Media kort: mei 2003

ZEROBASE: GROOT AANTAL WIJZIGINGEN FREQUENTIES

Op 31 mei en 1 juni veranderen een groot aantal radiofrequenties van publieke landelijke- en regionale radiozenders. Tevens zullen op 1 juni de nieuwe commerciele etherfrequenties in gebruik kunnen worden genomen. De toewijzing van deze commerciele frequenties zal 23 mei worden afgerond. De belangrijkste wijzigingen voor de publieke radiozenders is de aanpassingen bij de zender Lopik. Hier zal Radio 1 de plaats van Radio 4 innemen op de 98,9 MHz. Radio 4 verhuist op haar beurt naar de 94,3 MHz en krijgt een tweetal steunzenders in extra in Loon op Zand (98,2 MHz – was Radio 1) en Rotterdam (94,7 MHz – nieuw). De AM-zenders voor Radio 1 (1008 en 891 kHz) vervallen per 1 juni. Tevens veranderen de frequenties van (enkele steunzenders) van Radio Noord Holland, Radio M, RTV Gelderland en Omroep Brabant. 

KORT NIEUWS

  • De stad Rotterdam gaat vanaf half juni het programma ‘Rotterdam Life’ brengen op Yorin. Dat meldt het Rotterdams Dagblad. Rotterdam afficheert zich landelijk als een stad voor jongeren en wil zich daarom profileren via een half uur durend tv-programma. ‘Rotterdam Life’ schenkt aandacht aan Rotterdamse lifestyle, trends, achtergronden, wonen, werken en uitgaan. Een website begeleidt het programma. Aan de productie betalen onder meer bedrijven mee als Holland Casino, projectontwikkelaars en het Groothandelsgebouw (Villamedia).
  • Een volledig als studio ingerichte bus moet toeristen lokken naar ‘mediastad’ Hilversum. Woensdag werd de ‘Media Shuttle’ in gebruik genomen. De gemeente wil met de bus Hilversum nog duidelijker presenteren als mediastad, ook voor dagjesmensen en buitenlandse toeristen. Wekelijks bezoeken duizenden mensen het Mediapark om als ‘klapvee’ programma’s bij te wonen. Sinds 11 september 2001 zijn er geen rondleidingen meer in het Mediapark. Ook is het Omroepmuseum dicht. De bus moet nu de ‘mediasfeer’ doorgeven. (Essent)
  • E.van Nispen tot Sevenaer wordt bij SBS de nieuwe hoofdredacteur van de nieuwsprogramma’s.Per 1 augustus is hij de baas bij Hart van Nederland,Stem van Nederland en Shownieuws.Hij werkte voor de TROS voor onder andere TROS Aktua, Crime Time en Vermist. (NOStt)

RECHTER: VERDELING ETHERFREQUENTIES KAN DOORGAAN

Een aantal landelijke en niet-landelijke commerciële radio-omroepen was het niet eens met de besluiten en regelgeving omtrent de verdeling van de etherfrequenties. Zij hebben daarom bezwaar gemaakt bij de staatssecretarissen en aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam gevraagd de besluiten |n regelingen te schorsen of andere voorlopige maatregelen te nemen. Bij uitspraak van 13 mei 2003 zijn de verzoeken om voorlopige voor ziening afgewezen. Dit betekent dat de staatssecretarissen door kunnen gaan met de verdeling van de etherfrequenties. De staatssecretaris van Economische Zaken zal de vergunningen, die met ingang van 1 juni 2003 zullen gaan gelden voor een periode van 8 jaar en drie maanden, naar verwachting eind deze maand verlenen.

GLAMOURLAND EN BREEKIJZER STOPPEN BIJ SBS

Tv-concern SBS (SBS6/Net5/V8) gaat stoppen met Glamourland van Gert Jan Dröge en Breekijzer van Pieter Storms. Of de Week van Willibrord doorgaat, van Willibrord Frequin, is niet zeker. Dat heeft een SBS-woordvoerder woensdag gezegd. Frequin werkt voor tv-producent Endemol en zijn contract met SBS loopt af. Onderhandelingen moeten duidelijk maken of zijn programma in de programmering voor het nieuwe tv-seizoen, dat rond september van start gaat, wordt opgenomen. SBS wil niet zeggen of de zender op inhoudelijke gronden wel of niet wil doorgaan. Met Glamourland en Breekijzer is die inhoudelijke keuze wel gemaakt. Het station vindt dat het tijd is de langlopende formules in te ruilen voor iets nieuws. Beide programma’s zijn inmiddels ongeveer tien jaar op de buis. Storms  werkt aan een nieuw programma-idee. De zegsman kan nog niet zeggen of dat levensvatbaar is.

VOORLOPIG EINDE VOOR VERONICA PROGRAMMA’S

Na drie maanden komt in juni komt alweer een einde aan de eigen programma’s van Veronica. Dat heeft programmadirecteur Bert van der Veer woensdag gezegd. De programmering nieuwe programmering leverde Veronica veel kritiek op. Programmaraden in Groningen, Drente, Amsterdam en Haarlem wilden Veronica niet terug op de kabel. Reden voor MTV Networks, dat de zender met Veronica deelde, om de samenwerking op te zeggen. Daardoor zit Veronica per 1 september zonder zender. Veronica is op dit moment in gesprek met SBS over een eventuele samenwerking op V8. Echter ook met BNN. ,,Gezien die mogelijke toekomst willen wij niet meer geld uitgeven dan noodzakelijk. Dat betekent dat na de eerste week van juni een einde komt aan de live-uitzendingen. In plaats daarvan zullen we compilaties uit gaan zenden van die programma’s”, aldus Bert van der Veer. Volgens een woordvoerster van Veronica is het stoppenzetten van de eigen programma’s niet meer dan logisch en is daar geen speciale beslissing voor genomen. ,,De contracten voor die programma’s lopen allemaal af. In de televisiewereld is het heel normaal dat in de zomermaanden wordt gekeken naar welke programma’s kunnen blijven en welke niet. Wij zullen dat nu vooral gaan doen met een strategische partner.”

KORT NIEUWS

  • Het tv-programma ‘Max & the City’ van Amerika-correspondent Max Westerman krijgt vrijwel zeker een vervolg. RTL4 heeft bij Westerman een nieuwe reeks van de serie over ‘de andere kant’ van New York City’ besteld. Westerman heeft toegezegd aan een nieuwe serie te gaan werken, maar wil het voorlopig rustig aan doen. “Ik ben de afgelopen maanden voor RTL Nieuws erg druk geweest met de oorlog in Irak”, zegt hij in Veronica Magazine. Vanaf 15 mei herhaalt RTL4 de eerste reeks van ‘Max & the City’. (Essent)
  • Het Glazen Huis. Zo gaat de weekendserie heten die de omroepen (AVRO, TROS en BNN) op Nederland 2 willen gaan uitzenden vanaf september 2004. Tv-producent Endemol gaat de serie maken. De reeks speelt zich af in een televisieproductiebedrijf en gaat over de verwikkelingen achter de camera. Per jaar worden 117 afleveringen gemaakt en daarmee is een bedrag gemoeid van ongeveer 7 miljoen euro, schat W. Zijlstra, producent drama, comedy en soap van Endemol, woensdag.
  • at op 31 maart afliep een omzet van 359 miljoen euro, 4 procent meer dan in de vergelijkbare periode van 2002. Het resultaat voor belastingen, rente en afschrijvingen (EBITDA) kwam uit op 57 miljoen euro, terwijl het jaar ervoor nog een verlies van 471 miljoen werd geschreven. UPC’s topman John Riordan zegt dat een verschuiving van de aandacht naar beter renderende dienstverlening en een kostenreductieprogramma heeft geleid tot het resultaat dat beter uitkwam dan verwacht.
  • De nieuwe Iraakse televisiezender die wordt betaald door de Verenigde Staten, heeft zich nog voor de eerste uitzending beklaagd over de censuur die de Amerikanen opleggen. Zo zouden de tijdelijke bestuurders van Irak teksten uit de Koran verbieden. De nieuwe omroep zendt vanaf donderdag uit. Wie in Bagdad elektriciteit heeft, kan dan de Iraakse vlag zien, het volkslied horen en een toespraak van de Amerikaanse bestuurder Jay Garner zien. Maar het Iraakse Media Netwerk (IMN) heeft de uitzending van een actualiteitenprogramma uitgesteld uit onvrede over de Amerikaanse controle op de inhoud.
  • Het Commissariaat voor de Media maakt zich net als vorig jaar zorgen over de pluriformiteit van de media in Nederland. Opnieuw adviseert de instelling aan de overheid om maatregelen te nemen zogenoemde mediaconcentratie tegen te gaan. Dat blijkt uit het rapport ‘Mediaconcentratie in beeld’, dat dinsdag aan staatssecretaris Van Leeuwen (Media, LPF) werd aangeboden. Een woordvoerder van het commissariaat geeft toe dat zijn instelling graag had gezien dat er in het afgelopen jaar wat meer was gedaan met hun eerdere suggesties. Zo adviseerde het commissariaat om een wettelijk maximum marktaandeel vast te stellen voor zowel dagbladuitgevers als tv-aanbieders.
  • In een tijd waarin de meeste kranten kampen met dalende oplages laten de christelijke dagbladen juist een stijgende tendens zien. Dat blijkt uit de oplagecijfers 2002 die het HOI, Instituut voor Media Auditing, dinsdag vrijgaf. Het Reformatorisch Dagblad ging van 58.869 verspreide exemplaren in 2001 naar 59.188 in 2002. Het Nederlands Dagblad klom van 33.728 naar 34.178. Het regionale Friesch Dagblad, dat eveneens een christelijke signatuur heeft, steeg van 21.432 naar 22.094. Het HOI geeft geen interpretatie aan de cijfers. Opvallend is verder dat NRC Handelsblad steeg van 267.201 naar 268.353. In 2000 had deze krant nog een oplage van 270.706 exemplaren. De Barneveldse Krant liet ook een lichte stijging zien, evenals het Noordhollands Dagblad
  • De Vecai pleit er in een open brief aan de Tweede Kamer voor, de Brusselse regels nu ineens goed, snel en ook volledig in de Mediawet te implementeren. De brancheorganisatie van de kabelbedrijven acht de kans groot dat de Tweede Kamer een aanpassing op de Mediawet doorvoert die volstrekt in tegenspraak is met die regels. Ze spreekt in dat verband van een ‘onrechtmatige aanpassing’.
  • Ted Turner dreigen in financiele problemen. Van zijn kapitaal is door de daling van de aandelenkoersen niet veel meer over. Turner vergaarde miljarden toen hij in 1996 zijn mediaconcern verkocht aan Time Warner. Toen dat vervolgens fuseerde met internetbedrijf AOL waren Turners aandelen van 11 miljard waard. Dat kapitaal is voor een deel verdampt. Echt zorgen hoeft Turner zich nog niet te maken, al is hij volgens het vakblad ‘Fortune’ wel bezig aan zijn laatste miljard dollar. (Essent)
  • Vanaf dit weekeinde heeft Nederland er een muziekzender bij. Niet op tv, maar op internet. De VPRO-muzieksite 3VOOR12 begint vrijdag 16 mei met een tv-zender op het web. Vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week. ,,We waren toe aan iets nieuws”, vertelt 3VOOR12-eindredacteur Leonieke Daalder. ,,Vijf jaar geleden begonnen we met een radiozender op internet en we wilden ook nu iets nieuws doen. Dat werd dus een tv-station.”
  • Op 1 juni veranderen de etherfrequenties van Radio Noord-Holland in het zuiden van de provincie Noord-Holland. Luisteraars die momenteel zijn afgestemd op de 97,6 MHz (Haarlem) en 95,2 MHz (Amsterdam) moeten vanaf 1 juni afstemmen op de 88,9 MHz (Amsterdam). Luisteraars die momenteel zijn afgestemd op de 93,1 MHz (Hilversum) dienen vanaf 1 juni af te stemmen op 88,7 MHz. Ook Radio M verandert vanaf juni van frequentie. De 100,1 MHz wordt verruild voor de 93,1 MHz. WOS Radio, die sinds kort op de 88,4 MHz is te horen, verhuist per 1 juni naar de 87,6 MHz. (hvb)
  • De actie ‘Red de kindertelevisie!’ waarmee MTV’s kinderzender Nickelodeon (voorheen Kindernet) een plekje op de kabel wil afdwingen, heeft tot nu toe tienduizend hand- tekeningen opgeleverd. De actie werd de afgelopen week in Groningen, Drenthe en groot-Amsterdam gevoerd, omdat de programmaraden daar de kinderzender van de kabel willen halen. Dit zou het voortbestaan van het kanaal direct in gevaar brengen. Via posters en promotieteams werden kinderen en hun ouders gevraagd een handtekening te zetten. (Essent)
  • De Socialistische Partij heeft vandaag de klachten van 3712 mensen over kabelbedrijf UPC afgeleverd bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Sinds grote delen van het Nederlandse kabelnetwerk verkocht zijn aan de monopolist UPC is de dienstverlening van UPC volgens de SP ‘gillend achteruitgegaan’. De Socialistische Partij wil dat de NMa een onderzoek begint naar monopoliemisbruik door UPC.
  • De Nieuwe Omroep (DNO) probeert opnieuw het publieke bestel in te komen, zegt voorzitter Walter Etty. In 2000 werd de omroep afgewezen omdat ze te weinig vernieuwend zou zijn. Daarop ging DNO via internet uitzenden. Etty in het Avro-mediaprogramma Antenne 2: ‘We hebben laten zien dat we wél vernieuwend zijn. Met de huidige 60.000 leden komen we bovendien nog steeds in aanmerking voor een plaats in het bestel. En we gaan zeker nieuwe leden werven.’ De Nieuwe Omroep denkt 1,5 jaar na toelating de uitzendingen te beginnen (Adformatie)
  • n van foto’s door het weekblad Story van Paul de Leeuw, die in zijn huis rondliep met zijn geadopteerde zoontje Kas, is onrechtmatig gebeurd. Dat heeft de Amsterdamse rechtbank maandag beslist. De bewuste foto’s waren door een fotograaf van buiten gemaakt en door de ramen van zijn woning ‘geschoten’. Eerder achtte de Raad voor de Journalistiek de genoemde feiten al ontoelaatbaar. De rechtbank in Amsterdam schaart zich achter dit oordeel.
  • Tv-producenten Endemol en Eyeworks gaan de nieuwe weekendserie maken die de omroepen op Nederland 2 (AVRO, TROS en BNN) volgend jaar gaan uitzenden. Een BNN-woordvoerster meldde maandag dat alleen deze producenten nog in de race zijn voor de lucratieve opdracht. De andere gegadigde, tv-producent IdtV, is afgevallen. De omroepen hebben nog geen keuze gemaakt tussen de plannen van Eyeworks en Endemol. Maar omdat John de Mol (Endemol) en Reinout Oerlemans (Eyeworks) al eerder aangaven dat ze met elkaar gaan samenwerken, mocht één van hen de opdracht binnenslepen, kunnen zij nu alvast de champagne ontkurken. Als Endemol de opdracht krijgt wordt Eyeworks coproducent en andersom.
  • Kindernet Nickelodeon schudde deze week Veronica, waarmee het een kabelfrequentie deelt, van zich af. Per 1 september gaat Nickelodeon, onderdeel van MTV Networks, 24 uur per dag uitzenden op het kanaal waarop nu ’s avonds Veronica nog uitzendt. Nu maar hopen dat de diverse kabelaars hetprogramma blijven doorgeven. MTV Networks-directeur D. Ligtvoet en zijn mensen moeten weer langs de diverse programmaraden in den lande om doorgifte van Kindernet/Nickelodeon te bepleiten. De breuk met Veronica – dat nu op zoek moet naar een nieuwe partner – was onafwendbaar, omdat programmaraden de voormalige zeezender niet meer in het basispakket wilden opnemen. Daardoor kwam de kabeldistributie van Nickelodeon eveneens in gevaar. ,,De combinatie kindernet/seks was ook geen gelukkige”, zegt Ligtvoet nu. ,,We willen liever een avondpartner zonder erotiek.”
  • Het doek lijkt definitief gevallen voor de Goese lokale omroep, nadat de rechtbank in Middelburg deze week het faillissement over de stichting uitsprak. Morgen presenteren de medewerkers een afscheidsuitzending. De Stichting Omroep Goes, die uitzendt onder de naam Goes FM, kampt met een schuldenlast van meer dan 50.000 euro. ,,Die is niet ontstaan door idiote uitgaven of onzorgvuldig omgaan met geld“, bezweert N. Heeren, adviseur van het stichtingsbestuur. De afgelopen jaren hebben medewerkers er veel privé-geld ingestoken om de boel draaiende te houden.
  • Salto geeft AT5 toestemming per 1 september een radiozender te beginnen. De nieuwszender moet op de frequenties komen van Radio Amsterdam FM. De ruim tachtig vrijwilligers van Amsterdam FM zijn kwaad en voelen zich overvallen. ”Wij worden weggestopt op een achter-af-frequentie.” De nieuwe zender moet een sterke stadszender worden, zegt Erik van der Schaft, directeur van lokale zendgemachtigde Salto. ”Het samenwerkingsverband van vrijwilligers dat nu op de frequenties uitzendt, kan niet brengen wat mogelijk is.”
  • De Publieke Omroep (NOS) is van plan Jan Zekveld te benoemen tot artistiek directeur van het Muziekcentrum van de Omroep en tevens tot artistiek leider van Radio 4. Dat heeft woordvoerder Kees Groothuis van de Publieke Omroep vrijdag gezegd. Zekveld blijft ook programmeur van de Matinee op de Vrije Zaterdag, die overigens van de Vara naar de NPS, Tros en Avro gaat. Jan Zekveld wordt in de nieuw ontstane functie artistiek verantwoordelijk voor alle omroeporkesten (Radio Filharmonisch Orkest, Radio Symfonie Orkest, Radio Kamerorkest, Metropole Orkest) plus het Groot Omroepkoor. Ook gaat hij over wat er van deze gezelschappen op Radio 4 te horen valt.
  • Mediagigant Rupert Murdoch overweegt te starten met een Amerikaanse versie van zijn Britse satellietzenderpark BSkyB. Murdoch’s bedrijf News Corps wil daartoe het satellietbedrijf DirecTV in de Verenigde Staten overnemen. Murdoch zei desgevraagd dat hij het bedrijfsplan van BSkyB naar de VS wil exporteren. BSkyB groeide in tien jaar uit van een satelliet met vier zenders tot een systeem dat bijna 400 kanalen verspreidt naar ruim 6 miljoen abonnees. News Corps zou ruim vier miljard dollar willen neerleggen voor DirecTV. (Essent)
  • De kans is groot dat Het Parool al na de zomer op tabloidformaat verschijnt. Dat meldt Adformatie tenminste op grond van ‘onafhankelijke en goed geïnformeerde bronnen’. De Belgische mediamagnaat Christian Thillo, die mede-eogenaar van Het Parool is, heeft vanaf de start van het zelfstandige Parool zijn voornemen voor een tabloidkrant naar buiten gebracht. Hij laat zich daarbij leiden door Spits en Metro en door het Antwerpse uitgaansblad Zone 03. De verandering van Het Parool zou ook inhouden dat PS plaats maakt voor een stadskatern Amsterdam. (Villamedia)
  • Diverse mediabedrijven hebben per brief bij minister Donner (Justitie) aangedrongen om zogenoemde belspelletjes niet onder de Wet op de kansspelen te laten vallen. Donner is van plan het toezicht op dergelijke spelletjes te vergroten. Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV), de Vereniging van Onafhankelijke Tv-producenten (OTP), de Vereniging Commerciële Radio (VCR), de Vereniging voor Satelliet Televisie- en Radioprogramma Aanbieders (VESTRA) en KPN hebben de brief ondertekend. Zij vertegenwoordigen ook omroeporganisaties als HMG, SBS, Radio 538 en tv-producent Endemol.
  • Oud-VPRO directeur en netmanager van Nederland 3 Hans van Beers (61) wordt per 1 juli interim-directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Hij volgt Rudi Fuchs op. “Ik had het erg naar mijn zin bij Nederland 3. Maar deze baan overstijgt het werk bij de omroep toch weer een beetje”, vindt hij. (ANP)
  • De vorig jaar op Net5 uitgezonden serie “Meiden van de Wit” heeft het met 900.000 euro sponsorende Zuivelbureau geen windeieren gelegd. Dat stelde vast dat bij de kijkers een positief beeld van zuivelproducten is blijven hangen, vooral in de beoogde doelgroep: hoger opgeleide vrouwen tussen de 18 en 50 jaar. (Villamedia)
  • BNN en Veronica herdenken deze maand het overlijden van omroepbaas en programmamaker Bart de Graaff, op 25 mei een jaar geleden. De Graaff werkte ooit voor Veronica en begon daarna zijn eigen omroep BNN. De Graaff had zijn hele leven problemen met zijn gezondheid en stierf op 35-jarige leeftijd. Volgens Veronica heeft hij ondanks zijn geringe lengte en zijn veel te korte leven een groot stempel gedrukt op de vaderlandse televisie. Op 31 mei zendt het station daarom het programma ‘Toen Bart nog B.O.O.S. was’ (20.00 – 21.40 uur) uit.
  • rammaraad Groningen-Drenthe heeft kabelexploitant Essent Kabelcom gevraagd om te onderzoeken of Kindernet/Nickelodeon een kanaal kan delen met dierenzender Animal Planet. Eerder adviseerde de raad dat ‘Nick’ en Veronica, die nu een kanaal delen, van de kabel moeten. De jeugdzender startte vervolgens een bezwarenactie. Inmiddels is de samenwerking met Veronica opgezegd en wil het jeugdnet 24 uur per dag uitzenden. Een heel kanaal is echter wegens de schaarse ruimte op de kabel niet mogelijk. (Essent)
  • en dinsdag de campagne ‘Red de kindertelevisie! Red Kindernet! Red Nickelodeon!’ van start gegaan. Een campagne die werd ontwikkeld, geproduceerd en geplaatst in slechts twee dagen.De campagne werd in slechts twee dagen ontwikkeld, geproduceerd en geplaatst. Jacqueline Bierhorst, Channel Manager Nickelodeon: ‘In een intensieve samenwerking met het bureau 707 Brand Communications en Viacom Outdoor werd dit razendsnel gerealiseerd.’ Er werden onder meer abri’s (in het Essent gebied), promoteams en flyers, radio promo’s op Radio 538 en Sky radio, televisie promo’s op TMF, MTV en op Nickelodeon ingezet. Verder is er een speciale actiesite reddekindertelevisie.nl waar ouders en kinderen elektronisch hun handtekening kunnen zetten. (Adformatie)
  • ieter Storms van het SBS6-televisieprogramma Breekijzer mag de beelden die hij 22 april maakte in het gemeentehuis van Alkmaar gewoon uitzenden. Dat heeft de Alkmaarse voorzieningenrechter H. Vrakking donderdag bepaald. De gemeente Alkmaar had in een kort geding om een uitzendverbod gevraagd. Storms en zijn team kwamen 22 april op het gemeentehuis verhaal halen over het ontslag van een vuilnisman. Nadat Storms te horen had gekregen dat de wethouder pas op 14 mei tijd voor hem had, drong hij de vergaderruimte van het college van burgemeester en wethouders binnen.
  • TV West zendt aanstaande zondag de uitwedstijd tussen GO Ahead Eagles en ADO Den Haag live uit. Vanaf 14.00 uur is de wedstrijd te volgen. Ook brengt TV West in het 20.00 uur Nieuws beelden vanuit het ADO Den Haag stadion, waar supporters de wedstrijd kunnen volgen op een groot scherm, waar de uitzending van TV West integraal wordt uitgezonden. Radio en TV West doen tevens verslag van het onthaal van de spelers, technische staf en supporters van ADO Den Haag na afloop van de wedstrijd. Op vrijdag 9 mei van 19.00 uur tot 22.00 uur besteedt ook 89.3 Radio West volop aandacht aan de wedstrijd Emmen-Heracles. ADO Den Haag kan dan – door puntverlies van BVO Emmen – zonder te spelen kampioen worden. De thuiswedstrijd van ADO Den Haag op vrijdag 16 mei tegen BV Veendam is via TV West live te volgen als ADO Den Haag in deze wedstrijd kampioen kan worden.

