Media kort: oktober 2001

MTV NETWORKS EUROPE NEEMT KINDERNET OVER

MTV Networks BV (onderdeel van MTV Networks Europe) heeft Preview Investments overgenomen, de moedermaatschappij van de succesvolle Nederlandse kinderzender ‘KinderNet’. Dit maakte Simon Guild, Chief Operating Officer, MTV Networks Europe maandag bekend. Deze overname, die in de komende weken moet worden afgerond, is onderdeel van MTV Network’s pan-Europese groeistrategie. In alle belangrijke markten in Europa streeft MTV naar een verbreding van het aanbod. De overname van KinderNet “breidt het scala van kwalitatief hoogwaardige jongerenstations van MTV Networks BV verder uit.”, aldus MTV in haar persbericht.

NOVA-BAAS WORDT CHEF STUDIO SPORT

Hoofdredacteur Gerard Dielessen van NOVA wordt het nieuwe hoofd Sport NOS-tv. Dielessen volgt Martijn Lindenberg op, die begin dit jaar liet weten na de Olympische Winterspelen in Salt Lake City te stoppen. Dielessen (46) is momenteel naast NOVA-hoofdredacteur ook chef actuele programma’s van de NPS. Hij staat per 1 maart 2002 aan het hoofd van de nieuwe driekoppige leiding van Studio Sport. De twee adjuncten op respectievelijk zakelijk en journalistiek gebied, die Dielessen gaan ondersteunen, moeten volgens de NOS nog worden geworven. Bij Studio Sport werken 140 mensen. (ANP)

RTL SCHRAPT WEERPRESENTATOREN

Weerpresentatoren Reinier van den Berg en Margot Ribberink verdwijnen volgend jaar goeddeels van het scherm van RTL Nieuws. De zender gaat verder met John Bernard, Helga van Leur en Peter Timofeeff. De moedermaatschappij van RTL Nieuws, Holland Media Groep (HMG) in Hilversum, heeft dat maandag bevestigd.” Volgens een woordvoerster van HMG is de beslissing ingegeven door een grotere behoefte aan ‘vaste gezichten’ bij het RTL Nieuws. ,,Er waren teveel gezichten. Dat werkt verwarrend voor de kijker. Het publiek blijkt het te waarderen als er vaste presentatoren zijn. De operatie heeft ook een financieel voordeel. Volgens de woordvoerster is dat geen uitgangspunt geweest voor de wijziging, maar is het wel een prettige bijkomstigheid. Van den Berg en Ribberink zijn in dienst van weerbureau Meteoconsult en werden op contractbasis ingehuurd. De drie nu overgebleven weerpresentatoren zijn werknemers van HMG. De wijziging gaat per 2002 in. In geval van personele nood, zijn Van den Berg en Ribberink wel weer af en toe te zien, aldus Meteoconsult. (ANP)

VARA-STUDIO AL JAAR HAAST NIET GEBRUIKT

Een jaar na oplevering is de eigen opnamestudio van de VARA in Hilversum nog maar vijf dagen gebruikt. De regieruimte is niet ingericht, waardoor gebruikers steeds een dure regiebus moeten huren. Een VARA-voorlichter vertelde HP/De Tijd dat NOVA, Twee voor twaalf en Per seconde wijzer volgend jaar de ruimte gingen gebruiken, maar die redacties wisten van niets, evenmin als degene waar de ruimte geboekt moet worden. (Villamedia)

SBS STOPT MET REALITYSOAP LINK

SBS6 gaat stoppen met het uitzenden van de realitysoap Link, die nu nog elke werkdag rond 19.30 uur in het zendschema staat. Dat heeft een woordvoerder maandag bevestigd. De zenderleiding heeft daartoe besloten omdat het programma op prime time te weinig kijkers (gemiddeld 234.000) trekt. Link werd op 10 september gelanceerd.

COMMERCIELE ZENDERS OP AANDEEL 45 PROCENT

De publieke omroepen behaalden in week 41 een gezamenlijk gemiddeld marktaandeel van 42 procent. De commerciële zenders haalden samen 45 procent. RTL4 blijft marktleider met 16 procent. RTL5 haalden 3 en Yorin 8 procent. SBS6 deed het met 10 procent, Net5 en V8 haalden beide 4 procent. Best bekeken programma is traditioneel het zondagse acht uur Journaal. Dit keer behaalde het 3,35 miljoen kijkers. Studio Sport (1) op zondag was twee met 2,42 miljoen kijkers. Spoorloos (bekroond met de Gouden Televizier Ring scoorde 2,19 miljoen kijkers. Feyenoord-Bayern was vierde met 2,11 miljoen ‘toeschouwers’. Het best bekeken commerciële programma staat op een vijfde stek. Baantjer (RTL4) haalde 2,09 kijkers. (Adformatie)

HMG OVERWEEGT VERKOOP PROGRAMMAGEGEVENS AAN TELEGRAAF

HMG overweegt programmagegevens te verkopen aan de Telegraaf, nu de rechter de NOS en HMG verplicht heeft de gegevens binnen vier maanden te leveren. De NOS bestudeert die uitspraak eerst nog, beroep is mogelijk. De Telegraaf heeft niets aan alleen de HMG- gegevens. (o.a. Adformatie)

NETTY ROSENFELD OVERLEDEN

Tv- en radioprogrammamaakster Netty Rosenfeld is zondagochtend in haar woonplaats Amsterdam overleden. Dat heeft de VPRO meegedeeld. Rosenfeld was tot voor kort aan het werk. Haar laatste documentaire, ,,Zonder rabbinaal toezicht”, werd maandag 21 mei in de serie Dokwerk (VPRO) uitgezonden. In de zomer werd zij ziek. Netty Rosenfeld is 79 jaar geworden.

RTL VERKOOPT ATLANTIC 252 AAN TEAMTALK MEDIA

RTL verkoopt de langegolf-zender Atlantic 252 aan TeamTalk Media voor slechts 2 miljoen pond (ongeveer 6 miljoen gulden). Atlantic 252, bekend om haar sterke langegolf-zender in Noord-Ierland die in een groot deel van Noord-Europa is te ontvangen, werd enige tijd geleden nog te koop gezet voor 30 miljoen pond (90 miljoen gulden). Dit bericht The Radio Magazine. Atlantic 252 zal van een popzender worden omgevormd tot een zender waar sportuitzendingen de boventoon gaan voeren. Hiermee gaat TeamTalk de conurrentie aan met BBC’s FiveLive (696 kHz) en het commerciele TalkSport (1053/1089 AM).

GOUDEN TELEVIZIERRING VOOR SPOORLOOS

Het KRO-programma Spoorloos heeft De Gouden Televizierring 2001 gewonnen. Spoorloos liet de andere genomineerden Kopspijkers (VARA) en Wie is.. de mol? (AVRO) achter zich. Het was de 36e keer dat de Televizierring werd uitgereikt. De Nederlandse televisiekijkers konden vanaf 2 oktober telefonisch hun stem uitbrengen. De lijnen sloten tien minuten voor het einde van de uitzending van het Gouden Televizierring Gala vrijdagavond, toen de winnaar werd bekendgemaakt. Tijdens het Gala werden verder de winnaars van een aantal andere prijzen bekendgemaakt. Voor deze prijzen konden lezers van de Avrobode/Televizier hun stem uitbrengen. De eenmalige prijs Signaal voor het beste televisieprogramma uit de 50-jarige Nederlandse televisiegeschiedenis was voor Swiebertje. Voor deze prijs waren ook de serie Dagboek van een Herdershond en de soap Goede Tijden, Slechte Tijden genomineerd. De Zilveren Televizierster voor vrouwelijke tv-persoonlijk- heid van het jaar ging naar Linda de Mol. Angela Groothuizen en Caroline Tensen visten achter het net. Paul Witteman won de ster in de mannelijke categorie. De andere genomineerden waren Carlo Boszhard en Jack Spijkerman. De Gouden Stuiver, de prijs voor het beste jeugdprogramma, was voor het VPRO-programma Zaai. Het Klokhuis en Sesamstraat vielen niet in de prijzen. (ANP/Nieuwsklik)

UITZENDINGEN ANWB WEER EN VERKEER GESTOPT

De uitzendingen van het weer- en verkeerkanaal “ANWB Weer en Verkeer” zijn vrijdag gestaakt. Het bedrijf WheatherPlus, dat verantwoordeljk is voor de technische faciliteiten, kan door zijn eigen slechte financiele situatie niet meer de technische kwaliteit waarborgen. Via Casema Digitale Televisie (e e n van de digitale paketten die de zender doorgaf) is ANWB Weer en Verkeer vervangen door Home Shopping Europe.

CASEMA’S ETALAGEKANAAL: B4U VERVANGT HALLMARK

B4U Movies (Bollywood for You) is tot en met 30 oktober te zien via het Etalage/Previewkanaal van Casema. Hiermee komen de uitzendingen van The Hallmark Channel via het Etalagekanaal te vervallen. B4U Movies zendt vooral muziek en films uit India uit en is vooral gericht op de Hindoestaanse bevolking in Europa. Na oktober zal B4U deel gaan uitmaken van Casema Digitale Televisie.

CASEMA ONDERZOEKT MOGELIJKHEDEN VOOR DOORGEVEN AL-JAZEERA

Kabelexploitant Casema onderzoekt of het de Arabische nieuwszender Al-Jazeera kan doorgeven op televisie. Na de aanslagen in de Verenigde Staten hebben veel kijkers daarom verzocht. De tv-zender Al-Jazeera is het enige station dat in Afghanistan mag opereren. De Arabische zender MBC werd een week voor de aanslagen van de kabel gehaald, omdat de zender weigerde BUMA-rechten af te dragen voor de muziek in sommige programma’s. Met het verdwijnen van MBC waren Arabisch sprekende migranten in Nederland tijdens en na de aanslagen verstoken van Arabisch gesproken nieuws. Op verzoek van onder meer de programmaraad van Den Haag bekijkt de Casema of Al-Jazeera kan worden doorgegeven. Ook in Hilversum wordt daartoe waarschijnlijk een verzoek gedaan aan de kabelexploitant UPC. (Amersfoortse Courant)

NBC NEEMT TELEMUNDO OVER

Televisiemaatschappij NBC neemt voor 2 miljard dollar (4,8 miljard gulden) Telemundo over, de tweede grootste Spaanstalige zender in de Verenigde Staten. De aankoop verschaft NBC een stevige positie in de Spaanstalige Amerikaanse media, die als enige groeien in een anderzinds kwakkelende markt dankzij de forse toename van de Spaanstalige bevolkings- groep in de Verenigde Staten. (NRC)

