Media kort: juli 2004

Zekatel komt met digitale televisie

Zekatel begint volgend jaar met digitale televisie. Het kabelbedrijf onderzoekt nog welke pakketten tegen welke kosten aangeboden gaan worden. Het besluit daarover valt dit najaar. Zekatel onderzoekt momenteel hoe digitale televisie zal worden ingevoerd. „Het besluit dat we het gaan aanbieden, is al wel gevallen”, zegt Hans Burgs. „We kijken nu nog hoe het zit met de kosten en de kwaliteit. Daarna gaan we pakketten samenstellen en vervolgens worden de abonnees benaderd. Ga er maar van uit dat we er in het voorjaar van 2005 mee beginnen.” Met de komst van digitale televisie krijgen Zeeuwse kijkers de kans om pakketten te kiezen waarin speciale zenders zijn opgenomen, afhankelijk van hun wensen en kijkgedrag. Volgens Burgs komen er pakweg tachtig zenders bij, bijvoorbeeld themakanalen. Een voorbeeld van zo’n themakanaal is het Voetbalkanaal. Of Zekatel ook een overeenkomst met het Voetbalkanaal gaat sluiten als digitale televisie wordt ingevoerd, kan Burgs nog niet zeggen. Hij acht die kans wel groot. „Sport is altijd een grote trekker. Het Voetbalkanaal zou dus een trekpleister kunnen zijn, als we tenminste een overeenkomst kunnen sluiten. We zullen daar zeker gesprekken over gaan voeren.” (PZC/ML)

Freakolympics tegelijk op 3FM en Yorin FM

Rob Stenders en Gerard Ekdom hebben vrijdagnacht samen een uitzending gemaakt van de Freakolympics. De uitzending was op zowel Radio 3FM en Yorin FM te horen. Opvallend was dat het NOS radionieuws op zowel 3FM als Yorin FM te horen was. De VARA, 3FM en Yorin FM hadden geen problemen met de uitzending en vonden het een leuk idee. Beide dj’s vonden het voor herhaling vatbaar, of dit ook gaat gebeuren is onduidelijk aangezien normaal Giel Beelen op die tijd zit op 3FM. (Radiofreak). 

Essent Kabelcom stelt digitale tv-verwachting bij

Kabelexploitant Essent Kabelcom heeft haar verwachtingen voor haar digitale kabeltelevisie naar beneden bijgesteld. Volgens woordvoerder Irwin Broen is nu de verwachting dat het kabelpakket TV Home eind dit jaar 70.000 abonnees zal tellen. Op het Euroforum-Kabelcongres in maart jl. stelde directeur Bernard Dijkhuizen eind dit jaar 100.000 digitale klanten te verwachten. Volgens Broen telde TV Home voor de start van het EK Voetbal (begin juni) 35.000 klanten. Eind 2003 was dit aantal nog 24.000. TV Home is op 1 oktober 2003 opnieuw gelanceerd waarbij een groot aantal kanalen wordt aangeboden tegen een vaste prijs (8,50 euro per maand bovenop het analoge abonnement) en de digitale kabelontvanger los kan worden gekocht. TV Home zal Het VoetbalKanaal het gehele seizoen 2004/2005 voor al haar TV Home-klanten aanbieden en hoopt hiermee haar abonnee-aantal verder te zien oplopen. (via Dutchmedia Weblog)

Haarlemmmermeer: Nieuw plan voor lokale radiozender

Drie oud-medewerkers van radiozender VLOH (Vereniging Lokale Omroep Haarlemmermeer) hebben vergevorderde plannen voor een nieuwe lokale radio-omroep. Het drietal heeft inmiddels een businessplan ingediend bij de gemeente Haarlemmermeer en wacht op de beoordeling daarvan. Sinds april vorig jaar – nadat de VLOH de rekeningen niet meer kon betalen en uit de lucht ging – heeft Haarlemmermeer geen eigen radiozender meer. Het is het tweede initiatief om in Haarlemmermeer een nieuwe lokale radio-omroep op te richten. De nieuwe radiozender – initiatiefnemer Maurice van Dam wil nog geen naam noemen – wil meer lokaal nieuws brengen dan de VLOH deed. Het moet ‘een echte lokale omroep’ worden. ,,We willen een soort kweekvijver worden voor landelijke zenders”, zegt Van Dam, zelf al tientallen jaren werkzaam voor allerlei radiostations. 

Klachten over spotjes Radio 1 en 3FM

Kijkers hebben geklaagd bij de Reclame Code Commissie over de reclamespot voor het nieuwe ochtendprogramma op Radio 3FM. Dj Giel Beelen is in de spot naakt te zien. Deze klachten zijn inmiddels niet ontvankelijk verklaard. Ook over de spotjes het EK-voetbal en de Tour de France op Radio 1 zijn klachtbrieven gestuurd. In de spots is een oud dametje en een kat te zien die verdwijnen in respectievelijk een vuilniswagen en stofzuiger, omdat de vuilnisman en werkster werden afgeleid door sport-uitzendingen op Radio 1. Over deze klachten spreekt de Commissie zich nog uit. (essent)

Sky Radio opent grand café

Sky Radio 101 FM heeft in Zeeland het eerste grand café geopend. Met de opening van ‘Helder, een Sky Radio café’ zet de radiozender haar eerste stappen op horecagebied. Helder is gevestigd in Renesse en is opgezet in samenwerking met Hotel/Congrescentrum de Zeeuwse Stromen. Sky Radio vervult vooral een muzikale rol in Helder. Naast muziek is ook lezen een belangrijk thema van het grand café. (Adformatie)

Kabelbedrijven samen in Voetbalkanaal

De kabelbedrijven UPC Nederland, Essent Kabelcom, Casema en CAIW brengen voetbal in stelling om meer Nederlanders te verleiden tot een abonnement op digitale televisie. Ze hebben daartoe een overeenkomst gesloten met het Voetbalkanaal dat, net als UPC Nederland, tot UnitedGlobalCom (UGC) behoort. Op het Voetbalkanaal zijn onder meer wedstrijden uit de Engelse Premier League en de UEFA Champions League te zien. Voetbal vormt een belangrijke troefkaart voor de vier kabelbedrijven. Samen hebben ze ruim 100.000 klanten, die zijn geabonneerd op een betaalkanaal met digitale radio en televisie. Het digitale signaal levert beeld en geluid op dvd-kwaliteit. De kabelaars zouden graag zien dat het aantal abonnees van digitale tv sneller toeneemt dan nu het geval is. Ze verwachten dat het Voetbalkanaal daarin verandering kan brengen. UPC Nederland stond aan de wieg van het Voetbalkanaal. Vorig jaar wist het kabelbedrijf de uitzendrechten voor de voetbalwedstrijden van de UEFA Champions League te bemachtigen. Vervolgens werden die uitzendrechten in een apart bedrijf (United Football) ondergebracht en onder de naam Voetbalkanaal in de markt gezet. Bij UPC Nederland zit het Voetbalkanaal tot eind augustus in het standaardpakket 14,95 euro. ‘Daarna betalen klanten 10 euro extra voor het Voetbalkanaal’, meldt een woordvoerder (ANP).

VVD vreest concurrentievervalsing TVFilm

De VVD vindt de nieuwe Avro tv-gids TVFilm een nevenactiviteit die kan leiden tot concurrentievervalsing ten opzichte van ‘aanbieders van vergelijkbare goederen of diensten’. Kamerlid Örgü stelt er de minister kamervragen over. Het Kamerlid vraagt zich af of het blad wel is aangemeld bij het Commissariaat voor de Media. Ook wil de mediawoordvoerder laten onderzoeken of omroepverenigingen in het algemeen de Mediawet niet overtreden met het uitbrengen van tv-gidsen en Elektronische Programmagidsen Villamedia).

Geen boete voor BNR Nieuwsradio

In juni berichtte het Commissariaat voor de Media (CvdM) over de boete van €13.500,00 die nieuwszender BNR Nieuwsradio kreeg opgelegd. Het CvdM ziet hier echter vanaf. Eerder kreeg de zender de boete opgelegd van het CvdM omdat de zender zich niet aan de afspraken van de Mediawet hield. Hierin staat onder andere dat radiozenders hun nieuws- en actualiteitenprogramma’s niet mogen laten sponsoren. BNR Nieuwsradio hield zich echter niet aan deze regel, en heeft aan het begin en aan het einde van ICT-nieuws een sponsorvermelding geplaatst. Na de hoorzitting met betrokkenen heeft het Commissariaat besloten het sanctievoornemen in te trekken en te volstaan met een waarschuwing. Reden is niet alleen dat bij de commerciële radio-omroepen het onderscheid tussen actualiteiten en informatie nooit zo expliciet aan de orde is geweest als in dit geval, maar ook omdat sommige afleveringen van ICT Nieuws niet onder het sponsorverbod vallen.

Casema: religie ipv porno, oude films ipv nieuws op digi-tv

Casema heeft aan haar minder dan 27000 digitale abonnees aangekondigd de religieuze zender TBN Europe, de ‘klassieke filmzender’ TCM (Turner Classic Movies’ en de auto/motorsportzender Motors TV per 9 augustus op de plek van de erotische zender Private Blue, de Britse nieuwszender Sky News en de landschapzender Landscape te zullen uitzenden. Casema schrijft in een brief aan haar klanten die DutchMedia heeft bereikt, dat er ‘meer behoefte is aan kanalen met sport en cultuur’ na het doen van klantenonderzoek. Opvallend is dat Casema de nieuwszender Sky News uit haar aanbod haalt, terwijl kabelexploitanten veelal propageren dat digitale kabeltelevisie meer keuze en capaciteit voor meer kanalen biedt. Casema was vandaag niet bereikbaar voor commentaar. De verwachting is dat Casema rond 1 september CDT zal herlanceren. (via Dutchmedia Weblog)

SBS Broadcasting SA met muziektelevisie

SBS Broadcasting SA heeft aangekondigd een muziektelevisiezender te starten in Scandinavië. De zender zal aansluiting krijgen bij het SBS-radiostation ‘The Voice’. De opstartkosten voor de zender worden ingeschat op 1 tot 2 miljoen euro. De exacte startdatum is niet bekend gemaakt. The Voice TV zal als low budget ‘jukebox’ televisizender opereren. De zender zal in Denemarken, Finland, Noorwegen en Denemarken via satelliet, kabel en DVB-T (Finland en Zweden) worden verspreid. SBS Broadcasting SA verklaarde zich niet aan één exclusief platform te willen binden. The Voice TV zal vooral MTV Networks Europe concurrentie aandoen alsmede het Scandinavische tv-station ZTV (van Modern Times Group). De te Luxemburg gevestigde maar vooral in Amerikaanse handen zijnde omroeporganisatie verklaarde verder in de toekomst met ‘doe het zelf’ en ‘man & motor’ achtige kanalen te komen in andere markten. Het idee is om programma’s en programmaformats digitaal 24 uur per dag met themazenders. In Nederland is SBS Broadcasting SA middels haar 63 % belang in SBS Broadcasting BV (Net 5, SBS 6 en Veronica). SBS Broadcasting SA wees daarbij op het succes van formule 1 in Nederland. SBS zal geen rol willen spelen bij premiumcontent (sport en films). (DutchMedia Weblog)

Tv-producent Tenfold failliet

Tv-producent Tenfold is failliet verklaard. Directeur Willem Herselman heeft dit bevestigd, aldus het Algemeen Dagblad van vrijdag. Herselman richtte het bedrijf samen met Tineke de Nooij op. Zij werd later uitgekocht. Twee jaar lang was het bedrijf in handen van Michael Pilarczyk, waarna Herselman het roer weer overnam. Hij beschuldigt Pilarczyk van wanbeheer. Dertig mensen verliezen hun baan. Tenfold maakte voor SBS6 programma’s als ‘Klussen en wonen’ en ‘Tuinieren met kijkers’. (Essent)

Haagsche Courant onderzoekt nieuwe ochtendkrant

De Haagsche Courant (HC) onderzoekt wat de mogelijkheden zijn om een nieuwe ochtendkrant uit te brengen. Adjunct-hoofdredacteur Dick van der Meer zei vrijdag dat er plannen in die richting bestaan, maar dat nog niet duidelijk is wat voor soort krant het wordt. Het is volgens Van der Meer de bedoeling dat het een geheel nieuwe krant wordt, niet een ochtendeditie van de ‘gewone’ Haagsche. In januari 2000 lanceerde de HC een ochtendeditie, die per 1 februari 2001 wegens bezuinigingen alweer het veld moest ruimen. Een ochtendblad op halfformaat is een van de mogelijkheden. ,,Zoals elke krant die vernieuwend bezig is, onderzoeken we of dat een zinvol alternatief is”, aldus Van der Meer. Hij verwacht pas in het najaar meer duidelijhied te kunnen geven. De HC is op zoek naar een nieuw publiek, maar welk precies, dat wordt nog uitgezocht. Van de Meer houdt het er voorlopig maar op dat het gaat ,,om mensen die bereid zijn in de ochtend een krant te lezen”. ,,Misschien moet je dan wel een heel ander soort krant maken.” (ANP)

Plannen voor wijktelevisie in Antwerpen

De televisiedistributeurs Integan en Telenet werken aan plannen om in Antwerpen televisie per wijk mogelijk te maken. Eén van de initiatieven komt van het productiehuis Statt, dat de stadscommunicatie verzorgt via het informatieve programma “De Antwerpenaar” op de regionale tv-zender ATV. Dat programma zal vermoedelijk in juni volgend jaar uit de ether verdwijnen. Bugemeester Patrick Janssens zou een voortzetting van “De Antwerpenaar” niet zien zitten en wijktelevisie zou een mogelijke vervanger kunnen zijn. (VRT)

“Casema krijgt gelijk: programmaraden buiten spel?”

Kabelexploitant Casema heeft bij de Raad van State gelijk gekregen in haar benadering met televisiezenders en programmaraden. Casema mag met televisiezenders contracten afsluiten waarin is opgenomen dat deze zenders NIET in het basispakket uitzenden. Hierdoor staan programmaraden buiten spel, aangezien die daarmee nagenoeg alle Nederlandse commerciële zenders niet kunnen adviseren. Casema sluit met grote televisiegroepen als RTL Nederland (RTL 4, RTL 5, Yorin), SBS Broadcasting BV (Net 5, SBS 6 en Veronica) en MTV Networks BV (MTV, TMF, Nickelodeon en binnenkort The Box) contracten af waarmee deze zenders hun distributie in het zogeheten analoge ‘standaardpakket’ garanderen. In eerste instantie had het Commissariaat voor de Media geoordeeld dat dergelijke contracten niet zouden kunnen die door de Haagse rechtbank al werd verworpen. Contracten met televisiezenders vallen wat de Raad van State betreft onder ‘zwaarwichtige redenen’ waar een kabelexploitant van mag afwijken bij de uitvoering van adviezen voor het basispakket. De praktijk betekent dat Casema- programmaraden voor het televisiepakket alleen nog vooral publieke buitenlandse zenders kunnen adviseren voor het basispakket. Voor radiozenders heeft Casema niet een dergelijk contract afgesloten; hier blijven programmaraden hun adviesbevoegdheid van 25 radiozenders vooralsnog behouden. 

Bestedingen tv-reclame gegroeid

De bestedingen voor televisiereclame zijn in de eerste helft van 2004 toegenomen met 2,9 procent. Op basis van deze groei zouden de bestedingen voor heel 2004 voor het eerst boven het totaal van 750 miljoen euro kunnen uitkomen. Dat meldt Spot, de branchevereniging van tv-exploitanten. De groei is het grootst geweest in het tweede kwartaal. Dit is mede het gevolg van de aantrekkingskracht voor adverteerders van het EK Voetbal in juni in Portugal. Maar de groei is ook zichtbaar in de andere maanden en doet zich breed in de markt voor, aldus de organisatie. De verwachtingen voor de tweede helft van het jaar zijn gematigd positief. Volgens Spot bevestigt de groei de sterke positie van tv ten opzichte van andere media, maar van een opleving in de communicatiebranche nog geen sprake. De tv-exploitanten zijn over het geheel genomen toch optimistisch nu de Nederlandse economie voor het eerst sinds eind 2002 weer groeicijfers laat zien en het consumentenvertrouwen langzaam stijgt. (Adformatie)

Belga gaat nieuws verzorgen voor Q-Music en 4Fm

Het persagentschap Belga en de commerciële radiozenders 4FM en Q-Music in Vlaanderen bundelen de krachten om radionieuws-uitzendingen te maken. Belga Audio News is de naam van het project.Via Belga Audio News leveren de drie partners volledig afgewerkte en ingelezen nieuwsbulletins af, zowel langere bulletins van 2,5 minuten als kortere van anderhalve minuut. Belga Audio News zal de uitzendingen aanbieden aan private radiostations, internetsites of andere mobiele diensten. Piet Deslé, hoofdredacteur van Q-Music leidt het project. (VRT)

Interpretatieverschillen over NPS-rapport

In tegenstelling tot wat DutchMedia meldt, heeft de NPS in 2002 volgens een steekproef van het Commissariaat voor de Media weldegelijk te weinig minderhedenprogramma’s uitgezonden op de radio. In juni meldde Antenne 2 dit nieuws op basis van het bewuste rapport, na zorgvuldig overleg met het Commissariaat. Als antwoord op een Kamervraag van de Groep-Lazrak werden de bevindingen van het mediaprogramma onlangs door staatssecretaris Van der Laan betiteld als ‘gebaseerd op een foutieve interpretatie van een artikel in het juninummer van Co-Media’. De interpretatie werd in juni echter bevestigd door het Commissariaat voor de Media zelf, terwijl de NPS zich er niet in kon vinden. Als de gekozen interpretatie inderdaad ‘foutief’ zou zijn, is deze gebaseerd op een verklaring van de bron van herkomst. In de berichtgeving van Antenne 2 werd het verschil van inzicht reeds gemeld als belangrijkste reden voor het uitblijven van sancties. De staatssecretaris geeft verder zelf in haar antwoord al aan dat het huidige classificatiesysteem niet voldoet omdat het tot interpretatieverschillen kan leiden, vandaar dat nieuwe toetsingsformules worden ontwikkeld. DutchMedia meldt dat de staatssecretaris in haar antwoord aan de Groep-Lazrak mededeelde dat de AVRO ‘een foutieve weergave (..) over het naleven van wettelijke voorschriften van de NPS’ heeft verstrekt. Dit is echter niet het geval en zulks heeft de staatssecretaris dan ook niet gezegd. (Antenne2)

Campagne Radio 10 Gold reikt tot ver in Europa

Radio 10 Gold voert een grootscheepse campagne om de nieuwe AM frequentie onder de aandacht te brengen. Het is een grensoverschrijdende campagne aangezien de AM 1008 ook in grote delen van Europa te ontvangen is. Met deze campagne richt het station zich in het bijzonder op het vakantieverkeer en het vrachtverkeer. Momenteel rijden er 100 vrachtwagens door Nederland, België en Frankrijk met Radio 10 Gold-uitingen op de achterkant. Automobilisten kunnen deze wagens de komende 4 weken nog tegenkomen. In de weekeinden zijn de promotieteams van Radio 10 Gold aanwezig op diverse parkeerplaatsen bij de grotere benzinestations bij de grensovergangen in de omgeving van Arnhem, Hazeldonk en Eijsden. Ze vallen op door de grote ‘Moving Billboards’. Ter plaatse verstrekt het team informatie over de nieuwe frequentie van Radio 10 Gold. Buiten deze ‘rijdende’ campagnes wordt men ook door middel van een grote outdoorcampagne in abri’s en billboards attent gemaakt op de nieuwe AM 1008 frequentie van Radio 10 Gold. (Persbericht) Inmiddels is via de oude AM-frequentie (1395 AM) een verwijzing te horen naar de nieuwe AM-frequentie.

UPC: Rai Uno terug; The Box blijft, TVE Int weg

Kabelaar UPC heeft besloten naar aanleiding van het nieuwe advies van de Algemene Programmaraad Amsterdam e.o. (APR) de Italiaanse ‘eerste’ publieke zender Rai Uno in het gehele verzorgingsgebied Amsterdam e.o. (Landsmeer, Purmerend, Zaanstad e.d.) te distribueren. In Amsterdam zal de internationale Europese nieuwszender EuroNews – zoals het advies stelde – hiervoor van de kabel verdwijnen. In tegenstelling tot het advies van de APR blijft de muziekzender The Box te zien via de kabel in Zaanstad, Purmerend en Landsmeer. Om plek voor Rai Uno te maken zal de publieke internationale Spaanse zender TVE Internacional in deze plaatsen verdwijnen. Lees verder via Dutchmedia Weblog.

