Media kort: januari 2000

HANDTEKENINGENACTIE VOOR TMF IN LEIDEN

Danssalon In Casa voert op verzoek van de zender The Music Factory (TMF) een handtekeningenactie om de zender op de Leidse kabel te krijgen. Sinds vorig weekeinde kunnen bezoekers van In Casa bij binnenkomst hun handtekening zetten op lijsten die de discotheek doorstuurt naar TMF. Uit sympathie voor deze actie gaat de afdeling Economisch Administratieve Opleidingen (EAO) van het ROC Leiden komende week haar 850 leerlingen benaderen om mee te doen. De zender zegt nogal wat telefoontjes te krijgen van Leidse scholieren die vragen waarom TMF niet op de Leidse kabel zit. Vooralsnog is de zender alleen in de Merenwijk te ontvangen. De zender is door de Regionale Programmaraad Leiden en omgeving uitgenodigd om zichzelf op 18 januari te komen presenteren. 

‘KAMIKAZE’-ACTIE ROB STENDERS

Moet hij zijn contract bij de VARA dat op 31 januari afloopt verlengen of niet? Radio 3-discjockey Rob Stenders laat die beslissing over aan zijn luisteraars. Op 31 januari kunnen ze hem per email, fax of telefoon laten weten of ze nog langer naar zijn dagelijkse programma tussen 14 en 16 uur willen luisteren op Radio3FM. “We hopen dat hij blijft maar het zou zo maar kunnen dat Rob opstapt.”, meldt een woordvoerster van de VARA. “Robs actie is weliswaar ludiek, maar hij is wel iemand die als hij A zegt ook B zegt”. Stenders heeft de dienst Kijk- en Luister- onderzoek gevraagdn de meningen onder zijn luisteraars te peilen. De mailtjes die nu binnenkomen zijn merendeels negatief, maar tellen niet vindt Stenders. Pas op de 31ste heeft zijn publiek recht van spreken. Stenders zegt een notaris te hebben benaderd om het aantal voor- en tegenstemmen officieel in kaart te brengen. (o.a. Algemeen Dagblad)

GROENLINKS: “MAAK VAN NEDERLAND 3 EEN VRIJPLAATS”

Groenlinks wil laten nagaan of Nederland 3 geheel reclamevrij kan worden. “Om een vrijplaats te hebben in een virtuele wereld van toenemende commercialisering”, zo wil het Tweede-Kamerlid Femke Halsema kijkers tegemoet komen die het grote aanbod aan commerciele via kabel en satelliet te willen ontwijken. Gevolg van haar voorstel is wel dat het budget van de publieke omroep omhoog moet met het bedrag dat wegvalt als er geen reclame-inkomsten meer zijn van Nederland 3. Op Nederland 3 moeten in de toekomst vooral culturele en experimentele programma’s op te zien zijn. Halsema doet haar voorstel komende week tijdens de behandeling van de veel besproken Concessiewet in de Kamer. (o.a. Algemeen Dagblad/hvb)

DOLF JANSEN DOET PINKPOP

Cabaretier Dolf Jansen is de nieuwe presentator van Pinkpop op televisie en de NPS cultuurprijs. Voor Pinkpop, dit jaar op 12 juni weer live te volgen op Nederland 3, is Jansen als centrale presentator de opvolger van Jan Douwe Kroeske. De presentatie wordt verder verzorgd door Isabelle en Marco Roelofs van de popgroep de Heideroosjes.

VPRO STOPT MET SPORTPALEIS

De VPRO-televisie zet per 31 maart een punt achter het veelgeprezen programma Sportpaleis De Jong. Eindredacteur Wilfried de Jong gaat voor de VPRO een programma maken dat een breder terrein bestrijkt dan alleen sport. De makers vinden het na drie seizoenen genoeg geweest.

UITBREIDING KABELDEKKING COUNTRYFM

De countrymusic-zender CountryFM blijft hard werken aan haar kabeldekking. Ook in de maanden januari en februari zullen enkele kabelnetten het signaal van de zender gaan doorgeven. Vanaf 20 januari zal CountryFM te horen zijn via het Casema-net van Leiden en de bollenstreek. Palet-kabelcom start opdezelfde dag met doorgifte van het station in Veghel. Een dag later is CountryFM via Zekatel in heel Zeeland te beluisteren via de kabel. Castel gaat in het Noorden van Nederland vanaf 15 februari de countryzender doorgeven. In de laatste week van februari start UPC de doorgifte van het station in Gelderland en Friesland. Begin maart zijn Zoetermeer en de regio Ijmuiden aan de beurt.

VARA STELT BESTELBESLUIT UIT

De VARA heeft het besluit om wel of niet in het publieke bestel te blijven enkele weken uitgesteld. Volgens een woordvoerder is er geen ,,specifieke reden” voor. ,,Er is meer tijd nodig voor de interne oriëntatie”, zegt hij. De beslissing werd voor komende dinsdag verwacht. Op die dag vergadert de Tweede Kamer over de Consessiewet. Het bestuur van de VARA heeft het uitstel besproken met de Raad van Bestuur van de NOS. Deze heeft daar volgens de VARA-woordvoerder ,,geen probleem”mee. (ANP)

HALO HAALT ETHERZENDER UIT DE LUCHT

Het bestuur van de HALO, de lokale omroep van de Gemeente Harderwijk, heeft donderdag besloten om de etherzender per 1 maart 2000 definitief uit te zetten. Tot die tijd zal op de frequentie 107.7 FM alleen een draaggolf te horen zijn. Waarom het bestuur van de HALO de zender niet meteen uit zet maar er voor kiest om tot die tijd enkel een draaggolf er op te zetten, is onbekend. (nl.media.radio)

JOHN DE MOL OMROEPMAN VAN HET JAAR 1999

Televisieproducent John de Mol is donderdag uitgeroepen tot Omroepman van het jaar. Het omroepvakblad Broadcast Magazine koos De Mol uit tien genomineerden die hun sporen in het Gooi hebben verdiend.  De Mol heeft de onderscheiding Omroepman 1999 vooral te danken aan de ‘reallity-soap’ Big Brother, het succesnummer van de Nederlandse televisie in 1999. ” John de Mol is al jaren gezichtsbepalend achter de schermen. Zijn ijzersterke positie op de vaderlandse programmamarkt en zijn drang tot innovatie en investeringen in nieuwe media, maken hem een omroepman met visie”, zo motiveert Broadcast Magazine de keuze. Behalve John de Mol dongen voor de Gooise eretitel negen genomineerden mee: het duo Barend & Van Dorp (RTL4), Boudewijn Klap (ex-AVRO), de raad van bestuur van de NOS, Vera Keur (VARA), Fons de Poel (KRO), Paul van der Lugt (Radio 3FM) Inge Diepman (VARA), Lex Harding (ex-TMF) en Joop van der Reijden (Veronica). (ANP)

NCRV TEGEN NIEUW KRO-PROGRAMMA

De NCRV-televisie verzet zich tegen een juridisch programma dat AKN- en netpartner KRO bezig is te ontwikkelen. De NCRV vreest dat het programma De Bemiddelaar, keiharde concurrentie zal vormen voor haar eigen reeks De Rijdende Rechter. “Concurrentie op het eigen net zullen we niet accepteren”, meldt hoofd informatieve programma’s Roek Lips. “De NCRV gaat toch ook geen eigen versie van Spoorloos maken”. Het programma bevindt zich volgens de KRO nog in een onderzoeks- fase, “maar zal duidelijke verschillen van het NCRV-programma De Rijdende Rechter”, aldus hoofd informatieve programma’s Anthon Fasel. (o.a. AD/hvb)

“NEDERLAND 4 STEEDS DICHTERBIJ”

Als het aan de gezamenlijk regionale omroepen ligt komt er nog dit jaar een nieuwe vierde publieke themazender. Voorlopige werktitel: Regio Plus Kanaal. Het gaat om een 24-uurs zender die door ‘Hilversum’, rondom de programmering van de regionale zenders, zou moeten worden ingevuld met onder meer elk uur een Journaal, integrale kamerdebatten en sport. Volgens hoofdredacteur/directeur Henny Everts van RTV Oost zijn het afgelopen jaar constructieve gesprekken gevoerd door een afvaardiging van de regionale omroepen met Hans van Beers (Raad Bestuur NOS), Nico Haasbroek en Ruud Bierman (directeur NOS-Radio). Wanneer de autonomie gewaarborg wordt, willen de regionale omroepen volgens Everts participeren in een Regio Plus Kanaal. Een woordvoerder van de NOS bevestigt dat er in Hilversum intensief wordt gepraat over de haalbaarheid, financieel en inhoudelijk, van een regionaal/landelijke themazender. De voortgang in die gesprekken hangt naar zijn zeggen nauw samen met de actuele discussie omtrent het publieke bestel als de plannen voor de netprofilering en de commerciele aspiraties van de VARA. (o.a. Haagsche Courant/hvb)

UPC NEEMT KABELNET ENECO OVER

De kabelmaatschappij UPC wordt de nieuwe eigenaar van het kabelnet van Eneco. Dit bericht dagblad Parool in haar editie van woensdag. UPC betaalt circa twee miljard gulden voor de kabelpoot van energieconcern Eneco:  K & T. K & T heeft 610.000 abonnees in het Rijnmond-gebied. UPC betaalt per aansluiting 3279 gulden, een bedrag dat hoger ligt dan de standaard- aankoopprijs van kabelnetten. UPC geldt met de overname nu als het grootste kabelbedrijf van Nederland. Naast kabeltelevisie beheert K & T ook een glasvezelnet in de Rijnmond en de regio Den Haag. UPC wil dat gebruiken voor zijn kabelinternet- dienst Chello.

