Media kort: juli 2000

CITY FM SLEEPT KPN VOOR DE RECHTER

De commerciele regionale radiozender CityFM sleept KPN Telecom voor de rechter en eist een schadevergoeding van zeker 350.000 gulden. Ook vijftien andere regionale commerciele zenders beraden zich over een gezamenlijke schadeclaim. KPN verzorgt voor de radiozenders de verbinding tussen de radiostudio en zender. De laatste maanden kwam er echter geregeld een “kink” in de kabel en werden er “ernstige” fouten gemaakt, aldus CityFM. Het gevolg was dat er dikwijls stilte te horen was op de zender. (o.a. HC) 

RADIO 916: COMMISSARIAAT LEVERT “BRODDELWERK”

In de zaterdageditie van het dagblad “Z” staat een uitgebreid interview met Paul Aalbers en Raoul Wedel van Radio 916. Deze zender is haar uitzendlicentie voor de gemeente Rijnwoude en Zevenhuizen/Moerkapelle onlangs kwijtgeraakt aan Radio Rijnwoude. Radio 916 laat het er echter niet bij zitten. Zij zien de juridische strijd die gaat volgen “met vertrouwen” tegemoet, want het besluit van het Commissariaat voor de Media rammelt aan alle kanten.

CAROLINE E E N DAG MET 600 KILOWATT OP MIDDENGOLF

Radio Caroline zal op zaterdag 19 augustus één dag uitzenden op de middengolf met een vermogen van 600 kilowatt, op een frequentie van 1296 kilohertz. Dat bericht het Internetmagezine Radiovisie vrijdag. De uitzending heeft alles te maken met de Caroline Supportersdag die dezelfde dag in Leeuwarden plaatsvindt, op het voormalige Veronica- zendschip de Norderney. Het is een organisatie van de Nederlandse tak van de Caroline Support Group. De uitzendingen vinden plaats via de zendinstallatie die normaal gebruikt wordt door de BBC World Service in Orfordness in Engeland. BBC WS gebruikt de 1296 kHz slechts sporadisch, terwijl er wel 24 uur per dag uitgezonden wordt op de 648 kHz. Merlin Communications, die het zenderpark in Orfordness beheert, is steeds bereid de 1296 kHz te verhuren mits er met de nodige gelden over de brug gekomen wordt. (Radiovisie)

SPRINGER ZOEKT VROUWELIJKE ASSISTENT

Vele jaren trok de spraakmakende talkshow van Jerry Springer miljoenen kijkers, maar tegenwoordig zit de klad er een beetje in: het publiek laat het afweten. Om de inzakkende kijkcijfers een halt toe te roepen is Jerry Springer nu op zoek naar een vrouwelijke assistent. “Ze moet slim en sexy zijn”, aldus Springer die de afgelopen tijd al een aantal sollicitatiegesprekken heeft gevoerd. (HC)

KINDERNET5 BREIDT ZENDTIJD UIT

KinderNet 5 heeft bekendgemaakt de zendtijd tot 15.00 uur te zullen uitbreiden. In augustus zal de programmering volgens marketing manager Jos Vrolijk in het kader van de zomervakantie een soort ‘best of’ KinderNet bevatten, waarna in september een vol- waardige programmering volgt, ook tijdens de voormiddag. Daarbij zal de zender ook nieuwe eigen producties uitzenden, waarvoor onder anderen Marit van Bohemen is aangetrokken voor een live-programma. KinderNet 5 zal vooral te maken krijgen met concurrentie van publieke zijde (het nieuwe Jeugdnet op 3) en FOX Kids. Om zichzelf beter te profileren zal het tv-station per 1 augustus een nieuwe netstijl introduceren en ook een aantal marketingactiviteiten ontplooien om kinderen op de zendtijduitbreiding te wijzen. (Broadcast Magazine)

WIJZIGINGEN IN ZOETERMEERS TV-BASISPAKKET

De Zoetermeerse Programmaraad heeft besloten om TMF, Eurosport en RTL5 uit het Zoetemeerse tv-basispakket te halen. Deze zenders zullen vanaf 5 september alleen nog in het pluspakket te zien zijn. Vanuit het pluspakket zullen de publieke tv- zenders ZDF, WDR en BBC 2 naar het basispakket worden overgeheveld. Tevens zal de Arabische zender MBC aan het basispakket worden toegevoegd en zal de Franse zender France 2 worden vervangen door TV5. Hoe het pluspakket er vanaf 5 september verder uit komt te zien wordt bepaald door kabel- exploitant Casema. (o.a. Z-HC)

CANAL+ BOOS OP COMPUTERMAGAZINE

Uitgeverij VNU moet zo spoedig mogelijk alle exemplaren van het blad Computer Idee uit de handel nemen. Dit heeft de rechter bepaald in een kort geding dat was aangespannen door de betaalzender Canal+. In het blad staat hoe men met een paar ingrepen op een computerscherm naar de gecodeerde Canal+ uitzendingen kan kijken. In vijf stappen verandert het gecodeerde beeld in een helder beeld. Volgens de rechter zet het blad met de informatie de lezers aan tot het plegen van een strafbaar feit. Het blad meent dat slechts de technische mogelijkheden worden beschreven. (NOStt)

DOORGIFTE BVN IN AMERIKA OP LOSSE SCHROEVEN

De satellietzender BVN-TV, die een selectie van zowel de Nederlandse als de Vlaamse publieke omroep uitzendt, heeft problemen met haar doorgifte in de Verenigde Staten. Het station wordt daar nu doorgegeven door Kelly Broad- casting Services, maar dat bedrijf heeft onlangs al zijn activiteiten stopgezet. Het signaal van BVN-TV wordt nog wel doorgegeven aan de Amerikaanse- abonnees, maar de zender kan geen nieuwe abonnementen meer verkopen. BVN is nu in overleg met EchoStar om het signaal aan het pakket van deze operator toe te voegen. (o.a. Spits)

COMEDYSERIE OPPASSEN! WORDT VERVOLGD..

De comedy Oppassen! van de VARA gaat in het nieuwe televisieseizoen verder zonder de onlangs overleden hoofdrolspeler Coen Flink. De VARA heeft hiertoe besloten na overleg met de weduwe van Flink en de productiemaatschappij Blue Horse Productions. De omroep maakte dit donderdag bekend. Coen Flink speelde vanaf begin jaren negentig de rol van Opa Buijs in de populaire comdeyserie. Hoe het gat dat Flink na zijn overlijden achterlaat wordt ingevuld, is volgens een woordvoerder van de omroep nog onduidelijk. ,,De schrijvers en producers van de serie, Chiem van Houweningen en zijn echtgenote Marina, zijn er nog niet helemaal uit.” Het afscheid van opa Buijs wordt in elk geval in de serie opgenomen. De comedy komt in het nieuwe seizoen met dertien nieuwe afleveringen. Wanneer de eerste episode precies op de buis komt, is onbekend. (ANP)

ENDEMOL-BESTUURDERS LATEN VOOR MILJOENEN AAN OPTIES LIGGEN

Bestuurders van het amusementsbedrijf Endemol zullen zo’n 245.000 opties niet uitoefenen. Door die acties laten de bestuurders een bedrag van naar schatting tientallen miljoenen guldens liggen. Endemol oprichters John de Mol jr. en Joop van den Ende spinnen goed garen bij het besluit van de bestuurders, want zij zouden de aandelen voor de topmannen moeten leveren. Een woordvoerder van Endemol kan niet zeggen hoeveel de opties precies waard zijn. “Dat is afhankelijk van de uitoefenprijs en de aandelenkoers bij verzilvering”. Volgens de Endemol-woordvoerder zien de bestuurders vrijwillig af van het verzilveren. Over de reden en om welke bestuurders het gaat, wil het bedrijf geen mededelingen doen. De koers van Endemol is in negen maanden vervijfvoudigd. Het Spaanse Telefónica wil Endemol inlijven en is bereid er f 12 miljard voor neer te tellen. In een bijzondere aandeelhouders- vergadering vrijdag praten de aandeelhouders over het bod. (Nu.nl)

DUITS PRIMACOM AAST OP MULTIKABEL

Een van de laatste grote Nederlandse zelfstandige kabelbedrijven dreigt in buitenlandse handen te vallen. Het Duitse PrimaCom wil haar Nederlandse branchegenoot Multikabel overnemen. PrimaCom, waarin UPC een belang heeft van 22,3%, heeft hierover dinsdag exclusieve onderhandelingen gevoerd met de Noord-Hollandse onderneming. Multikabel heeft 300.000 abonnees en is op 320.000 huizen aangesloten, allen gesitueerd in Noord-West Nederland. Het netwerk is praktisch volledig gemoderniseerd, met 800 km glasvezel. Naast kabel-tv wordt ook internet (via Sonera), digitale televisie (“Mr. Zap”) en betaal-tv aangeboden. Als de overname doorgaat, heeft het beursgenoteerde PrimaCom in totaal ruim 1,2 miljoen abonnees en in zowel Duitsland als Nederland een marktaandeel van 5%. “Met PrimaCom hebben wij een sterke partner gevonden voor de verder ontwikkeling van nieuwe communicatiediensten bij Multikabel”, zegt Jos Molenkamp, algemeen directeur van Multikabel. “We zullen ten volle het synergievoordeel kunnen benutten.” Beide partijen verwachten de onderhandelingen eind juli af te ronden en de overname in september te realiseren. Multikabel is nu nog in handen van zo’n 35 gemeenten (65%), een aantal woningcorporaties (10%) en energiebedrijf Nuon (25%). De aandeelhouders zouden geheel of gedeeltelijk van hun pakket af willen, omdat het niet tot hun kernactiviteit behoort. Zij hebben PrimaCom ook uitverkoren uit een groep van “gekwalificeerde bieders”, zo laten de kersverse onderhandelaars weten. (DFT)

KABELKRANTEN WEGENER NAAR NMC

Mediaconcern Wegener wil de exploitatie van in totaal elf kabelkranten van Brabant Pers en TV Krant Gelderland afstoten aan Nieuwe Media Combinatie (NMC) uit Den Helder. De verwachting is dat de transactie binnenkort kan worden afgerond. Brabant Pers en TV Krant Gelderland zijn sinds 14 maart onderdeel van Wegener, toen het mediaconcern de VNU Dagbladengroep definitief inlijfde.

DELTA RADIO TOCH VANAF KOOTWIJK?

Delta Radio heeft een verzoek tot uitspraak gedaan bij de Raad van State om alsnog gebruik te mogen maken van de locatie in Kootwijk bij Apeldoorn, dat bericht het Internetmagazine Radiovisie. Een protest van de inwoners en de gemeente Apeldoorn wat leidde tot verbod van de bouw van een zendmast bij Kootwijk is inmiddels verworpen door de Raad van State. Als de Raad van State ingaat op het verzoek van Delta Radio, dan zal alsnog uitgezonden worden vanop de Veluwe en niet vanaf de Noordzee.

AMERIKAANSE BIG BROTHER DREIGT FLOP TE WORDEN

De televisieserie Big Brother dreigt in de Verenigde Staten een flop te worden. Sinds het begin van de uitzendingen afgelopen woensdag bij de tv-maatschappij CBS zijn de kijkdichtheidscijfers alleen maar gedaald. Dit blijkt uit maandag bekendgemaakte onderzoekscijfers. Woensdagavond trok de uitzending over de tien bewoners van het van de buitenwereld afgesloten huis bij Los Angeles nog 22,4 miljoen kijkers, maar donderdag waren het er nog maar 11,6 miljoen. Vrijdag keken 8,6 miljoen Amerikanen en een dag later was het aantal belangstellenden gedaald tot 6,5. CBS heeft meer dan 45 miljoen dollar betaald voor de rechten voor Big Brother. (ANP)

ACTIE VOOR TERUGKEER BNR OP UTRECHTSE KABEL

De Gemeente Utrecht en kabelexploitant Casema hebben besloten Business Nieuws Radio per 1 juli niet meer via de kabel in Utrecht-stad door te geven. BNR is een actie gestart om de zender terug op de kabel te krijgen: Als u het niet eens bent met deze beslissing van de Gemeente en Casema stuur dan uw reactie naar: Business Nieuws Radio – T.a.v. Monique Groot Postbus 74045 – 1070 BA Amsterdam. Meer informatie: info@businessnieuws.nl

WEDEROM INVAL BIJ RUSSISCH MEDIA MOST

In Moskou hebben dinsdag de politie en de veiligheidsdiensten opnieuw een inval gedaan bij de kantoren van het kritische mediaconcern Media Most. Ze namen grote hoeveelheden financiële en persoonlijke dossiers mee in het kader van het onderzoek naar Media Most, eigendom van de tycoon Vladimir Goesinski. Ook bij de kantoren van NTV, het tv- station van Media Most, en het gasbedrijf Gazprom (deel-eigenaar van NTV) kwam de politie langs. Goesinski, de enige mediatycoon die zijn concern toestaat scherpe kritiek te uiten op president Poetin, werd onlangs vier dagen lang in de gevangenis gezet in het kader van het onderzoek naar Media Most. De inval van vandaag was de tweede in drie maanden. (NRC)

