Media kort: januari 2003

RANKEN LEIDT TOETSPLAN-COMMISSIE FREQUENTIES

De onafhankelijke commissie die de verdeling van de commerciële radiofrequenties moet regelen, komt onder leiding te staan van prof.dr. Franken. Dat bracht het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OC&W) dinsdag naar buiten. Franken is hoogleraar informatierecht aan de universiteit van Leiden.Verder maken mr. F. van Diepen-Oost en prof. P. van der Heijden deel uit van de commissie. Zij moeten uiterlijk 31 januari advies uitbrengen aan de betrokken staatssecretarissen, Van Leeuwen (Media) en Wijn (Economische Zaken), over hoe de vergelijkende toets voor de verdeling van radiozenders het beste vorm kan krijgen.

KORT NIEUWS

  • Het commerciële radiostation Yorin FM heeft een deel van haar nieuwe tv-spotjes aan moeten passen. Het station startte deze herfst een reclamecampagne met radio en Tv spotjes, gemaakt door reclame-bureau Lowe. De spot zijn echter inclusief DJ Robert Jensen die onlangs het station verruilde met Noordzee FM. Twee spotjes zijn nu onbruikbaar. Yorin heeft nu een van de spotjes aan laten passen. De ochtendspotjes van Jensen zijn ingekort en opnieuw ingesproken met de stemmen van de nieuwe ochtendjocks Freddie Gonzales en Olav Mol om zo toch nog reclame te kunnen maken voor de nieuwe ochtendshow. (Fokzine)
  • Cartoonist Jaap Vegter is dinsdag in het begin van de avond in een ziekenhuis in Den Haag overleden. Dat heeft de voorzitter van de Stichting Pers & Prent meegedeeld. Vegter was 68 jaar. Vegter werd omstreeks 17.00 uur onwel, kort nadat hij samen met zijn vriendin in perscentrum Nieuwspoort was aangekomen om de uitreiking van de jaarlijkse Inktspotprijs bij te wonen. De EHBO-dienst van de Tweede Kamer verleende eerste hulp, waarna Vegter naar een ziekenhuis werd overgebracht. Daar overleed hij tegen 19.00 uur. Vegter maakte meer dan veertig jaar strips en cartoons voor talrijke kranten en tijdschriften. Daarin leverde hij vlijmscherp en humoristisch commentaar op gebeurtenissen en personen uit het politieke, maatschappelijke en culturele leven. Hij publiceerde onder andere in Vrij Nederland en de Haagsche Courant. (ANP)
  • Het kabelradiostation Radio Caroline zendt niet langer uit via het kabelnet van UPC. Ook de uitzendingen via het kabelnet van Essent Kabelcom zullen mogelijk spoedig stoppen. Dat kondigt de zender aan via haar internetsite. Radio Caroline, een legale voortzetting van de vroegere zeepiraat, zegt niet voldoende geld in kas te hebben om de kabelbedrijven te kunnen betalen. Caroline wil alles op alles zetten om dit jaar een middengolffrequentie te bemachtigen. De zender blijft in elk geval wel via het internet en de satelliet uitzenden. (Essent)
  • De NOS heeft van het ministerie van Economische Zaken een landelijke licentie verkregen voor de uitzending van digitale radio middels DAB (Digital Audio Broadcasting) via de ether. Landelijke commerciële radiozenders zijn niet blij met de ‘gratis’ licentie-uitgifte. De bouw en exploitatie van het zendernetwerk voor de NOS zal Europees worden aanbesteed.

4,4 MILJOEN KIJKERS VOOR FINALE EMBASSY

Ongeveer 4,4 miljoen mensen keken zondagavond op SBS6 hoe de Haagse darter Raymond van Barneveld het officieuze wereldkampioenschap darts binnensleepte. Dat becijferde Kijk- en LuisterOnderzoek (KLO) van Publieke Omroep maandag. Het kijkcijfer betreft een piekmoment: tussen 20.15 en 20.30 uur. Gemiddeld keken er 3.415.000 mensen naar de strijd tussen ‘Barney’ en Ritchie Davies uit Wales. Ook dat gemiddelde cijfer is erg hoog. Daarmee staat de uitzending op de eerste plaats van de kijkcijfer-toptien over de afgelopen week. Uit de kijkcijfer-toptien blijkt verder dat het programma Idols van RTL4 zeer populair blijft. Afgelopen zaterdag keken daar gemiddeld 2,4 miljoen mensen naar, zowel naar de eerste als de tweede (uitslagen) uitzending. Het programma staat daarom twee keer in de ranglijst. Het hoogste aantal kijkers naar de zangauditie werd behaald op 22 november (2,5 miljoen mensen).

KORT NIEUWS

  • Honderden huishoudens in Alphen aan den Rijn en Woubrugge hebben sinds november vorig jaar last van storingen op onder meer de televisiezenders RTL4, Veronica en Discovery Channel. De storingen maken het onmogelijk om naar de zenders te kijken. Proefuitzendingen voor digitale televisie van Digitenne op de zendmast in Alphen veroorzaken de problemen.Kabelexploitant Casema zegt weinig te kunnen doen omdat omroep-zendermaatschappij Nozema de proeven uivoert. Casema adviseert bewoners om speciaal afgeschermde kabels te gebruiken om de storingen tegen te gaan. (RTV West)
  • Canal Digitaal Satelliet (CDS) start medio maart met een omwisseling van smartcards. Deze cards zijn nodig voor bezitters van een schotelantenne om satellietuitzendingen te kunnen ontvangen. De oude smartcards waren al jarenlang in illegale versies verkrijgbaar, doordat de bijbehorende coderingen gekraakt waren. Van de nieuwe coderingen zijn (nog) geen gekraakte versies verkrijgbaar.
  • De Nederlandse tak van popzender MTV komt vanaf 7 februari met een nieuw programma waarbij artiesten hun nummers akoestisch ten gehore brengen. Het programma heet ‘Club MTV’ en wordt worden gepresenteerd door vj Jeroen Nieuwenhuize. Liberty X, Krezip en Direct zijn in de eerste uitzending te gast. Tijdens ‘Club MTV’ is op zusterzender TMF het programma ‘Club Xtra’ te zien, waarin de artiesten backstage worden gevolgd. ‘Club MTV’ is de opvolger van het live-programma ‘TMF Cafe’, dat in mei 2002 bij de restyling van MTV en TMF sneuvelde. (Telegraaf)
  • Steve Case stapt na de aandeelhoudersvergadering van mei op als topman van AOL Time Warner. De Amerikaan blijft zich binnen de raad van bestuur nog wel bezighouden met de toekomstige strategie. Case was drie jaar geleden de architect van de fusie van het door hem opgerichte internetbedrijf America Online en het mediaconcern Time Warner. De samensmelting heeft echter niet de verwachte resultaten opgeleverd. Case geeft als reden voor zijn besluit dat het bedrijf in de huidige moeilijke situatie geen discussies over zijn persoon kan gebruiken. (ANP)
  • TMF heeft vorige week zijn 100.000ste ID-member mogen verwelkomen. Het TMF- ID is een soort digitaal paspoort waarmee kijkers kunnen deelnemen aan diverse interactieve applicaties van de muziekzender, bijvoorbeeld op de TMF-website maar ook in beeld via sms’jes.  (Essent)
  • Een politieman in Luik heeft zondagochtend per ongeluk een cameraman van de Franse commerciële zender TF1 neergeschoten.Agenten voelden zich bedreigd,omdat zij de camera aanzagen voor een wapen.Daarop schoten zij de cameraman in zijn dijbeen. Verschillende politieploegen begaven zich zondag vroeg naar een afgelegen spoorwegdepot in Luik, omdat zich daar twee gewapende mannen zouden bevinden. Verscheidene agenten wisten echter niet dat een Franse tv-ploeg het werk van de Luikse politie dat weekeinde van nabij zou volgen.Daardoor ontstond verwarring wat leidde tot de schietpartij. De gewapende mannen bleken later twee  spelende tieners te zijn. (NOS)
  • Patrick Alders (30) wordt de nieuwe head of strategy & consumer insight bij MTV Networks Benelux. Alders, nu werkzaam als creative strategy director bij Universal Media, wordt bij MTV Networks verantwoordelijk voor strategie, onderzoek en marketing services. Hij gaat leidinggeven aan een team van vier mensen. MTV Networks wil haar leidende positie in de jongeren- en kidsmarkt verder verstevigen. Directeur MTV Networks, Dan Ligtvoet: ‘Patrick is zeer goed thuis in muziek, film en de jongerenmarketing en heeft zich bovenal bewezen als creatief adviseur van vele adverteerders. (Adformatie)

KRANTEN WILLEN ANP VERKOPEN

De gezamenlijke Nederlandse kranten willen persbureau ANP verkopen, zei bestuursvoorzitter Theo Bouwman van PCM in het programma Mediazaken van BusinessNieuws Radio. Daarover zijn gesprekken gaande met de twee mede-eigenaren, de uitgevers Wegener en De Telegraaf, en met de kleinere NDC (Noordelijke Dagblad combinatie). Bouwman zegt dat de PCM-bladen weliswaar hun abonnement op het ANP zullen voortzetten, maar dat tegenover de verkoop een opbrengst staat. Volgens Bouwman is het ANP van steeds minder belang voor de PCM-kranten en vervult het persbureau vooral een rol op de achtergrond. Volgens de bestuursvoorzitter hebben de kranten geen profijt meer van hun aandeel in het persbureau, dat zijn nieuws nog maar voor 40 procent aan dagbladen levert. (Adformatie)

WEBSITE 3VOOR12 WINT POP PERS PRIJS

De internetsite 3voor12 van de VPRO heeft de jaarlijkse Pop Pers Prijs gewonnen. Dat is vrijdag tijdens het muziekfestival Noorderslag in Groningen bekendgemaakt. De winnende site houdt de actuele stand van zaken in de muziekwereld bij. De journalistieke prijs is een initiatief van het Nederlands Pop Instituut in Amsterdam. De prijs wordt uitgereikt voor het hele oeuvre van een popjournalist en in dit bijzondere geval dus een gehele website. De jury noemt de winnaar ,,een toonbeeld van ambachtelijke journalistiek” en ,,een van de weinige geslaagde pogingen om meerdere popjournalistieke genres samen te brengen onder een paraplu met een duidelijk eigen gezicht”.

PREMIER PRUIMT PRESENTATRICE NIET

CDA-lijsttrekker en demissionair premier Balkenende is vrijdag ondanks eerdere toezeggingen niet rechtstreeks in een uitzending van Radio Rijnmond te horen geweest. Balkenende wilde niet met presentatrice Natascha Kuit in de studio zijn, omdat hij eerder deze week tijdens een IKON-uitzending, mede gepresenteerd door Kuit, onheus zou zijn bejegend. ,,Het ging er toen onbehoorlijk aan toe”, aldus Balkenendes woordvoerder J. de Vries. Zo werd de demissionaire premier tot zijn grote ergernis vergeleken met een stukje zeep.

HITPARADE BLAADJE NA RUIM 35 JAAR VERDWENEN

Sinds 1965 heeft de platenkopende jeugd zich wekelijks op de hoogte kunnen houden van de verschuivingen in de hitparade door het Top-40 blaadje te halen bij de muziekwinkel. Daar is nu een einde aan gekomen; uitgever Mega Charts is gestopt met het drukken en verspreiden van Charts. In dat blaadje stonden de laatste jaren zowel de Top 40 als de Mega Top 100. In de hoogtijdagen van de hitparade (1971) gingen er iedere week nog 160.000 exemplaren van het gedrukte exemplaar van de Top 40 over de toonbank, eind vorig jaar waren dat er nog maar 35.000. Economisch onhaalbaar, becijferde Mega Charts, en dus zetten ze er een punt achter. In maart gaat Mega Charts wel een grote internet-site openen  waarop de hitparades te vinden zijn. Tot die tijd worden voor verzamelaars nog beperkt wat exemplaren gedrukt. Vanaf dan zullen de lijsten vanaf internet uitgeprint of bekeken moeten worden.