PROGRAMMARAAD GRONINGEN/DRENTHE TREKT ADVIES CNN IN

De programmaraad Groningen-Drenthe trekt het vorige week aan kabelberijf Essent gedane advies nieuwszender CNN van de kabel te halen terug. De meeste raadsleden menen nu dat uit reacties vanuit de regio is gebleken dat CNN moet blijven. ,,We hebben de gehechtheid aan CNN onderschat’’, aldus voorzitter G. Horstmann. Essent had al aangekondigd het advies naast zich neer te leggen. De onafhankelijke programmaraad Groningen-Drenthe kwam woensdagavond opnieuw bijeen om in spoedberaad te spreken over de ontstane rel en een hernieuwd advies. Horstmann vindt wel dat ‘grote uitspraken’ gedaan zijn in reacties. ,,Maar aan die emoties zal ik maar voorbijgaan’’. Een lid sprak van ‘een grote inschattingsfout’, een ander stelde dat ‘de kijker heeft gesproken’. Ondanks de commotie rondom CNN wilde programmaraadslid H. Branbergen ruimte maken voor een ander station op de kabel. ,,Kan dan niet een van de BBC-kanalen vervallen?’’, opperde ze. Medecommissieleden manoeuvreerden haar voorzichtig naar met minder heisa te vervangen of te kiezen zenders. Lid J. de Vries hield toch vast aan zijn mening dat CNN weg kon en door Euronews vervangen kan worden. Hij toonde zich teleurgesteld dat de raad min of meer voor het blok werd gezet door het besluit van Essent CNN te behouden, advies of niet. ,,Nu kunnen we het feitelijk niet terugtrekken”, stelde hij vast. Diverse radio- en tv-bedrijven pleiten ervoor de programmaraden te vervangen door modernere methoden om kabelkanalen toe te wijzen. Hiermee reageren ze op de discussie over de programmaraden. De markt zou graag zien dat de brancheorganisatie Vecai de kanalen toewijst. Lokale overheden zouden dan alleen nog over lokale zenders mogen adviseren. Als alternatief zou de markt graag zien dat programmaraadsleden worden getoetst op hun kennis over het medialandschap. Nu komt het nog regelmatig voor dat men niet eens weet waar men over praat. (Essent)

KORT NIEUWS

  • De demonstratie van de actiegroep Tegenflits.nl die aanstaande zaterdag 10 mei in Den Haag stond geplanned, gaat niet door. De organisatie heeft meer tijd nodig voor de voorbereiding van de demonstratie. De nieuwe datum waarop de demonstratie is geplanned is 24 mei
  • Satellietverhuurder New Skies heeft het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar met winst afgesloten. Onderaan de streep bleef een bedrag over van 3,6 miljoen dollar tegen een verlies van 17 miljoen een jaar eerder. Het bedrijf zag de omzet met 0,2 miljoen stijgen tot 52 miljoen dollar. De in Den Haag gevestigde onderneming met een beursnotering in Amsterdam zag de kosten voor afschrijving de eerste drie maanden van het nieuwe jaar stijgen. Dat had te maken met de lancering vorig jaar van twee nieuwe satellieten, aldus de onderneming vandaag bij de presentatie van de kwartaalcijfers.
  • Het Parool moet opnieuw flink bezuinigen. De Amsterdamse krant gaat drastisch snijden in de huis-aan-huistak Weekmedia en minstens twintig banen schrappen bij de redactie van ongeveer honderd mensen. Dat bevestigden bronnen rond Het Parool woensdag.
  • ender Nickelodeon (Kindernet) is een actie gestart om via de kabel te kunnen blijven uitzenden in delen van Noord-Nederland en Amsterdam. Door middel van spots op o.a. Radio 538 en Sky Radio en via posters in 800 abri’s probeert de zender de programmaraad Groningen / Drenthe en Essent ervan te overtuigen dat het station in Groningen en Drenthe op de kabel moet blijven. Nickelodeon vreest voor zijn bestaan nu de Viacom zender van steeds meer kabelnetten verdwijnt. Per 1 september zullen Veronica en Nickelodeon nergens meer een kanaal delen. Vanaf die datum wil Nickelodeon zijn programmering verder uitbouwen richting een 24 uurs kanaal. (essent)
  • Personeel van Noordwest TV heeft het faillissement aangevraagd van de regionale televisiezender. De medewerkers zeggen al geruime tijd geen salaris te hebben ontvangen. Volgende week dinsdag buigt de Haarlemse rechtbank zich over de aanvraag. Noordwest TV, dat in Velsen-Noord is gevestigd, zendt dagelijks uit. Het station is te ontvangen in het gebied dat zich uitstrekt van Velsen tot en met de Haarlemmermeer.
  • De VVD-statenfractie wil onderzoeken of RTV-Noord een deel van haar zendtijd overdag kan verhuren aan bijvoorbeeld een commerciële zender. De opbrengsten zijn bestemd voor de exploitatie van de noodlijdende regionale omroep. De liberalen geven woensdag een toelichting op hun voorstel. Dan vergaderen de staten in Groningen voor het eerst over de miljoenensteun aan RTV-Noord.
  • 3FM-diskjockey Ruud de Wild heeft dinsdagmiddag de moord op Pim Fortuyn herdacht door in zijn programma met collega’s en luisteraars te praten over wat er een jaar geleden gebeurde.
  • edese geheime zender eindigt in tranen. Bij luisteraars en piraat Rudy Zantbergen (27). De al twee maanden durende klopjacht van het Agentschap Telecom (AT) heeft de Enschedeër niet klein gekregen, maar voor de slopershamer moet-ie buigen. Op last van de woningbouwvereniging is zijn 29 meter hoge zendmast afgebroken.

NICKELODEON NA 1 SEPTEMBER VERDER ZONDER VERONICA

Op het kanaal waar nu nog Nickelodeon (Kindernet) en Veronica samen uitzenden, is vanaf 1 september alleen Nickelodeon te ontvangen. MTV-Networks, eigenaar van de kinderzender, maakte dat dinsdag bekend. Het einde aan de samenwerking hing al een tijdje in de lucht. Nadat de programmaraad van Groningen en Drenthe vorige week tegen de doorgifte van Veronica op de kabel had gestemd, werd ook duidelijk dat Nickelodeon alleen wel een kans zou maken om op de kabel te blijven. Volgens MTV is de samenwerking in overleg gestopt.

Veronica is op dit moment nog steeds in gesprek met zogenoemde strategische partners om de activiteiten van de zender veilig te stellen. Wanneer er voor 1 september geen geschikte kandidaat is gevonden, verdwijnt de zender weer van het scherm. Tot die datum delen Nickelodeon en Veronica het kanaal.