AL-JAZEERA NIET MEER EXCLUSIEF VOOR CNN

De opmars van de Arabische nieuwszender Al-Jazeera is niet meer te stuiten. Het in Qatar huizende tv-station tekende eerder al een ‘exclusief’ contract met CNN, maar nu heeft ook concurrent ABC een overeenkomst met Al-Jazeera (Het Eiland). Washington overweegt om de zender Voice of America en lokale stations in Pakistan in te zetten voor het offensief. Bovendien zou worden geprobeerd om bij de Arabische televisiezender Al-Jazeera in Qatar in de gunst te komen. Het offensief moet volgens CNN duidelijk maken dat de Amerikaanse acties niet gericht zijn tegen moslims of islam, maar tegen Osama bin Laden en zijn ‘afwijkende’ versie van de islam. Verder wil het Witte Huis benadrukken dat de VS de grootste gever van humanitaire hulp aan Afghanistan is. (Volkskrant)

RTL KOOPT PRODUCTIEBEDRIJVEN

De RTL-Group koopt kleine en middelgrote productiebedrijven op om creatief talent aan de onderneming te binden. De bedrijven blijven aparte eenheden met hun eigen cultuur, en ook de werknemers blijven daar gewoon in dienst. “Als zij iets ontwikkelen dan kunnen ze onze wereldwijde productiefaciliteiten gebruiken, en wij kunnen hun nieuwe formats op allerlei tv-markten aanbieden”, zei RTL-chef Bellens tegen het Duitse vakblad Kressreport. (VillaMedia)

“VEEL VRAAG NAAR AL-JAZEERA BIJ CASEMA”

Kabelexploitant Casema krijgt de laatste tijd veel vragen van mensen die graag naar de Arabische nieuwszender Al-Jazeera willen kijken. Dat heeft een woordvoerder donderdag gezegd. Concurrent UPC, die ook veel grote steden bedient, kan niet aangeven hoe vaak er over dat onderwerp wordt gebeld. Een exact aantal telefoontjes kan de Casema-zegsman niet geven, maar dat er vraag is naar het station is wel duidelijk. Door de recente publiciteit, die de zender kreeg na het uitzenden van een verklaring van Osama Bin Laden, is de aandacht toegenomen. De recente animo wordt niet alleen aangewakkerd door de aanvallen op Afghanistan en de terroristische aanslagen. Ook het verdwijnen van de Arabische zender MBC speelt een rol. Dat station is enkele weken geleden van de kabel gehaald omdat het weigerde Buma-rechten af te dragen voor de muziek die ze in hun uitzendingen gebruiken. Kabelexploitanten kunnen overigens niet zelf bepalen of een station wordt doorgegeven of niet. Daar komen gemeenteraden aan te pas, die deze bevoegdheid hebben doorgeleid aan zogenoemde programmaraden. (o.a. ANP)

“GEDWONGEN HUWELIJK AT5 EN TVNH”

Een meerderheid van de provinciale politiek wil dat TV Noord-Holland vanaf volgend jaar zo nauw mogelijk samenwerkt met de Amsterdamse zender AT5, ook al is dat bijna een ‘gedwongen huwelijk’. Daarbij zouden de programma’s van TVNH ook in de hoofstad te zien moeten zijn, terwijl de uitzendingen van AT5 tot op Texel ontvangen moeten kunnen worden. Lukt dit niet, dan wordt TVNH dé provinciale zender en AT5 (via de kabel althans) louter een lokale omroep. Mét gedeputeerde E. Neef (Cultuur) constateerde de commissie zorg, welzijn en cultuur gisteren dat het samenwerkingsexperiment tussen TV Noord-Holland en AT5, zoals dat de afgelopen twee jaar is uitgevoerd, geen onverdeeld succes is gebleken. Van echte samenwerking was geen sprake, de uitwisseling van programma’s was volledig scheef en – de grootste steen des aanstoots – de uitzendingen van de provinciale zender waren in de helft van Noord-Holland (lees: de regio waar AT5 uitzendt) niet te ontvangen.

 

SCHERPENZEELPRIJS VOOR VPRO EN CANAL+

Een vierluik van tv-programma De Nieuwe Wereld (VPRO) en een film van regisseur Duco van Tellegen voor Canal+ hebben samen de Dick Scherpenzeelprijs gewonnen voor journalistieke producties die inzicht geven in niet-westerse landen. De prijs bestaat uit 10.000 gulden en wordt dinsdag 6 november uitgereikt door minister Herfkens van Ontwikkelingssamenwerking. (ANP)

 

STOPPEN “BUREAU GELDERLAND” VERRAST POLITIE

De politie is ‘verrast’ door het besluit van TV Gelderland om het programma Bureau Gelderland te stoppen. Het programma is na de zomer niet teruggekeerd op het scherm. Volgens de omroep omdat politie en justitie te weinig zaken aanleverden. “Het is jammer, maar er was bij politie en justitie te weinig bereidheid om zaken aan te leveren”, zegt hoofdredacteur J. Campman van TV Gelderland. “Opsporingszaken vormen de kern van het programma. Op een gegeven moment ging het bijna alleen nog maar over het werk van de politie. Het werd een soort Postbus-51-spot.”.

MINISTERIE VAN FINANCIEN GROOTSTE RADIO-ADVERTEERDER

Het ministerie van Financiën heeft met bruto ruim 9,2 miljoen gulden in de eerste drie kwartalen van 2001 het meest op radio besteed. Dat is 17 procent van de totale mediabestedingen van het ministerie tot nu toe. In dezelfde periode vorig jaar lagen de bruto radiobestedingen van het ministerie op zo’n 6,3 miljoen gulden. Hiermee behaalden zij toen de derde plaats. Op de tweede plaats staat KPN Telecom met iets meer dan 9 miljoen gulden. Dat is 17 procent van het totale mediabudget tot nu toe. Derde is Libertel, dat 21procent (bijna 8,9 miljoen gulden) van het mediabudget aan het uitzenden van radiocommercials heeft besteed. De cijfers zijn afkomstig van BBC De Media en Reclame Bank. (Adformatie)

“HAARLEMMERS KLAGEN OVER COLPORTAGE UPC”

Wethouder Haverkort eist uitleg van UPC over de wijze waarop promotieteams van het kabelbedrijf decoders aan de man proberen te brengen. Bij de gemeente Haarlem zijn zo’n vijftig klachten binnengekomen over UPC.  ,,Mensen ervaren de UPC-medewerkers als agressief en voelen zich gedwongen de decoder te nemen”, zegt een gemeentewoordvoerder. UPC zegt haar gewone strategie te volgen. ,,Dat heet marketing”, aldus een woordvoerder. UPC is vorige week in Haarlem begonnen met het promoten van de decoder. Het apparaat is gratis, maar wie er gebruik van wil maken moet daarbij een Haarlems ‘instappakket’ kopen voor drie gulden per maand. In dit pakket zitten vier extra – overigens nogal onbekende – tv-kanalen, toegang tot e-mail en tv-spelletjes. Daarnaast kunnen kijkers extra tv-pakketten bijkopen. Ook worden de klanten van UPC geïnformeerd over de mogelijkheid om internet- en telefoonverbindingen bij UPC te kopen.

BBC SLUIT DETECTIVE-OVEREENKOMST MET KRO

De Britse omroep BBC heeft een overeenkomst gesloten met de KRO over het uitzenden van BBC-detectives. Dat heeft de BBC woensdag bekendgemaakt. Volgens de BBC versterkt zij met de overeenkomst haar wereldwijde positie als producent van dit tv-genre. Hoeveel geld met de overeenkomst is gemoeid is niet duidelijk, maar het gaat om 120 uur televisie. De KRO zendt nu al veel Britse detectives uit als Silent Witness en Dalziel & Pascoe. Binnenkort komen daar de nieuwe series Waking the Dead, NCS and Inspector Linley bij.(ANP)

EO-PROGRAMMAMAKER BIJKER OVERLEDEN

Dirk-Jan Bijker, programmamaker en presentator bij de Evangelische Omroep, is in de nacht van dinsdag op woensdag overleden. Dit heeft de Evangelische Omroep woensdag bekendgemaakt. Bijker werd 55 jaar. Bijker presenteerde onder meer de programma’s Bijker ontmoet en Niets meer te verliezen. In dit laatste programma praatte Bijker met mensen over hun naderende sterven. Ook voor de komende maanden stonden afleveringen van Niets meer te verliezen gepland. Dirk-Jan Bijker trad in 1970 in dienst van de EO als regisseur/producer. Vanaf 1 januari 1979 was hij hoofd van de Dienst Evangelische en Jeugdprogramma’s. Vijf jaar later begon hij als programmaleider radio en televisie. Dit deed hij tot 1993 toen hij zijn eigen productiemaatschappij begon. Bijker Producties maakte verschillende EO-programma’s. (ANP)

FONS DE POEL RICHT TV-PRODUCTIEMAATSCHAPPIJ OP

Tv-presentator Fons de Poel heeft samen met Jan van Galen (eindredacteur KRO informatieve programma’s) een nieuwe tv-productiemaatschappij. Morton Hill Media maakt ,,kwalitatieve-, informatieve- en entertainmentprogramma’s voor tv, internet en evenementen”. Dat hebben de twee woensdag laten weten. Programma’s als Het gevoel van De Poel en De Liefde worden door de nieuwe maatschappij geproduceerd. De Poel zal zijn reguliere tv-werkzaamheden bij de KRO voortzetten. (ANP)

KEYL NAAR DE TROS

Catherine Keyl gaat voor de Tros werken. Ze heeft met de omroep een meerjarencontract afgesloten. Voor het seizoen 2002/2003 gaat ze twee informatief maatschappelijke programma’s presenteren en ontwikkelen. Zo meldt de Tros.  In het lopend seizoen wordt de voormalige RTL4-ster een van de presentatoren van het late avondprogramma Studio 2. De twee nieuwe formules die ze gaat ontwikkelen moeten vanaf september volgend jaar op de buis komen. Een daarvan zal een familieprogramnma zijn, van het andere is nog niets te zeggen, aldus de Tros. (ANP/Nieuwsklik)

NCRV- EN KRO-PROGRAMMA GENOMINEERD VOOR INTERNATIONAL EMMY

Een aflevering van Willem Wever (NCRV) en een documentaire over Noord Korea (KRO) zijn genomineerd voor The International Emmy Awards. Dat is een afgeleide van de traditionele Emmy Awards, maar in dit geval zijn Amerikaanse inzendingen niet welkom. De belangrijke internationale tv-prijzen worden op 19 november uitgereikt in New York. (ANP)

NIEUWSZENDER AL-JAZEERA POPULAIR BIJ VOLK

De Arabische commerciële satellietzender al-Jazeera is het enige buitenlandse station dat van de Taliban toestemming heeft gekregen om in Afghanistan te blijven. De slechts vijf jaar oude zender is populair bij de Arabieren, maar wekt irritaties op bij machthebbers. Het station maakte zich zo ongeliefd bij de Egyptische regering dat die besloot als tegenwicht een eigen zender op te richten. In Cäiro viel het bijvoorbeeld in slechte aarde dat al-Jazeera een historicus aan het woord liet die vertelde dat Egypte de oorlog van 1973 tegen Israël heeft verloren. Dat is in strijd met de officiële regeringslezing dat Egypte toen een roemrijke zege heeft behaald.

