Media kort: juni 2006

RTL FM moet definitief uit ether

RTL Nederland heeft het kort geding tegen de Staat over de radiofrequentievergunning van RTL FM verloren. De rechter bepaalde vrijdag dat het ministerie van Economische Zaken de vergunning vorige maand terecht heeft ingetrokken. De frequentie gaat vanaf 8 juli naar 100% NL, eigendom van Mediasales Finland Oy. De ruil is een gevolg van de uitspraak van de rechtbank in Rotterdam in oktober 2005. Dat ging over de besluitvorming bij de verdeling van de commerciële omroepfrequenties in 2003, vooral om de zogenoemde kavel A-9 die voornamelijk is bedoeld voor Nederlandstalige muziek. De rechtbank vond dat de motivering om de frequentie aan RTL FM toe te wijzen niet deugdelijk was geweest en verzocht de Staat om een nieuw besluit. Daarop is het ministerie van OCW met en nieuw advies gekomen, heeft het Finse bedrijf alsnog tot beste kandidaat gekozen en dat nam EZ over. (ANP)

UIT DE MEDIA:

** Op de redactie van het Algemeen Dagblad worden na de zomer 75 arbeidsplaatsen geschrapt. Oorzaken zijn volgens de directie licht gedaalde oplages en tegenvallende advertentie-inkomsten. De editie Rivierenland, die verschijnt in Gorinchem, Leerdam en Tiel, wordt opgeheven. Andere edities worden samengevoegd. Eerder was al bekend gemaakt dat het AD Magazine na de zomer niet meer verschijnt. De banen verdwijnen op de centrale redactie van de krant, maar ook bij de edities Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

** Wendy van Dijk vertrekt bij SBS 6. Dat heeft de zender vrijdag bekendgemaakt. Donderdag werd al duidelijk dat onderhandelingen gaande waren over de toekomst van de presentatrice. Haar contract bij de zender loopt aan het einde van de zomer af. Van Dijk begon haar carrière ruim tien jaar geleden bij SBS 6 als presentatrice van ‘Over de Roooie’. In 1998 begon ze met het programma ‘Hart in aktie’, waarmee ze landelijk bekendheid verwierf. Ook presenteerde ze ‘Domino day’ en oogstte ze flink wat succes met haar programma ‘Ushi & Van Dijk’. De programmadirecteur van SBS, Eric van Stade, zegt in een reactie altijd met veel plezier met de 35-jarige presentatrice te hebben samengewerkt. “SBS 6 en Wendy van Dijk is lange tijd een zeer succesvolle combinatie gebleken.” De partijen gaan volgens Van Stade in goed overleg uit elkaar. “In onze gesprekken werd op een gegeven moment duidelijk dat voor beide partijen het moment is gekomen om onze eigen weg te gaan.” Het weekblad Weekend weet te melden dat Wendy overstapt naar RTL 4. Een woordvoerder van SBS 6 ontkent dat. (Nieuws.nl)

** Vrijwel alle Nederlandstalige televisieprogramma’s op zowel de publieke als de commerciële zenders worden met ingang van 1 januari verplicht ondertiteld. Dat heeft de ministerraad vrijdag besloten. Daarmee wordt een groot deel van de programma’s goed te volgen voor doven- en slechthorenden. Bijna een op de tien Nederlanders is doof of slechthorend. Het kabinet wil dat op de publieke kanalen 95 procent van de Nederlandstalige programma’s wordt ondertiteld. Bij commerciële stations wordt ernaar gestreefd zeker de helft van alle programma’s te ondertitelen. De omroepen hebben vier jaar de tijd om deze doelen te bereiken. Het is de bedoeling om de norm van vijftig procent ook te verplichten voor RTL 4, 5 en 7. Op dit moment is dat niet mogelijk, omdat de zenders vallen onder de Luxemburgse wet. Hierover wordt in Europees verband overlegd. (nieuws.nl)

** Satellietaanbieder Canal Digitaal Satelliet verhoogt per 1 augustus – zoals elk jaar – haar prijzen van haar pakketten. Het themazenderpakket, geheten ‘basispakket’ zal per 1 augustus aankomende voortaan 7,95 euro per maand kosten, een prijsverhoging van 6,7 %. De zender ActionNow zal worden verplaatst van het familiepakket naar het entertainmentpakket, combipakket en toppakket. Het combipakket zal daardoor 2 euro duurder worden (26,95 euro per maand). Het combipakket is een samenvoeging van het basispakket en Film1/Sport1 alsmede nu ActionNow. De overige prijzen bij Canal Digitaal Satelliet blijven ongewijzigd. Volgens een verklaring van Canal Digitaal Satelliet zijn de gewijzigde prijzen een gevolg van de ‘stijgende kosten’. De afgelopen jaren maakt Canal Digitaal Satelliet er een gewoonte van jaarlijks op 1 augustus in ieder geval de abonnementsprijs van het themazenderpakket met 50 eurocent per maand te verhogen. (dutchmedia weblog)

** Gerard Joling krijgt eindelijk zijn zin. De DA drogist heeft per direct het spotje waarin zij net doen of de zanger praat over zijn haardos uit de ether gehaald. “Ik hoop dat alle reclamebureau’s hier iets van leren”, reageert d e meest geïmiteerde BN’er opgelucht. Gerard is erg blij dat de gewraakte commercial niet meer op de radio te horen is. “Het is alleen jammer dat het zover heeft moeten komen” , verzucht hij. De diva is het meer dan zat dat iedereen zomaar gratis meelift op zijn bekendheid. Het aanbod om een minuut gratis te winkelen in een DA drogist heeft Geer afgeslagen. (Telegraaf)

** De organisatie van het ‘Giga Piraten Festijn’ heeft bekend gemaakt dat het evenement, dat op vrijdag 21 juli in Almelo zou plaatsvinden, niet doorgaat. “Onderzoek heeft uitgewezen dat het kunstgras schade kan ondervinden. Het Polman Stadion, dat 8100 zitplaatsen heeft, voldoet aan de hoogste FIFA-eisen en dat moet zo blijven” luidt de reden. “En een claim van een half miljoen euro zou ook toekomstige edities in gevaar brengen” aldus de organisator. Ook voor de voetbalclub Heracles is de kans op schade een struikelblok; slechts een week later moet er alweer worden gevoetbald. Vorig jaar kende het ‘Giga Piraten Festijn’ dit probleem niet omdat toen de grasmat direct na het evenement werd vervangen. (Telegraaf)

** 2HMedia, het investeringsbedrijf van Lex Harding, Ruud Hendriks en Marcel Dijkhuizen, is met onmiddellijke ingang volledig eigenaar geworden van Slam!FM. Het bedrijf heeft een conflict met ID&T over een resterend belang van 33 procent geschikt en deze aandelen overgenomen.

** De Publieke Omroep (PO) is niet ongelukkig dat met de val van het kabinet de mediaplannen van staatssecretaris Medy van der Laan in de koelkast verdwijnen. ,,Er vloeien hier geen krokodillentranen”, aldus een woordvoerder vrijdag. PO heeft altijd forse kritiek gehad op de langetermijnplannen van Van der Laan. De woordvoerder zei dat de publieke omroep wel waardering heeft voor andere maatregelen die Van der Laan heeft doorgevoerd, zoals over de positie van de Raad van Toezicht. (ANP/AD)

** Bijna één miljoen mensen hebben donderdagavond naar de televisieuitzending gekeken, waarin premier Jan Peter Balkenende de val van zijn tweede kabinet bekendmaakte. Dat blijkt uit cijfers die de Stichting KijkOnderzoek vrijdag publiceerde. Toen de premier even na 20.30 uur zijn verklaring in de Tweede Kamer uitsprak, zaten 982.000 mensen voor de buis. Dat aantal steeg tot 1,15 miljoen, toen politici in de uitzending van NOVA en Den Haag Vandaag, die direct daarna volgde, op de politieke situatie konden reageren. (ANP/AD)

** Vakantiegangers hoeven de komende drie weken niks te missen van het grootste wielerspektakel ter wereld. Radio Tour de France (Radio 1) doet dagelijks verslag van de 93e editie van de Tour. In het middagprogramma (14.00-18.00 uur) staat het live verslag van de dagetappe centraal, gepresenteerd door Jurgen van de Berg en Tom van ‘t Hek. Wedstrijdverslaggever is Jacques Chapel, aangevuld met motorreporter Gio Lippens en Sebastiaan Timmerman in de auto. Edwin Cornelissen verzorgt de interviews met de renners. ‘s Avonds (22.00-23.00 uur) is de Tour te beluisteren in de NOS Avondetappe, dat wordt gepresenteerd door Sjors Fröhlich met vaste analyticus Henk Lubberdink. Naast een terugblik brengt het programma achtergronden en interviews en is er veel aandacht voor de Nederlandse prestaties. Ook het NOS Radio 1 Journaal en de Wereldomroep staan uitvoerig stil bij het wielerevenement. (Telegraaf)

** Er was al eerder getest met advertenties in de streams op omroep.nl, maar inmiddels lijkt het erop dat elke stream voorzien is van een advertentie. Zo zien mensen die het journaal via internet willen bekijken eerst een advertentie voor Microsoft Dynamics. Op deze wijze wil omroep.nl de kosten van het vele dataverkeer deels terugverdienen. (via Hyped)

** Donderdag heeft een groot deel van Amsterdam West lange tijd hinder ondervonden van een storing bij kabelexploitant UPC. Bij veel huishoudens was de televisie, radio, internetverbinding en/of de telefoon uitgevallen. De storing ontstond rond 11.30 uur en was om 15.30 uur verholpen. Volgens een woordvoerder van UPC werden zo’n 10.000 huishoudens in de stad getroffen. De oorzaak van de storing was een glasvezelbreuk in een ondergrondse kabel bij de Kabelweg. (AT5)

** De directie van de Belgische televisiezender Be TV is van plan 21 van haar medewerkers te ontslaan. Het jobverlies kadert in het herstructureringsplan voor Be TV, dat vier maanden eerder van start ging. Volgens de vakbonden worden vooral de commerciële diensten zoals de dienst verkoop en de marketing getroffen. Van de 21 mensen die hun job zullen verliezen, hebben er 14 een contract van onbepaalde duur. Zes mensen hebben een contract van bepaalde duur en een iemand wordt vervroegd op pensioen gestuurd. Bij Be TV werken ongeveer 200 mensen. De zender wordt al een tijd geconfronteerd met moeilijkheden, gestuwd door de strategie van de Waalse kabelverdelers, die meerderheidsaandeelhouder zijn van Be TV. (BAR) (Belga/Morgen)

** De Nederlandse regering heeft bij de internationale frequentieconferentie RRC06 Geneve volgens eigen zeggen haar doelstellingen ‘ruimschoots’ weten te behalen. Dit schrijft Laurens Jan Brinkhorst, D66-minister van Economische Zaken aan de Tweede Kamer. Nederland krijgt de beschikking over drie landelijke DAB-multiplexen. Tot nu toe waren dat er twee. Eén daarvan is al langdurig in licentie vergeven aan de NOS (publieke landelijke omroep). De NOS heeft overigens een claim gelegd op alle DAB-licenties bij de overheid. Dankzij een brede twijfel over DAB bij digitalisering van radio in de ether en de te kiezen technieken in de Tweede Kamer, heeft minister Laurens Jan Brinkhorst besloten deze discussie in het najaar verder te voeren opdat die uiteindelijk zal moeten leiden tot een verdeling van frequenties. 

**Een recordaantal landen kan wedstrijden van het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland op televisie zien. Volgens opgave van het Zwitserse bureau Infront, dat de televisierechten bezit, zijn beelden te zien in 206 van de 207 landen die zijn aangesloten bij de werelvoetbalbond FIFA. Alleen Turkmenistan ziet geen voetbal. Infront verwacht dat het toernooi in Duitsland in totaal meer dan 30 miljard televisiekijkers gaat trekken en daarmee ruimschoots de kijkcijfers van het WK in Zuid-Korea en Japan in 2002 zal overschrijden. Verder blijkt dat veel meer vrouwen naar het WK kijken dan in 2002, een stijging van 40 procent. (ANP/NRC)

** De Europese Commissie wil meer concurrentie tussen bel- en breedbandbedrijven. De keuzevrijheid van de burgers moet nog groter en grensoverschrijdender worden, zei Europees Commissaris Viviane Reding (Informatie en media) donderdag in Brussel. “In de elektronische wereld van vandaag zijn nationale grenzen overbodig geworden voor technologie, economische belangen en consumentengedrag”. Reding nam stelling tegen het idee van een “regelgevingsvakantie” voor gevestigde exploitanten. Hoe de grotere concurrentie moet plaatsvinden, is nog niet bepaald. Reding opende donderdag een openbare raadpleging voor vernieuwde EU-telecomregels. (NU)

** Na goed overleg tussen TROS Directie en Ondernemingsraad (OR) heeft de Ondernemingsraad besloten de procedure die donderdag 29 juni voor de Ondernemingskamer zou dienen, in te trekken. Aanleiding voor de intrekking is dat tussen OR en Directie concrete afspraken zijn vastgelegd over de wijze waarop de OR voortaan wordt betrokken bij de totstandkoming van de toekomstplannen voor de TROS. De intentieverklaring inzake de samenwerking tussen TROS en productiemaatschappij D&D over de nieuw op te richten programmaproductiemaatschappij Diomedea is ingetrokken op 22 juni jl. vanwege bezwaren die werden aangedragen door het Commissariaat voor de Media. De OR was daarnaast van mening niet tijdig om advies te zijn gevraagd met betrekking tot de beoogde samenwerking tussen TROS en D&D. De reguliere samenwerking tussen TROS en D&D zal in de periode 2007 – 2011 worden gecontinueerd. (Tros)

** De hoofdredacteur van Nieuwe Revu, Hans Verstraaten, heeft per 1 september zijn functie opgezegd wegens privé omstandigheden, zo meldt de Volkskrant. Tot er een vervanger is gevonden, wordt zijn functie waargenomen door adjunct-hoofdredacteur Jan Paul de Wildt. Verstraaten zou tot 1 januari 2007 aanblijven, waarna hij een nieuw nieuwsweekblad voor Sanoma zou ontwikkelen. De plannen voor dat weekblad worden voorlopig in de ijskast gezet, zegt De Wildt. Verstraaten is jarenlang hoofdredacteur geweest van Nieuwe Revu, waarna hij algemeen hoofdredacteur werd van Sanoma’s Mens Magazines. Hij keerde vorig jaar terug bij Nieuwe Revu toen de toenmalige hoofdredacteur Mark Koster vertrok. (Adformatie)

** Gedelegeerd bestuurder Tony Mary van de VRT is tot op vandaag niet van mening veranderd over het VRT-decreet. Dat zegt hij in een reactie op verklaringen van de woordvoerder van Vlaams minister van Media Geert Bourgeois. Hij herhaalt dat het gewijzigde decreet zijn bevoegdheden uitholt. Daarom is het voor hem onaanvaardbaar, hij heeft dit zo aan de minister meegedeeld, luidt het in een persbericht. Mary bevestigt ook dat de krijtlijnen die de regering heeft vastgelegd de VRT niet toelaten om zijn toekomstvisie uit te bouwen. Een onderhandelingsteam werd aangeduid om in het belang van de VRT een aanvaardbare beheersovereenkomst te onderhandelen, al ziet Mary bezwaarlijk hoe dat binnen de bekendgemaakte krijtlijnen kan gerealiseerd worden, luidt het nog. (HLN)

** Het Nederlandse persbureau Novum neemt zonder toestemming berichten over persbureau Belga. Dat heeft Belga vastgesteld op grond van een aantal berichten over Belgische kwesties die via Novum zijn verspreid. Belga in Brussel heeft in de distributie van persbureau Novum haar letterlijke berichten gevonden zonder vermelding van de bron. Het gaat onder meer om berichten over het staatsbezoek van koningin Beatrix aan België. De berichten zijn naar alle waarschijnlijkheid overgenomen van de website van Het Laatste Nieuws. Sinds 12 juni 2006 hebben Novum en Het Laatste Nieuws een samenwerking om wederzijds berichten over te nemen. Nieuwsartikelen van Belga zijn daar in principe van uitgesloten, gezien het contract van Het Laatste Nieuws en Belga dat doorverkoop verbiedt. 

** De muziekzender MTV krijgt vanaf volgend jaar een eigen editie in het Midden-Oosten: MTV Arabic. In de editie wordt rekening gehouden met de geloofsovertuiging van moslims. Vanaf komende herfst zal in Oekraïne al een eigen editie te zien zijn. Ook de Baltische staten Estland, Letland en Litouwen krijgen een eigen gezamenlijke editie: MTV Baltic. MTV Networks startte in 1981 met een clipzender in Amerika. In 1987 maakte Europa kennis met MTV dat nu wereldwijd 417 miljoen huishoudens bereikt. (Essent)

** Sinds 18 mei heeft de publieke radiozender 3FM een steunzender welke uitzendt op 89,9 MHz vanaf de Brandaris op Terschelling. Het signaal van de hoofdzenders Wieringermeer en Smilde was na de implementatie van zero base te zwak voor acceptabele ontvangst op een gemiddelde, draagbare radio in de bevolkingskernen van Terschelling. (via FMTV)

Harding en Hendriks winnen zaak om Slam!FM

2HMedia, de investeringsmaatschappij van onder meer radioproducenten Lex Harding en Ruud Hendriks, hoeft niet de resterende aandelen in radiozender Slam!fm te kopen. Dat heeft de voorzieningenrechter dinsdag bepaald. Het kort geding was aangespannen door ID&T Broadcast bv. Die vond dat 2HMedia het resterende pakket gewoon volgens afspraak moest overnemen. Slam!fm was lang het zorgenkindje van ID&T. Directeur Duncan Stutterheim liet al eerder openlijk weten dat hij er graag vanaf wilde. Vanaf eind vorig jaar is het in handen van 2HMedia. ID&T hield een minderheidsbelang in de onderneming. Afgesproken was dat ook dit restant (tegen 2,5 miljoen euro) naar 2HMedia zou gaan als ID&T zich niet in het beleid van de investeringsmaatschappij kon vinden. ID&T besloot dit voorjaar inderdaad de rest van de aandelen aan 2HMedia aan te bieden, maar die weigerde ze af te nemen, waarop ID&T naar de rechter stapte. Die oordeelde dinsdag wel dat meer onderzoek nodig is naar onder meer de destijds gemaakte afspraken. Ruud Hendriks van 2HMedia zei dinsdag de resterende aandelen best te willen hebben, maar niet meer tegen de afgesproken prijs omdat ID&T zich niet aan zijn afspraken zou hebben gehouden. Zo zou ID&T niet hebben willen delen in de aanloopverliezen. Volgens Hendriks gaat het ,,inmiddels eindelijk” goed met Slam!fm, vooral bedoeld voor jonge mensen. ,,We hebben er de bezem doorgehaald. De omzet was vorige maand de hoogste uit de geschiedenis van de zender. Over een jaar hopen we een winstgevende onderneming te zijn.” (ANP/Gooi en Eemlander)

UIT DE MEDIA:

** Kees Berghuis, de politiek assistent van minister Gerrit Zalm van Financiën, wordt de nieuwe chef van de politieke redactie van RTL Nieuws. Dat heeft RTL Nieuws dinsdag bekendgemaakt. Berghuis wisselt stuivertje met Pieter Klein, die onlangs hoofd voorlichting van het ministerie van Financiën is geworden. Berghuis (37) was drie jaar politiek assistent van VVD-minister Zalm. Daarvoor was hij onder meer perswoordvoerder van de VVD-fractie. Hij treedt op 15 augustus in dienst bij RTL.