Holland Casino wint van Het Parool

Holland Casino heeft een zaak tegen Het Parool bij de Raad voor de Journalistiek gewonnen. De krant wekte in enkele artikelen de indruk dat het casino opzettelijk meewerkt aan het structureel en op grote schaal witwassen van zwart geld, een strafbaar feit. De lezer moest haast wel denken dat Holland Casino echt betrokken is bij witwaspraktijken. De informatie van de krant kwam van anonieme bronnen en van een voormalige werknemer die volgens de krant zelf toegaf rancune te koesteren jegens het bedrijf. Volgens de Raad bestaat uit door Holland Casino overlegde stukken geen grond voor de beschuldigingen en ook is geen wederhoor toegepast. De verwijzing van Het Parool naar een persbericht en de site van Holland Casino vindt de Raad onvoldoende. (Villamedia)

Amstelveen Lokaal uit de lucht

De lokale omroep van Amstelveen, Amstelveen Lokaal, is tijdelijk niet te ontvangen via haar etherfrequentie 107.2 MHz. De lokale omroep heeft in opdracht van het Agentschap Telecom de zender uitgezet. Totdat het Commissariaat voor de Media uitspraak heeft gedaan inzake de vergunningaanvraag zal Amstelveen Lokaal niet via haar etherfrequentie zijn te horen. De omroep hoopt dat deze uitspraak spoedig volgt. Amstelveen Lokaal blijft wel te ontvangen via de kabel: 102.8 MHz.

Ster van Britse stomme film Joan Morgan gestorven

Joan Morgan, een Britse filmster die schitterde in de jaren van de stomme film, is vorige week donderdag gestorven in een verzorgingshuis in Henley-on-Thames. Dit is woensdag bekend geworden door een overlijdensbericht in de Daily Telegraph. Morgan was naar eigen zeggen 99, maar werd volgens de Daily Telegraph bijna 105. Morgan, dochter van de filmregisseur Stanley Morgan, maakte haar debuut in 1913 in The Cup Final Mystery. In 1920 speelde zij in Little Dorrit en werkte met Thomas Hardy in The Mayor of Casterbridge. Morgan legde zich later toe op het schrijven van filmscenario’s, zoals The Minstrel Boy (1937) – de laatste film van haar vader. Zij schreef tevens vijftien romans onder het pseudoniem Joan Wentworth Wood. Verder schreef zij toneelstukken, waaronder The Callbox Mystery (1932), The Flag Lieutenant (1933) en This was a Woman (1944). (Novum Nieuws / Associated Press)

Radio 10 Gold: Optimod-AM 9200 voor 1008 kHz

Peter van Beusekom Air Chain Consultancy heeft in samenwerking met Radio 10 Gold, Broadcast Partners en Nozema op woensdagavond 21 juli de oude Optimod-AM 9100B processing-apparatuur vervangen voor een splinternieuwe Optimod-AM 9200 processor. Het uitgangspunt was bijna dezelfde “sound” als 1395 AM alleen dan aangepast voor de 1008 AM zender. In de komende periode zal er technisch nog het een en ander veranderen voor nog meer kwaliteit.

Radio 277 breidt kabeldekking uit

Met ingang van 27 juli 2004 wordt de radiozender Radio 227 aan het radiopakket toegevoegd van een aantal gemeenten bij kabelaar Casema. De zender vervangt de zender Radio192 waarvan de doorgifte enige tijd geleden is gestopt. Radio 227 richt zich op personen boven de 40 jaar. De programmering bestaat uit Easy-Listening en Middle of the Road muziek. 90% van deze muziek is van (ver) voor 1990 en legt de nadruk op country, lichte jazz, en Nederlandse, Duitse en Franse artiesten en 30-40-50er jaren muziek. De zenderwijziging vindt plaats in de volgende plaatsen: Amersfoort, Bunschoten, Leusden, Soest: 99,5 MHz (mono), Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar: 99,8 MHz (mono),Zoetermeer: 107,9 MHz (mono). Baarn, Blaricum, Breukelen, Bussum, Eemnes, Huizen, Loosdrecht, Naarden, Nederhorst den Berg: 98,0 MHz (stereo). De stad Utrecht (102.8), alsmede IJsselstein (92.9) zullen binnen enkele weken volgen, dit omdat daar door Casema nog kabels gelegd moeten worden. Ook zullen alle mono-kanalen binnen enkele weken omgebouwd worden naar een stereo-kanaal.

Marktaandeel Radio M Utrecht gestegen

Volgens onderzoeksbureau Intomart heeft Regio Radio, het totaal van landelijke publieke regionale radiozenders, in juni het hoogste marktaandeel behaald sinds september 2003. Radio M Utrecht heeft hieraan een belangrijke bijdrage geleverd en zag het marktaandeel stijgen naar 6,3% (respectievelijk een stijging van16%). Daarmee wordt Radio M Utrecht in de provincie Utrecht beter beluisterd dan menige nationale radiozender en behoort de zender tot de eerste zes best beluisterde radiostations in de provincie. Radio M Utrecht is al enige tijd bezig de programmering te verbeteren en is verheugd dat dit inderdaad gewaardeerd wordt door de radioluisteraars. (ORN)

Lokale omroep Nieuwkoop stopt uitzendingen

Op woensdag 28 juli a.s. stopt de lokale omroep Nieuwkoop met haar uitzendingen op radio en televisie. Hierdoor stopt de ontvangst van radiozender Radio ON en zal de kabelkrant Text TV ON niet meer te zien zijn. Dit is het gevolg van het inleveren van de zendvergunning door de omroep bij het Commissariaat van de Media. Radio ON was in de gemeente Nieuwkoop te horen op 103,4 MHz. De kabelkrant Text TV ON werd doorgegeven op kanaal 21 (471,25 MHz) in de gemeente Nieuwkoop, Ter Aar en Liemeer. Vanaf 28 juli zal op deze zenders niet meer te horen of te zien zijn.

“Staatssecretaris:NPS voldoet wel aan voorwaarden”

De Staatssecretaris van OC&W, Medy van der Laan (D66) heeft in antwoorden op kamervragen van het kamerlid Ali Lazrak gesteld dat er een foutieve weergave is geweest over het naleven van wettelijke voorschriften van de NPS door AVRO Antenne 2 (op Radio 2). Dit bericht David de Jong via zijn weblog. Het radioprogramma stelde dat de NPS te weinig radioprogramma’s voor minderheden uit zou hebben gezonden in 2002 dan wettelijk vereist (25 % van de NPS radioprogramma’s; 20 % voor televisie). Het radioprogramma onderstreepte dit middels een persbericht waarin het meldde de hand te hebben gelegd op ‘een rapportage’ waaruit dit zou blijken. Volgens de Staatssecretaris is een ‘foutieve interpretatie’ van een artikel uit het juni nummer van de publicatie CoMedia gemaakt. CoMedia is een publicatie van het Commissariaat voor de Media.

Geen alcoholreclame op vijf tv-zenders

TMF, MTV, Nickelodeon, Fox Kids (Jetix) en The Box mogen komend jaar geen alcoholreclame uitzenden. Zij worden door de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) aangemerkt als jongerenzender. Stiva laat jaarlijks door bureau Intomart GfK vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor het komende jaar zijn dit voor televisie TMF, MTV, Nickelodeon, FoxKids en The Box. Uitzending van alcoholreclame op één van deze zenders wordt als een overtreding van de Reclamecode voor alcoholhoudende drank aangemerkt. Geen enkele radiozender wordt gekenmerkt als jongerenzender. Een jongerenzender is volgens Intomart Gfk een zender die méér dan 25 procent minderjarigen bereikt. Sinds 1990 onderschrijven de producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken de Reclamecode voor alcoholhoudende drank. De Code bevat regels over reclame en verkoopbevorderende activiteiten. De Code verbiedt reclame voor alcoholhoudende drank te vertonen aan een publiek dat voor méér dan 25 procent bestaat uit personen jonger dan 18 jaar. (Adformatie)

Tooske Breugem van HMG naar AVRO

De AVRO en Tooske Breugem hebben een driejarige overeenkomst gesloten. Tooske is voor het eerst bij de AVRO te zien op woensdag 1 september. Tooske gaat bij de AVRO programma’s presenteren op het gebied van theater en algemeen amusement. AVRO-programmadirecteur Ad ‘s-Gravesande: “De AVRO ontwikkelt speciaal voor Nederland 2 (het nieuwe thuisnet) programma’s voor een breed publiek over de wereld van het theater. Theater is een nieuw AVRO-thema. Iemand als Tooske Breugem past daar, gezien haar achtergrond, volledig in. Zij heeft bewezen te kunnen presenteren en weet wat theater is. Daarnaast zal Tooske een aantal amusementaire producties presenteren van meer algemene aard.” (ANP/Antenne2)

Verstappens Grijpstra en de Gier op de buis

Wegens het overlijden van filmmaker Wim Verstappen (67), afgelopen weekeinde, zenden TROS en BNN deze week films van hem uit. Zijn bekende en geruchtmakende productie, Blue Movie, is woensdagavond (22.50 uur) op Nederland 2 te zien, meldde BNN dinsdag. De jongerenomroep zendt de film uit 1971 uit en heeft daarvoor een geschikte kopie gevonden die voldoet aan alle technische tv-eisen. Eerder leek zo’n band niet te vinden. Het uitzenden van Blue Movie is bijzonder omdat de film ten tijde van het uitkomen door de filmkeuring werd afgekeurd. Uiteindelijk overtuigde Verstappen dat instituut met een brief waarin hij onder meer verwees naar zijn lievelingsauteur Simon Vestdijk. De TROS toont vrijdag Verstappens politiefilm ‘Grijpstra en de Gier’. Deze productie uit 1979 heeft Rijk de Gooyer en Rutger Hauer in de hoofdrollen en is gebaseerd op het boek ‘Het lijk in de Haarlemmerhouttuinen’ van Jan-Willem van de Wetering. Grijpstra en de Gier is vrijdagavond vanaf 21.00 uur te zien, eveneens via Nederland 2. (ANP)

ID&T Radio kondigt bodemprocedure aan na verliezen kort geding

ID&T Radio heeft het kort geding dat zij tegen de Staat heeft aangespannen verloren. De dancezender vindt dat ze is benadeeld bij de verdeling van de etherfrequenties waardoor ze 1,3 miljoen euro aan reclame- inkomsten is misgelopen. De rechtbank van Den Haag wijst die beschuldiging dus van de hand. Bas Meijer, directielid van ID&T Radio, laat hierop weten een bodemprocedure aan te spannen. ID&T Radio heeft haar eis gebaseerd op een voorval in mei 2002. Destijds leek het er op dat er een tussentijdse oplossing zou komen voor de alsmaar uitgestelde frequentieverdeling. Twee nieuwkomers zouden een pakket krijgen zodat ze in september dat jaar konden beginnen met uitzenden. Volgens ID&T was zij samen met Arrow Classic Rock de kanshebber. Veronica stak echter een stokje voor deze tussentijdse oplossing. “Maar de rechter in Rotterdam had reeds beloofd voor 1 september 2002 met een tijdelijke verdeling te komen. ID&T Radio was daar toen helemaal klaar voor”, aldus directielid Bas Meijer. Zijn station zou pas negen maanden later bij de definitieve verdeling een etherfrequentie binnenhalen. In die negen maanden stelt de dancezender 1,3 miljoen euro reclame-inkomsten te zijn misgelopen.

Wijzigingen tv-pakket Almere

In Almere zal het tv-pakket worden uitgebreid van 28 naar 30 zenders. Dit is het resultaat van de onderhandelingen tussen UPC en gemeente Almere. Vanwege technische redenen zullen de wijzigingen gefaseerd plaatsvinden op 2 augustus 2004 en op 1 september 2004. De wijzigingen in het tv-pakket Almere per 2 augustus 2004: Nieuwe zenders: AT5 (kanaal s13+ / freq. 248,00), Eurosport (kanaal 28+ / freq. 528,00) en National Geographic (kanaal s30- / freq. 376,00). Zender die verdwijnt: TRT (kanaal s13+ / freq. 248,00). De wijzigingen in het tv-pakket Almere per 1 september 2004: Nieuwe zenders: BBC World (kanaal s11+ / freq. 232,00) WDR (kanaal s12+ / freq. 240,00) Discovery Channel (kanaal 45+ / freq. 664,00) en zenders die verdwijnen TV5 (kanaal s19+ / freq. 288,00), Extra TV (kanaal 45+ / freq. 664,00) en ZDF (kanaal s11+ / freq. 232,00).

Breedbandinternet wordt populairder

Internet met een breedbandverbinding wordt steeds populairder, blijkt maandag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS ). Het aantal huishoudens met een breedbandaansluiting is gestegen van 24 procent in 2002 naar 34 procent vorig jaar. Het aantal mensen met een analoge inbelverbinding daalde in dezelfde periode van 60 naar 50 procent. Zeven op de tien Nederlanders van twaalf jaar en ouder zaten vorig jaar regelmatig achter de computer. Gemiddeld is dat jaar 15 uur per week gesurft op het web. Dat is één uur langer dan het jaar daarvoor. Daarbij wordt het internet voornamelijk gebruikt om te e-mailen en te zoeken naar specifieke informatie. Internet is het populairst onder jongeren in de categorie van 12 tot 17 jaar. Bijna negen op de tien tieners zijn regelmatig ‘online’. Bij 75-plussers zit één op de tien achter de computer en gebruikt één op de twintig de pc voor internet. . (NU)

Publieke zenders op 38,1 procent

De publieke zenders hadden afgelopen week (week 30) een gezamenlijk marktaandeel van 38,1 procent. De commerciële zenders scoorden opgeteld 36,7 procent. Nederland 1 behaalde een aandeel van 10,0, marktleider was Nederland 2 met 22,2 procent en Nederland 3 scoorde 5,9. De RTL Nederland-zenders hadden samen 19,6 procent: RTL4 11,0, RTL5 4,5 en Yorin 4,1. De SBS-zenders scoorden 17,1 procent: SBS6 10,1 Net5 4,2 en Veronica 2,8. Best bekeken uitzending was het Journaal van gisteravond 20.00 uur met 1,6 miljoen kijkers. Het Journaal van 20.00 uur op maandag staat tweede met 1,5 miljoen kijkers. Hart van Nederland op woensdag trok bijna 1,5 miljoen belangstellenden. De Studio Sport- uitzending van gisteravond 19.00 uur was goed voor bijna 1,4 miljoen kijkers. Net iets minder kijkers had Postcodeloterij 1 tegen 100. (Adformatie)

Vlaanderen: TV1-programma ‘Fata Morgana’ verdubbelt aantal kijkers

De 6e aflevering van “Fata morgana” op VRT TV1 is het best bekeken programma van de week. Bijna 900.000 Vlamingen zagen zondagavond hoe Buggenhout probeerde om voor één dag “de meest toeristische plaats van België” te worden. “Fata morgana” legt in de kijkcijfer- lijst een opvallend parcours af. De eerste weken was er veel concurrentie van het EK voetbal op Sporza, maar sinds begin juli heeft het programma zijn kijkersaantal verdubbeld. Op 4 juli keken 412.000 mensen naar het programma. En voor de zesde aflevering waren er 874.000 kijkers. (VRT)

Meer tv-kijkers Tour door slecht weer

De tv-uitzendingen van de NOS rondom de Tour de France hebben dit jaar meer kijkers getrokken in vergelijking met vorig jaar. Volgens de dienst Kijk- en LuisterOnderzoek van Publieke Omroep (KLO) kwam dat deels door het slechte weer. Dat meldde NOS Radio en Televisie maandag. De etappes werden gemiddeld bekeken door 878.000 Nederlanders, bijna 100.000 meer in vergelijking met de tour van 2003. Het tourjournaal, dat vanaf 19.30 uur te zien was op Nederland 2, trok gemiddeld 665.000 kijkers. Vorig jaar waren dat er nog 441.000. Het dagelijkse avondprogramma NOS Studio Sportzomer trok met 858.000 kijkers gemiddeld iets meer belangstellenden (822.000 kijkers in 2003). Volgens KLO is de Tour de France een sportevenement waarbij de prestaties van de Nederlanders weinig invloed hebben op de kijkcijfers. Het ‘Oranjegevoel’, dat bij veel andere sportwedstrijden wél van invloed is op de kijkcijfers, is bij het belangrijkste wielerevenement geen belangrijke factor. Dat bleek dit jaar. Ondanks de matige prestaties van de Nederlandse wielrenners (Boogerd was de beste Nederlander met een 74e plaats in het eindklassement) trokken de tv-uitzendingen fors meer kijkers. Het is nog onduidelijk hoeveel mensen hebben geluisterd naar radio Tour de France van de NOS op Radio 1 en de Wereldomroep. Die cijfers worden over enkele weken bekendgemaakt. (Adformatie/ANP)

“DAB uitrol in pauze-stand”

De uitrol van DAB door de NOS stopt vooralsnog. Dit stelt Rob van Esch van kabelkoepelvereniging VECAI tegenover DutchMedia. VECAI vertegenwoordigt kabelaars als UPC, Casema, Essent Kabelcom en Multikabel. Volgens Rob van Esch is in een afspraak overeengekomen dat de bestaande DAB-zenders van de NOS aan blijven, maar dat over verdere uitrol eerst afspraken tussen kabelaars, NOS en STAI (Stichting Aanpak Interferentie) gemaakt worden. De NOS zendt haar DAB-multiplex uit op kanaal 12C (227 MHz). Aangezien RTL 4 bij UPC op kanaal 12- (224 MHz) uitzendt, kan dit leiden tot interferentieproblemen bij kabelabonnees en/of kabelnetten zelf (bij slechte staat van de kabels). Voglens Van Esch waren er oorspronkelijk afspraken gemaakt tussen kabelaars en NOS, maar die bleek de NOS niet na te komen, aldus de VECAI-directeur. Op basis van deze afspraken hebben de kabelaars hun bezwaar op de in februari 2002 afgegeven vergunning ingetrokken. Door de afspraak zal de geplande uitrol van de DAB-zender Amsterdam komende week vooralsnog niet door kunnen gaan. De NOS en Nozema waren niet bereikbaar voor commentaar. (Via DutchMedia Weblog)

Wim Verstappen (67) overleden

In zijn woonplaats Amsterdam is zaterdag filmmaker Wim Verstappen overleden. Dat heeft zijn partner bevestigd. Verstappens nieren werkten niet goed meer en hij wilde zich niet graag door artsen laten behandelen. Hij is 67 jaar geworden. Wim Verstappen is bekend van films als Grijpstra en De Gier en Pastorale 1943. Zijn bekendste film is Blue Movie, die hij samen met producent Pim de la Parra maakte. Blue Movie (1971) geldt als de eerste Nederlandse seksfilm. Carry Tefsen en Hugo Metsers speelden de hoofdrollen. Verstappen regisseerde ook Pastorale 1943, naar een roman van Simon Vestdijk, en de detective Grijpstra en De Gier. In 1995 kreeg Verstappen een Gouden Kalf voor de wijze waarop hij zich heeft ingezet voor de Nederlandse filmcultuur. Drie jaar eerder ontving hij de eerste Dutch Filmmuseum Award uit handen van actrice Silvia Kristel. Hij kreeg de prijs voor zijn gehele oeuvre en zijn verdiensten voor de filmindustrie. Verstappen is mede-oprichter van Sekam, het bedrijf dat auteursgelden incasseert en van filmtijdschrift Skoop. Samen met De la Parra richtte hij Scorpio Films op. Het duo produceerde en regisseerde van 1965 tot 1978 dertien lange speelfilms en ongeveer twintig korte films. Hun motto was: Het maakt niet uit wat je filmt en hoe je het filmt, als je het maar filmt. Een collega van Sekam vertelde zaterdag dat de filmmaker de meeste waarde hechte aan de eerste lange scène van zijn film Dakota uit 1974. In die scène vliegt Dick de Boer, acteur Kees Brusse, in een Dakota naar Amsterdam. Tijdens de vlucht maakt het vliegtuig meerdere tussenstops om te tanken. ,,Hij noemde deze scène zijn mooiste filmwerk”, aldus de collega. (ANP)

