Media kort: maart 2002

YORIN STOPT VRIJDAG MET STAR ACADEMY

Yorin stop vrijdag met het programma Star Academy, een ‘reallife’ versie van de vroegere tv-hit Fame. De zender denkt niet dat producent Endemol er in zal slagen met voorgestelde veranderingen in de formule meer kijkers te trekken. De kijkcijfers zijn laag: gemiddeld kijken er 190.000 mensen naar de pogingen van diverse studenten om beroemd te worden. Donderdag eiste de zenderleiding van Yorin aan Endemol het programma drastisch op de schop te nemen. De voorstellen die de producent vervolgens voorlegde konden Yorin niet overtuigen. De zegsvrouw geeft aan dat zelfs de tweede en derde editie van Big Brother beter scoorden dan Star Academy.” Nu de kijker reallife-formules zat lijkt te zijn, gaat bij Yorin half april toch de serie The Bar (belevenissen in een kroeg) van start. De zender is niet bang dat die serie een soortgelijk lot beschoren zal zijn.

KAMER AKKOORD MET RADIOFREQUENTIES

De Kamer gaat ,,met frisse tegenzin” akkoord met ,,een slecht, inadequaat en slordig compromis” over de tijdelijke verdeling van de radiofrequenties onder commerciële zenders. PvdA en D66 hebben daarbij volgens GroenLinks en VVD ,,de indruk gewekt chantabel te zijn”, het kabinet heeft ,,kwalitatief onder de maat” (D66) en ,,onzorgvuldig” (CDA) gehandeld. Dat bleek vanmorgen tijdens een zeldzaam hard debat met de staatssecretarissen De Vries (Verkeer, VVD) en Van der Ploeg (Media, PvdA) over de radiofrequenties. D66, dat zich vorige week nog ,,verneukt” voelde door de staatssecretarissen, hield die kwalificatie staande maar trok daar geen politieke consequenties uit. De verdeling van de frequenties heeft maandenlange vertraging opgelopen omdat Kamer en kabinet steeds tegenover elkaar stonden. Het kabinet wilde de frequenties in eerste instantie verdelen op basis van een ‘gekleurde veiling’, waarbij zowel zittende als nieuwe partijen tegen elkaar op zouden moeten bieden en waarbij rekening werd gehouden met een bepaald profiel (bijvoorbeeld klassieke muziek en nieuws) van de zenders. Een Kamermeerderheid van PvdA, CDA en D66 hield dat onder druk van een sterke lobby van radiozenders uiteindelijk tegen. Met name GroenLinks en de VVD blijven hameren op het alsnog in stelling brengen van een veiling. De huidige ‘oplossing’, die de zeven zittende en twee nieuwe commerciëlen in totaal 11,5 miljoen euro kost om op de FM-band te mogen, schuift het werkelijke probleem door naar volgend| jaar, zodat een nieuw kabinet daar een beslissing over moet nemen. Gisteren werd overigens bekend dat Business News Radio, een commerciële nieuwszender, conform de wensen van de Kamer extra dekking (60%) krijgt ten koste van een aantal zittende partijen. Staatssecretaris De Vries (Verkeer en Waterstaat) gaat er alsnog voor zorgen dat na de herverdeling van radiofrequenties de publieke regionale zenders in hun provincie 100 procent etherdekking krijgen. Een half uur voor het debat kregen de Kamerleden een brief waarin stond dat zo’n volledige dekking niet in alle provincies is gegarandeerd. PvdA’er Wagenaar diende daarover een motie in, die volgens De Vries niet nodig was. ,,Deze informatie is voor mij ook nieuw, maar ik zal zorgen dat er een volledige dekking komt”, gaf de VVD-bewindsvrouw aan. (NRC)

COLURFUL START ACTIE VOOR FM-FREQUENTIE

Colorful Radio is een publieksactie begonnen om op FM te komen. Er is een speciale website geopend en er zijn actiespotjes op de zender. De zender wil zo de criteria beïnvloeden waarmee de twee FM-licenties worden verdeeld. (Villamedia)

“RADIO 192 BOOS OP NATIONAAL”

De aanstaande verdeling van de FM-frequenties voor commerciële radiostations leidt nu al tot onrust. Radio192 ergert zich groen en blauw aan de muziekkeuze van collegastation Radio Nationaal. ,,Radio Nationaal zit steeds meer en steeds opvallender in ons vaarwater”, aldus directeur van Radio 192 Michael Bakker. Mocht dat ertoe leiden dat Radio 192 straks naast een FM-frequentie vist, dan worden gerechtelijke stappen ondernomen tegen Radio Nationaal. Het station heeft op voorhand al een advocaat in de armen genomen.

RIO WINT GOUDEN LOEKI

De Centraal Beheer Achmea-commercial ‘Rio’ is winnaar geworden van de Gouden Loeki 2001. De commercial van Result DDB sleepte de Ster Publieksprijs in de wacht met 13,7 procent van het recordaantal van ruim 90.000 stemmen. Als tweede werd de commercial ‘Beren’ van John West verkozen (Leo Burnett) en derde werd het door TBWA/Campaign Company ontwikkelde Delta Lloyd-filmpje ‘Parade’. Respectievelijk 9,6 en 9,1 procent van de stemmers kozen voor de nummers twee en drie. Van 17 december tot en met 11 januari kon via coupons in advertenties en via internet voor de prijs worden gestemd. De uitreiking vond gisteravond plaats in de Amsterdamse Stadsschouwburg. (Adformatie)

DRIE NEDERLANDSE PROGRAMMA’S DINGEN MEE VOOR GOUDEN ROOS

Het BNN-programma De Nationale IQ-test is een van de drie Nederlandse televisieprogramma’s die meedingen naar de Gouden Roos. De prijs voor het beste televisieprogramma wordt tussen 23 en 28 april uitgereikt in het Zwitserse Montreux. Naast de Nationale IQ-test zijn ook de televisiefilm For birth of death van de NPS en de VPRO-documentaire Korreltjie, Niks is my dood genomineerd voor de prijs. (NOStt)

DJ JEAN KRIJGT PROGRAMMA BIJ 538

DJ Jean presenteert vanaf vrijdag 29 maart elke week een radioprogramma op Radio 538. De show gaat Madhouse heten en duurt van 23.00 tot 24.00 uur. De internationaal bekende clubdeejay gaat het uur vullen met Club, Trance,Hardhouse en Techno. (NOStt)

IKN WIL KERKUITZENDING VIA ETHER UITZENDEN

Stichting Intermediair Kerkomroep Nederland (IKN) wil in de toekomst kerkdiensten via de radio uitzenden. De radiodiensten moeten een goedkoop alternatief vormen voor de kerktelefoon. IKN wil met staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat onderhandelen over het uitzenden van de diensten. De lokale uitzendingen moeten ouderen en gehandicapten in staat stellen om via een speciale ontvanger thuis naar diensten van hun plaatselijke gemeente of parochie te luisteren. “De diensten worden door de kerken uitgezonden en zijn binnen een straal van 20 kilometer rondom het kerkgebouw te ontvangen”, aldus IKN-voorzitter A.Noordsij woensdag

NAGEL OP DE BRES VOOR ONTBIJT TV

De redactie van ‘Ontbijt TV’ heeft steun ontvangen van Leefbaar Nederland-voorzitter Jan Nagel Die vindt het onbegrijpelijk dat ‘de ochtendkrant van de Nederlandse televisie’  moet verdwijnen. Nagel wil actie van mediabewindsman Van der Ploeg. De KRO stopt per 28 juni met het ochtendprogramma Ontbijt TV. Volgens een woordvoerster betreurt de KRO- leiding dat het programma gaat stoppen, maar financieel kan de omroep het niet meer bolwerken.

VERONICA DAAGT NEDERLANDSE STAAT

De vereniging Veronica (VOO) heeft de Staat gedagvaard in verband met de herverdeling van radiofrequenties. Veronica eist in kort geding van de overheid een definitieve en langjarige herverdeling. Het kabinet koerst af op een oplossing voor een jaar. De VOO beschikt momenteel over een kabelradiostation (KINK FM) en wil weer beginnen met Veronica FM. ,,Maar daarvoor hebben we etherfrequenties nodig. En als bij een tijdelijke verdeling alleen wordt verdeeld op basis van bedrijfseconomische resultaten dan zijn onze kansen nul komma nul”, zei J. Hoogesteijn (directeur VOO-radio) dinsdag.

RENE VAN BRAKEL WINT ILSE WESSELPRIJS

Omroep Brabant-nieuwslezer en presentator Rene van Brakel heeft vandaag de Ilse Wessel Prijs 2002 in de wacht weten te slepen. De prijs, een initiatief van de Wereldomroep, is in het leven geroepen om jonge, talentvolle radiopresentatoren in de schijnwerpers te plaatsen en zal voortaan iedere twee jaar worden uitgereikt. Dit jaar gebeurde dat voor het eerst. (NOStt)

KIJKCIJFERS: HOOG MARKTAANDEEL RTL4

RTL4 heeft in week 10 een hoog marktaandeel gehaald van 19 procent. Met de programma´s Baantjer, GTST, Kees & Co, De Zwakste Schakel en ´t Zonnetje in Huis had de zender zelfs vijf programma´s in de toptien van best bekeken programma´s. Maar het best bekeken werd toch weer het zondagse 20.00 uur Journaal (3.065 miljoen kijkers), gevolgd door Studio Sport dat een uur eerder begint (3.050 miljoen kijkers). Baantjer behaalde de derde plaats met 2.345 miljoen kijkers, GTST (van maandag) ruim 2.1 miljoen. De commerciële zenders behaalden een gezamenlijk marktaandeel van precies 50 procent. RTL5 had 5 procent, Yorin 6, SBS6 11, Net 5 5 en V8 4 procent. De publieke omroepen moesten het samen doen met 36 procent. De cijfers zijn afkomstig van het Intomart CKO. (Adformatie)

LETTERMAN BLIJFT BIJ CBS

De Amerikaanse presentator David Letterman blijft in dienst van zender CBS. Hij tekende een contract ter waarde van 150 miljoen dollar voor nog eens 5 jaar, zo maakte hij maandagavond bekend tijdens de opnames van zijn Late Show. Daarmee kwam een einde aan geruchten over een overstap naar de concurrerende zender ABC. Volgens een van Lettermans producenten verdient CBS jaarlijks zo’n 225 miljoen dollar aan reclamegeld met de Late Show. (NRC)

RTL NIEUWS REORGANISEERT

De nieuwsredacties van RTL reorganiseren zonder dat er ontslagen vallen; alle betrokkenen steunen de plannen van de hoofdredactie, alleen de OR moet zich nog uitspreken. Er komen 4 eilanden: nieuwsdienst, verwerking, plusredactie, eindredactie. Binnenland en de ‘zes uur redactie’ gaan de nieuwsdienst vormen. De plusredactie verzorgt niet-institutioneel nieuws en eigen features. Vooral door de laatste redactie wordt RTL Nieuws minder afhankelijk van reguliere nieuwsbronnen en komen er meer eigen researchonderwerpen. (Villamedia)

MALAWISCHE TELEVISIE UIT DE ETHER

De nationale televisiezender van Malawi zal mogelijk verschillende maanden uit  de ether zijn ten gevolge van een brand in het omroepcentrum in Blantyre. De brand bij Television Malawi begon zaterdagnamiddag, en de brandweer kon het vuur pas zondagmorgen blussen. Er raakte niemand gewond, maar de schade is aanzienlijk. Zo werden het controlecentrum en een studio vernield, samen met videotapes, monitors en documenten. De brand is mogelijk veroorzaakt door een kortsluiting. Television was nog maar sinds 1999 in de ether. Nu zit Malawi terug zonder nationale televisiezender. (VRTtxt)

NOG GEEN ZENDVERGUNNING VOOR DNO

De Nieuwe Omroep (DNO) van initiatiefnemers Aad van den Heuvel en Walter Etty is er niet in geslaagd via de bestuursrechter het publieke omroepbestel in te komen. Dat heeft een DNO-woordvoerster vrijdag laten weten. ,,Dit is voor ons echt een enorme domper”, geeft de zegsvrouw aan. We overwegen om in hoger beroep te gaan bij de Raad van State, maar wachten eerst het advies daarover van onze advocaat af. Walter Etty wil sowieso doorgaan tot aan het Europese Hof voor Justitie, maar Aad van den Heuvel heeft al eerder aangegeven tot aan de bestuursrechter te willen strijden.”

