Media kort: oktober 1999

 

FUNCTIE PORSIUS STAAT TER DISCUSSIE

De crisis in de top van de Holland Media Groep (HMG) is verscherpt. De positie van president- directeur P. Porsius staat openlijk ter discussie en naar verwachting zegt de ondernemingsraad vanmiddag definitief haar vertrouwen in de topman op. Gisteren hebben volgens een memorandum voor medewerkers van het bedrijf dat de tv-zenders RTL4, RTL5 en Veronica exploiteert, weer gesprekken plaatsgevonden “inzake de taakverdeling van de leden van de Managing Board, inclusief die van de president- directeur”. Definitieve beslissingen zijn volgens het interne stuk nog niet gevallen. De gesprekken tussen de leden van de directie en beide aandeelhouders (het Duits-Luxemburgse CLT-Ufa en de vereniging achter Veronica) zullen “op korte termijn” worden voortgezet. “Crisis is misschien een wat zwaar woord, maar er is wel dringend behoefte aan besluitvorming”, aldus een woordvoerster van het concern.

De afgelopen periode is de directie van HMG uitgebreid met U. Glorie, D. van der Graaf en CLT-man M. Fortems, die delen van de portefeuille van Porsius hebben overgenomen. Naar verluidt speelt ook de gezondheid van Porsius een rol in de crisis. Ingewijden spreken van een chaos binnen het bedrijf: “Niemand weet meer wie hier de baas is”, aldus een van hen. Vanmiddag zou de ondernemingsraad bijeenkomen om definitief het vertrouwen in Porsius op te zeggen. In het interne memo dat is verstuurd namens de directieleden (minus Porsius) wordt gesteld dat “de mening van de ondernemingsraad ten aanzien van het functioneren van de president-directeur zeer serieus” wordt genomen. Al sinds zijn aantreden begin vorig jaar ligt Porsius, een voormalig directeur van het NOB, overhoop met het personeel. Aanvankelijk boekte hij succes doordat hij met stringente kosten- besparingen de resultaten van HMG omhoog bracht. Gaandeweg ondervond hij echter steeds grotere problemen: mede onder druk van de rechter moest Porsius de saneringen afzwakken, de verkoop van het facilitaire bedrijf van HMG duurde veel langer dan was gepland en het voorgenomen afstoten van het eigen productiebedrijf HMH moest zelfs in het geheel worden afgeblazen. De grootste tegenvaller is echter de vernieuwingsoperatie van vlaggeschip RTL4. Het was uitdrukkelijk de taak van Porsius om het verval van populariteit van de grootste commerciële zender van Nederland te keren. Dat is nog niet gelukt. In tegendeel: het gemiddelde marktaandeel over 1999 bedraagt 16,6 procent tegenover 18,0 procent in 1998 en 20,2 het jaar daarvoor. (NRC 5/10)

MINISTERIE OC&W OVERWEEGT PROCEDURE TEGEN BUSINESS NIEUWS

Het ministerie van OC&W onderzoekt volgens vakblad De Journalist welke ‘procedurele maatregelen’ kunnen worden genomen om Business Nieuws Radio (BNR) van de FM-band van JFK-Jazz verwijderd te krijgen. OC&W besloot tot het nemen van maatregelen over te gaan nadat van de exploitanten van het commerciële nieuwsstation het antwoord was ontvangen op de vraag of ze van plan waren de formule van het station aan te passen. De exploitanten van BNR lieten vlak voor afgelopen weekeinde weten dat ze niet van plan zijn de FM-frequentie te verlaten. De aanpassing van de formule was gevraagd nadat van het Commissariaat voor de Media bericht was ontvangen, dat BNR sinds juni de FM-band van JFK-Jazz ten onrechte is gaan gebruiken. Staatssecretaris Aad Nuis wees in 1997 de frequentie aan Wegener-Arcade toe onder de nadrukkelijke voorwaarde dat alleen muziek mocht worden uitgezonden, slechts af en toe kort onderbroken door reclame en nieuwsflitsen. Wegener-Arcade besloot op eigen houtje tot de gedaanteverwisseling omdat de jazz-zender niet lucratief genoeg bleek. (o.a. Villamedia)

KORT NIEUWS

->Vier studenten hebben dit weekeinde bij wijze van ontgroeningsactie geprobeerd het Big Brother-huis in Almere binnen te dringen. Direct nadat zij over de schutting waren geklommen, zijn de studenten door de beveiliging van het Veronica-programma opgepakt en aan de politie overgedragen. De indringers kregen een bekeuring wegens huisvredebreuk. Een andere groep van circa twintig Big Brother-fans wilde zaterdag tennisballen met daarin berichten voor de bewoners over de schutting gooien. Zij zagen van de actie af toen ze bij het huis de politie ontdekten, die door een tip van het plan op de hoogte was. Veronica heeft besloten om beide incidenten niet in de Big Brother-uitzendingen te laten zien. “Straks komen er meer mensen op rare ideeën”, aldus een woordvoerster. (Telegraaf)  

-> Twee parachutisten, waaronder de man die recent van de Domtoren te Utrecht sprong, zijn er met een parachute in geslaagd om het Big Brother huis van het gelijknamige programma van Veronica binnen te dringen. Het betrof een mediastunt van Willibrord Frequin.  

