Media kort: januari 2005

Luistercijfers: Top 2000 doet Radio 2 sterk stijgen

Radio 2 was in de periode november-december het grootste radiostation in Nederland met een marktaandeel van 12,5. Dat is voornamelijk te danken aan de zeer populaire Top 2000 die de publieke zender in december uitzond. Intomart GfK maakte vanochtend de nieuwe luistercijfers (het CLO) bekend. Het aandeel van Radio 2 steeg met 2,5 procent ten opzichte van de periode oktober-november. Radio 538 (voorheen marktleider) had 10,8% (was 12,1%). Sky Radio staat op een derde plaats met een marktaandeel van 10,6% (was 10,2%). Een andere grote stijger is Radio Veronica (de Top 1000 werd ook veel beluisterd). De zender ging van 3,9 naar 4,5 procent. Noordzee FM moest met een half procent omlaag naar 4,1 procent. Ook daalden de aandelen van Radio 1 (-0,3% naar 8,3) en 3FM (-0,1 naar 6,3). Een andere daler was Yorin FM dat van 3,6 naar 3,3 ging.

 

okt/nov(in%)	nov/dec(in%)
01	Radio 2	10.0	12.5
02	Radio 538	12.1	10.8
03	Sky Radio	10.2	10.6
04	Radio 1	8.6	8.3
05	Radio 3FM	6.4	6.3
06	Radio 10 Gold	5.1	4.7
07	Radio Veronica	3.9	4.5
08	Noordzee 100.7 FM	4.6	4.1
09	Yorin FM	3.6	3.3
10	RTL FM	2.8	2.8
11	ClassicFM	2.3	2.5
12	Radio 4	1.9	1.9
13	Arrow Rock Radio	1.6	1.8
14	747AM	0.9	0.8
15	Arrow 90.7 FM	0.6	0.6
16	ID&T Radio	0.5	0.5
17	BNR Nieuwsradio	0.3	0.3
==	Regio Radio	14.5	14.1
==	Regionale Commercieel Radio	3.1	2.6
==	Overige	7.2	6.8

Omrop Fryslân Radio veruit best beluisterde zender

Omrop Fryslân Radio heeft zijn leidende positie het afgelopen jaar flink verstevigd. De omroep haalde over 2004 een gemiddeld marktaandeel van 26,1 procent, 2,5 procent meer dan het jaar daarvoor. De Friese regionale radio laat daarmee alle andere radiostations zoals Radio 538 en Sky Radio ver achter zich. Deze beide radiostations haalden in 2004 in Friesland marktaandelen van respectievelijk 14 % en 11,2 %. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IContinu Luisteronderzoek door Intomart GFK. Het hoogste marktaandeel haalt Omrop Fryslân Radio in de ochtend en de vroege middag. Rond het middaguur staat een derde deel van alle radio’s in de provincie afgestemd op het nieuwsprogramma Omrop Fryslân Aktueel. Populair zijn voorts de programma’s op de zaterdagochtend zoals Op en Ut en verzoekplatenprogramma. Ook deze programma’s weten een derde deel van de radioluisteraars aan zich te binden. Het nieuwsprogramma op zaterdagmiddag haalt een recordaandeel van meer dan 41 procent.

Al-Jazeera in top vijf van grote merken

De Arabische nieuwszender Al-Jazeera staat op de vijfde plaats op de ranglijst van ‘s werelds invloedrijkste merken in 2004. Dat heeft het on line magazine Brandchannel zondag bekendgemaakt. In een enquête onder bijna 2000 lezers van het vaktijdschrift op internet voor de reclame- en merkenbranche in 75 landen werd Apple gekozen tot het merk met de grootste wereldwijde invloed. Daarmee stootte de Amerikaanse computerfabrikant zoekmachine Google van de troon, die sinds 2002 op nummer 1 had gestaan. Miljoenen mensen hebben in 2004 een iPod gekocht, de mobiele digitale muziekspeler van Apple. Uitgever Robin Rusch van Brandchannel denkt dat Al Jazeera zijn vijfde plaats dankt aan het feit dat de zender voor de wereld een van de weinige toegangswegen is tot nieuws uit Irak en Afghanistan met een ander gezichtspunt dan het westerse. In het jaarlijkse onderzoek wordt lezers gevraagd aan een bepaald merk een cijfer te geven voor de invloed die het heeft op het leven van mensen. (ANP)

Grote liveshow bij naamswijziging Fox Kids

Fox Kids gaat per 13 februari Jetix heten. Om dit te vieren komt de jeugdzender met een tien uur durende live ochtendshow, gepresenteerd door Sita en Co. Ook Kim-Lian zal erbij aanwezig zijn. De naamswijziging is een gevolg van al eerder ingezette wereldwijde aanpassing. Fox Kids kon er niet voor kiezen de eigen naam te behouden. Jetix staat volgens de directie voor actie, avontuur en humor. De naam zelf betekent officieel niets. Alle topseries, zoals Totally Spies, Lizzie McGuire en Shin Chan blijven te zien bij de zender evenals de nieuwe Ochtendshow. Maar er komen ook nieuwe programma’s. Zo wordt in het diepste geheim gewerkt aan een nieuwe soap ‘vol spanning en avontuur’. (Telegraaf/ANP via Medialog Blogspot)

Johan Gielen op Fresh FM

Vanaf februari 2005 is Johan Gielen iedere zaterdag van 21.00 tot 23.00 uur te beluisteren op Fresh FM. ‘In Session’ heet zijn nieuwe wekelijkse radioshow, waarin een hoofdrol weggelegd is voor trance muziek. Zaterdag 5 februari 2005 is de eerste uitzenddatum. ‘In Session with Johan Gielen’ biedt de luisteraars een warming-up voor het uitgaan op zaterdagavond. Buiten de nieuwste dance platen komen ook (inter)nationale gasten en luisteraars met hun persoonlijke feestagenda aan bod. Johan Gielen heeft volop ervaring met radio maken. Bijna twee jaar lang heeft hij met veel plezier de zaterdagavond op ID&T Radio invulling gegeven met zijn wekelijkse show ‘Lift Off’. Eind november 2004 kwam een einde aan de samenwerking met ID&T Radio. Nu is Johan Gielen er weer helemaal klaar voor. “Radio maken is ontzettend leuk om te doen. Vrijheid en onafhankelijkheid staan hoog in het vaandel bij Fresh FM en daar kan ik me helemaal in vinden. Ik verwacht dat ik me snel thuis zal voelen bij Fresh FM en dat de luisteraars me weten te vinden”, aldus Johan Gielen. (Fresh FM)

Apenstaart.com dient klacht in tegen KPN NV wegens koppelverkoop

Apenstaart.com heeft een klacht neergelegd tegen KPN NV bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit van het Ministerie van Economische Zaken. KPN wordt ervan beschuldigd oneerlijke handelspraktijken, in het bijzonder koppelverkoop, te hanteren bij de exploitatie van zijn portaalsites Planet.nl en Hetnet.nl. Apenstaart.com stelt dat KPN zijn dominante positie als internetprovider misbruikt door bij installatie van ADSL, Dial-up en ISDN internetabonnementen zijn websites automatisch als startpagina in te stellen en zo de markt van internetportaalsites domineert. Zij krijgt daardoor een onnatuurlijk groot deel van de reclameinkomsten in Nederland en schermt de markt van portaalsites af ten voordele van Planet.nl en Hetnet.nl.KPN had naar eigen zeggen als ISP in 2004 een marktaandeel van 43% en is daarmee marktleider in Nederland. Deze dominante positie is echter een logisch gevolg van de monopoliepositie van KPN in de jaren ’90, toen het internet de grote doorbraak maakte. De uitspraak, aldus Apenstaart.com, wordt verwacht binnen enkele maanden. (Apestaart.com)

Samen tv-kijken belangrijke vrijetijdsbesteding

Ondanks de toenemende mogelijkheden van vrijetijdsbesteding, blijft samen naar televisie kijken belangrijk. Vooral in de avonduren zitten mensen (65 procent) gezamenlijk voor de buis. Over de gehele dag is het aandeel samen kijken 56 procent. Die conclusie trekt Stichting KijkOnderzoek in een terugblik op 2004. In de woningen waar meerdere mensen wonen, wordt vooral samen naar de negen grote zenders, regionale zenders en dvd/video gekeken. Het minst populair om in groepsverband te bekijken, zijn TMF, MTV en The Box. De ‘samen-kijk-tophonderd’ wordt aangevoerd door de EK voetbalwedstrijden. Daarnaast staan de Olympische Spelen en andere voetbalwedstrijden ook hoog op de lijst. Andere programma’s waarnaar relatief vaak gezamenlijk wordt gekeken, zijn Idols, het achtuurjournaal van de NOS en het halfachtnieuws van RTL4, Spijkers Jaaroverzicht, Eurovisie Songfestival, Postcodeloterij Miljoenenjacht, TV Show, Domino Day, Goede Tijden Slechte Tijden en Postcodeloterij. (ANP)

RTL4 marktleider in week 4

RTL4 was met een marktaandeel van 15,6 procent marktleider in week 4. Zusterzenders RTL5 en Yorin scoorden respectievelijk 4,4 en 4,3. Samen kwamen de RTL-zenders uit op 24,3 procent. De publieke zenders hadden een gezamenlijk aandeel van 33,4 procent: Nederland 1 12,5, Nederland 2 14,7 en Nederland 3 6,2. De SBS-zenders kwamen uit op 17,1 procent: SBS6 10,6, Net5 3,9 en Veronica 2,6. Best bekeken programma was Studio Sport van gisteravond met 3,4 miljoen kijkers. Spoorloos werd bekeken door 2,7 miljoen mensen, het Journaal van 20.00 uur van gisteravond werd gezien door bijna 2,7 miljoen mensen. De Amstel Cup-wedstrijd tussen AZ en Feyenoord was goed voor 2,2 miljoen kijkers. Dat geldt ook voor Postcodeloterij 1 tegen 100. (Adformatie)

Zeeland: RTBF 1 vervangt TF1 op de kabel

Aan de Zeeuwse kabel wordt per 1 februari de tv-zender RTBF 1 toegevoegd. De Franstalige Belgische zender vervangt de Franse zender TF 1 dat geen toestemming meer geeft voor doorgifte via de kabel. Delta Kabelcomfort heeft in overleg met de Alliance Francaise besloten om de RTBF de opengevallen plaats te laten innemen. Aan het radiopakket nog dit kwartaal de culturele en klassieke zender BBC 3 worden opgenomen. (via Omroep Zeeland)

Nieuwe antenne voor SLOS FM

SLOS FM Steenbergen is weer in de lucht op 107.4 MHz. Vorige week zaterdag is de zendantenne, die enkele weken geleden door de storm van de mast bij ‘t Cromwiel werd geblazen, weer gerepareerd. Met behulp van een kraan en ProFM Solutions heeft de omroep weer een nieuw antenne systeem. http://www.slos.nl/Mast/gallery.htm. (via FMTV)

Arhur Hoogendijk weg bij MTV

De commerciel directeur van MTV Benelux – Arthur Hoogendijk – zal er per 1 februari mee stoppen. Dit bericht het weblog TVformats. Hoogendijk is een veteraan op het gebied van commerciele radio- en televisie. In het verleden werkte hij onder meer ook voor IP en SBS. Hoogendijk heeft de afgelopen twee jaar de sales afdeling van de muziekstations compleet gereorganiseerd. En niet zonder succes. Het afgelopen jaar werd ruim 40% extra aan reclameinkomsten gerealiseerd ten opzichte van 2004. Mede daardoor staat de Benelux er erg goed voor op de wereldwijde MTV Networks kaart. Madelon Fortuin wordt de nieuwe Regional Sales Director van MTV voor de Benelux wordt en zal daarmee ook binnen het management team de commerciele taken zal gaan dragen. Madelon Fortuin (31) was hiervoor gedurende ruim zes jaar sales director van MTV zus Viacom Outdoor, bekend van de abri’s, billboards, stationsreclame en allerlei andere vormen van buitenreclame.

Filmploeg opgepakt in Maarssen

De politie heeft zaterdag in Maarssen een cameraploeg opgepakt, nadat buurtbewoners alarm hadden geslagen. De ploeg filmde hoe mensen gekleed in camouflagepakken iemand onder schot hielden met iets dat leek op een vuurwapen. Buurtbewoners en passanten schrokken hier zo van, dat ze de politie waarschuwden. Volgens de politie zijn drie mannen en twee vrouwen meegenomen naar het bureau, onder andere omdat de orde ter plekke werd verstoord. De arrestanten worden zaterdag verhoord. De achtergrond van de opnamen is nog onduidelijk. (RTV Utrecht)

Britse zender moet promotie ‘CSI’ stoppen

De Britse zender Five heeft klachten gehad over de manier waarop het kanaal promotie heeft gemaakt voor de nieuwe Amerikaanse politieserie ‘CSI: New York’. Dit meldt BBC online. De verzonden reclames voor de serie werden door vele mensen als ‘aanstootgevend’ en ‘bedreigend’ ervaren. Five verzond duizenden nepdossiers met foto’s van moordslachtoffers en een e-mail die suggereerde dat de ontvanger gestalked zou worden door een seriemoordenaar. Five gaf toe dat de zender 55 duizend promotie pakketten de deur uit had gedaan, maar dat het daar nu mee gestopt was. De zender had honderd klachten ontvangen, maar vond het raar dat iedereen zo fel had gereageerd omdat het toch ‘duidelijk was dat het reclamemateriaal voor een dramaserie betrof’. “We hebben echter ook emails en telefoontjes ontvangen van mensen die de originaliteit en verbeelding van onze campagne prezen”, aldus een woordvoerder van Five. ‘CSI: New York’, met Gary Sinise in de hoofdrol, is vanaf 3 maart ook bij Yorin te zien. (nieuws.nl)

Grote steden investeren flink in snel internet

Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam investeren flink op de markt voor snel internet. Uit een vertrouwelijke notitie, waauit de Volkskrant vandaag citeert, blijkt dat de vier bedrijven oprichten die op termijn voor honderden miljoenen euro’s glasvezelverbindingen aan gaan leggen. Eurocommisaris Kroes gaat onderzoeken of de gemeenten zich schuldig maken aan verboden staatssteun. Het kabinet staat vierkant achter de vier grote steden; ze kunnen zelfs op totaal 17 miljoen euro rekenen voor snel internet. Acht miljoen hiervan is bedoeld voor glasvezellijnen naar onder meer scholen en ziekenhuizen. (RTV Utrecht)

RTBF: Nieuwe journalistenvereniging opgericht

Bij de Belgische Franstalige publieke omroep RTBF is een nieuwe journalistenvereniging (Société des Journalistes, SDJ) opgericht. De vereniging vervangt de vroegere Association des Journalistes die na 20 jaar geen echte plaats meer had binnen de structuur van de RTBF. “De SDJ wil de bezorgdheid van de journalisten over van de kwaliteit van de radio- en tv-programma’s kenbaar maken”, klinkt het. “De SDJ stelt zich vragen bij de methode en de doelen van de directie van de RTBF, die afwijken van de filosofie van een openbare omroep”, stelt de vereniging ook. (VRT)

Nieuwe opzet monitor mediaconcentraties voorgesteld

De afgelopen drie jaar heeft het Commissariaat voor de Media concentratiebewegingen en eigendomsverhoudingen in de pers-, televisie en radiosector geanalyseerd. De resultaten daarvan zijn jaarlijks gepubliceerd in de rapporten “Mediaconcentratie in Beeld”. Vanaf dit jaar wordt gestreefd naar twee onderzoeksrichtingen die elkaar aanvullen. Enerzijds blijft het van belang om eigendomsverhoudingen en concentratiebewegingen in kaart te brengen, anderzijds zal meer verdieping worden gegeven aan vraagstukken rond pluriformiteit en onafhankelijkheid. Een en ander is aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Medy van der Laan, voorgesteld. In de eerste plaats zal dit jaar de lokale, regionale en landelijke nieuws- en informatiemarkt zo breed mogelijk in kaart worden gebracht. Vervolgens wordt het informatieaanbod getoetst op concentratie, pluriformiteit en onafhankelijkheid. Bij het uitvoeren van het onderzoek streeft het Commissariaat naar een meer intensieve samenwerking met het Bedrijfsfonds voor de Pers en de Nieuwsmonitor. Met deze vernieuwde aanpak geeft het Commissariaat een nieuwe invulling aan de oorspronkelijke functie van de Mediamonitor: het signaleren van bedreigingen voor de pluriformiteit en de onafhankelijkheid van informatievoorziening. (Persbericht CvdM)

“Geen UMTS totdat risico’s duidelijk zijn”

CDA en GroenLinks in Amersfoort willen dat er geen UMTS-masten meer verrijzen totdat duidelijk is wat de risico’s daarvan zijn voor de gezondheid van omwonenden. Als het aan beide partijen ligt, verlenen B en W geen vergunning voor installaties van vijf meter of hoger en roepen zij eigenaren van locaties die geschikt zijn voor plaatsing van een UMTS-mast op geen medewerking te verlenen. Dinsdag vragen ze andere partijen steun voor dat idee. UMTS-installaties maken moderne mobiele telefonie mogelijk. De laatste tijd is onrust ontstaan over de mogelijk schadelijke gevolgen van UMTS voor de volksgezondheid. Onderzoek van TNO wees uit dat er mogelijk een relatie is tussen UMTS en gezondheidsklachten. Onderzoek in opdracht van het rijk moet komend najaar meer duidelijkheid geven. Tot die tijd moet het plaatsen van UNTS-installaties een halt toe worden geroepen, menen CDA en GroenLinks. De gemeente kan weinig doen tegen UMTS-masten zolang de plaatsing ervan in een bestemmingsplan past. Alleen voor masten hoger dan vijf meter is een gemeentelijke vergunning nodig. (Utrechts Nieuwsblad)

Gratis tv-programma’s downloaden via P2P-netwerk

Een Duitse software-ingenieur heeft een peer to peer-programma ontwikkeld waarmee tv-programma’s op dezelfde wijze ‘gedeeld’ kunnen worden als muziekbestanden via eDonkey, BitTorrent of Kazaa. Wanneer een televisie wordt aangesloten op een computer, kan de software Cybersky met een vertraging van 5 tot 10 seconden het bekeken programma op het televisiescherm brengen. Zo kunnen gebruikers van het netwerk gratis lokale programma’s van over de hele wereld bekijken, ook die van betaalde televisiezenders. TC Unterhaltungselektronic uit Koblenz, het bedrijf van de Duitse software- ingenieur, publiceert naar verwachting eind januari de eerste versie van Cybersky. (HCC via Marketingfacts)

ID&T Radio wacht kort geding door programmawijziging

Radio 538 spant een kort geding aan tegen ID&T Radio. Volgens Radio 538 houdt ID&T zich niet aan het format op basis waarvan de radiozender zijn frequentie heeft gekregen. Radio 538 wil dat ID&T binnen vijf werkdagen zijn programmering verandert, anders stapt het bedrijf naar de rechter. ID&T gaat niet in op de eisen van 538. “We draaien 75 procent dance en de overige 25 procent is urban. Daarmee blijven we binnen het format” , stelde Michel de Winter van ID&T vrijdag. Tot voor kort werd bij ID& T alleen dance gedraaid. De zender gaat vanaf dinsdag onder de nieuwe naam Slam!FM de lucht in. Het Commissariaat voor de Media maakte in december bekend te onderzoeken of ID&T zich aan de Mediawet houdt. De zender zou te veel hitsingles draaien in plaats van dance. Volgens Radio 538 onderscheidt ID&T zich te weinig als dancezender, terwijl het op basis daarvan wel de frequentie voor het schappelijke bedrag van 2,5 miljoen euro zou hebben verworven. (Telegraaf)