APR adviseert Rai Uno in plaats van Euronews/The Box

De Algemene Programmaraad (APR) voor Amsterdam en omgeving heeft in een aanvullend advies aan kabelaar UPC aangegeven dat de Italiaanse publieke zender Rai Uno dient terug te keren op de kabel. Dit blijkt uit een deze week verschenen persbericht van de APR dat DutchMedia bereikt heeft. In Amsterdam vraagt de APR het schrappen van de internationale pan-Europese nieuwszender EurNews, terwijl voor Purmerend, Zaanstad en Landsmeer gevraagd wordt de muziekzender The Box van de kabel te halen. MTV heeft aangekondigd binnen enkele maanden de muziekzender The Box te zullen overnemen. Volgens de APR draagt Rai Uno meer bij aan de pluriformiteit van het kabelpakket dan resp. EuroNews en The Box die UPC als vervangers heeft ingevuld. Aangezien UPC met de Frans/Duitse publieke culturele zender ARTE geen overeenstemming verkreeg (zowel UPC als ARTE wil de auteursrechten niet betalen) was Animal Planet als eerste reserve aangewezen. Aangezien deze zender geen analoge distributie wenst, was in de categorie ‘cultureel/educatief’ door de APR geen andere zender geadviseerd. EuroNews is als reserve nieuws/informatie en The Box (buiten Amsterdam) als reserve muziek in het oorspronkelijke advies geadviseerd. Of Rai Uno daadwerkelijk zal terugkeren en EuroNews, resp. The Box van de UPC-kabel zal verdwijnen hangt af van de reactie van kabelaar UPC. (via DutchMedia Weblog)

Auto ‘Knight Rider’ te koop op Internet

K.I.T.T., de pratende Pontiac Trans Am uit de tv-serie “Knightrider” met David Hasselhoff, is te koop op het internet. De aangeboden auto heeft twee seizoenen lang meegespeeld in de serie. Na de opnames van “Knightrider” heeft de auto een heel parcour afgelegd langs autoshows en demonstraties. Het openingsbod voor de auto is ongeveer 32.000 euro. Bij de auto zit een echtheidscertificaat. David Hasselhoff is in de jaren 80 doorgebroken als Michael Night in de serie “Knightrider”. (VRT)

Rechter stelt uitspraak in zaak Colorful Radio uit

Vandaag besloot de Amsterdamse rechtbank dat Colorful Radio ondanks het besluit van het Commissariaat van de Media dat eigenaar NOS de Mediawet heeft overtreden, voorlopig mag blijven uitzenden. Het is de nieuwe ruststand in een gevecht tussen de Vereniging van Commerciële Radio (VCR) en de NOS. De VCR spande eerder een kort geding aan tegen de NOS omdat die met de overname van Colorful Radio handelde in strijd met de Mediawet. De vereniging vindt dat Colorful een commerciële nevenactiveit is, die niet gefinancierd mag worden met publieke middelen. Hoewel de rechter de NOS gelijk gaf, oordeelde het Commissariaat van de Media iets later wel in het voordeel van de VCR.Volgens het Commissariaat overtreedt de NOS de Mediawet. De NOS ziet Colorful Radio als een nevenactiviteit, maar dat is niet correct volgens het commissariaat. Het ministerie van OC&W schortte niet lang daarna het besluit van het commissariaat op, waardoor Colorful Radio toch kon blijven uitzenden. Het huidige kort geding van VCR vecht die opschorting weer aan. De rechter besloot vandaag in een tussenbesluit dat ze nog geen definitief oordeel kan vellen. Over het Koninklijk Besluit om de beslissing van het commissariaat op te schorten, sprak de rechter zich niet uit. Ze vindt dat er eerst duidelijkheid moet komen over de bezwaarschriften die zijn ingediend tegen de beslissing van het Commissariaat. De hoorzitting hierover is op 5 augustus en de rechter gaat ervan uit dat het commissariaat voor 6 september een definitief oordeel velt. Tot die tijd kan Colorful Radio dus gewoon blijven uitzenden. De rechter stipt wel aan dat eventuele investeringen in de zender om per september met een nieuwe programmering te beginnen geheel voor risico van de NOS zijn, wanneer de VCR alsnog in het gelijk wordt gesteld (via VPRO 3 voor12)

Vecai: Digitale radio stoort op kabel

Duizenden Nederlandse huishoudens kunnen storingen verwachten op hun televisie omdat de NOS is begonnen met het uitzenden van digitale radio via de ether. De Nederlandse kabelbedrijven, verenigd in Vecai, probeerden tevergeefs tot afspraken te komen met de NOS om storingen te voorkomen. De Vecai roept de NOS op het uitzenden van digitale signalen voor etherradio te staken totdat een oplossing voor het technische probleem is gevonden. Rob van Esch, voorzitter van de Vecai, zegt tegenover deze uitgave: “Het signaal stoort op bepaalde apparatuur rondom de televisie. De kabelbedrijven zijn niet in staat gesteld voorbereidingen te treffen om de storingen te verhelpen en hun televisieabonnees in te lichten.” In een geschreven verklaring somt Vecai de probleemgebieden op: “In de UPC-gebieden Haarlem en Hilversum stoort de T-DAB- zender [de digitale etherzender, red.] met name op RTL4. In Amsterdam zal dit vanaf begin volgende week ook het geval zijn. In Arnhem, Lelystad en Mierlo zal in de loop van augustus ook de Duitse zender ARD gestoord worden. In Rotterdam is er interferentie op het infokanaal. In Casema gebied zijn storingen op de VRT gemeld.” Hoewel de digitale etheruitzendingen al wel zijn begonnen, zijn er in Nederland amper ontvangers voor dergelijke signalen in omloop. Het uitschakelen van de signalen zou onder consumenten niet tot merkbare problemen leiden. Bij de verstrekking van de vergunning voor de T-DAB-zender maakten de kabelbedrijven al bezwaar. Ze vreesden signaalstoringen, maar kregen de toezegging dat die door gezamenlijk overleg zouden worden voorkomen. Binnen de Stichting Aanpak Interferentie werden op die wijze al eerder storingen voorkomen door digitale televisie- uitzendingen via Digitenne. Van Esch: “De NOS komt kennelijk zijn afspraken niet na.” (Planet Multimedia)

Helikopter brengt file-info

Vanaf zaterdag 24 juli zal Noordzee 100.7 FM via haar ‘Beach Traffic Helikopter’ inzicht geven in de file- ontwikkelingen op de kustwegen. Tussen 10.00 en 13.00 uur zal er elk half uur een update gegeven worden van de verkeersdrukte in de kustgebieden. Gedurende de komende zomermaanden zal er op zaterdagen en zondagen, elk half uur, live vanuit de helikopter actuele strandfile-informatie worden gebracht. Ook de wegen richting de grotere evenemententerreinen en pretparken zullen vanuit de helikopter in de gaten worden gehouden. De Noordzee 100.7 FM ‘Beach Traffic Helikopter’ start komend weekeinde en zal de komende twee maanden tijdens zomerse weekeinden het luchtruim kiezen. De thuisbasis van de heli is luchthaven Lelystad. Radio 10 Gold, ook onderdeel van Talpa Radio International, zal deze service zeer binnenkort ook gaan aanbieden. (Persbericht)

Nederlanders kijken liever thuis

Nederlanders genieten meer van een film thuis op de bank dan in de bioscoop. Van alle landen in Europa hebben Nederlanders het meeste plezier van het thuis film kijken. Dat concludeert elektronicaconcern Philips naar aanleiding van een onderzoek dat het bedrijf liet uitvoeren door onderzoeksbureau Harris Interactive. Sinds de introductie van de dvd-speler zeven jaar geleden transformeren steeds meer mensen hun woonkamer tot thuisbioscoop, waardoor de bioscoop aan populariteit inboet, aldus Philips. Negen van de tien Nederlanders vinden een film in de eigen leefomgeving bekijken een prettiger ervaring dan wanneer ze dat in een filmhuis doen. Samen met de VS scoort Nederland wereldwijd het hoogst wat dat betreft. Een andere reden waarom Nederlanders liever thuis naar een film kijken is dat het als socialer en intiemer wordt ervaren. Het is dan ook niet verrassend dat romantische films het meest populair zijn in huiselijke kring. De Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) zegt nog niet te merken dat mensen de filmhuizen links laten liggen om thuis een dvd te bekijken. Vorig jaar trokken Nederlandse bioscopen juist achthonderdduizend bezoekers meer dan het jaar ervoor, en behaalden ze een recordrecette van ruim 163 miljoen euro. “Mensen kijken waarschijnlijk gewoon meer film”, aldus een woordvoerder van de NVB. (Novum)

“Britse omroep BBC is achteruit gegaan”

Een meerderheid van de Engelsen vindt dat de programma’s van de Britse omroep BBC achteruit zijn gegaan en vindt dat ze geen waar voor hun belastinggeld krijgt. Ruim tweederde van hen vindt dan ook dat de BBC ook op andere manieren geld moet zoeken, dan alleen maar uit de belastingpot te innen. Dat blijkt uit landelijk onderzoek. Vooral BBC 1 komt er slecht vanaf. Volgens de Engelsen zijn er te veel herhalingen en imitaties van andere programma’s te zien. Zelfs kijkers die zeggen dat ze BBC 1 als favoriete zender hebben, geven aan dat de zender het minder goed doet op terreinen waar het vroeger sterk in was, zoals comedy en drama. Opvallend is dat de radio volledig buiten schot blijft. Minder dan tien procent van de ondervraagden zegt dat de radiotak van de BBC achteruit gegaan is. 85 procent van de respondenten nog nooit van de nieuwe digitale televisiekanalen BBC 3 en 4 te hebben gehoord. De Britse staatssecretaris van cultuur en media laat het onderzoek zwaar wegen bij het uitstippelen van toekomstplannen. (Fokzine)

René Mioch en Jac Goderie samen in filmprogramma

René Mioch en Jac Goderie gaan samen een nieuw filmprogramma presenteren voor RTL5. Dat meldt Jaap Paulsen, woordvoerder van RTL5. De twee filmkenners bij uitstek etaleerden totnogtoe hun kennis en mening over films in eigen televisieprogramma’s. Het is de bedoeling dat interviews, achtergronden, nieuw te verschijnen films en natuurlijk de meningen van beide filmcracks elkaar afwisselen. René Mioch heeft naam gemaakt als filmkenner met zijn programma ‘Films en Sterren’, dat jarenlang op de Nederlandse televisie te zien was. Met ‘Starring’ en ‘Café Hollywood’ behaalde hij minder succes. Jac Goderie presenteert voor de Amsterdamse zender AT5 ‘Filmspot’, dat ook een tijdje door de AVRO werd uitgezonden. Het programma wordt vanaf vrijdag 17 september wekelijks om half twaalf ‘s avonds uitgezonden. Niet op prime time dus. Mioch vindt het wel prettig dat het programma o p een laat tijdstip begint. Bovendien zou het goed aansluiten op de populaire serie ‘CSI: Crime Scene Investigation’. De naam van het nieuwe filmprogramma wordt Mioch vs. Goderie. Het is deels gebaseerd op het Amerikaanse televisieprogramma ‘Siskel and Ebert’. Het programma van filmcritici Gene Siskel en Robert Egel was in de jaren tachtig een toonaangevend en bijzonder invloedrijk filmprogramma in de Verenigde Staten. Net als Mioch en Goderie besloten zij, na jaren concurrenten van elkaar te zijn geweest, samen een programma te maken. (Novum)

RTL presenteert winterprogrammering

De Holland Media Groep, vanaf 1 augustus verder als RTL Nederland, presenteerde vandaag de ‘winterprogrammering voor haar drie tv-zenders: RTL 4, RTL5 en Yorin. Televisiezender Yorin heeft lang voortgemodderd, maar kenmerkt zich nu door een “aangenaam soort scherpte”. Dat zegt Leo van der Goot, programmadirecteur van de drie tv-zenders van RTL Nederland (RTL4, 5 en Yorin). “In de doelgroep behalen we inmiddels met regelmaat een marktaandeel van 10 procent. Daarover ben ik tevreden, maar dat percentage mag zeker flink doorgroeien”, zegt Van der Goot. Een streefgetal wil hij niet noemen. “Yorin heeft zijn vorm gevonden. Het station richt zich op de zogenoemde pragmatische generatie van 20- tot 34-jarigen.” Dat zijn mensen die al hun hele leven gewend zijn aan kleurentelevisie en een hoge levensstandaard. Mede door de komst van internet en mobiele telefonie schakelen ze gemakkelijk tussen diverse mediumtypes. Bovendien zappen ze gemakkelijk langs tv-kanalen. Door hun gedrag zijn de 20- tot 34-jarigen te typeren als ontrouwe kijkers. ” En daarom moet je trouw programmeren, waardoor ze weten wanneer ze wat kunnen verwachten op Yorin”, legt de programmadirecteur uit. Daarom komt hij ook komend seizoen elke maandagavond met een nieuwe aflevering van de comedy ‘Friends’. Het betreft de allerlaatste reeks van deze populaire serie. Verder staat elke doordeweekse avond rond 20.00 uur een docusoap over een vliegveld in het zendschema.Nieuw op Yorin is ‘Patty’s Fort’ (met een knipoog naar de bekende Amerikaanse Betty Ford-kliniek). In dit programma gaat Patty Brard met bekende Nederlanders ‘ontslakken’ en onthaasten in haar huis op Ibiza. In ‘Hilton & Richie’s simple life’ gaan society-prinses Paris Hilton en Nicole Richie, dochter van zanger Lionel Richie, dertig dagen logeren bij een eenvoudige boerenfamilie in Arkansas. Ze moeten daardoor hun zeer comfortabel leventje even gedag zeggen. Yorin gaat binnen RTL Nederland gelden als het kanaal waarop spraakmakende programma’s van het tv-concern een tweede keer worden uitgezonden. De tv-makers constateren dat dergelijke programma’s nog steeds veel kijkers trekken, als ze binnen een week nogmaals worden uitgezonden. Mensen die de uitzending de eerste keer misten, krijgen zo een tweede kans. Yorin krijgt verder een realityshow van de deelnemers aan het nieuwe RTL4-programma ‘ Popstars – The Rivals’. In deze opvolger van Idols wordt gezocht naar een nieuwe Nederlandse ‘boyband’ en ‘girlgroup’. De deelnemers aan dit programma komen in twee huizen te wonen en daar neemt de Yorin-camera een kijkje achter de schermen. http://www.rtl.nl/service/pressroom/winterprogrammering/yorin.xml Op RTL4 verdwijnt het dagelijkse ‘Volgens hem, volgens haar’. Daardoor ontstaat in de vooravond een uitgebreid actueel blok, dat begint met het RTL Nieuws om 18.00 uur, daarna ‘Editie NL’ en dan het iets langere ‘RTL Boulevard’. Over het programma Editie NL is Van der Goot zo tevreden dat daarvan later op de avond een tweede versie komt. Die editie is telkens rond 22.30 uur, waardoor de talkshow Barend & Van Dorp ongeveer een kwartier opschuift. Die show gaat in ieder geval nog een jaar door. Van der Goot geeft toe dat het programma afgelopen seizoen minder opzien baarde, maar weigert te spreken van sleetsheid. “Misschien was de actualiteit wat minder spannend, maar het programma was goed. Het kan best dat we er ook na komend seizoen mee doorgaan, maar dat ligt ook aan de wensen van Frits en Henk.” http://www.rtl.nl/service/pressroom/winterprogrammering/rtl4.xml Op RTL5 stoppen de rechtstreekse voetbaluitzendingen uit de Duitse en Engelse competitie. In samenvatting blijven beelden uit Engeland te zien. De zender is nog in onderhandeling over andere competities. Het analyserende programma ‘Voetbal Insite’ krijgt een editie op vrijdagavond. Daarin wordt de komende speelronde besproken. Op maandagavond is de nabeschouwing van het afgelopen voetbalweekeinde. Nieuw is dat daarbij bewegende beelden van de eredivisie mogen worden gebruikt. RTL Nederland heeft daarvoor de rechten verworven en Van der Goot is daar zeer mee in zijn nopjes. RTL5 brengt verder veel series en heeft volgens de programmadirecteur de beschikking over een groot aantal goede films. Als Van der Goot het nieuwe tv-aanbod – ook van concurrent SBS (SBS6, Net5, Veronica) – overziet, geeft hij toe dat komend seizoen geen grote, nieuwe Nederlandse producties van het niveau Masterplan en Sterrenbeurs in de schema’s staan. “Er is sprake van een heel dunne aanvoer van nieuwe ideeën. De stroom lijkt smaller. Dat komt ook omdat de zenders vooraf steeds hogere eisen stellen aan nieuwe projecten. Bovendien is het aanbod van ideeën een cyclisch gegeven en is creativiteit niet te sturen.” (o.a. Telegraaf/Antenne2) http://www.rtl.nl/service/pressroom/winterprogrammering/rtl5.xml

Zomer op de lokale radio

Deze zomer zal op meer dan honderd lokale radiostations in Nederland en Vlaanderen de ‘Zomerse 50’ te horen zijn. De hitlijst met de vijftig populairste zomerhits allertijden wordt samengesteld via het internet. Luisteraars kunnen op de site http://www.zomerse50.nl hun vijf favoriete zomerliedjes doorgeven. Uit die opgegeven liedjes komen uiteindelijk de vijftig populairste naar voren. Tot 31 juli kan er gestemd worden en vanaf 1 augustus gaan op verschillende stations de eerste nummers de ether in. Nadat vorig jaar ‘The Underdog Project’ de hitlijst aanvoerde met ‘Summerjam 2003’ is het nog de vraag wie er in 2004 bovenaan de lijst zal komen te staan. Wel blijkt nu al dat zomerdeuntjes als ‘Macarena’, ‘Ketchup Song’ en ‘Lambada’ het erg goed doen dit jaar. Het zal de vierde keer worden dat de hitlijst wordt uitgezonden en er doen dit jaar 125 lokale radiostations mee. Tot nu toe zijn er al 3300 stemmen uitgebracht. Het initiatief voor de ‘Zomerse 50’ komt van een student uit Enschede. De 23-jarige Martijn de Lange is werkzaam bij drie verschillende lokale radiozenders. In 2001 kwam hij op het idee om een samenwerking tussen die stations op te zetten. Deze eerste gedachte is uitgegroeid tot een samenwerking tussen meer dan 100 radiozenders verspreid over Nederland en Vlaanderen. (Novum)

Nieuw programma voor Fons de Poel

De KRO zendt vanaf woensdag 28 juli de nieuwe, vijfdelige serie ‘M.A.C.H.T’ uit, gepresenteerd door Fons de Poel. Daarin worden vijf mannen geportretteerd, die in verschillende segmenten van de maatschappij grote invloed hebben. Wat doet macht met mensen, en wat doen mensen met macht?, is de centrale vraag die de documentairemakers Fons de Poel en Heleen Minderaa stellen. Zij werden in de gelegenheid gesteld om achter de coulissen rond te dwalen en unieke beelden te verzamelen van invloedrijke figuren. Bij Job Gosschalk ziet de kijker bijvoorbeeld hoe acteurs en actrices nerveus op auditie gaan. “Het zijn”, zegt De Poel,”vooral ook psychologische portretten. We hebben geprobeerd om een levendig beeld te geven van hun hectische bestaan. Maar daarnaast zijn we op zoek gegaan naar de bronnen van hun persoonlijkheden. Macht is opvallend vaak gebouwd op neuroses. Veel mensen ontlenen hun krachtige carrières aan beschadigingen in hun jeugd”. In de eerste aflevering is casting director Job Gosschalk te gast. Andere gasten zijn komen horecamagnaat Sjoerd Kooistra, voetbalmakelaar Rob Jansen en Philips- baas Gerard Kleisterlee. (KRO/Persbericht)

Wanadoo met multimediamodem

Wanadoo Engeland, voorheen Freeserve, brengt in augustus 2004 Livebox op de markt, een kastje waarmee gebruikers kunnen bellen, internetten en televisiekijken via een ADSL-verbinding. Binnen een paar maanden volgt Wanadoo Nederland. Het kastje biedt ADSL-toegang, inclusief in-huis draadloze verbiondingen met wifi en Bluetooth. Het is de bedoeling dat het opgevoerde modem de centrale verbinding wordt voor alle communicatie die een huishouden binnenkomt en uitgaat. Daar valt niet enkel internetten onder, maar ook VoIP (internettelefonie) en digitaal televisiekijken. Wanadoo rolt geleidelijk aan de Livebox uit in de Europese landen waar het actief is. Wanadoo Nederland zegt de Livebox in het najaar in Nederland op de markt te brengen. “In september geven we details over internettelefonie en de rol die Livebox daarin speelt. Maar video on demand zal niet op korte termijn in Nederland worden gelanceerd.” Tv-kijken via internet gaat in Engeland eenvoudiger dan in Nederland, omdat veel programma’s standaard al digitaal worden uitgezonden. De Livebox kost straks in Engeland 80 pond, circa 120 euro. De prijs in Nederland zal naar verwachting ongeveer gelijk zijn. Nederlands grootste ADSL-leverancier, KPN, ontwikkelde samen met Philips Research, de universiteiten van Delft en Eindhoven en TNO een vergelijkbaar product, onder de projectnaam Residential Gateway. (Planet Multimedia)

Oud-hoofdredacteur Kuyt (Gelderlander) overleden

Oud-hoofdredacteur Henk Kuyt van De Gelderlander is donderdag op 63-jarige leeftijd in Nijmegen overleden. Hij vervulde deze functie van 1984 tot 2000. Dat heeft de redactie bekendgemaakt. De in Zaandam geboren Kuyt begon in 1963 zijn loopbaan bij het Noordhollands Dagblad. Hij werkte vervolgens bij het Nieuwsblad van het Noorden en bij de Sijthoff Pers, waar hij in 1981 adjunct-hoofdredacteur werd. In april 2000 trad Kuyt met onmiddellijke ingang af als hoofdredacteur van De Gelderlander omdat er volgens hem een ,,onwerkbare verhouding” met de redactie en beide adjunct-hoofdredacteuren was ontstaan. De aanleiding van het conflict was de overname van De Gelderlander door Wegener. Vanaf 2000 was Kuyt universitair medewerker communicatiewetenschappen aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en medewerker van de Management & Media Academy. Hij is onder meer lid geweest van het International Press Institute. (ANP)

SBS Broadcast BV presenteert winterprogrammering

SBS Broadcasting BV bracht gisteren de presentatie van haar winterprogrammering voor de tv-zenders SBS6, NET5 en Veronica.

