Media kort: november 2000

VLAANDEREN: VRT IS RADIOMONOPOLIE KWIJT

Het Vlaams parlement heeft het VRT-radiomonopolie doorbroken. Het decreet voor landelijke commerciële radio werd dinsdagavond unaniem goedgekeurd. Wat overigens niet betekent dat Donna, Klara en de andere zenders morgen al concurrentie hebben. Dat er landelijke commerciële radio mag komen, daar is het hele Vlaamse parlement het over eens. Wanneer de commerciële radio er komt en of er eigenlijk wel plaats voor is, is een ander verhaal. Eerst moeten de nodige uitvoeringsbesluiten worden geschreven, vervolgens moeten die worden voorgelegd aan de Mediaraad en de Raad van State. Pas na de publicatie in Het Staatsblad kunnen de geïnteresseerden hun dossier indienen bij het Vlaams Commissariaat voor de Media. Voor april 2001 zal dat VCM allicht geen beslissing rond hebben.  Wie er allemaal landelijke radio wil maken, moet dus nog blijken. De Vlaamse Media Maatschappij (van VTM), 4FM en Radio Roxy (met Gust De Coster) hebben al duidelijke interesse getoond. Maar ook de krantengroepen Concentra, VUM en De Tijd hebben al een ballonnetje opgelaten, net als VT4 en Radio Contact. Buitenlandse groepen krijgen ook een kans. Ze zullen in elk geval geld nodig hebben. Een dossier indienen kost al gauw een miljoen frank. Hoeveel de frequenties zelf waard zijn, wordt later bekend. Grootste animo in het parlement was er over de frequenties. Er zou plaats zijn voor twee landelijke radio’s naast de vijf VRT-radio’s. De wetgever garandeert die nieuwe radiomakers een bereik van ,,minstens 70 procent binnen de economische ruit van Vlaanderen”.  (Standaard)

COMMERCIELE CONCURRENT VOOR AT5

Binnen twee tot drie jaar heeft Amsterdam er een tweede lokale televisiezender bij. Vastgoedmagnaat en initiatiefnemer Erik de Vlieger wil een volledig commercieel station opzetten, dat zeven dagen per week in de lucht is en dagelijks zes uur uitzendt. De bestaande zender AT 5 hoeft niets te vrezen, stelt De Vlieger, want de nieuwe zender wordt een ‘collega’ en geen ‘concurrent’. Waar AT 5 het accent legt op de journalistiek, zal het station van De Vlieger vooral kiezen voor entertainment. In een reactie zegt AT 5-directeur Allard Berends over de plannen: ”In beginsel juich ik de komst van een commercieel lokaal station zeer toe, maar we moeten wel realistisch blijven. Als meneer De Vlieger het accent wil leggen op puur entertainment, dan zal hij fiks moeten investeren. En dan nog zal hij de hete adem in de nek voelen van landelijke stations als SBS 6 en Veronica, die zich ook op dat segment in de markt richten. Daarbij is het inkopen van entertainment-programma’s een uiterst kostbare, ingewikkelde zaak, en al helemaal voor kleine, lokale zenders.” (o.a. Parool)

SBS BLIJFT VERLIES LIJDEN

SBS Broadcasting, in Nederland moeder van de tv-zenders SBS6 en Net5, heeft in het derde kwartaal van dit jaar een verlies geleden van 23,3 miljoen dollar (58 miljoen gulden), 2 miljoen dollar minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde licht tot 82,5 miljoen dollar. De omzetdaling is volgens SBS te wijten aan de gestegen koers van de dollar. Daarvoor gecorrigeerd zou de omzet volgens het tv- bedrijf juist met 14 procent zijn gestegen. (NRC Handelsblad)

VERLIEZEN UPC LOPEN VERDER OP

De verliezen bij kabelbedrijf UPC stapelen zich op. Over het derde kwartaal was het negatief resultaat 640 miljoen euro (1,41 miljard gulden). Vorig jaar zat het bedrijf in dezelfde periode voor 170 miljoen euro in het rood. In het voorafgaande, tweede kwartaal leed UPC al een nettoverlies van 368 miljoen euro. Het nettoresultaat ligt beneden de verwachtingen. Hetzelfde geldt voor de omzet, al is die verdubbeld tot 258 miljoen euro (569 miljoen gulden). Lichtpuntje is het bedrijfsresultaat van 96,6 miljoen euro negatief, dat beter is uitgevallen dan financieel analisten hadden verwacht. Het aantal klanten – UPC spreekt van ‘omzet-genererende eenheden’ – is met 238.000 toegenomen tot 7,49 miljoen. Naar verhouding groeide het aantal ‘triple play’-klanten sterker: met 120.000 tot 1,09 miljoen. Eind september waren ruim vier miljoen woningen geschikt voor tweewegverkeer, hoofdzakelijk in West- Europa. (o.a. Automatisering Gids)

MAAT BREEKT MET NCRV

NCRV-Radio 2 presentator Ferry Maat staakt per 1 januari zijn programma Maat in de Middag, dat bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van woensdag. Ferry Maat heeft een verschil van inzicht met muzieksamensteller Jaap de Groot, die hij niet deskundig genoeg acht. De discjockey heeft hier schoon genoeg van en neemt na vijf jaar afscheid van Radio 2. Hij dient zijn contract, dat nog tot 1 januari loopt gewoon uit. Maat mag tot deze datum samenwerken met muzieksamensteller Harjo Thijs, met wie hij wel op één lijn zit.

GESPREK OVER EO OP NEDERLAND 3

Netcoördinator Tom Kamlag en Hans van Beers, lid van de Raad van Bestuur van de NOS, moeten met de Evangelische Omroep praten over de plaatsing van EO-programma’s op Nederland 3, meldt het Algemeen Dagblad. Dat net weigerde drie EO-programma’s omdat ze niet zouden passen in het cultureel-progressieve profiel van Nederland 3. Volgens Kamlag waren ze niet grensverkennend genoeg. De EO bestreed dit en ging in beroep bij de Raad van Bestuur van de NOS, die zoals gebruikelijk in deze gevallen een geschillencommissie inschakelde. De commissie vindt dat de partijen moeten overleggen. Mochten ze er niet uitkomen dan geeft de commissie een advies aan de Raad van Bestuur. (NOStt)

COMMISSARIAAT: CASEMA MOET 6FM DOORGEVEN IN EEMNES

Kabelmaatschappij Casema moet Radio 6fm doorgeven op de kabel in Eemnes. Dat bericht het Internetmagazine Radiowereld. Het Commissariaat voor de Media heeft Casema een boete van 50.000 gulden in het vooruitzicht gesteld wanneer het bedrijf hieraan geen gevolg geeft. Radio 6fm is het publieke radiostation van Eemnes, Blaricum en Laren en kon alleen via hoge technische investeringen direct toegang krijgen tot de kabel. Een andere oplossing, die Casema zelf tot investeren noopt werd aangedragen en verworpen. Het commissariaat heeft deze argumenten van Casema nu ongeldig verklaard en een onverkorte, directe en ongewijzigde uitzending van de Radio 6fm- programma’s gelast.

NIEUWE INTERNETDIENSTEN CASEMA

Kabelexploitant Casema introduceert twee nieuwe internetdiensten, Wanadoo Cable Plus (ƒ 79,50 per maand) en Wanadoo Cable Premium (ƒ 99,50 per maand). Met de nieuw toegepaste technologie fluctueert de snelheid van de  internetverbinding minder, zijn hogere snelheden mogelijk en krijgen gebruikers die hun datalimiet overschrijden automatisch een snelheidsbeperking. Bovendien is het kabelmodem geschikt voor toekomstige breedbandmogelijkheden. De nieuwe diensten zijn vanaf deze week in Den Haag en later dit jaar in Utrecht, Voorburg, Leidschendam en Rijswijk beschikbaar. Vanaf volgend jaar worden ook Breda en Delft in het pakket opgenomen. (ADformatie)

HOFSTAD BOOS OP HPR

Hofstad Radio is het niet eens met het besluit van de Haagse Programmaraad om Hofstad radio geen plek te bieden op de Haagse kabel. Hofstad Radio vind het onvoorstelbaar dat de Programmaraad in eerder onderzoek juist van Haagse luisteraars te horen heeft gekregen dat lokale en regionale partijen op de kabel moeten worden toegelaten. “En nu kiest de Programmaraad voor SlamFM! (landelijk) in plaats van Fresh (regionaal) en impliciet voor Happy (landelijk) in plaats van Hofstad.”, aldus een persbericht. “FreshFM wordt verweten dat er geen lokaal nieuws is uitgezonden. Maar Happy heeft dat ook nog nooit gedaan (ondanks toezeggingen) en nog steeds niet. Daarnaast staan alle faciliteiten voor Hofstad 24 x 7 via de radiokabel al enige tijd warm te draaien.”.

TV RECHTEN: EREDIVISIE NV BIJNA AKKOORD MET ZWITSERS AIM

De Eredivisie NV (ENV) verwacht op 2 december een samenwerkingsverband aan te kondigen met het Zwitserse sportmarketingbureau AIM over de uitzendrechten van voetbalwedstrijden in de eredivisie. Over een jaar komen de rechten op samenvattingen vrij, omdat het bestaande contract met de NOS dan afloopt. De rechten op directe uitzendingen, momenteel in handen van Canal+, komen een jaar later vrij. Overigens hoeven deze partijen niet te wanhopen, want AIM verkoopt de rechten in overleg met de ENV weer door aan een uitzendgemachtigde. De achttien clubs uit de eredivisie vergaderden maandag in Utrecht over het voorstel een contract aan te gaan met AIM. De overeenkomst moet de clubs per seizoen 150 miljoen gulden opleveren. Volgens H. Herremans, commissaris en woordvoerder van de Eredivisie NV, zijn alle verenigingen het  “in grote lijnen” eens geworden. Struikelblok in de onderhandelingen was tot nu toe de opstelling van de traditionele top-drie, Ajax, Feyenoord en PSV. Zij willen meer geld ontvangen, omdat de internationale belangstelling voor deze clubs groter is dan voor de rest. “We hebben daarop iets gevonden”, zei Herremans. “Over de afgelopen tien jaar kijken we naar de prestaties van de clubs, die daaraan gerelateerd meer of minder inkomsten krijgen.” Momenteel wordt de helft van de tv-inkomsten bepaald door de plaats op de ranglijst, de andere helft wordt over de achttien clubs gelijk verdeeld. In de toekomst komt daar een derde element bij. De clubs moeten onderling op 2 december uitmaken hoe groot de percentages van deze drie elementen zijn. “Het kan drie keer 33 procent zijn, of het nieuwe element komt op 20 en de andere twee op 40 procent”, zei Herremans. KPN wordt mogelijk een partner van ENV en AIM. Het telecomconcern heeft vooral interesse in de nieuwe media. Het bedrag dat het daarvoor zou moeten betalen, staat nog los van de 150 miljoen die AIM inbrengt. Van een tegenstelling tussen de top-drie en de andere vijftien eredivisieclubs was volgens Herremans gisteren niets te merken. “De drie grote clubs hebben enthousiast meevergaderd. Er was geen enkele club die niet akkoord is met wat we tot nu toe hebben afgesproken.” De woordvoerder van de Eredivisie NV zei wel dat voor AIM 2 december de deadline is. “Ze willen ook dit seizoen al meenemen in het contract, waardoor ze enigszins haast hebben.” Mochten Ajax, Feyenoord en PSV over enkele jaren willen meedoen aan een Euro League, dan is de samenwerking met AIM geen obstakel. “We zullen iets in het contract opnemen om zo’n stap mogelijk te maken”, zei Herremans. Het contract met AIM geldt voor vijf jaar. (NRC)

NA DE LEEUW OOK BUCH MET KRITIEK OP NEDERLAND 3

Er is veel kritiek op de nieuwe, in september ingevoerde programmering van Nederland 3. Ook bekende gezichten als Paul de Leeuw en Boudewijn Büch behoren tot de critici. Paul de Leeuw schreef in zijn column in het NRC Handelsblad dat Nederland 3 ten onder gaat aan een “onzinnige en visieloze programmering waaraan geen touw meer is vast te knopen”. Ook vindt hij dat “de programmering is verworden tot een zouteloos compromis” en dat “sterke troeven worden afgeschreven zonder nieuwe troeven in te zetten”. De presentator schuift de zwarte piet toe aan netmanager Tom Kamlag,waarover hij zegt:”U bent het stil-blijven- zitten-en-verroer-u- niet-type”. Paul de Leeuw heeft zelfs zo zijn buik vol van de nieuwe programmering dat hij per 1 januari geen programma’s meer wil maken voor de zender. Ook Boudewijn Büch is totaal niet te spreken over de programmering op Nederland 3.In zijn column in Nieuwe Revu zegt de programmaker zelfs dat hij de “klootzakken die verantwoordelijk zijn voor deze janboel” haat. Hij is verder boos over hoe er wordt gesold met zijn eigen programma’s. Zo leverde hij onlangs zoals afgesproken 13 afleveringen aan, maar toen bleek dat er slechts plaats was voor 12. “Of het verhaal nu wel of niet afgerond zou zijn, interesseert de netmanager blijkbaar niet”, aldus Büch. (NOStt)

RADIOPIONIER ROBERT TROUT OVERLEDEN

In de Verenigde Staten is de radiopionier Robert Trout overleden. Hij was 91. Trout was tot voor kort nog medewerker van de publieke omroep NPR. Trout was in 1931 één van de eerste nieuwslezers bij een lokaal station in Virginia. Kort daarop werd het station overgenomen door het grotere CBS. Als radiojournalist was Trout tijdens de oorlog correspondent in Londen. In juni 1944, tijdens de Landing in Normandië, was hij meer dan 7 uur onaf-gebroken in de ether. Na de oorlog werkte hij voor tal van radiozenders, waaronder NPR. Hij kreeg ook de prestigieuze Peabody Award. (VRTtxt)

HMG VECHT BESLUIT COMMISSARIAAT AAN

De Holland Media Groep (HMG) heeft dinsdag bij de Raad van State het inperken van sponsormogelijkheden op de zenders RTL4 en RTL5 aangevochten. HMG ging in beroep tegen de uitspraak van de rechtbank in Amsterdam, die in september besliste dat beide zenders onder de Nederlandse Mediawet vallen. Het Commissariaat voor de Media is de juridische strijd tegen HMG begonnen. Het commissariaat beschouwt HMG als een in Nederland gevestigd bedrijf en wil dat de programma’s van RTL4 en RTL5 aan de Nederlandse mediaregels voldoen. HMG betoogt dat het in Luxemburg is gevestigd,omdat daar het moederbedrijf huist. De programma’s vallen daardoor onder de Europese richtlijnen, die minder streng zijn. (NOStt)

VOETBAL INTERNATIONAL KRIJGT TV-PROGRAMMA

Voetbal International (VI) krijgte een voetbalprogramma op televisie, vermoedelijk RTL. Als presentator wordt Kees Jansma genoemd. VI wil vanaf volgend jaar elke donderdagavond uitzenden en is daarover in vergevorderde onderhandelingen met John de Mol, meldt de GPD. Hoofdredacteur Johan Derksen vindt dat er momenteel geen echt voetbalprogramma is. “Henk Spaan maakt een komisch programma en Harry vermeegen doet schijtlollig.” Derksen wil een ‘informatief en serieus programma’. (o.a. Adformatie)

UPC WIJZIGT TELEVISIEFREQUENTIES IN LANDSMEER

Op 27 november voert UPC in Landsmeer nieuwe televisiefrequenties in. Dit betekent dat vanaf deze datum de televisiezenders op andere frequenties worden doorgegeven. UPC verzoekt al haar abonnees televisietoestellen en eventueel videorecorders opnieuw in te stellen. De mogelijkheid bestaat dat, als gevolg van de invoering van de nieuwe televisiefrequenties, sommige huishoudens met een oud televisietoestel een aantal televisiezenders niet meer kunnen ontvangen. Deze zenders, waaronder de lokale omroep, worden namelijk op de zogenaamde S-band geplaatst. De S-band is door sommige televisietoestellen van circa acht tot twaalf jaar oud niet te ontvangen. Televisietoestellen waarop een videorecorder is aangesloten, kunnen de S-band over het algemeen wel ontvangen. Klanten die de S-band zenders niet kunnen ontvangen, kunnen bij UPC gratis een S-band tuner bestellen. Hiervoor wordt een borg van ƒ75 gevraagd. (UPC)