-> De beursgang van Helkon, de Duitse dochter van Endemol, levert Endemol ƒ63 miljoen op. Eerder werd aangegeven dat dit resulteert in een boekwinst van tenminste ƒ40 miljoen. De uitgiftekoers van de aandelen is vastgesteld op EUR19,50.  De bandbreedte waarbinnen de stukken worden geplaatst lag tussen de EUR18 en EUR21. Endemol bezat 51% van de aandelen Helkon en houdt nog een belang van 25% over. Naast de bijna anderhalf miljoen aandelen die Endemol verkoopt worden twee miljoen nieuwe aandelen naar de beurs gebracht. De andere aandeelhouders, Werner König en Martin Heldmann krijgen een belang van elk 17%. Helokon Media is distributeur van films en produceert ook zelf films. Een deel van de opbrengst wordt gebruikt voor versterking van de distributiepoot. (Telegraaf)  

-> Cabaretier Youp van ‘t Hek heeft zijn oudejaarsconference afgelast. Hij heeft dat dinsdag in Amsterdam bekendgemaakt. Reden is dat meer dan de helft van de kaartjes op de zwarte markt terecht is gekomen. De conference in de Stadsschouwburg in Amsterdam zou op oudejaarsavond rechtstreeks door de VARA worden uitgezonden. Ook de twee voorstellingen op 30 december gaan niet door. De artiest heeft het besluit om van de optredens af te zien, in overleg met de Stadsschouwburg en de VARA genomen. (ANP)

-> De stichting RTV Over-Betuwe uit Gelderland heeft haar uitzendingen hervat. Na de breuk met Keizerstad die overigens in zeer goed overleg heeft plaatsgevonden is de stichting afgelopen weekeinde begonnen met een nieuwscarrousel.  In een half uur tijd passeren de belangrijkste nieuws- feiten uit het knooppunt Arnhem-Nijmegen de revue. RTV OverBetuwe zendt vanaf heden weer 24 uur per dag uit. Er wordt nog gewerkt aan een optimalisering van de carrousel, die gevuld wordt door de twee redacteuren, die nog in dienst van de stichting zijn.  

-> Big Brother is een groot succes. Zelfs zo groot dat de real life-soap kijkers begint weg te knabbelen bij Goede Tijden Slechte Tijden van RTL 4. Het Veronica-programma kost ‘GTST’ zo’n 300.000 kijkers op een avond. Dat moet niet, daarom heeft HMG (het moeder- bedrijf van RTL 4, RTL 5 en Veronica) besloten vanaf 1 november de dagelijkse aflevering om 18.55 uur uit te zenden. Volgens de Kijk- en Luisterdienst van de NOS gaat het bij Big Brother vooral om een mediahype: 65% van de Nederlandse bevolking zou het programma nog nooit gezien hebben. Volgens afdeling marktonderzoek van HMG had alleen al de late uitzending van 14 oktober een marktaandeel van 29,6. Dat wil zeggen dat ongeveer een derde van televisiekijkend Nederland die donderdagavond Big Brother bekeek.

-> De samenwerking tussen Omroep Brabant TV en het commerciele TV8 is van de baan. De gesprekken over een nieuwe, gezamenlijke organisatie zijn zonder resultaat afgebroken. (NOS-TT)  

-> De twee Brabantse tv-zenders, Omroep Brabant en het commerciele TV8, gaan toch samenwerken. Het overleg liep eerder vast,maar na bemiddeling door de provincie werd alsnog een akkoord over financien en werkgelegenheid bereikt  

-> De kijker mag de publieke omroepen een rapportcijfer geven. Als het aan de Consumenten bond ligt moet dit binnenkort mogelijk zijn. De bond vroeg woensdag aan de Tweede Kamer met de publieke omroepen een prestatiecontract af te sluiten, waarna de kijker beslist of de omroepen zich aan de afspraken houden. De Consumentenbond hoopt op deze manier de kijker meer te betrekken bij de beslissingen die genomen worden in omroepland. De consument betaalt mee aan de publieke omroepen en het contract zorgt ervoor dat de kijker vaker, en niet de overheid, beslist over de kwaliteit en de variatie van de programmering.