SONJA BAREND STOPT MET B&W

Sonja Barend stopt in september met de VARA-talkshow B&W die zij om de beurt met Paul Witteman presenteert. Hoewel het programma (voluit Barend & Witteman) deels naar de presentatrice is vernoemd, gaat de omroep wel verder met de doordeweekse show. Barend is in overleg met de VARA over een aantal nog te ontwikkelen nieuwe programma’s. “Stoppen met de presentatie van een goedlopend programma doe je niet gemakkelijk,maar na veel wikken en wegen heb ik de beslissing toch genomen”, aldus Barend. “Het mooie is dat B&W, los van wie presenteerde, een duidelijk gezicht heeft gekregen”. B&W is sinds januari 1997 van maandag tot en met vrijdag op de televisie.Het is nog onbekend wie Barend opvolgt. (NOStt)

ARROW EN NATIOMAAL NEMEN HEFT IN EIGEN HAND

De radiozenders Arrow Classic Rock en Radio Nationaal hebben besloten het heft in eigen and te nemen, teneinde in overleg met de overheid hun belangen als mogelijke nieuwkomers op de FM veilig te stellen. Arrow en Radio Nationaal, allebei grote kanshebbers voor twee nieuw uit te geven FM-pakketten, zijn lid van de Vereniging Commerciele Radiozenders (VCR) en de Stichting Commerciële Radiozenders (SCR).  Beide stations ‘dachten dat hun belangen door de SCR in haar overleg met de overheid behartigd zouden worden’. Onlangs is echter gebleken, zo laten beide zenders weten, ‘dat de SCR zich voornamelijk heeft ingespannen voor de zeven bestaande FM-zenders en voorstellen aan de overheid heeft gedaan om naast een forse vergroting van hun bereik, dit bereik nog extra te vergroten ten nadele van het bereik van de twee nieuwe FM-pakketten. Dit tegen de wens van Kabinet en 2e Kamer die juist willen dat nieuwkomers op de FM volwaardige kansen moeten krijgen’. (Adformatie)

AUTEURSRECHTEN: HMG WIL CONTRACT DIGITENNE BOYCOTTEN

De HMG dreigt het contract het Digitenne te boycotten. Dit bericht radio.nl. De reden hiervoor is een auteursrechten kwestie. Buma/Stemra, de auteursrechtenorganisatie in Nederland, vind dat digitale uitzendingen via Digitenne een nieuwe openbaarmaking zijn, waardoor er extra auteursrechten betaalt moeten worden over de uitzendingen via Digitenne. Digitenne wil dit doorschuiven naar de uitzendende partijen. De HMG vind echter dat ze al genoeg auteursrechten betalen, en is dan ook niet van plan dit bedrag te betalen.

CASEMA WIJZIGT PAKKET IN LEIDERDORP

Sinds kort is France 2 toegevoegd aan het televisiepakket in Leiderdorp. De nieuwe zender vervangt de zender MBC die enige tijd geleden vervallen is. De Franse televisiezender France 2 is op advies van de gemeente toegevoegd aan het televisiepakket en is te vinden op kanaal 62+ met frequentie 800,75 MHz.

SBS KOOPT RECHTEN WORLD DARTS TROPHY

SBS Broadcasting BV heeft met de World Darts Trophy BV een overeenkomst gesloten voor het exclusief uitzenden van de World Darts Trophy, een nieuw Nederlands toptoernooi voor de darters. De deal geldt voor drie jaar en loopt van 2002 tot en met 2004. De overeenkomst houdt in dat SBS het exclusieve recht heeft om het complete negendaagse dartstoernooi zowel live als in samenvatting uit te zenden. (HC)

CASEMA WAARSCHUWT VOOR STORINGEN OP KABEL DOOR DVB-T

Vanaf 4 maart kan er, gedurende de weken 10 & 11 en 15 & 16, van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 uur en 17.00 uur mogelijk storing optreden op een aantal zenders uit het kabeltelevisiepakket van Casema in o.a Amstelhoek, Mijdrecht, Vinkeveen en Wilnis, Nederhorst den Berg, Beverwijk en Wijk aan Zee en Amstelveen. Deze storingen worden niet veroorzaakt door Casema maar treden op als gevolg van proefuitzendingen van Nozema voor een nieuwe digitale televisietechnologie, Digital Video Broadcasting-Terrestrial (DVB-T). De overheid heeft hiervoor onlangs een vergunning verleend aan Nozema. Aldus de Casema in een persbericht.

MTV TERUG IN DEN BOSCH

De muziekzender MTV is sinds deze week weer in Den Bosch en Rosmalen te zien. Animal Planet komt in de plaats van Cartoon Network, dat achter een decoder verdwijnt. Dit zijn enkele wijzigingen in het nieuwe zenderpakket van Essent Kabelcom. Ook nieuw op de kabel is Royaal TV, een commerciële kabelkrant voor Zuid-Oost Brabant. Op de radio zijn de 2e Kamerlijn en BFBS verdwenen. Deze hebben plaatsgemaakt voor nieuwkomers: Radio Donna, Radio Nationaal en ID&T Radio. Op de plek van het opgeheven Love Radio is XFM in de plaats gekomen. XFM is een commerciële jongerenzender die vooral dance uitzendt en voorlopig alleen in Brabant en Limburg is te ontvangen.

MTV/VERONICA: SAMENWERKING WORDT MOGELIJK FUSIE

De samenwerking tussen MTV Networks en Veronica gaat in eerste instantie niet verder dan het delen van een kanaal. Maar MTV en Veronica gaan wel op zoek naar wat beide nog verder voor elkaar kunnen betekenen. Dit zou later zelfs kunnen uitmonden in een fusie. MTV Networks en Veronica denken dat het geen probleem wordt om een plekje te krijgen op de Nederlandse kabelnetten, ook al zitten die inmiddels propvol. Volgens MTV-directeur Simon Guild is de combinatie tussen Kindernet, Veronica en Nickelodeon “heel sterk”. (PG)

WESTBROEK VERLAAT BOOS UITZENDING KANAAL 9

Henk Westbroek, de voorman van Leefbaar Utrecht, is woensdagavond boos weggelopen uit de verkiezingsuitzending van de regionale Utrechtse televisiezender Kanaal 9. Aanleiding was een opmerking van een verslaggever, die zei dat Westbroek wegens zijn drukke werkzaamheden zijn politieke activiteiten wel eens liet versloffen.Westbroek voelde zich beledigd en verliet de studio met de opmerking dat hij beter de kroeg in kon gaan. (NOStt)

‘STAR ACADEMY’ SLAAT NIET AAN

Het Yorin-programma Star Academy, een reallife versie van de vroegere tv-serie Fame, slaat niet aan bij de kijkers. Gemiddeld kijken er 190.000 mensen naar de pogingen van diverse studenten in het Big Brother-huis om beroemd te worden. ,,Als ik dat vantevoren had geweten had ik het programma niet genomen”, zegt Yorin-programmabaas K. Gerritsen. Star Academy is de opvolger van Starmaker, waaruit vorig jaar de band K-Otic voortkwam. Dat programma scoorde goed bij tieners (350.000 kijkers, marktaandeel 8 procent). Maar Yorin wil die doelgroep helemaal niet bereiken. De zender zet in op 20 tot 35-jarigen en stemt daar de reclamestrategie op af. Maar met gemiddeld 190.000 kijkers haalt het programma een veel lager marktaandeel (4 procent) dan Starmaker.

VERONICA IN ZEE MET MTV – SAMENWERKING THE BOX VAN DE BAAN

De vereniging Veronica (VOO) is niet met clipzender The Box, maar met de zenders van MTV Networks (MTV/TMF/Kindernet) een samenwerking aangegaan. Daardoor keert de jongerenzender al per april terug op de buis op het kanaal van TMF. Dat hebben de VOO en MTV Networks dinsdag bekendgemaakt. In eerste instantie zal Veronica in de avonduren enkele programma’s maken op TMF. Tijdens die uitzendingen wordt het logo van TMF vervangen door dat van de VOO. Vanaf september zal Veronica samen met Kindernet een totaalprogrammering verzorgen op een nieuw kanaal naast MTV en TMF.  Volgens een  woordvoerder van MTV Networks moet daarvoor nog een kanaal op de diverse kabels worden gezocht. ,,Dat vormt een uitdaging”, aldus de zegsman. Door het tijdelijk parkeren van VOO-programma’s op TMF wordt het de kijkers meteen duidelijk dat er op de clipzenders MTV en TMF iets gaat veranderen. Sinds de overname door MTV van TMF was al duidelijk dat de leiding beide zenders wilde restylen. Daar wordt nu per april een begin mee gemaakt. Onduidelijk is nog welke programma’s Veronica over een maand gaat uitzenden op TMF.  Voorzitter van Veronica Mr. Willem van der Meer Walcheren zegt: “De samenwerking met MTV, die wordt ondersteund door Bestuur en Vereniging van Veronica, is gebaseerd op de toekomstvisie en expansiemogelijkheden die MTV ons biedt. De zenders zijn volledig complementair en geven een, naar mijn mening, goede opbouw in de diverse doelgroepen. Belangrijk is dat iedere zender volledige autonomie heeft en dat is voor Veronica natuurlijk van het allergrootste belang. (o.a. ANP/Veronica)

COMMERCIELE OMROEPEN WEER BETER BEKEKEN

De commerciële zenders werden in week 9 gezamenlijk weer beter bekeken dan de publieke omroepen. De week ervoor zorgden de Olympische Winterspelen nog voor een hoger aandeel van de publieke zenders. RTL4 behaalde een marktaandeel van 18 procent, RTL5 4 en Yorin 5. SBS6 scoorde 10 procent, Net5 6 en V8 4. Daarmee kwamen de zenders gezamenlijk op 47 procent. De publieke omroepen behaalden samen 39 procent. De best bekeken programma’s kwamen traditioneel wel van de publieke zenders. Het zondagse Journaal van 20.00 uur werd het beste bekeken: 3,150 miljoen mensen stemden er op af. Studio Sport, dat een uur daarvoor begon, trok 3,050 miljoen kijkers. Baantjer (RTL4) haalde de derde plaats met 2,605 miljoen kijkers. Daarna volgt de vrijdaguitzending van GTST (2,260 miljoen) en de voetbalwedstrijden Leeds-PSV en Feyenoord-Glasgow Rangers (2,020 en 1,985 miljoen kijkers). De cijfers zijn afkomstig van het KLO van de NOS, uitgevoerd door Intomart. (Adformatie)

KLANTENCONTACTCENTRUM CANAL+ ZELFSTANDIG

Het voormalige klantencontactcentrum van Canal+ is per 1 maart verzelfstandigd en gaat FourPlus Customer Contact Center heten. Algemeen directeur en eigenaar van de nieuwe organisatie is Janwillem Mijnlieff, voormalig directeur Finance en Customer Contact bij de betaalzender. FourPlus blijft wel diensten leveren aan Canal+. FourPlus richt zich op mediagerelateerde bedrijven met facilitaire diensten als registraties, telesales, klantenservice, fulfillment, retentie en loyalty. (Adformatie)

YORIN LAPT KIJKWIJZER AAN DE LAARS

De commerciële zender Yorin zendt donderdag om 20.55 uur de oorlogsfilm Saving Private Ryan uit. Daarmee schendt het station de regels van de NICAM Kijkwijzer, die voorschrijft dat een dergelijke film (16 jaar en ouder) pas na 22.00 uur mag worden uitgezonden.

