Media kort: januari 2002

UITGEBREIDER RAPPORTCIJFER VOOR TV-PROGRAMMA’S

De nieuwe Stichting Kijkonderzoek gaat de rapportcijfers, die kijkers aan programma’s van de publieke omroep geven, uitgebreider meten. Dat heeft M. Hammersma, hoofd van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) van de NOS maandag bevestigd. Op dit moment wordt het nieuwe systeem getest en om die reden brengt de NOS voorlopig de waarderingscijfers van tv-programma’s niet naar buiten. Naast het meten van de gebruikelijke kijkdichtheid laat de NOS al jaren onderzoek doen naar de waardering van kijkers naar een bepaald programma. Door de komst van steeds meer nieuwe zenders werd het echter steeds moeilijker om betrouwbare cijfers te geven. Sinds 1 januari is de Stichting Kijkonderzoek daarom overgestapt op een nieuw kijkcijfersysteem. Het meten van de waarderingscijfers werd daardoor erg ingewikkeld. ,,Bovendien wilden we ook inhoudelijk meer weten over het kijkgedrag. Vandaar dat we nu hebben gekozen voor een panel dat naast een rapportcijfer ook moet vertellen waarom ze een programma een bepaald cijfer hebben gegeven. Dat doen ze door het invullen van een vragenlijst via internet”, zegt Hammersma. Naar verwachting worden de waarderingscijfers eind februari, begin maart weer naar buiten gebracht. (ANP/Nieuwsklik/Trouw)

VRIJE RADIOZENDER DANCE PLANET UIT DE LUCHT GEHAALD

Planet Dance Radio 98.0 FM is niet meer. De Harderwijkse piratenzender is vorige week donderdag uit de lucht gehaald. De Radiocontroledienst heeft bij radiopiraat Sander (29) het schuurtje opengebroken en de zender tijdelijk in beslag genomen. En ik was niet eens thuis,” aldus Sander. Nog steeds wil hij liever niet met zijn achternaam in krant. Ook niet nu hij moet stoppen met Planet Dance Radio. Het station was sinds 1997 op twee vaste avonden in de week in de lucht.

BAAS TELEFONICA ONTSLAAT LEIDING VAN MEDIATAK

De complete top van Admira, de mediatak van het Spaanse communicatiebedrijf Telefónica waartoe tevens de Nederlandse audiovisuele productiemaatschappij Endemol behoort, is ontslagen en vervangen. De maatregel wordt in financiële kringen in Madrid beschouwd als een teken dat Telefónica-topman César Alierta probeert de crisis in de mediapoot van Spanjes grootste beursfonds te bezweren. Vrijdag ontsloeg Alierta de Admira-bestuursvoorzitter Juan José Nieto en een aantal hoge functionarissen op staande voet. Daarmee ontdeed de topman zich in een klap van de leiding die was aangesteld door zijn voorganger Juan Villalonga om onder meer Endemol te beheren. Het ontslag volgt na de bedroevende resultaten van Admira in de sector commerciële en digitale televisie.

VARA KOOPT ‘DE SOPRANOS’ AAN

De VARA heeft de dramaserie De Sopranos aangekocht. Deze Amerikaanse serie over een maffiafamilie is sinds het verschijnen op televisie in 1999 uitgegroeid tot een ware cultserie. Ook in Nederland heeft de serie een enorme schare fans. En er is zelfs een eigen fansite op internet te bewonderen. Reden voor de VARA om De Sopranos aan te kopen en vanaf komend televisieseizoen op Nederland 3 uit te zenden.

“BEDRIJVEN BEZUINIGEN OP RECLAME”

Bedrijven hebben vorig jaar in Nederland minder besteed aan reclame. De honderd belangrijkste adverteerders gaven samen 140 miljoen euro (308 miljoen gulden) minder uit aan media zoals televisie, radio, kranten en buitenreclame. KPN maakte bekend op tv niet langer via de publieke omroep te adverteren. De daling is te wijten aan de neergang in de economie en het einde van de internet-hype, die een jaar eerder nog tot recordbestedingen leidde. In totaal hebben de honderd grootste adverteerders van november 2000 tot november 2001 bijna 3,5 miljard euro aan reclame uitgegeven, zo heeft het blad NieuwsTribune becijferd.

DEEL PAROOL KLEURLOOS

Tienduizend exemplaren van de middagkrant Het Parool zijn vrijdagmiddag niet in kleur maar in zwart-wit verschenen. Oorzaak was een computerstoring. Daardoor kwam de krant ook te laat van de persen, zodat er maar een editie verscheen in plaats van twee. De tienduizend kleurloze exemplaren vallen bij abonnees in de regio van Schiphol, Best en Rotterdam in de bus. De kranten die bestemd zijn voor de losse verkoop, zijn overwegend wel in kleur. PCM, uitgever van Het Parool, heeft nog geen klachten ontvangen. De totale oplage van Het Parool bedraagt 82.000 kranten. (ANP)

NOOTER WORDT ADJUNCT HOOFDREDACTEUR STUDIO SPORT

Maarten Nooter (43) wordt per april adjunct-hoofdredacteur van Studio Sport. Nooter werkt nu voor de AVRO bij Netwerk, waar hij plaatsvervangend hoofd is.Van 1993 tot begin 2000 was hij al eindredacteur van Studio Sport. (NOStt)

“RTL.NL BEST BEZOCHTE TV-SITE”

Rtl.nl, het website-netwerk van de Holland Media Groep, was in de maand december de best bezochte tv-site van Nederland. Rtl.nl liet omroep.nl in december voor het eerst achter zich. Volgens Nielsen NetRatings haalde rtl.nl in die maand 9,7 miljoen pageviews (omroep.nl: 6,2). Ook het bereik van rtl.nl is in december gestegen; het aantal unieke bezoekers is met 55 pct gegroeid, van 269.960 naar 418.833. De top 10 sites van rtl.nl in december zag er als volgt uit: 1.Bigbrother.nl, 2.Goedetijdenslechtetijden.nl, 3.Yorinfm.nl. (Adformatie)

RUSLAND: RECHTER SLUIT TV6

De Russische tv-zender TV6 moet op last van de rechter sluiten. TV6 is het enige landelijke onafhankelijke tv-station in Rusland. De maatregel moet gezien worden in het licht van het beleid van het Kremlin om de macht van mediamagnaat Berezovski te breken. Berezovski,een van de belangrijkste criticasters van president Poetin,is de eigenaar van TV6. Een pensioenfonds dat een minderheid van de aandelen in de zender bezit, had de rechter gevraagd om TV6 failliet te verklaren omdat er geen winst gemaakt zou worden. Vorig jaar werd de nieuwszender NTV op vergelijkbare wijze monddood gemaakt. (NOStt)

ID&T RADIO OP DE KABEL BIJ CAI WESTLAND

Per 1 februari zal ID&T radio worden toegevoegd aan het radiopakket van CAI Westland. ID&T Radio zal te horen zijn op de frequentie 87,6 MHz in de gemeenten ‘s Gravenzande, De Lier, Maasland, Monster, Naaldwijk, Schipluiden, Wateringen, Pijnacker en Maassluis.

VALKIESER IS OMROEPMAN VAN HET JAAR

Arthur Valkieser, directeur van het gelijknamige facilitaire tv-bedrijf, is donderdag uitgeroepen tot omroepman van het jaar 2001. Dat heeft het organiserende omroepblad Broadcast Magazine donderdagmiddag in Bussum bekendgemaakt. Valkieser verdient de titel volgens het blad omdat hij vooral in 2001 veel ondernemingslust en doorzettingsvermogen heeft getoond. Valkieser breidde uit in het buitenland en nam een ander facilitair bedijf over. Broadcast Magazine noemt dit de kroon op het bijna twintigjarige werk van Valkieser, die voor bijna iedereen in Hilversum werkt. Behalve Valkieser waren zes anderen voorgedragen. Dat waren Olga Madsen (regisseur dramaserie Wilhelmina), Cathy | Spierenburg (coördinator Z@pelin), Gerrit Jan Wolffensperger (bestuursvoorzitter NOS), Martin Banga (vertegenwoordiger commerciële radiozenders) en de VS-correspondenten Max Westerman en Charles Groenhuijsen.

NOS VERKOOP BEELDEN HUWELIJK AAN DERTIG TOT VEERTIG LANDEN

De NOS gaat de beelden van het het huwelijk op 2 februari van prins Willem-Alexander en Maxima Zorreguieta verkopen aan dertig tot veertig landen. Ongeveer twintig zenders komen naar Amsterdam om ook zelf reportages te maken, waaronder drie Duitse die de huwelijksplechtigheid live uitzenden. Vanuit Argentinie,het geboorteland van Maxima,komt een ploeg over die een twee uur durende compilatie gaat maken. Een rechtstreekse uitzending heeft hier weinig zin,omdat het nacht is in Argentinie tijdens de plechtigheid. De NOS verwacht circa negen miljoen kijkers,een record. Naar het huwelijk van Beatrix en Claus in 1966 keken al zeven tot acht miljoen mensen. (NOStt)

TV-BEELDEN SALT LAKE CITY OOK VOOR KLEIN PUBLIEK OP INTERNET

Een Zwitsers televisiebedrijf gaat volgende maand beelden van de Olympische Winterspelen in Salt Lake City op internet uitzenden. Daar heeft het Internationaal Olympisch Comité (IOC) mee ingestemd.  Vooralsnog gaat het om een proefproject waarbij voor het eerst tv-beelden van de Spelen op internet te zien zullen zijn. De beelden zullen kwalitatief gelijk zijn met die van VHS-videobanden, zo meldt een woorvoerder van het Zwitserse bedrijf Télévision Suisse Romande (TSR).  Er is alleen één nadeel. De beelden zullen alleen beschikbaar zijn voor breedband internetters van provider Bluewin in de Zwitserse steden Bâle, Genève en Zurich.

ENDEMOL ZET IN OP SNELLE UITBOUW NIEUWE MEDIA

Tv-producent Endemol gaat de komende jaren fors investeren in interactieve televisie en entertainment voor mobiele telefonie en internet. Het bedrijf heeft gekozen voor een tweede kernactiviteit, nieuwe media, die in 2005 een omvang moet hebben van minimaal 35% tot 40% van de totale concernomzet. Dat zegt bestuursvoorzitter John de Mol in een gesprek met het Financieel Dagblad. Hij heeft hoge verwachtingen van interactieve tv en spelletjes via internet en mobiele telefonie. ‘Endemol beschikt over de ‘content’ en het netwerk om nieuwe media succesvol te kunnen exploiteren’, aldus De Mol. ‘Dat laten de eerste projecten zien.’

MEDIAPARK MAG UITBREIDEN

Het Media Park in Hilversum wordt tweemaal zo groot. De uitbreiding moet in 2015 zijn voltooid. De in het Media Park gevestigde omroepen, multimedia- en facilitaire bedrijven, waaronder NOB, NOS, VARA en VPRO, krijgen er 150.000 vierkante meter bedrijfsruimte bij. De uitbreiding is naar verwachting goed voor 5.000 extra arbeidsplaatsen. De Hilversumse gemeenteraad heeft gisteravond ingestemd met de verdubbeling van het Media Park. De Collegepartijen Leefbaar Hilversum, PvdA en CDA verenigden zich met 21 tegen 11 stemmen met het voorstel. VVD, GroenLinks, D66 en de ChristenUnie stemden tegen.