Veronica: muziek, vechten en mooie mensen

Veronica gaat na een kwakkelend eerste jaar bij de SBS-groep vol frisse moed haar nieuwe tv-seizoen in. Programmaleider Alphons Martens: “We willen wat meer kwaliteit gaan brengen dit seizoen.” Veronica begint vanaf september weer met een muziekprogramma in de traditie van ‘Countdown’. Of de show ook die naam krijgt is nog niet duidelijk, wel is zeker dat Jeroen Kijk in de Vegte één van de presentatoren zal zijn en dat hij het programma zal opnemen in discotheek Escape in Amsterdam. Kijk in de Vegte gaat verder ‘Het beste idee van Nederland’ presenteren, een 13-delige serie waarin studenten industriële vormgeving elkaar met allerlei uitvindingen proberen af te troeven. Veronica komt verder met het nieuwe programma ‘Veronica’s Lekkerste’, een Nederlandse versie van een in Amerika populaire vleeskeuringsshow. Daarin zoeken de makers naar de lekkerste man en vrouw van Nederland. De jury kijkt daarbij alleen naar uiterlijkheden en is niet benieuwd naar de geestelijke vermogens van de kandidaten. In ‘Veronica’s Fight Master’ selecteren deskundigen de beste vechtkunstenaar van Nederland. Professionele en semi-professionele vechtsportbeoefenaars gaan een aantal weken naar een Hongaars klooster om daar een intensief trainingsprogramma te volgen. Verder wil Veronica zich gaan profileren als de Science Fiction-zender van Nederland.

NET5: opvolger ‘Sex and the city’ ligt al klaar

NET5 heeft haar nieuwe winterprogrammering bekend gemaakt. Het kleine zusje van SBS6 blijft zich dit najaar met een groot deel van de programmaring op de jonge vrouw richten. Nieuwe publiekstrekker moet dit jaar de serie ‘Het blok’ worden, een Nederlandse versie van het Australische succes ‘The Block’. Daarin gaan 4 jonge stellen voor weinig geld een appartement volledig renoveren dat dan geveild zal worden. Daarna kunnen ze de meerprijs samen met een geldprijs van 50.000 euro in eigen zak steken. Maar tot die tijd moeten ze in de kale en armoedige appartementen blijven wonen. Verder komt er een derde serie van ‘Meiden van de Wit’, ditmaal gesponsord door Campina. Nieuwe gezichten zijn Bram van der Vlugt, Michiel Huisman en Johnny de Mol jr. Meer Nederlands drama is te zien in de Vlaams/Nederlandse dramaserie ‘De Wet volgens Milo’ met acteurs Kurt Rogiers en Miryanne van Reeden. Eveneens nieuw op Net5 is een docusoap rond de Nederlandse restaurantvestiging van de Britse tv-kok Jamie Oliver. In dat Amsterdamse restaurant geldt chef-kok Bastiaan Doesburg als leermeester. De serie ‘Sex and the City’ maakt zich op voor haar laatste seizoen, maar volgens programmaleider Remko van Westerloo is dat geen probleem: “We hebben lang gezocht, maar we denken in de serie ‘Desperate Housewives’ voor komend jaar de ideale opvoger te hebben gevonden.”

SBS6: boksende sterren, trouwerijen, en opsporingen

SBS6 heeft haar winterprogrammering bekend gemaakt. De grootste van de drie SBS-netten blijft voor het grootste gedeelte van haar najaarsprogrammering afhankelijk van oude, beproefde, formats. Daarnaast komt de zender met enkele nieuwe programma’s waarvan ‘De mooiste dag’, ‘Meldkamer’ en ‘Sterren boksen’ de meest opvallende zijn. Het programma ‘Meldkamer’ wordt een directe concurrent van AVRO’s succesformule ‘Opsporing Verzocht’. Ook dit programma wordt in samenwerking met opsporingsdiensten gemaakt en overheidsinstanties gemaakt. Dit programma betekent de come-back voor SBS6 nieuwspresentator Leo de Later die al een tijdje uit beeld verdwenen was. De Later: ‘We willen met dit programma een jongere doelgroep aanspreken dan ‘Opsporing Verzocht’, het zal iets vlotter van opzet zijn.’ Eerder werd bekend dat RTL4 bekende Nederlanders tegen elkaar wil laten boksen, maar nu blijkt dat SBS6 dit idee al veel verder heeft uitgewerkt in ‘Sterren boksen’. Programmaleider Eric van Stade: ‘Het wordt een groot evenement met veel publiek dat we live gaan uitzenden. We willen hier een jaarlijks evenement van maken.’ Verder brengt SBS ‘De mooiste dag’, waarvoor ‘Looking Good’-styliste Dyanne Beekman de overstap maakte van RTL4 naar SBS6. Andere nieuwe programma’s zijn ‘Meer dan de Vrouw van’, de opvolger van ‘Voetbalvrouwen’ en ‘Wanbetalers & wildplassers’, een docusoap over de kantonrechter.

Website ‘TV op je PC’ gestart

Het Nederlandse tv-aanbod op Internet is sinds deze week makkelijker toegankelijk dan ooit. De website www.tvopjepc.nl bespaart de moeite van het zoeken naar de uitzending die je hebt gemist of nog eens wilt zien. Via een heldere en overzichtelijke structuur klik je heel makkelijk je favoriete programma op je monitor. De website biedt nu al méér dan 700 links naar tv-programma’s en –series in diverse genres. Binnenkort zijn het er enkele duizenden. Het aanbod wordt dagelijks geactualiseerd en uitgebreid. Het huidige aanbod is qua genre gerubriceerd in: nieuws en actualiteiten, amusement, cultuur en muziek, wetenschap en natuur, diversen. Daaronder bevinden zich diverse subrubrieken. Een voorlopige indeling, die over enige tijd nóg gebruiksvriendelijker wordt gemaakt op basis van voortdurende metingen van favoriete programma’s. De meest bezochte rubrieken staan dagelijks in een aanklikbare ‘Top 5’ op de openingspagina. Net als de uitnodiging om (nog) ontbrekende favorieten te melden. Naast directe toegang tot tv-programma’s biedt de nieuwe website relevante extra informatie. Alle programma’s zijn voorzien van een korte omschrijving en de kijkwijzerpictogrammen staan erbij (mits beschikbaar). Daarnaast zijn er links naar omroepen en omroepbladen, naar tv-games en het bijwonen van uitzendingen. En er is een tv-shop, waar een veelheid aan media direct kan worden besteld, inclusief de nodige aanbiedingen. Nieuwe opties worden frequent toegevoegd. (Persbericht)

Opvolger ADSL binnen enkele maanden van start

In Engeland beginnen de internetproviders binnen enkele maanden met de uitrol van de opvolger van de huidige ADSL, ADSL 2, zo meldt de BBC . Deze nieuwe technologie maakt het mogelijk om hoge snelheden te halen over de oude telefoonlijnen (koperlijnen). Binnen een straal van twee kilometer vanaf de telefooncentrale kan er met deze nieuwe techniek een snelheid worden behaald van 24Mbps. Maar zelfs op zeven kilometer van de centrale kan er nog ge-internet worden via ADSL. De snelheid is dan wel beduidend lager, 200Kbps. “In Europa zijn er vele plaatsen waar mensen op 4 of 5 kilometer van de telefooncentrale wonen, met deze techniek kunnen deze mensen ook breedband-internetten,” aldus Sarah Kemp van Nokia. (NU)

De Hypotheker haalt reclame van de buis

De Hypotheker haalt de tv-reclame waarin een pasgetrouwd stel al dansend bespreekt wat te doen bij arbeidsongeschiktheid en de financiële gevolgen daarvan, van de buis. Een klacht van één consument was genoeg voor de Reclame Code Commissie (RCC) om te oordelen dat de reclame misleidend is. Volgens de RCC wekt de commercial onterecht de indruk dat eenieder die arbeidsongeschikt wordt en in aanmerking komt voor een WAO-uitkering, gedwongen wordt afstand te doen van vermogensbestanddelen, zoals spaargeld. ‘De spot wil melden dat je inkomen er bij arbeidsongeschiktheid flink op achteruit gaat en dat je maatregelen zult moeten treffen om je huidige levensstijl te kunnen handhaven’, aldus Karel Pauw, directeur van De Hypotheker. ‘Met de huidige overheidsmaatregelen is dat belangrijk voor de consument om bij stil te staan, vinden wij. Dat blijkt ook uit de vele vragen van consumenten over deze materie die aan onze financiële coaches gesteld worden. Mensen zijn daar in toenemende mate mee bezig.’ Volgens Pauw gaat het nu om één zin in de reclame die anders zou moeten volgens de RCC. ´We hebben die zin naar aanleiding van een eerste klacht van dezelfde persoon al aangepast in: “Nou, dan moet je tegenwoordig bijna alles opgeven, verkopen en je moet je spaargeld inleveren(…)”.´ Maar ook de nieuwe zin is niet goed in de ogen van de RCC. Pauw: ‘De reclame haalden we na de laatste klacht bij de RCC direct al van de buis. Want vanzelfsprekend heeft De Hypotheker de intentie om de consument op een juiste manier te informeren. Nu de uitspraak er is, gaan we kijken of en hoe we hem aan kunnen passen. We willen mensen duidelijk blijven maken dat verzekeren tegen inkomensval bij arbeidsongeschiktheid goed is om over na te denken (GPD).’ (via Adformatie)

BBC World heeft partner nodig

BBC World verkeert in zwaar financieel weer. Als de tv-zender geen kapitaalkrachtige partner vindt, wordt het moeilijk om door te gaan. Dat meldt de Britse krant The Guardian. In de negen jaar van het bestaan van BBC World is 150 miljoen euro uitgegeven. Afgelopen jaar was dat alleen al 24 miljoen. Over Europese kijkers heeft BBC World niet te klagen. Het dagelijkse kijkpubliek is het afgelopen jaar 50 procent gestegen onder hoog opgeleide Europeanen. Daarmee is de zender de snelste groeier onder de nieuws en informatiekanalen, zo bleek onlangs uit de jaarlijkse European Media and Marketing Survey [EMS] 2004. (Adformatie)

Zaak LOE dient op 14 oktober

Het hoger beroep van het ontslagen bestuur van de Lokale Omroep Ede (LOE) dient op 14 oktober. Dit voormalige bestuur heeft vorig jaar subsidiegeld gebruikt om de juridische kosten te betalen. De drie bestuursleden werden toen door de Velo, vereniging van vrijwilligers van de LOE waarin een groot deel van de medewerkers zitten, voor het gerecht gedaagd. Ze werden aangesproken op hun persoonlijk functioneren. Het gaat om een bedrag van 14.600 euro aan onkosten dat het voormalige bestuur heeft betaald uit de subsidiepot. Dat is ongeveer een kwart van de totale subsidie die de LOE ontvangt van de gemeente Ede, dat tussen de 50.000 en 60.000 euro bedraagt. De gemeente moet zich nog over de cijfers van 2003 van de LOE buigen. ,,Als de gemeente Ede zegt dat dit oneigenlijk gebruik is van de subsidie en wij moeten het geld terugbetalen, dan zullen we moeten bezuinigen,” laat de huidige bestuursvoorzitter Arie Romein weten. Op welke zaken dan zal worden bezuinigd, weet hij nog niet. De Velo heeft tot nu toe zelf haar kosten voor de advocaat zelf betaald. Het gaat in dit geval om duizende euro’s. (Ede Stad)

Corine Boon presenteert RTL4-klusprogramma

Corine Boon volgt Myrna Goossen op als presentatrice van het populaire klusprogramma ‘Eigen Huis & Tuin’ van RTL4. Boon is vooral bekend van het RTL4-programma ‘Campinglife’, maar begint vanaf eind augustus aan haar nieuwe klus, aldus een RTL-woordvoerder dinsdag. Over het klusprogramma is de laatste tijd veel te doen geweest. Klusser Nico Zwinkels en tuinman Rob Verlinden vertrokken naar SBS6, maar kregen daar uiteindelijk geen programma. Dat omdat Zwinkels door vroegere collega’s wordt beschuldigd van seksuele intimiteiten. Zwinkels ontkent die verhalen overigens en zegt juridische stappen te overwegen. Door het vertrek van Goossen en Zwinkels en Verlinden moest RTL op zoek naar een compleet nieuw presentatieteam van Eigen Huis & Tuin. In de vacature die Goossen achterlaat is inmiddels dus voorzien. De commerciële zender zoekt nog naarstig naar een nieuwe tuinman en klusjesman, vertelde de RTL-zegsman. Goossen gaat zich volledig concentreren op het middagmagazine ‘Aperitivo’, dat ze ook het afgelopen seizoen bij RTL4 presenteerde. (ANP)

‘Greenfield koopt Nederlandse tak Canal Plus’

De Nederlandse investeringsmaatschappij Greenfield Capital is dichtbij overname van Canal Plus Nederland, melden bronnen aan Dow Jones. Volgens de bronnen, die bekend zijn met de deal, wordt de deal waarschijnlijk nog deze week aangekondigd. Het is nog niet bekend hoeveel Greenfield zal betalen voor het Nederlandse onderdeel van Canal Plus. Canal Plus is een aanbieder van abonnee-tv en maakt onderdeel uit van Vivendi Universal. Het Franse mediabedrijf doet met de verkoop definitief afstand van Canal Plus Benelux. Vivendi verkocht de Belgische tak al in 2003 aan het Belgische kabelbedrijf Telenet. Bij Canal Plus Nederland werken 60 mensen. Het bedrijf biedt betaaltelevisie aan via de satelliet, de kabel en Digitenne. Volgens de website van Canal Plus Nederland heeft het bedrijf 600.000 klanten via de satelliet. Hoeveel klanten het bedrijf via andere kanalen bedient, is niet bekend. Vivendi Universal en Canal Plus willen geen commentaar leveren en Greenfield is niet bereikbaar voor commentaar. (DFT)

Mentens AVRO-hoofdredacteur Twee Vandaag

De AVRO heeft Jean Mentens (51) benoemd tot hoofdredacteur van de actualiteitenrubriek Twee Vandaag. Met zijn TROS-collega Klaas Samplonius zal hij de redactie leiden. Vanaf 30 augustus wordt de rubriek op Nederland 2 gemaakt door en uitgezonden onder verantwoordelijkheid van de AVRO en de TROS. Mentens stond aan de wieg van RTL Nieuws, waar hij van 1989 tot 1991 eindredacteur was. In 1995 ontwikkelde hij voor SBS6 Hart van Nederland, waarvan hij tot 2001 hoofdredacteur was. Vervolgens zette hij het ontbijtprogramma Goedemorgen Nederland op. Sinds 2002 werkt Mentens voor de AVRO als eindredacteur bij het radioprogramma 1opdeMiddag. Mentens, die ethica in Gent en Brussel studeerde, was eerder correspondent in Latijns-Amerika en in Italië. In 1992 en 1993 was hij hoofdredacteur van Nieuwe Revu. (ANP)

Amsterdamse politici gebruiken AT5

Anchorman Sander van den Eeden van RTV Noord-Holland denkt dat zijn omroep de beautycontest in 2008 van AT5 gaat winnen, want onder Dink Binnendijk gaat er veel veranderen. Het Parool merkt op dat AT5 momenteel drie keer zoveel kijkers in Amsterdam heeft dan RTV Noord-Holland. Van den Eeden: “Daarom heeft de gemeente dat geld, ondanks alle bezuinigingen, ook voor ze uitgetrokken. Die politici willen in 2006 allemaal herkozen worden. Ze gebruiken AT5 om hun verkiezingsboodschappen uit te dragen. Ik heb het aan VVD-fractievoorzitter Eric van der Burg gevraagd en die gaf toe dan het meespeelde”. (Villamedia)

Veronica komt weer met programma à la Countdown

Televisiezender Veronica begint vanaf september weer met een wekelijks muziekprogramma in de traditie van ‘Countdown’. Of de show ook die naam krijgt is nog niet duidelijk. Wel is zeker dat Jeroen Kijk in de Vegte een van de presentatoren zal zijn en dat hij het programma opneemt in discotheek Escape in Amsterdam. Dat bleek dinsdag op de zogenoemde winterpresentatie van de SBS-netten (SBS6, Net5 en Veronica). Op een winterpresentatie maken televisiezenders en omroepen hun programma’s voor het nieuwe tv-seizoen (vanaf september) bekend. Veronica komt verder met het nieuwe programma ‘Veronica’s Lekkerste’. Daarin zoeken de makers naar de lekkerste man en vrouw van Nederland. De jury kijkt daarbij alleen naar uiterlijkheden en is niet benieuwd naar de geestelijke vermogens van de kandidaten. In ‘Veronica’s Fight Master’ selecteren deskundigen de beste vechtkunstenaar van Nederland. Lees verder

Einde analoge tv treft 4000 gezinnen

Zo’n vierduizend Limburgse huishoudens kunnen over enkele jaren de tv-zenders Nederland 1, 2 en 3 niet meer per analoge antenne ontvangen. Willen ze tv blijven kijken, dan zullen ze zo’n 150 euro moeten uitgeven voor de aanschaf van een nieuwe, digitale ontvanger. Uiterlijk in 2008 zijn de tv-uitzendingen via de ether van de publieke omroepen niet meer analoog maar enkel nog digitaal. In Limburg gebeurt dat op zijn vroegst in 2007. De dakantennes voor analoge ontvangst, die dertig jaar geleden nog op de meeste huizen in Nederland stonden, worden dan nutteloos. In Limburg zijn volgens onderzoek van bureau Intomart, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, ongeveer vierduizend huishoudens – vooral in buitengebieden – afhankelijk van het analoge tv-signaal. Dat wil zeggen dat ze geen kabelaansluiting hebben en ook geen schotel voor satellietontvangst. Het stoppen met de oude analoge uitzendingen is deels noodzaak: de frequenties die nu gebruikt worden voor analoge uitzendingen zijn later nodig voor digitaal uitzenden. (Limburger)

Luistercijfers: 538 behoudt koppositie

Het marktaandeel van Radio 538 heeft met 12,3 procent een nieuwe recordhoogte bereikt. Dit blijkt uit luistercijfers van onderzoeksbureau Intomart GfK. Radio 538, met deejays als Edwin Evers, Ruud de Wild, Jeroen Nieuwenhuize en Wessel van Diepen, blijkt over de periode mei-juni 2004 opnieuw de best beluisterde radiozender van Nederland te zijn en vergroot de afstand met de concurrentie. Zo behaalde Radio 538 in de periode april-mei 11,7 procent, tegenover Sky Radio en Radio 2 11,3 en 10,4 procent, terwijl Radio 538 ditmaal 12,3 procent scoorde versus respectievelijk 11,4 en 10,1 procent luisterdichtheid. Grootste daler is Radio 3FM dat zijn marktaandeel zag zakken van 7,6 naar 7 procent. Regio Radio, het totaal van publieke regionale radiozenders, behaalde een marktaandeel van 15,8 procent. Het luistergedrag is gemeten gedurende een periode van acht weken in mei en juni 2004. Dit resulteert in een rapportage die is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 9.584 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd per dag (personen 10+ jaar) bedraagt in het tijdvak 07:00-24:00 uur 3 uur en 9 minuten. De gemiddelde luistertijd is daarmee 3 minuten korter dan in april-mei 2004.

