Media kort: november 2001

PATRICK KICKEN WEG BIJ TROS

Radio 3FM-dj Patrick Kicken gaat per 1 februari weg bij de TROS. Dat hebben de omroep en presentator in goed overleg met elkaar besloten. Corné Klijn neemt wellicht de programma’s van Kicken over. Dat heeft een TROS-woordvoerder donderdag gezegd. Klijn is nu nog presentator van Kort en Klijn (elke werkdag tussen 18.00 en 20.00 uur bij de NPS), maar stapt over naar de TROS. Patrick Kicken heeft zes jaar voor de TROS gewerkt en presenteerde onder meer programma’s als De Havermoutshow, Nachtwacht en de Interactieve Top 50. Hij |blijft werken voor 3FM als lid van de muziekredactie en door het presenteren van nachtelijke programma’s die niet onder de TROS-vlag worden uitgezonden. Wie Corné Klijn gaat opvolgen op het tijdstip tussen 18.00 en 20.00 uur is volgens zendercoördinator Paul van der Lugt nog niet bekend. De onlangs bij de VARA ontslagen dj Giel Beelen, die al regelmatig bij de NPS invalt bij het programma Isabel, komt vooralsnog niet voor die functie in aanmerking. (ANP) 

ACTEUR LUC LUTZ (76) OVERLEDEN

Acteur Luc Lutz is woensdagmiddag in zijn woonplaats Rotterdam overleden. Zijn familie heeft dat donderdag meegedeeld. Hij is 76 jaar geworden. De acteur was al enige tijd ziek. Luc, geboren op 17 november 1924 in Delft, was de middelste van de drie bekende acterende broers Lutz. Hij debuteerde in 1948 bij het cabaretgezelschap van Wim Sonneveld. De televisie bracht hem grote bekendheid. Met name de dramaseries De kleine zielen (NCRV, naar het boek van Couperus) en Herenstraat 10 (Tros) brachten zijn gezicht wekelijks op de buis voor een zeer groot publiek. In de jaren negentig was hij herhaaldelijk te zien in de comedy Ha, die pa! van de NCRV, samen met zijn zoon Joris

RECHTER EIST SPOED BESLISSING RADIOFREQUENTIES

Staatssecretaris De Vries (Verkeer en Waterstaat) moet nu echt eens haast maken met een besluit over de wijze waarop radiofrequenties voor commerciële zenders worden verdeeld. Slaagt ze daar niet in, dan moet ze een nieuwe tijdelijke verdeling van beschikbare frequenties op poten zetten. Dat heeft de president van de rechtbank in Rotterdam gisteren bepaald in een kort geding dat was aangespannen door radiostations Kiss FM en Q the Beat. Zij eisten dat ze nu al aanspraak kunnen maken op een tijdelijke frequentie. Die eis is door de rechter afgewezen. Volgens de rechtbank is langer uitstel in strijd met wettelijke en Europese verplichtingen om een doelmatig gebruik van beschikbare frequenties te verzekeren. Volgende week doet dezelfde rechtbank een uitspraak in een soortgelijke zaak die is aangespannen door Arrow Classic Rock. In afwachting van die gerechtelijke procedures is een overleg over de kwestie in de Tweede Kamer, dat voor vandaag was gepland, uitgesteld. (Adformatie)

PAUL DE LEEUW VAN START BIJ NCRV

Paul de Leeuw begint op 30 november met zijn nieuwe tv-programma Herberg De Leeuw bij de NCRV. Of hij ook de presentatie van het spelletje Zo Vader, Zo Zoon gaat doen, is nog niet besloten. Dat heeft een woordvoerster van de christelijke omroep donderdag gezegd. (ANP)

MTV AWARDS GESTOLEN

Onbekenden hebben 21 MTV Awards gestolen uit het Britse hoofdkantoor van de muziekzender in Londen. Dat heeft de Britse omroep BBC donderdag gemeld. De onderscheidingen werden eerder deze maand tijdens een ceremonie in Frankfurt uitgereikt. De prijzen waren naar Londen overgebracht om de namen van de winnaars erin te kunnen graveren. De gestolen prijzen behoren toe aan onder anderen Robbie Williams, Dido en Craig David.

“GEEN KABEL DOOR PROBLEMEN UPC”

De financiële problemen van UPC zijn niet alleen op de Amsterdamse beurs te merken. Doordat bij de kabelaar de bodem van de schatkist in zicht komt, zitten talloze bewoners van nieuwbouwwijken in Almere al wekenlang zonder kabelverbinding. Bewoners van de nieuwe wijk Bosrand zijn verstoken van televisie en radio, omdat de benodigde verdeelkasten voor het kabelnet niet op tijd geleverd zijn. De leverancier in Harderwijk bevestigt dat vanwege uitblijvende betalingen van UPC, slechts mondjesmaat geleverd mag worden. “Aanvragen van het kantoor van de kabelmaatschappij in Lelystad zijn om die reden al een paar keer afgekeurd.”

KORT GEDING MINISTER TEGEN VARA

Minister Netelenbos van Verkeer spant een kort geding aan tegen de VARA om de namen van vermeend corrupte ambtenaren van haar departement boven tafel te krijgen, evenals de malafide praktijken waaraan zij zich in de bouwfraudeaffaire schuldig maakten, zoals het tv-programma Zembla onthulde. De omroep vindt het geen taak van de journalistiek om de namen aan de werkgever van de ambtenaren te geven; ze worden hooguit aan justitie gegeven. Inmiddels verwijt de Tweede Kamer de ministers Korthals en Netelenbos dat ze te traag hebben gereageerd op de aanwijzingen dat er in de bouwwereld op grote schaal werd gefraudeerd. (Villamedia)

YAM: NIEUW RADIOSTATION VOOR JONGEREN

Een nieuw radiostaion voor en door jongeren heeft zich opgesteld in de rij die aast op een landelijke etherfrequentie. Yam Radio heet de nieuwkomer, gemaakt voor en door jongeren. Volgens initiatiefnemer en investeerder Johan Blom, die jaren geleden zijn telecombedrijf IMS aan Esprit Telecom verkocht, biedt de markt voldoende ruimte voor nog een jongerenstation. De zes groten jongerenzenders, Radio 538, Sky Radio, Radio 3, Yorin, Radio 10 Gold en Noordzee hebbben een marktaandeel van 80 pct. Blom zegt tientallen miljoenen nodig te hebben voor zijn station. ‘Over de financiering maak ik me geen zorgen. Nu het zuigende gat van internet dicht is, is er weer geld voor andere investeringen.’ (Adformatie)

SONY EN AOL MAKEN ZICH OP VOOR TOEKOMST

Sony en AOL Time Warner gaan samenwerken om on line entertainment aan te bieden via andere toestellen dan een computer. Tegenwoordig gebruiken mensen hoofdzakelijk de computer om in te loggen op netwerken als het internet. De twee bedrijven gaan nu een platform creëren om gebruikers dezelfde toegang  tot het internet te verschaffen via tv, mobiele telefoon of spelconsole. Ironisch genoeg zijn de twee giganten elkaars rivalen in de plannen om muziek aan te bieden over het internet. AOL zit mee in MusicNet; Sony zit in de groep rond Pressplay. (NOStt)

“MOGELIJK NIEUWE AANDEELHOUDER VOOR V8”

V8 is in gesprek met een grote partij die mogelijk naast SBS Broadcasting BV aandeelhouder van het station zal gaan worden. De reden hiervoor is niet dat SBS zich niet zou kunnen redden als enige aandeelhouder van V8, maar de nieuwe partij past goed bij SBS en V8, vandaar dat men een samenwerking niet uit de weg wil gaan. Om welke partij het gaat wil Fons van Westerloo, algemeen directeur van SBS Broadcasting BV, niet zeggen. Het blijft dus vooralsnog onbekend of het hier gaat om een omroep of om een andere partij. Wel doen er geruchten de ronde dat het zou gaan om het ICT-bedrijf Landis, dat eveneens aandeelhouder is van het tv-productiebedrijf Futuractive van Michael Pilarczyk. Van Westerloo ontkent deze geruchten echter. Eerder was er sprake van dat V8 samen zou gaan met Veronica. Dit ging niet door omdat Veronica en SBS het uiteindelijk niet eens konden worden. (Radiowereld)

FNP: VIER MILJOEN PER JAAR IN OMROEP FRYSLAN

De FNP wil Omrop Fryslân (OF) jaarlijks 4 miljoen gulden provinciale subsidie toeschuiven. Woensdag stelt de statenfractie dat voor in de commissie Wolwêzen. Vorige maand besprak die statencommissie een voorstel van Gedeputeerde Staten, om de Friese omroep 1,7 miljoen gulden per jaar uit de provinciekas te doneren. Dat is meer dan enige andere provincie aan haar regionale zender besteedt. Desondanks gaven diverse partijen toen te kennen dat het wel ‘een onsje meer’ mocht worden. Er is nog geen besluit genomen in Provinciale Staten over de subsidiëring van OF. De regionale zender wordt nu hoofdzakelijk (14 miljoen gulden per jaar) door de rijksoverheid gefinancierd.

RTV GELDERLAND AANDEELHOUDER UPC

De klachten over UPC, de kabelexploitant in Gelderland, blijven binnenstromen bij de redactie van het programma Hallo Gelderland!. Ondanks diverse pogingen van Hallo Gelderland! de klachten onder de aandacht te brengen bij UPC is er tot op heden geen enkel resultaat geboekt. Daarom vindt Hallo Gelderland! het tijd voor actie. In de uitzending van Hallo Gelderland! op dinsdag 13 november worden kijkers met klachten over UPC, de kabelexploitant van Gelderland, opgeroepen zich te melden bij TV Gelderland. Speciaal voor deze klagers heeft TV Gelderland 50 aandelen van UPC gekocht. De eerste 48 mensen met klachten over UPC ontvangen gratis een UPC- aandeel. De omroep zelf zal twee aandelen in haar bezit houden. Tijdens de aandeelhouders- vergadering van UPC in mei 2002 zullen alle ‘aandeelhouders’ samen met TV Gelderland hun stem laten horen, als de klachten blijven aanhouden. Hallo Gelderland! zal uitgebreid verslag doen van deze aandeelhoudersvergadering in mei volgend jaar. Na afloop van de aandeelhoudersvergadering worden alle aandelen weer verkocht. De eventuele opbrengst wordt besteed aan een goed doel. (Omroep.nl)

NIEUWE KIJKWIJZER LEVERT 150 KLACHTEN OP

Het Nederlands Instituut Classificatie Audiovisuele Media (NICAM) heeft sinds haar oprichting dit voorjaar ruim 150 klachten binnengekregen over het nieuwe systeem van zelfreguliering. Het NICAM heeft tien klachten voorgelegd aan een onafhankelijke commissie. Voorheen kregen alleen films een leeftijdsaanduiding mee van de filmkeuring. Het NICAM, waarin vertegenwoordigers uit de audiovisuele en entertainment-industrie samenwerken, heeft deze taak overgenomen en beoordeelt nu ook computerspelletjes en televisieprogramma’s. Via de kijkwijzer, een duidelijk systeem met pictogrammen, kunnen ouders snel zien of een programma geschikt is voor hun kinderen. (ANP via Nieuwsklik)

JAN VENEMA (64) OVERLEDEN

Jan Venema, maker van tientallen tv-programma’s over kunst, is zondag op 64-jarige leeftijd overleden. Hij werkte vanaf de jaren zestig op de culturele afdeling van de NOS en ging na de splitsing van het bedrijf mee naar de NPS. Zijn bekendste programmaserie was Beeldspraak, een rubriek voor kunstdocumentaires, waarvan hij eindredacteur was.

BLOOMBERG WIL MEDIACONCERN VERKOPEN

De kersverse burgemeester van New York Michael Bloomberg is van plan om zijn media- imperium te verkopen. Bloomberg zou zijn benaderd door de Canadese Thomson Corporation dat een bod deed van bijna 25 miljard gulden. Andere bieders zouden Pearson, eigenaar van de Financial Times, of investeringsbedrijf Merrill Lynch kunnen zijn, schrijft Campaign. Dat laatste concern heeft al een aandeel van 20 procent in Bloomberg. Reuters is geen optie vanwege de regelgeving. Bloomberg had al gezegd dat hij zou terugtreden als topman als zijn race om het burgermeesterschap van New York succesvol zou zijn. (Adformatie)

“BERTELSMANN PRAATTE MET CARLTON”

Het Duitse Bertelsmann heeft in september een bod gedaan van 275 pond per aandeel op de Britse mediagroep Carlton Communications. Volgens Sunday Times zou Bertelsmann aanvankelijk maar zo’n 6 miljard gulden overhebben voor Carlton. De Duitse mediagigant heeft een oorlogskas van meer dan 20 miljard gulden en wil uitbreiden in Groot-Brittannië, haar tweede grootste markt na Duitsland. Volgens de krant werden gesprekken al in een vroeg stadium afgebroken. De huidige Britse mediawet zou een deal met Carlton tegenhouden, omdat Bertelsmann-dochter RTL in Engeland eigenaar is van Channel 5. De verwachting is echter dat de wet volgend jaar soepeler wordt. Ook naar concurrent Granada werd overigens gekeken. (Adformatie)

VLAANDEREN: WEDSTRIJD RODE DUIVELS TOCH LIVE OP KANAAL2

Uiteindelijk werd dan toch een akkoord bereikt betreffende de rechtstreekse TV-uitzending van de WK-barragewedstrijd woensdagavond in Praag tussen Tsjechië en België. De wedstrijd komt rechtstreeks op de buis in het Vlaamse landsgedeelte via Kanaal 2 van de commerciële zender VTM, in het Franstalig landsgedeelte via RTBF. Commentator ter plaatse is Dirk Abrams terwijl Jan Dewijngaert instaat voor de interviews. In de studio wordt de commentaar verzorgd door Bart Raes en studiogast Franky Vanderelst. (De Standaard)

KABUL: KANTOOR AL-JAZEERA VERWOEST

Het kantoor van de Arabische satellietzender Al-Jazeera in de Afghaanse hoofdstad Kabul is dinsdagochtend door een Amerikaanse raket verwoest. De directeur van het station, Mohammed Jassim al-Ali, heeft dit op het hoofdkantoor van Al-Jazeera in de Verenigde Arabische Emiraten bekendgemaakt. Dezelfde raket veroorzaakte ook schade aan bureaus van The Associated Press en de BBC, die dichtbij het kantoor van Al-Jazeera zijn gesitueerd. Volgens al-Ali bevond zich niemand op het kantoor toen de raket voor dageraad doel trof. De tien stafleden van de organisatie in Kabul, onder wie verslaggever Tasir Alouni, zouden in veiligheid zijn, maar hun verblijfplaats was onbekend. Al-Ali schatte de schade op 800.000 dollar (bijna 2 miljoen gulden).