TROS STOPT MILJOENENJACHT

De Tros stopt met de spelshow Miljoenenjacht en gaat door met 1 tegen 100, gepresenteerd door Caroline Tensen. Het drukke werkschema van Miljoenenjacht presentatrice Linda de Mol is de belangrijkste reden om ermee te stoppen. Radio.nl weet echter te melden dat De Mol wel onlangs een contract gesloten heeft met haar andere werkgever, RTL Duitsland, om de | Duitse versie van 1 tegen 100 te gaan presenteren. (VillaMedia)

KPN SCHRAPT TELEVISIERECLAME BIJ PUBLIEKE OMROEP

Telecombedrijf KPN schrapt dit jaar alle televisiereclame bij de publieke omroep. Alle reclame brengt het concern onder bij de commerciëlen van SBS en HMG. Naar verluidt gaat het om tientallen miljoenen euro’s per jaar. Op de radio blijft KPN wel bij de publieke omroep adverteren. De stap is volgens een woordvoerder gezet omdat KPN bij de commerciële omroep makkelijker kan meepraten over de inhoud van televisieprogramma’s. ,,Bij de publieke omroep moeten we met alle verschillende partijen om de tafel. Tussen de Ster en de omroepen staan Chinese muren,” aldus een woordvoerder donderdag. (ANP)

MEGADEAL UNILEVER EN AOL TIME WARNER

Unilever heeft een megacontract afgesloten met AOL Time Warner, voor reclame en marketing via de verschillende media van het concern. Het gaat om vier vormen van samenwerking. Cross-platform consumenten advertentieprogramma’s, gebruik van AOL Time Warner’s mogelijkheden om consumer relationship marketing campagnes te ontwikkelen, informatie-uitwisseling over technologie en mediaplatforms en er komt een multidisciplinair team voor de ontwikkeling van new business mogelijkheden. Het gaat om een wereldwijde samenwerking waarvan de financiële waarde niet bekend werd gemaakt, aldus Adage. In 2000 sloot Unilever een deal met Sony. Deze overeenkomst gaf Unilever toegang tot wereldwijde branding mechanismen. De overeenkomst met AOL Time Warner moet meer waarde geven aan Unilever’s mediabestedingen wereldwijd. (ADformatie)

COLURFUL RADIO MOGELIJK ONDERDEEL NRG

Colorful Radio gaat naar alle waarschijnlijkheid deel uitmaken van de Nederlandse Radio Groep, ook eigenaar van Nieuws FM en Aloha Radio. De zender is sinds deze week te beluisteren op de kabel in Groot-Amsterdam. Colorful zendt uit via de kabelfrequentie 97.4 FM, tot 31 december de frequentie van Love Radio. De zender draait buiten ‘urban & latin music’ veel dansklassiekers zoals Sex Machine en Funkin’ for Jamaica en wil zich ook richten op muziek uit niet-westerse landen, zoals Turkije, Marokko, Suriname en de Antillen. Program Director Ronald van der Meijden: ‘Amsterdam is belangrijk voor Colorful, niet alleen omdat het station hier ooit begon maar ook omdat de hoofdstad de nieuwe vestigingsplaats wordt.’ (Adformatie)

KEYL STOPT MET PRESENTATIE STUDIO2

Catherine Keyl zal dit jaar geen afleveringen van het programma Studio 2 meer presenteren. Aanvankelijk stond de presentatrice voor zes afleveringen van het late avondmagazine ingeroosterd. Volgens een woordvoerder van de Tros heeft Keyl geen zin om televisie maken zoals ze twintig jaar geleden al deed. Daarom heeft ze haar medewerking aan Studio 2 stopgezet. Keyl zal zich nu volledig richten op het ontwikkelen van twee nieuwe programma’s die ze gaat maken voor de Tros. Deze programma’s zullen komend seizoen te zien zijn.

SBS KOOPT CAMEO SUPPORT

SBS Broadcasting heeft Cameo Support gekocht.Cameo Support maakt onder meer voor SBS de programma’s Hart van Nederland en Het Nieuws. Met de overname krijgt de omroep de volledige programma- en formatrechten van de producties in handen. Er werken 150 mensen bij Cameo Support. (NOStt)

DE LEEUW PRESENTEERT VANAF JUNI ZO VADER, ZO ZOON

Zo vader,zo zoon Paul de Leeuw is 14 juni voor het eerst te zien als presentator van het NCRV- programma Zo vader,zo zoon. Verder komen er dit voorjaar acht nieuwe afleveringen van Herberg De Leeuw.De omroep heeft dit woensdag bekendgemaakt. De gezinsquiz,die in het verleden door onder anderen Gerard van den Berg werd gepresenteerd,gaat langer duren en krijgt een ander jasje maar de formule blijft volgens de NCRV hetzelfde.De Leeuw is voorlopig voor twaalf afleveringen gestrikt. De eerste aflevering van de nieuwe reeks van Herberg de Leeuw is 6 april. Volgens de omroep werd de eerste serie zo goed bekeken en kreeg het programma een dermate hoge waardering dat voor een vervolg gekozen is. (NOStt)

OPSPORING VERZOCHT: SISSING VOLGT VAN DER KROGT OP

Frits Sissing (38) volgt Nelleke van der Krogt op als centrale presentator van het Avro-programma ‘Opsporing verzocht’. Hij is sinds juni 2000 aan dat programma verbonden als locatiepresentator, samensteller en plaatsvervangend eindredacteur. (NOStt)

“NOS LAAT WEER ALLE SPORTEN ZIEN”

NOS Sport kan vanaf dinsdag weer beelden laten zien van alle sporten die in Nederland onder de koepel van NOCNSF vallen. Dat heeft de omroep dinsdag bekendgemaakt. De NOS sloot al in 2000 een contract af met de sportkoepel, maar de tv-rechten van het Korfbalverbond en de IJshockeybond vielen daarbuiten. In oktober van het vorig jaar sloten de korfballers zich weer bij de NOS aan, en zij worden nu gevolgd door de ijshockeyers. Het eerste ijshockeyevenement waarvan de publieke omroep verslag doet, is de bekerfinale op 16 januari. (ANP)

EK SCHAATSEN GOED BEKEKEN

De Europese kampioenschappen schaatsen allround in het Duitse Erfurt afgelopen weekeinde zijn goed bekeken. Tijdens de slotafstanden zondagmiddag keken er tussen 13.00 en 17.00 uur ongeveer 1,6 miljoen mensen. Op het hoogtepunt, toen Jochem Uytdehaage om half vier de Europese titel veroverde, waren er 1,8 miljoen kijkers. De uitzendingen kregen als waardering van het publiek gemiddeld een 7,1. (ANP)

BETAALDE SATELLIETRADIO VS GROEIT SNEL

In een paar maanden verkocht XM Satellite Radio in de VS zo’n 30.000 maandabonnementen van 10 dollar op zijn nieuwe satellietstation XM Radio, waarvoor een speciale ontvanger nodig is, die binnenkort al als optie in nieuwe auto’s wordt aangeboden. Er is keus uit 100 kanalen met allerlei muzieksoorten en nieuws, waarvoor wordt samengewerkt met Cnet, BBC, Bloomberg, CNN, enz. Vanwege de abonnementsgelden zijn minder commercials nodig, die bij conventionele stations in Amerika soms eenderde van een programma uitmaken. (Villamedia)

GROENTEMAN EN HAENEN UIT ELKAAR

Hanneke Groenteman en Paul Haenen gaan voortaan om de week hun zondagmiddagprogramma HH Zondag bij de VPRO presenteren, en niet meer samen dus. Het besluit is in goede vriendschap genomen, meldde het duo gisteren. In de loop van de weken is gebleken dat de gezamenlijke voorbereiding en presentatie van het programma onvrede veroorzaakte bij beide programmamakers. (Villamedia)

ENDEMOL-MEXICO GEEFT GEEN PRIORITEIT AAN SOAPS

Tv-productiemaatschappij Endemol gaat in Mexico met name reallife-formules introduceren en gaat pas in een later stadium kijken of ze ook dramaproducties als soaps gaan maken. Dat zegt de kersverse creatief- directeur van Endemol-Mexico, Laurens Drillich. ,,In Mexico worden talloze soaps gemaakt. We moeten niet het idee hebben dat we dat maar even beter kunnen.”, aldus Drillich (37). Hij is momenteel nog verantwoordelijk voor de tv-programma’s van BNN, maar stapt over enkele weken op het vliegtuig naar Mexico- Stad. Daar is Endemol een joint venture aangegaan met tv-maatschappij Televisa. Mexico kent op dit moment eigenlijk geen onafhankelijke tv-producenten. ,,De omroepen produceren alles zelf. Maar ze willen wel graag de formats van Endemol, en daarom zijn we deze constructie aangegaan.”

ZEKATEL: BBC WORLD VERVANGT CARTOON NETWORK, NATIONAAL VERVANGT LOVE

Cartoon Network is met ingang van begin 2002 op het kabelnet van Zekatal vervangen door BBC World. Cartoon Network is niet langer beschikbaar voor analoge kabeldistributie. “De raad koos unaniem voor BBC World vanwege de kwaliteit en actuel e inhoud. BBC World brengt nieuws, documentaires en informatieve en educatieve programma’s. EuroNews had volgens Programmaraad minder te bieden. Eurosportnews voegde volgens de Raad weinig toe aan het bestaande aanbod van Eurosport.” Love Radio is sinds 1 januari gestaakt met haar uitzendingen. Hiervoor is Radio Nationaal op de kabel gezet. (ML)

TWIJFEL AAN OORSLOGVERSLAGGEVER FOX

Fox News-verslaggever Geraldo Riviera deed of hij ter plaatse was toen hij op 6 december een reportage maakte van een oorlogsincident bij Kandahar, waar doden vielen. Maar een collega van de Baltimore Sun zegt dat Riviera daar toen honderden kilometers vandaan was. Rivera liet weten dat hij het incident verwisseld had met een in Tora Bora, waar hij bij was. Het Pentagon verklaarde echter dat dat incident pas drie dagen later plaatsvond. Collega’s vrezen dat Riviera meer een entertainer is dan een journalist. Fox staat voorlopig nog achter zijn verslaggever, die in november overkwam van CNBC en een lager salaris accepteerde omdat hij zo graag de oorlog versloeg. (Villamedia)

ID&T OOK OP DE KABEL IN BEVERWIJK EO

Vanaf 6 februari as.is ID&T Radio ook te ontvangen in de gemeentes Beverwijk, Castricum, Heemskerk en Uitgeest. Dit alles zal plaats vinden op de 100.4 FM (mono).

