Media kort: mei 2000

UPCTV GEEFT OPDRACHT TOT 750 UUR NIEUWE PROGRAMMA’S

UPCtv geeft opdracht tot meer dan 750 uur nieuwe and originele programma’s voor haar pan Europese kanalen. Vijf productiemaatschappijen zullen starten in Engeland, Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Israël, Spanje en Portugal. De deelnemende bedrijven zijn Full Moon, Cameo Media, Abrahami-Netz, FTA en Bazal. Zij maken programma’s voor de zenders 24×7, Avante en Innergy.

ERWIN VAN DER BLIEK NAAR SLAMFM!

De radiopresentator Erwin van der Bliek gaat vanaf 1 juni programma’s presenteren voor de radiozender SlamFM!, de opvolger van New Dance Radio. Naast Erwin van der Bliek (voorheen o.a. actief bij NoordzeeFM en StadsRadio Rotterdam) zal ook Edith de Doos haar opwachting maken bij SlamFM. Edith was ook actief bij New Dance Radio.

NOZEMA ZET Q-THE BEAT OP ZWAKKERE ZENDER

Zenderexploitatnt Nozema heeft de AM-zender van Q the Beat aan boord van het zendschip de MV Communicator (Almere) uit de lucht gehaald en vervangen door een veel minder krachtig exemplaar dat uitzendt vanaf het zenderpark in Lopik. Waar- schijnlijk heeft het dreigende faillisement van Q the Beat met de beslissing van de Nozema te maken. (o.a. Radiovisie)

NIEUWE UITZENDLOKATIE FRESH102/SUN FM ZOETERMEER IN GEBRUIK GESTELD

CBT heeft donderdag 11 mei een nieuwe uitzendlokatie voor de regionale com- merciele zender Fresh102 en Sun FM in gebruik genomen in het centrum van Zoetermeer. Voorheen maakten Fresh102 en SunFM gebruik van een uitzendlokatie in het Oostelijke deel van Zoetermeer. Door de nieuwe uitzendlokatie wordt het voor Fresh102 mogelijk om het gebied rond groot-Den Haag te bereiken aangezien het nieuwe uitzendpatroon naar het westen is gericht. Voorheen zond Fresh102 uit richting het Oosten van Zuid-Holland.

ENDEMOL NEEMT BELANG 50% IN ZWITSERSE PRODUCENT

Endemol maakte voor beurs bekend dat het een belang van 50% heeft genomen in de Zwitserse televisieproducent Bichsel & Burger Medien. B&B werkt zowel voor de publieke als commercile Duitstalige televisie. Het belang in het snelgroeiende B&B draagt bij aan de winst per aandeel Endemol. De nieuwe bedrijfsnaam wordt B&B Endemol en de andere helft van de aandelen blijft in handen van de oprichters en naamgevers. Zwit- serland is het zestiende land waar Endemol als televisieproducent actief is. (ANP)

DEBAT KABELNOTA UITGESTELD

Het debat over de Kabelnota is op verzoek van de Tweede Kamer opnieuw uitgesteld. Het argument voor uitstel is de noodzaak tot overleg met organisaties in het land. In 1998 was al om de nota gevraagd. Van der Ploeg beloofde hem voor Kerst 1999 in te leveren en dat werd eind maart. Vervolgens werd behandeling opgeschort naar 10 mei. Oorzaak van het uitstel was een te grot verschil van mening tussen de verschillende departementen over de uiteindelijke tekst. ‘Een kwetsie van socialisten contra liberalen’, analyseerde CDA-woordvoerder Joop Atsma. (BM)

PATRICK KICKEN WEG BIJ STENDERS VROEG

Patrick Kicken is met ingang van donderdag gestopt met zijn deelname aan het 3fm-programma ‘Stenders Vroeg’. Reden hiervoor is dat in de praktijk gebleken is dat Patrick’s rol in het programma te klein is om hem voldoening te geven. Wel blijft hij Rob Stenders vervangen in geval van ziekte of verlof. Ook blijft hij zijn programma’s in het weekend voor de TROS presenteren. (nl.media.radio)

CANAL+ MET OMZETSTIJGING IN EERSTE KWARTAAL

De Canal+ Groep heeft bekend gemaakt dat haar omzet over het eerste kwartaal van dit jaar is gestegen tot 927 miljoen Euro. Ten opzichte van 1999 is dit een stijging van 23,6 %. Het omzetcijfer heeft betrekking op geconsolideerde bedrijven, waaronder de Benelux-bedrijven, de Italiaanse en Franse deelnemingen, alsmede de technologische, film- en sporttak van de betaal-tv groep. Canal+ had in Nederland per eind maart 302.690 abonnees op haar premiumkanalen. In totaal telde de Canal+ Groep eind maart 13.980.019 abonnementen (waarvan 6.708.417 in Frankrijk). Internationaal zijn vooral Spanje, Italie en Polen sterke groeimarkten. (BM)

RTL5 ZENDT OEFENDUELS ORANJE UIT

RTL5 zendt de oefenwedstrijden van het Nederlandse elftal in de week voor Euro2000 uit. De zender brengt van 27 mei tot en met 4 juni ook live de duels van Jong Oranje tijdens het Europees Kampioenschap in Slowakije. RTL5 komt in het programma Week van Oranje Magazine met achtergronden, nieuws en samenvattingen rond de wedstrijd van beide elftallen. (ANP)

CASEMA LANCEERT FILMTIME

Casema lanceert Filmtime, de eerste digitale filmdienst die toegankelijk is voor de meeste abonnees van kabelmaatschappij Casema. Abonnees van de kabelexploitant, die in het westen van het land 1.3 miljoen aansluitingen heeft, kunnen de film op een apart kanaal bestellen met de afstandsbediening van een digitale decoder. De kijkprijs is (exclusief abonnementsgeld) 8,50 per film. In de toekomst wordt het ook mogelijk om tv-programma’s naar eigen smaak samen te stellen, zo berichtte het Algemeen Dagblad. (Adfo)

ZILVEREN ROOS VOOR ALL STARS

De serie All Stars van de VARA heeft de Zilveren Roos gewonnen, de hoogste prijs in de categorie sitcoms. Een internationale persjury bekroonde het programma met de persprijs voor meest innovatieve uitzending. All Stars is een coproductie van M&B Films en de VARA. Jean van de Velde is verantwoordelijk voor de regie.

KIJKCIJFERS WEEK 18

In week 18 is het marktaandeel van de publieke omroepen stabiel gebleven. Samen behaalden de publieken een aandeel van 33.7 pct en daarmee bleven Nederland 1, TV2 en Nederland 3 opnieuw achter bij hun doelstelling van 35, 36 pct. In de week van 24 t/m 30 april behaalden de commerciële zenders in het tijdvak 0.00 tot 24.00 uur in de doelgroep 6 jaar en ouder samen een marktaandeel van 48.7 pct, zo blijkt uit het Continu Kijk- onderzoek (CKO), uitgevoerd door Intomart in opdracht van NOS, STER en IP. Nederland 1, TV2 en Nederland 3 haalden achtereenvolgens gemiddelde marktaandelen van 11.4, 14.6 pct en 7.8 pct. Met name Nederland 3 bleef dus ver achter bij de verwachtingen. Gemiddeld marktaandeel van RTL 4 in week 18 was 16.0 pct (1 pct minder dan vorige week), van RTL 5 4.2 pct (bijna 2 pct minder dan vorige week, toen werd de oefeninterland Nederland – Schotland uitgezonden). Veronica deed het slecht in week 18. Het marktaandeel van The Young One daalde van 9 naar 7 pct. SBS 6 bleef stabiel met 10.5 pct, terwijl Net 5 3.5 pct haalde. Fox 8 deed het prima. De zender haalde maar liefst 4.7 pct. Video was goed voor 4.9 pct; de buitenlandse zenders haalden samen 12.8 pct. (NOS)

WIJZIGINGEN IN RAAD VAN BESTUUR ENDEMOL

Bij Endemol Entertainment wordt Hubert Deitmers (37) voorgedragen als lid van de raad van bestuur. Per 1 juni a.s. is hij verantwoordelijk voor het acquisitiebeleid van Endemol en voor corporate development. Daarnaast maakt het vertrek van Joop van den Ende en het feit dat bestuursvoorzitter John de Mol zich nog meer dan voorheen gaat toeleggen op de creatieve ontwikkelingen bij Endemol een herschikking van portefeuilles binnen de raad van bestuur noodzakelijk. Deitmers is sinds begin 1996 bij Endemol werkzaam als directeur van de afdeling participaties & acquisities. Tot er een nieuwe bestuursvoorzitter is gevonden blijft De Mol bestuursvoorzitter. Zittend rvb-lid Aat Schouwenaars wordt benoemd tot chief operating officer; in die functie krijgt hij de verantwoordelijkheid voor alle tv-werkmaat- schappijen binnen Endemol. Alex Oostvogel blijft chief financial officer en krijgt tevens het ICT-beleid van de organisatie onder zich. Ruud Hendriks houdt de distributietak in por- tefeuille en blijft daarnaast verantwoordelijk voor nieuwe media. (ADfo)

