Media kort: juli 2006

AT trekt deel AM-vergunningen Quality Radio in

Het Agentschap Telecom heeft vandaag besloten om de vergunning voor het frequentiegebruiksrecht van Quality Radio B.V. deels in te trekken. Het agentschap heeft deze beslissing genomen, nadat de toezichthoudende ambtenaren meerdere malen hebben geconstateerd dat Quality Radio B.V. geen uitzendingen verzorgd op vier van de zes radiofrequenties, die aan deze onderneming zijn toegewezen. In het kader van efficiënt frequentiegebruik is deze situatie ongewenst. Op 26 mei 2003 heeft het agentschap een vergunning verleend aan Quality Radio B.V. voor het gebruik van zes radiofrequenties op de middengolf. In de vergunningsvoorschriften is vastgelegd dat de vergunninghouder de radiofrequenties binnen een bepaalde termijn in gebruik moest nemen. Dit is niet gebeurd, aldus het Agentschap.Het agentschap ziet daarin aanleiding om bestuursrechtelijk op te treden en met onmiddellijke ingang het aan Quality Radio B.V. verleende gebruiksrecht op de frequenties 828, 1224, 1035 en 1557 kHz in te trekken.

RTL4 in week 30 marktleider

RTL4 behaalde in week 30 een marktaandeel van 12,6 procent (tijdvak 18.00-24.00 uur, 6+) en was daarmee nipt marktleider. SBS6 behaalde een aandeel van 12,5. Nederland 1 scoorde een aandeel van 11,8, Nederland 2 11,9 en Nederland 3 van 5,7 procent. RTL5 kwam uit op 6,8 procent en RTL7 5,5. Net5 scoorde 4,6 procent en Veronica 5,7. Talpa had een marktaandeel van 4,2 procent. Hart van Nederland op dinsdag had 1,510 miljoen kijkers en was daarmee het best bekeken programma van de week. Het Journaal van 20.00 uur op donderdag had 1,310 miljoen kijkers, het Shownieuws op dinsdag scoorde 1,044 miljoen kijkers. Het Half Acht Nieuws van RTL4 op donderdaf werd bekeken door 945.000 mensen en het Journaal van 18.00 uur op donderdag trok 941.000 kijkers. (SKo/Adformatie)

UIT DE MEDIA:

** Sander Lantinga en Coen Swijnenberg volgen op Radio 3FM dj Wouter van der Goes op, die naar Q-Music vertrekt. Dat meldde BNN maandag. Het middagprogramma van de twee nieuwe presentatoren gaat De Coen en Sander Show heten (elke werkdag, 16.00-18.00 uur). De presentatoren beginnen hun nieuwe programma op 4 september. De twee zijn geen vreemden voor elkaar, want op vrijdagavonden zijn zij al enige tijd te horen in het programma Lantinga & Swijnenberg, ook op 3FM. Swijnenberg presenteert op dit moment ook elke avond het programma Swijnenstal (NPS), maar dat komt te vervallen. (ANP/AD)

** Radiopresentator Roeland van Zeijst verlaat de AVRO. De afgelopen zes jaar heeft Van Zeijst voor de AVRO op alle grote publieke radiozenders programma’s gepresenteerd. Hij wil vanaf september meer tijd investeren in zijn digitale content-personalisatiebedrijf Clicklab. In 2000 begon Van Zeijst als nieuw talent in de nachtprogrammering van 3FM, met o.a. ‘Pyjama FM’, ‘Yorout’ en later het spraakmakende ‘RazendeRoeland’s Nachtbraaksel’. Hij was de eerste DJ die digitale bijdragen van luisteraars direct on-air bracht. Daarnaast was hij vanaf het begin betrokken bij het populaire ‘AVRO Schiffers.fm’ op Radio 2. In 2002 ontwikkelde Van Zeijst voor die zender het consumenten- mediaprogramma ‘Antenne 2’, dat hij drie jaar lang presenteerde.

** Het Amerikaanse mediaconcern CBS vecht een boete aan die twintig gelieerde tv-stations kregen wegens de affaire Nipplegate in 2004. Dat liet CBS vrijdag weten. Tijdens de bewuste liveuitzending voor de Super Bowl was ,,per ongeluk” heel even een blote borst van Janet Jackson in beeld. De mediawaakhond Federal Communications Commission (FCC) legde een CBS een totale boete op van 555.000 dollar omdat de gebeurtenis ,,wettelijk onbetamelijk” zou zijn. CBS ,,verschilt sterk van mening met de conclusies van het FCC en zal alle middelen inzetten om onze wettelijke rechten aan te wenden”, zo liet het concern weten in een verklaring. Het incident in 2004 zorgde in Amerika voor een orkaan van verontwaarding en kritiek. Vorige maand zette president Bush zijn handtekening onder een wet die de boete voor onfatsoen op tv verhoogt tot 325.000 dollar per incident. (ANP)

** Freelance journalist Paul Hegeman zegt dat hij in een „domme, impulsieve bui” een vergissing heeft gemaakt. Dit bericht NRC Handelsblad. In een artikel in de VPRO Gids heeft hij citaten uit interviews met muzikant Scott Walters gepresenteerd alsof hij hem zelf had geïnterviewd. Hegeman zegt dat hij Scott Walters wel kort ontmoet heeft, maar dat hij ook zonder bronvermelding citaten van hem uit een Frans tijdschrift heeft overgenomen. De VPRO Gids heeft vorige week de samenwerking met Hegeman opgezegd. Volgens hoofdredacteur Hans van Dalfsen heeft Hegeman „niet aannemelijk ” kunnen maken dat hij Walters zelfs heeft geïnterviewd. De VPRO gaat nu ook interviews van Hegeman uit het verleden checken. Hegeman zegt dat hij dit nog nooit eerder heeft gedaan. „ik had aan bronvermelding moeten doen dan was er niets aan de hand geweest.”

** Een Amerikaanse zender heeft een radicale ommezwaai gemaakt. Het radiostation in het Californische Fresno zond tot voor kort uitsluitend religieuze programma’s uit, maar heeft nu uitsluitend seks in de aanbieding. Liefhebbers van christelijke muziek, preken en bijbelverhalen hebben niets meer aan de zender KFYE-FM. De boodschap is nu ,,All sex radio, all the time”, meldde de Amerikaanse nieuwszender CNN vrijdag. Personen onder de 21 wordt geadviseerd niet naar Porn Radio te luisteren. (ANP)

** De Duitse televisiezender ZDF denkt er serieus over na om te stoppen met het uitzenden van de Ronde van Frankrijk. Dat vertelde hoofdredacteur Nikolaus Brender donderdag na de positieve dopingcontrole van Floyd Landis. ,,We hebben een televisiecontract afgesloten voor een sportevenement en niet voor een farmaceutische tentoonstelling. Na deze nieuwe dopingzaak moeten we er serieus over nadenken om te stoppen met het uitzenden van de Ronde van Frankrijk.” (ANP/AD)

** De commerciële regionale radiozender Fresh FM gaat toch door met uitzenden. De zender weigerde de afgelopen jaren de verplichte toezichtskosten aan het Commissariaat voor de Media te betalen. Het commissariaat besloot daarom dat Fresh FM uit de lucht moest worden gehaald. Tijdens een hoorzitting donderdag ging de zender toch akkoord met de betalingen, zodat de omroep ook na deze maand mag blijven uitzenden. (Via RTV West)

** 22 van de in totaal 288 lokale omroepinstellingen krijgen van het Commissariaat voor de Media een boete van € 1750,- opgelegd omdat ze dit jaar niet hebben voldaan aan de informatieplicht. Lokale omroepinstellingen moeten het Commissariaat jaarlijks voorzien van gegevens over de programmering, de financiën en het programmabeleidbepalende orgaan. Op basis van deze informatie wordt een aantal omroepen geselecteerd voor nader onderzoek. Ook spelen de gegevens een rol bij het al dan niet verlenen van een hernieuwde zendtijdtoewijzing.

** Investeerder Marcel Boekhoorn gaat een nieuwe gratis krant beginnen. De krant moet vanaf februari volgend jaar op de markt komen. Boekhoorn kreeg vorig jaar landelijke bekendheid toen hij telecombedrijf Telfort voor een miljard euro verkocht aan KPN. Hij had zelf ruim 50 procent van de aandelen. Boekhoorn wil niet veel over zijn krantenplan zeggen, maar bevestigt het bericht dat vandaag op de website Sprout.nl verscheen. Hij zegt „de beste en grootste krant van Nederland”te willen gaan maken, dat het niveau van „de ANP’tjes in Spits en Metro ver overs tijgt”. Spits en Metro zijn tot nu toe de enige twee gratis landelijk verspreide algemene nieuwskranten in Nederland. Zij verschenen in 1999 op de markt en hebben een oplage van respectievelijk 410.000 en 478.000. Dagblad De Telegraaf is de grootste krant van Nederland met een oplage van 704.000. Boekhoorn heeft hoofdredacteur Jort Kelder van zakenblad Quote benaderd om mee te doen. Kelder bevestigt dat, maar wil pas dit najaar besluiten. Vorige week werd bekend dat Quote Media, uitgever van Quote en Elle is verkocht het Franse Hachette. (NRC)

** Honderden klanten van het voormalige Canal+ hebben deze week aanmaningen van een incassobureau ontvangen, omdat ze nog onbetaalde rekeningen zouden hebben openstaan. UPC, de nieuwe eigenaar van de zender, heeft de aanmaningen laten versturen. Ontvangers reageren boos, omdat ze altijd netjes betaald zouden hebben. UPC nam Canal+ afgelopen februari over. Uit de administratie zou blijken dat nog vele honderden mensen een rekening hadden openstaan. “Bewuste klanten zijn er op gewezen dat wij een incassobureau zouden inschakelen als zij deze rekeningen niet wilden betalen”, zo zegt UPC-directeur Ruben Uppelschoten. Abonnees beweren nooit gewaarschuwd te zijn. “Bovendien heb ik altijd netjes mijn rekeningen van Canal+ betaald. Er valt dus helemaal niks af te rekenen”, aldus één van de benadeelden. UPC zegt dat iedereen die kan aantonen dat er geen sprake is van een openstaande rekening excuses aangeboden zal krijgen. “Dat is de wereld op zijn kop”, aldus een benadeelde abonnee. “Ik ga deze aanmaning niet betalen. Laat UPC maar aantonen dat er nog een rekening openstaat.” (De Telegraaf)

** De Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG) stopt met het uitgeven van het blad Esquire. Dat meldde een woordvoerder van het concern donderdag. De Nederlandse editie van het internationale blad draagt te weinig bij aan de winst van TTG, aldus de zegsman. Dit ondanks een succesvolle positie op de advertentiemarkt. De uitgeverij voert nog gesprekken met andere bedrijven om te proberen Esquire bij één van hen onder te brengen. (ANP)

** De Franse krantengroep Le Monde wil een gratis dagblad op de markt brengen. Dat meldde de Franse zakenkrant Les Echos vorige week. De groep gaat hiervoor een samenwerkingsverband aan met mediaondernemer Vincent Bolloré, aldus Jean-Marie Colombani, topman van Le Monde. De nieuwe krant zou voorlopig alleen in Parijs uitkomen. Volgens Les Echos wil Le Monde met de lancering van een gratis krant Le Figaro dwarsbo- men Dit bedrijf overweegt ook een gratis dagblad op te zetten. Le Monde is ook in gesprek met mediaconcern Lagardère over het opzetten van een landelijk netwerk van regionale kranten. Het dagblad Le Monde, naamgever van de groep, verloor vorig jaar 3,5 procent van zijn lezers. (NRC)

** De geplande dialectserie op de Limburgse regionale tv-zender L1 Televisie gaat door. Na een aantal gesprekken zijn de betrokken partijen tot een akkoord gekomen. De voorlopige titel van de serie is D’n Hemelpaort. De reeks is vanaf begin volgend jaar elke week op L1 TV te zien. De serie wordt gemaakt door het bedrijf NL Film. Dat leverde eerder landelijke televisieseries als Costa, Lieve Lust en Keyzer & De Boer Advocaten. De opnames beginnen half september. Waar dat precies zal zijn, is nog niet bekend. Bekende Limburgse acteurs als Chantal Janzen en Jochum ten Haaf (foto) spelen gastrollen. Rowwen Heze maakt de titelsong. (L1)

** De Israëlische ambassadeur in Noorwegen heeft een officiële klacht ingediend over een spotprent van de Israëlische premier Ehud Olmert als commandant van een naziconcentratiekamp. De krant Dagbladet, die de cartoon afdrukte, beroept zich op de vrijheid van meningsuiting. Ambassadeur Miryam Shomrat vindt de spotprent te ver gaan. Zij protesteerde bij de Noorse persraad, meldde de Britse omroep BBC woensdag. Ze ontkende dat haar protest vergeleken kan worden met de golf van verontwaardiging in de moslimwereld over Deense spotprenten van de islamitische profeet Mohammed. De Olmert-cartoon was op 10 juli gepubliceerd. (ANP/AD)

** Commercieel directeur Onno Knotter verlaat per 1 september 2006 NRp Dagbladen. Hij start een eigen bedrijf dat zich richt op het bedenken en ontwikkelen van opleidingen, congressen en cursussen. Knotters functie wordt vooralsnog niet ingevuld. De afdelingen sales en marketing zullen direct rapporteren aan algemeen directeur Tom Tempelman. (Adformatie)