ONDERHANDELINGEN OVER NIEUWE SERIE FRIENDS

Er bestaat een kans dat de acteurs van Friends nieuwe afleveringen gaan opnemen. Het Britse showbizzpersbureau WENN meldt zondag dat Jennifer Anniston, Courteney Cox, Lisa Kudrow, Matthew Perry, Matt LeBlanc en David Schwimmer onderhandelen over een nieuwe serie. Na acht seizoenen wilde het zestal stoppen. Voor de nieuwe serie vragen de acteurs 1 miljoen dollar per aflevering per persoon. (ANP)

SCHAEPMAN NAAR VPRO

Kees Schaepman vertrekt na twee jaar als directeur van de School voor de Journalistiek in Utrecht. Hij wordt eindredacteur radio 1 bij de VPRO. Hij moest te veel tijd besteden aan het maken van roosters en het vervangen van zieke collega’s. Schaepman denkt het bij de VPRO langer uit te zullen houden. (VN via Villamedia)

VLAAMS JEUGDJOURNAAL ZONDER PRESENTATOR

Vandaag begint het Vlaamse jeugdjournaal (elke dag om 17 uur) zonder presentator en zonder studio; in een animatiefilmpje botst een winkelkarretje tegen stellingen en vangt het nieuws op. 5 reportages in 10 minuten, met weinig zware onderwerpen, zoals oorlog en politiek. “Onze doelgroep zijn de 9-, 10- en 11-jarigen, jonger dan de kijkers van het Nederlandse Jeugdjournaal”, zegt eindredactrice Liesbet Vrieleman, “daarom willen we niet te negatief zijn. Maar om de bombardementen op Afghanistan kunnen we natuurlijk niet heen. Kinderen willen wél sensatie, zo blijkt uit onderzoek.” (AD via Villamedia)

VLAANDEREN: VRT TOPMAN KLAAGT MEDIACONCENTRATIE AAN

VRT-topman Bert Degraeve klaagt de toenemende concentratie in de media aan. In zijn nieuwjaarstoespraak voor het VRT-personeel had hij het vooral over de dominantie van de Persgroep. Die heeft onder meer VTM, Het Laatste Nieuws en Dag Allemaal in handen. De Graeve wees ook op de banden van de Persgroep met Roularta, de regionale tv’s en Kanaal Z. De VRT-topman wil een debat openen over die concentratie. Hij vraagt zich ook af welke invloed die concentratie heeft op het politieke leven. (NOStt)

ANGEL UIT CONFLICT ONDERNEMINGSRAAD MET UPC

De ondernemingsraad van UPC krijgt alsnog informatie over de manier waarop het kabeltelevisiebedrijf de activiteiten in Nederland reorganiseert, een operatie waarbij 650 arbeidsplaatsen verloren gaan. Dat is het voorlopige resultaat van een procedure die de ondernemingsraad tegen de directie van UPC Nederland heeft aangespannen bij de Ondernemingskamer van het Gerechtshof in Amsterdam. Het medezeggenschapsorgaan verwijt de UPC-leiding lukraak mensen te ontslaan, terwijl niet duidelijk is of hun functie werkelijk komt te vervallen.

ATLANTIC 252 UIT DE LUCHT

Atlantic 252 is gestopt met haar uitzendingen via de langegolf-zender 252 kHz. Inmiddels zijn via de langegolffrequentie 252 de testuitzendingen gestart van TeamTalk Radio Deze uitzendingen zijn ook te ontvangen via de Astra Satelliet: Astra 2 (28 grd oost) op 12.344 GHz Horizontal, SR: 27500, FEC: 2/3 FTA.

RTL GROUP VERKOOPT RADIOZENDERS

De RTL Group heeft zijn twee Zweedse radiostations verkocht aan de Modern Times Group. De Zweedse reguleringsautoriteiten moeten dat nog goedkeuren. RTL wil zich ontdoen van alle activiteiten die verlies lijden of niet tot de core business behoren. (Villamedia)

“GEEN RADIO VERONICA VOOR APRIL”

Directeur Van der Meer van Walcheren heeft in een interview met Veronica Magazine aangegeven dat er voor april geen uitzendingen te verwachten zijn van Radio Veronica. “De TV-stap is de eerste die is. Daarna Zullen snel de Veronica-evenementen en hopelijk ook de uitbreiding van Veronica Radio met een etherfrequentie. Ook wordt er hard gewerkt op digitaal/internet-gebied.”, aldus Van der Meer van Walcheren.

MIDDENGOLFZENDER NOORWEGEN BLIJFT ON AIR

Ondanks eerdere berichten is Noorwegen de NRK op 1314 Khz nog altijd in de lucht. De uitzendingen van Radio Norway International via de sterke middengolfzender (1200 kw) zijn wel gestopt maar de binnenlandse uitzendingen via de 1314 KHz gaan gewoon door. (nl.media.radio)

“SERIE ALL STARS GESTOPT”

De laatste aflevering van ‘All Stars’ op 18 december 2001 blijkt nu helaas ook het definitieve einde van de serie te zijn. Dat bericht FokZine.Net. Even was er nog hoop op een vierde seizoen, maar de makers hebben inmiddels te kennen gegeven aan andere grote projecten te gaan werken. De serie kwam voort uit de bioscoopfilm ‘All Stars’ uit 1997, en was meteen een doorslaand succes. Na drie seizoenen was de koek op, en komt er dus geen vervolg meer. Eerder produceerde het team van ‘All Stars’ al de succesvolle film ‘Lek’, en staan er een nieuwe film en een nieuwe serie op stapel.

OMROEPEN KAMPEN MET DALEND LEDENTAL

Veel omroepen zagen in 2001 hun ledental dalen, zo hebben zij donderdag bekendgemaakt. Alleen de VARA en NCRV weigeren hun ledencijfers bekend te maken, omdat dat sinds de concessiewet niet meer jaarlijks hoeft. In die wet wordt geregeld dat omroepen elke vijf jaar al dan niet een licentie krijgen. Tot 2005 zijn de omroepen in het huidige bestel daarom veilig. De totale aanhang van de KRO bestaat sinds het begin van dit jaar uit 577.137 leden, 13.254 minder dan bij de start van 2001. BNN ging van 111.000 naar 103.976 leden. De VPRO kampt donderdag met een computerstoring en kan de exacte gegevens daarom niet ophoesten. ,,Maar wel duidelijk is dat het aantal gidsabonnees stijgt. Daartegenover daalt het aantal steunleden, en ik denk dat het ledental per saldo daardoor daalt”, analyseert een woordvoerder. De AVRO heeft 485.000 leden, een verlies van 6000 ten opzichte van het afgelopen jaar. Ook het ledenbestand van de EO daalt licht. ,,Maar dat is redelijk volgens de verwachting”, meldt de woordvoerder. Exacte cijfers brengt ook deze omroep niet naar buiten. Alleen de TROS heeft positief nieuws te melden. Deze omroep geeft aan dat haar aanhang momenteel rond de 500.000 leden schommelt. Een stijging ten opzichte van voorgaande jaren.

PETER R. DE VRIES MET PANORAMA IN MAGAZINE

Peter R. de Vries gaat samen met weekblad Panorama het misdaadmagazine Betrapt! beginnen. Het verschijnt eerst als kwartaalblad en bij succes maandelijks en ligt vanaf 24 januari in de winkels. Peter R. de Vries zal bijdragen leveren en de redactie van Panorama, die het misdaad blad schrijft, advies geven. Frank Hitzert, hoofdredacteur van Panorama, verwacht dat het blad veel lezers zal trekken. ,,We hebben geen marktonderzoek gedaan, maar ons gevoel zegt dat er wel degelijk een markt voor is.’, zegt hij in het Algemeen Dagblad’. (Villamedia)

RUIM TWEE MILJOEN KIJKERS VOOR FREEK

De oudejaarsconferentie van Freek de Jonge is maandag door 2.015.000 mensen bekeken en gewaardeerd met het cijfer 7,5. Dat heeft de dienst kijk- en luisteronderzoek van de NOS woensdag becijferd. Naar de tv-uitzending die de komst van de euro inluidde, de Nacht van de euro, keken 1.380.000 mensen. De kijkers waardeerden het programma met een 7,2. (ANP)

LOVE RADIO GESTOPT

Sinds 1 januari is Love Radio gestopt met haar uitzendingen. Het satellietsignaal van Love Radio via de Astra satelliet is vandaag stopgezet. Via de diverse kabelnetten is op het kanaal van Love Radio non-stop muziek te horen. De verwachting is dat ook deze uitzendingen binnenkort worden stopgezet.

STORING CASEMA: NEDERLAND 3 IN HET ZWART/WIT

Bij een groot aantal abonnees van kabelaar Casema was het beeld van Nederland 3 woensdagavond zwart/wit. Vanaf vroeg in de middag tot omstreeks half elf ‘s avonds had Casema te kampen met een storing in de aanvoer van Nederland 3. Tevens was er geen teletext beschikbaar.

2001: AANKONDIGING HUWELIJK BEST BEKEKEN PROGRAMMA

De tv-uitzending waarin koningin Beatrix en premier Kok aankondigden dat kroonprins Willem- Alexander en Máxima gaan trouwen, is het best bekeken programma van 2001. Het programma werd door 3,9 miljoen kijkers gevolgd. Dat heeft de dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) van de NOS woensdag bekendgemaakt. Op de tweede plaats staat het aansluitende gesprek (,,dat was een beetje dom”) dat het aanstaande paar had met de pers. Die uitzending werd door 3,8 miljoen mensen bekeken. Deze uitzending moet de tweede plaats delen met het achtuurjournaal van 23 september. De derde plaats (3,6 miljoen kijkers) wordt gedeeld door drie programma’s: herdenking vijftig jaar tv, de nationale herdenking en de voetbalwedstrijd Portugal-Nederland. In de toptien staan verder nog programma’s als Domino Day en Ierland-Nederland.

VLAANDEREN: RADIO CONTACT KLAAGT VERSTRAETEN AAN

Radio Contact heeft bij het parket van Antwerpen een klacht ingediend tegen Zillion-baas Frank Verstraeten. De klacht heeft te maken met de toeken- ning van een landelijke radiolicentie aan 4FM. Radio Contact vindt het vreemd dat de aandelenkoers van Think Media één dag voor de erkenning met twintig procent omhoog schoot. Think Media is voor de helft eigenaar van 4FM en Frank Verstraeten is op zijn beurt aandeelhouder van Think Media. Volgens Contact bestaan er aanwijzingen dat Verstraeten de aandelenhandel heeft gemanipuleerd. (VRTtxt).

ALCATEL SCHUIFT SATELLIETPLAN OP DE LANGE BAAN

Alcatel heeft het Skybridge-project bevroren. Reden daarvoor is de onzekere marktvooruitzichten en de moeilijke tijden die Alcatel momenteel doormaakt. Dat meldt de Franse webkrant Les echos op gezag van een niet met name genoemde bron binnen het bedrijf. Alcatel is de op drie na grootste producent van telecommunicatie-apparatuur in Europa. Het Skybridge- project behelst de aanleg van een wereldomspannend satellietnetwerk voor het bieden van toegang tot internet. Alcatel heeft daartoe een joint venture opgericht met onder meer Loral Space & Communications en Boeing. In totaal zouden tachtig satellieten in de lucht gebracht worden. Daarmee zou een bedrag van 6 miljard dollar gemoeid zijn. Het project werd in 1996 geannonceerd. De oorspronkelijke doelstelling was, om het netwerk in 2001 operationeel te hebben. Die datum was al enkele keren naar achter geschoven, laatstelijk tot 2004. (Automatisering Gids)

CATHERINE KEYL BIJ TROS BEGONNEN

Catherine Keyl werkt nu voor de TROS. Ze heeft het idee dat de TROS en haar vorige werkgever, RTL4, hetzelfde type kijker trekken, “Middle of the road-mensen, net als ik zelf. Ik hecht bijvoorbeeld zeer aan normen en waarden, maak me zorgen over de verloedering van de maatschappij. Als je ziet hoe de gasten in de restaurants en kroegen waar ik kom het personeel behandelen, schandalig! En dat zijn dan zogenaamd nette mensen.” In haar nieuwe talkshow, die vanaf september 2002 bij de TROS te zien zal zijn, wil Keyl mensen over dit soort zaken aan het denken zetten.

