Media kort: februari 2003

DEEL VERONICA-OR HEEFT GEEN VERTROUWEN IN INTERIM-DIRECTEUR

Drie leden van de zeskoppige ondernemingsraad (OR) van Veronica hebben geen vertrouwen in interim-directeur J. Bruins. Dat hebben zij per brief aan de Veronica-werknemers laten weten. Bruins zou daadkracht missen. De overige OR-leden zijn het daar niet mee eens en ook de ledenraad staat er niet achter, zo bleek donderdagavond op een vergadering. Bruins blijft daardoor aan het roer staan. Het blijft dus schipperen met het omroepbedrijf na het opstappen van bestuursvoorzitter Willem van der Meer de Walcheren wegens het mislukken van een nieuw tv-avontuur. De ledenraad sprak donderdag uit dat er snel een nieuw bestuur moet komen. De actie van de drie OR-leden noemt een woordvoerder ,,een beetje vreemd”. Veronica wil op 15 maart beginnen aan weer een nieuw tv-avontuur. Tachtig procent van de programma’s zal bestaan uit eigen producties die in de meeste gevallen worden gemaakt in de eigen Veronica-studio (het vroegere AVRO-pand).

KORT NIEUWS

  • Het nieuwe publieke radiostation FunX start maandag 17 februari om 12:00 met uitzendingen in Den Haag via de etherfrequentie 98.4 FM. FunX was al actief met proefuitzendingen in de regio Rotterdam (91.8 FM). Ondertussen gaan de voorbereidingen verder voor de edities voor de regio’s Amsterdam en Utrecht. Met de start van het radiostation wordt ook de website uitgebreid met een Haagse editie onder het motto “welkom bij jezel”ö. Via www.funx.fm worden luisteraars opgeroepen mee te helpen met de opbouw en inrichting van het radiostation. De nieuwe redactie is op dit moment druk bezig met het opzetten van Haagse live-programma’s
  • NOB begint in maart met Delay TV, een dienst waarmee al het videomateriaal dat te vinden is op omroep.nl, op elk gewenst moment op dvd-kwaliteit te bekijken is. NOB start de dienstverlening samen met KPN in de Kenniswijk, de regio in Eindhoven/Helmond waar de overheid met het bedrijfsleven experimenteert met breedbandtoepassingen.
  • De Amerikaanse strijdkrachten in de Golf-regio zijn met radio-uitzendingen gestart die zich richten op de bevolking van Irak. De programma’s zijn via iedere radio in Irak te ontvangen. Uiteraard kan de propagandazender geen gebruik maken van zendmasten in Irak. Daarom worden de programma’s gemaakt vanuit een vliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht. Het toestel staat bekend als ‘Commando Solo’. Via ruim een half miljoen afgeworpen strooibiljetten is reclame gemaakt voor deze ‘objectieve’ radiozenders. (NRC)
  • De twee filmzenders van CineNova verdwijnen per 1 maart van de kabel bij UPC Digital. UPC heeft haar digitale abonnees laten weten dat dit gebeurt omdat het niet lukt om tot overeenstemming met CineNova te komen. Volgens woordvoerder Mark Zellenrath hebben besprekingen over doorgiftetarieven tot nu toe niet tot een gewenst resultaat geleid. UPC wil alleen doorgaan met distributie van CineNova als de filmzender akkoord gaat met “betere bedrijfseconomische voorwaarden” voor doorgifte, aldus Zellenrath. Hiermee bedoelt UPC de doorgiftetarieven. Directeur van CineNova Alexander Holland wil niets over de kwestie zeggen en stelt dat het nog tot eind van de maand in gesprek met UPC blijft over doorgifte.
  • Monique Hagen gaat stoppen met de presentatie van het tv-programma ‘Het Klokhuis’. Ze is niet langer ‘the girl next door’ die ze volgens de formule van het jeugdprogramma moet zijn. Na het huidige seizoen, waarin ‘Het Klokhuis’ zijn vijftiende verjaardag viert, valt voor de 46-jarige presentatrice definitief het doek. Vanaf het begin van het NPS-programma in 1988 was Hagen één van de vaste presentatoren. Fans zijn een actie begonnen: Hagen wil echter ‘niet zeuren’ en legt zich neer bij het besluit van de NPS-directie.
  • Er komt geen fusie tussen de Amerikaanse televisienieuwszenders CNN en ABC News. Dat heeft AOL Time Warner, de moedermaatschappij van CNN, bekendgemaakt. AOL praatte al meer dan een jaar met Walt Disney Corp., de groep achter ABC. Volgens The Financial Times zou de integratie tussen CNN en ABC News evenwel te moeilijk liggen en was het personeel er niet voor te vinden. ABC News overweegt nu samenwerking met andere tv-zenders. Onder meer het Britse BBC wordt als kandidaat genoemd. Eerder mislukte al een fusiepoging  tussen CNN en CBS News. (NOStt)
  • Henk Westbroek en de VARA gaan toch beduidend minder vriendschappelijk uit elkaar dan de omroep donderdag deed vermoeden. “Zijn contract loopt tot 1 september en wordt daarna niet verlengd”, gaf een VARA-zegsman aan,” beide partijen waren het daarover eens.” Westbroek liet in een reactie hierop  weten verrast te zijn door de VARA. Volgens hem is wel gesproken over stopzetting van het programma. Maar hij wilde daar alleen mee instemmen wanneer een passend alternatief zou worden aangeboden. De VARA zou dit echter,ondanks veel aandringen,niet hebben gedaan. (NOSTT)
  • Het bestuur van de NCRV heeft dr. Guido van den Boorn (1951) aangesteld als algemeen directeur ad interim. Van den Boorn, afkomstig van Bureau Rijnmanagement, heeft veertien jaar ervaring als interim-manager. Hij vervangt Harry Hemink die onlangs door het bestuur naar huis werd gestuurd omdat hij niet communiceerde met het bestuur.

VCR: “ETHERPLAN BRACHT ALLEEN MAAR TIJDSVERLIES”

De Vereniging Commerciële Radio (VCR) is verbijsterd over het definitieve plan ter verdeling van commerciële radiofrequenties. Dat liet VCR- woordvoerder M. Banga donderdag weten. ,,Het toetsplan van de commissie- Franken heeft niets veranderd in de oorspronkelijke plannen. Het bracht alleen maar tijdsverlies.” Volgens de commissie spelen kennis en ervaring een belangrijke rol in de afweging welke commerciële zender vanaf juni een (nieuw) plaatsje in de ether krijgt. Maar een financieel bod voert volgens Banga nog steeds de boventoon. ,,Het is gewoon een verkapte veiling. En dan ook nog in de slechtst mogelijke vorm.” Per 1 juni van dit jaar is er ruimte voor negen landelijke commerciële zenders op de FM-band. Vijf moeten van de overheid voldoen aan een bepaald profiel, de overige zijn ‘vrij’. Om te bepalen aan welke criteria zenders moeten voldoen en deze te beoordelen, stelden staatssecretaris Wijn (Economische Zaken) en Van Leeuwen (Media) de commissie in.

KORT NIEUWS

  • Fun X is begonnen met testuitzendingen via haar nieuwe etherfrequentie in Den Haag. Momenteel is er alleen non-stop muziek te horen via de nieuwe frequentie: 98,4 MHz.
  • RTLZ zendt de presentatie van het tweede rapport van de VN-wapeninspecteurs in Irak vrijdag rechtstreeks uit. Hoofd van de inspecteurs Blix en directeur Mohammed el- Baradei van het Internationaal Atoomenergie Agentschap geven hun bevindingen dan prijs aan de VN-Veiligheidsraad. De RTL-uitzending begint rond 16.30 uur en wordt gepresenteerd door Peter van der Maat. Dick Leurdijk van het instituut Clingendael voor internationale betrekkingen is zijn gast. Vanuit New York geeft correspondent Max Westerman commentaar. De NOS gaat met een extra Journaal al om 16.00 uur de lucht in. Die uitzending duurt tot ongeveer 17.00
  • Het Amerikaanse televisiestation Fox gaat volgende week een reportage uitzenden met materiaal dat door Michael Jackson’s eigen cameramensen is geschoten. Het gaat om materiaal dat gemaakt is in de tijd dat de Britse interviewer Martin Bashir Jackson volgde.
  • Disney en Sony zijn geïnteresseerd in de aankoop van Canal Plus Benelux. Het Nederlandse Cinenova heeft zich gemeld voor de overname van de verlieslatende betaaltelevisieonderneming. Dat meldt de Vlaamse De Financieel Economische Tijd op basis van anonieme bronnen. Eerder zou een consortium onder leiding van kabelbedrijf Telenet geïnteresseerd zijn in delen van Canal Plus Benelux. Ook UPC zou deel uitmaken van deze groep.Cinenova en Canal Plus onthouden zich van commentaar. (Essent)
  • AT5 gaat in beroep tegen de uitspraak dat het ook programma’s van RTV N.-Holland moet uitzenden. AT5-directeur Berends heeft even overwogen de RTVNH-programma’s midden in de nacht uit te zenden nu het vonnis geen tijdstippen noemt. En AT5- hoofdredacteur Van Zwam zegt: “Wij gaan geen nieuws uitzenden waarin items zitten die we zelf allang hebben gehad. (-) Ik bepaal wat er op mijn zender komt.” Van Zwam vindt dat hoofdredacteur Elzerman van RTVNH AT5 ‘leeghaalt’ en zich schuldig maakt aan ‘piraterij’. “Eerst zou ik twe organisaties leiden. Daar bleef er één van over. En nu komt Elzerman langs om AT5 kapot te maken.” Het Parool / Villamedia
  • Het gratis dagblad Metro krijgt vanaf 28 februari twee verschillende regio-edities. Lezers in het gebied Rotterdam/Drechtsteden/Zeeland en een deel van Brabant krijgen andere regiopagina’s voorgeschoteld dan in de rest van het land. Dat meldde Metro-hoofdredacteur J. Dijkgraaf donderdag.
  • “De finale van Idols gaat tussen Hind en Jamaï. Jim had afgelopen week de minste stemmen, maar toch moest Marieke eruit. Er is al vuurwerk besteld voor de finale… in de letters H I N D.” Geruchten op het internet. En ook in radioland wordt er een sport van gemaakt om ‘bewijzen’ te verzamelen dat Idols doorgestoken kaart is.

COMMISSIE OVER ETHERFREQUENTIES: ERVARING VOORWAARDE BIJ TOEWIJZING

Kennis en ervaring zijn van belang om kans te maken om de komende jaren een commerciële radiozender in de lucht te brengen of te houden. Dat blijkt uit een regeling die de staatssecretarissen Wijn en Van Leeuwen woensdag naar de Tweede Kamer hebben verzonden. Per 1 juni van dit jaar is er ruimte voor negen landelijke commerciële zenders op de FM-band, terwijl ons land nu nog zeven van dergelijke stations kent. Ook de bestaande zenders moeten met een bieding komen om vanaf die datum acht jaar te kunnen uitzenden. Vijf van de negen zenders moeten voldoen aan een ,,profiel” en vier zijn volledig vrij in wat voor programma’s ze gaan uitzenden. De regeling moet een einde maken aan jaren van politiek gesteggel en rechtszaken van radiozenders tegen het Rijk. Zo lag het aanvankelijk in de bedoeling dat de radiofrequenties geveild zouden worden, maar de Tweede Kamer wilde een vergelijkende toets. Nu kunnen de gegadigden een plan indienen. Degene die het best voldoet aan het ,,profiel” van een van de vijf ,,profielzenders” maakt het meeste kans. Als kandidaten gelijk eindigen geeft een financieel bod de doorslag. De organisaties van de commerciële radiostations, de SCR en de VCR, beraden zich donderdag over de regeling en konden woensdag nog geen reactie geven.