KORT NIEUWS

  • SBS6 is een nieuw tijdschrift gestart over darts. De zender, die als eerste in Nederland darts adopteerde als tv-sport, brengt het blad uit in samenwerking met United Communications. Darts Special Edition komt elke twee maanden uit en bevat interviews met darters, wedstrijdverslagen en ook informatie over techniek en tactiek. De eerste editie, die nu in de kiosk ligt, bevat onder meer verhalen over de International Darts League. Dit negen dagen durende toernooi in Den Haag is vanaf 17 mei ook grotendeels live te zien bij SBS6. (Essent)
  • De gemeente Alkmaar heeft dinsdag voor de rechtbank in Alkmaar een verbod geëist p uitzending van opnames gemaakt door het SBS6-televisieprogramma Breekijzer van Pieter Storms. De rechtbank doet donderdag uitspraak.
  • Mediaconcern SBS Broadcasting, in Nederland eigenaar van de televisiezenders SBS6, Net5 en V8, heeft over het eerste kwartaal 2003 een nettoverlies geleden van 8,7 miljoen, tegen 19,9 miljoen euro verlies in dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft het mediabedrijf vandaag bekendgemaakt. Per aandeel bedroeg het verlies 0,30 euro tegen 0,70 euro vorig jaar. De netto-omzet steeg van 107 miljoen naar 115,7 miljoen euro. Het operationeel verlies liep terug van 12,1 miljoen euro naar 6,3 miljoen euro, meldt De Financiële Telegraaf. (Adformatie)
  • Muziekkanaal The Box neemt per 1 juli het previewkanaal in de regio Essent Noord over van de combinatiezender Kindernet/Veronica. Dit houdt in dat The Box met ingang vanaf dat moment ook is te ontvangen in de Noordoostpolder (Emmeloord e.o.), IJsselland (Zwolle e.o.) en Zuid-Drenthe. Het betreft een preview om de kijkers en de programmaraden in dit gebied kennis te laten maken met het muziekkanaal. The Box wordt in de regio Essent Noord al in verschillende regio´s doorgegeven. Inclusief het preview kanaal komt de landelijke dekking van The BOX nu op 87 procent. De overname van de plek van Kindernet/Veronica levert de zender een extra bereik op van 460.000 abonnees. (Adformatie)
  • Het Agentschap Telecom haalde tot dusver 68 keer een radiopiraat uit de lucht in het kader van de actie ‘Etherflits’. Dat blijkt maandag op de site van het agentschap over de actie, die tot doel heeft etherpiraten te weren. Etherflits begon op 12 maart en duurt een jaar. Voor de actie begon, reageerden de opsporingsambtenaren alleen op klachten van mensen over de slechte radio- ontvangst van legale zenders als gevolg van een piraat. Nu gaan ze actief op zoek naar overtreders.
  • Aanstaande woensdag zendt Radio 10 FM live uit vanaf een studio die bovenop een 42 meter hoge reclamemast staat bij het Prins Claus plein nabij Den Haag. Reden hiervoor is de nieuwe ochtendshow van Dave Donkervoort en Tom Mulder die vanaf vandaag begonnen is. Automobilisten zijn een belangrijke groep luisteraars voor ‘Tom & Dave in de Morgen’ en daarom hebben de heren besloten er eens midden in te gaan zitten. Dinsdagmiddag om 15.00 uur zal de studio op de mast gehesen worden. Woensdagochtend om 6.00 uur zal de auto boven de mast worden getakeld. Woensdagochtend vanaf 7.00 uur live uitzending. (Persbericht 10FM)
  • De Publieke Omroep gaat binnen enkele maanden verantwoording afleggen over de beloning van tv- en radiopresentatoren. “Een bedrijf dat met publiek geld wordt bekostigd, moet zich verantwoorden”, zo vindt de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur, Harm Bruins Slot. Dat het nog enige maanden gaat duren voordat de beloning openbaar wordt, komt door de veelal lastige arbeidscontructies waaronder presentatoren in dienst zijn. Bekend is dat toppers als Paul Witteman of Mart Smeets jaarlijkse gages tussen de 400.000 en 500.000 euro ontvangen. (Essent)
  • Onbekenden hebben op het bouwterrein van het nieuwe pand van RTV Drenthe in Assen een graafmachine onklaar gemaakt en de elektrische bedrading van een klein kraan doorgeknipt. Ook is een pomp vernield, waardoor een deel van de bouwput onder water kwam te staan. De verbouwing loopt hierdoor enkele dagen vertraging op. (Villamedia)
  • De HMG-zenders RTL4, RTL5 en Yorin hebben het in april wederom goed gedaan. Het gezamenlijke marktaandeel bedroeg 32 procent (doelgroep boodschappers 20-49), een stijging van 0,4% ten opzichte van de maand maart. Yorin realiseerde een marktaandeel van 9,3 procent bij de 20- tot 34-jarigen (0,2 procent hoger dan in maart). Het zenderaandeel van RTL 5 in de doelgroep mannen 20-49 jaar steeg met 0,2 procent naar 6,6 procent. HMG liet hiermee de concurrentie ver achter zich. Het marktaandeel van de SBS Groep (SBS 6, Net 5 en V8) bij boodschappers 20-49 jaar bedroeg in april 24,1 procent (23,8 procent in maart). Het gezamenlijk marktaandeel van de drie publieke zenders bij deze doelgroep bedroeg 29,1 procent (31.1 procent in maart). HMG meldt verder dat RTL Z (overdag via RTL5) een nieuw wekelijks programma start: ‘BusinessTravelNieuws.nl’. Het programma belicht alle facetten van het zakelijk reizen en volgt de nieuwste ontwikkelingen op de voet. Vanaf woensdag is het programma wekelijks te zien tussen 8.00 en 8.15 uur en binnen de RTL Z-carrousel van die dag. (Adformatie)
  • Abonneezender Canal+ wil de clubs uit de eredivisie minder gaan betalen voor de uitzendrechten van hun wedstrijden. Met uitzondering van de top drie zal de rest bijna de helft minder ontvangen dan dit seizoen, zo meldt De Telegraaf. De clubs mogen bovendien de rechten van wedstrijden die Canal+ niet uitzendt niet doorverkopen aan andere partijen. De voetbalclubs en de betaalzender zijn nog in onderhandeling over een nieuw contract. De kartelpolitie NMa zal ingrijpen als Canal+ in het contract exclusiviteit zal bedingen. (Essent)
  • Sanoma wil per se een radiostation hebben. Directrice Jessica Haagman: “Als we 23 mei buiten de boot vallen, sluiten we een samenwerking met een andere partij niet uit, of een overname van een partij die het niet blijkt te redden”. 23 mei is de datum waarop de gelukkigen van de FM-frequentieverdeling bekend worden gemaakt, waarvoor Sanoma zich ook inschreef. Bijv. voor een station voor vrouwen van 20 tot 40, met 90% muziek maar na 19.00 uur meer gesproken woord. Het gaat niet om een vertaling van een tijdschrift naar radio. “We hebben het hier niet meer over producten maar over communicatieplatforms”. (Villamedia)
  • Rotterdam krijgt in september vermoedelijk een commercieel tv-station: Rotterdam News Network RNN. De oprichters denken dat het Commissariaat voor de Media een vergunning afgeeft voor heel Zuid-Holland. Zij maken momenteel programma’s voor de publieke zender Rotterdam tv. (Reclameweek via Villamedia)
  • Tijdelijk is in het kader van een testproject de zender ‘100 Procent NL’ te beluisteren via de Thor-satelliet. Volgens Herbert Visser (die ook als voice-over in de djingels op de zender is te horen) wordt tijdens de test bepaalde infrastructuur en nieuwe software getest. Het station is (tijdelijk) ook te beluisteren via Internet
  • Israëlische militairen hebben vrijdag op de Gazastrook een Britse documentairemaker gedood. James Miller zou bij Rafah tegen de grens met Egypte zijn doodgeschoten door militairen die een huis van een militante Palestijn wilden slopen. De Brit, bezig aan een documentaire voor de zender HBO over het verwoesten door Israël van Palestijnse woningen, werd in de nek getroffen door kogels en raakte ernstig gewond, zo meldden Palestijnse bronnen en het Israëlische leger.
  • Kindernet wil 24 uur gaan uitzenden via de kabel. De omroep dreigt in Haarlem te verdwijnen omdat de Haarlemse programmaraad Veronica uit het basispakket wil halen. Veronica zendt ’s avonds uit op het kanaal dat Kindernet overdag gebruikt. Kindernet heeft daarom besloten een zelfstandig kanaal op de kabel aan te vragen. De programmaraad beraadt zich over het verzoek, zegt secretaris Wouter Rutten. De kans dat de aanvraag wordt ingewilligd, lijkt echter niet groot.

VERONICA DOET TOCH POGING DEELNAME FM-VERDELING

De Vereniging Veronica en Kink FM hebben vorige week woensdag een poging gedaan om alsnog deel te nemen aan de vergelijkende toets voor de herverdeling van FM-frequenties. Dat melden goed geïnformeerde bronnen in radioland. Eind maart lieten Veronica en Kink FM nog weten, niet mee te bieden op een FM-kavel. Men liet daartoe de deadline voor het indienen van plannen verstrijken. Vorige week woensdag heeft het mediabedrijf via een kort geding bij de bestuursrechter in Rotterdam geprobeerd, alsnog tot de procedure te worden toegelaten. Kern van het geding is dat Veronica/Kink FM de berekeningswijze voor het eenmalige bedrag dat een station voor de exploitatie van kavel A5 (‘recente, bijzondere muziek’) moet betalen, ter discussie stelt. Die berekeningswijze zou dan ook opnieuw moeten worden vastgesteld. Bij Veronica was niemand bereikbaar voor commentaar. Een uitspraak van de bestuursrechter wordt op korte termijn verwacht. (Adformatie)

TEGENFLITS DEMONSTRATIE OP 10 MEI IN DEN HAAG

Vandaag is de datum bekend gemaakt door het actieteam Tegenflits voor een grote demomstratie tegen de actie ‘Etherflits’ die het Agentschap Telecom is gestart. Op zaterdag 10 mei aanstaande zal de demonstratie plaatvinden in Den Haag. De start is om 12.00 uur vanaf het Maliveld in Den Haag. Dit is vlakbij het Centraal Station van de Nederlandse Spoorwegen. Aangezien er nog een gesprek moet plaatsvinden met de politie Haaglanden is de datum nog onder voorbehoud. Ook de route die gelopen gaat worden is nog niet bekend gemaakt. Meer informatie is te vinden op de website www.tegenflits.nl. Daarnaast is het actieteam Tegenflits op zoek naar vrijwilligers. Meer informatie hierover is ook te vinden op de website van Tegenflits.

“CDA WIL VERKIEZINGEN PROGRAMMARAAD”

Het CDA wil dat er in de toekomst via verkiezingen leden worden gekozen voor programmaraden. Nu kunnen belangstellenden zich simpelweg voor dit orgaan aanmelden. Deze raden moeten democratischer gaan werken, stelde Tweede-Kamerlid J. Atsma donderdag. Atsma reageerde op de ophef in de noordelijke provincies over het al dan niet via de kabel doorgeven van CNN. De programmaraad Drenthe/Groningen bepaalde daar dat de internationale nieuwszender met ingang van volgend jaar van de kabel moet. Dat leverde kabelaar Essent zoveel klachttelefoontjes op, dat deze nog dezelfde dag (donderdag) besloot om het advies van de programmaraad te negeren. Atsma gaat over de kwestie Kamervragen stellen aan staatssecretaris Van Leeuwen (Media, LPF). Hij vindt dat de noordelijke programmaraad ,,zijn boekje te buiten is gegaan”. Volgens de volksvertegenwoordiger is de raad op de stoel van het Commissariaat voor de Media gaan zitten door de uitzendingen van CNN inhoudelijk te beoordelen (‘te pro-Amerikaans’). ,,Leden van deze raden moeten verwoorden wat de kijkers willen zien en daar ook beeld van hebben. Ze moeten niet alleen hun eigen mening geven.”

KORT NIEUWS

  • De afgelopen dagen zijn diverse testuitzendingen waargenomen van nieuwe ‘zero-base’-zenders. Vorig week werd melding gemaakt van testuitzendingen vanuit Mierlo op de frequentie 94,9 MHz (Pakket A9). Deze week zijn er testuitzendingen gehoord van de frequentie 90,0 MHz vanuit Loon Op Zand (Pakket A9).
  • Kindernet Z@ppelin van de Publieke Omroep heeft de Universiteit van Amsterdam (UvA) gevraagd onderzoek te doen naar de gevolgen van reclame voor kinderen. Z@ppelin moet van de Kamer een proef doen met een reclamevrij jeugdblok.De omroep ziet daar eigenlijk niets in, want de bestuurders vinden dat kinderen niet in een reservaat leven en toch wel beïnvloed worden door commerciële uitingen via radio,geschreven pers, bioscoop en commerciële kinderzenders. Maar als het dan toch moet,dan doet de omroep het liever goed.Om de proef zinvol te kunnen uitvoeren is daarom het onderzoek begonnen.De resultaten worden in juni verwacht. (NOStt)
  • Nickelodeon bood zich sinds september samen met Veronica aan. Naast de bestaande aanvraag samen met Veronica biedt men zich nu ook aan zónder Veronica: Namelijk als 24 uurs-kinderkanaal. Na 19.00 uur zal derhalve de Kindernet (Nickelodeon) programmering doorgaan. De reden hiervan is dat veel programmaraden hebben gevraagd of nickelodoen zich ook alléén wil aanmelden. Een aantal programmaraden hebben problemen met de samenwerking met Veronica. Of dit in de toekomst gevolgen heeft voor de samenwerking met Veronica is nog onduidelijk. (Adformatie)
  • De kans bestaat dat de wedstrijden van de Bundesliga, de Duitse voetbalcompetitie, binnenkort weer te zien zijn bij de ARD, een publieke tv-zender in Duitsland. De ARD heeft 50 miljoen euro over voor de tv-rechten. Dat is vooralsnog 10 miljoen meer dan betaalzender ProSiebenSat. 1 heeft geboden. Tot begin jaren ’90 stemden ook veel Nederlanders elke zaterdagmiddag om 17.30 uur af op ‘Die Sportschau’ van de ARD, waarin samenvattingen te zien waren van de Bundesliga-wedstrijden. (Essent)
  • Ruim 2,1 miljoen mensen hebben woensdag de live-registratie van Koninginnedag in Wijhe en Deventer via de NOS gevolgd. De avondsamenvatting trok meer dan 900.000 kijkers. Het rechtstreekse kinderprogramma over Koninginnedag van Zeppelin trok 253.000 belangstellenden, van wie 77.000 kinderen tot en met 12 jaar.
  • In China is gisteren CCTV News Channel van start gegaan, China’s eerste 24-uurs (staats) nieuwskanaal. CNN meldt dat “CCTV natuurlijk niet meteen aandacht schonk aan de SARS- uitbraak – waarschijnlijk het grootste nieuwsverhaal ter wereld – maar zijn nieuwsberichtgeving begon met een meer vaderlandslievend getinte vlaggenceremonie in Peking”. Toch is er volgens CNN sprake van een levendiger vormgeving, die de geheel staatsgestuurde omroep in China zou kunnen gaan veranderen. (Villamedia)
  • Per 1 juni van dit jaar krijgt de regionale Omroep Brabant een nieuwe etherfrequentie in West- Brabant. Vanaf deze dag is Omroep Brabant te ontvangen via FM 91.0. De oude etherfrequentie FM 95.4 gaat naar Business News Radio. De kabelfrequenties waarop Omroep Brabant in West-Brabant te ontvangen is, blijven ongewijzigd. Omdat Omroep Brabant ‘rampenzender’ is, heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken geld beschikbaar gesteld om de frequentiewijziging kenbaar te maken aan het publiek. Rond 1 juni wordt de luisteraar via advertenties, commercials, posters en andere acties geïnformeerd over de frequentiewijziging. Rond 1 september krijgt dit een vervolg met o.a. een huis-aan-huismailing. Omdat men ook de calamiteiten- en rampenzender is van Noord-Brabant Is het van groot belang dat iedereen in Noord-Brabant weet via welke frequentie Omroep Brabant te beluisteren valt. (FMTV)
  • De toewijzing door het Ministerie van OC&W van de etherfrequenties voor de commerciële omroepen zal eind mei zijn beslag krijgen. Vooruitlopend hierop wordt al geruime tijd gewerkt aan de benodigde infrastructuur, zoals masten, antennes, zenders etcetera voor deze zgn. Zerobase operatie. De commerciële omroepen, die de frequenties verkrijgen, willen zo snel mogelijk in de lucht met hun uitzendingen. Zij hebben daarbij de keus tussen twee operators, die in technische zin hun uitzendingen verzorgen. Dat zijn Nozema en Broadcast Partners. In verband hiermee zijn de operators met elkaar en het Ministerie van Economische Zaken overeengekomen dat beide operators de infrastructuur, waaronder alle antenne-opstelpunten en antenne-installaties, per direct en tegen gelijke voorwaarden, kunnen gebruiken en hun toekomstige klanten ongeacht welke operator men kiest kunnen aanbieden.

