Media kort: oktober 2002

RADIO SIMONE BLIJFT IN DE ETHER

Radio Simone blijft in de ether. De omroep heeft de afgelopen 10 dagen gebruik gemaakt van een evenementenvergunning. De gecoordineerde frequentie 91.3 is door de omroep geclaimd en via haar advocaat is bezwaar aangetekend bij het Ministerie tegen het opnieuw uitstellen van de frequenties uit het Zero-base.

 

OOK HOFSTAD EN MIDSTAD ZETTEN ZENDERS AAN

Evenals de collega’s van Radio Simone zullen Radio Midstad en Hofstad Radio haar zenders definitief aanzetten. Hofstad Radio heeft via haar advocaat een niet uitgegeven, maar wel bruikbare frequentie geclaimd. Afgelopen vrijdag deed de voorzieningenrechter in Rotterdam de uitspraak dat wederom de frequentieverdeling is uitgesteld. in dezelfde uitspraak stelt de rechter dat de bestaande ether-partijen in feite onrechtmatig uitzenden, dat wil zeggen zonder vergunning. Nieuwe partijen worden echter niet in staat gesteld om uit te gaan zenden. Hofstad Radio heeft daarom de door haar gewenste frequentie geclaimd, en zal daarop voorlopig blijven uitzenden.

MTV VERNIEUWD PROGRAMMERING

De programmering van MTV is vernieuwd. Naast de nieuwe programmering is ook de vormgeving van de muziekzender veranderd. Ook heeft MTV 2 nieuwe VJ’s aangenomen Sander en Barbara. MTV Live wordt voortaan iedere werkdag tussen 16:00 en 18:00 uitgezonden en gepresenteerd door Seth en Sander. De Dag Top 5 is vanaf nu een onderdeel van MTV Live. Daarnaast is het programma TRL  (‘Total Request Live’) nieuw op MTV.

RUIM MILJOEN KIJKERS VOOR DRAMASERIE ‘MEIDEN VAN DE WIT’

Meer dan een miljoen mensen keken zondag naar de eerste aflevering van de nieuwe Nederlandse dramaserie Meiden van de Wit op Net5. Dit bleek uit kijkcijfers die de NOS maandag publiceerde. Ook Expeditie Robinson trok een miljoen kijkers. De reallife serie ging vooraf aan Meiden van de Wit en heeft dezelfde doelgroep. Dankzij de twee programma’s was Net5 tot de op een na best bekeken zender van de avond. Alleen Nederland 2 scoorde hoger.

PROBLEMEN ROND PAUL DE LEEUW KOST NCRV LEDEN

Bij de NCRV zijn sinds afgelopen zomer ‘enige honderden leden’ weggelopen. Dat zegt Roek Lips, manager Cultuur en Godsdienst bij de NCRV. Bronnen binnen de NCRV spreken zelfs over enkele duizenden leden, die de NCRV als gevolg van de Paul de Leeuw-uitzendingen de rug hebben toegekeerd. De Leeuw maakte vanaf de zomer meer grensverleggende tv. Voor veel leden gaat dat kennelijk te ver. Lips zegt in een reactie dat het aantal opzeggingen ‘op zich nog wel meevalt’. Ook zijn er per post, e-mail en per fax volgens Lips ook enkele adhesiebetuigingen bij de NCRV binnengekomen.

DIGITENNE WEDEROM UITGESTELD

Digitenne heeft de lancering van digitale ether-tv (DVB-T), die deze maand zou beginnen, opnieuw uitgesteld, nu tot minstens april. Digitenne wil dat de versleutelingssoftware, die Canal+ levert, in de decoders wordt ingebouwd. Canal+ wil echter niet in zee gaan met de decoderproducenten die Digitenne heeft gekozen, en heeft nu een maand de tijd gekregen, anders zoekt Digitenne een nieuwe softwareleverancier. Dat meldt Broadcast Magazine. Volgens Adformatie wil Digitenne voorkomen een tweede UPC te worden, en dus denkt men nu na over de omgang met klagende of niet betalende klanten, ook technisch gezien. (Vilamedia)

PROGRAMMARAAD HAARLEM SLEEPT UPC VOOR DE RECHTER

Leden van de Haarlemse Programmaraad spannen een kort geding aan tegen UPC omdat de kabelmaatschappij weigert Animal Planet door te geven. De Programmaraad had de dierenzender opgenomen in het basispakket maar UPC houdt het beeld op zwart omdat eigenaar Discovery Channel 5 eurocent per abonnee vraagt. De Programmaraad werd begin september in het gelijk gesteld door het Commissariaat voor de Media die UPC sommeerde de dierenzender door te geven. Maar tot op heden is dat niet gebeurd. Volgens voorzitter Lizzy Stut van de Programmaraad is de afgelopen weken druk onderhandeld tussen Discovery Channel en UPC over de vergoeding maar de partijen zijn er niet uitgekomen. De leden van de Programmaraad willen niet langer wachten en schakelen nu de rechter in. Zij eisen onmiddellijke doorgifte van Animal Planet en een dwangsom van 22.500 euro voor elke dag dat de zender niet te zien is in de Haarlemse huiskamers. (Haarlems Dagblad)

HONDERDEN JOURNALISTEN VERSLAAN UITVAART

Ruim vijfhonderd vertegenwoordigers van de media hebben zich aangemeld om de uitvaart van prins Claus te verslaan. De journalisten vertegenwoordigen ongeveer 150 dag- en weekbladen en persbureaus uit binnen- en buitenland.  De buitenlandse journalisten komen onder andere uit België, Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Japan. Niet meegeteld zijn de vierhonderd medewerkers van de NOS die de televisieregistratie verzorgen, en de journalisten die verslag doen zonder zich te hebben aangemeld bij de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD).

DIGITALE RADIO: VS KIEST VOOR SYSTEEM VAN IBIQUITY DIGITAL

De Federal Communications Commission (FCC) ging donderdag akkoord met het gebruik van de technologie van iBiquity Digital. De goedkeuring betekent voor Amerikaanse radiostations dat ze per direct digitaal mogen uitzenden, zo schrijft persbureau AP. In de radiowereld wordt deze stap gezien als een grote en belangrijke beweging richting betere geluidskwaliteit. Met de technologie van iBiquity is het mogelijk om tegelijkertijd radiogolven analoog en digitaal uit te zenden. Daardoor hoeven luisteraars geen nieuw radiotoestel te kopen. Wie optimaal van de geluidskwaliteit wil genieten, kan dat beter wel doen. Vanaf januari worden in de Verenigde Staten de eerste digitale radio’s voor thuis en in de auto verkocht voor ongeveer honderd dollar per stuk. Wanneer de techniek ook wordt toegepast in klokradio’s en draagbare radio’s, is nog niet bekend, aldus een woordvoerder van iBiquity.

RECHTER: KABINET HOEFT FREQUENTIES NIET TE VEILEN

Het kabinet kan de etherfrequenties onder commerciële radiozenders verdelen via een vergelijkende toets. Dat is het gevolg van een uitspraak van bestuursrechter Simons in Rotterdam. De bestuursrechter bepaalde vrijdag dat de politiek gaat over het instrument waarmee de frequenties verdeeld worden. Wel sprak hij uit dat de verdeling sneller moet plaatsvinden. Hij legde het kabinet daarom op voor 1 januari 2003 een verdeling van etherfrequenties aan te kondigen zodat op 1 juni volgend jaar de commerciële zenders hun nieuwe plekje in de ether kunnen innemen.

CINENOVA 2 MET DEELS EIGEN PROGRAMMERING

Filmkanaal CineNova herlanceert op 1 november haar tweede kanaal CineNova 2 met een nieuwe programmering. Het recente aanbod topfilms stijgt daarmee naar ruim 150 per maand. Na uitgebreid onderzoek onder bestaande abonnees, heeft CineNova besloten haar tweede kanaal complementair te programmeren. Dat betekent dat het aantal films waaruit een kijker kan kiezen verdubbelt. Iedere avond zijn er op ‘prime time’ vier verschillende films in verschillende genres te zien. Tot dusver was de programmering van CineNova 2 gebaseerd op het zogenaamde multiplex idee, waarbij de films van het eerste kanaal een uur later op CineNova 2 werden uitgezonden. Kijkers bleken de voorkeur te geven aan verschillende titels op een avond. (Adformatie)

KIJKCIJFERS VERONICA BLIJVEN SLECHT

Het nieuwe Veronica is nu ongeveer een maand in de lucht, maar er kijkt “geen hond naar”. Veronica, dat vorig jaar nog zendtijd leende van TMF, heeft nu een eigen zender. De vraag is alleen: waar? De meeste mensen weten nauwelijks dat Veronica terug is, laat staan op welke zender Veronica te zien is. En degenen die de zender wel weten te vinden haken schijnbaar snel af, want de kijkcijfers zijn bedroevend laag. Over de hele maand september scoort Veronica met alle programma’s het bodemcijfer 0,0. Dit houdt in dat Veronica in deze maand nog slechter bekeken werd dan Kindernet, The Box en National Geographic

IKON DROOMT VAN NIEUW OMROEPBESTEL

De IKON pleit voor een nieuwe vormgeving van de publieke omroep, waarin omroepen niet langer aan een zender zijn gebonden. Er zouden drie helder omschreven netprofielen voor de zenders moeten komen, waaraan elke zendgemachtigde programma’s kan leveren. Dat zei algemeen directeur M. Fröberg van de IKON woensdag tijdens een perspresentatie in Amsterdam. Een publieke omroep zonder vaste netbespelers is volgens hem het antwoord op de wens om heel doelgericht kijkersgroepen aan zich te binden.