INTERNET DRUKT WINST HMG

De vele investeringen in internetactiviteiten waren mede een oorzaak van de lage winst van Holland Media Groep in 2001. De oprichting van RTL Z en de vernieuwing van RTL.nl hebben vele miljoenen gekost.  Investeringen ter waarde van een onbekend aantal miljoenen euro’s brengen de winst bij HMG over 2001 op 15 miljoen (ebitda). Over 2000 was dit bedrag twee keer hoger. De omzet van de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Yorin) daalde vorig jaar tot 303 miljoen euro, ruim 9 procent minder dan in 2000. De winst voor belasting, rente en afschrijvingen ging omlaag met 61 procent van 28 miljoen euro naar 11 miljoen euro. RTL Group als geheel zag de winst voor belasting, rente en afschrijvingen terugvallen met ruim 50 procent van 555 miljoen euro tot 276 miljoen euro. Begin december voorspelde het bedrijf nog een daling met 35 à 40 procent. De omzet was met 4,05 miljard euro vrijwel onveranderd. RTL Group is voor 67 procent eigendom van het Duitse mediaconcern Bertelsmann. (o.a. ANP/Planet Multimedia)

CASEMA ETALAGEKANAAL: HINDI-PLUSPAKKET

Sinds 4 maart zijn via het Casema Etalagekanaal de zenders te zien van het Hindi-pluspakket. Op het etalagekanaal zullen in de maand maart de zenders Zee-TV, Bollywood 4 U (B4U) en Asianet elkaar afwisselen. Via het etalagekanaal is elke maand een zender te zien die normaal alleen wordt aangeboden via Casema Digitale Televisie.

UPC: HALLMARK OP EXTRA TV 1

Sinds 1 maart is via ExtraTV 1 in het UPC gebied in Zuid Holland, de zender Hallmark tijdelijk te zien. Tevens is TV Rijnmond per 1 maart, op Goeree per 5 maart , verhuisd van kanaal 56+ naar kanaal 10 of 210,25 mhz.

CASTEL MEDIA WIL ENDEMOL NAAR DE KROON STEKEN

Het Groningse bedrijf CasTel Media, dat onder meer internet- en televisieproducties maakt, heeft een grote order van de KRO televisie in de wacht gesleept. Het is de zoveelste order voor dit bedrijf dat er vanuit Groningen steeds vaker in slaagt orders van Hilversumse omroepen in de wacht te spelen. De order past naadloos binnen de ambities van CasTel Media, dat binnen twee tot drie jaar wil uitgroeien tot de top- drie van grootste media produktiebedrijven van Nederland en dat de concurrentie met een bedrijf als Endemol wil aangaan.

“WEINIG AANDACHT VOOR PARALYMPICS”

NOCNSF-lid Erica Terpstra en de gehandicaptensportbond NebasNsg vinden het jammer dat er niet meer aandacht van de media is voor de Paralympics, die 7 maart beginnen. De NOS stuurt wel een verslaggever naar het evenement, maar volgens Terpstra en de NebasNsg is dat niet genoeg. NebasNsg-woordvoerster K.van Minnen geeft aan dat het de goede kant op gaat, maar 2 jaar geleden in Sydney leverde het sturen van een NOS-ploeg slechts tien minuten televisie op. Niet per dag, maar over het hele evenement. Van Minnen zou het liefst zien dat er in iedere aflevering van Studio Sport een kwartier wordt besteed aan de prestaties van de paralympische ploeg. In totaal gaan er vier Nederlandse sporters naar de Paralympics. (NOStt)

TV WEST HAALT OMSTREDEN SPOTJE VAN HET SCHERM

De regionale zender RTV West heeft zondag een televisiespotje van het scherm gehaald waarin apparatuur werd aangeboden die voor het kweken van hennepplanten zou kunnen worden gebruikt. Dat meldt de directeur van het reclamebedrijf van RTV West, U. Calkoen, zondag.

ESSENT VOEGT ID&T RADIO TOE AAN RADIOPAKKET

Kabelaar Essent voegt vanaf dinsdag 5 maart ID&T Radio toe aan het radio- pakket. Voorlopig geldt dit alleen voor de abonees in Brabant & Limburg. (IDT)

RADIO 2 EN 3: NOS RADIONIEUWS IN NIEUW JASJE

Het NOS nieuws gaat per ingang van 2 april anders klinken op Radio 2 en op 3 FM. Op Radio 2 krijgt men eerst de pips te horen gevolgd door een korte jingle, hierna komt de tijdsmelding en noemt de nieuwslezer zijn of haar naam en begint vervolgens aan het bericht. het weer zit voortaan weer op het eind. Het NOS nieuws van 3 FM wordt ook iets aangepast en krijgt een wat jonger karakter. Ook zouden de nieuwsblokken net zoals op de meeste commerciële zenders zwevend gaan worden, dus niet meer precies op het hele uur maar daar iets omheen. (LO)

VERSLAGGEVER VAN ONDERWERP GEHAALD

De regionale Omroep Flevoland heeft een kritische tv-verslaggever van de zaak- Omniworld gehaald. Na een vernietigend item over dat prestige-project van een Almeerse VVD-wethouder liet deze zijn voorlichter de omroep bellen, waarna directeur-hoofdredacteur Binnendijk verslaggever Penninkhof verdere berichtgeving ver Omniworld verbood. Leefbaar Almere meent dat de hoofdredacteur bij zijn beslissing gedacht heeft aan de zes ton subsidie die de omroep krijgt voor een dagelijks Almere Journaal. Binnendijk ontkent dat.Een partijgenote verwijt de wethouder dat hij ‘de boodschapper de schuld geeft’ en spreekt van een ‘Berufsverbot’. (Villamedia)

E E N OP DE DRIE OUDERS GEBRUIKT KIJKWIJZER

Een op de drie ouders gebruikt de pictogrammen van Kijkwijzer om tv-programma’s en films op inhoud te beoordelen. Dat blijkt uit cijfers die vrijdagmiddag op de Kijkwijzerconferentie in Amsterdam werden gepresenteerd. Staatssecretaris Van der Ploeg (Media) zei tijdens de conferentie dat het resultaat van een jaar Kijkwijzer hem niet tegenviel. Hij vond het bemoedigend dat het classificatiesysteem binnen een jaar bij de meeste mensen bekend is geraakt. Van der Ploeg vindt het vooral belangrijk dat de industrie zelf de verantwoordelijkheid neemt voor het systeem. (ANP)

VLAANDEREN: ROULARTA GARANDEERT CONTINUTEIT KANAAL Z

Als uitgeversbedrijf Tijd uit de financieel-economische nieuwszender Kanaal Z stapt, dan betekent dat niet het einde van de zender. Ofwel wordt er tegen eind volgende week een nieuwe partner gevonden, ofwel neemt mediagroep Roularta dan toch de volle honderd procent in de verliesmakende themazender. Dat zegt Walter Verrijcken, gedelegeerd bestuurder van Belgian Business Television (BBT), de holding die Kanaal Z/Canal Z overkoepelt.

STER DOET PROEF MET INTERACTIEVE SPOTS

De STER gaat later dit jaar een proef doen met interactieve reclamespotjes. De reclameverkooporganisatie werkt hiervoor samen met de kabelbedrijven UPC, Casema en Mr Zap. De proef wordt alleen uitgevoerd bij huishoudens die over een digitale settopbox beschikken. Dankzij de interactieve commercials kunnen kijkers via hun afstandsbediening meer informatie over een product of dienst in een spotje opvragen. Maar kijkers kunnen er ook direct op reageren. De STER heeft drie grote adverteerders gestrikt voor het proefproject. (Prog.Raad)

VLAAMSE STEUN VOOR REGIONALE TV

De Vlaamse overheid gaat de regionale televisiezenders steunen via betaalde overheidscommunicatie. De overheid zal reclametijd kopen voor haar boodschappen. Het gaat om zo’n 1,86 miljoen euro per jaar, voor een periode van minstens drie jaar. Verschillende regionale televisie- stations hebben het moeilijk en dringen al een tijdje bij de Vlaamse regering aan voor financiële steun. De betaalde overheidsinformatie moet hun leefbaarheid verhogen. (VRTtxt)

ANTENNE-INSTALLATIES TOT EN MET 5 METER BOUWVERGUNNINGVRIJ

Voor de bouw van antenne-installaties van maximaal vijf meter hoog is vanaf 1 juli niet langer een bouwvergunning nodig. Het convenant dat de voorwaarden regelt waaronder deze antenne-installaties worden aangebracht, is ter notificatie voorgelegd aan de Europese Commissie en deze week aangeboden aan de Tweede Kamer. Naar verwachting zullen in juni van dit jaar het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de vijf operators van mobiele telecommunicatie het convenant ondertekenen. De samenvatting van het convenant is te vinden op www.antennebureau.nl

WESTBROEK NA 15 MEI TERUG OP 3FM

Presentator/zanger Henk Westbroek mag na de Tweede-Kamerverkiezingen  weer zijn VARA-programma ‘Denk aan Henk’ presenteren op Radio 3FM. Dat hebben de VARA en Westbroek donderdagmiddag gezamenlijk besloten. Westbroek werd eerder deze week geschorst wegens zijn steun aan de campagne van Leefbaar Nederland (LN). Ook zou de presentator in zijn programma ‘Denk aan Henk’ politieke uitspraken hebben gedaan, terwijl met hem was afgesproken dat niet te doen. De VARA stuurde een persbericht, waarin ook over een ontslag van Westbroek werd gespeculeerd. Dat is nu niet meer aan de orde. Volgens een woordvoerder van de omroep is ,,de lucht tussen beide partijen nu weer geklaard”. (ANP)

ONDERZOEK: GEWELD OP TV MAAKT KIND AGRESSIEF

Geweld op televisie zet wel degelijk aan tot agressief gedrag. Pubers die meer dan één uur per dag tv kijken, zijn als jongvolwassenen vaker betrokken bij vechtpartijen of berovingen en komen ook meer in aanraking met de politie. Dat beweren Amerikaanse onderzoekers vandaag in het vakblad Science, nadat ze 700 gezinnen 17 jaar hebben gevolgd. Het effect geldt voor jongens én meisjes, met dit verschil dat vooral jongens van een jaar of 15 er gevoelig voor zijn, terwijl bij vrouwen die leeftijd rond de 20 ligt. In wetenschappelijke kringen is dit geen nieuws: sinds de jaren zeventig tonen onderzoeken stelselmatig de relatie aan tussen geweld op tv en gewelddadig gedrag. Het zijn de media, schrijven commentatoren in Science, die nog volharden in het beeld dat het wetenschappelijke bewijs flinterdun is. Het tegendeel is waar, zegt ook Patty Valkenburg, hoogleraar kind en media aan de Universiteit van Amsterdam: ,,Het effect is groter dan dat van huiswerk op de schoolprestaties. Het komt zelfs in de buurt van het verband tussen roken en longkanker.”