BANEN WEG BIJ BBC

De Britse publieke omroep BBC schrapt de komende drie jaar ongeveer 900 van de 20.000 banen. Dit heeft de nieuwe topman Greg Dyke maandag aangekondigd. De meeste banen verdwijnen onder technisch en administratief personeel. De reorganisatie is volgens Dyke noodzakelijk om de BBC voor ondergang te behoeden. (NRC)

PROTEST TEGEN AKKOORD CASEMA EN CONSUMENTENBOND

De Wanadoo-internetgebruikersgroep WIGG is niet tevreden met het akkoord dat Consumentenbond en Wanadoo/Casema hebben bereikt. Volgens de groep, die bijna 2.000 boze Casema-abonnees zegt te vertegenwoordigen, leggen de partijen het akkoord op verschillende manier uit. In tegenstelling tot de Consumentenbond zegt Casema dat niet elke abonnee 50 gulden terugkrijgt als vergoeding voor de problemen met internet via de Casema-kabel. Ook weerspreekt Casema dat internetabonnees 25 procent korting krijgen op hun abonnement tot de problemen zijn verholpen. De WIGG vindt dat Casema haar abonnees heeft misleid en acht een juridische procedure nu onvermijdelijk. (NRC)

BUSINESS NIEUWS NEEMT FM-ZENDER ROTTERDAM IN GEBRUIK

Sinds zondagochtend (klokslag 0.00 uur) heeft de commerciele nieuwszender Business Nieuws Radio haar etherfrequentie in Rotterdam in gebruik genomen. De nieuwszender is te horen op de 91.1 MHz en heeft een aanzienlijk bereik in Zuid-Holland. De zender bevindt zich op de antennetoren in de Rotterdamse Waalhaven en heeft naar alle waarschijnlijkheid een vermogen van enkele Kilowatts. Door de start van Business Nieuws Radio op de 91.1 MHz is het beluisteren van laatste uitzenddag van Hofstad Radio (via de evenementenfrequentie 91.0 MHz vanuit Den Haag) in de regio om Den Haag vrijwel onmogelijk geworden. (hvb) De zender van BNR op 91.1 MHz is uit de lucht gegaan, wellicht na klachten van Hofstad Radio. Door het off-air gaan van de zender van BNR kunnen de uitzendingen van Hofstad Radio, die vandaag voor het laatst uitzenden op de 91.0 Mhz, weer worden beluisterd. Naar verwachting zal de zender van BNR vannacht om 0.00 uur weer aan worden gezet, nadat Hofstad Radio haar uitzendingen heeft beeindigd. (hvb)

FISCUS JAAGT OP TV-STERREN

De Belastingdienst heeft de jacht geopend op al onze bekende tv-presentatoren die via een eigen besloten vennootschap (bv) voor omroepen en productiemaatschappijen werken, dat bericht de Telegraaf in haar editie van zaterdag. De fiscus eist dat over de vaak forse betalingen aan de tv- sterren loonbelasting wordt betaald.  De actie van de fiscus moet vele miljoenen guldens opbrengen en legt volgens de belastingadviseurs van de sterren en hun opdrachtgevers “een bom” onder het tv-bestel. “Linksom of rechtsom zullen de kosten voor omroepen en productiebedrijven fors stijgen”, aldus deze adviseurs. Bij Endemol heeft de Belastingdienst Grote Ondernemingen in Utrecht al de administratie doorgevlooid en nu wordt boekenonderzoek gedaan bij onder meer de VARA en de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica). De VARA wil hier geen commentaar op geven en Endemol zegt “een bevredigende regeling” met de fiscus te hebben getroffen. Een woordvoerster van HMG zegt dat alle presentatoren uitgebreide informatie van de directie hebben gekregen. De meesten van hen hebben inmiddels over dit gevoelige onderwerp een persoonlijk gesprek met HMG gevoerd.  Veel presentatoren zijn niet in dienst van een omroep of productiebedrijf. Zij hebben voor hun verdiensten een bv opgericht waarvan zij directeur-grootaandeelhouder zijn. De opdrachtgever betaalt aan deze bv een netto bedrag zonder hierover loonbelasting in te houden. Via hun bv betalen de sterren over hun verdiensten effectief 51,25 procent belasting. Dat is heel wat lager dan de 60 procent belasting die zij moeten afdragen als zij geen bv hebben en in loondienst of free-lancer zijn. De fiscus stelt nu dat veel tv-presentatoren exclusief voor bepaalde omroepen of productiebedrijven werken en dus feitelijk wél in loondienst zijn. Daarom eist de Belastingdienst een gedeelte van de betalingen op. De tv-presentatoren stellen daarentegen dat zij geregeld andere opdrachten aannemen, bijvoorbeeld van bedrijven of in het ‘schnabbelcircuit’, en daardoor wel degelijk ondernemer zijn. Een compromisvoorstel van de samenwerkende belastingadviseurs is onlangs gesneuveld. De adviseurs wilden dat iedere tv-presentator bij zijn eigen belastinginspecteur de mogelijkheid zou krijgen een verklaring te vragen, waarin de fiscus bevestigt dat de betreffende presentator ondernemer is.  (o.a. Telegraaf)

MANAGEMENTVERANDERINGEN BIJ TMF

Met ingang van 1 juli jongstleden is Len Doens (voorheen program director Vlaanderen) bij TMF aangesteld in de functie van program director international. Hij neemt de functie over van Frank Helmink, die na vier jaar TMF in dienst treedt bij het media content bedrijf Alpha69 Productions. Esther Tweebeeke, voormalig hoofdredactie/productie TMF NL) gaat de functie van program coördinator bekleden. Zij rapporteert aan Len Doens. Tot slot is Joris van Heukelom (voorheen marketingmanager TMF Vlaanderen) per 1 juli aangesteld in de functie van marketing director internationaal (Adformatie)

NOS START EPG OP INTERNET

De NOS heeft een Electronische Programmagids (EPG) op internet gelanceerd met 59 tv- zenders en 40 radiostations. Bij elk programma kan met een muisklik meer informatie worden opgeroepen. Tevens is het mogelijk om een prive-omroepgids te maken op basis van de voorkeuren van de gebruiker: http://portal.omroep.nl/

FILMDEAL OVITZ EN CANAL+

De Amerikaan Michael Ovitz gaat voor 900 miljoen dollar (ruim 2 miljard gulden) vijftien films produceren voor de Europese betaal-tv-zender Canal+. Ovitz is bekend geworden als de agent van veel grote filmsterren en oprichter van het ‘talenten’-bureau CAA. De films gaan 30 tot 80 miljoen dollar per stuk kosten. Canal+ betaalt 60 procent van de kosten, Ovitz moet de rest van het geld bij elkaar zoeken. Canal+ is grotendeels eigendom van het Franse Vivendi dat onlangs de Amerikaanse filmstudio Universal overnam, onderdeel van het Canadese Seagram. (NRC)

RADIO 916 STAPT NAAR BESTUURTRECHTER

Radio 916 gaat naar alle waarschijnlijkheid naar de bestuursrechter in Rotterdam om schorsing te vragen van het besluit om de zendmachtiging voor de gemeente Rijnwoude in te trekken. Het Commissariaat voor de Media besloot daartoe omdat Radio 916 niet voldoet aan alle eisen in de Mediawet. De machtiging voor de komende vijf jaar is naar Radio Rijnwoude gegaan. (Radiowereld)

THE BOX START IN LIMBURG EN NOORD-BRABANT

Het interactieve muziekkanaal The BOX is gestart met zes nieuwe boxen in Noord-Brabant en Limburg. Het kanaal is te zien via kabelexploitant Essent Kabelcom, dat voor het grootste gedeelte van de provincies de kabeldstributie verzorgt. The BOX is gestart in steden als Den Bosch, Heerlen, Tilburg, Venlo en Roermond en heeft een uitbreiding van circa 500.000 huishoudens gerealiseerd. (Broadcast Magazine)

SPORT1 SPONSORT KORFBALCLUB

Sport1 wordt per 31 augustus hoofdsponsor van de korfbalvereniging Blauw-Wit uit Heerenveen. De korfbalclub zal tenminste drie seizoenen door het leven gaan als BW/Sport 1. Het is de bedoeling het aantal tv-minuten voor korfbal sterk uit te breiden. Daarnaast zal een wekelijks korfbalmagazine verschijnen. Sport1 is een van de themakanalen die UPCtv vorig jaar lanceerde. Naast het sportkanaal bestaat het aanbod momenteel uit de kanalen Extreme Sports Channel, Film1, Club, Avante, Reality TV, Innergy en Expo 24×7. (Adfo)

CASEMA START IN APRIL 2001 MET DIGITALE TV IN BREDA

Televisiekijkers in de gemeente Breda kunnen vanaf 1 april volgend jaar via een decoder een film op het scherm bestellen. Dat maakte A. de Veer van Casema deze week bekend bij de ondertekening van het contract met de gemeente over de bekabeling in de buitengebieden. Casema gaat eerst aan de slag met die bekabeling. Als die klaar is, krijgen alle inwoners van Breda voor hetzelfde geld een pakket aan tv-zenders. Op twaalf huishoudens na, die krijgen ter compensatie geld voor een schotel. In het najaar voert Casema twee zenderpakketten in, een basispakket van zeventien zenders en een pluspakket met nog eens zeventien zenders. De volgende stap is betaal-tv. Kijkers huren een decoder (f 9,95 per maand) en kiezen als ze dat willen een film die op vooraf vastgestelde tijdstippen draait (f 8.95 per keer). “Het geld wordt automatisch van de rekening afgeschreven”, zegt De Veer. In de regio’s Utrecht en Den Haag is deze vorm van betaal-tv al in gebruik. De Veer verwacht ook veel van de derde stap die Casema volgend jaar zet. Kijkers kunnen zelf themapakketten samenstellen met programma’s op het gebied van sport, muziek, pornografie, of populair wetenschappelijk. Het gaat dan om zenders die nu nog niet voor de kijkers toegankelijk zijn zoals bijvoorbeld de extra zenders van MTV en Discovery Channel. Voor kijkers met interesse in buitenlandse zenders zoals de Turkse commerciële omroepen, denkt Casema aan het samenstellen van speciale pakketten. (o.a. Stem)

AMSTERDAM: MINDER LOKALE TV-ZENDERS IN BASISPAKKET

In het basispakket dat Amsterdamse televisiekijkers ontvangen moeten minder lokale zenders komen. Deze plaatselijke zenders – Salto 1 en 2 en AT 5 – leggen een ‘onevenredig groot beslag op de schaarse capaciteit’. Dat schrijft de Algemene Programmaraad in het kabelplan waarin de zenders staan die vanaf 1 september in het basispakket zitten. De Algemene Programmaraad (APR) ziet in plaats van de lokale zenders liever grote, populaire zenders. De raad, de consumentenvertegenwoordiging die bepaalt welke 26 televisiezenders in het basispakket komen, wil ook Discovery Channel, Eurosport, BBC Word en Rai Uno in het pakket. Kleurnet en de kabelkrant Nieuwsnet 9 verdwijnen. UPC geeft momenteel 32 zenders door. BBC World en Rai Uno vallen onder die zes ‘extra’ zenders. UPC weigerde eerder Discovery Channel en Eurosport door te geven, omdat die zenders betaling eisen. Het Commissariaat van de Media bepaalde dat dit inderdaad een ‘zwaar- wegende’ reden was doorgifte te weigeren. De APR wil tegen dit besluit in beroep gaan. Volgens de raad vormt het vragen van een redelijke betaling voor doorgifte geen ‘dusdanige zwaarwegende reden’ voor een kabelmaatschappij om in te gaan tegen een advies van de programmaraad. De APR pleit verder voor de oprichting van een nationale federatie van programmaraden die de krachten moet bundelen tegen ‘de machtsconcentratie van een handvol exploitanten’. APR-voorzitter C. Wolzak verwacht dat binnen drie tot zeven jaar de monopoliepositie van de kabelmaatschappijen is verdwenen vanwege de komst van andere verspreidingstechnieken. ”Om daar op in te spelen is het goed om nu al een professionele organisatie op te zetten.” (o.a. Het Parool)

IKON-DIRECTEUR SCHENK NAAR TROPENMUSEUM

IKON-directeur Lejo Schenk wordt per 1 november directeur van het Tropenmuseum in Amsterdam. Schenk is dan bijna dertig jaar in dienst van de IKON geweest. Schenk (1949) begon in 1970 bij de IKON als researcher radio en werd vervolgens programmamaker en eindredacteur. In 1979 stapte hij over naar de televisie waar hij de actualiteitenrubriek Kenmerk leidde. Vanaf 1989 vervulde hij diverse leiding- gevende functies bij de tv en in 1996 werd Schenk directeur van de IKON. In 1994 werd hij door vakblad Broadcast Magazine uitgeroepen tot omroepman van het jaar. (NOStt)

OMROEPEN VOEREN KWALITEITSBELONING IN

De vakbonden en de werkgevers uit de publieke omroep zijn tot een nieuw CAO-akkoord gekomen waarin een vorm van kwaliteitsbeloning is ingevoerd. De overeenkomst loopt van 1 april 2000 tot 1 juli 2001. De 6000 medewerkers bij de regionale en landelijke omroepen krijgen niet langer een vastgelegde loonsverhoging. Een slecht functionerende werknemer krijgt slechts 1 procent per periodiek erbij, terwijl een goed functionerend personeelslid een loonsverhoging tot 4 procent kan krijgen. (o.a. NRC)

STEUNZENDER VOOR NOORDZEE FM IN UTRECHT

Broadcast Partners heeft in opdracht van de commerciele radiozender Noordzee FM deze week een nieuwe FM-zender in gebruik genomen in Utrecht. De experimentele zender zendt uit de op de frequentie 102.5 MHz met een vermogen van 1KW. Noord- zee FM verwacht binnenkort het vermogen van haar zender in Rotterdam (102.7 MHz) te kunnen verhogen naar 100 KW. Tevens wordt verwacht dat de zenders Sky Radio en VeronicaFM binnenkort enkele nieuwe frequenties in gebruik gaan nemen in het zuid-westen van Nederland.