CNN VAN NOORDELIJKE KABEL

De Amerikaanse nieuwszender CNN moet in Groningen en Drenthe per 1 januari van de kabel verdwijnen. Dat heeft voorzitter G. Horstmann van de programmaraad Groningen/Drenthe woensdag bevestigd. Als reden voor het verdwijnen van CNN noemt Horstmann het ,,te pro-Amerikaanse karakter” van de zender. ,,We willen| oor de inwoners van Noord-Nederland een zender die het beeld objectief weergeeft”, stelt de voorzitter van de raad. Het in de ogen van de raad neutralere Euronews zou de frequentie van CNN moeten overnemen. De mogelijkheid om BBC World aan te bieden, werd door de programmaraad verworpen vanwege de vermeende subjectiviteit van die zender in de berichtgeving over de tweede Golfoorlog.

SKY NEEMT RADIO 10 FM OVER

Sky Radio neemt Radio 10 FM over. Volgens directeur T. Mulder van Radio 10 FM was de ‘deal’ zaterdagmiddag rond. ,,We kunnen verder”, zei hij. Het radiostation gaat onder dezelfde naam en op negentien verschillende frequenties verder. Het voortbestaan van Radio 10 FM stond op het spel omdat het commerciële station buiten de boot was gevallen bij de verdeling van de etherfrequenties. Het wilde een frequentie in de categorie ‘goude ouwe’. Deze kwam uiteindelijk in handen van Sky. Radio 10 FM-luisteraars kwamen massaal in actie en stuurden in een paar dagen tijd meer dan 125.000 protestmails en -faxen, aldus het station. ,,Al die ongelooflijke, soms heel emotionele, reacties hebben er absoluut toe bijgedragen dat we nu kunnen blijven uitzenden”, aldus Mulder.

RADIO 1 EN 4 GESTOORD OP KABEL CASEMA

Radioluisteraars die op de kabel van Casema zijn aangesloten, hebben zaterdag te maken met een gestoorde uitzending van Radio 1 en Radio 4. Oorzaak is een wijziging van de frequenties van deze stations via de zender Lopik in de nacht van vrijdag op zaterdag. Volgens een woordvoerder van Casema is er ergens in de communicatie tussen omroepzendermaatschappij Nozema en Casema iets verkeerd gegaan. ,,We gingen ervan uit dat het een nacht later zou gebeuren.” Het probleem staat los van de fm-frequentiewijzigingen die in de nacht van zaterdag op zondag worden doorgevoerd.

BROADCAST PARTNERS HAALT RTL-FM BINNEN, ID&T NAAR NOZEMA

Zenderexploitant Broadcast Partners mag de exploitatie gaan uitvoeren van de zendernetwerken van Business Nieuws Radio, Radio 538, Noordzee FM, Yorin FM en RTL FM. Dit bericht de website RadioFreak.nl. Broad- cast Partners is momenteel al druk bezig met het installeren van de nieuwe zenders.  Op basis van deze informatie kan worden geconcludeerd dat ID&T Radio heeft gekozen voor zenderexploitant Nozema. Sky Radio was al klant bij Nozema. Haar zusterzender Gouwe Ouwe Zender zal waarschijnlijk ook kiezen voor zenderexploitant Nozma.

KORT NIEUWS ETHERVERDELING

  • Radio 538 bijvoorbeeld betaalde voor een radiofrequentie 57 miljoen euro, Sky Radio 56 miljoen en Yorin FM 33 miljoen. In totaal leverde de veiling de Nederlandse staat deze week 323 miljoen euro op. ,,Als de overheid er zoveel werk van maakt, dan moeten de zenders ook in heel Limburg in de ether”, vindt VVD-Statenlid M. Verheijen. ,,Of blijft Limburg letterlijk de uithoek van Nederland?” De VVD adviseert Gedeputeerde Staten in de brief in overleg te treden met het ministerie van Economische Zaken.
  • De verkoopmaatschappijen IP en Ster houden vast aan de ban op campagnes waarmee de commerciële radiostations hun nieuwbakken FM-frequenties willen communiceren. Komende zondag veranderen de meeste commerciële radiozenders van FM-frequentie. Aanleiding is de uitkomst van de vergelijkende toets, die begin deze week bekend werd. Alleen Sky Radio mag op de HMG-zenders adverteren, omdat het geen directe concurrent is voor de eigen HMG-stations Yorin FM en (het nieuwe) RTL FM. Radio 538 en Noordzee worden niet toegestaan. Een IP-woordvoerder: “We kijken naar doelgroep en format.”
  • Radio 10 FM verlaat vannacht defintief haar middengolffrequentie 675 kHz. Radio 10 FM zal alleen nog (tijdelijk?) via de FM-band te ontvangen zijn. Op de website van Radio 10FM is een speciale pagina geplaatst over het afscheid van de AM 675:
  • De omschakeling van de publieke radiozenders Radio 1 en Radio 4 is vannacht door zenderexploitant Nozema uitgevoerd. Rond  0.00 uur kwam de nieuwe frequentie van Radio 4 uit Rotterdam in de lucht. Om iets over 0.00 uur werd het signaal en RDS van Radio 1 waargenomen op de 98,9 MHz (de oude zender van Radio 4 in Lopik). Daarna werden de andere steunzenders van Radio 4 klaargemaakt. De 90,2 MHz van Radio 1 in Rotterdam werd uitgeschakeld. Een kwartier later was daar al het signaal van RTL FM uit Roosendaal te horen.  Rond kwart voor 1 werd de nieuwe steunzender van Radio 4 in Lopik aangeschakeld op 94,3 MHz. De steunzender van Radio 1 in Arnhem staat nog steeds aan. Hierop zal binnenkort Yorin FM te horen zijn.

“10 FM MAG BLIJVEN UITZENDEN IN DE ETHER”

“Nederland bedankt! We mogen waarschijnlijk blijven uitzenden.” bericht Radio 10 FM op de website. Radio 10 kan voorlopig op FM blijven. Eea moet binnenkort nog defintief worden gemaakt. Maar zover is het nog niet, aldus Erik de Zwart: “Afgelopen maandag was een zwarte dag voor Radio 10 FM: toen werd bekend dat wij al onze inspanningen van de afgelopen 15 jaar en met name van de afgelopen 3 maanden niet beloond zagen. Niet op zakelijke gronden maar omdat wij van mening waren dat ons programma-voornemen moest kloppen met de realiteit, kregen wij geen FM-frequentie. Omdat wij, Talpa Radio, John de Mol en ikzelf, niet wilden dat de luisteraars, het personeel en het 15-jarige Radio 10 FM in de kou zouden komen te staan, zijn wij onmiddellijk besprekingen begonnen met onze collega’s van Sky Radio. Wij hopen dat deze gesprekken er toe leiden dat Radio 10 FM kan doorgaan met haar uitzendingen via de 103 FM en de vele andere nieuwe frequenties, die klaar staan om heel Nederland te voorzien van de leuke programma’s van Radio 10 FM!”

KORT NIEUWS ETHERVERLING

  • City FM zal per 1 juni al via al haar nieuwe etherfrequenties gaan uitzenden. Dit betekend dat City FM vanaf zondag te ontvangen is op de 97,6 MHz in Rotterdam/Den Haag/Leiden/Zoetermeer, 98,0 MHz in Amsterdam eo / 98,3 MHz in Alkmaar eo en 98,5 MHz in Utrecht.
  • Op de diverse steunzender van RTL FM (momenteel o.a. 104.6 MHz Rotterdam, 94,9 MHz in Mierlo en 99,1 MHz in Enschede) is sinds vandaag een aankonding te horen.
  • Business Nieuws kan tot eind augustus geen gebruik maken van haar etherfrequentie in Zuid Limburg / Eys (91,5 MHz). De militaire-radiozender CFN/RFC, de huidige bezitter van deze frequentue, zal vanaf eind augustus haar nieuwe frequenties 96,9 MHz en 99,7 MHz in gebruik gaan nemen. Vooral de technische aanpassingen die deze frequentiewijziging met zich mee brengt zorgt voor de vertraging. Er zal een speciaal antenne systeem moeten worden aangelegd om de uitzendingen op de frequenties 96,9 MHz en 99,7 MHz mogelijk te maken. (nieuwsgroep nl.media.radio)

OVERIG KORT NIEUWS

  • De Raad voor de Journalistiek heeft vorig jaar 71 klachten behandeld (2001: 62). In 25 zaken werd de klacht gegrond of gedeeltelijk gegrond bevonden, in 40 ongegrond. Andere zaken werden doorgaans niet-ontvankelijk gevonden. De uitspraken betroffen 49 verschillende media. Dat blijkt uit het jaarverslag. In het najaar verschijnt een boek over de Raad, waarvan voorzitter Ageeth Scherphuis hoopt dat het een interessante discussie zal opleveren over ethiek in de journalistiek en de rol van de Raad daarin. (Villamedia)
  • UPC Nederland gaat per 1 juli de tarieven voor kabeltelevisie in 66 gemeenten verhogen. Abonnees betalen 0,25 tot 2,50 euro per maand meer. Dat is vrijdag bekendgemaakt door het communicatiebedrijf. De verhoging volgt op de verbeterde dienstverlening, aldus UPC. Volgens het bedrijf worden klanten tegenwoordig sneller geholpen dankzij een reorganisatie die drie jaar heeft geduurd. UPC heeft de afgelopen jaren veel bedrijfsonderdelen samengevoegd en vernieuwd.

SKY RADIO ONDERHANDELT MET DE MOL OVER 10 FM

Sky Radio is momenteel bezig met onderhandelingen met John de Mol over een eventuele overname van Radio 10 FM. Dit werd bericht in het ANP-nieuwsbulletin van 12.00 uur. Wanneer de onderhandelingen leiden tot een verkoop van Radio 10 FM van Talpa International (van John de Mol) aan Sky Radio zou Radio 10 FM vanaf zondag in de lucht kunnen blijven via het frequentiepakket A2. Bart van Leeuwen, DJ bij Radio 10 FM, “weet van niks”, maar voegt er aan toe: “ik heb altijd wel in een wonder geloofd”…..

WIE IS MEDY VAN DER LAAN (D66) ?

Medy van der Laan (34 jaar) is deze week benoemd tot staatssecretaris van Cultuur en ICT-beleid. Dit betekent dat Medy van der Laan ook verantwoordelijk wordt voor het mediabeleid van het kabinet Balkenende II. Medy was een ambtelijke ontdekkingen van Thom de Graaff, die haar in 1991 toen hij nog Directeur Politie was aannam bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze was onder verantwoordelijk voor de recente publiciteitscampagne om hogeropgeleiden tot werken bij het rijk te verleiden. Van der Laan zocht juist een andere baan en was naar Apeldoorn verhuisd. De sector cultuur waarvoor zij verantwoordelijk is, geldt als politiek riskant: welsprekend zal de kunstwereld zich verzetten tegen de bezuinigingen in de Cultuurnota 2005. Van deze staatssecretaris wordt vooral beheer verwacht. De lijn van voorganger Van der Ploeg (PvdA), die kunstsubsidie mede van sociale functie afhankelijk maakte, zweert dit kabinet nadrukkelijk af.

KORT GEDING ARROW CLASSIC ROCK

Radiozender Arrow Classic Rock heeft een kort geding tegen de staat aangespannen over de verdeling van de radiofrequenties. De rockzender vindt het niet terecht dat zijn aanvraag voor een plaats op de FM-band maandag is afgewezen. Volgens directeur/aandeelhouder A. Ossendrijver is bij de vergelijkende toets n iet goed gekeken naar de inhoud van de aanvragen. Arrow gaat proberen alsnog een vergunning te krijgen. De zender gokt ook op het niet verdeelde kavel voor klassieke muziek. Arrow Classic Rock gaat vanaf zondag verder op de middengolf en neemt de plaats in van Radio 10. Arrow verhuist zodoende van AM-828 naar AM-675 (ANP)

KORT NIEUWS ETHERVERDELING

  • Fresh FM zal vanaf zaterdagavond 31 mei in de regio Den Haag te horen zijn op 95,6 MHz. De huidige zendinstallatie in Zoetermeer op 102.0 MHz zal dan worden aangepast om tijdelijk uit te zenden op de 95,6 MHz. Fresh FM zal later deze maand de zendinstallatie verhuizen naar een nieuwe lokatie in Den Haag. De nieuwe zender van Fresh FM in Alphen a/d Rijn (95,9 MHz) zal in de loop van volgende week worden geactiveerd. In de weken hierna zullen de nieuwe frequenties in Amsterdam (95,7 MHz) en Utrecht (103,4 MHz) in gebruik worden genomen.
  • Op 26 mei jl zijn door het bedrijf SkySurf Webdevelopment / Dhr Ackooy de domeinen www.libertyradio.nl en www.tropicalradio.nl geregistreerd. De geregistreerde namen zijn de werknamen van twee nieuwe zenders die een etherfrequentie op de middengolf hebben verkregen. Voorbereidingen op een website of kaping?…..
  • Waterstad FM start op 1 juni met haar etheruitzendingen via de nieuwe FM-frequentie FM 93,2 MHz (zender Tjerkgaast – 20 KW).
  • HotRadio is al gestart met haar frequentiewijziging. De steuzender van HotRadio in Lochem is verhuisd van 100,2 MHz naar 93,5 MHz (nu met 4 KW). Vanaf vrijdag zal HotRadio in Arnhem op 88,5 MHz te horen zijn. Later volgt nog een extra steunzender in Arnhem.
  • 8 FM neemt vanaf 1 juni de volgende frequenties in gebruik: 89,3 MHz vanuit Eindhoven, 89,2 MHz vanuit Loon op Zand en 103,6 MHz vanuit Tilburg. De frequentie 88,9 MHz (Den Bosch) volgt medio juni en de frequenties 93,9 MHz (Roosendaal) en 95,2 MHz (Weert) volgen eind juni. De frequenties 95,5 MHz (Eindhoven) en 97,4 MHz (Den Bosch) zijn al ingebruik door 8FM
  • Hofstad Radio verwacht rond 1 juli te starten met de uitzendingen via de etherfrequenties 99,4 MHz en 93,7 MHz. De technische installatie van de zenders wordt uitgevoerd door zenderexploitant Antenne3.
  • Maximaal FM wil een week na 1 juni starten met etheruitzendingen via haar etherfrequenties in Vlissingen (89,3 MHz) en Terneuzen (92,4 MHz). De zender in Bergen op Zoom zal spoedig volgen. Het beheer van de zenders wordt uitgevoerd door Broadcast Partners.
  • City FM is vanaf zondag te beluisteren in Zuid-Holland via de 97,6 MHz vanuit Rotterdam (20KW). Deze zender vervangt de zenders in Rotterdam (87,6 MHz) en Zoetermeer (99,4 MHz) die vanaf zondag niet meet gebruikt kunnen worden door City Fm. De 87,6 MHz zal gebruikt worden door de WOS (Lokale omroep Westland). De 99,4 zal vanaf juli worden gebruikt door Hofstad. De verhuizing van de frequenties van City FM in Amsterdam en Utrecht zal iets later plaatsvinden
  • De in Rotterdam gevestigde Hindoestaanse radiozender Amor behoudt haar etherfrequentie in de regio Zuid-Holland. Het commerciële station heeft sinds 1996 een uitzendvergunning, is te horen op 102.2 FM en heeft dat plekje in de ether ook tijdens de recente veiling van frequenties weten te behouden.
  • Het nieuw Nederlands station RTL FM is nu al op Astra satelliet te ontvangen. Momenteel wordt er nog niets uitgezonden. De zender gaat 1 juni a.s. officieel van start. Vanaf die datum heeft het radiostation een FM frequentie in het grootste deel van Nederland.