FRIESLAND GUL VOOR REGIONALE TV

Omrop Fryslân kan tot 2004 flinke extra bedragen uit de provinciekas tegemoet zien, al is het slechts een kwart van de gevraagde som. Vooral de tv-poot wordt stevig gesteund. Radio krijgt veel minder en internet voorlopig niets. Directeur-hoofdredacteur Pim Gaanderse is tamelijk tevreden met de steun, want de omroep staat voor moeilijke tijden. Vrijwel alle regionale omroepen moeten volgend jaar fors bezuinigen: zonder extra steun van rijk en provincies komen zij volgend jaar samen dik ƒ24 miljoen tekort. Dit door een nieuwe financieringsmethode, terwijl de ambities bij alle omroepen groot zijn. Omrop Fryslân vroeg daarom eind vorig jaar de provincie om ƒ7 miljoen extra per jaar, naast de reguliere ƒ14 miljoen uit rijksmiddelen.

UITREIKING EMMY-AWARDS OPNIEUW UITGESTELD

De uitreiking van de Emmy-awards, de belangrijkste tv-prijzen in de Verenigde Staten, is opgeschort vanwege de Amerikaanse luchtaanvallen op Afghanistan. Dat heeft het televisiestations CBS bekendgemaakt. CBS zou de prijsuitreiking zondagavond uitzenden. De show was oorspronkelijk gepland voor 16 september maar werd verdaagd naar 7 oktober na de tereuraanslagen in de Verenigde Staten op het WTC en het Pentagon op 11 september. (ANP)

“MEDIA VS DIENEN REGERINGSPROPAGANDA”

Bij de luchtaanvallen op Afghanistan doen de Amerikaanse media geen moeite zo objectief mogelijk te berichten. Ook de zich als internationaal presenterende zender CNN heeft zondag in de VS enthousiast ,,Amerika slaat terug” als thema in beeld gebracht. Daarmee verwoorden de massamedia onvoorwaardelijk het regeringsstandpunt dat aanvallen op tal van plaatsen in Afghanistan worden gerechtvaardigt door de terroristische aanslagen van 11 september in het noordoosten van de VS.

AANVALLEN VS: NEDERLAND 2, RTL 5 EN SBS6 CALAMITEITENZENDERS

Nederland 2, RTL5 en SBS6 fungeren zondagavond als calamiteitenzenders vanwege de vergeldingsaanval van de VS en Groot-Brittannië op Afghanistan. Dat hebben woordvoerders van de diverse stations laten weten.  Op Nederland 2 is vanaf 20.15 uur een uitzending van de gezamenlijke omroepen. RTL5 is permanent in de lucht, wellicht aangevuld met extra nieuwsbulletins op RTL4. Van de SBS-zenders (SBS6/Net5/V8) geldt SBS6 zondag als permanente nieuwszender. De diverse zenders weten nog niet hoe lang de extra programma’s doorgaan, maar woordvoerders houden rekening met nachtelijke uitzendingen en extra nieuwsuitzendingen op maandag. Probleem is wel dat er tot dusver weinig beelden van de aanvallen zijn, laat een NOS-woordvoerder weten. (ANP)

WOEDE BIJ COMMERCIELE RADIO OVER FREQUENTIE RADIO 1

De commerciële radiozenders zijn laaiend dat de krachtige 98.9 FM-frequentie, die voorbestemd was om geveild te worden onder de commerciële omroep, aan Radio 1 is vergeven om die publieke nieuwszender te voorzien van de bij wet vastgelegde 100 procent FM-dekking. ,,Dit is alwéér de commerciële omroep kleiner maken ten gunste van de publieke”, reageert A. Ossendrijver van Arrow Classic Rock.

DIGITENNE ENIGE KANDIDAAT VOOR DIGITALE ETHER TV

Bij de inschrijfprocedure voor een vergunning voor digitale ethertelevisie heeft zich één kandidaat gemeld. Het gaat om Digitenne, een samenwerkingsverband van KPN, NOB, Nozema, NOS, SBS, HMG en Canal+, meldt ANP Pers Support. In de komende weken wordt getoetst of Digitenne aan de wettelijke criteria voldoet. Mochten hieruit geen bezwaren voortkomen, dan kan de vergunning waarschijnlijk nog in oktober worden  verstrekt. Tegelijkertijd krijgt de publieke omroep een vergunning voor het uitzenden van de programma’s Nederland 1, 2 en 3 en de regionale omroep. De commerciële vergunning voor digitale ethertelevisie zou worden toegewezen door middel van een vergelijkende toets. Nu zich echter slechts één kandidaat heeft aangediend, kan de vergelijkende toets niet worden gehouden en wordt de vergunning in principe aan de enige kandidaat toegewezen. Na de vergunningverlening moeten de uitzendingen binnen een half jaar beginnen. De commerciële exploitant en de publieke omroep kunnen dan in totaal twintig tot vijfentwintig programma’s via de ether uitzenden. Deze programma’s zijn met een kleine sprietantenne te ontvangen. (Adformatie)

“NINA BRINK KOOPT PRODUCTIEBEDRIJF IVO NIEHE”

Nina Brink is van plan Ivo Niehe Producties over te nemen. De onderhandelingen zijn in een vergevorderd stadium en de contracten zouden al op 17 oktober getekend worden. De aankoop van het bedrijf zal gespeeld worden via Brink’s investeringsbedrijf Renessence. Dat weet Fem de Week vandaag te melden.  Volgens een goede bron van de uitgave zou Brink een behoorlijk bedrag over hebben voor het op twee na grootste TV productiebedrijf in Nederland. Uitgaande van een omzet van 50 miljoen gulden zou een overnamebedrag volgens Fem de Dag uitkomen op zo’n 120 miljoen gulden.

“GROEP VAN VIER WIL AT5 REDDEN”

Een aantal ‘verontruste burgers’ van Amsterdam, onder wie voormalig Parool-hoofdredacteur Sytze van der Zee, wil een ‘plan tot redding’ maken voor de televisiezender AT 5. Behalve Van der Zee behoren tot het groepje publicist Max Pam, galeriehouder Rob Malasch en tv-producent Gijs van de Westelaken. Of Sytze van der Zee ook in is voor het hoofdredacteurschap, een functie die per januari vrijkomt, is nog onduidelijk. ”Maar het lijkt me wel leuk.”

VLAANDEREN: FAMILY RADIO WORDT CONTACT2

Op 22 oktober verdwijnt Family Radio, het tweede station van de commerciële radiogroep Contact. In de plaats komt een nieuw radiostation: Contact 2. Rudy Dierckx, de directeur van Contact Vlaanderen, benadrukt dat het niet gaat om het project dat onder de naam Contact 2 werd ingediend bij het Vlaams Commissariaat voor de Media (VCM) voor een landelijke licentie. Dat project greep naast een licentie. Veel details wilde Dierckx niet kwijt, maar zeker is dat het een station voor een hoger opgeleid publiek is, met veel nieuwsbulletins. Dierckx: ,,Contact 2 zal een erg duidelijk profiel hebben. Je bent ervoor of ertegen. De nieuwe Contact 2 zal veel meer verschillen van de Contact-keten dan Family Radio nu doet.”.

VEILING RADIOFREQUENTIES: CDA VINDT DAT DE VRIES MOET OPSTAPPEN

Staatssecretaris Monique de Vries (VVD, verkeer en waterstaat) moet opstappen nu gebleken is dat ze de Kamer ‘relevante informatie heeft onthouden’ over de verdeling van FM-frequenties onder commerciële zenders. Dat zegt CDA-kamerlid Atsma. ,,Dat is een politieke doodzonde. Haar positie is onhoudbaar”, stelt de CDA-media-woordvoerder. Ook PvdA en D66 hebben harde kritiek op De Vries. ,,Ik vraag me af of De Vries informatie heeft achtergehouden om steun van de Kamer te verwerven”, zegt Bakker (D66). ,,De Vries heeft ons niet correct en niet volledig geïnformeerd. Daarmee werd de Kamer op het verkeerde been gezet. Dat is ernstig.” Wagenaar (PvdA): ,,Ik vind dat ze haar grondwettelijke informatieplicht aan de Kamer lichtzinnig heeft ingevuld.” (Trouw/Nieuwsklik/ANP)

SPIJKERMAN BLIJFT BIJ VARA

Jack Spijkerman tekende gisteren een vijfjarig contract met de VARA. Sinds 1 oktober 1988 is Spijkerman medebedenker en -presentator van het op Radio 2 op zaterdag tussen 12.00 en 14. 00 uur te beluisteren Spijkers met koppen. Sinds 1998 is Kopspijkers hiervan de televisieversie. Kopspijkers is dit jaar genomineerd voor een Gouden TeleVizier-Ring Spijkerman zelf is genomineerd als mannelijke tv- persoonlijkheid van het jaar. (Villamedia)

ZONDAG UITREIKING EMMY AWARDS

De Gemoederen Emmy Awards Ook op de show rond de Emmy Awards werpen de gebeurtenissen van 11 september een donkere schaduw. De prijzen voor het neusje van de zalm op tv-gebied worden zondag uitgereikt. Oorspronkelijk was de zaterdag na de ramp hiervoor gereserveerd. Nu kenmerken extra veiligheidsmensen de sfeer van de show, die deze keer op twee locaties wordt gehouden om mensen die niet willen vliegen tegemoet te komen. Smokings en haute-couture-jurken maken plaats voor “elegant/zakelijk”. Belangrijke kanshebbers zijn de series Sex and the City en The Soprano’s .De producenten van Saturday Night Live en de talkshow van David Letterman hebben al gezegd niet te komen omdat hun hoofd niet naar feestjes staat. (NOStt)

REGIONALE OMROEPEN WILLEN MEER GELD

De dertien regionale omroepen willen meer geld van het Rijk en de provincies. Als dit niet gebeurt, dreigen grote financiële problemen. Dat zei directeur R. Zaal van de ROOS, stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking, donderdag. De stijgende loonkosten vormen het grootste probleem. Als er voor 2003 niet 24,1 miljoen gulden op tafel komt, raken de omroepen in ‘acute liquiditeitsproblemen’, staat in een accountantsrapport dat de ROOS heeft laten opstellen. Maar de regiozenders willen meer geld, in totaal zo’n 74 miljoen gulden. Met die extra middelen willen ze behalve de loonkosten meer diensten verlenen. Zo willen ze geld voor het optuigen van volwaardige internetsites, structureel geld voor rampenverslaggeving op tv (calamiteitenzenders) en ruimte om elke dag nieuws te verversen. (ANP/Nieuwsklik)

WEDEROM STORING BIJ PUBLIEKE NATIONALE RADIO

De publieke radiozenders hadden donderdagmiddag wederom te kampen met een storing. Rond twee uur werden de luisteraars geconfronteerd met enkele minuten stilte. Na deze stilte bleken er problemen te zijn met het verspreiden van de diverse radiosignalen. Zo was onder andere het geluid van Radio 4 op de zender van Radio 2 te horen. Ruud Poeze bericht in de nieuwsgroep nl.media.radio dat het probleem ook dit keer te vinden was in het audio-verdeelcentrum in Hilversum.