“STAATSBEDRIJF DIGITENNE MET PLAYBOY TV”

De 1,4 miljoen mensen die in de ruit begrensd door Hilversum, Wormer, Haarlem, Alphen a/d Rijn wonen, moeten vanaf circa april 2003 hoognodig nagaan of ze hun tv- kabelabonnement kunnen en willen opzeggen. Dan komt Digitenne met een digitaal alternatief. Zoals met elke nieuwe infrastructuur is Vadertje Staat de aanjager. Directeur Lex Nicolai is enthousiast. Het Omroepproductiebedrijf (NOB) en zender- bedrijf Nozema hebben elk 30 procent van de aandelen in Digitenne, samen 60 procent en dus de meerderheid. En KPN, voor een derde staatseigendom, heeft ook 30 procent, maakt samen 90 procent. Van de resterende 10 procent is nog een deel in handen van de NOS, ook van ons allemaal, de rest is van HMG, SBS6 en Canal Plus.

KORT NIEUWS

  • ‘Theo van Gogh’ is sinds 1 januari op Business Nieuws Radio te horen met een dagelijks interviewprogramma. Hij interviewt tussen 23.00 en 00.00 uur kopstukken uit de Nederlandse politiek. Het eerste relletje rond het programma vond al reeds plaats. D66-leider ‘Tom de Graaf’ weigert te komen opdraven.
  • De VARA zal definitief stoppen met het maken van programma’s voor 747AM omdat de zender te weinig luisteraars trekt. Dat heeft een woordvoerder van de omroep laten weten. Dit ondanks ambitieuze plannen van zendercoordinator Jan Westerhof van 747AM. De VARA kondigde in juni 2002 al aan te gaan stoppen. ‘Wij stoppen uiterlijk per 1 januari 2004. Daar zullen plannen van Jan Westerhof niets aan veranderen’, aldus de VARA woordvoerder.
  • Ivo Niehe Producties neemt de activiteiten van het failliete webbureau 2MB over. Opmerkelijk is dat Niehe tot oktober 2002 ook al eigenaar van 2MB was, aldus Webwereld. Van de zeventien werknemers van 2MB zijn er negen weer in dienst genomen bij Ivo Niehe Producties. De curator wil niet zeggen hoeveel de tv- producent heeft betaald. Ook de namen van andere bieders, waaronder tv- producenten en internetbedrijven, wil ze niet noemen. (Adformatie)

OMROEPPERSONEEL BEREID TOT ACTIE VOOR CAO

Op twee goedbezochte vergaderingen hebben leden van de gezamenlijke vakorganisaties het laatste bod van de omroepwerkgevers voor een nieuwe cao verworpen. De eisen van de bonden worden gesteund, de leden willen zonodig hun opvattingen met acties kracht bij zetten. Actiecomités worden opgericht, vakbondsvergaderingen bij de verschillende omroepen gepland. Als de werkgever op korte termijn geen handreiking doen dan wordt volgende week een ultimatum gesteld. De NVJ hoopt er vooralsnog op dat de werkgevers dit duidelijke signaal oppikken, zodat er nog voor de verkiezingen een nieuw CAO-akkoord ligt. (Villamedia)

NIEUWE OMROEPBAAS OMSTREDEN

De nieuwe baas van de publieke omroep, Harm Bruins Slot, laat als secretaris- generaal van het ministerie van onderwijs een puinhoop achter. De afgelopen paar jaar is een keur aan directeuren ziek of ontevreden vertrokken. Dat meldt Trouw vandaag. Eergisteren werd bekend dat de CDA’er Bruins Slot per 1 april voorzitter wordt van de raad van bestuur van de Publieke Omroep. Hij volgt Gerrit Jan Wolffensperger op die het na vijf jaar voor gezien houdt. Op het ministerie van Onderwijs wordt Bruins Slot een gebrek aan visie verweten en onkunde om leiding te geven aan een ministerie. Hij zou ook al in een eerdere functie mislukt zijn, namelijk als directeur van de Informatie Beheer Groep in Groningen, de instelling die gaat over de studiefinanciering van studenten.  (Adformatie)

3FM JAARMIX 2002 VERWIJDERD VAN HET INTERNET

Dinsdagavond heeft de maker van de 3FM, DJ Sandstorm, besloten om de jaarmix van zijn website te halen. DJ Sandstorm (Sander Verhaar) was de enige jaarmixer die airplay had op 1 van de landelijke radiostations en zijn jaarmix via internet beschikbaar stelde. Ook in de jaren 2000 en 2001 was zijn 3FM jaarmix via zijn website te downloaden. Dinsdagmiddag heeft de stichting BREIN (een stichting vergelijkbaar met BUMA STEMRA) Sander Verhaar met klem verzocht zijn jaarmix van zijn site djsandstorm.com te halen. Hieraan heeft Sander voldaan. (IDT)

BBC BETICHT VAN ONEERLIJKE CONCURRENTIE

Engelse uitgevers van eductieve software protesteren tegen de plannen die de staatsomroep BBC heeft om 150 miljoen pond kijkgeld aan digitale lesprogramma’s voor Britse scholen te spenderen. Dat meldt The Guardian. De private concurrenten op het gebied van educatieve software, zoals Channel 4, Pearson en Granada, dreigen een rechter de statuten van de Engelse omroep tegen het licht te laten houden. Zij vrezen door de activiteiten van de Engelse publieke omroep de komende vijf jaar 400 miljoen pond te verliezen. Minister  van Onderwijs Charles Clarke en zijn staatssecretaris voor Cultuur Tessa Jowell kondigen volgens de Engelse krant vandaag aan dat zij de BBC ondanks protesten uit de markt toestemming zullen geven. (Automatisering Gids)

AKN LEDEN TEGEN OMROEPWERKGEVERSAANBOD

In de drukbezochte vergadering van de AKN-vakbondsleden bij de omroep hebben zij zich vrijwel unaniem uitgesproken tegen het werkgeversaanbod en voor eventuele acties. Ook de medewerkers met een vaste aanstelling vonden de door de werkgevers aangeboden tijdelijke contracten een gevoelig punt. De werkgeversplannen voor een raam-CAO (met de dreiging van verslechtering van arbeidsvoorwaarden bij regionale omroepen) werden afgekeurd. Aan een betere doorstroming in het loongebouw hechten de omroepmedewerker veel belang. (Villamedia)

SBS BEBOET WEGENS SLUIKRECLAME

SBS moet een boete van ruim 4500 euro betalen wegens sluikreclame in het programma Robijn Fashion Award ’98. Dat heeft de Raad van State in Den Haag woensdag bepaald. Het merk Robijn kwam destijds 64 keer in beeld. Dat was voor het Commissariaat voor de Media reden voor een boete. De Raad van State heeft die boete nu bevestigd. Volgens SBS meet het Commissariaat met twee maten omdat het niet optreedt tegen reclame in een programma als Studio Sport. SBS betoogde bij de Raad tevergeefs dat de wettelijke grondslag voor de boete ontbrak.(ANP)

EINDE VAN ‘SEX AND THE CITY’ IN ZICHT

De in Nederland populaire Amerikaanse tv-serie Sex and the City loopt ten einde. De laatste aflevering in de VS is voorzien voor begin volgend jaar. Dat meldt woensdag de showbizz-website Variety.com. Het zesde seizoen van de serie zal volgens maker HBO ook de laatste zijn. Er zullen nog twintig afleveringen van dertig minuten worden gemaakt. (ANP)

BRUINS SLOT NIEUWE VOORZITTER PUBLIEKE OMROEP

Harm J.E. Bruins Slot wordt de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur Publieke Omroep. Dat heeft de raad van toezicht (omroepvoorzitters) Publieke Omroep dinsdag besloten. Staatssecretaris Van Leeuwen (Media) moet formeel nog instemmen met de benoeming. Bruins Slot wordt de opvolger van Gerrit Jan Wolffensperger, wiens vijfjarige termijn er bijna op zit. Wegens de ingewikkelde bestuurlijke structuur van de omroepwereld had hij niet veel trek in een nieuwe termijn. De omroepen vroegen vervolgens Bruins Slot (1948), nu nog secretaris-generaal op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OC&W), om de kar te trekken. Zijn benoeming gaat per 1 april in.

KORT NIEUWS

  • Aan de oplagen van tijdschriften is goed te zien wat Nederlanders interessant vinden. Zelf beleggen is duidelijk uit. Een blad als BeleggersBelangen zag de oplage in de eerste drie kwartalen van 2002 steeds met 1500 stuks dalen tot 25.838 per 1 oktober. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van het HOI, Instituut van Media Auditing. Ook de Teletubbies zijn uit de gratie. In het eerste kwartaal kochten fans nog bijna  60.000 exemplaren van het Teletubbies Tijdschrift. In het derde kwartaal waren dat er nog 47.000.
  • SBS 6 wordt shirtsponsor van de in ernstige financiële nood verkerende Arnhemse  voetbalclub Vitesse. Dat bevestigt een woordvoerder van de commerciële zender. Hoeveel geld er met de sponsoring is gemoeid, wilde SBS 6 niet zeggen. ,,Daar doen wij nooit uitspraken over.” Het verleden week getekende sponsorcontract tussen SBS en de voetbalclub uit de Holland Casino Divisie (hoogste niveau in het Nederlandse betaalde voetbal) zal deze competitie al zichtbaar zijn. Het logo van SBS 6 wordt op de achterkant van de shirts gedrukt.
  • Meer met het bedrijfsleven flirten:partnerschappen aangaan en zoeken naar geschikte sponsors.Dat raadde TROS-voorzitter Karel van Doodewaerd de publieken aan in zijn nieuwjaarstoespraak maandag. Dit om tegenwicht te bieden aan de politiek,die de omroep ‘belast, verguist en denigreert’.’Waarom niet als het in het belang van de belastingbetalende burger is en als wij onafhankelijkheid waarborgen?’ Verder zouden de omroepen moeten worden uitgedaagd om zelf invulling te geven aan kleine themazenders. Van Doodewaerd maakte tevens bekend dat de TROS samen gaat werken met Radio Paradisa en TeleCuraçao. (NOStt)
  • Het Eindhovens Dagblad heeft zaterdag 340.000 exemplaren van de krant, die 92 pagina’s telde, huis-aan-huis verspreid, eerst bij de abonnees, later bij de niet-abonnees in Zuid-Oost-Brabant. Losse nummers waren eveneens gratis. Dit om het publiek te laten weten dat de krant vernieuwd is. Op de site van de krant is niets van het nieuwe product te zien, maar de lezers kunnen er wel reageren. (Villamedia)
  • Gedelegeerd bestuurder Tony Mary en Guy Peeters, voorzitter van de Raad van Bestuur van de VRT, hebben in hun nieuwjaarstoespraak teruggeblikt op 2002. Beiden zegden dat het geen gemakkelijk jaar was, maar wel “boeiend, bewogen en schitterend”. Tony Mary beklemtoonde nogmaals dat de VRT in 2003 efficiënter gaat werken door meer synergie tussen de radio en de televisie. De federale verkiezingen worden daarvoor een eerste grote test. Volgens Guy Peeters zal de VRT zich ervoor inspannen om het debat tussen de media en de politiek te stimuleren. (VRTtxt)
  • De uitzendingen van de Brusselse regionale omroepen TV-Brussel en Télé-Bruxelles zijn voortaan ook te bekijken via de website van het Brussels Gewest. Het project wordt gesubsidieerd door de Brusselse regering. Het Centrum voor Informatie van het Brussels Gewest staat in voor de verspreiding van de uitzendingen op de website van het Gewest, www.brussel.irisnet.be. Volgens Brussels minister-president De Donnéa zal dit bijdragen tot de promotie van Brussel, ook in het buitenland. (VRTtxt)