apr/mei(in%)	mei/jun(in%)
01	Radio 538	11.7	12.3
02	Sky Radio	11.3	11.4
03	Radio 2	 10.4	10.1
04	Radio 1	 8.4	 8.2
05	Radio 3FM	7.6	7.0
06	Radio 10 Gold	4.7	4.7
07	Noordzee 100.7 FM	4.9	4.6
08	Radio Veronica	4.3	4.1
09	Yorin FM	3.1	3.2
10	RTL FM	2.1	2.4
11	ClassicFM	2.1	2.0
12	Arrow Rock Radio	2.1	1.9
13	Radio 4	1.9	1.7
14	747AM	0.8	0.8
15	Arrow 90.7 FM	0.5	0.6
16	ID&T Radio	0.4	0.5
17	BNR Nieuwsradio	0.3	0.3
==	Regio Radio	14.9	15.1
==	Regionale Commercieel Radio	2.4	2.5
==	Overige	6.2	6.5

Euro 1080 wordt HD1

Het pan-Europese HD kanaal Euro 1080 krijgt in september een nieuwe naam. Als de zender “in de tweede versnelling” schakelt, zoals directeur Kris Verbeeck dat zegt, gaat men met een nieuwe naam en identiteit verder. De zender zal voortaan gekend worden als HD1. In september zal ook de programmering een extra impuls krijgen met nieuwe elementen, zodat een volwaardig programma schema aan de kijker wordt geboden. Verschillende kabelmaatschappijen hebben reeds besloten HD1 door te geven. In Nederland is dat het kabelnet van Krimpen aan de Ijssel, die de Nederlandse primeur had. In Vlaanderen geeft Telenet het kanaal op proef door. Zojuist sloot HD1 ook een contract met de Duitse kabelaar ish in Noordrijn-Westfalen.’ (Broadband TV Nieuws)

TV Toppers zakt

De publieke omroepen behaalden in week 29 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 38,2 procent. De HMG-zenders behaalden in deze week een marktaandeel van 21,2 procent en de SBS- zenders 16,8 procent. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 37 procent, de HMG-zenders 24,2 procent en de SBS-zenders 21,4 procent. In week 29 bedroeg de gemiddelde kijktijd over de gehele dag 174,5 minuten. Na twee weken het best bekeken verstrooiingsprogramma te zijn geweest, trok TV Toppers ditmaal “slechts” 1,5 miljoen kijkers – na eerder 1,7 en 2,1 miljoen kijkers te hebben gehad. Postcodeloterij-spelshow “1 tegen 100” trok afgelopen week 1,6 miljoen kijkers. (Adformatie)

Manager betaalt Boschtion geld

Interim-manager A. J. Struik van de Bossche lokale omroep Boschtion en penningmeester D. Dijkstra betalen samen rond de 30.000 euro terug aan Boschtion. Dat heeft curator J. Groenen gisteren bekend gemaakt. Boschtion is in november 2003 failliet verklaard. Groenen stelde Struik en Boschtion aansprakelijk voor slecht bestuur. Ook verweet hij hen het overboeken van 30.000 euro van de rekening van Boschtion naar één van de bv’s van Struik, LHB Management. Op het moment dat dat gebeurde, stonden enkele oud- werknemers voor de rechter om hun niet betaalde salarissen op te eisen. Aanvankelijk stelde Groenen dat Struik en Dijkstra mogelijk voor vier ton euro aansprakelijk konden worden gesteld. Groenen heeft ervoor gekozen om tot een schikking te komen, met toestemming van de rechter-commissaris. Welk bedrag er nu precies betaald moet worden, wil Groenen niet zeggen, maar hij geeft toe dat het rond de 30.000 euro zit. Een deel van dat bedrag is al overgemaakt. Op de vraag of Struik en Dijkstra er met de 30.000 euro niet goedkoop vanaf komen, zegt Groenen dat dat ongewis blijft. ,,Het is niet de hoofdprijs, dat klopt. Als ik had geprocedeerd, was er misschien meer te halen, maar dat weet je nooit. Misschien zijn ze er nu wel met een koopje vanaf gekomen.” Het geld dat Struik en Dijkstra moeten betalen, komt terecht in de batenpot van Boschtion. Daaruit wordt allereerst de curator zelf betaald, en vervolgens de schulden bij de Belastingdienst en bij de uitkeringsinstantie UWV, die de salarissen van de oud-werknemers heeft betaald, ingelost. Hoewel het faillissement hiermee is afgerond, zendt Boschtion op dit moment nog steeds uit. In oktober beslist de gemeenteraad wie van de vier partijen – Teleros (doorstart van Boschtion), rtv Bo, Atlantis en ziekenomroep Orva – de zendmachtiging krijgt. Het Commissariaat voor de Media heeft de uiteindelijk beslissende stem hierin. (Brabants Dagblad)

Nico eist inzage in onderzoek van SBS 6

Klusjesman Nico Zwinkels, bekend van Eigen Huis en Tuin, heeft SBS 6 dit weekeinde gesommeerd om volledige inzage te geven in het onderzoek dat de zender deed naar zijn vermeende handtastelijkheden. ,,Het is een hel, echt heel zwaar. Elf jaar werk je keihard en door een valse beschuldiging raak je in één keer alles kwijt. Alles…” Dat zegt Nico’s manager Jan Dekker. ,,SBS 6 heeft gemeend Nico op straat te moeten zetten op basis van eigen onderzoek, dat welgeteld één dag heeft geduurd. Dan is het toch niet meer dan normaal en fatsoenlijk dat ze er ook even bij vertellen bij wie ze precies inlichtingen hebben ingewonnen? Nico heeft daar recht op.” Dekker zegt een voorlopig getuigenverhoor bij de rechtbank aan te vragen als de zender niet meewerkt. Ook Nico’s ontdekker Willem Herselman, baas van tv-producent Tenfold, zal dan worden opgeroepen, zegt Dekker. Zwinkels ziet in Herselman, producent van concurrerende klusprogramma’s, de kwade genius die uit wraak de verhalen over zijn vermeende handtastelijkheden de wereld in heeft geholpen. Herselman ontkent dat. SBS beraadt zich vandaag op de kwestie, maar een woordvoeder van het tv-bedrijf liet gisteravond weten niet te verwachten dat de zender openheid over het onderzoek zal geven. (AD)

Premier Irak heft verbod al-Sadr-krant op

De Iraakse premier Allawi heeft zondag een verschijningsverbod van de krant al-Hawza al-Natiqa opgeheven. De krant mag weer uitkomen. Het is een uitgave van de radicale sjiitische geestelijke Muqtada al-Sadr. Volgens een regeringsverklaring hecht Allawi aan een vrije pers. Het voormalige, door de VS geleide bestuur in Irak had het verschijningsverbod in maart opgelegd. Het bestuur beschuldigde de uitgevers ervan aan te zetten tot geweld tegen de coalitietroepen. Duizenden Irakezen protesteerden tegen de sluiting van de krant. Dat mondde uit in een bloedige opstand in het centrum en zuiden van Irak, die veertig dagen duurde en honderden mensen het leven kostte. (ANP)

Actie voor behoud REM-eiland

Stichting De Noordzee wil het REM-eiland nog zeker drie jaar voor sloop behouden. De stichting is in gesprek over de toekomst van het eiland met de eigenaar, Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat moet bezuinigen en wil het eiland voor de kust van Noordwijk daarom verkopen. De onderhoudskosten bedragen enkele tonnen per jaar. Als geen koper wordt gevonden wordt het eiland op korte termijn ontmanteld. Stichting De Noordzee wil voorkomen dat het eiland verdwijnt en inventariseert nu welke commerciële en culturele instellingen het eiland de komende jaren zouden willen gaan gebruiken.Michiel Langendijk, adjunct-directeur van De Stichting Noordzee, denkt dat het eiland heel goed dienst kan doen als locatie voor vergaderingen, brainstormsessies en evenementen. Ook zou het eiland een educatieve functie kunnen krijgen, een soort Noordzee-museum. Langendijk zou het “doodzonde” vinden als het REM-eiland verdwijnt zegt hij tegenover NRC Handelsblad. Het REM-eiland werd in 1964 gebouwd als zendlocatie voor de Reclame Exploitatie Maatschappij, de commerciele voorloper van de TROS. Sinds 1974 is het in bezit van Rijkswaterstaat dat het gebruikt als meetpost om windsnelheden en de hoogte van golven te meten. Zie ook http://www.noordzee.nl/ruimtelijkeordening/frREM_multi.html

Theater van het sentiment’ dagelijks op Nederland 1

De KRO gaat vanaf 30 augustus dagelijks de tv-versie van het bekende Radio 2 programma ‘Theater van het sentiment’ brengen op Nederland 1. Elke werkdag om 18.00 uur is dit ‘retro-tainment’ programma te zien. Anita Witzier en Frits Spits presenteren ombeurten, de radiostem van het ‘Theater’ Stefan Stasse is te horen als voice-over in de televisievariant. Dit meldde AVRO’s Antenne 2 zondag op Radio 2. Gerben Bakker, eindredacteur KRO-tv, erkent dat het programma inhaakt op de trend om retro televisie te maken. “Wij pakken het toch wel iets anders aan, ik wil het heel klein houden. Het gaat verder dan de aanleiding. Ik wil weten hoe mensen die bepaalde dag die wij neerzetten, beleefd hebben.” De kans dat onderwerpen uit de radioversie op televisie dunnetjes worden overgedaan, sluit Bakker niet uit. “Daar is toch niks mis mee? Waarom zouden we geen gebruik maken van de kennis van de radioredactie?” Het virtuele theater van de radio uitzending wordt niet voor tv nagebouwd. “Nee, mensen gaan aan tafel zitten met een lamp erboven. Kennelijk werkt dat nog steeds anno 2004.” Het programma telt voorlopig dertig afleveringen en is te zien tot en met 8 oktober. (Antenne2)

Canal Digitaal Satelliet: Schotelverbod is Illegaal

In diverse media zijn deze week artikelen verschenen over verhuurders die een schotelverbod willen gaan invoeren. Dit is althans de wenst van enkele woningbouwcorporaties omdat volgens deze corporaties de kabel een prima alternatief zou zijn voor de satellietschotel. Deze wens van de woningbouwcorporaties is niet nieuw. Ook in het verleden is meerdere malen geprobeerd om een verbod op schotels te leggen door gemeenten en woningbouwcorporaties. Dit is altijd zonder succes geweest. Simpelweg omdat iedereen de vrijheid heeft om te kijken en luisteren naar dat gene wat hij of 

Klusjesman Nico: “Ik ben er ingeluisd”

Klusjesman Nico Zwinkels, bekend van Eigen Huis & Tuin, ontkent in alle toonaarden de aantijgingen dat hij styliste Bea Willemstein heeft belaagd. Ook de beschuldigingen dat hij talloze andere vruwen heeft betast zijn ‘gelogen’, zegt een huilende Zwinkels in het Algemeen Dagblad. ,,Het is een hel, echt heel zwaar. Elf jaar werk je keihard en door een valse beschuldiging raak je in één keer alles kwijt. Alles…” In kort geding eist zijn advocaat mr. Reddingius rectificatie van weekblad Privé en een voorschot van 150.000 euro wegens gederfde inkomsten. Zwinkels en zijn tv-maat Rob Verlinden zitten zonder tv-werk, nu SBS 6 uit vrees voor imagoschade het van RTL afkomstige duo op straat heeft gezet. Zwinkels heeft ook aangifte gedaan bij justitie tegen Bea Willemstein wegens smaad. Zwinkels vermoedt dat het plotseling opduiken van geruchten over vermeende handtastelijkheden een wraakactie is van zijn ontdekker Willem Herselman, directeur van tv-producent Tenfold. Die kan het volgens Zwinkels nog steeds niet verkroppen dat hij met tuinman Rob in 1996 in zee ging met een andere producent. Ook zakelijke belangen zouden meespelen. Zwinkels: ,,Herselmans Tenfold maakt twee klusprogramma’s voor SBS 6. Door mij zwart te maken wil hij een concurrent uitschakelen. Ik ben er ingeluisd.” Bij monde van een woordvoerder bestrijdt Herselman dat hij de verhalen over Nico de wereld in heeft geholpen. ,,Dat er veel gepraat werd over Nico’s ongewenste seksuele intimiteiten, is in het wereldje algemeen bekend.” (via AD)

TMF Vlaanderen voortaan met een Vlaamse licentie

De Muziekzender TMF in Vlaanderen heeft zijn Nederlandse uitzendlicentie verruild voor een Vlaamse. Het Vlaams Commissariaat voor de Media heeft TMF vorige maand een uitzendvergunning toegekend als particuliere Vlaamse televisieomroep. Voor de kijker verandert er niet veel, maar door de Vlaamse licentie is de zender wel verplicht om dagelijks nieuws uit te zenden. Door de Vlaamse licentie is de zender niet langer gebonden aan de strenge Nederlandse reclamewetgeving, die veel strikter is op het vlak van sponsoring van programma’s en evenementen. (VRT)

HMG gaat RTL Nederland heten

De Holland Media Groep (HMG) zal vanaf 2 augustus ‘RTL Nederland’ gaan heten. Hiermee wordt de eigenaar van RTL 4, RTL 5, Yorin, RTL FM en Yorin FM meer onderdeel van de Europese RTL Group. Deze is al moederbedrijf van de HMG. Daarbij wil de HMG met de nieuwe naam onderstrepen dat alle bedrijfsonderdelen eind oktober echt verenigd zijn in een gezamenlijke huisvesting op het Media Park in Hilversum. RTL Group is eigenaar van 26 TV-stations en 24 radiostations in negen landen en daarmee het grootste televisie-, radio- en productiebedrijf in Europa. “RTL is een van de sterkste merknamen van de Europese mediaindustrie. Wat ligt er meer voor de hand om die naam hoog in het vaandel te zetten van een bedrijf dat de toekomst in wil als een eenduidige onderneming waarin geen muren bestaan tussen televisie en radio programma’s, programma techniek, interactieve media en verkoop”, zo zegt CEO Fons van Westerloo in een reactie. (ANP)

“Telegraaf blijft strijden voor vrije programmagegevens”

Ook na het oordeel van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven blijft De Telegraaf strijden voor een vrije verstrekking van programmagegevens. Het uitgeversconcern hoopt dat de politiek zich in het najaar nog eens over de kwestie zal buigen. De NOS, tegenwoordig de koepelorganisatie Publieke Omroep, heeft volgens een uitspraak van het College van Beroep niet onrechtmatig gehandeld toen zij zes jaar geleden weigerde programmagegevens af te staan aan De Telegraaf. De uitspraak geldt ook voor de Holland Media Groep (HMG) die eveneens weigerde programmagegevens te geven aan de uitgever. Het besluit van het college haalt een streep door de opdracht van de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa aan destijds NOS en HMG om De Telegraaf de gegevens wel te verstrekken. 

Commissie-Wolffensperger: meer frequentie-vrijheid

Frequenties moe je meer zien als middelen voor economische groei en innovatie, zegt een commissie van wijzen in een rapport over toekomstig frequentiebeleid. Minister Brinkhorst gaat daarmee aan de slag. Dat kost kennelijk de nodige tijd, want niet eerder dan in de zomer van 2005 belooft minister Laurens Jan Brinkhorst van Economische Zaken vandaag in een brief aan de Kamer een nieuwe Nota Frequentiebeleid. Er wordt nu te veel gereguleerd. De onderzoekscommissie, onder leiding van ex-NOS baas en D66 Kamerlid Gerrit Jan Wolffensperger, pleit voor het vergunningsvrij houden van radiofrequenties waar mogelijk, om de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten te bevorderen. Het rapport straalt ook optimisme uit, waardoor de overheid minder krampachtig met het spectrum hoeft om te gaan: “Digitalisering lost een deel van de schaarste op, ook al blijft de vraag toenemen. Digitale technieken brengen convergentie van systemen dichterbij. Bestemmingen hoeven niet meer uitsluitend specifiek toepassingsgericht te worden ingevuld.” Een voorbeeld van een vergunningsvrije radiofrequentie is die waarin wifi, draadloos internet, opereert. Tijdens eerdere frequentieverdelingen werd de wifi-band als nutteloos gezien, omdat zich er te veel storingen voordoen (straling van de magnetron bijvoorbeeld). Die beperking heeft enthousiastelingen en, nu, bedrijven er niet van weerhouden een compleet nieuwe markt te doen groeien die nu miljarden euro’s waard is.

“‘Veel televisie leidt tot roken en overgewicht”

Ouders opgepast. Kinderen die meer dan twee uur per dag televisie kijken hebben meer kans later te dik te worden of een nicotineverslaving te ontwikkelen. Bovendien lopen zij meer risico op hart- en vaatziekten dan kinderen die minder tijd voor de buis doorbrengen. Dat blijkt uit een Nieuw-Zeelands onderzoek waarvan het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet zaterdag de resultaten publiceert. Voor de studie werden duizend kinderen gevolgd tot hun 26e levensjaar. De onderzoekers, verbonden aan de universiteit van Otago, constateerden een duidelijk verband tussen veel televisiekijken en roken. Ook bleken verstokte kijkbuiskinderen op latere leeftijd vaker last te krijgen van overgewicht en een hoog cholesterolgehalte. Die korrelatie is niet terug te voeren op sociale status of het rookgedrag van hun ouders. Met dergelijke factoren is volgens de wetenschappers al rekening gehouden tijdens het onderzoek. Hun aanbeveling aan ouders: niet meer dan een uur televisiekijken per dag toestaan. (Telegraaf)

Midvliet start Midvliet TV in Leidschendam-Voorburg

De Stichting Omroep Midvliet, die de radio-uitzendingen van Midvliet FM verzorgt, start op 1 september dit jaar – onder de naam Midvliet TV – met het uitzenden van een kabelkrant voor alle Casema TV abonnees in Leidschendam-Voorburg. Midvliet TV is een samenwerking tussen het huis aan huis blad Postiljon (dat wekelijks in Leidschendam-Voorburg verschijnt) en de Stichting Omroep Midvliet. Midvliet TV is medio augustus al te zien op kanaal 30-. Dit kanaal valt binnen het basispakket van Casema. De uitzendingen van Tell Sell komen hierdoor te vervallen in deze gemeente. Midvliet TV zal dagelijks kabelkrantuitzendingen met stilstaande beelden verzorgen die 24 uur per dag te zien zullen zijn. Dagelijks is een nieuwe editie van minstens 15 minuten en maximaal 30 minuten te zien. Het programma bestaat uit het laatste lokale nieuws, de dagagenda, lokale sportinformatie, felicitaties van kijkers en informatie van onder meer de wijkverenigingen, clubs en kerken. Het geluid van Radio Midvliet is gelijktijdig te beluisteren. (Perbericht)

NOS mag uitgave tv-gids bij kranten verhinderen

De Publieke Omroep hoeft programmagegevens definitief niet ter beschikking te stellen aan de Telegraaf. Dat heeft het College van Beroep voor het Bedrijfsleven vandaag bekendgemaakt. Tegen besluiten van het college is geen beroep mogelijk. Hiermee is een einde gekomen aan een zes jaar durende juridische procedure waarbij de Telegraaf de Publieke Omroep van machtsmisbruik beschuldigt. De Publieke Omroep (toen nog NOS) weigert sinds 1998 de weekoverzichten van de programmagegevens aan het krantenconcern te verstrekken. De Telegraaf wil die gegevens hebben om een tv-gids aan de zaterdageditie van de krant te kunnen toevoegen. De Nederlandse Mededingings autoriteit stelde de Telegraaf in het gelijk en gebood de NOS de gegevens te verstrekken. Dit besluit is nu vernietigd door het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Het College is van oordeel dat Publieke Omroep het intellectueel eigendomsrecht heeft op de programmagegevens. Er is in dat geval pas sprake van machtsmisbruik als een andere partij belet wordt een nieuw product op de markt te brengen. Volgens het College is niet duidelijk geworden dat de Telegraaf een nieuw product wil maken. TV-gidsen bestaan immers al. De Publieke Omroep heeft zich steeds verzet tegen het leveren van de weekoverzichten aan de Telegraaf omdat dan inkomstenderving voor de omroepen dreigt. Bovendien zijn veel abonnees van tv-gidsen als gevolg daarvan ook automatisch lid geworden van een omroep. De ledentallen van omroepen zijn maatgevend voor de verdeling van zendtijd en geld. In Nederland hebben nu ongeveer 4,5 miljoen mensen een betaald abonnement op een tv-gids.