** De VPRO Gids stopt met het plaatsen van artikelen van freelance-journalist Paul Hegeman. Dit omdat de hoofdredacteur van het omroepblad, Hans van Dalfsen, vermoedt dat de freelancer een verhaal met popkluizenaar Scott Walker heeft verzonnen. Volgens Van Dalfsen heeft Hegeman het artikel samengesteld uit bestaande interviews, zei hij woensdag. Volgens de Nieuwe Revu van deze week heeft Hegeman vaker verhalen uit zijn duim gezogen. Het weekblad somt ‘interviews’ op met George Clooney, Bill Murray en Jodie Foster die nooit zouden hebben plaatsgevonden. Of dat in de optiek van Van Dalfsen waar is, kan hij woensdag niet zeggen. ,,Over andere interviews hebben we geen informatie. Zijn geloofwaardigheid was bij ons al weg na de ophef over het verhaal met Walker.” Hegeman werkte ongeveer zeven jaar voor de VPRO Gids. Daarnaast is hij ook documentairemaker voor de VARA en NCRV. (ANP/Planet)

UIT DE MEDIA:

** Julius Minnaar treedt per 1 september 2006 in dienst als directeur Commercieel Bedrijf van PCM Dagbladen. Minnaar is 36 jaar en komt van de Tros. Michael Nederlof, die ad interim verantwoordelijk was voor de gehele advertentiesector bij PCM, krijgt vanaf 1 oktober “een andere rol binnen PCM Uitgevers”, zoals het heet. Julius Minnaar was tot eind juni 2006 mediadirecteur bij de TROS waar hij in oktober 2004 begon. (PCM)

** Het politieteam dat de moord op de Nijmeegse activist Louis Sévèke onderzoekt, is op zoek naar een onbekende persoon die zichzelf in e-mails als ‘Edmund Dantes’ uitgeeft. Dat heeft de politie dinsdag bekendgemaakt. De onbekende zocht in de weken voor de moord enkele malen contact met Sévèke en wilde hem ontmoeten. De onbekende stuurde mails vanuit Nederland en België. Sévèke stelde uiteindelijke voor elkaar in oktober 2005 te ontmoeten, maar ‘Edmund Dantes’ liet niets meer van zich horen. Louis Sévèke werd op 15 november doodgeschoten in de Nijmeegse binnenstad. De schutter is nog steeds spoorloos. Ondanks intensief speurwerk heeft het rechercheteam de identiteit van ‘Edmund Dantes’ nog niet kunnen vaststellen, aldus een politiewoordvoerder. (ANP)

** De VPRO zendt vanaf januari een wekelijks filmprogramma uit, waarin de nieuwe films worden besproken. De rubriek krijgt elke maandagavond zendtijd op Nederland 2 en begint om 5 over 8 ‘s avonds. Het laatste filmprogramma van de publieke omroep was Stardust, eveneens van de VPRO, dat in 2002 werd opgeheven. Van de nieuwe rubriek zijn voorlopig 35 afleveringen gepland. Het programma komt voort uit de site cinema.nl van de VPRO en de Volkskrant , die dit jaar door de verzamelde tv-critici werd bekroond met de Prichettprijs voor interactieve omroepprestaties. Ook worden vanaf september veertig dagelijkse programmaatjes van vijf minuten uitgezonden tijdens de filmfestivals van Amsterdam (IDFA), Rotterdam en Cannes. Deze rubriekjes zijn, net als vorig seizoen, vlak voor middernacht te zien op Nederland 3. Op de vrijdagavond volgt meteen na middernacht het nieuwe popprogramma 3voor12, dat eveneens voortkomt uit een VP RO-site. (o.a. NRC)

** Zenderexploitant Nozema Services wil in Jirnsum een tijdelijke zender plaatsen die de omschakeling van analoge naar digitale televisie eind oktober mogelijk moet maken. Deze tussenoplossing is noodzakelijk omdat de nieuwe zendmast voor digitale televisie in Leeuwarden nog niet klaar is. Technisch gezien is Nozema Services straks klaar voor de omzetting, aldus Redert Steens, landelijk projectleider bij het zenderbedrijf. Hij verwacht dat de tijdelijke zender tot het tweede kwartaal van 2007 zal worden gebruikt. Vorige maand bleek een kamermeerderheid tegen de omschakeling. Tv-kijkers zonder kabel of satelliet moeten volgens de Kamer zeker €170 investeren om de publieke omroepen te kunnen blijven ontvangen. Een definitief besluit is na de val van het kabinet opgeschort. (LC)

** Acteur Arijan van Bavel, bekend als sullige ‘Adje’ in programma’s van Paul de Leeuw, gaat een rol spelen in een nieuwe Talpa-serie. Dat bleek maandag tijdens een presentatie van nieuwe programma’s van de zender van John de Mol. Van Bavel kan zijn kwaliteiten tonen in de serie Man & Paard. In die wekelijkse comedy rond Beau van Erven Dorens speelt de laatste een uitgerangeerde tv-presentator die een glamourblad leidt. Beau wil met het blad zijn status als bekende Nederlander terugwinnen. Man & Paard komt vanaf komend najaar (vrijdagen, 21.30 uur) op de buis. (ANP/AD)

** Presentator Jack Spijkerman gooit zijn Talpa-programma Koppensnellers deels over een andere boeg. Dat meldde hij maandag tijdens de presentatie van nieuwe Talpa-programma’s in Hilversum. Het spelletje ‘De kop van Jut’ blijft wel gehandhaafd, maar de opvallende tv- fragmenten aan het begin van de show laat hij vallen. Dit omdat andere tv-makers dat trucje van hem hebben overgenomen, stelde hij maandag. (ANP)

** MTV Brand New, de aangekondigde nieuwe themazender van MTV Networks in Nederland zal de al bestaande themazender TMF Pure per 1 augustus vervangen. TMF Pure, dat voornamelijk R&B en HipHop-muziek uitzendt, is al te ontvangen via Mine van KPN, CAIWay, UNET en @Home van Essent. Op deze netten zal per 1 augustus de zender MTV Brand New de plek van TMF Pure overnemen. Via MTV Brand New zijn video’s te zien van groepen als Arctic monkeys, Kooks en Jamie Lidell, maar daarnaast is er heel veel plaats voor nieuwe artiesten met vernieuwende muziek. Elke avond om 18:00 en 22:00 uur zijn er concerten van deze acts. (Via Digitalekabeltelevisie.nl)

** De documentaire over de vuurwerkramp van Discovery Channel wordt nog niet uitgezonden. Dit bericht RTV Oost. Het programma zou morgenavond te zien zijn maar door een technisch probleem is de Nederlandse versie niet te starten. Volgens een woordvoerder van Discovery moet de aflevering nu opnieuw in elkaar gezet worden. Het is nog niet bekend wanneer de documentaire wel op televisie is. De documentaire is al gezien door de brandweer in Enschede. Die vindt het een goede weergave van de feiten die recht doet aan haar eigen inzet tijdens de ramp.

** Een advertentie over de omschakeling naar digitale ethertelevisie heeft de verbazing gewekt van CDA-Kamerlid Joop Atsma. Dit bericht RTV Drenthe. In de regionale dagbladen stond zaterdag een oproep aan mensen die nog een ouderwetse tv-antenne op het dak hebben staan. De boodschap in de advertentie is dat je met een antenne vanaf 30 oktober geen tv-signaal meer kan ontvangen. Mensen moeten nu maatregelen nemen om te zorgen dat ze straks nog naar Nederland 1, 2 ,3 en de regionale omroep kunnen kijken. Volgens CDA- Kamerlid Joop Atsma is nog helemaal niet duidelijk of dat moet en hoeveel kosten mensen al dan niet moeten maken. Hij noemt de campagne misleidend.

** Door een storing bij kabelbedrijf UPC was Radio Noord-Holland afgelopen weekend en maandagochtend in Alkmaar niet via de kabel te ontvangen. Door een technisch mankement werd het signaal vanuit de ether niet goed naar de kabel doorgezet. De afgelopen weken heeft UPC meerdere malen te maken gehad met dit mankement. UPC schakelde een monteur in om de storing te verhelpen. Radio Noord-Holland was in Alkmaar wel te ontvangen via de ether op 93.9 FM. (RTV NH)

** De wijze waarop het televisie signaal binnenkomt op het meest gebruikte televisie toestel in Nederlandse huishoudens is aan het veranderen. De analoge ontvangst verliest terrein aan de digitale aanbieders. Het percentage digitale ontvangst is toegenomen van 17% in de tweede helft van 2005 naar bijna 24% in de eerste helft van 2006. Ook breedbeeld televisie is al behoorlijk populair: 37% van de huishoudens bezit een dergelijke televisie. Verder is een lichte verschuiving zichtbaar van de traditionele naar de platte beeldbuis. Het percentage huishoudens dat een plasma of LCD scherm bezit bedraagt respectievelijk 4 en 6%. Hoewel de opmars van de DVD speler niet verder doorzet in 2006, overtreft deze de populariteit van de videorecorder. 1e helft 2006 bezit 67% van de huishoudens een DVD speler. Het videorecorderbezit loopt terug naar 62% (was 70% in 2006). Het percentage huishoudens dat een DVD recorder (met of zonder Hard Disk) bezit is ongeveer gelijk gebleven. Er zijn nog steeds meer huishoudens die de eerste generatie DVD recorder bezitten (6%) dan huishoudens met de nieuwe Hard Disk recorder (4%). Het percentage dat wel eens televisie kijkt via de PC is gestegen van 8 naar 10%. (SKO/Broadcast Magazine)

** Een Libanese persfotografe, de 23-jarige Layal Nagib, is zondag gedood bij een Israëlische luchtraid in de regio van Tyrus, zo is uit ziekenhuisbronnen vernomen. De vrouw werd gedood door de ontploffing van een raket die terechtkwam naast de wagen waarin zij zat. Layal Nagib werkte voor het Libanese magazine Al Jarass (De Klok) en daarnaast ook op onafhankelijke basis voor andere media.(Belga)

** In Hasselt is zaterdagmiddag journalist Raymond Tytgat (60) plotseling overleden. Hij had ‘s ochtends nog op de redactie van Het Belang van Limburg gewerkt, zo meldt de krant.Tytgat werkte twintig jaar voor het regionaal departement, als verslaggever en als redacteur, voor hij in 1987 hoofd werd van die afdeling. Vanaf 1998 was hij algemeen redactiesecretaris. Dertig jaar lang was hij ook de drijvende kracht achter de organisatie Freundschaft/Friendship van journalisten uit het Nederlands-Belgisch-Duitse grensgebied. (VRT)

** MTV begint 1 augustus met een nieuwe themazender; “MTV Brand New”. Op dit kanaal zijn video’s te zien van groepen als Arctic monkeys, Kooks en Jamie Lidell, maar daarnaast is er heel veel plaats voor nieuwe artiesten met vernieuwende muziek. Elke avond om 18:00 en 22:00 uur zijn erconcerten van deze acts. MTV heeft in Nederland al drie themazenders onder de vlag van TMF; TMF NL, TMF Pure en TMF Party. Verder zijn de europees digitale kanalen MTV Hits, MTV Base, MTV2, VH1 en VH1 Classic al beschikbaar in diverse kabelpakketten. MTV Brand New Digital is vanaf 1 augustus verkrijgbaar bij Mine van KPN, CAIWay, UNET en @Home van Essent. (via Digitalekabeltelvisie.nl/MTV)

UIT DE MEDIA:

** Teleac/NOT biedt als eerste omroep een voorleesmogelijkheid via internet. Bezoekers kunnen op www.teleac.nl hiervoor kiezen een simpele klik op de LeesVoor-knop. De pagina’s worden dan voorgelezen door een heldere vrouwenstem. Een andere optie is om een gedeelte van een tekst met de muis te selecteren en dat vervolgens te laten voorlezen. (Telegraaf)

** United Broadcast Facilities, een van de grote audiovisuele facilitaire bedrijven in Nederland, heeft het prestigieuze project De Gouden Kooi binnengehaald. Voor het programma, dat komend najaar van start zal gaan op Talpa, levert United 24 uur per dag, 7 dagen in de week crew aan die zowel de camerabediening, het geluid, de editing en de archivering van het materiaal zal verzorgen. Naar verluidt wordt het project een nieuw technisch hoogstandje. (o.a Telegraaf)

** Het duo Bridget Maasland en Cees Geel gaat vanaf komend najaar elke werkdag een late night-talkshow (23.30 uur) maken op Talpa. Late Night met Maasland & Geel, zoals het programma gaat heten, wordt de opvolger van Barend & Van Dorp. Volgens de makers zullen de twee presentatoren dagelijks actuele gasten ontvangen uit de wereld van politiek, sport, kunst en cultuur. ,,De waan van de dag door de ogen van Bridget Maasland en Cees Geel in een informatief en onderhoudend uurtje op de late avond”, zo wordt het programma omschreven. (ANP/AD)