“GEHEIMZINNIGE TALKSHOWLEIDER BIJ YORIN”

Yorin begint op 7 januari met een nieuwe wekelijkse talkshow die door Kevin Masters wordt gepresenteerd. De ware identiteit van de Amerikaan achter dit pseudoniem wil de omroep niet bekend maken. Masters ontvangt elke week in Planet Hollywood in Amsterdam twee gasten die voor Nederlanders bekend zijn, maar voor hem niet. Tevens doet hij verslag van een typisch Nederlandse gebeurtenis. (AD via Villamedia)

ESSENT: ANIMAL PLANET VERVANGT CARTOON NETWORK

Vanaf 31 januari zal Cartoon Network niet langer te zijn bij een aantal Essent-kabelnetwerken. Het Amerikaanse moederbedrijf van de tekenfilmzender Cartoon Network aangegeven dat zij in Europa niet meer vrij doorgegeven wil worden. Essent gaat in de plaats van Cartoon Network de zender Animal Planet doorgeven. Deze zender was eerder te zien op Preview tv, het etalagekanaal. Op deze uitzendingen werd toen positief gereageerd. In Gouda is Cartoon Network per 1 januari van de kabel verdwenen.

NRC SNOEIT IN MEDIAPAGINA’S

Vanaf vandaag wordt de radio- en televisie-informatie in NRC Handelsblad op een andere, beknoptere manier gepresenteerd. De tekening van Kamagurka zal niet meer dagelijks verschijnen, maar alleen op zaterdag in de nieuwe bijlage Leven en cetera. De strip Casper en Hobbes wordt gestaakt. De Fokke en Sukke-strip verhuist naar de Achterpagina. Een andere wijziging op de vernieuwde pagina’s Televisie en Radio is een nieuwe selectie van televisiekanalen met meer ruimte voor buitenlandse zenders. Op de Televisie en Radiopagina’s zijn de dagelijkse recensie van Maarten Huygen in de rubriek Beeld en de rubrieken Voorkeur en TV-vooraf gehandhaafd. Er is minder ruimte beschikbaar voor programmavoorbesprekingen; de mediacolumns zijn beëindigd. In de nieuwe zaterdagse bijlage Leven en cetera zal echter ruimte zijn voor ontwikkelingen in de media, evenals op de binnenlandpagina’s.

CLAUDIA DE BREIJ NIEUWE DJ OP 3FM

Claudia de Breij (26) wordt de nieuwe dj op Radio 3FM op het tijdstip waarop nu elke werkdag nog Isabelle wordt uitgezonden (20.00-22.00 uur). Dat heeft een woordvoerster van de publieke popzender woensdag gezegd. De Breij presenteert op dit moment BNN United op Radio 1. Daarvoor deed ze ervaring op bij de Stadsomroep Utrecht, Radio West, Radio M en de RVU. Verder is ze actief als cabaretière. Haar programma De Wilde Frisheid is op dit moment in de theaters te zien. Haar nieuwe radioprogramma heeft als werktitel ‘…& dit is Claudia’ en komt vanaf 12 maart op de zender. Haar voorgangster Isabelle gaat op 3FM tussen 18.00 en 20.00 uur uitzenden. Zij volgt Corné Klijn op die in de weekeinden bij de TROS op de radio te horen zal zijn.

NOS VERDUBBELT TARIEF KONINKLIJKE BEELDEN

De NOS rekende vroeger 1000 gulden per minuut voor royalty beelden, maar vraagt de commerciëlen nu een bedrag van 1000 euro per minuut. Monopolist NOS verdedigt de prijsverhoging door te wijzen op het herhalingsrecht dat vroeger niet, maar nu wel meteen mee gekocht wordt. SBS zegt dat er `na onderhandelen een gunstige prijs uit de bus is gekomen.’ HMG meldt dat RTL Nieuws een bulkcontract heeft met de NOS, waarover geen verdere mededelingen worden gedaan. Royaltyprogramma’s moeten sinds kort wel het dubbele betalen voor koninklijke beeldfragmenten. ,, Dan maar geen fragmenten”, aldus de zegsvrouw van HMG in het AD. (Villamedia)

TV-BRANCHE VERWACHT VIJF PROCENT GROEI NA DALING IN 2001

De netto bestedingen voor tv-reclame maken in 2002 naar verwachting een groei door van vijf pct, tot bijna 730 miljoen euro. Die verwachte groei volgt op een daling van de netto tv-bestedingen in 2001 met zes pct, tot 681 miljoen euro (zo’n 1,5 miljard gulden). In 2000 werd er nog 726 miljoen euro (1,6 miljard gulden) op tv besteed. Dat blijkt uit cijfers van Spot (Stichting tot Promotie en Optimalisatie Tv-reclame), op basis van eigen opgaven door de zenders. Onlangs nog haalde het medium tv in de mediabestedingen van BBC een groei van 0,9 pct tot ruim 3 miljard gulden, maar dat zijn bruto-cijfers. Die geven slechts een indruk van de reclamedruk per mediumtype, nettobedragen liggen doorgaans tientallen procenten (voor tv tot meer dan 45 pct) lager. (Adformatie)

“ERIK DE VLIEGER DOET MEGABOD OP FM-FREQUENTIES”

Erik de Vlieger, topman van vastgoedconcern IMCA en financier van de NRG (Nederlandse Radio Groep), brengt vandaag in een brief aan staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat een megabod uit op alle commerciële FM-frequenties. Vrijdag verschenen berichten in de pers dat de bestaande radiozenders een herverdeling kunnen afkopen voor het symbolische bedrag van 100 miljoen euro. De Vlieger wil voor dezelfde frequenties 110 miljoen euro bieden. Nieuwkomer NRG zegt met verbijstering te hebben gereageerd op de berichten uit Den Haag dat de FM-veiling na vijf jaar uitstel toch niet zou doorgaan. Volgens de NRG hebben investeerders achter het bedrijf ‘zeer fors geïnvesteerd op basis van toezeggingen van het kabinet. Het niet laten doorgaan van de veiling leidt tevens tot een enorme inkomstenderving’. De NRG zegt daarom met een juridische procedure te zullen komen – met een eis tot schadevergoeding. (Adformatie)

BOONSTRA NAAR ENDEMOL

Bij Endemol is Oege Boonstra aangetrokken als Executive Director International Operations. Vanuit Endemol Holding in Hilversum krijgt Boonstra een aantal werkmaatschappijen in de wereld als zijn aandachtsgebied. Boonstra completeert het team dat eerder werd uitgebreid met Peter Langenberg, die de Endemol-activiteiten in Latijns-Amerika aanstuurt. Boonstra rapporteert binnen de Endemol-rvb aan Ronald Goes. Boonstra (43) werkte eerder onder meer voor het NOB, waar hij tot 1 januari 2000 commercieel directeur was en veraantwoordelijk voor alle internationale operaties. (Adformatie)

VPRO SCHRAPT TV-TITELS

De meeste programma’s van de VPRO keren in het nieuwe tv-seizoen niet terug onder dezelfde naam. Alleen titels als Buitenhof, Jiskefet en Villa Achterwerk blijven gehandhaafd. Dat heeft een woordvoerster van de omroep dinsdag gezegd. Voor deze maatregel is gekozen omdat Nederland 3 in het nieuwe tv-seizoen (vanaf september) anders wordt opgebouwd. De programmering zal meer dan nu ‘bloksgewijs’ worden neergezet. ,,Voor bijvoorbeeld het blok ‘zware informatie’ hebben wij een aantal programma’s die daarvoor in aanmerking komen als De Nieuwe Wereld, 7 Dagen en misschien ook wel Noorderlicht. Wij willen dat redacties gaan samenwerken onder een nieuwe titel om zo versnippering te voorkomen.”

TRT INTERNATIONAL IN ZOETERMEER

Vanaf 1 februari zal in Zoetermeer TRT International worden toegevoegd aan het televisie- pakket door kabelaar Casema. TRT International vult hiermee het lege kanaal dat is ontstaan door het verdwijnen van MBC.

PLANNEN AKKOORD:MEDIA PARK HILVERSUM KRIJGT RUIM BAAN

Het Media Park in Hilversum, waar onder meer de publieke omroepen gevestigd zijn, mag fors uitbreiden. Maandag tekenden de gemeente Hilversum, de provincie Noord-Holland, de NOS en het NOB een intentieverklaring waarin de uitbreidingsplannen zijn vastgelegd. Het aantal arbeidsplaatsen moet de komende tien jaar worden verdubbeld naar 10.000 banen. Het Nederlands Omroepproductiebedrijf (NOB), eigenaar van het Media Park, wil al jaren een forse uitbreiding. De plannen vormen echter een groot struikelblok voor de Hilversumse politiek. Ook nu maakt de provincie nog een voorbehoud. De bereikbaarheid van het Media Park moet flink verbeteren. (ANP)

RADIO 192 EN HOFSTAD OP KABEL HAAGSE RANDGEMEENTEN

Per 1 februari zullen Radio 192 en Hofstad Radio worden toegevoegd aan het kabelradiopakket in Leidschendam, Voorburg, Wassenaar, Nootdorp, Rijswijk en Ypenburg. Hofstad Radio zal gaan uitzenden op de 95,9 MHz (de voormalige frequentie van Love Radio). Radio 192 zal gaan uitzenden op de 91,9 MHz (momenteel bezet door ID&T Radio).

“LEEGTE OP DE LANGE GOLF”

De lange golf blijft voorlopig leeg in Nederland. De enige lange-golffrequentie waar Nederland over beschikt, 171 kHz, werd in 1994 toegewezen aan Delta Radio, eigendom van op de Britse Maagdeneilanden gevestigde investeerders. De commerciële zender heeft sindsdien nog geen seconde uitgezonden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat trekt de zendvergunning binnenkort waarschijnlijk in, omdat Delta er niet in is geslaagd aan de voorwaarde te voldoen dat de frequentie uiterlijk op 1 januari 2002 in gebruik genomen moest zijn. Een poging van het station om via de rechter uitstel te bedingen is mislukt.

EINDE VOOR ‘VAN GEWEST TOT GEWEST’

Het tv-programma Van Gewest tot Gewest houdt na 37 jaar op te bestaan als zelfstandige rubriek. Dat heeft de NPS maandag bekendgemaakt. De beslissing wordt deels ingegeven door creatieve en deels door financiële overwegingen. De omroep hoopt te bezuinigen door het programma Urbania samen te voegen met Van Gewest tot Gewest, en sluit daarbij niet uit dat een deel van de naam van de rubriek blijft bestaan. Na het Journaal is Van Gewest tot Gewest de langstlopende rubriek op de Nederlandse tv.

HAARLEM: NOORDWEST TV VERVANGT MARKIT TV

Vanaf 1 februari 2002 zal de regionale commerciële tv-zender NoordWest.TV te zien zijn in Haarlem. NoordWest.TV vervangt de kabelkrant MarkitTV die vanaf oktober 2001 vanwege een faillissement niet meer doorgegeven wordt. NoordWest.TV is vanaf 1 februari te ontvangen op frequentie 512,00/ kanaal 26+.