UPC HAARLEM: RTLTV ZONDER AANKONDIGING VAN DE KABEL

Honderden Haarlemse tv-kijkers hebben de afgelopen week geklaagd bij UPC. Zonder enige aankondiging is RTLtv (beter bekend als het Duitse RTL+) van de kabel verdwenen. Daarvoor in de plaats is Euronews gekomen. ,,We hadden alerter moeten zijn’’, zegt een woordvoeder van UPC over de slechte informatievoorziening. Ook bij de gemeente en de Haarlemse Programmaraad zijn telefoontjes binnen gekomen. UPC was van plan de kijkers te informeren via haar eigen infokanaal. ,,Maar omdat we Haarlem nog niet zo lang hebben, wisten we niet dat we hier geen infokanaal hebben. Daar kwamen we pas later achter’’, verklaart woordvoeder J. Simmons van UPC. De vele klachten zijn voor de kabelmaatschappij aanleiding volgende week alsnog een advertentie te plaatsen in de huis-aan-huis-bladen. Dat UPC de kijkers niet via een brief vooraf op de hoogte heeft gesteld van de verandering heeft twee redenen.  Ten eerste is de kans dat een brief wordt gelezen volgens Simmons vrij klein. ,,Het bereik van een advertentie is groter en bovendien is dat goedkoper. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is dus gunstiger.’’ Bovendien is het niet de verantwoordelijkheid van UPC om de kijkers van de verandering op de hoogte te stellen, meent Simmons. ,,De wijziging in het programma-aanbod is gedaan op verzoek van de programmaraad’’, zegt hij. ,,UPC stuurt in zo’n geval nooit een brief aan de kijkers.’’ De programmaraad stelde in juli een basispakket  samen, omdat UPC straks een decoder invoert en dan nog slechts vijftien zenders ’vrij’ te bekijken zijn. In de Mediawet is bepaald dat de programmaraad de kabelmaatschappij adviseert over dit basispakket. P. Meegdes van de programmaraad is verbolgen over de handelwijze van UPC. ,,Wij hebben er niet voor gekozen dat RTL+ moest verdwijnen. Wij hebben alleen de opdracht gekregen een basispakket samen te stellen. En vervolgens licht UPC de tv-kijkers niet in’’, aldus Meegdes. Hij vindt het vreemd dat UPC de verantwoordelijkheid bij de programmaraad legt. Overigens is de programmaraad destijds niet verteld dat een andere zender van de kabel zou verdwijnen als voor Euronews werd gekozen. (Haarlems Dagblad)

TELETUBBIES NAAR RUSLAND

De Teletubbies zijn ook in Rusland doorgedrongen. De Britse peuterserie is binnenkort ook op de Russische tv te zien onder de naam Telepuziki. Tinky Winky, Dipsy, Laa-Laa en Po houden in de Russische uitzendingen hun Britse namen. De Russische zender RTR heeft alle 365 afleveringen van de BBC gekocht. Zondag konden in een warenhuis in Moskou kinderen voor het eerst kennismaken met de pluizige wezens. De Teletubbies worden uitgezonden door 85 televisiemaatschappijen in 35 talen en in 120 landen. (ANP)

PROVINCIEOVERLEG LIMBURG OP REGIO-TV

Provinciale Staten van Limburg willen hun vergaderingen integraal op de regionale tv-omroep L1 uitzenden. Dat bericht het dagblad de Limburger. VVD en CDA hebben PvdA-gedeputeerde Wolfs althans gevraagd de mogelijkheid daartoe te onderzoeken. De SP vindt het niet nodig en noemde het zelfs geestelijke mishandeling van de Limburgse bevolking. De Partij Nieuw Limburg heeft een ander idee: de provincie moet voor elke Statenvergadering journalisten inhuren en elke maand een pagina ruimte in de dagbladen kopen.

VLAANDEREN: VIJF NIEUWE PROGRAMMA’S OP TV1

In het winterprogramma van TV1 zitten 5 nieuwe programma’s. Vanaf 4 december peilt Geena Lisa in “Mensenkennis” naar de kennis van 2 vrouwen en 2 mannen over de “kwaliteit van het leven”. Op 6 december presenteert Leen Demaré voor het eerst “Kinderen Baas”, waarin 2 familieploegen tegen elkaar spelen. Vanaf 7 december presenteren Jan Van Rompaey en Lies Martens “Ombudsjan”, een interactief klachtenprogramma. Vanaf 2 januari is Carl Huybrechts terug op het scherm met “Prijs overeen te komen” en vanaf 21 januari komen Tom Lenaerts en Bart De Pauw op zondagavond met “Mannen aan de rand van een zenuwcrisis”. (VRTtxt)

RADIOFREQUENTIES: ‘KABINET MAG PUBLIEKE OMROEP NIET BEVOORDELEN’

De voorkeursbehandeling van de publieke omroep bij de aanstaande herverdeling van radiofrequenties in Nederland is aan de kaak gesteld in het Europees Parlement. Het kabinet is van plan dit voorjaar acht FM-frequentiepaketten te veilen. De publieke omroepen hoeven niet aan de veiling deel te nemen: zij krijgen hun nieuwe frequenties met voorrang en voor niets. Elly Plooij (VVD) vindt dat verkapte staatsteun en wil van de Europese Commissie weten of dat onder de Europese concurrentieregels is toegestaan. De publieke zenders hebben weliswaar een publieke taak, stelt Plooij, maar het zijn ook directe concurrenten van de commerciële radiostations. “Als de regering (…) eerlijke mededinging op de radiomarkt wil creëren dan moeten niet alleen tussen commerciële omroepen onderling gezonde verhoudingen bestaan, maar ook tussen publieke en commerciële zenders .’De commerciële radiozenders in Nederland verzetten zich met name tegen de positie van Radio 3. Zij typeren de publieke popzender als een pseudo commercieel station, een commerciële nevenactiviteit van de publieke omroepen. Een aantal commerciële omroepen, waaronder Sky Radio, Noordzee FM en Radio 538, verzet zich tegen de voorgenomen veiling. Om hun grieven kracht bij te zetten hebben de zenders de staat gedagvaard. Ze stellen onder andere dat de staat onrechtmatig handelt door Radio 3 te financieren uit publieke middelen en de frequentie voor niets te geven, terwijl het station op de reclamemarkt met de commerciële radio concurreert. Bij de nieuwe frequentieverdeling krijgt de publieke omroep niet alleen voorrang maar zijn voor de omroepen ook hoogwaardigere pakketten gereserveerd. De zenders Radio 1,2,3 en 4 krijgen in de nieuwe indeling een landelijk dekkend FM-net toegewezen. Radio 5 krijgt een landelijk AM-net. Voor de commerciële zenders komen frequenties met een dekking van 70 tot 75 procent op de veiling. “De publieke omroepen zouden gewoon aan de veiling moeten meedoen”, aldus Plooij. “Alleen zo krijg je een level playingfield.” (NRC)

HPR: SLAM! FM OP DE HAAGSE KABEL

Vanaf begin 2001 zal de commerciele dance-zender Slam! FM op de Haagse kabel te horen zijn. Slam! FM neemt de plek in van Fresh 102. Dat heeft de Haagse Programmaraad bekend gemaakt in haar Radioadvies 2001. Er vinden geen andere wijzigingen plaats in het radio-aanbod. Dit betekent dat de lokale radiozender Nova Classic Rock geen plek heeft gekregen op de Haagse kabel zoals eerder door verschillende bronnen werd gesuggereerd. Ook de lokale zender Hofstad Radio, die momenteel uitzendingen verzorgd via het Internet, krijgt nog geen plaats op de kabel. ” De Programmaraad verwacht dat deze zender een goed alternatief kan zijn voor Stads radio 94.0, dat zich met publieke middelen, op met name jongeren richt. De Programmaraad vraagt zich echter af of een 7 x 24 uur programmering niet te zwaar is voor Hofstad en heeft daarom besloten om een jaar te wachten in de verwachting dat alsdan na een jaar continue op het internet te hebben gedraaid de stap naar de kabel kan worden gemaakt.”, aldus het persbericht van de Programmaraad. (HVB)

BERNARD SHAW VERLAAT CNN

Een van de markantste persoonlijkheden van de Amerikaanse nieuwszender CNN, de journalist Bernard Shaw, stapt op. Hij wil op 28 februari volgend jaar stoppen om boeken te schrijven en om bij zijn familie te kunnen zijn. Shaw (60) was twintig jaar bij CNN. Hij versloeg onder meer het begin van de tweede Golfoorlog in 1991 live vanuit de Iraakse hoofdstad Bagdad. (ANP)

VS-CONGRES WIL ONDERZOEK ROL MEDIA

Een aantal senatoren en afgevaardigden hebben in het Amerikaanse Congres gepleit voor een onderzoek naar de rol van de media bij de presidentsverkiezingen. Vooral het voortijdig uitroepen van Al Gore tot winnaar was volgens de volksvertegenwoordigers verwerpelijk omdat op het moment dat dit gebeurde een deel van de VS nog naar de stembus kon gaan. Het is mogelijk dat kiezers hierdoor zijn beïnvloed. Ze zouden hebben afgezien van het uitbrengen van hun stem, omdat zij dit niet meer nuttig achten. (Villamedia)

NOS SCHENDT MEDIAWET TIJDENS VOETBALWEDSTRIJDEN

Het Commissariaat voor de Media wil de NOS een boete van 120.000 gulden opleggen vanwege het veelvuldig tonen van reclameboodschappen tijdens voetbalwedstrijden in de KPN Eredivisie. Tijdens Studio Sport, Studio NOS en het Sportjournaal brengt de NOS bij samenvattingen van wedstrijden regelmatig reclameboodschappen in beeld die volgens de Mediawet niet zijn toegestaan. Sinds 1993 bestaat de zogeheten Sportregeling van het Commissariaat voor de Media, waarin precies staat aangegeven op welke plekken rond sportwedstrijden bedrijfsnamen en logo’s van sponsors of adverteerders mogen worden aangebracht. Slogans zijn echter niet toegestaan. Een verbod dat de NOS met leuzen als ‘Hero, het fruit springt er uit’ en ‘Vandra Golfkarton. Een goede doos scheelt stukken’ met voeten treedt. Op 1 juli 2000 is de Sportregeling geactualiseerd. Zowel de oude als de nieuwe regeling verbiedt expliciet het aanbrengen van reclameslogans op de borden rondom het voetbalveld of op de shirts van spelers. Naast de NOS neemt het Commissariaat ook eredivisiewedstrijden door Canal+ uitgezonden en wedstrijden van het Nederlands elftal onder de loep. De reclamewildgroei schijnt zelfs de Nederlandse Totodivisie en de Amstelcup te hebben geïnfecteerd, aangezien de commissie ook hen bij het onderzoek betrekt. De NOS krijgt de gelegenheid zich tijdens een hoorzitting op 30 november te verweren tegen het voornemen van het Commissariaat de omroep een boete op te leggen. (ADformatie)

WINSTEXPLOSIE MEDIACONCERN DISNEY

Het Amerikaanse mediaconcern Disney heeft afgelopen kwartaal zijn winst bijna verdrievoudigd door hogere reclame- inkomsten van zijn tv-zender ABC en hogere bezoekersaantallen bij de pretparken. Toch verloor het aandeel bijna 15 procent van zijn waarde na een pessimistische prognose voor de komende twee jaar van een invloedrijke analist. De winst kwam uit op 240 miljoen dollar (610 miljoen gulden) bij een omzet van 6 miljard dollar. Die resultaten waren inclusief verliezen bij de internetdivisie en de filmstudio. Voor het gehele boekjaar kwam de winst uit op 1,2 miljard dollar op een omzet van 25 miljard dollar. Tv- zender ABC profiteerde vooral van het succes van het programma ‘Ja, ik wil een miljonair’. (NRC)

AMERONGEN EO.: GROTE ERGENIS OVER CASEMA

In de gemeenten Wijk bij Duurstede en Amerongen bestaat grote onvrede over de handelwijze van kabelexploitant Casema, die per 1 januari een basistelevisiepakket met zeventien zenders en een pluspakket met 34 zenders wil invoeren zonder dat de regionale programmaraad daarover is geraadpleegd. De kritiek richt zich eveneens op het ontbreken van commerciële zenders in het basispakket en de kosten die met name ouderen moeten maken voor het opnieuw instellen van de zenders. Het basispakket, dat Casema thans aanbiedt wordt als heel schraal ervaren. Er zouden meer aantrekkelijke zenders aan toegevoegd moeten worden. Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede vinden dat Casema te hard van stapel loopt met de invoering van de twee pakketten voor haar kabelabonnees. In een brandbrief heeft het Wijkse college haar grieven inmiddels bij Casema kenbaar gemaakt. Ook Amerongen heeft Casema gevraagd te wachten met het invoeren van de twee pakketten. De gemeente Wijk bij Duurstede omvat de kernen Wijk, Cothen en Langbroek en onder Amerongen vallen ook Overberg en Elst. Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede vragen in de brief aan Casema de splitsing van het basis- en pluspakket niet per 1januari in te voeren. Zij vragen Casema de beslissing uit te stellen tot 1april zodat de regionale programmaraad waarin ook de gemeenten uit de regio zijn vertegenwoordigd, de gelegenheid krijgen een deskundig advies uit te brengen aan Casema over de meest gewenste pakketten. Alhoewel dit advies niet bindend is dient Casema daar wel zwaar rekening mee te houden, aldus woordvoerder F.van de Broek van de gemeente. De programmaraad zal naar zijn mening het advies van het Wijkse college hoogst waarschijnlijk overnemen om ook enkele commerciële zenders in het basispakket van Casema op te nemen. (o.a. Utrechts Nieuwsblad)

RECLAMEWEEK: STENDERS WEG BIJ 3FM

Woensdag is bekend geworden dat Rob Stenders naar de Vereniging Veronica gaat. Stenders maakte al eerder bekend dat hij het vanwege zijn bioritme niet langer volhield om met de ochtendshow Stenders Vroeg door te gaan. Vorige week werd echter bekend dat de 3-FM Dj door zou gaan met zijn ochtendprogramma, samen met Paul de Leeuw. Eerder zei Paul van der Lugt, zendercoördinator Radio 3 FM, voor Stenders een andere plek binnen de programmering te zullen zoeken. (radionieuws)

RCC: UPC MAAKT MISLEIDENDE RECLAME

Priority Telecom, een dochter van UPC, heeft eind juli in een folder misleidende reclame gemaakt voor bellen via de kabel. In de folder die in Nijmegen werd verspreid, stond dat met Priority Telecom 20 procent goedkoper kan worden gebeld via de kabel. De Reclame Code Commissie vindt deze boodschap onvolledig en misleidend omdat niet vermeld is dat het prijsverschil van 20 procent gebaseerd is op een vergelijking met het Bel-Basis-Tarief van KPN. Maar het verschil tussen de tarieven van UPC en die van een aantal Carrier Select-bedrijven is kleiner dan 20 procent. Ook de zin ‘En als bellen via de kabel niet bevalt? Dan kunt u makkelijk weer terug naar uw oude telefoonabonnement’ is misleidend, vindt de RCC. Er wordt niet gewezen op de eventuele kosten bij terugkeer naar het oude abonnement. (ADformatie)

CHAMPIONS LEAGUE POPULAIRDER DAN VERKIEZINGEN

Voetbal heeft de Amerikaanse verkiezingen dinsdagnacht verslagen op tv. De Nederlandse kijker koos tot twee uur ‘s nachts voor de Champions League in plaats van diverse uitslagenprogramma’s. Volgens de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS keken 400.000 mensen naar voetbal. Toen die uitzending rond half één werd vervangen door de verkiezingen zakten de kijkcijfers meteen naar 230.000. (Adformatie)

SP’ER VAN BOMMEL KRIJGT ANTWOORD OP KAMERVRAGEN UPC

Kamerlid Van Bommel van de SP heeft zowel de minister van Economische Zaken als de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen vragen gesteld over de gebrekkige dienstverlening van kabelmaatschappij UPC. Het gaat daarbij vooral om telefoneren en Internetten via de kabel. De gezamenlijke consumentenprogramma’s op de TV hebben de slechte service van UPC al enige malen aan de kaak gesteld. De vragen zijn nu beantwoord door minister Jorritsma, mede namens Van der Ploeg. De overheid wijst op het grote belang van de komst van nieuwe diensten en zegt tevens dat dat kan leiden tot grote technische problemen. Door concurrentie moet een situatie worden geschapen waar de consument de voor hem beste mogelijkheden kan selecteren. Zover is het echter nog niet. Zowel de Opta als de NMA doen onderzoek naar de wenselijkheid van een aparte status voor breedbandig Internet. Wordt die vraag bevestigend beantwoord, dan vallen deze diensten onder strengere regels dan nu het geval is. (Automatisering Gids)