** Medewerkers van omroepvereniging TROS kunnen tot morgenavond schriftelijk laten weten of ze nog vertrouwen hebben in hun voorzitter/directeur Karel van Doodewaerd. De raadpleging onder de 150 medewerkers is georganiseerd door de gezamenlijke omroepbonden. Aanleiding is de onrust onder het personeel over het toekomstplan van Van Doodewaerd en het plotselinge vertrek van mediadirecteur Julius Minnaar. (NRC)

** De Nigeriaanse autoriteiten hebben de presentator van een politiek tv-programma voor de tweede keer binnen twee weken gearresteerd. Gbenga Aruleba wordt beschuldigd van opruiing, wegens berichtgeving in zijn talkshow Focus Nigeria over het nieuwe vliegtuig van president Obasanjo. Arubela werkt voor het onafhankelijke station African Independent Television (AIT). Maar volgens de AIT hebben de autoriteiten het op Aruleba gemunt omdat zijn programma een sleutelrol vervulde in het kantelen van de publieke opinie over Abasanjo’s – vergeefse – gooi naar een derde termijn, in mei. (Reuters/NRC)

Veel wijzigingen bij Talpa

Talpa gaat het komende tv-seizoen opnieuw zijn kwakkelende vooravond omgooien. De zender komt augustus met een dagelijkse versie van Deal or No Deal (Miljoenenjacht). Deze spelshow, waarin het befaamde koffertjesspel wordt gespeeld, moet de concurrentie aangaan met het Journaal en Goede Tijden Slechte Tijden. Hoewel Linda de Mol al jaren de wekelijkse variant van Miljoenenjacht voor haar rekening neemt, is het volgens Talpa niet zeker dat zij ook de dagelijkse versie zal presenteren. Opvallend is verder dat Big Brother niet meer om half acht, maar om zeven uur wordt uitgezonden. Het reality-programma wisselt daarmee stuivertje met Lotte, dat om half acht wordt geprogrammeerd. Ook Entertainment Live krijgt een nieuwe stek. Het gossipprogramma gaat de Talpa-vooravond openen om 18.00 uur. De rubriek wordt uitgebreid naar een uur en zal daartoe van opzet wijzigen. Op welke wijze wil de zender nog niet kwijt. Ook komt de zender van John de Mol met een eigen versie van Blik op de Weg, nadat het onlangs niet lukte dit programma en zijn presentator Leo de Haas van de AVRO over te nemen. In Zondagsrijders worden snelheidsduivels en bumperklevers met behulp van de landelijke politiedienst KLPD met hun gevaarlijke gedrag geconfronteerd. Vanaf augustus zijn er elke vrijdagavond om 22.30 uur de wedstrijden uit de Jupiler League (Eerste Divisie). Zaterdagavond om 18.00 uur behandelt Talpa Duits voetbal, waarna om 22.00 uur de reguliere zaterdagaflevering met samenvattingen uit de Eredivisie te zien is. Op de zondagavond houdt Talpa om 19.00 uur het totale overzicht van alle gespeelde wedstrijden in de Eredivisie en rond de klok van elf is er weer plaats voor Café de Sport. (AD)

UIT DE MEDIA:

** Kabel Noord in Dokkum is van plan om vanaf augustus te beginnen met het testen van haar nieuwe dienst digitale telefonie. Deze test zal ongeveer 2 maanden in beslag nemen. Kabel Noord is voornemens om vanaf 1 oktober te starten met de commerciële uitrol van digitale telefonie. De kabelmaatschappij is nog op zoek naar testers voor de digitale telefonie. De doelstelling is om in de zomer bij circa 100 gebruikers digitale telefonie te testen. Iedereen die belangstelling heeft en die reeds beschikt over een internetaansluiting via Kabel Noord, kan zich aanmelden bij Kabel Noord. (Waldnet)

** De regionale programmaraad Rijnland/Bollenstreek heeft maandag unaniem ingestemd met het eerder opgestelde concept-advies voor het radiopakket. Dat betekent dat er geen wijzigingen worden doorgevoerd en dus ook dat Sleutelstad 93.7 FM niet via de kabel zal worden doorgegeven. Van de drie programmaraadsleden uit Leiden was er slechts 1 aanwezig, ook zij stemde in met het advies. Het bestuur van de programmaraad gaf wel aan Sleutelstad met interesse te zullen volgen. Als Sleutelstad ook nieuws uit de andere 10 gemeenten waarover de programmaraad beslist, gaat uitzenden, wil de raad Sleutelstad volgend jaar mogelijk wel opnemen in het radiopakket.

** SBS 6 heeft de uitzendrechten van The Bold & The Beautiful verkregen. De Amerikaanse soapserie is vanaf januari elke werkdag in de vooravond op de zender te zien. The Bold & The Beautiful is een internationaal succes. In meer dan honderd landen volgen kijkers dagelijks de verwikkelingen rond de families Forrester en Spectra. De dramaserie is nu nog te zien op RTL 4. Die zender zond The Bold & The Beautiful uit sinds de start van de commerciële zender in 1989, toen nog RTL Véronique geheten. De soap kwam in de Verenigde Staten op 23 maart 1987 voor het eerst op televisie. (Novum/Nieuws.nl)

Publieke omroepen in week 25 over 50% marktaandeel

De publieke omroepen behaalden in week 25 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 50.5%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze week een marktaandeel van 16.3% en de SBS zenders 11.6%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 55.4%, de zenders van RTL Nederland 17.0% en de SBS zenders 13.3%. In week 25 bedroeg de gemiddelde kijktijd over de gehele dag 202.7 minuten. De achtste finale van het WK Voetbal tussen Portugal en Nederland werd door 8.274.000 kijkers (madl: 81.5%) bekeken. (Bron: SKO/Adformatie)

UIT DE MEDIA:

** De uitschakeling van het Nederlands elftal op het WK in Duitsland heeft gevolgen voor een aantal voetbalprogramma’s op de Nederlandse televisie. Zo is maandag de laatste uitzending van het WK Journaal van de NOS, liet een woordvoerster maandag weten. ,,Dat stond van tevoren al vast. Het Nederlands elftal was een belangrijk onderdeel van het programma. Nu Oranje is uitgeschakeld, heeft het weinig zin meer om het WK Journaal uit te zenden”, aldus de zegsvrouw. Ook het SBS6-programma Hart van Oranje, met oud-Feyenoorder John de Wolf en Rebecca Loos, is maandagavond voor het laatst op televisie.

** Surinamers en Antillianen van Afrikaanse afkomst brengen zaterdag de herdenking van de afschaffing van de slavernij in 1863 vastend door. Zij doen dit om zendtijd te krijgen op radio en tv voor Afro-Surinaamse spiritualiteit. De Afro-Surinamers voeren hun actie in het Amsterdamse Oosterpark tijdens de herdenking bij het slavernijmonument. De groep maakt aanspraak op zendtijd die het Commissariaat voor de Media kan toekennen aan genootschappen op geestelijke grondslag. Het Commissariaat vindt de Afro-Surinaamse spiritualiteit echter geen geestelijke hoofdstroming. De rechter was het hiermee eens.(RTV NH)

** TV Rijnmond kan nu ook ingezet worden als calamiteitenzender. In geval van rampen of ernstige ongevallen kunnen de hulpdiensten via de tv-zender informatie en instructies kwijt aan de kijkers op dezelfde manier zoals dat al jarenlang via Radio Rijnmond gebeurt. Radio Rijnmond is al sinds de oprichting calamiteitenzender. Directeur Berghuijs van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en directeur Wehrmeijer van RTV Rijnmond hebben maandag een akkoord ondertekend over TV Rijnmond als calamiteitenzender.Als de sirene gaat, verschijnt op TV Rijnmond een tekstregel. Ook teletekstpagina 112 van TV Rijnmond is beschikbaar om meer informatie over een incident te geven. Berghuijs wil ook dat RTV Rijnmond zo snel mogelijk de mogelijkheid krijgt om vanuit de hele regio live beeldverbindingen met de studio te leggen, iets waar de omroep nu geen geld voor heeft.

** De Landelijke Vereniging van Kleine Kernen (LVKK) wil dat regionale omroepen ook op het platteland op de televisie blijven. De vereniging heeft daarover een brief geschreven aan Tweede Kamerleden. De regering wil het signaal van de regionale omroepen vanaf eind oktober alleen nog via de kabel doorgeven en niet meer via de antenne. De vereniging wil dat de maatregel wordt uitgesteld en dat benadeelden financieel worden gecompenseerd voor aanpassing van satellietontvangst. (RTV Drenthe)

** De RTBF radio zendt maandag enkele programma’s uit vanuit de Congolese hoofdstad Kinshasa. Op die manier wil de zender in de verf zetten dat de programma’s van de RTBFi (internationaal) voortaan 24 uur op 24 te horen zijn in Kinshasa op 99.2 mhz. De eerste uitzending ging om 06.00 uur plaatselijke tijd van start in aanwezigheid van de Congolese minister van Informatie, Henri Mova Sakanyi, en de minister van Internationale Relaties van de Franse Gemeenschap, Marie-Dominique Simonet. Een conventie, die vorig jaar door beide ministers werd afgesloten, voorziet dat de programma’s van de Belgische openbare radio in Kinshasa live worden uitgezonden op FM en dit de klok rond. De overeenkomst werd gesloten voor een periode van vijf jaar, met mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging (GVA)

** José Maria Aznar, oud-premier van Spanje, is directeur geworden bij News Corp, het mediaconcern van de mediamagnaat Rupert Murdoch. De in 2004 afgetreden Aznar is het veertiende directielid bij het concern. Enkele andere leidinggevenden bij News Corp zijn Rod Eddington, voormalig topman van de luchtvaartmaatschappij British Airways, en Lachlan Murdoch, zoon van de eigenaar. Aznar, ooit belastinginspecteur, is al enkele jaren een goede vriend van Murdoch. (ANP/NRC)

** Angela Esajas, winnares van de talentenjacht Superster, krijgt een eigen spelprogramma bij de TROS. Vanaf maandag 10 juli presenteert zij vier weken lang Piramide. In iedere aflevering strijden kandidaten tegen elkaar om het geheim van de piramide te ontdekken. Het is het eerste programma dat Esajas helemaal in haar eentje mag doen. Zij maakt deel uit van het presentatieteam van Zomeravondcafé en presenteert komende week met Martin Gaus de Asiel 5-daagse. (Telegraaf)

** Julius Minnaar, directeur Media en Financiën bij de TROS, zal deze omroep verlaten in verband met een gerezen verschil van inzicht in het te voeren toekomstbeleid van de TROS. Het bestuur van de omroep, onder leiding van Karel van Doodewaerd ging onlangs een samenwerking aan met producent D&D. Julius Minnaar is het echter niet eens met dit besluit van zijn bestuur. Volgens Karel van Doodewaerd distantieert Minnaar zich van “dit goede beleid”. Ton F. van Dijk, projectleider van het projectteam Publiek Programmeren bij de Publieke Omroep, vindt dat het vertrek van Minnaar betreurenswaardig is. Hij schreef onlangs op zijn weblog dat zijn positie ter discussie zou staan. “Dat valt om meerdere redenen te betreuren”, aldus Van Dijk. “Allereerst omdat de TROS met Julius Minnaar (voormalig directeur van de STER) iemand heeft binnengehaald die een nieuwe en jongere generatie omroepbestuurders vertegenwoordigt. Deze kenmerkt zich door een frisse blik en is gericht op samenwerking. Twee zaken die we goed kunnen gebruiken in Hilversum”. De TROS heeft een kort persbericht over het vertrek van Julius Minnaar verzonden. “De TROS betreurt dit afscheid en dankt hem voor zijn inzet in de afgelopen twee jaar voor de TROS”, aldus een woordvoerster van de omroep in het persbericht. (oa. Mediacourant)

** Journalist Joris Luyendijk, presentator van het VPRO-televisieprogramma Zomergasten, ontvangt komende zomer PvdA-politicus Jeltje van Nieuwenhoven en schrijver Leon de Winter. De gasten praten in het marathon-interviewprogramma met Luyendijk over hun favoriete televisiefragmenten. Andere gasten die aan tafel schuiven zijn beeldend kunstenaar en ontwerper Joep van Lieshout, actrice Halina Reijn, filosoof Ad Verbrugge en muziekproducer en Idols-jurylid Henkjan Smits. De negentiende editie van Zomergasten begint op 30 juli. Net als de laatste jaren zendt de VPRO nu ook weer aan het eind van elke uitzending een favoriete film van de gast uit. Vorig jaar presenteerde schrijfster Connie Palmen het programma. (ANP)

** De voorzitter van de Raad van Toezicht van RTV Drenthe heeft donderdagavond zijn functie neergelegd. Dat heeft de vice-voorzitter van de Raad vrijdag bekendgemaakt. De voormalige voorzitter zegt geen vertrouwen meer te hebben in gedeputeerde Weggemans die RTV Drenthe in zijn portefeuille heeft. Daarnaast is hij van mening dat de belangen van RTV Drenthe bij Weggemans niet in goede handen zijn. RTV Drenthe kwam eerder in het nieuws nadat zowel hoofdredacteur Elibert Maathuis als chef nieuws /sport Bert Visser op non-actief werden gezet. Aanleiding hiervoor was de onvrede onder het personeel over hun wijze van leiding geven. (ANP/AD)

** Onbekenden hebben in de Somalische hoofdstad Mogadishu een Zweedse cameraman doodgeschoten die werkte voor de Britse zender Channel 4. Het incident deed zich voor tijdens een demonstratie, georganiseerd door aanhangers van de Islamitische Rechtbanken. De Islamitische Rechtbanken hebben het in grote delen van Zuid- en Centraal-Somalië voor het zeggen (GPD)

** Van de WK-wedstrijd Nederland-Argentinië hebben woensdagavond in totaal 10,9 miljoen mensen in Nederland op zijn minst een gedeelte gezien. Dit zogeheten bereikcijfer maakte de NOS donderdagavond bekend. Eerder was uit cijfers van de Stichting KijkOnderzoek al gebleken dat ruim 7,6 miljoen Nederlanders de laatste groepswedstrijd van Oranje thuis of bij iemand anders thuis hadden bekeken. In het bereikcijfer zijn bijvoorbeeld ook de kijkers in kroegen en sportkantines en op het werk meegeteld en mensen die maar iets van het duel hebben gezien. Met 10,9 miljoen kijkers was dit een van de vijf bestbekeken voetbalwedstrijden van de afgelopen tien jaar. Die topvijf wordt aangevoerd door Nederland-Brazilië van het WK 1998 met in totaal 11,7 miljoen kijkers. (ANP)

** Duizenden uitzinnige Everttennapel-haters kunnen rustig gaan slapen. Het is de stoïcijn Frank Snoeks (1956) die de WK-finale van zijn aangenaam-korzelige commentaar mag voorzien. De NOS maakte dit vandaag bekend. In diverse internetpolls was Snoeks al veruit favoriet voor de Commentator Hoofdprijs, en Ten Napel niet. (Geenstijl)

** Op 1 augustus opent Sleutelstad een kantoor en studio in het centrum van Leiden. Het pand aan de Koornbrugsteeg 3 wordt de komende weken eerst nog verbouwd. Vanuit het voormalige pand van Middelhoek’s reisbureau zal deze website worden onderhouden en zullen de uitzendingen van Sleutelstad 93.7 FM worden verzorgd.

