Media kort: mei 2002

LICHTE OMZETSTIJGING SBS BROADCASTING

SBS Broadcasting (eigenaar van SBS6, Net5 en V8) heeft in het eerste kwartaal van 2002 een lichte omzetstijging van 1 procent geboekt en komt uit op 107 miljoen euro. Het nettoverlies kwam uit op bijna 20 miljoen euro, dat was in dezelfde periode vorig jaar nog 26,5 miljoen. Daarin zaten echter nog afschrijvingen die in dit jaar niet zijn gedaan. Vooral in Nederland ging het goed door de toegenomen omzet (met bijna 6 miljoen euro). V8, goed voor bijna 4 miljoen euro extra, droeg daar met name aan bij. (Adformatie)

PRIJS VOOR KRO KLEUTERPROGRAMMA

Het item ‘een taart bakken’ uit het KRO-kleuterprogramma ‘NU is NU’ is bekroond op de jaarlijkse bijeenkomst van kleutertelevisiemakers uit de hele wereld in het Duitse Saarbrucken. Het item werd gekozen als beste in de categorie ‘hoe worden dingen gemaakt’. “Het viel vooral in de smaak doordat de kinderen in het item ongecompliceerd zichzelf kunnen zijn, wat in het KRO-beleid centraal staan. In veel landen worden kinderen nog aan de hand genomen door volwassenen”, zo zegt Jan-Willem Bult van de KRO-jeugdtelevisie.

V8 KRIJGT NIEUWE LOOK EN NIEUW LOGO

Jongerenzender V8 krijgt vanaf 1 juni een nieuw logo, inclusief een nieuwe vormgeving. In de zomermaanden wordt de nieuwe vormgeving geleidelijk verder uitgebouwd. Begin september moet de restyling van V8 voltooid zijn, als het nieuwe Veronica van start gaat. Nu V8 een jaar bestaat – de zender ging op 1 mei 2001 van start – wil eigenaar SBS de zender beter positioneren. V8 wil zich nog sterker richten op mannelijke kijkers van 15 tot 35 jaar. V8 moet ‘lef tonen’ en ‘stoer zijn’, zo beoogt de directie van SBS. (Adformatie)

EXTRA BEVEILIGING VOOR GEBOUWEN AD EN NRC

Bij verschillende gebouwen van het Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad zijn extra veiligheidsmaatregelen genomen. Dat blijkt uit een interne memo van deze PCM-bedrijven. De extra beveiliging geldt voor de hoofdvestiging van beide kranten in de Rotterdamse deelgemeente Prins Alexander, de drukkerij in Rotterdam en een vestiging in Den Haag. Aanleiding hiervoor, zo staat in de memo, is dat de media ,,door sommigen in onze samenleving mede schuldig zijn bevonden aan het overlijden van Pim Fortuyn.”  Bij kranten zijn de afgelopen dagen verschillende bedreigingen binnengekomen, waarin met name het NRC wordt genoemd. (ANP)

VERKIEZINGSUITZENDINGEN BIJ NOS EN RTL4

Zowel de NOS (vanaf 20.50 uur) als RTL 4 (vanaf 20.30 uur) verzorgen morgenavond een avondvullend programma rond de verkiezingsuitslagen. De NOS houdt aan het eind van de avond (op Ned 3) een `formatiegesprek’ van Paul Witteman met de lijsttrekkers van de grootste partijen. De NOS zendt uit vanuit het Tweede Kamergebouw, RTL 4 vanuit het Kurhaus. Presentatoren van RTL Nieuws en Barend, Van Dorp en Jan Mulder ontvangen onder anderen Hans Wiegel (VVD), Ed van Thijn (PvdA) en Hans van den Broek (CDA). Frits Wester duidt de binnenkomende stembusuitslagen. Bij de publieke omroep doet Ferry Mingelen dat. Om 21.00 uur presenteert de NOS een voorlopige prognose van de einduitslag, om 21.45 uur een definitieve. (AD via VillaMedia)

MTV AAST OP VIVA

TV-zender MTV (Viacom) wil de 37% aandelen in de Duitse concurrent Viva overnemen van Universial, EMI en InMotion. Maar MTV is uiteindelijk uit op meer dan de helft. (Villamedia)

ESSENT: GEEN GIRO VIA INFO KANAAL

Kijkers in Groningen en Drenthe hebben dit weekend niet naar wielrennen op de Italiaanse zender Rai Tre kunnen kijken. Essent Kabelcom had beloofd een week lang deze zender door te geven via de servicezender Info tv, “maar de Italianen besloten in tegenstelling tot eerdere afspraken de beelden van de Giro d’Italia gecodeerd uit te zenden”, aldus Essent. De Giro ging zaterdag van start in Groningen; dat was de reden om Rai Tre door te geven. Overigens was Rai Tre de rest van de week wel te zien. Zaterdagochtend was bijvoorbeeld nog een programma te zien met beelden vanaf de Grote Markt (‘Piazza Grande’) in Groningen. De Giro zelf is ook te volgen via Eurosport en VRT.

VLAANDEREN: RADIOPLAN NIET OVERAL POSITIEF ONTHAALD

De beleidsnota ‘Particuliere Radio in Vlaanderen’ van Vlaams mediaminister Dirk Van Mechelen kan niet alle actoren uit het Vlaamse radiolandschap bekoren. Dat bleek tijdens een hoorzitting in de commissie Media van het Vlaams Parlement, waarbij vertegenwoordigers van lokale radiozenders hun grieven op tafel mochten leggen. Zo bleken weinigen het idee van provinciale zenders genegen.

“RUZIE IN LEO KIRCH’S GROOT SCHULDENCIRCUS”

De onttakeling van het media-imperium van Leo Kirch wint aan snelheid nu ook de holdingmaatschappij Taurus op het punt staat surseance van betaling aan te vragen. De gang naar de faillissementsrechter werd onafwendbaar nadat het Britse BSkyB gisteren een vordering van 1,7 miljard euro bij Taurus had neergelegd. De ondergang van Kirch’s conglomeraat van media en filmrechten begon vijf weken geleden toen de belangrijkste dochteronderneming uit het byzantijnse concern, Kirch Media, surseance moest aanvragen. Vorige week volgde Kirch Pay TV, de dochteronderneming die de belangen in betaaltelevisie bundelt. Alleen Kirch Beteiligungen (deelnemingen) blijft vooralsnog uit handen van de curator.

‘LIBERTY DOET BOD OP CABLECOM’

Liberty Media, dat indirect de controle heeft over UPC, wil het Zwitserse Cablecom overnemen van het noodlijdende NTL. Dat meldde de Amerikaanse krant The New York Times gisteren. Cablecom is het grootste kabelbedrijf van Zwitserland en de gesprekken zouden eind april voor het eerst hebben plaatsgevonden. (NRC)

WEDEROM DREIGBRIEF BEZORGD BIJ RTV OOST

Bij RTV Oost in Hengelo is opnieuw een dreigbrief binnengekomen. In de envelop zat een foto van koningin Beatrix met de tekst ‘is dood’. Dinsdag brengt de vorstin een bezoek aan Overijssel. Het bezoek gaat gewoon door. De brief is zaterdag bezorgd, meldde RTV Oost maandag. Vorige week ontving de regionale omroep van Overijssel een brief met drie kogels en een kieslijst waarop de namen van lijsttrekkers waren omcirkeld en het woord ‘dood’ diverse malen was geschreven. Volgens de omroep vertonen de brieven sterke overeenkomsten.

RUUD DE WILD BLIJFT TOT NA VERKIEZINGEN THUIS

3FM-dj Ruud de Wild en zijn medepresentatoren Jeroen Kijk in de Vegte en Sander de Heer hebben besloten in elk geval tot donderdag het BNN-programma Ruuddewild.nl niet te presenteren. Dat heeft zendercoördinator Paul van der Lugt maandag bevestigd. Het programma wordt overgenomen door Edwin Diergaarde, die vorige week ook de presentatie voor zijn rekening nam. (ANP)

GEEN LIJSTTREKKERSDEBAT OP TV

De NOS zendt dinsdagavond geen lijsttrekkersdebat uit. Dat liet een NOS-woordvoerder maandag weten. Het stopzetten van de campagne, als gevolg van de moord op Pim Fortuyn, is daarvan de oorzaak. De NOS heeft tot maandagmorgen met de politieke partijen overlegd om een alternatief te vinden, maar de partijen werden het niet eens en wilden volgens de woordvoerder eigenlijk niet eens over een alternatief praten. (ANP)

KRANTEN ZAGEN OPLAGE DALEN IN 2001

De meeste Nederlandse kranten zagen hun oplage in 2001 dalen. Dat maakte het HOI, Instituut voor Media Auditing, vandaag bekend. Het Algemeen Dagblad (AD) is met 333.047 verspreide exemplaren niet langer de tweede krant van Nederland. Dat is de Volkskrant, met 333.983 exemplaren.

LIGTVOET NIEUWE GENERAL MANAGER BIJ MTV NETWORKS BENELUX

Dan Ligtvoet (38) bekleedt per 1 augustus de functie van general manager/VP van MTV Networks Benelux . Hij vervangt Eric Kearley die sinds 1 november vorig jaar als ad interim-manager opereerde. Ligtvoet wordt verantwoordelijk voor MTV, TMF, Kindernet en Nickelodeon in Nederland en België. De manager in spe is nu nog managing director van de Initiative Media (IM)Group in Nederland. (Adformatie)

NIEUWSNET9 STAAKT UITZENDINGEN

Kabelzender Nieuwsnet9 Televisie stopt vanaf 30 juni met de uitzendingen van kabeltelevisie in Amsterdam, ‘t Gooi en Almere. Dat bevestigt Media Groep West, waarvan Nieuwsnet9 onderdeel is. Reden voor het einde van de kabelzender zijn tegenvallende advertentie-inkomsten. Nieuwsnet9 heeft 590.000 aansluitingen en bestaat al vijftien jaar in Amsterdam. Twee jaar geleden kwamen ‘t Gooi en Almere erbij. Media Groep West is voor 90 procent onderdeel van De Telegraaf Holding en voor 10 procent van UPC (ANP).

HAARLEM: BASISPAKKET KABEL VASTGESTELD

TMF, V8/Fox en Arte vallen vanaf september van dit jaar weg uit het standaardpakket dat door UPC moet worden doorgegeven op de Haarlemse kabel. Dat is het gevolg van een advies van de Haarlemse Programmaraad. Nieuw in dat aanbod zijn Veronica/Kindernet en Animal Planet (een familiezender gehele gewijd aan dieren).

SPECIAL: Tweede Kamer Verkiezingen 2002

Ondanks de dramatische gebeurtenis van vorige week zullen de Tweede- Kamer verkiezingen aanstaande woensdag doorgang vinden. Bij HvB’s Medianieuws vindt u de standpunten van de belangrijkste politieke partijen rondom het onderwerp ‘media’ en ‘publieke omroep’. Hierbij is de Lijst Pim Fortuyn niet opgenomen aangezien er bij deze partij geen duidelijke standpunten over mediakwesties in het partij- programma zijn opgenomen.  

Partij van de Arbeid – “Integratie publieke omroepen”
De PvdA vindt dat het Fonds voor de Nederlandse culturele omroepproducties ook beschikbaar moet zijn voor producten van commerciële omroepen en niet alleen voor de publieke omroepen. Net als bij kranten en kwaliteitstijdschriften is, naast inkomsten uit abonnementen en advertenties, publiek geld nodig om de doelstellingen van het mediabeleid te realiseren. Tevens komen in het verkiezingsprogramma van de partij de volgende citaten voor met betrekking tot de publieke omroep:  “De publieke omroep integreert met behoud van de pluriformiteit die de omroepverenigingen vertegenwoordigen. Zij krijgt de opdracht en de middelen om voorop te lopen bij de digitale en maatschappelijke ontwikkelingen. Te denken is aan interactieve taalcursussen voor nieuwe Nederlanders en de mogelijkheid om thuis te kiezen uit concerten en opvoeringen die via breedband worden uitgezonden.”  “De publieke toegankelijkheid van belangrijke sportieve en culturele evenementen via de media wordt versterkt in de mediawetgeving. Alle geldstromen vanuit de overheid naar sport- en cultuurorganisaties worden nagelopen op de mogelijkheid om publieke toegankelijkheid als voorwaarde voor de financiering op te nemen.”

Socialistische Partij – “één reclamevrije publieke zender”
Bij de publieke omroep moet pluriformiteit belangrijker worden en moeten kijkcijfers en marktaandelen een minder overheersende rol gaan spelen. Het principe van non-commercialiteit op de publieke zenders dient zo veel mogelijk te worden nagestreefd. Reclame en sponsoring zijn verschijnselen die eigenlijk niet thuishoren bij een publieke omroep. Reclame leidt tot kijkcijferfetisjisme en bedreigt de integriteit en de onafhankelijkheid van de publieke omroep. Om te beginnen moet er één reclamevrije publieke zender komen.  