PUBLIEKE OMROEP KIEST VOOR DMDELIVERY

De Publieke Omroep heeft na een uitgebreide selectieprocedure gekozen voor DMdelivery als platform voor haar e- mailmarketing-activiteiten. Omroep gerelateerde bedrijven met een taak in het publieke bestel kunnen via het Dmdelivery- platform zowel hun permissie gebaseerde actiematige campagnes als wel hun thematisch e-mailcampagnes organiseren en uitvoeren. DMdelivery onderscheidt zich door de geavanceerde mogelijkheden die via een gebruikersvriendelijke interface eenvoudig bedienbaar zijn. DMdelivery is een product van Web Power. (Adformatie)

RTBF-HERVORMINGSPLAN GOEDGEKEURD

De raad van bestuur van de RTBF heeft het herstructureringsplan voor de Franstalige openbare omroep goedgekeurd. Dat meldt het persagentschap Belga. De directeur-generaal van de RTBF, Jean-Paul Philippot, zal het personeel nu inlichten over de inhoud ervan. Volgens het zogenoemde Magellan-plan zullen de regionale productiecentra een groot deel van hun autonomie verliezen. Ook bij de RTBF-radio komen er drastische hervormingen. Van de 2.700 personeelsleden zouden er 600 intern worden overgeplaatst. 470 mensen zouden moeten opstappen. (VRTtxt)

ESSENT MET TELEFONIE OVER KABEL

Kabelmaatschappij Essent Kabelcom gaat telefonie over haar netwerk aanbieden via Voice over IP (Voip). Daartoe heeft ze een contract afgesloten met Liberate Technologies. Die levert een operationeel systeem aan Essent om de dienst te kunnen vormgeven en beheren.

“BOM ONDER FUSIE AT5/TVNH”

De fusie tussen stadszender AT 5 en RTV Noord-Holland dreigt te mislukken. De provincie weigert de ruim zes miljoen euro te betalen die zijn gemoeid met het in elkaar schuiven van de omroepfaciliteiten. Noord-Holland wil de omroepen dat bedrag slechts lenen. Amsterdam overweegt daarnaast de jaarlijkse subsidie van bijna vier miljoen euro aan AT 5 stop te zetten.

NOMINATIES TELEVIZIERRING BEKEND

Kopspijkers, Ushi & Van Dijk en Wie is…de Mol? zijn de tv-programma’s die kans maken op de Gouden Televizierring 2002. De AVRO maakte dinsdag de nominaties bekend. Kopspijkers en Wie is …de Mol? dongen verleden jaar ook al mee,maar toen ging het KRO-programma Spoorloos er met de ring vandoor. Wendy van Dijk maakt dubbel kans op een prijs:als Ushi en als tv-vrouw van het jaar.In die laatste categorie wedijvert ze met Irene Moors en Anita Witzier.Bij de mannen strijden Carlo Boszhard, Ivo Niehe en Peter R.de Vries om de eer. In de categorie Jeugdprogramma’s zijn Ernst, Bobbie en de rest, Het Klokhuis en het Jeugdjournaal genomineerd. (NOStt)

GRONLOH EIST KWART MILJOEN EURO VAN NCRV EN DE LEEUW

De zangeres Anneke Grönloh eist in een bodemprocedure een kwart miljoen euro smartengeld van de NCRV en Paul de Leeuw. De presentator had in zijn NCRV-programma diverse malen overmatig drankgebruik door de artieste geïnsinueerd. Haar advocaat P. van As zegt woensdag dat hij wil dat de NCRV en De Leeuw ook opdraaien voor de inkomensschade die zijn cliënte heeft geleden.

OMROEPEN SCHERMEN SPORT TE VEEL AF

De afspraken die omroepmaatschappijen in Europa hebben gemaakt over tv- uitzendingen van sportevenementen zijn concurrentiebeperkend en in strijd met het Europese Verdrag, aldus het Financieele Dagblad vanuit Brussel. Het Europese Gerecht van Eerste Aanleg in Luxemburg kwam tot deze uitspraak in een zaak die was aangespannen door vier onafhankelijke tv-stations tegen de Europese Commissie. Het gaat om het Franse kanaal M6, de Spaanse zenders Antena 3 en Gestevisiün Telecinco, en de Portugese omroep SIC. Het draait in deze kwestie om de Eurovisie-regels, het systeem om tv-programma’s uit te wisselen tussen leden van de European Broadcasting Union (EBU). De vier klagers voelen zich beknot in hun mogelijkheden om uitzendingen te verzorgen van grote sportmanifestaties en zijn naar de Europese rechter gestapt. De onafhankelijke tv-kanalen vinden dat de regels die de EBU hanteert, de concurrentie op de markt voor tv-rechter ernstig belemmert. Zij hebben daarin gisteren gelijk gekregen van de Europese rechter. (adformatie)

“PAUL DE LEEUW TERUG NAAR VARA”

Paul de Leeuw gaat volgend jaar weer terug naar de VARA, dit heeft Veronica Magazine vernomen van het netmanagement van de publieke omroep. Voor Paul de Leeuw zou een plek vrijgemaakt worden voor een dagelijks programma tussen 19 en 20 uur. Wanneer dit ingaat is nog onduidelijk. (hvb)

JOHN DE MOL KOOPT NOORDZEEFM OP

John de Mol is op privé-titel bezig om het radiostation NoordzeeFM te kopen. Goed geïnformeerde bronnen bevestigen dat. De Endemol- baas weigert nadere mededeling te doen over de aanstaande transactie. (Veronica Magazine)

WITTEMAN MOGELIJK NAAR NIEUWE NOVA

Paul Witteman gaat misschien naar Nova nieuwe stijl, dat vanaf januari te zien is. De VARA heeft hem daarvoor gevraagd en hij maakt in de tweede helft van oktober zijn besluit bekend. Als Witteman voor Nova kiest blijft hij voorlopig ook zijn andere VARA-programma’s presenteren. De NPS, de andere maker van Nova, heeft Matthijs van Nieuwkerk en Felix Rottenberg voor de duopresentatie aangezocht . De VARA zal nog een tweede presentator moeten zoeken. Presentatoren Rob Trip en Kees Driehuis stapten eerder op uit onvrede over de procedure en plannen rond de nieuwe Nova. (Telegraaf via Villamedia)

NOZEMA: NOG GEEN KERSTBOOM

De televisietoren in IJsselstein wordt dit jaar niet verlicht als kerstboom. Nozema ziet hier geen mogelijkheid toe wegens werkzaamheden aan de Gerbrandytoren. In het kader van preventief onderhoud moeten onverwacht nog voor het eind van dit jaar drie van de twaalf tuidraden worden vervangen. Deze grote klus kan niet tegelijkertijd worden uitgevoerd met het plaatsen van de kerstboomverlichting (waarmee vijf mensen drie weken bezig zouden zijn).

GEEN ACTIE HEINSBROEK TEGEN KABELAARS

Minister Herman Heinsbroek van Economische Zaken ziet geen reden om in te grijpen in afspraken tussen kabelbedrijven om de tarieven te verhogen. Het is volgens de minister nog niet aannemelijk dat de kabelbedrijven misbruik maken van een machtspositie. Mocht er inderdaad sprake van zijn, dan kan de NMa zich daarover buigen, aldus Heinsbroek. De NMa heeft over dat onderwerp al vragen gesteld aan de vereniging van kabelbedrijven, de Vecai. Ook zegt hij dat een prijsverhoging nog helemaal niet zeker is. (Adformatie)

KLAGER VERLIEST ZAAK TEGEN JOURNAAL

De Raad voor de Journalistiek heeft een klacht tegen het NOS-Journaal ongegrond verklaard. De klager vond dat het Journaal zijn woning ten onrechte had getoond in een item over een stichting die volgens de Amerikaanse regering het netwerk van Osama bin Laden financiert. Het Journaal voerde aan dat de man bij de Kamer van Koophandel ingeschreven stond als bestuurslid van de stichting. Daarom vormde de woning relevant beeld. Er werd daarbij zorgvuldig gehandeld door niet op de woning in te zoomen. De Raad voor de Journalistiek neemt deze redenering over. (Villamedia)

KONINKLIJKE ONDERSCHEIDING VOOR RALPH INBAR

Vrijdag kreeg TROS-tv-presentator Ralph Inbar een koninklijke onderscheiding, hij werd Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Dit o.m. omdat bij sinds 1963 een belangrijke bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse tv, en voor zijn grote verdienste bij de opleiding en begeleiding van aankomende tv-makers.

KRO: UITSTEL PUBLIEK ACTIE

Uitstel Publieksactie De grote publieksactie die donderdag door de KRO gepland was,is uitgesteld wegens het overlijden van Prins Claus afgelopen zondag. De bel- actie wordt verschoven naar 24 oktober.Kijkers en luisteraars kunnen dan reageren op de negatieve geluiden rond de publieke omroepen die de afgelopen tijd de kop hebben opgestoken in pers en politiek. Maar “onze gedachten gaan nu naar Prins Claus. Een bijzonder lid van de koninklijke familie,die zo’n eigen stempel op de monarchie heeft gedrukt, terwijl het nu juist die monarchie was die hem zo met handen en voeten heeft gebonden”, aldus KRO mediadirecteur Ton Verlind. (NOStt)

DEN HAAG KRIJGT KEUZE-TV

Kabelmaatschappij Casema wil per 1 januari Keuze-TV introduceren in Den Haag. Dit betekent dat inwoners van Den Haag vanaf die datum kunnen kiezen tussen een standaardpakket van 17 zenders en een uitgebreid pakket van 34 zenders. Casema moet nog wel het groene licht krijgen van de gemeenteraad.