Stakingsacties bij RTBF opgeschort

De werknemers van de Franstalige openbare omroep RTBF hebben vandaag tijdens een vergadering beslist hun stakingsacties op te schorten. Met de acties protesteren de werknemers tegen het nieuwe werkreglement dat op 1 januari in werking trad. Volgens het personeel, en vooral volgens de technische staf, verhindert het nieuwe reglement de goede werking op het terrein. De vakbonden hadden gisterenavond een ontmoeting met de directie, die enkele voorstellen lanceerde. De vakbondsafgevaardigden brachten vanochtend verslag uit van die toenaderingspoging tijdens een algemene vergadering. Daar werd besloten de stakingsacties voorlopig op te schorten. (Standaard)

Jack Spijkerman blijft bij VARA

Kopspijkers-presentator Jack Spijkerman zegt dat hij bij de VARA blijft. Eerder deze week gingen er hardnekkige geruchten dat Spijkerman zou overstappen naar de nieuwe zender van John de Mol. Evert Santegoeds beweerde begin deze week op Radio 538 voor 99 procent zeker te zijn dat Spijkerman bij de VARA zou vertrekken. Maar volgens Jack is daar niets van waar. “Santegoeds zit er compleet naast. Ik heb niet gepraat met John de Mol en ik blijf de VARA,” aldus Spijkerman donderdag op Radio Noordzee FM. (Telegraaf)

Assen FM blijft in de lucht

De lokale omroep Assen FM blijft strijdlustig en wil in de lucht blijven ondanks dat de gemeente Assen de subsidie stopzet. De Asser omroep hoopt het te kunnen uitzingen totdat de financiering van de zender vanuit Den Haag wordt geregeld. Voor het benodigde geld worden sponsors gezocht. (RTV Drenthe)

VMMa koopt rechten Canal+ Vlaanderen

De Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) neemt de rechten en de productie over van betaalzender Canal+ Vlaanderen. De moederholding van VTM en Kanaal 2 zal voortaan de film- en voetbalkanalen van Canal+ verzorgen. Het akkoord vergroot de slagkracht van de commerciële zender en betekent ook dat Telenet zich terugtrekt uit de strijd om de televisierechten van het Belgisch voetbal. Telenet zal wel blijven instaan voor de distributie van de betaalzender. Voor de abonnees zal de komende maanden weinig of niets veranderen. (VRT)

Media-adviseur breekt met De Vlieger

De in opspraak geraakte zakenman Erik de Vlieger moet het voortaan stellen zonder zijn media-adviseur Dig Istha. Istha vertrekt met onmiddellijke ingang bij de Exel Aviation Group. Istha was aangesteld als tijdelijk hoofd voorlichting van Exel, nadat het bedrijf in financiële moeilijkheden was gekomen. Volgens Istha is een fundamenteel verschil van inzicht met De Vlieger over het mediabeleid de reden van zijn vertrek. De Vlieger werd begin deze week aangehouden op verdenking van afpersing, bedreiging en valsheid in geschrifte. Na zijn vrijlating donderdag stak hij zijn ongenoegen over de wijze waarop hij wordt bejegend niet onder stoelen of banken. Istha acht dat niet verstandig. ,,Erik kiest de frontale aanval. Ik vind op dit moment rust en mediastilte in het belang van Exel. Als er zo’n verschil van inzicht bestaat, moet je als adviseur opstappen.” (ANP)

PvdA wil Submission op IFFR

De film Submission moet wel op het Film Festival Rotterdam worden vertoond. Daar hebben de PvdA-Tweede-Kamerleden Van Heemst en Dijsselbloem op aangedrongen bij burgemeester Opstelten van Rotterdam. Submission wordt niet op het woensdagavond geopende festival vertoond omdat de distributeur van de film, Column Producties, geen millimeter risico wil nemen. Directeur Gijs van de Westelaken van Column waakt voor de veiligheid van zijn medewerkers. Zijn standpunt wijzigt hij overigens niet. ‘Ik vind het raar dat de PvdA naar Opstelten toe stapt’, stelt de producent. ‘Die heeft in principe niets met de vertoning te maken. Wat dat betreft pakt D66 het slimmer aan: die hebben gisteren gewoon naar ons kantoor gebeld. Na wat uitleg begrepen ze ons standpunt uitstekend.’ Het Filmfestival betreurt het besluit van Column Producties, maar respecteert het wel. De PvdA vindt het vreselijk dat zo gebogen wordt voor terreur. De Kamerleden doen daarom een beroep op Opstelten om vertoning toch mogelijk te maken. In een reactie laat Opstelten weten dat hij het betreurt dat de voorstelling is afgeblazen. Hij zag daar geen reden voor. De gemeente Rotterdam had de veiligheidsmaatregelen op orde en er waren goede afspraken met de organisatie van het festival, laat hij via zijn woordvoerder weten. (ANP)

A-omroepen willen geen ledeneis voor ’39f-omroepen’

De omroepverenigingen nemen het advies van bureau Boer & Croon over het publieke omroepbestel op één onderdeel – het afschaffen van de status van 39f-omroepen – niet over. Dat zegt voorzitter C. Klop van het Overleg van A-omroepen. 39f-omroepen, zoals de Nederlandse Moslim Omroep, hebben zendtijd op basis van hun levensbeschouwing. Anders dan omroepverenigingen hoeven zij geen leden te hebben. Boer & Croon adviseerde deze maand hun status af te schaffen en een ledeneis in te voeren. Klop laat nu weten dat er nog een ,,eindversie” van het Boer & Croon-advies komt. (NRC)

Redactie Metro werd beveiligd

De Amsterdamse politie heeft vorig jaar november concrete bewakingsmaatregelen genomen ter beveiliging van de redactie van de gratis ochtendkrant Metro. Dat gebeurde nadat de uitgever op 3 november aangifte had gedaan van bedreigingen. Dit bericht NRC Handelsblad vandaag. Op 17 januari heeft de Nationaal Coördinator Bewaking en Beveiliging een persoonlijk onderhoud gehad met de uitgever van het blad. Dat schrijft minister Donner (Justitie, CDA) in antwoord op vragen uit de Tweede Kamer. Eerder besloot de Amsterdamse politie geen extra beveiligingsmaatregelen te nemen omdat er ‘onvoldoende aanwijzingen waren in de richting van de daders’. De in november vermoorde cineast Theo van Gogh was columnist voor Metro. Ook hij kreeg dreigmails binnen die de uitgever naar hem had doorgestuurd. Van Gogh zelf zag naar aanleiding van die mails geen aanleiding om aangifte te doen, aldus Donner. Een eerdere aangifte van dreigmails, in april vorig jaar, had geen betrekking op de column van Van Gogh, maar op een striptekening in het blad. Die mails bevatten volgens de politie geen bedreigingen.

UPC: wijziging frequenties tv-zenders in Zuid-Holland

In de periode tussen 7 februari en 24 maart 2005 vindt een frequentiewijziging van het televisiepakket plaats in een groot deel van het UPC-verzorgingsgebied in Zuid-Holland. Dit betekent dat alle televisiezenders in het Standaardpakket Televisie van frequentie zullen wijzigen. De frequenties van uw radiozenders blijven ongewijzigd. UPC-abonnees ontvangen een week van tevoren een brief met de datum van de frequentiewijziging en een nieuw zenderoverzicht. Dit zenderoverzicht is vanaf maandag 31 januari eveneens op de website van UPC te vinden. Als reden voor de frequentiewijziging geeft UPC aan dat de verhuizing van de tv-kanalen nodig is voor diensten als digitale televisie. Tevens zal door deze frequentiewijziging de ontvangst van enkele storingsgevoelige zenders verbeteren. Om de overlast zo veel mogelijk te beperken zal deze wijziging plaatsvinden tussen vijf en zes uur ‘s ochtends. UPC

Erik de Vlieger vrijgelaten

Zakenman Erik de Vlieger is weer vrij. Hij werd sinds maandag vastgehouden op het politiebureau in Amstelveen op verdenking van afpersing, valsheid in geschrifte en bedreiging. De Vlieger wordt al enige tijd door justitie en de belastingdienst op de huid gezeten. Daarom trok hij zich twee weken geleden terug uit zijn bedrijvenconglomeraat. Er zijn geruchten dat De Vlieger nauwe contacten had met de vermoorde vastgoedmagnaat Endstra. De Vlieger zegt dat hij daarover niet verhoord is door de politie. (RTL)

Laurens Drillich nieuwe voorzitter BNN

BNN heeft per 1 februari een nieuwe voorzitter: Laurens Drillich. Hij neemt de taken over van Gerard Timmer. Drillich: ‘Alhoewel het eigenlijk niet leuk is om het stokje over te nemen van de Omroepman van het Jaar 2004 – want dat ga je nooit meer evenaren, laat staan overtreffen – ben ik heel blij met deze nieuwe uitdaging. En blij met BNN, dat zich ook in de jaren dat ik weg ben geweest steeds verder ontwikkeld heeft en beter geworden is. BNN is een mooi, sterk merk en bovendien een prachtig bedrijf, met getalenteerde en enthousiaste medewerkers en presentatoren. Wie zou daar niet (mee) willen werken?’ Per 1 februari is Drillich naast voorzitter van de vereniging ook voorzitter van de directie. In de directie zitten ook mediadirecteur Maarten van Dijk en zakelijk directeur Lucas Goes. Laurens Drillich was nauw betrokken bij de oprichting van BNN, na eerst werkzaam te zijn geweest bij Veronica en de Holland Media Groep. Als directeur Televisie van BNN verliet hij de jonge omroep in januari 2002 om Endemol Mexico op te richten, een tv-productiebedrijf van de Mexicaanse televisiemaatschappij Televisa en Endemol International. (ANP)

Proef met elektronisch luisteronderzoek

De Nederlandse radiozenders beginnen in de tweede helft van dit jaar een proef met elektronische systemen om luistercijfers te meten. Die zouden een vervanging kunnen zijn van de dagboekjes, waarop met name kleinere radiostations kritiek hebben (zie eerder). Het luisteronderzoek is belangrijk voor de advertentiebestedingen op de radio. Er worden in ieder geval twee technieken getest: de ‘horlogemeter’ en de ‘personal people meter’. De horlogemeter en personal people meter worden constant gedragen door de deelnemers aan een luisteronderzoek en registreren automatisch welk radiostation in de omgeving van een panellid opstaat. Bij de huidige methode vullen de panelleden op basis van herinnering in naar welke zenders ze hebben geluisterd. In de loop van volgend jaar wordt besloten of de stations bij de oude methode blijven of op een nieuw systeem overschakelen. (via Adformatie)

Volkswagen naar rechter om nepreclame

Autofabrikant Volkswagen stapt toch naar de rechter om de maker van de nepreclame voor Polo aan te klagen. Op internet circuleert een spotje dat volgens Volkswagen de reputatie schaadt van het concern. Het zou de autogigant ook ten onrechte in verband brengen met terroristische activiteiten. In de reclame blaast een man met Arabisch uiterlijk zichzelf op in een Polo. De auto geeft geen krimp. “Polo: small but tough.” De maker zegt dat het filmpje nooit bedoeld was voor het grote publiek. (essent)

WK Wielrennen blijft bij de NOS

De NOS heeft het contract met de Internationale Wielerunie (UCI) voor het uitzenden van het WK wielrennen met vier jaar verlengd. De wereldkampioenschappen op de weg, de baan en het veldwielrennen worden tot en met 2008 uitgezonden door Studio Sport. In december bleek dat de NOS de samenvattingsrechten van het Eredivisievoetbal vanaf komend seizoen verliest. Andere sporten krijgen daardoor meer aandacht bij Studio Sport. Hoofdredacteur Maarten Nooter is blij met de verlenging van het contract met UCI. Met de WK’s, de grote rondes (Tour de France) en de wedstrijden van de Pro Tour kan de NOS de kijker een breed wielrenpakket voorschotelen. (ANP)

Nederlandse radio niet populair bij allochtonen

Nederlandse radiozenders zijn niet erg populair bij allochtonen. Zes op de tien Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen luistert zelfs nooit naar de Nederlandse radio en de groep die wel luistert, doet dat gemiddeld 97 minuten per dag, aanzienlijk minder dan de 217 minuten die Nederlanders gemiddeld dagelijks naar de radio luisteren. Dat blijkt uit Foquz Media, het continu mediaonderzoek onder allochtonen van Foquz Etnomarketing. In totaal zijn 799 allochtonen tussen 25 en 50 jaar ondervraagd over hun luistergedrag. (ANP)

“Hogere boetes voor ‘vuiligheid’ op televisie VS”

Amerikaanse politici pleiten voor hogere straffen voor onfatsoenlijkheid in televisieprogramma’s. Ze willen dat televisiestations boetes tot 500.000 dollar kunnen krijgen voor het uitzenden van obscene beelden en onwelvoeglijk of godslasterlijk taalgebruik. Dat meldde de BBC woensdag. Volgens het voorstel, dat is gepresenteerd in het Huis van Afgevaardigden, kunnen zendgemachtigden zelfs hun vergunning kwijtraken na drie overtredingen. Momenteel is de maximale boete 32.500 dollar per overtreding. (Telegraaf)

Britse moslims boos over Amerikaanse serie ’24’

Een Britse moslimgroep heeft bij de Britse mediawaakhond een klacht ingediend over de uitbeelding van moslims in de Amerikaanse serie 24. De Britse Raad van Moslims spreekt over een oneerlijke en vijandige portrettering van moslims. In de nieuwe reeks afleveringen komt een familie mohammedanen voor, die een cel terroristen blijkt te zijn. De vierde serie van 24 is vanaf zondag op de Britse televisie te zien, meldde de Britse omroep BBC woensdag. De omroep die 24 uitzendt, Sky One, spreekt tegen dat het televisiedrama de programmaregels zou schenden. (Telegraaf)

Onderzoek naar Radio Parkstad

De politie onderzoekt of de lokale radiozender Radio Parkstad in Zuid-Limburg bij drugsgeld is betrokken. Ze heeft daartoe besloten nadat Arno K., een van de twee vennoten van het kleine omroepbedrijf, vorige week is gearresteerd op verdenking van drugsdelicten. Zijn voorarrest is volgens de politie gisteren verlengd. Dit bericht NRC Handelsblad. K., oprichter en een van de twee directeuren van Radio Parkstad, werd 20 januari samen met vier andere mannen opgepakt. Het vijftal, onder wie een politieambtenaar die werkzaam is bij de recherche, wordt onder meer verdacht van het kweken van hennep. Twee van hen zijn inmiddels weer vrij. Aan het onderzoek werkten vijftig agenten uit de regio’s Limburg-Zuid en Limburg-Noord alsmede de marechaussee mee. Er zijn vijf hennepplantages aangetroffen. De politie verwacht nog meer verdachten aan te houden. Een medewerker van Radio Parkstad zegt ,,geschrokken” te zijn van de ,,aantijgingen in de regionale krant” dat zijn omroep bij drugsgeld zou zijn betrokken. Radio Parkstad heeft een contract met de Stichting Plus, een zendgemachtigde (radio en televisie) in Heerlen, Kerkrade en Simpelveld. Voorzitter R. Seijben van de Stichting Plus vertelt dat Radio Parkstad, die vier werknemers in vaste dienst heeft en veertig vrijwilligers telt, geen financiële problemen heeft. ,,Uit het jaarverslag blijkt dat de uitgaven worden gedekt door de inkomsten.”

Programmaraad ZO Flevoland brengt advies TV zenders uit

The Discovery Channel, Eurosport, National Geographic Channel en Nickelodeon moeten een vaste plek op de kabel in Oostelijk en Zuidelijk Flevoland krijgen. Ook CNN, TV5, de Duitse ARD, BBC 1 en TMF hebben daar recht op. Dat is het voorlopig advies van de vorig jaar opgerichte Programmaraad Zuid-Oost Flevoland. UPC moet het advies van de programmaraad opvolgen. De programmaraad vindt verder dat alle Nederlandstalige commerciële zenders en AT5 ook op de kabel horen, maar laat de uiteindelijke beslissing daarover bij UPC liggen. Via de website van de programmaraad kunnen Flevolanders reageren op het voorlopige advies. (OF)

Staking bij RTBF breidt uit

De staking bij de Belgische Franstalige publieke omroep RTBF neemt uitbreiding. Na televisie wordt nu ook radio getroffen. En maandag wil ook de christelijke vakbond het werk neerleggen. De staking bij de RTBF is afgelopen maandag begonnen. Het personeel protesteert tegen een nieuw werkreglement. De afgelopen twee dagen hadden de technici van RTBF-televisie het werk neergelegd. Op de twee netten van de Franstalige omroep was alleen een minimumprogrammatie te zien. Vandaag hebben de programmamakers zich aangesloten bij het protest. Daardoor zullen ook de radionetten een beperkt programma uitzenden. Het personeel protesteert tegen een nieuw werkreglement. Sommige premies vallen daarbij weg en er komt een strengere controle op prestaties. De socialistische bond vreest dat de top meer werk zal uitbesteden. Komende maandag wil ook de christelijke bond het werk 24 uur neerleggen. De bond heeft het over een algemene malaise binnen de omroep. (VRT)

Acteur Rudi Falkenhagen overleden

De acteur Rudi Falkenhagen is op 71-jarige leeftijd overleden. Vorig jaar werd bij hem slokdarmkanker geconstateerd.Hij wilde zich niet laten behandelen.Rudi Falkenhagen werd in 1958 bij het grote publiek bekend door zijn aandeel in de tv-serie Pipo de Clown. Daarin speelde hij Snuf,een stotterende boef. In 2003 had hij nog dezelfde rol in de film Pipo en de P-P-Parelridders. In de jaren 70 en 80 speelde hij in populaire tv-series als Dagboek van een Herdershond, Dossier Verhulst en De Fabriek.Hij begon zijn carriere in 1955 bij de Amsterdamse Comedie. (NOStt)

Nieuwe Revu uit de supermarkten gehaald

De laatste editie van het tijdschrift Nieuwe Revu is uit de schappen van de Nederlandse supermarkten gehaald. Reden: Nieuwe Revu gaf als extraatje bij een artikel over drugs cannabiszaadjes kado. Met de zaadjes en bijgeleverde handleiding kan binnen een half jaar ongeveer 250 gram wiet gekweekt worden. Een woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepel van supermarkten, meldt dat het nieuwste nummer van de Nieuwe Revu bij vrijwel alle supermarkten niet te koop zal zijn. Bij andere worden de zaadjes verwijderd, en zal het blad zonder het extraatje te koop zijn. Ook het hoofdkantoor van de Bruna-boekhandels heeft zijn ondernemers geadviseerd de cannabiszaadjes te verwijderen. “Wij willen de bladen niet uit de schappen halen, want dat is tegen de vrijheid van meningsuiting. Maar we willen ook niet aanzetten tot het gebruik van drugs”, meent een woordvoerder van Bruna. (o.a. Telegraaf)

Stichting Lokale Omroep werkt aan radiozender

De Stichting Lokale Omroep Deventer (SLOD) treft voorbereidingen om op korte termijn haar tweede etherfrequentie weer in gebruik te nemen. Die wordt niet meer gebruikt sinds de Deventer Omroep ophield te bestaan. Dit meldt voorzitter Jinne Meinema van de Stichting Lokale Omroep Deventer desgevraagd. via Stentor.