Leefbaar Nederland – “Nieuwszender moet voorrang krijgen”
Het huidige omroepsysteem waarbij vele zendgemachtigden op alle netten uitgewaaierd zijn, moet sterk vereenvoudigd worden. Drie verschillende zendgemachtigden op de drie netten waarborgen de pluriformiteit. De vele en dure functies in de omroepwereld alsmede de vele bestuurs- en overlegorganen moeten gesaneerd worden. De grote besparingen die hierdoor mogelijk zijn worden gebruikt voor kwaliteitsverbetering en een beter nieuwsaanbod. Het met belastinggeld gefinancierde publieke omroepsysteem moet geleid worden naar wat minder van hetzelfde (talkshows, quizzen e.d.) en naar wat meer dat de commerciële omroep niet biedt.  In dit verband is de start van een tv-nieuwszender een prioriteit die niet nog vier jaar kan wachten. In deze tijd van grote en hevige actualiteiten is een journaaluitzending elk uur met directe ingang een korte overgangsmaatregel.  

VVD – “Ruimte voor een moderne publieke omroep”
Uit het verkiezingsprogramma van de VVD blijkt dat deze partij een sterk voorstander is van verdere digitalisering van de kabel. Dit zal de keuzevrijheid van de burgers bevorderen. Tevens vindt de VVD dat de publieke omroep zich nog verder moet gaan onderscheiden van de commerciele zenders. Hierbij is belangrijk dat er niet wordt gekeken naar kijkcijfers maar naar kwaliteit. Daarnaast is de VVD van mening dat de publieke omroep meer aandacht moet gaan besteden aan politieke debatten en parlementaire bijeenkomsten. Hierbij refereert de VVD aan de Amerikaanse zender C-Span.

CDA – “Alle publieke zenders via satelliet”
Alle Nederlandse publieke zenders moeten via de satelliet kunnen worden ontvangen. Voor de landelijke publieke omroep is dit reeds het geval, voor de regionale nog niet. De programma’s dienen ook gratis ter beschikking te worden gesteld aan alle internetproviders die deze programma’s weer aan hun klanten gratis moeten aanbieden. De NOS mag geen staatsomroep worden. De positie en zeggenschap van de leden moet worden versterkt.

D66 – “Geen sponsoring en reclame rond jeugd-tv”
Bij de publieke omroep mogen niet de kijk- en luisterdichtheid centraal staan, maar  kwaliteit en aanbod van programma’s van publiek belang. D66 wil daarom een beperking van reclame-inkomsten bij de publieke omroep. Er komt een verbod op reclame rond jeugdprogramma’s. De huidige sponsoring door de overheid van radio en TV programma’s wordt gestopt. Het daarmee vrijkomende geld komt in een fonds voor maatschappelijke documentaires.  D66 wil een grotere openheid van de publieke omroep en een betere verantwoording over het gebruik van publieke middelen. Programmamakers krijgen wat D66 betreft een meerderheidsstem in de netbesturen. Het stimuleringsfonds culturele omroepproducties werkt goed en moet ook worden opengesteld voor commerciële omroepen.  Het bestaande verzuilde stelsen van de publieke omroep mag niet verder worden uitgebreid, maar moet teruggebracht worden naar een model, waarbij kijk- en luisterdichtheid niet centraal staat. D66 wil de financiering van de publieke omroep via de algemene middelen laten verlopen, zodat de omroep geen directe relatie meer zal hebben met de reclame-inkomsten.  Programmagegevens van publieke omroepen zijn publieke gegevens die iedereen moet kunnen publiceren. Mensen moeten kunnen kiezen welke programma’s en diensten (zoals internet) zij via de kabel willen ontvangen. D66 wil de monopoliepositie van kabelmaatschappijen beëindigen.  

Christenunie “BBC-achtig model wordt afgwezen”
De Christenunie pleit voor een behoud van het omroepbestel: In de samenleving behoort ruimte te zijn voor culturele pluriformiteit en geestelijke vrijheid. Een pluriforme en onafhankelijke pers speelt in het waarborgen daarvan een belangrijke rol.  De omroepverenigingen blijven de basis voor het publieke omroepbestel. De drie publieke tv-zenders en de vijf publieke radiozenders blijven bestaan. Een BBC-achtig model wordt afgewezen. De commerciële omroepen moeten onder het toezicht van het commissariaat voor de media worden gebracht. (Red: Hiermee doelt de CU op RTL4/5)  Reclame verdwijnt in elk geval op zondag van de publieke zenders. Compensatie voor gederfde inkomsten kan worden gefinancierd uit de publieke middelen. De sponsoring van publieke en commerciële omroepen wordt wettelijk geregeld. Kabelexploitanten dienen niet uitsluitend vaste pakketten aan te bieden. De afnemer moet kunnen bepalen op welke combinatie van zenders zijn of haar abonnement berust.  

Groenlinks “Streven naar een ‘moderne’ publieke omroep”
Het publieke mediabestel is in zwaar weer terecht gekomen. Het dreigt onder de voet te worden gelopen door commerciële zenders, in technisch opzicht verdrongen te worden door het internet en verscheurd te worden door interne twisten. Dat vraagt om een toekomstgericht mediabeleid, waarin een sterke, onafhankelijke publieke omroep, landelijk maar ook regionaal en lokaal, wordt veiliggesteld. Een moderne publieke omroep kenmerkt zich door journalistieke onafhankelijkheid, professionele kwaliteit en weergave van verschillende gezichtspunten. Terecht is het publieke bestel met de Concessiewet hervormd van een verzuild systeem van omroepverenigingen naar geprofileerde, op verschillende doelgroepen gerichte publieke netten. De kracht van het publieke bestel zit niet exclusief in kijkcijfers, maar in pluriformiteit en draagvlak.

MARTIN VAN AMERONGEN OVERLEDEN

De hoofdredacteur van De Groene Amsterdammer Martin van Amerongen is zaterdagmorgen in zijn woonplaats Amsterdam overleden. Dat heeft het opinieblad zaterdag bekendgemaakt. Van Amerongen overleed om acht uur in zijn eigen huis. Hij is zestig jaar oud geworden. De Groene is zaterdag juist voor het eerst als dagblad verschenen wegens het 125- jarig bestaan van het weekblad. Tot en met vrijdag komt De Groene Amsterdammer als ochtendkrant uit. In het eerste commentaar wordt gerefereerd aan de moord op Pim Fortuyn, en dat het feestelijke idee om als dagblad te verschijnen daardoor een bijsmaak krijgt. De hoofdredacteur leed al ruim een jaar aan slokdarmkanker. Vorige week vrijdag verslechterde zijn situatie dusdanig dat hij in het ziekenhuis werd opgenomen. ,,Nadat bleek dat men daar niet veel meer voor hem kon betekenen, keerde hij na een paar dagen weer naar huis terug”, aldus Boom.

FRITS WESTER BELAAGD

De RTL Nieuws-verslaggever Frits Wester is donderdagavond bij zijn huis in zijn woonplaats Voorburg door twee onbekende personen geslagen. De politiek redacteur kreeg klappen in zijn nek en op zijn hoofd, bevestigde een woordvoerster van RTL4 vrijdagavond. De daders konden ontkomen. Wester deed aangifte bij de politie. Volgens RTL4 gaat het weer goed met hem en kon hij zijn werk hervatten. Wester heeft geen idee wat het motief van de mishandeling kan zijn geweest, aldus de woordvoerster. (NOStt)

GEMIDDELD 1,5 MILJOEN KIJKERS VOOR UITVAART FORTUYN

Gemiddeld 1,5 miljoen Nederlanders hebben vrijdag naar de rechtstreekse uitzending over de uitvaart van Pim Fortuyn gekeken. Dat blijkt uit kijkcijfers van de NOS. De plechtigheid,die tussen 10.50 uur en 14.10 uur werd uitgezonden op Nederland 2, had een kijkdichtheid van 10,4. Het best bekeken moment van de uitzending was het einde van de reportage toen de genodigden van de eucharistieviering voor de vermoorde lijsttrekker de Laurentius- en Elisabethkathedraal verlieten. Bijna 2 miljoen kijkers waren getuige van dit moment. (NOStt)

OMROEP BRABANT STAAT TV-BEELDEN AF AAN POLITIE

De politie krijgt beelden die Omroep Brabant in Breda heeft gemaakt tijdens een verkiezingsbijeenkomst met Pim Fortuyn. Dat heeft waarnemend hoofdredacteur L. Donders van de regionale zender zaterdag bekendgemaakt. Omroep Brabant maakte de beelden maandag, enkele uren voordat Fortuyn in Hilversum werd vermoord. Tijdens de bijeenkomst van de krant BN/De Stem zouden verscheidene verdachte mensen zijn gesignaleerd, onder wie mogelijk hoofdverdachte Volkert van der G.. De politie wil kijken of op de beelden inderdaad verdachte personen zijn te traceren. (NU.nl)

GEEN BEELDEN GIRO BIJ NOS

De NOS zal dit jaar geen wedstrijdbeelden uitzenden van de Ronde van Italië. De Italiaanse rittenkoers begint zaterdag in Groningen. De NOS is er de afgelopen dagen, in de onderhandelingen met de Italiaanse tv-zender RAI, niet uitgekomen. Overigens zal de NOS wel aandacht besteden aan de Ronde van Italië. Volgens een woordvoerster zal dat gebeuren in de vorm van interviews en achtergrondreportages. De Giro d’Italia is dagelijks wel te volgen op Eurosport en de Belgische televisie VRT. (Telegraaf)

TV-PROGRAMMA HARRY MENS EXTRA BEWAAKT

De tv-opnamen van het programma Business Class van Harry Mens worden zaterdag extra streng bewaakt als gevolg van de aanslag op Pim Fortuyn. De vermoorde lijsttrekker was vaste gast in deze tv-show die wekelijks op zondagmorgen wordt uitgezonden door RTL5. Volgens een RTL-woordvoerster past de maatregel in de serie beveiligingsmaatregelen die ook rond de panden van de Holland Media Groep (HMG), waartoe RTL 5 behoort, in Hilversum zijn getroffen. Direct na de aanslag is daartoe overgegaan. Alle RTL- en Yorin-programma’s waarbij publiek aanwezig is, worden extra bewaakt. Dat geldt ook voor Barend en Van Dorp tijdens hun programma in het Scheveningse Kurhaus. Volgens de RTL-woordvoerster heeft de redactie van Business Class niet overwogen om vanwege de heftige reacties na de dood van Fortuyn het programma een keer niet uit te zenden.(ANP)

BAREND EN VAN DORP BLIJVEN NOG IN KURHAUS

De uitzendingen van het programma ‘Barend & Van Dorp’ blijven tot en met volgende week vrijdag, 17 mei plaatsvinden vanuit het Kurhaus in Scheveningen. Na de dood van Pim Fortuyn zou in eerste instantie tot en met vandaag vanuit het Kurhaus worden uitgezonden. Nu is besloten om ook de volgende week de uitzendingen te laten plaatsvinden vanuit het Kurhaus in plaats van de studio in Hilversum.

KOGELS EN KIESLIJST VERSTUURD NAAR RTV OOST

Bij RTV Oost in Hengelo is vrijdag een brief binnengekomen met een kieslijst voor de Tweede-Kamerverkiezingen en drie kogels. Op de kieslijst zijn lijsttrekkers omcirkeld en staat diverse malen het woord ‘dood’ geschreven. Dat heeft eindredacteur M. Visch van de regionale omroep van Overijssel vrijdag bevestigd. Welke lijsttrekkers precies zijn omcirkeld is niet zichtbaar, omdat de kieslijst is dichtgeniet. Volgens Visch zijn ook kruizen op het papier getekend. Donderdagochtend werd de komst van een ‘bijzondere brief’ telefonisch door een man aangekondigd. Uit welke regio de kieslijst afkomstig is, is niet zichtbaar. De brief wordt overgedragen aan de politie. (ANP/Trouw)

“MEDIA VER VAN PUBLIEK”

Heel wat journalisten, onder wie ook een van NRC Handelsblad, zijn door de demonstranten in Den Haag na de moord op Pim Fortuyn flink uitgescholden. Straatinterviews waren nauwelijks mogelijk. Beleefde vragen werden onderbroken door woede-uitbarsting. Vooral televisiejournalisten werden agressief bejegend. ,,Ze geven de schuld aan de media en vooral de publieke omroep is de gebeten hond”, zei Wouke van Scherrenburg, tv-verslaggeefster voor de camera, nadat ze zich door de mensenmassa’s had geworsteld. Er kwamen op de redactie woedende telefoontjes binnen. In een boze e-mail stond dat de media de demonisering van Pim Fortuyn ,,als moordwapen” hadden gebruikt.

