Media kort: maart 2000

PROGRAMMARAAD WIL TMF OP LEIDSE KABEL

De Regionale Programmaraad Leiden en omgeving vindt dat muziekzender The Music Factory (TMF) op de Leidse kabel moet komen. De programmaraad adviseert kabelexploitant Casema om de zender op te nemen in het basispakket van vijftien televisiezenders. Als Casema het advies van de programmaraad overneemt, moet de exploitant met de gemeente overleggen welke van de huidige dertig zenders op de kabel moet wijken voor TMF.  Volgens F. van Vugt van de programmaraad is het ’belangrijk’ dat popzender TMF in het basispakket komt. “Popmuziek is belangrijk voor de jeugdscene. Als het gaat om popzenders kun je kiezen tussen MTV en TMF. TMF heeft hogere kijkcijfers. Bovendien schijnt deze zender Nederlandstalig te zijn. Ik zeg ’schijnt’, want ik heb zelf de leeftijd niet meer om er naar te kijken’’, zegt Van Vugt. Wat ook een rol heeft gespeeld bij de keus voor TMF is dat danssalon In Casa en het Regionaal Opleidingen Centrum Leiden begin dit jaar handtekeningen hebben opgehaald om de muziekzender op de Leidse kabel te krijgen. ,,De programmaraad luistert naar de abonnees’’, zegt Van Vugt. (o.a. Leidsch Dagblad)

IN VERKEERDE KEELGAT GESCHOTEN……

Het besluit is veel personeelsleden in het verkeerde keelgat geschoten. `Ons wordt voortdurend voorgehouden dat er geen geld is. Daar komt nog bij dat RTV Oost een boete van 59.000 gulden van het Commissariaat van de Media heeft gekregen. En dan hoor je vervolgens dit. Wij misgunnen onze collega`s niets, maar dit kost ongeveer net zoveel als die hele boete`, zegt een medewerker, die anoniem wil blijven. OR- voorzitter H. Loohuis zit vooral het vertrek van de bij het personeel populaire personeelsfunctionaris D. ter Steeg dwars. `Zij was niet in dit besluit gekend en is er bij toeval achtergekomen. Daar heeft ze haar consequenties uit getrokken. Heel vervelend.` RTV Oost-directeur H. Everts was maandagavond niet voor commentaar bereikbaar. (o.a. Dagblad Tubantia)

ASSEN-FM EIST FINANCIELE STEUN

Radio Assen FM wil van de Asser politiek snel duidelijkheid over de financiële toekomst. Een rapport aan alle fractievoorzitters en de leden van de raadscommissie welzijn is voor het bestuur van de omroep de ultieme poging om de gemeente Assen tot een ‘ferm besluit’ te bewegen over de financiële steun aan de omroep. Het bestuur vindt dat de omroep recht heeft op de jaarlijkse 38000 gulden die de gemeente vanaf dit jaar krijgt als compensatie voor de afschaffing van de omroepbijdrage. Met het rapport aan de Asser politiek wil Radio Assen voorkomen dat de raadsleden bij de komende discussie over de steun aan de omroep onvoldoende op de hoogte zijn. De omroep voelt zich door het ambtelijk apparaat niet serieus genomen. Uit de wandelgangen is vernomen dat er waarschijnlijk een subsidievoorstel komt voor 15.000 gulden per jaar en daar neemt de omroep geen genoegen mee. (o.a. Drenthse Courant)

BOND TEGEN VLOEKEN KLAAGT VPRO’S WASKRACHT AAN

De Bond tegen het Vloeken heeft geklaagd bij de Raad voor de Journalistiek over het VPRO- programma Waskracht van 31 augustus 1999. Waskracht-presentator Rob Muntz bezocht toen Amerikaanse televisiedominees, vermond als hun collega. De Bond tegen het Vloeken vindt dat Waskracht journalistieke normen heeft overschreden. De Bond beklaagt zich ook “over gebrek aan respect voor godsdienst en geloof” Rob Muntz is onder valse voorwendselen de studio’s van Amerikaanse telivisiedominees binnengedrongen, aldus Jeannette Bunte, woordvoerster van de Bond. (o.a. Nederlands Dagblad)

RADIOMAN TONNY VAN VERRE (62) OVERLEDEN

Radioprogrammamaker Tonny van Verre is zondag op 62-jarige leeftijd overleden. De VARA heeft dat dinsdag bevestigd. Van Verre was vooral bekend van het programma Tonny van Verre ontmoet… dat hij in de jaren zeventig en tachtig voor de VARA maakte. In dat programma op zondagochtend liet hij mensen een uur lang aan het woord, zonder dat hij zelf te horen was. ,,Dat programma was kenmerkend”, aldus een woordvoerder van de VARA. Van Verre kreeg in 1978 de Zilveren Reissmicrofoon voor dit programma. (ANP)

Q THE BEAT VANWEGE ‘OVERHEVELEN VOORZIENINGEN’ STIL

Q the Beat is sinds enige dagen niet meer te horen via de middengolffreqeuntie 1224 kHz en de verschillende kabelfrequenties. De huidige eigenaar van de ‘urban music’-zender, ‘Piramide Holding’, waar ook stelt bij monde van Leontien van der Meer tegenover het E-zine Dutchmedia dat de zender vanwege ‘het overhevelen van voorzieningen’ stil is. Het is onduidelijk wanneer de zender weer in de ether zal terugkeren.

MRZAP VANAF MEI BIJ MULTIKABEL

Noord-Hollandse kabelabonnees kunnen per 1 mei het digitale interactieve televisie- aanbod van Mr Zap afnemen via kabelbedrijf Multikabel. Deze week is Multikabel één van de aandeelhouders geworden van Mediakabel in Capelle aan den IJssel, de organisatie die Mr Zap levert voor de aangesloten kabelmaatschappijen. Dit heeft tot direct gevolg dat klanten van Multikabel mee kunnen genieten van de introductie en roll-out van Mr Zap; het eerste digitale, interactieve televisie aanbod in Nederland via de kabel. Naar verwachting kan Mr Zap in mei worden aangeboden. Begin februari is gestart met de nationale introductie van Mr Zap. Steeds meer kabelmaatschappijen zien de toegevoegde waarde en potentie van dit interactieve TV-product in en sluiten zich daarom aan bij Mr Zap.

‘DE BUS’ VERTREKT UIT DEN HAAG

De Bus van SBS6 is dinsdagmorgen met onbekende bestemming vertrokken uit Den Haag. Het voertuig werd op aandrang van burgemeester Deetman van het dak van Megastores in Laak getakeld. Dit naar aanleiding van nieuwe ongeregeldheden maandagavond bij het winkelcentrum in aanbouw. De politie verrichtte vijf arrestaties wegens openlijke geweldpleging. De passagiers zijn vannacht al uit de bus gehaald en op een geheime plek ondergebracht. Volgens een woordvoerder van Megastores was er sprake van een levensbedreigende situatie. “Op internet circuleerden berichten dat een van de bewoners niet levend uit Den Haag zou komen. Ook bestonden er plannen om met Feyenoord-fans, die wegens een stadionverbod niet naar de wedstrijd tegen Chelsea mochten, rellen te schoppen”. Burgemeester Deetman vond het gedoe om de bus welletjes en gaf Megastores en SBS6 de overweging op vrijwillige basis te vertrekken. “Deetman zou het anders hebben geëist”, zegt gemeentelijk woordvoerder Ruytenbeek. “Er lag een openbare orde probleem. De vraag was of we dat – voor zoiets – een week wilden volhouden. Nee, dus”. SBS6 is zeer teleur- gesteld. “In heel Nederland is het feest als daar de Bus arriveert. In Den Haag kan dat blijkbaar niet”, zegt woordvoerder Michiel van Rijswijk. (Haagsche Courant)

VERONICA DEFINITIEF UIT HMG

De omroeporganisatie Veronica verlaat defintief de Holland Media Groep. Veronica heeft aangekondigd het belang van 35 procent in de HMG te verkopen aan de aandeelhouders CLT-UFA.De zender wil zelfstandig verder gaan. Het belang van CLT-UFA in het Veronicablad neemt de scheidende omroep weer over. In de HMG is Veronica verenigd met de televisiezenders RTL4 en RTL5. Al in december vorig jaar zei Veronica dat het moeilijker werd om samen te werken, vanwege verschillen van inzicht. Veronica, RTL4 en RTL5 gingen in 1995 samen verder binnen de HMG. Veronica is uitgegroeid tot de winstmaker van HMG. (NOSTT)

“KABELTV MOET TIENTJE DUURDER”

De prijs van kabel-tv en -radio moet gemiddeld met een tientje omhoog. Pas dan halen de kabelbedrijven een als redelijk te beschouwen rendement op hun investeringen. Dat blijkt uit een economische analyse van de kabelsector die circuleert op de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken. De analyse is een van de bouwstenen voor de Kabelnota waarmee het kabinet later dit jaar komt. Uit het rekenmodel van het adviesbedrijf Logica Consulting dat ten grondslag ligt aan de analyse, blijkt dat de kabelaars voor de huidige dienst een marginaal rendement halen van ,,net boven de 0 procent”. Voor de huidige dienst, het standaard omroeppakket met ruim dertig zenders, rekenen ze een gemiddeld maandtarief van 17,90 gulden exclusief BTW. Om een als redelijk beschouwd rendement van 11 procent te behalen zou dat tarief verhoogd moeten worden met circa 10 gulden tot zo’n 27,50 gulden. (ANP)

AM-ZENDER QTHEBEAT OFF AIR

De middengolfzender (1224 kHz) van de commerciele radiozender Q the Beat is sinds maandag uit de lucht. Sinds zaterdag was er via de AM-zender en het kabelsignaal al geen muziek meer te horen. Het is onduidelijk waarom Q the Beat gestopt is met haar uitzendingen. (hvb)

AM 1332 OFF AIR

Sinds maandag is de middengolfzender op de 1332 kHz uit de lucht. De afgelopen weken werden er door de ‘Achterhoek Media Groep’ continu testuitzendingen gebracht via deze middengolfzender in Lopik. Het is onduidelijk of en wanneer de (test)uitzendingen op de 1332 kHz worden hervat. De kans is groot dat deze zender, die officieel is toegewezen aan HoppaRadio/TodayFM, zal worden gebruikt voor de uitzendingen van de nieuwe commerciele zender Radio Nationaal. Radio Nationaal moet de opvolger worden van Radio Hollands Glorie. (hvb)

VAN DER PLOEG WIL COMMUNICATIE-MINISTER

Er moet in het volgende kabinet een speciale minister voor informatie- en com- municatietechnologie (ICT) komen. Dit heeft staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) zondag voorgesteld. “Het moet een minister worden met duidelijke competenties. Als die er niet komt, ontstaat er een patstelling tussen de departementen.” (NRC)

WINST VOOR CLT-UFA

De Luxemburgse televisiegroep CLT-UFA, onder meer grootaandeelhouder van de Holland Media Groep, heeft vorig jaar ruim 910 miljoen gulden (415 miljoen euro) winst geboekt. In 1998 maakte het concern nog een verlies van 31 miljoen gulden. CLT-UFA exploiteert in heel Europa 22 verschillende televisiekanalen en 18 radiostations. In Nederland vallen daar RTL 4 en 5 en Veronica onder. (NRC)

KRO EN VPRO VALLEN IN DE PRIJZEN

De KRO en de VPRO hebben tijdens het Europees Jeugdfilmfestival Vlaanderen een Gouden Zapper gewonnen voor respectievelijk de tv-programma’s Groot Licht en De vier jaargetijden. Honderden kinderen in Vlaanderen die de programma’s bekeken, bepaalden de winnaars. De KRO won in de categorie informatie/educatie, de VPRO in de groep muziek. Beide omroepen waren met meer programma’s genomineerd. Ook de NPS en NCRV hadden een kans met Sesamstraat en Willem Wever, maar wonnen niets. (ANP)

PUBLIEKE OMROEP VIER KEER GENOMINEERD IN MONTREUX

De publieke omroepen dingen met met vier programma’s mee naar een Gouden Roos van het televisiefestival van Montreux. Dat vindt plaats in van 4 tot en met 9 mei. De Humanistische Omroep is genomineerd in de categorie variety met het programma De eerste keer. Deze vierdelige serie over mensen die vertellen over hun eerste seksuele belevenissen werd gemaakt door Wilma Ligthart. De NCRV maakt in dezelfde categorie een kans met Dr. Loes, waarin Loes Luca onder het oog van verborgen camera’s kinderen aan een mentaal onderzoek onderwerpt. De VARA doet mee met de comedy All Stars in de categorie sitcom. De TROS vaardigt het programma Take Two van Ralph Inbar af in de categorie gameshows. (ANP)

SBS6 LEGT TAALGEBRUIK ‘BUSPASSAGIERS’ AAN BANDEN

De leiding van het televisiestation SBS6 vindt de scabreuze taal van diverse deelnemers aan het programma ‘De Bus’ niet langer acceptabel. De negen passagiers hebben te horen gekregen dat iedereen die scheldt of schuttingwoorden gebruikt, maatregelen kan verwachten.  Volgens een woordvoerder is het taalgebruik in de live-uitzending onlangs besproken in de top van het tv-station. “Probleem was dat we niet te veel willen manipuleren, de deelnemers moeten zichzelf kunnen zijn. Maar het werd ook ons te gek. Er zullen gele kaarten worden uitgedeeld en dat kan bijvoorbeeld betekenen dat het huishoudgeld wordt gehalveerd. Of dat iemand de wasmachine een week niet mag gebruiken”, meldt een woordvoerder van SBS. Op de vraag wanneer een deelnemer zal worden verwijderd, zegt hij: “Als er klappen vallen, daar ligt de grens”. Het station is vooral de laatste weken bestookt met verontwaardigde telefoontjes en e-mails van kijkers die zich stoorden aan de grove taal in de bus. Vooral moeders protesteerden dat ze niet langer met hun kinderen naar de uitzending van zeven uur ‘s avonds wilden kijken. Onder de deelnemers zelf liep de spanning in de afgelopen weken ook hoog op, maar gesprekken met de ‘huispsycholoog’ hebben volgens de woordvoerder het juiste effect gehad. (NRC Handelsblad)

OVERNAME SBS: CONSUMENTENBOND VRAAGT OM SPOEDDEBAT

In een brief aan de fracties in de Tweede Kamer heeft de Consumentenbond gevraagd om een spoeddebat over de overname van televisiezender SBS door kabelgigant UPC. De Consumentenbond vreest prijsopdrijving als de distributie van televisiezenders en één van de grote Nederlandse tv-zenders in dezelfde handen komen. Vrijdag heeft de Consumentenbond aan de Nederlandse Mededingings Autoriteit al gevraagd om een onderzoek in te stellen. Maar de bond vindt dat de bevoegdheden van toezichthouders te versnipperd zijn om krachtig in te kunnen grijpen. De Consumentenbond vreest dat door de overname van SBS door UPC de consument de dupe is: de overname zal de prijs opdrijven. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door dat consumenten min of meer gedwongen worden om voor een bepaald tv-pakket te kiezen waardoor je per saldo meer gaat betalen voor het kijken naar dezelfde zenders. Vandaar dat de Consumentenbond aan de NMA heeft gevraagd om een onderzoek in te stellen.  De toezichthouders op kabelaars als UPC, zoals de OPTA, de NMA en het Commissariaat van de Media, zouden krachtig moeten ingrijpen om machtsconcentratie te voorkomen. Maar hun  bevoegdheden zijn te versnipperd om dat te kunnen doen. De Consumentenbond heeft aan de kamerfracties het dringende verzoek gedaan om een spoeddebat in de Tweede Kamer aan te vragen en staatssecretaris Van der Ploeg over dit onderwerp aan de tand te voelen. Zeker omdat de overname van SBS door UPC waarschijnlijk slechts het begin is van meerdere fusies in de wereld van televisie, internet en telefonie.

VECAI: MEER KABELBEDRIJVEN ZULLEN VOLGEN

De overkoepelende organisatie van kabelbedrijven Vecai denkt dat de overname van het radio- en tv-bedrijf SBS door kabelbedrijf UPC gevolgd zal worden door vergelijkbare stappen van concurrenten zoals Casema en Essent. De Vecai is bijzonder blij met de overname en denkt dat de markt er een ‘enorme impuls’ door krijgt.

ADO “SUPPORTERS” BEKOGELEN DE BUS

Enkele tientallen supporters van ADO Den Haag bedreigen de bewoners van het televisieprogramma De Bus van SBS 6. De bus waarin de deelnemers van het programma tijdelijk wonen, is zondag op de in aanbouw zijnde Megastore in Den Haag getakeld. De raddraaiers pakten aan het eind van de middag bouwmaterialen en gooiden die in de richting van de bus. Ook riepen de supporters verwensingen richting de tijdelijke bewoners. De politie heeft de supporters inmiddels teruggedreven, maar de ADO- aanhangers zijn nog steeds in de buurt. (ANP)

KAMER WIL MACHT UPC BEPERKEN

De Tweede Kamer grijpt in als kabelbedrijf UPC te veel macht krijgt op de kabel. PvdA, VVD, D66, CDA en GroenLinks vrezen dat het bedrijf door de overname van SBS Broadcasting behalve de toegang tot de kabel ook de inhoud van het televisieaanbod gaat controleren. GroenLinks heeft aangekondigd met een initiatiefwet te komen als staatssecretaris Van der Ploeg van Media niet zelf optreedt tegen machtsconcentraties op de kabel. Alle grote partijen vinden dat de staatssecretaris te afwachtend reageert op de ontwikkelingen op de kabelmarkt. Zij delen de zorg van de Consumentenbond dat UPC volledig de toon gaat zetten op de kabel als het door de overname ook zeggenschap krijgt over de zenders SBS 6 en Net 5. PvdA en VVD tekenen daarbij aan dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit eerst moet beoordelen of inderdaad sprake is van een ongewenste machtsconcentratie.

WACHTEN OF NIET WACHTEN OP NMA?