VAN DER PLOEG PLEIT VOOR VRIJE VEILING ETHERFREQUENTIES

Staatssecretaris Rick van der Ploeg heeft zaterdag tijdens het Nationale Radiodebat op Business Nieuws Radio gezegd dat hij voorstander is van een vrije veiling van landelijke etherfrequenties voor commerciële radio. Van der Ploeg: “Laat het de markt beslissen. Je moet een objectief en transparant verdelingsmechanisme hanteren waar zo min mogelijk vriendjespolitiek mee is gemoeid. Wij zullen wel veilingvoorwaarden moeten formuleren, om te voorkomen dat je monopolistische gedrochten in het zadel helpt.” Of dan een Nederlandse of buitenlandse partij de etherfrequenties opkoopt, doet er volgens de staatssecretaris niet toe. Van der Ploeg wil uitzonderingen maken voor een commerciële nieuwszender op de FM en vier minderhedenzenders in de grote steden. “Ik vind [een commerciële nieuwszender] belangrijk, omdat dat een goede concurrent kan worden van Radio 1.” (Adformatie)

“NET5 MOET NETTERE VERONICA WORDEN”

In een gesprek op Business Nieuws Radio heeft SBS-directeur Fons van Westerloo gezegd dat ‘het niet onverstandig zou zijn om van Net5 een wat nettere Veronica te maken.” Van Westerloo vertelde tevreden te zijn met de resultaten die Net5 boekt en ontkende van Net5 een zender voor hogeropgeleiden te willen maken. Verder zei Van Westerloo dat gesprekken over (nog nauwere) samenwerking met UPC nog steeds in volle gang zijn. Hij plaatste echter wel een kanttekening bij de sterk expanderende kabelmaatschappij. UPC zou wel erg technologisch gedreven zijn en weinig oog hebben voor inhoud. (adformatie)

1332 KHZ RADIO NATIONAAL ‘S NACHTS OFF AIR

De middengolffrequentie 1332 kHz van Radio Nationaal is niet 24 uur per dag te ontvangen. ‘s Nachts na 12 uur uur wordt de zender uit de lucht gehaald. Het is onduidelijk waarom de zender in de nachtelijke uurtjes niet on-air is.

NATIONALE RADIODEBAT OP BUSINESS NIEUWS RADIO

Radio was nog nooit zo populair als nu. Mensen luisteren meer radio dan dat ze televisie kijken. Maar wat is de toekomst van de nederlandse radio? Betekent de veiling van de etherfrequenties het einde voor de commerciele zenders? Maakt binnenkort iedereen op het internet zijn eigen radio? Deze, en vele andere vragen zullen worden behandeld tijdens het Nationale Radiodebat dat zaterdag 6 mei op Business Nieuws Radio wordt uitgezonden. Gasten in het programma zullen onder andere zijn Staatssecretaris Rick van der Ploeg en Marcel van Dam.

VEEL TV-KIJKEN VERHOOGT RISICO OP ALZHEIMER

Mensen die veel tv-kijken, lopen een meer dan drie keer hoger risico de ziekte van Alzheimer te krijgen, dan mensen die minder tijd voor de buis doorbrengen. Dit blijkt uit wetenschap- pelijk onderzoek dat woensdag (plaatselijke tijd) is gepresenteerd op een bijeenkomst van de Amerikaanse Academie voor Neurologie in San Diego. Uit onderzoek bij 551 ouderen, met een gemiddelde leefitjd van 73, blijkt dat personen met Alzheimer tussen hun 40e en hun 60e minder actief zijn geweest dan mensen die niet aan Alzheimer lijden. Volgens onderzoeker dr. Robert Friedland lijken musiceren, tuinieren, sporten en schaken te helpen tegen Alzheimer. Hij roept de overheid op maatregelen te nemen tegen overmatige tv- consumptie. Alzheimer is een ongeneeslijke hersenaandoening die leidt tot dementie en uiteindelijk tot de dood. (ANP)

HANNEKE GROENTEMAN INTERVIEWT SCHRIJVER ZINGEND

Hanneke Groenteman interviewt zingend de debuterende schrijver Thomas van Aalten. Het interview is dinsdag te zien in het VPRO-programma Waskracht! op Nederland 3. Groenteman zingt het interview op de wijs van Alway look on the bright side of life van Monty Python. Programmamakers Lernert Engelberts en Jorien van Nes hebben diverse tv-genres een muzikaal karakter gegeven. Zo is in Waskracht! bijvoorbeeld ook het gezongen verhaal te zien van een vrouw die uit voorzorg haar eierstokken liet verwijderen. (ANP)

SPAANSE BIG-BROTHER TREKT MEER KIJKERS DAN TOPVOETBAL

Gran Hermano, de Spaanse versie van Big Brother, heeft woensdag meer tv-kijkers getrokken dan de halve finale van de Champions League tussen Real Madrid en Bayern München. Het programma viel samen met het laatste halfuur van de wedstrijd, die gemiddeld 7,59 miljoen kijkers trok. Volgens de Spaanse kijkcijferregistratie is het programma daarmee bovendien op de tweede plaats gekomen van de lijst van meest bekeken programma’s van het jaar. Het best bekeken was de voetbalwedstrijd Real Madrid-Manchester United van 4 april (8,6 miljoen kijkers). Maar op die 4e april werd Gran Hermano nog niet uitgezonden. De verslagen over het afgesloten huis met tien bewoners begonnen pas op 25 april. (ANP)

VERONICA EN HMG KOMEN TOT AKKOORD

Blijkens een persbericht uit Luxemburg zijn de HMG en Veronica tot een akkoord gekomen. De naam Veronica voor zowel radio als televisie blijft tot september 2001 onder hoede van de HMG. Daarna gaat de naam naar de vereniging Veronica terug. HMG neemt het belang van Veronica van 35% in HMG over en Veronica krijgt het belang van 20% in de uitgeverij terug. Volgens het AD ontvangt Veronica bovenop die ruil een bedrag van 100 miljoen gulden. (BM)

VLAANDEREN: 30 FREQUENTIES VOOR COMMERCIELE RADIO’S

De twee commerciële radiostations die in het najaar van start kunnen gaan, krijgen elk meer dan 30 frequenties. Ze zullen moeten uitzenden met een beperkt vermogen en in het centrum van Vlaanderen zo’n 70 % van de luisteraars kunnen bereiken. Het zendcomfort van de VRT-netten wordt volgens Media- minister Van Mechelen slechts licht aangetast en de VRT moet geen frequenties inleveren. Als de commerciële zenders niet in stereo uitzenden, kunnen ze meer mensen bereiken. Wel moeten er nog zendmasten gebouwd worden. Van Mechelen benadrukte dat hij de twee stations in Vlaamse handen wil houden. Ze moeten elk ook een andere eigenaar hebben. (VRT Txt)

“DE MOL” GESELECTEERD VOOR MONTREUX

Het programma “De Mol” is geselecteerd voor het festival van Montreux in de categorie “gameshows”. Presentator Michiel De Vlieger van Woestijnvis vindt het alvast een hele eer dat het programma door de VRt werd ingezonden en dat het door de jury weerhouden werd. De kans dat het programma ook effectief in de prijzen zal vallen, schat hij echter niet erg hoog. Het programma wordt immers beoordeeld op één uitzending. Het festival van Montreux begint donderdag. De prijzen worden maandagavond bekendgemaakt.

TWEEDE MIDDENGOLFFREQUENTIE RADIO NATIONAAL ON-AIR

Sinds woensdag 3 mei is de tweede middengolffrequentie voor Radio Nationaal in de lucht. De zender op 1035 kHz zendt uit met een vermogen van ongeveer 10 kilowatt en staat opgesteld in Hunsel (ten zuid-oosten van Weert) nabij de Belgische grens. Luisteraars in het midden- en westen van Nederland kunnen afstemmen op de 1332 kHz. Momenteel zenden beide middengolfzenders het signaal van Radio Hollands Glorie uit. Vanaf vrijdag 5 mei 14.00 uur zal op de 2 AM-frequenties en de kabelfrequenties van Radio Hollands Glorie het programma te horen zijn van Radio Nationaal.

KABELSTRIJD IN VS VOORBIJ…

De twee grootste media- en entertainmentconcerns van Amerika, Time Warner en Walt Disney, zijn dinsdag een wapenstilstand overeengekomen. Kabelabonnees van Time Warner in New York, Los Angeles en vijf andere grote steden konden maandag en dinsdag overdag geen programma’s ontvangen van TV-zender ABC, een dochterbedrijf van Disney. Dinsdagmiddag kwamen de bedrijven overeen om de uitzending van ABC tot 15 juli voorlopig voort te zetten. Time Warner had liever drie maanden meer onderhandelingstijd gehad. De partijen geven elkaar de schuld voor de onderbreking van de TV-uitzending. Op het kanaal van ABC zagen kijkers een blauw scherm met een mededeling van Time Warner, onder meer eigenaar van CNN: ‘Disney heeft ABC van u afgepakt’. Volgens het kabelbedrijf vroeg Disney te veel geld voor het doorgeven van zijn programma. (o.a. ANP)

ZENDSTATION WERELDOMROEP BONAIRE WEER ON-AIR

Tien dagen na de brand die de dieselgeneratoren voor de zender van Radio Nederland Wereldomroep (RNW) op Bonaire verwoeste, is het zendstation weer in gebruik. Dinsdag konden de uitzendingen alweer worden hervat. De voorlopige generatoren bleken in staat om voldoende energie op te wekken, noodzakelijk voor de twee 250 kiloWatt zware zenders. Hierdoor is het niet langer noodzakelijk dat RNW voor zijn programma’s gebruikt maakt van alternatieve zendlocaties. Deutsche Welle en Radio Vlaanderen International, die beiden zendtijd huren bij RNW, voor hun op Amerika gerichte uitzendingen, zijn eveneens opnieuw te ontvangen in Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika. (RNW)