Ondanks het voor de Publieke Omroep gunstige vonnis, komt er mogelijk nog dit jaar toch een einde aan het het monopolie op de programmagegevens. Twee weken geleden hebben D66 en VVD een initiatiefwetsvoorstel ingediend dat regelt dat de gegevens vrij beschikbaar worden.Volgens één van de initiatiefnemers, Kamerlid Bakker (D66) moet dit wetsvoorstel spoedig behandeld worden. ,,Als het College blijkbaar in de wet aanleiding ziet het monopolie in stand te houden, is dat des te meer reden om die wet te wijzigen.” VVD en D66 vinden dat de programmagegevens voor iedereen beschikbaar moeten zijn omdat zij deels met publiek geld gemaakt worden. Publieke Omroep reageerde vanmorgen verheugd op het vonnis. ,,Dit werd door velen gezien als een verloren zaak. Maar nu blijkt dat wij niet verplicht kunnen worden een concurrent in het zadel te helpen”, concludeerde een woordvoerder. Volgens Publieke Omroep kan de kwaliteit van programma’s geschaad worden als de omroepen miljoenen minder inkomsten krijgen doordat mensen hun tv-gids opzeggen. Bovendien hebben de gidsen een belangrijke functie als ,,communicatiemiddel met de omroepleden”, aldus de woordvoerder. Directeur T. Boerma van de Telegraaf wilde vanmorgen alleen kwijt dat het concern ,,met vertrouwen de ontwikkelingen in de politiek op dit terrein tegemoet ziet”. ,,Dit vonnis is slechts één stap in een langdurig proces.” De Nma wilde vanmorgen eerst het vonnis bestuderen alvorens een reactie te geven. De Holland Media Groep (eigenaar van RTL4, RTL5 en Yorin) die oorspronkelijk ook gedaagd was in deze zaak, heeft zich wel bereid getoond haar programmagegevens te verstrekken aan de Telegraaf. Maar de twee concerns konden het tot op heden niet eens worden over de vergoeding. (NRC Handelsblad)

Doetinchem ziet af van zaak tegen UPC over kabeltarief

Doetinchem ziet af van een rechtszaak tegen kabelexploitant UPC over de hoogte van de tarieven. Zo’n rechtszaak heeft geen kans, heeft onderzoek uitgewezen. UPC heeft dit jaar in Doetinchem het kabeltarief met dertig procent verhoogd. Dat leidde tot commotie onder de cliëntèle, die stelde dat de kabelaar misbruik maakte van zijn monopoliepositie. Vorig jaar betaalden klanten € 10,70 per maand, dit jaar is het € 13,70. Volgend jaar wil de exploitant het tarief zelfs laten stijgen tot € 15,20. Volgens UPC om de kabeltarieven te harmoniseren. Maar de Doetinchemse wethouder Wubbels merkte afgelopen januari al geërgerd op dat ‘harmonisatie’ bij UPC kennelijk alleen tot prijsverhogingen, niet tot prijsverlagingen leidt. Hij kondigde daarom aan dat Doetinchem zou laten onderzoeken of gerechtelijke stappen tegen UPC mogelijk waren. Het onderzoek van Doetinchem is nu afgerond, maar met teleurstellend resultaat: juridische stappen tegen UPC hebben geen kans van slagen. De exploitatie-overeenkomst met UPC, de Mediawet noch Europese richtlijnen bieden openingen. De gemeente Wageningen heeft wel een rechtszaak aangespannen, maar heeft die verloren. Doetinchem heeft zich laten adviseren door het advocatenkantoor dat Wageningen bijstaat, maar ook daar te horen gekregen dat er geen goede mogelijkheden zijn. Burgemeester en wethouders hebben daarom deze week besloten van de zaak af te zien. Zij hebben nu hun hoop gesteld op de Opta, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, die toezicht houdt op deze markt. De Opta heeft aangekondigd een onderzoek te doen naar de vraag of UPC monopolist is of niet. Aan de orde komen zaken als concurrentie, keuzevrijheid voor consumenten en marktaandelen. Begin 2005 wordt een uitspraak verwacht. Bestempelt de Opta UPC als monopolist, dan kan zij het bedrijf verplichtingen opleggen om dit ongedaan te maken. Dit zou bijvoorbeeld de verplichting kunnen zijn om de prijzen te verlagen (Stentor)

Smart RTV op de kabel in Spijkenisse

Sinds 14 juli 2004 is de publieke lokale omroep (must-carry) Smart RTV te ontvangen in de gemeente Spijkenisse. Sinds 4 juli 2004 zendt de lokale omroepstichting Spijkenisse de zenders Radio Spijkenisse en TV Spijkenisse niet meer uit. Het Commissariaat voor de Media heeft besloten de zendmachtiging voor de gemeente Spijkenisse aan Smart RTV te doen toekomen. Smart TV is te ontvangen op televisiekanaal 59- (frequentie 773.75) en Smart FM op frequentie 105.9 MHz.

Radio Decibel op de kabel in Noord-Brabant

Sinds 12 juli 2004 is Radio Decibel te beluisteren in Noord-Brabant op frequentie 102.6 MHz. Radio Decibel is als Lokale Omroep in Nuenen te beluisteren op frequentie 94.4 MHz. De Programmaraad Zuidoost-Brabant heeft Radio Decibel dit jaar geadviseerd voor alle UPCgemeenten in Noord-Brabant. De zender is toegevoegd aan het radiopakket van de gemeenten: Asten, Bergeijk, Bladel, Boekel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nederweert, Oirschot, Reusel-De Mierden Sint-Oedenrode, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard en Veldhoven (UPC)

300.000 mensen bekijken Sensation online

Ruim 300.000 mensen hebben afgelopen weekend via internet naar Sensation Black gekeken vanuit de Amsterdam ArenA. Het dancefeest werd live uitgezonden. Vorige week nog waren er veel problemen met het streamen van Sensation White. Toen keken er dan ook ‘maar’ 140.000 mensen naar de stream. Hiermee heeft het live uitzenden van het feest alle verwachtingen overtroffen. Ook in Zweden, Duitsland, Brazilië en Amerika volgden nog eens duizenden de gebeurtenissen in Amsterdam. Precieze cijfers zijn hier echter nog niet over bekend. De kijkers konden live op het Internet kijken naar twee separate streams. De ene stream gaf een overzicht van de show en van interviews die tijdens beide evenementen werden afgenomen. De andere stream bood de bezoekers van de website een selectie van de overzichtshots die in real time in de Amsterdam Arena werden gemaakt. Sensation Black was ook te volgen via ID&T-radio. De radioredactie kreeg naar aanleiding van de streams die via het web werden getoond 4000 e-mails per minuut binnen met reacties. (via Persbericht Cinevideo)

Wereldomroep: aanklacht Cebuco onterecht

De Wereldomroep bestrijdt dat presentator Mathijs van Nieuwkerk in een commercial van de omroeporganisatie zegt dat de krant in het buitenland ´altijd een dag oud is’. Cebuco had om deze zin de Wereldomroep gevraagd te stoppen met de uitzending van de reclamespot. In de commercial zegt de oud-hoofredacteur van Het Parool dat hij in het buitenland niet kan wachten op de krant voor de sportuitslagen en daarom naar de Wereldomroep luistert, meldt woordvoerster Marjolein Hulst van de omroep. ´Van Nieuwkerk neemt het woord ‘altijd’ in de spot niet in de mond. De letterlijke tekst is: “Ik kan ook niet wachten op de krant, want die komt pas een dag later in het buitenland”.´ Harald Hameleers, directeur van Cebuco, wil dat de radiozender de reclamespot niet meer uitzendt. In een brief schrijft Cebuco dat in het spotje wordt gesuggereerd dat de krant altijd een dag later is. ´Maar een aantal Nederlandse kranten wordt tijdens de zomerperiode wel op dezelfde dag gedrukt in de landen Spanje, Frankrijk, Italië en sinds dit jaar ook in Turkije.´ Hulst zegt op haar beurt weer dat dit in de rest van Europa en de wereld niet zo is. Daarbij komt radio sowieso ´over het algemeen een dag eerder met de berichtgeving dan kranten, ook in Nederland’, aldus Hulst. (via Adformatie)

Swijnenstal ook na 1 september op 3FM

Swijnenstal is ook na 1 september te horen op 3FM. Het programma van Coen Swijnenberg is opgenomen in de nieuwe 3FM-programmering. Ook het tijdstip blijft hetzelfde: van 18.00 tot 20.00 uur. Afgelopen vrijdag is het besluit bekend gemaakt. Sinds Giel Beelen in april naar de ochtend is vertrokken, zou Coen Swijnenberg Giels avondprogramma tot de nieuwe programmering, 1 september 2004, overnemen. De samenwerking tussen 3FM en Coen beviel echter zo goed dat 3FM besloten heeft ook na 1 september met Swijnenstal door te gaan. Coen op zijn weblog: “De afgelopen weken waren best spannend. Ik ben heel erg blij dat ik nu officieel in de dagprogrammering van 3FM zit. Dat is een heel gaaf gevoel kan ik je zeggen.” (via 3 FM)

Vlaamse publieke omroep onder vuur om sportzender

De Vlaamse Media Maatschappij, moederbedrijf van de commerciële Vlaamse omroep VTM, dient een klacht in bij de Europese Commissie. De publieke omroep VRT zou te veel staatssteun krijgen. Steen des aanstoots is het tijdelijke kanaal voor sport, Sporza, dat de VRT deze zomer heeft opgericht. Die extra activiteit bewijst volgens de commerciëlen dat de VRT meer geld krijgt dan nodig voor de oorspronkelijke taken. Het marktaandeel van VTM is de afgelopen jaren gedaald ten gunste van de publieke omroep. “De VRT laat zich niet intimideren door deze klachten en stemmingmakerij en is niet van plan de succesvolle koers die de omroep vaart te wijzigen”. Zo reageert de VRT op de klacht die de VMMa indient bij de Europese Commissie. Volgens de VRT is er geen overdreven staatssteun en dito marktaandelen. “Als men de middelen en de marktaandelen van de VRT vergelijkt met andere openbare omroepen in Europa, dan blijken die in eide gevallen niet boven het gemiddelde uit te steken”. Volgens de VRT past de klacht in een gestructureerde aanval terwijl de regeringsformatie bezig is. (ANP/VRT)

Stadsomroep Almere en IIE slaan handen ineen

De Stadsomroep Almere – voorheen Studio Almere – en het Instituut voor Information Engineering gaan in de komende jaren nauw samenwerken. Er worden zes projecten opgezet, die uitgevoerd worden door studenten van het IIE. De Stadsomroep Almere en het IIE hebben vorig jaar al een eerste samenwerking gehad in de vorm van stageprojecten. Die stages hebben bijgedragen tot de invulling van de stadsomroep nieuwe stijl, waarbij wordt toegewerkt naar een geïntegreerde omroep met meer radio, televisie en kabelkrantnieuws over Almere. Inmiddels heeft de kabelkrant een facelift ondergaan. Er komt nog een uitbreiding in de vorm van achterliggende teletekst met veel servicenieuws van instellingen en verenigingen in Almere. Per 1 september gaan de radio, tv en kabelkrant samenwerken onder de nieuwe naam StadsRadio Almere en StadsTV Almere. De radio en tv-afdelingen van de StadsOmroep Almere willen een gezamenlijke website voor extern en intern gebruik. Ook hier zullen de studenten onderzoeken wat er moet gebeuren, hoe de website gebouwd moet worden en uitgevoerd kan worden. De studenten ontwikkelen een concept voor een programma (Het Project), waarin een project van het IIE wordt beschreven. Onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden van sponsoring door bedrijven. Ook wordt een cd gemaakt met een voorbeeldaflevering die aan aspirant-deelnemers wordt getoond. (Almere Vandaag)

Grootste deel NOB verkocht aan UBF

Het overgrote deel van het Nederlands Omroepproductiebedrijf (NOB) wordt voor een onbekend bedrag verkocht aan de Nederlandse concurrent United Broadcast Facilities. De verkoop moet half september rond zijn, zo meldt de Volkskrant. Volgens NOB-bestuursvoorzitter Marius Jonkhart zal de overname geen gevolgen hebben voor de arbeidsvoorwaarden van de ongeveer 450 werknemers die erbij betrokken zijn. Enkele jaren geleden was de te verwachten opbrengst van de te verkopen onderdelen nog zo’n 70 miljoen euro. Het is gezien de nog steeds krimpende markt – het gevolg van bezuinigingen bij de publieke omroep – zeer de vraag of dat bedrag nu wordt betaald. De onderdelen die NOB Holding aan United verkoopt, zijn Cinevideogroep en NOB decor in Nederland, en in het buitenland actieve bedrijven als NOB Duitsland, NOB Hongarije en Videohouse (België). De onderdelen Dutchview, Ciris en Camcompany hoopt NOB in het najaar te kunnen verkopen aan een andere geïnteresseerde investeerder. Het NOB-onderdeel Cross Media Facilities, dat de uitzending van radio- en televisieprogramma’s verzorgt, wordt in de tweede helft van dit jaar overgedragen aan de publieke omroep. Er is nog geen akkoord over deze overdracht. Volgens Jonkhart is van het NOB aan het eind van het jaar nog slechts een rest-holding over, die de lopende zaken zal afhandelen. (Adformatie)

Ontvangstrapport Radio 10 Gold uit India

De commerciele radiozender Radio 10 Gold heeft een ontvangstrapport uit India ontvangen van haar middengolffrequentie 1008 kHz. In de nachtelijke uren is het bereik van de middengolfzender 1008 kHz groot door het omvangrijke vermogen van de AM-zender en de betere geleiding van het signaal. (RNW)

Giel Beelen genomineerd voor Gouden Loeki

De commercial van de 3FM-ochtendshow ‘GIEL’ is genomineerd voor de maandverkiezing van de Gouden Loeki van juni. In het spotje heeft Gerard Joling een gastoptreden en is Giel Beelen naakt te zien. De ‘Gouden Loeki’ is de prijs voor het leukste reclamespotje op televisie. Elke maand kunnen televisiekijkers stemmen op hun favoriete spotje. Uiteindelijk wordt uit de maandwinnaars de beste commercial van het jaar gekozen en die wint de ‘Gouden Loekie’. (via Radiofreak)

Staatssecretaris wil strengere kijkwijzer

Staatsecretaris Medy van der Laan wil het gebruik van de kijkwijzer gaan aanscherpen. Zij wil hiermee kinderen een betere bescherming tegen seks en grof taalgebruik op tv bieden. Omroepen die de regelementen van de kijkwijzer overtreden kunnen rekenen op een fors hogere boete. Daarnaast wil de staatssecretaris afspraken gaan maken met muziekzenders voor het uitzenden van erotische en grove clips. De afgelopen maanden kwamen er vooral van ouderorganisaties veel klachten over het functioneren van de kijkwijzer, die via icoontjes waarschuwt voor gewelddadige, erotische of enge films. Volgens Van der Laan zijn veel van deze klachten terecht. Mijn voorstel is in dergelijke gevallen de maximale boete voor een zender met een bepaalde factor te verhogen, aldus de staatssecretaris. Verder wil ze dat er bij het vaststellen van leeftijdsgrenzen ook scherper gelet moet worden op de dialogen, met name ten aanzien van grof en seksueel getint taalgebruik. (via Medialog Blogspot)

Paul Rabbering opvolger voor Cobus Bosscha op 3FM

Net terug van vakantie hoorde Paul Rabbering afgelopen vrijdag dat zijn radiodroom was uitgekomen: hij zal per 6 september de opvolger worden van Cobus Bosscha in de KRO uren op 3FM tussen twee en vier uur ‘s middags. “De champagne kon open, want ik ben een echte radiorukker, en wil al sinds mijn twaalfde een eigen dagelijkse show hebben”, vertelt Rabbering enthousiast. Bosscha kreeg al per 1 juni te horen kreeg dat hij niet in de herprofilering van 3FM naar pop/rock station past. De nu 25-jarige Paul Rabbering groeide op in Emmeloord waar hij de lokale omroep onveilig maakte als dj en vormgever: “Ik klooide met drie cassettedecks net zo lang tot mijn vingers rood werden”, herinnert Rabbering zich. Na de HAVO koos hij voor de School voor Journalistiek in Zwolle. In de tussentijd had hij al wel veertig demo’s gestuurd naar radiostations, maar niemand hapte toe tot eind 2000. Toen kon hij opeens kiezen tussen de dj-opleiding bij Radio 538 of een baan als vormgever bij BNN. Het werd het laatste, omdat hij daar de kans kreeg stage te lopen en verder te groeien. Op dit moment presenteert Rabbering zondagmiddag de radioversie van Top Of The Pops op 3FM en is hij invaller en ook voice-over voor veel BNN-programma’s. 

Bestuursvoorzitter Fox Kids Europe treedt terug

De bestuursvoorzitter van het op kinderen gerichte entertainmentbedrijf Fox Kids Europe, Bruce Steinberg, is afgetreden. De raad van commissarissen heeft hem vorige week gevraagd op te stappen. Groepsdirecteur Paul D.Taylor vervangt hem tijdelijk. Dat maakten de commissarissen van het bedrijf maandag bekend. Het entertainmentconcern wil niet zeggen waarom Steinberg weg moest. Een woordvoerster zei dat het bedrijf in gesprek is met de afgetreden bestuursvoorzitter. Het bedrijf wil niet ingaan op de inhoud van deze gesprekken. Steinberg werkte pas sinds december 2002 bij Fox Kids Europe. De bestuursvoorzitter ad interim Taylor en de financieel directeur Martin Weigold zeiden verrast te zijn door zijn opstappen eind vorige week. Onder Steinberg maakte Fox Kids Europe vorig jaar een winst van 3,1 miljoen euro, in 2002 schreef het bedrijf nog rode cijfers. Slechts 14 procent van de aandelen Fox Kids is vrij verhandelbaar. Het entertainmentbedrijf Disney heeft 76 procent van de aandelen in handen. John de Mol bezit 10 procent.(Antenne2/ANP)

Cebuco: reclamespotje Wereldomroep is onjuist

De Wereldomroep is voor Nederlanders in het buitenland niet per se een beter alternatief voor Nederlandse kranten. Dat zegt Cebuco in een brief aan de radiozender. De marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen wil dan ook dat de Wereldomroep stopt met de uitzending van het spotje waarin Matthijs van Nieuwkerk dit beweert. Van Nieuwkerk, oud-hoofredacteur van Het Parool en de Amsterdamse tv-zender AT5, zegt in het spotje dat vakantiegangers beter naar de radio kunnen luisteren dan de krant te lezen, omdat de krant in het buitenland altijd een dag later komt. Volgens H. Hameleers, directeur van Cebuco, is dat onjuist. Nederlandse kranten worden tijdens de zomerperiode op dezelfde dag gedrukt in de landen Spanje, Frankrijk, Italië en sinds dit jaar ook in Turkije. (ANP)

Patrick Kicken komend weekend op Radio Veronica

Patrick Kicken zal komend weekend even te horen zijn op Radio Veronica. Hij zal dan het programma ‘Somertijd’ van Rob van Someren overnemen. Van Someren zal die week ‘Rinkeldekinkel’ overnemen als Jeroen van Inkel op vakantie is. Kicken was tot februari 2002 op de radio te horen, waar hij voor TROS 3FM onder andere ‘De Havermoutshow’ en de ‘Mega Top 100’ presenteerde. Sindsdien is hij muziekredacteur bij 3FM. Vannacht zal Patrick Kicken bij wijze van proef uitzenden op Radio Veronica (via Radiofreak)

Riks Ozinga te porren voor terugkeer VARA’s Ontbijtradio

Voormalig ochtendpresentator op Radio 2, Riks Ozinga, die vorig jaar september met stille trom van de zender moest vertrekken, is te porren voor een terugkeer op de zender. Welingelichte bronnen rondom de VARA en Radio 2 geven aan dat Roderick Veelo, de huidige presentator van het dagelijkse ochtendprogramma ‘Ontbijtradio’ na de zomer niet terugkeert. Ozinga kent deze verhalen en zei desgevraagd in AVRO’s Antenne 2 de optie open te houden terug te keren. “Ik heb gelezen op internet dat er veel mensen om m’n terugkeer vragen. Het verbaasd me dat er zoveel mensen om vragen. Ik ben iemand die vrij geregeld van baan is geswitched. In dat licht kan ik me voorstellen dat ik weer over zou stappen… Ik was nog niet klaar bij Ontbijtradio. Ze hebben m’n telefoonnummer, ze kunnen me altijd bellen.” (Via Antenne2)

Radio227 start testuitzendingen via Casema-kabelnetten

Vanaf dit weekend is Radio 227 met de testuitzendingen voor Casema begonnen. De apparatuur is geplaatst en de lijnen worden nu getest. In de loop van de week zullen het Gooi, Eemland en ook de stad Utrecht, alsmede IJsselstein, Leidschendam, Voorburg, Rijswijk, Nootdorp en Wassenaar aangesloten worden.