OVERIG NIEUWS

  • Het team van het populaire radioprogramma ruuddewild.nl heeft woensdagavond de studio van 3FM bezet. De reden hiervoor was het interview dat 3FM-DJ Isabelle gaf in het TV-programma Barend & van Dorp. Daarin liet zij zich negatief uit over de nieuwe koers van 3FM en de nieuwe baas Florent Luyckx. Vooral het feit dat Isabelle Luyckx’ aantreden als reden van haar vertrek opgaf, schoot de heren in het verkeerde keelgat. Programmamakers Ruud de Wild, Sander de Heer en Jeroen Kijk in de Vegte barricadeerden de studiodeur ontzegden het team van Isabelle de toegang tot de studio. Na Isabelle enkele kritische vragen te hebben gesteld, werd haar de microfoon teruggegeven en zette zij het reguliere programma voort. (weblog KIDV)
  • Oud-Big Brotherbewoner Gert-Jan de B. is woensdag door de politierechter van de rechtbank in Amsterdam veroordeeld tot twee maanden cel. De rechter achtte hem schuldig aan het verstrekken van de partydrug GHB aan twee nietsvermoedende jonge meisjes. De B. hoeft niet terug naar de gevangenis. De rechter bepaalde dat één maand van de straf niet ten uitvoer hoeft te worden gelegd en de B. heeft al 31 dagen in voorlopige hechtenis doorgebracht. De bewoner van de derde episode van Big Brother (‘The Battle’) had na een avondje uit twee jonge meisjes gevraagd om bij hem thuis nog wat te komen drinken. Zonder het aan de meisjes te vertellen, druppelde hij GHB in hun drankjes. De meisjes voelden zich daarna duizelig en misselijk. De B. verklaarde dat hij er niet bij na had gedacht. Hij wilde juist de sfeer verhogen en het gezelliger maken. (ANP)
  • De Tros zegt ook op internet de grootste familie van Nederland te zijn. In de maand april registreerde de publieke omroep 647.000 unieke bezoekers aan zijn sites. De uitschieter van vorige week was de Songfestival-site. In de maand april verwerkte de Tros-sites 647.950 unieke bezoekers die gezamenlijk 4,5 miljoen webpagina’s bekeken. De omroep genereerde dat aantal via meerdere sites. Acht Tros-sites staan in de top 50 van omroepsites: 1tegen100, Radar, Twee Vandaag,Tros.nl, Tros3FM, Songfestival, K3 en Kazàn.

VERONICA WIL VERDER MET BNN

Het commerciële tv-station Veronica wil gaan samenwerken met publieke omroep BNN. Dat bevestigen beide tv-bedrijven woensdag. Na stopzetting van de samenwerking met Nickelodeon (MTV Networks) heeft Veronica dit najaar geen kabelfrequentie meer. De zender was daarom al enige tijd op zoek naar een nieuwe partner. Van een overeenkomst is nog geen sprake. ,,We bevestigen alleen dat de gesprekken met Veronica op basis van exclusiviteit zullen worden voortgezet. Verder commentaar geven we niet”, aldus een BNN-woordvoerster. Wel wil ze nog kwijt dat de ledenwerving voor jongerenomroep BNN doorgaat tot het moment waarop een definitieve samenwerkingsvorm kan worden gepresenteerd.

Veronica sprak ook met SBS (SBS6/Net5/V8). Dat televisiebedrijf tuigde al eerder de zender V8 op om daar later Veronica te huisvesten. Dat ging niet door, waarna Veronica met MTV Networks in zee ging. Toen die samenwerking strandde, hoopte SBS op een nieuwe kans. Dat lijkt nu niet door te gaan. BNN ontstond ooit uit Veronica en veel ex-Veronicanen zijn er werkzaam.  Een Veronica-woordvoerster weet nog niet of Veronica nu als tv-naam gaat verdwijnen. ,,In dat stadium van de besprekingen zitten we nog niet.” Ze verwijst naar een vergadering op 3 juni van de Veronica Verenigingsraad. ,,Die moet het advies nog goedkeuren. Daarna kunnen we meer zeggen.”

KORT NIEUWS ETHERVERDELING

  • Radio 10 FM gaat praten met Sky Radio over een samenwerking met Sky’s Gouwe Ouwe Zender. Dat heeft directeur Erik de Zwart gezegd. Het station van Sky won maandag de strijd om een frequentiepakket van Radio 10 FM. De Zwart hoopt met de stap de werkgelegenheid voor zijn medewerkers veilig te stellen. Radio 10 FM verloor het frequentiepakket omdat de zender per uur 1 gouwe ouwe plaat minder wilde draaien dan de Gouwe Ouwe Zender. Om die reden kreeg deze laatste het pakket. Dit terwijl Radio 10 FM meer geld had geboden. Radio 10 FM zal ook nog naar de rechter stappen om de beslissing aan te vechten. (Radiofreak)
  • Arrow is vanaf 1 juni te horen op 675 AM. Deze frequentie is toegewezen aan Country Music Radio. Deze zender is een dochtermaatschappij van Arrow Classic Rock. Aangezien Arrow geen frequentie heeft bemachtigd is de zender vanaf 1 juni tijdelijk te horen op AM 675 (momenteel nog 10 FM). www.arrow.nl.
  • CDA-Kamerlid Joop Atsma gelooft niet dat komende zondag de commerciële radiozenders op hun nieuw verworven frequenties van start kunnen gaan. Hij verwacht grote technische problemen. ‘Er was een achterstand van anderhalf jaar bij de opbouw van de zenders en ook de milieuvergunningen zijn nog niet allemaal in orde’, aldus Atsma in dagblad Trouw. Hij noemt de radiofrequentieverdeling verder een ‘rampdossier’. ‘Daar zijn wij als politiek schuldig aan. Met name de PvdA. De Kamer steunde het kabinetsvoorstel om te veilen, totdat de PvdA omging onder druk van de commerciële zenders die hun luisteraars hadden gemobiliseerd. Daarna werd de discussie uiterst gecompliceerd.’ Atsma is wel tevreden met het uiteindelijke resultaat en noemt de nieuwe verdeling ‘geen eenheidsworst’. Wel vreest hij nieuwe machtsconcentraties in het radiolandschap (HMG en Sky). (Adformatie)
  • De organisatie van lokale omroepen, de OLON, wil dat de regering het geld dat zij verdiend heeft met de herverdeling van de etherfrequenties in de lokale omroep steekt. Het gaat om een bedrag van 320 miljoen euro, per jaar 40 miljoen. Dat bedrag komt overeen met het extra geld dat volgens het onderzoeksrapport ‘Investeren in kwaliteit’ nodig zou zijn voor de lokale publieke omroepen. Volgens de OLON is het in andere landen heel normaal om overheidsinkomsten uit commerciële omroep in te zetten voor versterking van de publieke omroep. (Essent)

KORT OVERIG NIEUWS

  • Een aflevering van het BNN-programma ‘Neuken doe je zo’, waarin de prostitutie als mogelijke beroepskeuze voor schoolverlaters werd gepresenteerd, was ongepast maar niet verboden, aldus minister Donner van Justitie. De minister beantwoordde daarmee vragen van de Tweede-Kamerleden Rouvoet en Slob van de ChristenUnie. Zij vonden dat BNN over de schreef was gegaan. De programmamakers stelden het beroep van prostituee voor als te rooskleurig, aldus Donner, maar de uitzending was volgens hem niet in strijd met de wet. (Essent)
  • Isabelle Brinkman vertrekt als diskjockey bij radiostation 3FM. De 31-jarige Brinkman, die per 4 juli opstapt, heeft in haar eigen programma gezegd dat zij zich niet meer kon verenigen met het beleid van 3FM. De populaire presentatrice is doordeweeks elke avond tussen 18.00 en 20.00 uur te horen met een eigen muziekprogramma.
  • Televisiekijkers in Veendam dreigen vanaf 1 juli verstoken te blijven van de programma’s van de Holland Media Groep, zo meldde Gert Brouwer in het Dagblad van het Noorden. Voorzitter Jan Tillema van de Stichting Kabelnet Veendam (SKV) wil RTL4, RTL5 en Yorin op zwart zetten omdat HMG weigert nog langer te betalen voor doorgifte op het kabelnet. Volgens het huidige contract, dat op 1 juli afloopt, betaalt HMG jaarlijks zo’n vijftienduizend euro. Per 1 juli wil HMG net als de publieke omroepen behandeld worden. Die betalen geen vergoeding. Netwerkmanager John de Jong van HMG zegt dat telecomwaakhond Opta wordt ingeschakeld als de SKV voet bij stuk houdt. ”Tillema maakt misbruik van zijn positie als kabelmonopolist”.
  • Armenia TV, een Armeense televisiezender, komt in Almelo niet op de kabel. De programmaraad van kabelexploitant Cogas Kabel (KTMO) wil de Duitse zender WDR3 niet inruilen voor Armenia TV. ‘Misschien is de programmaraad in eerste instantie te snel gezwicht voor de handtekeningenactie van een Armeense minderheidsgroepering’, zo wordt geredeneerd. De programmaraad stemde bij een heroverweging met negen stemmen tegen en vier stemmen voor. De raad is bang voor precedentwerking ‘die tot onbeheersbaarheid zou kunnen leiden.’ Om die reden zijn de plannen deze week alsnog teruggedraaid. De overige plannen blijven ongewijzigd. Animal Planet is per 1 september terug op de kabel (ten koste van Arte). Muziekzender TMF (The Music Factory) wordt ingeruild voor MTV. Het kanaal waarop nu Kindernet en Veronica te zien zijn, is vanaf 1 september geheel bestemd voor Kindernet/Nickelodeon.  Voor de radiozenders geldt eveneens het eerdere advies. Radio Rosita moet een vaste plek krijgen (in plaats van Radio Caroline) en de radiozender BBC World moet wijken voor de regionale zender FM Plus. (Kabelraden)
  • Met ingang van maandag 2 juni 2003 zal Eddy Keur als sidekick het team van het radioprogramma “Goedemorgen Gordon” versterken. Het ochtendprogramma van Gordon wordt elke werkdag tussen 06.00 en 10.00 uur uitgezonden op Noordzee 100.7 FM. Eddy Keur heeft in het verleden diverse programma’s op radio en televisie gepresenteerd en is als diskjockey werkzaam geweest voor de KRO op Radio 1, 2 en 3 en bij Radio 10 FM. Op dit moment is Eddy Keur de stem bij het tv-programma “Cash en Carlo” van Carlo Boszhard op Yorin.  Gordon ziet de komst van Eddy Keur lachend tegemoet: “Ik heb nu meteen een Keur-merk voor mijn ochtendshow! Ik weet zeker dat ik vanaf aanstaande maandag in mijn show iets van Eddy Keur  merk… Andere kandidaten heb ik afgekeurd, ha,ha!” (persbericht Noordzee)

KORT NIEUWS VERDELING

  • Arrow Classic Rock Radio zal vanaf zondag (1 juni) te horen zijn via de  675 AM. Deze frequentie is toegewezen aan Msuic Country Radio maar de mensen achter dit station blijken nauwe banden te hebben met Arrow Classic Rock Radio. Uit diverse bronnen blijkt dat Arrow Classsic Rock vanaf zondag (tijdelijk) te horen is via de AM 675 kHz. (HvB)
  • Via de AM-zender 1008 kHz zal binnenkort het radioprogramma van Radio London te horen zijn. Het zou hierbij gaan om een Engelstalig-programma gericht op Engeland.
  • Het project 100% NL blijkt meer te zijn dan een testproject van bepaalde infrastructuur. De zender blijkt ook te hebben meegeboden op FM-kavel A9 (Europese muziek). Begin mei werd dit station gesignaleerd op de satelliet en bleken er ook uitzendingen via internet plaats te vinden. Deze uitzendingen zijn nog steeds te horen via mms://193.81.90.165:8080/. Website: http://www.100procentnl.nl/. Door betrokken personen gaven destijds aan dat het project is/was bedoeld voor het testen van bepaalde infrastructuur. (HvB)
  • Bij de regionale FM-pakketten heeft City FM het meeste betaald voor een frequentiekavel meer dan 1,6 miljoen Euro betaalde de zender voor kavel B06. Dit kavel heeft dan ook een bereik van 14,3 procent en één sterke FM-frequentie in Rotterdam waarmee ook Den Haag, Delft, Leiden en Zoetermeer kunnen worden bereikt. Hot Radio betaalde slecht 5000 euro voor het pakket B19. Dit kavel heeft dan ook een bereik van 1,6 procent. Uit de biedingen valt op te maken dat 8FM vrij zeker van zijn zaak wou zijn. De zender betaald de som van 470.000 euro voor kavel B21 / 4,3 procent. Hofstad heeft ook hoog ingezet voor kavel B08 (bereik 4,6 procent) betaald de zender 311.000 euro. Fresh blijkt “goedkoop” weg te komen. Voor kavel B5 (bereik 10,8 procent) betaald de zender iets meer dan 90.000 euro. (HvB)
  • Opvallend zaken bij de AM-verdeling. Radio 538 heeft diep in de buidel getast voor de AM frequentie 891 kHz. Hieruit valt op te maken dat men duidelijk gaat voor ‘echte’ landelijke dekking. Radio 538 betaalde meer dan 1 miljoen euro voor de AM 891 in Zuid Limburg. Radlon Media betaalde slechts een dikke 88.000 euro voor de krachtige AM frequentie 1008 kHz. Country Radio betaalde een slordige 8 ton euro voor AM675. Kortom…Radlon Media/Radio London heeft goed geboden. (HvB)

REACTIES OP ETHERVERDELING:

10 FM: LUISTERAARS STUREN 30.000 STEUN-EMAILS

“Luisteraars uit het hele land hebben geschokt gereageerd op de beslissing dat Radio 10 FM vanaf 1 juni haar etherfrequentie kwijt zal raken. E-mails, faxen en telefoontjes kwamen gisteren en vandaag in grote getale binnen. De stapels papier in de studio zijn bijna onrealistisch hoog, de website was dinsdagmiddag urenlang overbelast en de emoties lopen af en toe hoog op.” aldus een persbericht van Radio 10 FM. Tot nu toe kwamen er ruim 30.000 steunbetuigingen binnen. “Het zijn stuk voor stuk zeer emotionele reacties”, aldus Tom Mulder, programma-directeur en deejay bij het station. “Onze vele vaste luisteraars, zo’n 2 miljoen per week, zijn net zo geschokt als wij. Maar ook net zo strijdbaar. We laten het er niet bij zitten!”

CLASSIC FM ZIET GEEN MOGELIJKHEDEN VOOR PROTESTACTIE

Classic FM moet als gevolg van de nieuwe radioverdeling per 1 juni stoppen met uitzenden  via de ether. Volgens de website van het commerciële station wordt de zender bedolven onder reacties van verontwaardigde luisteraars. ,,Luisteraars kunnen na 1 juni niet meer n de auto, keuken, slaapkamer of op de walkman luisteren. Velen vragen om een protestactie. Helaas zien wij hier geen mogelijkheden toe”, zo staat op de site.

REGIO-ZENDERS IN DEN HAAG ZIJN POSITIEF GESTEMD

Het nu nog niet zo bekende Fresh FM ondergaat de metamorfose tot een grote zender die vrijwel de hele Randstad bestrijkt, inclusief Amsterdam, Utrecht, Leiden en Den Haag. Fresh FM richt zich op twintigers, dertigers en veertigers (‘Jong Zuid-Holland’, aldus de zender zelf) en brengt hedendaagse dance-muziek en top 50-hits. De zender bestaat ruim vier jaar en wil vooral een vrolijke uitstraling hebben.