VITALE VICE PRESIDENT MTV EUROPE

Maurizio Vitale wordt vice president en artdirector van MTV Networks Europe/MTV South. Hij was creative director voor MTV in Italië en Spanje. Vitale wordt verantwoordelijk voor de pan-Europese programmering inclusief MTV Euopean Music Awards. Hij krijgt ook marketing en online initiatieven in zijn portefeuille. Hij rapporteert aan senior vice president Richard Godfrey. (Adformatie)

MURDOCH AAST OP PREMIERE WORLD

Rupert Murdoch wil voor juni betaal-tv-zender Premiere World van de KirchGruppe. Volgens Welt am Sonntag heeft Murdoch via de betaal-tv-zender BSkyB al 22 procent van Premiere World in handen. Kirch wil met de overnamesom zijn schuldenlast verminderen. Murdoch zou ook zijn aandeel in Kirch Media (2,48 procent) willen vergroten om wat minder afhankelijk te worden van de tv-rechten die Kirch verhandelt. (Adformatie)

IOC RICHT ZELF TV-PRODUCTIEMAATSCHAPPIJ OP

Het Internationaal Olympisch Comité heeft onlangs zelf het TV-productiehuis de Olympic Broadcasting Services opgericht. Vanaf de Winterspelen te Turijn in 2006 zal de onderneming de televisiebeelden van Olympische sportmanifestaties verzorgen. Het nieuws werd zaterdag bekendgemaakt door IOC-voorzitter Jacques Rogge tijdens de uitreiking van de Radio- en Televisieprijzen in het auditorium van Opel Belgium te Antwerpen. Het IOC heeft OBS opgericht met een startkapitaal van 750 000 euro. Tot nu toe werd de TV productie uitbesteed aan het organiserende land, maar volgens Rogge is de nieuwe oplossing voor de televisie-omroepen en de organiserende steden eenvoudiger. OBS gaat de uitzendrechten doorverkopen aan de zenders en overkoepelende instanties. Rogge deed ook nog een opmerlijke oproep aan alle Belgische stations; hij hoopt dat de zenders in het vervolg een gezamenlijk bod zullen uitbrengen op de rechten van de Spelen. (ANP)

INITIATIEF WERELDOMROEP BELOOND MET 250.000 DOLLAR

Radio Nederland Wereldomroep (RNW) heeft van de Wereldbank een prijs van 250.000 dollar gekregen voor een initiatief om radiostations in Afrika te ondersteunen. Een afgevaardigde van de Afrika-afdeling van RNW heeft de prijs in Washington in ontvangst genomen. Dit heeft een woordvoerster van de Wereldomroep maandag gemeld. ,,Met deze financiële steun kunnen we de succesvolle formule nog verder verspreiden onder kleinschalige radiostations in geheel Afrika. Het doel van de formule is de dialoog tussen de verschillende bevolkingsgroepen te stimuleren”, aldus de RNW-afgevaardigde tijdens de prijsoverhandiging in Washington.

VLAANDEREN: TV UITZENDING ONDERBROKEN DOOR BOMMELDING

In België is de live-uitzending van het programma Eurosong onderbroken door een bommelding. Dat meldt de VRT-teletekst. Eurosong is het selectieprogramma voor het Eurovisie Songfestival. De melding bleek vals. De studio werd niet ontruimd. Een zoekactie leverde niets op. Het programma werd voor tien minuten onderbroken. (ANP)

ASTRID LINDGREN OVERLEDEN

De Zweedse schrijfster Astrid Lindgren is op 94-jarige leeftijd gestorven. Dat meldde het Zweedse persbureau TT maandag op gezag van de familie. Lindgren werd vooral bekend door haar creatie Pipi Langkous. Volgens haar beide dochters stierf Astrid Lindgren na een ziekbed in haar woning in de Zweedse hoofdstad Stockholm. Van haar boeken werden meer dan 120 miljoen exemplaren verkocht. Ze werden in meer dan tachtig talen vertaald. In Zweden hebben haar boekfiguren zelfs een eigen pretpark in Astrid Lindgrens Värld. De schrijfster werd onderscheiden met onder meer de Vredesprijs van de Duitse boekhandel. In 1994 kreeg ze de Alternatieve Nobelprijs. Aan het eind van haar leven zette Lindgren zich vooral in voor een betere dierenbescherming. (NU.nl)

BERLUSCONI WIL RAI PRIVATISEREN

De Italiaanse premier Berlusconi bevestigde vrijdag zijn voornemen om twee van de drie televisiekanalen van de staatszender RAI te privatiseren. Tegelijk klaagde hij over de linkse vooroordelen van het management van RAI.  De opmerkingen van de premier komen enkele weken voor het mandaat van het huidige bestuur van de RAI afloopt. Dat was nog benoemd door de vorige centrumlinkse regering. De leden van het nieuwe bestuursorgaan worden binnenkort door Berlusconi aangewezen. De premier wilde niet op nadere details van de privatisering ingaan. Miljardair Berlusconi is eerder beticht van belangenverstrengeling. Hij bezit al de drie grootste commerciële televisiezenders van Italië. Door zijn benoemingen bij de RAI staat straks 95 procent van de nationale tv-markt onder zijn invloed. (ANP)

ONDERZOEK NAAR HEFFING COMMERCIEL RADIOZENDERS

Het kabinet laat op korte termijn de mogelijkheden onderzoeken om commerciële radiozenders een vergoeding te laten betalen voor het gebruik van hun frequenties. Een besluit over een veiling wordt overgelaten aan het volgende kabinet. Naar verluidt verzet het VVD-smaldeel in het kabinet zich tegen de heffing. De liberalen stellen dat er geen juridische basis voor bestond. Op voorstel van premier Kok wordt nu onderzocht of de Wet op het Financiële Instrument daarvoor geschikt is. Eerder is deze juridische constructie gehanteerd om de oliemaatschappijen te laten betalen voor locaties van benzinestations. De PvdA voelt er niets voor in dit verkiezingsjaar verwijten te krijgen dat zij de kas spekt van mediatycoons als Robert Maxwell (eigenaar van onder andere Sky Radio). Daarnaast is niet helemaal uitgesloten dat het kabinet de periode tot de herverdeling van de radiofrequenties nog bekort tot twaalf maanden. (FD)

HOLLAND CENTRAAL VECHT VOOR LICENTIE NOORDWIJKERHOUT

Het lijkt een kansloze missie, maar Holland Centraal doet dinsdag nog een laatste poging om voor de komende vijf jaar de lokale omroep te worden van Noordwijkerhout. De voorkeur van het college gaat uit naar de concurrent van Holland Centraal, Noordwijk Lokaal, maar C. de Waard weigert de handdoek in de ring te gooien. De directeur van de lokale radiozender praat voorafgaand aan de vergadering van de commissie ABA/AZ met vertegenwoordigers van de fracties. Via hen wil hij zijn doel bereiken: Holland Centraal moet de lokale omroep voor Noordwijkerhout worden. ‘Blijven’, in De Waard’s visie. Het ontbreken van een uitzendvergunning in Noordwijkerhout levert voor Holland Centraal volgens De Waard ook een operationeel probleem op. ,,De uitzendingen via de ether verzorgen wij via de zender die staat opgesteld op de Puyckendamse flat. Het radiosignaal wordt bij de zender van de kabel gehaald. Dat zou dan niet meer kunnen, waardoor ons een kostbare verhuizing te wachten staat naar een geschikte andere opstelplaats, die niet makkelijk te vinden zal zijn.”

“SAMENWERKING RADIO NATIONAAL EN VERENIGING VERONICA”

Veronica gaat wellicht op de radio samen met Radio Nationaal. Veronica wil al maanden een eigen radiostation, maar de kabelbedrijven liggen dwars. Ze voelen er weinig voor het zoveelste hitradiostation op de kabel toe te laten. Grootaandeelhouder Ruud Hendriks van Radio Nationaal praat komend weekeinde in het radiioprogramma Mediazaken op BNR over de samenwerking en de herverdeling van radiofrequenties. Radio Nationaal beschikt momenteel over een goede kabeldekking en daarnaast overdag over een sterke AM-zender. Op televisie-gebied wil Veronica samenwerken met clipzender The Box.

ESSENT STOPT INVESTERINGEN IN TWEEWEGKABEL

Essent stopt investeringen in het voor tweewegverkeer geschikt maken van de televisiekabel. In een brief aan de betrokken gemeenten geeft de onderneming aan dat het verder opwaarderen van het netwerk op dit moment bedrijfseconomisch niet verantwoord is. Door het besluit blijft zo’n 40 procent van de abonnees van Essent de komende jaren verstoken van internet via de kabel, zo meldt online-nieuwsdienst Webwereld. Het betreft voornamelijk kleinere gemeenten waar Essent de televisiekabel nog niet heeft aangepast. Het kabelbedrijf bedient een groot deel van de huishoudens buiten de Randstad, met name in Noord-Nederland, Overijssel, Limburg en Gelderland. Zo’n 60 procent van het kabel is inmiddels wel geschikt voor transport in beide richtingen. Essent zegt de betreffende aansluitingen versneld in te richten voor het aanbieden van Internetdiensten. Is die klus geklaard, kan wellicht voorzichtig het tweeweggeschikt maken van de kabel worden hervat. (Automatisering Gids)

ETHERVEILING: KABINET BESLIST VOLGENDE WEEK

Het kabinet heeft een besluit over de verdeling van etherfrequenties onder commerciële radiozenders doorgeschoven naar volgende week. Dat heeft premier Kok vrijdag na afloop van de ministerraad bekendgemaakt. Kok wilde niet ingaan op de redenen van het uitstel. De staatssecretarissen De Vries (Verkeer en Waterstaat) en Van der Ploeg (Media) hadden het kabinet voorgesteld om een veiling van radiofrequenties uit te stellen en bestaande commerciële stations als Sky Radio en Radio 538 tot 2004 hun frequentie te laten behouden. Ook zou er ruimte gemaakt worden voor twee nieuwe radiostations. (ANP) De commerciële zenders zouden moeten betalen voor hun frequentie.

WIJZIGING RADIOPAKKET IN DEN HAAG

Op advies van de Haagse Programmaraad wordt het radiopakket per 1 februari 2002 gewijzigd. De radiozenders Hofstad Radio, BBC World Service worden aan het pakket toegevoegd. ID&T Radio zal per deze datum in stereo te beluisteren zijn. De radiozenders BBC 2 en VRT Radio 2 vervallen per deze datum. Hofstad Radio richt zich op de luisteraar tussen de 25 en 50 jaar met een afwisselend aanbod van kwaliteitspop en regionale informatie. BBC World Service is een Engels radiostation dat wereldwijd te ontvangen is. Het programma- aanbod bestaat uit nieuws, actualiteiten, sport, zakelijke en wetenschappelijke informatie en programma’s met diverse onderwerpen als cultuur, amusement, muziek en religie. (Hofstad Radio 100,8 MHz mono, BBC World Service 100,4 MHz mono, ID&T Radio 94,1 MHz stereo)

SBS6 STOPT MET SEKS EN SPRINGER

SBS6 gaat stoppen met het uitzenden van seksprogramma’s en de talkshow van Jerry Springer. Dat heeft F. van Westerloo, directeur van het SBS-concern donderdag gezegd. Volgens hem hebben kijkers de buik vol van reallife-shows en ordinaire programma’s. Het schrappen van deze programma’s maakt deel uit van de nieuwe koers die Van Westerloo wil varen. Volgens hem hebben kijkers geen zin meer in  reallife-concepten (Big Brother, Blind Vertrouwen, De Bus) en programma’s die een goedkope uitstraling hebben. Met ingang van dit jaar is SBS daarom begonnen met een nieuwe filosofie die in de omroepwereld te boek staat als ‘feel good tv’. Die stroming staat voor de terugkeer van grote shows en quizzen, drama en comedy van eigen bodem en sterren die echt sterren zijn.