IRAANSE TELEVISIE GEEFT CNN RECHTSTREEKS DOOR

Een Iraanse televisiezender onderbrak maandag zijn uitzending toen het ongeluk met de Airbus in New York bekend werd om rechtstreekse beelden van de Amerikaanse nieuwszender CNN door te geven. Tien minuten lang konden de kijkers de beelden van CNN zien, die zonder Iraans commentaar werden doorgegeven. Het is in de geschiedenis van de I raanse televisie nog niet eerder voorgekomen dat beelden van een buitenlandse zender rechtstreeks werden doorgegeven. (ANP)

MOM EN VOLDER NIEUWE ADJUNCT-HOOFDREDACTEUREN RADIO 1

Jan Mom (RTL Nieuws) en Martin Volder (Cameo) zijn de nieuwe adjunct- hoofdredacteuren van NOS Radio 1. Samen met adjunct Ferry de Groot (sport) en hoofdredacteur Henk van Hoorn vormen zij de hoofdredactie van Radio 1. Mom wordt per 1 februari verantwoordelijk voor ‘Het Radio 1 Journaal’ en ‘Met het oog op Morgen’. Hij neemt de plaats in van Piet van Tellingen, die met pensioen gaat. Volder, momenteel hoofd- redacteur Cameo wordt per 1 december verantwoordelijk voor het ‘NOS Radionieuws’ (hvb/hc)

DRIE BUITENLANDSE JOURNALISTEN OMGEKOMEN

Drie buitenlandse journalisten zijn omgekomen bij een hinderlaag die de Taliban zondag in het noordoosten van Afghanistan hadden gelegd voor de Noordelijke Alliantie. Het gaat om twee Françaises en een Duitser. De lichamen van de drie worden per helikopter naar de Tadzjiekse hoofdstad Doesjanbe overgebracht, waar zij dinsdag zullen aankomen. Dit hebben Afghaanse diplomaten in Doesjanbe bekendgemaakt. De omgekomen Duitser Volker Handloik (40) werkte voor het weekblad Stern, zo is maandag in Berlijn bevestigd. de Franse slachtoffers zijn Johanne Sutton (34) van de Franse radio-omroep RFI en RTL-journalist Pierre Billaud (31). De drie waren in het gezelschap van leden van de Noordelijke Alliantie toen die in de frontlinie in een hinderlaag van de Taliban liepen. (ANP)

“ATTA BEREIDDE AANSLAG OP RADIO FREE EUROPE VOOR”

Mohammed Atta, een van de drijvende krachten achter de aanslagen van 11 september in de Verenigde Staten, was van plan het gebouw van Radio Free Europe in Praag op te blazen. Dat heeft de Tsjechische premier Milos Zeman vrijdag gezegd tegen de Amerikaanse televisiezender CNN. Atta verbleef volgens de Tsjechische politie dit jaar verscheidene keren in Praag. Hij zou half maart met de Iraakse agent Ahmed Samir Ahani overleg hebben gevoerd over het plegen van aanslagen. Op 2 april wees Tsjechië Samir Ahani uit op verdenking van spionage. Daardoor vielen de voorbereidingen voor de aanslag op Radio Free Europe in het water. Zeman benadrukte vrijdag dat de Tjechische regering op dat moment geen aanwijzingen had dat Atta ook van plan was aanslagen te plegen op het World Trade Center in New York. (Tubantia)

SUCCESVOLLE TV-MAKERS WEG BIJ ENDEMOL

Endemol, Nederland grootste tv-productiemaatschappij, raakt twee uiterst belangrijke producenten kwijt. Johan Nijenhuis en Alain de Levita gaan voor zichzelf beginnen. Zij behoren tot de succesvolste producenten van televisiedrama in Nederland. Nijenhuis was bij Endemol verantwoordelijk voor series als Rozengeur Wodka Lime en Dok 12, Blauw Blauw, Westenwind en vooral: Costa!. De Levita verdiende zijn sporen met Diamant, Baantjer, Combat en Spangen. Nu is hij coproducent van de politieserie Russen.

ZFM: NIEUWDESK UITGESTELD

Het lukt de lokale publieke zender Zfm uit Zoetermeer niet om op korte termijn te voldoen aan de beloftes die ze heeft gedaan om subsidie te krijgen. Tegenover de gemeente beloofde de omroep begin dit jaar om een eigen nieuwsdesk op te richten. Door een forse terugval in inkomsten uit reclame stelt Zfm dit plan voorlopig uit tot 2002. “De financiële middelen zijn er niet om nu te professionaliseren en betaalde krachten in dienst te nemen”, legt voorzitter Gerard van Berkel uit. “Over 2000 zouden we 90.000 gulden moeten krijgen, maar dat heeft de gemeente in eigen zak gehouden. Over dit jaar ontvangen we 60.000. De Tweede Kamer heeft dat bedrag nog eens verhoogd”. Ook dit bedrag, zo’n 27.000 gulden, gaat naar Zfm.

BBC ZENDT VERLOREN “DAD’S ARMY” UIT

De Britse zender BBC gaat met Kerstmis twee verloren gewaande afleveringen van de comedyserie “Dad’s Army” uitzenden. De chef informatie van de BBC zegt dat mensen jaren gezocht hebben naar die episodes. Volgens de man is er zelfs een boek over geschreven. Er zouden nog drie verloren episodes zijn. Een half jaar geleden deed het archief van de zender een oproep naar “verlo ren” tapes. Beide afleveringen werden na de opname in 1969 gedumpt in een afvalcontainer. Een arbeider vond ze en gaf ze aan een vriend. Die overhandigde de banden aan de BBC. In totaal werden dankzij de campagne zo’n 100 radio- en 12 tv-programma’s teruggebracht. (VRT Teletext)

LIMP BIZKIT EN KANE SUCCESVOL OP MTV AWARDS

De Amerikaanse hiphop/metalband Limp Bizkit is het meest gelauwerd tijdens de uitreiking van de MTV Europe Music Awards 2001. In de Festhalle in Frankfurt kreeg de formatie donderdagavond onderscheidingen voor beste groep, beste album en fraaiste website. De Haagse rockband Kane sleepte voor de tweede keer op rij de prijs voor de beste Nederlandse act in de wacht. Vorig jaar in Stockholm reikte MTV voor het eerst aparte awards uit voor het beste binnenlands product van een aantal landen, waaronder Nederland. Kane liet in Frankfurt Johan, Anouk, Brainpower en Bastian, de andere Nederlandse genomineerden, achter zich. Gorillaz en r&b-ster Craig David bleven in het spoor van Limp Bizkit met ieder twee MTV Awards. Voor Gorillaz, de cartoonbeatdanceband van Blur-zanger Damon Albarn moet de oogst ietwat zijn tegengevallen. De band was immers genomineerd in zes categorieën.

RTL5 VERWERFT UITZENDRECHTEN BUNDESLIGA

RTL 5 heeft de uitzendrechten van de Duitse Bundesliga verworven, waarvan eind november de eerste gevolgen live te zien zijn. De commerciële zender brengt ook de Engelse Premier League op de buis. (Algemeen Dagblad via Villamedia)

AT5 MOET BEZUINIGEN

De lokale Amsterdamse televisiezender AT5 stopt wegens bezuinigingen met het uitzenden van enkele programma’s van bekende Nederlanders. Dat heeft directeur A. Berends donderdag bevestigd. Zo stopt de zender met de praatprogramma’s van Hanneke Groenteman, Paul de Leeuw en Cornald Maas. Ook andere freelancres zullen minder vaak worden ingezet. De zender, die voor tweederde van zijn budget afhankelijk is van inkomsten uit advertenties, moet per maand zo’n kleine 20.000 gulden bezuinigen, aldus Berends. Volgens hem zat AT5 met zijn uitgaven boven de begroting. De bezuiniging betekent vooral dat de zender ,,minder van meer mag uitgeven”, zegt Berends. Volgens hem zijn wegens de recessie, die al voor de zomer inzette, de inkomsten uit advertenties sterk verminderd. Deze trend zette na de aanslagen in de Verenigde Staten verder door. (ANP)

JUSTITIE WIL NCRV VERVOLGEN WEGENS SMAAD

Het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam is van plan de NCRV te vervolgen wegens smaad. Aanleiding is het tweede deel van de documentaire ‘Verborgen moeders, zwanger na incest’ van Thom Verheul. In de documentaire, die in juni vorig jaar werd uitgezonden, zegt hoofdpersoon Annemarie dat zij slachtoffer is van incest en dat zij daardoor enkele keren zwanger is geraakt. De familie van de hoofdpersoon heeft aangifte gedaan bij de politie omdat de beschuldigingen verzinsels zouden zijn.

OPTA PAKT HUURLIJNEN PROBLEEM AAN

Telecomtoezichthouder Opta zet het aanpakken van de geringe beschikbaarheid en de hoge tarieven van huurlijnen hoog op de agenda. De uitkomst van een hoorzitting begin september vormt de aanleiding voor Opta’s besluit. Uit de marktconsultatie bleek dat zowel de beschikbaarheid als de hoogte van de tarieven van huurlijnen het resultaat zijn van een gebrek aan interconnectie tussen de huurlijnen. Opta zal zich dan ook in eerste instantie richten op verruiming van het aanbod daarin. Bovendien gaat de toezichthouder kijken naar het verschil tussen de inkoop- en de retailtarieven die KPN hanteert. Verschillende partijen die voor hun huurlijnenaanbod gebruik moeten maken van KPN-infrastructuur hebben geklaagd dat het verschil tussen beide tarieven zo gering is dat zij niet in staat zijn op een rendabele manier huurlijnen aan klanten aan te bieden. Opta concludeert dat het weinig zin heeft KPN een verlaging van de retailtarieven op te leggen omdat daardoor het prijsklemeffect alleen maar toeneemt. (Automatisering Gids)

“SATELLIETSCHOTEL KNAAGT AAN KABELMONOPOLIE”

De satellietontvanger is in opmars. Tot voor kort waren schotels vooral te vinden op de balkons van allochtone Nederlanders en in de tuinen in buitengebieden. Beter beeld, meer zenders, en geen gedoe meer met het kabelbedrijf geven de doorslag. Internet blijft echter peperduur. Naar schatting 400 duizend Nederlanders hebben op hun dak, hun balkon of in de tuin een schotel laten installeren. En elke maand komen daar tussen de vijf- en tienduizend stuks bij, becijferen groothandels – het gaat beter dan ooit met satelliettelevisie. Daarmee concurreert de satelliet steeds nadrukkelijker met de kabel, die nu circa 6 miljoen huishoudens van televisie voorziet.

METRO GEEFT TOE: STAKING VAN DE BAAN

De staking bij dagblad Metro gaat niet door. De directie heeft de eisen van de NVJ en de redactie vanmiddag ingewilligd. De redactie houdt zeker zes maanden 15 fte’s en de vacaturestop is van de baan. (Villamedia)

RTV OOST: START BOUW ZENDMAST DICHTERBIJ

De bouw van een hoge zendmast in Hengelo voor RTV Oost is een stap dichterbij gekomen. De Raad van State keurde woensdag de aanvraag van een milieuvergunning door zenderbouwer Nozema goed. Sinds 1996 spant RTV Oost zich in om ook onbekabelde huishoudens in Twente van tv-beelden te kunnen voorzien. (NOStt)

LIBERTY MEDIA VERSTEVIGT GREEP OP UPC

Liberty Media heeft zijn greep op kabelconcern UPC versterkt. De Amerikaanse onderneming maakte woensdag bekend dat ze met succes een bod op UPC-obligaties heeft afgerond. Liberty Media had een bod uitgebracht op schuldpapier van UPC ter waarde van 1,5 miljard dollar. Beleggers meldden uiteindelijk voor 1,3 miljard dollar aan stukken aan. De Amerikaanse onderneming betaalde hiervoor tussen de 6 en 19 procent van de nominale waarde. De schuldpapieren van UPC werden de afgelopen tijd ver onder de waarde verhandeld. Liberty Media heeft via een meerderheidsbelang in UPC’s moederonderneming UnitedGlobalCom al de feitelijke controle over het aan de Amsterdamse beurs genoteerde kabelbedrijf. Die positie is nog sterker geworden nu Liberty Media de UPC-obligaties heeft binnengehaald. Analisten houden er rekening mee dat topman John Malone van Liberty Media erop uit is UPC geheel in zijn macht te krijgen. Malone heeft in het verleden naam gemaakt met het goedkoop opkopen van noodlijdende Amerikaanse kabelbedrijven. Hetzelfde zou hij van plan zijn in Europa. UPC is de grootste Nederlandse kabelaanbieder en tevens actief in een aantal andere Europese landen. (Telegraaf)

“TELEWEST MET NTL IN INTERACTIEVE TV”

De grootste Engelse kabelaars NTL en Telewest gaan nauwer samenwerken om de krachtige concurrentie van BSkyB beter het hoofd te kunnen bieden. Dit heeft NTL bekendgemaakt met de derde kwartaal-cijfers. In dat kwartaal steeg het aantal abonnees op de digitale tv met niet minder dan 20 procent, tot ruim 1,14 miljoen. Dat is 49 procent van het totaal. Niettemin is samenwerking noodzakelijk om BSkyB bij te benen. NTL en Telewest gaan elkaars programma’s (deels) aan elkaar linken. Ook gaan ze samen tekst, audio- en videoapplicaties ontwikkelen met de bijbehorende commerciele diensten.