** Uitgeverij Aspekt mag de huidige voorraad van drie titels van schrijfster Annemarie Postma vanaf 1 januari 2007 niet meer in de handel brengen. Dat heeft de rechter in Utrecht donderdag bepaald. Postma had het kort geding aangespannen omdat ze in zee wil gaan met een andere. De schrijfster heeft de overeenkomsten over uitgave van onder meer de titels Liefde Maken en Ik Hou Van Mij eenzijdig opgezegd, maar volgens Aspekt kon dat niet zomaar. Volgens de raadsman van Annemarie Postma geeft het vonnis auteurs meer rechten. De uitgeverij wilde niet reageren. (ANP/NRC)

** De ‘passieve defensie’ in Israël heeft een speciale radiozender geopend voor Israëli’s die de sabbat respecteren, de wekelijkse rustdag voor de Joden. Het radiostation zendt slechts in geval van nood uit om veiligheidsinstructies mee te delen. De rest van de tijd blijft de radio stil. Dit betekent voor praktiserende Joden dat zij de regels in verband met het vieren van de sabbat niet hoeven te overtreden door hun radio aan te zetten. Volgens de Joodse wet is tijdens de sabbat elke vorm van werk of van opwekking van energie zoals het aansteken van het licht, van een radio of het indrukken van het knopje van de lift, verboden. De radio kan dus al voor het begin van de sabbat, vrijdag voor zondsondergang opgezet worden, en aan blijven staan tot zaterdagavond. De ‘stille radio’ (Hagal Hashaket) zendt op verschillende frequenties uit in het noorden van Israël. Hij was ook actief tijdens de twee Golfoorlogen (1991 en 2003). (Gazet)

** Henk Vermeulen, programmamanager bij de Vlaamse publieke tv-zender VRT Eén, verlaat op 30 november de VRT en gaat aan de slag bij The Entertainment Group. Henk Vermeulen startte in 1998 als presentator en redacteur bij Ketnet. In 2003 werd hij producer en later programmamanager. Zo zal hij het gloednieuwe programma “Steracteur” nog tot de finale volgen. Hij was manager van “1 jaar gratis” en “De Rode Loper”. Ook “Blokken”, “Quix”, “De Tabel van Mendeljev”, “De Thuisploeg”, “Vlaanderen Sportland”, “De kijker van het jaar”, “De Zomer van 2006” en “1000 zonnen&garnalen” nam Vermeulen onder zijn hoede. (belga)

** De Amerikaanse acteur Jack Warden, vooral bekend uit Heaven Can Wait (1978) en Shampoo (1975), is op 85-jarige leeftijd overleden. Voor beide films, waarin Warren Beatty steeds de hoofdrol vertolkte, ontving hij een Oscar-nominatie. Warden won een Emmy voor zijn rol in de televisiefilm Brain’s Song. Hij brak door in 1957 door met de film Twelve Angry Men. Warden werd geboren als John Lebzelter in Newark (New Jersey). (ANP/AD)

Vergunning Fresh FM niet verlengd

Het Commissariaat voor de Media heeft de uitzendvergunning van de regionale commerciële radiozender Fresh FM niet verlengd. De huidige licentie verloopt op 30 juli aanstaande. Reden voor het niet verlengen van de vergunning is het feit dat de stichting achter Fresh FM, Stichting Commerciële Omroep Exploitatie Zuid-Holland (SCOEZH), toezichtskosten aan het Commissariaat voor de periode 2003, 2004 alsmede een restant bedrag over 2002 niet heeft betaald. Daarnaast moeten er nog kosten door SCOEZH worden betaald in verband met de incassering van de genoemde toezichtskosten. Ook het bedrag aan toezichtskosten voor 2005 is nog niet ontvangen door het Commissariaat. Het Commissriaat zal hierom de vergunning, die geldig was voor 5 jaar, niet verlengen. SCOEZH mag hierdoor vanaf 30 juli niet langer een commercieel radioprogramma uitzenden. .

Fresh FM: “Niks aan de hand”

Raoul Wedel van Fresh FM /SCOEZH laat tegenover MediaMagazine.nl weten dat er “niks aan de hand is”. De discussie gaat volgens Wedel om het feit dat Fresh FM/SCOEZH van mening is dat de kosten die gemoeid zijn met het toezicht voor de commerciële omroep in strijd zijn met de Europese regelgeving van verboden staatssteun. De kosten die het Commissariaat in rekening brengt voor het toezicht staan niet in verhouding tot de door het Commissariaat gemaakte kosten aan toezicht. Voor de publieke omroep worden in het geheel geen kosten doorberekend, uitsluiten voor commerciële omroepen. En dit is in strijd met de Europese regelgeving voor indirecte subsidiëring en verboden staatssteun.”, aldus Wedel in een reactie tegenover MediaMagazine.nl. “Verder legt het Commissariaat geen enkele financiële verantwoording af wat zij nu met deze gelden doet, welk gedeelte van haar budget voor toezicht op de publieke omroep wordt gebruikt en welk gedeelte voor commerciële omroep.” Volgende week is er een hoorzitting over de onstante situatie bij het Commissariaat voor de Media.

UIT DE MEDIA:

** VPRO treft voorbereidingen voor de lancering van een cultureel themakanaal. Als alles naar wens verloopt zal de omroep het kanaal in september kunnen presenteren onder de naam Cultura. Het is na Holland Doc, 3VOOR12central, 3VOOR12onstage en /Geschiedenis het vijfde themakanaal van de VPRO. Op het kanaal zullen in hoofdzaak herhalingen te zien zijn van culturele programma’s, niet alleen van de VPRO maar ook van andere publieke omroepen. Cultura is te volgen via internet en via digitale kanalen van kabelmaatschappijen. Er zijn in Nederland nog twee culturele tv-initiatieven. Tv-producent Harry de Winter is al geruime tijd in overleg met PCM Uitgevers over de lancering van een commercieel cultuurkanaal onder de naam TV Oase. Daarnaast zijn Ad ‘s-Gravesande en Kees van Twist bezig met de oprichting van de Omroep voor Kunst en Cultuur. In september start een wervingscampagne. Met de start van Cultura komt er in ieder geval vast een einde aan de afkalvende hoeveelheid zendtijd voor kunst op de publieke televisie. (Broadcast Magazine)

** Het ANP en Radio 8FM hebben een langdurige overeenkomst gesloten over de nieuwsvoorziening op dit Brabantse commerciële radiostation. Tot september 2011 zijn op 8FM de nieuwsbulletins te horen van ANP Radio. Ook levert het ANP sportbulletins en beursberichten. (ANP)

** Lunchprogramma Kas van Iersel op Radio Veronica stopt. Kas van Iersel heeft gisteren voor het laatst zijn programma ‘Goed Bij Kas’ op Radio Veronica gepresenteerd. Het programma stopt omdat uit onderzoek is gebleken dat luisteraars tussen 12:00 en 14:00 uur meer muziek wil horen dan nu het geval is. “We zijn op dit moment in gesprek met het management van Kas van Iersel over wat hij in de toekomst voor Radio Veronica gaat betekenen. Per 31 juli zullen we een nieuwe programmering in gebruik nemen waarin het programma ‘Goed Bij Kas’ komt te vervallen, hoe deze er precies uit gaat zien is nog niet bekend. Tot die tijd zal Kas van Iersel ‘s middags worden vervangen, omdat hij per vandaag vakantiedagen heeft opgenomen,” aldus een woordvoerder van Radio Veronica tegenover RadioFreak.

** De mensenrechtenorganisatie Amnesty International vindt dat een drietal Amerikaanse bedrijven de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens heeft geschonden door in China mee te werken aan censuur op internet. Het gaat om de internetbedrijven Google en Yahoo en softwaregigant Microsoft. Volgens artikel 19 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens heeft iedereen vrijheid van meningsuiting. Maar de drie bedrijven werken volgens Amnesty „op de een of andere manier” mee aan censuur in China. De organisatie strijdt tegen censuur met de webcampagne irrepressible.info, een site waar internetgebruikers een petitie kunnen tekenen voor vrijheid op het web. (ANP)

538 houdt stand, 3 FM groeit sterk

Radio 538 blijft met een marktaandeel van 11.6 procent (een groei van 0,1 procent) marktleider in de periode mei/juni van het luisteronderzoek van Intomart GfK. Radio 2 incasseert het grootste verlies: van 11,0 naar 10,1 procent. Sky Radio gaat van 9,7 naar 9,6. Grootste stijger is 3FM: van 7,2 in de periode april/mei naar 8,1 procent. Ook Radio 1 zag het marktaandeel stijgen: van 7,0 naar 7,3. Q-music zet de opmars voor van 5,3 naar 5,8 procent en Radio Veronica verliest wat terrein van 5,3 naar 5,1. Complete overzicht marktaandelen radiozenders in de periode mei/juni:

apr/mei(in%)	mei/juni(in%)
01	Radio 538	11.5	11.6
02	Radio 2	11.0	10.1
03	Sky Radio	9.7	9.6
04	Radio 3FM	7.2	8.1
05	Radio 1	7.0	7.3
06	Q-Music	5.3	5.8
07	Radio Veronica	5.3	5.1
08	Radio 10 Gold	5.0	4.8
09	RTL FM	3.3	3.3
10	ClassicFM	2.1	1.9
11	Radio 4	1.9	1.9
12	CAZ!	1.6	1.7
--	SlamFM	1.5	1.7
14	Arrow Classic Rock Radio	1.7	1.6
15	747AM	1.0	0.9
16	Arrow Jazz FM	0.5	0.6
17	BNR Nieuwsradio	0.4	0.4
18	KinkFM	0.3	0.3
==	Regio Radio	14.5	14.4
==	Regionale Commercieel Radio	2.6	2.6
==	Overige	6.4	6.4

UIT DE MEDIA:

** 3VOOR12, het online popmagazine van de VPRO, is vanaf september ook op tv te bewonderen. Net als bij de site staat interactiviteit voorop. De passie voor popmuziek die van de website afstraalt, zal volgens de omroep ook het belangrijkste kenmerk van de tv-uitzending zijn. Fans, journalisten en andere muziekliefhebbers selecteren en becommentariëren de beste clips, concerten, sessies en ander materiaal. Interactiviteit staat dan ook voorop. Maar ook de artiesten krijgen een belangrijke rol. Zij geven een kijk in de keuken. Ze leggen zich bloot in interviews en laten 3VOOR12 toe in kleedkamer, oefenhok en huis, belooft de VPRO. 3VOOR12.TV is vanaf vrijdag 8 september wekelijks om 23.57 uur te zien op Nederland 3. (NU.nl)

** Essent geeft pas in de tweede helft van augustus duidelijkheid over de toekomst van kabeldochter Essent Kabelcom. Dat meldt Het Financieele Dagblad. Begin deze week brachten Liberty Global en een consortium van Cinven en Warburg Pincus een bod uit op Kabelcom. Liberty is de eigenaar van UPC, het grootste kabelbedrijf van Nederland. Cinven en Warburg Pincus zijn sinds dinsdag eigenaar van Casema en Multikabel. Naar verwachting wordt rond eind deze maand besloten met welke bieder verder wordt onderhandeld.

** Klaas Treurniet en John de Zwart gaan vanaf 1 oktober de Amsterdamse stadszender AT5 leiden. Zij volgen Eric van Zwam en Roeland Stekelenburg op die in maart opstapten, zo maakte AT5 donderdag bekend. De zender zet twee personen aan het roer en laat de combinatie van directeur-hoofdredacteur schieten. De 48-jarige Treurniet, momenteel als eindredacteur werkzaam bij de NOS, wordt de nieuwe hoofdredacteur van de zender. De 46-jarige De Zwart, nu hoofdredacteur bij televisieprogramma Nova, wordt de algemeen directeur. (ANP)

** De verhuizing van de zendlokatie van de regionale commerciële radiozender Sleutelstad 93.7 FM is gisteren succesvol verlopen. Even na middernacht konden de uitzendingen worden hervat via de 93.7 MHz. Het bereik van Sleutelstad is dankzij de verhuizing naar de nieuwe lokatie sterk verbeterd. De verhuizing van de zendlokatie en het plaatsen van de apparatuur is uitgevoerd door Pro Fm Solutions.