KORT NIEUWS

 

  • De redactie van Dagblad De Limburger en eigenaar Mediagroep Limburg (MGL) liggen met elkaar overhoop. Dit komt omdat vertrouwelijke informatie over de reorganisatie bij de Limburger en het Limburgs dagblad uitlekte naar regionale omroep L1 in Maastricht. De directie liet daarop vrijdag alle naar L1 uitgegane e-mails van de redacteuren controleren en dreigde met het ontslag op staande voet van de redacteur, die ,,gelekt” heeft.
  • De satellietcommunicatie-onderneming New Skies Satellites NV heeft over 2002 een omzet van 201 miljoen dollar behaald, tegen 209 miljoen dollar over 2001. Doordat de kosten voor verkoop-, algemene en administratieve activiteiten opliepen, zakte de operationele kasstroom van 95 miljoen dollar in 2001 naar 85 miljoen dollar in 2002. Het nettoresultaat, dat vorig jaar nog 33 miljoen dollar positief bedroeg, belande over 2002 5 miljoen in het rood. De schuldenpositie van het bedrijf liep op tot 109 miljoen dollar.
  • Radio Caroline Nederland stopt vanaf volgende week dinsdag met de uitzendingen op de kabel. Het van oorsprong legendarische Britse radiostation vindt de exploitatie ervan te duur. De zender wil alle beschikbare financiële middelen gebruiken om een AM-middengolffrequentie in ons land te krijgen. Dat heeft het bedrijf dinsdagavond laten weten. Radio Caroline zendt sinds eind januari vorig jaar programma’s uit via het kabelnetwerk van de energiebedrijven Essent en Cogas in het noorden en oosten van Nederland. De zender ging er toen vanuit dat middengolf- en kabeluitzendingen samen een goede basis waren voor een financieel gezond radiobedrijf. Maar door een ‘zwalkend regeringsbeleid’ ten aanzien van de verdeling van etherfrequenties van commerciële radiozenders heeft Radio Caroline nog altijd geen frequentie toegewezen gekregen, aldus de organisatie in een verklaring. Daardoor hebben investeerders en adverteerders een pas op de plaats gemaakt. (ANP/Adformatie)
  • De programma’s van de Zimbabwaanse zender “Voice of the People” zijn dankzij de Wereldomroep weer dagelijks te beluisteren. Vorig jaar werd het station door een bomaanslag vernietigd; de regering beschuldigde het van vijandige propaganda. Omdat de zender geen vergunning meer krijgt, worden de in Harare gemaakte programma’s via internet naar Nederland gestuurd waar de Wereldomroepzender op Madagascar ze op de korte golf uitzendt. (Villamedia)
  • Radio 3FM-presentator Henk Westbroek stopt eind augustus bij de VARA met zijn programma ‘Denk aan Henk’. Zijn contract is dan afgelopen en de VARA wil op 3FM van maandag tot en met donderdag iets nieuws gaan doen. Westbroek gaat verder bij de regionale zender RTV Utrecht. Daar wordt hij presentator van ‘Westbroek Live’ op Radio M. Ook is hij bezig met een pilot voor de serie ‘Westbroek op ontdekking’ op Regio TV Utrecht. Welk programma in de plaats komt van ‘Denk aan Henk’ is nog niet bekend. (Veronica)
  • De NOS heeft een nieuw plan opgezet om te komen tot de lancering van themazenders. Het gaat om een nieuwskanaal, een cultuurkanaal en een parlementair kanaal. De nieuwe themazenders, die in 2004 kunnen starten, zullen in tegenstelling tot eerdere plannen nauwelijks eigen content bevatten, maar vooral putten uit bestaande programma’s die in carousselvorm worden herhaald. Het is de bedoeling dat het parlementaire kanaal vooral Tweede Kamer-debatten live zal uitzenden.
  • De KRO heeft in een brief aan Gerda Havertong uitleg gegeven over een voorval tijdens de opname van het KRO-programma De Tijd Van Ons Leven, waardoor de actrice zich ernstig gegriefd voelde. Havertong weigerde aan de opname van het programma mee te werken,nadat het publiek in de studio de gasten had verwelkomd met het sinterklaasliedje “Zie ginds komt de stoomboot”. Het publiek zong sinterklaasliedjes als opwarmer voor de opnamen.Havertong noemde het een situatie uit de zestiger jaren waarin “een Surinaams gezicht steevast met zwarte piet geassocieerd  werd”.De KRO is ervan overtuigd dat de programmamakers geenszins de bedoeling  hebben gehad om die relatie te leggen. (NOStt)

 

NOVA-REDACTIE KEURT HANDELSWIJZE HOOFDREDACTIE AF

In een redactievergadering hebben de medewerkers van NOVA dinsdag de handelwijze van de hoofdredactie afgekeurd. Het vertrouwen in hoofdredacteur Rensen werd niet opgezegd, waardoor hij op zijn plek kan blijven. Dat liet een NOVA-medewerker dinsdag weten. Rensen zelf was niet voor commentaar bereikbaar. Sinds het aantreden van Rensen kwam de actualiteitenrubriek op Nederland 3 in woelig water terecht. De ‘oude’ presentatoren werden aan de kant geschoven en nieuwe presentatieduo’s kwamen ervoor in de plaats. Die nieuwe werkwijze was nog maar net begonnen, of presentator Felix Rottenberg gaf er de brui aan. Hij ziet meer in een talkshowformule dan in een ‘format’ met reportages.

KORT NIEUWS

 

  • Gerda Havertong is afgelopen vrijdag boos weggelopen bij KRO-quiz ‘De tijd van ons leven’. De publieks- opwarmer liet het publiek tijdens haar entree ‘Zie ginds komt de stoomboot’ zingen. Dat werd de actrice te veel: “In de jaren ’60 werd elke Surinamer op straat geassocieerd met zwarte Piet. Hoe moet ik dat lied los zien van mij?” Havertong heeft de KRO en tv-producent Endemol per brief om uitleg gevraagd. De producent noemt het voorval een “ongelukkig incident”.
  • Verschillende buitenlandse tv-zenders hebben belangstelling getoond voor het VARA- programma ‘Kopspijkers’. De show is in ons land zo’n kijkcijferkraker, dat zij de formule graag willen kopen. Duitse en Engelse producenten zijn al bezig met eigen versies. De Duitse tv-producent wilde Jack Spijkerman zelfs als presentator van de Duitse versie. Spijkerman heeft dat echter afgewezen, omdat hij zijn kennis van de Duitse taal en cultuur onvoldoende vindt. (Essent)
  • De commerciële tv-zenders behaalden in week 6 opgeteld een marktaandeel van precies 50 procent, de publieke omroepen behaalden gezamenlijk 36 procent. RTL4 had een marktaandeel van 18 procent, RTL5 5 en Yorin 7. SBS6 scoorde 11 procent, Net5 5 en V8 4. Best bekeken programma was weer het Nos Journaal van 20.00 uur op zondag, met 3,789 miljoen belangstellenden. Studio Sport van zondag 19.00 uur komt op de tweede plek met 3,2 miljoen kijkers. Daarna volgen GTST van maandag (ruim 2,5 miljoen kijkers), Idols (2,5 miljoen) en Spoorloos (2,5 miljoen), blijkt uit het Publieke Omroep Kijk- en Luisteronderzoek. (Adformatie)
  • 10,6 Miljoen verschillende Nederlanders van 10 jaar en ouder hebben volgens het Intomart CLO in 2002 afgestemd op Sky Radio. Radio 538 bereikte zo’n 7,9 miljoen verschillende luisteraars en staat op de tweede plaats. De gedeelde derde positie is voor Radio 1 en 2 met 7,7 miljoen luisteraars, blijkt uit het Intomart CLO, jaarbereik, Totaal 10 jaar en ouder, ma-zo 06:00-06:00 uur. Radio 3 FM bereikte 7,5 miljoen verschillende luisteraars. (Adformatie)
  • Het dagblad Trouw  zet de illegale kranten die tijdens de oorlog landelijk zijn verspreid op internet.Het blad werd zestig jaar geleden in Aerdenhout opgericht. Op www.illegaletrouw.nl kunnen door middel van een zoekfunctie en een trefwoordenlijst specifieke woorden en personen worden gezocht in de teksten. Het Parool zette enige tijd geleden al haar verzetskranten op internet.
  • John de Mol, de topman van mediaconcern Endemol, heeft sinds 28 januari een aandelenbelang van 5,1 procent in het telecombedrijf Versatel. Dat bleek dinsdag uit een mededeling van de Autoriteit Financiële Markten. De Mol kocht vorig jaar via zijn investeringsmaatschappij Talpa radiozender Noordzee FM. Daarnaast heeft de zakenman een belang van 30 procent in autofabrikant Spyker uit Zeewolde.

 

KINDERNET VERDER ALS NICKELODEON

Kindernet gaat vanaf maart Nickelodeon heten. De kinderzender, die een kanaal deelt met Veronica, gaat daarnaast haar programmering verder aanscherpen. Het programmablok tussen 8.30 en 12.00 uur blijft wel Kindernet heten. De programma’s hiervan richten zich op kinderen die nog niet naar school gaan. Dat heeft MTV Networks, eigenaar van Kindernet/Nickelodeon, bekendgemaakt. De kinderzender wil met de ingrepen het marktaandeel verhogen van 10 naar 15%. Nadat Kindernet verhuisde van Net5 naar Veronica, zakten de kijkcijfers fors. (Essent)

RECHTER: AT5 EN RTV NOORD-HOLLAND MOETEN KANAAL DELEN

De Amsterdamse omroep AT5 en RTV Noord-Holland moeten met elkaar één plek delen op de Amsterdamse kabel. Dat oordeelde de president van de rechtbank maandag in een kort geding dat was aangespannen door RTV Noord-Holland. Deze zender verdween begin februari van de kabel in de hoofdstad ten gunste van AT5. Volgens kabelmaatschappij UPC is er door ruimtegebrek maar één plek beschikbaar op de kabel voor een lokale zender. De rechter bepaalde nu dat RTV Noord-Holland binnen twee dagen weer op de Amsterdamse kabel te zien moet zijn. Volgens directeur H. Elzerman van RTV Noord-Holland betekent dit dat zij nu weer moeten overleggen met AT5 over de invulling van de programmering. ,,En dat willen we niet beperken tot het uitzenden van twee nieuwsblokjes”, aldus Elzerman. Hij zegt nog steeds bereid te zijn om het fusieproces met AT5 te hervatten. (ANP / Parool)

VARA KOMT MET NIEUW PROGRAMMA VOOR DE LATE AVOND

De VARA komt begin september vier dagen in de week met een nieuw programma voor de late avond op Nederland 3. Dat heeft een woordvoerster van de omroep maandag gezegd. Hoe het programma er precies uit komt te zien, is nog onduidelijk. Volgens een woordvoerster van de VARA wordt met caberetier Dolf Jansen gesproken over de presentatie van het programma. De show moet vier avonden per week direct na NOVA op het scherm verschijnen.

KORT NIEUWS

 

  • Decorbouwer NOB Decor, dochter van het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB), schrapt negentien van de 120 arbeidsplaatsen en laat zestien ingehuurde krachten gaan. Voor de decorbouwers is minder werk, omdat veel programma’s tegenwoordig een digitale achtergrond gebruiken.De kartonnen en houten decors zijn dan niet meer nodig.Bovendien hebben pretparken,ook klanten van het bedrijf, minder behoefte aan grote decors wegens economische tegenwind. FNV-bestuurder L.Voormeulen gaat met het personeel bespreken of er andere mogelijkheden zijn dan ontslag.Een optie zou kunnen zijn om decors te bouwen voor theaters,aldus de bondsbestuurder. (NOStt)
  • De Publieke Omroep houdt ondanks de bezuinigingsplannen van het kabinet vast aan het idee voor het opzetten van nieuwe digitale televisiekanalen. De Raad van Bestuur wil op termijn drie themakanalen starten: een nieuwszender, een cultuurkanaal en een parlementair kanaal. De oorspronkelijke plannen zijn wel iets aangepast. De nieuwe opzet is soberder en kost minder geld. Met de digitale themakanalen willen de publieke omroepen inspelen op de wens van kabelexploitanten voor de invulling van hun digitale (thema)pakketten. (Essent)
  • Alcatel neemt voor een bedrag van 30 miljoen dollar het Canadese iMagicTV over. Het bedrijf uit New Brunswick specialiseert zich in software en diensten die het mogelijk maken televisie en videodiensten over breedbandnetwerken zoals ADSL, Wi-Fi, VDSL en glasvezel te leveren.
  • Gewezen tennisster Boris Becker heeft zich aangesloten bij een consortium dat Deutsches Sportfernsehen (DSF) uit de Kirch-boedel wil kopen. Financial Times Deutschland las dat in Focus, het Duitse financieel-economisch tijdschrift dat online onder MSN publiceert. Het artikel over Becker staat niet op het net. Becker doet mee in het consortium dat mediabedrijf EM.TV heeft gevormd. Daarin nemen reeds winkelconcern KarstadtQuelle en de Zwitserse zakenman Hans-Dieter Cleven deel. Het consortium zou 42 miljoen euro hebben geboden voor de digitale televisie van DSF.
  • RTV Oost zendt dit jaar geen registratie uit van de grote Twentse Carnavalsoptocht in Oldenzaal. Reden hiervoor is een geschil met het bestuur van carnavalsvereniging De Kadolstermennekes over al dan niet betalen van uitzendrechten en het maken van reclame in de optocht. RTV Oost wijkt nu uit naar Raalte.
  • Onderweg naar Morgen is na Goede tijden, slechte tijden de meest populaire dagelijkse Nederlandse soap die ons land rijk is. Momenteel gaat het nog beter, want de kijkcijfers worden hoger en hoger. Toch blijft Onderweg Naar Morgen altijd de eeuwige tweede
  • SBC Communications, de op een na grootste onderneming op het gebied van lokale telefonie in de VS, zou belangstelling hebben voor DirecTV, de satellietzender van General Motors. News Corporation zou ook geïnteresseerd zijn, evenals Liberty Media. Volgens de krant New York Times kan de verkoop van DirecTV ruim 10 miljard dollar opleveren.’ (ANP)

 

NOVA VOORLOPIG MET SOLO-PRESENTATIE

NOVA stapt voorlopig af van de dubbelpresentatie. De komende dagen zit er elke uitzending slechts een presentator. Dat is besloten nadat Felix Rottenberg zich donderdag had teruggetrokken als presentator. Rottenberg had een meningsverschil met de redactie over hoe het programma eruit moet zien. Volgens een verklaring die de NPS en de VARA vrijdag uitgaven, bekijken de omroepen volgende week wie de vacature van Rottenberg moet opvullen. Ze voegden daar aan toe dat ,,ondanks hardnekkige geruchten de positie van hoofdredacteur Rik Rensen niet ter discussie staat”. Dinsdag is er wel een vergadering met de hele redactie, aldus een medewerker van NOVA. Wat daarin wordt besproken, wilde hij niet zeggen. Volgens de NPS en de VARA veranderen de formule en uitstraling van NOVA niet. Rottenberg vertrok na een conflict met de redactie. Hij wilde dat het programma meer ging lijken op Nederland Kiest, dat begin januari enkele weken werd uitgezonden en goed werd bekeken. Dat programma had veel weg van een praatshow, terwijl NOVA studiogesprekken afwisselt met reportages.  De positie van Nova-hoofdredacteur Rik Rensen staat onder druk nu Felix Rottenberg is opgestapt als presentator. Volgens de Volkskrant raakt het krediet van Rensen bij de redactie op. Rensen verandert voortdurend zijn plannen en heeft zijn presentatoren onvoldoende in de hand, is de klacht. ‘Hij kan zich geen misstap meer veroorloven’, zegt een redactielid tegen de Volkskrant. Directeur Willem van Beusekom van de NPS: ‘Ik ga daar niets over zeggen.’ Afgelopen zomer presenteerde Rensen zijn plannen voor een geheel vernieuwd NOVA.