FRIESE REGIOZENDERS HOUDEN FREQUENTIE

De drie regionale commerciële radiostations die uitzenden in Fryslân, blijven ook na een herverdeling van de etherfrequenties in de lucht. Zowel Freez FM, Rebecca Radio als Waterstad FM hebben gisteren per koerier te horen gekregen dat zij voor acht jaar en drie maanden verzekerd zijn van een nieuwe licentie. Freez FM mag in de nieuwe situatie ook gaan uitzenden in Groningen.

COMMERCIELE REGIO-RADIO RUKT OP IN GRONINGEN

Nieuws brengen ze amper, maar plaatjes draaien: dat kunnen ze vrij aardig. Regionale commerciële radio- omroepen zijn gisteren bij de verdeling voor FM frequenties in de prijzen gevallen en hebben toestemming om vanaf 1 juni in de Groningse ether actief te worden. Het betreft de volgende commerciële zenders, die in Stad of Ommeland mogen uitzenden:

OVERIG KORT NIEUWS

  • Er is een afsplitsing ontstaan bij de actiegroep Tegenflits.nl. Een aantal leden van het actieteam Tegenflits.nl heeft een eigen website en actiegroep opgericht onder de naam tegenflits.com. Tevens zijn er nu twee websites acties. www.tegenflits.nl en www.tegenflits.com. Reden van de splitsing is onenigheid tussen de leden van de actiegroep.
  • Oud-commissaris van de koningin, dr. J.A. van Kemenade zal bij het provinciebestuur van Noord-Holland worden voorgedragen als voorzitter van de raad van toezicht van de Stichting RTV Noord-Holland. Van Kemenade, die reeds een aantal bestuurlijke functies vervult en nog onlangs is benoemd tot minister van staat, volgt de statutair aftredende dr. J.T. Goldschmeding op. De Stichtingsraad van de RTV Noord-Holland heeft besloten de organisatiestructuur van de omroep te wijzigen. In de nieuwe opzet worden het bedrijfsbeleid en het programmabeleid gescheiden. Er komt een Raad van Toezicht onder voorzitterschap van Van Kemenade. Deze raad, te vergelijken met een Raad van Commissarissen ziet toe op het directiebeleid en op de algemene gang van zaken in de Stichting. Behalve de nieuwe voorzitter zullen worden voorgedragen als lid van raad van toezicht: drs. H. Smit, burgemeester van Medemblik, T. Yocarini, directeur van de Stichting Kunst en Cultuur Noord-Holland en J.R.A. Nawijn, burgemeester van Ouder-Amstel. Eén vacature in de raad zal nog op voordracht van de ondernemingsraad worden ingevuld.
  • De directeur-generaal van de omstreden Arabische televisiezender al-Jazeera is ontslagen omdat hij zou hebben samengewerkt met de inlichtingendienst van Saddam Hussein. Dit meldden bronnen in Qatar dinsdag.
  • De redactie van ‘Netwerk’ ziet niets in een mogelijke deelname van de Evangelische Omroep (EO) aan het programma. In 2004 verhuist de AVRO van Nederland 2 en de EO naar Nederland 1. Beide omroepen zouden dan ook van actualiteitenrubriek wisselen, dus de AVRO naar ‘2Vandaag’, de EO naar ‘Netwerk’. Maandag stuurde de redactie een brief aan de directies van AVRO, KRO en NCRV. Volgens de redacteurs draagt de EO haar levensbeschouwelijke standpunten te sterk uit en is sprake van ‘soms onverenigbare journalistieke principes’. (AD/Villamedia)
  • Cees Vis treedt als laatste toe tot de nieuwe Raad van Bestuur van de Publieke Omroep. Per september 2003 ontfermt hij zich over de portefeuille financiën. Met alle bezuinigingen die op stapel staan, valt hij direct met zijn neus in de boter, maar vooralsnog maakt hij zich nog niet druk. ‘Ik ken geen periode waarin men niet dacht dat er zwaar weer op komst was. ’

RADIOFREQUENTIES WEG VOOR 323 MILJOEN EURO

Totaal ruim 323 miljoen euro (712 miljoen gulden) strijkt de directie Post en Telecom van het ministerie van Economische Zaken op, voor de vandaag verdeelde 40 FM- en midden- golffrequenties. Dat heeft EZ bekendgemaakt, op voordracht van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, Cees van Leeuwen. Arrow Classic Rock en Classic FM missen de boot helaas, maar danceclub ID&T won wel. Sky moest de aanvraag voor Classic FM laten vallen, omdat andere zenders de frequenties bemachtigden. Radio 10FM van het concern Talpa van John de Mol en Erik de Zwart verloor de strijd van de ‘Gouwe Ouwe Zender’ van Sky.  Noordzee FM betaalt veruit het meest voor een kavel. Radio 538 heeft met succes geboden op de 102FM frequentie die in bijna heel Nederland te ontvangen is. De huidige frequentie van Radio 538 gaat naar Sky Radio, terwijl Noordzee FM op de frequentie van Sky Radio terecht komt. De 102FM frequentie is in de nieuwe situatie de beste frequentie t.a.v bereik en sterkte.  Het ging om een ‘schoonheidswedstrijd’ en om geld: de hoogste bieding bij meer gegadigden voor 1 kavel. De huidige zeven commerciële zenders zijn: Sky, Noordzee FM, Radio 538, Business Nieuws Radio, Classic FM, Yorin FM en Radio 10 FM. De vergunningen gaan in op 1 juni 2003 en zijn 8 jaar en drie maanden geldig.  In totaal zijn 7 kavels onverdeeld gebleven: 1 voor landelijke FM (kavel A8), 3 voor niet-landelijke FM en 3 voor de middengolf. Over de wijze van verdeling van deze kavels zal door het nieuwe kabinet snel worden besloten. De landelijke FM-kavels brachten 286,7 miljoen op, de niet-landelijke FM-kavels 5,1 miljoen, de middengolf 2,2 miljoen. Gebruikslasten voor de vergunninghouders bedragen gezamenlijk nog eens 29,1 miljoen euro.  Eind maart waren er 61 aanvragen: voor landelijke geclausuleerde FM 14 aanvragers; voor landelijke ongeclausuleerde FM 7 aanvragers ; voor regionale FM 40 en voor de middengolf 9. Er vielen partijen af waardoor er 12 aanvragers voor landelijk geclausuleerd FM resteerden, 6 voor ongeclausuleerd FM, 23 aanvragers voor regionale FM en 6 voor de middengolf. De vergelijkende toets is uitgevoerd door een onafhankelijke adviescommissie, bestaande uit van prof. mr. H. Franken (voorzitter), prof. mr. P.F. van der Heijden en mw. mr. F.G. van Diepen-Oost. (Min Economische zaken)

KORT NIEUWS OVER FREQUENTIEVERDELING

  • ID&T Radio is zeer blij met het verkrijgen van een frequentiepakket op de FM-band. Het station wil komende zaterdagnacht/zondagochtend vanaf 00.00 uur on air met de etherfrequenties.
  • De zender City FM is bij de verdeling van de radiofrequenties het grootste regionale commerciële station geworden. City FM verdubbelt zijn bereik in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. De zender bereikt nu maandelijks ongeveer 500.000 luisteraars. Het commerciële station  verwacht dat dit aantal stijgt. City FM zendt in de drie provincies aparte edities uit met nieuws uit de regio. Rebecca Radio breidde haar bereik ook flink uit. De zender neemt drie kavels in Noord- en Oost-Nederland in gebruik. Daarmee is de regionale radiozender binnenkort te beluisteren in heel Friesland en grote delen van Groningen, Drenthe, Flevoland, Overijssel en Gelderland. Het muziekstation, dat uitzendt vanuit Meppel, heeft op dit moment nog tien etherfrequenties in Noord-, Oost- en Midden-Nederland en biedt werk aan 24 personen. (Gooi en Eemlander)
  • Voor de fans van de commerciële radio wordt de FM-band vanaf 1 juni een zoekplaatje. Radio 10, Arrow FM, Radio Nationaal en Radio 192 verdwijnen. Radio 538, Sky en Noordzee FM behoren tot de blijvers, maar verscheidene stations veranderen van frequentie. Het kabinet volgde een advies van de commissie-Franken ongewijzigd op.
  • Ruud Hendriks, eigenaar van DistriNed: “We zijn allemaal ontzettend teleurgesteld dat na al die jaren van onzekerheid en uitstel Radio Nationaal geen kans heeft gekregen op de FM. “. De dagen van Radio Nationaal zijn hiermee geteld. Zonder FM-frequentie is het radiostation commercieel niet exploitabel. Het station wat op 5 mei 2000 is gestart met uitzenden zal 1 juni haar uitzending via de kabel staken.
  • Yorin FM is binnenkort landelijk te beluisteren. De zender heeft een frequentie verworven van het ministerie van Economische Zaken voor de vrije zenders. Dat heeft een woordvoerster maandag bevestigd.  ,,We zijn buiten zinnen van blijdschap.” Voor de frequentie werd een kleine 33 miljoen euro betaald. Daarnaast heeft Yorin FM, onderdeel van de Holland Media Groep (HMG), ook een frequentie bij de ‘geclausuleerde’ pakketten gekregen, dus met een duidelijk profiel. Deze zender gaat RTL FM heten en zal ‘muziek, nieuws en entertainment’ brengen. In het geclausuleerde pakket heeft ook ID&T een frequentie toebedeeld gekregen. Deze dance-zender kreeg in het onderdeel ‘recente muziek’ de voorkeur boven UDC, Juize (van radio538) en Sky Wave (van Sky Radio). (G/E)
  • Keizerstad FM heeft van het Ministerie van Economische zaken een uitzendvergunning voor 8 jaar ontvangen. Met ingang van 1 juni zal Keizerstad FM de beschikking hebben over vier zenders in: Arnhem, Nijmegen, Apeldoorn en Ede. Op vrijdag 30 mei zal tussen 17.00 en 18.00 uur de Keizerstad-FM-zender voor de regio Arnhem (FM 87.8) worden omgeschakeld naar de nieuwe frequentie FM 95.5. De zender voor de regio Nijmegen (FM 92.1) zal voorlopig nog te beluisteren zijn. De nieuwe frequentie voor de regio Nijmegen, FM 94.2, zal binnen enkele dagen ook in de lucht komen.
  • Radio 10 FM viel buiten de boot. De FM-plek van de zender ging tot verbazing en boosheid van directeur Erik de Zwart naar de ‘Gouwe Ouwe Zender’. De frequentie is 103.0 FM in het midden van het land en 103.3 in Rotterdam. Volgens de directeur had Radio 10 een hoger bod gedaan dan de concurrent. ´Kennelijk zijn er andere redenen om de Gouwe Ouwe Zender de voorkeur te geven. Ik maak me zorgen over de werkgelegenheid van Radio 10 en ben zwaar teleurgesteld.’ (Adformatie)

ANP: MAANDAGMIDDAG BEKENDMAKING FREQUENTIEVERDELING

De ministeries van Onderwijs en Cultuur en van Economische Zaken maken hoogstwaarschijnlijk maandagmiddag bekend wie er de komende acht jaar een frequentie op de FM-band krijgen toegewezen. Er is tien jaar politiek gesteggel aan vooraf gegaan.  Ambtenaren werkten dit weekeinde over om de laatste logistieke zaken te regelen. Landelijk vallen er negen vergunningen te verdelen onder maar liefst 21 gegadigden. De huidige zeven commerciële radiostations moesten ook een bieding doen. Wie afvalt of van frequentie verandert heeft straks nog maar kort de tijd om de luisteraars voor te bereiden op de nieuwe situatie.  De commissie-Franken adviseerde vrijdag over de verdeling. Het kabinet negeerde echter een motie van de Tweede Kamer om het rapport direct openbaar te maken opdat er alvast wat duidelijkheid zou komen. De staatssecretarissen Van Leeuwen van Cultuur en Wijn van Economische Zaken komen nu hoogstwaarschijnlijk maandag met een besluit naar buiten, aldus een woordvoerster van het laatste departement. Dat gebeurt op grond van het rapport, maar ze kunnen anders besluiten dan de commissie.  De betrokken bewindslieden moeten na een uitspraak van de rechter vóór 1 juni een besluit nemen over de verdeling van de frequenties. De staatssecretaris van Cultuur doet na beoordeling van het advies van de commissie een voordracht aan de staatssecretaris van Economische Zaken, die uiteindelijk de vergunningen verleent. Die gaan in principe op 1 juni in. Maar bij technische problemen is uitstel mogelijk tot 1 september.  Zorgvuldigheid staat voorop. Er lopen al een kleine tachtig juridische procedures tegen de Staat en de miljoenendans om de gunst van de luisteraar heeft de belastingbetaler al “klauwen vol geld” gekost aan schadeclaims, aldus staatssecretaris Wijn.

OOK UDC, YAM FM, HUMOR FM VALLEN BUITEN DE BOOT

Naast Radio 192 hebben ook Yam FM, Humor FM (van Nico Haasbroek) en UDC (organisator van dance-events) een afwijzingsbrief gehad van de commissie die een advies moet geven aan de overheid voor de verdeling van de etherfrequenties. Dit werd deze middag bekend gemaakt in het mediaprogramma Medialand op Radio 2.

MANIFESTATIE TEGENFLITS EERDER GESTOPT DOOR POLITIE

De politie Haaglanden heeft de manifestatie Tegenflits, die vandaag in Den Haag werd gehouden, eerder gestopt. Reden hiervoor was het gebruik van alcohol door de demonstranten. Dit was door de organisatie verboden. Ook werden er op de snelweg A12 ter hoogte van Nootdorp ongeveer 20 bussen met demonstranten de toegang tot Den Haag ontzegd omdat alcohol door de demonstranten was gebruikt. Na afloop was er een opstootje tussen de organisatie van Tegenflits en een aantal demonstranten. De organisatie heeft aangifte van dit voorval gedaan bij de politie. De organisatie van Tegenflits heeft vandaag een petitie vergezeld van duizenden handtekeningen van luisteraars en piraten kunnen aanbieden aan het ministerie van economische zaken,waar het Agentschap Telecom onder valt. Het einde van de demonstratie betekent overigens niet het einde van Tegenflits. Komende week zal de organisatie een bezoek brengen aan de Tweede Kamerleden Kees Vendrik (Groen Links) en Gert Jan Oplaat (VVD). Er zijn ruim 200 demonstranten vandaag gekomen naar het Malieveld in Den Haag.

