Media kort: juni 2002

VRT MOET VIER MILJOEN EURO BESPAREN

Na een tussentijdse budgetcontrole heeft het directiecomité van de VRT beslist dat er de komende maanden vier miljoen euro bespaard moet worden. Als de publieke omroep er niet in slaagt om het boekjaar met een overschot van 646.000 euro af te sluiten, verliest hij volgend jaar de geplande verhoging van de dotatie, ruim 9 miljoen euro.

PROEF BREEDBANDINTERNET IN NEGEN GEMEENTEN

Negen gemeenten mogen meedoen aan een proef met breedbandinternet. Ze zullen daarvoor subsidie krijgen van het ministerie van Economische Zaken. Dat heeft het departement vrijdag bekendgemaakt. Het gaat om Appingedam, Almere, Utrecht, Deventer, Groningen, Leeuwarden, Nijmegen, Den Haag en Wageningen. Het totale budget voor deze experimenten bedraagt bijna 7 miljoen euro, waarvan bijna 1 miljoen komt van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

“VERONICA GAAT TERUG NAAR HILVERSUM”

Veronica gaat verhuizen. Dit bericht de website Radio.nl, De commerciële omroep zal vanaf 1 september haar tv-uitzendingen gaan verzorgen vanuit de voormalige AVRO studio’s aan de Gravenlandseweg. Vanuit een nieuw te bouwen uitzendstraat zal Veronica dagelijks haar televisieprogramma’s via satelliet en kabel verspreiden. Veronica komt hiermee terug in de mediastad Hilversum. Op dit moment komen de uitzendingen van Radio Veronica en Kink FM vanuit De Nes in Amsterdam, maar het is de bedoeling dat de twee radiostations in de toekomst ook gaan verhuizen naar de AVRO studio’s te Hilversum.

WEDEROM UITSTEL NIEUWSDESK Z-FM

De lokale omroep van Zoetermeer, Zfm kan ook dit jaar geen nieuwsdesk opzetten. Januari 2001 sluisde de gemeente de rijksbijdrage voor lokale omroepen door aan Zfm, nadat die had beloofd met het geld voor eigen nieuwsgaring te zorgen. De zender heeft echter moeite het hoofd boven water te houden.

DREIGBRIEF VOOR MEDEWERKERS RTV DRENTHE

Bij de regionale omroep RTV Drenthe kwam woensdag een dreigbrief binnen. De anonieme afzender eist dat de omroep stopt met het programmaonderdeel ‘De Stelling’. Anders betekent dat volgens de schrijver ,,twee kogels voor de presentatoren met de grote bek”.

“UPC-RECLAME MISLEIDT CONSUMENT”

De reclame die kabelconcern UPC maakte voor zijn telefoniedochter Priority Telecom, was te absoluut en daardoor misleidend. Dit oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC). Via haar informatiekanaal beweerde UPC dat bellen via Priority Telecom tot 20 procent goedkoper is. De uitzonderingen daarop bracht het bedrijf niet of nauwelijks leesbaar in beeld. Ook een vergelijking met de concurrentie ging mank, omdat UPC volgens de RCC uitging van een “allerminst gangbare situatie”, namelijk telefoongesprekken met een duur van honderd minuten.

39 RADIOZENDERS WILLEN TIJDELIJKE FREQUENTIE

Bij de overheid hebben zich 39 radiozenders gemeld om in aanmerking te komen voor een tijdelijke FM-frequentie. Die worden in afwachting van een definitieve herverdeling van het etherlandschap verstrekt. De inschrijving daarvoor sloot deze week. Dat heeft een woordvoerster van staatssecretaris Van der Ploeg (Media) donderdag naar buiten gebracht. De bewindsman probeert samen met zijn collega De Vries (Verkeer en Waterstaat) binnen twee weken een beslissing te nemen. ,,Maar de ultieme deadline ligt na de zomer, per september 2002. De tijdelijke frequenties gelden tot september 2003”, geeft de zegsvrouw aan. Landelijk zijn er twee FM-pakketten en een aantal middengolfpak- ketten (AM) beschikbaar. Daarnaast hebben de bewindslieden 35 lokale/regionale frequenties in de aanbieding. Elf stations willen een landelijke frequentie. De ambtenaren voeren eerst een zogenoemde ‘gelieerdheidstoets’ uit. Daarbij wordt gekeken of de aanmelders zijn gelieerd aan een zittende partij. Ook bekijken ze of een regionale en landelijke aanvrager tot één organisatie behoren. Dat mag namelijk niet.

PROGRAMMARAAD: KINKFM VAN DE KABEL IN ZUID-NEDERLAND

Onlangs hebben de programmaraden van Noord-Brabant en Limburg een conceptadvies uitgebracht aan Essent Kabelcom voor de invulling van het radio- en televisiepakket voor het jaar 2002. Dit advies betekent dat het radiostation Kink FM zo goed als zeker zal verdwijnen in deze gebieden, en niet meer te beluisteren zal zijn in de volgende steden: regio Brabant-West: Bergen op Zoom, Woensdrecht, Roosendaal, Rucphen, Zundert, Halderberge, Steenbergen en Moerdijk, en daarenboven de gehele provincie Limburg, met uitzondering van een agglomeratie rond Maastricht. Inmiddels is er een aktie gestart om KinK FM te behouden op de kabel in de genoemde gemeenten.

ID&T TV OP ZOEK NAAR FINANCIERS

Media- en evenementenbedrijf ID&T gaat op zoek naar financiers die de nieuwe tv-zender van ID&T willen ondersteunen. Dat zei eigenaar Duncan Stutterheim woensdag in KRO’s ‘Ontbijt TV’. Stutterheim wil met ID&T TV beginnen met twee uur uitzenden per dag. Deze programma’s worden in een carrousel de hele dag herhaald. ID&T TV wordt geen clipzender, maar richt zich als special interestzender op jongeren. De zender wil wekelijks één film uitzenden en in het weekend veel aandacht besteden aan uitgaan. (o.a. AD)

SPIONAGEBEELDEN NAVO VRIJ TOEGANKELIJK

Beelden gemaakt tijdens spionagevluchten boven de Balkan, zijn voor Europese satelliettontvangers live te bekijken. De Navo gebruikt geen enkele vorm van decodering bij het doorstralen van de beelden. Volgens de organisatie is er helemaal niets aan de hand, want de informatie zou voor de vijand toch nutteloos zijn. Lees verder via NOS Nieuws. Op deze site zijn ook te beelden te zien.

KIRCH VRAAGT SURSEANCE AAN

Het imperium van de Duitse mediamagnaat Leo Kirch lijkt niet meer te redden. De moedermaatschappij TaurusHolding en de belangrijke dochteronderneming KirchBeteiligungen hebben uitstel van betaling aangevraagd. Dat heeft de rechtbank in München woensdag bekendgemaakt. Daardoor is de ineenstorting van het concern onvermijdelijk geworden.

BOUDEWIJN BUCH OOK VOLGEND SEIZOEN BIJ B&VD

Boudewijn Büch zal vanaf september weer wekelijks zijn opwachting maken bij Barend & Van Dorp. Ook parlementair verslaggever Frits Wester keert terug als vaste gast. (Villamedia)

MEDIAD VERKOOPT AANDEEL IN FREEZFM

Mediad BV, het bedrijf van Ad Ossendrijver heeft, zoals nu blijkt, vlak voor 1 mei 2002 het aandeel in de Friese zender Freez FM verkocht. Dit bericht de website Radio.nl.  De verkoop is gedaan omdat er verbondenheid bestond tussen Freez FM en Arrow Classic Rock Radio, de andere zender van Mediad. Dit had er toe kunnen leiden dat Arrow was uitgesloten van deelname aan de herverdeling van etherfrequenties. Het aandelenpakket is verkocht aan een mede aandeelhouder. Freez was voor zestig procent eigendom van Mediad. Dit betekent nog niet dat alle problemen voor Arrow in één keer verholpen zijn. Er wordt verwacht dat er tegen een eventuele licentie van Arrow bezwaar zal worden aangetekend door belanghebbenden.

VLAANDEREN: RAAD VAN STATE WIL 4FM EN QFM GROTENDEELS UIT ETHER

Zowat een op de drie frequenties die waren toegekend aan de commerciële radio’s Q-Music en 4FM moet volgens de Raad van State worden geschorst. Dat blijkt uit een arrest dat De Morgen kon inkijken en werd bevestigd door Paul Vandevelde, directeur-generaal van de Vlaamse administratie Media. Samen gaat het om twintig frequenties van de beide commerciële zenders, waaronder de belangrijkste zoals Antwerpen en Brussel.

OVERNAME ITN NEWS CHANNEL

De Britse tv-zender ITN News Channel is overgenomen door de commerciële mediagroepen Carlton en Granada. Die hebben het belang van 65% van het moederbedrijf ITN in de tv-zender overgenomen. De overige 35% van de aandelen zijn in handen van de kabelmaatschappij NTL. De nieuwszender zal geïntegreerd worden ITV News, dat al in handen was van Carlton en Granada. ITN News Channel startte in augustus 2000. De zender ging daarmee de strijd aan met BBC News 24 en het commerciële BSkyB Sky News.

UPC KRIJGT MEER TIJD

Kabelconcern UPC krijgt van zijn banken nog twee weken de tijd om tot overeenstemming te komen over een grootscheepse schuldensanering. Dat meldt het Financieele Dagblad vandaag naar aanleiding van een interview met een bankier die anoniem wil blijven. UPC schortte begin februari de rentebetalingen op obligaties op omdat het bedrijf de schulden wil omzetten in aandelen.