-> Paul de Leeuw zal 28 november op RTL4 te zien zijn met het door hem gepresenteerde “Feest van Sinterklaas”. De VARA gaat ermee akkoord omdat het een eenmalige gebeurtenis betreft .De omroep zelf zag geen kans het spectakel in zijn programmering in te passen. (NOStt)

KLACHTEN OVER CASEMA’S KEUZE-TV

In de regiogemeenten Voorburg, Leidschendam en Wassenaar zijn de afgelopen dagen vele tientallen vragen maar ook klachten binnengekomen over het invoeren van keuze-tv per 1 november door Casema. Vooral in Voorburg regende het klachten van vele kabel- abonnees, die hun ongerustheid uitten over de invoering van de zogeheten basis- en pluspakketten. De meeste opmerkingen gingen over de onmacht van de abonnees om zelf te kunnen bepalen welke zenders er bijvoorbeeld in het basispakket moeten zitten. Verder is de ongevraagde ‘verhoging’ van de tarieven bij het nemen van het pluspakket bij velen in het verkeerde keelgat geschoten. Een zegsman van kabelexploitant Casema toont zich uiterst verbaasd over de klachten van abonnees en zegt dat er in geen enkel geval reden tot paniek bestaat. “Het is nu eenmaal zo dat wij als kabelaanbieder met ruim 1,2 miljoen klanten in meer dan honderd gemeenten dagelijks al met allerlei vragen worden bestookt. Ik geef toe, dat na de verspreiding van de brieven over het basis- en pluspakket in de drie regiogemeenten (ruim 44.000 aansluitingen) de wachttijden bij onze klantenservice behoorlijk zijn opgelopen en we zelfs extra menskracht hebben moeten inzetten om alle telefoontjes te kunnen beantwoorden”. (o.a. Haagsche Courant)

ANWB BEGINT EIGEN TV-ZENDER

De ANWB begint een eigen televisiezender. Het ANWB Weer & Verkeer-kanaal is vanaf vrijdag in een aantal testhuishoudens in Noord-Holland te zien. Eind dit jaar geeft de kabelmaatschappij Mediakabel het signaal aan al haar 1,6 miljoen abonnees door. Die moeten wel een decoder hebben om de zender te kunnen bekijken. De ANWB laat 24 uur per dag zien hoe de situatie op de wegen is. Haar werknemers gaan commentaar verzorgen bij de kaartjes en afbeeldingen, die om de drie minuten worden ververst. De informatie over de weersomstandigheden worden aangeleverd door een Amerikaans bedrijf, New Horizons Telecasting. (ANP)

TURKSE OMROEP WIL IN PUBLIEK BESTEL

De nieuwe omroep Turks Nederlandse Radio en Televisie (TNRT) wil vanaf oktober 2000 deel uitmaken van het publieke bestel. Daarvoor moet de omroep in april ten minste 50.000 leden hebben. TNRT gaat zichzelf promoten in moskeeën, reisbureaus en koffie- huizen. Initiatiefnemer en TRNT- voorzitter R. Seref mikt op 120.000 leden. “Er leven 300.000 Turken in Nederland. In 2015 zijn dat er 700.000.” Turkse Nederlanders leven volgens hem in een isolement, vooral jongeren. “Ze hebben soms heimwee naar Turkije. Het is belangrijk dat er voor hen iets is waardoor ze zich thuisvoelen.” Op termijn wil Seref de omroep doen opgaan in andere oproepen. Ruim zestig procent van de programma’s zal volgens Seref worden uitgezonden in het Nederlands en worden vertaald. De Turkstalige programma’s krijgen Nederlandse ondertiteling. “Het moet ook voor de Nederlanders interessant worden.”  De voorzitter ziet zichzelf en zijn omroep het liefst op Nederland 3. Niet op Nederland 1, want die zender is volgens hem te zeer verbonden met religie, iets waarmee hij zijn omroep niet wil associëren. “Het wordt een onafhankelijke organisatie.” (ANP)