BBC WORLD DREIGT MET TERUGTREKKEN UIT NEDERLAND

De nieuwszender BBC World dreigt zich terug te trekken uit Nederland. Vooral de invloed van de programmaraden en de moeizame relatie met de kabelbedrijven stuiten de zender tegen de borst. Dat heeft Philip Roosegaarde Bisschop, de Benelux-agent van BBC World, gezegd. “Ik kan bij het moederbedrijf niet meer hardmaken dat we de ene keer bij de Amsterdamse programmaraad op nummer 12 staan en de volgende keer niet eens op de lijst voorkomen”, aldus de BBC-man. Roosegaard Bisschop wil daarom dat de programmaraden snel worden afgeschaft. (Progr raad)

DIGITAAL AVONDTUUR ITV GEFLOPT

Een van de grootste projecten ter wereld op het gebied van aardse digitale televisie is zo goed als geflopt. Het Britse ITV heeft uitstel van betaling aangevraagd na een verloren strijd met de digitale satelliettelevisie van BSkyB. ITV Digital biedt digitale betaaltelevisie volgens het DVB-T-principe, ‘Digital Video Broadcast Terrestrial’. In Nederland worden op dit moment alleen nog tests uitgevoerd met Digitenne, in Engeland is het al langer beschikbaar. ITV Digital is eigendom van Granada en Carlton, twee grote tv- maatschappijen. Het bedrijf kocht de uitzendrechten voor de lagere leagues van het Engelse voetbal teneinde nog iets te kunnen doen tegen BskyB, dat de rechten van de Premier League heeft. Maar juist op die sportrechten liep ITV stuk. Het heeft een schuld van 289 miljoen euro aan de Britse voetballiga, maar kan deze onmogelijk betalen. De Britten maken zich ook zorgen over het vervolg van de uitzendingen, zo schrijft Financial Times. (o.a Planet Multimedia)

NETWERK MOET REPORTAGE RETIFICEREN

Het tv-programma Netwerk moet van de rechtbank in Amsterdam een reportage over een vliegramp in 1957 rectificeren. Dat heeft de rechtbank vrijdag bepaald in een zaak die was aangespannen door nabestaanden van de KLM-gezagvoerder van de bewuste vlucht. In een Netwerk-uitzending van 15 januari 1999, toen verzorgd door de KRO, beweerden programmamakers dat gezagvoerder Rob de Roos de avond voor een vlucht van Nieuw-Guinea naar Amsterdam dronken in de kroeg zou hebben gezeten. Bovendien zou hij volgens een getuige over stuntgedrag hebben gesproken. De strekking van de uitzending was dat door deze instelling van De Roos het ongeluk, waarbij 58 inzittenden omkwamen, kon plaatsvinden. Het toestel stortte neer in de jungle van voormalig Nederlands Nieuw-Guinea. De rechtbank vindt dat die stelling onvoldoende is bewezen. (ANP)

ANIMAL PLANET GAAT NON-STOP

Animal Planet, het natuurkanaal van de Britse omroep BBC en Discovery Channel, is vrijdag officieel van start gegaan in Nederland. De officiele start sluit aan bij het feit dat de zender nu in bijna heel Nederland op de kabel zit. Animal Planet, dat in 1996 in Amerika van start ging, gaat bovendien nu zijn zendtijd uitbreiden. Vanaf donderdag 4 april zal de zender non-stop uitzenden. (o.a. Telegraaf)

CAI WESTLAND PAST TV-AANBOD AAN

Kabelmaatschappij CAI Westland past het tv-aanbod in het Westland aan. De reiszender Travel Channel is voortaan full time bij CAI Westland te zien. Het kanaal met reisdocumentaires zendt met ingang van 29 maart 2002 op de kabel uit van 08 uur tot 02 uur. De uitbreiding van zendtijd is mogelijk geworden dankzij een verplaatsing van EuroNews naar een ander kabalkanaal. Travel Channel is te ontvangen via kanaal S12+ (238,25 MHz). EuroNews wordt verplaatst naar een nieuw kabelkanaal (S26+/345.25 MHz) Hierop is ‘s avonds en ‘s nachts de Chinese zender Phoenix CNE te zien. De educatieve zender E-TV is met ingang van 29 maart in Maassluis te ontvangen. E-TV zal worden doorgegeven op kanaal 21+. Binnenkort zal ook de Nederlandstalige zender Home Shopping Europe bij CAI Westland worden toegevoegd aan het kabelaanbod. Vanaf eind april zal HSE te ontvangen zijn op kanaal S24+/329,25. (o.a. DDJ)

PHILIP BLOEMENDAL PRIJS VOOR MEDIATALENT

De bekende Polygoonstem Philip Bloemendal leent zijn naam aan een nieuwe stimuleringsprijs voor jonge radio- en tv-talenten. Dat maakte het Philip Bloemendal Fonds woensdag bekend. De onderscheiding wordt dit najaar uitgereikt. M. Bloemendal-Olman, de weduwe van Bloemendal en initiatiefneemster van de prijs, licht toe dat er naast een kunstwerk en een oorkonde ook een geldbedrag van 3500 euro aan is verbonden. Beginnende radio en tv-commentatoren die opvallen door een duidelijke stem en een helder taalgebruik komen voor de prijs in aanmerking.

AT5 WEER TE ZIEN IN AMSTELVEEN EO

De regionale zender AT5, die in Amstelveen, Uithoorn en Aalsmeer door Casema was vervangen door een testbeeld is teruggekeerd. De storing heeft twee dagen geduurd. De inwoners van Amstelveen, Uithoorn en Kudelstaart konden sinds dinsdag geen AT5 meer ontvangen. Volgens kabelbedrijf UPC is er een ‘kink in de kabel’ bij het overnamepunt van UPC naar Casema. Casema verzorgt de kabeluitgifte in de betreffende gemeentes.

BICKER CAARTEN ALLEEN DIRECTEUR BNR

Michiel Bicker Caarten wordt de enige directeur van BusinessNieuws Radio nu mededirecteur Willem Sijthoff president-commissaris wordt van het commerciële radiostation. Hij gaat onder meer de mogelijkheid onderzoeken tot samenwerking met Het Financieele Dagblad, dat dezelfde aandeelhouders heeft als het station. (Adformatie)

UPC STELT CIJFERS UIT

UPC stelt de voor woensdag geplande publicatie van de cijfers uit. De bekendmaking van de resultaten over het vierde kwartaal en over heel 2001 wordt verschoven naar begin volgende week. Dit heeft een woordvoerster van het noodlijdende kabel- en mediaconcern bevestigd. Zij wilde geen reden noemen voor het uitstel. Waarnemers zien in het uitstel een aanwijzing dat UPC de besprekingen met zijn schuldeisers mogelijk nog niet heeft kunnen afronden. In dat geval heeft publicatie van jaarcijfers weinig zin. (DFT)

HOLLAND CENTRAAL START STEREO-ETHERUITZENDINGEN

Holland Centraal, de lokale omroep van Leiden eo en de Bollenstreek is woensdagavond gestart met stereo-uitzendingen via de etherfrequentie 105.7 MHz. Binnenkort zullen ook de uitzendingen via de etherfrequentie 107.7 MHz in stereo plaats- vinden.

STER LOOPT MILJOENEN MIS DOOR ‘ORANJELOOS’ WK

Het WK Voetbal in Japan en Zuid-Korea brengt de Ster zo’n 6 à 7 miljoen euro minder op dan wanneer het Nederlands elftal wel had deelgenomen. Dat verlies stemt goeddeels overeen met de ramingen, die de verkoopmaatschappij maakte net na de uitschakeling van Oranje door Ierland. Begin deze maand verstuurde de Ster haar tariefkaart voor de periode van het WK, die op 31 mei begint. 1 April is de deadline voor de zogenaamde initiële aanvraag door adverteerders en bureaus. Volgens salesdirector Arian Buurman van de Ster legt adverterend Nederland de focus met name op weekend-wedstrijden en de samenvattingen ’s avonds. Tegelijkertijd wijst ze erop, dat dit WK – ondanks het feit dat het het grootste sportevenement ter wereld blijft – voor adverteerders goedkoper is, en dus laagdrempeliger. (Adformatie)

VPRO’ER GENOEMD ALS NIEUWE HOOFDREDACTEUR RTV NOORD-HOLLAND/AT5

John de Zwart, voormalig eindredacteur van het VPRO-programma 7-dagen, is genoemd als nieuwe hoofdredacteur van het onlangs gefuseerde RTV Noord-Holland en AT5.  De Zwart is net aangesteld als een van de samenstellers van de nieuwe magazineachtige programmering van de VPRO. De Zwart bevestigt dat hij genoemd is als kandidaat. ‘Maar ik ga er nog steeds van uit dat ik mijn nieuwe baan bij de VPRO voortzet.’ Ook directeur/ hoofdredacteur Huub Elzerman van RTV Noord-Holland beaamt dat De Zwart in aanmerking komt. ‘Er staan op dit moment drie kandidaten op het voorkeurslijstje van AT5, waarvan De Zwart er een is. Maar de officiële werving begint pas in mei.’ Eind vorig jaar werd bekend dat AT5 en RTV Noord-Holland een fusie zouden aangaan. Met het vertrek van voormalig AT5-hoofdredacteur Matthijs van Nieuwkerk, kwam de vacature voor een algemeen hoofdredacteur voor de afdelingen AT5, TV Noord-Holland en Radio Noord-Holland vrij. (Adformatie)

VERONICA FM TEST OP ASTRA SATELLIET

VeronicaFM is gestart met testuitzendingen via de Astra-satelliet. Het radio- kanaal is opgenomen in het satellietboeket van Canal Digitaal. De gegevens: 12.574 GHz. H. Symb.Rate 22.000 FEC 5/6.

WESTBROEK VAN SLAG NA SCHORSING

De Vara heeft gisteren Radio 3FM-discjockey Henk Westbroek geschorst wegens zijn openlijke steun aan Leefbaar Nederland en wegens politieke u itspraken over het beleid van de PvdA en over de VVD in Oss die de domeinnaam Leefbaar Oss heeft vastgelegd. Volgens de Vara was met hem afgesproken dat hij dat niet zou doen. Westbroek zei in een reactie in het Radio 1 Journaal volkomen van slag te zijn. Hij maakt al twintig jaar cynische grappen over alles en iedereen en ook over zichzelf. Zijn radioprogramma Denk aan Henk wordt vandaag gepresenteerd door René Kint. Over eventuele definitieve vervanging van Henk Westbroek is nog geen besluit genomen. (AD via Villamedia)

Q THE BEAT TERUG OP AM

Q the Beat heeft haar uitzendingen via 1224 kHz AM weer hervat. Het station was sinds 10 december van vorig jaar niet meer te horen via deze frequentie.

CASEMA WIJZIGT RADIOPAKKET ‘S GRAVENLAND EN NEDERHORST DEN BERG

Casema heeft vandaag het aanbod van radioprogramma’s in ‘s Gravenland, Ankeveen, Kortenhoef en Nederhorst den Berg verkleint van 38 naar 32 zenders. Casema zegt dat het beperken van het aanbod nodig is “voor een verbetering van de signaalkwaliteit”. De zenders BBC Radio 1, BBC Radio 3, WDR 3, Happy Radio, World Radio Network en Radio M zullen per deze datum uit het radiopakket verdwijnen. Tevens verschuiven een aantal radiozenders van frequentie.

CRISISOVERLEG KIRCH IN EINDFASE

De Duitse mediabaron Leo Kirch heeft nog tot donderdagmiddag de tijd om een faillissement van zijn imperium, dat vele tv-zenders omvat, te voorkomen. De Financial Times meldde woensdag dat Kirch in dit tijdsbestek 200 miljoen euro aan noodkredieten moet regelen. De Britse zakenkrant heeft dit vernomen van betrokkenen bij het crisisoverleg over de toekomst van de KirchGruppe. Het mediaconcern is in grote financiële problemen gekomen door de enorme expansiedrang van de afgelopen jaren. De schuldenlast is daardoor opgelopen tot 6,5 miljard euro.