VVD-Kamerlid A. Nicolaï: ‘Het is aan de NMa om dit scherp in de gaten te houden. Zo’n bundeling van belangen is nu eenmaal bedreigender op de informatiemarkt dan pakweg in de meubelbranche. We moeten extra alert zijn.’ CDA, D66 en GroenLinks willen niet wachten op de NMa. CDA-Kamerlid J. Atsma: ‘ UPC kan als monopolist al zelf bepalen welke zenders het toelaat tot de kabel. Als het nu ook nog eigenaar wordt van een aantal zenders, wordt het wel erg makkelijk de prijs en het aanbod helemaal zelf vast te stellen. Dat is niet in het belang van de consument. ‘

JORRITSMA: GEEN VOORRANG VOOR SBS DOOR UPC!

Volgens minister Jorritsma van Economische Zaken mag UPC na een overname van SBS de televisiezenders van dit concern geen voorrang geven op de kabel boven andere zenders. Dat zei ze vrijdag in Noordwijk op een Europese technologieconferentie. Deze non-discriminatoire toegang tot het kabelnet zal worden gegarandeerd in de kabelnotitie, die Jorritsma opstelt samen met Van der Ploeg en staatsecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat.

D66: “VAN DER PLOEG TE AFWACHTEND”

D66 neemt het staatssecretaris Van der Ploeg kwalijk dat hij de Kamer al twee jaar laat wachten op duidelijke richtlijnen voor de concurrentie op de kabel. Kamerlid B. Bakker: ‘We hadden allang over instrumenten moeten beschikken om dit te voorkomen. De consument moet op de kabel keuze hebben tussen verschillende aanbieders. Dat kan de politiek regelen. Vergelijk het maar met de telefoonmarkt. Daar hebben we het monopolie van KPN op het vaste netwerk ook opgeheven. Daardoor zijn er nu ook andere aanbieders, zoals Onetel.’  Als Van der Ploeg niets doet, komt GroenLinks met een initiatiefwet om de macht van UPC in te perken. Kamerlid F. Halsema: ‘Straks wordt het commerciële domein volledig gedomineerd door een paar bedrijven. De consument kan dan kiezen tussen allerlei pakketten met pulpprogramma’s voor veel te hoge prijzen. Dat is zeer ongewenst.’ Halsema wil kabelmaatschappijen dan onderwerpen aan een regeling voor het zogeheten cross media ownership zoals dat nu ook al voor kranten geldt: wanneer een krantenuitgever een marktaandeel heeft van een kwart, mag hij volgens de mediawet niet meer dan eenderde van de aandelen bezitten van een commerciële omroep. Eerder opperde het Commissariaat voor de Media al dat zo’n regeling ook moet gelden voor kabelexploitanten . (Volkskrant)

BELGIE MAG SCHOTELS NIET BELASTEN

De Europese Commissie wil dat Belgische gemeenten hun belasting op satellietschotels onmiddellijk stopzetten. Het gaat om bedragen varierend van 225 tot 550 gulden per jaar. De belasting is volgens de commissie in strijd met het vrije verkeer van diensten. Ook wordt de heffing als discriminerend gezien, omdat zij bepaalde groepen kijkers en luisteraars, buitenlandse televisie- en radiozenders en satelliet- aanbieders treft.

“OVERNAME SBS DOOR UPC VERBIEDEN”

De Consumentenbond wil dat het kabinet een overname van SBS Broadcasting door kabelexploitant UPC verbiedt. Volgens de bond wordt de tv-kijker gemangeld. UPC maakte donderdag bekend de Scandinavische omroep, eigenaar van onder meer SBS6 en Net5, voor 6,4 miljard gulden te willen kopen. Met SBS kan UPC én televisieprogramma’s én de verspreiding ervan controleren. Staatssecretaris Van der Ploeg van Mediazaken zegt beide bedrijven goed in de gaten te zullen houden. Hij waarschuwt dat UPC geen ‘zenders mag bevoordelen die het toevallig in bezit heeft’.  In de Tweede Kamer -met uitzondering van de VVD- bestaat de vrees dat na de overname geen sprake zal zijn van eerlijke concurrentieverhoudingen. De Kamer is geïrriteerd dat het kabinet nog altijd geen standpunt heeft over dergelijke fusies.

OP ZOEK NAAR PARTNERS

Zowel de omroepwereld als de kabelbranche maakt zich nu op voor verdere concentratie. HMG-zenders als RTL4 en Veronica, zoeken al naar partners. Volgens een woordvoerder van HMG streeft CLT/Ufa, de Luxemburgse eigenaar, naar samenwerking met andere grote partijen. Wie dat zijn, kan nog niet worden meegedeeld.  Betaalzender Canal Plus is ‘principieel’ tegen fusies tussen kabelmaat- schappijen en omroepen. ”Deze fusie zal de concurrentieverhoudingen in Nederland ernstig verstoren,” zegt directeur J. Tillieux. ”UPC zal SBS op zijn kabelnetten bevoordelen.” Tillieux verwacht SBS op open kanalen en HMG-zenders als RTL4 en Veronica achter een decoder. (o.a. Parool)

VAN INKEL NAAR RADIO538

Vrijdag is bekend geworden dat Jeroen van Inkel gelijk met Edwin Evers de overstap maakt naar Radio 538. Van Inkel zal met zijn programma ‘Rinkel de Kinkel’ een prominente plek krijgen in de dagprogrammering van Radio 538. Er is overeengekomen dat de ex-Veronica deejay samen met zijn vaste producer Dennis Ruyer de komende vijf jaar voor Radio 538 werkzaam zullen zijn. De twee populaire deejays zijn beide vanaf maandag 17 april a.s. te horen op Radio 538. “Met het aantrekken van Evers en Van Inkel is de formatie van het Radio 538 ‘ deejay dreamteam’ compleet. De nieuwe programmering van Radio 538 staat als een huis: ervaren radioprofessionals als Edwin Evers, Wessel van Diepen, Jeroen van Inkel en Erik de Zwart, in combinatie met populaire talenten als Barry Paf, Lindo Duvall, Tim Klijn en Jeroen Nieuwenhuize, vormen een ijzersterke basis voor de zomer- programmering van Radio 538”, aldus het persbericht van Radio538. Radio 538 directeur Erik de Zwart over de komst van Van Inkel: “Deejays zijn, naast de muziekkeuze, de belangrijkste bron van content voor ons radiostation. De komst van Jeroen en Edwin zien wij dan ook als een zeer belangrijke investering in de lange termijn positie van Radio 538.” (hvb/538)

RECHTER VERBIEDT TV BIJ LOCKERBIE-PROCES

Negen Britse en Amerikaanse televisiezenders hebben donderdag nul op het rekest gekregen van de Schotse rechter bij wie ze een verzoek hadden ingediend om het Lockerbie-proces te mogen uitzenden op televisie. Dit heeft een woordvoer- der van het gerechtshof in Edinburgh meegedeeld. De maatschappijen kunnen tegen het besluit in beroep gaan. (ANP)

NEWDANCE RADIO NU VERDER ALS SLAMRADIO

Newdance Radio is sinds 4 maart stilletjes omgedoopt in Slamradio. Momenteel zendt Slamradio alleen non-stopmuziek uit. De naamswijzigingen heeft waarschijnlijk te maken met de verregaande samenwerking met het muzieklabel ID&T die ook een muziekblad uitbrengen met de titel ‘Slam’. Naast de naamswijziging heeft het station ook een kleine formatswijziging ondergaan. Het station specialiseert zich nu vooral in dance-muziek terwijl voorheen ook veel R&B werd uitgezonden. (hvb)

ACTIE RADIO4 “MEER MUZIEK…MINDER GEPRAAT!”

Klassieke muziekliefhebbers beginnen vandaag een protestactie tegen de klassieke muziekzender Radio 4 onder het motto ‘Meer muziek, minder gepraat’. Ze doen dat nadat H.J.A. Hofland vorige week in zijn wekelijkse column in het NRC Handelsblad schreef dat er op Radio 4 zoveel gepraat wordt. Margreet Theunissen, zendercoör- dinator van Radio 4, is verbaasd over de kritiek. “Er wordt sober aan- en afgekondigd. We zenden 24 uur per dag muziek uit, en nog geen 5 procent is gesproken woord. Soms is wat toelichting nodig, en dat wordt blijkens onderzoek ook gewaardeerd door luisteraars.” (o.a. NRC)

WIM RIGTER WEG BIJ 3FM?

Het muziekmagazine OOR bericht deze week dat DJ Wim Rigter de publieke popzender Radio3FM gaat verlaten. Het is onduidelijk of en wanneer de presentator van het populaire Arbeidsvitammine de “jongste van Nederland gaat verlaten.

UPC DOET BOD OP SBS BROADCASTING

Kabelconcern UPC wil de mediagroep SBS Broadcasting overnemen. UPC heeft circa elf miljard gulden over voor de Scandinavische omroeporganisatie, in Nederland eigenaar van SBS 6 en Net5. Dat is donderdagmiddag bekendgemaakt. Het bod is het grootste ooit in Europa uitgebracht in de televisiewereld. UPC kwam vorig jaar naar de beurs, verscheen in februari in de AEX-index, maar heeft nog nooit winst gemaakt. UPC wil met SBS ook de internetmarkt op, via dochter Chello. Omroepdochter UPCtv wordt bij SBS ondergebracht. SBS stemt in met het bod en adviseert zijn aandeelhouders met UPC in zee te gaan. UPC biedt per aandeel SBS veertig dollar en eigen aandelen. Behalve de Nederlandse zenders exploiteert SBS nog vijftien radio- en tv-zenders in Europa. UPC opereert in acht landen als kabelexploitant. UPC heeft een belang van ruim veertig procent in SBS verworven door beursaankopen. SBS staat op de Londense en Amsterdamse beurs. UPC is bereid  2.8 miljard dollar in aandelen en kasgeld neer te tellen. SBS-topman Harry Sloan, die in de directie van UPC komt, zegt dat de samenwerking binnen UPC Media “de grootste contentplayer in Europe” doet ontstaan. “SBS kan zijn core business en nieuwe media-activiteiten versneld ontwikkelen als gevolg van de fusie.” UPC Media zal actief zijn in 18 Europese landen. (o.a. Adformatie/Parool)

WEDEROM NIEUWE STEUNZENDERS VOOR RADIO538 & VERONICAFM!

Broadcast Partners heeft op 9 maart een experimentele FM-zender op 93,2 MHz in Den Helder in gebruik genomen, waarop het programma van Radio 538 wordt verspreid. Het gaat om een single frequency-experiment, bedoeld om in het kader van het nieuwe zero base frequentieplan enkele praktische aspecten van deze techniek nader te bestuderen. De zender is met een vermogen van 0,5 kW operationeel en vormt een “SFN” met de zender Tjerkgaast 93,2 MHz en sluit aan op het bereik van de zender 101,2 MHz Hilversum. (538/hvb)  VeronicaFM bericht op haar beurt dat zij ook een extra steunzender in Den Helder in gebruik hebben genomen. De experimentele zender zendt uit op de 88.3 MHz. Het is niet bekend met hoeveel vermogen er uitgezonden wordt. Tevens bericht Ruud Brand in de nieuwsgroep nl.media.radio dat het vermogen van de NoordzeeFM-zender in Gemert enige weken geleden is opgewaarderd van 2kw naar 10 kw. Hierdoor verbeterd de ontvangst van NoordzeeFM in de regio Den Bosch/ Roermond aanzienlijk.

BIG BROTHER IN DE ZOMER OP ENGELSE TV

De Britse commerciële televisiezender Channel 4 zal deze zomer haar versie van Big Brother gaan uitzenden. Naar verwachting zal het programma ook in Groot-Brittanië hoge kijkcijfers halen. Channel 4 sluit deze zomer tien mensen in het Big Brotherhuis op. De laatste bewoner mag na zeventig dagen, dertig dagen eerder dan in Nederland, het huis verlaten met een grote geldprijs. Eind maart zal Channel 4 kandidaten voor het programma werven, aldus een woordvoerder van de Britse afdeling van Endemol die het programma begeleidt. Net als in Nederland kan het Britse publiek via televisie en internet kennis nemen van de ruzies en de frustraties in het huis. Ook mogen de Britten de kandidaten wegstemmen, zo meldt de Britse publieke zender BBC donderdag. (ANP)

TWIJFELS OVER NIEUWSZENDER NOS

De NOS wil een zender beginnen die vanaf september 24 uur per dag nieuws gaat brengen. Maar in het Algemeen Dagblad vandaag zegt rvb-lid Hans van Beers van diezelfde NOS dat die zender er niet zal komen. Om de nieuwszender te realiseren wil de NOS gaan samenwerken met de regionale omroepen. Volgende maand wordt definitief besloten of Nederland 4 de lucht in gaat. De regionale omroepen maken op dit moment maximaal twee uur televisie per dag. Zij willen hun programma’s in elk geval blijven uitzenden op prime time, tussen zes en acht uur ‘s avonds. Ook willen zij later op de avond meer zendtijd. In de rest van het uitzendschema zou het accent op het landelijk nieuws moeten liggen. Over de financiering van de nieuwe zender is nog niets bekend. (ADformatie)

KREUNING COMMERCIEEL DIRECTEUR 538

Onlangs is Nico Kreuning benoemd tot commercieel directeur bij Radio 538. Kreuning was zeven jaar lang salesmanager bij het station. Voorheen lag de commerciele eindverantwoordelijkheid bij algemeen directeur Erik de Zwart. Die gaat zich, vanwege de groei van 538, volledig op het directeurschap richten. Kreuning behoorde onlangs nog tot de genomineerden voor de Carl Lipp Ring, een onderscheiding voor de beste advertentie-exploitant in medialand. (ADformatie)

KABELNET AMSTELVEEN NAAR CASEMA

Kabelmaatschappij Casema heeft UPC afgetroefd bij de aankoop van het Amstelveense kabelnetwerk. Ook in Alphen aan den Rijn had UPC al het nakijken. De gemeente Amstelveen verkoopt voor f 97,5 mln haar kabelnet aan Casema. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders woensdag bekendgemaakt. Amstelveen, waar 37.500 mensen een kabelaansluiting hebben, ongeveer f 2600 per aansluiting. Als de gemeenteraad 22 maart instemt met het voorstel krijgen de inwoners van Amstelveen een gratis decoder waarmee ze tegen betaling diensten van Casema kunnen afnemen. (o.a Financieel Dagblad)

NOS GAAT DOOR MET PLAN ‘NEDERLAND 4’

De NOS wil een nieuwszender opzetten. Het gaat om een landelijke publieke zender, waarvan de programmering simultaan op alle regionale zenders te zien moet zijn. Een centrale coördinator zou de knoop moeten gaan doorhakken over zaken als het onderbreken van de programmering bij calamiteiten. Het is nog lang niet zeker of zo’n zender er ook daadwerkelijk komt. Om de programmering voor iedereen in Nederland op hetzelfde tijdstip aan te kunnen bieden, moeten de dertien regionale omroepen hun eigen programmaschema aanpassen en op elkaar afstemmen. Ze zijn dan niet langer de baas over hun eigen programmering zoals dat nu het geval is. Het voorstel om een vierde net op te zetten is niet nieuw. Een werkgroep onder leiding van Walter Etty (nu nauw betrokken bij De Nieuwe Omroep) is al geruime tijd bezig om de mogelijkheden te onderzoeken. De werkgroep presenteerde in december bij de NOS en de ROOS, de koepelorganisatie van regionale omroepen, een conceptwerkplan. Daarin stond het model waarover nu verder wordt gepraat. Etty kondigde vorige week aan de partijen uit te nodigen voor een gesprek. Dat is overigens nog niet gebeurd. (ANP)

HAARLEM HOUDT 36 TV-ZENDERS

De Haarlemse kabelabonnee kan tot 2003 zonder extra kosten naar 36 televisiezenders blijven kijken. Pas daarna komt er een nieuw soort decoder beschikbaar voor alle Haarlemse huishoudens en verdwijnen sommige zenders achter de decoder. Dat heeft wethouder Smit woensdagmorgen bekend gemaakt. Met de goedkeuring van B en W gisteren is de verkoop van de kabel aan het Amerikaanse UPC eindelijk rond. Iedereen krijgt een ’ouderwetse’ decoder waarmee mensen via de kabel kunnen bellen, internetten en een electronische programmagids kunnen raadplegen. De gemeente heeft met UPC afgesproken dat alle 36 televisiezenders tot 2003 voor iedereen beschikbaar blijven. Daarna zorgt UPC er voor dat alle Haarlemse huishoudens een nieuw apparaat krijgen, waarmee wel op een tweede televisietoestel naar zenders voor en achter de decoder kan worden gekeken.  De onderhandelingen met UPC hebben Haarlem veel goeds gebracht, meldde Smit tevreden. De verkoopprijs is zelfs nog hoger geworden dan na de eerste onderhandelingsronde: 157 miljoen. Daarvan is Haarlem 20 miljoen kwijt omdat samen met UPC de decoders voor alle Haarlemmers worden gekocht. Verder gaat bijna 30 miljoen op aan bijkomende kosten. De netto opbrengst wordt daarmee ruim 107 miljoen gulden. (o.a. Haarlems Dagblad)

STEUNZENDER VOOR NOORDZEE FM IN ARNHEM

Noordzee FM zal binnenkort in Arnhem een extra FM steunzender in gebruik nemen. De zender zal gaan uitzenden op de 102.0 MHz. Het gaat hierbij om een experimentele zender die NoordzeeFM kan huren van de Nederlandse overheid tot de nieuwe frequentieverdeling van kracht wordt. Afgelopen maandag nam Radio538 een steunzender in Zeeland in gebruik. Deze zender zendt uit met een vermogen van ongeveer 3 kilowatt. Het is onduidelijk of er binnenkort nog meer steunzenders voor commerciele zenders in gebruik worden genomen.