STAND.NL NU OOK INTERACTIEF VIA DIGITALE KABELTELEVISIE

Het radio- en televisieprogramma ‘Stand.nl’ is nu ook interactief beschikbaar via de digitale kabeltelevisiepakketten van Mr. Zap en Casema. Via dit medium wordt de mogelijkheid geboden om 24 uur per dag te kijken naar de laatste aflevering van Stand.nl. Tevens is het mogelijk om mee te stemmen voor de stelling van de dag, het forum te lezen en achtergrondinformatie van het programma te verkrijgen.

KABELBEDRIJF NTL VRAAGT SURSEANCE AAN

NTL Incorporated, de grootste aanbieder van kabeltelevisie in Groot-Brittannië, heeft uitstel van betaling aangevraagd in New York, waar het bedrijf is gevestigd. De stap is onderdeel van een eerder opgesteld reorganisatieplan. NTL, dat 2,8 miljoen abonnees heeft, werd het half april eens met obligatiehouders over het omwisselen van 10,6 miljard dollar (11,6 miljoen euro) aan obligaties in aandelen. Volgens de surseance-aanvraag heeft NTL 16,8 miljard dollar aan activa en 23,4 miljard dollar aan schulden. (NRC)

BSKYB VERKLEINT KWARTAALVERLIES

Het Britse mediaconcern British Sky Broadcasting (BSkyB) heeft in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2001/02 een verlies uit gewone bedrijfsuitoefening geleden van 30,8 miljoen pond sterling (49,3 miljoen euro). Een jaar eerder beliep het verlies nog 111,1 miljoen pond. De vermindering van het verlies was vooral te danken aan de groei van het aantal digitale abonnees, terwijl de bestaande gebruikers meer uitgaven. De omzet van het betaaltv-bedrijf steeg met 15 procent tot 733,5 miljoen pond. (Bloomberg, ANP, NRC)

FUSIE DIGITALE BETAAL-TV IN SPANJE: EINDE LANGE STRIJD

Spanjes twee digitale televisiezenders fuseren tot een nieuwe digitale betaaltelevisie. Hierover werd afgelopen woensdagnacht een akkoord bereikt door uitgeversconcern Prisa en communicatiebedrijf Telefónica. De vorming van het nieuwe digitale televisieplatform betekent een grote politiek-financiële doorbraak en maakt een einde aan een slepende strijd van jaren tussen de twee digitale zenders die beiden slechte resultaten behaalden.Het bereikte akkoord betreft een overneming van het digitale televisiestation Vía Digital (Telefónica) door Canal Satélite Digital (Prisa en Canal Plus). Hierdoor ontstaat een monopolie van een digitaal televisieplatform met 2,7 miljoen abonnees en een gemeenschappelijke omzet die het afgelopen jaar 1,3 miljard euro bedroeg. Het systeem van de digitale betaaltelevisie, waarbij de abonnees de programma’s ontvangen via een satellietschotel en door middel van een codeerkastje, neemt in Spanje deels de plaats in van kabel-tv.

VLAANDEREN: 4FM-AANDEELHOUDERS DIENEN KLACHT IN TEGEN GROOTAERS

Jan Caerts en Dirk Guldemont, stichters en aandeelhouders van 4FM, dienen woensdag klacht in tegen Alain Grootaers wegens laster en eerroof. Aanleiding zijn de uitspraken die Grootaers op 3 mei in het Canvas-programma Terzake deed. Hij verklaarde er dat Caerts en Guldemont zelf het decreet en de uitvoeringsbesluiten geschreven hadden over de toekenning van commerciële radiofrequenties in Vlaanderen. 4FM noemt de uitspraken ,,volstrekt onjuist” en zegt dat Caerts en Guldemont nooit, rechtstreeks of onrechtstreeks, consultancy-opdrachten uitgevoerd hebben voor de Vlaamse regering.

VERONICA NIET IN AMSTERDAM OP DE KABEL

Veronica heeft een gevoelige slag om een plek op de kabel verloren. De Amsterdamse programmaraad heeft besloten om het nieuwe tv-kanaal van Veronica en Kindernet, dat in september van start gaat, niet op de kabel te plaatsen. De raad vindt dat de zender niets toevoegt aan het huidige aanbod. Voor Veronica is dit een tegenslag van jewelste, vooral met het oog op het werven van adverteerders. Dit omdat vrijwel alle reclame- en mediabureaus zijn gehuisvest in de hoofdstad. Ook voor Veronica Radio zien de kansen er niet goed uit; veel programmaraden vinden dat de zender niets toevoegt. (Essent)

COLORFUL GROUP FAILLIET

De Colorful Group BV, de voormalige eigenaar van Colorfull Radio, is failliet verklaard. Dit blijkt uit een uitspraak van de Rechtbank Zwolle. Colorful, dat was gevestigd in Zeewolde, heeft enkele jaren geleden Colorfull Radio opgericht. Daarnaast had de Groep ook de namen Colorful Magazine, Colorful TV en Colorful festival vast laten leggen. Op 10 april jongstleden was er al uitstel van betaling verleend voor het bedrijf. Dit is meestal de fase voor een faillisement. Martin Bosma, directeur van de NRG, geeft aan dat dit faillisement geen gevolgen zal hebben voor de bedrijfsvoering van Colorfull Radio. “Wij hebben niets te maken met de Colorful Group. Vorig jaar hebben wij de activiteiten overgenomen van die Group”.

UPC KOMT WOENSDAG MET KWARTAALCIJFERS

De noodlijdende kabelexploitant UPC presenteert woensdag 15 mei de resultaten over de eerste drie maanden van dit jaar, zo heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt. Dat is opmerkelijk kort na de jaarcijfers die nog geen maand geleden naar buiten kwamen. Op 13 april bleek dat UPC een nettoverlies had geleden van 4,4 miljard euro. Accountant Andersen zei toen te twijfelen aan het voortbestaan van de onderneming. (NU.nl)

RUUD DE WILD BLIJFT LANGER THUIS

3FM-diskjockey Ruud de Wild en zijn medepresentatoren Jeroen Kijk in de Vegte en Sander de Heer hebben besloten ook vrijdag het BNN-programma Ruuddewild.nl niet te presenteren. Dat heeft een woordvoerder van BNN donderdag bevestigd. Het programma wordt overgenomen door Edwin Diergaarde, die ook donderdag de presentatie voor zijn rekening nam. Woensdagmiddag werd er in plaats van de uitzending twee uur non-stop muziek gedraaid. Over wat er na het weekeinde met de presentatie gebeurt, is nog geen besluit genomen. Zendercoördinator Paul van der Lugt: ,,Voor nu is afgesproken dat Ruud thuis blijft en samen met zijn collega’s probeert deze vreselijke gebeurtenis enigszins te verwerken. Wanneer hij terugkomt en of hij terugkomt is nu niet aan de orde.” (ANP)

UITSTEL VAN BETALING VOOR KIRCH PAYTV

KirchPayTV, de betaal-tv-onderneming van het Duitse mediaconcern KirchGruppe, is na een wekenlange overlevingsstrijd toch genoodzaakt uitstel van betaling aan te vragen. Dat heeft een woordvoerder van de KirchGruppe woensdag bevestigd. KirchPayTV, waarin de tv-zender Premiere en de uitzendrechten van de Bundesliga en het WK voetbal in Japan en Zuid-Korea zijn ondergebracht, leed per dag ongeveer 2 miljoen euro verlies. Het betaal-tv-avontuur van mediamagnaat Leo Kirch is daardoor de afgelopen jaren uitgedraaid op een miljardenfiasco.

HENK WESTBROEK STAPT UIT LANDELIJKE POLITIEK

Henk Westbroek stapt uit de landelijke politiek, en mogelijk ook uit de Utrechtse. Westbroek zegt geen zin te hebben in een leven met lijfwachten. Hij is op vakantie, waarna hij besluit over zijn rol bij Leefbaar Utrecht. (NOStt)

PROGRAMMERING NEDERLAND2 OOK DINSDAGAVOND AANGEPAST

De programmering van Nederland 2 is dinsdagavond gewijzigd in verband met de moord op Fortuyn. De actualiteitenrubriek 2Vandaag gaat door tot ongeveer 19.55 uur, gevolgd door Lingo. De programma’s Dierenhospitaal en Voor Alle Fans: Jan Boezeroen worden verschoven naar een andere datum. In Studio 2 (22.40 uur) zijn dinsdag herhalingen te zien van portretten die programmamaker Ivo Niehe van Pim Fortuyn heeft gemaakt. De meest recente is van afgelopen vrijdag, toen Niehe hem opzocht in zijn Italiaanse buitenhuis in de buurt van Venetië. In januari bezocht Niehe hem in zijn huis in Rotterdam. Tijdens dat vraaggesprek sprak Fortuyn uitgebreid over de dood.

MEDEWERKERS 3FM VERWERKEN SAMEN MOORD OP FORTUYN

Een groep medewerkers van radiozender 3FM trekt zich dinsdagmiddag samen met zendercoördinator P. van der Lugt terug om de moord op Pim Fortuyn te verwerken. ,,Vooral de mensen van BNN, die de aanslag van dichtbij meemaakten, hebben het erg zwaar”, zegt Kees Groothuis, woordvoerder van de Raad van Bestuur van de NOS. Waar de groep radiomakers zich terugtrekt is niet bekend, wel dat het de rest van de dag gaat duren. De sfeer bij het radiostation is volgens Groothuis sinds maandagavond teneergeslagen. ,,De collega’s krijgen veel steun, ook van deskundigen van buitenaf, om ze er bovenop te helpen.” Fortuyn was, vlak voordat hij werd neergeschoten, te gast in het radioprogramma van Radio3-diskjockey Ruud de Wild. De makers van het Radio 3FM programma Ruuddewild.nl (BNN) zenden dinsdag wel gewoon uit. De makers besteden veel aandacht aan de dood van Pim Fortuyn, liet een BNN-woordvoerster weten. (ANP)

 

STAGIAIR SPREEKT FORTUYN ALS LAATSTE

Verslaggever in opleiding Filemon Wesselink (23) van BNN United (Radio 1) hield maandagmiddag het laatste interview met Pim Fortuyn. Hij sprak Fortuyn aan toen die uit de studio van 3FM stapte. Wesselink is leerling aan de kunstacademie in Enschede, richting audiovisueel. Hij vertelde de Volkskrant: ‘Ik vroeg Fortuyn of hij niet moe werd van al die journalisten . Ik vond hem er ook heel moe uitzien, met een bezweet hoofd….. Fortuyn antwoordde dat het erbij hoorde. ‘Het is echt topsport’. Na het korte interview was Wesselink getuige van de arrestatie van de vermoedelijke dader van de aanslag op Fortuyn, waarvan hij toen nog niets af wist. (Villamedia)

 

AANSLAG FORTUYN KLUISTERDE NEDERLAND AAN DE BUIS

De aanslag op Pim Fortuyn kluisterde Nederland maandag aan de buis. Op het piekmoment (21.00 uur) tv kijken normaal zo’n zes miljoen mensen, maar maandag waren dat ruim zeven miljoen kijkers. Dat berekende NOS Kijk- en LuisterOnderzoek dinsdag. Niet alleen keken er gemiddeld meer mensen, ze bleven ook langer op om de gebeurtenissen te volgen. Rond 23.30 uur keken nog vijf miljoen belangstellenden: anderhalf tot twee miljoen meer dan op een gewone tv-avond. De meeste mensen volgden het nieuws via Nederland 2 (gemiddeld 2,5 miljoen mensen/ marktaandeel 44 procent). RTL4 en RTL5 haalden een gezamenlijk marktaandeel van 21 procent. (ANP/Trouw/Nieuwsklik)

DIGIRADIO OPGERICHT

Stichting DigiRadio is vandaag opgericht om een snelle invoering van landelijke digitale radio te bevorderen. Daarvoor heeft de stichting een plan aangeboden aan de staatssecretaris van O, C & W. In het plan pleit DigiRadio voor een spoedige uitdeling van de benodigde frequenties, een licentietermijn van 15 jaar en startfinanciering uit opbrengsten van analoge radiofrequenties. Tot de initiatiefnemers behoren onder meer de Nederlandse Vereniging voor landelijke Commerciële Radiostations (NVCR), de netwerkbedrijven Nozema en Broadcast Partners en Youri, aan-bieder van datadiensten. De NOS wordt lid om zo de benodigde afstemming te bereiken tussen de landelijke publieke en de commerciële omroepen. De stichting staat open voor andere partijen die een nuttige bijdrage kunnen en willen leveren aan landelijke digitale radio in Nederland. (Adformatie)

PIM FORTUYN DOODGESCHOTEN VOOR 3FM STUDIO

Pim Fortuyn is kort na 18.00 uur doodgeschoten op het Media-park in Hilversum. Een onbekende man schoot van dichtbij vijf tot zes keer op hem. Hij werd geraakt in het hoofd,de borst en de hals. Medici zijn bijna een uur bezig geweest om hem in leven te houden. Fortuyn werd getroffen toen hij naar zijn auto liep, na een radio-uitzending bij Ruud de Wild op Radio 3FM. Pim Fortuyn was 54 jaar. Kort na de moord werd de verdachte met een wapen opgepakt in de buurt van het Mediapark.De identiteit en het motief van deze “blanke,Nederlandse man” zijn onbekend.In tegenstelling tot eerdere berichten is slechts een man opgepakt. (NOStt)

Pim Fortuyn was vlak voor hij werd vermoord, te gast in het programma Ruuddewild.nl. Tijdens deze twee uur durende uitzending sprak hij openhartig met de DJ’s Ruud, Sander en Jeroen over zijn politieke en persoonlijke opvattingen. Een aantal fragmenten van deze uitzending zijn te beluisteren via de website van 3FM: http://www.3fm.nl. Een paar minuten na afloop van deze uitzending werd Pim Fortuyn met schoten om het leven gebracht.