RADIOSTATION BEBOET VOOR ORGANISEREN SPELLETJE

CHRK-FM, een Canadees radiostation, is onlangs veroordeeld voor het organiseren van een spelletje. Het station in Ottawa had een prijs over voor een mannelijke luisteraar die geheel zonder kleding tijdens de ochtendspits op een van de Ottawaanse bruggen zou gaan staan. En ja hoor, er was een man die zo gek was om het te doen. Zijn edele delen verbergend, liep hij enkele malen over de brug op en neer. De rechtbank bepaalde dat het geintje de weggebruikers (vooral vrouwelijke) in gevaar zou hebben gebracht. (NOStt)

HSE EUROPE IN VLAANDEREN OP DE KABEL

Vanaf 2 april komt er een nieuwe tv- zender op de Vlaamse kabel. “Home Shopping Europe” start dan met uitzendingen in Vlaanderen. De nieuwe zender zal acht uur per dag live meer dan 10.000 producten aanbieden. (VRTtxt)

VARA SCHORST HENK WESTBROEK

De VARA heeft dinsdag met onmiddellijke ingang Radio 3FM-diskjockey Henk Westbroek geschorst wegens zijn steun aan de campagne van Leefbaar Nederland (LN). Ook heeft Westbroek in zijn programma ‘Denk aan Henk’ politieke uitspraken gedaan, terwijl de VARA met hem had afgesproken dat hij dat niet zou doen. Volgens een VARA-woordvoerder is de schorsing van de presentator/zanger het resultaat van een optelsom. ,,De afgelopen tijd heeft Westbroek veel sneren uitgedeeld richting de PvdA, maar ook naar de VVD’ers die in Oss de naam Leefbaar Oss hebben vastgelegd. Dat terwijl hij een popprogramma maakt, waarin hij best weleens wat mag zeggen, maar niet op de schaal waarop hij dat deed. Op enig moment moet je als omroep dan een beslissing nemen.” Het radioprogramma wordt woensdag gepresenteerd door René Kint. Over de eventuele definitieve vervanging van Henk Westbroek is nog geen besluit genomen.

HERDENKERS DWINGEN NOS BEELDEN AF TE STAAN

Een cameraploeg van het NOS-journaal, die zaterdag in een Beverwijks weiland de herdenking filmde van de in 1997 door Feyenoorders vermoorde Ajax-fan Carlo Picornie, is door aanwezigen bedreigd. Zij dwongen de ploeg de band met opnames af te staan. Beelden van een camera van Rijkswaterstaat vormden in juni 2000 een belangrijk deel van de bewijsvoering tegen de daders, die Picornie bij een gevecht in hetzelfde weiland doodden door hem met messen, een hamer en stokken te bewerken. 5 Feyenoord-supporters kregen dienstverleningsstraffen en een stadionverbod. (Villamedia)

HABETS KAN VERTREKKEN BIJ TROS

Tros-verslaggeefster Yvonne Habets heeft een vertrekregeling aangeboden gekregen omdat de omroep geen werk op haar niveau kan bieden. Habets (54) werkt op 1 oktober 30 jaar bij de Tros en maakte de laatste jaren reportages over Nederlanders in het buitenland, waarbij ze zelf ook de camera en geluidsapparatuur hanteerde. Dat wordt haar nu te zwaar. Eind mei besluit ze over al dan niet aannemen van het aanbod. (AD via Villamedia)

MILAAN-SAN REMO NIET VOOR IEDEREEN TE ZIEN

In landen als Duitsland, Spanje en Zwitserland zijn geen beelden te zien geweest van Milaan-Sanremo. De Italiaanse omroep RAI heeft de rechten niet kunnen verkopen aan de EBU (Europese nationale omroepen), die de prijs te hoog vond. De NOS en de Vlaamse VRT bereikten individueel overeenstemming en kregen dus wel beelden. Rabobank-ploegleider Adri van Houwelingen zegt dat ploegen noch renners beter worden van de verkoop van de rechten, en nu wordt het publiek ook nog het slachtoffer. (AD via Villamedia)

LUISTERCIJFERS JANUARI/FEBRUARI: 538 NADERT 3FM

De publieke popzender 3FM voelt de hete adem van de commerciele concurrent Radio 538 in de nek. Uit de luistercijfers van januari/februari blijkt dat Radio 538 de popzender tot op e e n tiende is genaderd. Radio 3FM bleef stabiel op 9.2 procent, Sky Radio moest 0.6 % inleveren. Hieronder zijn de marktaandelen per zender te vinden:

 	december / januari (in%)	januari/februari (in%)
01	Sky Radio	13.6	13.0
02	Radio 2 	11.3	10.5
03	Radio 3 FM	9.2	9.2
05	Radio 538 	8.6	9.1
04	Radio 1	8.3	8.5
06	Radio 10 FM	7.8	7.7
07	Noordzee FM	4.4	4.6
08	YorinFM	3.8	4.0
09	Classic fM	3.3	3.4
10	 Radio Nationaal 1296AM	2.0	1.9
--	Arrow Classic R.	1.9	1.9
12	Radio 4 	1.5	1.6
13	747AM	0.8	0.9
14	 KinkFM	0.3	0.3
15	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
 -	Regio Radio	14.2	14.7
 -	CRN Commercieel Radio	2.5	2.7

WIJZIGINGEN UPC: VERONICA FM OOK IN ARNHEM EN NIJMEGEN

Per 2 april wijzigingt in de regio Winterswijk het radio-aanbod van UPC. Per die datum worden de zenders Veronica FM (95,0 MHz), Radio 40 (96,4 MHz), Keizerstad (98,6 MHz) en Radio 192 (106,7 MHz) toegevoegd aan het pakket. BFBS verdwijnt uit het aanbod. In Arnhem, Duiven en Westervoort worden RTBF 1 (95.0 MHz), VeronicaFM (98,6 MHz), Radio 192 (101,3 MHz) en Avrasya (107,1 MHz toegevoegd. In Nijmegen eo worden RTBF (95,0 MHz), VeronicaFM (98,6 MHz) en BBC 3 (107,9 MHz) toegevoegd.

JOURNAAL SPRINGT IN GAT ONTBIJT TV

Het NOS Journaal is bereid de zendtijd van Ontbijt tv, dat sneuvelt wegens geldgebrek, na 28 juni te vullen met extra lange bulletins. Het Journaal verzorgde soortgelijke uitzendingen vorig jaar ook al tijdens de zomerstop van het KRO- programma. Als het aan Journaal-hoofdredacteur Laroes ligt, worden de ochtendbulletins iets uitgebreider dan afgelopen zomer, met meer extra’s dan een krantenoverzicht en verkeersinformatie. Het Journaal kan het gat dat na het verdwijnen van Ontbijt tv ontstaat goedkoop vullen omdat redactie en infrastructuur al voor handen zijn. KRO-mediadirecteur Verlind beticht het Journaal van ‘lijkenpikkerij’.  Laroes voelt zich niet aangesproken: “Het is zijn beslissing om te stoppen met het programma. Ons is toen gevraagd of we in staat zouden zijn de opengevallen zendtijd te vullen. Het antwoord is ja”. (Haagsche Courant)

SNEL BESLUIT RECHTERS OVER KLACHT RTV OOST

De Almelose rechtbank behandelt waarschijnlijk op korte termijn de klacht van RTV Oost tegen het Openbaar Ministerie (OM). De regionale omroep heeft zich bij de rechtbank beklaagd over het zoeken, woensdag, door agenten in de studio in Hengelo naar beelden van de voetbalrellen bij FC Twente-FC Groningen. Er werden 229 banden meegenomen. Volgens hoofdredacteur/directeur H. Everts waren de bewuste beelden die dag al uit het gebouw verdwenen. Zowel RTV Oost als het OM krijgen achter gesloten deuren van de rechtbank gelegenheid hun kant van het verhaal toe te lichten. Daarna zal de raadkamer beslissen of de inbeslagname rechtmatig was. Een woordvoerder van de rechtbank verwacht dat de kwestie volgende week of een week later op de agenda komt te staan. (Tubantia)

REGIO- EN LOKALE ZENDERS STRAKS OOK PER SATELLIET

Publieke regionale en lokale zenders mogen in de toekomst ook via de satelliet uitzenden. Dat heeft het kabinet op voorstel van staatsecretaris Van der Ploeg (Media) vrijdag besloten. Door deze wijziging van de mediawet wordt het mogelijk om dergelijke tv- en radiozenders ook buiten het gebied waarin ze uitzenden te ontvangen. De bewindslieden denken dat daar veel vraag naar is. Het kabinet hoopt verder dat de concurrentiepositie van satellietaanbieders verbetert ten opzichte van andere aanbieders (ether en kabel). Tot dusver gold er een verspreidingsbeperking voor dergelijke zenders waardoor ze niet op de satelliet mochten uitzenden. (ANP)

“VERONICA FM VANAF APRIL TERUG OP DE KABEL”

De Vereniging Veronica zal vanaf april starten met een nieuwe radiozender met de naam Veronica FM. Veronica FM zal vanaf april op 20 procent van de UPC-kabelaansluitingen te horen zijn. Dit meldt voorzitter Willem van der Meer de Walcheren in de Telegraaf. Hij doet in de krant geen uitspraken over het format wat Veronica FM gaat hanteren. In het interview in de Telegraaf vertelt de voorzitter ook over de plannen van Veronica op TV. “Vanaf half april beginnen we met proefuitzendingen op TMF, in september komen we echt met ons eigen station”. De programmering ziet er globaal als volgt uit: Van 18.00-19.00 uur komt er een programma voor jongeren met veel sport en lifestyle. Dit blok wordt het uur daarna herhaald en van 20.00 tot 21.00 uur is er blok met een vrouwelijk karakter. Dit blok wordt ook herhaald waarna de mannen aan bod komen om 22.00 uur met een herhaling om 23.00 uur. Na middernacht is er ruimte voor experimentele programma’s: “Een beetje het oude Club Veronica idee maar dan in een nieuw jasje”, aldus Van der  Meer de Walcheren in De Telegraaf.  Veronica gaat vanaf september een nieuw tv-kanaal bemannen samen met Kindernet en Nickelodeon. Ondanks de toenemende drukte op de kabel ziet Veronica de toekomst positief tegemoet. “De eerste gesprekken met de programma-raden zijn buitengewoon positief verlopen en ik vermoed dat we straks op veel plaatsen te zien zijn”, aldus Van der Meer de Walcheren

GEBOUWEN HMG ONTRUIMD WEGENS BOMMELDING

De gebouwen van de Holland Media Groep (RTL4, 5 en Yorin) in Hilversum zijn vrijdag ruim een uur ontruimd geweest wegens een bommelding. Een vrouw belde rond 11.00 uur met het bedrijf en zei dat er rond het middaguur een explosief zou afgaan. De politie nam het zekere voor het onzekere en liet de gebouwen ontruimen. Het personeel van de Holland Media Groep (HMG) werd opgevangen in een naburige loods. De politie trof niets verdachts aan. Ze onderzoekt nog waar het telefoontje vandaan kwam. De tv-uitzendingen zijn, via Luxemburg, gewoon doorgegaan. Alleen het programma van radiozender Yorin FM werd tijdelijk vervangen door nonstopmuziek.