UPC EN MTV SAMEN IN POOLSE TV-ZENDERS

Het aan de Amsterdamse effectenbeurs genoteerde mediabedrijf UPC begint samen met muziekzender MTV twee tv-zenders in Polen, meldt het ANP. Vanaf juli kunnen de Polen kijken naar ‘MTV Polska’ en ‘VH1 Polska’. Het laatste kanaal is bedoeld voor de oudere jongere. UPC en MTV zijn allebei voor de helft eigenaar van de nieuwe opgerichte gezamenlijke onderneming. (ADformatie)

GOUDEN GIDS WINT GOUDEN LOEKI

Het reclamespotje ‘Haai’ van de Gouden Gids heeft woensdag de Gouden Loeki gewonnen. STER-directeur C. Vis reikte de prijs uit in de Kleine Komedie in Amsterdam. Voor de verkiezing dienden 50.000 mensen een stem in, van wie meer dan de helft dat deed op internet. De prestigieuze publieksprijs van de STER ging net voorbij aan verzekeraar Centraal Beheer (‘Balletje’) en de Vereniging van Kabelbedrijven Vecai (‘Akela’), die respectievelijk tweede en derde werden. (ANP)

CLEAR CHANNEL VERKOOPT RADIOSTATIONS

Het Amerikaanse radiobedrijf Clear Channel Communications verkoopt 72 radiostations. De verkoop is waarschijnlijk noodzakelijk om toestemmig te krijgen voor de overname van concurrent AMFM. Clear Channel verwacht bovendien minder groeiperspectieven gezien de huidige omvang van het bedrijf. Vorige week kocht het nog SFX Entertainment, eigendom van onder meer het Nederlandse Mojo Concerts. (NRC)

UPC KOOPT DRAADLOZE DISTRIBUTIELICENTIE IN ZWITSERLAND

UPC heeft in Zwitserland de eerste nationale licentie gekocht voor draadloze distributie. De ‘wireless local loop license’ komt erop neer dat UPC gebruik maakt van een infrastructuur die draadloos dataverkeer kan distribueren over heel Zwitserland. Het laatste stukje in het dataverkeer naar het huis van de klant gaat echter wel door een kabel. Dat heeft woordvoerster H. Hirst van UPC bevestigd tegenover het Financieel Dagblad. UPC bood circa $ 70 mln voor de licentie op een openbare veiling, die via internet verliep. Andere biederswaren onder meer het Duitse Mannesmann en Swisscom. Er zullen in Zwitserland nog meer licenties geveild worden. Deze licentie betekent een alternatieve manier van transport voor de kabeldiensten van UPC. ‘We zijn en blijven een kabelbedrijf,’ reageert woordvoerster H. Hirst, ‘maar we bestuderen al een tijdje de mogelijkheden van draadloos transport.’ Zij beloofde dat nadere, vooral technische, details de komende week zullen volgen. (o.a Finacieel Dagblad)

LUISTERCIJFERS COMMERCIELE REGIOZENDERS

Intomart dochter RadioCall heeft een telefonisch onderzoek uitgevoerd onder 13.750 respondenten binnen de uitzendgebieden van elf commerciële regionale en grootstedelijke radio’s. De resultaten van dit onderzoek werden dinsdag gepubliceerd door het Internetmagazine Radiovisie. Het onderzoek vond plaats over een periode van vijf weken, verspreid over de maanden januari en februari. Deze stations richten zich vooral op de doelgroep van 20 tot 34 jaar, en doen dat met veel herkenbare popmuziek, aangevuld met doelgroepgericht nieuws uit de regio, waarmee ze zich onderscheiden van de overige muziekzenders, aldus RadioCall.  Uit het onderzoek blijkt dat in de doelgroep het gezamenlijke marktaandeel nu op 7.5% ligt. Dit was 7.1% in oktober 1999. Iedere week stemmen in het tijdvak 7.00-19.00 uur 1.435.000 personen af op de regionale commerciële stations, van wie 62% jonger is dan 65 jaar. Vooral Hot Radio, Keizerstad FM en Radio Rebecca bleken een opvallende winst te hebben geboekt ten opzichte van de landelijke omroepen. Ook City FM in Amsterdam en de grootstedelijke publieke omroepen Stads Radio Rotterdam en Stads Radio Den Haag blijken een belangrijke bijdrage te leveren aan het bereik van deze regiostations in de doelgroep 20-34 jaar. De regionale commerciële en publieke grootstedelijke stations (die laatste twee zijn dus de Stadsradio’s Rotterdam en Den Haag) vallen in het landelijke continu luisteronderzoek van Intomart onder de noemer ‘overigen’. Het is opvallend dat in het laatste jaar deze categorie in dit onderzoek een groei heeft doorgemaakt van maar liefst 30%. Het marktaandeel staat inmiddels op 8.5%.

DUITSE BIG BROTHER MAG BLIJVEN

De Duitse versie van Big Brother blijft voorlopig in de lucht. Wel moet het omstreden televisieprogramma op RTL2 het concept aanpassen. De kandidaten krijgen een aparte ruimte zonder camera’s waar ze een uur per dag mogen vertoeven. Dat is het resultaat van het overleg op maandag tussen de mediaraden in Duitsland. De ‘televisiebewakers’ kwamen bijeen op initiatief van de mediaraad van de deelstaat Hessen, die na twee dagen al een uitzendverbod wilde van Big Brother. Het programma zou indruisen tegen de ‘menselijke waardigheid’. Maar die betiteling ging de overige veertien mediaraden te ver. Voyeurisme is niet verboden, luidt voorlopig het oordeel. Besloten is om eerst nog wat uitzendingen te bekijken en vervolgens op 14 maart weer bijeen te komen. (ANP)

PAUL DE LEEUW PRESENTEERT STUDIO EK

Paul de Leeuw gaat tijdens het EK-voetbal voor de NOS dagelijks het programma Studio EK presenteren. Het programma wordt van 10 juni tot 2 juli elke avond tussen kwart voor elf en vijf voor twaalf live-uitgezonden vanuit Studio Heideheuvel, bekend van M2. Studio EK is een 70 minuten durende mix van sportjournalistieke onderwerpen over Oranje en het EK, gecombineerd met amusement. Paul de Leeuw wordt in het programma bijgestaan door onder anderen Mart Smeets en Jack van Gelder. Naast Studio EK komt de NOS tijdens het voetbaltoernooi met het inmiddels bekende Oranje Journaal. (ANP)

BSKYB NEEMT BELANG IN VOETBALCLUB CHELSEA

De Britse satellietzender BSkyB, onderdeel van het mediaconcern van Rupert Murdoch, heeft een belang van bijna tien procent in de voetbalclub Chelsea gekocht. Sky heeft al belangen in andere clubs uit de Britse eredivisie: Manchester United (9,9 procent), Sunderland (vijf procent), Manchester City (9,9 procent) en Leeds (negen procent). De overeenkomst geeft de satellietzender voor vijf jaar het recht namens Chelsea Village, het bedrijf dat eigenaar is van de club, op te treden als agent bij de onderhandeling van mediacontracten. Sky doet dat al voor de andere clubs, met uitzondering van Manchester United. Sky gaat met Chelsea tevens een Internetkanaal opzetten dat op termijn wordt verzelfstandigd en een beursnotering krijgt. De transactie maakt Chelsea met een geschatte waarde van 400 miljoen pond (ruim 1,4 miljard gulden) de op één na duurste Britse club, na Manchester United, dat ruim twee keer zoveel waard is. (NRC)

RADIO538 NU OOK IN ZEELAND TE BELUISTEREN VIA FM 101.2 MHZ

Broadcast Partners heeft maandag 6 maart een extra FM-steunzender voor de commerciele radiozender Radio538 in gebruik genomen in de provincie Zeeland. De zender, die waarschijnlijk staat opgesteld in Driewegen (nabij Terneuzen) zendt uit op de 101.2 MHz. Deze frequentie wordt ook voor Radio538 gebruikt in Midden en West-Nederland. Verdere details over het vermogen van de zender ontbreken nog.

HACKERS LEGGEN DEEL KRO-PROGRAMMA LAM

Ongeveer 10.000 internetters hebben zondagmiddag via hun computer het KRO- programma www-tv.nl gevolgd. Een deel van de uitzending werd gestoord door hackers, aldus een woordvoerder van de omroep. Het programma was een combinatie van internet en televisie, met als onderwerp EURO 2000. Hackers probeerden vanaf het begin van het programma, om 13.30 uur, de controle over het praten (chatten) via internet over te nemen. Dat lukte op een gegeven moment ook. Later gaven de hackers de controle voor een deel terug. KRO-mediadirecteur Ton Verlind vond het experimentele programma veelbelovend. Het is volgens hem journalistiek interressant. Politici moeten bijvoorbeeld voortaan beter op hun woorden passen, omdat hun uitspraken voor iedereen te controleren zijn. Uit de uitzending blijkt wel dat het systeem nog zeer kwetsbaar is, gezien de inbreuk van de hackers. “Het is jammer dat mensen hun kennis aanwenden voor iets negatiefs. Het is een vorm van internetterrorisme”, aldus Verlind. (ANP)

MERWETV NU IN HELE REGIO TE ZIEN EN TE HOREN

De streekomroep MerweRadio is vanaf deze maand te zien en te horen in een groot deel van de Alblasserwaard. Kabelabonnees in de gemeenten Sliedrecht, Hardinxveld- Giessendam, Graafstroom en Liesveld kunnen vanaf heden zowel via de radio (Merwe- Radio) als via televisie (MerweTV) kennis nemen van de lokale programma s. Ook in de ether zendt de omroep haar radioprogramma s uit. Daarmee komt het bereik van de streekomroep op bijna 100.000 mensen.  In Sliedrecht zendt de omroep al langer een RTV-programma uit. Wel liep ondanks de inspanning van de omroep de aansluiting in de andere gemeenten ernstige vertraging op door technische omstandigheden. Op de kabelradio is de zender in de zender te ontvangen op FM 105.9 mhz en kijken naar het tekst-tv-kanaal MerweTV verschilt per gemeente. Daarmee is een belangrijke doelstelling van de streekomroep behaald, namelijk het uitbreiden van haar zendgebied en het bedienen van dit gebied. De realisatie van deze doelstelling valt samen met het tweede lustrum. In juni dit jaar bestaat MerweRadio tien jaar.

‘ZELFSTANDIG’ VERONICA OP ZOEK NAAR PARTNERS

Zoals gisteren viel te lezen in dit medianieuws, vertrekt de Vereniging Veronica in september 2001 uit de HMG. De vereniging krijgt de naam Veronica mee. Deze week hebben de aandeelhouders (het Luxemburgse CLT/UFA en de omroepvereniging Veronica) daarover een intentieverklaring getekend. Veronica krijgt als ‘startkapitaal’  ruim 100 miljoen gulden. Veronica verkoopt daartoe haar aandelenpakket (35 procent) in HMG aan de andere aandeelhouder: CLT/UFA. Dit pakket is echter ongeveer 200 miljoen gulden waard. Veronica moet namelijk op haar beurt tientallen miljoenen guldens betalen voor het HMG-belang (20 procent) in de omroepgids van Veronica. Dat bedrag wordt in mindering gebracht op de afkoopsom. Deze gegevens zijn afkomstig uit het Algemeen Dagblad waarin correspondent Theo Gerritse een uitgebreide toelichting geeft op het vertrek van Veronica uit de Holland Media Groep.

NAAM VERONICA MAG MEE

Naar nu blijkt zijn de merknamen Veronica en The Young One eigendom van een ondernemer in confectie. De Luxemburgers verklaarden eerder dat zij wel bereid waren het aandelenpakket van de minderheidsaandeelhouder te kopen, maar dat Van der Reijden de naam Veronica nimmer mee zou krijgen. Nu dat toch gebeurt, betekent dat een grote overwinning voor ‘The Young One’. Juristen van beide partijen hebben de afgelopen maanden uitgezocht wie het meeste recht heeft op die belangrijke naam. CLT/UFA heeft het hierna klaarblijkelijk niet aangedurft om de zaak bij de rechter uit te vechten. Op zijn beurt ziet Veronica er nu van af om de vacature van de onlangs opgestapte Unico Glorie in de directie van HMG op te vullen.

OP ZOEK NAAR PARTNERS

Tot september 2001 mag HMG dan de naam Veronica blijven voeren. In die periode moet Voorzitter Van der Reijden partners zoeken om zijn ‘nieuwe’ Veronica te lanceren. De afgelopen weken zijn oriënterende gesprekken gevoerd met uitgeversconcern Wegener, eigenaar van de jongerenzender TMF, aldus het Algemeen Dagblad. Eerdere onderhandelingen tussen SBS en Wegener over de overname van Arcade Media (TMF en de radiozenders Radio 10 FM, Love Radio en Business Nieuws Radio) sprongen af op de prijs. Mochten Wegener en Veronica tot een akkoord komen dan zal Veronica waarschijnlijk de avondprogrammering van de jongerenzender voor zijn rekening nemen. Voor Wegener zou dit een uitkomst zijn, want TMF wordt overdag relatief goed bekeken, maar ‘s avonds storten de kijkcijfers in. Jongeren stemmen dan af op zenders als Veronica.

HMG VERDER MET THE YOUNG ONE?

HMG wil de zender waarop Veronica nu uitzendt na 1 september voortzetten .Waar- schijnlijk onder de naam The Young One, de tweede naam van Veronica. De vraag is echter of HMG deze naam mag voeren, want anders dan eerder werd aangenomen liggen de rechten niet bij HMG, maar bij “de ondernemer in confectie”. Mogelijk gunt deze de door hem gedeponeerde naam aan de vereniging Veronica. (AD/Theo Gerritse)

SBS BREIDT RADIOACTIVITEITEN UIT NAAR GRIEKENLAND

SBS Broadcasting SA kondigde vandaag een uitbreiding van haar Radio Group op de Griekse markt aan door de verwerving van een meerderheidsbelang van 70% in het leidende muziekstation van Athene, Lampsi FM. Door deze laatste overname neemt het aantal door SBS geleide radiostations toe tot 17 stations, verspreid over vijf landen. De meeste SBS-stations zijn marktleider in hun respectievelijke markten. Lampsi is de leidende muziekzender in Athene voor de leeftijdsgroep 25-34 jaar met een aandeel van 13,7% ( en 11,5% in de belangrijke leeftijdsgroep 18-24). In totaal neemt het station de vierde plaats in in de markt met een aandeel van 8,2% van de het totaal aantal luisteraars. Lampsi wordt momenteel op de markt gebracht als onderdeel van een groep van drie radiostations, dat naast Lampsi bestaat uit het leidende nieuwsstation SKAI 100.4 FM en het muziekstation Melodia FM 100, beide geleid door de Atheense Kathimerini Newspaper Group.

VERTREK VERONICA UIT HMG BIJNA ROND

De onderhandelingen tussen CLT en de Vereniging Veronica over het uittreden van Veronica uit de Holland Media Groep (HMG) bevinden zich in een beslissend stadium. De Luxemburgse grootaandeelhouder, die een belang heeft van 65 procent in de HMG, wil de 35 procent die Veronica bezit overnemen. Veronica maakte in december bekend uit de HMG te willen stappen uit onvrede over het gevoerde beleid. Uitgaande van de normale ‘regels’ bij overname zou CLT een bedrag tussen 150 en 175 miljoen gulden moeten betalen voor het belang van de Vereniging Veronica in de Holland Media Groep. Een defintief akkoord wordt volgens de Telegraaf op korte termijn verwacht (hvb)

COMMISSARIAAT ONDERZOEKT BANDEN TROS EN DNO

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) onderzoekt of de steun van de TROS aan De Nieuwe Omroep (DNO) in strijd is met de Mediawet. De Nieuwe Omroep probeert voor 1 april 50.000 leden bij elkaar te krijgen om zo aanspraak te kunnen maken op de status van aspirant-omroep. De TROS ondersteunt het initiatief van Aad van den Heuvel en Walter Etty door personeel en kantoorpanden beschikbaar stellen voor ledenwerving. Volgens I. Brakman, commissaris Financieel Toezicht van het CvdM, valt de steun van de TROS aan DNO onder de neven- activiteiten. “We hebben het hier over publiek geld dat alleen gebruikt mag worden om programma’s te maken. De wijze waarop de TROS wordt betaald voor de geleverde diensten is dus van belang.” DNO heeft altijd aangegeven geen geld te hebben en niet te betalen voor aangeboden diensten van derden, zoals de TROS. Het Commissariaat hoopt over enkele weken uitspraak te doen. (hc)

COMMISSARIAAT: “LEDENWERFACTIE NCRV ONGEPAST!”

De ledenwerfcampagne van de NCRV is in de ogen van het Commissariaat voor de Media (CvdM) in strijd met de Mediawet. In paginagrote advertenties in de landelijke dagbladen biedt de publieke omroep gratis Internet aan. Daarin stelt zij dat het geen bezwaar is wanneer mensen zich aanmelden zonder enige affiniteit met de omroepvereniging. Daarmee ontkent de NCRV volgens het CvdM het stromingsbeginsel uit de Mediawet. Daarbij gaat de wetgever ervan uit dat een omroep zich alleen richt op personen met hetzelfde gedachtengoed. Vooralsnog hoeft de omroep niet bang te zijn voor een boete. Het CvdM verwacht dat de NCRV de campagne wel zal aanpassen. Pas wanneer de omroep dat niet doet, overweegt het commissariaat een procedure met een eventuele sanctie. (o.a. ANP)

D66 VINDT LIJST BESCHERMDE TV-PROGRAMMA’S TE LANG

“Het is regelneverij, sociaal-democratie in optima forma. Waar is de sociaal-liberaal Van der Ploeg gebleven”, verzucht het Tweede-Kamerlid Bert Bakker (D66). Hij reageert op de conceptlijst van evenementen die staatssecretaris Van der Ploeg (Media) wil behouden voor het ‘open net’. Dat zijn al die zenders waar geen decoder voor nodig is. Vorig jaar herfst botste de bewindsman al met de coalitiepartners VVD en D66 omdat die zijn lijst veel te lang vonden. Daarop beloofde Van der Ploeg een nieuw voorstel te maken. Daarover praat het kabinet vrijdag.