“Macht moet terug naar verenigingen”

In een nieuw publiek omroepbestel moeten de omroepverenigingen meer programmatische ruimte en invloed krijgen ten koste van de zeggenschap van het centrale bestuur van alle omroepen. Dat staat in een nog vertrouwelijk rapport van adviesbureau Boer & Croon, gemaakt op verzoek van alle omroepverenigingen met een publieke zendmachtiging, zoals TROS en KRO. Dit bericht NRC Handelsblad vandaag. Het rapport voorziet in een ‘restauratie’ van het omroepbestel met handhaving van de brede programmering, blijvende reclameinkomsten en meer armslag voor de omroepverenigingen. Die moeten meer programmatische zeggenschap krijgen en meer ruimte voor ,,ondernemerschap en innovatie”. Met het rapport mengen de verenigingen zich in de discussie over de toekomst van het publieke bestel. Staatssecretaris Van der Laan (Media) wil dit voorjaar een nieuwe visie op het bestel voorleggen aan de Tweede Kamer. Eerder lekte een advies van de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) uit waarin wordt gepleit voor een kleine publieke omroep. Amusement en reclame zijn dan geen kerntaken meer en omroepverenigingen voeren niet langer de boventoon. De raad van bestuur van Publieke Omroep moet nog een standpunt innemen. Het rapport van Boer & Croon schetst als meest wenselijke toekomstbeeld het ,,Open dynamisch model”. Centraal daarin staan de omroepverenigingen en niet de raad van bestuur of de netcoördinatoren. De netcoördinatoren zouden een ,,bedrijfsbureau” worden, ondergeschikt aan netdirecties die worden aangestuurd door de omroepverenigingen. Volgens het rapport is het ,,raadsel van Hilversum” dat de ,,goed” werkende verenigingen telkens geconfronteerd worden met kritiek op de prestaties en de structuur van het bestel”. De tot nu toe gekozen oplossing om de raad van bestuur een grote uitvoerende invloed te geven is, volgens het rapport, in strijd met ,,de wens tot een maatschappelijke, pluriforme inbedding en onafhankelijheid van het bestel, met de huidige politieke beleidslijn en met de EEG-richtlijn.” (o.a. via NRC Handelsblad)

“Schaf 39f-omroepen af”

Het rapport van Boer & Croon over de restauratie van het omroepbestel voorziet ook in het afschaffen van de status van de ’39f-omroepen’, zoals de Humanistische Omroep. Deze omroepen krijgen nu zendtijd en subsidie op basis van hun levensbeschouwing. In tegenstelling tot andere omroepen hoeven zij het bestaan van een achterban niet aan te tonen met leden. Boer & Croon adviseert ook voor deze omroepen zo’n verplichting in te stellen. Tot ze voldoende leden hebben, moeten zij op een ,,reservebank” plaatsnemen. (NRC)

Joost Zwagerman stopt met ‘Zomergasten’

Joost Zwagerman stopt met Zomergasten. Hij deed het twee seizoenen, maar zal nu plaats maken voor een nieuwe presentator. Volgens Zwagerman valt zijn schrijverschap niet te combineren met de presentatie van Zomergasten. Wie Joost Zwagerman opvolgt is nog niet bekend.

Vlaanderen: VT4 wil TV2weken uit de rekken

De commerciële televisiezender VT4 wil dat het televisietijdschrift TV2weken tegen morgen uit de rekken wordt gehaald. Volgens VT4 is het blad grof en beledigend ten aanzien van de zender. Koen Clement, algemeen directeur van Magnet Magazines, de uitgever van TV2weken, is niet van plan zijn blad terug te roepen. Het televisieblad ontving een aangetekende brief van de advocaat van VT4 waarin deze vraagt het tijdschrift vanmorgen uit de rekken te halen. Aanleiding zijn opmerkingen en cartoons in de televisiepagina’s die gewijd zijn aan VT4, waarin de spot zou worden gedreven met de regelmatige wijziging van programmatie door VT4. De advocaat van VT4, Paul Maeyaert, noemt de cartoons en teksten ,,grof en beledigend”. Het blad is niet objectief, dit zijn geen cartoons meer, het is ordinair en plat woordgebruik, zei hij. Uitgever Koen Clement van TV2weken is helemaal niet van plan zijn blad uit de winkels te halen. Het is ook niet evident om de 80.000 tot 85.000 exemplaren tegen morgen terug te halen, zegt hij. Volgens hem ergeren zijn en andere televisiebladen zich al enige tijd aan de voortdurende wijzigingen in de ilmprogrammatie van VT4. Daardoor is de informatie in de televisiepagina’s niet meer correct. ,,Onze redactie ontving al geregeld reacties van lezers en we bespraken de kwestie met VT4″. De redactie wilde nu op ludieke manier lucht geven aan haar ergenis. Clement noemt het vrij onschuldige grapjes. (Standaard)

Jetix wil met nieuwe naam marktleider blijven

Televisiezender Fox Kids heet per 13 februari Jetix. De jeugdzender grijpt de naamswijziging aan om nieuwe initiatieven te ontplooien. De zender wil marktleider in zijn segment blijven. Zo denkt Jetix aan een nieuwe zender voor tieners, een nieuw tijdschrift en aan digitale televisie. Dat meldde een woordvoerder van de zender dinsdag. Ook is de naamswijziging volgens directeur R. Boogaard een mooie gelegenheid om de strijd aan te gaan met concurrent Nickelodeon, de zender die met de tekenfilmserie Sponge Bob veel kijkers trekt. Dat was naar zijn zeggen niet de inzet, want de eerste stappen voor een nieuwe naam werden twee jaar geleden bij het moederbedrijf in Amerika al gezet. De omdoping is een wereldwijd proces. (Telegraaf)

Vijf wijzigingen in kabelradiopakket in Leiden e.o.

Op woensdag 2 februari zal kabelexploitant Casema wijzigingen aanbrengen in het radiopakket dat via het kabelnet in de regio Leiden en de Bollenstreek wordt doorgegeven. Abonnees van Casema zullen voortaan ook kunnen luisteren naar de jazz-zender Arrow 90.7 FM, de regionale zender City FM Classic Rock, en de buitenlandse zenders Radio Vlaanderen Internationaal, Deutschlandfunk en Radio France Internationale. Daarnaast zal Casema de Duitse muziekzender WDR 4 ook blijven doorgeven. De doorgifte van Radio 227 blijkt technische (nog) niet mogelijk te zijn. Uit het radiopakket verdwijnen dan ook VRT Radio 1 en 2, BBC 2 en 4, alsmede het onlangs gestopte Colorful Radio.

Televisielegende Johnny Carson dood

De Amerikaanse televisiepresentator Johnny Carson is op 79-jarige leeftijd overleden aan longemfyseem. Dat hebben Amerikaanse media gisteren gemeld. Carson presenteerde bijna dertig jaar lang het zeer populaire avondprogramma The Tonight Show op de zender NBC. De traditionele openingsmonoloog van de presentator is in veel andere vergelijkbare programma’s overgenomen. Naar zijn laatste show op 22 mei 1992 keken ongeveer 55 miljoen Amerikanen. Hij werd opgevolgd door Jay Leno. De nu nog actieve David Letterman begon zijn carrière als gastpresentator in de show van Carson. Carson interviewde een keur aan acteurs, zangers, politici, atleten en andere beroemdheden. Tot zijn ruim 20.000 gasten behoorden John Lennon, Paul McCartney, Muhammad Ali, Richard Nixon, Diana Ross, Barbra Streisand en Judy Garland. In zijn laatste show ontving hij Bette Midler en Robin Williams. (ANP)

De Vlieger verdacht van afpersing, onderzoek bij IMCA

Zakenman Erik de Vlieger zit maandag al de hele dag vast op het hoofdbureau van politie in Amsterdam. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij afpersing, meldde het NOS Journaal maandag. Het onderzoek van maandag richt zich op afpersingspraktijken rondom een café op het Leidseplein. De Vlieger, wijlen Willem Endstra en Heinekenontvoerder Holleeder zouden op onorthodoxe wijze hebben geprobeerd hun geïnvesteerde geld terug te krijgen toen het met het café bergafwaarts ging. De Vlieger trok zich onlangs terug uit het zakenleven, naar eigen zeggen omdat hij geen plezier meer had in ondernemen Het hoofdkantoor van de IMCA Group in Amsterdam is door Justitie doorzocht. Het betreft een onderzoek naar de vroegere activiteiten van Erik de Vlieger. Welke activiteiten dat precies zijn, wilde een woordvoerder van IMCA niet zeggen. De huidige directie van IMCA vormt géén onderdeel van het onderzoek en zegt volledig mee te werken. (o.a. BNR)

Casema: Zenderuitbreiding in Chaam en Galder

Dinsdag 25 januari 2005 wordt in Chaam en Galder het televisiepakket uitgebreid. Dankzij technische ontwikkelingen is er in deze plaatsen ruimte vrijgekomen op de kabel voor extra zenders. In Chaam worden 6 zenders toegevoegd aan het televisiepakket: Duitsland 3 (WDR), Discovery Channel, National Geographic Channel, Animal Planet, RAI Uno en TVE International. In Galder worden 3 zenders toegevoegd, te weten Animal Planet, RAI Uno en TVE International. Het televisiepakket bestaat nu uit totaal 31 televisiezenders. Het abonnementstarief blijft ongewijzigd. Nieuwe zenders betekent ook dat de frequenties van een aantal huidige zenders wijzigen. (Casema)

Deventer FM nog steeds “op zender”

Deventer FM zendt nog steeds uit. De Stichting Lokale Omroep Deventer (SLOD) beraadt zich op het antwoord dat Deventer FM zaterdag naar de zendgemachtigde stuurde. De SLOD eist dat DFM de commerciële status opgeeft. Zo niet, dan mag de radiozender niet meer uitzenden. DFM stelt dat ze niet van plan is de commerciële uitzendvergunning op te geven. Binnen enkele dagen moet de knoop doorgehakt worden. (Stentor)

“Donner dubt over bericht Telegraaf”

Minister Donner weet nog niet of hij genoegen neemt met het bericht in De Telegraaf van vandaag. Daarin is zijn verklaring opgenomen dat hij geen bemoeienis had met de aanklacht van doodslag tegen de vrouw die maandag in Amsterdam een tasjesdief doodreed. De minister reageerde gisteren woedend toen de krant meldde dat hij betrokken was geweest bij de aanklacht.Als een rectificatie zou uitblijven,overwoog Donner de raad voor de journalistiek of de rechter in te schakelen. In de berichtgeving beroept de krant zich op een verklaring van een zegsman van het parket-generaal. (NOStt)

Journalisten DJ Broadcast Magazine sinds september niet betaald

Freelance journalisten van DJ Broadcast Magazine hebben een incassobureau ingeschakeld om achterstallige betalingen van uitgeverij De Rebellenclub te innen. Het tijdschrift maakte tot december deel uit van de uitgever, daarna stapte de volledige redactie op. Hoofdredacteur Victor Bakhuis van DJ Broadcast Magazine heeft inmiddels aangekondigd een doorstart te maken, in maart zou het nieuwe nummer moeten verschijnen. De freelancers hebben sinds september niet meer betaald gekregen. Voor sommigen zou het gaan om een aanzienlijk bedrag. “Genoeg om driekwart jaar de huur van te betalen”, zegt een schrijver die anoniem wil blijven. Bij De Rebellenclub was niemand bereikbaar voor commentaar. (3voor12)

“OMROEPEN KIEZEN VOOR ‘THUISNETMODEL’ “

NRC Handelsblad bericht vandaag dat een meerderheid van de publieke omroepen er in december voor heeft gekozen de afzonderlijke omroepen te blijven profileren en te organiseren volgens het zogenaamde ‘thuisnetmodel’. Ondanks dat dit toekomstscenario 32 miljoen extra begrotingstekort zal opleveren, minder kijkers zal trekken en de jongerendoelgroep zal afschrikken. Dat bevestigen bronnen naar aanleiding van een presentatie die in het bezit is van NRC Handelsblad De omroepdirecteuren konden kiezen uit twee scenario’s. Het thuisnetmodel, waarin de omroepen zich moeten richten op het publiek van de zender waar zij uitzenden, en het programmeringsmodel. Daarin kiest een centraal bestuur voor de ideale, netoverschrijdende programmering. De omroepen moeten dan programma’s aanleveren en hun identiteit minder op de voorgrond stellen.

Het programmeringsmodel lijkt voordeliger. Met dit scenario zouden van de mensen die televisie kijken er gemiddeld 33,5 procent naar de publieke omroep kijken. Bij het ‘thuisnetmodel’ is dit in 2006 31,0 procent. Over 2004 had de publieke omroep een gemiddeld kijktijdaandeel van 36,1 procent. Het berekende financieringstekort bedraagt bij het programmeringsmodel in 2006 50 miljoen euro, bij het thuisnetmodel is dat 82 miljoen euro. Tot slot zal de publieke omroep met het thuisnetmodel minder jongeren en ‘nieuwe Nederlanders’ trekken. Kijkers waar de omroepen nu moeite voor doen om die te bereiken. Maandag vergadert de Raad van Bestuur (RvB) van de Publieke Omroep over welk scenario zij prefereert. Haar voorkeur lijkt uit te gaan naar het programmeringmodel Als zij besloten heeft, zal de Raad van Toezicht zich erover buigen. Aangezien daarin de omroepvoorzitters zetelen, is de kans groot dat zij, net als de omroepdirecteuren, voor het thuisnetmodel kiezen. Hierdoor komt de positie van de RvB op het spel te staan. Niets doen lijkt geen optie. In dat geval groeit het financieringstekort tot 114 miljoen euro en zakt het kijktijdaandeel terug naar 26 procent. Dat komt onder andere doordat John de Mol de uitzendrechten van het eredivisievoetbal kocht. Ook zal de concurrentie van De Mols nieuwe amusementszender de publieke omroep kijkers kosten. Hierdoor lopen hun reclameinkomsten terug tot 89 miljoen in 2008, dat is de helft vergeleken met nu.

RTV Oost brengt regionale soap

RTV Oost gaat een regionale soapserie uitzenden. De serie wordt gemaakt door producent Johan Nijenhuis en cabaretier Herman Finkers verleent zijn medewerking. De werktitel is ‘Aan de oevers van de Ijssel’ en bestaat uit zeker dertig afleveringen die voor een groot deel gefinancierd wordt door de provincie Overijssel. De kosten worden geraamd op 1 miljoen euro. Oud-Markeloer Johan Nijenhuis is op zoek naar acteurs en actrices. Daarvoor staan in april speciale castingdagen gepland. (RTV Oost/MvdW)

Deense uitzending deel “Submission” niet onwettig

De Deense publieke zenders DR-TV en TV2 hebben de Deense antiracismewetten niet overtreden door delen van de film “Submission” uit te zenden als onderdeel van de berichtgeving over de moord op de Nederlandse filmmaker Theo van Gogh in november. Dat heeft de politie vrijdag gezegd. De film is uitermate kritisch over de islam en de status van vrouwen in moslimgemeenschappen. De Deense jurist Laue Traberg Smidt diende na de uitzending een klacht in bij de politie. De Deense wet verbiedt beledigende of krenkende uitlatingen in het openbaar over ras, geloof, nationaliteit of seksuele geaardheid. De advocaat gaf toe dat hij de klacht op eigen initiatief had ingediend en niet namens een groep van twintig moslims. (RD)

WRR: “Minder taken omroep”

Amusement en reclame zijn geen kerntaken voor de publieke omroep. De regering zou het uitgangspunt dat de publieke omroep een volledig programma moet kunnen bieden, moeten loslaten. Dat is één van de conclusies uit het rapport over de toekomst van de Nederlandse media, dat de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid begin februari zal presenteren. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Diverse bronnen bevestigen deze conclusie. Het advies is opmerkelijk omdat de publieke omroep een zo breed mogelijk publiek probeert te bereiken, mede door het uitzenden van amusement. Nu het WRR adviseert dat los te laten, is de kans groot dat de publieke omroep verandert. Staatsecretaris Van der Laan (Media) zal het rapport gebruiken voor haar beleid ten aanzien van de publieke omroep, dat zij dit voorjaar presenteert. De WRR vindt dat de publieke omroep de komende jaren volgens een ‘gemengd open model’ georganiseerd zou moeten worden. Dit betekent dat de afzonderlijke omroepen blijven bestaan, maar dat het centraal bestuur van de omroepen de meeste macht heeft. De omroepen moeten wel hun maatschappelijke verankering duidelijker maken. Daarnaast stelt de raad dat het commerciële deel van de media net zo belangrijk is als het publieke deel. De overheid zou daarom niet alleen naar de publieke omroepen moeten kijken, die zij financiert. Het rapport gaat over het hele Nederlandse medialandschap. De WRR bepleit meer ruimte voor mediabedrijven om te fuseren. Nederlandse regels beperken de mediaconcentraties te veel. De overheid moet volgens de WRR gaan onderzoeken hoe de rechtspositie van mensen die zich door media benadeeld voelen, kan verbeteren. (NRC Handelsblad)

Brits rapport: Digitale tv betekent meer electriciteitskosten

Landelijk invoeren van digitale televisie zou de Britten 3,5 miljard pond per jaar extra aan elektriciteit kosten. Dat zegt Chris Goodall, een analist op het gebied van mediatechnologie, die onderzoek heeft gedaan naar de ‘verborgen kosten’ van de overstap van analoge naar digitale televisie. Dit bericht NRC Handelsblad vandaag. De overstap is gepland voor 2012, maar de voorbereidingen zijn al in volle gang. Goodall sprak tijdens Oxford Media Conference, die was gewijd aan de digital switchover en de rol van de BBC als publieke omroep in een medialandschap waarin kijkers uit veel meer kanalen kunnen kiezen dan nu beschikbaar zijn. De extra kosten worden veroorzaakt door het hoge stroomgebruik van de decoders, zelfs in ruststand, die elk huishouden moet aanschaffen om digitale televisie te kunnen ontvangen. Het extra stroomverbruik zou neerkomen op vijf procent van de totale Britse stroomconsumptie, waarmee de volgens het Kyotoverdrag verplichte vermindering van de kooldioxide-uitstoot exact teniet zou doen. ,,Dus elke keer als ik mijn tv aanzet, sterft ergens een ijsbeer”, zei Emily Bell, redacteur van The Guardian die het forum voorzat. Goodalls cijfers staan in schril contrast met de enige beschikbare officiële kostenbatenanalyse. Volgens het ministerie van Financiën levert de overgang naar digitale tv juist tot 2 miljard pond extra op.