HENNY HUISMAN NOG VIER JAAR OP 4

Henny Huisman heeft donderdag overeenstemming bereikt over een nieuw, 4-jarig contract met de Holland Media Groep. Huisman zal gedurende die tijd op RTL 4 zestien programma’s per jaar presenteren, waaronder afleveringen van De Surprise Show en De Soundmixshow. De presentator is al elf jaar een van de belangrijkste gezichten van de commerciële zender. ,,Zijn kwaliteiten zijn uniek en in grote mate bepalend voor de uitstraling van het station”, aldus president-directeur D. van der Graaf van HMG. (ANP)

CANAL+ “EREDIVISIECLUBS ONFATSOENLIJK”

Het feit dat de eredivisievoetbalclubs, verenigd in de ENV, gesprekken voeren over de verkoop van alle televisierechten is Canal+ in het verkeerde keelgat geschoten, aldus de Telegraaf in haar editie van woensdag. Canal+ verwijt de clubs schending van de zakelijke fatsoensnormen, want de rechten voor de live-uitzendingen zijn nog twee seizoenen (tot en met de zomer van 2002) in bezit van Canal+. Tevens heeft Canal+ tot de zomer van 2001 het exclusieve recht om met de eredisieclubs te onderhandelen over verlenging van het contract voor de live rechten. Canal+ is van mening dat de eredivisieclubs door met KPN onderhandelingen te starten over de verkoop van alle rechten een wanprestatie plegen. (o.a. Telegraaf)

BELGIE: RTBF WIL BEHEERSCONTRACT WIJZIGEN

De Franstalige omroep RTBF wil het beheerscontract met de Franse Gemeen- schap op twee punten wijzigen. Dat heeft administrateur-generaal Christian Druitte gezegd. De RTBF wil voortaan reclame maken voor medicijnen die zonder voorschrift verkrijgbaar zijn. De omroep denkt op die manier 100.000 euro reclamegelden binnen te kunnen rijven. De omroep wil ook een aanpassing van de verplichting om 75 % van de programma’s door de regionale centra te laten maken. De RTBF werkt ook aan een nieuw ondernemingsplan, dat rekening houdt met de technologische ontwikkeling in de mediasector. (VRTtxt)

RTL GROUP NAAR DE BEURS

RTL Group, het mediaconcern dat is ontstaan door de fusie van het Luxemburgse CLT-Ufa en het Britse Pearson Television, krijgt op 26 juli een notering op de Londense effectenbeurs. Daar zal 11 procent van de mediagroep worden verhandeld. Het Duitse Bertelsmann heeft 37 procent, de Belgische Groupe Bruxelles Lambert 30 procent en Pearson 22 procent. RTL is grootaandeelhouder van de Holland Mediagroep. (NRC)

DELTA RADIO KAN STARTEN MET BOUW ZENDMASTEN BIJ ZEELAND

De Engelstalige langegolfzender Delta Radio mag eindelijk gaan uitzenden vanaf een zendpark op 35 kilometer uit de Walcherse kust, dat bericht het Internetmagazine Radiowereld. De laatste hobbel is genomen. De frequentie waarop Delta Radio gaat uitzenden, 171 megaHerz, is internationaal goedgekeurd. Frankrijk heeft zich daartegen lange tijd verzet, maar is na aanpassing van de uitzendsterkte van Delta Radio overstag gegaan. Of Delta Radio dit jaar nog begint met de bouw van de twee, ongeveer vierhonderd meter hoge zendmasten in de Noordzee, is onduidelijk. Met de bouw is zo`n tweeënhalve maand gemoeid. De komst van de zendinstallatie heeft eind 1998 politiek veel onrust veroorzaakt, omdat er geen milieueisen aan dergelijke bouwwerken in de Noordzee konden worden gesteld. (Radiowereld)

EX-NIEUWSLEZER EMMER WIL ALLEENSTAANDEOMROEP

Ex-nieuwslezer en schrijver van erotische lectuur Fred Emmer heeft serieuze plannen om een alleenstaandenomroep te beginnen. Zelfs een naam is al bedacht: TV Isolée. “Ik doe dit omdat er behoefte is aan zo’n zender. Volgens het CBS zal in 2015 het aantal alleenstaanden al de 3 miljoen hebben overschreden”, zegt Emmer in het AD.” Het aantal alleenstaanden in Nederland schommelt nu rond de 2,2 miljoen. TV Isolée zal zich vooral richten op de groep vrouwen 30+. Emmer wil nog dit jaar de alleenstaandenomroep in de steigers zetten. Het AD verzekert dat het geen verlate 1 april-grap betreft. (ANP)

MIDSTADFM TIJDELIJK IN ETHER VIA EVENEMENTENFREQUENTIE

Het Commissariaat voor de Media heeft aan de commerciele zender Midstad FM uit Utrecht toestemming gegeven om tussen 7 augustus en 20 augustus 2000 een evenementenfrequentie te gebruiken voor Utrecht en omgeving in het kader van het U-dance festival en de UIT-markt. Dit bericht de commerciele zender via haar website. De uitzendingen zullen te horen zijn via de frequentie 88.7 MHz stereo.

ESSENT KABELCOM BIEDT TELEFONEREN VIA KABEL AAN

Inwoners van onder andere Zwolle, Groningen, Assen en Hengelo krijgen zeer binnenkort de mogelijkheid om goedkoop via hun kabelaansluiting te telefoneren. De gesprekskosten zullen 50 tot 80 procent lager liggen dan bij KPN Telecom. De ‘kabeltelefonie’ is een intiatief van Essent- Twinner, een dochter van Essent Kabelcom. Na Zwolle, Groningen, Assen en Hengelo komen half juli Deventer, Enschede en Sneek aan de beurt. De dienstverlening is tot een aantal steden beperkt, omdat er een kabelsysteem moet liggen dat telefonie en internet aankan. In de zeven steden heeft Essent Kabelcom 300.000 aansluitingen. Maar hoeveel mensen naar verwachting van het bedrijf daadwerkelijk van de voorziening gebruik gaan maken, dat wil een woordvoerder van Essent Kabelcom niet kwijt. (o.a. Zwolsche Courant)

CASEMA GEEFT INTERNETKLANTEN 50 GULDEN TERUG

Alle 54.000 kabelinternetters van Casema ontvangen f 50 terug omdat de snelheid van de kabel geringer is dan menigeen had gedacht. Bovendien krijgen de internetters een korting van een kwart op de abonnementskosten van f 60 totdat de problemen voorbij zijn. Dat is de uitkomst van onderhandelingen dinsdag tussen de Consumentenbond en Casema. Casema, dat in Zuid-Holland internet verkoopt onder de naam Wanadoo, gaat per gemeente kijken naar de problemen. Pas als die in de gehele gemeente voorbij zijn, gaan de abonnementskosten weer omhoog. Casema-klanten in gebieden waar geen oplossing voor te vinden is, krijgen een nieuw voorstel. Klanten van Casema kunnen via de kabel tegen een vast bedrag onbeperkt van internet gebruik maken. Het bedrijf heeft volgens een woordvoerder van de Consumentenbond beloofd om helder te communiceren en duidelijk te maken wat een klant precies krijgt als hij een abonnement neemt voor kabelinternet. De problemen zijn ontstaan nadat was gebleken dat de kabelverbindingen van Casema tergend langzaam zijn. Boze klanten eisten op hoge toon hun geld terug en de Consumentenbond riep op om een kwart van het abonnementsgeld niet te betalen. Bij de Wanadoo Internet Gebruikers Groep (Wigg) kwamen meer dan 10.000 klachten binnen. (ANP)

CASEMA HAALT CNE VAN DE KABEL

Met ingang van 3 juli wordt gestopt met het uitzenden van de Chinese televisiezender CNE. Door ‘technische problemen in de ontvangst’ van CNE heeft Casema het contract met deze zender opgezegd. Voor abonnees die woonachtig zijn in de gebieden waar Casema de decoder exploiteert bestaat de mogelijkheid om zich als alternatief op TVBS Europe te abonneren. Voor deze zender moet echter wel fl 60,- per maand worden betaald.

JAARVERSLAG RECLAME CODE COMMISSIE 1998

Deze week is het jaarverslag van de Reclame Code Commissie over 1998 gepubliceerd. In 1998 zijn 1290 klachten over in totaal 1037 reclame-uitingen ingediend bij de Reclame Code Commissie. Van deze klachten werden er 235 door de voorzitter terzijde gelegd, en kwamen dus niet voor behandeling in aanmerking. Van de resterende klachten werden er 670 behandeld door de voltallige Reclame Code Commissie en 42 door het College van Beroep. In 56% van de uitspraken van de Reclame Code Commissie werd vastgesteld dat de Nederlandse Reclame Code werd overtreden. In 9 zaken besloot de Reclame Code Commissie tot een openbare aanbeveling. Er was in 1998 een toename in met name het aantal klachten over geweld in reclame-uitingen: Marco Borsato helpt oma (33), Stivoro, maar ik rook niet (28) en over sex Schiesser ondergoed; vrouw doet greep in mannen- broek. Verder werd vaker geklaagd over uitingen voor alcoholische producten, autos en prijzenfestivals. Minder werd geklaagd over religie, vrouwonvriendelijkheid en het milieu. In 1998 kwam de Reclame Code Commissie 36 maal bijeen. (hvb)

SBS LIJDT MINST ONDER EK VOETBAL

De publieke omroepen behaalden in week 26 een gezamenlijk marktaandeel van 55 pct, uiteraard dankzij de uitzending van de twee halve finalewedstrijden en de finale van het EK voetbal. Italië- Nederland scoorde een kijkdichtheid van 55. Daardoor haalde TV2 afgelopen donderdagavond een marktaandeel van 71 pct. Nederland 1 en Nederland 3 haalden respectievelijk hun hoogste marktaandelen op dinsdagavond (12 pct) en zaterdagavond (13 pct). Van de commerciëlen hadden SBS6 en Net5 het minst te lijden onder de voetbalverslaggeving bij de publieken. SBS6 haalde een marktaandeel van 8 pct, Net5 scoorde 4 pct. De HMG-zenders deden het beduidend minder goed. Het marktaandeel van RLT4 was 10 pct, van RTL5 4 pct en Veronica moest het ook doen met een magere 4 pct. Fox8 bleef steken op 2 pct. (Adformatie)

NIEUWE CAO KABELBEDRIJVEN: 4 DAAGSE WERKWEEK

De ruim 5000 werknemers bij UPC, Essent Kabelcom en Multikabel krijgen de komende vijftien maanden 4,5 procent loonsverhoging en 2 uur arbeidsduurverkorting. De werkweek wordt verkort van 40 naar 38 uur. Maar mensen kunnen ook kiezen voor een 40- of 36-urige werkweek. Het is pas de tweede keer dat voor deze bedrijven een Cao wordt afgesloten.