RTV RIJNMOND WIL STADSRADIO ROTTERDAM OVERNEMEN

RTV Rijnmond staat op het punt om Stads Radio Rotterdam over te nemen. Als de onderhandelingen verder goed verlopen zal Stads Radio op 1 juli 2003 definitief in handen komen van Rijnmond. Dit bericht de website Radiofreak.nl. “Wij zijn in verregaande onderhandeling en de vooruitzichten zijn positief. 1 juli is inderdaad als datum voor officiële overname naar voren gekomen. Echter, de kogel is nog niet door de kerk en het betreft op dit moment nog onderhandelingen”, aldus een woordvoerdster van Rijnmond. Een aantal maanden geleden doken de verhalen op dat het regionale RTV Rijnmond bezig zou zijn met een overname van het lokale Stads Radio Rotterdam. Wat Rijnond met het lokale station van plan is, is nog niet bekend. Waarschijnlijk zullen de twee omroepen eerst nog apart van elkaar werken, maar als het nieuwe pand van Rijnmond af is zouden ze in één pand gaan werken. Het format van Stads Radio zou mogelijk ook omgaan. Er zal meer muziek uit de jaren ’90 te horen zijn. Dit is echter niet bevestigd.

KORT NIEUWS

 

  • Radio Caroline via de Eurobird-satelliet is uit de lucht wegens technische problemen. Radio Caroline komt dinsdag terug via de 11585 ghz eurobird aldus Malcolm Smyth, de manager van Radio Caroline. (SMC / R. Olhthof)
  • Zondagavond om zeven uur is het zover. Dan lanceert de Britse omroep BBC met veel toeters en bellen het digitale televisiekanaal BBC3. Daarmee wil de omroep, die de bijnaam ‘Auntie’ (tantetje) heeft, jongere kijkers teruglokken. Die hebben BBC1 en BBC2 verlaten ten gunste van de commerciële zenders met Amerikaanse series en reality-televisie. BBC3 moet het BBC-imago van ‘Britishness’ nieuw leven inblazen. Dat doet de zender door minstens 80 procent van zijn programma’s zelf te produceren en 90 procent van de programma’s uit eigen land te betrekken. De BBC steekt bijna 150 miljoen euro per jaar in BBC3
  • Dagblad De Gooi- en Eemlander hoeft het artikel over de verstrekking van cocaïne in de Spakenburgse visbranche niet te rectificeren, want dat is al gebeurd. Dat heeft de voorzieningenrechter in Haarlem vrijdag bepaald.
  • De Tros-televisie zendt op zondag 16 februari via Nederland 2 een concert uit dat de Bee Gees vijf jaar geleden gaven in Las Vegas. De omroep doet dit mede als eerbetoon aan de op 12 januari overleden Maurice Gibb. Van het concert ‘One night only’ werd een album gemaakt, dat op de eerste plaats van de Mega Album Top 100 kwam. Dat was de Bee Gees in 1979 voor het laatst gelukt met ‘Spirits Having Flown’. De uitzending van de Tros begint om 20.55 uur. (ANP)
  • Het hoofdkwartier van de Nederlandse Vereniging van Journalisten is donderdagavond ontruimd en grondig doorzocht na serieuze dreigementen aan het adres van misdaadverslaggever John van de Heuvel van ‘RTL Boulevard’. Van de Heuvel moest op vrijdag in hetzelfde gebouw verschijnen voor de Raad voor de Journalistiek. Om welke zaak het gaat en uit welke hoek de bedreiging komt is onduidelijk. John van de Heuvel volgt voor RTL4 de oorlog die binnen de onderwereld van Amsterdam woedt op de voet. (NOStt)
  • Tv-zender V8, onderdeel van SBS Broadcasting, is een samenwerking aangegaan met BSUR Concepting. BSUR Concepting zal samen met V8 de merkstrategie verder ontwikkelen en het merkconcept vormgeven. V8 wil ´hét belevingsmerk voor jonge mannen` te worden. Het station brengt televisie toegesneden op het profiel van kijkers in de leeftijd van 15 tot 30 jaar, met de focus op mannen. Of er een pitch aan de keuze voorafging, werd niet bekendgemaakt. (Adformatie)
  • Het is oorlog tussen AT 5 en RTV Noord-Holland, al viel gisteren in de gang van het gerechtsgebouw geen onvertogen woord. Wel een zoetzure opmerking. RTV Noord- Holland-directeur Huub Elzerman tegen zijn AT 5-collega Allard Berends: ”Zo slecht zijn onze programma’s niet, Allard.” RTV Noord-Holland eiste gisteren in kort geding dat de provinciale zender uiterlijk 1 maart in de plaats van AT 5 via de Amsterdamse kabel wordt uitgezonden. AT 5, dat al op de kabel zit in Amstelveen, gaat op haar beurt aanvragen indienen om op de kabel te komen in Almere, Het Gooi, Haarlemmermeer en Purmerend.
  • De rechtbank in Amsterdam doet maandag 10 februari al uitspraak in het vrijdag gehouden kort geding tussen RTV Noord-Holland en kabelexploitant UPC, en tussen UPC en AT5. RTV Noord-Holland eist per 1 maart een plek op de hoofdstedelijke kabel. UPC zegt dat er tot september geen zender vrij is.
  • John de Mol heeft een belang van 30 procent genomen in autofabrikant Spyker uit Zeewolde. De topman van mediaconcern Endemol wil de Nederlandse sportauto een centrale plaats geven in een nieuw multimediabedrijf, meldt De Telegraaf. De Mol kocht via zijn investeringsmaatschappij Talpa vorig jaar al radiozender Noordzee FM. In de toekomst moeten naast nog enkele Europese radiostations ook andere aansprekende merken aan dat rijtje worden toegevoegd. Daarbij denkt De Mol a an bekende namen in de kledingbranche, voedingssector en de horeca. Bovendien wil hij participeren in privé-klinieken. (Adformatie)
  • Kabelexploitant Kabel TV Brabant – Gelderland voert een aantal wijzigingen door op advies van de Programmaraad Gelderland-Zuid. In de gemeente West Maas en Waal is Cartoon Network is om auteursrechtelijke redenen door National Geographic vervangen (632.00 kanaal 41+). In de gemeente Heumen  zou vanaf 14 januari de Turkse TV-zender TRT verdwijnen. Dit is vooralsnog uitgesteld tot 1 april ; reden is dat deze zender de auteursrechten in Nederland niet meer betaald. Het afgelopen jaar zijn er intensieve onderhandelingen geweest met de Vecai (vereniging van exploitanten). BBC World is vervangen door Kindernet / Veronica (632.00 kanaaal 41+)
  • De VARA-televisie stopt op 22 februari definitief met de populaire serie Oppassen!. De reeks, die jarenlang heeft gelopen, krijgt als opvolger Bergen-Binnen, dat vanaf 1 maart is te zien. Van de oude bezetting is uiteindelijk alleen nog Willem Bol te zien, gespeeld door Ben Hulsman. Andere acteurs in de nieuwe serie zijn onder anderen Sigrid Koetse, Ingeborg Elzevier en Wim van den Heuvel. Aanvankelijk borduurt Bergen-Binnen nog voort op Oppassen!, maar dan verhuist Opa Rogier met Bella en haar kinderen naar Engeland, en trouwen Harry met Maria, waarna ook zij hun eigen weg gaan.
  • Jeroen van Inkel zal in zijn radioprogramma’s niet langer oproepen om sites plat te leggen door middel van zo veel mogelijk bezoeken, schrijft Planet Multimedia op haar site. Radio 538 heeft die beslissing genomen na verzoeken daartoe van de providers Xs4all, Planet en Demon. Xs4all heeft even overwogen om samen met andere providers aangifte te doen tegen Radio 538 en/of Jeroen van Inkel wegens diens oproepen tot vernieling met zijn ‘crashtest’. Daar is echter vanaf gezien na overleg met Radio 538: “We hebben gezegd: Als jullie hiermee doorgaan dan overwegen we om aangifte te doen.” (NU.nl)
  • Sinds 6 februari 2003 is via TV Home Digitaal een nieuw televisiekanaal te zien: A-TiVi, een Antilliaanse/Arubaanse zender. A-TiVi richt zich volledig op de circa 120.000 Antillianen en Arubanen in Nederland. De programmering bestaat uit nieuws, actualiteiten, kinder- en kookprogramma’s, Venezuelaanse soaps, muziek en spelshows. A-TiVi is 24 uur per dag in de lucht en zal voornamelijk in het Papiaments uitzenden. Een abonnement op A-TiVi kost EUR 19,50 per maand.
  • Beau van Erven Dorens heeft in een interview met Hanneke Groenteman in Vara TV Magazine aangegeven niet lang meer met RTL Boulevard door te gaan. De presentator geeft zichzelf nog drie jaar: “Ik denk dat ik Boulevard niet heel lang kan doorzetten. Niet alleen dat dat voor de kijkers niet leuk is, het is voor mezelf ook eindig. Je kan misschien hooguit drie jaar in de lens kijken en zeggen “dat gelóóf ik gewoon niet!” en Albert Verlinde aankijken en zeggen “dat is niet wáár!”. (NU.nl)
  • Maximaal 2,5 miljoen euro stelt de provincie Limburg vandaag beschikbaar voor de nieuwbouw van de regionale omroep L1 in Maastricht. Een lening met een gouden randje voor een omroep die toch al niet mag klagen. Wie dagelijks naar de uitzendingen van de regionale omroep L1 kijkt of luistert, zal niet beseffen dat hij vaak zwaar gesubsidieerd materiaal krijgt voorgeschoteld. Toch mag de provincie Limburg best het stempeltje ‘hoofdsponsor van L1’ krijgen.

 

ROTTENBERG PRESENTEERT NIET MEER BIJ NOVA

Felix Rottenberg heeft zich teruggetrokken als presentator van NOVA wegens ,,een verschil van inzicht over de invulling van het format en de werkwijze van de rubriek”. Dat hebben de omroepen NPS en de VARA donderdagmiddag verklaard. Rottenberg is bovendien volgens een van de programmamakers ziek, zijn artsen hebben hem rust voorgeschreven. ,,Hij zal op termijn zijn oude werkzaamheden als programmamaker voor de NPS hervatten”, aldus de verklaring van de omroepen, die verder stellen zijn vertek als NOVA-presentator te betreuren. Rottenberg raakte kort geleden in conflict met de redactie van het programma. Hij wilde dat NOVA meer ging lijken op Nederland Kiest, dat begin januari enkele weken werd uitgezonden. Dat programma had veel weg van een talkshow, terwijl NOVA studiogesprekken afwisselt met reportages. De redactie verloor door de eis van Rottenberg het vertrouwen in hem. De directies van de NPS en de VARA en de hoofdredactie hebben donderdag gegarandeerd dat NOVA geen talkshow wordt.