LEIDING NOS SPORT COMPLEET

Met de aanstelling van regisseur Pim Marks (45) als nieuw adjunct-hoofd Sport van NOS Televisie, is de driekoppige leiding van deze NOS-afdeling compleet. Dat maakte de omroep maandag bekend. Naast Marks hebben Gerard Dielessen (hoofd Sport/hoofdredacteur) en Maarten Nooter (adjunct- hoofdredacteur) zitting in de leiding. Een (adjunct-) hoofd Sport houdt zich bij de NOS bezig met technische kwesties en zaken als uitzendrechten, terwijl een (adjunct-) hoofdredacteur geacht wordt zich het journalistieke en inhoudelijke zaken te bemoeien.

VAN DEN EMSTER IN REDACTIELEIDING RADIO RIJNMOND

Hans van den Emster (56) treedt als adjunct-hoofdredacteur toe tot de redactieleiding van Radio Rijnmond. Dat liet de regionale omroep maandag weten. Van den Emster werkt al sinds 1989 bij Radio Rijnmond als onder meer nieuwslezer en presentator van verscheidene nieuwsprogramma’s. Hij volgt in zijn nieuwe functie Natascha Kuit op. (ANP)

NIEUWE TMF-SITE VERTOONT BEVEILIGINGSPROBLEMEN

De nieuwe website van de muziekzender TMF is niet waterdicht gebleken.  In de nieuwe betaalde dienst, ‘ID’ geheten, was vrij simpel inzage te krijgen in gegevens van geregistreerden. De problemen op de site zijn inmiddels opgelost. De fout werd gemeld door de beveiligingssite Moenen.org. Verschillende mensen ontdekten door ‘creatief te surfen’ dat het mogelijk was om andere profielen te gebruiken met behulp van het veranderen van een bepaalde url. Op die manier kon men de alle gegevens van de gebruiker met het corresponderende id-nummer zien, waaronder het wachtwoord, het telefoonnummer, het adres en de geboortedatum van de gebruiker. Marco van Haren, webmaster van TMF, erkent tegenover Moenen.org dat er een fout zat in de website. “We hebben alle database gevoelige content van de site verwijderd en zijn in goed overleg met een extern audit-bureau de security aan het aanscherpen”, aldus Van Haren. Het onveilige gedeelte is tijdelijk offline gehaald om de problemen te verhelpen. De website van TMF is eerder geplaagd door onveilige componenten toen er ongeveer 100 e-mailadressen en wachtwoorden ontvreemd werden. Ook werd in januari werd de online-Dag Top 5 van TMF gekraakt door twee studenten. Het probleem lag toen bij de hostingsprovider Vuurwerk. (NU.nl / Fokzine)

UPC WIL VAN KABEL ALKMAAR MILJOENEN TERUG

Het Amerikaanse kabelbedrijf UPC ligt in de clinch met de Alkmaarse Kabel over het aankoopbedrag voor het Alkmaarse kabelnet. Dat heeft directeur L. Veldman van de Alkmaarse beheersstichting bevestigd. Volgens hem wil UPC een miljoenenbedrag terug. UPC kocht de Alkmaarse kabel in 2001 voor 49 miljoen euro. Het bestuur  van de stichting Beheer Centrale Antenne Inrichting (CAI) is tot die tijd enig aandeelhouder geweest van de vijf besloten vennootschappen  die zijn overgenomen. Datzelfde bestuur houdt nu toezicht op de besteding van de gelden, die bestemd zijn voor sport, cultuur, recreatie en de verbetering van de leefomgeving in Alkmaar. Dit jaar kwam aan het licht dat bestuursleden in 1995, 1998 en 1999 diverse duurbetaalde reizen hebben gemaakt naar Finland en Amerika. Daarbij werden echtgenotes meegenomen. En alles ging op kosten van de zaak. De gemeente heeft inmiddels gevraagd om een onderzoek naar de vermeende snoepreisjes.

ESSENT BRENGT GIRO TOCH LIVE IN DRENTHE EN GRONINGEN

Essent Kabelcom gaat er vanuit dat ze gewoon wedstrijdbeelden kan doorgeven van de Giro d’Italia. Via de servicezender Info tv zal vanaf maandag gedurende een week de zender RAI TRE te zien zijn in Drenthe en Groningen. Essent Kabelcom zegt de toezegging te hebben dat de noordelijke kijkers niet verstoken zullen blijven van beelden van de Giro, die dit jaar in Groningen start. De uitzending was eerder onzeker, omdat onduidelijk was of de wielerbeelden gecodeerd zouden worden uitgezonden. De ondehandelingen tussen de NOS en de RAI verlopen moeizaam. (Essent)

“OOK THE BAR DREIGT TE MISLUKKEN”

Het reality-programma ‘The Bar’ dreigt op net zo’n mislukking uit te lopen als ‘Star Academy’. Dat programma moest al na korte tijd van de buis verdwijnen, omdat de kijkcijfers fiks tegenvielen. Ook ‘The Bar’, waarin twaalf barkeepers een bar in Rotterdam draaiende moeten houden, is geen succes. Er kijken maar zo’n 200.000 kijkers per aflevering, terwijl de serie elke dag op primetime (21.05 uur) staat geprogrammeerd. Yorin maakt zich voorlopig nog geen zorgen: “Dit programma heeft gewoon wat meer tijd nodig.” (Prograad.nl)

OM EIST WEDEROM BEELDEN VAN RTV OOST

Het Openbaar Ministerie in Almelo eist weer beeldmateriaal op van de regionale zender RTV Oost.Ook nu gaat het om videobanden die gedraaid werden van de rellen tijdens het duel FC Groningen – FC Twente. Volgens een woordvoerder van het OM ontbreken er nog banden.Tot dinsdag a.s krijgt RTV Oost de tijd het ontbrekende materiaal alsnog af te staan. Als dat niet gebeurt wordt bij de rechtbank een nieuw bevel tot uitlevering ingediend. Bij een huiszoeking in de studio’s van RTV Oost nam de politie in maart jl al 229 videobanden in beslag. De rechtbank oordeelde vorige week dat justitie niet onrechtmatig handelde.RTV Oost beraadt zich over de mogelijkheid in cassatie te gaan tegen de uitspraak. (NOStt)

TROS MOET WOL-GELD EERDER UITGEVEN

Het Commissariaat voor de Media wil dat de TROS ongeveer 27 miljoen euro binnen zeven jaar uitgeeft. Het gaat om geld dat de omroep verdiende met de verkoop van aandelen World Online (WOL). De omroep had eerder met de Raad van Bestuur van de NOS afgesproken binnen tien jaar de helft uit te geven aan programma’s en de andere helft in de omroepreserves te laten vloeien. Een TROS-woordvoerder geeft donderdag aan dat het commissariaat niet wilde dat de omroep ,,op het geld ging zitten” dat via het verenigingsgeld is verkregen. De omroep is het principieel niet eens met die beslissing en overweegt een bezwaarprocedure te beginnen bij het commissariaat. (ANP)

MTV SCHUIFT MET DATUM AWARDS

MTV heeft de jaarlijkse uitreiking van haar Video Music Awards vervroegd. Traditioneel is het gala op de eerste donderdag in september. De muziekzender wil voorkomen dat het feest samenvalt met herdenkingen van de terreuraanslagen in de VS op 11 september. MTV wil de Video Music Awards per se uitreiken in New York. Derhalve  is de uitreiking een week verschoven naar donderdag 29 augustus. De muziekzender heeft dat donderdag in een officiële verklaring bekendgemaakt. (ANP)

SBS SLUIT MILJOENENDEAL MET FILMMAATSCHAPPIJEN

SBS Broadcasting, de eigenaar van SBS6, Net5 en V8, heeft een omvangrijke overeenkomst gesloten met de drie Amerikaanse filmproductiemaatschappijen. Daarmee kunnen deze zenders succesvolle films als ‘What women want’ en ‘Legally Blonde’ uitzenden. SBS Broadcasting heeft dat donderdag bekendgemaakt. De miljoenen euro’s kostende deal is gesloten met de filmproductiemaatschappijen MGM, RCV en New Regency/Monarchy.(ANP)

ITV DIGITAL STOPT MET BETAALDE KANALEN

De Britse commerciële zender ITV Digital is woensdag gestopt met het doorgeven van zijn betaalde kanalen. De zender is daartoe verplicht door zijn bewindvoerders. ITV Digital verkeert sinds enkele maanden in grote financiële problemen en de moederbedrijven Granada en Carlton Communications willen geen geld meer steken in de onderneming. ITV Digital geeft nog wel de gratis zenders door, zoals de uitzendingen van de BBC. Op de overige kanalen verontschuldigt het zich aan de kijkers. Voor de digitale uitzendlicenties die ITV bezit worden nu kopers gezocht. Daarbij gaat het om drie licenties. Voor de doorgifte van de gratis kanalen is BBC de grootste kandidaat. De toezichthouder op de Britse commerciële televisie, Independent Television Commission, heeft inmiddels partijen uitgenodigd om een bod uit te brengen. Elke licentie is goed voor achttien kanalen.

TOPMAN UPC LEENT FORS VAN EIGEN BEDRIJF

Bestuursvoorzitter J. Riordan van UPC heeft zijn privé-leningen bij het moederbedrijf van UPC vorig jaar ruim verdubbeld tot 10,3 miljoen euro. De leningen zijn voor ,,bepaalde persoonlijke verplichtingen”. Dat blijkt uit stukken die het bedrijf gisteravond bij de Amerikaanse toezichthouder SEC heeft gedeponeerd. J. Riordan, die vorig jaar september M. Schneider als topman opvolgde, leende in 2000 al 4 miljoen dollar van het moederbedrijf. Vorig jaar leende hij op 29 januari nog eens 1,2 miljoen dollar en op 4 april 3,5 miljoen dollar. Tezamen met de opgebouwde rentevergoeding zijn de leningen gestegen naar 9,3 miljoen dollar (ruim 10 miljoen euro). Alle leningen hebben te maken ,,met bepaalde persoonlijke verplichtingen in relatie tot de verkoop van aandelen UGC of UPC”. (NRC)

MULTIKABEL WIJZIGT TV-PAKKET

Kabelexploitant heeft per 1 mei haar tv-pakket gewijzigd. De tv-zender Cartoon Network is vervangen door Animal Planet. ARTE zal binnenkort te zien zijn op het kanaal van de Duitse zender ARD. Daarnaast zal binnenkort of de Franse zender TF1 of BBC World te zien zijn. Daarnaast zal vanaf 1 september de zender Veronica/Kindernet te zien zijn via Multikabel. Op de radio zal medio mei Radio 192 worden toegevoegd (88,5 MHz) en later dit jaar volgt MagicFM (96,0 MHz)

NIEUWE DAGELIJKSE TALKSHOW OP NEDERLAND 1

De KRO begint op 4 juni met een nieuwe dagelijkse talkshow in de vooravond (behalve maandag), rond 19.00 uur. Het programma gaat de zendtijd opvullen die open blijft tijdens de zomerstop van het NCRV-programma ‘Man bijt hond’. Volgens een woordvoerster van de KRO wordt het een lifestyle-programma met een aantal vaste onderdelen, waaronder een ‘Gast van de dag’. Wie tekenen voor de duo-presentatie van het programma is nog niet bekend, evenals de naam. De KRO maakt in totaal 57 afleveringen, daarna komt ‘Man bijt hond’ weer terug. (Telegraaf / Crazy Life)

RADIOSTILTE BIJ VEEL AMERIKAANSE ‘WEBRADIO’S’

Enkele honderden webradiostations in Amerika hebben voor vandaag een radiostilte aangekondigd. De actie is een protest tegen vergoedingen die de radiostations vanaf eind mei moeten gaan betalen. De Copyright Royalty Arbitration Panel (CARP) voert per 21 mei een vergoeding in waarbij radiostations die via internet te beluisteren zijn, een bepaald percentage moeten gaan betalen per luisteraar per plaat.  Hoe meer muziek er gedraaid wordt, en hoe meer luisteraars een station op internet heeft, hoe hoger de vergoeding. Voor een middelgroot radiostation komt het al gauw neer op een bedrag van 9000 dollar per maand, zo heeft een woordvoerder van de Radio and Internet Newsletter uitgerekend. De radiostilte zal bij de meeste zenders de hele dag duren. (NU.nl)

BANKEN GEVEN UPC VEERTIEN DAGEN EXTRA

De banken geven kabelexploitant UPC veertien dagen extra om aan zijn renteverplichtingen te voldoen. Dit meldt het Financieele Dagblad. UPC moet eigenlijk op 3 juni 113 miljoen euro betalen. De banken verlenen uitstel omdat het bedrijf vorderingen maakt in de onderhandeling met obligatiehouders over een sanering van de schuld. Onderdeel van dat plan is het verzoek om 7,5 miljard aan schuldpapieren om te ruilen voor aandelen in het bedrijf. UPC zegt overigens voldoende geld in kas te hebben om de rente te betalen. De banken hebben sinds begin maart met UPC de afspraak vooralsnog een krediet van 4 miljard euro niet op te eisen. Dit akkoord is nu met twee weken verlengd. De banken hebben het recht de leningen, waarvan 3,2 miljard euro is opgenomen, terug te vorderen, als UPC bij andere leningen in gebreke zou blijven. (Aut.Gids)

VARA-PERSONEEL TEGEN SCHRAPPEN UITZENDINGEN 747AM

Het personeel en de ondernemingsraad van de VARA verzetten zich tegen het bestuursplan om de VARA-uitzendingen op 747 AM te schrappen. Beide verwijten het bestuur onnodig onrust te zaaien. Bovendien zijn het personeel en de or boos dat de VARA het personeel heeft verzwegen dat de VARA afspraken heeft gemaakt dat 747 AM tot april 2004 de kans zou krijgen om zich te bewijzen. Het VARA-bestuur ontkent deze afspraak. Volgens de NOS bestaat deze afspraak wel degelijk, en kan de VARA er helemaal niet uit stappen. De or is het hiermee eens.