FINALE EK TROK 4,5 MILJOEN KIJKERS

Ruim 4,5 miljoen Nederlanders hebben de finalewedstrijd van EURO 2000 op tv bekeken,blijkt uit cijfers van NOS-kijk- en luisteronderzoek (KLO). Dat is nog geen 50% van het aantal kijkers dat de wedstrijden van Oranje volgde. (nostt)

RADIO 916 VERLIEST VERGUNNING AAN RADIO RIJNWOUDE/R. WEST

Radio Rijnwoude is voor de komende vijf jaar de publieke, lokale omroep voor de gemeente Rijnwoude. Het Commissariaat voor de Media verkiest de lokale omroep Rijnwoude boven Radio 916, bericht het Leidsch Dagblad in haar editie van maandag. Radio 916, die tot dusver de lokale uitzendingen heeft verzorgd, moet haar zend- machtiging inleveren voor zowel de gemeente Rijnwoude als de gemeente Zevenhuizen- Moerkapelle. Hiermee is een eind gekomen aan een anderhalf jaar durend conflict tussen beide omroepen. De laatste strijd werd vier weken geleden gevoerd tijdens een hoorzitting bij het Commissariaat voor de Media in Hilversum. Toen konden de twee partijen nog eens duidelijk hun standpunten uiteenzetten waarom en hoe ze lokale uitzendingen wilden verzorgen in de regio Rijnwoude. Volgens het besluit van het Commissariaat voor de Media Voldeden de programma’s van Radio 916 niet aan de eisen van de Mediawet, zoals het uitzenden van informatieve, culturele en educatieve programma’s. Met dit besluit geeft het Commissariaat de voorkeur aan een lokale omroep die volgens de voorgestelde programmering op de website van Radio Rijnwoude een relay-zender is van Radio West. Slechts enkele uren per dag wordt het signaal van Radio West onderbroken door de programma’s van Radio Rijnwoude. (o.a. Leidsch Dagblad)

ACTEUR COEN FLINK (68) OVERLEDEN

Acteur Coen Flink is afgelopen donderdag overleden in zijn woonplaats Blaricum. Zijn familie heeft dat maandag bekengemaakt. Flink is 68 jaar geworden. Hij is maandag in besloten kring gecremeerd. Flink, die al langere tijd ziek was, was tot voor kort wekelijks op televisie te zien in de VARA-comedy Oppassen! De laatste aflevering dit seizoen was 3 juni. Een woordvoerder van die omroep kon nog niet zeggen of deze succesvolle serie volgend seizoen een vervolg krijgt. In de jaren vijftig en zestig was Flink daarnaast zeer actief op zowel radio als televisie, vooral voor de VARA en de NCRV. In 1968 vertrok hij voor enkele jaren naar West-Indië, Ierland en Frankrijk. In de jaren zeventig raakte Flink bekend bij het grote publiek toen hij naast Willeke Alberti en John Leddy in de grote televisieserie De Kleine Waarheid speelde. Met Leddy was hij later te zien in de succesvolste Nederlandse comedy ooit, Zeg ‘ns Aa. Begin jaren negentig verscheen Flink voor het eerst als opa Henri Buys in de TV-serie Oppassen!. Voor deze comedy schreef hij af en toe ook zelf afleveringen. Verder werkte Flink een paar maal met de bekende regisseur Frans Weisz, onder meer in de VPRO-serie ‘Het jaar van de opvolging’. Daarin speelde hij premier Willem Rahusen. (NU.nl)

TESTUITZENDINGEN BUSINESS NIEUWS VIA ROTTERDAM

Ruud Brand bericht in de nieuwsgroep nl.media.radio dat er test- uitzendingen zijn gehoord van de commerciele nieuwszender Business Nieuws Radio op de 91.1 MHz vanuit Rotterdam. Volgens bronnen moet deze zender binnen niet al te lange tijd defintief in de lucht komen. De uitzendingen van BNR kunnen de evenement-uitzendingen van Hofstad Radio op de 91.0 MHz gaan storen.

JEROEN PAUW NAAR BNN

RTL4-presentator Jeroen Pauw werkt vanaf 1 september voor BNN. Laatst- genoemde omroep heeft de transfer maandag bekendgemaakt. Pauw en BNN waren al enige tijd in onderhandeling over de overstap.  Pauw vormde samen met Loretta Schrijver elf jaar het gezicht van RTL Nieuws. Schrijver stopt daar eveneens per 1 september. Wat zij gaat doen, en of ze in dienst blijft van de Holland Media Groep, is niet bekend. Jeroen Pauw gaat bij BNN op Nederland 3 de wekelijkse talkshow De Hemelpoort presenteren. Op Nederland 2 zal hij te zien zijn met documentaires en in de zomer van volgend jaar in een late- nightshow. Verder gaat Pauw meewerken aan radioprogramma’s. BNN en Pauw hebben een overeenkomst voor vijf jaar gesloten. (ANP)

BOZE CASEMAKLANTEN KOMEN WEER IN ACTIE

Boze klanten van Casema- en Wanadoo gaan weer een protestactie houden. De internetgebruikers zullen zich morgenochtend verzamelen bij het gebouw van de Consumentenbond in Den Haag. Casema heeft tot 1 juli de tijd gekregen om maatregelen te nemen om de dienstverlening te verbeteren, maar daarin komt nog geen verandering. Voorzitter van de belangenvereniging van de gedu- peerde internetgebruikers R. Nyns vreest dat de Consumentenbond zich zal richten op een schadevergoeding voor de leden, terwijl het de gebruikers juist gaat om goed internet. “Als ze zich laten afkopen met een paar tientjes schieten wij er niets mee op”. (Haagsche Courant)

Q THE BEAT: SURSEANCE EN DOORSTART?

Aan het radiostation Q the Beat, dat non-stop muziek uitzendt op de middengolf (1224 kHz), is de status van een definitieve surseance van betaling verleend. Volgens de bewindvoerders van het radiostation is inmiddels een investeerder gevonden om de schulden af te lossen en een doorstart te kunnen realiseren. De verwachting is dat binnen enkele dagen een akkoord gesloten zal worden met de onbekende partij. Indien de schuldeisers akkoord gaan, zal daarna de surseance komen te vervallen. Op de kabel is inmiddels op de meeste plekken waar Q the Beat te horen was een ander radiostation gestart onder de naam Colorful Radio met non stop wereldmuziek. (Broadcast magazine)

UPC WIJZIGT TV-FREQUENTIES IN DEEL AMSTERDAM

Op 17, 18 en 19 juli voert UPC Nederland in een deel van Amsterdam nieuwe televisiefrequenties in. Dit betekent dat vanaf deze datum de televisiezenders op andere kanalen worden doorgegeven. De frequentiewijzigingen zijn nodig om in het najaar digitale televisie in Amsterdam in te voeren. Door de frequentiewijziging zullen de televisie opnieuw ingesteld moeten worden. De zenders Salto 1(A1) en Salto 2 (A2), Veronica, Net5/KinderNet5, SBS6, TMF, NieuwsNet9 en RTL5 zullen na de frequentiewijziging via de zogenaamde S-band doorgegeven worden. De S-band is met sommige oudere televisietoestellen niet te ontvangen, maar via de videorecorder is deze over het algemeen wel te ontvangen. Klanten die de S-bandzenders niet kunnen ontvangen, kunnen bij UPC gratis een S-band tuner bestellen. Hiervoor wordt een borg van ƒ 75,- gevraagd. (UPC)

SLAM! FM VAN START

Zaterdag 1 juli is de nieuwe radiozender Slam!FM van start gegaan. Slam!FM is te 24 uur per dag te beluisteren op de kabelfrequenties van het voormalige New- Dance Radio. Slam! FM besteeds aandacht aan allerlei vormen van dance muziek.

WEDEROM UITSTEL VOOR VERWIJDEREN MASTEN HAAGSTAD RADIO

Het Hindoestaanse radiostation Haagstad Radio op de 1485 kHz heeft nog steeds problemen met de antenne-plaatsing. De zendmasten op grondgebied van de gemeente Leidschendam hadden eigenlijk al weg gemoeten, maar er is tot nu toe steeds uitstel verkregen. Het is onduidelijk wanneer de masten definitief moeten zijn weggehaald en waar de antennes dan geplaatst moeten gaan worden.

BONUS VOOR MEDEWERKERS ENDEMOL

De medewerkers van mediaconcern Endemol krijgen een bonus van 220 miljoen gulden als de overname door het Spaanse telecomconcern Telefónica een succes wordt. Dat blijkt uit het deze week verschenen biedingsbericht. Topman John de Mol gaat de bonus zelf verdelen. Er werken ongeveer 2.500 mensen in vaste dienst bij de producent van tv- programma’s als Big Brother. Omgerekend per medewerker komt de bonus neer op gemiddeld 88.000 gulden. De helft van de bonus wordt uitgekeerd eind 2001, de andere helft eind 2002. Voorwaarde is dat Endemol de doelstellingen haalt die met Telefónica zijn afgesproken voor 2000/2001. (NRC)

“MULDER” WINT HET VAN “DE LEEUW”

Internetgebruikers kijken liever naar Villa BvD dan naar Huis van Oranje. In een onderzoek van Internet Databureau (IDB) onder 5000 bezoekers van Startpagina.nl geeft 39 procent de voorkeur aan het programma van Frits Barend en Henk van Dorp. Ongeleid projectiel en voetbalkenner Jan Mulder is voor 42 procent de belangrijkste reden om te kijken, de twee presentatoren zelf zijn doorslaggevend voor minder dan 2 procent van de onder- vraagden. Aan Huis van Oranje geeft 34 procent van – vooral jongere – internetgebruikers de voorkeur. (ADformatie)

GEMEENTE AMSTERDAM NEEMT PCM-AANDELEN AT5 OVER

De gemeente Amsterdam zal AT5 van PCM Uitgevers overnemen. Daarmee blijft AT5, dat in financieel opzicht beneden verwachting presteert, behouden voor het publieke bestel. PCM gaf al eerder aan AT5 te willen verkopen, omdat de uitgever in tien jaar tijd ongeveer vijftien miljoen gulden in het regionale tv-station heeft gestoken, terwijl het station nog steeds geen winst maakt. Hoe hoog het bedrag is dat de gemeente Amsterdam moet neertellen voor AT5 is onbekend. (Adformatie)

OUD-VERSLAGGEVER BEMBOOM OVERLEDEN

Oud-verslaggever Willem Bemboom van het NOS-Journaal is woensdag op 48-jarige leeftijd overleden. Hij was al geruime tijd ernstig ziek. Dat heeft een familielid gezegd. Bemboom werkte van 1980 tot begin 1989 bij het Journaal, waarvan het laatste jaar als verslaggever- presentator bij de politieke redactie in Den Haag. Nadat hij zijn dienstverband bij de NOS had opgezegd, begon Bemboom een eigen media-adviesbureau. Voordat hij bij de omroep in dienst trad, was hij sinds 1977 parlementair verslaggever bij de TROS. Daarvoor werkte hij bij de Drentse tak van de Regionale Omroep Noord en Oost. De afgelopen zes jaar was Bemboom nauw verbonden met de VVD als adviseur en presentator bij partijraden tijdens verkiezingscampagnes. (ANP)

RAAD VOOR CULTUUR ADVISEERT NEGATIEF OVER DNO

De Raad voor Cultuur adviseert staatssecretaris Van der Ploeg (Media) De Nieuwe Omroep (DNO) niet toe te laten tot de publieke omroep. Volgens de raad voldoet de aspirant-omroep niet aan de inhoudelijke eisen van de Mediawet. Een advies van de Raad voor Cultuur weegt zwaar. Volgens het adviesorgaan van de regering zou DNO de diversiteit van het publieke bestel niet vergroten, en er ook geen vernieuwende bijdrage aan leveren. ,,Ondanks bepaalde sympathieke ideeën in de programmering”, aldus de instelling. Verder komt uit het beleidsplan van DNO onvoldoende haar identiteit naar voren, meent de raad. Wel zou het plan van een positieve houding over samenwerking met andere omroepen getuigen. Ook het Commissariaat voor de Media en de NOS hadden zich al kritisch uitgelaten over de plannen van Aad van den Heuvel en Walter Etty. Zo vindt de NOS de programmering van DNO ,,vernieuwend noch onderscheidend”. Maar zij is niet voor en niet tegen haar komst. Van der Ploeg baseert zijn besluit onder meer op de adviezen van de drie instellingen. (ANP)

ORDE VLAAMSE LEEUW VOOR KEES MIDDELHOF

Kees Middelhof, oud-correspondent van de VRT-radio in Nederland, heeft de Orde van de Vlaamse Leeuw gekregen. Middelhof is onderscheiden omdat zijn radiowerk de integratie tussen de Nederlanden heeft bevorderd. Het gebeurt niet vaak dat een Nederlander die Orde krijgt. Eerder viel de eer te beurt aan onder meer Jeroen Brouwers. Middelhof heeft bijna 50 jaar de berichtgeving verzorgd vanuit Nederland. Sinds begin dit jaar is hij met pensioen. De jury loofde zijn taal en stem en zijn persoonlijk engagement. Hij heeft ook meegeholpen om het ravijntussen Essen en Roosendaal te overbruggen, zegt de jury nog. (VRTtxt)

MOOIE CIJFERS VOOR ORANJE ONDANKS VERLIES

De halve finale tussen Nederland en Italië is donderdag door 11,5 miljoen Nederlanders op televisie bekeken. Dat betekent dat 81,8 procent van de Nederlandse bevolking de verrichtingen van de voetballers heeft gevolgd. De meesten (8,5 miljoen) keken thuis naar de wedstrijd. Twee miljoen bekeken het treffen bij familie of vrienden, 650.000 volgden de wedstrijd in het café terwijl 350.000 mensen toekeken op bijvoorbeeld het werk of in de sportkantine. De kijkers waardeerden het duel gemiddeld met een 6,9, maar de waardering nam af naarmate de wedstrijd vorderde. De eerste helft kreeg een 7,3, de tweede een 6,9 en de verlenging een 6,6. De kijkcijfers van deze halve finale van EURO 2000 zijn net geen nieuw record. Twee jaar geleden bekeken 11,7 miljoen mensen tijdens het WK voetbal in Frankrijk op televisie de halve finale tussen Brazilië en Nederland. Hoewel Nederland toen ook verloor, was de waardering hoger: 7,8. (ADformatie)