“KAMER VERKEERD VOORGELICHT OVER VEILING RADIOFREQUENTIES”

PvdA, CDA en D66 betwijfelen of staatssecretaris De Vries (Verkeer en Waterstaat) de Tweede Kamer juiste en volledige informatie heeft gegeven over de verdeling van frequenties onder commerciële radiozenders. Dat bleek donderdag na afloop van een hoorzitting over dit heikele onderwerp waarover de Kamer al maandenlang in conflict is met De Vries en staatssecretaris Van der Ploeg (Media). De Vries heeft de Kamer steeds voorgehouden dat de tijdsdruk zeer groot was en dat de fracties daarom snel akkoord zouden moeten gaan met het kabinetsplan om de frequenties te veilen. De tijdslimiet lag volgens haar op 1 september, zodat de zenders aan het eind van dit jaar op hun nieuwe frequenties zouden kunnen uitzenden

BOONMAN VERLAAT NOS JOURNAAL

Politiek verslaggever Kees Boonman heeft zijn ontslag ingediend bij het NOS-Journaal. Het AD meldt op gezag van bronnen bij het Journaal dat Boonman (47) ermee stopt wegens onduidelijkheid over zijn positie. Hij werd ad hoc – als Haags redacteur – ingezet voor de verslaggeving van Europese toppen en debatten in het Europarlement, maar wilde de positie van tweede Brussels correspondent, naast Paul Sneijder. Noch Boonman noch Journaalhoofdredacteur Hans Laroes gaven commentaar. (Algemeen Dagblad via Villa Media)

MARTIN GAUS BLIJFT OP TV

Martin Gaus is ook de komende jaren te zien op televisie. De presentator van dierenprogramma’s heeft een nieuw meerjarig contract getekend bij de TROS. Ook maakt de omroep een speciale internetsite voor Gaus. (NOStt)

BORST: VERBOD VROEGE TV-DRANKRECLAME

Minister Borst (Volksgezondheid) wil een wettelijk verbod op drankreclame voor tv en radio op tijdstippen dat er nog veel jonge kinderen kijken en luisteren. Voor jongerenzenders zoals MTV en TMF komt er als het aan Borst ligt een algeheel verbod op reclame voor wijn, bier en sterke drank. De D66-bewindsvrouw kondigt in een brief aan de Kamer aan dat zij dit op korte termijn wil regelen in de Drank- en Horecawet. Haar voornemen komt onverwacht, omdat er juist allerlei onderzoeken lopen naar de zelfregulering van de alcoholbranche. Borst gooit het roer om nog geen week voordat ze met de Tweede Kamer in debat gaat over de Alcoholnota. Verder is de minister nog steeds van mening dat de accijnzen op drank omhoog moeten en de accijnzen op frisdrank naar beneden. Bekend is dat minister Zalm (Financiën) hier helemaal niets voor voelt. (ANP / Telegraaf)

NMA: NOS EN HMG MOETEN PROGRAMMAGEGEVENS VRIJGEVEN

De NOS en Holland Media Groep (HMG) moeten binnen vier maanden hun programmagegevens vrijgeven, waardoor bijvoorbeeld De Telegraaf kan starten met een omroepgids of -bijlage. Dat heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) woensdag bepaald. Omdat zo’n Telegraaf-uitgave een regelrechte concurrent kan worden van de huidige omroepgidsen, weigerde de NOS jarenlang om programmagegevens te verstrekken met een beroep op het auteursrecht. De kartelwaakhond noemt dat misbruik van een economische machtspositie. NOS en HMG kunnen in beroep gaan tegen het besluit. Als ze na vier maanden nog steeds weigeren de informatie af te staan, wordt hen een dwangsom van 50.000 gulden per week opgelegd met een maximum van 2,5 miljoen gulden per jaar en 5 miljoen in totaal. De NMa heeft deze conclusie al eerder getrokken en dezelfde dwangsommen vastgesteld. Maar daarna gingen de diverse partijen in onderhandeling over de voorwaarden. Toen zij er niet uitkwamen, is dezelfde NMa ingeschakeld om een definitieve doorbraak te forceren. Ook staatssecretaris Van der Ploeg beijvert zich voor het vrijgeven van de informatie. Hij werkt aan een wetsvoorstel waarin dat wordt geregeld. NOS en HMG gaven woensdagavond beiden aan dat ze de uitspraak eerst willen bestuderen alvorens erop te reageren. Of ze in beroep gaan, is nog onduidelijk.

VORSTENBOSCH VERLAAT HMG

Marketingdirecteur R. Vorstenbosch van de Holland Media Groep houdt het na ruim een half jaar alweer voor gezien. Hij stapt per direct op omdat hij het volgens HMG niet naar zijn zin had. Bestuurder D. van der Graaf neemt zijn taak tijdelijk waar. (o.a. ANP)

VVR STELT OOK EXPERIMENTFREQUENTIES TER DISCUSSIE

Na het bezwaar op de tweede verlenging van de tijdelijke vergunningen, tekent de VVR nu ook bezwaar aan tegen de experimentvergunningen. Deze vergunningen zouden zijn uitgegeven om experimenten te doen met near-single frequency (NSF) en single-frequency (SF)technieken. Maar de feitelijke situatie is dat het bereik van met name de landelijke radiostations met deze zogenaamde experimenten gemiddeld is verdrievoudigd. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft dit bewust toegestaan door steeds weer nieuwe experimentfrequenties uit te geven, aldus de VVR. Ook verschillende niet-landelijke radiostations maken gebruik van deze zogenaamde experimenten, waarmee zelfs compleet nieuwe radiostations in de ether zijn gekomen. De frequenties worden echter geweigerd aan leden van de VVR. (Hofstad)

MARKIT MEDIA FAILLIET VERKLAARD

Markit Media, uitgever van kabelkranten en teletekst- en internetdiensten, is failliet. Dit heeft de directie van het in Den Helder gevestigde bedrijf woensdag bekendgemaakt. Voor de 190 werknemers is ontslag aangevraagd. Markit Media was de ‘opvolger’ van het eind mei failliet verklaarde Holland Advertising Nieuwe Media Combinatie (HANMC). Met financiële hulp van het Belgische Roularta kon eind juni een doorstart worden gemaakt. Maar ook Markit Media is in financiële nood geraakt. ‘Het einde is dit keer definitief’, aldus directeur A. Timmering. De circa vijftig kabelkranten van Markit Media waren in 2,6 miljoen huishoudens te ontvangen. (o.a  Volkskrant / RTV West)

KRITIEK EERSTE-DIVISIECLUBS OP SBS6

Als de clubs in de eerste divisie ook volgend seizoen nog op de buis willen bij SBS6, dan worden ze gedwongen op vrijdagavond te gaan spelen. „We willen een honderd procent garantie van de clubs. Er is dan geen speling meer mogelijk”, dreigt Lex Muller, chef-sport van SBS6. Kunnen de clubs geen eensgezindheid bereiken, dan komt het tv-contract voor volgend seizoen op de tocht te staan. De clubs op hun beurt zijn ontevreden over zowel de kwaliteit als het (veelal late) uur van uitzenden van de eerste-divisiewedstrijden. Het commerciële tv-station SBS6 wil een succes maken van de sportuitzending op vrijdagavond, maar ergert zich mateloos aan een aantal clubs die weigeren de vrijdag als vaste speeldag te beschouwen.

50 JAAR TELEVISIE: 2,9 MILJOEN KIJKERS

Ruim de helft van de Nederlanders die dinsdagavond tv keken, stemde af op Nederland 2 voor het avondvullend programma over 50 jaar televisie. Dit komt neer op ruim 2,9 miljoen kijkers. Ze waardeerden de onderdelen van het programma met gemiddeld een 7,6. De afgelopen weken konden de kijkers zelf opgeven welke fragmenten van 50 jaar televisie in Nederland zij wilden zien. Dit resulteerde in een selectie van honderden televisiehoogtepunten die ze dinsdagavond in zeven verschillende blokken konden bekijken. Het laatste blok, sport, kreeg met een 7,8 de hoogste waardering. De onderdelen amusement en drama trokken het hoogste aantal kijkers: 3,7 miljoen Nederlanders zaten daarbij voor de buis. De oude televisiefragmenten trokken ook jonge kijkers. Eenvijfde van de kijkers was jonger dan 35. (ANP)

DEAL HMG EN CARTOON NETWORK

De Holland Media Groep (HMG) heeft een meerjarig contract afgesloten met Cartoon Network. Hierdoor heeft HMG de uitzendrechten verworven voor de tekenfilmseries van Cartoon Network en deze gaan deel uitmaken van YorKiddin’. Onder de naam YorKiddin’ presents Cartoon Network zijn de uitzendingen vanaf maandag 5 november te zien. De aankoopdeal heeft een looptijd van drie jaar. ´YorKiddin’ presents Cartoon Network` staat één uur per dag geprogrammeerd, van maandag tot en met vrijdag tussen 15.45 uur en 16.45 uur en op zaterdag en zondag tussen 10.00 uur en 11.00 uur. De programmering is gericht op de doelgroep 13-19 jaar, met als secundaire doelgroep de jeugd van 6-12 jaar. De HMG en Cartoon Network gaan een nauwe samenwerking aan inzake de promotionele activiteiten, via onder andere cross-promotion op de zenders RTL 4, RTL 5 en Yorin en op de Cartoon Network website. (ADformatie)

VOETBAL INSITE OP RTL5

RTL5 zendt vanaf vrijdag het nieuwe programma Voetbal Insite uit. Het programma wordt gemaakt in samenwerking met het blad Voetbal International en de internetsite VI Planet. Nieuws, beschouwingen en interviews komen wekelijks aan de orde. In de eerste aflevering portretteren de makers Harald Wapenaar, doelman van FC Utrecht. Voetbal Insite wordt gepresenteerd door Ruud ter Weijden en hoofdredacteur van VI Johan Derksen. (Adformatie)

ITALIAANSE ZENDER IN DE WIEG GESMOORD

De landelijke Italiaanse tv-zender die een tegenwicht had moeten vormen voor de drie zenders van de staatstelevisie RAI en de drie van Berlusconi, komt er niet. In plaats daarvan moet La 7, dat in juni van start ging met grootse plannen en een miljard gulden voor drie jaar, worden teruggebracht tot een pover nieuwsnet dat zo’n 70 miljoen per jaar kost. De zender is opgekocht door Benetton en Pirelli, die Berlusconi te vriend willen houden. (VillaMedia)