VLAANDEREN: RADIO 2 HEEFT DE MEESTE LUISTERAARS

Radio 2 heeft met bijna 35 procent van de luisteraars het grootste marktaandeel in Vlaanderen. Dat blijkt uit de Cim-cijfers. Op de tweede plaats komt Radio Donna, met bijna 30 procent, gevolgd door Radio 1 met ruim 11 procent. Voor het eerst werden de openbare en commerciële radionetten met hetzelfde systeem gemeten: een onderzoek met radiodagboeken. Bij de commerciële zenders scoort Q Music het best met een marktaandeel  van 3,5 procent. Radio Contact kan 2,7% van de luisteraars boeien, 4FM 1,3% en  Mango 1,2% van de luisteraars.   (VRTTxt)

“SKY RADIO KRIJGT VASTERE VOET AAN GROND IN DUITSLAND”

Sky Radio heeft in Frankfurt en acht andere Duitse steden een FM-frequentie toegewezen gekregen. Dit heeft de Duitse Mediacommissie LPR (die gaat over de toewijzing van etherfrequenties) besloten. Sky Radio is sinds december 2001 actief in Duitsland. Sky Radio zendt nu uit via de kabel en drie FM frequenties in Duitsland. Direct na de start realiseerde Sky Radio in haar ontvangstgebied al een marktaandeel van elf procent. Met de negen nieuwe FM frequenties zal Sky ruim 4 miljoen Duitsers kunnen bereiken.

OMROEP ZEELAND EN RADIO 2 IN ZEELAND VANAF 1/11 OP NIEUWE FREQUENTIES?

Nozema wil vanaf november wijzigingen in het kader van het Zerobase-project in Zeeland doorvoeren. Volgens het zerobase plan gaan Omroep Zeeland en Radio 2 hun frequenties 87,9 en 97,8 MHz ruilen.Radio 2 verlaat de 87,9 in Goes en komt met 50 kW op 97,8 MHz vanuit Phillippine. Door dit hoge vermogen en een uitgekiend antennediagram kan Radio 2 straks in heel Zeeland en in delen van Zuid Holland en Noord-Brabant worden ontvangen via deze zender in Zeeuws-Vlaanderen. Tegen deze vermogensverhoging hebben twee omwonenden geprotesteerd. Omroep Zeeland verhuist in Goes van 101,9 naar 87,9 MHz en verlaat de 97,8 in Phillippine en de 97,1 in Vlissingen. Omroep Zeeland is daardoor straks in heel Zeeland op dezelfde frequentie te ontvangen namelijk 87,9 MHz. De 97,1 en 101,9 zijn bestemd voor commerciele omroepen. Aangezien (nog) geen toestemming is verleend om nieuwe commerciele frequenties in gebruik te nemen, lijkt het aannemelijk dat Omroep Zeeland beide frequenties tijdelijk nog zal gebruiken om haar luisteraars te verwijzen naar haar nieuwe frequentie 87,9 MHz. Aangezien de Raad van State binnen 6 weken, dus mogelijk pas halverwege november, uitspraak doet over het hogere vermogen dat nodig is voor Radio 2 op 97,8, is nog niet duidelijk of alle wijzigingen op 1 november kunnen worden uitgevoerd. (Rink Hof)

ZENDMAST PHILIPPINE SCHAADT BUURT NIET

De geplande versterking van het vermogen van de zendmast van zendermaatschappij Nozema bij Philippine vormt geen bedreiging voor omwonenden. De stichting advisering bestuursrechtspraak heeft dit vastgesteld in een advies voor de Raad van State in Den Haag.

“IN UTRECHT GEEN RADIO GELDERLAND”

De programmaraad Zuid-Oost Utrecht wil dat kabelexploitant Casema de radiozender Omroep Gelderland van de Veenendaalse kabel haalt. Om dit doel te bereiken heeft de programmaraad donderdag het Commissariaat voor de Media ingeschakeld. De programmaraad heeft al eerder tevergeefs bij Casema aangedrongen op het verwijderen van de Gelderse omroep. Anderhalve week geleden maakte Casema bekend dat het bedrijf het advies van de programmaraad naast zich neerlegde. Casema wilde daarmee tegemoetkomen aan wensen vanuit de Veenendaalse bevolking, waaruit volgens de kabelexploitant duidelijk blijkt dat in en om Veenendaal behoefte bestaat aan de uitzendingen van Omroep Gelderland.

TMF NAAR GROOT-BRITANNIE

The Music Factory (TMF) wordt vanaf oktober gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk via Freeview als vrij digitaal etherkanaal. Gedurende de zomermaanden konden verschillende MTV regio’s via interne workshops kennis maken met TMF. Het wordt het eerste MTV kanaal in Groot-Brittannië dat vrij in digitale ether zal worden doorgegeven. TMF zal ook beschikbaar worden gesteld via satelliet en kabel. Dan Ligtvoet, vice president/general manager MTV Networks: ‘Deze internationale doorbraak bevestigt de kracht van het merk. Elke week groeien de cijfers van TMF als multiplatform concept. Het is trouwens de eerste keer in de mediageschiedenis dat een televisiemerk het tot voorbij de grenzen van de Benelux schopt. Daar is de hele onderneming trots op.’ (Adformatie)

KRO PEILT MENING PUBLIEKE OMROEP

De KRO houdt donderdag een actie waarbij kijkers hun mening kunnen geven over het publieke bestel.Volgens de omroep ligt dit de laatse tijd “behoorlijk onder vuur”. “Op niet geheel frisse manier schieten de politiek en de pers prijs op de publieke omroepen”,zegt mediadirecteur van de KRO, Ton Verlind. Tijdens de actie Vertel Het Ons krijgen de kijkers donderdag de kans de KRO te bellen.Verlind:”We willen van de kijker graag weten of we het goed doen en hoe het eventueel beter kan.” KRO- radioprogramma’s en een ingelast tv-programma in de middag verlenen ondersteuning. (NOStt)

FUNX GESTART OP DE KABEL IN DEN HAAG

Vanaf nu is FunX ook in Den Haag te ontvangen, via de kabel. In samenwerking met onze partner Stadsomroep Den Haag is de Haagse FunX-editie te beluisteren op 106.8 FM. Op alle werkdagen tussen 00:00 en 18:00 zendt FunX een Haagse editie uit. De komende weken wil Fun-X ook in Utrecht en Amsterdam op de kabel beginnen. Ook hier komen aparte FunX-edities. De etheruitzendingen in Amsterdam (96.1 FM) , Den Haag (98.4 FM) en Utrecht (96.1 FM) starten jammer genoeg pas als de politiek een besluit heeft genomen over FunX. Via Internet blijft voorlopig de Rotterdamse versie te beluisteren.

SBS FM IN UTRECHT OP DE KABEL

Op advies van de Utrechtse Programmaraad wordt het radiopakket per 10 oktober a.s. gewijzigd. De radiozender SBS FM (Surinam Broadcasting Station) wordt vanaf deze datum nieuw aan het radiopakket toegevoegd. De radiozender komt in plaats van VRT Radio 1. SBS FM is een Surinaamse commerciële radiozender met dagelijks muziek- en actualiteiten programma’s. Taal van presentatie is een mix van Hindoestaans (Sarnami), Hindi, Urdu en Nederlands. De nieuwe radiozender is te vinden op 95,5 MHz (stereo).

WERKZAAMHEDEN ZENDMAST LOPIK

In verband met het zero-base project is Nozema bezig met werkzaamheden in de zendmaste te Lopik. Via een foto-rapportage op de website is te zien dat er nood-antennes worden geplaatst voor het programma ClassicFM op 345 meter hoogte. Tevens is te zien dat de oude antennes van ClassicFM worden gedemonteerd.

NICAM WIJZIGT KIJKWIJZER

De Kijkwijzerclassificatie MG6 wordt gewijzigd in ‘6 jaar’. Deze aanpassing is volgens het Nicam nodig omdat veel ouders de classificatie niet begrijpen. MG6 wil zeggen dat meekijken is gewenst bij kinderen tot 6 jaar. Uit onderzoek blijkt dat ondanks de intensieve voorlichtingscampagnes veel ouders het icoontje interpreteren als meekijken gewenst vanaf 6 jaar. Het Nicam (Nederlands Instituut voor de Classificatie voor Audiovisuele Media) heeft de beslissing over MG6 genomen na een evaluatie van de ervaringen met Kijkwijzer, ruim een jaar na de invoering. De aanpassing van de leeftijdsclassificatie wordt ook gemaakt op aanraden van de wetenschappelijke en de adviescommissie van het instituut. Zij menen dat kinderen tot ongeveer 6 jaar extra bescherming nodig hebben omdat zij fantasie en werkelijkheid in mediaproducties moeilijker kunnen onderscheiden dan oudere kinderen. Het feit dat ouders meekijken, zoals geadviseerd wordt met MG6, is volgens de wetenschappers geen garantie dat de kinderen voor negatieve effecten worden behoed (Adformatie)

MURDOCH VEROVERT MONOPOLIE OP ITALIAANSE BETAAL-TV

Met de overname voor 920 miljoen euro van de Italiaanse zender Telepiù heeft de Australische mediatycoon Rupert Murdoch een monopolie veroverd op de Italiaanse markt voor betaal-tv. Als de Europese mededingingsautoriteit het goed vindt. De Italiaanse concurrent Stream was al van Murdoch. (NRC via Villamedia)

“BBC BETAALT 16 MILJOEN EURO VOOR HARRY POTTER”

De Britse omroep BBC betaalt liefst 15,7 miljoen euro om als eerste de film Harry Potter en de Steen der Wijzen te kunnen uitzenden op televisie. Dat berichtte The Times vrijdag. De krant baseert zich op uitspraken van zegslieden van andere Britse zenders die ook poogden de televisierechten te verwerven. De BBC wil de succesvolle eerste film van Harry Potter op eerste kerstdag 2004 uitzenden. Ze onderhandelden over de deal met de Amerikaanse filmstudio Warner Brothers. Een woordvoerster van de BBC bevestigt in de krant dat de zender de uitzendrechten van de Potter-film heeft. Volgens haar heeft de BBC er geen 15,7 miljoen euro voor betaald. Hoeveel geld er wel is neergelegd, wil ze niet kwijt.