Italië: Voetbalduel naar keuze kost op tv 2 of 3 euro

Italië staat aan de vooravond van een digitale revolutie. Vanaf morgen is elke wedstrijd uit de Serie A live voor twee of drie euro per wedstrijd te zien via digitale televisie. Daarmee is Italië het eerste land ter wereld dat deze mogelijkheid aanbiedt. Veertig camera’s zullen zaterdag de competitiewedstrijd in de Italiaanse Serie A tussen Milan en Livorno volgen. Alle handelingen van de spelers worden in beeld gebracht en over een tijdje kan de kijker zelfs interactief de camerastandpunten bepalen. ,,Een historische ommekeer”, aldus Piersilvio Berlusconi, zoon van de Italiaanse premier en directeur van de televisiezender Mediaset, een van de twee aanbieders van voetbal op de digitale tv. Fans die meteen dit weekend thuis op de eerste rij willen zitten, moeten een decoder van 120 euro kopen. Ze kunnen het tvsignaal via de oude antenne op het dak binnenhalen. Bij een elektronicazaak kunnen ze een prepaidkaart kopen die in de decoder past. Inmiddels hebben 900.000 Italianen een decoder. Hoeveel prepaidkaarten zijn verkocht is nog onbekend. Volgens de voorspellingen zou dit systeem in 2007 5,5 miljoen voetballiefhebbers aan de buis kluisteren. Sky, dat tot nu toe het monopolie had op betaal televisie in Italië, heeft drie miljoen abonnees. (via NRC Handelsblad)

Haags benefietfestival live op 89.3 Radio West

‘Den Haag voor Zuid-Oost’ is zondag 23 januari vanaf 17.00 direct te volgen op het Radio Westprogramma Stork on Air. Het 89.3 Radio West programma Stork On Air zendt die avond vanaf 17.00 uur live uit vanaf het de festivallocatie: het Paard van Troje en Club One Four in Den Haag. Met live verslag, interviews en impressies en veel live-muziek van o.a. Dyzack, Vertigo, Cooper, Spider Rico, Suburbs en de suppersessieband met leden van Gruppo Sportivo, Nits, Di-rect en andere. Verder ‘fragmenten’ vanuit Club One Four met vertellende bekende namen als Adriaan Bontebal, Paul Waayers, Henk van Zuiden en Jeroen de Vos. De opbrengst van het benefietfestival ‘Den Haag voor Zuid-Oost’ wordt overgemaakt naar giro 555 t.b.v. de slachtoffers van de ramp in Zuid-Oost Azië. Zondag worden ook televisie-opnames gemaakt van de Haagse band Di-rect, een verslag hiervan is te zien in ZEP, dinsdagavond op TV West. (ORN)

Aantal kijkers TV Flevoland gestegen in 2004

Steeds meer Flevolanders kijken naar TV Flevoland. Dat blijkt uit de jaarlijkse cijfers van de stichting kijkonderzoek (SKO) over het jaar 2004 die onlangs gepubliceerd zijn. Het weekbereik van de omroep steeg in vergelijking met het jaar 2003 met maar liefst 7.5 %. Het gemiddelde weekbereik over 2004 kwam daarmee op 53.1 % Nog niet eerder was het gemiddelde weekbereik van TV Flevoland zo hoog. Ook in de jaren 2002 en 2003 was er sprake van een stijging maar die van 2004 spande de kroon, zodat er sprake is van een forse groei van het aantal kijkers. TV Flevoland komt qua bereik dan ook goed mee met de andere regionale omroepen waarvan slechts enkele ook een groei in het bereik konden realiseren. De omroep hoopt dat de groei zich ook in het jaar 2005 zal blijven doorzetten en wil dit proberen te realiseren door Flevolanders een aantrekkelijke programmering te blijven bieden waarin het nieuws uit de provincie centraal staat, aangevuld met andere informatieve programma’s. (ORN)

Hezbollah bedreigt tv-commentator

De radicaal-religieuze Iraanse Hezbollahgroep heeft gisteren gedreigd een zelfmoordaanslag te plegen op een Iraanse televisiepresentator die in Groot-Brittannië actief is. Volgens een Hezbollahwoordvoerder moet de Britse regering diens satellietkanaal binnen 30 dagen verbieden op straffe van zo’n aanslag. De presentator, Manouchehr Fouladvand, heeft eerder al woedende reacties van conservatieve commentatoren in Iran ontlokt met spottende opmerkingen over de profeet Mohammed en de koran. Britse diplomaten in Teheran hebben Fouladvands uitspraken gehekeld, maar diens recht op vrije meningsuiting verdedigd. Het Iraanse minister van Binnenlandse Zaken meldde vorig jaar dat groepen als Hezbollah kunnen handelen ,,zolang hun ideeën theorie blijven”. (Reuters/NRC)

Casema: A-Tivi in aanbod TVD, voorproefje via Etalagekanaal

Antilliaanse en Arubaanse kabeltelevisieabonnees kunnen zich vanaf april 2005 abonneren op de televisiezender A-Tivi. Met de toevoeging van deze zender aan haar digitale TVD-pakket wil Casema de etnische verscheidenheid verder uitbreiden. Naast de keuze uit Turkse-, Arabische-, Chinese- en Hindi-pakketten komt Casema nu dus met een Surinaams en Antilliaans gevarieerde zender “waardoor Casema beter in staat is om haar huidige klanten aan zich te binden”, aldus Casema in een persbericht. In de maanden februari en maart voorafgaand aan de introductie van A-Tivi zal Casema het programma-aanbod laten draaien op het Etalagekanaal van Casema. Om een goed beeld te krijgen van A-Tivi, zal het Tumba Festival, een jaarlijks terugkerend festival op Curaçao dat tijdens de Carnavalsperiode wordt georganiseerd, uitgezonden worden op het Etalagekanaal tijdens de finale op 21 en 22 januari 2005. Vanaf begin april wordt het kanaal apart aangeboden via digitale televisie. A-Tivi is 24 uur per dag te bekijken en heeft een gevarieerd programma-aanbod. Zo kunnen de klanten politieke ontwikkelingen van het thuisland volgen maar bijvoorbeeld ook programma’s die een kijkje nemen in de levens van de in Nederland wonende Antillianen en Arubanen. Daarnaast biedt de zender kinder- en kookprogramma’s, soapseries, muziek en spelshows. De programma’s zijn voornamelijk in het Papiaments. www.ativi.nl.

Casema: FunX toegevoegd aan radiopakket

Met ingang van 20 januari 2005 wordt de radiozender FunX aan het radiopakket van een aantal gemeenten toegevoegd. De FunX vervangt de zender Colorful radio waarvan de doorgifte enige tijd geleden is gestopt. FunX is een radiostation voor en door jongeren van alle culturen en biedt bekende en onbekende popmuziek en wereldmuziek: Latin, Turkpop, R&B, Mixpop, Reggae, African, 2step, Arab en HipHop. In Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Boskoop, Rijnwoude, Waddinxveen, Alkemade, Hoogmade, Leimuiden, Nieuwe Wetering, Nieuwkoop, Nieuwveen, Noorden, Oud Ade, Oude Wetering, Rijnsaterwoude, Rijpwetering, Roelofarendsveen, Ter Aar, Woubrugge en Zevenhoven wordt FunX doorgegeven via 100,4 MHz (mono). In Schoonhoven, Bergambacht, Lopik, Montfoort en Linschoten 106,8 MHz (mono) en Harmelen, Ronde Venen, Woerden en Kamerik. 101,5 MHz (mono)

Nickelodeon op de kabel in Moerdijk eo

Met ingang van 25 januari 2005 wordt de televisiezender Nickelodeon aan het televisiepakket toegevoegd in de gemeenten Drimmelen, Made, Hooge en Lage Zwaluwe, Terheijden en Moerdijk. Deze zender vervangt de zender RTL Television. De zender is te vinden op kanaal 68+ (807,25 MHz).

Eredivisievoetbal op VI.nl

De populaire sportsite VI.nl van het weekblad Voetbal International gaat eredivisiewedstrijden rechtstreeks uitzenden. Voetbal International heeft een samenwerkingsverband gesloten met Yeahronimo Media Ventures. Dat bedrijf is al twee seizoenen licentiehouder van eredivisie-voetbal via internet. Komend weekeinde, bij de hervatting van de competitie, begint VI.nl met de uitzendingen. Voor 4 euro 95 per wedstrijd kunnen voetbalfans kiezen uit ruim tachtig wedstrijden. (BNR)

Tv-bedrijf Eyeworks neemt WK Producties over

Tv-productiebedrijf Eyeworks van Reinout Oerlemans heeft tv-producent WK Producties overgenomen. WK Producties, waarvan Kees Jansma deels eigenaar is, brengt sportwedstrijden in beeld, zoals duels van Oranje, Amstel Cupwedstrijden, eredivisiewedstrijden op Canal+ en het darts op SBS6. Het overnamebedrag maakte mededirecteur R. van den Bogaard van Eyeworks donderdag niet bekend. De oprichters van WK Producties, Kees Jansma en Will Moerer, blijven aan het bedrijf verbonden. De naam WK Producties blijft voorlopig ook bestaan en het bedrijf zal in hetzelfde pand in Hilversum gevestigd blijven. (Volskrant)

Protestantse omroepen naar rechter om zendtijd

De protestantse omroepen IKON en ZvK (Zendtijd voor Kerken) gaan naar de bestuursrechter omdat zij minder zendtijd krijgen. Dat bleek onlangs bij de herverdeling van de zendtijd voor kleine levensbeschouwelijke omroepen door het Commissariaat voor de Media. Beide omroepen verzorgen op jaarbasis nu 130 uur televisie, de mediawaakhond wil dat terugbrengen naar 94 uur. Met die herverdeling probeert het commissariaat de herkenbaarheid en de vindbaarheid van de kleinste stromingen (vooral islam, rooms- katholicisme, boedhisme en jodendom) te vergroten. Dit gaat ten koste van de kleine protestantse omroepen. Het commissariaat compenseert dat verlies enigszins door hen tien uur extra zendtijd te geven. Daarvoor krijgen zij echter geen extra geld. IKON-directeur M. Fröberg noemt dat een sigaar uit eigen doos. ‘Niemand wordt hier beter van. IKON en ZvK moeten hun compensatiezendtijd uit eigen middelen betalen en dat is onmogelijk.’ Wanneer de rechtszaak dient, is donderdag nog niet bekend. (Volkskrant)

Brussel verbiedt kinderreclame junkfood

Kinderen mogen geen reclame voor junkfood meer te zien krijgen. Zonder de lokkende tv-spotjes en advertenties voor bijvoorbeeld hamburgers moeten jongeren makkelijker overgewicht bestrijden, vindt de Europese Commissie. Europees commissaris Kyprianou (Gezondheid) heeft de gezamenlijke fabrikanten een jaar de tijd gegeven om zelf een verbod op te stellen. Als dat niet lukt, legt Brussel hen een verbod op, waarschuwde Kyprianou donderdag in een interview met de Financial Times. De Europese Commissie heeft recent de strijd tegen de zwaarlijvigheid (obesitas) opgevoerd. Het overgewicht is een belangrijke oorzaak van veel gezondheidsklachten. (adformatie)

“Niehe ook naar Talpa”

Het lijkt er sterk op dat Ivo Niehe naar Talpa (John de Mol) vertrekt om daar de divisie content te gaan leiden. Venturo-weblog en RTL Boulevard maken daar melding van. Het zou een opvallende stap zijn, want Niehe is al 20 jaar verbonden aan de Tros als programmamaker. Daarnaast heeft hij een tv- productiebedrijf. In november 2002 bundelde hij zijn krachten met producent René Stokvis in Stokvis- Niehe, een bedrijf waarin Endemol de belangrijkste aandeelhouder is. (Adformatie)

‘één’ heeft nu ook een nieuwe ‘look’

De nieuwe naam was al bekend, nu is ook het nieuwe logo en de netaankleding van één voorgesteld. Algemeen directeur tv Aimé Van Hecke en nethoofd Bettina Geysen presenteerden de “look” van één. TV1 was het verbrédende net van de VRT, één wil vooral verbíndend zijn. Dat blijkt uit de naam (“één worden”), maar ook het het logo. De grijze letters die het woord “één”, mét accenten, vormen, worden gepresenteerd tegen een bewegen- de achtergrond met gekleurde cirkels.”De kleuren staan voor diversiteit, de witte raakvlakken voor verbinding, en de bewegende cirkels voor dynamiek”. één wil diverse verhalen aan bod laten komen en brengt een positieve, verbindende boodschap. De nieuwe missie van één steunt op vier waarden. Ze worden samengevat in het letterwoord “MOVE”. Dat staat voor “magisch, optimistisch, verhalend en entertainend”. De nieuwe missie blijkt uit de programmering, die vorige week al is voorgesteld, maar dus ook uit de nieuwe look. Maar de nieuwe “look” behelst veel meer dan enkel het logo. Het scherm van één zal er vanaf vrijdag heel anders uitzien. Zo kondigen de omroepsters de programma’s aan vanuit een nieuw decor. (VRT)

RTBf Televisie staakt vanaf maandag

Vanaf maandag wordt bij de Franstalige Belgische omroep RTBF een minimumprogrammatie verzorgd. Onder impuls van de vakbond ACOD staakt het personeel van de televisiezender voor een onbepaalde tijd. De onderhandelingen met de directie van het overheidsbedrijf zijn afgesprongen op de nieuwe prestatieregeling, die volgens de socialistische vakbond te strikt is. Maandag zouden de productietechnici, onder meer cameramannen en monteurs, het werk moeten neerleggen. De staking kan verlengd worden als in de gesprekken met de directie geen vooruitgang wordt geboekt. ,,Vanaf dinsdag zouden we de steun moeten krijgen van de journalisten en de programmamakers”, zegt vakbondsman André Poitoux aan Belga. De nieuwe prestatieregeling ligt aan de grond van de staking. De ACOD vroeg een aanpassing van dit reglement, dat volgens hen niet beantwoordt aan de realiteit. De vakbond vraagt meer flexibiliteit om zich aan te passen aan de concurrentie. Ze vrezen dat personeelstekort zal leiden tot onderaanneming. De kijkers krijgen maandag vanaf middernacht en 24 uur lang een minimumprogrammatie voorgeschoteld. De journaals worden ingekort tot twaalf minuten. Over de volgende dagen moet nog onderhandeld worden. (Standaard)

Discovery Travel & Adventure wordt Travel & Living

Discovery Travel & Living is het nieuwe digitale lifestyle kanaal van Discovery Networks Europe, dat per 1 februari het huidige Discovery Travel & Adventure in heel Europa vervangt. Het nieuwe kanaal biedt een zeer breed scala aan lifestyle- en entertainmentprogramma’s over onderwerpen als reizen, koken, internationale luxe, design en architectuur. Discovery Travel & Living richt zich op de lifestylebehoeften van de kijker en haalt een wereld van nieuwe locaties, interesses en ideeën naar de huiskamer. De originele look & feel moedigt de kijker aan tot een gezond, actief leven en tot optimaal genieten van de dingen om hem heen. “In de afgelopen jaren is er een verschuiving geweest in hoe we ons leven invullen. We reizen meer, eten exotischer en nemen inspiraties over design en wonen mee terug van vakanties”, aldus Arthur Bastings, General Manager EMEA, Discovery Networks Europe. “Discovery Travel & Living is ontwikkeld voor nieuwsgierige, maar kritische volwassenen die geïnteresseerd zijn in kwaliteitsprogramma’s over reizen en leven en laat mensen dit ervaren vanuit het comfort van hun eigen huis.” (via Persbericht / MediaNed.com)

“KRO komt met digitaal tv-kanaal”

De KRO wil dit jaar met een digitaal themakanaal komen. De omroep wil zich hier nadrukkelijk profileren als katholieke zender. Dit heeft voorzitter Frans Slangen laten weten. De KRO overweegt ook programma’s voor jeugd vanaf 12 jaar daarop uit te zenden. Overigens wil ook de TROS een kanaal beginnen. Dat zou gebaseerd moeten zijn op de tv-gids TROS Kompas. (via Essent)

Kabelaar Casema bevecht ‘concurrent’ Portaal

Het Utrechtse plaatsje Soest lijkt het toneel te worden voor een ordinaire prijzenoorlog voor telecommunicatiediensten via de kabel. ‘Portaal’ kwam als eerste woningbouwvereniging in Nederland op de proppen met televisie, internet en telefonie via een eigen glasvezelnetwerk voor vijftig euro per maand. Inwoners van Soest kunnen als één van de eersten gebruikmaken van het aanbod. Niet geheel toevallig komt kabelaar Casema in die plaats met een soortgelijk aanbod. Casema introduceert, naast televisie en internet, in allerijl namelijk ook telefonie via de kabel in Soest, zo meldt de Gooi & Eemlander. De prijs ligt met 34,95 per maand echter ruim onder die van ‘concurrent’ Portaal. “Woningbouwverenigingen zoals Portaal beweren dat je voor een beetje communicatie glasvezel tot aan de deur moet hebben”, aldus Gradus Vos van Casema tegenover het regionale dagblad. ” Wij willen laten zien dat het met de gewone kabel ook heel aardig kan.” Volgens de zegsman wordt de kabelaar al ‘ontzettend veel’ gebeld door inwoners van Soest, waaronder huurders van Portaal. Volgens de woningbouwvereniging hebben tot op heden nog geen huurders hun deelname aan het glasvezelproject ingetrokken. Saillant detail is dat Casema bij monde van Vos op voorhand al meldt dat de maandprijs eventueel nog lager kan. “Stel dat Portaal prijstechnisch iets wil gaan doen, dan kunnen wij nog gemakkelijk wat met de prijs zakken.” (Webwereld)

3FM Serious Request eindstand €915.995,-

3FM Serious Request heeft €915.995,- opgehaald voor de vluchtelingen van Darfur. Dit bedrag is het totaal van alle donaties, veilingen en SMS-acties. In de week voor Kerst 2004 verzorgde 3FM vanaf de Neude in Utrecht een marathon-uitzending om zoveel mogelijk geld op te halen voor een noodhospitaal van het Nederlandse Rode Kruis. Het totaalbedrag is bij elkaar gebracht door de luisteraars van 3FM, die via verzoekplaten, een veiling en SMS-acties geld konden storten op een speciaal gironummer. Ook is er veel geld binnengekomen op de lokatie zelf. Verreweg het meeste geld is binnengekomen via de verzoekplaten: ruim €507.000,-. De donaties die via bedrijven binnen kwamen bedroegen bijna €250.000,-. In de studio op de Neude werd gedurende de week meer dan €78.000,- door de brievenbus naar binnen geschoven. De veiling leverde meer dan €70.000,- op. De SMS-actie, tenslotte, was goed voor €9.300,-. (Persbericht)

Sanoma koopt grootste Russische uitgeverij

De Finse mediagroep Sanoma, in België uitgever van onder meer Humo, Flair en Libelle, heeft de Russische uitgeverij Independent Media Holding overgekocht. Aan de verkoop van Ruslands grootste uitgeverij hing een kostenplaatje van 142 miljoen euro. Dat heeft Sanoma vandaag bekendgemaakt. Independent Media en de zuster- en dochterbedrijven, bestaande uit zes werkmaatschappijen in Rusland en Oekraïne, geeft 31 tijdschriften en drie dagbladen uit. De uitgeverij bezit onder meer de regionale licenties van Cosmopolitan, Bazaar en Good Housekeeping. Door deze overname is Sanoma nu actief in 19 landen. De Finse mediagroep is nu marktleider in Rusland en bezit een ,,waardevolle plaats” op de Oekraïnse markt. (Gazet)