LUISTERCIJFERS JULI / AUGUSTUS

Radio 1 en de gezamenlijke regionale zenders hebben het goed gedaan in de maanden juli-augustus. Zo blijkt uit het Intomart Continu Luister Onderzoek. Het marktaandeel van de regiozenders steeg van 13,7 naar 14,2 procent. Het aandeel van Radio 1 steeg van 8,7 naar 9,0 procent. Ook de aandelen van Radio 2 (+ 0,1 naar 9,1) Classic FM (+ 0,1 naar 2,7) en Arrow Classic Rock (+ 0,1 naar 1,9) stegen. Het complete overzicht vind je in onderstaande tabel

juni/juli (in%) juli/augustus (in%)

01	Sky Radio	15.0	14.8
02	Radio 3 FM	10.7	10.2
03	Radio 2 	9.0	9.1
04	Radio 1	8.7	9.0
05	Radio 538 	8.4	8.1
06	Radio 10 FM	8.4	8.3
07	Noordzee FM	4.9	4.6
08	YorinFM	4.4	4.1
09	Classic fM	2.6	2.7
10	Arrow Classic R.	1.8	1.9
11	Radio 4 	1.6	1.6
12	747AM	0.8	0.8
13	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
14	Q the Beat	0.1	0.0
 -	Regio Radio	13.6	14.2
 -	CRN Commercieel Radio	2.3	2.3

“YORIN AANGEKLAAGD VOOR NAAMDIEFSTAL”

Smile! You’re on Candid Camera! Het is een van de meest bekende zinnetjes uit het Amerikaanse TV-programma Candid Camera. Het zinnetje is te horen als onschuldige mensen door de makers van het verborgen-camera- programma worden verrast. Candid Camera heeft nu ook de Holland Media Groep verrast, maar niet voor de grap. Peter Funt, de maker van Candid Camera, dreigt met een forse schadeclaim als Yorin niet direct de titel wijzigt van het programma Yorin Candid Camera. Funt heeft die naam wettelijk gedeponeerd. Het is de tweede keer binnen een week dat Yorin in opspraak komt met dit programma. VARA’s Kopspijkers toonde vorige week zaterdag aan dat medewerkers van Yorin Candid Camera de door de verborgen camera ‘overvallen’ voorbijgangers spelen. (Adformatie)

BUSINESS NIEUWS TERUG OP 1395AM

Sinds maandagmiddag is Business Nieuws Radio (BNR) weer te beluisteren via de middengolf- zender 1395 AM. De zender is iets minder dan twee weken uit de lucht geweest in verband met een verhuizing van de zendinstallatie van Mastwijk naar de Trintelhaven (gelegen langs de dijk van Enhuizen naar Lelystad). (hvb)

SALTO’S LOKALE TV-AWARD NAAR MOKUM TV

De Salto Award voor het beste lokale tv-programma is gegaan naar René Zwaap van MokumTV. Zwaap, vorig jaar Journalist van het jaar en winnaar van de Gouden Mercuur, maakt samen met Mohamed el-Fers al zeven jaar onafhankelijke, ongesubsidieerde non-budget-tv die door veel Amsterdammers bekeken wordt. Naast een kunstwerk ontving MokumTV ook een jaar uitzendtijd. (Villamedia)

DAGBLAD TROUW ENIGE GROEIER LANDELIJKE KRANTEN

De oplages van alle landelijke kranten, behalve Trouw, zijn het afgelopen kwartaal gedaald. Het Algemeen Dagblad noteerde met 26.000 minder lezers de grootste daling en heeft nu een oplage van 335.000. De oplage van de Volkskrant daalde met 13.000 lezers tot 331.000. NRC Handelsblad telde afgelopen kwartaal 4.000 lezers minder en heeft nu een oplage van bijna 268.000. Trouw boekte een winst van bijna 4.700 abonnees waarmee de oplage op 127.000 komt te liggen. Zakenkrant Het Financieele Dagblad zag de oplage met ruim 3.300 abonnees afnemen tot 66.000. In vergelijking met het eerste kwartaal van dit jaar noteerden het Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad een stijging, terwijl de Volkskrant en Trouw daalden. (NRC)

CONSUMENT KIJKT LANGER TELEVISIE

Na een lichte daling de afgelopen twee jaar in kijktijd, ‘hangt’ het publiek sinds 2001 weer meer voor de televisie. In 2001 zit de consument bijna drie uur per dag voor het venster op de wereld. In 2000 was dat nog twee uur en drie kwartier. Dit blijkt uit cijfers van de NOS die de Stichting voor de Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT) presenteerde op het jaarcongres Consumententrends 2002 in IJmuiden. SPOT-directeur P. van Niekerk noemt dat opmerkelijk omdat met de komst van internet een andere verwachting was gewekt. ,,We dachten aan een verzadiging en daardoor aan een neerwaartse trend. Maar we verwachten nu zelfs dat de kijktijd de komende jaren weer gaat toenemen, alleen al omdat op den duur internet en televisie geïntegreerd zullen zijn”, aldus Van Niekerk.

VLAANDEREN: RTL ONTGOOCHELD OVER VLAAMSE RADIOLICENTIES

RTL Group, minderheidsaandeelhouder van Radio Contact, heeft voor de zoveelste keer naast een vaste stek in Vlaanderen gegrepen. De groep kreeg geen radiolicentie. ,,Een ontgoocheling”, luidt de reactie van Bellens, de Belg aan de top van het internationale mediaconcern. In zijn eerste interview voor de Belgische pers als gedelegeerd bestuurder van RTL, noemt de topman de televisiepolitiek van de Franstalige Gemeenschap ,,a Belgian joke”. De RTL- baas reageert daarmee op de gang van zaken bij de lancering van de nieuwe commerciële zender AB3.

VLAANDEREN: 4FM WOENSDAGMORGEN IN DE ETHER

4FM gaat woensdagochtend om 7u in de ether. Dat heeft de radiozender dinsdag bekendgemaakt. 4FM wil de nieuwe gezinsradio voor Vlaanderen worden en wil zich, met veel rustige maar geen saaie softpop, richten tot de dertig- en veertigjarigen. In eerste instantie zal de zender in Antwerpen, Brussel, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen te bereiken zijn. De andere provincies volgens iets later op de maand. Het netwerk bestaat uit 23 verschillende frequenties. Een derde daarvan heeft een groot vermogen en kan tussen de 100.000 en 1 miljoen luisteraars bereiken. Vanaf woensdag neemt 4FM onmiddellijk alle krachtige zenders in gebruik. Drie provincies zullen vanaf dan de uitzendingen kunnen volgen. In de provincie Antwerpen zendt de zender uit op 99.2 FM en bereikt daarmee maximaal 817.320 luisteraars, in Brussel en Vlaams-Brabant is dat op 98.8 FM en maximum 1.515.100 luisteraars en in Oost-Vlaanderen op 96.3 FM en max. 458.700 Vlamingen. West-Vlaanderen volgt op 15 november (op 89.6 FM, 95.910 luisteraars), Limburg op 30 november (op 88.0 FM, 140.230 Vlamingen).

WITZEL WEG BIJ TMF/MTV

Managing director René Witzel is met onmiddellijke ingang weg bij de muziekzenders The Music Factory/MTV. Over de exacte reden van zijn vertrek is nog niets bekend. Witzel gaf onder meer leiding aan TMF, toen die zender nog deel uitmaakte van uitgeefconcern Wegener. Toen TMF eerder dit jaar door MTV werd gekocht, ging Witzel ‘mee’. De afgelopen maanden hield hij zich onder meer bezig met het integreren van beide sales-afdelingen tot een verkoopapparaat. Daarnaast heeft hij zich bezig gehouden met de overname (door MTV) van KinderNet, dat twee weken geleden zijn beslag kreeg. (Adformatie)

TROS-VOORZITTER HEKELT HMG

Tros-voorzitter Karel van Doodewaerd is kwaad op de politiek en commerciële omroepen. Een aantal politieke partijen en HMG verwijten de publieke zenders te veel aan amusement te doen en te weinig aan cultuur. De voorzitter noemt dat ‘onzin’. In een interview met Algemeen Dagblad spreekt Van Doodewaerd van een ‘vertrossing’ van alle omroepen. ‘Men wil informatie in een amusementsjasje. De werkelijke zorg van de commerciëlen is natuurlijk niet dat dit land ondervoed dreigt te raken met kunst, maar dat ze zélf alle amusement willen brengen. Om ons daarna te dwingen tot een bloedsaai programmapakket waar niemand naar kijkt.’ Hij zegt te weten waarom (met name) HMG zo afgeeft op de publieke zenders. ‘De reclame- inkomsten blijven miljoenen achter, mede door de dumpprijzen waarmee de commerciëlen jarenlang de markt hebben verziekt. Bovendien keren de kijkers zich af van de ranzigheid en grofheid van commerciële tv.’ Van Doodewaerd zegt ook nog geen politicus gehoord te hebben over een ‘moreel-verpestend programma als Een rug te ver van SBS6’. (Adformatie)

NOODLIJDEND RTV NOORD WIL TOCH VERHUIZEN

Het gaat – financieel gezien- niet best met RTV Noord. Maar toch wil het bedrijf het Martinikerkhof verlaten en met financiële steun van de gemeente verkassen naar de leeggekomen Helpmancentrale. Dat meldt vanmorgen het Groninger Dagblad Stad. Volgens het bericht in het Groininger Dagblad Stad houdt RTV Noord onverkort vast aan een verhuizing naar de voormalige Helpmancentrale. Het accountantsrapport dat de overkoepelende organisatie van regionale omroepen (ROOS) dit weekend bekendmaakte, waaruit blijkt dat de financiële situatie van de omroepen penibel is, doet daar volgens directeur Roel Dijkhuis niets aan af……..

“AL JAZEERA ZELDZAAM OP KABEL”

Wie naar de Arabische nieuwszender Al-Jazeera wil kijken, moet een satellietontvanger aanschaffen. Via de kabel zal ‘het CNN van de Arabische wereld’ slechts op zeer beperkte schaal beschikbaar komen. Van de grote kabelmaatschappijen wil alleen Casema (1,4 miljoen abonnees, in West- en Midden- Nederland) de Katareese zender doorgeven, maar dan uitsluitend voor de 40000 Casema-klanten die extra betalen voor digitale diensten. ,,Al-Jazeera is een commerciële zender en eist geld voor doorgifte. Het is dan te duur om de zender al onze klanten ter beschikking te stellen”, zegt Casema-woordvoerder Spaans. Volgens hem is de behoefte aan het station ook niet groot. Onduidelijk is hoeveel Casema moet gaan betalen voor Al-Jazeera. ,,We zijn in onderhandeling. In afwachting daarvan, gaan we het signaal vanaf woensdag doorgeven. Maar als Al-Jazeera te duur wordt, verdwijnt het gewoon weer van de kabel.”