WIJZIGINGEN RTV-PAKKET UTRECHT

Op advies van de Utrechtse Programmaraad wordt het radio- en televisiepakket per 26 juni 2002 gewijzigd. Op deze dag wordt de Griekse televisiezender ERT Sat in het basispakket opgenomen. ERT Sat wordt toegevoegd op kanaal 23- (484,25 MHz). Tevens worden de frequenties van de radiozenders VRT Radio 1 (103,8 MHz), RNE Radio 1 (87,6 MHz), Radio Nationaal (88,1 MHz) en Yorin FM (88,5 MHz) gewijzigd. De radiozenders Business Nieuws Radio (107,9 MHz) en Radio 192 (102,8 MHz) worden nieuw aan het pakket toegevoegd. De zenders VRT Radio 2 en de Tweede Kamerlijn komen te vervallen. (o.a. Casema)

WIJZIGINGEN RADIOPAKKET ‘T GOOI

Op advies van de Programmaraad ‘t Gooi en omstreken wordt het radiopakket per 26 juni a.s. gewijzigd. Het betreft de kabelnetten van Casema in de gemeenten: Baarn, Blaricum, Breukelen, Bussum, Eemnes, ‘s-Graveland, Huizen, Loosdrecht, Maartensdijk, Naarden en Nederhorst ten Berg. Vanaf deze datum worden de frequenties van de radiozenders Radio M, Radio Noord-Holland, VRT Radio 1, Business Nieuws Radio, Colorful Radio en Radio Nationaal gewijzigd. De radiozenders BBC Radio 3 en WDR 3 worden vanaf deze datum nieuw aan het pakket toegevoegd. De programma’s BBC Radio 4, WDR 2 en Tweede kamerlijn komen te vervallen.

UPC: CARTOON NETWORK EN EUROSPORT UIT BASISPAKKET

Vanaf 17 juni as. zullen Cartoon Network en Eurosport uitsluitend worden aangeboden in UPC Digital en niet meer in in het standaardpakket van UPC zijn te vinden. In een groot aantal gemeenten zijn Cartoon Network en Eurosport reeds verdwenen uit het standaardpakket. Cartoon Network heeft alle kabelbedrijven in Europa verzocht de vrije doorgifte in het standaardpakket te staken. Zij stellen zich alleen beschikbaar in het digitale pakket. Met Eurosport heeft UPC een overeenkomst waarbij Eurosport zich in een aantal gemeenten van UPC alleen beschikbaar stelt voor digitale doorgifte via UPC Digital. Alleen in Gelderland (voormalig Gelrevision) zal UPC Eurosport en Cartoon Network nog enige tijd te zien zijn via het standaard- pakket. Hier zal echter ook “spoedig” een einde aan komen.  In Haarlem komt er geen vervangen voor Cartoon Network en Eurosport. In Hilversum wordt Euronews toegevoegd aan het pakket. In Friesland zal Cartoon Network worden vervangen door MTV.

PEPPI & KOKKI TERUG OP DE BUIS

De tv-matrozen Peppi & Kokki zijn vanaf 17 juni weer te zien op de buis. Kindernet Z@ppelin (Nederland 3) laat oude afleveringen van het stel herleven in het zomerprogramma Z@ppAchteruit, waarin oude kinderprogramma’s weer eens de revue passeren. Naast Peppi & Kokki zijn dat dit keer onder meer Floris, Bolke de Beer, Paulus de Boskabouter en Het geheim van Vredenhof. (ANP)

VILLA ACHTERWERK IN DE PRIJZEN

Drie programma’s van VPRO’s Villa Achterwerk hebben dinsdagavond op het Televisie Festival voor Kinderen in München de Prix Jeunesse gewonnen. Het is voor het eerst dat een omroep drie van deze onderscheidingen in de wacht sleept. De Prix Jeunesse voor Villa Achterwerk waren voor Poppentje van Roberta Amador en Camiel Schouwenaar (in de categorie tot en met 6 jaar), voor Geheime Gedachten van Simone van Dusseldorp (in de categorie 11 tot en met 15 jaar) en voor De dag dat ik besloot… Nina te zijn van Ingeborg Jansen (in de categorie 11 tot en met 15 jaar).

“NIEUWE OMROEP ZIET KANSEN”

De Nieuwe Omroep acht de kans de groot dat Raad van State, net als bij Veronica in 1977, de organisatie alsnog de status aspirant-omroep zal verlenen. Als dat gebeurt wil de omroep bovendien een compensatie voor alle sinds 2000 verloren gegane zendtijd. Het hoogste bestuursrechtscollege behandelde deze week het beroep van De Nieuwe Omroep tegen de weigering van staatssecretaris R. van der Ploeg (OC&W) om de omroep tot het publieke bestel toe te laten.

VAN GOGH VOLGT FORTUYN OP IN BUSINESS CLASS

Theo van Gogh wordt de opvolger van Pim Fortuyn in het tv-programma van Harry Mens op RTL5, ‘Business Class’. Van Gogh zal, net als Fortuyn vroeger, als analist wekelijks zijn licht laten schijnen op actuele gebeurtenissen. Bij de start van het nieuwe tv-seizoen zal Van Gogh tien keer bij Harry Mens aanschuiven. Daarna wordt bekeken of de samenwerking wordt doorgezet. Eerder deze week werd bekend dat Van Gogh bezig is met een tv-film over Pim Fortuyn. De film zou op 6 mei 2003, de dag van de moord, op tv moeten komen. (o.a. AD)

HSE NL/VLAANDEREN STAAKT UITZENDINGEN

De Nederlandstalige versie van Home Shopping Europe heeft dinsdagavond rond 22.00 uur haar uitzendingen voorlopig gestaakt. Op het kanaal van HSE is sinds die tijd een testbeeld te zien. Sinds afgelopen vrijdag was bekend dat de Amerikaanse eigenaar HOT Networks geen geld meer in de noodlijdende kabelzender wil steken. De afgelopen dagen waren er nog wel uitzendingen te zien van HSE maar was het niet meer mogelijk om bestellingen te plaatsen. Sinds dinsdagavond zijn er dus geen uitzendingen meer.

WAZ WIL KIRCHMEDIA

Een consortium onder leiding van de Duitse uitgever WAZ Gruppe staat op het punt KirchMedia over te nemen, zo meldden bronnen binnen het bankencircuit. ‘De onderhandelingen zien er veelbelovend uit. Behalve WAZ maken Commerzbank en Columbia TriStar van Sony ook deel uit van het consortium. Naar verluidt nemen WAZ en Commerzbank ieder een belang van 40%, terwijl Columbia TriStar 20% verwerft. WAZ zal de operationele leiding krijgen over KirchMedia, dat in april als eerste binnen de noodlijdende Kirch-Gruppe surseance van betaling aanvroeg. Naast het WAZ-consortium hebben er geen aspirant-kopers zich gemeld. (o.a. AD)

FORUM OP WEBSITE AD UIT DE LUCHT

Het open forum van de website van het Algemeen Dagblad wordt de laatste weken in toenemende mate misbruikt door bezoekers. Zo worden op het nieuwsforum mensen uitgescholden en bedreigd, aldus de redactie. Daarom is het volledige forum opgeschoond. Alle berichten zijn van het forum verwijderd. Daarnaast zal er een registratie voor bezoekers worden ingevoerd. Mensen die zich misdragen kunnen hiermee van het forum worden verwijderd en desnoods geweerd.

CVDM: NOORDZEE FM MOET MEER ‘NEDERLANDS’ UITZENDEN

Noordzee FM moet binnen drie maanden een kwart van de programmering uit Nederlandse muziek laten bestaan. Over een halfjaar moet dat minimaal de helft zijn, anders wacht een boete van 22.500 euro, zo heeft het Commissariaat voor de Media maandag beslist. Noordzee FM is tevreden met die uitspraak. In een eerdere uitspraak van het commissariaat stond dat 40 procent van onze programmering moest bestaan uit Nederlandstalige muziek. Nu gaat het om Nederlandse producties en daar kunnen wij beter mee uit de voeten, aldus maandag commercieel directeur Rob Zomer.

HMG TEGEN NAAM NIEUW RODDELBLAD

Juristen van de Holland Media Groep (HMG) buigen zich over gerechtelijke stappen tegen het nieuwe roddelblad NL Boulevard van voormalig hoofdredacteur van Story, Leo van Rooijen. De HMG vindt dat de naam van het nieuwe tijdschrift te veel doet denken aan het RTL4-programma ‘RTL Boulevard’, dat zich eveneens begeeft op het terrein van roddel- en entertainmentnieuws. Ook het maandblad Blvd (een afkorting voor Boulevard) is tegen de naam NL Boulevard. Een juridische brief is inmiddels naar NL Boulevard onderweg. (o.a. Algemeen Dagblad)

PILARCZYK TERUG OP DE RADIO BIJ YORIN FM

DJ en tv presentator Michael Pilarczyk zal na bijna vier jaar terug keren op de Nederlandse radio. Dit bericht Radio.nl.  Vanaf zaterdag 15 juni is Michael Pilarczyk weer te horen op YorinFM.

BBC WORLD TERUG IN BASISPAKKET AMSTERDAM

BBC World is vanaf maandag 10 juni weer te bekijken in Amsterdam en omgeving. Kabelexploitant UPC Nederland volgt hiermee het advies op van de Algemene Programma Raad (APR) die BBC World aanbeveelt wanneer een zender wegvalt in het basispakket. BBC World neemt de plek in van de kabelkrant Nieuwsnet9, dat haar activiteiten heeft gestaakt.

GEEN KABEL-TV IN KLAS JOURNALISTIEKSTUDENTEN

De tv’s in de klaslokalen van de School voor Journalistiek in Utrecht worden niet op de kabel aangesloten; dat zou tonnen kosten en dat geld is er niet. De docenten vinden het opmerkelijk en wrang dat de studenten binnen de muren van de School de actualiteit niet kunnen volgen. Directrice Van Schaveren merkt op dat de docenten bij de aanleg van de school zelf een kabelaansluiting niet nodig vonden. Een aantal docenten ontkent dat echter. (Villamedia)

COMMERCIELEN VRAGEN AANDACHT INFORMATEUR

De publiek omroep doet de commerciële omroepen oneerlijke concurrentie aan door de dubbele bekostiging (uit belasting- opbrengsten en reclame) waardoor de publieke omroep zich los van de marktomstandigheden gedraagt. Dat vindt de Vestra (koepel van commerciële omroepen), die informateur Donner aandacht vraagt voor de audiovisuele sector en de commerciële omroep in het bijzonder. De marktpartijen en de overheid moeten er samen voor zorgen dat een ruim en pluriform aanbod aan programma’s ontstaat waaruit de consument kan kiezen. Daarvoor moet de digitalisering van de ether worden bevorderd, satellietontvangst worden uitgebouwd en de kabel verder worden gedigitaliseerd. (o.a. Adformatie/Villamedia)