NOS moet virtuele voetbalreclame aanpassen

NOS Studio Sport moet van het Commissariaat voor de Media de virtuele voetbalreclame aanpassen. Sinds enige tijd zijn deze reclame-uitingen naast de goals te zien in de samenvattingen van eredivisieduels. “De wijze waarop de borden nu geplaatst zijn en in beeld worden gebracht, is hinderlijk voor het volgen van het spel en in strijd met de beleidsregels die daarvoor gelden”, zei commissaris I. Brakman van het commissariaat woensdag. “De virtuele borden staan nu direct op de achterlijn en spelers kunnen door de reclame heenlopen”, vervolgt Brakman. “De uitingen zijn beter zichtbaar dan de overige reclame in het stadion, ze zijn fel verlicht en vaak te groot. Deze overtredingen dienen te worden aangepast, zodra de tweede helft van het voetbalseizoen 2004/2005 begint.” Als de tv-makers ook in de toekomst de virtuele reclame niet op de juiste manier in beeld brengen, deelt het commissariaat een boete uit en trekt hij de verleende toestemming voor de reclame in. Eind 2003 heeft het commissariaat toestemming gegeven op deze virtuele wijze reclame te maken rond voetbalwedstrijden. Dat gebeurde op basis van voorstellen en voorbeelden die wel voldeden aan de eisen uit de Mediawet en de Beleidsregels Sportprogramma’s. Sindsdien constateert het commissariaat dat de borden feller dan destijds voorgesteld in beeld komen. Ook zijn ze soms te groot en staan ze niet een meter van de achterlijn, wat wel een vereiste is. (Telegraaf)

ID&T koppelt naam los van radio en tijdschrift

Uitgaanssite Party Flock plaatste een ruim twintig pagina’s tellend onverkort interview met ID&T oprichter Duncan Stutterheim, gebaseerd op ingezonden vragen van dance liefhebbers. Dit in het kader om meer openheid te creëren rond het media- en dancebedrijf ID&T. Stutterheim: “We zijn de laatste jaren heel gesloten geweest. We beantwoordden mailtjes niet, dat gaat nu echt veranderen.” Stutterheim noemt in het interview het starten van ID&T Mobile ‘de grootste flop ooit’. Maar hij verwijt zichzelf ook dat hij alle media uitingen van ID&T naar het moederbedrijf heeft genoemd. “Dat vind ik een hele grote misvatting van mezelf. Ik kan niet vanuit ID&T iets maken en dan denken dat iedereen het snapt. Iedereen kijkt namelijk op een andere manier naar ID&T. Ik heb besloten om de naam ID&T van de mediatakken af te halen.” Vandaar dat het ID&T Magazine voortaan als Release door het leven gaat, en ID&T FM per 1 februari wordt omgedoopt in Slam FM. Stutterheim geeft toe dat het radiostation een mislukking was en het bedrijf reeds een verliespost van 2 miljoen euro heeft opgeleverd: “De keuze was om het station helemaal te verkopen en te stoppen, of h et roer om te gooien.” De gespecialiseerde avondprogrammering is komen te vervallen, maar komt volgens Stutterheim terug als webradio. Ook wordt de muziekkeuze van het vernieuwde station verbreed.

Drie jaar cel voor belager Harm Roeland

De rechtbank in Amsterdam heeft de 49-jarige R.M. vandaag veroordeeld tot drie jaar cel waarvan zes maanden voorwaardelijk voor het toetakelen van voormalig NOS-verslaggever Harmen Roeland. M. duwde Roeland afgelopen zomer in het Amsterdamse IJ en stak hem even later met de achterkant van zijn zaklantaarn in zijn linkeroog. Roeland raakte daardoor blind aan dat oog. Het Openbaar Ministerie (OM) eiste vier jaar cel voor de zware mishandeling en de poging tot doodslag. De rechtbank wees ook een vordering toe van 15.882 euro. Roeland had deze schadevergoeding geëist als voorschot op de immateriële schade die hij had ondervonden. (ANP)

Reclame lolly toch misleidend

De Reclame Code Commissie heeft in hoger beroep geoordeeld dat de televisiereclame voor lolly’s van Chupa Chups op één punt misleidend is. Volgens het college legt de reclame ten onrechte een verband tussen consumptie van zoetwaren en gezondheid. Dat is in strijd met de Nederlandse Reclame Code, zegt het college in zijn uitspraak van vorige week. Schrijfster Daphne Deckers vergeleek vorig jaar in een commercial de Chupa Chups lolly’s met fruit, omdat het fruitvlees bevat. De Consumentenbond diende daarop een klacht in bij de Reclame Code Commissie, omdat de reclame op meerdere punten misleidend zou zijn. Aanvankelijk wees de commissie alle bezwaren toe, maar het college van beroep gaf vorige week na bezwaar van fabrikant Chupa Chups de Consumentenbond slechts op één punt gelijk. Het college van beroep verwierp het bezwaar van de Consumentenbond dat de aanwezigheid van suiker in de lolly’s had moeten worden genoemd. Het college zegt dat algemeen bekend is dat lolly’s suiker bevatten. Het college vindt de spot ook niet in strijd met de Reclame Code omdat deze reclame gericht zou zijn op kinderen. Ze vindt het een boodschap van ouder (Deckers) tot ouder. Bovendien vindt het college niet dat de spot in strijd is met de Reclame Code omdat Deckers bekendheid geniet. (via NRC)

Leefbaar Den Haag wil Haagsche Courant redden

De fractie van Leefbaar Den Haag is in actie gekomen voor het behoud van de Haagsche Courant. Tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag zal de partij een motie indienen waarin de politiek de steun uitspreekt voor inspanningen van de redactie om de krant voort te zetten. Volgens Leefbaar Den Haag is een lokaal medium van belang voor de democratie, omdat bewoners op de hoogte moeten zijn van alle meningen die er leven. De Haagsche Courant dreigt vanaf augustus op te gaan in een nieuwe krant met het Algemeen Dagblad. De naam van die fusiekrant is nog niet bekend, maar de redactie wil dat de Haagsche Courant als titel blijft voortbestaan. (RTV West)

Jerry Springer houdt het netjes op de radio

Geen gasten die met elkaar op de vuist gaan of elkaar verrot schelden in de nieuwe talkshow van Jerry Springer op de radio. In de eerste uitzending beloofde Springer, van oorsprong Democraat, maandag onversneden liberale standpunten te verkondigen, als tegenwicht voor het conservatisme van president George Bush. Springer, die naast zijn radiowerk doorgaat met zijn geruchtmakende televisieshows, noemde de oorlog in Irak immoreel. De strijd gaat er volgens hem om of de sjiitische meerderheid aan de macht komt of de soennitische minderheid. “Zou u willen dat uw zoon of dochter daar voor sterft?” vroeg hij. Bellers werden in de radioshow beleefd ontvangen. Springer laat zich er niet over uit of de show een springplank is voor een terugkeer in de politiek, zoals sommigen vermoeden. Springer was vroeger burgemeester van Cincinnati. Pam Stevens, een woordvoerster van het Witte Huis, wilde geen commentaar geven op de show van Springer. Sommige Republikeinen in Ohio schamperden over zijn onderneming. “Die vent verkoopt smerigheid voor zijn brood”, zei Jason Mauk, de Republikeinse partijwoordvoerder in Ohio. (Gazet van Antwerpen)

Videoland gaat testen met downloaden van films

De videotheekketen Videoland zet dit voorjaar zijn eerste stappen richting legale filmdistributie via internet. De onderneming zal dit met partner Keeno eerst in een kleine omgeving testen, maar hoopt vanaf eind 2005 de nieuwe downloaddienst commercieel te kunnen exploiteren. Dat heeft marketingdirecteur Koelewijn dinsdag gezegd. Internetdistributie moet een nieuw wapen worden in de strijd tegen het illegaal downloaden van films. De videoverhuur staat ernstig onder druk door de piraterij. Brancheorganisatie NVDO (Nederlandse Video Detaillisten Organisatie) zei in oktober vorig jaar dat het merendeel van de videotheken 8 tot 15 procent aan omzet misloopt. Videoland is marktleider in de videoverhuur met tweehonderd vestigingen op een totaal van duizend in Nederland. De keten gebruikt internet al als verhuurkanaal. Klanten kunnen zo via vaste abonnementsvormen hun films per post ontvangen. (ANP)

Dode duif in tv-spotje ‘gaat te ver’

De Reclame Code Commissie en de Dierenbescherming hebben veel klachten ontvangen over een spotje van telecombedrijf Versatel. In het filmpje lijkt een duif zich te pletter te vliegen tegen een raam. De Reclame Code Commissie heeft besloten twee klachten in behandeling te nemen, meldde een woordvoerder. Versatel is niet van plan het spotje van de buis te halen. Bij de Dierenbescherming kwamen in een week 150 klachten binnen. Kijkers reageren volgens de Dierenbescherming geschokt en geërgerd. Een woordvoerder van de Dierenbescherming noemt de reclame ,,smakeloos”. De Reclame Code Commissie ontving zeven klachten met vrijwel gelijke strekking. ,,Het gaat te ver”, lichtte een woordvoerder de aard van de meldingen toe. Versatel heeft de Dierenbescherming enkele weken geleden op de hoogte gebracht van het spotje. Het bedrijf benadrukt dat de dood van de duif in scène is gezet. In werkelijkheid vloog de vogel het raam uit. Het dier dat dood neervalt, leefde al niet meer en is niet doodgemaakt voor de commercial. Ook bij het bedrijf zijn e-mailtjes en telefoontjes binnengekomen, bevestigde een woordvoerder van Versatel dinsdag. ,,Maar dat gebeurt altijd”, aldus Versatel. Klagers worden gerustgesteld. ,,Het is grappig bedoeld.” De Reclame Code Commissie behandelt de zaak op 8 februari. (ANP via AD)

UPC-moeder geheel in handen van Liberty

UnitedGlobalCom (UGC), in Nederland eigenaar van de kabelmaatschappij UPC, komt geheel in handen van het Amerikaanse mediaconcern Liberty Media International. Liberty kondigde vandaag aan dat het de resterende aandelen van UGC overneemt voor ongeveer 1,7 miljard dollar (1,3 miljard euro). Het concern bezat al een belang 53 procent en wil voor de overige stukken betalen in aandelen en contanten. De twee ondernemingen worden ondergebracht in een nieuwe houdstermaatschappij: Liberty Global. De drijvende kracht achter Liberty is de zakenman John Malone, die in de Verenigde Staten furore heeft gemaakt met het opkopen van vele kabelbedrijven. UGC levert kabel-tv aan ongeveer 9,1 miljoen huishoudens in vijftien landen en snelle internetverbindingen aan 1,3 miljoen klanten. Ook is de onderneming actief in telefonie. In Nederland voert UPC de zogenoemde tripleplay-strategie, waarbij klanten al deze diensten gebundeld kunnen afnemen. (ANP via Automatiseringgids)

Nieuwe frequenties voor internet via de ether

Het ministerie van Economische Zaken gaat nieuwe frequenties voor internet via de ether, de zogenoemde wireless local loop (wll), veilen. Eerder al gingen de wll-frequenties in de 2,6 en 3,5 GHz-band onder de hamer, nu volgen ook de frequenties in de 26 GHz-band. De ‘veiling’ start 24 januari. Geïnteresseerden kunnen zich tot 25 februari aanmelden. Voor de veiling heeft EZ Nederland virtueel in zes gebieden opgedeeld. Potentiële kopers kunnen hierbij bieden op een of meerdere gebieden. Als blijkt dat er voor een bepaald gebied meer dan één geïnteresseerde is, zal de hoogste bieder ‘winnen’. Wireless local loop is een digitaal radiosysteem waarmee het mogelijk is draadloze breedbandverbindingen te leggen met een centrale antenne. (o.a. Webwereld)

Rotterdams Dagblad deels op tabloid

Het Rotterdams Dagblad (RD) verschijnt vanaf 15 februari deels op het kleinere tabloidformaat. De dagelijkse bijlage met regionaal nieuws, sport en cultuur, krijgt dit uiterlijk. Zo denken directie en redactie tegemoet te komen aan een wens van lezers: een krant die overzichtelijker is en gemakkelijker te hanteren, meldt de krant dinsdag. Volgens hoofdredacteur L. Pronk staan de veranderingen volkomen los van de discussie over de vorming van een nieuwe krant van de uitgeefconcerns PCM en Wegener. Van die krant zal, als de plannen doorgaan, ook het Rotterdams Dagblad deel uitmaken. ,,Wij zijn al lang bezig met de voorbereidingen van deze verbeteringen en er is geen enkele reden om deze nu niet in te voeren. We hebben goed onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat lezers de verbeteringen zeer waarderen”, zegt Pronk. (ANP)

Omroep Apeldoorn staakt uitzendingen

Omroep Apeldoorn is definitief gestopt met uitzendingen op televisie. Het bestuur achter de zender, die vermoedelijk vandaag failliet verklaard wordt, werpt echter nog niet de handdoek in de ring. Het faillissement betekent dat de huidige stichting ophoudt te bestaan. Op het tv-kanaal is een afscheidsboodschap te lezen. Maar als het Commissariaat voor de Media toestemming geeft aan het bestuur om de zendmachtiging onder te brengen in een nieuwe organisatie, komt er een doorstart. Volgens penningmeester A. de Kock van Stichting Omroep Apeldoorn heeft het commissariaat toegezegd te kijken of ze die uitzondering kan maken. De Kock verwacht deze week duidelijkheid. Als er een doorstart komt, zal de nieuwe organisatie niet meteen alle uitzendingen weer oppakken. Het bestuur denkt aan een adempauze tot bijvoorbeeld 1 februari. Die moet de tijd geven om de nieuwe omroep goed in de steigers te zetten en om ook de breuk met het verleden duidelijk te maken. Desalniettemin is er een grote kans dat grotendeels dezelfde mensen bij de omroep blijven. Op de radio zorgt in de tussentijd een computer voor muziek. Radio De Zonnegolf zendt voorlopig uit op de gebruikelijke uren. (Stentor)

EU: Grenzeloos TV-kijken zonder belemmeringen

De Europese Commissie zegt in antwoord op vragen van PvdA-europarlementariër Max van den Berg dat zij stappen zal ondernemen om het mogelijk te maken dat mensen zonder belemmeringen tv-programma’s kunnen ontvangen uit de ene Europese lidstaat, terwijl ze in een andere lidstaat van de Europese Unie wonen. Van den Berg werd onlangs gewezen op problemen van Nederlanders die 100 meter in Duitsland wonen en geen Nederlandse zenders kunnen ontvangen. ” Terwijl zij wel zonder problemen andere buitenlandse zenders konden bekijken, bleek voor de Nederlandse satellietzenders een digitale schotelantenne nodig en een smartcard. Maar die smartcard moet in Nederland geactiveerd worden, waarbij het noodzakelijk is dat je een postadres in Nederland hebt.” Van den Berg: “Dat is natuurlijk een constructie die in het grenzeloze Europa, waarin mensen vrij zijn te wonen waar ze willen, onnodige grenzen opwerpt. De Europese Commissie geeft aan dat ze het daarmee eens is. Letterlijk staat in het antwoord: ‘Deze situatie baart ons zorgen, te meer omdat zij in strijd is met het vrije verkeer van diensten op de interne markt, waarvan de Europese burger moet kunnen profiteren’. Voor de Europese Commissie vallen tv-uitzendingen ook onder het vrije verkeer van diensten.” Uit het antwoord blijkt dat er vanwege de overdracht van rechten nog juridische obstakels zijn om dit probleem aan te pakken, maar de Europese Commissie belooft Van den Berg ‘verder op dit punt in te gaan om het de Europese burgers in de toekomst mogelijk te maken tv- programma’s uit andere lidstaten te ontvangen.’ (via PvdA)

‘Rampjaar’ voor journalistiek

Het jaar 2004 was voor de journalistiek een van de bloedigste jaren ooit. Liefst 129 journalisten en hun directe medewerkers kwamen om het leven bij de uitoefening van hun vak, aldus de Internationale Federatie van Journalisten (IFJ) in een maandag verschenen rapport. Bij de geregistreerde sterfgevallen gaat het om moord, doodslag en ongevallen. Verslaggevers of cameramensen die letterlijk tussen twee vuren kwamen en dat niet overleefden, haalden ook de lijst. De organisatie verwacht dat het aantal nog verder zal stijgen omdat er nog onderzoeken lopen naar sterfgevallen en omdat er nog meer informatie beschikbaar zal komen. In 1994 werden er aanvankelijk 115 doden geteld, een aantal dat later steeg tot 157. De meeste journalisten (49) kwamen in Irak om het leven. Op de lijst staat één dode in Nederland: ‘journalist en filmmaker’ Theo van Gogh. (ANP/Spits)

Moederbedrijf UPC koopt betaaltelevisiekanalen

UnitedGlobalCom neemt een meerderheidsbelang in de Britse exploitant van betaaltelevisie Zone Vision Networks. Het moederbedrijf van UPC brengt Zone Vision onder bij zijn Europese dochterbedrijf Chellomedia. Dat liet UnitedGlobalCom (UGC) maandag weten. Zone Vision is eigenaar van de betaaltelevisiezenders Europa Europa, Reality TV en Romantica. Daarnaast vertegenwoordigt het bedrijf ongeveer dertig internationale televisiekanalen, zoals Discovery, Hallmark en Eurosport. UGC krijgt 87,5 procent van de aandelen in Zone Vision in handen. UGC betaalt in totaal 65 miljoen dollar (49,7 miljoen euro) voor het meerderheidsbelang. Het moederbedrijf van UPC betaalt 50 miljoen dollar (38,2 miljoen euro) in contanten en 15 miljoen dollar (11,5 miljoen euro) in eigen aandelen voor Zone Vision. Chellomedia had al een belang van 49 procent in het televisiekanaal Reality TV. Als onderdeel van de koop brengt Chellomedia dit belang onder bij Zone Vision, zo blijkt uit de verklaring van UGC. UGC wil met het meerderheidsbelang in Zone Vision zorgen voor voldoende programma’s voor zijn televisie- en breedbandkanalen. ,,Met de opkomst van digitale video en breedbandinternet wordt het aanbieden van aantrekkelijke inhoud steeds belangrijker”, zo licht UGC-bestuursvoorzitter Mike Fries de aankoop toe. (ANP)

Loden Leeuw voor Frits Bom

Frits Bom heeft in zijn rol van ‘leningman’ maandagavond de Loden Leeuw gewonnen van het TROS-consumentenprogramma Radar. Dat is de prijs voor het irritantste reclamespotje van het afgelopen jaar, gekozen door de kijkers van het televisieprogramma. Tussen 13 december en 14 januari konden de kijkers stemmen. Ongeveer 53.000 mensen deden dat en 36 procent van hen koos voor het spotje van Bom, waarin hij leningen aanprees. Op de tweede plaats eindigde een spotje over schimmelnagels (20 procent), gevolgd door een commercial over ringtones (9 procent). De stemmers konden ook kiezen voor de Loden Leeuw Persoonlijkheidsprijs 2004. Dat is de prijs voor de irritantste bekende Nederlander(s) in een spotje. Op de eerste plaats eindigden de Tokkies, die reclame maken voor een internetprovider (26 procent). Zij bleven Bom, die 25 procent van de stemmen kreeg, nipt voor. Op de derde plaats kwam 3FM-dj Giel Beelen die reclame maakte voor zijn eigen radioshow, onder meer door zijn geslachtsdeel te tonen. (Telegraaf)

