Media kort: februari 2002

HOLLAND MEDIA GROEP KOMT MET OMROEPGIDS

De Holland Media Groep (RTL 4, 5 en Yorin) wil een eigen omroepgids op de markt brengen. Een woordvoerster van HMG zegt dat het bedrijf zich op dit moment aan het beraden is hoe het de programmagegevens het beste kan exploiteren. “Dan moet je niet meteen denken aan een echte gids, want daar zijn er al zo veel van, maar aan een ‘jasje’ dat een toegevoegde waarde heeft.” Mogelijk dat HMG de gegevens wil onderbrengen in een nog nieuw te ontwikkelen programmablad. Ook wordt over exploitatie via nieuwe media nagedacht. Volgens diverse bronnen is HMG in gesprek met de uitgeverij Audax in het Brabantse Gilze. Audax is nu nog uitgever van de tv-bladen van de TROS, maar die omroep gaat zijn gidsen in eigen beheer uitgeven. Het maken van een eigen gids is het logische gevolg van het vertrek van de Vereniging Veronica (en daarmee ook Veronica Magazine) uit HMG. De publieke omroepen en de HMG-zenders ruilen de programmagegevens nu nog. (Telegraaf)

OMROEPEN: NIEUWSZENDER ACHTER DECODER

Als de 24-uurs nieuwszender van de openbare tv meteen achter de decoder gezet wordt, dan willen de omroepen akkoord gaat met die zender. Ze vrezen dat anders hun actualiteitenrubrieken worden uitgekleed. Dat zegt voorzitter Piet van Tellingen van de werkgroep Nieuwszender in De Journalist. De EO en BNN zijn de enige omroepen die niet moeilijk doen over Wolffenspergers stokpaardje. Wat de VARA wil is nog steeds niet bekend, de anderen zijn dus tegen. (Villamedia)

UPC KOMT MET ACTIEPLAN VOOR ONTEVREDEN KLANT

Kabelbedrijf UPC heeft woensdag een pakket aan maatregels aangekondigd om de klanten die eerder deze week via belangenvereniging Coax klaagden, tegemoet te komen. Zo moet onder meer het netwerk verbeterd worden, moeten nieuws- groepen worden gefilterd op mp3-bestanden en zullen klanten worden verwezen naar ‘online customer care’.

ESSENT: TRT VOORLOPIG TOCH OP DE KABEL

Kabelexploitant Essent Kabelcom houdt voorlopig toch de Turkse zender TRT op de kabel. De zender heeft aangegeven toch met BUMA te willen praten over de afdracht van auteursrechten. Eigenlijk zou TRT met ingang van 15 februari in het verzorgingsgebied van Essent Kabelcom van de kabel verdwijnen. De kabelexploitant wacht nu echter eerst de uitkomst van de gesprekken tussen TRT en BUMA af. Wanneer de gesprekken op niets uitlopen, wordt TRT waarschijnlijk alsnog van de kabel gehaald. (Essent)

“NEDERLAND 3 HEEFT TE VEEL DOCUMENTAIRES”

,,Er zijn wel erg veel documentaires op Nederland 3”, aldus Matthijs van Nieuwkerk vanmorgen in een interview op Radio 1. Van Nieuwkerk volgt binnenkort Tom Kamlag op als netcoördinator van het derde publieke net dat volgens de zenderverdeling en zenderkleuring een culturele taak heeft. Van Nieuwkerk zei in het radio-interview dat zijn zender aantrekkelijker gemaakt moet worden met programma’s over ,,reizen en lifestyle”. Omdat daar nu geen plaats voor is zouden er minder documentaires uitgezonden moeten worden. De publieke omroep is momenteel de belangrijkste opdrachtgever en financier van documentaires. Van Nieuwkerk was vorig jaar hoofdredacteur van de lokale zender AT5 en daarvoor bekleedde hij die functie bij Het Parool. (ANP/NRC)

KLACHT GEMEENTE DEN HAAG: CASEMA HAALT PLAYBOY TV VAN ETALAGEKANAAL

Op aandringen van de gemeente Den Haag heeft kabelaar Casema de erotische zender Playboy TV van het etalagekanaal gehaald. De zender Playboy TV was sinds 1 februari tijdelijk te zien via dit etalagekanaal om de kijkers met een normaal analoog kabelabonnement een indruk te geven van het aanbod van Casema Digitale Televisie. Via het etalagekanaal wordt elke maand een andere zender uit het aanbod van Casema Digitale Televisie doorgegeven. Het was de bedoeling om Playboy TV tot en met eind februari door te geven via het etalagekanaal. De gemeente Den Haag heeft aangedrongen op stopzetting van de doorgifte van Playboy TV omdat de zender naast soft-erotische programma’s ook “harde porno” laat zien. De komende tijd zal via het etalagekanaal het programma van Landscape TV te zien zijn.

NOVA WIL NIET WIJKEN VOOR VOETBAL

De redactie van het actualiteitenprogramma NOVA is niet van plan dinsdag 19 en woensdag 20 februari plaats te maken voor voetbal. De uitzendingen zouden op die data geschrapt moeten worden in verband met de Champions League. Het besluit om NOVA niet uit te zenden op genoemde dagen komt van het bestuur van de VARA, de NPS en de netmanagers van Nederland 1, 2 en 3. In een woensdagavond opgestelde brief vraagt de redactie van het programma de verantwoordelijken hun beslissing te herzien omdat het besluit niet in het belang van de publieke omroep is.

500 METER SCHAATSEN TREKT 4,4 MILJOEN KIJKERS

Nederland kijkt massaal naar de televisieuitzendingen van het Olympische schaatsen in Salt Lake City. Tijdens de beslissende ritten op de 500 meter die dinsdag tussen 21.00 en 22.45 uur uitgezonden werden, zaten gemiddeld 3,8 miljoen Nederlanders voor de buis. Hoogtepunt waren de 4,4 miljoen kijkers die tussen 22.15 en 22.30 uur de laatste ritten bekeken waarin de verdeling van de medailles werd bepaald.

ZOEY TERUG BIJ BNN

Presentator Eddy Zoey is weer terug bij BNN. Vanaf augustus zal hij het programma BNN at work presenteren. Daarnaast maakt hij ten minste tien afleveringen van een nieuw programma, waarvan de inhoud nog moet worden bepaald. Zoey verliet BNN in september 2000 uit onvrede over een salarisverhoging, die uitbleef. Zoey beleefde zijn debuut tijdens de eerste televisie- uitzending van BNN in 1998. Later presenteerde hij onder andere de programma’s De liegende Hollander, Eros en BNN at work. De directeur van de omroep, G. Timmer, is blij met de terugkomst van de presentator. ,,Eddy hoort gewoon bij BNN.”

PUBLIEKE OMROEP WEER ACTIEF MET DAB

De publieke omroep begint naast de bestaande distributie met digitale radio-uitzendingen via de ether. In de komende maanden moet zo’n veertig pct van de bevolking worden bereikt.  Voor ontvangst van het digitale ethersignaal is een speciale ontvanger nodig. Op 1 februari besloot het kabinet de veiling van commerciele radiofrequenties uit te stellen en bestaande commerciele stations in elk geval tot september 2003 hun frequentie te laten behouden. Met deze tijdelijke oplossing moet er voorlopig weer wat rust in de ether ontstaan. Dit biedt de publieke omroep, naar eigen zeggen, de mogelijkheid een voortrekkersrol op zich te nemen op het gebied van Digital Audio Broadcasting (DAB) in Nederland, aldus een persbericht van de publieke omroep.

NIEUW HOOFD INTERACTIVE RN WERELDOMROEP

Katherine Farnon is per 1 februari 2002 benoemd tot Hoofd Interactive bij Radio Nederland Wereldomroep (RNW). Zij volgt in die functie Peter Verschoor op. In de functie Hoofd Interactive is Farnon onder meer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de formats voor RNW- activiteiten op het internet en co-producties met derden op het gebied van nieuwe media. Eerder was Katherine Farnon eindredacteur van RN Interactive. Naast haar functie als Hoofd blijft Katherine Farnon eindredactioneel verantwoordelijk voor de Nederlands- en Engelstalige websites. De meer dan 10.000 pagina’s van de Wereldomroep sites brengen nieuws, actualiteiten en reportages. De afdeling Interactive experimenteert met interactieve toepassingen van tekst, geluid en beeld. (Adformatie)

“UPC VERRAST OVER NEGATIEF BERICHT COAX”

Kabelmaatschappij UPC is verrast door het alarmerende persbericht van de internet gebruikersvereniging COAX dat de service bij de internetdienst Chello van UPC naar een nieuw dieptepunt zou zijn gezakt. ,,Niet langer zullen wij alleen vragen en aandringen op veranderingen, wij zullen deze ook gaan afdwingen”, meldde de vereniging deze week. ,,Met dit persbericht hopen wij het UPC management er via de media van te doordringen dat de bestaande klanten beduidend beter geholpen moeten worden. Verder zal COAX klanten, die al langere tijd niet door UPC geholpen worden, aanraden de betalingen op te schorten

“NOS ZOEKT BETAALBARE OPLOSSING MEGAPROCES MILOSEVIC”

De NOS zoekt naar een oplossing om het proces tegen de voormalige Joegoslavische president Milosevic op een betaalbare manier te volgen. De rechtszaak begint morgen en zal naar verwachting drie jaar duren als er elke werkdag van half tien ‘s ochtends tot vier uur ‘s middags een zitting is.Het is voor de NOS onbetaalbaar om de beelden van het monsterproces live naar een satelliet sturen, zodat alle omroepen ze direct kunnen gebruiken. ,,Eén minuutje satellietverbinding kost minimaal drie euro”, becijfert Andy Doctor van de afdeling Eurovisie van de NOS. Hij zoekt al enige tijd met de overkoepelende European Broadcasting Union (EBU) naar een betaalbare oplossing voor het verslaan van het megaproces. ,,Dinsdag staan er wel twaalf satellietwagens voor zo’n dertig televisiestations buiten de deur, maar dat is alleen maar voor het begin. De meeste zijn donderdag al weer vertrokken, omdat het nieuwtje er dan vanaf is”, zegt Doctor.