OVERNAME KABELNET DOOR CASEMA BETEKENT EINDE XS4ALL-DIENSTEN –

XS4ALL biedt haar huidige kabelklanten in Amstelveen kosteloze overstap aan naar een ADSL-abonnement, nu XS4ALL op korte termijn van de kabel afgegooid dreigt te worden. Op 22 maart jongstleden heeft de gemeenteraad besloten om de infrastructuur te verkopen aan Casema. De vele pleidooien van XS4ALL om ten minste meerdere providers toegang te (blijven) geven tot het kabelnet, zijn helaas niet gehonoreerd. Wanadoo, de internetdochter van Casema, krijgt daardoor het monopolie op dienstverlening via het Amstelveense kabelnet. Tijdens de gemeenteraadsvergadering werd zelfs aangekondigd dat Wanadoo de diensten met onmiddellijke ingang zou overnemen van XS4ALL. XS4ALL heeft de afgelopen periode diverse oproepen gedaan aan Casema/Wanadoo om duidelijkheid te bieden over de continuering van de internetdienstverlening, ook naar de klanten toe. Tot op heden zijn echter noch XS4ALL noch de huidige kabelinternetters geinformeerd.  XS4ALL vindt dit onverantwoord, en heeft daarom besloten om het stilzwijgen te doorbreken. Daarom biedt XS4ALL de huidige kabelklanten in Amstelveen -voorzover mogelijk – overstap aan naar een ADSL abonnement bij XS4ALL. Daarbij neemt XS4ALL de installatie- kosten van 650 gulden per aansluiting geheel voor haar rekening. De klanten hebben immers in het verleden al eens fors betaald voor het kabelmodem, en XS4ALL vindt het zeer unfair als zij nu opnieuw zouden moeten investeren om hun aansluiting op de XS4ALL-internetdiensten te behouden.  XS4ALL betreurt het ten zeerste dat zij haar dienst- verlening niet mag voortzetten, temeer omdat de ervaring in de afgelopen twee jaar heeft uitgewezen dat multiple provider access zeer goed mogelijk is op het Amstelveense kabelnet. XS4ALL kan niet garanderen dat ADSL voor iedereen in Amstelveen een alternatief is. Dit is afhankelijk van de locatie ten opzichte van een ADSL-geschikte nummercentrale van KPN Telecom. Klanten kunnen kiezen voor een Basic ADSL abonnement voor 99 gulden all-in per maand met 1 IP-adres of een Fast ADSL abonnement met 4 IP-adressen voor 175 gulden all-in per maand. Het Basic abonnement biedt een downloadsnelheid van 512 kilobit per seconde; het Fast abonnement een downloadsnelheid van 1024 kilobit per seconde. Bij beide abonnementen is de volledige functionaliteit van het huidige XS4ALL-account inbegrepen, waaronder de mogelijkheid om in te bellen via modem, ISDN of WAP.

VS: RUZIE TUSSEN MEDIAGIGANTEN

Miljoenen Amerikanen kunnen geen kabeltelevisie meer kijken als gevolg van een hoog- lopende ruzie tussen mediabedrijf Disney en kabelbedrijf Time Warner Cable. Time Warner Cable, onderdeel van mediabedrijf Time Warner, blokkeert sinds maandag het signaal van nieuwszender ABC, waarvan Disney eigenaar is. In 3,5 miljoen Amerikaanse huishoudens kon daardoor niet naar de populaire programma’s Good Morning America en Who Wants to Be a Millionaire worden gekeken. Onder de getroffen gebieden bevinden zich de grote steden New York, Los Angeles en Philadelphia. Inzet van de ruzie is een langlopend contract over uitzendrechten tussen Time Warner Cable en Disney. Sinds 31 december 1999, de datum waarop het contract afliep, onderhandelen de partijen over een nieuwe overeenkomst. Time Warner Cable zegt dat Disney onredelijke eisen stelt. Disney wil dat het kabelbedrijf Disney Channel opneemt in het basispakket en ook twee nieuwe zenders, Toon Disney (met cartoons) en een zender met uitsluitend soapseries. Time Warner Cable wil wel aan de eisen voldoen, maar vindt dat Disney te veel geld vraagt voor zijn zenders. Disney is laaiend over de blokkade van zijn programma’s door Time Warner Cable. De blokkade valt samen met sweep-season. Dan worden de kijkcijfers vastgesteld en de hoogte van de advertentietarieven. Deze cruciale periode begon afgelopen donderdag en duurt tot 24 mei. Disney had het oude contract met Time Warner Cable tot die datum verlengd om de sweep niet in gevaar te brengen. Disney dreigt nu miljoenen aan inkomsten mis te lopen. ABC begint deze week met vier speciale celebrity-afleveringen van Who Wants to Be a Millionaire. Ook voor Time Warner dreigt schade, aldus The New York Times. Het bedrijf kan klanten van zich vervreemden, juist op een moment dat het gebruik van satellietschotels toeneemt. Bovendien, meent het dagblad, geeft het door deze actie munitie aan critici die menen dat er teveel macht in één bedrijf wordt geconcentreerd als de fusie van Time Warner en internetaanbieder America Online, die begin dit jaar werd bekend- gemaakt, doorgaat. Disney heeft de Federal Communications Commission (FCC) gevraagd om in te grijpen. Volgens het mediabedrijf is het illegaal om een tv-zender van de kabel te halen gedurende de sweep-periode. (NRC)

VLAANDEREN: ALLE EK-WEDSTRIJDEN LIVE OP ‘927 LIVE’

Tijdens het komende Europese voetbalkampioenschap zal de VRT-radio alle wedstrijden rechtstreeks verslaan via de middengolffrequentie AM 927 kHz. Via die frequentie, waarop normaal Radio 1 te horen is, wordt tussen 10 juni en 2 juli elke dag tussen 17 en 23 uur het programma ‘927 Live’ uitgezonden. Daarin zal zowat alles over Euro 2000 aan bod komen. Radio 1 zelf verzorgt in samenwerking met de NOS op de openingsdag een speciale productie en zendt alle wedstrijden van de Rode Duivels, de halve finales en de finale uit. Overigens volgen alle radionetten van de openbare omroep op  hun eigen manier het EK. (VRTtxt)

RADIO DELTA: TOCH ZENDMASTEN IN ZEE

Het is zo goed als zeker dat de Nederlandse Radio Delta voor de kust van Knokke-Heist twee zendmasten in zee mag plaatsen. Frankrijk had zich daartegen verzet, omdat het vreesde dat Radio Delta de Franse radiostations zou verstoren. Maar dat blijkt niet zo te zijn en Frankrijk laat zijn protest varen. Vlaamse en Nederlandse vissers en milieuorganisaties verzetten zich al lang tegen de twee masten van 400 meter hoog. Radio Delta wil volgend jaar met Engelse programma’s beginnen. Het station zal uitzenden over de langegolf. Het richt zich op Groot- Brittannië. (VRTtxt)

STENDERS: PROEFPERIODE TOT SEPTEMBER

3fm-ochtendj Rob Stenders heeft in een interview in de Haagsche Courant nogmaals benadrukt dat hij geen ochtendmens is. “Ik heb veel moeite met het vroege opstaan. Daarom heb ik ook een proefperiode ingesteld tot september. Niet voor het programma maar voor mezelf. Ik weet nog niet of ik dit ga volhouden!”, aldus Stenders.

UPC WIJZIGT FREQUENTIES IN BARNEVELD EO

Op 15 mei voert UPC Nederland in Barneveld, Nijkerk en Hoevelaken nieuwe televisie- en radio- frequenties in. Dit betekent dat vanaf deze datum de televisie- en radiozenders op andere frequenties worden doorgegeven. UPC verzoekt al haar abonnees de televisietoestellen en eventueel de radio’s en videorecorders opnieuw in te stellen. De mogelijkheid bestaat dat, als gevolg van de invoering van de nieuwe televisiefrequenties, sommige huishoudens met een oud televisietoestel een aantal televisiezenders niet meer kunnen ontvangen. Deze zenders, waaronder de regionale en lokale omroep, worden namelijk op de zogenaamde S-band geplaatst. De S-band is door sommige oudere televisietoestellen niet te ontvangen. Televisietoestellen waarop een videorecorder is aangesloten, kunnen de S-band over het algemeen wel ontvangen. Klanten die de S-band zenders niet kunnen ontvangen, kunnen bij UPC gratis een S-band tuner bestellen. Hiervoor wordt een borg van ƒ 75 gevraagd.