OMROEP FRYSLAN KOMT MET SOAP

Als eerste regionale zender gaat Omrop Fryslan volgend jaar december een regionale soap op de buis brengen. Steven de Jong, die ervaring opdeed met de soap Onderweg naar morgen, gaat de uitzendingen regisseren. De 12-delige soap heeft het Fries als voertaal. De serie heeft als werktitel ‘Baas boppe baas’ meegekregen. Een oude mopperpot staat daarin centraal. “Deze soap is van A tot Z zelf bedacht en niet een vertaling of copie van iets anders”, aldus Pim Gaanderse van Omrop Fryslan. (NOStt)

JOHN EN JOOP ONDER RIJKSTE NEDERLANDERS

De mediamagnaten John de Mol en Joop van den Ende zijn de grootste stijgers in de jaarlijkste lijst met vijfhonderd rijkste Nederlanders van het tijdschrift Quote. Zij verkochten hun tv-bedrijf Endemol aan het Spaanse Telefonica en zijn daarmee nu op papier (grotendeels in aandelen Telefonica) ieder ongeveer 3 miljard gulden waard. Ze staan negende en tiende. De familie Brenninkmeijer, onder meer eigenaar van de kledingwinkels van C&A, blijft de rijkste met een geschat vermogen van 15 miljard gulden. (NRC)

COLLEGE WIL SUBSIDIE VOOR OOG TV CONTINUEREN

Het college van B&W wil de lokale omroep OOG TV ook de komende drie jaar een subsidie verlenen. Tot en met 2002 krijgt OOG TV de kans om haar rol als lokale omroep verder uit te werken en waar te maken. Daartoe wordt de gemeentelijke subsidie verhoogd en de schuld gesaneerd. In totaal is voor dit doel tot en met 2003 een extra bijdrage van f 1.725.000,- beschikbaar. Onderdeel van het voorstel om de subsidie te continueren en te verhogen is het plan om in de nabije toekomst gemeentelijke informatie uit te zenden via het kanaal van OOG TV. Dit wil de gemeente doen in de vorm van gemeentelijke paginas binnen de teletekst en tekst TV van OOG TV. Ook kan de gemeente met commercials in de reguliere zendtijd van OOG TV aandacht vragen voor actuele zaken. In samenwerking met Castel Media ontwikkelt de gemeente de vorm en inhoud van de gemeentelijke communicatie via de televisie. Voor dit ontwikkelingstraject, de productie en redactie van tekstpaginas door Castel Media en verdere experimenten op het vlak van televisie en internet reserveert het college binnen de extra bijdrage een budget tot een maximum van f 250.000,- per jaar. (Nieuwsbank)

BRITS-AMERIKAANS NTL IN RACE VOOR KABELAARS CASEMA EN ESSENT

Het Brits- Amerikaanse kabelbedrijf NTL is dichtbij de overname van de Nederlandse concurrent Casema. Dit bericht het NRC Handelsblad in haar editie van dinsdag. Volgens een bron die goed op de hoogte is van de onderhandelingen is met de overname een bedrag gemoeid van tussen vier en zes miljard gulden. NTL, de grootste kabelexploitant van Groot-Brittannië, heeft al langer interesse in de Nederlandse kabelmarkt. Met de overname zou het in een keer een marktaandeel van 21 procent binnenhalen. Casema is met 1,3 miljoen abonnees in de omgeving van Utrecht, Breda en Den Haag het op drie na grootste kabelbedrijf van Nederland, na UPC (regio Amsterdam en Oost-Nederland) en het kabelnet van Essent (Noord- Nederland). Een woordvoerder van Casema geeft geen commentaar.

NTL: OOK INTERESSE IN ESSENT

De overnameprijs is gebaseerd op het aantal abonnees van Casema. In de kabelmarkt wordt bij overnames of privatiseringen van gemeentelijke kabelbedrijven op dit moment tussen de 3.000 en 4.000 gulden per abonnee betaald. De overname zal deels worden betaald in aandelen. France Telecom zou ook geïnteresseerd zijn in de belangen van NTL in de Britse aanbieder van mobiele telefonie Orange. France Telecom kocht het grootste deel van Orange in mei voor 95 miljard gulden. Kenners verwachten dat NTL, dat in de afgelopen achttien maanden al elf overnames deed, ook geïnteresseerd zal zijn in de gemeentelijke kabelbedrijven van Aalsmeer en Oudshoorn, omdat deze netwerken grenzen aan dat van Casema. NTL zou ook nog steeds geïnteresseerd zijn in het kabelnet van Essent. (NRC Handelsblad).

“HAAGSE LOBBY UPC SUCCESVOL”

Begin oktober werd het kabelbedrijf UPC door diverse consumentenorganisaties en gebruikersgroepen onder meer beticht van een slechte dienstverlening en arrogantie jegens de abonnee. De klachtenstroom die naar aanleiding van met name het programma Radar op gang kwam, zorgde er voor dat politiek Den Haag andermaal in actie kwam. Vertegenwoordigers van diverse politieke partijen (onder meer CDA, PvdA, D66) pleitten voor het eerder open gooien van de kabelmarkt, en niet zoals in een eerder stadium was afgesproken, pas in 2002. Maar uit interne notities waarover de redactie van Internetmagazine The New Nexus beschikt, blijkt dat de meerderheid in de Tweede Kamer én in het kabinet vast blijft houden aan de oorspronkelijke tijdfase: 2002. Een uitkomst die de kabelmaatschappij niet slecht uitkomt, want het was met name het mogelijke ingrijpen van de politiek dat UPC deed sidderen. Want waar eerder de politici nog en masse voor een geleidelijke openstelling van het kabelnet waren, daar volgde begin oktober een omslag van 1 80 graden. Daarom voerde de kabelmaatschappij de afgelopen week informele gesprekken met vertegenwoordigers van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en met vertegenwoordigers van diverse politieke partijen. Besproken werden onder meer diverse opties en de wenselijkheid om het kabelnet eerder dan in 2002 open te gooien voor andere partijen. Maar het was staatssecretaris Monique de Vries van Verkeer en Waterstaat die al snel duidelijk maakte dat een vervroegde openstelling van het kabelnet niet echt waarschijnlijk is. ‘Als een open toegang zou betekenen dat daardoor bedrijven helemaal op de kop worden gezet, en dat daardoor minder geld beschikbaar zal komen voor de infrastructuur en de ontwikkeling van nieuwe producten, dan mag je je afvragen of een snelle invoering van een open net gewenst is. Met name geldt dat in de telecomsector waar in de komende jaren erg veel geld in geïnvesteerd moet worden, tegen erg hoge risico’s’, aldus de staatssecretaris die daarbij de steun kreeg van de meeste fracties. Daarmee lijkt de storm die opstak na de uitzending van Radar, zelfs een paar dagen orkaankracht bereikte, teruggebracht tot een kalm briesje.

VALKENBURG NAAR SBS6

Violet Falkenburg heeft een contract getekend met SBS6, waar ze dertig afleveringen van het nieuwe programma Samen gezond gaat presenteren. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Falkenburg werkte negen jaar voor de NCRV, maar daar werd ze deze zomer aan de dijk gezet. De omroep wilde een confronterender en scherpere presentatie van informatieve programma’s en Violet Falkenburg paste niet in het profiel. Falkenburg vindt de overstap van een publieke omroep naar een commerciele zender “geen enkel probleem”.Ze zegt er alleen nog aan te moeten wennen dat ze de reclame moet aankondigen. (NOStt)

MARKTAANDEEL PUBLIEK TV GEDAALD

De publieke omroep deed het in week 44 minder goed dan in de week ervoor. Ze behaalden gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 37 procent, 3 minder dan in week 43. Best bekeken programma werd wel Studio Sport (zondagavond) met 2,6 miljoen kijkers. Daarmee werd Domino Day van SBS6 verslagen (2,4 miljoen kijkers). De commerciële zenders kwamen gezamenlijk uit op een aandeel van 45 procent, precies gelijk aan week 43. RTL4 behaalde 16 procent, RTL5 3 en Veronica 9 procent. SBS6 scoorde goed (onder meer dankzij de dominostenen) met 13 procent. Net5 had een aandeel van 5 procent, Fox bleef steken op een marktaandeel van 2 procent. De gegevens zijn afkomstig uit het Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door bureau Intomart in opdracht van NOS, Ster en IP. (ADformatie)

OUDE TUNE STUDIO SPORT KEER TERUG IN NIEUW JASJE

De vroegere, zeer herkenbare tune van Studio Sport keert met ingang van volgend jaar terug op de buis. Dat bericht het persbureau ANP. In het kader van een nieuw pakket van aankondigingsmelodieën voor programma’s heeft de NOS de tune van pianist/componist Tonny Eyk weer uit de kast gehaald. De oorspronkelijke versie wordt wel iets gemoderniseerd.  Volgens een woordvoerder heeft de NOS hiervoor gekozen omdat de bewuste tune bij sportliefhebbers nog steeds veel herkenning geniet. Eyk zelf heeft geholpen bij het moderniseren en inkorten (van 23 naar 17 seconden) van de melodie. Behalve Studio Sport krijgen ook andere NOS-programma’s als het Journaal, het Sportjournaal, Na Elven en Den Haag Vandaag een nieuwe tune. (ANP)

REGIONALE COMMERCIELE RADIO BLIJFT GROEIEN

Het marktaandeel van de regionale commerciële radiozenders is dit jaar in de doelgroep 20 tot 34 jaar gestegen van 7,5 procent in februari naar 8,9 procent in oktober. Dat blijkt uit een luisteronderzoek van RadioCall, in opdracht van CRN. De voornaamste groei kwam uit de gebieden waar landelijke commerciële stations geen of beperkt bereik hebben. Rebecca Radio (Noord-Oost Nederland) zag het aandeel stijgen van 7,5 naar 12,1 procent. Het aandeel van Hot Radio (Gelderland, Achterhoek) ging van 12,7 naar 13,6 procent en dat van 8FM Brabant van 7,3 naar 10,5 procent. Van het totaal aantal luisteraars van de regionale commerciële radiozenders is 64 procent jonger dan 35 jaar en 89 procent jonger dan 50. (ADformatie)

FOXKIDS WINT PRIJS VOOR BESTE KINDERWEBSITE

De website FoxKids.nl heeft maandag de Gouden @penstaart gewonnen, de prijs voor de beste kinderwebsite van het jaar 2000. De prijs voor beste kinder-cdrom ging naar de Junior Detectives (Mattel Interactive). FoxKids.nl won de prijs vanwege de kleuren en illustraties ‘die het zo heel aantrekkelijk maken’. Andere sites die voor de prijs in aanmerking kwamen, waren onder meer: kaboem.nl, Surfkids.nl en Kim’s griezelpagina Bevertje. De Gouden @penstaart wordt georganiseerd door de Maatschappij voor Oude en Nieuwe Media in samenwerking met Stichting Lezen en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. www.foxkids.nl

HAAGSTAD (1485 KHZ) WEER IN DE LUCHT MET TIJDELIJKE ANTENNE

Sinds zaterdagmiddag 4 november is de commerciele regionale radiozenderHaagstad Radio (1485 kHz) weer in de lucht met een tijdelijke antenne. Dit bericht Wim Zonneveld in de nieuwsgroep nl.media.radio. De antenne is geplaatst op dezelfde lokatie (gemeente Leidschendam/Stompwijk) als de vorige antenne. Het gaat nu om een 48 meter lange L-antenne die geplaatst is op een hoogte van 8 meter. Het vermogen van de zender bedraagt momenteel 1 KW, het effectief uitgestraalde vermogen bedraagt echter ongeveer 100 Watt. De huidige antenne constructie is slechts van tijdelijke aard. Men is hard op zoek naar een nieuwe lokatie waar de originele T-antenne kan worden geplaatst. Deze antenne is vorige week verwijderd omdat de Hindoestaanse-radiozender niet beschikt over de vereiste vergunning voor een dergelijke antenne en buurtbewoners last hebben van storingen.

VTM SCHRAPT “OPROEP 2020”

Het opsporingsprogramma “Oproep 2020” verdwijnt binnen drie maanden van het VTM-scherm. De commerciële zender heeft die beslissing genomen omdat het programma kampt met dalende kijkcijfers en daardoor te duur is geworden. VTM zendt het programma nu 5 jaar uit. In de nasleep van de affaire Dutroux liet toenmalig minister van Justitie De Clerck alle geïnteresseerde zenders een programmavoorstel doen. Uiteindelijk werd gekozen voor VTM aan Vlaamse kant en RTBf aan Franstalige kant. Bij de Cel Verdwijningen van de rijkswacht en bij de politie wordt teleurgesteld gereageerd op het opdoeken van “Oproep 2020”. (VRTtxt)

VEEL KIJKERS VOOR DOMINO-RECORD

Bijna 3,5 miljoen Nederlanders hebben vrijdag gekeken naar het vallen van de laatste stenen bij de dominorecordpoging van SBS6. Meer dan de helft van de mensen die een tv hadden aanstaan, keken naar deze zender. SBS verklaarde zondag dat de recordpogig gemiddeld 2,8 miljoen kijkers in Nederland heeft opgeleverd. Een woordvoerder noemt het opvallend dat kinderen onder de 13 jaar veelal meteen afhaakten nadat de laatste steen viel.Dat het record gehaald was werd pas 20 minuten later bekend. “Ze mochten ze wel zien vallen, maar moesten naar bed voordat ze wisten of het record gehaald was.” (NOStt)

SAMENWERKING VERENIGING VERONICA EN SBS

De Vereniging Veronica wil exclusief gaan samenwerken met SBS Broadcasting (SBS6/Net5). Dit bericht dagblad de Telegraaf in haar editie van zaterdag. SBS en de Vereniging Veronica zullen zich door middel van een nog in te vullen constructie meer op jongeren richten. De verwachting is dat dat gebeurt via het nog aan te kopen station FOX. Ook op het gebied van radio zijn er mogelijkheden tot samenwerking. SBS6 is voor 50 procent eigenaar van NoordzeeFM en de Vereniging Veronica bezit KinkFM. De gesprekken tussen SBS en FOX bevinden zich in een afrondende fase. De Vereniging Veronica, die december vorig jaar besloot om uit de Holland Media Groep te stappen, krijgt de naam Veronica in september 2001 weer terug.

HMG-TOPMAN ZIET WINST STIJGEN

Bestuursvoorzitter Dick van der Graaf van Holland Media Groep (RTL 4, 5 en Veronica) heeft samen met Veronica-voorzitter Joop van der Reijden onderzocht of zij samen de zendtijd van het te koop staande FOX 8 konden vullen. Uiteindelijk zag HMG wegens de hoge kosten van de overname af. “Veronica mag dan wel uit HMG zijn gestapt, Van der Reijden en ik blijven samen thee drinken”, aldus Van der Graaf. Van der Graaf is optimistisch over de winst die HMG dit jaar boekt. Ook na het terugkopen van de technische poot, die onder de vorige directeur Pieter Porsius werd verkocht aan het facilitaire bedrijf Sonotech, denkt Van der Graaf hoger uit te komen dan vorig jaar. In 1999 behaalde HMG het magere resultaat van ƒ21 miljoen. “Dit jaar zullen we beduidend meer overhouden en de verwachting is dat die groei de komende jaren zal doorzetten”, denkt Van der Graaf. De kosten voor het terugkopen van de techniek, naar verluidt ƒ30 miljoen, zullen niet ten koste gaan van het programmabudget, verzekert hij. “Mede door het goede resultaat kunnen we ons deze stap permitteren.”  Over het (gedwongen) thuiszitten van programmadirecteur Bert van der Veer wenst Van der Graaf niet te praten. “Daar zijn afspraken over.” Wel geeft hij aan dat het programmabeleid bij RTL 4 geleidelijk zal veranderen. “De kijker moet meer duidelijkheid krijgen. Niet vier weken dit programma en twaalf weken een ander en dan weer iets nieuws. Het is beter om een half jaar lang hetzelfde programma op hetzelfde tijdstip te zetten. Volgens mij haal je dan een effectief marktaandeel, een juiste balans tussen kijkdichtheden en rendement. Dat is belangrijker dan marktleider te zijn. Het station Veronica is niet de grootste zender, maar behaalt wel het gewenste resultaat. Die kant moeten we ook met RTL 4 op.” Binnen drie maanden hoopt Van der Graaf een nieuwe directie te presenteren. Dan worden de vacatures van de eerder vertrokken directeur radio en televisie Unico Glorie en de financiële man Marc Fortems eindelijk opgevuld. Jean-Charles De Keyser blijft namens de Luxemburgse RTL Group in het bestuur zitten. (Financiele Telegraaf)

CASEMA BREIDT DIGITALE TELEVISIE VERDER UIT

Kabelexploitant Casema start deze maand met een uitbreiding van haar digitale tv-aanbod. Momenteel bestaat dit aanbod uit Filmtime (Pay-per-View-filmkanalen), vier kanalen met Big-Brother-feeds en de tv- zenders Zee-TV en TVBS. Dit aanbod moet deze maand uitgebreid worden met ruim 25 nieuwe televisiezenders onderverdeeld in verschillende themapaketten. Dit aanbod zal in de toekomst nog verder worden uitgebreid. Over een jaar verwacht Casema zo’n 100.000 digitale kabelontvangers te hebben uitgezet. De door Casema geleverde digitale kabelontvanger is van het Franse merk Sagem en bevat de encryptie van “Casema-moeder” France Télécom. Deze encryptie is het Viaccess-systeem gecombineerd met de interactieve tv-software van OpenTV. Abonnees kunnen voor 12,50 gulden een speciale decoder aanschaffen. De “digitale”-zenders zijn te ontvangen naast de normale televisieprogramma’s die nu in het basis- en pluspakket zijn opgenomen. Bij Casema bestaat dit analoge basis- en pluspakket uit elk 17 zenders. Een digitaal-startpakket bestaat uit een digitale ontvanger, afstandsbediening en een smartcard. Het startpakket biedt een elektronische programmagids (EPG), Filmtime, Music Choice (3 non-stop kanalen), (momenteel) vier Big Brother-kanalen, TVE en Rai Uno en ANWB Weer en Verkeer. Met Filmtime kan men tegen betaling (8,50 gulden extra per stuk) een film bestellen.