Nederland moet 80 miljoen terugvorderen van NOS

Europees Commissaris Neelie Kroes (concurrentiebeleid) eist dat Nederland ruim 80 miljoen euro aan te veel ontvangen subsidies en staatssteun terugvordert van de Publieke Omroep (PO). Het gaat om een bedrag van 76,3 miljoen euro, dat op een reservepost in de begroting staat plus ruim 4 miljoen euro aan rente. Uit onderzoek van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, is gebleken dat ad-hocbetalingen van de Nederlandse staat aan de publieke omroepen tussen 1994 en 2005 veel hoger waren dan de middelen die de zenders nodig hadden voor het vervullen van hun taken. De NOS, die optreedt als vertegenwoordiger van de PO, stopte dat geld volgens Brussel in een reservepotje. Volgens experts van de Europese Commissie was het geld aanvankelijk bedoeld voor de productie van culturele programma’s en een reserve voor mogelijk duurder uitvallende voetbalrechten. Het geld kwam via de diverse publieke omroepen bij de NOS terecht. Volgens de Commissie kan de NOS het geld eenvoudig terugbetalen, omdat het in reservefondsen zit. Als het geld niet wordt terugbetaald, dreigt een rechtszaak bij het EU-Hof van Justitie in Luxemburg.Volgens Kroes ,,wordt met de beschikking bevestigd dat overheidsfinanciering voor omroepen niet meer mag bedragen dan de kosten die worden gemaakt voor het vervullen van de publieke taakopdracht die door een bepaalde lidstaat is vastgelegd. Het recht van de lidstaten om te bepalen waaruit deze publieke taakopdracht bestaat en om omroepen voor het vervullen ervan te betalen, blijft daarbij onverlet.” Overcompensatie leidt volgens haar tot onnodige concurrentievervalsing. ,,Het geeft publieke omroepen de mogelijkheid om onder gunstiger omstandigheden op commerciële markten te opereren dan concurrenten die geen staatssteun ontvangen.” (ANP/Volkskrant)

UIT DE MEDIA:

** MTV Networks, eigenaar van muziekzenders MTV, TMF, The BOX en jeugdzender Nickelodeon, neemt het initiatief tot een brede discussie over media en jongeren. De televisiezender nodigt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, jongeren- en ouderenorganisaties, marketeers, onderwijsorganisaties, platenmaatschappijen en andere mediapartners uit om aan het debat mee te doen. Het initiatief komt nadat de muziekzenders werden bekritiseerd over de clips die ze uitzenden. Vooral de zogeheten ‘gangsta video’s’, Amerikaanse hiphopvideo’s waaruit vaak een scheve man-vrouwverhouding naar voren komt, moesten het ontgelden. Directeur Dan Ligtvoet van MTV Networks ontkent niet de mogelijk negatieve invloed van deze clips op sommige groepen, maar relativeert deze ook. ,,Vaak gaat het om veel zaken die leiden tot excessief gedrag. Videoclips zijn daar maar een aspect van”, aldus Ligtvoet. (ANP/AD)

** Ruim 7,6 miljoen Nederlanders hebben woensdag gekeken naar de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Argentinië (0-0). Dat blijkt donderdag uit cijfers van de Stichting KijkOnderzoek. De derde en laatste wedstrijd in de groepsfase van het WK was het bestbekeken duel. De eerdere wedstrijden tegen Servië en Montenegro trokken volgens de stichting ruim 5,4 miljoen kijkers, de wedstrijd tegen Ivoorkust ruim 7,1 miljoen. Het gaat steeds om mensen die thuis of bij iemand anders thuis voor de buis zaten. Hoeveel mensen in bijvoorbeeld kroegen en sportkantines hebben gekeken, blijkt later uit marktonderzoek van de Publieke Omroep. (ANP)

** De Amerikaanse acteur Richard Stahl is zondag overleden in zijn woonplaats Woodland Hills. Dat heeft zijn vrouw woensdag bekendgemaakt. Stahl leed aan de ziekte van Parkinson en is 74 jaar geworden. Stahl speelde in films als ‘High anxiety’ (1977), ‘Five easy pieces’ (1979), ‘9 to 5’ (1980) en ‘Ghosts of Mississippi’ (1996). Ook was hij te zien in televisieseries als ‘The odd couple’, ‘The golden girls’ en ‘Married with children’. (Novum)

** Educatieve omroep Teleac/NOT voert deze week een bliksemactie tegen de nieuwe Mediawet. Dit bericht NRC Handelsblad vandaag. Teleac/NOT is vanaf 2007 onderdeel van de Stichting NOS en is bang dat educatieve radio en tv ondergesneeuwd raken door andere NOS-activiteiten, zoals nieuws, (sport-)evenementen en kunst en cultuur. „Ervaring van soortgelijke bewegingen in het buitenland leert dat het een kwestie van tijd is voordat de educatieve functie is geminimaliseerd”, aldus de omroep. Met een petitie en een demonstratie op het Haagse Binnenhof, volgende week, hoopt Teleac/NOT een vast budget van 28 miljoen euro af te dwingen, acht miljoen euro meer dan nu begroot is.

** De programmaraad Culemborg heeft het Commissariaat gevraagd om Casema te dwingen de zender MBC door te geven. De Programmaraad is van mening dat Casema geen zwaarwichtige redenen heeft om van het advies af te wijken. Immers, op de aanbieder van het omroepnetwerk rust de verplichting zich ervoor in te spannen dat gevolg kan worden gegeven aan het advies van de programmaraad. De eenvoudige opmerking van Casema dat MBC geen toestemming wil verlenen is daarmee niet in overeenstemming. Te meer daar deze zender kennelijk wel toestemming verleent voor opname in het digitale pakket en bij ten minste één kabelexploitant wél in het analoge pakket voorkomt. De programmaraad is er daarom niet van overtuigd dat Casema al het mogelijk in het werk heeft gesteld om wel tot overeenstemming te komen met MBC over doorgifte in het analoge pakket. Lees verder.

** De Publieke Omroep krijgt voorlopig waarschijnlijk geen extra geld. CDA en D66 zijn voor extra financiële ondersteuning, maar de VVD ligt dwars. De VVD is mordicus tegen extra miljoenen voor ‘Hilversum’, aldus De Telegraaf. De liberalen zeggen dat extra geld in strijd is met het Paasakkoord uit 2005, waarin de coalitiepartijen afspraken hebben gemaakt over de Publieke Omroep. CDA en D66 hebben geen behoefte aan ruzie met de VVD, die eerder al heeft verklaard gemorrel van de coalitiegenoten aan het akkoord niet te accepteren. (Adformatie)

** De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) moet het afluisteren en observeren van twee Telegraaf-journalisten staken, mocht de dienst dat inderdaad doen. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De twee winnen daarmee het kort geding dat ze samen met de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en het Genootschap van Hoofdredacteuren hadden aangespannen tegen de Staat. Lees verder. Lees ook Remkes in hoger beroep tegen AIVD-uitspraak.

** Dertien steden zijn blij met het besluit van de Tweede Kamer om gemeenten in sommige gevallen het initiatief te laten nemen voor het aanleggen van een glasvezelnetwerk. Dat laat Stedenlink, een netwerk van gemeenten die zich verder willen ontwikkelen als kennissteden, weten. Met glasvezelnetwerken kunnen snellere internetverbindingen tot stand worden gebracht. (NU)

** Top of the Pops blijft in Nederland te zien bij BNN. Dinsdag kondigde de BBC aan na 42 jaar met het gerenommeerde popprogramma te stoppen, maar dit heeft geen consequenties voor de Nederlandse editie, liet een woordvoerster van BNN woensdag weten. In Nederland zijn ook de optredens van buitenlandse artiesten te zien. ,,BBC Worldwide wil wel doorgaan met het beschikbaar stellen van de content. Top of the Pops wordt in nog 25 andere landen uitgezonden”, aldus de BNN-woordvoerster. In Nederland is het programma wekelijks te zien op de vroege zondagavond op Nederland 2. Per september verhuist Top of the Pops naar ‘jongerenzender’ Nederland 3. (ANP)

** Sonja Bakker gaat presenteren bij SBS6. Ze wordt deskundige bij het interactieve programma Je Echte Leeftijd. Daarin worden deelnemers geconfronteerd met de leeftijd waarop ze zullen overlijden (statistisch gezien) als ze hun huidige levensstijl voortzetten. Bakker, bekend van haar bestseller Bereik je ideale gewicht, wil via de televisie haar kennis graag overbrengen op een grote doelgroep. De gewichtsconsulente verkocht al 190.000 exemplaren van haar boek Bereik je ideale gewicht en schreef onlangs haar tweede boek, bereik je ideale gewicht voor kinderen en tieners. Je Echte Leeftijd is dit najaar te zien bij SBS6. (o.a ANP)

** Het communicatieonderdeel van C2000, het digitale privé-radionetwerk dat in Nederland sinds kort gebruikt wordt voor de onderlinge communicatie tussen politie, brandweer, ambulance en Koninklijke Marechaussee, blijkt makkelijker af te luisteren dan oorspronkelijk gedacht werd. Het netwerk maakt namelijk gebruik van het Tetra-protocol, en Duitse veiligheidsexperts hebben inmiddels een manier gevonden om gesprekken die via dit protocol verstuurd worden af te luisteren. Veel moeite moest daarvoor niet gedaan worden: een eenvoudige scanner, een laptop en de nodige audiosoftware blijken voldoende om het Tetra-signaal terug te brengen naar de juiste frequentie. Vervolgens kan de decodeersoftware het digitale signaal omzetten naar een luisterbare variant en de scanner aansturen om tussen kanalen te schakelen. Het is daarom slechts een kwestie van tijd voordat de eerste Tetra-scanners op de markt verschijnt. (Tweakers)

** De onafhankelijke Geschillencommissie van de Publieke Omroep heeft de AVRO gelijk gegeven in een geschil tussen deze omroep en de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep. Dit bericht de omroep in een persbericht. Het betrof de toelaatbaarheid van vijf themakanalen van de AVRO. Eind november 2005 verbood de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep de AVRO deze activiteiten door te zetten: er zou sprake zijn van een niet toegestane neventaak. Hiertegen werd door de omroep protest aangetekend. De Geschillencommissie heeft de AVRO nu dus in het gelijk gesteld. De Raad van Bestuur volhardt ondanks de uitspraak van de Geschillencommissie in haar verzet tegen de vijf themakanalen van de AVRO. Dat vindt de omroep buitengewoon merkwaardig, zeker nu de onafhankelijke Geschillencommissie van de Publieke Omroep, nota bene ondersteund door twee juristen van diezelfde Publieke Omroep, haar in het gelijk heeft gesteld. Er zit voor de AVRO dan ook niets anders op dan binnenkort hierover naar de rechter stappen. Gezien de uitspraak van de onafhankelijke Geschillencommissie van de Publieke Omroep ziet de AVRO een rechtszaak met vertrouwen tegemoet. (persbericht)

** UPC wijzigt het TV´zenderpakket niet binnen de regio Zuid-Holland Zuid (ZHZ). Dat schreef de kabelbeheerder op 14 juni aan de programmaraad ZHZ. Een week eerder maakte UPC al bezwaar tegen 2 onderdelen uit het advies, dat de programmaraad Zuid-Holland Zuid per 1 februari aan UPC stuurde. UPC Nederland B.V. wenst Arte niet door te geven omreden dat het bedrijf de voorkeur geeft aan RNN7. Daarmee prolongeert UPC de bestaande kanaaldeling zoals bestaat tussen ETV en RNN7. UPC geeft als reden op voor de weigering het advies uit te voeren, dat er zakelijke afspraken bestaan tussen ETV en RNN7. 

** RTV Rijnmond en Radio TV West zetten hun samenwerking voort in de vorm van een alliantie, niet voor een fusie. Dat heeft te maken met de huidige organisatieontwikkeling bij beide omroepen, de bestaande verplichtingen omtrent huisvesting en de diep gewortelde product-marktcombinaties die beide omroepen in hun eigen uitzendgebied hebben opgebouwd. Daarnaast zal de huidige operationele samenwerking op redactioneel gebied worden voortgezet en verdiept. De alliantie gaat per direct in. Het streven naar verdergaande samenwerking was uitgangspunt bij de besluitvorming door de provincie Zuid-Holland om hulp te bieden bij de doorstart van beide omroepen in 2004. (Villamedia)

** Dan Rather vertrekt na 44 jaar bij de Amerikaanse tv-zender CBS.Een omstreden programma over het militaire verleden van president Bush kostte hem in 2005 de kop als anchorman.Sindsdien leverde Rather nog bijdragen voor programma’s. (NOS)

** Met het programma ‘AVRO Dierenpark Artis’, dat in april en mei werd uitgezonden, heeft de AVRO de reclame- en sponsorregels overtreden. De omroep kan hiervoor een boete van € 13.500,- opgelegd krijgen. AVRO Dierenpark Artis is een informatief programma dat aandacht besteedt aan dieren en hun verzorgers in Artis en waaraan door Artis financieel is bijgedragen. Informatieve programma’s mogen niet worden gesponsord. De AVRO stelt zich echter op het standpunt dat Artis een instelling is die geen particuliere onderneming uitoefent. Bijdragen van dergelijke instellingen worden in de Mediawet niet aangemerkt als sponsorbijdragen. Het Commissariaat is van oordeel dat Artis een particuliere organisatie is waarvoor geen uitzondering van het sponsorverbod geldt. Naast de voorgenomen boete, krijgt de AVRO een waarschuwing voor het opnemen van de naam Artis in de titel van het programma. Dit is in strijd met de reclameregels.De AVRO kan zich nog in een hoorzitting tegen het voorgenomen besluit verweren. (Persbericht)

Nederland 2 in week 24 46 procent marktaandeel

Nederland 2 behaalde in week 24 een marktaandeel van 46,2 procent (tijdvak 18.00-24.00 uur, 6+). De WK-wedstrijd Nederland-Ivoorkust werd bekeken door 7,136 miljoen mensen. Nederland 1 scoorde een aandeel van 9,3 en Nederland 3 van 2,6 procent. RTL4 kwam uit op 8,7 procent, RTL5 had 4,2 procent en RTL7 2,8. SBS6 had een aandeel van 6,6, Net5 had 3,4 procent en Veronica 4,2. Talpa had een marktaandeel van 2,8 procent. In het avondtijdvak behaalden de publieke zenders een marktaandeel van 58,0 procent, de zenders van RTL Nederland 15,7 procent en de SBS-zenders 13,2 procent. De wedstrijd Nederland-Ivoorkust was met 7,136 miljoen kijkers ruim het best bekeken programma van de week. Duitsland-Polen had 3,861 miljoen kijkers, Brazilië-Kroatië scoorde 3,174 miljoen kijkers, Zweden-Paraguay had 2,983 miljoen toeschouwers en Brazilië-Australië 2,762 miljoen kijkers. (Adformatie/SKO)

UIT DE MEDIA:

** Volgens het Commissariaat voor de Media hebben de publieke lokale omroepinstellingen in de gemeenten Nijmegen en Lingewaard de wetgeving op het gebied van sponsoring en reclame overtreden door het programma Zakencircuit uit te zenden. Beide omroepen hangt een boete van 6600 euro boven het hoofd. Zakencircuit is een informatief programma en dergelijke programma’s mogen volgens de Mediawet niet gesponsord worden. Producent De Media Managers biedt het programma gratis aan de lokale omroepinstellingen aan en levert daarmee feitelijk een sponsorbijdrage. De bedrijven die een bijdrage leveren aan het programma doen dat tegen betaling van een bedrag aan de producent. Ook dat is niet toegestaan. Doordat in het programma de namen, producten en diensten van diverse deelnemende bedrijven nadrukkelijk worden getoond en vermeld is het kennelijk de bedoeling om reclame te maken voor deze sponsors. Omdat reclameboodschappen alleen zijn toegestaan in de reclameblokken wordt op deze manier, door sluikreclame te maken, eveneens de Mediawet overtreden. Voordat het Commissariaat een definitief besluit neemt kunnen de omroepen zich nog in een hoorzitting, op 10 juli aanstaande, verweren. (Persbericht)

** Digitale televisiezender Sport1 lanceert voor haar kijkers de eerste interactieve sport portal in Nederland. De portal biedt via een mozaïekscherm toegang tot vier van de verschillende Sport1-kanalen, sportnieuws, WK-nieuws, WK-statistieken, een prijsvraag en een game. Hiermee is Sport1 de eerste Nederlandse sportzender die de kijker via interactieve TV bij het programma betrekt. Sport1 biedt deze interactie met programma’s via het UPC Digitale TV-platform van kabelmaatschappij UPC. Deze portal, ontwikkeld door contentbedrijf chellomedia, is de tweede interactieve zender die UPC lanceert na de recente 3Voor12-portal in samenwerking met de VPRO. In de komende periode zal op Sport1 het WK centraal staan. Kijkers kunnen, terwijl ze naar een wedstrijd kijken, via de afstandsbediening extra informatie opvragen zoals uitslagen, het aantal doelpunten, gele en rode kaarten etc. Ook kunnen Sport1-kijkers meedoen aan een prijsvraag en het antwoord via hun afstandsbediening doorgeven. Daarbij kan de kijker op de Sport1- portal schakelen tussen de verschillende Sport1-kanalen. (Persbericht)

** Dj Wouter van der Goes gaat van Radio 3FM naar Q-music. Bij die radiozender gaat hij per september aan de slag als programmadirecteur en dj. Dat meldde Q-music maandag. Momenteel presenteert Van der Goes namens BNN het programma WOUT! op de publieke popzender. ,,Ik heb het bij BNN en 3FM ontzettend naar mijn zin en eerlijk gezegd zag ik mezelf daar ook niet zo snel vertrekken”, zegt Van der Goes. ,,Maar toen Q-music me voor deze baan vroeg, voelde ik dat ik daar niet zomaar ‘nee’ tegen kon zeggen. Q-music volg ik al sinds de start in België en later in Nederland. Een goed station met een herkenbaar en ijzersterk format. Ik vind het een eer dat ik mijn steentje mag bijdragen aan de verdere groei en ontwikkeling van deze zender.” BNN gaf maandag geen nadere reactie op het vertrek van de dj. De jongerenomroep is nog bezig een opvolger voor Van der Goes te zoeken. (ANP)

** Vlaamse en Nederlandstalige kijkers in Brussel zoeken vooral Nederland 2 op om het WK Voetbal te kijken. De kijkcijfers van Nederland 2 scheren in België de laatste twee weken hoge toppen, in vergelijking met het normale kijkerspubliek voor de zender. De wedstrijd Nederland – Ivoorkust trok afgelopen vrijdag op Nederland 2 zelfs 13,8 procent van het kijkerspubliek. Dat blijkt uit cijfers die het Belgische persbureau Belga maandag in kon zien. In Vlaanderen zenden de commerciële zenders VT4 en Kanaal Twee, behorend tot respectievelijk de SBS-groep en de Vlaamse tv-maatschappij VTM, het WK uit. Over hun kijkcijfers voor de WK-uitzendingen zijn nog geen gegevens bekend. Ook wedstrijden van andere teams dan Oranje doen het echter goed op Nederland 2 in Vlaanderen. Zo trok ook Italië tegen de Verenigde Staten zaterdagavond 6,7 procent van het Vlaamse kijkerspubliek voor Nederland 2. (ANP)