UPC EN ESSENT IN RACE VOOR VLAAMS KABELNET

De Nederlandse kabelbedrijven UPC en Essent azen op volledige overname van de Vlaamse kabelmaatschappij Telenet. Dat blijkt uit hun biedingen op de telecommaatschappij Telenet Holding, zo schrijft de Belgische krant De Standaard vandaag. Volgens de krant is met de biedingen zo’n Bfr 100 tot 200 mrd (f 5,5 tot f 11 mrd) gemoeid. Het bod van UPC op Telenet en op het gehele Vlaamse kabelnet zou een waarde hebben van ruim f 8 mrd. Telenet biedt in Vlaanderen telefoondiensten aan, maar is geen eigenaar van het kabelnetwerk. Dat is in handen van de Vlaamse gemeenten. Zij moeten beslissen of ze bereid zijn om afstand te doen van de Vlaamse kabel die dan in buitenlandse handen komt. Zij zijn met 35% de grootste partij in Telenet. Behalve Essent en UPC heeft ook British Telecom een niet nader bekend bod gedaan, zo schrijft De Standaard.

NCRV KOMT MET GRATIS EN EO MET ‘ SCHOON’  INTERNET

Leden van de publieke omroep NCRV krijgen een gratis internetabonnement aangeboden. De omroep probeert op deze manier extra leden aan zich te binden, vooral in de doelgroep 35-55 jaar. Tevens probeert de omroep via het Internet een intensiever contact met haar leden optebouwen. De Evangelische Omroep wil Internet zonder porno, geweld of racisme gaan aanbieden. De komende maanden gaat de omroep onderzoeken of het doorgeven van een zo ‘schoon’ mogelijk net technisch en commercieel haalbaar is. Als de proef slaagt, wil de EO op 1 april beginnen als Internet- provider, zo maakte de omroep dinsdag bekend. Gezien het arbeidsintensieve karakter van het filteren zal Internetten via de EO niet gratis zijn

ZEE-TV ALLEEN VIA MR ZAP BIJ ENECO

Vanaf maandag 17 januari is de televisiezender Zee-TV niet meer te zien via het huidige kanaal 63 maar alleen nog via de Mr Zap-box. Sinds juni 1999 heeft ENECO KabelTV & Telecom de zender tijdelijk gratis in het standaardpakket doorgegeven in Rotterdam Deze maand introduceert ENECO KabelTV & Telecom een nieuw product; Mr Zap. Met een abonnement op Mr Zap kan de kabelabonnee extra zenders bekijken (waaronder Zee-TV), films bestellen vanuit huis, muziek luisteren en spelletjes spelen. In Spijkenisse is Zee-TV pas in november 1999 op de kabel gekomen. Hier blijft Zee-TV iets langer te zien, namelijk tot 1 maart. (hvb)

TOP2000 SUCCESVOL VOOR RADIO2

Vier miljoen Nederlanders hebben naar de Radio 2 Millennium Top 2000 geluisterd, die werd uitgezonden tussen tweede kerstdag en oudjaarsdag. Uit gegevens van het Kijk- en Luisteronderzoek blijkt dat 32 procent van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder door het programma zijn bereikt. De gemiddelde waardering voor het programma was 7,6. De 30- en 40-jarigen, die de harde kern vormen van Radio 2, gaven een gemiddelde waardering van 7,9. De Top 2000, een zesdaagse marathon, is de meest succesvolle thema- week geweest, aldus Radio 2. Om die reden wordt het einde van het jaar opnieuw afgesloten met een Top 2000. (ANP)

TRENDFM DEN HAAG UIT DE LUCHT GEHAALD

De vrije radiozender TrendFM is afgelopen weekeinde door de RDR uit de lucht gehaald. Dit bericht de website van HurricaneFM. De muziekzender, met veel aandacht voor Italo-hits uit de jaren 80, zend in de weekeinden ‘s avonds uit op de 97.2 MHz.

RECLAMECONTRACT VOOR BIG-BROTHER RUUD

Het eerste lucratieve reclamecontract voor Ruud, een van de helden uit het Big Brother Huis, is binnen.  Ruud uit Breda wordt vanaf volgende week het gezicht van een ƒ2 miljoen kostende reclamecampagne van de Hotelbon. Daar volgt hij Carry Tefsen op, die jarenlang als Mien ‘Roomservice’ Dobbelsteen de Hotelbon aanprees. De directie van de Hotelbon heeft voor Ruud gekozen vanwege zijn “gewone, gezellige uitstraling” die “helemaal bij de sfeer van de Hotelbon past.” De kreet waarmee Ruud de bon zal aanprijzen wordt dan ook “Drie nachten knuffelen voor 75 gulden.” (Telegraaf)

HOLZHAUER WEG BIJ STADSRADIO-GROEP

Eric Holzhauer, sinds jaar en dag DE stem van Stadsradio Rotterdam en Stadsradio 94 Den Haag, stopt met werken voor de club. Ook zijn ‘Stadsradio Roadshow’  komt beschikbaar voor andere omroepen. Eric Holzhauer was na 9 jaar de laatst overgebleven medewerker van het ‘oude’ Stadsradio, dat ooit begon aan de Zaagmolendrift (samen met HollandFM in hetzelfde pand) in Rotterdam. Hij was ondermeer verantwoordelijk voor de bouw van de eerste studio’s, de eerste voorzichtige nieuwsdienst (waarbij hij de ochtendshift in zijn pyjama live las vanuit zijn woonkamer, met een lijnverbinding), de vermaarde soundprocessing van de Stadsradio’s en de honderden geslaagde locatie- uitzendingen. (Radiowereld)

BOUW ZENDERPARK KAN VOORLOPIG DOORGAAN

De bouw van huizen in IJsselstein naast de zendmasten van Nozema kan voorlopig doorgaan. De president van de rechtbank acht ” geen spoedeisend belang aanwezig om de bouw stop te zetten”. Zenderexploitant Nozema betreurt deze uitspraak ten zeerste. Zeker omdat hiermee de problematiek niet wordt opgelost en de toekomstige bewoners van  de te bouwen woningen en bedrijven mogelijk de dupe zullen worden van deze beslissing. Hier komt bij dat het tijdelijk gebruik van de mast in Montfoort over een jaar moet worden beeindigd. Nozema is dan genoodzaakt met de frequentie 1395 kHz vanuit Lopik uit te gaan zenden. (o.a. Nozema)

BNN MINST GEWAARDEERD

BNN is de minst gewaardeerde omroep in Nederland. Daarna volgen de EO – de omroep met de meeste leden – en de VPRO. Dat blijkt uit een geheim rapport van de dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO).  De nieuwste omroep van Nederland krijgt het rapportcijfer 4, de EO 4,6 en de VPRO 5,1. Populairste zendgemachtigden zijn de NOS (7), SBS 6 (6,6) en RTL 4 (6,5). De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek dat de dienst Kijk- en Luisteronderzoek vorig jaar onder 4500 Nederlanders van 16 jaar en ouder hield. Dat besloeg 1998, het jaar waarin de omroep van Bart de Graaff begon met uitzenden. BNN scoort zelfs onder de eigen doelgroep – jongeren – beroerd. In de categorie 16 tot 29 jaar mag deze aspirant-omroep slechts rekenen op een 5,3. Alleen de eigen achterban kent BNN een voldoende toe: 6,9.  De EO en de VPRO scoren onder de eigen aanhang het hoogst van alle omroepen, respectievelijk 7,7 en 8. Van alle zendgemachtigden wordt de AVRO door de eigenleden het slechtst gewaardeerd: 6,5.  De grootste maatschappelijke betrokkenheid wordt de NOS toegedicht, daarna de KRO en de NCRV. De tweede positie van de KRO is opmerkelijk gezien de inspanningen van KRO- boegbeeld Aad van den Heuvel om een eigen zendgemachtigde op te richten omdat de katholieke omroep steeds minder geïnteresseerd zou zijn in maatschappelijke vragen. De gezelligste omroep vinden de ondervraagden de TROS, het saaist de EO en het betrouwbaarst de NOS. (Algemeen Dagblad)

DJ VAN INKEL: “IK BEN DE BESTE!”

In een interview van het Algemeen Dagblad met VeronicaFM-DJ Van Inkel doet de 38-jarige diskjockey enkele gedurfde uitspraken. Op de vraag wie de beste disk-jockey van Nederland is, antwoord van Inkel: “Dat ben ik! Niemand kan wat ik kan. Als je mij aan het werk ziet, denk je wauw. Doe dat maar eens na en het wordt ook alleen maar beter!”. Alleen voormalig DJ Leo van der Goot was volgens van Inkel beter. Van Inkel geeft in het interview ook aan dat hij het moeilijk heeft gehad met de verhuizing van zijn ochtendprogramma Rinkeldekinkel op VeronicaFM naar de middag ten gunste van de jonge DJ Robert Jensen. Van Inkel over de verhuizing: “Ik heb me met hand en tand verzet tegen die beslissing. Het is behoorlijk hoog opgelopen. Robert was toch het jongste jongetje uit de klas. Het is hip om je af te zetten  tegen de oude garde. Hij doet het niet verkeerd, hij scoort goed.” Jensen komt binnenkort terug in de ochtend bij VeronicaFM na een rustpauze. Van Inkel over de pauze van Jensen: “Heel vaak trok hij het ‘s ochtends niet en nam hij een dagje vrij. Dan werd er een bandje met een ge- dateerde opname opgezet”. Van Inkel loopt naar de veertig, maar hij vindt het allerminst tijd om een punt achter zijn radiocarriere te zetten. Integendeel, de DJ kijkt na al die jaren nog uit naar een nieuwe werkgever. Zoals inmiddels bekend is geworden heeft hij al gesproken met 538. (AD/HVB)

NIEUWE PUBLIEKE OMROEP IN AANTOCHT: DNO

Nederland krijgt binnenkort een nieuwe publieke omroep: De Nieuwe Omroep (DNO). De initiatiefnemers, organisatie-adviseur Walter Etty en freelance-programmamaker Aad van den Heuvel, willen met deze omroep de maatschappelijke betrokkenheid terugbrengen op de beeldbuis. De initiatiefnemers werken samen met een aantal organisaties op het gebied van goede doelen, waarvan de Nationale Postcodeloterij (NPL), Greenpeace en Amnesty International de belangrijkste zijn. De miljoenen leden van deze liefdadigheids- organisaties zullen worden benaderd voor het lidmaatschap van De Nieuwe Omroep. Behalve documentaires zal DNO volgens Etty programma’s uitzenden als BV De Wereld – het programma over mensenrechten, cultuur, ontwikkelingssamenwerking en natuur & milieu, dat Aad van den Heuvel nu voor de KRO presenteert. Ook spelshows rond goede doelen zijn denkbaar. De Nieuwe Omroep die Nederland 2 als toekomstig thuisnet ambieert, wordt dezer dagen terzijde gestaan door de kopstukken van de TROS: Karel van Doodewaerd en Huib Boermans. De TROS zal de Postcodeloterij, die ze sinds dit seizoen uitzendt, aan De Nieuwe Omroep afstaan in ruil voor de garantie dat ze álle andere programma’s voor de DNO mag produceren. (Algemeen Dagblad)