BELGIE: BEURS SCHORST AANDEEL VAN THINK MEDIA

Het aandeel Think Media is geschorst op de Euronext-beurs in Brussel. Volgens  Think Media gebeurde dat na tussenkomst van de politie, eerder was er sprake van het parket. Think Media is eigenaar van De Vrije Pers, dat P-Magazine en Ché uitgeeft, en waarbij ook radiozender 4FM hoort. De gewezen topman Maurice De Velder zit nog altijd in voorhechtenis in de cel. Vorige week maakte Think Media een fi- nancieel verslag bekend over het afgelopen boekjaar en daarin zouden fouten geslopen zijn, onder meer over transacties met Zillion-baas Verstraeten. Die zijn ongewild begaan en zullen worden rechtgezet, zegt Think Media. (VRTtxt)

XBOX-RECLAME IN UK VAN SCHERM GEHAALD

In Groot-Brittannië is een reclamespot voor de Xbox van het scherm gehaald. Kijkers waren geschokt door de beelden van de reclame waarin een pasgeboren jongetje razendsnel vanuit de baarmoeder door de lucht vliegt en als oude man in het graf ploft. De Independent Television Commission die in Groot-Brittannie toezicht houdt op de televisie heeft 136 klachten gekregen over het filmpje. Vooral de sterfscene in combinatie met de slogan ‘Life is short. Play more’ kon bij veel klagers geen goedkeuring wegdragen. (ANP)

WIJZIGING RADIOPAKKET IN LOOSDRECHT

In verband met het samenvoegen van de gemeenten ’s-Graveland, Loosdrecht en Nederhorst ten Berg tot één nieuwe gemeente Wijdemeren, is kabelexploitant Casema verplicht tot doorgifte van het programma van de lokale omroep in de 3 kabelnetten. De lokale omroep AROS wordt per 14 juni 2002 aan het radiopakket toegevoegd. De nieuwe radiozender AROS is te vinden op 92,3 MHz (mono)

CARTOON NETWORK EN NIEUWSNET9 VAN DE KABEL IN LAREN

Cartoon Network en Nieuwsnet 9 verdwijnen in juni uit het analoge televisiepakket in Laren. Turner Broadcasting System – de eigenaar van Cartoon Network – wil alleen doorgifte via digitale platforms. Het stoppen van de kabelkrantuitzendingen van Nieuwsnet 9 houdt verband met tegenvallende advertentie inkomsten. De Regionale Programmaraad ‘t Gooi en Omstreken is voorgesteld om de zenders Discovery Channel en The Box in ieder geval elk een eigen kanaal te geven. In plaats van Cartoon Network wil Multikabel EuroNews doorgeven. De wijziging staat gepland voor 17 juni.

NIEUWE CAO HMG: 2,2 PROCENT ERBIJ

De NVJ heeft donderdagavond met de directie van de Holland Media Groep een principe-akkoord bereikt over een nieuwe cao. Tegenover een gematigde loonsverhoging (2 x 2% over 21 maanden) staat wel een uiterste inspanning van de werkgever om de werkgelegenheid binnen het bedrijf te garanderen. Ook is er uitgesproken dat er geen plannen zijn om de bezetting van de nieuwsredactie af te bouwen. Tenslotte blijven alle bestaande arbeidsvoorwaarden, waar de werkgever aanvankelijk aan wilde tornen, intact. (Villamedia)

HOME SHOPPING EUROPE FAILLIET

Het thuiswinkelkanaal Home Shopping Europe (HSE) stopt ermee. Eigenaar HOT Networks heeft dat bekendgemaakt. Het bedrijf wil en kan niet langer geld in de noodlijdende kabelzender steken. HSE ging vorig jaar van start met een Nederlandstalig kanaal in Nederland en België. Er zijn ook HSE-kanalen in het Frans, Engels, Duits en Italiaans. Doordat Georg Kofler en Thomas Kirch sinds kort financiële problemen hadden, moest mede-aandeelhouder HSN alleen de financiële lasten dragen. De Amerikanen zijn daartoe niet langer bereid. (o.a Standaard)

NIEUWE INVULLING VOOR LEEG KANAAL NIEUWSNET9

Doordat de kabelkrant Nieuwsnet 9 gestopt is met haar uitzendingen is het televisiepakket in diverse gemeenten gewijzigd. In het televisiepakket van de gemeente Baarn is TVE Internacional aan het pakket toegevoegd. In Bussum, Huizen en Naarden is nog geen nieuwe invulling gevonden door de programmaraad aldaar. In Blaricum, Beukelen, Eemnes, ‘s Graveland, Loosdrecht en Nederhorst den Berg is The Box toegevoegd. Hierdoor kunnen Discovery Channel en The Box nu 24 uur per dag worden doorgegeven.

BERTELSMANN WIL TV-GROEP UITBREIDEN

Bertelsmann zou een grote acquisitie willen doen in de tv-wereld en daarvoor deze maand een zogenaamd benchmark bond van 1 miljard euro willen uitgeven. Ceo Thomas Middelhoff van Bertelsmann heeft verklaard dat hij zijn tv-groep wil vergroten en ook de muziekgroep moet worden uitgebreid. Bertelsmann heeft een meerderheidsbelang in RTL, Europa’s grootste tv-zendermaatschappij. Volgens Campaign gaan er geruchten dat Bertelsmann geïnteresseerd is in Britse tv. Ook zou het Duitse concern haar oog hebben laten vallen op platenmaatschappij Zomba. Bij Bertelsmann werden de geruchten overigens ontkend. (Adformatie)

HANNEKE GROENTEMAN WEG BIJ VPRO

Presentatrice Hanneke Groenteman verlaat de VPRO na een dienstverband van bijna tien jaar. Groenteman heeft haar conclusies getrokken, omdat de VPRO haar komend seizoen geen ‘brede’ talkshow kon bieden. Groenteman was gevraagd voor een kunstmagazine, maar daar heeft ze geen zin meer in. De 62-jarige presentatrice presenteerde al zeven jaar het cultuurprogramma ‘De Plantage’ en stopte daar juist mee om zich te verbreden. Groenteman zegt nog geen idee te hebben wat ze komend seizoen wel gaat doen.

LOKALE OMROEP NUTH TER ZIELE

De lokale omroep TVN Nuth is definitief ter ziele. Er is geen geld meer en volgens voorzitter Fred Dijkstra duurt het te lang voor de gemeente overgaat tot het uitbetalen van de subsidies. Het voortbestaan van TVN Nuth heeft vaker onder druk gestaan. De gemeenteraad is van oordeel dat het subsidiëren van media niet tot het takenpakket van de lokale overheid behoort. Verder waren er problemen met de vertraging van de kabelaansluiting. (Villamedia)

DELTA-TV STOPT UITZENDINGEN

De locale TV zender Delta TV stopt deze zomer met uitzenden. De sinds 20 April 1998 actieve joint venture van Delta (moeder van Zekatel) en Zeelandnet zegt z’n doel bereikt te hebben. Dat was naamsbekendheid te verkrijgen voor internet via de kabel via Zeelandnet. Kandidaten om de opengevallen plaats op het kabelnet in te nemen zijn o.a. Euronews, Animal Planet en EurosportNews. De programmaraad zal hierover beslissen. (M. Lobbezoo)

MANAGER NEDERLAND 3 NAAR LATE-NIGHTSHOW

Matthijs van Nieuwkerk, sinds 1 januari netmanager van Nederland 3, wordt mogelijk de presentator van een nieuw late-nightprogramma op Nederland 3. De VARA heeft plannen voor een talkshow op de late avond die kan concurreren met Barend en Van Dorp op RTL4. Voor het komende winterseizoen staan op Nederland 3 twintig nieuwe afleveringen gepland van De Gids, uitgezonden door de VARA en gepresenteerd door Van Nieuwkerk. De Gids, een programma over media dat afgelopen jaar voor het eerst te zien was, was de enige succesvolle debutant in een reeks van nieuwe late-nightshows op Nederland 3. Van Nieuwkerk viel dermate op door zijn kwaliteiten als presentator dat de VARA overweegt hem vijf dagen per week in te zetten als talkshow-host van een nieuw programma op de late avond. Dat zal op zijn vroegst per september 2003 te zien zijn.

CONSUMENTENBOND TEGEN OVERNAME CASEMA

De Consumentenbond is fel gekant tegen de overname van kabelexploitant Casema door Liberty Media. Liberty Media-eigenaar John Malone krijgt hierdoor een te grote machtsconcetratie, aldus de Bond. Malone heeft ook zeggenschap in het grootste Nederlandse kabelbedrijf UPC. Door de overname van Casema krijgt hij meer dan de helft van de ruim 6 miljoen Nederlandse kabelaansluitingen in handen. Zodra alles officieel is, wil de Consumentenbond bij kartelwaakhond NMa een verzoek indienen om de overname te onderzoeken.

PUBLIEKE OMROEP VREEST BEZUINIGINGEN

De Raad van Bestuur van NOS heeft een brief gestuurd naar informateur Donner waarin ze zich sterk maakt voor handhaving van het programmabudget. Volgens voorzitter Wolffensperger maakt de publieke omroep zich ernstig zorgen over bezuinigingsplannen. Dat maakte hij dinsdag op een persconferentie bekend. ,,Besparing op het huidige budget heeft een dramatische uitwerking op de omroepen. Zij worden dan kapot gemaakt. Iemand die dat voorstelt, moet de verkiezingsuitslag goed in ogenschouw nemen. Daaruit bleek namelijk dat mensen het gevoel hebben dat zij bereikt worden. Wij moeten ons dat aantrekken.”

De bezuinigingsplannen komen met name van de VVD. In het verkiezingsprogramma van de VVD stelt de partij voor voor 155 miljoen euro te bezuinigen op de publieke omroep. Volgens de Raad van Bestuur blijft dan slechts anderhalve zender over. Behalve VVD en CDA doet ook de LPF mee aan de formatiebesprekingen. ,,Het omroepstandpunt van de LPF is ons geheel onbekend”, gaf Wolffensperger toe.

SBS KOOPT UITWEDSTRIJDEN VAN ORANJE

SBS6 heeft beslag weten te leggen op de uitzendrechten van de uitwedstrijden van het Nederlands elftal in de aanloop naar het EK-voetbal in 2004. Dat heeft een woordvoerder van SBS bekendgemaakt. Eerder sloot SBS al een overeenkomst met de KNVB voor de thuiswedstrijden in de EK- kwalificatiereeks. SBS6 heeft stevige plannen met Oranje. Zo komt er in de aanloop naar de wedstrijden een dagelijks ‘Oranje-journaal’. Hierin zullen onder meer tegenstanders worden geanalyseerd. Daartoe wil SBS6 een aantal nieuwe analisten aantrekken.