AL-JAZEERA ALLEEN DIGITAAL VIA CASEMA KABEL

Alleen abonnees van Casema digitale televisie kunnen vanaf 1 november de Arabische nieuwszender Al-Jazeera ontvangen. Al-Jazeera zal per die datum samen met Fox News, CNBC en CNN worden opgenomen in het “wereldnieuws”-pakket van Casema Digitale Televisie. Een woordvoerder van Casema zei maandag dat de nieuwszender zeker tot en met 31 december op het net blijft. De Haagse Programmaraad had medio oktober gevraagd om Al-Jazeera op het vrijgekomen kanaal van MBC te plaatsen. Casema kiest er echter voor om de zender alleen via haar digitale tv-boeket aan te bieden. De reden hiervoor is dat de Arabische nieuwszender staat op een prijs-per-abonnee. ,,Om al-Jazeera voor alle 1,35 miljoen abonnees toegankelijk te maken, zou de pakketprijs voor iedereen fors omhoog moeten. Dat is niet de bedoeling”, aldus de woordvoerder. Om de zenders Al-Jazeera en Fox News te kunnen ontvangen via Casema Digitale Televisie is een abonnement op het basispakket van Casema (fl 12,50 per maand) en het “wereldnieuwspakket” (fl 5,95 per maand) noodzakelijk. Voor fl 17,95 per maand kan men dan wel “zappen”  tussen de vier zenders uit het “wereldnieuwspakket” (naast Al-Jazeera en Fox News ook CNBC en CNN). Door de digitale techniek is het namelijk mogelijk voor de kijker om naast de zenders zelf, ook een overzichtsscherm met daarop alle vier de nieuwszenders tegelijk te volgen. Is er iets dat de kijker speciaal interesseert dan kan hij vanuit dit overzichtsscherm eenvoudig naar de betreffende nieuwszender overschakelen.

NMA: ONDERZOEK LAAKBARE AFSPRAKEN ENDEMOL-NOB

De Nederlandse Mededingingsautoriteit onderzoekt n.a.v. een KRO Reporter-tv-uitzending mogelijk geheime afspraken tussen tv-producent Endemol en het Nederlands OmroepproductieBedrijf NOB. Reporter toonde een concept van zo’n geheim contract, een sideletter. Volgens oud-president-directeur H. Huijsmans van het NOB rekent Endemol klanten te hoge prijzen door voor de faciliteiten die ze met korting van het NOB bedingt. Endemol wijst erop dat sideletters zijn toegestaan.

AART STAARTJES WINT CINEKIDLEEUW VOOR TELEVISIE-OEUVRE

Acteur Aart Staartjes, bekend als onder meer Meneer Aart in Sesamstraat, heeft gisteren een Gouden Cinekidleeuw voor zijn hele oeuvre gekregen op het jaarlijkse Cinekidfestival voor jeugdfilm en -televisie in Amsterdam. Cinekid maakte ook bekend dat er een boek komt over het werk dat Staartjes de afgelopen decennia voor de Nederlandse kindertelevisie maakte. In het boek, dat wordt geschreven door Sietse van der Hoek, komen behalve Staartjes zelf collega’s als Joost Prinsen en Wieteke van Dort aan het woord. Het moet verschijnen in april 2002.

“FRANCE TELECOM ZET CASEMA IN DE ETALAGE”

France Télécom wil zijn Nederlandse dochteronderneming Casema verkopen. Dit heeft de Franse zakenkrant Les Echos gemeld. De kabelexploitant zou voorkomen op een lijst van niet-kernactiviteiten die France Télécom voor 2003 wil verkopen om zijn schuldenlast te verminderen. Het Franse telecombedrijf, dat een belang van 86 procent heeft in Casema, weigerde commentaar op een eventuele verkoop. Maar een woordvoerster bevestigde wel dat het concern het kabelbedrijf niet meer rekent tot zijn strategische activiteiten voor de lange termijn. France Télécom kocht Casema in 1997 voor f 1,7 miljard van KPN. Casema, dat televisie en internet via de kabel aanbiedt, heeft ruim 1,3 miljoen abonnees. Casema maakte in juni een reorganisatie bekend die ten koste gaat van driehonderd arbeidsplaatsen op een totaal van 1200. De maatregelen moeten ertoe leiden dat het bedrijf vanaf 2003 weer winstgevend wordt. (NU.nl)

PRESENTATOR VAN DRONGELEN NEERGESTOKEN

De presentator van het AVRO tv-programma Tussen Kunst En Kitsch, Cees van Drongelen, is in Zuid-Afrika bij een overval op straat neergestoken. Hij maakt het naar omstandigheden redelijk goed, bevestigde een AVRO-woordvoerster zaterdagochtend. Van Drongelen (64) mag het ziekenhuis verlaten. Het is de bedoeling dat hij volgende week naar Nederland terugkeert. De woordvoerster kon nog niets zeggen over de precieze toedracht van het incident. (NOStt)

FOX FAMILY VOOR MILJARDEN NAAR DISNEY

Mediaconcern Disney koopt voor 5,8 miljard euro Fox-Family van News Corp en Saban. Het tv- kanaal, dat in de VS in 81 miljoen huishoudens te ontvangen is, krijgt een nieuwe naam: ABC Family Channel. Fox Family Worldwide bereikt in Europa en Latijns Amerika 34 miljoen huishoudens met het kanaal Fox Kids dat ook een, nog onbekende, nieuwe naam krijgt en ook zelf programma’s gaat maken. Disney had 100 miljoen meer zullen betalen, maar door de tegenvallende advertentie-inkomsten is de prijs gezakt. (Villlamedia)

SAMENGAAN MCO EN RADIO BEEINDIGT JUKEBOX-SYSTEEM

Het Muziekcentrum van de Omroep (MCO) en Radio 4 zullen samen het levende-muziekbeleid op Radio 4 gaan bepalen. Het jukebox-systeem zal hierbij verdwijnen. Dat hebben MCO, omroepdirecties en de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep gezamenlijk besloten. Dit als antwoord op de kritiek van staatssecretaris Van der Ploeg, Raad voor Cultuur en de Commissie Hierck op ‘het verfoeide’ jukebox-systeem, waarbij de MCO ensembles ‘te veel op de wens van de omroepen speelden en te weinig op basis van een coherent artistiek beleid’. (Adformatie)

LUC VAN ROOIJ NAAR RADIO 192

Luc van Rooij presenteert sinds deze week elke een programma bij Radio 192. Luc is de stem van Yorin, Big Brother en Starmaker en heeft zijn sporen ook verdiend bij de VARA, AVRO en RTL Rock Radio. Zijn programma, elke donderdag tussen 22.00 en 24.00 uur, zal bol staan van de stevige rock. Hij zal niet alleen classic rock draaien, maar ook aandacht besteden aan de nieuwe rockbands.

NIEUWE ZENDMAST HILVERSUM: “538 OP VOLLE KRACHT OP 101.2”

Na bijna tien maanden bouwen is eindelijk de nieuwe zendmast op de KPN toren in Hilversum in gebruik genomen. Deze mast met een sterkere zender verbetert de ontvangst flink en doet het bereik fors toenemen. Naar aanleiding van het zogenaamde ‘zero-base’ plan van de overheid voor de FM-band moeten diverse zendmasten worden omgebouwd om meer ruimte te creëren voor commerciële radio in Nederland. Het nieuwe antennesysteem omvat 40 antennes op een hoogte van bijna 200 meter en gaat ervoor zorgen dat Radio 538 in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland, het westelijk deel van Gelderland en het noordelijke deel van Noord-Brabant uitstekend en ongestoord te ontvangen zal zijn. (o.a. Persbericht 538)

KRO WOEDEND OVER “MILLECAM RECLAME”

Dat Sylvia Millecam aan kanker stierf kwam omdat ze ongezond leefde. Deze tekst staat in een folder van reisbureau ApriOri die hiermee een sapkuur in Madeira en Algarve denkt te promoten. Het reisbureau organiseert daar reizen naar toe. De KRO is woedend over deze gang van zaken en heeft de aanval geopend op het reisbureau. De omroep haalt komende zondag in de uitzending van Ook dat nog bureau ApriOri uitgebreid door de mangel. Ook de Reclame Code Commissie vindt de uitlatingen in de reclamefolder in strijd met goede smaak en fatsoen. (ANP)

DRIE TOPCLUBS WILLEN TV-ZENDER

De voetbalclubs Real Madrid, AS Roma en Manchester United willen gezamenlijk een televisiezender exploiteren. Dat bevestigde voorzitter Sensi van Roma gisteren in een interview met het eigen Pay-TV kanaal van Real Madrid. Het is volgens Sensi de bedoeling dat de uitzendingen in de drie landen tegen betaling te zien zullen zijn. Sensi noemde geen ingangsdatum. (NRC)

AL-JAZEERA WERKT AAN WEBSITE IN ENGELS

Het Arabische televisiestation Al-Jazeera begint zo snel mogelijk met een Engelstalige website. ,,Sinds 11 september krijgen we steeds meer internationale bezoekers. Zij vragen om een Engelstalige site”, aldus de sitemanager van Aljazeera.net, Mahmood Abdulahadi. Sinds 11 september zijn de bezoekersaantallen van de site van 700.000 pageviews opgelopen tot 3 miljoen pageviews per dag. Veertig procent van de bezoekers komt uit de VS. (NRC)

ANP-NIEUWS OP KINK-FM

KinkFM start per 1 november met het uitzenden van het ANP-nieuws op de hele uren. Dit schrijft het vakblad Reclameweek. Hiermee wordt gehoor gegeven aan de roep van vele luisteraars om een volwaardiger programmering. Ook wil Kink FM de gepresenteerde programmering sterk uitbreiden. Daarnaast zal Kink FM met ingang van november weer worden opgenomen in het luisteronderzoek van Intomart.

CASEMA WIJZIGT TV-PAKKET AMERSFOORT EO

Met ingang van woensdag 31 oktober a.s. wijzigt het televisiepakket in Amersfoort, Bunschoten, Leusden en Soest. In Amersfoort en Bunschoten wordt RAI Uno weer opgenomen in het pakket op kanaal 52- (715,75 MHz). In Soest wordt de nieuwe televisiezender Animal Planet op kanaal 52- (715,75 MHz) toegevoegd. Leusden krijgt er drie nieuwe televisiezenders bij, te weten RAI Uno op kanaal 46+ (672,75 MHz), TVE Internacional op kanaal 49- (694,75 MHz) en het Casema Service Kanaal op kanaal 21 (471,25 MHz).

UPC STOPT MET SPORT 1

Kabelbedrijf UPC sluit eind van dit jaar een van zijn televisiekanalen. Het gaat om Sport 1. Deze sportzender bestaat twee jaar en wordt in Nederland en België aangeboden. Het televisiekanaal blijkt niet levensvatbaar. Het kabelbedrijf produceert acht van dit soort themakanalen. Ze zijn onderdeel van de digitale strategie van UPC, waarvan het welslagen bepalend is voor de toekomst van het kabelbedrijf. ,,Wij kijken altijd naar de behoefte en de economie erachter”, luidde woensdag de formulering van de UPC-woordvoerder. Technisch krijgt deze strategie gestalte in de zogenoemde settop-boxen. Deze apparaten maken het mogelijk om via het televisietoestel ook video- en internetdiensten in huis te halen. ,,Veel meer dus dan alleen themakanalen”, benadrukte de woordvoerder.