COLORFUL RADIO NAAR NRG

Colorful Radio maakt sinds kort deel uit van de NRG, de Nederlandse Radiogroep. De NRG is vastbesloten Colorful Radio via de FM uit te bouwen tot een van de grootste zenders van Nederland. Colorful Radio heeft via de kabel een nagenoeg landelijk dekking. Colorful Radio zendt uit vanuit het NRG-studiocomplex in Amsterdam. Ronald van der Meijden van Colorful Radio in een persbericht: “Nu Colorful Radio behoort tot de NRG is de continuiteit van de zender verzekerd. Het station maakt deel uit van een ambitieuze en dynamische mediagroep. Colorful kan nu meegroeien met de NRG.” Colorful Radio gaat nauw samenwerken met Aloha, het muziekblad dat wordt uitgegeven door de NTG, het zusterbedrijf van de NRG.

NIEUWE PRESENTATOR NL NET

NLNet, het regionale actualiteitenprogramma dat maandag tot en met vrijdag tweemaal daags wordt uitgezonden op Nederland 1,heeft een nieuwe presentator:Roel Rambags. De 30-jarige Rambags is afkomstig van de regionale zender Omroep Brabant waar hij het nieuwsprogramma presenteert. Daarvoor was hij onder meer achter de schermen actief als eindredacteur, regisseur en samensteller van de TV-talkshow van die omroep. NLNet wisselt ieder half jaar van presentatoren en presentatrices.Deze zijn meestal afkomstig van regionale omroepen. Ze krijgen zo de kans om ervaring op te doen bij een landelijk programma. (NOStt)

ADAM CURRY NAAR BNN

Presentator Adam Curry keert terug op de Nederlandse radio. Vanaf 8 maart presenteert hij elke vrijdagavond (20.00-22.00 uur) samen met Jeroen Kijk in de Vegte een nieuw programma dat hun beider namen draagt. Dit heeft BNN donderdag laten weten. Het programma ‘Adam Curry & Jeroen Kijk in de Vegte’ legt de nadruk op muziek uit de jaren tachtig. Het wordt uitgezonden op Radio 2. Curry is bekend als presentator van programma’s bij het vroegere Veronica. Op tv presenteerde hij bij die omroep Countdown en op de radio Curry en Van Inkel. (ANP)

NOS LIJKT AKKOORD MET PROGRAMMAVOORSTEL VPRO

De NOS heeft voor de vrijdagavond zendtijd vrijgemaakt voor de programmavoorstellen van de VPRO. Zodra de programmaideeen zijn goedgekeurd, heeft de VPRO een blok van 25 minuten en een van 50 minuten tot haar beschikking. De deadline voor de voorstellen is 31 januari. De VPRO kondigde onlangs aan op vrijdagavond een magazineachtige programmering te willen, uiteraard op het vertrouwde derde net. (o.a. Adformatie)

CANAL+ VERWERFT RECHTEN FA CUP

Betaalzender Canal+ heeft de uitzendrechten verworven van de Engelse bekercompetitie, de FA Cup. Dat heeft een woordvoerster van het station woensdag laten weten.  De Engelse beker beleeft komend weekeinde de vierde ronde. Zaterdag zendt Canal+ twee wedstrijden rechtstreeks uit: Middlesbrough-Manchester United (13.00 uur) en Chelsea-West Ham United (16.00 uur). Op zondag wordt de wedstrijd Arsenal- Liverpool vanaf 17.00 uur integraal uitgezonden.

‘LATE-NIGHTBLOK’ NEDERLAND 3 VERDWIJNT

Het ‘late-nightblok’ op Nederkland 3 is geen succes. Daarom wordt vanaf september het blok grondig veranderd. Vooraf hadden de omroepen gehoopt om per avond gemiddeld 300.000 kijkers te trekken voor het amusementsblok. Maar de cijfers schommelden rond de 200.000. ,,Na elven moet er telkens wat te lachen zijn op Nederland 3”, gaf netcoördinator T. Kamlag voor aanvang van dit tv-seizoen aan. Om dat te bewerkstelligen creëerde hij op zijn zender op de late avond een zogenoemd amusementsblok. Maar het experiment is niet geslaagd, constateert hij woensdag, en daarom wordt het blok vanaf september stopgezet. De avondprogrammering op Nederland 3 krijgt in het nieuwe zendschema (vanaf september) daarom ,,een minder eenduidig format”.

2001: 60 JOURNALISTEN STIETVEN IN ‘T VELD

Afgelopen jaar stierven 60 journalisten tijdens hun werkzaamheden. Dat zijn er zeven meer dan het jaar daarvoor. Dit stond in het rapport van de Franse Association Mondiale des Journaux/AMJ. In de strijd tussen Amerika en Aghanistan vonden in totaal 8 journalisten de dood. Als gevaarlijkste land kwam Colombia naar voren, waar in 2001 10 journalisten omkwamen. Colombia heeft al langer een slechte naam: sinds 1997 werden er 31 journalisten gedood. In Latijns Amerika overleden in totaal 16 journalisten in het veld, en op de Filippijnen 4. De ramp in de VS kostte twee foto journalisten het leven: de een werd bedolven onder de resten van het WTC, de ander overleed als gevolg van een Anthrax-besmetting. (Villamedia)

RECHTER: COMMISSARIAAT MOET BEZWAARSCHRIFT BUN OPNIEUW BEOORDELEN

Het Commissariaat voor de Media moet een bezwaarschrift van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) over de hoeveelheid toegewezen zendtijd opnieuw beoordelen, zo heeft de Amsterdamse rechtbank bepaald. De BUN kreeg in november 2000 na een eerdere afwijzing jaarlijks tien uur zendtijd op de tv en dertien uur op de radio toegewezen.Het Commissariaat oordeelde dat de BUN bewezen had dat haar aanhang uit minstens 36.000 personen bestond en groeiende was. De koepelorganisatie van dertig boeddhistische organisaties schat het aantal mensen met ‘daadwerkelijke affiniteit’ met het boeddhisme echter op 170.000 en meent daarom recht op meer zendtijd te hebben. (NOStt)

HAARLEM: ZWITSERLANDSTRAAT BOOS OP UPC

Een tv-storing in de Zwitserlandstraat in Haarlem heeft gisteren tot flinke consternatie geleid. Tegen twaalf uur ‘s middags sprongen de schermen in de straat op sneeuw om vervolgens pas om half tien ‘s avonds te worden gerepareerd. In de tussentijd belden talloze gedupeerde bewoners met kabelmaatschappij UPC om de storing door te geven. Volgens de bellers werden ze op onheuse wijze behandeld. ,,Ze zeiden dat als het aan ons toestel lag, de kosten van de monteur voor onze rekening zouden zijn en toen gooiden ze de hoorn op de haak”, aldus Ilona van Heems in de Zwitserlandstraat. Deze behandeling is haar in het verkeerde keelgat geschoten. Samen met de overige bewoners is ze een handtekeningenactie begonnen. ,, We zullen de kabelmaatschappij op de knieën krijgen. Het is al tijden een bende hier met de tv-ontvangst en ze doen er niets aan.” Met hulp van de Consumentenbond hopen de bewoners nu hun gelijk te krijgen. (Haarlems Dagblad)

“AANBOD TELEVISIE-PROGRAMMA’S IN BREEDBEELD MAGER’

Terwijl de verkoop van breedbeeld-televisies de laatste tijd explosief is gestegen, blijft het aanbod programma’s in dit beeldformaat op de Nederlandse televisie nog ver achter. Volgens beleidsmedewerker Kees Noort van de NOS wordt nu nog maar vijftien procent van de programma’s van de publieke omroepen in breedbeeld vertoond. Zeventig procent van de huiskamertoestellen die nu worden verkocht, is een breedbeeld-TV. Het zal volgens hem nog jaren duren voordat de hoeveelheid breedbeeld-uitzendingen tot de helft van het totaal zal zijn gestegen. Lees verder in het Rotterdams Dagblad.

TV RECHTEN NBA RUIM 5 MILJARD EURO WAARD

Het Amerikaanse profbasketbal (NBA) heeft dinsdag in New York een zesjarig televisiecontract afgesloten met ABC, ESPN en TNT voor het bedrag van 4,6 miljard dollar, 5,15 miljard euro. Door de deal gaan alle wedstrijden achter de decoder. Het nieuwe contract dat aan het begin van het komende seizoen in november 2002 ingaat, brengt 25 procent meer op dan het huidige. NBC kocht in 1997 de rechten voor vijf jaar voor 2,46 miljard dollar. De zender nam na 12 jaar afscheid van de NBA. De kijkcijfers liepen sinds 1997 met 35 procent terug en de zender leed elk jaar een verlies van ongeveer 100 miljoen dollar. (ANP)

OOK IN VOORSCHOTEN KEUZE TV

De inwoners van Voorschoten krijgen binnenkort te maken met Keuze TV. Casema gaat het huidige aanbod van 34 zenders spiltsen in een basis- en een pluspakket. De Voorschotense gemeenteraad gaat op 30 januari praten over de nieuwe pakketten van kabelaar Casema. De bedoeling is dat Keuze-TV op 1 maart 2002 ingaat.