BIG-BROTHER ZORGT OOK IN DUITSLAND VOOR COMMOTIE

De stroom van kritiek op de Duitse versie van ‘Big Brother’ houdt onverminderd aan.  Nog voor de eerste uitzending gisteravond op RTLII deed minister van binnenlandse zaken Otto Schily een oproep het programma te boycotten. In Die Woche stelde hij dat de ‘real life soap’ de Duitse grondwet overtreedt. Het programma zou in strijd zijn met artikel 1, dat bepaalt dat de waardigheid van de mens onaantastbaar is. Ook de secretaris van de bond van katholieken ZdK, Stefan Vesper, uitte zijn kritiek in een televisieuitzending. Hij noemde Big Brother “een meedogenloze poging om geld te verdienen ten koste van mensen”. Vesper kon niet begrijpen waarom men liever dit geharrewar op televisie bekeek dan thuis echte problemen aan te pakken. Inmiddels blijkt dat de Duitse versie van Big Brother vooral jong publiek trekt.  De eerste uitzending woensdagavond werd door één op de drie kijkers in de categorie 14 tot 29 jaar gevolgd. In totaal keken gemiddeld 3,3 miljoen personen in de Bonds- republiek naar de start van de Real-Life-Soap. De piek was vier miljoen. “Duitsland is in Big Brother-koorts. Een gapende leegte in discotheken en lege rijen in de bioscopen, aldus een woordvoerster donderdag. Ruim 10 procent van de Duitse televisiekijkers onder de vijftig jaar volgde woensdagavond tussen acht en tien uur de presentatie van de kandidaten. RTLII, de kleine zuster van de grootste commerciële zender RTL, versloeg daarmee de publieke omroepen ARD en ZDF. (ANP)

SENIORENOMROEP: “DNO ZIT ONS DWARS BIJ LEDENWERFACTIE”

Er heerst enige verwarring bij het Nederlandse publiek over twee nieuwe omroepen, die tot het publieke bestel willen toetreden. Volgens Sjoukje Smit van de seniorenomroep SON zit de De Nieuwe Omroep (DNO) van Aad van den Heuvel en Walter Etty hen dwars bij de ledenwerfcampagne. “Vorige week is huis-aan-huis een folder verspreid van DNO. Opvallend is dat zij, net als wij, een zonnetje hebben staan. Vervolgens spraken we op een beurs tientallen mensen die vertelden dat ze de SON een goed initiatief vinden: ‘we hebben de bon al ingevuld’. Het bleek dan te gaan om de bon uit het krantje van DNO, aangezien wij uitsluitend werken met een telefoonnummer, omdat wij nog niet financieel in staat zijn een eigen krantje te drukken”, aldus Sjoukje Smit tegenover de Telegraaf. Smit hoopt de komende weken duidelijk te maken dat de SON wel degelijk bestaans- recht heeft en iets anders is dan DNO. De seniorenomroep heeft inmiddels een klacht ingediend bij het Commissariaat voor de Media: “Ik hoop dat ze serieus naar onze bezwaren kijken, want nu is het wel erg verwarrend”, zegt Smit. SON telt inmiddels bijna 13.000 leden. Om in aanmerking te komen voor toetreding tot het bestel dient de omroep voor 1 april minimaal 50.000 leden te hebben. Dan bepaalt de staatssecre- taris welke van de nieuwe omroepen mag gaan uitzenden. (o.a. Telegraaf)

NCRV WIL DOCUMENTAIRE MAKEN OVER CDA

De NCRV wil een documentaire laten maken over het CDA. Producent ID&TV gaat komende maanden onderzoeken of het onderwerp ‘interessant genoeg’ is. Het CDA heeft enthousiast gereageerd op het voorstel. ID&TV-regisseur R. van Dalen zal voor zijn research regionale partijbijeenkomsten bijwonen en het dagelijks bestuur van de christen-democraten volgen. De documentaireserie bestrijkt de periode dat het CDA in de oppositie zit. Als de plannen doorgaan wordt de documentaire in 2001 uitgezonden. (o.a. Telegraaf)

WIJZIGINGEN IN RADIOPAKKET BEVERWIJK EO

Vanaf 7 maart wordt het radio-aanbod op de kabel in Beverwijk, Castricum, Heemskerk en Uitgeest gewijzigd. Op advies van de Programmaraad IJmond-Noord worden Arrow Classic Rock Radio, Country FM, Happy Radio en Radio France International vanaf 7 maart doorgegeven via de kabel. De radiozenders VRT Radio 3, Business Nieuws Radio, Q The Beat en KINK FM komen per genoemde datum te vervallen.

ONDERTITELS BIJ ‘ONDERWEG NAAR MORGEN’

Veronica voorziet de soapserie ‘Onderweg naar morgen’ sinds 1 maart van ondertiteling voor doven en slechthorenden. Tijdens een proefperiode van enkele weken is volgens een woordvoerder van de Holland Media Groep gebleken dat dove en slechthorende kijkers deze service op prijs stellen. De ondertitels zijn op te vragen via teletextpagina 222. (Telegraaf)

UPC-THEMAKANALEN BESCHIKBAAR IN BELGIE

UPCtv en UPC Belgium hebben op 1 maart aangekondigd dat alle zes themakanalen van UPCtv nu ook beschikbaar zijn in België.  Extreme Sports Channel, Sport1, Film1, Club, Avante en Reality TV maken onderdeel uit van het uitgebreide aanbod aan de 30.000 abonnees van het UPC netwerk in Leuven.  UPC Belgium biedt de zes kanalen aan om de keuzevrijheid van haar klanten te vergroten. De abonnee heeft de keuze uit vier kant-en-klare boeketten of kan zelf een boeket samenstellen met alleen de themakanalen waar hij of zij belangstelling voor heeft.  Jo Mariens, Managing Director van UPC Belgium, zegt over de introductie: “Onze abonnees willen meer keuzevrijheid en vragen ook naar meer specifieke themakanalen. De zes kanalen van UPCtv zijn een goede aanvulling op de programmatische gebieden die niet worden verzorgd door andere omroepen.”  Stephen Cohen, Chief Operating Officer van UPCtv, voegt hier aan toe: “Dit is opnieuw een aankondiging van UPCtv dat erg veel succesvol is met de introductie van deze themakanalen sinds de lancering verleden jaar. UPCtv streeft ernaar de Europese consumenten een grotere programmakeuze te bieden, en deze kanalen sluiten direct aan op hun behoefte aan kwalitatief hoogwaardige, aantrekkelijke themakanalen.”, aldus UPC in een door haar uitgebracht persbericht. (hvb)

NOZEMA EN CBT: NIEUWE ZENDMAST IN BERGSCHENHOEK (1 april grap)

De zenderexploitanten Nozema en Broadcast Partners (CBT) hebben een gezamenlijk plan gepresenteerd voor een nieuwe zendmast in de gemeente Bergschenhoek, een gemeente ten noorden van Rotterdam. De nieuwe zendmast, die met een hoogte van 320 meter e e n van de hoogste van Nederland moet worden, dient als vervanging van de zendmasten in Den Haag (Bezuidenhout) en Rotterdam (Waalhaven en ING Gebouw). De gemeente Bergschenhoek staat in eerste instantie positief tegenover de plannen. “Een dergelijke hoge zendmast is een mooi herkenningspunt voor de gemeente Bergschenhoek. Daarnaast betekent een dergelijke zendmast een positieve impuls voor de werkgelegenheid”, aldus een woordvoerder van de gemeente. De Nozema is blij met de samenwerking met concurrent CBT bij een dergelijk omvangrijk project. “Door gezamenlijk de kosten van de bouw en exploitatie te dragen van een dergelijke omvangrijk project. Van de nieuwe zendmast hebben zowel de Nozema als CBT een groot voordeel”, aldus een zegsman van de Nozema. Voor de Nozema is de bouw van de nieuwe zendmast erg belangrijk. “De zendmast in de Rotterdamse Waalhaven verliest, door de opkomende hoogbouw in het centrum van Rotterdam zijn dekkingscapaciteit en de zendmast in Den Haag staat midden in een woonwijk en veroorzaakt nogal wat storing op huishoudelijke apparatuur.” Ook CBT is blij met de nieuwe zendmast: “Momenteel staan onze zenders in de regio Den Haag/Rotterdam verspreid over verschillende lokaties, met de komst van de zendmast in Bergschenhoek kunnen we de zenders centraliseren. Zo kunnen de zenders die opgesteld staan op het ING Gebouw (Veronica, 538), de Waalhaven (Radio 10 FM, NoordzeeFM en SunFM) en in Zoetermeer (Fresh102, SunFM) gebruik maken van de nieuwe mast”. De Nozema is ook van plan om de nieuwe zendmast te gaan gebruiken voor ‘de grotere’ lokale omroepen. “De zendmast in Bergschenhoek is prima geschikt als uitzendlokatie voor zenders als StadsRadio Rotterdam, StadsRadio 94 Den Haag en Radio 916.  Door gebruik te maken van nieuwe antennetechnieken kan vanaf de zender in Bergschenhoek een prima dekking worden geboden aan de uitzendgebieden van de genoemde omroepen”. Morgen worden de plannen in het gemeentehuis van Bergschenhoek gepresenteerd aan het publiek. Bij het voorspoedig doorlopen van de inspraakronden hopen CBT en Nozema op 1 oktober van dit jaar te starten met de bouw. De zender moet eind 2001 gereed zijn voor gebruik. (rc)

VARA WEBSITE: STENDERS NAAR DE OCHTEND

Als we de website van de VARA mogen geloven dan zullen Rob Stenders en Fred Siebelink vanaf 17 april de ochtenduren van Edwin Evers overnemen. Op de website staat het volgende te lezen: Vanaf 17 april presenteren Rob Stenders en Fred Siebelink van 6.00 tot 9.00 uur een nieuw ochtendprogramma op Radio 3 FM. Een typisch VARA-programma vol humor en scherpe interviews. Bart, winnaar van Big Brother, wordt co-presentator. Deels assisteert hij het duo Stenders en Siebelink vanuit de studio, deels gaat hij op pad als verslaggever om actuele en bizarre reportages te maken. Na het vertrek van presentator Edwin Evers ruilen VARA en KRO van zendtijd. De VARA is op 3 FM voortaan te horen op werkdagen van 6.00 tot 9.00 uur. De KRO van 14.00 tot 16.00 uur. Het is nog onduidelijk wie de uren in de middag voor de KRO gaat vullen. Een naam die door Rob Stenders zelf wordt genoemd is de nacht-DJ Giel Beelen. Rob Stenders zelf geeft aan dat “het op enkele puntjes na zo goed als zeker is” dat hij samen met Fred en Bart vanaf 17 april het ochtendprogramma op Radio 3FM zal presenteren. De komende twee weken zullen Rob en Fred niet tussen 14.00 en 16.00 uur op Radio3FM te horen zijn. Zij zullen die tijd gebruiken om nieuwe programma-ideeen te ontwikkelen.

HAARLEM: POLITIEKE SPANNING BIJ VERKOOP KABEL

Het debat over de verkoop van de kabel heeft opnieuw gezorgd voor politieke spanning. Een verdeelde GroenLinks-fractie zorgde korte tijd voor een koortsachtige sfeer waarin de verschillende partijen druk overlegden en in wandelgangen al weer werd gesproken over een crisis. Uiteindelijk stemde toch een ruime meerderheid in met de verkoop van het kabelnet aan UPC voor 157 miljoen gulden. Vorig jaar juli leidde een debat over de kabel ook al tot een crisis. GroenLinks stemde toen mee met een motie van de oppositie, hetgeen slecht viel bij de andere coalitiepartijen. De crisis werd toen over het zomerreces heengetild en uiteindelijk uitgepraat door de vier grote partijen.

GEMOEDEREN HOOG ROND ‘GEMEENTENET’

Maar de verkoop van het kabelnet bleef de afgelopen maanden de gemoederen in GroenLinks bezig houden. Woensdag bleek de fractie nogal moeite te hebben met de gang van zaken rond een nieuw gemeentenet. De gemeente sprak eerder met UPC af dat er een kanaal komt, waarop allerlei gemeentelijke informatie kan komen. Dat gemeentenet wordt echter digitaal verspreid, wat betekent dat mensen die geen decoder willen en genoegen nemen met het basispakket met 15 zenders, het infokanaal niet kunnen ontvangen.

STEUNZENDER HOLLAND CENTRAAL IN WASSENAAR TIJDELIJK OFF AIR

Sinds donderdag 30 maart is de zender van de streekomroep Holland Centraal in Wassenaar (107.9 MHz) uit de lucht. Ook de uitzendingen via de Wassenaarse kabel zijn tijdelijk gestopt. Holland Centraal hoopt zo snel mogelijk de uitzendingen via de etherfrequentie 107.9 MHz te hervatten. Luisteraars kunnen in de ether ook terecht op de etherfrequentie 105.7 MHz.

ALDITH HUNKAR VAN NOS-JEUGDJOURNAAL NAAR NOS-JOURNAAL

Aldith Hunkar (37) maakt op 1 september de overstap van het NOS-Jeugdjournaal naar het NOS-Journaal. De presentatrice over de overstap: “Ik heb het Jeugdjournaal zo’n zes jaar met veel plezier gepresenteerd, maar ik vind dat het nu tijd is voor iets anders. Met de hoofdredactie ga ik de komende periode een aantal plannen uitwerken.” Aldith Hunkar presenteert sinds 1994 het NOS-Jeugdjournaal. Daarvoor werkte ze onder meer voor de VPRO en de AVRO. (NOStt)

ENDEMOL NEEMT 51%-BELANG IN ITALIAANS PALOMAR

Endemol Entertainment heeft een meerderheidsbelang (51%) genomen in de voor- aanstaande producent van televisiedrama en informatieve series Palomar uit Rome. Samen met de 100% dochter Aran Endemol, die vestigingen heeft in Rome en Milaan, is Endemol hiermee de grootste onafhankelijke producent in Italië ge- worden. Palomar rekent zowel Italiaanse publieke als commerciële omroepen tot haar klantenkring. Over het jaar 1999 behaalde Palomar een omzet van f 30 miljoen, terwijl voor het lopende kalenderjaar een sterke groei wordt verwacht. Mede oprichter en huidig algemeen directeur Carlo Degli Esposti behoudt na de verkoop de resterende 49% van de aandelen. Endemol kan haar belang in Palomar de komende jaren aanzienlijk uitbreiden. De participatie zal bijdragen aan de winst per aandeel van Endemol Entertainment. Met de acquisitie van Palomar zet Endemol een nieuwe stap op weg naar de nummer 1-positie onder de onafhankelijke televisieproducenten in Europa.  Endemol beschouwd de deelneming in Palomar als een -inhoudelijk en commercieel- uitstekende aanvulling op het aanbod dat in Italië door Aran Endemol wordt gepro- duceerd. Daar was Aran een van de toonaangevende producenten is van entertainment  en soaps, heeft Palomar zich ontwikkeld in de richting van informatieve programma’s en kwaliteitsdrama’. (o.a. Financieel Dagblad)

ENECO:NOG GEEN ZEKERHEID OVER TERUGKEER EUROSPORT R’DAM

Het is, volgens ENECO, niet zeker of Eurosport alsnog op de Rotterdamse kabel komt na de uitspraak van het Commissariaat voor de Media. Die bepaalde dat ENECO ten onrechte is afgeweken van het advies van de programmaraad Zuid-Holland Zuid. De nieuwe indeling per 17 april zal waarschijnlijk niet veranderen. ENECO moet een boete van twintig mille betalen in verspreidingsgebied Zuid-Holland Zuid omdat vorig jaar Eurosport niet werd doorgegeven ondanks een positief van de program- maraad. In Rotterdam heeft zowel de lokale programmaraad als het college van b  en w hebben beloofd zich aan te sluiten bij deze uitspraak van het commissariaat. De uitspraak betekent volgens ENECO niet dat het kabelbedrijf in Zuid-Holland Zuid verplicht wordt Eurosport door te geven, maar dat het een boete krijgt over 1999. De situatie is extra gecompliceerd omdat er in sommige gemeenten wel Eurosport kan worden bekeken. A. de Vries namens ENECO: ,,Dat heeft te maken met oude afspraken waar we niet van kunnen afwijken.” Ze weet nog niet of ENECO, dat deze week door het kabelmaatschappij UPC is overgenomen, in beroep gaat. ,,We kunnen daarom geen uitspraak doen of er nou alsnog wat verandert in het zenderpakket. Voorlopig blijft dat hetzelfde.”

VOORLOPIG GEEN WIJZIGING VAN PAKKET

In Rotterdam bestaat onenigheid tussen de Programmaraad aan de ene kant en de gemeente en ENECO aan de andere kant. Het college van b en w heeft het advies van de Programmaraad over de nieuwe samenstelling van het zogeheten standaard- pakket overgenomen, met uitzondering van Eurosport. Het college gaf de voorkeur aan RTL 5 in het standaardpakket omdat voor het doorgeven van Eurosport moet worden betaald. ENECO zou zich daardoor genoodzaakt zien het kabeltarief te verhogen. Het pakket wordt volgens De Vries voorlopig niet gewijzigd. In advertenties is al de nieuwe zenderindeling per 17 april in Rotterdam aangekondigd. Een week van te voren worden de kabelabonnees per brief geïnformeerd. De wijzigingen zijn onder meer de opname van Net 5 in het standaardpakket ten koste van de Spaanse zender TVE en de klassieke radiozender VRT 3 in plaats van VRT 2.  Mocht in verband met de uitspraak door het Commissariaat voor de Media alsnog Eurosport worden opgenomen, dan worden de kijkers in Rotterdam daarvan apart op de hoogte gesteld. Technisch zou de wijziging niet moeilijk zijn, verzekert De Vries. De gemeente wacht met een reactie zolang ENECO niet weet wat het doet met de opgelegde boete. Voor het Commissariaat voor de Media betekent de opgelegde boete ook dat ENECO verplicht is Eurosport door te geven. Ook in Rotterdam, aldus een woordvoerder. (Rotterdamse Dagblad)

PRIJS VOOR OMSTREDEN ‘WASKRACHT!’