CAROLIJN LILIPALY NAAR NOS JOURNAAL

het NOS Journaal heeft in korte tijd opnieuw een presentator aangetrokken. Het is de 33-jarige Carolijn Lilipaly. Vanaf 1 januari is zij vooral te zien als presentatrice van de ochtendbulletins, maar ook gaat ze als bureauredacteur aan het werk. Dit maakte de NOS woensdag bekend.

VAN DER LUGT RADIOMAN VAN HET JAAR

Paul van der Lugt is woensdag tijdens het Omroepcongres in Hilversum uitgeroepen tot radioman van het jaar. De vertrekkende zendercoördinator van 3FM krijgt de zogenoemde Marconi Award voor zijn vermogen om anderen te motiveren en voor zijn leiderschapstalent. Edwin Evers (Radio 538) werd verkozen tot beste programmamaker voor ijn onnavolgbare typetjes en creativiteit. Het beste informatieve programma werd het 3FM Nieuws omdat het volgens de jury vernieuwend en creatief met nieuws bezig is. Harmke Pijpers won de prijs voor de beste stem. Radio 538, dat in december tien jaar bestaat, werd uitgeroepen tot de beste radiozender.

RVJ: NETWERK IN DE FOUT

Een klacht tegen KRO’s Netwerk is door de Raad voor de Journalistiek gegrond verklaard. In een item over een vliegtuigongeluk werd tijdens het tonen van een foto van drinkende mannen melding gemaakt van ‘geruchten dat de bemanning te veel gedronken zou kunnen hebben’. Maar Netwerk heeft die geruchten onderzocht noch onderbouwd en de suggestie dat de gezagvoerder mogelijk had gedronken voor de fatale vlucht vormt een zeer ernstige aantasting van diens eer en goede naam, meent de Raad, die niet begrijpt waarom Netwerk de uitzending niet opschortte toen de bezwaren bekend werden van de nabestaanden, nu de klagers. (VIllamedia)

VAN LEEUWEN WIL SNELLE VRIJGAVE OMROEPGEGEVENS

Staatssecretaris Cees van Leeuwen (Cultuur en Media) wil dat de programma- gegevens van de publieke omroep snel beschikbaar komen voor derden. “En wel tegen redelijke en niet discriminerende voorwaarden”, aldus Van Leeuwen gisteren op het Nationaal Omroepcongres in Hilversum.

HMG BEGINT NIEUW EIGEN PROGRAMMABLAD

De Holland Media Groep (HMG) komt nog dit jaar met een eigen nieuw programmablad. Topman D. van der Graaf van het omroepconcern (RTL 4, RTL 5 en Yorin) maakte dat dinsdag bekend tijdens het Nationaal Omroepcongres in Hilversum. Op dit moment heeft HMG volgens Van der Graaf een contract met de NOS over levering van programmagegevens van de drie commerciële zenders aan de publieke omroep. Deze worden gebruikt voor de programmabladen die de publieke omroepen uitgeven. Volgens Van der Graaf loopt dat contract volgend jaar af. Hij wil voor het nieuwe HMG-blad ook de programmagevens van de NOS gaan gebruiken. Als hij die niet krijgt, stapt hij naar de rechter, kondigde hij dinsdag al aan.

SBS CLAIMS HOOGSTE MARKTAANDEEL SEPTEMBER OOIT

SBS Broadcasting heeft de maand september 2002 afgesloten met een gemiddeld marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar van 24,5 procent. Het is volgens het omroepbedrijf het hoogste marktaandeel uit de geschiedenis van SBS voor de maand september, die traditioneel gezien wordt als de opening van het nieuwe tv-seizoen. SBS 6 had teleurstellende kijkcijfers met onder meer het programma ‘Louter Lenferink’, maar boekte toch groei in marktaandeel. Het gemiddelde marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar bedroeg 12,7 procent, in september 2001 was dat nog 9,3 procent. Het succes was te danken aan onder andere de voetbalwedstrijd van het Nederlands Elftal tegen Wit-Rusland, Darts World Trophy en een aantal topfilms. Net5 behaalde in de maand september in de doelgroep 20-49 jaar een gemiddeld marktaandeel van 7,5 procent, tegen 5,2 in september vorig jaar. Expeditie Robinson, Trauma 24/7 en films. V8 behaalde een gemiddeld marktaandeel van 4,2 procent (september 2001: 3,8 procent). (Adformatie)

COMMERCIALS VAN HALF MILJOEN ROND ‘FRIENDS’

Adverteerders die tijdens een aflevering van de comedy Friends op de Amerikaanse tv een spotje willen, betalen 455.700 dollar voor dertig seconden. Dat is de hoogste prijs momenteel in de Amerikaanse tv-reclame, aldus de BBC. Tot dusver waren de series ER (438.514 dollar) en Survivor (418.750 dollar) koplopers. Friends, kortgeleden winnaar van een Emmy Award, trekt 33,3 miljoen kijkers per aflevering (ANP/Adformatie)

HAASBROEK VAN NOS JOURNAAL NAAR WINDESHEIM

Oud-hoofdredacteur Nico Haasbroek van het NOS-Journaal gaat aan de slag als docent bij de opleiding Journalistiek van de Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle. Haasbroek gaat eerstejaars eens per twee weken wegwijs maken in het medialandschap. De opleiding is onderverdeeld in modules, waardoor iedere leerling zes colleges van Haasbroek krijgt. Volgens een zegsman van Windesheim is Haasbroek een ervaren en deskundig journalist ‘en bovendien een begenadigd spreker‘. Haasbroek vertrok in mei als hoofdredacteur bij het NOS-Journaal vanwege een ‘verschil van mening over de manier van leiding geven‘. (Zwolsche Courant)

KABINET MAG NIET VERDER MET RADIOFREQUENTIES

De Tweede Kamer heeft donderdag bepaald dat het demissionaire kabinet niet verder mag gaan met de voorbereidingen om de FM-frequenties onder commerciële radiozenders te verdelen. Het besluit is een flinke streep door de rekening van het kabinet. Een Kamermeerderheid, onder meer coalitiepartij VVD en oppositiepartij PvdA, verklaarde de verdeling van frequenties controversieel. Vorige maand bepaalde de bestuursrechter in Rotterdam dat het kabinet nu eindelijk eens haast moest maken met de verdeling van radiofrequenties.

ZEROBASE: RADIO 3B LOKAAL NAAR 92.2 MHZ

In verband met de uitvoering van het zerobase-project is de lokale omroep van Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk sinds donderdag te horen op de etherfrequentie 92,2 MHz.

RADIO NATIONAAL SCHAKELT TIJDELIJK MIDDENGOLFZENDER UIT

Per 1 november is Radio Nationaal tijdelijk niet via de middengolfzender 1296 kHz te horen. “Deze time-out is noodzakelijk om de kosten van Radio Nationaal te reduceren en het voortbestaan van het station te waarborgen.”, aldus de website van Radio Nationaal. De Tweede Kamer liet vanmiddag weten dat het demissionaire Kabinet niet verder mag gaan met de voorbereidingen om de FM-frequenties onder commerciële radiozenders te verdelen. Hierdoor gaat de onzekerheid rond FM voor Radio Nationaal nog langer duren. De muziekzender blijft wel te beluisteren via de kabel en internet. Radio Nationaal behoudt het exclusieve recht van uitzenden op de 1296 AM en kan op elk moment besluiten de zender opnieuw in te schakelen.