Casema, dat haar abonnees vanaf 7 november zal informeren over de nieuwe service, benadrukt dat niemand verplicht is om een abonnement te nemen op de digitale televisie. “Wie tevreden is met het basis- of pluspakket hoeft daar niets aan te veranderen”, aldus D. Spaans. Het is niet de bedoeling dat zenders die nu in het basis- en pluspakket zijn opgenomen op den duur naar de themapakketten verdwijnen. “Dan zou je mensen dwingen om over te stappen op digitale televisie. “Dat willen we niet”.  Op termijn is het de bedoeling ook per zender te kunnen afrekenen. Naast Casema is ook UPC en Mr Zap actief met digitale tv via de kabel.

“KWALITEIT ONDERTITELING ONDER DRUK”

De kwaliteit van ondertiteling staat onder toenemende druk doordat de afnemers (commerciele zenders) er steeds minder voor willen betalen. Het moet sneller,tegen een lagere prijs. Dat meldt de Volkskrant van vrijdag. Inmiddels beginnen de effecten van deze onmogelijke eis merkbaar te worden. AVailable,het vertaalbureau dat door de NOB werd opgericht om de commerciele zenders tegen een lage prijs goede kwaliteit te leveren,houdt op met bestaan. Volgens Van Broekhoven van AVailable dreigt er een enorme verschraling. De omroepen bezuinigen op de ondertiteling omdat kijkers zich wel ergeren aan slordigheden en fouten, maar niet wegzappen. (NOStt)

KIJKCIJFERS DALEN DOOR INTERNETGEBRUIK

Voor het eerst zijn er duidelijke aanwijzingen dat er minder mensen ’s avonds tussen 18 en 21 uur naar de televisie kijken omdat ze aan het internetten zijn. Dat meldde de Guardian donderdag. Volgens onderzoeksbureau Nielsen/NetRatings is zeker de helft van de internetgebruikers in de maand september regelmatig op de prime-time uren online geweest. Na negen uur ’s avonds daalt het internetgebruik aanzienlijk tot nog maar twee procent. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, wordt internet niet het meest gebruikt tijdens kantooruren. De piek van de dag ligt in de ochtend, vooral rond het ontbijt. “Je ziet dat internet een krachtmeting aangaat met de traditionele media”, legt David Day van ACNielsen eRatings.com uit. “Dat deze ontwikkeling gevolgen heeft voor tv-producenten en adverteerders, spreekt voor zich.”  (NU.nl)

SKY UIT DE LUCHT GEWAAID

De steunzender van Sky Radio in Vlissingen (100.7 MHz) is door de harde storm van maandag uit de lucht gewaaid. Door het slechte weer is de antenne op het Orion hotel in Vlissingen kapot gewaaid. De zender- exploitant Nozema heeft in de loop van de week een nieuwe antenne geplaatst. (o.a. Radiowereld)

OPRAH WINFREY SLUIT NIEUW CONTRACT

Talkshow-diva Oprah Winfrey heeft een nieuw contract getekend met King World Productions om de zeer populaire ‘Oprah Winfrey Show’ ook in 2003 en 2004 uit te zenden. De show wordt in de Verenigde Staten en nog 112 landen uitgezonden.

“BORSTENPOSTER” LEVERT KRO NIEUWE LEDEN OP

De KRO zegt honderden, merendeels positieve, reacties te hebben gekregen op de spraakmakende postercampagne die de 75-jarige omroep woensdag heeft gelanceerd. Er hebben zich flink veel nieuwe leden aangemeld, tegenover een handvol opzeggingen. Op de bewuste posters zijn foto’s met een religieuze strekking te zien. Op een foto is een vrouw in Maria-houding te zien met een ontblote borst. Door de weigering van Publex, uitbater van abrihokjes in veel grote steden, de posters op te hangen, kreeg de nieuwe campagne veel aandacht. Tientallen mensen hebben de posters opgevraagd. Een galeriehouder uit Laren vindt de afbeeldingen zo bijzonder dat hij er een expositie over wil organiseren. De Vlaamse omroep VTM heeft bij een drukkerij in Brussel posters opgehaald om ze te verspreiden onder Belgisch publiek. Ook Tros Radio 3 geeft zaterdag posters weg aan iedereen die een radiospelletje wint. (Nu.nl)

THE BOX KOMT MET NIEUW PROGRAMMA: NEW NOIZE

Vanaf vrijdag 3 november gaat de clipzender The Box een nieuw programma uitzenden met de naam New Noize. Iedere dag zendt The Box een nieuwe clip uit die niet aangevraagd hoeft aan te vragen. De kijker kan via het telefoonnummer van The Box laten weten wat men er van vind, door een cijfer te geven. Wanneer het gemiddelde cijfer hoger is dan een 5, wordt de clip in The Box opgenomen. New Noize wordt uitgezonden op de volgende tijden: Vr – 19.30 / Ma – 17.30 / Di – 19.30 / Wo – 14.30 / Do – 17.30. (hvb)

OMROEPEN NIET ENTHOUSIAST OVER BREEDBAND

“Zo lang er nog nauwelijks aanbieders van breedbanddiensten zijn, heeft het voor ons geen zin om tonnenkostende programma’s te ontwikkelen”, zo zei Fons van Westerloo, algemeen directeur van SBS6 en Net5 tijdens het Nationaal Breedband Congres. NOS-voorzitter Gerrit-Jan Wolffensperger ging nog een stap verder. “Wij kunnen nu al programma’s maken voor breedbandig internet, maar u kunt het niet doorgeven. En dan bedoel ik met breedband wel wat meer dan een Journaaluitzending on demand zoals dat nu bij Chello te bekijken is.” Aanbieders van breedbandinternet kijken echter hoopvol naar de tv-omroepen om de broodnodige content te leveren. (Villamedia)

VAN DER VEER SPANT KORT GEDING AAN

RTL4 Programmadirecteur Bert van der Veer van RTL 4 wil via een kort geding duidelijkheid van zijn werkgever de Holland Media Groep over zijn positie. Van der Veer is door HMG opzij geschoven, zit nu thuis maar is niet ontslagen. Er is een fors verschil van inzicht onstaan tussen HMG-directeur Van der Graaf en Van der Veer over het beleid. Concreet wil geen van beiden daar verder over uitwijden. Van der Veer:”In een juridische procedure neemt je spraakzaamheid snel af.” (NOStt)

TER VELDE VERLAAT EO

Progammamaker Feike ter Velde neemt na dertig jaar afscheid van de Evangelische Omroep. Ter Velde (59) gaat met vervroegd pensioen. Na Henk Binnendijk, die vorig jaar met pensioen ging, raakt de EO in korte tijd een tweede boegbeeld kwijt. Ter Velde maakte sinds 1984 het programma Mag ik eens met je praten?, later omgedoopt in God verandert mensen. Sinds enkele jaren geleden heet het De Verandering. In Ter Veldes programma’s vertelden gewone mensen hun levensverhaal. In 1984 was dat volgens de EO bepaald nog geen gemeengoed. Het centrale thema was altijd de bekering, die een ommekeer teweegbracht in door zonde en tegenslag getekende levens. De Verandering wordt dit seizoen voor het eerst gepresenteerd door Dirk Meijvogel. Ter gelegenheid van Ter Veldes vertrek vindt op 9 november in het EO-gebouw een afscheidsdienst plaats. De hervormde theoloog dr. C. Graafland, emeritus hoogleraar namens de Gereformeerde Bond, zal in een lezing de essentie van Ter Veldes werk voor de EO belichten: het bereiken van mensen met het evangelie. (ANP)

STENDERS EN DE LEEUW SAMEN IN DE OCHTEND?

Paul de Leeuw, Rob Stenders en diens maatje Fred Siebelink zijn met de VARA in overleg om samen radiozendtijd in te vullen. Dat hebben de VARA en het management van De Leeuw donderdag bevestigd. Eerder deze week gaf De Leeuw al aan voor de microfoon van Radio 2 dat hij wel wat voelt voor een terugkeer op Radio 3 als ochtend- dj. Maar dan moet het wel beperkt blijven tot één dag per week. Stenders en Siebelink zouden de overige werkdagen kunnen invullen. Stenders kondigde eerder aan te stoppen met zijn ochtendshow wegens fysieke problemen, maar na een operatie zouden zijn bezwaren tegen de show kunnen vervallen. Dinsdag pakte De Leeuw zijn oude stiel als ochtendpresentor op Radio 3 op, in het kader van de VARA-jubileumweek. ‘De Leeuw wordt wakker’ was wegens het 75-jarig bestaan van de omroep van stal gehaald. Eerder maakte de entertainer bekend dat hij stopt met het maken van tv-programma’s op Nederland 3, maar dat hij wel bij de VARA blijft werken. Stenders en Siebelink zouden de overige werkdagen willen opvullen. De VARA wil niet zeggen of het overleg ‘tussen de drie heren’ om Radio 3 gaat en zo ja, of de beoogde samenwerking in de ochtend te horen zal zijn. Door de eerdere afzegging van Stenders hebben omroepen nog tot 15 november de tijd iets nieuws voor de ochtendprogrammering te verzinnen. Zendercoördinator Paul van der Lugt heeft daarom officieel nog geen plan met deze strekking ontvangen. (ANP)

RUZIE OVER DIGITALE TV-FREQUENTIES

Staatssecretaris Van der Ploeg (Media) ruziet met zijn collega De Vries (Verkeer en Waterstaat) over de verdeling van digitale tv-frequenties. Volgens Van der Ploeg is de voorgenomen veiling van de baan. Hij verklaarde dinsdag tijdens het Nationaal Breedbandcongres in de Amsterdamse RAI dat het kabinet heeft besloten de frequenties te verdelen via een zogeheten beautycontest. Gekeken wordt wie van de gegadigden de beste plannen heeft ingediend. De Vries zegt ‘zeer verbaasd’ te zijn over de uitlatingen van Van der Ploeg. Volgens haar is er nog geen enkel besluit genomen. Zij stuurt pas eind volgende week een brief aan het kabinet waarin zij uitlegt wat de voor- en nadelen zijn van een veiling, dan wel een beautycontest. Van der Ploeg liet weten dat het kabinetsbesluit maandag is gevallen. Hierbij waren volgens hem behalve de twee staatssecretarissen de ministers Jorritsma (Economische Zaken) en Zalm (Financiën) betrokken. Van der Ploeg heeft inmiddels een van de gegadigden voor een dergelijke frequentie, Peter Jelgersma van het consortium Digitenne, laten weten, dat hij zich kan opmaken voor de beautycontest. De inschrijving hiervoor zou volgend voorjaar beginnen. Digitale televisie via de ether is een alternatief voor kabel- en satelliet-tv. Met de digitalisering van de ether probeert de overheid de macht van de kabelexploitanten te breken. De consument kan zelf kiezen tussen kabel- en etherontvangst. De Vries zegt nog geen besluit te kunnen nemen over de verdeling van de digitale tv-frequenties omdat zij in haar maag zit met de storing die de zendmast van het digitale tv-signaal veroorzaakt op de kabel in de huiskamer. Zo’n 1,8 miljoen Nederlandse huishoudens zouden dan in meer of mindere mate sneeuwbeelden op het toestel ontvangen. Door deze huizen van nieuwe kabels te voorzien, kan de storing worden verholpen. Het is nog onduidelijk wie voor die kosten opdraait. Tot nog toe was staatssecretaris De Vries belast met het uitgeven van de digitale tv-frequenties. In het geval van de beautycontest gaat die taak over op haar ambtgenoot van media. Van der Ploeg is voorstander van de vergelijkende toets omdat de overheid daaraan voorwaarden kan verbinden. Zo kan een aanbieder – om de concurrentie met kabelexploitanten aan te gaan – worden gedwongen de eerste jaren minimaal 80 procent van de capaciteit te gebruiken voor digitale tv. Een veiling is uitgesloten, aldus Van der Ploeg: ,,Als je iets veilt, moet je iets te veilen hebben. Op een beginnende markt is daar nog geen sprake van.” Het voordeel van digitale tv via de ether is de mobiliteit van het medium. De kijker is niet gebonden aan vaste plaatsen in het huis zoals bij de kabel. De kleine sprietantenne en decoder zijn gemakkelijk mee te nemen naar elke gewenste plek. (o.a. Algemeen Dagblad)

RADIO WEST ZENDT UITVAART-TOP50 UIT

Radio West is woensdag 8 november tussen twee en vijf uur ’s middags in een diepe rouwstemming gedompeld. Rond die tijd wil de regionale zender in Zuid-Holland namelijk de Uitvaart Top 50 gaan uitzenden. ‘Een unieke hitparade’, noemt Radio West het zelf. Volgens Radio West komen veel verschillende muziekstijlen aan bod. Luisteraars kunnen invloed uitoefenen op de samen- stelling van de hitlijst, door op te geven welke muziek zij bij hun eigen plechtigheid zouden willen horen. Bovendien wordt de muziek uit de Uitvaart Top 50 tijdens het drie uur durende radioprogramma afgewisseld met gesprekken met mensen uit de uitvaartbranche. (ANP)

VAN WESTERLOO: SBS6 SNEL MET NIEUWE ZENDER

SBS 6 begint over ‘enkele’ maanden met een nieuw televisiekanaal. Dit zegt SBS-directeur Fons van Westerloo op vragen van het Internet Magazine Planet Multimedia over de netstrategie. Van Westerloo: ‘Het moet een open kanaal worden, een samenspel tussen televisie en internet’. Van Westerloo doelt op het succes van het spel Webstrijd, een dat zowel op internet te spelen is, als op televisie te zien is. ‘Het lukt ons blijkbaar prima om grote hoeveelheden bezoekers naar de website te trekken, het lukt ons niet om de omslag te maken naar geld verdienen op internet’, aldus Van Westerloo. Met de nieuw te vormen zender wil SBS dit proberen te veranderen. SBS 6 haalde met de eerste versie van het programma De Bus op televisie een omzet van tussen de 18 en de 20 miljoen gulden, terwijl de omzet op de zeer druk bezochte site nog geen 2 miljoen bedroeg. SBS studeert nog op de mogelijkheid om een bestaande zender, zoals het recentelijk overgenomen FOX om te vormen tot een kanaal waar ‘nieuwe- en oude media samenkomen’. (Planet Multimedia)

VLAANDEREN: DONNA BAAS NAAR COMMERCIELE RADIO

Het hoofd van Radio Donna, Bert Geenen, stapt over naar de commerciële radio. Hij wordt er algemeen programmadirecteur. Ook Donna-presentator Erwin Deckers doet de overstap. Zij moeten er mee voor zorgen dat VTM van de overheid toestemming krijgt om een landelijk commercieel radiostation op te starten. De VRT heeft intussen al een nieuw hoofd voor Radio Donna benoemd. Het is muziekproducer Mark Coenen, die tien jaar lang bij Studio Brussel heeft gewerkt. Coenen was er onder meer producer van Het | Leugenpaleis. Het voorbije jaar was hij programmaadviseur. (VRTtxt)

SKY, 538 EN CLASSIC FM DIGITAAL VIA DE ASTRA

De commerciele radiozenders Sky Radio, Radio538 en Classic FM zijn sinds dinsdag digitaal en ongecodeerd in heel Europa via de Astra-satelliet te ontvangen. Voor de liefhebbers: Astra 1G (19,2 graden Oost) – 12.574 GHz. H – Symb.Rate 22.000 – FEC 5/6

INTERNETTERS CASEMA BETALEN WEER VOLLE POND

In Den Haag moeten klanten van Casema kabelinternet het verder doen zonder de kortingsregeling die daar een tijdje gold. Die was in het leven geroepen om klanten te compenseren voor de lage snelheid van de verbinding. Casema zegt in een brief gericht aan klanten, dat de kwaliteit weer op een aanvaardbaar niveau is. Het abonnementsgeld wordt nu weer 60 gulden per maand. (Planet Multimedia)

EINDE DREIGT VOOR “MAAT IN DE MIDDAG”

Het Radio 2-programma Maat in de middag dreigt nog voor 1 januari te verdwijnen als gevolg van de “ijzige” verstandhouding tussen presentator Ferry Maat en muzieksamensteller Jaap de Groot. Dit bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van dinsdag. Het contract van Maat met de NCRV loopt eind 2000 af. Hij wil dit contract alleen verlengen als er een andere muzieksamensteller op zijn programma wordt gezet. Kees Toering, zendercoördinator van Radio 2, betreurt de controverse tussen Maat en De Groot. “Dat is een zaak van de NCRV, ik blijf hier buiten.” NCRV’s radiodirecteur Gerard Oonk wil geen commentaar geven op de patstelling bij Maat in de middag.