“ERGENIS OVER RECLAME VAN BNN”

‘Gelukkig dat ik kanker heb’. Is dat de volgende tekst van BNN?” Dat vraagt G.W. van Hemmen zich af. De 55-jarige slechtziende inwoner van Apeldoorn stoort zich aan de reclameborden voor omroep BNN die sinds kort her en der langs de wegen zijn geplaatst. Ze dragen de slogans ‘Gelukkig ben ik blind’ of ‘Gelukkig ben ik doof’. „We willen BNN meer onder de aandacht brengen en dit past bij ons rebelse karakter”, verklaart woordvoerster Suzan Damen van Nederlands jongste omroep. Apeldoorner Van Hemmen vindt de borden echter kwetsend. Van Hemmen heeft inmiddels al een klacht ingediend bij de landelijke Reclamecodecommissie. Bij BNN zelf zijn chter nog geen klachten over de campagne binnengekomen, laat woordvoerder Damen weten. (Tubantia)

MEER ZENDTIJD VOOR BOS

De Boeddhistische Omroep Stichting heeft 3 uur meer televisie- en 39 uur meer radiozendtijd per jaar gekregen van het Commissariaat voor de Media. De omroep was ontevreden met de 10 uur tv-zendtijd die het had en heeft heeft het besluit via de rechter kunnen afdwingen. (NOStt)

KABELAARS STANDAARDISEREN SAMEN

De grootste Nederlandse kabelexploitanten, UPC, Essent Kabelcom en Casema, zijn tot de ontdekking gekomen dat het beter is om samen standaarden te ontwikkelen voor breedband internet en digitale televisie. Vandaag maken ze daartoe de oprichting bekend van het Nationaal Breedband Platform, zo bericht de Vecai, de club van Nederlandse kabelaars. Het doel van het platform is versnelling van de beschikbaarheid van breedband internet en van de introductie van digitale televisie. ‘Hiermee komen we tegemoet aan een brede maatschappelijke wens om de verschillende digitale omgevingen te standaardiseren. Het platform zal open staan voor alle mogelijke businessmodellen van partijen die dit soort producten mee van de grond willen tillen’, zo citeert de Vecai alvast haar directeur Rob van Esch, die spreekt op een congres in Amsterdam. De kabelbedrijven werken momenteel al in grote mate samen op het gebied van technische standaarden, zoals Eurodocsis voor kabelmodems en DVB voor digitale televisie. (Planet Multimedia)

UPC WIJZIGT RADIO-AANBOD

UPC gaat in haar verzorgingsgebied het radiopakket per medio april in diverse gemeenten aanpassen. De belangrijkste wijzigingen: In Friesland wijzigt op 2 april het radiopakket. Aan het bestaande pakket zullen worden toegevoegd: Radio Caroline (100.3 MHz), Veronica FM (101.1 MHz) en Radio 192 (101.5 MHz). Country FM, Rebecca en BBC World wijzigingen van frequentie. In Almere, Lelystad en Dronten worden per 2 april Radio 192 (91.6 MHz),  Ujala Radio (98.1 MHz), Veronica FM (99.0 MHz), Avrasya (99.8 MHz), ID&T Radio (105.4 MHz – is al te ontvangen in Lelystad) en BBC4 (107,9 MHz) worden toegevoegd. Sky Radio en NDR wijzigingen van frequentie. In Amsterdam en omgeving wordt Ujala Radio toegevoegd (100.8 MHz). In Amsterdam verdwijnt Radio 192. Salto 6 wijzigt van frequentie. In Haarlem wordt Radio 192 toegevoegd (102.3 MHz). WDR3, BBC1 en BBC3 wijzigen van frequentie.  In Hilversum wordt Veronica FM toegevoegd (103.8 MHz). De aanpassing van het radiopakket in Gelderland gebeurt om technische redenen later in de maand april. In Ede en Wageningen worden Radio 192 (98,6), Veronica FM (102,2), Keizerstad FM (105,4) en Omroep Friesland (105,8) toegevoegd.

TV TOTAAL KOMT MET NIEUWSPROGRAMMA

De Limburgse televisiezender TV Totaal komt met ingang van maandag 25 maart met een dagelijks nieuwsprogramma. Dit wordt een keer per half uur uitgezonden, telkens vanaf 17 uur tot middernacht. Het nieuws wordt aangeleverd door de redactie van Dagblad De Limburger, zo meldt programmadirecteur Jos van Wersch. Het nieuws zal worden gepresenteerd via een zogeheten voice over, oftewel ingesproken tekst. De bedoeling is dat er komende zomer ook een presentator komt die het nieuws voorleest. Op dit moment worden al mensen daar voor opgeleid. Vooralsnog zal het nieuws elk half uur hetzelfde zijn, maar het is volgens Van Wersch de opzet om het te zijner tijd gedurende de avond te verversen. TV Totaal kan ontvangen worden in 450.000 gezinnen. Een recente meting naar de kijkdichtheid heeft volgens Van Wersch uitgewezen dat dagelijks 200.000 mensen kijken. Onder meer door de nieuwsuitzending hoopt hij dat dit er eind april 300.000 zijn. ,,Ik miste nog een trekker aan het begin. Dat hebben we nu met de nieuwsuitzending.”  (Limburger)

ONDERZOEK REGIONALE SPORT-TV IN LIMBURG

Marketingbureau Refocus en Essent doen onderzoek naar de haalbaarheid van een regionale sportzender op de Limburgse televisie. Het idee komt van student Sjoerd Peerbooms (22) uit Sittard. Binnenkort worden duizenden Limburgers ondervraagd over de behoefte aan een sportzender. Woordvoerder De Lange van Refocus denkt dat die er is: “Iedereen wil de sportclub uit het dorp op tv zien”. Vooral amateur- en “kleine” sporten zouden te zien moeten zijn. De zender zou in verschillende regionale edities moeten gaan verschijnen. (Progr. Raad)

UK: ITV DIGITAL IN PROBLEMEN DOOR VOETBALRECHTEN

De Engelse voetbalorganisatie Football League heeft het plan van ITV Digital om het bedrag, dat zij moet betalen voor het uitzenden van wedstijden , te verlagen afgewezen. De organisatie is bang dat de voetbalclubs failliet gaan als zij met dit plan akkoord gaan. Het contract tussen ITV Digital en de voetbalorganisatie heeft een totale waarde van ongeveer 500 miljoen Euro, waarvan nog bijna 300 miljoen Euro moet worden betaald door ITV Digital. ITV Digital heeft, in verband met bezuinigings- plannen, lagere reclame inkomsten en slechte kijkcijfers, voorgesteld om slechts 75 miljoen Euro te betalen aan de voetbalclubs. Aangezien dit voorstel door Football League is afgewezen moeten de eigenaren van ITV Digital (Cartlon en Granada) zich beraden op de toekomst van het digitale platform ITV Digital.

OMROEPEN ZIEN HULP AAN ONTBIJT TV NIET ZITTEN

Op de VPRO en de NCRV na voelt geen enkele publieke omroep zich geroepen om serieus in te gaan op KRO’s reddingsplannen voor het programma Ontbijt TV. Dat blijkt donderdag uit reacties van de betrokken omroepen. Maandag riep de netcoördinator van Nederland 1 alle publieke omroepen op Ontbijt TV te redden. De oproepen zouden jaarlijks ieder 300.000 euro bij moeten dragen in de kosten van het programma. De VPRO vindt het redden van Ontbijt TV niet genoeg, en gaat liever met haar collega-omroepen in discussie over de toekomst van Nederland 1 als geheel. De NCRV heeft het verzoek om steun nog in behandeling. De andere omroepen zijn van mening dat de KRO zelf maar in de buidel moet tasten als ze Ontbijt TV wil redden.

AT5 ZIET AF VAN PLAN SCHIPHOL-PROMOTIE

AT 5 ziet af van de geplande uitzendingen over Schiphol na een waarschuwing van het Commissariaat voor de Media. Schiphol zou vanaf april een eigen programma krijgen op AT 5, maar de luchthaven moet nu reclametijd kopen om de boodschap drie keer per week aan de man te brengen. ”Het komt allemaal door de kop in Het Parool: Schiphol koopt bij AT 5 vele minuten draagvlak. We verwijten het jullie niet hoor, maar het oog van het Commissariaat viel er wel op. Dat heeft AT 5 gebeld en gezegd: denk erom, dat mag niet, een commercieel bedrijf mag niet betalen voor een uitzending op de publieke omroep,” zegt Schiphol-woordvoerster Ingrid Pouw.

KAMER: RADIO 1 MOET 1008 AM BEHOUDEN

De Tweede Kamer wil dat Radio 1 zowel via de FM als via de middengolf (1008 kHz) te beluisteren blijft. Het kabinet wil van die dubbele dekking af en volgens staatssecretaris Van der Ploeg stelt de NOS daar ook geen prijs op. Een Kamermeerderheid vindt echter dat de publieke nieuwszender ook in het buitenland, op schepen en in de auto te horen moet zijn zonder dat men de radio steeds opnieuw moet afstemmen. (Algemeen Dagblad via Villamedia)

KORT GEDING HMG EN ENDEMOL/ESSINK

De Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Yorin) daagt tv-producent Endemol en presentator Marc Klein Essink in kort geding voor de rechter omdat zij een zogeheten exclusiviteitsafspraak niet zijn nagekomen. Dat heeft de HMG donderdag bekendgemaakt. Essink mag alleen met toestemming van de HMG optreden in programma’s bij andere omroepen. Endemol is op dit moment bezig met de productie van een dramaserie voor concurrent SBS met Klein Essink in de hoofdrol. De HMG heeft daar geen toestemming voor gegeven en eist dat Essink onmiddellijk zijn medewerking staakt. Het kort geding dient 5 april voor de president van de rechtbank in Amsterdam

RTV OOST DIENT KLACHT IN OVER HUISZOEKING JUSTITIE

RTV Oost dient een klacht in bij de arrondissementsrechtbank in Almelo over de huiszoeking die justitie woensdag bij de omroep heeft gedaan. Hoofdredacteur en directeur H. Everts van de regionale omroep heeft donderdag bevestigd dat een klaagschrift wordt verstuurd. ,,De rechter zal nu bekijken of justitie correct heeft gehandeld. Wij zijn van mening dat de actie buitenproportioneel was.” Volgens Everts heeft justitie de beelden van de omroep niet nodig. ,,Ze hebben zelf ook filmmateriaal, van de camera’s in het stadion. Bovendien hebben we zondag 99 procent van onze beelden uitgezonden. Justitie had zo een band van die uitzending kunnen krijgen.” De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) noemde de huiszoeking woensdag een ,,kwalijke zaak” en het zoveelste voorbeeld van hoe justitie ,,journalisten en andere medemensen in gevaar brengt. Wij staan achter de argumenten van de hoofdredactie van RTV Oost,” aldus algemeen secretaris H. Verploeg.

“OVERWINNING VOOR ROLF WOUTERS”

Het productiebedrijf van Rolf Wouters, Red Forrest, heeft opnieuw een rechtszaak gewonnen van KPN. Red Forrest had nog zo’n 46 domeinnamen te goed van KPN. De rechter had al eerder besloten dat de domeinnamen van het productiebedrijf zijn, maar de KPN was blijkbaar te koppig om ze terug te geven. Nu er een einde aan het conflict gekomen, heeft de KPN de domeinnamen aan Red Forrest teruggegeven. Enkele jaren geleden waren de KPN en het productiebedrijf van Wouters van plan samen een tv-programma te maken. Hiervoor werden een aantal domeinnamen geregistreerd. Maar de samenwerking tussen de twee partijen liep spaak en daarna was het onduidelijk wie nu de eigenaar was van de domeinnamen. Nu heeft de rechter beslist dat Rolf zijn domeinnamen mag toe eigenen en is er eindelijk een einde gekomen aan het akkefietje. Rolf zal komend tv-seizoen bij de AVRO te zien zijn in twee nieuwe programma’s. (Veronica)

OPTA: CANAL+ HOEFT NIET TE BETALEN AAN UPC

Televisiezender Canal+ hoeft over 2000 en 2001 niet te betalen voor de doorgifte van haar programma’s via het kabelnetwerk van UPC in Amsterdam. Door deze beslissing van telecomtoezichthouder Opta loopt kabelaar UPC ongeveer 2 miljoen euro aan inkomsten mis. Dat heeft de toezichthouder donderdag bekendgemaakt. Opta heeft geconcludeerd dat UPC de betaaltelevisiezender discrimineert. ,,Kortingen op het doorgiftetarief die UPC wel aan de eigen betaaltelevisiediensten berekende, werden bij Canal+ namelijk niet op een vergelijkbare manier toegepast”, aldus de Opta. UPC krijgt van de toezichthouder de opdracht een regeling in het leven te roepen die de discriminatie opheft. Zolang UPC geen regeling heeft die door de Opta is goedgekeurd, kan Canal+ genieten van gratis doorgifte van haar programma’s. (ANP)

KIRCH LAAT FUSIEPLANNEN VALLEN

De groep Kirch laat de plannen om de zender ProSiebenSat1 Media AG Television te fuseren met de filmrechtendochter KirchMedia vallen. Volgens analisten is het een teken dat Kirch de handen wil vrij houden om snel activa te kunnen verkopen. De nieuwe directievoorzitter van de betaaltv-afdeling van de Duitse mediagroep Kirch, Georg Kofler, hoopt dan weer dat het bedrijf in 2004 terug winst maakt. Kostenbesparingen en marketinginspanningen moeten dan hun vruchten afwerpen. Kirch schrapt al zeker 2.400 banen of 30 procent van het totale werknemersbestand bij de betaaltv-afdeling Première. Première is de grootste verliesmaker van het noodlijdende Kirch.