SBS EN ENDEMOL WILLEN TMF NOG STEEDS KOPEN

Ondanks dat Wegener het aanbod van SBS en Endemol voor de overname van de jongerenzender TMF van de tafel heeft geveegd, leggen SBS en Endemol zich niet neer bij de afwijzing. Ze willen opnieuw met Wegener om de tafel gaan zitten. Mochten deze onderhandeling wederom niets opleveren dan overwegen de twee concerns om zelf een nieuwe tv-zender op te zetten, specifiek bedoeld voor jongeren. Toch willen SBS en Endemol het liefst de populaire zender TMF overnemen om deze om te vormen naar eigen wensen. Want met alleen het uitzenden van clips heb je nog geen jongerenzender, menen SBS en Endemol. ‘s Avonds moet het tv-aanbod volgens Endemol-directeur John de Mol worden aangevuld met programma’s die een breder publiek aanspreken, bijvoorbeeld human interest- achtige programma’s. Ook zien SBS en Endemol de zender als een kweekvijfer voor jong talent. Voor SBS betekent een eventuele overname van TMF een aanvulling op de twee bestaande tv-zenders SBS en Net5. (HVB)

UITREIKING TMF-AWARDS IN HALF UUR UITVERKOCHT

De uitreiking van de TMF Awards 2000 is uitverkocht .Op zaterdagmorgen werden alle beschikbare 10.000 kaartjes in een half uur aan de man gebracht. Het is nog niet bekend welke artiesten op zaterdag 15 april in Rotterdam Ahoy’ zullen optreden tijdens de uitreiking van de onderscheidingen. De muziekzender TMF zal die dag 24 awards uitreiken aan acts uit binnen- en buitenland. Het is de vijfde editie van het evenement. (o.a. NOS-TT)

HALO HARDERWIJK TER ZIELE

De lokale omroep voor de gemeente Harderwijk, HALO Radio, bestaat niet meer. Volgens verschillende bronnen is de zender door het bestuur van de omroep opgeheven wegens gebrek aan geld. Omdat structurele inkomsten uitbleven en in de toekomst ook niet verwacht werden, is besloten de stekker er uit te trekken om de schulden die er nu zijn niet hoger te laten worden. De etherzender van de HALO (107.7 FM) is nog wel in de lucht, maar enkel met een draaggolf. Inmiddels proberen enkele (ex-)medewerkers van de HALO de omroep voort te zetten via internet, omdat het oprichten van een nieuwe omroep voor Harderwijk voorlopig niet haalbaar is. (http://www.haloradio.com)

BONDEN: GEEN COMMERCIELE VARA ZONDER RADIO

Als de VARA het commerciele pad op gaat, moet de identiteit van de omroep behouden blijven en zullen ook zeker de radioprogramma’s moeten ‘meeverhuizen’. Die ei hebben FNV Kiem en de NVJ woensdagavond gesteld aan de omroep. Verder willen de bonden dat de ruim 340 medewerkers (200 in vaste dienst en 140 met een flexibel contract) voor vijf jaar een werk- en inkomensgarantie krijgen op basis van de huidige CAO. Thomas Bruning van de NVJ vertelt dat de VARA-leiding tevens te verstaan is gegeven dat de zwijgplicht voor de medewerkers moet worden afgeschaft. FNV Kiem-bestuurder Luuk Voormeulen zegt dat VARA-voorzitter/-directeur Vera Keur de bonden woensdagmiddag nogmaals heeft beloofd dat er geen gedwongen ontslagen zulluen vallen en dat ze er de voorkeur aan geeft de VARA-radio net als de televisie over te hevelen naar de commercie. “Deze toezeggingen gaan ons echter niet ver genoeg”, zegt Voormeulen. “Vandaar dat we voorwaarden hebben gesteld aan een eventuele commerciele status.” Volgens Voormeulen heerst er onder de VARA-medewerkers, met wie de bonden woensdagavond een bijeenkomst belegden, veel onrust over de toekornst. “Sommigen zien een commerciale status als een uitdaging, maar er zijn er ook velen die zo’n stap zien als het verkopen van je ziel.” Vera Keur heeft de bonden laten weten dat de commerciële orientatie tussen 16 en 20 januari zal zijn afgerond. (o.a. Algemeen Dagblad)

KINDERNET NAAR KANAAL NET5

KinderNet is vanaf deze maand te zien op NET5, dat van 7.00 tot 15.00 uur KinderNet5 gaat heten. KinderNet werd tot nu toe doorgegeven op verschillende zenders en hoopt zo op een herkenbaarder plek te komen voor de kijker. Kinder- Net zendt programma’s uit voor kinderen tot 13 jaar, zoals Bassie & Adriaan en de Smurfen. De kinderprogramma’s op SBS6, zusterzender van NET5, blijven gewoon bestaan. KinderNet blijft zelfstandig en zal hooguit op het gebied van internet en promotie gaan samenwerken met NET5. Wanneer de samenwerking exact van start gaat, is nog niet bekend. Wel zal KinderNet, dat nu nog uitzendt van 7.00 tot 11.00 uur, drie uur langer programma’s brengen. Na 15.00 uur begint de reguliere programmering van NET5. (ANP)  5 januari 2000

PUBLIEKE JEUGDPROGRAMMA’S OP NEDERLAND 3

Alle jeugdprogramma’s worden vanaf september gebundeld uitgezonden op Nederland 3. De programmamakers van alle publieke omroepen zijn onlangs akkoord gegaan met het opzetten van een Jeugdnet. Op 1 februari komt er meer duidelijk- heid over dit Jeugdnet. Heikel punt bij de onderhandelingen is de vraag of er tijdens dit jeudgblok reclame moet/mag worden uitgezonden. De Werkgroep Jeugd, met daarin vertegenwoordigers van de verschillende publieke omroepen is voorstander van een reclamevrij Jeugdnet. De NOS is echter bang dat een dergelijk net zonder reclame-inkomsten onbetaalbaar wordt.  De Raad van Bestuur is een groot voorstander van een gezamenlijk jeugdblok. Ze wil dat kinderprogramma’s niet langer worden onderbroken door grote sportevenementen of politieke debatten. Tevens draagt het jeugdblok bij aan de netprofilering. De Werk- groep Jeugd wil dat het Jeugdnet dagelijks van 16 tot 19 uur te zien is op Nederland3. Daarnaast moeten op werkdagen tussen 7 en 9 uur en van 12 tot 13 uur jeugdpro- gramma’s op de buis komen. De woensdagmiddag moet worden gereserveerd voor een jeugdfilm. De NOS wil echter voorzichtig beginnen: alleen elke werkdag tussen 16 en 19 uur en een nader in te vullen aantal uren in het weekeinde. Tevens wordt er een speciale netmanager aangesteld voor het Jeugdnet. Televisieproducent Burny Bos en Daniëlle Lunenborg (hoofd jeugd VPRO) zijn gegadigden voor deze belangrijke functie. (o.a. Haagsche Courant)

NIEUWE OMROEP IMONE START LEDENWERVING

De Inter@ctive Multimedia Omroep, Imone, is dinsdagmiddag begonnen met het werven van leden. Er zijn er 50.000 nodig om toe te kunnen treden tot het publieke bestel. Volgens de initiatiefnemers, drie particulieren en Internetprovider Wish, zien de kijkers de publieke omroep teveel als een ivoren toren. Daarom richt Imone zich op interactie via het Internet, met het publiek. Als de omroep 50.000 leden weet binnen te halen en het ministerie van OC&W keurt het beleidsplan goed, dan wil Imone vanuit een interactieve filosofie programma’s gaan maken. (ANP)

KRO LIJDT GROOTSTE LEDENVERLIES

Van alle publieke omroepen heeft de KRO vorig jaar het grootste ledenverlies geleden. De katholieke omroep zakte met 27.263 tot 565.100 leden. Als mogelijke oorzaak voert de KRO de ontkoppeling op tussen het abonnement op een omroep- gids en het lidmaatschap van een omroep. De KRO heeft in totaal in vijf jaar 54.000 leden verloren. De EO is met 602.879 leden (+1.182) nog steeds de grootste omroep. De NCRV verloor ruim 5000 leden en staat nu op 497.551 leden. De VPRO zag ruim 6.000 leden vertrekken en staat nu op 459.037 leden. De jongste omroep van Nederland, BNN steeg van 70.000 tot 110.000 leden, de omroep heeft goede hoop de 120 leden te behalen die wettelijk nodig zijn om per 1 september door te mogen met uitzenden. De VARA deelt mee de cijfers nog niet gereed te hebben. De AVRO en TROS, die al jaren leden verliezen, verstrekken geen gegevens meer. (o.a. Algemeen Dagblad)

KORT NIEUWS

-> TV West vindt het ‘buitenproportioneel’ dat de politie de zender even in de ban heeft gedaan. Politie en justitie besloten vorige week tijdelijk geen actieve medewerking te verlenen aan de regionale zender, nadat de zender beelden had laten zien van een agent die in Zoetermeer na een ongeval overleed. Volgens eindredacteur Fresen wilde de zender tonen dat de hulpdiensten tot het laatste moment vochten voor het leven van de agent. (Haagsche Courant)

-> Televisieproducent Rene Stokvis Producties gaat 940 afleveringen van het spel- programma ‘Get the Picture’ leveren aan de KRO en AVRO. Het is niet eerder voorgekomen in de geschiedenis van de Nederlandse televisie dat een zend- gemachtigde in één keer zoveel afleveringen van een programma bestelde. ‘Get the Picture’ wordt van dinsdag tot en met vrijdag om 19.30 uitgezonden op Nederland 1. Vanaf 1 september wordt de frequentie verhoogd naar zeven keer per week. (ANP)