YORIN GAAT VERDER MET THE BAR

Tv-zender Yorin gaat ondanks tegenvallende kijkcijfers verder met het reallife- programma The Bar. Dat heeft het station na dagenlang vergaderen dinsdag besloten. ,,Het heeft er om gespannen”, geeft een woordvoerster toe. ,,Maar we denken dat met extra impulsen het programma toch interessant blijft tot de oorspronkelijk geplande einddatum van 2 juli. We gaan de individuele strijd meer voor het voetlicht brengen, maar doen dat binnen het oorspronkelijk vastgestelde programmabudget.”

“DUITSE TV-KIJKERS: HUP HOLLAND HUP”

Theo Reitsma, Eddy Poelmann, Frank Snoeks en Evert ten Napel worden nu ook beroemd in Duitsland. In de langgerekte grensregio kunnen de oosterburen met een ouderwetse antenne op het dak de tientallen wedstrijden ontvangen, die de Duitse publieke omroepen niet mogen uitzenden. Het tv-signaal is tot 80 km ver in Duitsland op te pikken. `Hup holland Hup’, schrijft een Duitse krant. `Alleen dankzij Nederland kunnen we het WK zien.’ In de Bondsrepubliek worden slechts 25 van de 64 ontmoetingen door de publieke omroepen g etoond. Wie de overige duels wil zien, moet diep in de portemonnee tasten voor een decoder en een abonnement op de betaaltv-zender Premiere.

OERLEMANS WINT GOUDEN ROMY

Na het mislopen van de Gouden Roos van Montreux heeft Reinout Oerlemans, bedenker en producent van De Nationale IQ-Test, tóch nog een zeer prestigieuze prijs voor dit programma mogen ontvangen. Afgelopen zaterdag ontving hij in Wenen de Gouden Romy . Deze Oostenrijks- Duitse prijs voor het beste programma-idee wordt jaarlijks uitgereikt. Dit jaar streek de Duitse versie van het internationaal succesvolle format van De Nationale IQ-Test met de eer. (o.a. Villamedia)

DELFT: NIEUWE INVULLING KANAAL CONCERTRADIO

Op advies van de Programmaraad Delft wordt het radiopakket per 12 juni 2002 gewijzigd. De radiozender ID&T Radio wordt vanaf deze datum nieuw aan het radiopakket toegevoegd. Sinds medio 2000 was in verband met het stoppen van Concert Radio één frequentie vrij.

WIJZIGING TV-PAKKET IN DE BOLLENSTREEK

Op gezamenlijk advies van de Programmaraad en CAI Bollenstreek wordt het televisiepakket per 13 juni a.s. gewijzigd. Het betreft het kabelnet in de gemeenten Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Sassenheim en Voorhout. Het televisieprogramma BBC World wordt vanaf  deze datum doorgegeven op kanaal 10 (210,25 MHz), het kanaal waarop voorheen Mij TV te zien was.

ONTSLAGEN BIJ NU.NL

Nederlands enige algemene internet-only nieuwssite NU.nl verkleint per 1 juli de redactie van 7 FTE’s naar 3 in een poging het hoofd boven water te houden. Aan ontslag van een aantal redacteuren is niet te ontkomen. Het aantal pageviews groeit, de site voorziet duidelijk in een behoefte, maar er komt te weinig geld binnen van betalende adverteerders, en het publiek laten betalen voor nieuwsproducten is riskant en de techniek staat nog in de kinderschoenen. In het nieuwe concept wordt een deel van de nieuwsstroom geleverd door de digitale knipseldienst Howards Home. (Villamedia)

NATUURFILMER VAN LAWICK (65) OVERLEDEN

In een ziekenhuis in de Tanzaniaanse stad Dar es Salaam is zondag de Nederlandse natuurfilmer Hugo van Lawick (65) overleden. Dat heeft producent Nature Conservation Films (NCF) in Amsterdam maandag bevestigd. Van Lawick leed aan longemfyseem. Van Lawick kreeg ooit een Emmy Award voor zijn film ‘The people of the forest’ en een oeuvreprijs op een festival in Bristol. De film ‘Serengeti Stories’ over het leven van de natuurfilmer werd in november 1999 bekroond met een publieksprijs op het internationale filmfestival ‘Jules Verne Adventure’ in Parijs. Bij het grote publiek verwierf hij de meeste bekendheid met zijn bioscoopfilms ‘The leopard son’ en ‘Serengeti Symphony’.

ONTBIJTTV LAAT KIJKERS RAPPORTAGE MAKEN

Het KRO-ochtendprogramma OntbijtTV, dat na deze maand wegens geldgebrek moet stoppen, laat in de laatste uitzendingen kijkers een reportage maken. In ‘de keus van de kijker’ mogen zij onderwerpen laten zien waarvan zij vinden dat ze te weinig aandacht krijgen. De KRO hoopt dat de laatste uitzendmaand op deze manier niet ongemerkt voorbij gaat. Om diezelfde reden nodigt het programma elke dag gasten uit die in de afgelopen acht jaar regelmatig te gast waren. Gezamenlijk maken zij een kunstwerk dat op 28 juni wordt | voltooid. (ANP)

RADIO 192 IN DEVENTER OP DE KABEL

Sinds zaterdag 1 juni 2002 is Radio 192 ook te ontvangen op de kabel in Deventer op 103.1 FM

ONTSLAGEN BIJ REDACTIE LEIDSCH DAGBLAD

De Hollandse Dagblad Combinatie, waar onder meer het Leidsch Dagblad onder valt, gaat bezuinigen. De hoofdredactie wil de krant inkrimpen. Dat gaat ten koste van een aantal regionale pagina’s, zo blijkt uit een vertrouwelijk plan. In totaal verdwijnen zo’n dertig arbeidsplaatsen, waarvan een deel bij het Leidsch Dagblad. De redactieraad is teleurgesteld in de eigen hoofdredactie. Eerder dit jaar verzette de redactie zich nog samen met de hoofdredactie tegen bezuinigingsplannen van de directie.

MESSAGE4U STAAKT DIENSTEN

Message4U stopt met het aanbieden van zijn unified messaging diensten. Het bedrijf stort zich volledig op het versturen van sms-berichten.  Vanaf 15 juli is het niet meer mogelijk om gebruik te maken van de 084- telefoonnumers van Message4U voor het ontvangen van faxen en voicemails, schrijft het bedrijf in een e-mail aan zijn gebruikers. Message4U gaat zich volledig richten op het leveren van (deels betaalde) sms-diensten. Volgens het bericht is Message4U nog in gesprek met een partij die de gebruikers en telefoonnummers zou willen overnemen. Wie die partij is, schrijft Message4U niet in zijn e-mail. (o.a Webwereld)

TV-ZENDER NIEUWSNET 9 UIT DE LUCHT

De regionale tv-zender NieuwsNet 9 is sinds vrijdagnacht uit de lucht. De kabelkrant van het Telegraaf-concern heeft jaren geprobeerd om een plaats op de markt te verwerven. Maar door tegenvallende advertentie-inkomsten is de stekker eruit gehaald. “Een goede exploitatie was niet meer mogelijk.” De toekomst van de kabelkrant met muziek en lokaal nieuws was ook somber vanwege de opstelling van de APR. Dit adviesorgaan wilde het kanaal na de zomer uit het tv-basispakket halen. NieuwsNet 9 zou aanvankelijk per 1 juli stoppen, maar de directie besloot dit een maand te vervroegen. (AT 5)

NIEUWE VORMGEVING V8

Met ingang van maandag 3 juni start V8 met een nieuwe vormgeving. Tevens krijgt elke dag van de week zijn “eigen gezicht”. Deze gezichten zullen de komende maanden worden gezocht met behulp van de ‘Be a model, Be V8’ actie. Eind augustus zal de actie worden afgerond, en vanaf 1 september zal het resultaat op televisie te zien zijn, aldus het persbericht van V8.

VERHUIZING RTV WEST: WEBSITE EN TELETEXT NIET ACTUEEL

In verband met de verhuizing van RTV West is er van zondagmiddag vier uur tot maandagmiddag geen actuele berichtgeving op de website van RTV West: (www.rtvwest.nl). Door het overbrengen van de apparatuur van het oude pand in Rijswijk naar het nieuwe pand aan de Laan van ‘s Gravenmade kan de website tijdelijk niet worden bijgewerk. Maandag vanaf tien uur ‘s ochtends is TV West Teletext om dezelfde reden enkele uren uit de lucht. Vanaf maandagmiddag moeten internet en teletext weer normaal functioneren. (RTV West)

LIBERTY MEDIA DEFINITIEF NIEUWE EIGENAAR CASEMA

Liberty Media neem kabelmaatschappij Casema defintief over van de huidige eigenaar, France Telecom. Dat heeft Casema-directeur Henk de Goede vrijdag bevestigd tegen over De Telegraaf. Met de overname van de kabelaar krijgt Liberty Media 60% van de Nederlandse kabelaansluitingen in handen. Het bedrijf heeft, via de moeder UGC, waar John Malone de scepter zwaait, ook een doorslaggevend belang in kabelaar UPC. Beide partijen deden geen mededelingen over de prijs die Liberty voor Casema heeft betaald. Volgens eerdere geruchten in de markt zou het Amerikaanse concern bereid zijn € 850 miljoen voor de Nederlandse kabelaar willen betalen. France Telecom kocht het bedrijf vijf jaar geleden voor € 400 miljoen van KPN. Verwacht wordt dat de overname op grote belangstelling van de mededingingsautoriteit NMA kan rekenen. Casema en UPC hebben samen twee- derde van de markt in handen.

RADIO VERONICA BREIDT PROGRAMMERING UIT

In afwachting van de etherfrequentie-verdeling wordt met ingang van zaterdag 1 juni de programmering van Veronica Radio uitgebreid. Vanaf die datum is elke zaterdagavond van 22.00 tot 23.00 uur het non-stop soulprogramma ‘Soul II Soul’ te horen. Verder zal elke werkdag tussen 18.00 en 21.00 uur Michiel Veenstra zijn gelijknamige programma presenteren. Michiel gaat het eerste stuk ‘leven’ in Veronica Radio brengen. Veel muziek, maar dan met een persoonlijke noot. Iedere vrijdagavond tussen 18.00 en 20.00 uur zal het non-stop terramix disco/dance programma ‘Into the Groove’ te horen zijn. Hierin komen alle ‘classic’ dancehits van eind jaren ’70 tot begin jaren ’90 nog eens voorbij. ‘Into the Groove’ wordt geproduceerd door Martin Boer, bekend van o.m. de Turn up the Bass Mix en de Veronica MegaMix en tevens als producent van 2 Brothers on the 4th Floor.