METRO STAAKT MAANDAG

De NVJ roept de redactie van Metro op het werk maandag neer te leggen, zodat het gratis dagblad dinsdag niet zal verschijnen. De staking gaat niet door wanneer de directie morgen, 8 november, voor 12.00 uur garandeert dat de redactie zes maanden lang 15 fte’s zal tellen en dat vacatures zo spoedig mogelijk worden vervuld. De directie wil terug naar 11,4 fte. De redactie is het laatste jaar voortdurend geconfronteerd met besluiten die haar onafhankelijkheid en mogelijkheid een goede krant te maken aantasten. Daardoor en door de weigering de geselecteerde hoofdredacteur te benoemen is grote onrust ontstaan. (Villamedia)

VLAANDEREN: DE BLAUWE DOLFIJN IN REGIONALE VLAAMSE WATEREN

Lang heeft de radiogroep rond de Blauwe Dolfijn niet zitten treuren na het verplicht afhaken in de race om de nationale commerciële radiolicenties. Niet alleen in het Brusselse hoofdkwartier maar ook in Gent sleutelt men volop aan de regionale uitbouw van Radio Contact en Contact2 waarbij, naast de muziek, het element ‘informatie’ op korte termijn een niet onbelangrijke plaats zal bekleden. Bij de zogenaamde lokale ontkoppelingen werd niets aan het toeval overgelaten om de reeds bestaande kwaliteit te optimaliseren. Oudgediende Dirk De Vries, die reeds in het verleden zijn stempel drukte op de groei van Contact Aalst om vervolgens naam en faam te maken bij onder meer X-tra Fm, Topradio en Mango, werd terug in het voor hem vertrouwde huis gehaald om de ochtenduren op te vullen. Met Peter Decordier in de namiddag beschikt Contact Vlaanderen hoe dan ook over een berucht tandem om perfect aan de verwachtingen te voldoen. Tijdens het weekend krijgt dit duo bovendien nog de steun van Geert de Meyer (tot voor kort nationaal bezig op radio Contact) en Els Coppens (tot voor kort op Family radio, thans een Contact 2 stem) Op informatief vlak legden regiodirecteur Rik De Nijs en zijn medewerkers reeds de basis voor een degelijke informatievoorziening in steden zoals Aalst, Oudenaarde en Gent. “Nabijheid en herkenbaarheid zijn onze codewoorden” stelt Rik De Nijs. “Geen journaals van lange duur maar korte overzichtelijke berichten, die een duidelijk beeld ophangen van het reilen en zeilen in de Oost-Vlaamse provincie. Radio Contact heeft door de jaren een netwerk uitgebouwd dat dicht bij de luisteraar ligt. Wij hebben een lage drempel. Ons Oost-Vlaams nieuws, aangepast per stad of streek, kan dat gevoel alleen nog maar versterken”. Een strategie die, voor wie er nog mocht aan twijfelen ongetwijfeld hoge toppen zal scheren. (Filip Van Molle)

ESPN BEGINT EUROPESE SPORTZENDER

De Amerikaanse sportzender ESPN is begonnen met het aantrekken van personeel voor een Europees sportprogramma dat in 2003 in Europa te zien zal zijn. London wordt het centrale punt voor de Europee activiteiten. (Villamedia)

RNW ROEPT OP VOOR ILSE WESSEL PRIJS

De tweejaarlijkse ‘Ilse Wessel Prijs’ is het initiatief van de Wereldomroep en is door de omroep in het leven geroepen om jonge talentvolle radiopresentatoren in de schijnwerpers te plaatsen. De Ilse Wessel Prijs 2002 wordt uitgereikt op dinsdag 12 maart 2002. Op dit moment roept de Wereldomroep haar collega’s en luisteraars op voor inzendingen van nominaties van de Ilse Wessel Prijs 2002. De te nomineren radiopresentatoren zijn niet ouder dan 30 jaar en presenteren live in de categorie nieuws, actualiteiten en achtergronden.

BRANDSTEDER ACCEPTEERT TAAKSTRAF

Televisiepresentator Ron Brandsteder heeft een taakstraf van 40 uur dienstverlening geaccepteerd voor het doorrijden na het veroorzaken van een aanrijding én het zich verzetten tegen zijn aanhouding. Brandsteder veroorzaakte onlangs een ongeluk en de politie vermoedde dat hij daarbij onder invloed van alcohol verkeerde. Bewijs daarvoor werd echter niet gevonden. Bij een bloedproef werd iets te veel alcohol geconstateerd, maar Brandsteder zei dat hij na thuiskomst twee borrels had gedronken. Brandsteder reed vorig jaar december al eens met zijn Jaguar de Vecht in. Hij bekende toen te hebben gedronken, al zou dat niet veel zijn geweest. (ANP)

VLAANDEREN: ONTSLAGGOLF VT4 STOPT VOORLOPIG

Aan de golf van ontslagen bij de commerciële televisiezender VT4 is na het recente ontslag van commercieel directeur Birgitta De Smet voorlopig een einde gekomen. Eerder hadden ook programmadirecteur Koenraad Deridder en financieel directeur Robrecht Matthys de zender verlaten. Algemeen directeur Patrick Tillieux zal alle directiefuncties opnemen tot VT4 in het voorjaar naar Vlaanderen verhuist en een Vlaams bedrijf wordt. Pas dan installeert hij een nieuwe hiërarchie.

KLOP MOGELIJK NCRV-VOORZITTER

Kees Klop wordt waarschijnlijk de nieuwe voorzitter van de NCRV. Het bestuur van de omroep heeft de 53-jarige Klop unaniem voorgedragen. Hij volgt Frits Brink op, die voorzitter is geworden van de Raad van Bestuur van de Stichting Philadelphia Zorg in Vierhouten. Klop is momenteel plaatsvervangend directeur van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA. Daarnaast is hij bijzonder hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Hij bekleedt de leerstoelen ‘Ethiek van de politieke praktijk’ en ‘Economie en christelijke ethiek’. De verenigingsraad van de NCRV neemt op 17 november een besluit over de voordracht. (Adformatie)

UPC WACHT IN GELDERMALSEN MET VERANDEREN ZENDERAANBOD

Kabelexploitant UPC gaat het zenderaanbod in de gemeente Geldermalsen op korte termijn nog niet wijzigen. Voordat we dat kunnen doen moeten we namelijk eerst nog een paar technische dingen uitzoeken”, zegt UPC-woordvoerster B.Wijkniet. Dat betekent dat het aanbod voorlopig nog niet verandert. Wanneer dat wél gaat gebeuren, durf ik nu nog niet te zeggen.” Door de wijziging zouden zenders als BBC2, WDR3 en National Geographic Channel in Geldermalsen plaats moeten maken voor onder meer een Turkse zender, Cartoon Network en muziekzender The Box. Dat plan schoot bij een aantal kijkers in het verkeerde keelgat.

CHIEL MONTAGNE VAN 192 NAAR 1296

Chiel Montagne is met ingang van maandag 19 november te horen op Radio Nationaal 1296 AM. Elke werkdag van 9 tot 12 uur presenteert de besnorde godfather van de Nederlandse muziek ‘Chiel Montagne’s Muziekparade’.

NATIONAAL ANTENNEBUREAU OPENT DEUREN

Staatssecretaris Monique de Vries opende vandaag in Groningen het Nationaal Antennebureau. Dit bureau bundelt de kennis op het gebied van antennes en radiostraling van onder meer GSM- basisstations en heeft een voorlichtende taak. De oprichting van het bureau vloeit voort uit het Nationaal Antennebeleid dat eind vorig jaar door het kabinet werd gepresenteerd. Het Nationaal Antennebeleid dient als richtlijn om een goede afweging te kunnen maken tussen de economische belangen van de gebruikers en exploitanten van radionetwerken en de gezondheid en het welzijn van de burgers.

“STAKING METRO LIJKT ONAFWENDBAAR”

Bij gratis dagblad Metro lijkt een staking onafwendbaar, al praten de advocaten morgen nog een keer met elkaar. De directie vindt voor elke Metro-uitgave principieel 11 redacteuren genoeg. Volgens de redactie zijn in ons land 15 man nodig om de kwaliteit te handhaven. Anders dan elders is hier concurrentie, van Spits, en hier is ook geen dramatische terugval in advertenties. Vice-president Fallman van Metro International beschuldigt de NVJ van maffiapraktijken maar zette de bezuinigingen van vier ton, die van tafel leken, met een vacaturestop meteen weer in. Her en der wordt al gespeculeerd over een fusie met Spits. (Villamedia)

REGIO-TV: GELD EN PROFILERING

Meer geld voor de regionale omroep is nodig voor betere beloningen, maar ook om kwaliteit en actualiteit van de nieuwsvoorziening naar een hoger plan te brengen. Om te overleven moeten de omroepen zich beter profileren als onafhankelijke, objectieve informatiebron voor hun regio. Dat lijkt het bestuur van RTV West uit het oog te verliezen met haar plannen voor een nieuwe structuur bij de regionale omroep, schrijft NVJ-secretaris Thomas Bruning. Een heldere taakverdeling is van levensbelang. Zakelijke en inhoudelijke afwegingen mogen niet door elkaar gaan lopen. 6 november beslist de Stichtingsraad van RTV West over een nieuwe structuur.

KIJKCIJFERS: COMMERCIELE ZENDERS OP 45 PROCENT IN WEEK 44

De commerciële zenders hebben afgelopen week gezamenlijk een marktaandeel van 45 procent gehaald. De publieke omroepen behaalden met elkaar 42 procent. RTL4 stak weer ver uit boven de rest van de (commerciële) zenders met 16 procent marktaandeel. RTL5 zat op 4 procent, Yorin op 7. SBS6 haalde een marktaandeel van 9 procent, Net5 5 en V8 4. Het best bekekenn programma van week 44 was weer het Journaal van 20.00 uur op zondag, ditmaal met 3,48 miljoen kijkers. Baantjer (RTL4) staat op de tweede stek met 2,58 miljoen kijkers, de Champions League-wedstrijden van Feyenoord en PSV staan derde en vierde met 2,3 miljoen en 2,1 miljoen kijkers. (ADformatie)

MIGRANTEN TV VOOR DE HAAGSE REGIO

De regionale zender TV West start begin volgend jaar met uitzendingen speciaal voor migranten in Den Haag en omstreken. Het betreft een dagelijks actualiteiten-programma gericht op de Turkse, Marokkaanse en Surinaams/Antilliaanse inwoners van onze regio. Aansluitend zendt TV West ook vier keer per week een programma uit dat gemaakt wordt voor de migrantendoelgroepen in de vier grote steden.

ROUTE 747 VERDWIJNT

Het KRO radioprogramma Route 747 verdwijnt per 1 december. Marga Miltenburg, hoofd Info Radio 1 en 747, vindt dat in het huidige programma de centrale gast van de dag te weinig te maken heeft met de andere onderwerpen die worden uitgezonden. In de Volksrant zegt Miltenburg dat de uitzending meer moet aansluiten op de beleveniswereld van de luisteraar en te weinig “interactief” is.

BSKYB VERKLEINT KWARTAALVERLIES

Het Britse mediaconcern BSkyB heeft het verlies over zijn eind september afgesloten kwartaal verkleind van 128,9 naar 94,8 miljoen Pond Sterling (332 miljoen gulden). Hoewel het verlies terugliep was het toch groter dan verwacht. De omzet steeg 24 procent tot 643 miljoen pond. (Bloomberg)

CORNE KLIJN NAAR DE TROS

Met ingang van 1 februari 2002 gaat de 39-jarige Corné Klijn het team van TROS-radio versterken. Momenteel is hij werkzaam voor de NPS. Dit bericht de TROS in een persbericht. TROS- mediadirecteur Huib Boermans: ’Corné is niet alleen goed in zijn vak en een populaire deejay, maar nog belangrijker is dat zijn stijl heel goed bij de TROS past.’ TROS-deejay Daniël Dekker, verantwoordelijk voor TROS Radio 2 en 3FM, beaamt dit en heet zijn nieuwe collega van harte welkom: ’Corné heeft al een aantal keren gepresenteerd in TROS-zendtijd en dat is ons en hem heel goed bevallen.’  Voor de TROS gaat Klijn vanaf 1 februari een aantal nieuw te ontwikkelen programma’s presenteren op 3FM.

STAKING DREIGT BIJ REDACTIE METRO

De NVJ steunt een eventuele staking van de redactie van gratis krant Metro. Besprekingen van de NVJ en de redactieraad met de directie over voorgenomen bezuinigingen liepen donderdag op niets uit. Van de vijftien redactieleden zouden er vier moeten vertrekken. Redactieraad voorzitter P. Slagt zegt daarover in de Volkskrant. ‘Daarmee zouden we een wel heel karige krant moeten maken. Alleen nog ANP-nieuws. Er kan niet eens meer een fotoredacteur af. Wij denken dat we op die manier zelfs adverteerders afschrikken.’ De Londense directie tracht al maanden om inkrimping van de redactie te bewerkstelligen. De vorige hoofdredacteur, Jelle Leenes, vertrok om die reden. (Villamedia)

‘STUDIO2’ VAN START

Studio 2, het late avondmagazine dat op Nederland 2 moet concurreren met Barend en Van Dorp (RTL4), begint volgende week. De uitzendingen van 35 minuten zijn elke dinsdag, woensdag en donderdag te zien wanneer er geen Europees voetbal op Nederland 2 is. Het programma wordt volgens Ivo Niehe, maker en een van de presentatoren, een visualisatie van het succesvolle radioprogramma Met Het Oog Op Morgen. Oorspronkelijk zou Studio 2 al aan het begin van dit televisieseizoen te zien zijn, maar de voorbereidingstijd bleek te kort. Pia Dijkstra, Joop van Zijl, Koos Postema, Ivette Foster, Antoinette Hertsenberg, Jaap Jongbloed, Catherine Keyl en Ivo Niehe nemen in wisselende duo’s de presentatie voor hun rekening. (ANP)

CARRELL ONDERSCHEIDEN VOOR GEHELE OEUVRE

Rudy Carrell is voor zijn gehele oeuvre onderscheiden met de Duitse Comedy-prijs. De onderscheiding is hem woensdag al uitgereikt,zo heeft de commerciele televisiezender RTL vrijdag bekendgemaakt. Het gala waarin Carrell met nog acht anderen in het zonnetje werd gezet,is zaterdag op de zender te zien. (nos-tt)

PROGRAMMARAAD GRONINGEN/DRENTHE: LOVE RADIO EXIT

Als het aan de Programmaraad en Kabelmaatschappij Essent ligt is Love Radio binnenkort niet meer te horen via de kabel in de provincies Groningen en Drenthe. Love Radio voert via haar website actie tegen deze beslissing.