VOORZITTER VAN DOODEWAERD: “TROS MOET INKRIMPEN”

De TROS moet het aantal programmamakers met ongeveer 15 inkrimpen. Dit bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van dinsdag. De omroep, die in totaal 200 medewer- kers in dienst heeft, zal gedwongen ontslagen trachten te voorkomen. Via natuurlijk verloop en detachering bij vrije producenten zal de TROS proberen de afslan- king te verwezenlijken. TROS-voorzitter Karel van Doodewaerd legde maandag in zijn nieuwjaarsrede uit dat als zijn omroep de komende jaren een gemiddeld marktaandeel van 15 tot 16 procent wit blijven behalen, aanpassing van de programma-organisatie noodzakelijk is. Deze moet kleiner en specialistischer. Volgens de baas van de TROS dient zijn omroep in eigen huis alleen nog seriematige programma’s te maken, zoals 2 Vandaag, Vermist en Radar. De rest moet worden uitbesteed ‘onder toezicht van gekwalificeerde productie-opzichters van de TROS’. De vermindering van werk bij de TROS is voor de medewerkers niet rampzalig, denkt Van Doodewaerd: “Er is groei in de Nederlandse economie en in de televi- siebranche in het bijzonder.”Hij sluit niet uit dat de TROS ook in de ondersteunende diensten zal moeten snijden, nu de Raad van Bestuur van de NOS steeds meer taken van de afzonderlijke omroepen ovemeemt. De voorzifter merkte tevens op dat zijn ormroep betere en spraakmakeder programma’s moet uitzenden dan tot nu toe het geval “Wij komen nog te weinig voor in de maandelijkse hitlijsten van meest bekeken programma’s.” , Van Doodewaerd maakt zich ernstig zorgen over het plan van het Commissariaat voor de Media om de marketingactiviteiten van de programmabladen te beperken. “Zeker bij het vrijkornen van de program- magegevens voor uitgevers kan dit de ondergang van de prograrnmabladen beteke- nen”. (o.a. Algemeen Dagblad)

POLITIE HAAGLANDEN BEPERKT MEDEWERKING TV-WEST

Politie Haaglanden heeft besloten voorlopig een beperkte medewerking te verlenen aan TV West. Dit gebeurt in verband met het feit dat vorige week door de regionale zender schokkende amateuropnamen zijn getoond van het ongeval waarbij een 30-jarige agent uit Zoetermeer om het leven kwam. Op de tv was op indringende wijze te zien en te horen hoe de agent werd gereanimeerd. Pogingen van de politie om de uitzending voor de nabestaanden minder ingrijpend te maken, zijn slechts deels gehonoreerd, zo stelt hoofd communicatie Edith Lonimerse. Maar niet tot tevredenheid. Reden waarom door de politie is besloten in elk geval tot en met de begrafenis van donderdag geen actieve medewerking te verlenen aan de zender. TVwest krijgt wel informatie als daar om wordt gevraagd, blijft welkom op persconferenties en in openbare ruimtes, maar iets extra’s zit er niet in. Dit weekeinde weigerde burgemeester Deetman en korpschef Wiarda al voor de camera’s uit te leggen hoe de millenniumwisseling was verlopen. Bij TV West was niemand voor commentaar bereikbaar. (Haagsche Courant)

* KORT NIEUWS

->Pearle mag de reclamespot ‘de uitverkoop van de eeuw’ niet meer uitzenden. Dat is de uitspraak van de rechtbank in Utrecht in een kort geding dat concurrent Hans Anders had aangespannen. De opticiën heeft zich volgens de rechtbank ook schuldig gemaakt aan misleiding. Pearle moet een rectificatie plaatsen in drie landelijke dagbladen. (ANP)

-> Een vierde lokale omroep heeft zich aangesloten bij de zogenaamde ‘ExxactFM’- groep. Ruud Brand bericht in de nieuwsgroep nl.media.radio dat nu ook Dampdorp- Radio (97.3 MHz) uit Alblasserdam onder de naam ExxactFM uitzendt. Ook de lokale omroepen van Dordrecht, Barendrecht en Heerjansdam zenden sinds enige tijd onder de naam ExxactFM uit.

-> Amusementsconcern Endemol neemt een belang van 26,4 procent in het Spaanse internetbedrijf Telepolis.com uit Barcelona. Doel van de samenwerking is de ontwikkeling van Spaanstalige nieuwe mediatoepassingen rond de entertainmentprogramma’s van Endemol, aldus NRC Handelsblad. Het bedrijf wil zich meer gaan toeleggen op nieuwe media. Endemol ziet de participatie in Telepolis dan ook als een belangrijke stap in de opbouw van een Nieuwe Media divisie.

-> Jorien Van den Herik verwacht dat Feyenoord binnen vijf jaar een eigen televisie- station heeft. Dat verklaarde de voorzitter maandag tijdens de nieuwjaarsreceptie van de landskamnpioen tegenover de camera’s van NOS Sporqournaal. Steeds meer voet- balclubs in Europa overwegen of hebben reeds een eigen tv-station, met wisselend succes. Het meest geslaagde voorbeeld is Manchester United. (AD)

GEMEENTE PURMEREND WIL ‘GEWOON’ AT5

De gemeente Purmerend stapt naar de rechter om de ontvangst van de Amsterdamse televisiezender AT 5 terug te krijgen. Dat heeft wethouder J. ten Klei, belast met mediazaken, dinsdagochtend medegedeeld. Sinds maandag krijgen de bewoners van Purmerend, waar ongeveer de helft van de zeventigduizend ingezetenen van Amsterdamse origine is, niet meer AT 5 op hun scherm, maar het per die datum operationele station TV Noord-Holland. ”Dit is niet aan de Purmerenders uit te leggen,” stelt Ten Klei. ”Niemand heeft hierom gevraagd. Het is ons door Den Haag en de provincie simpelweg opgedrongen.”  De consternatie in Purmerend broeide al enige maanden. Toen in het najaar van 1999 bekend werd dat er een nieuw regionaal televisiestation moest komen dat voor de gehele provincie Noord-Holland was bestemd, kwamen AT 5 en TV Noord-Holland na moeizame besprekingen tenslotte overeen, dat de stadszender zelfstandig kon blijven voortbestaan. Voorwaarde was wel dat het station het uitzendgebied van Groot Amsterdam ten dele zou prijsgeven en er uitwisseling van beelden op gang zou komen met TV Noord-Holland. Bij de onderhandelingen, waarbij er ook even sprake van was dat AT 5 op termijn zou opgaan in TV Noord-Holland, moesten de Amsterdamse onderhandelaars Purmerend offeren. ”Natuurlijk betreuren wij dat trouwe AT 5-kijkers in Purmerend nu hun favoriete station kwijt zijn,” reageert hoofdredacteur Ton F. van Dijk, ”maar we hebben het nu eenmaal afgesproken met TV Noord-Holland en daaraan zullen wij loyaal blijven.” Behalve Purmerend zijn ook de gemeenten Zeevang en Midden-Beemster AT 5 kwijt ten faveure van TV Noord-Holland. In Zeevang en Midden-Beemster lijkt de consternatie daarover zich te beperken tot een ‘zacht gebrom aan de toog’, zoals een ambtenaar het omschrijft. In Zaanstad, waar eveneens veel voormalige Amsterdammers wonen, blijft AT 5 gewoon op de kabel. (Parool)

NIEUWE LOOK VOOR STER-UITZENDINGEN

Sinds 1 januari van dit jaar hebben de STER-blokken op de drie publieke zenders een gedaantewisseling ondergaan. De aangepaste vormgeving bestaat uit nieuwe aan- en afkondigingen van het reclameblok. Volgens de STER waren de bestaande aan- en afkondigingen ‘grijsgedraaid’, dus dringend aan vervanging toe. Daar kwam bij dat de drie publieke zenders zich de afgelopen tijd met nieuwe zenderpromo’s steeds duidelijker zijn gaan profileren. Het bestaande STER-materiaal sloot daar niet goed meer bij aan. Tussen de commercials in het reclameblok blijft Loeki de Leeuw te zien, maar wel in een moderner jasje. Nog deze maand zullen 25 nieuwe Loeki-filmpjes ‘in premiere gaan’. (ADformatie)

VRIJE RADIOZENDER VLIETSTAD UIT DE LUCHT GEHAALD

Vlietstad Radio is weer uit de lucht gehaald. Op 30 december verwijderde de politie de apparatuur van het dak van een flat aan de Jan Evertsenlaan in Voorschoten, op slechts enkele honderden meters afstand van het politiebureau. “We hebben drieënhalve week kunnen uitzenden, zonder dat iemand het in de gaten had’’, aldus een woordvoerder van Vlietstad. Op het moment dat de zender in beslag werd genomen, was geen enkele medewerker aanwezig. Volgens de woordvoerder zal Vlietstad het komende weekeinde al weer in de lucht zijn. “De nieuwe apparatuur hebben we al. Die is sterker dan de vorige.” (Leidsch Dagblad)

NIEUWE TV-ZENDER BEHANDELT WERELDVREDE

Dit jaar komt er een nieuwe televisiezender, die geheel is gewijd aan het bevorderen van de wereldvrede. Het ‘International Peace Channel’ hoopt de boodschap van tolerantie en respect te verspreiden door het uitzenden van positief nieuws, portretten van mensen als Ghandi en Martin Luther King en documentaires over vredesbewegingen. De mondiale vredeszender wordt opgezet door een productiemaatschappij in Israël. De uitzendingen komen uit een ander land. Daarover hebben nog onderhandelingen plaats. Het is nog onduidelijk wanneer het station precies van start gaat. (o.a. AD)

KORT NIEUWS

-> Zo’n 2,3 miljoen Nederlanders hebben tijdens de millenniumwisseling (om middernacht) naar het NOS-programma ‘Hallo 2000’ gekeken.Vrijdagmorgen om 11.15 uur begon de marathonuitzending.