Vlaanderen: Verheyen stopt als programmadirecteur bij VTM

Jan Verheyen stopt als programmadirecteur bij de Vlaamse commerciële tv-zender VTM. Peter Quaghebeur, baas van de Vlaamse Media Maatschappij, en Verheyen zijn tot de conclusie gekomen dat het takenpakket grotendeels is afgewerkt. Zowel op het vlak van de fictieprojecten als op dat van de verbetering van het imago, zijn belangrijke fundamenten gelegd, luidt het. De implementatie ervan wordt nu voortgezet door Bert Geenen. Hij wordt daarin bijgestaan door de dienst programmering. Verheyen gaat tot het einde van het jaar nog een aantal fictieprojecten verder begeleiden en zet ook zijn presentatiewerk voort bij Kanaaltwee. (Gazet)

VRT Topman: “Cultuurzender met Nederland en Arte”

Tony Mary, topman bij de publieke Vlaamse omroep VRT wil meer cultuur in populaire tv-programma’s. Hij denkt ook aan een cultuurzender in samenwerking met Nederland en Arte. Mary lichtte zijn plannen toe in een debat op Canvas met de Vlaamse ministers Geert Bourgeois (Media) en Bert Anciaux (Cultuur). Volgens de politici heeft de openbare omroep de taak kunst en cultuur te verspreiden voor iedereen. Volgens Tony Mary moet de VRT meer doen voor cultuur en er zijn ook plannen om dat te doen in 2005. Mary heeft het over drie verschillende aspecten. “Hoe we dat juist gaan invullen weten we nog niet”, zegt Tony Mary over de VRT-plannen voor meer cultuur. De twee ministers reageren alvast positief. Bourgeois is “persoonlijk enthousiast” over een cultuurzender in samenwerking met Nederland en Arte. Maar of dat haalbaar is, zal moeten blijken. Anciaux is vooral gecharmeerd door het totaalplaatje van cultuur op TV1, Canvas en een themazender, “als het complementair is”. Anciaux pleitte ook voor de oprichting van een cultuurredactie op de VRT-nieuwsdienst. Dat zou “een grote impuls” geven. (Via VRT)

Ramp Azië: Amerikaanse sterren zetten televisieshow op

Amerikaanse sterren uit de muziek- en filmwereld hebben zaterdag een televisieshow georganiseerd ten voordele van de slachtoffers van de vloedgolf in Azië. Madonna zong Imagine. Andere muzikanten die deelnamen waren Norah Jones, Stevie Wonder, John Mayer, Elton John, Diana Ross en Maroon 5. Televisiekijkers konden telefonisch geld geven. Onder meer Brad Pitt en George Clooney namen telefoons aan. Andere sterren die acte de présence gaven, waren onder meer Halle Berry, Robert de Niro, Clint Eastwood, Meg Ryan, Morgan Freeman, Ben Affleck en Nicolas Cage. De twee uur durende show werd door NBC life uitgezonden vanuit Los Angeles, New York en Londen onder de titel: ‘Tsunami: een concert van de hoop’. De giften zijn bestemd voor het Amerikaanse Rode Kruis en moeten dienen voor de slachtoffers van de tsunami-ramp in Azië. Het is niet meteen duidelijk hoeveel de show opleverde. De website van het Rode Kruis registreerde het eerste uur van de uitzending 10.000 oproepen, zonder rekening te houden met de telefoontjes van de kijkers. Ook aanwezig waren voormalig president Bill Clinton en zijn voorganger George Bush. (Gazet)

Website NGC lekt persoonsgegevens

De Nederlandstalige website van de commerciële documentaire zender National Geographic Channel lekt gegevens van kandidaten. Dit bericht de website Retecool. Bezoekers aan de website van NGC kunnen meedoen aan een online quiz. Gegevens die hier worden ingevuld zijn ook voor buitenstaanders eenvoudig te raadplegen. Via de website van Retecool is een link te vinden waarop adresgegevens en de antwoorden van de kandidaten eenvoudig zijn te vinden.

Kaper op de kust voor nieuwe zendmachtiging Deventer

Bart Beijdals heeft als voorzitter van de stichting Algemene Omroep Deventer (AOD) een verzoek tot toewijzing van een zendmachtiging ingediend bij het Commissariaat voor de Media (CvdM). Dit meldt het CvdM. Vanwege de gemeentelijke herindeling met Bathmen moest voor een Deventer zendmachtiging een nieuwe aanvraag worden ingediend. Naast de Stichting Lokale Omroep Deventer, die momenteel de zendmachtiging heeft, heeft de AOD dat dus nu óók gedaan. Enkele jaren geleden deed zich eenzelfde situatie voor toen de SLOD zichzelf ophief. Vertegenwoordigers van Deventer FM richtten de AOD op en dienden een aanvraag voor een zendmachtiging in. De gemeente adviseerde het CvdM echter een zendmachtiging toe te kennen aan de heropgerichte SLOD. De gemeenteraad moet het CvdM nu een advies geven. Per gemeente wijst het CdvM slecht één zendmachtiging toe. (Stentor)

Journalisten ten onrechte geschorst

Vier exjournalisten van de Nederlandse Moslimomroep (NMO) zijn in december 2003 ten onrechte door de omroep geschorst. Zij hebben het recht om op grond van hun journalistieke onafhankelijkheid te weigeren mee te werken aan bepaalde programma’s. Dat heeft de kantonrechter in Hilversum vannochtend bepaald, aldus NRC Handelsblad. De vier redacteuren werden in december 2003 door de moslimomroep geschorst omdat zij in een email aan de directeur afstand namen van een reportage die die NMO wilde uitzenden. Hierin behandelde de omroep de problemen bij de Nederlandse Moslim Raad en negatieve publiciteit rond de NMO en NMO-directeur William. De redacteuren vonden dat een omroep niet over zichzelf mag berichten en vroegen William de uitzending uit te stellen en aan te passen. Daarop besloot hij hen te schorsen. De rechter bepaalde vandaag dat die schorsing onterecht was. De redacteuren zijn vrij bezwaar te maken tegen een programma. De NMO had hun standpunt moeten respecteren en ze de kans moeten geven niet mee te werken aan het programma, oordeelde de rechter. Eén van de medewerkers diende een loonvordering in tegen de NMO. Zij verdiende structureel minder dan waar zij op grond van de omroep-CAO recht op had. Daarnaast kreeg zij, na dit incident, niet de contractverlenging die haar eerder was toegezegd. De rechter bepaalde dat zij recht heeft op 15.843 euro. Een andere redacteur had nog geld tegoed voor nietopgenomen vakantiedagen bij het eind van zijn contract. Hij krijgt 653 euro. De Nederlandse vereniging van journalisten, die namens de werknemers procedeerde, is ,,zeer teverden” met de uitspraak. De NMO was niet bereikbaar voor commentaar. (NRC)

Ton voor Omroep Flevoland van provincie

Omroep Flevoland krijgt € 100.000 van de provincie Flevoland. De omroep zit financieel in zwaar weer, omdat de nieuwe mediawet is uitgesteld. Op grond van die nieuwe wet zou de omroep meer geld krijgen. Een meerderheid van PvdA, ChristenUnie, GroenLinks, D66, SP, LPF en SGP ging akkoord met een voorschot. , dat later terug betaald moet worden zodra er extra geld komt vanuit de nieuwe Mediawet. Aanvankelijk zou het voorschot € 300.000 bedragen, maar ambtenaren van de provincie berekenden op de valreep dat er maximaal € 100.000 extra beschikbaar komt als de nieuwe wet wordt aangenomen. De directie van Omroep Flevoland ziet vooral winst in de houding van Provinciale Staten, omdat ze dit voorjaar willen praten over structureel meer geld voor de omroep. (Omroep Flevoland)

“Bourgeois weert Vlaams Belang niet uit raad VRT”

Vlaams minister van Media Geert Bourgeois is niet van plan de vertegenwoordigers van het Vlaams Belang te weren uit de raad van bestuur van de VRT. Dat bevestigde zijn woordvoerder na afloop van de Vlaamse regering, waar Bourgeois de zaak aanbracht. Eind vorig jaar bekrachtigde de Vlaamse regering al de voordracht door het Vlaams Parlement van de leden van de raad van bestuur bij de openbare omroep. Gisteren schreef deze krant dat het management van de VRT heeft laten onderzoeken of het niet mogelijk is de vertegenwoordigers van de leden van het Vlaams Belang te weren uit de raad van bestuur na de veroordeling wegens racisme van het Vlaams Blok, het huidige Vlaams Belang. Bourgeois bracht de zaak daarom vandaag aan op de Vlaamse regering, die de bevoegdheid van de minister in het dossier bevestigde, aldus de woordvoerder van de mediaminister. Volgens hem was er over het punt geen discussie in de Vlaamse regering. Bourgeois is niet van plan terug te komen op de samenstelling van de raad van bestuur. Het Vlaams Parlement heeft immers de leden (onder wie drie van het Vlaams Belang) voorgedragen. Bovendien heeft het Vlaams Parlement beslist de dotatie van het Vlaams Belang niet in te trekken na de veroordeling van het Vlaams Blok, aldus de woordvoerder van de minister. Hij voegt eraan toe dat de federale wet die het mogelijk maakt de dotatie van ondemocratische partijen in te trekken niet met terugwerkende kracht geldt. Het kabinet-Bourgeois wijst er nog op dat de VRT heeft laten onderzoeken of het ,,mogelijk” is de leden van het Vlaams Belang te weren. (Standaard)

Michel Follet verlaat 4FM

Michel Follet verlaat 4FM. Vrijdagochtend presenteerde Follet voor de laatste keer zijn ochtendprogramma op de commerciële zender, waarvoor hij anderhalf jaar aan de slag was. Follet heeft in zijn carrière altijd de nodige vrijheid opgeëist, zegt Jan Caerts, gedelegeerd bestuurder van 4FM. “Hij vroeg onder meer veel inspraak in de muziekkeuze en de nieuwe eigenaar van 4FM (Talpa) vond dat niet opportuun en vroeg aan Follet om meer in de pas te lopen. Dat strenge keurslijf ligt hem niet en daarom koos Follet ervoor om 4FM te verlaten”, aldus Caerts. 4FM-presentator Tim Tuboville, die ook al in het weekend presenteert, vervangt Follet. Michel Follet neemt met pijn in het hart afscheid van zijn boeiende radiojob bij 4FM. “Ik behield inderdaad graag mijn eigenzinnig parcours en dat kon niet langer. Ik deed het ontzettend graag, met hart en ziel, en had nog graag een tijdje aan de slag gebleven, maar nu moet ik noodgedwongen herbronnen”, aldus Follet in een gesprek met Belga. De 45-jarige radiopresentator was voorheen aan de slag bij BRT2 omroep Brabant, waar hij in september 1982 begon, Radio 2, Radio Donna, Mango en Q-Music. In Nederland presenteert hij in het weekend op de openbare omroep Radio 2. Hij blijft ook het filmprogramma op de Antwerpse zender ATV presenteren. (Gazet)

Ilse koopt zich in bij contactsite Cu2

Ilse Media heeft een meerderheidsbelang verworven in het populaire jongerenplatform Cu2. Eerder kocht Ilse al ‘tweensite’ Kaboem. Hoeveel Ilse Media neerlegt voor het belang van 51 procent is niet bekend. Cu2 is een zeer populaire site waar jongeren tussen grofweg twaalf en 22 met elkaar in contact komen. Ilse brengt de site onder in zijn dochter NewRulez Media. Deze vorig jaar opgerichte bv heeft alle media-activiteiten onder zijn hoede voor de jeugd. Nu al maakt de site Kaboem.nl hier onderdeel van uit. Kaboem richt zich op kinderen tussen de acht en twaalf. Deze kunnen hierna de stap maken naar Cu2, zo legt Ilse-directeur Paul Molenaar uit. Molenaar spreekt van een zeer interessante doelgroep. Cu2 heeft naar eigen zeggen ruim 600.000 geregistreerde jongeren. Cu2 is een dochter van Cu2 BV. (Webwereld)

Pop Pers Prijs 2004 naar Lex van Rossen

Popfotograaf Lex van Rossen (NRC Handselsblad) is de winnaar van de Pop Pers Prijs 2004. Dat maakte de jury vrijdag bekend tijdens het Noorderslag Seminar in Groningen. De jury noemde Van Rossen een ,,ware frontsoldaat die de confrontatie met zijn onderwerp, maar ook met het poppubliek vanaf de voorste rijen aandurft.” ,,Waar de meeste van zijn collega’s een veilig heenkomen zoeken aan de toog, daar gaat deze vechtjas altijd het gevecht aan om de vierkante centimeters op de plekken voorin, daar waar het er echt toe doet”, aldus het juryrapport. De jury prees Van Rossen verder als de man van de uitgekiende close-up. De jury herkent in hem de ware fotojournalist, die artistiek, secuur en met veel gevoel voor vorm en compositie werkt. Aan de Pop Pers Prijs, voor de elfde keer uitgereikt, zit een bedrag vast van 2.500 euro. Daarnaast stelt auteursrechtenorganisatie Buma 5.000 euro ter beschikking. Met dit Buma Journalisten Stipendium wordt de winnaar in staat gesteld een bijzondere prestatie op het gebied van de popjournalistiek te leveren. Hester Carvalho, eveneens van NRC Handelsblad, won de Pop Pers Prijs vorig jaar. Daarvoor wonnen onder anderen Martin Bril (1997), Herman van der Horst (1999) en Anton Corbijn (2000). (ANP)

RK-Kerk richt zendtijd meer op ‘zoekers’

De Rooms-Katholieke Kerk gaat de zendtijd op radio en televisie vanaf dit jaar meer richten op ‘zoekers’ die geen sterke band met geloof en kerk hebben. Daartoe worden bestaande programma’s aangepast en komen er nieuwe programma’s. Dat meldde RKK vrijdag. Als gevolg van de koerswijziging sneuvelt het televisieprogramma Studio RKK, dat zich vooral op parochies en kerkelijk kader richt. RKK heeft jaarlijks 86 uur zendtijd op televisie en 234 uur op de radio. Die wordt verzorgd door de KRO. Per 1 september krijgt RKK er zendtijd bij en komt het aantal uren uit op respectievelijk 94 en 286. ,,Met RKK wil het kerkgenootschap ‘zoekers’ in contact brengen met de waarden en de boodschap van het evangelie, zoals deze in de katholieke geloofsgemeenschap worden geleefd, gevonden en gevierd”, aldus de RK-Kerk. Woensdag 26 januari is de laatste uitzending van Studio RKK. De redactieleden van het programma blijven op andere plaatsen bij de KRO werkzaam. (ANP)

“Geen belangenverstrengeling bij overname kabelkrant”

Het Commissariaat van de Media ziet geen belangenverstrengeling in de overname door Marcel Schaufeli van een commerciële kabelkrant die als Salland Net te zien is. Schaufeli is ook bestuurslid van Deventer FM, dat onder de overkoepelende organisatie Stichting Lokale Omroep Deventer (SLOD) hangt. De Stichting bezit de zendmachtiging waaronder Deventer FM én Deventer Televisie kunnen uitzenden. Zij krijgen ook op grond van hun ingediende begroting subsidie van SLOD. Zowel SLOD als DTV ziet wél een belangenverstrengeling omdat Schaufeli bestuurslid is van het volgens hen ‘publieke’ Deventer FM. Bij het CvdM staat Deventer FM echter als commerciëel te boek. Dat daar dan toch via de SLOD subsidie naar toe gaat is een verantwoordelijkheid van de SLOD, stelt het CvdM. ‘Formeel is de handelwijze van Schaufeli legaal omdat hij louter betrokken is bij commerciële instellingen.’ (Stentor)

Kabelkrant 3B-Lokaal in Bleiswijk

Sinds 3 januari zendt de lokale radiozender Radio 3B-Lokaal, de lokale streekomroep van de 3B-Hoek (Bleiswijk, Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek), onder de naam 3B-TV tekst tv uit in de gemeente Bleiswijk. Het is de bedoeling dat Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek in de loop van dit jaar volgen.

AZ wil eigen tv-kanaal met Versatel

Dirk Scheringa heeft nieuwe plannen voor een geheel aan AZ gewijd televisiestation. De voorzitter van de voetbalclub heeft op korte termijn een gesprek met telecombedrijf Versatel om te zien wat er mogelijk is. Jaren geleden had Scheringa ook al plannen voor een eigen televisiezender, maar die kwamen nooit van de grond. ,,In het verleden vergde zoiets veel te grote investeringen. Het zou best kunnen dat het nu veel goedkoper is. De hele televisiewereld gaat er anders uit zien. Straks zijn televisie en computer geïntegreerd en kun je met een simpel kastje, in dit geval van Versatel, precies de zenders binnenhalen die je wilt. Misschien zijn er binnenkort wel vijfhonderd tv-zenders. Een daarvan zou over AZ kunnen gaan. Zodat supporters bij wijze van spreken de hele dag naar wedstrijden, trainingen en interviews kunnen kijken.” Scheringa ziet de zender als een service aan de supporters. ,,Maar natuurlijk moet het zakelijk ook interessant zijn. Om te zien of dat haalbaar is, ga ik praten met Versatel.” Versatel, waarvan John de Mol bijna de helft van de aandelen bezit, kocht onlangs een deel van de uitzendrechten van de eredivisie. Vanaf volgend seizoen zendt het bedrijf de wedstrijden van Ajax, Feyenoord en PSV rechtstreeks uit via abonneetelevisie. (via Noord-Hollands Dagblad)

Storing UPC zet televisie Rotterdam op zwart

Bij ongeveer 450.000 huishoudens in Rotterdam en wijde omgeving hebben donderdagavond de televisies een uur op zwart gestaan. Ook de radio viel uit. De oorzaak was een kapotte transformator in de hoofdcentrale van UPC in Rotterdam, de doorgever van het kabelsignaal. Rond half tien meldde UPC dat de storing ten einde was. Volgens het kabelbedrijf ging het om een gebied tussen Hoek van Holland en de Drechtsteden. Rotterdam-Zuid bleef storingsvrij omdat dat deel van de stad het signaal via een andere weg ontvangt. (ANP)

Fresh FM: 25.000 euro door benefiet in ASTA

De inzamelingsactie voor giro 555 die Fresh FM, Asta Den Haag en Elusive Agengy woensdagavond hebben gehouden, was een groot succes. Door de samenwerking tussen diverse organisaties is er gister meer dan 25.000 euro opgehaald.