MAASLAND RADIO GAAT VERDER OP OUDE DELTA-FREQUENTIE

Maasland radio neemt vrijdag 15 oktober haar nieuwe zender in gebruik. Maasland zal vanaf die dag ook te ontvangen zijn op FM 89.6. Daarmee is de te beperkte ontvangst, waar Maasland al jaren last van had voorbij. De zender heeft een veel groter vermogen dan de twee bestaande zenders. Met 1000 watt en een antennehoogte van 40 meter zorgt de nieuwe zender voor een prima ontvangst. Verder is de zender voorzien van RDS, waardoor op ontvangers met die functie Maasland duidelijk herkenbaar zal zijn. De huidige zender in Velden (FM 106.0) met een vermogen van 60 watt zal gewoon blijven bestaan. De zender in Nieuw Bergen (FM 106.3) met een vermogen van 100 watt, zal begin volgend jaar verplaatst worden naar Wellerlooi of Arcen. Tot die tijd blijft deze zender gewoon in Bergen staan, om de luisteraars rustig de kans te geven over te schakelen naar de nieuwe frequentie

PORSIUS WEG BIJ HMG

Topman Pieter Porsius van de Holland Media Groep (RTL 4, 5 en Veronica) stapt op. Dat heeft HMG dinsdag bekendgemaakt. Over de reden van zijn vertrek wordt niets gemeld. De 52-jarige Porsius lag al lange tijd onder vuur. De ondernemingsraad zegde vorige week geleden het vertrouwen in hem op. Porsius volgde in 1997 H. Boermans op als topman bij HMG. Al snel lag hij overhoop met het personeel, ondernemingsraad en bonden, omdat hij zonder overleg met rigoreuze bezuinigingsplannen op de proppen kwam. Volgens de ondernemingsraad was er een onwerkbare situatie ontstaan binnen HMG door de houding van de president-directeur. Zo zou hij niet goed kunnen communiceren. Porsius werd binnengehaald bij HMG om de winst op te krikken. In 2000 is er een winst van 75 miljoen gulden, voorspelde de nieuwe topman bij zijn aantreden. Dat dit met grote offers van het personeel gepaard zou gaan, bleek korte tijd later. Porsius wilde ruim tweehonderd van de zeshonderd banen saneren en joeg daarmee het personeel tegen zich in het harnas. Verder probeerde hij tevergeefs van het contract met Endemol af te komen. Dat verplicht HMG jaarlijks voor 140 miljoen gulden aan programma’s af te nemen. (ANP)

COMMISSARIAAT HEKELT HANDELSWIJZE UPC

Het Commissariaat voor de Media hekelt de handelwijze van kabelaar UPC.  Die wijzigde begin september de indeling van de televisiekanalen, waardoor mensen met oudere televisies in onder meer Friesland de regionale omroep niet meer kunnen ontvangen. Strafmaatregelen volgen er echter niet. Het commissariaat nam genoegen met de toezegging van UPC dat het zogenoemde converters gaat uitdelen, zodat ook de mensen met een oudere televisie alle publieke zenders kunnen blijven ontvangen. Door de kanaalwijziging wilde UPC ruimte maken voor nieuwe activiteiten, zoals Internet via de kabel. (NRC)

UPCTV LANCEERT ZEVEN TV-KANALEN

UPCtv lanceert voor het einde van dit jaar zeven nieuwe themakanalen in Europa. Dat kondigde de breedbandcommunicatie onderneming vandaag aan tijdens een internationale presentatie in Amsterdam. Het gaat om de kanalen Avante, Club, Sport1, Reality TV, Expo:The Design Channel, Extreme Sports Channel en Film 1. De laatste twee kanalen zijn in mei van dit jaar al in Nederland gelanceerd, maar komen nu ook in andere Europese landen ter beschikking. De nieuwe kanalen worden eerst aangeboden in Nederland, Oostenrijk, België en Noorwegen, zowel op UPC- als op niet-UPC kabelnet- werken. Daarnaast is UPCtv met kabelmaatschappijen in een aantal andere landen in onderhandeling. (Adformatie)