BBC WIL SAMENWERKEN MET ABC

De Britse omroep BBC heeft contact gezocht met het Amerikaanse ABC met plannen voor een samenwerking op het gebied van gezamenlijke nieuws service en distributie via het ABC-netwerk. ABC, onderdeel van Walt Disney, praatte eerder met AOL Time Warner’s CNN voor dezelfde optie. Maar de gesprekken liepen onlangs stuk op operationele en structurele issues. Als de deal door was gegaan, dan had dat massale kostenreductie tot gevolg gehad. De BBC heeft zich de laatste jaren steeds meer op Noord-Amerika gericht en verzorgd nu bulletins voor 221 publieke omroepen in de VS. Als er daadwerkelijk gesprekken gaan plaatsvinden, dan zou het om een volledige samenwerking gaan, schrijft Campaign. (Adformatie)

SMS-ACTIE BIJENKORF VIA RADIO 538

De Bijenkorf voert een crossmedia-actie waarbij de radio (Radio 538) als direct verkoopmedium wordt ingezet. Luisteraars kunnen aanbiedingen die ieder uur op de radio te horen zijn direct via sms kopen. Het warenhuis werkt hiervoor samen met Mobile2Pay. Dezelfde producten zijn ook online en in de filialen te koop. De radiocommercials zijn van 2 tot en met 6 januari elk uur te horen op Radio 538. (Adformatie)

TOP 2000 BREEKT WEDEROM RECORDS

De Radio 2 Top 2000 heeft de laatste week van december ruim een miljoen meer luisteraars getrokken dan vorig jaar. Volgens de Afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de Publieke Omroep hebben 5 miljoen mensen van 13 jaar en ouder naar de Top 2000 geluisterd, tegen bijna 4 miljoen vorig jaar. Uit onderzoek blijkt verder dat de naamsbekendheid van het evenement bij de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder maar liefst 52% bedraagt, wat gelijk staat aan 6,9 miljoen mensen (vorig jaar 40%). De Radio 2 Top 2000 versterkt daarmee haar positie als grootste radio-evenement van het jaar. Het NPS-televisieprogramma Top 2000 a go-go, gepresenteerd door Matthijs van Nieuwkerk, mocht zich eveneens in opvallend grote belangstelling verheugen. Naar de zes afleveringen keken in totaal 4,75 miljoen mensen. De waardering was hoog: 7,5. Uit het onderzoek van KLO blijkt dat 800.000 kijkers naar aanleiding van het televisie-programma naar de radio-uitzending van de Top 2000 zijn gaan luisteren. Ook de website van de Top 2000 brak alle records. Tijdens de uitzending  van de Top 2000 registreerde Omroep.nl, het domein waaronder de website valt, 300.000 bezoekers en ruim 3 miljoen pageviews op Top 2000-website (tegen 2 miljoen vorig jaar). Op 31 december 2002 trok de site maar liefst 72.000 bezoekers. (Persbericht)

RIJNWOUDE: RADIO 916 EIST VERGUNNING OP

De streekomroep Radio 91.6 hoopt binnenkort weer te kunnen uitzenden in Rijnwoude. Volgens R. Wedel van Radio 91.6 is er een reële kans dat Radio Rijnwoude zijn zendvergunning aan 91.6 moet afstaan. De bestuursrechter besloot deze week dat het commissariaat voor de media zich opnieuw moet buigen over de bezwaren van Radio 91.6 tegen de afgifte van de zendvergunning aan Radio Rijnwoude.Radio 91.6 moest de vergunning anderhalf jaar geleden afstaan aan de concurrent. Die begon vervolgens vanuit een studio naast het gemeentehuis met de uitzendingen. De Mediawet staat slechts één lokale omroep in een gemeente toe. Aan het besluit van het commissariaat, dat toezicht houdt op de naleving van de Mediawet, gingen flinke discussies vooraf met de bestaande (91.6), de nieuwe omroep (Radio Rijnwoude) en de gemeenteraad van Rijnwoude die een adviserende rol aan het commissariaat vervulde

NEDERLAND 3 DRUKT MARKTAANDEEL PUBLIEKE OMROEP

Het marktaandeel van de drie tv-zenders van Publieke Omroep kwam in 2002 uit op 37,6 procent. Dat is 2,4 procent lager dan de door de omroepen gewenste 40 procent. Vooral Nederland 3 drukt het marktaandeel met een daling van 0,3 procent naar 8,2 procent. Dat blijkt uit het jaaroverzicht van de afdeling Kijk- en LuisterOnderzoek van Publieke Omroep op basis van de gegevens van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Daaruit blijkt verder dat bij de commerciële zenders met name Yorin een slecht jaar heeft gehad. Het marktaandeel kwam over 2002 niet verder dan 5,5 procent. Een jaar eerder was dat nog 6,6 procent. RTL4 pakte haar positie als marktleider op de Nederlandse televisie in 2002 weer terug van Nederland 2. Het marktaandeel kwam uit op 17,1 procent, 0,1 procent hoger dan Nederland 2, dat een marktaandeel van 17 procent haalde. In 2001 lagen die percentages op 16,2 voor RTL4 tegenover 16,6 voor Nederland 2. De aandelen van de overige commerciële zenders wijzigden in 2002 nauwelijks. SBS6 behaalde 10,5 procent, Net5 5,3 procent, V8 3,8 procent en RTL5 4,8.

BIJNA 2 MILJOEN KIJKERS ZIEN VERBAAL VUURWERK

Bijna twee miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder hebben vrijdagavond naar het lijsttrekkersdebat gekeken. Dat heeft televisiezender RTL 4 zaterdag bekendgemaakt. Met een kijkdichtheid van 14,6 procent kwam het aantal kijkers precies overeen met dat van het lijsttrekkersdebat van zaterdag 27 april 2002. Dat het debat de gemoederen van velen thuis bezighield, blijkt ook uit het grote aantal kijkers dat het direct op het debat volgende Nieuws aan Tafel bekeek. Zo’n 1.750.000 kijkers (kijkdichtheid van 13,2 procent) volgden de ‘nabeschouwing’ op het debat onder leiding van Rick Nieman.

ONONTVANGBARE FREQUENTIES AANGEBODEN

De overheid biedt bij de komende verdeling van radio-frequenties een aantal frequenties aan die op een normale radio niet te ontvangen zijn. Het gaat daarbij om frequenties varierend van 675 tot 1602 MEGAHerz. Dat blijkt uit de brief van Staatssecrtaris Wijn van Economische Zaken “Frequentie-uitgifte voor gebruik commerciele radio-omroep”. Ruud Poeze van de Vereniging Midengolfzenders io zegt ” Het laat duidelijk zien dat de overheid niet weet waar ze mee bezig is. Vrijwel ale officiele publicaties van de overheid rond de frequentie-verdeling rammelen van de juridische, technische en cultuur-inhoudelijke fouten. Het wordt dan ook de hoogste tijd dat de de frequentie-verdeling in handen wordt gegeven van een onafhankelijke organisatie. We mogen nog blij zijn dat Tweede Kamer op de valreep een commissie heeft ingesteld die de ambtenaren van O,C en W moet behoeden voor nog meer hobbyisme gepruts”. Poeze vreest dat de perikelen rond de frequentie-verdeling die steeds meer de kenmerken van een soap aannemen nog lang niet voorbij zijn. De middengolf dreigt de dupe te worden van de chaos omdat daar, om begrijpelijkke redenen, wat minder belangstelling naar uitgaat dan FM-frequenties.

APELDOORN: JAAR VAN DE WAARHEID VOOR STADSOMROEP

Aan ambities heeft het de afgelopen jaren niet ontbroken bij de lokale omroep van Apeldoorn. De Stadsomroep wil meetellen op verschillende fronten. Voorzitter J. Brouwers maakte vorig jaar het streven openbaar om de organisatie kleiner en professioneler te maken. De omroep moet bovendien nu echt Apeldoorns worden. Dat betekent dat het afgelopen moet zijn met muziekprogramma‘s die net zo goed van een willekeurige landelijke zender kunnen zijn. Kijkers en luisteraars dienen lokale informatie en nieuws te krijgen: een Apeldoornse meerwaarde dus.