BUMA: TRT INTERNATIONAL VAN DE KABEL

De Turkse publieke omroep TRT verdwijnt in grote delen van Nederland van de kabel. De zender weigert na tien jaarnog langer auteursrechten af te dragen aan de auteursrechtenorganisatie BUMA. BUMA heeft de kabelexploitanten daarop laten weten dat de zender van de kabel moet of dat de kabelbedrijven zelf de rechten moeten afdragen. Omdat dan de abonnementstarieven zouden stijgen, weigeren de kabelbedrijven dat. Essent Kabelcom heeft al laten weten de Turkse zender vanaf 15 februari van de kabel te halen. Kabelaar Casema  en UPC beraden zich nog over de te nemen actie.

CNN VERGEET BETALING DOMEINNAAM

De Duitse site van nieuwszender CNN is bijna twee dagen uit de lucht geweest omdat het bedrijf was vergeten de rekeningen te betalen. Volgens het Duitse kantoor voor internet domeinnaam- registratie, Denic, vergat CNN het geld te betalen voor de domeinnaam CNN.de. Een waarschuwing had CNN al gehad. “We behandelen alle klanten gelijk, dus maken we ook geen uitzondering voor CNN”, licht een woordvoerder van Denic de actie toe via persbureau Reuters. CNN is per jaar 58 euro verschuldigd voor de domeinnaam. De Amerikaanse nieuwszender wil wel bevestigen dat de Duitse website tijdelijk onbereikbaar is geweest, maar over de reden hiervan wil de woordvoerster niets kwijt.

KABELACTIE OP WEBSITE RADIO 192

Radio 192, dat met name uitzendt via de middengolf, is via de eigen website een actie begonnen om programmaraden van kabelexploitanten ervan te overtuigen de zender in het pakket op te nemen. Wie de website van Radio 192 bezoekt krijgt drie schermen te zien, waarop bezoekers worden gevraagd e-mails te sturen naar diverse programmaraden in heel Nederland. Zo hoopt Radio 192 een groter verspreidingsgebied te krijgen. Radio 192 zendt sinds vorig jaar muziek uit volgens het concept van zeezender Veronica.

UK: CHANNEL 4 GESTRAFT VOOR UITLATINGEN MADONNA

De commerciële Britse zender Channel 4 is op de vingers getikt voor het uitzenden van schuttingtaal door Madonna. De Amerikaanse zangeres nam het woord ‘motherfucker’ in de mond bij de uitreiking van kunstprijzen twee maanden geleden in Londen.

“MULTIMEDIASECTOR OP ZOEK NAAR NIEUW ELAN”

Naar jaarlijkse gewoonte maakte alles wat naam en faam heeft in de multimediasector de voorbije week zijn opwachting in Cannes voor de vakbeurs Milia. Tenminste: zij die het rampzalige jaar 2001 overleefd hebben. De nadruk lag dit jaar op interactieve televisie, multimedia op de gsm en het spelen van spelletjes op verschillende platformen: op consoles zoals de Playstation, de pc, het Internet, maar ook op de tv en zelfs op je gsm.

“MURDOCH NEEMT AFSCHEID VAN KIRCH”

De Australische mediamagnaat Rupert Murdoch verrijkt zijn imperium niet met een machtige positie in Duitsland. Murdoch zei vrijdag in de Britse zakenkrant Financial Times dat hij niet verder investeert in KirchGruppe, eigenaar is van vele tv-kanalen in Duitsland. Daarmee komt een einde aan speculaties dat Murdoch uit zou zijn op een machtsgreep bij KirchGruppe. Die verhalen kwamen in de wereld toen eind vorig jaar bleek dat het Duitse concern in financiële problemen verkeerde. Daarvan zou Murdoch gebruik kunnen maken door Kirch onder druk te zetten een deel van zijn imperium af te staan.

CANAL+ NL GAAT ONDERDELEN VERKOPEN

Canal+, dochter van mediagroep Vivendi Universal, gaat delen van het bedrijf verkopen. WK producties en FourPlus Costumer Contact Center worden autonome bedrijven die nauw blijven samenwerken met Canal+ Nederland. Kees Jansma, de huidige directeur van de afdeling sport, gaat leiding geven aan het autonome sportbedrijf. Ook de huidige adjunct-directeur gaat zich inkopen in WK producties. Wat voor de autonome bedrijven moet worden betaald, willen de woordvoerders van Canal+ niet zeggen. Het is volgens een woordvoerder niet de bedoeling dat kopers van buitenaf zich melden. “Het managment wat er nu zit gaat de onderdelen kopen. Niet iemand van buitenaf.” Voor de consument verandert er niets. “De programmering blijft hetzelfde”, aldus een woordvoerster. (ANP/Nieuwsklik)

WIJZIGINGEN KABELRADIO LEIDEN EO

Op gezamenlijk advies van de Regionale programmaraad Leiden e.o. en de Programmaraad Bollenstreek wordt in Leiden en omstreken het radiopakket per 21 februari 2002 gewijzigd. De radiozenders Radio 192, WDR 3 en Radio Nationaal worden per deze datum nieuw aan het pakket toegevoegd. De zenders Love Radio, WDR 2 en Fresh 102 FM vervallen per deze datum. Radio 192 99,8 MHz mono/ WDR 3 92,9 MHz stereo /Radio Nationaal 105,8 MHz mono. Radio Nationaal is niet in Katwijk en Valkenburg te ontvangen, vanwege de doorgifte van Kerkradio op deze frequentie. (Casema)

KABELAAR UPC UIT AEX-INDEX

Kabelexploitant UPC maakt vanaf volgende week donderdag geen deel meer uit van de AEX-index. Dat maakte de Amsterdamse effectenbeurs vrijdag bekend. Beleggers kunnen nog wel in het fonds handelen. Het kabelbedrijf werd op 14 november vorig jaar op het strafbankje van de Amsterdamse beurs gezet, waarop beleggers drie maanden de tijd kregen om hun portefeuilles bij te werken. Het bedrijf belandde op het strafbankje wegens een structureel negatief eigen vermogen. Dat negatief eigen vermogen liep op tot 740,2 miljoen euro per 30 september 2001. Na het slot van woensdag 13 februari wordt het gewicht van het fonds verdeeld over de overgebleven 24 fondsen. Vrijdag was het aandeel van UPC in de AEX-index volgens een woorvoerster van de beurs ongeveer 0,02 procent. “Ik denk niet dat andere bedrijven rare sprongen maken hierdoor”, aldus een woordvoerster. UPC sloot vrijdag op een koers van 33 eurocent, ofwel een daling van bijna 6 procent. (NU.nl)

KWARTAALOMZET BSKYB VALT MEE

British Sky Broadcasting heeft over zijn eind december afgesloten tweede kwartaal het verlies zien oplopen van 133 miljoen naar 1,26 miljard pond sterling (2 miljard euro). Dat was vooral te wijten aan de afschrijving van 985 miljoen pond voor een belang in het Duitse Kirch Holding. Dit heeft het Britse mediaconcern vandaag bekendgemaakt. De omzet steeg met 16 procent tot 725,5 miljoen pond. Dit was beter dan analisten verwachtten. BSkyB kreeg er in het tweede kwartaal 218.000 nieuwe abonnees bij tot een totaal van 5,7 miljoen. Het concern verwacht in 2003 7 miljoen abonnees te hebben. (Bloomberg/NRC)

GIEL BEELEN TERUG OP 3FM

Radiopresentator Giel Beelen komt terug op de radio. Vanaf 4 maart is hij op werkdagen tussen 04.00 en 06.00 uur te horen op 3FM met het programma Pyjama FM voor de AVRO. Dat heeft de omroep donderdag bekendgemaakt. De ,,vernieuwende manier van radiomaken” is volgens de AVRO de reden waarom zij de discjockey heeft aangetrokken. ,,Hij is een waardevolle aanvullling en hij moet vooral blijven wie hij is, dat kan hij namelijk het beste. We hebben het volste vertrouwen in hem”, aldus eindredacteur K. Geersing.