-> Als gevolg van een fusie met Radio Strijen Lokaal gaat BOS Radio voortaan door het leven met de naam Radio Hoeksche Waard. Radio Hoeksche Waard heeft nu ook een eigen domein op het internet: http://www.omroephw.nl. Binnenkort hoopt Radio Hoekse Waard haar etherdekking te verbeteren door gebruik te maken van een nieuwe zender. Echter de onderhandelingen met de Rijksdienst voor Radiocommunicatie verlopen moeizaam, zodat de ingebruikname nog enige tijd op zich kan laten wachten. Radio Hoeksche Waard is te ontvangen op FM 96.0 Mhz via de ether of op verschillende kabelnetten op FM 105.9 Mhz.  

-> De VRT-televisie is tevreden over de kijkcijfers voor de programma’s van de afgelopen dagen. Niet minder dan vier TV1-programma’s overschreden de kaap van het miljoen kijkers. Koploper was het laatste werk van Vanoudenhove met 1,7 miljoen kijkers, voor “Flikken”, “Op stap met dinosauriers” en “De Kampioenen”. Zaterdagavond was “Geert Hoste Sterk” goed voor bijna 900.000 kijklustigen. Op Oudejaarsavond waren “Het Swingpaleis” en de “Milleniumflash”, het eerste journaal van 2000, de marktleiders. (VRT txt)

-> De VRT vraagt de Vlaamse regering waarborgen voor de goede ontvangst van alle radiozenders. VRT-topman Bert De Graeve deed die oproep in zijn nieuwjaarstoespraak. De VRT-radio zou dit jaar concurrentie krijgen van twee landelijke commerciele radiozenders. Die zullen ook uitzenden op de FM-band, waar nu al de uitzendingen van de VRT-radio’s te horen is. De VRT wil nu waarborgen dat haar uitzendingen niet gestoord zullen worden. De VRT belooft ook een betere spreiding van de reclamedruk op de radio. (VRT txt)

WEDEROM OVERLEG SBS EN VARA

De ‘flirt’ van de VARA met SBS 6/Net 5 begint op serieuze verkering te lijken, dat bericht het Parool in haar editie van vrijdag. Dit weekeinde spreken VARA-voorzitter Vera Keur en SBS-directeur Fons van Westerloo, in aanwezigheid van hun financiële adviseurs, opnieuw met elkaar. Het is de zesde keer dat er gepraat wordt, sinds de plannen van de VARA om commercieel te worden, begin december uitlekten. De gesprekken hebben tot dusver steeds op uitnodiging van de VARA plaatsgehad. Algemeen wordt samenwerking van de VARA met SBS 6, en met name Net 5, gezien als enige reële mogelijkheid van de VARA om een commercieel avontuur te overleven. Tegen die achtergrond kan het zesde contact tussen VARA en SBS niet langer meer worden uitgelegd als een vrijblijvend oriëntatiegesprek. Voor dat doel immers zou de VARA ook terechtkunnen bij andere commerciële zenders zoals RTL 4, RTL 5 en Veronica, maar met die partijen, aldus bezweert een woordvoerder van de Holland Media Groep, heeft de VARA geen contact gezocht. (o.a. Parool)

SENIOREN OMROEP BEGINT LEDENWERFCAMPAGNE

Annie de Reuver, Ronnie Tober, Eddi Christiani, Herman Emmink, Conny Vink en Sjoukje Smit hebben hun steun toegezegd aan de Senioren Omroep Nederland. De SON begon vrijdag met haar ledenwerfcampagne. De artiesten nemen gezamen- lijk een single-cd (Laat de SON nu maar komen) op ter promotie. Voor 31 maart moet de omroep voor ouderen, 50.000 leden hebben om het publieke bestel te kunnen toetreden. Mocht de SON voldoende leden behalen dan bekijkt vervolgens staatssecretaris Van der Ploeg of de omroep daadwerkelijk iets toevoegt aan het huidige bestel. De initiatiefnemers, onder aanvoering van voorzitter Wim Denkers, vinden dat de huidige zendgemachtigden te weinig bieden voor ouderen. Denkers wil meer muziek van vroeger, hoorspelen en informatie voor ouderen. SON zoekt steun bij e e n of meer ouderenbonden en hoopt ook nog een aantal sponsors te krijgen. Ook praat de SON met de NOS en andere omroepen om het toekomstige beleid en programmering op elkaar af te stemmen. (o.a. Telegraaf)

WINSTDALING VAN 68 % BIJ HMG

De concurrentie met SBS is bij de Holland Media Groep duidelijk ten koste gegaan van het financiele resultaat. De onderneming van RTL4, RTL5 en Veronica heeft het afgelopen jaar een winstdaling van 68 procent moeten incasseren. De winst voor belasting lag in 1999 op fl 23 miljoen tegen fl 73 miljoen in 1998, zo blijkt uit de voorlopige cijfers. De onderneming heeft extra investeringen gedaan voor de programmering van RTL4 en de herpositionering van RTL5. Die plannen moeten voorkomen dat de HMG verder marktaandeel verliest. Verder heeft de HMG een voorziening getroffen. (o.a. Algemeen Dagblad)

“UPC HOUDT SNELHEID CHELLO KUNSTMATIG LAAG”

Kabelaar UPC overweegt juridische stappen tegen een van haar klanten. Die ontwikkelde een softwareprogramma waarmee UPC-abonnees veel sneller internet op kunnen. Wanneer een klant het programma installeert op zijn computer, kan hij tot tien keer sneller over internet surfen en databestanden naar zijn computer transporteren. De klant die het programma FuckUpc heeft geschreven, deed dat uit wraak omdat hij eerder een keer is afgesloten door de kabelaar, aldus de woordvoerder. ,,Het is een oude bekende van ons”. (o.a. ANP)

WOEDE OM ZWIJGEN VARA-LEIDING

De VARA praat al een half jaar met allerlei bedrijven en instellingen over een weder- geboorte buiten het publieke bestel, maar de Ondernemingsraad weet officieel nog van niets. Uit vertrouwelijke brieven die de OR na 3 december onder het personeel heeft verspreid, blijkt de toenemende frustratie over het aanhoudende zwijgen van het VARA-bestuur. Het Algemeen Dagblad citeert in haar editie van vrijdag uit deze brieven. In het eerste bericht van begin december schrijft OR-voorzitter D. Wensink dat wij helaas in de zelfde onzekere en onbevredigende positie verkeren als alle andere collega’s. Zes weken later, op 21 januari, doet het bestuur er nog immer het zwijgen toe, zo blijkt uit de laatste OR-brief waaruit het Algemeen Dagblad citeert: “Ons staat weer een week van onzekerheid te wachten”. Het probleem voor de OR is, aldus Wensink in de eerste brief ‘dat er formeel geen sprake is van enige beleidswijzigingen’ waardoor de OR ‘net als iedereen slechts een beetje kan speculeren. (AD/HvB)

HELFT VARA LEDEN TEGEN COMMERCIEEL AVONDTUUR

Meer dan de helft van de VARA-leden vindt dat hun omroep niet commercieel mag worden. Als het VARA-bestuur toch besluit om uit het bestel te stappen zal bijna dertig procent van leden hun lidmaatschap opzeggen. Dat blijkt uit een NIPO-enquete die in opdracht van de Evangelische Omroep is gehouden. 62 procent van de 200 ondervraagden is tegen een eventueel commerciel avondtuur van de VARA, terwijl 38 procent er geen problemen mee heeft. Toch blijft bij het commercieel gaan van de VARA 60 procent lid van de omroep. Dertien procent overweegt de overstap te maken naar een andere publieke omroep.

SBS SAMEN MET UPC IN BETAAL-TV

SBS, moederbedrijf van de Nederlandse tv-zenders SBS6 en Net5, gaat nauw samenwerken met het tv-kabelbedrijf UPC. Het duo richt vier zenders op die alleen toegankelijk zijn voor kijkers met een abonnement. De zenders richten zich in eerste instantie op de Benelux. UPC heeft vooral in Nederland veel kabelbedrijven gekocht, die voorheen vaak in handen waren van gemeenten. Zo zijn de tv-kabels van Amsterdam in handen van UPC. SBS en UPC gaan ook samen in internet. Internetgebruikers krijgen tekenfilms, series, digitale ‘tijdschriften’ en spelletjes aangeboden. Een deel van deze ‘programma’s’ is afkomstig van ZeniMax Media, een Amerikaanse dochter van SBS die daarin gespecialiseerd is. Ook ‘programma’s’ van derden wordt via het duo SBS/UPC op internet aangeboden. Het internetaanbod is vooral te bezien en te beluisteren met de snelle, breedbandige kabelverbindingen die Chello Broadband levert. Dat is weer een dochter van UPC. “Deze gezamenlijke onderneming combineert de ervaring van SBS in programma’s en de internettechnieken en creativiteit van ZeniMax met het netwerk en het abonneebestand van UPC”, is dan ook de conclusie van SBS-topman Harry Evans Sloan. De twee gaan niet alleen op het gebied van programma’s samenwerken: er zit ook een financieel staartje aan. SBS geeft onderhands drie miljoen aandelen uit, die door UPC worden gekocht voor 162 miljoen dollar (f 360 miljoen). UPC was al een grote aandeelhouder van SBS en heeft na deze transactie 18 procent van het tv-station in handen. (ANP)

VERONICA BLAAST ANTIFLITSPAALACTIE AF

Veronica FM heeft de actie van presentator Jeroen van Inkel tegen flitspalen afgeblazen. Vrijdagavond was door Van Inkel uitgeroepen tot landelijke antiflitspaalavond. Donderdag liet justitie aan Veronica FM weten dat de omroep zich hiermee schuldig maakt aan een strafbaar feit en mogelijk vervolgd wordt. Van Inkel roept al ruim een week luisteraars op ,,genadeloos toe te slaan” tegen flitspalen. Volgen het Openbaar Ministerie (OM) maakt hij zich hiermee schuldig aan opruiing. Het college van procureurs-generaal waarschuwt dat Veronica hiervoor vervolgd kan worden. Ook wordt de omroep aansprakelijk gesteld voor de schade. Vrijdagavond had de apotheose moeten worden van de actie van Van Inkel maar Veronica heeft de campagne afgebroken. Volgens een woordvoerster was het niet de bedoeling om luisteraars aan te zetten tot vernieling van de flitspalen. “Het was een ludieke actie om zaken bespreekbaar te maken”, aldus de woordvoerster. De afgelopen week zijn op verschillende plaatsen, onder meer in Rotterdam, flitspalen vernield. Ook werd bij Veronica FM het binnenwerk van een camera bezorgd. De woordvoerster van Veronica zegt dat nog niet duidelijk is wie voor de schade gaat opdraaien. ,,Het is geen initiatief van Veronica geweest maar een actie van Van Inkel”, zegt de woordvoerster. (ANP)

CANAL+ MOET STOPPEN MET RADIOSPOT

De betaalzender Canal+ moet stoppen met het uitzenden van een reclamespotje waarin de tekst Als eerste de beste films zit. Dat heeft de Reclame Code Commissie besloten. De Nederlandse Video Detaillisten Organisatie had een klacht ingediend over het spotje. De belangenbehartiger van de videoverhuurzaken stelde dat films doorgaans een half jaar nadat ze in de bioscoop waren te zien, op video te huur zijn. Pas een half jaar daarna kunnen rolprenten op televisie worden vertoond. (HC/HvB)

NIEUWE EINDREDACTEUR OOK DAT NOG!