PUBLEX WEIGERT KRO-CAMPAGNE

De nieuwe KRO campagne “Het gevoel dat je wilt delen” is in veel middelgrote en grote steden, waaronder Amsterdam, Utrecht en Den Haag,geweigerd door buitenreclame exploitant Publex. In plaats van posters die de thema’s geloof,hoop en liefde verbeelden, hangen nu bij de bus- en tramhaltes zwarte posters met de tekst “De poster die hier moest hangen werd geweigerd”. Publex weigerde de campagneposters omdat in de contracten een clausule is opgenomen waarin staat dat Publex geen uitingen van religieuze,racistische of politieke strekking mag afficheren. In een persbericht stelt de KRO dat de campagne niet in strijd was met de goede smaak, fatsoen en goede zeden. Integendeel de omroep meent juist dat “de campagne op een eigentijdse wijze nieuwe inhoud aan thema’s als geloof, hoop en liefde geeft. Aan een gevoel dat je wilt delen. Heel positief.” (o.a.NOStt)

CASEMA VOEGT ZENDERS TOE EN WIJZIGT INDELING IN AMERONGEN E.O

Op dinsdag 7 november wordt het televisiepakket in Amerongen, Cothen, Elst, Langbroek, Overberg en Wijk bij Duurstede uitgebreid met TCM / Cartoon Network, Animal Planet, The BOX, BBC World en het Etalagekanaal. Op diezelfde datum veranderen tevens de frequenties van bijna alle zenders. Abonnees kunnen, vooruitlopend hierop, kiezen uit twee pakketvormen: het basispakket van 17 zenders of de combinatie van het basis- en pluspakket van 34 zenders. Op 1 januari 2001 wordt het tarief verhoogd als gevolg van deze uitbreiding. Daarnaast wordt het tarief aangepast op grond van de jaarlijkse prijsindexering en de BTW verhoging naar 19%.

SONY SLUIT ALLIANTIE MET CANAL+ TECHNOLOGIES

Sony Europe heeft een strategische alliantie gesloten met Canal+ Technologies. Dit is de ontwikkelafdeling van TV-maatschappij Canal+, die zich bezighoudt met de ontwikkeling van software voor de distributie van videosignalen. Dit bericht het vakblad Automatisering Gids op haar website. Canal+ levert videoprogramma’s tegen betaling waarvoor men geavanceerde software nodig heeft. Een onderdeel daarvan is Mediahighway, een pakket dat voldoet aan de eisen die worden gesteld in het MHP. Dit MHP, ofwel het Multimedia Home Platform, is een standaard voor wat video-middleware wordt genoemd. Sony zal in het kader van de alliantie een licentie nemen op Mediahighway. Met behulp daarvan kunnen de systemen die Sony levert worden voorzien van mogelijkheden om video te bekijken. De samenwerking tussen de twee bedrijven heeft overigens ook betrekking op ontwikkelingen op het gebied van digitale televisie, aldus de Automatisering Gids.

FRESH OVERWEEGT KORT GEDING TEGEN PROGRAMMARAAD

De regionale commerciele zender Fresh102 overweegt om een kort geding aan te spannen tegen de Haagse Programmaraad. Fresh102 wil in dit kort geding een rectificatie eisen van het persbericht dat door de Haagse Programmaraad naar buiten is gebracht. De Haagse Programmaraad gaf in het betreffende persbericht als reden voor het verdwijnen van Fresh102 van de Haagse kabel dat het station geen nieuws brengt uit de Haagse regio. Volgens Fresh is deze afspraak echter nooit gemaakt. Inmiddels is FreshFM een campagne met bekende Hagenezen (o.a. Henk Bres en Jeffrey Huf) gestart om Fresh op de Haagse kabel. Fresh102 zal, als alles doorgaat, begin 2001 op de Haagse kabel worden vervangen door Slam!FM. Via de ether blijft Fresh102 gewoon te ontvangen: 102.0 MHz. (HVB)

VLAANDEREN: ARBITRAGEHOF VERDEDIGT KIJK-LUISTERRAAD

De Vlaamse kijk- en luisterraad die moet toezien op porno of overdreven geweld op radio en televisie, brengt de vrijheid van meningsuiting niet in het gedrang. Dat staat in een arrest van het arbitragehof. Het hof zegt ook dat de Vlaamse regering wel degelijk bevoegd is in de kwestie. Het arbitragehof geeft daarmee de commerciële omroep VTM ongelijk. Die had verzet aangetekend tegen de raad omdat die de vrije meningsuiting zou schenden. Het Vlaamse parlement heeft vorig jaar besloten tot oprichting van de raad. (VRTtxt)

OPTA STELT BROADCAST PARTNERS IN ONGELIJK IN SITE-SHARE GESCHIL

Vorige week heeft de OPTA Nozema in het gelijk gesteld in het geschil over site-sharing dat Broadcast Partners bij de OPTA aanhangig heeft gemaakt. Het betreft hier de zendmasten in Rotterdam en in Hilversum. Broadcast Partners eiste dat de OPTA regels voor het delen van de beide masten zou vaststellen, daarnaast wilde zij dat de vergoeding werd vastgesteld voor de huur van ruimte in de nieuw te bouwen zendmast van Nozema in Hilversum. De OPTA heeft zich uitgesproken geen regels op te kunnen stellen voor het gebruik van zendmasten. Ook kan zij geen vergoeding vaststellen voor het gebruik van de mastruimte door Broadcast Partners. Broadcast Partners moet hierover zelf met Nozema onderhandelen. Wel is de OPTA van mening dat Broadcast Partners de vrije mastruimte tijdelijk mag gebruiken tot het moment dat Nozema de DVB-T-antennes in gebruik neemt voor digitale televisie uitzendingen. Vanzelfsprekend moet zij daarvoor zelf de kosten dragen, adus de Opta. (o.a. Nozema)

UPC DOET OVERNAME IN DUITSLAND

United Pan-Europe Communications (UPC) heeft ondanks zijn enorme schuldenlast kans gezien zich te versterken in Duitsland. Het kabelbedrijf heeft een optie bedongen tot koop van een deel van branchegenoot Telecolumbus, die in handen is van Deutsche Bank. Daarmee is 340 miljoen euro (748 miljoen gulden) gemoeid. Het gaat om 470.000 abonnees in meerdere regio’s. De Deutsche Bank verstrekt tevens een lening van 400 miljoen euro om verdere kabelplannen van UPC te financieren. (o.a. NRC)

UPC WIJZIGT RADIO- EN TELEVISIEFREQUENTIES IN BABBERICH EN OUD-ZEVENAAR

Kabelaar UPC voert op 6 en 7 december rond 9.00 uur in Babberich (6 december) en Oud-Zevenaar (7 december) nieuwe frequenties in voor zowel radio als televisie. Dit betekent dat vanaf deze data de televisie- en radiozenders op andere frequenties worden doorgegeven. UPC verzoekt al haar abonnees televisietoestellen en eventueel radio’s en videorecorders opnieuw in te stellen. Eerder dit jaar zijn de frequenties in de rest van de gemeente al gewijzigd. (o.a UPC)

NOZEMA WINT BODEMPROCEDURE VAN GEMEENTE IJSSELSTEIJN

Nozema heeft de bodemprocedure gewonnen over de woningbouw in Zenderpark. De rechter heeft beslist dat de bouwvergunningen voor Zenderpark III in strijd zijn met het bestemmingsplan. Nozema had de rechtszaak aangespannen aangezien de gemeente IJsselstein aan de woningen in het Zenderpark geen voorzieningen heeft getroffen om storingen aan apparatuur te voorkomen, terwijl de zendmasten niet zijn verplaatst. Tijdens de bodemprocedure bleek dat de uitwerkingsplannen van het bestemmingsplan niet voldoen aan de eisen. Dit heeft tot gevolg dat de gemeente IJsselstein opnieuw een ontwerp-uitwerkingsplan moet opstellen.

VAN DER PLOEG GRIJPT IN BIJ FORS STIJGENDE KABELTARIEVEN

Als de kabeltarieven die de consument moet betalen voor doorgifte van een tv-basispakket exploderen, grijpt staatssecretaris Van der Ploeg (Media) in. De mediawet biedt de mogelijkheid tot zo’n prijsmaatregel. Daar hoort dan ook bij dat je dat instrument gebruikt als dat nodig is, aldus de staatssecretaris dinsdag in de Tweede Kamer. Van der Ploeg reageerde hiermee op zorgen in de Kamer over dreigende prijsverhogingen. Van der Ploeg denkt echter dat het niet zo’n vaart loopt. De uitspraak in de zaak van de kleine zender Muzzik versus Essent staat op zich en geeft geen aanleiding paniekerig te reageren, meent hij. De doorgifte door Essent leidt tot een prijsverhoging van zo’n 20 cent per maand per abonnee. (o.a. Planet Internet)

UPC: STIJGING TARIEF PER JANUARI MET ONGEVEER 5%

Kabelbedrijf UPC maakte bekend dat de prijzen van kabeltelevisie per 1 januari met ongeveer 5 procent stijgen. Het gaat hierbij om de jaarlijkse prijsverhoging. De verschillen zijn echter groot. In sommige gebieden stijgt de prijs met 1 procent. Amsterdammers gaan 9 procent meer betalen. Het verschil in prijs heeft volgens het kabelbedrijf te maken met technische voorzieningen die in het ene gebied wel zijn doorgevoerd en in andere niet. Daarnaast verrekent UPC ondermeer de inflatie en de BTW-verhoging die per 1 januari geldt. (o.a. ANP)

COMMISSARIAAT: GEEN VERONICA-TEXT TIJDENS HOMESHOPPING

Veronica mag vanaf begin volgend jaar niet meer 24 uur per dag teletekst verzorgen op ‘haar’ kanaal. Het Commissariaat voor de Media heeft besloten dat Veronica’s tekstpagina’s alleen oproepbaar mogen zijn als de omroep zelf uitzendt. Op hetzelfde kanaal zenden in de “slappe” uurtjes ook de telewinkelzenders Tell Sell en Quantum uit. Op dat moment is momenteel ook Veronica’s Teletekst oproepbaar. (o.a. NOStt)

RADIOZENDERS OP RECLAMEBELEID GECONTROLEERD

Uit onderzoek van de media- en reclamebank BBC onder Nederlandse radiozenders, is gebleken dat de Radioreclames die adverteerders aanleveren in 99,9 procent van de gevallen volgens planning worden uitgezonden. In totaal zijn in opdracht van PRE (Platform Radio Exploitanten) en in overleg met de BVA/Associatie Nederlandse Adverteerders en het PMA (Platform Media Adviesbureaus) 71.000 uitzendingen gecontroleerd. Nagenoeg alle commercials werden op correcte wijze uitgezonden. Besloten is om deze controle als vast onderdeel van de planningsprocedure voor radioreclame te continueren, waarmee volgens PRE de volwassenheid van het medium wordt onderstreept. (Adformatie)

Z-FM ZANDVOORT UIT DE LUCHT “GEBLIKSEMD”

De lokale omroep van Zandvoort, ZFm, heeft te kampen met ernstige storingen van de ether- uitzendingen door een blikseminslag. De bliksem heeft geleid tot schade aan de antenne waardoor de programma’s nu slechts in een klein gebied via de ether zijn te ontvangen. Binnenkort hoopt men de problemen te hebben verholpen. (nl.media.radio)

CINENOVA VANAF DECEMBER VIA CASEMA DIGITALE TELEVISIE

Vanaf 1 december is CineNova ook verkrijgbaar via Casema Digitale Televisie. CineNova biedt 24 uur per dag kwaliteitsfilms in diverse genres zonder onderbrekingen en zonder reclame. Momenteel hebben 800.000 van Casema’s 1,3 miljoen abonnees de mogelijkheid om zich te abonneren op CineNova. CineNova kost de bezitters van het Casema Digitale Startpakket (a fl 12,50 per maand) 29,95 gulden per maand. (o.a. Nieuwsbank.nl)

FOX SCHRAPT PROGRAMMA’S: KIJKERS TELEURGESTELD

De commerciële tv-zender Fox 8 wordt sinds vorige week platgebeld en -gemaild door kijkers die plotseling vertrouwde series missen. Dit bericht het persbureau ANP via de website van dagblad Trouw. De programma’s maakten deel uit van de bruidsschat die SBS bedong bij de recente overname van Fox. Fox begon woensdag met het vervangen van een handvol tv-reeksen door andere. Naast het populaire Dawson’s Creek, waarover 3000 mailtjes binnenkwamen, sneuvelden Charmed, Angel, Roswell en Sex and the City.Volgens een woordvoerder van SBS 6 komen The Simpsons, NYPD Blue, Beast Master, Cops en The Crow al in januari weer op het scherm van SBS 6, Net 5 of Fox, nu alle drie SBS-zenders.

SBS ZIET GEEN TOEKOMST VOOR LETTERMAN EN GOUDKUST

Charms, Sex and the City en Angel keren in februari op een van de drie zenders terug. Het populaire Dawson’s Creek komt ook weer, maar wanneer en waar is nog niet vastgesteld. SBS ziet in de nieuwe opzet overigens geen toekomst meer voor Goudkust en David Letterman. Van Goudkust worden de reeds gemaakte afleveringen opgemaakt. De in de Verenigde Staten razend populaire David Letterman vermag het Nederlandse publiek evenmin voldoende te boeien. ,,Die werkt hier niet, te Amerikaans waarschijnlijk. Alle commerciëlen hebben het nu al met hem geprobeerd”, aldus de zegsman van SBS 6/Net 5. Fox intussen heeft de gaten die zijn gevallen gevuld met Love Boat, Than  came you, Fantasy Island, Strange World, Acapulco Heat en City of Angels. (ANP)

LUISTERCIJFERS COMMERCIELE NIET-LANDELIJKE RADIOSTATIONS

De commercieel regionale stations welke zijn aangesloten bij CRN / Commerciële Radio Nederland hebben in september-oktober weer een nieuw telefonisch luisteronderzoek laten uitvoeren door RadioCall, een dochter van Intomart. Dit is de laatste keer dat er een telefonisch nderzoek wordt uitgevoerd aangezien per oktober 2000 deze zenders participeren in het Continu LuisterOnderzoek. Aangezien de methode van onderzoek verschilt met die van het CLO mogen de resultaten niet met elkaar vergeleken worden. De CRN-RegioScan is gehouden in de uitzendgebieden van de stations onder in totaal 15.000 respondenten. Het onderzochte gebied beslaat ongeveer 55% van Nederland. (o.a. Intomart/Radiowereld)  Zenders Marktaandeel  sept/okt 10+ Marktaandeel mrt/april  10+ Marktaandeel

sept/okt 20-34	Marktaandeel mrt/arpil 20-34
Rebecca Radio	6,8%	5,8%	12.1%	9,0%
Stads Radio Rotterdam	4,4% 5,3%	5,7%	7,9%
Stads Radio Den Haag	6,0%	5,5%	8,9%	11,1%
HOT-Radio	7,0%	6,2%	12,0%	14,0%
CITY FM	2,6%	3,5%	4,6%	7,1%
8FM	7,2%	4,8%	10,5%	8,5%
Happy Radio	1,0%	1,0%	1,1%	1,1%
SUN FM	0,2%	0,8%	0,3%	1,2%
System FM	0,3%	0,4%	0,4%	0,5%
Keizerstad FM	2,8%	3,0%	6,5%	5,1%
Fresh 102	0,7%	---	0,8%	---
Totaal	6,0%	5,5%	8,9%	8,7%

LINTJE VOOR CHIEM VAN HOUWENINGE

Acteur, auteur en producent Chiem van Houweninge is zaterdagavond in Vlaardingen geridderd. Dit bericht het persbureau ANP op de website van Trouw. Het creatieve brein achter succesvolle series als Zeg ‘ns AAA en Oppassen werd benoemd tot ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Van Houweninge (60) kreeg de onderscheiding voor zijn hele oeuvre en zijn bijdrage aan de kwaliteit van het Nederlandse televisie- en filmproduct. Burgemeester Stam van Vlaardingen speldde hem de versierselen op. Als acteur was Van Houweninge te zien als Nederlandse commissaris in twintig afleveringen van de Duitse crimi Tatort, waarvoor hij ook zes afleveringen schreef. Verder vertaalde hij een groot deel van het werk van Tsjechov en schreef hij het script voor de film De Inbreker. In 1986 richtte hij Blue Horse Productions op.