HUWELIJK LEVERT STER 1,5 MILJOEN OP

In totaal hebben zaterdag zo’n 12,7 miljoen Nederlanders minstens een minuut van het kroonprinselijk huwelijk gezien. De STER vroeg voor een spotje van 30 seconden 49.000 euro. De stichting verdiende meer dan 1,5 miljoen euro (bruto) aan de bewuste zaterdag. (Villamedia)

“RECLAME VAKER BINNEN PROGRAMMA’S”

Bedrijven willen steeds vaker reclame maken via sponsoring van en binnen programma’s, zoals KPN, die er zelfs de openbare omroep voor verliet. Volgens branche-organisatie Spot gaven adverteerders vorig jaar 681 miljoen euro uit aan tv-reclame en dat wordt dit jaar nog meer. De zogenaamde “Non spot advertising” heeft verschillende verschijningsvormen: Programma-sponsoring (Coca Cola in GTST, Baantjers (Droste-chocolaatjes), titelsponsoring (Vrienden van Amstel Live), item-sponsoring (Dan nemen we nu een kijkje in de fabriek waar deze gezonde babyvoeding wordt gemaakt), product-placement (scheutje Ajax in het dweilwater) inscript-sponsoring (tv-kok merkt op hoe handig die Siemens combimagnetron is). (Trouw via Villamedia)

ROMER ALGEMEEN DIRECTEUR ENDEMOL NEDERLAND

Paul Römer (39) wordt 1 januari algemeen directeur van Endemol Nederland. Hij volgt Herman van der Zwan op. Römer, zoon van acteur Piet Römer, is producent entertainment bij Endemol. (o.a. ANP)

NIEUWE VORMGEVING HOFSTAD RADIO

Vanaf vandaag. 7 februari, gebruikt Hofstad Radio compleet nieuwe vormgeving. In de traditie van Hofstad Radio dat steeds, al vanaf 1980, op aparte wijze vorm wist te geven aan haar geluid en vormgeving is in overleg met Cue Creative in Den Haag een nieuw stuk historie neergezet. Het nieuwe jinglepakket gaat uit van een duo herenstem (zang), waarbij de muzikale invulling specifiek is afgestemd op het format van Hofstad Radio: Classic Hits van vandaag en morgen. Hofstad Radio zendt uit via de kabel in de regio Den Haag. Cue Creative is onder meer bekend van de vormgeving van ID&T en maakte ook een en ander voor 3FM.

MTV POPULAIRDER, TMF INTERACTIEVER

MTV/TMF gooit per 1 mei drastisch het roer om. Het is de bedoeling dat de muziekzender vanaf die datum een volledig Nederlands karakter krijgt. Niet alleen TMF maar ook de MTV- programma’s zullen lokaal gemaakt worden, door Nederlandse programmamakers. De zender, die afgelopen tijd het alternatieve circuit opzocht, neemt het populaire karakter van TMF over. Verder gaan MTV-vj’s een grote rol spelen in de bouw van het merk. Bovendien verhuist volgens ingewijden een aantal programmaconcepten van TMF naar MTV. TMF wordt een interactief station voor jongeren (13-19). Kijkers kunnen via sms, chat en internet contact leggen met de programmamakers. Volgens een woordvoerder van MTV/TMF gaat het er niet alleen om dat kijkers vanaf hun bank hits kunnen selecteren, maar om een ‘grootscheepse integratie van mediaplatformen’. De zender, sinds het voorjaar van 2001 vallend onder MTV Networks, bespeelde de jongere doelgroep ook vóór die overname. Het popmuziekconcern hoopt met de herpositionering meer kijkers te bereiken. De herpositionering vindt alleen in Nederland plaats maar past wel in de internationale trend van MTV om in alle uitzendlanden een lokale invulling aan de zender te geven, zegt de woordvoerder. Het zou de bedoeling zijn dat medewerkers voor beide zenders gaan werken. De namen van de stations blijven gewoon bestaan. (Adformatie)

THUISWEDSTRIJDEN ORANJE VAN RTL NAAR SBS

Het Nederlands elftal verhuist van RTL naar SBS 6. De KNVB bereikte woensdag overeenstemming met de zender over een nieuw tv-contract voor alle thuisinterlands en evenementen waarvan de bond de komende vier seizoenen de rechten heeft. SBS zal de kwalificatiewedstrijden voor het Europees kampioenschap 2004 en voor het wereldkampioenschap 2006 uitzenden. Bovendien heeft het station de rechten verworven van de Johan Cruijff Schaal, de opening van het voetbalseizoen tussen de landskampioen en de bekerwinnaar, en van de vriendschappelijke interlands. SBS zal verder aandacht besteden aan de overige vertegenwoordigende teams, zoals het olympisch elftal.

“PUBLIEKE OMROEP KRIJGT HET MOEILIJK”

De publieke omroep moet geen nieuwe omroepen meer toelaten, vindt NOS-voorzitter Wolffensperger. De overheid beoordeelt in 2010 de prestaties van de grote publieke omroepen, kijkt naar het ledental per 2005 en geeft ze daarna al of niet opnieuw toestemming om door te gaan. Wolffensperger wil daarvan af omdat het in de komende jaren moeilijker wordt om leden te behouden en te werven. Dat komt vooral omdat het monopolie van de omroepen op de programmagegevens verdwijnt. Doordat er andere programmagidsen gaan verschijnen, zullen omroepen abonnees en dus leden verliezen. (via Villamedia)

REDACTIES KRANTEN TEGEN VERLIES 60 BANEN

De redacties van het Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad, Gooi en Eemlander, Dagblad van Almere en IJmuider Courant hebben zich dinsdagavond unaniem gekeerd tegen het schrappen van 60 redactionele arbeidsplaatsen (van de 225). Als de directie desondanks met de raad van commissarissen verder gaat praten over dat plan, zegt de redactie per direct het vertrouwen in de leiding op. De directie van de Hollandse Dagblad Combinatie- Zuid, waarvan de kranten deel uitmaken, gaat af op de conclusie van een extern onderzoek. De redacties bestrijden die conclusie. Een in juni 2001 doorgevoerde fusie kostte al 20 journalistieke arbeidsplaatsen. (ANP)

ZOEY WEG BIJ ENDEMOL

Presentator Eddy Zoey is weg bij Endemol. Na een jaar is zijn contract ,,in goed onderling overleg” beëindigd, zo bevestigde een woordvoerster van de tv-producent dinsdag. De reden voor zijn vertrek is volgens haar ,,een verschil in inzicht over de wijze van produceren”. De brutale presentator maakte voor V8 het programma Zoey ziet sterretjes. Een woordvoerder van V8 zegt het jammer te vinden dat er geen nieuwe reeks van het programma komt. Plannen voor de toekomst zijn er nog niet, omdat zowel Zoey als de zender nog geen nieuw programmavoorstel hebben. ,,Maar hij is altijd welkom bij ons”, aldus de woordvoerder. De zender komt volgens hem niet in de problemen met de programmering, want de nieuwe serie stond pas gepland voor september. Zoey werkte eerder voor BNN, maar ging daar vorig jaar weg uit onvrede over een uitblijvende salarisverhoging. (ANP/Nieuwsklik/Trouw)

TWEEDE START MUZIEKPROGRAMMA VRIJE GELUIDEN

Vrije geluiden, het zondagochtendprogramma over klassieke muziek van de VPRO en de NPS, keert zondag terug op de buis. De VPRO heeft dat dinsdag laten weten. Vorig jaar maakte het programma met presentator Roeland Hazendonk een valse start en verdween het na acht uitzendingen al weer van het scherm. De VPRO zou meer muziek willen in plaats van gesproken woord. Vrije geluiden is de officiële opvolger van het populaire programma Reiziger in muziek dat jarenlang door Han Reiziger werd gepresenteerd. De NPS en de VPRO denken in de 45-jarige Hans Flupsen een waardig opvolger van Reiziger te hebben gevonden. (ANP)

CASEMA WIJZIGT RADIOPAKKET AMERSFOORT EO

Met ingang van 5 februari is het radiopakket in Amersfoort, Bunschoten, Leusden en Soest gewijzigd. De radiozenders Radio 192 en Radio France International zullen aan het radiopakket worden toegevoegd. De nieuwe zenders vervangen de zenders Love Radio en RTBF Radio 1. Radio 192 is te vinden op (99,5 MHz mono) en Radio France International op 90,5 MHz mono.

SBS MAG WIELKLEM UNLIMITED BLIJVEN UITZENDEN

SBS mag doorgaan met het uitzenden van het programma Wielklem Unlimited. Dat heeft de president van de rechtbank in Amsterdam maandag in een kort geding bepaald. Omroepbedrijf HMG had het kort geding aangespannen, omdat het bedrijf de naam van het programma te veel vindt lijken op hun Wielklem en Co. Dit is een programma van dochteronderneming Yorin. Op welke gronden SBS heeft gewonnen, is nog niet duidelijk. Deze worden pas later deze week bekend.

LINDENBERG ADVISEUR BIJ NOS

Martijn Lindenberg (56) wordt per 1 maart adviseur van de directie van NOS Radio en Televisie op het gebied van sportrechten. Voorts zal hij werkzaamheden verrichten als uitvoerend producent en regisseur voor Studio Sport en NOS Actueel. Lindenberg neemt tevens de coaching op zich van medewerkers die met rechtstreekse tv te maken hebben. Lindenberg is sinds 1969 in dienst van de NOS. Als regisseur won hij diverse prijzen. Sinds augustus 1997 is hij hoofd sport van de NOS-televisie. (ANP)

MEDIACONCERN KIRCH WANKELT NU ECHT

Springer eist 767 miljoen euro van het Duitse mediaconcern Kirch. Dat is de waarde van Springers aandeel (11,5%) in Kirchs tv-poot. Dit kan het einde zijn van Kirch, dat 6 miljard euro schulden heeft. Als Kirch ten val komt kunnen buitenlandse mediamagnaten als Rupert Murdoch voet aan grond krijgen in de Bondsrepubliek. Kirch, overigens grootaandeelhouder (40%) van Springer, weigert te betalen en wil de zaak wegens ‘juridische fouten’ van Springer tot aan de rechter uitvechten. (AD via Villamedia)

RUIM 6 MILJOEN KIJKERS VOOR HUWELIJK

Gemiddeld 6,2 miljoen kijkers hebben zaterdag tussen tien uur en kwart voor twee naar de reportage van de NOS van de huwelijkssluiting tussen Máxima en Willem-Alexander gekeken. Het jawoord in de kerk was de uitschieter met 6,6 miljoen tv-kijkers. Dat heeft de NOS zondag meegedeeld. De waardering voor het gebodene op Nederland 2 was hoog: gemiddeld 8,1, met als hoogste cijfer 8,4. Volgens een woordvoerder was het marktaandeel van de NOS groot. Van iedere honderd kijkers hadden er tussen tien en twee uur 95 afgestemd op Nederland 2. Daarmee bleven de commerciële omroepen en de buitenlandse zenders ver achter. De NOS rekende vooraf op negen miljoen tv-kijkers. Dat de werkelijke cijfers daar flink van afwijken, heeft mogelijk te maken met het mooie weer. (ANP)