TV RIJNMOND VERDER ALS PUBLIEKE OMROEP

Het energie- en kabelbedrijf ENECO en het Rotterdams Dagblad, de twee private aandeelhouders van de regionale omroep, trekken zich terug. TV Rijnmond gaat bovendien nauw samenwerken met Radio Rijnmond. De kijker zal de omvorming bemerken doordat op de acceptgiro voor de omroepbijdragen, die worden geïnd door de provincie, vijf gulden extra in rekening wordt gebracht. Programmatisch verandert er niets. De omroep blijft dezelfde programma’s maken. Volgens algemeen directeur P. Hendriks van TV Rijnmond is gebleken dat alleen bij publieke financiering het voortbestaan van de omroep is gewaarborgd. Die steun ligt in het verschiet, nu de provincie Zuid-Holland structureel gaat bijdragen aan de regionale omroep. “In ons zendgebied spreek je over 680.000 aansluitingen. Als die bijdrage op vijf gulden per aansluiting komt, legt de rijksoverheid daar nog eens vijf gulden bij. Dan heb je het totaal over een fors bedrag”, zegt hij. Verdere inkomsten komen onder andere uit reclame en opbrengsten van programma’s die in opdracht worden gemaakt. Welke structuur TV Rijnmond precies gaat krijgen, is nog onduidelijk. “Dat kan één stichting worden”, legt Hendriks uit, “maar er kan ook worden besloten om twee vennootschappen naast elkaar te laten bestaan. Of bijvoorbeeld de ondersteunende diensten samen te voegen. We zullen iets moeten bedenken met elkaar.” Wat de algemeen directeur betreft, mag de samenwerking met Radio Rijnmond heel ver gaan. Als het aan hem ligt, gaan beide omroepen zelfs samen in één pand. De in dit verband al vaker genoemde Schiecentrale is daarbij een optie als huisvesting. “Ik ga dit zeker inbrengen in de gesprekken. Dit idee leeft ook bij de gemeente Rotterdam.” Drie jaar na de start gaat het TV Rijnmond voor de wind, stelt hij vast. “We zijn bij nul begonnen, en trekken na drie jaar een enorm kijkerspubliek. Het dagelijks bereik is minimaal 250.000 kijkers, op maandag zelfs 350.000. De kijker zal niet zoveel van de veranderingen merken. En de redactionele onafhankelijkheid is ook gewaarborgd.” De aandeelhouders zullen op korte termijn gaan overleggen met de stichting Regionale Omroep Rotterdam-Rijnmond (SRORR) om de overgang naar een publieke omroep mogelijk te maken. (Rotterdams Dagblad)

GERUCHTEN: OVERNAME KINDERNET NABIJ

De geruchten over een overname van KinderNet laaien de laatste tijd weer op. Volgens managing director André Kreuzen zijn de geruchten “volledig uit de lucht gegrepen. We zijn ons aan het heroriënteren, dat is het enige.” Onlangs werd programmamanager Henk Jakobsen ontslagen, maar Kreuzen wil niet zeggen of dat met die heroriëntatie te maken heeft. “Terwijl onze kerngroep tot nu toe kinderen van 3-12 jaar was, gaan we ons vanaf nu richten op kinderen van 10 jaar.” Daarnaast gaat de kinderzender zich in de zogenaamde ‘preschool-doelgroep’ (0-4 jaar) focussen op vierjarigen. Kreuzen ontkent dat een tegenvallende advertentieomzet de aanleiding vormt voor de veranderingen. “Het is waar dat Cartoon en Fox kids inmiddels een positie op de markt hebben veroverd, maar onze omzetten vallen niet tegen. Wel is het zo dat de advertentiemarkt in toenemende mate ‘vraagt’ om iets oudere kinderen.” Naar een nieuwe programmamanager wordt nog gezocht. (ADformatie)

VD PLOEG: “IEDEREEN EEN DECODER”

Staatssecretaris Van der Ploeg (Media) wil dat alle huishoudens binnen vijf jaar een decoder hebben. Hij gaat met de Consumentenbond en de kabelexploitanten om de tafel zitten om een soepele introductie van het TV-kastje te regelen. Van der Ploeg concludeert dat de ontwikkelingen op mediagebied razend snel gaan. Hij verwacht zelfs dat over enkele jaren TV-kijkers hun eigen programmapakket kunnen samenstellen. “Het medialandschap zal heel snel veranderen. Het is onvermijdelijk dat je met wetgeving achter de feiten aanloopt”, aldus Van der Ploeg, die daarmee inging op de kritiek van de Tweede Kamer dat hij onvoldoende vaart maakt. Van der Ploeg wil voorkomen dat burgers meer moeten gaan betalen voor hetzelfde TV-aanbod. De basispakketten die kabelmaatschappijen doorgeven, moeten wat hem betreft bestaan uit 15 zenders, zowel publieke als commerciële. Om te voorkomen dat die basispakketten te mager worden, wil hij de programmaraden een grotere macht geven. Zij adviseren de kabelmaatschappijen over de basispakketten. Een grotere macht van de programma- raden is volgens de PvdA-bewindsman noodzakelijk zolang de kabelmaatschappijen een monopoliepositie hebben. Pas als er voldoende aanbieders zijn kan de markt worden vrijgelaten, aldus Van der Ploeg. (Telegraaf)