DELTA RADIO GEEF LOKATIE IN KOOTWIJK OP

De commerciële langegolfzender 171 The Lounge (voorheen beter bekend als Delta Radio) komt definitief niet in Radio Kootwijk. Daarmee komt een einde aan een jarenlang gevecht van dorpsbewoners, tien gemeenten, provincie en natuurorganisaties tegen de komst van de twee megawatt-zender. Dat blijkt uit uitspraken van staatssecretaris J. de Vries van Rijkswaterstaatswerken. In de vaste Tweede- Kamercommissie voor Rijkswaterstaatswerken zei hij op vragen van SGP en ChristenUnie dat Delta radio een vergunning heeft gekregen om uitzendingen te verzorgen via zendmasten op de Noordzee. ,,Hiermee is de mogelijkheid om de frequentie te gebruiken vanaf Kootwijk komen te vervallen”, aldus de bewindsman. Delta Radio is daarvan ook schriftelijk op de hoogte gebracht. De omroep was niet bereikbaar voor commentaar. Apeldoorns milieuwethouder C. Bolhuis toonde zich in een eerste reactie tevreden: ,,Als de informatie klopt, is dat geweldig.” (o.a. Veluws Dagblad)

UPC EN BELEGGERSSITE SCHIKKEN GESCHIL

Kabelexploitant UPC en Internet-beleggersmedium IEX.nl hebben hun geschil buiten de rechtszaal bijgelegd. IEX.nl publiceerde twee weken artikelen waaruit bleek dat UPC op problemen stuitte bij de banken bij het afsluiten van een lening van vier miljard euro. Uitlatingen van analist Henk Slotboom, werkzaam bij de zakenbank Julius Bär, op de site zorgden dat het UPC-aandeel vorige week enkele tientallen procenten in waarde daalde tot een historisch dieptepunt van 8,65 euro. Verklaringen van UPC dat de leningen volledig waren ondergebracht bij de banken Chase Manhattan en Toronto Dominion konden geen eind maken aan de geruchtenstroom. UPC stapte daarop naar de rechter. Beide partijen bereikten vrijdag een akkoord dat IEX.nl een correctie publiceert van de uitlatingen van Slotboom. UPC trok daarop de procedure tegen de beleggerssite in. (Automatisering Gids)

COMMISSARIAAT GAAT MEDIACONCENTRATIES ONDERZOEKEN

Het Commissariaat voor de Media gaat mediaconcentraties onderzoeken, omdat ze een gevaar kunnen opleveren voor de pluriformiteit. Staatssecretaris Rick van der Ploeg heeft het Commissariaat opgedragen te bekijken ‘wie het in Nederland met wie doet’. Vorige week informeerde Van der Ploeg de Tweede Kamer per brief over de manier waarop het CvM zich van die taak gaat kwijten, schrijft De Volkskrant. Het kabinet volgt daarmee een aanbeveling van de commissie-Jessurun, die zich in 1998 met mediaconcentraties bezighield om de mediaontwikkelingen in brede zin nauwlettend te volgen. Het Commissariaat voor de Media brengt daarom de komende maanden eerst de organisatie van alle media in kaart. Medio 2001 wordt de eerste rapportage van het commissariaat verwacht. De commissie Jessurun concludeerde dat de ontwikkelingen op het gebied van mediaconcentraties wel moesten worden gevolgd, maar dat die de pluriformiteit van de pers vooralsnog niet bedreigden en dat eventuele correcties met een beroep op de Mededingingswet konden worden uitgevoerd. Het CvdM beperkte zich voorheen tot de publieke omroep. Nu komen naast de commerciële tv- zenders bijvoorbeeld ook de printmedia aan bod. (Adformatie)

UITSPRAAK BEZWAAR DNO UITGESTELD

De uitspraak in de bezwaarprocedure van DeNieuwe Omroep tegen het besluit van staatssecretaris Van der Ploeg om DNO niet toe te laten tot het publieke bestel, is uitgesteld tot februari volgend jaar. DeNieuwe Omroep, bijgestaan door de befaamde mediajurist Dommering, beschuldigt de bewindsman in een bezwaarschrift aan het ministerie van OCenW van ‘onevenredig zware eisen’ en ‘onzorgvuldige besluitvorming’. DeNieuwe Omroep, inmiddels gesteund door 86.000 leden, vindt dat zij alsnog moet worden toegelaten tot het publieke bestel. De Raad van State heeft in een nog steeds geldende uitspraak vastgelegd dat voorlopig erkende omroepen, in de aspirantperiode, er alleen op worden beoordeeld of het beleidsplan wordt waargemaakt. De DNO vindt daarom dat de toelatingsprocedure lichter moet zijn dan de procedure voor bijvoorbeeld de volledige erkenning van BNN. Mocht het bezwaar worden afgewezen, dan zijn de initiatiefnemers van DNO, Walter Etty en Aad van den Heuvel, van plan om via internet uit te zenden. (Broadcast Magazine)

TWINTIG JAAR HOFSTAD OP FRESH102

De commerciële omroep Hofstad Radio bestaat deze week precies 20 jaar. Dit feit wordt gevierd op 3 december met een speciale jubileumuitzending op 102 Mhz FM (ether). De dancezender Fresh heeft voor die gelegenheid zendtijd afgestaan vanaf 20.00 uur ‘s-avonds. In het programma blikt het Hofstad-team terug op twee decennia bewogen Haagse radiogeschiedenis, onder meer aan de hand van de documentaire ’20 jaar Hofstad in 20 minuten’ waarin het verleden van Hofstad als piratenzender centraal staat. De uitzending van Hofstad Radio via Fresh102 zijn te beluisteren in een groot gedeelte van de Zuid-Hollandse ether op 102.0 MHz en via de kabel in Den Haag (100.8 MHz) en Zoetermeer (107,9 MHz).

OPTA: “REACTIE VECAI IS ONZIN”

Kabelexploitanten kunnen wel degelijk differentiatie toepassen in hun doorgiftetariefstructuur. Dit moet wel vooraf duidelijk zijn voor radio- en tv-zenders. Daarom moeten kabelexploitanten ‘een transparante non-discriminatoire en objectieve methode hebben’ op grond waarvan zenders worden doorgegeven. Dit stelt OPTA naar aanleiding van de reactie van de VECAI, die het onterecht vind dat kabelexploitant Essent Kabelcom verplicht wordt om de zender Muzzik in Noord-Nederland op te nemen in het standaardpakket. De Consumentenbond zegt in een reactie dat de OPTA-uitspraak als ‘smoes’ wordt gebruikt door de kabelkoepelorganisatie. SBS reageert bij monde van woordvoerder Edger Hamer dat betaling voor doorgifte door kabelexploitanten alleen te willen toepassen als dit een maatschappelijk aanvaarde zaak is en distributie behouden blijft. De HMG heeft als standpunt maximaal bereik na te streven en is daarvoor bereid te betalen. (o.a. Broadcast Magazine)

KPN WIL MONUMENT RADIO KOOTWIJK SLOPEN

KPN Telecom wil het zendergebouw van Radio Kootwijk, een Rijksmonument, slopen. Het gebouw, een uit 1922 stammende betonnen ‘kathedraal’ van architect J. Luthmann, komt binnenkort leeg. De instandhoudings- kosten bedragen volgens de KPN jaarlijks 1 miljoen gulden. Al jaren praten KPN, provincie en Rijksdienst voor de Monumentenzorg over een mogelijke nieuwe bestemming voor het gebouw, maar totnogtoe heeft dat overleg niks concreets opgeleverd. Plannen voor een concertzaal worden op dit moment onderzocht. De gemeente Apeldoorn heeft verontwaardigd en geschokt gereageerd op de sloopsuggestie vanuit KPN. Vermoed wordt dat de KPN de zoektocht naar een nieuwe bestemming op deze manier in een hogere versnelling wil krijgen. Wethouder Van der Tas van Apeldoorn zegt er ,,niet over te peinzen’’ om een sloopvergunning af te geven voor het gebouw. Vanuit het zendergebouw van Radio Kootwijk werd in 1923 voor het eerst rechtstreeks contact gelegd met Nederlands-Indië. (o.a. Veluws Dagblad)

“DONNA OF STUDIO BRUSSEL ZIJN NIET TE KOOP”

Het kabinet van Vlaams minister van Media Dirk Van Mechelen (VLD) laat weten dat Radio Donna of Studio Brussel niet te koop zijn. Woordvoerder Marc De Roeck zei dat in een reactie op het bod van Radio Contact op de openbare netten. Het bod van Radio Contact dateert al van 16 november, maar lekte deze week pas uit. Maar voor het kabinet van minister Van Mechelen is zoiets niet aan de orde. ,,De lopende beheersovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en de VRT wordt niet ter discussie gesteld”, zegt De Roeck. (o.a. Standaard)

GOUDKUST VERDWIJNT VAN HET SCHERM

De soap Goudkust verdwijnt van het scherm. Televisieproducent Endemol heeft dat zaterdag bevestigd. Goudkust werd uitgezonden op FOX8, dat is overgenomen door SBS Broadcasting. SBS6 stopte vorig jaar wegens tegen- vallende kijkcijfers zelf met de soap, waarna FOX de serie overnam. Volgens een woordvoerder van Endemol stoppen de opnamen op korte termijn. ,,Dan denk ik aan enkele weken.” Voor de technici, productiemedewerkers en de cast probeert het bedrijf ander werk te vinden. ,,Maar dat zal voor de laatste categorie moeilijker zijn dan voor de eerste twee.” Wanneer de laatste aflevering van Goudkust is te zien, is nog niet bekend. SBS krijgt op 2 januari de zeggenschap over FOX. Op dit moment vinden er onderhandelingen met Endemol plaats over wat er gebeurt met de enkele tientallen afleveringen die nog op de plank liggen, aldus een woordvoerder van SBS. (o.a Telegraaf/ANP)

JOURNALISTEN BBC WORLD SERVICE 48 UUR IN STAKING

Sinds vanmorgen zijn 240 journalisten van BBC World Service voor 48 uur in staking. Ze protesteren tegen hun loonvoorwaarden en werkomstandigheden. De journalisten hadden bij de BBC-directie gepleit voor een herwaardering van hun salaris en ook gevraagd om ’s nachts minder te werken, maar volgens de vakbonden heeft de directie ,,zelfs niet de moeite genomen om op de verzuchtingen van het personeel te reageren”. Vandaar werd beslist om in laatste instantie een actie op te zetten, aldus een vakbondsafgevaardigde. De 240 journalisten hebben voor vanmiddag een manifestatie aan Bush House gepland, het enorme gebouw van de BBC in hartje Londen. Verwacht wordt dat de staking alle Engelstalige uitzendingen van de World Service zal treffen. Die hebben wereldwijd een bereik van 151 miljoen personen. In totaal zendt BBC World Service uit in 43 talen. (o.a. NOStt)

RADIO WEST MARKTLEIDER IN ZUID-HOLLAND NOORD

Met een marktaandeel van 14% is Radio West marktleider onder alle radiostations die in Zuid-Holland-noord zijn te ontvangen. Dit blijkt uit de deze week gepubliceerde cijfers van het continu luisteronderzoek, uitgevoerd door het onderzoeksbureau Intomart in opdracht van de dienst Kijk en Luisteronderzoek van de NOS. Daarmee stemmen in Zuid-Holland-noord dagelijks zo’n 200.000 luisteraars af op Radio West. In deze regio is de ranglijst van de marktaandelen overdag (tussen 7.00 en 19.00 uur):

1). Radio West        14,0%

2). Sky Radio          13,2%

3). Radio 538          11,1%

4). Radio 1               9,8%

5). Radio 2               9,7%

6). Veronica              7,6%

7). Radio 10FM         6,6%

8). Radio Noordzee   5,0%

-). Radio 3fm           5,0%

VOORLOPIGE VOORZIENING: HMG VOORLOPIG NIET ONDER NEDERLANDSE MEDIAWET

De Holland Media Groep (HMG) hoeft zich voorlopig niet aan te passen aan de Nederlandse mediawet. Dat betekent dat het mediabedrijf de sponsoring van programma’s niet hoeft te veranderen. Deze voorlopige voorziening van de Raad van State geldt tot het gerechtshof een definitieve uitspraak heeft gedaan. HMG ging eerder dit jaar bij het hof in beroep tegen een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam. De zenders RTL4 en RTL5 vroegen om een voorlopige uitspraak van de RvS, omdat ze anders voor 1 december een Nederlandse licentie hadden moeten aanvragen. De rechtbank stelde namelijk dat HMG wel onder de Nederlandse wet valt, waardoor het minder gebruik zou mogen maken van sponsoring in en om programma’s. Wanneer het beroep dient, is onbekend. (ADformatie)

VLAANDEREN: OMMERCIEEL CONTACT DOET BOD OP VRT-ZENDER

De commerciele radiozender Radio Contact heeft ,,een openbaar bod tot overname” van Radio Donna of Studio Brussel gedaan. De commerciële radio vindt dat een eerlijke verdeling van het schaarse radiospectrum tussen publieke en private radio-initiatieven een must is en het privatiseren van Donna of StuBru kan daarbij een stap in de goede richting zijn. Dat blijkt uit een brief van Rudy Dierckx, business manager van Contact Vlaanderen nv, op 16 november gericht aan Vlaams mediaminister Dirk Van Mechelen. De onafhankelijke mediagroep Contact Vlaanderen nv beheert Radio Contact, de grote private radio in Vlaanderen. De groep, die geruggesteund wordt door één van de grootste Europese mediagroep RTL- group, heeft zich kandidaat gesteld voor erkenning als landelijke commerciële radio. Het openbaar bod tot overname van één van de twee publieke zenders doet Contact Vlaanderen naar eigen zeggen binnen het kader van een erkenning als landelijke radio. ,,We zijn bereid voor deze overname, naast de jaarlijkse licentierechten als landelijke radio, een éénmalige overnameprijs te betalen. Wat de technische infrastructuur betreft, nemen we aan dat gezien de organisatie en werking van de VRT, gebruik of overname niet mogelijk is”, zo luidt het in de brief aan de minister. (o.a. Standaard)

VECAI: OPTA-UITSPRAAK ZORGT VOOR DUURDERE KABEL-TV

De tv kijker gaat veel meer betalen voor zijn aansluiting op de kabel. Het abonnementsgeld gaat gemiddeld 30 gulden per maand omhoog, zo voorspelt de brancheorganisatie van tv-kabelbedrijven Vecai. Als enig alternatief rest volgens de organisatie het schrappen van zenders uit het kabelpakket. Deze week bepaalde de Opta,de toezichthouder op de telecomsector,dat kabelbedrijf Essent Kabelcom verplicht is de commerciele zender Muzzik een plaats te geven in het standaardpakket. De Vecai vreest dat tal van andere commerciele zenders rechten aan deze uitspraak zullen ontlenen. De kosten van de doorgifte zou op de consument verhaald moeten worden, aldus de Vecai.