“UPC NEGEERT KLANT”

Kabelexploitant UPC laat het er in de Over-Betuwe lelijk bij zitten. Het servicepakket is zeer beperkt en er is weinig kans dat daar snel verandering in komt. Tot dusver biedt het kabelnet bedrijf alleen televisie en radio. De drie andere servicepakketten, zoals Priority Telecom, Digital en Chello, zijn niet beschikbaar en komen dat ook niet. Volgens Joe Simmons van UPC zijn de kosten daarvan door het vele water en de dijken te hoog. De klachten over de handelwijze van de kabelaar zijn inmiddels omvangrijk. Voorbeelden zijn het eigenmachtig en zonder inspraak vervangen of dumpen van bepaalde kanalen, het wisselen van frequenties en de vele technische storingen. (De Betuwe)

VAN WESTERLOO BOOS OP ‘REPORTER’

Fons van Westerloo, directeur van SBS Broadcasting Nederland, heeft een brief op poten gestuurd naar KRO’s ‘Reporter’. Van Westerloo verwijt de makers van de documentaire over Endemol dat deze eenzijdig te werk zijn gegaan. In het programma wordt gesteld dat de tv-producent bij de publieke omroepen jarenlang te hoge bedragen in rekening zou hebben gebracht. Endemol zou bij het NOB bedongen kortingen niet doorgeven aan haar afnemers (de omroepen). “Ik vind dat de makers van de film met een vooropgezet doel te werk zijn gegaan”, zegt Van Westerloo, die in het programma werd geinterviewd. “Ik heb duidelijk gezegd dat het contract tussen Endemol en het NOB mij niet aangaat, want ik ben geen partij”. Van Westeloo vervolgt: “Vervolgens zegt de producer van Reporter, op het moment dat de camera even stil staat, dat ik daar toch boos over zou moeten zijn. Ik antwoordde: nee, ik kan daar niet kwaad om worden. Maar dat zie ik vervolgens niet terug in de documentaire. De programmamakers waren gewoon op zoek naar mensen die de woordvoerder wilden zijn van hun eigen uitgangspunten” (o.a. Telegraaf)

INTRODUCTIE AL-JAZEERA EN FOX NEWS BIJ CASEMA DIGITAAL DAG UITGESTELD

Abonnees van Casema Digitale Televisie (CDT) kunnen pas vanaf morgen, vrijdag 2 november, kijken naar de nieuwszenders Fox News en Al Jazeera. Dit heeft Casema via het Casema Service Kanaal meegedeeld. Om Al Jazeera en Fox News te kunnen ontvangen dient het basispakket van CDT af te worden afgenomen (fl 12,50 per maand) en moet een abonnement op alle themazenders worden gesloten (fl 14,95).

VAN DER KROGT NAAR ‘TUSSEN KUNST EN KITSCH”

Nelleke van der Krogt wordt de nieuwe presentator van het AVRO-programma Tussen Kunst en Kitsch. Zij volgt in het seizoen 2002/2003 Cees van Drongelen op die er na zeventien seizoenen mee op houdt. Van der Krogt presenteert nu nog Opsporing Verzocht. Haar rol wordt volgend jaar overgenomen door Frits Sissing. Hij is al aan het programma verbonden als presentator en plaatsvervangend eindredacteur. (ANP)

CASEMA ETALAGEKANAAL: BBC PRIME VERVANGT B4U MOVIES

Per 1 november is de zender BBC Prima te zien via Casema’s Etalagekanaal. BBC Prime is “the best of”-zender van de Engelse publieke omroep BBC. BBC Prime vervangt hiermee de Hindoestaanse filmzender: B4U (Bollywood for You). Deze zender is samen met ZeeTV en Asianet vanaf nu alleen te ontvangen via het ‘Hindi Plus Pakket” van Casema Digitale Televisie. Dit pakket is voor fl 54,55 per maand (excl startpakket van fl 12,50 per maand) te ontvangen. (hvb)

SINTERKLAAS KRIJGT EIGEN JOURNAAL

Sinterklaas krijgt een eigen journaal op televisie. Vanaf 14 november zendt de publieke omroep dagelijks een nieuwsuitzending rond de goedheiligman uit in het programma Z@ppelin. Dieuwertje Blok presenteert de nieuwsrubriek voor de jeugdige kijker, zo heeft de NOS laten weten. De Sinterklaas-Journaals zijn elke dag vanaf 17.45 uur te zien en worden de volgende ochtend, speciaal voor de scholen, om tien voor negen herhaald. De uitzendingen zijn een samenwerking van KRO, NPS, Teleac/NOT, TROS en VPRO. (ANP)

CASEMA: ACCEPTGIRO-BETALERS 1,25 EURO ADMINISTRATIEKOSTEN

De abonnees van Casema die per acceptgiro betalen, gaan per 1 januari 2002 1,25 Euro admini- stratiekosten betalen. Tevens past Casema haar tarieven aan voor het kabelabonnement “vanwege de indexering van het tarief met de Consumenten Prijs Index en de verhoging van de vergoeding voor auteursrechten”, aldus Casema.

KPN STOPT SPONSORING EREDIVISIE

KPN Telecom stopt met ingang van het volgende voetbalseizoen met de sponsoring van de KNVB en de Eredivisie NV, de nationale voetbalcompetitie. KPN noemt bezuinigingen en het missen van cruciale sponsorrechten als hoofdoorzaken. Zo kon KPN nooit starten met de internetsite kpn-eredivisie.nl omdat het van de KNVB niet de exclusieve rechten voor het beeldmateriaal op internet kon krijgen. Daarnaast stuit het KPN tegen de borst dat weer is gekozen voor de titel ‘Eredivisie’ en niet langer voor ‘KPN Eredivisie’ of KPN Telecompetitie.  KPN laat weten: ‘De prijs/waardeverhouding van de verkregen rechten weegt daarmee niet meer op tegen de alternatieven op promotiegebied, zoals het inzetten van meer gerichte reclamemiddelen.’

SBS NEEMT CAMEO OVER

SBS Broadcasting neemt Cameo Media Support en Track Television over door uitbreiding van het aandelenpakket in die bedrijven van 49 naar 51%. Daartoe is een principe-overeenkomst gemaakt. De overname wordt vermoedelijk begin volgend jaar geëfectueerd. Cameo maakt voor SBS o.m. Hart van Nederland, Trak o.m. Emma Kinderziekenhuis. (Villamedia)

TOMMEL: “GEEN ALTERNATIEF MEER VOOR ZENDMASTEN”

Volgens oud-staatssecretaris D. Tommel, die bemiddelt in de zendmastproblematiek in het zuidelijk deel van de provincie, zijn er geen alternatieven meer voorradig. De enige keus die er is, wordt echter geblokkeerd door de Lopikse gemeenteraad. Die heeft een ‘over mijn lijk’-strategie uitgestippeld en weigert een zendmast toe te staan in Benschop.

ROTTERDAM: “NIEUWSZENDER AL-JAZEERA NIET WELKOM EN GEWENST”

De onafhankelijke nieuwszender Al-Jazeera, ook wel het Arabische CNN genoemd, heeft ook in Rotterdam duidelijk een publiek. De komst van de zender uit het Midden-Oosten zou door een flink aantal lezers van het Rotterdams Dagblad worden toegejuichd, zij het dat veel mensen daarbij heel graag Nederlandse ondertiteling zouden ontvangen. Het aantal mensen voor wie Al-Jazeera niet of zeer beslist niet op de kabel hoeft, is groter dan het aantal voorstanders, zo blijkt tenminste uit de reacties van lezers van deze krant. De meeste tegenstanders spreken slechts het ‘nee’ uit, een enkeling beperkt zich tot een waardeoordeel (‘Belachelijk’) of een vooroordeel (‘Ik vertrouw geen Arabieren’). Een minderheid motiveerde het negatieve antwoord op de vraag of Al-Jazeera op de kabel moet echter wél.

UPC: WIJZIGINGEN KABELAANBOD MAASDRIEL EN ZALTBOMMEL

Op 5 november zal in de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel een aantal veranderingen in het tv- en radiopakket plaatsvinden. In de beide gemeenten zal een nieuw zenderpakket worden ingevoerd. Daarnaast zal in een gedeelte van beide gemeenten ook een frequentiewijziging plaatsvinden. Op dit moment zijn er wegens gescheiden netwerken twee verschillende radio- en televisiepakketten binnen de gemeente Maasdriel. Binnen de gemeenten Zaltbommel bestaan er op dit moment twee verschillende televisiepakketten. Op 5 november 2001 zullen beide netwerken binnen deze gemeenten gekoppeld worden, zodat iedereen hetzelfde radio- en televisiepakket kan ontvangen. Hiervoor is een frequentiewijziging van de tv-zenders noodzakelijk in Zaltbommel Stad. In Alem, Hoenzadriel, Kerkdriel en Velddriel (gemeente Maasdriel) zullen naast de tv-zenders ook alle radio-zenders van frequentie wijzigen. Als gevolg van de frequentiewijzigingen zal het pakket in deze plaatsen met een aantal nieuwe zenders worden uitgebreid. De frequentiewijziging vindt op 5 november 2001 omstreeks 9.00 uur plaats. Uit het tv-aanbod verdwijnen Rai Uno en MBC en worden The Box en MTV

AT5-VIDEOBAND LEIDT TOT AANHOUDING

De spoorwegpolitie heeft gisteren een 20-jarige Amsterdammer aangehouden, die ervan wordt verdacht vorige week met geweld een Amerikaanse toerist te hebben beroofd op NS-station Lelylaan. De politie kon de man aanhouden na bestudering van een videoband van de Amsterdamse televisiezender AT5. Twee verslaggevers van AT5 waren toevallig op het station en legden de diefstal met een camera vast. (Villamedia)

TV RIJNMOND NU OOK OP DE KABEL IN GIESSENLANDEN

Met ingang van dinsdag 30 oktober jl. is het televisiepakket in de gemeente Giessenlanden uitgebreid. De regionale televisiezender TV Rijnmond is per deze datum aan het pakket toegevoegd. TV Rijnmond is te vinden op kanaal 3 (55,25 MHz). Al enige jaren leeft de nadrukkelijke wens bij de gemeente en de Casema-abonnees in deze gemeente om de regionale televisiezender TV Rijnmond te kunnen ontvangen via de kabel. Doordat TV Rijnmond niet in de ether is te ontvangen, is een speciale verbinding tussen Rotterdam en het ontvangstation van Casema in Gorinchem gerealiseerd. Deze verbinding is onlangs opgeleverd, zodat tot doorgifte van de – volgens de Mediawet verplicht door te geven – regionale publieke omroep kon worden overgegaan. Als gevolg van de uitbreiding van het televisiepakket wordt het tarief van het kabelabonnement vanaf 1 januari 2002 met ƒ 0,25 extra verhoogd, overeenkomstig het contract met de gemeente. (Casema.nl)

ETHERAVONDTUUR 4FM IN BRUSSEL SNEL VOORBIJ

Radio 4FM, de kabelradio die sinds woensdagmorgen ook op de FM-band uitzendt, is woensdagmiddag, rond 15.10 uur, plots niet meer te beluisteren op de FM-band op de frequentie 98.8 in Brussel. Volgens gedelegeerd bestuurder Jan Caerts heeft 4FM zijn zendinstallatie in Brussel op vraag van het Commissariaat voor de Media woensdag om 15.10 uur vrijwillig uitgeschakeld. De frequentie die 4FM Brussel gebruikte, was niet gecoördineerd omwille van een langlopend dispuut tussen de Vlaamse minister van media Dirk van Mechelen en zijn Franstalige ambtsgenoot Richard Miller. ,,Het aanzetten van onze zender in Brussel was een statement om aan de Franse Gemeenschapsregering duidelijk te maken dat haar obstructiepolitiek in Vlaanderen niet langer kan getolereerd worden.” aldus nog Caerts.

UPC EN PRIMACOM PRATEN VERDER OVER FUSIE

Kabelbedrijf UPC en het Duitse PrimaCom praten verder over een fusie van hun kabelactiviteiten in Duitsland. Uiterlijk woensdag had het overleg tot resultaat moeten leiden, maar de gesprekken zullen worden voortgezet, aldus een woordvoerder van PrimaCom. De zegsman van PrimaCom reageerde op berichten in de zakenkrant Financial Times Deutschland, dat de besprekingen definitief waren afgebroken. Liberty Media, dat via een meerderheidsbelang in UnitedGlobalCom (UGC) ook het lot van UPC in handen heeft, zou een veto hebben uitgesproken.