NEDERLAND KRIJGT EIGEN MTV

MTV Networks Europe heeft bekend gemaakt ten behoeve van Nederland op 1 januari 2000 van start te gaan met een eigen signaal. Daarmee krijgen de Nederlandse MTV-kabelkijkers voortaan enkel op Nederland gerichtte reclame te zien. Totnogtoe moest Nederland het MTV- signaal delen met de MTV-versie voor overig Europa en Israël (MTV Continental), waardoor regelmatig Hebreeuwse reclame te zien is. Volgens Casper Keller, directeur van de MTV- organisatie in Nederland is de tijd er nu rijp voor een nieuwe sales organisatie (3 à 4 personen) ten behoeve van de verkoop van reclamezendtijd op te zetten. MTV zal eveneens in Nederland per 1 januari 2000 volledig mee lopen in de gedetailleerdere Intomart kijkonderzoeken. Volgens de MTV-directeur zal de introductie van ruimere advertentie- mogelijkheden en een eigen sales organisatie betekenen dat er een verschuiving van budgetten plaats zal vinden. Door het ontbreken van deze mogelijkheden hebben volgens Keller andere partijen geprofiteerd van de gaten in de markt. Deze zullen vanaf komend jaar ‘last krijgen’ van de inspanningen die MTV zal leveren op reclamevlak.  Nog geen anderhalf jaar geleden trok MTV haar Nederlandse salesorganisatie terug nadat de kabeldistributie in Amsterdam verdween. Het beschikbaar stellen van een apart signaal biedt volgens Keller technisch de mogelijkheid dat komend jaar de eerste stap wordt gezet tot de opbouw van een Nederlandse MTV, door Nederlandse programma’s te introduceren. Daarmee wordt volgens Keller de regionalisering van MTV verder gestalte gegeven, zoals die reeds in Scandinavië, Duitstalig Europa, het Verenigd Koninkrijk en Italië is geïmplementeerd en binnenkort in Israël zal plaatsvinden. Het aparte signaal en het reclamevenster is niet van toepassing op Vlaanderen. (Dutchmedia)

Q THE BEAT ‘OFF AIR’

Opnieuw staat de middengolfzender van Q-The Beat aan boord van de MV Communicator uit. Deze vijfig kiloWatt zware Harris-zender is eigendom van de Nozema, terwijl het schip zelf aan Q-The Beat toebehoort. Sinds eergisteren is er niets anders dan ruis te horen op de 1224 kHz (alsmede flarden van de Bulgaarse radio op dezelfde frequentie, tijdens de avonduren). Op de kabel draait de nonstopmuziek van Q-The Beat wel gewoon door. In de maanden juli en augustus werd er door het station ook (vrijwel) niet in de ether uitgezonden. De zender aan boord van de MV Communicator wordt gevoed door een generator die daarvoor stookolie nodig heeft. Het lijkt erop alsof de tanks aan boord weer eens leeg zijn en vullen kost geld, veel geld. Q-Radio en nu Q-The Beat, hadden in het verleden al wel eens vaker last van ledige tanks en portemonnees. (Rvisie)

ENDEMOL BOEKT 20 PROCENT MEER WINST

Amusementsconcern Endemol heeft in het boekjaar 1998/1999 een nettowinst geboekt van f 92,5 miljoen. Dat is bijna 20 procent meer dan in het jaar daarvoor. De omzet steeg met 30 procent iets harder tot f 962,5 miljoen. In dezelfde periode een jaar eerder stond daar f 729,3 miljoen tegenover. Voor het lopende jaar, van 1 augustus 1999 tot 31 juli 2000, denkt Endemol een winststijging van 15 tot 20 procent te kunnen realiseren. John de Mol en Joop van den Ende gaan ervan uit 10 tot 15 procent meer te kunnen omzetten dan vorig jaar. (ANP)

RADIO ON-TERECHT UIT DE LUCHT GEHAALD

De rijksdienst zou ten onrechte op 17 augustus de zender van Radio ON 106.7 uit de lucht hebben gehaald. Dat gebeurde destijds omdat de Nieuwkoopse zender urenlang in een soort schaduwfrequentie op de luchtvaartband te horen was. Volgens de leverancier van de zender voldeed de zender aan de wettelijke eisen. De Leverancier heeft de zender onderzocht en ontdekte inderdaad zwakke nevenfreqentie`s , maar dit signaal was zo zwak dat het ruimschoots onder de maximale normen bleef, bovendien was het niet de frequentie waar de RDR het over had. Het zenderbedrijf concludeert dan ook dat het ernstig moet twijfelen aan wat de rijksdienst destijds heeft geconstateerd. De RDR ambtenaar had bovendien nog op een andere manier de zender moeten doormeten om zeker te zijn van de storing, maar dit is niet gebeurd. In plaats daarvan heeft de ambtenaar geeist dat Radio ON 106.7 direct uit de lucht moest, een ramp voor Radio ON, want je luisteraars blijven niet luisteren naar ruis, en die ben je gelijk kwijt en probeer die maar weer eens terug te krijgen. Radio ON wil een schadeclaim indienen. Hoeveel Radio ON 106.7 gaat claimen is nog niet bekend, zij zijn aan het onderzoeken welke schade ze hebben opgelopen