RECLAME CODE COMMISSIE VINDT RECLAME DNO MISLEIDEND

De Nieuwe Omroep (DNO) heeft de lezers van een eigen huis-aan-huisblad misleid. Dat stelt de Reclame Code Commissie naar aanleiding van een klacht van de VARA. DNO suggereerde in het krantje dat mensen die lid werden voor 12,60 gulden per jaar, daarvoor onder meer een wekelijke omroepgids zouden krijgen. Er moet echter extra voor worden betaald. Een echte sanctie heeft de commissie niet opgelegd. Wel heeft ze DNO gezegd in de toekomst niet meer op soortgelijke wijze reclame te maken. (ANP)

UPC MOET DOORGIFTE TARIEF CANAL+ VERLAGEN

Kabelmaatschappij UPC moet in de regio Amsterdam zijn tarief voor het doorgeven van betaalzender Canal+ met 60 procent verlagen van 4 miljoen gulden tot 1,4 miljoen gulden. Dat heeft de Opta, de toezichthouder op de telecomsector, maandagochtend bepaald. Ook krijgt Canal+, een betaalzender met een filmkanaal en een sportkanaal, het recht om zelf decoders bij zijn klanten te installeren zodat het bedrijf eigenaar blijft van het klantenbestand. De beslissing geldt vanaf eind 1998. Volgens de toezichthouders geldt deze uitspraak ook voor de andere tv- zenders die UPC betalen voor het doorgeven van hun programma’s. Daar moeten de partijen nu zelf over onderhandelen. (NRC)

LANDMAN VAN TMF NAAR SKY RADIO

Dennis Landman (33), nu werkzaam als Senior Account Manager bij TMF, zal vanaf oktober de salesafdeling van Sky Radio 100.7 FM komen versterken. Door de aanhoudende groei bij Sky Radio is Landman aangetrokken als Sales Manager en versterkt hij hiermee het commerciële management dat bestaat uit Barry den Hartog (Sales Directeur) en Carlo de Boer (Commercieel Directeur). Landman werkte tot 1 jaar geleden 6 jaar voor Radio 10 Gold. (Radionieuws)

KIJKCIJFERS WEEK 30

In week 30 zijn de marktaandelen van de publieke en commerciële zenders andermaal nauwelijks veranderd, zo blijkt uit het Continu Kijkonderzoek, dat in opdracht van NOS, Ster en IP door bureau Intomart wordt uitgevoerd. De publieke omroepen behaalden een gezamenlijk gemiddeld marktaandeel van 38 pct, de commerciële zenders behaalden 41 pct, een lichte daling ten opzichte van vorige week. RTL4 blijft matig presteren met 13 pct marktaandeel. RTL5 leverde de afgelopen week ook een procentpunt in; het marktaandeel daalde van 6 naar 5 pct. De overblijvende HMG-zender, Veronica, daalde zelfs 2 pct, van 8 naar 6 pct. Ook SBS6 moest 1 pct inleveren; het marktaandeel daalde van 11 naar 10 pct. Net5 bleef stabiel op 4 pct marktaandeel. Fox8 behaalde opnieuw slechts 3 pct. Nederland 1 haalde het hoogste marktaandeel op maandag- en woens- dagavond (18 pct), TV2 op dinsdagavond (22 pct) en Nederland 3 op zaterdagavond (15 pct). (ADformatie)

SCHNEIDER VERLAAT TV WEST

Hugo Schneider wordt de nieuwe adjunct-hoofdredacteur van het Haarlems Dagblad/ IJmuider Courant. Het Haarlems Dagblad maakte maandag bekend dat Schneider verantwoordelijk wordt voor de regionale redacties in Haarlem en IJmuiden. De 46- jarige Schneider is momenteel nog hoofdredacteur van TV West. Hij werd bekend als eindredacteur/presentator van Den Haag Vandaag. (o.a. ANP)

RADIO3FM VERLAAGT TARIEVEN IN SPITS

Als reactie op de luistercijfers van mei/juni 2000 heeft Radio 3 besloten haar september- tarieven in de ochtendspits drastisch te verlagen. Op basis van de luistercijfers heeft Radio 3 andere prognoses gekregen voor september en daarop de nieuwe tarieven gebaseerd. De tarieven van maandag-vrijdag om 07:00 uur zijn gewijzigd van fl 128,- in fl 102,-. Die van 08:00-09:00 uur zijn gedaald van fl 201,- naar fl 181,-. De secondetarieven zijn procentueel gedaald met respectievelijk 20 en 10 procent. (Radionieuws)

CANAL+ KRIJGT VOORALSNOG GEEN SCHADEVERGOEDING

Uitgeverij VNU hoeft geen voorschot op een schadevergoeding te betalen aan Canal+ vanwege het artikel in Computer Idee over het kraken van de zender. Dat heeft plaats- vervangend rechtbankpresident C. van Maanen van de Haarlemse rechtbank vrijdag bepaald in een kort geding, dat de betaalzender had aangespannen tegen de uitgever. De rechtbankpresident vindt dat Canal+ niet aannemelijk heeft kunnen maken, dat de zender juist vanwege het artikel in Computer Idee extra kosten heeft gemaakt voor het beveiligen van het signaal. Canal+ doet regelmatig technische aanpassingen om haar systeem te beveiligen. De betaalzender wilde ook dat Computer Idee naam en adres zou geven van degenen van wie het blad de informatie over het decodeerprogramma heeft gekregen. Ook deze vordering wees de rechter af, omdat dit programma via internet vrij verkrijgbaar is en veel mensen over deze informatie kunnen beschikken.De naam van de bron kennen, zou voor Canal+ volgens de rechter niet veel uitmaken om het kraken tegen te gaan, terwijl de media er belang bij hebben haar bronnen te beschermen. Eerder besliste de rechtbankpresident dat Computer Idee het nummer met het gewraakte artikel uit de schappen moest halen en in het verhaal in het eerstvolgende nummer moest rectificeren. Dit is inmiddels gebeurd. (Nu.nl)

SMS-TELEVISIE IN NEDERLAND

De Nederlandse commerciële omroepen praten met enkele telecombedrijven over de invoering van SMS-televisie. Dat zou het mogelijk maken om tekstberichtjes van zaktelefoons zichtbaar te maken op het scherm. Zo zou de TV interactiever kunnen worden. Kijkers zouden hun berichten op het scherm kunnen laten verschijnen of producten, die op TV gepromoot worden, kunnen bestellen. De opbrengst van de SMS-berichtjes, zo’n 40 cent per oproep, zou verdeeld worden tussen de omroepen en de telecombedrijven. (VRTtxt)

NAPSTER MAG (NOG) DOOR

Napster, de ruilbeurs voor muziek op internet, mag voorlopig open blijven op het web.  Het gerechtshof in San Francisco heeft dit vrijdag bepaald. Eerder deze week bepaalde de rechter dat Napster zijn activiteiten moet staken na een procedure die was aan- gespannen door Amerikaanse platenmaatschappijen. Napster, die inmiddels door zo’n 20 miljoen muziekliefhebbers is bezocht, maakt het mogelijk muziek van het internet te halen en maakt daarmee volgens de muziekindustrie inbreuk op auteursrechten. Napster is in hoger beroep gegaan en zolang deze procedure loopt mag Napster van het gerechtshof online blijven.

IP INTRODUCEERT FLEXPRICING

Met ingang van de tariefkaart oktober 2000 introduceert IP flexiblele spottarieven bij de reguliere uitzendingen van Big Brother. Dat houdt in dat afhankelijk van de verwachte ontwikkeling van de kijkdichtheid van Big Brother II de tarieven, zowel naar boven als naar beneden, kunnen worden aangepast. Big Brother, dat volgend seizoen wordt gepresenteerd door nieuw Veronica-gezicht Beau van Erven (voorheen RTL Live) en Esther Duller, gaat volgens programmadirecteur Kees Gerritsen verder back to basic. Ook zal de reguliere Veronica-programmering onderbroken worden door opnamen uit het Big Brother-huis. (ADfo)

GRANADA KOOPT TV-BELANGEN UNITED NEWS

Het Britse concern Granada Media neemt de televisiebelangen van United News & Media over voor 1,75 miljard pond sterling (6,25 miljard gulden) in aandelen en contanten. Door de transactie wordt Granada een dominante partij op het Britse commerciële tv-net ITV. De belangrijkste onderdelen van de belangen zijn de regionale ITV- vergunningen Meridian, Anglia en HTV. United News & Media had eerder plannen te fuseren met Carlton Communications, maar die liepen stuk op de eis van de Europese Commissie dat Meridian moest worden afgestoten. Granada overwoog vervolgens een bod op Carlton uit te brengen, maar daar ziet het concern nu van af. (ANP)

ENDEMOL VERKOOPT DISTRIBUTIEONDERDEEL

Endemol verkoopt bedrijfsonderdeel Endemol International Distribution (EID) tegen boekwaarde aan CanWest Entertainment. Het Canadese concern wordt per 1 augustus, het begin van het nieuwe boekjaar voor Endemol, officieel eigenaar. EID distribueert voornamelijk Engelstalige tv- series en -films aan zenders in de hele wereld behalve in Noord- Amerika. Endemol doet de afdeling van de hand omdat het zich wil concentreren op de distributie van zelfgemaakte programma’s. EID had in het boekjaar 1998/1999 een omzet van 42 miljoen gulden. Voor de 25 medewerkers wordt een plaats gezocht binnen een van beide ondernemingen. (ANP)

HAARLEM 105 KRIJGT GELD VOOR PUBLIEKE TAKEN

Stadsomroep Haarlem 105 krijgt nog dit jaar vijftigduizend gulden van de gemeente Haarlem waarmee ze haar rol als publieke omroep kan versterken. Het gaat om geld dat door het Rijk aan de gemeente is verstrekt ten behoeve van de lokale omroep. Haarlem 105 zal op korte termijn extra personeel in dienst nemen om de lokale nieuwsvoorziening verder te verbeteren. (Haarlem105)

TIEL IS KABELBEDRIJF UPC MEER DAN ZAT

Inwoners van Tiel zijn het ‘uitstelgedrag’ van kabelexploitant UPC meer dan zat. Dat blijkt uit de tweehonderd reacties die internetsite www.tiel.nu binnen een week ontving naar aanleiding van een actie tegen UPC. De kabelexploitant heeft dit jaar twee keer aange- kondigd het koperen kabelnetwerk in Tiel te vervangen door glasvezelkabel, op één april en op één juni. Beide keren hield UPC zich niet aan de belofte. Nog steeds heeft de stad een zwaar verouderd netwerk, dat internet via de kabel niet mogelijk maakt en een gering aantal televisiezenders biedt.

HAARLEMMERS VERBAASD OVER KEUZE BASISPAKKET PROGRAMMARAAD

,,Belachelijk dat commerciële slijkomroepen het van de BBC winnen’’, roept bondscoach Snooker Nederland Robert Roos verontwaardigd uit. Hij reageert op het besluit dat de Haarlemse programmaraad afgelopen woensdag nam om zijn geliefde BBC in Haarlem achter de decoder te plaatsen. TV5, Rai Uno en Duitsland 1 en 2 zijn een zelfde lot beschoren. Commerciële RTL4 en SBS6 blijven wel in het basispakket van vijftien televisiezenders dat de Haarlemse televisiekijker ontvangt.

SBS OVERWEEGT HERINTRODUCTIE ‘HART VAN DE REGIO’

SBS onderzoekt een herintroductie van het geregionaliseerde nieuwsonderdeel ‘Hart van de Regio’. Volgens Fons van Westerloo, wordt in augustus de uitkomst van een haal- baarheidsstudie verwacht. De bedoeling is het programma samen met CasTel Media (een dochter van kabelexploitant Essent Kabelcom) nationaal te introduceren. SBS 6 hanteerde de formule twee jaar geleden in enkele kabelregio’s waaronder Amsterdam, de provincie Utrecht, en Oost-Nederland. Doordat de formule bedrijfseconomisch niet succesvol was, werd met het programma dat aandacht gaf aan regionale actualiteiten, gestopt. (Broadcast Magazine)

WINTER 2000/2001 SBS6: EINDELIJK NEDERLANDS DRAMA

SBS-directeur Fons van Westerloo ziet in het nieuwe tv-seizoen een langgekoesterde wens in vervulling gaan: zijn stations gaan eigen drama uitzenden. Vanaf september is de Nederlandse detectiveserie ‘Wildschut & De Vries’ te zien, met in de hooldrollen Cindy de Quant, Robert de la Haye en met Wimmie Wilhelm. Later in het seizoen volgt de crimidy “Luifel en Luifel’ ‘met Guus Dam en Maike Meijer en geschreven door Chiem van Houweninge. ‘De Bus’ gaat in September weer rijden, maar nu in een andere samen- stelling. (zie HvB’s Medianieuws 26 juli). In ‘Domino Day 2000’ wordt opnieuw een poging gedaan om het wereldrecord domino te verbeteren. Sportliefhebbers moeten het doen met de bekende SBS6-ingredienten: Embassy WK Darts 2001, de Amstel CUP en de Toto Divisie.