BNR BLIJFT OP AM

De voorzieningenrechter van Rechtbank Utrecht heeft besloten dat BusinessNieuws Radio (BNR) kan blijven uitzenden op de middengolf 1395 AM. Dit staat in een persbericht van de radiozender. De rechter stelt hiermee zenderexploitant Nozema in het gelijk. Deze had bezwaar aangetekend tegen de intrekking van de vergunning van BNR door Rijkswaterstaat. Bij deze instantie waren twee klachten binnengekomen over de zendmast van Nozema in Trintelhaven. De mast, die zorgt voor uitzending van BNR, zou spanning veroorzaken op de metalen stagen van zeilschepen. Volgens BNR achtte de rechter de intrekking niet zorgvuldig voorbereid en niet deugdelijk gemotiveerd. Michiel Bicker Caarten, directeur BusinessNieuws, is verheugd met de uitspraak omdat die ‘twijfel omtrent onze uitzendingen op de middengolf’ wegneemt. Nieuwszender BusinessNieuws Radio is te beluisteren via de middengolf, kabel, FM-frequentie en internet. (Adformatie)

OVERNAME CASEMA DOOR LIBERTY ONZEKER

De overname van kabelbedrijf Casema door het Amerikaanse Liberty Media staat op losse schroeven, zo meldt De Volkskrant. Vandaag loopt de termijn af waar binnen de Amerikanen tot overeenstemming hadden moeten komen met de eigenaar van Casema, France Télécom. De partijen hebben afgesproken dat zij het recht hebben de koop af te laten ketsen als hij vandaag niet rond zou zijn. Dit staat in een overeenkomst die gedeponeerd is bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC. Met de overname is 750 miljoen euro gemoeid. Al eerder was waarschijnlijk dat de overname vertraging op zou lopen. Mededingingsautoriteit NMA had een onderzoek aangekondigd omdat Liberty ook een belang heeft in kabelbedrijf UPC. Zo zouden de Amerikanen een marktaandeel van 60 procent verwerven. Hiertegen hadden concurrent Essent en mediabedrijven bezwaar aangetekend. (Adformatie)

RTV DRENTHE LUIDT OPNIEUW DE NOODKLOK

RTV Drenthe is opnieuw in zwaar weer beland. De regionale omroep kampt als gevolg van tegenvallende inkomsten van het rijk voor 2002 met een tekort van ruim 350.000 euro. Reden voor de omroep provinciale staten om extra financiële steun te vragen.

CARTOON NETWORK/TCM VERDWIJNT BIJ CASEMA

Vanaf morgen zullen abonees van kabelexploitant Casema het moeten stellen zonder Cartoon Network / TCM. Vanaf 31 oktober zal de combinatie Kindernet / Veronica te zien op dat kanaal. De aanbieder van TCM/Cartoon Network heeft het contract met Casema over de analoge doorgifte opgezegd.

“LOPIK KAN VERGUNNING MAST NIET WEIGEREN”

Lopik is voornemens zendmaatschappij Nozema weer een milieuvergunning te verlenen voor zenden via de middengolf vanaf de radiomasten bij Zenderpark. De gemeente gaat na welke voorwaarden in de vergunning scherper kunnen worden omschreven, opdat overlast zoveel mogelijk wordt beperkt en de toch optredende storingen snel en zo goed mogelijk worden verholpen.

PRODUCENTEN STOKVIS EN NIEHE GAAN SAMEN

De tv-producenten René Stokvis en Ivo Niehe gaan fuseren. Het nieuwe bedrijf dat op termijn ontstaat, geeft 150 mensen rechtsstreeks werk. Dat hebben beide producenten woensdag gezegd. De activiteiten komen samen onder de naam Stokvis & Niehe Producties. Directeur wordt Stokvis en Niehe krijgt de titel van creatief directeur. Niehe blijft de TV-Show presenteren.

ACTIEDREIGING WERKNEMERS VERONICA

Bij uitgeverij en omroep Veronica dreigt het personeel het werk neer te leggen nu de ledenraad van Veronica gisteravond partij heeft gekozen voor het bestuur en tegen de medewerkers. Voorafgaand aan de bijeenkomst hadden bijna alle tweehonderd werknemers van Veronica per brief de ledenraad verzocht het huidige bestuur onder leiding van voorzitter Willem van der Meer de Walcheren weg te sturen.

BASSIE EN ADRIAAN STOPPEN ERMEE

Na 27 jaar vinden Bassie en Adriaan het welletjes. De clown en acrobaat stoppen met hun optredens in het land en met het maken van tv-series. Dat maakten zij dinsdag bekend. Het duo wil op het hoogtepunt van hun carrière stoppen.

PLANET MEDIA GROEP SCHRAPT 175 BANEN

De Planet Media Groep, een dochter van telecombedrijf KPN, schrapt 175 van de 400 arbeidsplaatsen bij het bedrijf. De banen verdwijnen vooral bij de klantenservice en de redactie.

VEEL BELANGSTELLENDEN VOOR COMPLEX RADIO KOOTWIJK

Tientallen organisaties en instellingen hebben zich bij de provincie Gelderland gemeld als belangstellende voor de exploitatie van het voormalige zendcomplex Radio Kootwijk op de Veluwe. Er zijn zeker zes levensvatbare plannen bij.

EURONEWS VOORLOPIG GERED

Nieuwsnetwerk Euronews heeft een financiële injectie gekregen, waarmee de zender tot juni 2003 vooruit kan. Toch wordt ernstig getwijfeld aan de toekomst van de pan-Europese zender, want het haalt nauwelijks reclame-inkomsten binnen. Euronews bestaat sinds 1993 en is een joint venture tussen private tv-netwerken in negentien landen. Die steken nu de helpende hand toe. De zender heeft haar basis in het Franse Lyon en telt 250 medewerkers. Hoewel de zender is bedoeld om te concurreren met BBC World en CNN, lukt dat nauwelijks, aldus Adageglobal. Het reddingsplan behelst onder meer ook het omzetten van de zender van de private naar de publieke sector. De Franse overheid heeft in het verleden interesse getoond en wilde de zender omturnen tot een Franstalig kanaal (Adformatie)

FUN-X KAN DOORGAAN NA TOESTEMMING OVERHEID

De stadsbesturen en het ministerie van OC&W hebben overeenstemming bereikt over de toekomst van FunX. Dit beteken dat FunX haar uitzendingen via de ether in Rotterdam kan continueren en per 1 januari 2003 ook in Amsterdam, Den Haag en Utrecht via de ether kan gaan uitzenden. De wethouders van de vier grote steden en demissionair staatssecretaris Van Leeuwen stonden al langere tijd achter FunX, maar moesten nog moesten nog akkoord gaan met de financiering van het publieke radiostation. FunX krijgt vestigingen in iedere stad. Waar de hoofdvestiging komt, is op dit moment nog niet bekend.

VERONICA-WERKNEMERS WILLEN BESTUUR WEGSTUREN

Verscheidene werknemers van Veronica willen dat het bestuur van deze vereniging alsnog vertrekt. Dat blijkt uit een verklaring die ze maandag hebben opgesteld. Bijna alle Veronica-afdelingen hebben de verklaring ondertekend, alleen de tv-tak niet. De medewerkers geven de brief maandagavond aan de ledenraad. Dat verenigingsorgaan vergadert dan om de beslissing van verleden week te evalueren. Toen besloot de raad het bestuur te laten zitten. Maar de werknemers nemen deze gelegenheid te baat om de ledenraad met klem te vragen de bestuurders weg te sturen.

NOG STEEDS ‘ONRUSTIG’ BIJ VERONICA

De veelbesproken maar niet bekeken zender Veronica blijft in opspraak komen. Ook de redactie van Veronica Magazine ziet het niet meer zitten. Vorige week werd bekend dat de verantwoordelijke man van Veronica, de voorzitter, moest vertrekken. De Ondernemingsraad van Veronica heeft Willem van der Meer van Walcheren laten weten dat ze geen vertrouwen in hem heeft. Verontrusting onder het personeel, schade toebrengen aan de naam Veronica en slechte publiciteit werden hem zoal verweten. De vereniging Veronica wijt het floppen van de zender niet aan de programma’s, maar aan de voorzitter. Maar, alleen de ledenraad kan hem wegsturen; dit is een zogenoemde motie van wantrouwen. En die zagen het nog wel zitten met de voorzitter, dus Van der Meer van Walcheren mocht blijven. Vandaag werd echter bekend dat de gehele redactie van het Veronica Magazine ook het vertrouwen heeft opgezegd in het bestuur en dus haar voorzitter. Het Magazine is al sinds jaar en dag de meest winstgevende tak van Veronica. De soap Veronica continues, want de voorzitter heeft bijna geen steun meer van zijn achterban. (RTL Boulevard)

VAN BEERS: NETMANAGER NEDERLAND 3

Hans van Beers, lid van de raad van bestuur van de publieke omroep, wordt netmanager van Nederland 3. Hij is nu al interim-netmanager. Na de goedkeuring van de netbespelers volgt de benoeming door de raad van bestuur, na 4 november, al moet Van Beers dan wel terugtreden als bestuurslid. Eerder was hij onder meer directeur van de VPRO. Van Beers volgt officieel Matthijs van Nieuwkerk op. (Adformatie)

NIEUWE ‘TELEVISIEVIERING’ SLAAT AAN

De televisieviering-nieuwe stijl die de IKON sinds vorige week    uitzendt,begint aan te slaan.Keken op 20 oktober nog 45.000 mensen naar de   eerste uitzending van Het Vermoeden zoals de “nieuwe vorm van vieren” heet, zondag waren dat er 75.000. De IKON is gestopt met het registreren en uitzenden van complete kerkdiensten, omdat het hedendaagse kijkerspubliek steeds sneller afhaakt. Het gemiddeld   aantal kijkers was gedaald van ongeveer 100.000 enkele jaren geleden tot 30.000 a 50.000 nu. Het Vermoeden is meer toegesneden op de hedendaagse buitenkerkelijke mens.Centraal staat het persoonlijk verhaal van een gast, gekoppeld aan een door hem of haar gekozen bijbelverhaal.