DELTA 171 PRESENTEERT ZICH IN LONDEN ALS “171 THE LOUNGE”

Deze week heeft in Londen de presentatie plaats gevonden van het nieuwe radiostation 171 The Lounge. Dit station stond voorheen beter bekend als Delta Radio. Het station wil gaan uitzenden op de Langegolf door middel van enkele masten voor de Zeeuwse Kust. De lange golf zender wil een concurrent worden van de Engelse publieke zender BBC Radio 2. (o.a. Telegraaf)

VAN BOXTEL: OMROEP ALS SUPERMARKT

Omroepen die in de informatiemaatschappij staande willen blijven, moeten gaan functioneren als een supermarkt. De omroep is dan een warenhuis vol programma’s die vanuit een bepaalde visie zijn gemaakt en die op elk moment kunnen worden bekeken of beluisterd. Dat zei minister Van Boxtel donderdag op een symposium ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de KRO. Het is belangrijk om in te spelen op de individiduele wensen van de leden en andere kijkers en luisteraars. Dat kan dankzij de informatie- en communicatietechnologie,zoals het internet,aldus Van Boxtel.In zijn vergelijking met de supermarkt is de omroep een merk dat een bepaalde kwaliteit garandeert. (NOStt)

FOX SCHRAPT GROOT AANTAL PROGRAMMA’S

FOX heeft een groot aantal series die voor het eerst worden uitgezonden met onmiddellijke ingang uit de programmering geschrapt. Het gaat om Angel, Dawson’s Creek, Charmed en Roswell. Nieuwe reeksen van voornoemde series, waaronder ook Sex & The City, komen in de loop van volgend jaar waarschijnlijk weer terug op het scherm van FOX. Voor zover bekend worden op dit moment alleen afleveringen gecontinueerd van Goudkust, Seinfeld, erotische programma’s en niet ondertitelde uitzendingen van David Letterman. De rest van de programmering bestaat vooralsnog uit herhalingen en inder populaire series. SBS woordvoerder Edger Hamer zegt dat de prioriteit binnen Broadcasting SA bestaat uit het formeren van een nieuwe programmering vanaf 2 januari 2001. Later dat jaar wordt toegewerkt naar een herlancering van het tv-station en de opzet van een nieuwe organisatie. SBS heeft tot 2 januari 2002 het gebruikrecht over de naam ‘FOX’. Gesprekken met de Vereniging Veronica worden parallel daaraan voortgezet. FOX zal in januari in ieder geval de series NYPD Blue, Beast Masters, The Simpsons en COPS blijven uitzenden. Door de overname is de toekomst van Goudkust en Late Show with David Letterman ook onzeker. SBS bekijkt of de overige series zijn in te passen bij FOX of bij SBS 6 en NET 5. (Broadcast Magazine)

WETHOUDER AMSTERDAM: “PLAN TV-INDELING GAAT ONDANKS OPTA-UITSPRAAK DOOR”

De gemeente ziet in de uitspraak van de Opta geen reden het contract met kabelmaatschappij UPC in de prullenbak te gooien. Ze neemt aan dat de plannen voor de zenderindeling gewoon worden uitgevoerd. Dat betekent een goedkoop basispakket van vijftien zenders, plus een aantal stations achter een decoder. ”In het contract staat ook dat wijzigingen kunnen optreden naar aanleiding van uitspraken van de Opta,” zegt een woordvoerster van wethouder Bruines van Mediazaken. Het standaardpakket in Amsterdam omvat 26 zenders. UPC plaatste daarnaast nog zes zenders op de kabel. De Opta heeft bepaald dat het advies van de Algemene Programmaraad (APR), de kijkersvertegenwoordiging die bepaalt welke zenders in het standaardpakket komen, zich ten onrechte beperkte tot die 26 kanalen. Volgens de APR betekent dit dat kabelexploitanten niet met gemeenten kunnen onderhandelen over pakketten. Maar de gemeente wil dat dus blijven doen. Ze voert momenteel ‘stevige’ gesprekken met UPC over tariefs- verhoging. In het contract, uit 1999, staat dat UPC gefaseerd het abonnementsgeld mag verhogen. Maar tevens moet het bedrijf ervoor zorgen dat de kijker kan kiezen tussen een basispakket van vijftien zenders voor vijftien gulden of een pluspakket met meer zenders waarvoor extra moet worden betaald. Daarvoor zijn decoders nodig. UPC zei in april 1999 dat de eerste vijftigduizend binnen enkele weken de deur uit zouden gaan. Afgelopen zomer zou het overgrote deel van de vierhonderdduizend exemplaren zijn geplaatst. Maar tot nu toe zijn alleen enkele honderden testapparaten geïnstalleerd en de gemeente vindt dat UPC de tarieven niet kan opkrikken zonder dat de kijker de kans heeft voor het goedkope pakket van vijftien zenders te kiezen. Vooralsnog wordt dat in ‘goed overleg’ besproken, maar desnoods stapt de gemeente naar de rechter. Overigens wordt met de invoering van het standaardpakket van vijftien zenders de invloed van de APR beperkt. Doorgeven van de publieke lokale, nationale en Belgische zenders is verplicht, waardoor weinig te kiezen overblijft. (o.a. Parool)

EIGEN FREQUENTIE VOOR SALTO RADIO 2

Ruud Brand bericht in de nieuwsgroep nl.media.radio dat de lokale radiozender Salto 2 te Amsterdam sinds enige tijd over een eigen etherfrequentie beschikt op 101.8 MHz. Voorheen deelde Salto 2 een etherfrequentie met Radio Diemen op 106.1 MHz.

MINISTER: DIGITALE OMROEP MOET ZELF STORING OPLOSSEN

De consument mag geen schade ondervinden van het invoeren van digitale radio- en TV-zenders. Dit bericht de Volkskrant in haar editie van woensdag. Wanneer deze digitale etherzender, naar verwachting in mei volgend jaar, met hun uitzendingen beginnen, zullen honderdduizenden mensen die in de buurt wonen van de zendemasten last krijgen vanstoringen op hun kabel-TV. De kosten die gemaakt worden om die problemen op te lossen, zijn voor de nieuwe zendgemachtigden, aldus de minister van Verkeer en Waterstaat.

TIME WARNER GEEFT EARTHLINK TOEGANG TOT KABELNETWERK

Time Warner verschaft de Amerikaanse internetaanbieder EarthLink toegang tot haar kabelnetwerk. Daartoe hebben de twee ondernemingen een overeenkomst gesloten. Time Warner hoopt hiermee de gunst van de Amerikaanse mededingingsautoriteiten te winnen, om zo toestemming te krijgen voor de voorgenomen fusie met America Online (AOL). De kartelautoriteiten vrezen dat de combinatie een te grote macht op de markt voor internettoegang zal vormen. EarthLink, de tweede ISP van de VS met meer dan 4,6 miljoen klanten, krijgt in de tweede helft van volgend jaar toegang tot het netwerk. Daarmee wordt haar bereik vergroot met 12,6 miljoen klanten. (VECAI)

OPTA TIKT KABELAARS OP DE VINGERS

OPTA, de toezichthouder op onder andere de kabelsector heeft twee kabelmaatschappijen op de vingers getikt in verband met het weigeren van doorgeven van bepaalde tv-programma’s. Zo heeft de OPTA besloten dat kabelaar UPC de tv-zenders The Box, NieuwsNet 9 en NieuwsTV niet uit haar programma-aanbod halen. UPC moet deze programma’s over zijn kabelnet in Amsterdam blijven doorgeven, totdat de Algemene Programma Raad (APR) in Amsterdam een nieuw advies heeft uitgebracht over de inhoud van het standaardpakket. eerder dit jaar besloot UPC de doorgifte van genoemde programma’s te stoppen, naar aanleiding van een nieuw advies van de APR waarin werd geadviseerd deze programma’s niet meer aan te bieden. The Box en NieuwsNet 9/NieuwsTV dienden daarover een geschil bij OPTA in. In afwachting van de uitspraak van OPTA is UPC doorgegaan met de doorgifte van deze programma’s. OPTA komt nu tot de conclusie dat het advies van de APR zich ten onrechte heeft beperkt tot 26 kanalen, terwijl het standaardpakket in Amsterdam 32 kanalen bevat. Zolang de APR niet in de gelegenheid is gesteld een oordeel te geven over de invulling van alle 32 kanalen, mag UPC van OPTA de doorgifte van The Box en NieuwsNet 9/NieuwsTV niet staken. Geeft de APR in een nieuw en deugdelijk advies aan UPC aan dat betrokken programma’s ookniet tot het pakket van 32 kanalen horen, dan heeft UPC alle recht het advies van de APR te volgen en de programma’s niet meer door te geven.

De OPTA heeft ook bepaald dat de zender Muzzik per 1 december toegang moet krijgen tot de provincies Friesland, Drenthe, Overijssel en Groningen. Kabelexploitant Essent Kabelcom dient Muzzik onder dezelfde voorwaarden toe te laten als thans het geval is bij Eurosport en Discovery Channel. Het conflict ontstond omdat Essent Kabelcom in 1999 (toen nog onder de naam Castel) weigerde te betalen voor doorgifte van Muzzik, terwijl voor Discovery en Eurosport wel de gevraagde doorgiftevergoedingen werden neergeteld. De OPTA stelt dat daardoor sprake is van rechtsongelijkheid en dat tv-stations gelijkwaardig moeten worden behandeld als het gaat om kabeltoegang. Essent Kabelcom moet bovendien binnen twee maanden een heldere toegangsregeling publiceren. (o.a. OPTA)

UPC CHELLO GAAT INTERNETABONNEMENTEN AANPASSEN

Kabelmaatschappij UPC komt aan het eind van de maand met nieuwe aanbiedingen voor internetten via de kabel. De prijs van een abonnement zal afhankelijk zijn van de kwaliteit die een klant wil voor zijn internet. Zware gebruikers zullen meer moeten betalen maar krijgen dan ook meer bandbreedte. Met deze nieuwe aanbiedingen, volgens bestuursvoorzitter Mark Schneider van UPC, een ‘abonnement op maat’ wil UPC een eind maken aan het in hun ogen ‘oneigenlijk gebruik’ van internetten via de kabel. Hierbij doelt hij op abonnees die er eigenlijk een eigen zaak op na houden en de kabel gebruiken om 24 uur per dag zware bestanden te downloaden. Volgens Schneider is UPC sterker uit de strijd met de consumentenorganisaties gekomen en realiseert het bedrijf zich nu goed waar de focus moet liggen. Er moet meer geld verdiend worden aan abonnees en dan met name de zwaargebruikers, volgens Schneider. Hij wil een tarievensysteem gebaseerd op bandbreedte. (o.a. NU.nl)

ONRUST BINNEN AVRO

De plannen van de AVRO-directie om de afdeling amusement samen te voegen met evenementen, zorgt voor onzekerheid onder de 18 medewerkers van de afdeling amusement. Dit bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van dinsdag. Er is geen duidelijkheid voor de medewerkers over de plannen. Een woordvoerster laat weten dat verlies aan werkgelegenheid of gedwongen ontslagen nog niet aan de orde zijn.

‘ALL STARS’ WINT EMMY AWARD / DALTONS GRIJPEN NAAST PRIJS

De Nederlandse televisieserie All Stars van de VARA heeft maandag in New York een internationale Emmy Award gewonnen. De serie over het voetbalteam Swift Boys kreeg de prestigieuze tv-prijs in de categorie drama. All Stars heeft al meer internationale onderscheidingen gewonnen. In mei werd de serie onderscheiden tijdens het Gouden Roos Festival in Montreux met de Zilveren Roos en de Persprijs. In de bewuste aflevering ‘Alle Menschen werden Brüder’ treedt het team van de diverse voetbalvrienden vriendschappelijk aan tegen een Duits elftal. De Nederlandse amateurs doen er alles aan om zich voor de verloren WK van 1974 te revancheren. De VARA herhaalt woensdag de aflevering Alle Menschen werden Brüder. Er staat woensdagavond om 19.00 uur op Nederland 3 een andere herhaling gepland, die plaatsmaakt voor de bekroonde aflevering. Op 6 december begint de omroep met een nieuwe reeks van de successerie. De VPRO-jeugdserie De Daltons was genomineerd voor beste jeugdserie maar die categorie werd gewonnen door de Canadese serie The Magician’s House. (o.a.ANP)

OVEREENSTEMMING HMG EN VAN DER VEER

De Holland Media Groep (HMG) is met Bert van der Veer tot overeenstemming gekomen over de beëindiging van zijn werkzaamheden als programmadirecteur van RTL 4. Zijn taken worden met onmiddellijke ingang overgenomen door Leo van der Goot, die al plaatsvervangend programmabaas was. Van der Veer en de HMG-directie verschilden van mening over het te voeren programmabeleid. “Concreet hadden we geen twistpunten”, aldus Van der Veer in een door HMG verspreid persbericht. “Maar ik hecht aan het in maximale autonomie doorvoeren van mijn visie. Dat werd moeilijker.” Dick van der Graaf, voorzitter van de managing board van HMG: “Bert had een andere visie op de gewenste programmering van RTL 4 dan ik, maar dat neemt niet weg dat ik zijn inspanningen voor de zender van de afgelopen jaren, zijn creativiteit en zijn passie van televisiemaker waardeer.” Van der Veer blijft overigens (indirect) voor de HMG-stations werken: hij is, als regisseur en inhoudelijk, betrokken bij Barend en Van Dorp. Bovendien werkt hij aan programmaconcepten die mogelijk op één van de HMG-zenders worden uitgezonden. (Broadcast Magazine)

SBS NIEUWE EIGENAAR FOX

SBS Broadcasting neemt van News Corp, het internationale mediaconcern van Rupert Murdoch, de Nederlandse commerciële tv-zender Fox 8 over. Dat doet het Zweedse concern door een belang van 50 procent te kopen in TV10, de werkmaatschappij van Fox 8 en Fox Kids Europe. Dat heeft SBS Broadcasting, de moedermaatschappij van SBS 6 en Net 5, maandagmiddag bekendgemaakt. De andere helft van de aandelen in TV10 blijft in handen van Fox Kids Europe, dat overdag op het kanaal uitzendt. SBS Broadcasting wil de transactie, die met ingang van 2 januari 2001 rond moet zijn, betalen door de uitgifte van 750.000 aandelen. Door de transactie wordt News Corp “een belangrijke aandeelhouder”van SBS. Tegen de huidige koers van circa 32 euro vertegenwoordigt dit een bedrag van rond de 53 miljoen gulden. Het Zweedse concern wil in de toekomst Fox 8, dat over een jaar waarschijnlijk anders gaat heten, gaan exploiteren met de Veronica Omroep Organisatie. Hierover worden “exclusieve” onderhandelingen gevoerd. Met de aankoop krijgt SBS de volledige zeggenschap over de uitzenduren tussen 18.00 uur en 01.00 uur. Het zegt zich te gaan richten op “een jongere doelgroep.”

FOX KIDS BLIJFT OP VERTROUWDE TIJD MET KINDERPROGRAMMA’S

De reclameverkooporganisatie van het SBS-concern gaat naast de reclamezendtijd van SBS 6 en Net 5 ook de zendtijd van Fox 8 verkopen. Fox Kids Europe blijft tussen 06.00 ’s ochtends en 18.00 uur ’s avonds zijn kinderprogramma’s uitzenden. De programmering van de uren in de nacht (tussen 01.00 uur en 06.00 uur) zullen door beide partijen in overleg worden gecoördineerd. Dat SBS zijn oog had laten vallen op Fox 8 was al enige tijd bekend. De zender was door eigenaar News Corp in de etalage gezet wegens tegenvallende resultaten. (o.a NU.nl)

LUISTERCIJFERS: SEPTEMBER/OKTOBER 2000

Radio 538 is de grootste stijger in de luistercijfers over september en oktober. Ten opzichte van augustus- september steeg het marktaandeel met 1 pct. Ook bij “concurrent” was een stijging zichtbaar (+0,6). Bij Noordzee FM was sprake van een daling (-0,6 pct). De regionale omroepen werden in de maanden september- oktober het meest beluisterd (marktaandeel 10+: 15 pct), gevolgd door Sky Radio, Radio 3FM, Radio 2, Radio 1, Radio 538, Radio 10FM, Noordzee FM en Veronica FM.

 	  aug/sep (in %)	  sep/okt (in %)
01	Sky Radio	14.5	14.2
02	Radio 3 FM	9.7	10.3
03	Radio 2 	9.4	9.4
04	Radio 1	8.8	8.6
05	Radio 10 FM	8.4	8.3
06	Radio 538 	7.5	8.5
07	Noordzee FM	5.3	5.0
08	Veronica FM	4.5	4.6
09	Classic fM	2.2	2.2
10	Radio 4 	1.6	1.6
11	Arrow Classic Rock	1.5	1.3
12	Radio 5 	1.0	0.9
13	Business Nieuws Radio	0.4	0.3
14	Love Radio	0.3	0.3
 --	Regio Radio	15.5	15.4
 --	Overige zenders	9.4	9.1

VRT-NIEUWSDIENST WIL OCHTENDJOURNAAL

De nieuwsdienst van de VRT wil graag beginnen met een ochtendjournaal, zo bleek op de TV-nieuwsdag die zaterdag in het Amerikaans Theater plaatsvond en bedoeld was voor alle journalisten van de VRT-nieuwsdienst. Tijdens deze bijeenkomst lichtte de VRT-directie tegenover de journalisten de beleidsplannen toe die zij geformuleerd heeft in het kader van de onderhandelingen met minister Van Mechelen over een nieuwe beheersovereenkomst. Eerder was al bekend dat de VRT een differentiëring wil tussen de TV 1- en de Canvas- journaals, alsook een dagelijkse niet-ontkoppelde regionale nieuwsuitzending (op TV 1), meer onderzoeks- journalistiek in Panorama en een wekelijks politiek programma op Canvas, waarin de nadruk komt te liggen op Wetstraat- en Europese politiek. Zaterdag bleek dat de VRT ook nog een dagelijks ochtendjournaal op zijn verlanglijstje heeft staan. De VRT overweegt ook een nieuw economisch magazine te maken, ter vervanging van De Late Shift. Dat zou echter geen programma van de nieuwsdienst worden. (o.a Standaard)

SBS6 WEIGERT COMMERCIAL S.V.P.