** De Groningse stad Appingedam mag geen subsidie geven voor de aanleg van een breedbandnetwerk in de stad. Dit heeft echter geen invloed op het toekomstige glasvezelnetwerk van Amsterdam. Europees Commissaris Neelie Kroes verbood Appingedam woensdag de subsidie te geven omdat de bestaande aanbieders oneerlijke concurrentie zouden krijgen. In Amsterdam is de situatie anders. De gemeente steunt in Amsterdam het glasvezelproject niet als subsidiënt, maar als volwaardige marktpartij. Alle eigenaren investeren tegen identiek risico en rendement. Daarmee voldoet de stad aan de Europese wetgeving. (AT5)

** Nu D66’er Medy van der Laan niet langer staatssecretaris Cultuur & Media is, heeft het ministerie van OC&W haar woordvoerderschappen anders georganiseerd. Ilie Trienekens die voor Medy van der Laan de afgelopen jaren dé woordvoerster op het onderwerp Media & Cultuur was, is voortaan de eerste woordvoerster voor de nieuwe staatssecretaris Bruno Bruins op onderwerpen als hoger onderwijs, MBO en universitair onderwijs. Bob van ‘t Klooster is gedurende het kabinet Balkenende III aangesteld als de nieuwe woordvoerder Media voor de CDA-minister Maria van der Hoeven die deze post heeft overgenomen. Judith Thompson blijft voor de nieuwe CDA-minister van Economische Zaken Joop Wijn woordvoerder op het onderwerp telecommunicatie. Thompson is sinds het moment dat telecommunicatie definitief geimplementeerd was bij het ministerie van Economische Zaken woordvoerster op dit punt. (Dutchmedia)

** Verscheidene Europese kranten publiceren donderdag een ingezonden brief van joodse organisaties in Europa waarin die zich vierkant opstellen achter het Israëlische militaire optreden in Libanon. Dat meldde woensdag de Crif, de overkoepelende organisatie van joodse instellingen in Frankrijk. In Nederland verschijnt het manifest in NRC Handelsblad en De Telegraaf. Onder de kop ,,Hezbollah is een bedreiging voor de vrede” benadrukken de opstellers van het artikel dat Israël ,,zijn recht op legitieme zelfverdediging uitoefent”. De joodse staat zou op proportionele wijze reageren op de bedreigingen waarmee het momenteel wordt geconfronteerd. De mediacampagne wordt gesteund door vijftien joodse organsaties verenigd in het Europees Joods Congres. Behalve in Nederland wordt het artikel in drie Franse en drie Duitse kranten gepubliceerd. (ANP/AD)

** Vanaf 1 augustus betalen klanten van de Belgische kabelaar 2,9 procent meer voor hun kabeltelevisieabonnement. Het bedrijf kreeg de goedkeuring van de commissie voor regulering van de prijzen om de prijzen te indexeren, zo meldt TeleNet. Concreet gaat de abonnementsprijs voor digitale tv per maand 0,27 euro de hoogte in, voor analoge televisie is dit 0,30 euro per maand. De prijs van het kabeltelevisieabonnement was sinds drie jaar niet gewijzigd of aangepast aan de stijging van de levensduurte, aldus Telenet. (Belga)

** De website van de lokale omroep Compleet FM in Langedijk is gehacked door extremistische Turken van het Ayyildiz-Team. Dit bericht RTV Noord-Holland. Op de site stonden Turkse afbeeldingen en klonk marsmuziek. Compleet FM is niet de eerste site die door Ayyildiz is platgelegd. Zo hebben zij eerder al de site van Geert Wilders gekraakt. Bij Compleet FM hebben ze geen idee waarom ook zij zijn gehacked. Compleet FM heeft inmiddels aangifte gedaan bij de politie. Ook heeft ze andere lokale omroepen gewaarschuwd om hun internetservers goed te beveiligen tegen de hackers.

** Radio 10 Gold heeft DJ Menno Vroom aangetrokken. Na een reeks omzwervingen is Menno weer terug waar hij ooit begon: Radio 10 Gold. Menno wordt vanaf dinsdag 1 augustus aanstaande één van de nieuwe stemmen van de zender. “We zijn erg blij dat Menno weer terug is en ons team komt versterken”, aldus stationsmanager Peter Rijsenbrij. “De warme persoonlijkheid van Menno past perfect bij het Radio 10 Gold gevoel. Gouden tijden dus!” Vroom is bij verschillende omroepen DJ geweest. Allereerst bij ROVOZ Ziekenomroep, daarop volgden de omroepen Radio Hoorn, Radio West-Friesland, Radio 10FM, JFK, Radio Veronica en RTL FM. (MediaCourant)

** Radio 3FM en de Wereldomroep gaan vanaf 1 augustus dagelijks een twee uur durend programma maken voor Nederlandse militairen in Uruzgan. Uruzgan FM zal elke werkdag live vanuit Hilversum worden doorgespeeld aan het ministerie van Defensie, dat het signaal via de satelliet doorstuurt naar de vier grootste legerbases in Uruzgan. Uruzgan FM moet volgens de makers een onderhoudend programma worden, ‘dat zij aan zij staat met de militairen’. Het wordt geen zwaar nieuws- en actualiteitenprogramma, maar geeft ‘relevante’ informatie. Het programma zal in Uruzgan elke avond om zeven uur lokale tijd te horen zijn. (ANP/Volskrant)

** Investeerdersmaatschappijen Warburg Pincus en Cinven hebben kabelbedrijf Casema definitief overgenomen. Ze leggen 2,1 miljard euro neer voor het bedrijf. De investeerders verslaan hiermee de biedingen van BC Partners, Macquarie en Liberty Global, zo schrijft de Financial Times. Beide maatschappijen zijn niet nieuw in kabelland. Warburg is al in het bezit van Multikabel, terwijl Cinven deels eigenaar is van UPC Frankrijk. Casema biedt televisie-, telefonie- en internetdiensten aan 1,4 miljoen Nederlandse klanten. Het bedrijf was voorheen het bezit van investeringsmaatschappijen Providence, GMT en Carlyle Group. Toen deze bedrijven Casema in 2002 kochten werd er een bedrag van 665 miljoen euro neergelegd. (Webwereld)

** Rob Stenders keert tijdelijk terug bij de VARA op 3FM. Hij neemt van 7 tot 31 augustus het middagprogramma Claudia d’r op over van Claudia de Breij. Die is dan druk met haar nieuwe televisieprogramma Claudia d’r bij. Stenders presenteerde tot augustus 2004 Stenders Vroeg voor de VARA op 3FM. Daarna vertrok hij voor veel geld naar YorinFM. Toen de zender onlangs werd overgenomen door SBS6 en in Caz! veranderde, vertrok hij. Hij vond dat hij te weinig vrijheid kreeg om de muziek te draaien die hij wilde. VARA-programmadirecteur Frans Klein is blij met de terugkeer van Stenders. ,,Hij is nog steeds een van de beste radiopresentatoren van het land en wat dat betreft zijn we blij dat hij, al is het dan tijdelijk, weer even terug is.” (ANP/AD)

UIT DE MEDIA:

** Blik op de Weg blijft bij de AVRO. Dat heeft de kort gedingrechter in Arnhem dinsdag bepaald. De rechter gelastte dat producent Leo de Haas een contract met de AVRO ondertekent dat hem nog drie jaar aan de omroep verbindt. De AVRO bereikte eerder overeenstemming met De Haas over Blik op de Weg. Het contract was nog niet getekend toen de omroep vernam dat de producent in gesprek was met Talpa. De rechter moest er toen al aan te pas komen om De Haas te verbieden verder te praten met de zender van John de Mol. (ANP/AD)

** De NOS heeft een overeenkomst gesloten met RTL over het uitzenden van de finale van de UEFA Cup. De wedstrijd is de komende drie seizoenen (tot en met 2008/2009) bij de NOS te zien. RTL zendt de jaarlijkse UEFA Super Cup-wedstrijd, die het begin van het nieuwe Europese voetbalseizoen markeert, de komende drie jaar uit. Dat maakten de omroep en de zender dinsdag bekend. De UEFA kende eerder op de dag de uitzendrechten toe aan de NOS. De NOS en RTL hebben verder de eerste keus uit de wedstrijden in de kwartfinale en de halve finale. Van de gekozen wedstrijd wordt het thuisduel door één van beiden uitgezonden. De ander neemt het uitduel voor zijn rekening. RTL had al eerder afspraken met de NOS op het gebied van buitenlands voetbal en tijdens het WK voetbal. (ANP)

** De AVRO reikt dit jaar niet alleen de Gouden Televizier-Ring uit, maar ook de RadioRing. Dat meldde de omroep dinsdag. Net als bij de Televizier-Ring zijn er vier categorieën: De RadioRing (beste radioprogramma), De Zilveren Radioster Man (beste presentator), De Zilveren Radioster Vrouw (beste presentatrice) en Het Gouden Radio-Oortje (beste radio-evenement). Luisteraars kunnen van 29 augustus tot en met 26 september stemmen via www.televizier.nl. De uitreiking van de prijzen vindt 20 oktober plaats in het radioprogramma Schiffers.fm op Radio 2. Een samenvatting hiervan is ‘s avonds te zien in de live-uitzending van de Gouden Televizier-Ring op Nederland 1. (ANP)

** Het plan van de KRO om, via ARKE Nederland, reizen aan te bieden naar bestemmingen die worden belicht in het programma Citytrips vindt geen goedkeuring in de ogen van het Commissariaat voor de Media. De reizen kunnen worden geboekt door KRO-leden en door niet-leden en zijn niet bedoeld om het publiek in staat te stellen aanwezig te zijn bij een uitzending op locatie. Het organiseren van reizen die niet als verenigingsactiviteit of als publieksreis zijn aan te merken, beschouwt het Commissariaat als een verboden nevenactiviteit, omdat dergelijke reizen te ver afstaan van de hoofdtaak van de omroep. Ook de reizen die BNN in samenwerking met Mambo Outdoor Travel aanbiedt, zijn niet toegestaan. Het gaat om reizen naar bestemmingen die aandacht kregen in het radioprogramma Weg met BNN. De reizen zijn alleen te boeken door leden van BNN en worden door BNN beschouwd als verenigingsactiviteit. Het Commissariaat is echter van oordeel dat de betreffende reizen niet voldoen aan de voorwaarden die worden gesteld aan verenigingsreizen. Het accent ligt nadrukkelijk op de reizen zelf en het valt niet aan te nemen dat de deelnemers met hun reis een feitelijk vaststelbare bijdrage kunnen leveren aan het goed en democratisch functioneren van de omroep. BNN moet daarom deze reisactiviteiten staken.

** De bureauchef van de Arabische nieuwszender al-Jazeera in Israël is maandag opgepakt. Dat meldde de zender uit Qatar. Walid al- Omary zou op reportage in Noord-Israël militair gevoelige locaties hebben gefilmd, een beschuldiging die de zender ontkent. De journalist werd na enkele uren van verhoor weer vrijgelaten. Hij was zondagavond ook al twee uur in Haifa vastgehouden. Een andere correspondent van al-Jazeera was eerder die ochtend ook al nabij Haifa aangehouden. Beiden werden na korte tijd weer op vrije voeten gesteld. (ANP/AD)

** Wouter Vandenhaute, de baas van het succesvolle productiehuis Woestijnvis, wordt beschuldigd van kasgeldfraude. Kasgeldfraude is een financiële constructie om belastingen te ontduiken via de verkoop van bedrijven. Vandenhaute pleit 100% onschuldig en zegt te goeder trouw een van zijn bedrijven te hebben verkocht. Vandenhaute verkocht zijn mediabedrijf Wouter NV aan de holding Finengine NV die op haar beurt Wouter NV doorverkocht aan het Nederlandse Shoko. Finengine en Shoko bestaan ondertussen niet meer, maar al het kasgeld is uit Wouter NV gehaald zonder de verschuldigde belastingen te betalen. De openbare aanklager acht Vandenhaute verantwoordelijk voor de fraude die de Nederlanders pleegden. De zaak komt voor op 27 oktober. (VRT Nieuws)

** Het DVB-T netwerk van de Vlaamse publieke omroep VRT heeft sinds gisteren te kampen met problemen. Het complete netwerk kreeg gisteren iets na 14.00 uur af te rekenen met problemen. Eerst vielen alle signalen weg, daarna was er een gedeeltelijke onderbreking van de zenders, gevolgd door een nieuwe panne. Het gevolg was dat alle tv-uitzendingen en zes van de negen publieke radiostations niet meer te zien en/of te horen waren. Momenteel is het de VRT gelukt om de tv-zenders VRT Eén en KetNet/Canvas in de lucht te krijgen. De negen radiozenders van de VRT die ook via DVB-T worden uitgezonden zijn nog niet in de lucht. De VRT verwacht dat de problemen maandag opgelost zijn. Kabelaar Casema kan hierdoor momenteel de 5 publieke radiozenders van de VRT (VRT Radio 1, VRT Radio 2, VRT Klara, VRT Radio Donna en VRT Studio Brussel), niet doorgeven via haar digitale radiopakket. VRT Radio Klara is ook analoog niet te ontvangen via het kabelnet van Casema. (o.a via Radiovisie)

“Cinven en Warburg verwerven Casema”

Investeringsmaatschappijen Cinven en Warburg Pincus kopen kabelbedrijf Casema voor euro 2,1 mrd. Dat bevestigen bronnen rondom de verkoop van het derde kabelbedrijf van Nederland meldt het Financieele Dagblad. Daarmee betalen de nieuwe eigenaren euro 1400 per kabelaansluiting, ofwel 13,5 keer het bedrijfsresultaat voor rente, belastingen en afschrijvingen over 2005. Deze bovengemiddeld hoge overnameprijs moet vooral worden terugverdiend met extra telefonie- en internetklanten. Investeerders Carlyle, Providence en GMT kochten Casema eind 2002 voor euro 665 mln van France Télécom. Als de ondernemingsraad van Casema en de Nederlandse Mededingingsautoriteit geen bezwaar hebben, is de voorgenomen verkoop een feit. Omdat Warburg Pincus met Multikabel al het vierde kabelbedrijf van Nederland bezit, wordt de combinatie met 1,66 miljoen Casema-abonnees nagenoeg even groot als de huidige nummer twee Essent, dat Kabelcom bezit. Kabelcom moet circa euro 2,5 mrd opbrengen voor de aandeelhoudende provincies en gemeenten. Net als de verliezende bieders Liberty Global, Macquarie en BC Partners is de kongsi Cinven- Warburg nog in de race voor Kabelcom, dat volgende week wordt geveild. Dan wordt duidelijk of de Nederlandse kabelbranche een nieuwe marktleider krijgt of dat Liberty-dochter UPC grote afstand neemt van de rest. In elk geval zal de concurrentie met telecomconcern KPN om de gunst van de bellende, surfende en tv-kijkende consument verhevigen. KPN investeert euro 1,5 mrd in een glasvezetnetwerk.