KORT NIEUWS

  • Negentien journalisten zijn vorig jaar om het leven gebracht wegens hun werkzaamheden. Dat is de helft minder dan het jaar daarvoor en het laagste aantal dat het Comite ter Bescherming van Journalisten (CPJ) in New York sinds het begin van de registratie in 1985 heeft geteld. In slechts enkele gevallen zijn de daders van moorden op journalisten voor de rechter verschenen, zo meldde het comite.De zaken worden zelden actief onderzocht en opgelost. In 2001 werden gerichte moordaanslagen 37  journalisten fataal.Het CPJ denkt dat de daling te danken is aan de vermindering van het aantal conflicten in de wereld en aan betere bescherming van journalisten door hun werkgevers. (NOStt)
  • De gemiddelde kijktijd naar tv is in 2002 gestegen. Zaten Nederlanders van 6 jaar en ouder in 2001 gemiddeld 163 minuten per dag thuis voor de tv, in 2002 is de gemiddelde kijktijd gestegen naar 172 minuten per dag. De stijging in kijktijd in 2002 deed zich zowel ’s avonds als overdag voor en met uitzondering van de 13-19 jarigen – hun kijktijd blijft stabiel – keken zowel kinderen als volwassenen langer tv. (Adformatie)
  • Het NOS Journaal van 18.00 uur krijgt vanaf 6 januari een tweede presentator, die het korte, laatste nieuws toelicht. Verder worden Annette van Trigt en Sacha de Boer de vaste presentatoren, die elkaar gedurende de week afwisselen. Vaste verslaggevers van dit journaal worden Rik van de Westelaken en Babs Assink. Het nieuws wordt meer ‘uitgelegd’. Behalve het zes uur journaal, wordt ook het bulletin van 22.00 uur gewijzigd.
  • Het Belgische commerciële radiostation 4FM heeft een contract gesloten met Broadcast Partners voor de bouw en beheer van haar zendernetwerk. Dit berichten het Vlaamse commerciele radiostation en de Nederlandse zenderexploitant. Hiermee wordt de Engelse zenderexploitant SBS aan de kant geschoven. Broadcast Partners verzorgt in Vlaanderen ook de exploitatie van de commerciele zender Q Music. Momenteel zijn Broadcast Partners en 4FM bezig met een versnelde bouw van het zenderpark.  “We hebben in één week acht extra zenders voor 4FM aangezet”, zegt Broadcast Partners directeur Steven Hamelink. “In de komende tijd zal dit aantal worden uitgebreid en zal 4FM in het overgrote deel van Vlaanderen te beluisteren zijn.”
  • Sylvie Meis wordt VJ bij de muziekzender MTV. Dit berichtte RTL Boulevard in hun uitzending van vrijdagavond. Sylvie Meis is sinds haar rol in Costa bekend geworden bij het grote publiek. En voor iedereen die maar geen genoeg van de Brabantse kan krijgen; binnenkort is Sylvie elke dág op tv te zien. Sylvie: “Ik ga bij MTV de Dag Top 5 presenteren.” Ze is dus flink bezig en zoals haar leraren al vroeger op school zeiden; ze is een streber. Sylvie presenteert en acteert niet alleen, ze probeert ook aan zichzelf te werken. Zo schrijft ze programma ideeën, ze doet vaak verschillende screentests en ze heeft logopedielessen gevolgd. Verder schrijft ze ook nog een column in het jongerenblad Breakout.
  • Saskia de Vries wordt lid van het bestuur van de AVRO. Ze neemt de plaats in van de overleden Ralph Gonsalves. In de functie van vice-voorzitter wordt Gonsalves opgevolgd door Paul Schnabel, die al lid was van het AVRO-bestuur. Martijn Sanders is nog altijd voorzitter. Nieuwkomer De Vries is sinds 1992 directeur van Amsterdam University Press, die zij ook oprichtte.
  • Tv-zender Yorin begint op 7 april met een 4-delige serie waarin mensen in hun blootje praten over hun billen, borsten, penis of vagina. De omroep interviewt veertig mensen. Uit de resultaten daarvan worden programma’s van vijftig minuten samengesteld. De mensen komen ,,niet als doel, maar als middel” naakt voor de camera, aldus een woordvoerder van Yorin vrijdag. ,,Als je het over de vorm van je penis hebt, of over de putjes in je billen, dan blijft dat wat abstract als je aangekleed bent.”  Het programma wordt door de zegsman aangekondigd als ,,integer en niet sensationeel.”
  • Eigenaar Mom Sonando van het onafhankelijke Cambodjaanse radiostation Beehive FM is aangeklaagd wegens uitzenden van onjuiste informatie, aanzetten tot racistische acties en misdaden. Er ontstonden woensdag rellen nadat een Thaise actrice zou hebben gezegd dat het historische Cambodjaanse tempelcomplex Angkor eigenlijk van Thailand is. Boze Cambodjanen gingen de straat op, staken o.a. de Thaise ambassade in brand en belaagden Thaise inwoners. Thailand heeft de economische samenwerking met Cambodja stopgezet, en haalde honderden burgers terug. Mom Sonando vindt dat de persvrijheid in het geding is. Het gerechtelijk onderzoek tegen hem zal enkele maanden duren. (ANP)
  • Zaterdag 1 februari verandert StadsRadio Den Haag van frequentie (92.0 MHz) in verband met de uitvoering van het Zero-base-project. Naast een andere frequentie zal ook een nieuw antennesysteem in gebruik worden genomen. Hiervan zijn foto’s te zien op de website van Nozema. Tevens zal er in stereo worden uitgezonden.
  • Ook StadsRadio Rotterdam verhuist van frequentie. De lokale omroep van Rotterdam is vanaf 1-2 te vinden op de 93,9 MHz. Ook hier is een nieuw antennesysteem in gebruik genomen. Foto’s hiervan zijn er nog niet. Op de website van FMTV is wel een foto te vinden van het nieuwe antennesysteem voor de zender in Alphen ad Rijn voor het nieuwe commerciele net A5.
  • De voltallige hoofdredactie van het Algemeen Dagblad is afgetreden. De directie van PCM Landelijke media heeft de redactie aan het eind van de middag meegedeeld ingestemd te hebben met het verzoek van hoofdredacteur Oscar Garschagen om te mogen aftreden. Ombudsman Willem Ammerlaan zal hem ad interim vervangen. De adjuncten, Peter de Jonge en Robert van Brandwijk, blijven de lopende zaken behandelen. Eerder deze week ontstond onrust bij het AD door de benoeming van hoofdredacteur Jan Prins van het Rotterdams Dagblad tot mededirecteur van een nieuwe uitgeverij voor AD en PCM’s Zuid-Hollandse kranten. (Villamedia)
  • Na acht uur onderhandelen is woensdag nog geen akkoord bereikt tussen werkgevers en werknemers voor een nieuwe omroep CAO. Eerder kondigden de vakbonden acties aan in dat geval. Zij hebben hun ultimatum echter verschoven naar vrijdag 31 januari. De CNV-Dienstenbond, Unie BLHP, NVJ en FNV-Kiem hebben een totaalpakket neergelegd bij de werkgevers. Het biedt volgens de bonden voldoende aanknopigspunten om op vrijdag tot een definitieve overeenkomst te komen. Mocht dit toch niet lukken, dan worden de actie-plannen weer uit de kast gehaald. (Villamedia)
  • Een actiegroep in Assen verzet zich fel tegen het provinciale plan om miljoenen te stoppen in nieuwe huisvesting voor RTV Drenthe. De groep vindt dat de huisvesting eenvoudiger kan, vreest dat de omroep de lening nooit kan aflossen en vindt de bedragen niet in verhouding staan tot de kwaliteit van de programma’s. De provincie droeg al “eenmalig” 800.000 bij in de investeringslasten van de nieuwe huisvesting. Maar de verbouwing en de inrichting blijken nu – 3 jaar later – veel duurder uit te pakken. (Villamedia)
  • Edit den Doosch krijgt bij Radio 538 een eigen radioprogramma. Na een week proefdraaien bij de ochtend DJ Edwin Evers als nieuwslezeres is Edit den Doosch voortaan elke vrijdagnacht van 00.00 – 03.00 uur op Radio 538 te beluisteren. Vanaf 7 februari maakt deze spraakmakende dj haar terugkeer op de landelijke radio. Na W.A.P.S, Radio 10, New Dance Radio en Slam FM! nu Radio 538.
  • Gerard Dielessen is bijna een jaar hoofdredacteur van Studio Sport. In die korte periode slaagde de oud-hoofdredacteur van NOVA erin de koers van de olietanker, zoals hij de sportrubriek van de NOS typeert, iets te veranderen. Er is meer aandacht voor sport als maatschappelijk verschijnsel en de kijker waardeert dat. Maar de bal moet wel blijven rollen.

ZEROBASE: OMROP FRYSLAN KLAAGT OVER SLECHTE ETHERONTVANGST

Omrop Fryslân heeft honderden klachten gekregen over de slechte radio-ontvangst via de ether in de provincie. Zij heeft samen met de belangenorganisatie van regionale omroepen, ROOS, een brandbrief gestuurd naar staatssecretaris Wijn (Economische Zaken). De slechte ontvangst is ontstaan toen Omrop Fryslân-radio in december vorig jaar is overgegaan naar een andere frequentie en zender (van Irnsum naar Smilde / Drenthe) in het kader van de landelijke  herverdeling van het etherlandschap. Ook in Zeeland is de ontvangst sinds de herverdeling slecht. In Flevoland zijn geen klachten. Enkele andere regionale omroepen moeten nog naar een andere frequentie. Zendermaatschappij Nozema is bezig met technisch onderzoek naar de oorzaak van de slechte ontvangst. Directeur R. Zaal van de ROOS maakt zich zorgen. Hij denkt dat het zendvermogen te klein is om heel Friesland te bereiken. ,,Als dit opgevoerd wordt, stoort de regionale omroep andere zenders. Er is gewoon te weinig ruimte”, denkt Zaal. Ook Pim Gaanderse, directeur van Omrop Fryslân, meent dat er te veel zenders ‘in elkaar worden gepropt’. ,,Ik denk dat het een landelijk probleem wordt.” Omrop Fryslân-radio dient net als andere regiozenders ook als calamiteitenzender. ,,Afgelopen weekeinde was er een aanvaring tussen twee schepen boven Terschelling. Niemand op het eiland kon echter Omrop Fryslân ontvangen. Dat kan natuurlijk niet”, aldus Zaal.

KORT NIEUWS

  • Vanaf 5 februari 2003 kunnen abonnees van Casema in Den Haag luisteren naar Radio 192. Op advies van de Haagse Programmaraad wordt Happy Radio vervangen door Radio 192 (94,9 MHz).
  • De abonnees van Casema in Amstelveen kunnen vanaf 4 februari 2003 kijken naar TV Noord-Holland. TV Noord-Holland zal worden doorgegeven op het kanaal (68) van RTL Television (844,25 MHz). RTL Television komt hierdoor te vervallen. Nu de fusie tussen AT5 en TV Noord-Holland niet is doorgegaan, heeft TV Noord-Holland de status van regionale publieke omroep gekregen. De Mediawet verplicht Casema om een regionale publieke omroep via de kabel door te geven. Voor Amstelveen is dit dus TV Noord-Holland geworden.AT5 heeft nu enkel de status van lokale omroep van Amsterdam, waardoor volgens de Mediawet alleen doorgifte in de hoofdstad verplicht is. Echter de Programmaraad van Amstelveen heeft aangegeven dat zij AT5 graag in het pakket willen behouden en heeft daarom geadviseerd TV Noord-Holland door te geven op het kanaal van RTL Television. Casema heeft besloten dit advies op 4 februari 2003 uit te voeren.
  • Henk Westbroek heeft zojuist een contract getekend bij RTV Utrecht. Dit bericht de website van Radiofreak. Het contract geldt voor een radioshow op Radio M Utrecht en een pilot voor een serie op Regio TV Utrecht. Beide zenders zijn onderdeel van RTV Utrecht. Het programma op Radio M Utrecht start op zondag 9 februari.’Westbroek live’ is vanaf die datum wekelijks te horen op tussen 12.00 en 14.00 uur. Elke week een opmerkelijke gast en reacties van luisteraars zijn de vaste ingrediënten van zijn programma. En natuurlijk draait hij veel muziek.
  • De reorganisatie bij de Wereldomroep is voorlopig van de baan.Hoofdredacteur F.Eland zal samen met de afdelingshoofden een nieuw plan uitwerken. Dat is de uitkomst van overleg tussen hoofdredactie,directie en de afdelingshoofden.De redactie van de omroep heeft dat dinsdag laten weten. In het reorganisatieplan zouden zestig banen worden geschrapt en een nieuwe werkwijze worden ingevoerd.Het voornemen veroorzaakte veel onrust onder het peroneel. Bij de omroep werken vierhonderd mensen.  De journalistenvakbond NVJ heeft verheugd gereageerd op de uitkomst van het overleg.
  • Multikabel heeft een nieuw programma aan haar standaardpakket toegevoegd. Het programma Tel Sell wordt 24 uur per dag uitgezonden en is Nederlands ondertiteld. Het programma is te zien op kanaal 53+ 728 MHz (ACI voorkeuzetoets 11), dit kanaal was nog niet eerder in gebruik en dient dus door de kijker geprogrammeerd te worden. In het nieuwe consumentenmagazine Zo! van Multikabel wordt uitgebreid aandacht besteed aan het programmeren van het televisietoestel. Tel Sell is in het gehele Multikabel verzorgingsgebied te ontvangen met uitzondering van Laren, Muiden en Ilpendam.
  • In navolging van de AVRO (Televizierring) en de commerciële omroepen (Academy Awards) reikt BNN morgenavond voor het eerst haar Hoofdprijzen uit: onderscheidingen voor de populairste jongerenprogramma’s. In de categorie buitenlandse series verslaat Friends de concurrenten Sex and the City en Gilmore Girls. Bij de Nederlandse series strijkt Meiden van de Wit (Net5) met de Hoofdprijs en krijgt de voorkeur boven Costa en Rozengeur en Wodka Lime.
  • Het Eurovisie Songfestival dijt zo uit, dat volgend jaar wordt begonnen met een tweedaags festival, waarbij op vrijdag een voorronde wordt gehouden. Daaraan kunnen alle 52 landen meedoen die lid zijn van de Europese Omroeporganisatie EBU. Op zaterdag is er een maximum van 24 deelnemers gesteld. De eerste tien landen van dit jaar worden in 2004  direct geplaatst voor de zaterdag. Datzelfde geldt voor de vier vaste deelnemers Spanje, Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. Voor de resterende tien plaatsen kunnen alle leden van de EBU – waarvan een aantal buiten Europa ligt – zich aanmelden. (Villamedia)
  • Digitenne moet betalen voor het verhelpen van de storing die haar digitale tv- uitzendingen tijdens een proef op de tv-kabel veroorzaakten. De proef werd daardoor voortijdig gestaakt. De Stichting Aanpak Interferentie verhelpt de storingen. Dat blijkt uit antwoorden van staatssecretaris Joop Wijn van Economische Zaken op kamervragen van CDA-kamerlid Atsma. (Villamedia)

NIPO-ONDERZOEK: TV SCHAADT, MAAR VOEDT OOK OP

Ruim negen van de tien ouders denken dat de invloed van televisie op de normen en waarden van hun kinderen zowel negatief als positief is. Dat blijkt uit een NIPO- onderzoek in opdracht van de NCRV. Het schadelijke effect is vooral te merken aan het taalgebruik. Als uitermate positief worden beschouwd de informatieve en educatieve programma’s als Klokhuis en het Jeugdjournaal. Circa vijfhonderd huishoudens met kinderen in de leeftijd van zes tot twaalf jaar namen deel aan het onderzoek. Centraal stond de invloed van televisie op het normen- en waardenpatroon van kinderen.