Het ene moment in opspraak, het andere gelauwerd. Het VPRO programma Waskracht!, dat onlangs in opspraak kwam vanwege een Hitlerparodie, krijgt vrijdagavond een prijs van de stichting Omroep Allochtonen (Stoa). Volgens een woordvoerster heeft de uitverkiezing tot beste productie (juist) niets te maken met de jongste commotie. De jury had Waskracht! al aangewezen, voordat het rumoer rond de Hitlerparodie losbarstte. “We hebben er lang over gediscussieerd, omdat er twijfel ontstond. Maar de twee heren die de misstap hebben begaan, vormen maar een klein deel van de vele redactieleden. Het is verder een sprankelend programma met aandacht voor allochtonen”, aldus de zegsvrouw. (o.a. ANP)

VPRO ZET MAKERS HITLER-ITEM WASKRACHT! OP NON-ACTIEF

De VPRO heeft de makers van het item over Hitler in het programa Waskracht!, Rob Muntz en cameraman Paul Jan van de Wint, op non-actief gesteld tot eind juni. Eind juni lopen ook hun contracten af. ,,We worden wel doorbetaald, want de VPRO heeft een afnameplicht, maar we mogen niets meer leveren”, aldus Van de Wint. Op 10 april is er een gesprek tussen de programmamakers en hoofdredacteur VPRO- televisie Hans Maarten van den Brink. ,,We hebben al eerder een voorstel voor een nieuw programma ingediend”, zegt Van de Wint. ,,In het gesprek zal blijken of wij nog wenselijk zijn bij de VPRO. Wij willen voor de omroep blijven werken.” (ANP)

PVDA: “BEMOEINIS ETHIEK TV-PROGRAMMA’S ONGEWENST”

Volgens Marjet van Zuijlen, mediawoordvoerder voor de PvdA in de Tweede Kamer, is extra overheidsbemoeienis ten aanzien van de ethiek en de esthetiek van tv-programma’s ongewenst. Van Zuijlen reageert hiermee onder meer op recente uitspraken van CDA’s De Hoop Scheffer, die het een taak voor de overheid vindt om tegen de toenemende vervlakking op (commerciële) tv op te treden. Ze deed haar uitspraken tijdens de con- ferentie ‘Omroepen 2000….en dan?’, afgelopen woensdag in het Amsterdamse Hilton. “Er zijn mijns inziens op dit vlak geen regels nodig. Wel is er net een instituut gestart (het NICAM, red.) dat zich met de classificatie van AV media (op het gebied van geweld en seks) bezighoudt. Overigens is de PvdA van mening dat je kinderen beter kunt voor- bereiden op het omgaan met seks en geweld op tv dan ze ertegen beschermen.” (Adfo)

LOKALE OMROEP VELSEN GAAT VERDER ALS POWER-FM

De Stichting Lokale Omroep Velsen (SLOV) start 1 april met een nieuwe radiozender en een nieuwe kabelkrant. Het roer van de bijna failliete omroep is overgenomen door twee IJmuidenaren. Zij stapten eind februari in het bestuur bij het enige overgebleven bestuurslid Frans van der Poll. Met alle schuldeisers zijn inmiddels afbetalingsregelingen getroffen. De twee nieuwe bestuursleden zijn verzekeringsadviseur Dennis Paap (27) en havenarbeider Ed Duyker (29). Beide oud-radiopiraten zagen hun kans schoon om een jeugddroom te verwezenlijken toen de SLOV op sterven na dood was. ,,We hebben de SLOV nodig omdat ze nu eenmaal de zendvergunning voor Velsen bezit’’, aldus Paap.

KABELKRANT KRIJGT MODERNE LOOK

De namen Radio Plus en Velsen 6 zijn voorgoed verleden tijd. Op 1 april zijn op de ether- en kabelfrequenties van de voorgangers het radiostation Power FM en de kabelkrant Velsen TV te horen en te zien. De kabelkrant krijgt een totaal nieuw, modern jasje, met teletekst. Power FM zal muziek en praatprogramma’s uitzenden. Er komen bulletins met lokaal nieuws. Het zeer populaire Turkse radioprogramma Haydi Bakalim, eerder bij Radio Plus, keert misschien terug op Power FM. Nieuw is een internetsite waarop de hele kabelkrant kan worden bekeken en een programma-overzicht staat van Power FM. Paap en Duyker stapten in het bestuur nadat bleek dat de schulden volledig voor rekening kwamen van de oud-bestuursleden. Paap: ,,Er zijn drie geldschieters, die anoniem willen blijven.’’ De nieuwe SLOV-bestuurders willen niet aankloppen bij de gemeente voor subsidie. ,,We willen onafhankelijk zijn.’’ (Haarlems- Dagblad)

RECORDVERLIES UPC – OMZET STIJGT MEER DAN 140%

Kabelmaatschappij UPC heeft in 1999 een recordverlies geleden van € 784,3 mln. Het nettoverlies was in 1998 nog € 225,6 mln. De omzet steeg juist 141% tot € 447,5 mln. Het recordverlies is vooral het gevolg van vele investeringen en overnames op het gebied van kabelnetwerken en nieuwe media. Worden deze buiten beschouwing gelaten, dan boekte UPC een positief resultaat van € 119,8 mln (plus 137%). De Amsterdamse AEX-beurs reageerde negatief op de publicatie van de jaarcijfers:UPC verloor 8,87% op € 56,50. Het kabelbedrijf had eind vorig jaar in Europa en Israel 5,3 mln abonnees. Eind 1998 waren dat er nog maar 3,4 mln. (NOS-TT)

PROVINCIE: RADIO M EN OMROEP UTRECHT MOGEN SAMEN IN REGIO-TV

Utrecht/Amersfoort – Omroep Utrecht en Radio M mogen – na het afhaken van Omroep Amersfoort – van het provinciebestuur samen regionale televisie maken. Ze moeten van de provincie wel al op 1 mei beginnen. Volgens gedeputeerde van mediazaken Kallen- Morren voldoen de twee aan de provinciale wens dat er een publieke televisiezender komt. Dat de derde partij, Omroep Amersfoort, is afgehaakt, betreurt Kallen, maar ze vindt dat geen reden een streep door de plannen te halen. Radio M en Omroep Utrecht hebben aangegeven de stap naar provinciale televisie ook samen te willen maken. De twee hoeven er niet op te rekenen dat de provincie in het financiële gat springt, dat Omroep Amersfoort laat. De Amersfoortse omroep krijgt net zoals Omroep Utrecht geld van de gemeente en heeft programmamakers in dienst die nu niet voor de nieuwe omroep gaan werken. Een nieuw station met deelname van commerciële partners zoals Wegener is volgens Kallen niet aan de orde: ,,Er is door de politiek gekozen voor een publieke omroep. Als het een publiek-private omroep zou worden, moet ik terug voor goedkeuring naar Provinciale Staten.”  Dat Omroep Amersfoort er het bijltje bij neer heeft gelegd, betekent dat Amersfoorters worden getracteerd op twee soorten regionale televisie: het lokale programma van Omroep Amersfoort en het regionale programma straks van Omroep Utrecht en Radio M. Amersfoorters betalen ook dubbel (via de gemeentekas en de inkomstenbelasting). Wegener Uitgeverij Midden-Nederland is verheugd dat er nu toch een publieke regiozender komt. Volgens directeur Spaan heeft Kallen gelijk in haar visie dat deelname aan de programmering en exploitatie van een commerciële partij als Wegener niet past bij het publieke karakter. Maar hij ziet wel mogelijkheden in ondersteuning van de advertentieverkoop. ,,We hebben daartoe nog geen aanbod, maar op het gebied van de advertentie-aquisitie hebben we veel kennis in huis.’’

VOETBALCLUB FC UTRECHT GAAT DOOR MET ONTWIKKELEN REGIONALE SPORTTV

FC Utrecht gaat intussen gewoon door met het ontwikkelen van regionale sporttelevisie. Niet duidelijk is of dat een aparte commerciële zender gaat worden, danwel een vorm van samenwerking met de publieke regio-tv. Voorzitter Herremans zegt nog steeds graag samen te willen werken met de nieuwe publieke regionale tv-zender. De voetbalclub heeft contact met ,,een paar interessante partijen,’’ aldus projectcoördinator Koopmans. Hij verwacht dat het plan voor de regio-sporttelevisie van FC Utrecht binnen een aantal weken bekend te maken. Wegener behoort tot de gesprekspartners van de sportclub en praat reeds over een onderzoek naar de de mogelijkheden van advertentieverkoop.

WILL LUIKINGA TERUG OP DE RADIO BIJ RADIO GOOILAND

Radio Gooiland heeft de oud Radio Veronica en -538 DJ Will Luikinga weten te strikken voor een come back op de radio. Elke zaterdag en zondag zal hij live tussen 15.00 en 16.00 uur zijn nieuwe programma “Hallo Will” presenteren op Radio Gooiland. Radio Gooiland zendt 24 uur per dag uit via de kabel in het hele Gooi via 98.0 Mhz. Via de ether in samenwerking met RegioFM via 105.5 FM. (Radiowereld)

LUYKS NIEUW GEZICHT BIJ TV NOORD

Pascale Luyks (29) wordt een nieuw gezicht op TV Noord.  Ze zal voornamelijk sport- programma’s presenteren. Luyks werkt nu nog op de afdeling marketing van Hazewinkel Pers, uitgever van onder meer deze krant en het Nieuwsblad van het Noorden. Luyks heeft al veel ervaring opgedaan in de televisiewereld. Ze was in het verleden betrokken bij diverse sportprogramma’s, waaronder ‘Die twee – nieuwe koeien’ en ‘Sportfreaks’. (Groniger Dagblad)

VAN DER PLOEG HEEFT TWIJFELS OVER DNO

Staatstsecretaris Van der Ploeg (mediazaken) twijfelt of De Nieuwe Omroep (DNO) iets zal toevoegen aan het publieke bestel. Van der Ploef zei dit in het RTL4-programma ‘Een kwestie van kiezen’. DNO zegt over voldoende leden te beschikken om in aanmerking te komen voor een plekje in het publieke bestel. Voordat DNO kan uitzenden in het publieke bestel zal Van der Ploeg nagaan of de omroep iets toevoegd aan het bestel. Hiervoor zal hij advies vragen aan de Raad voor Cultuur. (hc)

SON WIL COMMERCIELE OMROEP WORDEN

De Senioren Omroep Nederland (SON) wil een commerciele zender worden. Dat zei woordvoerster Sjoukje Smit in Thuis op Twee. Maandag werd bekend dat de SON er niet in slaagt voor 1 april 50.0000 leden te werven voor een plaats in het publieke bestel. Volgens Smit komt dat omdat er met name onder ouderen verwarring is ontstaan tussen haar omroep en De Nieuwe omroep van Aad van den Heuvel. De SON heeft hierover inmiddels een klacht ingediend bij het Commissariaat van de Media. Aanstaande vrijdag zal de SON de toekomstplannen toelichten. (Nos Teletekst)

VOORLOPIG GEEN REGIO-TV IN UTRECHT

De provincie Utrecht blijft verstoken van een eigen televisiestation. Een laatste onder- handelingsronde ten kantore van de Bilthovense notaris Van den Berg mislukte maandag- middag. Omroep Amersfoort bleef maandag bij de aanvullende financiële eisen, die de vereniging vrijdagavond had besloten te stellen aan de samenwerking met Radio M en Omroep Utrecht. Beide partners in Nedersticht TV vonden die eisen onacceptabel. Aanvankelijk zouden de drie omroepen gisteren de statuten tekenen voor het nieuwe provinciale televisiestation. Na overleg van dik een uur met notaris Van den Berg werd besloten om de papieren niet te ondertekenen. Aan de dossier mislukte pogingen om in Utrecht provinciale televisie van de grond te krijgen kon er een worden toegevoegd. Gedeputeerde M. Kallen-Morren (VVD) van mediazaken deed dit weekeinde nog een laatste oproep aan de partijen. Volgens Kallen was het een kwestie van ‘nu of nooit’. Maar Omroep Amersfoort verkoos toch niet te tekenen. Voorzitter R. Smit van die omroep: ,,De wensen van Amersfoort zijn niet gehonoreerd. Daarom hebben wij niet getekend. Dat het zo moet eindigen, betreuren we. Het is jammer dat een half jaar van constructief overleg voor niets is geweest.” Omroep Amersfoort blijft een lokaal programma maken, gesubsidieerd door de gemeente Amersfoort. ,,Door de inzet van veel vrijwilligers kunnen we tegen lage kosten werken. Nedersticht TV was te duur; samenwerking op die basis had op termijn ons einde betekend,” aldus Smit. Wat hem betreft mag er overigens best provinciale televisie komen, maar dan zonder Omroep Amersfoort: ,,Elke verrijking van het journalistieke landschap is welkom.” In een eerste reactie sloot directeur C. van Oosterzee van Omroep Utrecht een nieuw provinciaal televisie-initiatief niet uit. Van Oosterzee wil met Radio M en Wegener (uitgeefster van deze krant) in zee. (o.a. Utrechts Nieuwsblad)

NMA: UPC MAG KABELNET ENECO OVERNEMEN

Kabelaar UPC mag de kabeltelevisiedochter van het Rotterdamse energiebedrijf Eneco overnemen. Voor de overname is geen vergunning van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vereist, zo heeft de NMa bepaald. De toezichthouder die de concurrentieverhoudingen bewaakt heeft vastgesteld dat UPC door de overname niet een te sterke machtspositie op de markt voor distributie van radio- en televisieprogramma’s via de kabel bereikt. UPC (ondermeer eigenaar van kabelnetten in Amsterdam, Groot-Eindhoven, Gelderland en delen van Friesland) komt, na de overname van Eneco Kabel TV & Telecom op een marktaandeel van 36,6 procent en is daarmee marktleider. Daarna volgen Essent (24,3 procent) en Casema (20,9 procent. (hvb/nrc)

EO GAAT 15 MEI VAN START MET EIGEN INTERNETPROVIDER: FILTERNET

De EO start op 15 mei 2000 als Internetprovider. Na een geslaagde proefperiode  brengt de omroep onder de naam ‘FilterNet’ een geschoonde toegang tot internet. De filtering en het bieden van content is voor de EO strategisch van groot belang en wordt daarom door de provider zelf gedaan. World Online levert de technische faciliteiten voor FilterNet. Door actieve filtering wil de EO het aanbod van internet voor 99% zuiveren van ongewenste sites op het gebied van porno, geweld en godslastering. (Nostt)

SBS DOET STUDIE NAAR INVLOED JERRY SPRINGER

Algemeen directeur Fons van Westerloo van SBS wil wetenschappers de tv-show Jerry Springer laten beoordelen op de invloed die deze heeft op het gedrag van jongeren. Als die negatief is,dan is hij bereid het programma stop te zetten, zo zei hij in het programma De KRO op radio 1. Zijn uitspraak komt na de oproep van CDA-fractieleider De Hoop Scheffer aan het Commissariaat voor de Media om programma’s vooraf te beoordelen. Zijn die te gewelddadig of pornografisch, dan zouden ze achter de decoder moeten. Voorzitter Koetje van het commissariaat ziet niets in controle voor uitzending. (nostt)

SENIOREN OMROEP NEDERLAND HAALT DREMPEL NIET

De Senioren Omroep Nederland, SON, slaagt er niet in om voor 1 april de benodigde 50.000 leden te werven. Dat maakte SON-woordvoerster Sjoukje Smit, maandag bekend in het tv-programma Middageditie. Volgens Smit zijn veel ouderen misleid door een krantje van De Nieuwe Omroep. Door de opmaak van dat blad zouden 20- tot 25.000 ouderen gemeend hebben dat zij te maken hadden met een blad van de SON. Woordvoerder Aad van den Heuvel van De Nieuwe Omroep, meldde in het programma dat er meer dan 70.000 leden zijn geregistreerd,ruim voldoende om een zendvergunning te krijgen. (NOS-tt)

NU OF NOOIT VOOR TV IN PROVINCIE UTRECHT

Voor de provinciale televisie in Utrecht is het nu of nooit. Gedeputeerde M. Kallen Morren (VVD) van mediazaken zegt niet bereid te zijn nieuwe onderhandelingen te voeren voor een provinciaal televisiestation. Daarmee legt Kallen de bal terug bij de omroepen en bij Omroep Amersfoort in het bijzonder. De ledenraad van Omroep Amersfoort kwam vrijdagavond laat met de mededeling dat ze de voorwaarden voor de samenwerking niet kon billijken. Vandaag zouden de statuten voor de nieuwe omroep worden ondertekend. De provincie zette eind vorig jaar de seinen op groen voor een eigen televisiestation. Voorwaarde was dat het een gezamenlijk station moest worden van Radio M, Omroep Utrecht en Omroep Amersfoort. De kosten van de nieuwe omroep – Nedersticht TV – worden betaald uit de landelijke inkomsten- belasting.

OMROEP AMERSFOORT ZIET NIKS IN DURE DIENSTEN

Was men in het provinciehuis de afgelopen maanden al niet blij met het trage tempo waarmee aan het nieuwe station werd gewerkt, de aanvullende eisen van Omroep Amersfoort kunnen al helemaal niet op instemming rekenen. Kallen: ,,Waar een wil is, is een weg. Je moet er samen toch uit kunnen komen? Ik wil weten van Omroep Amersfoort of de zaak echt zo zwaar ligt. Maar laat ik het duidelijk zeggen: als ze er nu niet uitkomen, is het afgelopen.’’ Zelf schat de gedeputeerde de kans dat er ooit nog een provinciaal televisiestation komt, op ‘heel klein’. ,,Voor succes heb je in dit geval drie welwillende partijen nodig.’’ Omroep Amersfoort vindt de voorgestelde samenwerkingsovereenkomst niet acceptabel. De omroep wordt verplicht dure diensten af te nemen van Nedersticht TV. (Amersfoortse Courant)

COUNTRYFM BREIDT DEKKING UIT

De commerciele radiozender CountryFM gaat opnieuw haar kabeldekking uitbreiden. Per eind maart is de zender te ontvangen via de UPC-kabelnetten in de Betuwe en Flevopolders. Rond half april start kabelmaatschappij Casema met de doorgifte van de country-zender in Veenendaal. Eind april zal Casema daarbij de omgeving Alphen a/d Rijn en Boskoop toevoegen. Begin mei start Essent met doorgifte van de zender in delen van Limburg.