ZEROBASE: NOZEMA ROND WERKZAAMHEDEN WIERINGERMEER AF

De mast in Wieringermeer wordt in het kader van de FM herindeling aangepast. Voorheen zaten Radio 1, 2, 3, 4 en regionaal Radio Noord-Holland op een antenne van 10 lagen. In de nieuwe situatie gaan Radio 1, 2 en 3 naar een eigen antenne. Van de 10-antennelagen worden 4 gedemonteerd en daarvoor in de plaats komen 4 (log-per antennes) antennelagen.

HPR: VERONICA-TV NIET IN DEN HAAG OP DE KABEL

Veronica-tv komt voorlopig niet op de Haagse kabel. Veronica wil in het najaar een tv-zender starten op een eigen kanaal in samenwerking met Kindernet. De Haagse Programmaraad geeft aan dat er geen ruimte is voor deze nieuwe zender op het Haagse kabelnet. Veronica is nu enkele uren per week te zien, als onderdeel van de programmering van clipzender TMF. Eerder deze maand werd bekend dat Veronica ook in Amsterdam geen plek op de kabel krijgt. (hvb)

ID&T RADIO IN HARDERWIJK OP DE KABEL

De commerciele dance-zender ID&T Radio is met ingang van vandaag ook te ontvangen via het kabelnetwerk van Harderwijk. De frequentie van ID&T-Radio in Harderwijk is 104.1 MHz. (hvb)

UDONDEK STOPT MET GET THE PICTURE

KRO-presentatrice Paula Udondek stopt met ‘Get the Picture’. Haar werk wordt in september overgenomen door AVRO-gezicht Lucille Werner. Vanaf januari 2003 stopt de quiz als coproductie en gaat de AVRO alleen verder. Het is de bedoeling dat de opzet van de dagelijkse quiz, die steevast zo’n 600.000 kijkers trekt, iets aangepast en opgefrist wordt. Paula Udondek blijft wel werkzaam voor de KRO. Zo neemt ze in elk geval de presentatie van het meezingprogramma ‘De Notenclub’ voor haar rekening.

RÖMER WEG BIJ KRO

KRO’s hoofd tv-amusement Bart Römer (44) gaat weg bij die omroep na onenigheid met mediadirecteur Ton Verlind. Beide leidinggevenden zijn het niet eens over de wijze waarop de verschillende afdelingen moeten worden aangestuurd. Römer vertrekt om die reden per 15 augustus. Volgens de KRO is de beslissing in goed overleg genomen. Römer blijft tot het eind van het jaar nog wel aan als adviseur voor enkele projecten. (ANP/Trouw)

RON BISSCHOP VERRUILT KINK FM VOOR RADIO 192

Vanaf zaterdag 1 juni is Ron Bisschop te beluisteren op Radio192. Bisschop begon zijn carrière bij de zeezender Mi Amigo als DJ. Via zenders als Radio 10, Veronica, TalkRadio en Kink FM zit hij nu onder andere bij Business Nieuws Radio. Bij Radio 192 zet Bisschop zijn DJ carrière voort. In zijn zaterdagmiddagprogramma tussen 17.00 en 19.00 uur draait Ron de beste oldies uit de jaren 60 en 70, afgewisseld met de betere rockmuziek.

“DUITSERS STEMMEN AF OP NOS VOOR WK-VOETBAL”

De NOS gaat de komende maand vermoedelijk veel extra kijkers trekken. Miljoenen Duitsers zijn namelijk aangewezen op buitenlandse tv-stations voor beelden van het WK voetbal. In Duitsland heeft de betaalzender Premiere TV de live-rechten op het WK. Lang niet alle Oosterburen hebben zin om speciaal voor het WK een duur abonnement op deze zender te nemen. Ze zoeken daarom massaal buitenlandse zenders op hun antenne. De NOS is een alternatief. De NOS zendt bijna alle wedstrijden live uitzendt. (Prograad.nl)

KESTING EN VARA UIT ELKAAR

Presentator Hans Kesting (41) en de VARA zijn uit elkaar. De kijkcijfers van zijn Hans Kesting Show waren zo laag dat de omroep een andere opzet wilde. Daarover konden de partijen geen overeenstemming bereiken, aldus een woordvoerder van de omroep donderdag. ,,Het programma is niet geworden wat er van verwacht werd. De kijkcijfers waren behoorlijk aan de lage kant”, aldus de woordvoerder. ,,In de evaluatiegsprekken kwamen wij niet op hetzelfde uit en is besloten de samenwerking te stoppen.”

SBS WIL STOPPEN MET ‘HET NIEUWS’

SBS6 wil af van haar nieuwsrubriek. Dat zegt SBS-directeur Fons van Westerloo in KRO Studio. “We gaan een rubriek maken waar we toch wat meer aan actualiteiten gaan doen dan aan echt nieuws.” ‘ Het Nieuws’ verdwijnt dan, mogelijk vanaf dit najaar. “We zoeken vooral journalisten die het nieuws ook wat beter kunnen duiden”, aldus Van Westerloo. “Het moet een reden zijn om, zoals dat bij ‘Hart van Nederland’ allang het geval is, naar het nieuws te kijken”. Van Westerloo zegt ook nog steeds te studeren op een late-night talkshow.

VARA STOPT MEDEWERKING AAN 747AM

De VARA wil het komende seizoen geen programma’s meer aanleveren voor 747 AM, het voormalige Radio 5. Dat heeft zendercoördinator J. Westerhof woensdag bevestigd. De VARA trekt haar prgramma’s terug omdat de omroep vindt dat er te weinig mensen naar de zender luisteren. Westerhof betreurt de beslissing van de VARA en vindt bovendien dat de omroep nogal vroeg is met haar beslissing. ,We hebben omroepbreed afspraken gemaakt waarin staat dat we 747 AM drie jaar de tijd zouden geven. De VARA zegt nu eenzijdig de samenwerking op”, aldus Westerhof. Binnenkort buigt de Raad van Bestuur van de NOS zich over de kwestie. (ANP)

NIEUWE TALKSHOWS BIJ KRO-TV

De KRO-tv begint twee nieuwe talkshows en herlanceert een derde: “In de schaduw van het nieuws” (Hoe blijf je als overlevende van een ramp staande, kun je de moordenaar van je ouders vergeven?), “Terrazzo” (frisse zomertalk met een knipoog, waarin elke dag een nieuwe gast wordt geportretteerd over zijn of haar lifestyle) en “Vurige tongen” (4 gasten over de 7 hoofdzonden). (Villamedia)

VERONICA BEGINT BELACTIE

Veronica (VOO) wil niet alleen met tv op de UPC-kabel, ook voor een eigen radiozender lobbyt de omroep-zonder-medium erop los. Daarom hangen er in de hoofdstad posters waarin Veronica haar achterban oproept naar kabelaar UPC te bellen voor de nodige zachte pressie. De actie heeft opvallend genoeg geen telefoontjes maar wel bijna 30.000 reacties op internet opgeleverd. Desalniettemin schat Hans van der Veen, communicatiedirecteur van Veronica, de kansen van VOO-radio hoog in. ‘We onderscheiden ons doordat we 24 uur non-stop muziek willen brengen. Dat is er nog niet.’ Radiozender Kink FM, dat ook onder Veronica valt, zit wel al op de kabel. De omroep is nog met UPC in gesprek over een plek op de tv-kabel. (Adformatie)

VERDACHTE DREIGBRIEVEN RTV OOST LANGER VAST

De 42-jarige verdachte van het versturen van dreigbrieven aan RTV Oost blijft in voorlopige hechtenis. Dat heeft de raadkamer van de rechtbank in Almelo woensdag beslist. De hechtenis van de Almeloër is verlengd met dertig dagen. Hij moet een persoonlijkheidsonderzoek ondergaan. Volgens een woordvoerster van justitie lijkt de man alleen te hebben geopereerd. De 35-jarige man uit Almelo die eerder werd verdacht, werd zaterdag 18 mei op vrije voeten gesteld. (NU.nl)

IJSSELSTEIN HOUDT VAST AAN STOP ETHER-UITZENDINGEN KANAAL9

De gemeente IJsselstein wil de uitzendingen van de regionale televisiezender Kanaal 9 niet gedogen. Zendermaatschappij Nozema krijgt vrijdag een dwangsom aangezegd, waarin wordt geëist dat de uitzendingen worden stopgezet. Als Nozema dit niet doet, moet ze 20.000 euro per week betalen, met een maximum van 200.000 euro.

ROLF WOUTERS KOMT MET TWEE NIEUWE PROGRAMMA’S BIJ AVRO

Rolf Wouters begint op 7 juni met twee nieuwe programma’s bij de AVRO. De eerste, een amusementsshow, gaat ‘Rolfs antwoordapparaat’ heten. Het tweede programma,’Factor Rolf’, verschijnt op 11 juli op de buis, zo heeft de AVRO bekendgemaakt. In ‘Rolfs antwoordapparaat’ probeert Wouters antwoord te geven op vragen die kijkers via internet hebben gesteld. Dat doet hij met behulp van interviews, bekende en onbekende gasten, testjes en experimenten. ‘Factor Rolf’ wordt een kennisquiz waarin twee gasten het tegen elkaar opnemen. In de laatste ronde neemt Wouters het zelf op tegen de finalekandidaat. Rolf Wouters verruilde Yorin vorig jaar voor de AVRO. ‘Rolfs antwoordapparaat’ en ‘Factor Rolf’ zijn Wouters’ eerste programma’s voor de omroep. (Telegraaf/NOStt)

INTOMART: LUISTERAAR WIL NON-STOP MUZIEK

Uit een onderzoek van Bureau Intomart is gebleken dat non-stop muziek veruit het populairst is onder de Nederlandse radioluisteraars. Op de tweede plaats volgen muziekprogramma’s met presentatie, nog voor de combinatie tussen muziek, spel en presentatie. Ruim 95% van de Nederlanders bezit een radio, blijkt uit het onderzoek. Bij 12,7 miljoen mensen (92%) staat deze ook in de huiskamer. In de Nederlandse slaapkamers zijn 9,7 miljoen radio’s te vinden. Op werk- en hobbykamers 4,9 miljoen en in de keuken 3,3 miljoen. (FOKzine)

TVE INTERNATIONAL STOPT ANALOGE SATELLIET DOORGIFTE

De Spaanstalige zender TVE International stopt vanaf 31 mei met haar analoge doorgifte via de Eutelsat Hotbird-satelliet. Vanaf 1 juni is het alleen mogelijk om TVE digitaal via de Hotbird -satelliet te ontvangen. Diverse kabelmaatschappijen geven TVE-international door via hun kabelnetwerken. Zij moeten in hun ontvangststation nieuwe apparatuur plaatsen om distributie van TVE na 31 mei te garanderen. Casema heeft al aangegeven dat zei met “man en macht” bezig is om de apparatuur te vervangen maar kan niet garanderen dat alle ontvangststations per 1 juni zijn voorzien van de goede apparatuur.