TV-zender laat proces Jackson dagelijks naspelen

De Amerikaanse entertainmentzender E! gaat het proces tegen Michael Jackson dagelijks op tv laten naspelen door acteurs. Daarmee wil het televisiestation het cameraverbod dat geldt tijdens het proces omzeilen. De gebeurtenissen in de rechtszaal worden dagelijks vertoond als een soort soap. Acteurs die lijken op Jackson en rechter Rodney Melville gaan zich volgens de zender nauwkeurig houden aan de teksten uit de rechtbankverslagen die dagelijks worden openbaargemaakt. De 46-jarige Jackson staat terecht wegens kindermisbruik. De popzanger zou zich hebben vergrepen aan een 12-jarig jongetje. Het proces begint op 31 januari met de selectie van de jury en zal naar verwachting maanden in beslag nemen. (RTL)

Marcel van Dam stopt met tv-werk

VARA-medewerker Marcel van Dam stopt na de huidige reeks van Het Lagerhuis met zijn tv-werk. Dat vertelde hij donderdag bij de presentatie van het door hem bedachte programma ‘De Grootmeesters’. Dat door Paul Witteman gepresenteerde programma is vanaf 19 februari op Nederland 3 te zien. Achter de schermen blijft Van Dam wel bij De Grootmeesters betrokken. (ANP)

Al-Yawar: vermiste Franse journalist is ontvoerd

De Iraakse president Ghazi al-Yawar heeft donderdag gezegd dat de Franse verslaggeefster die in Irak wordt vermist, is ontvoerd. Al-Yawar sprak met de pers na een ontmoeting met zijn Franse ambtgenoot Jacques Chirac tijdens een tweedaags bezoek aan Parijs. Volgens al-Yawar doen de Iraakse autoriteiten er alles aan om Florence Aubenas en haar Iraakse tolk Hussein Hanoun al-Saadi vrij te krijgen. De twee verdwenen spoorloos op 5 januari, nadat ze ‘s morgens vroeg hun hotel in Bagdad hadden verlaten. ,,Dit is weer een demonstratie van blind terrorisme, dat geen onderscheid maakt tussen mensen, religies, geslacht of nationaliteit”, aldus al-Yawar. Hij zei niet hoe hij wist dat de 43-jarige verslaggeefster van de Franse krant Libération was ontvoerd. (ANP)

Conflict over regels voor fotografen in stadions opgelost

Het conflict tussen de Eredivisie CV en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) over de gedragsregels voor sportfotografen is opgelost. Dit bericht NRC Handelsblad. Fotografen in een voetbalstadion mogen voortaan een half uur na de wedstrijd materiaal verzenden dat gebruikt wordt voor mobiele toepassingen, zoals het tonen van doelpunten op mobiele telefoons. De invoering van andere regels, zoals de beperking om slechts foto’s van ,,journalistiek relevante momenten” te maken is volgens betrokkenen van de baan. Dit compromis is bereikt na bemiddeling van vice-president W. Tonkens-Gerkema van de rechtbank van Amsterdam. Drie maanden geleden had de NVJ in kort geding geëist dat de ECV alle beperkende regels voor sportfotografen zou laten varen. Aanleiding tot het kort geding was een brief die ECV in oktober naar de media verstuurde, waarin zij eenzijdig een aantal voorwaarden formuleerde waaraan fotografen bij de eerstvolgende wedstrijd moesten voldoen. De ECV had toen net aan het bedrijf Infostrada het exclusieve recht verkocht om wedstrijdbeelden via mobiele telefoons te verspreiden. Geen van de betrokken partijen wilde commentaar geven op het compromis dat nog niet helemaal is geformaliseerd.

Geen provinciesteun RTV Drenthe

De provincie geeft RTV Drenthe geen extra geld, mocht de Tweede Kamer de provincies verantwoordelijk maken voor de regionale omroepen. Provinciale Staten vinden dat de omroep met de bestaande middelen de broek moet kunnen ophouden. De staten ergeren zich aan de houding van de omroep. De statencommissie Cultuur liet geen spaan heel van het meerjarenbedrijfsplan. In dat plan schetst de omroep een positief en een negatief toekomstplan. Volgens PvdA-statenlid Boer heeft het plan niets met de realiteit van doen. D66-statenlid Sluiter noemde het een plan zonder pit, zonder fantasie en zonder inspiratie. Volgens gedeputeerde Schaap hoeft RTV Drenthe niet bang te zijn dat de provincie zich bemoeit met de inhoud van de programma’s, maar enige bemoeienis moet volgens Schaap toch kunnen, omdat wel gekeken moet worden hoe er met subsidiegeld omgegaan wordt. Het wachten is nu op het besluit van de Tweede Kamer over de toekomst van de regionale omroepen. Als het aan Schaap ligt wordt de omroep onder het provinciebestuur gebracht.

Jan Hoek nieuwe algemeen directeur van de Wereldomroep

Het bestuur van de Wereldomroep heeft met instemming van staatssecretaris Medy van der Laan (OCW) Jan Hoek per 1 januari 2005 benoemd tot algemeen directeur van de Wereldomroep. Hij volgt hiermee Lodewijk Bouwens op. Jan Hoek functioneerde sinds begin 2004 al als waarnemend algemeen directeur. Jan Hoek werkt sinds eind 1994 bij de Wereldomroep. Hij begon in de functie controller en werd na een jaar benoemd tot directeur financiën en logistiek. Voor die tijd werkte hij voor Wegener, in de advies- en IT-branche en voor de KLM. Jan Hoek vervult verschillende bestuursfuncties en heeft een MBA van Webster University. (Persbericht)

“Stormloop op decoders digitale televisie”

Soms wel honderd klanten per dag. Bij Media Markt, Staffhorst, BCC en andere elektronicazaken in de provincie Utrecht is de vraag naar decoders voor digitale televisie overstelpend. Zeker sinds Casema schermt met een korting van 80 euro. Maar de decoder leveren is een ander verhaal. Voorlopig althans. Op 15 december begon Casema met de actie. De kabelexploitant verstrekt het digitale signaal gratis, maar zonder decoder geen beeld, en dat kost wel geld. Normaal gesproken 149 euro, maar wie voor 15 januari reageert, mag de Samsung- ontvanger plus het smartcardpakket hebben voor 69 euro. Casema bestelde in Japan 10.000 decoders. ,, Op basis van ervaringscijfers,” zegt woordvoerder Vos. Dat bleek een verkeerde inschatting. Nog geen week later was alles uitverkocht. R. Bockmeulen van Staffhorst: ,, In ons filiaal in Utrecht waren we er na één dag al doorheen. Het vervelende is dat ze daarna niet meer te leveren waren.”

Avro-OR overweegt stappen tegen bestuur

De Avro-OR is kwaad over een verklaring waarin het bestuur meldt na OR-vragen te hebben afgesproken dat interimdirecteur Gerben Eggink tot 1 april blijft. De OR heeft echter geen vragen gesteld, maar alleen bestuursverklaringen aangehoord. De OR wilde Egginks contract juist na 1 april verlengen en pas directiekandidaten oproepen als de nieuwe strategie een directieprofiel voortbracht. De OR wil ook een medezeggenschaps-convenant dat recht doet aan de positie van de OR in het proces. De OR stelt dat het bestuur daarover zwijgt, maar wel alle initiatieven naar zich toe trekt, terwijl de directeur de overlegpartner van de OR is. Ook doorkruist het bestuur procedureafspraken, het stappenplan en de beïnvloedingsmogelijkheid van de OR, die 7 januari in een brief het bestuur liet weten zo niet te kunnen werken en zich op stappen te bezinnen. (via Villamedia)

VRT: “één” IS DE NIEUWE NAAM VAN TV1

“één” is de nieuwe naam van TV1. Algemeen directeur tv van de VRT Aimé Van Hecke heeft de nieuwe naam voorgesteld. Het oude zonnetje van TV1 maakt plaats voor de zilveren letters “één”, mét accenten. “De nieuwe naam onderstreept betrouwbaarheid (“de beste, de eerste, de referentie”) en heeft een symbolische waarde (“één zijn, één worden”). Hij werd gekozen uit zo’n 800 namen. De naamsverandering gaat gepaard met een heel pak nieuwe programma’s. Op 21 januari start die nieuwe programmering. Ook krijgen veel vertrouwde namen een nieuwe “look” of een accentverschuiving De “sterke blijvers” blijven uiteraard op post op “één”. In “FC De Kampioenen” en “Thuis” staat de liefde meer dan eens centraal. “Kampioenen” Bieke en Marcske stappen in het huwelijksbootje. In “Thuis” spelen de liefdesperikelen zich vooral af ten huize van Marianne en dochter Ann. Opvallend is dat “Thuis” vanaf 21 januari wat later begint, om 20.30 uur. Kijkers krijgen dan ook de nieuwe generiek te zien. In “Vlaanderen Vakantieland”, nog zo’n sterkhouder, gaat muzikant Axl Peleman in de VS zes weken lang op zoek naar de wortels van de blues. “één” biedt een pak nieuwe programma’s, die vaak een positieve boodschap uitdragen. Zo is er “Ombudsman”, een interactief programma dat met kijkers oplossingen zoekt voor andere kijkers. In twee nieuwe reeksen van “Het leven zoals het is” worden mensen gevolgd die van verzorgen hun beroep hebben gemaakt: “Spoedgevallen” en “Zoo”. Er zijn twee nieuwe fictiereeksen, de dramareeks “De kinderen van Dewindt” en de comedy “Halleluja !”, en ook enkele nieuwe amusementsprogramma’s: “Wit in Vegas”, “De thuisploeg”, en het humoristische “De bovenste plank”.

Canal Digitaal: National Geographic uit pakket

CanalDigitaal meldt dat vanaf 17 januari 2005 de documentairezender National Geographic Channel niet meer via het Nederlands Canal-Digitaal pakket te ontvangen zal zijn via de schotel. De exacte reden is nog onduidelijk, maar CanalDigitaal en National Geographic Channel hebben samen besloten de doorgifte te stoppen. De zender is onderdeel van het Basis-pakket. Welke zender er voor in de plaats komt is nog onbekend. Op korte termijn moet daar meer duidelijkheid over komen.

‘CSI’ en ‘Will & Grace’ tv-winnaars People’s Choice

De Amerikaanse series ‘CSI: Crime scene investigation’ en ‘Will & Grace’ zijn zondag de televisiewinnaars geworden van de People’s Choice Awards, de Amerikaanse publieksprijzen. De politieserie ‘CSI’ werd door het Amerikaanse publiek gekozen als beste dramaserie. De vrouwelijke hoofdrolspeelster uit de show Marg Helgenberger werd geëerd als beste vrouwelijke televisiester. De politieserie kent in Amerika twee afgeleide series, ‘CSI: Miami’ en ‘CSI: New York’, waar iedere week miljoenen kijkers voor thuis blijven. In Nederland worden vanaf maart de nieuwe afleveringen van de drie series bij RTL4 en Yorin uitgezonden. ‘Will & Grace’, waarin wekelijks een Hollywoodster een gastrol speelt, ontving de prijs voor beste comedyserie. In de categorie nieuwe series won ‘Desperate Housewives’ (vanaf 1 maart bij Net 5) voor drama en de ‘Friends’-spinoff ‘Joey’ voor beste comedy. ‘Joey’-ster Matt LeBlanc kreeg de prijs van het publiek voor beste mannelijke tv-ster. Andere programma’s die een People’s Choice Award ontvingen, waren onder meer ‘American Idol’, ‘Extreme makeover home edtion’ en ‘Newlyweds: Nick & Jessica’. Het Amerikaanse publiek kon zijn keuze maken door te stemmen via internet. (Nieuws.nl)

“TV commercials slecht bekeken”

De Bond van Adverteerders (BVA) presenteert woensdag een onderzoek van het media-adviesbureau van Alfred Levi (MM&MO) waaruit blijkt dat tv-commercials veel minder gezien worden dan vaak wordt aangenomen. De belangrijkste uitkomst: minder dan 20 procent van de door adverteerders betaalde kijktijd wordt daadwerkelijk bekeken. Alles wat lijkt op interessante content (bijvoorbeeld commercials als de Leeuw van Centraal Beheer of de Tokkies van Chello) worden vele malen beter bekeken dan minder geliefde uitingen. Als mensen tijdens commercials niet weg zijn om koffie te halen of te plassen, dan zitten ze voor de buis en doen iets anders. Zodra het gewenste programma weer begint, keert de aandacht pas terug. Marketeers houden zich volgens Levi te veel bezig met wat zij willen vertellen en niet met wat consumenten willen horen. Levi: Iedereen die communicatie of media blijft plannen zonder zich af te vragen of de boodschap enige kans van bereik heeft, maakt zich schuldig aan grove geldverspilling. Komende woensdag worden de onderzoeksresultaten gepresenteerd tijdens een BVA- bijeenkomst. (Via Mediafact.nl)

Nederland 2 marktleider in week 1

Nederland 2 was in week 1 marktleider met een marktaandeel van 17,5 procent. Met name de tv-actie voor Azië (de meeste mensen keken via Nederland 2) droeg hieraan bij. Nederland 1 had een marktaandeel van 11,1, Nederland 3 kwam uit op 6,2. Samen waren de publieke zenders goed voor een aandeel van 34,8 procent. De zenders van RTL Nederland scoorden samen 22,1 procent: RTL4 13,9, RTL5 4,2 en Yorin 4,0. SBS kwam uit op 19,3 procent: SBS6 12,4, Net5 3,9 en Veronica 3,0. In de kijkcijferlijst heeft SKO de tv-actie voor Azië onderverdeeld in de verschillende programmaonderdelen die afgelopen donderdag te zien waren. Daardoor was Hart van Nederland voor Azië (via Ned.2) het best bekeken programma met 2,68 miljoen mensen, de 10 KM heren bij het EK allround was goed voor 2,8 miljoen kijkers. Op drie staat Nationale Actie voor Azië met 2,5 miljoen, gevolgd door TV Show voor Azië (beide via Ned.2) met 2,4 miljoen. Spoorloos staat vijfde met 2,37 miljoen kijkers. (Adformatie)

Eurosport 2 vervangt EurosportNews

Vandaag is EurosportNews in verschillende betaalpakketten vervangen door Eurosport2. De nieuwe zender moet als tweede net van Eurosport gaan functioneren. Door de komst van Eurosport 2 wordt het mogelijk meer sportwedstrijden live op het scherm te brengen. Daarnaast is er ook aandacht voor sportnieuws. In tegenstelling tot EurosportNews kunnen de beelden nu fullscreen bekeken worden. Wel is er een scrollbar aanwezig, waarop alle belangrijke sportberichten te lezen zijn.

Murdoch volledig eigenaar Fox

Het Amerikaanse mediaconcern News Corporation van de zakenman Rupert Murdoch wil de aandelen van de Fox Entertainment Group kopen die het nog niet in handen heeft. News Corporation maakte maandag bekend te willen betalen met aandelen. De transactie heeft een waarde van ongeveer 7 miljard dollar, zo schreef het Amerikaanse dagblad The New York Times maandag op zijn website. Door de aankoop krijgt News Corporation een eenvoudiger structuur. Ook komt Murdoch in een betere positie om via Fox Entertainment Group zaken te doen omdat hij nu eigenaar van de gehele onderneming is. News Corporation bezit naast Fox onder meer dagbladen, tv-stations en satellietzenders. News Corporation had al 82 procent van de aandelen van Fox. Tot de Fox-group behoren onder meer het Amerikaanse televisienetwerk Fox, verscheidene tv-zenders en de Hollywood-studio 20th Century Fox.(ANP)

‘Medea’ trekt ruim half miljoen kijkers

De laatste productie van Theo van Gogh, de serie ‘Medea’, heeft zaterdagavond ruim een half miljoen kijkers getrokken. Dit blijkt zondag uit de cijfers van stichting Kijkonderzoek. ‘Medea’ is een moderne versie van de beroemde Griekse tragedie, waarin hoofdrollen worden gespeeld door Katja Schuurman en Thijs Römer. Die laatste was ook de hoofdacteur in Van Goghs laatste speelfilm ’06/05′, die half december zijn première beleefde op internet. Römer en Schuurman zijn sinds de opnames van ‘Medea’ een showbizz-koppel. Voor Van Gogh, die begin november vorig jaar op straat in Amsterdam werd doodgeschoten, was dit zijn tweede tv-serieproject sinds het met een Gouden Kalf bekroonde ‘Najib en Julia’ uit 2003. ‘Medea’ is, volgens de eigen site, een ‘journalistiek drama dat handelt over liefde en macht’. Van ‘Medea’ volgen nog vijf afleveringen, die telkens op de woensdagavond worden herhaald. (Novum/Nieuws.nl)

Koefnoen krijgt een tweede seizoen

Het populaire satirische programma Koefnoen zal later dit jaar terugkomen voor een tweede seizoen. Dat heeft de AVRO, die het programma uitzendt, zondag via haar website bekendgemaakt. In Koefnoen zijn onder andere Owen Schumacher en Paul Groot te zien, die eerder bekend werden door hun imitaties in Kopspijkers. Het is nog niet bekend wanneer het tweede seizoen van start zal gaan. Koefnoen trok meteen vanaf het begin veel kijkers bij de uitzending op vrijdagavond. Soms trokken de herhalingen op zondag zelfs nog meer kijkers dan de uitzending op vrijdag. De uitzending op oudejaarsavond trok zelfs 1,1 miljoen kijkers, reden genoeg voor de AVRO om er een tweede seizoen aan vast te plakken. (Nieuws.nl)

Ook CAIW kiest voor Irdeto-techniek voor digitale tv

Kabelaar CAIW stapt, in navolging van Essent, Multikabel en Casema over op de Irdeto2-uitzendtechniek voor haar digitale kabeldienst DTV. Tot op heden maakte CAIW gebruik van de Waypoint 100-ontvanger van Scientific Atlanta. Met de overstap naar de Irdeto2-techniek kunnen de abonnees van DTV kiezen uit meerdere ontvangers van o.a. Philips, Nokia, Samsung en Panasonic. Bestaande abonnees met een Waypoint 100-ontvanger kunnen deze ontvanger omruilen voor een Irdeto2-ontvanger. Als compensatie voor de omruilactie zal CAIW twee maanden geen abonnementskosten in rekening brengen voor het zogenaame ‘Premium-pakket’ van DTV. Het basispakket van DTV is gratis beschikbaar voor klanten van CAIW.