KRO’s Ook dat Nog! heeft een nieuwe eindredacteur, Claudine Everaert (38). Zij moet het populaire satirische consumentenprogramma in een wat rustiger vaarwater brengen aldus het Algemeen Dagblad in haar editie van donderdag. Everaert is sinds Aad van den Heuvels vertrek afgelopen seizoen al de derde aan het roer van Ook dat Nog! Van den Heuvels opvolger Andre van Toorn ging na 7 afleveringen met ziekteverlof en diens opvolger Jack Gadella vertrok bij het programma na de uitzending van een item waarop tientallen KRO-leden hun abonnement opzegden. (HvB)

VIER OMROEPEN IN DE FOUT MET TE VEEL RECLAME

Fox8, SBS6, Veronica en TMF hangen boetes van 20.000 tot 60.000 gulden boven het hoofd. Zij hebben zich volgens het Commissariaat voor de Media schuldig gemaakt aan overtreding van de reclameregels die in de Mediawet zijn vastgelegd. Vooral Fox maakte het volgens het Algemeen Dagblad bond. Fox overtrad tijdens een steekproef op 5 en 6 december niet alleen de maximale duur van de reclamezendtijd per uur maar onderbrak programma’s ook te kort achter elkaar voor commercials. Het minimum staat op 20 minuten, Fox zond na 10 minuten al een reclameblok uit in het programma Goudkust. Fox staat een boete van 60.000 gulden in het vooruitzicht.

BART DE GRAAFF TERUG OP DE BUIS

Bart de Graaff, oprichter en voorzitter van de jongerenomroep BNN, komt aanstaande maandag weer op televisie. Tijdens een thema-avond over gevangenissen is te zien hoe hij een bezoek brengt aan de penitentiaire inrichting in Zutphen. De Graaff was in februari 1999 voor het laatst te zien met een eigen programma.

VARA NEGEERT EISEN BONDEN

De Vara weigert het voortbestaan van een volwaardige informatieve radiozender te garan- deren indien de omroep besluit uit het publieke bestel te treden. De VARA zal ook geen werkgelegenheidsgarantie van vijf jaar aan het tijdelijke personeel geven. Daarmee legt de omroep de eisen die de vakbonden NVJ en FNV-Kiem deze maand stelden, naast zich neer. Dit bericht het Algmeen Dagblad in haar editie van woensdag. De journalisten- vakbond NVJ is teleurgesteld over de reactie van VARA-voorzitter en de directeur Vera Keur. Het Algemeen Dagblad bericht tevens dat de VARA pas op zijn vroegst medio februari een rapportage zal uitbrengen over een eventuele toekomst buiten het bestel. De NVJ is van mening dat het personeel “veel te lang aan het lijntje wordt gehouden”. Ook de derde eis van de vakbonden, het opheffen van de zwijgplicht voor het personeel, wenst Keur evenmin in te willegen. (o.a. AD/HvB)

CONCESSIEWET AANVAARD DOOR KAMER – BNN HEEFT C-STATUS

De jongerenomroep BNN van Bart de Graaff krijgt de gewenste C-status. De Tweede Kamer ging dinsdag akkoord met de verlaging van het verplichte ledental van 120.000 naar 100.000 leden. BNN heeft die grens inmiddels bereikt. De nieuwe Omroepwet van PvdA-staatssecretaris Van der Ploeg (Media) kwam vrijwel ongeschonden door de Tweede Kamer. Het CDA en de SP stemden tegen, omdat van de tientallen wijzigingsvoorstellen die zij indienden slechts een fractie op de steun van een Kamermeerderheid kon rekenen. De belangrijkste verandering voor de omroepen wordt dat ze straks niet langer alle programma’s op hun eigen thuisnet mogen uitzenden. Een deel van de programma’s zal moeten verhuizen naar andere netten, zodat de drie publieke zenders elk een sterk eigen profiel krijgen. Nederland 1 wordt vooral levensbeschouwelijk, Nederland 2 voor een breed publiek en Nederland 3 wordt progressief cultureel. (o.a. Telegraaf)

SYSTEMFM BREIDT UITZENDGEBIED UIT

Sinds 25 januari heeft het commerciële regionale radiostation System FM haar uitzend- gebied vergroot met 45.000 extra kabelaansluitingen in Noord-Holland. Door de doorgifte van haar programma op FM 101.4 in de gemeentes Velsen, Bloemendaal , Beemster, Wormerland en Zeevang via de kabelexploitant Multikabel is het uitzendgebied vergroot tot 280.000 kabelaansluitingen.

TODAYFM VERDER ALS KEIZERSTAD

Verschillende bronnen in de nieuwsgroep nl.media.radio berichten over het feit dat de commerciele regionale zender TodayFM uit Nijmegen (92.1 MHz) niet meer bestaat. Op de frequentie waar voorheen TodayFM was te horen is nu het signaal van KeizerstadFM uit Arnhem (87.8 MHz) te horen. Ook de RDS- informatie is al aangepast. Het is onduidelijk of dit het defintieve einde van TodayFM betekent. Op de website van KeizerstadFM hebben ze in iedergeval al een nieuw logo geplaatst.

ID&T INVESTEERT IN NEW DANCE RADIO

Entertainmentbedrijf ID&T en radiozender New Dance Radio zijn een samenwerking aangegaan. Het bedrijf investeert in de zender met een optie op aandelen. Directeur van New Dance Radio Soedesh Moerlie spreekt van een ‘heftige samenwerking’ met ID&T. Hij zegt dat het format van de radiozender al gewijzigd is in dans en housemuziek, waar voorheen voornamelijk r&b en hiphop werd gedraaid. “Dat past goed bij elkaar. Ook gaan we New Dance Radio linken aan de feesten van ID&T.” Volgens Moerlie behoudt de zender voorlopig de naam New Dance Radio.

BAS VOS OPVOLGER UNICO GLORIE ?

Crisismanager Bas Vos moet Unico Glorie opvolgen in de directie van HMG (RTL 4, 5 en Veronica). Voorzitter Joop van der Reijden van Veronica, tevens minderheids- aandeelhouder (35 %) van HMG, heeft Vos als kandidaat naar voren geschoven. Vos, over wiens kandidatuur de afgelopen dagen al werd gespeculeerd in het HMG- gebouw, is een oude bekende van Van der Reijden. In zijn recente periode als preses van NOC*NSF maakte de voorman van Veronica ook al gebruik van de diensten van de interim-manager. Vos die tot 1 januari 2000 voor een dagvergoeding van bijna 4000 gulden werd gehuurd van managementbureau Boer & Croon, moest ‘ordening aanbrengen in de chaotische situatie’ waarin de sportkoepel volgens Van der Reijden verkeerde. De ‘inhuurkracht’ bouwde bij NOC*NSF een reputatie op van harde saneerder. De preses van Veronica maakt met de keuze van Vos grootaandeelhouder CLT/UFA (65 %) duidelijk dat het zijn omroep ernst is om zich los te maken van de Holland Media Groep. De ‘interim-manager’ moet de periode overbruggen die The Young One daarvoor nodig denkt te hebben. Een streven waaraan het Luxemburgse CLT/UFA niet wenst mee te werken. (Algemeen Dagblad)

KPN TELECOMPETITIE BINNENKORT UPC KABELCOMPETITIE?

Kabelexploitant UPC is een belangrijke gegadigde om KPN Telecom op te volgen als sponsor van de eredivisie voetbal. Dat bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van dinsdag. UPC zou volgens het Algemeen Dagblad wel 10 miljoen gulden per jaar willen betalen, ook al vraagt de Eredivisie NV een bedrag van 6,5 miljoen. UPC aast ook, net als overigens KPN, op rechten van de voetbalwedstrijden voor zowel televisie als internet.

NOOTER BOOS WEG BIJ STUDIO SPORT

Uit teleurstelling dat hij voor de tweede keer voor het hoofdredacteurschap van Studio Sport is gepasseerd heeft eindredacteur Maarten Nooter (41) besloten zijn dienstverband bij het NOS-programma te beeindigen. Nooter heeft op de dag van de benoeming van Gio Lippens zijn conclusie getrokken en heeft zijn ontslag ingediend. (o.a. Algemeen Dagblad).

UPC WIJZIGT TV-FREQUENTIES IN FLEVOLAND

Kabelmaatschappij UPC gaat in Dronten, Lelystad en Almere de kabelfrequenties van de televisiezenders veranderen. De herindeling is volgens UPC noodzakelijk om voldoende ruimte te scheppen voor nieuwe diensten als telefonie, internet, pluspakketten en films op bestelling. UPC had de televisiekanalen vorig jaar al willen veranderen, maar dat stuitte op veel weerstand. Vooral mensen met een tv zonder S- band zouden gedupeerd worden omdat ze bepaalde zenders niet meer kunnen ontvangen. (o.a. Omroep Flevoland)

LUISTERCIJFERS NOVEMBER/DECEMBER 1999

Hier volgen de luistercijfers (in marktaandelen) van de radiozenders in de periode november/december 1999. Ter vergelijking zijn de cijfers van de vorige periode (oktober/november) ook in het overzicht opgenomen. Het Continu Luister Onderzoek wordt door Intomart uitgevoerd in opdracht van NOS en STER. Tevens participeren in het onderzoek de regionale zenders alsmede de meeste commerciele radiozenders.