KORT NIEUWS

 

  • Jozef Vangelder wordt de nieuwe hoofdredacteur van de Vlaamse zakenzender Kanaal Z. Hij volgt Johan Op de Beeck op die onlangs zijn overstap naar de VRT aan- kondigde. Op de Beeck wordt in april de netmanager van Canvas/Ketnet. Jozef Vangelder wordt verantwoordelijk voor de nieuwsredactie en voor de programmatie. Hij was van bij het begin redacteur van Kanaal Z. Daarvoor werkte hij acht jaar lang voor het blad Trends. Séverine Cirlande wordt als adjunct- hoofdredacteur verantwoordelijk voor de Franstalige uitzendingen. (VRT)
  • Ongeveer 600.000 mensen hebben woensdag op Nederland 2 gekeken naar de toespraak van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell in de VN-Veiligheidsraad. Het gaat om een gemiddelde over de hele uitzending. RTL Z moest het met opmerkelijk minder publiek doen. Naar de rechtstreekse uitzending van de toespraak keken gemiddeld slechts 50.000 mensen, terwijl CNN 30.000 kijkers trok. Volgens een woordvoerder van Kijk- en LuisterOnderzoek van Publieke Omroep schakelden de meeste kijkers in tijdens het laatste halfuur, toen veel mensen thuiskwamen van hun werk. Die laatste dertig minuten keken er ruim een miljoen mensen naar Nederland 2.
  • Tv-producent Endemol wil een zangfinale organiseren van alle talentenjachten die in Europa zijn uitgezonden. Het muziekfestival, ‘Eurobest 2003’ genaamd, zal plaatsvinden op 25 maart. De finalisten nemen het tegen elkaar op tijdens een twee uur durende tv-show. De deelnemende landen kunnen het muziekprogramma rechtstreeks uitzenden. Nederland wordt zeer waarschijnlijk vertegenwoordigd door Starmaker-coryfee Sita, aldus De Telegraaf. Of Yorin, dat in ons land Starmaker uitzond, het programma ook uitzendt is niet bekend. (Essent)
  • Door de reclameflauwte komt de openbare Duitse tv-zender ZDF vanaf 2005 niet meer uit met de overheidsbijdrage. Ook tot 2004 wordt op een jaartekort van 200 miljoen euro gerekend. De Duitse burger betaalt 16,15 per maand voor 15 tv- kanalen en meer dan 60 radiozenders. (Villamedia)
  • De berichtgeving over de kaartwissel bij het digitale satellietboeket van Canal Digitaal zoals die gisteren op deze site was te vinden is niet geheel juist. Alle Canal Digitaal kijkers die hun smartcard op het juiste adres geregistreerd hebben staan, krijgen gratis een nieuw exemplaar toegestuurd. Vanaf medio mei kan de oude kaart niet meer gebruikt worden. Deze kan eenvoudig en kosteloos worden omgeruild. De verwisseling bestaat uit het verwijderen van de oude kaarten en het op dezelfde plek terug plaatsen van de nieuwe. Klanten worden tijdig op de hoogte gesteld en ontvangen een correct geregistreerde kaart en een brief met uitleg over het gebruik van de nieuwe smartcard. www.canaldigitaal.nl
  • De statements die Florent Luyckx doet in de eerste maand als zendercoordinator liegen er niet om. Zo is er te veel alternatieve popmuziek op 3FM te horen. Al betekent dit niet dat anderssoortige popmuziek moet verdwijnen: “Het is de taak van ons als publieke omroep om ook een podium te bieden voor alternatieve popmuziek. En de VPRO is wat mij betreft de aangewezen omroep als het gaat om het opzoeken van de diepte. Ze zit daarvoor op de juiste uren en doet het ook goed. Maar ze doet het goed op slechts twee vlakken: alternatieve popmuziek en alternatieve dance. Dat is mij te eenzijdig. Het zou mooi zijn als je bijvoorbeeld ook alternatieve R&B en alternatieve hiphop een plek kan geven op die tijdstippen.”
  • Er komt vanaf september zo goed als zeker een nieuwe reeks van ‘Goedemorgen Nederland’. De producenten van de ochtendshow zijn momenteel in onderhandeling met omroepen AVRO, KRO en NCRV. De omroepen hebben aangegeven redelijk tevreden te zijn over de opvolger van ‘Ontbijt TV’. Ook presentatrice Daphne Bunskoek, die in het begin heel wat kritiek te verduren kreeg, mag blijven. Op dit moment trekt ‘Goedemorgen Nederland’ op piekpunten zo’n 300.000 kijkers. Ter vergelijking: het ‘RTL Ontbijtnieuws’ heeft 200.000 kijkers. (Veronica Magazine)
  • Ruim 500.000 schotelbezitters moeten voor 1 april een nieuwe smartcard kopen om nog naar televisie te kunnen kijken. Canal Digitaal voert de kaart in om fraude met satelliet-tv te voorkomen. De nieuwe kaart kost circa 50 euro. Canal Digitaal, onderdeel van Canal+, hoopt met de kaart het grote aantal zwartkijkers in te dammen. Deze niet-betalende kijkers dreigen de prijs voor de betalende kijkers op te drijven. De nieuwe kaart moet het moeilijker maken de codes te kraken die nodig zijn voor het kijken naar betaalzenders. (Essent)
  • Uit PR-overwegingen willen de VS een tv-zender in het Arabisch beginnen. In de begroting voor volgend jaar is daarvoor 30 miljoen dollar opgenomen. Ook in Indonesië waar veel moslims wonen) wil Washington meer regionale tv-uitzendingen verzorgen. In de strijd tegen het terrorisme wordt volgend jaar in totaal 11% meer aan propagandagelden vrijgemaakt dan dit jaar. (Vilamedia)
  • De Nederlandse investeerder Constant ‘Stan’ Vermeulen blijkt verwikkeld in een keihard gevecht vanwege de problemen van het Duitse mediabedrijf EM.TV. Vermeulen is ondermeer president-commissaris bij Orange European Funds van Dexia Bank. EM.TV is in bezit van de uitzendrechten van Duitse voetbalwedstrijden, de Muppet Show en Formule 1. Het bedrijf, dat ten dele in handen is van het mediaconglomeraat van Leo Kirch, kwam vorig jaar in de problemen.
  • Het televisieprogramma ‘Idols’ heeft RTL.nl in januari 2003 25 procent meer siteverkeer bezorgd. Ruim eenderde van de bezoekers van RTL.nl ging naar de website van Idols. Meer dan een miljoen videostreams werden afgespeeld via de site van de commerciele omroep.
  • Het is dweilen met de kraan open, in de jacht op zendpiraten in Oost-Nederland, met name in Twente. Het Agentschap Telecom slaagt er niet in het aantal piraten terug te dringen Van alle klachten die uit het hele land binnenkomen bij de ‘piratenpolitie’, komt het gros uit deze regio. Het agentschap schat dat van de 2700 zendpiraten in het land, zo’n dertig procent in Twente zit.
  • De statements die Florent Luyckx doet in de eerste maand als zendercoordinator liegen er niet om. Zo is er te veel alternatieve popmuziek op 3FM te horen. Al betekent dit niet dat anderssoortige popmuziek moet verdwijnen: “Het is de taak van ons als publieke omroep om ook een podium te bieden voor alternatieve popmuziek. En de VPRO is wat mij betreft de aangewezen omroep als het gaat om het opzoeken van de diepte. Ze zit daarvoor op de juiste uren en doet het ook goed. Maar ze doet het goed op slechts twee vlakken: alternatieve popmuziek en alternatieve dance. Dat is mij te eenzijdig. Het zou mooi zijn als je bijvoorbeeld ook alternatieve R&B en alternatieve hiphop een plek kan geven op die tijdstippen.”
  • In verschillende afleveringen van het TROS-praatprogramma Keyl, gepresenteerd door Catherine Keyl en uitgezonden in oktober en november 2002, is reclame gemaakt voor restaurants, boeken en sieraden. Daarmee wordt volgens het Commissariaat voor de Media de Mediawet overtreden. De Tros wacht dan ook een boete van 22.500 euro. Maar eerst is er nog een hoorzitting. (Villamedia)
  • Er zal een tweede serie van de televisietalentenjacht Idols komen. Dat heeft een woordvoerder van RTL 4 dinsdag bevestigd. In de afgelopen maanden was de serie best bekeken programma op de Nederlandse televisie. Wekelijks kijken er ongeveer 2,5 miljoen mensen naar. Het tweede deel van Idols zal overigens pas in 2004 op de buis verschijnen. De woordvoerder kon nog niets zeggen over de precieze invulling, maar het concept zal hetzelfde blijven. Of de vier juryleden terug zullen keren, is nog niet bekend. (ANP)
  • De website van Radio 538 is tussen 19.00 en 20.15 onbereikbaar geweest. Dit komt doordat weblog retecool.com tussen 19 & 20 uur een script online zette waardoor bezoekers van retecool voor enorm veel dataverkeer zorgden. De website van 538 kon dit niet aan. Dit bericht de website van RadioFreak. De man achter Retecool, ook wel Reet genoemd, kwam tot deze aktie omdat dj Jeroen van Inkel de afgelopen weken iets soortgelijks deed. Van Inkel riep in zijn middagprogramma alle luisteraars op om gedurende vijf minuten een bepaalde site van een politieke partij te bezoeken. Tijdens de verkiezingscampagnes werden alle sites van de politieke partijen getest. Op geen enkele uitzondering na was iedere site na enkele seconden volledig onbereikbaar. Vanaf dat moment ging de stopwatch bij Van Inkel lopen en werd het aantal minuten geteld dat het duurde voordat de site weer bereikbaar was.
  • Eind deze maand verschijnt de Vlaamse krant De Standaard in vijf provinciale edities. Elk van die edities zal een of twee pagina’s met nieuws uit de grote steden van die provincies bevatten. Daar worden de meeste exemplaren verkocht. Volgens hoofdredacteur Peter Vandermeersch komt een en ander er op verzoek van de lezers. Tot nu toe had De Standaard geen regionale bladzijden. De eerste krant van het nieuwe type zal op 22 februari verschijnen. (VRT)
  • Zowel de talentenjacht Idols (RTL 4) als de eerste voorronde van het Nationaal Songfestival (TROS) hebben zaterdagavond veel kijkers getrokken. Aanvankelijk was de verwachting dat het songfestival slecht bekeken zou worden omdat het tegelijk met Idols wordt uitgezonden. De talentenjacht bij RTL 4 trok zaterdag 2,3 miljoen kijkers en is daarmee weer terug op het hoge niveau van het begin. De finale waarin wekelijks een van de kandidaten afvalt, was aanvankelijk iets minder populair. De voorronde van het Nationale Songfestival bij de TROS moest het wel met beduidend minder kijkers doen, maar nog altijd keken negenhonderdduizend mensen.

 

BESTUUR KABELBEDRIJF UPC STAPT OP

Het voltallige bestuur van kabelbedrijf UPC treedt nog deze maand af. Dat bleek maandag uit gegevens die UPC, dat in surseance verkeert, heeft ingediend bij de rechtbank van New York. De raad van bestuur wordt vervangen door toplieden van United Global Com (UGC), het moederbedrijf van de kabelaar. Bestuursvoorzitter John Riordan wordt opgevolgd door Gene Schneider, ook voorzitter van de raad van bestuur van UGC. Zijn zoon leidde UPC tot de zomer van 2001. Onder Gene Schneider komen Michael Fries en Valerie Cover, die allebei hoge functies bekleden bij de moeder van UPC. Tijdens de bestuurswisseling wordt de omvang van de raad gehalveerd tot drie. De wisseling van de wacht maakt onderdeel uit van een grootscheepse operatie om de financiën van UPC weer op orde te krijgen. Het kabelbedrijf neemt zichzelf als het ware over. De nieuwe eigenaar, New UPC geheten, krijgt een ander bestuur en zal geen notering hebben aan de Amsterdamse effectenbeurs. De aandeelhouders moeten woensdag 19 februari nog instemmen met de plannen. (ANP)

KORT NIEUWS

 