SBS6 weigert de commercial van de Stichting Videofilm Promotie uit te zenden. Vier weken geleden startte een collectieve campagne, ontwikkeld door PPGH JWT-Colors, die het huren van videofilms promoot. In de commercials vraagt Sophie, het gezicht van de campagne, de kijker: ‘word jij ook zo moe van al die quizzen en reclames?’ En biedt hen vervolgens een aantrekkelijk alternatief: ‘kijk dan naar Nederland 0. Want daar bepaal je zelf wat je ziet’. Een en ander wordt gevolgd door een trailer van een aantrekkelijke videofilm. Volgens Willem van Teeseling, directeur van de Stichting Videofilm Promotie, vond SBS-commercieel directeur Harold Zwaal de commercial een grove belediging van hun sponsors die 15 miljoen gulden in quizzen investeren. “Ook was onze film een belediging van SBS omdat zij leven van reclame.” Volgens Van Teeseling is de weigering kinderachtig. “Want we nemen onze eigen commercial er ook mee op de hak.” De campagne van de Stichting Videofilm Promotie loopt door tot eind december en wordt door de andere zenders wel utgezonden. “Wij zijn dan ook geen concurrent voor de tv-zenders. Behalve misschien het afgelopen weekend toen het zulk slecht weer was, dan willen mensen wel een videootje huren.” (Adformatie)

Q THE BEAT HEEFT NIEUWE EIGENAAR: MEER VERMOGEN, NIEUWE ZENDER

Q the Beat is enige tijd geleden overgenomen door de Amerikaanse radiofirma Clear Channel Communications Dit heeft Rob van der Vegt kenbaar gemaakt tegenover Broadcast Magazine. Met de overname richt Clear Channel Communications zich het komend jaar op de veiling van FM- en AM-frequenties en heeft volgens Van der Vegt – die als directeur aanblijft – de intentie de grootste radiospeler van Nederland te worden. Clear Channel Communications is wereldwijd mede na de overname van AM/FM Networks de grootste radio-onderneming. Onlangs is het vermogen van de middengolffrequentie waarop Q the Beat uitzendt vanuit een schip op het IJsselmeer vergroot, waardoor het bereik van de non-stop R&B zender groter is geworden. Q the Beat is overigens niet geïnteresseerd in kabeldistributie. De radiozender, die middels ‘The Beat Goes On BV’ in handen is van Media Matters BV (waarin Clear Channel Communications een meerderheid heeft verworven) zegt over enkele maanden een tweede regionale radiozender te willen starten op de middengolffrequentie 1557 kHz (die afgegeven is voor Amsterdam met 2,2 kiloWatt vermogen). Deze radiozender heeft de werknaam ‘Max AM’. (BroadCast Magazine)

SENIORENOMROEP GAAT ALSNOG UITZENDEN

De regio Amsterdam kan als eerste kennismaken met de Senioren Omroep Nederland (SON). Vanaf 2 december mag de SON gebruikmaken van de ether- en kabelfrequentie van het radiostation van de Diemer Omroep Stichting (DOS). De zendtijden en programmering zijn nog niet bekend. De Senioren Omroep Nederland ziet de zendtijd op de lokale zender als een begin. Ze hoopt de programma’s via de DOS al snel te kunnen doorschakelen naar andere lokale radiostations. Uiteindelijk wil de SON doorstoten naar een grote omroep. De omroep voor ouderen probeerde dit voorjaar tevergeefs een plaatsje in het publieke bestel te bemachtigen. SON had ongeveer 35.000 leden, terwijl voor de C-status 50.000 leden nodig zijn. De afgelopen maanden is de SON toch actief gebleven in de ledenwerving. Onder meer door een promotie-cd samen te stellen waarop bekende ‘oudere’ Nederlandse artiesten zingen, onder wie Eddy Christiani, Maggie MacNeal (Sjoukje Smit), Herman Emmink, Millie Scott en Bueno de Mesquita. (o.a. NOStt)

DEFINITIEF GEEN VEILING TV-FREQUENTIES

De etherfrequenties voor digitale televisie worden via een zogeheten schoonheidswedstrijd uitgegeven waarbij de kandidaten op de kwaliteit van hun plannen worden geselecteerd. Het kabinet heeft gisteren definitief besloten geen veiling te houden. Bedrijven die digitale televisie leveren moeten de concurrent worden van kabel- maatschappijen. Nadeel is dat de digitale tv-signalen interfereren met het kabelsignaal en daarmee voor storingen zorgen. Veel mensen moeten daardoor nieuwe stekkers en snoeren aanschaffen. De kosten hiervan komen voor rekening van de bedrijven die de etherfrequenties krijgen, zo heeft het kabinet vrijdag besloten. (NRC)

UPC KOOPT KABELNET ALKMAAR

De Stichting Beheer Centrale Antenne Inrichting Alkmaar heeft vrijdag bekend gemaakt een overeenkomst te hebben gesloten met United Pan-Europe Communications NV (UPC) over de verkoop van het kabelnetwerk in Alkmaar aan UPC. De Stichting Beheer Centrale Antenne Inrichting Alkmaar, in de markt beter bekend als de Alkmaarse Kabel, heeft ongeveer 40.000 abonees in de gemeente Alkmaar. Onlangs is het kabel-netwerk in de stad voorzien van glasvezel. Het netwerk in Alkmaar is dusdanig gemoderniseerd dat de capaciteit toereikend is om alle producten en diensten te leveren die UPC haar klanten biedt via haar eigen netwerken. De Alkmaarse Kabel is content met de afspraken met UPC. “De Alkmaarse Kabel ziet in UPC een uitstekende leverancier van kabeldiensten voor de inwoners van Alkmaar en een aantrekke-lijke werkgever voor haar medewerkers.”, aldus het uitgegeven persbericht. De verkoop heeft plaats per 1 januari 2001. Veranderingen in het aanbod van radio en televisie via de kabel zijn vooralsnog niet te verwachten. Ook de abonneetarieven blijven, behoudens normale prijscorrecties, vooralsnog ongewijzigd. De Alkmaarse Kabel heeft hierover afspraken gemaakt bij de gesprekken met UPC. (hvb)

ENDEMOL PRODUCEERT VOOR CHINESE TV-MARKT

Als eerste Europese productiemaatschappij gaat Endemol een tv programma vervaardigen voor de Chinese markt. Daartoe wordt een samenwerkingsverband aangegaan met SVP Filmproductions dat al sinds 1995 commercials produceert en kantoren heeft in Beijing en Amsterdam. Het interactieve lifestyleprogramma zal door het station Shanghai STV – dat zo’n 20 miljoen kijkers trekt in Shanghai en omgeving – wekelijks op prime-time worden uitgezonden en vervolgens door Sino Universal Media worden verspreid onder andere Chinese zenders. Procter & Gamble financiert het programma ter ondersteuning van de 15 merken die het op de Chinese markt voert, waaronder Head & Shoulders, Pantène, VS Sassoon en Oil of Olay. (Adformatie)

ONDERZOEK VS: “ETHER RAAKT VOL”

De Amerikaanse overheid heeft laten onderzoeken, hoeveel ruimte er in de ether is voor draadloze informatiediensten. Het radiospectrum zit eigenlijk al dermate vol, dat men zal moeten woekeren met de beschikbare frequentiebanden. Het gaat er dan vooral om, dat bestaande communicatiebanden worden ontzien. In de VS gebruikt het leger op ruime schaal satellieten, die communiceren op dezelfde frequenties als de voorgestelde 3G systemen voor draadloze toegang tot bijvoorbeeld Internet. Het militaire apparaat zal ongetwijfeld niet bereid zijn, zijn frequenties te delen met applicaties voor de burgermaatschappij. De aanbieders van mobiele informatiediensten en de regelgevers zullen flink moeten puzzelen bij de uitgifte van nieuwe licenties. De overheid zal zich eerst heel druk maken bij het in goede banen leiden van de verkoop van de frequenties. Dit proces, waarbij uitsluitend het mechnisme van de veiling wordt gehanteerd, zal in september 2002 moeten zijn afgerond. (Automatisering Gids)

LAWINEPIJL IN VERSTERKERKAST: DEEL ALPHEN AD RIJN ZONDER KABEL

Enkele duizenden huishoudens in de wijk rondom het winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn kunnen sinds woensdagavond geen televisie kijken, naar de radio luisteren of internetten. De oorzaak van de storing was zwaar vuurwerk dat door onbekenden werd afgestoken. Een zogenoemde lawinepijl die aan het Carmenplein werd afgevuurd in een kast die de signalen doorgeeft, was gisteren rond 22.00 uur de boosdoener. Samen met energiebedrijf Nuon voert kabelexploitant Casema momenteel de reparatie uit. Een woordvoerder van Casema verwacht dat de inwoners van Alphen aan den Rijn in de loop van donderdagavond weer televisie kunnen kijken.

KABELSTORING IN AMSTERDAM EN DELEN NOORD-HOLLAND

In Amsterdam moesten ruim 30.000 huishoudens het gisteravond enkele uren zonder radio en televisie stellen. Volgens een woordvoerder van kabelbedrijf UPC was daar sprake van een stroomstoring die rond 01.00 uur kon worden verholpen met een noodvoorziening. Door de stroomstoring in de hoofdstad waren ook elders in Noord-Holland problemen met de radio- en televisieontvangst. In Monnickendam, Broek in Waterland, Marken, Katwoude en Zuiderwoude hadden 5500 aansluitingen vanaf 22.00 uur te kampen met een storing. Casema exploiteert in deze plaatsen het kabelnet, maar betrekt het signaal van UPC. De problemen waren daar omstreeks half twee verholpen. (o.a. Leidsch Dagblad)

538 BETICHT NOZEMA VAN CHANTAGE

Omroepzendermaatschappij Nozema eist de medewerking van Radio 538 voor het bouwen van een grotere mast op de zendtoren in Hilversum. Volgens de radiozender heeft Nozema voorstellen gedaan ‘die regelrecht als chantage te betitelen zijn’. Nozema weigert Broadcast Partners, de zenderoperator van 538, de ruimte in de nieuwe mast ter beschikking te stellen die de zender nodig heeft. Zo wordt Radio 538 beperkt in het bereiken van haar luisteraars en mist het inkomsten, zegt directeur Erik de Zwart. Radio 538 wordt nu gedwongen klant te worden bij Nozema. De zender kreeg een plaats in de top van de mast aangeboden op voorwaarde dat het contract met Boradcast Partners werd opgezegd. Nozema heeft nog niet gereageerd op de kwestie. (Adformatie)

AT&T VERKOOPT KABELDOCHTER LIBERTY

Het Amerikaanse telecombedrijf AT&T zal zijn kabeldochter Liberty Media geheel afstoten. In het tweede kwartaal van 2001 krijgt Liberty een eigen beursnotering. Daarmee hoopt AT&T de bezwaren bij de federale overheid tegen de fusie met kabelbedrijf Media One weg te nemen. De Federal Communications Commission (FCC) ging afgelopen zomer akkoord met de fusie, maar stelde wel een voorwaarde. AT&T moest binnen zes maanden aangeven welke belangen het concern zou verkopen. De FCC bood drie opties: verkoop van Liberty, verkoop van een belang van 25 procent in Time Warner Entertainment, of verkoop van individuele kabelnet zodat er maximaal 9,7 miljoen abonnees zouden overblijven. Hiermee moest een te grote machtsconcentratie in de Amerikaanse kabelsector worden voorkomen. (o.a. Automatisering Gids)

ZORGEN CONSUMENTENBOND OVER NIEUWE INTERNETDIENSTEN CASEMA

De Consumentenbond is op voorhand kritisch over de twee nieuwe internetkabeldiensten die Casema woensdag heeft gepresenteerd. Volgens de belangenclub is het zeer de vraag of de kabelaar dit keer wel kan waarmaken wat hij belooft. Een abonnement voor de meest geavanceerde dienst komt op zo’n honderd gulden per maand. Volgens de Consumentenbond blijft echter de vraag hoe constant en hoog de snelheid precies is. ,,Wij maken ons grote zorgen hierover, mede gezien de problemen in het verleden”, aldus een woordvoerder. De bond gaat de prestaties van de nieuwe diensten via metingen en klachtenanalyses in de gaten houden. Bovendien wil de belangenclub met de kabelaar praten over de oprichting van een onafhankelijk ‘kwaliteitsforum’ dat moet controleren of het bedrijf zich houdt aan de eigen beloftes. (Haagsche Courant)

CASEMA KOMT MET DATALIMIET BIJ KABELINTERNET

Gebruikers van de internetkabel van Casema kunnen niet meer onbeperkt over het web surfen. De kabelexploitant stelt per 15 december een data-limiet in om het gebruik te beperken. De limiet moet grootgebruikers van basisabonnement ertoe bewegen om te kiezen voor snellere, maar duurdere alternatieven (zie medianieuws 15 november). Het kabel- bedrijf hoopt met het bieden van alternatieven de internetters beter over de beschikbare capaciteit te verdelen. Het weren van de grootgebruikers van het basisabonnement is een van de mogelijkheden om het overbelaste netwerk sneller te krijgen. In het uiterste geval kan Casema gebruikers die de limiet overschrijden afsluiten. (HC)

ZEROBASE-VERDELING STUIT OP TECHNISCHE PROBLEMEN

Nozema en Broadcast Partners hebben tijdens een overleg met marktpartijen uit de telecommunicatiesector aangegeven dat het praktisch en technisch onhaalbaar is de aankomende etherverdeling (die volgens een veiling zal plaatsvinden) te realiseren. Volgens beide operators komt dit omdat de internationale coördinatie onmogelijk op 1 september is afgerond en er voor bijna elke (nieuwe) toren nog een milieu en/of bouwvergunning ontbreekt. Daarnaast bestaan er tussen de operators structurele problemen met betrekking tot mastdeling, die een vlotte in gebruik name van  zenders verhindert. Volgens beide partijen heeft dit betrekking op zowel de publieke omroepen, die per 1 september 2001 een herverdeling van de AM en FM-frequenties meemaken, als de commerciële omroepen. Bovendien zeggen Broadcast Partners en Nozema dat de informatie over de beschikbaarheid van de frequenties bij een verdeling, een voorwaarde is voor deelname aan bijvoorbeeld een veiling. (Broadcast Magazine)

SBS6 MAG AFLEVERING BREEKIJZER UITZENDEN

SBS6 mag de aflevering van het programma Breekijzer met een onderwerp over Farm Food uitzenden. Dat heeft de President van de Rechtbank in Amsterdam bepaald. De fabrikant wilde met een kort geding uitzending voorkomen van een aflevering waarin iemand Farm Food aanklaagt. Eén van zijn honden moest geopereerd worden nadat een bot van de fabrikant afbrak en in zijn maag terecht kwam. Farm Food zegt door deze uitzending onnodig schade te lijden en eiste een uitzendverbod onder een dwangsom van 3 miljoen gulden. Maar de rechter meende dat censuur vooraf slechts onder zeer bijzondere omstandigheden toepasbaar is. De uitzending gaat nu komende maandag gewoon door. (ADformatie)