10 FM TIJDELIJK VANUIT DIEMEN

Radio 10 FM zendt tijdelijk uit vanuit Diemen. Nozema gaat de komende maanden het huidige zendstation in Lelystad verbouwen. De uitzendingen van Omroep Flevoland blijven wel vanaf Lelystad plaatsvinden. De verbouwing van de mast in Lelystad gaat ongeveer een half jaar duren. De mast wordt versterkt en de huidige antenne-installaties worden aangepast. Omroep Flevoland krijgt een nieuw antennesysteem van 4 lagen en de huidige antennes van Radio 10 FM worden vervangen (o.a. Nozema)

MEDIABESTEDINGEN LOPEN TERUG

De bruto mediabestedingen stegen in 2001 met 1,1 procent tot ruim 3,8 miljard euro. Maar netto is er sprake van een daling. De stagnerende economische groei en de gebeurtenissen op 11 september lijken vooral invloed gehad te hebben op de dagbladen. Die verkochten ruim 40 miljoen euro minder aan advertenties.Dit blijkt uit cijfers van BBC De Media en Reclame Bank. De groei van de totale bestedingen is enigszins vertekend omdat de stijging grotendeels voortkomt uit verhoogde bruto advertentietarieven. De tarieven zijn gekoppeld aan het volume (aantal pagina’s/seconden). Ondanks een afname van het volume in vrijwel alle mediumtypes namen de bruto mediabestedingen in 2001 dus toe. Het is een publiek geheim dat adverteerders vooral in economisch moeilijke tijden aanzienlijke kortingen krijgen, schrijft BBC. De verschillen tussen bruto en netto mediabestedingen zijn in tijden van economische voorspoed kleiner dan wanneer , zoals nu, de economische groei stagneert. (Adformatie)

VRIJE RADIOZENDER VOERT ACTIE TEGEN ONGELIJKE BEHANDELING DOOR DT

Radio X-Clusief, een vrije radiozender uit Den Haag voert actie tegen de ongelijke behandeling die de zender krijgt door de Divisie Telecom. Harry Mulder, diskjockey van Xclusief voelt zich benadeeld door de DT. Hij meent dat hij wel wordt opgepakt en een rechtszaak aan de broek krijgt, terwijl andere vrije radiozenders ongemoeid worden gelaten. “Met kerst werd ik uit de lucht gehaald, terwijl een heleboel illegale zenders een uitzending hadden”, aldus Mulder in de Haagsche Courant. Volgens Mulder is Radio Tonka al 15 jaar ongemoeid gelaten door de DT. “Alle illegale zenders lopen de kans om uit de lucht te worden gehaald. Onze prioriteit ligt bij de zenders waarover we klachten hebben ontvangen. Burgers hebben geklaagd over X-clusief omdat hun radio- en of televisieontvangst werd verstoord. Daarom hebben we X-clusief uit de lucht gehaald”, aldus Inge de Jong van de DT. Mulder heeft een advocaat in de arm genomen om onder de boete uit te komen die tegen hem is geeist. Ook hoopt hij het progrmma ‘Breekijzer’ te strikken voor zijn strijd tegen de Divisie Telecom. (o.a. Haagsche Courant)

TUMBA FESTIVAL LIVE OP COLORFUL RADIO

Het landelijke kabelradiostation Colorful Radio zendt in de nacht van 25 op 26 januari het Tumba Festival op Curaçao rechtstreeks in Nederland uit. Dit heeft een woordvoerder van de ‘multiculturele hitzender’ maandag laten weten. Zo’n zes uur lang kunnen Nederlandse liefhebbers van Caraïbische carnavalsmuziek kennisnemen van de Antilliaanse feestelijkheden. Een radiostation op het eiland stuurt een signaal naar de studio in Amsterdam. Daar praten presentatoren het geheel aan elkaar. (ANP)

VIERJARIG CONTRACT EYEWORKS-HMG

Het productiebedrijf Eyeworks van Reinout Oerlemans en HGM (RTL en Yorin) hebben een 4-jarige overeenkomst getekend. Oerlemans blijft tot 2006 als presentator aan HMG verbonden. Zijn productiebedrijf maakt niet alleen de programma’s die hij zelf presenteert maar ook nog andere. Eyeworks is o.m. bekend van Typisch Tachtig en Typisch Zeventig. (Villamedia)

TMF RUILT MET ‘CASEMA’

Muziekzender TMF wordt vanaf woensdag 23 januari in Loosdrecht en Breukelen via een ander kanaal uitgezonden, te weten: kanaal 8 (196,25 MHz.). Op kanaal 8 zit nu nog het Casema Service Kanaal. De ruil met TMF betekent dat het CSK in Breukelen verhuist naar kanaal 25 (503,25) en inLoosdrecht naar kanaal 52 (715,25 MHz. De reden dat TMF en het Casema Service Kanaal (CSK) in Loosdrecht en Breukelen van kanaal wisselen, is gelegen in een correcte distributie van andere zenderpakketten in deze regio. (Casema)

TV-ZENDER MTLN VAN START

Stichting Multiculturele Televisie Nederland (MTNL) begint volgende week met haar integrale uitzendingen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De zender doet dat in samenwerking met de lokale partners TV Rijnmond, TV West en TV Utrecht. MTLN maakt doelgroeptelevisie voor Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. De televisiekijker kan vier keer per week een programma zien van 30 minuten grootstedelijke actualiteiten en 15 minuten lokaal nieuws. De zender is gericht op respectievelijk de Turkse, Surinaams/Antilliaanse en Marokkaanse doelgroepen en een multicultureel programma dat aandacht besteedt aan jongeren. (Adformatie)

LUISTERCIJFERS NOVEMBER – DECEMBER 2001

Deze week zijn de luistercijfers over de periode november/december 2001 bekend gemaakt door onderzoeksbureau Intomart. Het luistergedrag is gemeten gedurende een periode van acht weken in november en december 2001. Met ingang van deze periode zijn ook de luistercijfers van KinkFM aan het onderzoek toegevoegd. De marktaandelen zien er als volgt uit:

 	oktober / november (in%)	november / december (in%)
01	Sky Radio	 13.7	 14.0
02	Radio 2 	 9.7	10.4
03	Radio 3 FM	9.7	9.3
04	Radio 1	8.9	8.4
05	Radio 538 	8.5	8.6
06	Radio 10 FM	7.7	8.0
07	Noordzee FM	5.0	4.7
08	YorinFM	 4.3	3.9
09	Classic fM	 2.9	3.2
10	 Radio Nationaal 1296AM	2.0	2.1
11	Arrow Classic R.	1.9	1.8
12	Radio 4 	 1.5	1.5
13	747AM	 0.7	0.8
14	 KinkFM	--	0.3
15	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
16	Q the Beat	 0.1	0.1
 -	Regio Radio	 14.2	14.0
 -	CRN Commercieel Radio	 2.7	2.6

STEM VAN PALESTINA WEER IN DE LUCHT

De Stem van Palestina heeft zaterdag uitzendingen verzorgd ondanks de verwoesting van de eigendommen van deze omroep door de Israëli’s. De BBC heeft gemeld dat de Palestijnse omroep dankzij apparatuur van particulieren er in is geslaagd uit te zenden. Dat gebeurde al enkele uren nadat de Israëli’s het gebouw van de omroep bij Ramallah volledig hadden verwoest. De zendmast werd in december al door de Israëli’s opgeblazen. In de radiouitzending werden activisten geciteerd die opriepen ,,de straat op te gaan om menselijke schilden te vormen”, verzet te plegen tegen de bezetting en om ,,de symbolen van nationale soevereiniteit te verdedigen”. (ANP)

BIJNA 4 MILJOEN KIJKERS VOOR KROONPRINS EN MAXIMA

Bijna vier miljoen mensen hebben vrijdagavond naar het interview met kroonprins Willem- Alexander en Máxima gekeken. Volgens de NOS betekent dit dat meer dan een kwart van alle Nederlanders het interview met Paul Witteman en Maartje van Weegen heeft gezien. Van de kijkers was 44 procent man en 56 procent vrouw. Verder heeft de NOS onderzocht dat 48 procent van de kijkers jonger was dan 50, 52 procent lag hierboven. De mensen gaven het programma een waarderingscijfer van 7,5. (ANP)

SYSTEM FM OPTIMALISEERT ETHERZENDER

De Noord-Hollandse commerciele regionale radiozender System FM heeft afgelopen donderdag haar zender opnieuw geoptimaliseerd. Het bestaande vermogen van de zender is verhoogt van 150 watt naar 600 watt. Enige maanden geleden is de antenne van System FM al aangepast naar het noorden. System FM is nu ook in het noorden tot Den Helder goed te ontvangen via de 104.7 MHz.

WIJZIGING TV-PAKKET WADDINXVEEN

In de gemeente Waddinxveen zijn met ingang van januari 2002 de televisiezenders Rai Uno (Kanaal 34+) en Home Shopping Europe (kanaal 66+) aan het kabeltelevisiepakket toegevoegd. De nieuwe zenders vervangen de vervallen zenders MBC en MarkitTV.

“SCHOTEL STEEDS POPULAIRDER”

De verkoop van schotelantennes is vorig jaar explosief gestegen. Elke maand kwamen er 7000 huishoudens bij die een schotelantenne en -ontvanger kochten en nu via een abonnement op Canal Digital toegang tot alle Nederlandse televisiezenders hebben. Volgens Bill Wijdeveld, marketing manager Benelux van de Astra-satellieten, zijn er momenteel bijna 400.000 Nederlandse huishoudens die via de schotel digitaal televisie kijken. Vijf jaar geleden werd de ‘digitale’ schotel geïntroduceerd. Opvallend is dat in toenemende mate ook mensen met kabel op de schotel overstappen. Daarnaast zijn er woningbouwverenigingen die een schotel op het woningcomplex neerzetten zodat de huurders de keuze tussen kabel en schotel krijgen

VLAANDEREN: VRT DICHTBIJ AKKOORD UITZENDRECHTEN FORMULE 1

De VRT staat dicht bij een akkoord met Formule 1-topman Bernie Ecclestone om de uitzendrechten voor 2002 van het nieuwe Formule 1-seizoen binnen te rijven. ,,De akkoorden zijn nog niet ondertekend, maar ze liggen ter tafel”, verklaarde woordvoerster Diane Waumans van de VRT-televisie. Waumans benadrukt dat er nog niets is ondertekend, maar dat een akkoord in het verschiet ligt. Wanneer alles in kannen en kruiken zal zijn, staat nog niet vast. Over het prijskaartje dat aan de rechten hangt, wilde de VRT-woordvoerster geen verdere informatie kwijt. De uitzendrechten voor Formule 1 in Vlaanderen waren al een tijdlang in handen van de Vlaamse Mediamaatschappij. Volgens woordvoerder Mark Vanlombeek heeft de commerciële omroep nog interesse voor de uitzendrechten, maar wordt vooral gekeken naar het prijskaartje. De rechtenhouder zou volgens Vanlombeek evenwel nog geen beslissing hebben genomen. (De Standaard)

VLAAMS COMMISSARIAAT GAAT NAUWER TOEZIEN OP 4FM EN Q-MUSIC

Q-Music en 4FM, de twee nieuwe nationale radiozenders, moeten tegen 1 maart een volledig programmatieverslag en stand van zaken overmaken aan het Vlaams Commissariaat voor de Media, de toezichthouder. In de mediacommissie van het Vlaams Parlement vroeg CD&V’er Carl Decaluwé gisteren aan minister van Media Dirk Van Mechelen hoe hij er zal op toezien dat de twee zenders die in september een licentie hebben verkregen, ook effectief uitvoeren wat ze in hun aanvraag hebben beloofd. Onder meer inzake programmatie wees het parlementslid erop dat beide zenders in het weekend grotendeels terugvallen op verzoekplatenprogramma’s en ,,jukeboxmuziek”, terwijl dat in de licentie anders voorgeschreven stond.