** De Geassocieerde Pers Diensten (landelijk en internationaal nieuwsleverancier voor de regionale dagbladen) starten de tweede helft van dit jaar een samenwerking-op-proef met multimediapersbureau Novum Nieuws. “Als deze proef iets moois oplevert, hopen we de kranten een goed en goedkoper alternatief te kunnen bieden voor het ANP”, aldus directeur / hoofdredacteur van de GPD, Henk Dam. De contracten van de dagbladen met het ANP lopen 1 januari 2007 af. Dit is dus het juiste moment voor concurrenten om zich te hergroeperen. Vanuit dat oogpunt start de GPD een soortgelijke proef met Infostrada. Die organisatie zal het sportnieuws bijdragen. (Villamedia)

** De Turkse openbare omroep TRT ontkent dat “Winnie de Pooh” uit het aanbod is geschrapt. “De serie is uit de ether gehaald omdat een van de figuurtjes, Knorretje, een varkentje is”, meldde de Turkse pers zaterdag. Varkens zijn voor moslims onreine wezens en mogen niet op het menu staan. Critici vinden dat TRT steeds meer onder controle van de islamitisch geörienteerde regering in Ankara komt te staan. TRT spreekt dat tegen. “Wij hebben de exclusieve rechten op series van Walt Disney verworven, maar het materiaal is nog niet binnen.” Volgens de Turkse openbare omroep zal “Winnie de Pooh” binnenkort op antenne verschijnen bij TRT. De idee om Knorretje uit de serie te snijden wordt afgedaan als onzin. “Winnie de Pooh” is eerder al op andere zenders in Turkije uitgezonden en de serie is er ook verkrijgbaar op dvd.(VRT)

** Ondanks de bezuinigingen bij de publieke omroepen ontstaan er toch nieuwe kansen. In dit geval voor Henk Mouwe en Hans van Willigenburg. Naar verluidt zijn deze publiekeomroepcoryfeeën benaderd voor de presentatie van Radio 5. Mouwe (voorheen NCRV, tegenwoordig Radio Gelderland) gaat de ochtendpresentatie doen. Van Willigenburg (vroeger KRO, nu Radio NoordHolland) zou zijn gepolst voor een middagprogramma. Radio 5 is het resultaat van een gedaantewisseling van 747AM en gaat in het nieuwe seizoen van start. (via Telegraaf)

** 8,3 miljoen Nederlanders hebben Oranje zien winnen van Ivoorkust. Dat blijkt uit cijfers van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de Publieke Omroep en de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Er waren 7,1 miljoen mensen die thuis of bij iemand anders thuis voor de buis zaten. 1,2 miljoen Nederlanders keken in kroegen, sportkantines en andere plekken buitenshuis. De eerste wedstrijd van Oranje tegen Servië en Montenegro werd door 5,4 miljoen mensen thuis bekeken en door 3,1 miljoen elders. In totaal keken toen dus 8,5 miljoen mensen. (RTL)

** De Turkse staatsomroep TRT heeft de tekenfilmserie Winnie de Poeh uit de programmaplanning geschrapt omdat er een varkentje in meespeelt. Dat meldden Turkse media zaterdag. TRT zou eerst hebben overwogen om Knorretje, het beste vriendje van Poeh, uit de serie te snijden. Maar dat bleek te lastig omdat het varkentje, volgens de islam een onrein dier, wel erg veel in beeld komt. Turkije is een islamitisch land met een strikt seculier staatssysteem. Critici menen dat de TRT zich bij de programmering steeds meer religieus oriënteert sinds het aantreden van de regering van premier Recep Tayyip Erdogan. Hij is de leider van de conservatief religieuze AK-partij. (ANP)

“Plan TROS is in strijd met de Mediawet”

Het Commissariaat voor de Media is tegen de commerciële plannen van de TROS. Het voornemen om de kernactiviteiten te verkopen aan een commercieel productiebedrijf, is in strijd met de Mediawet. Dat heeft het commissariaat gisteren laten weten aan Karel van Doodewaerd, voorzitter van het TROS-bestuur en algemeen directeur. Volgens het commissariaat is sprake van concurrentievervalsing, onrechtmatige besteding van omroepgelden en het dienstbaar zijn aan het maken van winst door derden. Voor Van Doodewaerd betekent het „buitengewoon negatieve” standpunt van het commissariaat niet dat de TROS het plan intrekt. „Ik heb tegen het commissariaat gezegd: als het niet linksom kan, dan rechtsom, en anders middendoor. Wij verbinden hier onze toekomst aan. Het is heel duidelijk dat we afstormen op een staatsomroep waarbij de omroepverenigingen verdwijnen. Dit is onze strategielijn om de toekomst van merk, werk en vereniging veilig te stellen.” De ledenraad en het algemeen bestuur gingen vorige maand akkoord met het plan dat is opgesteld door het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur sloot inmiddels een principeovereenkomst met productiebedrijf D&D om een gezamenlijk productiebedrijf op te richten. Dat moet programma’s en bijna de helft van het TROSpersoneel overnemen. In de overeenkomst staat dat de TROS ook voor vijf miljoen euro 12,5 procent van de aandelen van het moederbedrijf van D&D, Icarus N V, koopt. Volgens het dagelijks bestuur is dewaarde van de aandelen vastgesteld na „een uitvoerige waardering door de corporate finance adviseurs van media Capital Partners”. Van Doodewaerd: „Dat zijn de mensen van D&D. Het is nu aan ons de taak om via een due diligence- onderzoek te zien of de waardering juist is. Misschien moet die nog bijgesteld worden.” Maandag praat de raad van advies van de TROS over het ontstane conflict binnen de directie. Anders dan Van Doodewaerd is mediadirecteur Julius Minnaar geen voorstander van het plan voor de verkoop van de activiteiten aan D&D (NRC)

UIT DE MEDIA:

** Talpa en het Italiaanse bedrijf Mediaset van Silvio Berlusconi vormen een consortium dat Endemol wil overnemen van Telefónica. Dat meldt Het Financieele Dagblad. De krant beroept zich op bronnen rond de verkoop van Endemol. Er zouden ook andere kandidaat-kopers zijn voor de televisieproducent. Talpa zou in de transactie slechts een minderheidsbelang willen nemen. Een woordvoerder van Talpa zegt dat ‘een belang in Endemol strategisch interessant kan zijn voor ons’, maar wil verder niet reageren. Mediaset, dat voor 35 procent in handen is van de familie Berlusconi, beheerst het Italiaanse tv- landschap en de advertentiemarkt. Ook in Spanje is het concern groot. Vorig jaar zei voorzitter Fedele Confalonieri dat Endemol een prachtige acquisitie zou vormen. Het consortium rond Mediaset is volgens de bronnen bereid circa 14 euro per aandeel Endemol te betalen, ruim 1 euro boven de beurskoers. Daarmee wordt het bedrijf gewaardeerd op euro1,75 miljard euro. Telefónica haalde Endemol zes jaar geleden voor 5,5 miljard euro van de beurs. (Adformatie)

** Onder dreiging van een kort geding van de NVJ hebben de meeste aangeschreven omroepen alsnog cijfers over hun aantal vaste en flexibele werknemers geleverd en toegezegd zonodig de verhoudingen tussen vaste en flexibele contracten bij te stellen (onder meer VARA en AVRO). Andere omroepen hebben alsnog afspraken gemaakt met hun OR om te mogen afwijken (onder meer Omroep Gelderland, VPRO en RTV Utrecht). Volgens cao-afspraken moeten meer omroepjournalisten een vast contract krijgen.NVJ-jurist Petra Oudhoff:’Het zou voor de omroepen onverstandig zijn geweest om het op een procedure aan te laten komen.’ (NOStt)

EC: Omroep moet 80 mln terugbetalen

De Nederlandse Publieke Omroep moet 80 miljoen euro aan ongeoorloofde staatssteun terugbetalen. Dat staat in het voorstel dat Europees Commissaris Kroes (Mededinging) volgende week inbrengt in de vergadering van de Europese Commissie, zo bevestigen bronnen in Brussel en Hilversum. Naar het besluit van de Europese Commissie wordt al twee jaar uitgezien. In 2004 publiceerde de Commissie in een voorlopige conclusie dat sprake was van 110 miljoen euro ongeoorloofde staatssteun. De overheidssubsidies zouden ten onrechte zijn aangewend om niet-publieke, commerciële activiteiten te financieren. Het precieze bedrag dat de omroep moet terugbetalen, kan groter zijn dan 80 miljoen euro, omdat ook rente wordt berekend over de periode waarin de staatssteun is verleend, tussen 1992 en 2002. Het besluit van de Commissie zal tot grote financiële problemen leiden, zegt Cees Vis, lid van de raad van bestuur van de Publieke Omroep en verantwoordelijk voor de financiën. „Ik weet dat het ongeveer 80 miljoen wordt. Dat geld hebben wij niet. Ik weet niet hoe we dit moeten oplossen.” De omroep heeft vorig en dit jaar al een deel van de financiële reserve in programma’s gestoken. Eerder al moest de omroep op last van het kabinet tientallen miljoenen bezuinigen. Tegelijkertijd verkeert de omroep in een veranderingsproces. Volgens de mediaplannen van het kabinet verliezen de zendgemachtigden binnen de Publieke Omroep hun beschermde status en, in 2008, de helft van vaste budget. De Europese Commissie deed het onderzoek na klachten van de commerciële omroepen.(NRC)

Radio 538 snelste groeier in CLO

Radio 538 heeft het marktaandeel met 0,4 procent zien stijgen naar 11,5 procent in de periode april/mei. Daarmee noteert de zender volgens de meest recente luistercijfers de snelste groei. Radio 538 haalt daarmee Radio 2 in dat in aandeel van 11,2 naar 11,0 gaat. Sky Radio blijft op 9,7 procent, 3 FM gaat van 6,9 naar 7,0 procent. Radio 1 moet terug van 7,3 naar 7,0 en ook Q-music levert iets in: van 5,4 naar 5,3. Radio Veronica komt op gelijke hoogte door een stijging van 0,2 procent naar 5,3.

mrt/apr(in%)	apr/mei(in%)
01	Radio 538	11.1	11.5
02	Radio 2	11.2	11.0
03	Sky Radio	9.7	9.7
04	Radio 3FM	6.9	7.2
05	Radio 1	7.3	7.0
06	Q-Music	5.4	5.3
--	Radio Veronica	5.1	5.3
08	Radio 10 Gold	5.0	5.0
09	RTL FM	3.3	3.3
10	ClassicFM	2.3	2.1
11	Radio 4	1.9	1.9
12	Arrow Classic Rock Radio	1.6	1.7
13	Yorin/CAZ	1.9	1.6
14	SlamFM	1.4	1.5
15	747AM	1.0	1.0
16	Arrow Jazz FM	0.7	0.5
17	BNR Nieuwsradio	0.4	0.4
18	KinkFM	0.3	0.3
==	Regio Radio	14.7	14.5
==	Regionale Commercieel Radio	2.7	2.6
==	Overige	6.1	6.4

UIT DE MEDIA:

** PCM, uitgever van De Volkskrant en het NRC Handelsblad kampt met grote netwerkproblemen. Vanmiddag komt het NRC Handelsblad daarom met een nood-editie. Lezers van De Volkskrant kregen vanochtend al een krant in de bus waarbij koppen en teksten waren weggevallen. “We hebben wat netwerk problemen. Het netwerk valt er geregeld uit. Medewerkers kunnen hierdoor niet werken”, zegt woordvoerder Pieter Kuijt. Er zijn daarom momenteel wat nood-oplossingen verzonnen. Er wordt geprobeerd zoveel mogelijk lokaal te werken. “Maar het probleem met de opslag blijft”, aldus Kuijt. De kranten van de uitgever zullen daarom wat dunner zijn dan gebruikelijk. Het is niet duidelijk wat er precies aan de hand is. Er vindt momenteel een crisisoverleg plaats t ussen directie, hoofdredactie en systeembeheerder Getronics PinkRoccade. PCM Uitgevers heeft zo’n twee jaar geleden de it aan PinkRoccade uitbesteed. (PCM)

** Mike Ackermans vertrekt per 1 juli als hoofdredacteur bij FEM Business. Hij wordt opgevolgd door Arne van der Wal, momenteel de adjunct-hoofdredacteur van het zakelijke weekblad. Ackermans begon in 2002 als hoofdredacteur van het toenmalige FEM De Week. Het blad heeft momenteel een oplage van ongeveer 27.000 stuks. Ackermans (46) gaat een nieuw bedrijf beginnen in de uitgeefsector. (ANP)

** Een firmwareupdate voor de Samsung HDTV-ontvanger (DCB-H360R) die moet helpen om onder andere compatibiliteitsproblemen op te lossen, zal over enkele dagen beschikbaar zijn. Zo liet Gradus Vos van Casema ons weten. Casema zal de update die de compatibiliteit van de HDMI uitgang met veel televisies moet verbeteren “eind deze week of begin volgende week” via het Netwerk van Casema beschikbaar gesteld zal worden. Gebruikers kunnen de update via het systeemmenu van de decoder binnenhalen. 

** De Amsterdamse zender AT5 verdwijnt van de kabel in Almere, Lelystad, Zeewolde en Dronten. Dat meldt kabelmaatschappij UPC. Op dit moment Vanaf 3 juli krijgen de kijkers muziekzender The Box hiervoor terug. In Almere vervangt UPC verder de Duitse zender WDR door de ARD. UPC verandert het televisiepakket op advies van de Programmaraad Zuidoost Flevoland. (Omroep Flevoland)

** Een bekende Algerijnse journalist en criticus van de regering in Algiers is gisteren vrijgelaten na het uitzitten van een straf van twee jaar. Mohamed Benchicou, hoofdredacteur van de onafhankelijke krant Le Matin, werd in 2004 veroordeeld omdat hij 12 miljoen dinar (141.000 euro) Algerije zou hebben willen binnensmokkelen. Volgens opposanten echter wilde de regering langs deze weg een van haar prominentste critici tot zwijgen brengen. Benchicou, auteur van een boek dat kritisch staat jegens president Abdelaziz Bouteflika, heeft altijd zijn onschuld volgehouden. (NRC)

** Joost Karhof wordt vrijwel zeker de nieuwe presentator van de actualiteitenrubriek NOVA. Hij doet dat naast de hoofdpresentatoren Twan Huys en Clairy Polak. Dat heeft een woordvoerder van de NPS woensdag gezegd. Karhof, nu nog een van de Den Haag Vandaag-presentatoren, is weliswaar nog in onderhandeling met NOVA, maar die zit in een finaal stadium. ,,Volgende week gaat de kogel door de kerk”, aldus de zegsman. Met de komst van Karhof is het nieuwe presentatieteam compleet nu Jeroen Pauw en Paul Witteman vertrekken. Zij gaan samen een dagelijkse talkshow presenteren op Nederland 1. (ANP)

** Landsadvocaat C. Bitter heeft woensdag bij de rechtbank in Den Haag niets willen loslaten over onderzoekshandelingen die de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) naar twee journalisten van De Telegraaf zou doen. Dat is volgens hem in strijd met de wet. De krant heeft een kort geding aangespannen om minister Johan Remkes van Binnenlandse Zaken te dwingen de AIVD te laten stoppen met het afluisteren en observeren van de betrokken journalisten, Joost de Haas en Bart Mos. Volgens de advocaat van de Telegraaf, R. Le Poole, kan na inzage van ambtsberichten van de AIVD de conclusie niet anders zijn dan dat dit vanaf eind januari stelselmatig is gebeurd. (ANP)

** De Vlaamse commerciële tv-zender VT4 heeft woensdagavond een tijdje technische problemen gehad tijdens de rechtstreekse uitzending van het omkaderingsprogramma van het WK voetbal. Door het onweer was de straalverbinding tussen het kasteel van Rullingen, van waaruit Carl Huybrechts met gasten vooruitblikte op de wedstrijd Duitsland-Polen, en Zaventem tijdelijk verbroken. De commerciële zender zond gedurende circa een half uur een vervangprogramma uit. De verbinding met Duitsland voor de wedstrijd zelf vormde geen probleem. De Vlaamse kijker kon vanaf 20u50 de wedstrijd rechtstreeks volgen op VT4, als hij/zij al niet naar een buitenlandse zender gezapt had. De commerciële omroep had naar eigen zeggen voldoende noodscenario’s klaar liggen en stelt woensdagavond alles in het werk om de verbinding terug te herstellen zodat het omkaderingsprogramma “Fifa Fussbal” tijdens de rust en na de wedstrijd alsnog op de buis komt. (GVA)

** De column CAMU, van Remco Campert en Jan Mulder,op de voorpagina van de Volkskrant,stopt binnenkort. Dat zei Jan Mulder dinsdag.”Remco Campert wil ermee stoppen en in dat geval wil ik niet in m’n eentje doorgaan. Hij wordt namelijk 77 jaar en hij is nerveus over de tijd die hem rest en wat hij nog wil gaan doen. Romans schrijven bijvoorbeeld.” De Volkskrant wilde dinsdag niet reageren op de mededeling van Mulder. (NOStt)

** De muziek van Blof is vorig jaar het meest gedraaid op radio en tv.Zangeres Anouk staat op de tweede plaats. Dat liet de Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten woensdag weten. Blof en Marco Borsato wisselen al jaren stuivertje om de eerste en tweede plek. In 2004 stond Marco Borsato op nummer een, in 2005 zakte hij naar de derde plaats. Van de internationale artiesten werd U2 vorig jaar het meest gedraaid, in 2004 viel deze eer te beurt aan Robbie Williams.De lijst wordt samengesteld aan de hand van gegevens van radio- en televisiestations. (NOStt)

** RTV Drenthe krijgt een tweehoofdige directie, dat hebben de Raad van Toezicht en gedeputeerde Henk Weggemans afgesproken. Tussen de partijen was onduidelijkheid ontstaan over de precieze maatregelen die volgens onderzoeker Verploeg nodig zouden zijn om de problemen bij de omroep op te lossen. Maar de lucht is nu weer opgeklaard. Gedeputeerde Weggemans vertelde de leden van Provinciale Staten woensdag wat er is afgesproken. Vice voorzitter Jan van Driel van de raad van toezicht van RTV Drenthe is blij dat de raad de onduidelijkheid heeft kunnen wegnemen. De Staten hebben minder vertrouwen in de stipte uitvoering van de afspraken en daarom is een motie ingediend waarin het vertrouwen in de raad van toezicht en de directie van de omroep wordt opgezegd. (RTV Drenthe)

** Op dinsdag 20 juni brengt Casema in Culemborg een wijziging in het televisiepakket aan. Mede op advies van de Programmaraad Culemborg wordt de regionale omroep RTV Utrecht aan het pakket toegevoegd. De zender RTL Television komt te vervallen, omdat de programma-aanbieder en Casema geen overeenstemming hebben bereikt over de doorgifte van dit kanaal. Op 20 juni komt RTV Utrecht op kanaal 41- (630,75 MHz). De lokale kabelkrant van Culemborg en omgeving, Lokaal Plus TV, bestaat niet meer. In de plaats hiervan komt op deze frequentie (224,25 MHz) het Casema Service Kanaal.