  • De verkoop van cd’s is in 2002 gedaald met 11 procent. Werden in 2001 nog 37,7 miljoen albums en singles verkocht, in 2002 bedroeg dat aantal 31,9 miljoen. De omzet daalde met 6 procent. Volgens de NVPI, de brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie, is de verminderde verkoop vooral te wijten aan downloaden van muziek van internet en illegaal
  • Televisiekijkers kunnen dinsdag live getuige zijn van de verkiezing van de voorzitter van de Tweede Kamer. De NOS zendt de vergadering waarin de leden van het parlement een voorzitter kiezen rechtstreeks uit. De leden van de Tweede Kamer hebben de keuze uit drie kandidaten: Verburg (CDA), De Graaf (D66) en de huidige voorzitter Weisglas (VVD) De uitzending begint met het wekelijkse vragenuurtje om 14.00 uur en duurt tot maximaal 17.20 uur. (ANP)
  • Een consortium van 38 banken heeft de Duitse kabelexploitant Ish overgenomen van het in financiele problemen verkerende Callahan. De banken betaalden in een veiling 275 miljoen euro voor Ish, dat in NoordRijn-Westfalen ruim 4,2 miljoen huishoudens bedient. De banken, waarvan de Deutsche Bank en de Citygroup de belangrijkste zijn, waren ook de grootste schuldeisers van de eigenaar Callahan Kabel NRW.
  • De provincie Noord-Holland heeft Elsevier-columnist en ex-CDA-kamerlid Hans Hillen benoemd tot mediator die naar lange termijnoplossingen (na 2010) moet zoeken voor de bereikbaarheid van het Mediapark in Hilversum. Hillen was o.m. redacteur bij de NOS en directeur voorlichting bij het Ministerie van Financiën. Hij presenteert in juni zijn eerste bevindingen aan een stuurgroep, in oktober verwachten gemeenten en provincie zijn eindrapport. (Villamedia)
  • Hanneke Groenteman praat nog steeds met de NPS over een nieuw boekenprogramma  op tv, liefst op zondagmiddag. Maar programmadirecteur Kuyl heeft problemen met de herallocatie van de financiën: “We zitten aan te hikken tegen een 5%-regeling en er zijn forse cao-verhogingen voor het personeel”. (Vilamedia)
  • Door een stroomstoring in Midden-Nederland deze middag waren alle publieke omroepen enige tijd uit de lucht in een groot gedeelte van Nederland. De commerciele radiozenders hadden geen last van de stroomstoring.
  • Tony Blair, de Britse premier, zal waarschijnlijk een gastrol gaan spelen in de tekenfilmserie ‘The Simpsons’. Niet alleen zal hij als geelkleurig figuurtje te zien zijn, maar ook zal hij zelf zijn tekst inspreken. De premier verschijnt in de aflevering waar de Simpsons een reis winnen naar Engeland. Een woordvoerder van Blair laat weten dat nog niets zeker is. “We hebben nog geen officiële uitnodiging ontvangen. Dus kunnen we hier nog niet op reageren.” Volgens een insider gaat Blair echter deze maand al de teksten inspreken. Eerder waren sterren als Mick Jagger, elton John, Bill clinton en Mel Gibson al te zien en te horen in de bekende serie. (Telegraaf)
  • Sportpaleis Ahoy’ in Rotterdam is zaterdagavond 19 April het decor voor het meest luidruchtige Awardspektakel van Nederland: de TMF Awards. De verkiezing wordt voor de achtste keer georganiseerd en geldt als de meest relevante Awardshow voor de jeugd in Nederland. Vorig jaar brachten meer dan 150.000 jongeren hun stem uit en keken in totaal meer dan twee miljoen mensen naar de rechtstreekse uitzending op televisie.
  • Radiozender Klara van de VRT heeft in Londen de prestigieuze reclameprijs Eurobest 2002 gewonnen. De bekroonde reclamespots tonen acteurs in de rol van beroemde componisten zoals Verdi, Mozart en Tsjaikovski, maar dan in een hedendaagse situatie. Ze werden bekroond als “beste reclame op Europees niveau”. Klara haalde het in de categorie Media van het onderdeel “Tv en cinema”. Andere genomineerden waren de BBC, twee Duitse kranten, een Israëlische radio- zender en een Noorse tv-zender. (vrt)
  • De Vlaamse commerciele zender 4FM heeft 25 Omnia.SG-toestellen gekocht. Dat zijn digitale stereogeneratoren waarmee je stereo kan maken bij de zender (waar dat hoort te gebeuren) en audioprocessing in de studio. De keuze voor de Omnia.SG-toestellen gebeurde na een uitgebreide testperiode bij 4FM
  • Diverse mensen hebben aan deze website gemeld dat de ontvangst van StadsRadio Den Haag op de VINEX-lokatie Leidschenveen niet optimaal is. StadsRadio Den Haag is sinds vrijdag verhuisd van frequentie (van 94.0 MHz naar de 92.0 MHz) en maakt nu gebruik van een ander antenne systeem. De ontvangst in Den Haag zelf is goed te noemen. Ook op de nieuwbouwlokatie Ypenburg is de ontvangst goed. Vanuit de nieuwbouwlokatie Leidschenveen, sinds 1 januari 2002 onderdeel van de gemeente Den Haag, komen berichten dat de ontvangst niet goed is. Op onderstaande foto van H. Hoefnagels is het nieuwe antennesysteem goed te zien: vier circulaire antennes aan de linkerkant van de antennemast.
  • Het zendschip de MV Communicator is verkocht. Dat meldt Hans Knot in zijn international report, aldus de website van Radiofreak. Het schip was in de jaren ’80 de basis voor Laser 558 en Laser Hot Hits, en nadien omgebouwd tot zendschip van Holland FM, Veronica FM en Q the Beat. Bij eigenaar  Clear Channel Communications  van het schip kon geen bevestiging van de verkoop verkregen worden. Nog steeds volgens dezelfde bron zou ‘Dangerous Dave Miller’ het schip gekocht hebben. Een tijdje geleden werd bekend dat er plannen waren om vanaf het schip 2 radiostations op te starten. Dat idee kwam van Peter Teekamp. Hij bezocht het schip in september / oktober vorig jaar en er gebeurde zelfs een inspectie van het schip onder de waterlijn. Uit de inspectie bleek dat het schip in goede staat was, en men had het idee om via de 1224 kHz-zender overdag de programma’s van Radio 192 door te sturen, en voor de rest een nieuwe zender, met Teekamp zelf aan het roer. Maar door financiële problemen ging dat niet door. En verder is de toestand van het schip. laatste weken verslechterd. Het schip ligt zeer onstabiel.

 

NIEUWE CAO BIJ OMROEP: MINDER FREELANCERS

De publieke omroepen gaan hun grote aantal tijdelijke contractanten terugdringen. Dat is afgesproken in de nieuwe CAO die vrijdag is afgesloten, aldus de vakbond FNV Kiem. Het streven is om de losse contracten om te zetten in vaste banen. Voor de bonden was het grote aantal freelancers en jaarcontracten een zwaar punt in de onderhandelingen. ,,De laatste tijd zagen we een onrustbarende toename van het aantal flexibele krachten”, aldus onderhandelaar L. Voormeulen. ,,Bij vier à vijf grote omroepen heeft 40 procent van de werknemers een tijdelijk contract. Het streven is dat het maximum eind dit jaar op 20 procent ligt.”

JOHN DE MOL KOOPT RADIO 10FM

Entertainmentondernemer John de Mol wil de commerciële radiozender Radio 10 FM kopen van Wegener en Stichting Beheer Radio 10. Vorig jaar nam De Mol Noordzee FM over. Beide radiozenders worden ingelijfd door Talpa Radio International van De Mol. De verkoop is nog niet helemaal rond, maar op hoofdlijnen zijn de verschillende partijen het eens geworden. Er is principe-overeenstemming bereikt. Een prijs is niet bekendgemaakt. Volgens woordvoerder E. de Zwart blijft het hier niet bij. De onderneming is op zoek naar goede overnamekandidaten. Daarbij kijkt De Zwart nadrukkelijk ook naar buitenlandse bedrijven. Namen van eventuele overnamekandidaten wil hij niet noemen.

REALITY-TV EN SEKS PIJLERS ONDER NIEUW VERONICA

Reality-programma’s, een talentenjacht en veel seks. Dat zijn de ingrediënten van de nieuwe Veronica-programmering waarmee de momenteel sukkelende tv-zender vanaf 15 maart de kijkcijfers hoopt op te krikken. Dat bracht de zender donderdag naar buiten. De seksprogrammering springt het meest in het oog. Zo komt Veronica met 7 Lives Xposed, een variant op Big Brother waarbij de huisbewoners slechts één opdracht krijgen: het zoveel mogelijk met elkaar of met zichzelf doen. In The Anna Nicole Show wordt het leven van dit voormalige Playboymodel gevolgd, terwijl in het dagelijkse programma Webcamgirls het leven van deze ‘dames van de cybererotiek’ is te zien. Dit programma wordt telkens afgesloten met een live- striptease van een van de webcamgirls.

FOX KIDS STUDEERT OP RADIOZENDER

Tv-zender Fox Kids studeert op de mogelijkheden om een commerciële radiozender voor kinderen te beginnen. Dat bevestigt algemeen directeur René Boogaard. De radiozender zou zich gaan richten op kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar. Mocht de studie positief uitpakken, dan gaat Fox Kids afzonderlijk, dus zonder partner SBS, proberen een etherfrequentie te bemachtigen. Onlangs begon mediaconcern Disney, (deels) eigenaar van Fox Kids, in Engeland ook al een station voor kinderen. Daar werkt men samen met Bloomberg. Fox Kids brengt naast tv ook al een tijdschrift en diverse evenementen voor kinderen. Of en wanneer daar een radiozender aan wordt toegevoegd, is nu nog onduidelijk. (Adformatie)

KORT NIEUWS

 