UIT DE MEDIA:

** Dj Wessel van Diepen stopt na veertien jaar met zijn werk voor Radio 538. Dat liet de omroep zaterdag weten. De presentator wil volgens de zender een nieuwe wending aan zijn carrière geven door zich onder meer toe te leggen op de creatieve zijde van enkele nieuwe muziek- en mediaprojecten. (ANP/AD)

** Volgend jaar wordt BBC World in het tv-pakket van het verzorgingsgebied van programaaraad IJsselland/NOP/Zuid Drenthe vervangen door Euronews en TV Oase. Dat adviseert de Programmaraad Essent Kabelcom. TV Oase en Euronews zijn meer gericht op Nederland en Europa dan BBC World, aldus de raad. Naar aanleiding van het conceptadvies zijn er enkele bezwaren binnengekomen van klanten. Daarnaast heeft BBC World bezwaar gemaakt tegen het advies. De argumentatie in deze bezwaren hebben de programmaraadsleden geen aanleiding gegeven om van het conceptadvies af te wijken. TV Oase is een nieuwe Nederlandse zender van programmamaker Harry de Winter en gaat zich richten op 50-plussers. (o.a. Stentor)

** De website van Tweede Kamerlid Geert Wilders is gehackt. Volgens Wilders zit een ‘islam-groep’ achter de sabotage. Wilders heeft vrijdag bij de politie aangifte gedaan, zo meldt het ANP. Wilders zegt dat een ‘islam-groep’ achter de aanval op de website van Groep Wilders / Partij voor de Vrijheid zit. Volgens Wilders spraken de hackers vloeken over hem uit en werden bezoekers doorgestuurd naar ‘warriors for islam’, aldus het ANP. De website is inmiddels offline. (Webwereld)

** De Amerikaanse songschrijver, komiek en acteur Red Buttons, is donderdag op 87-jarige leeftijd overleden. Hij kreeg in 1958 een Oscar voor de beste bijrol voor zijn rol in “Sayonara” naast Marlon Brando. Buttons (echte naam Aaron Chwatt) overleed aan een vaatziekte waar hij al verschillende jaren aan leed. Hij was vooral populair in de jaren 50 toen hij zijn eigen tv-show “The Red Buttons show” had. Na het succes van “Sayonara” werd hij door Hollywood vooral gevraagd voor tweederangsrollen. Zo speelde hij met John Wayne in “Hatari!” (1962) van Howard Hawks. Hij had ook een rol in de rampenfilm “The Poseidon adventure” (1972). Vanaf het midden van de jaren 70 speelde Buttons vooral in tv-series. Als zanger en komiek trad hij vaak op in de Amerikaanse gokstad Las Vegas. (VRT)

** Computerbedrijf Apple staakt de rechtszaak die het tegen de beheerders van twee weblogs had aangespannen. De Amerikaanse firma eiste in 2004 dat de bloggers van onder meer website Appleinsider.com hun anonieme bronnen bekend zouden maken, nadat die gevoelige informatie lekten over nieuwe Apple -producten. De zaak trok veel aandacht omdat Apple impliceerde dat schrijvers van weblogs niet als journalisten beschouwd mogen worden en daarom geen gebruik kunnen maken van anonieme bronnen. De rechter oordeelde in mei echter dat bloggers dezelfde rechten hebben als ‘offline’ journalisten. Deze week lieten Apple-advocaten weten dat er geen beroep wordt aangetekend tegen die uitspraak, schrijft de Amerikaanse nieuwssite cnet.com.(NRC)

** De Turkse regering moet de wet zodanig aanpassen dat rechterlijke uitspraken die de vrijheid van meningsuiting aantasten niet meer mogelijk zijn. Dit heeft Europees Commissaris Olli Rehn, belast met uitbreiding van de EU, gezegd over een vonnis van het Turkse Hof van Beroep. Dit bevestigde deze week de veroordeling van een Turks-Armeense journalist die in een artikel de Turkse identiteit zou hebben beledigd. Rehn zegt „teleurgesteld” te zijn. In het najaar komt het dagelijks bestuur van de EU met een tussenrapportage over het verloop van de hervormingen in Turkije. Dit rapport is weer bepalend voor de onderhandelingen van de Unie met Turkije over het EU-lidmaats chap. (NRC)

** De zendmast in Hoogersmilde wordt als eerst, buiten de randstad, omgebouwd van analoog ether signaal naar digitale ether uitzendingen. De werkzaamheden zullen een geruime tijd gaan duren. De klus wordt uitgevoerd door Volkerwessels. Eea is te volgen via FMTV.

** De Duitse publieke tv-zender ZDF is opgenomen in het digitale ether-tv-pakket van Digitenne/KPN TV. ZDF vervangt hiermee de Duitse publieke tv-zender ARD. Door het WK-voetbal kon deze zender om auteursrechtelijke redenen niet meer worden doorgegeven. Digitenne/KPN TV heeft klaarblijkelijk besloten om de zender ARD niet opnieuw op te nemen in het aanbod.

Talpa werkt aan papieren tv-gids

Talpa heeft plannen voor een papieren tv-gids. Volgens woordvoerder Thomas Notermans kijkt de zender al zeker een jaar naar mogelijkheden om samen met een andere partij ‘iets’ met de programmagegevens te doen. Dat zegt hij vandaag in vakblad Adformatie. Omdat Talpa een zendervergunning heeft van het Commissariaat van de Media, heeft de zender ook het recht programmagegevens uit te baten. ‘Iedereen die dat kan doet dat, behalve RTL en wij.’ Die andere partij kan een uitgeverij zijn, maar ook ‘bedrijven die net als wij miljoenen huishoudens willen bereiken’. Reden dat Talpa het plan nog niet heeft omgezet in een concreet initiatief, is volgens Notermans omdat Talpa ‘heel actief is in audiovisuele media en print niet onze eerste manier is om naar media te kijken’. Ook hangt de komst van een ‘Talpa tv-gids’ af van ‘de goede partij met het goede idee’. Notermans: ‘We gaan natuurlijk niet nog een Veronica of VPRO-gids maken. Het moet wel anders zijn.’ (Adformatie)

“Vier biedingen op kabelbedrijf Casema”

De vier overgebleven potentiële kopers voor kabelbedrijf Casema hebben allen een bod uitgebracht op het kabelbedrijf dat in april in de etalage werd gezet. Dat schrijft het Financieele Dagblad woensdag. De kandidaten zijn Cinven en Warburg Pincus, BC Partners, Macquarie en Liberty Global. Laatstgenoemde is tevens het moederbedrijf van kabelaar UPC. Al deze partijen zijn volgens de krant ook in de race voor de overname van Kabelcom, de kabeltak van energiebedrijf Essent. Het Financieele Dagblad stelt dat de eigenaren van Casema – Providence, GMT en Carlyle – rekenen op een bedrag van 2 tot 2,4 miljard euro voor de 1,3 miljoen klanten. Toen de bedrijven Casema in 2002 kochten werd er een bedrag van 665 miljoen euro neergelegd. De uitslag van de biedingsronde op Casema wordt uiterlijk 18 juli bekend. Dan wordt ook direct de verkoopovereenkomst getekend. Eind april maakte Carlyle bekend Casema te willen verkopen door middel van een veiling, georganiseerd door Goldman Sachs’ (Webwereld)

UIT DE MEDIA:

** Uitgeverij BDU uit Barneveld neemt huis-aan-huisblad De Klaroen over. De Klaroen verschijnt in de Alblasserwaard en is eigendom van een plaatselijke uitgeverij. Voor BDU was de overname aantrekkelijk, omdat het verspreidingsgebied van De Klaroen naadloos aansluit op enkele uitgaven van BDU. Het blad wordt overigens al decennia door BDU gedrukt. (omroepgelderland)

** Het Turkse Hof van Beroep heeft de veroordeling van de Turks-Armeense journalist Hrant Dink wegens „belediging van de Turkse identiteit” bevestigd. Dink werd in oktober vorig jaar door een lagere rechtbank veroordeeld tot een half jaar gevangenisstraf voorwaardelijk. Hij had in een artikel in zijn blad Agos geschreven dat de Armeniërs afstand moeten nemen van haat jegens Turken omdat die „jullie bloed vergiftigt”. Tegen NRC Handelsblad zei Dink eerder dit jaar dat hij bedoeld had te zeggen dat Armeniërs naar de toekomst moeten kijken en niet naar het gruwelijke verleden van de Turkse genocide op de Armeniërs. Maar volgens de rechtbank kwamen Dinks uitspraken er op neer dat er gif zit in Turks bloed. (AFP/NRC)

** NOS Radio Tour de France moest het woensdag vanaf halfweg koers doen zonder bijdragen vanaf de motor. Bestuurder Bram Hengeveld en NOS-verslaggever Gio Lippens waren in de afdaling van de Col de Soudet ten val gekomen. “De motor belandde in de berm en sloeg daarna om”, vertelde Lippens’ collega Jacques Chapel na de tiende etappe in Pau. Lippens liep daarbij schaafwonden op aan arm en been, Hengeveld moest met een wond naar het ziekenhuis in Pau. Beide Tourvolgers hopen donderdag terug te zijn in koers. “Zij kunnen verder en de motor lijkt redelijk hersteld”, meldde Chapel vanuit een Yamaha-garage in Pau. (ANP)

** SBS6 gaat vanaf komend najaar de belevenissen in beeld brengen van artsen en verpleegkundigen van het Rotterdamse ziekenhuis Erasmus MC. Het tv station gaat de realityserie over het Erasmus MC vijf dagen per week in de vooravond uitzenden. Volgens SBS is het een unieke inzage in de werkzaamheden binnen een groot en vooraanstaand Nederlands ziekenhuis. (Rijnmond)

** Bob Bartelds is per direct benoemd tot ad interim operationeel-directeur van de TROS. Bartelds is benoemd voor een periode van zes maanden en gaat zich vooral richten op de aansturing van het omroepbedrijf. Dat liet de TROS woensdag weten. Bartelds werkte eerder bij Sijthoff Pers en vanaf 1991 was hij werkzaam bij Spencer Stuart Executive Search Consultants. (ANP/AD)

“Afgeketste deal kost TROS 11 miljoen euro”

De mislukte samenwerkingsovereenkomst van de TROS met tv-productiebedrijf D&D gaat de omroep rond 11 miljoen euro kosten. Dat meldt weekblad Nieuwe Revu deze week. De TROS-leiding en ondernemingsraad willen niet reageren op het verhaal, zeiden zij woensdag. De mislukte samenwerkingsovereenkomst van de TROS met tv-productiebedrijf D&D gaat de omroep rond 11 miljoen euro kosten. Samen met D&D wilde de TROS een nieuwe productiemaatschappij oprichten onder de naam Diomedea. Het Commissariaat voor de Media stak daar echter een stokje voor. De OR eiste vervolgens dat alle afspraken met D&D teruggedraaid zouden worden. De TROS-directie zegde dat toe, maar de OR beweert nu toch over informatie te beschikken waaruit blijkt dat wordt onderhandeld over een schadevergoeding van 11 miljoen euro. (ANP/AD)

Commissariaat kijkt opnieuw naar kleine omroepen

Het Commissariaat voor de Media moet opnieuw beslissen hoe de zendtijd voor omroepen met een geestelijke grondslag moet worden verdeeld. Dat vloeit voort uit een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam, zegt een medewerker van het commissariaat woensdag. De rechtszaak was aangespannen door een aantal levensbeschouwelijke omroepen. De IKON en de Zendtijd voor Kerken (ZvK) verloren die zaak, maar de Humanistische Omroep en de moslimomroep kregen wel gelijk. Op basis daarvan moet de mediawaakhond een nieuwe beslissing nemen. Bij de aanvankelijke vaststelling van de zendtijd volstond voor het katholicisme en het protestantisme het overleggen van ledenadministraties. De moslimomroepen hoefden slechts landen van herkomst op te sommen als criterium bij het berekenen van het aantal moslims in Nederland. De Humanistische Omroep overlegde een aantal onderzoeken waaruit bleek hoe groot de humanistische aanhang in Nederland is. Het commissariaat accepteerde die onderzoeken niet en deelde de Humanistische Omroep in bij de kleinste van de drie grootte-klassen. Daardoor raakte de zendgemachtigde de helft van zijn radio-uren en bijna eenderde van de televisiezendtijd kwijt. Ten onrechte, vond de omroep. De rechtbank erkende dat de mediawaakhond de omroepen bij de toedeling van zendtijd niet gelijk heeft behandeld. Daarom moet het commissariaat een nieuwe beslissing nemen. In het geval van de twee moslimomroepen oordeelde de rechter dat per levensovertuiging plaats is voor slecht één omroep. Dat zou blijken uit de beleidslijn van het commissariaat zelf. Volgens het commissariaat kan echter in bijzondere gevallen van die lijn worden afgeweken. (ANP/GPD)

UIT DE MEDIA:

** Het vroegere zendschip ‘De Norderney’ van Radio Veronica komt mogelijk in Amersfoort te liggen. Een zakenman uit de stad heeft interesse getoond voor de boot, die is omgebouwd tot discotheek. Piratenzender Veronica bracht op het beroemde schip in de jaren ’60 uitzendingen vanaf zee. Sindsdien is het schip gebruikt door verschillende horeca-ondernemers; het ligt nu in Antwerpen.