PRIJSKAARTJE CASEMA: 800 MILJOEN

France Telecom verkoopt zijn belang in de Nederlandse kabelmaatschappij Casema. Ze is bereid haar belang van 86 procent van de hand te doen voor 800 miljoen euro Volgens Franse kranten zou France Telecom al in oktober 2001 zijn Amerikaanse investeringsbank Merrill Lynch gevraagd hebben het aandeel te verkopen. Woordvoerder Spaans van Casema kan het nieuws bevestigen noch ontkennen: ‘Iedereen weet dat we al een tijdje in de etalage staan. De media schreven een jaar geleden al dat France Telecom ons verkocht had, maar dat is nog steeds niet gebeurd. Wij weten niets meer dan dat France Telecom aan ons kwijt wil. Het is een centenkwestie. We komen waarschijnlijk in handen van de hoogste bieder. Of dat deze week is, of over een half jaar, geen idee.’idee.’ (Planet Multimedia)

WIJZIGING IN HOOFDREDACTIE TROUW

De hoofdredactie van Trouw komt per 1 mei onder leiding te staan van Frits van Exter. Mede-hoofdredacteur Jaap de Berg gaat vanaf die datum met de VUT en wordt niet vervangen. Van Exter en De Berg werden op 1 mei 1998 benoemd als hoofdredacteuren van Trouw. Zij waren eindverantwoordelijk voor een ingrijpend vernieuwingsproces van Trouw, resulterend in een opvallende oplagegroei. Van Exter vormt nu de hoofdredactie samen met de twee adjunct-hoofdredacteuren Harriet Salm en Wim Jansen. (Adformatie)

FRESEN NIEUWE HOOFDREDACTEUR RTV WEST

Hagenaar Ron Fresen (43) is per 1 april benoemd tot hoofdredacteur van de regionale omroep Radio en TV West. Zijn benoeming werd vanmiddag bekendgemaakt door Jeroen Soer, directeur van Radio TV West.  Ron is momenteel hoofdredacteur a.i. van TV West en was in 1987 een van de oprichters van Radio West. Ron heeft een jarenlange journalistieke loopbaan achter de rug. Zo was hij bij Radio West werkzaam als redacteur/verslaggever, presentator en chef van de Haagse redactie. Daarna werd hij parlementair verslaggever bij Veronica Nieuwsradio. Bij TV West is hij al betrokken vanaf de start van de zender in 1996, onder meer als verslaggever, eindredacteur van de informatieve televisieprogramma’s en laatstelijk als hoofdredacteur ad interim. Ron: “Met radio, televisie, teletekst en internet allemaal bij elkaar kan het bedrijf straks alles. Het is daarom mijn ambitie om van Radio TV West een eigentijds mediabedrijf voor nieuws en informatie te maken.” (RTV West)

TROS ZENDT UITSPRAKEN OUDKERK TOCH UIT

De actualiteitenrubriek 2Vandaag heeft gisteravond alsnog het fragment uitgezonden, waarin de Amsterdamse PvdA-lijsttrekker Rob Oudkerk de door hem betreurde uitspraak over `kut-Marokkanen’ doet. Hoofdredacteur Klaas Samplonius liet deze passage afgelopen week uit een reportage over Oudkerk wegsnijden. De onrust die deze ingreep op zijn redactie veroorzaakte en de daaruit volgende publicatie gisteren in deze krant deden Samplonius gisteren op zijn schreden terugkeren. In de studio van 2Vandaag kreeg Oudkerk uitgebreid de gelegenheid zijn `stomme, meer dan onhandige en verwarring scheppende’ uitspraak te nuanceren. Hij bedoelde slechts de kleine groep van jonge Marokkanen die in Amsterdam voor grote problemen zorgen.

HUISZOEKING BIJ RTV OOST NAAR BANDEN VOETBALRELLEN

Justitie heeft woensdag huiszoeking gedaan bij RTV Oost in Hengelo. Het Openbaar Ministerie heeft de beelden opgeëist die de regionale omroep afgelopen weekeinde maakte van de rellen bij de voetbalwedstrijd FC Twente – FC Groningen in Enschede. Volgens RTV Oost doorzoeken ongeveer twintig agenten het gebouw. De politie zou alle medewerkers gevraagd hebben het pand te verlaten. De omroep weigert de beelden af te staan. ,,Wij willen onze medewerkers niet blootstellen aan eventuele represailles van mensen die op de beelden staan. RTV Oost moet niet worden gezien als beeldenleverancier van justitie”, zegt adjunct-hoofdredacteur M. Oude Wesselink. Volgens hem zijn de banden inmiddels niet meer in het pand van de omroep in Hengelo aanwezig. (ANP)

NIEUW SOCIAAL PLAN AKN-OMROEPEN

De NVJ en de andere bonden hebben een nieuw sociaal plan afgesloten voor medewerkers van AVRO, KRO, NCRV, Stichting AKN en de BV Programmabladen. Deze week wordt het aan de leden voorgelegd. Aanleiding was de reorganisatie bij de AVRO. Omroepmedewerkers kunnen ook een beroep doen op het sociaal plan als zich het komende jaar bij één van deze omroepen een reorganisatie voordoet.

VRT TREEDT TOE TOT RAAD JOURNALISTIEK

De VRT kan toetreden tot de vzw Vereniging van de Raad voor de Journalistiek. Dat heeft de raad van bestuur van de publieke omroep beslist. De Raad voor de Journalistiek is begin deze maand opgericht. Hij behandelt klachten over de journalistieke praktijken en vervangt de Raad voor Deontologie, die enkel uit journalisten bestond. De nieuwe raad zal bestaan uit zes vertegenwoordigers van journalisten, zes van mediaredacties en zes externe leden van wie journalisten en uitgevers er elk drie aanwijzen. (VRTtxt)

LOKAAL PLUS OP DE KABEL IN GELDERLAND

UPC heeft sinds kort in een aantal gemeenten in Gelderland de kabelkrant Lokaal Plus in het aanbod opgenomen. Lokaal Plus vervangt hiermee het vrijgekomen kanaal van BDU TV en Nieuws TV. Lokaal Plus is te ontvangen in Elburg, Nunspeet, Oldebroek, Nijkerk (incl. Hoevelaken), Putten en Barneveld en Tiel. In Tiel wordt Lokaal Plus op de frequentie 63,25 MHz (kanaal 4+) doorgegeven. In de overige gemeenten wordt Lokaal Plus op de frequentie 616,00 MHz (kanaal 39+) doorgegeven.

BERTELSMANN BIEDT NIET OP RTL

Het Duitse mediaconcern Bertelsmann ziet af van een officieel bod op de 11 procent van de aandelen die het nog moest verwerven in RTL Group. Onder kleine aandeelhouders was grote weerstand tegen de voorgenomen hoogte van het bod, 44 euro per aandeel. Bertelsmann heeft wel een klein deel van de 11 procent op de financiële markten aangeschaft. Daardoor heeft het inmiddels zijn belang in RTL Group vergroot tot 90,2 procent. (ANP)

UK: VIRGIN 1215 BEBOET

De Engelse radiozender Virgin Radio (1215 AM) is vandaag beboet door de Britse radio-autoriteit voor een bedrag van ongeveer € 110.000. Virgin kreeg de boete omdat de radiozender tijdens de uitzending in de nacht van 18 januari jl bij het spelelement “Swearword Hangman” (“vloekgalgje”) een 9 jarig persoon mee liet doen. Volgens de Britse radio-autoriteit was deze uitzending “zeer kwaliijk en ongeschikt” voor de jeugdige deelnemer.

TOOSKE VERHUIST VAN TMF NAAR MTV

TMF-veejay Tooske Breugem stapt over naar MTV. Bij de muziekzender gaat ze binnenkort wekelijks vanuit New York de Amerikaanse Top 20 presenteren. Tooske is de eerste TMF-veejay die naar MTV verhuist. In het kader van een face-lift van beide MTV-zenders zullen meer veejays overstappen. Tooske, die in het verleden Engels heeft gestudeerd, gaat echter naar de Engelstalige MTV-tak. Eind december vertrekt ze wel weer naar Nederland voor een van de hoofdrollen in de musical ‘De Drie Musketiers’ van Joop van den Ende Theaterproducties. (Prograad)

MINISTER VAN BOXTEL OPENT NIEUWE STUDIO COLORFUL

Op dinsdag 9 april 2002 zal minister Rogier van Boxtel op swingende wijze de nieuwe live studio’s van Colorful Radio in gebruik stellen. Colorful Radio heeft afscheid genomen van Zeewolde. Vanaf april komen alle uitzendingen vanuit het nieuwe onderkomen in Amsterdam.

KIJKCIJFERS: PUBLIEKE ZENDERS OP 40 %, COMMERCIELEN OP 46%

De publieke zenders hebben in week 11 een gezamenlijk marktaandeel van 40 procent behaald, terwijl de commerciële zenders samen op 46 procent uitkwamen. Met een aandeel van 18 procent was RTL4 weer de grootste commerciële zender. RTL5 behaalde 4 procent, Yorin 5, SBS6 10, Net5 5 en V8 4 procent. De drie best bekeken programma’s kwamen weer bij de publieke omroep vandaan. Uiteraard werd het zondagse Journaal van 20.00 uur weer het best bekeken: bijna 3,2 miljoen kijkers. Daarna Studio Sport (zondag) met 3,1 miljoen en de Uefa Cup-wedstrijd tussen PSV en Feyenoord met 2,6 miljoen toeschouwers. GTST (woensdag) is vierde met ruim 2 miljoen kijkers en het WK allround schaatsen van zondag met wereldkampioen Jochem Uytdehaage trok 1,8 miljoen kijkers. (Adformatie)

NOZEMA NIET BLIJ MET GEBRUIK ZENDMAST DOOR “XTREME SKYDIVER”

Nozema is ontsteld over het gebruik van haar zendmast in Jirnsum als springschans door een zogeheten ‘X-Treme Skydiver’. “Deze actie is illegaal”, aldus een woordvoerder van Nozema. Verder is er vooraf geen enkel overleg geweest. Nozema zou nooit toestemming geven voor een dergelijke actie om verschillende redenen: bovenin de mast is de veldsterkte zo hoog (zeer grote hoeveelheid energie) dat deze ernstige schade aan de gezondheid kan veroorzaken. Het personeel van Nozema klimt nooit in de antennes als deze aan staan. Bovenop de antennes gaan zitten, zoals deze parachutist deed, is dus erg gevaarlijk. Verder is het klimmen zonder beveiliging levensgevaarlijk. Van de toren springen overigens ook: de antennes hebben veel uitstekende delen, waar een springer achter kan blijven haken. Ook is er het risico dat bij het beklimmen van een zendmast antennes beschadigd raken, waardoor uitzendingen van radio en televisie (in dit geval van Omrop Fryslân) voor langere tijd gestoord kunnen worden. Nozema heeft inmiddels aangifte gedaan bij de politie en zal zich verder beraden op gepaste maatregelen om herhaling te voorkomen. (o.a. Nozema)