HUWELIJK OOK POPULAIR IN DUITSLAND

Ook in Duitsland hebben miljoenen mensen naar het huwelijk gekeken. Het eerste Duitse net, ARD, trok van 8.00 tot 14.00 uur 2,81 miljoen kijkers. De publieke omroep bereikte daarmee een marktaandeel van 27,3 procent. Naar de samenvatting zaterdagavond laat keken 2,28 miljoen belangstellenden. Het tweede Duitse net, ZDF, registeerde tijdens de live-uitzending 2,53 miljoen kijkers. De omroep had een aandeel van 25,5 procent. Naar de twee samenvattingen van elk een halfuur zaterdagmiddag en zaterdagavond keken respectievelijk 1,7 en 4,46 miljoen kijkers. De live-reportage van de grootste commerciële omroep RTL, die ruim 6,5 uur duurde, trok 2,06 miljoen kijkers. (ANP)

AL-JAZEERA EN CNN RUZIEN OVER BAND BIN LADEN

De Arabische zender Al-Jazeera heeft gisteren de banden met CNN verbroken, omdat deze is begonnen met het uitzenden van een interview met Osama bin Laden. Het interview werd al in oktober door al-Jazeera afgenomen, maar deze heeft het nooit uitgezonden, al had het indertijd antwoord kunnen geven op de vraag of Bin Laden nog in leven was. Al-Jazeera kondigde aan stappen te zullen ondernemen tegen organisaties en personen die de video-opname ,,gestolen en illegaal verspreid hebben”. Aanvankelijk hadden de bazen van de meest onafhankelijke Arabische zender ontkend dat het interview bestond. Nadat de VS het bestaan ervan hadden bevestigd, stelde al-Jazeera dat het interview geen nieuws zou bevatten. Gisteren gaf de zender een verklaring uit: ,,Al-Jazeera voelt zich niet verplicht uit te leggen waarom het gekozen heeft het interview niet uit te zenden.”

RADIOFREQUENTIES: KABINET BESLUIT TOT “INTERIM OPLOSSING”

Het kabinet heeft besloten tot een “interim-oplossing” voor de verdeling van de radiofrequenties voor commerciele radio. Er komt voorlopig geen veiling. Tot 1 september 2003 mogen de zeven huidige zenders hun frequentie houden. Daarnaast komt er ruimte voor 2 nieuwe zenders op de landelijke FM-band. Voor de 9 licenties wil het kabinet in totaal e.15 miljoen ontvangen. De nieuwe zenders zullen worden beoordeeld via een “bedrijfseconomische toets”. Wat er op de lange termijn gebeurt,zal het kabinet nog besluiten. Het kabinet noemt het een “faire ruimteverdeling”. De Vries en Van der Ploeg hebben maandenlang vastgehouden aan veiling van de frequenties, maar een meerderheid van de Tweede Kamer was daar tegen omdat die een voorkeursbehandeling wilde voor de bestaande zenders, die met een agressieve campagne voor hun goede zaak vochten. In 2004 behoort een veiling wel weer tot de mogelijkheden. Vorige week bereikte het kabinet geen overeenstemming over de radiofrequenties. Het voorstel om de zenders een percentage van de winst af te laten dragen haalde het niet in het kabinet. De VVD-ministers voelden daar niets voor omdat de grote winstgevende stations als Sky Radio dan oneerlijk zouden worden behandeld ten opzichte van de kleinere. Dit zou ook juridische problemen opleveren. Onder regie van minister Zalm (Financiën) is nu een plan voor een vaste bijdrage ontwikkeld.

BANEN WEG BIJ ENDEMOL

Bij amusementsconcern Endemol Nederland staat een onbekend aantal banen op de tocht. Gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten. Dit verklaarde een woordvoerder van het bedrijf vrijdag. Endemol moet inkrimpen omdat er minder opdrachten binnenkomen van televisiestations. Die gaan op hun beurt gebukt onder tegenvallende reclame-inkomsten, aldus de woordvoerder. Het bedrijf, onderdeel van het Spaanse Telefónica, biedt werk aan circa duizend mensen. Enkele maanden geleden heeft Endemol al een vacaturestop ingevoerd. Het bedrijf hoopt het banenverlies zoveel mogelijk via natuurlijk verloop te kunnen regelen. (NU.nl)

KRAAIJ SR. MOET STUDIO SPORT VERLATEN OM POLITIEKE AMBITIE

Hans Kraaij sr. moet het veld ruimen als analist bij Studio Sport. De NOS-directie vindt zijn ambitie om een actieve rol te spelen in de politieke partij Leefbaar Nederland onverenigbaar met het neutrale en onafhankelijke karakter van de publieke omroep. Vandaag vonden de laatste besprekingen plaats tussen Kraaij en de omroep. Kraaij had nog een contract met de NOS voor een jaar. Over de afhandeling daarvan is nog niets bekend. Volgens Martijn Lindenberg, hoofdredacteur van Studio Sport, had Kraaij langer commentator mogen blijven, tot het moment waarop vast stond dat hij daadwerkelijk in de Tweede Kamer zou komen. Maar vandaag wordt dus duidelijk dat het vertrek van Kraaij zich eerder aandient. Hans Kraaij werkte twintig jaar voor de omroep. (Volkskrant)

RUR TERUG BIJ SBS6

Jan Lenferink keert terug op de buis met zijn talkshow RUR. Vanaf zondag 24 februari is de show wekelijks, minstens acht keer, te zien bij SBS6, zo heeft een woordvoerder vrijdag laten weten. RUR (afkorting voor Rechtstreeks uit Richter) was in 1983 voor het eerst te zien bij het toenmalige Veronica. Het was een van de eerste late-night-talkshows op de Nederlandse televisie waarin Lenferink telkens drie gasten ontving. Later verhuisde het programma voor korte tijd naar RTL. Volgens de zegsman van SBS6 zal RUR anders van opzet zijn. ,,We proberen steeds drie gasten bij elkaar te brengen die ook in een vroegere RUR zaten”, zegt hij. ,,We confronteren ze dan met hun uitspraken van toen”. (ANP)

VAKBOND EN NOB BEREIKEN AKKOORD

De lonen bij het NOB gaan in principe vijf jaar lang niet omhoog. De werknemers moeten bovendien twee uur per week langer werken. Ook wordt een ouderenvertrekregeling minder gunstig. Dat is de uitkomst van overleg tussen de vakbonden en het Nederlands Omroepproductie Bedrijf (NOB) in de nacht van woensdag op donderdag. Dit hebben de vakbonden FNV Kiem en CNV Dienstenbond donderdag bekendgemaakt. Bestuurder H. Haverkamp van CNV Dienstenbond vindt het bijzonder treurig dat over verslechtering van de arbeidsvoorwarden moest worden gesproken. ,,Maar er heerst moordende concurrentie in de branche. Om het NOB overeind te kunnen houden, was dit een noodzakelijk kwaad.”

LANDSCAPE EN PLAYBOY TV OP CASEMA’S ETALAGEKANAAL

Vanaf 1 februari zijn via het Casema Etalagekanaal tijdelijk de zenders Landscape (05.00 uur – 21.00 uur) en Playboy TV (21.00 – 01.00 uur) te zien.

NIEUWE TELEFOONNUMMERS KLANTENSERVICE CASEMA

Met ingang van 1 februari 2002 is de afdeling klantenservice van Casema bereikbaar onder twee nieuwe telefoonnummers: 0800 – 1884 en 0900 – 8896 (EUR 0,05 p/min.). Nieuwe klanten kunnen 0800 – 1884 bellen voor productverkoop en productinformatie over radio- en televisie via de kabel, digitale televisie en internet via de kabel en/of problemen bij installatie. Voor storingen, klachten, vragen over facturen of andere vragen kunnen bestaande klanten het telefoonnummer 0900 – 8896 bellen. Het algemene klantenservicenummer 0800 – 0692 en een aantal lokale (015) telefoonnummers verwdijnen per 1 februari. Het Filmtime bestelnummer (0900 – 0852) blijft ongewijzigd. Dat geldt ook voor de klantenservice nummers in de regio Utrecht (Verzorgingsgebied Remu).

HMG EIST DAT SBS STOPT MET ‘WIELKLEM ULIMITED’

Omroepbedrijf HMG eist maandag in kort geding dat SBS stopt met het programma Wielklem Unlimited. Reden is dat HMG de naam van het programma te veel vindt lijken op Wielklem en Co, een programma van dochteronderneming Yorin. Het kort geding dient maandag voor de rechtbank in Amsterdam. Beide programma’s zijn zogeheten docusoaps over de parkeerpolitie. Wielklem en Co volgt de parkeerpolitie in diverse steden in Nederland. Yorin zendt het programma sinds 1999 uit en begint binnenkort aan een nieuwe reeks. Wielklem Unlimited is een programma dat SBS heeft overgenomen van de Britse BBC en op maandag laat zien.