Schiedam wil schotels uit straatbeeld

De Schiedamse woningcorporatie Woonplus gaat satelietschotels uit het straatbeeld bannen. Op verschillende locaties in Schiedam worden de schotels vervangen door een gemeenschappelijk satelliet ontvangsysteem. Bewoners kunnen zich voor nog geen zeven euro abonneren op de nieuwe aansluiting waarmee 150 extra zenders te zien zijn. Twee jaar geleden begon Woonplus op verzoek van bewoners met een proef aan het Schuttersveld. Het satellietsysteem bleek een succes, aldus de wooncorporatie. Deze maand wordt het systeem geplaatst op drie locaties in de wijk Groenoord. (RTV Rijnmond)

NOS en De Mol wilden deal sluiten over eredivisie

De NOS en mediaondernemer John de Mol hebben aan het eind van de zomer met de gedachte gespeeld om samen te bieden op de televisierechten van het eredivisievoetbal. Dat zei NOS-directeur G. Dielessen vrijdag. Het initiatief voor die verkenning ging echter niet van hem uit. ,,In die periode sprak iedereen met iedereen en in zo’n gesprek tussen mij en De Mol kwam het idee ter sprake. Later meldden juristen dat het plan om mededingingstechnische redenen niet kon.” Een woordvoerder van De Mol bevestigde deze lezing. ,,Het doel van het plan was om elkaar te helpen, maar de NMa zou het waarschijnlijk zo interpreteren dat we de rest van de markt wilden uitsluiten.” Uiteindelijk trok De Mol aan het langste eind bij het verkrijgen van de samenvattingsrechten. De NOS bleef, met uitzondering van de radiorechten, met lege handen achter. In de Mediawet staat dat de NOS actueel verslag moet kunnen doen van nieuws- en sportgebeurtenissen. Dat is vastgelegd in het zogenoemde ‘voorkeursrecht’. Of de NOS, met de wet in de handen, ook kan afdwingen dat de omroep op dezelfde dag wanneer een wedstrijd is gespeeld beelden daarvan mag uitzenden, is nog niet duidelijk. Daarover moet de NOS eerst met de eerste rechtenhouder, De Mol, in onderhandeling. Volgende week gaan beide partijen daarover praten. Volgens Dielessen heeft zijn omroep overigens niet alleen verkennende gesprekken met De Mol gevoerd. ,,Nogmaals, iedereen sprak met iedereen. We hebben ook met RTL en SBS gesproken.” (ANP)

Gerard Timmer (BNN) Omroepman van het jaar

Gerard Timmer is door Broadcast Magazine uitgeroepen tot Omroepman van het Jaar 2004. De redactie van het omroepvakblad koos voor de 36-jarige Timmer omdat hij als directeur-voorzitter ondanks alle mogelijke (politieke) tegenwerking BNN afgelopen jaar in veilige haven heeft geloodst. Dat zijn omroep een loyale aanwinst is voor het publieke bestel, bleek juist in 2004, waarin BNN zich onderscheidde met een bewonderenswaardige programmatische creativiteit – onder andere uitmondend in een verrassende TeleVizier-Ringnominatie voor De Lama’s. De verkiezing werd bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van Broadcast Magazine in Bussum. Gerard Timmer neemt de (veertiende) titel over van Peter R. de Vries, die de prijs – een holografisch kunstwerk – niet live kon overhandigen. De misdaadverslaggever, momenteel actief in de Dakar Rally, deed dat via een video-opname. Timmers onderscheiding is geen afscheidsprijs – de redactie had net besloten dat hij het moest worden toen bekend werd dat hij zou opstappen – maar de beloning voor iemand die BNN heeft gemaakt tot een even levendige als noodzakelijke luis in de Hilversumse pels. Het overlijden van grondlegger Bart de Graaff in mei 2002, de kritiek op de soms platte programmering en de veel negatieve (en financiële) aandacht opslokkende ledenwerfcampagnes kregen BNN er niet onder. Integendeel, het bedrijf toonde vechtlust en veerkracht, vooral dankzij de even diplomatieke als zakelijke Timmer. Vanaf het begin is hij als jonge ‘pater familias’ altijd de bindende factor geweest aan de Hilversumse Arendstraat en verantwoordelijk voor de acceptatie van en waardering voor BNN, die in 2004 extra gestalte kreeg. Timmer is de veertiende Omroepman/vrouw van het Jaar in successie. (Broadcast Magazine)

“MTV vormt The Box om tot FunX-achtige tv-zender”

MTV Networks kocht juni vorig jaar clipstation The Box op van het Duitse Viva Media AG. “Er komen heel gewaagde programma’s op dat nieuwe kanaal”, voorspelt Dan Ligtvoet, managing director MTV Networks Benelux. “Het wordt een zender die de Nederlandse cultuur in zijn volle breedte gaat weerspiegelen. De integratie vindt momenteel juist bij jonge mensen plaats. Dat moet je oppakken en weerspiegelen in de media. Jonge meisjes van dertien spreken door hun Turkse en Marokkaanse vriendinnen een taaltje, dat wij niet meer kunnen begrijpen.” Ligtvoet kan nog niet te veel in detail treden, omdat de overname van The Box officieel nog afhangt van het toekennen van bestuurlijke bevoegdheid aan MTV op een aandeelhoudersvergadering, maar achter de schermen wordt er al druk gesleuteld aan de programmering voor het nieuwe kanaal. Hij wil al wel bevestigen, dat het nieuwe tv-kanaal zich zal richten op jonge vrouwen en dat het muziekbeleid urban zal worden: “Urban dan in de breedste zin van het woord, inclusief Marokkaanse en Turkse hiphop.” Daarmee zal het vergelijkbaar worden met een tv-versie van het populaire FunX. .

“Kabelbedrijven laten betalen voor doorgifte PO”

De Publieke Omroep denkt erover de kabelbedrijven te laten betalen voor doorgifte van de programma’s om de verliezen op te vangen als Den Haag niet bijspringt. Volgens bestuursvoorzitter Harm Bruins Slot dreigen de omroepen een kwart van de kijkers en de helft van de Ster-inkomsten te verliezen. Kabelbedrijven laten betalen voor doorgifte van de publieke programma’s zou een mogelijkheid zijn. Bruins Slot: ‘Als wij niets zouden ondernemen dan zal de schade groot zijn. Met het oog op het opvangen van verliezen zal er geld bij moeten. De bestaande inkomstenbronnen moeten we veilig stellen en als Den Haag ons in de kou laat staan moeten we nieuwe bronnen aanboren.’ In zijn nieuwjaarstoespraak schetste de voorzitter een doemscenario voor de komende drie jaar, de huidige concessietermijn. In 2008 wil staatssecretaris Van der Laan (Media) een nieuw bestel realiseren en daarom hebben de omroepen een uitzendlicentie voor drie in plaats van vijf jaar gekregen. ‘Met deze constatering is de agenda voor 2005 en de daarop volgende jaren direct bepaald. Het roer zal hoe dan ook om moeten: de netprofielen zullen daadwerkelijk aangepast, aangescherpt moeten worden. Het kijkgedrag dient daarbij leidend te zijn. Een aanscherping die tot consequentie heeft dat een rigoureuze aanpassing van de programmamix wordt gerealiseerd , bestaande programma’s worden geschrapt en nieuwe programma’s ontwikkeld.’ (ANP)

Steunzender voor Radio Oost in Deventer

De publieke regionale radiozender Radio Oost heeft sinds deze week een steunzender gekregen in Deventer. De frequentie van de steunzender is 97.9 MHz. (via Radioforum)

Drenthe voor Azië: goed voor 1,1 miljoen Euro

De inzamelingsactie “555 Drenthe voor Azië” is een overweldigend succes. Donderdag haalden RTV Drenthe en de provincie € 1.144.732,= binnen voor gironummer 555 van de gezamenlijke hulporganisaties. In een rechtstreekse radio- en televisie-uitzending vanuit de RTV Drenthe studio kwamen inwoners, verenigingen en bedrijven uit de provincie spontaan hun financiële steun aanbieden. Om 9.00 uur verrichtte Commissaris der Koningin Relus ter Beek de aftrap, waarna de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso de RTV Drenthe openingstune speelde. In de loop van de dag traden artiesten belangeloos op, konden fans tegen betaling met hun idolen op de foto en werd menig verzoekplaat ‘gekocht’. Er werden kunstwerken geveild en oliebollen verkocht en mensen konden darten en golfen. Alle opbrengsten gingen naar de slachtoffers in Azië. Gedeputeerde Hans Schaap en oud-gedeputeerde Henk Weggemans vormden een telefoonteam voor de benadering van het Drentse bedrijfsleven. Ook op alle gemeentehuizen werd geld ingezameld. De marathonuitzending werd gepresenteerd door Sophie Timmer en Sjoerd Looijenga. Commissaris Ter Beek zei ‘s ochtends te hopen op een bedrag van 6 cijfers, maar om 18.00 uur overtrof de (voorlopige) eindopbrengst van ruim 1,1 miljoen Euro ieders verwachting. Zijn oproep aan de inwoners van Drenthe om ‘naoberschap’ te tonen was duidelijk niet aan dovemansoren gericht. (Persbericht)

Ernst & Young moet inzage geven in dossiers RTV West

Het gerechtshof in Den Haag heeft op 30 december 2004 bepaald dat accountantskantoor Ernst & Young het Commissariaat voor de Media binnen twee weken inzage moet geven in de controledossiers van RTV West op straffe van een dwangsom van 5000 euro per dag. Daarmee vernietigt het hof het eerdere oordeel van de voorzieningenrechter in het kort geding dat het Commissariaat begin 2004 had aangespannen. Het Commissariaat heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat de controledossiers informatie kunnen bevatten die niet in de administratie van RTV West terug te vinden zijn en voor het toezicht op RTV West van belang kunnen zijn. Het Commissariaat is verheugd met de uitspraak. Commissaris Inge Brakman: “Het is voor de praktijk van ons toezicht van groot belang dat de rechter heeft onderstreept dat een ieder verplicht is medewerking te verlenen bij het uitoefenen van onze bevoegdheden om naleving van de Mediawet te controleren.” Naar aanleiding van de in 2003 gebleken ernstige financiële problemen bij RTV West heeft het Commissariaat voor de Media nader onderzoek ingesteld en in dat kader heeft het aan Ernst & Young verzocht medewerking te verlenen door inzage te geven in haar voor de controle over 2001 en 2002 aangelegde zogeheten controledossiers. Ernst & Young weigerde medewerking waarna het Commissariaat een gerechtelijke procedure is gestart om de gevraagde medewerking af te dwingen. (Persbericht)

Bloomberg/Reality TV vervangt ZeelandNet TV

Kabelaar Delta Kabelcomfort heeft het tv-pakket in Zeeland aangepast naar aanleiding van het stopen van ZeelandNet TV. Daarvoor in de plaats komen de gecombineerde programma’s van Reality TV en Bloomberg (kanaal 22, frequentie 479,25 MHz).

België: Acht kandidaten voor voetbalcontract

Acht verschilllende kandidaten hebben zich gemeld voor de uitzendrechten van het Belgisch kampioenschap voetbal. Naast de vier zenders die vandaag de rechten van het voetbalseizoen exploiteren (RTBF,VTM,BeTV en Telenet-Canal+), hebben nog 4 andere kandidaten het boek opgevraagd waarin de info staat over de rechten voor het volgende contract, dat vanaf juli 2005 in werking treedt. Geen enkele buitenlandse zender zou meedingen naar de uitzendovereenkomst. De voetbalbond hoopt dat het contract meer zal opbrengen dan het huidige, dat goed is voor 15 miljoen euro. Het voetbalcontract voor de komende 3 jaar wordt opgesplitst in zes loten. De voetbalbond wil zo concurrentie tussen de tv-zenders ten volle uitspelen. Eén lot bevat de samenvattingen van de wedstrijden, die nu bij VTM en de RTBF worden uitgezonden. Een tweede pakket bevat de rechtstreekse uitzending van competitiematchen. Dat deel zit nu bij de betaalzenders Telenet-Canal+ en Be TV. Daarnaast zijn er ook pakketten met de andere wedstrijden, ook in tweede klasse. De voetbalbond gaat in eerste instantie onderhandelen met de huidige partners. Daarna komen de andere netten aan bod. (VRT)

Volkskrant praat mee over fusie AD

Bij het AD is opschudding ontstaan omdat de Volkskrant meepraat over de toekomst van het AD. Volkskrant- journaliste Leonoor Meijer is als COR-lid ook lid van de PCM-begeleidingsgroep voor de samenwerking met Wegener-titels. Dat meldt Villamedia vandaag. De redactieraad van het AD wil dat Meijer zich uit de begeleidingsgroep terugtrekt. Maar zij weigert te vertrekken en krijgt steun van voorzitter Dubbeling van de groep. Daarop hebben de OR-leden van het AD en de Dordtenaar hun werkzaamheden in de groep opgeschort. Dat staat in een brief van de redactieraad van het AD aan het personeel van PCM-dochter AMG, uitgever van de bij de samenwerking betrokken titels. Alle onheilsberichten over de vermeende opheffing van het AD verschenen altijd als eerste in de Volkskrant. Daar voeren hoofdredactie, redactieraad en -commissie en OR-leden regelmatig strategisch overleg en gaat ook informatie over de concurrerende krant over tafel. (Adformatie)

8 FM neemt steunzender Weert in gebruik

De regionale commerciële radiozender Radio 8 FM heeft haar steunzender in Weert in gebruik genomen. Dit bericht de website Radiovisie. 8 FM zendt vanuit Weert uit op 95,2 MHz met een vermogen van 500 watt.

Tv-zenders brengen stilte in beeld

Publieke en commerciële televisiezenders doen woensdag verslag van de drie minuten stilte die in acht wordt genomen voor de slachtoffers van de zeebeving in Azië. De NOS is vanaf 11.45 uur aanwezig op het Binnenhof in Den Haag waar een herdenking plaatsheeft. RTLZ (RTL5) geeft die beelden ook door. Om 12.00 uur beginnen de drie minuten stilte. Vanaf dat moment besteden alle publieke zenders, de RTL-zenders (RTL4/5 en Yorin) en SBS-zenders (SBS6, Net5 en waarschijnlijk ook Fox Kids op het kanaal van Veronica) er aandacht aan. Op diverse locaties staan camera’s opgesteld waar de diverse zenders beelden van kunnen betrekken. Door deze faciliteiten te delen worden kosten bespaard. De camara’s tonen de (mogelijke) stilte op het Binnenhof, een snelweg (de A27), een treinstation (Utrecht CS), in een fabriek en op Schiphol. De tv-makers gaan ook schakelen met locaties in het buitenland, maar welke dat zijn, is dinsdag nog niet duidelijk. (Telegraaf)

Dagjournaals Nederland 2 trokken 1,4 miljoen kijkers

De dagjournaals van de NOS op Nederland 2 trokken vorig jaar gemiddeld 1,4 miljoen kijkers. Deze keken drie minuten of langer aaneengesloten naar een van de bulletins die sinds een jaar te zien zijn op de zender. De cijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van Publieke Omroep. Door de dagjournaals op Nederland 2 bereikte het NOS Journaal het afgelopen jaar dagelijks ruim een miljoen mensen meer dan in 2003. Toen keken overdag gemiddeld 1,3 miljoen mensen naar de nieuwsbulletins op Nederland 1. De dagjournaals trokken de meeste kijkers op de dag van de moord op Theo van Gogh op 2 november: 4,2 miljoen. Gemiddeld 2,5 miljoen mensen volgden dagelijks via Nederland 3 het nieuws over de vloedgolven die op 26 december Azië en Afrika troffen. (ANP)

Publieke Omroep neemt tv-programma’s onder de loep

Publieke Omroep (PO) gaat samen met de afzonderlijke omroepen tientallen televisieprogramma’s kritisch tegen het licht houden en kijken of ze nog langer bestaansrecht hebben. Dat meldde vertrekkend netcoördinator van Nederland 2, Joop Daalmeijer. Namen van programma’s wilde hij maandag niet noemen. Met ingang van de nieuwe voetbalcompetitie is de NOS de tv-rechten van deze sport kwijt. De omroepbestuurders zien in dat gegeven een goed moment om ook de overige programmering onder de loep te nemen. De kijkcijfers worden extra goed bekeken, beoordeeld wordt of ze wel als ‘publiek programma’ te bestempelen zijn en ook of ze voldoen aan het profiel van het betreffende net. De evaluatie heeft de komende weken plaats. Daarna beoordelen de bestuurders of sommige programma’s moeten sneuvelen. PO gaat die discussie samen met de omroepen aan. Als een omroep een programma wil voortzetten ondanks een kritische beoordeling, dan kan dat, aldus Daalmeijer. Dat betekent volgens hem niet dat er dus niets zal veranderen. ,,Omroepen zijn best toe aan een kritische beoordeling, aan het maken van nieuwe afwegingen”, verwacht de netcoördinator. (ANP)

De Mol versterkt mediabedrijf met financieel directeur

John de Mol heeft een financieel directeur binnengehaald voor zijn media-activiteiten. Voormalig Endemol- medewerker Peter Rademaker gaat die functie vervullen, zo heeft De Mol maandag bekendgemaakt via zijn investeringsmaatschappij Talpa. Rademaker was de afgelopen jaren financieel directeur van Endemol Nederland. Daarvoor was hij werkzaam bij Endemol Holding NV, het tv-productiebedrijf dat John de Mol en Joop van den Ende in 2000 verkochten aan het Spaanse Telefónica. De benoeming past in de strategie van De Mol om Talpa Media tot ,,een serieuze mediapoot” te laten uitgroeien, zei zijn woordvoerder. Talpa verwierf eind vorig jaar de belangrijkste uitzendrechten voor het eredivisievoetbal. De Mol wil deze rechten gebruiken voor zijn nieuwe nationale tv-zender. Talpa Media bezit nu al radiozenders in Nederland, België en Denemarken. (ANP)

Groen licht voor Aalburgse Omroep Stichting

De gemeenteraad van Aalburg heeft ingestemd met de toewijzing van zendtijd aan de Aalburgse Omroep Stichting (AOS). Het bestuur bestaat uit voorzitter Huib de Groot, penningmeester Freek de Groot en André Paans. Op 15 maart dit jaar werd een aanvraag ingediend bij het Commissariaat voor de Media voor de toewijzing van zendtijd. De zendtijd was vrijgekomen na intrekking van de zendmachtiging van Stichting Aalburg Lokaal, die vanaf maart geen uitzendingen meer verzorgde. “We wachten nu de schriftelijke bevestiging nog af en komen daarna met onze plannen naar buiten”, aldus woordvoerder André Paans. Hij kon wel bevestigen dat de uitzendingen waarschijnlijk in maart van start gaan. Onderwerpen die daarbij centraal staan, zijn Nederlandstalige muziek, lokaal gebonden nieuws en sport. (Het Kontakt)

Spijkers jaaroverzicht trekt meeste kijkers

Het ‘Spijkers jaaroverzicht’ heeft op oudejaarsavond verreweg het hoogste aantal kijkers getrokken. De speciale uitzending van het succesprogramma van Jack Spijkerman hield bijna drie miljoen Nederlanders aan de buis gekluisterd. Dit is ruim een miljoen meer dan de nummer twee van de avond, de ‘Oudejaarsloterijshow’. Nederlanders zetten hun televisie op oudejaarsavond massaal op Nederland 3 waar het Kopspijkers jaaroverzicht te zien was. Met ruime achterstand volgt als tweede de ‘Oudejaarsloterijshow’, uitgezonden op RTL4, met iets minder dan twee miljoen belangstellenden. Dit blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek. Ook nummer drie komt van RTL4, met een lichte voorsprong bleef ‘Knallende Kurken’ de oudejaarsconferente ‘Lebbis & Jansen Oudejaars 2004’ net voor. Lebbis en Jansen trokken 1,7 miljoen kijkers. (Nieuws.nl/NOVUM)

Stijging televisie kijken zet door in 2004

De gemiddelde tijd besteed aan het kijken naar de televisie is wederom gestegen. Zaten Nederlanders van 6 jaar en ouder in 2003 187 minuten per dag voor de televisie, in 2004 stijgt de kijktijd naar 192 minuten per dag (3 uur en 12 minuten). De evenementen in en buiten de sport zijn in 2004 goed bekeken. De toplijst zonder sport wordt aangevoerd door André Bedankt, de begrafenis van Prins Bernhard en Prinses Juliana en Idols. In vergelijking met 2003 steeg het marktaandeel over de gehele dag van de Publieke Omroep van 34.4% naar 36.1%, van RTL Nederland daalde het van 26.2% naar 24.1% en van de SBS zenders bleef het gelijk met 16.8%. In de avond kende de Publieke Omroep een stijging van 2.0%, RTL Nederland een daling van 1.5% en de SBS zenders een daling van 0.3%. Waar in 2003 RTL4 het hoogste marktaandeel had over de gehele dag (16,4%), had Nederland 2 dat in 2004 (18.4%). (Persbericht)