ROTTERDAM: POLITIEKE PARTIJEN WILLEN AL-JAZEERA OP DE KABEL

De PvdA en GroenLinks in Rotterdam hebben de Programmaraad officieel verzocht de onafhankelijke Arabische nieuwszender Al-Jazeera op de kabel te zetten. Voor het televisiestation uit Qatar bestaat grote belangstelling binnen de Arabische/Marokkaanse gemeenschap in ons land. Sinds de strijd in Afghanistan is die behoefte gegroeid. In Den Haag en Hilversum komt Al-Jazeera hoogstwaarschijnlijk ook in het publieke pakket.

LUISTERCIJFERS PERIODE AUGUSTUS – SEPTEMBER 2001

De meest recente luistercijfers van het Continu LuisterOnderzoek over de periode augustus-september 2001 zijn bekendgemaakt. Per 1 augustus is Radio Nationaal opgenomen in het Intomart Onderzoek. Het luistergedrag is gedurende een periode van acht weken gemeten. De landelijke publieke omroepen behaalden een gezamelijk marktaandeel van 31.3 procent (+ 0.5 %), de landelijke commerciële zenders 48.5 procent (+ 1.4 %) en de publieke regionale zenders 14.1 procent (- 0.1 %). (Intomart)

 	juli/augustus (in%)	augustus/sept (in%)
01	Sky Radio	14.8	14.6
02	Radio 3 FM	10.2	10.3
03	Radio 2 	9.1	9.2
04	Radio 1	9.0	9.3
05	Radio 538 	8.1	8.0
06	Radio 10 FM	8.3	8.2
07	Noordzee FM	4.6	4.6
08	YorinFM	4.1	4.0
09	Classic fM	2.7	2.6
10	Arrow Classic R.	1.9	1.9
11	Nationaal 1296	-	1.8
12	Radio 4 	1.6	1.6
13	747AM	0.8	0.9
14	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
15	Q the Beat	0.0	0.0
 -	Regio Radio	14.2	14.1
 -	CRN Commercieel Radio	2.3	2.3

VRIJGEVEN KABELNETTEN LOOPT VERTRAGING OP

Het vrijgeven van de kabelnetten voor meer concurrentie, zodat de voor veel irritatie zorgende machtspositie van kabelnetten als UPC definitief kan worden doorbroken, loopt forse vertraging op. Na de misgelopen UMTS-veiling voor mobiele telefonie en de chaos rondom de verdeling van de radiofrequenties dreigt staatssecretaris Monique de Vries (Verkeer) opnieuw stevig in botsing te komen met de Tweede Kamer nu de Raad van State grote problemen heeft met haar plannen de kabel versneld vrij te geven voor nieuwe gebruikers.

“SP IS BELSPELLETJES BEU”

De Gemoederen Belspelletjes De Socialistische Partij is de belspelletjes op tv beu. Reden waarom de partij er bij het gerechtshof in Amsterdam op aan heeft gedrongen een oordeel te vellen. Tweede Kamerlid De Wit gaat in beroep tegen de beslissing van het OM om af te zien van een strafrechtelijk onderzoek tegen producenten en organisatoren. Het OM wil geen onderzoek instellen, omdat er al een werkgroep bezig is met het opstellen van een code waaraan de branche zich dient te houden. De SP ziet de spelletjes als bedrog omdat het bellen vaak veel kost.Ook zou onduidelijk zijn hoe de winnaar wordt bepaald. (NOStt)

NEDERLANDSE TV-PRODUCTIES BEKROOND BIJ PRIX EUROPA

Twee Nederlandse tv-producties zijn zaterdag in Berlijn tijdens de Prix Europa 2001 in de prijzen gevallen. Het gaat om een documentaire van Cherry Duyns en de film ‘The making of the revolution’, van regisseurs Katarina Rejger en Eric van den Broek. Duyns won in de categorie non-fictie met zijn documentaire ‘De droom van de Beer’ over de neergang van het eens zo roemrijke sovjetcircus. Duyns zocht een aantal beroemde artiesten uit de glorietijd van het staatscircus op. Het programma moet nog op de Nederlandse tv komen (30 december).

FRISIA BOYCOT OMROEPGIDSEN KRO EN NCRV

Dick Scheringa, eigenaar-directeur van verzekeringsmaatschappij DSB Frisia, heeft al zijn advertenties geannuleerd in de KRO-bladen Mikro Gids en Studio en in de NCRV Gids. De KRO zegt dat deze boycot miljoenen omzet kost. Frisia is de grootste adverteerder in deze bladen. Volgens de KRO reageert Sche ringa met deze actie op een uitzending van KRO’s Reporter in mei dit jaar. Daarin werd aandacht besteed aan de bemoeienis van Scheringa met het betaalde voetbal, en met name de affaire met Oscar Moens, doelverdediger bij de door Scheringa gesponsorde Alkmaarse club AZ.

VLAANDEREN: CONTACT2 VANAF MORGEN IN DE LUCHT

Vanaf maandag gaat Contact 2, de jongste telg van de Contact groep, in de Vlaamse ether. Het nieuwe radiostation neemt de frequenties over van de weinig succesvolle Family Radio. Contact 2 richt zich op ,,kwalitatief geïnteresseerde” luisteraars tussen 25 en 45 jaar uit de hogere sociale klassen. De programmadirecteur van Contact 2 Gust De Coster wil beginnen met acht uur gepresenteerde radio op weekdagen: een ochtendblok, een middagblok en een avondblok.

GIEL BEELEN OOK BIJ VARA ONTSLAGEN

De VARA heeft radiopresentator Giel Beelen donderdagavond op staande voet ontslagen. Beelen riep donderdagmorgen in zijn programma op radio 3FM luisteraars op brieven met poeder naar de KRO te sturen. ,,De directie van de VARA acht de actie van Beelen in deze tijd buitengewoon misplaatst en onverantwoord”, aldus de omroep vrijdag. Beelen claimde nog geld van de KRO te krijgen en vroeg daarom mensen enveloppen met zijn naam erop en poeder erin naar de omroep te sturen. Hij noemde in de uitzending van 4.00 tot 6.00 uur twee keer het volledige adres van de KRO. De KRO heeft in overleg met de politie een aantal voorzorgsmaatregelen getroffen bij de behandeling van de post.  Beelen is zwaar verbaasd over het ontslag. ,,Ik ben al een week bezig met de actie ‘stuur meel via de post’. Omdat in de nachtelijke uren veel bakkers luisteren is dat woordgrapje ontstaan. Niemand stuurde natuurlijk echt, maar toch vond de receptioniste van 3FM het niet zo leuk. Daarom heb ik voor de gein het adres van het KRO-pand genoemd.”  Begin dit jaar ontsloeg de KRO Beelen op staande voet, omdat hij in het programmablad Studio Mein Kampf het ,,indrukwekkendste” boek noemde dat hij kende. Beelen deed ook stof opwaaien toen hij zich vorig jaar tijdens een uitzending oraal liet bevredigen. Dat was overigens voordat hij in dienst was bij de KRO.

CASEMA WINT GEDING: BNR EN LOVE RADIO VAN DE KABEL IN UTRECHT

Business Nieuws Radio en Love Radio zijn met ingang van donderdag van de kabel gehaald door Casema in de gemeente Utrecht. De kabelaar heeft beide stations vervangen door respectievelijk Country FM en Colorful Radio. In een beroep op een kort geding dat door Casema is gewonnen kreeg Casema gelijk. Desalniettemin deed het Commissariaat eerder de uitspraak dat een op te richten Programmaraad eerst een advies moet uitbrengen over het radiopakket in Utrecht. De Programmaraad is inmiddels  opgericht, maar Casema wilde niet wachten op het advies hiervan.

LANDELIJKE EN REGIONALE COMMERCIELE ZENDERS SAMEN VERDER

De landelijke en regionale branche-organisaties van commerciële radiostations hebben de krachten gebundeld in de strijd tegen het veilen van commerciële radiofrequenties. Robin Linschoten wordt voorzitter van de Samenwerkende Commerciële Radiostations (SCR). In deze SCR zitten de landelijke VCR en de regionale NLCR. Dat hebben beide organisaties donderdag laten weten. ,,Met de oprichting van de SCR en de benoeming van een onafhankelijke voorzitter is de laatste stap gezet in de professionalisering van deze branche”, laat een woordvoerder weten. Linschoten is oud-staatssecretaris van Sociale Zaken en nu onder meer kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER). Naast Linschoten maken Martin Banga (voorzitter van de VCR) en Mas Boom (NLCR-voorzitter) deel uit van het SCR-bestuur. (ANP)

HAAGSE PROGRAMMARAAD: AL-JAZEERA OP LEGE PLEK MBC

Hagenaars kunnen binnenkort mogelijk als eersten in Nederland de Arabische nieuwszender Al-Jazeera op de kabel ontvangen. De Haagse programmaraad heeft kabelexploitant Casema gevraagd de nieuwszender uit Quatar op de kabel te zetten. Een Casema- woordvoerder zei gisteren dat de kabelexploitant al met Al-Jazeera in onderhandeling is. De afgelopen weken hebben veel mensen uit Den Haag, waar veel Arabisch sprekende allochtonen wonen, Casema gemeld dat ze graag naar Al-Jazeera kijken om de berichtgeving te volgen over de gevolgen van de aanslagen in de VS. (Telegraaf)

OMROEPCONGRES: CAMEO MEDIABEDRIJF VAN HET JAAR

Op de tweede dag van het Nationaal Omroepcongres is het productiebedrijf Cameo Media uitgeroepen tot Mediabedrijf van het Jaar. Els Bovenlander, directeur van de Media Academie reikte de award uit aan Iemke Roos, directeur van het mediabedrijf.