** Endemol, producent van televisieprogramma’s als Big Brother en Miljoenenjacht, wil Elias Rodriguez-Vina Cancio benoemen tot bestuursvoorzitter. De benoeming zal aan een binnenkort te houden bijzondere aandeelhoudersvergadering voorgelegd worden. Hij volgt Joaquim Agut Bonsfills op die vorige week opstapte vanwege ‘privé-redenen’. Rodriguez-Vina is afkomstig van Endemol-grootaandeelhouder Telefonica, waar hij verantwoordelijk was voor de activiteiten die niet tot de kernactiviteiten behoren. Hiervoor was hij financieel directeur bij Terra Lycos. Ook heeft hij gewerkt voor Arthur Andersen, General Electric en UBS. (Novum)

** Er is geen sprake van dat Defensie Nederlandse journalisten censureert die ’embedded’ aan het werk zijn in de Afghaanse provincie Uruzgan. Dat antwoordde minister Henk Kamp (Defensie) dinsdag in de Tweede Kamer op vragen van bezorgde Kamerleden. Volgens Kamp is er een afspraak met journalisten in het gebied dat zij hun journalistieke productie aan militairen laten zien vóór deze naar Nederland wordt gestuurd. Volgens Kamp zijn er geen beperkingen voor de journalisten, maar mogen zij niets melden dat de veiligheid van de militairen in gevaar kan brengen. ,,Ik kan daarmee geen risico’s nemen en ik kan mijn verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de militairen niet overdragen op een journalist”, aldus Kamp. (ANP)

TROS ruziet over toekomst omroep

TROS ruziet over toekomst omroep Het personeel van de TROS is in conflict gekomen met de leiding van de omroepvereniging. De ondernemingsraad (OR) stapt naar de rechter om, naar eigen zeggen, de toekomst van de omroep veilig te stellen. Ook binnen de directie is onenigheid ontstaan over de koers. Het conflict draait rond de overeenkomst die het TROS-bestuur, onder leiding van Karel van Doodewaerd, vorige maand sloot met tv-producent Dullaert & Dumas (D & D). Dit akkoord voorziet in oprichting van een gezamenlijke productiemaatschappij, Diomedea. De TROS krijgt uiteindelijk een minderheid van de aandelen van dit bedrijf. Diomedea moet de kernactiviteiten van de TROS – het maken van programma’s – en het bijbehorende personeel overnemen. De TROS wil de licentie van vier programma’s gratis aan Diomedea geven. Het bedrijf krijgt tevens de garantie dat het voor 63,5 miljoen euro opdrachten van de TROS ontvangt. Bijna de helft van de circa 150 TROS-medewerkers moet in dienst treden van Diomedea. De OR, die de zaak heeft aangebracht bij de ondernemingskamer van het Amsterdamse gerechtshof, wil dat de rechter de overeenkomst tussen de TROS en D & D vernietigt. Van Doodewaerd bevestigt dat mediadirecteur Julius Minnaar zich niet kan verenigen met de plannen. Morgenavond is spoedoverleg over de positie van Minnaar, die vanmorgen niet voor commentaar bereikbaar was. De raad van bestuur van de Publieke Omroep is „niet blij” met het plan van TROS en geeft de omroep in een brief „ernstig in overweging” het plan voor te leggen aan de Commissie Integriteit Publieke Omroep. Die moet toetsen of er geen sprake is van belangenverstrengeling. Het Commissariaat voor de Media (toezichthouder op de omroepen) heeft de TROS om opheldering gevraagd. (NRC)

UIT DE MEDIA:

** Persbureau Novum Nieuws wordt door zijn voormalig hoofdredacteur voor de rechter gesleept. In kort geding eist de ex-hoofdredacteur, Marcel van de Hoef, dat het bedrijf hem een overeengekomen ontslagvergoeding betaalt. Van de Hoef (27) stapte vorige maand bij het persbureau op, omdat de directie de inhoud van zijn functie ‘onrechtmatig’ zou hebben gewijzigd. De directie van de nieuwsdienst kwam met van de Hoef overeen dat er een persbericht uitgestuurd zou worden waarin “een en niet de reden” voor zijn vertrek vermeld zou worden. Nog voor het uitsturen van dit gezamenlijke persbericht, verzond de opgestapte hoofdredacteur een e-mail aan zijn relaties, waarin hij zijn vertrek aankondigde. Novum Nieuws beschouwde diens e-mail als een ‘wanprestatie’ van Van de Hoef en stopte direct alle salarisbetalingen aan hem. (Villamedia /Telegraaf)

** Het Commissariaat voor de Media gaat een nader onderzoek doen naar de thematische radiozender Radio Top 2000. Dit in reactie op een handhavingsverzoek van de NVCR (Nederlandse Vereniging van Commerciële Radio) en haar leden. Het Commissariaat zal een toetsing uitvoeren aan het concurrentievervalsingsverbod en het dienstbaarheidsverbod (‘tweede fase-toets’) inzake Radio Top 2000. In het kader van het concurrentievervalsingsverbod zal het Commissariaat onder meer toetsen of de activiteit leidt of kan leiden tot concurrentievervalsing ten opzichte van andere aanbieders van dezelfde of vergelijkbare diensten zoals bedoeld in artikel 57a, eerste lid, aanhef en onder c, van de Mediawet.

** Provinciale Staten in Drenthe zeggen het vertrouwen op in de leiding van RTV Drenthe; CDA en D66 komen woensdag in de Statenvergadering met een voorstel dat kan rekenen op steun van de PvdA, een meerderheid in de Staten. De Staten stellen dat afspraken niet worden nagekomen over het aanstellen van een directeur-hoofdredacteur. CDA-fractievoorzitter Holman dient woensdag een motie in om de leiding tot aftreden te dwingen. Gedeputeerde Staten maken vandaag bekend welke stappen zij nemen om de crisis bij RTV Drenthe op te lossen. Directeur Rob Staal van RTV Drenthe verwacht niet dat de provincie hem een concreet voorstel doet om te vertrekken. Volgens Staal gaat de provincie daar ook niet over. Dat is een taak van de Raad van Toezicht van de omroep en die wacht de ontwikkelingen in de provinciale politiek af. (RTV Drenthe)

** Het REM-eiland, waarop de Nederlandse commerciële televisie begon, wordt gedeeltelijk gesloopt in Vlissingen-Oost. Dit bericht Omroep Zeeland. Vanaf het kunstmatige eiland voor de kust van Noordwijk begon de Reclame Exploitatie Maatschappij REM in 1964 met commerciële uitzendingen, maar moest daarmee stoppen na een inval door de overheid. Rijkswaterstaat gebruikte het REM-eiland sinds 1974 als meetpost, maar onderhoud is te duur. Ook zijn er andere manieren om aan de meetgegevens over weer en water te komen.

** De Haarlemse Programmaraad houdt vast aan haar wens de digitale popzender 3voor12 op de Haarlemse kabel te krijgen. In een conflict hierover met kabelexploitant UPC is de raad inmiddels naar de Commissariaat voor de Media gestapt. UPC weigert het advies van de Programmaraad in zijn geheel uit te voeren. De kabelexploitant ziet niets in de doorgifte van 3voor12 op het open, analoge net. UPC wil de zender wel opnemen in haar digitale aanbod. Dat is echter alleen te ontvangen voor mensen met digitale televisie. (HD)

** De Reclame Code Commissie krijgt verschillende klachten binnen over het dieronvriendelijke tv-spotje van Radio 1 WKfm. In het spotje slingert een man, die al radio luisterend zijn hondje uitlaat, na een doelpunt op het WK zijn huisdier van blijdschap aan zijn lijntje door de lucht. De Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren vindt het een respectloze commercial. Radio 1 WKfm is een speciale zender die alleen in Duitsland is te ontvangen via een lokale frequentie in de speelsteden van Oranje. (Telegraaf)

** De liefde van Heineken voor het programma 6Pack was al enige tijd tanende. Tijdens een bijeenkomst in Parijs zei Group Commercial Director, Peter van Campen, al tegen me dat het tijd was voor iets nieuws. ‘Indertijd was het vernieuwend en was het een mooi marketinginstrument, maar we moeten steeds nieuwe dingen proberen’, aldus Van Campen. Heineken maakte furore door jongeren in grote vrijheid filmpjes te laten maken, en er ook niet expliciet bij te zeggen dat Heineken de nachtprogramma’s op SBS mogelijk maakte. Lees verder.

** Kink FM heeft de verkoopbelangen van de internetzenders Aardschok en Kink Classics ondergebracht bij E Power Online Advertising, het nieuwe verkoopbedrijf voor internetradiostations. De radiozender is daarmee de eerste die zich aansluit bij E Power Online Advertising. Naast Kink FM heeft Veronica ook de sales van V-Radio ondergebracht bij E Power. Jantien van Tol, directeur van Kink FM: ‘De start van E Power komt voor ons op een goed moment. Er is tot op heden geen onafhankelijke partij die zich specialiseert in de verkoop van internetradiostations en extra inkomsten zijn altijd welkom. Met onze internetstreams bereiken wij toch 40.000 unieke luisteraars per maand en door de krachten te bundelen met andere zenders en het als één pakket aan te bieden ben je voor een adverteerder een interessante partij, ook omdat de bewuste keuze voor een internetstation bijdraagt aan een hoge luisterintensiteit.’ (Adformatie)

** Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van Nederlands grootste dagblad De Telegraaf, heeft de verkoop van zijn Limburgse tak aan de Britse investeringsmaatschappij Mecom afgerond. Dat heeft TMG dinsdag bekendgemaakt. Het gaat om de verkoop van de kranten Dagblad De Limburger (Media Groep Limburg), krantendrukkerij Nieuwsdruk Limburg en uitgeverij De Trompetter van de huis-aan-huisbladen. De drie bedrijven hebben een gezamelijke waarde van 200 miljoen euro. De Britse investeerder Mecom heeft onder meer TMG’s concurrent Wegener afgetroefd. (ANP)

** De voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal tegen Servië en Montenegro is zondag door 8,5 miljoen Nederlanders bekeken. Circa 6,6 miljoen mensen van 6 jaar en ouder zagen de hele wedstrijd. De anderen zagen een deel ervan. Maandag bracht de Stichting Kijkonderzoek al naar buiten dat 5,4 miljoen mensen de wedstrijd in hun eigen of andermans huiskamer bekeken. Bij deze cijfers van Publieke Omroep zijn ook de mensen meegeteld die bijvoorbeeld in een café of een sportkantine hebben gekeken. (Gooi en Eemlander)

Nederland 2 in week 23 ruim marktleider

Nederland 2 trapt het WK af met een aandeel van 27,1 procent in week 23 (tijdvak 18.00-24.00 uur, 6+). De wedstrijd Nederland-Servië- Montenegro werd bekeken door 5,442 miljoen mensen. Nederland 1 scoorde een aandeel van 11,3 en Nederland 3 van 4,4 procent. RTK4 kwam uit op 12,4 procent, RTL5 had 6,7 procent en RTL7 4,4. SBS6 had een aandeel van 8,5, Net5 had 4,4 procent en Veronica 4,3. Talpa had een marktaandeel van 4,5 procent. In het avondtijdvak behaalden de publieke zenders een marktaandeel van 42,9 procent, de zenders van RTL Nederland 23,2 procent en de SBS-zenders 17,2 procent. Oranje-Servië-Montenegro had 5,442 miljoen ‘toeschouwers’ en was daarmee ruim het best bekeken programma van de week. De kijkcijferlijst wordt gedomineerd door het WK. Duitsland-Costa Rica werd bekeken door 2,770 miljoen mensen, gevolgd door Argentinië-Ivoorkust (2,601 miljoen), Angola-Portugal (2,573 miljoen) en Polen-Ecuador (2,399 miljoen). (Adformatie/SKO)

UIT DE MEDIA:

** De commerciële radiozender 100%NL heeft het omschakelscenario bekend gemaakt van het frequentiepakket A9. Dit pakket wordt vanaf 8 juli in gebruik genomen door 100%NL. Momenteel zendt RTL FM nog uit op dit pakket. Het voorlopige omschakelschema vind je hier. Op 22 juni vindt er nog een kort geding plaats omtrent de eerdere uitspraak van het Ministerie van Economische Zaken over de toewijzing van kavel A9 aan 100%^NL.

** De publieke radiozender Radio 3FM zendt sinds vandaag ook reclameblokken uit op het halve uur. Voor de zogenaamde ‘WK Journaals’ is nu een extra reclameblok ingelast.

** TV Oost is vanaf vandaag begonnen met een nieuwsbulletin in de middag. Elke werkdag wordt om 16.00 uur een journaal uitgezonden. De tendens is dat kijkers eerder op de dag al behoefte hebben aan het regionale TV-nieuws. Begin jaren negentig begon RTV Oost als eerste regionale zender in Nederland met televisie. (RTV Oost)

** Nick Jongerius, producent van de horrorfilm DoodEind, is op dit moment met hele andere dingen bezig dan griezel en horror. De jonge filmproducent bereidt een pilot voor waarin jongens en meisjes gemotiveerd worden om zelf kunst te maken. Naar verluidt is er nog geen omroep gevonden die Kids 4 Kunst wil uitzenden maar staan de privé-investeerders in de rij. (Telegraaf)

** Wie vandaag door het warme weer de Oranjewedstrijd vanuit de achtertuin wil volgen en het tv-scherm mee naar buiten neemt, moet er rekening mee houden dat het toestel dan onverzekerd is. Zodra het scherm buiten staat, behoort het namelijk niet meer tot de inboedel. Wordt het apparaat op een onbewaakt moment van het erf gestolen of raakt het beschadigd, dan keren de verzekeringsmaatschappijen geen cent uit. „Alleen als de visite het apparaat beschadigt of omstoot, blijft de verzekering geldig”, zegt Randolf Kobus van verzekeraar Centraal Beheer. (Telegraaf)

** De initiatiefnemers van het afgewezen Electryseum in Radio Kootwijk, Harry de Winter en Felix Visser, onderzoeken of ze een schadeclaim in gaan dienen en hoe hoog die dan wordt, zegt De Winter. Het plan van het duo is eind vorige week afgewezen door de stuurgroep, die de toekomst van Radio Kootwijk onderzoekt. Volgens de stuurgroep veroorzaakte het plan van Visser en De Winter teveel overlast voor de natuur en deugde het financiële plaatje niet. De Winter vindt het onbegrijpelijk, dat zijn plan lange tijd de voorkeur had en nu toch is afgewezen. (RTV Gelderland)

** Kabelaar Multikabel heeft de commerciële radiozender RadioNL per direct toegevoegd aan het standaard pakket. RadioNL is een regionaal radiostation dat 24 uur per dag en 7 dagen per week Nederlandstalige muziek uitzendt. De zender is te vinden op 101.4 MHz van het kabelnet van Multikabel. Onlangs heeft de programmaraad een positief advies gegeven over de toevoeging van RadioNL aan het standaardpakket van Multikabel. Een korte test heeft een grote hoeveelheid positieve reacties bij RadioNL tot gevolg gehad van luisteraars die de zender spontaan hebben gevonden. Multikabel heeft daarom besloten de zender direct live op het netwerk te laten staan. (persbericht)

** De Twentse regiosoap ‘Van Jonge Leu en Oale Groond’ is op zoek naaar een acteur, die in de tweede serie mee kan spelen. NL Film, de producent van de succesvolle regiosoap, is op zoek naar een man met acteerervaring die in de tweede serie van Van Jonge Leu en Oale Groond de rol van Jens voor zijn rekening kan nemen. De acteur moet een dialect spreken, bij voorkeur Twents of Achterhoeks of Betuws. De soapfiguur Jens is een aantrekkelijke man van rond de 30 jaar, bot, trots en een beetje kakineus. Zeer op zijn gemak bij paarden, maar met mensen en vooral vrouwen heeft hij niet zoveel. Hij was een gevierd ruiter, maar door een val van het paard brak hij zijn rug. Jens handelt nu in paarden en traint ruiters. De serie wordt later dit jaar bij de KRO uitgezonden. De opnamen zijn in augustus. De sluiting voor inschrijving voor de auditie is op 19 juni. De auditie is op 22 juni in de studio van RTV Oost in Hengelo in Overijssel. (RTV Drenthe)