HAN REIZIGER BETREURT OPHEFFING ‘VRIJE GELUIDEN’

Han Reiziger, bekend van het VPRO-muziekprogramma Reiziger in Muziek, vindt het verschrikkelijk jammer dat de omroepen willen stoppen met Vrije Geluiden (de opvolger van zijn televisieprogramma). ,,Het is de taak van de publieke omroep om zo’n programma uit te zenden. Ik vind het erg voor de muziek. Cultuur wordt weer op de achtergrond geschoven”, aldus de Hilversummer.

BONDEN TEVREDEN MET SOCIAAL PLAN ENDEMOL

Entertainmentbedrijf Endemol Nederland heeft met vakbonden een sociaal plan opgesteld voor de circa 300 personeelsleden voor wie geen werk meer is. Volgens FNV Kiem en CNV Media wordt zoveel mogelijk getracht overtollige mensen te herplaatsen, zowel binnen het bedrijf als elders. Medewerkers van wie de arbeidsplaats komt te vervallen, krijgen minstens zes maandsalarissen mee. Gedwongen ontslagen zijn niet de bedoeling, zoals Endemol al eerder had aangegeven. Vakbond CNV Media spreekt van een ,,goudgerand sociaal plan” en ook FNV Kiem is tevreden. De reorganisatie wordt waarschijnlijk nog dit jaar afgerond. Nederlands grootste maker van tv- programma’s heeft na de reorganisatie nog circa 800 werknemers.

NIEUWE PAND RTV WEST OFFICIEEL GEOPEND

Het nieuwe pand van Radio en TV West is gisteravond officieel geopend door Burgemeester Wim Deetman van Den Haag en commissaris van de koningin van Zuid-Holland Jan Franssen. Tijdens de openingsuitzending zamelde RTV West geld in voor een nieuw theater in het Zuiderpark voor mensen met een verstandelijke handicap. In een speciaal daarvoor georganiseerde veiling werden allerlei voorwerpen van bekende Nederlanders bij opbod verkocht. Tot nu toe is er 50.000 euro bij elkaar gebracht.

LPF EN VVD ZETTEN MES IN PUBLIEKE OMROEP

De LPF en de VVD willen het mes zetten in de publieke omroep en de NOS, meldt De Telegraaf. De omroepen moeten volgens die partijen jaarlijks 30 miljoen euro bezuinigen en de macht van de omroepen over de NOS moet worden gebroken door ontmanteling van de invloedrijke Raad van Toezicht. Het CDA is tegen die ingreep. CDA-leider Balkenende was jarenlang vice-voorzitter van de NCRV en onderhoudt nauwe banden met de publieke omroep. Het AD meldt dat de LPF de 33-jarige veilingmeester van Sotheby’s, Miety Heiden, als staatssecretaris voor Cultuur en Media naar voren schuift.

DE MOL VERLAAT RAAD VAN BESTUUR ENDEMOL

John de Mol stapt op als voorzitter van de raad van bestuur van televisieproducent Endemol. Hij hoopt binnen negen maanden een opvolger te vinden. Dat zegt De Mol in een interview met de Geassocieerde Pers Diensten (GPD). De Mol zal zich daarna buiten de raad van bestuur als chief creative officer van Endemol gaan richten op televisie en internet.

MEER SUBSIDIE VAN RTV RIJNMOND EN RTV WEST

Provinciale staten van Zuid-Holland hebben deze week besloten de regionale omroepen RTV West en RTV Rijnmond elk jaarlijks een kwart miljoen euro meer subsidie te geven, zodat elk dan zo’n 7 miljoen euro per jaar krijgt. Ook is een bijdrage van 660.000 euro in de verhuiskostenkosten toegezegd. (Villa)

VARA BLIJFT TOT 2004 OP 747AM

De VARA blijft uiterlijk tot 1 januari 2004 programma´s maken op Radio 747 AM. Dit is besloten na overleg van de VARA met de Raad van Bestuur van de NOS. De VARA liet onlangs nog weten uiterlijk per 1 januari 2003 te willen stoppen met de programma´s op Radio 747 AM. Programmadirecteur Ton van Brussel: De Raad van Bestuur van de NOS heeft te kennen gegeven dit te kort dag te vinden. (o.a. ANP/NRC)

ALEXANDER HOLLAND LEIDT CINENOVA

Alexander Holland wordt managing director van Cinenova. Holland volgt Jan Zwerus op, die de zender in mei 2000 lanceerde. Hij wordt verantwoordelijk voor het leiden van de multiplex kanalen en moet het aantal abonnees laten groeien. Holland was general manager bij TV Files SpA in Londen. (Adformatie)

RADIO 1 NIET MEER LIVE VIA INTERNET

Radio 1 is binnenkort niet meer live op internet te beluisteren. De licentiekosten worden te hoog gevonden en er is te weinig capaciteit, blijkt uit een intern mailtje aan de internetmedewerkers van de publieke omroepen. Voor de uitzendingen die blijven, gaat de omroep een andere techniek gebruiken: WindowsMedia. Dat zijn Radio 2, -3 en -4, 747AM en Concertzender. De archivering van radioprogramma’s en de livestreams van de Wereldomroep en de eventuele livestreams van Nederland 1, -2 en -3 blijven buiten de veranderingen. (villamedia)

ONTBIJT TV KRIJGT VOLGEND SEIZOEN VERVOLG

Het actualiteitenprogramma Ontbijt TV krijgt in het nieuwe seizoen een vervolg. KRO, AVRO en NCRV zijn dat vrijdag overeengekomen. Er komt een nieuw gezamenlijk actualiteitenprogramma met een nieuwe naam. Een woordvoerder van de NCRV heeft dat laten weten. KRO’s Ontbijt TV had vrijdagochtend de laatste uitzending. Het nieuwe ochtendprogramma wordt uitgezonden vanaf 2 september. Er komt een gezamenlijke redactie met mensen van de drie omroepen. Volgens de zegsman wordt het wel een ,,slanker” programma dat met een kleiner budget zal worden gemaakt. Hoeveel geld daar mee is gemoeid, kon hij niet zeggen.

“COMMERCIELE RADIOZENDERS HANGEN VLAG UIT”

De commerciële radiostations reageren vrijdag verheugd op het standpunt van de onderhandelaars in de kabinetsformatie over verdeling van de radiofrequenties. CDA, LPF en VVD willen de frequenties niet veilen maar verdelen onder de stations. Criteria bij de verdeling zijn onder meer de omzet en het bereik van de stations. ,,Als dit waar is, hangen wij de vlag uit’, zegt Martin Banga van de Vereniging Commerciële Radiostations. ,,Hiermee zou een einde komen aan twaalf jaar discussie.”

FOX-KIDS IN MARTINAIR-TOESTELLEN

Kleine (maar ook grote) Martinair-passagiers kunnen per 1 juli aan boord kijken naar een speciaal Fox Kids entertainment kanaal. Ook komt er een Fox Kids-muziekkanaal. Op de zender zijn cartoons als Eek! the Cat, Mad Jack the Pirate en Walter Melon te zien. Fox Kids is hiermee de eerste Nederlandse kinderzender die letterlijk in de lucht te zien is. De samenwerking met Fox Kids betekent een uitbreiding van de Martinair kinderservice. Dit houdt in dat op intercontinentale vluchten voorafgaand een speciale kindermaaltijd kan worden besteld. Daarnaast bevat het Martinair Magazine een speciaal kinderkatern.

WIJZIGING TV-PAKKET OOSTERHOUT: V8 ERBIJ

Op advies van de Programmaraad Oosterhout wordt het televisiepakket per 2 juli a.s. gewijzigd. Het televisieprogramma V8 wordt vanaf deze datum doorgegeven op kanaal 60 (783,25 MHz), het kanaal waarop voorheen Duitsland 3 (WDR)  te zien was. Het televisieprogramma Fox Kids zal het ochtend- programma verzorgen

FRANSE LCI WIL INTERNATIONALE NIEUWSZENDER WORDEN

De Franse zender LCI wil een wereldwijde Franstalige satellietzender worden, vergelijkbaar met CNN en BBC World. LCI (La Chaine Info) heeft de CSA, de instantie die in Frankrijk over de audiovisuele sector gaat, geïnformeerd over haar plannen. De zender wil in 2003 wereldwijd gaan uitzenden, meldt Adage. Binnenkort worden er nieuwe frequenties voor digitale tv uitgedeeld. Daarnaast hekelde de herkozen president Jacques Chirac onlangs het ‘nieuwsmonopolie’ van de BBC en CNN. Daar zou een internationale Franse nieuwszender tegenover moeten staan.

VAN ROYEN NAAR SBS NIEUWS

SBS-presentator Ton van Royen wordt een van de gezichten van het vernieuwde SBS Nieuws, dat per september elke werkdag om 19 uur te zien is op SBS6. De zender is nog op zoek naar andere ‘archors’. Kay van der Linde is niet langer in beeld hiervoor. De ex-campagneleider van Leefbaar Nederland heeft afgezegd. SBS geeft zijn nieuwsrubriek met ingang van september een nieuwe vorm, waarbij meer tijd wordt ingeruimd voor analyses en reportages vanuit de samenleving. SBS wil zo gehoor geven aan de recente roep bij de kijkers om ‘volksnieuws’. (o.a. AD)

NOZEMA MAG KANAAL 9 IN DE LUCHT HOUDEN

Zenderexploitant Nozema hoeft de uitzendingen van Kanaal 9 niet te staken,heeft de Raad van State bepaald. De zender staat op de zendmast in IJsselstein, zonder vergunning. Daarom eiste de gemeente sluiting.  (NOStt)

ONRUST BIJ KLO OVER OVERNAME

Bij de afdeling Kijk- en LuisterOnderzoek van de NOS is grote onrust ontstaan over de mogelijke overgang naar het onderzoeksbureau Intomart. De NOS en het onderzoeksbedrijf onderhandelen daar op dit moment over. De NOS heeft dat donderdag laten weten. De afdeling, die het kijk- en luistergedrag in Nederland bijhoudt, maakt volgens de NOS structureel verlies. Volgens de omroep horen de werkzaamheden niet bij de kerntaken van de NOS. Als er overeenstemming komt, gaat de afdeling na oktober naar Intomart.