NEDERLANDER LUISTERT MEER NAAR DE RADIO

De Nederlander luistert steeds meer naar de radio. Uit onderzoek van het bureau Intomart in de maanden februari en maart blijkt dat de gemiddelde luisteraar van 13 jaar en ouder per dag 3 uur en 16 minuten naar de radio luistert; dat is meer dan in de afgelopen 10 jaar. In 1990, toen Intomart in opdracht van de publieke en commerciële radiostations begon met regelmatig onderzoek naar de luistercijfers, luisterde men dagelijks tussen 7.00 uur en middernacht gemiddeld 2 uur en 45 minuten. Vijf jaar later was dat al toegenomen met 16 minuten. De stijging van de luistertijd is onder meer te danken aan de toename van het aantal landelijke radio- zenders. Tien jaar geleden waren dat er nog vier, nu zijn het er elf. Volgens onder- zoeken van Intomart is radio het populairste medium. Aan de televisie wordt per dag 2 uur en 37 minuten besteed, terwijl internet goed is voor 24 minuten. Ander onderzoek leert dat het lezen van tijdschriften en kranten goed is voor respectievelijk 12 en 22 minuten per dag. (ANP)

MUZIEKZENDER TMF VIERT EERSTE LUSTRUM

De muziekzender TMF viert de hele maand mei haar vijfde verjaardag. Het station bestaat maandag precies vijf jaar. Voor de gelegenheid keert de zeer populaire veejay Fabienne tijdelijk terug. Zij presenteert vanaf 9 mei het live-programma Best of TMF. In de afgelopen jaren heeft het 24-uurs muziekstation met succes de marktpositie van MTV aangevochten met een uitgekiende op jongeren gerichte programmering. Nederlandse artiesten krijgen veel aandacht, net als allerlei uitingen van jongeren- cultuur. Internationale topartiesten als Lenny Kravitz, de Backstreet Boys en Madonna weten de weg naar de studio’s steeds beter te vinden voor interviews en optredens. Inmiddels heeft TMF een kabeldekking van 97 procent en is de jaarlijkse uitreiking van de TMF-awards uitgegroeid tot een binnenlands popfeno- meen. Artiesten als Marco Borsato en Volumia!, maar ook Anouk en zelfs Live komen graag hun prijzen ophalen. (ANP)

KONINGINNEDAGUITZENDING TREKT RUIM TWEE MILJOEN KIJKERS

De NOS-uitzending van het bezoek van koningin Beatrix aan Katwijk en Leiden heeft zaterdag ruim twee miljoen kijkers getrokken. Tweeënhalf miljoen mensen zagen de wandeling van het koninklijk gezelschap en de onverwachte toespraak van Beatrix. Het programma werd gewaardeerd met een 7,5 en had een marktaandeel van 84 procent. Naar het gesprek tussen Maartje van Weegen en de koningin keken vrijdagavond 1,7 miljoen mensen. 1,1, Miljoen mensen stemden zaterdag af op de documentaire De kroon die knelt. Het best gewaardeerde NOS-programma rond  Koninginnedag was het Koninginnedagconcert dat donderdag op tv was. Het kreeg een 7,8. Bijna 300.000 mensen keken er naar. (ANP)

REPORTER NAAR NEDERLAND3

KRO’s Reporter wordt per september 2000 op Nederland 3 uitgezonden. Het is daarmee het eerste programma dat de KRO aan Nederland 3 heeft aangeboden in kader van netoverschrijdende programmering, die de publieke omroep per 1 september realiseert. Reporter gaat een keer per vier weken een uitzending verzorgen op donderdagavond rond 21.00 uur. De andere drie uitzendingen neemt Zembla voor zijn rekening. (ANP)

RADIO HOLLANDS GLORIE VIA 1332KHZ

Sinds maandag 1 mei is via de middengolffrequentie 1332 kHz het programma van Radio Hollands Glorie te horen. Radio Hollands Glorie zal per 5 mei as overgaan in Radio Nationaal. Per die datum zal ook de etherfrequentie 1035 kHz in gebruik worden genomen.

NIEUWE STEUNZENDER VOOR NOORDZEEFM

Broadcast Partners heeft een nieuwe steunzender voor NoordzeeFM in gebruik genomen. De frequentie is 102.4 MHz en de zender staat opgesteld in Terneuzen. De zender zendt uit met 2 kw vermogen en bereikt hiermee Walcheren en Zuid-Beveland. Ook de kanaalstreek in Zeeuwsch- Vlaanderen valt binnen het bereik van de zender. (B vd Berg)

RADIO GOOILAND GAAT VERDER ALS ‘OKAY FM’

Radio Gooiland heeft haar naam met ingang van vandaag veranderd in OkayFM. In verband met een uitbreiding van het zendgebied is gekozen voor de naam OkayFM. OkayFM is met ingang van vandaag te ontvangen in Groot-Amsterdam, Purmerend, Weesp, Zaanstad, Ouder-Amstel, Muiden, het Gooiland en de Vechtstreek. (ANP)

PARASAILERS LANDEN OP DUITS BIG-BROTHER HUIS

Twee Oostenrijkers zijn zaterdagnamiddag met parasails geland op het dak van de Big Brother-gemeenschap in Hürth bij Keulen. Een derde vlieger landde in de tuin van het hermetisch van de buitenwereld afgesloten tv-soapcomplex, zo deelde de politie zondag mee. Het Nederlandse tv-productiebedrijf Endemol heeft tegen de Oosten- rijkers een klacht ingediend wegens huisvredebreuk. Het trio had zich op een nabijgelegen weiland met een lier de lucht in laten trekken. (ANP)

LINTJE VOOR HANS VAN WILLIGENBURG

Radio en tv-maker Hans van Willigenburg is Ridder in de Orde van Oranje-Nassau geworden. Naar verluidt (De Telegraaf) met name voor zijn inzet als tv-personality voor goede doelen als Foster Parents, de Stichting Zonnebloem en de restauratie van het altaar in de Maastrichtse Sint Servaaskerk. Willigenburg presenteert nog steeds Koffietijd bij RTL4. Maria Goos, Officier in de Orde van Oranje-Nassau, werd voor haar televisiewerk bekroond: als mede-auteur van Pleidooi en auteur van Oud Geld. (ANP)

DIANA WOEI WEG BIJ NOS

Diana Woei vertrekt met onmiddellijke ingang als weervrouw bij de NOS. “Wederzijds is besloten om het contract, dat op 1 juni afloopt, niet te verlengen”, zegt een woordvoerder van de NOS, die niet wil zeggen waarom het contract niet wordt verlengd. Woei begon in 1998 bij het NOS Journaal. Daarvoor was zij te zien als weerpresentatrice bij KRO’s Ontbijt TV. Diana Woei wilde haar vertrek niet toelichten: “Aan deze zaak gaat een heel lang verhaal vooraf, maar daar ik ga nu niets over zeggen.” De laatste paar maanden was zij al een stuk minder te zien. (o.a. Telegraaf)

KINKFM TERUG IN ZOETERMEER

Kabelexploitant Casema is haar belofte op het laatste moment nagekomen: KinkFM is per 31 mei weer te ontvangen op het kabelnet van Zoetermeer. Reeds begin april besloot de Zoetermeerse Programmaraad, mede door de protesten van de actiegroep RedKink Zoetermeer! om het vrijgekomen kanaal van ConcertRadio te gebruiken voor de doorgifte van KinKFM. Toen medio mei bleek dat KinKFm nog steeds niet was teruggekeerd op de Zoetermeerse kabel trokken enkele leden van de actiegroep bij Casema aan de bel. Casema beloofde toen om KinkFM voor juni terug te plaatsen. KinkFM is te ontvangen op de kabelfrequentie 98.5 MHz. Tevens is de zender Q the Beat vervangen door de onbekende opvolger met de naam: Colorful Radio.

LORETTA SCHRIJVER VERLAAT RTL-NIEUWS

Loretta Schrijver gaat per 1 september weg bij het RTL Nieuws. De presentatrice was 11 jaar lang, samen met Jeroen Pauw, het gezicht van de nieuwsrubriek. Schrijver laat weten haar loopbaan een andere wending te willen geven en wil daarvoor eerst bij RTL Nieuws stoppen. “Het is een onvoorstelbaar moeilijk besluit voor me geweest, omdat ik het erg naar mij zin heb bij RTL Nieuws. Maar als ik iets anders wil gaan doen, dan moet ik hiermee stoppen.” (o.a. Telegraaf)

EUROPESE PRIJS VOOR RTBF CHARLEROI

Samen met twee andere regionale omroepen -het Franse TV3 uit Nord Pas- de-Calais/ Picardie en het Britse Meridien (Kent)- is RTBF Charleroi door de Europese Commissie bekroond voor de gemeenschappelijke uitzending “De verbannen gehandicapten in België”. Aan de prijs is een bedrag van 5.000 euro (201.700 frank) verbonden. De presentator van het magazine Euro 3, Olivier Brumelot, heeft de prijs in ontvangst genomen. Het magazine onderzocht de massale plaatsing door de Franse autoriteiten van Franse gehandicapten in Belgische homes. (VRTtxt)

COMMISSARIAAT HEEFT KRITIEK OP AANVRAAG DNO

De voorgestelde programmering van De Nieuwe Omroep (DNO) voegt wat onderwerpkeuze betreft weinig toe aan het bestaande aanbod van de publieke omroep. Dat is een van de kanttekeningen die het Commissariaat voor de Media plaatst na toetsing van het beleidsplan van De Nieuwe Omroep aan de Mediawet. De toegevoegde waarde van DNO zou voort kunnen komen uit de strekking van de boodschap die wordt meegegeven en de wijze waarop verslag wordt gedaan. De opmerkingen van het Commissariaat zijn naar staatssecretaris Rick van der Ploeg gestuurd, die binnen acht weken beslist of De Nieuwe Omroep een voorlopige erkenning krijgt en daarmee kan toetreden tot het publieke bestel. (Adformatie)

UPC’S CHELLO PRAAT MET TELEWEST

Internetaanbieder Chello heeft zijn beursgang een week uitgesteld omdat het in gesprek is met het Britse kabelbedrijf Telewest. Dat meldt de Financial Times. De onderhandelingen gaan volgens de Britse zakenkrant over een samenwerking die Chello in staat zou stellen om snel internet te leveren in Groot-Brittannië. Telewest neemt mogelijk een belang in Chello. (NRC)

ENDEMOL DOET OVERNAME IN FRANKRIJK

Endemol heeft een een Franse producent van tv-programma’s overgenomen. Door de inlijving van Hubert Productions is Endemol de nummer drie in de Franse markt. Hubert Productions is onder meer bekend van programma’s waarin een van de directeuren, Vincent Lagaf, presentator is: Bigdil (een verbastering van ‘big deal’) en Drôle de Jeu. Het bedrijf heeft een omzet van f 60 miljoen gulden. (NRC)

“UPC GRIJPT NAAST TELENET”

Het Nederlands-Amerikaanse kabelbedrijf UPC grijpt vrijwel zeker naast de Vlaamse multimedia- en telefoononderneming Telenet. De Vlaamse omroep VRT meldde maandag op basis van ‘goede bronnen’ dat Telenet voor 55 procent in handen zou komen van het Amerikaanse telecombedrijf Callahan, dat al meer investeringen deed in de Europese kabelsector. Een onderhandelingscommissie van Telenet legt binnenkort haar keuze voor aan de belangrijkste aandeelhouders van Telenet, de zogenoemde ‘intercommunales’ van gemeentelijke overheden die de kabelnetwerken bezitten. UPC had met het Britse NTL een gemeenschappelijk bod gedaan op Telenet. Telenet is aantrekkelijk door de dichte bekabeling van Vlaanderen met een glasvezelnetwerk, dat snelle breedbandtoepassingen voor internet mogelijk maakt.