** Het ziet er niet naar uit dat er binnenkort weer uitzendingen zullen plaatsvinden vanaf de Trintelhaven via middengolf- frequentie 1395 kHz. Onderzoek op de uitzendlocatie wijst uit dat er geen uitzendapparatuur meer aanwezig is op de zendlocatie. De Engelse commerciële radiozender The Big L had onlangs aangekondigd weer te gaan uitzenden via deze middengolfzender. 

De Raad van Bestuur van de Publieke Omroep heeft nog geen definitief besluit genomen over de programmering van Zappelin voor 2007. Voor de reguliere zenders van de Publieke Omroep is het uitzendschema wel vastgesteld. De kinderzender van de publieke omroep heeft al twee jaar te maken met dalende kijkcijfers. Hoewel het voor de hand ligt om de programmering aan te passen vraagt de Raad van Bestuur zich af of dat wel wenselijk is. (ANP)

** Het Europees Parlement begint een eigen internet-televisiezender. De zender gaat interviews en achtergronden uitzenden, evenals verslagen van belangrijke commissievergaderingen. Ondanks flink verzet, trekt de budgetcommissie 1 miljoen euro uit voor een proef vanaf eind 2007. ‘De webtv is vast goedkoper dan al de dure kleurenfolders die bezoekers ontvangen en in de prullenbak gooien’, aldus VVD- Europarlementsid Jan Mulder woensdag. Een kwart van de parlementariërs in de budgetcommissie stemde tegen. Een deel vermoedt dat er toch niemand kijkt. Anderen vrezen dat de zender te politiek gekleurd zal zijn. Als de proef slaagt, kosten de internetuitzendingen 7 à 9 miljoen euro per jaar. Het parlement biedt al online uitzendingen van de plenaire zittingen. (Volkskrant)

** De Wereldomroep en 3FM zijn in gesprek met het Ministerie van Defensie over een radiozender voor de Nederlandse troepen in Afghanistan. Deze moet begin augustus de lucht in gaan, zo is de planning. Eind volgende week hopen de partijen zeker te weten of de zender er komt, zo liet de Wereldomroep woensdag weten. De zender is voor de Nederlandse troepen in de Afghaanse provincie Uruzgan en de stad Kabul en gaat programma’s van zowel 3FM als de Wereldomroep uitzenden. Ook de regionale zender Skyline FM Uden/Veghel zegt één uur per dag te gaan uitzenden. Dit omdat medewerkers van de Udense Vliegbasis Volkel in Uruzgan werken. (ANP/Planet)

** Het voormalige zendschip van Radio Veronica komt niet naar Waalwijk. De gemeente heeft om veiligheidsredenen het plan afgeblazen om de discoboot vanuit België naar Nederland te halen. Dat maakte Ben Scholten, voorzitter van de afdeling Waalwijk van Koninklijk Horeca Nederland, dinsdag bekend. ,,Ik vind het onvoorstelbaar jammer”, aldus Scholten. De tot danscafé omgebouwde boot ligt al vijf jaar in de haven van Antwerpen. Toen de horecaondernemer erop werd gewezen dat het Vlaamse schip een nieuwe huurder zocht, poogde hij het schip naar zijn woonplaats te halen. Het zou daar dienst moeten doen als discotheek. (ANP/AD)

** De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft aangifte gedaan tegen een vermogensbeheerder die geregeld optreedt in het televisieprogramma Business Class van zakenman Harry Mens. De beurskenner Geert Schaaij geeft in het programma beleggingsadviezen. Afgelopen voorjaar raakte de adviseur in opspraak toen hij het aandeel van beddenleverancier Dico aanprees waarin zijn bedrijf actief handelde. AFM kan de adviseur proberen aan te pakken voor marktmanipulatie of voor handel met voorkennis. (ANP/NRC)

** In een open brief heeft Bennie Jolink, zanger van Normaal, zijn ongenoegen geuit over de wijze waarop het SBS-programma Shownieuws aandacht heeft besteed aan het concert dat de Achterhoekse groep in Staphorst zou geven. In tegenstelling tot wat Shownieuws beweerde, is Jolink niet boos op het SGP-raadslid dat het optreden wil verbieden. ,,Tot drie keer toe vroeg Shownieuws of ik boos ben op het raadslid. Tot drie keer toe antwoordde ik: Nee, natuurlijk niet,” aldus Jolink in zijn brief, waarin hij zegt voorlopig niet meer aan het programma mee te werken. ,,SBS heeft geprobeerd het vuurtje op te stoken en dat wil ik niet.” (AD)

Presentator Rudi Carrell (71) overleden

De Nederlandse presentator en televisiemaker Rudi Carrell is vrijdag overleden aan de gevolgen van longkanker. Carrell, die razend populair was in Duitsland, werd 71 jaar. Rudi Carrell ontving in februari de Duitse cultuurprijs Die Goldene Camera voor zijn hele carrière Het overlijden van Carrell is maandag bekendgemaakt door zijn behandelend arts. Begin 2005 werd longkanker geconstateerd bij de televisiemaker. Sindsdien leidde hij een teruggetrokken leven op zijn landgoed nabij het Duitse Bremen. In november 2005 bevestigde Carrell dat hij aan de ziekte leed. Carrell, geboren op 19 december 1934 in Alkmaar, heette eigenlijk Rudolf Kesselaar. Na een televisiecarrière in Nederland vertrok hij naar Duitsland, waar hij veel succes kreeg. In maart van dit jaar zei de showmaster in de Duitse krant Süddeutsche Zeitung dat hij nog altijd blij was dat hij naar Duitsland is vertrokken. De televisiemaker brak internationaal door met de Rudi Carrell Show. Daarvoor ontving hij de Gouden Roos op het festival in Montreux. In februari van dit jaar ontving Carrell de prestigieuze Duitse prijs Die Goldene Camera voor zijn hele tv-carrière. (Elsevier). Lees ook Sympathieke kaaskop via NRC Handelsblad.

UIT DE MEDIA:

** Op donderdag 3 augustus a.s. worden vertegenwoordigers van SBS Broadcasting B.V. uitgenodigd voor een hoorzitting bij het Commissariaat voor de Media. Dit naar aanleiding van een steekproefsgewijze periodieke controle op de naleving van de mediawettelijke regels met betrekking tot de reclamezendtijd door het Commissariaat. Daarbij is vooralsnog een aantal overtredingen geconstateerd in de programma’s van Net 5, Veronica en SBS6. Het Commissariaat is van plan om bestuurlijke boetes van € 27.000,- (Net 5) en € 13.500,- (voor zowel Veronica als SBS6) op te leggen voor deze overtredingen. Het gaat om overschrijding van de maximale duur van een telewinkelprogramma (Veronica), programmaonderbrekende reclame (Net 5, Veronica en SBS6) en telewinkelboodschappen die niet als zodanig herkenbaar zijn en niet duidelijk onderscheiden zijn van de andere programma’s (SBS6). Na de hoorzitting zal een besluit worden genomen over het al dan niet opleggen van een – of meer – bestuurlijke boetes en de definitieve hoogte daarvan.

** De radiozenders van de Publieke Omroep krijgen een nieuwe programmering. Hoewel de opdracht 13 miljoen euro te bezuinigen de aanleiding is, verwacht de Publieke Omroep door de wijzigingen de luisteraars beter te bedienen. Dat staat in een maandag verspreid persbericht. De nieuws- en sportzender Radio 1 wordt strikt horizontaal geprogrammeerd. Dat wil zeggen dat de vaste programma’s elke dag op hetzelfde tijdstip worden uitgezonden. De avondeditie van het Radio 1 Journaal begint dan een uur vroeger, om 16.00 uur. In de weekeinden verzorgt de NOS een totaalprogramma, met zaterdag de nadruk op nieuws en zondag op sport. Radio 2 en 3FM veranderen niet. Op Radio 4 is nog uitsluitend klassieke muziek te horen. Radio 747 heet weer Radio 5 en is overdag vooral gericht op een wat ouder publiek. De avonden zijn voor de kleine levensbeschouwelijke omroepen en Educom. De Concertzender brengt overdag jazz, wereldmuziek en cross-over en ‘s avonds informatieve programma’s over kunst, cultuur en wetenschap. Op maandag 4 september gaat de nieuwe programmering van start. (ANP/AD)

UIT DE MEDIA:

** Rob Zomer treedt op 17 juli in dienst als commercieel manager bij Caz. Hij wordt verantwoordelijk voor het verder ontwikkelen en uitdragen van het commercieel beleid van de radiozender en leidt het salesteam. Zomer was eerder onder meer werkzaam als commercieel directeur bij Noordzee FM en als marketingmanager/adjunct directeur bij Omroep Reclame Nederland (ORN). Tot voor kort was hij algemeen directeur bij Body + Mind. ‘Radio is en blijft toch een van de leukste mediumtypen om voor te werken’, zegt Zomer. ‘Ik ben blij dat ik na een kort uitstapje weer terug ben. Ik heb veel vertrouwen in de ambitie van SBS met Caz.’ (Adformatie)

** In de Congolese hoofdstad Kinhshasa is gisteren een lokale journalist vermoord. De dag ervoor hadden buitenlandse donoren juist de Congolese regering opgeroepen de persvrijheid te garanderen, in de aanloop naar de verkiezingen eind deze maand. Volgens een lokale media-organisatie had de freelance journalist Mwamba Bapuwa (64) zich recentelijk kritisch uitgelaten over de regering. Een eerdere aanslag, enkele maanden geleden, had hij overleefd. De afgelopen maanden raakten een andere lokale journalist en een Duitse correspondent gewond bij gewapende overvallen. Vorige week werd een Franse journalist Congo uitgezet. (Reuters/NRC)

** AT5 heeft er zelf voor gekozen in Flevoland niet meer op de kabel te worden doorgegeven. Na een jarenlange ‘gentlemens agreement’ met UPC waarin de doorgifte werd geruild tegen reclamezendtijd, moesten zij vanaf 3 juli het volle pond van E 65.000 per jaar betalen. Roel van den Ende, adjunct directeur van AT5: ,,De kijkcijfers in Almere blijven achter bij die van bijvoorbeeld Noord-Holland. Bovendien hebben we amper reclame-inkomsten uit de provincie, want er gaan weinig mensen uit Amsterdam naar Almere om boodschappen te doen. Dat weet de middenstand ook.” De zender besloot daarom zelf uit het pakket te stappen. UPC meldde onlangs dat de beslissing om AT5 sinds maandag niet meer door te geven, voortkwam uit een advies van de programmaraad. Van den Ende: ,,De programmaraad heeft hier niets mee te maken. Ik neem UPC overigens niets kwalijk, ze hebben gelijk dat ze één lijn trekken. We vallen een beetje buiten de boot omdat we geen lokale of regionale zender voor Flevoland zijn.” Volgens de adjunct-directeur van de Amsterdamse zender is het besluit wel ingegeven door de ontwikkeling van digitale televisie. ,,Ze willen van de analoge zenders af en dat begrijp ik heel goed. We zijn wel te ontvangen via Digitenne en onderzoeken nog op welke andere manieren wij digitaal kunnen worden doorgegeven in Flevoland.” Veel Almeerders lijken de Amsterdamse zender te missen, getuige bijvoorbeeld het grote aantal ingezonden brieven dat binnen is gekomen bij deze krant. Bij AT5 zelf zijn nog weinig klachten binnengekomen. (Almere Vandaag)

** Door een software probleem in het net van KPN konden zondagochtend ongeveer 40.000 mensen met een abonnement op internet plus bellen hun vaste telefoon niet gebruiken. De storing was rond 10.00 uur verholpen, aldus een woordvoerster van KPN. Het ging om aansluitingen in het hele land. Internet werkte wel. Als mensen 112 nodig hadden, konden zij die dienst via de gsm bellen. (Telegraaf)

** De Tweede Kamer heeft vrijdag besloten de stemming over de nieuwe Mediawet uit te stellen. Ook de voorstellen om de gekozen burgemeester in de grondwet op te nemen en om de kiesdrempel te verlagen, werden niet in stemming gebracht. Dat gebeurde op verzoek van CDA, VVD, ChristenUnie en SGP. Eigenlijk had over deze voorstellen vorige week donderdag al gestemd moeten worden, maar dat ging door de val van het kabinet niet door. (Planet.nl/BM)

** Cabaretier Andre Manuel uit Diepenheim krijgt een rol in de tweede serie van de regiosoap Van Jonge Leu en Oale Groond. Manuel speelt de personage van Jens van Bentheim, oud topruiter en tegenwoordig actief in de paardenhandel. Andre Manuel geniet bekendheid als cabaretier met shows waarin hij nogal confronterend is. De opnames van de tweede serie van de regiosoap Van Jonge Leu en Oale Groond beginnen op 17 juli. (RTV Oost)