** De verkoop van platte tv’s is vorige week twee maal zo groot geweest als in een gemiddelde week. Veel mensen willen het WK voetbal, dat vrijdag in Duitsland begint, op een technologisch zo modern mogelijk toestel volgen. Vorige week gingen 20.000 platte tv’s over de toonbank. Normaal zijn dat er 9000. Dat meldde onderzoeksbureau GfK Benelux Marketing Services (GfK MS) vrijdag. Het bureau verwacht dat de totale verkoop van platte tv’s dit jaar uitkomt op 900.000 stuks, een toename van 88 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit aantal vertegenwoordigt volgen GfK een waarde van 900 miljoen euro. (AD)

** NOS Studio Sport zal niet alle beelden van besloten trainingen van Oranje uitzenden. Dat zei presentator Tom Egbers vrijdag naar aanleiding van de eerste besloten training die die dag werd afgewerkt. ,,Er moet voor ons een groot journalistiek belang zijn om beelden wel te laten zien”, aldus Egbers. Zo’n aanleiding deed zich vrijdag meteen voor. ,,De blessure die Van Bommel opliep laten wij wel zien. Met onze camera’s konden we die vanaf een hoge positie vastleggen. Die blessure tonen we, omdat dat een journalistiek belang heeft.” In andere gevallen, zoals het trainen van standaardsituaties, is de NOS spaarzaam met het tonen van beelden omdat de KNVB dat heeft gevraagd. De bond wil andere teams niet wijzer maken dan zij al zijn. ,,We vinden het ook een kwestie van fatsoen om rekening te houden met dat verzoek. We hebben niet met andere tv-ploegen overlegd of zij er ook zo mee omgaan”, schetst de presentator. (ANP via AD)

** De rechter in Amsterdam stelt dat de AVRO het nieuwe presentatorenbeleid mag voeren zoals dat is vastgesteld op 26 april. Hierdoor is de vordering van Karel van de Graaf om onder zijn voorwaarden te worden toegelaten als A- presentator bij de AVRO afgewezen. Ook de overige eisen van Karel van de Graaf zijn afgewezen, met uitzondering van het al aan hem toegewezen programma Wie is de Mol, dit zonder financiële gevolgen voor de AVRO. (Telegraaf)

** Essent Kabelcom neemt per 1 juli kabelbedrijf Oisterwijk over. Vrijdag tekenden beide partijen een overeenkomst, waarmee er een einde komt aan een van de laatste zelfstandige kabelbedrijven in Brabant. Het Oisterwijkse bedrijf is een familiebedrijf, dat al sinds 1963 wordt gerund door de familie Teurlings. Het bedrijf heeft ruim 8000 abonnees. Eén personeelslid verhuist mee naar Essent. (Omroep Brabant)

** Kabelaar Casema heeft vandaag meer informatie bekend gemaakt over de uitbreiding van haar digitale pakket. Aan het digitale Standaard RTV-pakket worden 6 regionale tv-zenders toegevoegd RTV Noord, RTV Drenthe, RTV Oost, Omroep Flevoland, Limburg L1 en Omrop Fryslân. Alleen Omroep Zeeland zal dan nog ontbreken. De radiostations Radio Rembrandt (Nederlands produkt) en KX Radio (zender van Rob Stenders) zullen eveneens aan het aanbod worden toegevoegd. Het digitale pluspakket wordt ook aangepast. Club, Fox News en TBN Europe verdwijnen uit het pluspakket. De volgende zenders worden aan het Pluspakket toegevoegd: Baby TV, Boomerang, ConsumentenTV, Holland DOC, Nick Jr., NOS Journaal 24, TMF Party, /geschiedenis en het erotiekkanaal Private Spice (te beveiligen met kinderslot). Daarnaast zal nog 1 extra zender worden toegevoegd. Deze zender wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt. Volgens insiders zou dit de themazender TMF NL betreffen, De abonnementskosten van het digitale pluspakket worden per 1 juli 2006 verhoogd van € 7,50 per maand naar € 9,95 per maand. 

UPC’s hdtv toch op tijd voor WK Voetbal

UPC Nederland is donderdag begonnen met high definition televisie (hdtv). Nog deze week ontvangen de eerste UPC-klanten de benodigde mediabox. Geïnteresseerden die zich tot donderdag hadden aangemeld op de website Ervaardhdtv krijgen voorrang bij het leveren van de door Philips geproduceerde mediabox. De dienst kost 49,95 euro aan eenmalige opstartkosten voor de hdtv-mediabox., die gebruikers in bruikleen krijgen. Bovendien is een abonnement op digitale televisie nodig dat het eerste half jaar gratis is en daarna ongeveer 2 euro per maand kost, bovenop het analoge kabeltelevisietarief. Abonnementen op hdtv-betaalzenders Film 1 en Sport 1 zijn optioneel verkrijgbaar, evenals een extra pakket van ongeveer vijf hdtv-kanalen. Het aantal reguliere tv-zenders dat uitzendt in high definition is op dit moment nog beperkt. Nederland 2 zendt het WK Voetbal in hd-kwaliteit uit en ook National Geographic biedt haar uitzendingen al in dit formaat aan. Wanneer alle geïnteresseerden de mediabox thuis hebben is volgens UPC-woordvoerder Ronald van der Aart moeilijk te zeggen. “We gaan nu contact opnemen met de mensen die via de website hebben aangegeven interesse te hebben. Dan moeten we eerst kijken of die mensen überhaupt een hd-ready televisie hebben en vervolgens polsen of ze echt interesse hebben in een abonnement”, aldus van der Aart. Desondanks verwacht Van der Aart dat de eerste mediaboxen al snel aangesloten worden. “We verwachten vanavond al de eerste box aan te kunnen sluiten”, verklaarde Van der Aart donderdag tegenover Webwereld. UPC levert voor het hdtv-abonnement vooralsnog geen doe-het-zelf installatiepakket. Van der Aart: “We willen zeker bij de eerste groep klanten uitermate goed monitoren wat er gebeurt, dus we installeren het zelf en lopen er met de klant doorheen.” (Webwereld)

Meer HDTV-nieuws

** Digitale betaal–tv zender Film1 zal zaterdag 10 juni om 20.30 uur Ocean’s Twelve als eerste film in Nederland in High Definition (HD) uitzenden. Hiermee wordt deze nieuwe vorm van televisiekijken definitief ingeluid. Eerder werd aangekondigd dat Sport1 alle wedstrijden van het WK in HD en in breedbeeldformaat (16:9) zal uitzenden. De uitzendingen in HD zijn te bekijken door abonnees van betaal-tv zenders Film1 en Sport1 die in het bezit zijn van een HDTV-geschikte set-top box. Voor de doorgifte van Film1 HD en Sport1 HD zijn over eenkomsten gesloten met kabelmaatschappijen UPC, CAIW, Multikabel en Essent.

** @Home (Essent Kabelcom) gaat haar HDTV-aanbod uitbreiden. Daarmee zijn sport-, film-, cultuur- en natuurzenders in Nederland beschikbaar in HDTV. Een overzicht van het HDTV-aanbod van @Home:

* WK Voetbal – vanaf donderdag 8 juni (kanaal 304)
* Sport1 HD (ook met WK) – vanaf vrijdag 9 juni 17:30 (kanaal 149)
* Film1 HD – vanaf zaterdag 10 juni 20:30 (kanaal 115)
* National Geographic Channel HD – vanaf vrijdag 9 juni 17:30 (kanaal 302)
* HD1/HD1-NL – al beschikbaar: HD1 wordt vanaf juli HD1-NL met Nederlandse programmering (k. 301)
* Discovery Channel HD – vanaf september verwacht

** Sinds vandaag heeftkabelaar Casema twee kanalen toegevoegd aan hun digitale televisiepakket in verband met de start van het WK Voetbal. Op kanaal 600 zullen de uitzendingen van het WK Voetbal in breedbeeld te zien zijn, via kanaal 500 (alleen te ontvangen met speciale HDTV-ontvangers) zullen de wedstrijden van het WK in HDTV te zien zijn. De normale 4:3 uitzending van Nederland 2 blijft uiteraard gewoon onder kanaalnummer 2 beschikbaar. National Geographic HD zal op een later moment aan de programmering toegevoegd worden. Met Discovery Channel en Sport1 Film1 is Casema nog altijd in onderhandeling over mogelijke doorgifte van desbetreffende HDTV kanalen. (HDTV Magazine)

UIT DE MEDIA:

** In Den Haag heeft vanmorgen een procedure-commissievergadering plaatsgevonden over de behandeling van de herziene Mediawet. Het resultaat daarvan is dat het wetsvoorstel van Medy van der Laan niet voor de zomer in de Kamer besproken zal worden. Kamerleden bepleitten vanmorgen onder aanvoering van Joop Atsma (CDA) een ‘zorgvuldige behandeling’. Dat betekent dat zij voor de zomer feitelijke vragen kunnen indienen en dat het kamerdebat hierover pas na het zomerreces kan plaatsvinden. Staatssecretaris Medy van der Laan beschouwt dit als een tegenvaller, maar kan niet anders dan zich hierbij neerleggen. (Broadcast Magazine)

** Vanaf maandag 12 juni zal oud-voetballer René van der Gijp het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland bespreken tijdens de ochtendshow ‘Kicken Wordt Wakker!’ bij Radio Veronica. Dat maakte René van der Gijp vanmorgen bekend tijdens de ochtendshow bij Radio Veronica-DJ Patrick Kicken. René zal de komende tijd samen met Patrick zijn visie geven op de verrichtingen van Oranje tegen Argentinië, Ivoorkust en Servië & Montenegro. (Persbericht)

** Talpa gaat met ingang van volgend seizoen de Duitse voetbalcompetitie, de Bundesliga, uitzenden. De tv-zender heeft hierover een contract afgesloten voor drie jaar, dat zowel de uitzendrechten voor rechtstreekse beelden als samenvattingen omvat. Dat meldde een Talpa-woordvoerder. Volgens de zegsman geldt de overeenkomst voor alle media-uitingen van Talpa, met uitzondering van mobiele telefonie. Hij noemt de Bundesliga een welkome aanvulling op het bestaande voetbalpakket van de tv-zender van John de Mol. Met ingang van volgend seizoen bestaat dat pakket uit de Nederlandse Ere- en Eerste divisie, de KNVB-beker, uitwedstrijden van het Nederlands elftal, uit- en thuiswedstrijden van Jong Oranje en de Italiaanse Serie A. (ANP)

** Wat moet de grote concurrent van de NOS, RTL, nu doen tijdens het WK-voetbal om nog wat kijkers te behouden? Commerciële zenders moeten tijdens het WK vol aan de bak in de slag om de kijker. Want de NOS zendt de wedstrijden en dus zullen daar veel mensen op af stemmen. Als tegenzet heeft Veronica gekozen voor een programma waarin vrouwen strafschoppen nemen in hun ondergoed. Voor RTL valt het leed nog enigszins mee. Zij hebben het recht gekocht op de live-verslagen van WK-wedstrijden die door de NOS niet worden uitgezonden. Desondanks richt RTL zich tijdens het WK toch vooral op de kijker die niet van voetbal houdt, zegt topman Fons van Westerloo. (BNR)

** RTL-programmadirecteur Bart in ‘t Hout vergelijkt Talpa-eigenaar John de Mol met ,,een soort ayatollah Khomeini”. ,,Die bekleedde ook geen officiële functie, maar had ondertussen wel alles voor het zeggen”, verklaart In ‘t Hout deze week in een interview met VARA TV Magazine. De RTL-leidinggevende komt tot zijn uitspraak, als hem door het omroepblad wordt gevraagd waarom het Talpa-programmadirecteur Remko van Westerloo niet wil lukken een succesvolle programmamix neer te zetten bij de zender van De Mol. Remko van Westerloo was zijn vroegere protegé bij het SBS-concern. Beide mannen hebben voor dat bedrijf gewerkt. (ANP)

** Ongeveer 80.000 mensen hebben een WK-abonnenment genomen op het AD. Dat is een record, zo meldde de krant donderdag. Het AD bood mensen een speciaal tijdelijk abonnenment aan, waardoor ze tijdens het voetbalevenement de krant ontvangen. De totale oplage komt hiermee op ongeveer 600.000 exemplaren. Ook bij De Telegraaf zijn WK-abonnementen bijzonder in trek. De krant wist voor de periode van het voetbaltoernooi tot dusver 70.000 extra lezers aan zich te binden. Daarnaast verwacht de krant veel exemplaren via de losse verkoop aan de man te brengen, aldus een woordvoerder donderdag. (ANP)

** Liefhebbers van piratenmuziek kunnen vanaf 15 juni zes keer per jaar in het blad ‘De Piraat der Lage Landen’ van alles lezen over hun favoriete sterren. Dat maakte de gelijknamige uitgeverij donderdag bekend. Typische piratensterren als Marianne Weber, Jannes en Lucas & Gea zullen 15 juni bij de feestelijke presentatie van het magazine aanwezig zijn. Het blad kent een oplage van 50.000 exemplaren en is te krijgen in kiosken. ,,Het magazine telt meer dan vijftig pagina’s voor al die mensen die vandaag de dag ge‹nteresseerd zijn in Nederlandstalige artiesten en de wereld achter hun artiestenbestaan”, aldus de uitgever. (Tubantia)

** De Vlaamse publieke radiozender VRT Studio Brussel is sinds woensdag via het internet te beluisteren via peer-to-peer-netwerken (P2P). Die technolologie is vooral bekend van software als Kazaa en Napster, maar kan ook voor legale doeleinden gebruikt worden. De gewone methode voor internetradio is unicasting. Het nadeel hiervan is dat op piekmomenten het maximum aantal luisteraars dat gelijktijdig kan luisteren bereikt wordt. Het succes van internetradio zorgt ervoor dat het bandbreedteverbruik enorm stijgt. De VRT betaalt daarvoor een kost per individuele gebruiker. De uitbreiding van het aanbod is daardoor beperkt. Via P2P ontstaat er echter een sterstructuur waarin de capaciteit van alle gebruikers gedeeld wordt. Elke gebruiker zorgt dan voor upload naar anderen in het netwerk. De geluidskwaliteit van dit systeem is beter. Het is wel duurder voor de gebruiker. P2P is een proefproject. De VRT blijft op het internet ook uitzenden via unicasting.

** De bestuursvoorzitter van entertainmentbedrijf Endemol stapt op. Joaquim Agut Bonsfills vertrekt om persoonlijke redenen. Hij heeft 2,5 jaar bij het bedrijf gewerkt. Endemol hoopt op korte termijn een nieuwe bestuurder aan te kunnen stellen, zo meldde het bedrijf vandaag. (ANP)

** Kabelaar Casema heeft bekend gemaakt dat het digitale basispakket van de kabelaar per 1 juli wordt uitgebreid met zes regionale publieke tv-zenders waaronder RTV Oost en Omrop Fryslân. Gisteren was al bekend geworden dat het digitale pluspakket wordt uitgebreid met nieuwe zenders. Hiervoor zullen drie bestaande tv-zenders uit het pluspakket (waaronder TBN Europe) worden vervangen door nieuwe zenders als Nick Jr., TMF Party en NOS Journaal 24. Private Spice (nu nog apart verkrijgbaar voor 9,95 euro per maand) zal vanaf juli ook onderdeel uitmaken van het digitale pluspakket. In totaal zullen er tien nieuwe tv-zenders te zien zijn in het digitale pluspakket van Casema. De prijs van het digitale pluspakket zal verhoogd worden van 7,50 euro per maand naar 9,95 euro per maand. Het is onduidelijk of er ook aanpassingen plaatsvinden aan het digitale radiopakket van Casema.

“Telenet wil bod uitbrengen op Essent Kabelcom”

Het Belgische telecomconcern Telenet is niet geïnteresseerd in de overname van Casema, maar wel in Essent Kabelcom. Dat meldt althans De Standaard. Volgens de Belgische krant overweegt Telenet om een bod op Essent Kabelcom uit te brengen. Net als Essent Kabelcom staat ook Casema in de etalage. Voor dit kabelbedrijf moet ongeveer een bedrag van twee miljard euro worden neergeteld. Partijen die interesse hebben getoond in een overname, zijn onder meer Essent, Liberty Media (UPC) en Multikabel. Essent Kabelcom moet mogelijk nog meer opbrengen dan Casema, stelt De Standaard. Volgens de directie van Telenet zijn overnames echter niet aan de orde. Bovendien geniet België de voorkeur boven Nederland als overnamemogelijkheden zich voordoen, menen bronnen. Het aantal bedrijven dat in België te koop staat, is alleen gering. (Webwereld)

UIT DE MEDIA:

** Op dinsdag 13 juni zendt FunX vanaf 08.00 uur in de morningshow een speciaal interview met premier Jan Peter Balkenende uit. Hij neemt samen met kabinetsleden Van Ardenne (Ontwikkelingssamenwerking) en staatssecretaris Van der Laan (Media & Cultuur) een kijkje in de keuken van het radiostation. Presentatoren Sandra en Laila praten met de Minister President over actuele jongerenonderwerpen als stageplaatsen, vriendschappen en vrije tijd en leggen een link met de jeugd van Jan Peter himself. Daarnaast werpen zij samen met de premier een blik op de toekomst zowel politiek als privé. FunX luisteraars kunnen hun vraag aan de Minister President sturen. (persbericht)

** Radio-weerman Jan Versteegt heeft al zijn loon gekregen en er is geen sprake van betalingsachterstanden. Dat zegt de Stichting Weerstation Tiros, die Versteegt betaalt. De weerman, bekend van Radio M Utrecht en Radio 2, vraagt sinds afgelopen weekend luisteraars om geld. Versteegt zit ziek thuis en zegt totaal aan de grond te zitten omdat Tiros alleen maar voorschotten betaalt. Volgens Tiros zijn de financiële problemen van Versteegt de schuld van zijn vrouw. Zij deed de administratie en onder haar verantwoordelijkheid zijn flinke schulden ontstaan, aldus de stichting. Het weerstation rekent erop dat de weerman binnenkort weer aan het werk gaat. (RTV Utrecht)

** Liberty Global, het moederbedrijf van de kabelmaatschappij UPC, heeft zijn Franse activiteiten verkocht aan de Franse kabelonderneming Altice en de Britse investeringsmaatschappij Cinven. De nieuwe eigenaren betalen 1,25 miljard euro. In maart was al een voorlopig akkoord bereikt over de verkoop. Liberty verkocht eerder al zijn bedrijfsonderdelen in Noorwegen en Zweden. Het Amerikaanse concern wil alleen verder met de activiteiten die een behoorlijk marktaandeel hebben. UPC is in Nederland het grootste kabelbedrijf. In Frankrijk wordt relatief weinig televisie via de kabel gekeken (ANP/Adformatie).