RADIO 3B LOKAAL IN STEREO

Radio 3B Lokaal, de lokale omroep voor Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk en Bergenschoek zal vanaf morgenavond haar ethersignaal via de 104,9 MHz in stereo gaan uitzenden. Om dit mogelijk te maken zullen er vanaf dinsdagavond tot woensdagavond geen uitzendingen zijn van Radio3B Lokaal.

172 BANEN WEG BIJ PLANET MEDIA

Planet Media wil per 1 oktober zijn helpdesks in Arnhem en Eindhoven sluiten en de activiteiten overbrengen naar zijn hoofdvestiging in Amersfoort. Daardoor verdwijnen 172 arbeidsplaatsen. Planet Media is het KPN- onderdeel waar de internetaanbieders Planet Internet en Het Net onder vallen. De ondernemingsraad is om advies gevraagd over de sluiting. (Planet Multimedia/ANP)

VLAANDEREN: STUDIO BRUSSEL VECHT OM VOORTBESTAAN

Studio Brussel, de radiozender van de Vlaamse publieke omroep die bekendstaat om zijn alternatieve, niet-commerciele popmuziek, zit in zwaar weer. De luistercijfers zijn gekelderd en het ooit zo succesvolle station geldt binnen de omroep als probleemgeval. Ook in Nederland is de zender populair onder bepaalde groepen, vooral in het zuiden van het land waar de ontvangst goed is. In sommige gemeenten zit Studio Brussel op de kabel. Het marktaandeel van StuBru is in een jaar tijd is gekelderd van 8,4 procent naar 6,2 procent. (Spits/ANP)

“SPAM-TV” VAN BBC WEKT WOEDE

Britse gebruikers van de Tivo, de digitale videorecorder met harde schijf, zijn woedend op de BBC. Door toedoen van de omroep neemt het apparaat namelijk automatisch bepaalde programma’s en reclames op, onderdeel van een promotiecampagne. Sommige gebruikers spreken over ‘spamtelevisie’. De BBC maakt gebruik van een functie van de Tivo waarmee het apparaat op basis van het kijkgedrag van de gebruiker bepaalt welke programma´s het automatisch op moet nemen als de gebruiker niet zelf kijkt. In Engeland namen een groot deel van de Tivo-apparaten echter ook afleveringen van de comedyserie ‘Dossa and Joe’ op, zonder dat daar enige basis voor was, aldus Planet Multimedia. Het programma was ook een week lang niet meer te verwijderen van de harde schijf. Later bleek dat dit een actie van de BBC was. Tivo was op de hoogte van de actie en verdedigt de promotie met de mededeling dat deze het normale gebruik niet verstoort en dat de promotionele content op een apart deel van harde schijf wordt opgeslagen. Het systeem komt ook niet in actie als er al een andere opname bezig is. (Adformatie)

DEUTSCHE TELEKOM WIL TV-RECHTEN BUNDESLIGA

Deutsche Telekom heeft een bedrag tussen de 400 en 500 miljoen euro geboden voor de uitzendrechten van de Duitse voetbaleredivisie, de Bundesliga. Op de rechten biedt ze samen met Tele-München Gruppe, voor totaal 1 miljard euro. De rechten zijn nu nog in handen van het Duitse KirchMedia, maar dat verkeert in surseance. KirchMedia is ook eigenaar van onder andere de rechten op het WK Voetbal en Formule 1. Mogelijk wil het telefoonbedrijf, ook sponsor van een wielerploeg, ook rond de wedstrijden spelletjes aanbieden via zijn breedbanddiensten en sms, aldus de Financial Times. (Adformatie)

TOSCA HOOGDUIN OVERLEDEN

De AVRO-presentatrice Tosca Hoogduin is het afgelopen weekeinde op 65- jarige leeftijd overleden. Ze leed aan kanker. Ze was onder meer bekend van het nachtprogramma Easy Listening. (NOStt)

KABINET STEMT TEGEN ICT-MINISTER

Het kabinet ziet geen heil in een aparte minister voor ICT-zaken. De ministerraad heeft vrijdag ingestemd met het kabinetsstandpunt. Hiermee legt het kabinet het advies van de commissie ‘Overheid en ICT’, dat door het voormalig hoofd van de BVD Arthur Docters van Leeuwen wordt voorgezeten, naast zich neer. Deze commissie pleit nadrukkelijk voor een aparte ICT-minister. Onlangs was Docters van Leeuwen nog zeer negatief over de ministeries, die zich volgens hem verzetten tegen ICT-ontwikkelingen.

WIMBLEDON KOMENDE DRIE JAAR BIJ RTL5

RTL5 heeft voor de komende drie jaar de tv-rechten verworven van het tennistoernooi Wimbledon in Groot-Brittanië. Vanaf 24 juni zendt het commerciële station het evenement uit, vanuit een studio naast de tennisvelden in Londen. De programma’s beginnen telkens rond 13.00 uur, en duren tot het einde van de wedstrijden. Dat is wezenlijk meer tennis dan RTL5 verleden jaar van het evenement uitzond. (ANP/HMG)

1.7 MILJOEN KIJKERS VOOR SONGFESTIVAL

Ondanks dat Nederland niet meedeed,keken toch nog 1,7 miljoen Nederlanders zaterdag op tv naar het Eurovisie Songfestival. Dat heeft Kijk- en Luister Onderzoek van de NOS maandag berekend. De laatste keer dat Nederland op het liedjesfestijn ontbrak, in 1995, keken ook 1,7 miljoen Nederlanders. Als Nederland wel meedoet, trekt het festival doorgaans 3 miljoen kijkers. (NOStt)

KPN HEEFT GEEN MILIEUVERGUNNING VOOR KANAAL9

In de media is de afgelopen dagen gemeld dat de gemeente IJsselstein eist dat Nozema de uitzendingen van digitale televisie (Kanaal 9) vanaf de Gerbrandytoren met onmiddellijke ingang staakt. Reden hiervoor is dat KPN (de eigenaar van de Gerbrandytoren) niet over een geldige milieuvergunning beschikt voor het uitzenden van de programma’s van Kanaal 9.

RTBF NOG STEEDS IN FINANCIELE PROBLEMEN

Volgens de krant La Dernière Heure is de RTBF ook na de verkoop van RMBI nog steeds niet uit de financiële problemen. De Franstalige openbare omroep zou nog steeds een tekort hebben van 12 miljoen euro. RTBF-bestuurder Jean-Paul Philippot heeft voor september een sociaal herstructureringsplan aangekondigd. De zender heeft nog steeds af te rekenen met financiële problemen en heeft nu vier verzoeken ingediend bij de Franse Gemeenschap. Hierin vraagt de RTBF nieuwe middelen van de overheid. Minister-president Hervé Hasquin bestudeert het dossier en wacht voorlopig met een antwoord. (Newsflash.be)

BART DE GRAAFF (35) OVERLEDEN

Televisiepresentator Bart de Graaff is op 35-jarige leeftijd overleden. Dat heeft een BNN-woordvoerster zaterdagavond bevestigd. De oprichter van BNN werd drie weken geleden opgenomen in het Leids Universitair Medisch Centrum met een buikvliesontsteking. In het ziekenhuis bleek dat de ontsteking een gaatje in zijn dunne darm had veroorzaakt. De Graaff moest daarom een zware operatie ondergaan, waarbij een deel van zijn dunne darm is verwijderd. Bart de Graaff ontpopte zich in een paar jaar van kleine televisiepresentator tot grote televisiepersoonlijkheid. Hij slaagde er zelfs in zijn eigen omroep voor jongeren BNN in het publieke bestel te krijgen. Op negenjarige leeftijd kwam De Graaff tijdens het knikkeren onder een vrachtwagen terecht, waardoor zijn beide benen verbrijzelden. Een zeldzaam virus stak vervolgens de kop op, dat zijn nieren aantastte. Vanaf die tijd leefde de Graaff in het lichaam dat het postuur had van een kind. Zijn leven stond in het teken van zijn nierziekte en alle problemen die ze met zich meebracht.

De Graaffs ziekte stond zijn onverwoestbare drang om te slagen in televisieland niet in de weg. Bart begon een kinderprogramma bij de Engelse commerciele zender Super Channel. Met het Veronica-kinderprogramma B.O.O.S. (Bart Omroep Organisatie Stichting) gooide De Graaff hoge ogen. Hij bedacht het typetje van het grappige kindmannetje, dat brutaal de wereld in schreeuwde. Na B.O.O.S. presenteerde Bart onder meer Boobytrap en BNN (Barts News Network). Het laatste programma was gericht op een volwassen publiek en stond bekend als een recht-voor-z’n-raap-programma. De programmamaker verbaasde vriend en vijand met de mededeling dat hij BNN tot een publieke omroep wilde laten uitgroeien. BNN behaalde een voldoende aantal leden. Twee jaar later kreeg de omroep na een proefperiode groen licht om door te gaan. ,,Bart de Graaff was een kleine man met een groot talent”, zei zendercoördinator Joop Daalmeijer (Nederland 2) zaterdag over de overleden BNN-voorzitter en -presentator. Nederland 2 is het ‘thuisnet’ van BNN. (ANP/Trouw).

“RECHTER MOET BESLISSEN OVER BEELDMATERIAAL”

Het Openbaar Ministerie (OM) is bereid te wachten met het bekijken van inbeslaggenomen beeldmateriaal tot het toestemming heeft van de rechter. OM-topman J. de Wijkerslooth deed deze toezegging na een overleg met de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). Justitie belooft dan de beelden niet te bekijken voordat de rechter uitspraak doet. ,,We hebben dit al aangeboden aan TV Gelderland maar die omroep wenste geen gebruik te maken van deze regeling”, aldus de zegsman. Het komt geregeld voor dat justitie beeldmateriaal van media inbeslagneemt. Onlangs eiste het OM van RTV Oost dat ze videobanden moest afstaan van rellen tijdens de voetbalwedstrijd FC Twente-FC Groningen. Bij een huiszoeking in de studio’s van RTV Oost nam de politie in maart ook al 229 videobanden in beslag. Ook bij Omroep Gelderland werd onlangs een inval gedaan. Toen wilde justitie het beeldmateriaal van illegale wegraces in Druten hebben.

RADIOZENDERS BOOS OVER FM-CRITERIA

Diverse radiostations zijn boos over de criteria voor de twee nieuwe FM-pakketten die in augustus worden verdeeld. De overheid laat in de toewijzing onder meer meewegen of het station gedurende het laatste halfjaar heeft uitgezonden. Ook spelen kabelbereik, reclame-omzet en het behaalde marktaandeel een rol. Q The Beat, Kink FM en Colorful Radio voelen zich nu buitengesloten. Omdat zij niet aan het CLO-luisteronderzoek van bureau Intomart hebben deelgenomen, is hun marktaandeel niet vast te stellen. Radio Nationaal en Arrow Classic Rock zijn nu de grote kanshebbers voor de beide FM-frequenties.

LEEFBAAR UTRECHT MAAKT ZICH ZORGEN OVER VERKOOP CASEMA

Leefbaar Utrecht maakt zich zorgen over de mogelijke verkoop van Casema. De kabelmaatschappij die in een groot deel van de provincie Utrecht actief is wil fuseren met concurrent UPC. Volgens Leefbaar Utrecht staat UPC bekend om de zeer slechte dienstverlening aan klanten. Verder wijst de partij erop dat de kabelmaatschappij elk moment failliet kan gaan. Leefbaar Utrecht gaat B&W vragen of de gemeente de macht heeft om een fusie van Casema met UPC kan tegenhouden. (UN)

“GROTE TEKORTEN REGIONALE OMROEPEN”

De regionale omroepen in Nederland kampen met grote tekorten door een gebrek aan landelijke adverteerders. De dertien omroepen bezuinigen noodgedwongen op flexibele punten van de begroting. Het gevolg is dat het programma-aanbod vervlakt. Dit zegt directeur R. Zaal van Stichting Roos, de belangenbehartiger van regionale omroepen. Zaal wijt het probleem aan de vele personeelswisselingen bij Omroep Reclame Nederland (ORN) de afgelopen jaren. Het ORN is het aanspreekpunt voor regionale RTV-reclame. Een andere oorzaak is volgens de directeur de samenstelling van het publiek van de regionale omroepen. ,,De kijk- en luistercijfers zijn goed, maar het publiek bestaat vooral uit ouderen”, zegt Zaal. De adverteerders zouden meer belang hechten aan wat jonger publiek. De oplossing ziet Zaal in het bereiken van jongere luisteraars en kijkers. Het zal volgens hem nog lang duren voordat dit doel bereikt is. Tot die tijd moet de overheid bijspringen, vindt de directeur. (ANP/Trouw)

BNN’S STORING: 538 BESTE RADIOZENDER

Radio 538 is winnaar geworden van de Roemruchte Radio Bokaal. Volgens een jury onder leiding van mediajournalist Paul van Liempt en de luisteraars van het BNN-radioprogramma ‘Storing’ is het commerciele jongerenstation de beste zender van Nederland. De regionale publieke zenders werden tweede. Derde werden softpopzender Sky Radio en het alternatieve popstation Kink FM. (BNN)