** In Vlaanderen komt er een themazender voor 50-plusser. Het Vlaamse themakanaal ‘Plus TV’ richt zich met zijn televisieprogramma’s op de zogenaamde ‘medioren’, dat zijn actieve 50-plussers. In het voorjaar van 2007 willen ze van start gaan. Plus TV is een West-Vlaams initiatief en zal samenwerken met Plus Magazine. De voorbereidende gesprekken met de kabelmaatschappijen zijn al aan de gang. In het voorjaar van volgend jaar willen ze op de kabel verschijnen. Een digitaal aanbod wordt niet uitgesloten. (GvA)

** De kabelexploitant Essent Kabelcom die actief is onder de merknaam @Home komt vermoedelijk begin september met een eigen tv-zender. De werktitel van de zender is ‘Proost TV’. Het kanaal heeft inmiddels een uitzendlicentie verkregen. Het gaat om een kanaal dat bedoeld voor digitale uitzending in alleen het eigen verzorgingsgebied van Essent Kabelcom/@Home. Volgens woordvoerder Jeroen Brouwers zal eind juli meer over de zender bekend worden gemaakt. Proost TV is in ieder geval niet de definitieve naam van de zender. (Dutchmedia)

** Leontien van Moorsel gaat meedoen aan het ijsdansprogramma van SBS6 dat dit najaar op tv komt. Een woordvoerder bevestigde vrijdag een bericht hierover in het AD. De ex-wielrenster is al drie weken bezig met de training. Het is nog niet bekend wanneer de 10-delige serie Sterren Dansen Op Het IJs op tv is te zien. De kandidaten die tot nu toe ‘ja’ hebben gezegd zijn verder ex-Idol Maud, ex-schaatster Annamarie Thomas, visagist Mari van de Ven en zanger Jody Bernal. Er lopen nog gesprekken met twee sterren. Oud- politiewoordvoerder Klaas Wilting viel deze week tijdens een schaatstraining op zijn hoofd. De programmamakers bekijken vrijdag nog of Wilting weer gaat meetrainen. (ANP/AD)

-** De oproep van Axielijst aan het college om een bankgarantie af te geven aan stadsomroep Haarlem 105 heeft zich inmiddels vertaald in een raadsbrede motie. Het lokale station verkeert sinds enkele weken in zwaar weer, nu het bedrijf dat de programma’s produceerde, failliet is. Een bankgarantie maakt de weg vrij voor een doorstart. Het zou gaan om een bedrag van 20.000 euro. Donderdagavond bleek hiervoor een raadsbrede steun te zijn, maar de feitelijke stemming vindt pas vrijdagmiddag plaats bij de afwikkeling van de kadernota. (Haarlems Dagblad)

** Het informatieconcern VNU neemt het Amerikaanse bedrijf Radio & Records over. Dat heeft VNU donderdag bekendgemaakt. Naar verwachting wordt de transactie op 1 augustus van dit jaar afgerond. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Radio & Records levert nieuws en andere informatie aan de Amerikaanse radiostations en platenmaatschappijen. Het bedrijf wordt ondergebracht bij de Billboard Music Group, onderdeel van VNU business information. (ANP)

** Nederland gaat in beroep tegen de eis van de Europese Commissie dat de Publieke Omroep ruim 80 miljoen euro moet terugbetalen aan de staat. Volgens het kabinet is het financieringssysteem van de omroep keurig op orde en is er niet gehandeld in strijd met de regels voor staatssteun. Met dit besluit dat het demissionaire kabinet donderdag nam, volgt de regering de wens van de Tweede Kamer. Het gaat om een bedrag van 76,3 miljoen plus 4 miljoen rente dat volgens ‘Brussel’ tussen 1994 en 2005 te veel is uitgekeerd aan de Publieke Omroep. (Planet/Broadcast Magazine)

UIT DE MEDIA:

** RTL Nederland en uitgeverij Audax overwegen om samen een nieuw dagblad te beginnen. Dat schrijft vakblad De Journalist in het nummer dat vrijdag verschijnt. Een RTL-woordvoerster wilde donderdag alleen zeggen dat haar zendergroep samen met een andere partij plannen bestudeert die nog uiterst pril zijn. Audax, uitgever van onder meer HP/De Tijd, zou volgens De Journalist de leidende partij zijn. Volgens de RTL-woordvoerster heeft de internationale tak van RTL gevraagd om eens naar andere media-uitingen te kijken. Dit onder meer omdat het kabinet onlangs besloot dat het mediabedrijven makkelijker gemaakt moet worden om ook buiten hun huidige media-discipline activiteiten te ondernemen. Crossmediaal ondernemen wordt dat genoemd. Als een nieuw dagblad zou ontstaan is dat opmerkelijk, omdat de krantenmarkt al enige tijd kampt met dalende oplages en tegenvallende advertentie-inkomsten. De gratis kranten Metro en Sp!ts vormen daarop een uitzondering. (ANP/AD)

** In 84 supermarkten van Albert Heijn in Zuid-West-Nederland staat sinds ongeveer een week de radio uit. Volgens een woordvoerder van het supermarktconcern gaat het om een proef. Als klanten en medewerkers positief reageren op de stilte in de winkels, kan dit Albert Heijn een heleboel geld aan auteursrechten schelen. Verder is uit onderzoek van de grootgrutter gebleken dat een kwart van de winkelbezoekers muziek tijdens het winkelen irritant vindt. (omroep zeeland)

** De ongeveer 25.000 Casema-klanten die nog steeds bijna zeven euro per maand betalen voor een extra kabelaansluiting, kunnen daarmee stoppen. Ze hebben recht op teruggave van ruim 80 euro, het ‘te veel’ betaalde geld over een jaar. Dat heeft de Geschillencommissie voor de Centrale Antenneinrichting bepaald bij de zaak die Lissenaar S. Luxen aanhangig maakte over de extra betaling. Casema beraadt zich nog op het oordeel, met name op de vraag of de kabelaar inderdaad iedereen op zijn of haar verzoek een jaar moet terugbetalen. Wel zal het bedrijf alle abonnees duidelijk maken dat ze niet meer hoeven te betalen voor de extra aansluiting. Lissenaar Luxen werd er eind vorig jaar door zijn zoon opmerkzaam op gemaakt dat hij bijna zeven euro per maand meer betaalde dan het standaardtarief. Dat extra bedrag was voor de extra aansluiting die Luxen bijna twintig jaar geleden heeft laten aanleggen, zo bleek.

** Menno de Boer is sinds afgelopen maandag Music Director van Slam!FM. Hij vertrok vorige week bij Radio 538 waar hij werkzaam was als dj in het weekend, vervanger van Barry Paf en Sssistent Music Director. Menno de Boer gaat niet aan de slag als dj op Slam!FM. Zijn programma op Radio 538 wordt vanaf komende nacht overgenomen door Niek van der Bruggen. (Radiofreak)

** Projectontwikkelaar Multi Vastgoed en uitgever PCM hebben de ruzie over een nog te bouwen kantoorpand in Amsterdam bijgelegd. Dat zei een woordvoerder van PCM donderdag. Multi Vastgoed zou voor PCM een nieuw pand laten neerzetten. Het uitgeefconcern zou na de verhuizing zijn huidige gebouwen aan de Amsterdamse Wibautstraat verkopen aan de projectontwikkelaar. Maar PCM heeft inmiddels minder oppervlakte nodig en heeft elders voor vijf jaar kantoorruimte gehuurd. Multi Vastgoed berekende de schade op 18,5 miljoen euro en had daarom beslag laten leggen op enkele bedrijfsonderdelen van PCM. PCM en Multi Vastgoed hebben nu afgesproken dat de uitgever zich niet meer op het te ontwikkelen kantoorpand in de zogenoemde Parooldriehoek hoeft te vestigen. De woordvoerder van PCM wil niet zeggen of er een schadevergoeding is betaald. (VK/ANP)

** De commerciële radiozender Nationaal FM is dinsdag uit de ether gehaald. Het bedrijf heeft de huur voor ruimte op de Avero-toren in Leeuwarden niet tijdig betaald en daarom hebben de Vereniging van Eigenaren en Makelaardij Hoekstra de stroomtoevoer stopgezet. Op de Avero-toren staat de zendmast van Nationaal FM. De huur voor de opstelruimte had al per 1 juli betaald moeten zijn. Bij het bedrijf zijn volgens directeur Michael de Jong tientallen verontruste mailtjes van luisteraars binnengekomen. Als vandaag alsnog aan de financiële verplichtingen wordt voldaan, kan de zender direct weer in de lucht, verwachten betrokkenen. Berichten dat er structurele problemen zouden zijn, wijst De Jong van de hand. Eerder ging zijn internetbedrijf failliet. (LC)

** Bernard Meillat (57) wordt de nieuwe directeur van de Franstalige klassieke radio RTBF Musiq’3. Hij volgt eind augustus Gérard Lovérius op die met pensioen gaat. Meillat is niet aan zijn proefstuk toe: van 1991 tot 2005 was hij programmadirecteur bij de private radio Radio Classique. Onder zijn bewind groeide Radio Classique uit tot een gevestigde naam. De luistercijfers stegen van 180.000 naar 600.000 per dag. (VRT)

** Het pas opgerichte Vlaams Innovatiefonds (Vinnof) investeert 500.000 euro in het Vlaamse televisiestation Life!TV. Het geld zal dienen om de groei van het station te verzekeren en ook buiten Vlaanderen gelijkaardige initiatieven te ontwikkelen. Life!TV, de zender van Wim Weetjens en Stefan Ackermans, is sinds 22 april in heel Vlaanderen te zien.

** Laurens Verbeke gaat vanaf september als creatief directeur aan de slag bij de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa). Hij zal er samenwerken met programmadirecteur Jan Segers, zo meldt de VMMa donderdag. Verbeke was de voorbije negen jaar actief bij het productiehuis Woestijnvis. Hij was er geruime tijd eindverantwoordelijke van ‘Man bijt hond’ en was de voorbije jaren vanuit een overkoepelende functie bij meerdere programma’s betrokken. Volgens Segers krijgt de nieuwe creatief directeur de tijd om de zender het komende jaar grondig te leren kennen. “Het is niet de bedoeling dat Laurens onze zender met een toverstok nu een rap-rap een nieuw elan gaat geven”, aldus Segers. (Belga/De Morgen)

** De Doornse Centrale Antenne Stichting (DCAS) en kabelexploitant CAIW hebben overeenstemming bereikt over de overname op 1 juli 2006 van het kabelnetwerk van DCAS in Doorn en de exploitatie daarvan door CAIW te Naaldwijk. DCAS beheert al meer dan dertig jaar het kabelnet in Doorn. Ook werkt het bedrijf daarbij sinds 2002 samen met CAIW bij het aanbieden van internet via de kabel aan haar circa 4.000 abonnees. (CAIW/WOS)

Twaalf frequenties voor regionale commerciële radio

Het Directoraat Generaal Energie en Telecom (DGET) van het Ministerie van Economische Zaken heeft twaalf frequenties in de categorie Niet Landelijke Commerciële Omroep voor verdeling aangewezen. Het betreft frequenties met een relatief klein verzorgingsgebied, waarvan de internationale coördinatieprocedure inmiddels is afgerond. In het Nationaal Frequentie Plan (NFP) staat dat frequentieruimte in de FM-omroepband via een veiling of een vergelijkende toets wordt verdeeld. De procedure voor de verdeling van deze frequenties is in voorbereiding en wordt op een later moment bekend gemaakt via de Staatscourant. Het gaat om de volgende frequenties:

- AMELAND / 0.16 kW / 89.4 MHz / 60 m
- ZUTPHEN / 0.2 kW / 89.9 MHz / 60 m
- OLDENZAAL / 0.1 kW / 90.0 MHz / 75 m
- WINTERSWIJK / 0.05 kW / 94.3 MHz / 60 m
- CUIJK / 0.2 kW / 95.3 MHz / 60 m
- LICHTENVOORDE / 0.025kW / 95.7 MHz / 80 m
- DEN HELDER / 0.1 kW / 96.0 MHz / 60 m
- STADSKANAAL / 0.05 kW / 96.0 MHz / 60 m
- HEERENVEEN / 0.126kW / 97.3 MHz / 60 m
- AMERSFOORT / 0.1 kW / 99.5 MHz / 60 m
- APPINGEDAM / 0.316kW / 103.6 MHz / 50 m
- KAATSHEUVEL / 0.316kW / 104.3 MHz / 50 m

Meer informatie over de frequenties vind je op de website van het Agentschap Telecom.

UIT DE MEDIA:

** Kabelaar Casema past op dinsdag 11 juli het radiopakket in Amstelveen aan. Casema-abonnees krijgen een uitbreiding met 4 radiozenders van de huidige 32 naar 36 radiofrequenties. De zenders VRT Radio 2, WDR 2, Radio France International en Radio 227 worden aan het radiopakket toegevoegd. Om de geluidskwaliteit verder te verhogen, verandert een aantal radiozenders van frequentie.