DOCUMENTAIRE OVER VUURWERKRAMP ENSCHEDE

Tot de belangrijkste aankopen behoren de Duitse krimireeks ‘Mordkommission’ en de Amerikaanse serie ‘Action’, waarin de draak wordt gestoken met Hollywood. Tot de belangrijkste filmpremieries op tv behoren ‘Air Force One’, ‘Men in Black’ en ‘Mr Magoo’. Nieuw is ook de wekelijkse tv-veiling, waarbij de kijker mee kan bieden via telefoon en internet. Van geheel andere orde is de reeks ‘De Tollensstraat’, waarin Bernard Ham- melburg in zes delen terugblikt op de ramp in Enschede. De serie komt in de loop van 2001 op de buis. ‘Hart van Nederland’, ‘Peter R. de Vries, misdaadverslaggever’, ‘Lotto Weekend Milionairs’, ‘De Bevalling’ en ‘Breekijzer’ vormen slechts een greep uit de vaste elementen in de SBS6-programmering die ook komend najaar te zien zullen zijn. (o.a. Telegraaf)

WINTER 2000/2001 NET5: VEEL VERWACHTINGEN VAN “EXP. ROBINSON”

Bij NET5 zijn de verwachtingen hoog gespannen van ‘Expeditie Robinson’, de Nederlandse evenknie van het in Amerika zo succesvolle ‘Survivor’. Acht Nederlanders en acht Vlamingen worden gedropt op een onbewoond eiland bij Maleisie. Er volgt een bikkelharde afvalrace, waarbij de deelnemers dagelijks een gevecht voeren tegen “hitte, honger en insecten”, aldus NET5. Van een heel andere orde is de comedy serie ‘Auberge de Vlaamsche Pot’. De serie, geschreven door Haye van der Heijden en geregisseerd door Marc Nelissen, is een vervolg op het Veronica-succes van weleer: ‘De Vlaamsche Pot’. Alleen heeft het restaurant nu een Michelin-ster gekregen en is de cast compleet vernieuwd. Zo wordt de rol van Karel niet langer gespeeld door Edwin de Vries, maar door zijn jongere broer Bart en wordt Lucien vertolkt door Dick van den Toorn. ‘Webstrijd’ is een nieuwe “internetquiz”, waarin een kan didaat in een virtuele studio het opneemt tegen drie thuiskandidaten. Via een webcam zijn zij met elkaar verbonden en er valt maximaal 1,5 mil joen gulden to winnen.

DOCUDRAMA VORMT RODE DRAAD BIJ NET5

Op gebied van docudrama staat NET 5 stil bij het werk van reisleiders, de toenemende criminaliteit onder jongeren, het wel en wee van het personeel van het Academisch Ziekenhuis Maastricht en de patienten die een bezoek brengen aan een chique prive kliniek in Scheveningen. Naast een hele reeks James Bond-films staan bij NET 5 ‘ U- Turn’, ‘The Devils Advocate’, ‘The Peacemaker’  en ‘Boogie Nights’ op het programma en vanaf december zijn nieuwe afleveringen te zien van ‘AIIy McBeal’. Nieuw zijn de series ‘Judging Army’, over een gescheiden vrouw die een nieuw leven probeert op te bouwen en ‘Providence’, waarin alles draait om een onzelfzuchtig plastisch chirurg.

GEEN GOEDE MAAR GOUDEN TIJDEN BIJ NET5?

Producent TV Dits maakt voor NET 5 ‘Gouden Tijden’, geregisseerd door Suzanne Raes. in vier afleveringen zien we hoe de huidige generatie denkt over carriere, succes en vertrouwen in de toekomst, terwijl tegelijkertijd ook al wat oudere ge- settelde personen hun huidige welvaart in een wat breder perspectief -plaatsen. Oude bekenden die terugkeren zijn onder meer ‘South Park’, ‘Reclame, reclame’, ‘Kelder & Co’, ‘Party of live’ en ‘Buffy the vampire slayer’. (o.a. Telegraaf)

WINTER 2000/2001 RTL4&5: DOORGAAN OP INGESLAGEN WEG

RTL 4 en 5 gaan door op de ingeslagen weg in het seizoen 2000-2001. Bij RTL 4 kan het grote publiek ook dit najaar weer terecht voor gezelligheid, spelletjes en lichte infor- matie, terwijl RTL 5 zich meer richt op sport, lifestyle, financieel nieuws en muziek. Carlo Boszhard en Irene Moors presenteren vanaf september op 4 het nieuwe ‘Life & Cooking’, voor kijkers die houden van de goede dingen in het leven, maar daarbij ook denken aan de gezondheid. Van de populaire reeks ‘Baantjer’ komen vanaf oktober tien nieuwe afleveringen.

JA IK WIL EEN MILJONAIR….

Tot de belangrijkste speelfilms behoren ‘Titanic’, ‘101 Dalmatiers” ‘Phenomenon’ en ‘Anastasia’. En op 30 september zien we de eerste van twee afleveringen van ‘Ja, ik wil een miljonair’, waarin vrouwen kunnen trouwen met een voor hen onbekende Nederlandse miljonair. In ‘Spookhuis’ volgen verborgen camera’s reparateurs in huis en wordt duidelijk of loodgieters en elektriciens datgene doen waar ze voor factu- reren. Marlene de Wouters zoekt in (het oorspronkelijk Belgische) ‘Marlene exclusief’ internationale beroemdheden op en in ‘Alles voor de band’ volgt Manuela Kemp tien jonge muzikanten die in drie maanden tijd worden klaargestoomd voor een eerste optreden.

RTL4 LEEFT OP CASH COWS

Naast wat nieuwe elementen bouwt RTL 4 vooral verder op de huidige successen: ‘Surpriseshow’, ‘Staatsloterijshow’, ‘Koffietijd’ (presentatie nog steeds onbekend), ‘Catherine’, ‘RTL Live’, ‘Eigen Huis & Tuin’, ‘GTST’ en de buitenlandse reeksen ‘Medicopter’, ‘Der Clown’ en ‘The Bold and the Beautiful’. ‘Barend & Van Dorp’ keren in oktober weer elke werkdag terug met hun live late-night talkshow en Viola Holt presenteert het veiling- en internetprogramma ‘Spott’. Ook de populaire dramareeks ‘Westenwind’ krijgt een vervolg.

RTL5: MEER EEN MANNENZENDER

RTL 5 houdt vast aan de formule van veel sport, actualiteiten en een mix van informatie, lifestyle en entertainment. Sport lijkt de hoofdmoot te worden: RTL 5 brengt de hele WK kwalificatiereeks van het Nederlands elftal live op het scherm, te beginnen op 2 september met de wedstrijd Nederland-lerland.

FORMULE1: VAN TRAINING TOT ZWART/WIT GEBLOKT

Inmiddels traditlegetrouw volgen Allard Kalff en Olav Mol al het nieuws rond het Formule I- circus: de warm-ups, kwalificaties en de Grand Prix’s in de strijd om het wereldkampioenschap. ‘Op weg naar Sydney’ ‘is een twaalfdelige documentairereeks, waarin twee sporters een oudgediende die al eens aan de spelen heeft meegedaan en een topsporter die naar Sydney mag – centraal staan. Tennis en golf worden door RTL 5 ook gevolgd en de zondagavond is ingeruimd voor het discussieprogramma ‘Sport aan Tafel’.

WINTER 2000/2001 VERONICA: MEER VAN NEERLANDS BODEM

Veronica brengt in het komende televisieseizoen meer Nederlandse programma’s dan ooit tevoren. Dat bleek donderdag tijdens de presentatie van de winterprogram- mering van Veronica. Boegbeeld in de programmering is vanaf 14 september wederom Big Brother, dat vorig jaar onverwacht uitgroeide tot het grootste TV-succes van de afgelopen jaren. De presentatie is dit keer in handen van Beau van Erven Dorens en Esther Duller. Journalist Bas van Hout maakt de serie Candid Crime waarin de verborgen camera inbrekers, fietsendieven en zakkenrollers volgt. Harry Vermeegen krijgt een nieuw voetbalprogramma en Theo van Gogh keert terug met twee programma’s. Naast een discussieprogramma op de zondagavond reist hij af naar het buitenland, waar hij gesprekjes aanknoopt met de ‘rich and famous’.  In de zesdelige serie Out of your mind heeft Veronica naar eigen zeggen “neutrale en heldere informatie” over de werking van verschillende soorten drugs. Cameraploegen zwermden uit over het hele land om een kijkje te nemen bij onder meer de spoorwegpolitie, de marine en aan de Zeeuwse kust. Series die gepro- longeerd worden zijn de soap Onderweg naar morgen en de komedies Samsam en De garage. Ook weer te  zien zijn Gijs Staverman (Boobytrap) en Patty Brard (Absolutely Patty). Bekende buitenlandse series als Friends, Nikita en The X-files worden vervolgd. De meest aansprekende titels bij de films zijn Scream, Face/Off en vijf Startrek-rolprenten. (o.a. ANP/Nu.nl)

RADIO 5 VERLIEST KWART ZENDTIJD

Radio 5 zal vanaf volgend jaar zowel ‘s morgens als in de avondspits het Radio 1 Journaal ‘doorprikken’ opdat middengolf-luisteraars in de spitsen de uitzendingen (ook in het buitenland) van het Radio 1 Journaal kunnen blijven volgen. In totaal zal Radio 5 hierdoor naar verwachting per dag zo’n 5 uur van haar zendtijd overnemen van Radio 1. Hierdoor verliest Radio 5 meer dan een kwart van haar eigen zendtijd. (Broad. Magazine)

AANDELEN RTL GROUP FLINK GEDAALD NA EERSTE HANDELSDAG

De aandelen van RTL Group daalden met 11 procent naar 170 Euro op de eerste handelsdag, woensdag in London. Beleggers maakte zich zorgen over de positie van de Europese tv-gigant op de voornaamste markten. Volgens analist Steven Winram van Morgan Stanley Dean Witter “is RTL Group namelijk op geen enkele belangrijke Europese markt marktleider”. (DFT)

HAVINGA EN LATIJNHOUWERS NIEUWE PRESENTATOREN RTL HALF ACHT NIEUWS

Elsemieke Havinga en Jeroen Latijnhouwers zijn de presentatoren die RTL Nieuws in september wil presenteren als opvolgers van de vertrekkende Loretta Schrijver en Jeroen Pauw. Dit bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van donderdag. RTL Nieuws krijgt na de presidentsverkiezingen in november ook een, tijdelijk, ander gezicht in New York. Correspondent Max Westerman gaat met opfrisverlof. RTL Nieuws schrapt het correspondentschap in Londen. Reporter ter plaatse Jeroen Akkermans heropend voor RTL de post Duitsland. “Uit Berlijn valt de komende jaren belangrijker nieuws te halen dan uit Londen. In Engeland zijn we trouwens gauw genoeg vanuit Hilversum”, aldus hoofdredacteur Harm Taselaar.

NET5 VERWACHT 7 PROCENT MARKTAANDEEL

Het groeiende Net5 verwacht door investering in Nederlands product een aankoop van sterke filmtitels volgend jaar in de doelgroep 20-49 jaar te kunnen uitgroeien naar 7 pct marktaandeel. “Dat is althans het streven”, laat raad van bestuurslid Frank Eijken weten tijdens de presentatie van de winterprogrammering. (Adfo)

OVERNAME ENDEMOL BIJNA EEN FEIT

Het Spaanse Telefonica kan Endemol overnemen. Bijna 97 procent van de aandelen Endemol is door de aandeelhouders aan Telefonica aangeboden. Daarmee is de weg vrij voor een volledige overname van het Nederlandse entertainmentbedrijf. Het aantal aangeboden stukken overtreft ruimschoots de door de Spanjaarden gestelde ondergrens van 75 procent. Telefonica komt volgende week met een uitgebreide toelichting op de defintieve plannen. (HC)

COMMISSIE: DRIE GEWESTELIJKE AVRO-BESTUURDERS UIT FUNCTIE ZETTEN

Drie gewestelijke bestuurders van de AVRO dreigen uit hun functie te worden gezet. Dat adviseert een speciale commissie aan het bestuur van de omroep in een ‘uiterst vertrouwelijk’ stuk. Zoals bijna alle vertrouwelijke stukken binnen de AVRO was ook deze zaterdag te lezen in het Algemeen Dagblad.Nog voor het stuk behandeld kon worden in een vergadering van het algemeen bestuur. De drie bestuurders dienen te worden ontslagen omdat ze de AVRO “zowel intern als extern hebben benadeeld”. De brief ‘Tien druppels die de emmer doen overlopen’ lijkt hun de das om te doen. Hierin sommt het trio tien (in hun ogen) bestuurlijke missers op van voorzitter Sanders en diens gevolg. (NOStt)

VLAANDEREN: TV1 TOONT FILMS OM REGEN TE VERGETEN

Wegens het aanhoudende slechte weer gaat TV1 van woensdag tot zaterdag elke namiddag een filmklassieker uitzenden. Indien de weersvoorspellingen daarna geen beterschap voorspellen, wordt het initiatief wellicht met een aantal dagen verlengd. Woensdag staat ‘The Right Stuff’, het ruimtevaartepos uit 1983 van Philip Kaufman, op het programma. De volgende drie dagen komen de drie films aanbod waarin cultfiguur James Dean tijdens zijn korte leven in meespeelde: ‘Rebel Without a Cause’, ‘East of Eden’ en ‘Giant’. (VRTtxt)