  • De Nozema bericht via haar website dat Radio 2 vanaf 1 maart ook via de frequentie 97.2 MHz zal zijn te ontvangen in Zuid Limburg. De uitzendingen zullen plaatsvinden vanaf de zendmast te Eys.
  • De muzikanten van het Vlaams Radio Orkest (VRO) hebben het vertrouwen opgezegd in hun directie. Volgens de orkestleden is het gevoerde beleid totaal ondoorzichtig. Er is een fusie op til met de Antwerpse Beethoven- academie, maar het orkest krijgt daar naar eigen zeggen te weinig informatie over. Sommige orkestleden vrezen ook dat het repertoire door de fusie zal afglijden. De raad van bestuur stelde woensdagmorgen een aantal maatregelen voor, maar de bonden vinden die onvoldoende. Ze hebben nu een gesprek gevraagd met minister van Cultuur Van Grembergen. (VRT)
  • De rechtbank in Rotterdam heeft UPC gelijk gegeven in de zaak tegen de Opta over het doorgiftetarief voor Canal+. De telecomtoezichthouder besliste vorig jaar dat Canal+ niet hoefde te betalen voor de doorgifte van de programma’s via het kabelnetwerk van UPC. De rechtbank heeft deze uitspraak vernietigd, zo maakte de kabelaar donderdag bekend. De telecommunicatiewet zegt volgens de rechtbank niets over doorgiftetarieven, dus het staat UPC vrij om Canal+ te laten betalen. Ook was de Opta niet bevoegd UPC sancties op te leggen, wat vorig jaar wel gebeurde, stelt de rechter.
  • UPC Nederland is de nieuwe hoofdsponsor van de Gouden Beelden, de vakprijzen voor de best gewaardeerde televisieprogramma’s. Het kabelbedrijf heeft een contract van twee jaar gesloten met de Stichting Nederlandse Academy Awards. Deze vakprijzen worden jaarlijks uitgereikt in veertien categorieën.
  • Vanaf woensdag is via de Zeeuwse kabel Radio 192 te beluisteren. Dat heeft Delta Kabelcomfort, het vroegere Zekatel, besloten na een advies van de Zeeuwse Programmaraad. Radio 192 neemt de plaats over van Radio Nationaal. Die zender valt af omdat er andere programma’s worden uitgezonden dan in het contract was afgesproken. Zo wordt er bijvoorbeeld veel minder Nederlandstalige muziek gedraaid.
  • Vanaf 5 april zal DJ Johan Gielen iedere zaterdag tussen 20.00 uur en 22.00 uur een “warming- up” verzorgen op ID& T Radio.
  • De hele Tweede Kamer wil dat de te veilen commerciële radiofrequenties ook na 1 juni in gebruik kunnen worden genomen. De periode tussen toewijzing van de frequenties en de ingebruikneming is te kort, zo spreekt de Kamer uit in een motie van lid Astma (CDA). Eerder heeft de rechter bepaald dat de frequenties op 1 juni in gebruik moeten zijn, maar de Kamer wil nu ‘enkele maanden’ uitstel. De Kamer wil ook dat een van de negen stations verplicht wordt om Nederlandse muziek uit te zenden. Het kabinet wil dat eveneens, maar denkt dat dit in strijd zal blijken te zijn met de Europese regels. Niettemin zette de Kamer, met uitzondering van de LPF, het kabinet via een motie onder druk om er alles aan te doen dat er toch zo’n radiostation kan komen. (FD via Radionieuws)
  • Radio 10 FM gaat zijn naam niet wijzigen in Radio 10. Afgelopen week meldde Radio- freak.nl dat oud Radio 10 FM-dj Albert-Jan Sluis op zijn weblog schreef dat de n aam zou gaan veranderen. Maar volgens Radio 10 FM zelf is hij dan waarschijnlijk in een 1 april grap getrapt. De naam blijft zoals die nu is. De ochtendshow van het station gaat wel veranderen. Op maandag 4 maart start het nieuwe programma met Jos van Heerden, bijgestaan door redacteur Peter Hooghiemstra en voormalige nachtjock Menno Vroom. De show moet een andere inhoud krijgen als de programma’s die er al in de ether zijn op dat tijdstip. ‘Veel hits, weinig geklets, en zeker géén gezeur, dat is de formule van het programma’, laat een woordvoerder weten.
  • De Britse premier Tony Blair gaat op 6 maart in Londen in discussie met kijkers van het muziekstation MTV over het Britse standpunt inzake de kwestie Irak. De opname wordt vervolgens wereldwijd op de diverse MTV-stations uitgezonden. Daardoor kunnen 300 miljoen huishoudens het debat bekijken. Wanneer het programma in Nederland te zien is, kon een MTV-woordvoerster dinsdag niet zeggen. MTV heeft Blair voor het debat ‘Is war the answer?’ uitgenodigd. Of ook de Amerikaanse president Bush een invitatie kreeg, is de zegsvrouw onbekend.
  • Het voortbestaan van de Reclame Code Commissie is onzeker. De commissie, die klachten over reclames behandelt, heeft te weinig inkomsten. Voorzitter H. Bruggink heeft dat dinsdag gezegd. De stichting krijgt steeds moeizamer bijdragen van brancheorganisaties. ,,Een andere financiering was altijd al nodig, maar het begint nu echt te kraken”, aldus Bruggink. Hij heeft ondernemingsorganisatie VNO/NCW gevraagd mee te denken. Streven is dat alle adverterende bedrijven een kleine contributie gaan betalen. De Reclame Code Comissie behandelt jaarlijks ruim 2000 klachten over advertenties, bijvoorbeeld omdat deze misleidend of onfatsoenlijk zouden zijn. Bij de commissie werken acht personeelsleden. (ANP)
  • De VARA is een beroepsprocedure gestart tegen het besluit van de Publieke Omroep om de ‘Matinee op de vrije zaterdag’ over te dragen. Vorig jaar trokken de NPS en VPRO zich terug als financiers van de Matinee; de VARA wilde niet meer dan een derde van de kosten dragen. De Publieke Omroep droeg het programma toen over aan de AVRO, NPS en TROS. Door de overdracht verliest de VARA naast een goed beluisterd programma ook de top van de klassieke muziekredactie, die meegaat naar AVRO, TROS en NPS. (Essent)
  • AVRO, TROS en BNN, de (nieuwe) netbespelers van Nederland 2, willen de komende jaren het zwaartepunt van de programmering leggen in het weekeinde. Dat brachten zij maandag naar buiten. Om dat streven kracht bij te zetten komt er vanaf januari 2004 een ‘weekendserie’ die van vrijdag tot en met zondag tussen 21.00 en 21.30 uur wordt uitgezonden.
  • T-Mobile, vanaf morgen de nieuwe naam voor mobiele operator Ben, sluit een overname van O2 in Nederland niet uit. Over drie jaar, eind 2006, wil het telecombedrijf een Nederlands marktaandeel van 20 procent. Een marktaandeel van 20 procent houdt ongeveer 2,5 miljoen klanten in.
  • T-Mobile siert morgen de voor- en achterpagina van gratis dagblad Metro. Met een zogenaamde outsert in de kleur van de mobiele telefonieaanbieder (magenta) wil T-Mobile morgen haar officiële start op een opvallende manier duidelijk maken. Op de voorkant staat ‘T-Mobile says hello to you..’, vertelt communicatiemanager Yolande Veldt (van vandaag nog Ben). Binnenin worden ‘alle passagiers’ persoonlijk begroet. Op de achterkant staat het mobiele netwerk van T-Mobile. Volgens Veldt is het hier de eerste keer dat een bedrijf op deze manier reclame maakt. Promotieteams zullen de Metro morgen ronddelen.
  • CNN Mobile komt met een aantal nieuwe diensten, waaronder live streaming (bewegende beelden) op de mobiele telefoon en downloadservices. Gsm-bezitters kunnen nu CNN nieuws live zien en hebben continu toegang tot beelden en nieuwsverhalen die ook op CNN.com staan. Eind 2002 zijn verschillende i-mode diensten gestart in Engeland, Frankrijk, Duitsland en België.
  • Omrop Fryslân zal een onafhankelijk onderzoek instellen naar de slechte ontvangst op de nieuwe frequentie op 92.2 MHz. Dat zei directeur Gaanderse vrijdag in het eigen radioprogramma Omrop Fryslân Aktueel. Gaanderse reageerde hiermee op de antwoorden van staatssecretaris Wijn van economische zaken op kamervragen van CDA-kamerlid Joop Atsma. De frequentie van Omrop Fryslân Radio veranderde op 16 december vorig jaar. Sindsdien zijn er bij de omroep honderden klachten binnen- gekomen over de slechte ontvangst, met name uit het noordwesten van de provincie. Volgens de staatssecretaris is er echter niets aan de hand. De klachten zouden met name te wijten zijn aan de slechte ontvangers van de luisteraars. Wijn: “Een eerste analyse van enkele concrete klachten op basis van huisbezoek en nader technisch onderzoek duidt erop, dat deze hun oorzaak vinden aan de ontvangstzijde en niet het gevolg zijn van de frequentie- en locatiewijziging van de zender van Omrop Fryslan.
  • De Matinee op de Vrije Zaterdag hoort met ingang van het komende seizoen niet meer bij de VARA en heet vanaf september gewoon Zaterdagmatinee. Inhoudelijk, zo is de bedoeling, zal er weinig veranderen, nu deze gerespecteerde, internationaal bekende concertserie in het Amsterdamse Concertgebouw een productie is geworden van de AVRO en de NPS, in samenwerking met de TROS.
  • Gordon en Bert Heerink gaan door naar de Nederlandse finale van het Songfestival. In de vierde en laatste voorronde kozen zowel de jury als het publiek zaterdag voor het liedje I’ll be your voice van artiest en radiopresentator Gordon. Als tweede keus van de kijkers ging ook Bert Heerink door met het nummer ‘Blue skies are for free’. Dit nummer is door de “ochtendcrew” van het 3FM-radioprogramma ‘Stenders Vroeg’ bedacht en tijdens de uitzendingen verder ontwikkeld. (o.a. ANP)
  • Country FM is nu ook te ontvangen op Terschelling op FM 99.9. Vanaf eind maart Is Country FM ook in Veendam te ontvangen.
  • Rob Stenders heeft vrijdagmorgen in zijn radioprogramma ‘Stenders Vroeg’ op Radio 3Fm aangegeven dat er inderdaad besprekingen zijn tussen hem en zendercoördinator Florent Luyckx over een eventuele verhuizing van zijn radioprogramma naar de middag. Rob Stenders gaf ook aan dat hij “het jammer” zou vinden als er een verhuizing zou moeten plaatsvinden aangezien het programma ‘Stenders Vroeg’ momenteel “lekker draait”.
  • Het lichtvoetige nieuwsprogramma ‘Man bijt hond’ is vanaf september iedere werkdag om 19.00 uur op Nederland 1 te zien. Voor de editie op maandag schuift ‘Opsporing verzocht’ een half uur op. Op de andere dagen volgt na ‘Man bijt hond’ een medisch programma. Netmanager Van Dijk verwacht niet dat ‘Man bijt hond’ veel last zal krijgen van de nieuwe show van Paul de Leeuw. “Die heeft een heel ander publiek”. In het nieuwe seizoen verhuist ‘Get the picture’ naar 18.30 uur. ‘Nederland komt thuis’ gaat naar 18.00 uur. (Essent)
  • Radio 10 FM gaat veranderen. Zo wordt de naam veranderd. Het station zal weer terug gaan naar de oude naam: Radio 10. Daarnaast komt er een nieuwe ochtendshow. Dat schrijft oud-Radio 10 FM dj Albert-jan Sluis op zijn weblog, aldus Radiofreak.nl Het station komt ook met een nieuw logo en gaat het format wijzigen.
  • De Amerikaanse mediagroep Viacom-eigenaar van de zender CBS- gaat een overnamebod uitbrengen op CNN. Dat heeft een topman van Viacom gezegd in de krant The New York Post. De man wou niet kwijt hoeveel hij wil betalen maar het zou gaan om een aantrekkelijk bedrag. Onlangs is een fusie mislukt tussen CNN en ABC News. ABC-eigenaar Walt Disney en AOL Time Warner, de groep achter CNN, konden het niet eens worden. CNN zou 10 miljard dollar waard zijn. AOL Time Warner kampt met een zware schuldenlast van 26 miljard dollar en extra geld zou dus welkom zijn. (VRT)
  • Van alle media is de televisie onder de Nederlandse jongeren nog steeds het populairst, maar de gemiddelde kijktijd van de jeugd daalt wel. De computer wint terrein, blijkt uit een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). De onderzoekers keken onder meer naar hoe de jeugd haar vrije tijd in 2000 indeelde en stelden vast dat jongeren tussen de 12 en 18 jaar oud dagelijks 92 minuten televisie kijken. Tien jaar eerder was dat nog 106 minuten. De tijd die achter de computer werd doorgebracht, steeg in die periode van 8 naar 25 minuten per dag. Jongens zitten drie keer zo lang achter de pc als meisjes, die weer langer op het internet surfen. ongens zetten de computer vaker aan voor het spelen van een spelletje. (Adformatie)
  • Kijkers kunnen in april thuis winkelen met RTL Shop en Yorin Shop. Dit is het resultaat van een samenwerking die HMG is aangegaan met het bedrijf HSS op het gebied van homeshopping. HSS exploiteert al dergelijke programma’s in Frankrijk, België, Duitsland en Canada reeds succesvolle projecten ontwikkeld, opgezet en begeleid. Evenals HMG is HSS onderdeel van RTL Group. HSS is een dochterorganisatie van het Franse M6. Voor HMG ontwikkelt HSS een exclusief en dagelijks homeshopping programma op zowel RTL 4 als Yorin. Dit programma is vanaf 7 april te zien onder de naam RTL Shop en Yorin Shop. De programma’s worden overdag uitgezonden. (Adformatie)
  • Business Nieuws Radio is sinds donderdag weer te ontvangen via haar AM-frequentie 1395 kHz. De zender in Trintelhaven werd woensdag door een storing getroffen.
  • Nova gaat misschien dagelijks de krantenstrip Sigmund van Peter de Wit op tv laten zien. Het stripagentschap Comic House voert momenteel besprekingen over wat dan een wereldprimeur zou zijn. Uit onderzoek bleek dat Volkskrantlezers Sigmund hoger plaatsten dan het nieuws in de krant. Directeur Hans Buying van Comic House: “Dat geeft de discrepantie aan tussen het belang dat commercieel aan cartoons en animatie wordt gehecht en de waardering van de consument”. (Adformatie via Villamedia)

 

DE LEEUW TERUG NAAR NEDERLAND 3

Paul de Leeuw krijgt vanaf oktober in de vooravond een dagelijks programma op Nederland 3. Dat heeft F. Klein, waarnemend televisiedirecteur van de VARA, donderdag gezegd. Het programma ‘Nederland kan de pot op’ (werktitel) zal van maandag tot en met vrijdag te zien zijn van 19.00 tot 19.30 uur. De titel is een verwijzing naar het KRO-magazine Nederland komt thuis dat – eveneens in de vooravond – op Nederland 1 wordt uitgezonden. Over de invulling van het nieuwe programma praten beide partijen nog. Ook is nog niet duidelijk waar het programma wordt gemaakt, en of het rechtstreeks zal zijn

ALLOCHTONE RADIOZENDERS BOOS OP GEMEENTE DEN HAAG

Verschillende allochtone radiostations in Den Haag zijn boos op de gemeente Den Haag. Dit bericht RTV West. De gemeente is van plan om de nieuwe lokale radiozender FunX geld te geven. FunX wil ook programma’s voor allochtonen maken. De andere lokale radiostations  zijn woedend, omdat ze al jaren uitzenden voor allochtonen zonder subsidie van de gemeente. Daarnaast hebben ze kritiek op de programmering van de nieuwe zender. Er zou te veel populaire muziek worden uitgezonden. FunX is al enige tijd op de kabel te horen in Den Haag. Sinds maandag is FunX ook in de ether te ontvangen op 98,4 MHz.