KIRCH BREIDT WEDEROM AANDELENPAKKET FORMULE 1 UIT

De Duitse mediamagnaat Leo Kirch heeft voor de tweede keer deze week zijn aandelenpakket in de Formule 1-holding SLEC uitgebreid. Eerder al bracht Kirch een lening van het Duitse EM.TV over naar de holding. Naar nu is gebleken heeft Kirch inmiddels ook de laatste 16,7 procent Formule 1-aandelen van EM.TV overgenomen. Daarmee heeft de Duitser inmiddels meer dan driekwart van de Formule 1 in handen. (o.a. ANP)

“PUBLIEKE OMROEPEN OVERTREDEN MEDIAWET”

De publieke omroepen nemen het niet zo nauw met de Mediawet. Ze moeten bepaalde percentages kunst, cultuur en informatie uitzenden en gaan daar te creatief mee om, dat vindt een meerderheid van de Tweede Kamer. De Kamer eist van staatsecretaris Van der Ploeg dat hij de nieuwe programmaindeling aanpakt, maar die is het daar niet mee eens. De comedy-serie The Nanny is in de nieuwe plannen van de publieke omroepen een cultureel programma. Andere voorbeelden zijn ER, Star trek en Cheers. Volgens de omroepen stuk voor stuk culturele programma’s. De programma’s op Nederland 1, 2 en 3 moeten voldoen aan de specifieke eisen van de mediawet. De publieke omroepen zijn verplicht om 37,5 procent kunst en cultuur uit te zenden, 35 procent moet informatief zijn en maximaal 25 procent mag verstrooiing zijn. Maar door nu amusements- programma’s onder kunst en cultuur te plaatsen, scoren de omroepen hogere kijkcijfers. Het Commissariaat voor de Media is akkoord gegaan met de nieuwe programma indeling. De VVD is daarover zeer verbaasd, bij monde van Atzo Nicolaï. Hij zei gisteren in het RTL-nieuws ´niks te begrijpen van het commissariaat. Dit is nooit zo bedoeld, niet door de VVD en ook niet door de wetgever.` Ook D66 en CDA zijn tegen de indeling van de publieke omroepen. PvdA heeft er geen problemen mee. Volgende maand vergadert de Tweede Kamer over de mediabegroting. De Kamerleden verwachten een pittig debat met staatssecretaris van der Ploeg. Deze zei gisteren in het programma Barend en van Dorp géén problemen te hebben met de manier waarop de publieke omroepen met de mediawet omgaan. (Adformatie)

HMG WIL GELD VOOR PROGRAMMAGEGEVENS

De Holland Media Groep (HMG) wil vanaf volgend jaar geld vragen voor de programmagegevens van de zenders RTL 4, RTL 5 en Yorin. Dat heeft directeur D. van der Graaf woensdag bekend gemaakt. NOS-topman G.J. Wolffensperger heeft in een eerste reactie gezegd niet te willen betalen en desnoods omroepgidsen zonder HMG-gegevens uit te brengen. In dat geval overweegt HMG een eigen omroepgids. Het initiatief van HMG is een onverwachte wending in de al lang slepende kwestie over de programmagegevens. Van der Graaf kondigde aan vóór september 2002 met een tariefkaart te komen waarop de bedragen staan die zijn bedrijf gaat rekenen aan elk medium dat de gegevens wil publiceren.

BNR WIL HELE DAG NIEUWS BRENGEN

Business Nieuws Radio heeft staatssecretaris Van der Ploeg politieke steun gevraagd voor een uitbreiding van de programmering naar 24 uur nieuws. Een uitbreiding waar het driejarige station geen financiële bijdrage van de overheid voor vraagt, maar puur op eigen kracht kan en wil realiseren. Willem Sijthoff en Michiel Bicker Caarten schrijven de bewindsman dat Business Nieuws Radio ‘graag met onmiddellijke ingang 24 uur per dag, zeven dagen per week’ nieuws wil uitzenden. ‘Dat kost de belastingbetaler geen cent; wij doen het op commerciële basis. We hebben met onze huidige format in drie jaar tijd voldoende kennis van de markt opgebouwd om te weten dat zoiets haalbaar is.’ Ze vragen Van der Ploeg ‘een duidelijk politiek signaal af te geven’. (Adformatie)

MARCONI AWARD VOOR LANGS DE LIJN

Het sportprogramma Langs de Lijn is woensdag onderscheiden met de Marconi Award. Deze jaarlijkse radioprijs werd uitgereikt tijdens het omroepcongres in Hilversum. Het NOS-programma won in de categorie ‘beste informatieve programma’. In de zes jaar dat de Marconi Award bestaat is Langs de Lijn al vijf keer genomineerd, maar het 21-jarige programma kon de prijs woensdag in ontvangst nemen. Radio 2 won vier prijzen. Die van beste radiozender, beste programmamaker (Sjors Fröhlich), beste amusementsprogramma (Cappuccino) en radioman van het jaar (Kees Toering, zendercoördinator van Radio 2). Arend Langenberg (nieuwslezer Sky Radio/Radio 538) werd uitgeroepen tot stem van het jaar. (ANP)

UITREIKING EMMY-AWARDS WAARSCHIJNLIJK OP 4 NOVEMBER

De dit jaar al tweemaal uitgestelde uitreiking van de Emmy-awards, de belangrijkste tv-prijzen in de Verenigde Staten, vindt waarschijnlijk nu plaats op 4 november. Dat meldden Amerikaanse kranten woensdag. De show was oorspronkelijk gepland op 16 september maar werd wegens de aanslagen in de VS verschoven naar 7 oktober. Maar ook die datum werd geschrapt in verband met veiligheidsoverwegingen wegens de aanvallen op Afghanistan. Volgens de Amerikaanse media wordt de feestelijke uitreiking van de ‘televisie-Oscars’ in Los Angeles waarschijnlijk niet live uitgezonden. (ANP)

VAN DER PLOEG WIL NIEUWSZENDER NIET OP APART NET

Staatssecretaris Van der Ploeg (Media) is voorstander van de plannen van de NOS om te streven naar een 24-uurs nieuwszender op tv. Hij voelt er echter niet voor dat te doen op een apart net. Dat zei hij woensdag tijdens het Nationale Omroepcongres in Hilversum. Van der Ploeg betreurt het dat er veel misverstanden bestaan rond de NOS-plannen. Hij doelt daarmee op kritiek van commerciële zenders en dagbladen die de zender zien als concurrentievervalsing. ,,Ik heb de NOS twee jaar geleden zelf gevraagd plannen uit te werken voor nieuwe media en nieuwsvoorziening. Daar is geen extra geld voor uitgetrokken, wel een bedrag gereserveerd uit het bestaande budget.”  (ANP)

RADIO 538 BEBOET WEGENS FERRARI-ACTIE

Popzender Radio 538 moet het Commissariaat voor de Media 20.000 gulden boete betalen. In een prijsvraag in januari gaf dj Jeroen van Inkel een jaar gratis rijden in een Ferrari weg, maar volgens het commissariaat maakte hij daarmee reclame voor dat automerk. Dat heeft Radio 538, die de boete zal betalen, woensdag bekendgemaakt. Van Inkel is verbaasd over de sanctie. ,,Het commissariaat gaat er blijkbaar vanuit dat iedereen maar een Ferrari kan kopen en deze auto’s overal verkrijgbaar zijn. Wij zagen het weggeven van een Ferrari meer als een symbool voor een onbereikbaar doel. Alsof onze luisteraars door deze actie massaal Ferrari’s gaan aanschaffen.” (ANP)

DISCOVERY CHANNEL GAAT KIJKCIJFERS OP MINUUTNIVEAU RAPPORTEREN

Discovery Channel gaat vanaf 1 januari 2002 haar kijkcijfers op minuutniveau aan de markt rapporteren. Op dit moment worden de kijkcijfers van Discovery Channel verwerkt op basis van de bekende kwartierrapportage, maar die rapportage is voor verbetering vatbaar. De voordelen van de minutenrapportage zijn volgens Sandra Tielenburg van Discovery onder meer dat de tv-planner zelf de campagnes kan evalueren (en dus niet meer afhankelijk is van evaluaties van Discovery Channel of handmatige verwerking). Tevens kan men het aantal grp’s nu afrekenen op blokniveau (de marktstandaard) en ontstaat de mogelijkheid om programmaprofielen te draaien zodat de inkoop nog preciezer kan. Vanaf 1 november aanstaande wordt gestart met schaduwdraaien. Per 1 januari 2002 zullen de eerste resultaten voor de markt zichtbaar zijn. (Adformatie)

KIRCHMEDIA BOEKT FORSE WINSTSTIJGING

KirchMedia, onderdeel van het Duitse mediaconcern KirchHolding, heeft in de eerste helft van dit jaar een stijging van de winst voor belasting, rentelasten en afschrijvingen geboekt van 43 procent tot 432 miljoen mark (487 miljoen gulden). Het nettoresultaat kwam uit op een verlies van 4,4 miljard mark, ofwel 2 procent meer dan een jaar eerder. De omzet nam toe met 15 procent tot 3,25 miljard mark. De groei is deels toe te schrijven aan het verwerven van tv- rechten voor het WK. (NRC)

SBS SCHRAPT OPNIEUW IN PROGRAMMERING

SBS heeft opnieuw een programma geschrapt, het praatprogramma Thomas dat pas in september na een grote campagne van start ging. Toch heerst er geen paniek op de burelen van de SBS-zenders (SBS6/Net5/V8). De show van de Belg Thomas Siffer, bekend van zijn colums in het tijdschrift Flair, trekt te weinig kijkers. Dat heeft een SBS-woordvoerder dinsdag bekendgemaakt. Het programma werd aanvankelijk gemaakt voor de vrouwelijke doelgroepzender Net5, maar trok daar gemiddeld 75.000 kijkers. Toen het naar SBS6 verhuisde, kwamen daar slechts 20.000 kijkers bij. Voor een duur programma als Thomas is dat te weinig.

RADIO STAD NIJKERK IN ACUTE GELDNOOD

Het voortbestaan van Radio Stad Nijkerk is in gevaar nu de zender een extra subsidie van 17.000 gulden dreigt mis te lopen. Zonder dat geld kan de lokale omroep haar versleten studioapparatuur niet vervangen en is het slechts een kwestie van tijd tot de zender uit de lucht gaat. Dat zegt voorzitter van de Radio Stad Nijkerk, E. Hackman. Hij is bitter teleurgesteld in het voorstel van B en W om de subsidieaanvraag niet in de begroting 2002 op te nemen.

GEMEENTE NODIGT ‘OMROEP START’ UIT VOOR GESPREK

Omroep Start krijgt volgende week een uitnodiging van de gemeente Sittard-Geleen om te komen praten over haar toekomstige huisvesting. De omroep wil snel zekerheid over een lokatie in de toekomst, omdat de huidige lokatie, cultuurcentrum De Hanenhof in Geleen, gesloopt zal worden. Daarvoor in de plaats komt een multifunctioneel complex, het Cultuurcluster. Er zou sprake zijn van een mogelijke verhuizing van Omroep Start naar Sittard. Omroepvoorzitter Maarten Hinskens weet daar echter niets van en heeft het afgelopen weekend aan talloze mensen, waaronder enkele wethouders, kunnen vertellen dat hij van niets weet en dat hij het liefst in Geleen wil blijven.

“SAMENWERKING RADIO M EN OMROEP UTRECHT TEN EINDE..”

De samenwerking tussen Radio M en Omroep Utrecht is, zonder ingrijpende maatregelen, ten dode opgeschreven. Outplacement van enkele leidinggevenden bij de omroepen is noodzakelijk. Dat zegt Willem van de Meer de Walcheren, tot 1 november voorzitter van Omroep Utrecht. Per die datum legt Van de Meer de Walcheren zijn functie neer. Eerder was hij al opgestapt als lid van het bestuur van de samenwerkende omroepen. Utrechter Van der Meer de Walcheren heeft een drukke baan als advocaat in Groningen en is sinds eind september voorzitter van Veronica. “Te druk dus, maar ik zou liegen als ik zei dat ik veel verwacht van de samenwerking tussen Radio M en Omroep Utrecht. Daar verwacht ik persoonlijk niets meer van. Dit komt me dus wel goed uit.”