VLAANDEREN:RADIO DONNA BLAAST ACHT KAARSJES UIT

Radio Donna heeft zaterdagavond zijn achtjarig bestaan gevierd in Flanders Expo in Gent. Zo’n 10.000 fans waren van de partij op de verjaardagsparty. Tal van internationale vedettes zoals Marco Borsato, Volumia, Sharon Williams, Kim Lucas en de Venga Boys maakten er hun opwachting. Binnenlandse optredens waren er van de acht finalisten voor de Donna-Award: Virtual Zone, The Oh!, The McKenzy, Clouseau, X-Session, Zohra, Nunca en Milk Inc. De prijs werd in de wacht gesleept door X-Session. Radio Donna heeft momenteel een marktaandeel van zo’n 32 %. (o.a. VRT Txt)

MARKTAANDELEN OMROEPEN LOPEN UITEEN

De publieke omroepen behaalden in week 12 (20 tm 26 maart) een gemiddeld markt- aandeel van 38 procent. Het aandeel van de vijf grootste commerciele zenders bedroeg gemiddeld 47 procent. De gegevens zijn afkomstig uit het Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door Intomart in opdracht van NOS, Ster en IP. Nederland 1 haalt het hoogste marktaandeel op maandagavond (18 procent) door het Journaal 20.00 uur, Netwerk, Tussen kunst en kitsch en Toen was geluk heel gewoon. TV2 had 30 procent op woensdagavond door met name het rechtstreekse verslag van Olympique Marseille- Feyenoord in de Champions League. Nederland 3 haalde het hoogste marktaandeel (19 procent) op zaterdagavond door Kassa, Oppassen, Kopspijkers, Het lagerhuis, Journaal, Nova en Studio Sport. Het gemiddelde marktaandeel van RTL4 in week 12 was 16 procent, dat van RTL5 5 procent, dat van Veronica 8 procent, dat van SBS6 11 procent, dat van Net5 4 procent en dat van Fox8 3 procent. (ADformatie)

BUSPASSAGIER ‘SEKI’ STAPT UIT BUS

De veelbesproken buspassagier Seki van het SBS-programma De Bus is zaterdag plotseling opgestapt. Hij zou naar eigen zeggen geen enkel plezier meer beleven aan zijn verblijf in de bus, waar ruzies vanaf het begin schering en inslag waren. “Ik voelde het meer als een oorlog dan als een leuk experiment. Ik was gewoon met het verkeerde programma bezig. Dit past niet bij mij”, aldus de uit Bosnië afkomstige Seki, die na zijn gesprek met de psycholoog van het programma binnen een kwartier was verdwenen. Zijn vertrek komt Seki duur te staan. De 6000 gulden die hij heeft ingelegd, gaat in de jackpot, die inmiddels 200.000 gulden bevat. Zijn plaats zal worden ingenomen door een nieuwe kandidaat die het hoogste bod doet. Seki keek niet achterom toen hij de bus verliet: “Ik kon niet langer. Dan was ik eraan onderdoor gegaan.” (Telegraaf)

MULISCH ZEGT VPRO-LIDMAATSCHAP OP

Schrijver Harry Mulisch heeft zijn lidmaatschap van de VPRO opgezegd uit woede over de uitzending van het programma Waskracht! van vorige week dinsdag. Mulisch zei dat vrijdag op een literaire manifestatie in Tegelen. Hij heeft de VPRO met spijt de rug toe gekeerd. “Ik ben veertig jaar lid geweest en ik heb verschillende malen aan programma’s meegewerkt. Maar het als Hitler verkleed op de vlucht jagen van joden is onaanvaardbaar. Die mensen waren banger voor de programmamaker dan ze voor Haider zijn. En terecht.”  De VPRO kon vanmorgen niet zeggen hoeveel leden hebben opgezegd.

HAARLEM 105 DREIGT MET RECHTSZAAK HAARLEMS DAGBLAD

Het bestuur van stadsomroep Haarlem 105 stapt waarschijnlijk naar de rechter en de Raad voor de Journalistiek naar aanleiding van een onjuist en suggestief artikel dat het Haarlems Dagblad afgelopen zaterdag publiceerde. Een gedeelte van het artikel vindt u in het media- nieuws van afgelopen zaterdag. Volgens het bestuur van de zender heeft de krant feiten zodanig uit hun verband gerukt zonder open te staan voor nadere uitleg van de situatie, dat er sprake is van moedwillige onjuiste berichtgeving. De zender wil de krant aans- prakelijk stellen voor de schade die daardoor ontstaan is. De krant beweert ten onrechte dat Haarlem 105 moet stoppen met uitzenden. Zowel juridisch als financieel is er geen enkele reden te twijfelen aan het voortbestaan van de zender. Haarlem 105 is financieel gezonder dan ooit tevoren, ook al suggereert de krant het tegendeel. S

VOORKEURSRECHT PUBLIEKE RADIO NIET NAGEKOMEN

Sinds anderhalf jaar is de zender verwikkeld in een briefwisseling met de rijksoverheid. Haarlem 105 is boos dat maar liefst twee commerciële omroepen een frequentie hebben gekregen in de regio Haarlem en dat een derde frequentie in Amsterdam door Veronica FM (103.6 MHz) in gebruik is genomen. De stadsomroep probeert al lange tijd een oplossing te vinden voor het slechte bereik van de eigen frequentie 105.1. Die frequentie is in Haarlem weliswaar goed te ontvangen, maar in Haarlemmerliede en Spaarnwoude is de ontvangst niet overal goed. Volgens de mediawet is er een voorkeursrecht voor publieke omroepen bij de verdeling van de schaarse frequenties. De rijksoverheid is dus wettelijk verplicht publieke omroepen een geschikte frequentie te geven voor het gehele uitzendgebied. En van de beschikbare frequenties had daarom naar Haarlem 105 moeten gaan. De zender voert hierover samen met de organisatie van lokale omroepen OLON een juridische procedure tegen de overheid. Een eerste zaak hierover hebben zij onlangs gewonnen, maar dit heeft nog niet geleid tot een betere oplossing.  Het ministerie van verkeer & waterstaat heeft de omroep een voorstel gedaan voor een andere oplossing, die minder goed maar wel duurder is. De zender wil hier alleen mee instemmen als de meerkosten vergoed worden door het Rijk. Het gaat om een eenmalig bedrag van 22.000 gulden en maandelijks 1470 gulden. Kosten die de omroep niet zou hoeven maken als het Rijk de wettelijke voorkeursregeling zou naleven! De onjuiste berichtgeving in het Haarlems Dagblad berokkent de zender schade: het bericht leidt tot derving van reclame-inkomsten door adverteerders die van een campagne afzien. Daarnaast verwacht de omroep dat het meer geld en moeite zal kosten openstaande vacatures op de redactie in te vullen. Het bestuur van Haarlem 105 komt binnenkort bijeen om de te nemen stappen te bespreken. (Stadsomroep Haarlem 105)

ZOETERMEER: KINKFM MAAKT KANS OP KANAAL CONCERTRADIO

De alternatieve commerciele radiozender KinkFM maakt kans om terug te keren op het Zoetermeerse kabelnet. De commerciele zender is per 15 februari van het kabelnet verdwenen om plaats te maken voor Arrow Classic Rock Radio. Doordat Concertradio per 1 april aanstaande opgaat in ClassicFM en op haar eigen kanaal vanaf dan geen uitzendingen meer verzorgd, maakt KinkFM kans om het vrijgekomen kanaal op te vullen. Een andere gegadigde voor het kanaal van Concertradio is WDR3, dat eveneens per 15 februari van het kabelnet is verdwenen. Volgende week houdt de Zoetermeerse Programmaraad een vergadering over de nieuwe invulling van het kanaal van Concertradio. Daarbij zal ook worden gekeken naar het aantal verzoeken en klachten die zijn binnengekomen bij de programmaraad vanuit de bevolking.

PROVINCIALE TV UTRECHT OP LOSSE SCHROEVEN

Omroep Amersfoort heeft vrijdagavond de oprichting van een provinciale Utrechtse tv-zender op losse schroeven gezet. Dit bericht de Amersfoortse Courant in haar editie van zaterdag. De ledenvergadering van de Amersfoortse omroep gaat niet akkoord met de statuten die komende maandag bij de notaris zouden worden ondertekend. Voorwaarde van de provincie Utrecht was dat het omroepexperiment door alledrie de partners, Radio M, Omroep Amersfoort en Omroep Utrecht, zou worden gedragen. Voor de financiering is het experiment afhankelijk van subsidie- gelden van de provincie. Het probleem is dat Omroep Amersfoort geld eist voor een eigen dagelijks programma, ruimte voor uitzendingen door vrijwilligers, eigen apparatuur om gesponsorde programma’s te produceren en garantie op inkomsten uit reclame. In de overeenkomsten voor de oprichting van de provinciale zender Nedersticht TV is dat allemaal niet goed geregeld, vinden de Amersfoortse omroepleden.

LOKALE ZENDERS VOELEN ZICH ONDERGESNEEUWD…

Utrecht is de enige Nederlandse provincie zonder eigen tv-kanaal. Het provinciebestuur stelde vorig jaar geld beschikbaar zodat Radio M, Omroep Utrecht en Omroep Amersfoort samen de zender zouden kunnen oprichten. In de steden zou naast het regionale programma ruimte blijven voor een plaatselijke kanaal. De twee lokale omroepen voelen zich nu ondergesneeuwd door de regionale radiozender, blijkt uit een notitie van Omroep Amersfoort die vrijdag aan de leden is voorgelegd. Voorzitter R. Smit van Omroep Amersfoort is teleurgesteld over de gang van zaken: “De mentaliteit van Radio M is dat zij ons, de amateurs, er wel uit zullen werken. De stukken die er nu liggen betekenen dat wij minder uitzendingen kunnen maken. Daardoor zakken de reclame- inkomsten in wat op termijn het einde van Omroep Amersfoort betekent”.

RADIO M ALLEEN VERDER?

De nieuwe tv-zender is duurder dan de lokale reclame-inkomsten toestaan, is de afgelopen maanden gebleken. Opmerkingen van de voorzitters van de twee plaatselijke zenders zijn niet in de overeenkomsten verwerkt, aldus Smit. Hij wil dit weekeinde met de partners van Nedersticht TV en provinciebestuurster M. Kallen- Morren spreken over aanpassingen van de stukken. De ondertekening bij de notaris moet maandag doorgaan om 1 mei te halen als start van de uitzendingen. Als de eisen van de Omroep Amersfoort niet worden ingewilligd, dan gaat de vereniging op eigen kracht verder. Over samenwerking met Omroep Utrecht zijn al verkennende gesprekken gevoerd. Desnoods moet Radio M de provinciale tv-zender dan maar alleen beheren, vindt Smit. “Bij de start van de gesprekken heeft de provincie niet gezegd dat wij zouden moeten worden opgeheven”. (o.a. Amersfoortse Courant)

EINDE DREIGT VOOR HAARLEM 105

Het lokale radiostation Haarlem 105 zit in financiële problemen. Om de ontvangst in de regio te verbeteren eist het ministerie van verkeer en waterstaat dat de radiomakers hun zendmast verplaatsen naar een andere locatie. Hiervoor heeft Haarlem 105 geen geld. Indien het rijk de verplichte verhuizing niet subsidieert, betekent dat een mogelijk einde van het lokale radiostation. Dat zegt technisch adviseur R. Baltus van Haarlem 105. Momenteel voldoet het radiostation niet aan de wettelijke eisen die het ministerie aan lokale publieke omroepen stelt. Op een aantal plekken in het toegewezen verzorgingsgebied – Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude – is de zender niet of nauwelijks te ontvangen. Dat is in strijd met de wet.

STERKERE FREQUENTIE AL VERGEVEN AAN VERONICA FM…

Om het probleem op te lossen wil Haarlem 105 op een sterkere frequentie uitzenden die tot nu toe is voorbehouden aan commerciële radiostations. Volgens R. Baltus van Haarlem 105 is de gewenste frequentie vergeven aan Veronica. “Het ministerie beweert dat er geen andere frequenties meer zijn, maar dat is flauwekul. Ze willen ons er gewoon niet één geven”, beweert Baltus. (o.a. Hvb/Haarlems Dagblad)

EERSTE CHRISTELIJKE TV-PROGRAMMA IN CHINA

Voor de eerste keer is er op de Chinese televisie een christelijk muziekprogramma vertoond. De Amerikaanse gospelzanger Lee Behnken heeft tijdens het Chinese nieuwjaarsfeest in februari een anderhalf uur durend christelijk muziekprogramma gepresenteerd. Het programma had als titel Liefde en hoop, gezegend 2000, aldus de Amerikaanse organisatie Assist. Er waren naast Behnken optredens te zien van accordeoniste Betty Jo Simons, zangers uit Hongkong en een Chinese operazangeres. De uitzending was opgedragen aan de slachtoffers van de regelmatig overstromende rivier Yangtze en noodlijdende kinderen. (Ref. Dagblad)

FRESH102 NOG STEEDS MET PROEFPROGRAMMA OP HAAGSE EN Z’MEERSE KABEL

De regionale commerciele zender Fresh102 is sinds 1 maart te ontvangen via de kabelnetten van Den Haag (100.8 MHz) en Zoetermeer (105.8 MHz). Maar bijna een maand na de start op de kabelnetten zendt Fresh102 nog steeds een proef- programma uit. Momenteel draait er een bandje met non-stop muziek en zijn er afkondigingen dat men binnenkort via de kabel in de genoemde gemeenten is te horen. Waarschijnlijk heeft Fresh102 problemen met het aansturen van het studiosignaal via (KPN-lijnen) naar het kabelkoppelstation van Casema. (hvb)

VS: DAVID LETTERMAN WEER ELKE DAG OP TV

David Letterman gaat zijn talkshow vanaf komende week weer vijf dagen per week presenteren. De afgelopen maand heeft hij op halve kracht, nadat hij begin dit jaar een open-hartoperatie had ondergaan, gewerkt. Beroemde Amerikanen, onder wie Bill Cosby, namen de overige shows voor hun rekening. (HC)

VS: JERRY SPRINGER PRESENTERET AMERIKAANSE VERSIE NOW OR NEVER

Jerry Springer, presentator van de gelijknamige populaire Amerikaanse talkshow, gaat Rolf Wouters achterna. Producent Endemol heeft samen met een productiebedrijf in de Verenigde Staten voor FOX een proefaflevering gemaakt van Now or never, dat in Nederland destijds door Wouters werd gepresenteerd. FOX is het op drie na grootste tv-station van de VS. De proefuitzending is opgenomen in Los Angeles. Het is nog niet duidelijk of het bij een aflevering blijft. ,,Als het publiek positief reageert, is er een goede kans dat FOX een serie afleveringen bestelt”, zegt een woordvoerder van Endemol. (ANP)

EXCUSES VPRO WEGENS UITZENDING WASKRACHT

Hoofdredacteur VPRO-tv Hans Maarten van den Brink heeft donderdag tegenover een groot aantal medewerkers van zijn omroep nogmaals excuses aangeboden voor de uitzending van het programma Waskracht van dinsdag. Daarin liep programmamaker Rob Muntz verkleed als Hitler door de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. Het Centrum Informatie en Documentatie over Israël (CIDI) overweegt geen stappen tegen de VPRO. Het CIDI noemt de uitzending wel “smakeloos en plat”. (ANP)

UPC VERSTERKT POSITIE OP POOLSE KABELMARKT

UPC gaat de komende vier jaar $ 100 miljoen investeren om in Polen hoge snelheid internet- en telefoondiensten via zijn kabeltv netwerk aan te kunnen bieden. De in 12 landen opererende kabelmaatschappij zegt ook dat het nog volgende maand plannen zal bekend maken voor samenwerking met Poolse content-aanbieders. UPC verwacht met een Poolse licentie voor dataverkeer, die samen met het opwaarderen van het netwerk, de sleutel is om de Internetplannen te realiseren. Met 39 miljoen inwoners is Polen zeer belangrijk voor de expansieplannen van UPC in Centraal Europa. Begin maart kondigde de televisiedivisie van UPC, UPCtv, aan partner te worden van MTV Networks Europe om twee Poolse muziektelevisiestations op te richten die 24 uur per dag gaan uitzenden. (o.a Telegraaf)

VLAANDEREN: REGIONALE TV HEEFT TROUWE KIJKERS

Elke week bereiken de 10 Vlaamse regionale televisiezenders drie miljoen men- sen. 62 % van alle Vlamingen ouder dan 15 jaar kijkt op weekbasis naar zijn regionale zender. Op een gemiddelde weekdag kijkt 36 % van de Vlaamse TV- kijkers naar zijn regionale zender. Eén en ander blijkt uit onderzoek naar de regionale televisie in opdracht van de nationale reclameregie van de Vlaamse regionale zenders. (VRT Txt)

FRANKRIJK: TPS BIEDT EMAIL VOOR TV ZONDER DECODER

Het Franse digitale betaal-tv-bedrijf biedt abonees email via de televisie. De electronische berichten kunnen worden gelezen en geschreven met een gewone afstandsbediening. De nieuwe service zal 880.000 Franse abonnees in staat stellen om email-berichten te zenden en ontvangen via de tv. Het feit dat er geen sprake is van een speciale decoder of ander apparaat nodig is, betekent een doorbraak vergeleken met de manier waarop in andere landen via de tv berichten kunnen worden vestuurd. (Telegraaf)

HAAGS MTVH KRIJGT SUBSIDIE VOOR SERIE

Migranten TV Haaglanden (MTVH) krijgt een eenmalige subsidie van 75.000 gulden uit het Casema Mediafonds. MTVH wil een magazine starten over multi- cultureel Den Haag. Het geld is bestemd voor drie proefuitzendingen. (HC)

CDA: “SBS PROGRAMMA ‘GEBOEID’ ACHTER DECODER”

Het CDA wil dat een programma als Geboeid van SBS6, waarbij vijf deelnemers dag en nacht aan elkaar vastgeketend zitten, “alleen nog te zien is voor kijkers die over een decoder beschikken”. CDA-fractievoorzitter De Hoop Scheffer is geschokt over het programma dat vanaf 6 april wordt uitgezonden. “Het is pervers, het is te gek voor woorden en het is iets waar de hele samenleving nee tegen zou moeten zeggen”, aldus De Hoop Scheffer. (HC)

HOOFDREDACTEUR QUOTE WORDT TV-PRESENTATOR

Jort Kelder, hoofdredacteur van het zakenblad Quote, ziet binnenkort een lang- gekoesterde wens in vervulling gaan. Hij krijgt bij Net5 vanaf dinsdag 4 april een eigen tv-programma. ‘Kelder & Co’ is de titel van het hedendaagse econo- mische programma dat volgens Net5 op ingenieuze wijze de wereld van het grote geld en topmanagement in beeld brengt. De achtdelige reeks wordt geproduceerd door John de Mol.