“IRAN VERWIJDERT 5000 SATELLIETSCHOTELS”

De Iraanse politie heeft 5000 satellietschotels verwijderd van daken in Teheran. Volgens de officiële radio, die bronnen bij de politie citeerde, werden 70 installateurs van die apparatuur gearresteerd. Het is in Iran verboden om satellietkanalen te ontvangen, maar dit verbod wordt al jaren genegeerd. Conservatieve groeperingen klagen echter de laatste tijd over de negatieve invloed op de jeugd van in het buitenland gevestigde oppositiezenders. (Villamedia)

MTV SCHRAPT 450 ARBEIDSPLAATSEN

De muziek-tv-groep MTV gaat reorganiseren om te bezuinigen en schrapt 450 arbeidsplaatsen, rond negen procent van het totaal. Dat meldt de Financial Times. De internet-activiteiten worden geïntegreerd in de normale tv-bedrijfsvoering. (o.a. Villamedia)

LOVE RADIO EXIT

Het commerciële radiostation Love Radio stopt aan het einde van dit jaar met uitzenden. Eigenaar Wegener Radio en Televisie noemt de onzekerheid over het toewijzingsbeleid van frequenties als reden. Het bedrijf heeft dat donderdag laten weten. ,,Het radiolandschap is de afgelopen jaren zodanig veranderd, dat het onmogelijk is geworden Love Radio, dat uitsluitend via de kabel wordt verspreid, op een aanvaardbare manier te blijven exploiteren”, concludeert Wegener in een verklaring. Love Radio begon in 1991 als Power FM. Na enige tijd werd de huidige naam aangenomen. Het stoppen van de uitzendingen heeft volgens Wegener geen personele consequenties. Het bedrijf houdt zijn tweede station, Radio 10 FM, wel in de lucht. (ANP)

DRILLICH VAN BNN NAAR ENDEMOL MEXICO

Laurens Drillich wordt per 1 januari creative director van Endemol Mexico. Hij gaat samen met Pedro Torres het managementteam vormen van de nieuwe tv-producent. Endemol Mexico is een 50/50 joint- venture met Grupo Televisa, het grootste mediabedrijf in Mexico. Het nieuwe bedrijf gaat zich met name richten op tv en internet in Mexico. Drillich is nu nog directeur televisie bij BNN. Hij werkte eerder onder meer bij Veronica en Holland Media House. In 1998 stapte hij over naar BNN. (Adformatie)

VPRO KOMT MET EERSTE INTERACTIEVE TV-PROGRAMMA

Op zondag 24 december is voor de 8e achtereenvolgende keer de Nationale Wetenschapsquiz 2001 te zien bij de VPRO. Eind november worden de vragen in de kranten, de VPRO gids en op http://wetenschap.vpro.nl gepubliceerd. Iedereen heeft zo de mogelijkheid mee te spelen met de quiz. Maar dit jaar is er iets nieuws: bezitters van een zogenaamde set-top-box kunnen tijdens de uitzending op 24 december ook live meespelen. Het is de eerste interactieve TV uitzending in Nederland waarbij een directe terugkoppeling met een omroep wordt gemaakt.

VOETBALLERS WILLEN 5% TV-GELDEN

De voetbalspelersvakbond VVCS en de Centrale Spelersraad dagvaarden de KNVB en de clubs om een deel van de tv-gelden, zo’n 3,5 miljoen gulden, aan profvoetballers uit te laten betalen. Ze willen 5 procent. Het geld wordt nu onder de clubs verdeeld. De VVCS kreeg tot 2 jaar geleden 1/37e van de opbrengst, en gebruikte dat voor steun aan voetballers die bijv. geblesseerd raakten. De zaak komt op 9 januari voor. In Engeland vragen de collega’s ook 5 procent. (ANP)

NOMINATIES IVENS AWARD BEKEND GEMAAKT

De nominaties voor de VPRO Joris Ivens Award zijn woensdag bekendgemaakt. Kanshebbers op de prijs voor de beste lange documentaire zijn Family van Sami Saif en Phie Ambo, Profils Paysans:l’Approche van Raymond Depardon en Runaway van Kim Longinotto en Ziba Mir- Hosseini. De prijs,een geldbedrag van 12.500 euro en een kunstwerk,wordt vrijdag uitgereikt tijdens het documentaire festival IDFA in de hotel Arena in Amsterdam. (NOStt)

HOME SHOPPING EUROPE VERVANGT MBC IN HAAGSE RANDGEMEENTEN

Binnenkort zal in de Haagse randgemeenten (Voorburg, Rijswijk, Leidschendam, Wassenaar, Nootdorp en Ypenburg) op de oude frequentie van MBC (kanaal 52) de telewinkelzender Home Shopping Europe te zien zijn. In Zoetermeer komt Home Shopping Europe op het kanaal (ook kanaal 52) van de failliete kabelkrant Markit! TV. In Delft heeft de programmaraad een nieuwe invulling voor de zender MBC gevonden. In deze gemeente zal de Frans/Duitse cultuurzender Arte te zien zijn. De programma- raden van Den Haag en Zoetermeer moeten nog een invulling geven aan het vrijgekomen kanaal van MBC. (hvb)

ONDERKOMEN ETV IN ROTTERDAM GEOPEND

Het onderkomen van de nieuwe televisiezender ETV.nl in Rotterdam is gisteren officieel in gebruik genomen. Wethouder Els Kuijper onthulde in een kantoorpand aan de Westblaak ook het nieuwe logo van de omroep. De nieuwe Rotterdamse zender is een initiatief van de Regionale Opleidingscentra (ROC’s) en gaat educatieve programma’s aanbieden. ETV.nl richt zich vooral op mensen met een onderwijsachterstand, die geen gebruik maken van het reguliere onderwijsaanbod. Als ETV.nl een succes wordt, komen er soortgelijke zenders in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Op 25 januari is de eerste uitzending van ETV.nl met programma’s over werkgelegenheid, ICT, taal, inburgering, senioren en koken. De zender zal op de kabel te zien zijn op kanaal 60+, waar momenteel de kabelkrant StadstextTV wordt uitgezonden. De programma’s kunnen niet alleen gevolgd worden op televisie, maar ook via Interactieve Teletekst en internet. (Rotterdams Dagblad)

VLAANDEREN: NIEUWE ZENDER OP KOMST

Er is een nieuwe Vlaamse televisiezender op komst. ,,Netwerk Televisie” heeft een licentie aangevraagd bij het Vlaams Commissariaat voor de Media (VCM), vernam De Standaard . Het bericht is ons bevestigd. Achter Netwerk Televisie gaat het productiehuis Netwerk TV (NTV) schuil, dat opereert vanuit het West-Vlaamse Hulste. Gedelegeerd bestuurder Patrick Vaernewyck bevestigt dat hij een aanvraag heeft ingediend voor een exploitatie van een televisie-omroep die zich richt tot de hele Vlaamse gemeenschap. Het gaat om een omroep die zich volgens initiatiefnemer Vaernewyck vooral richt tot computergebruikers en internetsurfers, maar over de programmatie wil hij nog niets kwijt.

VS WILLEN RUSSISCH TV-STATION OPEN HOUDEN

De Verenigde Staten dringen er bij Moskou op aan het laatste onafhankelijke televisiestation in het land, TV6, niet te sluiten. ´Wij zien de politieke stappen om onafhankelijke media zoals TV6 te sluiten als niet passend bij een democratie’, aldus de woordvoerder van het Witte Huis zei. Het televisiestation TV6 vreest het volgende doelwit te worden van een campagne van de Russische president Poetin tegen onafhankelijke media. Eerder dit jaar nam het staatsgasbedrijf Gazprom de zender NTV over. Die zet werd door velen gezien als een poging van Poetin kritische media de mond te snoeren (Adformatie)

REUTERS STOPT MET TELEVISIEZENDER

Reuters, het Britse persbureau en financiele dienstverlener stopt vanaf eind mei 2002 met zijn financiele televisiezender. Daardoor verliezen 45 mensen hun baan. De dienst bestaat zeven jaar. Vooral de banksector maakt er gebruik van. De kosten waren echter groot, zowel voor Reuters als klanten, doordat voor het ontvangen van de zender speciale apparatuur nodig was. (o.a.NRC)

NOZEMA MAAKT ZENDMAST AMSTERDAM-RAI GESCHIKT VOOR DVB

De zendmast nabij Amsterdam-RAI heeft in het weekend van 24/25 november 2001 een nieuwe top gekregen. De oude constructie voldeed niet langer aan de eisen die gesteld worden in het kader van zerobase en DVB-T. De nieuwe topbuisconstructie vervangt het mastgedeelte boven het zwevende bordes. In de top van de nieuwe constructie zitten de DVB-T antennes, daaronder zijn 4 antennelagen voor regionale FM te zien. De hoogte van de toren is 106 meter gebleven.

VAN NIEUWKERK STAPT VERVROEGD OP BIJ AT5

Hoofdredacteur Matthijs van Nieuwkerk verlaat al per 1 december de Amsterdamse lokale tv-zender AT5, om netmanager te worden bij Nederland 3. Dat heeft AT5- directeur A. Berends dinsdag bevestigd. Aanvankelijk zou Van Nieuwkerk per 1 januari vertrekken. Die datum is vervroegd omdat hij zich momenteel een beetje tussen het wal en het schip voelt vallen bij AT5. Hij maakt al een avondprogramma voor de VARA op Nederland 3, terwijl hij er aan de andere kant niet voor voelt om ‘over zijn graf heen te regeren’ bij AT5. Zijn vervroegde vertrek is op verzoek van Van Nieuwkerk zelf. (Adformatie)

“VAN DER PLOEG LAAT DIGITALISERING LIGGEN”

VVD-Tweede Kamerlid Atzo Nicolaï verwijt staatssecretaris Rick van der Ploeg het af te laten weten op het gebied van de digitalisering van tv. ‘Die had al twee jaar gedigitaliseerd kunnen zijn’ meent hij. Nederland is er klaar voor maar de kabelaars, noch de omroepen durven de eerste stap te zetten, daarom moet de bewindsman de eerste stap zetten, vindt Nicolaï. ‘De kabelaars zijn niet happig want die branche heeft op dit moment weinig geld. De staat moet de ruimte scheppen en prijstoezicht houden.’ Het kamerlid wierp Van der Ploeg tijdens de bespreking van de mediabegroting zijn verwijt voor de voeten. De staatssecretaris zou hebben geantwoord dat andere ministers de digitalisering hebben bemoeilijkt. (Adformatie)

MONTI WIL COORDINATIE BIJ TOEWIJZING FREQUENTIES

De lidstaten van de Europese Unie moeten voortaan één lijn trekken bij de toewijzing van licenties voor telecommunicatie. Dat heeft eurocommissaris voor mededinging Mario Monti gezegd. Uniform beleid moet herhaling voorkomen van het ratjetoe aan regelingen dat getroffen wered bij de uitgifte van UMTS-licenties in de diverse Europese landen. Volgens de zakenkrant Financial Times hebben verscheidene telecombedrijven bij Monti geklaagd over de veilingen en schoonheidswedstrijden die de EU-lidstaten de laatste paar jaar hebben ingezet om frequenties voor de derde generatie mobiele telefonie te verdelen. Het Britse Vodafone bijvoorbeeld stelt dat concurrenten in andere landen die relatief goedkoop licenties hebben bemachtigd bij ‘beauty contests’, hierdoor zijn bevoordeeld. Eén van de eerste mogelijkheden voor betere onderlinge afstemming zal zich volgend jaar voordoen. Het Verenigd Koninkrijk wil dan in de International Telecommunications Union (ITU) voorstellen doen om gedeelten van het spectrum voor analoge televisie toe te wijzen aan digitale toepassingen. (Automatisering Gids)

YORIN KOMT MET NIEUW REALLIFE-PROGRAMMA: DE KROEG

De Bus, de TV-Kapper, Expeditie Robinson en Big Diet. Allemaal varianten op het reallife-programma Big Brother (BB). En als het aan Yorin ligt komt daar komend voorjaar een nieuwe variant bij: De Kroeg. Dat heeft een woordvoerster van de Holland Media Groep (HMG), moederbedrijf van Yorin, woensdag bevestigd. Hoe het programma er precies uit gaat zien, is nog niet bekend, maar het komt erop neer dat diverse camera’s het wel en wee van de bezoekers en het barpersoneel van een café gaan vastleggen. De HMG-woordvoerster noemt het zelf geen BB-variant, met name omdat er in dit programma veel meer interactiviteit met het publiek zal zijn dan kijkers tot dusver gewend zijn. De titel De Kroeg is overigens nog een werktitel. Het programma wordt ontwikkeld door Holland Media House (HMH), dat een dochter van de RTL-groep is en voor 50 procent eigendom van HMG. De reallife-formules kocht HMG tot dusver in bij Endemol, de bedenker van Big Brother. (NU.nl)

MEDEWERKER RTV LEIDERDORP NA GRAP GESCHORST

Radio Leiderdorp heeft een 22-jarige medewerker van de lokale omroep voorlopig geschorst na een uit de hand gelopen grap met een leraar van het Leids Lyceum. In een rechtstreekse uitzending via radio Leiderdorp deed de programmamaker zich voor als de vader van een leerlinge en beschuldigde de leraar valselijk van ontucht en seksuele intimidatie tijdens een uitzending in een jongerenprogramma. De 15-jarige vwo-leerling is daarna meteen geschorst dor de schooldirectie. Tevens wordt hij overgeplaatst naar een andere vestiging  van de school. Zowel de leerling als de programmamaker hebben inmiddels schriftelijk hun excuses aangeboden aan de leraar, de leerlinge en de school. Na aanleiding van deze uit de hand gelopen grap heeft de lokale omroep Leiderdorp besloten alle medewerkers een cursus te laten volgen over de invloed van de media. (RTV West)

NIEUWE LOOK VOOR CINENOVA

CineNova heeft haar “on air look” voor beide kanalen laten restylen door het Engelse bureau Kemistry. Kemistry is specialist op het gebied van design en branding van televisiekanalen. Naast CineNova mogen zij ook ITV, Discovery Networks Europe en KLM tot hun opdrachtgevers rekenen. De nieuwe look van CineNova zal per 1 december op beide kanalen te zien zijn.

DE NIEUWE OMROEP SCHAKELT BESTUURSRECHTER IN

De Nieuwe Omroep (DNO) van Aad van den Heuvel en Walter Etty gaat proberen via de bestuursrechter in Amsterdam een positie in het publieke omroepbestel te bemachtigen. De rechter buigt zich volgende week dinsdag over de zaak. De Nieuwe Omroep wil ‘betrokken’ programma’s maken over onder meer de relatie tussen noord en zuid in de wereld, milieuvervuiling en mensenrechten. DNO zegt zo’n 85.000 donateurs te hebben, maar slaagt er toch niet in erkend te worden door staatssecretaris Van der Ploeg (Media). Volgens de PvdA’er wijkt de geplande DNO-programmering niet genoeg af van hetgeen de huidige omroepen nu al uitzenden.