LNA brengt weerberichten op Magic FM

De Lokale Nieuwsdienst Amsterdam (LNA) is gestart met het brengen van actuele weerberichten op de regionale commerciele radiozender Magic FM. Elke ochtend om 9 uur en elke middag om 1 en 6 uur is een weerbericht te horen voor de regio Amsterdam. Wanneer de proef succesvol is zal binnenkort ieder uur een weerbericht worden uitgezonden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de Lokale Nieuwsdienst Amsterdam ieder uur een regionaal nieuwsbulletin zal verzorgen op Magic FM.

Stefan Leur naar Simone FM

Het team van presentatoren bij Simone FM is uitgebreid. Dj Stefan Leur komt de gelederen op zaterdag versterken. Leur was voorheen werkzaam bij Rebecca radio en Hot Radio. Bij Simone FM zal hij met zijn programma ‘Gezeur met Leur’ iedere zaterdag tussen 10.00 en 13.00 uur te beluisteren zijn. Door de komst van Leur starten de gepresenteerde uitzendingen op zaterdag bij Simone FM voortaan om 08.00 uur. Bert Vos zal voortaan de uren gaan vullen tussen 08.00 en 10.00 uur. Na Leur blijft de programmering hetzelfde: 13.00 uur: ‘Weekendvitaminen’ met Johan Mooibroek; 16.00 uur: ‘Jeuring op tilt’ met Arnold Jeuring en van 19.00 uur tot 21.00 uursluit Richard Meijer de rij met ‘Meer Muziek Met Meijer’.

Roderick Veelo weg bij Ontbijtradio

Na nog geen jaar vertrekt Roderick Veelo al weer bij het VARA Radio2-programma Ontbijtradio. Dat meldt Jeroen Kijk in de Vegte op zijn site. Veelo zou zich niet zo prettig voelen in het format van dit programma en ook de luisteraars zouden niet zo te spreken zijn over de presentator. De VARA gaat op zoek naar een opvolger. Roderick Veelo volgde in oktober 2003 Riks Ozinga op die het programma twee jaar had gepresenteerd. Hij heeft een snel wisselende carrière achter de rug. Hij werkte eerder ook bij de VARA, achter de schermen bij diverse radio- en tv-programma’s. Na o.a. Radio 10, Radio Noord Holland en BNR ging hij in 1999 bij SBS6 Het Nieuws presenteren. Vervolgens stapte hij in 2002 over naar de TROS om het late night programma van Nederland 2 Studio 2 te gaan doen. Toen dit mislukte ging hij aan de slag bij Ontbijtradio, waar hij het dus ook niet lang vol heeft gehouden (via Medialog Blogspot)

Radio ON stopt met uitzenden

De lokale omroep voor Nieuwkoop “Radio ON” zal na het weekend definiteif stoppen met zijn uitzendingen. De reden daarvoor is dat de lokale omroep op dit moment een nieuwe zendmachtiging aan moet vragen maar is niet tevreden over zijn eigen programma’s die bevatten volgens de omroep te weinig lokaal nieuws en heeft de zender meer weg van een nonstopmuziek zender dan een informatieve lokale omroep zender. “We hebben gewoon te weinig vrijwilligers die bereid zijn om achter het lokaal nieuws aan te gaan, de inloop bestaat hoogstens uit jongeren die een huose programma willen maken, maar niet de vrijwilliger die met een mic op pad wil om een intervieuw te maken. Wij willen graag lokale radio maken zoals het hoort met elke dag lokaal nieuws en informatie en op deze manier lukt het niet en in de toekomst zal dat zeker niet veranderen. Wij stellen nu de zendmachtiging beschikbaar voor andere omroepen die lokale radio kunnen maken waar de gemeente Nieuwkoop recht op heeft.”, aldus het persbericht van Radio ON. Niet alleen zal de radio na het weekend stoppen, ook zal Radio ON stoppen met zijn uitzendingen van zijn populaire kabelkrant “Text TV ON”.

Inbraak in de Studio van Salsa Radio Papendrecht

Salsa Radio in Papendrecht heeft in de nacht van donderdag 8 op vrijdag 9 juli, bezoek gekregen van het dievengilde. De inbrekers hebben ernstige braakschade veroorzaakt, en hebben tevens essentiële apparatuur ontvreemd van de Lokale Omroep. De live-uitzendingen kunnen tot nader order niet verzorgd worden. Ook zijn er aanwijzingen dat er gezocht is naar geld. Salsa Radio, die zich reeds in stormachtig financieel weer bevond, krijgt nu wederom een klap toegediend. De inbraak is al de vierde tegenslag op rij. Het bestuur en de medewerkers van de Radio Salsa Omroep Stichting hebben de inwoners van Papendrecht gevraagt om hun lokale omroep financieel te steunen. (via Radiofreak)

ID&T Radio wil schadevergoeding van Rijk

Dancezender ID&T Radio wil 1,3 miljoen euro schadevergoeding van de Staat der Nederlanden, omdat die het bedrijf bij de verdeling van etherfrequenties zou hebben benadeeld. Dat zei advocaat H. Breeman van ID&T Radio vrijdag. Donderdag dient een kort geding bij de rechtbank in Den Haag. Volgens de advocaat had de Staat een veiling van de frequenties per 1 september 2002 moeten uitroepen. ,,Dat heeft de rechter in Rotterdam toen gezegd”, aldus Breeman. De overheid ging tegen de uitspraak in beroep en verdeelde de frequenties uiteindelijk eind mei 2003. Dat ging niet via een veiling, maar door op diverse criteria te selecteren. ID&T Radio stelt nu dat 1,3 miljoen euro aan zijn neus voorbij is gegaan doordat het de landelijke frequentie pas maanden later kreeg. Tijdens het kort geding van donderdag vraagt het bedrijf om een voorschot. Als ID&T en de Staat de uitspraak van de rechter niet bevredigend vinden, kunnen ze een bodemprocedure bij de rechtbank beginnen. (ANP)

Daalmeijer wil minder sport op Nederland 2

Netcoördinator J. Daalmeijer van Nederland 2 vindt dat zijn zender minder afhankelijk van sportuitzendingen moet worden. De vele sportuitzendingen dragen volgens hem in belangrijke mate bij aan het succes van het net, maar hij is van oordeel dat het wel iets minder kan. Dat zei hij vrijdag in Spreekbuis, het blad voor omroepmedewerkers. ,,We zijn nu wel erg afhankelijk van de sport”, zegt de netcoördinator in het blad. ,,Dat moet wat minder worden. (…) Wij proberen het sportpercentage wat terug te brengen. Dan praat je over een paar procent. Dat moet je vervangen door fictie en dan wordt de balans in het schema beter.” De nieuwe weekeinde-serie Het Glazen Huis (AVRO, BNN, TROS) moet er voor zorgen dat het aandeel drama op Nederland 2 omhoog gaat. Vanaf september komen er 120 afleveringen van op de buis op vrijdag-, zaterdag- en zondagavonden. ,,Het is een experiment, het wordt nergens anders ter wereld gedaan, dus we nemen er een bepaald risico mee”, schetst Daalmeijer. ,,Maar we willen in het weekeinde de sfeer van de zender wat veranderen. Meer naar ‘weekend television’ gaan. (…) Publieke Omroep helpt je het weekeinde door, ook als je een zware week hebt gehad, zoiets.” De netcoördinator verwacht veel van de komst van de AVRO naar zijn zender. ,,Behalve dat de AVRO gaat deelnemen in Twee Vandaag brengen ze een aantal nieuwe programma’s mee die voor ons interessant zijn.” Hij wijst daarbij op Sterrenjacht en het nieuwe programma van ‘Kopspijkers-cabaretiers’ Paul Groot en Owen Schumacher. Die uitzending heeft als werktitel ‘Satire Salon’. Dat programma wordt geen Kopspijkers, het zit meer in de categorie van ‘Dit was het Nieuws’. Wat Daalmeijer duidelijk mist op Nederland 2 is een goed, consumentengericht reisprogramma. ,,Niet van die reizen naar Verweggistan die nooit iemand kan betalen. Maar gewoon: hoe kun je leuke, creatieve en betaalbare vakanties houden in landen om ons heen. En in Nederland zelf.” (ANP)

Nieuwe spin-off van Kopspijkers

Opnieuw krijgt een cabaretduo uit Kopspijkers een eigen programma. Na Paul Groot en Owen Schumacher die naar de AVRO vertrokken (zie eerder), krijgen nu Mike Boddé en Thomas van Luyn bij de VARA zelf een nieuw programma, De Mike & Thomas Show. De omroep kondigt het als volgt aan: Een vrolijk programma met opmerkelijke vragen voor de gasten, bizarre wendingen en virtuoze muzikale intermezzo’s. Een onverwachte combinatie Nederlanders, bekend uit de politiek, muziek en media wordt o.a. getest op hun vermogen om zich staande te houden in een wonderlijk, absurd en vooral muzikaal spektakel. Voorlopig staan zeven afleveringen van het programma gepland. Ze worden komende maanden opgenomen, maar een uitzenddatum of – tijdstip is nog niet bekend. (Medialog Blogspot)

Radio 2 stopt gepresenteerde nachtuitzendingen

Radio 2 stopt per 6 september met gepresenteerde uitzendingen in de nacht van 01 tot 06 uur. De ‘Radio 2 Muzieknacht’ die sinds begin januari 2003 uit wordt gezonden, wordt volgens het Parool geschrapt. De uitzendingen zullen vervangen worden door non stop muziek omwille van bezuinigingen. De Radio 2 Muzieknacht werd te voren opgenomen met de presentatoren Harjo Thijs (NCRV) en Edwin Diergaarde (TROS). Vermoedelijk blijft het programma ‘Old School’ (AVRO) op zondagnacht wèl bestaan. (via DutchMedia weblog)

NMa doet inval bij Nozema en Broadcast Partners

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft vorige week woensdag invallen gedaan bij de Nederlandsche Omroep-Zender Maatschappij (Nozema) en Broadcast Partners. Dat heeft een woordvoerster van de NMa donderdag bevestigd. De NMa vermoedt dat beide organisaties de mededingingswet hebben overtreden. Daarbij richt de kartelwaakhond zijn pijlen onder meer op het maken van prijsafspraken, wat verboden is. Zowel Nozema als Broadcast Partners is actief in de bouw en het beheer van zendernetwerken. Directeur Robert-Jan van der Hoeven van Broadcast Partners zei donderdag blij te zijn met het NMa-onderzoek. ,,Eindelijk wordt er een keer gekeken naar de mededingingspraktijken van Nozema.” Volgens Broadcast Partners bemoeilijkt Nozema al jaren de concurrentie. ,,Tussen ons is geen enkele vorm van ongeoorloofde samenwerking. Dat is echt onzin.”Nozema werd in 1935 opgericht en heeft als kernactiviteit het uitzenden van radio-, televisie- en datasignalen. Daarvoor bouwt de onderneming infrastructuren voor omroep en telecommunicatie via de ether. De staat bezit een meerderheid van de aandelen in Nozema. De rest is in handen van NOS en Wereldomroep. Een woordvoerder van Nozema wilde donderdag niet inhoudelijk reageren op het NMa-onderzoek. Van der Hoeven bestempelt Nozema als ,,een monopolist, die obstakels op elkaar stapelt”. Volgens de directeur krijgt Broadcast Partners daardoor op dit moment geen voet tussen de deur bij de landelijke en regionale omroepen, die nu klant zijn van Nozema. In Nederland heeft Broadcast Partners wel klandizie van commerciële radiostations zoals BNR Nieuwsradio, Noordzee FM, Radio 538, Yorin FMen RTL FM. Minister Brinkhorst van Economische Zaken is voorstander van een splitsing van Nozema, zo liet hij de Tweede Kamer vorig jaar weten. De bewindsman wil Nozema opdelen in een antennebedrijf en een dienstenbedrijf. (ANP)

Toch geen Rob en Nico bij SBS6

SBS 6 ziet af van het voornemen komend televisieseizoen een wekelijks programma op SBS 6 uit te zenden met Nico Zwinkels en Rob Verlinden. Het programma met Nico Zwinkels en Rob Verlinden zal geen onderdeel vormen van de nieuwe najaarsprogrammering van SBS 6. Een publicatie in weekblad Privé over beschuldigingen aan het adres van Nico Zwinkels over veronderstelde sexuele intimidatie was voor SBS 6 aanleiding deze zaak serieus te nemen. Daarom heeft SBS 6 deze kwestie zelf onderzocht en besloten af te zien van een programma waar Nico Zwinkels als presentator aan verbonden is. De zender wenst verder niet inhoudelijk op de zaak in te gaan en SBS 6 laat in een persbericht weten de gang van zaken te betreuren. Als gevolg hiervan heeft SBS 6 besloten ook af te zien van de komst van Rob Verlinden. De belangstelling van de zender voor het nieuwe programma was immers gebaseerd op het al jaren succesvolle duo Rob en Nico. Daar er zonder Nico Zwinkels geen sprake meer is van dit succesvolle duo, heeft dit gevolgen voor de komst van Verlinden. (via Antenne2)

“Ultimatum aan UPC over doorgeven Animal Planet”

UPC krijgt van de Alkmaarse programmaraad tot 1 september een positief besluit te nemen over Animal Planet. Anders zal de raad serieus overwegen om naar het commissariaat voor de media te stappen. Dit heeft de raad gisteravond besloten. De programmaraad heeft onlangs, op basis van een brede enquête onder de Alkmaarse tv-kijkers, UPC geadviseerd om Animal Planet in het zogenaamde basispakket op te nemen. UPC leeft al jaren in onmin met Discovery Channel, de e igenaar van Animal Planet. Discovery vraagt namelijk geld voor de doorgifte van de dierenzender: tien cent per aansluiting. UPC vindt dit principieel onjuist: de zenders zouden juist een kabelaar moeten betalen voor de doorgifte. Principe of niet: het commissariaat voor de media heeft inmiddels, in een zaak die in Haarlem speelde, bepaald dat UPC verplicht is Animal Planet door te geven als de programmaraad dat wil. UPC mag daar alleen van afwijken als er een onredelijke vergoeding wordt gevraagd, maar het commissariaat vond een dubbeltje niet bepaald onredelijk.

Laatste vrije tv-zender Rusland ook weg

De enige Russische televisiezender die nog onafhankelijk opereert, NTV, is onder druk gestopt met het informatieve programma ‘Het vrije woord’. Hierin kwam ook de oppositie aan het woord. De politieke discussie in Rusland dreigt nu helemaal van de televisie te verdwijnen. Volksvertegenwoordigers van Verenigd Rusland, de partij van president Poetin, mochten al enige tijd niet in ‘Het vrije woord’ verschijnen. Gevreesd wordt dat NTV wordt omgebouwd tot amusementszender en de oppositie haar laatste spreekbuis kwijt is. (Essent)

EK 2004 meest bekeken sinds WK 1998

Euro 2004 is het meest succesvolle internationale voetbalevenement sinds het WK van 1998 in Frankrijk. Volgens Initiative’s ViewerTrackTM werd er wereldwijd 20 procent meer gekeken naar Euro 2004 dan naar Euro 2000, georganiseerd door Nederland en België. Daarmee is het EK in Portugal het meest succesvolle Europese toernooi aller tijden. De 52 onderzochte kijkersmarkten waren goed voor 2,5 miljard kijkers. Gemiddeld aantal kijkers per wedstrijd was 80 miljoen. Ook Britten, Fransen, Duitsers en Italianen bleven naar het toernooi kijken ondanks de vroege uitschakeling van hun team. Frankrijk-Engeland was de meest bekeken wedstrijd, Nederland- Duitsland was tweede. De finale tussen Portugal en Griekenland komt pas op de vierde plaats. Portugal-Nederland was negende. (Adformatie)

Nieuwe comedyserie VARA: Kinderen geen bezwaar

De VARA heeft haar aangekondigde nieuwe comedyserie eindelijk een naam gegeven: ‘Kinderen geen Bezwaar’. Dit meldt de VARA op haar eigen website. De serie wordt een kruising tussen een relatiekomedie en een familieserie. De serie is geschreven door Haye van der Heyden. ‘Een tikje scherp. Een tikje zwart. Een tikje allemaal, maar niet te veel’, aldus de omroep. Hoofdrollen in het nieuwe programma zijn voor Alfred van den Heuvel (‘Ook dat Nog’), Anne-Mieke Ruyten (‘Sam Sam’), Joey van de Velden (‘Costa’), Céline Purcell (‘Mama Mia!’) en Bart Oomen (‘Volgens Hem, Volgens Haar’). Een maand geleden was er nog sprake van dat Johnny Kraaijkamp jr. de hoofdrol zou spelen, maar hier werd door de VARA toch vanaf gezien, omdat hij ‘teveel een RTL4-gezicht’ zou hebben. De omroep was bang dat RTL Kraaijkamps serie ‘Het Zonnetje in Huis’ wel eens tegelijkertijd zou kunnen herhalen’. Naast deze nieuwe comedy heeft de VARA tevens groen licht gegeven voor een tweede seizoen van de serie ‘De Band’. (Novum)

Radio Waddenzee: herlokatie verzoek zender afgewezen

Het verzoek van de commerciele radiozender Radio Waddenzee/Radio Seagull om het opstelpunt voor AM-zendmast van Stiens bij Leeuwarden te verplaatsen naar Harlingen is door het Agentschap Telecom afgewezen. De radiozender gaat nu een geschikte lokatie voor haar AM-zendmast zoeken nabij Stiens. Daarvoor zijn reeds gesprekken gestart met het gemeentebestuur van Leeuwarderadeel in Stiens. Eind juli wil Radio Waddenzee wel gaan starten met uitzendingen via het Internet.