VLAANDEREN: MEER BELANGSTELLING VOOR TELETEKST

In januari heeft het Teletekst-aanbod van TV1 en Canvas samen 40,5 % markt- aandeel gehaald, tegenover 37,5 % in 1999. VTM en Kanaal 2 haalden samen 26,6 %, VT4 5,1 %. In februari lag het VRT-aandeel nog hoger met 43,5 %, tegenover 37,7 % in 1999. VTM en Kanaal 2 waren goed voor 26,9 %, VT4 haalde 4,5 %. Een andere tendens is dat er gemiddeld langer naar teletekst wordt gekeken. De toename is het sterkst op de VRT- zenders. Verder raadpleegt een aanzienlijk deel van de bezoekers van de VRT- websites ook de teletekstpagina’s op die sites. (VRT Txt)

VPRO-MEDEWERKERS EISEN ONTSLAG ROB MUNTZ

Een groep VPRO-medewerkers heeft woensdag aangedrongen op het ontslag van presentator Rob Muntz. In het programma Waskracht! trok Muntz dinsdagavond door de Oostenrijkse hoofdstad Wenen, vermomd als Hitler. Hij droeg een gascylinder met het opschrift Zyklon-B met zich mee, waarmee hij zwarte ballonnetjes met de tekst ‘Sieg Haider’ opblies. De VPRO-medewerkers zijn vooral boos over het feit dat Muntz in Hitler-kleding enkele orthodoxe joden de stuipen op het lijf joeg. Hans- Maarten van den Brink, hoofdredacteur van VPRO-televisie, weigert Muntz op staande voet te ontslaan. ‘We gaan er geen volksgericht van maken.’  Bij de VPRO ontstond woensdag grote commotie over het optreden van Muntz. Eelco Meuleman, eindredacteur van De Plantage, begon een e-mail actie tegen Muntz en diens cameramaman Paul Jan van de Wint, die naar zijn zeggen meer dan zestig instemmende reacties opleverde. Hoofdredacteur Van den Brink heeft zowel de kijkers als het personeel van de omroep zijn excuses voor het programma aangeboden. Ook heeft hij met Muntz en Van de Wint gesproken, ‘om herhaling te voorkomen’.  Voor Meuleman zijn deze maatregelen niet voldoende. ‘Ik wil niet werken voor een omroep die zulke mensen in dienst heeft. ‘ Van den Brink: ‘Ik ben verantwoordelijk voor deze uitzending. Als er iemand ontslagen moet worden, ben ik dat. Ik heb een fout gemaakt. Ik zal maatregelen nemen, om herhaling te voorkomen. ‘ Hij sluit niet uit dat Muntz en Van de Wint uiteindelijk het veld moeten ruimen. In Waskracht! speelt Muntz een op Willibrord Fréquin lijkende razende reporter, die zijn gesprekspartners voortdurend misleidt of provoceert. Zich uitgevend voor een Nederlandse tv-dominee, drong hij door tot een veel bekeken Amerikaanse religieuze talkshow. Hij vertelde de Amerikanen dat ‘God bless you’ in het Nederlands godverdomme betekent, waarop de dominees voor de tv deze krachtterm met veel overtuigingskracht herhaalden. Minder geamuseerd waren veel VPRO-medewerkers toen Muntz in Jeruzalem enkele orthodoxe joden schoffeerde, eveneens in het Nederlands. ‘Ik vond Muntz altijd al een ongeleid projectiel, maar deze uitzending deed de deur dicht’, zegt Hanneke Groenteman van De Plantage. Programmamaker Cherry Duyns: ‘Ik werk toch al enige tijd voor deze omroep, maar zoiets abjects heeft de VPRO nog nooit uitgezonden.’ (Volkskrant)

DE BUS WEDEROM GEDWONGEN VERTROKKEN

De Bus van het gelijknamige televisieprogramma van SBS 6 heeft woensdagavond voor de tweede keer voortijdig haar standplaats moeten verlaten. Volgens een woordvoerder van de zender kon de politie de veiligheid van de bus niet langer garanderen. Woensdag gooide een groep jongeren met stenen naar de bus, waardoor een van de ramen werd vernield. Niemand raakte gewond en er werden geen aanhoudingen verricht, aldus de politie. Dinsdagavond was er ook al een incident, waarbij een jongen in zijn been werd gebeten door de hond van een beveiligingsbeambte. Volgens de politie zette de productiemaatschappij De Bus enkele dagen geleden neer zonder overleg met de gemeente of de politie. Woensdag is er wel overleg geweest tussen de drie partijen. Nadat de politie te kennen gaf de veiligheid niet langer te kunnen garanderen, besloten de televisiemakers de bus weg te halen. Het voertuig zou tot en met vrijdag in Alkmaar blijven. Waar de bus heen is gereden, wilde SBS 6 niet bekendmaken. Het voertuig staat volgende week, zoals gepland, in Enschede. De Bus vertrok half maart ook al voortijdig uit Den Haag, omdat er zich enkele dagen achter elkaar ongeregeldheden voordeden. Zo werden er discriminerende opmerkingen naar de kandidaten geroepen en werd het vehikel bestookt met vuurwerk en enkele lawinepijlen. (ANP)

SBS6 KOMT MET NOG EEN BIG-BROTHER-KLOON

De laatste kloon van het succesvolle televisieprogramma Big Brother is nog niet in zicht. SBS6 is in Amstelveen met opnamen begonnen voor een nieuwe opvolger, Geboeid genaamd. Daarin moeten vijf mensen een week lang met elkaar doorbrengen terwijl ze aan elkaar geboeid zijn. Ze worden 24 uur per dag gevolgd door camera’s. Elke week worden een man en vier vrouwen of een vrouw en vier mannen aan elkaar geklonken. De man of vrouw (de hoofdrolspelers) hebben de partners zelf uitgezocht en mogen er iedere dag één wegsturen.  SBS noemt Geboeid een datingprogramma. De hoofdrolspeler en de winnaar van de vier anderen brengen gezamenlijk een tijdje door op een ‘romantische plek’. De eerste uitzending is op 6 april te zien. Daarna volgen nog acht afleveringen. (ANP)

TMF NOG DIT JAAR IN LEIDEN OP DE KABEL

De Nederlandse muziekzender TMF is nog voor het einde van het jaar in Leiden en alle omliggende gemeentes op de kabel te ontvangen. Dat laat woordvoerder G. Vos van kabelexploitant Casema weten. Of daarvoor een andere zender verdwijnt, en zo ja welke, is nog niet duidelijk. De programmaraad voor de Leidse regio en de gemeentes Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg drong maandagavond aan op toelating van TMF tot de kabel. Zij adviseerde Casema om de bij jongeren populaire muziekzender in het toekomstige basispakket van tv-zenders op te nemen. Omdat niet vaststaat wanneer het basispakket en het pluspakket hun intrede doen, was daarmee ook onzeker wanneer TMF te ontvangen zou zijn. De programmaraad wil dat het liefst zo snel mogelijk. Doorgifte van TMF nog dit jaar ’moet lukken’, zegt woordvoerder Vos nu. Een collega wilde daar een dag eerder nog geen uitspraken over doen.

VLAANDEREN: GEENA LISA WORDT OMROEPSTER BIJ TV1

Vanaf april wordt Geena Lisa Peeters omroepster bij TV1. Naar eigen zeggen heeft ze bij VTM mooie jaren gekend,  maar is ze toch meer een TV1-mens. Geena Lisa heeft al heel wat ervaring in de media en de showbusiness. Toen ze 14 jaar was, debuteerde ze bij The Layabouts, het popgroepje van haar vader. Later zong ze ook bij The Dinky Toys, Pop in Wonderland en de LSP-Band. Daarna begon ze aan een solo-carrière. Als actrice was ze te zien in speelfilms en TV-series. Het meest bekend werd ze als “Lalala-meisje” in het VTM-programma De Liegende Doos. Onlangs presenteerde ze een filmprogramma op Kanaal 2. (VRTTXT)

ONTSLAG JAAGT RTV DRENTHE OP KOSTEN

RTV Drenthe mag de arbeidsovereenkomst met Aad Zwartepoorte, Henk Ten Oever en Anita Koops ontbinden. Dat heeft de kantonrechter in Assen maandagmiddag bepaald, zij het dat de omroeporganisatie daarvoor wel fors in de buidel moet tasten door een gouden handdruk van in totaal 375.000 gulden op tafel te leggen. Daarvan gaat ruim twee ton naar Ten Oever. Samen met de al eerder overeen- gekomen ontslagregeling voor Albert Haar, de in de CAO vastgelegde wachtgeldregeling en de proceskosten die RTV Drenthe moet betalen, kan het de omroep in totaal zoæn anderhalf miljoen gulden gaan kosten, zo meldt de advocaat van Koops en Ten Oever, mr. H. J. de Ruijter. Directeur R. Staal van RTV Drenthe ziet het nog niet zo somber in. “De door de rechter opgelegde afkoopsom moeten wij ineens betalen. Nu wordt nog gekeken hoe de wachtgeldregeling ingevuld gaat worden”. (o.a. Drentse Courant)

TMF ZEKER VAN PLAATS OP LEIDSE KABEL

Muziekzender TMF hoort in het basispakket van vijftien tv-zenders thuis dat straks op de Leidse kabel en op die van omliggende gemeentes te zien is. Dat heeft de programmaraad bepaald. Casema neemt het advies waarschijnlijk over. In de meeste gemeentes van de Leidse regio is het Nederlandse TMF niet te ontvangen, wel het Engelstalige MTV. De Mediawet bepaalt dat iedere kabelabonnee over een paar jaar voor een betaalbare prijs minimaal naar vijftien zenders moet kunnen kijken. Het Rijk heeft kabelbedrijven alvast verplicht zeven zenders door te geven: de Nederlandse publieke netten, de Belgische, een regionale en een lokale omroep. De programmaraad moet de kabelexploitant adviseren over de overige zenders in het basispakket. Alle andere kanalen komen in een “pluspakket”. Het is niet bekend wanneer de veranderingen ingaan.  Omdat het basispakket en pluspakket nu nog niet bestaan, is ook onduidelijk wanneer Casema begint met de doorgifte van TMF. In feite is de kabelexploitant momenteel nog nergens toe verplicht, zei een medewerker bij de vergadering van de regionale programmaraad. De oproep was niettemin duidelijk: de raad wil de Nederlandse muziekzender snel op de kabel. Daar toonde het kabelbedrijf zich gevoelig voor. De Casema-werknemer zei dat wel eerst binnen het bedrijf zelf en met de betrokken gemeentes moet worden overlegd. Het is nog niet duidelijk welke zender er bij de komst van TMF van de kabel moet verdwijnen. (o.a. Leidsch Dagblad)

VARA GAAT TOCH DOOR MET OPPASSEN!

De VARA-televisie gaat toch nog een seizoen door met de serie ‘Oppassen’ met Coen Flink en Ben Hulsman als de opa’s. Er worden twintig nieuwe afleveringen gemaakt voor Nederland 3. Naar de mening van de VARA past het programma met een nieuwe kwaliteitsimpuls prima in het profiel van haar thuiszender Nederland 3 en hoeft het niet naar het amusementsnet TV2. De kleindochter van de “opa’s”, Anette Barlo, zal waarschijnlijk niet terugkeren in de comedy. Barlo heeft een contract als presentatrice bij de zender Fox. (hvb)

CANAL+ NIET BLIJ MET EVENEMENTENLIJST ‘OPEN-NET’

De betaalzender Canal+ is onaangenaam verrast door het kabinetsbesluit om uitzendingen van een aantal grote evenementen te reserveren voor het open (publieke of commerciele) net. Door de zogeheten ‘evenementenlijst’ zullen grote voetbal-, schaats-, atletiek-, en tennistoernooien en culturele evenementen waarschijnlijk niet achter decoders van betaalzenders komen. Hans van der Veen, woordvoerder bij Canal+, vraagt zich af “hoe de politiek zich in vredesnaam wil mengen in het ingewikkelde spel tussen sport en media over de uitzendrechten”. Van der Veen: “De evenementenlijst is een forse ingreep in de vrije handel die is ontstaan. Rechthebbende sportclubs verkopen hun rechten aan de hoogste bieder en zo moet dat blijven. Ik ben benieuwd hoe de regering zich gaat manifesteren. Sportclubs zullen zich in de praktijk weinig aantrekken van de evenementenlijst van staatssecretaris Van der Ploeg. De clubs willen geld verdienen zonder poltieke bemoeinis”, aldus Van der Veen.  De betaalzender Canal+ zendt nu al grote wedstrijden zoals de Champions League uit. Tevens zendt Canal+ andere wedstrijden compleet uit en zijn er samenvattingen op het ‘open net’  te zien. Canal+ wacht volgens Van der Veen ‘ontspannen’ de verplichte besluitvorming over de evenementenlijst in de Eerste en Tweede Kamer af. “Vorig jaar reageerden veel politieke partijen afwijzend op de voor- stellen van de staatssecretaris”, aldus Van der Veen. (o.a. hvb/hc)

LUISTERCIJFERS JANUARI/FEBRUARI 2000

 	dec/jan 2000 (%)	jan/feb 2000 (%)
01	Sky Radio 	16.3	16.1
02	Radio 3 FM	13.7	14.2
03	Radio 2 	9.4	8.5
04	Radio 10 FM	7.8	8.1
05	Radio 1	7.4	7.6
06	Radio 538 	6.2	6.7
07	Noordzee FM	4.9	4.8
08	Veronica FM	4.3	4.7
09	Classic fM	2.3	2.1
10	Radio 4 	1.4	1.4
11	Arrow Classic Rock	1.2	1.1
12	Radio 5 	0.8	0.9
13	Love Radio	0.4	0.3
14	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
 --	Gez. Regionale zenders	14.8	14.3
 --	Overige zenders	8.9	8.9

KAREL AALBERS PRAAT MET CLT-UFA

Mediagigant CLT-UFA is volgens Karel Aalbers geïnteresseerd in een gedeeltelijke overname van Vitesse. Vorige week voerde Aalbers gesprekken met meerdere financiers in Frankfurt. Volgens dat scenario zou UFA en zijn partners de schuldenlast (circa 60 miljoen gulden) moeten overnemen. Het moederbedrijf van RTL en Holland Media Groep heeft al belangen in Girondins de Bordeaux en Borussia Dortmund. Vitesse zegt niets van de belangstelling te weten. (AD)

VERLIEZEN BIJ SBS LOPEN FLINK OP

De verliezen bij SBS Broadcasting, de scandinavische eigenaar van SBS6 en NET5, lopen op. De boeken bij het entertainmentbedrijf gingen over 1999 dicht met een verlies van 42,8 miljoen dollar (ruim 98 miljoen gulden). Een jaar eerder was dat nog ruim 77 miljoen gulden. In de cijfers van 1999 is een bedrag opgenomen van ruim fl 22 miljoen wegens het niet doorgaan van de overname van televisiemaatschappij CME. Daarnaast had SBS in 1999 te kampen met introductiekosten van Net5, dat in maart 1999 van start is gegaan. De omzet van SBS groeide van 350,5 miljoen dollar tot 412,6 miljoen dollar (948 mil- joen gulden). (ANP)

UPC BRENGT DOCHTER CHELLO BINNENKORT NAAR DE BEURS

Kabelmaatschappij United Pan-Europe Communications (UPC) brengt haar dochter- onderneming Chello in het tweede kwartaal van dit jaar naar de beurs. Chello biedt snelle internetverbindingen via de kabel aan in Europa, Latijns-Amerika en Australië. UPC vraagt voor Chello een notering aan op zowel de Amsterdamse effectenbeurs als de Amerikaanse hightechbeurs Nasdaq. Het voorlopige prospectus voor de beursintroductie is in april voorhanden, zo verwacht het kabelbedrijf. Chello heeft in totaal 153.580 abonnees. Het merendeel van de abonnees bestaat uit particulieren (149.763), de rest zijn de zakelijke klanten. (ANP)

KINKFM TERUG IN REGIO IJMOND

De programmaraad van IJmond Noord heeft tijdens een nieuwe vergadering over de invulling van haar kabelpakket de Casema geadviseerd om KinK FM per 1 april aanstaande terug te laten keren in Castricum, Beverwijk, Uitgeest en Heemskerk. Hoogstwaarschijnlijk krijgt het alternatieve station de oude frequentie van Con- certradio, die per 1 april samengaat met Classic FM. (K. Rietdijk)

EDDY KEUR TERUG OP TV

Eddy Keur, die een aantal jaren geleden een reisquiz voor RTL4 heeft gepresen- teerd is binnenkort weer op televisie is te zien. Voor de commerciele zender Fox8 gaat hij het nieuwe koppelprogramma ‘Double street Date’ presenteren, dat zich speciaal richt op jonge kijkers, de voornaamste doelgroep van het eveneens jonge televisiestation (hc)

ERWIN VAN DER BLIEK VERLAAT NOORDZEE FM

Na slechts vijf maanden is middagjock Erwin van der Bliek weg bij Noordzee FM. Naar verluidt vonden beide partijen het beter om uit elkaar te gaan. Een reden hiervoor is niet bekend. Feit is dat de ‘personality shows’ van Van der Bliek niet overeenkwamen met het semi-nonstopkarakter dat Noordzee FM de rest van de dag heeft. Daarnaast was Van der Bliek vaak afwezig. De man gaf zijn nachtuitzending bij 3FM en zijn programma’s bij het Amsterdamse City FM op om de overstap naar Noordzee FM te kunnen maken. De landelijke commerciële omroep eist, evenals de meeste overige landelijke stations, immers exclusiviteit van haar deejays. Zeezenderfans kennen Erwin van der Bliek nog van Radio Monique en Radio 558/819. (Radiovisie)

GROENLINKS WIL MACHT UPC BREKEN MET INITIATIEFWET

GroenLinks wil met een initiatiefwet komen, als het paarse kabinet in gebreke blijft om de macht van kabelexploitant  UPC te breken. Dat kondigde GroenLinks-leider Rosenmöller zaterdag onder applaus aan, tijdens het congres van zijn partij in Zwolle. “Het volstaat niet om alleen bezorgd te reageren als UPC de baas wordt op de kabelmarkt, maar ook tv-stations heeft en andere internetproviders van de kabel uitsluit”, aldus Rosenmöller. “De kabel is geprivatiseerd om concurrentie mogelijk te maken en de burger zo te laten profiteren van lage tarieven en een prachtig pakket aan diensten. Maar nu dreigt een nieuwe monopolist te ontstaan, die op internationale schaal werkt en die torenhoge tarieven vraagt voor veel pulp, en gedwongen winkel- nering”, aldus het Tweede-Kamerlid. (HVB/ANP)

SPAANS TELEFONICA NEEMT ENDEMOL OVER

Het Nederlandse entertainmentbedrijf Endemol uit Hilversum wordt verkocht aan de Spanjaarden. De Spaanse telecomreus Telefónica SA neemt alle aandelen over. Van de twee directeuren/grootaandeelhouders van Endemol, Joop van den Ende en John de Mol, gaat alleen De Mol mee over. Dit werd vrijdagavond op een gelijktijdige persconferentie in Amsterdam en in Madrid bekend gemaakt door John de Mol en Telefónica-directeur Juan Villalonga. De verkoop van Endemol is zeker want Van den Ende en De Mol samen hebben de meerderheid van de aandelen. De resterende, op de beurs verhandelde aandelen Endemol kunnen nu worden geruild tegen die van Telefónica, op basis van één Endemol tegen 5,58 Telefónica. Daarmee komt de prijs die de Spanjaarden voor Endemol betalen op 12 miljard gulden.