KORT NIEUWS

  • SBS 6 vindt het te duur om wedstrijden van het Nederlands elftal te ondertitelen voor dove voetballief- hebbers. Een woordvoerder zegt dat de omroep het commentaar alleen in ondertiteling om wil zetten als er subsidie beschikbaar komt. Sinds een groot deel van de interlands van de NOS is overgegaan naar SBS 6, kunnen doven en slechthorenden het commentaar bij de duels niet meer volgen. Toen de NOS de kwalificatie- en oefenwedstrijden nog uitzond, werden de uitzendingen via teletekst van ondertiteling voorzien.
  • Het TROS-televisieprogramma Vermist heeft in de uitzending van 22 november vorig jaar een vermissing en vervolgens de hereniging tussen twee halfzussen in scène gezet. Het programma is daar gisteren flink voor op de vingers getikt door de Raad voor de Journalistiek. Vermist liet een mevrouw in de studio een oproep doen om in contact te komen met haar vermiste halfzus. Aan het einde van de uitzending volgde de hereniging.
  • Vandaag vindt de manifestatie ‘Tegenflits’ plaats op het Malieveld in Den Haag. Ook via de FM-band is de uitzending te volgen via Tegenflits FM (Den Haag 104,2 MHz, Leiden 97,4 MHz, Amsterdam 99,3 MHz). Tevens is Tegenflits FM via Internet te beluisteren
  • Isabelle Brinkman stopt als dj bij Radio 3FM. Dat maakte ze vandaag zelf bekend in haar programma. “Ja,  ik ga weg bij 3FM. Wanneer weet ik niet precies, maar het gaat niet meer zolang duren voordat ik mijn laatste uitzending ga maken.” Verder zei Isabelle nog dat ze maandag en dinsdag vrij zal zijn en daarom nu al het nieuws bekend wilde maken. (Radiofreak)
  • Er is overeenstemming over de nieuwe cao voor de publieke omroep, zij het dat de werkgevers hun standpunt over de betwiste onderdelen slechts zeer beperkt hebben gewijzigd. De NVJ legt het akkoord toch ter goedkeuring aan de leden voor, om te voorkomen dat de discussies nog maanden duren, en er uiteindelijk geen nieuwe CAO tot stand komt. En de NVJ vindt het akkoord van een redelijk niveau. Naast o.m. een aanvaardbare loonsverhoging van 3% en afspraken over een beter loongebouw wordt wel het fundament gelegd voor een betere behandeling van medewerkers met tijdelijk contract. (Villamedia)
  • Op 27 mei a.s. worden twee televisiekanalen in De Bilt / Bilthoven gewijzigd. Duitsland 2 (ZDF) verhuist van kanaal 2 naar kanaal 5- (168,25 MHz.) en Discovery Channel verhuist van kanaal 3+ naar kanaal 5– (161,25 MHz.). De genoemde kanalen worden vrijgemaakt om in juli 2003 internet via de kabel in De Bilt en Bilthoven te kunnen aanbieden (Casema)
  • Abonnees in de gemeenten De Bilt, Houten, Maarssen, Nieuwegein en Vianen kunnen vanaf 4 juni 2003 weer luisteren naar de klassieke radiozender WDR 3. Op advies van de Programmaraad Midden-Utrecht komt deze zender weer terug in het radiopakket op 91,5 MHz (stereo). Hierdoor komt BBC Radio 2 te vervallen. (Casema)
  • De Duitse geldmakelaar Elmar Koch wil het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) juridisch aanpakken, omdat hij door het ANP ten onrechte in verband is gebracht met verduistering van geld in de Duitse stad Emmerich. Het ANP verspreidde donderdag naar alle media het bericht dat Koch, die in Roermond terecht moet staan voor grootschalige beleggingsfraude, ook in Kleef voor de rechter zou moeten verschijnen. Hij zou de stad Emmerich enkele jaren geleden voor 2,5 miljoen mark hebben opgelicht. Ook deze krant nam het ANP-bericht over. Het blijkt echter niet om Elmar Koch te gaan, maar om een naamgenoot. Het ANP heeft inmiddels het verkeerde bericht ingetrokken. Elmar Koch neemt daar echter geen genoegen mee. ,,Ik laat nu door mijn advocaat uitzoeken welke stappen ik kan ondernemen. Ik ben het zat dat ik in verband word gebracht met zaken die ik niet heb gedaan”, zegt Koch. (Limburger)
  • De Werkgroep Radio 1 heeft de Raad van Bestuur van de publieke omroep extra geld gevraagd om het functioneren van de zender bij calamiteiten door een extern bureau te laten onderzoeken. Dat probleem zou “toch ingewikkelder liggen dan vooraf was gedacht” qua techniek, cultuur en één uitzendlocatie. Momenteel duurt het bij “breaking news” te lang voordat er op de zender melding van wordt gemaakt. Eind maart zou er al een oplossing bedacht zijn, maar die termijn is niet gehaald. Het externe rapport moet in september klaar zijn. (Spreekbuis via Villamedia)
  • Medewerkers van de Rotterdamse Migrantenomroep (MOR) hebben het werk neergelegd omdat ze het oneens zijn met forse bezuinigingen van het bestuur. De Turkse redactie is uit protest zelfs in zijn geheel opgestapt. Door de bezuinigingsmaatregelen zijn de verschillende redacties (Turks, Marokkaans en Nederlands) niet meer in staat volwaardige programma’s te maken, aldus de medewerkers.

RADIO 192 GEEN ETHERFREQUENTIE: FINANCIERING OORZAAK

Radio 192 is op basis van de voorgestelde financiering in het business- plan door de commissie die zorgdraagt voor het verdelen van de fm-pakketten, buiten spel gezet. Dit heeft directeur Michael Bakker vertelt op Radio 192. Radio 192 heeft een bod/aanvraag gedaan voor FM-frequentiekavel A09. Doordat Radio 192 hiervoor niet in aanmerking komt en Radio 192 geen bod heeft gedaan voor een AM-kavel is de kans klein dat Radio 192 na 1 juni 2003 nog via de ether is te beluisteren.  Herbert Visser bericht in de nieuwsgroep nl.media.radio dat de de commerciële radiozenders hebben de afgelopen dagen te horen gekregen of hun aanvraag voldoet aan de criteria die de overheid aan de aanvragen heeft gesteld. Er is dus nog geen besluit bekendgemaakt over welke stations welke frequenties hebben gekregen. Wel is bekend of de aanvragen “in behandeling zijn genomen” danwel niet voldoen aan de overheidscriteria waaraan de aanvraag diende te voldoen (dat laatste kan het geval zijn als bvb informatie ontbrak, of dat er valse informatie is verstrekt, of dat het station niet over voldoende geld beschikt om het 8 jaar in de ether uit te houden.

KORT NIEUWS

  • De clubs in het betaalde voetbal zijn en blijven eigenaar van de uitzendrechten van hun thuiswedstrijden op televisie. De Hoge Raad heeft dat vrijdag bepaald, nadat de KNVB in hoger beroep was gegaan.  Het gerechtshof in Den Haag kwam begin 2001 al tot dezelfde conclusie, waarop de KNVB de zaak voor de Hoge Raad bracht. Feyenoord spande oorspronkelijk de zaak aan
  • Netmanager Joop Daalmeijer van Nederland 2 is een voorstander van de combinatie Veronica-BNN. Alleen is hij niet geinteresseerd in de huidige tv-programmering van Veronica. “Daar moet afstand van genomen worden. Maar Veronica kan op het gebied van film en muziek het nodige betekenen op televisie”, zo liet de netmanager weten. Daalmeijer is ook positief over het Veronica Magazine en de radiozender Kink FM. ‘Kink FM past bij ons, die kan via de kabel de publieke alternatieve zender van Nederland worden”.
  • Allard Berends vertrekt bij de Amsterdamse zender AT5 en wordt voorlopig opgevolgd door Erik van der Schaft. Deze wordt per is per 1 juni benoemd voor een periode van zes maanden. Van der Schaft is momenteel ook directeur/hoofdredacteur van het Amsterdamse omroepbedrijf Salto. Hij blijft daar parttime directeur. Allard Berends vertrekt naar tv-producent Stokvis Producties (Adformatie)
  • De lokale zender FunX veroorzaakt storing bij de kabelontvangst van Classic FM in een deel van Amsterdam-Zuid. Classic FM is in overleg met de diverse betrokken partijen om te zoeken naar een oplossing.
  • De ongecodeerde uitzending van BBC 1, BBC 2, BBC 3, BBC 4, BBC News 24, CBBC en CBeebies op de Astra 2D is uitgesteld tot juli. Oorspronkelijk zou de BBC met haar binnenlandse tv-zenders op 30 mei de signalen op ‘ongecodeerd’ zetten. De Independent Television Commission (ITC) is als toezichthouder bezig met een conflict tussen BSkyB en de BBC over de opname vna de BBC-zenders in de Electornische Programma Gids (EPG). Op 16 mei jl. hebben de ITC en de BBC bekend gemaakt dat dit nu betekent dat pas nadat de ITC een uitspraak zal hebben gedaan, de BBC haar zenders ongecodeerd zal plaatsen. (Satellite)
  • Breedband internet zorgt voor ‘een sterke verandering’ van het internetgebruik, zo valt te lezen in een omvangrijk onderzoek naar breedbandgebruik dat is verricht in opdracht van onder meer het ministerie van Economische Zaken. Gemak, sociaal contact en vermaak zijn de drie belangrijkste redenen om over te stappen naar breedband. De ruim 1,2 miljoen Nederlandse breedbandinternetters besteden meer tijd online en houden zich voornamelijk bezig met communiceren en informatie opzoeken, waarbij medische informatie veruit favoriet is, schrijft Emerce. Daarna volgt het deelnemen aan een community. Ook beeldmateriaal en muziek downloaden of bekijken/ beluisteren wordt door breedbandgebruikers vaker gedaan dan door surfers zonder breedband. (Adformatie)
  • De terugkeer van Ruud de Wild op de radio is goed nieuws voor Radio 3 FM. Het martkaandeel van de publieke muziekzender is, sinds hij weer dagelijks te horen is tussen vier en zes uur, gestegen naar 10,4 procent. Dat is 1,2 procent meer dan in de eerste twee maanden van dit jaar. Radio 3 FM is hierdoor na Sky Radio weer de best beluisterde zender van Nederland.
  • Cathy Spierenburg, netcoördinator van het jeugdblok Z@ppelin op Nederland 3, ontving deze week ruim 10.000 verzoeken van kinderen om kinderprogramma´s op televisie te ondertitelen voor doven en slechthorenden. Dove en horende kinderen illustreerden gisteren op het Mediapark in Hilversum met een geluidloze toespraak hoe dove en slechthorende kinderen de tv-programma´s ondergaan. Spierenburg kon hen vertellen dat er gewerkt aan plannen om het ondertitelen te vergemakkelijken en betaalbaar te maken. Waarschijnlijk kunnen er al na de zomer acht jeugdprogramma´s van de publieke omroep worden ondertiteld, schrijft De Telegraaf. (Adformatie)

SOAP FREQUENTIEVERDELING KRIJGT SPANNEND EINDE

Aan het jarenlange politieke gesteggel over de verdeling van frequenties voor commerciële radiostations is nog steeds geen einde gekomen. Het kabinet beraadt zich vrijdag over een motie die donderdag door de Tweede Kamer werd aangenomen. De Kamer wil dat een rapport vrijdag onmiddellijk na het uitbrengen openbaar wordt gemaakt. De staatssecretarissen Wijn (Economische Zaken) en Van Leeuwen (Cultuur) willen ermee wachten tot dinsdag, als de regering een besluit genomen heeft op grond van dat rapport. Een motie van VVD-Kamerlid Blok om de frequenties onmiddellijk openbaar te maken werd aangenomen met steun van de Socialistische Partij, GroenLinks, PvdA, D66 en LPF. Staatssecreatarissen Wijn en Van Leeuwen willen de motie naast zich neer leggen. Volgens hun is het publiceren van het advies te riskant. Het kan namelijk gebeuren dat het kabinet het advies niet (geheel) opvolgt, en dat kan, in het geval van eerdere publicatie, schadeclaims opleveren. Wijn wijst erop dat er reeds tachtig juridische procedures lopen tegen de Staat, en wil er dus geen meer bij hebben. Het kabinet beslist morgen wat ze met de motie gaan doen. (ANP)

KORT NIEUWS

  • Het omschakelscenario voor de publieke radiozenders dat in de periode 30 mei tot 31 mei staat geplanned is bekend gemaakt. In de nacht van 30 op 31 mei zal Radio 1 worden omgezet naar het zero-base scenario. Dit gebeurd om 00:05 uur. In hoofdlijnen betekent dit dat Radio 1 in het midden van Nederland de frequentie 98,9 MHz verkrijgt die momenteel nog wordt gebruikt door Radio 4. De steunzenders van Radio in Rotterdam (90,2 MHz), Arnhem (104,1 MHz), Lopik (104,4 MHz), Flevoland (1008 kHz-AM) en Hulsberg (891 kHz) worden uitgeschakeld. Een gedeelte hiervan wordt ingezet voor commerciele doeleinden. Radio 4 zal op 31 mei vanaf 00:05 in midden Nederland te horen zijn op 94,3 MHz (vanuit Lopik / was Radio 1 Haarlem), 98,2 MHz (Loon op Zand, was Radio 1) en 94,7 MHz (Rotterdam -nieuw). In de nacht van 31 mei op 1 juni zal Radio 2 op de zender Hulsberg verhuizen van 92,1 MHz naar 93,4 MHz.
  • Uitgeefconcern De Telegraaf en tv-producent Endemol beginnen een samenwerkingsverband voor nieuwe projecten op gebieden als entertainment, auto’s, gezondheid en leefstijl. De ondernemingen tekenden hiervoor woensdag een intentieverklaring. De projecten moeten combinaties zijn van onder meer kranten, beurzen, televisie, computer of telefoon. Telegraaf en Endemol stellen elkaar als mediabedrijven aan te vullen. Door samen te werken kunnen ze naar eigen zeggen projecten sneller opzetten. De bestaande kernactiviteiten van De Telegraaf en Endemol blijven buiten de samenwerking.(ANP)
  • Digitenne, een onderneming die de consument ontvangst van tv en radio aanbiedt via een antennespriet, maakt zich niet schuldig aan oneerlijke concurrentie van de kabelbedrijven. Dat heeft staatssecretaris Wijn van Economische Zaken donderdag geschreven. VVD-Kamerlid Blok had schriftelijke vragen gesteld over Digitenne. De overheid is indirect aandeelhouder in de nieuwe onderneming, die de aanval heeft geopend op kabelbedrijven als UPC en Casema. Volgens Wijn bieden de regels rond aanbesteding en staatssteun, de Mededingingswet en de Telecommunicatiewet voldoende waarborgen voor eerlijke concurrentie.
  • NOB Holding heeft in 2002 een positief bedrijfsresultaat behaald van 2,0 miljoen euro. De nettowinst na belasting kwam uit op 700.000 euro. Daarmee schrijft het bedrijf voor het eerst sinds 1998 weer zwarte cijfers. In 2001 behaalde NOB nog een negatief bedrijfsresultaat van 6,6 miljoen euro(netto resultaat na belasting was -57,5 miljoen euro). Vorig jaar werd NOB geherstructureerd. Bij de aankondiging van de herstructurering werd de verwachting uitgesproken dat NOB in 2003 weer een positief bedrijfsresultaat zou halen. Dat is dus al een jaar eerder het geval. NOB splitste de organisatie het afgelopen jaar onder meer op in de nieuwe bedrijven NOB Cross media facilities, DutchView en CIRIS. Onderdelen als Ampco en Flashlight en een 60%-belang in Bright Alley werden verkocht. (Adformatie)
  • Sinds 21 mei 2003 is de radiozender Radio Nacional España 1 (RNE 1) op frequentie 101,3 te beluisteren in de gemeenten Angerlo, Didam, Doesburg, Eibergen, Gendringen, Gorssel, Groenlo, Hummelo en Keppel, Lichtenvoorde, Neede, Rijnwaarden, Steenderen, Wehl, Winterswijk, Wisch en Zevenaar. Radio España 1 vervangt Radio Contact, die uitzendingen verzorgde voor Virgin Radio. Radio Contact heeft niet aan haar financiële verplichtingen richting UPC Nederland voldaan en is daarom vervangen in bovenstaande gemeenten. De Programma-adviesraad Oost heeft RNE-1 als vervanger van Radio Contact aangewezen. RNE 1 is in Nederland ook al te beluisteren op de kabel van Utrecht en Gouda. Tevens in de nachtelijke uren via de middengolf met name via 585 khz, op de satelliet Hotbird en via internet.