MOGELIJK TOCH WISSELING EO EN AVRO

De raad van bestuur van de publieke omroep beslist op 4 november over het voorstel van de tv-directeuren van Nederland 1 en 2 om de EO en de Avro toch van net te laten wisselen. Dat zou per 1 september 2004 moeten gebeuren. Onlangs weigerden de omroepen nog de ‘weeffout’ in het nettenschema te herstellen, nu zijn ze voor, omdat meer tijd wordt uitgetrokken voor de veranderingen, en bestaande succesvolle programma’s blijven bestaan. Nederland 1 zendt na de switch op vaste tijden levensbeschouwelijke programma’s van de verschillende omroepen uit. Tros, Avro en BNN gaan dan samen een soap produceren om meer jongeren te bereiken. De Avro wil daarvoor onder andere ‘Get the Picture’ verkopen). (Adformatie)

STORM TREFT ANTENNES FRESH FM EN CITY FM

Tijdens de hevige storm van zondag 27 oktober is de antenne-installatie van Fresh FM en City FM in Zoetermeer vernield. Fresh FM en City FM zijn daarom op dit moment niet overal in de regio Den Haag optimaal te ontvangen. De komende dagen zal worden gewerkt om de ontvangst weer op het oude pijl te krijgen.

RADIOZENDERS IN PROBLEMEN DOOR HARDE STORM

Diverse radiozenders hebben problemen ondervonden door de harde storm die zondag of Nederland heeft geraast. De middengolf- zenders van Radio Bloemendaal, Arrow Classic Rock en Radio 192 zijn door de storm beperkt te ontvangen. Daarnaast hadden diverse commerciele FM-zenders problemen met de uitzendingen. Ook de ontvangst van diverse radiozenders via de kabel is verstoord.

ACTEUR RICHARD HARRIS OVERLEDEN

De Ierse acteur Richard Harris is vrijdag op 72-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Londen overleden. Dat heeft een woordvoerder van zijn familie bekendgemaakt. Harris was al geruime tijd ziek. Hij leed aan de ziekte van Hodgkin (lymfeklierkanker). Een van de laatste rollen die Harris speelde, was in de verfilmingen van twee boeken van Harry Potter. Hierin speelde hij de rol van professor Dumbledore. De verfilming van het tweede boek Harry Potter en de geheime kamer komt volgende maand uit. Harris begon zijn carrière als acteur in 1961 in de film The Guns of Navarone. Daarna speelde hij in een groot aantal bekende rolprenten zoals Mutiny on the Bounty (1962), Major Dundee (1965) en Camelot (1967), waarin hij koning Arthur speelde.

BELGIE: ROULARTA ENIGE EIGENAAR VAN KANAAL Z

Uitgever Roularta wordt de enige eigenaar van de noodlijdende tv-zender Kanaal Z. De mediagroep had al 51% van de aandelen in handen en neemt nu de rest voor een symbolisch bedrag over van Uitgeverij Tijd. Volgens Roularta zijn er nu voldoende bedrijven, zoals Belgacom en verzeke- raar Mercator/Noordstar, bereid om te adverteren op Kanaal Z. Roularta had eerder gezegd dat het Kanaal Z wilde opdoeken, als er niet voldoende interesse was bij het bedrijfsleven.

KOPSPIJKERS WINT TELEVIZIER-RING 2002

Het VARA-programma Kopspijkers van Jack Spijkerman heeft vrijdagavond de Gouden TeleVizier-Ring 2002 gewonnen. De publieksprijs voor tv-programma’s kende drie genomineerden: Kopspijkers, Ushi & Van Dijk en Wie is…de Mol?. De prijs is een initiatief van het AVRO-blad TeleVizier en werd vrijdag voor de 37 ste keer uitgereikt. Kopspijkers en Wie is…de Mol? dongen vorig jaar ook al mee, maar toen ging het KRO-programma Spoorloos er met de ring vandoor. Het veelbekeken Kopspijkers kreeg eerder dit jaar trouwens al een andere tv- prijs: een Gouden Beeld in de categorie amusement.Carlo Boszhard werd verkozen tot beste televisieman van 2002. Hij droeg zijn zilveren ring op aan Irene Moors. Zij won de zilveren ring bij de vrouwen. De Gouden Stuiver ging naar Ernst, Bobbie en de rest. Irene Moors streed samen met Wendy van Dijk en Anita Witzier om de TeleVizier-Ring voor de beste televisievrouw van 2002. Bij de tv-mannen waren dat Carlo Boszhard, Ivo Niehe en Peter R. de Vries. Bij de jeugdprogramma’s ging de competitie tussen Ernst, Bobbie en de rest, Het Klokhuis en het Jeugdjournaal. Alle genomineerden en ook de latere winnaars werden door het publiek gekozen.

SCHREUDERS BENOEMD TOT ADJUNCT-HOOFDREDACTEUR RTL NIEUWS

Marc Schreuder is met onmiddelijke ingang benoemd tot adjunct-hoofdredacteur van ‘RTL Nieuws’. Schreuder (40) is sinds 1993 in dienst van ‘RTL Nieuws’. De eerste zeven jaar werkte hij als verslaggever en sinds 2000 is hij actief als business manager. In die hoedanigheid was hij onder meer verantwoordelijk voor het financiële reilen en zeilen van ‘RTL Nieuws’. Met de benoeming van Schreuder is de hoofdredactie van RTL Nieuws weer compleet. Naast Schreuder maken hoofdredacteur Harm Taselaar en adjunct-hoofdredacteur Hugo van de Parre deel uit van de hoofdredactie. (HMG)

BBC VREEST HOGE REKENING VAN SKY

De BBC dreigt zijn tv-kanalen BBC1 en 2 terug te trekken van Murdochs Sky-satellieten omdat de omroep vreest dat Sky in mei drie keer zoveel voor de doorgifte gaat vragen. Wettelijk moeten de BBC, ITV en Channel4 en 5 op alle platforms aanwezig zijn, maar de zenders vinden dat er niet meer gev raagd mag worden dan een codeervergoeding ter voorkoming van ongeoorloofd gebruik. Van Murdoch wordt binnenkort een bod op Channel 5 verwacht. (Villamedia)

VAKBOND: VERONICA TEN DODE OPGESCHREVEN

Veronica-tv is ten dode opgeschreven, binnen een half jaar gaat de stekker eruit, verwacht Luuk Voormeulen van FNV Kiem. “De jeugd heeft tijdens de afwezigheid van Veronica andere jongerenzenders ontdekt.” Het verbaast hem niets dat de ledenraad van Veronica het bestuur laat zitten, terwijl de OR en het managementteam daar grote moeite mee hebben: “Veronica heeft ongeveer 10 miljoen euro geïnvesteerd in tv. En het levert helemaal niets op, want er kijkt praktisch niemand. (-) Maar al die investeringen (-) gaan wél ten koste van het Veronicablad en de radiozender Kink FM. Logisch dat het personeel (-) zegt: tot hier en niet verder.” Veronica zelf verwacht veel van een grote publiekscampagne, half november. (AD via Villamedia)

PUBLIEKE OMROEP: UITLATINGEN ZALM “BORRELPRAAT”

‘Borrelpraat’ noemen de publieke omroepen het voorstel van VVD-fractieleider Gerrit Zalm. Volgens een woordvoerder is een inkrimping van drie naar twee netten helemaal niet zo makkelijk. “Onderzoeksbureau McKinsey heeft dat voorgerekend. Op de overgebleven twee netten kunnen we niet dezelfde programmering blijven uitzenden,omdat ook de STER-inkomsten zullen dalen.We zullen daardoor ook een geheel ander publiek krijgen.” De omroepzegsman snapt niet waar Zalm de ‘spelletjes en tekenfilms’ vandaan haalt. Tekenfilms zijn bijvoorbeeld bijna niet te zien bij de ‘publieken’. (NOStt)

JOHN DE MOL KOOPT DEFINTIEF NOORDZEEFM

Entertainmentondernemer John de Mol heeft de commerciële radiozender Noordzee FM gekocht. Noordzee FM is een oude liefde van De Mol. Hij begon zijn carrière als programmamedewerker bij de voormalige zender Radio Noordzee Internationaal. Als reactie op de bekendmaking geeft De Mol aan verheugd te zijn met de aankoop van Noordzee FM. ,,Ik ben zeer blij met Noordzee FM. Het is een station met heel veel potentie”, verklaart De Mol woensdag. Strengholt en SBS Radio hebben de zender verkocht aan Talpa Management, één van de beleggingsondernemingen van De Mol. (ANP)

ZALM WIL TERUG NAAR TWEE PUBLIEKE NETTEN

Het publieke omroepbestel kan terug naar twee televisienetten. Als de spelletjes en tekenfilms van de publieke zenders verdwijnen, kunnen de omroepen een net inleveren. Dat zei VVD-fractieleider Zalm dinsdag in het televisieprogramma Het Elfde Uur. De spelletjes en tekenfilms horen niet tot de taken van de publieke omroep. Daarom kunnen die programma’s net zo goed op de commerciële zenders. Dat bespaart ook nog eens geld, dat gebruikt kan worden voor handhaving van het spaarloon, vindt Zalm.