** De Franse uitgeversgroep La Martinière Group heeft dinsdag bij een rechtbank in Parijs een aanklacht ingediend tegen Google wegens piraterij. De uitgeversgroep vindt dat de Amerikaanse internetonderneming “auteursrechten schendt en vervalsingen vervaardigt” door miljoenen boeken te scannen en op haar website te zetten. La Martinière bezit onder meer de Franse uitgeverij Seuil, het Zwitserse Delachaux et Niestlé en de Amerikaanse uitgever van kunstboeken Harry N. Abrams. Het Franse uitgeversconcern daagt zowel de Franse dochter Google France als het Amerikaanse moederbedrijf voor de rechter. Google begon vorig jaar met het opzienbarende project om miljoenen boeken uit de belangrijkste bibliotheken te scannen en te archiveren. Google scant alle boeken, mits daar uitdrukkelijk bezwaar tegen wordt gemaakt door de uitgever. De Franse vakorganisatie SNE, die vierhonderd uitgevers vertegenwoordigt, heeft al meerdere malen bezwaar aangetekend tegen het project en gedreigd met juridische stappen. (Financieele Dagblad)

** Casema verhoogt per 1 juli de prijs van haar digitale pluspakket van 7,50 euro per maand naar 9,95 euro per maand. Hiervoor wordt het digitale pluspakket uitgebreid met 7 tv-zenders waaronder TMF Party, Nick jr. en NOS Journaal 24. Tevens zal de erotiekzender Private Spice (ny nog 9,95 euro per maand) worden toegevoegd aan het pluspakket.

RTL4 in week 22 marktleider

RTL4 was in week 22 marktleider op tv (tijdvak 18.00-24.00 uur, 6+) met een aandeel van 14,0 procent. Talpa volgt met 12,4 procent. RTL5 kwam uit op 6,8 procent en RTL7 had 4,5 procent. SBS6 was de tweede zender van Nederland met een aandeel van 11,3, Net5 had 5,0 procent en Veronica 4,8. Nederland 1 scoorde een aandeel van 11,5, Nederland 2 11,2 en Nederland 3 van 4,6 procent. In het avondtijdvak behaalden de publieke zenders een marktaandeel van 27,3 procent, de zenders van RTL Nederland 25,3 procent en de SBS-zenders 21,2 procent.De finale van het EK –21 tussen Nederland en Oekraïne (3-0) was het best bekeken programma van de week met 3,701 miljoen kijkers. Spoorloos trok 2,137 miljoen kijkers, gevolgd door de twee vriendschappelijke wedstrijden van Oranje. Nederland-Mexico: 2,036 miljoen en Nederland-Australië: 2,028 miljoen kijkers. Het Journaal van 20.00 uur op woensdag werd bekeken door 1,j762 miljoen mensen. (SKO/Adformatie)

UIT DE MEDIA:

** Televisieproducent Endemol heeft in de vijf maanden tot en mei van dit jaar beter gepresteerd dan in dezelfde periode van 2005. De omzet groeide in deze periode, op eigen kracht, harder dan de jaardoelstelling. Dat heeft de onderneming dinsdag bekendgemaakt vooruitlopend op haar jaarvergadering die woensdag plaatsvindt. Het bedrijf houdt ondanks de goede resultaten, die niet gekwantificeerd worden, vast aan de eerder uitgesproken verwachtingen voor 2006. Endemol presenteert op 26 juli zijn halfjaarresultaten. Endemol mikt voor 2006 op een autonome omzetstijging van minstens 5 tot 6 procent. De winstmarge (ebitda-resultaat als percentage van de omzet) zal uitkomen op 15 tot 17 procent (Volkskrant)

** Het Deense ministerie van Cultuur heeft Broadcast Partners de opdracht gegeven om een nieuw frequentieplan voor de FM-band te maken. Broadcast Partners won de opdracht na een publieke aanbesteding. De Deense overheid beoogt meer radiostations de mogelijkheid te geven via de FM-band uit te zenden. Broadcast Partners directeur Robert-jan van der Hoeven: “Overal bestaat behoefte aan betere frequentieplannen en dus ook in Denemarken. Het ontwerpen van efficiënte frequentieplannen is een specialiteit van Broadcast Partners. Dat komt hier goed van pas. Ik ben natuurlijk erg blij dat de Deense overheid Broadcast Partners deze opdracht verstrekt”. (Persbericht)

** Hogeschool Windesheim is niet blij met de nieuwe studie cross-mediale journalistiek bij Hogeschool Saxion in Enschede. Saxion, die per 1 september met de studie begint, mag geen studenten werven, terwijl het vak nog niet officieel is geregistreerd. Dat laat de hogeschool Windesheim dinsdag weten. Bovendien, zo zegt woordvoerder J. Belksma, hebben de bestaande hbo’s die een opleiding journalistiek geven met elkaar afgesproken om geen nieuwe opleidingen op te starten, omdat de markt is overspoeld met journalisten. Windesheim kan de nieuwe studie van Saxion niet tegenhouden, maar gaat wel vragen stellen aan de hogeschool die vestigingen heeft in Deventer en Enschede. (Gooi en Eemlander)

** Radio 1 zal tijdens het WK voetbal in Duitsland in alle steden waar het Nederlands elftal speelt (of kan spelen als het verder komt in het toernooi) op FM te ontvangen zijn met het speciale radioprogramma Radio 1 WKfm. ProFM Solutions uit Waddinxveen verzorgd tijdens het verblijf van Radio 1 in Duitsland de complete zendinstallatie. ProFM Solutions is een jonge Waddinxveense onderneming die 5 jaar geleden is gestart met de verkoop en verhuur van apparatuur aan lokale omroepen.Een uit de hand gelopen hobby heeft zich in 5 jaar tijd ontwikkeld tot een serieuze onderneming die professionele zend en audio apparatuur levert aan lokale en regionale commerciële omroepen in Nederland. Overzicht van de frequenties en programmering van Radio1 WKfm vind je via de website van WK FM. (oa Persbericht)

** De illegale zender Sado (Schijt Aan De Overheid, red.) in Nieuwleusen is in het pinksterweekeinde uit de lucht gehaald. Dat gebeurde door een arrestatieteam van de politie en drie opsporingsambtenaren van Agentschap Telecom. De politie hield twaalf mensen aan, die inmiddels weer op vrije voeten zijn. Bij de arrestaties zijn ook politiehonden ingezet. Een deel van de apparatuur is door de medewerkers van de illegale zender elders ondergebracht, de rest is in beslag genomen. (RTV Oost)

** Medewerkers van de Etten-Leurse radiozender Lokal FM hebben zondag het wereldrecord onderwaterradio maken gebroken. Het oude record stond op één uur en was in handen van het Belgische Radio Donna. Het nieuwe record werd gevestigd in een grote container op het terrein van de Leurse Havenfeesten. In totaal bleven de dj’s Bram den Hond en Mark Bierbooms 1 uur en 20 minuten onder water. Het record heeft overigens geen officiële status. (Brabants Dagblad)

** In Los Angeles is Arthur Widmer (92) overleden. Hij was een van de pioniers van de special effects in de filmindustrie. Hij ontwikkelde onder meer de “blue screen”-techniek. In maart ontving Arthur Widmer nog een Oscar als erkenning voor zijn baanbrekend werk. In de jaren 50 werkte Widmer voor Warner Bros. Hij stond er aan de wieg van de “blue screen”-techniek. Die techniek maakt het mogelijk om een scène op te nemen in de studio en die in één beeld te combineren met de opname van een totaal andere achtergrond. Het was volgens Widmer niet meer nodig om bijvoorbeeld een filmploeg met acteurs naar een Parijs café te sturen om opnames te maken. Het volstond om in een studio een tafel en stoelen te plaatsen en er dan een Parijse achtergrond aan toe te voegen. De techniek is vandaag alomtegenwoordig en wordt onder meer gebruikt in de weerpraatjes op televisie. (VRT)

** Voormalig MTV-presentator Tom Green krijgt een online talkshow. De acteur begint donderdag over een week met een programma dat wekelijks wordt vertoond op de internetsite ManiaTV.com. Green heeft een contract voor vijftig afleveringen. Drie jaar geleden had Green enkele maanden een talkshow op MTV. De muziekzender die voortijdig uit de lucht wegens tegenvallende kijkcijfers. Green gaat zijn internetshow presenteren vanuit zijn huis in Hollywood, vanachter hetzelfde bureau dat hij bij MTV gebruikte. Volgens de presentator zal het programma vol zitten met gekke sketches. “Het lijkt op de ultieme speeltuin voor iemand als ik.” De 34-jarige Green is onder meer bekend van zijn rollen in de films ‘Roadtrip’ (2000) en ‘Charlie’s angels’ (2000). In juli 2001 trouwde hij met actrice Drew Barrymore. Ruim een jaar later scheidde het paar. (novum)

** Sinds zaterdagmiddag is de etherzender van de commerciële radiozender CAZ! in Rotterdam (103.8 MHz) uit de lucht. Onderhoud aan de stroomtoevoer in het gebouw Delftse Poort in Rotterdam (waar de zender is geinstalleerd) zouden de oorzaak zijn van het uitvallen van de etherzender. update: Sinds zondagmiddag is de zender van CAZ! vanuit Rotterdam weer te horen via de 103.8 MHz

Van der Laan: “Voetbalflitsen verplicht beschikbaar voor NOS”

De NOS krijgt weer de mogelijkheid actuele beelden van eredivisievoetbalwedstrijden uit te zenden. Nu kan dat niet omdat de rechten in handen zijn van Talpa, dat weigert opnames vrij te geven voor samenvattingen of flitsen. Staatssecretaris Van der Laan (Media) wil in de Mediawet de plicht opnemen om beelden af te staan aan de NOS. Nadat Talpa vorig jaar de uitzendrechten voor de eredivisie kocht, brak er ruzie uit over de samenvattingen. De NOS wilde beelden kunnen gebruiken nadat Talpa deze had uitgezonden, bijvoorbeeld voor het populaire programma Studio Voetbal. Talpa wil echter geen materiaal afstaan. Inmiddels is afgesproken dat de NOS de beelden na dertig dagen mag gebruiken. Volgens Van der Laan is de bedoeling van de Mediawet altijd geweest dat de NOS actuele beelden kan uitzenden, omdat dat een van de vastgelegde taken van de publieke omroep is. De huidige wet hield er echter geen rekening mee dat de sportrechten wel eens bij een commerciële partij terecht zouden kunnen komen. Daarom kon de NOS niet afdwingen dat Talpa beelden vrijgeeft. De nieuwe regels zouden er voor kunnen zorgen dat de voetbalrechten minder waard worden, omdat de beelden niet meer exclusief zijn. Directeur Alex Tielbeke van Eredivisie CV, de organisatie die de rechten namens de clubs verkoopt, vindt dat Talpa geen beelden hoeft af te staan. ,,Dat heeft niets met geld te maken. Talpa is op het open net voldoende beschikbaar voor het publiek, zodat iedereen de beelden kan zien.” Wanneer de bepaling ingaat is onduidelijk. Vermoedelijk duurt aanpassing van de wet langer dan een jaar. Is dat proces afgerond, dan zullen NOS en de partij die eigenaar is van de rechten, nog onderling afspraken moeten maken. Zo moet de duur van de vrij te geven samenvattingen of flitsen worden bepaald en de te betalen prijs. In de wet wordt opgenomen dat het om ‘redelijke voorwaarden’ moet gaan. (Via AD)

‘Verkoop Kabelcom mag geen banen in Groningen kosten’

De verkoop van Essent Kabelcom (1200 werknemers) in Groningen mag niet ten koste gaan van de werkgelegenheid bij het bedrijf. Dat stelt woordvoerder Jan Veenstra van moederconcern Essent in Arnhem. De onderneming wil zijn kabeldivisie afstoten om zich te kunnen concentreren op zijn energieactiviteiten. Volgens Veenstra is er al belangstelling van partijen voor de koop van het kabelbedrijf. Het gaat om andere kabelbedrijven en investeringsmaatschappijen. Maar namen wil de Essent-woordvoerder nog niet noemen. Veenstra zegt dat Essent in de gesprekken met de koper zal aandringen om de werkgelegenheid bij Kabelcom in Groningen, waar met 500 werknemers het hoofdkantoor van de kabeldivisie is gevestigd, intact te laten. “We weten hoe belangrijk banen voor Groningen zijn. Maar we kunnen een banengarantie niet bij de koper afdwingen”, aldus de woordvoerder. 

UIT DE MEDIA:

** DJ Eline la Croix stapt over van de NPS naar 100% NL. Bij het nog te starten radiostation gaat ze een show maken van vijf uur ‘s middags tot acht uur ‘s avonds. Ze start in juli, mogelijk op de achtste, wanneer 100% NL de FM-licente overneemt van RTL FM. Momenteel is ze nog te horen op Radio 747 met ‘Smaakvol’ op vrijdagmiddag. Ook spreekt ze samen met Edwin Diergaarde de jingles voor 3FM in.

** Staatssecretaris Medy van der Laan (Media) maakt zich zorgen over sexy videoclips, en met name de ondergeschikte rol van vrouwen daarin. Ze heeft daarover volgens De Telegraaf, mede na een oproep van de Tweede Kamer, een gesprek gevoerd met muziekzender MTV, zo maakte zij gisteren bekend. MTV komt eind juni met een stuk over beleid en koers ten aanzien van videoclips. Van der Laan wijst erop dat Nederland voorzover bekend het enige land in Europa is dat een serieuze publieke discussie voert over muziekclips. Ons land is bovendien het enige land waar muziekclips worden beoordeeld op schadelijkheid en daarom aan uitzendtijdstippen zijn gebonden. Nu al is geregeld dat clips met een expliciete seksuele context pas na 22.00 uur uitgezonden mogen worden. Het verbieden van de sexy clips is wat de staatssecretaris betreft niet aan de orde. Sinds 2002 zijn in totaal 16 klachten over clips binnengekomen, waarvan drie zo serieus waren dat ze door een onafhankelijke klachtencommissie behandeld zijn.

** Slechts 12.000 van de 50.000 klanten in België hebben bij Belgacom tijdens het voorbije voetbalseizoen de optie ‘voetbal’ in hun abonnement geactiveerd. Dat schrijft Le Soir zaterdag. Dat cijfer ligt te laag om de 36 miljoen euro die Belgacom moest ophoesten voor de uitzendrechten te rentabiliseren. Bij die rechten moeten ook de productiekosten worden geteld. Kwatongen beweren dat Belgacom zou hopen dat het hof van beroep later deze maand de toewijzing van de uitzendrechten op de helling zou zetten. Bij het telecombedrijf wijst men op het belang voor het imago van Belgacom door het binnenrijven van de rechten. Dat zou efficiënter zijn dan een grote reclamecampagne. (Belga/De Morgen)

** Pianist Wibi Soerjadi is binnenkort te zien in een realitysoap. Het programma wordt gemaakt door producent Pieter Storms. Dit jaar viert de 36-jarige Soerjadi zijn 25-jarig jubileum. Uiteraard is dit een prachtige gelegenheid om een realitysoap te maken. Ook zal de musicus en aantal bijzondere concerten geven. Eerder hadden topsterren als Grad Damen, Dries Roelvink en Jan Smit al een eigen soap. (ANP / Geenstijl)

** Het vinden van een nieuwe bestemming voor het voormalige zendcomplex Radio Kootwijk lijkt uit te draaien op een juridisch conflict. Dit bericht NRC Handelsblad in haar editie van zaterdag. Een stuurgroep met vertegenwoordigers van overheden heeft vrijdag een plan afgekeurd om er een technologiecentrum in te vestigen. Het plan is financieel niet haalbaar en bedreigt de natuur. Radio Kootwijk, dat in 2003 door de overheid is aangekocht, ligt middenin de Veluwe. De ondernemers Harry de Winter en Felix Visser, die exclusief het recht hadden gekregen hun plan uit te werken, reageren verbijsterd. Zij zeggen dat de overheid geen financieel risico loopt, omdat zij zelf aanloopverliezen en eventuele exploitatietekorten voor hun rekening nemen. Ze denken de dupe te zijn geworden van procedurele kritiek van andere geïnteresseerden. De provincie bekijkt of Europese aanbestedingsregels zijn overtreden. De Winter en Visser zeggen door de beslissing van de stuurgroep „grote materiële en immateriële schade” te lijden. Zij doen „een dringend beroep op de stuurgroep en de gemeente Apeldoorn om een nieuwe Reesink-affaire te voorkomen.” De technische groothandel Reesink is na een lang conflict met de gemeente in het gelijk gesteld en claimt een schadevergoeding van miljoenen.