KORT NIEUWS

  • Het gerucht ging al langere tijd in omroepland, nu is het nieuws dan toch bevestigd. Na maart zijn de omroepsters bij Yorin definitief verleden tijd. r werd al flink bezuinigd bij Yorin de afgelopen maanden. Zo konden Cindy Pielstroom, Renate van der Zalm en Danny Rook als presentatoren vertrekken. Nu zijn ook de omroepsters aan de beurt. Per 1 april zullen zij van het scherm verdwijnen. In plaats hiervan krijgt de kijker ‘korte, flitsende filmpjes’ te zien die de taak van de bevallige dames én heer overnemen. Volgens de woordvoerdster van Yorin neemt de omroep ‘met pijn in het hart’ afscheid van de omroepsters.
  • Vanaf 1 maart 2003 geeft UPC Nederland als eerste kabelbedrijf in Nederland het Engelstalige filmkanaal MGM Movie Channel door. Dit is kabelbedrijf UPC Nederland overeengekomen met MGM Worldwide Television Distribution, onderdeel van Metro-Goldwyn-Mayer Inc. MGM Movie Channel zal een van de vele extra televisiekanalen worden in UPC Digital, het digitale televisieaanbod van UPC Nederland. Het nieuwe Engelstalige filmkanaal MGM Movie Channel biedt kijkers dag en nacht een grote variëteit aan films. Met 4.000 titels beschikt MGM over de grootste bibliotheek van moderne films ter wereld. (UPC)
  • UPC verdwijnt van de Amsterdamse beurs. Het kabelbedrijf probeert zijn nagenoeg waardeloze aandelen momenteel samen te voegen in nieuwe effecten. Het nieuwe concern biedt aandeelhouders UPC één aandeel in het nieuwe bedrijf tegen 555 huidige aandelen UPC. Wie minder dan 278 aandelen UPC bezit, krijgt niets. Dit heeft UPC vandaag bekendgemaakt. Peter Paul de Vries van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) is niet gecharmeerd van dit soort operaties. ”Stank voor dank,” aldus De Vries vandaag
  • De BBC schrapt 60 redactiebanen als onderdeel van een nieuwe bezuinigingsoperatie van 241 miljoen euro. De redacties moeten 23 miljoen inleveren. Bij de vorige ronde, eind vorig jaar, werd de 3300 journalisten gevraagd wie de omroep vrijwillig wilde verlaten. Meer banen zullen vervallen als volgend jaar Ceefax (teletekst) en de webredacties worden samengevoegd. (Villamedia)

LUISTERCIJFERS NOVEMBER/DECEMBER: RADIO 2 DOET GOEDE ZAKEN

Radio 2 heeft een prima decembermaand achter de rug. De zender is de grote winnaar in het Intomart-onderzoek naar de beluistering van de radiozenders. De regionale publieke stations bleven marktleider met een marktaandeel van 14,7%. Sky Radio werd tweede met 13,6%. Het softpopstation steeg iets dankzij de speciale kerstprogrammering. Radio 2 is dankzij de ‘Top 2000’ weer het derde station van Nederland. Het marktaandeel steeg liefst 0,7% (nu 11%). Dat ging vooral ten koste van Radio 538 (10,1%) en Radio 3FM (9,9%). Opvallend is ook de stijging van Classic FM van 2,9 naar 3,3 % marktaandeel en hierdoor even groot als de popzender YorinFM

 	okt/nov   (in%)	nov/dec (in%)
01	Sky Radio	13.4	13.6
03	Radio 2 	10.3	11.0
02	Radio 538 	10.5	10.1
04	Radio 3 FM	10.2	9.9
05	Radio 1	8.4	8.7
06	Radio 10 FM	7.0	6.9
07	Noordzee FM	4.1	4.0
08	YorinFM	3.5	3.3
--	Classic fM	2.9	3.3
10	Arrow Classic R.	1.7	1.8
11	Radio 4 	1.5	1.6
12	 Radio Nationaal	1.8	1.4
13	747AM	0.8	0.8
14	 KinkFM	0.3	0.3
--	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
16	 Radio 192	0.1	0.2
 -	Regio Radio	14.5	14.7
 -	CRN Commercieel Radio	3.1	2.8

ONDERZOEK NAAR MANIPULATIE VAN GELUID RADIO 4

De klassieke zender Radio 4 begint een onderzoek naar de oorzaken van de slechte geluidskwaliteit van de zender in delen van Nederland. Zendercoördinator Margreet Teunissen vermoedt dat sommige kabelexploitanten door middel van technische ingrepen het geluid aantasten. Sinds enige tijd wordt het door de ether verspreide signaal technisch bewerkt opdat ook de zachtst klinkende passages hoorbaar zijn in het lawaaiige interieur van een rijdende auto. Het signaal dat naar de kabelaansluiting gaat blijft van deze ingreep verschoond, maar lijkt nu toch in aangetaste vorm via sommige kabelnetten te worden verspreid. Radio 4 ontvangt volgens Teunissen de laatste tijd opmerkelijk veel klachten van kabelluisteraars, wat haar doet vermoeden dat sommige kabelexploitanten zich niet aan de contractueel vastgelegde eis houden om het geluid onaangetast door te geven.

KORT NIEUWS

  • “Onder het motto “de aanhouder wint” gaat de NLC- omroep voor zuid-oost Groningen, Radio Simone (onderdeel van Bert Vos Produkties), weer uitzenden in de ether. Ditmaal doen ze dat via de Lokale Omroep Kanaalstreek (LOK) in Stadskanaal via de FM 105.3 MHz. Radio Simone zendt als jaren uit op de kabel in grote gedeeltes van de provincie Groningen en Drenthe via de kabel op de 107.0 MHz in afwachting op een etherfrequentie. Radio Simone gaat uitzenden op werkdagen overdag en in de nachtelijke uren. ‘s weekends en ‘s avonds blijft de LOK met haar programma’s gewoon te beluisteren. Op de kabel (107.0) gaan de programma’s van Radio Simone gewoon 24 per dag/7 dagen per week door. Vanaf 17 februari op de 105.3 MHz in stereo, RDS en met 100 Wat
  • De documentaire ‘4 keizers en 1 nachtegaal’ uit de Avro-televisiereeks ‘Close Up’ heeft op het zestiende Internationale Festival voor Audiovisuele Programma’s in het Franse Biarritz goud gewonnen in de categorie ‘Musique et spectacle’. De documentaire werd op 1 december op de Nederlandse televisie uitgezonden en gaat over het ballet ‘Le chant du Rossignol’ van Stravinsky, Balanchine en Matisse, gebaseerd op een sprookje van Andersen. Het programma werd geregisseerd door Wilbert Bank, balletjournaliste Eva van Schaik deed de research.(ANP)
  • De vakbonden NVJ, FNV Kiem en CNV dreigen met acties als de directie van de Wereldomroep niet voor dinsdag de reorganisatieplannen intrekt. In die plannen is onder meer sprake van het verdwijnen van 60 van de 300 arbeidsplaatsen. Het personeel vreest dat de journalistieke onafhankelijkheid van de redactie in gevaar komt. Ook is het personeel ontstemd over de wijze waarop de plannen zijn vastgesteld. Tot het ultimatum is besloten op een bijeenkomst waarbij 120 medewerkers van de Wereldomroep aanwezig waren. (Essent)
  • Henk Westbroek is in gesprek met Radio M om daar een programma te gaan maken. Dat heeft de Utrechtse regionale zender vandaag aan de website van RadioFreak bevestigd. Formeel is de deal nog niet helemaal rond, maar aan het einde van deze week zal de omroep met meer informatie komen. Het gerucht gaat dat Westbroek ook weg zal gaan bij Radio 3FM omdat hij ook een televisieprogramma wil gaan maken. Hiervan is echter nog geen officiële bevestiging gekomen.
  • De Vereniging Medisch Verzekerden voor Kankerpatiënten heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend over ziektekosten- verzekeraar Zilveren Kruis/Achmea. De leus ‘Eerst mensen, dan regels’ zou misleidend zijn. Volgens de patiëntenvereniging wijst de verzekeraar vergoedingen voor aanvullende therapie af onder verwijzing naar de polisvoorwaarden. In Nederland schrijven artsen medicaties voor, waarvan de kosten 100 tot 500 euro per maand bedragen. Volgens de vereniging worden die vaak niet vergoed door verzekeraars, die klanten lokken met ‘wervende loze beloften’ (Adformatie)
  • Commercieel directeur Cees Jan van Mourik vertrekt per direct bij Radio 10FM. Er is volgens een persbericht ‘in goed overleg’ besloten een einde te maken aan zijn dienstverband bij het commerciële radiostation. Van Mourik wil ‘zijn horizon verleggen’. Over zijn opvolging kon Radio 10 FM niets melden. In de tussenliggende periode zullen zijn taken worden waargenomen door Derk Jolink, tijdelijk algemeen directeur van Radio 10. (Adformatie)
  • De Zilveren Camera 2002 is gewonnen door ANP-fotograaf Robin Utrecht. Dat heeft de organisatie maandagmorgen bekendgemaakt. Utrecht is tevens gekozen tot Fujifilm Fotojournalist van het Jaar, een van de twee flankerende wedstrijden. De andere, de Canonprijs, was voor freelance fotograaf Justin Jin (o.m. NRC Handelsblad). Robin Utrecht won deze maand ook al de internationale fotografieprijs Prix Bendrihem, eveneens met zijn foto van het lichaam van Pim Fortuyn, vlak nadat deze op het Mediapark in Hilversum was neergeschoten. Na de keuze van een professionele jury kunnen nu de lezers van het Rotterdam Dagblad en bezoekers van www.zilverencamera.nl hun favoriete foto kiezen. Alle prijswinnaars en een groot aantal foto’s zijn te zien bij de NVJ-sectie NVF. (Villamedia)

RTV NOORD-HOLLAND EIST PLEK OP AMSTERDAMSE KABEL

RTV Noord-Holland stapt desnoods naar de rechter om na de afgeketste fusie met AT 5 een eigen plek op de Amsterdamse kabel af te dwingen. De provinciale publieke zender heeft volgens de Mediawet en de regels van het Commissariaat voor de Media recht op een eigen kanaal. Kabelmaatschappij UPC zegt echter in een onmogelijke positie te zijn gemanoeuvreerd en wil dat beide omroepen tot 1 september een kanaal blijven delen. UPC gaat niet eigenmachtig een andere zender uit het basispakket halen om plek te maken voor RTV Noord-Holland. ”Het laatste wat we willen is een impopulaire maatregel nemen in een tijd waarin het stapje voor stapje beter gaat,” aldus UPC- woordvoerder Ronald van der Aart.