** Het goedbekeken SBS6-programma Hart van Nederland (elke dag rond 22.30 uur) krijgt vanaf komend najaar ook een vroege editie. Kijkers kunnen dan elke werkdag ook rond 19.00 uur terecht voor deze nieuwsrubriek. Het programma Actienieuws, dat nu rond die tijd te zien is, gaat verdwijnen, aldus een SBS6-woordvoerder woensdag. De SBS-leiding vermoedt dat ,,een mildere versie” van het bestaande Hart van Nederland in de vroege avond in een behoefte zal voorzien. Wie het programma gaan presenteren is nog niet duidelijk. Volgens de zegsman zal het een mix worden van de bestaande Hart-presentatrices en nieuwe gezichten. (ANP/AD)

** De commerciële zender Nationaal FM in Burgum is sinds dinsdagochtend uit de lucht. Van zendproblemen was eerder al eens sprake maar die waren van korte duur. Nu is er al meer dan een dag alleen maar geruis te horen op 104.7 FM. De oorzaak van het probleem ligt mogelijk bij één van de zenders in Leeuwarden. De stroom zou er daar zijn afgehaald door de verhuurder. Omdat 104.7 niet kan uitzenden is Nationaal FM ook niet te horen op 97.7 FM op Terschelling en 97.9 FM in Friesland. Dinsdagmiddag was niemand aanwezig bij Nationaal FM aan de Burgumerdaam in Burgum. Telefonisch is initiator van het populaire station, Michael de Jong, ook niet te bereiken. Volgens diverse mensen zouden de problemen van financiële aard zijn. (Waldnet)

** Jacques Kuyf (46 jaar) is benoemd tot algemeen directeur van de FD Mediagroep waar Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio onderdeel van zijn. Jacques Kuyf zal zijn nieuwe functie gaan vervullen per 1 oktober 2006. Tot nu toe was Jacques Kuyf managing partner van THEY. Met zijn benoeming wordt voorzien in de vacature die ontstond na het vertrek van Philip Alberdingk Thijm. Ruud Bergervoet, financieel directeur FD Mediagroep heeft de functie van algemeen directeur tijdelijk waargenomen en zal dit tot 1 oktober 2006 blijven doen. De Ondernemingsraad heeft inmiddels ingestemd met de benoeming.

** De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) schorst de vergunning van de lokale radio Super FM uit Beveren. Tegen de zender kwamen al geruime tijd klachten binnen voor het niet respecteren van de zendvergunning. Super FM werd meermaals op de vingers getikt voor het storen van andere zenders. De VRM dwingt Super FM nu, via een uitzonderlijke procedure, dat het zich opnieuw in regel stelt vooraleer het weer kan uitzenden. De VRM waarschuwt ook andere stoorzenders: “Alle soortgelijke inbreuken krijgen dezelfde behandeling.” (VRT)

** Nadat de Publieke Omroep in 2005 aan Programmaraad Haarlem bevestigde dat 3voor12 beschikbaar was voor doorgifte in het analoge basispakket – op basis waarvan de PRH de zender opnam in het televisieadvies 2006 – 2007 dat afgelopen maandag is ingegaan – heeft diezelfde Publieke Omroep nu laten weten dat 3voor12 niet beschikbaar is voor analoge doorgifte. De Programmaraad is verbijsterd over de lichtvaardigheid waarmee door betrokken partijen wordt omgesprongen met de belangen van de kabelabonnee’s in Haarlem zoals die tot uiting komen in het adviezen van de Programmaraad en plaatst vraagtekens bij de door Publieke Omroep gemaakte afspraken met UPC. De Programmaraad beraadt zich op de situatie die is ontstaan en de gevolgen ervan voor het advies 2006 – 2007 en het eerder gedane verzoek aan het Commissariaat om UPC te verplichten 3voor12 door te geven. (Kabelraden.nl)

UIT DE MEDIA:

** TV Oranje en TV Oase willen op de kabel in Harderwijk. De programmaraad Harderwijk wijst op de invloed die kijkers en luisteraars zelf kunnen hebben door mee te doen aan de consumentenraadplegingen. Deze hebben bijvoorbeeld geleid tot de terugkeer van de Duitse tv-zender NDR in het digitale kabelpakket. Hierop was november vorig jaar vanuit het publiek aangedrongen tijdens een een openbare vergadering van de programmaraad. (Stentor)

** Interkabel, de kabelmaatschappij die in Limburg en delen van de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen de kabel in handen heeft, gaat zijn aanbod inzake digitale televisie uitbreiden. Tot nu had de klant van Interkabel de keuze voor één digitaal pakket (20 extra zenders) zonder interactieve diensten of extra’s zoals hogedefinitietelevisie. Daar komt verandering in: er worden 30 mensen aangetrokken om het aanbod uit te breiden. Het gaat om een behoorlijke investering, aldus woordvoerder Eddy Beyltjens, zonder een precies bedrag te willen noemen. Het bedrijf laat wel weten dat de nieuwigheden moeiteloos geïntegreerd kunnen worden in het aanbod van Telenet. (GvA)

** Burgemeester Geert Dales van Leeuwarden gaat een rol spelen in de tweede serie van de Friese soap Dankert & Dankert. De VVD-prominent speelt de politicus Joep Walstra die wordt vermoord. ,,Het lijkt me ontzettend leuk. De politiek is voor een behoorlijk deel ook theater, dus daar is wel een link”, aldus Dales dinsdag. De Friestalige soap Dankert & Dankert wordt deze zomer opgenomen. De vijftien afleveringen zijn vanaf december bij de Friese regionale omroep Omrop Fryslân te zien. De soap staat net zoals de eerste serie onder regie van Steven de Jong. De regisseur trok eerder met de Friese soap Baas Boppe Baas enorm veel kijkers. (Planet.nl/AD)

** De inmiddels afgetreden D66-minister van Ecomonische Zaken, Laurens Jan Brinkhorst heeft vorige week aanvragen voor nagenoeg alle DAB-kavels van de Nederlandse Omroep Stichting (NOS), Koninklijke KPN NV (inclusief Nozema Services NV) en dB Europe BV afgewezen. NOS, KPN en dB Europe maakten aanspraak op de ongebruikte kavels in het kader van dat ze daarmee het DAB-aanbod verder wilde uitbreiden. Thans zendt alleen de NOS met een kavel in een groot deel van Nederland de publieke landelijke zneders uit met een grote kwantiteit met als gevolg soms beperkte audiokwaliteit. Er zijn nauwelijks DAB-luisteraars in Nederland. Ex-minister Brinkhorst heeft vlak voor zijn ontslag deze aanvragen afgewezen omdat ‘volgens de wet niet verunningen op aanvraag kunnen worden verkregen, maar op basis van een veiling of vergelijkende toets’, zo stelt Judith Thompson, woordvoerster voor het ministerie van Economische Zaken. Zoals bekend wil de Tweede Kamer wil in het najaar een discussie voeren of hoe om te gaan met digitalisering en het DAB-dossier. (Dutchmedia)

** Slechts Het Financieele Dagblad noteert een oplagestijging in het eerste kwartaal van 2006, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van Hoi, Instituut voor Media Auditing. Het FD zag de totaal betaalde kernoplage in vergelijking met het eerste kwartaal 2005 stijgen van 49.940 naar 52.852 exemplaren. Trouw kon de stijging van de afgelopen periode niet doorzetten en ging van 102.641 naar 95.000. Lichte dalingen zijn er ook bij het Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad en Het Parool. De grote landelijke dagbladen vertonen nog immer een dalende tendens. De Telegraaf is in oplage gedaald naar 638.296 (was 670.366). Ook de oplage van de zondagskrant daalt licht. De Volkskrant gaat van 280.647 naar 259.432 en NRC Handelsblad van 234.756 naar 223.810. AD heeft nog geen vergelijkingsmateriaal en komt uit op 464.032. De gratis dagbladen blijven wel behoorlijk in (totaal verspreide) oplage stijgen. Metro van 385.017 naar 477.518 exemplaren en Spits van 400.784 naar 410.085. (Adformatie)

** De stuurgroep Radio Kootwijk, die zoekt naar een nieuwe bestemming van de voormalige zendgebouwen in Radio Kootwijk, stelt zich ter discussie. De stuurgroep gaat de komende maanden bestuderen of de gevolgde procedure anders moet. Die procedure had wellicht Europees aanbesteed moeten worden. Een maand geleden maakte de voorzitter, gedeputeerde Peters, bekend niet door te willen met het initiatief van Harry de Winter en Felix Visser om van Radio Kootwijk een Electyseum te maken. Visser en De Winter overwegen een schadeclaim tegen de stuurgroep. (omroepgelderland)

** Cineast en fotograaf Piet van der Ham is maandag in zijn woonplaats Den Haag overleden. Dat heeft zijn familie bevestigd. Van der Ham is 96 jaar geworden. Van der Ham begon in 1936 met het maken van documentaires in opdracht van organisaties en instellingen. Toen de oorlog uitbrak, trad hij toe tot een fotografenverzetsgroep die heimelijk foto’s maakte, die werden doorgespeeld naar Engeland. Na de oorlog pakte hij zijn normale werkzaamheden weer op. Bovendien werkte hij als schrijver en acteur mee aan films, onder andere over stripfiguur Dick Bos. Ook had hij een fotopersbureau. Daarnaast was Van der Ham jarenlang filmrecensent voor NRC Handelsblad en De Tijd. Tot het laatst toe wisten documentairemakers Piet van der Ham als ‘levend archief’ te vinden. In de loop van tientallen jaren verzamelde hij een schat van 60.000 filmrecensies, die hij in 1984 overdroeg aan het Filmhuis in Den Haag. Van der Ham gaf vele lezingen en cursussen over film en fotografie en publiceerde het boek Op het spoor van de cinema. (ANP/AD)

** In de maand juli is via UPC’s Extra TV de sportzneder NASN (North American Sports Network) te zien. NASN richt zich voornamelijk op Amerikaanse sporten als basketbal en baseball .Extra TV is een kanaal in het analoge tv pakket. Via Extra TV kan de UPC-abonnee iedere maand kennismaken met een andere zender uit het aanbod van UPC Digital TV.

** De commerciële plannen van de TROS gaan niet door. Voorzitter Karel van Doodewaerd, die sinds vorige week ziek thuis zit, bezint zich op zijn functie als directeur van de TROS. Dat is de uitkomst van weken onrust bij ‘de grootste familie van Nederland’. Het personeel is fel tegen de geplande samenwerking met producent D&D. Op een personeelsbijeenkomst vanmorgen maakte vice-voorzitter Huib Boermans bekend dat het bestuur de overeenkomst met D&D wil beëindigen, maar nog moet kijken welke juridische haken en ogen daaraan zitten. Daarbij stelde hij ook dat het bestuur snapt dat de koppeling van de functies voorzitter en directeur “niet handig is”. En dat Van Doodewaerd zich momenteel beraadt over het neerleggen van zijn directeurschap. Hij blijft wel aan als voorzitter. Dat is de uitkomst van weken onrust bij ‘de grootste familie van Nederland’. Het personeel is fel tegen de geplande samenwerking met producent D&D. (Broadcast Magazine / AD.)

** XFM is sinds kort ook in het westen van Brabant te beluisteren via de frequentie 97.3 MHz vanuit Bergen op Zoom. Voorheen zond Radio 8 FM uit via de 97.3 FM. (FMTV)

** Niet de presentatrice van ‘Tussen Kunst & Kitsch’ maar drie andere AVROpresentatoren, onder wie Frits Sissing, mogen hun koffers pakken. In goede zin weliswaar, want het trio mag op stap voor een proefaflevering van een nieuw reisprogramma. De bedoeling is dat de drie afgevaardigden naar dezelfde bestemming afreizen, maar met een ander doel. De een gaat op zoek naar avontuur, een tweede moet cultuur opsnuiven en een derde hangt de echte toerist uit. De pilot wordt gedraaid op Miami. Als het programma in de smaak valt, worden meer tropische oorden aangedaan. (Telegraaf)

** Kabelaar Casema heeft in de nacht van 30 juni op 1 juli haar digitale tv-pakket aangepast. Op 30 juni zijn TBN Europe, Zone Club en Fox News verwijderd uit het digitale pluspakket. Op 1 juli zijn TMF Party, TMF NL, HollandDoc, /Geschiedenis, Consumenten TV, NOS Journaal 24, Baby TV, Boomerang en Nick Jr. toegevoegd aan het digitale pluspakket. Tevens is de erotiekzender Private Spice nu onderdeel van het pluspakket. De prijs van dit pakket is per 1 juli verhoogd van 7,50 euro tot 9,95 euro per maand. Dit digitale pluspakket zal later dit jaar nog verder worden uitgebreid zonder kostenverhoging, aldus Casema. Het digitale basispakket (gratis bij standaardpakket rtv-pakket van Casema) is uitgebreid met de regionale publieke tv-zenders TV Noord, TV Drenthe, TV Oost, Omroep Flevoland, L1 TV en Omrop Fryslân.

** De Belgische prins Laurent, de jongste zoon van de Belgische koning Albert, heeft de eerste foto’s van zijn pasgeboren tweeling exclusief verkocht aan de Vlaamse Story voor 15.000 euro. Normaal verspreiden koningshuizen zulke foto’s gratis. Premier Verhofstadt veroordeelde de handelwijze, die volgens hem „niet met de ethische code van het paleis” strookt. Verhofstadt heeft de prins gevraagd de foto’s in te trekken of ter beschikking te stellen van alle media. (ANP/NRC)