CASEMA WIJZIGT RADIO- EN TV PAKKETTEN

Casema voert per de komende tijd wijzigingen door in diverse gemeenten. In Beverwijk, Castricum, Heemskerk en Uitgeest zal met ingang van 6 februari 2002 de culturele televisiezender Arte worden toegevoegd. Arte is te zien op het oude kanaal van MarkitTV. Tevens worden er drie radiozenders aan het pakket toegevoegd. Business Nieuws Radio (106.8 MHz), Radio Nationaal (94,9 MHz) en ID&T Radio (100.4 MHz). In Lopik, Linschoten, Montfoort, Schoonhoven en Bergambacht is radiozender Radio 192 toegevoegd aan het radiopakket op frequentie 92,9 MHz. mono. In Driebergen, Bunnik, Leersum en Zeist radiozender is ook Radio 192 toegevoegd aan het radiopakket op frequentie 93,6 MHz. Tevens is in Woerden, Harmelen en De Ronde Venen radiozender Radio 192 worden toegevoegd aan het radiopakket op frequentie 99,5 MHz. mono.

SKY RADIO WORDT MAXIMA FM

Ter ere van het huwelijk van Willem-Alexander met Maxima Zorreguieta wordt Sky Radio 100.7 FM gedurende twee dagen omgedoopt tot Maxima FM.  Vrijdag 1 februari en de huwelijksdag, zaterdag 2 februari, staat Maxima FM geheel in het teken van de bruiloft, met koninklijke hits opgedragen aan het paar en extra nieuwsbulletins over de gebeurtenissen in Amsterdam. Ook het jinglepakket is tijdens deze vorstelijke dagen aangepast aan de tijdelijke nieuwe naam, Maxima FM. (Adformatie)

FRIESE SOAP KRIJGT VERVOLG

De Friese soap Baas Boppe Baas rond de familie Baas krijgt een vervolg. De eerste serie van twaalf afleveringen, uitgezonden door de regionale tv-zender Omrop Fryslân, was volgens de omroep een groot succes. Het vervolg van de soap is vanaf november te zien. De komende drie jaar is een subsidie van acht ton van de provincie beschikbaar voor tv-drama, aldus directeur Pim Gaanderse van Omrop Fryslân.

HMG IN ACTIE TEGEN PUBLIEKE OMROEP

Bestuursvoorzitter Van der Graaf van HMG (RTL4/5 en Yorin) komt in actie tegen de publieke omroep omdat die volgens hem ten onrechte geld opstrijkt. “Dat ze geld uit reclame ontvangen vind ik prima, maar dat ze ook nog eens 45 miljoen euro via illegale sponsoring pakken en aandelen WorldOnline verkopen die ze vervolgens in een potje stoppen, gaat me echt te ver.” Ook de 18 miljoen voor de nieuwszender en de 27 miljoen voor internet zinnen hem niet. “We gaan serieus bekijken of we stappen kunnen ondernemen bij het Commissariaat voor de Media, de Nederlandse Mededingingsautoriteit en de Europese Commissie”. (Vrij Nederland via Villamedia)

SCHAEPMAN NIEUWE EINDREDACTEUR VPRO RADIO 1

Kees Schaepman is met ingang van 1 maart de nieuwe eindredacteur van VPRO Radio 1 en wordt daar eindverantwoordelijk voor het programma De Ochtenden dat op dinsdagmorgen en vrijdagmorgen wordt uitgezonden. (Parool via Villamedia)

WALLONIE: NIEUWE RTBF-BAAS AANGESTELD

Jean-Paul Philippot is aangesteld als nieuwe directeur-generaal van de Franstalige openbare omroep RTBF. Hij volgt Christian Druitte op, die twee weken geleden ontslag nam. Philippot bleef na een spoedprocedure over als enige kandidaat. Eerder werkte Philippot onder meer als kabinetschef van PS-minister Charles  Piqué. De Franstalige christen- democraten van de PSC vechten de aanstelling aan en  vragen een spoedbijeenkomst van het parlement over de zaak. (VRTtxt)

KAMER AKKOORD MET HERVERDELING FREQUENTIES

De Tweede Kamer is donderdag schoorvoetend akkoord gegaan met de door het kabinet voorgestelde tijdelijke verdeling van FM-frequenties onder commerciële radiozenders. Alleen voor Business News Radio (BNR) wil zij meer frequentieruimte inruimen. In het voorstel van het kabinet is voor de commerciële nieuwszender een dekking voorzien van 47 procent. Dat is meer dan nu het geval is, maar de Kamer vindt dat BNR op deze manier nooit kan concurreren met de publieke tegenhanger, Radio 1. In het plan dat er nu ligt blijkt dat Radio 538 een dekking zal verkrijgen van 67%, Sky Radio 68%, Radio 10 56%, Noordzee FM 69%, Yorin FM 65% en Classic FM 49% . Voor nieuwkomers zijn pakketten met een dekking van 62% en 59% te verdelen. De dekking van BNR zal verder worden verbeterd. In dit plan is er ruimte voor ongeveer 40 niet-regionale FM-kavels en 12 AM frequenties.  Verder was er steun voor het kabinetsplan de vergunningen van zeven landelijke radiozenders als Sky Radio en Radio 538 met ingang van 1 september met een jaar te verlengen. Ook worden er twee frequenties aan de hand van een vergelijkende toets verdeeld onder twee nieuwkomers. De Kamer uitte tijdens het debat veel onvrede over de langslepende discussie over de verdeling van de frequenties. De Kamer verweet een van de verantwoordelijke staatssecretarissen, De Vries van Verkeer en Waterstaat, bovendien haar onzorgvuldig te hebben geïnformeerd. (o.a. ANP)

NOORDZEE FM: NIET MEER NEDERLANDSTALIG

Noordzee FM is – ondanks de sommering daartoe door het Commissariaat voor de Media – niet van plan meer Nederlandstalige muziek te gaan draaien. Als de zender voor 18 maart niet 25% meer Nederlandstalige muziek uitzendt, dreigt een boete van 22.689 euro. Noordzee FM heeft een bezwaar ingediend tegen de verplichting ; men wil wel meer Nederlands product brengen, maar niet meer Nederlandstalig werk. Het Commissariaat heeft dit bekend gemaakt. (Radionieuws.nl)

NET5 STUWT WINST SBS OP

Het Nederlandse deel van televisie- en radiobedrijf SBS Broadcasting heeft de omzet het afgelopen jaar sterk zien stijgen in een dalende advertentiemarkt. De omzet van televisiezender SBS6 bleef stabiel, terwijl de omzetten van Net5 en V8 sterk klommen. Dit zegt financieel directeur A. Kreuzen van SBS Nederland desgevraagd. Vooral Net5, een zender voor vrouwen tussen de 20 en 34 jaar, boekte volgens de SBS- bestuurder goede resultaten. De zender werd vorig jaar, drie jaar na de start, winstgevend en de omzet klom van 35 miljoen euro in 2000 naar bijna 47 miljoen euro het afgelopen jaar. Vlaggenschip SBS6 behaalde een omzet van 86 miljoen euro, hetzelfde bedrag als een jaar eerder. De zender V8, voor mannen tussen 16 en 26 jaar en sinds april vorig jaar eigendom van SBS, boekte een omzet van ruim 10 miljoen euro.

TSJETSJENIE: RADIO VRIJHEID UIT DE ETHER

Radio Vrijheid (RL), het Amerikaanse radiostation dat sinds 1951 uitzendingen verzorgt naar de Sovjet-Unie en (sinds 1991) de republieken die uit de Sovjet-Unie zijn voortgekomen, heeft de uitzendingen in het Tsjetsjeens gestaakt ,,met het oog op nieuwe ingewikkeldheden in de Russisch-Amerikaanse relaties”. RL-president Thomas Dine maakte gisteren duidelijk dat de uitzendingen op Tsjetsjenië zijn opgeofferd aan het Amerikaanse verlangen Rusland niet al te zeer tegen de haren in te strijken. RL is het zusterstation van Radio Vrij Europa. (NRC)

“CITY FM BESTE RADIOPRODUCT”

Radiostation City FM wordt als beste radioproduct beoordeeld door ondernemers op de site topproduct.nl. De zender staat al enige tijd op nummer 1 met een gemiddelde score van 7,9. De site topproduct.nl is een uitgave van Elsevier bedrijfsinformatie, waarop ondernemers een waarderingscijfer achterlaten over diverse producten. Factoren die voor het product radio de score bepalen zijn bereikbaarheid (30%), programmering (40%) en response (30%). City FM zendt uit in Amsterdam, Haarlem, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. (Adformatie)

COMMERCIELE RADIO WOEDEND OVER FREQUENTIEVERDELING

De landelijke en regionale commerciële radiozenders zijn woedend over de tijdelijke frequentieverdeling. Die verdeling moet per september ingaan. Het eerder gedane bod van 11,5 miljoen euro is door de SCR (Samenwerkende Commerciële Radiostations) ingetrokken. Dat heeft een woordvoerder van de SCR woensdag laten weten. De commerciële stations die nu al een frequentie bezitten, moesten de 11,5 miljoen euro opbrengen. Zij eisten daarvoor echter wel een betere dekking over het land. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is daar niet in meegegaan. Zenders als Sky Radio en Radio 538 houden hun huidige dekking van 67 procent van Nederland. Dat betekent dus geen verbetering. Een zender als Radio 10 krijgt zelfs een pakket toegewezen dat 15 procent kleiner is dan de huidige kavelverdeling. Hoe het voorstel van het Ministerie er exact uitziet wordt morgen bekend. Donderdag zal ook de frequentie-kwestie ook in de Tweede Kamer worden behandeld (o.a ANP)

NEDERLANDSE TV-PROGRAMMA’S BEKROOND IN AMERIKA

Acht Nederlandse tv-programma’s worden op 29 april in San Francisco bekroond met een Golden Gate Award. Op dit internationale tv- en filmfestival krijgt Cherry Duijns een onderscheiding voor de beste documentaire (De droom van de beer). In de categorie ‘made for tv movie’ trekt de NPS-film Uitgesloten aan het langste eind. In beide categorieën zijn tweede prijzen toegekend aan de documentaire Dear Europe (KRO) en een gedeelde tweede plaats bij de telefilms: Roos en Rana (KRO) en Familie (NPS).  Ook in de categorie kinderprogramma’s is er een gedeelde tweede prijs voor een programma van de Nederlandse publieke omroep. Het betreft de VPRO-programma’s De dag dat ik besloot Nina te zijn, en Er staat een muur in Belfast. Het KRO-jeugdprogramma De boom met de gouden appels krijgt een eervolle vermelding.