WIJZIGING RADIOPAKKET LEIDEN EO EN BOLLENSTREEK

Vanaf 29 januari a.s. kunnen abonnees van Casema in de Leidse regio en in de Bollenstreek luisteren naar twee nieuwe radiozenders. Op advies van de Programmaraden Leiden e.o en Bollenstreek worden Colorful Radio en ID&T Radio doorgegeven. Daarnaast wisselen enkele radiozenders, waaronder Classic FM en Yorin FM, van frequentie. De Programmaraden Leiden e.o en Bollenstreek hebben Colorful Radio in de plaats van France Culture Europe (95,9 MHz) geadviseerd. France Culture Europe komt te vervallen. Door de ingebruikname van een nieuw ontvangstation kunnen alle lokale omroepen in Leiden e.o en de Bollenstreek op één en dezelfde frequentie worden doorgegeven. Dit houdt in dat de lokale omroepen van Noordwijk, Leiderdorp, Rijnsburg, Katwijk en Valkenburg naar frequentie 88,1 MHz verhuizen. In deze gemeenten verdwijnt de radiozender Holland Centraal uit het pakket. De herindeling van de lokale omroepen heeft tot gevolg dat één frequentie in het radiopakket van de Bollenstreek en Leiden e.o. vrijkomt. De Programmaraden Leiden e.o. en Bollenstreek hebben daarvoor ID&T Radio geadviseerd. ID&T Radio wordt doorgegeven op 103,8 MHz  Vanaf 29 januari wordt Noordwijk Radio ook in Noordwijkerhout via de kabel doorgegeven. De lokale radiozender wordt in Noordwijk en Noordwijkerhout, onder de nieuwe naam NENS (Noordwijk en Noordwijkerhout samen), op 88.1 MHz doorgegeven. Behalve radio in Noordwijkerhout start Noordwijk Radio ook een kabelkrant in Noordwijk en Noordwijkerhout. De nieuwe televisiezender NENS komt in deze gemeenten in de plaats van Holland Centraal (kanaal 30-, 540,25 MHz). Naast bovenstaande wijzigingen zijn er een aantal radiozenders die van frequentie verhuizen om de juiste mono/ stereo verdeling te verkrijgen. BBC Radio 2 verhuist naar 100.4 MHz, Classic FM naar 101,5 MHz, Yorin FM naar 92,5 MHz en de Tweede Kamerlijn naar 87,6 MHz.

KORT NIEUWS

  • Vanaf 27 januari 2003 is Radio Nationaal ook via kabelaar UPC in Friesland te beluisteren via de kabel. Radio Nationaal zal de plek van Radio Caroline opvullen in het radiopakket van Friesland op frequentie 100,3. Radio Caroline wordt vanaf 14 januari niet meer doorgegeven vanwege het niet nakomen van haar financiële verplichtingen.
  • De Gooi- en Eemlander moet in een rectificatie duidelijk stellen dat in de Spakenburgse vishandel geen cocaïne wordt verstrekt aan personeelsleden, onder wie kinderen. Dit eist de Spakenburgse Vishandelsvereniging in een kort geding, dat vrijdagmiddag diende bij president van de rechtbank in Haarlem. Aanleiding voor het geding is een artikel dat op 8 november in de Gooi- en Eemlander stond onder de kop ‘Gratis cocaïne voor personeel’. Het artikel uit de regionale krant werd kort na de publicatie door de landelijke media opgepikt. Er ontstond grote commotie over in Bunschoten- Spakenburg. (ANP)
  • In Brussel is een medewerker van de Arabische radio Salam aangehouden, nadat hij enkele agenten had bedreigd. De man was opgepakt, omdat hij in zijn uitzendingen de boodschap had verspreid van een radicale imam uit Londen. Die  had een fatwa uitgesproken, een islamitisch doodvonnis aan het adres van niet-gelovigen. Tijdens het verhoor had de radiopresentator uit Brussel de agenten bedreigd. Dat was voor de onderzoeksrechter aanleiding om hem aan te houden. Radio Salam deelt een frequentie met andere Arabische zenders. Die zijn het niet eens met de opruiende taal van Salam.
  • Noordwijk Radio is zeer tevreden met de resultaten van het luister-en kijkonderzoek. Uit dit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 Noordwijkers luistert naar de lokale omroep. Het onderzoek is juist nu uitgevoerd omdat de omroep met ingang van 1 februari een nieuwe naam krijgt ; NENS. Het onderzoek werd uitgevoerd in Noordwijk en Noordwijkerhout. In totaal werden 350 mensen geïnterviewd. De resultaten werden gepubliceerd in een 48 pagina’s dik verslag en de resultaten zijn inmiddels gepresenteerd aan de medewerkers. Het best beluisterde programma is het seniorenprogramma ‘Het neusje van de zoute zalm’, maar ook de nieuws en sportprogramma’s worden goed beluisterd. Het programma ‘Zingen op zondag’, voorafgaand aan het best beluisterde programma, scoorde ook hoog. Het luister en kijkonderzoek is een steekproef die voldoet aan de norm die bureau Intomart hanteert en is dus representatief. (Radio Noordwijk)
  • Tegen twee DJ’s en de directie van het Belgische radiostation Q-Music, wat ook in de grensstreek en via internet valt te beluisteren, is een klacht ingediend wegens racisme, aanzetten tot rassenhaat en het uiten van racistische opmerkingen in het openbaar. De klacht is afkomstig van een luisteraar die zich ernstig stoorde aan uitlatingen van Q-musicpresentatoren Erwin Deckers en Sven Ornelis. Die vergeleken de tennis-zusjes Williams, na hun overwinning in de Australian Open op de Belgische tennissters Clijsters en Henin, met “bosapen”. Alsof dit nog niet genoeg was gaven ze de luisteraars ook nog eens een platform om hun denigrerende opmerkingen over Serena en Venus Williams via de radio te verspreiden, aldus de boze luisteraar. Hij heeft een kopie van de klacht verstuurd naar de Liga voor de Mensenrechten en naar het Centrum voor Racisme en Gelijkheid van Kansen.
  • Het lijkt er op dat de kijkers de reality TV show ‘The Osbournes’ wel gezien hebben. Het tweede seizoen trekt in Amerika de helft minder kijkers in vergelijking met het eerste seizoen. De tweede reeks ging in november van start met 6,6 miljoen kijkers, maar midden januari was dit al geslonken tot 3,3 miljoen. Desondanks liggen er gewoon plannen klaar voor en derde reeks en moeder Sharon stemde enige tijd geleden in met een talkshow die in de herfst van start zal gaan. In het programma registreren 20 camera’s het leven van pappa Ozzy, mamma Sharon, dochter Kelly, zoon Jack, de Australische nanny, een geadopteerde vriend van Kelly, de zeven honden plus twee katten én heel soms de oudste dochter des huizes. (Fokzine)
  • In een poging om de lage kijkcijfers op te krikken lijkt Veronica ondanks eerdere beloftes toch voor seks en erotiek te gaan. Voor de nieuwe programmering, die vanaf maart moet ingaan, heeft de omroep programma’s gekocht van het Amerikaanse betaalkanaal Playboy-tv. Zo zal onder meer ‘7 lives exposed’, een sexversie van Big Brother, worden uitgezonden. Jeugdzender Kindernet/ Nickelodeon, waarmee Veronica een net deelt, maakt zich zorgen. Volgens de directie beloofde Veronica de programmaraden geen erotiek uit te zenden. (Essent)
  • Er zullen geen zestig ontslagen vallen en de programmering van de Wereldomroep veranderd nog niet in Oktober. Dat is het resultaat van het eerste gesprek tussen de vakbonden en de directie van de Wereldomroep. Het personeel van de zender heeft positief gereageerd. Maar het personeel blijft tegen een groot deel van de andere plannen. De bonden willen pas weer verder praten als ook deze plannen van tafel verdwijnen. (Villamedia)
  • Zowel de STER als IP/HMG weigert de nieuwe televisiecampagne van Noordzee FM uit te zenden. Zonder enige duidelijke opgaaf van redenen hebben beide partijen aangegeven de tv-commercials te weigeren, aldus een persbericht van NoordzeeFM. De tv-campagne ter introductie van Gordon gaat a.s. maandag 27 januari wel van start via SBS 6, Net 5, V8, TMF, MTV en Veronica TV. ‘Het is ronduit belachelijk en hypocriet te noemen dat de campagne geweigerd wordt,’ meldt een verontwaardigde Erik de Zwart. ‘IP/HMG zendt wel commercials uit van Sky Radio en Business Nieuws Radio. Die van ons vinden ze nu in een keer een groot probleem. Raar, ook omdat zowel Gordon als Jensen gezichten zijn van Yorin. De houding van de STER kennen we maar al te goed. Een duidelijk voorbeeld van het afschermen van de markt. Alleen spotjes voor de publieke radiozenders worden gedraaid, van ons geld notabene!’.
  • De gemeente Den Haag is in gesprek om glasvezellijnen tot aan de voordeur van huishoudens te brengen. Telecom.Paper tekende uit de mond van burgemeester Wim Deetman op dat zijn gemeente in gesprek is met investeerders om glasvezel tot aan de Haagse voordeuren te brengen. Het project zou voor het einde van 2003 van start moeten gaan. Glasvezel heeft een datatransportcapaciteit die vele malen groter is dan de huidige verbindingen naar een huis, kabel en koper, mogelijk maken.
  • Tijdens het Rotterdamse Filmfestival is er op de 107.5 MHz een evenementen- zender in de lucht. Op deze frequentie is tijdens het filmfestival een speciaal radioprogramma te beluisteren.
  • De gemeenten Aalsmeer en Uithoorn verkopen hun kabelnetten aan CAI Westland te Naaldwijk voor een brutoverkoopbedrag van Euro 10,5 miljoen. Het verkoopbedrag bestaat voor het overgrote deel uit de koopsom die CAI Westland betaalt en voor een deel uit de (netto) exploitatiebaten van beide netten over het eerste halfjaar 2003 die volgens afspraak nog aan de gemeenten toevallen. Vanaf februari 2003 zal CAI Westland de kabelnetten geschikt maken voor aansluiting op haar eigen kabelnet en op Internet. CAI Westland streeft naar ingebruikname van de kabelnetten op 1 juli 2003. CAI Westland zal dan ongeveer 40 Radiozenders en ongeveer 42 TV-zenders gaan doorgeven. Internet zal door haar dochterbedrijf Kabelfoon in verschillende varianten worden aangeboden.
  • BNN-presentatrice Bridget Maasland maakt binnenkort haar filmdebuut in de nieuwe Nederlandse speelfilm Shouf shouf habibi!. Dat heeft distributeur Independent donderdag bevestigd. Behalve Bridget maakt ook cabaretier Peter Heerschop in de film zijn debuut. Hij speelt de leraar van Ap. Heerschop was vroeger leraar. Verder zijn er rollen voor onder anderen cabaretier Najib Amhali, Frank Lammers, Tanja Jess en Winston Gerschtanowitz
  • Jakob Pieterman, oprichter van internetprovider WISH, wil samen met de commerciële radiozender Sky Radio een nieuwe videoclipzender beginnen. De zender zal eerst op internet te zien zijn, maar uiteindelijk ook op tv. Sky TV zal dan naast de bestaande muziekzenders te zien moeten zijn. Kijkers kunnen bij de nieuwe zender aanklikken welke videoclip ze willen zien. De deal met Sky Radio is overigens nog niet rond. Pas nadat er duidelijkheid is over de verdeling van de radiofrequenties wil ze groen licht geven. (Essent)
  • Sanoma Uitgevers, het voormalige VNU Tijdschriften, aast op een FM-frequentie voor radio. ‘s Lands grootste tijdschriftenuitgeverij blijkt in het geheim al een half jaar te studeren op de mogelijkheden in radio actief te worden. Dat meldt het weekblad Adformatie vandaag. Directievoorzitter Pim de Wit van Sanoma bevestigt de interesse in radio: ‘Wij gaan volop meedoen voor een FM-frequentie, en lopen ons momenteel warm. Die interesse is er, omdat we geloven in multimedialiteit. (Adformatie)
  • TV-producent Harry de Winter heeft via zijn liefdadigheidsstichting de advertentie betaald, waarin 26 bekende Nederlanders de kiezer opriepen om SP te stemmen. De advertentie verscheen in 7 dagbladen, en is blijkens de tekst “mogelijk gemaakt door de Stichting Initiatieven”. Deze stichting is in 1998 opgericht door De Winter en heeft tot doel „het doen van uitkeringen aan liefdadige, sociale en charitatieve instellingen die een algemeen maatschappelijk of cultureel belang beogen”. Mede-ondertekenaars van de advertentie waren o.a. Independent Media-uitgever Derk Sauer, Angela Groothuizen, Harry Sacksioni, Gretta Duisenberg, Mies Bouhuys en Kitty Courbois. (Villamedia)