Zender                           nov/dec     okt/nov
SKY Radio                          16,2       16,1
Radio 3 FM                         14.4       14,9
Radio 2                             9,8        8,7
Radio 10 FM                         7,4        8,1
Radio 1                             7,4        7,6
Radio 538                           5,7        5,8
Veronica FM                         4,5        5,0
Noordzee FM                         4,9        4,6
Classic fM                          2,2        2,1
Radio 4                             1,3        1,2
Arrow Classic Rock                  1,1        0,8
Radio 5                             0,8        0,7
Love Radio                          0,5        0,4
Business Nieuws Radio               0,2        0,2
Overige zenders                     8,5        8,5
Gez. pub. Regionaal                14,8       15,3

Vergelijking met 1998….

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar hebben de publieke radiozenders in november en december 1999 0,8 pct marktaandeel verloren. Deze lichte daling, van 49.5 pct naar 48.7 pct, is toe te schrijven aan de matige prestatie van de regionale omroepen, die gezamenlijk een daling van 1 pct marktaandeel moesten incasseren, terwijl Radio 1 t/m 5 een minieme stijging van 0,2 pct konden noteren. Vooral Radio 2 deed het met een stijging van 1 pct goed. Radio 3 verloor 0.7 pct. Niet de commerciële radiozenders, maar de overige zenders profiteerden van de lichte markaandeeldaling van de publieke zenders. Het marktaandeel van de commerciëlen bleef stabiel op 42.6 pct. Ondanks het feit dat onder meer Sky Radio en Radio 538 hun marktaandeel vergrootten, met respectievelijk 0.4 en 0.3 pct, bleek een gezamenlijke groei vooral uit door de teleurstellende performance van Radio 10 FM. Dit station moest 1 procent marktaandeel inleveren en daalde daarmee van 8.4 pct naar 7.4 pct. De enige andere verliezer onder de commerciëlen was Veronica FM (-0.1 pct.) . (o.a. Adformatie)

WINST HMG MINDER DAN 15 MILJOEN GULDEN

De winst van de Holland Media Groep (RTL4, 5 en Veronica) is in 1999 teruggelopen tot minder dan 15 miljoen gulden. Dit bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van maandag. In 1998 was er nog een batig saldo van ƒ 73 miljoen. Oorzaken van de terugval zijn onder meer een kleinere groei dan verwacht, overschrijding van het programmabudget van RTL 4, het voldoen van nog openstaande rekeningen en forse afschrijvingen op de voorraad films. De directie van de HMG heeft ook nog forse bedragen gereserveerd als buffer voor het ‘moeilijke jaar’ 2000.

SLECHT JAAR VOOR DE BOEG?

Zo zal het EK-voetbal, dat door de NOS komende zomermaanden wordt uitgezonden, de reclame-inkomsten van de HMG onder druk zetten. Ook dreigt kabelgigant UPC de drie commerciële zenders achter de decoder te plaatsen. Om dat te voorkomen zal UPC waarschijnlijk een hogere vergoeding per aansluiting eisen. De HMG-directie is er daarom alles aan gelegen om de winst in 1999 te drukken. Op deze wijze denkt men -de aandeelhouders moeten overigens deze winstcijfers nog goedkeuren – in 2000 in de zwarte cijfers te blijven. Deze tactiek werd ook al toegepast door de afgelopen najaar vertrokken topman P. Porsius.  (o.a. Algemeen Dagblad)

STUDIO CITY-FM AMSTERDAM AFGEBRAND

In de nacht van zondag op maandag is de studio van CityFM in Amsterdam-west volledig uitgebrand. Door de brand was CityFM genoodzaakt haar uitzendingen enige tijd te staken. Vanmorgen om half negen kon City FM vanuit een nood- studio haar uitzendingen herstarten. Doordat gebruik wordt gemaakt van een noodstudio klinken de uitzendingen wat minder van kwaliteit dan we van CityFM gewend zijn.

VLIETSTAD VOORSCHOTEN WEER UIT DE LUCHT GEHAALD

De Voorschotense zenderpiraat Vlietstad Radio is weer uit de lucht gehaald. Eén weekeinde heeft de illegale muziekzender het volgehouden op het dak van een flat in Leiden Zuid-West. Zondagmiddag is de apparatuur in beslag genomen. Een Zoeterwoudse piraat trof zondagmiddag hetzelfde lot. DJ Tom Verhoeven laat weten het niet op te geven. Twee andere discjockeys van het eerste uur, Tony den Outer en Edwin de Geus, houden het wel voor gezien. Verhoeven heeft nog gezelschap van DJ’s Hans Geurts, Mark Lambertink en Daniël den Ridder. Dit zijn niet hun echte namen, maar de namen waaronder ze uitzenden. De DJ gaat ervan uit volgend weekeinde weer in de lucht te zijn. Vorig jaar lieten de mensen achter de piraat Vlietstad Radio weten door te gaan tot ze van de gemeente Voorschoten een vergunning krijgen. (Leidsch Dabgblad)

EIGEN TALKSHOW VOOR FONS DE POEL

Netwerk-presentator Fons de Poel is op dit moment druk bezig met het ontwikkelen van een eigen talkshow. Onder de werktitel Het gevoel van de Poel  bereidt de KRO- presentator een pilot-aflevering voor. In zijn talkshow zal De Poel wetenschappers van over de hele wereld ontvangen. De talkshow moet in het najaar van start gaan bij de KRO.

KINDERNET5 VAN START

Sinds maandag 24 januari zijn de programma’s van Kindernet ook via het kanaal van Net5 te volgen onder de naam Kindernet5. In eerste instantie zullen de programma’s zowel via Net5 als via de oude frequenties van Kindernet worden uitgezonden. Over enkele maanden zullen de programma’s van Kindernet5 exclusief te zien zijn via het kanaal van Net5. Tot die tijd zal er geen zendtijduitbreiding van Kindernet plaatsvinden.

VAN DER PLOEG DOET KLEINE WIJZIGINGEN IN CONCESSIEWET

Staatssecretaris Van der Ploeg brengt enkele bescheiden wijzigingen aan in zijn toekomstplan voor de publieke omroep. Het is de vraag of het voor de VARA genoeg is om in het publieke bestel te blijven. Van der Ploeg toonde zich donderdag in de Kamer bereid zijn wetsvoorstel hier en daar ten faveure van de VARA bij te schaven. Zo steunde hij het plan van zijn PvdA-partijgenote Van Zuijlen om voor elk net een netstatuut in te voeren, waarin de netcoördinator met de programmamakers afspraken maakt over de onderlinge verhoudingen. Maar de netcoördinator houdt zijn bevoegdheden en de netprofilering blijft overeind. Voorts bleek Van der Ploeg bereid een bepaling uit zijn wetsvoorstel te schrappen die het de regering mogelijk maakte na vijf jaar, als de Concessiewet voor het eerst geëvalueerd wordt, het percentage programma’s dat elke omroep minimaal op zijn thuisnet mag uitzenden (nu vijftig procent) te verlagen. Maar aan het principe van netoverschrijdend programmeren wordt niet getornd. Om de toekomst van het publieke bestel veilig te stellen, en daarmee wellicht de perspectieven voor de VARA te verbeteren, heeft Van der Ploeg tenslotte toegezegd dat het publieke bestel als geheel een uitzendconcessie voor tien jaar krijgt. Gedurende die periode kan de publieke omroep in elk geval beschikken over drie televisienetten en vijf radiozenders. De omroepvereningen afzonderlijk krijgen echter maar voor vijf jaar een zendtijdtoewijzing, die pas verlengd wordt als de omroep voldoet aan de programma- voorschriften en tenminste 300.000 leden heeft.

WIJZIGINGEN NIET VOLDOENDE VOOR VARA?

De balans opmakend moet de VARA haast wel tot de conclusie komen dat aan haar bezwaren nauwelijks tegemoet is gekomen. De wijzigingsvoorstellen tasten de kern van het wetsvoorstel niet aan. Of de VARA daar genoegen mee neemt, blijkt in de loop van komende week, “of uiterlijk in de week daarop”, aldus een woordvoerder van de VARA. Het bestuur van de omroep hakt dan de knoop door of men al dan niet in het publieke bestel blijft. Dan wordt ook duidelijk of het de omroep menens was met de dreiging commercieel te gaan, of dat die alleen was bedoeld om de politieke discussie over de Concessiewet op scherp te zetten. (o.a. NRC Handelsblad)

TOPMAN CLT HEEFT GEEN PROBLEEM MET VERTREK VERONICA UIT HMG

President Sautter van het televisieconcern CLT-Ufa heeft geen problemen met een mogelijk vertrek van Veronica uit HMG. Maar de programma’s, presentatoren en de naam blijven in het bezit van HMG, aldus Sautter vrijdag in een interview met de Volkskrant. Veronica-voorzitter Van der Reijden zinspeelde eind vorig jaar op een vertrek uit HMG omdat de winst van zijn omroep doorgesluisd werd naar het verliesgevende RTL 4. De resultaten van RTL 4 (en RTL 5) vallen de laatste jaren inderdaad tegen, geeft Sautter toe. Maar hij heeft vertrouwen in de toekomst van deze omroepen. “RTL 4 is nog steeds marktleider in Nederland, en die positie willen we vasthouden”, zei Sautter. (ANP)

MURDOCH IN BULGAARSE TV-MARKT

Bulgarije heeft mediamagnaat Rupert Murdoch toestemming gegeven om een nationale commerciële tv-zender op te zetten. De regering in Sofia heeft zijn concern, News Corporation, een tienjarige licentie verstrekt voor het tv-kanaal, dat Balkan News Corporation gaat heten. Murdoch investeert 15 miljoen dollar (32,7 miljoen gulden) in het kanaal, dat films, nieuws, amusement en sport zal uitzenden. De enige andere nationale tv-zender is het Bulgaarse staatsbedrijf Canal 1. (NRC)