PUBLIEKE OMROEP MOET BETALEN VOOR HMG-PROGRAMMAGEGEVENS

Vanaf 1 september moeten de publieke omroepen gaan betalen voor de programma- gegevens van de HMG-zenders. Rond die tijd heeft HMG ook een eigen rtv-medium gereed, in print, online, of zelfs via sms. Men praat met diverse partijen, zoals Audax en het Belgische Roularta. Dat zegt HMG’s Dick van der Graaf in Adformatie. Zijn bedrijf heeft in alle stilte onlangs ook een eigen Publishing bv opgericht, waarin muziekrechten (van muziek ‘achter’ programma’s) worden ondergebracht. Muziek- en auteursrechten vormen zo’n 4,5 % van de kosten. (Adformatie via Villamedia)

HMG WIL AF VAN DISTRIBUTIEKOSTEN

HMG wil de kabelmaatschappijen het liefst helemaal niet meer betalen voor distributie van zijn zenders, goed voor 2,5% van de kosten. Bij één grote kabelaar is dat onlangs gelukt; HMG betaalt niet meer voor doorgifte, maar draagt in ruil daarvoor bij aan investeringen in digitalisering. Dat zegt HMG’s Dick van der Graaf in Adformatie. Het steekt hem dat de publieken in tegenstellingen tot de commerciëlen niet voor doorgifte hoeven te betalen. (Adformatie via Villamedia)

UITBREIDING KABELDEKKING COUNTRY FM

Country FM is sinds kort ook in Gorinchem en omstreken te ontvangen op 96.0 MHz. Vanaf 2 april zal Country FM ook in Buren, Geldermalsen, Lingewaal, Neerijnen en Tiel te horen zijn. De frequentie aldaar is 100.2 MHz. (hvb)

NET5 WIL “STEVIGE” DAGPROGRAMMERING

De zendtijd die per september op NET5 vrijkomt doordat Kindernet een zender gaat opzetten met Veronica, zal worden opgevuld met programma’s voor vrouwen. SBS wil de dagtelevisie in drie fasen doorvoeren. Eerst het blok van 14 tot 18 uur, daarna komen er programma’s van 12 tot 14 uur en tot slot wordt ook het tijdvak van 7 tot 12 uur ingevuld. Voor de dagprogrammering wil SBS nauw samenwerken met levensmiddelenproducent Unilever. Zo komt er tussen 17 en 18 uur een dagelijks lifestyleprogramma, met als werktitel ‘Life & Beauty’. (o.a. Progr. Raad.nl)

YORIN EN V8 KRIJGEN FACELIFT

De jongerenzenders Yorin (van HMG) en V8 (van SBS) krijgen een facelift. In het reclamevakblad Adformatie zegt HMG-directeur Dick van der Graaf dat Yorin vanaf half augustus wordt “opgepoetst”. Opvallend is dat dit twee weken is voor de start van het nieuwe tv-kanaal van Veronica, Nickelodeon en Kindernet, dat zich ook op jongeren gaat richten. Jongerenzender V8 wil ook restylen, al houdt dat volgens eigenaar SBS geen verband met Veronica. V8 krijgt een nieuwe ‘station identity’ en ook komt er een inhoudelijke impuls. (Adformatie)

RADIO 192 BREIDT KABELDEKKING UIT

Vanaf 1 april zal Radio 192 haar kabeldekking met een groot aantal gemeenten uitbreiden. Het gaat hier onder andere om Almere (91,6 MHz), Apeldoorn (98.6 MHz), Arnhem (101.3 MHz), Ede en Epe (98,6 MHz), Haarlem (102.3 MHz), Leeuwarden e.o (101.5 MHz), Lelystad (91,6 MHz) en Wageningen (98,6 MHz).(hvb)

AKTIE “COLURFUL MOET OP FM” GROOT SUCCES

De actie die afgelopen donderdag van start ging om jou stem in Den Haag te laten horen is een groot succes geworden. Zo groot dat we de actie vervroegd en succesvol kunnen afsluiten. De afgelopen dagen werden er vele honderden e-mails per dag richting Den Haag verzonden.

CAROLINE OP KABEL IN ALMELO EN FRIESLAND

Sinds kort is Radio Caroline te ontvangen in de gemeente Ijsselland en Almerlo (92,1 MHz). Vanaf 2 april zal Radio Caroline ook te horen zijn in Friesland. De frequentie aldaar is 100,3 MHz. (hvb)

REDDINGSPLAN VOOR ONTBIJT TV

Netcoördinator T. van Dijk van Nederland 1 gaat de diverse omroepen in Hilversum vragen om financiële steun voor het ochtendprogramma Ontbijt TV (KRO). Dat heeft KRO-mediadirecteur T. Verlind maandag gezegd. Verleden week maakte de KRO bekend dat het programma moet stoppen, omdat de omroep de kosten niet langer alleen kan dragen. Voordat Verlind het besluit nam om met Ontbijt TV te stoppen, had de omroep in Hilversum ook al naar andere financieringsmogelijkheden gezocht. Toen kreeg Verlind nul op het rekest. Hij vermoedt dat de honderden reacties van kijkers die volgden, hebben geleid tot de actie van netcoördinator Van Dijk. (ANP)

POLAK WEG BIJ ‘RADIO 1 JOURNAAL’

Clairy Polak verlaat de NOS op 1 juni en stopt dus ook met de presentatie van het Radio 1 Journaal. Ze wordt voor de VARA vaste presentatrice van De Ochtenden (ook Radio 1) en zal samen met Cox Habbema het kunstmagazine Ophef en Vertier presenteren. (AD via Villamedia)

ZENDMAST JIRNSUM TONEEL VOOR “X-TREME SKY DIVING”

Beoefenaars van de sport “X-Treme skydiving” zien in de Jirnsumer zendmast te Friesland de nieuwste uitdaging. Naar verluidt werd er afgelopen week reeds een eerste sprong gemaakt. Zondagochtend 10 maart om 08:30 uur was een oplettende buurtbewoner ooggetuige van een tweede sprong met parachute.

KEIZERSTAD OP DE KABEL IN APELDOORN

Sinds deze week is de regionale commerciele omroep KeizerstadFM ook te ontvangen via het UPC-kabelnetwerk in Apeldoorn. De frequentie is 105,4 MHz.

GRONINGER RADIOSPOT VALT IN DE PRIJZEN

Het Groninger reclamebureau HSCG/Ogilvy is in de prijzen gevallen bij de Gouden Loeki Radioverkiezing. De radiocommercial van de koekreep Right Energy is verkozen tot de beste van de maand februari. Het bureau is tevens de laatste winnaar van deze prijs, want de Ster is gestopt met de radioverkiezing. “De spoeling is toch te dun”, aldus een Ster-woordvoerder. Lees verder in het Nieuwsblad van het Noorden.

STADSOMROEP DOETINCHEM KAN STUDIO INRICHTEN

Stadsomroep Doetinchem kan eindelijk een studio inrichten. De Doetinchemse gemeenteraad heeft de omroep een stimuleringssubsidie beschikbaar gesteld van €25.000. De studio komt in het voormalige pand van aannemersbedrijf Rabelink aan de Missetstraat. De omroep kreeg al in juli 2000 een zendmachtiging van het Commissariaat voor de Media. De machtiging was vrijgekomen na het verdwijnen van IJsselstad, dat ook als stadsomroep had gefungeerd, maar nooit echt van de grond was gekomen. Optimaal FM uit Wehl had ook naar de machtiging gedongen, maar het Commissariaat had gekozen voor het lokale Doetinchemse initiatief. De machtiging geldt overigens ook voor de gemeente Hummelo en Keppel

VLAANDEREN: VOORLOPIGE OVEREENKOMST BIJ TELENET

Bij Telenet is een voorlopige overeenkomst bereikt tussen de aandeelhouders over de inbreng van erg nodig kapitaal Telenet had dringend een kapitaals- verhoging om te kunnen blijven draaien, maar de Amerikaanse medeëigenaar Callahan had daarvoor niet voldoende middelen. Voorlopig krijgt Telenet 170 miljoen euro vers geld, 70 miljoen elk van Callahan en Electrabel, 15 miljoen elk van de GIMV en Financial Consortium. De obligaties van Telenet zullen ook omgezet worden in kapitaal, in totaal voor minstens 550 miljoen euro. Callahan boet aan controle in en behoudt nog zo’n 24 % van de aandelen. (VRT txt)

CALLAHAN WIL CASEMA

Het Amerikaanse Callahan Associates heeft zich gemeld als kandidaat-koper voor Casema. In totaal is Nederlands derde kabelbedrijf nog met drie of vier gegadigden in gesprek, zo meldde een woordvoerder gisteren. Casema werd vorig jaar in de etalage gezet door France Telecom, dat het bedrijf eind 1997 voor 1,7 miljard gulden (ruim 770 miljoen euro) had overgenomen van KPN. Sindsdien zijn diverse scenario’s de revue gepasseerd. Zo wordt er al geruime tijd gespeculeerd dat de kabelnetten van Casema (de regio’s Utrecht, Den Haag en Breda) en Essent (onder meer Groningen, Drenthe en Limburg) op de een of andere manier worden samengevoegd. Met zo’n 3 miljoen aansluitingen zou deze combinatie UPC overvleugelen als grootste kabelaar van Nederland.  Ook het Britse NTL werd al eens in verband gebracht met Casema en COLT Telecom liet in januari in deze krant weten met interesse naar het kabelbedrijf te kijken. Callahan is echter de enige naam die wordt bevestigd door Casema. Volgens de zegsman lopen er gesprekken met drie of vier geïnteresseerden en zijn deze nog niet in het afrondende stadium beland. Callahan Associates is geen volslagen onbekende in de Nederlandse kabelwereld. In mei 2000 kaapte het bedrijf al het Vlaamse Telenet voor de neus van UPC weg. Korte tijd later meldde Casema ditzelfde Callahan `een logische partner’ te vinden om geplande overnames mee te helpen financieren.

BRANDSMA NIEUWE CORRESPONDENT NOS IN DUITSLAND

NOS-verslaggever Margriet Brandsma (44) volgt 1 juli Bert Tigchelaar op als correspondent voor het NOS Journaal in Duitsland. Ze is sinds december 1994 in dienst van NOS RTV. Tigchelaar (55) heeft vanaf 1980 in Duitsland gewerkt, eerst voor o.m. de NOS radio, later ook voor het NOS Journaal en voor NOVA. (Villamedia)

FERRES HOOFD DRAMA VARA

Vanaf 1 mei 2002 wordt Frits Ferres, 47 jaar, het nieuwe hoofd Drama, Cultuur en Amusement van de VARA. De omroep was al een tijd op zoek naar iemand voor deze functie. Momenteel is Ferres nog Algemeen Manager van het Lucent Danstheater in Den Haag. (Villamedia)

ID&T RADIO OP DE KABEL IN ALMERE

Vanaf 1 april zal ID&T Radio ook te ontvangen zijn in Almere. De frequentie wordt, net zoals in de rest van Flevoland, 105,4 MHz.

NBC KOOPT NOG DRIE SEIZOENEN WILL AND GRACE

Het Amerikaanse televisiestation NBC heeft zich verzekerd van nog eens drie seizoenen van de comedy Will and Grace. Het station betaalt 4 miljoen dollar per aflevering. Dat meldt het Britse showbizzpersbureau WENN vrijdag. In  Nederland zendt Net 5 de sitcom uit. NBC betaalt sinds 1998 1 miljoen dollar per aflevering van de comedyserie. De nieuwe deal maakt Will and Grace na ER, Friends en Frasier de duurste productie van NBC. De serie won in 2000 drie Emmy Awards. Een jaar later ontving hoofdrolspeler Eric McCormack een Emmy Award voor zijn acteerwerk in Will and Grace. Net 5 hervat in het najaar het vervolg van Will and Grace.