KAMPHUES BLIJFT BIJ BNN

Presentator Rob Kamphues heeft zijn contract bij BNN met twee jaar verlengd waardoor hij tot en met het voorjaar van 2004 exclusief aan BNN verbonden is. Algemeen Directeur Gerard Timmer zegt: ‘Rob heeft met Kamphues maakt Vrienden het programmapakket van BNN voorzien van de verbreding die we zoeken. Er is alle aanleiding om met dit programma door te gaan en nog meer met Rob. Ook als presentator van andere programma’s zoals Robot Wars dat deze weken wordt uitgezonden. En na Rob z’n tweede plaats bij de Nationale IQ test was echt alle twijfel weg…’ Vanaf oktober 2002 is Rob weer te zien met twaalf afleveringen van het programma Kamphues maakt Vrienden. (BNN)

MTV KOMT MET ASIA-AWARDS

MTV houdt van Awards, en het assortiment Award-uitreikingen dat de zender erop nahoudt wordt binnenkort dan ook uitgebreid. Pink, Westlife en P.O.D. zijn de eerste groepen die al genomineerd zijn voor de allereerste MTV Asia Awards. De nominatielijst bevat verder alleen Aziatische muziekgroepen. De show wordt op alle MTV Asia’s televisiekanalen uitgezonden. Met de uitzending hiervan krijgt het Aziatische publiek voor het eerst de kans om via de televisie verschillende grote artiesten uit diverse landen te zien. De Asia Awards zullen in totaal negentien categorieën Awards bevatten. De vuurdoop van deze nieuwe Awards vindt plaats op 2 februari in Singapore. De presentatie is in handen van voormalig Boyzone-zanger Ronan Keating (die al eens de presentatie van de Europe Music Awards op zich nam) en Mandy Moore. (FOKzine)

PROGRAMMERING CITY FM IN DE GEHELE RANDSTAD

De vernieuwde programmering van City FM is sinds vandaag in de gehele randstad te horen. Ook via de steunzenders in Rotterdam (87,6), Zoetermeer (99,4) en Utrecht (99,3) zijn nu de gepresenteerde programma’s van City FM te horen.

MAARTEN EN RIJK WEG BIJ KPN

Telecombedrijf KPN is per 1 januari gestopt met de reclamespotjes waarin Maarten Spanjer en Rijk de Gooyer figureren. Het contract van het duo is niet verlengd, zo bevestigde een KPN- woordvoerder donderdag. Het concern wil niets zeggen over het vertrek van Maarten en Rijk. Het in financiële problemen geraakte bedrijf zoekt naar bezuinigingen. Zo zet het 2900 mensen gedwongen op straat. Bovendien maakte KPN vorige week bekend niet meer via de publieke omroepen te adverteren. Ook heeft het telecombedrijf het advertentiebudget fors teruggeschroefd. (ANP)

DAGBLADWERELD WIL STAATSSTEUN

Diverse groepen uit de dagbladwereld hebben een “brede coalitie” gevormd om er bij staatssecretaris Van der Ploeg (Media) op aan te dringen kranten financieel te steunen. Dat heeft voorzitter R. Abram van journalistenvereniging NVJ donderdag gezegd. Naast de NVJ maken de Nederlandse Dagblad Pers (NDP) en het Genootschap van Hoofdredacteuren deel uit van de coalitie. Een delegatie van de journalisten, uitgevers en hoofdredacteuren heeft op 31 januari een gesprek met Van der Ploeg over de steunverlening. “Ik ben niet onder de indruk van zijn persbeleid tot dusver”, aldus Abram. (ANP)

DIVISIE TELECOM HAALT ZENDER VOLTA-FM UIT HOOGSPANNINGSMAST

De Divisie Telecom (voormalige RDR) heeft in de buurt van Ooltgensplaat (Zuid-Holland) een illegale zender letterlijk en figuurlijk uit de lucht gehaald. Het ging om Radio Volta, die uitzond op 88.7 Mhz. De zender van het radiostation bevond zich op grote hoogte, namelijk boven in een gigantische hoogspanningsmast die naast de Haringvlietbrug (rijksweg A29) in het water staat. Langs de enorme mast worden stroomkabels op grote hoogte over de Haringvliet geleid. Er moesten speciale klimmers worden ingehuurd om de zender naar beneden te halen. Het apparaat is in beslag genomen. Het werd van afstand aangestraald. Tot op heden is niet duidelijk, wie de initiatiefnemer van Radio Volta is. Vanaf de grond was de zendapparatuur nauwelijks te zien.

EINDE VOOR TV SERIE “X FILES”

In mei wordt na negen jaar een punt gezet achter de succesvolle Amerikaanse tv- serie “X-Files”. Dat heeft de televisiezender Fox bekendgemaakt. Volgens Fox is er sleet op de formule gekomen en zijn de kijkcijfers dit seizoen fors gezakt. Dat gebeurde onder meer door het verdwijnen van acteur David Duchovny alias FBI-agent Fox Mulder. “X-Files” ging in september 1993 van start en kende meteen succes. De serie won 15 Emmy Awards en in 1998 werd een film gedraaid. Hoofdrolspelers Duchovny en Gillian Anderson konden het evenwel niet zo goed met elkaar vinden. (VRTtxt)

CASEMA PAST KABELAANBOD AMSTELVEEN AAN

In Amstelveen zullen met ingang van 23 januari 2002 op advies van de Programmaraad wijzigingen plaatsvinden in het radio- en televisiepakket. In overleg met de programmaraad heeft Casema de pakketwijziging vastgesteld. Aan het pakket wordt de culturele televisiezender Arte op het televisiekanaal van de Arabische zender MBC geplaatst. Tevens worden er drie radiozenders aan het pakket toegevoegd. Business Nieuws Radio, (107.5 MHz) City FM (91,1 MHz) en Radio 192 (100.4 MHz.).

WILLEM EKKEL OVERLEDEN

Programmamaker Willem Ekkel is in zijn woonplaats Amsterdam op de leeftijd van 36 jaar overleden. Hij was ernstig ziek.Ekkel werd bekend met het VPRO-programma Jonge Honden, dat hij met zijn broer Daan presenteerde. Ook werkte hij voor de VARA,Veronica en SBS6. (NOStt)

“CHELLO LOKT OVERGELOPEN ADSL-INTERNETTERS”

Chello, de kabelinternetprovider van UPC, is met een speciale actie gestart voor kabelinternet. Chello hoopt zo veel ontevreden Mxstream-abonnees van KPN voor zich te winnen. De UPC-internettak biedt oud-adslklanten daarom een extra voordelig kabelpakket aan. Ieder die zich voor 31 januari aanmeldt hoeft geen installatiekosten (normaal 90,30 euro/ fl.199) te betalen. Het maandelijkse abonnement blijft wel hetzelfde (45,36 euro/ fl. 99,95). ‘Gewone’ nieuwe klanten van Chello krijgen vijftig procent korting op de aansluitkosten (45,38 euro/ fl.100). Bovendien krijgen zij tot 31 januari gratis een webcam bij een kabelabonnement. (NU.nl)

HARMEN SIEZEN STOPT MET NIEUWS LEZEN

Harmen Siezen (61) stopt per 1 december als nieuwslezer bij het NOS Journaal. Een woordvoerster van de NOS heeft dat dinsdag bekendgemaakt. Siezen werd vorig jaar in een onderzoek door 13 procent van de bevolking beschouwd als beste nieuwslezer. Siezen wordt in december 62 jaar en is dan 33 jaar bij het Journaal in dienst. Bij die mijlpalen heeft hij voor zichzelf al eerder een grens getrokken; dan wil hij stoppen met het nieuwslezen. Afgelopen jaar presenteerde hij bij de NCRV wekelijks een uitzending van de Nationale Nieuwsquiz. Onduidelijk is of hij daarmee doorgaat.

PROGRAMMERING CITY FM PAS LATER IN HEEL WEST-NEDERLAND

De nieuwe programmering van City FM die per medio januari is ingegaan is nog niet via alle zenders van City FM te horen. Alleen luisteraars in de regio Haarlem (91.3 MHz) en Amsterdam (98.3 MHz) kunnen momenteel de nieuwe programmering ontvangen. Volgens City FM zal in de loop van de maand januari de nieuwe programmering ook in Zuid-Holland (87.6 , 99.4 MHz) en Utrecht (99.3 MHz) te horen zijn. Tot die tijd zal op deze zenders non-stop muziek te horen zijn onder het motto: de beste muziekmix.

“GROOT SCHIMMELSPEL ROND  AFSTOTEN ENDEMOL”

Endemol Entertainment is inzet van een ondoorzichtig schimmenspel, waarbij diverse grote Europese mediaconcerns posities proberen in te nemen met oog op een concentratiegolf in de mediasector. Sinds eind vorig jaar nemen de berichten over een op handen zijnde verkoop van Endemol door het Spaanse Telefónica, dat in de zomer 2000 nog ruim Hlf. 11 miljard neertelde voor 99,34% van het aandelenpakket van het bedrijf van Joop van den Ende en John de Mol, hand over hand toe.

PUBLIEKE OMROEP WIL ADVERTENTIES KPN BEHOUDEN

De publieke omroep wil KPN graag behouden als adverteerder op televisie. De raad van bestuur van de NOS heeft woensdag in een brief aan bestuursvoorzitter A. Scheepbouwer van KPN gevraagd het besluit om niet meer te adverteren, terug te draaien. Het telecomconcern KPN liet vorige week weten te stoppen met adverteren bij de publieke omroep op televisie omdat het moeilijk praten is met de verschillende omroepen. Bij de commerciële omroep hoeft KPN maar met twee partijen om de tafel. Door de actie van KPN loopt het reclamebedrijf Ster een omzet van naar schatting 5 miljoen euro mis. (ANP)

PROEF NIEUWSZENDER UITGESTELD

De plannen van de publieke omroepen om per 1 september overdag te beginnen met een nieuwszender, liggen onder druk. De speciale werkgroep onder leiding van Piet van Tellingen heeft meer tijd nodig.  Dat heeft een NOS-woordvoerder dinsdag gezegd. In de werkgroep zitten naast voorzitter Van Tellingen andere journalistieke kopstukken. Maar de groep wenst meer draagvlak voor de tv-plannen en wil daarom ook omroepvoorzitters bij de rapportage betrekken.

BVN-TV ZENDT VANAF 1 FEBRUARI TOT IN ZUIDELIJKE AFRIKA

De Nederlands-Vlaamse satellietzender BVN-TV, de publieke zender voor Vlamingen en Nederlanders in het buitenland, kan vanaf 1 februari ook ontvangen worden in zuidelijk Afrika. BVN-TV, een samenwerking tussen de Nederlandse Wereldomroep, de NOS en de VRT, is de enige satellietzender die Vlaamse tv-programma’s aanbiedt in het buitenland.

CNN VERDUBBELT SALARIS LARRY KING

Larry King, presentator bij de Amerikaanse nieuwszender CNN, gaat 14 miljoen dollar (ongeveer 15,8 miljoen euro) per jaar verdienen; twee keer zoveel als tot nu toe. Dat heeft de New York Post dinsdag gemeld. CNN heeft het contract met de wereldberoemde presentator met vier jaar verlengd en hem daarvoor in totaal 56 miljoen dollar toegezegd. De 68-jarige King komt daarmee in de groep van best betaalde Amerikaanse televisiesterren. Volgens het nieuwe contract gaat hij niet alleen de dagelijkse Larry King Show presenteren, maar ook een nieuwe programmaformule ontwikkelen. Volgens roddelcolumniste Liz Smith van de New York Post voorkwam CNN met het supersalaris dat King een contract zou tekenen bij concurrerende stations als NBC of Fox. (ANP)

BBC WORLD DIGITAAL IN AMSTERDAM EN HAARLEM

BBC World, BBC’s Engelstalige 24-uurs internationale (sport) nieuws- en informatiezender is nu ook te ontvangen via UPC Digital Start in Amsterdam en Haarlem. Binnenkort is deze zender ook in de andere regio’s te ontvangen.