SBS6: NIEUWE ‘BUS’ SAMEN MET VT4 EN TON VAN ROYEN

SBS 6 maakt het televisieprogramma De Bus komend seizoen met de Belgische zender VT4. Behalve zes Nederlandse kandidaten doen ook zes Belgen mee aan het programma, waarin ze zestien weken met een bus door Nederland en België rijden en weggestemd kunnen worden door de kijkers uit de twee landen. Het programma wordt in het nieuwe seizoen gepresenteerd door Ton van Royen, als opvolger van Sylvana. De nieuwe serie van De Bus is te zien vanaf 4 september op SBS6 en VT4 (ANP)

FRITS BOM NAAR TV GELDERLAND

Frits Bom, ex-presentator van het RTL4-programma Vakantieman, keert terug op de buis. Hij gaat per 1 september dagelijks het consumentenprogramma De Televisieman presen- teren voor TV Gelderland. De regionale omroep heeft dat dinsdag laten weten. Bom is blij met zijn nieuwe baan. ,,Er is sprake van een club betrokken, enthousiaste professionele mensen met een geweldige inzet. Dat staat in schril contrast met de ambtelijke, afstan- delijke houding die je in Hilversum nog wel eens ontmoet”, zegt hij. (o.a. ANP)

LUISTERCIJFERS MEI/JUNI 2000

Hieronder volgen de luistercijfers (in % marktaandeel) over de periode mei/juni 2000. Ter vergelijking zijn de cijfers over de periode apri/mei 2000 ook in het overzicht opgenomen. Bron: Sky Radio.

 	apr/mei (in %)	mei/jun (in %)
01	Sky Radio	14.4	13.8
02	Radio 3 FM	13.6	12.6
03	Radio 538 	8.1	9.1
04	Radio 2 	8.8	8.6
05	Radio 10 FM	7.9	8.2
06	Radio 1	7.5	7.6
07	Noordzee FM	5.4	5.9
08	Veronica FM	4.9	5.1
09	Classic fM	2.1	2.0
10	Arrow Classic Rock	1.3	1.3
11	Radio 4 	1.2	1.2
12	Radio 5 	0.7	0.7
13	Love Radio	0.4	0.4
14	Business Nieuws Radio	0.3	0.3
 -	Gez. Regio	14.3	14.1
 -	Overige zenders	9.0	9.1

BRITSE MEDIAFUSIE VAN DE BAAN

De Britse mediaconcerns United News & Media en Carlton Communications hebben definitief hun fusie afgeblazen. Ze moesten van de Europese Commissie regionale televisieactiviteiten (Meridian) afstoten, maar beide concerns waren daartoe niet bereid. Daarmee komt een einde aan de bundeling van het grootste commerciele tv-bedrijf van Groot Brittannie. Waarschijnlijk verschijnt het mediabedrijf Granada nu weer in beeld om e e n van beide concerns over te nemen. (NRC)

TOUR 2000 BEST BEKEKEN VAN AFGELOPEN TIEN JAAR

De Tour de France 2000 is met een gemiddeld aantal televisiekijkers van 850.000 per rechtstreekse reportage de best bekeken Tour van de afgelopen tien jaar. In 1992 keken overdag net zoveel mensen, maar was de belangstelling voor de avondprogramma’s over de wielerronde een stuk kleiner. Dit heeft de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) van de NOS maandag bekendgemaakt. De livereportages die de NOS overdag uitzond, aalden een marktaandeel van bijna 50 procent. De kijkers waardeerden de uitzendingen goed. Ze gaven een gemiddeld rapportcijfer van 7.2. De verklaring voor de toenemende belangstelling voor de Ronde van Frankrijk is vrij eenvoudig. ,,De Nederlanders deden het goed en daarnaast was het gewoon een mooie Tour”, aldus een woordvoerder van KLO. (ANP)

HERTENKAMP PAS WEER IN 2001 OP TV

De populaire VPRO-soap Hertenkamp keert pas februari 2001 weer terug op het scherm. Om de fans tegemoet te komen, zal de website van de serie tot die tijd in de lucht blijven. Op de site kunnen bezoekers een rondleiding maken door het decor van het programma, foto’s kijken en er zijn bovendien interviews met de spelers Eva en Grace te zien. De schrijvers werken nu aan nieuwe afleveringen, waarvan de opnames eind 2000 beginnen. (ANP)

AMERIKAANSE BELANGSTELLING VOOR Q THE BEAT?

De toekomst van het R&B-station Q The Beat ziet er weer iets beter uit nadat het donderdag jongstleden definitief surseillance van betaling heeft gekregen van de rechtbank in Zutphen. Het Amerikaanse ‘Clear Channel Communications’ wordt inmiddels genoemd als mogelijke overnemer. – Het komt er nu in de eerste plaats op aan om de schuldenberg te saneren -, aldus de advocaat van het station tegenover Radiovisie. Intussen is Q The Beat nog uitsluitend via de 1224 kHz te ontvangen. Kabelmaatschappijen verdelen het signaal niet meer, nadat ze maandenlang niet zijn betaald. Omdat ook de middengolfzender wel eens vaker uit de lucht was de voorbije maanden, werden ook financiële moeilijkheden met de Nozema vermoed. Maar de zendermaatschappij ontkent en meldde dat de onderbrekingen enkel het gevolg waren van technische mankementen die nu opgelost zouden zijn. (Radiovisie)

HENNY STOEL VOLGT PIA DIJKSTRA OP

Henny Stoel (55) volgt Pia Dijkstra op als vaste lezeres van het NOS-8-Uur-Journaal. Op 1 september wordt ze de collega van Philip Freriks, die ook om de week bulletins presenteert. (nostt)

JONGEREN KIJKEN VEEL TV

Uit een door CBS gepubliceerd onderzoek naar kijkgedrag van 20.000 jongeren uit de derde klas van het voortgezet onderwijs blijkt dat jongeren gemiddeld drie uur per dag televisie kijken. In het weekend en gedurende schoolvakanties kan de kijktijd zelfs oplopen tot vier uur per dag. Speelfilms, soaps en muziekprogramma’s zijn het meest geliefd onder jon- geren. Meisjes blijken fanatiekere tv-kijkers dan jongens. Ook geldt: hoe hoger het school- type, des te  minder er wordt gekeken. Zo zitten VWO-leerlingen gemiddeld een uur minder lang voor de buis dan leerlingen van het individueel voortgezet basisonderwijs. (ANP)

ACTEUR WIM PONCIA OVERLEDEN

De acteur Wim Poncia is donderdag overleden in een ziekenhuis in zijn woonplaats Amsterdam. Dat heeft zijn familie bekendgemaakt. Poncia, bekend van rollen in onder meer de televisieserie Pipo de Clown en de film Blue Movie, is 86 jaar geworden. De carrière van Poncia begon in 1927, toen hij op zijn dertiende een rol speelde in de theatervoorstelling Sonny Boy. Hij stond vooral in revues en volkstoneelstukken. In 1956 kwam hij bij de Nederlandse Comedie. Daar werkte hij met een korte onderbreking tot de opheffing in 1971. Hij deed ook veel televisie- en filmklussen. Naast zijn rollen in Blue Movie en Pipo de Clown was hij te zien in de populaire TV-serie Swiebertje en De Mounties Show van de TROS. (ANP)

MR GBJ HILTERMANN OVERLEDEN

Mr. G.B.J. Hiltermann is afgelopen zaterdag op 86-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn familie vrijdag bekendgemaakt. Hiltermann werd vooral bekend door zijn radiocolumn ‘De toestand in de wereld’ die 43 jaar lang bij de AVRO te horen was. Op 22 november vorig jaar sprak hij voor het laatst zijn radiocolumn uit. ,,De tijd van eeuwige vrede is nog niet aangebroken en dat zijn mijn laatste woorden over de toestand in de wereld.” Zo eindigde Hiltermann zijn laatste radiocommentaar. Voordat hij bij de AVRO te horen was, werkte hij voor de Telegraaf en was hij oprichter en hoofdredacteur van Elseviers Weekblad. (o.a. ANP)

PLAN VOOR COMMERCIEEL HAARLEM TV

IJmond TV wil ook in Haarlem televisie gaan maken. De commerciële omroep heeft de Haarlemse programmaraad dit plan gepresenteerd. Die raad komt volgende week bij elkaar om kabelbedrijf UPC te adviseren over de vijftien zenders die de Haarlemse televisiekijker straks nog zonder extra kosten kan bekijken. En daar wil Haarlem TV graag bijhoren. Haarlem TV, zoals de nieuwe zender heet, moet een zelfstandige onderneming worden binnen IJmond TV. Die verzorgt sinds anderhalf uitzendingen in de vijf IJmondgemeenten (Castricum, Uitgeest, Heemskerk, Beverwijk en Velsen) en sinds een jaar ook in Bloemendaal. Haarlem TV wil elke dag een uur televisie maken, dat doorlopend wordt herhaald. De programmaraad heeft positief gereageerd op het plan. Maar de kans dat de omroep wordt opgenomen in het basispakket van vijftien zenders dat niet achter de decoder verdwijnt, is klein. (o.a. Haarlems Dagblad)

OPTIMAAL FM GRIJPT NAAST VERGUNNING DOETINCHEM

De zendmachtiging voor de lokale omroep in Doetinchem is gegaan naar Stadsomroep Doetinchem. Hierdoor is de streekzender Optimaal FM gepasseerd. De twee gemeente- besturen lieten er begin dit jaar geen twijfel over bestaan. De sterke voorkeur ging naar Optimaal FM. Deze omroep – al jaren zender voor de gemeenten Wisch, Bergh, Gendringen en Wehl – zou volgens de twee gemeenteraden garant staan voor continuïteit van de kwaliteit van de uitzendingen. Het Commissariaat trekt zich weinig aan van het advies van de gemeenteraden en geeft de voorkeur aan Stadsomroep Doetinchem. (o.a. Gelderlander)

DROGE NAAR NET5

Gert Jan Dröge, als presentator van Glamourland een van de boegbeelden van de AVRO en Nederland 1, verlaat deze omroep. Hij gaat naar Net5. De overstap komt voor de AVRO als een onaangename verrassing. De AVRO had Dröge al voor acht afleveringen van Glamour- land en voor een oudejaarsprogramma aangemeld bij zendercoördinator Joop Daalmeijer van Nederland 1. Daalmeijer noemt het vertrek van Dröge ,,doodzonde”. SBS6/NET5 wil geen commentaar geven. Volgende week presenteert deze commerciële omroep het winterprogramma. Dan wordt ook uit de doeken gedaan wat Dröge bij de omroep gaat doen. (o.a. ANP)

NOB GAAT ZICH MEER RICHTEN OP INTERNET

Het NOB (Nederlands Omroepproduktie Bedrijf) gaat zich meer op internet toeleggen. Daartoe gaat het een joint venture aan met Interxion, zo kondigden de twee deze week aan. Financiële details zijn niet bekend gemaakt, aldus de Telegraaf in haar financiele bijlage. De nieuwe onderneming zal gevestigd worden te Hilversum en wil nieuwe en oude media aan elkaar koppelen. De joint venture gaat producten en diensten ontwikkelen om opslag, ontwikkeling en distributie van nieuwe content voor Europese content providers aan consumenten mogelijk te maken. (o.a. Telegraaf)

STRENGERE REGELS RIJKSSPONSORING TV-PROGRAMMA’S

Er komen strengere regels voor de sponsoring van televisieprogramma’s door de overheid. In de aankondiging of aftiteling moet voortaan niet alleen staan dat het rijk of een ministerie aan het programma heeft bijgedragen. Ook moet worden aangegeven met welk doel dit is gebeurd. Premier Kok schrijft dit aan de Tweede Kamer. Hij heeft ingestemd met een aantal aanbevelingen van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) en de Voorlichtingsraad. Kok wil voorkomen dat mensen het idee krijgen dat de overheid televisieprogramma’s wil beïnvloeden. De Tweede Kamer krijgt een zwaardere rol bij co-producties. Tot nog toe regelen ministeries hun sponsoring zelf. Voortaan krijgt de Kamer elk jaar een overzicht van de sponsoractiviteiten. Vooraf gaat de Voorlichtingsraad toetsen. Daartoe komt er een standaardcontract waarin bedragen en doelstelling zijn opgenomen. Tussen 1994 en 2000 droeg de overheid volgens meldingen van de ministeries in totaal 14 miljoen gulden bij aan 66 informatieve televisieprogramma’s. Per jaar is dat 2,4 miljoen, ofwel 0,1 procent van de gezamenlijke omzet van de omroepen. (ANP)

RIK RENSEN KEER TERUG NAAR HMG

Rik Rensen, de vroegere hoofdredacteur van RTL Nieuws, wordt per 1 oktober algemeen directeur van de nieuwe internetorganisatie van de Holland Media Groep (HMG). Het mediabedrijf heeft dat woensdag laten weten. Rensen is nu nog directeur van @Media, een dochteronderneming van @Home Benelux. HMG is bezig een entertainment startpagina (portal) op te zetten, waarvoor een dochteronderneming wordt opgericht. Rensen krijgt daar de leiding over en wordt daarmee verantwoordelijk voor alle internet- activiteiten van HMG. Het is de bedoeling dat de entertainment portal in de herfst wordt gepresenteerd. (o.a. Broadcast magazine)

CANAL+ MAAKT JACHT OP LINKS NAAR CABLECRYPT

Canal Plus heeft Webwereld en Planet Internet gedwongen om in een artikel de hyperlink weg te halen naar het kraakprogramma van de decoder van Canal Plus. Internetprovider Planet Internet werd geboden om woensdagmorgen de link weg te halen naar het veelbesproken CableCrypt om zonder te betalen naar Canal Plus te kunnen kijken, meldt de provider op zijn site. Door linkjes te plaatsen naar sites waarop de code wordt aangeboden, zou de site medeplichtig zijn aan telecomfraude. WebWereld (van uitgever IDG) kreeg maandag ook zo’n bericht maar weigerde vooralsnog om de link uit het artikel te schrappen. De redactie is ervan overtuigd dat de hyperlink niet aanzet tot crimineel gedrag. Dat was de reden waarom uitgever VNU het blad Computer Idee vorige week op last van de rechter uit de winkels moest halen. Planet Internet heeft de link dinsdagmiddag wel weggehaald. De link naar CableCrypt staat ook op de site van het Algemeen Dagblad, World Online en Computer Totaal. (Nu.nl).