CANAL+ EN AJAX VERLENGEN VERBINTENIS

Canal+ en Ajax hebben een nieuwe verbintenis voor drie jaar ondertekend. De abonneezender is sinds 1997 sponsor van de Amsterdamse club. De overeenkomst betekent dat Canal+ live- beelden van de wedstrijden van Ajax in de Eredivisie brengt, plus een toekomstige samenwerking op het gebied van bijvoorbeeld pay-per-view. (Adformatie)

“UPC MOET GOED WETEN DAT EDE MULTICULTUREEL IS”

De gemeenteraad van Ede heeft moeite met het schrappen van de Spaanse zender TVE door kabelexploitant UPC. De raadscommissie Onderwijs, Cultuur en Recreatie vond maandagavond dat UPC rekening moest houden met het feit dat Ede een multiculturele samenleving is. Niet dat de politiek veel in de melk van UPC te brokkelen heeft. De kabelbedrijven zijn geprivatiseerd en over de zenderkeuze gaat een programmaraad. Toch vond de raadscommissie dat een brief aan UPC op zijn plaats was, nu het multicultureel programma-aanbod van UPC dreigt versmald te worden, met het verdwijnen van de Arabische zender MBC en de Spaanstalige TVE. Het wordt een brief van burgemeester en wethouders, waarin de hoop wordt uitgesproken dat UPC rekening zal blijven houden met wensen uit de Edese samenleving in verband met differentiatie van de zenders. Niet iedereen was ervan overtuigd dat het verdwijnen van de Spaanse zender een verlies betekende. Rede `98-raadslid J.C. Verduijn verklaarde zich tegenstander van TVE ,,vanwege de dierenmishandeling die daar iedere week als amusement wordt uitgezonden”. M. Celik (GroenLinks/PE) vond Verduijn te ver gaan. ,Als u het over dierenmishandeling hebt, vind ik dat een vorm van censuur toepassen en dat kan niet.” (Ede Stad)

VAN DER PLOEG: “MONOPOLIE OMROEPEN BREKEN”

Staatssecretaris Van der Ploeg (Media) vindt het een ‘grof schandaal’ dat de publieke omroepen weigeren hun programmagegevens vrij te geven. Het is volgens de staatssecretaris een slechte zaak dat de omroepen ‘tot het laatste gaatje’ via de rechter proberen te voorkomen dat de Telegraaf een eigen omroepgids- of bijlage kan starten. Van der Ploeg zei dit maandag tijdens het begrotingsdebat over het mediabeleid, nadat bijna alle partijen hem hadden opgeroepen iets te doen aan het monopolie van de omroepen. Van der Ploeg is al bezig met een wetswijziging , maar met zijn appèl wil hij de omroepen erop wijzen dat haast geboden is. De Kamer riep hem per motie op een meerjarig financieringsplan voor de regionale omroepen te ontwikkelen. Die komen, blijkt uit onderzoek, 50 miljoen gulden tekort. De staatssecretaris vindt dat de provincies en gemeenten zorg moeten dragen voor de financiering. (Volkskrant)

VARA KOMT MET TV-FILM OVER AFFAIRE PEPER

De VARA is deze week begonnen met de opnamen voor een tv-film die is gebaseerd op de affaire-Peper. Acteur Mark Rietman kruipt in de rol van een politicus in problemen. Gijs Scholten van Aschat is zijn tegenspeler. Rietman speelt trouwens geen minister, maar een Tweede Kamerlid. In ‘De Afrekening’ wordt hij geconfronteerd met een omstreden declaratie. In een wanhopige poging zijn onschuld te bewijzen nodigt hij een tv-ploeg uit hem een week te volgen. Dat loopt helemaal uit de hand en eindigt in een ‘Big Brother- achtige nachtmerrie’. ” De Afrekening is voorjaar 2002 op de buis te zien.” (ANP)

VLAANDEREN: RADIO 1 EN DONNA WINNEN LUISTERAARS

Radio 1, Donna en Klara hebben het voorbije najaar luisteraars gewonnen. Dat blijkt uit het luisteronderzoek dat RadioScan in opdracht van de VRT heeft uitgevoerd. Woordvoerder Paul De Meulder heeft de resultaten vandaag aan de pers voorgesteld. Radio 1 haalt dit najaar een marktaandeel van 8,7 procent. Dat is een stijging van 0,7 procent tegenover het najaar van 2000. De actualiteit, onder meer naar aanleiding van de aanslagen van 11 september en de naweeën ervan, is niet vreemd aan het succes. Ook Radio Donna wint marktaandeel, van 34,4 procent tijdens najaar 2000 naar 36,2 procent. Klara stijgt van 1,1 (toen Radio 3) naar 1,4 procent in het najaar 2001. Studio Brussel en Radio 2 moeten terrein prijsgeven. (Standaard)

“BAGAGE” WINT SIGNIS GOLDEN AWARD

Het RKK/KRO-programma Bagage heeft de Signis Golden Award gekregen voor het beste religieuze programma. De documentairereeks Bagage geeft een beeld van het christelijke religieuze leven in de huidige maatschappij. (Nostt)

MEER KLACHTEN TEGEN KABELPLAN LIBERTY

Het Bundeskartellamt heeft nog meer klachten over Liberty ontvangen. Waren RTL en Bertelsmann al bang dat het Amerikaanse bedrijf de Duitse kabelmarkt zou domineren, ook Kirch klaagt nu, en de openbare omroep ARD voegt zich er later deze week bij. Liberty nam voor zo’n 11 miljard gulden zes kabelnetten over van de Duitse PTT, en wordt, als er geen stokje voor gestoken wordt de grootste kabelaanbieder in Duitsland. (Villamedia)

BREDA: HSE OP KANAAL MBC?

In Breda wordt sinds enige tijd de thuiswinkel-zender Home Shopping Europe doorgegeven via het analoge kabelnet van Casema. HSE is te vinden op het oude kanaal van MBC (kanaal 52). MBC is sinds september niet meer te ontvangen via de kabel in Nederland door een conflict tussen de Buma en de Arabische zender. Het is niet duidelijk of de doorgifte van HSE tijdelijk is of dat de zender defintief te zien is via de kabel in Breda. (nl.media.tv) HSE op Internet: www.hse24.nl

“GEMEENTEN HOUDEN OMROEPGELD ACHTER”

De lokale omroepenkoepel OLON heeft ontdekt dat dit jaar maar 5% van alle gemeenten het geld dat ze van het rijk krijgen om lokale omroepen te behouden, geheel doorgeeft. De Kamerfractie van GroenLinks vraagt de staatssecretaris van OC&W onder meer of hij de Mediawet zo wil veranderen dat dat geld altijd doorgegeven wordt.

AD: 77 PROCENT TEGEN NIEUWSZENDER, NOS GAAT DOOR

De NOS gaat nu op eigen kosten experimenteren met een 24-uurs nieuwszender, en wijst deze week een zendercoördinator aan die in maart een zenderplan moet hebben, waarna in september proefgedraaid wordt op Net1 of Net2 (Net3 zit met Z@ppelin al vol overdag). De PvdA is, zo meldt kamerlid Wagenaar, pas voor een 24-uurs nieuwszender als daar behoefte aan blijkt en de omroepen samenwerken met elkaar en met de regionale omroep. Een grote meerderheid van de Nederlanders (77%) wijst zo’n zender echter af, zo blijkt uit NIPO-onderzoek voor 2Vandaag. (Villa/AD)

“CAO PUBLIEKE OMROEP GEWIJZIGD AKKOORD”

Het principeakkoord voor de nieuwe cao voor de publieke omroep is goedgekeurd. Hoewel reeds een akkoord was bereikt over de protocoltekst, verzetten de werkgevers zich alsnog tegen de hogere eindejaarsuitkering. Uiteindelijk hebben de NVJ-leden alsnog ingestemd met één procent verhoging van de eindejaarsuitkering vanaf 1 juli 2001, in plaats van per 1 januari 2001. Bron: NVJ

FRANS TF1 KOOPT RECHTEN WK VOETBAL

De Franse zender TF1 heeft de televisierechten gekocht voor het WK voetbal 2002 in Japan en Zuid-Korea. TF1 betaalt 168 miljoen euro voor alle wedstrijden in 2002, plus 24 duels van het WK 2006 in Duitsland. Op de overige veertig duels uit 2006 nam TF1 een optie. De overeenkomst met de Fransen is gelijk aan die met media uit Groot-Brittannië. BBC en ITV kochten de rechten van het WK 2002 en 2006 van mediagroep Kirch voor 255 miljoen euro. Kirch had eerder de Zuid-Amerikaanse rechten voor 940 miljoen euro van de hand gedaan aan Globo en TV Direct.  Kirch betaalde aan de FIFA 2 miljard euro voor de wereldwijde, audiovisuele rechten van de WK’s in 2002 en 2006.

NOS KWAAD OVER VERLAGEN OMROEPRESERVES

De NOS zegt dat de kwaliteit van de programma’s van de publieke omroep gevaar loopt nu de overheid heeft besloten de omroepreserves met 102 miljoen gulden te verlagen. Ook loopt de verdere ontwikkeling van de netprofilering vertraging op. De 102 miljoen is de afrekening van de afschaffing van de Dienst Omroepbijdragen (DOB). Dit meldt de NOS vrijdag. De publieke omroep heeft in haar begroting wel rekening gehouden met het geld. De NOS moet deze begroting nu aanpassen. Dat heeft volgens haar de nodige gevolgen voor de kwaliteit van de programmering. De digitalisering van de productie en de archivering komen in gevaar. In een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Van der Ploeg (Media) geschreven dat de 102 miljoen niet in de omroepreserves komt. ,,De omroepen zijn er doorde reorganisatie niet op achteruit gegaan, dus dit geld hoeven ze niet te krijgen”, vertelde een woordvoerder van het ministerie van Financiën. Dit bleek ook uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer. Deze adviseerde de 102 miljoen aan de Staat te laten. ,,Ik ga ervan uit dat de NOS met de bijstelling van de algemene omroepreserve rekening zal houden”, schrijft de staatssecretaris in zijn brief. (ANP/Nieuwsklik/Trouw)

HAAGSCHE COURANT WIL OCHTENDEDITIE STOPPEN

De hoofdredactie van de Haagsche Courant wil uit bezuinigingsoverwegingen stoppen met de aparte ochtendeditie van het regionale dagblad. Dat blijkt uit een nog intern ‘discussiestuk’ van de hoofdredactie. Hoofdredactielid D. van der Meer heeft vrijdag erkend dat dit plan bestaat, maar uitgever Wegener moet er nog over beslissen. Die beslissing moet binnen enkele weken vallen, evenals een akkoord over de bezuiniging die de krant moet doorvoeren. Net als andere (Wegener)kranten moet de Haagsche Courant bezuinigen omdat de advertentieinkomsten en de oplagen dalen. Omdat er nog geen akkoord is, is nog niet duidelijk hoeveel arbeidsplaatsen bij de krant zullen vervallen.

RECHTER MAANT WEDEROM DE VRIES ROND ETHERFREQUENTIES

De fungerend president van de rechtbank te Rotterdam heeft vandaag in een kort geding herhaald dat staatssecretaris drs. J.M. de Vries van V&W op korte termijn een besluit moet nemen over de wijze waarop de voor de commerciële radio-omroep beschikbare etherfrequenties worden verdeeld. Het kort geding was aangespannen door de commerciële radio-omroep Arrow Classic Rock. De staatssecretaris moet er ook voor zorgen dat de verdelingsprocedure (veiling of vergelijkende toets) zo spoedig mogelijk zijn beslag krijgt en dat de commerciële radio-omroepen de door hen verkregen frequenties zo spoedig mogelijk daarna ook daadwerkelijk in gebruik kunnen nemen. Slaagt de staatssecretaris hierin niet, dan zal aan een nieuwe tijdelijke verdeling van beschikbare frequenties niet kunnen worden ontkomen. De eis van Arrow Classic Rock om al op dit moment concrete frequenties aan haar toe te wijzen, is overigens afgewezen. (Adformatie)

HOFSTAD RADIO KRIJGT FREQUENTIE OP HAAGSE KABEL

Per 1 februari zal Hofstad Radio te horen zijn via een frequentie op de Haagse kabel. De Haagse programmaraad heeft in haar advies de zenders Hofstad Radio en BBC Worldservice toegevoegd aan het radiopakket. Hiervoor moeten de zenders VRT Radio 2 en BBC Radio 2 verdwijnen. Tevens zal de zender ID&T Radio van frequentie wisselen en in stereo te horen zijn.

TV WEST GAAT DOOR MET LIVE-UITZENDINGEN ADO DEN HAAG

Het contract over de uitzendrechten tussen ADO Den Haag en TV West is verlengd. Het contract zou aan het einde van dit jaar aflopen. Het succes van de voetbalverslagen bleek zo groot, dat de verbintenis met een half jaar verlengd is. Dat zijn beide partijen vanmiddag overeen gekomen. (RTV West)

OMROEPEN KRIJGEN 43 MILJOEN EXTRA VOOR INTERNET EN THEMAKANALEN

Staatssecretaris Van der Ploeg (OCenW) stelt publieke omroepen 43 miljoen gulden beschikbaar voor extra activiteiten, waaronder internet. Dat heeft de bewindsman de Tweede Kamer in twee brieven over de omroepbegroting 2002 laten weten. Behalve om internet gaat het om activiteiten als thema-tv-kanalen voor nieuws en cultuur, een elektronische programmagids voor digitale kabelplatforms en interactieve televisie. De brief van Van der Ploeg lijkt een tegemoetkoming aan bezwaren van sommige uitgevers, die vrezen dat, op een moment dat kranten door conjuncturele omstandigheden hun internetactiviteiten moeten inkrimpen, de publieke omroep uit de algemene middelen zich op deze markt een overwegende positie wil verschaffen. Internet dient, aldus Van der Ploeg, echter geen zelfstandige activiteit te worden voor de publieke omroep, maar een verlengde te zijn van de inhoud van radio- en televisieuitzendingen, of daarnaar te verwijzen.