ZENDERS NOORDZEE EN 538 IN ARNHEM STILGEWAAID?

In Arnhem zijn de zenders van Noordzee FM en Radio 538 sinds zondagmiddag gestopt met uitzenden, dit bericht De Radiowereld. Een mogelijke oorzaak is de storm van zondag die over Nederland raasde. Vanuit Zoetermeer wordt gemeld dat de gloednieuwe antennes van FreshFM door de harde wind van zondag nu de andere kant op stralen. (hvb)

MOORD OP JILL DANDO OPGEHELDERD

In Groot-Brittannië lijkt de moord op BBC-journaliste Jill Dando opgehelderd. De verdachte die vorige week werd opgepakt, is officieel beschuldigd van moord op de vrouw. Jill Dando werd vorig jaar voor haar woning neergeschoten. Ze was in Groot-Brittannië erg populair.  Omdat ze ook het misdaadprogramma Crimewatch presenteerde, zocht de politie eerst in het misdaadmilieu. Wat de beweegredenen voor de moord zijn, is nog niet duidelijk. (VRTtxt)

RECLAME CODE COMMISSIE WIJST KLACHT ANTI-ROOK SPOTJES AF

Stivoro (Stichting Volksgezondheid en Roken) mag de spotjes van haar jongerenvoor- lichtingscampagne “….maar ik rook niet” blijven uitzenden. Naar aanleiding van een klacht over agressie heeft de Reclame Code Commissie de spotjes getoetst aan de Nederlandse Reclame Code. De klacht is vervolgens afgewezen, omdat de grenzen van het toelaatbare niet zijn overschreden. Bovendien blijkt uit de setting voldoende dat het niet om de werkelijkheid gaat. Het is de tweede keer dat de Commissie van oordeel is dat de spotjes toelaatbaar zijn. Eerder werd in 1998 een uitspraak gedaan naar aanleiding van een soortgelijke klacht.

1584 AM THE BELLS 1 JUNI VAN START

Op de website van 1584 AM The Bells (voorheen Radio Caroline Nederland) staat vermeld dat dit nieuwe radiostation na maanden van proefdraaien as. donderdag 1 juni, Hemel- vaartsdag, om 15.00 uur van start gaat. De audioverbinding tussen de studio en zender is inmiddels in gebruik genomen. Binnenkort is er meer informatie te vinden op de website over de start van de nieuwe zender: http://www.radiocaroline.nl

GEEN SUBSIDIE MEER VOOR STADSRADIO94

De gemeenteraad van Den Haag geeft voorlopig geen subsidie meer aan de lokale omroep Stadsradio 94. De radiostation is de afgelopen tijd omgeschakeld van een nieuwsstation naar een commercieel klinkend muziekstation. Het commissariaat van de media heeft dit geconstateerd na een onderzoek. De gemeenteraad gaf donderdag- avond wel bijna twee miljoen gulden voor de toegangsradio voor migranten. Met het geld kunnen de studio’s van de omroep worden aangepast aan de eisen van het digitale tijdperk. (RTV west)

REGIOTV UTRECHT BINNENKORT DIGITAAL IN DE ETHER

Om het programma van de nieuwste publieke regionale omroep Nedersticht TV te verspreiden zal Nozema binnenkort een DVB-T zender plaatsen op de zendmast te IJsselstein. Deze zender zal de gehele provincie Utrecht van signaal voorzien. De kabelkopstations kunnen het digitale signaal ontvangen, omzetten en doorgeven via het kabelnet. Nedersticht TV zal de uitzendingen starten op 29 mei aanstaande. De zender zal naar verwachting slechts kort daarvoor operationeel zijn en het programma doorgeven. (o.a Nozema)

BOZE REACTIES OP BOYCOT HUGO WALKER

De Nederlandse voetballiefhebber is laaiend nu blijkt dat voetbalcommentator Hugo Walker niet te horen zal zijn tijdens Euro 2000. Diskjockey Edwin Evers van Radio 538 gaat actie voeren om de verslaggever alsnog op de buis te krijgen. Ook op diverse fansites op internet staan oproepen om boze brieven te sturen naar de NOS en wordt zelfs gesuggereerd om de kantoren van de NOS te gaan bezetten onder het motto “You’ll never Walker alone!” Hugo Walker reageert enthousiast op de steun. “Dat zijn mooie berichten, want na 32 jaar voor de NOS te hebben gewerkt was deze wedstrijd-indeling toch wel een domper.” (Telegraaf)

“RIJK KOOPT INVLOED OP TV”

De rijksoverheid heeft de afgelopen jaren op grote schaal geld betaald aan de publieke en commerciële omroepen in ruil voor bemoeienis met de inhoud van programma’s. Verschillende ministeries, waaronder VROM (Milieu), Economische Zaken (EZ) en Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV), maakten in zes jaar tijd in totaal ƒ14.534.000 over aan de Hilversumse omroepen om daarmee invloed te krijgen op de inhoud van televisie-programma’s. Een en ander blijkt uit de inventarisatie “Coproducties” van de Voorlichtingsraad van de Rijksvoor- lichtingsdienst die op verzoek van dagblad De Telegraaf is gemaakt. De inventarisatie beslaat een periode van zes jaar. Volgens het Commissariaat voor de Media is de sponsoring van televisieprogramma’s bij zowel de publieke als de commerciële omroepen uit de hand gelopen. (o.a. Telegraaf)

TROS TWIJFELT AAN ZENDSCHEMA TV2

De TROS zet grote vraagtekens bij het voorgestelde zendschema van TV2. De omroep vindt dat ze onvoldoende ruimte krijgt om het beoogde marktaandeel van 17 procent te realiseren. In de nieuwe opzet van de publieke omroep, waarbij de drie netten eigen profielen krijgen, moet TV2 de publiekstrekker worden. Maar de TROS vindt dat ze in het voorstel van netcoördinator B. Bremer niet de mogelijkheid krijgt haar mogelijkheden ten volle te benutten om een groot marktaandeel te veroveren. Volgens een woordvoerder van de TROS worden publiekstrekkers als Bananasplit, de TV Show van Ivo Niehe en Vermist in het nieuwe seizoen uitgezonden na een EO-programma. ,,Daar is op zichzelf niets mis mee, maar iedereen weet dat EO-programma’s minder kijkers trekken. Dan is het doorkijkeffect veel kleiner.” (ANP)

BROADCAST PARTNERS EN NOZEMA PRESENTEREN NIEUW FREQUENTIEPLAN

Broadcast Partners en Nozema hebben in opdracht van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat een nieuw frequentieplan voor de FM-band berekend, dat 1 september 2001 geïmplementeerd zou moeten zijn. De twee zendermaatschappijen hebben het nieuwe frequentieplan ontwikkeld als antwoord op het in hun ogen “conservatieve” Zerobase-rapport van TNO dat in 1998 is gepubliceerd. Broadcast Partners constateerde destijds dat het TNO-plan niet alleen te conservatief berekend is, maar tevens dat het praktisch niet eens uitvoerbaar is en vele, belangrijke fouten bevat. Tevens toont het Broadcast Partners rapport een raamwerk voor een nieuw, op moderne technieken en planningsmethodieken gebaseerd frequentieplan. Staatssecretaris De Vries van Verkeer & Waterstaat laat de Tweede Kamer weten, dat TNO inderdaad fouten bevat en kondigt nader onderzoek aan. Broadcast Partners stelt in antwoord hierop een hybride oplossing voor, die bestaat uit een conventionele planning voor publieke omroepen en NSFN-planning (Near-Single Frequency) voor commerciële frequenties. Voorstudies laten zien, dat dit een aanzienlijke hoeveelheid extra frequentieruimte zal opleveren. Broadcast Partners noemt als belangrijke rand- voorwaarde onder andere, dat de beide operators, Nozema en Broadcast Partners samen zouden moeten werken bij het maken van het nieuwe frequentieplan, om het voldoende draagvlak en daarmede een reële kans van slagen te geven. De samenwerking tussen Broadcast Partners en de Nozema komt van de grond en het resultaat is het nieuwe frequentieplan dat begin mei is gepresenteerd.