CRISIS VERONICA LOOPT AF MET SISSER

De ledenraad van Veronica heeft woensdagmorgen haar vertrouwen in het bestuur uitgesproken. Voorzitter W. van der Meer-De Walcheren en de andere bestuursleden hebben besloten aan te blijven. Eerder had de Ondernemingsraad (OR) het vertrouwen in de voorzitter opgezegd. De OR vindt dat de voorzitter de herlancering van Veronica als tv-station verkeerd heeft aangepakt en te veel eigengereid gedrag vertoont. Sinds dit voorjaar is Veronica weer op tv te zien. Eerst op muziekzender TMF en later op een eigen kanaal, dat wordt gedeeld met Kindernet. Maar er kijken weinig mensen naar. Ook het managementteam van Veronica zag het niet zitten met het bestuur. Desondanks zag de ledenraad, die dinsdagavond bij elkaar kwam, geen reden om Van der Meer- De Walcheren aan de kant te zetten.

ANIMAL PLANET WOENSDAG OP HAARLEMSE KABEL

Animal Planet is vanaf woensdag op de Haarlemse kabel te zien. Kabelmaatschappij UPC heeft bijna overeenstemming bereikt met eigenaar Discovery Channel. Bovendien zijn er geen technische belemmeringen meer om doorgifte nog langer te blokkeren. De Haarlemse Programmaraad reageert verheugd en ziet nu af van het aangekondigde kort geding. UPC weigerde tot op heden de dierenzender op te nemen in het basispakket omdat Discovery Channel 5 eurocent per abonnee vraagt. De kabelmaatschappij wil niet betalen voor zenders in het basispakket en zet daarom wel het beroep door bij het Commissariaat voor de Media. Animal Planet zit op de nieuwe frequentie 816,00 of op kanaal 64 plus. (Haarlems Dagblad)

BELGIE: AKKOORD OVER VERDELING RADIOFREQUENTIES

De Vlaamse en Franstalige regeringen hebben een akkoord bereikt over de toewijzing van de radiofrequenties. Dat gebeurde na bemiddeling van federaal premier Verhofstadt. De Vlamingen en de Franstaligen waren het al een tijdlang oneens over de frequenties. Vooral de verdeling rond de taalgrens en in Brussel bleek erg moeilijk te zijn. Het akkoord regelt nu de toewijzing van 800 frequenties. Die worden gebruikt voor nationale, regionale en lokale stations. Door de overeenkomst kunnen in Vlaanderen op 1 september 2003 de nieuwe regionale radio’s van start gaan. (VRTtxt)

OMROEP ZEELAND PER 1 NOVEMBER OP NIEUWE FREQUENTIE

De website van Omroep Zeeland bericht dat deze regionale omroep per 1 november van frequentie gaat veranderen. Omroep Zeeland verhuist per 1 november naar de 87,9 MHz. Momenteel is Omroep Zeeland te ontvangen via drie kleinere etherfrequenties (97,8 MHz, 97,1 MHz en 101,9 MHz). De oude frequentie van Omroep Zeeland in Philippine zal (97,8 MHz) vanaf november worden opgewaardeerd en worden ingezet voor Radio 2.

MAAS NIET GEDIEND VAN UITSPRAKEN WESTER

LPF-voorzitter Ed Maas is niet te spreken over de uitspraken die journalist Frits Wester over hem deed in Barend & Van Dorp afgelopen vrijdag, meldt het AD. Wester beweerde dat Maas verdacht werd van malversaties, dat er tegen hem een strafrechtelijk onderzoek liep en dat de LPF-er binnenkort een inval van justitie kon verwachten. Niets van waar, verweert vastgoedmagnaat Maas zich.Hij heeft dan ook zowel RTL4 als Wester persoonlijk aansprakelijk gesteld voor de door hem geleden schade. Tegen zowel de omroep als de journalist is aangifte gedaan wegens laster,aldus de krant. (NOStt)

CONCURRENT EUROSPORT OP KOMST

Vivendi Universal en dochter Canal Plus werken aan een nieuw sportkanaal dat moet concurreren met Eurosport. Canal Plus lanceert komende zaterdag de nieuwe Sport Plus divisie die de uitzendrechten van zo’n zestig sporten samenbrengt. Canal Plus heeft begin dit jaar Pathe Sport overgenomen van de Franse mediagroep Pathe. Sport Plus moet de nieuwe zender gaan heten. Het kanaal gaat met een budget werken van 34,5 miljoen euro. Het kanaal moet 18 uur per dag gaan uitzenden en brengt onder meer de belangrijkste Europese voetbalcompetities en populaire Amerikaanse sporten. Vivendi Universal durft de zender te lanceren ondansk de financiële problemen waarin het concern momenteel verkeert. Sports Plus wordt exclusief via het CanalSatellite systeem uitgezonden (Adformatie)

VOORZITTER VERONICA STAAT BIJNA OP STRAAT

Het tv-programma RTL Boulevard bericht vanavond dat Veronica- Voorzitter Willem van der Meer Walcheren door de Ondernemingsraad op straat is gezet. Het is aan de leden van de Vereniging om de Voorzitter officieel te ontslaan. De ondernemingsraad zou geen vertrouwen meer hebben in de voorzitter. De ondernemingsraad verwijt Willem van der Meer Walcheren “verontrusting onder het personeel, schade toebrengen aan de naam Veronica en slechte publiciteit.” De vereniging Veronica wijt het floppen van de zender niet aan de programma’s, maar aan de voorzitter. Het vertrouwen is per direct opgezegd. De brief met die mededeling is naar hem en naar de andere bestuursleden verzonden. Alleen de ledenraad kan hem wegsturen; dit is een zogenoemde motie van wantrouwen. (hvb)

LUISTERCIJFERS AUGUSTUS – SEPTEMBER: SKY EN 538 IN DE LIFT

De nummer één en twee radiozenders Sky Radio en Radio 538 zijn gestegen in marktaandeel. Dat blijkt uit de Intomart-luistercijfers van de periode augustus- september 2002. Het marktaandeel van Sky Radio steeg in vergelijking met de periode juli-augustus met 0,4 procent naar 13,4 procent. Het aandeel van Radio 538 groeide met 0,3 naar 10,4 procent. Een compleet overzicht is hieronder te vinden:

 juli/aug   (in%) aug/sep (in%)
01 Sky Radio 13.0 13.4
02 Radio 538  10.1 10.4
03 Radio 2  10.0 10.2
04 Radio 3 FM 9.8 9.5
05 Radio 1 9.0 8.3
06 Radio 10 FM 7.1 7.2
07 Noordzee FM 4.1 4.3
08 YorinFM 3.5 3.3
09 Classic fM 2.7 2.7
11 Arrow Classic R. 1.7 1.7
10  Radio Nationaal 1296AM 1.6 1.6
12 Radio 4  1.6 1.5
13 747AM 0.9 0.8
14  KinkFM 0.3 0.3
-- Business Nieuws Radio 0.2 0.2
16  Radio 192 0.1 0.2
- Regio Radio 15.5 15.8
- CRN Commercieel Radio 2.9 2.7

GERARD TIMMER NIEUWE BNN-VOORZITTER

Gerard Timmer volgt de overleden Bart de Graaff op als voorzitter van jongerenomroep BNN. Aanvankelijk wilde de omroep De Graaff tot in lengte van dagen in naam voorzitter laten zijn, maar dat bleek statutair niet mogelijk. De programmamakers besloten daarom de oprichter van BNN postuum te benoemen tot (b)erevoorzitter. Gerard Timmer is BNN’s algemeen directeur en was vice-voorzitter van de omroep. Hij neemt nu de voorzittershamer over. Vice-voorzitter wordt Laurens Drillich. Hij werkt nu bij Endemol Mexico, maar was daarvoor directeur-tv van BNN. Hij blijft overigens werkzaam bij Endemol Mexico.

KABELSTORING TREFT GEMEENTE GOUDA

Door een kabelstoring hebben bewoners in Gouda maandag enige tijd geen radio- en tv-ontvangst gehad. De omvang van de storing is onbekend. In de loop van de avond is de storing opgelost. De kabelmaatschappij REKAM was niet bereikbaar voor commentaar. (RTV West)

“STEEDS MINDER KWALITEITSDRAMA OP TV”

Op het Nederlands Filmfestival waren maar 2 nieuwe dramaproducties te zien. Landen om ons heen brengen meer drama op tv, bij ons neemt het elk jaar 6,5 uur af. Vooral kwaliteitsdrama wordt geschrapt. De commerciëlen brachten vorig seizoen 647 uur drama, vooral soap en comedy, de publieke omroep 348. De NOS buigt zich 1 januari over een beleidsplan over wat en hoe en wat dat kost. Het Netwerk Scenarioschrijvers heeft alvast voorstellen gestuurd, waaronder vaste uitzendtijden. (Volkskrant via Villamedia)

PRIJZEN VOOR JEUGDSERIES VPRO

Drie jeugdseries van VPRO’s Villa Achterwerk zijn gisteren bekroond met de Kinderkast-televisieprijs. De Cinekid Film Awards zijn dit jaar toegekend aan een Iraanse, Japanse en Deense film. De cd-rom van Harry Potter en de Steen der Wijzen viel in de prijzen bij de Nieuwe Media Award. De uitreikingen vonden plaats in de Vondelkerk in Amsterdamals afsluiting van het jaarlijkse film-, televisie- en nieuwe mediafestival Cinekid. De afgelopen week konden kinderen in Amsterdam in diverse zalen kennis maken met de nieuwste jeugdfilms uit de hele wereld, een selectie van televisieprogramma’s uit binnen- en buitenland en bijzondere sites, cd- roms en interactieve installaties. (ANP)