VERTROUWENSBREUK NCRV-BESTUUR EN DIRECTEUR

Tussen het bestuur van de NCRV en de algemeen directeur van de omroep is een vertrouwensbreuk ontstaan. Het bestuur heeft beslist dat de voorzitter de taken en bevoegdheden van de directeur waarneemt. Dat heeft het bestuur woensdag laten weten. De breuk is ontstaan door communicatieproblemen. Het bestuur vindt dat het geregeld onvoldoende wordt geïnformeerd en voelt zich in de ,,overwegingen van de directeur onvoldoende betrokken”. Directeur H. Hemink zegt dat hij zich overvallen voelt door het besluit en is  verbijsterd dat het verschil in inzicht niet te overbruggen bleek. Zo luidt het althans in de verklaring van het bestuur. Het voegt daar echter aan toe dat ,,herhaalde pogingen om verbetering te bereiken, onvoldoende resultaat opleverden”. De medewerkers van de omroep kregen het nieuws woensdagmiddag te horen.

RECHTER WEIGERT DWANGSOM IN ETHERSOAP

De bestuursrechter in Rotterdam wil nog geen dwangsom verbinden aan zijn eerdere vonnis waarin hij bepaalde dat voor 1 juni de verdeling van commerciële radiofrequenties moet zijn geregeld. Veronica (Veronica Radio en Kink FM) had om een dwangsom gevraagd. Directeur J. Hoogesteijn van Veronica Radio laat woensdag weten dat de rechter zijn verzoek heeft afgewezen omdat die momenteel nog geen aanleiding ziet de dwangsom op te leggen. Wel laat hij, volgens Hoogesteijn, de mogelijkheid open dat op termijn wel te doen als de Tweede Kamer gaat dwarsliggen of als er uit de komende kabinetsformatie ,,iets raars komt”.

SKY RADIO STOPT MET CANDLELIGHT

Sky Radio en Jan van Veen stoppen 30 januari met het radioprogramma ‘Candlelight’. De omroep heeft Van Veen aan de kant gezet omdat Sky een non-stop muziekzender wil zijn. Aanvankelijk had Sky gemeld dat Van Veen zelf zo langzamerhand wilde ophouden met radio en zich meer als zakenman wilde oriënteren. Van Veen voert volgens eigen zeggen op dit moment gesprekken met onder meer de regionale publieke omroep van de provincie Utrecht Radio M. Hij sluit niet uit dat hij ‘Candlelight’ op den duur weer op de radio terugbrengt. ‘Candlelight’ maakt op Sky plaats voor het programma Lovesongs dat elke dag tussen 23.00 en 02.00 uur zal worden uitgezonden. In dit programma zullen non-stop ‘de beste en de meeste’ lovesongs worden gedraaid.

VERONICA STELT HERLANCERING UIT

Veronica-televisie begint 15 maart met het uitzenden van nieuwe programma’s en de herlancering van de zender. Dat heeft het station woensdag bekendgemaakt. Oorspronkelijk wilde Veronica 1 maart beginnen met de nieuwe programmering. De omroep nodigde in december ruim twintig televisieproducenten uit om voorstellen voor nieuwe programma’s in te dienen. De zender heeft inmiddels uit 192 voorstellen een keuze gemaakt. De programmering zal voor 80 procent uit Nederlandstalige programma’s bestaan, die hoofdzakelijk in de eigen studio zullen worden gemaakt. Verder heeft Veronica programma’s aangekocht bij Playboy-tv en het Amerikaanse E!. Ook gaat de omroep 7 lives Exposed uitzenden, naar eigen zeggen ,,een erotische variatie op Big Brother”. In Amerika heeft dat programma al veel stof doen opwaaien.

PROVINCIE STOPT MILJOENEN IN RTV DRENTHE

Gedeputeerde Staten van Drenthe nemen dinsdag een beslissing over een steun van enkele miljoenen euro’s aan omroep RTV Drenthe. Het gaat om een schenking van 4 miljoen euro, met daarbij een lening van ruim 3.6 miljoen euro. Het extra geld is noodzakelijk om de voorgenomen verhuizing van de Drentse omroep te bekostigen. Met de gift en de ening kan RTV Drenthe volgens plan verhuizen naar een monumentaal pand in Assen. Het gaat om een voormalig schoolpand, dichtbij de huidige omroepgebouwen. Verbouwing van dit pand valt vele malen duurder uit dan begroot, onder meer omdat parkeerruimte ondergronds moet. Dit zou op last van de gemeente Assen zijn. Van het geld van de provincie zal ook de inrichting van het gebouw worden bekostigd en de aanschaf van apparatuur voor de televisie-tak. RTV Drenthe huurt nu het meeste materiaal. Ook deze kostenposten waren aanvankelijk niet begroot.

KORT NIEUWS

  • Woedend is D66 op 3FM. De radiozender heeft maandag zes politieke partijen de gelegenheid gegeven gratis zendtijd te benutten voor een politieke boodschap. Het gaat om ‘spotjes’ die zonder redactionele bijdrage tot stand kwamen en dinsdag herhaald worden. “Dit is geen redactionele vrijheid;dit is omroeppolitiek met publieke middelen”,brieste partijleider Thom de Graaf, wiens D66 niet aan bod kwam. D66 begrijpt het verkeerd,verweert 3FM zich.”We hebben interviews gedaan met de lijsttrekkers van de zes partijen die er het best voor staan in de peiling.Dat was een journalistieke afweging.” (NOStt)
  • De komende verkiezingen en de daarmee gepaard gaande reclamespotjes van politieke partijen leggen de STER bepaald geen windeieren. In januari heeft de Stichting Etherreclame al zo’n honderden politieke commercials op radio en tv uitgezonden. Die zijn goed voor 5 procent van de maandomzet, aldus STER- directeur J. Minnaar dinsdag. Volgens Minnaar wordt er weleens gesuggereerd dat het om miljoenencampagnes zou gaan, maar daar is geen sprake van. ,,We halen er ongeveer een half tot 1 miljoen euro mee binnen. Voor ons is dat een aardig, substantieel bedrag.”
  • Het Afghaanse hooggerechtshof heeft maandag kabeltelevisie in het hele land verboden. Volgens opperrechter Fazel Haji Shinwari klagen mullahs en andere religieuze functionarissen over de uitzending van pornografische en anti-islamitische films. In een deel van Kaboel zijn sinds enige tijd buitenlandse zenders te ontvangen. In de Oost-Afghaanse stad Jalalabad is de kabeltelevisie vorige maand al verboden omdat justitie de uitzending van buitenlandse films in strijd achtte met de Afghaanse tradities. (Villamedia)
  • RTL Group denkt niet dat er dit jaar een herstel in tv-bestedingen komt in Europa. Ceo Didier Bellens zegt tegen Brandrepublic dat het een moeilijk jaar wordt voor de Europese tv-markt. Met name in Duitsland gaat het niet goed, terwijl dat de grootste markt is voor RTL. Positief is de ontwikkeling van de Britse zender Five, waar de resultaten zelfs ‘exceptioneel’ worden genoemd. Bellens: ‘We richten ons op het bereiken van meer synergie tussen de verschillende onderdelen en kostenbeheersing.’ (Adformatie)

BONDEN STELLEN ULTIMATUM AAN OMROEPEN

De vakbonden houden werkonderbrekingen bij de omroepen als de werkgevers niet verder willen praten over een CAO. Dat hebben de CNV Dienstenbond, FNV Kiem en de journalistenvakbond NVJ maandag meegedeeld. Zij hebben de omroepen een ultimatum gesteld dat afloopt in de nacht van dinsdag 28 op woensdag 29 januari. De vakbondsleden hebben het eindbod van de werkgevers verworpen. Zij eisen 3,5 procent loonsverhoging over een periode van 15 maanden. Verder eisen ze een hogere vergoeding voor werk in de nacht en op zon- en feestdagen. De werkgevers boden voor de nieuwe CAO 3 procent loonsverhoging. De bonden willen daarnaast dat het aantal tijdelijke contracten hooguit eenvijfde van het totale personeel bedraagd. Het is asociaal dat de omroepen alleen leidinggevenden een vast contract geven”, stelt secretaris T. Bruning van de vakbond NVJ. ,,Mensen die het echte werk doen worden steeds aan het lijntje gehouden met jaarcontracten.”

SP WIL KABELNET VAN UPC TERUGKOPEN

De Socialistische Partij heeft een ‘uniek plan’ gepresenteerd. Gemeentes moeten de kabel terugkopen van UPC. Als eerste Amsterdam. Het plan is vorige week aan Amsterdamse cultuurwethouder Hannah Belliot gepresenteerd. Terugkopen kost de gemeente slechts 200 miljoen euro, zo rekent de SP haar voor. Amsterdam verkocht in 1996 zijn kabels aan A2000- omgerekend – 318 miljoen euro verkocht. Vervolgens kwam A2000 in 1999 in handen van UPC. Volgens de SP moeten meer gemeenten overwegen de ‘mislukte privatisering van de kabel’ terug te draaien. Het plan is bij Belliot ‘niet in slechte aarde’ gevallen, zo stelt de SP.