Inmiddels heeft het kabinet voor scenario 3 van het plan gekozen en dat betekent onder andere een reparatie van de verzorgingstekorten in de netten van Radio 1 en Radio 4, reparatie van verzorgingstekorten in de netten van de publieke regionale omroepen. Reparatie van een aantal problemen van publieke locale omroepen. Zenders in de vier grote steden (publieke locale omroepen; bedoeld voor minderheden)  Zeven commercieel bestemde zendernetten met een publieksbereik van 70 tot 75 % (gemiddeld 73,5 %). Eén commercieel bestemd zendernet met een publieksbereik van 58 %. (CBT/HVB)

NIEUWE MEDIAPROGRAMMA VARA

De VARA is van plan in september te starten met een nieuw mediaprogramma onder de naam De Leugen Regeert. Het programma zal volgens een woordvoerder betrekking hebben op alle media met de nadruk op kranten. Felix Meurders zal het programma gaan presenteren. (HC)

HUGO WALKER NIET ACTIEF TIJDENS EURO 2000

Voetbalcommentator Hugo Walker zal tijdens Euro 2000 niet te horen zijn bij de NOS, dat bericht De Telegraaf in haar editie van donderdag. Walker nam geen genoegen met de twee wedstrijden die hem waren toebedeeld, zijnde Slovenië-Joegoslavië en Roemenië-Engeland. Walker rekent die duels tot de B-categorie en bedankte. Het contract tussen de 67-jarige Walker en Studio Sport loopt einde dit jaar af. Onbekend is of de verslaggever nog in actie zal komen voor de NOS. (NOStt)

PLATEN OP VERZOEK LEVEREN RUIM 620.000 GULDEN OP VOOR ENSCHEDE

De radiostations die dinsdag platen op verzoek draaiden ten bate van de slachtoffers van de explosie in Enschede, hebben ruim 620.000 gulden opgehaald. De actie, onder meer op Radio 3FM, Veronica FM, Noordzee FM, Sky Radio en lokale en regionale zenders, begon om 07.00 uur en duurde tot 19.00 uur. Luisteraars betaalden niet alleen geld om hun favoriete plaat te horen. (ANP)

TON VAN DIJK NETCOORDINATOR NEDERLAND 1

De Raad van Bestuur van de NOS heeft Ton van Dijk benoemd tot netcoordinator van Nederland 1. Van Dijk, die per 1 september aantreedt, volgt Joop Daalmeijer op. Hij wordt op zijn beurt netcoordinator van TV2. Ton van Dijk (38) is momenteel directeur/ hoofdredacteur van AT5, waar hij sinds 1997 actief is na eerder als journalist voor de KRO te hebben gewerkt. Aan hem de taak invulling te geven aan de nieuwe netprofilering, waarop de karakteristieken ‘verdiepend, vertrouwd, cultureel en mensgericht’ van toepassing zijn. (ADformatie)

VLAANDEREN: GEEN MEDIA-DEAL OVER BEELDEN EURO 2000

De VRT en de VTM hebben geen specifiek akkoord gesloten over de televisiebeelden van Euro 2000, het Europees voetbalkampioenschap dat in juni in België en Nederland wordt gespeeld. De lopende, algemene overeenkomst voor het uitwisselen van beelden blijft dus van kracht. Dat betekent dat de VTM slechts drie minuten van de VRT- beelden mag overnemen. De overgenomen beelden mogen in nieuws-en actualiteiten- programma’s van de VTM worden uitgezonden, maar die programma’s mogen pas starten na afloop van de nieuws- of actualiteitenprogramma’s waarin de VRT deze beelden toont. (VRTtxt)

“GROOT LICHT” WINT NOORD-ZUIDTROFEE

Het programma “Groot Licht” is bekroond met de Noord-Zuidtrofee 2000. Die trofee wordt jaarlijks toegekend aan de beste Vlaams-Nederlandse coproductie. “Groot Licht” is een coproductie van VRT-Ketnet, KRO en Bos Bros.  Een jury van acht Nederlandse en Vlaamse mediajournalisten vond “Groot Licht” “de beste vorm van coproductie die momenteel denkbaar is” en noemde het programma “toegankelijk en met een open karakter, waardoor iedereen er met plezier naar kan kijken”. In het programma verklaren Johan Terryn en Ivon Jaspers op een speelse manier moeilijke onderwerpen voor jongeren. (VRT txt)

CANAL+ VERBAASD OVER BOD VOETBALRECHTEN

De berichtgeving deze week in de dagbladen over de voetbalrechten heeft CANAL+ enigszins verbaasd. CANAL+ heeft immers de live-rechten van het eredivisie voetbal tot en met het jaar 2002. Bovendien heeft CANAL+ contractueel het eerste recht op verlenging van deze overeenkomst. Het komend seizoen is CANAL+, overigens ook contractueel vastgelegd, de enige gesprekspartner van de eredivisieclubs. Binnen afzienbare tijd zal CANAL+ van dit recht gebruik maken en met de NV Eredivisie om de tafel gaan om te praten over verlenging van dit bestaande contract. Verder is CANAL+ geïnteresseerd in alle beschikbare internet- en pay-per-view rechten, aldus een persbericht van de abonneezender.

UPC BLAAST OVERNAME SBS AF

UPC blaast de beoogde overname van het mediabedrijf SBS af. Het kabelbedrijf, met ruim acht miljoen  tv-abonnees in heel Europa, wordt daartoe gedwongen door de sterk gedaalde koers van het aandeel. UPC heeft sinds de aankondiging van het bod op SBS op 9 maart driekwart van zijn waarde verloren. Door die koersdaling is het bedrijf niet meer in staat het afgesproken bedrag van ruim 3 miljard euro voor SBS op tafel te leggen. “Wegens de aanhoudende onrust in de financiële markten hebben wij met tegenzin besloten de acquisitie van SBS niet door te zetten”, aldus bestuursvoorzitter M. Schneider in een geschreven verklaring. In reactie op de aankondiging van de prijs waarvoor UPC zijn internetdochter Chello naar de beurs wil brengen, maakte het aandeel afgelopen vrijdag een koersval van 21 procent. Maandag was het aandeel rond het middaguur verder gedaald op de Amsterdamse effectenbeurs, met bijna 5 procent tot iets boven de 20 euro. Ondanks het afketsen van de overname blijft UPC met een belang van 23 procent de grootste aandeelhouder van SBS, in Nederland eigenaar van de tv-zenders SBS6 en Net5. UPC blijft volgens Schneider ook “gecommitteerd aan de allianties die [SBS en UPC] samen hebben opgezet”. Sinds de aankondiging van de overname, geafficheerd als de Europese variant van de Amerikaanse fusie tussen internetaanbieder AOL en uitgeverij Time Warner, was ook het aandeel SBS gedaald, met 22 procent. In de overeenkomst tussen SBS en UPC over de beoogde overname was vastgelegd dat de kabelmaat- schappij de overname zou mogen afblazen als het aandeel zou dalen onder 49 dollar. UPC heeft een periode van agressieve expansie achter de rug waarvoor het bedrijf zich diep in de schulden heeft gestoken. Per eind maart bedroegen de schuld van het bedrijf op lange termijn 5,5 miljard euro. Sommige financieel analisten maken zich bezorgd over de financiële positie van het bedrijf. UPC zelf verklaart echter nog voldoende liquide middelen beschikbaar te hebben. (NRC)

LUISTERCIJFERS MAART/APRIL 2000

Hier volgen de luistercijfers voor de periode maart/april 2000 in marktaandeel in %.

Febr/Maart	Maart/April
 1	Skyradio	15.9	15.1
 2	Radio 3FM	14.5	14.2
 3	Radio 2	9.0	9.1
 4	Radio 10 FM 	8.2	7.9
 5	Radio 1	7.5	7.6
 6	Radio 538 	6.9	7.3
 7	Veronica FM	4.9	5.0
 8	Noordzee FM	4.5	4.9
 9	Classic FM	2.2	2.3
10	Radio 4	1.2	1.2
11	Arrow Classic Rock 	1.3	1.4
12	Radio 5	0.8	0.7
13	Love Radio	0.3	0.4
14	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
--	Regionale Radio	14.1	14.0
--	Overige zenders	8.4	8.8

AMERIKAANS ESPN UIT EUROSPORT

De Amerikaanse sportzender ESPN heeft zijn belang van 33 procent in de Europese sportzender Eurosport verkocht aan de twee andere aandeelhouders, de Franse media- concerns TF1 en Canal+. De Fransen hebben daarvoor 155 miljoen dollar (383 miljoen gulden) betaald. De meerderheid (50,5 procent) is nu in handen van TF1, de rest in handen van Canal+. Eurosport is volgens eigen zeggen te zien in 90 miljoen huishoudens verdeeld over zeventien landen in Europa. (NRC)

KPN TELECOM BRENGT BOD UIT OP MEDIARECHTEN EREDIVISIE-VOETBAL

KPN Telecom heeft een bod uitgebracht op alle mediarechten van de eredivisie voor de komende vijf seizoenen. Het gaathet telecombedrijf daarbij primair om de uitzendrechten voor internet. De tv-rechten wil KPN doorverkopen aan een geinteresseerde zender,waarbij in eerste instantie aan de publieke omroep wordt gedacht. Het is aannemelijk dat er ieder weekeinde een aantal ‘live-duels’ uitgezonden zal gaan worden,waarbij de voorkeur uitgaat naar het open net. KPN heeft bevestigd tussen de f.100 en f.150 miljoen te hebben geboden aan de NV Eredivisie. In het bod ligt besloten dat de competitie de komende vijf jaar zijn naam aan het bedrijf ontleent. (NOS-TT)

VTM VEROORDEELD VOOR VERBORGEN CAMERA

De commerciële zender VTM moet 702.000 frank (17.402 euro) schadevergoeding betalen aan een vrouw uit Mechelen. De vrouw werd na de opnames voor het VTM- programma “Goedele” over mensen die met een miljonair wilden trouwen, gefilmd met een verborgen camera in de bar. De opnames werden uitgezonden zonder haar toestemming. De vrouw nam niet deel aan het debat, ze woonde enkel als publiek de opnames bij. De rechter vond dat VTM “afzonderlijk en uitdrukkelijk haar toestemming had moeten vragen” en dat het commentaar bij de beelden “onkies” was. Daarom legde hij 702.000 frank schadevergoeding op, 1 frank per kijker. (VRT txt)