OMROEPEN ONTKENNEN KARTELVORMING

De publieke omroep wijst de klachten van filmdistributeur ABC Distribution over vermeende kartelvorming bij filmaankopen af. ABC heeft hierover een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De klacht richt zich tegen de afspraak dat omroepen niet bieden op pakketten waarop een ander een optie heeft. “Zij vinden dat wij te weinig bieden, wij vinden dat zij te veel vragen. Je dacht toch niet dat we ons tegen elkaar laten uitspelen”, zo reageert een woordvoerder van de publieke omroepen.

DUITSLAND-ZUID KOREA: 1,8 MILJOEN KIJKERS

Gemiddeld 1,8 miljoen mensen hebben woensdag volgens de NOS de voetbalwedstrijd Duitsland – Zuid-Korea bekeken. De halve finale is daarmee het best bekeken doordeweekse duel van het wereldkampioenschap, aldus de omroep. Acht van de tien mensen die televisie keken, hadden afgestemd op de voetbalwedstrijd. De meeste aandacht was er tot nu toe voor Zuid-Korea – Spanje met 2,1 miljoen kijkers. Die wedstrijd was afgelopen zaterdag.(ANP)

WIJZIGING TV-PAKKET CAPELLE AD IJSSEL

In overleg met Commissie CAI wordt het televisiepakket per 1 juli 2002 gewijzigd in Capelle ad Ijssel door Casema. Het televisieprogramma BBC World wordt vanaf deze datum doorgegeven op kanaal 61+ (793,25 MHz), het kanaal waarop voorheen DSF op experimentele basis te zien was.

SBS6 WIL JANSMA EN KIEFT OP “ORANJEZENDER”

Kees Jansma en Wim Kieft moeten het duo worden dat SBS 6 profileert als Oranjezender. SBS 6 zendt de komende vier seizoenen de thuiswedstrijden van het Nederlands elftal uit. De productie daarvan, en van rond de interlands uit te zenden Oranje-journaals, is uitbesteed aan WK Producties, het nlangs opgerichte televisiebedrijf van Kees Jansma en mede-vennoot Will Moerer. Jansma en Kieft zijn nu en de komende seizoenen als presentatoren exclusief aan Canal+ verbonden

ZEROBASE: WERKZAAMHEDEN R’DAM WAALHAVEN

De werkzaamheden voor het zerobase-project voor de zender in Rotterdam-Waalhaven zijn gestart. Vanaf september zullen er op deze zender veel veranderingen plaatsvinden mbt Zerobase.

ZEROBASE: HET “ZWARTE PIETEN” IS BEGONNEN

Een dag nadat staatssecretaris de Vries een brief heeft gestuurd aan de Tweede Kamer waarin wordt medegedeeld dat de implementatie van het Zerobase gevaar loopt door de slechte samenwerking tussen de zenderexploitanten Nozema en Broadcast Partners, is het “zwarte pieten” begonnen. Beide zenderexploitanten publiceerden vandaag een persbericht waarbij zij voornamelijk elkaar de schuld geven van de vertraging. Broadcast Partners geeft in haar persbericht aan dat de Nozema niet meewerkt bij het gebruik van haar opstelpunten en geen inzake geeft in de milieuvergunningen. Nozema bericht in haar persbericht dat “de concurrent” weigerde de milieu- aanvragen te ondertekenen. Hierdoor zou het proces maandenlang zijn vertraagd.

KARTELKLACHT TEGEN PUBLIEKE OMROEP BIJ NMA

Filmdistributeur ABC Distribution heeft woensdag een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) wegens kartelvorming door de publieke omroep. Volgens het bedrijf stemmen de uitzendgemachtigden hun inkopen op elkaar af. Verder misbruiken zij hun ,,economische machtspositie”, aldus de firma. De klacht van de distributeur is gericht tegen de NOS, NPS en vijftien omroepverenigingen en gaat om het inkopen van uitzendrechten voor kwaliteitsfilms en documentaires.

HILVERSUMS MEDIAPARK IN DE VERKOOP

Het Nederlands Omroepproductiebedrijf NOB is begonnen met de verkoop van het MediaPark in Hilversum, omdat het niet tot de kerntaken behoort. Het Park is bijna 30 hectare groot, waarvan het NOB er zo’n 26 in eigendom heeft, met rond 50.000 m2 verhuurde kantoor-, studio- en overige ruimte. Het Park is hét centrum voor (multi)media in Nederland en huisvest publieke en commerciële omroepen, producenten en multimediabedrijven. Samen met de NOS, de gemeente en de provincie is een Masterplan opgesteld voor (her)ontwikkeling. (o.a. Villamedia)

IVO NIEHE VERKOOPT TV-BEDRIJF

TROS-presentator Ivo Niehe is van plan zijn productiebedrijf te verkopen aan concurrent René Stokvis Producties. De deal zou bijna rond zijn, zo schrijft Veronica Magazine. Welk bedrag Stokvis betaalt voor Ivo Niehe Producties is onbekend. Lang voor Stokvis waren KPN en World Online in de race om het bedrijf van het TROS-gezicht over te nemen. Als het contract rondkomt, blijft Ivo Niehe gewoon presenteren bij de grootste familie van Nederland. Voor hen maakt hij onder meer de ‘TV Show’. (o.a. Veronica)

VERTRAGING DREIGT BIJ ZERO-BASE IMPLEMENTATIE

Er dreigt vertraging te ontstaan bij de implementatie van het Zerobase-plan voor de verdeling van de FM-frequenties. Een groot aantal benodigde bouw- en milieuvergunningen zijn nog niet aangevraagd. In een brief aan de Tweede Kamer schreef de staatssecretaris gisteren dat de noodzakelijke samenwerking tussen Nozema en Broadcast Partners slecht verloopt. De twee zendmaatschappijen moeten 26 grote zendmasten gereed maken voor de verdeling van radiofrequenties per 1 september. Er moeten daarom bij gemeenten bouw- en milieuvergunningen worden aangevraagd. Nozema en Broadcast Partners hadden in een convenant toegezegd dat ze dat samen zouden doen, zodat op 1 september minimaal 60 procent van de frequenties aan de zenders kan worden gegeven. De Vries schrijft dat de zendmaatschappijen de afspraken nu niet nakomen, meldt het ANP. Er is nog maar een paar van de tientallen benodigde vergunningen aangevraagd en er is er nog geen enkele verleend. Ze noemt de situatie ‘zorgwekkend’ omdat er vertraging dreigt bij het beschikbaar komen van de frequenties. (o.a Adformatie)

VPRO BETAALT NIET LANGER MEE AAN NIEUWJAARSCONCERT

De stopzetting dreigt van de jaarlijkse uitzending van het Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble. De VPRO wil namelijk niet langer meebetalen. Eerder haalde de VPRO al het muziek- programma Vrije Geluiden van de buis. De VPRO is al enige tijd bezig aan een herbezinning op tv-gebied. Volgens VPRO-directeur is het na acht jaar steun aan het Nieuwjaarsconcert wel welletjes. Het gaat om behoorlijke bedragen,dit jaar was het 68.000 euro. De programmaformule had wel het nodige succes. Het Blazersensemble voerde composities van kinderen uit. Een aantal van die jonge componisten is zelfs doorgestroomd naar het conservatorium. (NOStt)

DEBBY PETTER NIEUWE PRESENTATRICE STUDIO NL

Debby Petter presenteert vanaf het najaar Studio NL op BVN-TV. Samen met Hadassah de Boer is ze in het actualiteitenprogramma te zien. Het duo wisselt de presentatie af met de huidige presentatoren Karin van den Boogaert en Jeroen Kramer. (ANP)

WEER LANGE JOURNAALS IN DE OCHTEND

In navolging van het succes van vorig jaar, gaat de NOS dit jaar opnieuw lange ochtendjournaals uitzenden in de zomer. Vanaf maandag al is het eerste verlengde NOS Journaal te zien. In het 17 minuten durende bulletin zit naast het wereldnieuws een krantenoverzicht, een uitgebreid weerbericht en beursinformatie. Ook de redactie van ‘Studio Sport’ levert een bijdrage. De Journaals zijn te zien tussen 7.00 en 9.00 uur. Elk heel uur is er een nieuw bulletin, dat daarna twee keer wordt herhaald. (ANP)

X-FM TREEDT TOE TOT CRN

De jongerenzender XFM is toegetreden tot het zenderpakket van CRN, de verkoopmaatschappij van commerciële regionale radiozenders. De uitzendingen van XFM zijn in geheel Brabant en Limburg te beluisteren op de kabel en de jongerenzender is één van de kandidaten voor FM- frequenties. Als ‘The New Powerstation’ richt XFM zich met non-stop dancemuziek op jonge luisteraars tussen de 15 en 25 jaar. CRN verwacht door de toetreding van XFM de ‘onderlaag’ van de primaire doelgroep 20 – 34 jaar te versterken. (Adformatie)

DRIEHUIS KRAAKT PLAN NOVA

‘Drijfzand’, zo typeert presentator Kees Driehuis (VARA) het plan voor een nieuwe Nova, waarover hoofdredacteur Rik Rensen van Nova zondagmiddag met zijn redactie sprak. Driehuis: ‘Het Sportjournaal trekt twee keer zoveel kijkers als Nova; Ferry Mingelen van Den Haag Vandaag heeft al honderd jaar een hek om zijn paleis staan. Die rubrieken gaan zich niet aan kolonel Rensen uitleveren, wat hij ook denkt. Het enige wat Rensen nu heeft, zijn twee nieuwe presentatoren en ruzie.’ ‘Wat ons gebeurt, kan de redactie ook overkomen. Afgelopen dinsdag zei Rensen dat er aan de presentatoren niets deugt. Nu zegt hij: als we ons bijscholen, mogen we misschien blijven. Het wordt steeds beledigender. ‘  Driehuis zal de komende week niet presenteren. Vrijdag gaat hij op vakantie. En daarna? ‘Ik verwacht dat er tussen de VARA en de NPS wel iets zal gebeuren. Mijn advies aan de VARA is: stap eruit, en begin de actualiteitenrubriek die Nederland 3 nodig heeft. Misschien kan de VARA Nova overnemen.’ (Volkskrant)