ZEROBASE AANPASSINGEN

De afgelopen tijd zijn er weer een aantal aanpassingen op de FM band doorgevoerd in verband met de implementatie van het Zero-base project. Medio januari is VLOH radio, de lokale omroep van Hilvarenbeek verhuisd van de 94,9 MHz naar de 96,0 Mhz. Een foto-rapportage hiervan is te vinden op de website van VLOH radio: http://www.vlohradio.nl/fotos%20freq%20wissel%2003.htm. Radio 90FM uit Leersum (provincie Utrecht) is verhuisd van de 90.0 MHz naar de 91.7 MHz. Op zaterdag 1 februari verhuisd StadsRadio Rotterdam van de 94.6 MHz naar de 93,9 MHz. StadsRadio Den Haag verhuisd dezelfde dag van de 94.0 MHz naar de 92.0 MHz. Beide zenders zijn een actie gestart om hun luisteraars alert te maken op de komende frequentie- wijziging. Tevens hebben beide zenders hun website in een nieuw jasje gestoken: http://www.stadsradiodenhaag.nl/actie.htm en http://www.stadsradiorotterdam.nl/actie.htm

“PUBLIEKE OMROEP VERANDERT NIET SNEL GENOEG”

Gerrit Jan Wolffensperger, scheidend voorzitter van de raad van bestuur van de Publieke Omroep, vindt dat de publieke omroep niet snel genoeg verandert. Deze dreigt daardoor de boot te missen, zei hij in een interview met de Volkskrant van zaterdag. Dat de publieke omroep zich niet niet snel genoeg aanpast, heeft volgens hem alles te maken met het systeem. De omroepen hebben tot taak hun eigen identiteit uit te stralen en groot genoeg te blijven, terwijl aan de andere kant de raad van bestuur er voor moet zorgen dat ze als eenheid optreden en samenwerken.

KORT NIEUWS

  • De ANP-aandeelhouders PCM en De Telegraaf zijn verdeeld over PCM’s plannen om het ANP te verkopen. Het idee voor verkoop werd bekendgemaakt door bestuursvoorzitter Theo Bouwman van PCM. Hans Elekan, hoofd bedrijfscommunicatie De Telegraaf, bevestigt aan De Journalist dat er gesprekken zijn tussen de aandeelhouders over de toekomst van het ANP. PCM heeft volgens hem aangegeven van zijn aandelen af te willen. De Telegraaf wil dat absoluut niet. Elekan: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat er ook in de toekomst behoefte zal blijven aan een leverancier van inhoud zoals het ANP en dat daarmee geld is te verdienen. Voor het ANP en dus voor ons als aandeelhouders.’ (Adformatie)
  • De Ster staat de Partij voor de Dieren toe een gebed van haar kandidaat-Kamerlid uit te zenden in reclamezendtijd. Het kandidaat-Kamerlid ds. J.W.Bok uit Vaassen wil kiezers motiveren voor zijn partij op 22 januari. De 45 seconden-spot is vandaag om 10.00 uur voor het eerst te zien geweest in het EO programma De Ochtenden. De Ster heeft haar regels ten aanzien van het uitzenden van spots met een levensbeschouwelijke achtergrond verruimd. Tot 1998 was het inkopen van zendtijd voor politieke partijen in Ster zendtijd nog taboe en tot voor kort werden ook religieuze boodschappen verboden. De Partij voor de Dieren is ‘zeer verheugd dat ze zich op deze wijze tot christelijke kiezers kan wenden’. (Adformatie)
  • Oud-hoofdredacteur L. Metzemaekers van Het Financieele Dagblad is dinsdag op 90-jarige leeftijd overleden. Dat heeft de krant zaterdag gemeld.  Metzemaekers was hoofdredacteur van 1967 tot 1977. Hij was al in de jaren vijftig aan de krant verbonden. Hij werkte ook als correspondent van het ANP vanuit Indonesië en zat voor Het Parool bij de EEG in Brussel. (ANP)
  • Op een NVJ-bijeenkomst met Wereldomroepmedewerkers, waar 16 januari 110 personen
  • De eredivisieclubs zijn niet van plan om Canal+ tegemoet te komen. De zender had eerder deze week voorgesteld om het huidige contract over de voetbalrechten open te breken, omdat de afspraken niet meer marktconform zouden zijn. Canal+ betaalt nu 20 miljoen euro per jaar, maar vindt dat te veel. De clubs, verenigd in de Eredivisie NV, houden echter vast aan de afspraken. “We kennen de pijn bij Canal+, maar de clubs hebben hun begrotingen gemaakt op basis van de afspraken. We nemen geen genoegen met minder”, zo zegt de ENV. (Essent)
  • Canal+ wil minder gaan betalen voor het rechtstreeks uitzenden van wedstrijden uit de eredivisie. Het huidige tv-contract is volgens de abonnee-zender te duur. Tegelijk echter praat Canal+ met de Eredivisie NV (ENV) om op korte termijn veel meer wedstrijden live op de buis te gaan brengen. Er is dan ook geen sprake van dat Canal+ zou willen stoppen met het uitzenden van voetbalwedstrijden. Integendeel, want voetbal is juist de kurk waar het station op drijft. Van de circa 300.000 aangesloten huishoudens is zeker de helft vanwege het voetbal abonnee geworden, zo laat woordvoerder Mourice Plusquin weten.
  • De BBC en de Arabische zender Al Jazeera gaan nieuws uitwisselen.De zenders zijn overeen gekomen voortaan gebruik te maken van elkaars beeldmateriaal en faciliteiten, meldt de Volkskrant vrijdag. (NOStt)
  • Azough van GroenLinks geeft haar portefeuille cultuur en media aan een collega. Zo wil zij de schijn van belangenverstrengeling voorkomen nu zij voor de VPRO een tv- programma over kunst gaat presenteren. Het programma zal vanaf 2 februari te zien zijn en is bedoeld als opvolger van De Plantage van Hanneke Groenteman. De titel is nog niet bekend, aldus het Algemeen Dagblad vrijdag. (NOStt)
  • Het Parool is definitief zelfstandig.PCM Uitgevers en de nieuwe aandeelhouders hebben vrijdag de koopovereenkomst ondertekend. “Het wonder is geschied”, zei Campagne van Het Parool.Campagne is momenteel adjunct-hoofdredacteur en wordt waarschijnlijk binnenkort benoemd tot directeur van de krant. In het koopcontract is onder meer opgenomen dat Het Parool met PCM een langlopende overeenkomst heeft over hetdrukken en distribueren van de krant. Ook wil Het Parool binnen een half jaar verhuizen van de Wibautstraat naar een andere locatie in Amsterdam.
  • Onaanvaardbaar vinden NVJ, CNV, Ondernemingsraad en Programmastatuut-commissie de reorganisatieplannen van de Wereldomroep, waarin gedwongen ontslagen niet worden uitgesloten. Dat bleek op een bijeenkomst waar ook het personeel massaal opkwam. Men wil graag met de directie meedenken over het wegwerken van de tegenstelling tussen de vaagheid van de plannen en de concreetheid van het massaontslag, over het handhaven van de journalistieke onafhankelijkheid en over een langer tijdpad voor de koerswijziging. (Villamedia)
  • Jan Lenferink is vanaf volgende maand terug op televisie met een nieuwe reeks van ‘RUR’ bij SBS 6. Eerder wilde Lenferink nog vertrekken bij die zender, nadat zijn programma ‘Louter Lenferink’ van het scherm was verdwenen.

WERELDOMROEP SCHRAPT ZESTIG ARBEIDSPLAATSEN

Door een nieuwe werkwijze van de Wereldomroep verdwijnen daar naar schatting zestig arbeidsplaatsen. Dat staat woensdag op de website van de omroep. Volgens het bericht worden gedwongen ontslagen niet uitgesloten. In een eerste reactie stelt de  ondernemingsraad ernstig bezorgd te zijn over het aantal geschrapte arbeidsplaatsen. De Wereldomroep bezint zich over zijn toekomst in de 21ste eeuw. Als gevolg daarvan is de nieuwe manier van werken uitgedacht. In de reorganisatie is ook rekening gehouden met de door het kabinet aangekondigde bezuiniging van 5 procent op de totale omroepbegroting. De omroep heeft besloten om gedurende de wintermaanden de Nederlandstalige uitzendingen in Europa terug te brengen van tien tot drie uur per dag. Alleen in de ochtenduren wordt dan nog uitgezonden. In de zomermaanden blijft de Wereldomroep dagelijks tien uur uitzenden. De veranderingen gaan per oktober in. Verder gaat de zender voor de Nederlandse uitzendingen minder eigen materiaal produceren en nauwer samenwerken met de ‘binnenlandse publieke omroep’. Voor de tv-uitzendingen van de Wereldomroep geldt een soortgelijke aanpak.

KORT NIEUWS

  • Veronica en Radio 192 hebben het met elkaar aan de stok. Radio 192 eist 140.000 euro van Veronica, omdat dit door de vorige voorzitter Willem van der Meer de Walcheren is beloofd. De huidige leiding van Veronica wil eerst praten over een samenwerking. Radio 192 heeft gisteren een boze brief naar Veronica gestuurd, waarin de omroep wordt gesommeerd het geld binnen 48 uur over te maken. ,,Anders komt er een kort geding”, laat directeur Michael Bakker van Radio 192 weten
  • Het Mediapark in Hilversum wordt verkocht aan TCN Property Projects uit Nieuwegein. De huidige eigenaar, het omroepproductiebedrijf NOB, sluit vandaag met TCN een overeenkomst op hoofdpunten. De Nederlandse vastgoedontwikkelaar TCN telt ongeveer 150 miljoen euro neer voor het Mediapark. Met dit bedrag komt een van de grootste vastgoeddeals in Nederland tot stand. Het noodlijdende NOB, voor 100 procent in eigendom van de Nederlandse Staat, maakte in juni bekend dat het Mediapark niet meer tot zijn kerntaken behoorde. Op het Mediapark, bijna 30 hectare groot , zijn zowel publieke als commerciële omroepen gevestigd.
  • Aanbieder van mobiele telefonie Ben verandert op 25 februari zijn naam in T-Mobile. Dat is ook de naam van het Duitse moederbedrijf. Vorig jaar hadden de buitenlandse dochters de naam al overgenomen.Ben heeft 1,4 miljoen Nederlandse klanten en zegt daarmee na KPN en Vodafone nummer drie op de markt te zijn” (NOS)
  • Canal+ wil de eredivisieclubs minder betalen voor de uitzendrechten van live- voetbalwedstrijden. De betaalzender wil daarvoor het lopende contract van 20 miljoen euro per jaar openbreken. De prijsverlaging geldt wat Canal+ betreft vooralsnog alleen voor de laatste twee kwartalen van dit voetbalseizoen. Hoeveel de prijs precies omlaag moet, wil woordvoerder M. Plusquin van Canal+ niet zeggen.
  • De Vlaamse kabelmaatschappij Telenet verhoogt de prijs voor een abonnement voor kabeltelevisie in twee stappen met 25% tot 138 euro per jaar. Donderdag komt er één euro per maand bij en in juli nog eens 0,7 euro per maand. Volgens Telenet zullen de extra inkomsten enkel dienen voor de tv-activiteiten van het bedrijf. Onder meer de regionale tv-omroepen zouden een deel van de meeropbrengst krijgen. Telenet kocht vorig jaar het kabelnetwerk van de gemengde intercommunales. Twee derde van de kabelkijkers in Vlaanderen zitten bij Telenet. De socialistische vakbond ABVV zegt dat de politici die de kabel verkocht hebben, schuldig zijn aan de prijsverhoging. (VRT txt)
  • Omroep Brabant krijgt van de provincie 83.000 euro om de Statenverkiezingen van 11 maart onder de aandacht van het publiek te brengen. Voor dat geld worden onder meer vier debatten met de lijsttrekkers van de politieke partijen gehouden en een documentaire gemaakt. Dat besloten Gedeputeerde Staten gisteren. Op deze manier hoopt de provincie meer belangstelling te wekken voor de Statenverkiezingen.