Op deze manier worden we meer businessnieuws en gaan we van beide delen één bedrijf maken. De naam The Floor gaan we uitsluitend nog gebruiken voor het community-stuk van de website. Die naam gaat dus feitelijk ‘naar beneden’.” Volgens Sijthoff is voor BusinessNieuws gekozen omdat die merknaam al lang in de markt staat en als betrouwbaar geldt. Hij ontkent dat een en ander verband zou houden met een tegenvallende ontwikkeling van het online platform. (o.a. Adformatie)

EO MET INTERVIEWS OP NEDERLAND 3

De EO verwacht met een serie interviews onder de titel Kortsluiten in het tv-seizoen 2001-2002 op Nederland 3 te gaan uitzenden. Netcoördinator Ton Kamlag bevestigt dat het programma goed past in het profiel van het derde net. De EO ging eerder in beroep tegen het besluit van VARA, VPRO en NPS, dat enkele door de EO voorgestelde programma’s niet op het derde net thuishoren omdat ze onvoldoende grensverleggend waren. In de 13 delen van Kortsluiting wordt een gast steeds geconfronteerd met daden of idealen uit zijn of haar verleden. Begin maart wordt bekend of de EO nu echt op Ned. 3 mag. (o.a. Villamedia)

ECCLESTONE TEGEN KIRCH

Bernie Ecclestone, eigenaar van de commerciële rechten op Formule- 1-races, verzet zich tegen de reddingsactie van EM-TV door de Beierse televisiegigant Kirch. Dat meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt vandaag. De 74-jarige Leo Kirch zou 1,2 miljard mark over hebben voor een belang van 16,74 procent in het noodlijdende EM.TV, dat vorig jaar de helft van Ecclestone’s bedrijf SLEC kocht. (o.a NRC)