24 MEI MANIFESTATIE VRIJE RADIO IN DEN HAAG

A.s. zaterdag 24 mei vindt er op het Malieveld in Den Haag een grote demonstratie plaats voor het behoud van vrije radio. De Actiegroep Tegenflits organiseert deze manifestatie uit protest tegen het Nederlandse mediabeleid en de steeds fellere jacht van de overheid op radiopiraten. Tijdens de manifestatie zal het hoofdpodium worden gereserveerd voor optredens van vele Nederlandstalige artiesten die groot geworden zijn dankzij de radiopiraten. Verspreid over het Malieveld zullen waarschijnlijk ook enige dance- en alternatieve radiostations zich via soundsystems manifesteren. Verschillende politici hebben toegezegd om op de manifestatie hun steun voor de piraten te komen betuigen. Verder zal een petitie met eisen worden aangeboden aan het Ministerie van Economische Zaken, dat samen met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen verantwoordelijk is voor het frequentiebeleid in Nederland. Na de manifestatie is er vanaf 15.30 uur een Afterflitsparty in en buiten de Blauwe Aanslag, Buitenom 214 die zal worden verzorgd door de gezamelijke alternatieve radiozenders Tonka Radio, Radio 100, Radio Patapoe, Radio Koekoeroe en Radio De Vrije Keyser en m.m.v. het soundsystem van Funk The System.Tegenflits FM zal in Den Haag de hele dag live in de lucht zijn op de 104.2 FM en verslag doen van de manifestatie. Voor meer informatie zie http://www.tegenflits.nl

KORT NIEUWS

  • De Engelse productiemaatschappij Granada overweegt actie te ondernemen tegen tv- producent Endemol, zo meldt Veronica Magazine. Granada beweert dat Endemols ‘Bobo’s in the bush’ (Yorin) te veel lijkt op haar programma ‘I’m a celebrity, get me out of here’. Ook hierin worden sterren het oerwoud ingestuurd. Volgens Endemol is het gebaseerd op haar eigen programma ‘Jungledropping’. Saillant detail: in Yorins persbericht wordt ‘Bobo’s’ als “de Nederlandse versie van ‘I’m a celebrity'” gebracht. (Essent)
  • Een Amerikaans televisiestation herdenkt donderdag 29 mei met een live-uitzending vanaf de top van de Mount Everest dat vijftig jaar geleden de eerste bergbeklimmers de berg bedwongen. Het wordt de eerste live-registratie vanaf de hoogste bergtop ter wereld. Het Outdoor Life Network registreert rechtstreeks dat een team van alpinisten in, naar verwachting, acht uur de laatste meters naar de top van de wereld aflegt. Als het weer goed blijft en al het andere volgens plan verloopt, zullen de twee mannen, twee vrouwen, de cameraploeg, de gids en enkele sherpa’s voor vrijdagochtend plaatselijke tijd de top bereiken, aldus een woordvoerder van het tv-station woensdag.
  • Omdat de EO tot 2007 in het slechtste geval acht miljoen euro moet inleveren, moet kritisch gekeken worden naar tijdelijke aanstellingen, aldus directeur Ad de Boer in het Nederlands Dagblad. Kostenbesparingen buiten de personele sfeer zijn volgens hem onvoldoende bij bezuinigingen van deze omvang. Als de EO vooral saneert door tijdelijke contracten niet te verlengen, is daar weinig tegen doen, zegt secretaris omroepzaken Thomas Bruning van de NVJ. ,,We hebben net met de omroepen afgesproken dat tijdelijke medewerkers bij ontslag twee of drie keer hun maandsalaris meekrijgen. Alleen de handtekening hoeft nog maar gezet te worden. Maar deze cao-bepaling komt voor de EO-medewerkers waarschijnlijk te laat. (Villamedia)
  • Met de live uitzending van de voetbalwedstrijd ADO Den Haag – BV Veendam op vrijdag 16 mei heeft TV West een nieuw kijkrecord gevestigd. TV West heeft er met deze uitzending voor gezorgd, dat veel fans die geen kaartje hebben kunnen bemachtigen om in het Zuiderpark aanwezig te zijn, de wedstrijd toch live konden volgen. Uit onderzoek van SKO (Stichting Kijk Onderzoek) blijkt dat ook deze keer de wedstrijd ADO Den Haag – BV Veendam enorm goed bekeken is. In totaal hebben 320.600 mensen naar de wedstrijd gekeken. Met name om 21.45 uur, tijdens het laatste kwartier van de voetbalwedstrijd steeg het aantal kijkers naar 210.000. (Dit is het dubbele aantal van het vorige record). ADO Den Haag speelt aanstaande vrijdag 23 mei thuis tegen VVV. In tegenstelling tot de vorige wedstrijden heeft TV West deze keer de rechten niet voor een live-uitzending. 89.3 Radio West zal deze wedstrijd wel live verslaan.  (Persbericht)
  • Nederland is nog niet klaar voor interactieve reclamespotjes op televisie. De Ster is weliswaar tevreden over een proef met interactieve tv-spotjes (I-ads), maar de techniek moet verbeterd worden. Ook zijn er in ons land nog te weinig huishoudens die de interactieve spotjes kunnen ontvangen. Volgens projectleider Marloes Hilckmann van de Ster waren de gebruikers wel enthousiast over de I-ads en is daarmee de proef die in maart stopte toch succesvol. Maar deze spotjes waarbij de kijker met behulp van zijn afstandsbediening bijvoorbeeld een brochure of een proefexemplaar van een product kan opvragen zullen niet op korte termijn grootschalig op tv geïntroduceerd worden.
  • Een nieuwe eigenaar en nieuwe programmering betekent bij Radio 10 FM ook een nieuw logo. Het logo moet de nieuwe koers ondersteunen: de strakke lijnen symboliseren een modern radiostation. Of zoals men het noemt ‘kracht, spanning en energie’. Talpa, de investeringsmaatschappij van John de Mol, kocht eerder dit jaar Radio 10 FM van Wegener.

LUISTERCIJFERS MAART/APRIL: WINST VOOR 3FM, VERLIES VOOR NOORDZEE FM

Onderzoeksbureau Intomart heeft de luistercijfers bekendgemaakt van de periode maart-april 2003. Sky Radio is nog altijd de best beluisterde zender van Nederland. De non-stop muziekzender zag het marktaandeel met 0.7 % stijgen tot 13.1 procent. Grootste stijger is Radio 3FM, de publieke popzender neemt met een marktaandeel van 10.4 procent (+ 0.8 ) de nummer twee positie over van Radio 2, deze zender verloor 0.7 % en staat met een marktaandeel van 10.1 procent op de vierde plaats. Radio 538 zag haar marktaandeel met 0.2 % stijgen naar 10.3 procent en staat daarmee derde. Noordzee FM daalt deze periode van 5.7 naar 5.3 % marktaandeel.

 	feb/maart  (in%)	maart/april (in%)
01	Sky Radio	12.4	13.1
02	 Radio 3FM	9.6	10.4
04	Radio 538 	10.1	10.3
03	Radio 2 	10.8	10.1
05	Radio 1	9.5	9.8
06	Radio 10 FM	6.6	6.6
07	Noordzee FM	5.7	5.3
09	Classic fM	3.1	3.1
08	YorinFM	2.8	2.8
10	Radio 4 	1.6	1.5
11	Arrow Classic R.	1.6	1.5
12	747AM	0.9	0.5
13	 KinkFM	0.4	0.4
14	 Radio Nationaal	1.1	1.1
--	Business Nieuws Radio	0.2	0.3
 -	Regio Radio	15.0	14.5
 -	CRN Commercieel Radio	2.7	2.7

KORT NIEUWS

  • Sinds maandag is in het kader van het zerobase-project de zender 87,8 MHz vanuit Utrecht uit het pakket A7 in gebruik genomen. Momenteel wordt op de zender het programma van YorinFM doorgestuurd. De komende weken zullen nog meer zenders voor het zerobase-project in gebruik worden genomen.
  • De Publieke Omroep moet volgens voorzitter H. Bruins Slot zijn kerntaken overwegen. Hij wil nog niet denken aan het opheffen van zenders. Bruins Slot zei dit zondag in het AVRO-mediaprogramma Antenne 2. Het nieuwe kabinet, zo werd vrijdag bekend, wil de omroepen 80 miljoen euro per jaar laten besparen. Dat is 10 procent van de begroting. ,,We moeten kijken of we alles wat we doen, ook móeten doen”, zei de voorzitter. ,,Als we het bestel opnieuw zouden inrichten, zouden we dan alle elementen weer introduceren?”
  • Het aantal klachten tegen kabelbedrijf UPC is flink teruggelopen, zo meldde het Algemeen Dagblad afgelopen zaterdag. De SP en de Consumentenbond waren in het geweer gekomen wegens onduidelijke en onbegrijpelijk hoge rekeningen aan abonnees van de kabelaar. De Consumentenbond heeft gemeld dat de klachten waarvoor de bond bemiddelde grotendeels ijn opgelost. UPC beloofde eerder al in advertenties de ontstane problemen zo snel mogelijk op te lossen. (Essent)
  • De commerciële tv-omroepen behaalden in week 20 opgeteld een marktaandeel van 49 procent. De publieke zenders scoorden gezamenlijk 38 procent. RTL4 was weer de grootste zender met 18 procent, RTL5 behaalde 4 procent en Yorin 6 procent. SBS6 had een aandeel van 11 procent, Net5 6 en V8 4 procent. Best bekeken programma was Studio Sport, gisteravond 19.00 uur. Dat trok ruim 3,2 miljoen kijkers. Kopspijkers werd bekeken door bijna 2,7 miljoen mensen. Daarna volgen het Journaal (20.00 uur, zondag) met 2,2 miljoen, Spoorloos met 2,1 miljoen en Juventus-Real Madrid voor de Champions League met ruim 2 miljoen kijkers. De cijfers zijn afkomstig van Publieke Omroep Kijk- en Luisteronderzoek. (Adformatie)
  • De HMG heeft beslag weten te leggen op alle huidige en toekomstige blockbusters van Sony Pictures voor de Nederlandse televisiemarkt. Gedurende vier jaar heeft de HMG daarmee titels tot zijn beschikking zoals, ‘XXX’ met Vin Diesel, ‘Spiderman’ met Tobey McGuire, ‘Maid in Manhattan’ met Ben Affleck en Jennifer Lopez, ‘Men In Black II’ met Will Smith en Tommy Lee Jones, ‘Panic Room’ met Jodie Foster en ‘The Sweetest Thing’ met Cameron Diaz. Ook nog uit te komen films als ‘Charlies Angels 2’ en ‘Terminator 3’ zijn in de toekomst op één van de HMG-zenders te zien. Volgens inkoopbaas Dirk de Lille is er ook een samenwerking tot stand gebracht met MGM Pictures. (Adformatie)
  • Sinds dit weekeinde zijn er een aantal zerobase frequenties in gebruik genomen vanaf de zender in Goes. Zo is op 96,6 MHz de zender van het pakket A2 in gebruik genomen (momenteel met modulatie van Radio 10FM) en op de 101.9 is de zender voor het pakket A1 in gebruik genomen (50 KW) momenteel met de modulatie van Radio 538.
  • Het nieuwe kabinet van CDA, VVD en D66 wil dat de Publieke Omroep flink gaat bezuinigen. Dat blijkt uit het vrijdag gepresenteerde hoofdlijnenakkoord.  In 2007 zijn die besparingen uitgegroeid naar 80 miljoen euro op jaarbasis. En dat bedrag zal heel moeilijk zijn op te hoesten, zo reageert een woordvoerder van Publieke Omroep vrijdag. ,,Dit bedrag is dusdanig hoog dat we niet meer met een kaasschaaf toekunnen. We zullen wel efficiency-maatregelen nemen, maar dat zal niet genoeg zijn. We moeten taken gaan afstoten. Welke dat zijn, dat weten we nu nog niet.” Door het huidige, demissionaire kabinet was de omroep al een bezuiniging van 30 miljoen euro per jaar opgelegd. Daar komt nu elk jaar wat bij en het groeit uit tot 80 miljoen in 2007. ,,Door die eerdere bezuinigingsdoelstelling van 30 miljoen hadden we bureau McKinsey al ingeschakeld om te rapporteren welke mogelijkheden er zijn. Dat rapport komt in juni. In juli willen we beslissingen nemen.” Programma’s wil de Publieke Omroep in principe ongemoeid laten. Maar als de leiding gaat morrelen aan bijvoorbeeld 747 AM heeft dat uiteraard ook consequenties voor programma’s.
  • Oud-eindredacteur Rik Rensen van NOVA heeft donderdag voor de kantonrechter in Hilversum geprobeerd zijn baan terug te krijgen. Rensen werd na de mislukte vernieuwing van NOVA door de directies van NPS en VARA op non-actief gesteld. In de rechtszaal werd duidelijk dat de verhoudingen tussen Rensen en de directies en de redactie verziekt zijn. Volgens de NPS is Rensen een ‘communicatieve ramp’ en sleepte NOVA zich onder hem van crisis naar crisis. Verwacht wordt dat Rensen binnenkort definitief vertrekt, met een gouden handdruk.
  • Patrick Kicken keert binnenkort terug als programmamaker bij de publieke omroep Radio 3FM. Vanaf 1 juni legt hij zijn werk bij de muziekredactie van 3FM neer gaat hij opnieuw aan de slag bij het ochtendprogramma ‘Stenders Vroeg’ tussen zes en negen uur. Kicken zal samen met Rob Stenders en zijn sidekicks de ochtendshow nog beter maken, zo meldt de website Radio.nl. Kicken gaat zich vooral achter de schermen bezig houden met de regie en productie van de show maar zal af en toe ook in de uitzending te horen zijn. (Essent)
  • Adam Curry zal de fiscus een uitspraak vragen over de door De Telegraaf aangesneden en door Curry ontkende belastingkwestie. “Dan kan de Telegraaf mooi een rectificatie plaatsen”, schrijft hij in zijn weblog over het artikel waarin de krant stelt dat de belastingdienst hem in de gaten zou houden vanwege privévluchten met zijn helicopters. “Dat het slecht ging met de Nederlandse journalistiek was bekend. Maar dit artikel () maakt de Telegraaf als nieuwsbron volstrekt belachelijk. Ik ben noch door de fiscus, noch door de Telegraaf benaderd over dit verhaal.”
  • NCRV-voorzitter Kees Klop geeft de uit zijn functie ontheven algemeen directeur Harry Hemink een vergoeding mee “volgens de kantonrechtersformule”. Op basis van die formule is het volgende sommetje te maken: 2 maanden per gewerkt jaar voor mensen boven de 50, maakt 54 maanden salaris, dus 4,5 jaar. Een vergoeding die boven de miljoen gulden uitkomt, zeg een half miljoen euro. (Villamedia)
  • Afgelopen nacht om 3 minuten voor 12 ging Vpro’s eigen internetmuziekzender 3Voor12 TV online. Vanmiddag heeftt PvdA-voorman Wouter Bos officieel het startschot bij de zender gegegeven. Ter gelegenheid van zijn vijfjarig bestaan krijgt Vpro’s radioprogramma 3voor12 er een ‘televisiezusje’ bij. De zender zendt 24 uur per dag en zeven dagen per week uit. Daarbij put de Vpro uit eigen materiaal, met ondermeer 800 concerten. Tevens veranderen alle Vpro- muziekprogramma’s van naam. Ze gaan allen onder de vlag 3voor12 door. De komende drie dagen draait de zender met een speciale programmering met exclusief materiaal. Zowel smalband- als breedbandinternetters kunnen de uitzendingen bekijken via een multicast streaming-techniek. Een bijzondere maar kleine doelgroep zijn de bewoners van de Eindhovense Kenniswijk; die kunnen als enigen naar 3voor12 TV kijken op DVD-kwaliteit op de televisie.
  • De lokale omroep Borger-Odoorn begint in juli 2003 met de eerste uitzendingen. Dat verwacht omroep-voorzitter Roel Withaar. De omroep kreeg vorige week een positief advies van het Commissariaat van de Media en daarmee groen licht voor de uitzendingen. ,,Alles is voor elkaar,” zegt een trotse Withaar.