CAI WESTLAND KOMT MET SUPERNSNEL INTERNET IN MAASSLUIS

Kabelbedrijf CAI Westland biedt een beperkte groep klanten binnenkort de mogelijkheid te internetten via de kabel met snelheden tot 34 Mbit per seconde. Het experiment moet weerleggen dat ’glasvezel de toekomst heeft en kabel achterhaald is’.

‘VRT HEEFT WEINIG LAST VAN COMMERCIEL RADIO”

Eén dag na de ,,zegebulletins” van Q-Music en 4FM maakte de VRT de resultaten bekend van de dertiende meting van het luisteronderzoek Radioscan. Dat brengt alweer winst voor Donna, maar ook verlies voor Studio Brussel en Radio 2. Q-Music, de landelijke commerciële radio van de Vlaamse Media Maatschappij, haalt een bescheiden resultaat, maar de tweede nieuwkomer, 4FM (Think Media), scoort erbarmelijk slecht.

VAN DUIN TERUG NAAR DE TROS

André van Duin (55) keert vanaf april terug bij de TROS. De komiek verhuist mee met het bingoprogramma van de Sponsorloterij van RTL naar de TROS. De publieke omroep heeft dat dinsdag laten weten. Van Duin was tot eind 1989 een van de coryfeeën van de TROS. Hij stapte in dat jaar over naar de commerciële omroep. De TROS is in haar nopjes met de terugkeer van Van Duin. ,,Wij zijn hier natuurlijk ontzettend blij mee. Wat ons betreft klinkt er een luid: Welkom Thuis”, aldus een woordvoerder. De komiek was al eerder bij de TROS-radio teruggekeerd met de wekelijkse De DikVoormekaarshow op Radio 3. ,,De banden zijn nu steviger aangehaald dan ooit”, aldus de zegsman van de TROS.

GLORIE IN RAAD VAN BESTUUR ENDEMOL

Unico Glorie is benoemd tot lid van de raad van bestuur van Endemol. Hij wordt verantwoordelijk voor alle activiteiten van Endemol op het gebied van interactieve media en (mobiele) telefoons. Glorie volgt Ruud Hendriks op, die vorig jaar vertrok. Unico Glorie (37) was in de jaren negentig directeur van de omroep Veronica en later directielid van de Holland Media Groep. In 2000 zette hij met Adam Curry een aantal bedrijven in de amusements- en mediaindustrie op.

COMMERCIELE RADIO UIT DE LUCHT GEWAAID

Vanwege extreem harde windstoten waren er problemen met de zender van SkyRadio op 100.4 in Smilde. Daarom is men tijdelijk overgeschakeld naar de back-upzender 100.4 Irnsum (rond 12:30). Dit bericht radio.nl. Van deze zender staan de antennes wat lager waardoor in sommige randgebieden de ontvangst wat slechter was. Zodra alles veilig is zal SkyRadio weer overschakelen naar Smilde zodat het ontvangst weer optimaal zal zijn. Ook de de zenders van Radio 538 en NoordzeeFM in Arnhem zijn vanwege de storm uit de lucht.

LIBERTY KRIJGT DUITSE KABEL NIET

Zoals verwacht heeft de Duitse mededingingsautoriteit de overname van zes regionale kabeldochters van Deutsche Telecom door Liberty Media uiteindelijk verboden. Liberty Media, dat ook een controlerend belang heeft in UPC, zou een dermate grote vinger in de pap krijgen, volgens het Bundeskartellamt, dat van een gezonde, competitieve kabelmarkt geen sprake meer zou zijn.

NEDERLAND KIJKT MASSAAL NAAR OLYMPISCHE SPELEN

Nooit eerder keek Nederland zo massaal naar de Olympische Winterspelen op tv als naar de afgelopen editie in Salt Lake City. Zoals te verwachten waren de meeste kijkers geinteresseerd in het schaatsen. Gemiddeld werden deze rechtstreekse uitzendingen door 3 miljoen Nederlanders gevolgd.In Nagano keken gemiddeld 1 miljoen mensen. De best bekeken Olympische uitzending was de 5 kilometer schaatsen bij de vrouwen.Afgelopen zaterdag trok dat programma een piek van 4,9 miljoen kijkers.De 1500 meter mannen werd door 4,1 miljoen bekeken,de 10 kilometer mannen door ruim 4 miljoen mensen. Naast het schaatsen waren ook de 15 km cross country en het skieen op moguls in trek bij de Nederlandse sportfans. (NOStt)

NOVA IN HET ONGELIJK GESTELD

De Raad voor de Journalistiek heeft een klacht van de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken (NVKP) tegen het tv-programma NOVA gegrond verklaard. In een uitzending over vaccinaties gaf NOVA een geïnterviewde de gelegenheid de NVKP te beschuldigen van het verstrekken van onware informatie. De NVKP was van mening dat zij door NOVA onvoldoende gelegenheid tot reactie kreeg. Uit de uitspraak: “Volgens het vaste oordeel van de Raad moet een journalist bij het publiceren van dergelijke ernstige beschuldigingen met bijzondere zorgvuldigheid te werk gaan, hetgeen in het algemeen onder meer inhoudt het toepassen van wederhoor. NOVA heeft op dit punt grenzen overschreden van hetgeen , gelet op de eisen van journalistieke verantwoordelijkheid, maatschappelijk aanvaardbaar is.” (o.a. Villamedia)

VRIJE RADIOZENDER DRUKT POLITIE UIT DE LUCHT

De vrije radiozender De Kleine Piraat uit Westervoort heeft dit weekeinde het mobilofoonverkeer van de politie in zijn gebied onmogelijk gemaakt. De piraat zat op precies dezelfde frequentie en drukte de politieverbinding uit de lucht. De politie heeft maandagmorgen een inval gedaan in de woning waar de illegale radiozender was gevestigd. De 35-jarige bewoner van het pand heeft een proces-verbaal gekregen. Zijn spullen zijn in beslag genomen. (NU)

SNIJDER NIEUWE DIRECTEUR OMROP FRYSLAN

Omrop Fryslan krijgt per 15 mei een nieuwe hoofdredacteur in de persoon van Hans Snijder. Snijder (39) is nu eindredacteur bij Van Gewest tot Gewest en lid van het eindredacteurenoverleg van NPS televisie. Eerder was hij o.a. coördinator van ‘Barend & Witteman’ en eindredacteur bij de rubriek NOS Binnenland. Door de snelle groei van het Friese omroepbedrijf is de structuur van het bestuur van de stichting Omrop Fryslan ingrijpend gewijzigd. De huidige functie van directeur/hoofdredacteur, vervuld door Pim Gaanderse,wordt daarom opgesplitst.Gaanderse (55) blijft aan algemeen directeur. (NOStt)

RADIO 40: RADIO VOOR 40-PLUSSERS

Nederland is vanaf 2 april een nieuw radiostation voor senioren, ouderen en babyboomers rijker. De nieuwe zender gaat toepasselijk Radio 40 heten. De zender komt min of meer voort uit de Senioren Omroep Nederland, die 2 jaar geleden het publieke bestel inwilde. Radio 40 heeft Willem Duys, Skip Voogd en Herman Emmink al voor de presentatie gestrikt. Radio 40 gaat jazz, chansons en easy listening uitzenden. Ook komt er specifieke informatie voor de doelgroep, die volgens de initiatiefnemers door bestaande zenders wordt genegeerd. (Prograad. nl)

COMMISSARIAAT: RTL 4 EN 5 WEL NEDERLANDS

Het Commissariaat voor de Media wil opnieuw dat RTL4 en RTL5 hun Luxemburgse status inruilen voor een Nederlandse licentie. Het Commissariaat vindt dat RTL eigenlijk een Nederlandse zender is, omdat het beleid in Hilversum wordt bepaald. Het stelt dat RTL met zijn Luxemburgse status de strengere Nederlandse reclameregels wil omzeilen. (Prograad.nl)

FREEK SIMON OVERLEDEN

Programmamaker Freek Simon is vrijdag op 59-jarige leeftijd in zijn woonplaats Hilversum overleden. Simon was al geruime tijd ernstig ziek. Dat heeft de TROS bekendgemaakt. Freek Simon werd vooral bekend dankzij zijn stem. Hij presenteerde diverse radioprogramma’s (Op uw gezondheid, Perspektief) en sprak talloze tv- programma’s in. Tussen 1996 en 1999 was hij ook op tv te zien als presentator van Spreekuur, een programma waarvan hij ook eindredacteur was. (ANP)

JOURNALIST GOLSTEIJN OVERLEDEN

Golsteijn Journalist Jip Golsteijn is in de nacht van donderdag op vrijdag in zijn woonplaats Amsterdam overleden. Golsteijn werd 56 jaar oud.Sinds 1968 werkte hij voor De Telegraaf,waar hij actief was voor de kunstredactie.Hij groeide uit tot een van de grondleggers van de Nederlandse popjournalistiek. (NOStt)

NIEUW ONDERKOMEN VOOR URK FM

Vanaf 9 maart heeft Urk FM een nieuw onderkomen. Op die dag wordt de nieuwe studio in het gebouw van Grafisch Bedrijf Urkerland (GBU) aan Het Spijk betrokken. Maar voordat het zover is, moeten alle vrijwilligers van het Urker radiostation de handen uit de mouwen steken. Er moet namelijk nog heel veel gebeuren. Toch is voorzitter Jacob Bode ervan overtuigd dat het gaat lukken. “Op 9 maart kunnen alle inwoners van Urk een kijkje nemen in de nieuwe studio!”, is de stellige overtuiging van de enthousiaste voorzitter.