UPC: VEEL VRAGEN OVER KABEL

Dagelijks bellen momenteel acht- tot negenhonderd abonnees naar kabelexploitant UPC met vragen over de kanaalwijziging van de televisiezenders. UPC voltooit woensdag een drie dagen durende operatie waarbij tachtigduizend Amsterdammers hun televisietoestellen en videorecorders opnieuw moeten instellen. Het UPC-serviceteam, dat voor 35 gulden (elk extra toestel twintig gulden) de televisie opnieuw instelt, heeft al tweeduizend afspraken gemaakt. De kanaalwijzigingen zijn volgens UPC nodig om in het najaar digitale televisie in Amsterdam in te voeren. Dezer dagen zullen de kanalen van de televisiezenders worden gewijzigd in een deel van het stadsdeel Noord, het westelijke deel van de binnenstad/grachtengordel, Bos en Lommer, een deel van oostelijk Slotermeer en een deel van het Westelijk Havengebied. De rest van Amsterdam volgt in het najaar. (Parool)

DE NIEUWE OMROEP VECHT BESLUIT AAN

De initiatiefnemers van De Nieuwe Omroep (DNO), Walter Etty en Aad van den Heuvel, gaan in beroep tegen de beslissing van staatssecretaris Van der Ploeg (Media) om hen geen voorlopige erkenning te geven als omroepvereniging. “Veronica werd aanvankelijk ook niet toegelaten door de toenmalige minister”, zegt Van den Heuvel. “Zij heeft uiteindelijk ook bij de rechter gelijk gekregen.”  DNO wilde de komende vijf jaar programma’s gaan maken over ontwikkelingssamenwerking, ecologische vraagstukken en mensenrechten, maar Van der Ploeg vindt dat de programma’s die DNO wil maken onvoldoende afwijken van het huidige aanbod bij de publieke omroep. Van den Heuvel legt dat argument naast zich neer. “Er bestaan geen nieuwe programmavormen meer in het huidige competitieve medialandschap. Alles is al eens gedaan. Bovendien is ons nooit gevraagd de programma’s uitgebreid te beschrijven. Als dat gevraagd was, hadden we dat wel gedaan. We hebben 86.000 leden en het bestel is open. Dat zou voldoende moeten zijn.” Van den Heuvel vindt bovendien dat een nieuwe omroep zich pas kan bewijzen als zij uitzendt. Van den Heuvel krijgt alles overziende, sterk de indruk dat het besluit van Van der Ploeg “al in kannen en kruiken was” voordat DNO haar plannen kon toelichten. Hij vermoedt dat ook de publieke omroepen een rol hebben gespeeld bij de besluitvorming. “Het ligt niet in mijn aard van een samenzwering uit te gaan, maar ik denk wel dat ze een rol gespeeld hebben. Het is nu al lastig een programmaschema vast te stellen waarin iedereen zich kan vinden. Laat staan als er nog een partij bij was gekomen.” DNO gaat eerst tegen het besluit in beroep. Als dat niet helpt stapt de omroep naar de rechter. (NRC)

ENDEMOL DWARSBOOMT AMERIKAANSE SITE BIG BROTHER

De Nederlandse televisieproducent Endemol heeft een Amerikaanse internetsite over Big Brother gedwarsboomd. De pagina’s toonden illegale opnames van de Amerikaanse editie van de realityshow. De makers staakten de site na een brief van Endemol, meldt de Amerikaanse krant The New York Post dinsdag. De producent dreigde met gerechtelijke stappen. De site, die de draak stak met het programma, verleende toegang tot twee camera’s die 24 uur per dag beelden toonden uit het complex waarin zich de Big Brother- bewoners laten observeren. De opnames zijn niet te ontvangen op de officiële internet- pagina’s van CBS, de Amerikaanse omroep die Big Brother uitzendt. (ANP)

UPC’S CHELLO GAAT SAMEN MET @HOME

UPC-dochter gaat fuseren met internetaanbieder Excite-AtHome. Dit hebben beide partijen dinsdag bevestigd. De Amerikaanse activiteiten van Excite blijven buiten de overeenkomt. Het nieuwe bedrijf heeft een waarde van ongeveer 5,5 miljard euro (f 12,1 miljard). Chello en de niet-Amerikaanse activiteiten van Excite-AtHome gaan op in een joint venture, waarin beide partijen een gelijk aandeel krijgen. UPC en Excite- AtHome worden de belangrijkste aandeelhouders. Liberty Media, sinds kort het moederbedrijf van UPC, investeert in eerste instantie f 440 miljoen. Dit bedrag kan het bedrijf later omzetten in aandelen. De fusieonderneming beschikt bij de oprichting over activiteiten in vijftien landen op vier continenten. De voornaamste activiteit is het verzorgen van zeer snelle internetverbindingen, veelal via de kabel. Meer dan 300.000 mensen hebben een breedbandabonnement bij één van de twee. Wereldwijd werken er 1000 mensen bij de nieuwe combinatie. Het nieuwe bedrijf moet eind 2000 of begin 2001 een beursnotering krijgen. (o.a. Volkskrant)

DNO NIET IN PUBLIEKE BESTEL

De Nieuwe Omroep (DNO) krijgt geen voorlopige erkenning als omroepvereniging. Staatssecretaris Van der Ploeg (media) heeft dat maandag bekendgemaakt. Hij vindt onder meer dat DNO niet zoveel toevoegt aan het publieke bestel dat de verscheidenheid in de landelijke omroep wordt vergroot. De beslissing van Van der Ploeg doorkruist de plannen van iniatiefnemers Walter Etty en Aad van den Heuvel om de komende vijf jaar programma’s uit te zenden over de relatie tussen noord en zuid, milieuvervuiling en mensenrechten. Van der Ploeg heeft de adviezen van de Raad voor Cultuur en van het Commissariaat voor de Media gevolgd. Die stelden al eerder dat DNO onvoldoende toevoegt aan aan het bestel. Ook de NOS keek naar de plannen van DNO en vond dat de programmavoornemens sterk overeenkomen met het aanbod van de bestaande omroepen. In een gesprek op 6 juli heeft DNO tegenover Van der Ploeg benadrukt dat de vernieuwende bijdrage aan het bestel vooral blijkt uit de wijze waarop ze programma’s wil maken. Maar de staatssecretaris vindt dat dit nog niet leidt tot programma’s die wat betreft inhoud en strekking afwijken. (ANP)

WINTER 2000: “BOSZHARD EN MOORS KRIJGEN TALKSHOW BIJ RTL4”

Carlo Boszhard en Irene Moors verschijnen komend seizoen weer samen op het scherm. Niet om Telekids te doen herleven, maar in een wekelijkse talkshow op zondagmiddag. Het programma dat tussen 5 en 7 uur wordt uitgezonden, tegenover De Plantage op Nederland 3, heeft een magazine-achtig karakter.  Niet alleen ontvangt het duo gasten, maar er wordt ook aandacht besteed aan onderwerpen als koken en muziek. Later in het seizoen keert ook Boszhards eigen show Monte Carlo terug. Het programma maakt deel uit van het nieuwe, nog geheime winterschema van RTL 4, waarvan steeds meer doorsijpelt naar de reclamewereld. Ook Barend & Van Dorp, die in de belangstelling staan van de publieke omroep, zijn (voorlopig) behouden voor de commerciële familiezender. Dit najaar verzorgen zij 65 afleveringen van hun beproefde praatshow. Enig verschil is de uitzendtijd; die wordt iets vervroegd (22.45 uur).

VEEL ONDUIDELIJKHEID OVER KOFFIETIJD

Over Koffietijd is nog veel onduidelijk. Op aandrang van sponsor Unilever moeten de presentatoren Hans van Willigenburg en Mireille Bekooij het veld ruimen. Ze zijn ‘te oud’ en worden daarom tot hun contracten begin volgend jaar aflopen, op ‘wachtgeld gezet’. Als een van hun opvolgers wordt genoemd Judith de Klijn, die tot dusver bij Veronica met Jan des Bouvrie een woonprogramma presenteert. RTL Live keert ook terug, alleen zonder presentator Beau van Erven Dorens. Hij verhuist naar Veronica waar hij de discussieprogramma’s van Big Brother II op donderdagavond gaat leiden. Tenslotte keert ook Viola Holt terug op het scherm. Zij zal dagelijks (tussen 14.00 en 15.00 uur) een inter- actief programma presenteren, waarin kijkers kunnen bieden op door anderen ingebrachte spulletjes; van oude piano’s tot gaskachels, enzovoorts. (Algemeen Dagblad)

HAENEN EN SYLVANA WEG BIJ SBS/NET5

Paul Haenen en Sylvana Simmons zullen volgens SBS-perswoorvoeder Edger Hamer in ieder geval niet terugkeren in het nieuwe tv-seizoen. Volgens Hamer is het met Paul Haenen een jaar lang in 43 afleveringen niet gelukt voldoende kijkers te trekken. Paul Haenen maakte zijn programma’s vooral voor Net 5 en werkte daarvoor voor de VPRO. Sylvana Simmons, presentatrice van programma’s als ‘Sexquiz on the Beach’ en ‘De Bus’ zal komend seizoen niet terugkeren. Sylvana Simmons was voor haar komst bij SBS 6 VJ bij The Music Factory. (Broadcast Magazine)

KIJKCIJFERS: MARKTAANDELEN PUBLIEKEN EN COMMERCIELEN STABIEL

In week 28 zijn de marktaandelen van de publieke en commerciële zenders nauwelijks veranderd, zo blijkt uit het Continu Kijkonderzoek, dat in opdracht van NOS, Ster en IP door bureau Intomart wordt uitgevoerd. De publieke omroepen behaalden een gezamenlijk gemiddeld marktaandeel van 38 pct, de commerciële zenders behaalden 44 pct. Opvallend is alleen de negatieve spiraal waarin RTL4 is beland. De ‘boodschapperszender’ behaalde een gering marktaandeel van 13 pct. Een deel van de RTL4-kijkers is verhuisd naar RTL5, zo blijkt uit het hoge marktaandeel van 6 pct. SBS6 en Net5 presteren al geruime tijd op hetzelfde niveau; ze behaalden respectievelijk een marktaandeel van 11 en 4 pct. Veronica herstelt zich licht. The Young One behaalde een marktaandeel van 8 pct. Fox8 stelde teleur met 2 pct. Nederland 1 haalde het hoogste marktaandeel op woensdagavond (18 pct), TV2 op dinsdagavond (24 pct) en Nederland 3 op zaterdagavond (15 pct). (Adfo)

ARTIKEL DECODEERTIPS CANAL+ NA VERBOD TE VINDEN OP INTERNET

De verboden decodeertips uit het tijdschrift Computer Idee zijn nog steeds te lezen op diverse internetsites. Afgelopen vrijdag werd in een kort geding bepaald dat uitgever VNU tienduizenden exemplaren van het tijdschrift moet terughalen uit de winkels. Ook het computerprogramma CableCrypt, dat de beelden van Canal+ decodeert, is nog op tal van sites gratis te downloaden. Canal+ kondigde vrijdag aan ook de websites waarop CableCrypt te verkrijgen is, te zullen vervolgen. Inmiddels staat het programma al weer op nieuwe sites. Volgens woordvoerder Hans van der Veen van Canal+ maakt deze ontwikkeling de zaak tegen Computer Idee nog geen vechten tegen de bierkaai: “We gaan gewoon door met de juridische fraudebestrijding. Op het moment dat we een site kunnen aanpakken, doen we dat ook. Dat doen we al jaren.”.

DISTRIBUTIEDEAL FOX KIDS EN TURK TELECOM

Nog maar twee maanden na de introductie van Fox Kids in Turkije heeft Fox Kids Europe een distributiedeal gesloten met kabelmaatschappij Turk Telecom. Fox Kids werd eerder alleen via satelliet gedistribueerd. Door de deal met Turk Telecom bereikt Fox Kids Europe in Turkije additioneel 790.000 abonnees. (Adfo)