VERKEERDE FILM: SEKS IN PLAATS VAN KOMEDIE

Kijkers die zaterdagavond even na half tien afstemden op Yorin voor de komische film Man of the house met Chevvy Chase en Farrah Fawcett, kregen een bijzondere verrassing voorgeschoteld. In plaats van een luchtige familiefilm voor 12 jaar en ouder werd vanaf dat vroege tijdstip een erotische film vertoond. Pas tegen half elf werd de gewaagde film vervangen door Caddyshack, een golffilm met Chase en Bill Murray. Deze film werd overigens zonder ondertiteling uitgezonden. (ANP)

DT HOOPT OP VERKOOP KABELNETWERK

Deutsche Telekom heeft een aantal kandidaatkopers gevonden voor haar zes overgebleven regionale breedbandkabelnetten in Duitsland. Het is daarbij niet waarschijnlijk dat de netwerken naar één koper zullen gaan, omdat er dan een monopolie kan optreden op de kabelmarkt. Eerder dit jaar sprak het Duitse kartelbureau een veto uit over de verkoop van de netwerken aan Liberty Media. Volgens de instantie zou deze Amerikaanse kabelgigant daarmee een nieuw monopolie in het leven roepen. (o.a. FD)

192 VANAF 2002 OP DE KABEL IN BRABANT EN LIMBURG

Alle Essent Programmaraden in Brabant en Limburg hebben een positief advies uitgebracht om Radio 192 vanaf 2 januari 2003 op de kabel te zetten. Het gaat hier om ruim 1,2 miljoen aansluitingen.

192 OP DE KABEL IN HARDERWIJK EN HIERDEN

Radio 192 komt met ingang van 26 juni a.s. op de kabel in Harderwijk en Hierden via de frequentie 96.0 FM.

“ITALIANEN WILLEN MEER TV-RECLAME”

Tweederde van de Italianen vinden commercials ‘de leukste dingen op tv’. Ze hopen daarom op meer tv-reclame op de ‘saaie’ Italiaanse zenders. Eenderde zou het betreuren als ze geen reclames meer konden kijken. Dat blijkt uit een zaterdag gepubliceerd onderzoek onder bijna duizend Italiaanse tv-kijkers. De studie is uitgevoerd in opdracht van de mediagroep Starcom MediaVest. Veel ondervraagden zeiden dat reclames meer dan de gewone programma’s zorgen voor spanning en sensatie, vooral de filmpjes die een verhaaltje vertellen (ANP).

LUISTERCIJFERS APRIL/MEI

Vandaag heeft onderzoeksbureau Intomart de luistercijfers van de periode april-mei 2002 bekendgemaakt. Sky Radio is nog altijd de best beluisterde zender, maar het non-stop radiostation zag haar marktaandeel wel met 0.3 % dalen tot 13.1 procent. Radio 2 steeg met 0.5 % naar 10.6 procent en ook 3 FM zag haar marktaandeel weer stijgen. Radio 192, dat sinds deze periode deelneemt aan het continu luisteronderzoek, behaalde een marktaandeel van 0.1 procent.

 	maart/april (in%)	april/mei (in%)
01	Sky Radio	13.4	13.1
02	Radio 2 	10.1	10.6
03	Radio 538 	9.6	9.7
04	Radio 3 FM	9.1	9.5
05	Radio 1	8.3	8.7
06	Radio 10 FM	8.0	7.7
07	Noordzee FM	4.6	4.2
08	YorinFM	3.8	3.7
09	Classic fM	3.1	2.8
10	 Radio Nationaal 1296AM	2.3	2.1
11	Arrow Classic R.	1.7	1.6
12	Radio 4 	1.5	1.4
13	747AM	0.9	0.9
14	 KinkFM	0.3	0.2
15	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
16	 Radio 192	-	0.1
 -	Regio Radio	14.1	14.6
 -	CRN Commercieel Radio	3.0	3.1

RAI ONTSLAAT KRITISCHE JOURNALISTEN

De Italiaanse publieke omroep RAI heeft twee van zijn journalisten ontslagen. Hun politieke programma’s zijn opgedoekt. De twee journalisten stonden bekend om hun kritiek op premier Berlusconi en ze haalden hoge kijkcijfers. De Italiaanse oppositie noemt de ontslagen schandalig. Berlusconi zegt dat hij de beslissing van de RAI-top niet heeft beïnvloed. In het voorjaar had hij de RAI-leiding nog opgedragen de journalisten op non-actief te zetten. Berlusconi bezit in Italië de 3 grootste nationale commerciële tv-zenders. Zijn rechtse coalitie heeft ook de nieuwe leiding van de RAI benoemd zodat hij 90% van de media controleert. (VRTtxt)

TV PROGRAMMA ‘ANDERE TIJDEN’ WINT PRIJS

Het geschiedenisprogramma Andere Tijden van de NPS en de VPRO heeft in Berlijn de Comenius Euromedia-medaille gewonnen. Dat heeft de NPS zaterdag bekendgemaakt. De Europese Organisatie voor Educatie en Informatie kende de prijs aan Andere Tijden toe, omdat dit programma volgens de jury op verrassende wijze actuele ontwikkelingen illustreert met historische voorbeelden. Presentator Hans Goekoop straalt volgens het juryrapport een aanstekelijk enthousiasme voor levendige geschiedenis uit.

EINDE GRATIS WEBRADIO IN ZICHT?

Deze week heeft de Amerikaanse overheid besloten internetradio te belasten met een heffing van 0,07 cent per luisteraar per nummer. De tarieven zijn een gevolg van een amendement op de auteurswet in de VS die in 1998 werd aangenomen. Daarin wordt bepaald dat internetradiozenders een vergoeding aan platenmaatschappijen moeten afdragen. De hoogte van de vergoeding is bepaald door de ‘Librarion of Congress’. Een eerder voorstel is verworpen. Nu de tarieven zijn gehalveerd zijn de internetradiostations nog steeds niet tevreden. Vele internetradiostations vrezen voor hun voortbestaan. (o.a. Webwereld)

RECHTBANK: RTL 4 EN RTL 5 ZIJN NEDERLANDSE ZENDERS

De HMG zenders RTL4 en 5 vallen onder het regime van de Nederlandse Mediawet en moeten een vergunning aanvragen om op de Nederlandse kabel te mogen (blijven) uitzenden. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald. Officieel zou de aanvraag voor 1 juli gedaan moeten zijn. Het Commissariaat voor de Media geeft HMG echter tot 1 december de tijd om de programma’s waar nodig aan te passen. Tot nu toe staan RTL4 en 5 te boek als zenders die vanuit Luxemburg opereren en dus onder de daar geldende wetgeving vallen. Met deze u-bocht constructie werd destijds de Nederlandse mediawet omzeild. Het Commissariaat voor de Media voert al vijf jaar een strijd tegen deze constructie. Vorig jaar oordeelde de Raad van State al dat de HMG-zenders onder de Nederlandse mediawet vallen. Tegen het besluit dat het commissariaat daarop nam, ging HMG in beroep, waarna een nieuwe rechtszaak in Amsterdam kon worden aangespannen. HMG laat weten opnieuw in hoger beroep te gaan bij de Raad van State.

THE BOX ‘GOOIT ROER OM’

Muziekzender The Box voert vanaf begin juli een aantal veranderingen door. De zender ondergaat een herpositionering, mede als reactie op de nieuwe koers die MTV en TMF sinds 1 mei zijn gaan varen. Zo krijgt The Box een nieuwe huisstijl en wordt ook het logo aangepast. Verder wordt het aantal muziekprogramma’s op The Box de komende tijd uitgebreid. De interactieve muziekzender wil zich zo op een breder publiek gaan richten. De nieuwe eigenaar, het Duitse muziekkanaal VIVA, wil niet tornen aan het regionale karakter van The Box. (o.a. AD)

NOB LIJDT 57 MILJOEN VERLIES

Het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB) heeft het afgelopen jaar een verlies geleden van 57,5 miljoen euro, tegen een verlies van 7,5 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat bedroeg 6,6 miljoen euro negatief. Dat heeft het NOB deze week bekendgemaakt. Het grote verlies is volgens het NOB grotendeels toe te schrijven aan herstructureringskosten en kosten voor een sociaal plan dat dit jaar zijn beslag krijgt. Het bedrijf verwacht volgend jaar weer zwarte cijfers te schrijven, mede door de reorganisatie. (DFT)

KINDERNET/VERONICA OP AMSTERDAMSE KABEL

De Amsterdamse programmaraad heeft een positief advies uitgebracht aan kabelaar UPC over doorgifte van het kanaal Kindernet/Veronica in de regio Amsterdam. Per 1 september presenteren Kindernet en Veronica een eigen programmering op het nieuwe kanaal. Dit in tegenstelling tot eerdere berichten waarin de raad een negatief advies zou hebben gegeven. (o.a. Adformatie)

WIMBLEDON INTERACTIEF VIA CASEMA DIGITALE TV

Het meest bekende tennistoernooi ter wereld, Wimbledon in Londen, is vanaf maandag 24 juni live en interactief te volgen via Casema Digitale Televisie (CDT). Twee weken lang kunnen abonnees van CDT via vijf verschillende digitale kanalen gelijktijdig vijf tenniswedstrijden volgen. Dit is een exclusief experiment van BBC Worldwide en CDT.

LANDELIJK DEKKEND DAB-NETWERK

Nederland krijgt een landelijk dekkend, aaneengesloten netwerk van frequenties voor lokale en regionale digitale radio. Dit is dinsdag overeengekomen in Maastricht, waar de internationale T-DAB Planning Meeting heeft plaatsgehad. De 125 deelnemers uit bijna alle Europese landen wilden door middel van deze conferentie, georganiseerd door Inspectie Verkeer en Waterstaat, extra frequentieruimte verkrijgen in de 1,5 GHz band ten behoeve van digitale radio. Nederland heeft de rechten verkregen voor het uitzenden van digitale (lokale en regionale) radio in heel Nederland. Dit is het belangrijkste resultaat van de vergadering van de CEPT-landen die van 10 tot 18 juni in Maastricht is gehouden. (o.a. Adformatie)

POPSTATION MOET MOREEL TURKSE SOLDATEN OPVIJZELEN

De Turkse troepen in Afghanistan hebben ter ondersteuning van het moreel een eigen popstation gelanceerd. Turkije nam donderdag het commando van de internationale vredesmacht in Afghanistan (ISAF) officieel over van de Britten. ‘Radyo Turkiyem’ (Radio Mijn Turkije) moet het verblijf van de 1400 Turkse militairen in Afghanistan een stukje aangenamer maken. Het radiostation zendt van zeven uur ‘s ochtends tot elf uur ‘s avonds een mix van muziek en Turkse berichten uit op een lokaal FM-kanaal.