VERONICA VANAF MAANDAG ELKE AVOND OP TMF

Veronica gaat vanaf maandag weer elke dag op televisie uitzenden. De omroep krijgt van maandag tot en met vrijdag om 20.30 uur een uur zendtijd op TMF. Veronica vult dat uur met het magazine- achtige ‘Kink TV’. Dat programma zal bestaan uit korte items van de makers die eerder deelnamen aan de proefprogramma’s die de afgelopen weken op TMF te zien waren. Het programma richt zich op 13 tot 19-jarigen. Volgens eindredacteur Caroline Ten Cate van ‘Kink TV’ moet het programma echte doelgroeptelevisie worden, en: televisie zoals die nog nooit eerder op de Nederlandse buis te zien is geweest. “Alle onderwerpen die door ons worden behandeld, zijn aangedragen door mensen uit de doelgroep zelf. We hebben correspondenten in elke scene. Zij houden ons op de hoogte”, aldus Ten Cate in het Veronica Magazine. ‘Kink TV’ bevat elke werkdag zo’n 15 korte items van maximaal vijf minuten. Vanaf september wil Veronica nog twee nieuwe programma’s komen die zich op een iets oudere doelgroep richten. (o.a. Veronica/Programmaraad)

NICO HAASBROEK WEG BIJ NOS JOURNAAL (Update)

Algemeen hoofdredacteur Nico Haasbroek van het NOS Journaal legt met directe ingang zijn functie neer. Dit heeft de NOS woensdag bekendgemaakt. Haasbroek (58) komt volgens de NOS tot dit besluit, omdat hij een verschil van taakopvatting signaleert binnen de hoofdredactie. Haasbroek is sinds begin 1997 hoofdredacteur van het NOS Journaal. De hoofdredactie telt   verder een operationeel hoofdredacteur en twee adjuncten.Volgens Haasbroek heeft de onenigheid betrekking op de berichtgeving rond de verkiezingen. (ANP/NOStt)

SBS VERWERFT RECHTEN VAN JAMES BOND ‘IN WORDING’

SBS (SBS6/Net5/V8) heeft de tv-rechten verworven van de nieuwe James Bond-film die momenteel wordt opgenomen. ‘Die Another Day’ gaat pas op 22 november in première in de Amerikaanse bioscopen. Volgens SBS is het uniek dat de tv-rechten al zijn gekocht, nog voordat de productie in roulatie is gegaan. In de tussentijd brengt SBS de kijkers via zogenoemde ‘James Bond- journaals’ op de hoogte van de vorderingen van de filmopnames. (Trouw/ANP)

AVRO STOPT NA 21 JAAR MET RADIOPROGRAMMA CAROLINE

De AVRO zendt op 29 juni voor de laatste keer het Radio 4-programma Caroline uit. Het populair-klassieke radioprogramma werd 21 jaar lang gepresenteerd door Caroline Kaart. De AVRO maakte dat donderdag bekend. De AVRO stopt met Caroline omdat de omroep de zendtijd nodig heeft voor een nieuw programma. ,,Het wordt een programma met klassieke muziek, maar de precieze invulling ervan staat nog niet vast”, meldt een AVRO-woordvoerster. (ANP)

COMMISSIE HEKELT HEINEKEN-RECLAMES

De Reclame Code Commissie heeft de banvloek uitgesproken over twee reclames van bierbrouwer Heineken. Dat gebeurde naar aanleiding van een klacht van de Stichting Alcoholpreventie (Stap).Stap vond dat de gewraakte reclames ten onrechte suggereerden dat het drinken van bier probleemloos kan samengaan met skiën. Stap kreeg gelijk van de commissie. Ze oordeelde dat Heineken de reclamecode voor alcoholhoudende drank had overtreden. Het ging om posters die het afgelopen wintersportseizoen onder meer waren te zien op NS-stations. Een van de posters toont een skileraar met een glas bier in de hand in het gezelschap van vrouwelijke leerlingen. De leraar roept: ,,Biertje?”  Heineken doelde met de reclames op het drinken van bier na het skiën (après-ski). De bierbouwer respecteert niettemin het oordeel van de commissie en zal de reclames niet meer voeren. (ANP)

FINANCE-TV STOPT VIA EIGEN WEBSITE

Finance Television, een financiële nieuwszender op internet, stopt met ingang van 1 juli haar uitzendingen via haar eigen website. FT gaat wel door met uitzenden, al zal dat straks via andere internetsites zijn. Finance Television (FT) zegt nu zoveel naam opgebouwd te hebben dat ze via andere kanalen kan uitzenden. FT gaat nu in zee met het internetbedrijf IEX. Twee jaar geleden begon FT als joint- venture tussen Dexia Bank, persbureau Moneyview en omroepbedrijf NOB. Deze laatste partij stapte er in 2001 uit.

B&VD ONTVANGEN NIPKOWSCHIJF

Op het televisiefestival INPUT 2002 in Rotterdam hebben de makers van het televisiepraatprogramma Barend & Van Dorp de Zilveren Nipkowschijf in ontvangst genomen. Spijkers met Koppen kreeg de Zilveren Reismicrofoon voor het beste radioprogramma. Eervolle vermeldingen waren er dit jaar voor de dramaserie van De Enclave, over het drama dat zich in Srebrenica afspeelde, en voor Radio 1-correspondente Sjifra Herschberg. Zij maakte grote indruk met uitgebalanceerde berichtgeving over het conflict in het Midden-Oosten. (o.a ANP/NOS)

SBS EN MASTERFOOD SLUITEN PAN-EUROPESE ADVERTENTIEDEAL

SBS Broadcasting heeft een pan-Europese advertentiedeal gesloten met Masterfood, dat onder meer merken als Mars, Snickers, Pedigree en Uncle Ben’s op de markt brengt. De deal is SBS’ eerste pan- Europese advertentiecontract. De overeenkomst behelst tv-commercials, maar ook programmasponsoring en andere promotionele activiteiten voor de gehele SBS-tv-groep. In totaal gaat het om activiteiten in acht Europese landen. Volgens Markus Tellenbach, president en chief operating officer van SBS, zullen in de toekomst meer van dit soort pan-Europese overeenkomsten worden gesloten. (Adformatie)

LUISTERCIJFERS MAART-APRIL: GROEI VOOR RADIO 2

Het marktaandeel van Radio 2 is in het nieuwe Intomart CLO over de periode maart-april weer gegroeid. Het aandeel steeg met een half procent naar 10,1. Sky Radio is traditioneel met betrekkelijk ruime afstand de grootste zender: 13,4 procent (vorige periode was dat 13,6). De grootste groeier van de laatste tijd Radio 538 zag het marktaandeel stabiliseren op 9,6 procent. Hieronder is het complete overzicht te vinden in % marktaandeel: (bron: KLO)

 	februari/maart    (in%)	maart/april (in%)
01	Sky Radio	13.6	13.4
02	Radio 2 	9.6	10.1
--	Radio 538 	9.6	9.6
04	Radio 3 FM	9.2	9.1
05	Radio 1	8.5	8.3
06	Radio 10 FM	7.6	8.0
07	Noordzee FM	4.9	4.6
08	YorinFM	3.9	3.8
09	Classic fM	3.3	3.1
10	 Radio Nationaal 1296AM	2.1	2.3
11	Arrow Classic R.	1.8	1.7
12	Radio 4 	1.6	1.5
13	747AM	0.9	0.9
14	 KinkFM	0.3	0.3
15	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
 -	Regio Radio	14.4	14.1
 -	CRN Commercieel Radio	2.8	3.0

BOETE YORIN DOOR OVERTREDEN KIJKWIJZER

Televisiestation Yorin moet een boete betalen van 22.725 euro voor het uitzenden van de speelfilm Saving Private Ryan op 7 maart. Hiermee overtrad Yorin de Kijkwijzer. Dat maakte het Nicam, dat toeziet op de naleving van de Kijkwijzer, dinsdag bekend. De oorlogsfilm Saving Private Ryan, geschikt bevonden voor kijkers vanaf zestien jaar, werd om negen uur ‘s avonds uitgezonden. In het reglement van het Nicam staat dat films voor zestien jaar en ouder pas na 22.00 uur mogen worden uitgezonden. Yorin was volgens een woordvoerster nog niet op de hoogte van de boete en kon nog geen commentaar geven. (ANP)

OMROEP ZEELAND VRAAGT 3 MILJOEN EURO EXTRA

Omroep Zeeland heeft  het provinciebestuur een ambitieus vierjarig beleidsplan overhandigd. Uitvoering van de complete verlanglijst die daarin is opgenomen, vergt 2,9 miljoen euro extra overheidssubsidie per jaar. Los daarvan heeft de regionale omroep volgend jaar 300.000 euro extra nodig, omdat anders de werkgelegenheid in gevaar komt. Op het ogenblik kampt Omroep Zeeland met financiële problemen, omdat de jaarlijkse kostenstijgingen onvoldoende worden gecompenseerd en met de decentralisatie de extra vergoeding voor dunbevolkte provincies wegvalt. Tegelijk heeft de omroep altijd aangegeven te willen groeien. In het beleidsplan zijn de wensen op een rijtje gezet.

NCRV IN DE ZOMER: VEEL “POLITIE EN JUSTITIE”

De NCRV brengt deze zomer veel nieuwe programma’s waarin er opvallend veel aandacht is voor politie en justitie. Nieuw is onder meer ‘De volgende zaak uit’, waarin Heidi Iepema mensen volgt die bij de kantonrechter in Amsterdam moeten voorkomen. Verder zijn er nieuwe afleveringen van ‘De rijdende rechter’. Aart Zeeman presenteert vanaf 8 juni de nieuwe reeks ‘Het blauwe oog’, over het werk van de politie. Verder brengt de NCRV de politieserie ‘City Central’ en staat in de reeks ‘De mensen van…’ de gevangenis in Veenhuizen centraal. Niet alleen politie en justitie spelen een grote rol in de NCRV-programmering deze zomer, ook de familieprogramma’s vormen een hoeksteen in het tv-schema. Zo keert het spelletje ‘Zo vader zo zoon’ terug in een nieuwe opzet en met een nieuwe presentator: Paul de Leeuw. Ook terug van weggeweest is de serie ‘7th Heaven’ rond de familie Camden. Op 26 juli start bovendien het nieuwe zesdelige programma ‘Tuti Famili’, dat over familiebanden gaat. Presentator is Jochem van Gelder, volgens de NCRV zelf een familieman in hart en nieren. (o.a. Essent)

PROTEST COLORFUL RADIO TEGEN MULTI-KULTI ZENDER

De landelijke multiculturele zender Colorful Radio wil dat de overheid onmiddellijk stopt met haar plannen voor ´een zwaar gesubsidieerde multiculturele radiozender`. Het twintig miljoen euro kostende megaplan ‘G4’ is marktbederf, vindt de zender. Colorful Radio stelt voor de vier frequenties te verdelen in een openbare aanbesteding. Colorful Radio (onderdeel van NRG) heeft in een brandbrief aan het (demissionaire) ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de mediaspecialisten van de nieuwe Tweede Kamer een fel protest tegen het plan gelanceerd. Daarnaast gaat Colorful op grote schaal lobbyen bij politici om te zorgen dat OCW en vier grote steden geen belastinggeld in het plan steken. De allochtonenzender zou in september van start gaan. Het gaat uitzenden via vier felbegeerde FM-frequenties in de grote steden. (Adformatie)

WERKZAAMHEDEN NOZEMA AAN ZENDER GOES

In de nachten van 27 mei tot en met 1 juni worden er werkzaamheden uitgevoerd aan de zendantenne van de televisietoren in Goes. De werkzaamheden vinden plaats tussen 01.00 uur en 06.00 uur ‘s-nachts. Gedurende deze nachten kunnen kijkers die hun ontvangantenne op Goes hebben gericht geen televisie-uitzendingen ontvangen. Het gaat dan met name om de herhalingen van het journaal en sport. De werkzaamheden zijn nodig om bepaalde dempers in de mast te vervangen. Deze dempers vangen bij harde wind de bewegingen in de toren op, om schade aan de antennes te voorkomen. (Nozema)

GEEN BEELDEN RAMMSTEIN OP PINKPOP BIJ NPS

Het optreden van de Duitse metalformatie Rammstein, de afsluitende act van Pinkpop 2002, is maandagavond niet rechtstreeks te zien op Nederland 3. Sterker nog: de show mag helemaal niet worden gefilmd. Dat heeft de NPS bekendgemaakt. Volgens de NPS-medewerkster is het de tweede keer in successie dat de omroep een optreden niet (live) mag uitzenden. Verleden jaar gebeurde dat met een show van de Amerikaanse band Limp Bizkit. Platenmaatschappij Universal-Nederland heeft nog geprobeerd Rammstein over te halen het optreden wel te laten uitzenden, maar dat is niet gelukt. ,,Omdat de band 30 juni in Gelredome Arnhem staat, wordt daar een dvd gemaakt. Dan hebben de artiesten alle touwtjes in handen, in tegenstelling tot op Pinkpop. Bovendien zijn ze bang voor illegale beeldopnamen, zogenoemde bootlegs. Verder willen ze een mysterieuze sfeer rond de band kweken, en daarom willen ze geen tv-uitzending”, geeft een Universal-woordvoerder aan. Het Rammstein-optreden begint rond 21.15 uur en duurt tot ongeveer 22.30 uur. De NPS zendt dan beelden van eerder opgenomen Pinkpop-artiesten uit. (ANP)