BELGIE: FRANSTALIGEN WILLEN OVERLEG FREQUENTIES

Mediaminister Corinne De Permentier van de Franse gemeenschap wil met haar Vlaamse collega Dirk van Mechelen overleggen over de verdeling van de 67 radio- frequenties op de FM-band. De Permentier wil niet dat het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) de verdeling van de frequenties coördineert. De Vlamingen hadden daarom gevraagd, maar dat viel bij de Franstaligen niet in goede aarde omdat de twee gemeenschappen volop aan het onderhandelen waren over het frequentieplan. Vrijdag is een ontmoeting gepland op het kabinet van minister Rik Daems. (VRT txt)

UPC OVERWEEGT AFBLAZEN SBS-DEAL

De miljardenovername door kabelaar UPC van Net 5- en SBS 6-eigenaar SBS Broadcasting wordt mogelijk afgeblazen. ‘Gezien de marktcorrectie bekijken we natuurlijk serieus of we door moeten gaan of niet’, zei een UPC-woordvoerster in Londen vrijdag tegen het persbureau Bloomberg. ‘We kunnen ophouden of opnieuw onderhandelen.’ Daarmee stelt UPC voor het eerst dat de overname wellicht niet doorgaat. Nieuwe gesprekken over de voorwaarden waren al eerder geopperd na de klappen die beide bedrijven op de beurs kregen sinds de aankondiging van de overname op 9 maart. UPC leverde sindsdien al bijna driekwart van zijn beurswaarde in, SBS moest 13 procent terug. UPC bood in maart ruim 6 miljard gulden in contanten en aandelen voor SBS, dat programma’s kan leveren voor UPC’s televisiekanalen en internetactiviteiten. De grootste kabelaar van Europa bezit al 23 procent van het radio- en tv-station en doet er volgens sommige analisten verstandig aan het even te houden bij een alliantie in plaats van een overname. Volgens de woordvoerster kan UPC 2,2 miljard gulden besparen door opnieuw te praten met SBS, dat de deal graag wil. Beide bedrijven lijden forse verliezen. UPC maakte afgelopen maandag een verlies bekend over het eerste kwartaal van ruim een miljard gulden. SBS volgde donderdag met een kwartaalverlies van 48,7 miljoen gulden, 15 miljoen meer dan in 1999. Beleggers beginnen zich zorgen te maken over UPC, dat in korte tijd groot werd door een reeks miljardenovernames. De kabelaar heeft inmiddels 15 miljard gulden schuld, internetdochter Chello brengt minder op dan gedacht en de overnamestrategie dreigt doorkruist te worden door de koersval. Friesland Bank-analist J. van Breukelen denkt echter dat UPC het wel redt. Volgens Van Breukelen heeft de kabelaar nog zo’n 700 miljoen euro in kas en kan het ook nog meer lenen bij de banken. ‘Die hebben er nu zelf belang bij dat UPC verder kan en niet in problemen raakt.’ (Volkskrant)

VEILING FM-FREQUENTIES GAAT DOOR

Het kabinet heeft vrijdag, zoals verwacht, besloten dat acht FM-frequentiepaketten begin volgend jaar per opbod worden verkocht. De commerciële radiostations zijn laaiend, want zij voelen zich sterk benadeeld. Datgene wat zij de afgelopen jaren hebben opgebouwd, wordt in een slag van tafel geveegd, luidt de kritiek. “Wij hebben altijd duidelijk gemaakt dat de huidige situatie een tijdelijke was”, zegt staatssecretaris Monique de Vries (VVD) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De commerciëlen zijn vooral woedend, omdat zij de afgelopen jaren veel geld hebben geïnvesteerd in de promotie van hun naam en de daarbij behorende frequentie. “Vergelijk het met een winkel: je huurt een pand voor vijf jaar en bouwt daar een succesvolle winkel op. Als die vijf jaar om zijn, besluit de eigenaar om een andere huurder te zoeken. Dan kun je dus weer mee gaan bieden, of ervoor kiezen dat iemand anders op die locatie een zaak begint. Het is overigens niet gezegd dat een volgende eigenaar die hetzelfde doet net zo goed zal worden. Het gaat ook om voeling met markt”, aldus De Vries. Zij is van mening dat de commerciëlen hun eigen professionaliteit onderschatten, als ze denken dat nieuwe zenders plotseling alle luisteraars inpikken. “Een zender maken is meer dan bepaalde plaatjes draaien en dat weet de consument ook. Als je straks een stukje opschuift op de FM-band, betekent dat niet dat je van vandaag op morgen je luisteraars kwijtraakt. Er zijn genoeg praktijkvoorbeelden uit het verleden die het tegendeel bewijzen.”

ONEERLIJKE VOORSPRONG PUBLIEKE RADIO

Een ander verwijt van de commerciële zenders is dat de publieke omroep een ‘oneerlijke’ voorsprong heeft. De publieken hebben een bereik van 100%, de acht frequentie-pakketten die beschikbaar komen slechts 70%. “Niet zo’n sterk argument, want de commerciëlen hebben nu ook geen landelijke dekking en toch halen ze bijna twee keer zoveel aan reclame-inkomsten binnen dan de publieke radio-omroep.” Over wat de veiling opbrengt wil De Vries niet speculeren. “Dat is aan de markt. De bieders bepalen wat een frequentie waard is.” Enkele honderden miljoenen guldens? “Elke guess is er één.” Ook over de dreiging van de Vereniging van Commerciële Radio om naar de rechter te stappen wil de staatssecretaris geen uitspraak doen. “Ik laat me nooit uit over mogelijke rechtszaken.”

EEN PAKKET VOOR NIEUWSZENDER

Van de acht frequenties is er een gereserveerd voor een commerciële nieuwszender. De Vries: “Het feit dat het nieuws is, is niet voldoende om er een succes van te maken. Dat kan ook sport zijn, het kan muziek zijn, maar een journalist moet altijd een professionele radiomaker zijn. Bovendien worden de concessies afgegeven voor de periode van acht jaar en dat is voldoende tijd om iets moois op te bouwen.” Tevens zal de dubbele dekking van radiozender op de AM en FM niet meer zijn toegestaan. Dit betekent dat Radio 1 en Radio10FM hun middengolffrequenties gaan verliezen. De Vereniging van Commerciële Radio gaat zich nu beraden op gerechtelijke stappen en hoopt dat de kamer het kabinets- voorstel niet goedkeurt. (Telegraaf)

MEER DAN 20 RADIOSTATIONS SLUITEN ZICH AAN BIJ ACTIE VOOR ENSCHEDE

Het aantal deelnemers aan de landelijke radiodag voor Enschede groeit gestaag. Meer dan 20 landelijke en regionale radiozenders en televisiezender TMF ‘veilen’ op dinsdag 23 mei 2000 muziek op de zender. De actie is ten behoeve van de slachtoffers van de ramp in Enschede. De deelnemende stations zijn nu onder meer: TMF, Noordzee FM, Veronica FM, Radio 10 FM, Sky Radio, Radio 538, Radio 3 FM, Radio Rijnmond, Omroep Brabant, Radio Kontakt, Rebecca Radio, Alkmaar Lokaal, Radio Weststellingwerf Centraal, Hot Radio, Midstad FM, Hit Radio Westland, Ridderkerk FM, Twente FM en Radio Hilversum. (nl.media)

“VEILING VAN ACHT FM-PAKKETTEN VOOR COMMERCIELE RADIO”

Volgens bronnen rondom de staatssecretarissen De Vries (Verkeer en Waterstaat) en Van der Ploeg (Media) zullen er acht FM-paketten voor de commerciële radiostations worden geveild. Dit bericht het ANP donderdag. De concessie geldt voor acht jaar en moet uiterlijk in september 2001 ingaan. De commerciële radiostations zijn tegen het nieuwe plan. Zij vinden dat hun belangen worden geschaad. De Vereniging van Commerciële Radiostations spreekt van diefstal. De waarde van een frequentie is volgens haar ontstaan doordat er vele miljoenen aan reclame in is gestoken. Het is nog niet duidelijk of de commerciële zenders bij het bieden voorkeur krijgen op hun huidige frequenties. Ze mogen in elk geval niet meer dan één frequentiepakket kopen. Radio 1 zal van de AM-band verdwijnen omdat het kabinet dubbele distributie (op zowel de FM als de AM) afkeurt. Een van de acht FM-pakketten moet beschikbaar komen aan een commerciële nieuwszender om zo tegenwicht te bieden aan Radio 1. Het kabinet bespreekt vrijdag het voorstel.