NOS KRITISCH OVER PLANNEN ‘NOVA’

De NOS-programma’s ‘Sportjournaal’ en ‘Den Haag Vandaag’ gaan zeker niet op in ‘NOVA’, het actualiteitenprogramma van de NPS en de VARA. De NOS hecht te zeer aan de eigenheid van haar ankers in het tien-uurblok op Nederland 3. Daarmee is het nog maar de vraag of de plannen die hoofdredacteur Rik Rensen met ‘NOVA’ heeft, wel uitvoerbaar zijn. De NOS is wel bereid na te denken over een andere formule voor het blok, maar vindt dat de leiding van ‘NOVA’ niets te zeggen mag hebben over de inhoud van bijvoorbeeld het ‘Sportjournaal’. (o.a. AD)

“PROVINCIE PASSEERT LIMBURGSE OMROEP”

De provincie Limburg probeert te veel invloed uit te oefenen op programma’s die de regio-omroep L1-tv uitzendt. Men werkt soms zonder L1 ideeën uit met een producent. De omroep beklaagde zich schriftelijk bij alle leden van de Statencommissie voor cultuur, die er vrijdag over spreekt. L1 krijgt subsidie maar is journalistiek onafhankelijk, en zal geen programma’s meer u itzenden waarbij de omroep niet zelf betrokken is. (Villamedia)

L1 GLIJDT GEVARENZONE BINNEN

Omroepbedrijven L1 (130 medewerkers) heeft vorig jaar de winst met 168.766 gulden zien dalen. Vooral door minder reclame-inkomsten en hogere personeelskosten. Directeur Harro Coumans laat weten dat de omroep de ,,gevarenzone” binnen glijdt en dat overheidsbijdragen van levensbelang blijven. Een en ander blijkt uit het jaarverslag 2001 van de regionale omroep. De omroep maakte in 2000 nog een winst van ruim acht ton nadat in 1999 nog een verlies van 2,5 ton werd geleden. Maar afgelopen jaar kwam het resultaat weer onder druk te staan en bleef de teller staan op 649.438 gulden. Lees verder in het Limburgs Dagblad.

RUST BIJ NOVA KEERT ENIGSZINS WEER

De voor woensdagavond ingeroosterde NOVA-presentator Margriet Vroomans neemt gewoon plaats achter haar presentatiedesk. Dat liet een woordvoerder van de NPS woensdag weten. De rust bij het NPS/VARA-programma is volgens hem enigszins weergekeerd. Dinsdag gaf de nieuwe NOVA-hoofdredacteur R. Rensen (ex-RTL Nieuws) zijn veranderingsplannen prijs aan de redactie. Daaruit bleek dat de huidige presentatoren moeten wijken voor het nieuwe presentatieduo Felix Rottenberg en Matthijs van Nieuwkerk. Ook wil Rensen het programma vaker vanaf locatie laten presenteren en wil hij het Sportjournaal en Den Haag Vandaag volledig in de nieuwe rubriek integreren. Die rubriek moet zes avonden in de week een uur gaan duren. Presentator Kees Driehuis was daar dinsdag zo ‘ziek’ over dat hij zich ziek meldde. Willem Lust was zijn vervanger. Woensdag worden de redactieleden geïnformeerd die dinsdag niet langs konden komen. Zondag is er de al eerder geplande redactiebrede vergadering.

ABONEES HELPEN ESSENT KABELCOM

Essent Kabelcom vraagt abonnees in Zwolle en omgeving mee te werken aan een kabeltest. Omdat de overheid binnenkort extra FM-frequenties in de ether vrijgeeft, ontstaat krapte op de FM-band en moet Essent op zoek naar nieuwe frequenties. Om te uit te vinden wat hiervoor de beste mogelijkheid is, zijn in Zwolle en omgeving tijdelijk drie extra zenders op de kabel gezet. Hierdoor staat een aantal radiostations ‘dichter’ op elkaar dan normaal. Kabelcom wil nu graag weten of dat invloed heeft op de geluidskwaliteit. Luisteraars kunnen hun ervaringen doorbellen naar de storingsdienst. (Essent)

WIJZIGING RADIOPAKKET UTRECHT

Op advies van de Utrechtse Programmaraad wordt het radio- en televisie- pakket per 26 juni 2002 gewijzigd. Na eerder berichte wijzigingen komt nu ook de zender RTM International te vervallen. Tijdelijk wordt deze zender vervangen door VRT Radio 2. De wijziging vindt plaats omdat RTM International de rechten voor doorgifte via de kabel niet geregeld heeft. Het Commissariaat van de Media heeft de uitspraak gedaan dat de zender niet doorgegeven mag worden. Vanaf 26 juni wordt tijdelijk het programma VRT Radio 2 doorgegeven op frequentie 95,5 MHz. (mono).

“FRANCE TELECOM ZET VAART ACHTER VERKOOP CASEMA”

France Télécom is van plan om de verkoop van kabeldochter Casema zo snel mogelijk af te ronden, zo meldt de Franse krant Le Monde. De schuld van het telecombedrijf zou eind juni tot 70,1 miljard stijgen als voor die datum Casema niet van de hand is gedaan. De Nederlandse kabeldochter Casema wordt verkocht aan het Amerikaanse Liberty Media, dat ook een meerderheid houdt in het noodlijdende UPC. (o.a AD)

KPN EN NOZEMA VECHTEN DWANGSOM AAN

De gemeente IJsselstein eist dat Nozema de zenders van Kanaal 9 en van digitale radio (DAB) per direct verwijdert uit de Gerbrandytoren in IJsselstein. Hiertoe heeft de gemeente een dwangsom opgelegd aan KPN, de eigenaar van de toren en houder van de milieuvergunning. Volgens de gemeente voldoet de huidige milieuvergunning niet. KPN en Nozema bestrijden dit en tekenen bezwaar aan tegen het besluit van de gemeente. In afwachting van behandeling van dit bezwaar vraagt KPN de Raad van State het dwangbesluit van de gemeente te schorsen.

CONSUMENTENBOND DAAGT CASEMA VOOR DE RECHTER

De Consumentenbond daagt kabelbedrijf Casema voor de rechter wegens misleidende reclame. De bond heeft de rechtbank in Den Haag vandaag gevraagd zo spoedig mogelijk een datum te prikken voor een kort geding. Dat meldt het ANP. De Consumentenbond vindt dat Casema in een advertentie de snelheid van haar internetdiensten, geleverd door dochter Wanadoo, te gunstig voorspiegelt.

EUROSPORT NEWS VIA ETALAGEKANAAL

Casema geeft tijdelijk het programma Eurosport News door via het Etalagekanaal. Via dit etalagekanaal worden programma’s en diensten tijdenlijk aangeboden via het standaard tv-pakket die normaal alleen via de dienst Casema Digitale Televisie worden aangeboden.

TELEVIZIER SOAPAWARDS VOOR GTST

De jaarlijkse uitreiking van de TeleVizier Soapawards is uitgelopen op een totale overwinning voor ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’. Alle prijzen gingen naar de Nederlandse oersoap. Bas Muijs (Stefano) werd uitgeroepen tot beste soapacteur. In zijn voetsporen volgen respectievelijk Erik de Vogel, Teun Kuilboer, Ferry Somogyi en Wik Jongsma. Bij de vrouwen sleepte Caroline de Bruijn (Janine) goud in de wacht. Aukje van Ginneken, Victoria Koblenko, Liesbeth Kamerling en Georgina Kwakye completeren de top vijf.

RTV DRENTHE DOET AANGIFTE VAN BEDREIGING

RTV Drenthe heeft bij de politie aangifte gedaan van bedreiging. De regionale omroep ontving vorige week een dreigbrief waarin de anonieme afzender eist dat gestopt wordt met het programma ‘De Stelling’, op straffe van “twee kogels voor de presentatoren met de grote bek”, die volgens de schrijver een hekel hebben aan boeren. Volgens de politie moet RTV Drenthe zelf extra alert zijn en zorgen voor een goede beveiliging, van verscherpte politiecontrole is geen sprake. Wel krijgen meldingen van RTV Drenthe de komende tijd eerste prioriteit. (ANP/Villamedia)

PROGRAMMARAAD BOOS OP UPC

De net geïnstalleerde Friese programmaraad is boos op UPC. De kabelexploitaat heeft Cartoon Network van de zender gehaald, zonder de raad in te lichten. De leden overwegen welke stappen ze tegen UPC kunnen ondernemen. ,,We overleggen met instanties hoe we dit het beste kunnen aanpakken’’, aldus M. Krap, secretaresse van de programmaraad.

RODERICK VEELO WEG BIJ SBS

Roderick Veelo vertrekt als presentator van Het Nieuws bij SBS6. In het najaar start de omroep met een vernieuwde nieuwsrubriek. Daarvoor zoekt ze een presentator die beter binnen de formule past. Dit maakte SBS6 zondag bekend. Veelo zelf zegt toe te zijn aan een nieuwe journalistieke uitdaging. ,,Ik heb een mooie tijd gehad, maar het is tijd voor iets anders.” Hij was sinds 1999 presentator van Het Nieuws. Op 28 juni is hij voor het laatst te zien als nieuwslezer. (ANP)

WK: NU AL RECORDKIJKCIJFERS IN DUITSLAND

Het WK voetbal heeft in Duitsland nu al het kijkcijferrecord verbroken. De live-uitzending van de achtste finale tussen Duitsland en Paraguay (1-0) had zaterdag in Duitsland een marktaandeel van 87,7 procent. Dat aandeel staat voor 18,08 miljoen televisies. Beide cijfers betekenen een record in Duitsland. Ook toen er begin jaren ’70 veel minder televisiestations beschikbaar waren, stemden er nooit zo veel mensen op dezelfde uitzending af. Het werkelijk aantal kijkers is minstens 36 miljoen.