“Programmaraden worden opgeheven”

Het kabinet wil televisiekijkers meer invloed geven op de samenstelling van het vrij toegankelijke pakket van een kabelexploitant. Dat meldde staatssecretaris Medy van der Laan (Media) vrijdag na afloop van de ministerraad. Nu is het nog zo dat programmaraden adviseren over het vaste minimumpakket (vijftien tv- en 25 radiozenders). Die raden kunnen als het aan Van der Laan ligt op termijn worden opgeheven. Representatief marktonderzoek naar de wensen van de consumenten moet daarvoor in de plaats komen. Kabelaars kunnen kiezen of ze dit nieuwe model willen toepassen of liever door willen gaan op oude voet. De verwachting is dat ze voor het nieuwe model zullen kiezen. (Telegraaf)

Gelijke reclameregels voor commerciële tv-zenders

Staatssecretaris Medy van der Laan (Media) gaat de reclameregels voor de commerciële tv-stations in Nederland zoveel mogelijk gelijk trekken. Dat zei zij vrijdag na afloop van de ministerraad, waarin werd geconstateerd dat ,,het reclamespeelveld niet voor iedereen gelijk is”. De scheiding is ontstaan doordat de RTL-zenders (RTL4/5 en 7) onder de veel ruimere Luxemburgse mediawet vallen. De andere commerciële zenders, als Talpa en de SBS-groep (SBS6, Net5 en Veronica), hebben met strengere wetten te maken. De bewindsvrouw gaat onderzoeken in hoeverre aan die situatie iets kan worden gedaan. De D66-politica stelde dat ze voor lastige vragen zal komen te staan omdat ze ook de consument wil beschermen. Op RTL-zenders vindt ze het bijvoorbeeld vervelend wanneer, als een programma richting het einde gaat, er al een reclamebalk in beeld komt. Ze vraagt zich af of consumenten ermee gebaat zijn als andere stations dat ook mogen. Wat volgens haar wel moet mogen is het verruimen van de zogenoemde ‘billboarding’: ‘Dit programma is mede mogelijk gemaakt door…’. Van de Luxemburgse wet mag er na de naam van het bedrijf ook nog een slogan volgen. De Nederlandse wet staat dat niet toe, maar volgens Van der Laan moet dat in de toekomst wel kunnen. (ANP via AD)

Essent wil kabeldivisie afstoten

Het energiebedrijf Essent wil zijn kabeldivisie Kabelcom afstoten en zich alleen richten op zijn energieactiviteiten. Dit heeft de onderneming vrijdag laten weten. Essent heeft een aantal partijen uitgenodigd een bod uit te brengen op zijn kabeltak, met 1,8 miljoen aansluitingen. Over enkele maanden wordt duidelijk of dit resulteert in een verkoop, aldus het bedrijf. Volgens een woordvoerder is Kabelcom “te klein om te kunnen overleven in het geweld van de telecomomgeving”. Hij doelde daarmee op de sterke concurrentie met bedrijven als KPN en Tele2, die tegenwoordig ook klanten werven voor televisieaansluitingen. Andersom weten kabelbedrijven steeds meer terrein te winnen op het gebied van telefonie. Een probleem blijft echter dat zij geen landelijk dekkend netwerk hebben. Essent is bijvoorbeeld in Noord-, Oost-, en Zuid-Nederland actief. Casema heeft daardoor in het verleden wel eens gepleit voor een fusie van UPC, Essent en Casema. Casema (1,3 miljoen kabelklanten) staat ook te koop. Onlangs bleek dat de huidige eigenaren, de investeringsmaatschappijen Carlyle, Providence en GMT Communications Partners, hun belangen willen veilen. Daarbij werd een opbrengst van 2 miljard euro genoemd. Ook andere investeringsmaatschappijen zouden op de belangen azen. Ook de naam van Liberty Media, eigenaar van UPC, werd genoemd. Essent wil niet zeggen welke partijen het heeft uitgenodigd. Volgens de zegsman is het “niet ondenkbaar” dat er ook investeringsmaatschappijen bij zijn betrokken. Een fusie met Casema zou volgens hem niet op mededingingsproblemen stuiten. Mededingsautoriteit NMa heeft in het verleden wel een stokje gestoken voor een combinatie van UPC, met ruim twee miljoen klanten het grootste kabelbedrijf van Nederland, met Casema. Kabelcom was vorig jaar goed voor een omzet van 433 miljoen euro op een totale omzet van 6,3 miljard euro voor Essent. Het energie- en kabelbedrijf telt ongeveer 12.000 werknemers, van wie er 1200 bij de kabelactiviteiten werken. Lees verder.

Negatief advies plannen Radio Kootwijk

Het plan van televisieproducent Harry de Winter en Felix Visser voor het monumentale Zendcomplex Radio Kootwijk is vrijdag afgeschoten. Volgens de stuurgroep die een nieuwe bestemming voor het complex moet vinden, is het plan financieel niet haalbaar. Daarnaast hebben natuur, rust en duisternis in de plannen van De Winter en Visser niet de rol gekregen die de stuurgroep in gedachten had. Radio Kootwijk is in 2003 van de sloop gered en sindsdien wordt naar een nieuwe invulling gezocht. Intussen heeft al een aantal branden gewoed op het complex. De Winter en Visser wilden van het complex een broedplaats maken waar een relatie wordt gelegd tussen technologische ontwikkelingen die de maatschappij ingrijpend veranderen en kunst en cultuur. (ANP)

UIT DE MEDIA:

** Het systeem van Nicam Kijkwijzer, dat bijvoorbeeld aangeeft of een audiovisuele productie geschikt is voor kinderen, krijgt een extra leeftijdscategorie. Die geeft aan of een productie geschikt is voor kinderen tot 9 jaar. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten. In het huidige systeem verschuift de leeftijdsgrens in één keer van 6- naar 12-jarigen. Een commissie rapporteerde december 2005 dat ongewenst te vinden omdat die scheiding wel heel rudimentair is. Het kabinet neemt de aanbeveling nu over om een grens voor 9-jarigen in te bouwen. De ministerraad deelt de zorg van de samenleving en het parlement over de toenemende rol van seks en geweld in videoclips, stelde staatssecretaris Van der Laan (Media) vrijdag na afloop van de raad. Het Nicam krijgt hierover overigens niet veel klachten binnen, maar onderzoekt wel of de bestaande classificatie van clips moet worden aangepast. Het onderzoek richt zich vooral op de manier waarop man/vrouw-relaties worden uitgebeeld en het effect daarvan op kijkers. (ANP via AD)

** Het Spaanse gerechtshof heeft in hoger beroep de gevangenisstraf van zeven jaar gehandhaafd tegen Al-Jazeera correspondent Taysir Alony. Het Hof acht bewezen dat hij in ruil voor exclusieve informatie hulp heeft geboden aan leden van Al-Qaeda. Het Hof verminderde de straf van de vermeende leider van de Spaanse Al-Qaeda cel, Abu Dahdah, van 27 tot 12 jaar. Zijn betrokkenheid bij de aanslagen van de 11 september 2001 in de VS werd uitgesloten wegens „zwakke en onsamenhangende” bewijsvoering (NRC)

** In samenwerking met de NOS zal KPN het WK in breedbeeld uitzenden. De NOS-uitzendingen van Nederland 2 zijn met commentaar te volgen op het tijdelijke kanaal ‘WK 2006’. Deze dienst is gratis voor klanten van TV van KPN en Digitenne. Met WK 2006, te vinden op kanaal 25 of 27, geeft KPN verdere invulling aan televisie met de kijker centraal. KPN komt met dit initiatief de vele eigenaren van plasmaschermen, LCD TV’s en reguliere breedbeeldbuizen tegemoet. Uiteraard kunnen klanten er ook voor kiezen om via Nederland 2 de WK-uitzendingen in standaard beeldformaat te volgen.

** Ruim anderhalf miljoen kijkers zagen donderdag hoe Jong Oranje ten koste van Frankrijk een plek in de finale van het EK onder de 21 jaar veroverde. Volgens de Stichting Kijkonderzoek keken gemiddeld 1.747.000 mensen. Naar de oefenwedstrijd van het Nederlands elftal tegen Mexico (2-1), later op de avond, keken gemiddeld iets meer dan twee miljoen mensen. (ANP)

** Het WK voetbal is voor de consument geen reden om een nieuwe televisie aan te schaffen, zo blijkt uit onderzoek van hcc. Slechts drie procent van de ondervraagden is van plan om voor het WK een nieuwe televisie te kopen. HCC vroeg ruim 1100 leden naar hun mening over het WK voetbal. Het laatste nieuws over het voetbalevenement wordt gevolgd via de televisie (61 procent), de krant (15 procent) en internet (14 procent). De meeste respondenten volgen de wedstrijden thuis via de televisie. Een ruime meerderheid van de ondervraagden (89 procent) is bekend met het begrip HDTV. Bijna 40 procent vindt het een interessante ontwikkeling dat het WK in HDTV-kwaliteit wordt uitgezonden. Een groot deel van de respondenten (88 procent) is niet van plan een HDTV-abonnement af te nemen bij een kabelaanbieder. (kassa)

** De Duitse productiemaatschappij Berg Film gaat een Duitstalige remake van Interview van Theo van Gogh maken. Het wordt de derde remake van deze film. De opnames van de Amerikaanse remake zijn inmiddels afgerond; in India wordt nog gewerkt aan een Bollywood- versie. Interview gaat over een vraaggesprek tussen een actrice en een journalist dat ontaardt in een psychologisch kat-en- muisspel. Katja Schuurman en Pierre Bokma speelden in de Nederlandse versie de hoofdrollen. De vrouwelijke hoofdrol in de Duitse versie is voor actrice Yvonne Catterfeld, net als Schuurman bekend uit de soapserie Goede Tijden Slechte Tijden. De mannelijke hoofdrol is nog niet bekend. (ANP)

** Terwijl de overname van VNU zo goed als rond is, blijft de toekomst van de Haarlemse tak zeer onzeker. Deze week werd bekend dat een belangrijke aandeelhouder van het van oorsprong Haarlemse marktonderzoeks- en mediabedrijf ingaat op een overnamebod. De overnamekandidaat – een samenwerkingsverband van zes durfkapitalisten – heeft hiermee VNU voor ruim negentig procent in handen, zo meldden diverse financiële media. De overname is daarmee zo goed als rond. Wat betekent dit voor de Haarlemse tak van VNU, de afdeling Business Publications. (HD)

NVJ daagt publieke omroepen om cao-conflict

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) spant een kort geding aan tegen een aantal landelijke en regionale publieke omroepen omdat die zich niet houden aan cao-afspraken. Twistpunt is de verhouding tussen het aantal vaste en tijdelijke contracten, die volgens de journalistenvakbond scheef is. Wanneer en waar de rechtszaak dient is nog niet bekend. Mede als gevolg van de flexwet heeft er na afloop van elk tv-seizoen in de branche een enorme stoelendans plaats van contractanten die op zoek moeten naar een nieuwe baan. De NVJ vindt dat onwenselijk en maakte afspraken om hier wat tegen te doen. Volgens NVJ-algemeen secretaris Thomas Bruning komen de omroepen die afspraken echter niet na. De omroepleiding onderscheidt twee arbeidsclusters: het cluster Proces (structurele programma’s) en Project. In het eerste cluster moet 90 procent van het personeel een vaste baan hebben, in het tweede 60 procent. Die regeling had eind vorig jaar al op orde moeten zijn, maar nog altijd hebben zestien omroeporganisaties hun zaken niet voor elkaar. Lees verder.

UIT DE MEDIA – DEEL 2

** De reclamecampagne van 3FM Real Music Real People is bekroond met een prestigieuze reclameprijs, een Accent. De Accent wordt jaarlijks uitgereikt door de SAN, de Stichting Adverteerdersjury Nederland. 3FM en het reclamebureau Red Cell Not Just Film kregen de prijs voor de campagne, waarin artiesten als Maxi Jazz (Faithless), Joss Stone, Noel Gallagher (Oasis) en Dinand Woesthoff (Kane) en DJs van het station vertellen over hun liefde voor muziek. (Persbericht)

** Sky Radio Group heeft Uunco Cerfontaine benoemd tot creative director van Sky Radio 101 FM en Radio Veronica. Cerfontaine zal in deze functie verantwoordelijk zijn voor de algehele programmering van Sky Radio 101 FM en Radio Veronica. Hij werkte voorheen onder andere als productmanager bij platenmaatschappij EMI Music en was als programmadirecteur van Radio 538 bijna vier jaar verantwoordelijk voor de programmering van dat station. In de zomer van 2003 werd hij gevraagd om de programmering van het huidige Radio Veronica vorm te geven. (Persbericht)

** Gebruikers van de Westerscheldetunnel kunnen in de toekomst informatie over de tunnel krijgen op hun mobiele telefoon. Binnenkort begint een proef met abonnementhouders. In maart en april werd daarmee al een proef gedaan in Zeeland en die proef krijgt een vervolg. Om mensen te informeren wordt gebruik gemaakt van cellbroadcast. Dat is een techniek om tekst- of spraakberichten via de mobiele telefoon door te geven. (Omroep Zeeland)

** De achttiende editie van 4daagseradio zal dit jaar door 7 publieke lokale omroepen via negen FM-frequenties uitgezonden worden en is daarmee het grootste samenwerkingsverband van lokale omroepen in Nederland. Dit jaar doen Stadsradio Nijmegen en Radio Lingewaard ook mee aan het enige radioproject dat 24 uur per dag verslag doet van de 4daagse en bijbehorende feesten. (Persbericht)

NOS levert WK wel in breedbeeld aan kabel

NOS/NOB zal toch beelden van het Wereldkampioenschap voetbal in breedbeeld distribueren voor kabelaars. Dat maakt Essent bekend in een persbericht. Ook andere kabelaars maken er gebruik van, zo vertelt Casema tegen Planet Multimedia. Via @Home TV Digitaal van Essent Kabelcom zal het WK behalve in High Definition (HD), ook in gewoon 16:9 breedbeeld te zien zijn. @Home heeft hierover afspraken gemaakt met de NOS. NOB Crossmedia Facilities verzorgt de levering van het 16:9 breedbeeldsignaal vanaf de Mediagateway in Hilversum. Abonnees met een breedbeeldtelevisie en een abonnement op digitale televisie van @Home kunnen vanaf 9 juni zonder extra kosten gratis alle wedstrijden via een apart kanaal in echt breedbeeld 16:9 bekijken. Op zendernummer 12 komen er uitzendingen vanaf ongeveer een uur voor de aanvang van de wedstrijd, tot en met een uur na de wedstrijd, dus inclusief de palavers die aan de potjes voetballen vooraf gaan en erop volgen. Volgens de woordvoerder van Casema zullen alle kabelaars die digitaal uitzenden gebruik kunnen maken van de faciliteit en dat waarschijnlijk ook doen. Casema biedt ook breedbeeld apart, net als Essent: “Het HD-signaal dat we al krijgen van het NOB is breedbeeld. Door dit HD-signaal om te zetten in het gewone SD-formaat, kunnen we digitaal wel breedbeeld uitzenden.” 

Voetbalstanden WK in beeld via RTL Text

RTL komt vrijdag 9 juni met een primeur die voetbalfans een extra mogelijkheid geeft om continu op de hoogte te blijven van alle voetbalstanden en doelpunten tijdens het WK in Duitsland. Kijkers kunnen via RTL text pagina 699 een dienst activeren waardoor ze live op de hoogte worden gehouden van actuele standen terwijl ze ondertussen op RTL 4, 5 en 7 kunnen doorkijken. In een zogeheten ‘pop up’ die enkele seconden in beeld blijft – wordt informatie vermeld op het moment dat er wordt gescoord. Zo is het mogelijk om doorlopend op de hoogte te blijven van het verloop van alle wedstrijden, compleet met tussenstand, de doelpuntmaker en tijdstip in de wedstrijd. RTL is van plan om na het WK door te gaan met deze dienst tijdens het reguliere voetbalseizoen. (Telegraaf)

TV10 tekent hoger beroep aan

De Amsterdamse voorzieningenrechter heeft vandaag in een zogenaamd executie kort geding geoordeeld dat Talpa gebonden blijft aan het vonnis van de Utrechtse rechter van een jaar geleden waarin Talpa werd verboden de naam TIEN te gebruiken. De rechter heeft verder geoordeeld dat onder dat verbod niet valt het afbeelden van het cijfer 10 in de rechter-bovenhoek van het televisiescherm in combinatie met het Talpa-logo. Volgens TV10 is dit strijdig met eerdere gerechtelijke uitspraken die in het voordeel van TV10 werden beslecht. TV10 zal hier dan ook hoger beroep tegen aantekenen. Een jaar geleden dagvaardde TV10 Talpa omdat Talpa aankondigde de naam TIEN te zullen gebruiken voor haar nieuwe televisiezender. De rechter verbood Talpa de naam TIEN te gebruiken. Het gerechtshof in Amsterdam bekrachtigde het verbod omdat dit onder andere als te verwarrend werd beschouwd. TV10 is dan ook hoogst verbaasd dat de voorzieningenrechter Talpa nu wel toestaat het cijfer 10 in beeld te mogen gebruiken. In de ogen van TV10 is dat namelijk nog verwarrender dan de letters van het merk TIEN. TV10 zal dan ook tegen de uitspraak in hoger beroep gaan. (Persbericht)

UIT DE MEDIA:

** De salesactiviteiten van RTL Nederland worden vanaf 1 juli niet langer uitgevoerd door IP maar door een nieuwe vennootschap: RTL Nederland Sales. Sinds de verhuizing van de ruim honderd IP-medewerkers van Amstelveen naar het Mediapark in Hilversum in 2004, zijn alle bedrijfsonderdelen onder een dak gebundeld. Nu ook de namen van beide bedrijven op elkaar worden aangepast, is de integratie voltooid.

** SBS Broadcasting is het niet gelukt om via een rechtszaak bij de Raad van State onder een boete van 153.000 euro uit te komen. Het Commissariaat voor de Media legde die boete eind 2003 aan het mediabedrijf op omdat het zich niet had gehouden aan de reclameregels die gelden voor commerciële zenders in Nederland. SBS ging daartegen in beroep bij de mediawaakhond zelf, bij de rechtbank en uiteindelijk bij de Raad van State, maar ook dat laatste protest was vruchteloos, bleek vanochtend (ANP).

** De gemeente Breda zal voorlopig geen medewerking verlenen aan de uitbreiding van het UMTS-netwerk voor mobiele telefonie. Het college van burgemeester en wethouders zei woensdag eerst de uitslag af te wachten van een Europees onderzoek naar de gevolgen van straling door UMTS-masten. Dat wordt halverwege dit jaar verwacht. Volgens Breda betekent dit dat de gemeente geen vrijstelling zal geven voor nieuwe bouwaanvragen en voor aanvragen die al in behandeling zijn. In een brief aan minister Brinkhorst en Economische Zaken heeft de gemeente aandacht voor deze problematiek gevraagd. (ANP)