KORT NIEUWS

 

  • Sinds donderdag is de regio-omroep van het Westland, WOS Radio, in bijna geheel Zuid-Holland via de ether te ontvangen op de frequentie 89,3 MHz. Waarschijnlijk wordt er door de Nozema getest met een sterkere zender vanuit Rotterdam. Deze frequentie moet in de loop van dit jaar gebruikt gaan worden voor Radio West. WOS Radio verhuisd naar de 87,6 MHz.
  • Door gratis smartcards aan haar abonnees te leveren gaat CanalDigitaal per april de illegale kijkers van haar zenders aanpakken. Dat heeft K. Färber directeur van de satelliettelevisieaanbieder donderdag aangekondigd. CanalDigitaal, onderdeel van Canal+ Benelux, verwelkomde donderdagmiddag in Amsterdam haar 500.000ste abonnee. Dat blijkt uit de registratie van smartcards door het bedrijf. Op deze kaart staan alle gegevens van een abonnee en een aantal codes, waarmee het televisieaanbod via de satellietschotel kan worden ontvangen.
  • Henk Westbroek heeft zich neergelegd bij het feit dat de VARA zijn 3FM-programma ‘Denk aan Henk’ wil stoppen. De dj en zaakwaarnemer Broos Schnetz hebben dat tijdens een onderhoud met VARA-programmadirecteur Frans Kleijn, besloten. Dat bericht het dagblad De Gooi- en Eemlander.
  • De verkoop van Canal+ Benelux kan de kabel- en satellietwereld behoorlijk wijzigen. Inmiddels hebben meerdere partijen zich als geïnteresseerde koper gemeld, maar een groep bestaande uit Sony, Disney en een aantal kabelmaatschappijen is al bezig met plannen om het bedrijf te verdelen.
  • TCM en Cartoon Network worden sinds deze week in het CanalDigitaal pakket op één kanaal doorgegeven. Voorheen werden twee “viruele” kanalen gereserveerd voor beide zenders. Dit werd zo gedaan, om in de toekomst te voorkomen dat ontvangers opnieuw moeten gaan scannen. Er is namelijk een overeenkomst voor een 24 uurs versie van zowel TCM als Cartoon Network. De capaciteit ontbreekt echter. Daarom worden beide zenders niet 24 uur per dag doorgeven. Cartoon Network zendt nog steeds tot 20.00 uur uit. Vervolgens neemt TCM de zender over.
  • Vanaf maandag 3 maart gaat TV West het nieuwe programma ‘Verkeersjournaal’ uitzenden. Dit informatieve programma brengt het laatste nieuws over verkeer en mobiliteit in de regio Haaglanden. De uitzendingen worden gemaakt in samenwerking met de gemeente Den Haag, HTM en Bereikbaar Haaglanden (het samenwerkingsverband van stadsgewest Haaglanden, provincie Zuid-Holland en Rijkswaterstaat).
  • De Spaanse gemeenschap in Deventer is verontwaardigd over het plan van Essent K abelcom om de Spaanse zender TVE Nacionale in een TV-pakket voor allochtonen aan te bieden. ‘Wij voelen ons gedupeerd door de dollartekens die Essent voor ogen heeft.‘.
  • Met de arrestatie van zes verdachten denkt de recherche een organisatie te hebben opgerold die na diefstal van 240 modems van kabelbedrijf UPC een internetbedrijfje had opgericht. De groep beschikte over een eigen klantenbestand en een installatie- en s toringsdienst. Wie niet betaalde, werd afgesloten.
  • Staatssecretaris Wijn van Economische Zaken is voorbarig met zijn zorg over de uitrol van de nieuwe FM-band, die op dit moment plaatsvindt. Op 1 juni kunnen de publieke en de commerciële omroepen hun nieuwe frequenties volgens plan in gebruik nemen, als het aan Nozema ligt. Buiten de invloedssfeer van Nozema liggen het tijdig verlenen van gemeentelijke milieuvergunningen en de inspanningen van de andere zenderoperator. De staatssecretaris is op het verkeerde been gezet door informatie over operationele problemen tussen de zenderoperators Nozema en Broadcast Partners. Er bestaan inderdaad ernstige meningsverschillen tussen beide zenderoperators over de voorwaarden voor het delen van zendmasten en de kosten die dit met zich mee brengt. Het betreffen echter normale operationele discussiepunten tussen twee met elkaar concurrerende bedrijven. Deze onenigheid hoeft geenszins gevaar te vormen voor het tempo van uitrol van de nieuwe FM-frequenties.
  • Er is een oplossing voor de ruzie tussen de fuserende Stadsomroep Apeldoorn en ziekenomroep De Zonnegolf. Er moet een tweede radiofrequentie komen om op uit te zenden. De Stadsomroep en De Zonnegolf lagen de afgelopen tijd met elkaar overhoop. Aanleiding was de door de gemeente opgelegde samenwerking in de nieuwe Omroep Apeldoorn. De Stadsomroep wil dat die programma‘s uitzendt volgens een standaard formule. De Zonnegolf wil echter vasthouden aan de eigen programma‘s en werkwijze. Bovendien was er onenigheid over de verdeling van de uitzenduren. Alle geschillen kunnen nu opgelost worden door nieuwe landelijke mediawetgeving. Die stelt lokale omroepen in staat om uit te zenden via verschillende frequenties.

 

KAMER EENS MET REGERING OVER COMMERCIELE RADIO

De Tweede Kamer stemt na jaren van politiek gesteggel in met de toekomst van de commerciële radio, zoals de regering die voor ogen heeft. Een grote meerderheid vindt dat eindelijk de knoop moet worden doorgehakt, bleek woensdag tijdens een overleg in de Kamer. Dit betekent dat met ingang van juni ons land plaats heeft voor negen landelijke commerciële radiostations, twee meer dan nu. Ook de zeven bestaande stations moeten meedingen naar een plekje op de FM-band. (ANP)

FD NEEMT BNR OVER

Het Financieele Dagblad heeft overeenstemming bereikt met BusinessNieuws Radio over de overname van deze radiozender per 1 maart. Dat hebben beide bedrijven woensdag bekendgemaakt. De twee stellen dat krant, radio en websites elkaar versterken. ,,We hebben allebei financieel-economisch nieuws als specialisme en onze doelgroepen overlappen elkaar voor een groot deel”, aldus M. Bicker Caarten, hoofdredacteur/directeur van BusinessNieuws Radio.

BNR TIJDELIJK NIET OP AM

BusinessNieuws Radio zendt uit op de FM, maar ook via middengolf-frequentie 1395 kilohertz. De AM-zender wordt geëxploiteerd door Nozema en is momenteel uit de lucht wegens een ernstige storing. Naar het zich laat aanzien kan het verhelpen hiervan nog wel enige tijd duren. Er wordt met man en macht gewerkt om het signaal van BusinessNieuws Radio weer via de AM 1395 te laten klinken. De storing kan nog enige tijd/dagen duren. Via FM gaan de uitzendingen van BNR gewoon door.

KORT NIEUWS

 

  • Gemiddeld 3,1 miljoen mensen keken dinsdagavond naar de wedstrijd Arsenal-Ajax in het kader van de Champions League. Dat becijferde de NOS woensdag. De wedstrijd eindigde in 1-1. Het Nederlandse doelpunt kwam op naam van Nigel de Jong.
  • Donderdag gaat vanuit de Golfstaat Dubai de nieuwe Arabische satellietzender Al Arabiyya van start. Het gaat om een initiatief van het productiehuis Middle East News. Dat is eigendom van een schoonbroer van de Saudische koning Fahd. Al Arabiyya wil een tegengewicht bieden voor Al Jazira uit Qatar. (VRT)
  • Staatssecretaris Wijn (economische zaken) maakt zich grote zorgen over de herindeling van de FM-band later dit jaar. Reden is dat de zenderoperators Nozema en Broadcast Partners elkaar steeds dwarszitten. Het conflict spitst zich toe op het gezamenlijk gebruiken van de Nozema-zendmasten. Met de herindeling is veel geld gemoeid: er komen veel frequenties (en dus potentiële klanten) bij. Wijn grijpt nu in door Nozema, dat voor 60% in overheidshanden is, te dwingen een oplossing te zoeken. De commerciële radiostations, verenigd in de SCR, willen daarin bemiddelen. (Essent)
  • Het noodlijdende kabelbedrijf UPC heeft van zijn aandeelhouders toestemming gekregen voor een financiële herstructurering. UPC zegt dat 99,99 procent instemt met de plannen. Die houden in dat uitstaande obligaties worden omgezet in aandelen New UPC, de naam waaronder UPC doorgaat na de reorganisatie. Vrijdag 28 februari komen de Nederlandse aandeelhouders bij elkaar om te spreken over de herkapitalisatie.
  • Zeker vijfhonderd journalisten, fotografen en leden van camerateams mogen van de Amerikaanse strijdkrachten verslag doen van een eventuele aanval in Irak. Zij krijgen een militaire eenheid toegewezen waarbij ze zich in geval van een interventie moeten aansluiten.
  • Het bestuur van Veronica heeft algemeen directeur Bruins op non-actief gesteld en de schorsing van eindredacteur van het Veronica Magazine Muller ongedaan gemaakt. Jan Bruins wordt opgevolgd door Peter Kuipers (ex-NOB). De leiding van Veronica is met het ontslag van Bruins gezwicht voor de stakingsdruk van de redactie van het magazine. Het magazine is het enige onderdeel van Veronica dat winst maakt. De nauwelijks bekeken tv-poot maakt in maart een herstart. Het tv-avontuur kan Veronica dit jaar 34 miljoen kosten. (Essent)
  • RTL Boulevard bericht in haar uitzending van vandaag dat John de Mol, eigenaar van Noordzee FM, van plan zou zijn om Radio 10FM op te kopen. Hij zou van deze zender een familiestation willen maken. Tevens meldde Boulevard dat Irene Moors en Carlo Boshard zouden zijn gevraagd om op 10FM een radioprogramma te gaan maken.
  • Clipzender The Box wil meer zijn dan alleen maar een station waar liefhebbers hun favoriete clips kunnen aanvragen. De zender is daarom begonnen met het uitzenden van ‘echte’ programma’s als registraties van optredens en een show over computerspelletjes. In 2003 wil het station dat uitbouwen, zo maakte het maandag bekend. Er komen nog meer programma’s en ook gaat The Box de activiteiten vergroten op gebied van jongerenevenementen. Op die manier wil de zender meer jongeren aan zich binden. De leiding van The Box geeft toe dat de koerswijziging is ingegeven door een wens van de adverteerders.
  • Hoofdredacteur R. Brown van het Noordhollands Dagblad heeft zijn functie met onmiddellijke ingang neergelegd. Dat heeft de directie van de Hollandse Dagbladcombinatie (HDC), waarvan het Noordhollands Dagblad een onderdeel is, maandag bekendgemaakt.
  • Het bedrijf Media Choice is driftig bezig met de opbouw van een landelijk dekkend netwerk ten behoeve van regionale adverteerders op gethematiseerde tv-zenders. Het bedrijf dat startte in 2000 op de kabel van CAI Westland, heeft met name de afgelopen maanden haar dekking uitgebreid tot een bereik van 1,4 miljoen huishoudens.

 

MEDEWERKERS VERONICABLAD DREIGEN MET STAKING

Een staking bij het Veronica Magazine, met een oplage van 1,1 miljoen exemplaren het grootste betaalde blad van Nederland, lijkt onafwendbaar nu eindredacteur Rens Muller van het blad en tevens vice-voorzitter van de ondernemingsraad van Veronica vrijdag per direct is geschorst door de directie. Vrijwel de voltallige redactie van het magazine ziet die maatregel als ‘powerplay’ van algemeen directeur Jan Bruins om kritische geesten binnen het commerciële omroepbedrijf, die voornamelijk bij het blad zitten, angst in te boezemen en voor eens en altijd de mond te snoeren. Het tegendeel dreigt nu te gebeuren; afgelopen weekeinde hebben redacteuren van het magazine inderhaast stakingsplannen gesmeed. Vanmorgen wordt overleg gevoerd met vakbond FNV Kiem, die al heeft aangegeven de acties bij het magazine van harte te zullen ondersteunen.

LUISTERCIJFERS DECEMBER / JANUARI: GOEDE CIJFERS VOOR RADIO 2

Radio 2 heeft in de periode december 2002-januari 2003 een marktaandeel gehaald van 12,7, een groei van 1,7 procent ten opzichte van de periode november-december. De fikse stijging in het laatste CLO van Intomart is te danken aan het succes van de Top 2000, die in december werd uitgezonden. Sky Radio bleef de grootste zender met 13,4 procent (-0,2).

 	nov/dec (in%)	dec/jan(in %)
01	Sky Radio	13.6	13.4
02	Radio 2 	11.0	12.7
03	Radio 538 	10.1	9.8
04	Radio 3 FM	9.9	9.3
05	Radio 1	8.7	8.8
06	Radio 10 FM	6.9	6.6
07	Noordzee FM	4.0	4.1
08	YorinFM	3.3	3.5
09	Classic fM	3.3	3.3
10	Arrow Classic R.	1.8	1.7
11	Radio 4 	1.6	1.7
12	 Radio Nationaal	1.4	1.2
13	747AM	0.8	0.8
14	 KinkFM	0.3	0.4
15	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
16	 Radio 192	0.2	--
 -	Regio Radio	14.7	14.5
 -	CRN Commercieel Radio	2.8	2.5

KORT NIEUWS

 