HARRY BANNINK OVERLEDEN

Op 70-jarige leeftijd is dinsdag in zijn woonplaats componist, pianist en arrangeur Harry Bannink overleden. Bannink vormde lange tijd met schrijfster Annie M. G. Schmidt een duo dat met veel succes Nederlandse musicals produceerde. Bannink werd op 10 juli 1929 in Enschede geboren. Na de oorlog legde hij in Den Haag staatsexamen piano af aan het Koninklijk Conservatorium. In zijn beginperiode was hij orkestleider bij Henk Elsink, tot Wim Sonneveld hem in 1963 vastlegde. Hij schreef voor hem de muziek bij legendarische nummers als ‘Frater Venantius’ en ‘Nikkelen Nelis’. Vervolgens kwam Bannink in contact met Annie M. G. Schmidt. De samenwerking bleek een gouden greep. Musicals als Heerlijk duurt het langst, Het is over, Met man en muis, En nu naar bed, Foxtrot, De Dader heeft het gedaan en Ping Ping waren het gevolg. Ook voor het medium televisie was Bannink actief. Hij schreef de muziek bij series als Schaep met de vijf poten, Ja Zuster, Nee Zuster, de Stratemaker op Zee Show, De Film van Ome Willem en Farce Majeur. Bannink kreeg diverse onderscheidingen: de Gouden Notenkraker, de Televizierring en de Louis Davidsprijs. (ANP)

VAN DER GRAAF NIEUWE TOPMAN HMG

De Holland Media Groep (HMG) krijgt toch een nieuwe topman in de persoon van Dick van der Graaf.  Van der Graaf is nu commercieel directeur en is gevraagd als nieuwe roerganger te fungeren, aldus HMG vanochtend. Jean- Charles de Keyser wordt lid van de raad van bestuur. Hij is binnen moeder CLT/UFA vanaf 1 januari verantwoordelijk voor televisiestations in niet-Duitstalige landen. Vorige week kondigde P. Porsius zijn vertrek aan als eerste man bij HMG. Hij lag al geruime tijd onder vuur. HMG meldde na het vertrek van Porsius dat het bedrijf verder zou gaan met een driekoppig bestuur. “De aandeelhouders hebben echter aangegeven dat zij het beter vinden als er één topman is”, aldus een woordvoerster. Van der Graaf blijft verantwoordelijk voor het commerciële deel van HMG. U. Glorie regelt het programmamanagement en M. Fortems is verantwoordelijk voor financiën, juridische zaken en IT. (Telegraaf)

STORING DAB

Door een technische storing in de apparatuur van de DAB-zender worden er sinds zaterdag 9 oktober 13.30 uur geen uitzendingen van de commerciële omroepen uitgezonden via DAB. Het gaat hierbij om de omroepen Sky Radio, Arrow Classic Rock, Veronica Radio en Radio 10 Gold. Daarnaast is de verkeersinformatie van de ANWB, die normaal gesproken af te lezen is van het scherm van de DAB-ontvanger, ook niet meer te ontvangen. De programma’s van de publieke omroepen worden wel uitgezonden. Naar verwachting zal het een aantal weken duren voordat de storing is opgelost.

FOX KIDS EUROPE WIL BEURSNOTERING AMSTERDAM

De TV-zender die zich speciaal op kinderen richt wil voor december een minderheid van zijn aandelen naar het Damrak brengen, omdat zij geld nodig heeft om verder te kunnen uitbreiden. Momenteel kijken in 27 landen kinderen tussen 2 en 14 jaar in tien verschillende talen naar de afleveringen van tekenfilms als The New Adams Family en Inspector Gadget, die Fox Kids uitzendt. Binnen Europa is de onderneming vooral gericht op de Nederlandse, Britse, Franse, Scandinavische en Poolse markt. In Nederland trekt Fox Kids, als de zender Fox 8, die overdag geheel in het teken van kinderprogramma’s staat, de meeste kijkertjes. De zender heeft hier een marktaandeel van 91 procent onder het jeugdige televisiepubliek. Fox heeft vestigingen in zeven Europese landen. Er werken ongeveer tweehonderd mensen. (Telegraaf)