CANVAS-PROGRAMMA WINT PERSPRIJS

De Persprijs van Dexia Bank gaat dit jaar naar de reportage “Politie, Charleroi” van Ariane Mertens en cameraman Frans De Backer. De human-interestreportage werd uitgezonden in december vorig jaar in het Canvas-programma “Spots”. De reportage had ruim 390.000 kijkers en een marktaandeel van 15,1%. Dat zijn voor Canvas uitzonderlijk hoge cijfers. “Politie, Charleroi” is een reportage over de kleine en grote criminaliteit in Charleroi en over de strijd van de politie tegen de misdaad. Ook het Can-vas-programma “Ulaanbaatar Underground” van Wim Van den Eynde voor “De wereld is klein” viel in de prijzen. (VRT-txt)

CASEMA KOMT IN HANDEN VAN UPC-MOEDER LIBERTY

Kabelexploitant Casema, in Nederland de op twee na grootste aanbieder van kabeltelevisie, komt waarschijnlijk in handen van het Amerikaanse Liberty Media, de eigenaar van UPC. Liberty Media is in exclusieve onderhandeling met France Telecom, de moeder van Casema. Naar verwachting wordt volgende week bekend of de overname definitief doorgaat. Casema staat al sinds vorig jaar in de etalage.Volgens persbureau Bloomberg biedt Liberty Media ruim 900 miljoen euro.  Mocht de overname van Casema doorgaan, dan staat Liberty waarschijnlijk een gevecht met de Nederlandse kartelautoriteiten te wachten. UPC en Casema gezamenlijk krijgen dan namelijk een marktaandeel van 55 procent. Volgens Casema-directeur H. de Goede, die nog niets zegt te weten van de verkoop aan Liberty Media, is dat hoge marktaandeel geen probleem. ,,Je wordt door een overname niet méér monopolist dan je al bent. Als je een abonnee in Groningen erbij krijgt verandert dat niets aan de situatie in bijvoorbeeld Den Haag”, luidt zijn oordeel.  Volgens De Goede zou het voor Nederland een zegen zijn als er uiteindelijk één kabelexploitant komt. ,,Dan pas valt er op het gebied van telefonie en internet goed te concurreren met KPN.”

WINST- EN OMZETDALING ENDEMOL

Endemol, onderdeel van Telefonica Group, presenteerde over het eerste kwartaal minder omzet en winst. Het moederbedrijf wijt het aan de tegenvallende economie. Endemol, zo werd ook bekend, nam het Engelse internetbedrijf Zeppotron over. Gisteren presenteerde Telefonica zijn cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar. Daarin staat dat Endemol zijn omzet zag dalen met 19 procent naar 160,6 miljoen euro. De winst voor rente, afschrijvingen en belasting daalde met ruim 34 procent naar 24,6 miljoen euro. Half april maakte het bedrijf bekend 270 man personeel te ontslaan.

RUZIE TUSSEN VIVENDIE EN NEWS CORP

De Franse media- en nutsgroep Vivendi ligt in ruzie met News Corp van de Australische mediatycoon Rupert Murdoch. Vivendi wilde van Murdoch de Italiaanse betaaltelevisie Stream overnemen, en die fusioneren met zijn eigen Telepiu. Maar woensdag liet topman Jean-Marie Messier dat plan varen, omdat de Italiaanse monopolie-autoriteiten nieuwe voorwaarden gesteld hadden. Vivendi mocht Stream alleen nog kopen als het de uitzendakkoorden met de Italiaanse voetbalclubs beperkte tot twee jaar. News Corp is naar eigen zeggen echter niet van plan om Vivendi zomaar te laten wegwandelen van de deal. Volgens Vivendi is er echter geen verbrekingsvergoeding afgesproken en dus ook niet verschuldigd. (De Standaard)

OPTA WIL MEER CONCURRENTIE KABELAANBIEDERS

De concurrentie tussen kabeltv-aanbieders moet groter worden, zo heeft de markttoezichthouder Opta donderdag gemeld. De  prijs van kabeltelevisie moet voortaan bestaan uit een vaste abonnementsprijs met daarbovenop extra bedragen voor eventuele aparte diensten.  De Opta verwacht een hogere abonnementsprijs voor het huidige standaardpakket en een lagere kanaalprijs voor programma- en dienstenaanbieders. De prijzen voor pluspakketten, abonneetelevisie, telefonie, internet en dergelijke zullen naar verwachting lager worden. De instelling erkent dat ze geen bevoegdheid heeft om in te grijpen in de concurrentie op kabelnetten. “De Opta wil wel de discussie op gang brengen omdat de mogelijkheden van de Nederlandse kabelnetten niet ten volle benut worden en de gewenste concurrentie geen volwassen vorm aanneemt”, aldus de Opta.

VERKIEZINGEN HALEN GOEDE KIJKCIJFERS

Ongeveer 2,1 miljoen mensen hebben woensdagavond de verkiezingsuitzending van de NOS op Nederland 3 gevolgd. Dat blijkt uit de kijkcijfers van de NOS. Naar het aansluitende slotgesprek met de lijsttrekkers keken ruim 1,6 miljoen mensen van zes jaar en ouder. De uitzending over de verkiezingen trok meer publiek dan vier jaar geleden toen gemiddeld 1,7 miljoen mensen op het programma afstemden. Het avondvullende RTL Verkiezingsavond 2002 op RTL4 trok gemiddeld ruim een miljoen kijkers. Rond half elf mat de omroep een piek met 1,7 miljoen kijkers. Een woordvoerder van RTL toonde zich tevreden met deze kijkcijfers. (ANP)

CRITERIA VOOR VERDELING RADIOFREQUENTIES BEKEND GEMAAKT

Radiostations die tijdelijk in aanmerking willen komen voor frequentieruimte moeten zes maanden voor 1 mei 2002 onafgebroken hebben uitgezonden. Voor niet-landelijke stations geldt bovendien dat zij actief moeten zijn in de regio waar de frequentie zich bevindt. Bij meerdere aanvragen vindt een weging plaats van het behaalde marktaandeel, kabelbereik en de reclame- inkomsten ten opzichte van elkaar. Op deze manier tellen de economische belangen van aanvragers en adverteerders en het belang van luisteraars mee. In de oorspronkelijke conceptregeling zou alleen het behaalde marktaandeel doorslaggevend zijn. Naar aanleiding van een groot aantal opmerkingen van marktpartijen op een in april gehouden hoorzitting, is de regeling aangepast. Als er voor een frequentiekavel geen enkel station actief is of als er meerdere actieve stations gelijk scoren op de eerste twee criteria, dan wordt gekeken naar het bedrijfsplan van een station. De voorkeur gaat dan uit naar het station dat naar verwachting het beste zal presteren in de toekomst. Op deze manier hebben ook nog niet actieve aanvragers een kans op een frequentie. Als er zelfs dan nog frequenties overblijven of wanneer er geen onderscheid gemaakt kan worden tussen stations, vindt de toewijzing van een frequentie via loting plaats.

Dit alles staat in de regeling voor tijdelijke itgifte van landelijke en niet- landelijke commerciële radiofrequenties, die donderdag is gepubliceerd in de Staatscourant. Zenders die in aanmerking willen komen voor een van de vergunningen, kunnen tot 11 juni een aanvraag indienen. De staatssecretarissen van Cultuur en Media, Van der Ploeg, en van Verkeer en Waterstaat, De Vries, nemen in augustus een besluit over de ingediende aanvragen. De tijdelijke vergunningen worden van kracht per 1 september. Het gaat landelijk om twee FM-frequentiekavels en een aantal AM- frequentiekavels. Verder zijn er niet-landelijk nog 35 frequentiekavels te verdelen. Deze regeling betekent dat zenders als Q the Beat en Veronica geen kans maken op een frequentie.

“VERDERE UITKLEDING TMF DREIGT”

‘Het zou ons niets verbazen als TMF op termijn als lege schil weer van de hand wordt gedaan.’ Dat zegt Wim van der Peet, Media Group Director MindShare, in de rondvraag over de toekomst van TMF die morgen in Adformatie verschijnt. Van der Peet: ‘MTV is op de Nederlandse markt overtuigend verslagen door de lokale themazender TMF. Voor een exploitant die internationale adverteerders pan- Europese campagnes aanbiedt, was deze situatie uiteraard onverteerbaar. Geheel volgens het motto “if you can’t beat them, buy them” werd TMF ingelijfd en werd de basis gelegd voor het volgende motto “If you can’t beat them, burn them”. Het zou ons niets verbazen als TMF op termijn als lege schil weer van de hand wordt gedaan. Het is weer eens bewezen dat er weliswaar ruimte op de markt is voor lokale initiatieven, maar dat die ruimte veelal niet van blijvende aard is. Zodra iets met succes in de markt is gezet is er altijd wel een kapitaalkrachtige kolos die middels een overname de eigen belangen veilig stelt. (ADformatie)

UPC WEET VERLIEZEN TE BEPERKEN

UPC is er in geslaagd zijn nettoverlies over het eerste kwartaal van dit jaar terug te brengen tot 429 miljoen euro. In het laatste kwartaal van 2001 ging bij United Pan-Europe Communications nog 2,29 miljard euro ‘door de gootsteen’. De beduidende verbetering van het resultaat is voor een aanzienlijk deel het gevolg van toegenomen verkopen van onder meer kabel-, internet- en telefoniediensten. Alles bij elkaar haalde de noodlijdende ‘kabelaar’ een omzet van 310 miljoen euro. Dat is 19 procent meer dan een jaar geleden.

RTV OOST KRIJGT DERDE DREIGBRIEF

Bij RTV Oost in Hengelo is woensdag een derde dreigbrief bezorgd. Rechercheurs, die sinds kort iedere ochtend de post bij de regionale omroep openen, hebben de brief onmiddellijk in beslag genomen. Over de inhoud wil de politie nog geen mededelingen doen. Vrijdag ontving de omroep een eerste dreigbrief. Woensdag kreeg de omroep een telefoontje waarin de komst van een vierde brief werd aangekondigd. RTV Oost zond een fragment van het telefoongesprek uit op de radio. Ook de eerste en derde brief waren telefonisch bij de redactie aangekondigd. De politie zegt nog geen idee te hebben wie de dreigbrieven naar de regionale omroep stuurt. (o.a. Tubantia)

VAN DER GOOT TV-DIRECTEUR BIJ HMG

Leo van der Goot is woensdag benoemd tot directeur televisie van de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Yorin). De gewezen diskjockey was al programmabaas van RTL4, maar hij krijgt nu ook de leiding bij RTL5 en Yorin. Van der Goot moet ervoor zorgen dat de programmering van de drie HMG-zenders beter op elkaar wordt afgestemd. De beide programmadirecteuren van RTL5 (Jaap Hofman) en Yorin (Kees Gerritsen) blijven hun huidige functies bekleden. Gerritsen lag de laatste tijd bij HMG onder vuur vanwege slechte kijkcijfers. (o.a Telegraaf/ANP)

OMROEPEN LOPEN MILJOENEN EUROS MIS

De publieke en commerciele omroepen zijn de afgelopen tien dagen miljoenen euro’s aan reclame-inkomsten misgelopen als gevolg van de moord op Pim Fortuyn. Behalve politieke partijen, die hun verkiezingscampagnes direct stopzetten, trokken ook diverse adverteerders hun reclamespotjes in. Zo haalde Heineken het spotje van tv waarin een politicus een zaal studenten vraagt: ‘Biertje?’. Unilever trok de spot ‘Stem sla’ in. Bovendien waren de eerste uren na de aanslag geen commercials te zien. Ook dat kost de omroepen veel geld. (o.a. Essent)

BOZE REACTIES OP DUTCHTONE-SPOT

De Reclame Code Commissie heeft tientallen klachten ontvangen over een reclamespot van Dutchtone. Daarin hakken boosaardige dwergen in op een auto van een verbouwereerd echtpaar. De televisiespot, waarin op het eind de auto ook nog in brand lijkt te worden gestoken, roept afschuw op bij kijkers. Ze vinden het juist in deze tijd dat geweld zo nadrukkelijk de kop opsteekt, zeer ongepast zo reclame te maken. Dutchtone zegt niemand te willen kwetsen, maar hoopt speciaal een jonge doelgroep aan te spreken. (o.a. ANP)