JONGERENBLAD MORE! GESTOPT

More!, het maandblad voor jongeren, dat vorig jaar onder de vlag van TMF werd gelanceerd, is na negen afleveringen gestopt. “De beslissing heeft ons overvallen”, aldus hoofdredacteur Leo van Rooijen tegenover het Algemeen Dagblad. Het tiende nummer lag volgens Van Rooijen al bij de drukker toen More! Publications, de uitgeverij van TMF, besloot te stoppen met de activiteiten. Ook het blad Special 4 You wordt, na slechts drie nummers, opgeheven. More! Publications draaide met verlies en was al een tijdje een blok aan het been van Wegener Arcade. Volgens de uitgever was het toekomst- perspectief van beide bladen in financieel opzicht onvoldoende, ook al ontwikkelde ze zich positief op de lezersmarkt. More! behaalde een gemiddelde oplage van 60.000 exemplaren; Special 4 You 55.000. De 5000 abonnees van More! krijgen ter vervanging het jongerenblad One van VNU Tijdschriften aangeboden. (o.a. Algemeen Dagblad)

UPC’S SPORT1 BRENGT AMSTELCUP

SportI, het themakanaal van UPCtv, zendt vanf eind deze maand alle wedstrijden van de Amstel Cup uit. Dit bericht het Algmeen Dagblad in haar mediarubriek. Een aantal wedstrijden zullen zelfs live worden uitgezonden. Vanaf vrijdag 28 januari zijn op UPC’s Sport1 alle acht wedstrijden van de derde ronde in de Amstel Cup in hun geheel te zien. De rechten zijn verworven als licentie van SBS 6. Op zaterdag 12 februari brengt SportI vierentwintig uur lang alle tot dan gespeelde wedstrijden nog een keer op het scherm. Later dit jaar worden ook de kwart finales, de halve finales en de finale uitgezonden. Het themakanaal SportI is als onderdeel van een pluspakket te zien in Amsterdam en omgeving, Hilversum, Zaanstad, Purmerend, Friesland, Gelderland, Noord Brabant en Gelderland.

VAN DER PLOEG HOUDT VAST AAN VIJF JAAR

Staatssecretaris Van der Ploeg (media) houdt vast aan het geven van vijfjarige concessies aan de omroepen. Dat bleek donderdagochtend tijdens de behandeling van de Concessiewet, die de toekomst van het publieke bestel regelt. PvdA-Kamerlid Van Zuijlen had Van der Ploeg gevraagd na te denken over concessies van tien jaar, om zo meer rust te scheppen in Hilversum. Ook het CDA voelde daar wel wat voor. Van der Ploeg wees erop, evenals eerder VVD’er Nicolaï, dat langere concessies indruisen tegen het regeerakkoord. Staatssecretaris Van der Ploeg wil ook de positie van programmamakers bij de publieke omroepen in zijn herzieningsplan voor het omroepbestel versterken. Van der Ploeg steunt het voorstel van zijn partijgenote, PvdA-mediawoordvoerster Marjet van Zuijlen, om per televisienet een netstatuut in te voeren dat de onderlinge verhouding tussen de netcoördinator en de netredacties regelt. De omroepverenigingen, de VARA voorop, zijn bang dat de netcoördinator te veel invloed krijgt, ten koste van de omroepen. De netcoördinator, die in dienst is van de raad van bestuur van de NOS en in het nieuwe bestel de programmaschema’s opstelt, wordt verantwoordelijk voor de profilering van de drie netten. Die krijgen ieder een strak, herkenbaar profiel. In de netredacties zitten afgevaardigden van de omroepverenigingen. De manier waarop die twee samenwerken is in de wet niet geregeld. “Dat zou heel goed in zo’n netstatuut kunnen”, aldus Van der Ploeg. (o.a. NRC en NOStt)

NOOTDORP KRIJGT MTV EN NET5

Binnen enkele weken kunnen de Casema-abonnees in Nootdorp de zenders Net5 en MTV ontvangen. Casema wijzigt het tv-aanbod op aandringen van de abonnees in Nootdorp. Net5 zal een nieuw kanaal krijgen op het Nootdorpse-kabelnet. Het Spaanse TVE zal verdwijnen ten gunste van de muziekzender MTV. Abonnees zullen later dit jaar een prijsverhoging van 30 cent op hun kabelabonnement doorgevoerd krijgen.

BNN VRIJWEL ZEKER VAN C-STATUS

De jongerenomroep BNN lijkt zeker van een definitieve plaats in het publieke bestel. De paarse fracties zijn het erover eens dat het aantal leden dat BNN nodig heeft voor zo’n C-status omlaag kan van 120.000 naar 100.000. BNN zegt nu al zoveel leden te hebben. (NOStt)

HOUTMAN VERVANGT VAN DER GIJP BIJ FOX8

Fox 8 heeft Rene van der Gijp als co-commentator bij voetbalwedstrijden aan de kant gezet. De oud-speler was door de commerciële zender ingehuurd om als ‘expert’ zijn mening te geven tijdens rechtstreekse reportages van duels in de Toto divisie. Na de winterstop neemt ex-international Peter Houtman de taak van Van der Gijp over.

“MASTEN HAAGSTAD RADIO MOETEN ECHT WEG”

Ruud Poeze, medewerker van Radio Caroline Nederland (1584 kHz) en mede-verantwoor- delijk voor het plaatsen van de zender van Haagstad Radio (1485 kHz) geeft deze week in de nieuwsgroep nl.media.radio nogmaals aan dat de antennes van Haagstad Radio in Leidschendam binnenkort moeten verdwijnen. De gemeenten Leidschendam gaat niet akkoord met de zendmasten van Haagstad Radio in de gemeenten. Poeze geeft in de nieuwsgroep ook aan dat hij nog steeds op centen van Haagstad Radio zit te wachten. Radio Caroline zendt momenteel regelmatug uit op de 1584 kHz. De testuitzendingen van vorige weken zijn zelfs tot in Scandinavie gehoord. Het vermogen bedraagt maximaal 1 kw.  18 januari 2000

LIPPENS NIEUWE HOOFDREDACTEUR STUDIO SPORT

Gio Lippens (41) volgt Peter Kloosterhuis op als hoofdredacteur en plaatsvervangend hoofd van NOS Studio Sport. Hij begint 1 februari. Lippens is nu eindredacteur bij NOS-Langs de Lijn. (NOStt)

AFSLAG 4 MAG BLIJVEN

Afslag 4, het verkeersprogramma van RTL 4, hoeft niet van het scherm. Dat heeft de rechter bepaald in een door de NCRV en producent Leo de Haas aangespannen bodemprocedure. Volgens de laatsgenoemden is Afslag 4 een ‘regelrechte imitatie’ van hun succesprogramma Blik op de Weg. De rechter oordeelde echter dat de verschillen tussen beide programma’s te groot zijn om te spreken van ‘een inbreuk op het auteursrecht’. De NCRV noemt de uitspraak teleurstellend, omdat daarmee onder meer is aangetoond dat “de rechtsbescherming van programmaformats een bijna onhaalbare zaak is. De weg lijkt hiermee vrij om zonder juridische consequenties elkaars programmaformats te kopieren.” (o.a. Algemeen Dagblad)

SENIOREN OMROEP IN DE MAAK

In navolging van Imone en DNO opteert de Senioren Omroep Nederland (SON) voor een plek in het publieke bestel. Deze week start de ledenwerfactie die moet resulteren in 50.000 leden voor 31 maart. Dit bericht het reclamevakblad Adformatie via haar website. De SON heeft nu 2.000 leden, onder wie coryfeeën als Jacques Schols van de Ramblers en Eddy Christiani. Met toetreding tot het bestel wil de SON tegemoet komen aan de vraag naar meer ouderenprogramma’s. De zender wil zich met name op radio storten en denkt daarbij aan amusementsprogramma’s op Radio 2 en nieuws en achtergronden gericht op ouderen op Radio 1.

VEEL KIJKERS VOOR RITSMA

Ongeveer 2,7 miljoen Nederlanders hebben zondag op de televisie gevolgd hoe Rintje Ritsma in het Noorse Hamar Europees kampioen schaatser all-round werd. Ze waardeerden zijn rit tegen Ids Postma met een 7.7. Dat blijkt uit cijfers van de dienst kijk- en luister- onderzoek van de NOS. De Europese Kampioenschappen zijn als geheel ook goed bekeken. Zaterdag zaten er gemiddeld 1,1 miljoen mensen voor de buis, zondag zo’n 2 miljoen. (Algemeen Dagblad)

MEER KIJKERS VOOR COMMERCIELE IN 1999

De commerciele zenders hebben in ’99 ‘s avonds meer kijkers getrokken dan de publieke zenders. De commercielen trokken 46,8% van de kijkers terwijl de publieke omroepen tot 37,3% kwamen. (NOStt)

SP VOERT ACTIE TEGEN COMMERCIELE VARA

Maandagochtend hebben de SP en verontruste VARA-leden actie gevoerd bij het VARA-gebouw in Hilversum. VARA-personeel kreeg een actiekaart ter ondertekening waarmee men protesteert tegen het voornemen om een commerciele omroep te worden.  SP-Kamerlid Harry van Bommel zal bij de behandeling van de concessiewet een aantal voorstellen doen die ertoe kunnen leiden dat de VARA binnen het publieke bestel blijft. Onder het motto “VARA, laat je niet vangen door het grootkapitaal” hebben een aantal SP’ers en verontruste VARA-leden kaarten uitgedeeld aan de medewerkers van de VARA. Het VARA-personeel kan met de kaarten aan het bestuur laten weten dat ze het niet eens zijn met de plannen voor een commerciele VARA. Op de kaart is een prent van Jan Rot afgebeeld met de leus “Luistervinken laat je niet vangen door het grootkapitaal”, die de VARA in 1928 gebruikte om leden te werven. Deze week gaan ook de lokale SP-afdelingen aan de slag met de actiekaart. Zij zullen proberen zoveel mogelijk mensen te bewegen een kaart aan de VARA te sturen. SP-Kamerlid Harry van Bommel zal bij de behandeling van de concessiewet in de Tweede Kamer wijzigingsvoorstellen doen die ertoe kunnen leiden dat de VARA binnen het publieke bestel blijft, zoals terugdringen van de invloed van de NOS en de versterking van het “thuisnet”, dat wil zeggen dat omroepen in plaats van minder juist méér gaan uitzenden op een vast net. (hvb)