Elsevier tegen extra geld voor AT5

Hoofdredacteur Arendo Joustra kapittelt in Elseviers dagelijkse mail-commentaar de gemeente Amsterdam, die AT5 er 4 ton bij geeft. “Terwijl elders in de stad overal op wordt bezuinigd. Terwijl er al meer zenders op de kabel zijn dan een gemiddeld mens dagelijks kan bekijken. Terwijl het andere mediabedrijven verboden is een lokale zender te beginnen. Zelfs als er geen cent subsidie wordt aangenomen.” Joustra snapt die gift ook al niet omdat de hoofdstad eerder eiste dat AT5 zou fuseren met RTV Noord Holland, “een democratisch genomen besluit, dat AT5 saboteerde”. En als het spannend wordt, schrijft Joustra, zwijgt de lokale zender, “een houding die de staatsomroep in de voormalige Sovjet-Unie niet zou hebben misstaan. (Villamedia)

Libelle en Margriet verliezen

Libelle en Margriet hebben flink wat lezers verloren. Dat blijkt uit onderzoek van het HOI Instituut voor Media Auditing. Beide vrouwenbladen zagen in het eerste kwartaal van 2004 hun oplage flink dalen. Libelle ging van 582.204 naar 560.596 exemplaren en Margriet van 380.585 naar 360.578. Ook andere bladen deden het niet goed. Beau Monde moest terug van 118.705 in het eerste kwartaal van 2003 naar 113.307 in 2004. Glossy ging van 71.554 naar 62.535. Ook Cosmopolitan kampt met een oplagedaling: 96.132 naar 89.577. Elle, Celebrity en Starstyle haalden weer een stijging. Ook Flair steeg licht. Bij de gezinsbladen gaan Aktueel (van 84.399 naar 65.538) en Panorama (van 124.379 naar 106.068) nog steeds achteruit. Nieuwe Revu ook (van 87.408 naar 81.099), al lijkt de oplagedaling daar minder scherp. Alle roddelbladen moesten inleveren. Privé van 295.314 naar 276.826, Weekend van 231.332 naar 214.948, Story van 228.949 naar 222.211 en Party van 97.846 naar 89.189. (Adformatie)

Doek valt voor Cash & Carlo

Na vier seizoenen en 220 uitzendingen stopt Yorin met het spelprogramma Cash & Carlo van Carlo Boszhard. Het programma komt in het nieuwe seizoen niet meer terug. Boszhard in het AD : Het is jarenlang een enorm succes geweest, maar het afgelopen seizoen waren de kijkcijfers iets minder’, zegt Boszhard. ‘De koek is even op. Natuurlijk baal ik ervan, want ik genoot enorm van het maken van Cash & Carlo. Maar het is tijd voor weer wat anders. En wellicht komt het programma later weer terug. Boszhard gaat wel een pilot opnemen van Cash & Carlo voor het Belgische tv-station VT4 van het SBS-concern. Ook is hij bezig met een nieuw programma voor Yorin, maar daar mag hij nog niets over zeggen. (Medialog Blogspot)

Orkestendirecteur Zekveld stapt op

Jan Zekveld, artistiek directeur van het Muziekcentrum van de Omroep (MCO), stapt met onmiddellijke ingang op. Zekveld is het pertinent oneens met de beslissing van de Tweede Kamer om het Radio Symfonie Orkest te laten fuseren met het Radio Kamer Orkest. Het MCO, waarin verschillende omroeporkesten zijn verenigd, moet van de politiek 6,5 miljoen euro bezuinigen. Zekveld wilde dat bedrag besparen door het Radio Symfonie Orkest op te heffen, hoe erg hij dat ook vond. De Tweede Kamer zag echter niets in dat door staatssecretaris Van der Laan (OC&W) overgenomen plan en kwam met het fusieplan op de proppen. Zekveld is het daar niet mee eens. Hij was voorstander van een duidelijke keuze, wat volgens hem beter is dan overal maar wat snijden. Daardoor kan volgens hem geen enkel MCO-muziekgezelschap meer in optimale staat worden gehouden. Met Zekveld vertrekken ook andere prominente MCO-leden. In het zogenoemde Curatorium, een soort raad van toezicht, geven namelijk drie leden hun plaats op. Het zijn voorzitter Joop Linthorst en de leden Klaas Westdijk en Dorien van Londen. Ook zij stellen dat de voorgestelde fusie onvermijdelijk grote schade zal toebrengen aan de andere MCO-ensembles. Met ingang van 12 juli treedt Anton Kok aan als interim-directeur van het Muziekcentrum van de Omroep. Eerder leidde hij tijdelijk onderwijs- en culturele instellingen. Bij het MCO moet hij de reorganisatie uitvoeren die het gevolg is van de door OC&W opgelegde bezuinigingstaakstelling. (ANP)

Radio 538-columnist biedt excuses aan

Radio 538-columnist Martijn Zuurveen heeft vandaag zijn excuses aangeboden aan Michiel Smit voor zijn column die op internet te lezen was. Hierin schreef hij Smit te willen bekogelen met ketchup en een barbecue. Hij wilde graag de discussie aanzwengelen over het opzoeken van grenzen, maar vond achteraf dat hij hiermee te ver was gegaan. Michiel Smit werd in december vorig jaar in Groningen bekogeld door een groep krakers en volgens Nieuw Rechts moet het niet zo zijn dat dit geweld gelegimeerd wordt. De column, die te vinden was op de site van DJ Ruud de Wild, is inmiddels van internet verwijderd. (Via Antenne2)

Radio 538 start met nieuw jinglepakket

Radio 538 is vanaf middernacht begonnen met een nieuw jinglepakket. Dit nieuwe pakket, met de slogan ‘We Love New York’, is volledig in eigen huis geproduceerd door Anthony Timmers. De slogan ‘De nummer-1 op 102FM’ is met het in gebruik nemen van het nieuwe jinglepakket verdwenen. Daarnaast is er ook gekozen voor een nieuw zangkoor. Werden de jingles voorheen nog gezongen door Ingrid Simons en Sandra Dorland, nu doen Laura Vlasblom en Roger Happel dat. De overige vormgeving, zoals 538-promo’s, sweepers en aankeilers blijven gewoon ingesproken worden door Wessel van Diepen en Sandra Dorland. Een demo van het nieuwe pakket is hier te beluisteren: http://www.radiofiles.nl/538/DEMO_538_2004.mp3 (via Radiofreak)

“Muppetsmelodie beste tv-tune”

Ruim 5000 luisteraars van het Avro-programma Antenne 2 hebben zondag de herkenningsmelodie van The Muppet Show gekozen tot de beste tv-tune aller tijden. De tweede plek was voor de muziek van The A-team, de derde voor Suicide is Painless van MASH, zo heeft de Avro bekendgemaakt. Tijdens de uitzending stelden de luisteraars de TV-tunes Top 42 samen, de eerste hitlijst van herkenningsmelodieën. De beste Nederlandse tune is de originele leader van Studio Sport, gecomponeerd door Tonny Eyk. De populairste melodie van een kinderprogramma blijkt ook van Nederlandse makelij, Q & Q van Joop Stokkermans. Van twee omroepen werd de herkenningsmelodie uit de jaren tachtig in de lijst gekozen, van Veronica en de zendersluiter van de VPRO. De complete lijst is te lezen en te beluisteren op http://www.antenne2.nl (ANP)

Omroep verwacht vertrek Zekveld

Bij de Publieke Omroep en bij het Muziekcentrum van de Omroep wordt vandaag het opstappen verwacht van Jan Zekveld, artistiek directeur van het Muziekcentrum van de Omroep en hoofd levende muziek van de klassieke zender Radio 4. Zekveld, ook programmeur van de ZaterdagMatinee, wilde dat vanmorgen, voorafgaande aan een vergadering van het curatorium van het MCO vanmiddag, niet bevestigen. Maar hij blijft bij zijn standpunt dat het Radio Symfonie Orkest had moeten worden opgeheven, en niet het Radio Kamerorkest, waartoe de Tweede Kamer gisteren besloot. De fusie van de twee orkesten werd deze week in gang gezet met het aannemen van een CDA-motie, waarin een fusie tussen RSO en RKO wordt bepleit. Staatssecretaris M. van der Laan (Cultuur), die zelf liever het RSO had opgeheven, legt zich daarbij neer. Volgens Zekveld ,,ruïneert” die fusie het MCO. ,,Het is een zwarte dag voor het MCO. Het Radio Kamerorkest wordt nu opgeheven en er moeten zeker veertig musici afvloeien.” Jan Zekveld zegt dat hijzelf en de inmiddels opgestapte zakelijk directeur Ben Janssen destijds met het voorstel om het RSO op te heffen hun verantwoordelijkheid hebben genomen. Ze waren gedwongen tot het geven aan de beste invulling voor de bezuiniging van 5,5 tot 7,5 miljoen euro die staatssceretaris Van der Laan en de Tweede Kamer het MCO hadden opgelegd. ,,In een slecht nieuws-situatie was dit nu eenmaal de enige artistiek verantwoorde oplossing.” Directeur Zekveld is ook hevig teleurgesteld in de omroepen, NPS, AVRO en TROS die de klassieke muziek ondersteunen. ,,De omroepen hebben zich nu geprofileerd als ‘redders’ van het Radio Symfonie Orkest, maar ze hebben geweigerd om zelf het geld voor de redding van het MCO op tafel te leggen.” De exacte invulling van de bezuiniging op het MCO moet het komende half jaar worden vastgesteld tijdens overleg tussen MCO en Publieke Omroep, die het MCO vanaf 1 januari 2004 na tien jaar verzelfstandiging weer in beheer krijgt. (via NRC Handelsblad).

Menno Barreveld uit Yorin FM programmering

DJ Menno Barreveld is na het bekend worden van zijn overstap naar Noordzee FM uit de programmering gehaald van Yorin FM. Het station zelf heeft dit echter nog niet bevestigd. Op het tijdstip dat hij te horen was, wordt nu non-stop muziek gedraaid. Menno moest in de nieuwe programmering van Yorin FM genoeg nemen met het tijdslot 06.00 tot 09.00 uur op zaterdag en zondag. Barreveld kondigde kort daarna aan naar Noordzee FM te gaan waar hij vanaf 2 augustus dagelijks tussen 10.00 en 12.00 te horen zal zijn. (via Radiofreak)

Nederland 2 populairst door EK

Nederland 2 was afgelopen maand door het EK voetbal in Portugal veruit de populairste tv-zender. In de top tien van best bekeken programma’s in juni staan negen EK-wedstrijden en een aflevering van Studio Sport Zomer. Dat blijkt uit maandcijfers van de stichting KijkOnderzoek. Gemiddeld stemde ruim eenderde (36,2 procent) van de tv-kijkers in de avonduren af op Nederland 2. Normaal ligt dat rond 17 procent. Door het voetbal zagen vooral de commerciële zenders RTL4 en SBS6 hun publiek slinken. Eerstgenoemde zender vecht bijna elke maand met Nederland 2 om de eer wie het meeste kijkers heeft. In juni had de commerciële zender echter net iets meer dan eenderde van het aantal kijkers dat Nederland 2 aan zich wist te binden. De best bekeken uitzending was afgelopen maand de wedstrijd tussen Nederland en gastland Portugal waar gemiddeld volgens KijkOnderzoek 11,5 miljoen mensen minstens een deel van hebben gezien. (ANP)

Almere: Drie TV-zenders erbij en drie geruild

Almeerders krijgen drie televisiekanalen terug op de kabel: WDR, BBC World en Discovery Channel. Daarvoor leveren ze drie andere zenders in: ZDF, TV5 en TV Extra. Daarnaast krijgen de kabelkijkers ook National Geographic, Eurosport en AT5 als extra kanalen. Kabelmaatschappij UPC heeft wethouder Fris Huis (Mediazaken) beloofd dat de kanalen zeker tot eind 2005 op de kabel blijven. Bovendien gaat de prijsverhoging van 60% (van € 9,52 naar € 15,20 per maand) niet in één keer in, maar die wordt in tweeën gedeeld; in augustus en januari. De gemeenteraad stemde niet in met subsidie van € 3,4 miljoen van UPC aan Almere, voor plaatselijke culturele initiatieven. Rechtszaken tussen UPC en Almere zijn van de baan. (via Omroep Flevoland)

Acteur Marlon Brando (80) overleden

In een ziekenhuis in Los Angeles is Marlon Brando op tachtigjarige leeftijd overleden. Hij was één van de grootste Amerikaanse acteurs. In 1951 brak hij door met de film ‘A streetcar named Desire’, waarin hij opviel door zijn moderne, ingehouden maar toch krachtige manier van acteren. Andere bekende films waarin hij speelde zijn ‘Last Tango in Paris’, ‘Apocalypse Now’ en ‘The Godfather’. Sinds de jaren tachtig acteerde hij steeds minder en trok hij zich terug op een privé-eiland. De oorzaak van zijn dood wordt niet vrijgegeven, aldus David Seeley, de advocaat van Brando. “Hij was gesteld op zijn privacy”, zei Seeley. Brando, die bekend stond om zijn onvoorspelbare gedrag, heeft tijdens zijn carrière twee Oscars gekregen, één voor ‘On the Waterfront’ en de ander voor zijn rol als patriarch van de Corleone-familie in ‘The Godfather’. Zijn tweede beeldje weigerde hij te accepeteren, waarmee hij protesteerde tegen de behandeling van Indianen in Amerika. Later beweerde hij niet te weten wat er was gebeurd met de Oscar. Sommige critici noemden hem een ‘mompelende rebel’, maar voor een hele generatie acteurs na hem, zoals Al Pacino, Robert De Niro en Jack Nicholson, was hij een groot voorbeeld. (Nieuws.nl)

Vlaamse publieke-tv op Digitenne

De publieke Vlaamse omroep VRT (Vlaamse Radio en Televisie) zal met twee tv-zenders per 1 september bij Digitenne in DVB-T als onderdeel van het betaalde zenderpakket te zien zijn. Dit bericht het weblog van Dutchmedia. Hiertoe heeft Digitenne met de VRT op 30 juni jl. een overeenkomst gesloten. VRT TV 1 en VRT Ketnet/Canvas zullen in de gebieden waar Digitenne actief is (Randstad) in het pakket te zien zijn. Over de VRT-radiostations zijn geen afspraken gemaakt over distributie. Met de uitzending van de VRT tv-zenders doorbreekt Digitenne het monopolie dat de kabel buiten de grensgebieden heeft. De VRT is overigens zelf met haar radio- en tv-zenders (inclusief het tijdelijke Sporza kanaal) gratis digitaal via de ether (DVB-T) te ontvangen in grote delen van de grensprovincies met België. Digitenne is nog in overleg met AT 5 en BBC Prime voor opname van beide zenders. (via Dutchmedia)

Casema en Wanadoo verhogen snelheid kabelinternet

Wanadoo en Casema hebben de snelheden van hun kabelinternet-producten verhoogd. Met deze verhoging willen de bedrijven de concurrentie met ADSL aangaan. “Met deze snelheidsverhoging laten wij zien dat de klant beter af is met kabelinternet dan met vergelijkbare ADSL,” zo zegt Mike Dreisch, director residential market van Casema. De prijs van de pakketten blijft gelijk. De down- en upload snelheden van de instapproducten Midi en Easy worden verdubbeld. De verhoging van de bandbreedte wordt gefaseerd ingevoerd.

Casema / Wanadoo: (down/up in kbit/sec)

Midi / Easy: 256/64 gaat naar 512/128

Multi / Basic: 1024/128 gaat naar 1536/192

Maxi / Premium: 2048/384 gaat naar 3072/576

Mega / Power: 4096/512 gaat naar 6144/768.

Amstelveen verliest kort geding Casema

De gemeente Amstelveen heeft het kort geding dat zij had aangespannen tegen kabelexploitant Casema verloren. Met het kort geding probeerde de gemeente een tariefsverhoging van 18 procent tegen te gaan. Met de uitspraak volgt de voorzieningsrechter de redenering van de rechtbank in Amsterdam in de zaak Wageningen tegen UPC. In januari oordeelde de rechtbank dat Wageningen niet bevoegd is regels te stellen voor de tarieven en voor het zenderaanbod. De regelgeving rond radio- en tv-ontvangst is sinds de verkoop van de veelal gemeentelijke kabelnetten flink veranderd. Amstelveen verkocht in mei 2000 het kabelnet aan Casema. In een overeenkomst beloofde Casema de kabeltarieven in de gemeente jaarlijks alleen te verhogen met de inflatie en eventuele onvermijdelijke externe kosten. Met deze afspraak hoopte de gemeente de bewoners van Amstelveen te beschermen tegen onredelijke tarieven. De overeenkomst is nu onderwerp van een bodemprocedure bij de rechtbank in Amsterdam tussen Amstelveen en Casema. Amstelveen gaat ook in beroep tegen de uitspraak van het kort geding. (NU.nl)

ITV3 dit jaar van start

De Britse nationale commerciële omroep ITV zal in het vierde kwartaal van dit jaar de nieuwe zender ITV3 beginnen, dat evenals ITV2 uitsluiten digitaal te ontvangen zal zijn via satelliet, kabel en DVB-T (Freeview). De nieuwe zender zal zich richten op een publiek van 35 jaar en ouder. Tegelijkertijd zal ITV meer geld investeren in programmarechten voor ITV2; hiermee zal een bedrag van totaal 36 miljoen pond sterling gemoeid zijn. Deze investering hoopt men terug te verdienen door de verkoop van commercials; ITV zegt te rekenen op een opbrengst van 150 miljoen over de komende drie jaar voor de twee digitale kanalen. (Broadband TV Nieuws)

HMG-zenders in eerste halfjaar op 31,4 procent

De Holland Media Groep (HMG) heeft met haar zenders RTL 4, RTL 5 en Yorin over de eerste zes maanden van 2004 een zenderaandeel van 31,4 procent in de doelgroep boodschappers 20-49 jaar bereikt. In dezelfde periode vorig jaar was dit 31,6 procent. Het betekent dat HMG niet veel heeft moeten inleveren, ondanks het EK voetbal. RTL 4 haalde in het eerste halfjaar van 2004 een zenderaandeel van 19,6 procent bij de boodschappers, 0,1 procent hoger dan dezelfde periode in 2003. RTL 5 kwam in de doelgroep mannen 20–49 uit op een zenderaandeel van 5,6 procent. Vorig jaar lag dit percentage dankzij de Formule 1-uitzendingen op 6,3 procent. In haar doelgroep 20-34 jaar kwam Yorin na de eerste zes maanden uit op een zenderaandeel van 8,7 procent. Vorig jaar was dat 9,1 procent.

CAIW staakt doorgifte Radio 192

Kabelexploitant CAIW, met onder meer kabelnetwerken in het Westland, Midden-Delfland, Den Haag Wateringse Veld, Aalsmeer en Uithoorn, heeft per 1 juli de doorgifte van de commerciële radiozender Radio 192 gestaakt. Radio192 komt al enige tijd haar financiële verplichtingen niet na. Binnenkort zal Arrow 90.7 FM de plek van Radio 192 invullen.

Radio Octaaf niet in Hilversum op de kabel

De commerciële radiozender Radio Octaaf is per 1 juli niet te horen via het kabelnet van Hilversum. Radio Octaaf had aangekondigd per 1 juli ook in Hilversum in het kabelpakket te worden opgenomen door een frequentieverhuizing in het UPC-gebied van Amsterdam en omstreken naar de 90.0 MHz. In Hilversum zal de zender echter niet worden doorgeven. De oude frequentie van Radio 192 in Hilversum (90,0 MHz) zal in Hilversum niet meer worden gebruikt door UPC. Nieuw op de kabel in Hilversum zijn wel Yam FM (99,5 MHz) en Arrow 90.7 FM (93,7 MHz).

Het Gelders Geluid start uitzendingen

De regionale commerciele radiozender ‘Het Gelders Geluid’ is per 1 juli gestart met haar uitzendingen. De nieuwe commerciele radiozender is voorlopig alleen op de kabel te horen in de gemeenten Angerlo, Didam, Doesburg, Eibergen, Gendringen, Gorssel, Groenlo, Hummelo en Keppel, Lichtenvoorde, Neede, Rijnwaarden, Steenderen, Wehl,Winterswijk, Wish en Zevenaar op 107.9 MHz. Daarnaast is Het Gelders Geluid via een internetstream in de hele wereld te ontvangen. De uitzendingen zullen voorlopig bestaan uit uitzendingen met non-stop muziek. Meer informatie: http://www.hetgeldersgeluid.nl/

Delta Radio gestart met uitzendingen

De regionale commerciele radiozender Delta Radio is per 1 juli gestart met haar uitzendingen. Via een groot aantal kabelfrequenties in Gelderland (o.a. Nijmegen en Arnhem) is Delta Radio te beluisteren. Vanaf 18 juli wil Delta Radio starten met de volledige programmering. Meer informatie: http://www.deltaradio.nl

Gezin Mulder overweegt proces tegen NOS

Het gezin Mulder denkt erover een proces te beginnen tegen de NOS vanwege de ‘steniging-affaire’. Johanna Mulder, echtgenote van voetbalcommentator en columnist Jan Mulder, zegt deze week in Elsevier: “We hebben tegen elkaar gezegd: ‘dit is zo doorzichtig beschadigend dat een proces tegen de NOS niet overdreven zou zijn’.” Jan Mulder zou bondscoach Dick Advocaat hebben gedemoniseerd. Hij zou in het televisieprogramma Villa BVD van RTL4 hebben gezegd dat Advocaat moest worden opgehangen, dan wel worden gestenigd. Volgens Mulder was de uitspraak ironisch bedoeld, wat uit de context moest blijken. Het NOS Journaal knipte die context er echter af en zond alleen de fragmenten uit waarin Mulder de woorden ‘ophangen’ en ‘stenigen’ uitsprak. “De NOS heeft zijn zinnen afgeknipt. Dan krijgt zo’n uitspraak iets serieus, terwijl het alleen maar om het relativerende gaat”, aldus Johanna Mulder. De hoofdredacteur van de NOS, Hans Laroes, stelt dat ‘iedereen vrij is een proces te beginnen’. “Ik wacht de dagvaarding af.” (Novum)

Kamer blijft voor fusie omroeporkesten

De Tweede Kamer blijft voor een fusie bij het Muziekcentrum voor de Omroep (MCO), zodat het Radio Symfonie Orkest (RSO) niet wordt opgeheven. Dat bleek donderdag tijdens een voorgezet algemeen overleg over de kwestie. Staatssecretaris Van der Laan (Cultuur en Media) was voorstandster van het opheffen van het RSO om een bezuiniging van 6,5 miljoen euro te halen, omdat er voldoende symfonisch aanbod is om het aandeel van dit orkest in het MCO over te nemen. Een motie van Kamerlid Atsma (CDA) over de fusie kan naar het zich laat aanzien op een meerderheid rekenen. De motie voorziet in uitvoering van het oorspronkelijke plan van Publieke Omroep om het Radio Kamerorkest (RKO) en het Radio Symfonie Orkest (RSO) te laten fuseren en voor 2 miljoen te snijden in overige uitgaven. Dit voorstel vond destijds ook genade in de ogen van de Raad voor Cultuur. De staatssecretaris verzette zich niet tegen de motie, omdat de bezuiniging gehaald gaat worden. Vergeer van de SP wond zich zeer op: ,,U bent geen staatssecretaris van Cultuur, maar van Financiën.” Haar motie om de bezuiniging ongedaan te maken, lijkt weinig kans te maken. (ANP)