NOS TWIJFELT OVER NIEUWSZENDER OP NEDERLAND 2

De Raad van Bestuur van de NOS is teruggekomen op het plan om de gewenste nieuwszender op Nederland 2 te laten beginnen. Dat heeft bestuursvoorzitter Wolffensperger donderdag gezegd. De nieuwszender moet volgend jaar september overdag gaan proefdraaien op een van de drie publieke netten. Aanvankelijk had de NOS daarvoor Nederland 2 in gedachte. ,,Maar dat wordt nu open gelaten”, stelde de voorzitter. Omdat Nederland 3 met het populaire jeugdnet Zappelin overdag al volzit, komen nu Nederlamd 1 en 2 in aanmerking om de proef op uit te voeren.

JONGEREN NEGEREN PUBLIEKE OMROEP

Staatssecretaris Van der Ploeg (Media) maakt zich ernstige zorgen over de ontwikkeling van jonge televisiekijkers tussen de 13 en 19 jaar, die massaal de publieke omroep negeren en alleen nog maar naar commerciële televisie- zenders kijken zoals SBS6, Yorin en RTL4. Volgens de PvdA-bewindsman moeten de publieke omroepen meer doen om jonge kijkers te trekken. Zo zou er op Nederland 1, 2 of 3 een dagelijkse soap voor deze doelgroep moeten komen. Van der Ploeg wil wel dat jongeren belangstelling ontwikkelen voor journalistiek en cultuur. (Telegraaf)

HUIJBREGTS STOPT MET “MARC-MARIE OPGENOMEN”

Cabaretier Marc-Marie Huijbregts stopt al na enkele afleveringen met zijn KRO-programma Marc- Marie Opgenomen. Van dat programma stonden 24 afleveringen gepland, maar voor de cabaretier is het ,,te moeilijk om tegen de stroom van kritiek in te blijven zwemmen”. Dat heeft de KRO donderdag laten weten. Huijbregts werd met veel tamtam bij de KRO binnengehaald na eerst faam te hebben verworven als panellid bij het TROS-programma Dit was het Nieuws. Aanvankelijk begon hij met het maken van een direct uitgezonden programma bij de KRO, maar toen dat faalde nam hij zijn programma eerst op voor het uit te zenden. Ook dat programma was dus geen lang leven beschoren. Huijbregts gaat zich nu concentreren op het maken van een nieuw programma bij de KRO, dat in de loop van 2002 op het scherm zal komen.

“WEER JOURNALISTEN GEDOOD IN AFGHANISTAN”

Drie buitenlandse journalisten zouden woensdag om het leven zijn gekomen in Afghanistan. Dat meldt de Moskouse zender RDR op gezag van de Iraanse staatsradio. Als het bericht k lopt komt het totaal aantal omgekomen journalisten in Afghanistan op tien. De drie verslaggevers zouden omgekomen zijn op de weg van Jalalabad in het oosten van het land naar de hoofdstad Kaboel. Het bericht is niet door andere bronnen bevestigd. De vier maandag vermoorde journalisten zijn op hetzelfde traject overvallen. (Villamedia)

HOOGEZAND: RADIO COMPAGNIE OP GOEDE GOLFLENGTE

Het gaat weer goed met de lokale omroep Radio Compagnie in Hoogezand-Sappemeer. Het huidige boekjaar zal met een klein voordelig saldo worden afgesloten. Dit deelde voorzitter E. U. Luiken deze week mee aan de raadscommissie welzijn. Het ‘opklaren’ van de financiële situatie gebeurt een jaar eerder dan voorzien. Luiken hoopt daarom op wat extra steun van de gemeente.

WIM BOSBOOM (73) OVERLEDEN

Radio- en tv-maker Wim Bosboom is dinsdagmorgen in zijn woonplaats Kortenhoef overleden. Hij is 73 jaar geworden. Bosboom was al enige tijd ernstig ziek. Dat heeft een woordvoerder | van de TROS dinsdagavond laten weten. Wim Bosboom werd op 9 november 1928 geboren als zoon van een predikant uit het Gelderse plaatsje Gelselaar bij Borculo. Na zijn schooltijd werd hij reserveofficier bij de Koninklijke Marine. In 1952 ging Bosboom bij de Talens verffabrieken werken. Zijn belangstelling ging echter uit naar filmen en enige tijd later begon Bosboom als leerling-cameraman bij Multifilm. Het toenmalige NTS-journaal nam hem vervolgens in dienst als cameraman. In 1960 vroeg de VARA hem voor de regie van de nieuwe actualiteitenrubriek Achter het Nieuws. Later zette hij de consumentenrubriek Koning Klant op. Begin jaren tachtig maakte Bosboom de in vele ogen vijandige overstap naar de TROS. Bij de TROS maakte hij opnieuw een consumentenprogramma: Kieskeurig. Ook presenteerde hij de talkshow Hoe later op de avond en het radioprogramma Tros Nieuwsshow. De TROS benoemde hem uiteindelijk tot hoofd actualiteiten. De TROS besteedt donderdagavond in het programma Studio 2 uitgebreid aandacht aan de dood van Bosboom. Presentator Koos Postema, die Bosboom goed kende, zal die uitzending presenteren. Het programma begint rond 22.30 uur op Nederland 2. (ANP)

HMI: DALING RADIOBESTEDINGEN

Het Media Instituut verwacht voor 2001 voor het eerst een daling van de radiobestedingen met zo’n 6 pct, tot (netto) 513 miljoen gulden. Dat blijkt uit het rapport Radio in beeld 2001, dat deze week uitkwam. Tot en met topjaar 2000 namen de bestedingen gestaag toe. De daling wordt veroorzaakt door de afnemende groei van de economie en de onzekerheid die is ontstaan over de economische vooruitzichten na de aanslagen in de VS. De bruto bestedingen (bestedingen inclusief kortingen) vertonen hetzelfde patroon: tot en met 2000 stegen ze tot 683 miljoen gulden; voor heel 2001 verwacht HMI dat de bruto bestedingen rond 642 miljoen uitkomen. In 2000 gaven de radiostations gemiddeld 32 pct korting. (Adformatie)

REGIO-OMROEP ALS RAMPENZENDER MINDER BEKEND

Een kwart van de Nederlandse bevolking weet niet dat regionale omroepen bij calamiteiten de functie van rampenzender krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Intomart. Maandag praat de Tweede Kamer over de mediabegroting 2002, meldt het ANP. Onderwerp van gesprek is onder meer de mogelijke verandering van frequentie voor sommige zenders. De omroepen willen daar extra geld voor hebben. Zij wijzen in dat opzicht op hun functie van rampenzender. Om de bevolking op de hoogte te brengen van de verandering, moeten extra kosten worden gemaakt. Volgens het onderzoek vindt 73 procent van de mensen het belangrijk dat er regionale omroepen zijn. Vier van de vijf ondervraagden weten de naam van hun regionale zender te noemen. Verder vindt ruim de helft de uitzendingen professioneel, zegt 62 procent door de programma’s de juiste informatie te ontvangen en voelt 38 procent zich thuis bij de regionale zender. Het onderzoek vond plaats via internet. 8644 mensen vulden een digitale vragenlijst in. (Adformatie)

VAN INKEL NIET VERVOLGD VOOR ANTIFLITSPAALACTIE

Radiopresentator Jeroen van Inkel wordt niet vervolgd voor zijn oproepen vorig jaar op Veronica FM, om flitspalen te vernietigen. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft de discjockey er woensdag wel op gewezen dat als hij bij herhaling wel vervolgd wordt.

NOB ZET HET MES IN ORGANISATIE

Vandaag hoort bijna een kwart van het personeel van het NOB dat het zijn baan verliest. Directeur M. Jonkhart vertelde gisteren in Studio 24 van het Mediapark in Hilversum 125 stafleden dat een grote reorganisatie noodzakelijk is om de winstgevendheid te herstellen. Onder de mensen die weg moeten zitten naast kantoorpersoneel ook ondermeer cameramensen, geluidstechnici en decorontwerpers.

AL-JAZEERA NIET OP ROTTERDAMSE KABEL

De onafhankelijke Arabische nieuwszender Al-Jazeera komt definitief niet op de Rotterdamse kabel, ondanks het feit dat er veel vraag was naar de zender. Het station vroeg echter een te hoog bedrag in ruil voor doorgifte. Nederlandse kabelmaatschappijen voelen daar niets voor. Wel bestaat de mogelijkheid dat de zender in Rotterdam achter de decoder verdwijnt, net zoals bij Casema het geval is. Kabelmaatschappij UPC acht de kans dat dit gebeurt echter vrij klein. UPC vindt het commercieel gezien niet interessant genoeg de zender achter de decoder te plaatsen. Inmiddels heeft de Rotterdamse Programmaraad besloten RTM, de Marokkaanse staatstelevisie, door te geven op de kabel. De Programmaraad verkoos deze zender boven het Marokkaanse 2MM en het Arabische ANN. Als belangrijkste reden hiervoor werd gegeven dat RTM geheel in het Arabisch uitzendt en bovendien veel Marokkaans voetbal brengt.

BDU STOPT MET KABELKRANTEN

De Koninklijke BDU Uitgeverij B.V. zet met ingang van het nieuwe jaar een punt achter de exploitatie van de kabelkranten. Ze zijn niet meer rendabel, vooral nu internet steeds meer een goed alternatief blijkt te zijn. Hoewel er door het stoppen van de kabelkranten arbeidsplaatsen vervallen, is er geen sprake van gedwongen ontslagen. Een aantal tijdelijke arbeidsovereenkomsten wordt echter niet verlengd. De Gemeenschappelijke Ondernemingsraad van de BDU heeft met het besluit ingestemd. In een toelichting laat directeur/uitgever Ton Roskam weten dat de afgelopen jaren de resultaten van de kabelkranten steeds meer onder druk kwamen te staan. BDU exploiteert momenteel 20 kabelkranten in het oosten en midden van het land. “Een deel van de 20 BDU-kranten staat inmiddels al op het internet en zeer binnenkort zullen de overige titels volgen,“

JOURNAALPLOEG VERLAAT AFGHANISTAN

NOS-verslaggever Wouter Kurpershoek zal samen met zijn cameraman en producent Afghanistan verlaten. De Journaalploeg maakte maandag deel uit van een konvooi dat op weg naar Kabul werd beschoten. Vier mensen uit dat konvooi werden gedood. Voor Kurpershoek is dat reden naar Pakistan terug te keren. Of hij daar lang zal blijven weet de verslaggever nog niet. ,,We zijn zó door het oog van de naald gekropen, dat we in ieder geval hebben besloten hier weg te gaan. Je kunt wel denken dat je hier in Jalalabad nog prachtige verhalen kunt maken, maar na de dood van de collega’s kan ik me daar psychisch niet toe zetten. Ook de andere mensen die in het konvooi zaten, hebben momenteel te maken met volstrekte willekeur. Meer mensen hebben overwogen te vertrekken.”  Kurpershoek heeft wel een vermoeden wie het konvooi maandagochtend heeft beschoten. ,,Waarschijnlijk is het een groep rovers, gecombineerd met Talibanstrijders. Die Taliban zijn namelijk veelal de bergen ingevlucht.” (ANP)

NOB ZET 400 MAN OP STRAAT

Het omroepproduktiebedrijf NOB zal ruim 400 werknemers ontslaan, meldt het NOS Journaal. Bij het bedrijf werken 2600 mensen. Na de reorganisatie blijft de helft over. Voor hen zullen de arbeidsvoorwaarden achteruitgaan.

SAM: “TAALLES VIA TV WEST WERKT NIET”

Het aanbieden van taallessen Nederlands via de televisie, zoals dat nu wekelijks op TV West geschiedt, werkt niet. Deze aanpak is te grootschalig om rekening te houden met de specifieke behoeften van ‘oude’ en ‘nieuwe’ Hagenaars van uiteenlopende leeftijden. Dit schrijft de Stedelijke Adviesraad Multiculturele Stad aan het Haags college van burgemeester en wethouders. De adviesraad vindt dat de gemeente gerichter te werk moet gaan. Bovendien kan gebruik worden gemaakt van de expertise van derden zoals radio Ghanata, dat binnenkort een taalproject begint en Nuffic, een Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs. Taallessen op TV West maken deel uit van het taaloffensief dat op initiatief van de VVD-fractie door de gemeente Den Haag is begonnen. De SAM is verheugd over de inzet, maar zegt dat het bereik van de educatie niet aan te tonen is. Ook het idee om een Haagse stichting ‘educatieve media’ op te richten, vindt de SAM voorbarig. (Haagsche Courant)

OR TROS TEGEN PLANNEN NIEUWSZENDER

De ondernemingsraad van de TROS is tegen de plannen van de raad van bestuur van de NOS om volgend jaar een nieuwszender in te richten op het publieke net. Volgens de OR zou dat grote personele, sociale en financiële gevolgen hebben, die niet inzichtelijk zijn gemaakt. Er is ook geen financiële onderbouwing. Onderzoek waaruit blijkt dat er grote behoefte is aan een nieuwszender ontbreekt. Tevens doorkruisen de plannen de zenderprofilering, die na twee jaar al rijp is voor de prullenbak. De OR eist adviesrecht op grond van de Wet op de Ondernemingsraden en roept Kamerleden op om niet akkoord te gaan met de plannen. (o.a. Villamedia)

GEEN GELD VOOR PRIVATISERING AT5

Het plan van “verontruste burgers” om de lokale Amsterdamse omroep AT5 te privatiseren is blijven steken omdat de door de groep beoogde hoofdredacteur Sytze van der Zee en mede-initiatiefnemers Max Pam, Rob Malasch en Gijs van der Westelaken de 10,3 miljoen gulden niet bijeenkregen om schulden over te nemen en twee jaar voort te kunnen. (Villamedia)

UPC VOEGT ZENDERS TOE IN KORENDIJK EN BERKEL EN RODENRIJS

Kabelexploitant UPC breidt in de gemeenten Korendijk en Berkel en Rodenrijs het aantal TV zender uit. In de gemeente Korendijk zijn dit de zenders InfoTV, ZDF, National Geographic Channel, TRT International, MTV, ARTE, TV5, V8/FOX Kids, en Extra TV 1, 2 en 3. Cartoon Network zal in Korendijk niet meer te zien zijn via het analoge pakket. In de gemeente Berkel en Rodenrijs zijn vanaf 27 november te volgende zenders te zien: InfoTV, TV5, V8/Fox Kids, TRT International, Stadstext TV, Extra TV 1 en 2.