CONSUMENTENBOND STAAKT PUBLIEKACTIES KABELAARS

De Consumentenbond stopt met de publieksacties tegen kabelbedrijven nu kabelaars afzien van een convenant met verhoging van het kabelabonnement met 20 procent. Brancheorganisatie Vecai zegt echter dat er nooit is gesproken over prijzen. Volgens de Consumentenbond wilden kabelaars e prijzen met ongeveer 20 procent verhogen voor hetzelfde aanbod van zenders. In een reactie riep de bond begin deze maand consumenten op hun abonnementsgeld later te betalen. De bond had nog meer publieksacties aangekondigd, maar iet daar nu vanaf. ‘We richten onze pijlen nu op de lokale en landelijke overheid en op de Opta en NMa’, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. Volgens hem vreest de bond nog altijd dat de televisiekijker meer gaat betalen voor hetzelfde televisieaanbod. Vecai- directeur R. van Esch snapt de Consumentenbond niet. ‘Het convenant waar de Consumentenbond op doelt, is een overleg tussen omroepen, de overheid en de kabelsector. Maar we voeren gesprekken over nieuwe diensten voor de klanten. Over prijzen is niet gesproken.’ Hierover is ook een brief aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gestuurd, volgens de directeur. Van Esch zegt dat de bond niet wil praten met de Vecai (ANP). (Adformatie)

HOFSTAD ON AIR MET EVENEMENTENFREQUENTIE

Hofstad Radio zendt weer uit via de 96.0 Mhz FM in stereo vanaf het centrum van Den Haag. Hofstad zal tijdens de uitzendingen aandacht besteden aan de Haagse Popweek.

PAUL DE LEEUW DAAGT NCRV

Programmamaker Paul de Leeuw spant een kort geding aan tegen de NCRV. Dat maakte zijn advocaat, W. Blaauw, donderdag bekend. De Leeuw wil in het bezit komen van de band van het programma dat de omroep afgelopen vrijdag weigerde uit te zenden. In het geding eist de programmamaker de band op, waana hij aan het publiek kan laten zien dat de uitzending wel door de beugel kon. De NCRV heeft dat volgens De Leeuw’s advocaat uitdrukkelijk verboden. Zelfs aan vertoning binnen de kring van NCRV- medewerkers wil de omroepleiding geen gehoor geven. Het is nog | onduidelijk wanneer het geding dient. (ANP)

DIGITAX VAN DE BAAN

De prijsverhoging van een kabelabonnement gaat niet door. De hogere tarieven, bedoeld om nieuwe kabeldiensten te financieren, vormden het meest omstreden onderdeel van het zogeheten kabelconvenant. Deze veelomvattende afspraak tussen kabelbedrijven, omroepen en overheid is echter van de baan. Dat heeft Henk de Goede, topman van Nederlands derde kabelmaatschappij Casema, dinsdagavond bevestigd op een kabelcongres in Londen. De belangrijkste reden is dat er volgens de drie grootste Nederlandse maatschappijen – UPC, Essent Kabelcom en Casema – onvoldoende steun bestaat voor het idee abonnees mee te laten betalen aan de ontwikkeling van nieuwe diensten. Het convenant zou een kabelabonnement naar verluidt enkele euro’s per maand duurder maken.

PUBLIEKE OMROEP LOOPT UIT OP COMMERCIELEN

De publieke omroep wordt het best bekeken; nooit hebben de commerciëlen samen een hoger zenderaandeel behaald dan Nederland 1, 2 en 3 bij elkaar. Het verschil wordt zelfs steeds groter. Toch zakt de STER, die de publieke reclame verzorgt, op de adverteerdersmarkt steeds verder weg: van 41,6% in 1995 tot 23,8% vorig jaar. Maar de commerciëlen mogen 15% reclame uitzenden, tegen de STER 6,5%, en de commerciëlen kunnen er programma’s voor onderbreken. (Villamedia)

COLORFUL RADIO NU OOK IN VOLENDAM EN EDAM

Vanaf maandag 14 oktober is Colorful Radio ook te ontvangen in de gemeenten Volendam en Edam. Dit is het gevolg van een besluit door de gemeenteraad, die eerder dit jaar een positief advies voor doorgifte heeft afgegeven. Colorful Radio is in deze gemeenten te ontvangen via kabelfrequentie 107.4 MHz. (Colorful Radio)

AGENTSCHAP TELECOM SOMMEERT: RADIO SIMONE UIT DE LUCHT

Radio Simone is hedenmiddag door Agentschap Telecom Groningen gesommeerd de etheruitzendingen met onmiddellijke ingang te beeindigen. Gedreigd werd met bestuursrechtelijke en strafrechtelijke maatregelen.

CHAMPIONS LEAGUE BLIJFT TOT EN MET 2006 BIJ NOS

De NOS behoudt de uitzendrechten van de Champions League tot en met het seizoen 2006. De publieke omroep krijgt de eerste keus bij het uitzenden van rechtstreekse beelden op dinsdag- en woensdagavonden. Ook de samenvattingen zijn toegewezen aan de NOS, maakte voetbalbond UEFA woensdag in Zwitserland bekend. De Europese Commissie en de UEFA willen dat voetbalrechten in meerdere tv-pakketten worden aangeboden. Daarom is het waarschijnlijk dat er ook een tweede pakket komt met de rechten voor de ‘tweede keus wedstrijden’. Dat pakket kan aan een of meerdere betaal-tv-stations worden verkocht. Op ‘open netten’ zijn die wedstrijden niet te zien, want op dat vlak heeft de NOS de exclusieve rechten gekregen. (NU.nl)

PUBLIEKE OMROEP KOOPT PANDEN MEDIA PARK

Publieke Omroep, de nieuwe naam van NOS Raad van Bestuur, heeft drie panden op het Hilversumse Media Park aangekocht van facilitair bedrijf NOB. De aankoop kwam dinsdagavond rond. Het gaat om het Filmcentrum, Videocentrum en gebouw de ‘Peperbus’. Hoeveel geld met de koop is gemoeid, maken de betrokkenen niet bekend. De verschillende afdelingen van Publieke Omroep en NOS RTV (Journaal, Studio Sport etc.) huizen nu nog in zes verschillende locaties op het Media Park. In de komende twee jaar voegt de leiding die samen in de aangekochte panden. NOB gaat de overige drie panden verhuren.

PIET HAGEN VERLAAT ‘DE JOURNALIST’

Na 7 jaar vertrekt hoofdredacteur Piet Hagen per 1 januari bij vakblad De Journalist. Over een opvolger is nog niets bekend. Hagen gaat een deel van zijn tijd besteden aan het schrijven van een biografie over politicus/journalist/dichter Pieter Jelles Troelstra. Hagen kijkt tevreden terug. Het maandblad met de beperkte middelen is onder zijn leiding dikker geworden, twee keer aangepast aan de eisen van de tijd en de oplage groeide van 9.000 naar 12.000 exemplaren. (Villamedia)

DIVISIE TELECOM: BIJNA INVAL BIJ LEGALE ZENDER

Vorige week vrijdag heeft de Divisie Telecom een inval geprobeerd te doen bij een legale radiozender. Het slachtoffer was ‘Ferry FM’ een nieuwe radiozender van Stena Line die vanuit Hoek van Holland uitzendt om in de toekomst reizigers via de autoradio te informeren (105.0 MHz). De ambtenaar van dienst bij de divisie Telecom was niet op de hoogte van de legale status van deze radiozender en was van plan om een inval te doen bij Stena Line samen met enkele politie-agenten. Toen de ambtenaar samen met de politiebeambten op het dak van het gebouw van Stena Line stonden werd door een medewerker van de ferry-dienst aangetoond dat er wel degelijk papieren waren voor permanente uitzendingen.

HMG WIL DIGITALE THEMAKANALEN

HMG wil op termijn digitale themakanalen beginnen met ondermeer een teleshoppingkanaal, 24 uur per dag klassieke muziek, een soapkanaal en een talkshowzender. Dat zegt HMG- baas Dick van der Graaf in een interview met het Rotterdams Dagblad. (zie boven) ‘Ook beginnen we begin volgend jaar waarschijnlijk met een eigen teleshoppingkanaal in samenwerking met HSS, het bedrijf dat dit ook voor RTL in Duitsland en Frankrijk doet.’ Dan komt een einde aan de samenwerking met Telsell.’

NOS START VOLGEND JAAR DIGITALE RADIO

Begin volgend jaar begint de publieke omroep met de uitrol van digitale etherradio. Nederland loopt daarmee een aantal jaren achter bij de rest van Europa, zegt senior beleidsadviseur Hans Bakhuizen van de Nos tegen Emerce. Al in juli 1995 zijn in Europees verband frequenties gereserveerd voor digitale radio, maar tot kort geleden heeft de Nederlandse overheid verzuimd vergunningen voor die frequenties te verstrekken. Bakhuizen was als secretaris van het Nederlandse DAB (Digital Audio Broadcasting) Platform vanaf 1995 betrokken bij een proef waarbij Radio 2 and 3, Sky Radio, Veronica, Radio 10 FM en Arrow Classic Rock in het westen van het land digitaal uitzonden. Toen overheidsbeleid uitbleef werd de proef in oktober 2000 gestaakt. Onlangs heeft de ministerraad alsnog besloten de publieke omroep een vergunning voor digitale radio te geven. Vanaf begin volgend jaar zijn de uitzendingen in de randstad te ontvangen. De dekking moet uitbreiden tot veertig procent van Nederland voor zomer 2003. (adformatie)