ENDEMOL BLIJFT ZELFSTANDIG

‘Een zeer hoge prijs voor Endemol’, zei Villalonga gisteren op de persconferentie. ‘Maar je moet niet kijken naar de prijs die we nu betalen, maar naar wat het bedrijf over vier, vijf maanden waard is.’ Volgens hem passen Endemol en Telefónica zo goed bij elkaar dat de waarde van de twee bedrijven samen aanmerkelijk veel hoger zal zijn dan die van de bedrijven nu apart. Blijft John de Mol als ‘creatief manager’ nog zeker vijf jaar aan Endemol/Telefónica verbonden, de Hollandse sterren uit de Endemol-stal blijven ook gewoon voor het nieuwe bedrijf werken. Voor hen verandert er niets. ‘Maar Endemol blijft ook gewoon bestaan, hier in Nederland, in Hilversum’, zei De Mol, alleen de eigendomsverhouding is veranderd.

KABINET: TOPSPORT NIET ACHTER DECODER

Grote voetbaltoernooien, zoals het WK en EK, verdwijnen niet achter een decoder. Topvoetbal blijft rechtstreeks en zonder extra betaling uitgezonden worden op een ‘open net’ , wat zowel een publieke als commerciële zender kan zijn. Ook alle voetbalwedstrijden in de eredivisie blijven via samenvattingen te zien zonder extra kosten. Het kabinet heeft dit vrijdag besloten. De regering vindt dat burgers makkelijk en voor een betaalbare prijs moeten kunnen kijken naar actuele programma’s over sport en cultuur als die van ‘aanzienlijk belang’ zijn voor de samenleving. Onder dat laatste verstaat het kabinet evenementen waar meestal erg veel mensen naar kijken. Ook activiteiten met een bijzondere culturele betekenis horen hierbij.  Op de door het kabinet vastgestelde lijst staan naast het EK en WK voetbal ook de voetbalinterlands en Europese competitiewedstrijden waar Nederlands teams aan meedoen, het WK en EK schaatsen, de Elfstedentocht, de tenniswedstrijden op Wimbledon en Roland Garros, de Olympische Spelen en de Tour de France. Op uitdrukkelijk verzoek van premier Kok is ook de Paralympics, de Olympische Spelen voor gehandicapten, aan de lijst toegevoegd. Als belangrijke culturele evenementen worden alleen het Kerstconcert en Prinsengrachtconcert door het Koninklijk Concertgebouworkest en het Eurovisie Songfestival genoemd. De lijst zal iedere vier jaar opnieuw worden bekeken en worden gewijzigd als blijkt dat bepaalde evenementen niet meer van nationaal belang zijn of juist wel belangrijk zijn geworden. (o.a. Haagsche Courant)

TESTUITZENDINGEN OP 1332 KHZ WEER HERVAT

De testuitzendingen op de 1332 kHz zijn sinds zaterdag weer hervat. Het station zendt wederom een testprogramma uit met non-stop muziek. De geruchten worden steeds sterker dat op deze frequentie (die officieel is toegewezen aan de Achterhoek Media Groep) binnenkort de uitzendingen van Radio Nationaal (momenteel Hollands Glorie) zullen starten. Karel van Kooten (direct betrokken bij Radio Nationaal) zei in het radioprogramma ‘Evers staat op’  dat hij voor zijn verjaardag een nieuwe radio had gekregen voorzien van middengolfontvangst “aangezien we die binnenkort hard nodig hebben…….”

WIJZIGING RADIOPAKKET CAPELLE EO

Met ingang van 21 maart wordt op advies van de commissie CAI-Capelle aan den IJssel een aantal radiozenders gewijzigd in Capelle aan den IJssel, Nieuwerkerk aan den IJssel, Bergschenhoek en Zevenhuizen-Moerkapelle. De zenders Arrow Classic Rock Radio, Radio Hollands Glorie, WDR 2 een BBC 5 worden dan via de kabel doorgegeven. De programma’s van Stads Radio Rotterdam, RTL Radio en BBC 1 komen per 21 maart te vervallen.

PUBLIEKE OMROEP BUNDELEN KRACHTEN VOOR NIEUWE PRODUCTIES

De publieke omroepen hebben al enige tijd behoefte aan meer kwalitatief drama van Nederlandse bodem. Daarom hebben de AVRO, KRO, NCRV en ID&DTV een samenwerkingsovereenkomst getekend voor het instellen van een onderzoek naar de mogelijkheid om een Nederlandse dramaserie te realiseren en uit te zenden. Dit onderzoek is inmiddels gestart. De drie omroepen willen met dit nieuw te ontwikkelen Nederlandse drama hun televisieprogramma-pakket versterken. Tevens willen de deelnemers een impuls geven aan de ontwikkeling van nieuw talent en continuïteit bieden aan bestaand talent. Bij de ontwikkeling van het concept worden ook de mogelijkheden van Internet betrokken. Het samenwerkingsverband richt zich op een groot publiek. (Sky Radio)

HAARLEM OP DE SCHOP VOOR VERNIEUWING KABELNET

Haarlemse straten gaan dit en komend jaar flink op de schop. Honderd kilometer aan straten wordt opgebroken om een nieuw kabelnet aan te leggen. De operatie wordt betaald door UPC, dat binnen enkele weken de eigenaar wordt van het Haarlemse kabelnet. Raadsleden toonden zich gisteren in meerderheid tevreden over het contract dat de gemeente gaat sluiten met UPC. Zo’n 75 procent van alle Haarlemse aansluitingen is niet geschikt om via de kabel digitale signalen te ontvangen, te internetten of te telefoneren. Daarom zal vanaf oktober een groot deel van de Haarlemse straten worden opgebroken om er een nieuwe kabel in te leggen. De gemeente gaat bekijken of ook andere bedrijven geïnteresseerd zijn tegelijkertijd hun kabels in de grond te leggen. Direct daarna worden de straten weer dichtgemaakt en door de gemeente bestraat. Ook dat gebeurt op kosten van UPC. Het Amerikaanse bedrijf zal tussen de dertig en veertig miljoen voor de operatie uittrekken, ongeveer vijfhonderd gulden per aansluiting. Dat bedrag komt bovenop de 157 miljoen die UPC betaalt voor het kabelnet. Daarnaast draait het Amerikaanse bedrijf samen met de gemeente op voor de gratis decoders die alle Haarlemmers in huis krijgen. Die decoder blijft eigendom van UPC, de burger krijgt het apparaat in bruikleen. Bij verhuizing moet de decoder in huis worden achtergelaten. (Haarlems Dagblad)

IMONE HAALT DREMPEL NIET; SON HOOPT OP EINDSPURT

Van de vier nieuwe omroepinitiatieven lijkt slechts een omroep de drempel van 50.000 leden te gaan halen. Alleen De Nieuwe Omroep (DNO) beweert het aantal leden van 50.000 te hebben behaald. DNO is een intiatief van oud-KRO-presentator Aad van den Heuvel en de Amsterdamse oud-wethouder Walter Etty. Zoals u gisteren in dit medianieuws heeft kunnen lezen heeft de Turkse omroep het bijltje erbij neergelegd. Het lot van de Seniorenomroep Nederland (SON) blijft nog een paar weken onzeker. Woordvoerder W. Denkers zegt dat de SON op dit moment ongeveer 30.000 leden heeft. De resterende 20.000 leden verwacht hij, onder meer door een promotie campagne op de Huishoudbeurs in Amsterdam, alsnog te kunnen binnenhalen.  De Interactieve Multimedia Omroep (IMONE) heeft volgens eigen zeggen ongeveer 5.000 leden. “Dat is maar mondjesmaat en veel te weinig”, aldus mede-oprichter J. Pieterman. Hij verwacht dat zijn omroep in de huidige vorm niet gaat uitzenden. Pieterman wijt de teleurstellende cijfers aan het “publicitaire offensief” van De Nieuwe Omroep. (o.a. HVB/ANP)

ADFORMATIE: BELANG VAN KOOTEN IN BUSINESS NIEUWS RADIO

Entrepreneur Willem van Kooten gaat naar verluidt een belang nemen in de commerciële radiozender Business Nieuws Radio. Het zou om een minderheids- deelneming gaan. Directeur/hoofdredacteur Michiel Bicker Caarten wilde dinsdag geen enkel commentaar geven op het bericht. Onduidelijk is wie van de huidige drie aandeelhouders aandelen zou inleveren. Beleggingsmaatschappij Manaus bezit 45 procent van de aandelen van BNR, Wegener 40 procent en Bicker Caarten zelf 15 procent. Over de hoogte van de reclame-inkomsten van de zender met als slogans ‘De wereld in 20 minuten’ en ‘Voor wie nieuws business is’ worden geen mededelingen gedaan. Volgens eigen opgave wordt BNR wekelijks door 250.000 mensen beluisterd. (Adformatie)

AM-ZENDER Q THE BEAT ON AIR, KABEL BLIJFT STIL

Sinds donderdag is de middengolf-zender van Q the Beat op de 1224 kHz weer in de lucht. Momenteel wordt er alleen non-stop muziek uitgezonden en zijn er geen djingels te horen tussen de muziek maar lange stiltes. Via de kabel wordt er, zover de redactie van dit medianieuws kan nagaan, nog niet uitgezonden. (hvb)

HOME VIDEO’S OP EXTREME SPORTS CHANNEL

Deze week begint het nieuwe programma REC op UPCtv’s Extreme Sports Channel, waarin elke dag home video’s worden getoond gemaakt door kijkers van de zender. Kijkers wordt gevraagd opnamen te maken van hun leven. Dit kunnen beelden zijn van sportactiviteiten, maar ook gewoon opnamen thuis, met vrienden en dergelijke. Ook is het mogelijk de sportuitrusting op te nemen of andere aspecten van het leven als extreme sports fan. De video mag niet langer duren dan vijf minuten. Ook mag er geen achtergrond muziek te horen zijn, alleen het basisgeluid. “Nu heb je de kans je eigen leven te laten zien aan alle kijkers naar Extreme Sports Channel”, aldus UPCtv. (Adfo)

FORSE SALARISVERHOGING BESTUUR RTV OOST VAN DE BAAN

De forse salarisverhoging voor vier leden van het managementteam van RTV Oost wordt voorlopig teruggedraaid. Bestuursvoorzitter G.A. Reudink van RTV Oost noemt de kwestie `onverkwikkelijk` en vindt de salarisverhogingen `fors en bovenmatig`. Er was over de loonsverhoging onder het personeel grote irritatie ontstaan, omdat hen voortdurend wordt voorgehouden dat er geen geld is. Reudink zei gisteravond in het tv-programma BV Oost van de regionale omroep dat hij eerst wil weten hoe het met salarissen en extraatjes bij andere omroepen is geregeld. Bij dat onderzoek wordt een accountant ingeschakeld. Ook wil Reudink uitgezocht hebben waarom de kwestie zo hoog opliep dat een personeels- functionaris erom vertrok. `Iedereen heeft fouten gemaakt. Deze zaak kent alleen verliezers en dat kunnen we niet gebruiken.` Met de salarisverhoging zou op jaarbasis 50.000 gulden zijn gemoeid. (Twentse Courant Tubantia)

TNRT NIET MEER IN RACE VOOR PLAATS PUBLIEK BESTEL

De Turks Nederlandse Radio Televisievereniging (TNRT) stopt ermee. De aspirant- omroep zal geen licentie aanvragen om op het publieke net uit te zenden. Het lukt de omroep niet voor 31 maart 20.000 aspirant-leden te vinden. Dit zei oprichter en voorzitter Riza Seref dinsdagavond in het televisieprogramma Barend & Van Dorp. Het besluit van Seref komt na berichten in de media over ruzie tussen Seref en zijn zakelijk directeur Stephan Mastenbroek. Seref beschuldigt Mastenbroek ervan dat hij geld en een auto gestolen zou hebben van TNRT. Mastenbroek zegt dat hij volgens afspraak de auto verkocht heeft omdat hij nog geld van Seref kreeg. De twee zijn in een juridische strijd verwikkeld. Riza Seref maakte in oktober 1999 bekend dat hij een Turkse omroep wilde oprichten om de wederzijdse integratie van de Turkse gemeenschap in Nederland te bevorderen. Hij benoemde zijn persoonlijke vriend Stephan Mastenbroek tot zakelijk directeur. Een maand later stapte Mastenbroek al op. Naar eigen zeggen omdat hij erachter was gekomen dat Seref bij zijn vorige werkgever de VARA ontslagen was na onzorgvuldig declaratiegedrag. Bovendien vond Mastenbroek het vreemd dat veel familieleden van S eref bij TNRT werkzaam zijn. Mehmet Keskin, die de publiciteit zou gaan doen voor de omroep in spe, stapte in januari op. Hij wilde dat TNRT zo snel mogelijk een bestuur zou formeren, maar Seref wilde daarmee, volgens Keskin, wachten tot na 1 april. Keskin vond dit onacceptabel. Volgens hem heeft een nieuwe omroep een duidelijk herkenbaar bestuur nodig. Riza Seref wijt de stopzetting onder andere aan de “negatieve publiciteit en tegenwerking van de pers”. Seref had gedacht “dat er genoeg ruimte zou zijn onder de Turkse bevolking, maar we hadden de tijd niet mee”, zo zei hij bij Barend & Van Dorp. (NRC)

BEDENKERS BEN-CAMPAGE RECLAMEMANNEN VAN HET JAAR

Erik Kessels (34) en Johan Kramer (36) zijn uitgeroepen tot Reclameman van het jaar 1999. Het duo van het bureau KesselsKramer bedacht de campagnes voor Ben en Bol.com. De prijs werd woensdag in Amsterdam voor de 18e keer uitgereikt namens het blad NieuwsTribune voor marketing, communcitatie en media. KesselsKramer is gevestigd in de hoofdstad en telt twintig medewerkers. (ANP)

CANAL+ KOMT MET PLUSPAKKET OP SATELLIET

Canal+ lanceert binnenkort het lang verwachte pluspakket op de Astra-satelliet. De volgende zenders zullen voor het bedrag van Fl. 11,95 per maand de standaard nederlandse zenders aanvullen: Discovery, Eurosport, BBC World, CNBC, Euronews, MTV Base, MTV Extra, VH1, VH1 Classic, Muzzik, Lunapark, Multimusic en National Geographic Channel. Men heeft ook nog de volgende extra opties: Formule 1 (6 kanalen) Fl. 175,– per seizoen, CineCinema’s Fl. 19,95 per maand, Erotiek Fl. 24,95 per maand, Canal+1,2 en 16/9 Fl. 51,50 per maand. Of dit alles voor Fl. 99,– per maand. Dit pakket word uitsluitend in de Seca norm uitgezonden. De Formule1 kanalen zijn tijdens het seizoen 2000 gratis. (DSN http://www.geocities.com/TelevisionCity/7074/diginews.html)

BORST NIEUWE HOOFDREDACTEUR RADIO RIJNMOND

Laurens Borst wordt met ingang van 1 juli de nieuwe hoofdredacteur van Radio Rijnmond. Dit bericht de Haagsche Courant woensdag. Borst volgt hiermee Ben Groenendijk op die sinds 1 januari algemeen-directeur is van Radio en TV Rijnmond. Met de benoeming van Borst is de hoofdredactionele leiding binnen het onlangs gefuseerde Radio- en TV Rijnmond weer compleet. Cees van der Wel is hoofdredacteur van de TV-afdeling. Borst is sinds 1998 werkzaam bij SBS als chef nieuwsredactie. Hij begon zijn journalistieke carrière bij Het Vrije Volk, gevolgt door banen bij Radio Rijmond en Stads TV Rotterdam waar hij adjunct-hoofdredacteur was. In 1993 werd hij door het NOS-Journaal aangetrokken als eindredacteur die de ontbijt- en lunchjournaals moest opstarten. Na bijna twee jaar vertrok Borst als eindredacteur naar RTL-Nieuws. (HC)

DUITSE BIG-BROTHER MAG BLIJVEN

De Duitse mediaraden hebben dinsdag besloten dat het omstreden televisiepro- gramma Big Brother gewoon mag worden uitgezonden. Dit bericht de Haagsche Courant woensdag. De ‘televisiebewakers’ kwamen bijeen op initiatief van de mediaraad van de deelstaat Hessen, die het programma al na twee uitzenddagen van de beeldbuis wilde weren. De zender RTL2, die het programma uitzendt, moest beloven dat de camera’s in de twee slaapkamers een uur per dag worden uitgeschakeld. Dit weigerde de zender tot dusver. Daarnaast mag het concept van de show niet verscherpt of anderszins veranderd worden. De Duitse mediaraden doen voorlopig afstand van rechtsvervolging, zei Wolfdieter Ring, voorzitter van de gemeenschappelijke instantie van jeugdbescherming en programmering. Hij sloot rechtsvervolging in de toekomst echter niet uit. “We blijven het programma intensief volgen en beoordelen.” Het cameraloze uurtje in de Big Brother-slaapvertrekken moet de deelnemers psychisch ontlasten. Of de show in strijd is met de menselijke waardigheid kan niet worden bewezen, zo verklaarde een lid van de mediaraden. Sinds 1 maart kan het Duitse publiek de dagelijkse perikelen in het Big Brotherhuis bekijken. De belangstelling voor het programma liep de afgelopen week terug naar 2,5 miljoen kijkers per dag. In het begin keken nog 3,3 miljoen mensen. (o.a. HC)