RTL4 VERVANGT LUCKY LETTERS DOOR COMEDY

RTL4 stopt met de quiz Lucky Letters, die elke werkdag in de vooravond in het zendschema staat. Op 28 december staat de laatste aflevering gepland. Aan het programma komt na 740 afleveringen een eind, omdat presentator Victor Reinier er geen zin meer in heeft.  ,,Victor wil een andere kant uit, maar voor ons is hij onverbrekelijk verbonden aan het programma. Zonder Victor gaan we niet  verder”, aldus RTL4-programmadirecteur L. van der Goot.  Lucky Letters was voor het eerst te zien in 1997. Aanvankelijk waren er slechts achttien afleveringen van gepland. De commerciële zender gaat de quiz vervangen door herhalingen van de serie Kees en Co, waarin onder anderen Simone Kleinsma acteert. Die cyclus gaat in het nieuwe jaar van start. (ANP)

LUISTERCIJFERS SEPTEMBER – OKTOBER 2001

Vandaag zijn de luistercijfers over de periode september/oktober 2001 bekend gemaakt door onderzoeksbureau Intomart. Het luistergedrag is gemeten gedurende een periode van acht weken in september en oktober 2001. Dit resulteert in een rapportage die is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 10.837 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd per dag (personen 10+) bedraagt in het tijdvak 07.00 tot en met 24.00 uur, 3 uur en 3 minuten. Dit is 8 minuten langer dan in de voorgaande periode. Het marktaandeel per zender over deze periode is in onderstaand overzicht te vinden:

 	augustus/sept (in%)	sept/oktober (in%)
01	Sky Radio	14.6	14.4
02	Radio 3 FM	10.3	10.0
03	Radio 2 	9.2	9.5
04	Radio 1	9.3	9.7
05	Radio 538 	8.0	8.8
06	Radio 10 FM	8.2	7.7
07	Noordzee FM	4.6	4.7
08	YorinFM	4.0	4.3
09	Classic fM	2.6	2.5
10	Arrow Classic R.	1.9	2.0
11	Nationaal 1296	1.8	1.8
12	Radio 4 	1.6	1.5
13	747AM	0.9	0.8
14	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
15	Q the Beat	0.0	0.1
 -	Regio Radio	14.1	13.9
 -	CRN Commercieel Radio	2.3	2.5

RECHTER VERBIEDT UITZENDING INTERVIEW MET VAN E.

Vice-president van de rechtbank in Amsterdam S. Rullmann heeft maandag de uitzending van een uit 994 daterend interview met W. van E. verboden. SBS6 had het vraaggesprek, afgenomen door Willibrord Frequin, maandagavond op het scherm willen brengen. Bij overtreding van het verbod moet de omroep een miljoen gulden betalen. Om uitzending te voorkomen, spande de ex- echtgenote van Van E. een kort geding aan. Van E. zelf bleek zich in de zaak als mede-eiser te hebben gevoegd. De 60-jarige man uit Harkstede bekende vorige week drie prostituees uit Groningen te hebben vermoord. Rechter Rullmann bepaalde tevens dat Frequin alle opnamen binnen 24 uur moet afgeven aan de ex-vrouw van Van E. Ook verbood zij Frequin de vrouw te benaderen met draaiende camera. Op die bepalingen staan dwangsommen van respectievelijk 10.000 gulden per dag en 100.000 gulden. (ANP)

VIER JOURNALISTEN DOOD IN AFGHANISTAN

In de buurt van de Afghaanse stad Jalalabad is vanmorgen een konvooi van westerse journalisten aangevallen, waarbij vier journalisten, twee BBC-verslaggevers, een Spanjaard en een Italiaan, zijn omgekomen. Ook een tolk was slachtoffer. Ze zaten in de voorste twee auto’s van het konvooi dat uit zeker 8 wagens bestond. NOS-verslaggever Wouter Kurpershoek en een cameraploeg reden mee in het konvooi, dat op weg was naar de hoofdstad Kaboel. De Nederlanders bleven ongedeerd. Het is onduidelijk wie de aanval heeft uitgevoerd. De auto’s reden op afstand van elkaar vanwege het slechte wegdek. (Villamedia)

AVRO WEER IN CONFLICT OVER PROGRAMMA

De Avro is opnieuw in conflict over de titel van een tv-programma. Was het eerst met Net5 en Gert-Jan Dröge over Glamourland, nu gaat het om het kindertv-programma Tot op het bot. De NPS blijkt nu een programma met diezelfde titel van AT5 gekocht te hebben. Programmamaker G. van Iterson van AT5 heeft de titel al geregistreerd als Europese merknaam, maar een tijd later deelde de Avro mee dat de NPS de titel niet mocht gebruiken. Hij was bij de NOS titelbank nog vrij en daar door de Avro gedeponeerd. NPS-programmaleider Carel Kuyl noemt de houding van de Avro in de Volkskrant ‘te kinderachtig voor woorden’. (Adformatie)

DUIZEND BANEN WEG BIJ KIRCH

Bij een reorganisatie van het Duitse mediaconcern Kirch staan vermoedelijk 1000 van de 7000 banen op de tocht. Het concern moet bezuinigen om met een beursgang nieuw geld te vergaren. Leo Kirchs plaatsvervanger als topman, Dieter Hahn, wil het concern verdelen in vier divisies: abonnee-tv, gratis tv, lokale tv en tv-productie, aldus NRC Handelsblad. Het Amerikaanse Liberty heeft ondertussen Rupert Murdochs 22%-aandeel in Kirch PayTV overgenomen. (Adformatie)

RTBF ONTRUIMD NA BOMMELDING

De Franstalige omroep RTBF is een paar uur ontruimd na een bommelding. De programma’s liepen gewoon door. De politie vond geen springtuig. Mogelijk had de bommelding te maken met een uitzending over de Israëlische premier Sharon en het bloedbad in Sabra en Chatila. (VRTtxt)

GEMIDDELD 800.000 KIJKERS VOOR MAXIMA

De tv-uitzendingen van de tournee van Máxima en Willem-Alexander door Nederland hebben gemiddeld 800.000 kijkers getrokken. De meest bekeken uitzending was het bezoek aan Overijssel op 2 oktober met 1,19 miljoen kijkers. De rondgang door Groningen op 7 november met 565.000 personen van 6 jaar en ouder voor de buis staat onderaan de lijst. Dit blijkt uit zaterdag gepresenteerde cijfers van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS. De uitzendingen van de werkbezoeken in de twaalf provincies en vier grote steden is met gemiddeld een 7,3 gewaardeerd. Het leukst vonden de kijkers het bezoek van de kroonprins en zijn verloofde aan de provincie Utrecht (7,8). Noord-Brabant, Friesland en Flevoland scoorden het laagst met elk een 7. (ANP)

KLOP NIEUWE VOORZITTER NCRV

De verenigingsraad van de NCRV heeft zaterdag Kees Klop benoemd tot voorzitter. Klop is de zevende voorzitter van de christelijke omroep sinds de oprichting in 1924. Dat heeft de NCRV zaterdagmiddag bekendgemaakt. Klop volgt Frits Brink op, die voorzitter is geworden van de Raad van Bestuur van de stichting Philadelphia Zorg. Klop is nog plaatsvervangend directeur van het wetenschappelijk instituut van het CDA in Den Haag. Hij begint op 1 december bij de NCRV. Klop blijft bijzonder hoogleraar politieke ethiek aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. (ANP)

“BBC WORLD SERVICE WIL DEN HAAG WINNEN”

John Simpson, verslaggever van de BBC World Service met ‘wereldgebeurtenissen’ als portefeuille, bevrijdde woensdag in een taxi de Afghaanse hoofdstad Kaboel. De Talibanstrijders waren de stad al uitgevlucht, maar de intocht van de troepen van de Noordelijke Alliantie liet nog op zich wachten. Simpson, die genoeg had van het getreuzel aan het front, nam een fiets en later een taxi en reed zo de verlaten hoofdstad binnen. Zijn enthousiaste zegetocht was live op de hele wereld te horen, in Nederland op de middengolf, op 648 kHz. De BBC World Service zendt uit in 43 talen voor zo’n 153 miljoen dagelijkse luisteraars, van wie er zo’n 5 miljoen in noordwest-Europa wonen. En juist in dát gebied zou wat meer naar de middengolffrequentie 648 kHz geluisterd moeten worden, vindt de BBC-directie. Vandaar dat er al een maand een als radio vermomde tram door Den Haag rijdt en dat er op het Centraal Station transistorradiootjes zijn uitgedeeld. Den Haag en Brussel zijn door de BBC uitgekozen als dé steden waar luisteraars te winnen zijn.

FOX KIDS EUROPE BEGINT SPAANS KANAAL

Fox Kids Europe lanceert op 1 december een Spaanstalig kanaal op Via Digital. Fox Kids verwacht dat Via Digital Pay TV ongeveer 800.000 abonnees zal hebben. Het bedrijf wil allerlei bekende kinderprogramma’s via deze zender gaan uitzenden. Het Fox Kids kanaal zal het aanbod van Via Digital completeren samen met Megatrix, Club Super 3, Buzz, Locomotion en de interactieve games die via Ludi TV beschikbaar zijn. (FD)

DEVENTER BLAAST PROJECT INTERNET VIA TV-TOESTEL AF

Deventer ziet af van gratis verstrekking van internet via het televisietoestel. Het vijf jaar oude plan is financieel en technisch onhaalbaar gebleken. Stichting CAI Deventer, Essent Kabelcom (voorheen Castel) en de gemeente wilden inwoners van Deventer via het TV-toestel met een toetsenbord internet aanbieden. Zeventig procent van de inwoners bleek op den duur reeds te bezitten over een internetaansluiting. De gemeente besteedt de vrijgemaakte vijf miljoen gulden nu in internetcorners voor groepen die geen toegang tot internet hebben. (NU.nl)

RTV OOST STAAKT UITZENDING WEGENS BOMMELDING

Het kantoor van de regionale zender RTV Oost in Hengelo is vrijdagmiddag rond vier uur korte tijd ontruimd geweest na een bommelding. Een bomexpert was ter plekke om het pand te onderzoeken. Circa honderd medewerkers van RTV Oost moesten het pand verlaten. De uitzending was tijdelijk gestaakt totdat de politie het afgezette terrein en het pand weer vrijgaf. Volgens de anonieme beller zou de bom om 16.04 uur ontploffen. (ANP)

UPC ZORGT VOOR VERVANGING LEEG KANAAL MARKIT MEDIA

Kabelaar UPC gaat vanaf 21 november het lege kanaal, dat in diverse gemeente is achtergebleven na het faillisement van kabelkrant Markit Media, een nieuwe invulling geven. In Apeldoorn zal het kanaal (27+) worden gevuld door Rai Uno. In Arnhem en omgeving (kanaal 30+) zal National Geographic Channel te zien zijn op het oude kanaal van Markit Media. In Nijmegen zal de Spaanse zender TVE worden toegevoegd (kanaal 45+) en in Rijnwaarden (kanaal 28+) EuroNews.

WOS IN STEREO

WOS Radio (streekradio voor het Westland) is sinds kort via haar etherfrequentie 89.3 MHz in stereo te beluisteren. Naast de gewone radio-uitzending van WOS Radio is er een nieuwe zender te beluisteren  op de kabel in het Westland WOS-X-TREAM. Met dit nieuwe kanaal met een andere muzieksoort wil de WOS het Westland nog meer bedienen dan nu het geval is. Op WOS-X-TREAM zijn vooral “extreme” muzieksoorten te horen zoals trance, dance en metal. WOS-X-TREAM is alleen via de kabel in het Westland te ontvangen op de 89.5 MHz.

ENDEMOL GROEIFACTOR VOOR TELEFONICA

Groei in mobiel bellen houdt de Spaanse aanbieder Telefonica in de zwarte cijfers, ofschoon de omzetgroei daalde van 15 procent in het eerste halfjaar van 2001 tot 11 procent in het derde kwartaal van 2001. Endemol groeide met 62 procent en Telefonica is daar bijzonder tevreden over. Dit blijkt uit de driekwartalencijfers van Telefonica, waarbij het bedrijf weigert om helder te maken hoe de resultaten over het derde kwartaal waren. Over Endemol: ‘Gedurende het derde kwartaal van 2001 nam de omzet van Endemol toe tot totaal 648,5 miljoen euro, een toename van 62,8 procent van jaar over jaar.

AL JAZEERA VERLAAT AFGHANISTRAN

Hoe een voordeel in een nadeel kan veranderen ondervindt het Arabische tv-station Al Jazeera, dat alle verslaggevers heeft teruggetrokken die het station de afgelopen maanden in staat stelden om als enige beelden van de bombardementen in Afghanistan te maken. Uit angst voor onrust had Al-Jazeera zijn ploeg opgedragen weg te gaan zodra de Taliban uit Kaboel vertrokken. Tal van Arabieren die achterbleven zijn vermoord, omdat ze -terecht of niet- werden aangezien voor Arabische vrijwilligers van de Taliban. Al Jazeera moet het nu doen met beelden van Reuters en CNN, die met de Noordelijke Alliantie meekwamen naar Kaboel. (Trouw via Villamedia)