VERLIES SBS BROADCASTING HOUDT AAN

Het verliesgevende SBS Broadcasting, het moederbedrijf van de Nederlandse commerciele tv-zenders SBS6 en NET5, is in het eerste kwartaal van dit jaar dieper in de rode cijfers gedoken. Het nettoverlies liep op van zo’n 15 miljoen dollar (33 miljoen gulden) in 1999 tot bijna 20 miljoen dollar. De omzet ging van 87 miljoen dollar naar 96.7 miljoen dollar. (ANP)

NOS DOET RECHTSTREEKS VERSLAG HERDENKING RAMP ENSCHEDE

De NOS doet vrijdag rechtstreeks verslag van de herdenkingstocht en -plechtigheid in Enschede. De tocht begint om 18.45 uur en voert van twee pleinen in Enschede langs het bloemenmonument en de brandweerkazerne naar het Volkspark. In het Volkspark vindt een plechtigheid plaats, met onder meer toespraken van premier Kok en burgemeester Mans. Hierbij wordt opgetreden door het Orkest van het Oosten en het Nationaal Reisopera-koor. De uitzending is vanaf 18.45 te volgen op TV2.  (NOS)

VERONICA RICHT ZICH OP INTERNET TV

Veronica begint geen nieuwe televisiezender, maar richt zich de komende jaren uitsluitend op internettelevisie. De uitzendingen van Veronica op internet beginnen 1 september 2001. Voorzitter J. van der Reijden van de Vereniging Veronica zei dit donderdag voor de EO-radio. Veronica besloot eerder dit jaar de Holland Media Groep, waar ook RTL 4 en 5 inzitten, te verlaten. De partijen kwamen overeen dat de presentatoren en programma’s van Veronica bij HMG blijven, die dan ook gewoon met drie zenders door zal gaan. De Vereniging Veronica zendt tot september volgend jaar geen tv-programma’s meer uit, maar blijft wel doorgaan met onder meer het uitgeven van het omroepblad en haar internetactiviteiten. Daarnaast behoort het radiostation KinkFM tot de vereniging Veronica. (ANP)

KINKFM EIND MEI TERUG OP ZOETERMEERSE KABEL

Eind april besloot de Zoetermeerse Programmaraad om KinkFM terug te plaatsen op het Zoetermeerse kabelnet. KinKFM zou het kanaal gaan vullen van ConcertRadio. Deze klassieke zender is per 1 april gefuseerd met ClassicFM. Tot op heden is echter op het kanaal van ConcertRadio nog steeds ClassicFM te horen. Leden van de actiegroep RedKink Zoetermeer hebben bij navraag bij Casema te horen gekregen dat KinkFM voor eind mei terugkomt op de Zoetermeerse kabel. De reden voor het lang op zich laten wachten van KinKFM is onduidelijk.

CBT: GEEN NIEUWE FREQUENTIES VERONICAFM

Het Veronica-blad bericht deze week dat de commerciele radiozender VeronicaFM binnenkort enkele nieuwe FM-frequenties in gebruik gaat nemen. Het zou gaan om frequenties in onder andere Tilburg, Alkmaar en Apeldoorn. Volgens CBT is er geen sprake van ingebruikname van nieuwe frequenties. “Het gaat hier om door Veronica FM aangevraagde vergunningen, die evenwel niet zijn verleend. Of dat in de toekomst wel zo zal zijn, kan vooralsnog niets zinnigs over gezegd worden. Wij hebben begrepen, dat de betreffende publicatie in het Veronicablad op een abuis (aanvragen verward met vergunningen door de redactie) gebaseerd is, maar niet meer teruggedraaid kon worden.”, aldus een woordvoerder van CBT.

KPN EN TELSTRA IN JOINT-VENTURE VOOR SATELLIETCOMMUNICATIE

KPN en het Australische Telstra richten een joint-venture op voor satellietcommunicatie. De samenwerking krijgt de naam Station 12, en wordt de grootste in de satellietcommunicatie- industrie. De twee telecombedrijven investeren gezamenlijk 145 miljoen dollar in Station 12, met een verdeling van 65-35 in het voordeel van KPN. De nieuwe firma bouwt verder op de aanwezigheid van KPN en Telstra in de satellietcommunicatiemarkt, vorig jaar samen goed voor 24 procent. Door het combineren van de netwerken garandeert Station 12 een mondiale dekking. (Vecai)

SANDER DE HEER NAAR BNN

Met ingang van 1 juli gaat Sander de Heer, thans werkzaam bij Radio 538, naar de publiek omroep BNN. Hij zal daar in het nieuwe seizoen (vanaf september) te horen zijn. (nl.radio)

“UPC HOUDT VAST AAN OVERNAME SBS”

Kabelbedrijf UPC geeft de overname van mediabedrijf SBS nog niet op. Bestuursvoorzitter Mark Schneider van UPC maakte maandag bekend opnieuw te gaan onderhandelen met de televisiezender om een oplossing voor de lage beurskoers van UPC te zoeken. De over- name van SBS, die in maart werd bekendgemaakt, zou aanvankelijk worden afgeblazen op het moment dat de koers van UPC lager dan 49 euro zou worden. De deal, die binnen een twee maanden wordt afgerond, leek niet door te gaan omdat de koers momenteel 31,60 euro bedraagt. “We zullen iets regelen wanneer de oude deal niet werkt”, verklaarde Schneider tijdens een toelichting op de resultaten over het eerste kwartaal. Doordat de overname van SBS grotendeels in aandelen UPC zou worden betaald, zorgt een koersdaling ervoor dat de aanvankelijke opbrengst (ruim 3 miljard euro) voor de huidige eigenaren van SBS sterk tegenvalt. Het alternatief is volgens Schneider dat de koers herstelt. Niemand weet immers, zo stelde hij, wat de koers over dertig tot zestig dagen is. (NRC)

ONDERZOEK KPMG: FUNCTIONEREN PROGRAMMARADEN MOEIZAAM

In Nederland zijn momenteel 48 programmaraden ingesteld, waardoor 445 van de 537 gemeenten in Nederland beschikken over een dergelijke raad. Het merendeel van de programmaraden, wiens taak is de kabelexploitant te adviseren over het wettelijk basis- pakket van 15 televisiezenders en 25 radiozenders, omvatten meer dan één gemeente (uiteenlopend van twee gemeenten tot 50). Van de 48 ingestelde programmaraden zijn er 6 nog in de opstartfase. Dit blijkt uit een rapportage die in opdracht van het Com- missariaat voor de Media is opgesteld door KPMG. De rapportage is een evaluatie van het functioneren van programmaraden. Uit het evaluatie-onderzoek is gebleken dat, hoewel de taak van programmaraden wettelijk verankerd is, het functioneren van deze raden in de praktijk vaak moeizaam is. Program- maraden worstelen vaak met hun taak omdat het voor velen niet duidelijk is binnen welke context zij functioneren. Ook bestaan er grote verschillen tussen de werkwijze van program- maraden onderling en zijn nut en noodzaak van de programmaraden niet altijd duidelijk. Het Commissariaat beveelt de staatssecretaris aan de positie van programmaraden te verduidelijken, zeker omdat in de toekomst persoonlijke keuzen van consumenten voor af te nemen programma’s tot de mogelijkheden zal behoren. Het Commissariaat ziet daarbij twee opties: of een programmaraad als consumentenbescherming met waarborgen direct koppelen aan de kabelexploitant of, in plaats hiervan, de rol van de programmaraad wettelijk versterken. Dit kan bijvoorbeeld door de programmaraden de bevoegdheid te geven over meer dan tenminste 15 zenders te laten adviseren en bevoegheden m.b.t. de samenstelling van pakketten die na invoering van decoders zullen worden geïntroduceerd.  Het Commissariaat vindt dat er een uniforme adviesprocedure voor alle programmaraden moet komen waarin aan alle partijen recht gedaan wordt: met name voor consumenten en programma-aanbieders moeten er duidelijke klacht- en beroepsprocedure komen. Het Commissariaat is bereid op basis van de kabelnota en de evaluatie met betrokkenen hiervoor een model-reglement op te stellen. Het Commissariaat zal de gemeenten die nog geen programmaraad hebben ingesteld nog deze maand verzoeken dit alsnog te doen.

NIEUWE ETHERFREQUENTIES VERONICA FM?

In het Veronica-blad van deze week staat vermeld dat de commerciele muziekzender Veronica FM binnenkort enkele nieuwe etherfrequenties in gebruik gaat nemen. Het zal hierbij gaan om de volgende frequenties 103.8 MHz (Friesland), 103.6 MHz (Tilburg en Alkmaar), 88.2 MHz (Apeldoorn). Tevens zal de zender van VeronicaFM in Vlissingen geschikt worden gemaakt voor ontvangst in een groter deel van Zeeland. (nl.media.radio)

FRESH102 START KABELUITZENDINGEN DEN HAAG/ZOETERMEER

De commerciele regionale zender Fresh102 is gestart met haar kabeluitzendingen in Den Haag (100.8 MHz) en Zoetermeer (105.8 MHz). Fresh102 was sinds maart 2000 al actief op beide kabelnetten met een proefprogramma. Sinds 16 mei is via de kabelfrequenties het reguliere programma van Fresh102 te horen (hvb).

UPC ZIET VERLIES IN EERSTE KWARTAAL OPLOPEN TOT 1 MILJARD

UPC heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het nettoverlies zien oplopen tot ruim ƒ 1 miljard. Dat is ruim zeven keer het verlies dat in de eerste drie maanden van vorig jaar werd geleden. De omzet van het concern steeg het afgelopen kwartaal tot ƒ 441 miljoen. Dat is vergeleken met dezelfde periode vorig jaar een stijging met 197 procent. Ten opzichte van het laatste kwartaal van 1999 is er sprake van een stijging met 16,9 procent. UPC zelf benadrukt dat de financiële resultaten zijn verbeterd vergeleken met de laatste drie maanden van 1999. (o.a. ANP)

ARROW CLASSIC ROCK OP DE KABEL IN BREDA

Met ingang van vrijdag 19 mei wordt het radiopakket in de kabelnetten van Casema in Bavel, Breda, Chaam, Drimmelen, Etten-Leur, Galder, Hooge en Lage Zwaluwe, Made, Moerdijk, Prinsenbeek, Terheijden, Teteringen en Ulvenhout gewijzigd. Aan het radiopakket wordt Arrow Classic Rock Radio toegevoegd op 91,9 MHz. in stereo. Als gevolg van de samenwerking tussen Concert Radio en Classic FM is er een plaats vrijgekomen op de kabel. De frequentie waarop Arrow Classic Rock Radio is te beluisteren is 91,9 MHz. in stereo.