AT5 STAAT TE KOOP

De Amsterdamse televisiezender AT 5 is te koop. PCM Uitgevers, de enige aandeelhouder, ziet geen toekomst in het station. Dit blijkt uit een interne notitie van het bedrijf. PCM Uitgevers heeft directie en hoofdredactie van AT 5 geadviseerd op zoek te gaan naar andere geldschieters. De uitgever heeft genoeg van de wettelijke en politieke beperkingen die de publiek-private constructie van AT 5 met zich meebrengt. Zo mag AT 5 volgens de mediawet geen programma’s doorgeven buiten de regio Amsterdam, terwijl de investeringen pas zijn terug te verdienen als de programma’s ook te zien zijn in bijvoorbeeld Purmerend, Almere en Haarlem. In de PCM-notitie staat dat de huidige grootte van AT 5 een volwassen exploitatie in de weg staat. PCM Uitgevers, dat onder meer de Volkskant, Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad, Trouw en Het Parool uitgeeft, wil de activiteiten concentreren op kranten, boeken en nieuwe media.

GOOYER EN SPANJER STOPPEN MET TALKSHOW

Rijk de Gooyer en Maarten Spanjer stoppen met hun talkshow op zondagavond voor Net5. Het duo heeft onenigheid met het productieteam van ID&DTV dat hen begeleidt bij het maken van de show, aldus een woordvoerster van de omroep. Oorspronkelijk stonden vijftien afleveringen gepland. Komende zondag volgt de negende en laatste editie die bestaat uit een compilatie van hoogtepunten uit de eerdere shows. Net5 heeft neemt ook andere programma’s van de producent af maar dit komt volgens de zegsvrouw niet in gevaar. Onbekend is nog of de twee presentatoren een nieuw programma krijgen. (ANP)

INTENSIEVERE SAMENWERKING ENDEMOL EN PEARSON

Dit meldt de Britse zakenkrant Financial Times. Endemol wil het bericht ontkennen noch bevestigen. De samenwerking concentreert zich volgens de krant met name op de co- productie van programma’s. Daarnaast willen zij gezamenlijk de Amerikaanse markt veroveren. De twee bedrijven werken in Portugal en Griekenland al samen bij de exploitatie van programma’s. De Britse krant, die wordt uitgegeven door moederbedrijf Pearson, schrijft uitdrukkelijk dat er geen sprake is van een overname. Na het vertrek van directeur G. Dyke werd volop gespeculeerd over de toekomst van Pearsons televisiedochter. Inmiddels is echter duidelijk dat de divisie behouden blijft voor het uitgeefconcern, aldus het dagblad. Naar een nieuwe directeur wordt nog gezocht, maar de kans is klein dat de toekomstige topman uit de Endemol-gelederen komt.

ERWIN VAN DE BLIEK NAAR NOORDZEEFM

In de wandelgangen in Hilversum werd er al gefluisterd dat Erwin meer wilde en dat op Radio3fm niet kon, dan maar elders. Dat gaat dus gebeuren. Erwin van de Bliek gaat van Radio 3 naar Noordzee FM. Erwin is zeker geen onbekende voor de meeste luisteraars. Hij draaide al bij de zeezender Radio Moniqeu, ging aan wal aan de draai bij Europoort (later Stadsradio), Ook was hij te horen op Holland FM (vlak voor het Veronica werd), stapte over naar Radio Atlantis 103.2 FM om na een jaar naar City 98.3 FM Amsterdam te gaan. Een ruim half jaar geleden deed hij zijn entree bij 3FM maar toen hij daar ontdekte dat de dagprogrammering niet voor hem was weg- gelegd besloot hij verder te kijken. Hij begint binnenkort in de middag bij NoordzeeFM (Rwereld)

LUISTERCIJFERS AUGUSTUS/SEPTEMBER 1999

 	jul/aug 99 (in %)	aug/sep 99 (in %)
01	Sky Radio 100.7	15.9	15.8
02	Radio 3 FM	13.5	14.4
03	Radio 2 	8.8	8.6
04	Radio 10 Gold	8.7	8.6
05	Radio 1	8.6	8.0
06	Noordzee FM	5.3	5.2
07	Radio 538 	5.0	5.0
08	Veronica FM	4.2	4.5
09	Classic fM	2.1	1.9
10	Radio 4 	1.4	1.4
11	Radio 5 	0.9	0.9
12	Arrow Classic Rock	0.8	0.9
13	Love Radio	0.4	0.4
14	Kink FM	0.3	0.3
15	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
 --	Gez. Regio	16.2	16.3
 --	Overige zenders	7.7	7.7