TEKENFILMMAKER CHUCK JONES OVERLEDEN

De legendarische Amerikaanse tekenfilmmaker Chuck Jones is vrijdag door hartproblemen overleden. De man die onder anderen Bugs Bunny, Daffy Duck en Road Runner tot leven wekte is 89 jaar geworden. De op 21 september 1912 in Spokane, Washington, geboren Jones maakte meer dan driehonderd animatiefilms, waarvoor hij drie Oscars kreeg. Hij ontving ook een ere-Oscar voor zijn gehele oeuvre. (ANP)

ACTEUR JOHN THAW OVERLEDEN

De Britse acteur John Thaw, ster van de tv-series Inspector Morse en The Sweeney, is overleden. Dat meldt de Britse zender BBC donderdag. Thaw werd 60 jaar. Hij had kanker. Thaw verwierf grote faam als inspecteur Morse, een rol die hij vanaf 1985 gestalte gaf. In 2000 overleed Morse in de laatste aflevering van de televisieserie. (ANP)

MOORD OP JOURNALIST PEARL VASTGELEGD OP VIDEOBAND

De Amerikaanse ambassade in Pakistan beschikt over een videoband waarop te zien is dat David Pearl, de ontvoerde Amerikaanse journalist van de Wall Street Journal, door zijn ontvoerders wordt gedood. De opname duurt drie minuten. Op de band zijn twee van de moordenaars te zien, maar ze zijn niet herkenbaar. Het is onduidelijk wanneer de opnamen zijn gemaakt. President Bush vindt dat de dood van de journalist nog eens de juistheid van de Amerikaanse strijd tegen het internationale terrorisme onderstreept. De Wall Street Journal bevestigde donderdagavond dat Pearl dood is. (Villamedia)

ITALIE: PARLEMENT BENOEMT BESTUUR RAI

De Italiaanse publieke omroep RAI heeft vrijdag een nieuw bestuur gekregen. De voorzitters van de twee Kamers van het Italiaanse parlement hebben de vijf machtige bestuurders van de RAI (Radiotelevisione Italiana) vrijdagavond benoemd. Het gaat traditioneel om politieke benoemingen op functies die onder meer zeggenschap geven over de nieuwsredacties van de drie kanalen van de RAI. Volgens oppositieleiders wordt de persvrijheid en het pluralisme te grabbel gegooid nu het land met Silvio Berlusconi een premier heeft die ook mediamagnaat is en wiens familie grote particuliere mediaconcerns leidt.

ID&T WIL DANCE OP TELEVISIE BRENGEN

ID&T, onder andere organisator van grote dance-feesten, werkt aan een eigen televisiekanaal. De zender wil zich vooral gaan richten op jongeren die ook de feesten van het bedrijf bezoeken. Hoe de nieuwe zender er precies uit komt te zien is nog niet duidelijk. ,,Het wordt zeker geen clip-kanaal”, zegt Michel de Winter, directeur media van ID&T, donderdag. Wanneer de nieuwe zender precies van start gaat is nog niet bekend. Het bedrijf is de komende periode druk met de voorbereidingen. Volgens De Winter zal een belangrijk deel van de programmering uit muziek en lifestyle bestaan, zowel in zelfgemaakte programma’s als in aangekocht materiaal.

JENSEN STRAKS OOK OP TV

Vanaf vrijdag 15 maart is Yorin FM DJ Robert Jensen ook op tv te zien. In de wekelijkse personality show, kortweg ‘Jensen’ geheten, neemt Robert het op voor de bekende underdog. Zo gaat hij het bijvoorbeeld opnemen voor BN-ers als Emile Ratelband en Jomanda. Doordat Jensen vierkant achter de gast gaat staan, komt de kijker erachter hoe de omstreden BN’er nu eigenlijk écht is. (Telegraaf)

“TERUGKEER VERONICA OP KOERS”

De terugkeer per april van de vereniging Veronica (VOO) op tv ligt nog steeds op koers. Dat heeft een woordvoerder van de vroegere zeezender woensdag gezegd. De VOO is al enige tijd bezig clipstation The Box over te nemen om vervolgens op dat kanaal uit te gaan zenden. Momenteel onderzoekt een bureau de juridische en financiële staat van beide partijen. Dat onderzoek is bijna afgerond. Daarna kan de overname waarschijnlijk worden afgerond. Veronica wil in april beginnen met een dagelijkse| tv-uitzending van een uur; in de overige uren komt er een doorlopend clipprogramma. De VOO-woordvoerder zegt dat er al tv-mensen zijn aangenomen, maar wil niet zeggen wie dat zijn. ,,Je moet dat niet per se zoeken in de hoek van oud-Veronicanen.” Onduidelijk is nog of het nieuwe station de hele dag, dus ook tijdens de clips, Veronica gaat heten. ,,Daarover zijn we nog aan het praten, maar zeker is wel dat we een duidelijk Veronica-stempel op het kanaal willen drukken.” Over de aard van de programma’s kan de woordvoerder ook nog niets zeggen.

VERKIEZINGSTALKSHOW BAREND & VAN DORP

Frits Barend en Henk van Dorp presenteren van Koninginnedag tot 17 mei speciale verkiezings- afleveringen van hun praatprogramma, dat op 4 maart weer begint. De rechtstreekse uitzendingen rond de TK-verkiezing op 15 mei komen vanuit het Kurhaus in Scheveningen. Frits Wester, politiek redacteur en vaste gast in B&vD op vrijdagavond, wordt in deze B&vD-loze maanden regelmatig in de Haagse wandelgangen aangeklampt door politici die lijden aan een ernstig gebrek aan aandacht, zo meldt Trouw, dat ook gewag maakt van tandengeknars bij de publieke omroepen, omdat daar het gouden programma-idee voor de verkiezingen nog niet is geboren. (Villamedia)

MENTENS NIEUWE EINDREDACTEUR ‘1OPDEMIDDAG’

Jean Mentens wordt de nieuwe eindredacteur van het Avro-Radio 1-programma 1opdeMiddag. Hij zette voor SBS6 het succesvolle regioprogramma Hart van Nederland op en was jarenlang hoofdredacteur van dit programma en van RTL Nieuws. (Parool via VillaMedia)

ENDEMOL IN ZEE MET CMG

Endemol en CMG, producent van software voor mobiele telefoons, gaan samen mobiele diensten ontwikkelen, zo meldt Emerce. CMG Unwired Concepts gaat de applicaties leveren waarmee Endemol Interactive tv- en internetcontent via mobiele telefoons kan aanbieden. Endemol zou zich hierbij ook op de zakelijke markt gaan richten. Het concern werkt al op projectbasis met CMG. Uit die samenwerking kwam onder meer de interactieve component van de tv-serie Baantjer tot stand. (ADformatie)

KOEKOEROE-REEDIO IN VERZET TEGEN BOUWPLAN

De vrije radiozender Koekoeroe-Reedio uit Leiden is tegen de bouwplannen van de gemeente op de hoek van de Musschenbroekstraat en de Hansenstraat. Dat bleek dinsdag tijdens een inspraakavond. De gemeente wil hier in het kader van het ‘casco-verbeteringsplan Groenoord’ vijf appartementen bouwen, de radiozender gebruikt de gekraakte ocatie als uitzendbasis. De jarenlang gedoogde piraat vraagt de gemeente de bouwplannen te herzien, en de piraat ruimte te bieden voor een studio.

KIRCH GRUPPE BIEDT FORMULE 1 TE KOOP AAN

Leo Kirch heeft besloten zijn controlerend belang van 58 procent in de uitzend- en marketingrechten van de Formule-1 te verkopen. Volgens de Financial Times verkeert Kirch’s bedrijf Kirch Gruppe in grote financiële problemen, waardoor de eigenaar genoodzaakt is zijn bedrijf in delen te verkopen. Kirch heeft zijn Formule-1 belang overigens reeds aan Rupert Murdoch aangeboden vanwege een langer uitstaande schuld van 1,7 miljard euro aan de Australische mogul en zijn News Corporation. Kirch Gruppe heeft via verschillende werkmaatschappijen onder meer nog belangen in Axel Springer Verlag (uitgever van Bild), n een aantal grote Duitse tv-stations en de Jim Henson Company (makers van de Muppets) en verder heeft het de uitzendrechten van WK’s van 2002 en 2006. (Adformatie)

REGIONALE OMROEP EIST GELD VOOR FREQUENTIEWISSEL

De publieke regionale omroepen dreigen de herverdeling van de FM-frequenties te dwarsbomen. Voordat zij verdere medewerking verlenen, willen zij van het kabinet horen of de toegezegde compensatie van de financiële schade die de regionale omroepen door de herverdeling lijden, wordt hardgemaakt. In totaal gaat het om een bedrag van 4,5 miljoen euro. Door de onlangs aangekondigde herverdeling van de radiofrequenties, waarbij de commerciële pakketten worden uitgebreid van zeven naar negen, moeten negen regionale omroepen verhuizen naar een andere frequentie. Het gaat hierbij om Omrop Fryslân, Omroep Flevoland, Radio West, RTV Noord-Holland, Radio M Utrecht, Omroep Gelderland, L1 Radio Limburg, Omroep Brabant en Omroep Zeeland. Naast de technische kosten hebben zij geld nodig om onder meer de luisteraars van de wijzigingen op de hoogte te houden.