  • Het Jeugdjournaal van de NOS is het meest bekeken kinderprogramma van de afgelopen week. Dat blijkt uit de eerste toptien van kinderprogramma’s die Kijk- en LuisterOnderzoek (KLO) van Publieke Omroep maandag heeft gepubliceerd. Met het oog op de groeiende belangstelling voor kinderprogramma’s komt KLO voortaan elke week met zo’n lijst als aanvulling op de traditionele toptien van meest bekeken televisieprogramma’s. Het Jeugdjournaal trok ruim 387.000 kijkers tussen de drie en twaalf jaar en behaalde daarmee een marktaandeel van 59 procent.
  • Televiesiemaker Eddy Zoëy moet van de politierechter 1750 euro boete betalen, omdat hij twee jaar geleden met leeuwengeluiden in Utrecht de nachtrust verstoorde. De 35-jarige Zoëy, die bij de zitting verstek liet gaan, liet twee jaar geleden voor zijn televisieprogramma midden in de nacht in een rustige woonwijk met een geluidswagen leeuwengeluiden horen. Hij vertelde bewoners dat hij bij circus Renz werkte en dat er een leeuw was ontsnapt.
  • Het RTL Nieuws werkt aan een restyling. De nieuwsrubriek krijgt ondermeer nieuwe leaders. Deze worden gemaakt door E-station, het bedrijf van Stephen Emmer. Tot 2000 was zijn bedrijf verantwoordelijk voor alle tunes van het NOS Journaal. Toen de NOS in 2000 echter koos voor de composities van Sven Jansen en Robert van Ark ging Stephen Emmer naar HMG. Daar heeft hij inmiddels de leader van RTL Boulevard en de bumpers van Yorin op zijn naam staan.
  • Terwijl nog geen enkele artiest bekend is, vlogen de 10.000 kaartjes voor de TMF Awards zaterdag binnen een uur over de toonbank. Die balans kon TMF maandag opmaken. De muziekshow is op 19 april in Rotterdam Ahoy’ en is nu voor de vijfde keer op rij uitverkocht. Via een site kunnen kijkers hun favoriete artiesten nomineren voor een award. De prijzenregen is onderverdeeld in elf categorieën. De show wordt gepresenteerd door vj Jeroen Post.
  • Op 20 februari 2003 verandert het standaardpakket kabeltelevisie in de gemeente Nieuw-Lekkerland. Kabelbedrijf UPC Nederland voegt op die dag negen nieuwe televisiezenders toe. Daarmee komt het totale aantal televisiezenders op 29 en hebben Nieuw-Lekkerland en Kinderdijk vrijwel dezelfde kanaalindeling als de regio Groot-Rotterdam. Om dit mogelijk te maken krijgen de huidige televisiezenders andere kabelfrequenties. UPC voegt de volgende zenders toe aan het huidige standaardpakket: National Geographic Channel; MTV; Kindernet/ Veronica; V8/ FOX Kids;  TRT International; ETV.nl; Info TV; Extra TV1 en Tel Sell.
  • Dutchtone wordt vanaf 31 maart 2003 Orange, maakt het moederbedrijf vandaag bekend. Ook in maart worden KPN Mobile en KPN Telecom KPN. Telecombedrijf KPN stopte de mobiele activiteiten in maart 2000 in een aparte dochteronderneming met de naam KPN Mobile. Die merknaam gaat er dus uit, het blijft een apart bedrijfsonderdeel. ‘We gaan geleidelijk in de komende jaren de merknamen vervangen’, aldus een woordvoerster tegen het ANP. Volgens haar is het makkelijker communiceren met één naam. (Adformatie)
  • BBC Worldwide neemt een belang van 12,5 procent in het Brits-Nederlandse bedrijf Opus Arte, dat gespecialiseerd is in de productie van klassieke muziek programma’s en dvd’s. Met de deal kunnen de producties internationaal worden gedistribueerd en op dvd gezet worden. De BBC hoopt hiermee de commerciële tak met meer dan 100 miljoen euro in omzet te laten groeien. Topman Rupert Gavin van BBC Worldwide zegt tegen Brandrepublic dat hij hoopt dat het bedrijf 350 miljoen euro omzet in 2006. (Adformatie)
  • De AVRO stopt per 1 september van dit jaar met het Radio 2-programma ‘Mezzo’, dat elke zondag tussen 10 en 11 uur gepresenteerd wordt door Robert Long. Ook het NPS-programma ‘Sandwich’ van Jacques Klöters moet het veld ruimen. Vanaf september gaat de AVRO een nieuw programma op zondagochtend van 9 tot 12 uur uitzenden. De formule hiervan is nog onbekend, wel is bekend dat Jacques Klöters de presentatie gaat doen. Het programma ‘Mezzo’ was enkele jaren geleden de opvolger van ‘Muziekmozaïek’ van de legendarische Willem Duys. (Essent)
  • De Russische zender ORT 1 is nu ongecodeerd digitaal op Astra opgedoken. ORT (Ostankino Radio i Televiser) is de zender die al tijdens de Sovjet tijden in de lucht was. Het is de bedoeling dat er meerdere Russische zenders op deze plek aangeboden gaan worden. Zodra dat het geval is, zullen de signalen gaan coderen en als één pakket aangeboden gaan worden.

 

BENEFIET VOOR VRIJE RADIOZENDER ‘RADIO 100’

Zondagavond wordt er in de Melkweg in Amsterdam een benefiet gehouden voor de vrije radiozender Radio 100. Radio 100, in Amsterdam te ontvangen op etherfrequentie 99,3 MHz, dreigt bij de komende herverdeling van de ether buiten de boot te vallen aangezien deze herverdeling alleen rekening houdt met publieke- en commerciele zender. “De commerciëlen kunnen nu gaan bieden op de overige etherkavels. Met vrije zenders is geen rekening gehouden”, aldus Erik Bout van Radio 100. De zender, die voortkwam uit de kraakbeweging, is na een roerige start een belangrijk cultuurpodium voor de stad Amsterdam geworden. Ook zorgt de zender voor alternatief nieuws. Bout schat dat zijn zender tussen de 300 en 30.000 luisteraars heeft. Mocht Radio 100 geen etherfrequentie krijgen, dan is het niet automatisch afgelopen met de zender. Waarschijnlijk gaan we dan een soort guerrilla radio maken. Dan zullen we wel met mobiele zenders door de stad gaan, omdat de hele ether is dicht geplamuurd. Maar wij worden geen piraat. Dat zijn we ook nooit geweest. Piraten pluggen namelijk altijd wel bepaalde liedjes en zijn dus commercieel. Wij zijn echt vrij, en draaien bijvoorbeeld ook voornamelijk copyright vrije muziek. In al die jaren dat de zender bestaat zijn er slechts twee invallen geweest: Eén keer is alles in beslag genomen wegens majesteitsschennis, maar later is dat door een rechtszaak teruggedraaid. En maart vorig jaar werd er door een telecom divisie van de politie ingevallen, om zodoende de ether schoon te vegen, in verband met de verdeling. Om er mooi op te staan bij de zogenaamde beautycontest die voor de frequentieverdeling wordt gehouden, organiseert Radio 100 op zondagavond een benefiet optreden in De Melkweg met medewerking van Voicst, Seedling, Zea LOSD en Main.

COLORFUL START ACTIE VOOR MULTI-KULTI-KAVEL

Colorful Radio start een actie voor het multiculturele kavel. Op die manier kan bij de herverdeling van de FM een frequentie apart worden gezet voor een multiculturele zender. Maandag zullen advertenties verschijnen in dagbladen. Daarin worden de leden van de Kamercommissie Economische Zaken opgeroepen woensdag in het kamerdebat inzake radiofrequenties het multiculturele kavel zeker te stellen. Ook zijn spotjes op Colorful Radio te horen. Motto is: Zal de politiek de multiculturele samenleving woensdag in de kou laten staan? Drie fracties in de Kamer spraken zich twee maanden geleden uit voor het multiculturele kavel: CDA, PvdA en GroenLinks. Staatssecretaris Wijn (CDA) van Economische Zaken liet 9 februari weten dat inderdaad een frequentie voor een multiculturele zender gealloceerd zou worden. De steun werd echter nog niet omgezet in een regeling. Colorful Radio hoopt dat dat woensdag wel gebeurt.

KORT NIEUWS

 

  • Het Britse persbureau Reuters schrapt duizend banen en moet het roer omgooien. Het persbureau presenteerde vorig jaar voor het eerst sinds zijn beursgang in 1984 een negatief bedrijfsresultaat en ontsloeg 650 mensen. Reuters komt dinsdag met een plan om binnen drie jaar het bedrijf nieuw leven in te blazen. Volgens de Britse krant The Independent wil Reuters de softwareontwikkeling afstoten en zich weer richten op de oorspronkelijke hoofdactiviteit, financiële informatiediensten. Bovendien zoekt het persbureau partners voor gezamenlijk onderzoek naar aandelen en opties. Dat onafhankelijke onderzoek zou Reuters samen met banken kunnen doen.
  • Irak heeft correspondent Greg Talkot van de Amerikaanse zender Fox News te kennen gegeven dat hij voor maandag het land moet verlaten. Dat heeft woordvoerder John Stack van Fox News zaterdag gezegd. Stack zei dat de andere medewerkers van Fox News wel in Bagdad mogen blijven. Volgens Stack is de maatregel van Irak een vergeldingsactie voor het besluit van de Amerikaanse regering een Iraakse journalist in New York uit te wijzen.
  • Ebonique en Arwin Kluft gaan naar de finale van het Nationaal Songfestival op 1 maart. Het trio Ebonique werd tijdens de derde voorronde zaterdag in Nijkerk door de vakjury als beste uitgeroepen met het nummer Heatwave. Kluft werd door het publiek gekozen met zijn nummer Turiddu.
  • Voor deelnemer David Concalves zit Idols erop. De 22-jarige zingende ober moest op de bank plaatsnemen met de matig presterende Jim Bakkum, maar overleefde de stemming niet. In Idols zitten nu nog Dewi, Hind, Jamai en Jim. Over drie weken weten we wie van hen Idols 2003 heeft gewonnen.(Fokzine)

 

RTV WEST NEEMT STADSRADIO DEN HAAG OVER

De lokale omroep Stadsradio Den Haag zal waarschijnlijk worden overgenomen door Radio TV West. Dit heeft directeur Soer van Radio TV West vrijdag bekendgemaakt. Met de overname wil Radio TV West een jonger publiek aan zich binden. Het is niet uitgesloten dat na de overname van Stadsradio Den Haag nog meer lokale omroepen een intensieve samenwerking zullen aangaan met Radio TV West. Deze week werd ook bekend dat Radio Rijnmond op het punt staat om de lokale omroep van Rotterdam, StadsRadio Rotterdam, over te nemen (o.a. TV West)

1FM “UIT DE LUCHT GEHAALD”

Sinds vrijdagmiddag is 1FM niet meer beluisterbaar via de kabelnetwerken van Multikabel en UPC Alkmaar. Ook is de etherfrequentie op 104.7 MHz sinds vrijdagmiddag niet meer in de lucht en daarnaast is de live-stream niet meer beluisterbaar. Op het kabelnet van Multikabel zal vanaf 1 maart het signaal van Veronica Radio worden doorgegeven. Het is niet duidelijk waarom de uitzendingen van 1FM zijn gestaakt.

KORT NIEUWS

 

  • Rolf Wouters heeft het plan een televisieshow te maken waarin kandidaten een voorproefje krijgen van hun eigen begrafenis of crematie. Dit bericht Veronica Magazine. Deelnemers zien of zij worden begraven of gecremeerd, welke muziek wordt gedraaid en hoe vrienden en familie op hun dood reageren. De AVRO zegt Wouters’ plan binnen te hebben, maar weet niet of ze de show ook wil gaan uitzenden.
  • British Sky Broadcasting heeft in de eerste helft van het op 1 juli begonnen boekjaar een winst voor belasting geboekt van 16,6 miljoen pond sterling (25 miljoen euro) tegen een verlies van 1,25 miljard pond in dezelfde periode van het voorgaandejaar. De omzet van de Britse betaalzender groeide met 14,4 procent tot 1,51 miljard pond (2,27 miljard euro). (ANP)
  • SBS komt in navolging van het HMG-succes met Idols met hun eigen talentenshow. De Gong Show, zoals het programma moet gaan heten, verschilt volgens SBS op een aantal punten van Idols. Zou zo de Gong Show niet alleen op zoek zijn naar zangtalent maar ook mensen die kunnen googchelen, acteren of dansen. Voor elke seconde dat het nieuwe talent op het podium mag blijven staan krijg hij of zij 1 Euro voordat hij of zij wordt weggestemd door het publiek.  (o.a. Veronica)
  • Vanaf de basis Kourou in Frans-Guyana is zaterdagochtend de allerlaatste Ariane- 4 raket gelanceerd. De lancering is succesvol verlopen, zo heeft het ruimtevaartbedrijf Arianespace bekendgemaakt. Vijftien jaar lang was dit type raket het werkpaard van de Europese ruimtevaart. De nieuwe generatie, Ariane 5, gaat de 4 vervangen. De lancering zou aanvankelijk op woensdag 12 februari zijn, maar werd uitgesteld wegens slecht weer. De eerste Ariane 4 werd in juni 1988 in gebruik genomen. Deze 116e en laatste Ariane 4 is van het type 44L, de krachtigste versie van de draagraket. Hij neemt een telecommunicatiesatelliet mee, de Intelsat 907. Het is de 23e satelliet die met een Ariane 4 in een baan om de aarde wordt gebracht.
  • De NOS is tevreden over de ‘live-vertaling’ van de rapportage van de leider van de VN-wapeninspecties Hans Blix aan de Veiligheidsraad vrijdagmiddag. Het was voor het eerst dat de omroep een anderstalige toespraak rechtstreeks met ondertiteling uitzond. De techniek houdt in dat het live-televisiebeeld gedurende maximaal 30 seconden in een ‘buffer’ wordt gezet. Deze tijd is voldoende om via een tolk de tekst te vertalen en deze vervolgens toe te voegen aan het originele beeld. Hierdoor lopen de buitenlandse taal en de Nederlandse ondertiteling precies gelijk. De NOS kreeg veel positieve reacties op het experiment en heeft inmiddels besloten om in de toekomst bij soortgelijke uitzendingen vaker gebruik te maken van deze semi-vertaling. (ANP)