KIJKCIJFERS: PUBLIEKE OMROEP SUCCESVOL MET SCHAATSEN

De publieke omroep had in week 7 met een gemiddeld marktaandeel van 46 procent een groter aandeel dan de commerciële zenders samen. Die behaalden 42 procent. De Olympische Spelen droegen bij aan het hogere kijkaandeel voor de publieke zenders, in dit geval Nederland 2. Het schaatsen domineerde de topvijf van best bekeken programma’s. De 500 meter heren (dinsdag) werd het beste bekeken met 3,825 miljoen kijkers, de 1000 meter heren haalde 3,690 miljoen kijkers en de 500 meter heren op maandag deed het met 3,550 miljoen kijkers. Tussendoor was het zondagse NOS Journaal van 20.00 uur weer goed voor veel kijkers: 3,825 miljoen en een tweede plek. De Studio Sport uitzending van zondag 19.00 uur haalde een vijfde plaats met 2,890 miljoen kijkers. De commerciële zenders verdeelden de koek als volgt: RTL4 16 procent marktaandeel, RTL5 5 procent, Yorin ook 5 procent, SBS6 8 procent, Net5 5 procent en V8 3 procent. (Adformatie)

NOS-BAAS NOEMT AMERIKAANSE TV-BEELDEN ‘KLINISCH”

,,De Amerikaanse beeldregistratie van de Olympische Spelen is redelijk aan de norm, maar het is allemaal wel heel erg klinisch. Een betere mix van verslaglegging, emotie en spanning zou meer jeu geven aan de uitzendingen.”  Dat heeft NOS Hoofd Sport M. Lindenberg maandag na terugkomst uit Salt Lake City gezegd. De NOS is erg tevreden met de permanente satellietverbinding tussen de Amerikaanse stad en Hilversum. ,,Op die manier kunnen wij met name bij het schaatsen een oranje kwast over het evenement laten gaan. Waar de Amerikanen herhalingen laten zien, geven wij tussen de wedstrijden beelden van sporters die aankomen of zich voorbereiden.”

MEDEDINGERS AKO-PRIJS VERPLICHT OP TV

De regels voor deelname aan de AKO-literatuurprijs zijn verscherpt. Auteurs die niet willen meewerken aan een televisie-uitzending, mogen niet langer meedingen naar de prijs van 50.000 euro. De stichting die de prijs organiseert, stuurde vorige maand aan alle Nederlandse uitgevers haar nieuwe reglement. Daarin staat dat een auteur die meedingt naar de prijs ook moet meewerken om de doelstelling van de stichting – het bij een breed publiek onder de aandacht brengen van moderne Nederlandstalige literatuur – te realiseren. Er wordt expliciet bij vermeld dat dat ook deelname aan een tv-uitzending kan inhouden. De uitgever mag een boek pas insturen als hij zeker weet dat ,,de auteur bereid is deze medewerking te verlenen”.

LUISTERCIJFERS: DECEMBER / JANUARI: RADIO 2 STIJGT STERK

Dankzij de uitzending van de Top 2000 is het marktaandeel van Radio 2 in de periode december 2001/januari 2002 flink gestegen in het CLO van Intomart. Het aandeel steeg bijna een procent  van 10,4 naar 11,3 procent. Sky Radio bleef de grootste zender, maar moest wel een stapje terugdoen van 14,0 naar 13,6 procent. Hieronder zijn de marktaandelen per zender te vinden:

 	november / december (in%)	december / januari (in%)
01	Sky Radio	14.0	13.6
02	Radio 2 	10.4	 11.3
03	Radio 3 FM	9.3	9.2
05	Radio 538 	8.6	 8.6
04	Radio 1	8.4	8.3
06	Radio 10 FM	8.0	7.8
07	Noordzee FM	4.7	4.4
08	YorinFM	3.9	 3.8
09	Classic fM	3.2	 3.3
10	 Radio Nationaal 1296AM	2.1	2.0
11	Arrow Classic R.	1.8	 1.9
12	Radio 4 	1.5	 1.5
13	747AM	0.8	 0.8
14	 KinkFM	0.3	0.3
15	Business Nieuws Radio	0.2	 0.2
 -	Regio Radio	14.0	 14.2
 -	CRN Commercieel Radio	2.6	 2.5

ADVERTEERDERS BOYCOTTEN AL-JAZEERA

Het Arabische tv-netwerk Al-Jazeera verkeert in financiële problemen nu adverteerders de zender massaal boycotten. Het heeft alles te maken met het feit dat Al-Jazeera ‘woordvoerder’  is van Osama bin Laden. Multinationals als Ford en Pepsi hebben zich achter bedrijven in Saudi-Arabië geschaard en zijn gestopt met adverteren, ook al trekt de zender meer kijkers. De boycot zou ontstaan zijn onder druk van de Saudische regering, die kwaad is dat Al-Jazeera interviews met Osama bin Laden . Volgens een rapport in Forbes magazine zijn de verliezen van het station in de regio rond de 4 miljoen dollar. Door het uitzenden van interviews met Bin Laden zijn de kijkcijfers enorm omhoog gegaan. Ondanks dat succes willen adverteerders zich niet langer associëren met Al-Jazeera, aldus Campaign. (Adformatie)

VRT VERWERFT UITZENDRECHTEN FORMULE 1

De VRT-televisie heeft de uitzendrechten van de Formule 1-wedstrijden verworven voor 2002, 2003 en 2004, zo werd maandag vernomen van de openbare omroep. De rechten zaten tot en met vorig jaar bij de Vlaamse Mediamaatschappij. Het prijskaartje van de aankoop werd niet meegedeeld.

KINDERNET WIL EIGEN KANAAL OP KABEL

Kindernet heeft zijn zinnen gezet op een eigen kanaal op de kabel. De zender is van plan om vanaf 1 september, als het doorgiftecontract met NET5 afloopt, twaalf uur per dag te gaan uitzenden. Op 22 februari presenteert Kindernet zijn plannen aan de programmaraad van Rotterdam, later volgen nog gesprekken met programmaraden elders in het land. Kindernet heeft goede hoop op een eigen kanaal, nadat MTV Networks de zender in oktober overnam. MTV is eigenaar van de wereldwijde kinderzender Nickelodeon. De naam van Kindernet wijzigt niet.

“OMROEPEN PROFITEREN VAN VERKIEZINGSSTRIJD”

De publieke en commerciële omroepen zetten dit jaar miljoenen euro’s om met de verkoop van reclamezendtijd aan politieke partijen. Veel meer dan tijdens de laatste verkiezingen. Dat blijkt uit een inventarisatie NRC Handelsblad. De uitgaven voor politieke televisiecampagnes zijn volgens een woordvoerder van de Ser ,,substantieel hoger” dan in 1998. Koploper is Leefbaar Nederland, dat volgens bronnen in de reclamewereld alleen  al bij de Ster voor ,,meer dan een miljoen gulden (450.000 euro) aan opties” heeft genomen. De campagneleider bevestigt alleen dat Leefbaar Nederland ,,fors wil uithalen” op televisie. (o.a. Adformatie)

NOS STOPT INTERNETBEELDEN OLYMPISCHE SPELEN

De NOS schort de doorgifte van het NOS Journaal over internet gedurende de Olympische Winterspelen op. Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft de rechten op de beelden en de doorgifte van beelden van Olympische Spelen via internet ten strengste verboden. ‘We vinden het jammer’, aldus een woordvoerder van de NOS vrijdag. ‘Maar er mogen geen bewegende beelden via internet worden verspreid. De distributie van het NOS Journaal op internet is geheel geautomatiseerd. De beelden zijn vervolgens nog een week lang oproepbaar. Onlangs is er een flits van de Spelen in het archief terechtgekomen en daar heeft het IOC ons op gewezen. We moesten het meteen stopzetten.’ Overigens wijst de woordvoerder erop dat het regime soepeler is dan twee jaar geleden. Toen mochten niet eens uitslagen via internet verspreid worden. Nu mag van alles, behalve bewegende beelden. (Adformatie)

BBC START CULTUURZENDER

Groot-Brittannië krijgt er volgende maand een cultuurzender bij. BBC4 begint uit te zenden op 2 maart en zal vanaf dan dagelijks te bekijken zijn tussen 19 uur en 1 uur ‘s nachts. Roly Keating, de directeur van BBC4, beklemtoont dat het niet de bedoeling is cultuur in een getto te stoppen. Integendeel, de nieuwe zender moet juist een ,,culturele krachtcentrale” worden.

BBC BREEKT MET JAMIE OLIVER

De BBC heeft gebroken met televisiekok Jamie Oliver, wiens Naked Chef-programma in 34 landen, waaronder Nederland, te zien is. De Britse omroep is het met de jonge kok niet eens geworden over een contract voor een nieuwe reeks programma’s. Oliver staat een dynamische manier van koken voor, waarin de nadruk niet ligt op bijzondere ingrediënten, maar op het plezier in het koken. Hij is met zijn drie series van programma’s onder de titels The Naked Chef, The Return of the Naked Chef en Happy Days with the Naked Chef multimiljonair geworden. Volgens ingewijden is het struikelblok in de onderhandelingen de reclameovereenkomst die de kok met een concern van supermarkten heeft gesloten. De BBC wilde er verzekerd van zijn dat de programma’s geen reclame voor dat bedrijf zou bevatten.